Urut untuk osteochondrosis serviks

Diagnostik

Osteochondrosis atau degenerasi tisu rawan artikular adalah masalah sebenar manusia moden. Dan jika sebelum ini penyakit ini khas untuk pesakit tua, kini doktor menyatakan bahawa penyakit ini telah menjadi "lebih muda", dan orang yang berumur 20-30 tahun dengan osteochondrosis yang didiagnosis jauh dari perkara biasa. Osteochondrosis memerlukan rawatan kompleks yang serius, dan urut adalah komponen penting.

Kandungan

Dalam artikel ini, kami telah mengumpulkan cadangan penting mengenai terapi urut, teknik dan tekniknya yang akan membantu anda bersenjata sepenuhnya dalam menghadapi penyakit. Luangkan hanya beberapa minit membaca dan menonton video untuk manfaat kesihatan tulang belakang yang praktikal.

Urut leher untuk osteochondrosis dan tempatnya dalam rawatan penyakit

Urut zon kolar dengan osteochondrosis tulang belakang serviks adalah komponen terapi yang tidak terpisahkan dan penting. Dalam proses mengurut, beberapa tujuan dicapai sekaligus:

  • pengurangan kesakitan;
  • penghapusan kekejangan otot leher;
  • menguatkan otot dan vertebra leher;
  • normalisasi peredaran darah di tisu yang terjejas;
  • penghapusan oksigen kebuluran tisu.

Sebagai peraturan, sekiranya tidak ada kontraindikasi, para pakar mengesyorkan kursus urut 10-12 prosedur sekurang-kurangnya dua kali setahun. Prosedurnya harus dilakukan oleh ahli terapi urut berpengalaman yang memahami intipati penyakit ini. Semasa prosedur pertama, adalah perlu untuk memberi peluang kepada ahli terapi urut untuk berkenalan dengan gambar X-ray atau MRI tulang belakang serviks. Setelah memperoleh kemahiran yang diperlukan, seorang pesakit dengan osteochondrosis leher dapat menguasai teknik mengurut dan melakukan prosedur urut diri.

Ciri-ciri urut untuk osteochondrosis leher

Seperti prosedur perubatan, urut untuk osteochondrosis leher mempunyai peraturan dan ciri tersendiri, yang dirumuskan seperti berikut:

  • Kursus dengan kurang dari 10 prosedur tidak akan membawa kesan yang diinginkan.
  • Urut boleh dimulakan hanya setelah diagnosis, sehingga ahli terapi urut memberi perhatian khusus pada bahagian leher yang paling memerlukannya. Tetapi ini sama sekali tidak bermaksud bahawa hanya perlu mengurut kawasan yang sakit. Sebagai peraturan, urut leher untuk osteochondrosis dilakukan hingga tahap vertebra ketujuh, yang terletak pada tahap bilah bahu.
  • Sekiranya selepas sesi urut pertama anda tidak merasakan peningkatan dalam keadaan anda, ini bukan alasan untuk menghentikan kursus ini. Selalunya, kelegaan berlaku selepas 3-4 prosedur, dan dalam beberapa kes bahkan kemudian.
  • Jeda antara sesi urut sekurang-kurangnya 2-3 hari.
  • Anda tidak boleh menggunakan perkhidmatan pengendali manual yang tidak mahir, walaupun pakar tersebut telah membantu seseorang dari kenalan anda. Osteochondrosis leher adalah penyakit yang serius, dan lebih baik mempercayakan rawatannya kepada pakar dengan pendidikan perubatan.
  • Urut leher hanya boleh mempengaruhi otot, dan kesannya tidak sampai ke vertebra.
  • Sekiranya penyakit ini dinyatakan di satu sisi leher, maka dari kawasan inilah urut harus dimulakan, bergerak dengan lancar ke sisi yang lain, yang kurang menyakitkan.
  • Selepas sesi, pesakit harus berehat sedikit, dan otot yang dipanaskan harus menyejuk. Dalam beberapa kes, dengan cepat bangun selepas prosedur urut, anda dapat merasakan pening dan ketidakseimbangan badan..

Semasa mengurut, banyak pakar menggunakan agen pemanasan. Cara tersebut adalah salap perubatan, warna tanaman ubat. Yang paling berkesan dan berkesan adalah: Salap Viprosal (bahan aktifnya adalah racun ular), Kapsikam (bahan aktifnya adalah kapur barus, turpentin), warna lada panas. Sebagai tambahan kepada kesan terapi melalui pori-pori kulit, dana tersebut mempunyai kesan perengsa tempatan, yang mempunyai kesan pemanasan tambahan, meningkatkan peredaran darah dan oksigenasi tisu..

Sebelum menggunakan sebarang ubat, pakar mesti memeriksa kepekaan individu pesakit terhadap komponen ubat. Untuk melakukan ini, sebilangan kecil produk digunakan pada kulit di bahagian belakang tangan dari siku ke pergelangan tangan. Sekiranya dalam masa 5-7 minit kulit tetap bebas dari tanda-tanda alergi, produk tersebut boleh digunakan.

Urut adalah pencegahan penyakit tulang belakang yang berkesan. Ini termasuk bukan sahaja osteochondrosis, tetapi juga lordosis patologi, kyphosis, peregangan otot belakang, skoliosis.

Kontraindikasi untuk urut

Seperti manipulasi perubatan, urut terapeutik juga mempunyai kontraindikasi. Anda tidak boleh mengurut apabila:

  • kegagalan jantung yang teruk;
  • neoplasma malignan;
  • penyakit sistem hematopoietik dan penyakit darah;
  • kehadiran permukaan luka terbuka di leher;
  • pemburukan penyakit kulit kronik.

Pesakit dengan hipertensi arteri harus terlebih dahulu berunding dengan pakar neurologi.

Semasa prosedur, sensasi tidak selesa mungkin berlaku, dan ini adalah varian norma. Urut untuk osteochondrosis mempunyai tujuan terapi, jadi tidak perlu membicarakan kelonggaran pesakit. Namun, rasa sakit yang tajam dan menembak menunjukkan bahawa ada sesuatu yang tidak kena, dan prosedurnya harus dihentikan..

Urut leher klasik atau profesional untuk osteochondrosis

Untuk melakukan urutan klasik, senaman otot berkualiti tinggi dan mengurangkan daya geseran, pakar menggunakan minyak atau krim urut, yang boleh dibeli di mana-mana farmasi hari ini. Aroma yang menyenangkan dari produk urut juga mempunyai kesan aromaterapi ringan.

Pada asasnya, urut tidak lebih dari pengisian pasif untuk sistem otot, oleh itu, seperti dalam senaman apa pun, harus ada pemanasan untuk memanaskan otot, satu set latihan aktif dan satu set latihan yang santai dan menenangkan. Pada awal prosedur, gosokan halus dilakukan, kemudian latihan aktif terapeutik diikuti secara langsung, dan urutan berakhir dengan gerakan tangan yang membelai. Pesakit berbaring di sofa semasa prosedur.

