Mengapa gout adalah penyakit raja dan bangsawan?

Meniskus

Gout adalah penyakit yang telah diketahui selama bertahun-tahun, yang berdasarkan pada pengumpulan dan pemendapan garam asid urik dalam tisu. Patologi disebut "penyakit raja." Ini adalah bagaimana doktor yang pertama kali menemui dan menggambarkannya disebut gout. Mengapa gout adalah penyakit raja, dari mana nama ini berasal, artikel itu akan memberitahu.

asal nama

Gout mempunyai beberapa nama sejarah - penyakit raja, penyakit kerajaan. Penamaan seperti itu dikaitkan dengan asal usul patologi. Sebelumnya difikirkan bahawa pemakanan adalah penyebab utama penyakit ini. Orang yang makan makanan berikut mengalami gout:

  • Daging;
  • Alkohol;
  • Kekacang;
  • Coklat;
  • Kacang;
  • Kopi.

Semua produk ini, yang kini tersedia untuk semua orang, sebelum ini hanya tersedia di atas meja orang kaya - raja dan bangsawan. Orang biasa yang tidak makan makanan seperti itu jarang jatuh sakit gout..

Juga golongan bangsawan dan orang kaya menjalani gaya hidup yang tidak aktif - ini adalah faktor predisposisi lain untuk perkembangan patologi.

Terjemahan literal nama penyakit ini adalah "perangkap kaki".

Penerangan pertama mengenai penyakit ini

Buat pertama kalinya, dokumentari menyebut tentang gout muncul pada tahun 2600 SM - oleh para doktor Mesir Purba. Kemudian dijelaskan arthritis gouty pada jari kaki. Pada abad ke-5 SM. keterangan yang lebih terperinci mengenai gout muncul di doktor Yunani kuno Hippocrates - dia menunjukkan bahawa penyakit ini tidak berlaku pada lelaki dan wanita yang dikebiri sebelum menopaus. Hubungan antara kejadian gout dan penyalahgunaan alkohol dikesan oleh doktor Rom Celsus.

Nama khusus gout - penyakit golongan bangsawan - hanya muncul pada Zaman Pertengahan. Oleh itu, ia dipanggil oleh orang Perancis Eugene Mushron (1739). Dia percaya bahawa penyakit ini berlaku pada raja, jeneral, genius.

Penerangan terperinci diberikan oleh doktor Inggeris Thomas Sydenham, yang sendiri menderita penyakit ini. Dia dengan tepat menggambarkan gambaran serangan gout akut, membandingkan kesakitan dengan gigitan anjing besar.

Jean Charcot pada tahun 1858 menggambarkan gejala luaran penyakit ini - pembentukan tophus pada auricle. Topus adalah simpanan urat dalam tisu lembut, yang merupakan pembengkakan, di mana terdapat jisim curd.

Gejala

Gambaran klinikal patologi tidak berubah sejak zaman purba. Kemunculan penyakit ini adalah serangan gout akut. Dalam 90% kes, ia berlaku pada sendi jari kaki. Serangan biasanya berlaku pada waktu malam. Ia dicirikan oleh rasa sakit yang kuat di jari, tanda-tanda keradangan akut pada sendi.

Dalam foto, gout kelihatan seperti arthritis akut. Falanx jari membengkak, menjadi merah dan panas apabila disentuh. Serangan biasanya berlangsung 5-6 jam, kemudian tiba-tiba berhenti.

Di masa depan, gout mengalir dengan perubahan dalam tempoh pengampunan dan pemburukan. Serangan berulang diprovokasi oleh pelanggaran diet, hipotermia, trauma. Secara beransur-ansur, sendi baru terlibat dalam proses patologi..

Rawatan moden

Untuk rawatan, kaedah konservatif digunakan. Rawatan dilakukan secara komprehensif, termasuk mematuhi diet, minum ubat, dan melakukan terapi fisik.

Diet melibatkan mengelakkan makanan yang meningkatkan tahap asid urik dalam badan. Ini termasuk:

  • Kaldu daging yang kuat;
  • Daging lemak;
  • Makanan salai dan tin;
  • Kekacang;
  • Cendawan;
  • Sorrel;
  • Coklat;
  • Kopi;
  • Alkohol.

Diet harus terdiri daripada daging dan ikan tanpa lemak, bijirin, buah-buahan dan sayur-sayuran.

Ubat diperlukan untuk mengurangkan pembentukan asid urik, meningkatkan perkumuhannya. Bermakna juga digunakan untuk menghilangkan gejala:

  • Allopurinol menormalkan metabolisme asid urik;
  • Probenecid mendorong penghapusan urat;
  • Ibuprofen digunakan dalam serangan akut untuk menghilangkan rasa sakit dan radang.

Kaedah rawatan tambahan adalah perubatan herba, gimnastik pemulihan, urut, fisioterapi.

Gout adalah penyakit kronik yang tidak simptomatik dengan pemburukan berkala. Eksaserbasi disebabkan oleh diet yang tidak betul, tabiat buruk, hipotermia. Kaedah konservatif digunakan untuk rawatan.

Gout - ubat untuk penyakit raja

Gout adalah penyakit sendi yang sebelumnya dianggap "hak istimewa" raja dan bangsawan. Tetapi mengapa penyakit ini sangat tidak disukai oleh wakil darah biru? Ternyata kemunculan penyakit ini tidak ada kaitan dengan kehadiran gelaran kerajaan atau jumlah syiling dalam homonier. Ini semua mengenai banyaknya makanan yang dibolehkan oleh orang kaya. Pengambilan daging berprotein tinggi secara berlebihan tidak baik untuk kesihatan anda, tetapi sebaliknya menyebabkan gout. Lebih-lebih lagi, keperitan yang teruk dari penyakit ini sering dibandingkan dengan penyiksaan Inkuisisi Suci..

Apa itu gout?

Di dunia moden, gout tidak lagi dianggap sebagai sumpahan. Lebih-lebih lagi sudah lama tidak menjadi hak prerogatif golongan atasan. Memang, walaupun jarang, penyakit ini dapat muncul pada setiap orang pada usia yang lebih tua..

Gout adalah pemendapan garam asid urik (oksalat) pada sendi, yang berlaku kerana pelanggaran metabolisme protein. Penyebab utama penyakit ini adalah ketidakupayaan buah pinggang mengeluarkan asid urik dalam jumlah yang mencukupi. Akibatnya, asid itu tidak ada jalan keluar, dan ia disimpan dalam bentuk garam ke seluruh badan. Dalam kes ini, pengumpulan oksalat dalam jumlah besar berlaku tepat pada sendi..

Gout secara amnya mula muncul pada usia 50-60 tahun. Sangat jarang penyakit ini didiagnosis pada kanak-kanak, remaja dan orang pertengahan umur. Pada masa yang sama, lelaki lebih cenderung menderita penyakit ini, kerana kandungan asid urik dalam darah mereka pada awalnya lebih tinggi daripada wanita. Di samping itu, wakil seks yang lebih kuat bergantung pada daging dan produk protein lain, yang dalam jumlah besar tidak sihat..

Penyebab gout

Terdapat banyak penyebab gout. Untuk penjelasan, kami menyenaraikan yang utama.

  • Pemakanan yang tidak betul. Kandungan makanan protein, makanan berlemak, daging asap dan acar yang tinggi dalam makanan menyebabkan gout. Protein yang berlebihan dalam badan menyumbang kepada pemendapan garam pada sendi, yang berkaitan dengan gangguan metabolik. Makanan berlemak, daging asap dan acar membebani saluran pencernaan dan melambatkan penyerapan protein, sehingga menyebabkan pengumpulan oksalat. By the way, penyalahgunaan bir juga menyebabkan perkara yang sama. Minuman ini mengandungi banyak sebatian purin yang meningkatkan jumlah asid urik dalam darah..
  • Gaya hidup pasif. Aktiviti fizikal yang rendah melambatkan proses metabolik dalam badan. Oleh kerana itu, perkumuhan garam asid urik sukar dilakukan, ia disimpan di tempat yang tidak sesuai, dan gout berkembang.
  • Obesiti dan kolesterol tinggi. Kehadiran patologi ini meningkatkan risiko terkena gout, kerana dalam kedua kes proses metabolik terganggu.
  • Diet keto. Asas diet ini adalah untuk mengurangkan karbohidrat dan meningkatkan jumlah lemak dalam makanan. Cukup aneh, tetapi seseorang menurunkan berat badan dari diet sedemikian. Dan dengan pantas. Walau bagaimanapun, dengan penurunan berat badan, risiko gout meningkat. Pertama, dengan diet seperti itu, peratusan hidangan daging dengan kandungan protein tinggi meningkat. Dan kedua, penurunan berat badan secara drastik meningkatkan jumlah asid urik dalam badan..
  • Tabiat buruk. Nikotin dan alkohol secara kasar mengganggu proses metabolik, termasuk proses metabolisme protein.
  • Perubahan hormon. Khususnya, penurunan tahap hormon seks semasa menopaus adalah salah satu penyebab gout..
  • Mengambil ubat. Penggunaan aspirin dan diuretik jangka panjang mengganggu fungsi ginjal dan melambatkan perkumuhan asid urik.
  • Penyakit kronik. Patologi seperti diabetes mellitus, penurunan fungsi tiroid, alergi, asma bronkial, psoriasis, hipertensi, serta kolelithiasis dan urolithiasis menyebabkan pemendapan garam oksalat.

