Rheumatisme sendi

Artritis

Rheumatism (penyakit Sokolsky-Buyo) adalah penyakit radang sistemik pada tisu penghubung dengan penyetempatan utama proses dalam sistem kardiovaskular. Berkembang sehubungan dengan jangkitan akut (streptokokus hemolitik kumpulan A) pada individu yang rentan, terutamanya kanak-kanak dan remaja (7-15 tahun).

Bahaya utama rematik adalah bahawa jika tidak ada rawatan dan pengawasan yang sewajarnya oleh pakar, adalah mungkin untuk mengembangkan patologi serius yang mempengaruhi sistem saraf pusat dan mengganggu aktiviti kardiovaskular, yang boleh menyebabkan bukan sahaja kemerosotan kualiti hidup secara umum, tetapi juga kecacatan dan kecacatan.

Sebab-sebabnya

Perkembangan rematik bermula beberapa minggu setelah tertelan jangkitan yang disebabkan oleh streptokokus beta-hemolitik jenis II. Penyebab rematik termasuk:

  • usia muda pesakit. Lebih kerap remaja terdedah kepada rematik, dan penyakit ini jarang berlaku pada orang dewasa dan kanak-kanak kecil;
  • keadaan sosial yang tidak baik (keadaan tidak sihat, dll.);
  • hipotermia teruk;
  • diet yang tidak betul (kekurangan vitamin dan mineral berguna dalam diet);
  • pelbagai reaksi alahan;
  • keturunan;
  • imuniti yang lemah.

Selain penyebab rematik, ada faktor-faktor tertentu yang memprovokasi perkembangan keradangan. Beberapa penyakit berjangkit boleh menyebabkan keradangan:

  • otitis media akut telinga tengah - proses keradangan pada tisu proses mastoid, tiub pendengaran dan rongga timpani;
  • tonsilitis atau tonsilitis kronik adalah penyakit berjangkit akut yang menyerang tonsil. Ejen penyebab penyakit ini adalah virus, kulat, bakteria, dan lain-lain;
  • demam merah adalah penyakit berjangkit yang disebabkan oleh bakteria Streptococcus pyogenes (kumpulan A hemolitik streptokokus). Ia menampakkan dirinya sebagai ruam pada kulit, mabuk yang teruk, demam, kemerahan tekak, lidah, dan lain-lain;
  • demam melahirkan anak adalah nama umum untuk beberapa penyakit yang disebabkan oleh jangkitan semasa melahirkan;
  • kumpulan A streptokokus beta-hemolitik;
  • erysipelas adalah penyakit kronik, berjangkit dan sering berulang. Penyebabnya adalah streptokokus beta-hemolitik kumpulan A. Ia ditunjukkan oleh kemerahan pada kulit, lebih kerap pada wajah atau kaki bawah.

Menurut statistik, 97% pesakit yang mengalami jangkitan streptokokus mengalami kekebalan, tetapi pada orang lain, reaksi pelindung mungkin tidak terbentuk dan seterusnya jangkitan muncul sebagai komplikasi dalam bentuk serangan reumatik.

Pengelasan

Secara semula jadi, rematik adalah akut dan kronik.

  1. Rheumatisme akut. Bentuk reumatisme ini berlaku pada orang yang berumur di bawah 20 tahun. Ejen penyebab reumatik akut adalah streptokokus. Apabila rematik digabungkan dengan jangkitan saluran pernafasan atas sebelumnya, ini terdiri daripada manifestasi gejala yang tertunda (sebagai peraturan, pada 14-21 hari). Ciri khas rematik akut adalah kepantasan perkembangannya. Pada mulanya, pesakit bimbang tentang gejala keracunan umum, seperti selesema dan selesema. Kesamaan gejala inilah yang langsung tidak menentukan penyakitnya. Selepas beberapa waktu, gejala tertentu sudah muncul, seperti karditis, poliartritis, ruam kulit, dan kadang-kadang nodul kulit. Tempoh akut penyakit ini berlangsung hingga tiga bulan. Dalam beberapa kes, rematik akut berlangsung hingga 6 bulan.
  2. Rheumatisme kronik. Adapun bentuk rematik kronik, ia ditandai dengan berulang yang berulang, walaupun pesakit mendapat terapi yang tepat pada masanya. Terutama sekali, pemburukan rematik kronik berlaku pada musim gugur-musim sejuk, kerana selesema adalah faktor yang memprovokasi serius. Juga, tinggal lama (tempat tinggal) di kawasan dengan kelembapan meningkat menyumbang kepada perkembangan yang memburukkan. Sebagai peraturan, pemburukan rematik kronik berlaku beberapa kali dalam setahun..

Rheumatisme kronik berlaku dalam bentuk yang agak teruk, dengan ketara mengurangkan kualiti hidup pesakit. Pesakit risau akan kesakitan yang teruk pada sendi, dan juga sakit di jantung.

Bergantung pada organ yang terkena, rematik dibahagikan kepada jenis berikut:

  1. Bentuk artikular. Dengan bentuk rematik artikular, hanya sendi, atau sendi dengan jantung, yang boleh terjejas. Sebagai peraturan, bentuk artritis reumatik mempengaruhi sendi besar, dan pada peringkat kemudian, sendi kecil juga terlibat dalam proses patologi. Kemusnahan beg artikular dan tulang rawan secara beransur-ansur berlaku. Secara luaran, sendi kelihatan bengkak dan kemerahan. Kerana kesakitan yang kuat, sukar bagi pesakit untuk menggerakkan sendi yang terjejas. Dalam proses akut dari artikular reumatik atau semasa pemburukannya, suhu badan boleh meningkat hingga 39 darjah.
  2. Bentuk hati. Dengan bentuk penyakit ini, otot jantung terjejas. Pada masa yang sama, sensasi menyakitkan pada pesakit berbeza: ada yang mengalami kesakitan yang teruk, dan ada yang mengalami rasa sakit yang sederhana. Pada peringkat awal, bentuk reumatik jantung secara praktikal tidak dapat dinyatakan dan dikesan hanya dengan bantuan kajian instrumental tertentu, misalnya, ECG. Pada peringkat kemudian, kerosakan jantung yang teruk dan kegagalan jantung akut berkembang, yang menyebabkan penurunan aktiviti kontraktil otot jantung.
  3. Bentuk pulmonari. Ia sangat jarang berlaku, pada kira-kira 1-3% daripada semua kes rematik. Sebagai peraturan, bentuk rematik paru menampakkan diri dalam bentuk bronkitis atau pleurisy.
  4. Bentuk kulit. Bentuk penyakit ini menampakkan diri dalam bentuk ruam kulit atau nodul reumatik tertentu. Kelazimannya tidak lebih dari 5% daripada jumlah pesakit rematik.
  5. Bentuk neurologi. Lesi reumatik sistem saraf kurang biasa daripada artikular dan jantung. Dalam bentuk reumatik neurologi, sel-sel korteks serebrum, yang bertanggungjawab untuk aktiviti motor, terjejas. Atas sebab ini, pesakit mengalami pergerakan anggota badan atau otot muka yang tidak disengajakan (merengut sukarela).
  6. Bentuk oftalmik. Bentuk penyakit ini hanya dapat dikesan bersamaan dengan gejala rematik klasik. Sebagai peraturan, dengan bentuk oftalmik, retina mata terjejas. Bentuk reumatik oftalmik boleh menyebabkan kebutaan separa atau lengkap.

Gejala

Rheumatism bukanlah penyakit terpencil. Selalunya ia "wujud bersama" dengan patologi lain dengan alasan bahawa bahan berbahaya yang dirembes oleh streptokokus dan antibodi imuniti merosakkan banyak organ dan sistem, dan semua manifestasi ini dapat dianggap sebagai bentuk rematik.

Gejala rematik pertama tidak memungkinkan untuk mendiagnosis penyakit. Mereka muncul 2-3 minggu selepas jangkitan saluran pernafasan atas berulang (faringitis, laringitis, tonsilitis) dengan lesi streptokokus. Gambar itu kelihatan seperti kesejukan. Gejala reumatik akut dianggap sebagai peningkatan suhu badan kadang-kadang hingga 40 darjah, peningkatan kadar jantung, menggigil, peningkatan berpeluh, kehilangan kekuatan, bengkak dan sakit sendi. Sendi yang paling besar dan aktif digunakan terjejas terlebih dahulu..

