Bursitis siku - gejala dan rawatan, sebab

Siku

Bursitis siku adalah penyakit radang yang menyerang bursa. Proses patologi aseptik atau berjangkit dengan sifat kursus adalah akut, subakut, kronik. Sebab utama perkembangan bursitis adalah kecederaan sebelumnya, peningkatan beban, pergerakan tangan yang sering kali monoton, penyakit radang sistemik dan penyakit degeneratif-dystrophik. Gejala utama patologi adalah rasa sakit, diperburuk oleh lenturan dan pemanjangan siku, pembentukan segel elastik di kawasan yang meradang, pembengkakan tisu lembut dan pergerakan yang terhad.

Diagnosis dibuat berdasarkan pemeriksaan luaran pesakit dan hasil kajian instrumental: X-ray, MRI, CT. Analisis bakteriologi memungkinkan untuk menentukan spesies kepunyaan agen berjangkit dan ketahanan terhadap ubatnya. Terapi untuk bursitis akut adalah konservatif. Sekiranya penyakit kronik atau purulen dikesan, beg sinovial dikeluarkan.

Punca dan faktor yang memprovokasi

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Bursa synovial (bursa) adalah rongga seperti celah kecil, yang dilapisi dengan membran dan dibatasi dari tisu sekitarnya dengan kapsul. Di dalamnya terdapat cairan sinovial yang memberi makan tulang rawan hyaline dan mencegah kerosakan pada struktur tulang ketika mereka saling berpindah antara satu sama lain. Sekiranya sendi siku dikenakan beban yang melebihi had kekuatannya, maka proses keradangan mula berkembang pada membran sinovial. Ini juga berlaku ketika melakukan pergerakan tangan yang monoton untuk waktu yang lama, misalnya ketika menjalankan kerja melukis. Akibat mikrotrauma tisu di dalam beg sinovial, lebih banyak cecair dihasilkan daripada yang diperlukan untuk melindungi tisu dari cepat dipakai. Bursa membentang, bertambah besar, memprovokasi penurunan aktiviti fungsional sendi siku. Dalam proses bursitis kronik, proses merosakkan berlaku:

  • lekatan terbentuk;
  • sebagai ganti tisu beg sinovial, fokus berserabut terbentuk;
  • kawasan dengan kalsifikasi (pengumpulan kristal kalsium) muncul.

Penyebab patologi purulen adalah penembusan mikroorganisma patogen ke rongga sendi, selalunya bakteria. Ini adalah agen penyebab gonorea, sifilis, brucellosis, tuberkulosis. Perkembangan bursitis nonspesifik diprovokasi oleh streptococci, enterococci. Sekiranya berlaku kecederaan, disertai dengan pelanggaran integriti kulit (luka, tusukan), staphylococci keemasan dan epidermis menembusi ke dalam beg sinovial. Sejurus selepas jangkitan, bakteria mulai membiak, melepaskan produk toksik dari aktiviti penting mereka ke ruang sekitarnya. Hasilnya adalah keradangan bursa dan pengumpulan eksudat purulen di dalamnya. Mikroba dapat dibawa oleh aliran darah dari fokus primer yang telah terbentuk di organ lain. Oleh itu, bursitis sering didiagnosis dengan penyakit berikut:

  • furunculosis;
  • osteomielitis;
  • karbuncles;
  • penyakit baring;
  • ulser trofik.

Arthrosis, arthritis, reumatoid, reaktif, berjangkit, gout menjadi faktor yang cenderung kepada keradangan bursa. Perkembangan patologi diprovokasi oleh penyakit metabolik dan endokrin (tirotoksikosis, diabetes mellitus), gangguan hematopoiesis, penurunan imuniti yang tajam, penggunaan glukokortikosteroid yang berpanjangan.

Gambar klinikal

Bursitis akut dicirikan oleh pengumpulan eksudat di dalam beg sinovial dengan kekotoran darah atau cecair serum. Secara klinikal, ini ditunjukkan dengan pembengkakan sendi siku, sakit ringan atau sederhana. Edema dilokalisasikan secara langsung di bawah kulit, seterusnya menyekat pergerakan. Kesakitan semasa lenturan dan pemanjangan siku meningkat, sering memancar ke lengan bawah dan tangan. Kulit di atas sendi menjadi merah, menjadi panas apabila disentuh kerana terlalu banyak saluran darah.

Kerosakan kesejahteraan umum pesakit biasanya tidak berlaku. Pada orang yang lemah, peningkatan suhu badan menjadi nilai subfebril dan keletihan yang cepat kadang-kadang diperhatikan. Di kawasan siku, segel kecil yang menyakitkan, tahan dan elastik, sedikit berubah pada palpasi. Sekiranya anda menekannya, maka di dalam formasi anda merasakan pergerakan cecair (turun naik).

Sekiranya tidak ada campur tangan perubatan, dua pilihan untuk perkembangan kejadian adalah mungkin - eksudat itu sembuh atau bursitis mengambil bentuk kronik kursus. Pada peringkat ini, proses keradangan secara beransur-ansur mereda. Selalunya, kulit di kawasan siku menjadi kebiruan atau kecoklatan. Untuk jangka panjang bursitis kronik, selain kesakitan ringan di siku, pembentukan beberapa formasi kecil - "badan beras" adalah ciri. Manifestasi klinikal bursitis purulen jauh lebih jelas:

  • intensiti kesakitan sentiasa meningkat, mereka menjadi berkedut, pecah;
  • sendi bengkak, hiperemik, panas;
  • walaupun dengan sentuhan ringan di siku, kesakitan yang teruk terasa;
  • julat pergerakan dikurangkan dengan ketara;
  • kelenjar getah bening serantau meningkat.

Bursitis berjangkit purulen disertai dengan tanda-tanda keracunan umum badan. Suhu badan boleh meningkat beberapa kali pada siang hari, menggigil, demam, dan berpeluh meningkat. Mengantuk, kelemahan, kehilangan kekuatan, sakit kepala, pening diperhatikan. Pada kanak-kanak, pencernaan dan peristalsis sering terganggu..

Sekiranya seseorang tidak mendapatkan bantuan perubatan, maka proses patologi cepat merebak ke struktur tisu penghubung yang berdekatan. Abses berkembang, fistula, bentuk phlegmon, kemungkinan osteomielitis meningkat.

Bentuk utama bursitis sendi sikuCiri ciri klinik
TajamTerdapat rasa sakit yang kuat dan menusuk, julat pergerakan dikurangkan dengan ketara. Perjalanan patologi sering disulitkan oleh manifestasi klinikal keracunan umum badan.
SubakutKeterukan gejala secara beransur-ansur berkurang, tetapi kekejangan sendi tetap ada. Rasa sakit terasa menyakitkan, terasa sakit, muncul dari semasa ke semasa atau berlangsung selama beberapa jam
KronikKesakitan biasanya berlaku dengan peningkatan aktiviti motor, mengangkat berat, kekambuhan patologi kronik yang lain. Benjolan pada sendi tidak hilang, tetapi menjadi kurang elastik. Semasa menekannya, rasa sakit tidak dirasakan

Diagnostik

Diagnosis sering dibuat berdasarkan gambaran klinikal - kemerahan dan pembengkakan sendi siku, kehadiran pemadatan elastik yang berfluktuasi. Bursitis ditunjukkan oleh kecederaan sebelumnya, sejarah patologi sistemik. Sekiranya penyakit ini mempengaruhi beg sinovial radioulnar atau interosseous yang terletak di lokasi, maka imbasan MRI dilakukan. Kajian ini membolehkan anda menilai tahap kerosakan tisu, untuk menentukan tahap proses keradangan. X-ray ditunjukkan jika terdapat kecurigaan patologi artikular bersamaan yang memprovokasi perkembangan bursitis.

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Dengan bantuan tusukan, cecair sinovial diekstrak untuk analisis serologi atau bakteriologi. Menaburkan sampel biologi ke dalam media nutrien membantu menentukan jenis agen berjangkit, dan berdasarkan jumlah koloni yang terbentuk, tahap pencemaran bursa dan tahap keradangan dinilai..

