Satu set latihan terapi untuk periarthritis skapular oleh Dr. Popov

Meniskus

Periarthritis bahu adalah penyakit degeneratif radang yang perlahan yang dicirikan oleh kerosakan pada ligamen, kapsul, tendon, dan bursa sendi bahu. Seperti penyakit sendi lain, periarthritis memerlukan rawatan dan terapi perubatan segera..

Sekiranya anda menghadapi penyakit seperti periarthritis dari skapula bahu, kompleks senaman Popov akan menjadi tambahan berkesan untuk rawatan ubat yang ditetapkan oleh doktor anda..

Tidak disarankan untuk ragu-ragu menghubungi pakar, kerana ini penuh dengan proses patologi yang memburukkan dan perkembangan komplikasi. Ubat-ubatan sendiri juga tidak berbaloi..

Latihan Popov: apakah intipati

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Kumpulan latihan Dr.Popov Petr Alexandrovich - gerakan yang dirancang khas yang membantu dalam rawatan penyakit dan menyumbang kepada pemulihan fungsi sendi yang terjejas, serta penghapusan kontraksi. Inti dari teknik ini adalah kesan yang disasarkan pada kedua-dua tisu lembut dan keras bahu.

Perbezaan utama antara gimnastik Popov dan latihan lain adalah pengulangan, kerana amplitud yang besar dicapai. Di samping itu, pengulangan senaman membantu memanaskan otot..

Latihan fisioterapi Dr. Popov menyumbang kepada:

  • normalisasi bekalan darah ke kawasan yang terjejas;
  • pemulihan fungsi sebelumnya sendi bahu;
  • pemulihan pelbagai gerakan;
  • menguatkan alat ligamen dan otot;
  • kelonggaran otot dan tendon;
  • pemulihan nada otot.

Peraturan latihan fisioterapi

Anda boleh berlatih gimnastik Popov hanya setelah berunding dengan doktor. Melakukan senaman tanpa temu janji dan tanpa pengetahuan pakar boleh membahayakan anda. Lebih-lebih lagi, mula melakukan terapi senaman, anda mesti dipandu oleh beberapa peraturan.

  • jangan berlatih teknik ini dengan peningkatan patologi keradangan dan degeneratif;
  • anda boleh melakukan senaman dengan sensasi yang menyakitkan. Kesakitan pada sendi bahu dapat diatasi dengan ubat penghilang rasa sakit;
  • melakukan gimnastik dengan sensasi kesakitan yang dilarang sama sekali;
  • jangan segera memuatkan sendi. Meningkatkan intensiti secara beransur-ansur. Jangan menggunakan latihan kekuatan tanpa memanaskan badan dengan betul dan menyediakan sendi bahu untuk ini;
  • kesakitan yang sengit dapat dikurangkan dengan mengurut;
  • untuk meningkatkan keberkesanan latihan fisioterapi, disarankan untuk menambah gimnastik Popov dengan latihan menggunakan bola, gelang getah, tongkat gimnastik, dumbbell;
  • senaman mesti menyenangkan, tetapi tidak menyakitkan, tidak selesa, atau letih. Sekiranya rasa sakit muncul semasa pendidikan jasmani, anda mungkin melakukan sesuatu yang salah;
  • selepas setiap latihan, pastikan untuk merehatkan otot bahu;
  • awasi nafas anda. Ia harus sesuai dengan pergerakan;
  • lakukan setiap senaman sekurang-kurangnya lima kali;
  • jika anda sudah memulakan kompleks ini, lakukan pendidikan jasmani setiap hari. Sekiranya prinsip ini dilanggar, kemungkinan penurunan keberkesanan aktiviti yang dilakukan adalah mungkin..

Kontraindikasi terhadap penggunaan pendidikan jasmani Popov

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Teknik ini berkesan, berkesan dan pastinya akan membantu dalam rawatan penyakit. Walau bagaimanapun, bersama dengan kelebihan dan indikasi, ia mempunyai sejumlah kontraindikasi..

Tidak digalakkan melakukan latihan fisioterapi Popov dengan kehadiran:

  • demam;
  • Patologi CVS;
  • keadaan yang berkaitan dengan peningkatan risiko pendarahan apa pun;
  • hipertensi arteri.

Melakukan latihan Popov dalam keadaan di atas boleh menyebabkan kemerosotan keadaan yang ketara.

Latihan untuk sindrom kesakitan yang tidak dapat diekspresikan

Gimnastik dengan sindrom kesakitan yang tidak dapat diekspresikan disyorkan untuk dilakukan dalam keadaan terlentang. Permukaan di mana anda merancang untuk berlatih mesti tegas.

  1. Berbaring telentang, angkat tangan. Bengkokkan dan lepaskan jari anda terlebih dahulu. Lakukan senaman ini sebanyak lapan kali. Seterusnya, pergi untuk mengepalkan dan melepaskan sikat menjadi penumbuk. Pengulangan mestilah sekurang-kurangnya lapan.
  2. Berbaring di posisi permulaan, angkat tangan, bengkokkan sedikit ke siku dan buat sepuluh gerakan bulat dengan tangan anda, pertama ke satu arah, kemudian ke arah yang lain.
  3. Bengkokkan lengan bawah pada siku, letakkan tangan di bahu, betulkan kedudukan selama beberapa saat. Lakukan perkara yang sama dengan tangan yang lain. Pendekatan mestilah sekurang-kurangnya sepuluh.
  4. Letakkan lengan anda di sepanjang batang tubuh anda, bengkokkan pada siku dan perlahan-lahan menyebarkannya ke sisi. Cuba tarik siku anda ke atas sebanyak mungkin. Berus harus bersentuhan dengan lantai pada ketika ini. Ulangi enam kali.
  5. Sebarkan anggota atas ke sisi, tapak tangan ke atas. Berbaring dalam kedudukan ini selama lima hingga sepuluh saat..

LFK Popova

Bahagian penting dalam rawatan periarthritis skapular adalah mobiliti ruang tulang belakang. Penting semasa melakukan terapi senaman Dr. Popov agar berada dalam posisi tegak, lebih baik dalam keadaan duduk.

Anda perlu melakukan pendidikan jasmani tanpa tergesa-gesa dan tanpa gagal bernafas dengan betul.

  • duduk di tepi kerusi, luruskan punggung anda dan rentangkan kaki anda sedikit. Angkat bahagian depan kaki secara bergantian, seolah-olah berjalan, dan serentak tangan anda di sepanjang paha ke arah lutut. Bahu harus bergerak semasa latihan. Kawal pernafasan: semasa menghirup - pergerakan dengan satu tangan, semasa menghembus nafas - dengan yang lain;
  • sekarang lakukan senaman yang sama, tetapi gantikan pergerakan membujur memijat dengan gerakan bulat. Latihan ini membantu memanaskan otot bahu dan mengembangkan koordinasi pergerakan;
  • berehat. Duduk di atas kerusi, turunkan lengan anda di sepanjang batang tubuh anda. Lakukan beberapa pergerakan pekeliling cahaya dengan bahu anda. Bengkokkan tulang belakang dengan perlahan, tetapi jangan berhenti melakukan pergerakan bulat dengan bahu. Luruskan punggung, berehat. Setiap senaman harus diakhiri dengan berehat dan berjalan sambil duduk;
  • sekali lagi melakukan pergerakan melingkar dengan bahu, sementara tangan anda harus turun. Bergerak dengan lancar, perlahan. Secara beransur-ansur meningkatkan julat gerakan ke depan dan ke belakang. Punggung harus sentiasa bergerak, semestinya, meregangkan bahu;
  • tarik bahu anda ke atas, mulailah menulis angka lapan dengan mereka, tanpa gagal melibatkan ruang tulang belakang;
  • sambil duduk di atas kerusi, regangkan anggota badan ke atas. Pegang pergelangan tangan dengan tangan kanan dengan kiri. Hirup ke hadapan. Dalam kes ini, bahagian belakang harus sedikit condong ke belakang. Latihan ini juga melibatkan sendi pinggul. Turunkan lengan anda perlahan-lahan, kemudian ulangi latihan. Semasa menghirup, lengan naik, semasa menghembuskan nafas, mereka jatuh;
  • jarakkan kaki anda selebar bahu, sambil mengendurkan lengan sebanyak mungkin. Lakukan senaman gunting sekurang-kurangnya enam kali. Regangkan lengan ke hadapan, gerakan silang. Semasa menghirup, bahu harus disambungkan, semasa menghembus nafas - bilah bahu. Sekiranya rasa sakit berlaku, kurangkan jarak gerakan atau berhenti sebentar. Pendidikan jasmani harus dijalankan sekiranya anda mendapat sensasi yang menyenangkan daripadanya;
  • angkat tangan kiri ke hadapan dan kemudian ke atas. Seiring dengan ini, lakukan pergerakan perlahan tulang belakang. Seterusnya, lakukan perkara yang sama dengan tangan kanan anda;
  • kemudian melibatkan leher dalam proses. Semasa menaikkan lengan, putar dengan leher; ketika lengan kembali ke kedudukan semula, kepala juga harus berpusing;
  • letakkan tangan di bahu, putar tangan anda. Otot bahu dan belakang harus berfungsi;
  • bengkokkan siku secara bergilir. Angkat perlahan anggota badan yang bengkok ke atas;
  • melintasi jari anda ke dalam kunci. Buat beberapa pergerakan beralun;
  • luruskan tangan anda, lintasi jari anda. Lakukan beberapa gerakan putaran, pertama ke kanan, kemudian ke kiri. Pergerakan ini membantu meregangkan otot dan tendon;
  • melebarkan kaki anda selebar bahu. Letakkan tangan anda di lutut. Cuba sampai dengan bahu kanan ke arah lutut kiri anda. Bengkokkan dengan berhati-hati.

Doktor yang hadir harus membiasakan diri dengan latihan. Di samping itu, ada video khas yang akan membantu anda pada mulanya, sehingga anda mengetahui pergerakannya..

Teknik Dr. Popov berkesan dan akan membantu bukan sahaja dalam rawatan patologi, tetapi juga dalam normalisasi fungsi sendi bahu. Walau bagaimanapun, seseorang tidak boleh berharap bahawa kesannya akan muncul selepas sesi pertama. Anda mesti faham bahawa anda harus melakukan kerja keras. Dan hanya selepas beberapa saat anda akan melihat hasil pertama.

Set latihan Popov (semua kompleks): 19 latihan untuk tulang belakang, periarthritis skapula bahu, memerangi osteochondrosis

Perubatan adalah tradisional dan rakyat, berbayar dan percuma, barat dan timur. Dan ada juga ubat ketiga, yang pengarangnya adalah Pyotr Alexandrovich Popov.