Sebagai tambahan kepada alasan yang dijelaskan, terdapat juga faktor keturunan yang membawa kepada perkembangan gout. Walau bagaimanapun, ia kurang dipelajari, jadi sukar untuk mengatakan apa-apa mengenai perkara ini.

Gejala penyakit

Tanda penyakit pertama adalah bengkak pada satu atau dua sendi jari kaki yang besar. Pada mulanya, selain mengubah penampilan jari, gout mungkin tidak mengganggu anda dengan cara apa pun. Walau bagaimanapun, dari masa ke masa, rasa sakit bermula di kawasan kaki, dari mana seseorang secara harfiah memanjat di dinding. Pada masa yang sama, analgesik yang kuat juga tidak dapat menyelamatkan diri daripada kesakitan liar..

Sensasi yang tidak menyenangkan disertai dengan keradangan, kemerahan sendi dan demam. Lebih-lebih lagi, yang terakhir sering meningkat ke tahap 40 ᵒС..

Serangan kesakitan boleh bertahan sehingga 4 hari. Lebih-lebih lagi, suhu hampir tidak pernah turun di bawah 37 ᵒС. Sebagai peraturan, rasa sakit hilang dengan sendirinya, walaupun tanpa penggunaan ubat penahan sakit..

Selain jari kaki, gout boleh mempengaruhi sendi jari, serta pergelangan tangan dan sendi lutut. Pemendapan garam bersama dengan keradangan di tempat-tempat ini menyebabkan peningkatan sendi dan menyukarkan mereka bergerak..

Tofus, pertumbuhan yang menyakitkan di bawah kulit yang merupakan penumpukan oksalat, juga merupakan tanda-tanda gout yang menonjol. Walau bagaimanapun, pertumbuhan ini tidak dapat dikesan pada peringkat awal penyakit ini. Dan mereka sering muncul hanya 5-6 tahun setelah pengesanan asid urik yang tinggi.

Pada masa akan datang, kerana gejala di atas, mobiliti mula terhad. Oleh kerana pemendapan sejumlah besar garam di sendi, mereka cacat. Dan sukar bagi seseorang untuk melakukan aktiviti seharian. Jalan kaki yang paling biasa menjadi menyakitkan baginya..

Perhatikan bahawa komplikasi gout dipenuhi dengan timbulnya masalah kesihatan yang serius. Penyakit yang tidak dapat disembuhkan dalam masa memberikan komplikasi pada buah pinggang. Kerana kandungan oksalat yang tinggi di dalam badan, beberapa di antaranya disimpan di ginjal dalam bentuk batu, akibatnya mereka berhenti berfungsi dengan betul.

Mengubati gout

Seperti kebanyakan penyakit sistemik, gout hanya dapat dirawat secara menyeluruh. Sebagai peraturan, kompleks seperti ini merangkumi rawatan ubat, pengambilan makanan tambahan, fisioterapi dan pembedahan..

Ubat digunakan untuk menghilangkan rasa sakit, melegakan keradangan, dan menurunkan kadar oksalat. Untuk melegakan kesakitan, analgesik digunakan (ibuprofen, diclofenac, naproxen, dll.). Anda harus menyedari kesan sampingannya dan gunakan hanya apabila diperlukan. Sebilangan saintis umumnya meminta larangan diclofenak sepenuhnya. Kehadiran ulser perut atau penyakit jantung adalah kontraindikasi langsung terhadap penggunaan ubat anti-radang bukan steroid.

Di samping itu, untuk menghilangkan fokus keradangan, GCS digunakan - glukokortikosteroid, yang "kesan sampingan" juga sangat mengagumkan. Mereka menekan sistem imun, fungsi adrenal dan pankreas, menyebabkan ketidakseimbangan hormon, menyebabkan penurunan kepadatan tulang - osteoporosis dan patah tulang.

Untuk mengurangkan kepekatan asid urik dan penghapusannya yang cepat dari badan, urikodepresan dan urikosuretik digunakan. Walau bagaimanapun, sekiranya berlaku kerosakan ginjal yang teruk, mereka dikontraindikasikan dan juga mempunyai sejumlah kesan sampingan negatif..

Kaedah fisioterapi merangkumi terapi ultrasound dan parafin.

Sekiranya kaedah rawatan sebelumnya tidak membantu, pembedahan digunakan. Pada dasarnya, pembedahan ditunjukkan apabila gout telah menyebabkan pergerakan dan ubah bentuk sendi yang teruk. Pada masa yang sama, artroplasti atau prostetik digunakan untuk memulihkannya..

Mengubati gout dengan ubat semula jadi

Adakah kaedah alternatif yang selamat untuk mengawal kesakitan dan keradangan pada gout? Ya! Pertama, dengan kesakitan yang teruk, ais disapu ke kawasan yang terkena, yang juga melegakan keradangan. Dan kedua, anda boleh menggunakan bantuan herba anti-radang, melegakan dan menenangkan, serta persediaan semula jadi berdasarkannya..

Colchicine, zat yang diperoleh dari akar crocus, digunakan untuk mengurangkan kadar garam oksalat. Tambahan, aditif Licorice P. digunakan untuk tujuan yang sama. Licorice dalam komposisinya tidak hanya mendorong penghapusan oksalat, tetapi juga melegakan keradangan pada sendi yang rosak, dan juga mempunyai sedikit kesan penenang, membantu tertidur.

Ivan-tea P mempunyai kesan terapeutik dalam beberapa arah sekaligus: melegakan keradangan, mempunyai kesan diuretik, membuang toksin, racun, garam dan asid urik dari badan. Ia juga meningkatkan imuniti dan metabolisme, mempunyai kesan analgesik ringan..

Penyediaan semula jadi tablet Sage P membantu melegakan keradangan, memperbaiki peredaran darah. Jelatang P akan meningkatkan proses metabolik dalam badan, meningkatkan perkumuhan kencing dan mempunyai kesan pembersihan darah. Sangat bermanfaat untuk kesihatan sendi Dandelion P mempunyai kesan anti-radang, metabolik dan pemulihan pada mereka.

Dianjurkan juga untuk merendam tangan dan kaki yang sakit di dalam mandi dengan merebus sage, calendula, chamomile, elderberry, celandine, cinquefoil, pine buds.

Di samping itu, vitamin diresepkan untuk gout. Khususnya, vitamin C membantu melarutkan oksalat dan bantuan dalam perkumuhannya. Untuk tujuan ini, disyorkan untuk menggunakan kompleks vitamin-mineral Apitonus P yang mengandungi komponen semula jadi.

Pemakanan untuk gout

Diet untuk gout sama pentingnya dengan rawatan. Sekiranya anda tidak mengikuti peraturan pemakanan, keberkesanan semua terapi akan terasa lebih rendah..

Pertama sekali, tinggalkan makanan berlemak, kalengan, asap dan terlalu masin. Semua makanan ini meningkatkan kepekatan asid urik dalam darah. Juga, kurangkan pengambilan garam anda hingga 5 mg sehari (hingga 1/2 sudu kecil), ini juga akan menyelamatkan anda dari serangan gout..

Hadkan pengambilan protein anda hingga 0.8-0.9 gram per kg berat badan anda. Metabolisme protein dalam penyakit ini terganggu, jadi kelebihan protein dalam diet hanya akan membahayakan.

Dengan pengecualian daging asap dan makanan dalam tin, produk seperti kue dengan krim, rempah, ikan, daging jeli, daging (kecuali unggas), cendawan, anggur, kacang, coklat, koko, kopi, teh pekat, minuman beralkohol, sorrel, kembang kol dilarang untuk gout..

Makanan berikut dibenarkan: roti, pasta, sayur-sayuran, buah-buahan, produk tenusu, daging ayam dan ayam belanda dan jus.

Pemakanan yang betul, aktiviti fizikal, serta pengambilan ubat-ubatan dan makanan tambahan akan menyelamatkan anda dari komplikasi gout, seperti osteoporosis, penyakit buah pinggang, darah tinggi dan ketidakstabilan sendi yang lengkap..

Penyakit raja dan Nachalova: mengapa gout berbahaya?

Mengapa gout berbahaya, yang menjadi salah satu sebab kematian penyanyi Yulia Nachalova yang tragis, apakah gejala utamanya dan bagaimana mengurangkan kekerapan sawan, kata pakar dari American Mayo Clinic..

Pada 16 Mac, penyanyi Rusia Yulia Nachalova meninggal dunia. Salah satu sebab keadaannya yang serius, yang menyebabkan kematiannya, adalah gout - penyanyi itu bertarung dengannya selama lapan tahun terakhir..

Di jantung terjadinya gout adalah pengumpulan asid urik dan penurunan perkumuhannya oleh ginjal, yang menyebabkan peningkatan konsentrasi yang terakhir dalam darah. Kristal urat dalam bentuk asid urik disimpan dalam pelbagai tisu badan.

Secara klinikal, gout dimanifestasikan oleh arthritis akut berulang dan pembentukan nod gouty - tophus.

Kerosakan ginjal juga merupakan salah satu manifestasi klinikal gout bersamaan dengan artritis..

Pakar dari American Mayo Clinic memberitahu gejala apa yang harus diperhatikan untuk mendiagnosis penyakit pada waktunya, dan langkah-langkah apa yang harus diambil untuk mengelakkan kambuh dan komplikasi.

Sakit sendi yang teruk adalah gejala utama gout. Selalunya ia mempengaruhi sendi jari kaki, lebih jarang pergelangan kaki, lutut, siku, pergelangan tangan. Kesakitan paling ketara dalam 4-12 jam pertama. Tetapi setelah reda, ketidakselesaan sendi dapat berlangsung selama berminggu-minggu. Apabila penyakit itu berkembang, serangan bertahan lebih lama dan mempengaruhi lebih banyak sendi.

Sendi yang terjejas menjadi merah dan bengkak, dan pergerakannya terhad. Sekiranya tidak dirawat, gejala hanya akan bertambah buruk dari masa ke masa. Pakar klinik sangat mengesyorkan agar anda berjumpa doktor secepat mungkin sekiranya sakit sendi, bengkak dan kemerahan..

Faktor risiko untuk menghidap gout termasuk diet yang kaya dengan daging dan makanan laut dan minum minuman fruktosa, semuanya menyumbang kepada peningkatan kadar asid urik. Alkohol yang berlebihan, terutama bir, juga menimbulkan gout..

Orang yang mengalami kegemukan berisiko - badan mereka menghasilkan lebih banyak asid urik, dan buah pinggang membuangnya lebih teruk.

Penyakit tertentu, seperti diabetes, penyakit jantung dan ginjal, dan sindrom metabolik, boleh menyebabkan gout. Sejumlah ubat juga dapat menyumbang kepada perkembangannya - diuretik thiazide (digunakan untuk hipertensi), dos aspirin yang rendah: semua ini menyumbang kepada peningkatan kadar asid urik. Risikonya juga dipengaruhi oleh ubat-ubatan yang mencegah penolakan organ semasa pemindahan. Pada dasarnya, sebarang pembedahan atau kecederaan meningkatkan risiko terkena gout..

Risiko juga meningkat pada orang yang mempunyai riwayat keluarga gout. Penyakit ini lebih kerap berlaku pada lelaki, kerana pada umumnya mereka mempunyai kadar asid urik yang lebih tinggi, tetapi selepas menopaus ia meningkat pada wanita juga. Pada lelaki, gout berkembang pada usia lebih awal - 30-50 tahun, sementara pada wanita - terutamanya selepas menopaus.

Bagi sesetengah orang, manifestasi gout mungkin terpencil, sementara yang lain menghadapinya beberapa kali dalam setahun. Sekiranya tidak dirawat, sendi secara beransur-ansur merosot. Di samping itu, jika tidak dirawat, gout boleh menyebabkan pembentukan tophus gouty - pemendapan kristal asid urik dalam tisu lembut. Dengan sendirinya, mereka tidak menyakitkan, tetapi dengan serangan, kandungannya boleh cair dan keluar melalui fistula. Juga, tophus boleh menyebabkan keradangan pada beg periartikular dan tendon. Gout yang tidak dirawat adalah berbahaya dan peningkatan risiko batu karang.

Bagi mereka yang tidak cukup bernasib baik untuk menerima diagnosis seperti itu, doktor menasihatkan untuk minum lebih banyak cecair semasa tempoh remisi, membatasi diri mereka dalam minuman yang mengandung fruktosa. Anda juga harus mengurangkan pengambilan alkohol, dan lebih baik meninggalkannya sepenuhnya. Protein paling baik diperoleh daripada produk tenusu rendah lemak, dan pengambilan daging, ikan dan unggas harus dibatasi. Perlu mengekalkan berat badan yang sihat, tetapi penurunan berat badan yang drastik sebaiknya dielakkan - ini dapat meningkatkan tahap asid urik dalam badan buat sementara waktu.

Salah satu raja yang paling kuat menderita gout - Charles V.

Ini dibentuk oleh penyelidik dari University of Barcelona, ​​menganalisis jari kelingking kerajaan yang mumia. Analisis tisu menunjukkan adanya kristal berbentuk jarum - deposit asid urik.

Charles V, nampaknya, mempunyai selera makan yang sangat baik, mempunyai kelemahan tertentu untuk hidangan daging dan minum sejumlah besar bir dan wain selama hidupnya. Dia dipercayai, dipercayai, disebabkan oleh malaria. Tetapi sebelum itu, gout sangat menyiksanya sehingga raja meninggalkan rancangan dan mahkota yang sangat luas. Khususnya, serangan gout memaksa maharaja untuk meninggalkan usaha mengembalikan kota Metz ke Perancis, di mana tentera kerajaan kemudian dikalahkan..

Pembaca yang dihormati!
Dapatkan berita terpenting dari Microsoft.
Langgan saluran Telegram kami!

Gout: penyakit raja-raja

Penyakit sendi boleh disebabkan oleh pelbagai sebab. Sebahagiannya timbul selepas kecederaan serius, sementara yang lain dikaitkan dengan penghasilan antibodi ke sel mereka sendiri. Walau bagaimanapun, kumpulan khas terdiri daripada penyakit metabolik, yang juga mampu mempengaruhi sistem muskuloskeletal..

Penyakit kerajaan - seperti yang disebut oleh gout, penyakit yang berkaitan dengan pelanggaran pertukaran asas purin. Apabila protein dan asid nukleik terurai di dalam badan, purin terbentuk, salah satunya adalah asid urik.

Dengan kelebihan substrat ini di dalam badan, gejala khas gout berlaku, yang boleh menyebabkan kecacatan. Mengapa keadaan ini timbul dan bagaimana menanganinya?

Mengapa penyakit raja-raja?

Gout adalah penyakit yang cukup biasa di dunia moden, tetapi dulu disebut penyakit orang kaya. Kenapa? Masalahnya adalah bahawa perkembangan penyakit ini banyak dipengaruhi oleh diet seseorang..

Tanpa pengambilan sejumlah besar protein, serta makanan yang mengandung purin, manifestasi klinikal penyakit ini tidak akan dirasakan. Sebelum ini, hanya orang-orang yang sangat kaya yang mampu mengkonsumsi coklat, kopi, pelbagai jenis daging dan ikan. Jadi nama "penyakit raja" diberikan kepada patologi.

Pengetahuan mengenai gout ini membantu doktor dan pesakit, kerana dapat mengelakkan manifestasi penyakit dengan membentuk diet yang betul. Prinsip diet gout akan dibincangkan secara terperinci di bawah..

Sebab-sebabnya

Penyakit metabolik selalu mempunyai mekanisme perkembangan yang agak kompleks. Ia biasanya berdasarkan patologi keturunan, kekurangan enzim atau protein pengekodan.

Gout adalah penyakit polietiologi. Pelbagai faktor predisposisi boleh menyebabkannya:

  1. Kecenderungan keturunan. Gangguan metabolisme purin dapat diturunkan dari generasi ke generasi.
  2. Peningkatan penggunaan daging, ikan, kopi, teh, coklat, kekacang, bir dan minuman beralkohol lain. Makanan ini mempunyai kandungan purin yang tinggi.
  3. Terapi antikanker, penyakit autoimun - menyebabkan pemecahan protein secara besar-besaran dan peningkatan asid urik.
  4. Penyakit ginjal - berkaitan dengan penghapusan gangguan dari pelbagai bahan dari darah, termasuk asid urik.
  5. Kejutan, glikogenosis, alkoholisme - keadaan patologi ini dikaitkan dengan pengambilan berlebihan dan pengurangan perkumuhan purin.
  6. Hipertensi dan kolesterol darah tinggi juga menyumbang kepada penyakit ini..

Dengan peningkatan kadar asid urik dalam badan, sejumlah besar garam - uratnya terbentuk. Mereka boleh disimpan dalam tisu dan menyebabkan tiga manifestasi penyakit yang paling mencolok:

  • Pemendapan pada sendi dengan perkembangan artritis.
  • Penurunan dalam tubulus buah pinggang yang membawa kepada nefropati.
  • Pembentukan tofus pada tisu subkutan kerana jumlah urat yang banyak.

Pengetahuan terperinci mengenai mekanisme perkembangan penyakit ini membantu membuat diagnosis tepat pada waktunya dan memulakan rawatan sepenuhnya.

Gejala

Gambaran klinikal penyakit ini cukup jelas. Agak sukar untuk mengesyaki penyakit ini pada tahap awal (dengan peningkatan urat dalam darah), namun, ketika asam urat mulai tersimpan di dalam tisu, gejala membuat diri mereka terasa.

Manifestasi utama gout sesuai dengan mekanisme perkembangannya. Dengan urutan ini, mereka harus dibongkar dengan lebih terperinci..

Artritis

Gejala penyakit yang paling mencolok, yang paling sering membuat pesakit berjumpa doktor, adalah artritis gout. Sindrom ini, jika tidak dirawat, melalui peringkat berikut:

Keradangan sendi dapat dilihat pada pelbagai penyakit. Tanda-tanda khusus membantu membezakan gout dari penyakit lain:

  • Sakit sendi jenis keradangan yang kuat.
  • Kemerahan, bengkak pada sendi, kulit di atasnya panas.
  • Lebih kerap satu sendi terjejas, lebih jarang 2-3. Peningkatan bilangan sendi mungkin terlibat dalam pembentukan arthritis kronik.
  • Keradangan sering disertai dengan kenaikan suhu badan.
  • Penyakit ini bermula secara spontan, tanpa tekanan atau kecederaan sebelumnya.
  • Selalunya, penyakit ini menyerang sendi kaki, terutama jari kaki..

Tanda-tanda ini menunjukkan arthritis gout. Sekiranya organ lain terjejas, diagnosis menjadi jelas.

Nefropati

Satu lagi ciri manifestasi gout adalah kerosakan pada sistem kencing. Bergantung pada keparahan dan jangka masa penyakit ini, buah pinggang boleh terjejas dalam pelbagai varian dan bentuk klinikal..

Walaupun pada tahap hiperurisemia asimtomatik, ketika tidak ada manifestasi artritis gout, deposit urat di tubulus ginjal sudah dapat diperhatikan. Keadaan ini dipanggil nephrolithiasis. Lama kelamaan, konglomerat yang lebih besar terbentuk dari garam ini, dan urolithiasis berlaku..

Sekiranya batu memasuki ureter, ia boleh menyebabkan kegagalan buah pinggang akut dan pengekalan kencing, keadaan yang mengancam nyawa. Gout juga meningkatkan risiko pielonefritis berulang..

Semua penyakit ini, dengan perkembangannya, menyebabkan nefrosklerosis - penggantian tisu parenkim ginjal dengan tisu penghubung yang tidak mampu melakukan fungsi tertentu. Ini disertai oleh gejala kegagalan buah pinggang..

Pengurangan perkumuhan produk metabolik akan memburukkan lagi penyakit ini. Lingkaran setan berlaku.

Walaupun banyak pesakit tidak menunjukkan keluhan subjektif dari sistem kencing, lesi adalah manifestasi gout yang paling berbahaya..

Tophus

Gejala spesifik penyakit ini adalah pembentukan granuloma gout. Konglomerat ini mempunyai ciri-ciri berikut:

Pengesanan "lebam" sedemikian membolehkan anda dengan mudah mendiagnosis gout.

Diagnostik

Penyakit diraja disifatkan oleh gejala khas, bagaimanapun, arthritis dan nefropati tidak selalu bersifat khusus, dan tophus sering tidak terbentuk sama sekali.

Dalam kes ini, diagnosis dibantu untuk mewujudkan kaedah penyelidikan makmal dan instrumental:

    Ujian darah untuk tahap asid urik. Pengesanan hiperurisemia tidak membenarkan diagnosis gout, tetapi merupakan salah satu kriteria.

Kajian yang disenaraikan tidak dilakukan sepenuhnya untuk semua pesakit. Doktor memutuskan perlunya melakukan prosedur diagnostik dengan adanya manifestasi klinikal penyakit tertentu.

Diagnosis yang tepat pada masanya dan lengkap memungkinkan memulakan terapi yang sesuai dengan tempoh penyakit ini.

Rawatan

Terapi untuk penyakit orang kaya adalah proses yang agak rumit. Tidak hanya menggunakan kaedah bukan ubat untuk mencegah kambuh, tetapi juga menggunakan 2 rejimen rawatan yang berbeza. Yang pertama digunakan semasa serangan gout akut, yang kedua digunakan sebagai terapi sokongan.

Pertama sekali, untuk mengurangkan keadaan, perlu menggunakan kaedah pendedahan bukan ubat:

  • Normalisasi aktiviti fizikal, berjalan biasa di udara segar.
  • Berat badan untuk kelegaan sendi.
  • Mengelakkan pengambilan alkohol, terutamanya bir.
  • Diet - prinsip pemakanan terapeutik akan dibincangkan di bawah.
  • Rawatan dan pencegahan penyakit bersamaan, terutamanya patologi buah pinggang.
  • Pelepasan jangkitan tepat pada masanya, rawatan fokus jangkitan kronik.
  • Normalisasi kadar kolesterol darah, serta tekanan darah.

Di luar arthritis yang memburukkan, lawatan ke sanatorium ditunjukkan. Tempat peranginan balneologi dengan perairan natrium klorida, lumpur, perairan hidrogen sulfida, tasik radon, perairan nitrogen siliceous dan yodium-bromin disyorkan.

Rujukan untuk rawatan spa mesti diperoleh daripada doktor yang hadir, yang akan menghargai tidak adanya kontraindikasi terhadap terapi spa.

Diet

Untuk mengurangkan kekerapan dan keparahan pemburukan penyakit, semua pesakit dengan gout diresepkan diet terapeutik. Mengubah diet bersama dengan terapi sokongan membolehkan anda mengecualikan berlakunya serangan baru, untuk melindungi ginjal dari nefropati dan kegagalan buah pinggang yang teruk.

Prinsip asas diet untuk penyakit raja:

  • Pengecualian dari diet makanan yang mengandungi sejumlah besar asas purin - mereka disenaraikan di atas.
  • Adalah mungkin untuk mengurangkan penggunaan produk alkohol sebanyak mungkin. Bir dikontraindikasikan untuk gout.
  • Makanan mesti dimasak direbus, dibakar, dikukus. Makanan goreng dilarang.
  • Dianjurkan untuk mengambil banyak produk tenusu.
  • Dianjurkan untuk mengecualikan daging dan ikan jenis merah..
  • Makanan mestilah biasa, 5-6 kali sehari. Makan berlebihan harus dielakkan.
  • Diet harus membantu mengurangkan berat badan, serta kolesterol, ini memberi kesan yang baik pada keadaan sendi dan prognosis.

Pemakanan yang mencukupi untuk gout mengurangkan keperluan ubat. Diet adalah kaedah terbaik untuk meningkatkan kesihatan anda.

Melegakan serangan

Semasa serangan gout akut, sakit sendi yang teruk berlaku, yang memerlukan rawatan simptomatik. Pada tahap ini, penurunan kadar asid urik dalam darah tidak masuk akal, kerana kebanyakan urat berada di rongga sendi.

Rawatan ubat melibatkan penggunaan ubat berikut:

  1. Colchicine adalah ubat terbaik untuk serangan gout. Ubat ini dalam dos sederhana berkesan untuk mengurangkan intensiti gejala keradangan. Selain melegakan kesakitan dan keradangan, colchicine mempunyai keupayaan untuk mengurangkan jumlah urat di rongga artikular. Malangnya, ubat itu agak sukar ditemui di farmasi Rusia, sehingga banyak pesakit membelinya dari luar negara..
  2. Ubat anti-radang bukan steroid juga merupakan alternatif yang baik untuk colchicine. Adalah disyorkan untuk menggunakan NSAID selektif - meloxicam, celecoxib, etoricoxib. Ubat ini kurang memberi kesan pada fungsi hati dan perut. Ini sangat penting sekiranya berlaku serangan gout, kerana kadang-kadang diperlukan dos ubat bukan steroid yang agak besar.

Cara lain untuk merawat keradangan akut ialah penyingkiran cecair sendi diikuti dengan pengenalan glukokortikosteroid ke dalam rongga sendi. Kaedah ini agak invasif, tetapi menurut hasil kajian klinikal, ia lebih unggul daripada keberkesanan rawatan NSAID..

Suntikan artikular digunakan jika mustahil untuk menggunakan ubat oral, dan juga pada pesakit dengan lesi pada satu sendi besar.

Penjagaan sokongan

Setelah menghentikan serangan gout akut, terapi sokongan diberikan kepada semua pesakit. Pada gout, ia adalah rawatan antihipurikemia yang disebut. Ini bertujuan untuk menurunkan kadar asid urik darah.

Terapi antihipurikemia membantu melarutkan pengumpulan urat yang ada, serta mencegah pembentukan granuloma baru. Untuk tujuan ini, gunakan:

  1. Allopurinol adalah rawatan utama untuk gout. Ubat yang murah dan mudah didapati ini dapat menurunkan tahap asid urik dalam darah pesakit. Dosnya meningkat apabila terdapat batu di pelvis buah pinggang. Dos allopurinol dikendalikan oleh doktor yang hadir, dosnya secara beransur-ansur meningkat sehingga tahap yang dapat diterima dicapai.
  2. Febuxostat (Adenuric) adalah ubat alternatif jika allopurinol tidak berkesan atau tidak bertoleransi. Berfungsi paling baik pada pesakit dengan kekurangan buah pinggang yang ada.
  3. Ubat simpanan adalah agen urikosurik. Antaranya ialah ubat seperti probenecid, sulfinpyrazone. Hanya boleh digunakan jika fungsi ginjal masih utuh.

Sehingga pada bulan-bulan pertama rawatan dengan allopurinol, serangan sendi tidak berulang, disarankan untuk menggunakan colchicine dalam dos yang rendah walaupun tidak terdapat manifestasi artikular.

Tanda dan Gejala Gout - Penyebab dan Rawatan Penyakit Raja

Gout: gejala penyakit

Sejak zaman kuno, orang telah mengetahui tentang penyakit sendi yang teruk. Pada Abad Pertengahan, gout disebut "penyakit raja." Mangsa patologi ini adalah Charles V, Henry VIII dan pemahat terkenal Michelangelo. Sebilangan besar makanan ringan yang digabungkan dengan aktiviti fizikal yang rendah menyebabkan gangguan metabolik yang teruk. Apa itu gout dan mengapa sangat penting untuk mula merawat penyakit ini tepat pada waktunya??
Pertama sekali, penyakit ini menyerang sendi kecil kaki dan tangan, serta buah pinggang. Metabolisme purin terganggu - elemen penting yang diperlukan untuk fungsi normal badan. Apabila hancur dari purin, asid urik terbentuk - dan unsur inilah yang disimpan dalam bentuk garam dalam tisu dengan peredaran darah rendah (pada sendi dan tulang rawan).

Keistimewaan gout adalah bahawa tanda pertamanya muncul pada usia lebih dari 40 tahun. Status kesihatan pesakit yang menderita penyakit ini kurang baik. Selalunya, gout digabungkan dengan diabetes, obesiti dan penyakit metabolik lain. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, terdapat trend berterusan untuk peremajaan patologi ini..

Sendi kecil kaki paling terjejas dengan patologi ini. Serangan pertama arthritis gout berkembang secara tiba-tiba dan paling kerap pada waktu malam. Keradangan bermula di jari kaki, kemudian merebak ke sendi kaki yang lain. Dalam kes yang jarang berlaku, sendi yang lebih besar terjejas - pergelangan kaki dan siku.

Kesakitan gout sangat kuat, hampir tidak dapat ditanggung. Keamatannya sedemikian rupa sehingga anda benar-benar ingin memanjat tembok. Sendi, yang diserang penyakit, membengkak. Kulit di atas sendi panas disentuh dan berwarna merah terang. Pergerakan di organ yang terjejas sukar. Gejala gout berlangsung hingga tiga hari, selepas itu rasa sakit mereda - sehingga serangan penyakit berikutnya.

Pada peringkat awal penyakit, serangan kesakitan jarang berulang - tidak lebih dari sekali setiap 4-6 bulan. Dari masa ke masa, selang ini menurun dengan ketara. Cepat atau lambat, momen yang tidak dapat dilupakan datang ketika sakit di kaki menjadi hampir berterusan. Keadaan doktor ini disebut "status gouty".

Pemendapan garam asid urik berlaku bukan sahaja pada sendi, tetapi juga di bawah kulit. Tanda-tanda gout ini dapat dilihat dengan mata kasar dan muncul sebagai nodul yang dipenuhi dengan warna kelabu. Nodul ini (atau tofus) biasanya dijumpai di dekat sendi yang terjejas. Dalam kes yang jarang berlaku, ulserat tophus, meninggalkan fistula terbuka. Dalam tiga hingga lima hari selepas pecahnya nodul, fistula sembuh tanpa akibat untuk tubuh.

Ginjal juga menderita ketika penyakit ini berkembang. Pemendapan sebatian purin pada organ ini pasti menyebabkan berlakunya pyelonephritis dan urolithiasis. Tanda-tanda kerosakan buah pinggang adalah biasa: sakit di kawasan lumbar, ketidakselesaan ketika membuang air kecil. Pada peringkat akut, suhu badan boleh meningkat hingga 39-40 darjah.

Gejala gout pada wanita biasanya lebih ringan. Seks yang adil jarang mempunyai serangan kesakitan yang teruk. Walaupun lebih kerap, gout pada wanita merasa sakit yang berterusan pada sendi pergelangan kaki, dan juga pembentukan tophus di tempat-tempat biasa. Edema organ yang terjejas teruk, bukan ciri arthrosis, memungkinkan untuk meneka tentang perkembangan gout dan memilih rawatan yang tepat sesuai dengan keparahan penyakit.

Kaedah diagnostik

Dengan perkembangan penyakit, ubah bentuk sendi yang terjejas pasti berlaku. Mikrokristal urat membentuk tophus - deposit garam, jelas kelihatan pada foto gout. Sekiranya kulit rosak, fokus luka terbuka dan bisul trofik terbentuk di atasnya. Diagnosis penyakit dibuat mengikut hasil kajian:

  • ujian darah makmal - untuk kandungan asid urik;
  • pengesanan urat dalam cecair sendi dan pengesahan tophi;
  • fluoroskopi - pengesanan hakisan, ubah bentuk tulang;
  • gambaran klinikal yang jelas, serangan gout berulang.

Diagnosis tepat gout memerlukan hasil kaedah pemeriksaan yang berbeza. Pemeriksaan dan rawatan dilakukan oleh pakar rheumatologi atau arthrologist. Sekiranya perlu, perundingan dengan ahli urologi, pakar kardiologi, ahli neuropatologi dilantik.

Penyakit diraja - gout: mengapa ia disebut itu

Penyakit ini berlaku secara tiba-tiba, atau masih terdapat beberapa pendahulu penyakit yang boleh disyaki?

Tamara Tyabut: Sekiranya kita membicarakan setiap pesakit tertentu, permulaan penyakit ini adalah serangan pertama. Bagaimanapun, hanya sedikit orang dari Belarus yang diperiksa dengan sengaja untuk mengenal pasti faktor risiko. Tahap asid urik yang meningkat adalah faktor risiko yang ditentukan oleh makmal, tetapi tidak semua orang mengetahui perkara ini. Oleh itu, isyarat pertama adalah serangan pertama.

Gout boleh diuruskan. Oleh itu, pada kecurigaan penyakit, pesakit harus segera berjumpa doktor. Seorang doktor yang berpengalaman sudah pada tahap pertama dapat menyimpulkan bahawa gambaran pada gout terlalu tipikal.

Galina Babak: Gambarnya adalah seperti berikut: sakit tajam, sendi bengkak merah dan panas. Ini adalah serangan gout pertama yang dapat hilang tanpa rawatan dalam beberapa hari. Setiap serangan berikutnya lebih sukar dan memerlukan rawatan tambahan..

Ujian makmal sederhana membantu mengesahkan atau menolak diagnosis. Oleh kerana asid urik adalah pemecahan asas purin, peningkatan dalam darah dan air kencing dengan gejala klinikal tertentu dan membolehkan anda mengesahkan diagnosis.

Kaedah lain adalah diagnostik sinar-X. Sayangnya, dia mengungkapkan penyakit itu hanya pada tahap kemudian, ketika gout telah melakukan "perbuatan kotornya".

BUTIRAN: Kelenjar getah bening di bawah lutut di belakang - Sendi

Sekiranya serangan gout berlaku buat pertama kalinya, maka anda harus ingat beberapa peraturan mudah mengenai bagaimana meringankan keadaan pesakit.

Galina Babak: Pertama sekali, kita perlu memberi rehat pada sendi. Keluarkan semuanya sehingga tidak ada yang menyentuh sendi ini. Sapukan sejuk secara sederhana agar tidak menyebabkan hipotermia pada sendi. Oleh itu, jika kita mengambil beberapa produk dari peti sejuk, adalah mustahak untuk menutupi sendi dengan beberapa jenis kain, tuala, dan kemudian gunakan sejuk.

Dan untuk mengelakkan sawan kedua dan ketiga, pesakit harus berusaha keras: ikuti cadangan doktor dan ubah gaya hidup.

Matlamat utama rawatan adalah menghentikan serangan gout dan menghentikan kesakitan yang tidak tertanggung pada sendi. Dan pada tahap ini, pesakit sendiri, malah doktor klinik kadang-kadang melakukan kesalahan yang tidak dapat dimaafkan: dalam tempoh akut, mereka menetapkan ubat yang meningkatkan perkumuhan asid urik - allopurinol.

Galina Babak: Kemudian anda mendapat perkumuhan lebih cepat dan aliran asid urik yang lebih cepat ke sendi dan tisu, yang meningkatkan serangan. Allopurinol harus diberikan dalam tempoh interictal. Ia diresepkan dengan dos kecil..

Apabila kaedah tradisional tidak berfungsi, hormon digunakan..

Rawatan fisioterapi dapat membantu menghilangkan rasa sakit dan mengurangkan keradangan pada fasa akut. Mereka mengurangkan peredaran darah pada sendi, melegakan pembengkakan tisu, dan oleh itu rasa sakit. Kaedah akupunktur sangat berkesan. Dua atau tiga prosedur - dan pesakit menjadi lebih mudah. Terapi lumpur bukanlah yang terakhir.

Semua kaedah ini tidak dapat melegakan pesakit gout, tetapi ia dapat membantunya hidup dengan penyakit ini baik pada tahap eksaserbasi dan pada masa interictal..

Tamara Tyabut: Hari ini dia makan alat yang membolehkan menggunakan elemen fisioterapi di rumah. Tetapi rawatan utama bagi pesakit di rumah adalah sejuk dan hangat. Pada waktu peningkatan kesakitan, ia terasa sejuk; pada saat penyebaran serangan artritis, mungkin terasa hangat. Mungkin ada ubat-ubatan tempatan topikal - ini adalah ubat-ubatan anti-radang bukan steroid yang sama atau ubat-ubatan yang mempunyai kemampuan untuk meningkatkan peredaran mikro, iaitu..

akan menyumbang kepada fakta bahawa bahan yang menyebabkan keradangan akan dikeluarkan dengan lebih aktif dari kawasan sendi yang terjejas. Ini termasuk gel Dimexid. Terdapat juga beberapa resipi perubatan tradisional. Terdapat banyak dari mereka di Internet, jadi saya ingin mengatakan bahawa perkara utama adalah tidak membahayakan. Daun kubis tua yang baik masih merupakan ubat rakyat yang popular, melegakan keradangan dengan baik. Anda boleh mandi mandian chamomile, bijak. Tetapi perkara utama adalah tidak melupakan terapi ubat..

Adakah gangguan metabolik yang berlaku dengan gout dapat diterbalikkan?

Tamara Tyabut: Agak sukar untuk mengatakan bahawa mereka boleh terbalik tanpa terapi ubat. Perubahan gaya hidup, larangan diet tertentu - bagaimanapun, ia tidak hanya berlaku untuk daging dan minuman beralkohol. Ia juga teh, kopi, kekacang... Anda boleh mengurangkan petunjuk ke tahap tertentu. Tetapi jika terdapat pelanggaran sistem enzim yang bertanggungjawab untuk perkumuhan, maka ubat-ubatan terutama membantu di sini..

Adakah komplikasi gout mungkin??

Tamara Tyabut: Kita boleh sampai ke peringkat akhir penyakit ini. Sekiranya kita menganalisis hiperurisemia sebagai tahap awal, artritis gout akut sebagai manifestasi, tempoh interictal, yang dapat kita kendalikan dengan menetapkan ubat-ubatan yang menghambat pembentukan asam urat, maka, sayangnya, beberapa pesakit mencapai tahap terakhir, yang disebut kronik tofus gout.

Ini adalah tahap yang paling teruk, yang dicirikan oleh arthritis gout kronik dan, berbeza dengan serangan akut yang mempengaruhi satu sendi - biasanya monoarthritis, artritis gout kronik sudah menjadi polyarthritis, yang mempengaruhi kedua-dua sendi anggota badan yang besar dan kecil. Artritis ini biasanya rumit oleh penampilan tophi pada sendi yang terjejas..

Oleh itu, sindrom kesakitan, disfungsi boleh disebut komplikasi proses ini. Kerosakan buah pinggang sering berlaku dalam tempoh ini. Dan ada sekumpulan komplikasi lain - ini adalah komplikasi berjangkit. Masalahnya ialah pengumpulan asid urik yang berlaku di kawasan sendi yang terkena atau di tisu lain, mencapai ukuran tertentu, hanya dapat dibuka.

Pembentukan merah-kuning seperti itu muncul di permukaan - ini adalah asid urik yang dikristal. Dan apabila integriti kulit dilanggar, kesan jangkitan segera meningkat. Tetapi jika pesakit dalam tempoh interictal melakukan terapi aktif yang bertujuan mengatur tahap asid urik, maka keadaannya lebih terkawal.

Gout: penyakit raja-raja. Gout secara harfiah diterjemahkan sebagai "kaki dalam perangkap." Sejak zaman kuno, dipercayai bahawa penyakit ini adalah banyak raja dan bangsawan. Hari ini ia dipercayai berkaitan dengan gangguan metabolik..

gout, artritis, diet terapeutik, vegetarian

Gout adalah penyakit menular yang dapat mengubah seorang lelaki yang kejam menjadi anak yang tidak berdaya dalam beberapa jam yang bahkan tidak dapat berdiri sendiri. Walaupun terdapat manifestasi yang paling terang, penyakit ini dapat dikembalikan sepenuhnya dan mudah dikawal sekiranya rawatan dimulakan tepat pada waktunya.

BUTIRAN: Video Rawatan Sendi Garam dan Salji

Potret khas pesakit dengan gout: seorang lelaki yang sabar dalam usia empat puluhan, yang telah mencapai kejayaan dalam kariernya, mandiri dari segi kewangan.

Berat badan berlebihan, kadang-kadang dia menderita tekanan darah yang tidak stabil dan masalah dengan pencernaan, banyak gugup, tidak tidur nyenyak.

Namun, dia adalah jiwa syarikat, suka bersantai dengan rakan, mengambil "beberapa tetes" dan menikmati makanan ringan. Wanita yang dikasihi

tahu jalan pintas di hatinya dan memasak dengan sempurna.

Kesakitan akut pada sendi metatarsophalangeal, di pangkal kaki pertama di kaki, biasanya berlaku pada waktu malam. Sendi lain kurang kerap terjejas. Kesakitan terasa sengit, memusingkan, memotong. Disertai dengan rasa panas, bengkak di kawasan sendi.

Kulit di jari menjadi merah, bengkak meningkat. Sebarang pergerakan menyebabkan penderitaan. Selalunya tekanan meningkat, nadi semakin cepat, suhu badan mungkin meningkat.

