Klasifikasi dan rawatan jenis utama bursitis sendi bahu

Meniskus

Semua kandungan iLive ditinjau oleh pakar perubatan untuk memastikannya setepat dan faktual mungkin.

Kami mempunyai garis panduan yang ketat untuk pemilihan sumber maklumat dan kami hanya menghubungkan ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, di mana mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dan lain-lain) adalah pautan yang boleh diklik untuk kajian tersebut.

Sekiranya anda yakin bahawa mana-mana kandungan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau boleh dipersoalkan, pilih dan tekan Ctrl + Enter.

Rawatan bursitis sendi bahu bertujuan untuk melegakan gejala keradangan bursa sinovial (periartikular) sendi (sakit, bengkak, hipertermia tempatan), dan penyebab proses keradangan.

Terapi yang kompleks untuk patologi sistem muskuloskeletal yang biasa ini termasuk penggunaan ubat-ubatan tempatan dan suntikan, serta prosedur fisioterapi. Bergantung pada etiologi keradangan dan intensitasnya, rawatan pembedahan bursitis sendi bahu mungkin diperlukan..

Ubat dan rawatan lain untuk bursitis sendi bahu

Rawatan bursitis sendi bahu harus dimulakan dengan memastikan keadaan rehat maksimum untuk bahu yang sakit, yang mana disarankan untuk menggunakan pembalut - memasang atau menekan.

Pada masa yang sama, kompres sejuk dibuat untuk menghilangkan rasa sakit (kadang-kadang sangat teruk): ais digunakan selama 15-20 minit - tiga kali sehari. Ingat bahawa kompres panas untuk sakit pada sendi tidak dapat dilakukan sehingga tidak ada keradangan bernanah.

Tetapi anda boleh mengambil ubat penahan sakit. Dalam praktik ortopedik, adalah kebiasaan menggunakan ubat anti-radang bukan steroid untuk pentadbiran oral - Ibuprofen (Ibufen, Ibuprex, Nurofen, Brufen), Diclofenac (Naklofen), dan lain-lain, yang bukan sahaja memberi kesan analgesik, tetapi juga melawan keradangan. Dos standard: satu tablet 2-3 kali sehari (bergantung pada peringkat penyakit, dos harian dapat ditingkatkan menjadi 600-1200 mg bahan aktif). Walau bagaimanapun, kontraindikasi sedemikian untuk semua NSAID harus diambil kira, seperti kehadiran asma bronkial, ulser gastrik dan ulser duodenum, hipertensi arteri, kegagalan jantung, disfungsi ginjal atau hati. Ubat ini tidak diresepkan untuk wanita hamil dan kanak-kanak di bawah umur 6 tahun. Mungkin ada kesan sampingan: sakit kepala, mual, dispepsia, urtikaria dan pruritus, peningkatan kadar jantung, dll..

Sekiranya keradangan pada beg artikular pada sendi bahu disebabkan oleh trauma, maka sekatan ubat periartikular yang diuji masa digunakan - pengenalan serentak ubat anestetik tempatan (Novocaine, Lidocaine) dan hormon bukan steroid (Hydrocortisone asetat, Diprospan, Dexetazone) ke dalam rongga bursa. Dengan risiko kesan sampingan yang minimum, kaedah ini sangat berkesan, kerana dengan segera menghilangkan rasa sakit dan membantu menghentikan proses keradangan..

Rawatan bursitis sendi bahu asal berjangkit dijalankan dengan bantuan suntikan ke dalam beg periartikular hormon bukan steroid dalam kombinasi dengan antibiotik (paling sering Cephalexin, Dicloxacillin atau Clindamycin). Dengan bursitis serous dan purulen, serta penyakit kronik, ortopedis mesti melakukan tusukan - supaya dengan mencuci rongga beg dengan ubat antiseptik dan antibakteria, cecair yang terkumpul dikeluarkan dari rongga sinovial. Mungkin ada beberapa prosedur seperti itu, dan prosedur tersebut dilakukan sehingga beg periartikular dibersihkan sepenuhnya dari eksudat..

Mengambil antibiotik di dalam ubat diresepkan terutamanya untuk bursitis purulen. Ini adalah Cephalexin yang sama (tablet atau kapsul 250 mg), yang diambil setiap enam jam, satu tablet. Rawatan ke hospital dan pemberian ubat antibakteria secara intravena mungkin diperlukan - sekiranya imuniti lemah, phlegmon subkutan dan intermuskular, atau ancaman sepsis. Juga, dengan bursitis purulen, mungkin untuk membuka rongga sinovial dan memasang saliran untuk menghilangkan efusi keradangan.

Rawatan radikal bursitis berulang kronik - campur tangan pembedahan dalam bentuk pemotongan bursa (bursektomi) - jarang digunakan.

Setelah tahap akut penyakit ini berlalu, rawatan bursitis pada sendi bahu dilanjutkan dengan prosedur fisioterapeutik, persekitarannya diperhatikan untuk terapi UHF, fonoforesis dengan hidrokortison, serta aplikasi dengan parafin atau ozokerite.

Rawatan bursitis berkapur sendi bahu

Prinsip asas untuk merawat bursitis berkapur pada sendi bahu - melegakan kesakitan dan keradangan - sama seperti untuk bursitis biasa. Tetapi ada beberapa perbezaan..

Dan ini berkaitan dengan kenyataan bahawa jenis keradangan beg periartikular sendi bahu ini disertai oleh pengumpulan garam kalsium (khususnya, kalsium pirofosfat) pada serat fibrin dan di dinding beg sinovial dan pengapuran berikutnya.

Menurut pakar ortopedik, ini mungkin disebabkan oleh peningkatan alergenitas badan, hiperparatiroidisme, atau, paling sering, disebabkan oleh pelanggaran metabolisme kalsium dan peningkatan kandungannya (yang dapat dikesan oleh hasil ujian darah). Peningkatan tahap kalsium dapat terjadi dengan peningkatan penyerapan kalsium di saluran gastrointestinal, dengan penggunaan ubat-ubatan anti-pedih ulu hati yang berpanjangan atau kelebihan unsur ini dalam diet..

Diagnosis bursitis berkapur sendi bahu hanya boleh dibuat selepas sinar-X sendi ini. Dan selain kaedah yang disenaraikan di atas, rawatan bursitis berkapur pada sendi bahu harus berdasarkan diet yang menyekat makanan kaya kalsium (susu, keju cottage, keju, kacang, kacang soya, dll.)

Rawatan bursitis subakromial pada sendi bahu

Rawatan bursitis subakromial pada sendi bahu dilakukan dengan suntikan kortikosteroid dan ubat-ubatan anti-radang yang disebutkan di atas..

Bursitis subakromial adalah keradangan salah satu daripada empat bursa sinovial sendi ini - subakromial, yang terletak di antara tulang lengan bawah dan proses akomial bahu. Dengan bursitis penyetempatan ini, rasa sakit berlaku di bahagian anterior dan lateral sendi bahu hanya ketika mengangkat lengan di atas kepala.

Sekiranya dalam masa 3-6 bulan rawatan konservatif tidak memberikan hasil yang diharapkan, maka prosedur pembedahan arthroscopic seperti penyahmampatan subakromial dapat dilakukan..

Salap untuk bursitis sendi bahu

Kesan yang paling berkesan secara klinikal diberikan oleh salap untuk bursitis sendi bahu berdasarkan ubat anti-radang bukan steroid: mereka menghilangkan rasa sakit, melegakan keradangan dan bengkak.

Ini termasuk Diclofenac (Voltaren, Diklak-gel, dll.), Ibuprofen (Deep Relief, dll.), Fastum gel (Ketonal, dll.), Piroxicam (Finalgel), dll. Anda juga boleh menggunakan gel dengan NSAID - Nurofen, Nimesulide, Febrofid, dll..

Salap ini dari bursitis sendi bahu menembusi kulit dan berkumpul di tisu subkutan, tisu otot, kapsul sendi dan rongga sendi. Mereka digunakan secara luaran dengan menggunakan kulit dan menggosok sedikit - 2-3 kali sehari.

Rawatan alternatif bursitis sendi bahu

Rawatan alternatif yang paling terkenal untuk bursitis sendi bahu adalah kompres. Sebagai contoh, kompres boleh dibuat dari daun kubis mengikut salah satu daripada dua resipi..

Resipi pertama: basuh daun kubis putih segar, pukul dengan tukul untuk memukul daging dan pasangkan ke bahu yang sakit, balut bahu dengan pelekat, dan di atasnya dengan selendang bulu. Sebaiknya ganti kompres seperti itu dengan yang baru selepas 6 jam dan pakai terus..

Resipi kedua menunjukkan mencuci satu sisi daun kubis dengan sabun cucian biasa dan taburkannya dengan baking soda di atasnya. Dan kemudian - seperti dalam resipi pertama, tetapi hanya sabun sabun yang harus digunakan pada waktu malam.

Dan inilah resipi kompres garam untuk rawatan bursitis sendi bahu: larutkan garam meja dalam satu liter air mendidih - dua sudu besar dengan slaid; lembapkan selendang bulu dalam larutan dan bungkus di sekitar sendi yang sakit; di atas - polietilena, dan di atas filem lagi selendang hangat (tetapi sudah kering). Sebaiknya simpan kompres sedemikian selama lapan jam..

