Tendovaginitis crepitant

Diagnostik

Tendovaginitis crepitant adalah keradangan pada dinding dalaman selubung tendon sinovial, disertai dengan ciri khas. Selalunya, tendovaginitis crepitant berkembang pada orang yang melakukan kerja fizikal, disertai dengan beban seragam yang jelas pada kumpulan tendon tertentu.

Keradangan dengan tendovaginitis crepitant adalah aseptik, iaitu, ia tidak disertai dengan penambahan flora bakteria. Dalam rongga selubung sinovial tendon, eksudat serous-hemorrhagic atau fibrinous asal terkumpul. Proses ini disertai dengan pengumpulan endapan fibrin, yang menjelaskan kemunculan kekusutan lembut ketika menekan pada kawasan yang meradang..

Penyebab tendovaginitis krepitus

Penyebab tendovaginitis krepitus adalah seperti berikut:

Pergerakan berulang-ulang jari dan jari kaki. Lebih-lebih lagi, mereka mungkin tidak disertai dengan latihan fizikal yang jelas atau ketegangan otot yang tajam. Dari segi perkembangan keradangan, ia adalah kekerapan.

Ketegangan yang teruk pada otot pergelangan kaki dan lengan bawah untuk masa yang lama. Jari dalam kes ini mungkin tidak terlibat.

Peralihan tiba-tiba dalam teknik kerja dan mengikut rentaknya.

Orang-orang dari profesion berikut berisiko terkena tendovaginitis krepitus tangan: tukang kayu, tukang kunci, pengusaha, tukang besi, tukang susu, penggiling, jurutaip, pembungkus, penyeterika, pemain biola, dll. Walaupun kadang-kadang malah mencuci tangan atau persiapan peperiksaan yang berpanjangan sekolah muzik.

Tendovaginitis crepitant di kawasan tendon Achilles menampakkan diri setelah perarakan panjang, bermain ski atau meluncur (kemungkinan timbulnya keradangan meningkat jika bahagian belakang but yang kuat menekan pada tisu lembut, menekannya dengan kuat ke tendon Achilles). Penari ketuk, penari bola, atlet (pemain ski, pelari, pemain skater), dan lain-lain berisiko terkena tendovaginitis krepitus pada bahagian bawah kaki..

Gejala tendovaginitis crepitant

Gejala tendovaginitis crepitant adalah seperti berikut:

Manifestasi tendovaginitis paling kerap berlaku. Keradangan boleh berlangsung 4-15 hari, kemudian hilang. Namun, kambuh penyakit ini tidak dapat dikesampingkan..

Kadang-kadang terdapat kursus tendovaginitis subakut. Dalam kes ini, gejala patologi tumbuh dengan perlahan, selama 2-3 minggu. Kesakitan pada anggota badan akan terasa sakit, melemahkan. Kemungkinan peningkatan kelemahan dan keletihan.

Kesakitan di kawasan keradangan. Ia menjadi lebih kuat semasa melakukan pergerakan. Pada fasa akut penyakit ini, ia terbakar, sehingga tidak memungkinkan seseorang melakukan tugasnya yang biasa, misalnya, bekerja dengan tuas atau menaip.

Bengkak di sepanjang tendon. Permukaan ekstensor tangan dan lengan bawah sering menderita. Lebih jarang, tendovaginitis crepitus mempengaruhi kaki, kaki bawah, dan tendon Achilles.

Semasa berdebar-debar di kawasan yang meradang, anda dapat mendengar kekejangan, yang disebut oleh doktor. Juga, kekejangan selalu menyertai pergerakan anggota badan yang berpenyakit. Ia didengar dengan jelas.

Keadaan umum pesakit tidak terganggu, seperti halnya tendovaginitis purulen. Suhu badan tetap dalam had normal.

Penyakit ini hampir selalu sepihak, iaitu, keradangan berkembang pada satu lengan atau satu kaki. Harus diingat bahawa tendon tangan kanan lebih sering meradang daripada yang lain..

Secara berasingan, para pakar mencatat pengaruh faktor meteorologi terhadap perjalanan penyakit ini. Iaitu, apabila keadaan cuaca berubah, rasa sakit mungkin meningkat. Walau bagaimanapun, ini tidak diperhatikan pada semua pesakit..

Diagnostik tendovaginitis crepitant

Tendovaginitis crepitant tidak sukar untuk didiagnosis. Doktor boleh memberitahu pesakit mengenai masalahnya semasa lawatan pertama. Pakar akan bermula dari sejarah dan gejala khas ciri patologi ini - ini adalah permulaan akut, sakit, tendon krepitus.

Ujian darah klinikal dan umum tidak menunjukkan adanya kelainan. Mungkin pelantikan pemeriksaan sinar-X kepada pesakit. Walau bagaimanapun, ia ditunjukkan hanya untuk mengecualikan kehadiran patologi tulang atau artikular. Dari segi mengesan tendovaginitis, kajian ini tidak begitu bermaklumat..

Rawatan tendovaginitis crepitant

Rawatan tendovaginitis crepitant dikurangkan menjadi langkah konservatif. Anggota badan yang terkena bergerak tanpa gagal. Imobilisasi boleh berlaku dengan menggunakan serpihan atau pelempar. Langkah ini ditunjukkan pada hari-hari pertama dari manifestasi keradangan. Untuk mengurangkan kesakitan, pesakit menjalani sekatan novocaine. Sekiranya tidak membenarkan anda menyingkirkan sensasi yang menyakitkan, maka ia dapat diulang selepas 2-3 hari. Secara selari, pesakit diberi ubat dari kumpulan NSAID.

Semasa proses keradangan memudar (bermula dari 3-4 hari), haba disapu ke tempat yang sakit. Ia boleh menjadi kompres pemanasan, losyen alkohol, pembalut pemanasan.

Prosedur fisioterapi telah membuktikan diri mereka dengan baik:

Penyinaran berganda dengan lampu Solux. Tempoh setiap prosedur hendaklah 20 minit.

Aplikasi lumpur dilakukan pada suhu 42-46 ° C. Tempoh prosedur juga 20 minit. Bilangan sesi - 4.

Mandi segar dengan suhu air 36-37 ° C.

Pada masa akan datang, pesakit disarankan untuk menjalani terapi dan gimnastik, lawatan ke pejabat terapi urut. Pergerakan aktif dan pasif anggota badan yang terjejas harus dilakukan tidak lebih awal dari 5-6 hari setelah permulaan rawatan. Peranti untuk imobilisasi dapat dikeluarkan sepenuhnya sebelum 6 hari dari awal rawatan.

Selama 14 hari, pesakit mesti berada di bawah pengawasan perubatan. Ini akan mengurangkan risiko berulang penyakit dan memaksimumkan pemulihan. Oleh itu, pada masa ini, orang tersebut mesti cuti sakit..

Isu yang berasingan adalah preskripsi antibiotik. Sebilangan besar pakar berpendapat bahawa menetapkan ubat antibakteria terhadap latar belakang tendovaginitis aseptik crepitant tidak semestinya, kerana penyakit ini tidak disebabkan oleh flora patogen. Pakar lain menegaskan bahawa antibiotik harus diresapi dengan cara tertentu, kerana dengan latar belakang tendovaginitis selalu ada risiko terkena radang purulen. Ubat pilihan dalam kes ini adalah Ceftriaxone.

Petunjuk untuk campur tangan pembedahan adalah bentuk penyakit stenosis dan jangka panjang penyakit ini, yang tidak dapat diperbaiki dengan bantuan rawatan konservatif. Operasi dijalankan secara terancang, dengan hati-hati mempersiapkan pesakit untuknya. Sarung tendon, yang telah mengalami keradangan, sepenuhnya dipotong, tisu dan kulit subkutan dijahit. Selepas intervensi yang dilakukan, anggota badan tidak bergerak, dan pesakit diberi ubat antibiotik untuk tujuan profilaksis..

Gimnastik terapeutik dengan tendovaginitis crepitant

Latihan terapeutik menguatkan otot dan tendon anggota badan. Ini mengurangkan risiko mengembangkan tendovaginitis dan peralihannya ke bentuk kronik..

Gimnastik terapeutik dengan tendovaginitis pada bahagian atas kaki:

Tangan direntangkan di hadapan anda, setelah itu mereka mula meremas dan melepaskan telapak tangan dengan lancar. Anda perlu melakukan latihan 10-15 kali, 2-3 kali sehari..

Lakukan "kipas" yang mana anda perlu menyentuh hujung semua jari dalam satu arah dan sebaliknya dengan hujung ibu jari anda. Anda perlu melakukan senaman 5-7 kali. Dalam kes ini, lengan boleh dibengkokkan pada sendi siku..

Latihan "kunci". Jari hendaklah saling tertutup rapat, tangan harus diletakkan di paras dada. Secara bergilir putar dengan berus ke kanan dan ke kiri. Lakukan 10-15 putaran ke dua arah.

Lengan dibengkokkan pada siku, sementara telapak tangan dikepal menjadi penumbuk. Lakukan pergerakan putaran pada sendi siku dalam satu arah dan yang lain.

Gimnastik terapeutik dengan tenosynovitis kaki:

Kaki dibengkokkan pada sendi lutut, kaki diputar dalam bulatan dalam satu arah dan yang lain. Pada masa yang sama, orang itu duduk di atas kerusi, dan kaki harus sedikit diangkat.

Kaki dibengkokkan, kaus kaki harus ditarik ke arah anda sehingga terasa sedikit kesakitan. Ulangi latihan 5 kali untuk satu kaki dan 5 kali untuk kaki yang lain.

Berbaring di lantai dengan kaki yang terentang, anda perlu menekan dan melepaskan jari kaki anda sebanyak mungkin.

Semasa kerja tidak aktif, anda boleh menggulung botol atau objek lain yang sesuai untuk tujuan ini dengan jari kaki..

Ramalan dan pencegahan tendovaginitis crepitant

Kambuh penyakit ini berlaku secara purata pada 16-20% pesakit yang mendapat rawatan berkualiti. Sekiranya seseorang tidak berunding dengan doktor, maka kemungkinan perkembangan semula tendovaginitis meningkat. Perlu diperhatikan bahawa imobilisasi anggota badan sahaja tidak cukup untuk mengurangkan risiko keradangan berulang. Penggunaan sekatan novocaine adalah penting. Sebagai tambahan, pesakit mesti menghabiskan masa yang cukup untuk cuti sakit (sekurang-kurangnya 14 hari).

Campur tangan pembedahan terhadap latar belakang tendovaginitis kronik dan berulang berulang memberikan hasil yang baik. Selepas beberapa ketika, fungsi anggota badan dapat dipulihkan sepenuhnya..

Pencegahan perkembangan tendovaginitis crepitant terutamanya dikurangkan untuk mengehadkan aktiviti motor yang menimbulkan keradangan. Sekiranya ini berlaku kerana tanggungjawab profesional, maka anda perlu memikirkan serius untuk mengubah profesion anda. Seseorang yang mengabaikan cadangan ini berisiko hilang upaya. Bagaimanapun, pada masa akan datang, dia harus meninggalkan pekerjaan yang dipilih, kerana tendovaginitis yang berulang akan mengakibatkan gangguan sepenuhnya fungsi anggota badan.

Jangan ubat sendiri. Tenosynovitis adalah penyakit yang membawa risiko kecacatan. Oleh itu, anda perlu menyingkirkannya tepat pada masanya dan di bawah pengawasan perubatan..

Pendidikan: Universiti Perubatan dan Pergigian Negeri Moscow (1996). Pada tahun 2003 dia mendapat diploma dari Pusat Perubatan Pendidikan dan Ilmiah Jabatan Pentadbiran Presiden Persekutuan Rusia.
Pengarang Kami

Tendovaginitis adalah penyakit yang dicirikan oleh keradangan tendon dan membran sekitarnya. Tenosynovitis hanya berkembang pada tendon yang mempunyai faraj (terowong lembut, yang diwakili oleh tisu penghubung). Terdapat banyak sebab untuk perkembangan tendovaginitis, antaranya: jangkitan.

Mengubati tendovaginitis memerlukan masalah serius. Keradangan berlangsung setiap hari, jadi semakin banyak kawasan tisu terlibat dalam proses patologi. Ini mengancam bahawa penyakit ini tidak akan berlalu tanpa meninggalkan jejak.Pendekatan terapi harus menyeluruh.

Tendovaginitis adalah keradangan sinovium yang mengelilingi tendon bahagian atas atau bawah. Tendovaginitis adalah patologi biasa, ia sering diperhatikan pada orang yang profesinya dikaitkan dengan pengulangan rutin dari jenis tindakan yang sama.

Rawatan tendovaginitis sendi pergelangan tangan: ubat, prosedur

Tendovaginitis pergelangan tangan adalah keliru dan disalahgunakan oleh beberapa penulis. Di Internet, ini adalah nama keradangan selubung tendon yang terletak di pergelangan tangan..

Mengapa anda fikir tidak ada tendovaginitis pada pergelangan tangan, pergelangan kaki atau sendi lain yang mempunyai sifat? Faktanya ialah tendovaginitis adalah keradangan pada selubung tendon sinovial. Formasi ini terletak berhampiran dengan sendi, tetapi bukan sebahagian daripadanya.

Adalah mungkin untuk membicarakan tentang penyakit sendi hanya jika sendi ini terjejas. Sekiranya beberapa struktur di sebelahnya meradang, ini tidak dapat dilakukan.

Apa yang anda perlu ketahui mengenai penyakit ini

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Dengan tenosynovitis pergelangan tangan, vagina fleksor jari yang biasa, yang terletak di saluran karpal, sering meradang. Tendon otot extensor dan otot penculik ibu jari panjang cenderung untuk menderita. Dalam kebanyakan kes, keradangan adalah kronik.

  • profesional. Mereka berkembang sebagai akibat tekanan berlebihan dan mikrotraumatik tendon. Pianis, penjahit, tukang susu, tukang kunci, penggiling, pekerja pejabat, dan lain-lain, menderita dari mereka;
  • pasca trauma. Ia berlaku sejurus selepas kecederaan. Penyebabnya mungkin lebam atau kekejangan tendon otot;
  • reaktif. Mereka berkembang dengan latar belakang artritis reumatoid, reaktif atau gout. Wanita berusia lebih dari 40 lebih cenderung menderita patologi seperti itu;
  • berjangkit (khusus dan tidak spesifik). Mereka agak jarang berlaku. Sebab perkembangannya adalah penembusan jangkitan ke membran sinovial sarung tendon..

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Penyakit ini menampakkan diri dengan rasa sakit di kawasan pergelangan tangan. Sensasi yang tidak menyenangkan diperburuk oleh pergerakan tangan dan lenturan jari. Di permukaan pergelangan tangan pesakit yang panjang, formasi yang padat juga dapat diraba. Dengan tenosynovitis, de Quervain hanya dapat diganggu oleh kesakitan ketika melenturkan dan menculik ibu jari.

Patologi didiagnosis oleh gambaran klinikal ciri. Untuk mengecualikan penyakit lain, doktor boleh menetapkan kajian tambahan (sinar-X, ultrasound) dan berunding dengan pakar lain.

Jangan mengelirukan tenosynovitis dan sindrom carpal tunnel. Yang terakhir dicirikan oleh pemampatan saraf median di tempat laluannya melalui saluran karpal. Penyakit ini boleh berkembang dengan latar belakang tendovaginitis jangka panjang atau mempunyai sebab lain. Ciri sindrom carpal tunnel adalah rasa mati rasa dan kesemutan di tangan.

Cara merawat tenosynovitis pergelangan tangan?

Dalam keradangan akut, seseorang memerlukan imobilisasi (imobilisasi) pergelangan tangan sepenuhnya. Ia disediakan dengan bantuan pembalut atau orthosis khas untuk sendi pergelangan tangan. Dalam kes tendovaginitis kronik jangka panjang, pesakit memerlukan pembetulan gaya hidup. Doktor menasihatkan pesakit seperti itu untuk menukar pekerjaan.

Pemain Jerman Robert Schumann memulakan kariernya sebagai pemain piano, tetapi dia harus melepaskan hobi kegemarannya kerana tendovaginitis kronik. Akibatnya, dia mengubah pekerjaannya dan menjadi komposer dan pengkritik muzik yang terkenal..

Jadual 1. Kaedah yang digunakan untuk merawat tendovaginitis pada sendi pergelangan tangan

Manifestasi dan rawatan tendovaginitis crepitant pergelangan tangan

Kandungan:

Tenosynovitis pada pergelangan tangan adalah penyakit yang agak jarang berlaku, yang biasanya dikelaskan sebagai profesional. Ia berlaku apabila lapisan dalam selubung tendon meradang..

Penyakit ini terdiri daripada dua jenis - berjangkit dan tidak berjangkit, dan pilihan ini merujuk secara khusus kepada aseptik, iaitu mikroba, bakteria, virus, dan mikroorganisma lain tidak mengambil bahagian dalam proses keradangan.

Ciri dari kecederaan tendon jenis ini ialah apabila anda menggerakkan pergelangan tangan, bunyi akan terdengar. Ia dapat didengar walaupun dari kejauhan. Inilah yang disebut crepitus dan berlaku apabila tendon bergerak di sepanjang sinovium yang cedera.

Sebab-sebabnya

Crepitus tenosynovitis pergelangan tangan adalah penyakit bebas, oleh itu ia mempunyai banyak faktor yang boleh menyebabkan perkembangannya. Penyebab yang paling biasa adalah kerja panjang dan monoton dengan beban pada sendi yang sama. Akibatnya, kecederaan pada tendon dan tisu yang berada di sekitarnya berlaku..

Kumpulan risiko termasuk bukan sahaja pekerja dari beberapa kepakaran, tetapi juga atlet, yang tisu ototnya sering mengalami tekanan yang teruk..

Sebab utama bukan hanya tindakan serupa jangka panjang yang dilakukan oleh tangan, tetapi juga kecederaan yang diterima dalam kehidupan seharian atau semasa pertandingan sukan.

Dan akhirnya, penyebabnya ialah vena varikos, yang menyebabkan peredaran darah terganggu pada tisu-tisu yang dekat dengan sendi..

Gejala

Sudah menjadi kebiasaan untuk membezakan dua bentuk penyakit ini - akut dan kronik. Lebih-lebih lagi, yang kronik berlaku pada masa ketika bentuk akut penyakit ini tetap tanpa rawatan. Gejala pertama selepas kecederaan atau ketegangan tisu otot yang teruk muncul hanya dalam beberapa jam.

Walau bagaimanapun, seorang doktor yang berpengalaman, dengan tinjauan yang betul, akan mengetahui bahawa gejala yang tidak menyenangkan mula muncul beberapa hari kemudian, dan ini paling sering:

  1. Kesakitan yang mungkin terasa sakit atau sakit.
  2. Pembakaran di tempat keradangan aseptik.
  3. Kesemutan.
  4. Mati rasa, atau kelemahan yang tidak biasa pada anggota badan, yang sebelumnya tidak ada di sana.

Bentuk akut penyakit ini dicirikan oleh kemunculan pembengkakan yang agak besar secara tiba-tiba, yang diperhatikan di kawasan tendon yang rosak. Terdapat juga pergerakan dan pergerakan yang terhad ketika cuba melakukan pergerakan..

Sekiranya tidak dirawat, tendovaginitis krepitant pada sendi pergelangan tangan berubah menjadi akut hingga kronik - hanya memerlukan beberapa minggu. Sekiranya aktiviti fizikal di tangan dikecualikan, maka semua gejala hilang dengan segera, yang tidak memungkinkan diagnosis dibuat dengan cepat dan betul.

Kelemahan otot adalah satu lagi gejala penting yang memungkinkan diagnosis yang tepat. Dalam kes ini, pesakit mungkin mengadu bahawa dia tidak dapat melakukan pergerakan, kerana tangannya tidak patuh.

Cara menyingkirkan

Rawatan untuk tenosynovitis pergelangan tangan pada pergelangan tangan bertujuan menghilangkan keradangan dan melegakan kesakitan, jika ada. Ubat pilihan adalah ubat yang tergolong dalam kumpulan NSAID. Ini adalah butadione, aspirin, reopirin, indomethacin. Tetapi ubat ini mempunyai banyak kontraindikasi, jadi sebelum memulakan rawatan, anda mesti berjumpa doktor..

Dengan keradangan dan kesakitan yang teruk, sekatan berdasarkan novocaine dengan hidrokortison dilakukan. Juga, untuk melegakan keradangan, fonoforesis, elektroforesis, UHF, aplikasi dengan Dimexide dilakukan.

Setelah membuang proses keradangan akut, disarankan untuk mengunjungi pusat peranginan atau sanatorium khusus, di mana, secara serentak dengan rawatan dengan penyembuhan lumpur dan perairan, urut dan fisioterapi akan dilakukan.

Ini sangat penting dalam pemburukan, dan juga dalam tempoh akut penyakit ini, untuk memastikan pergerakan anggota badan yang baik. Sekiranya kesakitan sangat kuat, maka ubat penahan sakit semestinya diresepkan atas cadangan doktor..

Tenosynovitis jenis ini terutama dirawat di rumah, dan hanya dalam kes yang paling teruk, pesakit dimasukkan ke hospital.

Tempoh rawatan adalah lebih kurang 2 minggu. Selepas itu, pemulihan dijalankan untuk tempoh yang sama dan pemulihan sepenuhnya berlaku. Sekiranya gejala penyakit diabaikan, dan tidak ada rawatan yang ditentukan, maka atrofi tisu otot lengkap dapat terjadi, yang akhirnya akan menyebabkan kekurangan pergerakan sepenuhnya pada sendi yang terjejas..

Tenosynovitis

Maklumat am

Tenosynovitis adalah penyakit yang dicirikan oleh keradangan tendon dan selubung tendon, yang disebut sarung tendon. Selubung tendon adalah tiub di sekitar tendon yang terbuat dari tisu penghubung. Mereka dipenuhi dengan cecair pelincir, yang mengurangkan geseran semasa memandu..

Tendon ditutupi oleh membran nipis. Apabila ia meradang atau perubahan struktur kerana ketegangan kuat yang berterusan, rasa sakit yang menarik timbul dalam unjuran tendon. Bercakap tentang penyakit apa itu, harus diperhatikan bahawa selalunya luka seperti ini terjadi pada tendon pergelangan tangan. Tetapi patologi serupa dapat berkembang pada salah satu tendon jika masuk ke dalam vagina. Tenosynovitis dicirikan oleh sindrom kesakitan yang berpanjangan, yang secara signifikan memburukkan kualiti hidup seseorang, menghalangnya daripada bermain sukan dan sebarang aktiviti aktif. Kod ICD-10 - M65 (sinovitis dan tenosynovitis).

Dengan syarat tepat pada masanya diagnosis dan pencegahan pengaruh faktor-faktor yang memprovokasi, adalah mungkin untuk mencegah peralihan penyakit menjadi bentuk kronik. Betapa tepatnya penyakit itu muncul, mengapa penyakit itu berkembang, dan rawatan apa yang harus dilakukan, anda dapat mengetahui dari artikel ini.

Patogenesis

Di dalam badan, tendon menghubungkan tulang antara satu sama lain, atau tulang dan otot. Dari atas, tendon ditutup oleh tisu penghubung, dan di dalamnya terdapat sinovium. Ia melepaskan pelinciran untuk memberikan pergerakan dan pergerakan anggota badan yang lebih baik. Dengan perkembangan keradangan, proses ini terganggu. Mengurangkan gelongsor, mengakibatkan kesakitan.

Keradangan diprovokasi oleh mikroorganisma patogen, sebagai tindak balas terhadap kesan leukosit yang dilepaskan. Kerana pembentukan nanah, kawasan yang meradang membengkak, kepekaannya meningkat. Ini menyebabkan mampatan tendon, menyekat pergerakannya, dan penurunan aktiviti motor..

Proses keradangan paling kerap berlaku pada tendon lengan bawah, sendi pergelangan tangan, tangan, kaki, pergelangan kaki. Sekiranya tidak ada rawatan yang diberikan dan orang itu terus memuat tendon, penyakit itu akan berlanjutan. Akibatnya, distrofi membran tendon berlaku, yang menyebabkan penurunan aktiviti motor.

Pengelasan

Terdapat beberapa jenis tendovaginitis. Dengan mengambil kira asal usul penyakit ini, mereka dibotolkan:

  • Berjangkit - berkembang di bawah pengaruh patogen. Sebagai peraturan, agen berjangkit menembusi sarung tendon melalui mikrokrak dan luka..
  • Aseptik - berkembang akibat perubahan distrofi, beban monoton yang berpanjangan. Ia boleh disebabkan oleh kecederaan, akibatnya aliran darah normal terganggu dan proses keradangan berlaku. Biasanya, jenis penyakit ini mempengaruhi tendon paling tebal dan terpanjang..

Sebaliknya, tendovaginitis berjangkit dibahagikan kepada:

  • Spesifik - berkembang akibat pengaruh patogen tertentu (tuberkulosis, sifilis, dll.) Selalunya penyakit ini berkembang pada pesakit dengan osteomielitis.
  • Tidak spesifik - ia diprovokasi oleh mikroorganisma pyogenik. Proses keradangan boleh diprovokasi oleh patogen yang masuk melalui luka, serpihan.

Bentuk aseptik penyakit ini terbahagi kepada jenis berikut:

  • reaktif;
  • pasca trauma;
  • profesional.

Bergantung pada sifat keradangan:

  • Bernanah
  • Serous.
  • Serat berserabut.

Bergantung pada tanda klinikal:

  • Akut
  • Kronik.

Sebab-sebabnya

Faktor-faktor yang boleh mencetuskan penyakit ini adalah:

  • Aktiviti fizikal yang berat yang berkaitan dengan beban sendi yang berlebihan.
  • Mikrotrauma Tendon.
  • Lebam disebabkan apabila seseorang jatuh pada anggota badan yang memanjang atau bengkok tajam.
  • Penyakit sendi reumatik di mana keradangan reaktif toksik berlaku.
  • Jangkitan tendon dan sarungnya dengan phlegmon, osteomielitis, artritis berjangkit.
  • Penembusan patogen ke dalam struktur sendi dengan aliran darah. Ini berlaku dengan gonorea, batuk kering dan penyakit berjangkit lain..

Tendovaginitis aseptik bebas (profesional) berkembang sebagai akibat dari microtraumatization yang berpanjangan dan ketegangan berterusan sarung tendon pada orang-orang dari beberapa profesi. Ini boleh berlaku dengan pemuat, pemain piano dan wakil kepakaran lain, yang terpaksa melakukan pergerakan yang sama untuk waktu yang lama dengan penggunaan kumpulan otot yang terhad. Ia juga biasa bagi orang yang melakukan sukan tertentu (pemain ski, pemain ski) jika mereka berlatih terlalu keras.

Gejala tendovaginitis

Gejala penyakit ini bergantung kepada jenisnya..

  • Tendovaginitis nonspesifik akut berkembang dengan mendadak. Bengkak berkembang dengan cepat di lokasi lesi. Selalunya, jenis penyakit ini mempengaruhi tendon pada dorsum tangan dan kaki. Lebih jarang, patologi serupa berkembang di sarung sinovial jari dan tendon lentur jari tangan. Secara beransur-ansur, bengkak merebak dari tangan ke lengan bawah, dan dari kaki ke kaki bawah. Kontraksi fleksi jari boleh berkembang, pergerakannya terhad. Sekiranya keradangan yang bersifat purulen berkembang, kenaikan suhu badan yang cepat berlaku, menggigil, limfadenitis serantau, limfangitis berkembang. Selalunya, bentuk penyakit purulen berkembang di kawasan selubung tendon fleksor tangan..
  • Tendovaginitis aseptik akut (crepitant) biasanya mempengaruhi sarung sinovial pada dorsum tangan. Dalam kes-kes yang lebih jarang berlaku, kaki terjejas, bahkan selalunya selubung sinovial antar tubercular menderita bisep. Tendovaginitis crepitant pada lengan bawah dan kawasan lain bermula dengan teruk. Di kawasan tendon yang terkena, bentuk pembengkakan, setelah diperiksa, anda dapat merasakan krepitus, yaitu suara yang berderak. Pergerakan jari terhad atau rasa sakit berlaku semasa pergerakan. Penyakit ini boleh menjadi kronik dari masa ke masa..
  • Tendovaginitis sendi pergelangan tangan menyebabkan kerosakan pada tendon di kawasan pergelangan tangan. Dengan penyakit asal berjangkit, seseorang bimbang akan rasa sakit yang kuat atau berdenyut, bengkak, kemerahan. Suhu meningkat, pergerakan sendi terhad. Sekiranya rawatan tidak dijalankan, demam boleh meningkat, dan ada rasa sakit badan. Dengan bentuk penyakit aseptik, ada rasa sakit, perasaan krepitus, sedikit bengkak.
  • Gejala tendovaginitis sendi lutut muncul sama, mempengaruhi tendon yang sepadan.
  • Tendovaginitis pergelangan kaki paling sering ditunjukkan oleh edema, rasa sakit semasa pergerakan. Seperti luka lain, tendovaginitis pergelangan kaki boleh menyebabkan demam, kelenjar getah bening yang bengkak. Penampilan keretakan ketika bergerak adalah ciri, ketika datang ke bentuk crepitant. Dengan bentuk penyakit purulen, gejalanya lebih ketara..
  • Dalam bentuk penyakit kronik, sarung fleksor dan tendon ekstensor jari di kawasan penahannya terjejas. Tendovaginitis kronik sering mempengaruhi sarung sinovial fleksor jari. Keadaan ini disebut sindrom carpal tunnel, di mana tumor memanjang yang menyebabkan kesakitan dikenal pasti di kawasan terowong karpal. Tumornya anjal, sering berbentuk jam pasir. Kadang-kadang dalam pembentukan, "badan padi" dirasakan atau turun naik ditentukan (sensasi gelombang transmisi, yang ditunjukkan kerana pengumpulan cecair). Dalam keadaan ini, pergerakan tendon adalah terhad..
  • Stenosing (tendovaginitis de Quervain) adalah bentuk kronik penyakit di mana sarung tendon otot ekstensor pendek dan otot penculik ibu jari terjejas. Dengan bentuk penyakit ini, dinding vagina menebal, akibatnya rongga menyempit. Pesakit mengadu sakit di tempat proses styloid tulang radial berada, bengkak berkembang di tempat yang sama. Kesakitan boleh memancar ke siku, atau ke jari pertama tangan. Sekiranya pesakit menekan ibu jari ke telapak tangan dan membengkokkan sisa jari ke atasnya, maka rasa sakit menjadi lebih kuat. Sekiranya pada masa yang sama tangan ditarik ke arah siku, maka rasa sakit yang tajam diperhatikan. Pada palpasi, terdapat pembengkakan dengan kesakitan yang teruk..
  • Tendovaginitis tuberkulosis - membawa kepada pembentukan formasi padat di sepanjang sarung tendon. Pembentukan sedemikian ditentukan oleh palpasi.

Analisis dan diagnostik

Dalam proses diagnosis, doktor memperhatikan penyetempatan ciri manifestasi patologi, keluhan pesakit, serta data yang diperoleh semasa pemeriksaan klinikal.

Sekiranya anda mengesyaki tenosynovitis, jumlah darah lengkap dilakukan. Pesakit mengalami leukositosis, peningkatan ESR.

Mereka juga melakukan pemeriksaan bakterioskopi nanah (pemeriksaan mikroskopik setelah pewarnaan khas) atau pemeriksaan bakteriologi (pengasingan kultur murni pada media nutrien). Ini membolehkan anda menentukan kepekaan terhadap antibiotik.

X-ray disarankan, di mana kehadiran penebalan tisu lembut di kawasan yang terjejas dapat ditentukan.

Sekiranya perlu, lantik kajian lain.

Rawatan Tenosynovitis

Adalah mustahak bahawa rawatan penyakit ini menyeluruh. Ia semestinya merangkumi terapi simptomatik dan etiotropik. Dalam tempoh akut dengan tenosynovitis sendi bahu dan jenis penyakit lain, perlu memberi rehat ke kawasan yang terjejas.

Tendovaginitis crepitant: penyebab dan rawatan penyakit ini

Tendovaginitis crepitant adalah keradangan tendon yang berlaku pada pesakit dari pelbagai usia yang terlibat dalam kerja fizikal. Mempunyai sifat berulang. Patologi memerlukan rawatan ubat, dalam kes yang paling sukar, pesakit boleh menjalani pembedahan.

Penerangan mengenai patologi

Tendovaginitis crepitant adalah keradangan bahagian dalam selubung tendon sinovial. Mungkin berjangkit atau aseptik. Patologi disertai dengan pengumpulan exudate fibrinous atau serous-hemorrhagic di tisu tendon, yang menyebabkan ciri-ciri kekejangan lembut ketika anggota badan yang cedera bergerak. Suara dalam perubatan inilah yang disebut crepitus, yang menentukan nama patologi. Kod untuk mkb 10 - M 65.9.

Lebih kerap penyakit ini menyerang tangan, lebih jarang pada tendon Achilles, dan juga tendon lengan bawah. Sangat jarang proses ini dilokalisasi di zon gluteal. Gejala patologi dapat muncul segera setelah tekanan meningkat pada tendon atau beberapa hari selepasnya (yang merumitkan diagnosis).

Sekiranya patologi tidak dirawat, ia boleh berubah menjadi bentuk kronik dengan pengampunan dan eksaserbasi yang berpanjangan, atau menjadi kerosakan tisu purulen. Yang terakhir ini dapat memprovokasi phlegmon dan sepsis. Atas sebab ini, adalah penting untuk berjumpa doktor seawal mungkin, walaupun terdapat sedikit gejala keradangan tendon. Komplikasi purulen tendovaginitis mungkin berlaku apabila penyebabnya adalah kecederaan dengan kerosakan pada integriti kulit. Sekiranya rawatan tidak betul atau rawatan aseptik yang tidak mencukupi, jangkitan dari luar memasuki luka.

Sebab-sebabnya

Keradangan tendon pergelangan tangan, tangan atau kaki bawah boleh dicetuskan oleh pelbagai faktor. Antara semua itu:

  • Masuk ke tisu jangkitan. Ia boleh berkembang kerana penembusan patogen ke luka di lengan atau kaki, serta latar belakang penyakit berjangkit yang teruk - sifilis atau tuberkulosis.
  • Mikrotrauma Tendon. Mereka berkembang dengan latar belakang peningkatan beban di tangan, melakukan kerja monoton untuk waktu yang lama, perubahan irama yang tajam, amplitud pergerakan yang dilakukan. Dalam beberapa kes, kecederaan seperti itu dapat terjadi walaupun ketika melakukan tugas sederhana - mencuci pakaian, melakukan permainan biola atau piano..
  • Kecederaan ekstremiti: lebam, keseleo, patah tulang.

Peningkatan risiko terkena radang seperti ini diperhatikan pada pendandan rambut, pembangun, pemakai, mesin, biola, pengemas dan perwakilan profesion lain yang aktivitinya berkaitan dengan pergerakan berus yang monoton. Di kalangan atlet, risiko paling tinggi terkena tendovaginitis adalah pemain skat, pemain ski, pelari, dan penari. Sekiranya wakil profesion ini sering menghadapi manifestasi tendovaginitis, mereka harus mengubah bidang aktiviti.

Gejala

Tendovaginitis crepitant berkembang secara beransur-ansur. Penyakit ini membuat dirinya terasa beberapa jam selepas ketegangan otot. Pesakit mempunyai simptom berikut:

  • Sindrom nyeri yang bertambah buruk walaupun dengan sedikit aktiviti fizikal.
  • Pembengkakan tisu di kawasan tendon yang rosak.
  • Menggerakkan kedua-dua pergerakan dan palpasi anggota badan yang terkena.

Proses keradangan aseptik tidak disertai dengan peningkatan suhu dan kemerosotan kesejahteraan umum, yang dapat diperhatikan dengan tendovaginitis purulen. Keradangan pada luka akut pada tangan biasanya reda 4-15 hari selepas gejala pertama muncul. Walau bagaimanapun, masih terdapat risiko tinggi patologi berulang dan kemerosotan yang teruk dalam keadaan pesakit. Sekiranya penyakit ini mempunyai kursus subakut, gejala tendovaginitis akan meningkat secara beransur-ansur selama tiga minggu, dan penyakit itu sendiri akan disertai dengan peningkatan keletihan dan sakit yang sakit.

Tenosynovitis yang disebabkan oleh agen berjangkit akan disertai dengan kemerahan kulit di atas tendon yang rosak, peningkatan suhu tempatan, kemerosotan keadaan pesakit secara umum, dan peningkatan kelemahan. Kejutan septik boleh berlaku sekiranya tisu berdekatan dijangkiti.

Diagnostik

Sekiranya anda mengesyaki keradangan selubung sinovial tendon ekstensor di tangan kanan, pesakit harus menghubungi pakar bedah atau traumatologi dan menjalani beberapa siri kajian. Ia merangkumi:

  • Pemeriksaan, palpasi anggota badan yang terkena, tinjauan pesakit. Dalam kebanyakan kes, kajian ini cukup untuk membuat diagnosis.
  • X-ray. Menghilangkan patologi tulang dan artikular.
  • Ujian darah. Dengan keradangan tendon akut atau subakut aseptik, ia tidak menunjukkan keabnormalan. Sekiranya terdapat jangkitan, mikroflora patogen dapat ditentukan dengan ujian darah..

Kajian tambahan untuk patologi seperti itu biasanya tidak ditetapkan. Pengecualian dibuat untuk kes-kes ketika penyakit ini berkembang pada pasien dengan latar belakang jangkitan atau cedera.

Rawatan

Dengan keradangan selubung tendon, pesakit diberi rawatan konservatif. Ia menyediakan:

  • Imobilisasi anggota badan yang cedera dengan menggunakan plaster cast atau pembalut yang ketat. Pembalut dikeluarkan 6 hari selepas bermulanya fasa akut penyakit ini.
  • Melegakan kesakitan di kawasan yang terjejas. Untuk menghilangkan rasa sakit dengan cepat, blokade novocaine digunakan. Pada masa akan datang, memerangi ketidakselesaan di zon keradangan dilakukan dengan menggunakan ubat anti-radang bukan steroid.
  • Penggunaan kaedah fisioterapi. Aplikasi UHF, lumpur dan parafin, quartzing, mandi air tawar, dan penyinaran dengan lampu Solux dianggap berkesan dalam memerangi tendovaginitis..

Untuk mengembalikan fungsi anggota badan dengan lebih lanjut, pelbagai kompleks terapi senaman digunakan. Mereka diresepkan 6 hari selepas permulaan rawatan dan disyorkan untuk diawasi oleh pakar pemulihan. Untuk mengelakkan keradangan purulen, pesakit boleh diberi antibiotik. Dalam bentuk penyakit yang menular, ubat-ubatan ini akan menjadi asas rawatan..

Sekiranya rawatan konservatif keradangan pada lentur kaki kanan atau tendon lain tidak memberikan kesan yang diinginkan, pesakit akan menjalani pembedahan. Ini menyediakan pemotongan lengkap sarung tendon yang terjejas, diikuti dengan penjahitan tisu subkutan, dan juga kulit. Operasi selalu dilakukan seperti yang dirancang, ia didahului dengan persiapan perubatan. Selepas pembedahan, seseorang diberi antibiotik untuk mencegah komplikasi, prosedur fisioterapi, dan juga imobilisasi sementara anggota badan yang cedera.

Prognosis penyakit ini baik. Hanya pada 16% pesakit yang tidak meminta pertolongan, penyakit ini memberi kambuh. Sekiranya seseorang beralih kepada doktor tepat pada masanya dan menjalani terapi konservatif sepenuhnya, dia benar-benar sembuh dari penyakit ini dalam waktu yang singkat tanpa risiko kambuh pada masa akan datang..

Tendovaginitis tangan: ciri rawatan

Oleh itu, diagnosis dan rawatan tendovaginitis tangan harus dirawat dengan penuh tanggungjawab. Penyakit ini tidak boleh dimulakan, apalagi diabaikan.

Sebab-sebabnya

Kekalahan tendon tangan adalah fenomena yang agak biasa di kalangan orang yang kerjanya dikaitkan dengan pergerakan tangan yang panjang dan monoton. Pemuzik, pekerja penghantar, tukang urut paling kerap menderita tendovaginitis. Bentuk penyakit ini disebut aseptik dan berlaku akibat tekanan berlebihan pada kawasan tangan tertentu, lebih kerap sendi pergelangan tangan.

Tenosynovitis berjangkit pada tangan diprovokasi oleh patogen yang menembusi sarung tendon. Sebabnya mungkin pembedahan, kecederaan atau tumpuan bernanah pada organ lain..

Tendovaginitis berjangkit yang tidak spesifik pada sendi pergelangan tangan berkembang dengan latar belakang jangkitan dengan E. coli, streptococcus atau Staphylococcus aureus. Fokus keradangan boleh menjadi:

  • penjahat;
  • osteomielitis;
  • artritis purulen.

Tenosynovitis tangan tertentu disebabkan oleh jangkitan brucellosis, gonorrheal, syphilitic dan tuberculous, yang dicirikan oleh penyebaran hematogen.

Lesi reumatik pada sendi (sindrom Reiter, rematik, scleroderma, rheumatoid arthritis) juga dapat memprovokasi tendovaginitis sebagai akibat keradangan yang bersifat toksik.

Gejala

Oleh sifatnya, tendovaginitis akut dan kronik pada sendi pergelangan tangan dibezakan - gejala mereka berbeza dengan ketara.

Bentuk akut penyakit ini berlaku secara tiba-tiba dengan tekanan yang berlebihan pada tangan dan menampakkan dirinya seperti berikut:

  • kesakitan berdenyut di kawasan tendon yang meradang;
  • bengkak dan kemerahan tisu;
  • kulit kelihatan licin dan tegang;
  • pembesaran kelenjar getah bening median, lateral dan ulnar.

Gejala utama disertai dengan tanda-tanda keracunan badan dengan toksin: kehilangan selera makan, kelemahan, kemerosotan kesihatan, demam, kehilangan keupayaan bekerja.

Tendovaginitis kronik pada sendi pergelangan tangan sering berlaku dalam bentuk aseptik. Gejala-gejalanya biasanya hilang dan tidak menimbulkan banyak kebimbangan - pesakit mengadu sakit setelah pergerakan lengan yang berpanjangan. Pada masa yang sama, tisu tidak menjadi merah dan tidak membengkak.

Tenosynovitis stenosis kronik pada tangan sering didiagnosis pada wanita. Ia menampakkan diri dalam kesakitan yang teruk dan kekakuan pergerakan, yang sering disertai oleh neuropati terowong.

Doktor mana yang merawat tenosynovitis tangan?

Sekiranya anda mengalami sakit tajam pada sendi pergelangan tangan atau jari, anda perlu segera berjumpa pakar rheumatologi atau traumatologi. Anda boleh berjumpa pakar bedah atau pakar ortopedik.

Sekiranya tidak ada doktor dengan orientasi serupa di klinik tempatan, disarankan untuk menangguhkan tiket ke ahli terapi tempatan. Doktor akan melakukan pemeriksaan, sesuai dengan hasilnya dia akan dirujuk ke pakar yang sempit.

Diagnostik

Tenosynovitis tangan biasa mudah didiagnosis secara klinikal. Kaedah perkakasan dan makmal tidak diperlukan untuk mengesan penyakit. Cukup untuk doktor menemu ramah pesakit dan memeriksa lengan yang terkena..

Sekiranya gejala tendovaginitis ringan, pelbagai ujian pergerakan digunakan. Mereka membantu menentukan bahagian tangan yang terkena. Selain itu, sinar-X, CT dan MRI dilakukan. Sekiranya anda mengesyaki sifat keradangan yang traumatik, rundingan dengan pakar neurologi ditetapkan.

Tendovaginitis berjangkit lebih sukar dikesan. Selalunya berlaku dengan gejala yang tidak dapat diekspresikan atau menyerupai patologi lain. Sekiranya anda mengesyaki bentuk penyakit tertentu, anda harus mencari fokus keradangan di paru-paru atau tanda-tanda kerosakan pada alat genitouriner.

Untuk menetapkan pilihan rawatan yang optimum, disarankan untuk mengumpulkan kandungan purulen dan mengoleskan bahagian bawah luka. Ini akan membantu mengenal pasti patogen dan memilih sekumpulan antibiotik yang dapat memusnahkannya dengan cepat. Prosedur sedemikian dilakukan semasa pembedahan atau tusukan membran sinovial..

Rawatan

Rawatan tendovaginitis tangan harus dimulakan secepat mungkin. Setiap hari yang terbuang meningkatkan kawasan lesi dan meningkatkan risiko akibatnya. Pendekatan bersepadu untuk masalah ini sangat penting untuk pemulihan yang cepat..

Ubat untuk tenosynovitis berus termasuk:

  • ubat anti-radang kumpulan bukan steroid - Diclofenac, Nise, Nimesulide;
  • ubat hormon - Dexamethasone, Megadexan, Prednisolone, Dexamed;
  • antibiotik - Ceftriaxone, Ampicillin, Gentamicin;
  • salap untuk kegunaan luaran - Traumeel S, Diclofenac retard, Ibuprofen.

Apabila eksudat purulen terkumpul di rongga tendon, tusukan dilakukan, diikuti dengan pengenalan agen antimikroba.

Tendovaginitis aseptik pada sendi pergelangan tangan dihilangkan dengan baik dengan prosedur fisioterapi. Pesakit paling kerap diresepkan:

  • mikro;
  • ultrasound;
  • UHF;
  • elektroforesis;
  • aplikasi dengan parafin atau ozokerite.

Semasa rawatan, adalah wajar untuk memastikan pergerakan tangan sepenuhnya, memperbaikinya dengan pembalut atau pelekat..

Campur tangan pembedahan untuk tendovaginitis diresepkan apabila tanda-tanda supurasi dikesan atau kontraksi berterusan muncul yang tidak dapat diterima oleh fisioterapi. Kaedah campur tangan bergantung sepenuhnya pada pilihan pakar bedah.

Walau bagaimanapun, intipati manipulasi adalah membuka sarung tendon tangan, membuang kandungan purulen dan mengairi rongga dengan larutan antiseptik. Sayatan kemudian dijahit, kadang-kadang meninggalkan longkang.

Dengan perkembangan phlegmon, pemotongan tisu mati dilakukan, diikuti dengan pengurusan luka.

Terapi tradisional

Rawatan tendovaginitis sendi pergelangan tangan dengan ubat-ubatan rakyat hanya dibenarkan sebagai tambahan kepada ubat-ubatan. Untuk bentuk keradangan bernanah, hanya kaedah klasik yang boleh digunakan..

Semua ubat yang disediakan mengikut resipi ubat alternatif digunakan secara luaran dalam bentuk salap, kompres, losyen dan mandi:

  • Campuran berdasarkan bunga calendula dan jeli petroleum atau krim bayi membantu mengatasi kesakitan di tangan. Bahan mentah kering digiling menjadi serbuk dan dicampurkan dengan pemekat sehingga konsistensi yang diperlukan diperoleh. Sapukan salap beberapa kali sehari.
  • Tenosynovitis aseptik pada tangan dirawat dengan baik dengan mandian herba panas. Tumbuhan direbus dengan air mendidih, larutan disejukkan ke suhu yang selesa, dan tangan direndam di dalamnya selama 15-20 minit. Selepas menggosok dalam salap atau menggunakan aplikasi lumpur.
  • Mempunyai kesan yang baik pada tendon yang meradang dengan tendovaginitis dan mesh yodium.
  • Meningkatkan peredaran darah dan melegakan kesakitan dengan tendovaginitis tangan dengan kompres dengan hempedu perubatan. Ubat ini digunakan untuk kain kasa atau pembalut dan digunakan pada tempat yang sakit, diikat dengan pembalut.
  • Losyen dengan rebusan beg gembala memberikan kesan anti-radang yang baik. Simpan selama beberapa jam atau biarkan semalaman.
  • Rawatan dengan lintah boleh memberi kesan yang baik pada tendon tangan yang terkena. Hirudoterapi telah lama digunakan untuk menghilangkan rasa sakit dan keradangan, memperbaiki peredaran darah dan menghilangkan edema. Di samping itu, air liur lintah mempunyai kesan penyembuhan dan mempercepat pemulihan fungsi tendon..
  • Selepas operasi, anda boleh menggunakan kompres alkohol. Ia digunakan agar tidak sampai pada luka, menggunakan alkohol untuk prosedur dalam kepekatan tidak lebih dari 20%.

Sebaiknya berjumpa doktor sebelum menggunakan preskripsi ubat alternatif.

Pencegahan

Tenosynovitis aseptik pada sendi pergelangan tangan tidak sukar untuk dicegah. Untuk melakukan ini, anda mesti mengikuti peraturan mudah:

  • elakkan tekanan berlebihan pada sendi;
  • semasa melakukan kerja yang panjang dan membosankan, kerap berehat, melenturkan sikat;
  • melindungi tangan daripada hipotermia;
  • duduk di komputer atau berdiri di mesin, anda perlu memantau kedudukan anggota badan yang selesa;
  • jika perlu, letakkan roller atau pad khas di bawah sendi pergelangan tangan.

Tendovaginitis berjangkit dicegah dengan rawatan luka yang berhati-hati dan terapi penyakit yang memprovokasi tepat pada masanya.

Oleh kerana beban pada tangan timbul bukan hanya dalam pengeluaran, tetapi juga di rumah (terutama untuk wanita), perlu menjadikannya peraturan setiap hari mandi santai, diikuti dengan urutan dan penggunaan krim penyembuhan. Ini bukan sahaja dapat menyelamatkan tangan anda dari tendovaginitis, tetapi juga menjadikannya cantik dan cantik..

Mungkin demi menjaga kesihatan tangan, perlu dipertimbangkan untuk mengubah profesi atau mengurangkan beban pada tendon secara signifikan, sambil tidak lupa menjaga kekebalan, melakukan senaman khas dan menjaga gaya hidup sihat.

Tendovaginitis tangan bukanlah penyakit yang boleh diabaikan. Patologi mesti dirawat, dan ini harus dilakukan dengan ketat sesuai dengan preskripsi doktor. Akibat keradangan boleh menjadi tidak signifikan dan sangat tragis - penyakit ini mengancam dengan banyak komplikasi serius.

Tendovaginitis sendi pergelangan tangan: rawatan dan diagnosis

Tendovaginitis adalah keradangan sarung dalaman (sinovial) sarung berserat tendon otot. Penyakit ini berkembang akibat jangkitan, senaman fizikal yang berlebihan, melakukan pergerakan yang sama di tempat kerja. Tendovaginitis akut atau kronik sering menyertai patologi artikular: artritis, osteoartritis, gout.

Dimanifestasikan secara klinikal oleh sensasi yang menyakitkan, bertambah buruk semasa pergerakan, edema, hiperemia. Penyakit berjangkit berlanjutan dengan latar belakang gejala keracunan umum badan. Tendovaginitis bertindak balas dengan baik terhadap kaedah rawatan konservatif. Campur tangan pembedahan ditunjukkan untuk pesakit dengan perkembangan patologi dan perkembangan komplikasi yang cepat.

Anatomi

Mempelajari anatomi tendon dan ligamen sendi pergelangan tangan, beberapa ciri ditentukan:

  1. Sarung tendon ibu jari bermula di puncaknya dan berakhir dengan sendirinya di kawasan tepi proksimal sendi pergelangan tangan;
  2. Sarung sinovial fleksor jari hanya mengandungi empat tali tendon yang diarahkan ke arah telunjuk, tengah, cincin dan jari kelingking;
  3. Setiap jari kaki mempunyai sarung sinovial yang terpisah yang menutupi tendon fleksor dangkal jari. Hanya faraj jari kelima (jari kelingking) yang disambungkan ke beg sinovial fleksor jari yang biasa
  4. Di kawasan telapak tangan, ia mempunyai membran tisu penghubung yang kuat yang melindungi saluran darah dan struktur lain dari kerosakan.

Oleh itu, adalah mungkin untuk menentukan bahagian tangan yang paling lemah, kesan patogen yang membawa kepada perkembangan tendovaginitis. Ini termasuk:

  • Palmar dan permukaan antara jari kelingking;
  • Bahagian Palmar ibu jari;
  • Jurang dalam tenor dan hipotenor;
  • Kawasan proksimal sendi pergelangan tangan.

Di tempat inilah tanda-tanda awal proses keradangan yang menyebabkan tendovaginitis mungkin muncul..

Tenosynovitis jari menular dan aseptik. Yang terakhir ini berlaku akibat kerosakan pada lapisan dalam selubung tendon, tidak berkaitan dengan pengenalan bakteria atau virus. Penyakit berjangkit dikelaskan mengikut spesies mikroorganisma. Sebab perkembangan tendovaginitis nonspesifik adalah pengenalan aureus dan epidermis staphylococci, streptococci, Escherichia coli. Patologi spesifik diprovokasi oleh agen penyebab gonorea, brucellosis, tuberkulosis, sifilis. Dalam ortopedik, adalah kebiasaan untuk membagi tendovaginitis seperti berikut:

  • aseptik profesional. Perkembangannya didahului oleh kelebihan beban, mikrotrauma selubung tendon dengan pergerakan sering monoton. Proses keradangan yang dihasilkan dapat menyebabkan perubahan yang merosakkan dan degeneratif dalam struktur tisu penghubung;
  • aseptik reaktif. Ia timbul sebagai hasil tindak balas sistem imun terhadap pengenalan protein asing. Selalunya didiagnosis pada pesakit dengan gangguan peredaran darah tempatan, patologi reumatik

Tendinitis jari dapat menampakkan diri secara akut, dengan manifestasi klinikal yang jelas. Penyakit kronik dicirikan oleh perubahan remisi dengan kambuh yang berlaku selepas hipotermia atau aktiviti fizikal yang berlebihan.

Sebab-sebabnya

Penyakit ini dicirikan oleh keradangan progresif, kerana dua jenis tendovaginitis dapat dibezakan:

  1. Aseptik - muncul tanpa lampiran jangkitan bakteria atau virus, adalah hasil kerosakan autoimun pada tisu penghubung badan. Selalunya digabungkan dengan keradangan sendi lain, tendon dan alat ligamen mereka;
  2. Berjangkit - berkembang kerana kekalahan jangkitan bakteria pada faraj sinovial atau struktur berdekatan. Selalunya disertai dengan proses purulen yang meluas, mabuk badan dan kerosakan pada sendi lain.

Untuk perkembangan tendovaginitis aseptik, syarat khas diperlukan:

  • Tenaga kerja, permainan atau kerja yang berat di komputer - tekanan berterusan dan berlebihan pada kawasan sendi pergelangan tangan menyebabkan kemunculan mikrotraum kedua-dua tendon itu sendiri dan sinovium. Akibatnya, aktiviti sintetik faraj menurun dan aliran normal tendon di dalamnya terganggu;
  • Pergerakan tangan atau tangan yang berterusan, monoton dan berpanjangan - membawa kepada microtraumatization, dan ini membawa kepada perkembangan tendovaginitis pergelangan tangan. Penyakit ini khas untuk pembantu susu, penyortir, pengemas dan pekerja lain yang perlu melakukan pergerakan cepat dan kecil dengan tangan mereka setiap hari;
  • Traumatisme - lebam, keseleo ligamen dan tendon sendi ini dapat memprovokasi perkembangan tendovaginitis. Selalunya komplikasi seperti itu muncul pada atlet amatur, dengan penyembuhan kecederaan yang tidak mencukupi atau tidak betul yang diterima semasa latihan;
  • Rheumatism - orang yang menderita rheumatoid arthritis cenderung mengembangkan proses keradangan di pelbagai bahagian badan. Pertama sekali, ini adalah sendi jari dan jari kaki, sendi siku dan lutut, sendi tulang belakang. Dengan perkembangan penyakit ini, kekurangan rawatan perubatan yang berkelayakan, proses patologi meluas ke membran sinovial sendi pergelangan tangan, pinggul atau bahu.

Kemunculan tendovaginitis berjangkit pada sendi pergelangan tangan paling sering dipicu oleh luka yang mendalam di kawasan tangan, jari, pembentukan felon, phlegmon, bisul, atau proses purulen lain di kawasan ini. Mungkin kemunculan keradangan purulen pada fleksor jari-jari umum sekiranya terdapat proses berjangkit pada organ lain.

Diagnostik

Rheumatologist atau traumatologist yang berpengalaman dapat membuat diagnosis semasa pemeriksaan awal pesakit berdasarkan keluhan dan anamnesisnya. Dengan proses keradangan yang perlahan, kadang-kadang penyelidikan tambahan diperlukan:

  • radiografi;
  • pengimejan resonans berkomputer atau magnetik;
  • pemeriksaan ultrasound.

Untuk menilai tahap keradangan dan kesihatan umum pesakit, ujian darah dan air kencing ditetapkan. Pemeriksaan neurologi adalah wajib. Ia membantu mewujudkan aktiviti fungsi tendon, untuk mengenal pasti komplikasi akibat kerosakan saraf. Berdasarkan hasil analisis biokimia, jenis ejen berjangkit dan kepekaannya terhadap antibiotik dan agen antimikroba ditentukan.

Rawatan

Matlamat yang ditetapkan oleh mana-mana doktor dalam rawatan tendovaginitis pergelangan tangan adalah:

  • Melegakan semua tanda keradangan atau proses bernanah;
  • Pencegahan penyebaran proses radang-purulen ke kawasan berdekatan atau bahagian badan yang lain;
  • Pemulihan keupayaan kerja otot tendon yang terkena;
  • Pemulihan integriti anatomi dan prestasi tendon yang rosak, selubung otot bersebelahan;
  • Pemulihan dan peningkatan peredaran darah di kawasan yang terjejas.

Terdapat beberapa arah dalam rawatan tendovaginitis sendi pergelangan tangan:

  1. Kaedah tradisional digunakan pada peringkat awal perkembangan proses patologi, menunjukkan keberkesanannya dengan penggunaan yang berpanjangan dan sistematik. Mereka mengatasi tendovaginitis etiologi aseptik;
  2. Fisioterapi - paling sering digunakan dalam rawatan proses keradangan kronik di kawasan ini. Membantu mengatasi keradangan vagina sinovial yang tidak berjangkit;
  3. Terapi ubat adalah kaedah rawatan yang paling biasa, ia digunakan sebagai asas;
  4. Rawatan pembedahan - mereka memerlukan pengembangan proses radang purulen, perlu untuk pembersihan dan penyaliran fokus purulen.

etnosains

Ubat tradisional digunakan untuk bentuk tendovaginitis aseptik, sementara ia hanya digunakan sebagai kaedah tambahan.

Sebelum menggunakan kaedah rawatan alternatif, disarankan untuk berjumpa pakar. Doktor yang berkelayakan akan membantu anda memilih kaedah yang paling berkesan, serta memantau keadaan pesakit sepanjang tempoh rawatan.

Dengan tendovaginitis pada sendi pergelangan tangan, ubat-ubatan rakyat berikut digunakan:

  • Calendula - menambahkannya ke krim bayi, anda boleh menyediakan agen anti-radang yang berkesan. Untuk melakukan ini, campurkan bunga calendula kering dan krim bayi dengan bahagian yang sama. Sebaiknya gunakan produk ini ke kawasan yang terkena dengan lapisan tebal, bungkus di atas dengan kain kasa atau pembalut. Kompres perubatan dibiarkan semalaman, pada waktu pagi semuanya dibasuh di bawah air suam;
  • Wormwood - mempunyai kesan anti-radang, analgesik, pemulihan, peredaran darah. Untuk menyediakan ubat, anda perlu mencampurkan 30 gram kayu cacing kering dengan lemak babi (100 gram). Sebelum digunakan, campuran yang dihasilkan mesti direbus dengan api kecil, dan setelah salap sejuk, sapukan pada kawasan yang menyakitkan;
  • Calendula, St. John's wort, chamomile - dari campuran ramuan ini, anda boleh menyediakan agen anti-radang yang berkesan yang akan memberi kesan yang baik terhadap pemulihan tisu penghubung yang terjejas. Untuk menyediakannya, campurkan satu sudu besar setiap tanaman dalam 250-300 ml air mendidih. Anda perlu memasukkan larutan selama satu jam, kemudian minum 100 ml 20 minit sebelum makan;
  • Hempedu ubat - mempunyai kesan anti-radang dan menjengkelkan yang kuat. Sebaiknya gunakan alat ini dengan ketat mengikut arahan, dan jika terdapat gejala yang mencurigakan, hentikan penggunaan dan berjumpa doktor. Atas dasar hempedu perubatan, dengan tendovaginitis pada sendi pergelangan tangan, kompres perubatan digunakan. Untuk melakukan ini, serbet kasa atau bulu kapas diresapi dengan hempedu, disapukan ke kawasan yang terkena dan dibungkus dengan selofan atau kertas kompres khas. Setelah dua kali menggunakan ubat ini, kesan positif diperhatikan..

Gejala utama penyakit ini

Dengan sifat kursus ini, bentuk penyakit kronik dan akut dibezakan - gejala mereka agak berbeza.

Bentuk penyakit aseptik akut berlaku dengan beban anggota badan - tangan atau kaki yang teruk. Tendon bawah lengan lebih kerap meradang, tetapi tendovaginitis pada kaki juga berlaku. Secara visual, sendi kelihatan sedikit bengkak, konturnya dilicinkan. Kulit tidak berubah warna.

Dengan pergerakan anggota badan yang aktif atau pasif, rasa sakit dapat dirasakan. Penyetempatan kesakitan bergantung pada tendon mana yang terkena (selalunya ibu jari).

Gejala ciri yang mudah diakui penyakit ini adalah berderak dan berdenyut ketika bergerak di anggota badan yang cedera. Dalam kes ini, diagnosis tendovaginitis crepitant pada lengan bawah atau kaki dibuat..

Dalam bentuk nanah akut penyakit ini, gejalanya adalah seperti berikut:

  1. Jari yang cedera sangat bengkak;
  2. Kulit panas dan licin disentuh, seolah-olah meregang;
  3. Secara luaran, kulitnya kemerahan dan berkilat;
  4. Sakit walaupun dalam keadaan rehat, sering berdenyut dan berkedut.

Pesakit mengadu kelainan umum - kelemahan, kurang selera makan, sakit kepala, demam. Kelenjar getah bening menebal dan bertambah besar. Sekiranya anda tidak memulakan rawatan, keradangan akan merebak ke seluruh tangan atau kaki, kemudian ke organ lain. Sepsis akan berkembang, mungkin kejutan septik dan kematian.

Tendovaginitis crepitant kronik hanya mungkin dalam bentuk aseptik. Ia berkembang dengan segera akibat beban monoton, tetapi tidak kuat pada anggota badan untuk jangka masa yang panjang. Atau tendovaginitis akut crepitant masuk ke dalamnya, jika tidak ada rawatan yang dijalankan.

Gejala-gejala tendovaginitis jenis ini sangat kabur dan sering tidak ada sama sekali. Pesakit mungkin mengadu sakit yang kadang-kadang berlaku setelah pergerakan jari yang sengit. Semasa memeriksa dan menekan kawasan yang rosak, sedikit rasa sakit juga dapat diperhatikan. Pada masa yang sama, sendi tidak membengkak atau memerah..

Tendovaginitis kronik de quervain atau stenosing tendovaginitis adalah perkara biasa pada wanita. Dengan varian penyakit ini, tendon yang meradang dimampatkan di saluran osteo-berserat. Ini menyebabkan rasa sakit yang berterusan dan agak teruk, kekakuan tangan..

Sekiranya ujung saraf yang berdekatan terjejas, komplikasi seperti sindrom karpal terowong mungkin timbul. Wanita mengalami bentuk penyakit ini beberapa kali lebih kerap daripada lelaki.

Rawatan fisioterapi

Mereka digunakan sebagai rawatan tambahan, paling sering digunakan dengan latar belakang terapi ubat, dan juga pada masa selepas operasi. Untuk tujuan tersebut, perkara berikut digunakan:

  • Ultrasound - dalam praktik terapi, dalam proses keradangan, gelombang bunyi digunakan dengan frekuensi 750-3000 kHz. Julat frekuensi inilah yang memberi kesan yang baik pada tisu badan yang rosak. Ini melambatkan proses parut, meningkatkan peredaran darah dan pengambilan nutrien, dan mempercepat pertumbuhan semula tisu yang terjejas. Di bawah pengaruh ultrasound, penyembuhan tisu kerosakan yang terbaik berlaku;
  • UHF - frekuensi ultra tinggi medan elektromagnetik mempunyai kesan yang baik pada sel-sel badan. Ini membolehkan mereka mengubah struktur mereka pada tahap atom, yang membantu meningkatkan pengeluaran tenaga, meningkatkan metabolisme dan mempercepat pembelahan sel. Pendedahan pada frekuensi ultra tinggi medan magnet membolehkan anda dengan cepat menghilangkan edema tisu, memperbaiki peredaran darah, dan melegakan sindrom kesakitan;
  • Elektroforesis adalah rawatan yang cukup berkesan. Ini berdasarkan penggunaan ubat ke permukaan kulit, dan kemudian, di bawah pengaruh medan elektrik di kawasan ini, pergerakan zarah ubat ke lapisan kulit yang dalam dan struktur yang mendasari. Kaedah ini memungkinkan untuk mengangkut ubat secara langsung ke lokasi tumpuan keradangan tanpa trauma yang tidak perlu;
  • Aplikasi lumpur - penggunaan mandi lumpur membolehkan anda menghilangkan rasa sakit dan radang di semua kawasan badan yang terendam. Lumpur mengandungi banyak mineral dan nutrien yang mempunyai kesan yang baik pada tubuh. Mandi di dalam lumpur membantu menenangkan orang itu, yang akan meningkatkan kesan terapi pada tahap mental..

Langkah Orion

  • Harga runcit:
    RUB 15 700.
  • Harga pilihan:
    RUB 14,700.

Waranti dari 1 tahun Lebih lanjut mengenai syarat jaminan
Terdapat 11 orang melihat produk ini sekarang.

Bandingkan peranti Pesanan cepat Tambah ke troli

Ciri-ciri utama

Jenis pemancar:Suntikan semikonduktor AsGa
Mod laser:dorongan
Panjang gelombang:880 -910 nm
Kuasa nadi laser:pemalar 9 W
Kekerapan modulasi nadi:pemalar 1 500 Hz
MTBF:2,000 jam
Masa dedahan:1 hingga 5 min (pemasa undur elektronik)
Fotodiod terbina dalam:untuk visualisasi dan kawalan sinaran
Ciri-ciri
Jenis pemancar:Suntikan semikonduktor AsGa
Mod laser:dorongan
Panjang gelombang:880 -910 nm
Kuasa nadi laser:pemalar 9 W
Kekerapan modulasi nadi:pemalar 1 500 Hz
MTBF:2,000 jam
Masa dedahan:1 hingga 5 min (pemasa undur elektronik)
Fotodiod terbina dalam:untuk visualisasi dan kawalan sinaran
Keselamatan laser sesuai dengan GOST R. 50723-94:kelas 1 (tertinggi)
Keselamatan laser menurut SANiPIN 5804-91 (sinaran selamat untuk mata):kelas 1 (tertinggi)
Keselamatan elektrik:perlindungan kelas II BF (kelas keselamatan untuk peralatan rumah tangga)
Bekalan kuasa peranti:dari bateri terpasang, mengecas dari rangkaian 220V, 50Hz
Penggunaan kuasa:tidak lebih daripada 5 W
Voltan input (bateri):3 in
Berat mesin:200 gram
Dimensi keseluruhan peranti:187x60x39 mm
Saiz bungkusan:240x170x80 mm

KEUTAMAAN RAWATAN LASER

  • Sinar laser inframerah menembusi terus ke lesi
  • Menghentikan proses pemusnahan sendi
  • Melegakan keradangan, sakit dan bengkak
  • Kursus rawatan adalah 10-14 hari
  • Mengurangkan tempoh pemulihan 2-3 kali
  • Tidak mempunyai had umur
  • Meningkatkan tempoh pengampunan
  • Tidak ketagihan
  • Tidak menyebabkan reaksi alahan dan kesan sampingan

KESAN TERBUKTI KLINIKAL

  • Kesan terapeutik - 87-93%
  • Hospital Klinikal Tentera Pusat № 2 dinamakan. P.V. Mandryka
  • GBUZ "Moscow Regional Research Clinical Institute (MONIKI) mereka. M.F. Vladimirsky "

Lihat senarai penuh institusi

200 penyakit ditunjukkan untuk rawatan, termasuk:

  • 200 penyakit ditunjukkan untuk rawatan:
  • Kardiovaskular
  • Neurologi
  • Urologi
  • ENT dan broncho-pulmonari
  • Penyakit urat dan arteri

DIBUAT DI RUSIA

  • Diluluskan di Eropah - Pingat emas di pameran di Brussels "BRUSSELS EUREKA 97
  • Disyorkan oleh Kementerian Kesihatan Persekutuan Rusia sejak tahun 1993.
  • Peranti ORION telah diluluskan oleh Kementerian Kesihatan Persekutuan Rusia sejak tahun 1993
  • Direka untuk memenuhi standard ketat industri ketenteraan Soviet. Jaminan dan perkhidmatan selepas jaminan.

Perundingan doktor percuma

  • Keselamatan laser kelas I
  • Neoplasma malignan
  • Penyakit darah
  • Tuberkulosis aktif
  • Feverish menyatakan etiologi yang tidak diketahui

Rawatan perubatan dan pembedahan

Rawatan ubat berdasarkan penggunaan ubat-ubatan tempatan atau sistemik yang mempunyai kesan analgesik dan anti-radang. Adalah mungkin untuk menggunakan ubat berdasarkan diclofenac, paracetamol, nimesulide, meloxicam, celecoxib, ibuprofen. Sekiranya tidak berkesan kumpulan ubat ini, mereka menggunakan penggunaan glukokortikosteroid, yang dengan cepat menghentikan proses keradangan.

Sekiranya terdapat perkembangan jangkitan bakteria, pertama sekali diperlukan untuk menentukan mikroflora patogen. Antibiotik yang berkesan terhadapnya kemudian digunakan. Sekiranya ini tidak dapat dilakukan, disarankan untuk segera mengambil antibiotik spektrum luas..

Rawatan pembedahan bertujuan untuk menghilangkan fokus jangkitan, rawatan yang betul terhadap kawasan yang terkena proses purulen. Dengan penampilan fokus phlegmon atau purulent yang luas - saliran dan rawatan antiseptik struktur yang rosak.

Untuk mengelakkan berlakunya komplikasi, apabila muncul gejala yang mencurigakan, perlu segera mendapatkan bantuan perubatan. Rawatan yang tidak tepat waktu dan tidak betul hanya dapat memperburuk keadaan sekarang..