Rawatan konservatif

Terapi bursitis aseptik akut dijalankan oleh pakar bedah di klinik pesakit luar. Sekiranya perlu, tusukan bursa dilakukan untuk mengeluarkan eksudat terkumpul. Kemudian rongga dicuci dengan antiseptik, dan sekiranya berlaku proses keradangan yang kuat, ia dirawat dengan larutan glukokortikosteroid (Diprospan, Dexamethasone, Triamcinolone) dalam kombinasi dengan anestetik Lidocaine atau Novocaine. Setelah menggunakan pembalut yang ketat, pesakit ditunjukkan rawatan bursitis siku lebih lanjut di rumah. Dia disarankan untuk menggunakan sejuk (beg berisi ais dan dibungkus dengan kain), mengambil ubat anti-radang bukan steroid. Biasanya, NSAID berikut termasuk dalam rejimen rawatan:

  • tablet, kapsul, pil - Ketoprofen, Ketorolac, Diclofenac, Indomethacin, Nimesulide. Pesakit harus secara serentak mengambil inhibitor pam proton (Esomeprazole, Pantoprazole) untuk mengelakkan ulser pada mukosa gastrik;
  • salap, gel, krim - Dolgit, Nurofen, Nise, Fastum, Voltaren, Ketorol, Artrosilene. Ubat luaran digunakan pada siku 2-3 kali sehari selama 1-2 minggu.

Semasa mendiagnosis bursitis purulen, terapi antibiotik diperlukan dengan ubat-ubatan yang sensitif terhadap mikroorganisma patogen. Penggunaan makrolida yang paling kerap dilakukan (Azithromycin, Clarithromycin, Erythromycin), penisilin terlindung separa sintetik (Augmentin, Flemoklav, Azitrox), cephalosporins (Ceftriaxone, Cefazolin, Cefotaxime). Beg sinovial dirawat dengan antibiotik setelah eksudat purulen diekstrak, dan kemudian diambil secara lisan dalam rejimen dos yang ditentukan oleh doktor. Untuk meningkatkan keberkesanan terapi terapi antibiotik, agen antimikroba dari kumpulan sulfonamide dapat dimasukkan ke dalam rejimen rawatan.

Setelah menghentikan keradangan dengan NSAID atau glukokortikosteroid, pesakit disyorkan untuk memanaskan badan. Untuk prosedur, pad pemanasan atau beg linen yang diisi dengan garam laut panas digunakan. Untuk tujuan ini, alat luaran digunakan yang memberikan pemanasan - Kapsikam, Finalgon, Viprosal, Apizartron.

Dalam tempoh pemulihan, 5-10 sesi prosedur fisioterapeutik dijalankan - terapi UHF, magnetoterapi, terapi laser, elektroforesis, fonoforesis. Urut klasik, vakum, akupunktur, aplikasi dengan ozokerite, parafin, balneotherapy membantu mempercepat pemulihan. Untuk memulihkan semua fungsi sendi, pesakit disyorkan terapi senaman harian dengan peningkatan tekanan secara beransur-ansur.

Pembedahan bursitis siku

Sekiranya bursitis ulnar telah menjalani kursus berulang kronik, maka penggunaan ubat tidak wajar. Tusukan yang kerap juga tidak berkesan, kerana setelah eksudat dikeluarkan, ia segera terkumpul semula di dalam beg sinovial. Pemotongan bursa dilakukan secara rutin menggunakan anestesia tempatan.

Setelah melakukan pemotongan arcuate, doktor menyuntikkan larutan Novocaine. Ini meningkatkan penglihatan sempadan antara bursa dan tisu lembut. Dengan bantuan penjepit, bursa dikupas, dan kemudiannya dikeluarkan sepenuhnya. Pakar bedah akan memeriksa ladang dengan teliti untuk mencari dan mengeluarkan kepingan kecil kapsul. Kulit dijahit dan luka dikeringkan menggunakan satu atau dua lulusan getah. Sekiranya kapsul yang dikeluarkan adalah besar, maka tetapan tiub separuh getah diamalkan. Seterusnya, lengan dibengkokkan pada siku, pembalut ketat dilakukan sehingga kulit bersentuhan dengan tisu lembut.

Selama masa pemulihan, terapi UHF dilakukan untuk mempercepat pertumbuhan semula dengan meningkatkan peredaran darah dan peredaran mikro. Pakar bedah membuang jahitan setelah 10 hari, setelah itu pesakit ditunjukkan latihan fisioterapi untuk mengembangkan sendi.

Dengan bursitis, prognosis untuk pemulihan penuh adalah baik. Pengecualian adalah bentuk purulen, di mana struktur tisu penghubung yang terletak berhampiran siku dengan cepat terlibat dalam proses patologi. Dalam kes seperti itu, kemungkinan kontraktur meningkat, yang secara signifikan menyekat pergerakan dan memerlukan rawatan tambahan..

Rawatan bursitis sendi siku dengan ubat-ubatan, ubat-ubatan rakyat, pembedahan

Dengan bursitis sendi siku, proses keradangan berlaku pada kapsul sendi. Pada awal penyakit ini, seseorang tidak merasa tidak selesa atau perubahan lain. Ketika bursitis berkembang, jika tidak dirawat, kecacatan lengkap mungkin berlaku..

Bursitis boleh berkembang pada sendi yang berlainan tetapi lebih kerap terjadi pada siku. Mekanisme perkembangan penyakit adalah istimewa. Bursa adalah rongga yang mengandungi cecair khas yang melincirkan sendi. Ia juga diperlukan untuk melindungi tulang dari pelbagai pengaruh negatif..

Semasa proses keradangan, peningkatan jumlah cecair berlaku. Secara beransur-ansur, ia mengubah sifat dan ciri-cirinya. Seseorang mula merasa sakit, tisu berdekatan mula membengkak.

Dalam kes yang melampau, bursitis menyebabkan bursa membesar terlalu banyak. Sekiranya jangkitan adalah penyebabnya, proses suppuration boleh bermula. Akibat dari proses ini tidak dapat diramalkan. Dengan sifat penyakit yang berlarutan, lekatan dan penyakit lain yang lebih serius mungkin muncul..

Keanehan sendi zon siku: ia tidak dilindungi oleh lemak atau otot. Oleh itu, apa-apa kesan boleh menyebabkan perkembangan penyakit. Bahagian ini mengandungi tiga beg sinovial. Menurut statistik, keradangan lebih kerap terjadi pada yang terletak berhampiran hujung siku.

Sebab-sebab perkembangan bursitis siku

Dengan bursitis sendi siku, rawatan itu mengambil kira faktor utama yang menyebabkan pembentukan patologi. Prasyaratnya mungkin:

  • Beban berat biasa pada lengan atau kedudukan anggota badan atas yang tetap dalam satu kedudukan. Berisiko adalah pekerja pejabat, atlet.
  • Kecederaan pada pelbagai bahagian siku. Reaksi mungkin ditangguhkan. Oleh itu, punca tidak sering diselesaikan dengan betul..
  • Proses keradangan. Artritis, gout dan beberapa penyakit lain menyebabkan penurunan mobiliti seluruh anggota atas. Pecah pecah dan pengisian cecair limfa mungkin berlaku.
  • Kehadiran virus dan bakteria di dalam badan. Sekiranya sendi siku berubah menjadi titik lemah, maka mikroflora patogen dapat dengan cepat menyebabkan perkembangan lesi purulen..

Sebabnya merangkumi pelbagai penyakit autoimun, penyakit tertentu dan mabuk. Doktor menyatakan bahawa bursitis sering menyebabkan beberapa sebab sekaligus. Yang merumitkan bukan sahaja diagnosis, tetapi juga rawatan.

Jenis bursitis

Penyakit ini mempunyai bentuk akut atau kronik. Dalam kes pertama, perkembangan berlaku secara tidak dijangka dengan kerosakan mekanikal atau jangkitan. Gejala diucapkan dan memerlukan rawatan perubatan segera. Bentuk kronik dicirikan oleh perjalanan berulang. Mobiliti zon tidak terganggu, tetapi ketika memeriksa anda dapat merasakan formasi yang padat.