Doktor sangat mengesyorkan untuk tidak membiarkan penyakit ini berjalan dan mula merawat bursitis sendi bahu pada gejala pertama. Dan yang terbaik adalah rawatan ini diresepkan oleh pakar ortopedik atau traumatologi..

Bursitis bahu: gejala dan rawatan penyakit yang berkesan

Sendi mengalami tekanan tinggi yang berterusan, geseran yang dihasilkan dilembutkan oleh cecair yang dihasilkan dalam beg sinovial periartikular (bursa).

Sering kali, kecederaan berlaku pada sendi bahu akibat daripada aktiviti fizikal yang tinggi, pergerakan tiba-tiba yang ceroboh, yang menyebabkan perkembangan proses keradangan..

Untuk mengelakkan komplikasi berikutnya dalam bentuk suppuration, penting untuk mengetahui gejala bursitis sendi bahu dan rawatan penyakit yang berkesan..

Taktik langkah-langkah terapeutik bergantung pada bentuk patologi, kehadiran jangkitan dan kandungan purulen, keparahan kompleks gejala.

Terapi dijalankan oleh pakar sempit - traumatologist, rheumatologist dan pakar bedah.

Punca penyakit

Dalam kebanyakan kes, bursitis sendi bahu berlaku sebagai akibat dari senaman fizikal yang tinggi di kawasan ini, yang membawa kepada mikrotrauma.

Sebagai peraturan, penyakit ini berkembang pada orang yang kegiatan profesionalnya berkaitan dengan mengangkat beban (pemuat, penambang, atlet - pelempar tembakan).

Lebih jarang, proses patologi berkembang pada berlian imitasi setelah lebam atau keseleo.

Sebab-sebab lain termasuk:

  • gout (gangguan metabolik yang dicirikan oleh pengumpulan kristal asid urik - urat pada sendi);
  • penyakit autoimun;
  • kecederaan dengan kerosakan pada integriti kulit (dalam kes ini, proses berjangkit berkembang, mikroorganisma patogen menembusi melalui lecet kecil, luka, luka);
  • kehadiran proses purulen dalam badan (abses, bisul), dengan aliran limfa atau melalui aliran darah, mikroba menembusi sendi, memprovokasi keradangan).

Bursitis pada bahu yang berjangkit boleh berlaku terutamanya atau dengan latar belakang keradangan pada bursa.

Gejala bursitis bahu

Gejala bursitis bahu akut berkembang secara tiba-tiba dalam bentuk rasa sakit, bengkak dan kemerahan tisu lembut.

Sensasi kesakitan meningkat semasa melakukan aktiviti fizikal.

Suhu badan meningkat kepada 37 - 37.3 darjah, kulit di kawasan yang terjejas lebih panas daripada bahagian badan yang lain.

Semasa merasakan bahu, rasa sakit yang tajam berlaku, pergerakan lengan yang sakit terbatas.

Dengan rawatan tepat pada masanya, proses akut berakhir dengan pemulihan sepenuhnya, tetapi dalam beberapa kes ia menjadi kronik.

Dalam kes ini, gambaran klinikal memanifestasikan dirinya dalam bentuk ringan: sedikit pembengkakan kekal di kawasan yang terjejas, kesakitan berkurang, manifestasi dirinya terutama dengan pergerakan tangan atau setelah melakukan senaman fizikal..

Terdapat peningkatan keletihan anggota badan yang berpenyakit, perasaan tidak selesa, dalam beberapa kes kebas, nada otot meningkat.

Akibat penambahan jangkitan, gejala-gejala simptomatik bertambah dan muncul dalam bentuk kesakitan yang teruk, perasaan lemah dan lemah di seluruh badan. Di bahagian bahu yang terkena, terdapat edema dan pembengkakan, kulitnya hiperemik, pergerakan sedikit pun menyebabkan sakit akut.

Terdapat peningkatan suhu badan hingga 38.5-39.5 darjah, sakit kepala berkembang, menggigil dan mual muncul.

Dalam kes ini, penting untuk mendapatkan bantuan perubatan tepat pada masanya, jika tidak, jangkitan boleh merebak ke tisu dan organ yang berdekatan, yang kemudiannya menyebabkan abses, osteomielitis tulang atau dahak.

Diagnosis penyakit

Diagnosis penyakit tidak sukar, sebagai peraturan, seorang doktor yang berpengalaman, setelah pemeriksaan awal dan pengumpulan data anamnestic, dapat menunjukkan adanya bursitis bahu.

Selanjutnya, doktor mengarahkan pesakit ke kaedah penyelidikan tambahan untuk menentukan bentuk dan keparahan proses patologi, serta mengecualikan penyakit serupa lainnya..

Untuk tujuan ini, perkara berikut dilakukan:

  • X-ray bahu (gambar dilakukan dalam beberapa unjuran, membolehkan anda mengenal pasti pelanggaran integriti tisu tulang, kehadiran deposit garam di sendi, dll.);
  • tusukan sendi untuk memeriksa cecair sinovial (semasa prosedur, jarum dimasukkan ke dalam sendi dengan bantuan cecair yang diambil);
  • pengimejan resonans magnetik atau tomografi yang dikira (diagnostik membolehkan anda mengenal pasti punca utama patologi, kehadiran kawasan yang dipadatkan, memeriksa struktur lembut, menentukan peratusan cecair berlebihan);
  • pemeriksaan ultrasound pada bahu (prosedur yang sangat bermaklumat yang membolehkan anda menilai keadaan struktur tulang, tulang rawan, otot dan ligamen tulang rawan).

Selanjutnya, berdasarkan hasilnya, taktik rawatan diresepkan. Sekiranya perlu, pakar ortopedik dan pakar sempit lain diminta, bergantung kepada penyebab penyakit ini.

Rawatan bursitis bahu

Bagaimana merawat bursitis akut pada sendi bahu? Pertama sekali, rehat lengkap ditetapkan, sebarang pergerakan dengan tangan yang sakit dikecualikan.

Pembalut dengan kompres pemanasan diaplikasikan ke kawasan yang terkena, atau ubat penghilang rasa sakit dan salap serta gel anti-radang.

Ubat ditetapkan untuk melegakan kesakitan, keradangan, edema dan bengkak.

Selanjutnya, setelah melegakan tempoh akut, prosedur fisioterapeutik dan kaedah perubatan tradisional digunakan.

Dalam kes yang teruk, tusukan dilakukan untuk mengepam eksudat, setelah itu kapsul sendi dicuci dengan larutan disinfektan dan ubat disuntik.

Ramai pesakit berminat untuk merawat bursitis sendi bahu di rumah?

Pertama, proses akut harus dihilangkan dengan bantuan terapi ubat, maka disarankan untuk menggunakan pelbagai kompres dan losyen yang disediakan dari komponen tumbuhan semula jadi (berdasarkan rebusan akar burdock, dari gula yang dipanaskan dalam kuali kering, jus aloe segar), urut madu, gimnastik.

Ubat

Tahap utama dalam rawatan bursitis sendi bahu adalah penggunaan ubat-ubatan..

Bergantung pada keparahan patologi dan keparahan tanda-tanda klinikal, berikut ditetapkan:

  1. Ubat anti-radang bukan steroid (NSAID) - Diclofenac, Ibuprofen, Aspirin. Ubat digunakan dalam bentuk tablet dan salap oral. Kumpulan ini mempunyai kesan anti-radang, analgesik, antipiretik.
  2. Ubat antibakteria - Azithromycin, Amoxiclav, Doxycycline diresepkan dalam tablet atau suntikan.
  3. Persediaan yang mengandungi hormon - Hydrocortisone, Prednisolone. Mereka diresepkan untuk menghilangkan rasa sakit yang teruk dan mengurangkan reaksi keradangan, dengan ketiadaan dinamika positif sebagai hasil rawatan NSAID awal. Selalunya digunakan dalam bentuk suntikan yang dilakukan ke sendi yang terjejas di persekitaran hospital.
  4. Kaedah untuk kesan tempatan - kompres dengan salap pemanasan ditetapkan - Fastum gel, Diklak gel, Finalgon, Voltaren. Pembalut pemasangan dipasang di atas.

Campur tangan pembedahan

Dengan perkembangan bursitis purulen atau kursus kronik jangka panjang, apabila kaedah terapi konservatif tidak berdaya, intervensi pembedahan dilakukan.

Prosedurnya terdiri daripada pengecualian bursa separa, mengepam eksudat purulen dan mencuci luka dengan larutan aseptik.

Atau penyingkiran lengkap beg periartikular dilakukan. Operasi semacam itu disebut bursektomi dan diperlukan untuk mencegah penyebaran proses patologi ke struktur tisu di sekitarnya..

Selepas operasi, antibiotik dan fisioterapi diresepkan untuk mempercepat proses penyembuhan untuk bursitis sendi bahu.

Untuk memulihkan mobiliti sendi, satu set latihan ditetapkan, yang dapat dilakukan oleh pesakit di rumah.

Gimnastik dipilih bergantung pada keadaan pesakit dan keparahan prosesnya.

Fisioterapi adalah sebahagian daripada program komprehensif wajib untuk rawatan bursitis dan mempunyai beberapa peraturan pelaksanaan, mematuhi yang mana anda dapat mencapai kejayaan cepat dan menghindari tekanan yang berlebihan pada sendi.

