Memampatkan untuk periarthritis humeroskapular

Siku

Periarthritis bahu-skapular adalah istilah perubatan yang menyatukan seluruh kumpulan pelbagai patologi sistem muskuloskeletal dan sistem saraf periferal.

Sebaliknya, ia adalah sindrom "masalah di kawasan sendi bahu", yang berlaku di bawah pengaruh pelbagai sebab, dengan syarat bahawa sendi itu sendiri tetap sihat. Periarthritis bahu-skapular menampakkan dirinya sebagai rasa sakit di bahagian sendi bahu dan batasan pergerakan di dalamnya. Apabila gejala kecil diabaikan oleh pesakit untuk beberapa waktu, periarthritis skapula bahu memasuki tahap kronik, yang penuh dengan komplikasi dalam bentuk ketidakstabilan sendi bahu.

Rawatan merangkumi terutamanya ubat-ubatan, serta latihan khas dalam latihan fisioterapi atau, gimnastik.

Apa ini?

Periarthritis (periarthrosis) adalah penyakit tisu lembut yang mengelilingi sendi bahu (otot, ligamen, tendon, bursae), yang dicirikan oleh perubahan degeneratifnya diikuti oleh keradangan reaktif. Penyakit radang-degeneratif pada tisu lembut pelbagai lokalisasi dalam reumatologi dan traumatologi menyumbang seperempat dari semua lesi ekstra-artikular sistem muskuloskeletal.

Antaranya, periarthritis skapular berlaku paling kerap; periarthritis pergelangan tangan, siku, pinggul, lutut, pergelangan kaki, sendi, sendi kaki agak kurang biasa. Kira-kira 10% penduduk hingga satu tahap atau yang lain mengalami manifestasi periarthritis. Lebih kerap penyakit ini didiagnosis di kalangan wanita berusia lebih dari 55 tahun.

Sebab pembangunan

Walaupun penyebab sebenarnya tidak diketahui, dipercayai bahawa penyakit ini adalah akibat kecederaan pada sendi bahu atau tisu di sekitarnya. Dalam kes-kes ini, penyakit ini kemungkinan besar berkembang kerana kurangnya rawatan yang tepat. Selalunya, keadaan ini berlaku kerana rehat yang tidak mencukupi dengan usaha yang berlebihan atau mematuhi prinsip "kesakitan mesti diatasi". Kemungkinan peningkatan penyakit ini juga dengan imobilisasi yang berpanjangan (selepas kecederaan atau pembedahan).

Faktor utama yang cenderung kepada perkembangan periarthritis adalah seperti berikut:

  • sejarah trauma baru-baru ini;
  • sejarah pembedahan bahu;
  • rawatan yang tidak mencukupi selepas kecederaan bahu atau pembedahan (terutamanya imobilisasi terlalu lama);
  • diabetes;
  • penyakit autoimun;
  • berumur lebih dari 40 tahun;
  • postur yang tidak baik.

Gejala

Gejala penyakit dikaitkan dengan kerosakan pada tendon bahu, serta kapsul sendi. Penyakit ini bersifat radang, oleh itu, gejala penyakit ini akan mempunyai ciri khas. Perbezaan lain dari penyakit lain adalah kurangnya penglibatan tisu sendi yang dalam dalam prosesnya. Periarthritis ini berbeza dengan arthrosis atau lesi artritis..

Selalunya, pesakit dapat melihat hubungan antara permulaan gejala dan beban yang dipindahkan. Gejala penyakit boleh berlaku 407 hari selepas tekanan atau kecederaan yang teruk.

Anda boleh mengenali penyakit ini dengan manifestasi berikut:

  • sakit teruk di lengan;
  • penyinaran kesakitan di leher dan tali pinggang bahu;
  • peningkatan intensiti kesakitan pada waktu malam dan gangguan tidur;
  • kesakitan semasa cuba memutar tangan;
  • sedikit pembengkakan tisu lembut pada unjuran sendi:
  • kemerahan pada kulit, menjadi panas apabila disentuh;
  • dalam beberapa kes, terdapat sedikit keadaan subfebril - peningkatan suhu badan hingga 37-37.5 darjah.

Penting untuk memperhatikan penurunan pergerakan. Ia diperhatikan hanya ketika bergerak dalam bulatan. Menggerakkan bahagian sendi ke belakang dan ke belakang tidak menyebabkan kesakitan.

Gejala penyakit bergantung pada tahap proses, tahap penglibatan struktur sendi dalam proses tersebut. Periarthritis humeral-scapular akut disertai dengan tanda-tanda keradangan yang ketara, rasa sakitnya sangat kuat. Bentuk patologi kronik berlaku sekiranya tiada rawatan. Tanda-tanda penyakit menjadi kurang jelas, tetapi keadaan itu sendiri boleh menyebabkan komplikasi yang tidak dapat dipulihkan dan pengembangan proses patologi.