Sebagai traumatologist dalam kepakaran utamanya, dia menguasai banyak bidang sains perubatan yang berkaitan dan menghasilkan sistem dari mereka yang membolehkan anda mengatasi kes-kes yang nampaknya tidak ada harapan.

Pada masa yang sama, asas rawatan bukanlah ubat-ubatan, tetapi latihan fizikal yang dapat dilakukan oleh semua orang. Kecederaan punggung dan sendi, osteochondrosis tulang belakang, arthrosis sendi lutut, urat varikos, periatritis bahu-skapular - Set latihan Popov memungkinkan untuk memulihkan kesihatan yang hilang dan melupakan manifestasi penyakit yang menyakitkan.

Beberapa fakta mengenai penyembuh terkenal

Pada awal karier profesionalnya, Pyotr Popov berlatih selama beberapa tahun di laman web ini di hospital poliklinik dan luar bandar. Selama ini, dia mengumpulkan maklumat mengenai kaedah rawatan tradisional dan bukan tradisional, yang memberikan hasil dalam kes yang paling sukar. Tetapi doktor melihat panggilannya bukan hanya dalam merawat orang secara peribadi, tetapi juga untuk berkongsi pengetahuannya dengan mereka. Ini adalah bagaimana banyak buku, video dan plot TV dilahirkan, di mana Pyotr Alexandrovich bercakap tentang kesihatan yang dibuat.

Petr Alexandrovich Popov - traumatologist.

Doctor Popov - jawapan kepada soalan, biografi (video)

Latihan oleh doktor popov (bahagian 1)

Asas sistem Peter Alexandrovich adalah latihan fizikal berdasarkan gerakan kecil. Bagi mereka yang baru menguasai latihan Dr. Popov, 1 bahagian kompleks akan menjadi tahap penting untuk mengenal pendekatan baru untuk aktiviti fizikal. Tidak semestinya meletihkan dan rumit. Kesan terbesar dibawa oleh pergerakan yang hampir tidak dapat dilihat, yang mengaktifkan peredaran darah dan aliran limfa, menyelaraskan nada otot, meningkatkan metabolisme.

Latihan Dr. Popov (bahagian 2)

Bagi mereka yang sudah mula melakukan latihan Dr. Popov, bahagian 2 akan menjadi lanjutan dari kompleks umum. Ini akan membantu memperbaiki keadaan umum dengan memulihkan peraturan hormon, menghilangkan pengapit patologi. Ini adalah langkah penting ke arah kesihatan tubuh secara keseluruhan..

Senam Popov untuk latihan tulang belakang 19 (kompleks penuh)

Pada era teknologi dan mesin, gimnastik Popov untuk tulang belakang sangat diminati, 19 senaman - satu set lengkap - membantu menghilangkan rasa keletihan dan berat di bahu dan antara bilah bahu, menghilangkan sakit leher dan sakit kepala, sakit di bahagian bawah punggung dan sakrum. Dengan membuang blok otot, anda dapat mengembalikan aliran normal cecair serebrospinal, meningkatkan prestasi mental dan fizikal, menyelesaikan banyak masalah dari organ dalaman.

Set latihan periarthritis bahu-skapular (video)

Masalah mendesak lain bagi orang moden ialah periartritis skapula bahu; satu set latihan, video yang dirakam oleh Dr. Popov, membantu menghilangkan rasa sakit di antara bilah bahu dan di sendi bahu, menghilangkan sensasi menarik yang tidak menyenangkan di tulang belakang toraks, memperbaiki keadaan sistem pernafasan.

Sakit leher (video)

Sakit leher juga dapat diatasi dengan senaman - video menunjukkan cara melakukan ini. Kompleks sederhana boleh dilakukan di rumah dan di tempat kerja, dan semasa memandu kereta semasa kesesakan lalu lintas.

Latihan "Memotong" untuk tulang belakang

Salah satu latihan yang paling berguna untuk bahagian belakang adalah senaman Memotong; untuk tulang belakang, ia sangat bernilai, kerana meningkatkan kerja keseluruhan sistem muskuloskeletal, dan bukan bahagian terpilihnya.

Sakit lutut

Pada masa ini, sakit lutut tidak hanya diketahui oleh orang tua, tetapi juga orang muda. Anda juga dapat menyingkirkannya dengan bersenam..

Phlebeurysm

Satu set latihan untuk urat varikos.

Pandangan mata, mata letih

Latihan untuk membantu melegakan keletihan mata dan meningkatkan penglihatan.

Pembetulan pendengaran

Latihan pemulihan pendengaran.

Hati (rawatan dan pencegahan)

Latihan untuk rawatan dan pencegahan penyakit hati.

Facelift tanpa pembedahan mengikut kaedah Dr. Popov

Latihan untuk memelihara keremajaan dan kecantikan mengikut kaedah Dr.Popov.

Pemulihan untuk patah lengan

Popov sekolah yang dikendalikan Dr.

Petr Alexandrovich Popov di saluran 1

Untuk menyampaikan pengetahuannya kepada orang ramai, Peter Popov mengambil bahagian dalam program televisyen. Termasuk - di saluran Pertama. Pelepasan indah yang akan mengingatkan kita akan pentingnya pergerakan dan gimnastik harian.

Satu set latihan ulasan Popov:

Kedua-dua atlet terkenal dan orang biasa memberikan ulasan mengenai seberapa berkesan kompleks latihan Popov. Bukti yang jelas mengenai keberkesanannya adalah pengalaman isteri doktor, Natalia Ogneva, yang, di bawah kepemimpinannya, berjaya mengekalkan peranan prima ballerina setelah dua kecederaan serius dan kelahiran tiga anak..

Gimnastik Dr. Popov: satu set latihan untuk tulang belakang dan teknik

Masalahnya dengan banyak orang moden ialah mereka tidak banyak bergerak..

Kekurangan aktiviti mempengaruhi banyak penyakit, dan penyakit tulang belakang mendominasi di antaranya..

Untuk rawatan dan pencegahan masalah seperti itu, gimnastik khas boleh digunakan..

Oleh itu, kaedah Dr. Popov telah membuktikan dirinya dengan baik.

Ini termasuk satu set latihan sederhana yang disarankan untuk dilakukan dua kali sehari..

Pertimbangkan gimnastik seperti itu..

Mengenai pengarang teknik

Dr. Yuri Popov mula mengembangkan latihan pada masa mudanya, pada saat menulis tesisnya. Selama beberapa dekad, dia memperbaiki teknik dan menambah kompleks.

Dia menetapkan dirinya untuk mencari seseorang dengan tulang belakang yang sihat sepenuhnya, dan dia tidak berjaya. Namun, pada suatu ketika, dia bertemu dengan seorang lelaki tua berusia lapan puluh tahun yang hidup sepenuhnya tanpa rasa sakit dan tidak selesa di bahagian belakang..

Dia mengakui bahawa kira-kira sepuluh tahun yang lalu dia secara praktikal terbaring dengan osteochondrosis akut. Kemudian lelaki itu memutuskan untuk meregangkan dan terus melakukannya, merasakan ketegangan di setiap vertebra. Seminggu kemudian, dia mula berjalan lagi tanpa bantuan, dan bahkan kemudian dia benar-benar melupakan kelemahannya..

Berdasarkan maklumat yang diterima, Profesor Y. Popov meningkatkan kaedah ini lebih jauh, dan hari ini dia membantu sebilangan besar orang untuk memulihkan bahagian tulang belakang yang terkena. Dia juga pengarang beberapa buku yang memperincikan inti pati gimnastik dan langkah-langkah pemulihan yang lain. Tetapi sejak tahun 2006, kompleks ini tidak banyak berubah..

Intipati teknik: kelebihan dan kekurangan

Gimnastik berdasarkan pergerakan mikro khas yang membantu mewujudkan interaksi keseluruhan sistem otot tulang belakang. Ini membantu melancarkan otot dan ligamen paravertebral terkecil yang tidak terlibat dalam latihan fizikal biasa..

Tugas utama gimnastik adalah untuk membuat kedudukan yang betul dari setiap elemen dalam tubuh, kerana keadaan tulang belakang bertambah baik, dan ia memperoleh struktur normal secara fisiologi.

Kelebihan utama teknik ini adalah seperti berikut:

  • Ia membantu menyuburkan ligamen, tulang rawan, sendi, tendon.
  • Memanaskan tulang meningkatkan pemakanan sumsum tulang.
  • Peredaran darah ke seluruh badan bertambah baik.
  • Bersenam menyegarkan dan memberi tenaga.

Oleh itu, teknik ini tidak mempunyai kekurangan, tetapi perlu diingat bahawa tidak sesuai untuk semua orang dan mempunyai kontraindikasi. Oleh itu, disarankan agar anda berjumpa dengan doktor anda sebelum memulakan senaman..

Petunjuk dan kontraindikasi

Latihan bertujuan untuk menghilangkan rasa sakit, menyambung semula kerja sendi, mengembalikan tulang belakang ke kedudukan normal. Oleh itu, indikasi bagi mereka adalah sebarang penyakit pada sistem muskuloskeletal, kehadiran kesakitan di tulang belakang dan masalah ciri lain. Di samping itu, latihan boleh dilakukan untuk pencegahan.

Adalah disyorkan untuk melakukan kompleks di bawah keadaan berikut:Kontraindikasi:
  • osteochondrosis;
  • penonjolan cakera intervertebral;
  • spondyloarthrosis;
  • spondylolisthesis;
  • pemulihan selepas patah tulang belakang;
  • pemulihan selepas pembedahan tulang belakang;
  • radiculitis;
  • keseleo otot tulang belakang pecah;
  • kekejangan refleks otot belakang.
  • gangguan peredaran darah yang serius;
  • risiko pendarahan atau pendarahan;
  • risiko peningkatan tekanan yang mendadak;
  • sakit tajam;
  • demam.

Senaman membantu menguatkan dan memulihkan fungsi otot belakang, membantu mengembalikan mobiliti ke tulang belakang. Tetapi untuk ini penting untuk melaksanakannya dengan betul..

Kompleks latihan gimnastik popov: teknik pelaksanaan

Pada mulanya, anda perlu mengkaji peraturan asas untuk pelaksanaan kompleks ini. Walaupun gimnastik Popov adalah sejenis latihan fisioterapi, terdapat beberapa perbezaan. Terdapat syarat yang mesti dipenuhi agar latihan dapat memberikan hasil yang maksimum dan selamat..

