Tendovaginitis krepitus pada lengan bawah

Trauma

Sebagai sejenis unit nosologi, tendovaginitis crepitant telah dikenal sejak tahun 1818, ketika Velpeau pertama kali melaporkannya dalam ceramahnya di Paris dengan judul "Crepitus tendon yang menyakitkan" (Crepitatio dolorosa tendinum).

Pada tahun 1867, di St. Petersburg, disertasi kedoktoran Y. Sievert "Tenositis crepitatis" diterbitkan, di mana sejumlah cadangan yang betul dan penting dinyatakan mengenai kekerapan penyakit ini, tentang kecenderungannya untuk kambuh, tentang fakta bahawa "dengan penampilan kedua, sifat penyakit ini menjadi banyak lebih serius. " Yu. Sievert dengan betul memperhatikan kepentingan khusus "imobilisasi" dalam sistem rawatan tendovaginitis crepitant dan untuk pertama kalinya menunjukkan hubungan penyakit ini dengan pekerjaan profesional.

Pada separuh pertama abad ini, banyak karya telah diterbitkan mengenai tendovaginitis crepitant, yang dipertimbangkan dalam pelbagai aspek - patologi klinikal, anatomi dan pekerjaan. Antaranya, tempat yang sangat terkenal diduduki oleh karya Kiittner, Troell, Thomson, I.A.Golyanitsky, D.I.Bakhrakh, O.M. Rudenko.
Gambaran klinikal tendovaginitis crepitant terdiri daripada tiga gejala utama: sakit, bengkak dan krepitus, dilokalisasi pada lengan bawah, dan penurunan fungsi tangan dan lengan bawah.

Tendovaginitis krepitus paling kerap terletak di bahagian bawah lengan bawah. Penyakit ini biasanya berkembang dengan cepat, tetapi tidak selalu pada tahap yang sama. Dengan tinjauan yang teliti terhadap pasien, mungkin untuk membuktikan bahawa satu atau dua hari sebelum penyakit itu dia merasakan sakit di tangannya, mencatat peningkatan keletihan tangan, sering merasakan sensasi terbakar, perasaan mati rasa, kesemutan.

Setelah dimulakan, sensasi ini tidak meninggalkan pesakit, yang terus bekerja, dan pada suatu hari, biasanya menjelang akhir kerja, pesakit mula merasakan sakit yang kuat di lengan bawah dan tangan, yang semakin meningkat dengan pergerakan tangan dan jari, sering mengambil watak berdenyut dan kadang-kadang terpancar ke jari dan di bahu jalan.

Perkembangan tendovaginitis crepitant jenis ini biasanya diperhatikan dalam kes-kes di mana peningkatan keletihan otot lengan disebabkan oleh ketegangan yang ketara semasa bekerja dengan pengulangan pergerakan yang sama. Walau bagaimanapun, terdapat kes-kes apabila tendovaginitis crepitant berkembang agak berbeza, timbul dengan lebih akut dan disebabkan bukan oleh pergerakan stereotaip yang kerap, tetapi oleh ketegangan otot tunggal. Ini dapat diperhatikan ketika bekerja dengan sepana, bekerja dengan tuas, dll..

Terdapat juga hubungan yang benar-benar pasti antara kecederaan langsung pada lengan bawah (lebam, mampatan, dll.) Dan berlakunya tendovaginitis crepitant. Telah diketahui bahawa kekurangan tangan lebam yang tidak mencukupi, kesinambungan kerja sering menyebabkan perkembangan krepitus lebih cepat, peningkatan bengkak dan peningkatan kesakitan.

Sebagai peraturan, pesakit sendiri melihat pembengkakan lengan bawah yang berkembang pesat. Lebih jarang mereka memperhatikan krepitus. Harus diingat bahawa bukan penyakit krepitus, tidak membengkak, dan bahkan sakit sendiri yang membuat pesakit berjumpa doktor. Selalunya, pekerja dengan tendovaginitis krepitus meminta pertolongan perubatan hanya apabila mereka kehilangan peluang untuk bekerja kerana kelemahan lengan dan kesakitan progresif di dalamnya semasa bekerja.

Pembengkakan mempunyai bentuk bujur, sirip telur yang panjang, dan terletak di bahagian bawah lengan bawah, di bahagian bawahnya, bermula paling kerap di zon proses styloid sinar dan berlanjutan agak miring ke tepi ulnar lengan bawah, tanpa mencapainya. Biasanya permulaan pembengkakan sesuai dengan perjalanan penculik, ekstensor jari pertama dan ekstensor tangan..

Tendovaginitis crepitant

Tendovaginitis crepitant adalah keradangan pada dinding dalaman selubung tendon sinovial, disertai dengan ciri khas. Selalunya, tendovaginitis crepitant berkembang pada orang yang melakukan kerja fizikal, disertai dengan beban seragam yang jelas pada kumpulan tendon tertentu.

Keradangan dengan tendovaginitis crepitant adalah aseptik, iaitu, ia tidak disertai dengan penambahan flora bakteria. Dalam rongga selubung sinovial tendon, eksudat serous-hemorrhagic atau fibrinous asal terkumpul. Proses ini disertai dengan pengumpulan endapan fibrin, yang menjelaskan kemunculan kekusutan lembut ketika menekan pada kawasan yang meradang..

Penyebab tendovaginitis krepitus

Penyebab tendovaginitis krepitus adalah seperti berikut:

Pergerakan berulang-ulang jari dan jari kaki. Lebih-lebih lagi, mereka mungkin tidak disertai dengan latihan fizikal yang jelas atau ketegangan otot yang tajam. Dari segi perkembangan keradangan, ia adalah kekerapan.

Ketegangan yang teruk pada otot pergelangan kaki dan lengan bawah untuk masa yang lama. Jari dalam kes ini mungkin tidak terlibat.

Peralihan tiba-tiba dalam teknik kerja dan mengikut rentaknya.

Orang-orang dari profesion berikut berisiko terkena tendovaginitis krepitus tangan: tukang kayu, tukang kunci, pengusaha, tukang besi, tukang susu, penggiling, jurutaip, pembungkus, penyeterika, pemain biola, dll. Walaupun kadang-kadang malah mencuci tangan atau persiapan peperiksaan yang berpanjangan sekolah muzik.

Tendovaginitis crepitant di kawasan tendon Achilles menampakkan diri setelah perarakan panjang, bermain ski atau meluncur (kemungkinan timbulnya keradangan meningkat jika bahagian belakang but yang kuat menekan pada tisu lembut, menekannya dengan kuat ke tendon Achilles). Penari ketuk, penari bola, atlet (pemain ski, pelari, pemain skater), dan lain-lain berisiko terkena tendovaginitis krepitus pada bahagian bawah kaki..

Gejala tendovaginitis crepitant

Gejala tendovaginitis crepitant adalah seperti berikut:

Manifestasi tendovaginitis paling kerap berlaku. Keradangan boleh berlangsung 4-15 hari, kemudian hilang. Namun, kambuh penyakit ini tidak dapat dikesampingkan..

Kadang-kadang terdapat kursus tendovaginitis subakut. Dalam kes ini, gejala patologi tumbuh dengan perlahan, selama 2-3 minggu. Kesakitan pada anggota badan akan terasa sakit, melemahkan. Kemungkinan peningkatan kelemahan dan keletihan.

