Benjolan di pergelangan tangan: sebab dan rawatan

Artritis

Benjolan di pergelangan tangan paling kerap berlaku pada orang yang berumur antara 15 hingga 40 tahun. Biasanya tidak ada gejala yang ketara sehingga cukup besar. Lama kelamaan, ia menampakkan dirinya sebagai rasa sakit, rasa terbakar, kesemutan, kelemahan, kekejangan otot dan kebas pada kulit tangan. Hygroma boleh menjadi keras atau lembut, bergantung pada ukurannya. Apa yang perlu dilakukan dan bagaimana menghilangkan kista ganglion? Apakah rawatan yang paling berkesan? Mari mulakan dengan teratur.

Penyebab pembentukan sista

Kista ganglion adalah kantung berisi cecair yang terbentuk di bawah kulit berhampiran sendi, paling kerap di pergelangan tangan, tetapi kadang-kadang di bahu, siku, tangan, pinggul, lutut, pergelangan kaki, dan kaki. Sebilangan tunas tumbuh dengan cepat, yang lain tumbuh dengan perlahan, sedikit demi sedikit.

Kista Ganglion, atau hygroma, dianggap idiopatik, yang bermaksud penyebab utamanya tidak diketahui. Walau bagaimanapun, selalunya ia timbul kerana:

  • disfungsi sendi;
  • trauma;
  • kerengsaan mekanikal.

Permukaan sendi kita ditutup dengan membran sinovial dan dilembutkan oleh cecair sinovial. Sekiranya sendi di kawasan pergelangan tangan tidak bergerak dengan betul atau mengalami ketegangan berterusan, sinovium menjadi jengkel dan mula membonjol, diisi dengan cecair sinovial.

Kista subkutan seperti itu juga disebut "alkitabiah", atau penyakit Gideon, kerana bertahun-tahun yang lalu, rawatan standard untuk patologi ini adalah dengan menekan sista secara paksa dengan buku yang berat, biasanya Alkitab.

Tubercle yang berisi cecair serous di bawah kulit berukuran seukuran kacang, tetapi lama-kelamaan ia boleh tumbuh hingga 2.5 cm. Biasanya, hygroma dibiarkan begitu sahaja (kira-kira 30-50% sista boleh hilang sendiri) atau dikeluarkan dalam kes-kes yang rumit.

Terutama sering mereka mengadu bahawa hygroma telah berkembang, pesenam wanita, kerana mereka selalu mencederakan pergelangan tangan. Selalunya muncul pada pesakit dengan osteoartritis, artritis jari dan mereka yang mengalami kecederaan tendon atau sendi..

Rawatan hygroma pada pergelangan tangan

Pukulan pada benjolan boleh menyebabkan pecahnya hygroma dan pengurangannya, tetapi tanpa menghilangkan punca, ia akan kembali dari masa ke masa.

Sekiranya anda melihat benjolan yang kuat di lengan anda, perkara pertama yang perlu dilakukan adalah mengunjungi pakar bedah atau traumatologist ortopedik, yang akan bertanya kapan benjolan ini terbentuk, apakah ia tumbuh sejak ia muncul, dan apakah ia dapat dikeluarkan. Semasa pemeriksaan, doktor mesti mengesahkan diagnosis "hygroma", atau menganggap bahawa itu adalah lipoma, proses tulang, jangkitan, kontraktur Dupuytren, dan bahkan, dalam kes yang jarang terjadi, tumor tulang malignan.

Inti dari hygrom adalah seperti berikut: mereka jinak dan tidak selesa bagi pesakit hanya jika mereka menghadkan jarak pergerakan atau menyebabkan ketidakselesaan semasa melakukan aktiviti seharian. Bagi sesetengah orang, kista ganglion menimbulkan masalah psikologi dan emosi yang serius kerana kelihatan tidak estetik..

Untuk menghilangkan kista ganglion ringan dan sederhana, anda boleh menggunakan petua kami:

  1. Elakkan memukul dan mengeringkan benjolan kerana ini boleh merosakkan tisu dan menjangkiti tumor.
  2. Sapukan kompres hangat terus ke bola subkutan. Prosedur ini akan membantu mengurangkan kesakitan dan keradangan yang disebabkan oleh kista..
  3. Halia mempunyai sifat anti-radang, menyekat aktiviti jangkitan yang dapat memprovokasi pertumbuhan pembentukan sista. Sediakan teh halia dan minum 2-3 kali sehari, atau tambahkan akar halia parut ke makanan siap.
  1. Minyak kastor juga mempunyai kesan antibakteria yang ketara, menyembuhkan jangkitan kulit, bengkak, kerengsaan yang disebabkan oleh hygroma. Rendam kain bersih dalam minyak jarak dan sapukan ke kawasan yang terjejas setiap hari selama 20-30 minit.
  2. Urut bebola kecil cecair ke dalam secara berkala. Penambahbaikan dapat dilihat dalam jangka masa yang singkat.
  3. Echinacea terkenal dengan kemampuannya untuk merangsang sistem imun. Ia baik dalam bentuk salap. Untuk hasil terbaik, sapukan pada putik 2-3 kali sehari sehingga hilang sepenuhnya. Di samping itu, disyorkan untuk minum teh herba echinacea 1-2 kali sehari selama seminggu. Orang yang menderita penyakit autoimun tidak boleh mengambil ramuan ini secara dalaman..
  1. Minyak pokok teh adalah ubat yang sangat baik untuk hygroma. Cairkan 2 tetes minyak pokok teh dengan 3 tetes minyak kelapa, kemudian sapukan campuran minyak itu ke ganglion cyst. Ulangi prosedur setiap hari sehingga anda melihat peningkatan.
  1. Daun lidah buaya segar akan mempercepat penyembuhan sista ganglion secara semula jadi. Sapukan gel dengan lembut pada benjolan selama 20 minit dan kemudian basuh dengan air sejuk.
  2. Beg teh hitam akan mencegah pertumbuhan kista, melegakan kesakitan dan bengkak. Setelah direndam dalam air suam, beg teh diletakkan di atas kulit di mana hygroma telah tumbuh selama 10 minit.
  3. Cuka sari apel adalah ubat rumah yang berkesan untuk hygroma. Rendam sapu kapas dalam cuka sari apel dan sapukan pada tumor selama 30 minit. Prosesnya boleh diulang beberapa kali sehari..
  1. Minyak pati Thyme memberikan sensasi yang menenangkan, membawa kelegaan segera dari kesakitan yang luar biasa yang kadang-kadang dijumpai dengan benjolan ganglion di pergelangan tangan.
  2. Makan lebih banyak makanan anti-radang seperti salmon, alpukat, biji rami, kunyit, minyak zaitun, ceri, bayam, kenari, blueberry, beri hitam, dan bayam. Pada masa yang sama, anda harus menghadkan makanan yang diperbuat daripada tepung putih, nasi putih, gula-gula, makanan berlemak.

Sekiranya lebam di pergelangan tangan anda mengganggu anda, menyebabkan kesakitan yang teruk dengan kesemutan dan kebas, kami mengesyorkan agar anda mendapatkan rawatan perubatan segera dari pakar. Sebagai tambahan kepada pembedahan, doktor anda mungkin memutuskan untuk menyedut kista dan menyuntik steroid di sana sebagai terapi anti-radang..

Walau apa pun, jangan buat sendiri sehingga diagnosis dan cadangan doktor dibuat agar tidak memburukkan lagi keadaan.!

Gumpalan pada pergelangan tangan - hygroma pergelangan tangan

Apa itu hygroma pergelangan tangan?

Hygroma atau, secara sederhana, benjolan di pergelangan tangan adalah pembentukan jinak yang menyerupai sista. Hygroma adalah kapsul yang diisi dengan cecair dengan helai lendir dan fibrin (sejenis protein). Mungkin terdapat beberapa kapsul tersebut. Dalam kes ini, doktor memanggil hygroma berbilang ruang.

Penyakit ini menyebabkan sensasi menyakitkan yang cukup kuat. Di samping itu, ia menimbulkan rasa tidak selesa dari sudut estetik, kerana tumor boleh mencapai diameter 5 cm..

Mengapa lebam muncul di pergelangan tangan?

Adalah sukar untuk mengatakan apa sebenarnya penyebab hygroma, tetapi doktor membezakan beberapa kumpulan orang di mana neoplasma seperti ini paling kerap berlaku. Pertama sekali, orang yang berisiko adalah orang yang aktivitinya dikaitkan dengan pergerakan tangan kecil dan berulang yang berterusan. Contohnya, seperti penyulam, pemain biola, jurutaip, jahitan Kumpulan risiko kedua adalah atlet yang menggunakan tangan mereka sepanjang masa - pemain badminton, pemain golf, pemain tenis (terutamanya pemain tenis meja).