Oleh itu, prinsip asas gimnastik adalah seperti berikut:

  • Beban perlu rumit secara beransur-ansur, bergerak dari sederhana ke kompleks. Meningkatkan beban dengan lancar, perlahan dan berhati-hati. Pada mulanya, cukup untuk menguasai satu latihan setiap hari. Selepas itu, anda perlu melakukan siri pendek, dan barulah apabila badan bersedia untuk mengalami tekanan, perlu dilakukan keseluruhan kitaran. Satu senaman diulang 15-30 kali.
  • Otot dan otak mesti berfungsi pada masa yang sama. Penulis menegaskan bahawa gimnastik menjadi lebih berkesan jika anda secara mental mengkaji dan melancarkan latihan. Pengaruh psikologi digunakan dalam banyak kaedah rawatan.
  • Pilihan kekerapan dan kekerapan kelas boleh dipilih secara individu. Penulis mengatakan bahawa latihan boleh menjadi berkesan walaupun dilakukan sekali sepanjang hari. Dianjurkan juga untuk memilih muatan dan waktu yang sesuai untuk pelaksanaan secara individu, tetapi pilihan terbaik adalah pagi dan petang.

Dianjurkan juga untuk mempertimbangkan petua berikut sebelum mula berolahraga:

  • Latihan harus dilakukan di lantai, sofa, meja, atau permukaan mendatar yang lain. Untuk menjadikannya lebih selesa untuk berlatih, anda perlu meletakkan bahan yang tidak licin di bawah badan.
  • Pastikan mengawal pernafasan anda. Anda tidak boleh menahannya. Bernafas secara teratur dan mendalam sesuai dengan kadar latihan..
  • Terlepas dari bahagian tubuh mana latihan diarahkan, dalam prosesnya disarankan untuk meregangkan otot-otot seluruh tubuh.
  • Pada mulanya, anda mungkin merasa sakit otot. Ini adalah biasa. Tetapi kesakitan tidak boleh dibiarkan - dalam kes ini, perlu mengurangkan kadar kelas.

Set latihan ini cukup besar, dan dijelaskan secara terperinci dalam buku-buku Popov. Biasanya disarankan untuk memulakan dengan latihan yang paling sederhana. Sebagai permulaan, disyorkan untuk melakukan pemanasan sederhana, yang mungkin merangkumi selekoh, putaran, putaran pada sendi dan latihan biasa yang lain..

Beberapa latihan dari teknik Popov:

  • Dapatkan kedudukan yang rawan. Kaki perlu diluruskan, lengan dilanjutkan ke depan, kepala diangkat. Pegang ibu jari dengan satu tangan dengan tangan yang lain. Adalah perlu untuk meregangkan semua otot dan meregangkan badan menjadi tali, kemudian berguling ke bahu kanan dan kiri dan kembali ke posisi awal.
  • Latihan dilakukan dengan cara yang sama, tetapi dari posisi terlentang. Dalam kes ini, penting untuk mengawal irama pernafasan dan tidak menahannya..
  • Masuk ke kedudukan terlentang. Mulailah melakukan putaran kepala dengan lancar di sekitar paksi vertebra secara bergilir ke arah bahu kanan dan kiri. Tidak mungkin melakukan putaran tajam, kerana ini dipenuhi dengan gangguan saluran darah. Sekiranya anda merasakan kekejangan di leher anda, perlahankan. Sekiranya pening dan loya muncul, hentikan senaman dengan segera dan berjumpa doktor..
  • Semasa berbaring di punggung, bengkokkan siku, letakkan pada paras bahu. Secara bergantian menegangkan otot dan gerakkan lengan ke bawah, tekan ke badan, dan kemudian ke atas kepala. Bersenam secara mendatar.
  • Pilihan lain adalah melakukan pergerakan menegak dengan tangan anda dari kedudukan yang sama, sementara anda perlu mengurangkan dan menyebarkan siku sepenuhnya. Latihan mempunyai kesan yang baik pada keseluruhan tulang belakang, dan terutama pada kawasan toraks..
  • Dalam kedudukan terlentang, anda perlu membengkokkan lutut, meluruskan lengan di belakang kepala. Angkat punggung anda, kemudian turunkan dengan cukup tajam ke bawah dan tahan pada jarak beberapa cm dari lantai. Bangkit semula dan ulangi latihan. Aktiviti seperti ini membantu menguatkan otot-otot tulang belakang lumbosacral..

Video: "Gimnastik untuk punggung Popov"

Teknik lain

Ada teknik lain yang juga dikembangkan oleh doktor Popov, tetapi oleh orang lain, Peter.

Untuk rawatan tulang belakang, penulis menyarankan untuk melakukan gerakan mikro berikut:

  • Bergerak. Mereka adalah pergerakan halus menyerupai bandul. Mereka membantu menghilangkan rasa sakit, memperbaiki tidur, dan menormalkan keadaan emosi pesakit..
  • Bergegar. Melegakan kekejangan otot dan membantu merehatkan otot.
  • Regangan. Membolehkan anda meregangkan ligamen intervertebral.
  • Pergerakan putaran. Mereka digunakan untuk memulihkan fungsi otot, meningkatkan fungsi tulang belakang.

Kompleks terdiri daripada pergerakan ini, yang memungkinkan untuk mengembalikan mobiliti sistem muskuloskeletal dan rangka otot..

Latihan berikut disyorkan:

  • Semasa berbaring di perut, rentangkan tangan ke atas, kemudian pegang jari kiri anda dengan tangan kanan.
  • Lakukan perkara yang sama semasa berbaring di belakang anda..
  • Kedudukannya sama seperti pada latihan pertama, tetapi anda juga perlu melakukan pusingan kepala.
  • Ulangi latihan sebelumnya sambil berbaring di punggung..

Latihan berikut akan membantu untuk kelainan bahu:

  • Duduk di atas kerusi dan rilekskan semua otot, kemudian turunkan secara bergantian dan angkat bahu. Anda perlu melakukan ini dengan lancar.
  • Tanpa menukar kedudukan, tarik bahu ke atas dan lukis lapan secara visual.
  • Dalam kedudukan yang sama, angkat bahu, rentangkan tulang belakang anda sebanyak mungkin dan berlama-lama selama beberapa saat.
  • Angkat tangan satu persatu. Badan dan kepala perlu dipusingkan sedikit ke arah anggota badan yang diangkat.
  • Tangan meniru pergerakan gunting. Sebarkan lengan anda semasa anda menarik nafas, silangkan mereka semasa anda menghembuskan nafas. Dalam kes ini, bilah bahu harus bersentuhan.
  • Bengkokkan lengan anda, angkat dan turunkannya, bergerak perlahan.
  • Duduk di atas kerusi, luruskan punggung dan letakkan tangan di lutut. Semasa membongkok, sentuh bahu kanan ke lutut kiri dan sebaliknya. Luruskan dengan lancar.

Melakukan kompleks sederhana ini akan membantu anda melupakan banyak masalah tulang belakang dan meningkatkan fungsi sistem muskuloskeletal secara umum. Perkara utama adalah melakukannya dengan kerap dan mengikuti teknik yang betul..

Kesimpulannya

Oleh itu, perlu diketengahkan perkara utama berikut:

  • Gimnastik Popov membantu menghilangkan masalah dengan tulang belakang, meningkatkan prestasinya dan mengembalikannya ke kedudukan yang betul secara fisiologi.
  • Adalah perlu untuk mengambil kira kontraindikasi untuk bersenam. Sebaiknya berjumpa doktor terlebih dahulu.
  • Terdapat banyak kompleks, dan juga latihan di dalamnya. Pertama, anda harus menguasai pergerakan yang paling mudah, dan kemudian secara beransur-ansur beralih ke gerakan yang kompleks..

Satu set latihan oleh Dr. Popov untuk tulang belakang

Terdapat sebilangan besar kompleks berkesan yang bertujuan untuk merawat pelbagai penyakit tulang belakang. Sebilangannya cukup sederhana, ada yang memerlukan latihan dan penggunaan cengkerang khas. Prinsip operasi hampir semua kompleks adalah untuk menguatkan dan meregangkan otot punggung, yang membolehkan anda menstabilkan tulang belakang dan memastikan kedudukannya yang betul. Gimnastik untuk tulang belakang Popov berfungsi mengikut prinsip yang sama, yang cukup mudah untuk dilakukan, namun, ia mempunyai ciri-ciri unik dan sangat membantu.

Gimnastik Dr. Popov: prinsip asas

Harus dikatakan segera bahawa sebenarnya ada dua kaedah Dr. Popov, dan mereka dikembangkan oleh orang yang berlainan, Peter dan Yuri, yang serupa. Mereka berbeza antara satu sama lain, dan keduanya menarik dengan cara mereka sendiri..

Petr Popov adalah traumatologist, dan juga pakar dalam bidang manual dan akupunktur. Walaupun kebanyakan kompleks lain melibatkan kerja dengan otot-otot dangkal yang besar dan gerakan yang besar. Gimnastik terapeutik Popov, bagaimanapun, melibatkan otot kecil yang dalam dan berdasarkan pergerakan mikro..

Doktor menganggap hernia dan osteochondrosis bukan sebagai penyakit, tetapi sebagai pertahanan tubuh terhadap kecacatan tulang belakang, yang boleh mengakibatkan akibat yang lebih serius, misalnya, myelopathy. Otak mengetatkan otot, memberi mereka isyarat yang membantu mereka menahan perpindahan cakera vertebra. Kerana kekejangan otot yang berterusan, segmen tulang belakang tertentu tersekat, sementara vertebra yang bersebelahan memperoleh pergerakan yang berlebihan. Menurut Popov, latihan konvensional tidak dapat menyekat masalah vertebra. Untuk tujuan ini, pertama, perluasan menegak tulang belakang diperlukan, dan kemudian - pergerakan lancar di sepanjang busur tertentu. Untuk membuktikan teorinya, penulis menggunakan perbandingan wayar:

  • apabila dibengkokkan, ia boleh pecah;
  • dan jika anda meregangkannya dan kemudian membengkokkannya, ia akan mengambil bentuk melengkung, yang ada dalam ingatannya.

Perkara yang sama berlaku untuk tulang belakang. Dengan usaha peregangan, dia akan berusaha mengambil bentuk yang disusun secara fisiologi.

Prinsip asas latihan Popov adalah seperti berikut:

  • Latihan dilakukan dengan peregangan - ingat bagaimana anda melakukan ini semasa kecil. Pergerakan tidak boleh menimbulkan rasa tidak selesa dan kesakitan. Sikap positif juga penting.
  • Pergerakan mesti dilakukan di busur. Ia harus merangkumi peregangan menegak dan membongkok dengan putaran ke setiap sisi..
  • Lakukan setiap pergerakan dengan hitungan sepuluh. Peregangan harus dilakukan dengan kombinasi elemen menarik dan melepaskan. Had regangan harus ditingkatkan secara beransur-ansur, tetapi ini harus dilakukan dengan berhati-hati..

Kami menawarkan anda untuk menonton video mengenai gimnastik mengikut metodologi Peter Popov.

