Ciri-ciri makan ayam untuk gout

Meniskus

Ciri-ciri makan ayam untuk gout

Ciri-ciri makan ayam untuk gout

Mengemukakan soalan sama ada makan ayam dengan gout adalah mungkin, anda perlu memahami bahawa penyakit ini disebabkan oleh diet yang tidak betul. Terdapat faktor lain, tetapi ini adalah faktor utama. Hanya dengan mematuhi prinsip-prinsip asas diet, kita dapat mengatasi gejala penyakit ini. Gout tidak dapat disembuhkan, tetapi dengan diet yang betul, ia dapat stabil.

Selalunya, orang berusia lebih dari 40 menderita gout. Garam asid urik yang berlebihan disimpan di sendi yang melanggar pertukaran sebatian nitrogen (purin) dan protein. Ini berlaku apabila banyak makanan haiwan yang mengandungi purin dimakan. Ginjal sihat, tetapi tidak dapat mengatasi jumlah urea yang banyak, atau keadaan organ tidak membenarkan perkumuhan asid ini. Dengan eksaserbasi, keradangan dan kemerahan sendi berlaku. Mereka sakit, suhu meningkat di kawasan yang terjejas.

Sistem bekalan

Anda memerlukan sistem pemakanan yang mengandungi sejumlah protein, maka gout tidak akan bertambah buruk dan berkembang.

Mematuhi diet nombor 6 akan memberikan hasil yang positif dalam seminggu.

Metabolisme purin dinormalisasi, garam asid urik akan terbentuk dalam jumlah yang lebih kecil, metabolisme akan dipulihkan.

Berikut adalah asas asas diet:

  1. Minum lebih daripada cecair yang dibenarkan, tidak kurang dari 3 liter semasa eksaserbasi.
  2. Ambil makanan dalam bahagian kecil, tetapi sekurang-kurangnya empat kali sehari. Jangan kelaparan atau makan berlebihan.
  3. Menurunkan berat badan berlebihan, hanya secara beransur-ansur. Hadkan garam.
  4. Diet adalah vegetarian. Tetapi jika anda tidak dapat melepaskan daging, maka itu mestilah daging unggas dan arnab, tetapi hanya dalam bentuk rebus, dan tidak lebih dari tiga kali seminggu.
  5. Hanya kaldu sayur, seperti ketika merebus ayam, ikan dan cendawan, purin masuk ke dalam sup.

Peraturan untuk makan ayam

Ayam dianggap sebagai produk daging yang paling diet. Ia rendah kalori. Sekiranya gout, produk ini harus dirawat dengan berhati-hati. Masalahnya ialah kandungan purin di dalamnya lebih daripada 122 mg setiap 0.1 kg. Setelah memakan jumlah unggas ini, seseorang akan menerima 170 mg urea. Ini adalah tahap tinggi untuk penyakit seperti itu (lebih daripada 150 mg). Tetapi ayam rebus tidak menimbulkan ancaman seperti itu, kerana kebanyakan purin tetap berada dalam kaldu. 150 g sehari daging sedemikian dibenarkan, tetapi tidak lebih kerap 2-3 kali seminggu.

Apabila ditanya sama ada anda boleh makan ayam bakar untuk gout, jawapannya adalah tidak. Makan produk sedemikian dilarang sama sekali kerana kepekatan sebatian nitrogen yang tinggi.

Telur rebus juga dapat dimakan dalam jumlah yang terbatas: satu telur setiap hari, jika tidak ada proses keradangan.

Pemantauan berterusan pengeluaran asid urik dan perkumuhan adalah perhatian utama terhadap gout. Diet sebagai cara hidup:

  • melegakan eksaserbasi yang menyakitkan;
  • melambatkan perkembangan penyakit;
  • meningkatkan kesejahteraan.

Ayam rebus boleh terdapat dalam makanan, tetapi jumlahnya tidak boleh berlebihan..

Daging apa yang boleh anda makan dengan gout: jenis yang dibenarkan dan dilarang, resipi sihat

Diet untuk gout agak mudah, tetapi beberapa peraturan mesti dipatuhi. Pertama sekali, makanan yang tinggi kandungan purin tidak termasuk dalam diet. Dan kebanyakannya adalah makanan yang berasal dari haiwan, terutama dalam daging. Walaupun menu vegetarian lebih disukai untuk gout, tidak perlu sepenuhnya meninggalkan produk yang enak. Daging apa yang boleh anda makan dengan gout dan cara memasaknya dengan betul?

Daging untuk gout

Penggunaan produk sedemikian tidak digalakkan, kerana mengandungi sejumlah besar purin. Penyalahgunaan makanan sedemikian menyebabkan peningkatan kadar asid urik dalam badan dan pemburukan gout yang ketara. Menurut statistik, orang yang tidak mematuhi diet yang disyorkan, menghadapi penyakit ini 5 kali lebih kerap daripada pesakit yang mengehadkan makan daging. Diet yang dipilih dengan betul membolehkan anda meningkatkan kualiti hidup dan melupakan pemburukan artritis gout.

Untuk gout, pilih lebih banyak daging pemakanan.

Walau bagaimanapun, ini tidak bermaksud bahawa daging harus ditinggalkan sepenuhnya. Produk sedemikian mengandungi:

  • Vitamin B;
  • vitamin D;
  • vitamin E;
  • magnesium dan besi;
  • sejumlah besar fosforus.

Komposisi elemen mikro dan makro bergantung pada jenis daging. Jadi, daging babi mengandungi sejumlah besar magnesium dan fosforus, yang menjadikan produk ini berguna untuk sistem saraf. Makan daging babi juga membantu menguatkan sistem rangka..

Daging lembu mempunyai kesan positif pada sistem hematopoietik kerana kandungan zat besi yang tinggi. Daging jenis ini meningkatkan kadar hemoglobin dan melindungi daripada anemia..

Turki tinggi zat besi, kalsium dan natrium. Produk ini menghalang perkembangan osteoporosis, menormalkan fungsi sistem saraf dan, secara amnya, mempunyai kesan positif terhadap fungsi seluruh organisma..

Daging ayam adalah produk makanan terbaik. Ia mengandungi protein yang diserap sepenuhnya oleh badan. Selain itu, ayam baik untuk saluran pencernaan, ia menormalkan fungsi ginjal dan meningkatkan metabolisme lipid..

Daging apa yang dibenarkan?

Setelah mengetahui faedah kesihatan yang akan dibawa oleh makanan seperti itu, anda harus mengetahui jenis daging yang boleh anda makan dengan gout. Sebarang produk dengan kandungan purin rendah boleh dimakan untuk keadaan ini..

Daging arnab adalah jenis produk yang paling diet

Dengan gout, anda boleh menggunakan:

Dalam kes ini, daging unggas tidak hanya dibenarkan, tetapi juga disyorkan oleh doktor. Sebagai contoh, ayam belanda mengandungi bahan yang mempunyai kesan positif pada tisu tulang. Makan ayam belanda adalah pencegahan osteoporosis yang sangat baik dan baik untuk sendi. Untuk gout, disyorkan untuk memilih ayam rendah lemak, misalnya, payudara atau fillet. Daging ayam adalah bahagian penting dalam diet, kerana ia memberi kesan positif terhadap metabolisme lemak, meningkatkan fungsi sistem kardiovaskular dan tidak menyumbang kepada kenaikan berat badan.

Hidangan lain yang dibenarkan adalah daging arnab untuk gout. Daging arnab adalah pelbagai yang sihat dan mudah dicerna dengan kandungan protein tinggi dan minimum lemak. Daging yang dimasak dengan betul tidak hanya akan memberi anda rasa kenyang dalam jangka masa yang panjang, tetapi juga memberi kesan positif terhadap fungsi sistem saraf..

Makanan protein lain yang dibenarkan untuk gout termasuk ikan tanpa lemak (seperti tuna) dan telur ayam. Ikan secara sederhana boleh dimakan 2 kali seminggu. Orang gout dibenarkan makan sebiji telur ayam sehari. Dengan mengambil kira pilihan daging yang dibenarkan, anda boleh membuat menu yang cukup memuaskan, enak dan sihat selama seminggu..

Daging terlarang

Setelah mengetahui jenis daging dan produk daging yang boleh anda makan dengan gout, anda harus mengetahui hidangan yang perlu anda tinggalkan sepenuhnya. Pertama sekali, sebarang produk sampingan dilarang: hati, jantung, lidah, buah pinggang. Mereka tinggi purin, yang dengan cepat menyebabkan kadar asid urik meningkat..

Daging asap dan sosej harus dihilangkan dari diet anda.

Tidak mengetahui jenis daging apa yang dapat dimakan dengan gout, banyak yang memasukkan daging sapi dan daging sapi ke dalam makanan. Varieti ini dilarang kerana kandungan purinnya yang tinggi. Dan sekiranya daging lembu tanpa lemak dalam jumlah kecil masih dapat dibeli dalam kes yang jarang berlaku, daging binatang muda mesti ditinggalkan sepenuhnya..

Larangan itu juga merangkumi:

  • daging kambing;
  • daging babi;
  • hati daging lembu;
  • jeroan babi;
  • sosej;
  • daging salai;
  • daging dalam tin (rebusan);
  • pate hati;
  • sosej.

Menariknya, beberapa gigitan sosis darah buatan sendiri seminggu sekali untuk gout tidak akan membahayakan kesihatan anda. Jumlah purin dalam 100 g produk ini hanya 38 mg. Sebagai perbandingan, 100 g timus sapi mengandungi 525 mg bahan ini.

Pendapat doktor

Ramai pesakit sering melakukan kesilapan ketika menyusun menu, lebih suka daging lembu atau daging kedelai. Walaupun begitu, doktor mengesyorkan agar produk ini ditinggalkan sepenuhnya, lebih baik menggantinya dengan ayam belanda atau arnab..

Sekiranya seseorang terbiasa mengehadkan daging, menu vegetarian untuk gout lebih disukai. Membuat diet vegetarian itu mudah, yang utama adalah mengelakkan kekacang, termasuk kedelai, tembikai, kembang kol dan makanan yang mengandung ragi..

Sekiranya seseorang tidak dapat membayangkan hidup tanpa daging, anda boleh memakan varieti yang dibenarkan dalam jumlah terhad. Agar tidak membahayakan kesihatan, disarankan untuk mengkonsumsi ayam tanpa lemak dan daging arnab tidak lebih dari 4 kali seminggu. Jumlah yang dibenarkan tidak lebih daripada 200 g sehari. Juga, doktor mengesyorkan mengatur satu puasa sehari dalam seminggu, sepenuhnya menolak makanan yang berasal dari haiwan..

Resipi sihat

Arnab dengan ayam belanda dan sayur-sayuran adalah pilihan terbaik untuk makan malam

Setelah mengetahui daging mana yang lebih baik untuk gout, anda perlu menguasai resipi memasak terbaik. Peraturan utama ialah anda tidak boleh menggorengnya. Cara memasak daging untuk gout bergantung pada jenis yang anda pilih. Jadi, arnab boleh direbus dengan sayur-sayuran atau dikukus - kaedah memasak ini membolehkan anda memelihara sifat berguna dan meminimumkan kemungkinan bahaya pada tubuh.

Adalah baik untuk makan ayam belanda yang dimasak di dalam ketuhar. Ternyata agak kering, jadi lebih baik memasaknya dengan sayur-sayuran. Dianjurkan untuk makan daging ayam jarang. Walaupun ia adalah daging pemakanan, ia mengandungi lebih banyak purin daripada arnab dan kalkun. Adalah disyorkan untuk menggunakannya rebus untuk gout..

Ayam berair dengan rempah

Fillet ayam rebus akan membantu menambah pelbagai makanan. Ia mesti dipotong menjadi kiub dan acar. Cincin bawang digunakan sebagai pengasam. Taburkan ayam dengan dill kering, halia, bawang putih, masukkan sedikit campuran lada. Potongan daging harus berada di dalam pengasam selama 30-40 minit. Kemudian daging dimasukkan ke dalam air mendidih selama 5 minit. Kemudian matikan api, tutup bekas dengan penutup sehingga produk "mencapai". Secara keseluruhan, ayam harus dimasak selama 10-15 minit, bergantung pada ukuran kepingan.

Turki dengan sayur-sayuran

Semasa memilih ayam belanda, disarankan untuk memberi keutamaan kepada fillet. Ia rendah lemak, sangat sihat, dan mudah disediakan. Turki yang dibakar dengan sayur-sayuran adalah hidangan yang sangat lazat dan sihat..

Adalah perlu untuk memotong fillet menjadi kepingan kecil, lapisi dengan campuran lada dan madu. Anda perlu meletakkan sekeping fillet, beberapa keping kentang, tomato, cincin bawang, kepingan lada belalai hijau di dalam periuk. Hidangan hendaklah dibakar pada jam 1500 hingga lembut. Rata-rata, proses memasak memakan masa sekitar setengah jam..

Fillet Turki boleh digunakan sebagai ramuan dalam salad

Arnab halus

Daging arnab boleh dimasak dengan pelbagai cara. Cara termudah untuk merebus daging adalah dengan bawang. Sayuran harus dipotong dadu dan diletakkan di dalam wajan yang telah dipanaskan yang dilapurkan untuk dimasak tanpa minyak. Apabila bawang mengeluarkan jus, daging arnab ditambahkan ke dalamnya. Segala-galanya dicampur dengan teliti, garam dan lada secukup rasa. Arnab harus dimasak dengan kompor rendah sehingga daging rebus dalam jus bawang. Memakan lebih kurang setengah jam untuk memasak. Arnab ternyata lembut dan lembut, lebih baik menggunakannya dengan sayur-sayuran.

Juga, daging arnab boleh direbus dengan zucchini, tomato, kentang. Anda boleh memasak arnab pedas di dalam ketuhar dengan keju, tetapi anda hanya perlu menggunakan keju rendah lemak - emmental atau gouda.

Hidangan yang disenaraikan akan menjadi tambahan yang sangat baik untuk jadual diet, tetapi ia mesti digunakan dengan berhati-hati. Apabila gejala-gejala arthritis gout berkurang, daging yang dibenarkan boleh dimakan hingga tiga kali seminggu, namun, dengan peningkatan penyakit, mereka harus dikeluarkan sepenuhnya dari diet.

Daging apa yang boleh anda makan dengan gout

Gout adalah penyakit berbahaya yang secara signifikan mengurangkan kualiti hidup seseorang. Inti patologi terletak pada peningkatan kandungan sebatian purin dalam darah pesakit. Apabila badan berhenti mengatasi perkumuhan mereka, asid urik akan disimpan dalam organ dan tisu dalaman. Pertama sekali, pada tulang dan tulang rawan.

Ciri-ciri pemakanan untuk gout

Terapi penyakit semestinya merangkumi bukan sahaja pengambilan ubat-ubatan, tetapi juga pembetulan diet biasa. Seiring dengan penekanan sintesis purin, pesakit mesti menghadkan pengambilannya dari luar bersama dengan makanan. Diet khas dirancang sedemikian rupa untuk mengubah reaksi air kencing terhadap alkali. Langkah ini membantu mempercepat penghapusan sebatian dari badan..

Jadual diet nombor 6 diambil sebagai asas. Dan walaupun pada mulanya tidak mudah mematuhinya, disarankan bukan hanya untuk diagnosis seperti itu. Tertakluk kepada peraturan tertentu, keadaan kesihatan manusia bertambah baik:

  1. Jadual produk yang dibenarkan dan dilarang akan disediakan oleh doktor yang hadir. Senarai sayur-sayuran dan buah-buahan yang berguna untuk gout cukup luas.
  2. Sepanjang minggu, perlu mengatur hari puasa secara berkala (susu fermentasi, sayur).
  3. Rakan yang wajib pesakit dengan gout mestilah air. Anda boleh meminumnya antara waktu makan dan 1 jam sebelum makan..
  4. Musuh kesihatan adalah makan berlebihan dan kekurangan zat makanan. Makanan mestilah pecahan, bahagiannya mestilah kecil. Ini akan mengurangkan tekanan pada sistem pencernaan..
  5. Anda perlu menolak atau meminimumkan pengambilan alkohol, makanan pedas dan pedas, daging asap dan perap.

Dengan mengikuti cadangan diet, anda dapat mengelakkan berlakunya gout yang teruk dan mengurangkan gejala yang tidak menyenangkan. Di samping itu, kerja perut dinormalisasi dan berat badan berlebihan akan hilang..

Prinsip utama pemakanan sekiranya penyakit adalah ketepuan kerana hidangan susu dan bijirin. Vitamin dan Mineral Sihat yang Berasal dari Sayuran dan Buah-buahan Segar.

Adakah mungkin memakan daging dengan gout

Daging adalah sumber sebatian purin, tetapi juga memiliki nilai tenaga, kerana protein adalah bahan binaan. Oleh itu, ia boleh dimakan tidak lebih dari 2-3 kali seminggu, sementara tidak termasuk jeroan dari diet. Ini termasuk visera (hati, ginjal, jantung, pusar, lidah, dll.), Serta sosis dan daging asap.

Tidak boleh melebihi 150 g protein haiwan setiap hidangan.

Semasa tempoh yang memburukkan lagi, produk seperti itu dikeluarkan dari menu sepenuhnya sehingga normalisasi kesihatan dan kemerosotan yang stabil. Memahami daging apa yang anda boleh makan dengan gout, anda harus memperhatikan jenis putih tanpa lemak: ayam (dada ayam), arnab, ayam belanda. Domba, daging sapi dan daging sapi, daging babi, daging kuda, rusa harus dikecualikan. Nutria, domba, itik juga tidak disyorkan untuk dimasukkan ke dalam menu.

Agar hidangan sihat, anda perlu mematuhi peraturan memasak daging. Kaedah yang paling sesuai adalah kaedah memprosesnya: merebus, mengukus, memanggang dan merebus. Ini akan mengekalkan nilai pemakanan dan vitamin makanan. Adakah mungkin untuk memakan daging dalam kes tertentu, doktor yang hadir harus memutuskan.

Sebarang pengembangan diet boleh menimbulkan komplikasi perjalanan penyakit ini. Varieti merah mengandungi jumlah purin yang tinggi.

Daging arnab

Komposisi makanan yang selamat membolehkannya dimasukkan dalam diet untuk banyak penyakit, termasuk gout. Arnab mempunyai nilai pemakanan yang tinggi kerana kandungan vitamin, asid amino penting. Sebenarnya tidak ada lemak di dalamnya. Dengan tahap asimilasi oleh badan lebih dari 90%, ia adalah produk yang tidak dapat diganti untuk pengukuhan dan keanjalan ligamen. Kesan lembut pada perut dan saluran pencernaan adalah faedah lain untuk gout. Terdapat sedikit purin di dalamnya, jadi urat secara praktikal tidak berlama-lama di badan pesakit.

Agar daging bermanfaat, anda perlu mengikuti norma penggunaannya dan memasak di beberapa perairan. Kursus popular pate, bakso dan arnab.

Turki

Burung kaya akan zat besi, yang merupakan pencegahan anemia yang sangat baik. Dari segi kandungan fosforus, produk ini dibandingkan dengan ikan merah, sedangkan ia diserap dengan baik oleh badan. Kandungan protein yang tinggi menyumbang kepada pertumbuhan serat otot, menguatkan tisu tulang, yang penting untuk gout. Agar tidak membebani hati, daging mesti dimasak tanpa lemak dan kulit yang berlebihan. Kalkun untuk gout boleh menggantikan ayam jika anda alah pada yang terakhir.

daging kuda

Walaupun terdapat kesan positif pada tubuh (kesan koleretik, mengurangkan kesan radiasi, menguatkan tisu tulang), jenis daging ini dikontraindikasikan pada pesakit gout. Di samping itu, daging kuda memerlukan pemprosesan yang teliti untuk mencegah perkembangan jangkitan usus..

Anak kambing

Dengan gout, ia tidak dimakan kerana kesan negatif pada buah pinggang dan sistem kencing. Juga, haiwan kadang-kadang diberi makan dengan antibiotik dan hormon. Daging domba tidak digalakkan untuk orang yang menderita penyakit saluran gastrousus, hati, pesakit hipertensi.

Daging lembu

Sebatian purin dalam komposisinya menyebabkan penurunan kebolehtelapan kapilari nefron dan memprovokasi perkembangan gout. Ia dikategorikan secara kontraindikasi pada pesakit dengan gout..

Ayam

Kekacang adalah produk makanan yang tidak tergantikan untuk gout. Anda boleh makan ayam, termasuk dibenarkan memakan telur ayam dan puyuh. Dagingnya mengandungi sedikit lemak, tetapi kaya dengan vitamin dan mineral. Intoleransi individu mungkin menjadi satu-satunya batasan penggunaannya..

Makan kuah berasaskan daging

Untuk menyiapkan kursus pertama untuk gout, setelah mendidih, air disalirkan 2-3 kali. Dagingnya direndam dan dibasuh. Tindakan sedemikian menyumbang kepada penyingkiran maksimum bahan berbahaya dari produk. Sebaiknya beli ayam dari pembekal yang dipercayai, produk mestilah segar dan tidak dibekukan.

Apabila gout bertambah teruk, sup harus menjadi vegetarian. Protein yang berasal dari haiwan dikecualikan untuk jangka masa sehingga 1 bulan.

Resipi untuk lazat dan dibenarkan untuk hidangan gout dengan daging

Hidangan daging yang ringkas dan popular adalah bebola daging, kaserol, pate. Untuk perubahan, fillet ayam boleh direbus atau dibakar dalam jus mereka sendiri. Rawatan panas mestilah lembut, tidak perlu anda menggoreng daging agar perut anda tidak sakit.