Selama bertahun-tahun anda bergelut dengan JOINT PAINS tanpa kejayaan? "Ubat yang berkesan dan berpatutan untuk memulihkan kesihatan sendi dan mobiliti akan membantu dalam 30 hari. Ubat semula jadi ini melakukan sesuatu yang hanya dilakukan oleh pembedahan sebelum ini."

Bursitis siku harus dirawat dengan cepat. Jika tidak, jangkitan cairan serous mungkin berlaku. Keadaan ini mengancam nyawa..

Patologi ini juga dibahagikan mengikut jenis cecair yang terbentuk di dalam beg:

  • Bentuk serous. Bersamanya, cecair tetap tidak dijangkiti..
  • Buasir. Beg itu menunjukkan darah dari sendi dan tisu lain.
  • Bernanah. Dalam kes ini, jangkitan berlaku dengan penambahan mikroflora buruk..

Bentuk yang terakhir diakui sebagai salah satu yang paling sukar dan berbahaya. Oleh itu, rawatan terdiri daripada melakukan operasi sebaik sahaja mengenal pasti masalahnya..

Gejala penyakit

Dengan bursitis ulnar, manifestasi boleh berbeza. Mereka bergantung pada bentuk penyakit. Dengan proses serous atau hemorrhagic, sedikit rasa sakit diperhatikan. Di kawasan yang terjejas, suhu meningkat, bengkak dapat dilihat. Pergerakan di siku menjadi terhad. Bola yang menonjol dalam bentuk bola adalah mungkin. Keadaan umum biasanya tidak menderita.

Dalam perjalanan kronik, bursitis ulnar dinyatakan oleh rasa sakit yang sederhana dan rasa tidak selesa. Orang itu boleh menggerakkan lengan hampir sepenuhnya. Tetapi di bawah pengaruh berterusan faktor yang menjengkelkan, pembentukannya dipadatkan.

Gejala bentuk purulen paling ketara. Kesakitan yang teruk adalah ciri. Keamatannya bergantung pada seberapa akut keradangan itu. Siku panas disentuh. Kulit bengkak dan pergerakan sangat terhad. Tanda-tanda keracunan juga merupakan ciri bursitis ulnar purulen. Suhu badan meningkat ke tahap tinggi, perasaan lemah dan lemah muncul.

Diagnostik

Doktor akan membuat skema pendedahan dan memberitahu anda bagaimana merawat bursitis sendi siku, setelah melakukan langkah-langkah diagnostik. Diagnosis dibuat oleh ortopedis atau traumatologist setelah melakukan anamnesis dan penilaian visual terhadap keadaan. Sekiranya keadaan diabaikan, maka kaedah penyelidikan diberikan:

  • X-ray. Mengungkap kehadiran proses keradangan dan penyetempatannya.
  • Ultrasound. Menjelaskan ukuran dan lokasi tisu yang terjejas. Ia ditentukan dengan pertolongannya dan jumlah eksudat.
  • MRI. Digunakan dalam kes yang melampau ketika berkaitan dengan penyakit kapsul sendi yang dikeluarkan.

Rawatan bursitis siku

Terlepas dari jenis penyakit, beberapa peraturan mesti diikuti:

  • Sekiranya keradangan berkembang atau jika disyaki bursitis ulnar, disarankan untuk segera menggunakan pembalut elastik yang ketat. Dengan pertolongannya, kurangkan tahap aktiviti fizikal, yang bermaksud memberi rehat.
  • Untuk mengurangkan kesakitan, traumatologists mengesyorkan penggantian kompres sejuk dan panas.
  • Untuk mengelakkan penyakit daripada berkembang, kawasan yang terjejas diberikan rehat sepenuhnya.
  • Semasa anda pulih, kenaikan beban harus berlaku secara beransur-ansur..

Terapi ubat

Rawatan untuk bursitis siku selalu bermula dengan pembalut elastik. Sekiranya rasa sakit itu teruk, doktor anda mungkin menetapkan ubat anti-radang. Produk berasaskan Ibuprofen kini popular.

Pada peringkat akut, salap dengan glukokortikosteroid atau suntikan adalah baik. Hidrokortison membantu menghilangkan keradangan, mengurangkan jumlah cecair di dalam beg sinovial.

Sekiranya proses menular disyaki, aspirasi dilakukan. Prosedurnya adalah terapi dan diagnostik. Doktor melegakan kesakitan dengan mengurangkan jumlah cecair. Dia juga dihantar untuk pemeriksaan bakteriologi. Menurut hasilnya, antibiotik diresepkan. Ubat semacam itu juga sesuai untuk bentuk serous atau hemorrhagic. Mereka tidak membenarkan proses bernanah bermula..

Ubat yang berkesan untuk rawatan proses keradangan adalah Dimexide, digunakan untuk kompres. Pertama, dicairkan dengan air rebus dalam nisbah 1: 4. Pembalut kain kasa digunakan selama 30-40 minit. Ubat ini mengeluarkan nanah dan menghalangnya daripada muncul.

Di antara salap, yang berikut telah membuktikan kesan positif mereka dengan bursitis ulnar:

  • Traumeel S,
  • Voltaren,
  • Diclofenac,
  • Indomethacin.

Sekiranya proses keradangan telah berkembang kerana aktiviti profesional, orang itu disyorkan untuk menukar tempat kerja. Selalu selepas pendedahan pertama untuk mencegah perkembangan kambuh, prosedur fisioterapi ditetapkan.

Rawatan bursitis dengan ubat-ubatan rakyat

Salah satu kaedah pendedahan alternatif adalah lintah. Mereka diletakkan di atas atau di bawah sendi siku. Oleh kerana rawatan sedemikian, kelajuan pergerakan darah di kawasan yang terjejas bertambah baik, genangan tisu iskemia menurun..

Ubat yang sudah lama dilupakan untuk sakit sendi! "Kaedah paling berkesan untuk merawat masalah sendi dan punggung" Baca lebih lanjut >>>

Lintah dalam proses keradangan bertindak sekaligus dengan beberapa komponen aktif. Salah satunya berkesan mengatasi pembekuan darah, darah beku yang dapat muncul di kawasan yang terjejas..

Rawatan pada sendi siku dengan ubat-ubatan rakyat boleh berlaku dengan menggunakan pelbagai kompres. Doktor memberi amaran: agen pemanasan tidak boleh digunakan. Oleh itu, kaedah yang kurang agresif digunakan:

  • Daun kubis. Ambil sehelai kertas yang lembut dan pukul dengan tukul daging. Ini akan membolehkan jus mengalir lebih cepat. Sapukan ke kawasan yang terkena, dan pasangkannya dengan pembalut elastik di atasnya. Rawatan sedemikian harus berterusan sepanjang malam, dengan rawatan sekurang-kurangnya 25 pendekatan. Tidak seperti ubat lain, rawatan seperti itu juga dapat digunakan untuk proses purulen pada sendi siku..
  • Burdock. Akarnya dituai di luar musim, ketika masih belum ada bahagian hijau. Untuk rawatan, anda memerlukan rebusan akar tanah. Satu sudu besar diambil, diisi dengan segelas air panas. Anda perlu minum 150 ml tiga kali sehari. Isipadu yang sama digunakan untuk kompres..

Semasa merawat bursitis dengan ubat-ubatan rakyat, kue rata dengan penambahan madu dan bawang sering digunakan. Untuk melakukan ini, jus diperah dari bawang bersaiz sederhana, yang dicampurkan dengan 2 sudu madu. Tepung begitu banyak ditambahkan untuk membuat doh pekat. Sedikit alkohol ditambahkan ke campuran yang dihasilkan. Komposisi yang dihasilkan disapu pada siku yang sakit pada waktu malam. Dari atas disarankan untuk mengikat produk wol di atas pembalut elastik.