Gimnastik Yuri Popov untuk tulang belakang

Pengarang teknik lain dimiliki oleh saintis dan ahli biologi Yuri Popov, yang percaya bahawa perkembangan semua penyakit tulang belakang adalah hasil dari mendalam selekoh semula jadi, yang berlaku di bawah tindakan graviti kerana postur tegak dan berat badan berlebihan

Lordosis atau kyphosis di bahagian tulang belakang yang berlainan, memperdalam, menimbulkan gangguan dalam kerja organ dalaman.

Lordosis serviks adalah yang paling berbahaya, dan menimbulkan akibat seperti sakit kepala, kemerosotan penglihatan dan pendengaran, sklerosis serebrum, strok, serangan jantung.

Kyphosis toraks membawa kepada gangguan jantung dan paru-paru, neuralgia interkostal, penyakit hati atau pankreas.

Lordosis lumbar sering menimbulkan pyelonephritis, batu ginjal, gangguan fungsi kelenjar adrenal, prolaps buah pinggang, pundi kencing.

Kyphosis sacral boleh menyebabkan kemandulan dan mati pucuk, masalah kencing, sciatica.

Untuk mengelakkan perkembangan selekoh, penulis menawarkan sistem rawatan berdasarkan perkara berikut:

  • Dua kali sehari, satu set latihan oleh Dr. Popov dilakukan dalam posisi mendatar atau dalam posisi condong menggunakan simulator khas
  • Penulis menasihatkan untuk makan sebelum jam 6 petang dan berpuasa kering seminggu sekali..
  • Berjalan kaki atau berjoging bermanfaat pada waktu pagi atau petang.
  • Anda perlu bersenam dengan pakaian longgar yang selesa yang tidak akan menghalang pergerakan anda. Penggunaan triko gimnastik secara optimum.
  • Bersenam di permukaan yang tegas.
  • Tidak dapat menahan nafas, bernafas mengikut rentak latihan.
  • Semua otot dalam badan mesti tegang tanpa mengira senaman..
  • Jangan tergesa-gesa. Bayangkan kawasan tulang belakang yang mana latihan sedang dilakukan. Cuba bayangkan bagaimana otot berfungsi, cakera jatuh ke tempatnya, dan sensasi yang tidak selesa hilang.
  • Latihan Dr. Popov memerlukan kesabaran dan keteraturan. Semasa pelaksanaan pertama, mustahil untuk menahan beban berat. Sebaiknya mulakan kecil dan anda akan melihat hasilnya tidak lama lagi. Pelajari senaman baru setiap hari. Mulakan dengan lima wakil dan bekerja secara beransur-ansur hingga 19, 25-30. Dalam kes ini, perhatikan kebenaran pelaksanaannya.
  • Pada minggu pertama gimnastik, anda mungkin merasa tidak selesa dan kesakitan. Tetapi ini tidak menjadi perhatian, anda hanya melanggar cara hidup biasa, dan badan memerlukan masa untuk menyusun semula dirinya agar aktif. Sekiranya anda mempunyai garam di otot atau buah pinggang anda, sakitnya boleh menjadi jangka panjang dan akut. Penting untuk mendengar badan anda, dan jika rasa tidak selesa semakin meningkat, berjumpa dengan pakar.
  • Anda boleh memilih untuk bersenam pada waktu yang sesuai, tetapi pagi dan petang dianggap optimum. Senaman hendaklah sepanjang 25-40 minit.

Jangan mengharapkan penyembuhan segera. Sekiranya penyakit itu berlanjutan selama bertahun-tahun, mereka tidak mungkin meninggalkan badan anda hanya dalam beberapa hari. Sebagai peraturan, kelegaan datang setelah 3-5 hari latihan berkala. Sebaiknya jangan ponteng kelas, kerana ini akan memberi kesan negatif terhadap pencapaian keputusan.

Gimnastik Popov untuk tulang belakang merangkumi 19 latihan. Mari kita pertimbangkan bagaimana melaksanakannya dengan betul..

  • Latihan 1. Melibatkan keseluruhan tulang belakang dan badan secara keseluruhan. Berbaring di perut anda, luruskan kaki anda, rentangkan tangan anda di hadapan anda, pegang ibu jari yang lain dengan jari-jari satu tangan, angkat kepala, tetapi tanpa mengangkat bahu. Tumpukan perhatian anda pada tulang belakang. Kencangkan otot lengan, kaki, punggung, dada, tarik seluruh badan menjadi tali. Gulungkan seluruh badan anda dengan kuat dan lancar ke satu bahu, kemudian ke bahu yang lain, ulangi beberapa kali.
  • Latihan 2. Berbaring telentang, letakkan kepala anda secara mendatar dan miringkan sedikit ke belakang, meregangkan kaki anda, meregangkan lengan anda secara mendatar di belakang kepala anda di sepanjang badan. Pegang ibu jari sebelah tangan dengan jari tangan yang lain. Mengencangkan semua otot, meregangkan badan dengan tali. Seperti dalam latihan sebelumnya, semasa anda perlu memusingkan badan anda.
  • Latihan 3. Melibatkan tulang belakang serviks. Anda perlu berbaring telentang, memanjangkan lengan ke seluruh badan. Tumpukan perhatian pada tulang belakang serviks, tetapi putar kepala anda dengan lancar tetapi yakin sehingga ia berhenti, pertama ke kanan, kemudian ke kiri.
  • Latihan 4. Berbaring di punggung, meregangkan kaki, bengkokkan lengan di siku dan letakkan di garis bahu. Kencangkan otot lengan dan dada, putar lengan bawah dengan lancar dalam satah mendatar ke arah sisi, dan kemudian ke arah kepala, cuba menggulungnya sejauh mungkin. Latihan tidak secara langsung mempengaruhi tulang belakang, tetapi meletakkan semua tulang dan otot bahagian atas badan di tempatnya.
  • Latihan 5. Berbaring di punggung, luruskan kaki anda, gerakkan lengan anda di siku dan letakkan di garis bahu anda. Kencangkan otot-otot dada dan lengan, putar lengan bawah ke atas dan ke bawah secara menegak. Mula-mula bawa mereka ke atas dada, kemudian putar ke lantai.
  • Latihan 6. Berbaring telentang, bengkokkan kaki di lutut, angkat punggung ke atas lantai, bersandar di lantai dengan punggung atas, angkat lengan di atas dada secara menegak. Letakkan jari-jari satu tangan pada jari tangan yang lain, dikepal menjadi penumbuk. Gulungkan badan dengan lancar, pertama di satu, kemudian di bahu kedua. Ulangi beberapa kali.
  • Latihan 7. Berbaring di punggung, meregangkan kaki, lengan harus dilanjutkan ke belakang kepala anda, dengan jari satu tangan memegang ibu jari yang lain. Regangkan seluruh badan, ketatkan. Putar bahagian atas badan dengan lancar dan yakin secara melintang di sekitar paksi khayalan ke kanan dan kiri.
  • Latihan 8. Duduk, rentangkan kaki anda dengan lebar dua tapak tangan dan bengkokkannya separuh. Pegang lutut dengan telapak tangan, bengkokkan punggung di punggung bawah, condongkan kepala sedikit ke hadapan dan ke bawah. Pinggang perlu dijaga sedikit ke belakang, maka anda perlu memutar belakang dengan kuat dan lancar, seperti roda, dan kemudian ke depan. Lakukan beberapa kali.
  • Latihan 9. Berbaring telentang, rentangkan lengan anda secara mendatar di belakang kepala anda, pegang ibu jari tangan yang lain dengan jari-jari sebelah tangan, bengkokkan kaki ke lutut, dan angkat punggung anda di atas lantai. Tumpukan perhatian anda pada leher dan dada atas. Kencangkan badan anda, dengan lembut dan kuat memiringkan kepala dan lengan ke depan, menjaga kepala anda dalam bidang yang sama dengan tangan anda, punggung secara bersamaan turun, tetapi supaya mereka tidak sampai ke lantai. Kembali ke posisi awal, ulangi tindakan beberapa kali.
  • Latihan 10. Kedudukan permulaan adalah sama. Ketatkan batang tubuh anda, kemudian perlahan-lahan turunkan punggung bawah dengan lembut dan kuat sehingga punggung anda tidak sampai ke lantai. Kemudian dengan cepat angkat punggung anda setinggi mungkin, turunkan lagi, dan seterusnya..
  • Latihan 11. Kedudukan permulaan - berbaring di punggung. Luruskan, luruskan kaki anda, rentangkan tangan anda secara mendatar di atas kepala anda, dengan jari satu tangan, pegang ibu jari tangan yang lain. Sekarang bengkok ke depan, cuba meraih jari kaki dengan jari, dan pegang dengan ideal. Lakukan senaman beberapa kali.
  • Latihan 12. Kedudukan permulaan adalah sama. Kencangkan badan anda, angkat perlahan kaki anda yang terbentang dan condongkannya ke arah dan di belakang kepala anda, cuba mencapai lantai dengan hujung kaki anda. Lakukan beberapa kali.
  • Latihan 13. Kedudukan permulaan yang sama. Kencangkan badan anda, angkat punggung anda dari lantai, luruskan dan putar seluruh badan bawah anda ke kiri, kemudian ke kanan. Oleh itu, putar beberapa kali ke satu arah, tetapi ke arah yang lain.
  • Latihan 14. Berbaring di punggung, luruskan kaki, bengkokkan lengan di siku, telapak tangan harus saling berpegangan dan berada di dada. Kencangkan seluruh badan anda, angkat badan anda dari lantai dan putar tajam pada sudut yang betul sehingga badan anda berada di bahu anda. Pada masa yang sama, kaki dan punggung harus tetap dalam kedudukan mendatar. Kemudian angkat lagi badan atas dari lantai, putar ke arah lain dan bersandar di bahu kedua.
  • Latihan 15. Dengan punggung anda perlu berbaring di dua najis sehingga leher dan kepala digantung sepenuhnya. Rentangkan tangan anda di belakang kepala anda, dengan jari satu tangan, pegang ibu jari tangan yang lain. Kencangkan otot-otot lengan dan bahu, angkat lengan bersama-sama dengan kepala ke hadapan dan ke atas.
  • Latihan 16. Kedudukan permulaan adalah sama. Turunkan kepala anda serendah mungkin dan putar ke kanan dan kiri dengan lancar. Ulangi latihan beberapa kali.
  • Latihan 17. Anda perlu duduk di atas lantai, bengkokkan lutut, angkat tangan ke belakang dan letakkan penumbuk di lantai supaya badan anda tidak jatuh ke belakang. Dengan penekanan pada lengan dan kaki anda, angkat seluruh badan ke atas, tinggalkan jurang beberapa sentimeter antara punggung dan lantai. Kemudian turunkan badan dengan tajam ke bawah sehingga punggung tidak menyentuh lantai, angkat lagi. Ulangi beberapa kali.
  • Latihan 18. Objek bulat hendaklah diletakkan di atas bangku atau kerusi, misalnya botol plastik berisi air. Berbaring dengan perut sehingga terletak di antara bahagian kemaluan dan pusar. Kemudian rilekskan tulang belakang dan kendurkan pada botol sehingga lutut anda jatuh serendah mungkin, tetapi jangan menyentuh lantai. Berlama-lama dalam kedudukan ini.
  • Latihan 19. Berbaring di lantai, bengkokkan kaki di lutut, letakkan telapak tangan kiri dengan paha di perut anda, letakkan dengan lancar di atasnya. Rehatkan otot perut anda sepenuhnya dan, menekan ke bawah dengan telapak tangan anda di posisi ini, urut ke seluruh perut anda. Ini akan membantu menormalkan fungsi organ dalaman di rongga perut..

