Terapi senaman untuk scoliosis

Trauma

Scoliosis adalah pelanggaran postur, di mana terdapat kelengkungan lateral tulang belakang dalam bentuk huruf C atau S. Penyakit sistem muskuloskeletal ini memperkenalkan ketidakharmonisan yang ketara pada penampilan luaran seseorang, dan lama kelamaan dapat memberi kesan negatif pada organ dalaman (jantung, paru-paru, perut). Penggunaan terapi senaman dalam rawatan skoliosis memungkinkan anda menghilangkan masalah sepenuhnya pada peringkat awal, dan pada tahap lanjut 3 dan 4, latihan menjadi bahagian tidak terpisahkan dari kompleks rawatan.

Kandungan

Dari artikel ini, anda akan mengetahui apa peraturan untuk melakukan terapi senaman untuk scoliosis dan latihan apa yang termasuk. Mengikuti cadangan yang disenaraikan akan membantu menghilangkan masalah pada tulang belakang atau mendapatkan pencegahan yang boleh dipercayai.

Peraturan terapi senaman untuk scoliosis

Pelbagai kaedah digunakan untuk merawat skoliosis. Ini termasuk fisioterapi dan ubat-ubatan, tetapi kesan yang paling ketara dapat diperoleh hanya semasa latihan khas..

Mengapa terapi senaman berguna untuk scoliosis:

  • pemulihan nada otot normal;
  • pengaktifan peredaran darah di tempat kelengkungan;
  • mengurangkan sudut kelengkungan tulang belakang;
  • melegakan kesakitan.

Latihan dipilih bergantung pada jenis skoliosis. Ia boleh menjadi satu sisi dan dua sisi. Unilateral - bentuk yang lebih sederhana, ia dicirikan oleh kelengkungan tulang belakang toraks dalam bentuk huruf C. Dalam kes yang lebih kompleks, tulang belakang lumbar juga mengalami ubah bentuk. Dalam bentuk skoliosis ini, selekoh kawasan toraks dan lumbar diarahkan ke arah yang berbeza, akibatnya tulang belakang membentuk huruf S. Dalam hal skoliosis unilateral, penekanan khusus dalam terapi senaman diberikan pada kajian wilayah toraks, dalam hal kelengkungan berbentuk S, daerah toraks dan lumbar dikerjakan. Juga, kelas terapi senaman boleh dipilih bergantung pada tahap scoliosis.

Dalam melakukan terapi senaman, yang utama adalah pendekatan yang tepat untuk mendapatkan kesan terapi yang jelas dan tidak membahayakan diri sendiri semasa bersenam.

  1. Tidak termasuk latihan yang boleh memperburuk keadaan tulang belakang. Ini termasuk menarik dan menggantung pada bar mendatar, elemen akrobatik, mengangkat berat, berlari, melompat.
  2. Latihan pertama dilakukan dengan tenang dengan jumlah pendekatan minimum.
  3. Bilangan set dan kesukaran latihan bertambah secara beransur-ansur.
  4. Hanya daya tarikan tulang belakang pasif yang dibenarkan.
  5. Semua bahagian tulang belakang harus terlibat dalam latihan..

Perkara penting yang lain adalah keteraturan latihan. Dianjurkan untuk melakukannya setiap hari, secara beransur-ansur meningkatkan waktu. Setelah menyelesaikan satu set latihan untuk scoliosis, anda harus merasa relaks dan ringan di badan anda, penting selepas latihan untuk berehat selama 20-30 minit, berbaring di sisi anda.

Latihan apa yang tidak boleh dilakukan dengan skoliosis?

Scoliosis adalah salah satu bentuk gangguan postur di mana kelengkungan lateral tulang belakang berlaku. Ini memberi kesan negatif terhadap keadaan organ dalaman, kesejahteraan umum, dan boleh mengakibatkan sakit belakang yang teruk dan gejala lain yang tidak menyenangkan. Satu set latihan scoliosis yang kerap dilakukan dapat membantu. Ia harus dilakukan hanya seperti yang diarahkan oleh doktor. Dengan kelengkungan postur, tidak semua aktiviti fizikal dibenarkan.

Latihan di bahagian belakang dengan skoliosis: perkara yang dilarang?

Beberapa aktiviti fizikal dan latihan dikontraindikasikan pada orang yang telah didiagnosis dengan kelengkungan tulang belakang. Khususnya, anda harus mengelakkan aktiviti yang boleh memberi kesan buruk pada sendi dan otot, memburukkan keadaan semasa. Oleh itu, dengan skoliosis, anda harus menyerah:

  • tergantung pada bar mendatar dan menarik;
  • melakukan pelbagai unsur akrobatik;
  • berjoging;
  • lompat jauh dan tinggi.

Mengangkat berat juga dikontraindikasikan, iaitu latihan kekuatan apa pun dilarang. Latihan untuk rawatan skoliosis lembut, lancar dan tidak mempunyai beban yang berat.

Pelbagai latihan terapi untuk scoliosis

Satu set latihan terapi senaman untuk scoliosis dilakukan dalam beberapa peringkat:

  • pemanasan - diperlukan untuk menyiapkan, memanaskan otot, mengaktifkan peredaran darah, ini menyumbang kepada pembentukan pernafasan yang betul dan mengurangkan kemungkinan kecederaan pada peringkat latihan seterusnya;
  • peringkat utama - latihan dijalankan di atasnya untuk scoliosis, yang bertujuan menghentikan kekejangan, meluruskan tulang belakang, menghilangkan pengapit saraf;
  • relaksasi - terdiri dalam melakukan pergerakan halus untuk melegakan peningkatan nada otot dan memulihkan pernafasan.

Latihan untuk scoliosis di rumah

Setelah mengikuti kelas terapi senaman dan mendapat idea mengenai ciri-ciri latihan tersebut, latihan boleh dilakukan di rumah. Anda akan mencapai kecekapan yang lebih tinggi jika anda menggabungkan latihan fisioterapi dengan penggunaan alat urut Drevmass. Peranti ini ringkas, mudah dikendalikan, sesuai untuk semua peringkat umur. Anda boleh memesan simulator sedemikian di syarikat kami. Pakar Drevmass akan memberikan sokongan perundingan mengenai operasi produk ini.

Peringkat latihan

Semua latihan untuk scoliosis semasa latihan dapat dibahagikan mengikut intensiti. Mulakan dengan beban minimum, di tengah-tengah latihan, beban meningkat sebanyak mungkin, dan pada akhirnya mereka menurun. Ini sangat mustahak untuk mengelakkan kecederaan, mengekalkan fungsi jantung yang normal dan menormalkan pernafasan..

Secara bersyarat, terapi senaman untuk scoliosis boleh dibahagikan kepada peringkat berikut:

  • Memanaskan badan. Ini bertujuan untuk memanaskan otot, meningkatkan peredaran darah, yang membolehkan otot meregangkan lebih bebas dan sendi berpusing lebih mudah. Juga pada tahap ini, anda mengatur pernafasan anda mengikut irama yang diinginkan..
  • Tahap utama. Termasuk latihan untuk melegakan kekejangan otot, meluruskan tulang belakang, menghilangkan pengapit saraf.
  • Ketenangan. Secara beransur-ansur mengurangkan intensiti latihan untuk mengembalikan pernafasan dan degupan jantung yang normal.

Apa-apa kesan pada sistem muskuloskeletal, sama ada terapi senaman atau urut, mesti dibahagikan kepada 3 peringkat ini. Hanya dengan cara ini anda akan mendapat kesan terapeutik yang jelas tanpa membahayakan tubuh..

Satu set latihan

Pertimbangkan beberapa latihan untuk scoliosis, yang telah kita bahagikan secara berperingkat.

  1. Berdiri di dinding sedemikian rupa sehingga menyentuh tumit, kaki, punggung, bilah bahu, dan belakang kepala anda. Dalam kedudukan ini, tulang belakang anda diselaraskan secara menegak. Betulkan dalam keadaan ini dan jauhkan dari dinding.
  2. Dalam keadaan berdiri, dengan kaki sedikit terpisah, angkat lengan lurus ke atas dan bawa mereka ke belakang. Putar ulang.
  3. Langkah ke tempatnya, angkat lutut sedikit, semasa menarik nafas, angkat lengan lurus ke atas, semasa anda menghembuskan nafas, turunkan.

Set latihan asas bergantung pada jenis dan tahap scoliosis dan dipilih secara individu. Mari pertimbangkan yang utama.

Untuk skoliosis berbentuk C dada:

  • Berbaring di punggung, tarik lutut bengkok ke dagu anda, sambil membulatkan punggung. Lakukan dengan kaki kedua.
  • Berbaring telentang, bengkokkan lutut. Angkat pelvis dan inti anda sehingga hanya kaki, bahu, dan bilah bahu anda yang menyentuh lantai. Betulkan, lakukan 4-5 kali lagi.
  • Dalam posisi rawan, angkat tangan anda sehingga bahagian atas badan berada di atas lantai, dan pesongan terbentuk di tempat kelengkungan. Betulkan, kemudian baringkan di lantai dengan tangan di sisi anda dan berehat. Lakukan 4-5 set.

