Latihan yang paling berkesan untuk coxarthrosis sendi pinggul

Artritis

Coxarthrosis adalah proses degeneratif pada sendi pinggul, yang dicirikan oleh penipisan tulang rawan dan ubah bentuknya, percambahan osteofit dan disfungsi motor sendi. Patologi ini dirawat dengan cara yang kompleks, dan terapi senaman memainkan peranan penting dalam kaedah terapi. Latihan untuk coxarthrosis sendi pinggul dirancang untuk memulihkan pergerakan pada sendi, melegakan kesakitan pada sendi dan mengembalikan otot ke keadaan fisiologi.

Kekhususan pendidikan jasmani dengan coxarthrosis

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Pertimbangkan beberapa panduan untuk melakukan latihan:

  1. Latihan untuk coxarthrosis adalah statik dan tidak melibatkan memuat paksi artikular. Secara amnya, beban berat dengan pergerakan tiba-tiba dikontraindikasikan pada pesakit dengan penyakit ini untuk mengelakkan manifestasi patologi yang memburukkan. Latihan yang memberikan rasa sakit yang tajam semasa pelaksanaan tidak dapat dilakukan.
  2. Sebelum bermulanya gimnastik, disyorkan urutan ringan otot paha, begitu juga selepas akhir pelajaran - ini akan memanaskan otot, merangsang peredaran darah dan memberi kesan yang baik terhadap pemulihan. Sensasi yang tidak menyenangkan dalam proses melakukan gimnastik juga dikeluarkan dengan mengurut.
  3. Kompleks latihan untuk sendi dengan coxarthrosis ditambah dengan berenang, jika keadaan umum pesakit mengizinkan.
  4. Sebaiknya pesakit memilih latihan dengan doktor yang menghadiri, dengan mempertimbangkan keparahan manifestasi dan tahap perkembangan coxarthrosis.
  5. Senaman harus dilakukan secara berkala, lebih baik setiap hari, dengan kadar yang selesa dan lancar.

Satu set latihan untuk pesakit dengan tahap awal coxarthrosis

Tahap tidak ketara (pertama atau kedua) kerosakan sendi dengan coxarthrosis diperbetulkan dengan latihan yang merangsang mobiliti dan melegakan gejala.

Pergerakan harus dilakukan secara purata 3-5 kali, secara beransur-ansur meningkatkan pengulangan menjadi 10. Kedudukan akhir diperbaiki selama beberapa saat. Kesakitan sedikit semasa bersenam adalah perkara biasa. Nafas tidak ditangguhkan semasa pelaksanaan.

  1. Kedua-dua lengan diturunkan dan ditekan ke badan, kaki diluruskan. Dengan penyedutan, lengan naik, dengan nafas, mereka turun Ulangi dengan lancar enam hingga lapan kali.
  2. Kedua-dua lengan diturunkan dan ditekan ke badan, kaki diluruskan. Tangan membongkok dan melenturkan siku dengan lancar.
  3. Bengkokkan lutut kaki yang sakit, regangkan kaki dan tahan selama beberapa saat. Kaki bengkok boleh disokong dengan tangan yang bertentangan.
  4. Pegang kaki di bawah lutut dengan kedua tangan, tarik dekat dengan perut. Kaki yang lain terletak dengan kuat di lantai pada masa ini..
  5. Bengkokkan lutut dan letakkan tapak kaki dengan kuat di atas lantai. Kencangkan otot punggung dan angkat pelvis setinggi mungkin.
  6. Luruskan kaki anda, pusing ke dalam, kemudian kembali ke keadaan semula - lakukan lapan pengulangan.
  7. Letakkan tangan anda di pinggang anda, 10-15 saat. untuk menggambarkan menunggang basikal dengan kaki anda, dengan lancar dan perlahan.
  1. Bersandar pada siku dan telapak tangan yang sihat, meregangkan dan menaikkan kaki yang terkena, telapak kaki harus bersudut tepat ke kaki bawah.
  2. Berbaring di bahagian sihat di sisi anda, turunkan kepala ke lengan yang bengkok di siku. Angkat kaki dengan sendi yang sakit, bawa kembali, kembalikan dengan hati-hati ke kedudukan semula dan berehat. Jumlah 8 pengulangan.
  1. Naikkan kaki yang dibengkokkan pada sudut yang betul. Tahan sebentar.
  2. Letakkan tangan anda di hadapan anda. Kencangkan otot pelvis anda selama beberapa saat, kemudian berehat.
  3. Letakkan tangan anda di pinggul anda, mulailah mengangkat kepala dan bahu anda, memegangnya selama beberapa saat. Turun, setelah berhenti selama dua saat, ulangi lima kali lagi.
  4. Letakkan kedua tangan di hadapan anda. Naikkan kepala dan bahu anda, lakukan tiga ayunan dengan kedua tangan, seperti gaya dada - 6 ulangan.
  1. Kaki harus ditekan dengan kuat ke lantai. Sambungkan lutut dan kaki dengan tumit menghadap ke luar.
  2. Picit bantal atau bola di antara lutut anda.
  1. Berdiri dengan kaki yang baik, meletakkan tangan anda di dinding atau belakang kerusi. Lakukan beberapa ayunan santai dengan kaki yang terkena, amplitudnya ditentukan oleh kehadiran kesakitan.
  2. Berdiri dalam kedudukan yang sama, dengan kaki anda dengan lancar melukis bulatan di udara - 8 pengulangan.
  3. Berdiri di kedua kaki, dengan tangan anda bersandar di kerusi. Lakukan separuh jongkok, luruskan. Ulangi senaman dengan perlahan 10 kali.
  4. Naik dan turun dari jari kaki ke tumit - 10 repetisi.

Sekiranya kesakitan teruk, kompleks yang diberikan digantikan dengan latihan fizikal untuk tahap coxarthrosis yang teruk (ketiga, keempat).

Latihan untuk coxarthrosis teruk

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Dengan tahap penyakit yang teruk, perlu melakukan latihan:

  • berbaring di perut anda, lengan dilanjutkan di sepanjang badan atau diletakkan di bawah kepala. Roller rendah diletakkan di bawah pergelangan kaki. Dalam keadaan paling santai, buat beberapa gulungan pada perut, sedikit mengayunkan pinggul ke sisi. Sekiranya rasa sakit berlaku, kurangkan jarak pergerakan. Ulangi latihan selama 10 minit, sekurang-kurangnya tiga kali sehari, sebelum makan. Pesakit yang lemah disarankan untuk memulakan dengan 3-5 minit, tidak lebih dari dua kali sehari. Setelah memperkuat keadaan, bawa pelaksanaannya ke tahap yang disarankan;
  • letakkan roller di bawah lutut anda. Berbaring di perut anda, putar kaki anda yang terbentang ke luar dan ke dalam, secara bergiliran. Jangan membuat jarak pergerakan lebih dari 10 cm;
  • letakkan kaki anda di gelung kain, digantung pada ketinggian 25 cm di atas tempat tidur. Gelung harus memintas bahagian tengah kaki bawah. Bengkokkan kaki di sendi lutut dengan amplitud kecil, ayunkan kaki yang santai ke sisi. Latihan dibenarkan untuk pesakit yang lemah dengan ketidakupayaan untuk duduk, bangun dari tempat tidur, dan melakukan gimnastik di lantai;
  • sambil duduk di atas kerusi, rentangkan lutut selebar bahu, letakkan kaki dengan erat dengan telapak di lantai. Lutut dalam keadaan santai, mula mengurangkan dan menyebar dengan lancar, dengan gerakan kecil;
  • berdiri dengan kaki baik anda di ketinggian kecil. Gantungkan kaki yang terkena coxarthrosis ke bawah, menghayunkannya ke belakang dan ke sisi. Latihan dilakukan dengan sokongan lengan, sehingga 10 minit, dua hingga tiga kali sehari. Pada masa yang sama, kesakitan tidak seharusnya normal.

Rawatan gimnastik menurut Bubnovsky

Profesor S.M.Bubnovsky telah mengembangkan kaedah yang berkesan untuk rawatan coxarthrosis, yang memungkinkan untuk mencegah pembedahan dan memulihkan kualiti hidup. Teknik ini dikenali dengan istilah "kinesitherapy", berdasarkan rawatan sendi dengan pergerakan.

Kompleks ini merangkumi latihan berikut:

  1. Berdiri dalam kedudukan siku lutut. Tarik nafas, perlahan-lahan melengkung punggung anda, menarik nafas - bengkok. Senaman melemaskan punggung.
  2. Bersandar pada telapak tangan dan lutut, peregangan ke hadapan, jangan bengkok di kawasan lumbar. Kembali ke kedudukan sebelumnya.
  3. Bersandar pada siku, menghembuskan nafas dan menurunkan diri ke lantai. Luruskan lengan anda pada nafas seterusnya, turunkan punggung ke tumit anda.
  4. Tukar posisi - berguling dan berbaring di punggung anda, seperti mengayunkan otot perut. Rapatkan lutut dengan siku anda. Dalam kedudukan yang sama, angkat pelvis setinggi mungkin.

Latihan mengikut Bubnovsky dilakukan selama 10-30 pengulangan, jika boleh, dengan mengambil kira keadaan umum.

Rawatan gimnastik menurut Evdokimenko

Rheumatologist P.V. Evdokimenko menawarkan satu set 11 latihan yang berkesan untuk pemulihan sendi pinggul yang terkena coxarthrosis peringkat kedua:

  1. Angkat setiap kaki secara bergilir dan tahan selama 35 saat. Selepas pelaksanaan pertama, berhenti sebentar dengan santai, kemudian lakukan 10 pengulangan lagi.
  2. Angkat kaki anda pada sudut 15 darjah, ayun ke sisi dengan kedua kaki pada masa yang sama.
  3. Bengkokkan kedua kaki dan angkat pelvis ke ketinggian yang mungkin.

Berbaring di perut anda. Bengkokkan kaki anda pada sudut yang tepat secara bergiliran, jaga agar tetap berat.

  1. Angkat kaki anda pada sudut 45 darjah, tahan selama setengah minit. Gulung dan ulangi.
  2. Lakukan senaman sebelumnya, sambil menambah giliran kaki ke luar dan masuk.
  1. Regangkan kaki anda. Jangkau ibu jari kaki anda, tetaplah selama dua minit. Satu pelaksanaan cukup.
  2. Bersandar dengan punggung ke dinding, rentangkan kedua kaki selebar mungkin, bengkokkan kaki yang terkena pada sudut yang betul.
  3. Jangkau kaki yang terkena dan tarik ke arah anda.
  1. Kekalkan berat badan yang diangkat selama setengah minit.
  2. Kesimpulannya, lakukan sapuan urut dengan intensiti rendah, serta mengusap kaki dengan salap, dengan kesan pemanasan.

Kompleks terapi senaman untuk coxarthrosis mengembalikan mobiliti ke sendi pinggul dan merangsang pemulihannya, sementara disyorkan untuk menggunakannya dengan tujuan terapi lain dan di bawah pengawasan pakar.

Artikel serupa

Cara melupakan sakit sendi?

  • Sakit sendi membataskan pergerakan anda dan kehidupan yang memuaskan...
  • Anda bimbang akan rasa tidak selesa, sakit dan sistematik...
  • Mungkin anda telah mencuba banyak ubat, krim dan salap...
  • Tetapi jika dilihat dari fakta bahawa anda membaca baris ini, mereka tidak banyak membantu anda...

Tetapi ortopedis Valentin Dikul mendakwa bahawa ubat yang betul-betul berkesan untuk sakit sendi ada! Baca lebih lanjut >>>

Gimnastik yang betul untuk coxarthrosis sendi pinggul

Dari artikel ini anda akan belajar: latihan apa untuk coxarthrosis sendi pinggul yang boleh anda lakukan untuk memperbaiki keadaan anda. Contoh latihan gimnastik yang termasuk dalam program gimnastik terapeutik untuk coxarthrosis sendi pinggul pada suhu 1, 2 dan 3 darjah.

Pengarang artikel: Nivelichuk Taras, ketua jabatan anestesiologi dan rawatan intensif, 8 tahun pengalaman kerja. Pengajian tinggi dalam bidang "Perubatan Am".

Fisioterapi (terapi senaman) atau gimnastik adalah salah satu kaedah utama rawatan konservatif coxarthrosis (arthrosis sendi pinggul). Senaman dapat membantu melegakan simptom dan meningkatkan fungsi sendi pelvis yang terjejas.