Kami menawarkan anda untuk menonton video mengenai latihan Yuri Popov.

Gimnastik menurut Dr. Popov

Hari ini, dalam dunia teknologi moden, orang sering menjalani gaya hidup yang tidak aktif. Dan ini memberi kesan negatif pada tubuh secara keseluruhan. Dalam kes ini, kulit bukan sahaja bertambah tua, tetapi juga organ dalamannya lusuh, yang membawa kepada perkembangan banyak penyakit. Pada dasarnya, ini adalah perubahan patologi pada tulang belakang.

Menjaga keadaan kesihatan manusia, Dr. Popov telah mengembangkan gimnastik yang mengembalikan usia muda. Ia cukup berkesan dan cepat bertindak, fokus utama, iaitu pencegahan dan rawatan gangguan vertebra.

Ternyata seluruh badan mengalami perubahan patologi pada tulang belakang. Ini disebabkan oleh fakta bahawa dengan selekoh yang menonjol, akar saraf berpindah, dan mereka, pada gilirannya, mengganggu fungsi sistem tulang dan vaskular. Ini membawa kepada penyakit jantung dan otak..

Mengapa lekuk tulang belakang menonjol? Seseorang dilahirkan dengan vertebra lurus, dan ketika berdiri di atas kakinya, hanya 4 selekoh yang muncul. Selama tempoh hidup, seseorang mula membungkuk, yang menyebabkan kemunculan selekoh.

Inti utama latihan

Gimnastik Dr. Popov didasarkan pada pergerakan mikro khas yang membawa kepada interaksi seluruh sistem otot dari tulang belakang. Ini mencetuskan kerja otot dan ligamen paravertebral terkecil, yang tidak terlibat dalam pendidikan jasmani biasa..

Sudah tentu, jika seseorang selalu bersenam di gim dan mendedahkan badan kepada beban yang kuat, maka tidak ada perbincangan mengenai perubahan patologi pada tulang belakang. Malangnya, hanya 10% penduduk yang melakukan ini. Tetapi sangat mudah untuk melakukan latihan mengikut kaedah Popov yang dikembangkan..

Keperluan utama Dr. Popov

Petunjuk berguna

Adalah mustahak untuk mematuhi bukan sahaja syarat, tetapi juga cadangan doktor. Kerana ia meningkatkan keberkesanan semua latihan.

Oleh itu, cadangannya:

  1. Permukaan di mana gimnastik Dr. Popov dilakukan mestilah sangat keras. Tiada tilam atau tikar.
  2. Gunakan pakaian yang senyaman mungkin. Jangan memakai baju ketat yang terlalu ketat, yang boleh menekan sistem peredaran darah semasa pergerakan..
  3. Semasa anda bersenam, maka cubalah mengetatkan otot bukan hanya di tempat yang diarahkan untuk melakukan latihan, tetapi juga ke seluruh badan..
  4. Anda perlu bernafas dengan lancar dan bebas. Dilarang keras menahan nafas.
  5. Adalah mungkin untuk memulakan gimnastik untuk pertama kalinya hanya dengan beban kecil, meningkatkannya secara beransur-ansur. Jika tidak, anda akan merasa pedih dan keesokan harinya anda hampir tidak dapat melakukan sekurang-kurangnya satu latihan..
  6. Anda tidak boleh mengganggu kelas dan melewatkannya.
  7. Jangan sesekali terburu-buru.
  8. Sekiranya pada hari-hari pertama anda merasa sedikit ketidakselesaan pada otot dan kesakitan yang menarik, jangan cuba berhenti. Faktanya ialah keadaan ini normal bagi organisma yang tidak biasa bersukan..
  9. Waktu yang paling disukai untuk mengecas adalah pagi atau petang. Pada siang hari, pengaktifan sistem otot melambatkan.

Anda tidak harus menunggu hasilnya dengan serta-merta. Gimnastik bukanlah intervensi pembedahan, tetapi proses pemulihan organ yang panjang. Lebih-lebih lagi, memandangkan banyak patologi berkembang terlalu lama. Oleh itu, mustahil untuk menyembuhkannya dalam seminggu. Cukup bersenang-senang dan mengharapkan hasil.

Gimnastik Dr. Popov untuk tulang belakang - video:

Dr. Popov: gimnastik untuk belia

Gimnastik pemulihan remaja Dr. Popov sama sekali tidak sukar dan tidak memerlukan banyak masa. Cukup aneh, tetapi latihan ini juga bertujuan untuk aktiviti tulang belakang. Tetapi tidak boleh sebaliknya, kerana tulang belakang yang mengandung sejumlah besar semua jenis pembuluh darah, urat, kapilari, tendon dan semua ujung saraf. Tetapi semua organ saling berkaitan antara satu sama lain dan banyak bergantung pada keadaan sistem peredaran darah.

Jadi, latihan berikut akan membantu dalam memerangi usia tua:

  1. Anda perlu berbaring di atas lantai dengan perut ke bawah dan meregangkan lengan di hadapan anda. Dalam kes ini, otot mesti tegang (jangan lupa: semua otot). Seterusnya, anda perlu menggenggam ibu jari kiri dengan tangan kanan. Pada ketika ini, badan meregangkan, dan anda mula perlahan-lahan berguling ke arah yang berbeza. Pada masa yang sama, pernafasan mesti tetap tenang. Kedudukan ini harus menyerupai tali yang diregangkan..
  2. Sekarang berbaring di punggung dan ulangi pergerakan yang sama seperti latihan pertama..
  3. Gulung ke perut anda sekali lagi, panjangkan lengan anda, ambil jari anda dan hulurkan. Sekarang anda perlu bertenang, tetapi pada masa yang sama bertukar kepala.
  4. Lakukan perkara yang sama pada posisi: berbaring di belakang anda.

Kompleks sederhana ini dilakukan untuk pencegahan penuaan dan peremajaan badan sepenuhnya. Di samping itu, ia menyembuhkan osteochondrosis pada tulang belakang serviks..

Menghilangkan masalah bahu

Sendi bahu sering kali dalam keadaan menyedihkan, jadi pengecasan pada bahagian badan ini sangat diperlukan.

  1. Duduk di kerusi yang selesa dan rehatkan semua otot sebanyak mungkin. Seterusnya, anda perlu menaikkan dan menurunkan kedua bahu beberapa kali. Kemudian anda perlu membengkokkan punggung dan kembali ke kedudukan yang rata lagi. Harap diperhatikan bahawa pergerakan bahu tidak dapat dihentikan, dan latihan mesti dilakukan dengan perlahan.
  2. Dalam kedudukan yang sama, angkat bahu ke atas dan mulailah menariknya lebih tinggi. Sekarang lukiskan angka lapan.
  3. Sekali lagi, angkat sendi bahu ke bahagian atas dan cuba meregangkan tulang belakang dengan kuat. Tahan selama beberapa saat. Sekarang perlahan-lahan turunkan bahu anda seolah-olah anda menariknya ke bawah..
  4. Latihan biasa yang meniru pergerakan gunting. Hanya dalam kes ini, anda perlu menarik nafas ketika menyebarkan lengan ke sisi, dan menghembuskan nafas ketika melintas. Pastikan bilah bahu bersentuhan antara satu sama lain.
  5. Tangan bergantian naik ke atas dan ke bawah. Pada masa yang sama, cubalah memusingkan kepala dan badan anda sedikit ke arah tangan yang anda angkat.
  6. Bengkokkan perlahan lengan anda ke siku, kemudian angkat ke atas dan turunkan lagi. Kami melakukan perkara yang sama dengan anggota badan yang lain..
  7. Kedudukan: duduk, tangan berlutut. Lakukan senaman ini dengan punggung lurus. Seterusnya, badan dimiringkan ke bawah sehingga bahu kiri menyentuh lutut kanan. Luruskan lagi dan buat pergerakan yang sama dengan bahu kanan anda..
  8. Bengkokkan ke lutut dengan seluruh badan anda. Jangan bengkokkan punggung! Kekal dalam keadaan ini selama 3-4 saat. Meluruskan.

Beberapa perkataan sebagai kesimpulan

Sebenarnya, traumatologist yang hebat ini mempunyai sebilangan besar kompleks yang berbeza, yang boleh anda kenali dalam video lain yang disediakan - gimnastik cacing Dr. Popov:

SPINE Sihat: Latihan Dr. Popov

Satu set latihan fizikal untuk umur panjang dan peremajaan (termasuk penghapusan akibat gaya hidup tegak, penyembuhan dan pencegahan penyakit tulang belakang dan seluruh badan, normalisasi metabolisme).

Awas: Selama beberapa tahun melakukan latihan berikut oleh beberapa ratus orang berusia 11 hingga 86 tahun, tidak ada satu pun kes kemerosotan kesihatan atau penyakit yang diperhatikan. Hanya hasil positif yang diperoleh. Pada masa yang sama, saya tidak dapat menjamin bahawa hanya hasil positif yang akan diperoleh, apalagi bertanggung jawab atas akibat melakukan latihan ini dan mendakwa bahawa mereka benar-benar selamat, kerana, seperti yang anda ketahui, orang berbeza, dan bahkan apa yang mereka baca adalah sama perkara yang sama dapat dirasakan berbeza oleh masing-masing. Oleh itu, sebelum memulakan latihan ini, saya mengesyorkan agar anda berjumpa dengan doktor terlebih dahulu..