Resipi bakso ayam

  1. Fillet atau payudara dipotong-potong dan dicincang dalam penggiling daging bersama dengan bawang dan roti.
  2. Rebus nasi hingga separuh masak.
  3. Sebiji telur ditambahkan ke campuran yang dihasilkan dan daging cincang terbentuk daripadanya.
  4. Biarkan daging cincang di dalam peti sejuk selama setengah jam. Bentuk bebola kecil dan kukus selama 10 minit.

Untuk potongan daging, anda boleh membuat sos bawang tumis dengan wortel dan ramuan pada krim masam atau musim dengan kicap.

Resepi kaserol

Seekor arnab atau burung sesuai untuk penyediaannya. Setelah rebusan awal terung dengan penambahan wortel dan bawang, hidangan disusun secara berlapis. Teratas dengan keju parut. Prosesnya akan memakan masa lebih kurang 30 minit..

Kesimpulannya

Sebelum memperluas diet dan memasukkan daging di dalamnya, anda perlu berjumpa doktor. Gout dalam banyak kes berlaku di bawah pengaruh faktor genetik, namun ketidakpatuhan terhadap peraturan diet dapat menyebabkan kemerosotan kesejahteraan pesakit. Ingatlah bahawa untuk mendapatkan nilai yang paling banyak dari daging, anda perlu memasaknya mengikut cadangan pakar.

Sembelit ayam

Sembelit adalah penutupan lumen saluran usus di bahagian yang berlainan dan biasanya diperhatikan pada burung gemuk. Juga, pergerakan usus yang tertunda boleh berlaku pada ayam yang dijangkiti parasit usus..

Burung yang sakit membuang air besar dengan susah payah, berjongkok dan menggoyangkan ekornya. Bulu-bulunya biasanya berkerut, dia menjadi lesu, kehilangan selera makan dan terus menutup matanya.

Untuk mengelakkan penyumbatan usus dengan tinja, 2-3 tetes minyak sayuran mesti disuntik ke dalam dubur burung.

Untuk mengelakkan sembelit, burung harus diberi ramuan segar, sayur-sayuran dan buah-buahan..

Kelewatan ayam betina

Sebab kelewatan meletakkan adalah keradangan saluran telur yang sejuk. Seekor ayam yang sakit mungkin tidak bertelur sama sekali, dan jika benar, ayam itu mungkin kecil dan rapuh, selalunya berbentuk tidak teratur.

Sekiranya semasa bertelur, burung mengambil posisi mendatar, meregangkan lehernya dan bernafas dengan kuat, ia mesti segera dipindahkan ke bilik dengan suhu udara sekurang-kurangnya 30-32 ° С.

Di bawah pengaruh panas, betina berhenti kekejangan dan dia bertelur.

Sekiranya telur berlanjutan di bahagian bawah oviduct atau di cloaca, burung memerlukan pertolongan. Mula-mula, anda perlu meneteskan minyak sayuran ke saluran telur, kemudian mengoleskan bahagian tepi oviduct dengan minyak dan mengurut perut dengan swab kapas yang dicelupkan ke dalam parafin cair, dengan lembut memegang tepi cloacal dengan dua jari dan cuba perlahan-lahan "memerah" telur semasa urut tanpa memecahkannya. Urutan ini harus dilakukan dengan sangat berhati-hati agar tidak menghancurkan telur, jika tidak, burung itu boleh mati..

Sebaik sahaja telur meninggalkan saluran telur, perlu memasangkan larutan furacilin (1 tetes) ke dalam cloaca ayam, dan kemudian larutan Stroud (1 tetes). Penyelesaian ini mesti disuntik ke dalam cloaca sejuk. Di bawah tindakan larutan Stroud, berlaku sekresi cecair yang cepat dari dinding saluran telur, dan edema yang disebabkan oleh cloaca yang mencubit akan berlalu..

Sekiranya kulit telur pecah, serpihannya mesti dikeluarkan dengan pinset, berhati-hati agar tidak merobek saluran telur burung. Kemudian saluran telur dicuci dengan larutan furacilin dan Stroud, sambil mengurut cloaca dan perut burung.

Dalam hal ini minyak jarak tidak boleh digunakan untuk membersihkan saluran telur, kerana penggunaannya dapat menyebabkan kematian burung..

Seperti yang anda ketahui, dalam 30 hari pertama kehidupan pada burung, sistem termoregulasi tidak sempurna, dan mereka memerlukan pemanasan buatan..

Dalam keadaan penahanan yang tidak menguntungkan, dan terutama semasa hipotermia, anak-anak ayam berkumpul di dekat sumber panas, memicit, memanjat di antara satu sama lain, akibatnya orang-orang di bawah ini dapat diinjak-injak oleh rakan mereka dan mati.

- disfungsi usus;

- kelewatan dalam pembangunan dan pertumbuhan;

Peningkatan suhu di ruang tumbuh juga boleh memberi kesan buruk kepada kesihatan burung. Selain itu, unggas mungkin mengalami hipertermia apabila terkena cahaya matahari langsung..

- perubahan warna biru dan kedutan rabung;

- disfungsi usus.

Untuk mengelakkan terlalu panas, disarankan untuk menjaga burung di bawah kanopi yang teduh dalam cuaca panas atau mengantarnya ke rumah yang berventilasi baik. Di samping itu, burung mesti mempunyai akses berterusan ke air..

Atrofi perut ayam yang berotot

Sebagai hasil memberi makan haiwan muda dengan makanan tepung monoton, dan juga jika tidak ada gastrolitis, ayam mungkin mengalami atrofi perut berotot.

Penyakit ini, sebagai peraturan, diperhatikan pada ayam berusia 1-3 bulan dan besar-besaran, yang mempengaruhi hingga 80% stok anak muda.

- kehadiran zarah makanan yang tidak dicerna di kotoran;

- penurunan berat badan yang tajam;

- gangguan pencernaan.

Untuk mengelakkan atrofi perut berotot, biji-bijian hancur mesti dimasukkan ke dalam makanan burung, yang dicampur dengan kerikil..

Penyumbatan gondok dan ribut ayam

Penyakit ini diperhatikan pada ayam ketika memakan makanan yang mengandungi filem dan biji-bijian di bawah biji-bijian atau rumput yang tidak cukup dicincang.

Kekusutan padat terbentuk dari awn dan filem, yang menyumbat gondok dan perut burung. Untuk mencegah penyakit ini, burung hanya diberi makanan berkualitas baik, dan rumput dihancurkan dengan sempurna.

Sekiranya pelanggaran rejim makan (kemasukan pramatang dalam diet kasar, tidak dapat dicerna, kekurangan zat makanan, dan juga makanan berkualiti rendah) pada hari-hari pertama kehidupan, anak ayam mengalami dispepsia, yang dicirikan oleh keradangan membran mukus saluran gastrointestinal dalam perjalanan akut dan toksikosis kronik. Selain itu, penyakit ini dapat berkembang dengan latar belakang kekurangan garam kalsium dan vitamin A dan B.

Dispepsia boleh menjadi sederhana dan toksik..

Gejala bentuk dispepsia sederhana:

- kekurangan tindak balas terhadap rangsangan luaran;

- menurun atau kurang selera makan;

- cecair, berbuih, dengan campuran lendir dan zarah kotoran makanan yang tidak dicerna;

Gejala bentuk toksik dispepsia:

- sampah cecair bercampur dengan lendir dan darah;

- peningkatan suhu badan;

Rawatan dispepsia bermula dengan memasukkan makanan ayam yang mudah dicerna, mencegah fermentasi makanan: susu masam, susu whey, keju kotej segar yang mengandungi fitonutida hijau (bawang, bawang putih, bawang putih liar). Daripada minum air, burung diberi larutan berair soda penaik, kalium permanganat, serta decoctions chamomile dan calendula.

Dengan bentuk dispepsia yang beracun, burung diberi antibiotik, ubat sulfa dan ubat lain.

Untuk pencegahan dispepsia, diet ayam merangkumi makanan jinak, mudah dicerna dan lengkap tanpa zarah kasar dan besar. Di samping itu, perlu mematuhi piawaian kebersihan: bilik, peralatan, berjalan kaki mesti dibersihkan secara berkala dan dibasmi kuman secara berkala. Kita tidak boleh melupakan pematuhan rejim suhu bagi haiwan muda yang sedang tumbuh. k

Aerocystitis adalah penyakit berkaitan selesema yang tidak berjangkit. Penyakit ini, yang dapat terjadi pada burung setiap saat sepanjang tahun, dapat disembuhkan dengan mudah setelah ayam dipindahkan ke keadaan yang baik..

- penurunan selera makan; - _

- penurunan berat badan yang kecil.

Persediaan yodium digunakan untuk rawatan. Pada masa yang sama, bersama dengan makanan, biovetin (15 mg per burung) diberikan selama 5 hari. Iodin dicampurkan ke dalam air minuman (1:10 OOO) dan diberikan sekali sehari selama 5 hari. Selepas 3 hari, rawatan kedua dijalankan.

Jenis kanibalisme yang paling biasa adalah makan anak ayam yang baru menetas. Sekiranya burung dewasa berkelakuan seperti ini, anak ayamnya segera diasingkan atau diletakkan bersama ayam betina lain..

Juga, penyakit ini sering dijumpai pada ayam. Anak ayam mematikan bahagian tubuh masing-masing, mematikan mata mereka dan mengeluarkan bulu.

Sebilangan besar pakar percaya bahawa sebab tingkah laku burung ini adalah makanan yang tidak seimbang.-

kemalasan, berkerumun, menyebabkan peningkatan kegembiraan burung, menjaga burung di dalam bilik tertutup tanpa memukul, pencahayaan yang berpanjangan dan kuat.

Untuk mengelakkan kanibalisme, pertama sekali, perlu mengetahui penyebabnya dan menghapuskannya secepat mungkin..

Burung dengan bahagian badan yang rosak ditempatkan di bilik yang berasingan, kawasan yang cedera dilumuri dengan iodin, hijau cerah, emulsi synthomycin atau dicuci dengan larutan kalium permanganat.

Dengan manifestasi biasa kanibalisme pada ayam, tulang atau daging dan makanan tulang, makanan hijau dan ragi mesti dimasukkan dalam makanan mereka. Di samping itu, dalam 4-5 hari, ayam diberi sulfur (0,5 g per 1 kg makanan) atau larutan natrium klorida 0,2%. Juga, beberapa penternak unggas mengesyorkan menambahkan larutan asid sitrik pada makanan burung (1 g per 50 ekor burung) dalam 2 minggu..

Dari ubat-ubatan untuk rawatan kanibalisme, chlorpromazine digunakan pada dos 3 mg per burung.

Semua mengenai sendi

Apa yang harus menjadi diet untuk gout?

Pemakanan yang betul untuk gout mempunyai 2 tujuan utama:

  • Mengehadkan pembentukan asid urik dalam badan dengan ketara.
  • Seimbangkan diet agar tubuh tidak mengalami kekurangan protein, lemak, karbohidrat, mineral, vitamin dan unsur surih, kerana diet ini memakan masa yang lama.

Diet untuk gout, terutama berasal dari tumbuhan, termasuk penggunaan susu, telur dan sejumlah kecil ikan rebus atau daging pemakanan (misalnya, ayam belanda, ayam). Ia dibenarkan memakan sup tenusu dan sayur-sayuran, kacang-kacangan, biji-bijian, kompot, keju rendah lemak, keju cottage, roti hitam atau putih, pasta, beras, oatmeal, soba, serta banyak sayur-sayuran - timun, kentang, kubis, zucchini, terung, wortel, dll. dan lain-lain. Dari gula-gula, selai, marmalade, marshmallow, gula-gula tanpa coklat disyorkan, dan dari buah-buahan - aprikot, jeruk, pir, epal, plum. Selama tempoh eksaserbasi, adalah mustahil untuk memakan daging atau ikan apa pun, dan selama tempoh pengampunan, diet sedikit membesar.

Makanan terlarang yang tidak digalakkan dimakan secara kategoris:

  1. sup daging, ikan dan cendawan;
  2. sos panas, makanan dalam tin, perap;
  3. cuka;
  4. ikan berlemak, kaviar;
  5. cacat;
  6. daging haiwan muda;
  7. lemak;
  8. sosej;
  9. daging salai;
  10. rempah panas;
  11. kekacang, termasuk kacang tanah;
  12. hidangan masin;
  13. keju berlemak dan masin;
  14. koko, kopi, teh (kuat);
  15. alkohol;
  16. pastri berkrim;
  17. anggur;
  18. raspberry;
  19. sorrel, rhubarb;
  20. lobak;
  21. kembang kol.

Walau bagaimanapun, diet yang ketat tidak akan membawa kesan yang diinginkan tanpa perubahan gaya hidup. Untuk penghapusan garam asid urik yang berkesan, perlu mengambil sekurang-kurangnya 1.5-2 liter air setiap hari, dan semasa pemburukan gout kaki meningkat, jumlah cecair meningkat kepada 3 liter. Di samping itu, penting untuk menormalkan berat badan..

Diet nombor 6 untuk gout

Diet No. 6 menurut Pevzner adalah makanan perubatan yang diresepkan untuk diatesis asid urik, gout, cystinuria, uraturia dan urolithiasis. Sekiranya seseorang menjalani diet seperti itu, maka metabolisme purinnya menjadi normal, air kencing menjadi lebih beralkali, pembentukan dalam badan dan pengendapan garam asid urik berkurang, dan fungsi usus menormalkan..

Prinsip asas diet nombor 6:

  • sekatan tajam produk makanan yang mengandungi garam meja, asid oksalik, purin;
  • sekatan lemak dan protein sederhana;
  • peningkatan diet sayur-sayuran, buah-buahan, produk asid laktik dan susu;
  • peningkatan pengambilan cecair setiap hari.

Keanehan memasak untuk arthritis gout adalah mendidih awal daging dan ikan yang wajib. Ini perlu supaya sebanyak mungkin pangkalan purin masuk ke dalam kuahnya. Jika tidak, penyediaan makanan adalah rutin. Dalam kes ini, daging atau ikan disajikan tidak lebih dari 2-3 kali seminggu (satu bahagian tidak lebih daripada 150 gram untuk daging dan 170 gram untuk ikan).

Makanan pecahan, 4-6 kali sehari. Sekiranya berat badan berlebihan, hari puasa dianjurkan untuk keju kotej, kefir, susu, buah-buahan dengan penggunaan air yang wajib (sekurang-kurangnya 2.5 liter). "Puasa kering" meningkatkan kadar asid urik dan dapat memperburuk gout. Kandungan kalori total diet adalah 2600-2900 kkal, dan dalam tempoh eksaserbasi - 1950 kkal. Anda boleh membuat menu selama seminggu untuk gout sendiri atau menghubungi pakar pemakanan untuk mendapatkan bantuan (anda sentiasa boleh mencetak diet atau resipi yang anda suka).

Menu contoh untuk gout merangkumi:

  • sarapan pagi - bubur, pinggan buah;
  • sarapan pagi kedua - hidangan tenusu;
  • makan tengah hari - sup sayur-sayuran, hidangan utama dengan lauk, kompot atau jus;
  • minum petang - epal, roti bakar dengan jem, minuman susu masam atau kompot;
  • makan malam - hidangan sayur.

Resipi untuk gout

Salad dan potongan sayur-sayuran:

  • Salad timun. Potong timun, garam, tambah selada, musim dengan krim atau krim masam rendah lemak.
  • Salad lobak merah. Parut wortel, tambah gula, musim dengan krim masam rendah lemak.
  • The vinaigrette. Potong kentang rebus, bit, timun, selada. Campurkan segalanya, garam, tambah minyak sayuran.
  • Sup kentang. Rebus kentang hingga lembut, gosokkan melalui ayak, masukkan telur, mentega dan sos putih. Hidangkan dengan krim masam.
  • Sup bihun dengan susu. Rebus bihun ke dalam air, masukkan susu rebus, gula, mentega.
  • Masin. Urutkan kisar, bilas, tambahkan air dan masukkan ke atas dapur. Masak hingga masak. Masukkan minyak, garam jika mahu.
  • Manis. Masak dengan cara yang sama di dalam air atau susu cair dengan gula tambahan.
  • Ayam rebus. Rebus fillet ayam ke dalam air, toskan kuahnya. Potong daging siap menjadi kiub kecil, tambahkan jagung kalengan, musim dengan sos putih atau krim masam.
  • Telur dadar telur. Pukul 2 telur dengan susu dan sedikit tepung, garam secukup rasa, kukus.
  • Kompot plum dan epal. Masukkan plum, epal cincang, dan gula secukupnya ke dalam air mendidih. Didihkan dan angkat dari api. Hidangkan suam atau sejuk.
  • Air lemon. Dalam pengisar, pukul 1 lemon dengan 1-2 gelas air. Biarkan selama 15 minit, toskan. Tambahkan gula secukupnya dan masukkan isi air hingga 1-1,5 liter. Ketulan ais boleh ditambah semasa panas.

Diet antipurine untuk memburukkan lagi gout

Diet ini mengandungi jumlah minimum purin dan asid urik, oleh itu ia diresepkan semasa pemburukan penyakit, dan juga pada nefrolitasis urat.

  1. coklat, kopi;
  2. madu;
  3. anggur;
  4. sup daging dan ikan;
  5. cacat;
  6. kekacang;
  7. kek, pastri;
  8. susu keseluruhan;
  9. lobak;
  10. lobak;
  11. daging salai;
  12. kembang kol;
  13. alkohol;
  14. daging babi;
  15. ikan berminyak.

Terhad untuk: tomato, plum, mentega, sayur-sayuran berdaun.

  1. kentang;
  2. bubur bijirin;
  3. ayam;
  4. lobak merah;
  5. krim masam;
  6. keju kotej;
  7. kefir;
  8. bawang putih;
  9. bawang;
  10. telur;
  11. timun;
  12. bit;
  13. labu;
  14. tembikai;
  15. lemon;
  16. minyak sayuran;
  17. dill;
  18. Kubis putih.

Diet seperti ini diresepkan selama 1,5-2 minggu, dan kemudian diet secara beransur-ansur diperluas dan sesuai dengan diet No..

Daging apa yang boleh anda makan dengan gout

Gout adalah penyakit berbahaya yang secara signifikan mengurangkan kualiti hidup seseorang. Inti patologi terletak pada peningkatan kandungan sebatian purin dalam darah pesakit. Apabila badan berhenti mengatasi perkumuhan mereka, asid urik akan disimpan dalam organ dan tisu dalaman. Pertama sekali, pada tulang dan tulang rawan.

Ciri-ciri pemakanan untuk gout

Terapi penyakit semestinya merangkumi bukan sahaja pengambilan ubat-ubatan, tetapi juga pembetulan diet biasa. Seiring dengan penekanan sintesis purin, pesakit mesti menghadkan pengambilannya dari luar bersama dengan makanan. Diet khas dirancang sedemikian rupa untuk mengubah reaksi air kencing terhadap alkali. Langkah ini membantu mempercepat penghapusan sebatian dari badan..

Jadual diet nombor 6 diambil sebagai asas. Dan walaupun pada mulanya tidak mudah mematuhinya, disarankan bukan hanya untuk diagnosis seperti itu. Tertakluk kepada peraturan tertentu, keadaan kesihatan manusia bertambah baik:

  1. Jadual produk yang dibenarkan dan dilarang akan disediakan oleh doktor yang hadir. Senarai sayur-sayuran dan buah-buahan yang berguna untuk gout cukup luas.
  2. Sepanjang minggu, perlu mengatur hari puasa secara berkala (susu fermentasi, sayur).
  3. Rakan yang wajib pesakit dengan gout mestilah air. Anda boleh meminumnya antara waktu makan dan 1 jam sebelum makan..
  4. Musuh kesihatan adalah makan berlebihan dan kekurangan zat makanan. Makanan mestilah pecahan, bahagiannya mestilah kecil. Ini akan mengurangkan tekanan pada sistem pencernaan..
  5. Anda perlu menolak atau meminimumkan pengambilan alkohol, makanan pedas dan pedas, daging asap dan perap.

Dengan mengikuti cadangan diet, anda dapat mengelakkan berlakunya gout yang teruk dan mengurangkan gejala yang tidak menyenangkan. Di samping itu, kerja perut dinormalisasi dan berat badan berlebihan akan hilang..

Prinsip utama pemakanan sekiranya penyakit adalah ketepuan kerana hidangan susu dan bijirin. Vitamin dan Mineral Sihat yang Berasal dari Sayuran dan Buah-buahan Segar.

Adakah mungkin memakan daging dengan gout

Daging adalah sumber sebatian purin, tetapi juga memiliki nilai tenaga, kerana protein adalah bahan binaan. Oleh itu, ia boleh dimakan tidak lebih dari 2-3 kali seminggu, sementara tidak termasuk jeroan dari diet. Ini termasuk visera (hati, ginjal, jantung, pusar, lidah, dll.), Serta sosis dan daging asap.

Tidak boleh melebihi 150 g protein haiwan setiap hidangan.

Semasa tempoh yang memburukkan lagi, produk seperti itu dikeluarkan dari menu sepenuhnya sehingga normalisasi kesihatan dan kemerosotan yang stabil. Memahami daging apa yang anda boleh makan dengan gout, anda harus memperhatikan jenis putih tanpa lemak: ayam (dada ayam), arnab, ayam belanda. Domba, daging sapi dan daging sapi, daging babi, daging kuda, rusa harus dikecualikan. Nutria, domba, itik juga tidak disyorkan untuk dimasukkan ke dalam menu.

Agar hidangan sihat, anda perlu mematuhi peraturan memasak daging. Kaedah yang paling sesuai adalah kaedah memprosesnya: merebus, mengukus, memanggang dan merebus. Ini akan mengekalkan nilai pemakanan dan vitamin makanan. Adakah mungkin untuk memakan daging dalam kes tertentu, doktor yang hadir harus memutuskan.

Sebarang pengembangan diet boleh menimbulkan komplikasi perjalanan penyakit ini. Varieti merah mengandungi jumlah purin yang tinggi.

Daging arnab

Komposisi makanan yang selamat membolehkannya dimasukkan dalam diet untuk banyak penyakit, termasuk gout. Arnab mempunyai nilai pemakanan yang tinggi kerana kandungan vitamin, asid amino penting. Sebenarnya tidak ada lemak di dalamnya. Dengan tahap asimilasi oleh badan lebih dari 90%, ia adalah produk yang tidak dapat diganti untuk pengukuhan dan keanjalan ligamen. Kesan lembut pada perut dan saluran pencernaan adalah faedah lain untuk gout. Terdapat sedikit purin di dalamnya, jadi urat secara praktikal tidak berlama-lama di badan pesakit.

Agar daging bermanfaat, anda perlu mengikuti norma penggunaannya dan memasak di beberapa perairan. Kursus popular pate, bakso dan arnab.

Turki

Burung kaya akan zat besi, yang merupakan pencegahan anemia yang sangat baik. Dari segi kandungan fosforus, produk ini dibandingkan dengan ikan merah, sedangkan ia diserap dengan baik oleh badan. Kandungan protein yang tinggi menyumbang kepada pertumbuhan serat otot, menguatkan tisu tulang, yang penting untuk gout. Agar tidak membebani hati, daging mesti dimasak tanpa lemak dan kulit yang berlebihan. Kalkun untuk gout boleh menggantikan ayam jika anda alah pada yang terakhir.

daging kuda

Walaupun terdapat kesan positif pada tubuh (kesan koleretik, mengurangkan kesan radiasi, menguatkan tisu tulang), jenis daging ini dikontraindikasikan pada pesakit gout. Di samping itu, daging kuda memerlukan pemprosesan yang teliti untuk mencegah perkembangan jangkitan usus..

Anak kambing

Dengan gout, ia tidak dimakan kerana kesan negatif pada buah pinggang dan sistem kencing. Juga, haiwan kadang-kadang diberi makan dengan antibiotik dan hormon. Daging domba tidak digalakkan untuk orang yang menderita penyakit saluran gastrousus, hati, pesakit hipertensi.

Daging lembu

Sebatian purin dalam komposisinya menyebabkan penurunan kebolehtelapan kapilari nefron dan memprovokasi perkembangan gout. Ia dikategorikan secara kontraindikasi pada pesakit dengan gout..

Ayam

Kekacang adalah produk makanan yang tidak tergantikan untuk gout. Anda boleh makan ayam, termasuk dibenarkan memakan telur ayam dan puyuh. Dagingnya mengandungi sedikit lemak, tetapi kaya dengan vitamin dan mineral. Intoleransi individu mungkin menjadi satu-satunya batasan penggunaannya..

Makan kuah berasaskan daging

Untuk menyiapkan kursus pertama untuk gout, setelah mendidih, air disalirkan 2-3 kali. Dagingnya direndam dan dibasuh. Tindakan sedemikian menyumbang kepada penyingkiran maksimum bahan berbahaya dari produk. Sebaiknya beli ayam dari pembekal yang dipercayai, produk mestilah segar dan tidak dibekukan.

Apabila gout bertambah teruk, sup harus menjadi vegetarian. Protein yang berasal dari haiwan dikecualikan untuk jangka masa sehingga 1 bulan.

Resipi untuk lazat dan dibenarkan untuk hidangan gout dengan daging

Hidangan daging yang ringkas dan popular adalah bebola daging, kaserol, pate. Untuk perubahan, fillet ayam boleh direbus atau dibakar dalam jus mereka sendiri. Rawatan panas mestilah lembut, tidak perlu anda menggoreng daging agar perut anda tidak sakit.

Resipi bakso ayam

  1. Fillet atau payudara dipotong-potong dan dicincang dalam penggiling daging bersama dengan bawang dan roti.
  2. Rebus nasi hingga separuh masak.
  3. Sebiji telur ditambahkan ke campuran yang dihasilkan dan daging cincang terbentuk daripadanya.
  4. Biarkan daging cincang di dalam peti sejuk selama setengah jam. Bentuk bebola kecil dan kukus selama 10 minit.

Untuk potongan daging, anda boleh membuat sos bawang tumis dengan wortel dan ramuan pada krim masam atau musim dengan kicap.

Resepi kaserol

Seekor arnab atau burung sesuai untuk penyediaannya. Setelah rebusan awal terung dengan penambahan wortel dan bawang, hidangan disusun secara berlapis. Teratas dengan keju parut. Prosesnya akan memakan masa lebih kurang 30 minit..

Kesimpulannya

Sebelum memperluas diet dan memasukkan daging di dalamnya, anda perlu berjumpa doktor. Gout dalam banyak kes berlaku di bawah pengaruh faktor genetik, namun ketidakpatuhan terhadap peraturan diet dapat menyebabkan kemerosotan kesejahteraan pesakit. Ingatlah bahawa untuk mendapatkan nilai yang paling banyak dari daging, anda perlu memasaknya mengikut cadangan pakar.

Mengapa diatesis gout atau asid urik berbahaya pada ayam??

Pada masa ketika ayam bertelur banyak telur setiap hari, berkembang cukup cepat dan memberikan daging makanan berkualiti tinggi dalam waktu sesingkat mungkin, ia mengalami beban yang cukup kuat.

Akibat dari beban tersebut, beberapa kerosakan mungkin terjadi pada tubuh ayam, tepatnya pada tahap sel. Mereka adalah tindak balas normal terhadap tekanan metabolik yang tinggi..

Sekiranya sel tidak berfungsi dengan baik, organ dalaman mula sakit. Ini membawa kepada pelbagai penyakit yang boleh mempengaruhi kadar pengeluaran. Penyakit yang paling biasa adalah diatesis asid urin atau gout..

Gout adalah gangguan metabolik (metabolisme), di mana terdapat pengumpulan asid urik yang berlebihan dalam sel ayam dan garam urea dalam tisu, organ dan darah.

Asid urik adalah produk akhir metabolisme nitrogen yang dihasilkan oleh hati dan diekskresikan oleh buah pinggang..

Apa itu gout pada ayam?

Diatesis asid urik adalah penyakit yang tidak dapat disembuhkan. Sebagai peraturan, kira-kira 10-15% ayam jatuh sakit di ladang unggas..

Pada ayam, sayangnya, diatesis asid urik dapat dilihat hanya pada peringkat terakhir, oleh itu mustahil untuk mengenal pasti pada permulaan penyakit.

Tidak selalu mungkin untuk menghindarinya ketika beban yang begitu banyak menumpuk pada ayam. Penyakit ini menyebabkan kerugian ekonomi yang besar bagi industri unggas..

Bukan hanya ayam, tetapi burung lain juga menderita gout. Contohnya, ayam belanda, itik, angsa, burung, burung merpati, burung kakak tua.

Penyakit ini mempunyai nama yang berbeza: urolithiasis, visceral gout, gout. Semuanya sama.

