Kehelan sendi bahu

Siku

Dislokasi bahu adalah pelanggaran kedudukan relatif permukaan artikular tulang bahu dan skapula. Kecederaan seperti itu sering disertai dengan kerosakan pada bursa dan ligamen berdekatan. Yang paling biasa adalah dislokasi tidak langsung kerana jatuh pada lengan yang diluruskan atau dibengkokkan di siku, ketika pergerakan anggota badan melebihi norma fisiologi: kapsul terkoyak oleh epiphisis humerus dan jatuh dari rongga glenoid.

Dalam kebanyakan kes, dislokasi sendi bahu boleh dibalikkan, tetapi jangka masa pemulihan mungkin berbeza bergantung pada keparahan dan jangka masa kecederaan..

Rujukan anatomi

Sendi bahu dibentuk oleh kepala humerus dan rongga artikular skapula, dibingkai oleh tisu tulang rawan - bibir artikular. Terima kasih kepada yang terakhir, kawasan kemurungan meningkat, kejutan dan gegaran semasa pergerakan tulang bahu dilembutkan. Sendi ditutup dalam kapsul sinovial, yang diperkuat oleh ligamen coracohumeral. Oleh kerana sendi bahu tidak mempunyai ligamen tersendiri dan hanya disokong oleh otot-otot lengan, ia sangat mudah bergerak, tetapi terdedah kepada kerapuhan.

Risiko terkehel tinggi disebabkan oleh kawasan hubungan yang agak kecil antara permukaan artikulasi dan kapsul sinovial yang agak besar tetapi nipis. Di samping itu, ketika jatuh, seseorang paling sering berusaha melembutkan pukulan dengan bersandar pada tangannya, akibatnya sendi bahu cedera..

Sekiranya pesakit mempunyai bahu kiri atau kanan yang terkilir, kemungkinan kecederaan semula meningkat. Ini biasanya disebabkan oleh pecahnya bursa atau pengurangan yang salah. Tempoh pemulihan setelah pengurangan juga sangat penting, kerana pelanggaran rejim atau pelaksanaan latihan yang salah dapat menyebabkan di masa depan munculnya kehelan kebiasaan.

Harus diingat bahawa dislokasi, terutama primer, adalah kecederaan serius dan memerlukan penempatan semula yang kompeten, diikuti dengan pemulihan. Untuk memulihkan struktur anatomi dan fungsi sendi sepenuhnya, latihan fisioterapi dan terapi ditetapkan.

Sebab-sebabnya

Penyebab langsung terkehelnya sendi bahu adalah tekanan mekanikal akibat pukulan langsung, kejatuhan, pergerakan berlebihan atau pengecutan otot. Pada orang tua, dislokasi adalah mungkin dengan latar belakang patologi artikular, yang disertai dengan pemusnahan unsur-unsur osteochondral..

Risiko terkehel lengan meningkat dengan ketara dengan kecacatan kongenital pada struktur sendi - misalnya, hipermobiliti atau ukuran kecil rongga skapular, serta kelengkungan tulang tiub (campomelia).

Penyebab ketiga kehelan adalah kedudukan yang tidak betul..

Penting untuk diketahui bahawa sekiranya terdapat penyakit pada sendi dan tisu penghubung, walaupun sedikit pengaruh luaran cukup untuk menyebabkan perpindahan tulang. Dalam kes yang jarang berlaku, dislokasi berlaku akibat pengecutan otot secara tidak sengaja jika seseorang menderita epilepsi atau patologi lain dari sistem saraf pusat. Kekejangan otot juga boleh berlaku semasa keracunan dengan bahan beracun dan di bawah pengaruh rangsangan elektrik.

Jenis dan klasifikasi

Oleh itu, dislokasi boleh menjadi trauma dan tidak trauma. Kategori yang terpisah ditunjukkan oleh dislokasi bahu kongenital pada anak, yang sangat jarang berlaku dan berlaku semasa melahirkan anak. Bahagian kecederaan tersebut adalah sekitar 20% daripada jumlah terkehel.

Dislokasi trauma tidak rumit dan rumit. Dislokasi yang tidak rumit atau terpencil tidak menyebabkan kerosakan pada struktur berdekatan dan dihilangkan dengan pengurangan sederhana. Kumpulan kedua termasuk dislokasi, yang disertai dengan peregangan dan pecahnya alat ligamen-tendon, kerosakan pada saraf dan saluran darah, serta gangguan integriti tulang (patah tulang).

Komplikasi juga merangkumi patologi berulang, dislokasi kronik dan kebiasaan.

Untuk temujanji rawatan, sangat penting berapa usia dislokasi:

  • segar. Kecederaan itu diterima tidak lebih dari tiga hari yang lalu;
  • basi. Kecederaan itu diterima tidak lebih dari tiga minggu yang lalu;
  • tua. Peraturan had lebih daripada tiga minggu.

Terdapat juga klasifikasi mengikut jenis anjakan tulang, kerana humerus dapat bergerak maju, mundur, atau ke bawah berkaitan dengan skapula. Oleh itu, terdapat tiga jenis kehelan:

  • kehelan anterior. Kepala humerus dipindahkan ke depan, mendekati proses coracoid skapula, oleh itu jenis dislokasi ini juga disebut subcoracoid. Sekiranya tulang bahu lebih tergeser ke arah klavikula, maka kita boleh bercakap mengenai kehelan subclavian. Dislokasi anterior berlaku paling kerap, dalam hampir 90% kes;
  • kehelan posterior. Humerus bergeser ke belakang dan ke atas, iaitu, ia beralih hampir menyerong. Dalam kes ini, epifisis tulang terkoyak dari ligamen dan tendon yang menahannya. Kecederaan ini biasanya berlaku ketika jatuh pada anggota badan yang diluruskan. Dengan dislokasi posterior, bahu membongkok dan berpusing sedikit ke luar;
  • kehelan bawah. Kepala humerus bergerak ke bawah, di bawah rongga glenoid. Sendi cedera jika lengan dinaikkan ketika anggota badan berada di atas paras mendatar. Oleh itu, tangan tetap hampir berada di kedudukan atas yang melampau, dan seseorang tidak dapat menurunkannya. Dislokasi bawah sering disertai dengan kerosakan pada ujung saraf dan saluran darah yang terletak di ketiak.

Kadang-kadang terdapat dislokasi gabungan - selalunya ini adalah jenis anterior-bawah dan posterior-bawah. Sekiranya permukaan artikular sebahagiannya bersentuhan antara satu sama lain, subluksasi sendi bahu didiagnosis..

Harus diingat bahawa ketika jatuh dengan penekanan pada lengan yang terentang, kemungkinan dislokasi posterior lengan bawah juga memungkinkan, di mana pinggir bawah humerus dipindahkan ke depan. Kerosakan seperti itu sering digabungkan dengan patah bahu di kawasan kondilus - penonjolan tulang yang berfungsi sebagai tempat penyambungan tendon otot..

Perlu diingat bahawa dislokasi bahu yang utama hampir selalu disertai dengan kerosakan pada elemen struktur sendi - kapsul, otot, ligamen, tendon atau bibir tulang rawan. Itulah sebabnya, walaupun setelah meletakkan semula, ketidakstabilan berlaku pada sendi, dan menjadi rentan terhadap kecederaan berulang..

Dengan dislokasi terbuka, tulang dengan cepat menyimpang ke sisi benar-benar merobek saraf, saluran darah dan tisu lembut. Dalam kes ini, integriti tisu dapat dipulihkan hanya dengan bantuan operasi pembedahan..

Dislokasi bahu yang kronik adalah ciri kekalahan unsur-unsur artikular terhadap latar belakang patologi berjangkit atau proses tumor.