Diagnostik

Yang pertama yang boleh mengatakan sama ada terdapat penyakit atau tidak, pada peringkat apa dan bagaimana merawat periarthritis skapula bahu adalah pakar rheumatologi dan arthrologi. Dengan pemeriksaan peribadi pesakit, mereka akan dapat menilai penyakit berdasarkan sifat kesakitan dan pergerakan yang menyekat.

Doktor yang kompeten dapat mendiagnosis periarthritis tanpa gambar dan ujian, tetapi ada situasi yang tidak jelas di mana hanya ujian tambahan yang dapat membantu memahami penyakit ini.

Dengan periarthritis humeroscapular, kajian berikut dilakukan:

  • pengimejan resonans magnetik (MRI) atau komputasi tomografi (CT) - mendedahkan penyakit dan sifatnya kursus ini dengan kualiti yang lebih baik dan lebih terperinci daripada analisis dan peranti lain. Hari ini, ini adalah kaedah diagnostik keutamaan, yang membantu dengan cepat mengenal pasti dan mula merawat periarthritis humeroskular;
  • X-ray sendi bahu - mikrokristal kalsium di bahu dapat dilihat dengan jelas pada sinar-X. Mereka berkumpul di mana sendi dan skapula dipegang bersama, mengganggu pergerakan lengan yang normal. Oleh kerana pada peringkat ini, putaran sudah sukar, jauh dari yang pertama dan bukan yang paling mudah untuk dirawat;
  • ujian darah - dalam darah pesakit di mana penyakit ini berubah menjadi bentuk akut, tahap ESR (kadar pemendapan eritrosit) dan protein C-reaktif meningkat.

Cara merawat periarthritis humeroskapular

Semasa tempoh eksaserbasi, pesakit mesti diberi ubat untuk periarthritis bahu-skapular di rumah.

Menurut tinjauan orang, dengan patologi seperti itu, penggunaan ubat anti-radang dan analgesik dari kumpulan NSAID paling sering ditunjukkan: Ketorol, Nimesil, Dicloberl, Ibuprofen, dan lain-lain. Ubat-ubatan ini bukan sahaja menghilangkan serangan sakit, tetapi juga melegakan keradangan dari otot yang terjejas. Pada peringkat awal penyakit, apabila rasa sakitnya ringan, penggunaan agen luaran dengan agen anti-radang bukan steroid mungkin mencukupi. Salap akan membantu menghilangkan rasa sakit dan keradangan. Dalam kes yang lebih teruk, doktor menetapkan pil dan suntikan, sekatan untuk periarthritis bahu.

Juga, untuk rawatan di rumah, penenang otot diresepkan, misalnya, Mydocalm. Kumpulan ubat ini membolehkan anda merehatkan otot, melegakan kekejangan daripadanya dengan mengurangkan nada otot. Selain itu, anda mungkin perlu mengambil chondroprotectors, misalnya, Structum. Ubat ini bertujuan untuk meningkatkan aktiviti fisiologi sendi, untuk mengurangkan cecair intra-artikular, untuk menghilangkan pembengkakan. Oleh itu, bukan sahaja analgesik, tetapi juga kesan terapi dicapai..

Sekiranya terdapat jangkitan pada sendi, maka perlu mengambil antibiotik dan ubat anti-radang hormon. Doktor memilih ubat-ubatan tersebut secara individu untuk setiap pesakit selepas pemeriksaan. Juga, dalam terapi kompleks, vitamin diresepkan untuk menguatkan imuniti umum..

Dalam tempoh kesakitan akut, pesakit dinasihatkan untuk tidak memuatkan sendi yang berpenyakit; untuk ini, pemakaian pendakap dan ortosis untuk sendi bahu mungkin ditetapkan. Braces membantu menyekat pergerakan di bahu, sehingga mencegah kemusnahan selanjutnya.

Fisioterapi

Fisioterapi adalah arah yang terpisah dalam rawatan periarthritis..

Pengaruh berikut adalah mungkin:

  1. Elektrostimulasi otot tali pinggang bahu. Prosedur ini membolehkan anda menormalkan nada otot.
  2. Rawatan laser. Untuk menghilangkan rasa sakit, anda mesti menjalani sekurang-kurangnya 10 sesi, jangka masa masing-masing adalah 5 minit.
  3. Fonoforesis meningkatkan pemakanan tisu, mendorong pemulihan awal mereka.
  4. Terapi gelombang kejut dengan cepat menyembuhkan kawasan tendon yang rosak, membantu melarutkan kalsifikasi.
  5. Kaedah lain untuk merawat periarthritis: akupunktur, terapi magnet, hidroterapi, hirudoterapi, terapi batu, mandi sulfida dan mandi radon.
  6. Terapi manual ditunjukkan apabila periarthritis dipicu oleh perpindahan vertebra.

