Ciri-ciri periarthrosis humeral - gambaran keseluruhan lengkap mengenai penyakit ini

Diagnostik

Periarthrosis bahu-skapular adalah proses degeneratif (pemusnahan, penipisan) pada tisu-tisu yang mengelilingi sendi (kapsul, ligamen, tendon). Periarthritis berbeza dengan periarthrosis kerana hanya keradangan, tidak semestinya dicirikan oleh perubahan struktur pada tisu. Walau bagaimanapun, periarthritis cenderung menjadi rumit oleh kecacatan jika tidak dirawat - sehingga boleh berubah menjadi periarthrosis. Proses perkembangan penyakit ini berlaku dengan sangat cepat, dan banyak pesakit beralih kepada pakar yang sudah berada pada tahap periarthrosis humeral-scapular, yang timbul dengan latar belakang keradangan. Oleh itu, diagnosis periarthritis dan periarthrosis kadang-kadang digunakan secara sinonim..

Penyakit ini membawa kesulitan besar bagi seseorang dalam kehidupan seharian. Pesakit khuatir akan rasa sakit yang meningkat ketika ditekan, sehingga sukar bagi seseorang untuk mendapatkan posisi tidur yang selesa, dia tidak dapat tidur di sisi yang terkena. Keupayaan motor anggota badan juga terhad: menjadi sukar untuk mengangkatnya, membawanya ke belakang. Membawa beg di tangan yang terjejas menjadi mustahil, kerana ini meningkatkan rasa sakit, yang sudah menghantui pesakit.

Anda berjaya merawat penyakit ini. Untuk melakukan ini, anda perlu menghubungi pakar yang akan mengkaji gejala dan membantu anda memilih rawatan yang tepat. Kaedah alternatif boleh ditambahkan pada terapi tradisional, setelah membincangkannya dengan doktor anda..

Periarthrosis bahu-skapular dapat disembuhkan oleh ahli arthrologi atau reumatologi, jika patologi telah berkembang sebagai salah satu gejala rematik. Anda mungkin juga memerlukan bantuan pakar bedah sekiranya penyakit ini memerlukan pembedahan..

Seterusnya, anda akan mengetahui lebih lanjut mengenai cara mengenal pasti patologi dan kaedah apa yang digunakan untuk mengubatinya..

Punca patologi

Periarthrosis bahu-skapular jarang berlaku sebagai penyakit bebas. Selalunya berkembang dengan latar belakang patologi lain:

  • osteochondrosis serviks;
  • periarthritis humeral;
  • capsulitis pelekat (keradangan pada membran sinovial dan kapsul sendi);
  • fasciitis (keradangan membran otot);
  • bursitis (patologi radang beg sendi);
  • tendinitis (keradangan ligamen).

Dan semua patologi keradangan pada tisu sendi dan sekitarnya muncul kerana:

  • hipotermia yang kerap;
  • kecederaan;
  • pengurangan imuniti: disebabkan oleh tekanan, kekurangan zat makanan dan tabiat buruk.

Juga, penyakit ini boleh berlaku kerana gangguan peredaran darah di kawasan bahu dan skapula. Oleh itu, penyakit ini sering muncul setelah mengalami infark miokard atau pembedahan membuang payudara.

Patologi lain boleh berkembang dengan latar belakang rematik, penyebabnya adalah pelanggaran sistem imun.

Sebagai penyakit bebas, periarthrosis muncul kerana tekanan berlebihan yang berterusan pada sendi bahu. Ia boleh berlaku pada atlet yang aktivitinya berkaitan dengan kerja aktif bahu dan bilah bahu (pendayung, pemain tenis, dll.)

Penyebab berlakunya periarthrosis humeroskapular

Gejala khas

Periarthrosis - penipisan, kekurangan zat makanan pada tisu yang mengelilingi sendi (mereka melemah, menjadi kurang kuat dan elastik). Juga, garam mula mendapan di tendon dan bursa; terdapat pertumbuhan tisu penghubung berserat dalam kapsul sendi.

Seluruh proses ini disertai dengan gejala berikut:

  • sakit di bahu dan skapula;
  • sensasi menyakitkan bertambah apabila anda menekan tangan yang terkena;
  • kekakuan pada otot pectoralis utama dan subscapularis;
  • ketidakupayaan untuk mengangkat lengan, memimpinnya ke belakang (kerana tanda terakhir, periarthrosis kadang-kadang disebut sindrom "bahu beku");
  • peningkatan suhu badan (kerana proses keradangan yang berterusan di dalam badan, seseorang secara berkala mengalami "terlalu panas badan" (hipertermia)).

Untuk tahap patologi yang lebih maju, penurunan kesakitan kadang-kadang menjadi ciri, kerana pesakit, yang berusaha mengurangkan rasa sakit, secara naluriah melumpuhkan bahu. Dalam keadaan tidak aktif untuk waktu yang lama, otot dan ligamen yang mengelilingi sendi menjadi lemah, dan untuk mengembalikannya normal, terapi fizikal akan diperlukan untuk waktu yang lama (dari enam bulan hingga beberapa tahun).

Agar dapat menyingkirkan penyakit dengan lebih cepat - dalam beberapa bulan - perlu berunding dengan pakar pada peringkat awal, sebaik sahaja gejala di atas muncul.

Diagnostik

Untuk diagnosis yang tepat, doktor akan mengesyorkan pemeriksaan berikut:

x-ray bahu dan skapula;

ujian darah (ditetapkan untuk diagnosis pembezaan dengan arthritis berjangkit).

Periarthrosis bahu-skapular: gejala, diagnosis dan rawatan penyakit

Periarthrosis bahu dimanifestasikan oleh rasa sakit, "menggerogoti", "sakit" membosankan pada sendi bahu. Pergerakan sangat terhad, terdapat kesukaran untuk mengangkat lengan dan membawanya ke belakang. Rawatan periarthrosis humeroscapular adalah konservatif dalam kebanyakan kes. Ini bertujuan untuk menghilangkan semua gejala patologi, pemulihan keseluruhan gerakan.

Maklumat umum mengenai penyakit ini

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk ARTHROSIS." Baca lebih lanjut.

Periarthrosis tidak termasuk dalam klasifikasi penyakit antarabangsa. Istilah ini menunjukkan patologi yang mempengaruhi struktur tisu lembut sendi bahu - otot, ligamen, tendon, beg artikular, membran sinovial. Ia berlaku untuk bursitis subakromial, kapsulitis sclerosing, bursitis bahu, tendonitis, tendovaginitis.

Patologi mula berkembang kerana pelanggaran trofisme dan (atau) pemeliharaan tisu periartikular. Kapsul sendi menjadi lebih nipis, longgar, berserabut. Akibat kehilangan keanjalan, mikrokrak terbentuk di permukaannya. Tidak lama kemudian, tisu berserabut, tanpa sebarang aktiviti berfungsi, tumbuh di kawasan ini. Kerja sendi bahu terganggu, yang menampakkan dirinya dalam perkembangan kontraktur dan kesakitan yang berterusan.

Pengelasan penyakit

Periarthrosis bahu-skapular adalah unilateral, mempengaruhi bahu kiri atau kanan. Patologi dua hala jarang didiagnosis, dicirikan oleh asimetri gejala. Juga, penyakit ini, bergantung pada jenis kursus, terbahagi kepada akut, subakut, kronik. Yang terakhir adalah yang paling sukar untuk dirawat kerana kerosakan teruk pada otot, bursae, radang ligamen-tendon.

Sebab-sebab perkembangan periarthrosis humeroskapular

Faktor-faktor yang mendorong perkembangan patologi banyak dan berbeza-beza. Periarthrosis humeral-scapular yang paling kerap dikesan, yang timbul dengan latar belakang sindrom impingement (keradangan pada rotator cuff) akibat mikrotrauma berterusannya. Ini sangat rentan terhadap pelukis, penggerak, tukang batu, pekerja pejabat, yang kerjanya dikaitkan dengan pergerakan tangan yang sering berulang dan monoton..

Penyakit ini juga berkembang akibat osteochondropathy, arthrosis, arthritis, hypermobility sendi. Ia juga boleh disebabkan oleh kecederaan sebelumnya - dislokasi bahu, air mata otot, ligamen, tendon, patah tulang. Sebab-sebab neurologi termasuk osteochondrosis, spondyloarthrosis, penonjolan, hernia intervertebral, plexitis, diabetes mellitus, penyakit onkologi.

Bagaimana patologi menampakkan dirinya

Pada peringkat awal perkembangan, periarthrosis skapular hampir tidak dinyatakan secara klinikal. Sensasi menyakitkan ringan di bahu berlaku hanya selepas latihan fizikal. Oleh kerana mereka sangat mirip dengan berlebihan otot, orang itu tidak meminta bantuan perubatan. Tetapi keparahan kesakitan secara beransur-ansur meningkat. Sekarang mereka muncul bukan hanya pada siang hari, tetapi juga pada waktu malam. Insomnia berkembang, apatis, peningkatan keletihan, kelemahan menjadi kekal.

Gejala utama kedua periarthrosis humeroskapular adalah had pergerakan pada sendi bahu. Pesakit tidak boleh memegang pegangan atas kenderaan, mengambil objek dari rak tinggi.