Pembedahan

Apabila ubat gagal, teknik pembedahan digunakan. Mereka juga berkesan sekiranya terdapat komplikasi. Semasa manipulasi, pakar bedah sebahagiannya membuang dinding bursa sinovial atau mengeluarkan bursa. Dengan pelepasan bernanah, adalah mungkin untuk membuka kawasan yang terjejas, merawatnya dengan larutan iodin.

Selepas operasi, kesan konservatif berterusan. Ini termasuk mengambil antibakteria dan ubat untuk mengurangkan keradangan. Pada masa ini, selalunya pembukaan beg artikular berlaku dengan menggunakan laser.

Sebagai kesimpulan, kita perhatikan bahawa pencegahan keradangan sendi siku agak mudah. Kita tidak boleh lupa untuk merawat luka dan luka sendi, untuk memberikan kesan yang rumit untuk sebarang keradangan. Sekiranya kerja itu dikaitkan dengan trauma berterusan pada bahagian tangan ini, maka penggunaan pembalut pelindung adalah disyorkan..

Siapa yang merawat bursitis: apa yang didiagnosis dan dirawat oleh doktor?

Bursitis yang dikesan pada waktunya mudah dirawat

Bursitis adalah penyakit sendi biasa yang dicirikan oleh keradangan bursa periartikular. Selalunya bahu, siku, lutut menderita patologi. Bursitis pergelangan kaki dan bursitis tendon Achilles adalah perkara biasa. Patologi ini dapat diubati jika terapi dimulakan tepat pada masanya. Bursitis dicirikan oleh kejadian akibat pelbagai penyakit radang dan berjangkit, berlebihan, mabuk. Untuk memulakan rawatan, penting untuk mengetahui doktor mana yang merawat bursitis pada sendi siku dan sendi lain dalam sistem muskuloskeletal. Pengetahuan dari artikel akan membantu anda mendapatkan pakar yang tepat dengan lebih cepat, melewati pihak ketiga, mengelakkan perbelanjaan tambahan dengan mengunjungi doktor lain. Walau bagaimanapun, pertama anda perlu memastikan bahawa bursitis adalah penyebab kesakitan, kerana artikel ini membincangkan gejala utama penyakit ini..

Tanda-tanda klinikal bentuk keradangan akut pada bursa

Bursitis siku lebih kerap didiagnosis di kalangan pesakit yang dimasukkan untuk pemeriksaan. Malangnya, mereka datang lewat, jadi penyakit ini sukar untuk diubati. Bagaimana untuk memahami bahawa siku mula sakit akibat keradangan beg sinovial dan pembentukan bursitis? Bentuk akut penyakit ini bermula secara tiba-tiba, berkembang dalam beberapa hari. Bursitis dicirikan oleh rasa sakit yang tajam, sakit, menusuk. Bursa siku adalah tempat yang paling popular untuk bursitis; perkembangan bentuk akut berlaku dalam beberapa hari selepas kecederaan sendi. Tanda-tanda utama penyakit ini:

  • meterai tempatan muncul;
  • siku meningkat dari segi saiz;
  • sendi menjadi panas apabila disentuh;
  • ada rasa sakit, kesemutan;
  • tumor boleh berdiameter sekitar 7-10 cm.

Pendidikan dicirikan oleh kelembutan. Setelah merasakan ketumbuhan, seseorang merasakan kehadiran sejumlah besar cecair di bawah kulit. Cecair adalah kumpulan eksudat yang mungkin bernanah. Sekiranya terdapat kerosakan pada kulit (calar, potong), cecair sinovial akan meresap ke dalamnya atau nanah akan keluar. Dengan bursitis, kelainan umum diperhatikan, peningkatan suhu badan. Demam demam, meningkat hingga 39 darjah. Peningkatan suhu berlaku hanya dengan pengumpulan purulen di rongga beg sinovial. Pesakit berasa letih, sukar menggerakkan anggota badan kerana sakit.

Bagaimana penyakit ini dapat dilihat dalam proses kronik?

Kekurangan rawatan, terapi yang tidak berjaya menyebabkan perkembangan bursitis kronik. Pesakit beralih kepada doktor lewat, jadi patologi sering berubah menjadi tahap kronik. Penyakit ini dicirikan oleh tempoh pemburukan, pengampunan. Semasa tempoh eksaserbasi, rasa sakit yang teruk, bengkak, kemerahan muncul. Mangsa menjadi kurang upaya. Pada bursitis kronik, gejala kurang jelas daripada pada tahap akut, tetapi muncul dengan keteraturan yang dapat dicemburui.

Tahap kronik berbahaya oleh peralihan ke hygroma, sehingga ini tidak berlaku, lebih baik tidak mengabaikan gejala dan dirawat dengan ubat-ubatan rakyat dengan pemikiran "tidak lama lagi semuanya akan berlalu, mengapa pergi ke doktor, atau mungkin tidak ada yang serius", anda mesti melawat hospital. Tanda-tanda tambahan yang menjadi ciri penyakit ini adalah peningkatan kelenjar getah bening di sekitarnya, mual. Tidak ada batasan pergerakan, pembengkakannya kecil, berbeza dengan bursitis akut. Kulit di atas bengkak mudah bergerak.

Bila hendak ke hospital dan kepada siapa?

Lawatan ke klinik adalah wajib sekiranya gejala di atas muncul. Perhatikan kesihatan anda dengan teliti, terutama bagi pesakit tua. Bursitis adalah penyakit serius yang menyebabkan komplikasi. Adalah perlu untuk berjumpa doktor apabila tanda-tanda kesakitan dan pembengkakan pertama muncul. Doktor mana yang merawat bursitis pada sendi? Sekiranya anda tidak tahu doktor mana yang menangani rawatan penyakit sistem muskuloskeletal, buat temu janji dengan ahli terapi. Ahli terapi - doktor yang berorientasi umum, doktor mengkaji sejarah pesakit, melakukan ujian, bertanya tentang gejala penyakit, berapa kerap kesakitan muncul.

Setelah pemeriksaan dangkal terhadap mangsa, membiasakan diri dengan sejarah penyakit ini, ahli terapi merujuk pesakit kepada pakar yang sempit. Pakar ini adalah:

  • pakar traumatologi;
  • pakar ortopedik;
  • pakar bedah;
  • pakar rheumatologi;
  • ahli arthrologi.

Doktor mempunyai pengkhususan khusus, mereka akan membantu dalam rawatan bursitis siku.

Pengkhususan pakar traumatologi: bila hendak melawat?

Trauma pasti menemani seseorang. Penting untuk memberikan pertolongan cemas tepat pada masanya. Pakar traumatologi pakar dalam penyakit sistem muskuloskeletal. Mereka memberi arahan kepadanya jika bursitis sendi siku (lutut, bahu, pergelangan kaki) disebabkan oleh peregangan, kehelan. Bidang aktiviti traumatologist merangkumi diagnostik penyakit, menetapkan rawatan, pencegahan patologi, dan pengurusan pesakit selanjutnya. Ahli traumatologi memerintahkan pemeriksaan. Dengan bursitis, perlu dilakukan pengimejan resonans magnetik, untuk pemeriksaan lebih mendalam mengenai tisu lembut pesakit. Imej volumetrik membolehkan anda memeriksa struktur sistem muskuloskeletal dengan lebih baik, mengetahui punca penyakit, dan menentukan perjalanan rawatan.

Pakar dalam rawatan kecederaan mekanikal, penyakit dan ubah bentuk sistem muskuloskeletal boleh meminta pesakit untuk berunding dengan doktor lain untuk mendapatkan gambaran yang tepat mengenai penyakit ini, untuk mengetahui etiologi. Sebelum berjumpa doktor, pastikan doktor mengetahui barangnya. Temu ramah pesakit atau hubungi pegawai perubatan. Sebagai peraturan, doktor yang berlatih di klinik swasta lebih setia kepada pesakit.