Kesakitan di kawasan keradangan. Ia menjadi lebih kuat semasa melakukan pergerakan. Pada fasa akut penyakit ini, ia terbakar, sehingga tidak memungkinkan seseorang melakukan tugasnya yang biasa, misalnya, bekerja dengan tuas atau menaip.

Bengkak di sepanjang tendon. Permukaan ekstensor tangan dan lengan bawah sering menderita. Lebih jarang, tendovaginitis crepitus mempengaruhi kaki, kaki bawah, dan tendon Achilles.

Semasa berdebar-debar di kawasan yang meradang, anda dapat mendengar kekejangan, yang disebut oleh doktor. Juga, kekejangan selalu menyertai pergerakan anggota badan yang berpenyakit. Ia didengar dengan jelas.

Keadaan umum pesakit tidak terganggu, seperti halnya tendovaginitis purulen. Suhu badan tetap dalam had normal.

Penyakit ini hampir selalu sepihak, iaitu, keradangan berkembang pada satu lengan atau satu kaki. Harus diingat bahawa tendon tangan kanan lebih sering meradang daripada yang lain..

Secara berasingan, para pakar mencatat pengaruh faktor meteorologi terhadap perjalanan penyakit ini. Iaitu, apabila keadaan cuaca berubah, rasa sakit mungkin meningkat. Walau bagaimanapun, ini tidak diperhatikan pada semua pesakit..

Diagnostik tendovaginitis crepitant

Tendovaginitis crepitant tidak sukar untuk didiagnosis. Doktor boleh memberitahu pesakit mengenai masalahnya semasa lawatan pertama. Pakar akan bermula dari sejarah dan gejala khas ciri patologi ini - ini adalah permulaan akut, sakit, tendon krepitus.

Ujian darah klinikal dan umum tidak menunjukkan adanya kelainan. Mungkin pelantikan pemeriksaan sinar-X kepada pesakit. Walau bagaimanapun, ia ditunjukkan hanya untuk mengecualikan kehadiran patologi tulang atau artikular. Dari segi mengesan tendovaginitis, kajian ini tidak begitu bermaklumat..

Rawatan tendovaginitis crepitant

Rawatan tendovaginitis crepitant dikurangkan menjadi langkah konservatif. Anggota badan yang terkena bergerak tanpa gagal. Imobilisasi boleh berlaku dengan menggunakan serpihan atau pelempar. Langkah ini ditunjukkan pada hari-hari pertama dari manifestasi keradangan. Untuk mengurangkan kesakitan, pesakit menjalani sekatan novocaine. Sekiranya tidak membenarkan anda menyingkirkan sensasi yang menyakitkan, maka ia dapat diulang selepas 2-3 hari. Secara selari, pesakit diberi ubat dari kumpulan NSAID.

Semasa proses keradangan memudar (bermula dari 3-4 hari), haba disapu ke tempat yang sakit. Ia boleh menjadi kompres pemanasan, losyen alkohol, pembalut pemanasan.

Prosedur fisioterapi telah membuktikan diri mereka dengan baik:

Penyinaran berganda dengan lampu Solux. Tempoh setiap prosedur hendaklah 20 minit.

Aplikasi lumpur dilakukan pada suhu 42-46 ° C. Tempoh prosedur juga 20 minit. Bilangan sesi - 4.

Mandi segar dengan suhu air 36-37 ° C.

Pada masa akan datang, pesakit disarankan untuk menjalani terapi dan gimnastik, lawatan ke pejabat terapi urut. Pergerakan aktif dan pasif anggota badan yang terjejas harus dilakukan tidak lebih awal dari 5-6 hari setelah permulaan rawatan. Peranti untuk imobilisasi dapat dikeluarkan sepenuhnya sebelum 6 hari dari awal rawatan.

Selama 14 hari, pesakit mesti berada di bawah pengawasan perubatan. Ini akan mengurangkan risiko berulang penyakit dan memaksimumkan pemulihan. Oleh itu, pada masa ini, orang tersebut mesti cuti sakit..

Isu yang berasingan adalah preskripsi antibiotik. Sebilangan besar pakar berpendapat bahawa menetapkan ubat antibakteria terhadap latar belakang tendovaginitis aseptik crepitant tidak semestinya, kerana penyakit ini tidak disebabkan oleh flora patogen. Pakar lain menegaskan bahawa antibiotik harus diresapi dengan cara tertentu, kerana dengan latar belakang tendovaginitis selalu ada risiko terkena radang purulen. Ubat pilihan dalam kes ini adalah Ceftriaxone.

Petunjuk untuk campur tangan pembedahan adalah bentuk penyakit stenosis dan jangka panjang penyakit ini, yang tidak dapat diperbaiki dengan bantuan rawatan konservatif. Operasi dijalankan secara terancang, dengan hati-hati mempersiapkan pesakit untuknya. Sarung tendon, yang telah mengalami keradangan, sepenuhnya dipotong, tisu dan kulit subkutan dijahit. Selepas intervensi yang dilakukan, anggota badan tidak bergerak, dan pesakit diberi ubat antibiotik untuk tujuan profilaksis..

Gimnastik terapeutik dengan tendovaginitis crepitant

Latihan terapeutik menguatkan otot dan tendon anggota badan. Ini mengurangkan risiko mengembangkan tendovaginitis dan peralihannya ke bentuk kronik..

Gimnastik terapeutik dengan tendovaginitis pada bahagian atas kaki:

Tangan direntangkan di hadapan anda, setelah itu mereka mula meremas dan melepaskan telapak tangan dengan lancar. Anda perlu melakukan latihan 10-15 kali, 2-3 kali sehari..

Lakukan "kipas" yang mana anda perlu menyentuh hujung semua jari dalam satu arah dan sebaliknya dengan hujung ibu jari anda. Anda perlu melakukan senaman 5-7 kali. Dalam kes ini, lengan boleh dibengkokkan pada sendi siku..

Latihan "kunci". Jari hendaklah saling tertutup rapat, tangan harus diletakkan di paras dada. Secara bergilir putar dengan berus ke kanan dan ke kiri. Lakukan 10-15 putaran ke dua arah.

Lengan dibengkokkan pada siku, sementara telapak tangan dikepal menjadi penumbuk. Lakukan pergerakan putaran pada sendi siku dalam satu arah dan yang lain.

Gimnastik terapeutik dengan tenosynovitis kaki:

Kaki dibengkokkan pada sendi lutut, kaki diputar dalam bulatan dalam satu arah dan yang lain. Pada masa yang sama, orang itu duduk di atas kerusi, dan kaki harus sedikit diangkat.

Kaki dibengkokkan, kaus kaki harus ditarik ke arah anda sehingga terasa sedikit kesakitan. Ulangi latihan 5 kali untuk satu kaki dan 5 kali untuk kaki yang lain.

Berbaring di lantai dengan kaki yang terentang, anda perlu menekan dan melepaskan jari kaki anda sebanyak mungkin.

Semasa kerja tidak aktif, anda boleh menggulung botol atau objek lain yang sesuai untuk tujuan ini dengan jari kaki..

Ramalan dan pencegahan tendovaginitis crepitant

Kambuh penyakit ini berlaku secara purata pada 16-20% pesakit yang mendapat rawatan berkualiti. Sekiranya seseorang tidak berunding dengan doktor, maka kemungkinan perkembangan semula tendovaginitis meningkat. Perlu diperhatikan bahawa imobilisasi anggota badan sahaja tidak cukup untuk mengurangkan risiko keradangan berulang. Penggunaan sekatan novocaine adalah penting. Sebagai tambahan, pesakit mesti menghabiskan masa yang cukup untuk cuti sakit (sekurang-kurangnya 14 hari).