Gejala

Gejala dislokasi bahu termasuk sindrom kesakitan dengan intensiti yang berbeza-beza, bengkak, kecacatan luaran, dan batasan pergerakan pada sendi. Apabila saraf ditekan, rasa sakit boleh menjadi menusuk, mungkin mati rasa atau gangguan deria di bahu, lengan bawah atau tangan. Kadang-kadang lebam dan lebam muncul.

Rasa sakitnya sangat kuat jika dislokasi berlaku buat pertama kalinya. Kecederaan berulang mungkin menyakitkan atau tidak menyakitkan sama sekali. Punca kesakitan pada semua jenis dislokasi adalah peregangan dan pecahnya kapsul sinovial, di mana sebilangan besar reseptor saraf sensitif berada, serta kerosakan pada otot dan ligamen di sekitar sendi.

Pergerakan pada sendi tidak mungkin dilakukan dan hanya boleh dilakukan dengan bantuan (pergerakan pasif). Dicirikan oleh "gejala ketahanan springy", ketika semasa gerakan pasif rintangan dirasakan disebabkan oleh kontraksi otot reaktif.

Pembengkakan boleh berlaku di kawasan setempat, terbatas pada kawasan bahu, atau merebak ke seluruh anggota badan. Dengan edema yang teruk, mampatan saraf dan saluran darah adalah mungkin, kerana gejala seperti kesemutan dan mati rasa tangan, sianosis kulit, dalam beberapa kes, fungsi motor terganggu berlaku. Dalam hal ini, perlu terlebih dahulu menghilangkan edema, dan hanya kemudian menggunakan pembalut tekanan.

Anda dapat menentukan bentuk kehelan dengan manifestasi visual. Dengan dislokasi anterior, bahu ditarik ke belakang, kontur bahu menjadi bersudut, kepala humerus teraba di bawah proses corakoid dan klavikula.

Pada dislokasi posterior, bahu dibawa ke depan, proses coracoid yang menonjol dari skapula dapat dilihat di depan. Humerus yang terlantar diraba di belakang acromion (titik tertinggi bahu).

Dengan kehelan yang lebih rendah, lengan diangkat di atas kepala, kepala humerus berada di ketiak.

Dislokasi bahu boleh menjadi rumit oleh pecahnya kapsul dan bibir rawan yang bersempadan dengan rongga skapular, patah tulang, kerosakan pada saraf axillary dan radial. Pada orang tua dengan sejarah aterosklerosis, kerosakan pada arteri axillary adalah mungkin, yang menyebabkan kelambatan atau hilangnya nadi di kawasan arteri radial.

Pertolongan cemas

Kedua-dua dislokasi dan subluksasi sendi bahu memerlukan rawatan perubatan segera. Sekiranya tidak ada tanda-tanda komplikasi, dan keadaan ini membolehkan anda pergi ke bilik kecemasan sendiri, ia dibenarkan dilakukan tanpa menghubungi pasukan perubatan. Dalam kes lain, anda perlu menghubungi ambulans, sementara menunggu untuk menghentikan sebarang aktiviti fizikal.

Lebih baik memperbaiki anggota badan yang cedera dengan pembalut selendang, yang mana tisunya sesuai, lebih baik bentuk segitiga. Selendang juga mudah dibuat dari segi empat tepat atau persegi dengan melipat kain secara menyerong. Pada bahagian yang luas, anda perlu meletakkan lengan bawah, membengkokkan lengan ke siku, dan mengikat hujung selendang di leher anda. Selain itu, tuala roller atau tuala wanita diletakkan di antara lengan dan badan untuk mengecualikan pergerakan yang tidak disengajakan.

Sangat tidak diinginkan untuk bergantung pada anggota badan atau membuat usaha untuk mengurangkan diri, kerana ini boleh menyebabkan peningkatan perpindahan, pecahnya ligamen dan kerosakan pada tisu sekitarnya.

Anda boleh minum pil penghilang rasa sakit sebelum ambulans tiba, terutamanya jika menunggu lama. Mana-mana agen anti-radang atau analgesik yang ada di dalam kabinet ubat rumah akan dilakukan - Paracetamol, Ibuprofen, Diclofenac, Nise, dll. Kompres ais atau sejuk akan membantu mengurangkan rasa sakit dan bengkak.

Rawatan

Bahu yang terkeluar dapat dirawat secara konservatif dan pembedahan. Terdapat lebih daripada 50 teknik yang membolehkan anda menyesuaikan sendi: pilihan kaedah tertentu dibuat setelah doktor mengetahui jenis dan sifat kerosakannya. Terlepas dari kaedah yang dipilih, pesakit memerlukan sokongan ubat, oleh itu, suntikan dengan ubat anestetik sangat diperlukan. Sebagai peraturan, Promedol dan Novocaine digunakan untuk suntikan..

Di bawah pengaruh ubat-ubatan, otot berehat, yang sangat memudahkan prosedur pengurangan dan meniadakan risiko kerosakan pada tendon, ligamen dan otot secara tidak sengaja. Sekiranya perlu, mereka melakukan operasi, di mana tisu yang terkena dikeluarkan, dan rongga skapular dibandingkan dengan kepala humerus.

Selepas pengurangan atau pembedahan, tempoh pemulihan berlaku, di mana sendi akhirnya sembuh. Terapi pemulihan merangkumi fisioterapi, urut, dan latihan tertentu.

Pengurangan

Sebelum meletakkan semula, anestesia umum atau tempatan dilakukan. Anestesia konduksi yang paling biasa digunakan menurut Meshkov adalah suntikan larutan Novocaine 1% ke kawasan subclavian. Pengurangan bahu boleh dilakukan dengan menggunakan tuas atau kaedah menolak (mendorong humerus ke rongga artikular), serta kaedah fisiologi meregangkan otot. Teknik gabungan sering digunakan.

Selalunya, kaedah yang mudah dan berkesan digunakan, yang merangkumi pengurangan menurut Kokher dan Janelidze.

Kaedah Kocher. Ini didasarkan pada prinsip "leverage": pesakit duduk di atas kerusi, tuala angka-lapan dililitkan di bahu dan penolakan dilakukan. Doktor berdiri di belakang pesakit dan menarik siku pesakit dengan tangannya. Dengan tangan kedua, doktor memegang sendi tangan, membengkokkan anggota badan di siku pada sudut yang betul.

Seterusnya, lengan diregangkan sepanjang paksi sambil secara bersamaan membawanya ke badan. Tanpa menghentikan pergerakan ini, bahu dipusing ke depan, dan sendi siku menghampiri garis tengah badan. Peringkat terakhir - memusingkan bahu ke dalam, meletakkan tangan tangan yang cedera pada tali pinggang bahu yang sihat.

Pengurangan menurut Kocher adalah salah satu yang paling trauma, oleh itu ia hanya boleh digunakan pada orang muda yang kuat secara fizikal yang telah mengalami dislokasi anterior. Kaedah ini tidak digunakan pada orang tua kerana risiko tinggi patah tulang dan komplikasi lain.

Kaedah Janelidze. Cara paling lembut untuk meletakkan semula dislokasi, kerana ia berdasarkan pada relaksasi otot dan selalunya tidak memerlukan penyertaan doktor. Pesakit berbaring di sofa sehingga bahu yang cedera tergantung di tepi. Gulungan tuala yang digulung diletakkan di bawah skapula untuk hubungan badan yang paling hampir dengan sofa. Untuk menopang kepala, meja atau kerusi tambahan dipindahkan ke sofa.

Selepas suntikan Novocaine, 10-15 minit harus berlalu - selama ini, otot bahu benar-benar mengendur, dan di bawah berat badannya sendiri, humerus mula bergerak ke arah rongga skapular. Selalunya tulang menempati kedudukan anatomi yang betul secara spontan, jika tidak, doktor juga terlibat.