Orthopedist - pakar yang menangani terapi pada peringkat pertama perkembangan penyakit ini

Sekiranya hospital tidak mempunyai traumatologist, klinik swasta terlalu banyak meminta pemeriksaan, meminta rujukan ke ortopedis. Seorang pakar ortopedik menangani rawatan pesakit dengan keradangan beg sinovial pada peringkat pertama perkembangan. Doktor akan membuat diagnosis, menetapkan rawatan. Tusukan adalah wajib, di mana cecair sinovial diambil untuk pemeriksaan bakteriologi. Selepas itu, pakar ortopedik menetapkan terapi ubat:

  1. Ubat anti-radang bukan steroid membantu mengurangkan kesakitan, keradangan, dan pembengkakan. Ubat diambil secara lisan, dalam bentuk salap dan gel.
  2. Ubat antibakteria perlu digunakan jika kajian menunjukkan pengumpulan eksudat purulen.
  3. Terapi imunomodulator juga didahulukan. Pakar ortopedik menetapkan ubat untuk meningkatkan imuniti, supaya tubuh dapat melawan penyakit berjangkit.

Dengan bursitis, tidak ada batasan mobiliti yang besar; jika perlu, doktor menetapkan rawatan urut, akupunktur. Kaedah fisioterapi mengurangkan kesakitan, lebih mudah bagi pesakit untuk menggerakkan anggota badan.

Telah memulakan penyakit ini - buat temu janji dengan pakar bedah

Selalunya, rujukan diberikan kepada pakar bedah apabila penyakitnya terlalu maju. Ini berlaku ketika pesakit pergi ke hospital terlambat dan bursitis telah mencapai tahap perkembangan ketiga. Bagaimana pakar bedah dapat membantu mengatasi bursitis sendi? Seorang pakar dirujuk untuk bursitis purulen untuk menghilangkan eksudat purulen. Pakar bedah melakukan operasi. Sebelum operasi, perlu dilakukan diagnosis pembezaan, menurut hasil pemeriksaan, jenis intervensi pembedahan ditentukan. Untuk ini, tusukan dilakukan.

Campur tangan pembedahan merangkumi menyembunyikan bursa. Kemudian cecair sinovial yang dijangkiti dikeluarkan. Sinovium dibasuh dengan larutan antiseptik. Sehingga pesakit pulih sepenuhnya dalam beg sinovial, longkang dibiarkan, kemudian longkang dikeluarkan tanpa masalah. Campur tangan pembedahan boleh menyebabkan sejumlah komplikasi dan jangkitan pada sendi, oleh itu, sebelum operasi, perlu menjelaskan semua titik rawatan lebih lanjut, untuk mengetahui komplikasi apa yang mengancam untuk meminta bantuan tepat pada waktunya. Dengan keradangan bursa yang sering berulang, persoalan untuk menghilangkan bursa dapat dibincangkan. Pakar bedah melakukan bursektomi, selepas itu implan diletakkan di tempatnya. Prosedur ini paling sesuai untuk bursitis yang teruk atau berulang..

Sekiranya anda menemui ralat, sila pilih potongan teks dan tekan Ctrl + Enter.

Yang merawat bursitis?

Bursitis adalah patologi yang dicirikan oleh perkembangan proses keradangan beg periartikular. Untuk mendiagnosis keadaan yang tidak menyenangkan ini dengan cepat, anda perlu mengetahui siapa yang merawat bursitis, doktor mana, hanya dalam kes ini anda boleh bergantung pada rawatan yang berjaya.

Bila berjumpa doktor?

Pada peringkat awal penyakit ini, pengumpulan efusi di bursa akan diperhatikan di lokasi lesi. Sekiranya bursa dekat dengan permukaan kulit, bengkak mula terbentuk. Dengan keradangan bursa dengan lokasi yang dalam, bengkak yang teruk tidak akan dapat dilihat, tetapi rasa sakit yang sederhana akan terasa.

Yang paling terkena bursitis adalah sendi pinggul, siku dan lutut..

Sendi pinggul, siku dan lutut adalah yang paling terjejas

Agar tidak berada dalam situasi yang tidak menyenangkan, anda harus mengetahui gejala patologi:

  • kehadiran bengkak;
  • kenaikan suhu tempatan;
  • kehadiran kesakitan, terutamanya pada waktu malam;
  • malaise umum;
  • peningkatan kelenjar getah bening jarak dekat;
  • loya.

Sekiranya patologi telah memasuki tahap kronik, maka pergerakan sendi akan sangat terhad. Di samping itu, ada perasaan seolah-olah sendi mula pecah.

Sekiranya gejala di atas muncul, anda harus berjumpa pakar. Hanya doktor yang merawat bursitis yang dapat membuat diagnosis yang tepat dan tepat..

Doktor mana yang harus saya hubungi dengan bursitis??

Sekiranya perlu untuk mendiagnosis patologi, banyak pesakit bertanya kepada diri mereka sendiri: "Siapa yang harus merawat bursitis?" Pertama sekali, anda perlu menghubungi pakar rheumatologi atau ortopedis. Sekiranya penyakit ini baru mulai berkembang, maka pakar ini akan dapat memilih rawatan yang tepat. Tetapi sekiranya terdapat bentuk patologi yang lebih maju, anda harus menggunakan bantuan pakar bedah.

Sekiranya penyakit ini baru mulai berkembang, anda harus menghubungi pakar rheumatologi atau ortopedis

Sejurus selepas menghubungi institusi perubatan, pesakit mesti menjalani diagnosis. Teknik diagnostik sendiri berbeza..

Kaedah pemeriksaan khas adalah:

  • radiografi;
  • Ultrasound;
  • tusukan pada sendi yang terjejas.

Untuk tusukan, dengan bantuannya, mereka mengambil cecair untuk analisis bakteriologi lebih lanjut. Setelah mengesahkan diagnosis bursitis, doktor memutuskan pelantikan rawatan.

Pakar Traumatologi akan menangani kehelan dan keseleo

Dalam banyak kes, keseleo dan keseleo adalah penyebab bursitis. Dengan mengambil kira kemungkinan komplikasi kecederaan, anda tidak boleh mengubati diri sendiri. Untuk mencegah bursitis, disarankan untuk berjumpa dengan traumatologist jika terdapat kehelan atau keseleo..

Keseleo dan keseleo menyebabkan bursitis

Dengan dislokasi, terdapat perpindahan hujung artikular tulang. Perpindahan ini disertai dengan kerosakan pada bahagian ligamen-kapsular sendi, yang menyebabkan disfungsi anggota badan. Dengan dislokasi, bahagian-bahagian itu sendiri yang membentuk sendi itu diganti. Walau bagaimanapun, integriti yang terakhir tidak dilanggar. Faktor dislokasi yang bersamaan wajib adalah kerosakan pada tisu lembut sendi: pecahnya saluran sendi, ligamen, kapsul, tendon.

Keseleo dianggap salah satu jenis kecederaan yang paling biasa. Regangan tidak mempunyai had umur, tetapi paling sering diperhatikan pada atlet atau orang yang menjalani gaya hidup aktif.

Keseleo ligamen adalah kecederaan terpencil, tetapi sering digabungkan dengan kerosakan pada struktur anatomi lain yang terletak berhampiran dengan kecederaan. Sekiranya terdapat fraktur atau kehelan intra-artikular, maka dalam kes ini kecederaan yang disebutkan di atas mungkin disertai keseleo atau pecah ligamen.

Keseleo dan dislokasi dirawat oleh traumatologist. Bergantung pada jenis kecederaan, doktor menetapkan rawatan, yang, pertama-tama, merangkumi memastikan pergerakan sendi tidak bergerak. Seorang pakar, dalam proses diagnosis, semestinya menetapkan sinar-X dan hanya kemudian menentukan kaedah rawatan yang tepat.

Doktor menetapkan rawatan yang bergantung kepada jenis kecederaan

Podiatrist akan membantu keradangan sendi

Keradangan pada sendi dianggap sebagai salah satu sebab yang menyebabkan perkembangan patologi seperti bursitis. Pakar yang harus anda hubungi dalam situasi ini adalah pakar ortopedik.

Dalam terminologi perubatan, keradangan sendi disebut artritis. Artritis selalu disertai dengan sakit sendi yang teruk. Kesakitan hadir tanpa mengira aktiviti fizikal. Sensasi ini diperburuk pada waktu malam..