Kaedah diagnostik

Alasan untuk membuat diagnosis utama adalah keluhan pesakit, data anamnesis, dan hasil pemeriksaan luaran. Pada palpasi, titik pencetus dinyatakan, tekanan yang menyakitkan. Selalunya ia terletak di titik-titik lampiran tendon, otot ke pangkal tulang. Untuk mengesahkan diagnosis, untuk menentukan penyebab perkembangan periarthritis humeroskapular, sejumlah kajian instrumental dijalankan:

  • radiografi membolehkan anda mengesan perubahan struktur tulang sendi bahu;
  • MRI atau ultrasound membantu menilai keadaan tisu periartikular.

Sekiranya disyaki gangguan neurologi, elektroneuromiografi, elektromiografi digunakan. Menurut petunjuk, kajian histologi dan serologi dijalankan.

Peraturan rawatan

Rawatan penyakit yang kompleks yang menyebabkan kerosakan pada tisu periartikular dilakukan. Dalam perjalanannya yang akut, pesakit disarankan untuk mengelakkan tekanan pada sendi. Bahu boleh dilumpuhkan dengan cor plaster atau orthosis kaku. Setelah menghilangkan gejala akut, pesakit ditunjukkan memakai pembalut semi-kaku elastik yang menstabilkan sendi, melindunginya dari kerosakan semasa pergerakan tiba-tiba dan canggung.

Terapi ubat

Rawatan ubat bertujuan menghilangkan sensasi yang menyakitkan, meningkatkan peredaran darah di sendi bahu, mencegah penyebaran penyakit ke tisu periartikular yang sihat.

Ubat untuk rawatan periarthrosis skapular bahuNama ubatTindakan terapeutik
Ubat anti-radang bukan steroidDiclofenac, Celecoxib, Etoricoxib, Meloxicam, Indomethacin, NimesulideMelegakan keradangan, melegakan kesakitan dan bengkak
GlukokortikosteroidDiprospan, Triamcinolone, Dexamethasone, HydrocortisoneMengurangkan keparahan sindrom kesakitan akut
Relaksan ototMidokalm, Sirdalud, BaklosanMelegakan otot rangka, menghilangkan kekejangan otot
Produk dengan vitamin BKombilipen, Milgamma, Neuromultivitis, NeurobionMemulihkan trofisme dan pengawetan, meningkatkan fungsi sistem saraf periferal
Ubat varikosPentoxifylline, asid nikotinat, Euphyllin, CurantilMempercepat peredaran darah, menyumbang kepada pengisian simpanan nutrien
ChondroprotectorsAlflutop, Dona, Chondroxide, Teraflex, Artra, StructumMenjana semula sebahagian daripada tulang rawan, memperbaiki keadaan ligamen dan tendon
Memanaskan salap dan gelViprosal, Nayatoks, Kapsikam, Finalgon, ApizartronMenghilangkan rasa sakit dan bengkak, meningkatkan jarak pergerakan

Fisioterapi dan senaman

Malah ARTHROSIS "maju" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Latihan fisioterapi dilakukan sejurus selepas melegakan kesakitan yang teruk. Doktor terapi senaman, setelah mempelajari hasil diagnostik, membuat satu set latihan. Dia hadir di dalam kelas, menunjukkan bagaimana cara mengosongkan beban pada sendi bahu dengan betul, agar tidak membuat mikrotraumatik struktur tisu lembut lebih jauh.

Menurut Popov

P. Popov adalah traumatologist dan chiropractor yang terkenal, pengarang kaedah rawatan periarthrosis humeral dengan pergerakan Patologi ini dicirikan oleh penampilan kesakitan yang kerap. Oleh itu, seseorang sengaja menyekat pergerakan, yang menyebabkan kelemahan otot. Latihan harian akan membantu menguatkan mereka:

  • duduk, rentangkan kaki anda selebar bahu, genggam jari anda di bahagian belakang kepala anda. Bersandar ke depan, seolah-olah cuba menyentuh kaki yang bertentangan dengan siku;
  • berbaring di perut anda, hulurkan tangan ke hadapan. Angkat lengan dan kaki anda pada masa yang sama semasa anda menghembuskan nafas, berlama-lama dalam posisi ini selama 5 saat, sambil menghirup, kembali ke posisi awal;
  • berdiri, tekan punggung dengan kuat ke dinding. Lakukan squat cetek tanpa mengangkat bahu.

Jumlah pengulangan adalah 8-10. Kesakitan ringan mungkin berlaku semasa latihan pertama. Apabila meningkat, anda perlu berehat sejam..

Menurut Bubnovsky

Doktor pemulihan S. Bubnovsky mencadangkan menghilangkan kesakitan bukan dengan mengambil analgesik, tetapi dengan melakukan senaman tertentu. Kesejahteraan pesakit ditingkatkan dengan menguatkan otot di tali pinggang bahu dan punggung atas. Latihan apa yang paling berkesan untuk periarthrosis skapular:

  • dalam keadaan berdiri, letakkan tangan di belakang punggung. Pegang pergelangan tangan kiri dengan telapak tangan kanan anda dan tarik perlahan ke kanan. Lakukan senaman ke arah yang bertentangan;
  • duduk, angkat tangan, memaut jari anda di kunci. Jadikan mereka gerakan putaran, seolah-olah menuliskan "lapan", pertama ke satu arah, kemudian ke arah lain;
  • berbaring di perut anda, sebarkan kaki anda sedikit, hulurkan tangan ke hadapan. Angkat mereka dan dada atas.

Setiap latihan harus diulang 10-15 kali dalam dua atau tiga set. Hanya ketidakselesaan ringan yang dibenarkan.

Fisioterapi dan urut

Dalam tempoh akut dan subakut, untuk menghilangkan kesakitan yang teruk, pesakit ditunjukkan elektroforesis atau fonoforesis dengan glukokortikosteroid dan anestetik. Pada tahap pengampunan, untuk memulihkan tisu yang rosak, prosedur ini dilakukan dengan vitamin kumpulan B, chondroprotectors. Terapi magnetik, terapi UHF, penyinaran ultraviolet juga digunakan dalam rawatan periarthrosis humeroskapular..

Setelah melegakan kesakitan akut, pesakit ditunjukkan sekitar 20 sesi urut - klasik, akupresur, vakum. Rawatan otot-otot pada tali bahu dan dada atas membantu menguatkannya, mempercepat pertumbuhan semula struktur tisu lembut.

Campur tangan operasi

Petunjuk untuk rawatan pembedahan adalah ketidakberkesanan terapi konservatif selama beberapa bulan, perkembangan pesat periarthrosis skapular. Dalam kebanyakan kes, pembedahan invasif minimum dilakukan. Melalui beberapa tusukan kulit, instrumen arthroscopic diperkenalkan untuk pemotongan tisu degenerasi ligamen, tendon, kapsul sendi dengan pembinaan semula mereka.

Ubat-ubatan rakyat dan resipi

Untuk menghilangkan rasa sakit dan kekakuan dalam perubatan rakyat, tingtur digunakan, yang mudah disiapkan di rumah. Bekas kaca gelap diisi 1/3 dengan daun cincang dan akar lobak merah (1: 1), masukkan beberapa biji lada panas merah. Tuangkan vodka ke leher, tutup balang dan biarkan pada suhu bilik selama sebulan.

Kompres garam juga berfungsi dengan baik dengan ketidakselesaan bahu. Satu sudu garam laut dicairkan dalam segelas air panas. Dalam larutan suam, lembapkan serbet kain kasa, peras sedikit, sapukan pada sendi selama satu jam.

Kemungkinan komplikasi

Periarthrosis bahu-skapular bahu yang kronik sering memprovokasi perkembangan capsulitis, pembentukan kalsifikasi, pelakuran berserabut tisu periartikular. Otot Deltoid, infraspinatus, supraspinatus secara beransur-ansur atrofi. Terhadap latar belakang penurunan jarak gerakan, pelakuran ruang sendi berlaku. Ankylosis berlaku, yang membawa kepada kemunculan kontraktur dan kecacatan pesakit.

Ramalan pakar

Dengan pengesanan penyakit yang tepat pada masanya, rawatan yang kompeten, prognosisnya baik. Sekiranya sejumlah besar tisu di sekitar sendi bahu dipengaruhi oleh periarthrosis, maka tidak mungkin sepenuhnya menghilangkan semua komplikasi yang timbul walaupun dengan operasi pembedahan.

Langkah pencegahan

Sebagai langkah pencegahan, pakar ortopedik, pakar neurologi, ahli vertebrologi mengesyorkan rawatan osteochondrosis serviks tepat pada masanya, mengelakkan situasi traumatik dan beban berlebihan pada sendi bahu, termasuk semasa latihan sukan. Pendidikan jasmani dan gimnastik yang kerap juga membantu mencegah perkembangan periarthrosis humeroskapular..

Artikel serupa

Bagaimana untuk melupakan sakit sendi dan arthrosis?

  • Sakit sendi membataskan pergerakan anda dan kehidupan yang memuaskan...
  • Anda bimbang akan rasa tidak selesa, sakit dan sistematik...
  • Mungkin anda telah mencuba banyak ubat, krim dan salap...
  • Tetapi jika dilihat dari fakta bahawa anda membaca baris ini, mereka tidak banyak membantu anda...

Tetapi ortopedis Valentin Dikul mendakwa bahawa ubat yang benar-benar berkesan untuk ARTHROSIS ada! Baca lebih lanjut >>>

Tinjauan periarthrosis humeroskapular: sebab, gejala ciri, rawatan

Dari artikel ini anda akan belajar: apa itu periarthrosis humeroskapular, sebab-sebab perkembangan penyakit ini. Gejala dan diagnosis penyakit, cara merawat penyakit, langkah pencegahan.