Dia berdiri di hadapan pesakit dan membengkokkan lengan yang tergantung dari sofa di siku pada sudut yang betul. Kemudian dia menekan lengan bawah berhampiran sendi siku dengan satu tangan, dan dengan yang lain mencengkam pergelangan tangan dan menarik humerus ke belakang, dan kemudian ke depan. Pada masa penempatan semula, satu klik akan didengar.

Pulih di rumah setelah terkehel bahu

Menurut statistik, trauma paling sering dirawat dengan terkehelnya sendi bahu. Penyakit ini boleh dicetuskan oleh pelbagai keadaan. Seseorang mungkin jatuh tidak berjaya atau hanya memusingkan tangan dengan tidak betul. Memang ada beban yang kuat pada sendi bahu, tetapi pada masa yang sama jaringannya sangat kecil.

Orang-orang dari segala usia rentan terhadap penyakit ini, namun pada dasarnya, pesakit usia persaraan meminta bantuan perubatan, kerana dengan usia, otot tisu menjadi lemah. Sebagai peraturan, dislokasi dirawat dengan ubat. Pemulihan selepas dislokasi bahu di rumah juga diperlukan, yang akan mempercepat proses kembali ke irama kehidupan yang biasa..

Rawatan

Sekiranya anda mengalami kecederaan bahu, segera dapatkan rawatan perubatan. Kelewatan boleh menyebabkan kehilangan aktiviti fizikal pada sendi. Rawatan secara langsung bergantung pada jenis kecederaan; dengan bentuk ringan, doktor boleh menetapkan pengurangan dislokasi, dan dengan tahap yang sukar, operasi pembedahan. Tetapi, walaupun terdapat pelbagai jenis rawatan, semua pesakit mesti menjalani pemulihan. Sebagai peraturan, ini terdiri daripada tiga peringkat utama:

  • pengurangan sendi yang rosak;
  • membetulkan anggota badan dalam keadaan tidak bergerak;
  • pemulihan.

Kecederaan ini serius, tetapi dengan rawatan dan pematuhan yang betul terhadap semua kehendak doktor, mungkin untuk memulihkan mobiliti sendi dengan cepat. Setiap peringkat proses pemulihan memerlukan masa yang berbeza. Tempoh pemulihan dan rawatan bergantung pada tahap kecederaan.

Malangnya, terdapat kes-kes apabila seseorang mengalami kambuh dalam jangka masa yang singkat setelah proses pemulihan. Ini mungkin disebabkan oleh fakta bahawa otot-otot tisu sangat lemah. Kemudian doktor boleh menghantar pesakit untuk operasi yang membolehkan anda menguatkan tisu otot dan mengembalikan prestasi organ. Selalunya, pakar bedah menggunakan kaedah ortoskopi, yang tidak menyebabkan kerosakan teruk pada pesakit, tetapi pada masa yang sama cukup berkesan.

Jenis-jenis kecederaan

Apabila cedera, kepala sendi bahu dapat dipindahkan ke sisi yang benar-benar sewenang-wenangnya dari rongga organ. Bergantung pada perpindahannya, jenis penyakit utama dibezakan:

  • dalam kebanyakan kes, pesakit hadir dengan dislokasi anterior. Kecederaan seperti itu dapat diperoleh dengan jatuh pada anggota badan lurus, yang sedikit ditarik ke sisi;
  • juga pesakit boleh mendapat kehelan yang lebih rendah. Selalunya, kecederaan seperti itu adalah akibat kecederaan semasa melakukan latihan pada bar mendatar. Kecederaan ini boleh berlaku pada anak kecil, ketika ibu bapa semasa permainan tidak mengangkat anak dengan tangan dengan betul;
  • dalam kes yang sangat jarang berlaku, kehelan posterior berlaku. Kecederaan ini berlaku apabila pukulan langsung ke anggota badan.

Gejala

Sebelum memulakan rawatan, perlu memahami apakah pesakit benar-benar mengalami kehelan, oleh itu, untuk diagnosis yang tepat, doktor mesti menjalankan:

  • menyoal pesakit - dalam keadaan apa kecederaan itu diterima, kesakitan apa yang dia rasakan;
  • menetapkan sinar-X atau MRI untuk memastikan bahawa diagnosisnya betul. Dan juga perlu untuk memahami apa bentuk kehelan;
  • menetapkan rawatan yang komprehensif.

Dislokasi sendi bahu disertai dengan beberapa gejala ciri yang memungkinkan untuk membezakannya dari kecederaan lain:

  • bentuk pembengkakan ciri pada sendi bahu, yang disertai dengan rasa sakit yang teruk;
  • aktiviti fizikal anggota badan berkurang;
  • organ kehilangan kelancarannya, penonjolan kecil muncul;
  • tisu di kawasan ini kehilangan kepekaannya.

Pada gejala pertama, anda mesti menghubungi institusi perubatan. Anda tidak boleh mengubati diri sendiri - ini boleh menyebabkan organ ini berhenti berfungsi sepenuhnya.

Langkah pemulihan

Matlamat utama pemulihan adalah pemulihan sepenuhnya pergerakan sendi. Sebagai peraturan, dalam setiap kes, semuanya cukup individu. Walau bagaimanapun, terdapat langkah-langkah asas dalam proses pemulihan yang biasa berlaku untuk semua bentuk kecederaan bahu:

  • fiksasi sendi bahu diperlukan agar tisu dapat mengembalikan fungsi biasa. Tidak lebih dari 21 hari dalam masa. Walau bagaimanapun, dalam kes yang teruk, pesakit mungkin diberi plaster cast - maka proses pemulihan memerlukan lebih lama dan memakan masa sekitar 3 bulan;
  • untuk mengembalikan sepenuhnya keupayaan kerja tisu yang rosak, perlu menjalani prosedur fisioterapi, serta melakukan kompleks gimnastik perubatan;
  • hanya enam bulan kemudian pemulihan penuh datang.

Penting untuk diperhatikan bahawa bagi orang yang berusia lebih dari 50 tahun, fiksasi anggota badan dilakukan dalam masa yang singkat. Ini disebabkan oleh fakta bahawa seiring bertambahnya usia, tubuh dan tisu cenderung kehilangan mobiliti sebelumnya, oleh itu, apabila organ berada dalam satu posisi untuk waktu yang lama, atrofi otot tisu mungkin berlaku. Oleh itu, pada usia tua, anda harus berhati-hati dengan kesihatan anda, dan juga berusaha untuk tidak mencederakan sendi bahu..

Dalam 17 peratus kes, inilah hasilnya. Biasanya, dislokasi bahu kebiasaan dikesan pada orang yang berumur bekerja. Lelaki dari 20 hingga 40 tahun menderita 4 kali lebih kerap daripada wanita.

Kekurangan imobilisasi adalah sebab utama kebiasaan terkehel bahu. Juga, aktiviti fizikal pramatang tidak boleh dibenarkan. Dalam kes ini, tisu sendi tidak mempunyai masa untuk menyesuaikan diri dengan perubahan dalam mod aktiviti. Akibatnya, tulang di beberapa tempat tidak tumbuh bersama, ketidakseimbangan otot diperhatikan.

Setelah pesakit dikeluarkan pembalut, doktor menetapkan pemeriksaan menyeluruh. Ini perlu untuk mengetahui pada tahap apa penyembuhan kecederaan. Selalunya, pesakit perlu menjalani X-ray atau MRI. Namun, jika setelah diagnosis ternyata pesakit tidak dibantu oleh fiksasi anggota badan, maka pembedahan perlu dilakukan..

Kompleks gimnastik kesihatan

Mungkin elemen terpenting dalam proses pemulihan adalah aktiviti fizikal. Kompleks kelas bertujuan untuk pemulihan organ yang cedera dengan cepat dan berkesan selepas pembedahan. Latihan kesihatan akan menolong tisu otot, memperbaiki peredaran darah, dan menstabilkan keadaan sendi bahu.