Sebab-sebab yang menyumbang kepada perkembangan penyakit ini termasuk:

  • gangguan metabolik;
  • kegagalan peraturan neurohumoral;
  • komplikasi selepas penyakit lain;
  • trauma;
  • hipotermia badan;
  • pemakanan yang tidak betul.

Keradangan sendi adalah sebab yang baik mengapa bursitis berkembang. Doktor, iaitu pakar ortopedis, mesti mengambil kira fakta kemungkinan komplikasi, yang berdasarkannya untuk membuat temu janji yang betul.

Sebab bursitis berkembang adalah keradangan pada sendi.

Kursus rawatan untuk keradangan sendi termasuk pengambilan ubat anti-radang bukan steroid yang wajib. Kadang kala terapi ini tidak mencukupi, dan anda harus menggunakan kaedah yang lebih radikal. Salah satu kaedah ini adalah suntikan tempatan terus ke kawasan yang menyakitkan..

Pakar Bedah - merawat kes lanjut

Jenis patologi yang paling biasa dianggap sebagai penyakit beg hipodermik ulnar, yang terletak di kawasan proses olecranon. Dengan perkembangan bursitis ulnar, kemungkinan komplikasi sangat tinggi. Penyebab komplikasi biasanya terlalu banyak tekanan pada sendi, misalnya pada ahli gusti, kerana mereka terpaksa terus bergantung pada siku mereka.

Di kawasan sendi siku, pembengkakan muncul, yang mana pesakit berpotensi tidak selalu memperhatikan. Kemudian patologi memasuki tahap akut, seperti yang dibuktikan oleh kulit merah di kawasan yang terjejas, kehadiran kesakitan, dan juga peningkatan suhu tempatan.

Dalam kes seperti itu, traumatologist atau orthopedist tidak lagi dapat menolong pesakit. Soalannya: "Doktor apa yang merawat bursitis siku dalam bentuk yang diabaikan?", Timbul sudah ada masalah serius. Hanya ada satu jawapan - pakar bedah.

Penyakit beg hipodermik ulnar dianggap sebagai jenis patologi yang paling biasa.

Pakar ini melakukan semua manipulasi yang diperlukan untuk memperbaiki keadaan pesakit, dan juga menetapkan ubat-ubatan yang diperlukan.

Manipulasi seperti itu merangkumi:

  • penghapusan mabuk;
  • penyingkiran cecair dari sendi;
  • tusukan semasa diagnosis;
  • penyingkiran deposit kalsium;
  • membuka kawasan yang terjejas dengan saliran yang lebih jauh.

Tiba di hospital dan bertanya: "Doktor apa yang merawat bursitis sendi bahu dalam bentuk yang diabaikan?", Mana-mana pekerja akan menjawab bahawa hanya pakar bedah yang boleh melakukan ini.

Teknik diagnostik

Jenis patologi yang berbeza berbeza dengan gejala. Sekiranya bursitis menjadi kronik, maka ia mungkin tanpa gejala, yang menyukarkan diagnosisnya. Bergantung pada peringkat penyakit, pembengkakan tidak hanya berubah dari segi ukuran, tetapi juga kepadatannya.

Pakar mesti melantik sinar-X semasa diagnosis

Selalunya, definisi bursitis rumit oleh persamaan gejala dengan keadaan patologi lain yang bersifat keradangan. Contoh keadaan seperti itu adalah artritis. Lebih teruk lagi apabila penyakit seperti ini berlaku secara serentak. Di sini, walaupun doktor yang berpengalaman tidak akan dapat membuat diagnosis yang tepat tanpa kajian tambahan..

Kadang kala perlu dilakukan pemeriksaan menyeluruh terhadap pesakit, yang merangkumi kaedah berikut:

  • sinar-x;
  • CT;
  • tusukan;
  • ujian darah untuk kehadiran proses keradangan;
  • MRI;
  • arthroscopy.

Dalam beberapa kes, kaedah di atas harus digabungkan untuk mencari rawatan yang tepat, dan yang paling penting, berkualiti tinggi..

Kesimpulannya

Untuk mengelakkan bursitis, seperti penyakit apa pun, selalu perlu melakukan langkah pencegahan. Doktor mengesyorkan merawat luka dengan penyelesaian khas apabila mendapat kecederaan kecil pada sendi, mengelakkan beban yang berat pada sendi. Sekiranya ada rasa sakit, jika boleh, sapukan pembalut yang ketat untuk melumpuhkan sendi. Pemakanan yang betul dan senaman yang teratur juga membantu mengurangkan risiko patologi seperti bursitis. Doktor mana yang harus saya pergi? Soalan ini akan selalu menarik minat seseorang yang mempunyai masalah yang sama. Tetapi harus diingat bahawa dengan melakukan sekurang-kurangnya beberapa langkah pencegahan, anda dapat menghindari terjadinya bursitis.

Sekarang ada sumber dengan banyak maklumat mengenai bursitis, doktor mana yang boleh merawatnya dan penerangan mengenai kaedah terapi, tetapi kita tidak boleh lupa bahawa hanya pakar yang berpengalaman yang dapat membuat diagnosis yang tepat.

Doktor mana yang merawat bursitis: pakar mana yang harus dihubungi untuk mendapatkan bantuan

Penyakit sendi agak biasa. Ini mempengaruhi orang yang terlibat dalam sukan, warga tua, pekerja fizikal.

Patologi yang paling biasa adalah bursitis. Penyakit ini berkembang secara beransur-ansur.

Sekiranya tidak ada pertolongan, pesakit menjadi kronik.

Untuk mengelakkan komplikasi yang bermula dengan radang pada beg artikular, anda perlu mengetahui doktor mana yang merawat bursitis, pakar mana yang akan meminta pertolongan ketika gejala pertama muncul.

Tanda-tanda bursitis

Di kawasan siku, lutut, pinggul, sendi bahu, beg sinovial dijumpai.

Terdapat kira-kira 160 daripadanya di dalam badan, tetapi memandangkan luas lokasi mereka, doktor membahagikan formasi menjadi 4 kumpulan:

  1. subkutan;
  2. tendon kering;
  3. subfascial;
  4. axillary.

Bursitis berlaku apabila bursa menjadi radang. Kadang-kadang penyebab penyakit ini adalah gout, artritis, pengumpulan kalsium berlebihan dalam tendon.

Selalunya berkembang selepas kecederaan. Boleh dikesan tanpa sebab yang jelas.

Selalunya berlaku dalam bentuk akut, kurang subakut atau kronik. Selalunya, sakit terasa di bahu, pinggul, pelvis dan bahkan di tumit, lutut sering terjejas.

Doktor memanggil tanda-tanda penyakit yang jelas dari perkembangan proses keradangan:

  • pembengkakan tisu dan pembengkakan di kawasan sendi yang terjejas kerana pengumpulan cecair sinovial di dalam beg;
  • kemerahan kulit di sendi siku, lutut, pinggul dan bahu;
  • sakit ketika menggerakkan siku, lutut;
  • kenaikan suhu;
  • kelesuan umum.

Kadang kala pesakit mengadu disfungsi sendi pada arah tertentu. Mobiliti mereka hilang buat sementara waktu.

Proses keradangan dilengkapi dengan pembentukan cairan, yang dirasakan pada palpasi. Kehadiran eksudat di bursa sering menyebabkan kemusnahan sendi.

Kursus akut penyakit ini dikaitkan dengan jangkitan.

Telah menunjukkan tanda:

  1. sindrom kesakitan muncul;
  2. phlegmon berkembang kerana kerosakan tisu purulen.

Yang paling berbahaya dan sukar dikenali adalah bursitis kronik. Dalam kes seperti itu, pesakit mengalami sedikit pembengkakan yang berbentuk bulat.

Bengkak dan kemerahan tidak dikesan, tidak ada rasa sakit ketika merasakan permukaannya. Rawatan untuk bursitis kronik harus dimulakan dengan segera untuk mengelakkan berulang. Dan untuk ini, anda perlu mengetahui doktor mana yang merawat bursitis sendi siku, dan bahu mana.