Untuk skoliosis lumbal

  1. Dalam kedudukan terlentang, letakkan tangan anda di belakang kepala anda, letakkan telapak tangan anda di bahagian belakang kepala anda, buat 4-5 mengangkat badan ke kawasan kelengkungan.
  2. Berbaring di punggung, angkat kaki lurus ke sudut 30 darjah. Putar kaki anda untuk mensimulasikan berbasikal.
  3. Ambil posisi di sebelah anda sehingga bahagian luar lengkung melengkung ke atas. Letakkan tangan anda di bawah kepala anda, dengan tangan yang lain di hadapan badan. Angkat kaki lurus ke sudut 30 darjah, betulkan selama beberapa saat, lebih rendah.
  4. Panjangkan lengan ke atas dari bahagian dalam lengkungan tulang belakang. Turunkan lengan anda, kemudian gerakkan kaki anda ke sisi kelengkungan cembung. Gabungkan kenaikan lengan dan kaki, berselang-seli.

Oleh kerana skoliosis dicirikan oleh pembentukan busur, latihan diperlukan untuk memuatkan kawasan dari luar kelengkungan.

  1. Berbaring telentang, buat punggung di dada, lengan yang berada di bahagian dalam lengkungan, memanjang ke hadapan.
  2. Dalam keadaan berdiri, angkat tangan anda dari luar pesongan, angkat tangan anda yang lain ke atas.
  3. Berbaring di sebelah anda di sisi di bahagian dalam busur, lakukan badan naik.
  4. Angkat lengan yang terbentang dari sisi lengkungan dalaman, turunkan tangan anda yang lain, panjangkan tangan anda, cuba selar tulang belakang.
  • Bersenam "Berjalan di tempat", tetapi dengan peralihan ke stoking sambil mengangkat tangan ke atas semasa menghirup.
  • Berjalan di tempat dengan mengangkat lutut tinggi.

Pada peringkat awal, semua latihan dilakukan sehingga kepenatan. Anda tidak boleh membebani badan anda. Lama kelamaan, anda perlu meningkatkan jumlah pendekatan. Sekiranya anda merasa sakit semasa melakukan senaman, hentikan menggunakannya..

Jenis terapi latihan yang banyak

Scoliosis dicirikan oleh perubahan pada korset otot kerana kelengkungan. Oleh kerana di scoliosis, tulang belakang membentuk busur, maka dari luarnya otot-otot sangat tegang dan tegang.

Di bahagian dalam lengkungan, otot dicubit, spasmodik dan akhirnya menjadi atrofi. Oleh itu, semasa kelas terapi senaman, pelbagai jenis beban digunakan:

  • latihan dilakukan dengan hentaman secara bergantian pada salah satu sisi, sementara bahagian yang berlawanan dilonggarkan;
  • walaupun beban pada otot di kedua-dua belah pihak, yang diperlukan untuk meluruskan tulang belakang;
  • bergantian beban pada kumpulan otot yang berlainan untuk mengecualikan latihan berlebihan dan latihan orang lain yang tidak mencukupi;
  • latihan pengukuhan am untuk memastikan seluruh badan dalam keadaan baik. Semasa latihan sedemikian, terapi senaman melibatkan penekanan, lengan, kaki, punggung.

Pencegahan

Perkembangan skoliosis sering bermula pada masa kanak-kanak, ketika sistem kerangka anak masih terbentuk. Dalam tempoh ini, penting untuk memantau gaya hidup anak untuk mengelakkan masalah tulang belakang..

Apa langkah yang perlu diambil:

  • tempat tidur mestilah betul: agak keras, dengan bantal kecil. Sekiranya seorang kanak-kanak berada di kereta dorong, dia mesti mempunyai punggung yang keras, kereta bayi buaian hanya akan memperburuk postur;
  • pendidikan jasmani biasa, latihan dengan bola, di dinding Sweden, dengan gelung;
  • anda juga perlu duduk dengan betul. Dilarang duduk dalam posisi bersila dengan satu kaki melengkung di bawah diri, meletakkan kepalanya di tangannya;
  • jika anda perlu berada dalam posisi duduk lama, anda perlu berehat 10 minit setiap jam dan melakukan pemanasan ringan pada masa ini;
  • untuk kanak-kanak di kelas rendah, lebih baik membeli beg galas, di masa depan ia boleh diganti dengan beg, tetapi penting untuk memastikan anak itu membawanya secara bergantian di bahu yang berbeza;
  • tempat kerja atau meja mesti mematuhi sepenuhnya parameter badan. Dalam keadaan duduk, telapak tangan harus melintasi antara dada dan meja, kaki harus berada di atas lantai, kerusi harus agak kaku agar badan tidak jatuh ke belakang.

Cadangan yang disenaraikan tidak hanya berlaku untuk kanak-kanak, orang dewasa juga berisiko melengkung tulang belakang, jadi sangat penting untuk memantau aktiviti fizikal, tidur yang betul dan kebersihan pekerjaan.

Mesin senaman Drevmass

Rawatan scoliosis dengan terapi senaman adalah usaha yang sukar, tetapi hanya dia yang akan membantu anda mengatasi masalah ini. Ramai yang ingin menghilangkan kelengkungan atau mencari langkah-langkah untuk mencegahnya bertanya kepada diri sendiri: bagaimana melakukan ini dengan lebih berkesan? Untuk rawatan scoliosis dan pencegahan semua penyakit punggung, mesin senaman Drevmass dikembangkan. Reka bentuknya dibuat sedemikian rupa sehingga berkesan mempengaruhi semua kumpulan otot belakang, leher, dada dan pelvis.

Simulator Drevmass terdiri daripada bingkai dengan penggelek halus dengan diameter berbeza yang dipasang di dalamnya. Apabila anda berbaring dengan punggung di mesin, tulang belakang diletakkan dalam keadaan tertekan di antara penggelek, dan kepala licin mereka bertindak langsung pada otot paravertebral. Mereka dipijat secara mendalam, kekejangan dibebaskan dari otot yang diperah, nada dikembalikan ke otot yang diregangkan, peredaran darah dipulihkan.

Terutama untuk rawatan skoliosis, set simulator-tukang urut lengkap merangkumi roller dengan diameter sisi yang berbeza. Reka bentuk ini membolehkan anda melakukan urutan asimetris dengan mengkaji kelengkungan luaran.

Semasa latihan asas di simulator, anda mengerjakan seluruh permukaan belakang, anda juga boleh mengurut dada, yang sangat penting dalam rawatan scoliosis. Bersenam di simulator adalah pencegahan yang berkesan terhadap sebarang penyakit sistem muskuloskeletal dan cara untuk menjaga tubuh anda dalam keadaan baik.

Secara ringkas mengenai kelebihan Drevmass:

  • sesuai untuk rawatan scoliosis, radiculitis, hernia, osteochondrosis dan pencegahannya;
  • boleh digunakan oleh orang-orang dari segala usia dari remaja hingga pesara;
  • diperbuat daripada kayu tahan lama, mesra alam, tahan lama, ringan dan padat;
  • mudah untuk digunakan;
  • senaman menggabungkan terapi senaman dan urut.

Jadikan terapi senaman untuk rawatan skoliosis lebih berkesan, gunakan mesin senaman Drevmass.

Terapi senaman untuk scoliosis

Selamat datang ke A.N. Baklanov! Kami menawarkan teknologi yang boleh dipercayai dan selamat dalam rawatan tulang belakang.

berita

Skoliosis Gred 4 adalah penderitaan tambahan bagi diagnosis utama SMA yang teruk

30 Disember 2019

Rawatan pesakit yang didiagnosis dengan atrofi otot tulang belakang Kugelberg-Welander

Elina Abdrashitova, 15 tahun - Amdnotrofi otot tulang belakang Verdnig-Hoffmann

Kenalan
  • Moscow, prospek Volgogradskiy, 99, bangunan 4
  • Telefon: +7 (499) 746-99-50
  • E-mel: [email protected]

Latihan untuk scoliosis tulang belakang di rumah

Gangguan postur paling kerap muncul pada kanak-kanak usia sekolah rendah dan menengah. Ia juga memberi kesan kepada orang dewasa. Penyakit sistem muskuloskeletal ini boleh terjadi pada anak-anak sejak lahir, atau boleh muncul akibat duduk, berjalan yang tidak betul. Kaedah rawatan penyakit yang paling betul dan berpatutan adalah satu set latihan dan prosedur: terapi senaman (latihan fisioterapi), urut, terapi parafin, berenang dan regangan.

Diagnostik skoliosis

Diagnosis skoliosis bukanlah tugas yang mudah. Anda perlu menjalani beberapa prosedur untuk membuat diagnosis dan rawatan yang betul. Bagi traumatologist yang pakar dalam jenis skoliosis, tidak cukup hanya memeriksa pesakit walaupun dengan bantuan peralatan komputer.

Untuk mendiagnosis skoliosis, anda memerlukan:

  • pemeriksaan ortopedik;
  • kesimpulan ahli neuropatologi untuk mengecualikan penyakit saraf;
  • perakaunan proses metabolik;
  • pendaftaran kecacatan kongenital.