Set latihan Popov: latihan untuk umur panjang dan peremajaan

Sebelum melakukan latihan, untuk mencapai hasil terbaik, saya cadangkan untuk mengambil kira beberapa cadangan:

a) lakukan semua latihan sambil berbaring di lantai atau di permukaan yang keras, di mana anda mula-mula meletakkan sejenis tisu; sementara itu adalah wajar untuk memakai pakaian renang;

b) semasa melakukan semua latihan, semua otot badan harus terlibat, tanpa mengira bahagian badan mana atau berapa banyak yang mengambil bahagian dalam latihan ini; iaitu, dengan setiap senaman, TENSION SEMUA otot badan;

c) anda perlu bernafas dengan bebas, sekata dan lebih sesuai dengan pergerakan yang sedang dilakukan; jangan menahan nafas sama sekali!

d) semasa melakukan latihan, fokuskan semua perhatian pada bahagian tulang belakang yang mana latihan ini dilakukan; pada masa yang sama, bayangkan, bahkan cuba lihat dengan "penglihatan dalaman" (tidak kira bagaimana anda mengetahui anatomi tulang belakang), bagaimana setiap vertebra atau cakera jatuh ke tempatnya, bagaimana rasa sakit hilang;

e) tidak boleh dilakukan semua latihan secara intensif dan berulang sekaligus; mematuhi prinsip beransur-ansur sambil meningkatkan bilangan kali setiap latihan dan keseluruhan kompleks secara keseluruhan; pertama, misalnya, selama satu hari, pelajari satu jenis latihan dan pelajari cara melaksanakannya dengan betul, pada hari kedua - yang kedua, dan lain-lain; pertama, berhati-hati melakukan setiap latihan tidak lebih dari 3 hingga 5 kali, pertama sekali memperhatikan ketetapan setiap pergerakan; dan pada masa akan datang, setiap kali, secara beransur-ansur meningkatkan jumlah pelaksanaan hingga 25 - 30 kali;

f) setelah melakukan latihan, dalam satu hingga dua hari pertama, mungkin terdapat rasa sakit atau ketidakselesaan pada otot dan kekakuan; fenomena seperti itu sering diperhatikan pada atlet setelah latihan (ia disebut "crepitus otot") dan tidak perlu takut (bagaimanapun, rasa sakit "akut" dapat muncul di hadapan garam di otot, dan terutama apabila terdapat oksalat di ginjal, yang mempunyai bentuk "gelas" "Landak); kemudian, selepas bersenam, semua fenomena ini hilang (tetapi anda perlu berhati-hati: adakah sensasi kesakitan ini merupakan akibat dari beberapa penyakit kronik yang lain?); jika, setelah melakukan latihan, rasa sakit yang timbul sebelum latihan meningkat, maka perlu berjumpa doktor dan hanya setelah cadangannya memutuskan apakah akan terus melakukan latihan ini atau tidak; secara amnya, belajarlah dengan sadar, seolah-olah dari luar, perhatikan kesihatan anda dan analisa keadaannya;

g) setiap orang memilih untuk dirinya sendiri berapa kali sehari dan berapa lama untuk melakukan latihan ini, tetapi saya akan menasihati anda untuk melakukannya sekurang-kurangnya pada waktu pagi sebaik sahaja tidur dan pada waktu petang sebelum tidur; lama-kelamaan, badan itu sendiri mula terdorong ketika melakukan senaman; belajar mendengar badan anda sendiri; sebagai contoh, saya melakukan latihan ini selama 20-40 minit pada waktu pagi dan petang;

h) jangan tergesa-gesa, dan jangan berharap segera mendapat keajaiban atau hasil yang ketara; jangan lupa bahawa semua penyakit yang anda ada, dan semua masalah dengan tulang belakang, anda telah lama menerima - hampir sepanjang tahun dalam hidup anda, dan anda terus menerus mendapatnya setiap hari; untuk mengimbangi mereka, ia juga perlu untuk jangka masa yang agak lama, tetapi anda boleh yakin bahawa dengan setiap prestasi latihan ini, kesihatan anda pasti bertambah baik, dan anda akan merasakannya setelah 3 - 5 hari.

Latihan 1 (mempengaruhi seluruh tulang belakang dan seluruh badan)

Kedudukan permulaan: berbaring menghadap ke bawah, kaki diluruskan, lengan diluruskan secara mendatar di hadapan anda, jari-jari satu tangan membungkus ibu jari tangan yang lain, kepala diangkat, tetapi sehingga bahu tidak naik (Gbr. 11).

Tumpukan perhatian pada keseluruhan tulang belakang; mental "berjalan" dengan penglihatan dalaman sepanjang keseluruhan tulang belakang. Kencangkan semua otot lengan, kaki, dada, punggung dan peregangan "menjadi tali" sehingga ketegangan seluruh tubuh terasa.

Dengan lancar, tetapi kuat dengan seluruh badan, putar (gulung) ke satu bahu, kemudian ke bahu yang lain, dan seterusnya beberapa kali (Gbr. 12,13).

Jangan perhatikan kemunculan kemungkinan "keretakan" pada sendi. Jangan lupa bernafas, jangan menahan nafas! Cuba bernafas tepat pada waktunya dengan giliran.

Latihan ini mempunyai kesan penyembuhan pada seluruh tulang belakang, dan, dengan demikian, pada seluruh tubuh..

Latihan 2 (mempengaruhi seluruh tulang belakang dan seluruh badan)

Posisi permulaan: berbaring di punggung, kepala mendatar dan dilemparkan ke belakang sedikit, kaki dilanjutkan, lengan dilanjutkan secara mendatar di sepanjang badan di belakang kepala, ibu jari sebelah tangan dibalut dengan jari tangan yang lain, (Gbr. 14).

Kemudian ketatkan semua otot lengan, kaki, punggung, dada dan regangkan "dengan tali" (anda tidak boleh dengan jari kaki ke depan, tetapi dengan tumit anda) sehingga anda merasakan ketegangan seluruh badan, menumpukan semua perhatian pada tulang belakang, dan dengan lembut tetapi penuh semangat memusingkan seluruh badan ( gulung) ke satu bahu, kemudian ke bahu yang lain, dll. (seperti latihan sebelumnya).

Pada masa yang sama, putar kepala ke arah putaran "sepanjang jalan" (Gbr. 15.16).

Jangan perhatikan kemunculan kemungkinan "keretakan" pada sendi. Jangan lupa bernafas, jangan menahan nafas!

Latihan ini mempunyai kesan penyembuhan pada seluruh tulang belakang, dan, dengan demikian, pada seluruh tubuh..

Latihan 3 (bertindak pada tulang belakang serviks)

Kedudukan permulaan: berbaring di punggung, kaki dilanjutkan, lengan dilanjutkan di sepanjang badan (Gamb. 17).

Tumpukan perhatian semua (lihat dengan penglihatan dalaman) pada tulang belakang serviks dan lancar, tetapi cukup kuat, putar (jangan berpusing!) Kepala ke kanan hingga berhenti, kemudian ke kiri hingga berhenti, dll. (Gamb. 18,19)

Memusing bermaksud memusingkan kepala di sekitar tulang belakang seolah-olah mengelilingi paksi. Jangan terintimidasi oleh sensasi berderak di leher, tetapi sekiranya berlaku, kecilkan usaha ketika berpusing.

Walaupun latihan ini sangat sederhana, ia memberi kesan penyembuhan dan bahkan meremajakan pada wajah, tetapi sangat berguna untuk sakit kepala, pening, tinitus, kehilangan pendengaran dan penglihatan, gangguan ingatan, penyakit kardiovaskular, kendur dan kegemukan pipi, kedutan, dan seumpamanya.

Latihan 4 (bertindak pada tulang belakang toraks atas dan sendi bahu)

Kedudukan permulaan: berbaring di punggung, meregangkan kaki; lengan dibengkokkan di siku, dan berada di garis bahu seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 20.

Kencangkan otot-otot dada dan lengan, dan putar lengan (lengan bawah) dengan lancar tetapi kuat dalam satah mendatar ke arah sisi badan, dan kemudian ke arah kepala, cuba membawanya ke sana sejauh mungkin (seolah-olah di kawasan bahu atau lengan bawah yang tegak lurus dengan satah badan kuku digerakkan secara menegak, dan tangan berputar di sekelilingnya sebagai paksi dalam satah mendatar, Gambar 21,22).

Latihan ini tidak secara langsung mempengaruhi tulang belakang, tetapi meletakkan semua tulang dan otot batang atas di tempat yang berkaitan dengan tulang belakang. Pada masa yang sama, rasa sakit di kawasan bahu berkurang, kulit kendur di tangan menurun, yang sering diperhatikan terutama pada wanita.

Latihan 5 (bertindak pada tulang belakang toraks atas dan sendi bahu)

Kedudukan permulaan: berbaring di punggung, meregangkan kaki; lengan dibengkokkan pada siku dan berada di garis bahu seperti yang ditunjukkan dalam Gambar 23 (seperti pada latihan sebelumnya).

Kencangkan otot-otot dada dan lengan dan putar dengan lembut tetapi kuat memutar lengan (lengan bawah) dalam satah menegak ke atas dan ke bawah, mula-mula menyatukannya di atas dada seperti "bendera" (Gbr. 24), dan kemudian memusingkannya ke lantai (Gbr. 25).

Latihan mempunyai kesan yang sama seperti yang sebelumnya, tetapi lebih banyak mempengaruhi otot-otot dada (yang sangat berguna untuk wanita) dan mempunyai kesan menormalkan kerja jantung.

Latihan 6 (bertindak pada tulang belakang toraks)

Posisi permulaan: berbaring di punggung, bengkokkan kaki di lutut, angkat punggung di atas lantai, bersandar di lantai dengan punggung atas anda, angkat tangan anda secara menegak di atas dada anda, letakkan jari-jari satu tangan di jari tangan yang lain, dikepal ke kepalan tangan (Gamb. 26).

Kencangkan seluruh badan, dan gulung dengan lancar tetapi kuat dengan badan, pertama di satu bahu (Gbr. 27), dan kemudian di sebelah yang lain (Gbr. 28). Ulangi beberapa kali.

Jangan perhatikan kemunculan "kekejangan" yang mungkin berlaku di kawasan bilah bahu dan di bahu (tetapi jika rasa sakit yang tajam muncul, hentikan latihan, atau lakukan latihan dengan lebih berhati-hati).

Jangan lupa bernafas, jangan menahan nafas!

Latihan menormalkan beg sendi di kawasan bahu dan bilah bahu; sangat sesuai untuk neuralgia intercostal apabila ada rasa sakit yang terasa seperti sakit di jantung.

Latihan 7 (bertindak pada tulang belakang toraks dan lumbal)

Kedudukan permulaan: berbaring di punggung, meregangkan kaki; lengan diregangkan ke belakang kepala, jari satu tangan memegang ibu jari yang lain (Gamb. 29).

Regangkan dengan seluruh badan, tegangkan, bayangkan bahawa badan dipaku dengan paku besar di kawasan pusar ke lantai (kuku itu seperti paksi), dan putar dengan lancar dan kuat secara mendatar di sekitar "paksi" bahagian atas badan ini (yang lebih rendah tidak bergerak) ke kanan dan kiri (Gambar tiga puluh).