Satu set latihan

Gimnastik terapeutik adalah salah satu syarat untuk pemulihan yang cepat. Adalah baik jika anda dapat melakukan latihan di dalam air. Terapi berenang dan hidrokinesis adalah sebahagian daripada semua kompleks yang disyorkan untuk periarthritis skapula bahu. Bersenam di kolam renang membolehkan anda bukan sahaja menormalkan nada otot dan menghilangkan ketegangan berlebihan dari mereka, tetapi juga untuk meningkatkan jarak gerakan pada sendi yang rosak.

Matlamat utama kompleks gimnastik:

  • Normalisasi aliran darah.
  • Oksigenasi tisu.
  • Penghapusan genangan.
  • Menguatkan otot.
  • Normalisasi proses metabolik.

Anda tidak boleh mula melakukan kompleks gimnastik semasa peringkat akut penyakit ini, dengan kesakitan yang teruk pada sendi.

Beberapa latihan berkesan untuk mempercepat pemulihan anda:

  • Kaki harus dibentangkan selebar bahu, lengan diangkat di atas kepala. Anda harus mencapai dengan hujung jari ke arah siling, tetapi jangan angkat kaki dari lantai. Pertama, kedua-dua lengan dilanjutkan, dan kemudian setiap anggota badan bergilir.
  • Tangan harus dibentangkan dan dibiarkan pada paras bahu. Seterusnya, anda harus melakukan giliran dengan badan dan kepala, tetapi pada masa yang sama tangan anda berada pada kedudukan semula.
  • Angkat tangan anda di atas kepala anda dan ambil siku anda. Anda perlu perlahan-lahan menggerakkan tangan ke belakang, tanpa melakukan pergerakan secara tiba-tiba.

Lakukan senaman gimnastik sederhana 3 kali sehari. Ini adalah pencegahan penyakit berulang yang terbaik..

Ubat-ubatan rakyat

Dalam terapi kompleks periarthritis, penggunaan resipi ubat tradisional dibenarkan. Tetapi rawatan periarthritis di rumah dengan bantuan ubat-ubatan rakyat hanya boleh dimulakan setelah berunding dengan doktor. Harus diingat bahawa resipi rakyat bukan ubat mujarab, mereka hanya mengurangkan rasa sakit, tetapi mereka tidak akan melegakan penyebab penyakit ini.

Dengan periarthritis bahu-skapular, resipi rakyat berikut berkesan:

  • kompres dengan kubis dan madu pada waktu malam akan membantu menghilangkan rasa sakit dan melegakan keradangan;
  • losyen dengan ramuan herba, misalnya, calendula, chamomile, sage mempunyai kesan anti-radang yang sangat baik;
  • untuk menguatkan sendi, disarankan menggunakan kompres garam;
  • untuk menguatkan sistem imun, disarankan untuk minum rebusan chamomile atau rose pinggul dan bukannya teh hitam dan kopi.

Rawatan alternatif untuk periarthritis melibatkan bukan sahaja penggunaan resipi ubat tradisional, tetapi juga pemeliharaan pemakanan yang betul. Sekiranya bahu menyakitkan, maka anda harus melepaskan pedas, asin, asap dan alkohol. Makanan harus sihat dan enak, disarankan untuk makan lebih banyak sayur-sayuran segar, buah-buahan, buah beri. Lebih baik jangan makan daging berlemak merah selama tempoh rawatan, menggantinya dengan ikan atau ayam tanpa lemak..

Operasi

Terdapat juga rawatan pembedahan untuk periarthritis skapula bahu. Ia jarang digunakan (ini adalah kes dengan rawatan konservatif jangka panjang yang tidak berkesan, berulang berulang, tahap "bahu beku"). Operasi ini disebut penyahmampatan subakromial. Intinya terletak pada penyingkiran sekeping kecil skapula (acromion) dan ligamen yang berdekatan (coracoacromial).

Selepas rawatan pembedahan, diperlukan terapi terapi dan terapi fizikal, yang membawa kepada pemulihan gerakan yang pelbagai. Hingga 95% intervensi pembedahan untuk periarthritis dari scapholes positif dengan pemilihan pesakit yang berwajaran untuk rawatan ini.

Prognosis rawatan

Tahap awal periarthritis humeroskapular biasanya bertindak balas dengan baik terhadap terapi konservatif standard; pergerakan sendi bahu dipulihkan sepenuhnya.

Kursus jangka panjang periarthritis kronik boleh menyebabkan kecacatan seseorang yang berterusan, kehilangan kemahiran dalam aktiviti seharian dan profesional. Dengan perkembangan sindrom "bahu tersekat", mungkin untuk memulihkan sebahagian pergerakan mobil di bahu hanya melalui pembedahan.

Rawatan periarthritis sendi bahu di rumah dengan ubat-ubatan rakyat

Periarthritis bahu adalah patologi keradangan yang, jika tidak dirawat, mengambil watak degeneratif-dystrophik. Orang itu menderita kesakitan yang meningkat dengan pergerakan, sehingga sukar untuk tidur nyenyak pada waktu malam. Periarthritis bertindak balas dengan baik terhadap rawatan konservatif dengan ubat-ubatan dari pelbagai kumpulan klinikal dan farmakologi. Pesakit diberi ubat anti-radang nonsteroid (NSAID), relaxer otot, chondroprotectors. Untuk menghilangkan rasa sakit yang teruk, melegakan proses keradangan akut, dipraktikkan untuk menyuntik glukokortikosteroid ke dalam tendon atau rongga sendi bahu.