Prinsip asas kelas:

  • senaman harus dimulakan dengan senaman ringan dan lancar;
  • pergerakan tajam dikecualikan, yang boleh menyebabkan mikrotraumas sendi yang baru;
  • beban dan masa latihan meningkat dengan setiap pelajaran dan hanya setelah manifestasi kesakitan berkurang.

Contoh kompleks gimnastik standard untuk bursitis bahu:

  1. kedudukan awal badan - sambil berdiri, anda harus membongkok ke depan, meletakkan tangan yang sihat di hadapan dan bersandar di atas meja atau dinding, mengambil dumbbell di lengan sakit anda, beratnya tidak lebih dari 3 kg dan merehatkannya sebanyak mungkin, meregangkan sendi bahu;
  2. dan. h - sambil berdiri, condongkan badan ke bawah dan ke depan sebanyak 45 darjah, turunkan tangan ke bawah, berehat seberapa banyak yang mungkin, anda perlu melakukan pergerakan bulat dengan anggota badan anda. Semasa menerangkan bulatan, anda harus mematuhi langkah perlahan, tidak termasuk pergerakan tiba-tiba;
  3. dan. h - lurus, satu tangan, tanpa membongkok, harus diangkat ke atas dan diregangkan, yang kedua diturunkan lurus ke bawah; kemudian tangan bertukar.

Fisioterapi juga digunakan selama masa pemulihan setelah rawatan, dan juga untuk pencegahan patologi ini, terutama pada orang yang berisiko tinggi..

Fisioterapi

Setelah melegakan proses akut, prosedur fisioterapeutik ditetapkan, bersama dengan rawatan bursitis sendi bahu dengan ubat-ubatan rakyat.

Kaedah yang paling berkesan termasuk:

  • elektroforesis (digunakan untuk penembusan ubat yang lebih baik ke dalam struktur tisu);
  • penggunaan radiasi laser (peredaran mikro darah bertambah baik, proses metabolik dinormalisasi);
  • UHT (pendedahan jangka pendek kepada denyutan frekuensi rendah membolehkan anda menembusi sedalam mungkin ke dalam tisu, membantu mengurangkan cecair, memulihkan fungsi motor;
  • magnetoterapi (mempunyai kesan anestetik, anti-radang, anti-edema);
  • akupunktur.

Kesimpulannya

Proses keradangan di bursa boleh mengakibatkan akibat yang serius dan gangguan fungsi motor.

Apabila sensasi pertama yang tidak selesa muncul, perlu menghubungi traumatologist untuk diagnosis dan rawatan selanjutnya..

Tempoh pemulihan berlangsung rata-rata dari 2-3 bulan hingga beberapa tahun, di mana disarankan untuk mematuhi diet yang betul dengan jumlah vitamin dan mineral yang mencukupi, mengurangkan aktiviti fizikal pada anggota badan yang sakit, melepaskan tabiat buruk.

Urut dan gimnastik terapeutik adalah bahagian penting dalam terapi dan tempoh pemulihan.

Bursitis sendi bahu - gejala dan rawatan di rumah dengan video

Artritis, peleburan tulang yang tidak betul, trauma, beberapa patologi autoimun dan faktor lain boleh memprovokasi proses keradangan pada sendi bahu. Sekiranya gejala tidak dikenali tepat pada waktunya dan rawatan bursitis bahu tidak dimulakan, penyakit ini boleh mengakibatkan akibat yang serius, yang jauh lebih sukar untuk disingkirkan..

Apa itu bursitis pada sendi bahu

Keradangan kapsul sendi yang dipenuhi dengan cecair sinovial, yang dilokalisasikan antara tendon dan tulang sendi artikular, disebut bursitis sendi bahu. Proses patologi sering berlaku kerana beban berat di bahu, tetapi ini bukan satu-satunya sebab untuk perkembangan penyakit ini. Anatomi sendi itu sendiri memberikan prasyarat untuk perkembangan penyakit ini:

  • Alat ligamen kurang berkembang, dan sendi bergerak hanya diperkuat oleh korset otot luaran pada tali pinggang bahu;
  • kepala sendi tulang dan rongga sendi tidak sepadan antara satu sama lain;
  • bursa (beg periartikular) nipis dan lemah, sehingga sendi terdedah kepada kehelan dan kecederaan.

Ciri utama penyakit ini adalah pengeluaran cecair sinovial yang berlebihan, yang, terkumpul di bursa, membentuk pembengkakan dan pembengkakan sendi, meningkatkan ukurannya. Patologi mempengaruhi aktiviti motor bahu secara negatif, menyekat keupayaan untuk melakukan manipulasi yang diperlukan. Lama kelamaan, penyakit ini membawa kepada berlakunya komplikasi yang lebih serius, seperti arthritis, gout atau arthrosis, dan kemudian merosakkan sepenuhnya kapsul sendi, menyebabkan seseorang mengalami kecacatan.

Punca berlakunya

Kecederaan ligamen adalah penyebab utama perkembangan bursitis bahu. Ini tidak semestinya jatuh atau pukulan tumpul ke bahu yang menggantikan artikulasi tulang. Tekanan atau latihan yang kerap boleh menyebabkan kecederaan. Patologi ini dapat dilihat pada pekerja yang melakukan jenis pekerjaan fizikal yang sama, di gimnastik profesional, pemain tenis.

Selalunya, bursitis bahu berlaku pada orang tua dan orang tua. Mereka mempunyai kelemahan tisu otot yang melindungi sendi, sehingga mudah cedera. Keradangan bursa sendi artikular dapat memprovokasi jangkitan yang memasukinya dengan aliran getah bening dan darah dari bahagian tubuh yang terjejas. Senarai faktor umum dalam perkembangan penyakit ini merangkumi:

  • tekanan statik yang berpanjangan pada sendi;
  • keracunan kronik badan (merokok, pengambilan alkohol berlebihan, penggunaan dadah, kerja berbahaya);
  • manifestasi alahan;
  • lesi autoimun (lupus eritematosus, diabetes mellitus, rematik);
  • pelanggaran metabolisme dan metabolisme limfa.

Pengelasan

Dalam pembedahan dan traumatologi, terdapat beberapa klasifikasi penyakit ini. Bergantung pada kehadiran atau ketiadaan jangkitan, patologi berjangkit dan tidak berjangkit. Dalam kes pertama, proses keradangan berlaku selepas kecederaan atau perkembangan proses degeneratif. Bursitis berjangkit adalah akibat penembusan mikrob patogen ke rongga artikular. Dengan sifat kursus, bentuk patologi seperti itu dibezakan:

  • akut;
  • subakut;
  • kronik.

Bentuk-bentuk penyakit ini dapat menular satu sama lain. Rawatan patologi akut yang tidak mencukupi atau tidak mencukupi menyebabkan keradangan kronik dengan penyakit yang tidak beralun. Penyakit ini secara berkala digantikan oleh penyembuhan dan kambuh akut. Bursitis juga dibezakan dengan jenis efusi keradangan:

  • purulen (dominasi keradangan dengan nanah);
  • serous (di hadapan cecair serous);
  • fibrinous (dengan kelebihan fibrin dalam cecair);
  • buasir (jika terdapat sejumlah besar kekotoran darah dalam eksudat).

Di samping itu, doktor mengklasifikasikan keradangan mengikut jenis yang berkembang untuk satu sebab, tetapi berlanjutan dengan cara yang berbeza. Antaranya:

  • Bursitis berkapur sendi bahu. Mencadangkan keradangan bursa jangka panjang. Dalam tempoh ini, kalsium terkumpul di dalamnya, yang berubah menjadi kapur. Dengan rawatan yang tepat pada masanya dan tepat, prognosis untuk penyakit ini lebih baik..
  • Bursitis kalkulus sendi bahu. Penyakit ini dicirikan oleh kalsifikasi yang tidak normal kerana banyak deposit kalsium fosfat. Kluster ini jelas kelihatan pada sinar-X. Adalah mungkin untuk mengembalikan prestasi sendi hanya dengan membuang kalsifikasi dengan pembedahan.
  • Bursitis subkorakoid. Patologi mempengaruhi beg sinovial yang terletak di bawah proses coracoid skapula. Sindrom nyeri diperhatikan di bawah skapula, oleh itu ia disebut subscapularis. Sekatan Novocaine membantu melegakan kesakitan. Jenis ini sering menjalani kursus kronik, jika faktor yang memprovokasi tidak dihapuskan.
  • Subdelta bursitis. Dengan penyakit ini, poket sinovial otot deltoid menjadi radang..
  • Bursitis subcoracoid pada sendi bahu. Kapsul sendi menjadi radang, yang terletak di bawah acromion (hujung skapula yang menghubungkan ke permukaan artikular klavikula).
  • Tendobursitis. Penyakit ini dicirikan oleh proses keradangan pada tendon dengan penipisan tisu strukturnya. Dengan lawatan tepat pada masanya ke doktor, prognosis adalah baik.

Gejala bursitis bahu

Manifestasi klinikal patologi bergantung pada sifat proses patologi, penyebab penyakit, lokasi dan tempohnya. Gejala umum bursitis bahu termasuk:

  • had pergerakan tangan;
  • penampilan kesakitan pada palpasi bahu;
  • ketidakselesaan di kawasan keradangan;
  • kemerahan dan pembengkakan tisu;
  • perasaan kekakuan;
  • mabuk badan (malaise, kelemahan, mual, demam).

Dari sudut pandangan doktor, bursitis subakromial dianggap paling mudah. Apabila tangan turun dan rehat, tidak ada rasa sakit. Sindrom nyeri menampakkan diri apabila anggota badan atas dinaikkan, kerana julat pergerakannya berkurang dengan ketara. Ciri-ciri manifestasi keradangan sendi bahu yang lain adalah seperti berikut:

  1. Akut. Sekiranya tiada agen berjangkit, edema ringan dan hiperemia tisu muncul di kawasan bursa yang terjejas. Mungkin terdapat sedikit peningkatan suhu kulit, kesakitan sederhana.
  2. Aseptik akut. Mempunyai dua pilihan untuk penyelesaian: kronik atau pemulihan. Sekiranya penyakit itu berkembang ke tahap akut, maka ada penurunan kesakitan, penurunan edema dan kemerahan kulit. Pesakit mengadu keletihan, kelemahan, kebas yang cepat.
  3. Berjangkit. Berbeza dengan keparahan gejala. Pesakit mencatatkan pecah, rasa sakit di sendi yang terkena, kelemahan umum, kelemahan. Sebarang pergerakan bahu disertai dengan kesakitan yang teruk; pada palpasi, fluktuasi eksudat (fluktuasi) di dalam beg dapat dikesan. Bursitis berjangkit dicirikan oleh perkembangan komplikasi: phlegmon, abses, osteomielitis. Dengan penembusan massa purulen, artritis purulen berkembang.

Diagnostik

Bursitis pada gejalanya sangat mirip dengan manifestasi artritis, jadi diagnosis penyakit tidak sukar. Doktor memeriksa sendi yang terjejas, memeriksa pergerakannya. Sekiranya disyaki jangkitan, tusukan ditetapkan. Semasa prosedur ini, doktor mengambil kandungan beg sinovial untuk dianalisis dengan jarum khas. Cecair ini digunakan untuk menentukan secara tepat patogen dan kepekaannya terhadap ubat antibakteria. Selain itu, pesakit menjalani satu atau beberapa kajian makmal dan instrumental:

  • Radiografi. Dilakukan untuk mengenali keradangan mendalam pada sendi bahu.
  • Pemeriksaan ultrabunyi (ultrasound). Ia ditetapkan untuk mengesan kehadiran eksudat dalam kapsul sendi.
  • Pengimejan resonans magnetik (MRI). Ia dilakukan sekiranya berlaku kes yang tidak dapat difahami dan sukar.

Rawatan tradisional bursitis bahu

Kaedah terapi ditetapkan berdasarkan hasil penyelidikan. Secara tradisional, kaedah rawatan perubatan, fisioterapi, dan latihan terapi digunakan. Dalam kes yang sukar, operasi pembedahan ditetapkan. Kaedah rawatan urut, akupunktur dan tradisional membantu pemulihan yang cepat. Matlamat semua pilihan terapi adalah untuk mengurangkan gejala kesakitan, memulihkan pergerakan pada sendi bahu sepenuhnya. Sepanjang tempoh rawatan, anda harus mematuhi peraturan berikut:

  • Sendi yang berpenyakit harus dilancarkan dengan pembalut atau pelekat yang ketat.
  • Sekiranya berlaku keradangan purulen atau hemoragik, eksudat dikeluarkan dengan tusukan.
  • Tekanan bahu semasa terapi dikecualikan.

Terapi ubat

Gejala bursitis akut lega dengan ubat topikal. Sekiranya perlu, terapi sistemik dilakukan. Keberkesanan ubat untuk kegunaan luaran terletak pada kenyataan bahawa salap, gel, emulsi, tingtur, pembicara digunakan terus ke kawasan yang meradang tanpa menjejaskan tisu yang sihat. Ubat sistemik (tablet, kapsul, penyelesaian untuk suntikan intravena / intramuskular) diresepkan untuk penyakit yang teruk, kerana ia bertindak lebih cepat. Dana sedemikian diserap ke dalam aliran darah umum dan aktif di seluruh badan..

Semasa terapi ubat, pesakit diberi rehat sepenuhnya, kompres hangat digunakan pada sendi tulang yang dapat digerakkan. Semasa rawatan bursitis, ubat dari kumpulan berikut ditetapkan:

  • Antibiotik. Ubat antibakteria digunakan untuk merawat bursitis berjangkit. Terapi dijalankan menggunakan suntikan intramuskular ke dalam beg periartikular. Dengan bentuk penyakit purulen, tablet atau kapsul untuk pentadbiran oral diresepkan. Sekiranya imuniti lemah, antibiotik intravena mungkin diperlukan. Lebih kerap, doktor menetapkan ubat antibakteria seperti Dicloxacillin, Clindamycin, Cephalexin.
  • Ubat anti-radang bukan steroid (NSAID). Ubat-ubatan kumpulan ini diresepkan untuk menghilangkan keradangan, meningkatkan mobiliti sendi bahu. NSAID digunakan secara sistematik dan luaran. Dalam amalan ortopedik, adalah kebiasaan menggunakan Diclofenac, Ketoprofen, Ibuprofen.
  • Penghilang rasa sakit. Ubat semacam itu digunakan dalam bentuk tablet dan suntikan intramuskular untuk menghilangkan gejala kesakitan. Mereka sering digabungkan dengan antibiotik. Ubat terbaik dari kumpulan ini ialah Baralgetas, Analgin.
  • Kortikosteroid. Ejen ini mempunyai kesan anti-radang yang cepat. Mereka biasanya diresepkan dengan suntikan. Dadah popular dalam kumpulan ini - Diprospan, Triamcinolone hexacetonide.

Prosedur fisioterapi

Fisioterapi dijalankan setelah hilangnya gejala akut, bengkak, melegakan kesakitan, penghentian proses purulen. Untuk rawatan bursitis, prosedur fisioterapeutik berikut ditetapkan:

  • UHF. Prosedur ini melibatkan pendedahan kawasan yang terjejas ke medan elektromagnetik frekuensi tinggi. Berkat peralatan khas, haba menembusi jauh ke dalam tisu, mengubah struktur sel pada tahap molekul. UHF mengurangkan bengkak, menghilangkan rasa sakit dan gejala keradangan, merangsang peredaran darah.
  • UFO. Penyinaran ultraviolet dilakukan semasa proses berjangkit. Sinaran gelombang pendek mempunyai kesan antivirus bakteria, di mana patogen mati. Pada gelombang sederhana, UFO merangsang trofisme tisu, meningkatkan imuniti tempatan, mengaktifkan sintesis vitamin.
  • Aplikasi dengan parafin dan ozokerite. Prosedur ini membolehkan anda memanaskan kawasan yang meradang, melegakan gejala kesakitan, meningkatkan imuniti, dan mempercepat pemulihan. Untuk kemudahan penggunaan, parafin dicampurkan dengan resin gunung semula jadi (ozokerite). Permohonan dari campuran ini lebih mudah dibuat, dan risiko luka bakar diminimumkan..
  • Fonoforesis. Penggunaan gelombang ultrasound intensiti rendah yang diarahkan pada zon keradangan dianggap berkesan dalam rawatan bursitis bahu. Tenaga diubah menjadi panas, yang menembusi beberapa sentimeter jauh ke dalam tisu. Untuk kekonduksian yang lebih baik, gunakan salap Hidrokortison. Ia menyekat keradangan, melegakan bengkak dan sakit, mendorong penembusan ultrasound yang cepat.

Fisioterapi

Pemulihan sepenuhnya pergerakan sendi dapat dilakukan dengan bantuan latihan terapi khas. Ia diresepkan selepas penghapusan gejala sakit dan edema. Ahli terapi memilih satu set latihan individu untuk setiap pesakit. Semasa menjalankan latihan fisioterapi, keadaan berikut mesti diperhatikan:

  • Penting untuk memulakan dengan latihan statik..
  • Latihan dinamik pada mulanya harus mengandungi amplitud dan beban kecil, dan kemudian mereka harus menjadi rumit..
  • Latihan kekuatan dan pergerakan tiba-tiba mesti dihapuskan sepenuhnya..

Campur tangan operasi

Sekiranya bursitis memberikan komplikasi, misalnya, mengembangkan tendobursitis pada sendi bahu, rawatan diperlukan lebih radikal. Dengan tidak berkesannya terapi ubat, pesakit ditugaskan menjalani pembedahan. Terdapat dua jenis campur tangan:

  • penyingkiran eksudat dengan kateter di bawah anestesia tempatan (tusukan);
  • eksisi separa atau lengkap bursa di bawah anestesia umum (bursektomi).

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

Anda boleh meningkatkan keberkesanan rawatan utama di rumah menggunakan resipi rakyat yang terbukti. Penggunaan terapi apa pun boleh menyebabkan komplikasi, oleh itu, semua langkah mesti diselaraskan dengan doktor yang hadir. Terdapat ubat-ubatan rakyat yang berkesan yang membantu menghilangkan rasa sakit, menghilangkan keradangan pada membran sinovial. Yang paling berkesan adalah:

  1. Daun kubis. Ini adalah kompres semula jadi yang hebat. Daun kubis kecil harus dicelupkan ke dalam air mendidih selama beberapa saat, kemudian diperah sedikit dan disapukan ke bahu. Kompres harus dipasang dengan pembalut dan dipakai selama 3-4 jam. Rawatan ini boleh dilakukan setiap hari sehingga gejala dapat diatasi..
  2. Propolis. Warna alkohol mesti dicairkan 1: 1 dengan air dan digunakan sebagai kompres. Campuran disapu ke tempat sakit selama 2 jam setiap hari. Kursus rawatan adalah 3 minggu.
  3. Henna mandi. Untuk menyediakan penyelesaiannya, masukkan kerucut konifer dan ranting ke dalam periuk, kemudian tutup dengan air (1: 3). Setelah mendidih, renehkan kuahnya dengan api kecil selama 40 minit. Selanjutnya, ejen harus disuntik selama sehari untuk kepekatan yang lebih besar. Dalam mandi dengan air panas, tambahkan kuahnya sepenuhnya dan rendam sepenuhnya di dalamnya. Prosedur dijalankan setiap hari selama 20 minit sehingga pemulihan sepenuhnya..

Pencegahan

Agar tidak melakukan rawatan yang lama dan mahal, untuk mengelakkan timbulnya radang kapsul sendi, perlu dilakukan langkah pencegahan terlebih dahulu. Aktiviti berikut menyumbang kepada kesihatan bahu:

  • penggunaan pakaian pelindung semasa latihan fizikal yang kuat;
  • meminimumkan risiko kecederaan pada bursa;
  • rawatan antiseptik terhadap sebarang kerosakan;
  • rawatan penyakit berjangkit tepat pada masanya.

Video

Terdapat ralat dalam teks?
Pilihnya, tekan Ctrl + Enter dan kami akan memperbaiki semuanya!

Rawatan bursitis ubat sendi bahu

Apa itu bursitis bahu: gejala dan rawatan bahu

Selama bertahun-tahun berusaha untuk menyembuhkan BERSAMA?

Ketua Institut Rawatan Sendi: “Anda akan kagum betapa mudahnya menyembuhkan sendi dengan mengambil ubat untuk 147 rubel setiap hari..

Bursitis sendi bahu adalah patologi umum sistem muskuloskeletal. Penyakit ini dicirikan oleh keradangan kantung periartikular, di mana cecair sinovial dengan kandungan protein, nanah, darah terkumpul di dalamnya.

Selalunya, bursitis bahu mempengaruhi orang yang aktivitinya berkaitan dengan sukan profesional atau tekanan sengit pada sendi. Lelaki menderita penyakit ini beberapa kali lebih kerap daripada wanita.

Varieti bursitis sendi bahu

Bursitis atau tendobursitis boleh mempengaruhi bahagian sendi yang berlainan dan menampakkan diri dengan cara yang berbeza. Bergantung pada lokalisasi keradangan dan sifat cecair yang terkumpul di dalam beg artikular, bursitis sendi bahu adalah dari jenis berikut:

Untuk rawatan sendi, pembaca kami berjaya menggunakan Artrade. Melihat populariti alat ini, kami memutuskan untuk memberikannya kepada perhatian anda..
Baca lebih lanjut di sini...

  1. Bursitis subakromial. Penyakit ini berkembang akibat trauma berterusan pada beg artikular di bawah tekanan yang berlebihan. Pada tendon otot supraspinatus, perubahan degeneratif berlaku, dan penembusan dalam pemendapan garam kalsium juga dapat terjadi. Sekiranya penembusan kalsium tidak berlaku, keradangan kapsul sendi menjadi kronik (lihat foto). Kesakitan bertambah hanya jika bahu diculik pada sudut 60 hingga 120 darjah. Dengan pergerakan ini, beg yang cedera dicubit oleh kepala tulang bahu dan prosesnya. Sekiranya bursitis bahu subakromial dibiarkan tidak dirawat, lama kelamaan, pergerakan bursa terganggu, akibatnya pergerakan sendi bahu juga terhad. Sekiranya penembusan garam kalsium berlaku (penyakit ini disebut tendobursitis kalsium), keradangan akut pada kapsul sendi berkembang. Dalam kes ini, pesakit merasa sakit yang tajam dan berdenyut pada sendi yang mempengaruhi leher dan lengan..
  2. Bursitis berkapur. Tendobursitis jenis ini mempunyai simptom dan penyebab yang sama seperti biasa; ia boleh disertai dengan pembengkakan dan kemerahan kulit yang teruk. Dalam kes ini, faktor-faktor yang memprovokasi penyakit ini ialah permainan atau sukan luar..
  3. Bursitis subakromial. Dengan bentuk ini, pesakit tidak dapat menggerakkan lengannya ke sisi tanpa rasa sakit, dan pergerakan ke depan dan ke belakang dilakukan tanpa kesukaran. Jika tidak, manifestasi penyakit ini sama.
  4. Bursitis subdeltoid. Penyakit seperti itu hanya dapat didiagnosis dengan tepat oleh pakar yang berpengalaman. Gejala khas jenis ini adalah sakit bukan sahaja di bahu, tetapi juga di lengan dari sisi sendi yang rosak..
  5. Bursitis kalkulus. Perkembangan penyakit ini klasik: pertama, kapsul sendi rosak, kemudian keradangan bermula, edema dan rasa sakit berlaku. Diagnosis dijalankan oleh doktor yang berkelayakan.

Terdapat juga bursitis subkavikular, subdeltoid, subdeltoid dan subkortikal sendi bahu. Gejala bervariasi dalam sifat kesakitan dan tahap batasan pergerakan anggota badan.

Untuk diagnosis yang tepat, satu pemeriksaan visual dan menyoal pesakit tidak mencukupi. Doktor pasti akan menetapkan sinar-X, ultrasound atau tomografi yang dikira.

Gejala bursitis bahu

Keradangan membran sinovial beg artikular berkembang apabila ia rosak dan jangkitan menembusi. Semasa proses keradangan, cecair sendi secara aktif terkumpul di dalam kapsul - eksudat.

Bergantung pada jenis jangkitan, mungkin terdapat kekotoran darah atau nanah pada eksudat. Selanjutnya, keradangan menyebar ke tulang rawan kepala humerus - periarthritis sendi bahu terbentuk.

Oleh itu, bursitis subkoracoid dan artritis adalah penyakit yang berkait rapat yang jarang didiagnosis secara berasingan. Gejalanya adalah seperti berikut:

  • Sakit sendi, diperburuk oleh pergerakan atau selepas latihan fizikal yang kuat;
  • Batasan pergerakan sendi, biasanya separa, dengan penculikan anggota badan dalam satu arah;
  • Bengkak dan kemerahan kulit;
  • Kadang-kadang ubah bentuk sendi bahu dapat dilihat;
  • Desensitisasi kulit bahu dan lengan.

Bergantung pada seberapa jelas gejala, terdapat bentuk bursitis bahu yang akut, subakut dan kronik.

Dalam setiap kes, program rawatan dan pemulihan yang seterusnya ditentukan.

Punca bursitis

Bursitis sendi bahu boleh berkembang kerana sebab berikut:

  1. Trauma sendi - luka terbuka atau lecet, lebam, keseleo, seperti dalam foto..
  2. Microtraumas yang timbul dari sukan biasa atau buruh fizikal yang keras.
  3. Akibat daripada artritis atau gout.
  4. Gangguan proses metabolik dalam badan, dengan penyakit berjangkit organ lain.
  5. Patologi autoimun.

Dalam beberapa kes, doktor tidak dapat menentukan alasan perkembangan jenis bursitis bahu subkorakoid, kemudian mereka membicarakan sejenis penyakit yang tidak diketahui asal usul.

Rawatan dalam kes ini sukar, kerana semua tindakan ditujukan untuk menghilangkan gejala, dan bukan dengan alasan mengapa ia timbul..

Cara merawat bursitis bahu

Rawatan penyakit ini dilakukan dengan kaedah konservatif atau pembedahan. Gejala akut dihilangkan dengan ubat topikal, jika perlu, terapi dengan ubat sistemik dilakukan.

  • Pada peringkat akut, pesakit diberi rehat sepenuhnya, kompres hangat dan pembalut tekanan dikenakan pada sendi;
  • Dalam bentuk kronik, eksudat dari kapsul sendi mesti dikeluarkan, untuk ini tusukan dilakukan, cecair purulen dipam keluar, kemudian rongga sendi dibasuh dan dibasmi kuman dengan larutan antiseptik. Selain itu, ubat boleh disuntik ke rongga artikular;
  • Untuk melegakan kesakitan dan keradangan yang teruk, hormon hidrokortison kadang-kadang disuntik ke dalam sendi. Prosedur sedemikian hanya dilakukan di hospital, dengan kemandulan sepenuhnya, oleh doktor yang berpengalaman: untuk mengelakkan jangkitan pada sendi dan komplikasi lain, teknologi suntikan mesti diperhatikan dengan ketat;
  • Sekiranya tusukan tidak memberikan hasil yang diharapkan, kapsul sendi dibuka dan kandungan purulen dipam keluar. Selepas itu, permukaan dalam kapsul sendi dilincirkan dengan iodin, luka akan sembuh. Proses penyembuhan luka pasca operasi cukup lama.

Semasa rawatan pembedahan, mungkin mengeluarkan bahagian beg artikular, memerah nanah dan meredam luka, atau mengeluarkan beg sepenuhnya tanpa membukanya. Operasi seperti itu disebut radikal, perlu untuk mencegah penyebaran kandungan purulen ke organ lain..

Apabila gejala keradangan akut dikeluarkan, pelbagai prosedur fisioterapi ditetapkan..

Langkah-langkah tersebut menyumbang kepada penyerapan semula eksudat dan pemulihan mobiliti sendi, serta penyembuhan luka pasca operasi yang cepat..

  1. UHF dan prosedur pemanasan lain.
  2. Urut.
  3. Satu set latihan terapi untuk menguatkan sendi bahu.

Terapi gelombang mikro mempunyai kesan yang baik dalam beberapa kes..

Daripada ubat-ubatan yang digunakan dalam rawatan bursitis purulen pada sendi bahu, antibiotik dan sulfonamida digunakan. Untuk cepat menghilangkan gejala dan punca bursitis kronik, terapi radiasi dan sinar-X dilakukan.

Rawatan bursitis sendi bahu dengan salap

Dalam rawatan proses keradangan pada sendi bahu, seseorang tidak dapat melakukan tanpa kompres dan penggunaan salap ubat. Ubat moden mempunyai kesan positif pada tisu yang terjejas, memperbaiki keadaan pesakit dan mempercepat pemulihan.

Sebilangan besar pesakit menyatakan bahawa semasa menggunakan salap:

Edema hilang dengan cepat;

Sensasi kesakitan melegakan;

Luka sembuh lebih cepat dan pergerakan tisu dipulihkan.

Ubat yang paling popular ialah Collagen Ultra dan Ketonol. Dalam beberapa kes, bersama dengan ubat anti-radang bukan steroid, salap dan gel yang mengandungi hormon digunakan. Ia:

  1. Voltaren-gel - komponen aktif ubat memberikan penghapusan sindrom kesakitan yang cepat, menghentikan proses keradangan.
  2. Deep-Relief - mengandungi ibuprofen dan menthol, komposisi ini membolehkan anda menghilangkan rasa sakit dengan cepat dan kekal.
  3. Gel Nise. Ejen kimia aktif ubat ini adalah nimesulide, yang berkesan melegakan gejala keradangan yang menjadi tumpuannya.
  4. Ortofen 2% dalam bentuk salap, mencegah dan melegakan bengkak dan kesakitan.
  5. Fastum gel - tergolong dalam kumpulan ubat anti-radang bukan steroid, sangat popular kerana tindakannya yang cepat kompleks.
  6. Methyl salicylate liniment - digunakan untuk melegakan proses keradangan.
  7. Finalgon, gymnogal, melivenone - salap dengan kesan pemanasan yang ketara.
  8. Apizartron, Viprosal, Vipratox - salap yang mengandungi ekstrak racun lebah atau ular.
  9. Capsitrin, Camfocin, liniment dengan lada kompleks - persediaan, komponen utamanya adalah lada, merangsang peredaran darah dan dengan itu mempercepat proses pemulihan pada tisu yang terjejas.

Salap hanya digunakan pada kulit kering yang utuh (jangan gunakan ubat untuk membuka luka dan lecet, terutama yang mengandungi lada dan ular atau racun lebah). Ubat itu disapu dengan ringan, selepas itu bahu dibalut dengan mesra. Salap digunakan beberapa kali sehari semasa pemburukan penyakit. Di masa depan, cukup untuk menggunakannya pada waktu malam..

Kesan salap atau gel yang digunakan akan bertambah baik jika disapukan di bawah kompres atau disapu pada kulit sebelum fisioterapi - urut atau pemanasan.

Bursitis sendi bahu kebanyakannya terjadi pada orang yang melakukan aktiviti fizikal yang intensif: atlet, pekerja kilang, pemuat, dll. Dalam penyakit ini, serpihan sendi bahu, yang disebut kantung periartikular, menjadi radang. Ia terkumpul bercampur dengan darah atau cecair purulen. Ini adalah ciri utama penyakit ini.

Gejala patologi

Jadi, bursitis boleh berkembang sama ada disebabkan oleh kerosakan mekanikal (trauma), atau kerana penembusan mikroba. Akibatnya, keradangan berlaku pada sendi, yang memprovokasi pengumpulan cecair (ia disebut eksudat) di dalam beg periartikular. Sekiranya penyakit itu berlaku kerana trauma, maka cairan itu terjadi dengan kekotoran darah, dan jika disebabkan oleh penyebab penembusan mikroba, maka eksudat berlaku dengan kekotoran purulen. Selanjutnya, kerana proses keradangan, penyakit bersamaan biasanya berlaku - artritis. Biasanya kedua-dua penyakit ini saling berkaitan, iaitu, artritis tanpa bursitis tidak berlaku.

Gejala dan tanda utama penyakit ini adalah seperti berikut:

  • sakit bahu yang semakin teruk apabila seseorang bergerak;
  • sendi menjadi terhad dalam pergerakan;
  • pembengkakan tisu lembut di sekitar tempat sakit;
  • jika bursitis adalah akibat kecederaan, maka perubahan fizikal berlaku di bahu (ia berubah bentuk);
  • kepekaan di bahu dikurangkan dengan ketara, lengan bawah dan tangan menjadi kebas.

Punca berlakunya

Terdapat beberapa sebab penyakit ini:

  • akibat kecederaan;
  • hasil daripada aktiviti fizikal yang berlebihan dan berterusan (sukan, kerja fizikal yang sukar);
  • akibat penyakit gout;
  • proses metabolik terganggu, alahan, jangkitan, keracunan, pertahanan imun badan yang tidak mencukupi;
  • di samping itu, penyakit ini kadang-kadang berlaku kerana alasan yang tidak ditentukan.

Penyakit ini berlaku terutamanya pada lelaki muda (biasanya tidak lebih tua dari 35-40 tahun) lelaki. Pada dasarnya, ia tidak terlalu berbahaya untuk kesihatan, tetapi jika anda tidak mendapatkan bantuan perubatan tepat pada masanya, penyakit ini boleh menjadi kronik, dan kemudian lebih sukar untuk menyembuhkannya..

Varieti penyakit ini

Terdapat beberapa jenis bursitis, dan masing-masing mempunyai tanda dan ciri tersendiri..

  1. Bursitis subakromial bahu (juga disebut bursitis subdeltoid).

Bursitis jenis ini dicirikan oleh kesakitan yang teruk di lengan, di samping itu, sangat sukar untuk menggerakkan lengan ke sisi. Tetapi berulang-alik, tangan biasanya ditarik dengan mudah dan tidak menyakitkan..

  1. Bursitis subkorakoid.

Jenis ini dicirikan sebagai sekunder (iaitu, ia menyertai beberapa subspesies penyakit lain). Ia berkembang apabila bursa periartikular selalu (kronik) cedera atau ketika, kerana trauma, pemendapan garam kalsium yang berlebihan pada bursa periartikular berlaku. Atas sebab ini, bursitis jenis ini juga disebut bursitis kalsifikasi..

Dengan bursitis yang terkalsifikasi, rasa sakit yang tajam berlaku ketika seseorang cuba menculik bahu. Dengan perkembangan jangka panjang proses yang menyakitkan, pergerakan bahu menjadi semakin sukar - sehingga hampir mustahil untuk menggerakkan bahu. Keradangan akut berkembang, ada rasa sakit berdenyut yang merebak ke leher dan lengan. Di samping itu, dengan bursitis bahu jenis ini, pembengkakan mungkin berlaku, kemungkinan peningkatan suhu badan. Kesakitan seperti itu adalah paroxysmal. Satu serangan biasanya berlangsung dari beberapa hari hingga beberapa minggu, kemudian reda, kemudian serangan itu akan muncul kembali.

  1. Calcareous (alias bursitis batu sendi bahu).

Varieti ini adalah yang paling mudah dan pada masa yang sama yang paling biasa. Pada dasarnya, ia berlaku dengan alasan yang sama seperti bursitis biasa. Seseorang masuk untuk bersukan atau bahkan bermain untuk keseronokan, dan sekarang ada bahu yang terkeluar. Ia mula sakit, kemerahan atau pembengkakan mungkin berlaku. Semua gejala ini dapat hilang dengan sendirinya, atau boleh mengakibatkan akibat buruk. Oleh itu, seseorang tidak boleh menggoda nasib, seseorang mesti berjumpa doktor.

  1. Subdeltoid.

Jenis ini dinyatakan dengan samar-samar sehingga hanya seorang doktor berpengalaman yang dapat mengatakan dengan pasti bahawa ini adalah bursitis subdeltoid. Selalunya, dengan bursitis subdeltoid, bahu dan lengan mula sakit. Rasa sakit boleh menjadi sangat teruk sehingga tidak ada penghilang rasa sakit yang dapat mengatasinya. Oleh itu, anda mesti berjumpa doktor dengan segera..

  1. Bursitis kalkulus.

Pada dasarnya, jenis gejala ini hampir sama dengan jenis lain - subdeltoid bursitis. Sakit yang hampir tidak tertahankan, bengkak yang sama, kemerahan kulit yang sama di sekitar tempat sakit. Satu-satunya perbezaan adalah bahawa dalam kes ini, bahu lebih sakit daripada tangan. Walau bagaimanapun, hanya seorang doktor yang akan memberikan gambaran yang tepat mengenai jenis tertentu..

  1. Bursitis subkorakoid.

Jenis ini berlaku apabila bahu terkeluar. Apabila berlaku kehelan, tulang di sendi bahu keluar dari tempatnya dan mula bergerak ke belakang dan ke belakang. Dengan kata lain, tulang mula meregang dan memerah komponen sendi bahu - bursa subkorakoid. Gejala bursitis subkorakoid adalah seperti berikut:

Untuk rawatan sendi, pembaca kami berjaya menggunakan Artrade. Melihat populariti alat ini, kami memutuskan untuk memberikannya kepada perhatian anda..
Baca lebih lanjut di sini...

  • bahu bertukar menjadi merah dan sakit;
  • apabila seseorang mengangkat tangan, rasa sakit menjadi lebih kuat;
  • apabila bahu ditekan, rasa sakit semakin kuat;
  • bahu membengkak;
  • suhu boleh meningkat sangat banyak.

Cara merawat bursitis sendi bahu secara tradisional

Bagaimana bursitis sendi bahu dirawat? Sangat mustahak untuk mengatasinya, jika tidak, kemungkinan terdapat pelbagai akibat yang tidak menyenangkan, sehingga kecacatan. Dan ingat peraturan bahawa rawatan penyakit ini (semua subspesiesnya) adalah kompleks, iaitu, harus bersifat tempatan, konservatif dan pembedahan.

  1. Sekiranya penyakit itu akut dan dengan kesakitan yang teruk, maka pesakit (terutama pada peringkat awal) diberi rehat, tempat sakit diburukkan dengan salap Vishnevsky, dan pembalut yang ketat dikenakan kepadanya.
  2. Sekiranya bursitis bersifat kronik, bahu akan tertusuk sehingga cairan dapat dikeluarkan. Selepas penyingkirannya, tapak yang dikendalikan dicuci dengan larutan khas..
  3. Dengan bursitis purulen, rawatan tusukan dilakukan. Nanah yang terkumpul juga boleh dikeluarkan melalui pembedahan. Walau bagaimanapun, kaedah rawatan ini mempunyai kekurangannya: luka yang terbuka biasanya sembuh untuk waktu yang sangat lama..

Untuk rawatan pembedahan, selain tusukan, kaedah berikut juga digunakan:

  • beg (sinovial) dibuka sepenuhnya, selepas itu diproses dengan sebatian khas;
  • bahagian atas beg dikeluarkan dan selebihnya dirawat dengan alkohol dan yodium;
  • dalam kes yang sangat teruk, beg dikeluarkan bersama dengan cecair yang terkumpul di sana.

Walau bagaimanapun, anda boleh melakukan tanpa pembedahan. Bursitis bahu boleh dirawat dengan terapi. Kaedah penyembuhan terapeutik bertujuan mempercepat proses penyerapan cecair malignan pada sendi bahu. Untuk tujuan ini, ubat tradisional menggunakan pelbagai fisioterapi: UHF, panas kering, dll..

Untuk menghilangkan proses keradangan, senaman urut dan terapi juga digunakan..

Di samping itu, kaedah rawatan seperti terapi gelombang mikro dan sinaran UV sangat berjaya, terutamanya pada peringkat awal penyakit ini..

Peranan yang sangat penting, kadang-kadang bahkan tegas dimainkan oleh rawatan bursitis bahu dengan bantuan salap. Salap melegakan kesakitan dan keradangan, membantu mengembalikan fungsi bahu dan lengan. Biasanya salap Collagen Ultra, Kenotol diresepkan.

Sebagai tambahan kepada jenis salap yang disebutkan, semua jenis agen bukan steroid digunakan, pelbagai krim yang mengandungi hormon:

  • Emulgel Voltaren: ia membantu menyembuhkan kesakitan dan keradangan di bahu;
  • Deep Relief gel: ia juga dapat menghilangkan rasa sakit dengan cepat dan berkesan;
  • Gel yang bagus: ia adalah penghilang rasa sakit yang sangat berkesan;
  • Salap Ortofen-2%: mengurangkan kesakitan, menghilangkan tumor;
  • Salap fastum-gel: melegakan keradangan;
  • metil salisilat liniment, kloroform liniment, saliment zat - semua salap ini adalah agen anti-radang yang berjaya;
  • gimnastik, finalgon, melivenon (semua salap ini terkenal oleh atlet, kerana mereka memanaskan otot dengan sempurna dan menjadikannya elastik);
  • pelbagai salap lada, yang juga penghangat.

Kaedah menggunakan semua salap di atas adalah sama: ia digunakan pada sendi bahu yang rosak dan ke kawasan kulit yang berdekatan dengan sendi yang berpenyakit. Mereka boleh digunakan beberapa kali sehari, bergantung pada kerumitan penyakit..

Latihan fizikal yang dipilih khas memainkan peranan penting dalam penyembuhan bursitis sendi bahu. Senarai latihan tersebut adalah individu untuk setiap subspesies penyakit ini. Pada mulanya, disarankan untuk melakukan latihan sederhana, maka latihan seperti itu harus menjadi rumit sehingga bahu berfungsi sepenuhnya..

Ini semua adalah rawatan tradisional untuk bursitis bahu. Dan apa yang boleh ditawarkan oleh ubat tradisional? Adakah mungkin untuk menyembuhkan bursitis di rumah?

Rawatan rumah

Ya, anda boleh menyembuhkan penyakit ini dengan ubat-ubatan rakyat. Walau apa pun, mengurangkan gejala penyakit dengan ketara. Terdapat banyak kaedah dan kaedah yang berbeza untuk ini. Berikut adalah beberapa daripadanya.

  1. Rawatan di rumah dengan daun kubis putih.

Daun kubis segar diambil, semua urat padat dikeluarkan daripadanya, daun itu sendiri dipukul dengan penggulung sehingga jus muncul. Bahu yang sakit dilumasi dengan minyak sayuran, dan daun kubis dengan jus yang mengalir darinya disapu di atas. Lembaran ditutup dengan polietilena dan pembalut bulu lembut. Selepas 4 jam, helaian lama mesti dikeluarkan, dan lembaran baru mesti digunakan dengan cara yang sama. Selepas 3-4 hari, sakit bahu hilang, bengkak hilang.

  1. Rawatan dengan gula pasir (biji rami boleh digunakan sebagai pengganti gula).

Segelas gula pasir panas mesti dituangkan ke dalam beg kain, dan beg ini mesti dipasang di bahu yang sakit. Prosedur paling baik dilakukan pada waktu malam..

  1. Rawatan jarum.

Ambil 1.5-2 kg pain, cemara atau cemarkan tunas muda, jarum dan kerucut. Kemudian mereka direbus dan dibancuh selama 10-12 jam. Selepas itu, cairan yang disuntikkan dituangkan ke dalam bak mandi air suam. Mandi seperti itu harus dilakukan secara berkala, sehingga tanda-tanda penyakit itu hilang sepenuhnya..

Mereka juga menjalani rawatan dengan rimpang burdock.

Satu sudu rimpang hancur dituangkan ke dalam satu setengah liter air panas. Kaldu disuntik selama 20-25 minit, dibiarkan sejuk, setelah itu kain kasa dibasahi dalam kaldu dan pembalut yang ketat dikenakan pada bahu yang sakit. Selepas dua jam, kompres dapat dikeluarkan, kerana rasa sakit dan bengkak akan hilang pada waktu itu.

Ikuti semua cadangan doktor yang hadir, gunakan kedua salap dan ubat-ubatan rakyat dengan betul. Dan hanya setelah pendekatan rawatan yang benar-benar kompeten, anda akan mengalahkan sebarang penyakit. sihat!

Sekiranya seseorang mengalami bursitis pada sendi bahu, rawatan harus dimulakan dengan segera. Kelewatan penuh dengan peralihan penyakit ke bentuk kronik. Bursitis subkorakoid menyebabkan kehilangan mobiliti anggota badan, kemerosotan kualiti hidup dan kecacatan berikutnya. Perkembangan penyakit ini berlaku kerana pelbagai sebab, yang utama adalah usia tua. Itulah sebabnya, dalam kebanyakan kes, bursitis kumuh sendi bahu didiagnosis pada pesakit berusia lebih dari 50 tahun. Tetapi pesakit muda tidak terkecuali..

Penyakit ini adalah keradangan pada kapsul sendi, yang mengandungi sendi bahu. Gejala penyakit ini boleh menyerupai artritis, arthrosis dan patologi lain dari sistem muskuloskeletal. Pelbagai faktor dalaman dan luaran dapat menimbulkan kemunculan penyakit..

Punca berlakunya

Sendi tangan dikenakan beban biasa, tahapnya boleh mencapai nilai kritikal. Atas sebab ini, bursitis bahu adalah diagnosis yang cukup biasa di semua kategori populasi..

Penyakit ini boleh berlaku kerana sebab berikut:

  1. Aktiviti profesional. Sebagai peraturan, bursitis subkorakoid berlaku pada orang yang melakukan kerja keras. Kumpulan risiko termasuk pemuat, pembalak dan pembangun.
  2. Aktiviti sukan. Apabila kapsul sendi dikenakan beban biasa dan seragam, kemungkinan keradangannya meningkat dengan urutan besarnya..
  3. Kerosakan mekanikal pada tisu lembut dan tulang. Bursitis subakromial pada sendi bahu boleh berlaku akibat luka, luka, dan tusukan.
  4. Penyakit sistem muskuloskeletal. Selalunya, bursitis berkapur sendi bahu berkembang dengan latar belakang gout atau artritis kronik.
  5. Jangkitan di badan. Sebarang penyakit bakteria atau virus boleh menjadi prasyarat untuk keradangan kapsul sendi. Patogen memasuki bahu melalui saluran darah.
  6. Gangguan dalam kerja sistem saraf pusat. Ini membawa kepada fakta bahawa tubuh mengarahkan tindakan imuniti ke tisu lembut beg artikular, menganggapnya sebagai benda asing.
  7. Faktor genetik. Dalam praktik perubatan, sering terdapat kes apabila bursitis subakromial diwarisi oleh beberapa generasi saudara terdekat.

Tidak kira punca asal usulnya, bursitis akut dan batu mempunyai simptom yang hampir sama. Sekiranya ia muncul, anda harus segera berjumpa doktor. Jauh lebih mudah dan cepat untuk merawat penyakit ini pada peringkat awal..

Tanda-tanda bursitis brachial

Sekiranya anda melihat foto-foto pesakit yang telah didiagnosis dengan bursitis subskapular, anda dapat melihat bahawa tubuh mereka telah mengalami ubah bentuk yang serius. Ini hanya manifestasi luaran penyakit ini..

Selain mengubah bentuk bahu, bursitis subdeltoid dicirikan oleh penampilan tanda-tanda perkembangan seperti itu:

  1. Sakit ketika melakukan pergerakan lengan dengan amplitud maksimum. Ini adalah manifestasi pertama penyakit yang tidak menimbulkan banyak kebimbangan pada orang. Sebagai peraturan, pesakit tidak mendapatkan bantuan perubatan, memandangkan rasa sakit itu akibat lebam dan keseleo..
  2. Kemunculan bengkak tempatan di kawasan bahu. Tekanan di kawasan ini disertai oleh sindrom kesakitan yang nyata. Peningkatan jumlah tisu lembut pada peringkat awal sangat tidak signifikan sehingga hanya pakar yang dapat mengesannya.
  3. Kemerahan kulit di kawasan keradangan. Dalam kes ini, sindrom kesakitan meningkat, merebak dari lengan bawah ke skapula. Menjadi sukar atau mustahil untuk memutar lengan, mengangkatnya dan menariknya kembali..
  4. Kemerosotan kesihatan secara umum. Terdapat sedikit peningkatan suhu badan, malaise terjadi, tidur dan selera makan hilang. Kesakitan yang berterusan menimbulkan rasa gugup dan mood yang tidak baik.
  5. Kemunculan proses bernanah. Ia disertai dengan mabuk badan, demam tinggi dan sakit kepala. Muntah, mual, dan insomnia adalah mungkin. Sakit bahu menjadi berterusan dan berdenyut.

Sekiranya rawatan bursitis sendi bahu tidak dimulakan tepat pada masanya, maka penyakit ini menjadi kronik, yang penuh dengan akibat yang serius.

Diagnosis penyakit

Diagnosis yang betul hanya dapat dibuat oleh pakar di klinik. Kejayaan rawatannya bergantung pada seberapa tepat tahap dan jenis penyakit ditentukan..

Diagnosis bursitis bahu dilakukan mengikut urutan berikut:

  1. Pemeriksaan awal di pejabat doktor. Doktor mengetahui apa gejala yang dialami pesakit, kemungkinan penyebab bursitis dan anggaran masa kejadiannya. Pemeriksaan luaran dan palpasi kawasan yang meradang dilakukan.
  2. Analisis darah, tinja dan air kencing. Hasil ujian membolehkan anda menentukan kehadiran proses keradangan di dalam badan, parasit dan patogen.
  3. Diagnostik ultrabunyi. Prosedur ini memungkinkan untuk menentukan keadaan dan isipadu cecair dalam kapsul sendi. Sekiranya tidak ada cecair, maka ini menunjukkan perkembangan bursitis berkapur atau batu..
  4. Radiografi. Gambar menunjukkan dengan jelas kesan kerosakan tisu lembut dan tulang. Doktor memperoleh hasil yang lebih tepat dengan menerima data dari pengimejan resonans magnetik.

Setelah berunding dengan pakar khusus, diagnosis tepat dibuat. Atas dasar itu, rawatan bursitis sendi bahu ditetapkan..

Rawatan penyakit

Hampir mustahil untuk menyingkirkan pesakit sepenuhnya dari penyakit ini. Walau bagaimanapun, perubatan moden mempunyai banyak kaedah yang dapat mengurangkan keadaan pesakit dengan ketara. Rawatan bursitis berkapur yang berjaya hari ini bukanlah khayalan.

Rawatan penyakit ini mempunyai tujuan berikut:

  • menyingkirkan seseorang daripada sindrom kesakitan;
  • melegakan proses keradangan;
  • peningkatan pergerakan anggota badan atas;
  • pencegahan kambuh dan komplikasi;
  • pencegahan kecacatan dan kemerosotan kualiti hidup pesakit.

Pada awalnya, pesakit diberi rehat sepenuhnya. Sendi bahu dipasang dengan pembalut. Untuk melegakan kesakitan, ubat-ubatan dari pelbagai komposisi diresepkan dalam bentuk salap, tincture, tablet dan suntikan. Untuk meningkatkan pergerakan sendi, pesakit diberi ubat anti-radang.

Kaedah berikut digunakan dalam rawatan bursitis bahu:

  1. Ubat. Digunakan dalam rawatan bentuk penyakit berjangkit. Untuk melokalisasikan jangkitan, ubat antibakteria dan antivirus digunakan. Ubat diresepkan berdasarkan data yang diperoleh setelah disemai pada medium nutrien. Kursus rawatan berlangsung sekurang-kurangnya seminggu. Ubat diri dikategorikan secara kontraindikasi. Semua ubat dibeli hanya dengan preskripsi doktor.
  2. Terapi hormon. Prosedur ini membolehkan anda melancarkan metabolisme dan menormalkan aktiviti sistem imun. Penolakan tisu yang sihat berhenti.
  3. Terapi manual. Urutan memberikan hasil yang sangat baik. Meningkatkan peredaran darah, metabolisme dan nada tisu lembut. Urutan dilakukan hanya selepas penghapusan kesakitan dan keradangan. Semasa terapi manual, otot dikuatkan. Kerangka otot mengurangkan tekanan pada sendi yang rosak dengan ketara.
  4. Fisioterapi. Kesan terapi yang baik diberikan dengan penggunaan elektroforesis menggunakan kalsium, iontophoresis dengan hidrokortison, amplipulse dan medan magnet. Kursus rawatan berlangsung sekurang-kurangnya 10 hari.
  5. Fisioterapi. Senarai dan jumlah latihan ditetapkan dan disesuaikan oleh pakar. Kursus rawatan bermula dengan latihan sederhana. Pesakit ditetapkan untuk melakukan pergerakan lancar dengan amplitud minimum. Apabila kesejahteraan pesakit bertambah baik, jumlah motor secara beransur-ansur mengembang. Senaman harus dilakukan setiap hari sepanjang hayat..
  6. Akupunktur. Akupunktur membolehkan anda mengaktifkan proses metabolik dalam kapsul sendi dan melokalisasikan sindrom kesakitan.

Dalam kes di mana kaedah konservatif untuk merawat bursitis bahu tidak membawa hasil yang diinginkan, pesakit diberi operasi. Pakar bedah akan membuka bursa dan membersihkannya. Semasa operasi, pembuangan purulen dan deposit kapur dikeluarkan.

Selepas campur tangan pembedahan, pesakit mesti menjalani antibiotik.

Pemulihan selepas rawatan

Tempoh pemulihan selepas rawatan bursitis bahu dapat berlangsung dari 1 bulan hingga beberapa tahun. Pesakit disarankan untuk menormalkan dietnya. Anda harus meninggalkan makanan berlemak, pedas dan masin. Keutamaan harus diberikan kepada sayur-sayuran dan buah-buahan segar, bijirin, ikan laut dan unggas. Semua Tabiat Buruk Harus Dilakukan.

Tanpa gagal, pesakit diberi kursus gimnastik perubatan. Pada mulanya, pergerakan tangan yang lancar dengan amplitud terhad dilakukan. Apabila otot menjadi lebih kuat, senaman berat dan bar digalakkan. Untuk mempercepat pemulihan, pesakit diberi rawatan dan prosedur spa dengan menyembuhkan lumpur.

Pencegahan bursitis bahu

Pencegahan penyakit ini melibatkan pematuhan kepada beberapa peraturan yang mudah tetapi wajib. Dalam beberapa kes, pesakit perlu mengubah gaya hidup mereka secara radikal.

Pencegahan bursitis bahu melibatkan langkah-langkah berikut:

  1. Batasan aktiviti fizikal pada anggota badan atas. Anda harus berhati-hati semasa mengangkat beban dan bermain sukan. Anda tidak dapat melakukan pergerakan tajam dengan tangan anda dengan amplitud maksimum.
  2. Apabila luka dan luka diterima, perlu merawat luka dengan antiseptik dan menggunakan pembalut. Sekiranya keseleo dan lebam, lengan mesti dipasang dalam keadaan statik..
  3. Penyembuhan lengkap untuk semua penyakit bakteria dan virus. Ini akan memungkinkan untuk melokalisasi jangkitan, mencegah penyebarannya ke seluruh badan..
  4. Sekiranya anda mendapat sedikit tanda penyakit ini, anda harus berjumpa doktor dengan segera. Pakar akan membantu melokalisasi penyakit pada peringkat awal.

Mengekalkan gaya hidup aktif, diet yang sihat dan aktiviti fizikal yang sederhana akan membolehkan anda melupakan bursitis bahu selama-lamanya.