Walau bagaimanapun, tidak mungkin untuk menyembuhkan coxarthrosis sepenuhnya dengan terapi senaman. Perubahan degeneratif yang berlaku pada tisu tulang rawan sendi pinggul semasa arthrosis (ini adalah kemusnahan, lelasan, penuaan, retak tulang rawan) tidak dapat dipulihkan.

Terdapat 3 darjah keparahan coxarthrosis, tetapi program senaman untuk merawat penyakit ini hampir sama untuk tahap apa pun. Perbezaan utama antara terapi senaman pada peringkat awal dan akhir penyakit adalah intensiti latihan yang dibenarkan dan kemungkinan pergerakan pada sendi yang terjejas..

Sebilangan besar doktor menasihatkan untuk menahan diri dalam kes coxarthrosis yang paling teruk daripada beban berat pada sendi pinggul.

Latihan untuk coxarthrosis diresepkan oleh traumatologist, dan doktor terapi latihan membuat program latihan individu, dengan mempertimbangkan keparahan penyakit. Mereka juga mengajar pesakit bagaimana melaksanakannya..

Contoh latihan di bawah ini juga sangat sesuai untuk pencegahan coxarthrosis.

Manfaat terapi senaman untuk coxarthrosis

Aktiviti fizikal dan gimnastik dengan coxarthrosis sendi pinggul dapat memperlambat perkembangan penyakit dan mengurangkan simptomnya, serta melambatkan penampilan disfungsi yang ketara.

Program terapi senaman yang betul akan membantu:

  1. Mengurangkan kesakitan. Latihan digabungkan dengan terapi manual, urut, terapi fizikal, dan kaedah lain membantu melegakan kesakitan.
  2. Meningkatkan mobiliti. Doktor terapi senaman dapat mengembangkan program individu di mana banyak pesakit dapat memulihkan jarak pergerakan pada sendi yang terjejas. Program ini boleh dimulakan dengan gerakan pasif, yang dilakukan oleh doktor dengan kaki pesakit, dan kemudian dikembangkan dengan latihan aktif yang dilakukan oleh pesakit sendiri..
  3. Meningkatkan kekuatan otot. Dengan coxarthrosis, latihan untuk meningkatkan kekuatan otot yang terletak di sebelah sendi pinggul juga sangat penting. Ini mengurangkan beban pada sendi yang terjejas dan meningkatkan kestabilannya..
  4. Mempercepat pemulihan. Latihan menolong anda kembali ke aktiviti harian atau kerja anda dengan lebih cepat dan selamat.

Terapi senaman adalah bahagian yang tidak terpisahkan dari pemulihan pesakit selepas pembedahan untuk menggantikan sendi pinggul pada coxarthrosis yang teruk.

Dalam kes sedemikian, ia membantu mengurangkan kesakitan, mengembalikan mobiliti dan kekuatan, dan kembali ke tahap aktiviti fizikal yang normal..

Jenis aktiviti fizikal yang sesuai pada peringkat awal coxarthrosis (gred 1)

Lebih baik memulakan kelas terapi fizikal dengan pergerakan yang tidak terlalu kuat:

  • Berjalan. Berjalan dengan pantas untuk pesakit di udara segar adalah contoh aktiviti fizikal intensiti rendah. Bagi orang yang mempunyai masalah dengan koordinasi atau keseimbangan, berjalan di treadmill mungkin sesuai..
  • Basikal senaman. Menunggang basikal senaman dengan beban yang dapat disesuaikan membolehkan pesakit untuk perlahan-lahan meningkatkan kekuatannya di rumah.

Latihan di air (berenang, aerobik air). Kelas aerobik air adalah pilihan yang baik untuk pesakit coxarthrosis pada awal pemulihan. Bersenam di air hingga ke pinggang mengurangkan beban pada sendi pinggul sebanyak 50%, dan di dada - sebanyak 75%.

Yoga. Latihan yoga secara berkala dapat membantu meningkatkan kelenturan sendi, menguatkan otot, dan mengurangkan kesakitan. Walau bagaimanapun, beberapa postur yoga (seperti kedudukan rawan) dapat menekan sendi pinggul, oleh itu pesakit harus berbincang dengan jurulatihnya untuk menyesuaikan latihan. Kelas yoga pemula adalah titik permulaan yang baik untuk pemulihan..

Tai chi (salah satu jenis wushu). Pergerakan tai chi yang perlahan dapat meredakan sakit sendi dan meningkatkan keseimbangan.

Pelajaran Tai-chi (taijiquan) - untuk coxarthrosis sendi pinggul. Tai chi terkenal sebagai gimnastik kesihatan, tetapi awalan "chuan" (penumbuk) menunjukkan bahawa Taijiquan adalah seni mempertahankan diri.

Latihan untuk menguatkan otot

Satu set latihan untuk coxarthrosis sendi pinggul semestinya merangkumi latihan untuk menguatkan otot. Otot yang kuat dapat menghilangkan tekanan dari sendi yang terjejas dan membantu meningkatkan keseimbangan.

Latihan kekuatan harus dilakukan tidak lebih dari 2 kali seminggu..

  • Berbaring telentang dengan kaki lurus. Kencangkan otot di punggung anda dengan menyatukannya. Tahan pengecutan selama 10 saat, kemudian berehat. Ulangi 10 kali.

Berbaring telentang, bengkokkan kaki anda di lutut sehingga tapak kaki anda berada di atas lantai. Kumpulkan punggung anda dan angkat pelvis anda dari lantai. Jangan melengkung punggung anda di busur. Kembali ke kedudukan permulaan dan ulangi 10 kali.

Berdiri di sebelah kerusi atau meja dengan tangan anda di atasnya. Angkat kaki yang terkena di hadapan anda, bengkokkan pada sendi lutut dan pinggul setinggi yang anda boleh. Perlahan-lahan turunkannya ke lantai, ulangi 10 kali.

Berdiri di sebelah kerusi atau meja dengan tangan anda di atasnya. Gerakkan kaki yang terkena ke sisi tanpa membengkokkan batang badan anda. Kembali ke kedudukan permulaan, ulangi 10 kali.

Bersandar di belakang kerusi atau meja untuk keseimbangan. Duduk, tekuk lutut dan lurus punggung. Jongkok tidak boleh lebih dari 45 °. Ulangi 10 kali.

Berbaring di sebelah anda dengan lutut dibengkokkan. Angkat lutut atas anda sejauh mungkin tanpa membiarkan pelvis anda berputar. Jaga kaki dan punggung anda lurus semasa latihan ini. Turunkan lutut dengan perlahan, ulangi 10 kali dan ubah kaki.

Berbaring di sebelah anda, bengkokkan kaki bawah anda di lutut, dan luruskan kaki atas anda. Angkat kaki atas, kemudian turunkan perlahan-lahan. Ulangi 10 kali, kemudian ganti anggota badan..

Latihan berbaring di sebelah

Latihan Peregangan Pinggul

Gimnastik untuk coxarthrosis sendi pinggul darjah 2, apabila seseorang sudah mempunyai pergerakan terhad, harus merangkumi latihan regangan. Mereka akan membantu pesakit untuk meningkatkan jarak pergerakan pada sendi yang terjejas, meningkatkan kemampuannya untuk bergerak..

Biasanya aktiviti seperti itu mesti dilakukan setiap hari..

Contoh senaman regangan untuk sendi pinggul:

  1. Berdiri tegak, letakkan sebelah kaki di pelantar atau anak tangga. Miringkan badan anda perlahan-lahan sehingga anda merasakan regangan di bahagian belakang paha anda. Pastikan punggung lurus semasa bersenam. Pegang kedudukan ini selama 20-30 saat, kemudian luruskan. Ulangi 5 kali, kemudian tukar kaki..

  • Dengan berdiri tegak, letakkan tangan anda di belakang kerusi atau meja. Balut tuala di sekitar pergelangan kaki yang terkena coxarthrosis. Menjaga punggung anda lurus, gunakan tuala untuk menarik tumit ke arah punggung anda sehingga anda merasakan regangan di bahagian depan paha anda. Pegang kedudukan ini selama 20-30 saat, kemudian luruskan. Ulangi 5 kali. Meregangkan bahagian depan paha (daripada menggunakan lengan, lebih baik menarik kaki dengan tuala)
  • Berdiri tegak, bawa sebelah kaki ke hadapan anda. Letakkan tangan anda di atas meja atau kerusi di belakang. Bersandar ke hadapan dan bengkokkan lutut kaki depan anda, lurus ke belakang. Anda harus merasakan regangan di bahagian depan paha depan anda dan di bahagian belakang kaki belakang anda. Pegang kedudukan selama 20-30 saat. Ulangi 5 kali, kemudian tukar kaki..

  • Berbaring di lantai dengan pergelangan kaki yang terkena di lutut yang baik. Semasa mengekalkan kedudukan ini, angkat kaki yang baik ke dada anda, bantu diri anda dengan tangan anda di bahagian belakang paha anda. Anda mesti merasakan peregangan di punggung anda di bahagian yang terkena. Pegang kedudukan selama 20 saat, ulangi dua kali. Menarik lutut ke dada sambil berbaring di belakang
  • Berbaring di belakang anda. Dengan menggunakan tangan anda, tarik lutut sebelah kaki ke arah dada anda. Tahan selama 20 saat, ulangi tiga kali untuk setiap kaki.

  • Duduk di kerusi dengan lutut dibengkokkan dan kaki anda bersama-sama. Bersandar ke depan perlahan-lahan, menjaga tulang kering anda di tempat. Tekan perlahan-lahan di lutut dengan siku, tahan kedudukan ini selama 20-30 saat. Ulangi 5 kali.
  • Berbaring telentang, bengkokkan lutut sehingga tapak kaki anda berada di atas lantai. Turunkan perlahan lutut ke satu sisi, sambil memusingkan kepala ke arah yang bertentangan. Kemudian angkat kaki anda dan ulangi dengan lutut yang lain. Lakukan 5 kali untuk setiap kaki..

    Latihan untuk meningkatkan keseimbangan

    Latihan terapeutik untuk coxarthrosis harus merangkumi latihan untuk meningkatkan keseimbangan untuk mengurangkan risiko jatuh dan meningkatkan keyakinan pesakit ketika berjalan.

    • Kelas Tai chi.
    • Berdiri di sebelah kaki.
    • Perlahan berjalan ke belakang.
    Berdiri di sebelah kaki

    Senaman Aerobik

    Latihan aerobik, sering disebut sebagai latihan kardio atau daya tahan, adalah jenis aktiviti fizikal yang membuat jantung anda berdegup lebih cepat. Semasa pergerakan ini, oksigen adalah sumber tenaga utama yang digunakan oleh badan..

    Mereka baik untuk sistem kardiovaskular dan juga membantu menjaga keadaan fizikal seseorang..

    Walau bagaimanapun, pesakit dengan coxarthrosis pinggul kelas 3 harus berhati-hati ketika melakukan senaman aerobik agar tidak membebani sendi pinggul yang terkena..

    Bergantung pada keadaan fungsi sendi pinggul dan keupayaan fizikal pesakit, contoh latihan aerobik mungkin termasuk:

    • berjalan pantas,
    • berenang,
    • bersenam dengan basikal pegun.

    Cadangan gimnastik

    Semasa melakukan latihan yang ditetapkan oleh doktor terapi latihan untuk rawatan coxarthrosis darjah pertama, kedua dan ketiga, cadangan berikut mesti diperhatikan:

    1. Dengarkan badan anda dan atur intensiti yang diperlukan.
    2. Memanaskan otot dan sendi anda sebelum setiap senaman. Berjalan selama 3-4 minit atau bersenam adalah baik untuk ini. Pemanasan ini meningkatkan aliran darah dan membantu otot bersiap untuk bergerak..
    3. Sekiranya anda merasa sakit semasa melakukan senaman gimnastik, berhenti dan berehat. Sekiranya kesakitan berterusan selama beberapa jam setelah anda berhenti bersenam, ini bermakna anda memberi tekanan yang berlebihan pada sendi anda..
    4. Setelah menyelesaikan senaman anda, biarkan degupan jantung anda perlahan secara beransur-ansur. Untuk melakukan ini, anda perlu berjalan kaki selama beberapa minit selepas kelas.
    5. Tingkatkan aktiviti fizikal anda sepanjang hari.
    6. Gunakan ubat anti-radang (seperti ibuprofen) untuk melegakan atau menghilangkan rasa sakit. Ibuprofen adalah ubat anti-radang yang membantu menghilangkan rasa sakit
    7. Tidur lena.
    8. Menormalkan berat badan anda. Berat badan berlebihan memberi banyak tekanan pada sendi.
    9. Hubungi profesional penjagaan kesihatan anda jika anda memerlukan tongkat.