Ubat-ubatan tersebut mempunyai banyak senarai kontraindikasi, kesan sampingan sistemik dan tempatan berlaku. Oleh itu, pada peringkat remisi, periarthritis bahu dirawat dengan ubat-ubatan rakyat. Ekstrak dari ramuan perubatan, kompres, gosok, salap buatan digunakan.

Prinsip asas terapi rumah

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Ubat-ubatan rakyat hanya digunakan sebagai rawatan tambahan. Hanya ubat yang dapat mengatasi keradangan otot, ligamen, tendon, tisu lembut. Dianjurkan untuk menggunakan infus dan kompres untuk memulihkan struktur sendi, mencegah berulang patologi kronik. Dalam ortopedik, pendekatan bersepadu untuk rawatan periarthritis bahu di rumah diamalkan:

  • kursus pentadbiran NSAID (Nimesulide, Ketorolac, Ibuprofen) selama 7-10 hari, chondroprotectors (Structum, Artra, Teraflex) - selama beberapa bulan;
  • penggunaan gel analgesik dan anti-radang (Fastum, Voltaren, Nurofen) sehingga keparahan gejala menurun;
  • penggunaan salap dengan kesan pemanasan dan kerengsaan tempatan (Kapsikam, Viprosal, Finalgon) setelah menghentikan proses keradangan;
  • memakai alat pelekap - pembalut elastik, ortosis separa tegar;
  • pengecualian dari diet makanan yang tinggi garam dan lemak;
  • terapi fizikal secara berkala untuk membina korset otot dan meningkatkan peredaran darah.

Sekiranya berlaku proses keradangan akut, dilarang menggunakan ubat tradisional dengan kesan pemanasan. Bahan utama mereka adalah permen karet, madu, minyak pati, etil alkohol atau vodka. Di bawah pengaruh mereka, suhu meningkat dalam fokus patologi, yang memprovokasi peningkatan intensiti keradangan, permulaan gejala keracunan umum.

Ubat rakyat untuk penggunaan luaran

Kompres, aplikasi, gosok digunakan secara aktif dalam rawatan artritis bahu. Mereka mengandungi sejumlah kecil bahan yang menembusi tidak hanya ke semua lapisan epidermis, tetapi juga langsung ke fokus patologi. Bermakna untuk aplikasi tempatan membantu mempercepat peredaran darah dan limfa pada sendi bahu. Bahan aktif nutrien dan biologi mula memasuki otot, radas ligamen-tendon dalam kepekatan yang mencukupi. Dengan memperbaiki trofisme, pertumbuhan semula tisu yang dirosakkan oleh keradangan dipercepat.

Memampatkan

Pada akhir musim bunga dan sepanjang musim panas, daun segar burdock, pisang, lobak muda digunakan untuk kompres. Mereka digosok di antara telapak tangan sehingga tetesan jus hijau gelap muncul di permukaan, dibalut dengan madu tebal dan disapu pada bahu yang sakit. Kompres dipasang dengan bungkus plastik, kain padat, pembalut elastik atau kain kasa, dan disimpan sehingga kering sepenuhnya. Daun kecil digiling ke dalam mortar ke keadaan gruel, dicampur dengan madu dan mengagihkan jisim aromatik pada sendi bahu. Dalam rawatan periarthritis, kompres telah membuktikan diri mereka dengan baik:

  • dengan garam laut, tepu dengan iodin dan unsur surih. Untuk penyediaannya, satu sudu garam tanpa pewarna dan perisa dilarutkan dalam 0.5 cawan air masak suam;
  • dengan bischofite yang mengandungi kepekatan magnesium klorida, besi, fosforus, tembaga yang tinggi. Ia digunakan tidak dicairkan, dijual di farmasi dalam bungkusan 50, 100, 200 ml. Kadang kala pengeluar meningkatkan keberkesanan terapi dengan menambahkan phytoextracts dan vitamin;
  • dengan hempedu perubatan, yang mempunyai aktiviti anti-radang dan perangsang regenerasi yang kuat. Digunakan dengan kemas atau dicairkan dengan air (1: 2).

Serbet steril yang direndam dalam larutan dilekatkan pada sendi sakit, diisolasi dengan filem dan kain, dan dipasang dengan pembalut. Simpan sehingga kering, kemudian bilas kulit dan sapukan krim berkhasiat berminyak. Kursus terapi terdiri daripada 10-15 prosedur harian.