Campur tangan pembedahan terhadap latar belakang tendovaginitis kronik dan berulang berulang memberikan hasil yang baik. Selepas beberapa ketika, fungsi anggota badan dapat dipulihkan sepenuhnya..

Pencegahan perkembangan tendovaginitis crepitant terutamanya dikurangkan untuk mengehadkan aktiviti motor yang menimbulkan keradangan. Sekiranya ini berlaku kerana tanggungjawab profesional, maka anda perlu memikirkan serius untuk mengubah profesion anda. Seseorang yang mengabaikan cadangan ini berisiko hilang upaya. Bagaimanapun, pada masa akan datang, dia harus meninggalkan pekerjaan yang dipilih, kerana tendovaginitis yang berulang akan mengakibatkan gangguan sepenuhnya fungsi anggota badan.

Jangan ubat sendiri. Tenosynovitis adalah penyakit yang membawa risiko kecacatan. Oleh itu, anda perlu menyingkirkannya tepat pada masanya dan di bawah pengawasan perubatan..

Pendidikan: Universiti Perubatan dan Pergigian Negeri Moscow (1996). Pada tahun 2003 dia mendapat diploma dari Pusat Perubatan Pendidikan dan Ilmiah Jabatan Pentadbiran Presiden Persekutuan Rusia.
Pengarang Kami

Tendovaginitis adalah penyakit yang dicirikan oleh keradangan tendon dan membran sekitarnya. Tenosynovitis hanya berkembang pada tendon yang mempunyai faraj (terowong lembut, yang diwakili oleh tisu penghubung). Terdapat banyak sebab untuk perkembangan tendovaginitis, antaranya: jangkitan.

Mengubati tendovaginitis memerlukan masalah serius. Keradangan berlangsung setiap hari, jadi semakin banyak kawasan tisu terlibat dalam proses patologi. Ini mengancam bahawa penyakit ini tidak akan berlalu tanpa meninggalkan jejak.Pendekatan terapi harus menyeluruh.

Tendovaginitis adalah keradangan sinovium yang mengelilingi tendon bahagian atas atau bawah. Tendovaginitis adalah patologi biasa, ia sering diperhatikan pada orang yang profesinya dikaitkan dengan pengulangan rutin dari jenis tindakan yang sama.

Tendovaginitis: penyebab, gejala, diagnosis, rawatan

Semua kandungan iLive ditinjau oleh pakar perubatan untuk memastikannya setepat dan faktual mungkin.

Kami mempunyai garis panduan yang ketat untuk pemilihan sumber maklumat dan kami hanya menghubungkan ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, di mana mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dan lain-lain) adalah pautan yang boleh diklik untuk kajian tersebut.

Sekiranya anda yakin bahawa mana-mana kandungan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau boleh dipersoalkan, pilih dan tekan Ctrl + Enter.

Tendovaginitis adalah penyakit yang sangat teruk pada sarung tendon (sarung yang mengelilingi tendon) yang menyebabkan kesakitan yang teruk dan keradangan yang teruk.

Rawatan yang tidak berkesan, proses keradangan yang berterusan dapat memprovokasi nekrosis tendon, penyebaran radang purulen ke seluruh tubuh. Pelbagai kecederaan (lebam, suntikan, luka) boleh menyebabkan tenosynovitis, yang menyebabkan trauma pada dinding selubung tendon yang terletak berdekatan dengan permukaan. Namun, sering penyakit ini berkembang akibat tekanan berlebihan pada tendon, dan bukan akibat jangkitan. Beban sebegini sering berkaitan dengan aktiviti profesional seseorang (pembantu rumah susu, pianis, juruteknik, dll.).

Penyakit ini boleh menyerang tangan, tendon Achilles, lengan bawah, pergelangan tangan, kaki dan pergelangan kaki.

Kod ICD-10

Penyebab tendovaginitis

Tenosynovitis boleh menjadi penyakit yang terpisah dan berlaku akibat komplikasi selepas proses keradangan umum pada tubuh.

Dengan penyakit berjangkit seperti tuberkulosis atau sifilis, dengan pelbagai kecederaan kecil, jangkitan dapat menembusi ke selubung tendon, yang menyebabkan perkembangan berbagai bentuk tendovaginitis (purulen, tidak spesifik, tuberkulosis, brucellosis). Selain itu, tendovaginitis berjangkit boleh berkembang akibat proses keradangan lain di dalam badan, misalnya, dengan reumatik atau artritis reumatoid.

Tendovaginitis nonspesifik tersebar luas dan biasanya berlaku selepas tekanan yang berpanjangan dan berat pada tendon. Selalunya, tendovaginitis nonspesifik berlaku akibat aktiviti profesional atau hobi yang berkaitan dengan pergerakan yang sering berulang. Tenosynovitis dalam bentuk ini diklasifikasikan sebagai penyakit pekerjaan. Terdapat juga tendovaginitis pasca trauma, yang paling sering menyerang atlet profesional, tetapi kadang-kadang berkembang akibat trauma rumah tangga.

Tendovaginitis degeneratif secara langsung bergantung pada peredaran darah di tisu bersebelahan. Apabila aliran darah terganggu, misalnya, dengan vena varikos, bentuk tendovaginitis degeneratif berkembang, iaitu. terdapat perubahan pada membran sinovial faraj.

Gejala tendovaginitis

Dalam bentuk tendovaginitis akut, pembengkakan membran sinovial yang teruk muncul, akibat dari aliran darah ke tempat yang sakit. Pembengkakan muncul di tempat lesi tendon, yang, apabila ditekan atau digerakkan, menimbulkan rasa sakit yang teruk. Dalam proses akut penyakit ini, pergerakan jari terbatas, terdapat ciri khas bunyi getaran ketika ditekan (crepitus), sakit. Batasan pergerakan dalam tenosynovitis akut dapat dinyatakan dalam pengurangan jari yang kuat dalam kedudukan yang tidak wajar.

Sebagai peraturan, dengan proses akut, tendon hanya terkena dari telapak tangan atau kaki sebelah yang bertentangan, tenosynovitis lebih jarang terjadi pada bentuk jari tangan yang akut. Biasanya, proses keradangan seperti ini meluap menjadi bentuk kronik. Pada tenosynovitis akut, lengan bawah atau kaki bawah juga boleh membengkak. Sekiranya bentuk penyakit bernanah mulai berkembang, maka keadaan pesakit bertambah buruk dengan demam (menggigil, demam, radang kelenjar getah bening, saluran darah). Di rongga sinovial, bentuk serous atau purulen mengisi, yang meremas tempat yang menghubungkan saluran darah ke tendon. Akibatnya, pemakanan tisu terganggu dan pada masa akan datang ini boleh menyebabkan nekrosis.

Tendovaginitis kronik, sering disebabkan oleh pelaksanaan tugas profesional dan muncul sebagai akibat tekanan yang kerap dan teruk pada tendon dan kumpulan otot tertentu, dan penyakit ini juga boleh disebabkan oleh rawatan tidak berkesan atau salah dari bentuk akut tendovaginitis. Sendi siku dan pergelangan tangan terutamanya terjejas. Tendovaginitis kronik dimanifestasikan oleh pergerakan sendi yang lemah, rasa sakit dengan pergerakan tiba-tiba, bunyi yang berderak atau mengklik ketika cuba menekan tangan. Biasanya bentuk tendovaginitis kronik berlaku pada sarung tendon yang bertanggungjawab untuk lenturan dan pemanjangan jari.

Tendovaginitis crepitant

Tendovaginitis crepitant adalah salah satu penyakit pekerjaan yang paling biasa. Sebagai peraturan, penyakit ini berkembang dengan latar belakang trauma biasa pada tendon, otot, dan juga tisu berdekatan kerana pergerakan monoton jari dan jari kaki yang sering berulang.

Penyakit ini dalam kebanyakan kes mempengaruhi permukaan ekstensor lengan bawah (biasanya sebelah kanan), lebih jarang ia berlaku pada tendon Achilles, permukaan anterior kaki bawah.

Penyakit ini disertai dengan pembengkakan di kawasan lesi, kesakitan dan suara berderit mirip dengan salji yang berderak. Sebagai peraturan, tempoh penyakit ini tidak melebihi 12-15 hari, tendovaginitis krepitus dapat muncul kembali melalui penyakit ini dan sering mengalir ke peringkat kronik.

Menghidap tenosynovitis

Stenosing tendovaginitis adalah keradangan pada alat tendon-ligamen tangan. Penyebab penyakit yang paling biasa adalah kecederaan pekerjaan. Penyakit ini berlanjutan agak perlahan, pada mulanya terdapat sensasi yang menyakitkan di kawasan sendi metacarpophalangeal. Kesukaran melenturkan jari, sering disertai dengan bunyi berderit (crepitus). Anda juga dapat merasakan formasi yang padat di sepanjang tendon..

Tenosynovitis purulen

Tendovaginitis purulen biasanya berkembang sebagai penyakit utama, kerana kemasukan bakteria melalui mikrotrauma dan kerosakan. Lebih jarang, tendovaginitis sekunder diperhatikan dengan pembentukan massa purulen - sebagai peraturan, tendon terjejas akibat peralihan keradangan purulen dari tisu yang berdekatan, misalnya, dengan phlegmon.

Biasanya, agen penyebab proses purulen dalam tendon adalah bakteria Escherichia coli, streptococci, staphylococci, jarang sekali jenis bakteria lain. Apabila bakteria memasuki dinding selubung tendon, pembengkakan muncul, supurasi muncul, yang mencegah pemakanan tisu, akibatnya nekrosis tendon.

Dengan penyakit sekunder, biasanya keradangan purulen bermula di tisu bersebelahan, dan hanya selepas itu merebak ke dinding selubung tendon. Sebagai peraturan, dengan keradangan purulen, pesakit bimbang akan demam dengan demam tinggi dan kelemahan umum. Dengan bentuk tendovaginitis purulen yang maju, risiko terkena sepsis (keracunan darah) meningkat.

Tenosynovitis aseptik

Aseptik tenosynovitis mempunyai sifat tidak berjangkit, penyakit ini sering berlaku, terutamanya pada orang yang, oleh sifat aktiviti profesional mereka, mesti melakukan pergerakan monoton untuk waktu yang lama, biasanya hanya satu kumpulan otot yang terlibat dalam pekerjaan tersebut dan, sebagai akibatnya, kerana terlalu banyak tekanan, pelbagai mikrotraum tendon dan berdekatan keradangan tisu bermula.

Tendovaginitis tangan sering dijumpai pada pemuzik, pemain bola tampar, dll. Pemain ski, pemain ski dan atlet profesional lain lebih mudah mengalami kerosakan kaki. Bentuk tendovaginitis aseptik, yang telah berkembang menjadi tahap kronik, dapat memaksa seseorang untuk menukar profesion.

Perkembangan tendovaginitis aseptik akut boleh disebabkan oleh trauma, yang sering dijumpai pada atlet muda. Biasanya, seseorang tidak menyedari bagaimana dia cedera, kerana semasa latihan dia bahkan mungkin tidak memperhatikan sedikit keretakan di pergelangan tangan atau kaki. Pada peringkat awal penyakit, rasa sakit mungkin tidak parah, tetapi bertambah buruk dari masa ke masa..

Tendovaginitis akut

Tendovaginitis akut biasanya disebabkan oleh jangkitan. Dalam proses akut penyakit ini, rasa sakit yang teruk pada tendon yang terkena, pembengkakan di kawasan yang terjejas, suhu tinggi (kelenjar getah bening sering menjadi radang) menjadi bimbang. Proses akut biasanya berlaku di bahagian belakang kaki atau telapak tangan. Selalunya, bengkak merebak ke kaki bawah atau lengan bawah.

Dengan tenosynovitis dalam bentuk akut, pergerakannya dikekang, kadang-kadang imobilitas lengkap diperhatikan. Keadaan pesakit bertambah buruk dari masa ke masa: suhu meningkat, menggigil muncul, kesakitan meningkat.

Tendovaginitis kronik

Tendovaginitis kronik biasanya tidak banyak mempengaruhi keadaan umum pesakit. Sebagai peraturan, dengan tendovaginitis kronik, sarung tendon ekstensor dan flexor jari menderita, sementara pembengkakan muncul, ketika berdebar, pergerakan berayun terasa, mobilitas tendon terbatas.

Penyakit ini bermula dengan munculnya rasa sakit di kawasan yang terjejas (biasanya dalam proses styloid). Pembengkakan yang menyakitkan muncul di sepanjang tendon, pergerakan jari terhambat oleh rasa sakit, kekakuan, dan rasa sakit dapat diberikan ke bahu atau lengan bawah.

Tendovaginitis tangan

Tendovaginitis tangan adalah penyakit yang agak biasa, kerana beban maksimum diletakkan di tangan, mereka paling mudah mengalami kecederaan, hipotermia, yang memprovokasi penyakit ini. Biasanya, tenosynovitis tangan mempengaruhi orang yang kerjanya dikaitkan dengan pergerakan yang sering berulang yang hanya memuatkan kumpulan otot tertentu, akibatnya tendon cedera dan proses keradangan bermula.

Pemuzik sering menderita tenosynovitis tangan, diketahui bahawa beberapa pemuzik terkenal terpaksa meninggalkan pekerjaan kegemaran mereka dan menjadi komposer kerana kesakitan.

Tendovaginitis tangan

Seperti yang telah disebutkan, tangan adalah organ yang paling rentan. Hipotermia yang kerap, kecederaan ringan, tekanan berlebihan menyebabkan keradangan sarung tendon. Tendovaginitis tangan adalah proses patologi yang paling biasa yang mempengaruhi pemuzik, stenografer, jurutaip, dll. Dalam kebanyakan kes, penyakit ini tidak berjangkit, tetapi dikaitkan dengan aktiviti profesional. Lebih jarang, tenosynovitis tangan berkembang akibat jangkitan.

Tendovaginitis lengan bawah

Lengan bawah (selalunya dorsum) biasanya mempengaruhi tendovaginitis crepitant. Sebagai peraturan, penyakit ini berkembang dengan cepat. Dalam kebanyakan kes, penyakit ini bermula dengan rasa sakit, peningkatan keletihan tangan, dalam beberapa kes, terdapat sensasi terbakar, mati rasa, kesemutan. Ramai pesakit, walaupun setelah bermulanya gejala seperti itu, meneruskan kerja normal mereka dan setelah beberapa ketika (sebagai peraturan, setelah beberapa hari, pada lewat petang), rasa sakit yang teruk muncul di lengan bawah dan tangan, sementara pergerakan tangan atau tangan meningkatkan ketidakselesaan di tangan. Tenosynovitis dalam kes ini dikaitkan dengan peningkatan tekanan dan keletihan otot lengan kerana pergerakan berpanjangan monoton.

Selain itu, penyakit ini boleh berkembang akibat lebam atau kecederaan pada lengan bawah..

Sekiranya anda tidak melepaskan tangan yang lebam, ia boleh menyebabkan pembengkakan, kesakitan yang teruk, selain itu, bunyi getaran mungkin akan muncul. Biasanya, seseorang secara bebas memperhatikan penampilan bengkak di lengan bawah, sementara tidak ada perhatian terhadap penampilan bunyi yang bergetar.

Tetapi tidak juga bengkak, renjatan atau kesakitan yang teruk yang memaksa seseorang untuk meminta pertolongan dari pakar. Biasanya, ketika menghubungi doktor, pesakit mengadu ketidakupayaan untuk bekerja sepenuhnya kerana kelemahan lengan, peningkatan rasa sakit ketika bergerak. Dengan tendovaginitis cryptic, pembengkakan mempunyai bentuk bujur (menyerupai sosej) dan tertumpu di bahagian belakang lengan bawah, di sepanjang tendon.

Tenosynovitis jari

Tendovaginitis kaki pada peringkat awal perkembangan sukar dikenali. Pakar membuat diagnosis berdasarkan pemeriksaan, palpasi, anamnesis. Terdapat beberapa tanda ciri yang membolehkan anda menentukan perkembangan tendovaginitis:

  • bengkak jari, bengkak di bahagian belakang tangan;
  • sakit semasa menekan dengan probe di sepanjang tendon;
  • sakit teruk ketika cuba menggerakkan jari.

Semua tanda ini dapat menampakkan diri secara berasingan dan bersama-sama pada masa yang sama (dengan tendovaginitis purulen).

Jangkitan purulen dapat menyebar dengan cepat, sementara rasa sakit yang luar biasa muncul, kerana seseorang tidak dapat tidur dan bekerja dengan normal, pesakit memegang jarinya dalam posisi membungkuk. Pembengkakan meluas ke bahagian belakang tangan; ketika cuba meluruskan jari, rasa sakit yang tajam terasa. Terhadap latar belakang keradangan, suhu dapat meningkat, kelenjar getah bening menjadi meradang, orang itu mengambil posisi di mana dia secara tidak sedar berusaha melindungi tangan yang sakit.

Radiografi dapat membantu mendiagnosis penyakit, yang menunjukkan penebalan pada tendon dengan kontur yang jelas (lebih jarang bergelombang).

Tenosynovitis pergelangan tangan

Tendovaginitis pinggul berkembang pada ligamen dorsal. Penyakit ini mempengaruhi tendon yang bertanggungjawab meluruskan ibu jari. Sakit di pergelangan tangan di pangkal ibu jari adalah perkara biasa. Lama kelamaan, rasa sakit bertambah dengan pergerakan dan menenangkan sedikit dengan kelonggaran lengan dan rehat.

Tendovaginitis sendi pergelangan tangan

Tenosynovitis sendi pergelangan tangan menampakkan dirinya, seperti dalam kes lain, oleh rasa sakit semasa pergerakan pergelangan tangan dan ibu jari. Dalam penyakit ini, tendon yang bertanggungjawab untuk ibu jari terjejas, dan selalunya tendon yang terkena menebal. Selalunya, rasa sakit dari pergelangan tangan memancar ke lengan bawah dan juga bahu.

Penyebab tenosynovitis yang paling biasa di saluran pergelangan tangan adalah pergerakan tangan yang melelahkan, sering disertai dengan kecederaan dan kecederaan. Juga, jangkitan boleh menimbulkan keradangan tendon..

Wanita lebih mudah terkena tendovaginitis pada sendi pergelangan tangan, sementara ada kaitan antara penyakit dengan berat badan berlebihan.

Pada masa yang sama, diperhatikan bahawa wanita bertubuh pendek cenderung mengalami tendovaginitis. Keturunan juga memainkan peranan penting dalam perkembangan penyakit ini..

Ciri khas tendovaginitis sendi pergelangan tangan adalah bahawa penyakit ini diekspresikan bukan hanya oleh rasa sakit yang teruk, tetapi juga oleh rasa mati rasa atau kesemutan, yang dikaitkan dengan mampatan saraf median. Ramai pesakit bimbang tentang tangan "nakal", mati rasa. Sensasi kesemutan berlaku di permukaan tangan, biasanya di kawasan indeks, tengah dan ibu jari, dalam kes yang jarang berlaku, kesemutan berlaku di jari manis. Sensasi kesemutan sering disertai dengan rasa sakit terbakar yang dapat memancar ke lengan bawah. Dengan tendovaginitis pada sendi pergelangan tangan, rasa sakit menjadi lebih teruk pada waktu malam, dan orang itu mungkin mengalami kelegaan sementara setelah menggosok atau berjabat tangan.

Tendovaginitis bahu

Tendovaginitis bahu ditunjukkan oleh sakit kusam di kawasan bahu. Semasa berdebar, rasa sakit muncul. Selalunya, kerosakan pada sendi bahu berlaku pada tukang kayu, pandai besi, seterika, penggiling, dll. Penyakit ini biasanya berlangsung 2-3 minggu, berlanjutan pada fasa subakut. Dengan tendovaginitis, rasa sakit mempunyai watak yang membakar, dengan ketegangan otot (semasa bekerja), rasa sakit dapat meningkat berkali-kali, bengkak sering muncul, suara berderit.

Tendovaginitis sendi siku

Tendovaginitis siku jarang berlaku. Pada dasarnya, penyakit ini berkembang akibat kecederaan atau kerosakan. Seperti dalam kes-kes lain dari perkembangan tendovaginitis, penyakit ini berlanjutan dengan kesakitan di kawasan sendi yang terjejas, bengkak, berderit. Biasanya, ketika rehat, sendi tidak mendatangkan ketidakselesaan khas kepada pesakit, namun ketika bergerak, rasa sakitnya boleh menjadi agak tajam dan parah, yang menyebabkan imobilisasi paksa.

Tendovaginitis flexor jari

Tendovaginitis flexor jari dinyatakan dalam kekalahan radas tendon-ligamen tangan. Dalam kes ini, pelanggaran tendon, yang bertanggungjawab untuk lenturan dan pemanjangan jari, diperhatikan. Penyakit ini paling kerap berlaku pada wanita. Biasanya, perkembangan penyakit ini berkaitan dengan aktiviti profesional yang berkaitan dengan buruh manual. Pada masa kanak-kanak, penyakit ini dapat diperhatikan pada usia 1 hingga 3 tahun. Selalunya, ibu jari yang terpengaruh, walaupun pelanggaran tendon berlaku pada jari yang tersisa.

Tendovaginitis pada kaki

Tendovaginitis kaki menampakkan diri dalam bentuk rasa sakit di sepanjang tendon, ketika kaki bergerak, rasa sakit semakin meningkat. Bersama dengan rasa sakit, kemerahan dan pembengkakan muncul. Dengan tendovaginitis berjangkit, suhu muncul, kemerosotan kesejahteraan umum.