Setiap pakar urut mempunyai teknik dan "trik" tersendiri, tetapi, secara umum, rancangan urut terdiri daripada latihan berikut:

  • Mengusap otot zon kolar. Ia dilakukan dengan telapak tangan dalam gerakan melingkar atau translasi dari atas ke bawah. Tujuan latihan ini adalah untuk memanaskan otot-otot leher sedikit dan mempersiapkan mereka untuk melakukan senaman aktif..
  • Setelah mengetatkan otot yang sama, terdapat kesan yang lebih aktif dengan jari. Pergerakan tukang urut lebih kuat dan ketara. Pendedahan pada ibu jari, jari telunjuk dan jari tengah membolehkan anda memanaskan badan dan melegakan kekejangan otot leher dan mengurangkan rasa sakit pada osteochondrosis. Memanaskan badan dan menggosok otot menormalkan peredaran darah yang terganggu pada tisu yang terkena penyakit ini.
  • Dengan latihan seterusnya, impak menjadi lebih kuat, dan daya tekanan meningkat. Otot leher secara progresif dijepit dari atas ke bawah dengan telapak tangan, dan kemudian penjepit dilonggarkan. Pergerakan zigzag, spiral dan strok dapat dilakukan. Selepas hentaman mencapai otot vertebra ketujuh, pergerakan ke atas translasi bermula dengan latihan yang serupa.
  • Pada latihan seterusnya, buku jari atau ibu jari tangan boleh digunakan, kekuatan hentakan dan otot yang diurut sama dengan latihan sebelumnya.
  • Secara beransur-ansur, kekuatan pengaruh pada otot akan semakin lemah, dan kemudian sia-sia. Fasa terakhir adalah mengembalikan leher dari atas ke bawah dan belakang. Setelah tamat prosedur, kawasan leher ditutup dengan lampin atau tuala hangat, dan pesakit masih berbaring di sofa untuk beberapa lama.

Sebagai peraturan, satu prosedur urut sebagai sebahagian daripada rawatan osteochondrosis berlangsung hingga setengah jam, dan setiap latihan diulang sekurang-kurangnya 10-12 kali.

Teknik urut alternatif boleh ditawarkan sebagai urutan untuk rawatan dan pencegahan osteochondrosis - kalengan (berdasarkan kesan vakum), madu (menggunakan sebilangan kecil madu asli), dan lain-lain, tetapi urut klasik terapi profesional diakui sebagai yang paling berkesan..

Urut sendiri untuk osteochondrosis leher

Setelah berkenalan dengan teknik urut oleh pakar, setelah menggunakan kompleks ini, pesakit dapat melakukan urutan leher sendiri. Sudah tentu, intensiti dan keberkesanan urutan diri seperti itu akan lebih rendah, tetapi kelebihan kaedah ini adalah kemampuan untuk melakukannya secara bebas 2-3 kali sehari.
Video di bawah menunjukkan latihan untuk mengurut sendiri untuk osteochondrosis serviks:

Selepas beberapa hari, pesakit dengan osteochondrosis melihat peningkatan keadaan mereka. Urut sendiri sangat sesuai untuk pesakit dengan gaya hidup yang tidak aktif: pelajar, pekerja pejabat. Mencari 10-15 minit untuk kesihatan tulang belakang tidak akan menjadi masalah, dan manfaat urut diri adalah jelas: kelonggaran otot yang tegang, pengurangan kesakitan, peningkatan peredaran darah dan kesihatan umum.

Urut untuk osteochondrosis leher

Semua alat yang dirancang untuk urut leher dengan osteochondrosis boleh dibahagikan secara kondisional kepada dua kumpulan:

  • Manual. Jenis alat urut ini merangkumi alat yang mempunyai kesan kerengsaan tempatan pada otot belakang. Mereka dibuat dalam bentuk alat dengan pelbagai alat tambahan yang mampu mempengaruhi pelbagai otot punggung secara tempatan.
  • Mekanikal. Sebagai peraturan, prinsip utama tindakan tukang urut seperti itu adalah untuk membuat getaran yang dihantar ke otot-otot leher. Ahli terapi urut profesional telah membentuk sikap skeptikal terhadap tukang urut mekanikal, kerana yang terakhir tidak dapat mengolah otot leher, dan oleh itu tidak berkesan dalam osteochondrosis.

Mesin senaman Drevmass

Tulang belakang yang sihat adalah kunci kesihatan seluruh tubuh manusia. Seseorang dengan postur yang sekata tidak hanya kelihatan hebat, ia boleh digunakan untuk menilai keadaan fizikal dan umurnya. Penyakit pada tulang belakang, selain ketidakselesaan yang nyata, mengancam dengan komplikasi yang agak serius yang tidak dapat diabaikan.

Sebagai tambahan kepada langkah-langkah yang dicadangkan untuk rawatan dan pencegahan penyakit belakang, anda boleh menggunakan simulator Drevmass, yang dikembangkan dengan mengambil kira semua ciri anatomi dan fisiologi tubuh manusia secara khusus untuk membantu tulang belakang..

Urut yang paling berkesan untuk osteochondrosis tulang belakang serviks

Menjaga kesihatan sistem muskuloskeletal memerlukan aktiviti fizikal harian, disesuaikan dengan kecergasan orang tersebut. Tetapi senaman secara teratur tidak akan berguna sepenuhnya jika anda tidak melengkapkannya dengan prosedur seperti urut untuk osteochondrosis.

  1. Ciri-ciri urut: petunjuk, bagaimana ia membantu
  2. Jenis urutan dan teknik untuk pelaksanaannya
  3. Kontraindikasi
  4. Pemilihan kaedah

Ciri-ciri urut: petunjuk, bagaimana ia membantu

Osteochondrosis adalah penyakit yang disebut sebagai jenis pembayaran untuk berjalan tegak. Mamalia yang lain berjalan dengan empat anggota badan, yang memberikan beban merata pada tulang belakang. Kerangka manusia mesti menahan beban tinggi, dan tulang belakang serviks terpaksa mengatasi berat kepala sekitar 5 kg.

Walaupun pada hari ini gaya hidup sihat adalah kawasan yang popular, ketidakaktifan fizikal tetap menjadi masalah yang serius. Semua bahagian tulang belakang mengalami gaya hidup yang tidak menetap, tetapi osteochondrosis tulang belakang serviks membuat dirinya terasa lebih cepat daripada yang lain..

Doktor memanggil salah satu sebab mengapa penggunaan komputer dan telefon pintar meluas, kerana kedudukan vertebra serviks dan kepala yang betul terganggu, beralih ke hadapan.

Otot yang menyokong leher berada dalam keadaan tidak normal dan tegang secara anatomi. Hasilnya adalah kerosakan pada tulang rawan intervertebral, perkembangan osteochondrosis serviks.

Ahli psikoterapi percaya bahawa penyebab sesak otot di bahagian tertentu badan adalah disebabkan oleh tekanan emosi. Oleh itu, menurut hipotesis ini, seseorang akan menghadapi pengapit sehingga mereka mengenal pasti dan menghilangkan emosi yang ditindas.

Ini boleh menjadi perasaan takut, ketika seseorang secara tidak sadar berusaha menekan kepalanya ke bahu, atau melakukan serangan, ketika keinginan tidak sengaja untuk memukul pelaku dihentikan oleh suara akal.

Tidak sukar untuk mengenali penyakit ini, selain sindrom kesakitan tempatan, manifestasi neurologi berikut berlaku:

  • sakit kepala dan pening;
  • tinnitus dan lalat di depan mata;
  • mati rasa di jari;
  • loya;
  • tanda-tanda palsu serangan jantung.