Permohonan

Aplikasi terapi digunakan bukan sahaja dalam fisioterapi dan sanatorium. Mereka boleh digunakan untuk merawat periarthritis bahu di rumah. Untuk aplikasi, anda harus membeli ozokerite dan (atau) parafin di farmasi. Ini adalah bahan yang diperoleh semasa pemprosesan minyak mentah. Kesan terapeutik ozokerite dan parafin adalah untuk meningkatkan suhu pada fokus patologi dan mengekalkan haba selama satu jam. Selama ini, ligamen, otot, tendon tepu dengan nutrien yang diperlukan untuk pertumbuhan semula mereka. Di farmasi, ozokerite dan parafin dijual dalam bentuk pukal, jadi ia dicairkan terlebih dahulu di tempat mandi air:

  • air dituangkan ke dalam periuk besar, didihkan dan bekas kecil diletakkan di atas;
  • tuangkan parafin, ozokerite atau campurannya (1: 1) ke dalamnya. Titik lebur zat adalah sama - kira-kira 50-60 ° C;
  • jisim tebal yang dihasilkan disejukkan hingga 35-40 ° C, dan kemudian dengan spatula, spatula atau sikat, sapukan lapisan tebal di bahu. Tunggu sehingga ia mengeras dan sebarkan sebilangan kecil campuran dari atas.

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Secara keseluruhan, 3-5 lapisan jisim tebal dapat digunakan pada sendi yang sakit. Semakin banyak dari mereka, semakin lama bahu akan menjadi panas. Kursus rawatan terdiri daripada 15-20 prosedur harian.

Dalam rawatan poliartritis, seperti patologi lain dari sistem muskuloskeletal, tanah liat kosmetik biru atau hijau digunakan. Komposisi kimianya mengandungi banyak tembaga, molibdenum, mangan, fosforus dan unsur surih lain yang diperlukan untuk fungsi aktif struktur sendi. Untuk menyediakan campuran ubat, air suam ditambahkan ke serbuk dalam bahagian kecil dengan kacau berterusan. Hasilnya adalah konsistensi krim masam tebal yang homogen. Kek rata lebar yang sempit terbentuk daripadanya dan disapu ke bahu. Betulkan aplikasi dengan pembalut filem dan kain kasa, biarkan hingga kering sepenuhnya.

Menggosok

Dalam perubatan rakyat, bawang Cina, atau unggas ekor, sering digunakan. Ia mengandungi fitonutida, bioflavonoid, asid organik, unsur surih, kepahitan dan lendir. Tetapi ia sangat kaya dengan alkaloid colchicine, yang mempunyai kesan analgesik, anti-radang dan anti-edema. Dalam rawatan periarthritis bahu pada tahap pengampunan, pemanasan bawang Cina digunakan. Cara memasaknya:

  • 200 g daun besar segar (10 helai) potong selebar kira-kira 3 cm, kisar dalam mortar sehingga jus muncul;
  • pindahkan bahan mentah sayur ke dalam bekas yang legap, tuangkan satu liter vodka tanpa perasa dan aroma. Sebagai ganti vodka, 96% etil alkohol, dicairkan dengan jumlah air yang sama, juga digunakan;
  • bersikeras pada suhu bilik di tempat yang gelap selama sebulan, goncang setiap hari untuk pengekstrakan bahan bioaktif yang lebih baik.

Ternyata warna berwarna kehijauan dan sangat pedih. Sebelum menggosok bahu, kadang-kadang dicairkan dengan air untuk mengelakkan luka bakar kimia. Tetapi ini tidak selalu membantu melindungi diri anda dari kemerahan dan pembengkakan epidermis. Oleh itu, penyembuh tradisional mengesyorkan orang yang mempunyai kulit sensitif untuk memaksa bunga matahari, biji rami atau minyak zaitun..

Daripada bawang Cina, lada merah juga digunakan. Tingtur yang dihasilkan mempunyai kesan analgesik, mengganggu, pemanasan yang ketara. Untuk menyediakan pengisaran satu liter vodka atau etil alkohol yang dicairkan, 5-7 biji sudah cukup.

Salap buatan sendiri

Ini adalah salah satu bentuk dos yang paling berkesan untuk menghilangkan manifestasi klinikal periarthritis yang menyakitkan. Tidak seperti persediaan luaran farmaseutikal dan makanan tambahan, komposisi salap mengandungi sedikit bahan, jadi ia benar-benar diserap ke dalam fokus patologi. Sebagai asas salap, jeli petroleum perubatan, lanolin, krim bayi dengan vitamin larut lemak, tali dan phytoextract chamomile biasanya digunakan. Dalam perubatan rakyat, penggunaan lemak babi, mentega, ghee dipraktikkan, tetapi jangka hayat dana tersebut terhad kepada 1-2 minggu. Keberkesanan terapeutik terbesar adalah ciri salap buatan sendiri:

  • dalam mortar, kisar 2-3 daun muda pisang, dandelion, calendula, satu daun kecil lobak dan 6-7 bunga chamomile hingga homogen;
  • secara beransur-ansur dalam proses pengisaran, tambahkan 2 tetes minyak pati cemara, juniper, cemara dan satu sudu teh minyak kuman gandum kosmetik;
  • terus mencampurkan, tambah satu sudu teh mustard kering, turpentin gusi, laut kristal kasar atau garam batu ke jisim tebal;
  • tambahkan jeli petroleum dalam bahagian kecil untuk mendapatkan salap.

Ubat semacam itu disapu pada bahu 2 hingga 3 kali sehari, menggosok dengan ringan. Salap dengan komposisi yang lebih sederhana disediakan dalam beberapa minit. Dalam mortar, gosokkan 2 sudu madu pekat dengan 30 g krim bayi. Masukkan minyak pati thuja, pain, thyme dan satu sudu teh turpentin (minyak turpentin) setetes demi setitik.

Ubat rakyat untuk penggunaan dalaman

Untuk rawatan periarthritis sendi bahu, ubat-ubatan rakyat digunakan dalam bentuk infus dan teh aromatik dari tanaman ubat. Mereka mempunyai kesan penguat, tonik, meningkatkan imuniti tempatan dan sistemik, menggerakkan badan untuk melawan patologi. Perlu diingat bahawa minum teh dengan oregano, balsem lemon melegakan, menyebabkan mengantuk, mengurangkan tumpuan dan perhatian.

Penyembuh tradisional menasihatkan menyediakan minuman ubat berdasarkan teh hijau daun besar. Brew mengandungi kepekatan tinggi hampir semua unsur surih yang diperlukan untuk pemulihan tisu yang rosak akibat keradangan. Ia mengandungi banyak bioflavonoid yang merangsang peredaran darah dan peredaran mikro, phytoncides yang meningkatkan daya tahan tubuh terhadap agen berjangkit. Cara membuat teh penyembuhan:

  • bilas teko seramik dengan air mendidih, tambahkan 0.5 sudu teh hijau, secubit akar halia parut, satu sendok teh bahan tumbuhan kering;
  • bancuh dengan 2 gelas air panas (suhu sekitar 95-97 ° C), biarkan selama 15 minit;
  • ketegangan, minum bukannya teh biasa yang digigit dengan madu, jem, jem.

St John's wort, elecampane, yarrow, ivan tea, saber digunakan sebagai bahan mentah tumbuhan dalam terapi ligamen, tendon, otot. Mereka juga digunakan untuk menyiapkan infus yang lebih kuat. Satu sudu campuran herba kering dituangkan dengan segelas air mendidih, disimpan di bawah penutup selama 2 jam. Tapis, ambil 0.3 gelas selepas makan 3-4 kali sehari. Dengan pemburukan periarthritis bahu kerana kesakitan, kualiti tidur menurun, kelemahan, ketidakstabilan psikoemosi berlaku. Oleh itu, disarankan minum teh dengan oregano, lemon balm, pudina atau thyme semasa makan malam..

Sebelum rawatan, adalah perlu untuk menentukan penyebab perkembangan patologi. Keradangan sendi bahu berlaku lebih kerap disebabkan oleh aktiviti fizikal yang berlebihan, melebihi kekuatan otot dan tendon. Tetapi selalunya penyakit ini disebabkan oleh gangguan endokrin (diabetes mellitus, tirotoksikosis). Dalam kes sedemikian, terapi serentak periarthritis bahu dan penyakit yang mendasari dijalankan.

Sekiranya periartritis skapula bahu, atasi keradangan dengan kompres dan gosok

Periarthritis bahu adalah lesi pada sendi bahu, dan dengan kehilangan jarak pergerakan. Penyakit ini biasanya menyerang semua elemen di sekitar kawasan yang meradang (tulang rawan, tulang dan ligamen). Penyebabnya adalah keradangan, yang boleh disebabkan oleh kerosakan atau kehausan.

Periarthritis skapular bahu boleh dirawat dengan kaedah tradisional dan juga perubatan tradisional. Terapi rumah selalu dirasakan oleh pesakit dengan "semangat" yang hebat. Oleh itu, apabila ada peluang untuk menghilangkan patologi dengan ubat-ubatan rakyat, pesakit menggunakan jalan ini. Dalam artikel ini, kami akan memberitahu anda bagaimana menyembuhkan penyakit menggunakan resipi dari alam itu sendiri.

Resipi lisan

1. Penyerapan Hypericum perforatum. Tuang 1 sudu wort St. John dengan segelas air mendidih. Biarkan hingga setengah jam. Adalah disyorkan untuk mengambil produk 1 sudu besar beberapa kali sehari..

2. Penyerapan jelatang yang menyengat. Untuk menyiapkan infus, anda perlu mengambil 10 gram jelatang parut kering, isi dengan 1 gelas air mendidih, caranya akan bertahan selama 15 minit. Ambil 1 sudu tiga kali sehari untuk artritis dan periarthritis. Anda akan mendapat banyak resipi penyakit ini dalam artikel ini..