Pengarang artikel: Nivelichuk Taras, ketua jabatan anestesiologi dan rawatan intensif, 8 tahun pengalaman kerja. Pengajian tinggi dalam bidang "Perubatan Am".

Periarthrosis bahu (disingkat PLPA) - keradangan, kerosakan, kemusnahan dan disfungsi (perubahan degeneratif) pada sendi bahu (bahu) dan kapsul, ligamen dan tendon di sekitarnya. Keradangan pada tisu menyebabkan perubahan degeneratif mereka, dengan patologi terdapat rasa sakit dan batasan pergerakan yang ketara pada sendi bahu.

Nama lain untuk penyakit ini adalah capsulitis pelekat, bahu beku.

Ramai doktor percaya: PLPA dan periarthritis humeroskapular adalah 2 peringkat berturut-turut penyakit yang sama (pertama terdapat keradangan, kemudian proses pemusnahan tisu - periarthrosis).

Artritis sendi bahu berbeza dengan capsulitis pelekat. Ini adalah sekumpulan penyakit di mana keradangan dan degenerasi tidak mempengaruhi tisu di sekitar sendi, tetapi struktur yang secara langsung membentuknya: tulang dan tulang rawan artikular.

Artritis bahu

Gejala PLPA boleh menjejaskan kemampuan fungsional lengan yang terjejas, yang secara negatif mempengaruhi kemampuan bekerja dan kualiti hidup..

Sebilangan besar kes periarthrosis skapula bahu berlaku pada orang berusia 40-60 tahun. Penyakit ini sering menyerang wanita.

Capsulitis pelekat bukan penyakit yang mengancam nyawa. Selalunya, simptomnya hilang dengan sendirinya dalam 1-3 tahun. Walau bagaimanapun, pemulihan sepenuhnya tidak berlaku pada semua pesakit, walaupun dengan rawatan. Menurut statistik, capsulitis pelekat:

  • membawa kepada kemerosotan fungsi tangan secara kronik pada 7-15% pesakit;
  • simptom kekal penyakit diperhatikan dalam 40%.

Prognosis bertambah baik selepas operasi arthroscopic, yang memberikan hasil yang baik dalam 75-90% kes.

Seorang traumatologist terlibat dalam diagnosis dan rawatan periarthrosis humeroscapular.

Sebab dan faktor risiko

Sendi bahu menghubungkan humerus dan skapula. Kapsulnya meregang ketika lengan diangkat dan kendur ketika diturunkan..

Kapsul sendi bahu semasa menaikkan lengan ke atas

Dengan periarthrosis, keradangan berlaku di dalamnya dan jalur tisu parut terbentuk, yang menyebabkan penebalan, edema dan penurunan keanjalannya. Dalam kes ini, terdapat penurunan ruang dalaman sendi bahu, yang membatasi pergerakan tangan.

Periarthrosis bahu-skapular. Klik pada foto untuk membesarkan

Sebab-sebab perkembangan penyakit ini tidak diketahui, tetapi faktor berikut dapat meningkatkan kemungkinan penyakit ini:

  1. Cedera ditangguhkan atau pembedahan bahu. Hubungan antara periarthrosis dan kecederaan tangan atau pembedahan mungkin disebabkan oleh jangka masa tidak bergerak lengan semasa pemulihan. Oleh itu, sangat penting untuk tidak mengabaikan kecederaan yang menyakitkan dan mendapatkan rawatan perubatan..
  2. Diabetes. Punca sebenar perkembangan kapsulitis pelekat pada pesakit diabetes tidak diketahui. Sekiranya terdapat diabetes, pesakit mempunyai gejala periarthrosis skapula bahu yang lebih jelas, dan rawatan lebih sukar.

Risiko terkena PLPA meningkat sekiranya terdapat penyakit seperti ini:

  • penyakit kardiovaskular, strok;
  • penyakit paru-paru termasuk batuk kering;
  • hipertiroidisme (peningkatan tahap hormon tiroid) atau hipotiroidisme (penurunan tahap hormon tiroid);
  • barah payudara;
  • Penyakit Parkinson adalah penyakit saraf kronik, progresif yang perlahan yang disifatkan oleh gegaran, atau gegaran, anggota badan, peningkatan nada otot, ketidakstabilan kedudukan badan, kekakuan dan kelambatan pergerakan dan pertuturan;
  • Kontraktur Dupuytren - penyakit di mana satu atau lebih jari sentiasa bengkok ke arah tangan.

Berdasarkan penyebab patologi, terdapat 2 bentuk utama periarthrosis:

  1. Utama (berkembang tanpa adanya faktor yang memprovokasi).
  2. Sekunder (berlaku selepas kecederaan atau pembedahan bahu).

Gejala ciri, tiga peringkat penyakit

Gejala utama PLPA adalah rasa sakit dan kekakuan berterusan pergerakan lengan pada sendi bahu. Ini menjadikannya menyakitkan dan sukar untuk melakukan tugas harian biasa - mandi, berpakaian, tidur dan memandu..

Gejala periarthrosis boleh menjadi:

  • sederhana - tidak banyak mempengaruhi aktiviti harian;
  • parah apabila pesakit tidak dapat menggerakkan lengan sama sekali di bahu.

Biasanya, keadaan pesakit bertambah buruk secara beransur-ansur selama beberapa bulan atau tahun..

Doktor membezakan 3 peringkat PLPA, walaupun kadang-kadang sukar untuk membezakannya.

Sakit bahu semakin teruk ketika mengangkat lengan dan pada waktu malam jika pesakit berbaring di bahagian yang terkena

Berlanjutan dari 2 hingga 9 bulan

Kekakuan pergerakan di bahu, kerana penurunan beban, atrofi separa otot bahu mungkin berlaku

Rasa sakit tidak bertambah teruk, malah kadang kala melegakan

Berlanjutan 4-12 bulan

Semasa fasa pemulihan, jarak pergerakan di bahu dipulihkan sebahagian atau sepenuhnya

Rasa sakit mula pudar

Berlanjutan dari 6 bulan hingga bertahun-tahun

Dengan peningkatan tahap penyakit ini, rasa sakit berkurang akibat perubahan atrofi pada otot-otot bahu dan bahu dengan pergerakan sendi bahu yang terhad atau tidak. Ketidakaktifan sendi bahu yang berpanjangan menyebabkan kelemahan alat otot dan penurunan kesan pada ikatan neuromuskular, yang disertai dengan pemulihan khayalan dan rasa sakit.

Kaedah diagnostik

Permulaan rawatan tepat pada masanya untuk periarthrosis skapula bahu dapat mencegah perkembangan kesakitan dan kekakuan yang berpanjangan di bahu. Untuk ini, perlu dilakukan diagnosis yang tepat pada peringkat awal penyakit..

Untuk tujuan diagnostik, doktor yang hadir bertanya kepada pesakit mengenai aduannya, dengan menyatakan maklumat berikut:

  • Apabila gejala muncul, apakah itu berkaitan dengan kecederaan atau pembedahan?.
  • Betapa sengitnya kesakitan, apa yang menjadikannya lebih teruk.
  • Bagaimana gejala penyakit mempengaruhi kehidupan seharian.
  • Adakah terdapat penyakit lain. Adakah anda mengambil ubat.

Doktor kemudian memeriksa pelbagai pergerakan aktif dan pasif di bahu, mengenal pasti kawasan yang menyakitkan, mendedahkan bengkak atau atrofi otot di sekitar sendi yang terjejas.

Untuk mengecualikan penyakit lain yang boleh menyebabkan gambaran klinikal serupa, pemeriksaan tambahan dilakukan:

  • X-ray bahu - membolehkan anda mengkaji struktur tulang dan mengecualikan kehadiran arthritis sendi bahu;
  • ultrasound dan pengimejan resonans magnetik - ia membantu memvisualisasikan tisu lembut yang mengelilingi sendi bahu.

Doktor yang hadir juga boleh mengesyorkan ujian makmal untuk pesakit yang mempunyai penyakit yang mempengaruhi perkembangan kapsulitis pelekat. Apakah penyelidikan ini:

  1. Analisis darah umum.
  2. Kadar pemendapan eritrosit.
  3. Protein C-reaktif.
  4. Tahap glukosa darah dan hemoglobin glikosilasi.
  5. Tahap hormon tiroid.

Rawatan pada semua peringkat, konservatif dan pembedahan

Tujuan rawatan untuk periarthrosis adalah untuk menghilangkan rasa sakit dan memulihkan fungsi bahu. Pemilihan terapi yang sesuai bergantung pada tahap dan tahap keparahan gejala capsulitis pelekat..

  • Pada fasa pembekuan pertama, rawatan konservatif membawa kepada pemulihan sepenuhnya fungsi sendi bahu.
  • Pada fasa kedua yang beku, atau lengket - penyembuhan mungkin dilakukan dengan terapi kompleks menggunakan ubat-ubatan, terapi senaman dan fisioterapi.
  • Kekurangan terapi pada fasa pencairan ketiga dapat menyebabkan pengembangan capsulitis sclerosing dengan kekurangan aktiviti motorik pada sendi bahu.

Pesakit dengan PLPA mungkin bertambah baik dari masa ke masa tanpa rawatan, tetapi dalam kes seperti itu, pemulihan sangat perlahan dan mungkin memerlukan 2-3 tahun. Pada sesetengah pesakit, simptom mungkin berlanjutan selama 5 tahun atau lebih lama..

Rawatan awal (pertama) capsulitis pelekat

Rawatan Tahap 1 memberi tumpuan kepada melegakan kesakitan:

  • pergerakan yang meningkatkan sindrom kesakitan harus dielakkan, tetapi pergerakan sendi bahu tidak dapat dikesampingkan sepenuhnya;
  • gunakan ubat penghilang rasa sakit (paracetamol) atau ubat anti-radang bukan steroid (ibuprofen, diclofenac, naproxen).

Walau bagaimanapun, penggunaan ubat penghilang rasa sakit jangka panjang meningkatkan risiko kesan sampingan. Oleh itu, anda boleh menggunakannya lebih lama dari 7-10 hari hanya seperti yang diarahkan oleh doktor..

Sekiranya ubat sakit tidak membantu mengawal kesakitan, kortikosteroid intra-artikular (seperti diprospan) mungkin diperlukan. Kortikosteroid mempunyai sifat anti-radang yang kuat.

Mereka kadang-kadang disuntik ke dalam rongga sendi dalam kombinasi dengan anestetik tempatan (lidocaine) untuk mencapai penghilang rasa sakit yang cepat. Suntikan membantu bukan sahaja melegakan kesakitan, tetapi juga meningkatkan pergerakan bahu.

Namun, mereka tidak dapat menyembuhkan periarthrosis skapular, sehingga gejala penyakit ini kembali dari masa ke masa..

Perlu diingat bahawa terlalu banyak suntikan intra-artikular kortikosteroid dapat merosakkan bahu, dan keberkesanannya menurun setelah setiap suntikan..

Doktor tidak mengesyorkan melakukan lebih daripada 3 prosedur sedemikian untuk merawat penyakit ini. Selang waktu antara mereka sekurang-kurangnya 4 minggu.

Rawatan capsulitis pelekat pada peringkat kedua dan ketiga

Simptom utama patologi tahap seterusnya adalah batasan pergerakan di bahu. Doktor sedang membuat satu set latihan fisioterapi untuk pesakit yang bertujuan untuk memulihkan mobiliti.

  1. Berdiri di ambang pintu, pegang kusen dengan tangan anda dibengkokkan pada sudut yang betul di siku. Kemudian putar dengan batang badan anda dan tahan kedudukan ini selama 30 saat. Kembali ke kedudukan permulaan dan ulangi.

Berbaring telentang dengan kaki yang diluruskan, dengan tangan yang baik angkat anggota badan yang terkena di atas kepala sehingga anda merasa sedikit regangan. Pegang kedudukan ini selama 15 saat, kemudian perlahan-lahan turunkan tangan anda. Ulangi senaman.

Tarik perlahan-lahan lengan anda secara mendatar ke arah yang bertentangan pada tahap dada atas, sejauh mana kesakitan dibenarkan. Pegang kedudukan ini selama 30 saat, berehat dan ulangi.

Sebagai tambahan kepada terapi senaman, capsulitis perekat dirawat dengan:

  • urut;
  • termoterapi - secara bergantian menggunakan sejuk dan panas ke bahu yang terkena;
  • akupunktur (akupunktur);
  • rangsangan saraf elektrik transkutan;
  • terapi gelombang kejutan.

Pembedahan

Periarthrosis sendi bahu jarang dirawat dengan pembedahan. Operasi dapat disarankan dalam kes di mana gejala penyakit yang teruk tidak dapat dihilangkan dengan menggunakan teknik konservatif dalam 6 bulan.

Pembedahan di bawah anestesia umum

Sekiranya pesakit mengalami batasan pergerakan tangan yang teruk di bahu, dia mungkin disarankan untuk melakukan manipulasi di bawah anestesia umum. Semasa prosedur ini, doktor membuat pergerakan tertentu di bahu yang terkena, meregangkan kapsul yang mengelilingi sendi.

Selepas prosedur ini, kortikosteroid dan anestetik tempatan disuntik ke sendi untuk mengurangkan rasa sakit dan bengkak..

Pembedahan bahu arthroscopic

Daripada manipulasi ini, pembedahan bahu arthroscopic dapat dilakukan, di mana doktor memasukkan kamera video dan instrumen kecil ke rongga sendi melalui 2-3 sayatan kecil.

Di bawah kawalan video, bahagian kapsul artikular yang tebal dibahagikan atau dipotong, dengan itu meningkatkan jarak pergerakan dengan ketara. Operasi ini juga dilakukan di bawah anestesia umum..

Arthroscopy bahu

Operasi hidrodilasi

Lebih jarang, prosedur hidrililasi dilakukan - kapsul yang terkena diperluas dengan menyuntikkan larutan ke dalam sendi: anestetik tempatan dan kortikosteroid atau larutan masin dengan kortikosteroid.

Pemulihan selepas pembedahan pembedahan kapsulitis pelekat memerlukan 2-3 bulan. Selama ini, perlu dilakukan latihan yang disyorkan oleh doktor untuk membantu menjaga pergerakan di bahu setelah campur tangan..

Kaedah rawatan tradisional

Kaedah tradisional untuk merawat periarthrosis skapula bahu digunakan sebagai terapi tambahan untuk tindakan anestetik, anti-radang dan pemulihan.

  • hirudoterapi - rawatan dengan lintah;
  • rebusan dan penyediaan ramuan perubatan - St. John's wort, jelatang, calendula, pudina, ketumbar.

Sebelum menggunakan ubat-ubatan rakyat, anda perlu berjumpa doktor..

Hirudoterapi untuk kapsulitis pelekat

Pencegahan

Salah satu penyebab utama kapsulitis pelekat adalah imobilisasi, yang boleh menjadi akibat kecederaan tangan atau strok.

Sekiranya sukar untuk menggerakkan lengan, latihan sederhana yang menjaga pergerakan di sendi bahu akan membantu mencegah perkembangan periarthrosis sendi bahu. Contohnya: mengepalkan dan melenturkan jari, berjabat tangan, membengkokkan tangan di pergelangan tangan, menyebarkan siku ke sisi.

Periarthritis bahu-skapular

Periarthritis bahu-skapular adalah istilah perubatan yang menyatukan seluruh kumpulan pelbagai patologi sistem muskuloskeletal dan sistem saraf periferal.

Sebaliknya, ia adalah sindrom "masalah di kawasan sendi bahu", yang berlaku di bawah pengaruh pelbagai sebab, dengan syarat bahawa sendi itu sendiri tetap sihat. Periarthritis bahu-skapular menampakkan dirinya sebagai rasa sakit di bahagian sendi bahu dan batasan pergerakan di dalamnya. Apabila gejala kecil diabaikan oleh pesakit untuk beberapa waktu, periarthritis skapula bahu memasuki tahap kronik, yang penuh dengan komplikasi dalam bentuk ketidakstabilan sendi bahu.

Rawatan merangkumi terutamanya ubat-ubatan, serta latihan khas dalam latihan fisioterapi atau, gimnastik.

Apa ini?

Periarthritis (periarthrosis) adalah penyakit tisu lembut yang mengelilingi sendi bahu (otot, ligamen, tendon, bursae), yang dicirikan oleh perubahan degeneratifnya diikuti oleh keradangan reaktif. Penyakit radang-degeneratif pada tisu lembut pelbagai lokalisasi dalam reumatologi dan traumatologi menyumbang seperempat dari semua lesi ekstra-artikular sistem muskuloskeletal.

Antaranya, periarthritis skapular berlaku paling kerap; periarthritis pergelangan tangan, siku, pinggul, lutut, pergelangan kaki, sendi, sendi kaki agak kurang biasa. Kira-kira 10% penduduk hingga satu tahap atau yang lain mengalami manifestasi periarthritis. Lebih kerap penyakit ini didiagnosis di kalangan wanita berusia lebih dari 55 tahun.

Sebab pembangunan

Walaupun penyebab sebenarnya tidak diketahui, dipercayai bahawa penyakit ini adalah akibat kecederaan pada sendi bahu atau tisu di sekitarnya. Dalam kes-kes ini, penyakit ini kemungkinan besar berkembang kerana kurangnya rawatan yang tepat. Selalunya, keadaan ini berlaku kerana rehat yang tidak mencukupi dengan usaha yang berlebihan atau mematuhi prinsip "kesakitan mesti diatasi". Kemungkinan peningkatan penyakit ini juga dengan imobilisasi yang berpanjangan (selepas kecederaan atau pembedahan).

Faktor utama yang cenderung kepada perkembangan periarthritis adalah seperti berikut:

  • sejarah trauma baru-baru ini;
  • sejarah pembedahan bahu;
  • rawatan yang tidak mencukupi selepas kecederaan bahu atau pembedahan (terutamanya imobilisasi terlalu lama);
  • diabetes;
  • penyakit autoimun;
  • berumur lebih dari 40 tahun;
  • postur yang tidak baik.

Gejala

Gejala penyakit dikaitkan dengan kerosakan pada tendon bahu, serta kapsul sendi. Penyakit ini bersifat radang, oleh itu, gejala penyakit ini akan mempunyai ciri khas. Perbezaan lain dari penyakit lain adalah kurangnya penglibatan tisu sendi yang dalam dalam prosesnya. Periarthritis ini berbeza dengan arthrosis atau lesi artritis..

Selalunya, pesakit dapat melihat hubungan antara permulaan gejala dan beban yang dipindahkan. Gejala penyakit boleh berlaku 407 hari selepas tekanan atau kecederaan yang teruk.

Anda boleh mengenali penyakit ini dengan manifestasi berikut:

  • sakit teruk di lengan;
  • penyinaran kesakitan di leher dan tali pinggang bahu;
  • peningkatan intensiti kesakitan pada waktu malam dan gangguan tidur;
  • kesakitan semasa cuba memutar tangan;
  • sedikit pembengkakan tisu lembut pada unjuran sendi:
  • kemerahan pada kulit, menjadi panas apabila disentuh;
  • dalam beberapa kes, terdapat sedikit keadaan subfebril - peningkatan suhu badan hingga 37-37.5 darjah.

Penting untuk memperhatikan penurunan pergerakan. Ia diperhatikan hanya ketika bergerak dalam bulatan. Menggerakkan bahagian sendi ke belakang dan ke belakang tidak menyebabkan kesakitan.

Gejala penyakit bergantung pada tahap proses, tahap penglibatan struktur sendi dalam proses tersebut. Periarthritis humeral-scapular akut disertai dengan tanda-tanda keradangan yang ketara, rasa sakitnya sangat kuat. Bentuk patologi kronik berlaku sekiranya tiada rawatan. Tanda-tanda penyakit menjadi kurang jelas, tetapi keadaan itu sendiri boleh menyebabkan komplikasi yang tidak dapat dipulihkan dan pengembangan proses patologi.

Diagnostik

Yang pertama yang boleh mengatakan sama ada terdapat penyakit atau tidak, pada peringkat apa dan bagaimana merawat periarthritis skapula bahu adalah pakar rheumatologi dan arthrologi. Dengan pemeriksaan peribadi pesakit, mereka akan dapat menilai penyakit berdasarkan sifat kesakitan dan pergerakan yang menyekat.

Doktor yang kompeten dapat mendiagnosis periarthritis tanpa gambar dan ujian, tetapi ada situasi yang tidak jelas di mana hanya ujian tambahan yang dapat membantu memahami penyakit ini.

Dengan periarthritis humeroscapular, kajian berikut dilakukan:

  • pengimejan resonans magnetik (MRI) atau komputasi tomografi (CT) - mendedahkan penyakit dan sifatnya kursus ini dengan kualiti yang lebih baik dan lebih terperinci daripada analisis dan peranti lain. Hari ini, ini adalah kaedah diagnostik keutamaan, yang membantu dengan cepat mengenal pasti dan mula merawat periarthritis humeroskular;
  • X-ray sendi bahu - mikrokristal kalsium di bahu dapat dilihat dengan jelas pada sinar-X. Mereka berkumpul di mana sendi dan skapula dipegang bersama, mengganggu pergerakan lengan yang normal. Oleh kerana pada peringkat ini, putaran sudah sukar, jauh dari yang pertama dan bukan yang paling mudah untuk dirawat;
  • ujian darah - dalam darah pesakit di mana penyakit ini berubah menjadi bentuk akut, tahap ESR (kadar pemendapan eritrosit) dan protein C-reaktif meningkat.

Cara merawat periarthritis humeroskapular

Semasa tempoh eksaserbasi, pesakit mesti diberi ubat untuk periarthritis bahu-skapular di rumah.

Menurut tinjauan orang, dengan patologi seperti itu, penggunaan ubat anti-radang dan analgesik dari kumpulan NSAID paling sering ditunjukkan: Ketorol, Nimesil, Dicloberl, Ibuprofen, dan lain-lain. Ubat-ubatan ini bukan sahaja menghilangkan serangan sakit, tetapi juga melegakan keradangan dari otot yang terjejas. Pada peringkat awal penyakit, apabila rasa sakitnya ringan, penggunaan agen luaran dengan agen anti-radang bukan steroid mungkin mencukupi. Salap akan membantu menghilangkan rasa sakit dan keradangan. Dalam kes yang lebih teruk, doktor menetapkan pil dan suntikan, sekatan untuk periarthritis bahu.

Juga, untuk rawatan di rumah, penenang otot diresepkan, misalnya, Mydocalm. Kumpulan ubat ini membolehkan anda merehatkan otot, melegakan kekejangan daripadanya dengan mengurangkan nada otot. Selain itu, anda mungkin perlu mengambil chondroprotectors, misalnya, Structum. Ubat ini bertujuan untuk meningkatkan aktiviti fisiologi sendi, untuk mengurangkan cecair intra-artikular, untuk menghilangkan pembengkakan. Oleh itu, bukan sahaja analgesik, tetapi juga kesan terapi dicapai..

Sekiranya terdapat jangkitan pada sendi, maka perlu mengambil antibiotik dan ubat anti-radang hormon. Doktor memilih ubat-ubatan tersebut secara individu untuk setiap pesakit selepas pemeriksaan. Juga, dalam terapi kompleks, vitamin diresepkan untuk menguatkan imuniti umum..

Dalam tempoh kesakitan akut, pesakit dinasihatkan untuk tidak memuatkan sendi yang berpenyakit; untuk ini, pemakaian pendakap dan ortosis untuk sendi bahu mungkin ditetapkan. Braces membantu menyekat pergerakan di bahu, sehingga mencegah kemusnahan selanjutnya.

Fisioterapi

Fisioterapi adalah arah yang terpisah dalam rawatan periarthritis..

Pengaruh berikut adalah mungkin:

  1. Elektrostimulasi otot tali pinggang bahu. Prosedur ini membolehkan anda menormalkan nada otot.
  2. Rawatan laser. Untuk menghilangkan rasa sakit, anda mesti menjalani sekurang-kurangnya 10 sesi, jangka masa masing-masing adalah 5 minit.
  3. Fonoforesis meningkatkan pemakanan tisu, mendorong pemulihan awal mereka.
  4. Terapi gelombang kejut dengan cepat menyembuhkan kawasan tendon yang rosak, membantu melarutkan kalsifikasi.
  5. Kaedah lain untuk merawat periarthritis: akupunktur, terapi magnet, hidroterapi, hirudoterapi, terapi batu, mandi sulfida dan mandi radon.
  6. Terapi manual ditunjukkan apabila periarthritis dipicu oleh perpindahan vertebra.

Satu set latihan

Gimnastik terapeutik adalah salah satu syarat untuk pemulihan yang cepat. Adalah baik jika anda dapat melakukan latihan di dalam air. Terapi berenang dan hidrokinesis adalah sebahagian daripada semua kompleks yang disyorkan untuk periarthritis skapula bahu. Bersenam di kolam renang membolehkan anda bukan sahaja menormalkan nada otot dan menghilangkan ketegangan berlebihan dari mereka, tetapi juga untuk meningkatkan jarak gerakan pada sendi yang rosak.

Matlamat utama kompleks gimnastik:

  • Normalisasi aliran darah.
  • Oksigenasi tisu.
  • Penghapusan genangan.
  • Menguatkan otot.
  • Normalisasi proses metabolik.

Anda tidak boleh mula melakukan kompleks gimnastik semasa peringkat akut penyakit ini, dengan kesakitan yang teruk pada sendi.

Beberapa latihan berkesan untuk mempercepat pemulihan anda:

  • Kaki harus dibentangkan selebar bahu, lengan diangkat di atas kepala. Anda harus mencapai dengan hujung jari ke arah siling, tetapi jangan angkat kaki dari lantai. Pertama, kedua-dua lengan dilanjutkan, dan kemudian setiap anggota badan bergilir.
  • Tangan harus dibentangkan dan dibiarkan pada paras bahu. Seterusnya, anda harus melakukan giliran dengan badan dan kepala, tetapi pada masa yang sama tangan anda berada pada kedudukan semula.
  • Angkat tangan anda di atas kepala anda dan ambil siku anda. Anda perlu perlahan-lahan menggerakkan tangan ke belakang, tanpa melakukan pergerakan secara tiba-tiba.

Lakukan senaman gimnastik sederhana 3 kali sehari. Ini adalah pencegahan penyakit berulang yang terbaik..

Ubat-ubatan rakyat

Dalam terapi kompleks periarthritis, penggunaan resipi ubat tradisional dibenarkan. Tetapi rawatan periarthritis di rumah dengan bantuan ubat-ubatan rakyat hanya boleh dimulakan setelah berunding dengan doktor. Harus diingat bahawa resipi rakyat bukan ubat mujarab, mereka hanya mengurangkan rasa sakit, tetapi mereka tidak akan melegakan penyebab penyakit ini.

Dengan periarthritis bahu-skapular, resipi rakyat berikut berkesan:

  • kompres dengan kubis dan madu pada waktu malam akan membantu menghilangkan rasa sakit dan melegakan keradangan;
  • losyen dengan ramuan herba, misalnya, calendula, chamomile, sage mempunyai kesan anti-radang yang sangat baik;
  • untuk menguatkan sendi, disarankan menggunakan kompres garam;
  • untuk menguatkan sistem imun, disarankan untuk minum rebusan chamomile atau rose pinggul dan bukannya teh hitam dan kopi.

Rawatan alternatif untuk periarthritis melibatkan bukan sahaja penggunaan resipi ubat tradisional, tetapi juga pemeliharaan pemakanan yang betul. Sekiranya bahu menyakitkan, maka anda harus melepaskan pedas, asin, asap dan alkohol. Makanan harus sihat dan enak, disarankan untuk makan lebih banyak sayur-sayuran segar, buah-buahan, buah beri. Lebih baik jangan makan daging berlemak merah selama tempoh rawatan, menggantinya dengan ikan atau ayam tanpa lemak..

Operasi

Terdapat juga rawatan pembedahan untuk periarthritis skapula bahu. Ia jarang digunakan (ini adalah kes dengan rawatan konservatif jangka panjang yang tidak berkesan, berulang berulang, tahap "bahu beku"). Operasi ini disebut penyahmampatan subakromial. Intinya terletak pada penyingkiran sekeping kecil skapula (acromion) dan ligamen yang berdekatan (coracoacromial).

Selepas rawatan pembedahan, diperlukan terapi terapi dan terapi fizikal, yang membawa kepada pemulihan gerakan yang pelbagai. Hingga 95% intervensi pembedahan untuk periarthritis dari scapholes positif dengan pemilihan pesakit yang berwajaran untuk rawatan ini.

Prognosis rawatan

Tahap awal periarthritis humeroskapular biasanya bertindak balas dengan baik terhadap terapi konservatif standard; pergerakan sendi bahu dipulihkan sepenuhnya.

Kursus jangka panjang periarthritis kronik boleh menyebabkan kecacatan seseorang yang berterusan, kehilangan kemahiran dalam aktiviti seharian dan profesional. Dengan perkembangan sindrom "bahu tersekat", mungkin untuk memulihkan sebahagian pergerakan mobil di bahu hanya melalui pembedahan.

Periarthritis bahu-skapular

Semua kandungan iLive ditinjau oleh pakar perubatan untuk memastikannya setepat dan faktual mungkin.

Kami mempunyai garis panduan yang ketat untuk pemilihan sumber maklumat dan kami hanya menghubungkan ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, di mana mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dan lain-lain) adalah pautan yang boleh diklik untuk kajian tersebut.

Sekiranya anda yakin bahawa mana-mana kandungan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau boleh dipersoalkan, pilih dan tekan Ctrl + Enter.

Periarthritis bahu-skapular adalah salah satu patologi yang mempunyai sifat keradangan, dan mempengaruhi struktur yang terletak berhampiran sendi bahu. Zarah "peri" bermaksud fokus keradangan merangkumi tisu dan struktur sendi dan sekitarnya..

Beberapa komponen sendi bahu tidak terjejas, yang tidak dapat dikatakan mengenai kapsul sendi, ligamen, dan tendon sekitarnya. Merekalah yang membentuk fokus patologi dan mengalami perubahan struktur dan fungsional..

Untuk memilih rawatan yang tepat dan mengatasi periarthritis, perlu mengenal pasti penyebabnya, yang telah menjadi faktor yang memprovokasi kekalahan komponen sendi.

Osteochondrosis tulang belakang pada tulang belakang serviks dianggap salah satu penyebab yang paling biasa. Hasil daripada perubahan konfigurasi cakera antara vertebra, serat saraf yang mengikat sendi terjejas. Manifestasi klinikal utama patologi ini adalah sakit pada sendi bahu..

Periarthritis bahu-skapular adalah akibat daripada gangguan pada rawan bahu dan kawasan skapula. Pada tisu yang mengelilingi sendi, perubahan distrofi diperhatikan yang perlahan-lahan memusnahkan strukturnya.

Kod ICD 10

Dalam semakan kesepuluh ICD, periarthritis skapula bahu tidak termasuk dalam senarai unit nosologi dan bukan diagnosis rasmi. Di bawah kod M75.0 adalah capsulitis pelekat bahu - ini adalah sebutan patologi sendi yang paling hampir.

Sebelumnya, periarthritis humeroskular bermaksud kerosakan pada tisu sendi dan bersebelahan, yang penyebabnya bukan trauma akut.

Di masa depan, konsep periarthritis brachiocephalic mulai merangkumi pelbagai bentuk manifestasi, yang secara klinikal dapat menunjukkan penyebab perkembangannya..

Untuk menunjukkan tahap kerosakan sendi, hanya penerangan mengenai fungsinya dan adanya gejala klinikal tambahan, misalnya sindrom nyeri atau pembengkakan. Dalam unit nosologi yang berasingan, periarthritis skapula bahu tidak diperuntukkan.

Untuk mengkhususkan patologi sendi, perlu membezakan tanda-tanda penyakit untuk dibentuk menjadi kumpulan yang berasingan. Oleh itu, klasifikasi baru lesi periartikular meliputi: tenditis pelbagai otot, pecah tendon, tendonitis kalsifik dan capsulitis retractile..

Kod ICD-10

Penyebab periarthritis scapular humeral

Di antara semua sebabnya, trauma bahu adalah yang pertama, yang merangkumi bukan sahaja kehelan atau patah tulang, tetapi beban yang berlebihan pada bahu, kesan atau jatuh.

Selepas penyebab periarthritis humeroskapular, diperlukan beberapa jam hingga beberapa bulan sebelum gejala patologi klinikal pertama muncul. Rata-rata, tempoh ini lebih kurang 10 hari.

Sebagai tambahan kepada faktor traumatik, perlu disoroti pengaruh proses degeneratif pada tulang belakang (tulang belakang serviks). Akibatnya, terdapat kekurangan zat makanan pada tisu sendi dan sekitarnya..

Oleh itu, di bawah pengaruh banyak faktor, sindrom kesakitan bermula, intensiti yang meningkat setiap hari. Rasa sakit terutama dirasakan ketika melakukan pergerakan, misalnya, memutar atau menaikkan lengan, tetapi dalam beberapa kes sindrom kesakitan hadir pada waktu rehat.

Di samping itu, kebarangkalian peningkatan suhu tempatan dan kemunculan hiperemia di kawasan yang terjejas harus disorot. Pada masa akan datang, suhu badan umum boleh meningkat menjadi bilangan subfebril..

Beberapa penyebab periarthritis humeroskapular dapat memprovokasi perkembangan bentuk patologi ankylosing, apabila sendi memperoleh konsistensi yang padat, akibatnya aktiviti motor di dalamnya sangat terhad.

Gejala periarthritis skapular

Bergantung pada tahap dan keparahan gejala klinikal penyakit ini, patologi dapat disembuhkan sendiri atau menjadi kronik dengan perkembangan komplikasi.

Gejala periarthritis skapular bahu ringan hanya boleh mengganggu anda dengan sindrom kesakitan ringan, atau lebih tidak selesa ketika melakukan pergerakan bahu.

Sekiranya bahu yang cedera selalu terdedah kepada tekanan yang berpanjangan, tahap rawatan penuh tidak dapat dijalankan, dan oleh itu penyakit ini menjadi kronik.

Gejala periarthritis humeroskapular dalam bentuk kronik dicirikan oleh sindrom kesakitan tahap sederhana, intensitasnya meningkat tajam dengan pergerakan aktif.

Hasil yang paling tidak baik dari penyakit kronik adalah "bahu beku", apabila sendi kehilangan fungsinya dan menjadi padat apabila disentuh.

Sebagai tambahan kepada rasa sakit, tempoh periarthritis akut dari skapula bahu termasuk peningkatan suhu tempatan dan kadang-kadang umum. Kerana peningkatan reaksi keradangan, bahu meningkat dalam jumlah kerana pembengkakan.

Mana sakitnya?

Periarthritis humeroskapular akut

Penglibatan sendi bahu menunjukkan adanya gejala klinikal seperti sakit, yang dicirikan oleh permulaan secara tiba-tiba dan tidak berkaitan dengan aktiviti fizikal. Kesakitan lebih ketara pada waktu malam.

Periarthritis akut pada bahu juga ditunjukkan oleh rasa sakit di leher dan lengan, yang meningkat apabila lengan ditarik ke belakang. Kadang-kadang terdapat penurunan intensitas kesakitan ketika menaikkan lengan secara pasif, ketika pada tahap tertentu seseorang dapat merasa lega.

Semasa memeriksa bahu dan skapula, peningkatan sindrom kesakitan diperhatikan. Untuk mengurangkan kesakitan, seseorang menekan tangannya ke batang untuk mengurangkan pergerakannya. Akibatnya, kekakuan sendi berlaku, yang memerlukan pengembangan yang panjang. Sekiranya anda tidak melakukan latihan fizikal dengan tangan anda dalam jangka masa yang lama, maka kemungkinan pengembangan "bahu beku" adalah mungkin. Dalam kes ini, prestasi sendi yang lebih terhad hanya dengan mengangkat lengan sebanyak mungkin ke paras bahu dalam keadaan yang diluruskan..

Periarthritis bahu-skapular akut boleh menyebabkan peningkatan jumlah sendi dengan peningkatan pembengkakan, kemerahan kulit di kawasan sendi yang terjejas, dan juga pada masa akan datang, pelanggaran pemeliharaan tangan mungkin terjadi.

Periarthritis humeral dua hala

Patologi dalam kebanyakan kes adalah satu sisi. Ini diperhatikan pada beberapa penyakit, peningkatan tekanan pada salah satu sendi bahu, atau akibat kecederaan traumatik. Walau bagaimanapun, kadang-kadang kedua-dua sendi terjejas dan periarthritis humerus bilateral berkembang..

Keamatan manifestasi klinikal dapat meningkat dengan cepat atau setelah beberapa hari, bulan, bergantung pada penyebab kejadiannya.

Sindrom nyeri dilokalisasi di kawasan bahu dan merebak ke punggung atas, leher dan lengan. Peningkatan intensiti diperhatikan ketika melakukan pergerakan di mana sendi bahu atau lengan secara keseluruhan terlibat.

Periarthritis humeroskapular bilateral mempunyai tiga peringkat perkembangan secara bersyarat. Pada peringkat pertama, terdapat peningkatan kesakitan, pembengkakan dan penampilan batasan aktiviti sendi.

Selanjutnya, ketika proses patologi berlangsung, ada penurunan kemampuan motor sendi bahu yang jelas, ketika parut kapsul diperhatikan. Secara selari, sindrom kesakitan secara beransur-ansur hilang..

Sekiranya tidak ada rawatan yang diperlukan, fasa seterusnya bermula, yang dicirikan oleh ketiadaan pergerakan sepenuhnya pada sendi. Namun, jika penggunaan terapi kompleks dimulakan, peningkatan yang ketara dalam keadaan diperhatikan, kerana penyakit ini memberi respons yang baik terhadap rawatan.

Periarthritis humeral-scapular sisi kiri

Sebab-sebab perkembangan reaksi keradangan pada sendi bahu adalah aktiviti fizikal yang berlebihan, ketika mikrotraumatisasi tisu dan struktur sendi berlaku. Di samping itu, penyakit organ-organ dalaman boleh menyebabkan gangguan peredaran darah dan persenyawaan pada sendi yang terjejas..

Periarthritis humeral-scapular sisi kiri boleh berlaku terhadap latar belakang infark miokard sebelumnya, apabila terdapat pelanggaran peredaran darah di kawasan jantung, yang mempunyai kesan negatif pada tisu dan organ sendi dan sekitarnya.

Akibat kerosakan pada saluran darah, tisu dan struktur lain dari sendi bahu, kebolehtelapan dinding vaskular dan pelepasan bahagian cairan darah ke dalam tisu meningkat. Akibatnya, pembengkakan sendi yang terjejas meningkat..

Ini juga difasilitasi oleh perantara keradangan yang bertindak pada dinding vaskular. Kulit menjadi hiperemik di kawasan bahu, dan kemudian, ketika proses persalinan dan peredaran darah di tangan terganggu, kulit boleh menjadi biru.

Periarthritis humeral-scapular sisi kiri mungkin akut atau kronik. Semasa proses keradangan yang berpanjangan, atrofi otot dan penurunan aktiviti motor bahu dan lengan berlaku.

Periarthritis humeroskapular sebelah kanan

Selalunya, periarthritis bahu-skapular sisi kanan disebabkan oleh trauma, proses degeneratif atau patologi hati. Sekiranya manset rotator rosak, sindrom kesakitan teruk muncul, yang mungkin kekal atau bergelombang.

Rasa sakit meluas ke seluruh bahagian sendi bahu dan bertambah dengan aktiviti fizikal, terutama ketika lengan diculik. Pada peringkat ini, penggunaan ubat penahan sakit tidak memberikan kesan sepenuhnya.

Periarthritis humeroskopi sisi kanan juga membatasi pergerakan bahu dan lengan. Semasa penyakit itu berkembang, jumlah pergerakan aktif secara beransur-ansur berkurang, dan kemudian pasif.

Lebih kerap, sendi terjejas di sebelah kanan, kerana ia mengalami beban yang lebih kuat. Untuk mengelakkan keradangannya, perlu melakukan pemanasan sebelum aktiviti motor yang akan datang.

Diagnostik periarthritis humeroskapular

Semasa menghubungi doktor dengan aduan khas sakit sendi dan pergerakan terhad di dalamnya, pakar pertama melakukan pemeriksaan objektif untuk kehadiran penonjolan tulang, atrofi otot dan simetri sendi..

Selanjutnya, diagnosis periarthritis humeroskapular terdiri daripada menyelidiki kawasan bahu dan skapula. Untuk menilai aktiviti motor sendi, perlu melakukan penculikan lengan, putaran, pengangkatan dan pemanjangan.

Dengan melakukan pergerakan pasif, nada dan ketegangan otot dapat dikesan. Kompleks ini menilai tahap kehilangan fungsi sendi.

Diagnosis periarthritis skapula bahu juga melibatkan pemeriksaan sinar-x, yang akan mendedahkan lesi sendi traumatik atau degeneratif. Semasa menentukan patologi tulang, perlu menggunakan tomografi yang dikira dengan kesan 3D.

Dengan cara ini, gambar 3D memberikan gambaran lengkap mengenai lokasi struktur sendi, kerosakan otot atau tendon. Kaedah penyelidikan yang paling popular hari ini adalah diagnostik ultrasound..

Kelebihan kaedah ini adalah tidak invasif, kurang sakit dan latihan khas. Di samping itu, anda boleh menggunakan pengimejan resonans magnetik dan arthroscopy.

Apa yang perlu dikaji?

Cara meneliti?

Ujian apa yang diperlukan?

Siapa yang hendak dihubungi?

Rawatan periarthritis humeroscapular

Pada peringkat awal, penyakit ini bertindak balas dengan baik terhadap terapi ubat. Walau bagaimanapun, selain ubat-ubatan, perlu menggunakan prosedur dan senaman fisioterapi. Mereka diperlukan untuk pemulihan sepenuhnya fungsi sendi yang hilang..

Rawatan periarthritis skapular melibatkan menentukan penyebab penyakit dan menghilangkannya, selepas itu perlu untuk menangani manifestasi kinetiknya.

Sudah tentu, pada tahap "bahu beku", apabila prestasi sendi hilang secara praktikal, sangat sukar untuk memulihkan struktur yang sihat. Dalam kebanyakan kes, ini hampir mustahil untuk mencapai 100%.

Daripada ubat-ubatan tersebut, adalah wajar untuk menggunakan ubat anti-radang bukan steroid, yang dapat mengurangkan aktiviti reaksi keradangan dan mengurangkan keparahan gejala klinikal patologi.

Juga, rawatan periarthritis skapula bahu melibatkan penggunaan kompres, suntikan hormon, lintah dan prosedur fisioterapi.

Latihan fizikal yang membantu mengembangkan sendi dan memulihkan aktiviti motor sepenuhnya juga penting..

Doktor apa yang merawat periarthritis humeroskapular?

Periarthritis bahu-skapular adalah sekumpulan penyakit keradangan yang mempengaruhi kapsul sendi, ligamen, tendon dan otot. Kerana fakta bahawa tulang rawan dan tulang tidak terlibat dalam proses itu, oleh itu, penyakit ini disetujui oleh kesan terapeutik.

Manifestasi klinikal penyakit pada amnya tidak responsif, namun, penyebab, penyetempatan, tahap aktiviti dan jangka masa reaksi keradangan dapat membahagikan patologi menjadi beberapa bentuk nosologi yang terpisah, misalnya, jika kapsul rosak, perlu dipertimbangkan kapsulitis.

Rawatan diri tidak selalu memberi kesan yang diingini, jadi anda tidak boleh melakukan rawatan diri untuk jangka masa yang lama untuk mengelakkan perkembangan penyakit dan komplikasi yang kronik. Apabila tanda-tanda pertama muncul, perlu berjumpa pakar untuk mendiagnosis dan menentukan petunjuk terapi yang berkesan.

Apabila sindrom kesakitan muncul di kawasan sendi bahu, perlu dilakukan diagnostik makmal dan instrumental, dengan bantuan patologi dikesan. Untuk tujuan ini, anda boleh menghubungi ahli terapi - pakar rheumatologi, traumatologi, pakar neurologi atau ortopedis.

Satu set latihan untuk periarthritis bahu-skapular

Bahagian penting dari pemulihan fizikal aktiviti sendi adalah kelonggaran pasca isometrik. Maknanya terletak pada prestasi pendek (hingga 10 saat) kerja otot isometrik dengan usaha yang minimum, setelah itu peregangan pasif diperlukan untuk masa yang sama.

Kompleks sedemikian harus diulang hingga 5 kali, selepas itu kelonggaran otot dan penurunan keparahan sindrom kesakitan diperhatikan.

Set latihan untuk periarthritis humeroskapular mesti dipilih secara individu, dengan mengambil kira tahap kerosakan sendi dan kehadiran patologi bersamaan.

Untuk mendapatkan hasil yang diinginkan, anda mesti memerhatikan bebannya, kerana usaha bersama yang berlebihan dapat mempengaruhi proses penyembuhan secara negatif.

Set latihan untuk periarthritis bahu-skapular terdiri daripada mengepalkan dan mengendurkan otot-otot tangan, pergerakan dalam bulatan dan ke sisi dengan sikat, palmar naik dan turun, serta menyentuh sendi bahu yang bertentangan dengan jari.

Di samping itu, anda mesti menarik tangan anda sepenuhnya. Jadi, ia harus dilepaskan dengan putaran tangan secara serentak, angkat lengan, lakukan sentakan, pergerakan di sekitar sendi siku dan bahu.

Bilangan pengulangan ditentukan secara individu, tetapi secara amnya berubah-ubah sekitar 5-10 kali. Dianjurkan untuk melakukan latihan fisioterapi setiap hari selama setengah jam untuk memulihkan fungsi sendi bahu.

Rawatan alternatif untuk periarthritis skapular bahu

Komponen tambahan terapi ubat boleh menjadi alternatif rawatan periarthritis bahu-skapular. Ini memberi pertolongan dengan tahap patologi ringan atau pada tahap kronik. Dalam kombinasi dengan ubat-ubatan, fisioterapi dan aktiviti fizikal, kaedah tradisional mempercepat proses penyembuhan..

Rawatan alternatif untuk periarthritis bahu-skapular melibatkan penggunaan tanaman ubat, dari mana perolehan tincture, decoctions, salep dan penyelesaian untuk kompres.

Jadi, jelatang digunakan untuk tujuan perubatan. Untuk memasak, anda perlu mencurahkan 1 sudu pencuci mulut daun kering dengan air mendidih dan panaskan dengan mandi air selama seperempat jam. Dianjurkan untuk mengambil tincture dalam satu sudu tiga kali sehari..

Resipi lain ialah membuat tincture dari St. John's wort. Untuk melakukan ini, tuangkan 15 g rumput (dicincang) dengan segelas air mendidih dan biarkan untuk meresap selama setengah jam. Anda perlu mengambil satu sudu tiga kali sehari.

Anda juga boleh menggunakan currants - untuk pentadbiran lisan, calendula - untuk menggosok akar yang terkena atau akar lobak - untuk kompres.

Fisioterapi untuk periarthritis bahu-skapular

Rawatan patologi sendi merangkumi beberapa bidang, salah satunya adalah fisioterapi untuk periarthritis skapula bahu. Dia memegang posisi penting, terutama pada tahap pemulihan aktiviti fungsional.

Untuk tujuan ini, kaedah gelombang kejut digunakan secara meluas, yang mendorong pengaktifan proses regenerasi pada tisu dan struktur yang rosak, dan juga meningkatkan peredaran darah tempatan, yang memastikan penurunan keterukan reaksi keradangan..

Sinaran ultrasonik dengan frekuensi tinggi atau rendah diperlukan untuk mengurangkan intensiti sindrom kesakitan. Dengan bantuan getaran, impuls dihantar ke kawasan sendi yang terjejas, termasuk saluran, yang mengendurkan dan meningkatkan bekalan darah ke kawasan ini.

Pengaktifan peredaran darah menyebabkan percepatan proses pemulihan dalam tisu. Fisioterapi untuk periarthritis bahu-skapular juga dapat dilakukan dengan bantuan rangsangan elektrik transkutan, yang memiliki kemampuan untuk mengurangkan keparahan gejala reaksi keradangan dan sindrom kesakitan.

Kesan terapeutik didasarkan pada pengaliran impuls kesakitan secara berkala ke arah dari kapsul sendi ke serat saraf.

Untuk mengurangkan keparahan kesakitan, meningkatkan pertahanan imun dan mengaktifkan proses regeneratif, perlu menggunakan terapi magnet dan terapi laser. Di samping itu, jangan lupa tentang penyinaran dengan lampu kuarza, akupunktur, elektroforesis dan akupresur..

Terapi senaman untuk periarthritis bahu-skapular

Salah satu tugas utama dalam rawatan periarthritis humeral-scapular adalah pemulihan mobiliti sendi sepenuhnya dan penghapusan manifestasi klinikal penyakit ini..

Terapi senaman untuk periarthritis humeroskapular mendahului pada tahap keparahan keradangan yang tidak signifikan, ketika tempoh pengembangan sendi bermula.

Berkat latihan fizikal, mengurangkan intensiti kesakitan, meningkatkan keanjalan kapsul sendi bahu, meningkatkan aktiviti motor sendi bahu dan menguatkan otot di sekelilingnya.

Bergantung pada tahap proses patologi, jumlah kehilangan kemampuan berfungsi dan keparahan gejala klinikal, pakar memilih satu set latihan fizikal individu untuk setiap orang.

Terapi senaman untuk periarthritis bahu-skapular harus dilakukan secara berkala, tanpa ponteng kelas, kerana tempoh penyakit dan jumlah fungsi sendi yang dipulihkan bergantung kepada mereka.

Di samping itu, seseorang harus melakukan latihan fizikal pada akhir tempoh akut penyakit ini dan setelah selesai menjalani prosedur fisioterapi..

Bagi latihan itu sendiri, latihan mesti dilakukan mengikut urutan tertentu, setiap hari tanpa mengubah urutan. Juga, beban harus ditingkatkan secara beransur-ansur, kerana sendi secara beransur-ansur akan berkembang dan memerlukan usaha tambahan untuk mengembalikan fungsi.

Urut untuk periarthritis humeroskapular

Untuk rawatan patologi sistem muskuloskeletal, urut digunakan untuk periarthritis bahu-skapular. Tempoh akut penyakit ini dicirikan oleh sindrom kesakitan yang teruk yang mengganggu aktiviti motor pada lengan dan bahu..

Pada peringkat ini, urut tidak digalakkan, kerana reaksi keradangan adalah akut. Di masa depan, kerana keparahan gejala menurun, disarankan untuk menggunakan urut untuk periarthritis bahu-skapular.

Dalam kebanyakan kes, terdapat lesi unilateral pada sendi bahu, tetapi terdapat kes dua hala. Dengan perjalanan kronik, kambuh diperhatikan terutamanya pada musim sejuk..

Urut harus dilakukan selepas beberapa minggu, ketika tempoh imobilisasi sendi berakhir. Bahagian kolar, otot utama deltoid dan pectoralis, serta sendi bahu dan bahu harus diurut..

Urut digunakan untuk mengurangkan intensiti kesakitan, mencegah pembentukan tisu parut yang padat dan perkembangan bursitis. Di samping itu, menguli kawasan-kawasan ini diperlukan untuk mencegah timbulnya atrofi dan perkembangan reaksi keradangan..

Walau bagaimanapun, tugas mengurut yang paling penting adalah mengembalikan fungsi fungsian sendi bahu dan mengembalikan kehidupan manusia sepenuhnya..

Ubat untuk periarthritis skapula bahu

Arah terapi periarthritis skapula bahu melibatkan latihan fizikal, urut, prosedur fisioterapi, serta ubat-ubatan untuk periarthritis skapula bahu. Dalam versi yang lebih maju, rawatan pembedahan diperlukan.

Untuk menghentikan proses keradangan, dan juga kemundurannya, perlu menggunakan ubat anti-radang. Mereka diperlukan untuk mengurangkan keparahan gejala klinikal patologi..

Jadi, ubat anti-radang dapat mengurangkan pembengkakan, hiperemia penyetempatan tempatan dan intensiti sindrom kesakitan. Keberkesanan ubat yang paling besar diperhatikan pada peringkat awal penyakit, ketika manifestasi pertama muncul..

Ubat anti-radang untuk periarthritis bahu-skapular boleh diambil baik dalam bentuk tablet maupun dalam bentuk salap dan krim. Dengan bentuk patologi yang teruk, penambahan ubat hormon diperlukan. Mereka diberikan secara intra-artikular dengan suntikan.

Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan, perlu untuk memastikan ketenteraman sendi yang terjejas, namun, pada masa akan datang, satu set latihan fizikal harus dilakukan secara beransur-ansur, dengan bantuan yang sendi mengembalikan fungsinya.

Pencegahan periarthritis humeroskapular

Agar tidak menemui patologi ini, anda perlu mengetahui bahawa terdapat pencegahan periarthritis humeral-scapular. Ini terdiri dalam beberapa peraturan, yang menurutnya, Anda dapat mengurangi kemungkinan penyakit menjadi minimum.

Pertama, anda harus mematuhi aktiviti fizikal. Mereka terdiri daripada latihan jangka pendek setiap hari, yang mana sendi itu dikembangkan dan siap menahan beban yang lebih serius sepanjang hari..

Kedua, anda harus mematuhi diet yang sihat dan lebih mengutamakan makanan yang mengandungi sejumlah besar serat, kalsium dan kandungan garam yang minimum. Di samping itu, disarankan untuk membatasi penggunaan makanan goreng, asap dan berlemak..

Pencegahan periarthritis skapula bahu juga merangkumi menjaga postur badan yang betul semasa berjalan, duduk di meja, dan bekerja di komputer. Semasa melakukan aktiviti fizikal, anda tidak boleh membebani tali pinggang bahu dan tulang belakang, terutamanya di tulang belakang serviks..

Dianjurkan untuk mengelakkan draf dan pendedahan langsung kepada faktor sejuk pada bahagian sendi bahu dan leher. Akibat hipotermia yang berpanjangan, perkembangan proses keradangan diperhatikan. Secara umum, adalah mustahak untuk tidak membiarkan keradangan berlaku, dan jika muncul, rawat tepat pada waktunya.

Ramalan periarthritis humeroskapular

Seperti penyakit lain, periarthritis skapula bahu paling berjaya dirawat pada peringkat pertama proses patologi. Semakin lama penyakit ini kekal tanpa terapi yang diperlukan, semakin sukar untuk mengembalikan sendi ke fungsi sebelumnya..

Prognosis periarthritis adalah baik. Sekiranya rawatan dimulakan tepat pada waktunya, maka anda dapat mengharapkan pemulihan keupayaan kerja yang hilang dengan cepat dan lengkap..

Oleh itu, sendi bahu memperoleh keupayaan berfungsi yang baik, sindrom kesakitan, bengkak dan hiperemia pada kawasan yang terjejas hilang.

Berkat pendekatan moden untuk rawatan, seseorang akan segera kembali aktif. Namun, ketika berusaha untuk mengubati diri sendiri dalam jangka masa yang lama, kemungkinan pemulihan sepenuhnya prestasi sendi secara beransur-ansur menurun..

Dalam kes ini, penyakit ini berkembang dan keparahan gejala klinikal meningkat. Apabila prosesnya menjadi kronik, walaupun dengan penggunaan terapi ubat, tidak semestinya mengembalikan sendi ke keadaan sihat sebelumnya.

Prognosis periarthritis dianggap tidak baik apabila terdapat "bahu beku", yang dicirikan oleh kekakuan sendi dan pergerakan yang hampir lengkap. Dalam kes ini, periarthritis skapula bahu memerlukan campur tangan pembedahan, yang tidak memberikan peluang pemulihan yang tinggi..

PentasGejala, jangka masa