Ini berlaku akibat gangguan peredaran darah di ruang tulang belakang. Tetapi aliran keluar cairan limfatik juga terhambat, sehingga seseorang menderita edema pada kelopak mata, wajah yang lebat, bahkan dengan kerja sistem endokrin dan saluran kencing yang baik.

Untuk menghilangkan chondrosis tulang belakang serviks, perlu kembali ke kedudukan normal, memanggil dan menguatkan otot leher. Biasanya, senaman khas disyorkan untuk ini, tetapi tanpa merehatkan otot terlebih dahulu dan melepaskan penjepit, latihan boleh menyebabkan komplikasi.

Oleh itu, urut untuk osteochondrosis serviks adalah kaedah rawatan yang paling berkesan dan selamat..

Memahami mekanisme perjalanan chondrosis serviks, mudah untuk menilai kemungkinan kesan prosedur yang dilakukan dengan betul:

  • kelonggaran pengapit otot;
  • peningkatan nada dan keanjalan otot di kawasan ini;
  • pemulihan peredaran darah dan aliran limfa yang normal;
  • pengaktifan proses metabolik.

Sebagai perbandingan dengan kaedah lain untuk merawat penyakit ini, urutan terapeutik untuk osteochondrosis mempunyai sedikit kontraindikasi dan kemungkinan kesan sampingan. Ini adalah sejenis langkah pertama menuju gaya hidup sihat dan aktif, oleh itu ia dapat digunakan bahkan untuk orang yang mempunyai nada otot yang sangat lemah, serta halangan somatik untuk sukan.

Walaupun terdapat manfaat manipulasi manual otot leher yang tidak ternilai, prosedur ini boleh memudaratkan jika tidak dilakukan oleh pakar. Kawasan vertebra serviks adalah kawasan yang sangat rentan untuk sebarang kerosakan. Walaupun kecederaan tidak ditimbulkan oleh tangan doktor, teknik yang salah akan menyebabkan ketidakselesaan yang teruk, kerana orang itu akan mencubit otot. Oleh itu, kesan prosedur sedemikian akan menjadi sebaliknya..

Terdapat juga kontraindikasi untuk prosedur tersebut. Dan pakar yang berkelayakan pasti akan berminat dengan keadaan kesihatan pesakitnya. Urut belakang untuk osteochondrosis tidak akan membawa faedah jika terdapat keradangan aktif pada sistem muskuloskeletal.

Jenis urutan dan teknik untuk pelaksanaannya

Terdapat beberapa teknik untuk pendedahan manual, termasuk:

  • titik;
  • vakum;
  • mempesonakan;
  • getaran;
  • Thai;
  • sayang.

Walau bagaimanapun, terdapat perbezaan yang ketara di antara mereka, kerana semuanya pada dasarnya mempunyai dua kesan:

  • kelonggaran otot;
  • kesan tonik tempatan pada otot.

Terdapat teknik untuk ini: membelai, menggosok, menguli dan mengetuk. Setiap jenis pengaruh manual melibatkan urutan kaedah tertentu. Tetapi yang paling popular adalah perubatan klasik, yang dilakukan seperti berikut.

  1. Stroking adalah teknik yang memulakan prosedur apa pun. Sentuhan lembut pada kulit akan melegakan seseorang, degupan jantungnya menurun, tekanan darah menjadi normal dan tahap hormon keseronokan dalam darah meningkat. Pada awal kursus, pakar harus meluangkan lebih banyak masa untuk tahap ini sehingga badan terbiasa dengan urutan. Semasa membelai, arah pergerakan harus dari atas ke bawah, dan ibu jari harus berada di vertebra, tetapi jangan terlalu menekannya. Penting untuk tidak mengabaikan tahap ini semasa prosedur berikutnya, kerana membantu mengatasi sindrom kesakitan dan menghilangkan pembengkakan, yang selalu menyertai peradangan..
  2. Menggosok adalah pergerakan telapak tangan yang kuat di permukaan kulit. Ini membolehkan anda meningkatkan aliran darah ke otot dan epidermis, serta meningkatkan proses pertumbuhan semula di kawasan ini..
    Semasa menggosok, penting untuk tidak meregangkan kulit: pakar biasanya tahu tahap tekanan apa yang seharusnya, selebihnya disyorkan untuk menggunakan salap dan minyak khas yang mengurangkan pekali geseran tangan pada kulit pelanggan.
  3. Menguli adalah tahap utama, yang harus merangkumi sekurang-kurangnya 60% prosedur. Mereka dilakukan dengan dua tangan dari bawah ke atas. Pergerakan harus cukup kuat, tetapi lembut dan tidak kasar. Penanda pelaksanaan yang betul pada tahap ini adalah ketiadaan ketidakselesaan. Sekiranya pelanggan mengalami kesakitan semasa mengurut, ototnya tegang, yang menafikan kesan prosedur.
  4. Getaran di kawasan leher harus dilakukan dengan tepi tapak tangan, supaya orang itu tidak mengalami kesakitan. Ia memerlukan beberapa minit.

Urut untuk osteochondrosis tulang belakang serviks boleh dilakukan dengan berbaring atau duduk. Setelah menyelesaikan prosedur, disarankan untuk tetap berada dalam posisi biasa selama beberapa minit, dan kemudian berdiri dengan hati-hati tanpa melakukan pergerakan tiba-tiba..

Selepas prosedur, anda tidak boleh berlebihan.

Teknik asas berbeza antara satu sama lain. Tetapi untuk mencapai kesan yang serupa, iaitu untuk menghilangkan pengapit otot dan menormalkan aliran darah, alat tambahan dapat digunakan..

Contohnya, cawan perubatan khas boleh digunakan untuk urutan vakum. Walau bagaimanapun, kaedah ini mempunyai kesan yang lebih baik pada epidermis daripada pada otot. Oleh itu, dengan gejala neurologi yang teruk, lebih baik menggunakan kaedah klasik.

Pelbagai kaedah perubatan oriental, misalnya, akupresur, tidak mempunyai bukti keberkesanannya, oleh itu ia tidak digunakan dalam perubatan rasmi. Walaupun kesan santai dari prosedur, yang menggunakan minyak aromatik, kemenyan dan muzik khas, tidak dapat dinafikan..

Ini bukan prosedur perubatan, tetapi jika penyebab utama ketegangan otot adalah tekanan, maka akan sangat membantu..

Kontraindikasi

Terdapat senarai kontraindikasi universal untuk urut, yang merangkumi:

  • darah tinggi;
  • demam;
  • sebarang proses berjangkit;
  • kerosakan kulit tempatan;
  • kegagalan organ berfungsi;
  • gangguan neuropsikiatrik;
  • hernia intervertebral;
  • ketumbuhan;
  • tromboflebitis.

Senarai boleh diperluas, jadi sebelum menjalani prosedur, lebih baik berunding dengan doktor anda. Sekiranya anda merasa tidak sihat, lebih baik menangguhkan prosedur..

Pemilihan kaedah

Salah satu kesukaran terbesar bagi seseorang yang merancang untuk menjalani urutan adalah memilih pakar dan kaedah pengaruh manual. Adalah sangat penting bahawa pakar mempunyai pendidikan perubatan, dan manipulasi - justifikasi ilmiah.