Serangan kesakitan berlangsung dari lima hingga enam jam hingga beberapa hari, dalam kes yang teruk - hingga seminggu. Kemudian intensiti sensasi menurun, pergerakan dipulihkan pada sendi, dan orang itu kembali ke kehidupannya yang biasa.

Namun, setelah beberapa ketika, serangan itu berulang. Tanpa rawatan, gout berlaku dengan pemburukan yang kerap. Selang antara mereka secara beransur-ansur berkurang, sendi lain terlibat dalam proses tersebut.

Selama bertahun-tahun, komplikasi berbahaya boleh berlaku: kerosakan pada buah pinggang, jantung, dan organ dalaman lain.

Di bawah kulit pesakit dengan gout, nodul padat kecil - tophus dapat dijumpai. Selalunya ia dirasakan di bawah kulit auricles.,

di kawasan sendi. Topus adalah pemendapan urat (kristal asid urik).

Kristal monourate terkecil - garam asid urik yang mendakan di tisu sendi dan organ apabila kepekatannya dalam darah meningkat.

Asid urik adalah produk sisa metabolisme protein. Kebanyakannya dikeluarkan dalam air kencing (maka namanya), sebahagiannya berpeluh dan kandungan usus.

Sebilangan kecil asid urik dipecah di dalam badan menjadi amonia dan urea oleh enzim urikase.

Jalan terakhir metabolisme asid urik dikuasai dengan baik oleh perwakilan dunia haiwan, dan pada manusia ia agak asas - tersisa dari nenek moyang.

Mungkin pengekalan asid urik dalam badan disebabkan oleh evolusi. Ia mampu bertindak sebagai antioksidan, meneutralkan radikal bebas berbahaya. Peranannya sangat relevan dalam proses ini dengan kekurangan vitamin C,

yang tidak dihasilkan dalam tubuh manusia dan mesti datang dari luar setiap hari.

Sekiranya kandungan asid urik sangat tinggi sehingga tubuh tidak dapat mengatasi penggunaannya, maka jenuh darah, tisu dan organ, dan cairan sinovial sendi. Dalam keadaan fizikokimia tertentu (perubahan pH, suhu dan faktor lain), asid urik mengkristal dan membentuk garam tidak larut - urat, yang mencederakan tisu dan menyebabkan keradangan.

  • diet tidak sihat: makan berlebihan atau, sebaliknya, kelaparan; pengambilan makanan daging, alkohol, daging asap, makanan laut yang berlebihan;
  • tekanan, kerja berlebihan, tidur yang tidak mencukupi;
  • kecenderungan genetik yang berkaitan dengan pelanggaran keturunan pertukaran asas purin, kekurangan enzim tertentu;
  • obesiti, diabetes mellitus, sindrom metabolik, penyakit ginjal dan hati, menopaus pada wanita, mengambil ubat tertentu;
  • hipotermia badan juga boleh memprovokasi serangan - berenang di kolam sejuk, memakai kasut basah - atau, sebaliknya, terlalu panas - mandi, sauna, pendedahan cahaya matahari yang berpanjangan.

Penyebab perkembangan gout

Tidak setiap orang berusia lebih dari empat puluh mengalami gout. Pakar mengenal pasti faktor berikut yang menimbulkan kemunculannya:

  • keturunan;
  • berat badan berlebihan;
  • penderaan alkohol;
  • gaya hidup tidak aktif;
  • kecenderungan makan berlebihan.

Seratus tahun yang lalu, gout dianggap sebagai penyakit lelaki semata-mata. Di dunia moden, wanita yang terlalu banyak mengambil makanan berlemak, masin dan goreng juga mengalami patologi ini. Gout juga disebut "penyakit makan berlebihan" dengan alasan. Telah diperhatikan bahawa semasa perang, ketika alkohol dan makanan daging kekurangan bekalan, jumlah pesakit dengan gout menurun tajam.

Sebagai tambahan kepada pemakanan, keturunan mempunyai pengaruh yang besar terhadap perkembangan gout. Pada masa yang sama, gaya hidup sihat dan kesederhanaan dalam makanan membolehkan anda mengelakkan munculnya penyakit berbahaya ini. Gout sekunder terbentuk dengan latar belakang penyakit buah pinggang kronik. Dalam keadaan ini, buah pinggang tidak dapat mengeluarkan asid urik sepenuhnya, dan produk pemecahan purin disimpan dalam sendi kecil. Tekanan yang berpanjangan juga boleh mencetuskan serangan gout akut..

Gout - apakah penyakitnya? Mengapa orang yang benar-benar sihat menderita penyakit itu, yang tidak pernah mengalami masalah kesihatan? Oleh itu, setelah 40-45 tahun (kadang-kadang pada usia 30 tahun), sesetengah orang kadang-kadang mengalami sakit tiba-tiba di kawasan jari atau jari kaki.

Gout adalah penyakit yang berkaitan dengan gangguan metabolik, akibatnya garam urat disimpan di sendi jari dan jari kaki.

Setelah memeriksa tempat sakit, doktor mendiagnosis gout. Ramai yang telah menghadapi masalah ini, kerana penyakit ini sering turun-temurun. Tetapi mereka yang pertama kali mengalami arthritis gout harus mengetahui mengapa penyakit ini berlaku.

Kaki manusia terkena gout. Tempoh eksaserbasi.

Apa itu gout? Ini adalah penyakit sendi anggota badan, yang berlaku kerana metabolisme yang tidak betul.

BUTIRAN: ARAHAN AMELOTEX UNTUK KAJIAN HARGA PERMOHONAN ulasan doktor adalah negatif dan nyata, perceraian atau kebenaran, harga di farmasi untuk 2020 18:00

Akibatnya, "urat", garam asid urik, tidak diekskresikan seperti yang diharapkan dari tubuh manusia, tetapi disimpan di sendi jari dan jari kaki.

Proses ini membawa kepada kemunculan fokus keradangan sendi, disertai dengan serangan sakit akut, bengkak, rasa sakit ketika menyentuh tempat yang sakit..

Makan makanan yang sihat dapat membantu mencegah penyakit gout!

Gout muncul bertahun-tahun yang lalu. Sebelumnya, ia memiliki nama "penyakit kerajaan", kerana sumber utama perkembangan gout adalah diet tidak sihat, pengambilan makanan yang mengandung purin secara berlebihan (sejumlah besar bahan ini terdapat dalam daging) dan penyalahgunaan minuman beralkohol.

Gout adalah penyakit yang berkaitan dengan pengambilan produk daging yang berlebihan. Kurangkan jumlahnya dalam diet anda!

Akibat diet tidak seimbang seperti itu, menjadi sukar bagi tubuh untuk mengatasi metabolisme, dan garam berbahaya mula berkumpul di sendi anggota badan dan menyebabkan serangan sakit yang teruk, juga, gejala utama gout adalah: bengkak dan kemerahan pada sendi, tahap tinggi asid urik dalam darah. Selalunya dengan latar belakang ini, di dekat sendi, "tophuses" (nodul) mula terbentuk.

Sebagai peraturan, penyakit ini kronik, tetapi jika anda memulakan rawatan yang tepat pada waktunya dan mengikuti diet yang sederhana, penyakit itu dapat disembuhkan..

Perkembangan gout arthritic lebih mudah diserang oleh orang yang hubungannya penyakit seperti itu sudah berlaku. Lebih kerap, gout menyerang lelaki berusia lebih dari 40 tahun. Pada wanita, penyakit ini muncul selepas 55, tetapi, tentu saja, ini hanya statistik. Penyakit ini dapat muncul pada usia yang lebih awal, jadi anda harus memperhatikan diet anda sejak usia muda..

Lelaki makan daging... Tentang faktor makanan hiperurisemia

Penyertaan asid amino dalam sintesis cincin purin

Perkara utama adalah bahawa untuk sintesis cincin purin, sejumlah bahan berat molekul rendah diperlukan, termasuk beberapa asid amino: aspartat, glisin, glutamin. Tetapi kadar sintesis purin ditentukan oleh sekumpulan enzim dan diprogramkan secara genetik!

Oleh itu, cadangan diet: "makan lebih sedikit protein" tidak sepenuhnya dibenarkan. Biasanya, asid urik disintesis dan dibekalkan dari luar tidak lebih daripada 0.5 gram sehari (kira-kira 3.5 gram seminggu). Setengah gram sehari. Dan berapa banyak protein yang diperlukan oleh badan? 100-120 gram. Dengan kecenderungan genetik, penghantar enzim akan "mengumpulkan" sebilangan besar cincin purin, dan tidak begitu penting: anda makan 120 gram atau 140 gram. Jadi, adakah mungkin memakan daging dengan gout? Tidak, tidak semudah itu.