Semasa pelaksanaan, fokuskan pada tulang belakang di atas punggung bawah dan di antara bilah bahu, dan pada meregangkan otot di sisi batang badan. Lakukan senaman beberapa kali.

Latihan mempunyai kesan yang baik terhadap normalisasi hati dan pundi hempedu, limpa.

Latihan 8 (bertindak pada tulang belakang toraks dan lumbal)

Posisi permulaan: duduk, kaki selebar dua telapak tangan dan bengkok, balut lutut dengan telapak tangan, cuba bengkokkan punggung di punggung bawah, kepala sedikit condong ke depan dan ke bawah (Gbr. 32).

Tumpukan semua perhatian pada tulang belakang di kawasan lumbar (secara harfiah melihat bagaimana punggung bawah membongkok ke belakang), dan, berusaha untuk mengekalkan punggung bawah yang menonjol ke belakang, dengan lancar dan penuh semangat "bergulir" seperti roda ke belakang (Gamb. 33, 34), kemudian ke depan.

Maksudnya, jangan jatuh ke belakang, tetapi berguling. Berlari berkali-kali.

Senaman membantu menormalkan fungsi ginjal, kelenjar adrenal, usus, usus buntu, prostat, pundi kencing, rahim, melegakan sakit lutut.

Latihan 9 (bertindak pada tulang belakang toraks atas)

Posisi permulaan: berbaring di punggung, rentangkan lengan anda secara mendatar di belakang kepala anda, jari-jari sebelah tangan mengetuk ibu jari yang lain, kaki dibengkokkan di lutut, punggung dinaikkan di atas lantai (Gamb..

Tumpukan semua perhatian pada tulang belakang serviks dan bahagian atas toraks. Kencangkan seluruh badan anda; dengan lancar dan bertenaga, menjaga kepala anda dalam bidang yang sama dengan tangan anda, putar (condongkan) lengan dan kepala anda ke depan, sementara punggung secara serentak (serentak) turun ke bawah, tetapi tanpa sampai ke lantai (Gbr. 36, 37).

Kembali dengan kuat ke posisi awal, sementara punggung naik ke atas, iaitu kepala bersama-sama dengan tangan membuat pergerakan berayun "maju - mundur", dan punggung - "bawah - atas".

Ingatlah untuk bernafas mengikut rentak latihan! Berlari berkali-kali.

Latihan ini berkesan mempengaruhi normalisasi proses di tulang belakang serviks, di tangan dari bahu hingga ke hujung jari (juga melegakan kesakitan), mengurangkan batuk rejan dan tersedak (asma).

Latihan 10 (bertindak pada tulang belakang lumbal dan sacral)

Posisi permulaan: sama seperti dalam latihan 9 (berbaring di punggung, bengkokkan kaki di lutut, rentangkan lengan anda secara mendatar di belakang kepala anda, angkat punggung anda setinggi mungkin di atas lantai, Gambar 38).

Tumpukan semua perhatian pada tulang belakang di kawasan lumbar dan pada buah pinggang. Kencangkan badan, perlahan-lahan dan bertenaga turunkan (lemparkan) badan dengan punggung bawah atau ginjal ke bawah, tetapi supaya punggung tidak sampai ke lantai dengan jarak 1-2 cm (Gbr. 39).

Kemudian dengan cepat "dengan pecutan" angkat pantat setinggi mungkin (Gamb. 40), kemudian turunkan lagi, dll..

Berlari berkali-kali.

Latihan ini berkesan mempengaruhi normalisasi proses di buah pinggang, usus, alat kelamin, pundi kencing, sciatica dan sciatica, mengurangkan lordosis lumbal dan berkesan meningkatkan mobiliti vertebra di tulang belakang lumbar.

Latihan 11 (bertindak pada tulang belakang lumbar)

Posisi permulaan: berbaring di punggung, lurus ke atas, kaki diluruskan dan dilanjutkan, lengan diluruskan dalam satah mendatar di belakang kepala, jari-jari sebelah tangan memegang ibu jari yang lain (Gbr. 41).

Kencangkan seluruh badan, dengan lancar dan kuat (sebelumnya menarik di perut), cuba menjaga dada, kepala dan lengan dalam satu garis, bengkok ke hadapan (Gbr. 42), cuba mencapai jari kaki dengan jari anda, dan bahkan cuba merebut jari kaki besar (Gbr. 43).

Cuba meregangkan tulang belakang di punggung bawah dan melengkung punggung di punggung bawah. Kemudian bengkok ke belakang dengan lancar dan bertenaga dan ambil kedudukan permulaan. (Sekiranya sukar untuk melakukan latihan dengan tangan terentang di belakang kepala, maka pertama-tama anda boleh meletakkan tangan anda di atas dada).

Lakukan senaman beberapa kali. Semasa melakukan latihan, fokuskan semua perhatian pada tulang belakang lumbar..

Dianjurkan untuk menghirup ketika membongkok ke depan, menghembuskan nafas ke belakang (perhatikan: ketika anda condong ke depan dan menghirup pada masa yang sama, maka ada dorongan untuk mengosongkan, yang boleh menjadi penting bagi mereka yang mengalami perut kembung dan sembelit).

Latihan ini, seperti yang dilakukan sebelumnya, mengurangkan lordosis lumbal dan berkesan meningkatkan pergerakan vertebra di tulang belakang lumbar. Di samping itu, senaman ini dapat menguatkan otot punggung dan keseluruhan "korset" batang badan; seseorang mula duduk tegak, tidak bersandar di belakang kerusi (dan tidak duduk "seperti bungkuk di dekat dinding").

Pada masa yang sama, peredaran darah di kaki bertambah baik (penting untuk kaki sejuk dan ketika mereka membeku), kekejangan di kaki menurun atau hilang.

Latihan 12 (bertindak pada tulang belakang lumbal dan sacral)

Posisi permulaan adalah sama seperti latihan sebelumnya: berbaring di punggung, lurus, kaki diluruskan dan dipanjangkan, lengan diregangkan secara mendatar di belakang kepala, jari-jari satu tangan memegang ibu jari yang lain (Gbr. 44).

Kencangkan seluruh badan, dengan lancar dan kuat (lebih baik menarik perut), menjaga dada, kepala dan lengan dalam satu barisan, angkat kaki yang dipanjangkan dan condongkannya ke arah kepala (Gamb. 45) dan lebih jauh ke belakang kepala, cuba mencapai lantai dengan hujung kaki (Gamb. 46), kemudian kembalikan kaki ke kedudukan semula dengan lancar.

Lakukan senaman beberapa kali.

Semasa melakukan latihan, fokuskan semua perhatian pada tulang belakang lumbar..

Latihan ini, seperti yang sebelumnya, mengurangkan lordosis lumbal dan berkesan meningkatkan pergerakan tulang belakang di tulang belakang lumbar..

Pada masa yang sama, peredaran darah di kaki bertambah baik (penting untuk kaki sejuk dan ketika mereka membeku), kekejangan di kaki menurun atau hilang.

Semasa melakukan latihan ini, banyak darah segar mengalir ke simpul saraf yang terletak di antara vertebra dan, oleh itu, metabolisme di bahagian badan ini bertambah baik. Kerja berlebihan selepas buruh fizikal atau mental hilang selepas beberapa kitaran latihan ini, mood bertambah baik, terutama pada kanak-kanak. Dengan senaman yang kerap, vertebra yang dipindahkan jatuh ke tempatnya.

Latihan ini harus dilakukan dengan berhati-hati oleh orang yang mempunyai tulang belakang yang mengeras. Senaman sangat berguna untuk orang yang berusia lebih dari empat puluh tahun, di mana senaman yang teratur dapat mencegah pengerasan tulang belakang yang seterusnya, yang seterusnya, mencegah penuaan awal badan. ".

Latihan 13 (bertindak pada tulang belakang lumbal dan sacral)

Posisi permulaan adalah sama seperti latihan sebelumnya: berbaring di punggung, kaki diluruskan dan dipanjangkan, lengan diregangkan secara mendatar di belakang kepala, jari-jari satu tangan memegang ibu jari yang lain (Gbr. 47).

Kencangkan seluruh badan, naikkan sedikit punggung di atas lantai (diinginkan untuk menarik perut), luruskan, lancar dan kuatkan keseluruhan bahagian bawah badan (dari punggung bawah) ke kiri hingga berhenti (Gamb. 48), kemudian (dengan kekuatan, "dari pecutan") ke kanan hingga berhenti (Gamb. 49), dan putar ke satu arah atau yang lain beberapa kali.

Adalah wajar agar pantat tidak berputar, tetapi berputar di sekitar tulang belakang seolah-olah mengelilingi paksi. Juga diinginkan agar seluruh bahagian badan di atas punggung bawah tidak berpusing..

Perhatikan tulang belakang lumbosacral (cuba "lihat" bagaimana setiap vertebra jatuh ke tempatnya, bagaimana bekalan darah bertambah baik atau menormalkan, bagaimana "semuanya" jatuh ke tempatnya).

Latihan ini adalah salah satu latihan utama dalam set latihan ini. Pelaksanaannya dengan berkesan meningkatkan pergerakan tulang belakang di tulang belakang lumbar dan menormalkan fungsi alat kelamin, meningkatkan peredaran darah di kaki (penting untuk kaki sejuk dan ketika mereka membeku, dengan artritis dan arthrosis), mengurangkan kekejangan kaki, mengurangkan kegemukan pada kelenjar lumbal, punggung dan pinggul (secara umum, semua latihan kompleks menyumbang kepada normalisasi metabolisme dan penurunan berat badan menjadi normal)

Latihan 14 (bertindak pada tulang belakang atas dan lumbal)

Kedudukan permulaan: berbaring di punggung, kaki diluruskan, lengan dibengkokkan di siku, telapak tangan saling memegang dan berada di dada (Gamb. 50).

Kencangkan seluruh badan, dengan lancar dan kuat (lebih baik menarik di perut) naikkan bahagian atas badan (ke pinggang) di atas lantai dan putar tajam (buat gerakan putaran) 90 darjah ke satu arah sehingga badan bersandar di bahu.

Dalam kes ini, kaki dan punggung tetap dalam kedudukan mendatar (iaitu, hanya bahagian badan di atas pinggang yang berputar). Z

Kemudian, sekali lagi menaikkan badan atas di atas lantai, buat gerakan putaran ke arah yang bertentangan dan bersandar pada bahu kedua (Gamb. 51,52).

Jangan perhatikan keretakan pada sendi dan leher atau kepala!

Lakukan senaman beberapa kali.