Sebilangan besar kaedah terapi menggunakan percubaan plasebo rawak, double-blind, double, tetapi ini tidak berlaku untuk amalan manual. Oleh itu, secara tradisional dalam perubatan, kaedah klasik digunakan, urutan, arah dan kekuatan pengaruh yang berkembang secara historis dalam jangka masa yang panjang.

Kawasan vertebra serviks sangat sensitif. Sekiranya di bahagian lain gejala tulang belakang biasanya terbatas pada kesakitan, teknik urut yang dipilih dengan tidak betul untuk osteochondrosis serviks boleh menyebabkan kompleks gejala neurologi yang ketara yang akan memburukkan lagi kualiti hidup manusia dan memerlukan rawatan ubat jangka panjang, dan dalam beberapa kes, pembedahan..

Oleh itu, prosedur harus dihentikan apabila:

  • sakit;
  • pergerakan tajam, ciri kiropraktor, yang secara paksa cuba mengatur vertebra dengan ciri khas;
  • pening, kebisingan atau deringan di telinga, penampilan lalat di depan mata.

Sekiranya kaedah tertentu dapat diterima dengan baik, anda perlu menjalani 10-10 prosedur setiap hari, sementara tempoh masing-masing mestilah dalam 20-30 minit. Setelah manifestasi chondrosis hilang, disarankan untuk berjumpa pakar setiap 10 hari untuk mengekalkan kesannya.

Sekiranya tidak mungkin mengunjungi pejabat, anda boleh menggunakan urutan sendiri, yang harus dilakukan 10-15 minit sebelum tidur. Sebelum itu, anda perlu mengkaji sendiri maklumat mengenai cara melakukan urut untuk osteochondrosis sendiri, lawati pakar neurologi atau ahli vertebrologi, dapatkan janji temu di bilik fisioterapi.

Semua mengenai peraturan dan jenis urut untuk osteochondrosis tulang belakang serviks

Kadang kala urut adalah rawatan yang paling berkesan untuk osteochondrosis serviks. Berkat teknik pelaksanaan yang betul, semua otot dikuatkan dengan ketara, garam yang dikeluarkan dikeluarkan, aliran limfa dan sistem peredaran darah dipulihkan, ligamen diregangkan dan menjadi elastik.

Apakah penderitaan leher ini??

Kursus klinikal penyakit ini ditunjukkan oleh tanda-tanda ciri:

  • pening dan sakit kepala yang kerap;
  • kelemahan dan kemerosotan kesihatan;
  • bunyi di telinga;
  • pelanggaran fungsi visual (penurunan ketajaman dan kerap munculnya "lalat" di depan mata).

Baca lebih lanjut mengenai pening dan loya dengan SHOX di sini.

Dengan perkembangan proses patologi, kebas tangan muncul, perubahan kepekaan mereka dan imobilisasi hampir lengkap. Sendi anggota badan dan dada atas menjadi kaku, terdapat keretakan yang tidak menyenangkan dan menyakitkan di leher. Selalunya alasan untuk perkembangan osteochondrosis adalah ketidakaktifan kawasan leher, memprovokasi kehilangan cecair pada cakera intervertebral, dan, sebagai akibatnya, penurunan keanjalan tulang rawan.

Aplikasi dalam terapi kompleks

Urut dalam rawatan osteochondrosis serviks mendorong pemecahan sebatian protein-berserat, yang terbentuk dengan jumlah asid laktik yang berlebihan. Peningkatan tahap asid laktik pasti berlaku dengan kekejangan otot dan memprovokasi pembentukan segel dan nodul, yang jelas dirasakan di bawah kulit.

Bila dan mengapa perlu?

Ia meningkatkan peredaran darah dan melonggarkan otot (baca lebih lanjut mengenai penyebab kemalangan serebrovaskular dalam artikel ini). Dengan itu, anda dapat melegakan serangan pengerasan otot, kekejangan dan kesakitan tempatan. Di samping itu, saluran dan vena limfa melalui leher, memastikan aliran darah dan limfa dari kepala, jadi pergerakan urut di kawasan ini memulihkan dan menormalkan peredaran darah, menurunkan tekanan intrakranial, mempromosikan pembaharuan tisu dan meningkatkan pemakanan organ kepala dan leher..

Kontraindikasi dan petunjuk

Seperti kesan lain pada badan, urut leher untuk osteochondrosis mungkin dikontraindikasikan untuk pesakit tertentu jika dia didiagnosis dengan:

  • kehadiran neoplasma tumor (tanpa mengira lokasinya);
  • penyakit kelamin dan batuk kering;
  • patologi sistem peredaran darah;
  • osteomelitis;
  • penyakit atau kerosakan pada kulit di leher.

Petunjuk untuk melakukan adalah:

  • cadangan doktor yang hadir untuk SHH yang didiagnosis;
  • sakit di leher.

Kami mencadangkan menonton video mengenai faedah dan kontraindikasi urut untuk osteochondrosis:

Manfaat untuk sistem muskuloskeletal

Manfaat dinyatakan dalam keberhasilan memerangi keletihan kronik, kehilangan kekuatan dan gejala umum malaise, kerana teknik dan teknik prosedur ini bertujuan untuk meregangkan tendon otot dan memberi mereka keanjalan. Urut membantu menjaga dan memulihkan kesihatan sendi, mencegah perkembangan proses patologi.

Matlamat mengurut zon kolar

Di samping itu, terdapat pelanggaran kepekaan kulit dan penurunan refleks. Semasa memberikan kursus kepada pesakit, tujuan ditetapkan:

  • mencapai kesan analgesik maksimum;
  • menghilangkan hipertonik otot patologi;
  • mengembalikan keadaan normal sistem saraf pusat.

Peraturan utama

Terdapat beberapa peraturan untuk melakukan urut:

  1. kesannya bermula dengan memanaskan leher dari belakang;
  2. lulus ke tali pinggang bahu, otot deltoid, depan leher.

Semasa prosedur, selalu perlu menggunakan krim atau minyak urut untuk mengelakkan kecederaan pada kulit dan untuk memudahkan pergerakan tangan tukang urut.

Apa yang perlu anda ketahui sebelum prosedur?

Teknik ini bergantung pada tahap perkembangan proses patologi. Pada tahap 1-2 perkembangan osteochondrosis tulang belakang serviks, teknik klasik, dan menguli dan memerah dilakukan dengan pemberat yang ketara. Pada tahap ke-3 perkembangan patologi, dilarang menggunakan getaran, dan dalam bentuk penyakit yang lebih kompleks, hanya gosokan lembut dan pukulan dangkal yang dibenarkan..

Berapa banyak sesi yang anda perlukan?

Tempoh rawatan rawatan urut untuk SHH dipilih secara individu untuk setiap pesakit. Rata-rata, prosedur ini memakan masa 30-45 minit. Sesi boleh dijalankan dari 1 hingga 5 kali seminggu, bergantung pada keadaan pesakit dan jenis kursus yang digunakan. Sebaiknya ulangi kursus dalam 4-8 minggu - untuk menggabungkan hasil yang berkesan.