Doktor mana yang harus saya hubungi untuk rawatan bursitis?

Anda harus pergi ke kemudahan perubatan untuk menyembuhkan sebarang bentuk penyakit.

Anda boleh menghubungi kaunter penerimaan tetamu untuk mengetahui pakar klinik tempatan yang menerima di kawasan ini.

Atau anda boleh pergi sebaliknya: baca bahan ini dan tentukan secara bebas doktor mana yang terbaik untuk membantu gejala tertentu.

Pakar Bedah

Mari kita mulai menangani penyakit yang sukar. Pelanggan berminat sekiranya bursitis dikesan, doktor mana yang terbaik untuk merawat sendi, segera memberi bantuan dan memulihkan sendi sistem muskuloskeletal.

Saya ingin menghubungi pakar tertentu yang menangani rawatan, dan tidak menghantar pesakit berjalan ke pejabat lain untuk menjelaskan diagnosis.

Pertama sekali, orang yang putus asa ingin pergi ke pakar bedah. Pakar ini menerima pesakit yang telah menghidap penyakit.

Dia tidak melakukan rawatan segera. Pertama, dia memeriksa, melakukan tusukan, dan kemudian memutuskan sama ada pembedahan diperlukan.

Bursa yang terkena dibuka menggunakan kaedah pembedahan. Dari sana, cecair sinovial yang dijangkiti diekstrak, di mana formasi purulen sering terdapat.

Doktor membasuh beg sinovial dengan penyelesaian antiseptik. Rawatan satu kali tidak mencukupi, oleh itu saliran dibiarkan.

Semasa tempoh pemulihan, jururawat melakukan prosedur mencuci. Setelah mengeluarkan tiub, luka sepenuhnya diketatkan.

Kadang kala mengepam cecair sinovial tidak mencukupi, jadi pakar bedah boleh memerintahkan pembuangan bursa.

Operasi ini disebut bursektomi. Setelah mengeluarkan formasi struktur pesakit, implan diletakkan di tempatnya.

Pakar Ortopedik

Pada awal perkembangan proses patologi, anda boleh mengehadkan diri untuk menghubungi pakar ortopedis untuk mendapatkan rawatan yang diperlukan.

Mereka tertusuk pada tanda pertama penyakit.

Berdasarkan hasil kajian cecair sinovial, kursus terapi ditetapkan, termasuk:

  • ubat imunomodulator;
  • antibiotik yang kuat apabila pembentukan purulen dikesan;
  • ubat anti-radang untuk melegakan bengkak, mengurangkan kesakitan.

Senarai ubat yang ditetapkan bergantung pada gejala. Mengikut budi bicara ortopedis, ubat-ubatan boleh disyorkan dalam bentuk tablet atau salap.

Pakar Traumatologi

Sekiranya dinyatakan bahawa trauma telah menjadi penyebab perkembangan patologi sendi, maka anda harus pergi ke traumatologist.

Perlu menghubungi segera setelah mengesan kesakitan dan pembengkakan.

Pesakit diberikan rujukan kepadanya sekiranya berlaku kerosakan pada bahu, pergelangan kaki atau sendi lutut, siku selepas pukulan, kehelan.

Ahli traumatologi mendiagnosis bursitis, menentukan cara menyembuhkan patologi. Terapi resonans magnetik dilakukan terlebih dahulu.

Kemudian, berdasarkan maklumat yang diterima, kaedah rawatan dan ubat-ubatan dipilih. Sekiranya perlu, masalah operasi diselesaikan, yang bermaksud bahawa perundingan dengan pakar bedah akan diperlukan.

Sekarang menjadi jelas bagi banyak orang bahawa jika bursitis disebabkan oleh trauma, doktor mana yang lebih baik dihubungi.

Kiropraktor

Bersama dengan kaedah klasik, klinik mempraktikkan kaedah lain untuk memberi bantuan bursitis..

Kiropraktor terlibat dalam rawatan pemulihan pelbagai jenis penyakit..

Lebih kerap mereka datang kepadanya pada peringkat awal penyakit untuk mengelakkan pembedahan..

Doktor mempunyai teknik yang membantu mengembalikan pergerakan sendi dalam masa yang singkat.

Terapi manual membantu menormalkan proses metabolik, mencegah penampilan lekatan pada sendi, melegakan ketegangan otot. Berkat bantuan tepat pada masanya, bengkak dikurangkan.

Kiropraktor tidak akan sembuh secepat pakar bedah atau doktor haiwan. Tetapi tindakannya, yang lebih menyihatkan badan, tidak menyakitkan, tidak trauma..

Selepas prosedur, kelegaan dirasakan:

  • peredaran darah bertambah baik;
  • proses keradangan berhenti;
  • rasa sakit hilang.

Bantuan kiropraktor selepas rawatan pembedahan tidak kurang berkesan..

Selama tempoh pemulihan, seorang pakar dapat menawarkan sejumlah prosedur pemulihan mengikut program individu.

Doktor bekerjasama dengan setiap pesakit, mengarahkan usaha untuk mencegah komplikasi, akibat negatif yang sering terjadi dengan bursitis.

Tindakan pencegahan

Mengetahui, apabila bursitis dikesan, doktor mana yang harus dihubungi, adalah berguna untuk memikirkan pencegahan.

Doktor perlu dipercayai, tetapi mencegah patologi lebih baik daripada menyembuhkan penyakit.

Tempat pertama dalam langkah pencegahan diambil untuk mengurangkan beban pada sendi. Ahli sukan harus melakukan pemanasan badan dengan pelbagai cara.

Untuk mengelakkan kecederaan pada kapsul sendi, pengapit khas dan alat pelindung digunakan. Adalah mustahak untuk memilih kasut yang sesuai untuk latihan, kelas, pertandingan.

Kelancaran mesti diperhatikan dalam pergerakan. Jangan membuat ayunan, giliran, melompat secara tiba-tiba, yang menyebabkan kecederaan pada sendi siku, lutut, pinggul.

Kesimpulannya

Dari artikel ini anda dapat memahami doktor mana yang merawat bursitis.

Pakar yang berpengalaman akan membantu menentang penyakit, namun anda sendiri perlu menjaga sendi agar dapat menjaga kesihatan.

Cara merawat bursitis dan doktor mana yang harus dihubungi?

Bursitis adalah keadaan patologi di mana keradangan beg sinovial periartikular berlaku. Sendi pinggul, lutut, dan bahu adalah lesi yang paling biasa. Anda harus tahu dengan pasti doktor mana yang merawat bursitis untuk mendiagnosis patologi secepat mungkin dan menetapkan terapi yang sesuai.

Pada peringkat awal perkembangan penyakit, di tempat kecederaan, terdapat pengumpulan cecair sinovial di bursa, yang mulai meningkat dengan cepat dalam ukuran. Apabila bursa lebih dekat dengan tisu-tisu badan, kantung yang dihasilkan sering melonjak ke luar dan bengkak dan bengkak terbentuk di sekitar sendi. Dengan keradangan bursa dalam, tidak ada pembengkakan yang ketara, tetapi ada rasa sakit yang sederhana.

Jenis bursitis

Patologi mempunyai tiga bentuk - akut, berulang dan kronik, masing-masing dibezakan oleh tahap dan tempoh kesakitan, serta penampilan lesi..

  1. Bursitis kronik menimbulkan rasa sakit yang tidak kuat di kawasan yang terjejas, yang, dengan perjalanan ringan, berlangsung lama. Untuk jenis ini, pergerakan anggota badan yang terganggu dan kehadiran tumor tidak bersifat, hanya kadang-kadang pemadatan kecil sedikit terasa.
  2. Akut dicirikan oleh serangan sakit tiba-tiba semasa pergerakan sendi, serta pertumbuhan tumor yang sengit. Kadang-kadang keadaan umum pesakit disertai dengan peningkatan suhu, pelanggaran beberapa fungsi tubuh dan mabuk umum.
  3. Bursitis berulang adalah akibat langsung dari perubahan berulang di kawasan yang sebelumnya rosak atau jangkitannya. Sebabnya adalah pemeliharaan eksudat (cecair patogen) dalam kapsul sendi, yang menyumbang kepada perkembangan semula patologi dengan sedikit kerosakan.