Kaedah utama untuk mendiagnosis penyakit ini adalah sinar-X. Salah satu kaedah yang paling tepat di dunia. Ia membolehkan anda memantau perubahan pada tulang belakang manusia. Ini adalah salah satu kaedah yang paling murah tetapi berbahaya untuk mengkaji tulang belakang..

Fotografi mengikuti kaedah kedua selepas sinar-X. Ini membantu menilai perubahan postur. Kaedahnya bukan yang paling tepat, tetapi tidak berbahaya.

CT optik (komputasi tomografi) hanya sesuai untuk remaja. Skoliometer serupa dalam prestasi dengan imbasan CT. MRI (pengimejan resonans magnetik) dan CT tidak memberikan gambaran lengkap mengenai penyakit ini, jadi sebaiknya dapatkan sinar-x.

Keberkesanan latihan fisioterapi untuk scoliosis

Terapi senaman (terapi senaman) adalah prosedur yang paling berkesan dalam rawatan skoliosis, dengan syarat ia dilakukan secara berkala, lebih baik setiap hari. Terapi senaman dan kaedah pembetulan postur adalah rakan yang paling dipercayai dalam memerangi penyakit ini. Untuk pelbagai jenis kelengkungan, terapi senaman harus berbeza. Oleh itu, sekiranya berlaku kecacatan skoliotik, beban sukan ditetapkan, yang mudah dilakukan di rumah. Tugasnya adalah untuk meningkatkan aktiviti fizikal secara beransur-ansur. Latihan untuk scoliosis di rumah tidak akan sukar dan akan berlaku di persekitaran rumah.

Penyakit yang serius adalah skoliosis yang benar. Ini adalah penyimpangan rabung ke sisi, asimetri bilah bahu, kelengkungan kawasan toraks. Pemilihan latihan yang teliti, kemampuan untuk meneruskan rawatan di sekolah khas, hospital atau sanatorium.

Apakah keberkesanan terapi senaman?

  • Tidak perlu minum pil.
  • Terapi senaman (latihan fisioterapi) membantu mengembalikan kekuatan dan keanjalan otot.
  • Kerja jantung dan paru-paru diaktifkan.
  • Kelengkungan sudut tulang belakang melambatkan atau berhenti.
  • Orang itu berasa ceria.
  • Melegakan keletihan otot.

Pendidikan jasmani ditetapkan oleh doktor ortopedik yang hadir.

Prinsip gimnastik untuk scoliosis

Salah satu jenis latihan utama untuk skoliosis tulang belakang di rumah adalah gimnastik. Ia melibatkan latihan (memperbaiki perkembangan fizikal) dan latihan khas (pembetulan). Mari pertimbangkan jenis kedua secara terperinci. Tugas mereka adalah untuk membentuk postur tubuh yang betul, gangguan tulang belakang yang betul.

Jenis latihan gimnastik:

  • berdiri di hadapan cermin;
  • mengekalkan postur yang betul semasa berdiri pada satah tegak;
  • bekerja di bawah bimbingan tenaga pengajar;
  • lulus kursus urut.

Gimnastik bermula dengan memunggah tulang belakang. Pertama, jenis kedudukan permulaan dipilih. Ini adalah latihan yang dilakukan semasa berbaring. Dari masa ke masa, latihan berdiri ditambah.

Prinsip gimnastik dengan kelengkungan tulang belakang:

  • menyembuhkan badan dengan bantuan gimnastik;
  • memperbaiki keadaan fizikalnya;
  • ia mengeras;
  • gimnastik melatih kemahuan dan daya tahan;
  • tulang belakang menjadi lebih bergerak dan lebih kuat;
  • keadaan mental kanak-kanak kembali ke norma yang sesuai;
  • gimnastik memungkinkan untuk menyelaraskan pergerakan dan keseimbangan;
  • terdapat tisu yang cepat makan;
  • pembetulan berlaku.

Bersenam untuk pelbagai peringkat scoliosis

Latihan scoliosis di rumah berkesan untuk kelengkungan apa pun. Hasil yang sangat baik dicapai pada tahap awal kecacatan vertebra.

Peraturan apa yang perlu anda ketahui untuk meningkatkan punggung?

  • Pada tahap pertama kecacatan tulang belakang, anda masih boleh memilih latihan sendiri, tetapi jika tahap kelengkungan 3-4, maka perlu dilakukan perundingan dan pelantikan pakar ortopedis.
  • Semuanya bermula dengan beban rendah, yang kemudian meningkat secara beransur-ansur.
  • Sekiranya pesakit merasa tidak selesa, hentikan segera..
  • Pelajaran Berkala Akan Meningkatkan.
  • Pemanasan adalah tahap awal wajib dalam pendidikan jasmani dan kesihatan.

Latihan pada peringkat pertama scoliosis

  1. Berarak selama beberapa minit di satu tempat.
  2. Menaikkan stoking, tangan ke atas.
  3. Putaran bulat bahu ke depan dan ke belakang (20 kali).
  4. Bengkokkan dengan tangan ke hadapan (10 kali).
  5. Memusingkan badan secara bergantian ke kanan dan kiri, lengan ke sisi (10 kali).
  6. Lelaki itu terlentang. Tangan ke atas, kaus kaki pada diri sendiri, dan meregangkan perlahan.
  7. Menarik siku ke arah lutut yang bertentangan. Jumlahnya sama - 10 penerimaan.
  8. Silih berganti lutut ke perut.
  9. Basikal dan gunting.
  10. Keadaan tidak berubah. Badan atas naik, berlama-lama untuk seketika, jatuh.
  11. Latihan yang sama, tetapi sedikit lebih rumit - anggota badan atas dan bawah diregangkan.
  12. Kedudukan di perut - tiruan berenang.
  13. Keadaannya sama. Badan dan kaki atas diangkat. Kedua-dua bahagian itu bersatu membentuk "bakul".
  14. Semuanya berakhir dengan berjalan di sekitar bilik.

Latihan dikontraindikasikan pada tahap kelengkungan mana pun!

  • Anda tidak boleh menggantung pada bar mendatar dan menarik diri ke atasnya.
  • Somersaults dilarang.
  • Jangan angkat objek berat (barbel).
  • Dilarang melakukan pergerakan pantas.
  • Jangan berlatih seni mempertahankan diri.
  • Berlari juga dilarang.

Latihan untuk tahap kedua ubah bentuk

Matlamat gimnastik seperti itu adalah untuk membetulkan kelengkungan yang ada, dan juga untuk menguatkan rangka otot punggung. Skoliosis tahap ini lebih sukar dirawat daripada pada peringkat pertama. Gimnastik dengan bentuk penyakit ini memerlukan lebih banyak masa. Anda perlu melakukan terapi senaman 3-4 kali seminggu selama 40 minit setiap hari selama 2 tahun. Kekerapan dan ketekunan adalah bahan utama rawatan progresif.

Berikut adalah satu set latihan untuk peringkat ini:

  • berjalan dengan empat lutut atau dengan lutut separuh bengkok dalam bulatan;
  • berbaring di sebelah anda, anda perlu mengangkat kaki ke atas;
  • berdiri di atas keempat-empat, bengkok seperti anak kucing;
  • berbaring di perut anda, tangan ditutup di belakang kepala anda, cuba bangun dan bengkok sejauh mungkin.

Pada peringkat kedua, anda juga dapat melakukan pergerakan yang disebutkan di atas. Jangan lupa bahawa latihan untuk scoliosis tulang belakang di rumah mesti dilakukan dengan ketat mengikut preskripsi doktor. Mereka ditugaskan untuk setiap pesakit secara individu.

Doktor mengesyorkan menggabungkan latihan seperti itu dan memakai korset, tidur di katil plaster, berkunjung ke tukang urut secara berkala.

Rawatan scoliosis darjah 3 dan 4

Ia memerlukan senam biasa dengan urutan, korset, dan mungkin juga pembedahan. Pakar bedah ortopedik secara individu, tetapi semestinya menetapkan satu set pergerakan terapi. Terapi senaman harus dilakukan sekurang-kurangnya 3 kali seminggu, dan sebaiknya lebih kerap. Untuk kanak-kanak dengan tahap kelengkungan ketiga, berlari, jongkok, jungkir balik, angkat berat, permainan luar adalah kontraindikasi. Pada dasarnya, doktor menetapkan latihan berbohong. Sekiranya kelengkungan lebih besar daripada 50 darjah, pembedahan diperlukan.

Peraturan untuk penggunaan terapi senaman untuk scoliosis

  • Panaskan terlebih dahulu untuk memanaskan otot anda dengan baik
  • Kehadiran langkah kecil adalah wajib.
  • Latihan tidak termasuk benda berat (hanya penggunaan beg garam dibenarkan).
  • Mulakan terapi fizikal hanya selepas preskripsi doktor.

Satu set latihan untuk skoliosis dari pelbagai peringkat

Kompleks peningkatan kesihatan mempunyai 3 komponen: pemanasan, permulaan, kesimpulan. Semua latihan di atas adalah asas dan simetri. Mereka tidak membahayakan kesihatan, tidak merosakkan tulang belakang, tetapi hanya menguatkan otot. Risiko pelaksanaannya adalah minimum.

Bahagian terakhir latihan

Di bahagian ini, anda perlu memulihkan pernafasan, mengukur nadi. Anda boleh menamatkan kompleks dengan berjalan perlahan. Latihan yang sangat baik pada akhirnya berjalan. Mula-mula anda perlu duduk di atas tikar, bengkokkan kaki, buat balutan dengan tangan anda. Berbaring di punggung, berguling dari sisi ke sisi. Adalah perlu untuk menyelesaikan 8 pendekatan. Ini adalah sejenis urutan untuk ligamen dan otot tulang belakang. Setelah meregangkan dan memanaskan badan, latihan berikut akan sesuai: berdiri di atas permaidani, tutup tangan anda di belakang punggung dengan kunci. Berjalan di tumit atau simulator khas akan sangat berguna. Kemudian berjalan di tumit diubah menjadi berjalan kaki. Setiap latihan tersebut berlangsung sehingga 30 saat..

Setelah mengamalkan budaya fizikal perubatan, disarankan untuk berehat. Ini boleh dilakukan di luar rumah. Beberapa minit di jalan tidak boleh diganti dengan apa-apa. Udara segar akan membantu mengembalikan kekuatan, meneruskan pernafasan.

Keberkesanan latihan bergantung pada intensiti latihan. Sebaiknya lakukannya setiap hari bagi mereka yang tahap kelengkungannya telah mencapai tahap kritikal. Ingat, kesihatan anda ada di tangan anda!

Tulang belakang adalah kerangka hidup utama kita. Banyak organ, jantung, saraf menderita penyakit tulang belakang..

Latihan untuk scoliosis tulang belakang di rumah adalah mudah dan senang diingat. Jangan malas dan lakukannya lebih kerap! sihat!

Kompleks terapi senaman untuk scoliosis

Salah satu kaedah yang paling berkesan untuk mengobati scoliosis, pada peringkat awal penyakit ini, adalah terapi senaman (budaya fizikal pemulihan). Adalah mungkin untuk membetulkan kelengkungan ruang tulang belakang dengan bantuan satu set latihan fizikal dalam kes skoliosis yang diperoleh, ketika penyakit ini adalah hasil dari lama badan tetap berada dalam posisi yang salah. Semasa mendiagnosis skoliosis kongenital yang disebabkan oleh perkembangan organ dan struktur badan yang tidak normal, seseorang harus berhati-hati dengan rawatan seperti ini, setelah pertama kali mendapatkan nasihat doktor. Dalam beberapa keadaan, pendidikan jasmani dapat dikontraindikasikan sepenuhnya..

Kandungan artikel:

Pakar menganggap terapi senaman untuk scoliosis sebagai kaedah rawatan keutamaan, yang dapat dilengkapi dengan prosedur urut, fisioterapi, serta memakai korset ortopedik. Keberkesanan pendidikan jasmani banyak bergantung pada:

  • jenis skoliosis
  • bentuk kelengkungan (C, S atau Z)
  • tahap penyakit (ada 4 daripadanya)
  • usia pesakit

Pada tahap 1 dan 2 penyakit ini, diharapkan peningkatan yang ketara dan pemulihan sepenuhnya; pada kelas 3 dan 4, latihan mungkin tidak membawa kesan yang diinginkan. Lengkungan scoliotik lebih dari 50 darjah biasanya dirawat dengan kaedah pembedahan. Scoliosis dicirikan oleh bentuk berbentuk s, mempunyai dua busur (Z - 3 busur) dan oleh itu memerlukan latihan khas yang berbeza dari yang standard untuk membetulkannya. Dalam tempoh perkembangan aktif kanak-kanak, pada usia 10-15 tahun, lebih mudah untuk membetulkan kelengkungan, kerana pembentukan badan belum selesai sepenuhnya, tetapi ini tidak bermaksud bahawa orang tua harus memandang rendah kemungkinan latihan fisioterapi. Banyak bergantung pada orang itu sendiri, tekad, kehendak dan komitmennya untuk pulih..

Matlamat utama terapi senaman

Terdapat lima tujuan utama yang dicapai oleh latihan fisioterapi untuk scoliosis:

  1. Menghilangkan ketidakseimbangan otot dan ligamen.
  2. Meringankan tekanan yang tidak perlu pada tulang belakang.
  3. Postur badan yang betul.
  4. Menguatkan korset otot belakang.
  5. Memberi kesan kesihatan umum pada badan.

Peraturan untuk penggunaan terapi senaman untuk scoliosis

Seperti kebanyakan kaedah rawatan, terapi senaman memperuntukkan pelaksanaan peraturan tertentu, pematuhannya akan memungkinkan pesakit mendapatkan kesan maksimum dari pendidikan jasmani, serta melindungi dirinya dari akibat dan kecederaan yang tidak diinginkan. Peraturan berikut harus diketahui oleh sesiapa yang serius memutuskan untuk mula melakukan latihan terapeutik:

  • Memanaskan badan sebelum memulakan senaman untuk memanaskan badan dan meregangkan otot dan ligamen anda.
  • Latihan harus dilakukan dengan kadar yang perlahan. Tidak perlu melakukan pergerakan secara tiba-tiba, melakukan lompatan dan pelbagai elemen akrobatik.
  • Peningkatan aktiviti fizikal harus dikecualikan, oleh itu, penggunaan barbell dan dumbbells tidak dibenarkan.
  • Terapi senaman harus dijalankan mengikut preskripsi doktor yang mempunyai semua maklumat mengenai jenis skoliosis anda dan dapat memilih latihan yang paling sesuai.

Satu set latihan untuk scoliosis

Kompleks terapi senaman untuk scoliosis terdiri daripada pemanasan, latihan asas dan bahagian akhir. Semua latihan yang dicadangkan adalah asas dan simetri. Untuk terapi fizikal di rumah, ini adalah latihan yang paling sesuai, kerana kurang memberi kesan pada tulang belakang yang cacat, yang mengurangkan risiko kecederaan jika dilakukan dengan tidak betul. Latihan asimetris boleh memberi kesan terapeutik yang lebih besar, tetapi latihan mesti dipilih secara eksklusif oleh doktor yang hadir.

Memanaskan badan

Setiap latihan mesti dilakukan 5-10 kali:

  1. Bersandar dengan punggung ke dinding atau permukaan menegak rata sehingga tumit, otot betis, dan punggung anda bersandar di atasnya. Luruskan punggung anda dengan postur yang betul secara anatomi. Lakukan beberapa langkah ke hadapan, pastikan postur anda berada pada kedudukan yang betul. Bernafas sekata tanpa berlengah.
  2. Kedudukan permulaan - berdiri, lengan di sepanjang badan, kaki selebar bahu. Kami mula melakukan squats, sambil menghulurkan tangan ke hadapan, lurus punggung. Lakukan senaman dengan perlahan, tarik nafas sambil berjongkok, hembuskan nafas ketika mengangkat.
  3. Letakkan kaki anda selebar bahu, lengan dalam kedudukan bebas. Pada hitungan "1" tarik nafas dan pada masa yang sama angkat kedua tangan ke atas, pada "2" meregangkan ke atas dan pada hitungan "3" - menghembuskan nafas, menurunkan tangan anda pada masa ini. Cuba punggung lurus semasa latihan..
  4. Letakkan kaki selebar bahu, turunkan lengan dengan bebas di sepanjang batang tubuh anda, dan luruskan punggung anda. Lakukan 4 gerakan bulat dengan bahu anda ke belakang ke belakang, kemudian 4 pergerakan yang sama ke hadapan.
  5. Dalam posisi berdiri, angkat kaki yang dibengkokkan di lutut setinggi mungkin dan tahan berdiri selama beberapa saat, kemudian kembali ke posisi permulaan. Dengan cara yang sama, kita melakukan pergerakan dengan kaki yang lain. Ulangi langkah 5 kali dengan setiap kaki.

Latihan simetri asas

  1. Berbaring telentang, angkat kaki dari lantai (kira-kira 30-40 darjah) dan mulailah melakukan pergerakan yang mensimulasikan kerja gunting. Lakukan senaman secara mendatar dan menegak. Lakukan 4 set (2 untuk setiap satah). Tempoh 1 pendekatan adalah 30 saat. (rajah no. 1)
  2. Kedudukan permulaan adalah pada keempat-empat. Tanpa membongkok, duduk dengan punggung di tumit dan letakkan telapak tangan anda di lantai. Dengan menggunakan tangan anda, mulailah menggerakkan batang badan anda terlebih dahulu ke kiri, kemudian ke kanan. Bergerak perlahan, berlama-lama di setiap kedudukan selama beberapa saat. Lakukan 10 pergerakan ini (5 pada setiap arah). (rajah 2)
  3. Bersiaplah (berlutut di lantai, bengkok ke depan dan letakkan tangan anda di lantai). Kaki dan lengan harus selebar bahu. Dalam kedudukan ini, mulailah melengkungkan punggung ke atas, kemudian, sebaliknya, bengkok ke bawah. Lakukan senaman dengan kadar yang perlahan. Bilangan pendekatan - 5. (Gambar No. 3)
  4. Ambil bantal keras, letakkan di atas lantai dan baringkan di perut anda. Pegang tangan anda di belakang punggung anda ke dalam kunci. Mulailah mengangkat badan ke ketinggian maksimum yang mungkin, tetapi jangan membebani tulang belakang. Otot belakang lumbal anda harus digunakan. Lakukan 10 lif ini. (rajah 4)
  5. Dalam kedudukan berdiri, letakkan kaki anda selebar bahu. Tangan harus berada dalam kedudukan bebas di sepanjang badan. Gerakkan bilah bahu dan tahan pada kedudukan ini selama kira-kira 5 saat (gunakan otot punggung toraks untuk ini), kemudian kembali ke kedudukan permulaan. Ulangi langkah di atas 10 kali. (rajah No. 5)
  6. Dapatkan keempat-empat. Selari dengan lantai, panjangkan lengan kiri ke hadapan dan kaki kanan ke belakang. Pegang posisi ini selama beberapa saat, kemudian ubah kedudukan, meregangkan lengan kanan ke depan dan kaki kiri ke belakang. Latihan mesti diulang 10 kali. (rajah no. 6)
  7. Berbaring di punggung, bengkokkan lutut dan tekan bersama-sama, lengan harus tersebar, tegak lurus ke badan. Sekarang mulailah memusingkan kepala ke kiri, dan condongkan lutut ke kanan, kemudian ubah arah (kepala ke kanan, lutut ke kiri). Latihan menggunakan otot serviks dan psoas, ia mesti dilakukan sebanyak 7 kali. (rajah 7)
  8. Berbaring di sebelah anda dengan sisi melengkung. Rol lembut atau bantal kecil harus diletakkan di kawasan pinggang. Bengkokkan kaki atas di lutut, dan biarkan kaki bawah dalam kedudukan lurus. Angkat tangan atas anda, gantungkannya di atas kepala anda, dengan tangan bawah anda ambil bahagian bawah leher. Pertahankan kedudukan ini selama 10 saat, kemudian berbaring di punggung dan berehat. Ulangi kedudukan ini 5 kali. (rajah No. 8)

Bahagian akhir

  • Duduk di atas permaidani gimnastik atau permaidani lembut. Bengkokkan lutut dan bungkus lengan anda di sekelilingnya. Berbaring telentang dalam kedudukan ini dan mulailah berguling dari leher ke tulang belakang sakral dan belakang. Urutan seperti ini akan memberi kesan positif pada otot dan ligamen belakang. Ulangi langkahnya tidak lebih dari 8 kali.
  • Kedudukan permulaan - berdiri, tangan disimpan di kunci di belakang punggung. Mula berjalan di tumit anda dalam masa 30 saat.
  • Dalam posisi berdiri, angkat tangan ke atas, berdiri di atas jari kaki dan berjalan selama kira-kira 30 saat.
  • Kami berjalan di tempat, sambil berusaha menaikkan pinggul setinggi mungkin. Tempoh - 30 saat.
  • Tenang dan pulihkan pernafasan. Kami mengangkat tangan ke atas dan pada masa yang sama menarik nafas panjang, setelah menunggu beberapa saat, perlahan-lahan turunkan tangan dan hembuskan nafas.

Setelah selesai sesi, luangkan masa 10-15 minit untuk berehat. Kompleks terapi senaman di atas harus dilakukan setiap hari. Keberkesanan latihan akan secara langsung bergantung kepada keteraturan pelaksanaannya dan ketepatan latihan..

Langkah pencegahan

Tambahan penting dalam terapi senaman adalah langkah pencegahan yang membantu menghentikan perkembangan penyakit ini. Pertama sekali, anda harus berusaha menjalani gaya hidup aktif, melakukan sukan bukan trauma. Berenang adalah pilihan yang ideal, kerana ia digunakan untuk mencegah dan merawat banyak penyakit tulang belakang. Berenang membolehkan anda berehat, menguatkan otot punggung dan meningkatkan koordinasi pergerakan. Berbasikal dan bermain ski juga bermanfaat, tetapi hanya dengan aktiviti yang sederhana. Dalam pencegahan, terdapat beberapa cadangan untuk mengelakkan tekanan asimetris pada otot belakang, yang akan membantu mengekalkan tulang belakang dalam kedudukan yang betul secara anatomi. Mari soroti yang paling penting dari mereka:

  1. Sentiasa duduk tegak, sambil tidak membengkokkan badan anda dengan tidak perlu dan memiringkan kepala anda ke depan sekecil mungkin.
  2. Ketinggian kerusi dan kerusi harus dipadankan dengan panjang kaki bawah, jadi ketika duduk, kaki anda tidak boleh digantung, tetapi bersandar di lantai.
  3. Sekiranya anda menghabiskan banyak masa dalam keadaan duduk, disarankan untuk bangun setiap 20 minit dan, jika boleh, panaskan sedikit..
  4. Pada waktu siang, lakukan backbend perlahan secara berkala, ini akan melegakan ketegangan dari otot belakang..
  5. Apabila anda perlu berdiri lama, cuba bersandar pada satu kaki dan kemudian dengan yang lain. Tukar kedudukan anda setiap 10 minit, ini akan mengurangkan beban pada tulang belakang.
  6. Jangan membawa beban dengan satu tangan, sentiasa mengagihkan beban secara merata pada kedua tangan.
  7. Untuk berehat, gunakan tempat tidur dengan tilam keteguhan sederhana, pilih bantal kecil sehingga leher sesuai dengan bahagian tulang belakang yang lain.

Akhir sekali, saya ingin maklum bahawa anda tidak boleh membuat sendiri terapi terapi senaman, dan juga melakukan latihan asimetri yang kompleks tanpa persetujuan doktor yang berkelayakan. Ingat bahawa tindakan sedemikian hanya dapat memperburuk keadaan, menimbulkan komplikasi dan mempercepat proses perkembangan penyakit ini..

Terapi senaman untuk scoliosis: satu set latihan untuk memperbaiki postur

Scoliosis adalah penyakit yang cukup biasa yang menjadi teman banyak orang kerana keunikan gaya hidup moden. Salah satu langkah terapi yang berkesan adalah gimnastik untuk scoliosis, yang membantu menormalkan keadaan. Pertimbangkan apa itu dan bagaimana melakukannya.

Latihan untuk scoliosis tulang belakang: ciri

Tidak mungkin sekurang-kurangnya satu ubat moden dapat menggantikan terapi fizikal. Satu set latihan scoliosis yang kerap dilakukan dapat mengatasi tugas-tugas berikut:

  • mengembalikan kekuatan dan keanjalan pada tikus, membentuk kerangka otot tulang belakang yang kuat;
  • menghilangkan ketegangan patologi dari otot;
  • mencegah perkembangan penyakit dengan menghentikan peningkatan sudut kelengkungan tulang belakang;
  • memperbaiki kerja jantung dan saluran darah, menormalkan pernafasan;
  • mengurangkan atau menghilangkan kelengkungan belakang tulang belakang sepenuhnya.

Oleh itu, latihan terapeutik untuk scoliosis adalah kaedah utama rawatan konservatif, dan ini diakui oleh pakar ortopedik dan pakar verberologi di seluruh dunia. Kompleks latihan boleh digunakan sebagai satu-satunya kaedah terapi pada tahap awal kelengkungan patologi tulang belakang. Mereka juga semestinya digunakan dalam rawatan scoliosis tahap 3 dan 4..

Agar latihan memberi makna, anda perlu memilihnya dengan mengambil kira bahagian tulang belakang yang mengalami gangguan. Mereka perlu dilakukan secara berkala, dan pengajar mesti terlebih dahulu mengajar tekniknya..

Gimnastik untuk scoliosis di rumah: peraturan asas

Latihan untuk punggung dengan skoliosis mesti mematuhi beberapa peraturan asas yang mesti diambil kira semasa membuat kompleks.

1. Penting untuk mengecualikan semua jenis senaman yang boleh memperburuk keadaan tulang belakang. Ini termasuk yang berikut:

  • tarik dan gantung pada palang dan palang dinding;
  • unsur-unsur dari akrobatik, seperti jungkir balik, lompatan, "menelan";
  • latihan kekuatan menggunakan dumbbells dan weight;
  • larian pantas;
  • sebarang lompatan;
  • putaran batang badan dalam kedudukan tegak.

2. Pelajaran pertama harus dilakukan dengan kadar yang perlahan. Anda perlu mengawal dan memantau tindak balas badan terhadap sebarang latihan.

3. Beban dengan bilangan pengulangan ditetapkan secara beransur-ansur sehingga otot dan tulang belakang tidak terlatih

4. Latihan dirancang secara eksklusif untuk regangan tulang belakang secara pasif.

5. Adalah perlu untuk melakukan senaman ganti otot otot bahu dan senaman untuk kaki dan kawasan lumbar secara berkala.

Latihan untuk scoliosis tulang belakang di rumah, yang diresepkan oleh doktor, mesti diulang setiap hari, tanpa gangguan. Setelah menyelesaikan pelajaran, berehat, semasa rawatan, berbaring di sisi anda selama 30 minit.

Tahap latihan untuk scoliosis

Setiap sesi harus dijalankan dengan jelas sesuai dengan rancangan latihan - ini akan membantu mendapatkan kesan maksimum dari setiap latihan.

Kelas dibahagikan kepada peringkat berikut:

  • Memanaskan badan. Ia melibatkan penyediaan alat ligamen untuk melakukan beban dasar, merangsang peredaran darah dalam tisu otot, mengatur irama pernafasan yang betul.
  • Beban asas. Termasuk pembetulan kelengkungan patologi, rangsangan aktiviti motor otot, serta pemulihan fungsi sistem dalaman yang betul dalam badan.
  • Kesimpulannya. Pada peringkat ini, kita secara beransur-ansur mengurangkan beban, mengembalikan irama pernafasan yang biasa.

Pada setiap peringkat, penting untuk memberi perhatian yang cukup kepada pernafasan yang betul. Ini akan membantu merangsang fungsi paru-paru dan aliran oksigen tambahan ke otot..

Latihan untuk scoliosis di rumah: kompleks perkiraan

Ingat bahawa setiap elemen latihan fisioterapi untuk scoliosis harus dipilih secara individu. Berikut adalah contoh pelajaran standard yang digunakan untuk masalah ini..

1. Memanaskan badan

Kompleks terapi senaman untuk scoliosis harus bermula dengan meluruskan punggung. Pertama, tekan punggung anda ke permukaan rata dan menegak, pastikan betis, bilah bahu, dan punggung anda menyentuhnya. Cuba ingat kedudukan ini dan jangan ubahnya. Sekarang anda perlu mengundurkan dua langkah.

Sekarang latihan secara langsung:

  • Berdiri tegak dengan kaki anda selebar bahu. Angkat kedua tangan pada masa yang sama, rentangkan ke sisi dan sedikit ke belakang. Ulangi latihan empat kali..
  • Berdiri tegak, pasangkan kaki anda, letakkan tangan anda di tali pinggang anda. Bengkokkan kaki anda secara bergantian di lutut, angkat sedikit ke atas, jongkok ke bawah dengan cetek. Ulangi 3-5 kali.
  • Kedudukan permulaan serupa dengan latihan sebelumnya. Berjalan di tempat. Semasa berjalan, jangan tinggikan lutut dengan tinggi. Untuk kiraan satu atau dua, tarik nafas, untuk hitungan tiga atau empat, hembuskan. Semasa menghirup, angkat lengan ke atas, sambil menghembus nafas, turunkan perlahan-lahan.

2. Latihan asas

Latihan untuk membetulkan skoliosis adalah seperti berikut:

  • Berbaring di belakang anda, letakkan tangan anda di belakang kepala. Semasa menghirup, sebarkan siku ke sisi, menghembus nafas, ambil posisi awal. Langkah-langkah ini mesti diulang lima kali..
  • Kedudukan permulaan adalah sama. Bengkokkan satu kaki, tarik lutut ke perut, ulangi sama dengan kaki yang lain, kemudian dua bersama. Ulangi latihan 3-4 kali..
  • Anda perlu berbaring di perut anda, meregangkan tangan anda pada jahitan, meletakkan telapak tangan anda di lantai. Semasa anda menarik nafas, bersandar pada tangan anda, angkat satu kaki ke atas sejauh yang anda boleh. Kemudian, semasa anda menghembuskan nafas, kembali ke posisi awal. Ulangi perkara yang sama untuk kaki yang lain. Dianjurkan untuk mengulangi setiap latihan sekurang-kurangnya tiga kali..
  • Sekarang berbaring di punggung dengan tangan anda dilanjutkan di sepanjang kepala anda. Anda perlu melakukan daya tarikan pasif. Menghirup, cuba tarik kepala dan bahu ke atas dan kaki anda ke bawah pada masa yang sama..
  • Berbaring di perut anda. Simulasikan pergerakan berenang dengan tangan dan kaki anda pada masa yang sama.

3. Latihan akhir

Mereka akan seperti berikut:

  • Anda perlu berdiri tegak, letakkan tangan di tali pinggang. Anda perlu berjalan di tempatnya. Semasa berjalan dengan menghirup, angkat tangan ke atas dan pada masa yang sama beralih ke berjalan kaki. Menghembuskan nafas, turunkan lengan anda dan pijak tumit anda sekarang..
  • Kedudukan permulaan adalah sama. Berjalan dengan lutut tinggi.

Di dalam foto, anda akan melihat satu set latihan untuk skoliosis.

Latihan terbaik untuk scoliosis

Pakar ortopedis dan vertebrologi Switzerland, bersama dengan pakar terapi senaman, telah membuat satu set latihan untuk membetulkan skoliosis, yang membantu memaksimumkan penggunaan berkesan kumpulan otot utama, meningkatkan ketegasan dan keanjalan mereka. Ia merangkumi latihan berikut:

Latihan untuk otot belakang:

  • Berbaring di perut dengan tangan anda di sisi anda. Angkat kepala anda dan cuba angkat bahu sambil mengepalkan dan melepaskan tangan anda ke penumbuk. Mulakan dengan lima kali, secara beransur-ansur bekerja hingga 15.
  • Berbaring di perut anda dan letakkan lengan anda di sepanjang batang tubuh anda. Angkat kaki secara bergantian tanpa mengangkat pelvis anda dari lantai. Latihan mesti diulang lima kali..

Latihan untuk otot punggung lateral:

  • Berbaring di sebelah kanan anda, sekarang angkat kaki kanan ke atas badan, dan letakkan kaki kiri anda di atas. Angkat kaki kiri anda dengan lancar dan turunkan sama rata. Ulangi untuk setiap sisi lima kali..
  • Berbaring di sebelah anda. Tarik lengan bawah ke atas, letakkan tangan anda yang lain di lantai pada paras dada. Angkat kedua kaki sejauh yang anda boleh. Ulangi perkara yang sama untuk bahagian lain. Untuk setiap sisi, anda perlu melakukan 3 kali.

Untuk otot perut, lakukan senaman berikut:

  • Anda perlu berbaring di belakang anda, letakkan tangan anda di jahitan. Angkat satu kaki tanpa membengkokkan lutut dan tahan selama beberapa saat. Ulangi perkara yang sama untuk kaki yang lain. Kemudian angkat dua kaki bersama-sama. Mulakan dengan tiga pengulangan, kemudian lakukan kerja hingga 7 kali.

Latihan Pembetulan Postur:

  • Berbaring di belakang anda. Jaga kaki anda, letakkan tangan anda di sepanjang badan. Sebentar anda perlu mengangkat kepala dan bahu, kemudian perlahan-lahan turunkannya, tanpa tersentak.

Latihan untuk meluruskan tulang belakang:

  • Untuk latihan ini, anda perlu menyediakan beg pasir dengan berat tidak lebih dari 1 kg terlebih dahulu. Duduk di atas kerusi, letakkan beg di kepala anda supaya tidak jatuh. Kemudian perlahan-lahan berdiri dan berjalan sedikit supaya beg tidak jatuh dari kepala anda.

Jenis terapi senaman untuk scoliosis

Kelengkungan lateral tulang belakang membawa kepada beban berat pada alat ligamen. Otot berpasangan menerima perbezaan ketegangan yang ketara. Otot di bahagian cembung sentiasa dalam keadaan baik, yang dari masa ke masa membawa kepada kemerosotan dan kehilangan kontraktilitas mereka. "Lawan" pasangan mereka dari seberang selalu dikontrak, santai. Kerana kekurangan pergerakan, mereka menjadi lemah, yang dapat memicu atrofi.

Oleh itu, sangat penting bahawa latihan untuk rawatan scoliosis di rumah merangkumi empat jenis beban:

  • Tidak simetri. Mereka membolehkan anda melatih otot hanya pada satu sisi badan, sementara kumpulan otot yang berlawanan adalah santai.
  • Simetri. Mereka membantu menjaga tulang belakang dalam kedudukan semula jadi dari sudut anatomi. Beban diagihkan sama rata pada otot dari kedua-dua belah pihak, akibatnya, nada mereka diratakan, dan ini memberi kesan yang baik terhadap dinamika penjajaran tulang belakang.
  • Pemecatan. Membantu melegakan ketegangan dari otot yang tegang sambil merangsang otot yang santai.
  • Membentengkan. Membantu merangsang sistem imun, membantu meningkatkan daya tahan dan meningkatkan perkembangan fizikal keseluruhan badan.

Harap maklum bahawa keberkesanan penggunaan latihan fisioterapi untuk scoliosis akan ditentukan oleh seberapa bertanggungjawab anda mengikuti kelas anda, sama ada anda mengikuti semua preskripsi. Penting juga untuk sentiasa memantau postur badan anda..

Latihan berkesan untuk scoliosis

Kompleks terapi fizikal dan terapi profilaksis (terapi senaman) sangat berkesan untuk skoliosis tulang belakang, termasuk untuk memperbaiki kecacatan belakang. Terapi senaman digunakan untuk skoliosis pada orang dewasa dan kanak-kanak, dan masuk akal untuk melakukan senaman untuk sebarang tahap penyakit.

Gimnastik paling berkesan pada gred 1 dan 2 scoliosis, sementara pada gred 3 dan 4 ia tidak lagi dapat menghentikan perkembangan penyakit atau, lebih-lebih lagi, menyembuhkannya. Walau bagaimanapun, ini tidak bermaksud sama sekali tidak perlu menggunakannya - sebaliknya, terapi senaman pada tahap akhir scoliosis mengurangkan keparahan sindrom kesakitan dan sebahagiannya menstabilkan tulang belakang..

1 Pada tahap apa skoliosis terapi senaman berkesan?

Latihan otot belakang dengan skoliosis dengan aktiviti fizikal berguna untuk pelbagai peringkat pada semua peringkat penyakit. Terapi senaman sangat berkesan pada peringkat pertama dan kedua penyakit scoliotik, khususnya, kerana pesakit diizinkan melakukan sejumlah besar latihan yang berlainan.

Sebagai contoh, untuk persoalan sama ada mungkin bermain sukan dengan skoliosis 1-2 darjah, mana-mana doktor akan menjawab kategori "ya" (jika ini bukan seni mempertahankan diri atau sukan yang terlalu trauma). Tetapi dalam kes skoliosis tahap 3-4, keadaannya agak teruk..

Keberkesanan terapi senaman pada peringkat awal scoliosis

Dalam kes ini, latihan belakang harus sederhana dan lembut. Sukan dikontraindikasikan, dan pada prinsipnya mustahil (pesakit tidak dapat melakukannya). Latihan banal, peregangan (termasuk elemen asas dari yoga) dan, jika boleh, berenang di bawah bimbingan pelatih tetap berkesan..
ke menu ↑

1.1 Adakah saya perlu berjumpa doktor sebelum mula bersenam?

Ramai pesakit secara keliru percaya bahawa, disebabkan oleh skoliosis yang tidak jelas pada tahap pertama (dan kadang-kadang kedua), semua latihan fizikal dapat dilakukan di rumah tanpa berunding terlebih dahulu dengan pakar..

Memang pilihan ini mungkin dilakukan pada peringkat awal penyakit, tetapi dengan terapi diri, keberkesanan rawatan tidak melebihi 50%. Lebih-lebih lagi, selalu ada kemungkinan besar keadaan yang lebih buruk kerana perlakuan yang tidak betul..

Oleh itu, anda mesti berjumpa doktor terlebih dahulu (ahli terapi, ortopedis, vertebrologi), yang bukan sahaja menghargai risiko rawatan di rumah, tetapi juga akan mengembangkan kompleks terapi senaman individu untuk pesakit tertentu.

Gimnastik untuk skoliosis kanak-kanak

Tanpa persetujuan terlebih dahulu dengan doktor, anda boleh melakukan gimnastik dangkal setiap hari (10-15 minit selepas bangun tidur), selalu tanpa beban paksi pada ruang tulang belakang.
ke menu ↑

1.2 Kontraindikasi untuk gimnastik

Seperti keadaan perubatan, terdapat sejumlah kontraindikasi untuk merawat skoliosis dengan bersenam. Mengabaikannya penuh dengan komplikasi serius, yang dalam beberapa kes boleh menyebabkan kecacatan..

Kontraindikasi untuk gimnastik dengan skoliosis adalah seperti berikut:

  • eksaserbasi penyakit dengan perkembangan sindrom kesakitan yang teruk dan pelbagai komplikasi neurologi (anda perlu menunggu penurunan eksaserbasi);
  • tempoh penyakit berjangkit akut, termasuk selesema biasa (FLU);
  • kecederaan baru-baru ini pada tulang belakang atau sistem muskuloskeletal secara umum;
  • tahap dan bentuk skoliosis yang tidak diketahui - sehingga data ini diperjelaskan, tidak ada yang dapat dilakukan kecuali gimnastik lembut umum;
  • kemerosotan kesejahteraan dan prestasi, serta peningkatan manifestasi penyakit setelah bersenam (diperlukan perundingan dengan doktor dan, mungkin, penyesuaian strategi rawatan).

1.3 Apakah kesan kelas?

Jangan mengharapkan sesuatu yang hebat mengenai pendidikan jasmani terapi dan profilaksis. Ya, ini benar-benar memperbaiki keadaan pesakit, dan pada peringkat awal skoliosis, ini secara perlahan melambatkan atau bahkan menghentikan perkembangan penyakit ini..

Gimnastik untuk scoliosis sangat berkesan

Pendidikan jasmani itu sendiri bukan kaedah untuk merawat penyakit scoliotik. Ini hanya salah satu tahap rawatan, salah satu kaedah, yang dengan sendirinya mempunyai kecekapan yang agak rendah (bahkan pada tahap awal patologi).

Situasi serupa adalah dengan pencegahan skoliosis dengan terapi senaman. Gimnastik tidak memberikan perlindungan seratus peratus, walaupun kita berurusan dengan orang yang tidak mempunyai kecenderungan untuk scoliosis dan yang telah terlibat dalam pencegahan sejak bayi. Di bawah bimbingan ibu bapa, tentu saja.

Tetapi pada masa yang sama, tanpa pendidikan jasmani, hampir mustahil untuk menyembuhkan penyakit scoliotik. Ternyata pendidikan jasmani tanpa kaedah rawatan lain tidak berkesan, seperti kaedah rawatan lain tanpanya..

2 Keselamatan latihan am

Bahkan latihan yang paling lembut dan dilakukan dengan teliti untuk skoliosis, dan secara umum untuk orang yang sihat, boleh menyebabkan kecederaan serius pada sistem muskuloskeletal. Untuk mengelakkan masalah tersebut, anda mesti mematuhi cadangan keselamatan umum semasa latihan..

Cadangan untuk terapi senaman untuk scoliosis hanya boleh diberikan oleh doktor

  1. Terlepas dari jangka masa latihan yang akan datang, anda harus selalu memanaskan badan terlebih dahulu (lebih baik sekitar 10-15 minit).
  2. Untuk beberapa sesi pertama, latihan yang paling sederhana dan paling selamat harus dilakukan selembut mungkin. Ia memerlukan masa untuk badan bersedia untuk menghadapi tekanan yang berterusan.
  3. Beban dan, dengan itu, jumlah pengulangan meningkat secara beransur-ansur. Anda tidak dapat segera memenuhi norma orang terlatih dari pelajaran pertama.
  4. Sebarang senaman fizikal untuk scoliosis harus berdasarkan mekanisme daya tarikan pasif dari ruang tulang belakang.
  5. Tidak digalakkan melakukan terapi senaman sebaik sahaja bangun atau segera sebelum tidur.

2.1 Latihan untuk scoliosis dada

Dalam kebanyakan kes, scoliosis toraks bermaksud bentuk penyakit toraks-lumbar, dan itulah yang akan kita bicarakan. Tidak ada latihan khusus untuk penyetempatan dada, cukup untuk mematuhi skema terapi latihan umum.

Latihan untuk scoliosis dada

Skema umum terapi senaman untuk scoliosis toraks melibatkan peringkat berikut:

  1. Bahagian persediaan. Elemen latihan fizikal dilakukan, bertujuan melatih otot-otot tekan dan belakang (melengkung, membongkok, membalikkan punggung terhad).
  2. Bahagian utama. Di sini anda juga perlu melakukan latihan untuk menekan perut dan korset otot belakang, tetapi pada masa yang sama, anda juga perlu melakukan senaman pernafasan dan pembetulan..
  3. Bahagian akhir. Sebaik sahaja selesai gimnastik, anda tidak boleh berbaring dan berehat - semuanya mesti diselesaikan secara beransur-ansur. Berjalan lima minit adalah yang terbaik, tetapi berlari adalah kontraindikasi..

2.2 Latihan untuk scoliosis lumbal

Tulang belakang lumbal adalah tempat yang paling kerap terkena penyakit scoliotik, oleh itu, kebanyakan pesakit harus menghadapi bentuk penyakit ini. Tidak ada latihan yang rumit untuk merawat bentuk penyakit ini..

Tiga latihan terbaik untuk skoliosis lumbal adalah:

  1. Berdiri tegak, letakkan kaki anda dengan sewenang-wenangnya (pada lebar mana pun, kerana ia sesuai untuk anda). Sekarang cuba pasangkan bahagian atas badan dan kaki penyokong di udara (kita akan bermula dengan sebelah kanan - ia akan menjadi kaki penyokong). Seterusnya, anda perlu membawa kaki yang lain ke sebelah kanan pada giliran pelvis (15 kali sudah cukup). Kemudian lakukan latihan di sisi lain..
  2. Letakkan roller di tempat yang dimaksudkan sepertiga bahagian bawah kaki dan bantal di bawah tempat yang dimaksudkan di mana kepala akan berbaring. Berbaring ke sisi dengan kepala di atas bantal dan kaki anda di selipar. Sekarang angkat kaki atas ke atas sebanyak 15 kali sebanyak mungkin, kemudian pusingkan badan dan ulangi sama untuk kaki kedua.
  3. Pasangkan badan bawah anda (hingga pusar) di atas bukit (15-25 sentimeter dari tanah), sambil berbaring dengan perut ke tanah. Rehatkan badan bahagian atas sehingga kepala anda berada di atas lantai, kemudian angkat bahagian atas badan anda sejauh mungkin dari lantai (10-15 kali).