Harga untuk perkhidmatan profesional

Di hampir semua institusi perubatan terdapat pakar yang bersedia memberikan pertolongan sekali sahaja dan melakukan satu sesi sesi. Kos perkhidmatan sedemikian bermula dari 200-2500 rubel setiap sesi urutan lengkap dan betul untuk osteochondrosis serviks.

Ejen pemanasan dan pemukul

Dijual anda sentiasa boleh mendapatkan produk urut siap pakai. Ini semua jenis minyak, dan talc, dan serbuk bayi. Kelebihan urut dengan minyak - geseran tangan tukang urut yang baik, sensasi yang cukup menyenangkan, pemanasan permukaan.

Kekurangan - tergelincir tangan ketika menguli dan perasaan tidak menyenangkan filem di bahagian belakang selepas prosedur. Terdapat juga salap, gel dan krim khas yang mempunyai kesan analgesik, anti-radang, pemanasan dan dekongestan..

Kos terapi yang kompleks

Kos terapi kompleks bergantung pada proses klinikal proses patologi. Bilangan kursus yang diperlukan dan kos kerja pakar terpilih juga diambil kira..

Cara melakukannya dengan betul?

Prosedur ini terdiri daripada beberapa peringkat - persediaan, utama dan terakhir, yang bertujuan untuk meningkatkan peredaran darah dan aliran getah bening di kawasan yang diurut. Semasa sesi, terdapat kesan langsung pada reseptor kulit.

Teknologi prosedur rawatan

  1. Pada bahagian persediaan prosedur, teknik mengusap, menggosok dan menguli otot digunakan..
  2. Di bahagian utama - kesan khas urut segmental, bergantung pada jenis proses patologi.
  3. Bahagian terakhir prosedur dilakukan dengan menggunakan teknik membelai, meregang dan mengetuk.

Ciri-ciri dari pelbagai jenis

Semasa melakukan semua teknik, peraturan berikut mesti dipatuhi:

  1. pesakit harus santai dan senyaman mungkin;
  2. ahli terapi urut tidak boleh mempengaruhi kelenjar getah bening secara langsung;
  3. pergerakan urut dijalankan dengan tahap intensiti yang berbeza-beza (bergantung pada ambang kesakitan pesakit);
  4. kepatuhan pada urutan melakukan semua teknik;
  5. kesan pada bahagian kanan dan kiri badan harus selalu sama pada waktunya;
  6. untuk meningkatkan keberkesanan prosedur, anda boleh menggunakan salap, krim atau minyak khas.

Klasik

Urut klasik terdiri daripada teknik utama - mengusap, menggosok, memerah, menguli, getaran - terdapat banyak pilihan untuk melakukan prosedur, sekitar 3 ribu. Melakukan prosedur, pakar berusaha untuk merehatkan klien sebanyak mungkin, dan teknik yang dilakukannya cuba membuatnya menyenangkan.

Periosteum

Setiap tulang dalam tubuh manusia ditutup dengan periosteum, dan keradangannya disebut periostitis. Urut periosteum bertujuan untuk menghilangkan perubahan patologi pada tisu tulang melalui reaksi refleks sistem saraf dan memulihkan kerja sistem peredaran darah dan limfa.

Refleks segmen

Asas prosedur ini terletak pada tindakan pada bahagian tubuh tertentu, ujung saraf yang berkaitan secara langsung dengan organ dalaman. Refleks vegetatif, diaktifkan dengan urutan seperti itu, menghentikan proses patologi organ yang berpenyakit dan menghentikan perkembangannya. Urut juga boleh digunakan untuk mencegah pelbagai penyakit..

Tisu penghubung

Urutan dilakukan untuk penyakit sistem muskuloskeletal. Kesan yang lebih besar dicapai dengan menggabungkan urutan seperti itu dengan rawatan air. Pergerakan dilakukan di sepanjang tepi tendon, di sepanjang gentian otot dan titik-titik pelekatan kapsul dan otot sendi. Penerimaan dilakukan pada mulanya di kawasan yang sihat, dengan pendekatan beransur-ansur ke titik-titik sakit patologi.

Dalam tin

Ini berdasarkan penyediaan kesan aktif pada bahagian tubuh manusia yang menyakitkan dengan menggunakan vakum yang dibuat pada alat khas - bank.

Penyedot tin seperti itu meningkatkan peredaran darah dan aliran getah bening di kawasan patologi, dan juga mendorong pemakanan aktif sel dan tisu kulit.

Perkakasan

Urut menggunakan pelbagai alat dan peranti (urut getaran, pneumomassage, hydromassage, dll.). Ia digunakan sebagai agen pencegahan, kebersihan, dan urut dianggap berkesan selepas kecederaan dan banyak penyakit sistemik..

Sayang

Gabungan teknik urut khas yang mahir, ditambah dengan kesan madu, melegakan banyak patologi. Fungsi sistem muskuloskeletal dan kerja banyak organ dalaman dipulihkan.

Penggunaan madu untuk urut membolehkan anda membersihkan kulit secara menyeluruh, menembusi jauh ke dalam tisu badan. Pada masa yang sama, metabolisme meningkat, pembengkakan otot melegakan dan pertumbuhan semula tisu dipercepat..

Manual

Terapi manual adalah kaedah mempengaruhi tubuh pesakit dengan kekuatan tangan tukang urut. Teknik ini digunakan dalam diagnosis dan rawatan penyakit sistem muskuloskeletal dan banyak organ dalaman..

Kami menawarkan anda untuk menonton video mengenai bagaimana urut manual dijalankan untuk osteochondrosis:

Titik

Akupresur melibatkan kesan pada titik dan garis yang sama seperti dalam akupunktur - "meridian" - yang secara tidak kelihatan mengalir ke seluruh tubuh manusia dan berakhir pada titik-titik tertentu. 14 garis panduan ini menghubungkan semua organ dalaman. Setiap meridian "bertanggungjawab" untuk organ atau kawasan badan yang berasingan.

5 jenis titik berbeza adalah titik akhir - mengharmonikan, berinisiatif, menenangkan, titik kecemasan ("mo"), satu lagi jenis titik khas yang mempunyai kesan.

Untuk mempengaruhi titik-titik ini, tiga teknik mesti diikuti: pergerakan berputar yang mudah, pergerakan daya sederhana, tekanan yang kuat (dengan ibu jari atau jari yang bengkok).

Cervico-cranial

Teknik mengurut digunakan beberapa hari selepas kecederaan, yang menjadi penyebab perkembangan patologi serviks-kranial. Punca kesakitan adalah trauma atau beban struktur kronik yang berlebihan. Urutan mengendurkan otot, melegakan kesakitan. Peredaran darah yang meningkat dengan ketara mengurangkan masa penyembuhan.

Arahan langkah demi langkah untuk dilakukan di rumah

Dengan urutan ini, perhatian khusus harus diberikan kepada kawasan yang bermasalah. Pengetahuan mengenai teknik dan masa asas (dari 30 hingga 40 minit) akan menjadikan prosedur itu seefektif mungkin dan tidak membahayakan.

Urut sendiri

Urut sendiri tidak boleh diganti sebagai salah satu kaedah penyembuhan. Ia boleh digunakan untuk sebarang keadaan patologi, hanya perlu memerhatikan teknik dan dosnya. Satu-satunya pengecualian adalah adanya hipertensi dan kegagalan kardiovaskular - urut diri menyebabkan penggunaan tenaga otot yang berlebihan, yang menjadi beban tambahan pada jantung.