Selanjutnya, keradangan merebak ke sendi lain, selalunya secara simetris. Sendi sangat bengkak, kemerahan, panas apabila disentuh, sakit terasa dengan tekanan dan pergerakan. Biasanya, proses keradangan tidak membawa perubahan stabil pada sendi. Nadi kerap, aritmia, ada sakit dada, dilatasi (pengembangan) jantung, kadang-kadang terdengar gumaman geseran perikardial - ini menunjukkan kerosakan jantung.

Gejala rematik yang biasa:

  1. Kelesuan Seperti yang dijelaskan oleh pesakit, tubuh menjadi "kapas", anda selalu mahu tidur.
  2. Sakit kepala. Disetempat di dahi.
  3. Hipertermia. Suhu badan meningkat ke tahap mengancam (38.0-40.0 darjah). Gejala ini dikaitkan dengan perkembangan tindak balas imun akut terhadap patogen.

Gejala rematik tertentu:

  1. Sakit sendi. Pertama sekali, sendi besar (lutut, siku) terjejas, menarik sakit, kusam dan berpanjangan. Rheumatisme dicirikan oleh perkembangan proses yang cepat, dan hilangnya keradangan dan kesakitan yang sama pada sendi dengan pemulihan fungsinya.
  2. Gangguan vaskular. Kerapuhan vaskular, mimisan dan banyak lagi.
  3. Sakit di bahagian dada. Sakit di bahagian jantung, kusam atau sakit. Gejala tidak muncul dengan segera, tetapi selepas satu hari atau beberapa hari.
  4. Nod reumatik. Terbentuk pada sendi yang terjejas. Mereka kelihatan seperti formasi subkutan dari diameter 5 mm hingga 2-3 cm, padat dan tidak bergerak, tetapi tidak menyakitkan. Mereka muncul sangat jarang dan berterusan selama kira-kira 2 bulan dari awal penyakit ini.
  5. Letusan annular. Mereka muncul tidak lebih dari 4-10% dari semua kes. Mereka kelihatan seperti ruam merah jambu yang membentuk lekuk bulat dengan tepi bergerigi. Tidak mengganggu pesakit.

Gejala khusus muncul hanya selepas 1-3 hari. Kadang-kadang, terdapat gejala kerosakan pada organ perut (sakit di hipokondrium kanan, dll.), Yang menunjukkan penyakit yang teruk dan memerlukan rawatan segera di hospital).

Rheumatisme pada kanak-kanak lebih ringan atau kronik, tanpa gejala khas. Kesukaran umum, nadi cepat dan sakit sendi diperhatikan, rasa sakit tidak dirasakan semasa pergerakan (apa yang disebut "sakit pertumbuhan"). Sekiranya tidak ada tanda-tanda kerosakan jantung, maka penyakit ini jarang berakhir dengan kematian, walaupun dengan perkembangan karditis, harapan hidup rata-rata pesakit di masa depan ternyata berkurang dengan ketara.

Diagnostik

Kaedah penyelidikan instrumental merangkumi:

  • ECG (gangguan irama jantung jarang dikesan pada kardiogram);
  • Ultrasound jantung;
  • Pemeriksaan sinar-X (membolehkan anda menentukan peningkatan ukuran jantung, perubahan konfigurasinya, serta penurunan fungsi kontraktil miokardium);

Diagnostik makmal rematik:

  • Dalam analisis umum darah, terdapat peningkatan ESR, pergeseran formula leukosit ke kiri, anemia.
  • Dalam analisis imunologi, titer ASH meningkat, jumlah imunoglobulin kelas A, G, M meningkat, protein C-reaktif, antibodi antikardi dan kompleks imun yang beredar dikesan.

Komplikasi

Pada masa yang sama, penyakit jantung reumatik sering dijumpai pada seseorang. Dalam kes ini, perubahan dalam tubuh mungkin tidak signifikan, iaitu perubahan yang didiagnosis hanya dalam proses pemeriksaan khas. Tetapi dalam beberapa kes, terdapat lesi yang teruk di mana pesakit merasakan degupan jantung yang kuat, mengalami edema, sesak nafas, sakit di jantung. Penyakit jantung reumatik paling kerap berlaku pada orang pada usia 12-25.

Penyakit ini berbahaya dari segi kesannya pada injap jantung. Semasa ia berkembang, injap jantung menyusut, kehilangan keanjalan, dan akhirnya runtuh. Akibatnya, injap cacat: mereka sama sekali tidak terbuka sepenuhnya, atau tidak menutup rapat. Oleh itu, komplikasi reumatik jantung dan reumatik sendi boleh menjadi penyakit valvular.

Juga, komplikasi reumatik boleh menjadi kerosakan pada sistem saraf, yang paling sering ditunjukkan pada anak-anak. Akibatnya, anak menjadi sangat mudah marah, berubah-ubah, sering tidak berpikiran. Kemudian, kanak-kanak yang sakit mungkin mengalami masalah ingatan, sifat ucapan, perubahan gaya berjalan.

Dalam beberapa kes, rematik ditunjukkan oleh eritema anular. Ruam berbentuk cincin muncul pada kulit yang menyakitkan, yang disebut nodul reumatik di bawah kulit. Walau bagaimanapun, bentuk komplikasi ini jarang berlaku..

Rheumatisme pada kanak-kanak

Pada kanak-kanak, rematik tidak jarang berlaku. Ia dikaitkan dengan pelbagai keadaan perubatan. Termasuk penyakit yang berjangkit. Kecenderungan keturunan juga penting.

Pada kanak-kanak, otot jantung juga terjejas. Gejala berikut adalah ciri:

  • keradangan akut miokardium;
  • dyspnea;
  • sakit hati;
  • takikardia;
  • pucat kulit;
  • urat leher bengkak.

Ejen penyebab penyakit berjangkit pada kanak-kanak adalah streptokokus. Sekiranya jangkitan tidak dirawat dengan baik, maka rematik berlaku pada kanak-kanak. Jangkitan ini harus dirawat dengan antibiotik..

Risiko terbesar dalam terjadinya reumatik adalah selesema. Sekiranya kanak-kanak sering menderita selesema, maka rematik berlaku dengan risiko yang paling besar. Juga, tanda-tanda berikut adalah faktor predisposisi:

  • kerja berlebihan (terutamanya pada usia sekolah);
  • kekurangan zat makanan;
  • hipotermia.

Kanak-kanak berumur lapan hingga enam belas tahun paling mudah terkena rematik. Gejala rematik pada kanak-kanak termasuk:

  • miokarditis;
  • perikarditis;
  • dyspnea;
  • peningkatan keletihan;
  • sakit sendi;
  • gangguan saraf.

Dalam kes terakhir, gangguan saraf mempengaruhi kebanyakan kanak-kanak perempuan. Dalam kes ini, pergerakan sukarela adalah mungkin, yang dipergiatkan dengan emosi. Adalah perlu untuk mencegah perkembangan patologi ini pada waktunya.

Rematik pada wanita hamil dan menyusui

Semasa mengandung

Tempoh ini dicirikan oleh penampilan penyakit yang jarang berlaku. Tetapi pemburukan dari apa yang sudah ada sangat mungkin, dan menurut statistik, ini berlaku pada setiap ibu kelima yang menderita rematik. Lebih-lebih lagi, yang terakhir ini berada pada tahap awal kedudukan yang menarik kerana penurunan imuniti.

Penyebab rematik pada wanita hamil adalah sama seperti pada orang biasa - jangkitan dengan streptokokus beta-hemolitik kumpulan A, kecenderungan genetik. Jalan perkembangan penyakit ini tidak berbeza. Tetapi untuk memburukkan lagi keadaan boleh:

  • hipotermia badan;
  • penurunan pertahanan pada awal kehamilan;
  • jangkitan badan dengan virus, bakteria;
  • keadaan tertekan;
  • pemakanan yang tidak seimbang dan tidak mencukupi;
  • berlakunya penyakit yang kronik kerana beberapa sebab;
  • tinggal lama di bawah sinar matahari.

Gejala rematik pada wanita yang mengandung anak akan mengulangi semua tanda-tanda bahawa penyakit itu mengingatkan dirinya pada pesakit biasa. Mereka mungkin demam (lebih kerap pada waktu petang), sesak nafas, berdebar-debar jantung. Mereka dapat merasakan sakit pada sendi, di jantung. Menjadi sukar bagi mereka untuk membuat pergerakan. Kesihatan mereka merosot.

Diagnostik dalam tempoh ini agak sukar. Ini disebabkan oleh pengeluaran hormon kortikosteroid yang besar oleh badan yang membantu menekan keradangan. Doktor mendiagnosis penyakit ini pada wanita hamil hanya berdasarkan ujian darah yang telah ditetapkan dan ujian lain. Senarai mereka tidak berbeza dengan yang diberikan di atas untuk pesakit biasa..

Rematik pada wanita yang mengandung anak berbahaya kerana komplikasinya. Pada mulanya, ia boleh menyebabkan keguguran dan pembentukan janin yang cacat. Kemudian (2... 3 trimester), penyakit ini boleh menyebabkan lesi vaskular plasenta dan mengakibatkan hipoksia, kekurangan zat makanan atau kematian janin intrauterin. Bahayanya mungkin disebabkan oleh edema dan infark paru, disebabkan oleh trombophlebitis, penyakit jantung reumatik. Penyakit terakhir ibu sering memberi kesan negatif terhadap perkembangan bayi, boleh menyebabkan hipoksia janin.

Keadaan pesakit semasa mengandung boleh menimbulkan:

  • pelepasan cecair amniotik pramatang;
  • penamatan kehamilan sebelum tempoh;
  • toksikosis lewat;
  • asfiksia janin;
  • dekompensasi, yang boleh menyebabkan kematian wanita hamil;
  • kematian seorang wanita semasa melahirkan anak.

Rawatan rematik yang didiagnosis pada wanita hamil adalah wajib. Pada masa yang sama, mereka melakukan semua aktiviti tersebut, menggunakan ubat yang sama seperti dalam amalan biasa. Sekiranya proses itu dimulakan, maka janin dan kehidupan bayi masa depan akan berisiko..

Salah satu tugas utama wanita hamil yang sakit adalah dengan kerap berjumpa doktor yang akan memantau keadaan jantung janin. Oleh itu, anda dapat membawa saya tepat pada waktunya untuk pelbagai patologi, penyimpangan dari keadaan normalnya..

Semasa kehamilan, pencegahan perkembangan, pemburukan patologi adalah penting. Ia terdiri daripada:

  • mengelakkan tempat di mana anda boleh dijangkiti streptokokus;
  • dalam rawatan tepat pada masanya sebarang fokus jangkitan di mana terdapat streptokokus;
  • dalam kebersihan mulut, termasuk rawatan gigi, gusi, membran mukus;
  • dalam mengambil langkah-langkah untuk tidak terlalu sejuk, tidak terdedah kepada sinar matahari yang berlebihan;
  • dalam menyokong imuniti;
  • dalam diet biasa.

Pada wanita menyusu

Pada wanita kumpulan ini, alasan perkembangannya, pemburukan rematik serupa dengan penyebab penyakit pada wanita hamil. Satu-satunya peranan yang penting dapat dimainkan oleh penurunan imuniti semasa melahirkan, ketika memberi makan bayi.

Perkembangan penyakit, komplikasinya, secara umum, berjalan dengan cara yang sama seperti, misalnya, pada wanita hamil. Tetapi ada ciri tambahan, termasuk:

  • ketiadaan gejala yang kerap berlaku pada fasa awal penyakit;
  • kemungkinan kehadiran di antara tanda-tanda penyakit (apabila penyakit itu mempengaruhi sistem saraf) pergerakan otot yang tidak disengajakan, tulisan tangan yang tidak dapat dibaca, pertuturan percakapan yang tidak jelas;
  • ketidakupayaan untuk menggunakan semua ubat dalam rawatan;
  • fokus rawatan terutamanya untuk memperkuat imuniti, pada nilai pemakanan.

Cara merawat rematik?

Rawatan penyakit tersebut semestinya dilakukan di bawah pengawasan pakar, dan selalunya pesakit ditempatkan di institusi perubatan. Terdapat sejumlah ubat yang mesti diresepkan kepada pesakit sebagai sebahagian terapi untuk rematik..

Ini termasuk:

  1. Bicillin. Ini adalah antibiotik penisilin yang boleh memberi kesan buruk kepada streptokokus. Dianjurkan untuk meresepkannya dalam 10-14 hari - jangka masa yang lebih pendek tidak akan memberikan hasil yang diharapkan (walaupun tanda-tanda rematik mungkin hilang), dan sekiranya penggunaan bicillin lebih lama, streptokokus menghasilkan bahan yang memusnahkan antibiotik - ini berbahaya bagi tubuh. Untuk mengelakkan kambuh penyakit yang dimaksudkan, bisilin dapat diresepkan kepada pesakit selama 5-6 tahun lagi, tetapi dalam dos minimum - satu suntikan setiap 3 minggu.
  2. Aspirin. Dengan rematik, ubat ini membantu melegakan pesakit dengan sindrom kesakitan pada sendi, melegakan bengkak pada sendi. Dianjurkan untuk menetapkan ubat asid acetylsalicylic dalam dos maksimum yang dibenarkan dalam dua minggu pertama terapi, dan kemudian aspirin perlu digunakan selama sebulan lagi dengan dos 2 g sehari. Pada masa yang sama, aspirin dikategorikan secara kontraindikasi semasa kehamilan dan penyusuan, dengan kerapuhan saluran darah, penyakit perut dan usus yang tinggi. Penggunaan aspirin yang tidak terkawal, bahkan sebagai sebahagian daripada rawatan rematik, dapat menyebabkan perkembangan gastritis dan ulser gastrik dan ulser duodenum.
  3. Ubat hormon. Kami bercakap mengenai pelantikan prednisolon - ini sangat jarang dilakukan, hanya sekiranya berlaku penyakit yang sangat teruk. Sekiranya doktor telah memilih ubat ini untuk rawatan rematik, maka ia ditetapkan dalam dos maksimum yang dibenarkan.

Juga, pesakit mesti mematuhi rehat di tempat tidur selama 10 hari pertama penyakit ini, tetapi jika rematik sangat teruk, maka aktiviti motor dikecualikan untuk jangka masa yang lebih lama, sehingga 30 hari - walaupun beban kecil dapat memperburuk keadaan pesakit.

Perlu dalam proses mengubati penyakit yang dimaksudkan untuk mematuhi diet tertentu. Khususnya, perkara berikut harus dikecualikan dari menu:

  • coklat;
  • wafel;
  • kopi;
  • minuman beralkohol;
  • rempah panas / pedas;
  • garam.

Adalah mustahak, di bawah bimbingan pakar pemakanan, untuk membuat diet - ia harus merangkumi ikan, sayur-sayuran dan buah-buahan, daging, produk tenusu, jeroan dan bijirin. Anda perlu makan sekurang-kurangnya 7 kali dalam bahagian kecil sehari. Adalah sangat wajar untuk mengehadkan penggunaan gula - tidak melebihi 30 gram produk ini dibenarkan setiap hari. Secara amnya, anda perlu tahu:

  • di bawah peraturan biasa pada hari itu, pesakit harus menerima 2500 Kcal sehari;
  • dengan rehat di tempat tidur - tidak lebih daripada 1800 Kcal.

Doktor juga boleh mengesyorkan rawatan balneologi - sesuai untuk pesakit yang telah menghadapi fasa akut perkembangan penyakit yang dimaksudkan. Sanatorium dan resort menawarkan rawatan dengan perairan mineral berikut:

  • radon;
  • berkarbonat;
  • nitrogen-silikon;
  • sulfida;
  • iodin-bromin;
  • natrium klorida.

Balneotherapy mempunyai kesan yang kompleks pada tubuh - ia meningkatkan pencernaan dan meningkatkan selera makan, menguatkan sistem imun, melegakan insomnia dan kelemahan umum, meningkatkan fungsi kelenjar endokrin. Di sanatorium, bukan sahaja mereka menetapkan penggunaan air mineral di dalam dan menjalankan prosedur dalam penyembuhan mandi - pesakit disyorkan untuk berjalan-jalan di udara segar, mereka juga diberi kompleks vitamin.

Ubat-ubatan rakyat

Sejumlah ubat mempunyai sifat analgesik, dekongestan, anti-radang.

  1. Lingonberry. 2 sudu besar sudu kukus daun renek kering dengan 250 ml air panas, reneh di sauna air selama kira-kira setengah jam, biarkan mendidih selama seperempat jam. Bawa kaldu yang telah dihiris dan diperah ke isipadu awal dengan air rebus dan ambil 70-100 ml tiga kali sehari selepas makan (selepas 20 minit).
  2. Tincture herba. Gabungkan perbungaan chamomile, surat perubatan, daun kayu putih, cinquefoil tegak, daun currant hitam (2: 3: 3: 1: 4). 7 sudu besar tuangkan sudu pengumpulan ke dalam sebotol gelas gelap 0,8 l alkohol perubatan, tutup rapat dan bersikeras dalam meta teduh selama 14 hari. Tincture tegang diambil tiga kali sehari, masing-masing 25 tetes (dicairkan dalam sedikit air minuman).
  3. Sayang. Untuk menormalkan komposisi darah, menguatkan miokardium, meningkatkan kandungan hemoglobin dalam plasma dan menggunakan madu (soba, bunga matahari, alpine) sebagai tonik umum. Dos harian adalah 50-70 gram. Ubat manis mesti diminum sekurang-kurangnya 2 bulan. Berdasarkan madu, campuran anti-radang disediakan untuk kompres pada sendi yang terjejas: gabungkan 3 bahagian vodka, 2 bahagian madu dan 1 bahagian jus agave segar (aloe).
  4. Racun lebah. Ahli apitherapists yang berpengalaman melakukan terapi racun lebah dengan sengatan lebah untuk pesakit yang mengalami rematik. Kadang kala 100-150 sengatan sudah cukup untuk penyembuhan..
  5. Lemon. Infus sitrus merangsang peredaran darah dan melegakan keradangan. Potong 2 lemon besar bersama kulitnya, tuangkan 0.4 liter vodka atau alkohol yang dicairkan ke dalam bekas kaca, gabus, bersikeras di tempat yang teduh selama tiga hari. Gunakan cecair secara luaran, untuk menggosok, diikuti dengan pemanasan dengan kain wol.
  6. Pucuk birch. Bahan tumbuhan mengandungi bahan anti-radang dan penyembuhan yang kuat. 3 sudu besar l. ginjal dihancurkan dalam penggiling kopi dan dituangkan dalam 200 ml alkohol, dimasukkan selama seminggu di tempat yang gelap, digunakan secara luaran untuk menggosok.
  7. Memampatkan. Melincirkan sendi yang sakit dengan lemak dalaman, balut dengan kain katun yang dicelupkan ke dalam alkohol gosok, lindungi dengan selendang / selendang (bulu).
  8. Pasir. Mandi pasir panas bersama boleh dinikmati di pantai. Pesakit dibaringkan di lubang yang digali di pasir kering, dia dituangkan di atas, hanya meninggalkan kepalanya di permukaan. Anda harus berbaring di perut selama seperempat jam dan di belakang anda selama seperempat jam lagi. Selepas prosedur, anda perlu segera mandi air panas dan tidur. Selama beberapa jam, berpeluh kuat berlaku, bersama dengan peluh, bahan toksik dilepaskan dari badan. Mandi pasir tempatan dilakukan mengikut teknik berikut: pasir yang dipanaskan dalam oven (masing-masing 4 kg) dituangkan ke dalam beg linen, yang kemudian disapu ke tempat-tempat dengan sakit rematik.
  9. Hawthorn. Ia mempunyai kesan penyembuhan yang kuat pada jantung, saluran darah dan sendi. Sediakan infus warna hawthorn: kukus satu sudu besar perbungaan kering dalam segelas air mendidih, tekan selama satu jam di tempat yang hangat, misalnya, di atas kompor atau ketuhar yang panas, peras. Penerimaan infusi 60-70 ml 4-5 kali sehari setengah jam sebelum makan.
  10. Koleksi ramuan. Infusi ditunjukkan untuk reumatik dengan eksaserbasi biasa. Ubat ini ditetapkan dengan penggunaan ubat sintetik yang berpanjangan. Gabungkan akar burdock yang dihancurkan, myrtle biasa, cinta dan asparagus perubatan (3: 3: 2: 2). 3 sudu besar l. tuangkan campuran ke dalam ½ liter air mendidih, tutup dengan penutup, biarkan mendidih selama 30 minit, tapis. Mengambil gelas 6 kali sehari.

Semua kaedah rawatan alternatif mesti dipersetujui dengan doktor yang hadir. Rawatan yang dimulakan tepat pada masanya membolehkan anda sembuh dari rematik dalam masa yang singkat, dan pencegahan dan rawatan spa akan mencegah berlakunya pemburukan patologi.

Ramalan

Dalam keadaan moden dan kemungkinan terapi antibiotik, demam reumatik akut selalunya berakhir dengan pemulihan, tanpa akibat pada jantung dan sendi. Namun, setelah menderita ARF, pesakit akan berada di bawah pengawasan dispensari rheumatologist selama 5-10 tahun, bergantung pada apakah ada radang jantung (karditis) atau tidak. Dalam tempoh ini, perlu menerima profilaksis bicillin yang disebut. Pencegahan seperti ini terdiri daripada pengenalan penisilin pelepasan lanjutan secara berkala, pertama sepanjang tahun, dan kemudian, jika semuanya berjalan lancar, pada musim gugur-musim bunga. Tujuan profilaksis bicillin adalah untuk mencegah streptokokus masuk semula ke dalam badan dan perkembangan penyakit jantung.

Dalam 20-25% kes ARF, ia berakhir dengan pembentukan kecacatan jantung, iaitu kecacatan pada injap yang mengganggu fungsi pam normal jantung untuk mengepam darah. Dalam kes ini, mereka bercakap mengenai perkembangan penyakit jantung reumatik kronik. Manifestasinya akan ditentukan oleh tahap pemusnahan injap (pembentukan kekurangan lebih kerap daripada injap mitral), atau penyatuan cusps (stenosis) dan kemampuan pampasan miokardium. Selama bertahun-tahun, kecacatan jantung berkembang (semakin meningkat), kegagalan jantung kronik terbentuk. Sekiranya kecacatan injap (atau dua injap) serius, maka mereka memerlukan bantuan pakar bedah jantung yang memasang injap buatan.

Pesakit dengan penyakit jantung reumatik kronik dipantau seumur hidup oleh pakar rheumatologi dan menerima profilaksis bicilin, kerana setiap kambuhan jangkitan streptokokus akan "memakan" injap jantung, dan kecacatan akan berlanjutan.

Kecacatan

Tidak ada satu senarai penyakit yang mana pesakit akan dijamin tahap kecacatannya.

Komisen perubatan menentukan kumpulan kecacatan berdasarkan tiga kriteria utama:

  • Keupayaan layan diri;
  • Kesihatan umum dan kualiti hidup;
  • Kapasiti kerja dan peluang pekerjaan.

Bergantung pada keparahan perjalanan rematik, kemampuan untuk rawatan diri, dan juga untuk pergerakan bebas, dapat menurun dengan mendadak. Banyak faktor kerja yang boleh menyebabkan pemburukan pada pesakit, misalnya, pekerjaan yang berkaitan dengan aktiviti fizikal atau aktiviti fizikal yang tinggi. Kualiti hidup ditentukan oleh kekerapan kambuh dan keterukan perjalanannya.

Berdasarkan kriteria ini, komisen perubatan melantik pesakit dengan kumpulan kecacatan ketiga atau kedua. Terdapat kes pelantikan kumpulan pertama yang jarang berlaku.

  • Kumpulan III ditugaskan jika tidak ada gangguan fungsi yang jelas, pesakit dapat melayani dirinya sendiri, dan manifestasi kambuhan berlaku tidak lebih dari 3 kali setahun. Kecacatan dalam kes ini adalah minimum dan hanya berkaitan dengan aktiviti fizikal dan imobilisasi semasa tempoh eksaserbasi.
  • Kumpulan II dapat ditugaskan jika pesakit mempunyai manifestasi rematik. Eksaserbasi sering berlaku (lebih daripada 3 kali setahun), kemampuan untuk melayan diri dikurangkan semasa tempoh eksaserbasi. Pekerjaan dibenarkan di tempat di mana aktiviti fizikal yang berterusan tidak diperlukan, tidak ada kelembapan dan kesejukan.
  • Kumpulan I ditugaskan sekiranya terdapat gangguan fungsi yang teruk. Eksaserbasi kerap dan berlarutan. Walaupun dalam tempoh pengampunan, gejala berterusan dan nyata dalam bentuk kesakitan pada sendi dan jantung. Keupayaan untuk bekerja terganggu dengan ketara, tempoh ketidakupayaan untuk bekerja antara 3 bulan hingga enam bulan.

Langkah pencegahan

Pencegahan rematik terbahagi kepada primer dan sekunder.

Pencegahan primer bertujuan untuk mencegah rematik dan merangkumi:

  1. Meningkatkan imuniti (pengerasan, beban dan rehat bergantian, pemakanan yang baik, dll.).
  2. Pengenalpastian dan rawatan jangkitan streptokokus akut dan kronik.
  3. Langkah-langkah pencegahan pada kanak-kanak cenderung kepada perkembangan rematik: dari keluarga di mana terdapat kes rematik atau penyakit reumatik lain; sering mengalami jangkitan nasofaring; mengalami radang amandel kronik atau mengalami jangkitan streptokokus akut.

Pencegahan sekunder bertujuan untuk mencegah kambuh dan perkembangan penyakit pada pesakit dengan rematik dalam keadaan pemerhatian dispensari.

Rheumatisme sendi: simptom dan sebab, bagaimana merawat rematik?

Apa itu rematik?

Rheumatism adalah penyakit radang sistemik yang dilokalisasikan terutamanya di lapisan jantung. Berisiko adalah orang yang mempunyai kecenderungan keturunan terhadap penyakit ini dan berumur dari 7 hingga 15 tahun. Rematik biasanya mempengaruhi remaja dan orang muda, lebih jarang pesakit tua dan lemah.

Penyakit jantung reumatik adalah salah satu penyebab utama kematian (kira-kira 50,000 orang mati akibat penyakit ini di Amerika Syarikat setiap tahun). Selalunya penyakit ini bermula tepat pada musim sejuk, terutama di lintang utara. Rheumatisme bukan termasuk penyakit wabak, walaupun jangkitan streptokokus sebelum itu boleh membawa watak epidemi. Atas sebab ini, rematik dapat segera bermula pada sekumpulan orang - misalnya, di sekolah, rumah anak yatim, hospital, kem tentera, dalam keluarga miskin dan dalam keadaan hidup yang dekat..

Kajian bakteriologi dan serologi menunjukkan bahawa reumatisme adalah reaksi alahan khas terhadap jangkitan dengan salah satu daripada streptokokus beta-hemolitik kumpulan A.

Dalam sebulan, 2.5% dari mereka yang mengalami jangkitan streptokokus mulai menderita rematik akut. Selalunya penyakit seperti radang amandel, demam merah, demam melahirkan anak, keradangan akut telinga tengah dan eripelas mendahului perkembangan rematik. Tubuh tidak mengembangkan kekebalan terhadap jangkitan, dan serangan autoimun bermula sebagai tindak balas terhadap jangkitan semula.

Etiologi reumatik

Rheumatism adalah proses patologi kompleks sintesis tisu penghubung yang terganggu, yang mempengaruhi terutamanya sistem muskuloskeletal dan jantung..

Walaupun dalam penyelidikan dan praktik moden, rematik ditentukan dalam beberapa cara, inti dari proses patologi adalah sama.

Perkembangan patologi reumatik didasarkan pada gangguan fungsi sel tisu penghubung dan pemusnahan zat antar sel. Perubahan utama terletak pada pemusnahan serat kolagen yang membentuk tisu-tisu sendi dan jantung. Atas sebab ini, jantung (terutamanya injap), saluran darah dan sistem muskuloskeletal (sendi dan tulang rawan) paling banyak terjejas..

Etiologi rematik hari ini ditunjukkan oleh tiga teori:

Teori kompleks. Ia berpunca dari banyaknya sebab-sebab pembentukan rematik, termasuk reaksi alergi dan kerosakan bakteria (oleh organisma genus streptokokus);

Teori berjangkit. Ini berpunca dari fakta bahawa penyebab utama perkembangan rematik adalah bakteria streptokokus;

Teori imunologi bakteria. Hakikatnya terletak pada kenyataan bahawa mikroorganisma adalah pencetus penyakit, yang memerlukan tindak balas imun dan, sebagai akibatnya, pemusnahan bahan tisu penghubung.

Teori kompleks

Menurut teori kompleks, rematik adalah proses polietiologi yang merangkumi beberapa aspek. Tidak seperti teori imunologi bakteria, di sini kita bercakap mengenai mikroorganisma sebagai penyebab bebas, dan bukan pencetus.

Konsep ini didasarkan pada idea perkembangan penyakit sebagai akibat dari penembusan jangkitan streptokokus ke dalam tisu badan dan dislokasi bakteria di jantung dan sendi (mereka dibawa dengan aliran darah).

Walau bagaimanapun, keadaan yang diperlukan adalah hubungan berulang dengan patogen, yang menyebabkan peningkatan kepekaan badan. Akibatnya, tubuh menjadi kurang tahan terhadap kesan strain streptokokus tertentu, dan tindak balas imun tidak dapat sepenuhnya menahan perkembangan jangkitan..

Kepekatan antibodi, bagaimanapun, cukup tinggi untuk memberi kesan yang merosakkan pada struktur sel dan zat antar sel organisma itu sendiri. Bahan yang dihasilkan oleh streptococcus mempunyai kesan yang sama..

Kedua-dua bakteria dan antibodi sama-sama memudaratkan tubuh, memprovokasi rematik. Dalam pengesahan teori tersebut, streptokokus sering dijumpai dalam kajian sampel (analisis) yang diserahkan oleh pesakit dengan rematik.

Teori jangkitan

Ia berasal dari satu-satunya penyebab penyakit ini - kerosakan bakteria. Dalam cecair yang diambil dari pesakit dengan rematik dari rongga pleura atau perikardium, zarah penyebab penyakit tertentu dijumpai, yang mengesahkan teori.

Teori imunologi bakteria

Memberi imuniti peranan utama dalam mekanisme perkembangan penyakit. Sebabnya ialah kepekatan tinggi antibodi terhadap streptokokus terdapat dalam darah pesakit, tetapi sampel untuk streptokokus itu sendiri tetap positif. Akibatnya, tindak balas imun badan bertindak dalam hal ini sebagai faktor yang merosakkan..

Dalam kerangka teori ini, mikroorganisma tidak memberi kesan yang signifikan pada manusia dan hanya menjadi pencetus.

Oleh itu, semua teori menunjukkan sifat penyakit yang kompleks, yang berdasarkan jangkitan dan tindak balas imun..

Punca rematik

Penyebab utama rematik adalah tiga:

Jangkitan streptokokus yang ditangguhkan (tonsilitis, dll.);

Reaksi imun (alahan);

Penyakit yang lalu

Seperti yang dikatakan, hanya streptokokus (kumpulan A streptokokus, beta-hemolitik) yang mempengaruhi pembentukan penyakit dan hanya dengan interaksi berulang, akibatnya terdapat penurunan kemampuan pelindung tubuh.

Oleh kerana terdapat subkumpulan serologi dalam kumpulan mikroorganisma, adalah penting untuk mengatakan bahawa interaksi harus dilakukan dengan streptokokus subkumpulan yang sama. Ini menjelaskan mengapa rematik tidak berkembang selepas penyakit selsema..

Risiko terkena rematik juga lebih tinggi dengan satu sentuhan, sekiranya pesakit tidak mendapat rawatan yang diperlukan. Penyakit ini menjadi kronik, dan fokus bakteria tumbuh pada pesakit, yang mampu menimbulkan rematik dan komplikasi serius lain pada bila-bila masa.

Tindak balas alahan

Reaksi alergi yang teruk boleh disebabkan oleh streptokokus itu sendiri dan bahan yang dirembeskan olehnya (racun dan protein enzim). Oleh kerana patogen menyebar ke seluruh badan dengan aliran darah, tindak balas imun boleh menjadi sistemik, tetapi yang paling penting ditunjukkan oleh lesi jantung dan sendi.

Menurut penyelidikan, bakteria bertanggungjawab untuk perkembangan rematik akut yang melibatkan sendi (ini adalah bentuk klasik penyakit ini).

Walau bagaimanapun, rematik kronik tidak dikaitkan dengan penyakit streptokokus, kerana hasil ujian menunjukkan bahawa tidak ada antibodi terhadap streptokokus atau streptokokus itu sendiri yang tidak dapat dikesan. Tidak ada keberkesanan langkah pencegahan terhadap rematik berulang. Argumen ini menyokong proses alahan atau autoimun yang belum dijelaskan..

Genetik

Penyakit ini tidak ditularkan secara genetik, tetapi kecenderungan penyakit ini diwarisi. Ini terutamanya disebabkan oleh persamaan sistem imun ibu bapa dan anak, dan kerana reumatisme adalah penyakit imun, mekanisme perkembangan dan penyebabnya serupa dengan patologi alahan lain (tiroiditis Hashimoto, asma bronkus, dll.).

Elena Malysheva akan memberitahu anda mengenai penyebab utama rematik:

Pastikan anda menonton video hingga akhir untuk memahami punca rematik.!

Gejala reumatik

Rheumatism bukanlah penyakit terpencil. Selalunya ia "wujud bersama" dengan patologi lain dengan alasan bahawa bahan berbahaya yang dirembes oleh streptokokus dan antibodi imuniti merosakkan banyak organ dan sistem, dan semua manifestasi ini dapat dianggap sebagai bentuk rematik.

Gejala rematik pertama tidak memungkinkan untuk mendiagnosis penyakit. Mereka muncul 2-3 minggu selepas jangkitan saluran pernafasan atas berulang (faringitis, laringitis, tonsilitis) dengan lesi streptokokus. Gambar itu kelihatan seperti kesejukan. Gejala reumatik akut termasuk demam, kadang-kadang hingga 40 ° C, peningkatan degupan jantung, menggigil, berpeluh meningkat, kehilangan kekuatan, bengkak dan sakit sendi. Sendi yang paling besar dan aktif digunakan terjejas terlebih dahulu..

Selanjutnya, keradangan merebak ke sendi lain, selalunya secara simetris. Sendi sangat bengkak, kemerahan, panas apabila disentuh, sakit terasa dengan tekanan dan pergerakan. Biasanya, proses keradangan tidak membawa perubahan stabil pada sendi. Nadi kerap, aritmia, ada sakit dada, dilatasi (pengembangan) jantung, kadang-kadang terdengar gumaman geseran perikardial - ini menunjukkan kerosakan jantung.

Gejala rematik yang biasa:

Hipertermia. Suhu badan meningkat ke tahap mengancam (38.0-40.0 ° C). Gejala ini dikaitkan dengan perkembangan tindak balas imun akut terhadap patogen;

Kelesuan Seperti yang dijelaskan oleh pesakit, badan menjadi "cottony", anda selalu mahu tidur;

Sakit kepala. Disetempat di dahi.

Gejala rematik tertentu:

Sakit sendi. Pertama sekali, sendi besar (lutut, siku) terjejas, menarik sakit, kusam dan berpanjangan. Rheumatisme dicirikan oleh perkembangan proses yang cepat, dan hilangnya keradangan dan kesakitan yang cepat pada sendi dengan pemulihan fungsi mereka;

Sakit di bahagian dada. Sakit di bahagian jantung, kusam atau sakit. Gejala tidak muncul dengan segera, tetapi selepas satu hari atau beberapa hari;

Gangguan vaskular. Kerapuhan vaskular, mimisan dan banyak lagi;

Letusan annular. Mereka muncul tidak lebih dari 4-10% dari semua kes. Mereka kelihatan seperti ruam merah jambu yang membentuk lekuk bulat dengan tepi bergerigi. Tidak mengganggu pesakit dengan cara apa pun;

Nod reumatik. Terbentuk pada sendi yang terjejas. Mereka kelihatan seperti formasi subkutan dari diameter 5 mm hingga 2-3 cm, padat dan tidak bergerak, tetapi tidak menyakitkan. Mereka muncul sangat jarang dan berterusan selama kira-kira 2 bulan dari awal penyakit ini.

Gejala khusus muncul hanya selepas 1-3 hari. Kadang-kadang, terdapat gejala kerosakan pada organ perut (sakit di hipokondrium kanan, dll.), Yang menunjukkan penyakit yang teruk dan memerlukan rawatan segera di hospital).

Rheumatisme pada kanak-kanak lebih ringan atau kronik, tanpa gejala khas. Kesukaran umum, nadi cepat dan sakit sendi diperhatikan, rasa sakit tidak dirasakan semasa pergerakan (apa yang disebut "sakit pertumbuhan"). Sekiranya tidak ada tanda-tanda kerosakan jantung, maka penyakit ini jarang berakhir dengan kematian, walaupun dengan perkembangan karditis, harapan hidup rata-rata pesakit di masa depan ternyata berkurang dengan ketara.

Tanda-tanda rematik

Tanda-tanda rematik lain termasuk:

Menengah. Penyakit ini terbentuk akibat perkembangan fokus kronik beta-hemolitik streptokokus yang unik. Oleh itu, manifestasi penyakit ini tidak muncul dengan segera, tetapi setelah jangka waktu tertentu (beberapa minggu);

Polietiologi. Penyakit ini disebabkan oleh kedua-dua antibodi limfosit dan toksin, serta zat enzimatik streptokokus;

Kecenderungan untuk berulang. Selepas rheumatisme pertama dalam bentuk akut, penyakit ini, walaupun dengan rawatan yang berjaya, berubah menjadi bentuk kronik dengan berulang-ulang;

Monopatologi. Untuk rematik, tanpa mengira etiologinya, satu kompleks gejala tertentu adalah ciri, yang menunjukkan kerosakan pada jantung, saluran darah, tulang rawan dan sendi. Jantung paling menderita, kerana tisu-tisu hancur oleh antibodi. Mekanisme kekalahan juga sama;

Banyak patologi bersamaan. Sebilangan doktor memanggil penyakit bersamaan sebagai bentuk rematik. Ini tidak sepenuhnya tepat, apalagi, ia tidak muncul pada semua pesakit dan tidak selalu. Antaranya ialah korea (penyakit saraf), eritema nodosum dan lain-lain;

Penghapusan gejala diri. Gejala reumatik akut hilang dengan sendirinya dan secepat yang timbul (kecuali kes-kes yang teruk, apabila kegagalan jantung akut diperhatikan);

Tidak dapat diramalkan. Gejala mereda setelah beberapa lama, tetapi mustahil untuk meramalkannya dengan tepat. Walaupun semasa rawatan, kekambuhan berlaku. Kadar kambuh juga berbeza-beza. Penyakit ini dapat "mereda" untuk waktu yang lama, dan kemudian muncul kembali, atau ia dapat dirasakan setiap bulan. Tempoh kambuh tidak dapat diramalkan;

Kepantasan. Gejala spesifik pertama berkembang dengan cepat dan sekaligus;

Kerumitan diagnosis. Rheumatism mempunyai manifestasi yang serupa dengan penyakit lain. Oleh kerana simptom terang, yang menunjukkan patologi, sangat kerap dijumpai, rematik mudah "berkelip". Contohnya, dengan kerosakan sendi, dengan artritis reumatoid, tetapi ini adalah penyakit yang sama sekali berbeza dan tidak ada kaitan dengan rematik.

Diagnosis rematik

Dengan ketepatan 100%, tidak ada prosedur diagnostik yang akan menunjukkan kehadiran rematik. Hanya dengan menilai data yang diperoleh di kompleks, pakar yang berpengalaman dapat menyimpulkan bahawa penyakit itu ada. Itulah sebabnya mengapa diagnosis penyakit ini sukar..

Langkah-langkah diagnostik merangkumi sebilangan kajian makmal dan instrumental:

Ultrasound jantung (juga dikenali sebagai echocardiography) menilai keadaan injap serta kemampuannya untuk berkontrak. Ketika rematik berkembang, perubahan aktiviti jantung meningkat. Terima kasih kepada ekokardiografi, kecacatan dapat dikesan pada peringkat awal dan tindakan yang diperlukan dapat dilakukan tepat pada waktunya.

Kardiografi (ECG)

Kajian ini membolehkan kita menjelaskan tahap bekalan nutrien otot jantung. ECG mengesan pelanggaran sedikit sebanyak aktiviti jantung dan memaparkannya secara grafik menggunakan sensor khas. Paling berkesan untuk melakukan beberapa kajian kardiografi dalam beberapa hari, kerana rematik adalah gangguan kekal, dan perubahan dalam kerja jantung paling baik dilihat dalam dinamika.

Perubahan dalam kerja otot jantung berlaku pada sebahagian besar pesakit dengan rematik (hingga 90%).

Analisis

Untuk mendiagnosis rematik, darah vena diambil. Petunjuk berikut harus memberi amaran kepada doktor:

Leukositosis - peningkatan jumlah leukosit;

Gangguan protein komposisi darah;

Kehadiran antibodi terhadap streptokokus;

Pengesanan antibodi terhadap bahan enzim streptokokus (ASL-O);

Pengenalpastian protein C-reaktif tertentu;

Penurunan indeks hemoglobin;

Juga, semasa pemeriksaan awal, doktor dapat mengesan gejala polyarthritis (bengkak pada sendi, kemerahan, sendi yang panas ketika disentuh). Sebagai kombinasi, manipulasi diagnostik ini memungkinkan dengan ketepatan yang tinggi untuk menetapkan diagnosis "reumatisme".

Untuk membuat diagnosis, penting bagi salah satu gejala berikut:

Gangguan jantung (karditis) dan pelepasan antibodi terhadap streptokokus dari darah pesakit;

Pelanggaran jantung dan kehadiran dua parameter makmal yang menunjukkan rematik;

Pelanggaran jantung dan manifestasi luaran yang jelas (pembengkakan sendi, dll.);

Dua tanda khusus pada anamnesis (keradangan pada sendi, disfungsi jantung, korea minor, ruam kulit, urat simpul) dan satu yang tidak spesifik (aritmia jantung, hipertermia, perubahan dalam ujian makmal dari jenis yang dinyatakan di atas, dan lain-lain);

Satu tanda khusus dan tiga tidak spesifik.

Bentuk rematik dan klasifikasinya

Klasifikasi utama yang diterima oleh doktor reumatologi merangkumi dua jenis rematik.

Rheumatisme akut

Rheumatisme pada fasa akut paling sering menampakkan diri pada orang muda di bawah 20 tahun. Ejen penyebabnya adalah streptokokus. Hubungan penyakit ini dengan jangkitan saluran pernafasan atas sebelumnya adalah manifestasi gejala yang lewat (14-21 hari).

Rheumatisme akut berkembang dengan cepat. Pada mulanya, gejala keracunan umum muncul, seperti selesema, yang tidak segera menentukan penyakit, kemudian setelah satu atau dua hari gejala muncul (polyarthritis, carditis, ruam kulit dan sangat jarang nodul). Fasa akut berlangsung, rata-rata, hingga 3 bulan. Kursus yang lebih panjang (sehingga enam bulan) juga boleh dilakukan. Yang paling berbahaya dalam reumatik akut adalah kerosakan jantung (karditis). dalam 1/4 semua kes, ia menyumbang kepada pembentukan kecacatan jantung.

Rheumatisme kronik

Bentuk kronik dicirikan oleh kursus yang berulang, walaupun semasa terapi. Eksaserbasi berlaku pada bila-bila masa sepanjang tahun. Terutama selalu pada musim sejuk (musim luruh, musim sejuk). Pesakit yang tinggal di pangsapuri lembap atau sejuk dikenakan kesan yang sama. Exacerbations - beberapa kali dalam setahun. Majoriti pesakit (kira-kira 85%) adalah orang di bawah usia 40 tahun.

Sendi dan jantung terjejas. Perjalanan penyakit ini teruk dan mengurangkan kualiti hidup dengan ketara. Pesakit mengalami kesakitan berterusan pada sendi dan jantung. Setelah fasa akut (kambuh) berlalu, kursus lambat boleh berlangsung selama beberapa bulan, atau bahkan bertahun-tahun.

Klasifikasi rematik

Rematik dibahagikan kepada bentuk mengikut kriteria sistem atau organ yang terjejas:

Bentuk jantung reumatik. Jika tidak - penyakit jantung reumatik. Dalam kes ini, struktur otot jantung terjejas. Ia boleh mengganggu pesakit dengan kesakitan yang teruk, atau nyaris tidak dapat muncul. Tetapi proses yang merosakkan akan tetap berjalan. Pada peringkat pertama, kursus ini hampir tidak dapat dilihat dan dikesan hanya dengan bantuan ECG. Pada peringkat akhir pembentukan, ia menyebabkan kerosakan teruk pada jantung dan kegagalan jantung akut dengan latar belakang penurunan pemakanan otot-otot organ dan, sebagai akibatnya, penurunan kontraktilitas. Ia menampakkan dirinya sebagai gangguan pada irama jantung (takikardia) dan dikesan oleh ultrasound (ECHOKG);

Bentuk reumatik artikular. Ia boleh wujud sebagai manifestasi klinikal rematik yang bebas, atau bersamaan dengan kerosakan jantung. Dengan bentuk penyakit ini, sendi besar terjejas. Pada peringkat kemudian, sendi kecil juga terlibat dalam proses tersebut. Pada reumatik, di bawah pengaruh antibodi limfosit dan enzim streptokokus, beg artikular dan tulang rawan itu sendiri musnah. Oleh itu, diagnosis tidak menjadi masalah: sendi kelihatan sangat bengkak dan merah. Pesakit tidak dapat menggerakkan anggota badan yang terjejas kerana kesakitan yang teruk. Fasa akut bentuk artikular dicirikan oleh peningkatan suhu badan hingga 38-39 ° C;

Kerosakan sistem saraf. Bentuk neurologi agak kurang biasa. Dengan bentuk penyakit ini, sel-neuron korteks serebrum, yang bertanggungjawab untuk aktiviti motor, rosak. Rangsangan mereka secara sukarela dengan bahan aktif membawa kepada fakta bahawa pesakit mempunyai pergerakan otot yang tidak terkawal secara spontan. Ini ditunjukkan dengan memusingkan anggota badan dan meringis. Bentuknya sangat tidak menyenangkan, kerana merumitkan kehidupan sosial seseorang dan mengganggu layan diri dalam kehidupan seharian. Gejala berlangsung 2 hingga 4 minggu. Tidak ada manifestasi dalam tidur;

Bentuk pulmonari. Ia menampakkan diri dalam kombinasi dengan kerosakan pada sendi dan jantung, tetapi sangat jarang berlaku (kira-kira 1-3% daripada jumlah kes klinikal). Berkembang dalam bentuk pleurisy atau bronkitis;

Bentuk kulit. Ia menampakkan dirinya sebagai ruam kulit, atau nodul reumatik. Ia berlaku dalam tidak lebih daripada 5% kes;

Bentuk oftalmik. Ia didiagnosis hanya dalam kombinasi dengan gejala rematik "klasik". Ia terdiri daripada kerosakan pada retina (retinitis), atau struktur mata yang lain (iritis, iridocyclitis, dll.). Boleh menyebabkan kehilangan penglihatan sepenuhnya atau separa.

Komplikasi reumatik

Komplikasi reumatisme yang dipindahkan termasuk:

Kursus berulang kronik. Penyakit ini boleh menjadi kronik;

Perkembangan kecacatan jantung. Pembentukan kecacatan berlaku pada 25% kes fasa akut patologi. Kecacatan itu mempengaruhi struktur otot utama jantung dan menyebabkan penurunan kualiti organ;

Kegagalan jantung kronik. Jantung, dipengaruhi oleh rematik, berhenti menangani fungsinya. Perubahan difusi, penurunan kontraktilasi jantung dan gangguan irama mungkin berlaku;

Gangguan tromboemboli dan iskemia. Akibatnya, fokus pecah atau penyumbatan (pukulan) saluran darah, termasuk retina mata, arteri ginjal, dan lain-lain;

Keradangan membran jantung. Sakit berjangkit dan boleh membahayakan nyawa pesakit.

Bagaimana rawatan rematik? Persediaan untuk rematik

Bicillin

Rheumatism adalah patologi yang mempunyai sifat imun-bakteriologi campuran. Oleh itu, sukar untuk dirawat dan praktikalnya tidak dapat disembuhkan sepenuhnya. Oleh kerana sumber utama penyakit ini adalah bakteria streptokokus (dan tindak balas imun adalah sekunder dan merupakan tindak balas terhadap "serangan" organisma asing), tugas utama rawatan adalah menghilangkan bakteria dan segera membuang sisa buangan dan pembusukan mereka.

Ubat utama (dan utama) untuk memerangi agen penyebab penyakit ini adalah bicillin (ia adalah antibiotik siri penisilin, mempunyai kesan yang lebih lama daripada penisilin biasa).

Fasa pertama (aktif) terapi antibiotik berlangsung dari 10 hingga 14 hari. Kajian menunjukkan bahawa tempoh yang lebih pendek tidak sesuai, kerana jangkitan berlanjutan, dan jangka masa yang lebih lama tidak berkesan, kerana streptokokus mula menghasilkan bahan yang memusnahkan antibiotik, dan antibiotik menjadi berbahaya bagi pesakit itu sendiri.

Kemudian fasa kedua (pasif) bermula. Tiga minggu selepas berakhirnya pemberian bicillin secara oral, pesakit disuntik secara intramuskular dengan ubat yang sama. Rawatan sedemikian harus diteruskan selama 5-6 tahun (1 suntikan setiap 3 minggu) untuk mengurangkan kemungkinan kambuh dan mencegah kemungkinan komplikasi jantung.

Aspirin

Dalam praktik perubatan, ubat asid asetilsalisilat telah terbukti dengan baik. Mengambil aspirin mempunyai banyak kontraindikasi (tempoh kehamilan dan menyusui, kerapuhan vaskular, masalah dengan sistem pencernaan), bagaimanapun, terapi rematik seperti ini mempunyai kesan yang signifikan dalam bentuk artikular dan neurologi penyakit ini. Aspirin melegakan kesakitan dan mengurangkan keradangan pada sendi. Dua minggu pertama diambil dalam dos maksimum yang dibenarkan.

Selepas tempoh utama terapi, aspirin diambil selama 30 hari lagi pada dos 2 g / hari.

Awas: Aspirin merengsakan lapisan perut dan duodenum. Kesan sampingan ini agak biasa, terutamanya jika cadangan pengambilan ubat tersebut dilanggar. Ini membawa kepada hakisan, ulser gastrik, gastroduodenitis dan pendarahan ulseratif..

Ubat hormon

Dalam rawatan bentuk rematik yang teruk, prednison digunakan dalam dos maksimum yang dibenarkan.

Cadangan umum

Sekiranya penyakit ini ringan, rejimen separuh katil ditetapkan sehingga 10 hari. Sekiranya terdapat haluan yang teruk, adalah mustahil untuk mengecualikan sebarang aktiviti motor, kerana ini memperburuk proses. Rehat tempat tidur ditetapkan sehingga sebulan.

Untuk menilai keberkesanan rawatan, mereka menggunakan ujian makmal. Sebaik sahaja indikator mendekati nilai normal, rehat tempat tidur dapat dibatalkan. Sekiranya penyakit itu sukar, dengan aritmia jantung yang teruk, sakit sendi, rawatan pesakit dalam diperlukan, yang berlangsung sehingga dua bulan.

Kecacatan dengan reumatik

Tidak ada satu senarai penyakit yang mana pesakit akan dijamin tahap kecacatannya.

Komisen perubatan menentukan kumpulan kecacatan berdasarkan tiga kriteria utama:

Keupayaan layan diri;

Kesihatan umum dan kualiti hidup;

Kapasiti kerja dan peluang pekerjaan.

Bergantung pada keparahan perjalanan rematik, kemampuan untuk rawatan diri, dan juga untuk pergerakan bebas, dapat menurun dengan mendadak. Banyak faktor kerja yang boleh menyebabkan pemburukan pada pesakit, misalnya, pekerjaan yang berkaitan dengan aktiviti fizikal atau aktiviti fizikal yang tinggi. Kualiti hidup ditentukan oleh kekerapan kambuh dan keterukan perjalanannya.

Berdasarkan kriteria ini, komisen perubatan melantik pesakit dengan kumpulan kecacatan ketiga atau kedua. Terdapat kes pelantikan kumpulan pertama yang jarang berlaku.

Kumpulan III ditugaskan jika tidak ada gangguan fungsi yang jelas, pesakit dapat melayani dirinya sendiri, dan manifestasi kambuhan berlaku tidak lebih dari 3 kali setahun. Kecacatan dalam kes ini adalah minimum dan hanya berkaitan dengan aktiviti fizikal dan imobilisasi semasa tempoh eksaserbasi.

Kumpulan II dapat ditugaskan jika pesakit mempunyai manifestasi rematik. Eksaserbasi sering berlaku (lebih daripada 3 kali setahun), kemampuan untuk melayan diri dikurangkan semasa tempoh eksaserbasi. Pekerjaan dibenarkan di tempat di mana aktiviti fizikal yang berterusan tidak diperlukan, tidak ada kelembapan dan kesejukan.

Kumpulan I ditugaskan sekiranya terdapat gangguan fungsi yang teruk. Eksaserbasi kerap dan berlarutan. Walaupun dalam tempoh pengampunan, gejala berterusan dan nyata dalam bentuk kesakitan pada sendi dan jantung. Keupayaan untuk bekerja terganggu dengan ketara, tempoh ketidakupayaan untuk bekerja antara 3 bulan hingga enam bulan.

Pencegahan rematik

Pencegahan jangkitan streptokokus awal adalah satu-satunya langkah yang mungkin untuk mencegah rematik. Sekiranya rawatan antibiotik dimulakan tepat pada masanya, kemungkinan terkena penyakit ini diminimumkan..

Langkah pencegahan dapat mengurangkan kemungkinan penyakit:

Meningkatkan imuniti. Penyebab utama rematik adalah penembusan jangkitan streptokokus dengan aliran darah ke organ dan sistem. Selalunya, sebab penembusan jangkitan tanpa gangguan adalah kekebalan yang berkurang, yang tidak dapat menekan aktiviti patogen pada waktunya. Untuk menguatkan sistem imun, diet yang diperkaya dengan betul dan rehat yang betul diperlukan;

Mengelakkan sentuhan dengan streptokokus. Anda harus mengikuti peraturan kebersihan diri dan, jika boleh, cubalah sakit dengan penyakit berjangkit lebih jarang. Anda juga harus mengecualikan hubungan dengan orang yang dijangkiti jangkitan streptokokus;

Rawatan selsema tepat pada masanya. Pembentukan reumatik difasilitasi bukan hanya dengan kontak berulang dengan bakteria penyebab, tetapi juga dengan jangka masa panjang tanpa rawatan. Pada gejala pertama selesema, keperluan mendesak untuk berjumpa doktor. Lebih-lebih lagi, cadangan ini berlaku untuk orang yang mengalami lesi streptokokus yang disahkan atau yang telah mempunyai penyakit lebih awal;

Kebersihan pencegahan selepas bersentuhan dengan patogen. Pengambilan bicillin yang disyorkan dalam dos yang mencukupi (1.5 juta unit sekali, secara intramuskular).

Oleh itu, rematik bersifat kompleks, baik dari segi etiologi dan juga gejala. Penyakit ini tidak difahami dengan baik, oleh itu, ada kesulitan dengan diagnosis yang betul, dan tidak sembuh sepenuhnya..

Walau bagaimanapun, kaedah rawatan moden memungkinkan untuk menghilangkan manifestasi patologi negatif, meminimumkan bahaya terhadap kehidupan dan akibat yang berbahaya, dan juga memastikan kualiti hidup yang tinggi bagi pesakit dengan rematik..