    Latihan apa yang tidak dapat dilakukan dengan coxarthrosis

    Ramai doktor tidak mengesyorkan bahawa pesakit dengan coxarthrosis melakukan latihan di mana terdapat beban besar pada sendi pinggul (terutamanya jika tahap ketiga patologi didiagnosis).

    • berjalan, terutamanya pada permukaan yang tidak rata;
    • tenis, bola sepak, bola keranjang atau sukan lain di mana anda perlu mengubah arah pergerakan secara tiba-tiba;
    • senamrobik dan jenis latihan lain yang perlu anda lompat.

    Walau bagaimanapun, sebilangan doktor menganggap wajar untuk menggunakan latihan tersebut dalam program terapi senaman selama 1 dan 2 darjah coxarthrosis, dengan alasan bahawa mereka merangsang proses regeneratif pada tisu tulang rawan..

    Tetapi ini tidak bermakna seseorang perlu segera berlari dan melompat - pertama anda perlu membina kekuatan otot dan meningkatkan kelenturan sendi untuk mengelakkan kerosakan..

    Hanya dengan itu anda dapat menambahkan pergerakan yang lebih intensif ke program terapi senaman - misalnya, berjoging pendek. Dengan coxarthrosis darjah 3, lebih baik menolak latihan sedemikian..

    Kontraindikasi untuk terapi senaman

    Tidak ada kontraindikasi mutlak untuk terapi senaman untuk coxarthrosis sendi pinggul. Walau bagaimanapun, kebanyakan doktor mengesyorkan menghentikan sementara kelas dalam situasi berikut:

    11 latihan untuk coxarthrosis

    Latihan ini akan meningkatkan fungsi sendi pinggul sekiranya berlaku coxarthrosis, menormalkan bekalan darahnya, memulihkan pemakanan, melegakan kesakitan dan meningkatkan mobiliti sendi..

    Latihan untuk arthrosis sendi pinggul

    Latihan ini akan meningkatkan fungsi sendi pinggul sekiranya berlaku coxarthrosis, menormalkan bekalan darahnya, memulihkan pemakanan, melegakan kesakitan dan meningkatkan mobiliti sendi..

    Latihan 1. Dilakukan di lantai. Kedudukan permulaan: berbaring di perut, kaki lurus. Tangan dihulurkan ke seluruh badan.

    A. Angkat perlahan kaki kanan, diluruskan di lutut, kira-kira 15- dari lantai dan tahan dengan berat selama 30-40 saat. Kemudian perlahan-lahan turunkan kaki anda dan berehat sepenuhnya. Setelah berehat sebentar, ulangi latihan dengan kaki yang lain. Dalam versi statik ini, latihan dilakukan dengan setiap kaki hanya 1 kali..

    Perhatian! Menaikkan kaki, anda perlu memastikan bahawa pergerakan berlaku secara eksklusif kerana usaha otot paha dan otot gluteal; tulang perut dan pelvis harus ditekan dengan kuat ke lantai, badan tidak boleh berpusing setelah mengangkat kaki. Sama sekali tidak perlu mengangkat kaki anda terlalu tinggi - lebih penting latihan dilakukan dengan betul, tanpa memusingkan badan.

    Catatan oleh Dr. Evdokimenko: Kedua-dua kaki harus bekerja dengan ketegangan yang sama; iaitu kedua-duanya mesti dipegang pada berat pada sudut yang hampir sama dan untuk masa yang sama.

    B. Setelah berehat sebentar, lakukan senaman yang sama dalam versi dinamik: angkat kaki kanan anda dengan perlahan dan lurus, lurus di lutut, dan tahan di titik atas selama 1-2 saat. Kemudian perlahan-lahan turunkan kaki anda ke bawah. Lakukan kira-kira 10 hingga 12 pengangkat licin ini - penurunan kaki.

    Turunkan kaki ke bawah, pastikan untuk merehatkan otot kaki sekurang-kurangnya 1-2 saat setiap kali; angkat kaki anda, setiap kali memegangnya di kedudukan teratas selama 1-2 saat.

    Jangan keterlaluan latihan ini! Sama sekali tidak perlu untuk mengangkat kaki anda terlalu tinggi - cukup untuk mengangkatnya sekurang-kurangnya 15- dari lantai.

    Setelah berehat sebentar, lakukan senaman yang sama dengan kaki yang lain..

    Perhatian! Seperti yang telah disebutkan, anda perlu memastikan bahawa pergerakan kaki ke atas berlaku secara eksklusif kerana usaha otot paha dan otot gluteal; tulang perut dan pelvis harus ditekan dengan kuat ke lantai, badan tidak boleh berpusing setelah mengangkat kaki.

    Memang, ketika melakukan versi dinamik latihan ini, kita tidak mempunyai tugas untuk "menetapkan rekod" untuk ketinggian mengangkat kaki. Lebih penting bagi kita untuk menghantar "gelombang darah" ke bawah kaki dengan bantuan pergerakan yang lancar. Dan ini hanya dapat dilakukan dengan bantuan pergerakan lembut yang dilakukan dengan betul dan tanpa regangan..

    Penting: Kedua-dua kaki harus dikerjakan dengan ketegangan yang sama; kedua-duanya perlu "dipam" lebih kurang sama.

    Latihan 2. Dilakukan di lantai. Kedudukan permulaan: berbaring di perut anda. Regangkan lengan anda ke seluruh badan. Kaki kiri lurus. Bengkokkan kaki kanan anda di lutut pada sudut yang betul.

    A. Angkat perlahan kaki kanan yang dibengkokkan di lutut kira-kira 10- dari lantai dan tahan dengan berat selama 30-40 saat. Kemudian perlahan-lahan turunkan kaki anda ke posisi awal dan berehat sepenuhnya. Setelah berehat sebentar, ulangi latihan dengan kaki kiri anda. Dalam versi statik ini, latihan dilakukan dengan setiap kaki hanya 1 kali..

    Perhatian! Seperti dalam latihan nombor 1, mengangkat kaki, anda perlu memastikan bahawa pergerakan itu berlaku secara eksklusif kerana usaha otot paha dan otot gluteal. Tulang perut dan pelvis harus ditekan dengan kuat ke lantai, badan tidak boleh berpusing setelah mengangkat kaki. Sama sekali tidak perlu mengangkat kaki yang bengkok terlalu tinggi - lebih penting latihan dilakukan dengan betul, tanpa memusingkan badan.

    Catatan oleh Dr. Evdokimenko: Kedua-dua kaki harus bekerja dengan ketegangan yang sama; iaitu, kedua-duanya mesti dipegang pada berat pada sudut yang hampir sama dan untuk masa yang sama.

    B. Setelah berehat sebentar, lakukan senaman yang sama dalam versi dinamik: angkat kaki kanan yang dibengkokkan di lutut kira-kira 10 dari lantai dan perlahan-lahan di titik atas selama 1-2 saat. Kemudian perlahan-lahan turunkan kaki anda ke kedudukan asalnya (pastikan kaki anda dibengkokkan di lutut). Lakukan kira-kira 10 hingga 12 pengangkat licin ini - menurunkan kaki kanan yang bengkok.

    Turunkan kaki ke bawah, pastikan untuk merehatkan otot kaki sekurang-kurangnya 1-2 saat setiap kali; angkat kaki anda, setiap kali memegangnya di titik teratas selama 1-2 saat.

    Semasa latihan, pastikan bahawa kaki tetap dibengkokkan di lutut pada sudut sekitar 90 °.

    Setelah berehat sebentar, lakukan senaman yang sama dengan kaki yang lain..

    Perhatian! Seperti yang telah disebutkan, anda perlu memastikan bahawa pergerakan kaki ke atas berlaku secara eksklusif kerana usaha otot paha dan otot gluteal; tulang perut dan pelvis harus ditekan dengan kuat ke lantai, badan tidak boleh berpusing setelah mengangkat kaki. Jangan tinggikan kaki anda terlalu tinggi!

    Bagaimanapun, kita sekali lagi perlu menghantar "gelombang darah" ke bawah kaki dengan bantuan pergerakan yang lancar. Dan ini hanya dapat dilakukan dengan bantuan gerakan lembut dan rendah, dilakukan dengan betul dan tanpa regangan..

    Penting: Kedua-dua kaki harus dikerjakan dengan ketegangan yang sama; kedua-duanya perlu "dipam" lebih kurang sama.

    Latihan 3. Latihan yang agak sukar dan hanya sesuai untuk pesakit yang cergas. Dilakukan di lantai. Kedudukan permulaan: berbaring di perut, kaki lurus. Regangkan lengan anda ke seluruh badan.

    Angkat perlahan kedua kaki (lurus) kira-kira 15- di atas lantai. Pastikan kaki anda berat badan, perlahan-lahan menyebarkannya ke sisi. Kemudian perlahan-lahan kumpulkan kaki anda.

    Tanpa menurunkan kaki anda, perlahan-lahan menyebarkannya kembali, kemudian perlahan-lahan menyatukannya kembali. Lakukan 8-10 panjangan kaki lutut yang perlahan ini.

    Catatan Dr. Evdokimenko: pergerakan kaki harus lancar, tanpa tersentak.

    Perhatian! Latihan ini boleh menyebabkan peningkatan tekanan darah, oleh itu tidak disarankan untuk pesakit berusia lebih dari 40 tahun dan orang yang mengalami masalah jantung atau kecenderungan untuk hipertensi..

    Latihan 4. Dilakukan di lantai. Posisi permulaan: berbaring di sebelah kanan, bengkokkan kaki kanan di lutut, dan luruskan kiri.

    Angkat kaki kiri anda dan tahan pada sudut kira-kira 45 ° selama kira-kira 30 saat. Kemudian perlahan-lahan turunkan kaki anda dan berehat sepenuhnya. Kemudian gulung ke sisi lain dan ulangi latihan dengan kaki kanan anda..

    Penting: kedua-dua kaki harus berfungsi dengan ketegangan yang sama; iaitu, kedua-dua kaki mesti dipegang pada berat pada sudut yang hampir sama dan untuk masa yang sama.

    Latihan 5. Dilakukan di lantai. Posisi permulaan: berbaring di sebelah kanan, bengkokkan kaki kanan di lutut, dan luruskan kaki kiri.

    Angkat kaki kiri anda yang diluruskan ke sudut sekitar 30-40 °. Tanpa membengkokkan lutut atau menurunkannya, perlahan-lahan putar seluruh kaki dan kaki anda ke luar. Kemudian perlahan-lahan buka seluruh kaki dan kaki ke dalam..

    Lakukan 10-15 putaran seperti itu dengan kaki kiri ke luar dan ke dalam, menjaga kaki tetap berat dan tanpa membengkokkannya di lutut, kemudian turunkan kaki dan rileks sepenuhnya.

    Setelah berehat sebentar, gulung ke sebelah kiri anda dan lakukan senaman yang sama dengan kaki kanan anda..

    Perhatian! Putar kaki "dari pinggul", iaitu, putar seluruh kaki ke luar - ke dalam, dan bukan hanya kaki. Lakukan senaman dengan perlahan dan lancar, jika tidak, terdapat risiko kecederaan pada sendi pinggul.

    Latihan 6. Dilakukan di lantai. Posisi permulaan: berbaring di punggung, bengkokkan lutut dan rentangkan ke sisi yang terletak selebar bahu. Regangkan lengan anda di sepanjang badan.

    A. Bersandar di bahu, perlahan-lahan angkat pelvis anda setinggi mungkin dan betulkan kedudukan yang dicapai selama 30-40 saat. Kemudian perlahan-lahan turunkan diri anda ke posisi awal dan berehat sedikit. Dalam versi statik ini, latihan dilakukan hanya 1 kali..

    B. Setelah berehat sebentar, lakukan senaman yang sama dalam versi dinamis: perlahan-lahan naikkan pelvis setinggi mungkin dan betulkan kedudukan yang dicapai selama 1-2 saat, kemudian turunkan pelvis perlahan-lahan 15 ke bawah.