3. Minuman yang dibuat dari daun kismis hitam. 1 sudu teh lembaran kismis cincang kering, tuangkan satu gelas air mendidih, biarkan hingga 20 minit.Minum 0.5 cawan dua kali sehari.

4. Infusi dari koleksi ubat. Daun raspberry, daun lingonberry dan pinggul mawar tuangkan 400 ml setiap satu dan 2 sudu besar daun currant. air biasa, rebus dan biarkan selama 6 jam. Minum ubat ini pada waktu siang.

5. Ubat rakyat untuk membantu penyakit sendi bahu dari currant. Kisar 10 gram beri currant segar, dan tuangkan segelas air mendidih. Ambil tiga kali sehari selama 0.5 cawan.

5. Ubat yang diperbuat daripada madu, bawang putih dan lemon. Ambil 2 lemon, kira-kira 200 gr. madu dan 2 kepala bawang putih yang besar, gaul rata. Ambil satu sudu teh dua kali sehari.

Rawatan luaran periarthritis humeroskapular

Semanggi manis dan kompres chamomile. Tuangkan air mendidih di atas 2 sudu semanggi manis dan jumlah bunga chamomile yang sama, tapis kuahnya setelah satu jam. Anda tidak akan memerlukan kaldu itu sendiri, tetapi bahan bakar yang masih ada. Sapukan ke tempat sakit dalam bentuk kompres, jangan angkat selama kira-kira 2 jam.

Kompres garam. Untuk 300 ml air, anda memerlukan 30 g garam biasa. Dalam larutan yang dihasilkan, lembapkan kain, peras dan sapukan ke bahu yang terkena sakit. Selamat dengan bungkus plastik dan kain suam. Simpan sekurang-kurangnya 1 jam.

Daun burdock. Daun burdock harus segar, hanya dipetik. Basuh dan panaskan kepingan sedemikian sehingga bersih. Sapukan dalam bentuk kompres ke kawasan yang terkena dan perbaiki kompres. Kompres seperti itu boleh ditinggalkan di kawasan sakit semalaman..

Menggosok

Untuk menggosok kawasan yang terkena periarthritis, anda boleh menggunakan: alkohol warna calendula, decoctions dari sediaan herba:

1.chamomile + ketumbar + pudina + akar burdock

2. pudina + daun birch + pisang + akar dandelion

Jangan keterlaluan semasa menggosok. Kuat tidak bermaksud baik. Gosok yang kuat malah boleh memburukkan lagi keadaan. Pergerakan mestilah ringan, urut dan lancar. Selepas menggosok apa-apa, balut bahagian yang terkena. Menggosok boleh dilakukan sehingga kesakitan hilang sepenuhnya..

Berhati-hati ketika merawat diri sendiri periarthritis scapular humeral. Sebelum menjalani terapi, anda harus berjumpa doktor. Rujuk kaedah yang anda pilih, bincangkan dengan pakar semua kebaikan dan keburukan. Mungkin beberapa resipi yang disampaikan tidak sesuai dengan anda secara peribadi. Jangan mengabaikan bantuan yang berkelayakan!

Peraturan untuk rawatan periarthritis humeral di rumah

Pemakanan semasa rawatan

Dengan periatritis skapular, tidak ada diet ketat khusus. Tetapi doktor sebulat suara berpendapat bahawa pemakanan dalam tempoh rawatan harus betul dan seimbang. Anda harus makan lebih banyak sayur-sayuran segar, ikan dan daging, jangan lupa tentang produk susu yang diperam (badan anda sangat memerlukan kalsium, tanpanya rawatan tidak akan seefektif yang diharapkan). Semua makanan mesti dikukus atau direbus.

Rawatan periarthritis skapula bahu akan lebih berkesan jika gelatin dimasukkan ke dalam diet pesakit, yang dengan sendirinya adalah bahan yang menyumbang kepada pemulihan awal tisu tulang rawan yang terkena. Sudah tentu, tidak digalakkan untuk makan makanan goreng, berlemak dan asap; untuk tempoh rawatan, lebih baik menolak gula-gula dan sebarang produk halus.

Bermakna untuk pentadbiran lisan

Perubatan tradisional mengetahui banyak ubat dan formulasi yang dapat melegakan simptom periartritis sendi bahu. Lebih-lebih lagi, jika rawatan dengan ubat-ubatan rakyat digabungkan dengan betul dengan mengambil ubat.

Penyembuhan teh

Untuk menyediakan ubat tradisional ini, anda memerlukan daun currant hitam, beri rose liar, raspberry dan daun lingonberry (2: 1: 1: 1). Semua komponen mesti dicampurkan, kemudian tambah 2 sudu besar. l. campuran siap dalam 1 liter air. Komposisi direbus selama 10 minit, dibancuh, ditapis dengan teliti dan diminum setiap hari 30 minit sebelum makan, 0.5 cawan.