Tendovaginitis Achilles

Tendovaginitis Achilles berkembang terutamanya setelah peningkatan tekanan pada otot tendon atau betis Achilles. Terutama penyakit ini menyerang penunggang basikal, profesional dan amatur, pelari jarak jauh, dll. Gejala penyakit ini adalah penebalan tendon Achilles, rasa sakit ketika menggerakkan kaki, bengkak, dan ketika meneliti tendon, anda dapat merasakan ciri khas.

Tendovaginitis pergelangan kaki

Tendovaginitis pergelangan kaki berkembang terutamanya pada mereka yang mengalami tekanan yang kerap dan teruk pada kaki. Selalunya, tenosynovitis berkembang pada anggota tentera, setelah melakukan peralihan yang panjang. Selalunya atlet (pemain skate, pemain ski), penari balet, dan lain-lain, mengalami tendovaginitis pergelangan kaki. Sebagai tambahan kepada tendovaginitis profesional, perkembangan penyakit ini berlaku setelah kerja keras yang berpanjangan..

Sebagai tambahan kepada faktor luaran, tendovaginitis dapat berkembang kerana anomali kongenital pada kaki (kaki kaki, kaki rata).

Tendovaginitis lutut

Seperti dalam kes lain, tendovaginitis pada sendi lutut berkembang sebagai akibat dari latihan fizikal yang berpanjangan pada sendi, struktur badan yang tidak betul secara anatomi, sekiranya postur badan yang lemah, serta akibat jangkitan.

Penyakit ini, secara umum, mempengaruhi orang-orang yang gaya hidupnya dikaitkan dengan peningkatan aktiviti fizikal atau yang, kerana sifat aktiviti profesional mereka, terpaksa tinggal dalam satu posisi untuk waktu yang lama (sering dalam posisi yang tidak nyaman). Tendovaginitis lutut tersebar luas di kalangan pemain bola keranjang, pemain bola tampar, dan lain-lain, kerana lompatan yang kerap menyebabkan kecederaan lutut.

Gejala klasik perkembangan tendovaginitis adalah penampilan kesakitan di kawasan yang terjejas, yang menjadi semakin kuat dari masa ke masa (dengan perkembangan proses keradangan). Rasa sakit mungkin bertambah dengan senaman fizikal, bergantung pada cuaca. Selain rasa sakit, keterbatasan pergerakan anggota badan muncul, ketika menyiasat, rasa sakit muncul, kadang-kadang berderit, anda juga dapat merasakan nodul tendon yang terbentuk. Kawasan yang terjejas berwarna merah dan bengkak.

Tendovaginitis shin

Gejala tendovaginitis tidak muncul dengan segera, tetapi beberapa hari setelah proses keradangan bermula. Tenosynovitis pada kaki bawah berkembang, seperti dalam kes lain, dengan peningkatan tekanan pada bahagian bawah kaki atau jangkitan, serta dalam kes perkembangan kaki yang tidak normal. Sinar-x menunjukkan benjolan pada tendon yang terkena.

Tendovaginitis pinggul

Selalunya, tendovaginitis paha disebabkan oleh pelbagai kecederaan, tendon dan otot yang berlebihan. Wanita lebih mudah terkena penyakit daripada lelaki. Penyakit ini berlaku akibat beban kaki yang berlebihan, setelah berjalan lama, atau tidak biasa, berlari, setelah membawa beban. Dalam beberapa kes, penyakit ini berkembang akibat kerosakan.

Tendovaginitis De Quervain

Tendovaginitis De Quervain berlaku dengan keradangan ligamen pergelangan tangan yang teruk, yang dicirikan oleh keradangan, kesakitan, dan pergerakan yang terhad. Bertahun-tahun yang lalu, penyakit ini disebut "penyakit dobi" kerana terutamanya mempengaruhi wanita yang harus mencuci sejumlah besar cucian setiap hari dengan tangan mereka, tetapi setelah tahun 1895 dinamai ahli bedah Fritz de Quervain, yang pertama kali menggambarkan gejala.

Tendovaginitis De Quervain dicirikan oleh kesakitan tendon di bahagian belakang pergelangan tangan, dengan keradangan, dinding sarung tendon menebal, yang dapat menyebabkan saluran menyempit. Keradangan boleh menyebabkan tendon melekat bersama. Wanita menghidap penyakit ini lapan kali lebih kerap daripada lelaki, biasanya wanita berusia lebih dari 30 tahun..

Keradangan boleh dipicu oleh beberapa kerosakan pada saluran pertama ligamen punggung, misalnya, setelah pelbagai kecederaan pada jari-jari. Penyakit ini boleh disebabkan oleh keradangan, kecederaan, ketegangan otot yang kerap (terutamanya disebabkan oleh kerja keras yang melibatkan satu kumpulan otot). Walau bagaimanapun, untuk sebahagian besarnya, tidak mungkin untuk menentukan penyebab sebenar penyakit ini..

Tenosynovitis dimanifestasikan oleh rasa sakit di sepanjang saraf radial, yang dapat meningkat dengan senaman atau pergerakan (paling sering ketika berusaha mencengkam sesuatu dengan kuat). Pembengkakan yang menyakitkan muncul di saluran pertama ligamen dorsal pergelangan tangan.

Diagnosis tendovaginitis

Berdasarkan kajian (palpasi, pemadatan, kesakitan, kekakuan pergerakan) dan penyetempatan ciri keradangan, pakar akan dapat mendiagnosis tendovaginitis. X-ray akan membantu membezakan tendovaginitis dari arthritis dan osteomielitis, di mana perubahan tulang dan sendi diperhatikan dalam gambar.

Ligamentografi (sinar-x dengan agen kontras ligamen dan tendon) diresepkan untuk mengecualikan ligamentitis stenosis. Di samping itu, pakar mesti mengecualikan penyakit umum yang boleh memprovokasi tendovaginitis (brucellosis, tuberkulosis).

Siapa yang hendak dihubungi?

Rawatan Tenosynovitis

Prinsip utama rawatan tendovaginitis yang berjaya adalah bantuan yang tepat pada masanya dan rawatan yang berkesan. Pertama sekali, adalah perlu untuk membuat rehat bagi anggota badan yang berpenyakit, dalam beberapa kes, doktor mungkin menganggap perlu menggunakan pelekat atau pembalut yang ketat.

Pakar mencadangkan beberapa peringkat rawatan untuk tendovaginitis, pertama sekali, pesakit dibebaskan dari kerja, dia disuntik dengan novocaine (untuk menghilangkan rasa sakit yang teruk) dan, jika perlu, sapukan plaster cast.

Selepas 2-3 hari, jika pesakit terus mengalami kesakitan, anda boleh mengulang sekatan dengan novocaine. Beberapa hari kemudian, kompres hangat, pemanasan, terapi UHF dikaitkan. Sebagai peraturan, 4 hingga 6 aplikasi lilin parafin diperlukan untuk rawatan ngeas yang berkesan. Lama kelamaan, beban pasif meningkat pada anggota badan yang sakit, selepas itu pelempar plaster dikeluarkan dan pergerakannya meningkat. Sekiranya, setelah rawatan selesai, semua gejala yang tidak menyenangkan hilang, pesakit akan keluar, sementara cadangan diberikan untuk memerhatikan kerja ringan selama beberapa waktu.