    Kemudian perlahan-lahan menaikkannya setinggi mungkin, dan seterusnya. Lakukan gerakan 12-15 dengan pelvis ke atas dan ke bawah, bergerak dengan sangat perlahan dan lancar, tanpa tersentak atau tersentak. Kemudian perlahan-lahan turunkan diri anda ke posisi awal dan berehat sepenuhnya..

    Latihan 7. Kedudukan permulaan: duduk di atas lantai, kaki lurus. Bersandar ke depan dan, tanpa membengkokkan lutut, cubalah membungkus telapak tangan di sekitar kaki atau jari kaki. Kemudian tarik sedikit badan ke depan dengan tangan anda, sejauh yang anda boleh, dan tetap berada dalam kedudukan ini selama 2-3 minit, dengan santai sepenuhnya. Lakukan senaman ini hanya sekali sehari..

    Sekiranya kekakuan ligamen anda tidak membolehkan anda menggenggam kaki dengan bebas dengan tangan, seperti dalam latihan sebelumnya, gunakan tali pinggang atau tuala. Lemparkan "gelung" alat improvisasi ini di sekitar kaki, dan pegang hujung gelung dengan kedua tangan. Gelung akan memudahkan anda menarik diri ke hadapan..

    Nota. Bengkok sejauh yang dibenarkan oleh badan anda. Jangan cuba melampaui fleksibiliti semula jadi anda. Jangan tersentak, jangan bersungguh-sungguh. Betulkan kedudukan yang telah anda capai dan berehatlah. Setelah kira-kira satu minit, otot yang santai akan memberi anda peluang untuk membengkok sedikit lebih rendah, setelah satu minit lagi - sedikit lebih rendah. Dengan mengulangi latihan dari hari ke hari, anda dapat meningkatkan sudut kecenderungan dengan ketara dalam setahun..

    Tugas anda dalam latihan ini adalah dari masa ke masa, selama beberapa bulan, untuk meregangkan otot paha dan otot punggung sehingga tahap kecondongan sekitar dua kali ganda. Kemudian kekejangan otot paha dan punggung bawah akan hilang, dan bekalan darah ke kaki akan bertambah baik..

    Untuk menyelesaikan tugas dengan lebih cekap, kita dapat menggunakan sedikit muslihat. Anda boleh bermain dengan ketegangan dan kelonggaran otot: apabila anda telah menarik diri ke depan sejauh mungkin dan merasakan bahawa badan tidak "melangkah lebih jauh", semasa menghirup, kencangkan otot-otot kaki dan punggung bawah, seolah-olah cuba meluruskan punggung. Tetapi pegang kedudukan badan yang telah dicapai sebelumnya dengan tangan anda..

    Kekalkan ketegangan selama kira-kira 10 saat, dan semasa menghembuskan nafas, berehat sepenuhnya - juga selama kira-kira 10 saat, dan biarkan badan pada masa ini bebas turun ke hadapan dan ke bawah. Jangan ganggu dia, berehat sepenuhnya. Atau bantu badan sedikit, menarik tangan ke hadapan sedikit ke arah kaki.

    Anda akan terkejut apabila menyedari bahawa ketika bersantai (selepas ketegangan) badan bergerak ke hadapan dengan lebih mudah. Ulangi kitaran penekanan tekanan 3-4 kali dalam satu sesi, dan anda akan memperoleh hasil yang baik walaupun dalam satu sesi. Dan dengan mengulangi senaman setiap hari, anda akan dengan cepat mengembalikan keanjalan otot belakang paha..

    Penting: semasa melakukan latihan, pastikan untuk tidak memiringkan kepala ke bawah - kepala harus menjadi "kesinambungan" garis belakang. Dan jangan melengkung punggung anda di lengkungan - punggung harus selurus mungkin.

    Latihan 8. Dilakukan semasa duduk di atas kerusi. Luruskan lutut kanan anda dengan perlahan dan angkat dengan lurus yang anda boleh. Pastikan kaki anda dalam kedudukan ini, berat badan, selama 30-60 saat. Kemudian perlahan-lahan turunkan kaki anda dan berehat sepenuhnya. Kemudian ulangi latihan dengan kaki kiri anda..

    Lakukan senaman setiap kaki 2-3 kali.

    Latihan 9. Latihan ini bagus untuk mengurangkan kekejangan otot-otot lateral paha yang menyakitkan. Posisi permulaan: duduk di atas lantai, bersandar pada dinding (belakang lurus). Luruskan kaki anda dan rentangkan sejauh mungkin. Tanpa mendekatkan kaki anda, bengkokkan kaki yang terkena di lutut dan letakkan kakinya di lantai.

    Tekan perlahan-lahan dengan kedua tangan di lutut kaki yang sakit, secara perlahan-lahan memiringkannya ke dalam dengan gerakan bergoyang yang halus, ke arah lutut kaki yang lurus yang sihat, sehingga anda merasakan ketegangan maksimum, hampir kesakitan. Sekarang kita harus menggunakan muslihat kecil - mari bermain dengan ketegangan dan kelonggaran otot..

    Apabila anda membengkokkan kaki yang cedera sejauh yang anda boleh dan merasakan bahawa ia tidak "melangkah lebih jauh", semasa menghirup, kencangkan otot-otot kaki yang cedera, seolah-olah cuba menggerakkannya kembali ke arah posisi permulaan. Tetapi jangan biarkan tangan anda bergerak ke belakang.

    Tahan ketegangan selama kira-kira 10 saat, dan semasa menghembus nafas, relakskan kaki sepenuhnya - juga selama kira-kira 10 saat, dan pada masa ini tingkatkan tekanan dengan tangan anda sedikit, memusingkan kaki lebih ke bawah dan ke dalam. Tetapi jangan biarkan kesakitan yang jelas, lakukan semuanya dengan lembut dan berhati-hati..

    Ulangi kitaran ketegangan-relaksasi ini 3-4 kali dalam 1 hantaran.

    Catatan oleh Dr. Evdokimenko. Sebagai alternatif, latihan ini boleh dilakukan semasa duduk di kerusi atau di bangku rendah..

    Perhatian! Latihan ini disarankan untuk pesakit hanya dengan tahap coxarthrosis awal (pertama), kerana pada tahap kedua dan ketiga dapat meningkatkan trauma sendi.

    Latihan 10. Kedudukan permulaan: duduk di atas lantai, bersandar pada dinding (belakang lurus). Luruskan kaki anda dan rentangkan sejauh mungkin.

    Bengkokkan kaki yang terkena di lutut, bungkus tangan anda di sekitar kaki yang cedera dan tarik perlahan-lahan ke arah anda sehingga anda merasa tegang (tetapi tidak sakit!). Apabila rasa sakit sedikit pun muncul, lepaskan kaki anda sedikit, dan ketika rasa sakit hilang, tarik perlahan kaki ke arah anda lagi. Setelah mencapai had, betulkan kedudukannya. Simpan selama 1-2 minit, cuba berehat sepenuhnya. Lakukan senaman hanya 1 kali.

    Catatan 1: Sekiranya kelenturan anda tidak memungkinkan anda membalut tangan di sekitar kaki anda, tarik kaki anda ke arah anda dengan tali atau tuala di sekelilingnya..

    Catatan 2. Sebagai alternatif, latihan ini boleh dilakukan semasa duduk di kerusi..

    Perhatian! Latihan ini disyorkan untuk pesakit hanya dengan tahap coxarthrosis awal (pertama), kerana pada tahap kedua dan ketiga coxarthrosis dapat meningkatkan trauma sendi.

    Latihan 11. Urut sendiri paha. Ia biasanya dilakukan pada akhir kelas. Lakukan urutan diri semasa duduk. Urut bahagian depan dan sisi (tetapi tidak ke belakang!) Paha di atas lutut.

    Latihan: Letakkan telapak tangan anda dengan kuat di paha tepat di atas lutut dan mulailah menggosok kaki dengan kuat, secara beransur-ansur menggerakkan paha dari bawah ke atas, dari lutut ke pangkal paha. Gosokkan paha anda selama kira-kira 3 minit, sehingga anda merasakan kehangatan yang stabil, tetapi tidak sensasi terbakar atau kesakitan. Pada akhir latihan, picit perlahan paha, dari bawah ke atas, dari lutut ke pangkal paha, selama satu minit..

    Perhatian: untuk tetap hangat selepas menggosok dan untuk memperbaiki peredaran darah di kaki, anda boleh menggunakan salap pemanasan semasa prosedur. Contohnya, krim atau salap "Nikoflex", "Espol", krim urut "Ballet", dan produk lain yang serupa. diterbitkan oleh econet.ru

    Artikel oleh Dr. Evdokimenko © untuk buku "Arthrosis", diterbitkan pada tahun 2003. Disemak semula pada tahun 2011.

    Adakah anda menyukai artikel itu? Tulis pendapat anda dalam komen.
    Langgan FB kami:

    Gimnastik untuk coxarthrosis sendi pinggul 1, 2, 3 darjah

    Coxarthrosis adalah penyakit yang berkaitan dengan usia. Umur rata-rata pesakit adalah 50+, dan kebanyakannya adalah wanita. Lelaki menderita coxarthrosis lebih jarang dan perjalanan penyakitnya lebih mudah daripada seks yang adil.

    Coxarthrosis berlaku akibat perubahan degeneratif pada sendi. Terdapat dua sebab untuk perubahan tersebut - utama, iaitu, sendi cacat seiring usia, dan sekunder - apabila sendi menjadi radang akibat penyakit berjangkit atau penyakit lain, yang menyebabkan perkembangan coxarthrosis.

    Penyebab coxarthrosis

    Rawatan utama harus ditetapkan oleh doktor. Pada masa yang sama, disarankan untuk mengambil ubat khas dan terapi gelombang kejut, tetapi ini tidak bermaksud bahawa tidak ada yang dapat dilakukan di rumah.
    Fisioterapi akan sangat membantu.

    Untuk memulakan rawatan tepat pada masanya, jangan terlepas gejala penting seperti ini:

    1. Kekakuan dalam pergerakan.
    2. Kepincangan.
    3. Sensasi menyakitkan bukan hanya ketika bergerak, tetapi juga ketika rehat.
    4. Keretakan sendi.
    5. Panjang anggota badan yang berbeza.

    Sekarang mari kita lihat penyebab penyakit ini..

    Berikut adalah beberapa daripadanya:

    1. Gangguan peredaran darah.
    2. Trauma.
    3. Tekanan kuat pada sendi.
    4. Obesiti.
    5. Kecenderungan genetik.
    6. Masalah hormon.

    Penyebab umum adalah gaya hidup yang tidak aktif yang boleh menyebabkan bahaya besar kepada tubuh anda..

    Kebiasaan pergerakan kecil menyumbang kepada gangguan proses pemakanan tisu dengan komponen berguna.

    Untuk menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan, perlu menggunakan latihan fisioterapi. Penyakit ini juga boleh menyebabkan skoliosis, berat badan berlebihan dan kaki rata..

    Coxarthrosis adalah pemusnahan sendi secara beransur-ansur, yang merupakan akibat dari penipisan tisu tulang rawan, yang menyebabkan tulang bersentuhan satu sama lain, dan ini menimbulkan kecederaan. Patologi adalah unilateral dan dua hala. Dalam kes terakhir, sendi terjejas secara beransur-ansur. Penyakit ini berbahaya kerana pada peringkat awal perkembangannya hampir tidak ada tanda-tanda amaran.

    Penyebab penyakit yang paling biasa adalah seperti berikut:

    • Gangguan peredaran darah di kawasan yang terjejas. Sekiranya fungsi sistem peredaran darah terganggu, maka produk metabolik akan terkumpul di sekitar tulang pinggul. Ia mendorong sintesis enzim yang mempunyai kesan negatif pada tulang rawan..
    • Mikrotrauma kronik, kerana tisu tulang rawan hancur lebih cepat.
    • Tekanan berlebihan mempengaruhi sendi dalam kombinasi dengan beberapa faktor kedudukan lain.
    • Berat badan berlebihan, yang memberi tekanan pada sendi dan menimbulkan keradangan.
    • Kecenderungan keturunan.
    • Perubahan berterusan dalam tahap hormon yang mempengaruhi metabolisme dan memprovokasi keradangan pada tisu sendi.
    • Kekurangan aktiviti fizikal.
    • Patologi lain, dengan rawatan yang tidak betul atau terlambat yang mana coxarthrosis boleh menjadi komplikasi.
    • Gangguan kongenital tertentu, seperti dislokasi femoral kongenital dan displasia.