Ejen penyebab penyakit

Penyakit ini berkembang secara beransur-ansur kerana kekurangan elemen penting dalam diet. Pada tahap yang lebih besar, kekurangan vitamin A.

Kekurangan vitamin B6 dan B12 mempengaruhi keadaan yang semakin teruk. Sehubungan itu, gangguan epitel tubulus ginjal bermula..

Sebagai peraturan, penyakit ini menampakkan diri pada ayam betina pada usia yang cukup dewasa. Tetapi kebetulan ayam kecil juga jatuh sakit.

Diatesis asid urik boleh menjadi tidak aktif dan nyata dalam keadaan tertentu.

Sebagai contoh, ia dapat menampakkan diri apabila ayam hipotermia, atau ketika makan makanan berkualiti rendah dengan kekotoran kimia berbahaya. Antara sebabnya ialah kekurangan air untuk burung, kelebihan kalsium dalam makanan dan kekurangan fosfor..

Juga, para pakar percaya bahawa gangguan fungsi ginjal dapat disebabkan oleh serovarian nefropatogenik virus bronkitis berjangkit dan enterovirus nefritis.

Kursus dan gejala utama

Mustahil untuk mengesannya pada peringkat awal penyakit..

Sudah pada peringkat kemudian, gangguan usus, cirit-birit, najis putih tulen diperhatikan, pengeluaran telur ayam yang berpenyakit dan telur yang dapat menetas menurun, dan kemerosotan keadaan umum diperhatikan.

Sekiranya anda tidak menyedari gejala dan tidak memulakan rawatan, agar tidak meneruskan perkembangan penyakit dan pengumpulan urea di dalam tubuh ayam, maka ini boleh menyebabkan kematian secara tiba-tiba..

Tubuh ayam terkumpul garam asid urik. Ia disimpan di dinding, di semua organ dalaman..

Bergantung pada jangka masa penyakit ini, mereka dapat disimpan dalam bentuk plak tipis, deposit tebal pekat atau dalam bentuk pulau putih..

Jisim putih dan berlendir dapat dilihat pada ureter, mengandungi garam dan batu secara beransur-ansur. Juga, garam disimpan di sekitar sendi, tendon.

Diagnostik

Sebagai peraturan, tidak mungkin untuk mendiagnosis penyakit dengan betul semasa hidup ayam. Hanya setelah kematian burung itu dapat menentukan penyakitnya.

Anda pasti yakin bahawa ayam itu sakit dengan diatesis asid urik sekiranya plak yang dikesan pada dinding dada dan rongga perut dan pada organ dalaman diperiksa di bawah mikroskop.

Kristal asid urik mempunyai bentuk seperti jarum panjang yang memanjang.

Rawatan diatesis asid urik

Sama sekali mustahil untuk menyembuhkan diatesis asid urik pada burung, terutama pada ayam, kerana proses yang tidak dapat dipulihkan telah terjadi di dalam tubuh.

Tetapi bagaimana perasaan ayam setelah mengambil beberapa langkah hanya bergantung pada tahap penyakit. Pada peringkat kemudian, rawatan mungkin tidak memberi kesan.

Ayam mesti diberi makan dengan larutan 2% larutan bikarbonat soda, larutan garam Carlsbad 0,5%, urotropin 0,25%, novatophan 3%.

Di ladang besar, perlu memberi alkali makanan dengan soda bikarbonat dan memberi makan burung dengan makanan ini selama dua minggu, kemudian berehat selama seminggu, dan memberi makan lagi selama dua minggu dengan makanan yang alkali dengan bikarbonat soda.

Juga, selama tempoh rawatan, perlu menormalkan pemakanan ayam, menghitung semua norma yang diperlukan untuk kehidupan burung yang sihat..

Pencegahan dan Langkah berjaga-jaga

Untuk mengelakkan diatesis asid urik, perlu menormalkan diet ayam. Komposisi makanan harus merangkumi semua unsur surih yang diperlukan.

Anda juga perlu memberi makan makanan berkualiti tinggi kepada burung sahaja yang tidak mengandungi mikotoksin atau kekotoran kimia berbahaya yang lain..

Juga, setelah menunggu tidak lebih dari lapan jam setelah menetas, anda dapat merawat ayam dengan vitamin aerosol dan glukosa. Aerosol vitamin C sangat berkesan.

Pelbagai jenis penyakit buah pinggang

Visceral gout dicirikan oleh pemendapan garam asid urik pada membran serous organ dalaman. Penyumbatan tubulus buah pinggang dengan urat. Penyebabnya adalah pengambilan protein berlebihan, bronkitis ayam berjangkit, EDS-76.

Nefrosis dicirikan oleh pembengkakan dan pembesaran buah pinggang, nekrosis epitelium tubulus ginjal. Penyebabnya adalah jumlah makanan haiwan yang berlebihan dalam diet harian..

Glomerulonefritis dicirikan oleh disfungsi membran glomerular, pemendapan hyaline dalam tubulus buah pinggang. Penyebabnya adalah aflatoksikosis B.

Pyelonephritis akut dicirikan oleh peningkatan jumlah ginjal, edema interstisial terhadap latar belakang ginjal merah jambu, dan pengembangan tubulus yang ditandai dengan urat. Sebabnya ialah kekurangan vitamin A.

Pyelonephritis kronik dicirikan oleh keriput dan penurunan jumlah ginjal. Punca penyakit ini belum diketahui dengan tepat..

Nefrologi kalsium atau urolitasis dicirikan oleh pengembangan ureter, batu di lumen. Batu-batu jatuh ke dalam lumen ureter, yang disambungkan ke dinding. Ginjal menjadi tidak simetri dan jumlahnya besar. Sebabnya adalah jumlah kalsium dan fluorida yang tidak betul dalam diet. Pada burung dewasa, ia terbangun apabila diracun.

Nefrosopati pada ayam menetas dicirikan oleh peningkatan jumlah ginjal, proses stagnan pada lumen ureter. Sebabnya adalah kekurangan zat makanan, gangguan makan, kekurangan vitamin A, mycotocosicosis.

Gout visceral embrio dicirikan oleh pemendapan garam asid urik pada badan embrio, di dalam kantung kuning telur dan di buah pinggang. Pada masa ini, penyebab sebenar penyakit ini belum dapat dijelaskan, hanya diketahui bahawa ia menampakkan diri pada embriooksikosis.

Dehidrasi anak ayam dicirikan oleh deposit urat subkutan dan intramuskular, otot kering, dan buah pinggang yang dipenuhi urat. Penyebabnya adalah pendedahan anak ayam yang terlalu banyak dan pendedahan berlebihan semasa pengangkutan.

Penyakit diatesis asid urik pada ayam dapat dielakkan jika semua langkah berjaga-jaga diambil dan menjaga pemakanan ayam yang betul..

Sekiranya terdapat beberapa ayam yang sakit, langkah pencegahan mesti diambil untuk keseluruhan kandang ayam. Bagaimanapun, ini menunjukkan bahawa anda melakukan sesuatu yang salah..

Anda perlu mempertimbangkan semula penjagaan burung atau meminta pertolongan daripada pakar dalam bidang ini.

Bagaimanapun, tidak ada yang ingin menanggung kerosakan besar, dan ada baiknya mendapatkan keuntungan maksimum untuk ladang besar dan kandang ayam kecil..

Sekiranya anda menemui ralat, sila pilih potongan teks dan tekan Ctrl + Enter.