Satu set latihan untuk ankylosing spondylitis adalah gimnastik terapeutik yang dapat difahami

Meniskus

Ankylosing spondylitis adalah penyakit kronik sistemik yang melibatkan proses keradangan pada sendi, terutamanya vertebrata. Sekiranya terapi tidak dilakukan tepat pada waktunya, akibat negatif mungkin terjadi dalam bentuk gabungan sendi dan kelumpuhan mereka di masa depan. Penyakit ini berkembang dengan cepat, dan jika anda tidak mengatasinya tepat pada waktunya, kehilangan sebahagian dan keseluruhan ligamen dan sendi mungkin berlaku. Sekiranya tidak ada terapi, terdapat risiko kecacatan. Langkah penting dalam rawatan adalah latihan untuk ankylosing spondylitis. Pertimbangkan apa itu.

Gejala penyakit

Gejala utama penyakit ini adalah sakit pada alat artikular. Pada waktu pagi terdapat kekejangan, sakit di tulang belakang. Kesejahteraan anda dapat meningkat dengan aktiviti. Walaupun penyakit ini menyerang tulang belakang, rasa sakit dapat terjadi di seluruh kawasan belakang. Sebabnya adalah bahawa akar sensitif saraf tunjang keluar dari ruang tulang belakang. Memandangkan ini, seluruh anggota badan, bahagian atas dan bawah anggota badan dihidupkan. Kerana rasa sakit itu dapat merebak ke seluruh badan.

Gimnastik untuk ankylosing spondylitis: faedah

Kegiatan fizikal pada sendi adalah langkah yang diperlukan dalam rawatan yang kompleks dan lengkap, oleh itu, jika diresepkan, ia mesti dilakukan sesuai dengan semua cadangan pakar. Latihan membantu menghilangkan sebahagian besar masalah yang menjadi ciri diagnosis ini:

  • Menghilangkan kehilangan pergerakan pada sendi dan tulang belakang, mencegah patologi daripada berkembang.
  • Menguatkan korset dan postur otot.
  • Menormalkan kekuatan otot, meningkatkan nada, membantu menghilangkan rasa kekakuan.
  • Membantu meningkatkan mobiliti dada dan diafragma.
  • Menggalakkan keseimbangan dan menormalkan koordinasi.
  • Meningkatkan fungsi sistem pencernaan, kardiovaskular, dan pernafasan.

Harus diingat bahawa gimnastik perubatan dalam ankylosing spondylitis mempunyai sejumlah ciri. Latihan dipilih secara khusus sehingga bertujuan menghilangkan akibat penyakit ini. Mereka melakukan fungsi berikut:

  • Membantu mengatasi kekakuan yang meningkat dengan memerangi proses pengoksidaan yang berlaku pada sendi dan tulang belakang.
  • Menghilangkan insomnia, yang khas untuk pesakit dengan diagnosis ini.
  • Mereka meningkatkan perjalanan dada: setelah beberapa sesi, pesakit menyedari bahawa menjadi lebih mudah bagi mereka untuk bernafas, sesak nafas hilang.
  • Memperbaiki postur - dengan senaman yang kerap, bahagian belakang akan menjadi lebih lurus dan lebih lancar.
  • Menghilangkan masalah dengan lordosis lumbal dan serviks.

Terapi fizikal untuk ankylosing spondylitis selalu dipilih secara individu. Doktor yang hadir dan pengajar profesional bertanggungjawab untuk ini. Semasa melakukan semua latihan, anda mesti mematuhi cadangan berikut:

  • Bersenam di permaidani yang lembut dan selesa.
  • Langkau latihan jika menyakitkan anda.
  • Adalah disyorkan untuk bernafas melalui hidung. Sekiranya sukar bagi anda, kurangkan beban..
  • Pergerakan harus lancar dan diukur.
  • Sebaiknya mulakan dengan beban kecil dan tingkatkannya sedikit demi sedikit..

Pendidikan jasmani biasanya merangkumi latihan pergerakan mata yang meningkatkan peredaran mikro aliran darah. Latihan juga bertujuan untuk meningkatkan pergerakan di leher..

Kelas harus dilengkapi dengan ubat-ubatan yang ditetapkan oleh doktor. Dalam beberapa kes, ubat tradisional ditunjukkan..

Satu set latihan untuk ankylosing spondylitis

Inilah salah satu kompleks yang boleh digunakan untuk penyakit ini.

Semasa berbaring di punggung, anda boleh melakukan latihan berikut:

  • Luruskan kaki anda, luruskan lengan anda selari dengan badan. Tarik kaus kaki anda ke arah anda, tutup penumbuk anda semasa anda menghirup perlahan. Luruskan tangan anda dengan jari anda, gerakkan jari kaki dan hembuskan. Lakukan sekurang-kurangnya lapan pengulangan.
  • Letakkan kaki selebar bahu, putar kaki dengan tangan ke sisi, tarik nafas. Luruskan tangan anda dengan jari anda, gerakkan kaus kaki anda, hembuskan nafas. Lakukan sekurang-kurangnya lapan pengulangan.
  • Letakkan kaki selebar bahu, putar kaki dengan tangan ke sisi, tarik nafas. Balut lengan anda di dada, angkat sedikit kepala anda. Pusingkan kaki ke arah satu sama lain, tarik nafas. Kemudian kembali ke kedudukan permulaan dan menghembus nafas. Ulangi enam kali.

Dalam kedudukan rawan:

  • Letakkan tangan anda di bahu anda dan sentuh tikar dengan dahi anda. Luruskan lengan anda dan dapatkan sokongan yang berlutut, tarik nafas. Duduk di tumit anda dan tarik lengan anda ke atas dan ke depan, meregangkan tulang belakang anda, menarik nafas. Kembali ke kedudukan permulaan dan hembuskan. Ulangi sekurang-kurangnya enam kali.
  • Letakkan tangan anda di bahu anda, sentuh permaidani dengan dahi anda. Angkat bahagian atas badan anda, bersandar pada siku lurus. Kemudian putar kepala ke kiri dan belakang. Melihat kaki anda, tarik nafas. Ambil kedudukan permulaan dan hembuskan. Ulangi perkara yang sama untuk sebelah kanan. Buat empat giliran.

Latihan Duduk Kerusi:

  • Ambil tongkat gimnastik dan pegang secara mendatar di belakang garis bilah bahu anda. Angkat ke atas sambil meregangkan tulang belakang. Ikuti tongkat dengan mata anda, tarik nafas. Kembali ke kedudukan permulaan dan hembuskan. Tekan tongkat dengan kuat pada bilah bahu anda, kemudian luruskan punggung anda. Angkat mata dan tarik nafas. Semasa anda menghembuskan nafas, kembali ke posisi awal. Ulangi sekurang-kurangnya enam kali.
  • Letakkan tongkat di depan anda secara menegak dan tekan ke bawah dengan kaki anda, dan di atas dengan telapak tangan anda. Kemudian gerakkan tongkat dengan hujung atas ke arah anda, sambil menjaga punggung anda lurus. Regangkan kepala ke atas. Kemudian bawa bahagian atas tongkat ke depan dan bengkokkan semasa anda menghembuskan nafas. Kepala mesti diturunkan, dan tulang belakang mesti diregangkan. Kembali ke kedudukan permulaan, menyedut. Lakukan enam repetisi.

Berdiri tegak:

  • Letakkan kaki anda selebar bahu, tangan di tali pinggang anda. Tarik tangan kiri lurus ke belakang, dan pusingkan badan ke kiri. Ikuti tangan dengan mata anda dan tarik nafas. Semasa anda menghembuskan nafas, kembali ke posisi awal. Ulangi perkara yang sama untuk lengan yang lain, lakukan sekurang-kurangnya empat pengulangan..
  • Ayunkan lengan lurus ke depan dan ke belakang, pada masa yang sama angkat lutut tinggi dan berjalan.

Sebagai tambahan kepada latihan ini, dengan spondylitis ankylosing, berguna untuk mengembang perlahan belon sambil berdiri atau duduk, menggenggam tangan anda dan menariknya, atau mengepalkan belakang anda di bawah pinggang dan tarik ke sisi.

Selang 1 minit antara latihan untuk membantu memulihkan pernafasan dan merehatkan otot. Pada akhir pelajaran, disarankan untuk mengurut kawasan leher di belakang dengan menggunakan roller massager atau tuala hangat. Sekiranya anda mengalami ketidakselesaan, sesak nafas, sakit, lemah, berjumpa dengan doktor atau pengajar anda untuk mendapatkan nasihat.

Kontraindikasi untuk bersenam

Gimnastik dengan spondylitis ankylosing pada lelaki dan wanita mempunyai kontraindikasi yang sama. Keadaan berikut menonjol:

  • jika keadaan umum teruk;
  • pemburukan penyakit kronik tertentu;
  • kesakitan teruk;
  • peningkatan suhu badan;
  • malaise umum, selsema, mabuk;
  • berdarah;
  • sekiranya rawatan barah secara konservatif dijalankan.
  • darah tinggi;
  • ulser peptik, gastritis;
  • miokarditis kronik dan kardiosklerosis;
  • berat badan berlebihan;
  • bronkitis, emfisema paru.

Kontraindikasi relatif adalah relatif sebelum eksaserbasi. Jika tidak, mereka tergolong dalam kategori mutlak.

Dengan kontraindikasi relatif, aktiviti harus sangat sederhana, dengan bilangan pengulangan minimum. Sekiranya terdapat rasa sakit pada penyetempatan atau tanda-tanda akut penyakit yang disenaraikan, hentikan segera..

Gimnastik yang betul di bawah Bekhterev membantu mengembalikan kebebasan bergerak. Penting untuk melakukannya secara teratur, sesuai dengan semua teknik, dan kemudian pergerakan sendi akan bertambah baik. Tetapi ingat bahawa semua tindakan mesti disetujui oleh pakar..

Gimnastik terapeutik untuk spondylitis ankylosing

Ankylosing spondylitis, ankylosing spondylitis, adalah penyakit sistemik kronik yang bersifat keradangan. Sasaran utamanya adalah ruang tulang belakang, yang secara beransur-ansur kehilangan kelenturannya dan menjadi serupa dengan batang buluh..

Sendi sacroiliac dan tisu paravertebral - alat dan otot ligamen-tendon juga terjejas. Perkembangan spondylitis ankylosing membawa kepada meluruskan lengkung semula jadi tulang belakang dan mencubit akar saraf, yang melibatkan munculnya gejala neurologi - sakit, ketegangan otot dan kekakuan pergerakan.

Matlamat dan asas terapi senaman

Baru-baru ini, hanya dua dekad yang lalu, tidak ada konsep bagaimana merawat spondylitis ankylosing. Ini menyebabkan banyak penderitaan bagi orang sakit dan saudara mereka..

Sekarang dalam praktik perubatan, beberapa kaedah terapi digunakan, salah satunya adalah latihan fisioterapi. Latihan harus dilakukan secara sistematik, tanpa jurang, tanpa mengira kehadiran kesakitan.

Terapi senaman untuk ankylosing spondylitis adalah kaedah yang tidak dapat diganti dan paling murah untuk menghilangkan akibat serius dalam bentuk sendi yang hancur dan peleburan vertebra (ankylosis). Tempoh dan jumlah latihan bergantung pada keadaan pesakit pada siang hari, bulan atau tahun.

Bersenam pagi

Latihan pagi setiap hari mesti memasuki rutin harian pesakit dengan spondyloarthritis. Titik ini adalah yang paling penting dalam mod motor! Pada waktu malam, ketika seseorang sedang tidur, proses keradangan dan ankylosing sangat aktif. Oleh itu, pada waktu pagi adalah perlu untuk menghilangkan kekakuan dan mengembalikan pergerakan yang normal..

Pemanasan pada waktu siang-lima minit

Mereka disyorkan untuk dijalankan dua hingga empat kali sehari. Dengan kerja tidak aktif atau lama tinggal dalam keadaan statik, kekerapan lima minit meningkat, dan anda harus memanaskan badan setiap jam.

Peraturan utama

Latihan utama dilakukan 1-2 kali sehari. Satu set latihan boleh ditujukan untuk daya tahan, kekuatan, atau kelenturan. Waktu yang optimum untuk kelas adalah dari 11 hingga 14 atau dari 17 hingga 20 jam: dalam tempoh ini, tubuh paling rentan terhadap aktiviti fizikal.

Adalah perlu untuk mengecualikan beban paksi di tulang belakang - jongkok dan selekoh dengan berat (dumbbells), melompat, berlari, termasuk "maraton" pada simulator treadmill. Aktiviti di mana tulang belakang berada dalam kedudukan tetap untuk waktu yang lama juga sangat tidak diingini - contoh yang mencolok adalah berbasikal.

Di antara latihan kekuatan, anda perlu meregangkan kumpulan otot yang terutama dimuatkan. Semasa latihan, idealnya, tidak ada rasa sakit, tetapi sensasi kesakitan ringan masih dibenarkan. Sekiranya selepas pelajaran rasa sakit tidak hilang untuk waktu yang lama, maka pada masa akan datang bebannya berkurang.

Kekuatan dan ketahanan

Kekuatan otot dilatih mengikut peraturan tertentu. Selama seminggu, terdapat sekurang-kurangnya tiga latihan yang bertujuan untuk mengembangkan kekuatan dan daya tahan. Kedua-dua kadar ini meningkat semasa waktu rehat, dan senaman menekan otot. Rejimen latihan kekuatan optimum - dua hari sekali.

Kelenturan

Pengembangan fleksibiliti hanya mungkin dilakukan dengan latihan harian, jadi pergerakan untuk meningkatkannya perlu dimasukkan ke dalam kompleks harian utama. Sebaiknya lakukan latihan fleksibiliti selepas latihan kekuatan dengan bobot kecil - dumbbells, band elastik, tongkat gimnastik, serta selepas latihan dinamik aktif dan latihan pada simulator.

Latihan kekuatan memanaskan otot dan ligamen punggung, kerana lebih mudah meregangkan tisu, dan hasilnya akan lebih ketara. Bagi pesakit dengan spondylitis ankylosing, bermanfaat untuk menghadiri kelab kecergasan, bersenam Pilates, berenang di kolam renang dan berlatih yoga.

Nafas

Latihan pernafasan, seperti latihan fleksibiliti, mesti dilakukan setiap hari. Ini akan mengekalkan pergerakan dada dan keupayaan paru-paru yang normal. Semua pesakit harus belajar teknik yang betul dan "bernafas melalui dada" dengan menghisap perut dan menaikkan diafragma.

Kelebihan terapi senaman

Sekiranya anda melakukan senaman fizikal dengan ankylosing spondylitis secara teratur dan mengikuti semua peraturan, maka pasti ada hasilnya:

  • keupayaan motor akan tetap sepenuhnya pada tahap orang yang sihat;
  • otot punggung dan seluruh badan akan menjadi lebih kuat, stamina akan meningkat, kemudahan menyenangkan dan keyakinan pergerakan akan muncul;
  • keplastikan dan kelenturan akan berkembang;
  • akan ada keramahan dalam kerja otot, yang akan berfungsi secara harmoni, secara keseluruhan;
  • penyelarasan akan bertambah baik;
  • keperluan untuk ubat sakit akan berkurang. Anda mesti minum hormon dalam jumlah yang lebih kecil, sebilangan ubat boleh dibatalkan.

FAKTA! Dengan tahap lanjutan, latihan bertujuan untuk mencapai jarak gerakan yang sama.

Mengecas sepanjang hari

Terapi senaman untuk senaman pagi

Pendidikan jasmani selepas bangun tidur melibatkan pergerakan perlahan dan lancar tanpa tersentak. Pengecasan harus selalu dimulakan dengan amplitud kecil, secara bertahap meningkatkannya. Semua pergerakan harus serupa dengan berenang, kerana putaran tajam, lompatan dan langkah pantas dapat menyebabkan kesakitan yang teruk.

Kekakuan punggung yang ketara, yang berlaku semasa eksaserbasi, bukan alasan untuk berhenti kelas. Latihan isometrik hanya dilakukan semasa berbaring.

Latihan pagi terdiri daripada dua peringkat: pertama, urut diri dilakukan, dan kemudian latihan dimulakan. Pada peringkat pertama:

  • tangan dan kepala diurut. Pergelangan tangan, tangan dan jari digosok selama 10-15 saat, kepala dan muka dibelai, telinga diregangkan;
  • urut tangan diteruskan dan bergerak ke lengan bawah. Mereka digosok dan diuli dengan gerakan melingkar, kemudian otot bahu dan dada diurut. Di setiap laman web 3-4 pusingan dibuat;
  • punggung bawah digosok dan diuli selama 10-15 saat, kemudian otot perut dilancarkan dengan lembut. Urut perut dengan telapak tangan anda mengikut arah jam, buat bulatan besar di seluruh perimeter;
  • otot-otot kaki dikendalikan, bermula dengan kaki, dalam gerakan bulat. Pertama, satu diurut, kemudian kaki yang lain dari bawah ke atas, ke paha. Urutan diakhiri dengan tepukan.

Senaman pagi, termasuk urut, boleh dilakukan semasa duduk. Kemudian mereka melangkah ke tahap kedua, yang terdiri daripada latihan berikut:

  • kepala berpusing ke kanan, kemudian ke kiri;
  • putaran bahu dengan penculikan ke belakang maksimum dan pengurangan bilah bahu;
  • putaran tangan, kemudian pergerakan bulat pada sendi siku ke hadapan dan ke belakang;
  • meletakkan tangan anda di tali pinggang anda, pusing pertama ke kiri dan melihat ke belakang, kemudian ke kanan, melihat juga di belakang bahu kanan anda;
  • angkat kaki gantian dengan lenturan lutut maksimum;
  • putaran setiap kaki mengikut arah jam dan ke arah yang bertentangan.

Semua pergerakan dilakukan 10-15 kali.

Memanaskan badan di hadapan kompleks utama

Latihan memanaskan badan diperlukan untuk memanaskan otot dan sendi, mempersiapkan mereka untuk tekanan dan mencegah kecederaan. Bahagian terapi senaman ini sangat penting bagi orang yang tidak terlatih yang baru mula terlibat dalam latihan fizikal..

Pemanasan bermula dari bahagian atas, iaitu dari tulang belakang serviks. Latihan pertama adalah memiringkan dan memusingkan kepala ke bahu. Pada masa yang sama, tangan berada di hadapan anda. Kemudian perkara yang sama dilakukan dengan mengangkat tangan ke atas (10 kali). Latihan 2 - gerakan bulat dari bahu ke bahu dengan sedikit kecondongan kepala ke dada, di titik tengah (10 kali).

Seterusnya, kawasan toraks diuli: pertama, bahu bergerak ke belakang dan ke belakang, kemudian dalam bulatan (10 kali untuk setiap pergerakan).

Memanaskan tangan: tangan dikepal ke penumbuk dan putar mengikut arah jam dan lawan jam. Kemudian penumbuk bergerak ke kiri dan kanan dengan pantas (8 kali). Latihan seterusnya adalah dengan meregangkan lengan ke sisi, bengkokkan pada siku dan putar lengan bawah ke depan, kemudian ke belakang (8 kali). Seterusnya, tekan tangan anda ke bahu anda dan lakukan gerakan melingkar dengan siku anda juga ke belakang dan ke belakang (8 kali).

Memusing diperlukan untuk meregangkan punggung bawah. Letakkan tangan di pinggang, putar batang badan ke kanan dan ke kiri (8 kali). Kemudian - putaran badan dengan pelvis yang tidak bergerak sepenuhnya dengan amplitud maksimum. 5 kali pada setiap arah.

Memanaskan kaki: putaran, penambahan dan penculikan kaki bolak-balik pada sendi pergelangan kaki - semuanya 10 kali. Latihan seterusnya memerlukan kerusi. Pegang pada punggungnya, ayunkan kaki anda, 8 kali dengan setiap anggota badan. Kemudian, dengan bersandar di bahagian belakang kerusi, angkat satu kaki dan lukiskan lingkaran khayalan dengan hujung kaki, tanpa menurunkannya ke lantai. Oleh itu, sendi pinggul berfungsi dengan baik. Bilangan pengulangan - 10 ayunan dan 10 putaran kaki kiri dan kanan.

Bahagian utama

Latihan terapeutik untuk spondylitis ankylosing dilakukan terutamanya dalam keadaan duduk atau berbaring untuk mengelakkan kelebihan tulang belakang. Agar kelas berlangsung dalam persekitaran yang selesa, anda perlu membuat persiapan terlebih dahulu dan mengosongkan ruang untuk latihan, memilih pakaian yang selesa. Pakaian seragam tidak boleh menghalang pergerakan atau sebaliknya, melepak dan mengganggu mereka.

Sekiranya boleh, disarankan untuk mendapatkan peralatan dinding dan sukan Sweden - dumbbells, fitball (bola gimnastik), gelang getah, alat pengembang atau tongkat khas. Semua alat ini akan membantu mempelbagaikan kompleks dan menyumbang kepada pengembangan kumpulan otot yang berbeza..

Sangat penting untuk melakukan latihan dengan betul, jadi fokus utama dalam latihan pertama harus pada teknik. Sebaiknya berlatih di depan cermin, memerhatikan dan mengawal setiap pergerakan.

Kami mengembangkan tulang belakang mengikut zon

Serviks

kedudukan permulaan (IP) - duduk di kerusi atau di atas karpet. Condongkan kepala anda ke kiri, kemudian ke bahu kanan, kemudian turunkan dagu ke hadapan dan lemparkan kepala anda ke belakang. Dengan santai

  1. lakukan 4-6 wakil;
  2. letakkan tangan anda di depan dada, telapak tangan bersama. Sentuh tangan dengan dagu, satu telinga dan yang lain. 6 hingga 8 kali;
  3. putar kepala anda ke bahu kiri terlebih dahulu, kemudian, dengan condong ke depan, bawa dagu ke bahagian atas bahu kanan. 5 kali pada setiap arah;
  4. lengan berada di hadapan dada dan dibengkokkan pada siku. Lukiskan garis dengan dagu dari siku kiri ke kanan dan belakang. 5 kali dalam satu arah dan 5 kali ke arah yang lain;
  5. letakkan tangan di pinggang, pusingkan kepala ke kanan dan lihat ke belakang, kemudian ubah sisi. Buat 5 pusingan ke setiap sisi.

Kawasan lumbosacral

  1. IP - berbaring di atas permaidani. Bengkokkan kaki anda di lutut, letakkan lengan anda secara menyerong ke badan. Pusingkan kaki ke kanan, cuba meletakkan lutut bawah anda ke lantai tanpa mengangkat bilah bahu anda. Lakukan senaman 4 kali ke setiap arah;
  2. kaki diluruskan, tangan berada di sepanjang badan. Tarik lutut ke dada anda, menolong diri anda dengan tangan yang bertentangan, dan berlama-lama di titik paling atas. Tukar kaki dan lengan anda. Bilangan pengulangan adalah 4 di setiap sisi;
  3. IP - berbaring di perutnya, tangan berada di sepanjang badan. Angkat kepala dan badan atas, melihat ke depan, turun setelah 2-3 saat. 4 hingga 6 kali, mengikut kekuatan;
  4. IP - lengan yang sama, tetapi lurus terletak di belakang kepala. Pada masa yang sama, angkat lengan dan kaki lurus, tahan selama beberapa saat di kedudukan atas. Lari sebanyak 4 kali. Sekiranya regangan dan kekuatan memungkinkan, buat bakul dan bungkus tangan anda di kaki anda di bahagian atas;
  5. dari IP yang sama dengan lengan terentang di belakang kepala, angkat satu tangan dan bahagian atas badan, sambil bersandar di tangan yang lain. "Gantung" selama 2-3 saat dan kembali ke IP. Setelah melakukan 4 repetisi, bertukar tangan.

Melegakan tulang belakang

  • kucing: berdiri di atas keempat-empat, bulat ke belakang dan turunkan kepala ke bawah. Kemudian bengkok di dada. Bilangan pengulangan adalah 7. Dalam latihan yang dilakukan dari kedudukan permulaan ini, adalah penting bahawa tangan berada tepat di bawah bahu dan lutut di bawah sendi pinggul;
  • bersenam "anjing mengibaskan ekornya", IP - berdiri di atas keempat-empat. Serentak putar pelvis dan kepala ke satu arah, "lipat" di tali pinggang dan mengarahkan pandangan ke belakang. 4 kali pada setiap arah;
  • dari PI yang sama, bawa kaki ke sisi, tanpa melenturkannya di lutut. Setelah membuat 4 lif, ubah kaki anda. Di sini anda perlu memastikan bahawa pelvis tetap di tempatnya dan tidak bergerak ke arah yang bertentangan;
  • hulurkan tangan ke hadapan, cuba menurunkan dada ke lantai dan terus berlutut;
  • putar kaki tanpa membengkokkannya pada sendi lutut. 4 putaran setiap anggota badan;
  • serentak mengangkat lengan dan kaki yang berlawanan, meregangkannya, sebagai lanjutan badan - lengan maju, dan kaki kembali ke belakang. Penting agar anggota badan sesuai dengan batang tubuh. 4 repetisi setiap pasangan lengan-kaki.

Dada

Hanya ada tiga daripadanya: yang pertama adalah tendangan. Berbaring di sebelah kanan anda, angkat kaki kiri lurus ke atas. Lakukan 6 kali, kemudian gulung ke sebelah kiri dan selesaikan 6 ayunan dengan kaki kanan.

Latihan kedua adalah mengangkat kedua kaki dan badan atas secara serentak dari posisi berbaring di sisi anda. Teknik yang betul adalah seperti berikut: di posisi permulaan, anda perlu berbohong sehingga batang tubuh dan kaki berada dalam satu garis lurus, dan lengan yang diluruskan bawah berada di bawah kepala. Naik dilakukan sebanyak 6 kali di setiap sisi.

Latihan ketiga - dari PI "teknikal" yang sama, serentak menarik satu tangan ke hadapan dan kaki yang berlawanan ke belakang. Lakukan 6 kali di satu sisi dan jumlah yang sama di sisi lain.

Regangan

Ramai pesakit berminat sama ada kemungkinan melakukan peregangan dengan spondylitis ankylosing. Jawapannya adalah ya, kerana peregangan membantu mengembangkan fleksibiliti, yang merupakan salah satu tujuan utama dalam rawatan spondylitis ankylosing..

Peregangan otot dan ligamen bermanfaat bagi semua pesakit, tanpa mengira jantina. Latihan fleksibiliti harus dilakukan oleh lelaki dan wanita, walaupun pada lelaki ankylosing spondylitis berlaku 7 kali lebih kerap dan lebih teruk.

Terapi senaman disyorkan untuk wanita dengan penekanan pada penguatan kawasan lumbosacral, kerana punggung atas agak jarang terjejas. Sekiranya ini masih berlaku, maka latihan dari latihan pernafasan akan ditambah.

Beban isometrik dengan kekakuan yang teruk

Latihan isometrik disebut latihan di mana panjang otot kerja tidak berubah, dan sendi tetap tidak bergerak. Mereka ditunjukkan untuk memburukkan lagi penyakit, ketika rasa kaku yang teruk dan / atau sakit di punggung dirasakan. Masa ketegangan satu atau sekumpulan otot harus sekurang-kurangnya 5 saat, jumlah yang sama diberikan untuk berehat.

Latihan tangan:

  • berbaring di punggung dengan tangan anda di sepanjang badan, tekan kedua telapak tangan anda ke lantai dengan usaha yang maksimum. Kemudian berehat dan ulangi latihan 10 kali atau lebih, mengikut kekuatan anda;
  • bengkokkan kaki anda di lutut dan bayangkan bahawa terdapat beban berat di tangan anda. Kencangkan otot anda, seolah-olah cuba mengatasi daya tahan beban ini, tetapi tanpa mengangkat tangan dari permukaan tempat tidur. Bilangan pengulangan adalah 10;
  • mengepalkan tangan anda ke penumbuk dan cuba melebarkan tangan anda ke sisi, menghadirkan halangan dalam bentuk dinding. Mengencangkan dan meregangkan anggota badan 10 kali.

Latihan untuk kaki:

  • tarik stoking kaki ke arah anda dan berlama-lama dalam kedudukan ini, kemudian berehat. 8 kali;
  • tarik jari kaki ke atas diri sendiri, cubalah melebarkan kaki ke sisi, tetapi tetap tidak bergerak. Lakukan ini 8 kali, bergantian antara ketegangan dan kelonggaran;
  • bersenam mengikut urutan terbalik: dengan jari kaki ditarik ke atas diri sendiri, cuba gerakkan kaki anda 8 kali;
  • bengkokkan kaki anda pada sendi lutut dan cuba melebarkannya, membayangkan halangan dalam bentuk dinding. Selepas 8 pengulangan, ratakan sedikit lutut dan berusaha untuk menyatukannya, juga melakukan 8 kali.

Yang paling penting

Latihan terapeutik memberikan kesan tertunda yang muncul hanya selepas 2-3 bulan latihan biasa. Pada mulanya, disarankan untuk menjalankan terapi senaman di bawah pengawasan instruktur, setelah menguasai teknik yang betul, anda dapat terus melakukan latihan di rumah.

Satu set latihan untuk ankylosing spondylitis

Ankylosing spondylitis adalah keradangan vertebra yang teruk dan melumpuhkan, yang menyebabkan perpaduan mereka (ankylosis). Oleh itu nama lain - spondylitis ankylosing. Penyakit berlaku kerana kerosakan sistem imun dan mempunyai kecenderungan keturunan. Latihan terapi senaman untuk ankylosing spondylitis membantu melambatkan perkembangan keradangan dan peleburan sendi tulang belakang.

Terapi senaman untuk ankylosing spondylitis: intipati latihan

Gimnastik terapeutik yang ditetapkan untuk ankylosing spondylitis dirancang untuk menyelesaikan beberapa masalah sekaligus:

  • Melatih otot-otot batang dan pernafasan;
  • Meningkatkan jarak pergerakan pada sendi intervertebral;
  • Menormalkan postur;
  • Meningkatkan koordinasi dan keplastikan pergerakan;
  • Kurangkan manifestasi yang menyakitkan.

Kerana adanya kekakuan pagi, pesakit mesti melakukan satu set latihan khas untuk ankylosing spondylitis setelah bangun tidur. Waktu optimum untuk latihan kedua ialah 11-14 atau 17-20 jam. Di samping itu, pada waktu siang anda perlu menyisihkan 5 minit untuk pemanasan kecil. Latihan untuk penyakit harus teratur dan konsisten.

Pemilihan elemen gimnastik tertentu dilakukan sesuai dengan tahap penyakit oleh doktor yang menghadiri dan pakar terapi senaman. Anda tidak dapat meningkatkan beban secara dramatik dan terlibat, tanpa terlebih dahulu berjumpa doktor.

Gimnastik dengan spondylitis ankylosing

Semua elemen gimnastik harus dilakukan dengan gerakan lembut dan lembut, dengan fokus pada pernafasan. Jangan menghirup udara melalui mulut anda. Sekiranya anda tidak mempunyai pernafasan hidung yang mencukupi, maka beban ini berlebihan untuk anda. Apa sahaja pilihan latihan yang anda pilih daripada yang disenaraikan, peregangan harus menjadi asasnya. Latihan kekuatan tidak perlu dilakukan setiap hari.

Terapi senaman mempunyai kesan yang tertunda, jadi anda perlu melakukannya sekurang-kurangnya 3 bulan untuk mencapai hasil yang berkekalan.

Latihan Bubnovsky

Teknik yang dikembangkan oleh S.M. Bubnovsky digunakan secara meluas bukan sahaja dalam rawatan ankylosing spondylitis, tetapi juga pada patologi lain dari tulang belakang. Ia membantu menekan kesakitan, meningkatkan fleksibiliti sistem muskuloskeletal dan mengekalkan pergerakan vertebra. Sebaiknya lakukan setiap latihan 8-12 kali:

  1. Dari kedudukan mendatar, kami meregangkan dengan lengan lurus ke siling dan, selari dengan maksimum, bengkokkan kaki ke arah diri kita sendiri.
  2. Dari kedudukan yang sama kita meluaskan tangan ke kanan dan kiri. Regangkan kaki yang diluruskan ke siling. Membiarkan punggung ditekan ke permukaan yang keras, bergantian menurunkan kaki lurus ke kanan dan kemudian ke kiri.
  3. Kami meletakkan bahagian belakang kepala di telapak tangan, dihubungkan dengan "kunci". Kami membengkokkan satu kaki, tanpa mengangkat kaki dari lantai, meletakkan kaki bawah kaki yang lain di lututnya. Angkat kepala dan bahu anda, cuba bawa mereka sedekat mungkin dengan lutut. Kemudian kita ulangi pada kaki yang lain..
  4. Kami berguling-guling ke perut. Kami menyebarkan lengan ke sisi, sambil mengangkat sendi bahu dari satah mendatar.
  5. Kami duduk di atas lantai dan bergerak bersama-sama dengan bantuan otot-otot gluteal, yang, dengan kontraksi, mendorong badan ke hadapan.

Latihan isometrik

Latihan jenis ini melibatkan ketegangan otot statik tanpa pergerakan aktif. Bahkan pesakit pada tahap perubahan ketara pada tulang belakang dapat melakukan latihan isometrik. Dengan latihan seperti itu, tidak ada rasa sakit, dan korset otot menjadi lebih kuat. Latihan dilakukan dalam 8 pendekatan, ketegangan otot harus dipertahankan selama 5-7 saat. Di antara setiap pendekatan, anda perlu mengekalkan jeda yang 2 kali lebih lama daripada masa pengecutan otot.

  1. Pegang kepala anda di sisi dengan telapak tangan anda. Beri tekanan dengan kepala ke telapak tangan, tegangkan leher, tetapi jangan memiringkan kepala.
  2. Letakkan telapak tangan anda di dahi anda, tekan pada tangan anda, seolah-olah cuba mengangkat kepala anda.
  3. Berbaring rata di permukaan mendatar, meregangkan kaki dan lengan anda. Paksa "tekan" tangan ke lantai.
  4. Sekarang, dari kedudukan yang sama, tekan di lantai dengan bilah bahu anda, tanpa membengkokkan punggung bawah.
  5. Pertama, kami berusaha mengangkat tangan, mengatasi rintangan yang tidak dapat dilihat, kemudian - untuk merebak.
  6. Sama dengan tugas sebelumnya, seolah-olah kita sedang berusaha menyebarkan kaki di sisi, dan kemudian menyambung.
  7. Memberi tekanan di lantai dengan tulang belakang lumbar.

Yoga untuk ankylosing spondylitis

Elemen yoga untuk spondyloarthritis bertujuan untuk meregangkan tulang belakang, menormalkan fungsi pernafasan, dan melatih otot. Setiap kedudukan mesti dipegang selama setengah minit..

  1. Kami berbaring di atas lantai, menarik kaki kami sendiri dengan sokongan di kaki. Kemudian, pada masa yang sama, kita meluruskan satu kaki di lutut, tanpa mengubah kedudukan pinggul, menarik kaki ke atas diri kita sendiri dan menaikkan bilah bahu, cuba mencapai kaki dengan jari kita.
  2. Kami menghidupkan perut, dengan berus kami meletakkan di atas lantai, meletakkannya di paras pinggang dan mengarahkan jari ke belakang. Angkat kepala, bahu, kaki ke atas, bengkokkan tulang belakang "seperti perahu".
  3. Kami mengendap perut dengan lebih selesa, mengangkat tali pinggang bahu dengan sokongan pada sendi siku. Kaki kiri terletak di atas lantai dengan jari kaki anda. Kanan yang diluruskan juga terletak di sebelah kiri dengan sokongan, bukan bahagian tumitnya. Kami menolak tumit ke belakang, dan cuba menolak lantai dengan tangan kami, seperti dalam latihan isometrik.
  4. Kami mengunci berus di belakang. Kami menarik kepala, dada, lengan, kaus kaki yang kita tarik dari diri kita sendiri.
  5. Kami berada di tahap empat, meregangkan kaki yang diluruskan. Kami mengatur kepala lurus, melihat lantai, menarik kaki ke arah diri kita sendiri.

Senamrobik air

Latihan fisioterapi di dalam air untuk ankylosing spondylitis sangat berguna, kerana dapat mengurangkan beban pada sendi dan tulang belakang, menguatkan otot dan membentuk postur. Lebih mudah melakukan latihan pernafasan di bawah air, kerana persekitaran air memberi tekanan pada dada dan otot pernafasan mendapat senaman yang baik. Contoh unsur aerobik aqua yang diperlukan untuk mengekalkan keadaan normal tulang belakang:

  1. Untuk memanaskan badan, anda perlu berenang sedikit di kolam renang dengan gaya dada atau merangkak. Teknik kupu-kupu dan gaya belakang memberi tekanan yang terlalu tinggi pada sendi.
  2. Kami berdiri sehingga air menutup bahu kita. Kami membawa bilah bahu sedekat mungkin semasa menghembus nafas.
  3. Semasa menghirup, kita meregangkan lengan lurus ke depan, semasa menghembus nafas kita menurunkannya di sepanjang badan.
  4. Meregangkan lengan kita di depan dada semasa menghirup, kita menyebarkannya ke sisi, menghubungkan bilah bahu, sambil menghembus nafas.
  5. Kami membentang di atas air dengan punggung ke atas, memegang dengan tangan yang diluruskan di tepi kolam. Semasa kita menghembuskan nafas, kita menarik diri ke sisi, sambil menghirup, kita mendorong diri kita ke belakang. Ulangi dengan tangan yang lain.
  6. Pada posisi permulaan sebelumnya, menghirup, kita menarik kaki ke perineum, menyebarkan sendi lutut ke sisi, sambil menghembus nafas, kita meluruskan kaki.

Suhu air hendaklah sekurang-kurangnya 27 ° C untuk aerobik dan sekurang-kurangnya 34 ° C untuk daya tarikan tulang belakang yang lebih tenang.

Ciri-ciri latihan untuk wanita

Pada wanita, spondylitis ankylosing jarang berlaku dan berlaku dalam bentuk yang lebih jinak, terutamanya mempengaruhi tulang belakang bawah. Oleh itu, gimnastik terutamanya harus ditujukan khusus ke kawasan lumbar..

Sekiranya proses patologi masih meluas ke kawasan servikotoraksis, maka pada wanita, saluran leher dan dada lebih sering dimampatkan oleh tulang belakang yang melengkung dan ligamen yang dipadatkan. Dengan bentuk penyakit ini, latihan pernafasan adalah wajib, mengembalikan peredaran darah yang normal di organ rongga dada dan menguatkan otot pernafasan sehingga dapat dengan lebih mudah mengatasi posisi terhad yang dipaksa ketika membungkuk.

Video berguna - Terapi senaman - Kuzyakov S.N. - Nombor kompleks 1

Satu set latihan untuk ankylosing spondylitis Kuzyakova S. N.

SN Kuzyakov adalah pengajar terapi senaman dari Institut Penyelidikan Rheumatologi dengan pengalaman lebih dari 20 tahun. Ia menawarkan kompleks gimnastik jangka panjang untuk rawatan spondylitis ankylosing. Anda harus melakukannya sekali setiap 2-3 hari. Bilangan set meningkat setiap bulan, bermula dari 6 kali pada awal latihan dan berakhir dengan tiga set 12 pengulangan pada akhir bulan ketiga.

  1. Kami berbaring di belakang, menaikkan lengan bawah. Menekan permukaan mendatar dengan bahagian belakang kepala dan siku, kami membengkokkan bahagian dada di belakang. Kami tidak merobek punggung dari lantai.
  2. Kami berbaring telentang, lengan sejajar dengan badan, Pada masa yang sama kami menarik kaki ke atas diri kita sendiri dan mengangkat kepala, seolah-olah cuba melihatnya.
  3. Kami menoleh ke bawah, memanjangkan lengan di atas kepala. Bersandar di satu tangan, yang lain, bersama dengan kepala dan bahu, mengangkat. Badan tidak bergerak.
  4. Kita berada di tahap empat dan, seperti kucing, kita melengkung punggung kita di lengkungan, menundukkan kepala sebanyak mungkin dan mendorong pelvis kita ke hadapan.
  5. Dalam keadaan berdiri, kita menghubungkan kaki kita bersama-sama, mengangkat tangan di atas kepala dan mengikat siku dengan telapak tangan kita. Kami melakukan kecondongan badan ke sisi.
  6. Kami menurunkan tangan, masih tertutup cincin, selari dengan lantai, bergilir-gilir dengan badan secara bergantian ke kanan dan kiri.

Diet

Diet untuk ankylosing spondylitis harus mengambil kira keperluan untuk menekan proses keradangan dan mengurangkan berat badan untuk mengurangkan beban pada sendi. Cadangan diet asas merangkumi yang berikut:

  • Dengan berat badan berlebihan, penurunan jumlah pengambilan kalori dengan menghadkan makanan karbohidrat dan, pada tahap yang lebih rendah, lemak haiwan;
  • Mengurangkan pengambilan garam, yang merangsang proses keradangan;
  • Peningkatan penggunaan makanan protein (produk tenusu, daging tanpa lemak), kerana keradangan kronik meningkatkan pemecahan molekul protein;
  • Sebilangan besar cecair diminum setiap hari - 2.0-2.5 liter;
  • Makanan kecil;
  • Rawatan haba pinggan yang betul - mendidih, membakar, mengukus;
  • Pengecualian alkohol, daging asap, perap, rempah panas, makanan segera;
  • Makan banyak sayur-sayuran dan buah-buahan, serta ikan berlemak (ikan trout, ikan hering, salmon).

Video - Latihan untuk ankylosing spondylitis

Kontraindikasi dan kesan sampingan

Beberapa aktiviti fizikal dan aktiviti sukan dengan ankylosing spondylitis dikontraindikasikan dengan ketat:

  • Melompat;
  • Senamrobik langkah;
  • Lari;
  • Permainan dinamik;
  • Mengangkat beban;
  • Fiksasi berpanjangan dalam posisi terpaksa (misalnya, ketika bermain pingpong).

Kadang-kadang, dengan latar belakang latihan, sindrom kesakitan meningkat, sesak nafas dan kelemahan umum muncul. Dalam kes ini, anda perlu mengetahui apa sebenarnya yang menyebabkan kemerosotan kesejahteraan. Sebab-sebab tersebut mungkin:

  • Bersenam terlalu kuat atau terlalu lama;
  • Kekurangan rehat antara set atau latihan kekuatan mengikut satu demi satu berturut-turut;
  • Jenis beban yang dikontraindikasikan;
  • Ketidakkonsistenan kompleks gimnastik dengan tahap penyakit.

Sekiranya masalah utama dikenal pasti, anda perlu menyesuaikan rancangan pelajaran anda sendiri atau setelah berunding dengan doktor terapi senaman.

Harus diingat bahawa ankylosing spondylitis adalah penyakit berbahaya, ia bermula dengan sindrom kesakitan yang ringan, sehingga banyak yang tidak memberi perhatian, dan mereka berjumpa doktor pada peringkat kemudian. Oleh itu, sangat penting untuk memperhatikan kesihatan anda dan membunyikan penggera tepat pada waktunya. Dan aktiviti fizikal yang kompeten, bersama dengan rawatan asas, akan membantu mengatasi patologi.

Penyakit Bechterew: 8 latihan berguna

Pemilihan latihan untuk setiap pesakit dengan spondylitis ankylosing dilakukan secara ketat secara individu, dalam artikel kami membentangkan beberapa latihan untuk tujuan berkenalan.

Ankylosing spondylitis (ankylosing spondylitis) adalah keradangan pada sendi intervertebral, yang menyebabkan perpaduan mereka (ankylosis). Akibatnya, tulang belakang kelihatan dalam keadaan keras, yang menghalangnya bergerak. Pada lelaki, penyakit ini dijumpai lebih kurang 9 kali lebih kerap daripada pada wanita. Keberkesanan rawatan spondylitis ankylosing secara langsung bergantung pada masa diagnosis: lebih awal ia dibuat, semakin mudah untuk mengatasi penyakit ini. Inilah sebabnya mengapa pengesanan awal gejala penyakit sangat penting..

Gejala utama spondylitis ankylosing termasuk:

  • • kekakuan, sakit di kawasan sacroiliac, kadang-kadang memancar ke punggung atau bahagian bawah kaki, peningkatan kesakitan pada separuh kedua malam;
  • • berterusan, tidak menghilangkan rasa sakit di tumit (pada orang muda);
  • • sakit dan kekejangan pada tulang belakang toraks;
  • • peningkatan ESR dalam ujian darah hingga 30-40 mm per jam dan ke atas.

Sekiranya gejala ini berterusan selama 3 bulan atau lebih, anda harus mendapatkan nasihat pakar rheumatologi. Sekiranya spondylitis ankylosing tidak dirawat dan tidak kerap melakukan latihan fisioterapi, maka disebabkan oleh fiksasi sendi, pesakit akan terbaring di tempat tidur. Rawatan harus menyeluruh, cukup lama dan terdiri daripada beberapa peringkat (hospital, sanatorium, rawatan pesakit luar). Program rawatan disusun oleh pakar rheumatologi. Untuk mengelakkan kekakuan yang semakin meningkat, sangat mustahak untuk melakukan kompleks gimnastik pemulihan (30 minit, 2 kali sehari). Ia didominasi oleh latihan menarik tulang belakang yang perlahan; doktor memilihnya secara individu untuk setiap pesakit. Anda perlu tidur di tilam keras tanpa bantal.

Latihan untuk rawatan spondylitis ankylosing

Oleh kerana apa-apa latihan dalam latihan fisioterapi bermula dengan latihan pernafasan, dan dengan ankylosing spondyloarthrosis, mereka sangat penting, pertama kita akan mempertimbangkan teknik pernafasan dalam atau penuh.

Pertama, anda perlu mengambil kedudukan yang selesa dan santai di punggung. Letakkan satu tangan di dada tepat di bawah tulang selangka, dan yang lain di perut.

Penyedutan harus perlahan, sementara pertama bahagian atas mengambil bahagian dalamnya (tangan yang berbaring di dada harus merasakan pergerakan dada), kemudian udara harus memenuhi bahagian tengah (di mana tulang rusuk), dan pada akhir penyedutan, perut harus mengembang, menarik maksimum jumlah udara di bahagian bawah paru-paru, - menyedut dengan diafragma.

Menghembuskan nafas selepas jeda pendek juga harus perlahan..

Sekarang semuanya berlaku dalam urutan terbalik: pertama, bahagian bawah paru-paru dilepaskan (perut ditarik masuk), kemudian udara keluar dari bahagian tengah, dan pada akhirnya semua daya yang tersisa harus digunakan untuk menghembus nafas dari lobus atas..

Ini adalah kitaran pernafasan yang lengkap. Anda perlu melakukannya berkali-kali untuk mendapatkannya tepat pada akhirnya. Maka anda harus berehat, bernafas dengan cara biasa..

Mungkin lebih mudah menguasai pernafasan perut atau diafragma terlebih dahulu. Kedudukan yang paling mudah untuk mengawal diri adalah berbaring di punggung dengan lutut sedikit bengkok dan satu atau kedua-dua tangan di perut anda. Hanya diafragma yang terlibat dalam menghirup dan menghembus nafas, iaitu ketika menghirup, perut mesti mengembung, dan ketika menghembus nafas, ia mesti dimasukkan. Lengan masing-masing harus naik dan turun dengan otot perut.

Pernafasan penuh dapat dilakukan semasa duduk, berdiri atau berbaring, mana yang lebih senang pada masa ini. Anda perlu menghirup dan menghembuskan nafas dengan lancar, mengelakkan tersentak dan tidak membawa diri ke lemas. Nafas dilakukan melalui hidung dan menghembus nafas melalui mulut. Secara beransur-ansur, anda perlu belajar bagaimana menghembuskan nafas dengan lebih perlahan daripada menghirup, semakin lama semakin baik. Jeda antara menghembus nafas dan penyedutan seterusnya pertama adalah 2-3 saat, kemudian mereka juga dapat diperpanjang. Secara beransur-ansur, anda perlu meningkatkan jumlah kitaran pernafasan lengkap, menjadikannya pertama hingga 10, dan kemudian menjadi 50 kali.

Kelonggaran otot juga sangat penting. Doktor terapi senaman juga harus mengajar ini..

Dan, kerana pemilihan latihan untuk setiap pesakit dengan spondylitis ankylosing dilakukan secara ketat secara individu, di sini kami memaparkan beberapa latihan hanya untuk tujuan berkenalan.

Keutamaan diberikan kepada latihan peregangan yang dilakukan dengan perlahan, selancar mungkin, tanpa menyentak.

Latihan 1 (rajah 1). Kedudukan permulaan - berbaring di punggung (di atas tikar), bantal ortopedik di bawah kepala anda, lengan lurus terbentang, kaki sedikit lebih lebar daripada bahu. Menarik nafas. Pusingkan seluruh badan ke kanan, dengan jari tangan kiri mencapai tangan kanan, kaki terpaku - menghembus nafas. Kembali ke kedudukan permulaan - menyedut. Ulangi dengan cara lain. Lakukan senaman 4-6 kali pada setiap arah.

Latihan 2 (rajah 2). Memulakan kedudukan - berbaring di punggung (di atas tikar), bantal ortopedik di bawah kepala, lengan lurus terletak di sepanjang badan, kaki dibengkokkan di lutut, kaki bersandar di lantai. Tarik nafas - rentangkan tangan anda ke sisi. Menghembuskan nafas - angkat kaki yang bengkok di lutut, angkat tangan anda dan tekan lutut ke dada. Lakukan senaman pada kaki yang lain. Ulangi 4-6 kali untuk setiap kaki.

Latihan 3 (rajah 3). Posisi permulaan - berbaring di punggung (di atas tikar), di bawah kepala anda terdapat bantal ortopedik, lengan lurus terbentang di sepanjang badan, kaki dibengkokkan di lutut, kaki terletak di lantai, jarak di antara mereka sedikit lebih lebar daripada bahu. Pernafasan percuma. Turunkan lutut kanan ke kaki kiri, sentuh dan biarkan dalam kedudukan ini selama 2-3 saat. Kemudian lancar dan perlahan-lahan kembali ke kedudukan permulaan. Ulangi dengan kaki yang lain. Jumlah pengulangan adalah 6-8 kali.

Latihan 4 (rajah 4). Kedudukan permulaan - berbaring di sebelah kanan, bantal ortopedik di bawah kepala, tangan kanan berada di bawah pipi, sebelah kiri berada di sepanjang badan, kaki kanan dibengkokkan di lutut, sebelah kiri lurus. Tarik nafas - angkat tangan kiri ke atas, letakkan di belakang kepala anda dan tarik semua otot permukaan badan. Menghembuskan nafas - kembali ke kedudukan permulaan. Ulangi latihan 4-6 kali, kemudian putar di sebelah kiri dan lakukan perkara yang sama.

Latihan 5 (rajah 5). Posisi permulaan terletak di sebelah kanan, bantal ortopedik di bawah kepala, tangan kanan berada di bawah pipi, sebelah kiri berada di sepanjang badan, kaki kanan dibengkokkan di lutut, sebelah kiri lurus. Nafas adalah sewenang-wenangnya. Angkat kaki kiri dan bawa ke hadapan, dan bawa tangan kiri ke belakang. Tukar kedudukan mereka dengan lancar dan perlahan 4-5 kali. Kemudian pusing ke kiri anda dan ulangi perkara yang sama.

Latihan 6 (rajah 6). Posisi permulaan - berdiri di atas keempat-empat dengan sokongan pada lengan lurus. Tarik nafas - angkat perlahan kaki kanan dan lengan kiri. Menghembuskan nafas - kembali ke kedudukan permulaan. Ulangi pergerakan yang sama dengan kaki kiri dan lengan kanan. Jumlah pengulangan adalah 6-7.

Latihan 7 (rajah 7). Kedudukan permulaan - berbaring di perut, lengan dibengkokkan di siku, tangan di bawah dagu, kaki bersama-sama. Nafas adalah sewenang-wenangnya. Bengkokkan lutut kiri anda pada sudut maksimum, kemudian kembali ke kedudukan semula. Ulangi perkara yang sama dengan kaki kanan anda. Jumlah pengulangan adalah 6-8.

Latihan 8. Kedudukan permulaan - berbaring di perut anda, lengan dibengkokkan pada siku, tangan di bawah dagu, kaki bersama-sama. Nafas adalah sewenang-wenangnya. Angkat kaki kiri di atas lantai pada sudut sekitar 30-40 °, kemudian turunkan (rajah 8). Ulangi dengan kaki kanan. Jumlah pengulangan adalah 6-8. diterbitkan oleh econet.ru.

Dari buku "Kehidupan tanpa sakit belakang. Rawatan scoliosis, osteoporosis, osteochondrosis, hernia intervertebral tanpa pembedahan", Valentin Grigoriev

Bahan-bahan tersebut hanya untuk tujuan maklumat sahaja. Ingat, ubat-ubatan sendiri mengancam nyawa, pastikan anda berjumpa doktor untuk mendapatkan nasihat.

P.S. Dan ingat, hanya dengan mengubah kesedaran anda - bersama-sama kita mengubah dunia! © econet

Adakah anda menyukai artikel itu? Tulis pendapat anda dalam komen.
Langgan FB kami:

Latihan untuk spondylitis ankylosing: nasihat pakar

Ankylosing spondylitis adalah penyakit kronik yang memburukkan kualiti hidup pesakit. Adalah perlu untuk menangani patologi secara menyeluruh. Latihan untuk penyakit Bechterew membantu mengekalkan fungsi sendi dan tulang belakang, tetapi harus menjadi bahagian penting dalam kehidupan seharian.

Mengenai penyakit ini

Penyakit ini membawa kepada kelengkungan tulang belakang dan penyambungan vertebra

Penyakit Bechterew adalah lesi keradangan pada rangka aksial dan sendi periferal. Keradangan sendi adalah tindak balas imun yang spesifik, oleh itu penyakit ini bersifat sistemik.

  • sakit paroxysmal di tulang belakang;
  • kekejangan sendi yang hilang selepas latihan fizikal;
  • peningkatan pergerakan sendi pinggul;
  • perkembangan kyphosis patologi;
  • pengesahan cakera intervertebral (pada peringkat kemudian);
  • keradangan pada sendi kawasan sakral.

Untuk menghilangkan rasa sakit, ubat-ubatan digunakan. Tetapi mereka tidak cukup untuk meningkatkan kualiti hidup dan menormalkan mobiliti, peranan penting dalam terapi diberikan kepada gaya hidup dan aktiviti fizikal.

Mengapa anda memerlukan latihan fisioterapi?

Latihan fisioterapi, atau terapi senaman, dengan ankylosing spondylitis adalah salah satu kaedah terpenting untuk menjaga kesihatan normal. Latihan untuk spondylitis ankylosing tidak dapat sepenuhnya menghilangkan patologi, tetapi secara signifikan mengurangkan kekerapan serangan sakit dan meningkatkan mobiliti. Fisioterapi mempunyai matlamat berikut:

  • memastikan pergerakan normal pada sendi yang terjejas;
  • membentuk korset otot yang kuat untuk memberi sokongan pada tulang belakang;
  • normalisasi nada otot, pencegahan atrofi otot;
  • meningkatkan pengangkutan oksigen ke otot dan sendi;
  • peningkatan koordinasi pergerakan;
  • normalisasi kesejahteraan psikologi.

Latihan untuk ankylosing spondylitis memainkan peranan penting bukan sahaja dalam pembentukan korset otot yang kuat, tetapi juga dalam menstabilkan kesejahteraan emosi seseorang. Latihan setiap hari membantu mengalihkan perhatian diri anda, mengelakkan rasa tidak peduli dan kemurungan yang sering menyertai patologi ini.

Di samping itu, pelaksanaan latihan terapeutik dalam ankylosing spondylitis mencegah kalsifikasi vertebra, sehingga mencegah perkembangan kelengkungan tulang belakang yang teruk. Terapi senaman dan senaman merangsang proses metabolik, memperbaiki pemakanan tisu-tisu vertebra dan sendi, mencegah perkembangan penyakit.

Penyakit dan mod pergerakan Bechterew

Fisioterapi harus dilakukan setiap hari, tanpa hilang

Untuk meningkatkan kesejahteraan anda dan menjalani kehidupan yang penuh dengan diagnosis seperti itu, tidak cukup dengan mengambil ubat. Dengan ankylosing spondylitis, pendekatan terapi yang bersepadu diperlukan, jika tidak, kesan rawatan akan berumur pendek. Penting untuk mengubah gaya hidup anda agar anda dapat aktif secara fizikal setiap hari.

Mod pergerakan biasa dengan diagnosis ini adalah pengisian dua kali selama setengah jam setiap hari. Set senaman harus dilakukan pada waktu pagi dan petang, dan tanpa mengira keadaan kesihatan dan ketidakselesaan. Pendekatan ini memanjangkan kemampuan bergerak secara normal dan mengurangkan keparahan kesakitan..

Gimnastik mesti dilakukan secara bebas di rumah. Namun, pada mulanya, pesakit harus dilatih di ruang terapi senaman di bawah pengawasan doktor pemulihan. Pakar akan menyusun skema latihan individu, mengawal kebenaran latihan gimnastik untuk ankylosing spondylitis, dan mengajar teknik yang betul.

Mod pemanduan adalah seperti berikut:

  • senaman pagi setiap hari (beberapa latihan sederhana, tidak lebih dari 15 minit);
  • kompleks latihan pertama - dari jam 11:00 hingga 14:00, mengambil masa 30-40 minit;
  • kompleks latihan kedua - program mungkin berbeza dari yang pertama, disarankan untuk terlibat dalam selang waktu antara 17:00 hingga 20:00.

Kumpulan latihan semestinya merangkumi pergerakan regangan, kerana tepatnya pengapuran sendi dan cakera intervertebral itulah sebab utama kehilangan mobiliti dalam penyakit progresif..

Program senaman pagi

Latihan pagi untuk ankylosing spondylitis dijalankan di rumah dan mesti dilakukan. Walau bagaimanapun, program senaman pagi disusun oleh doktor secara individu untuk setiap pesakit. Penekanan diberikan pada peregangan kerana ia membantu mengembalikan peredaran dan pergerakan selepas berehat malam.

Senaman pagi dengan cepat mengembalikan mobiliti, meningkatkan koordinasi dan konsistensi pergerakan sendi, dan memberikan tenaga dan semangat sepanjang hari.

Prinsip pengisian asas:

  • semua latihan dilakukan dengan lancar dengan kadar yang selesa;
  • pergerakan tiba-tiba dilarang;
  • anda tidak dapat mengubah kedudukan badan dengan tajam, melakukan pelbagai kecenderungan;
  • anda perlu memulakan dengan latihan paling ringan untuk menyiapkan badan;
  • melonjak, tersentak, memuatkan kejutan pada tulang belakang adalah dilarang;
  • jika rasa sakit berlaku, anda perlu mengurangkan jarak pergerakan, tetapi terus mengecas;
  • malaise selepas latihan pagi - alasan untuk berunding dengan doktor anda tentang mengubah rancangan senaman anda.

Pemburukan spondylitis ankylosing bukanlah alasan untuk membatalkan gimnastik. Dalam kes sedemikian, anda boleh melakukan latihan sambil duduk atau berbaring di atas katil. Sebagai peraturan, ketika menyusun rancangan individu, doktor mempertimbangkan kemungkinan berlakunya eksaserbasi, oleh itu, dia akan menyiapkan program cadangan gimnastik lembut sederhana yang dapat dilakukan secara statik.

Gimnastik duduk dan urut sendiri

Malah boleh dilakukan di tempat kerja

Latihan dan pergerakan berikut bertujuan untuk merangsang peredaran darah dan menyuburkan sendi dan tulang belakang. Boleh dilakukan pada waktu pagi sebagai sebahagian daripada senaman harian.

  1. Gosokkan tangan yang lain dengan jari sebelah tangan dengan lembut. Kemudian urut telapak tangan dan setiap jari anda. Satu zon memerlukan masa sekurang-kurangnya 10 saat. Setelah selesai dengan satu tangan, anda harus melakukan urutan yang sama di tangan yang lain..
  2. Bergerak di sepanjang garis urut, gosokkan wajah, sisi dan belakang leher, kepala dan telinga dengan lembut - ini meningkatkan peredaran darah ke seluruh badan.
  3. Gerakkan telapak tangan ke atas, gosokkan lengan bawah anda selama satu minit.
  4. Angkat dan turunkan bahu semasa mengembangkan sendi. Kemudian tarik ke udara dan buka dada, dan kemudian menghembuskan nafas sepenuhnya. Ulangi 10 kali untuk meningkatkan nada otot dan merangsang peredaran darah di kawasan toraks.
  5. Letakkan tangan anda di belakang punggung dan gosok perlahan kawasan lumbosacral anda selama 20 saat.
  6. Selesaikan gimnastik dengan urutan kaki. Untuk melakukan ini, mula-mula mengisar jari kaki, kemudian lengkungan dan tumit, kaki bawah dan lutut, kemudian pergi ke otot paha.

Setiap zon diurut selama 10-15 saat, kaki boleh digosok lebih lama. Urutan diri seperti itu menyiapkan badan untuk senaman atau gimnastik dengan sempurna..

Senaman untuk otot dan sendi

Untuk pemanasan seterusnya, anda perlu berdiri tegak dengan kaki sedikit terpisah untuk keseimbangan yang lebih baik. Anda perlu melakukan pemanasan selama sekurang-kurangnya lima minit.

  1. Turunkan lengan anda di sepanjang badan, pusingkan bahu ke sisi. Dari kedudukan ini, pusingkan kepala ke kanan dan kiri 10 kali.
  2. Lengan dilanjutkan di sepanjang badan, bahu mesti diangkat ke depan, kemudian ke belakang. Ulangi 10 kali. Setelah menaikkan dan menurunkan bahu tanpa menggerakkan tangan.
  3. Condongkan badan ke hadapan sedikit dan panjangkan lengan ke sisi. Lakukan pergerakan bulat dengan tangan anda, pertama mengikut arah jam, kemudian lawan.
  4. Letakkan telapak tangan di pinggang, pusingkan badan terlebih dahulu ke kiri, kemudian ke kanan. Ulangi 10 kali pada setiap sisi.
  5. Tangan masih terletak di pinggang, dari posisi ini angkat satu kaki, bengkok di lutut, setinggi mungkin, kemudian turunkan ke lantai dan ulangi untuk kaki yang lain. Lakukan 15 kali.
  6. Angkat kaki anda dan rentangkan di hadapan anda. Kemudian putar kaki ke kiri dan kemudian ke kanan, atau lakukan pergerakan putaran. Ulangi 20 kali untuk setiap kaki..

Selepas memanaskan badan, anda boleh beralih ke latihan lain. Pemanasan boleh dilakukan pada bila-bila masa dengan kekejangan sendi.

Peraturan asas untuk melakukan gimnastik

Anda tidak boleh mengikuti sukan aktif

Penyakit Bechterew mengganggu pergerakan di tulang belakang, oleh itu, sebarang beban paksi pada tulang belakang dilarang. Ini bermaksud berlari, berjalan kaki atau bermain ski dikontraindikasikan pada pesakit..

Sebarang latihan pengembangan otot harus diakhiri dengan peregangan otot-otot ini..

Penting untuk bernafas dengan betul semasa bersenam. Segala usaha dilakukan semasa menghembuskan nafas, anda perlu menghembuskan nafas dengan hidung.

Gimnastik harian

Memanaskan badan sebelum melakukan latihan. Anda boleh melakukan pemanasan kompleks yang dijelaskan, atau latihan berikut:

  • kepala condong ke hadapan dan ke belakang, kiri dan kanan (lengan dilanjutkan di hadapan anda);
  • menyatukan bilah bahu;
  • putaran bahu;
  • angkat bahu.

Setiap latihan mesti diulang 10 kali, dan kemudian anda boleh meneruskan ke bahagian utama gimnastik.

Terapi senaman menurut Bubnovsky

Terapi senaman menurut Bubnovsky adalah salah satu kaedah universal untuk menghilangkan kesakitan pada pelbagai penyakit tulang belakang, termasuk ankylosing spondylitis.

  1. Berbaring di lantai atau di atas katil, rentangkan lengan ke dada, tarik kaki ke atas diri anda. Peregangan sebanyak mungkin selama 5 saat, dengan mencengkam lengan, kaki tegang sepanjang masa. Kemudian berehat selama beberapa saat dan ulangi latihan..
  2. Kedudukan permulaan adalah sama. Rentangkan tangan anda ke sisi, angkat kaki dan luruskan sepenuhnya. Ulangi latihan sebelumnya, tetapi panjangkan kaki ke arah siling, dan tekan lengan penyebaran anda sebanyak mungkin ke permukaan lantai.
  3. Tanpa menukar kedudukan, turunkan kedua kaki ke sisi.
  4. Berbaring di perut anda, luruskan kaki anda, luruskan tangan anda di hadapan anda. Semasa menghembus nafas, koyakkan lengan dan kaki anda dari lantai, sambil mengangkat bahu dan pelvis bawah.
  5. Duduk di atas lantai, kaki disatukan dan dilanjutkan di hadapan anda. Otot-otot gluteal "berjalan" di lantai berulang-alik.

Setiap latihan mesti diulang 10-15 kali, bergantung pada sensasinya.

Latihan isometrik

Kompleks seterusnya dilakukan secara statik, iaitu tidak ada pergerakan aktif.

  1. Letakkan telapak tangan anda di sisi kepala anda, tegangkan leher anda, dan cubalah menekan telapak tangan dengan kepala anda. Pada masa yang sama, leher tidak bergerak, kepala tidak dapat dimiringkan.
  2. Letakkan kedua tangan di dahi, tekan dengan kepala anda, cuba mengatasi daya tahan tangan.
  3. Berbaring di lantai dengan kaki dan tangan lurus. Tekankan tekanan pada anggota badan anda, seolah-olah cuba mendorongnya ke lantai.
  4. Tanpa mengubah kedudukan badan, tegangkan bilah bahu, cuba "mendorong" lantai dengan mereka.
  5. Angkat lengan anda di atas dada, tegangkan otot anda seolah-olah ada sesuatu yang menghalang anda memanjangkan lengan. Kemudian, dengan paksa, rentangkan tangan anda ke sisi. Ulangi senaman kaki.
  6. Tekan punggung bawah ke lantai dan tekan di lantai.

Ulangi setiap latihan selama 30-60 saat.

Semasa kelas, anda tidak perlu melakukan pergerakan secara tiba-tiba

Melakukan yoga dengan spondylitis ankylosing tidak kurang berguna daripada terapi senaman. Latihan yoga bertujuan untuk meregangkan dan merangsang peredaran darah, yang meningkatkan pergerakan dan koordinasi pergerakan spondylitis ankylosing.

  1. Berbaring di lantai, bengkokkan kaki di lutut, kaki ditekan kuat ke lantai. Luruskan satu kaki, tarik yang lain sedekat mungkin dengan punggung. Kemudian koyakkan bilah bahu dari lantai dan capai kaki yang diluruskan, sambil menegangkan kaki. Ulangi untuk kaki yang lain..
  2. Berbaring di perut anda, letakkan tangan anda di lantai pada paras pinggang, regangkan kaki anda. Koyakkan bahagian atas badan, bengkok di belakang, rentangkan kepala ke arah punggung, bersandar pada lengan ketika ini.
  3. Berbaring telentang, letakkan tangan di belakang kepala, siku diluruskan dan lihat ke sisi. Kaki lurus, ditekan ke lantai, jari kaki ditarik ke arah anda. Dari kedudukan ini, lepaskan tali pinggang bahu dari lantai dan tinggalkan kedudukan ini selama beberapa saat.

Lakukan semua latihan dengan lancar, satu minit pada satu masa.

Senamrobik air

Latihan air membantu meningkatkan keadaan kesihatan dengan spondylitis ankylosing, akibatnya, penyakit ini semakin surut. Senaman adalah kompleks terapi senaman biasa, tetapi di kolam renang.

Mula-mula anda perlu berenang untuk memanaskan otot. Kemudian, sambil berdiri di air, lakukan latihan sederhana - memutar lengan, mengangkat kaki yang bengkok di lutut, membongkokkan badan ke depan dan ke belakang, mengangkat bahu dan memusingkan kepala.

Selepas latihan, anda harus berenang di punggung, kemudian anda boleh melakukan latihan lain untuk penyakit Bechterew, tetapi tidak di dalam air.

Gimnastik Kuzyakov

Kuzyakov S.N. - pengajar dalam latihan fisioterapi, yang membuat kumpulan latihan terapi latihan penulis untuk ankylosing spondylitis.

  1. Berbaring di punggung, angkat lengan, tetapi bahu dan siku anda ditekan ke lantai. Tekankan tekanan ke lantai dengan siku dan belakang kepala sambil membongkok dada.
  2. Berbaring di atas lantai, lengan terentang di lipit. Angkat kepala anda, sambil menarik jari kaki ke arah anda, tetap dalam kedudukan ini selama 20 saat, dan kemudian berehat.
  3. Dapatkan keempat, penekanan pada lengan yang diluruskan. Bulatkan punggung anda, kemudian lengkung punggung bawah anda.
  4. Berdiri tegak, kaki bersama-sama, jari kaki menghadap ke sisi. Angkat tangan anda di atas kepala anda, pegang tangan kiri anda dengan jari tangan kanan anda, tegangkan lengan bawah anda. Pegang tangan sehingga bengkok ke kanan, kemudian ke kiri..
  5. Tanpa membuka tangan, turunkan dan angkat di hadapan anda, sambil memusingkan badan ke sisi.

Latihan ini harus diulang 10 kali..

Ciri-ciri latihan untuk wanita

Ankylosing spondylitis terutamanya menyerang lelaki, wanita menderita 7 kali lebih jarang. Seorang lelaki mesti melakukan terapi terapi kompleks, yang dirancang untuk menguatkan otot-otot seluruh badan dan mengembangkan sendi dan tulang belakang. Bagi wanita, doktor paling kerap mengesyorkan kompleks dengan penekanan pada penguatan zon lumbosacral.

Punggung atas wanita jarang terjejas, tetapi jika ini berlaku, doktor mengesyorkan menambah latihan pernafasan.