Merebus jelatang

Dengan periarthritis humeroscapular, tanaman pembakar ini juga berjaya digunakan. Untuk menyiapkan infus, anda perlu mengambil 2 sudu besar. l. keringkan daun jelatang cincang, tuangkan 0.5 liter air mendidih dan biarkan hingga mendidih. Kaldu yang dihasilkan diambil tiga kali sehari selama 1 sudu besar. l.

Menurut resipi yang sama, rebusan daun kismis atau daun raspberry disediakan, yang juga telah membuktikan diri mereka dengan baik dalam rawatan periarthritis.

Penyerapan madu dan lemon

Anda juga boleh dirawat dengan penyakit menggunakan kaedah rakyat menggunakan komposisi penyembuhan lemon wangi, madu segar dan bawang putih. Untuk ini, anda memerlukan 1 gelas madu segar (tidak cair), 2 lemon besar, dan 2 kepala bawang putih. Lemon dan bawang putih harus dicincang dalam pengisar atau cincang, dicampur dengan madu dan diambil tiga kali sehari, 1 sudu besar. l.

Harap maklum: terapi periarthritis di rumah dengan komposisi sedemikian tidak dapat diterima jika pesakit menderita gastritis atau mengadu gejala ulser duodenum..

Bermakna untuk kegunaan luaran

Dengan keradangan pada sendi bahu dan skapular, pelbagai kompres dari ramuan perubatan atau ubat-ubatan rakyat lain berjaya digunakan. Mereka mempunyai kesan pemanasan ringan, melegakan kesakitan, melegakan ketegangan dan kekejangan otot.

Untuk keradangan pada sendi bahu yang berkaitan dengan periarthritis, manipulasi dan prosedur berikut biasanya digunakan:

  • kompres herba. Chamomile, marshmallow atau semanggi manis dituangkan dengan sedikit air panas untuk membuat gruel pekat. Kompres dibuat dari komposisi yang dihasilkan di bahu yang meradang, disimpan sehingga jisimnya telah sepenuhnya sejuk. Prosedur ini meredakan gejala penyakit, membantu mengurangkan proses keradangan;
  • garam memampatkan. Larutan garam pekat disediakan (100 g garam per liter air). Apabila garam yang dituangkan larut, cairan tersebut dipanaskan, kain kapas bersih dibasahi di dalamnya dan kompres malam dibuat pada sendi bahu;
  • kompres pemanasan madu. Ubat rakyat, sangat mudah dan berkesan pada masa yang sama. Melincirkan kawasan keradangan dengan lapisan nipis madu segar, balut dengan plastik dan kain hangat. Lebih baik biarkan pembalut sepanjang malam.

Sebelum rawatan dengan ubat-ubatan rakyat mengikut mana-mana resipi ini, pastikan anda berjumpa dengan doktor anda dan pastikan bahawa anda tidak mempunyai reaksi alergi terhadap salah satu komponen komposisi.

Menggosok

Sekiranya pesakit didiagnosis dengan periarthritis humeral-scapular, selain mandi dan kompres, rawatan di rumah melibatkan pelbagai jenis gosok. Untuk prosedur, gunakan infus calendula berdasarkan alkohol atau decoctions herba lain. Pergerakannya harus menyerupai urutan biasa, lembut dan lembut, agar tidak mencederakan kawasan yang meradang, tetapi pada masa yang sama agak sengit. Urutan terapeutik seperti itu untuk keradangan skapular harus dilakukan pada waktu malam, dan sendi harus dilindungi dengan teliti setelah setiap prosedur..

Senaman gimnastik

Tidak kira betapa kecilnya gejala, dan rawatannya berkesan, mengikut budi bicara doktor yang hadir, pesakit mungkin diberi satu set latihan gimnastik untuk dilakukan di rumah. Terima kasih kepada mereka, proses penyembuhan akan berjalan lebih cepat. Untuk merawat penyakit dengan cara ini hanya mungkin bagi pesakit yang telah melewati tahap akut penyakit ini. Sebaik sahaja gejala yang diucapkan berlalu, doktor akan membantu anda memilih kompleks terapi senaman yang optimum.

Fisioterapi di rumah

Untuk akhirnya mengalahkan periarthritis skapular, rawatannya harus dilakukan bukan hanya dengan ubat-ubatan dan ubat-ubatan rakyat, tetapi juga merangkumi unsur-unsur fisioterapi:

  • hirudoterapi. Gigitan lintah mendorong penipisan darah, disebabkan oleh itu aliran oksigen dan nutrien ke kawasan keradangan bertambah baik;
  • berenang. Sendi yang terjejas berkembang dengan sempurna di dalam air;
  • urut. Prosedur meningkatkan peredaran darah.

Mungkin penggunaan kaedah rakyat bukanlah ubat mujarab, tetapi dengan penggunaan yang munasabah, kaedah ini cenderung meningkatkan kesan terapi ubat dan meringankan keadaan pesakit..

Video "Satu set latihan untuk periarthritis humeroskapular"

Dari video ini, anda akan belajar mengenai satu set latihan untuk rawatan periarthritis skapula bahu.