Keesokan harinya setelah pengurangan sendi bahu, pesakit perlu memulakan prosedur peningkatan kesihatan. Oleh kerana sendi yang terkilir benar-benar tidak bergerak, darah perlu mengalir ke dalamnya. Oleh itu, disarankan untuk melakukan sesi rawatan pasif:

  • dengan tangan anggota badan yang cedera, anda perlu melakukan pergerakan bulat ke arah yang berbeza;
  • lakukan pemampatan dengan anggota badan yang sama, namun, pada peringkat pertama, anda tidak boleh menggunakan objek pemberat - ini boleh menyebabkan kecederaan;
  • cuba menegangkan otot, sementara sendi itu sendiri mesti tidak bergerak.

Selepas 20 hari, anda boleh melakukan latihan yang sukar. Tisu dan ligamen pada tahap ini secara beransur-ansur menjadi lebih kuat. Dalam kes ini, pelajaran sudah dilaksanakan tanpa pembalut fiksasi..

Semua pergerakan dilakukan dengan tangan yang cedera:

  • pelajaran mesti dimulakan dengan pemanasan, untuk menegangkan otot dan mempersiapkan mereka untuk beban yang lebih sukar;
  • dalam latihan pertama, adalah perlu untuk memiringkan sendi bahu ke hadapan, ini membawa kepada lenturan ligamen;
  • pada latihan kedua, adalah perlu untuk menggerakkan sendi ke belakang, ini diperlukan untuk memanjangkan ligamen.

Semasa melakukan kompleks, anda mesti mematuhi langkah yang sederhana. Anda tidak perlu terburu-buru kerana anda boleh merosakkan organ secara tidak sengaja. Pelajaran ini harus berlangsung tidak lebih dari setengah jam, bagaimanapun, keseluruhan latihan harus dilakukan sekitar 5 kali sehari. Dengan prestasi yang sistematik, kesan latihan akan datang lebih awal, dan sendi yang rosak dengan cepat akan mengembalikan keupayaan kerja..

Selepas 30 hari, pesakit biasanya dikeluarkan dari pembalut, jika tidak ada komplikasi, dan proses pemulihan berjalan sesuai dengan rawatannya. Semasa melakukan latihan gimnastik, sangat menyakitkan untuk berhati-hati dan tidak melakukan pergerakan secara tiba-tiba sehingga tidak membahayakan tangan. Selalunya, doktor menetapkan latihan berikut:

  • adalah perlu untuk melakukan tindakan aktif dengan sendi bahu ke belakang dan kemudian ke hadapan;
  • untuk meningkatkan aliran darah, anda perlu bekerja dengan jari, jadi sangat mustahak untuk melakukan latihan untuk lenturan dan pemanjangan anggota bawah;
  • juga perlu untuk memasukkan dalam pelajaran latihan untuk menaikkan dan menurunkan lengan - ini akan mengembangkan sendi bahu;
  • pesakit harus melakukan latihan untuk memutar anggota badan;
  • disarankan untuk meregangkan lengan ke sisi, dan juga di belakang punggung.

Aktiviti fizikal dapat ditingkatkan secara beransur-ansur, tetapi latihan tidak boleh menyebabkan rasa tidak selesa atau sakit. Sekiranya ini berlaku, maka perlulah mengecualikan latihan ini sehingga proses pemulihan selesai. Semua kelas mesti dijalankan setiap hari, maka hasilnya akan dapat dilihat. Dan seseorang akan dapat memulihkan fungsi motor yang hilang dengan cepat. Walau bagaimanapun, sangat mustahak untuk diingat bahawa mustahil untuk meregangkan sendi bahu, semua latihan mesti dilakukan secara sederhana.

Fisioterapi

Pakar sangat mengesyorkan menjalani prosedur fisioterapi untuk dislokasi. Oleh kerana ia membolehkan anda memulihkan fungsi motor, serta menguatkan tisu otot, yang mengalami kerosakan semasa kecederaan. Prosedur ini sama sekali tidak berbahaya, dan tidak boleh membahayakan pesakit. Fisioterapi adalah prosedur berkesan yang mempunyai kesan berikut:

  • bertujuan untuk menghilangkan bengkak di tempat kecederaan;
  • mengurangkan kesakitan dengan ketara;
  • mampu melarutkan pembekuan darah yang telah terbentuk dalam tisu;
  • meningkatkan peredaran darah;
  • oksigen dibekalkan ke organ dan tisu sepenuhnya;
  • proses penyembuhan berlangsung lebih cepat.

Prosedur parafin juga memberi kesan positif. Fisioterapi biasanya diberikan beberapa hari selepas kecederaan..

Penggunaan ubat

Pada hari-hari pertama setelah kecederaan itu diterima, orang tersebut mengalami kesakitan yang teruk di tempat terkehel. Untuk melegakan sensasi yang tidak menyenangkan ini, para pakar mengesyorkan salap menghilangkan rasa sakit..

Mereka membantu melegakan kekejangan otot yang disebabkan oleh kehelan. Juga, ubat akan membantu menghilangkan bengkak. Walau bagaimanapun, sebelum menggunakan ubat tertentu, anda mesti berjumpa doktor..

Kemungkinan komplikasi

Dislokasi sendi bahu mempunyai beberapa akibat bagi pesakit:

  • selepas pengurangan, seseorang dapat merasakan kesakitan untuk masa yang lama;
  • perkembangan osteoartritis - penyakit ini adalah keradangan, yang diprovokasi oleh kerosakan pada tulang rawan;
  • penyakit ini adalah periartritis skapular;
  • kecederaan pada ujung saraf, yang seterusnya menyebabkan kebas otot.

Kegiatan fizikal menguatkan struktur otot, meningkatkan peredaran dan nada, yang dapat membantu mencegah dislokasi bahu. Walau bagaimanapun, pesakit perlu melakukan latihan terapi setiap hari dan melakukan semua pergerakan dengan betul. Sekiranya anda meluangkan sedikit masa untuk latihan dan tidak melakukannya secara sistematik, maka tidak akan ada peningkatan. Semasa melakukan satu set latihan, perlu dipertimbangkan fakta bahawa beban tidak boleh kuat, kerana anda dapat memprovokasi kehelan yang lain. Oleh itu, semasa berlatih, langkah sederhana mesti digunakan..

Sekiranya kehelan diulang cukup kerap, maka campur tangan pembedahan perlu dilakukan. Pakar bedah menggunakan kaedah Bankart paling kerap. Teknik ini tidak menyakitkan dan tidak menyebabkan kerosakan pada kulit. Operasi dilakukan secara endoskopi. Namun, selepas itu, pesakit akan menjalani pemulihan yang lama..

Kesimpulannya

Dislokasi sendi bahu adalah keadaan perubatan yang serius. Oleh itu, anda tidak boleh meninggalkan penyakit ini tanpa perhatian yang sewajarnya. Pakar tidak mengesyorkan rawatan diri, kerana ini boleh mengakibatkan akibat negatif..

Pada gejala pertama penyakit, perlu mendapatkan bantuan yang berkelayakan, kerana hanya seorang doktor yang dapat menentukan tahap kecederaan, membuat diagnosis yang komprehensif. Berdasarkan hasil pemeriksaan, dia akan memberikan rawatan yang betul, dan kemudian dia akan memberikan cadangan mengenai langkah-langkah pemulihan. Sekiranya pesakit mematuhi semua preskripsi dengan ketat, maka risiko terkehelnya berulang akan berkurang..

Dislokasi bahu: gejala dan rawatan. Cara mencegah kecederaan semula

Bahu dalam tubuh manusia terletak di antara sendi bahu dan siku dan merupakan bahagian yang paling mudah bergerak di dalam badan. Pergerakan pemanjangan lenturan dilakukan dengan bahu, objek diangkat, tangan dapat mencapai pelbagai permukaan kerana sifat sendi bahu. Pada masa yang sama, pergerakan sendi bahu yang unik menjadikannya berisiko mengalami kecederaan. Dislokasi tulang bahu adalah perkara biasa dalam perubatan. Statistik menunjukkan bahawa separuh daripada semua kehelan adalah kecederaan bahu.