    Pada peringkat awal, ada kesukaran untuk bangun pada waktu pagi dan sakit di sendi lutut dan pelvis, yang sering dikaitkan oleh pesakit dengan keletihan. Tetapi pada tahap kedua coxarthrosis, sindrom kesakitan yang stabil dan gangguan berterusan muncul. Ini menunjukkan perlunya campur tangan perubatan..

    Simptom utamanya adalah sakit di kawasan pangkal paha dan lutut, secara langsung pada sendi dan seluruh kaki. Kepincangan berlaku, kerana anggota badan yang rosak menjadi lebih pendek kerana kecacatan. Tisu otot secara beransur-ansur mati, menjadi lebih sukar bagi pesakit untuk bergerak, kekakuan timbul. Kekuatan dan penyetempatan kesakitan ditentukan oleh tahap patologi:

    • Pada peringkat awal perkembangan penyakit ini, rasa sakit terasa sedikit dan terjadi ketika berjalan, tidak dalam keadaan tenang. Oleh kerana pesakit cenderung mengalami kesakitan, coxatrosis sendi pinggul paling sering didiagnosis pada peringkat kedua, dan kadang-kadang bahkan ketiga.
    • Pada peringkat kedua perkembangan, rasa sakit menjadi kronik. Ketegangan di bahagian anggota badan dan pangkal paha tidak hilang walaupun selepas berehat dengan baik. Pesakit mengalami kepincangan, kesukaran bergerak.
    • Pada peringkat ketiga, pesakit sentiasa mengalami kesakitan yang teruk. Dia boleh berjalan hanya dengan penggunaan alat bantu. Anggota badan yang cedera menjadi lebih pendek, rasa sakit ketika bergerak tidak tertahankan. Pada tahap ketiga penyakit ini, diperlukan campur tangan pembedahan, yang melibatkan pemasangan prostesis dan bukannya sendi yang rosak.

    Sedikit mengenai penyakit ini

    Coxarthrosis (arthrosis) sendi pinggul adalah patologi di mana proses merosakkan berlaku pada struktur tulang rawan dan tulang sendi.

    Sendi pinggul (sendi pinggul) adalah sendi terbesar di seluruh tubuh manusia, jadi ia mengalami tekanan yang luar biasa setiap hari semasa pergerakan seseorang dan juga ketika rehat.

    Oleh itu, ia runtuh lebih cepat daripada sendi lain. Biasanya, coxarthrosis lebih mudah diserang oleh wanita setelah berumur 40 tahun, tetapi ia berlaku pada lelaki dan juga remaja dari kedua-dua jantina.

    Penyebaran patologi di kalangan wanita disebabkan oleh sendi, otot dan ligamen mereka yang lebih lemah..

    Di samping itu, perubahan biasa dalam tahap hormon, kehamilan, menopaus, apabila tulang menjadi rapuh dan tulang rawan kurang elastik, sangat penting. Semua ini meningkatkan risiko terjadinya coxarthrosis sendi pinggul..

    Patologi biasanya mempengaruhi sendi satu anggota badan, tetapi dalam beberapa kes kedua-dua sendi terjejas sekaligus, yang dengan cepat menyebabkan kecacatan. Patologi mempunyai beberapa darjah, yang, tanpa rawatan, dengan cepat mengubah satu sama lain.

    Sekiranya pada peringkat awal adalah mungkin untuk tidak memperhatikan simptomnya, maka apabila coxarthrosis menjadi teruk, hanya pembedahan untuk mengganti sendi yang hancur dan cacat akan membantu menyembuhkan patologi. Itulah sebabnya pada terapi awal terapi senaman sangat penting, dengan bantuan yang mana mungkin untuk menangguhkan perkembangan proses patologi, menguatkan otot-otot paha, sehingga dapat mengurangkan beban pada sendi.

    Matlamat gimnastik

    Pakar menetapkan terapi senaman untuk coxarthrosis sendi pinggul, kerana semasa latihan kesan berikut adalah pada tubuh:

    • proses metabolik yang berlaku di dalam sendi bertambah baik;
    • sindrom kesakitan dihentikan;
    • nada otot meningkat;
    • keanjalan ligamen berkembang dan tisu lembut di sekitar sendi menjadi lebih mudah bergerak;
    • proses keradangan dan perubahan erosif pada serpihan sendi ditangguhkan;
    • meningkatkan aliran darah melalui saluran berhampiran sendi pinggul;
    • kesan sisa proses keradangan dikurangkan;
    • trofisme tulang rawan artikular dinormalisasi.

    Aktiviti fizikal dalam patologi ini dirancang untuk menguatkan tisu otot yang mengelilingi sendi pinggul. Sekiranya anda melakukan gimnastik secara komprehensif dan teratur, maka ia akan menyumbang kepada pemakanan sel tulang rawan dan penetapan tulang rawan pada kedudukan yang diinginkan..

    Berjalan kaki, bermain ski atau berenang mempunyai kesan yang sangat baik di kawasan pinggul. Perlu termasuk dalam jadual kelas satu set latihan dengan elemen peregangan, yoga untuk meregangkan ligamen dan kapsul.

    Rawatan

    Pada peringkat awal perkembangan penyakit, proses pemusnahan dapat dihentikan dan difasilitasi oleh langkah-langkah berikut:

    • Ubat-ubatan;
    • Urut;
    • Latihan di dalam air;
    • Latihan terapeutik untuk coxarthrosis.

    Bersenam di mesin boleh membantu menguatkan otot gluteus dan paha. Dari fisioterapi, laser, ultrasound, UHF, magnetoterapi, daya tarikan, serta sebilangan kaedah perubatan alternatif boleh berguna. Juga, pesakit mesti diberi diet yang bertujuan untuk memperbaiki keadaan tisu tulang rawan, menormalkan proses metabolik dan menghilangkan berat badan yang berlebihan. Pada peringkat ketiga, hanya pembedahan yang dapat membantu.

    Latihan asas untuk tahap 1 dan 2

    Perubatan moden mempunyai banyak program latihan gimnastik untuk penyakit sendi, dan terutama pinggul. Pakar mengembangkannya berdasarkan spesifik kecacatan dan kehalusan patologi lain..

    Fisioterapi untuk arthrosis tahap pertama dan kedua melibatkan pelaksanaan latihan seperti:

    1. Lenturan pada sendi lutut. Pesakit harus berbaring menghadap ke atas, angkat satu kaki dengan teliti dan pada saat yang sama bengkokkannya, kemudian turunkan. Begitu juga dengan kaki yang lain.
    2. Menaikkan kawasan pelvis. Pesakit harus, pada kedudukan awal yang sama, menekan tumit ke permukaan, dan membengkokkan kedua kaki di lutut. Dalam kes ini, anda tidak boleh melepaskan kaki dari lantai. Sekarang giliran pelvis: perlahan-lahan dinaikkan, kemudian diturunkan - dan seterusnya beberapa kali. Penting untuk diperhatikan agar tulang belakang tidak membengkok terlalu banyak.
    3. Membentangkan tumit. Kedudukan awal pesakit sedang duduk di atas kerusi. Lutut ditekan rapat. Tumit mesti dibentangkan seberapa banyak yang mungkin, kemudian dikembalikan ke posisi awal.
    4. Kaki diangkat dari posisi berbaring di lantai. Pesakit harus berbaring di sisinya. Dengan satu tangan, anda harus meletakkan siku dan memegang kepala anda sedikit. Beberapa kali kaki kanan, lurus, tanpa selekoh di lutut, mesti diangkat ke atas. Kemudian perkara yang sama dengan anggota badan kiri.
    5. Menaikkan tumit. Kedudukannya sama seperti pada latihan ketiga, duduk. Lutut kaki hendaklah dijulurkan di kedua-dua belah kaki pada jarak kira-kira 15-20 cm. Kaki tidak boleh diangkat dari lantai. Dalam latihan ini, hanya tumit yang dinaikkan..
    6. Bergoyang dengan irama bebas. Pesakit perlu menyediakan pangkalan kecil di mana dia akan berdiri dan menggantung kakinya yang menderita arthrosis. Anda perlu kekal dalam kedudukan ini selama 20 minit. Untuk keseimbangan yang mudah, anda boleh bersandar pada permukaan menegak yang berdekatan, seperti dinding, rak, atau kerusi belakang. Sekiranya pesakit merasa sakit, maka tidak akan ada manfaat daripada aktiviti tersebut, jadi anda mesti segera berhenti.
    7. Latihan untuk pinggul. Bergerak. Pesakit berbaring di perutnya, mengangkat tangan dan meregangkannya, dan meletakkan kepalanya pada mereka. Dalam kedudukan ini, anda perlu mengayunkan pinggul..
    8. Pose bajak adalah seperti yoga asana. Ia berguna bagi mereka yang menderita coxarthrosis sendi pinggul untuk melakukan ini, tetapi orang yang mempunyai berat badan berlebihan mungkin menghadapi beberapa masalah. Untuk melakukan ini, anda perlu berbaring di atas tikar, merentangkan tangan anda di sisi. Dan dengan kakinya, secara beransur-ansur mengangkat mereka lebih tinggi dan lebih tinggi, orang itu mencapai lantai di belakang kepalanya. Ini adalah asana yang sukar, kerana ada risiko merosakkan otot punggung dan tulang belakang. Oleh itu, anda tidak boleh melakukannya tanpa doktor..

    Ini hanyalah petunjuk aktiviti gimnastik. Pada peringkat awal, latihan dapat lebih bervariasi, tetapi dengan coxarthrosis sendi pinggul 2 dan tahap ketiga, senarai prosedur yang dibenarkan dikurangkan dengan ketara. Ini disebabkan oleh fakta bahawa fungsi sendi yang berpenyakit menurun.

    Sebelum mempertimbangkan latihan untuk sendi pinggul dengan coxarthrosis, anda perlu mengetengahkan asas prosedur perubatan. Matlamat utama mereka adalah untuk meningkatkan peredaran darah di tisu yang terjejas, menguatkan pinggul dan pelvis. Tetapi pada masa yang sama, anda perlu mengambil kira peraturan dan kontraindikasi yang ada..

    Peraturan asas untuk gimnastik tersebut adalah seperti berikut:

    • Latihan dikontraindikasikan sekiranya berlaku peningkatan patologi.
    • Gimnastik boleh dilakukan di rumah, mengikuti semua cadangan pakar.
    • Sebelum mula bersenam, anda perlu mengurut tisu otot di kawasan paha.
    • Senam terutamanya statik, tidak boleh menimbulkan rasa sakit dan tidak selesa.

    Dengan coxarthrosis, tidak dibenarkan melakukan squats, paru-paru tajam, mengayunkan pelvis. Sebarang pergerakan secara tiba-tiba dilarang. Pergerakan mesti dilakukan dengan lancar dan teliti, mendengar perasaan anda.

    • Sekiranya latihan memprovokasi rasa sakit, maka disarankan untuk menggantinya dengan prosedur urut sebentar..
    • Latihan harus dipilih oleh pakar, dengan mengambil kira kemampuan fizikal pesakit.
    • Untuk meningkatkan hasil gimnastik, disarankan untuk menambahkannya dengan mandi air suam, yang akan membantu merehatkan otot dan menghilangkan ketegangan dari mereka..

    Sistem Bubnovsky

    Di pusat-pusat kinesitherapy Dr Bubnovsky, setelah menjalani diagnostik myofascial, program individu untuk pemulihan sendi dikembangkan untuk pesakit. Dalam kes ini, simulator pelbagai fungsi penulis digunakan. Dr Bubnovsky, yang sendiri menjalani arthroplasty pinggul, mendesak pesakitnya untuk meninggalkan sokongan ubat-ubatan yang menyokong pergerakan otot dan penguatan. Dadah hanya melegakan simptom, dan hanya melalui aktiviti harian, mengatasi kesakitan, seseorang dapat menyembuhkan sendi.

    Kompleks "Rumah" Dr. Bubnovsky untuk rawatan coxarthrosis 1 dan 2 darjah (ulangi semua latihan 10-20 kali, kedudukan permulaan - berbaring di belakang anda):

    1. Bengkokkan lutut dan tarik ke perut anda. Tahan selama 3-4 saat.
    2. Tangan dilanjutkan di sepanjang badan, tapak tangan ke bawah. Satu kaki diluruskan, yang kedua dibuat gerakan tolakan, kaki diluruskan selari dengan lantai, tanpa jatuh di atasnya, sementara jari kaki ditarik ke arahnya sendiri.
    3. Bengkokkan lutut dan renggangkan, kaki di atas lantai. Tanpa menaikkan pelvis, condongkan lutut ke dalam, cuba menyentuh lantai.
    4. Sebarkan kaki yang dibengkokkan di lutut ke sisi. Naikkan pelvis dengan mengecutkan otot-otot gluteal.

    Sistem Bubnovsky direka untuk kelas di pusat di bawah pengawasan pelatih.

    Mempelajari kaedah pelbagai pengarang, baik Gitt atau Bubnovsky, seseorang yang menderita coxarthrosis harus dipandu oleh satu prinsip sahaja - "jangan membahayakan". Latihan benar-benar dapat memulihkan mobiliti sendi, tetapi hanya di bawah pengawasan perubatan profesional..

    Peraturan gimnastik

    Cadangan asas untuk melakukan latihan terapi senaman:

    1. Peraturan asas terapi senaman: anda tidak boleh bereksperimen sendiri, membuat latihan baru, mencipta pergerakan baru semasa kelas, atau menambahnya tanpa persetujuan doktor. Sekiranya pesakit melakukan sesuatu yang salah, bukan menurut teknologi, maka dia bukan sahaja tidak akan mencapai hasil yang positif, tetapi juga membahayakan kesihatannya..
    2. Kesakitan tajam semasa bersenam, yang dilokalisasi pada sendi, adalah isyarat untuk segera berhenti bersenam. Sindrom nyeri boleh memberi isyarat bahawa tulang atau ligamen rosak.
    3. Gimnastik untuk arthrosis harus selembut mungkin. Tidak tersentak, pergerakan tiba-tiba. Semua elemen terapi senaman mesti dilakukan dengan lancar, secara statistik. Kompleks ini agak serupa dengan yoga.
    4. Beban pada bahagian sendi pinggul juga ada, tetapi ia mesti diatur dengan ketat oleh doktor, intensitas latihan harus ditingkatkan secara beransur-ansur.
    5. Sebarang latihan yang melibatkan ketegangan paksi pada sendi pinggul harus dikeluarkan dari kompleks..
    6. Sebaiknya lakukan gimnastik mengikut jadual yang telah ditetapkan. Setiap hari dalam rejim mesti ada masa untuk menyelesaikan unsur-unsurnya. Terapi senaman terdapat dalam rawatan coxarthrosis, seperti ubat untuk penyakit lain.
    7. Pengecasan tidak dilakukan selepas makan. Pesakit harus merancang latihan supaya sekurang-kurangnya 1 jam sebelum makan..
    8. Setiap latihan memerlukan kepatuhan pada teknik yang jelas..
    9. Satu set kedudukan dikembangkan untuk setiap pesakit secara individu, dengan mengambil kira anamnesis.
    • Sekiranya arthrosis sendi pinggul, aktiviti fizikal yang disyorkan untuk pesakit tidak boleh memberi kesan negatif pada tulang rawan artikular. Gimnastik harus dilakukan setiap hari, iaitu mengubah keperluan ini menjadi kebiasaan baik yang akan membantu memastikan bekalan darah dan pergerakan yang baik ke sendi pinggul.
    • Gimnastik terapeutik untuk arthrosis melibatkan pilihan kedudukan awal yang tidak meningkatkan beban pada sendi. Semasa kelas, kenaikan beban harus berlaku kerana peningkatan jumlah pengulangan dan jumlah latihan.
    • Berat dos disyorkan untuk banyak pesakit. Untuk ini, manset khas atau gelang getah digunakan, yang dipasang pada pergelangan kaki. Setiap latihan rintangan harus dilakukan dengan perlahan tanpa memperluas jangkauan gerakan.
    • Nafas semasa bersenam semestinya sewenang-wenangnya.
    • Sebarang latihan diakhiri dengan mengangkat tangan ke atas (menghirup) dan menurunkannya (menghembuskan nafas).

    Syor. Dianjurkan untuk menggabungkan gimnastik dengan urutan diri otot paha dan gluteal. Untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan tukang urut khas yang terdapat di pasaran..

    Gimnastik alternatif dan urut

    Anda juga boleh menggunakan teknik lain. Latihan coxarthrosis sendi pinggul menurut Bubnovsky telah membuktikan diri mereka dengan cukup baik. Ia dibahagikan kepada kompleks asas untuk pemula. Pertama, disarankan untuk menguasai dua latihan berikut:

    • Letakkan telapak tangan anda di perut anda, tutup bibir dengan erat, hembuskan nafas, mengucapkan suara "pf".
    • Turunkan tumit sambil mengangkat perlahan semasa menghirup. Lakukan gerakan bulat dengan tangan anda, kemudian hembuskan.

    Setelah menguasai manipulasi ini, mulailah melakukan kompleks utama:

    • Luruskan kaki anda, bawa ke samping, capai dengan telapak tangan ke kaki, pegang selama beberapa saat dan kembali ke posisi awal. Semasa melakukan tindakan ini, anda mungkin merasa sakit ringan. Lama kelamaan, otot akan terbiasa dengan beban..
    • Dalam keadaan berdiri, bengkokkan secara bergantian ke kaki anda - ini akan menggerakkan otot lumbar dan menguatkan sendi.
    • Berbaring telentang, angkat kaki, letakkan di belakang kepala anda dan cuba menyentuh lantai. Ini adalah latihan yang sukar dan anda harus berhati-hati dengannya, tetapi ia berkesan. Pada mulanya, anda hanya boleh mengangkat anggota badan dan menurunkannya secara beransur-ansur di belakang kepala anda. Latihan ini disarankan untuk dilakukan sekitar 20 kali setiap set..

    Kaedah tambahan untuk meningkatkan peredaran darah pada sendi yang berpenyakit adalah urut untuk coxarthrosis sendi pinggul. Ia membantu menguatkan dan mengendurkan otot gluteal. Harap maklum bahawa urut mempunyai sejumlah kontraindikasi, dan pakar harus melakukannya.

    Berenang atau bersenam di air mungkin disyorkan untuk coxarthrosis. Tetapi sebarang aktiviti fizikal harus diresepkan oleh pakar, dengan mengambil kira tahap dan ciri-ciri perjalanan penyakit ini, jika tidak, anda hanya boleh membahayakan diri sendiri.

    Senarai aktiviti fizikal berbahaya

    Dilarang memasukkan dalam set latihan untuk coxarthrosis:

    • melompat;
    • lari;
    • berjalan pantas;
    • berbasikal;
    • setinggan;
    • benang.

    Kelas dengan unsur-unsur ini boleh menyebabkan perkembangan coxarthrosis dan perkembangan komplikasi serius.

    Gimnastik pada tahap ketiga arthrosis

    Dengan patologi sendi pinggul kelas 3, degeneratif-distrofik berubah, yang bermaksud bahawa fokus latihan harus sedikit berbeza.

    Doktor mengesyorkan mengayunkan pinggul dari posisi menghadap ke lantai, dan juga memusingkan bahagian bawah anggota badan.

    Pesakit harus berbaring di punggung dan memusingkan kakinya ke dalam atau ke arah yang bertentangan, sambil bertindak dengan mudah dan tanpa tersentak.

    Berapa lama pelajaran? Dengan arthrosis sendi pinggul gred 2 atau awal, program ini memerlukan masa lebih kurang 1 jam. Ini tidak bermaksud bahawa anda perlu melakukan semua latihan berturut-turut. Tempoh masa ini dinyatakan selama 1 hari. Kompleks ini biasanya dilakukan dalam beberapa pendekatan..

    1. I. P. (kedudukan permulaan) - berbaring di lantai, di perutnya. Lengan di sepanjang badan, kaki lurus. Pengangkatan perlahan dengan kaki lurus 15 darjah dari lantai dilakukan, menahannya dalam kedudukan ini selama 30-40 saat. Kemudian kaki diubah. Latihan ini hanya boleh dilakukan sekali dengan setiap kaki (setiap senaman). Semua pergerakan dilakukan kerana usaha otot paha dan gluteal.

    Kemudian pergerakan yang sama dilakukan dalam versi dinamik: kaki diluruskan di lutut perlahan-lahan dan lancar bergantian mengangkat, dan tahan selama 1-2 saat di titik atas. Sepanjang keseluruhan sesi terapi senaman, 10-12 lif harus dilakukan.

    2. I. P. - berbaring di perutnya, lengan di sepanjang badan. Kaki kanan dibengkokkan di lutut pada sudut kanan, kaki kiri lurus. Latihan dilakukan dengan cara yang sama seperti yang sebelumnya. Dalam versi statik - sekali dengan setiap kaki, dalam dinamik - 10-12 kali. Kemudian kaki berubah.

    3. I. P. - berbaring di perutnya, di lantai. Kaki diluruskan, lengan dilanjutkan di sepanjang badan. Dengan perlahan, kaki lurus diangkat hingga sudut 15 ° dari lantai, tahan berat badan, dan kemudian perlahan-lahan menyebarkan dan menyatukannya (8-10 kali).

    Latihan ini tidak digalakkan untuk pesakit dengan tekanan darah tinggi, dan juga orang yang berusia lebih dari 40 tahun.

    4. I. P. - berbaring di sebelah kanan dengan kaki kanan dibengkokkan di lutut, kiri lurus. Selama kira-kira 30 saat, kaki kiri mesti dipegang dengan berat (45 °), dan kemudian, setelah berehat sebentar, gulung ke sebelah kanan dan lakukan pergerakan yang sama dengan kaki kanan.

    5. I. P. - duduk di atas lantai, kaki diluruskan. Tanpa membengkokkan lutut, anda perlu membongkok ke hadapan dan cuba membungkus telapak tangan di sekitar kaki atau jari kaki. Dengan menarik badan ke hadapan, anda perlu berada dalam kedudukan ini selama beberapa minit. Lakukan tidak lebih dari sekali sehari.

    Sekiranya latihan ini dilakukan secara berkala selama beberapa bulan, otot punggung dan pinggul akan meregang, dan sudut kecenderungan akan berlipat ganda. Akibatnya, bekalan darah ke kaki akan bertambah baik, kekejangan otot di paha dan punggung bawah akan hilang..

    Dalam latihan fisioterapi, dalam rawatan arthrosis sendi pinggul, banyak latihan serupa digunakan, tetapi semuanya harus diresepkan secara individu oleh instruktur terapi senaman. Ini mengambil kira tahap proses patologi, serta ciri-ciri individu pesakit..

    Sebagai permulaan, anda perlu menguasai set latihan terapi senaman untuk coxarthrosis sendi pinggul, ketika penyakit ini pada peringkat awal. Latihan harus diulang 3-5 kali, meningkatkan jumlah ini dari masa ke masa menjadi 10. Pose apa pun memerlukan penetapan selama beberapa saat. Juga penting untuk bernafas dengan betul:

    • Posisi permulaan - berbaring di belakang anda. Bengkokkan kaki anda ke lutut, kemudian luruskan, bungkus telapak tangan di sekitar anggota badan di bawah patela, angkat dekat perut jika boleh. Kaki yang lain harus dilanjutkan pada masa ini..
    • Bengkokkan kaki untuk dikerjakan dengan tangan yang berlawanan dan tahan pada kedudukan asalnya, kemudian bengkokkan dua kaki dan angkat pelvis, menekan tapak kaki ke lantai.
    • Tukar kedudukan utama dan berbaring di perut anda, bengkokkan anggota badan yang terkena pada sudut yang betul, angkat ke atas. Kemudian kedua-dua kaki perlu diselaraskan..
    • Duduk di sebelah anda, letakkan siku dan telapak tangan anda yang bertentangan di atas lantai. Posisikan kaki anda lurus, angkat sehingga telapak berada pada sudut yang betul ke kaki bawah.
    • Duduk di atas bangku, bawa lutut dan kaki anda bersama, rentangkan tumit anda sejauh mungkin. Anda juga boleh meletakkan bola di antara lutut atau bantal kecil untuk menekannya.

    Pada peringkat awal, anda boleh bersenam di gim dan di rumah. Tetapi tanpa menghiraukan ini, anda perlu terus bersenam dan setelah gejala negatif hilang..

    Dengan kerosakan yang ketara, penting untuk mendekati gimnastik dengan penuh tanggungjawab dan sedaya mungkin. Gimnastik untuk coxarthrosis sendi pinggul 2 darjah dan 3 darjah sering dilakukan mengikut kaedah Gitt:

    • Berbaring di perut anda, letakkan lengan anda di sepanjang badan anda, dan letakkan bantal kecil di bawah kaki anda. Gulungkan perut anda, mengayunkan pinggul anda dalam proses dengan amplitud sekurang-kurangnya tiga sentimeter. Latihan ini disarankan sebelum makan utama, untuk pesakit aktif selama sepuluh minit, untuk pesakit lemah selama lima minit..
    • Ambil kedudukan mendatar dengan perut ke atas, kaki lurus dan sedikit terpisah. Putar mereka secara bergantian ke dalam dan ke luar, dan dengan amplitud lebih daripada satu sentimeter. Untuk kecekapan maksimum, disarankan meletakkan roller di bawah lutut.
    • Terdapat latihan yang boleh dilakukan semasa duduk. Duduk di atas lantai, tekan kaki anda ke atasnya, letakkan kaki anda di paras bahu. Pergerakan utama lutut licin dan perlahan meratakan dan merebak dengan amplitud tidak lebih dari satu sentimeter.
    • Pesakit yang berada dalam keadaan agak lemah harus membuat gelung di atas sofa, dan dalam keadaan terlentang memasukkan anggota badan ke dalamnya sehingga bahagian tengah betis. Selepas itu, kendurkan kaki, ayunkan ke kanan dan kiri, atau bengkokkan dan lenturkan anggota badan. Amplitud mestilah minimum.
    • Latihan lain menunjukkan bahawa anda perlu naik ke ketinggian dan berpegang pada kaki yang baik, mengayunkan anggota badan yang cedera yang menggantung ke arah empat arah. Semasa melakukan ini, pegang sokongan. Isi dengan cara yang sama hingga tiga kali sehari selama 5-10 minit..

    Gimnastik terapeutik hampir tidak mempunyai kontraindikasi, namun, sebelum memulakan kelas, perlu membincangkannya dengan doktor yang memerhatikan penyakit ini. Di samping itu, aspek-aspek berikut harus diingat:

    1. Sebelum kelas, adalah mustahak untuk melakukan urutan paha, yang memanaskan otot dan, oleh itu, meningkatkan kesan positif pendidikan jasmani.
    2. Dengan arthrosis sendi pinggul, latihan yang bersifat statik paling berkesan. Pergerakan yang cepat dan tiba-tiba boleh menyebabkan kesakitan yang teruk dan bahkan boleh menyebabkan komplikasi penyakit. Oleh itu, semua tindakan mesti dilakukan dengan perlahan..
    3. Salah satu jenis aktiviti fizikal yang paling berguna yang ditetapkan untuk coxarthrosis dalam apa jua tahap adalah berenang. Namun, sekiranya berlaku penyakit yang serius, anda mesti mengunjungi kolam dengan ketat di bawah pengawasan pakar..
    4. Terdapat sebilangan kes ketika gimnastik dikontraindikasikan. Ini termasuk pemburukan penyakit sendi pinggul, tempoh selepas operasi, serta kehadiran disfungsi organ dalaman.
    5. Latihan untuk coxarthrosis memberikan beban yang diperlukan pada otot di kawasan pinggul. Semasa bersenam, anda tidak boleh membiarkan rasa tidak selesa pada sendi itu sendiri. Kesakitan menunjukkan bahawa senaman tidak dilakukan dengan betul dan bahkan berbahaya.

    Dalam keadaan normal, sendi pinggul harus kelihatan seperti engsel. Pada masa yang sama, kelancaran pergerakan disebabkan oleh pelincir khas.

    Tetapi dengan penampilan patologi, komposisi dan kualitinya merosot. Dalam kes ini, tulang saling bersentuhan, yang menyumbang kepada penipisan tulang rawan dan ubah bentuk.

    Untuk rawatan, gimnastik khas mesti dimasukkan dalam rejimen harian.

    Tetapi ada kontraindikasi tertentu untuk bersenam:

    1. Patah kaki.
    2. Pendarahan.
    3. Neoplasma malignan.
    4. Masalah dengan peredaran serebrum.
    5. Keadaan preinfarction.

    Gimnastik bersama melibatkan pematuhan peraturan tertentu:

    1. Bersenam pada waktu pagi.
    2. Elakkan pergerakan yang keras.
    3. Sebelum dan selepas latihan, urut kawasan masalah dengan gerakan bulat.
    4. Di hujung kompleks, anda boleh mandi air suam untuk merehatkan otot.
    5. Sekiranya rasa sakit berlaku, latihan harus dihentikan..
    6. Perlu melakukan senaman secara berkala.

    Rawatan berenang dan air adalah penyelesaian yang sangat baik. Semasa menyusun kompleks, anda perlu mengambil kira tahap penyakit ini.

    Ia boleh menjadi 1 - 2 darjah atau 3 darjah. Ingat bahawa pergerakan kuat dan tiba-tiba, serta prestasi gimnastik melalui kekuatan akan membawa lebih banyak rasa sakit daripada memberi manfaat.

    Cara melakukan latihan pada tahap coxarthrosis yang teruk dapat dilihat dalam video.

    Kompleks ini terdiri daripada pergerakan berikut:

    1. Berbaring di perut anda. Tangan boleh diletakkan di bawah kepala atau di sepanjang badan. Letakkan roller kecil di bawah pergelangan kaki anda. Berehat dan gulung perut anda. Apabila rasa sakit muncul, amplitud dapat dikurangkan. Lakukan senaman selama 10 minit. Lebih baik 2-3 kali sehari.
    2. Letakkan roller di bawah lutut anda, dan putar kaki anda ke dalam dan ke luar..
    3. Duduk di atas kerusi dan rentangkan lutut selebar bahu. Kaki harus dilekap dengan kuat di lantai. Dalam keadaan santai, perlahan-lahan bawa dan rentangkan lutut..
    4. Letakkan kaki baik anda di atas bukit, dan gantungkan kaki yang terkena ke bawah dan ayunkan ke arah yang berbeza.

    Gimnastik Dr. Bubnovsky akan membantu mencegah operasi. Kompleks ini melibatkan rawatan sendi dengan pergerakan.

    Doktor mencadangkan melakukan latihan berikut:

    1. Ambil kedudukan siku lutut. Bengkokkan punggung semasa anda menarik nafas, dan bengkok semasa anda menarik nafas. Ini akan melemaskan punggung..
    2. Letakkan lutut dan siku di atas lantai. Dari kedudukan ini, pusing ke depan, tetapi jangan bengkok di kawasan lumbar..
    3. Semasa berada di sisi anda, ayun dan angkat perlahan kaki anda.
    4. Berbaring di lantai dan tekuk lutut satu demi satu dan kemudian luruskan.
    5. Bengkokkan lutut sambil berbaring, dan sampaikan dengan siku anda.

    Apa itu micromovement


    Asas kaedah Gitta adalah penggunaan micromotions. Pesakit menggerakkan anggota badan dengan amplitud minimum. Sebagai tambahan kepada beban ringan pada sendi yang berpenyakit, penulis mengemukakan teori penyembuhan tulang rawan kerana bekalan cecair sinovial yang sederhana tetapi berterusan. Apabila anggota badan digerakkan 1-2 cm, jumlah pelincir terhad dihasilkan. Jumlah cecair mencukupi untuk asimilasi. Latihan berterusan dengan jenis yang sama memastikan bekalan nutrien penting berterusan.

    Peningkatan amplitud boleh memperburuk proses pemusnahan permukaan artikular. Untuk menambah kesan pergerakan mikro, penggunaan bantal bergetar adalah disyorkan. Urut membantu mengendurkan otot, meningkatkan bekalan oksigen dan nutrien.

    Fisioterapi

    Gimnastik dengan coxarthrosis sendi pinggul mengambil tempat yang istimewa. Ini adalah satu set latihan pemulihan yang direka khas untuk membantu menghilangkan gejala penyakit, menormalkan aliran darah pada sendi yang terjejas, yang mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan tulang rawan dan tisu tulang..

    Di samping itu, senaman terapi membantu menguatkan keseluruhan kerangka otot..

    Harus diingat bahawa terapi senaman digunakan bukan hanya dengan gejala coxarthrosis yang sudah digariskan atau pemburukannya. Ia juga pencegahan yang dapat mencegah penyakit pada orang yang berpotensi mewakili kumpulan risiko..

    Ia digunakan dalam terapi kompleks untuk pelbagai penyakit. Dengan coxarthrosis sendi pinggul, latihan tertentu diresepkan dan mereka bergantung pada tahap penyakit.

    Dalam diagnosis penyakit, ada satu titik kontroversi: sering kesimpulan mengenai tahap awal coxarthrosis sendi pinggul dibuat secara tidak sengaja. Sebagai contoh, gejala menunjukkan DOA (osteoartritis yang cacat), tetapi sebenarnya, sebab manifestasi serupa terletak pada osteochondrosis tulang belakang lumbosacral. Berikut adalah pendapat Dr. Myasnikov mengenai perkara ini (lihat video di bawah).

    Sekiranya tidak ada keraguan tentang diagnosis, dan pesakit benar-benar mempunyai patologi gred 1, maka doktor menetapkan latihan untuk menguatkan otot. Rangka otot yang kuat dan berkembang dengan baik menyokong sendi, melegakan tekanan pada mereka.

    Gejala coxarthrosis sendi pinggul

    Gejala pada tahap perkembangan coxarthrosis berbeza sedikit. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa tanda biasa yang membolehkan anda menentukan permulaan perkembangan penyakit ini dan mengambil semua langkah yang diperlukan untuk memulihkan kesihatan.

    Selalunya, pesakit berpaling kepada doktor yang sudah berada di tahap akhir patologi, yang secara signifikan mengurangkan kemungkinan pemulihan sepenuhnya..

    Gejala umum:

    • kesakitan teruk di kawasan sendi yang terjejas adalah tanda utama kerosakan sendi; pada peringkat pertama, rasa sakit menampakkan diri semasa pergerakan, pada peringkat seterusnya adalah kekal;
    • kekakuan (sekatan pergerakan) - pada peringkat awal, keadaan ini diperhatikan setelah bangun tidur atau latihan fizikal yang berat;
    • perubahan panjang kaki adalah tanda bentuk penyakit lanjut yang disertai dengan kecacatan pelvis;
    • atrofi otot adalah gejala paling teruk yang menampakkan diri pada tahap akhir coxarthrosis; pada peringkat awal, terdapat sedikit kelemahan otot;
    • kepincangan, perubahan yang jelas pada gaya berjalan adalah tanda ubah bentuk sistem rangka;
    • kekejangan yang ketara di kawasan sendi, yang mungkin menunjukkan lesi patologi.

    Keberkesanan dan hasilnya

    Keberkesanan latihan secara langsung bergantung kepada bagaimana pesakit akan teratur. Hasil yang baik dapat dicapai jika anda kerap melakukan terapi senaman. Selepas kursus, pesakit biasanya mengalami penurunan kesakitan pada sendi yang terjejas, dan penyakit ini mencapai tahap remisi yang stabil..

    Semua ini tidak bermaksud bahawa gimnastik dengan coxarthrosis sendi pinggul darjah 2 adalah satu-satunya kaedah yang tidak dapat menahan rasa sakit. Terapi harus menyeluruh. Pengampunan diharapkan hanya untuk keselesaan, yang pergi ke sesi fisioterapi, makan sesuai dengan diet yang disarankan, dan mengambil ubat yang diresepkan oleh doktor.

    Selalunya disarankan untuk menambah terapi senaman dengan urutan. Kemudian kesan positif meluas ke saluran dan otot. Prosedur urut mesti dilakukan antara kursus utama terapi senaman.

    Petunjuk

    Latihan untuk rawatan arthrosis sendi pinggul harus dilakukan segera setelah diagnosis. Terapi senaman dan berenang ditetapkan untuk kesakitan berkala atau berterusan, sekatan pergerakan dan kekejangan pada sendi.

    Keberkesanan gimnastik lebih tinggi pada peringkat 1 dan 2 penyakit ini. Dalam tempoh ini, aktiviti fizikal yang teratur menghalang perkembangan kesakitan dan kekakuan. Dalam kes lanjutan, kelas dilakukan dalam mod hemat dan tidak dapat menghilangkan pembedahan.

    Anda harus mula melakukan latihan dengan coxarthrosis hanya setelah menentukan tahap kerosakan dan menetapkan aktiviti fizikal yang disyorkan.