Kecederaan juga boleh menyebabkan pembentukan lebam di pergelangan tangan. Sekiranya seseorang mempunyai ligamen yang terseliuh, memukul dengan tangannya atau jatuh di atasnya, dia berisiko mendapat hygroma selepas beberapa ketika. Selain itu, faktor keturunan tidak boleh diketepikan. Sekiranya salah seorang ibu bapa menghidap hygroma, kemungkinan besar ia juga akan muncul pada anak di masa depan..

Gejala hygroma pergelangan tangan

Pada awal perkembangannya, hygroma tidak menampakkan diri dengan cara apa pun, dan seseorang mungkin tidak memperhatikannya selama beberapa tahun. Walau bagaimanapun, dari masa ke masa, tumor berkembang dan membesar. Lebih-lebih lagi, ia dicirikan oleh gejala berikut:

  • Benjolan di pergelangan tangan yang cukup tegas tetapi elastik pada sentuhan.
  • Di bawah cahaya yang kuat, hygroma bersinar seperti gelembung. Cecair yang mengisinya kelihatan.
  • Kulit pada hygroma biasanya lebih gelap dan lebih tebal, seperti pada ketuat.
  • Apabila anda cuba melakukan manuver dengan tangan (bersandar di tangan anda, genggam ke tangan, dan lain-lain), anda mengalami kesakitan yang kuat.

Kadang-kadang salah satu gejala adalah kebas pada telapak tangan dan ketidakupayaan untuk menggerakkan jari (gejala ini berlaku ketika hygroma telah mencapai ukuran yang mengagumkan dan mula menekan saraf dan saluran darah yang terletak di dekatnya).

Diagnostik hygroma di pergelangan tangan

Diagnostik hygroma pergelangan tangan tidak sukar. Prosedur diagnostik standard merangkumi pemeriksaan visual oleh doktor benjolan dan sinar-X untuk mengesahkan diagnosis. Walau bagaimanapun, kadang-kadang pakar terpaksa menggunakan kaedah diagnostik yang lebih teliti, khususnya ultrasound, tomografi atau tusukan.

Kaedah diagnostik yang paling mudah dan berpatutan adalah ultrasound, iaitu ultrasound. Ujian yang murah dan tidak menyakitkan ini membantu mengenal pasti banyak nuansa. Dengan bantuannya, pakar akan mengetahui struktur formasi (homogen atau diisi dengan cecair), dan juga menentukan sama ada terdapat saluran darah di dinding hygroma, ini sangat penting jika campur tangan pembedahan dirancang.

Sekiranya disyaki tumor malignan (nodul), pesakit dirujuk untuk pencitraan resonans magnetik. Tidak ada kaedah penyelidikan lain yang akan memberikan idea yang tepat mengenai struktur pendidikan seperti tomografi. Kelemahan ketara pengimejan resonans magnetik dalam kos tinggi prosedur ini.

Kadang-kadang perlu untuk mendiagnosis hygroma, seperti banyak formasi lain, dengan tusukan. Jenis diagnosis ini, seperti tusukan, adalah tusukan dinding tumor untuk mengambil cecair di dalamnya untuk pemeriksaan lanjut cecair ini di makmal. Tusukan tidak boleh disebut prosedur yang menyenangkan, tetapi tidak terlalu menyakitkan. Sensasi tusukan hygroma pergelangan tangan dapat dibandingkan dengan pengambilan darah dari vena, kerana prosedur ini sangat serupa.

Benjolan di bahagian luar atau bahagian dalam pergelangan tangan - foto hygroma pergelangan tangan

Biasanya hygroma muncul di kawasan sendi besar dan tendon di lengan dan kaki. Walau bagaimanapun, ia paling kerap berlaku di kawasan pergelangan tangan. Dalam kes ini, terdapat dua pilihan untuk penampilan hygroma.

Pilihan pertama adalah hygroma di kawasan sendi pergelangan tangan. Dalam kes ini, lebam muncul di bahagian luar pergelangan tangan, di mana benar-benar mustahil untuk tidak menyedarinya. Pilihan kedua adalah hygroma sendi pergelangan tangan (sendi yang menyatukan lengan bawah dan tangan seseorang). Dalam keadaan ini, hygroma terletak di bahagian dalam pergelangan tangan di kawasan arteri radial. Ini adalah kes kedua yang dianggap paling sukar dalam hal pembuangan, kerana satu gerakan bedah yang canggung melakukan operasi, dan arteri akan rosak, yang bermaksud bahawa bekalan darah ke tangan akan terganggu.

Rawatan hygroma di pergelangan tangan - bagaimana menyembuhkan benjolan di tangan

Sebilangan orang yang mengalami hygroma dalam diri mereka bertanya: adakah perlu merawatnya atau, lebih-lebih lagi, untuk menghapusnya? Tidak ada jawapan pasti untuk soalan ini. Sekiranya hygroma tidak menyakitkan, tidak menimbulkan rasa tidak selesa dan tidak mengganggu pesakit dari sudut pandangan estetik, maka tidak ada keperluan mendesak untuk menghapusnya.

Sekiranya lebam di pergelangan tangan anda sakit, menyebabkan ketidakselesaan, atau mengganggu pergerakan sendi yang normal, anda harus mula mengubatnya secepat mungkin. Rawatan hygroma tidak selalu menjadi intervensi pembedahan secara eksklusif. Terdapat teknik lain, baik tradisional dan tradisional. Perkara utama adalah tidak membiarkan penyakit berkembang dan tidak mengalami benjolan sehingga pembedahan tidak dapat dielakkan.

Kaedah pembedahan dan kaedah bukan pembedahan untuk merawat benjolan atau hygroma di rumah

Selama beberapa dekad, orang telah menemui cara untuk merawat hygroma di rumah tanpa bantuan pakar. Sudah tentu, jika lekukan di pergelangan tangan anda menyebabkan kesakitan yang teruk, sebaiknya jangan bereksperimen dengan ubat tradisional. Tetapi jika ia tidak menimbulkan rasa tidak selesa, kecuali estetika, pesakit dapat mengatasi hygroma dengan mudah di rumah sendiri, dengan menggunakan salah satu kaedah yang terbukti berkesan.

  1. Salah satu kaedah yang paling berkesan adalah memampatkan alkohol. Bagi mereka, alkohol biasa, yang dijual di farmasi, sesuai, tetapi lebih baik mencairkannya dengan sedikit air. Sepotong kain kasa harus direndam dalam alkohol yang diencerkan, disapu pada benjolan, dibalut dengan kain tebal dan dibiarkan selama dua jam. Anda tidak boleh menggerakkan tangan anda semasa prosedur. Anda perlu mengulangi prosedur sedemikian selama dua hari berturut-turut, dan kemudian berehat selama dua hari. Anda perlu mengganti hari kompres dan hari rehat sehingga hygroma hilang sepenuhnya.
  2. Sejak zaman kuno, hygroma telah dirawat dengan duit tembaga. Untuk melakukan ini, duit syiling harus diikat erat pada lekuk dan berjalan seperti itu sekurang-kurangnya dua minggu. Apabila pembalut dikeluarkan, pesakit akan mendapati bahawa hygroma telah hilang tanpa jejak..
  3. Untuk resipi seterusnya, anda perlu menyediakan tanah liat merah (ia dijual di mana-mana farmasi), garam laut dan air bersih. Bahagian penyediaan ubat rakyat adalah seperti berikut: segelas tanah liat kering, setengah gelas air suam, 2 sudu teh garam laut. Hasil pencampuran komponen ini, bahan likat harus diperoleh. Ia harus digunakan pada hygroma dan dipusingkan dengan kuat dari atas dengan pembalut. Sebaik sahaja tanah liat mengering, pembalut harus dibasahi dengan air suam. Pembalut seperti itu harus berada di pergelangan tangan selama sehari. Selepas itu, anda perlu berehat dua jam dan ulangi prosedur sekali lagi. Tempoh keseluruhan rawatan, yang akan membantu menghilangkan benjolan sepenuhnya, adalah 10 hari.