Penting untuk diingat bahawa sumber utama asas purin adalah inti sel. Purines - molekul DNA, pelbagai jenis RNA, enzim dikumpulkan daripadanya. Semakin aktif sel, semakin besar inti selnya. Tahap aktiviti sel dalam tisu yang berlainan adalah berbeza. Serat otot (daging) mengandungi banyak inti dan ini disebabkan oleh intensiti kerja mereka. Dan bergantung pada jenis daging apa. Sebagai contoh, terdapat lebih banyak purin pada kaki ayam daripada pada payudara. Dalam daging ikan pemangsa (misalnya, tuna), jumlah purin akan lebih besar daripada pada ikan "slobber" (pelempar yang sama). Oleh itu, semasa memilih daging, selain usia haiwan, perlu juga menilai aktiviti fungsinya, tahap beban otot. Tetapi cadangan untuk mengehadkan pengambilan ikan berminyak tidak masuk akal. Metabolisme lemak tidak dikaitkan dengan pertukaran purin.

Keju kotej, keju, putih telur hampir tidak mengandungi purin. Terdapat juga sedikit purin dalam kacang polong, kacang, jamur - sesuatu yang biasanya dilarang bagi pesakit gout. Tetapi jika seorang pesakit dengan gout makan kecambah kacang kedelai, kembang kol, asparagus, maka ada risiko terkena serangan artritis. Makanannya, walaupun berasaskan tumbuhan, kaya dengan purin..

Daripada gout mengancam?

Pakar mengenal pasti kemungkinan komplikasi penyakit berikut:

  • kerosakan buah pinggang (sehingga perkembangan kegagalan buah pinggang);
  • urolithiasis (dan sistitis sebagai komplikasi);
  • artritis dengan pergerakan sendi yang terhad.

Rawatan gout yang tepat pada masanya membolehkan anda mengelakkan perkembangan komplikasi berbahaya ini dan meningkatkan kualiti hidup pesakit dengan ketara. Terapi penyakit merangkumi perubahan diet, perubahan gaya hidup, dan penggunaan ubat-ubatan. Bagaimana penyakit gout boleh dirawat??

Siapa yang berisiko untuk JIA?

Bentuk yang paling biasa - oligoarthritis, biasanya berlaku antara usia 1 hingga 6 tahun, dan kanak-kanak perempuan menderita tiga kali lebih kerap daripada kanak-kanak lelaki. Artritis poliartikular kedua yang paling biasa, ia juga kerap menyerang kanak-kanak perempuan. Puncak penyakit ini adalah dua: dari 1.5 hingga 6 tahun dan usia sekolah. JIA sistemik mempengaruhi kanak-kanak lelaki dan perempuan dengan kekerapan yang sama. Enthesitis adalah bentuk yang lebih "maskulin", biasa di kalangan remaja.

Diet untuk gout

Rawatan arthritis gout tidak mungkin dilakukan tanpa pembetulan diet yang ketat. Mengambil ubat selama berbulan-bulan tidak bermakna tanpa diet yang dipikirkan dengan baik. Pada masa yang sama, anda tidak perlu mematuhi sekatan makanan yang ketat sepanjang hidup anda. Selepas satu atau dua tahun dari awal rawatan, anda secara beransur-ansur dapat menambahkan beberapa makanan yang dilarang sebelumnya ke dalam diet anda..

  1. Tidak termasuk: daging sapi, kambing, sup daging dan sup, hati dan paru-paru, makanan dalam tin, daging asap dan alkohol.
  2. Terhad untuk: daging lembu, ayam dan ayam belanda, daging sejuk, beberapa jenis cendawan, ikan, kekacang, bayam, lentil, kembang kol, coklat, kopi dan bir.
  3. Dibolehkan: produk tepung, pasta, bijirin, produk tenusu, telur, sebarang jenis keju, gula-gula (bukan coklat!), Buah-buahan dan sayur-sayuran (kecuali senarai yang dilarang).
  4. Mengehadkan pengambilan garam.
  5. Jumlah cecair yang anda minum meningkat kepada 2 liter sehari (dengan syarat tidak ada patologi buah pinggang).

Mengubati gout adalah proses yang panjang yang memerlukan banyak kesabaran dari pesakit. Dengan kesan positif dari terapi, sedikit kelonggaran dalam diet dibenarkan setelah setahun. Ketiadaan serangan artritis memungkinkan untuk meninggalkan penggunaan ubat-ubatan yang mempengaruhi tahap asid urik. Penilaian keberkesanan terapi dilakukan oleh doktor yang menghadiri, dengan mempertimbangkan semua ciri perjalanan penyakit ini.

asal nama

Gout mempunyai beberapa nama sejarah - penyakit raja, penyakit kerajaan. Penamaan seperti itu dikaitkan dengan asal usul patologi. Sebelumnya difikirkan bahawa pemakanan adalah penyebab utama penyakit ini. Orang yang makan makanan berikut mengalami gout:

  • Daging;
  • Alkohol;
  • Kekacang;
  • Coklat;
  • Kacang;
  • Kopi.

Semua produk ini, yang kini tersedia untuk semua orang, sebelum ini hanya tersedia di atas meja orang kaya - raja dan bangsawan. Orang biasa yang tidak makan makanan seperti itu jarang jatuh sakit gout..


Makanan yang Menggalakkan Gout

Juga golongan bangsawan dan orang kaya menjalani gaya hidup yang tidak aktif - ini adalah faktor predisposisi lain untuk perkembangan patologi.

Terjemahan literal nama penyakit ini adalah "perangkap kaki".

Pencegahan gout

Mengetahui bagaimana merawat penyakit ini dapat membantu anda dengan mudah mengatasi serangan sakit akut. Tetapi bagaimana untuk mencegah penyakit gout yang memburuk dan menyingkirkan penyakit berbahaya itu untuk selamanya? Pencegahan gout berdasarkan prinsip berikut:

  • keengganan minum alkohol;
  • penyusunan makanan yang betul;
  • peningkatan aktiviti fizikal;
  • tidur yang sihat;
  • kawalan tahap asid urik dengan keturunan yang membebankan.

Mematuhi peraturan ini akan memungkinkan selama bertahun-tahun untuk menangguhkan perkembangan penyakit ini dan menghindari terjadinya serangan baru artritis gout..

Selepas serangan gout pertama, kehidupan pesakit berubah secara mendadak sekali. "Kerosakan" dalam badan sudah berlaku, dan, menurut doktor, tidak ada gunanya mengharapkan keajaiban. Walaupun keajaiban boleh berlaku sekiranya gout mengikuti semua cadangan doktor. Cadangan diet utama adalah menghadkan makanan yang tinggi kandungan purin. Ini adalah daging, kekacang, bayam, teh pekat, kopi. Dalam senarai larangan, tentu saja, alkohol. Terutama bir.

Gout perlu minum 2-2.5 liter air sehari. Anda minum lebih banyak - sanga dikeluarkan lebih cepat. Perairan mineral rendah mineral sangat berguna. Anda perlu berhati-hati dalam mengambil ubat-ubatan tertentu. Suhu dangkal dan aktiviti fizikal yang tidak mencukupi dapat memprovokasi serangan gout..

Ciri rawatan

Untuk gout, rejimen terapi yang kompleks dipraktikkan, yang ditentukan oleh doktor yang merawat. Rawatan langkah demi langkah bertujuan untuk menghilangkan rasa sakit, mencegah komplikasi penyakit. Petunjuk utama terapi:

  • ubat dari kumpulan ubat anti-radang bukan steroid;
  • kursus ubat anti-gout tertentu (colchicine);
  • terapi untuk menurunkan tahap asid urik (urikodepresan);
  • prosedur fisioterapeutik (elektroforesis, magnetoterapi, aplikasi);
  • campur tangan pembedahan (untuk membuang tophus, pembetulan tulang).

Komponen wajib terapi anti-gout adalah diet pemakanan. Pemakanan yang betul meningkatkan kesan terapi ubat-ubatan, membantu menormalkan kepekatan asid urik dalam badan. Dengan rawatan yang tepat, adalah mungkin untuk mencapai pengampunan yang stabil, menghindari akibat yang serius dan perkembangan penyakit yang lebih jauh.