Teknik dengan gambar

Secara teknikal, urut diri dilakukan seperti berikut:

  1. Semua pergerakan mesti dilakukan di sepanjang laluan limfa.
  2. Pergerakan urut tidak boleh menyebabkan rasa tidak selesa dan sakit.
  3. Urut sendiri bermula dari kawasan sihat, perlahan-lahan bergerak menuju titik patologi.
  4. Tempoh sesi urut sendiri adalah sekitar 5-30 minit.
  5. Semasa mengurut, anda perlu mengambil posisi yang paling selesa dan berehat.
  6. Sebaiknya urut sendiri dengan tangan yang bersih dan hangat, tanpa menggunakan krim, minyak atau serbuk talcum..

Cara mengurut bahagian belakang leher anda:

  1. Ia dilakukan sebagai peringkat akhir dari sebarang urutan dan termasuk teknik mengusap, menguli (dangkal dan mendalam) otot leher, menguli tali leher dan pergerakan tambahan (mengetuk dan menggergaji dengan tepi telapak tangan).
  2. Urutan ini selalu diakhiri dengan mengusap. Paling baik dilakukan dengan bedak bedak atau bedak bayi..

Teknik Leher Depan:

  1. Pergerakan urut mestilah lembut, kemas.
  2. Anda tidak boleh menekan kelenjar tiroid dan laring.
  3. Urut ini biasanya dilakukan dengan jari atau belakang tangan..
  4. Pergerakan dilakukan secara simetris (membelai sebelah kanan dengan telapak tangan kiri dan sebaliknya).

Berikut adalah gambar:

Kami mencadangkan menonton video mengenai bagaimana urut diri dilakukan untuk osteochondrosis serviks:

Menggunakan peranti khas

Hari ini, terdapat alat khas di pasaran, yang dikembangkan di bawah pengawasan doktor. Ini adalah tukang urut belakang dan leher yang boleh digunakan secara bebas dan bersama dengan pasangan..

Elektrik

Alat urut elektrik cukup selesa. Untuk menggunakannya, anda tidak perlu menggunakan kekuatan otot - hanya pasangkan alat ini ke tempat yang sakit dan pasangkan ke soket kuasa.

Pemohon Kuznetsov

Aplikator Kuznetsov adalah kain dengan piring bergerigi yang melekat padanya. Berkat kesan aplikator, anda dapat dengan cepat menghilangkan rasa keletihan dan kesakitan di kawasan masalah.

Rawatan vertigo

Teknik sedemikian telah lama mendapat pengiktirafan mereka. Kesan dibuat pada titik khas yang terletak di badan pesakit dengan ibu jari, ia bukan sahaja dapat melegakan serangan sakit kepala, tetapi juga meningkatkan kesejahteraan.

Spesies yang tidak konvensional

Teknik urut tidak konvensional dilakukan dengan menggunakan:

  • batu;
  • batang buluh;
  • kerang laut;
  • beg rumput;
  • ais;
  • sayang.

Teknik sedemikian bertujuan untuk mengendurkan jisim otot, mengurangkan kesakitan dan menguatkan kesejahteraan keseluruhan..

Cara alternatif

Kaedah alternatif yang paling biasa sekarang ialah urut perkakasan menggunakan kaedah khas:

  • urut bergetar;
  • hydromassage;
  • baromassage;
  • vakum;
  • ultrasonik.

Selain itu

Untuk mengatasi gejala dan manifestasi penyakit, pendekatan terapi yang bersepadu diperlukan. Selain urut, rawatan ubat ditunjukkan:

  • salap;
  • suntikan;
  • tablet.

Dianjurkan untuk mengambil kompleks vitamin dan terapi senaman.

Senaman gimnastik

Latihan harus dilakukan secara teratur, tetapi jika rasa sakit dirasakan, lebih baik berhenti bersenam. Beberapa latihan:

  1. Kedudukan permulaan - berdiri, kaki selebar bahu. Anda perlu menarik nafas dalam-dalam dan menarik nafas. Kemudian mereka mula memiringkan kepala ke sisi, ke belakang dan ke belakang..
  2. Kedudukan permulaan adalah sama. Ia perlu dilakukan secara bergilir-gilir.
  3. Berdiri tegak, angkat bahu ke belakang, bawa bilah bahu, dada ke hadapan. Ratakan sendi bahu, membulatkan bahagian belakang.

Kami mencadangkan menonton video yang menunjukkan latihan terapi senaman untuk osteochondrosis:

Cadangan dari doktor dan pesakit

Urut semasa pemburukan osteochondrosis harus dilakukan dengan sangat berhati-hati. Pergerakan pakar yang canggung dapat menyebabkan perkembangan perubahan yang tidak dapat dipulihkan pada tisu saraf sumsum tulang belakang dan prosesnya. Prosedur urut disyorkan semasa pengampunan..

Adakah urut menolong penyakit? Urut paling berkesan hanya pada peringkat awal perkembangan perubahan pada cakera intervertebral.

Selama bertahun-tahun bahawa terdapat rawatan urut osteochondrosis tulang belakang serviks, kaedah pelaksanaannya yang cukup jelas telah dikembangkan, yang paling berkesan dalam merawat proses patologi. Penggunaan pelbagai kaedah alternatif membantu mencari penyelesaian individu untuk masalah tersebut.

Telah terbukti bahawa urut melegakan keadaan pesakit dengan ketara. Disarankan untuk melegakan nada otot. Berkat manipulasi yang dilakukan oleh pakar dengan betul, pesakit melupakan sensasi yang menyakitkan, kelemahan, sakit kepala, rasa mual.

Urut dan urutan diri yang betul untuk osteochondrosis tulang belakang serviks

Adakah komputer pekerjaan anda berkaitan? Adakah anda mesti tidak bergerak lama? Adakah anda mengalami sakit kepala, mengantuk secara tiba-tiba pada hari cuti? Anda pasti menyelesaikan masalah dengan mengambil ubat yang sesuai dan minum banyak kopi. Anda pasti bahawa keseluruhan masalah ini berkaitan dengan tidur yang kurang dan kekurangan oksigen, yang diperlukan untuk aktiviti otak. Anda sangat tersilap. Selalunya, masalah ini dikaitkan dengan osteochondrosis tulang belakang serviks..

  • Ciri dan prinsip rawatan
  • Prinsip rawatan untuk osteochondrosis tulang belakang serviks
  • Peraturan dan teknik urut pakar
  • Adakah mungkin melakukan urutan untuk osteochondrosis serviks
  • Jenis urut bukan tradisional
  • Menggunakan madu untuk urut
  • Urut sendiri untuk osteochondrosis tulang belakang serviks
Artikel berkaitan:

    Ciri dan prinsip rawatan

    Osteochondrosis disebut perubahan tertentu pada cakera intervertebral, sendi, saraf terjepit dan kekakuan ligamen pada ruang tulang belakang. Penyakit ini sering mempunyai sifat berkala, apabila pesakit mula merasa sakit di tulang belakang serviks atau kawasan lain, bergantung pada penyetempatan masalah dengan tulang belakang. Gejala penyakit ini membawa banyak ketidakselesaan dan mengurangkan kualiti hidup pesakit dengan ketara..

    Penting! Agar tidak membawa keadaan ke keadaan kritikal, langkah-langkah harus diambil segera setelah isyarat pertama. Sekiranya osteochondrosis tulang belakang serviks diperhatikan, di sini pemeriksaan mesti dilakukan setelah berlakunya sakit kepala yang kerap berlaku tanpa sebab.

    Prinsip rawatan untuk osteochondrosis tulang belakang serviks

    Semasa eksaserbasi, penyakit ini hanya dirawat dengan ubat-ubatan yang membantu menghilangkan rasa sakit, mengurangkan keradangan dan edema. Sekiranya sakit leher tidak berlaku, prinsip rawatan adalah melakukan urutan. Ia juga merupakan tahap akhir pemulihan setelah pemburukan osteochondrosis..

    Urut terapeutik mempunyai kontraindikasi tersendiri yang harus diperhatikan. Ini termasuk:

    • kehadiran kesakitan, yang mencirikan kehadiran peningkatan osteochondrosis;
    • pesakit mengalami hipertensi;
    • kegagalan kardiovaskular pada pesakit;
    • manifestasi tanda-tanda demam, yang disebabkan oleh kehadiran penyakit berjangkit;
    • penyakit kulit yang ketara.

    Peraturan dan teknik urut pakar

    Urut untuk rawatan osteochondrosis tulang belakang serviks hanya boleh dilakukan oleh pakar profesional dan berpengalaman. Prosedur ini dilakukan dalam keadaan terlentang di perut atau di kerusi khas. Urut dilakukan di kawasan tengkuk, leher dan leher-leher. Otot leher dilonggarkan ketika orang itu memiringkan kepalanya ke hadapan.

    Pertama, tukang urut melakukan gerakan membelai lebih dari 10 kali. Pergerakan bergerak dari belakang kepala ke bahu. Kekuatan yang digunakan tidak boleh mengganti kulit. Ia membantu mengaktifkan peredaran limfa.

    Pada peringkat seterusnya, pakar membuat pergerakan yang menyerupai memerah. Pergerakan dilakukan di sepanjang tulang belakang dengan falang jari yang bengkok. Push-up dilakukan beberapa kali di setiap sisi.

    Kemudian otot diuli. Pergerakannya mengingatkan pada pagar dan penjarian kulit. Semua tindakan mengikuti jalan bulat dan juga dilakukan oleh phalanges jari yang bengkok. Pertama, urut dilakukan pada otot-otot di sepanjang tulang belakang serviks, kemudian mereka bergerak ke sisi.

    Gosok juga dilakukan dengan pembalut ibu jari. Pergerakan dilakukan tidak lebih dari 6 kali pada setiap sisi, tanpa menyebabkan kesakitan pada pesakit. Sekiranya tidak selesa, kekuatan yang dikenakan harus dilemahkan. Dengan pergerakan seperti itu, anda boleh mengurut tali pinggang bahu, serta otot trapezius..

    Akhir sesi urut dijalankan dengan bantuan gerakan membelai. Sebagai permulaan, pukulan dilakukan di leher, kemudian pergi ke bahagian belakang kepala. Di sini anda harus melebarkan jari dan melakukan pergerakan bulat. Kemudian anda boleh melakukan beberapa pemerasan dan selesaikan dengan menggosok bahagian belakang kepala. Keseluruhan sesi urut oleh pakar memerlukan masa 20-30 minit.

    Penting! Setiap ahli terapi urut berusaha sendiri, dan jika menyebabkan kesakitan, ia tidak dapat ditoleransi, anda harus memaklumkan kepada pakar yang bekerja mengenai perkara ini, dan dia akan melemahkan kekuatannya.

    Adakah mungkin melakukan urutan untuk osteochondrosis serviks

    Urut adalah kaedah yang sangat baik untuk merawat osteochondrosis tulang belakang serviks. Jenis terapi manual ini membantu meningkatkan aliran darah ke ujung saraf, mengendurkan otot, dan melegakan ketegangan. Penghapusan nada otot adalah faktor kejayaan yang penting dalam rawatan osteochondrosis. Selalunya sensasi menyakitkan timbul tepat dengan kekejangan otot. Berdasarkan ini, kita dapat menyimpulkan bahawa urut ditunjukkan untuk osteochondrosis. Namun, terdapat sejumlah kes di mana dilarang sama sekali menggunakan kaedah tersebut. Kontraindikasi termasuk:

    • perjalanan penyakit akut, tempoh pemburukan;
    • kesakitan yang kuat;
    • kerosakan kulit, luka, bisul, ruam;

    Penting! Lebih baik melakukan urut semasa tempoh pengampunan penyakit. Kesannya tidak boleh berlaku agresif. Adalah lebih baik untuk mempercayai profesional yang berkelayakan.

    Sekiranya anda telah memutuskan kursus terapi manual, disarankan untuk berunding dengan doktor anda. Pakar akan membantu anda memilih jenis kesan, jumlah sesi dan masa terapi.

    Jenis urut bukan tradisional

    Sebagai tambahan kepada urutan klasik untuk osteochondrosis tulang belakang serviks, terdapat beberapa jenis prosedur yang secara aktif dapat mempengaruhi pemulihan pesakit dan melegakan keradangan. Ini termasuk jenis urut berikut:

    Akupresur

    Kaedah yang serupa untuk mengubati osteochondrosis sangat baik dalam tempoh pemburukannya, ketika pesakit mengalami kesakitan yang teruk dan sakit. Ini terdiri dari tekanan khas jari pada titik khas, yang mempunyai kesan yang baik untuk melegakan keradangan, memperbaiki peredaran darah dan menghilangkan rasa sakit. Titik tekanan jauh dari tempat kesakitan.

    Tempoh tekanan tidak boleh melebihi 5 minit. Apabila simptom kesakitan berkurang, tempohnya harus dikurangkan menjadi tiga minit.

    Permohonan urut

    Pelbagai alat urut boleh digunakan untuk meningkatkan proses metabolik dan peredaran darah di tulang belakang serviks. Kini pasaran menawarkan banyak pilihan peranti yang berbeza. Semuanya mempunyai fungsi tertentu dan berguna, akibatnya mereka berbeza dari segi kos. Sekiranya tidak ada dana untuk peranti mahal, anda boleh menggunakan aplikator Kuznetsov biasa. Ia boleh menjadi roller khas, atau tali pinggang dengan gesper. Tukang urut seperti itu dipakaikan pada leher pada waktu malam. Menjelang pagi, rasa sakit mereda dengan ketara, dan leher menjadi mudah bergerak..

    Penting! Penggunaan tukang urut hanya boleh dilakukan setelah berunding dengan pakar. Sekiranya anda memutuskan untuk membeli peranti model tertentu, sila berjumpa dengan doktor anda sebelum membeli..

    Menggunakan madu untuk urut

    Madu, tepu dengan sejumlah besar bahan aktif dan berguna secara biologi, mempunyai kesan anti-radang pada osteochondrosis tulang belakang serviks. Madu harus digunakan dengan betul. Pertama, anda perlu menyebarkan madu di bahagian belakang leher secara rata. Dan kemudian lakukan urutan, tekan dengan telapak tangan, tekan leher dan segera koyakkan. Keseluruhan prosedur tidak lebih dari 10 minit. Lebih baik melakukannya dengan bantuan pakar, kerana anda tidak akan dapat bertindak dengan tepat dan betul di tempat anda sendiri.