Rawatan pembedahan dan perubatan, penghapusan hygroma pergelangan tangan

Seperti yang disebutkan di atas, dalam kes yang paling maju, hygroma dirawat secara pembedahan. Untuk melakukan ini, pakar bedah membuat tusukan di benjolan, mengeluarkan cecair dari dalamnya, menyuntikkan hormon khas di dalamnya yang menghalang hygroma terbentuk semula, dan membalut tangan. Dalam kes di mana terdapat supurasi di dalam hygroma, antibiotik juga diperkenalkan dengan hormon. Sayangnya, bahkan satu set ubat moden tidak dapat memberikan jaminan seratus persen bahawa hygroma tidak akan muncul kembali di tempat yang sama. Ini sekali lagi mengesahkan fakta bahawa mustahil untuk melancarkan penyakit ini yang nampaknya tidak penting..

Adapun rawatan tanpa pembedahan, yang digunakan pada tahap awal penyakit, ada beberapa jenis.

  • Elektroforesis.
  • Radiasi ultra ungu.
  • Aplikasi parafin hangat.
  • Terapi lumpur.
  • Terapi haba.

Titik yang sangat penting, di mana keberkesanan prosedur bergantung, adalah bahawa semasa rawatan pesakit tidak melakukan aktiviti profesional mereka, yang menyebabkan lekukan di pergelangan tangan..

Tulang di bahagian dalam pergelangan tangan. Tulang di pergelangan tangan: penyebab dan pemulihan

Osteoartritis tangan

Osteoarthritis adalah bentuk arthritis yang paling biasa dan biasanya berkembang selepas usia 50 tahun. Walau bagaimanapun, perubahan degeneratif pada sendi juga boleh berlaku pada usia dua puluhan. Dalam penyakit ini, pemusnahan tulang rawan berlaku - tisu pelindung elastik di hujung tulang di sendi. Penyakit ini disebabkan oleh keausan yang berkaitan dengan usia, atau kecenderungan keturunan.

Tulang rawan, sejenis tisu penghubung, tidak mengandungi saluran darah dan oleh itu menerima nutrien dan oksigen hanya dari cecair sinovial intra-artikular. Apabila sendi bergerak, ia berkontrak, dan produk pembusukan dikeluarkan dari tulang rawan. Apabila tekanan mereda, cairan sinovial menyatukan semula tisu tulang rawan, menjenuhkannya dengan nutrien dan oksigen. Secara beransur-ansur mengubah sifat dan tulang rawannya (ia terhapus), dan cecair di sekitarnya. Permukaan utama mula menggosok antara satu sama lain. Tetapi tulang, tidak seperti tulang rawan, mengandungi ujung saraf, jadi geseran menyebabkan rasa sakit. Sayangnya, semuanya tidak lama!

Osteoartritis tangan paling kerap mempengaruhi sendi yang paling dekat dengan kuku, dan sendi di pangkal ibu jari. Bentuk paling ringan menyebabkan hanya penebalan sendi yang simpul - yang disebut nod Heberden. Bentuk yang lebih berat menyukarkan pergerakan jari dan tangan.

Pada nota. Makanan tambahan yang mengandungi glukosamin sulfat membantu tubuh memperbaiki sendi yang rosak. Glukosamin dihasilkan secara semula jadi di dalam badan, tetapi seiring bertambahnya usia, seseorang kelihatan kehilangan keupayaan untuk menghasilkannya dalam jumlah yang diperlukan.

Banyak kajian di Eropah dan Amerika telah menunjukkan keberkesanan bahan ini dalam rawatan pesakit dengan osteoartritis. Secara amnya, glukosamin dapat diterima dengan baik dan diserap oleh pesakit. Terlibat dalam proses metabolik, ia berlaku di mana seharusnya - di tisu tulang rawan sendi. Penambahbaikan tidak berlaku seketika, tetapi banyak yang menyatakan penghilang rasa sakit dan peningkatan mobiliti setelah 4-6 minggu. Benar, belum diketahui sama ada ubat itu memberikan pengukuhan jangka panjang tisu tulang rawan..

Dos yang dicadangkan adalah 500 g glukosamin sulfat (dalam kapsul) 3 kali sehari dengan makan. Kesan sampingan yang mungkin berlaku adalah pedih ulu hati dan perut kembung. Glukosamin sulfat bukan ubat, tetapi makanan tambahan. Mereka yang kurang saya minum ubat, berjumpa doktor.

Simpul Heberden

Benjolan keras yang terbentuk di sisi sendi jari yang paling dekat dengan kuku disebut simpul Heberden setelah doktor Britain William Heberden (1710-1801), yang pertama kali menggambarkannya. Pada sendi, tulang rawan secara beransur-ansur runtuh, dan tonjolan keras terbentuk di sepanjang tepinya. Akibatnya, jari yang cacat tidak dapat bergerak. Aktiviti tertentu, seperti bermain piano dan merajut, meningkatkan fleksibiliti, jarak gerakan di jari dan pergelangan tangan.

Ubat yang dicadangkan. Sayangnya, tidak ada ubat yang luar biasa yang akan segera menghilangkan benjolan jelek di jari anda. Walau bagaimanapun, rawatan tepat pada masanya dengan glukosamin (lihat di atas) bermanfaat.

Menarik. Salap menurut resipi abad pertengahan yang diciptakan oleh Hildegard dari Bingen, yang merupakan biara biara, jamu dan pengarang beberapa buku mengenai perubatan, masih dihasilkan di Munich (Jerman) dengan nama salep vermouth. Seperti yang disaksikan oleh pesakit sendiri, jika tangan dibelenggu oleh artritis, krim ini mengembalikan kemampuan mereka untuk bergerak..

Mengandungi: 16 g lemak rusa, 6 g sumsum tulang rusa, 8 g minyak zaitun, 10 g kayu cacing segar.

Artritis reumatoid

Rheumatoid arthritis adalah penyakit yang lebih kompleks daripada osteoartritis. Ia kronik dan sistemik. Wanita menderita rheumatoid arthritis 3 kali lebih kerap daripada lelaki. Penyakit ini biasanya menampakkan diri pada usia pertengahan, walaupun ada pengecualian.

Penyakit ini disertai oleh keradangan membran sinovial, yang melapisi dan melincirkan bahagian dalam sendi. Dalam beberapa kes, cecair serus, purulen, atau berdarah (efusi) terdapat di rongga sendi. Kulit di atas sendi menjadi merah. Kadang-kadang pesakit mengalami demam. Terdapat penyakit satu sendi (monoarthritis) dan beberapa (polyarthritis). Artritis akut bermula dengan segera dan disertai oleh demam yang sangat tinggi dan sakit sendi yang teruk. Artritis kronik berkembang secara beransur-ansur.

Sendi pergelangan tangan dan jari, kaki, pergelangan kaki dan lutut paling kerap terjejas. Artritis jenis ini boleh berkembang secara simetri pada kedua-dua belah badan. Benjolan terbentuk di bawah kulit, nodul berukuran kacang, sering terletak di dekat siku, adalah hasil keradangan saluran darah kecil. Mereka boleh muncul dan hilang. Ujian darah membantu membuat diagnosis. Pada mulanya: untuk tanda-tanda penyakit ini, anda harus menghubungi pakar arthritis - pakar rheumatologi.

Cara hidup dengan artritis reumatoid

Belum ada penawar radikal. Ini bermaksud bahawa berjuta-juta orang terpaksa memutuskan sendiri setiap hari bagaimana untuk hidup dengan penyakit ini dari hari ke hari. Apa yang boleh dilakukan untuk mengurangkan keradangan? Cara mengekalkan mobiliti sendi, kekuatan lengan, kemampuan melakukan kerja?

Pertama sekali, tangan mesti diberi beban yang sesuai. Sekiranya penyakit ini sudah jauh, jari cacat, berjumpa dengan doktor mengenai cara terbaik untuk merancang program kesihatan anda. Di samping itu, cadangan yang bertujuan untuk mengekalkan kekuatan tangan dan kelenturan mereka dalam artritis reumatoid dapat membantu anda..

Latihan. Tidak perlu dikatakan, senaman teratur penting untuk menguatkan otot? Cuba lakukan gerakan sendi yang disarankan sekurang-kurangnya dua kali sehari (lihat di bawah). Jangan bersenam jika sendi meradang..

Dengan mesra. Untuk mengurangkan rasa tidak selesa, lakukan senaman lengan di tab mandi air suam. Panas melegakan kesakitan dan melegakan kekejangan otot.

Regangan. Peraturan umum untuk latihan regangan adalah membuat pergerakan sebelum sensasi tidak menyenangkan pertama muncul, sedikit, melalui "Saya tidak boleh." Lakukan dengan berhati-hati, peregangan harus beransur-ansur, tidak tiba-tiba (lihat latihan untuk jari yang bengkak di bawah).

Asid lemak omega-3. Pakar pemakanan mendapati bahawa asid lemak omega-3 membantu mengurangkan keradangan yang menyertai rheumatoid arthritis. Dianjurkan untuk mengambil suplemen minyak ikan, 0,8-1,8 g sehari (tetapi tidak lebih!). Makan ikan 2-3 kali seminggu juga akan membantu memastikan tahap asid lemak omega-3 yang seimbang.

Jari bengkak

Kadang-kadang sendi jari menjadi membesar kerana bengkak. Ini berlaku dengan jangkitan yang masuk ke dalam ketika kutikula rosak atau pada artritis reumatoid. Pada mulanya, kawasan sendi lembut dan bengkak. Sekiranya keradangan berterusan, jumlah cecair sinovial di dalam kapsul sendi meningkat. Ia menjadi lebih tebal, aliran keluar bertambah buruk, dan tekanan di dalam ruang artikular meningkat.

Dengan keradangan yang berpanjangan, enzim mengubah komposisi cecair sinovial, merosakkan pemakanan tisu sendi, dan, pada akhirnya, memusnahkannya. Ini membawa kepada ubah bentuk jari dan pergelangan tangan. Semasa menggerakkan sendi seperti itu, keretakan dapat didengar.

Latihan untuk sendi tangan

Senaman sederhana yang dilakukan beberapa kali sehari dapat membantu menjaga sendi tulang agar sentiasa bergerak. Ada yang akan menjaga kelenturan sendi yang sakit, yang lain dapat menguatkannya.

Latihan "Sebarkan jari"

1. Rentangkan tangan anda di hadapan anda, telapak tangan ke bawah. Sebarkan jari anda satu demi satu sejauh mungkin.

2. Kira hingga lima dan rilekskan tangan anda.

Latihan "Sendi fleksibel"

1. Ambil hujung jari anda di antara ibu jari dan jari telunjuk tangan anda yang lain dan perlahan-lahan cuba bengkokkan setiap sendi secara terpisah ke arah telapak tangan. Jangan keterlaluan. Bekerja dengan setiap jari secara bergilir. Ulangi senaman setiap hari.

2. Sekiranya salah satu buku jari di jari tidak meluas sepenuhnya, lakukan latihan di atas secara terbalik. Pada kedudukan permulaan, jari dibengkokkan. Lepaskan sendi secara bergantian (sendi hujung hujung jari yang terakhir).

Latihan "Cincin getah di jari"

1. Letakkan tangan anda di atas meja, telapak ke atas. Letakkan cincin getah pada jari sebelah tangan di pangkal kuku.

2. Bengkokkan jari anda sedikit. Sebarkan, kemudian berehat dan bawa bersama.

Ubat semula jadi untuk artritis tangan

Walaupun osteoarthritis dan rheumatoid arthritis adalah keadaan yang berbeza, banyak ubat semula jadi berguna untuk kedua-duanya. Mana-mana resipi herba di bawah ini boleh digunakan untuk mengurangkan kesakitan dan keradangan pada artritis. Tetapi mereka hanya membantu mengurangkan manifestasi artritis dan tidak memberikan penawar yang lengkap. Oleh itu, pastikan anda berjumpa doktor.

1. Kiub karamel

Ia adalah ubat yang baik untuk merawat keradangan, melegakan kesakitan yang disebabkan oleh rheumatoid arthritis atau osteoartritis. Lada merah mengandungi bahan-bahan yang bertindak seperti aspirin dan merangsang penghasilan endorfin dalam badan, bahan dengan kesan menghilangkan rasa sakit. Gunakan preskripsi untuk merawat sendi jari, pergelangan tangan dan siku.

225 g lilin lebah, 1 lada cayenne kering atau 2 lada segar, 60 tetes (3 ml) minyak St. John's wort.

Keluaran: kira-kira 16 kubus

Penyediaan

1. Cairkan lilin lebah dan masukkan lada. Biarkan campuran pada api kecil selama 10 minit, kemudian angkat lada.

2. Masukkan minyak wort St. John dan kacau hingga larut sepenuhnya. Tuangkan cecair suam ke dalam dulang ais batu.

3. Bekukan kiub dan pindahkan ke beg. Buat label, simpan di dalam peti sejuk beku.

1. Cairkan satu kiub dalam periuk keluli tahan karat kecil.

2. Sediakan kertas tandas dan berus lembut yang besar. Apabila kiub cair, letakkan kertas tandas di telapak tangan anda dan gunakan sikat untuk meletakkan lilin di atasnya. Balutkan kertas dengan cepat di sekitar sendi yang terjejas. Balut selofan di atas agar sentiasa panas.

3. Biarkan lilin di jari anda sekurang-kurangnya 20 minit. Ulangi prosedur 3 kali seminggu untuk menghilangkan rasa sakit dan kekejangan pada sendi.

Amaran

Pada orang berkulit cerah, kulit di bawah lapisan lilin boleh menjadi sangat merah. Dalam kes ini, pelincirkan terlebih dahulu kawasan sendi dengan minyak zaitun atau badam. Sekiranya kerengsaan masih muncul, hentikan rawatan ini.

2. Mandi parafin

Parafin adalah bahan seperti lilin yang menahan panas dengan baik. Dari panas, pori-pori kulit terbuka, dan bahan-bahan bermanfaat dari ramuan herba masuk ke dalam kulit. Selepas prosedur ini, tangan akan menjadi lebih lembut, lebih lentur dan kelihatan sihat..

115 g parafin,

30 ml minyak zaitun atau badam,

atau minyak alpukat,

minyak zaitun untuk hidangan berminyak,

20 titis (1 ml) minyak pati chamomile, lemon, atau geranium (pilihan),

beberapa tetes minyak wort St. John atau minyak biji wortel untuk melincirkan tangan anda.

Penyediaan

1. Panaskan perlahan-lahan parafin dan minyak dalam mandian air sehingga parafin cair. Jangan sekali-kali melakukan ini di atas api terbuka atau jangan dijaga di atas dapur..

2. Lumurkan loyang atau gelas besar atau mangkuk seramik dengan minyak zaitun (akan lebih mudah mengeluarkan lilin dari piring kemudian). Bekas mestilah cukup besar untuk menurunkan tangan.

3. Tuangkan campuran lilin / minyak cair dengan teliti ke dalam bekas. Apabila filem nipis terbentuk di permukaan parafin, ini bermaksud bahawa campuran telah menyejuk dan siap untuk prosedur. Untuk menguji, letakkan setetes lilin parafin di bahagian belakang pergelangan tangan anda.

1. Sementara menunggu campuran sejuk, basuh tangan anda dan lap hingga kering. Tutup kulit mereka sepenuhnya dengan minyak wort St. John atau wortel.

2. Celupkan setiap berus dalam campuran secara bergilir untuk membuat lapisan parafin pada kulit! Jangan lupa ibu jari anda.

3. Selepas prosedur, letakkan beg plastik di atas tangan dan ikat. Sekiranya anda merawat kedua tangan sekaligus, anda akan memerlukan pertolongan. Kemudian balut dengan tuala, tahan selama 15-20 minit.

4. Keluarkan lilin parafin. Untuk melakukan ini, pegang tangan anda di pergelangan tangan dan luncurkan lapisan parafin ke bawah tanpa melepaskan tangan anda dari beg. Parafin akan dikeluarkan secara berlapis. Anda mungkin memerlukan pertolongan. Jangan keluarkan beg sehingga semua lilin parafin dikeluarkan.

5. Urut dan angkat tangan dengan lembut.

3. Teh melegakan kesakitan

Pada tahun 1835, pertama kali ditemui bahawa kuncup bunga meadowsweet, atau meadowsweet, mengandungi asid salisilat. Bahan yang diperoleh darinya menjadi pendahulu aspirin. (Sekiranya anda sensitif terhadap aspirin, anda tidak boleh menggunakan ramuan ini.) Teh ini, di mana ramuan utamanya meadowsweet, mempunyai kesan penenang ringan dan menghilangkan rasa sakit. Ia berfungsi dengan baik untuk kesakitan artritis.

Tulang pergelangan tangan boleh mengganggu, jadi lawatan ke doktor adalah suatu keharusan

Mengapa tulang di pergelangan tangan telah meningkat?

Sekiranya tonjolan terbentuk akibat pertumbuhan tisu tulang, maka sangat penting untuk mengambil sinar-x. Dalam kes ini, hanya pakar ortopedik atau onkologi yang dapat menentukan penyebab sebenar tuberkel. Walau bagaimanapun, formasi seperti itu selalunya tisu lembut. Mereka boleh agak ketat, tetapi mereka masih bermunculan ketika ditekan. Dalam persekitaran perubatan, mereka dipanggil hygroma..

Terdapat beberapa sebab untuk penampilan pertumbuhan ini..

  • Ia berlaku pada orang yang profesionnya berkaitan dengan kerja jari monoton: jahitan, setiausaha-jurutaip, pianis, programmer.
  • Menunjukkan keradangan sendi selepas kecederaan.
  • Mungkin merupakan gejala bursitis.

Kadang kala hygroma di pergelangan tangan muncul tanpa sebab.

Biasanya, tulang pergelangan tangan tumbuh dengan perlahan. Pada tahap awal, ia tidak menimbulkan masalah, tetapi mudah untuk mengganggunya semasa musim gugur, akibat menggosok pakaian. Mengubah saiznya, ia boleh memerah saluran kecil atau ujung saraf. Dalam kes ini, orang itu mengalami kesemutan kulit, mati rasa akibat genangan darah, ketidakselesaan atau kesakitan.

Cara memperbaiki pertumbuhan pergelangan tangan

Pelbagai kaedah digunakan untuk merawat hygroma. Contohnya:

  • Aplikasi lumpur, aplikasi parafin, sinaran ultraviolet.
  • Kadang kala hygroma dibuka dan cecair disedut keluar. Kemudian agen ubat dimasukkan ke dalam rongga. Walau bagaimanapun, bonjolan itu boleh muncul semula, jadi lebih baik membuangnya. Operasi dilakukan di bawah anestesia tempatan dan jahitan dikeluarkan setelah kira-kira 7 hari. Tidak ada kambuh..
  • Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kaedah yang lebih lembut telah digunakan - tulang di pergelangan tangan terdedah kepada penyejatan laser. Dalam kes ini, tisu di sekitarnya tidak cedera, komplikasi biasanya tidak timbul, dan luka sembuh lebih cepat.
  • Perubatan tradisional juga mempunyai cara tersendiri untuk menghilangkan lebam di tangan. Contohnya, sapukan daun kubis yang dilumurkan dengan madu selama 2 jam. Untuk memperbaiki pergelangan tangan, ikat dengan pembalut elastik. Ranting kayu cacing segar juga membantu, serta kompres empedu daging lembu, yang diganti setiap 3 jam.

Kadang-kadang, seseorang boleh mengalami lebam atau tulang di pergelangan tangan mereka. Selalunya, orang-orang ini dikaitkan dengan pekerjaan kecil dan monoton. Contohnya, pemain biola, ahli sukan, setiausaha, jahitan, perhiasan, penyulam. Pertumbuhan ini adalah hygroma. Hygroma adalah pendidikan yang mempunyai sifat jinak. Pertumbuhan seperti kapsul di pergelangan tangan, serupa dengan kista serous. Di dalam pertumbuhan terdapat kandungan cecair yang dicampur dengan benang fibrin dan lendir. Hygroma muncul kerana geseran berterusan, mampatan dan latihan fizikal dalam unjuran sendi.

Hygrom adalah ruang tunggal dan berbilang ruang. Ia bergantung pada berapa bahagiannya.

Pada awalnya, tidak ada gejala tertentu. Orang itu melihat bahawa dia telah keluar - sejenis pertumbuhan di kawasan pergelangan tangan. Selanjutnya, ia tumbuh dengan tidak kelihatan dan menonjol. Semakin besar, semakin ketara simptomnya. Benjolan itu memampatkan tisu dan saraf sekitarnya dengan saluran darah. Akibatnya, rasa sakit dan ketidakselesaan tertentu berlaku dalam unjuran pembentukan, serta di sepanjang saluran dan saraf..

Hygroma tangan mencapai kira-kira dua sentimeter. Kadang-kadang peningkatan diameter hingga lima sentimeter adalah mungkin. Sebaik sahaja anda melihat penumpukan di tangan, berjumpa doktor secepat mungkin..

Sebab-sebabnya

Kemunculan hygroma tangan disebabkan terutamanya oleh pergerakan tangan yang kecil dan berulang-ulang. Ini berdasarkan keturunan, jadi jika salah satu saudara terdekat memiliki pertumbuhan seperti itu, maka ia mungkin muncul dalam diri anda. Kecederaan, kecederaan yang diterima lebih awal, tidak dirawat membawa kepada perkembangan hygroma. Bahaya pekerjaan menyumbang kepada kemunculan hygrom pemain tenis, pemain piano, pemain biola, penjahit, jurutaip, setiausaha.

Pertumbuhan di tangan berkembang dengan latar belakang penipisan kapsul sendi kerana trauma atau proses degeneratif. Titik lemah yang dihasilkan dalam kapsul membentuk hernia. Cecair pada sendi menekan pada lapisan kapsul yang nipis. Lama kelamaan, ia tumbuh dan melekat akibat berus. Di sini prinsipnya berlaku: di mana nipis, ada yang lemah.

Diagnostik

Sekiranya penumpukan muncul, berjumpa dengan pakar traumatologi ortopedik. Dia akan memeriksa tangan anda, meminta sejarah anda, dan ini cukup untuk diagnosis. Tetapi kadangkala kaedah diagnostik seperti ultrasound dan pencitraan resonans magnetik diperlukan. Kaedah pemeriksaan ultrabunyi lebih murah dan lebih mudah diakses oleh penduduk. Di kaunter penerimaan tetamu, mereka akan memberitahu anda jenis pendidikan yang anda ada. Semasa ultrasound, anda dapat membezakan sama ada lipoma atau hygroma. Dan mungkin anda tidak mempunyai formasi yang disenaraikan, tetapi sebenarnya tulang di pergelangan tangan anda. Artinya, selalu diperlukan untuk mengecualikan semua kemungkinan penyakit sebelum tiba pada diagnosis yang benar..

Rawatan

Separuh dari hygroma menurun dari segi ukuran dengan penurunan intensiti beban pada tangan dan sendi pergelangan tangan. Maksudnya, seseorang perlu menukar pekerjaan atau menghentikan hobi mereka.

Bahagian hygroma tertusuk. Ini bermaksud bahawa cecair artikular dipompa keluar dari bola dengan jarum suntik steril, yang sebelumnya, secara semula jadi, melakukan anestesia tempatan dalam unjuran pembentukannya. Tetapi manipulasi dilakukan hanya jika hygroma kecil - hingga satu sentimeter. Seterusnya, pembalut digunakan pada sendi pergelangan tangan selama sebulan dan diperbaiki dengan orthosis. Ini dilakukan supaya tepi hygroma, yang dihubungkan oleh fiksasi, melekat bersama dari dalam.

Rawatan pembedahan hygroma dilakukan oleh pakar bedah mikro tangan, kerana terdapat banyak saraf, tendon dan arteri kecil. Sekiranya tidak ada pakar seperti itu, berjumpa dengan pakar bedah biasa. Dia akan memutuskan bagaimana dia dapat menolong anda dalam keadaan ini..

Campur tangan pembedahan dilakukan dengan latar belakang ketidakselesaan berterusan dan berlakunya pelanggaran dan sekatan dalam pergerakan sikat. Pembuangan hygroma dilakukan di bawah anestesia konduktif atau di bawah anestesia tempatan. Ini bermakna bahawa campur tangan ini dilakukan tanpa anestesia umum, dan anda akan terjaga. Operasi itu sendiri dilakukan melalui akses kecil, sehingga parut besar tidak mengancam anda. Hygroma dikeluarkan. Kemudian jalan keluar bola dijahit dengan teliti. Setelah dikeluarkan, penampilan estetik tangan akan menggembirakan anda, tetapi selama lima minggu, anda perlu melumpuhkan tangan dan sendi pergelangan tangan dengan ortosis khas. Jika tidak, risiko kambuh adalah tinggi. Penyingkiran jahitan dan pembalut dilakukan di hospital..

Walau apa pun, kekambuhan mungkin berlaku, dan anda perlu bersiap sedia untuk ini. Jangan putus asa, fungsi tangan anda dapat dipulihkan sepenuhnya.

Dalam beberapa kes, kaedah rawatan fisioterapeutik digunakan. Prosedur seperti elektroforesis, bungkus lumpur, parafin digunakan. Kesan terapeutik ini digunakan tanpa adanya proses akut, misalnya, dengan latar belakang mereda setelah pecahnya kapsul dan aliran keluar kandungan hygroma.

Benjolan di pergelangan tangan

Gegaran pada pergelangan tangan selalunya adalah hygroma. Ini adalah tumor jinak atau kista biasa. Di dalam kapsul terdapat cecair likat - campuran lendir dengan fibrin (protein exudate). Secara amnya, kandungannya serupa dengan jeli. Hygroma terletak di sebelah sendi tangan.

Dalam kebanyakan kes, ia didiagnosis di bahagian belakang tangan, kadang-kadang di bahagian dalam atau di jari. Benjolan dapat disembuhkan, tetapi dengan terapi konservatif, mungkin ada risiko munculnya kembali tumor di pergelangan tangan. Menurut statistik, wanita muda di bawah umur 35 tahun terdedah kepada hygroma.

Mengapa hygroma muncul

Punca sebenar tumor belum dapat ditentukan. Tetapi doktor mengenal pasti sejumlah faktor yang mempengaruhi perkembangan kista..

Benjolan pada lengan di bawah kulit di pergelangan tangan disebabkan oleh:

  • kecenderungan keturunan seperti benjolan di siku - jika ada wakil dalam keluarga yang rentan terhadap penyakit ini, maka penyakit ini dapat ditularkan kepada keturunan (anak atau cucu);
  • kecederaan, pukulan atau lebam di pergelangan tangan - jika pesakit jatuh di tangan atau terkehel, kemudian dia mungkin mengalami hygroma;
  • proses keradangan pada sendi.

Juga, doktor membezakan dua kumpulan orang yang terdedah kepada sista di tangan dan jari..

  • atlet - dengan senaman fizikal yang kuat dan tetap, pergelangan tangan boleh cedera, yang menyebabkan pembentukan lebam;
  • tukang yang selalu menggunakan sendi tangan dan jari - jahitan, penyulam, pemain biola, gitaris. Ini semua orang yang melakukan pergerakan tangan monoton yang sama setiap hari..

Anda dapat melihat seperti apa hygroma pergelangan tangan dalam foto yang disiarkan di rangkaian. Tetapi menahan diri dari diagnosis diri. Ini hanya boleh dilakukan oleh pakar bedah yang berlatih.

Gejala penyakit

Hygroma mudah didiagnosis. Tumor biasanya berukuran kecil, dalam kasus lanjut mencapai diameter hingga lima sentimeter. Kista kecil tidak menghalang fungsi motor tangan, tidak menyakitkan dan tidak menimbulkan kesulitan. Kekurangan utama kecacatan kosmetik.

Kista besar memberikan sensasi yang menyakitkan jika seseorang mengepalkan tangan ke kepalan tangan, meletakkan seluruh tubuhnya di telapak tangan. Kebas jari mungkin. Ini disebabkan oleh fakta bahawa tumor menekan saluran darah dan ujung saraf.

Gejala utama termasuk:

  • struktur kista, boleh padat pada palpation atau lembut. Walau bagaimanapun, tumor akan anjal. Selalunya, lebam di pergelangan tangan sama kerasnya dengan tulang dari lebam dari tusukan. Pesakit biasa malah membingungkannya dengan pertumbuhan tulang;
  • pelekatan yang ketat pada tisu - walaupun strukturnya, bengkak tidak bergerak;
  • tumor kelihatan seperti bola, kadang-kadang tidak kelihatan, tetapi jika anda membengkokkan lengan, maka jelas menonjol dari pergelangan tangan;
  • jika anda mengarahkan benjolan ke cahaya, anda dapat melihat struktur cecair.

Kadang-kadang bola muncul di pergelangan tangan anak. Dalam kes ini, anda perlu mendapatkan bantuan daripada pakar bedah pediatrik. Dia akan memberitahu anda apa yang perlu dilakukan seterusnya dan adakah perlu dilakukan pembedahan.

Jenis hygroma

Terdapat beberapa jenis neoplasma:

  • hygroma pada sendi pergelangan tangan adalah lebam di bahagian luar pergelangan tangan;
  • segel di bahagian dalam telapak tangan - hygroma muncul di kawasan telapak tangan, neoplasma seperti ini agak jarang berlaku;
  • benjolan pada jari kaki adalah benjolan yang terbentuk pada sendi jari.

Diagnostik

Pada mulanya, perlu mendapatkan bantuan daripada pakar bedah. Dia akan memeriksa tumor, meraba-raba, dan kemudian menghantarnya ke pemeriksaan yang diperlukan. Biasanya doktor memerintahkan sinar-X sendi pergelangan tangan.

Pengimejan resonans magnetik atau ultrasonografi mungkin juga diperlukan. Sekiranya terdapat kecurigaan tumor malignan, maka doktor menetapkan biopsi dan tusukan.

Setelah mendapat keputusan ujian, doktor mendiagnosis dan menetapkan rawatan yang sesuai. Ia boleh menjadi konservatif dan operasi..

Bagaimana hygroma dirawat

Pada peringkat awal, benjolan di pergelangan tangan pada tendon dirawat secara konservatif. Doktor menggunakan ubat dan fisioterapi. Mereka membantu melawan ketumbuhan. Tetapi pada peringkat seterusnya, rawatan konservatif tidak memberikan hasil yang diinginkan..

Fisioterapi merangkumi:

  • penggunaan aplikasi parafin hangat;
  • prosedur penyinaran ultraviolet;
  • elektroforesis - kawasan yang terjejas dipengaruhi oleh kejutan elektrik;
  • aplikasi aplikasi lumpur perubatan.

Fisioterapi biasanya dilakukan dalam sebulan kalendar. Pada masa ini, doktor mengesyorkan agar tidak melakukan aktiviti profesional (penyebab utama penyakit ini) dan tidak menegangkan sendi yang rosak.

Campur tangan operasi

Ini adalah kaedah radikal untuk menyelesaikan masalah. Selepas pembedahan, hygroma hampir tidak pernah kembali. Terdapat beberapa cara untuk membuang sista di pergelangan tangan.

Antaranya adalah seperti berikut:

  • Pendedahan laser - sinar laser memusnahkan sista. Pada masa yang sama, tisu di sekitarnya tidak cedera. Proses pemulihan jauh lebih mudah daripada selepas pembedahan perut. Prosedur tidak lebih dari dua puluh minit. Selepas operasi, parut yang sangat kecil masih ada.
  • Tusukan - dalam kes ini, pesakit diberi anestesia tempatan (suntikan anestetik). Kemudian hygroma dicucuk dari atas, di bahagian tengah dan cecair disedut melalui jarum. Setelah tapak tusukan dirawat dengan antiseptik dan pembalut digunakan dari pembalut elastik.
  • Melengkapkan kista dan menggosok semua eksudat. Kaedah ini hanya digunakan dalam kes lanjutan. Ini adalah kaedah seratus peratus untuk menghilangkan benjolan secara kekal. Doktor memberikan suntikan anestetik di kawasan hygroma. Kemudian, tourniquet digunakan tepat di atas pergelangan tangan. Kista dikeluarkan sepenuhnya, semua kandungan dibersihkan. Doktor juga membuang lapisan tumor, kerana cecair akan terkumpul di dalamnya lagi. Pada peringkat terakhir, doktor menjahit luka dan menggunakan pembalut dan serpihan yang ketat. Jahitan biasanya dikeluarkan pada hari ketujuh setelah pembedahan, dan berjalan tanpa pembalut dibenarkan setelah dua minggu.

Cara yang tidak konvensional

Ubat tradisional dapat melegakan simptom kesakitan sedikit dan mengurangkan ketulan. Walaupun tumor hilang, membran tidak akan ke mana-mana, tetap pada sendi.

Kaedah rawatan utama merangkumi yang berikut:

  • Pembalut kain kasa yang direndam dalam alkohol digunakan pada hygroma. Seterusnya, anda perlu memperbaikinya dan biarkan selama dua jam..
  • Duit syiling tembaga sebenar dilekatkan pada benjolan dan dipasang dengan pembalut yang ketat. Selepas dua jam, pembalut dikeluarkan dan duit syiling dikeluarkan..
  • Larutkan 20 tablet Analgin yang dihancurkan dalam iodin. Sapukan campuran tersebut ke sista setiap hari sehingga hilang. Kaedah ini serupa dengan rawatan fisioterapi..

Kesimpulannya

Apabila terdapat lebam di pergelangan tangan mereka, ramai orang panik. Mereka tidak tahu apa itu, sama ada neoplasma itu berbahaya dan bagaimana merawatnya dengan betul. Pakar bedah akan membantu menjawab semua soalan ini. Dia akan mengirim sinar-x, setelah menerima hasil gambar, dia akan mendiagnosis.

Doktor memberi amaran! Statistik yang mengejutkan - didapati bahawa lebih daripada 74% penyakit kulit adalah akibat jangkitan oleh parasit (Ackapida, Giardia, Tokcokapa). Glists menimbulkan racun kolokular pada organisma, dan sistem kekebalan tubuh kita adalah yang pertama menderita, yang mesti melindungi organisma dari pelbagai penyakit. Ketua Institut Parasitologi berkongsi rahsia, seberapa cepat menyingkirkan mereka dan membersihkan kulit mereka, ternyata cukup. Baca lebih lanjut.

Biasanya bola di pergelangan tangan ternyata menjadi hygroma biasa - tumor jinak. Benjolan dikeluarkan melalui pembedahan, tetapi jika ia tidak menimbulkan rasa tidak selesa (fisiologi dan psikologi), maka anda boleh menjalani seumur hidup dengannya..

Apa maksud lebam di pergelangan tangan anda??

Benjolan di pergelangan tangan, atau kista tendon sinovial, adalah neoplasma jinak yang menyerupai sista dalam strukturnya. Nama perubatannya adalah hygroma tangan. Dalam struktur, ia adalah kapsul tisu penghubung yang padat, di dalamnya terdapat cairan serous, beberapa filamen lendir dan fibrin (sejenis protein). Cecair seperti itu membasuh semua sendi pada seseorang. Lebih kerap ia tunggal dan dilokalisasi pada permukaan luar sendi pergelangan tangan. Kadang-kadang boleh menjadi kumpulan, kemudian mereka bercakap mengenai hygroma berbilang ruang. Tumornya mempunyai pertumbuhan yang sangat lambat, selama beberapa tahun ia mungkin tidak mengganggu pemiliknya, menyerupai penampilan bola di bawah kulit. Ramai pesakit berjumpa doktor pada ketika itu, kerana tidak senang dengan masalah kosmetik..

Selepas pembentukannya, kista stabil, ia tidak menunjukkan sebarang gejala. Tetapi apabila ia tiba-tiba mulai tumbuh, perubahan ketara berlaku. Pertama, dalam proses pertumbuhannya, ia dapat memerah bundle neurovaskular tangan, yang menyebabkan timbulnya rasa sakit yang sangat teruk. Ukurannya boleh mencapai dan melebihi 5 cm. Selalunya ia terletak di bahagian belakang tangan, tetapi juga boleh dilokalisasikan di telapak tangan. Patologi ini sering dijumpai, terutama di kalangan wakil profesion tertentu. Oleh itu, ia dianggap sebagai penyakit pekerjaan. Hygroma boleh muncul pada mana-mana orang, tanpa mengira usia dan jantina. Ia boleh berlaku tanpa sebab.

  • 1. Sebab penampilan
  • 2. Anatomi hygroma
  • 3. Pengelasan entiti
  • 4. Manifestasi simptomatik
  • 5. Mengapa penyakit ini berbahaya??

Sebab sebenar kejadiannya belum dapat diketahui, tetapi terdapat kumpulan risiko di mana ia paling kerap muncul. Di samping itu, terdapat faktor-faktor predisposisi yang menyumbang kepada perkembangannya. Biasanya, ia menderita mereka yang kerjanya terdiri dari membuat gerakan kecil dengan sikat, yang, lebih-lebih lagi, selalu diulang.

Hygroma biasanya terletak tepat di belakang lipatan tangan pada lipatan pergelangan tangan. Ini menunjukkan bahawa kerengsaan berterusan tendon yang terletak di sendi pergelangan tangan di tangan dalam proses kemahiran motor halus memainkan peranan untuk kejadiannya. Dalam hal ini, ia dianggap sebagai patologi pekerjaan. Profesi ini merangkumi: pemuzik papan kekunci, pemain biola, jurutaip, jahitan, penjahit, pemain piano, pemain cello, penyulam, tukang urut, tukang urut, dan pakar komputer. Sekiranya mereka tidak mempunyai kebersihan tingkah laku, tidak ada rehat dan gimnastik untuk tangan, terdapat geseran berterusan bahagian dalam tangan terhadap pelbagai permukaan, risiko lebam meningkat. Pergerakan tangan yang lebih luas, pergerakan tangan yang berlebihan, tetapi pergerakan berulang yang sama dapat dikatakan mengenai atlet: pemain tenis, pemain golf, pemain badminton.

Di samping itu, terdapat faktor predisposisi tambahan:

  • peningkatan beban pada sendi yang bersifat jangka panjang;
  • bursitis - keradangan tisu lembut di sekitar sendi;
  • keradangan kronik pada sendi phalanges jari di tangan, di mana cecair serous dapat terkumpul di dalamnya;
  • patah tulang tunggal, kecederaan, lebam, keseleo tendon juga boleh menyebabkan hygroma.

Oleh itu, disimpulkan bahawa hygroma bukan patologi bebas, jika ia muncul, maka paling sering sebagai komplikasi terhadap latar belakang proses keradangan. Peranan penting adalah, kerana ternyata, faktor keturunan. Ada kemungkinan bahawa dengan keturunan bahawa penampilan hygroma dikaitkan dengan alasan yang jelas dalam beberapa kes.

Kista sinovial sering berkembang selepas penipisan membran artikular dan perkembangan perubahan degeneratif pada sendi. Sebab kemunculan sista terletak pada perbezaan patologi serat berserat kapsul artikular dan pembentukan kecacatan dalam bentuk penonjolan. Cecair sendi mengisi kecacatan dan lama-kelamaan ia semakin terhad pada rongga sendi. Kista terbentuk, dipenuhi dengan cecair serous. Oleh itu, hygroma adalah pembentukan elastik bulat dengan batas yang jelas, ia dipenuhi dengan cecair seperti sereli agar-agar, yang mungkin berwarna terang atau kekuningan, tetapi selalu telus.

Kapsul itu sendiri terdiri daripada tisu penghubung yang padat. Dalam tisu ini, terdapat 2 jenis sel: fusiform - bertanggungjawab untuk pertumbuhan kista; sfera - menghasilkan cecair sista. Pada cangkang itu sendiri, proses metaplastik dan degeneratif diperhatikan. Hygroma tidak mudah bergerak, kerana selalu dikaitkan dengan kapsul sendi atau sarung tendon. Hygroma diklasifikasikan sebagai neoplasma kerana cenderung berulang, walaupun selepas penyingkirannya sekurang-kurangnya sebahagian kecil tisu patologi tetap ada. Ini juga menunjukkan bahawa ubat konservatif dan tradisional akan selalu tidak berupaya untuk mengubatinya. Anda hanya dapat menyingkirkan hygroma secara radikal. Tetapi harus dikatakan bahawa tidak perlu takut kelahiran semula, dia tidak pernah melakukan metastasis; jika, dengan beberapa diagnosis, kes seperti itu dicatat, ini menunjukkan diagnosis yang salah, kemungkinan besar, pada awalnya terdapat sarkoma atau sinovioma.

Mereka dibahagikan kepada formasi tunggal dan multi-ruang. Menurut etiologi mereka, mereka adalah mukosa (timbul dari arthrosis), pasca-trauma (dengan kerosakan pada beg sendi), tendon - akibat peregangan tendon atau bebannya yang terlalu besar. Arthrosis, yang dibezakan oleh pertumbuhan tulang dan proses degeneratif pada sendi, semasa proses sedemikian selalu memerah dan mempengaruhi sendi, dan hygroma terbentuk. Kista serupa juga berbeza dalam penyetempatannya: di bahagian belakang tangan; pada sendi pergelangan tangan; di kaki; pada tendon; pada kanak-kanak, dll..

Kemunculan hygroma difasilitasi oleh beban berterusan pada sendi tangan dan trauma ke sarung tendon. Pembentukan subkutan padat bulat muncul di dekat sendi, permukaan sista licin dalam kebanyakan kes, warna kulit mungkin tidak berubah. Benjolan pada lengan di bawah kulit boleh tumbuh dari 0,5 hingga 3 cm, kemudian meningkat kerana pengumpulan cecair. Tahap pertumbuhan berbeza: benjolan di tangan dapat tumbuh dengan cepat dalam beberapa hari, atau ia dapat bertahan selama bertahun-tahun. Pembentukan volumetrik tidak menyatu dengan tisu di sekitarnya, tetapi selalu terpaku pada pangkal dengan kapsul sendi atau sarung tendon. Semasa ditekan, rasa sakit dan ketidakselesaan muncul di sendi, dan bukan di tisu hygroma.

Sekiranya pembentukan seperti tumor telah berkembang menjadi ukuran yang besar, maka pergerakan cairan di dalamnya dapat diraba. Benjolan di pergelangan tangan di bahagian atas tangan sukar.

Penyakit ini dianggap kronik, kerana boleh berlanjutan lebih dari satu tahun. Pembentukan dilokalisasikan dalam unjuran sendi tangan. Secara luaran, hygroma mudah dikenali: benjolan di bawah kulit pada sendi pergelangan tangan. Permulaan penampilannya tidak biasa: benjolan lembut, lentur dan tidak menyakitkan. Ia dapat bertahan seperti ini selama beberapa tahun, seseorang tidak memperhatikannya, kerana ia kelihatan seperti dari atas seperti tubercle kecil, padat dan elastik. Kemudian ia mulai tumbuh, boleh tumbuh hingga 5 cm Dengan saiznya yang besar, ia sudah menyebabkan kesakitan walaupun dalam keadaan rehat.

Gejala berikut dapat menunjukkan perkembangan proses:

  • benjolan menjadi lebih padat dan mengeras seperti tulang;
  • dalam cahaya, kandungannya yang telus kadang-kadang dapat bersinar;
  • terdapat rasa sakit yang berpanjangan, bertambah buruk dengan beban dan manuver dengan berus;
  • warna kulit di atas hygroma juga berubah - padat dan gelap.

Sensasi di telapak tangan dan jari sering terganggu. Jadi, kesimpulannya, gejala utama boleh dikaitkan dengan:

  • kehadiran lebam di pergelangan tangan;
  • sakit semasa menekannya;
  • kontur hygroma yang padat dan jelas, serupa dengan tulang;
  • struktur elastik lembut dari neoplasma;
  • imobil lebam;
  • penurunan kepekaan dalam bentuk mati rasa di telapak tangan dan jari.

Kadang kala hygroma boleh terbuka dengan sendirinya, biasanya setelah mengalami kecederaan. Dalam kes seperti itu, ia berubah menjadi luka terbuka yang mengalir, dari mana cairan serous akan terus mengalir; ini meningkatkan risiko jangkitan. Dengan pembukaan spontan, hygroma terbentuk semula di tempat yang sama dengan dendam: bukan satu, tetapi beberapa terbentuk.

Walaupun hygroma tidak memberi kelahiran semula, ia menyebabkan sensasi yang tidak menyenangkan. Ini, pertama sekali, kemerahan dan pengelupasan kulit, rasa sakit semasa pergerakan, fungsi motor sendi secara amnya terganggu dengan tajam. Masalahnya adalah bahawa kepekaan sering terganggu..

Hygroma secara luaran menyerupai neoplasma ganas yang lain, jadi diagnosis dibuat dengan pengecualian. Untuk membezakan patologi, berikut ditetapkan:

  1. 1. X-ray tangan - untuk mengecualikan proses malignan.
  2. 2. Ultrasound pendidikan - akan menunjukkan penyetempatan tapak tumor dan menentukan strukturnya.
  3. 3. CT atau MRI - untuk mengecualikan keganasan.
  4. 4. Tusukan diagnostik dan biopsi membran sista dengan pemeriksaan sitologi dan morfologi berikutnya. Tusukan dan tusukan hygroma bukanlah prosedur yang paling menyenangkan, tetapi tidak lebih menyakitkan daripada pengambilan darah secara intravena. Biopsi diperlukan untuk mengesampingkan kehadiran sel yang tidak normal. Kita boleh bercakap mengenai hygroma hanya jika formasi berbahaya lain dikecualikan.

Terapi hygroma boleh dilakukan dengan dua cara: secara konservatif dan pembedahan. Fisioterapi, tusukan, penyumbatan, pengerasan dan penghancuran dianggap konservatif. Ubat tradisional boleh digunakan sebagai makanan tambahan. Fisioterapi lembut, tetapi tidak paling berkesan: terapi parafin; ultrasound dengan hidrokortison; magnetoterapi; aplikasi lumpur; elektroforesis iodin; UFO; memanaskan badan. Dalam proses akut, fisioterapi tidak digunakan. Mereka berdasarkan fakta bahawa dalam keadaan pendedahan haba, hygroma dapat larut. Kursus rawatan adalah sebulan. Biasanya, prosedur sedemikian boleh digunakan pada awal penyakit..

Tusukan, atau tusukan, paling kerap digunakan - dengan picagari khas dalam keadaan asepsis lengkap, cecair dipam keluar dari kapsul, rongga dicuci dengan antiseptik. Kemudian sendi diperbaiki dengan pembalut yang ketat selama beberapa minggu. Selama ini, rongga harus ditumbuhi. Kaedah rawatan ini mempunyai beberapa kekurangan, yang utama adalah bahawa terjadinya kambuh. Faktanya adalah bahawa kapsul pembentukan tetap di tempatnya, ia mula tumbuh lagi dan menghasilkan lebih banyak cecair..

Skleroterapi berbeza dengan tusukan biasa kerana bukannya antiseptik, bahan sclerosing dimasukkan ke dalam rongga. Blokade digunakan untuk formasi yang sangat kecil tidak lebih dari 1 cm: dengan blokade, glukokortikoid disuntik ke dalam rongga hygroma, jika tidak, taktiknya sama: membetulkan pembalut selama 1.5 bulan, selama ini rongga melekat.

Menghancurkan sering digunakan lebih awal, kapsul pecah di bawah tindakan mekanikal seperti itu, dan cairannya menyebar di antara tisu. Ini sering menyebabkan jangkitan sekunder, pembentukan nanah. Di samping itu, proses rawatannya sangat menyakitkan. Sekarang praktikalnya tidak ada gunanya. Rawatan konservatif memberikan kambuh pada 85% kes. Peringatan: rawatan konservatif dilakukan atas permintaan pesakit atau dalam kes di mana operasi dikontraindikasikan. Secara umum, rawatan hygroma tidak diperlukan, jika tidak mengganggu pesakit, maka ia boleh dibiarkan begitu sahaja..

Operasi hanya dilakukan dalam situasi klinikal yang paling sukar. Hari ini, kaedah pembedahan adalah yang paling berkesan. Semasa operasi, semua tisu patologi dikeluarkan. Ini menghilangkan kemungkinan kambuh..

Dalam kes ini, hygroma dapat dilokalisasi: dalam kes pertama - di kawasan sendi pergelangan tangan di bahagian belakang; pada yang kedua - dari sisi permukaan palmar, di kawasan arteri radial. Terdapat banyak ujung saraf dan bekalan darah yang kaya. Struktur ini mudah rosak. Dengan hygroma di permukaan palmar, operasi akan lebih sukar dilakukan, kerana banyak kapal berlalu ke sini (dan yang paling penting, arteri radial melintas di sini, yang memberi makan seluruh tangan dan lengan bawah) dan ujung saraf, kerosakan yang boleh mengakibatkan disfungsi tangan. Sebelumnya, kaedah pemotongan hygroma digunakan dengan cara klasik: sayatan hygroma dibuat, ia dipotong dengan pisau bedah, tisu patologi dikeluarkan sepenuhnya. Kemudian luka dijahit, jahitan diaplikasikan, yang dikeluarkan pada hari ke-8-10. Sebelum itu, pembalut pemasangan yang ketat digunakan untuk melumpuhkan tangan sepenuhnya. Operasi ini dilakukan di bawah anestesia tempatan atau umum..

Pada masa ini, terapi laser dan penghapusan hygroma endoskopi lebih kerap digunakan. Prosedurnya adalah luka bakar laser dari kista setelah sayatan dengan pisau bedah. Kaedah ini adalah yang paling tidak berdarah, kerosakan sembuh dengan cepat, tidak berulang dan dilakukan dengan cepat, biasanya di bawah anestesia tempatan.

Penyingkiran endoskopi adalah kaedah popular moden dan dianggap lembut. Dalam kes ini, sayatan dibuat sepanjang lipatan, ukuran sayatan tidak lebih dari 2 mm. Selepas operasi sedemikian, tidak ada bekas luka yang tersisa..

Dalam rawatan hygroma, ubat tradisional tidak boleh menjadi ubat utama; ia boleh digunakan sebagai ubat tambahan atau digabungkan dengan rawatan konservatif. Pengubatan sendiri masih lebih baik untuk dikecualikan, kerana pertumbuhan kista dapat meningkat. Ubat-ubatan rakyat yang paling biasa digunakan adalah calendula tincture, fresh wormwood, misai emas, kubis dan madu, tanah liat merah dan garam laut. Kubis dan madu disapukan pada sikat selama 2-3 jam dalam bentuk aplikasi, kompres. Disarankan menggosok hygroma dengan kayu cacing segar dan misai emas. Kaedah rawatan lain yang digemari adalah penggunaan sen tembaga, yang kononnya dapat menghilangkan dan melambatkan keradangan. Duit syiling terpasang pada lebam selama beberapa minggu. Juga, rawatan dilakukan dengan 70% kompres alkohol, yang disapu pada kuas pada waktu malam, dan dikeluarkan pada waktu pagi..