Doktor mana yang merawat tendovaginitis?

Sekiranya terdapat kecurigaan tendovaginitis (sakit, bengkak, kemerahan di tempat sakit mula mengganggu), maka anda perlu berjumpa dengan pakar rheumatologi, yang, setelah pemeriksaan pertama, akan menetapkan ujian yang diperlukan dan pemeriksaan tambahan.

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

Tendovaginitis dapat dirawat bersama dengan ubat tradisional untuk meningkatkan keberkesanan rawatan. Ubat-ubatan rakyat harus selalu digunakan sebagai terapi tambahan. Sebelum memulakan rawatan, lebih baik berjumpa pakar untuk mengecualikan penyakit lain dengan gejala yang serupa..

Rawatan dengan ubat tradisional terutamanya tempatan, menggunakan losyen, salap, kompres. Salap dari bunga calendula membantu menyembuhkan keradangan tendon. Yang mana anda boleh memasak sendiri. Ini memerlukan bunga calendula, yang boleh dibeli di farmasi. Satu sudu bunga kering mesti digiling dengan teliti untuk membentuk serbuk (anda boleh menggunakan penggiling kopi), yang dicampurkan dengan satu sendok makan dasar. Anda boleh mengambil petroleum jelly atau krim bayi. Biarkan campuran selama beberapa jam, selepas itu ia boleh digunakan sebagai salap atau kompres. Sebaiknya gunakan salap sebelum tidur..

Tincture of chamomile, St. John's wort atau calendula mempunyai sifat anti-radang yang baik. Untuk memasak, anda memerlukan 1 sudu besar. sesudu bunga kering chamomile atau wort St. John, jika anda menggunakan calendula, anda memerlukan 1 sudu teh. Ramuan itu dituangkan dengan segelas air mendidih dan berkeras selama setengah jam. Kemudian tincture disaring dan diminum dalam setengah gelas selama dua minggu.

Rawatan di rumah

Mengubati tendovaginitis di rumah akan membantu meningkatkan keberkesanan rawatan tradisional, membantu menghilangkan keradangan dan mempercepat proses penyembuhan.

Ubat yang cukup berkesan untuk rawatan tendovaginitis adalah pes Rosenthal, yang boleh dibeli di farmasi. Pasta mengandungi 10 g alkohol wain, 80 g kloroform, 15 g parafin, 0.3 g iodin. Sebelum menggunakan salap, perlu memanaskannya sedikit (hingga panas yang menyenangkan bagi badan), kemudian agen tersebut disapu ke kawasan yang terjejas, setelah pengerasan, bulu kapas disapukan di atas dan semuanya diperbaiki dengan pembalut. Lebih baik menggunakan pes sebelum tidur. Sebelum menggunakan ubat rakyat, lebih baik berunding dengan pakar untuk mengelakkan komplikasi yang mungkin berlaku.

Rawatan dengan salap

Tenosynovitis dalam bentuk apa pun dirawat dengan ubat-ubatan, yang digunakan bergantung pada penyebab perkembangan penyakit dan kerumitan proses keradangan. Selalunya, ubat anti-radang, kompres, salap digunakan, dalam beberapa kes diperlukan antibiotik. Pada hampir semua jenis tendovaginitis anggota badan yang terjejas, rehat lengkap mesti dijamin.

Sebagai peraturan, dengan tendovaginitis, salap analgesik, anti-radang, ditetapkan. Juga, bantuan berkesan untuk kaedah rawatan tradisional dapat diberikan dengan bantuan salap yang disediakan sendiri. Untuk melakukan ini, anda perlu mencampurkan 100 g lemak babi dan 30 g ramuan kayu cacing, kemudian didihkan selama beberapa minit. Selepas salap sejuk sepenuhnya, anda boleh menggunakannya. Salap digunakan pada lapisan nipis ke kawasan yang terkena, anda boleh menutupnya dengan serbet di atas dan membetulkannya dengan pembalut.

Rawatan tendovaginitis crepitant

Sekiranya anda mengesyaki tendovaginitis crepitant, perlu menghentikan sepenuhnya beban pada anggota badan yang cedera untuk mengelakkan pergerakan yang tidak disengajakan, pembalut yang ketat (plaster cast) dikenakan selama 6-7 hari. Selepas itu, ubat kompres hangat, ubat anti-radang diresepkan..

Perlu kembali bekerja setelah pembengkakan dan keretakan pada tendon yang terkena telah reda sepenuhnya..

Rawatan tendovaginitis krepitus tangan

Tendovaginitis tangan berjaya dirawat oleh ubat moden dalam sebilangan besar kes. Prinsip asas rawatan yang berkesan adalah pengiktirafan diagnosis dan terapi yang tepat pada masanya. Dengan tendovaginitis krepitus tangan, prosedur fisioterapeutik ditunjukkan yang sangat berkesan pada peringkat awal penyakit, selain ini, pesakit diberi rehat maksimum dan fiksasi anggota badan yang terkena.

Sebelum menetapkan rawatan, perlu menentukan penyebab perkembangan penyakit ini (kecederaan, aktiviti fizikal biasa, jangkitan). Sekiranya bakteria memasuki tendon, doktor menetapkan terapi terapi antibiotik. Sekiranya proses keradangan sudah cukup jauh, suppuration telah bermula, campur tangan pembedahan diperlukan. Bahaya tendovaginitis purulen terletak pada kenyataan bahawa nanah dapat menembus ke tisu bersebelahan (tulang, sendi, sistem peredaran darah), yang mengancam sepsis (keracunan darah).

Rawatan tenosynovitis pergelangan tangan

Rawatan yang berkesan untuk tendovaginitis bergantung pada penyebabnya. Sekiranya proses keradangan pada tendon bermula sebagai akibat penyakit umum (rematik, tuberkulosis, dll.), Pertama sekali, rawatan ditujukan untuk penyakit yang mendasari.

Untuk kesakitan yang teruk di pergelangan tangan, serpihan plaster digunakan, yang membetulkan lengan pada satu kedudukan, memberikan rehat maksimum untuk tendon sakit. Selepas itu, rawatan ubat dan prosedur fizikal ditetapkan, sebagai peraturan, tidak perlu pesakit dimasukkan ke hospital. Sekiranya proses keradangan pada tendon terlalu jauh, nanah muncul, peleburan tendon, maka pesakit dihantar untuk rawatan pembedahan.

Rawatan tenosynovitis Tendon

Tendonitis akut dirawat dengan prosedur tempatan dan umum. Sekiranya penyakit itu tidak spesifik, maka rawatannya bertujuan memerangi jangkitan di dalam badan (agen antibakteria, imunostimulan).

Untuk tendovaginitis, yang timbul dengan latar belakang tuberkulosis, gunakan terapi anti-tuberkulosis khusus.

Untuk tendovaginitis yang tidak berjangkit, ubat anti-radang (butadion) digunakan.

Rawatan topikal untuk sebarang bentuk tendovaginitis terdiri daripada penggunaan plaster splint dan pemanasan kompres. Setelah keradangan tendon mulai reda, beberapa prosedur fisioterapeutik (UHF, ultraviolet, ultrasound, dll.) Diresepkan, serta latihan terapi.

Sekiranya proses keradangan telah memperoleh bentuk purulen, sarung tendon yang terkena mesti dibuka dan dibersihkan dari penumpukan nanah seawal mungkin..

Bentuk tendovaginitis kronik, sebagai tambahan kepada semua kaedah rawatan di atas, termasuk kompres parafin atau lumpur, urut, elektroforesis. Sekiranya pada tendovaginitis kronik terdapat peningkatan dalam proses menular, maka tusukan diambil dari vagina sinovial untuk pemeriksaan terperinci di makmal. Juga, antibiotik yang disasarkan disuntikkan ke sarung tendon, dan terapi anti-radang diresepkan kepada pesakit. Untuk mengurangkan kesakitan pada tendon, sekatan novocaine diperkenalkan. Sekiranya proses kronik terus berjalan, maka sesi sinar-X diresepkan.

Rawatan tendovaginitis sendi pergelangan tangan

Dengan penyakit seperti tendovaginitis pada sendi pergelangan tangan, pertama-tama tangan pesakit memerlukan rehat sepenuhnya; lebih baik menggunakan pembalut atau pelekat yang ketat untuk melumpuhkan tendon yang sakit sebanyak mungkin. Penyumbatan dengan novocaine, kenalog, dan lain-lain mempunyai kesan yang baik, yang dengan cepat menghilangkan sensasi kesakitan yang kuat. Juga digunakan adalah ubat anti-radang (Voltaren, Nimesil, dll.), Prosedur fisioterapi.

Rawatan tendovaginitis lengan bawah

Seperti jenis penyakit tendovaginitis yang lain, adalah perlu untuk mewujudkan semua keadaan untuk rehat maksimum pesakit. Penyumbatan pada tendon dengan ubat anestetik juga boleh diresepkan, jika rasa sakit berlanjutan, disarankan untuk mengulangi prosedur setelah beberapa hari. Selepas 3-5 hari dari awal rawatan, anda boleh menggunakan kompres pemanasan, jika perlu, doktor dapat menambahkannya dengan fisioterapi khas (aplikasi parafin, UHF). Selepas seminggu, apabila pembalut pelekat atau pelekat plaster dikeluarkan, doktor boleh membenarkan pergerakan lembut jangka pendek dengan jari; dari masa ke masa, beban di lengan mesti ditingkatkan. Dengan rawatan yang betul, pemulihan berlaku dalam 10-15 hari, tetapi selama kira-kira dua minggu lagi pesakit disarankan untuk melindungi tangannya dari beban berat dan melakukan pekerjaan ringan.

Rawatan tenosynovitis kaki

Pada peringkat awal penyakit ini, terapi antibiotik dalam kombinasi dengan fisioterapi sudah mencukupi. Tendovaginitis purulen dirawat dengan segera dengan membuka abses dan pembersihan (rawatan sedemikian diperlukan untuk mencegah fistula dan penembusan nanah ke tisu bersebelahan).

Kaki mesti diikat rapat setelah diagnosis (dengan plaster, pembalut elastik, pembalut ketat, dll.) Terapi anti-radang (rheopyrin) diresepkan untuk mengurangkan keradangan pada tendon. Memampatkan dengan Dimexide, elektropheresis dengan novocaine juga mempunyai kesan penyembuhan yang baik. Penyekat dengan hidrokartizon dapat membantu menghilangkan rasa sakit dengan baik, setelah rasa sakit mereda, anda boleh membuat kompres dengan ozokerite. Selepas 7-10 hari dari awal rawatan, doktor boleh menetapkan latihan terapi, di mana, dari masa ke masa, beban pada kaki akan meningkat.

Rawatan tendovaginitis pergelangan kaki

Tendovaginitis pergelangan kaki, seperti jenis penyakit lain, dinyatakan oleh rasa sakit yang teruk di tempat kerosakan tendon. Rawatan proses keradangan pada tendon terdiri daripada memberi rehat, anti-radang, terapi antibakteria, dari masa ke masa, gimnastik khas ditambahkan pada rawatan, yang bertujuan untuk mengembalikan keupayaan kerja tendon, otot dan sendi.

Rawatan tendovaginitis tidak selalu berlaku di persekitaran hospital. Pada peringkat awal penyakit, rawatan boleh dilakukan di rumah. Jangan mengubati diri sendiri, kerana tendovaginitis dapat memperoleh bentuk purulen, yang dapat memprovokasi jangkitan umum pada tubuh. Terapi tradisional baik digunakan sebagai tambahan kepada ubat tradisional untuk mempercepat proses penyembuhan.

Rawatan tendovaginitis Achilles

Sekiranya keradangan tendon Achilles, kaki mesti diberi rehat maksimum. Dalam beberapa kes, pelapik lembut yang diletakkan di bawah tumit membantu mengurangkan kesakitan. Untuk kesakitan yang teruk, pakar boleh menetapkan ubat anti-radang bukan steroid, fisioterapi. Sekiranya rasa sakit berterusan, maka serpihan plaster disapu pada kaki selama 10-15 hari. Sangat jarang terdapat keperluan untuk rawatan pembedahan tendon..

Pakar mengesyorkan agar atlet yang melakukan aktiviti fizikal secara tetap di kaki mereka (pelari, pemain skaters, dll.) Melakukan senaman regangan khas, dan setelah latihan, gunakan kompres dengan ais ke tendon Achilles sebentar.

Pencegahan tendovaginitis

Tenosynovitis berjangkit dapat dicegah dengan memerhatikan kebersihan diri, membasmi kuman pelbagai kerosakan pada kulit pada waktunya. Untuk luka yang kuat atau terbuka, lebih baik menggunakan pembalut antiseptik untuk mengelakkan bakteria masuk.

Untuk pencegahan tendovaginitis profesional, perlu berehat secara berkala dari tempat kerja, pada akhir hari kerja adalah baik untuk mengurut kaki, lengan bawah, dan tangan. Mandi hangat untuk tangan (kaki) juga berehat dengan baik.

Prognosis Tenosynovitis

Dalam kebanyakan kes, jika tendovaginitis dikesan pada peringkat awal dan rawatan yang tepat pada masanya dan berkesan ditetapkan, prognosisnya baik. Kira-kira dua minggu selepas bermulanya penyakit, pemulihan berlaku, dan setelah dua minggu lagi orang itu dapat bekerja sepenuhnya. Walau bagaimanapun, jika aktiviti seseorang dikaitkan dengan tekanan, kecederaan biasa, kemungkinan penyakit itu akan kembali, dan akan berlanjutan dalam bentuk kronik, cukup tinggi..

Sekiranya tendovaginitis bernanah dan tendon dibuka secara pembedahan, maka ada risiko besar bahawa fungsi kaki atau tangan akan terganggu..

Tendovaginitis adalah penyakit keradangan yang agak teruk yang mempengaruhi selubung tendon. Kemajuan penyakit ini boleh menyebabkan komplikasi teruk (supurasi, lekatan atau nekrosis tendon, sepsis, dll.).

Kod ICD 10

ICD bermaksud Klasifikasi Penyakit Antarabangsa dan merupakan dokumen khas yang digunakan untuk menilai kesihatan umum penduduk, dalam bidang perubatan, dan epidemiologi. Buku panduan ini penting untuk memantau dan mengawal penyakit dan penularannya, serta sejumlah masalah kesihatan lain. Dokumen tersebut perlu disemak setiap sepuluh tahun..

Dalam perubatan moden, terdapat pengkelasan penyemak kesepuluh (ICD 10).

Tenosynovitis dalam ICD 10 berada di bawah kod M 65.2 (calenifying tendenitis).