Sebab-sebab penampilan

Dalam perkembangan penyakit ini, aktiviti organisma patogen sangat penting, yang paling sering memprovokasi perkembangan bursitis. Bakteria boleh memasuki bursa dengan pelbagai cara. Faktor risiko yang jelas termasuk pembentukan purulen yang terletak di kawasan berhampiran sendi..

Selain kemungkinan penyebab berjangkit, faktor-faktor yang memprovokasi lain adalah:

  • Kecederaan sendi - lebam atau patah yang teruk;
  • Penyakit sistemik - artritis reumatoid, demam reumatik, dan lain-lain;
  • Beban kuat yang kerap di kawasan sendi;
  • Berat berlebihan;
  • Gout;
  • Pengumpulan garam di sendi;
  • Penyakit autoimun;
  • Keracunan alkohol atau makanan.

Diabetes mellitus dan penyakit buah pinggang sering mempengaruhi pertahanan badan, meningkatkan kemungkinan jangkitan mengaktifkan. Bursitis bentuk kronik dikaitkan dengan kesan mekanikal biasa pada sendi, oleh itu, biasanya patologi dikaitkan dengan spesifikasi profesion. Sebagai peraturan, pelombong didiagnosis dengan bursitis sendi siku, atlet cenderung mengalami bursitis lutut.

Gejala

Gejala utama penyakit ini ialah pertumbuhan aktif pembengkakan tempatan, yang menyebabkan kesakitan teruk semasa pergerakan dan ketika berdebar. Suhu di tempat keradangan selalu meningkat dan mudah ditentukan dengan sentuhan.

Biasanya, keparahan bursitis bergantung pada penyebab proses keradangan, serta spesifik dari kerja pesakit. Walau apa pun, perkara pertama yang perlu dicari adalah pembengkakan sendi yang teruk atau sedikit. Dan untuk bursitis yang timbul akibat luka berjangkit, adalah ciri:

  • Kenaikan suhu tinggi;
  • Pembengkakan sendi;
  • Kontraktur bersama (penurunan mobiliti);
  • Hiperemia;
  • Kelemahan;
  • Malaise dan loya;
  • Peningkatan saiz tumor.

Bursitis kronik dicirikan oleh pembengkakan ringan dan bulat. Pada masa yang sama, tidak ada kemerahan pada kulit akibat pembengkakan dan fungsi anggota badan tetap utuh. Bahaya bursitis kronik adalah perjalanannya yang ringan.

Mobiliti sendi dan kesakitan yang boleh diterima membolehkan pesakit tidak mendapatkan bantuan perubatan untuk jangka masa yang panjang. Walau bagaimanapun, dengan penyelesaian masalah yang tepat pada masanya, bursitis dapat berkembang menjadi hygroma. Sebabnya ialah pengumpulan sejumlah besar cecair di rongga edematous..

Doktor mana yang merawat bursitis

Amat penting untuk memulakan rawatan pada gejala pertama penyakit ini. Pemeriksaan utama pesakit harus dilakukan oleh ahli terapi tempatan. Dan hanya berdasarkan pemeriksaan visual, yang menentukan penyebab keradangan sendi dan satu set ujian yang diperlukan, doktor yang menghadiri memberikan rujukan kepada pakar profil sempit - pakar ortopedik atau traumatologi, dalam kes yang jarang berlaku, penyertaan pakar bedah adalah mungkin.

Selepas ujian darah wajib, doktor mungkin menetapkan tusukan cecair sendi yang rosak. Manipulasi ini membantu menentukan komposisi dan jenis eksudat yang diperoleh untuk mengenal pasti atau membantah kehadiran jangkitan..

Pemeriksaan luaran pada sendi membantu mengesan tahap kecacatan, serta tahap edema yang memburukkan. Semasa palpasi di kawasan bengkak, pesakit hampir selalu mengalami kesakitan, yang sekali lagi mengesahkan adanya proses keradangan yang intens.

Semasa mendiagnosis bursitis, selalunya gejala serupa dengan sinovitis, artritis dan penyakit sendi yang serupa, yang memerlukan rawatan yang sama sekali berbeza. Oleh itu, untuk pemeriksaan proses patologi yang lebih terperinci, kajian tambahan ditetapkan menggunakan:

  • X-ray;
  • Topografi komputer;
  • Ultrasound;
  • Arthrografi;
  • Tusukan;
  • Dalam kes lanjut - MRI.

Data sinar-X secara tepat menunjukkan kecacatan pada struktur tulang, yang membolehkan doktor menilai keadaan umum patologi dan mengesan kemungkinan pertumbuhan tulang.

Kaedah rawatan

Rawatan penyakit memerlukan pendekatan bersepadu dan dilakukan secara individu, menggunakan terapi imunomodulasi dan anti-radang. Penyelesaian konservatif untuk masalah ini adalah rehat mutlak untuk melegakan sendi yang rosak sebanyak mungkin..

Dengan bursitis, pesakit biasanya diresepkan:

  • Kortikosteroid, penggunaannya ditunjukkan untuk pesakit dengan adanya keradangan progresif. Tindakan mereka bertujuan untuk cepat menghilangkan gejala yang ada, namun, sejumlah kesan sampingan yang agresif menjadikan mustahil untuk menggunakan ubat ini dengan kerap dan memberi resep kepada pesakit kecuali jika diperlukan..
  • Ubat anti-radang bukan steroid, seperti Ibuprofen atau Nimesulide, membantu melegakan simptom, melegakan kesakitan dan bengkak, sehingga mengurangkan keradangan pada tisu-tisu sendi.
  • Antibiotik jarang diresepkan apabila berkaitan dengan bursitis septik yang disebabkan oleh jangkitan bakteria.
  • Tusukan ditunjukkan hanya dengan suppuration purulen dan dengan sejumlah besar cecair di sendi. Penggunaannya sangat penting dalam pembentukan sista Baker..

Sekiranya bursitis bersifat tidak menular, pemanasan tempat sakit dibenarkan untuk mengurangkan gejala kesakitan dan melegakan keradangan. Namun, jika munculnya bursitis disebabkan oleh jangkitan, pemanasan sendi dapat memperburuk keadaan pesakit..

Keberkesanan semua kaedah ini membolehkan pesakit merawat keradangan di rumah. Hanya dengan tahap bursitis yang lebih lanjut, apabila ada indikasi untuk operasi, pesakit memerlukan hospital.

Seiring dengan penggunaan ubat-ubatan, prosedur fisioterapi hampir selalu ditetapkan untuk patologi, yang paling biasa adalah:

  1. Rawatan parafin;
  2. Terapi induksi;
  3. Memanaskan badan dengan cahaya ultraviolet;
  4. UHF;
  5. Elektroforesis;
  6. Fisioterapi.

Penggunaan fisioterapi selepas rawatan konservatif meningkatkan peredaran darah, mempercepat pertumbuhan semula sel, melegakan proses keradangan. Langkah-langkah prosedur membantu pesakit untuk mengurangkan kemungkinan risiko kambuh secara signifikan, dan juga untuk pulih lebih cepat dari penyakit ini..

Komplikasi

Akses lewat ke kemudahan perubatan dan tidak mengetahui masalahnya, kemudian disertai dengan komplikasi dan penyakit ini menjadi kronik. Sebagai peraturan, pesakit mula risau akan kesakitan yang membosankan semasa pergerakan dan walaupun dengan sedikit aktiviti fizikal. Dari masa ke masa, lekatan terbentuk pada bursa, memprovokasi pergerakan anggota badan sepenuhnya atau separa.

Jangkitan mudah merebak ke tisu berdekatan, menyumbang kepada pembengkakan dan pemusnahan sendi seterusnya. Akibatnya, artritis purulen, abses dan osteomielitis tidak dapat dielakkan, yang menimbulkan bahaya bagi kesihatan dan kehidupan pesakit..