2.3 Latihan untuk scoliosis serviks

Kami ingin segera memberi amaran kepada anda bahawa tulang belakang serviks adalah tempat yang sangat rentan dan rapuh, jadi semua latihan yang dijelaskan di bawah harus dilakukan dengan hati-hati dan perlahan mungkin. Jangan membuat pergerakan secara tiba-tiba walaupun anda menganggap bahawa mereka tidak akan melakukan sebarang bahaya (ini adalah khayalan).

Rawatan postur asimetrik untuk scoliosis

Tiga latihan terbaik untuk skoliosis serviks adalah:

  1. Berbaring di sebelah anda terlebih dahulu. Sekarang tangan yang ternyata berada di bawah perlu diangkat ke atas, dan dengan tangan bawah terletak di lantai di suatu tempat di paras dada. Sekarang cuba angkat kaki setinggi mungkin. Ulangi semua perkara di sisi lain. Secara keseluruhan, 3 larian diperlukan setiap sisi.
  2. Berbaring telentang, kemudian pasangkan kaki anda, dan rilekskan lengan anda dan letakkan di sepanjang batang badan anda. Angkat bahu dan kepala anda selama beberapa saat pada masa yang sama, kemudian turunkan perlahan-lahan ke posisi semula. Memerlukan 3-5 repetisi.
  3. Mula-mula anda perlu berbaring di perut dan menyebarkan lengan ke sisi anda. Sekarang angkat kepala dan bahu anda pada masa yang sama, sambil mengepalkan dan melepaskan tangan anda ke penumbuk. Buat pertama kalinya, lima hukuman dilaksanakan sudah cukup, tetapi setelah sebulan norma harus 15 kali dalam satu pendekatan.

2.4 Terapi senaman untuk skoliosis sisi kanan

Terapi senaman dalam rawatan skoliosis sisi kanan melibatkan pelaksanaan latihan termudah yang tidak mempunyai kekhususan. Maksudnya, anda tidak perlu melatih satu sisi badan sahaja. Kedengarannya tidak masuk akal, tetapi banyak pesakit, kerana nama diagnosisnya, percaya bahawa penekanan harus benar-benar ditempatkan di sebelah kanan batang..

Terapi senaman untuk skoliosis sebelah kanan

Tiga latihan terbaik untuk skoliosis sisi kanan adalah:

  1. "Basikal" yang cetek. Berbaring di punggung, tangan berehat dan letakkan di sepanjang badan atau di belakang kepala. Yang tinggal hanyalah melakukan pergerakan kaki yang serupa dengan aktiviti berbasikal. Sebaiknya gerakkan kaki anda tidak di atas perut, tetapi agak lebih rendah, hampir di dekat lantai.
  2. Elemen gunting. Berbaring telentang sekali lagi, letakkan lagi tangan anda di sepanjang batang tubuh anda. Gunakan kaki anda untuk menyeberang ke arah mendatar, sambil melakukan ayunan menegak. Kedengarannya pintar, tetapi sebenarnya kanak-kanak tahu bagaimana membuat "gunting".
  3. Tiruan payu dara. Berbaring di perut anda, luruskan kaki anda dan letakkan kepala anda di telapak tangan anda. Sekarang bengkokkan punggung bawah anda dan pada masa yang sama angkat kepala, badan atas, dan anggota badan anda. Selepas itu, bersandar pada perut anda dan beku dalam kedudukan ini, tiru berenang dada.

2.5 Terapi senaman untuk skoliosis sebelah kiri

Seperti dalam bentuk penyakit skoliotik sisi kanan, dengan bentuk sisi kiri, tidak ada latihan khusus yang perlu dilakukan. Dalam kebanyakan kes, elemen gimnastik sudah cukup, yang masih dalam pelajaran pendidikan jasmani di peringkat sekolah rendah..

Latihan khas untuk scoliosis

Tiga latihan terbaik untuk skoliosis sebelah kiri adalah:

  1. Daya tarikan pada ruang tulang belakang. Berbaring telentang, kemudian tarik tumit kaki anda ke bawah dan kepala anda masing-masing ke atas. Adalah normal bagi anda untuk merasa sedikit pening semasa anda meregangkan. Pada satu masa, anda perlu melakukan 3 regangan selama 15 saat.
  2. Berdiri tegak, kaki boleh dipegang secara sewenang-wenangnya, tetapi lebih baik jarak bahu yang terpisah. Sekarang, setelah membetulkan kaki dan badan bawah di satu tempat, putar bahagian badan dengan lengan ke arah putaran. Pertama dalam satu arah (15 kali), kemudian ke arah lain (juga 5 kali).
  3. Salah satu latihan paling mudah untuk merawat skoliosis. Berdiri tegak, letakkan beberapa buku di kepala anda, kemudian pasangkan tangan anda di pinggul anda. Sekarang anda perlu berdiri sejenak dengan buku-buku, tidak membiarkannya jatuh, dan kemudian berjalan di sekitar bilik mengimbangi buku di kepala anda. Sebenarnya, ini adalah jenis pengimbangan yang berguna untuk membetulkan postur..

2.6 Latihan belakang untuk scoliosis (video)

2.7 Latihan dengan projektil

Bersenam pada alat untuk scoliosis adalah perkara yang sangat eksklusif dan tidak begitu popular. Sebab utamanya ialah tidak setiap pesakit berpeluang bekerja dengan cengkerang (misalnya, jika dia tidak pergi ke pusat pemulihan).

Tetapi jika ada peluang seperti itu, pertama sekali anda perlu melakukan elemen gimnastik asas pada balok dan palang yang tidak rata. Melenturkan tulang belakang dengan kuat adalah mustahil, begitu juga melakukan latihan yang menunjukkan beban paksi di bahagian belakang.

Latihan regangan untuk scoliosis

Kambing gimnastik dikontraindikasikan, kerana melompat secara umum dikontraindikasikan. Lebih baik mengerjakan palang dengan cincin, tetapi anda tidak perlu mengangkat batang tubuh, tetapi menaikkan cincin. Ini adalah latihan yang sangat serius, jadi orang yang tidak bersedia pada awalnya tidak akan dapat mengatasinya, tetapi sebulan latihan - dan proyektil itu akan tewas.
ke menu ↑

3 Latihan apa yang tidak dapat dilakukan?

Tidak semua jenis latihan fizikal ditunjukkan untuk penyakit skoliotik tulang belakang. Tidak masuk akal untuk menjawab persoalan latihan apa yang dapat dilakukan, terlalu banyak latihan. Jauh lebih mudah untuk menjawab soalan yang mana latihan tidak dapat dilakukan.

Dan dengan skoliosis, jenis latihan fizikal berikut dilarang:

  • unsur-unsur dari akrobatik, khususnya jungkir balik, pelbagai lompatan dan latihan seperti "menelan";
  • mengangkat berat, oleh sebab inilah mengangkat bar di gim dan bina badan secara amnya adalah kontraindikasi (harus dibatasi untuk bekerja dengan dumbbells 2 kilogram);
  • berlari dengan cepat dan cepat (ia dikontraindikasikan walaupun pada peringkat pertama penyakit scoliotik);
  • apa-apa jenis lompatan yang bahkan tidak menunjukkan kejatuhan dari ketinggian yang tinggi;
  • sebarang latihan yang melibatkan beban paksi atau putaran pada ruang tulang belakang (hanya latihan detorsi yang dibenarkan).

4 Latihan untuk mencegah scoliosis

Untuk mengelakkan scoliosis, anda tidak perlu melakukan latihan fizikal khas. Ringkasnya, tanpa spesifik, anda boleh mengehadkan gimnastik umum dan, lebih baik, sukan aktif.

Bersenam setiap hari untuk mencegah scoliosis

Maksudnya, anda perlu pergi ke beberapa bahagian yang menunjukkan aktiviti fizikal. Orang menyebutnya "masuk sukan". Catur juga sukan, tetapi dalam kes ini tidak sesuai. Untuk pencegahan penyakit scoliotik, disyorkan berenang, bola sepak, tenis, bola keranjang.

Tetapi seni mempertahankan diri, walaupun mereka menguatkan badan, menguatkan otot dan alat ligamen, sangat trauma. Tidak, seni mempertahankan diri tidak boleh menjadi penyebab penyakit scoliotik, tetapi ia dapat menjadi faktor predisposisi kepadanya, dan banyak patologi lain dari tulang belakang.

Perhatikan bahawa beban paksi untuk pencegahan penyakit scoliotik dibenarkan - beban tersebut hanya dilarang sekiranya terdapat penyakit yang ada.