    Urut sendiri untuk osteochondrosis tulang belakang serviks

    Urut sendiri adalah rawatan yang paling biasa untuk osteochondrosis serviks. Popularitinya bertambah kerana sebilangan ciri positif.

    Pertama, ia boleh dilakukan di rumah sendiri, tanpa menghabiskan banyak masa untuk mengunjungi ahli terapi urut profesional..

    Kedua, pelaburan kewangan tidak diperlukan.

    Ketiga, ia dapat dilakukan pada waktu yang sesuai sehingga tepat pada masanya.

    Urut sendiri harus diberi perhatian lebih, kerana satu gerakan yang salah boleh mengakibatkan kesan yang lebih buruk dan lebih menyedihkan..

    Penting! Perhatikan semua preskripsi doktor yang hadir, serta teknik urut diri yang dijelaskan olehnya, yang hanya sesuai untuk anda.

    Selalunya, penyebab osteochondrosis sangat berbeza, oleh itu, teknik mengurut diri boleh berbeza secara radikal. Sudah tentu ada tindakan umum. Mereka harus dipertimbangkan secara terperinci dan visual..

    Urut sendiri dilakukan dengan satu atau dua tangan, sesuka hati. Untuk urutan diri, anda boleh mengambil dua posisi:

    • duduk di atas kerusi, luruskan punggung, letakkan lutut dibengkokkan pada sudut yang betul, selebar bahu;
    • berdiri dan lepaskan kaki selebar bahu.

    Urut sendiri selalu bermula dari bahagian belakang leher.

    Teknik mengurut diri dilakukan mengikut prinsip berikut:

      1. Pukul dengan kedua-dua tangan selama beberapa minit.
      2. Pergerakan berlalu, seperti urut klasik: dari belakang kepala ke bahu.
      3. Pergerakan pertama dilakukan tanpa tekanan, kemudian tingkatkan daya yang dikenakan ke sensasi maksimum yang dibenarkan. Sekiranya anda tidak selesa melakukan pergerakan dengan dua tangan, gunakan satu dan ubahnya semasa anda merasa letih.

    Perincian mengenai membelai dapat dilihat pada foto 1 dan 2.

    Seterusnya, turun memerah. Pergerakan tidak boleh mengubah lintasan. Sekiranya anda melakukan semua pergerakan dengan satu tangan, maka di satu sisi anda akan melakukan pemerasan dengan tepi tapak tangan anda, dan di sebelah yang bertentangan dengan ibu jari anda. Perhatikan gambar 3 dan 4 dengan teliti.

    Kemudian mereka mula menggosok. Pergerakan ini dilakukan dengan hujung jari anda menggunakan kedua tangan pada masa yang sama. Pada masa yang sama, saya mengubah lintasan. Sekarang ia harus dilakukan di tempat perlekatan kepala ke leher. Tangan harus dihalakan ke arah tengah telinga. Lintasan yang diperlukan untuk tindakan tersebut ditunjukkan dalam foto 5. Setelah melakukan gerakan tersebut beberapa kali, mereka terus menggosok di kawasan di sepanjang tulang belakang.

    Perlu diingatkan bahawa semasa mengurut, pergerakan dapat dilakukan dengan mengubah teknik tekanan pada leher. Oleh itu, terdapat beberapa cara:

    Kami melukis spiral dengan bantalan jari, seperti yang ditunjukkan pada foto 6.

    • garis putus-putus dari tulang belakang dan ke sisi. Untuk melakukan ini, gunakan kedua tangan, masing-masing menggosok bahagian yang berlawanan;
    • sekitar - ia adalah lingkaran yang sama, hanya dilakukan dengan dua tangan;
    • garis putus-putus, seperti dalam kasus sebelumnya, hanya sekarang setiap tangan bekerja di sisinya, seperti yang ditunjukkan pada foto 7.

    Menguli dilakukan dengan gerakan mencubit ringan, seolah-olah otot yang ditangkap dihancurkan di antara jari. Tangan dengan kaedah ini berfungsi di sisi yang bertentangan. Teknik ini ditunjukkan dengan jelas dalam foto 8.

    Sekiranya bekerja pada bahagian yang berlawanan tidak selesa semasa menggosok, lakukan semua pergerakan dengan tangan di sisi anda. Tekniknya tetap sama, hanya sekarang phalanges jari terlibat, seperti pada foto 9.

    Peringkat akhir adalah dengan kedua-dua belah tangan. Pergerakan mempunyai lintasan dari bahagian belakang kepala ke bilah bahu. Sekiranya anda tidak selesa dengan posisi tangan ini, gunakan satu, hanya sekarang lintasan akan berakhir pada otot deltoid, seperti pada foto 10.

    Selepas akhir urut di permukaan belakang, perlu melakukan urutan sendiri di hadapan.

    Untuk memulakan, cukup urut seluruh permukaan dengan telapak tangan anda, seperti pada foto 11.

    Kemudian buat gerakan membelai. Untuk melakukan ini, turunkan telapak tangan anda dari dagu ke dada. Prosedur ini dilakukan tanpa menggunakan kekerasan. Lihat arahan terperinci dalam foto 12.

    Teruskan menggosok otot mastoid di belakang telinga. Pergerakan dilakukan di sepanjang lintasan spiral dengan peningkatan jari yang terlibat. Hati-hati di sini dan gosokkan bahagiannya sahaja. Jangan menyentuh kelenjar tiroid depan. Arahan terperinci dalam foto 13.

    Langkah seterusnya untuk mengurut diri adalah menguli bahagian depan leher. Untuk melakukan ini, condongkan kepala sedikit ke sisi di mana pengulian tidak dijalankan. Tindakan tersebut dilakukan dengan mencubit pergerakan otot mastoid, dan kemudian dari cuping telinga ke fossa jugular, seperti yang ditunjukkan pada foto 14.

    Urut sendiri diakhiri dengan gerakan membelai dari atas ke bawah di sepanjang semua otot yang mengambil bahagian dalam prosedur. Setelah membelai, anda boleh menepuk-nepuk telapak tangan dengan ringan di semua sisi leher anda. Kemudian pegang leher anda dan terus membelai. Bengkokkan kepala ke sisi, perlahan dan cetek pada mulanya, kemudian tingkatkan amplitud. Keseluruhan proses ditunjukkan dalam foto 15.

    Urut untuk osteochondrosis tulang belakang serviks sangat penting. Ia mesti dilakukan dengan kerap. Sekiranya terdapat keradangan dan dikeluarkan, sesi mesti diulang secara berkala setiap enam bulan. Sekiranya tidak ada kaedah kewangan untuk mengunjungi ahli terapi urut profesional. Gunakan teknik urut diri yang dijelaskan. Latihan ini tidak akan membahayakan badan. Mereka hanya akan meningkatkan peredaran darah dengan ketara, yang akan membantu meredakan keradangan, menembusi saluran dan tisu dengan unsur mikro bermanfaat yang diperlukan, dan juga membantu mengurangkan pening dan sakit kepala. Selain itu, penambahan penting dalam kaedah ini adalah pencegahan dan diet..