Anatomi

Sendi bahu dibentuk oleh kepala humerus dan rongga glenoid skapula. Kedua-dua elemen tulang saling berkaitan 100% bentuknya. Agar bahu dapat melakukan pergerakan dalam bidang yang berbeza, strukturnya mengandaikan adanya jarak antara elemen artikulasi. Otot, tendon, ligamen artikular dan tisu penghubung memberikan penstabilan tertentu pada kepala humerus. Pada masa yang sama, rongga glenoid secara praktikal tidak mempunyai sokongan tulang, yang menyebabkan kerosakan sering berlaku.

Dengan mengambil kira struktur sendi bahu, dislokasi bahu adalah kehilangan hubungan antara permukaan artikulasi kepala humerus dan rongga glenoid. Hasilnya adalah penghentian fungsi normal kawasan bahu. Pada orang dewasa, gejala keparahan yang berbeza-beza diperhatikan. Bahu kelihatan tidak wajar, tidak simetri dengan yang sihat. Mungkin terlalu diturunkan ke bawah atau, sebaliknya, dinaikkan secara berlebihan di atas kedudukan normal.

Gejala

Kehelan bahu berlaku kerana pelbagai sebab. Simptomatologi adalah sama untuk semua jenis kecederaan tersebut, tetapi dengan beberapa kekhasan. Pertama sekali, perlu dinyatakan gejala kecederaan baru yang baru sahaja berlaku:

  • batasan atau ketidakupayaan untuk menggerakkan tangan di kawasan bahu sensasi menyakitkan timbul walaupun dengan pergerakan pasif, ada perasaan tahan lasak,
  • pembengkakan tisu lembut di sekitar kawasan yang cedera,
  • sindrom kesakitan, bergantung kepada keparahan kecederaan, bahu dan skapula, tulang selangka, lengan boleh sakit,
  • penampilan anggota badan yang cedera tidak wajar,
  • mati rasa jari, kehilangan kepekaan, lebam, yang menunjukkan bahawa ujung saraf dicubit.

Punca kecederaan kronik tidak dislokasi. Dalam situasi seperti itu, proses keradangan kronik berkembang, serta penyatuan bebas tisu tulang di kawasan kerosakan. Sebagai hasil daripada peleburan yang tidak betul, pertumbuhan kord berserat terbentuk, yang membetulkan sendi bahu dalam kedudukan yang salah dari sudut pandangan anatomi. Kawasan yang cedera tidak menyebabkan rasa sakit atau bengkak. Semua ini menyekat atau mengganggu pergerakan normal pada sendi dan anggota badan..

Sekiranya terdapat subluksasi sendi bahu, maka selain rasa sakit dan batasan aktiviti motorik, mangsa juga bimbang akan kemerahan pada kulit, peningkatan suhu di kawasan kerosakan.

Cara mengenal pasti bahu yang terkeluar

Tidak kira bahagian tangan mana yang cedera berlaku: bahu kanan atau kiri. Gejala dan tanda adalah sama di kedua-dua belah pihak. Untuk menentukan kehadiran dislokasi, pertama sekali, doktor memeriksa bahu dengan palpasi, menentukan diagnosis anggapan. Juga, doktor mesti memeriksa nadi pada kedua-dua belah tangan untuk mengecualikan kecederaan vaskular. Selepas itu, mangsa dihantar untuk x-ray. Sekiranya perlu, lantik kaedah diagnostik tambahan.

Sebab-sebab kehelan

Penyebab terkilirnya tulang sendi bahu boleh dibahagikan kepada trauma dan patologi. Punca patologi:

  1. penyakit yang mempengaruhi keadaan tulang dan sendi: arthritis, arthrosis,
  2. ciri struktur anatomi tulang dan sendi mereka,
  3. keabnormalan kongenital, seperti hipermobiliti sendi.

Penyebab traumatik termasuk:

  • pukulan, jatuh pada lengan yang diluruskan, dilanjutkan atau diculik,
  • pergerakan sendi bahu secara tiba-tiba,
  • senaman yang tidak betul, kecederaan latihan.

Berisiko adalah atlet yang secara aktif dan kerap memuatkan tali pinggang bahu: perenang, pemain tenis, pemain bola tampar.

Pengelasan

Jenis kerosakan dikelaskan mengikut banyak ciri, mekanisme tindakan, masa.

Mengikut tahap anjakan:

  • kehelan,
  • subluksasi sendi bahu atau dislokasi artikulasi kepala humerus dan rongga glenoid (dalam kes ini, titik hubungan permukaan sendi bahu tetap ada).

Bergantung pada masa kecederaan, perkara berikut dibezakan:

  1. dislokasi kongenital, yang berlaku sama ada akibat dari kelainan intrauterin, atau akibat trauma kelahiran pada bayi baru lahir,
  2. diperoleh.

Item yang dibeli dibahagikan kepada:

  • trauma kerana trauma,
  • kebiasaan terkehel, yang berlaku kerana penguatan otot dan tendon bahu yang lemah selepas kecederaan.

Menurut lokasi kepala humerus yang terlantar, terdapat:

  1. kehelan bahu anterior,
  2. dislokasi bahu bahagian belakang,
  3. kehelan rendah diri.

Pada masa terdedah pada bahu:

  • kehelan kronik: kerosakan berlaku lebih dari tiga minggu yang lalu,
  • kehelan basi: tiga hari hingga tiga minggu,
  • segar: sehingga tiga hari berlalu sejak kecederaan.

Juga dikelaskan kepada:

  1. kehelan utama,
  2. dislokasi bahu kronik secara patologi.

Diagnostik

Diagnosis dapat diramalkan berdasarkan data pemeriksaan awal. Untuk menentukan diagnosis yang tepat, untuk menentukan jenis dislokasi, penting untuk melakukan kajian instrumental.

Kaedah diagnostik merangkumi:

  1. Sinar-X (dua unjuran) adalah wajib. Tanpa itu, mustahil untuk memperbaiki kehelan atau melakukan manipulasi lain untuk rawatan..
  2. Tomografi yang dikira mengesan lokasi dan anjakan kepala humerus, patah tulang atau patah tulang.
  3. MRI membantu anda melihat permukaan yang menarik dengan lebih tepat dan jelas.
  4. Ultrasound dilakukan jika kapal yang dicubit disyaki memvisualisasikan cairan pada sendi.

Penting untuk menjalani pemeriksaan setelah dislokasi, kerana kecederaan yang diabaikan dapat sembuh dengan tidak betul dan menyebabkan operasi untuk menormalkan fungsi.

Rawatan kehelan bahu

Rawatan bergantung pada apa yang ditunjukkan oleh sinar-x, masa perawatan, dan adanya komplikasi. Matlamat traumatologist adalah untuk memulihkan fungsi sendi dan meminimumkan akibatnya.

Setelah diperiksa, doktor akan membetulkan kehelannya, sekiranya keadaan mangsa mengizinkannya. Terdapat banyak kaedah pengurangan dislokasi, bergantung pada gambaran klinikal dan keadaan pesakit..

Sekiranya anda berjumpa doktor pada jam-jam pertama selepas kecederaan, akan lebih mudah dan cepat untuk meletakkan bahu anda. Apabila pertolongan dicari kemudian, otot-otot di sekitar sendi menguncup, dan menjadi lebih sukar untuk membetulkannya. Sekiranya kaedah utama tidak memberikan hasil, begitu juga dengan kecederaan lama, mangsa memerlukan pembedahan. Subluksasi bahu diperlakukan dengan cara yang sama..

Selepas meletakkan semula, penting untuk melumpuhkan lengan yang cedera dengan pelekat atau pembalut. Sebaik sahaja plaster dikeluarkan, pesakit diberi kursus pemulihan wajib..

Pertolongan cemas

Pertolongan cemas untuk disyaki kehelan diberikan sebaik sahaja kecederaan pada anggota badan. Langkah utama adalah:

  1. letakkan mangsa dalam kedudukan yang sama rata, gerakkan anggota badan,
  2. dalam keadaan akut, hubungi ambulans atau segera hubungi pusat traumatologi,
  3. berikan ubat penahan sakit kepada seseorang,
  4. pasangkan tangan yang cedera dan ikat dengan sapu tangan, sapu tangan, atau kain lain yang berguna ke badan,
  5. jika boleh, sapukan ais atau sejukkan bahagian badan yang rosak, pastikan radang dingin tidak terjadi pada tisu anggota badan, kerana ini, keluarkan objek penyejuk setiap seperempat jam.

Dalam keadaan apa pun anda tidak boleh meletakkan bahu anda sendiri. Tindakan seperti itu boleh menyebabkan mangsa lebih parah..

Doktor mana yang harus dirujuk

Apabila ambulans tidak diperlukan, mangsa mesti dibawa ke jabatan trauma sejurus selepas kemalangan. Dislokasi bahu adalah tanggungjawab traumatologist ortopedik. Sekiranya terdapat komplikasi, diperlukan perundingan dengan pakar neurologi, pakar bedah.

Rawatan konservatif

Langkah-langkah untuk memulihkan fungsi motor bahu termasuk pengurangan dislokasi tertutup dan pengenaan pembalut khas atau pelempar plaster.

Kaedah pengurangan yang berkesan: kaedah Janelidze, Kocher, Hippocrates, Mukhin-Mota. Mereka dilakukan dari posisi tubuh yang berlainan, baik dalam posisi terlentang, ketika duduk atau berdiri.

Pertama, prosedur dilakukan di bawah anestesia tempatan. Sekiranya tidak berjaya, usaha dilakukan untuk melakukan pengurangan tertutup di bawah anestesia umum..

Selepas ini, imobilisasi anggota badan adalah wajib sehingga satu bulan menggunakan plaster cast atau pembalut Dezo. Tahap rawatan penting ini mewujudkan keadaan untuk penyembuhan tisu yang cepat dalam keadaan rehat sepenuhnya. Anti-radang juga diresepkan dan pembalut penyejuk digunakan untuk menghilangkan rasa sakit. Selepas pengurangan, rasa sakit biasanya hilang dengan cepat. Langkah terakhir yang paling penting untuk pemulihan adalah pemulihan.

Keadaan dengan penempatan semula kehelan kebiasaan jauh lebih rumit. Inti masalahnya terletak pada ketidakstabilan sendi kerana pemulihannya tidak mencukupi. Bahu tidak bersedia untuk beban biasa, dari mana kerosakan sekejap dan berulang berulang berlaku. Patologi ini dirawat dengan segera..

Rawatan operasi

Bahu yang terkilir memerlukan pembedahan ketika terapi asas tidak berfungsi. Di samping itu, pembedahan diperlukan untuk ketidakstabilan kronik kepala humerus. Beberapa jenis operasi diketahui: Turner, Putti, Bankart, Boychev. Mereka berbeza dalam kaedah melakukan, tahap pencerobohan, trauma dan masa pemulihan. Pembedahan Bankart dianggap paling tidak trauma dan invasif minimum kerana penggunaan arthroscope.

Jenis pembedahan lain boleh dipilih oleh doktor yang hadir berdasarkan gambaran umum mengenai rawatan dan komplikasi.

Pemulihan selepas pembedahan berkaitan dengan petunjuk kesihatan individu pesakit. Pemulihan biasanya memakan masa sehingga 6 minggu.

Pemulihan

Semua tulang di dalam tubuh manusia boleh rosak. Jangan memandang rendah akibat kecederaan. Adalah sangat penting untuk menyelesaikan pemulihan sepenuhnya dan mengikuti semua cadangan doktor.

  • terapi ubat,
  • fisioterapi,
  • Terapi senaman,
  • urut.

Proses penyembuhannya cukup lama:

  1. Pergerakan pertama dilakukan dua hari selepas pemberian bantuan dan penggunaan plaster. Pergerakan tangan lancar, tidak tiba-tiba. Beban secara beransur-ansur meningkat dan pilihan pergerakan mengembang. Pada masa yang sama, doktor menetapkan fisioterapi.
  2. Setelah menanggalkan pakaian yang tidak bergerak, peringkat seterusnya bermula, berlangsung sehingga dua minggu. Pembalut sokongan dibiarkan di bahu. Urutan dibenarkan. Senaman lembut, pergerakan bahu atas dan bawah dibenarkan.
  3. Pemulihan terakhir akan berlaku dalam enam bulan. Dalam tempoh ini, latihan dengan pemberat dilakukan sudah dalam batas yang munasabah. Dengan meningkatkan beban secara beransur-ansur, bahu dipulihkan dengan lancar.

Fisioterapi

Bersama dengan latihan selepas dislokasi, fisioterapi mempunyai kesan yang baik dan memberi kesan positif dalam bentuk pengurangan edema, melegakan kesakitan, memperbaiki peredaran darah, membekalkan tisu dengan oksigen dan mempercepat proses pemulihan..

  1. magnetoterapi nadi intensiti rendah / tinggi,
  2. krioterapi,
  3. inductothermy,
  4. parafin,
  5. elektroforesis.

Penggunaan satu atau lain kesan fisioterapeutik hanya mungkin setelah berunding dengan doktor yang hadir, kerana semua prosedur ini mempunyai kontraindikasi sendiri.

Pada kanak-kanak

Dislokasi sendi bahu pada kanak-kanak boleh menjadi kongenital atau trauma. Dalam kes-kes di mana kecederaan kelahiran telah berlaku, atau selama tempoh perkembangan intrauterin, anak itu mengalami patologi sendi, mereka berbicara tentang kecederaan kongenital.

Sekiranya bahu yang terkelupas pada anak telah terjadi akibat kecederaan atau kejatuhan, kesannya, maka kita bercakap mengenai jenis kecederaan yang traumatik. Pada bayi, kecederaan seperti itu berlaku semasa bermain aktif atau semasa bersukan. Penyebab tambahan penyakit seperti itu adalah kelebihan berat badan dan keturunan anak..

Gejala serupa dengan yang dilihat pada orang dewasa. Terapi dijalankan mengikut prinsip yang sama. Pemulihan memainkan peranan penting dalam membantu sendi pulih sepenuhnya.

Komplikasi

Komplikasi yang paling kerap berlaku adalah penempatan semula. Pemulihan sering diabaikan oleh orang. Kesalahan ini menghalang sendi akhirnya pulih, dan akibatnya, kecederaan berulang tidak dapat dielakkan, yang menyebabkan penampilan biasa. Satu-satunya pilihan di jalan pemulihan adalah pembedahan.

Pencegahan

Semakin kuat tali pinggang bahu, semakin rendah risiko kecederaan. Oleh itu, petunjuk utama dalam pencegahan patologi ini adalah aktiviti sukan biasa, gaya hidup sihat, dan tidak boleh menerima ubat-ubatan sendiri sekiranya berlaku kecederaan. Latihan harus dilakukan dengan semua kumpulan otot untuk membentuk badan otot yang kuat.

Tiga peraturan untuk merawat kehelan bahu

Kebetulan dislokasi yang paling biasa dihadapi seseorang adalah dislokasi bahu. Dan pada malam percutian musim panas dan keseronokan aktif di alam semula jadi, perlu diingat apa yang harus dilakukan dengan bahu yang terkeluar, dan apa yang tidak boleh dilakukan dalam keadaan apa pun.
Mengapa bahu "terbang keluar"? Kerana alam semula jadi, memberikan pergerakan sendi bahu, mengorbankan kekuatannya. Kepala humerus yang besar diletakkan di rongga sendi (kapsul) yang sangat cetek, dan ligamen yang menahannya ada sedikit dan lemah. Oleh itu, apabila jatuh pada lengan yang terentang (bola sepak, bola tampar, ketagihan alkohol yang berlebihan - ada banyak sebab), kepala bahu hanya melompat keluar dari rongga glenoid. Sekiranya ini berlaku, maka nasib tangan anda sekarang bergantung kepada pertolongan pertama yang anda terima. Sekiranya, setelah menonton filem, seseorang cuba menarik tangan anda, cuba mengembalikan sendi ke tempatnya, menjauhkannya dari anda dengan seluruh anggota badan anda yang tersisa, dalam kes yang melampau, lari. Jika tidak, anda berisiko mendapat kecederaan lebih teruk daripada yang telah berlaku - bukan sahaja ligamen dan tendon akan pecah, tetapi juga saraf dan saluran darah. Oleh itu, lebih baik dirawat mengikut peraturan.
Peraturan pertama (bantuan di tempat) Perbaiki sendi dengan pembalut atau belat, dan segera ke pusat trauma atau hospital. X-ray harus diambil di sana untuk mengesampingkan atau mengesahkan kerosakan tulang. Kemudian, di bawah anestesia tempatan, pengurangan dislokasi akan dilakukan dan plaster cast akan digunakan selama 3 minggu. Anda perlu menyembuhkan pecah tisu lembut. Anda tidak boleh membuang serpihan sendiri lebih awal, walaupun tidak ada yang menyakitkan, dan lebih-lebih lagi anda tidak dapat perlahan-lahan "mengembangkan" sendi. Akibatnya, kapsul dan ligamen rapuh tidak dapat menahan beban dan anda mendapat kehelan kedua. Lama-kelamaan, sendi melonggarkan sehinggalah kehelan berubah dari primer ke kebiasaan. Bahu akan terbang keluar ketika memakai mantel dan bahkan ketika membalik dari sisi ke sisi di tempat tidur. Kehelan yang biasa dapat dirawat hanya dengan pembedahan.
Peraturan kedua (tidak bergerak selama 3 minggu) Apabila sendi anda telah bergerak (tidak bergerak) dengan belat, mulailah segera melakukan latihan isometrik (tidak ada pergerakan pada sendi) untuk otot-otot yang mengelilingi sendi bahu. Tekan serpihan dengan siku di dinding atau di sisi lain. Setiap ketegangan pada mulanya berlangsung 1-2 saat, tetapi secara beransur-ansur waktu ini meningkat menjadi 6-8 saat. Ulangi sehingga keletihan 2-3 kali sehari. Setelah belat dikeluarkan, lebih baik menjalani kursus pemulihan yang komprehensif - rangsangan elektrik otot lengan, urut, latihan terapeutik, latihan di dalam air). Sekiranya ini tidak dilakukan, maka dislokasi berulang, dan selepas itu yang biasa tidak akan membuat anda menunggu.
Peraturan tiga (pemulihan kompleks) Matlamat pemulihan bukan hanya untuk mengembalikan mobiliti sendi, tetapi juga untuk mencegah terkena ulangan. Anda perlu menguatkan keseluruhan otot lengan dengan bantuan latihan khas. Secara amnya tidak ada gunanya membatasi kekuatan otot bisep, trisep dan deltoid yang terkenal sahaja, ia akan robek di mana ia nipis, kerana peranan utama dalam menstabilkan sendi bahu bukan milik otot besar, tetapi pada otot pemutar kecil yang memusingkan bahu masuk dan keluar. Tendon mereka melingkari sendi bahu di sekitar perimeter. Jadi, yang terbaik adalah membelanjakan wang untuk doktor pemulihan yang baik di pusat yang baik dan kemudian kesedihan tidak tahu bagaimana menjimatkan wang dan secara berkala mengunjungi bahagian trauma klinik.

Cara merawat bahu yang terkilir selepas pengurangan

Dislokasi sendi bahu adalah kecederaan yang agak biasa. Sendi bahu melakukan banyak pergerakan yang berbeza, tetapi kawasan hubungan antara permukaan artikular tulang kecil. Kecederaan ini berlaku pada orang yang berumur berbeza, ketika seseorang jatuh, meluruskan lengannya atau membawanya ke sisi. Pergerakan yang tidak betul menyumbang kepada pecahnya kapsul sendi, yang menutup permukaan artikular humerus dan skapula. Pelanggaran ini memerlukan campur tangan perubatan, serta dislokasi bahu, rawatan setelah pengurangan berlangsung untuk waktu yang lama.

  • Kemajuan rawatan selepas kehelan
  • Tempoh pemulihan selepas kecederaan
  • Menggemaskan gimnastik
  • Fisioterapi selepas trauma
  • Terapi ubat
Artikel berkaitan:
  • Punca dan gejala dislokasi siku - rawatan
  • Kami merawat kaki yang terkilir tanpa banyak kesukaran
  • Apakah sebab-sebab jari terkilir di tangan - rawatan
  • Cara merawat sendi bahu yang terkehel
  • Cara mengenal pasti pergelangan kaki yang terkilir - rawatan
  • Kemajuan rawatan selepas kehelan

    Dislokasi memerlukan campur tangan perubatan segera. Dilarang melakukan terapi di rumah, kerana ini boleh menyebabkan kemerosotan keadaan mangsa. Bergantung pada keparahan kecederaan, pesakit akan disarankan untuk menggunakan pengurangan atau pembedahan tertutup. Walau bagaimanapun, tanpa mengira tahap kemerosotan, semua pesakit memerlukan pemulihan dan rawatan jangka panjang. Tempoh selepas pengurangan dibahagikan kepada beberapa peringkat penting:

    • pengurangan sendi;
    • imobilisasi sendi yang terjejas;
    • tempoh pemulihan.

    Diagnosis sendi bahu yang terkeluar selalu mempunyai akibat yang serius. Walau bagaimanapun, mengikut cadangan doktor, anda dapat memulihkan sendi yang rosak dengan cepat. Setiap tempoh pemulihan berlangsung pada waktu yang berbeza, kerana ini dipengaruhi oleh keparahan kecederaan.

    Orang sering berulang dan dislokasi berulang setelah jangka masa yang singkat. Kecederaan semula disebabkan oleh ketidakupayaan ligamen dan bursa untuk menahan tulang yang membentuk sendi dalam kedudukan fisiologi. Kedudukannya yang tidak betul menjadikan hubungan ini sangat terdedah kepada pergerakan yang tidak betul. Sekiranya pesakit mengalami kekambuhan, maka dia akan menjalani pembedahan. Sebagai peraturan, prosedur arthroscopic disyorkan, yang membolehkan anda memulihkan kerja bahu dengan kerosakan yang paling sedikit..

    Tempoh pemulihan selepas kecederaan

    Tugas utama pemulihan adalah memulihkan sepenuhnya fungsi sendi bahu. Setelah pengurangan selesai, doktor memberikan cadangan pesakit yang akan membantu memulihkan kesihatan dengan lebih cepat. Sebagai peraturan, tempoh ini dibahagikan kepada beberapa jangka masa utama:

    • imobilisasi sendi membolehkan tisu yang rosak pulih dengan betul dan kembali ke fungsi sebelumnya. Tempoh tempoh ini adalah 3 minggu. Sekiranya dislokasi mempunyai komplikasi tambahan, maka plaster cast dikenakan pada pesakit di kawasan yang terjejas. Tempoh pemakaian bergantung pada keparahan kecederaan, tetapi memerlukan sekurang-kurangnya 2-3 minggu;
    • pemulihan mobiliti sendi dapat dicapai dengan bantuan prosedur gimnastik dan fisioterapi khas;
    • pemulihan penuh berlaku dalam masa kira-kira 6 bulan.

    Penting! Rawatan selepas pengurangan pada orang tua memerlukan masa yang lebih lama. Walau bagaimanapun, imobilisasi dirancang untuk masa yang lebih singkat. Selama bertahun-tahun, tisu kehilangan keanjalan dan kekuatannya, dan jika bahu terpaku pada satu posisi untuk waktu yang lama, ini dapat menyebabkan kekakuan sendi..

    Sebelum menanggalkan pembalut, pesakit selalu dinasihatkan untuk menjalani beberapa siri pemeriksaan untuk mengkaji proses pemulihan. Sebagai peraturan, sinar-X atau MRI dilakukan kepada seseorang. Sekiranya, setelah menerima data, jelas bahawa terapi telah memberikan hasil yang baik, maka pembalut dikeluarkan dan rawatan berlanjutan tanpanya. Walau bagaimanapun, jika imobilisasi sendi tidak memberikan hasil yang diinginkan, maka pesakit disyorkan campur tangan pembedahan..

    Menggemaskan gimnastik

    Berkat satu set latihan sederhana, pesakit akan dapat memulihkan pergerakan yang hilang dengan cepat, mengembalikan kekuatan otot dan menstabilkan keadaan sendi yang rosak.

    Selepas terkehel, sendi akan bergerak selama beberapa minggu. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk melakukan senaman ringan untuk mengelakkan pembaziran otot dan membiarkan darah beredar dengan bebas. Selama 3 minggu selepas kecederaan, pesakit harus melakukan latihan berikut:

    • putaran dengan berus;
    • mengepalkan tangan ke penumbuk, tetapi tanpa beban tambahan;
    • tegangkan otot bahu anda tanpa menggerakkan lengan anda.

    Bermula pada 4 minggu, setelah pemulihan sendi bahu, pesakit dibenarkan melakukan latihan yang melibatkan bahu. Pada masa ini, kapsul sendi, tisu di sekelilingnya dipulihkan secara beransur-ansur, sehingga anda dapat memberikan sedikit beban. Memulakan gimnastik, pembalut mesti dikeluarkan dan anda boleh mula melakukan senaman sederhana:

    • menggerakkan bahu ke hadapan akan membolehkan sendi dibengkokkan;
    • pergerakan bahu ke belakang akan membolehkan sendi memanjang.

    Latihan ini harus dilakukan 5 kali sehari selama 30 minit. Semua pergerakan harus dilakukan dengan berhati-hati dan perlahan. Gimnastik ini secara beransur-ansur akan memulihkan kerja sendi dan ligamen..

    Pada 5-6 minggu, pembalut fiksasi dikeluarkan. Dalam tempoh ini, terapi senaman sangat penting, tetapi anda harus berhati-hati. Adalah wajar untuk memilih latihan yang betul yang akan membantu mengembalikan fungsi sendi sepenuhnya. Pakar mengesyorkan melakukan gimnastik berikut:

    • pergerakan aktif bahu ke hadapan dan ke belakang;
    • lenturan dan pemanjangan jari dan tangan;
    • mengangkat tangan yang cedera;
    • menyebarkan lengan ke sisi;
    • pergerakan putaran tangan;
    • meletakkan tangan di belakang belakang;
    • senaman yang akan menegangkan otot;
    • putaran bahu dan luaran luar.

    Pada tahap akhir pemulihan, beban harus ditingkatkan dan jarak gerakan harus diperluas. Walau bagaimanapun, penting untuk menggunakan budi bicara dan tidak membebani sendi. Pemulihan sepenuhnya dari kecederaan berlaku hanya selepas setahun.

    Fisioterapi selepas trauma

    Sekiranya dislokasi sendi bahu, pesakit disyorkan menjalani prosedur fisioterapi. Mereka akan membantu pesakit untuk memulihkan sendi yang rosak dengan cepat. Berkat aktiviti ini, kesan yang sangat baik dicapai:

    • bengkak dihilangkan;
    • sindrom kesakitan berkurang;
    • hematoma menyelesaikan;
    • peredaran darah dirangsang;
    • fungsi pelindung badan diaktifkan;
    • proses penyembuhan dan pemulihan lebih intensif.

    Semasa terapi, sendi yang cedera mempunyai kesan yang baik yang membolehkan anda pulih dari kecederaan..

    1. Magnetoterapi nadi intensiti tinggi melegakan proses keradangan secara kualitatif. Prosedur ini melegakan kesakitan dengan sempurna. Semasa terapi, tisu yang rosak dipulihkan, dan ligamen dan otot sembuh. Pakar mengesyorkan 10 prosedur, masing-masing berlangsung sekurang-kurangnya 15 minit.
    2. Magnetoterapi nadi intensiti rendah merangsang proses regeneratif pelindung dan mendorong penyembuhan ujung saraf yang rosak. Berkesan melegakan keradangan dan dengan cepat menghilangkan bengkak. Tempoh prosedur adalah 30 minit. Sebagai peraturan, ia dilakukan setiap hari selama 10 hari..
    3. Terapi diadynamic berkesan menghilangkan rasa sakit pada sendi yang terjejas dan meningkatkan peredaran darah. Menggalakkan bekalan oksigen yang mencukupi ke sel dan tisu. Semasa prosedur, nada otot dikekalkan. Doktor menetapkan sesi harian selama 10 hari.
    4. Inductothermy menyumbang kepada normalisasi aliran darah dan pemakanan tisu yang berkesan. Merangsang sistem imun dan melegakan kesakitan. Prosedur ini secara kualitatif menghilangkan keradangan dan memperbaiki nada otot. Biasanya disyorkan untuk melaksanakannya setiap hari, selama 10 minit selama 7-10 hari.
    5. Aplikasi parafin membolehkan anda memanaskan kawasan yang rosak secara sekata dan lama. Berkat prosedur, bengkak dan kesakitan lega. Aliran darah bertambah baik dan pemakanan tisu berlaku. Dianjurkan untuk menjalankan 10 prosedur, masing-masing selama 30-45 minit.

    Penting! Semua prosedur fisioterapi mempunyai sejumlah kontraindikasi. Hanya doktor yang boleh menetapkan atau membatalkan rawatan ini..

    Terapi ubat

    Secara amnya, sendi bahu yang terkehel bertindak balas dengan baik terhadap senaman gimnastik dan fisioterapi. Namun, pada hari-hari pertama setelah kecederaan, pesakit akan merasa sakit yang teruk. Untuk melegakan keadaan ini, doktor anda akan menetapkan sejumlah ubat sakit. Semua ubat diresepkan untuk sindrom kesakitan yang berlainan tahap, jadi doktor akan menilai keadaan pesakit dan memilih rawatan terbaik. Biasanya, doktor mengesyorkan ubat-ubatan ini:

    • Tempalgin;
    • Nurofen;
    • Fentanyl;
    • Hydromorphone;
    • Parasetamol.

    Semasa kecederaan, penting untuk menghilangkan kekejangan otot, jadi doktor boleh mengesyorkan ubat seperti itu:

    • Spazmalgon;
    • Drotaverin;

    Untuk melegakan bengkak dan sakit, perlu menggunakan ubat untuk penggunaan topikal. Proses pemulihan agak menyakitkan, jadi penting untuk menggunakan ubat. Salap dan gel seperti itu sempurna:

    • Diclofenac;
    • Hidrokortison;
    • Menovazine;
    • Heparin;
    • Apisatron;
    • Lyoton;
    • Traumeel;
    • Dolobene.

    Semasa pemulihan, pesakit harus mematuhi semua cadangan doktor dengan berhati-hati. Mematuhi semua peraturan akan membolehkan anda mengembalikan prestasi sendi bahu dengan cepat.