    Dalam teknik ini, kebanyakan latihan bersifat statik, namun sangat berkesan dalam merawat penyakit sendi. Yoga menguatkan otot, meningkatkan peredaran darah dan mengembalikan pergerakan sendi.

    Tidak mudah untuk mendapatkan kembali pergerakan yang mudah di DOA. Itu akan membawa semua ketabahan, kesabaran dan ketekunan di jalan menuju penyembuhan. Sangat penting untuk melakukan senaman secara teratur dan betul agar tidak merosakkan sendi anda. Untuk meningkatkan kesan penyembuhan, yoga dapat ditambah dengan unsur-unsur gimnastik Tibet. Pengecasan ini harus dilakukan setiap hari..

    Pencegahan

    Sekiranya aktiviti profesional anda mempunyai pergerakan yang terhad, maka berehatlah dari tempat kerja dan lakukan latihan sederhana.

    Walaupun dengan jadual yang sibuk, sertakan senaman dalam rutin harian anda. Bersenam selama 30 minit pada waktu pagi, berjalan lebih banyak dan bersukan. Untuk mengelakkan coxarthrosis sendi pinggul, gunakan langkah-langkah berikut:

    • beri perhatian lebih kepada diet anda, haruslah rasional dan seimbang;
    • berjalan dengan kerap di udara segar;
    • berpisah dengan tabiat buruk;
    • amalkan qigong, yoga dan tai chi, walaupun penyakit itu sudah terasa.

    Perhatikan kesihatan anda tepat pada masanya dan jagalah. Dalam komen, anda boleh berkongsi kaedah anda merawat coxarthrosis. Sekiranya anda menyukai artikel tersebut, bagikan dengan rakan anda di rangkaian sosial..

    Selamat tinggal, tetamu yang dikasihi!

    Kadang-kadang orang mempunyai batasan dalam pergerakan kerana aktiviti profesional. Mereka yang menjalani gaya hidup tidak aktif perlu berehat dari tempat kerja dan melakukan gimnastik. Anda harus mencuba untuk memasukkan aktiviti fizikal yang sederhana dalam jadual yang ketat, melakukan sekurang-kurangnya 30 minit gimnastik pada waktu pagi, berjalan lebih banyak dan bermain sukan, tetapi jangan cuba membuat rekod yang membahayakan kesihatan anda.

    Pelajaran individu dan kumpulan di bawah bimbingan pakar mempunyai kesan yang baik. Sikap berhati-hati dan prihatin terhadap kesihatan anda pasti akan memberikan hasil yang baik..

    Kaedah pengarang

    Dari sekian banyak kaedah untuk merawat osteoartritis, perlu dinyatakan 3 kaedah yang paling popular. Ini adalah perkembangan penulis senam gimnastik yang bertujuan untuk mengurangkan keadaan pesakit:

    • Kaedah Bubnovsky;
    • Gimnastik gitta;
    • Kaedah evdokimenko.

    Terapi senaman menurut Bubnovsky

    Profesor Bubnovsky telah mengembangkan teknik khas, yang dapat mengurangkan kesakitan coxarthrosis dan memperoleh kebebasan bergerak. Malangnya, sudah berada di tahap kedua penyakit ini, perubahan berlaku pada sendi pinggul yang tidak dapat diterbalikkan..

    1. Perhatikan pernafasan semasa anda bersenam. Nisbah penyedutan / pernafasan yang betul akan memenuhi badan dengan oksigen.
    2. Pantau tindak balas badan terhadap pergerakan yang dilakukan - dengan sedikit rasa tidak selesa, kelas harus segera dihentikan.
    3. Meningkatkan beban secara beransur-ansur. Sekiranya selepas bersenam anda merasa sangat letih, intensiti latihan harus dikurangkan..
    4. Jangan sekali-kali melakukan gimnastik melalui kekuatan - hanya emosi positif dan semangat.
    5. Bersenam dengan kerap. Kesan terapeutik hanya berlaku dengan terapi senaman yang panjang, setelah menjalani kelas 1-2 bulan.
    6. Selalu perbaiki hasilnya dengan sesi urut (anda boleh menggunakan madu).

    Satu set latihan mengikut kaedah S.M. Bubnovsky dilakukan menggunakan simulator kekuatan.

    Gimnastik gitta

    Terapi senaman adalah komponen wajib dalam rawatan arthrosis pelbagai lokalisasi. Banyak doktor terkenal yang berurusan dengan rawatan patologi sistem muskuloskeletal sedang mengembangkan kompleks latihan pengarang. Vitaly Demyanovich Gitt, pakar terapi manual, mempunyai kaedahnya sendiri..

    Inti dari teknik ini adalah melakukan gerakan mikro tertentu yang bertujuan untuk memulihkan mobiliti sendi dalam kombinasi dengan urutan perkusi dan diet rendah protein. Vitaly Demyanovich Gitt pada dasarnya tidak setuju dengan pendapat bahawa arthrosis adalah penyakit yang tidak dapat disembuhkan. Teknik yang dikembangkan olehnya memungkinkan untuk tidak hanya menangguhkan proses merosakkan pada sendi, tetapi juga untuk membalikkannya.

    Gimnastik terapeutik digunakan dalam tempoh remisi dan dirancang untuk memperbaiki trofisme tisu, serta menguatkan otot dan ligamen. Latihan yang dikembangkan oleh Dr. Evdokimenko dirancang khusus untuk sendi besar.

    Terdapat beberapa kontraindikasi untuk gimnastik:

    • darah tinggi;
    • penyakit kronik organ dalaman;
    • hernia inguinal;
    • tempoh selepas operasi;
    • patologi teruk sistem kardiovaskular;
    • haid;
    • peningkatan suhu badan.

    Manfaat kompleks latihan Dr. Gitt


    Gitt Vitaly Demyanovich - kiropraktor, pengarang teknik mikro

    Chiropractor Vitaly Gitt telah mengembangkan teknik untuk membantu memperbaiki keadaan sendi dengan perubahan patologi. Latihan yang dicadangkan mudah dilakukan dan tidak memerlukan pembelian peralatan khas. Beban pada sendi pinggul adalah minimum, ia tidak akan menyebabkan komplikasi keadaan. Kelebihan teknik ini:

    • Pemulihan sendi berlaku tanpa pembedahan.
    • Gerakan kecil tidak menyebabkan sensasi yang menyakitkan pada sendi.
    • Gimnastik disediakan untuk pesakit dengan coxarthrosis kelas 3 yang dicirikan oleh pergerakan terhad.
    • Anda boleh melakukannya di rumah, di tempat kerja, di mana sahaja semasa anda mempunyai masa lapang.
    • Terdapat satu set latihan untuk pesakit yang tidak dapat bangun. Mereka melakukan pergerakan sambil berbaring di atas katil..

    Rawatan arthrosis adalah proses yang kompleks dan memakan masa, pencapaian Dr. Gitt membantu merangsang proses semula jadi tisu tulang rawan. Teknik ini berkesan dalam rawatan pelbagai penyakit sendi - tendinitis, sinovitis.

    Teknik lain

    Antara kaedah lain untuk merawat coxarthrosis, perlu diperhatikan:

    • bersenam dengan basikal pegun;
    • Berjalan Finland;
    • berenang.

    Basikal senaman

    Tidak seperti berbasikal, latihan jenis coxarthrosis sendi pinggul ini berguna kerana pergerakan pesakit berjalan lancar. Di sini anda tidak boleh jatuh, tersentak tajam, merosakkan sendi pinggul. Program khusus boleh ditetapkan pada simulator. Keadaan utama untuk latihan adalah ketiadaan kesakitan semasa latihan. Pada manifestasi sedikit rasa tidak selesa, anda harus segera berhenti latihan..

    Berjalan Finland

    Senaman yang sederhana ketika berjalan mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan sendi pinggul, tetapi hanya berjalan kaki Nordik dengan tiang mempunyai beberapa kelebihan:

    • beban pada sendi berkurang;
    • semua kumpulan otot terlibat, tekan dan belakang diperkuat;
    • berat badan menurun (ini sangat penting bagi pesakit yang berlebihan berat badan);
    • keadaan umum badan bertambah baik.

    Kaedahnya adalah pencegahan penyakit sendi yang sangat baik dan mudah dilakukan..

    Berenang

    Bentuk aktiviti fizikal yang ideal untuk sebarang patologi sendi. Semasa berenang, pesakit secara fizikal tidak dapat melakukan pergerakan secara tiba-tiba, yang dikategorikan secara kontraindikasi pada coxarthrosis sendi pinggul. Doktor mengesyorkan mengunjungi kolam segera setelah menyelesaikan sesi gimnastik terapeutik apa pun.

    Sukan air membantu mengekalkan nada otot dan mengurangkan berat badan, yang sangat penting sekiranya berlaku penyakit sendi. Payudara sangat berguna, tetapi senaman sederhana, misalnya, jongkok halus di dalam air, cukup sesuai untuk pemulihan..

    Pendekatan yang betul untuk melakukan latihan terapi untuk coxarthrosis sendi pinggul akan memungkinkan untuk mencapai kesan terapeutik maksimum. Ia akan menjadi lebih mudah bagi pesakit untuk bergerak, sakit pada sendi akan hilang, dan keadaan umum akan bertambah baik. Pada usia tua, tidak mungkin untuk memulihkan sepenuhnya sendi yang terjejas, tetapi latihan terapi senaman akan membantu menghentikan proses degeneratif-dystrophik, dan juga meminimumkan kekerapan kambuh penyakit, disertai dengan sakit akut.

    Resipi rakyat

    Rawatan coxarthrosis sendi pinggul dengan ubat-ubatan rakyat lebih berkesan dengan tahap keparahan 1 dan 2. Resipi berikut sering digunakan untuk mengurangkan kesakitan dan mempercepat pembaikan tisu..

    Pewarnaan daun ungu dapat membantu melawan kesakitan. Untuk penyediaannya, 100 gram daun ungu segar dicincang dituangkan dengan 1 liter alkohol (atau vodka) dan dimasukkan ke tempat yang gelap selama 2 minggu. Selepas itu, tapis cecair dan ambil 10-12 tetes tiga kali sehari, larut dalam satu sudu air.

    Ramuan Sabelnik (50 gram) dituangkan dengan setengah liter alkohol (atau vodka) dan berkeras selama satu bulan. Ambil 1 sudu teh pada waktu pagi dan petang (larut dalam sedikit air). Tincture siap pakai boleh dibeli di farmasi.

    Baca juga: Gimnastik untuk osteochondrosis tulang belakang serviks

    Anda boleh menyediakan sendiri warna sabernik atau membelinya di farmasi.

    Rawatan coxarthrosis dengan gelatin telah lama memenangkan cinta pesakit. Ia boleh digunakan untuk menyediakan pelbagai hidangan atau, sebagai contoh, pencuci mulut sihat manis untuk sarapan mengikut resipi ini.

    Satu sudu madu dan empat sudu gelatin dilarutkan dalam segelas susu suam. Selepas setengah jam, campuran itu dihangatkan (jangan sampai mendidih), dan kemudian dicairkan dengan segelas susu lain dan dimasukkan ke dalam peti sejuk. Makan pada waktu pagi, setengah jam sebelum makan (sekurang-kurangnya satu bulan).

    Dua lemon, 100 gram bawang putih dan 250 gram akar saderi dicincang (dalam penggiling daging atau pengisar) dan dituangkan dengan tiga liter air mendidih. Campuran disuntik selama sehari, kemudian disaring. Ambil 3 sudu pagi pada waktu perut kosong (satu bulan).

    Jus lidah buaya, daun pudina yang dihancurkan dan kayu putih dicampurkan dalam jumlah yang sama. Gruel yang dihasilkan disapu pada sendi yang sakit, digosok selama beberapa minit dengan gerakan mengurut. Simpan dalam peti sejuk.

    Daun kubis putih yang dilumurkan dengan madu disapu pada sendi yang sakit, ditutup dengan kerajang dan dibalut. Kompres dibiarkan semalaman, dan dibasuh pada waktu pagi. Kursus rawatan adalah dari dua minggu hingga satu bulan.

    Losyen dengan lobak melegakan kesakitan dengan baik. Horseradish dicincang pada parut dicampur dengan jumlah vodka yang sama. Jisim ini digunakan pada sendi, diperbaiki dengan filem dan dibalut. Sebaik sahaja sensasi terbakar muncul, campuran dicuci dengan air. Ulangi prosedur setiap hari.

    Losyen lobak mempercepat peredaran darah di sendi dan melegakan kesakitan