Latihan ini mengurangkan kyphosis toraks, menguatkan otot belakang dengan baik, dan juga (terutama!) Bahagian perut dan seluruh "korset" otot batang secara keseluruhan, membuang lemak di punggung bawah, membolehkan anda duduk di atas kerusi lurus dan tidak bersandar di bahagian belakang kerusi. Melakukan senaman ini menguatkan batang tubuh, menjadikan pinggang menjadi nipis, dan mencegah peningkatan lordosis lumbal.

Latihan 15 (bertindak pada tulang belakang toraks dan serviks atas)

Kedudukan permulaan: berbaring dengan punggung di atas dua bangku (atau di atas dua kerusi dengan tempat duduk segi empat tepat) sehingga kepala dan leher sepenuhnya tergantung di tepi najis (garis bahu berada di tepi najis); lengan terentang di belakang kepala, jari-jari sebelah tangannya menggenggam ibu jari yang lain.

Cuba kurangkan pesongan pada lordosis lumbal, iaitu tekan belakang bawah ke permukaan najis (Gamb. 53).

Kencangkan otot-otot lengan dan tali pinggang bahu dan angkat lengan dan kepala dengan lancar dan kuat ke atas dan ke hadapan (Gamb. 54). Lakukan "turun naik" seperti itu naik dan turun beberapa kali.

Untuk meningkatkan keberkesanan kesan latihan pada kyphosis toraks (untuk meratakannya), anda boleh, membuat pergerakan berayun "kiri ke kanan" (dalam satah mendatar) dengan lengan dan badan atas yang diregangkan, perlahan-lahan turunkan kepala dan bahu ke bawah, sementara tepi najis akan beralih ke sisi kyphosis toraks.

Semasa latihan, fokuskan semua perhatian pada vertebra ke-7 (di tempat leher memasuki badan).

Untuk tahap tertentu, latihan ini menyerupai latihan 9, tetapi latihan ini lebih dirancang untuk vertebra toraks atas, dan latihan ini untuk serviks. Pelaksanaannya menormalkan fungsi kelenjar tiroid, sendi bahu, menguatkan otot serviks, mengurangkan lordosis serviks dan kifosis toraks.

Amat diperlukan untuk melakukan latihan ini untuk penyakit kardiovaskular, setelah serangan jantung dan strok (selalu bersama dengan penghapusan bantal di bawah kepala!). Telah diperhatikan bahawa semakin sedikit kyphosis toraks, semakin kurang lordosis lumbal, iaitu, penjajaran satu membawa kepada penjajaran selekoh tulang belakang yang lain.

Latihan ini memberikan hasil yang baik ketika membongkok; setelah melakukan senaman, nampaknya bahagian belakang itu sendiri "cuba" untuk menyelaraskan, kecondongan kepala ke depan menurun.

Latihan 16 (bertindak pada tulang belakang serviks)

Latihan ini sama seperti latihan 3, tetapi lebih berkesan. Lakukan dengan berhati-hati (!), Terutama untuk orang tua.

(Bagi orang yang sudah lanjut usia, saya cadangkan melakukan latihan ini terlebih dahulu sambil berbaring di lantai, meletakkan di bawah bahu mereka, misalnya, botol plastik 1.5 atau dua liter yang diisi dengan air dari bir atau air mineral. Berbaring di lantai, anda tidak boleh takut jatuh, kerana ia boleh berlaku ketika melakukan bersenam di atas najis).

Kedudukan permulaan: berbaring dengan punggung di atas dua bangku yang berdiri berdekatan antara satu sama lain (atau di atas dua kerusi dengan tempat duduk segi empat tepat) sehingga kepala dan leher sepenuhnya tergantung di tepi najis; lengan terentang di belakang kepala, jari-jari sebelah tangannya menggenggam ibu jari yang lain.

Cuba kurangkan pesongan pada lordosis lumbal agar tidak meningkatkan lordosis lumbal (Gamb. 55).

Turunkan kepala serendah mungkin (pada mulanya, kepala mungkin mengambil kedudukan mendatar). Putar kepala ke kanan dengan lancar (Gbr. 56) dan ke kiri (Gbr. 57).

Lakukan senaman beberapa kali; fokus pada vertebra serviks.

Keretakan tulang belakang mungkin berlaku; jika ini tidak menimbulkan rasa sakit, teruskan latihan dengan berhati-hati.

Adakah giliran kepala "sepanjang jalan"; lebih baik tidak memusingkan kepala, tetapi memutar leher sebagai paksi.

Seperti latihan 3, senaman ini juga memberi kesan penyembuhan dan meremajakan pada wajah, tetapi sangat berguna untuk sakit kepala, pening, tinitus, kehilangan pendengaran dan penglihatan, gangguan ingatan, kendur dan kegemukan pada pipi, keriput, dan penyakit kardiovaskular, selepas serangan jantung dan strok, dengan angina pectoris, dan sejenisnya.

Latihan bantuan

Latihan 17 (bertindak pada tulang belakang dari leher ke sakrum)

Latihan ini dilakukan untuk meregangkan tulang belakang dan untuk memeriksa kehadiran atau ketiadaan kelainan pada tulang belakang..

Untuk melakukan senaman, duduk di lantai dengan kaki dibengkokkan di lutut, lengan diletakkan ke belakang dan meletakkan tangan mereka di lantai agar badan tidak jatuh ke belakang (Gbr. 58).

Bersandar pada lengan dan kaki anda, angkat seluruh badan anda sehingga terdapat jurang beberapa sentimeter antara pantat dan lantai.

Kemudian turunkan badan secara tiba-tiba, tetapi supaya pantat tidak menyentuh lantai, kemudian naik semula secara tiba-tiba (seperti pancing apung), dll.

Berlari berkali-kali.

Sekiranya rasa tidak selesa atau sakit terasa di tulang belakang, terutama di kawasan lumbar, maka latihan ini harus dilakukan sepanjang masa bersama dengan latihan lain sehingga fenomena ini hilang.

Latihan 18 (bertindak pada tulang belakang lumbar)

Latihan ini dilakukan untuk meratakan lordosis lumbal di bawah berat badan orang itu sendiri..

Untuk melakukan ini, letakkan objek bulat di atas bangku atau kerusi, misalnya, botol plastik 1.5 liter berisi air, dan baringkan di atasnya dengan perut anda sehingga botol berada di kawasan perut antara pusar dan bahagian kemaluan (Gamb. 59).

Jangan berbaring di botol di atas pusar kerana kemungkinan kehilangan kesedaran!

Keseluruhan ketinggian najis dengan botol harus sedemikian rupa sehingga lutut tidak sampai ke lantai atau tanah dengan jarak beberapa sentimeter (misalnya, anda boleh meletakkan buku di bawah botol).

Kemudian, fokuskan semua perhatian anda pada tulang belakang di kawasan lumbar, rileks seluruh tulang belakang dan kendurkan pada botol sehingga lutut anda jatuh serendah mungkin, tetapi jangan menyentuh lantai..

Kekal dalam kedudukan ini selama mungkin.

Pada mulanya, ketika melakukan senaman, sensasi yang tidak menyenangkan di perut mungkin terjadi, yang akhirnya hilang.

Senaman juga berkesan untuk kolelitiasis, sembelit, kembung perut dan kecenderungan untuk mereka..

Latihan 19 (bertindak pada organ dalaman perut dan dimediasi pada tulang belakang lumbar)

Latihan ini bertindak terutamanya pada organ dalaman perut, dan secara tidak langsung juga mempengaruhi tulang belakang lumbar (lordosis lumbar).

Untuk melakukan senaman, anda perlu berbaring di lantai, bengkokkan kaki di lutut (supaya otot perut berehat), letakkan telapak tangan kiri anda dengan tepi di perut anda, dan, dengan ibu jari anda ke bawah, letakkan telapak tangan kanan di sebelah kiri (Gamb. 60), merehatkan otot perut sepenuhnya dan memberi tekanan yang kuat turun dengan telapak tangan dengan cara ini untuk mengurut ke seluruh permukaan perut.

Urut sedemikian berkesan menormalkan kerja semua organ dalaman rongga perut, terutama usus, ginjal, hempedu dan pundi kencing..

(Untuk mengurut pundi hempedu untuk cholelithiasis, perlu melukis garis khayalan dari ketiak tangan kanan ke pusar; kemudian, pada garis ini, mundur dua jari dari tulang rusuk bawah kanan; titik yang dihasilkan akan menjadi unjuran pundi hempedu. Urut pada tahap ini, dengan lembut, tetapi dengan kuat, menekannya dengan penumbuk atau jari yang diluruskan. Sangat berkesan!).

Untuk menyebabkan pergerakan usus (untuk sembelit), perlu mengurut perut di sepanjang (sepanjang) garis yang menghubungkan pusar dan tengah kaki kiri.

Dalam kedudukan yang sama, anda boleh mengurut pankreas (misalnya, pada diabetes), dan, sebahagiannya, hati. Untuk melakukan ini, urut dilakukan dengan jari yang diluruskan dari kedua telapak tangan, menekan jari walaupun di bawah tulang rusuk (Gamb. 61), dan juga di bawah pubis - untuk penyakit pundi kencing.

Tekanan jari semasa mengurut mestilah cukup kuat. Otot perut mesti dilonggarkan..

Sekiranya kekuatan di jari tidak mencukupi, urut boleh dilakukan dengan tangan yang digenggam hingga kepalan tangan (Gamb. 62).

Nota

Untuk pencegahan penyakit dan gangguan pada tulang belakang, saya mengesyorkan agar semua orang tidur di atas katil dengan permukaan yang keras (contohnya, di atas katil atau sofa, letakkan papan lapis setebal 5 - 6 mm, selimut di atas atau selimut "askar" atau "pelajar" yang dilipat) memanjang dua kali, kepingan).

Bantal mestilah kecil (kira-kira 25 x 25 cm) sehingga hanya sesuai di bawah leher anda (ketika tidur di sebelah anda). Sudah tentu, 2 - 3 malam pertama sukar tidur, sendi dan tulang belakang mungkin sakit, tetapi anda tidak perlu memperhatikannya; maka rasa sakit akan hilang, tidur akan menjadi normal dan lebih baik.

Untuk ini saya tidak mahu membaca sambil berbaring di punggung anda, kerana perlu untuk memastikan leher dan kepala sangat miring ke depan, yang secara signifikan meningkatkan lordosis serviks dan menyebabkan penuaan pramatang, terutama wajah, dan penglihatan dan pendengaran yang menurun..

dari buku "Amalan Panjang Umur. Penuaan disebabkan oleh cara menegak kehidupan manusia "

Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan, tanyakan di sini

P.S. Dan ingat, hanya dengan mengubah penggunaan anda - bersama-sama kita mengubah dunia! © econet

Adakah anda menyukai artikel itu? Tulis pendapat anda dalam komen.
Langgan FB kami: