Bagaimana dan di mana bantal tidur jika anda menghidap osteochondrosis serviks?

Artritis

Terdapat pendapat bahawa semasa tidur badan kita secara bebas mengambil posisi yang selesa untuk dirinya sendiri, dan tulang belakang dalam tempoh ini berehat dan berehat sebisa mungkin. Tetapi tidak demikian, tempat tidur yang tidak selesa atau bantal yang dipilih dengan tidak betul menyebabkan badan berada dalam keadaan yang tidak selesa sepanjang malam, yang akhirnya boleh menyebabkan munculnya penyakit seperti osteochondrosis serviks. Dan jika diagnosis seperti itu dibuat, maka anda perlu mengetahui cara tidur dengan betul dengan osteochondrosis serviks, agar tidak mempergiatkan manifestasi patologi.

Tanda-tanda osteochondrosis

Di tulang belakang serviks terdapat 7 cakera, yang bertanggungjawab untuk pergerakan kepala. Ternyata seseorang yang menjalani kehidupan normal mempunyai beban yang sistematik dan agak ketara di kawasan tulang belakang ini. Lebih-lebih lagi, korset otot di bahagian badan ini jauh lebih lemah daripada yang lain. Oleh itu, pelbagai masalah timbul, seperti microtrauma atau gangguan lain, dan akibatnya, osteochondrosis dapat berkembang..

Dengan osteochondrosis tulang belakang serviks, gangguan degeneratif-dystrophik berlaku pada cakera intervertebral. Ini menyebabkan kemerosotan fungsi ruang tulang belakang dan disertai dengan gejala berikut:

  • sakit di leher dan kepala,
  • pemusnahan enamel pada gigi yang sangat cepat dan ketara,
  • penglihatan kabur,
  • berdengkur pada waktu malam,
  • pening yang kerap,
  • kehilangan pendengaran, tinnitus sekejap-sekejap,
  • Suara yang teruk,
  • pening kepala,
  • kelemahan di lengan,
  • kekurangan koordinasi,
  • penurunan aliran darah ke tangan, yang menampakkan dirinya sebagai tangan sejuk atau mati rasa.

Semua gejala ini tidak muncul secara serentak, tetapi dengan perkembangan penyakit. Juga, pada orang yang berbeza, gejala osteochondrosis dapat berbeza dengan ketara, kerana penyakit ini berkembang dengan cara yang berbeza.

Postur badan yang betul pada waktu malam

Otot-otot yang menyokong ruang tulang belakang benar-benar santai ketika orang itu berbaring di sisi mereka. Tetapi pada masa yang sama, adalah perlu untuk memilih tilam ortopedik agar tidur dalam keadaan sebegini mungkin. Sekiranya tempat tidur tidak dipilih dengan betul, maka dalam kedudukan ini, kelengkungan tulang belakang mungkin berlaku..

Kedudukan di perut berguna untuk sebahagian besar tulang belakang, kerana organ dalaman berhenti menekan pada tiang dan ini memungkinkan untuk berehat. Tetapi tidur di perut anda tidak sepenuhnya betul, kerana kepala terletak di sisinya, yang bermaksud bahawa tulang belakang serviks tidak berehat pada waktu malam, yang menampakkan diri dalam bentuk keletihan pada waktu pagi. Dan jika orang yang sihat masih boleh berada dalam kedudukan ini, maka mereka yang sudah menderita osteochondrosis tidak boleh tidur di perut mereka. Memusingkan kepalanya semasa tidur menyebabkan peregangan ligamen serviks dan ketegangan pada vertebra. Tidak ada kelonggaran pada waktu malam, dan oleh itu terapi sepanjang hari menjadi kurang berkesan..

Semasa tidur di bahagian belakang, tulang belakang menjadi santai, tetapi postur ini juga mempunyai kekurangannya. Sekiranya seseorang menghabiskan waktu yang cukup lama berbaring di punggungnya dengan kaki yang terentang, dan dalam keadaan ini mereka tidur, maka beban yang besar terjadi pada tulang belakang lumbar, yang dapat menyebabkan kemunculan lordosis. Keadaan dapat diselamatkan oleh roller yang diletakkan di bawah lutut, ia akan menaikkan kaki, sehingga dapat merehatkan tulang belakang lumbar.

Sangat sukar untuk menjawab dengan tegas persoalan bagaimana tidur dengan osteochondrosis tulang belakang serviks. Bagaimanapun, tidak ada pose yang ideal, dan dalam banyak cara tidur yang betul dan tenang bergantung pada pilihan tempat tidur. Juga, doktor, ketika memilih rejimen rawatan, mesti mengambil kira dalam posisi apa pasien terbiasa tidur pada awalnya, kerana agak sukar untuk melatih seseorang yang berumur. Dan kadang-kadang lebih mudah untuk memilih aksesori ortopedik untuk tidur, daripada secara radikal mengubah postur biasa.

Cara memilih tilam

Tilam ortopedik yang betul adalah bahagian yang sangat penting dalam rawatan osteochondrosis pada tulang belakang serviks. Sesungguhnya, dengan tilam yang terlalu lembut, tubuh jatuh ke dalam kemurungan semasa tidur, yang dihasilkannya sendiri. Sekiranya anda tidur di tilam seperti itu sepanjang masa, maka lama kelamaan, lengkung tulang belakang semula jadi akan meningkat menjadi ukuran patologi. Sekiranya tilam sangat keras, maka ini juga tidak terlalu baik, kerana anda boleh membahayakan tulang belakang di kawasan lumbar..

Sekiranya seseorang tidur di sisinya, maka paha dan bahunya terletak di permukaan yang keras, dan kawasan lumbal dan toraks terletak dalam bentuk huruf S. Dengan posisi tidur yang serupa pada pesakit yang menderita osteochondrosis kawasan lumbar, tilam ortopedik semi-kaku akan sangat sesuai. Tilam seperti itu, sebagaimana mestinya, menyalin kedudukan badan semasa tidur, akan membolehkan ruang tulang belakang berehat sepenuhnya dan membantu seseorang tidur dengan lena pada waktu malam dengan osteochondrosis serviks.

Dianjurkan untuk membeli tilam ortopedik di salun khusus agar tidak terkena palsu dan tidak membahayakan badan anda lebih-lebih lagi.

Cara memilih bantal

Bantal, tidak kurang dari tilam, mempengaruhi tidur seseorang yang betul. Terdapat pendapat bahawa dengan osteochondrosis serviks pada umumnya bernilai meninggalkan penggunaan tempat tidur ini dan tidur di permukaan rata. Tetapi semasa tidur tanpa bantal, kepala mengambil posisi "tergantung", yang menjadikan otot-otot tulang belakang serviks tegang secara berlebihan, dan ruang tulang belakang berada dalam keadaan tegang sepanjang malam.

Dalam penyakit ini, pengisi lembut tidak boleh dipilih untuk tidur. Jika tidak, kepala akan mula runtuh, yang akan menyebabkan tekanan meningkat di leher..

Bantal yang betul, yang akan membantu anda tidur dengan lena dengan osteochondrosis serviks, mesti memenuhi syarat berikut:

  1. Bentuknya mestilah segi empat tepat atau persegi. Tempat tidur berbentuk guling hanya bagus untuk rehat jangka pendek yang berbaring di punggung anda.
  2. Ketinggiannya harus berkisar antara 5 hingga 9 cm, dengan keadaan inilah badan dapat diposisikan dengan betul semasa rehat malam. Ketinggian harus disesuaikan mengikut kelembutan tilam. Sekiranya semasa tidur anda ingin meletakkan tangan anda di sebelah bawah kepala anda, maka anda harus memilih pilihan yang lebih tinggi.
  3. Ukurannya harus dipilih dengan mengambil kira lebar bahu: sedikit lebih lebar atau ukuran yang sama.
  4. Kekerasan sederhana.
  5. Bantal tidak boleh cacat walaupun dengan penggunaan biasa.
  6. Sekiranya seseorang sering menukar posisi dalam mimpi, kemungkinan besar tempat tidur tidak dipilih dengan betul..
  7. Sekiranya pada waktu pagi anda merasa bahu anda terasa kaku, anda harus memilih bantal dengan ketinggian yang berbeza..

Varieti bantal

Ramai orang berfikir tentang cara tidur dengan osteochondrosis tulang belakang serviks, agar tidak memburukkan lagi penyakit ini, dan jenis bantal apa yang perlu anda pilih untuk merasa tenang pada waktu pagi. Syarikat yang menjual bantal ortopedik menawarkan pelbagai pilihan.

Saiz standard: 40x50 atau 50x70, bentuk: roller, sabit, segi empat tepat. Dua yang pertama tidak sesuai untuk tidur yang lama. Bantal segi empat tepat terdiri daripada dua jenis: dengan satu roller di bahagian tengah atau dengan dua penggelek di sepanjang tepi bantal dan sedikit tekanan di bahagian tengah. Pemilihan bantal dengan satu atau dua penggelek bergantung sepenuhnya pada pilihan orang tersebut. Sebelum membeli, disarankan untuk mencuba berbaring di dua pilihan dan memilih yang lebih senang. Penggelek tidak boleh berubah dari masa ke masa.

Terdapat banyak pengisi yang digunakan dalam bantal ortopedik, dan masing-masing mempunyai kelebihan tersendiri. Yang paling popular adalah yang berikut.

  • Lateks. Bahan hipoalergenik ini sangat sesuai untuk mereka yang mempunyai reaksi alergi terhadap pengisi tertentu. Lebih-lebih lagi, susu getah masih mempunyai sifat antibakteria..
  • Sekam soba. Bantal yang dibuat dengan pengisi ini sesuai dengan bentuk kepala, membolehkan anda berehat. Sekam juga mempunyai kesan mengurut, yang membantu meningkatkan aliran darah di kepala..
  • Serat buluh. Bahan ini bagus kerana tidak terkumpul habuk dan membiarkan udara beredar bebas di dalam bantal. Pengisi sangat baik untuk pencegahan osteochondrosis serviks, baik pada orang dewasa dan kanak-kanak.
  • Gel penyejuk. Bantal generasi baru, yang membolehkan gel menyebar secara merata di dalam, sangat berguna untuk tidur dengan osteochondrosis. Tetapi untuk tidur dengan normal pada pengisi seperti itu, akan memerlukan sedikit masa untuk membiasakannya..
  • Mata air mini bebas. Bantal seperti ini selesa untuk tidur dalam keadaan apa pun, kerana cepat menyesuaikan diri dengan perubahan beban. Pelbagai ini menyokong tulang belakang dengan baik semasa tidur..
  • Bawah atau bulu. Pengisi seperti itu dianggap salah satu yang terbaik untuk memanfaatkan malam. Mereka agak lembut, tetapi pada masa yang sama mereka menyokong leher dengan baik. Walau bagaimanapun, pengisi ini tidak sesuai untuk orang yang mengalami alahan. Dan tidak semua orang tahu bahawa bantal seperti itu harus diganti setahun sekali, kerana mereka kehilangan harta benda dari masa ke masa..
  • Buih atau busa ingatan. Buih biasa menyokong kepala dengan baik, ketumpatan pengisi harus dipilih berdasarkan pilihan masing-masing. Buih memori disesuaikan dengan bentuk kepala orang itu, yang membolehkan anda mengambil posisi yang paling selesa. Tetapi bantal ortopedik dengan pengisi seperti itu sering mempunyai bau kimia yang menyakitkan..

Pencegahan

Penting bukan hanya untuk melengkapkan ruang untuk rehat malam dengan betul, tetapi juga untuk menjadikan tempat kerja senyaman mungkin. Untuk kerja tidak aktif, pilih kerusi yang betul dan lakukan latihan berkala. Untuk perjalanan perniagaan yang kerap, beli penutup kepala khas yang akan membantu menjaga leher anda dalam kedudukan yang betul. Penting untuk menjaga postur, membantu menjaga otot belakang dalam keadaan baik. Dan langkah pencegahan terbaik adalah aktiviti fizikal yang dapat dilaksanakan..

Untuk mengurangkan gejala osteochondrosis serviks, perlu memilih bantal dan tilam ortopedik yang betul. Anda juga harus tahu bahawa rawatan penyakit ini mestilah menyeluruh dan merangkumi pengambilan ubat dan terapi senaman. Pada peringkat awal penampilan osteochondrosis dan rawatan tepat pada masanya dimulakan, sangat mungkin untuk mengatasi masalah tersebut.

Artikel itu diperiksa oleh seorang pakar - doktor keluarga yang berlatih Krizhanovskaya Elizaveta Anatolyevna.

Bantal ortopedik untuk osteochondrosis serviks: nuansa pilihan

Memilih bantal untuk osteochondrosis serviks

Osteochondrosis adalah penyakit yang dicirikan oleh proses yang kompleks pada tulang rawan artikular. Selalunya mempengaruhi cakera intervertebral. Bergantung pada kawasan penyetempatan penyakit, beberapa jenis dibezakan. Osteochondrosis tulang belakang serviks adalah perkara biasa. Perkembangan patologi ini dikaitkan dengan akibat yang berbahaya, kerana di bahagian tulang belakang ini, arteri yang paling penting yang bertanggungjawab untuk bekalan darah ke otak melewati lubang yang terletak dalam proses melintang vertebra. mencubit vertebra ini penuh dengan fenomena yang sangat negatif.

Penyakit ini dicirikan oleh manifestasi yang mempengaruhi kualiti hidup dan keupayaan kerja. Pesakit pergi ke doktor dengan aduan sakit kepala, sakit di leher dan bahagian badan yang lain. Selain itu, osteochondrosis serviks juga berbahaya kerana, secara kiasan, ia "tersembunyi" di bawah pelbagai penyakit lain, termasuk penyakit sistem. Pesakit melaporkan rasa mual, pening, perubahan tekanan darah secara tiba-tiba, kebas pada lidah dan juga kehilangan kesedaran.

Mengapa disyorkan untuk membeli bantal ortopedik untuk osteochondrosis serviks??

Kedudukan leher dan kepala yang betul semasa tidur sangat penting untuk mengelakkan komplikasi penyakit ini. Telah diketahui bahawa pada waktu rehat malam, otot dan ligamen belakang, tali bahu dan leher dilonggarkan, yang mengurangkan kesan sokongan mereka pada tulang belakang. Lebih-lebih lagi, selalunya postur yang salah dapat bertahan lama. Doktor sering mendaftarkan gejala osteochondrosis serviks, yang disebabkan oleh postur yang salah semasa tidur.

Kedudukan kepala dan leher yang betul semasa rehat malam terutamanya bergantung pada elemen tempat tidur seperti bantal. Perlu diperhatikan bahawa alat seperti bantal ortopedik untuk osteochondrosis tulang belakang serviks, dengan sendirinya, tidak akan menyelesaikan pelbagai masalah. Untuk rawatan penyakit ini, rawatan kompleks diperlukan di bawah pengawasan doktor yang berkelayakan - latihan fisioterapi, ubat-ubatan dan langkah-langkah lain. Walau bagaimanapun, penghapusan kesalahan dalam mengatur tempat tidur, dan, khususnya, pilihan bantal yang sesuai, memberikan peningkatan yang sangat ketara dalam keadaan pesakit. Manifestasi penyakit secara beransur-ansur menurun dan seterusnya jarang muncul lagi.

Bantal apa yang lebih baik dibeli untuk osteochondrosis tulang belakang serviks?

Kini banyak pembekal mengusahakan pengeluaran alat seperti bantal ortopedik untuk osteochondrosis tulang belakang serviks..

Produk yang paling biasa berbentuk segi empat, permukaan atasnya mempunyai bentuk gelombang dengan satu atau sepasang penggelek. Reka bentuk bantal ini mengambil kira kontur anatomi kepala dan leher, sehingga mereka berada dalam kedudukan yang betul secara fisiologi. Ini memberikan kelonggaran yang diperlukan dari alat tunjang serviks, meningkatkan aliran darah normal di arteri vertebra. Beberapa bantal juga mempunyai lubang bahu khas untuk keselesaan tambahan ketika tidur di sisi anda.

Kepala dan leher ketika tidur dalam posisi ini tidak berada dalam kedudukan yang betul secara anatomi. Kelonggaran otot dan ligamen yang mencukupi tidak disediakan, di samping itu, kesan negatif terhadap aliran darah di arteri vertebra adalah mungkin. Semua keadaan ini sangat tidak baik bagi orang yang mempunyai masalah dengan tulang belakang..

Dalam beberapa kes, orang yang biasa tidur di atas bantal biasa mungkin tidak dapat mengetahui bentuk ini. Walau bagaimanapun, ulasan mengenai bantal ortopedik untuk osteochondrosis serviks menunjukkan bahawa ketidakselesaan mungkin berlalu dengan cepat dan kemudian kualiti tidur dan kesejahteraan umum bertambah baik..

Kedudukan kepala dan leher semasa tidur dan rehat

Produk ini boleh dibuat dari bahan yang berbeza, baik dari segi semula jadi dan buatan. Pengisi moden memberikan bantal ortopedik beberapa kelebihan berbanding bantal bulu tradisional dan bawah. Bahan-bahan ini bersifat hypoallergenic, di samping itu, mereka tidak mewujudkan persekitaran yang baik untuk pembiakan tungau katil.

Salah satu bahan dari mana bantal ortopedik boleh dibuat untuk osteochondrosis serviks adalah busa poliuretana ("getah busa"). Buih lateks juga merupakan pengisi yang agak biasa. Ini adalah bahan semula jadi, getah berbusa hevea (pokok getah). Ia dicirikan oleh keanjalan optimum, memberikan pertukaran kelembapan dan udara berkualiti tinggi. Bantal ortopedik lateks tahan noda dan mempunyai jangka hayat yang panjang.

Sekarang anda boleh membeli bantal ortopedik untuk osteochondrosis serviks, yang mempunyai "kesan ingatan". Pengisi produk sedemikian, di bawah pengaruh panas badan manusia, mengubah ciri plastik buat sementara waktu, kawasan sekitar bahan terus elastik. Berkat ini, bantal mengikut lengkung badan dengan tepat kerana "hafalan" mereka.

Cara menentukan ukuran bantal ortopedik?

Sebelum anda membeli bantal ortopedik untuk osteochondrosis serviks, anda perlu menentukan ketinggian roller yang sesuai.

Terdapat kaedah yang membolehkan anda mengetahui ukuran roller yang betul ketika tidur di sisi anda. Ini memerlukan mengukur panjang tali pinggang bahu - jarak dari awal bahu ke pangkal leher. Diperlukan untuk menambahkan 2 cm pada nilai ini - ini disebabkan oleh fakta bahawa tilam dihancurkan di bawah berat orang yang sedang tidur. Kesalahan kecil kira-kira 1 cm tidak akan memberi kesan yang ketara.

Orang dengan bahu yang sangat lebar sering merasa sukar untuk memilih bantal ortopedik, kerana model dengan roller dengan ketinggian yang sesuai mungkin tidak tersedia untuk dijual. Walau bagaimanapun, ada cara untuk menyelesaikan masalah ini dengan mudah. Untuk melakukan ini, tingkatkan ketinggian bantal dengan meletakkan tuala terry di bawahnya..

Juga, semasa memilih bantal ortopedik untuk osteochondrosis tulang belakang serviks, cadangan berikut harus diambil kira:

  • Bantal bawah sesuai untuk tidur di punggung;
  • Sekiranya anda tidur di tilam lembut, yang sangat lentur, bantal dengan roller dengan ketinggian yang sedikit lebih tinggi akan menjadi pilihan terbaik;
  • Sekiranya semasa tidur ada keinginan untuk meletakkan telapak tangan anda di bawah bantal, maka bantal rol terlalu kecil;
  • Perhatikan dimensi bantal - tidak boleh lebih lebar daripada tilam.

Cadangan untuk tidur yang sihat

Akhirnya, perlu dinyatakan beberapa keadaan lain yang sangat penting untuk tidur yang sihat. Pertama sekali, anda harus memperhatikan kemungkinan kecacatan di tempat tidur. Pangkalnya mesti rata, tidak boleh ada ubah bentuk.

Anda harus bertanggungjawab semasa memilih tilam. Kini dijual terdapat tilam ortopedik yang menyumbang kepada kedudukan tulang belakang yang betul, tidur yang selesa dan sihat. Sekiranya anda mencari tilam untuk seseorang yang mengalami gangguan tulang belakang, berjumpa dengan pakar kesihatan. Sebagai peraturan, dalam kes ini, doktor menganggap perlu membeli tilam ortopedik dengan kekerasan tinggi atau sederhana..

Bantal ortopedik untuk osteochondrosis serviks: bagaimana memilih yang tepat untuk tidur, harga

Tidur di atas bantal ortopedik untuk osteochondrosis serviks adalah salah satu kaedah berkesan untuk mencegah kambuhnya patologi degeneratif-dystrophik ini. Memilih produk yang tepat dapat menghilangkan sakit leher dan kekejangan dengan meningkatkan peredaran darah. Sebelum membeli, anda harus berjumpa dengan ahli vertebrologi atau pakar neurologi. Doktor akan memberitahu anda apa ketegaran, ukuran, bentuk bantal yang diperlukan, dengan mengambil kira keparahan osteochondrosis serviks.

Apakah penggunaan bantal ortopedik untuk osteochondrosis serviks

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Semasa tidur, pelbagai proses berlaku di dalam tubuh manusia. Mereka bertujuan untuk memulihkan sel tulang, tulang rawan dan tisu lembut. Tetapi tidak dengan osteochondrosis serviks. Patologi degeneratif-distrofik ini dicirikan oleh pemusnahan dan pemindahan cakera intervertebral dengan ubah bentuk tulang vertebra lebih lanjut. Tidur pesakit dengan osteochondrosis pada bantal biasa membawa kepada kelengkungan patologi tulang belakang. Cakera intervertebral dipindahkan lebih banyak lagi, memerah saluran darah, ujung saraf, tisu lembut.

Tetapi tidur atau berehat di bantal ortopedik dapat memperbaiki keadaan struktur vertebra dan kesejahteraan pesakit:

  • menghilangkan kekejangan otot dengan merehatkan otot rangka;
  • meningkatkan bekalan darah cakera dan vertebra yang rosak dengan nutrien dan oksigen;
  • mengurangkan keparahan sensasi yang menyakitkan;
  • mempercepat penghapusan produk kerosakan mereka dari tisu tulang rawan dan tulang dengan meningkatkan aliran keluar limfa;
  • menghentikan proses keradangan yang berkembang akibat kecederaan pada tisu lembut oleh pertumbuhan tulang yang terbentuk (osteofit).

Osteochondrosis yang dilokalisasi di tulang belakang serviks dicirikan oleh lonjakan tekanan darah, penurunan ketajaman penglihatan dan pendengaran, sakit kepala, dan pening. Tidur di atas bantal ortopedik membantu melemahkan atau menghilangkan sepenuhnya manifestasi klinikal neurologi ini.

Varieti bantal

Terdapat banyak klasifikasi produk. Bantal ortopedik dibahagikan bergantung kepada bentuk, tahap kekakuan, pengisi. Baru-baru ini, model dengan banyak mata air mini mula dijual di farmasi dan kedai khusus. Terima kasih kepada blok penyerap kejutan yang bebas, pemulihan tisu yang terjejas oleh osteochondroma jauh lebih pantas. Mata air mini membantu menstabilkan cakera dan vertebra semasa tidur.

Segi empat tepat

Ini adalah pilihan yang paling popular untuk peranti ortopedik. Ukuran, pengisi, ketegarannya berbeza-beza, tetapi semuanya, tanpa pengecualian, melakukan tugas yang baik dengan tugasnya - untuk mengelakkan perpindahan struktur vertebra semasa tidur. Keupayaan ini hanya disebabkan oleh bahan berteknologi tinggi, dan bukan bentuknya. Bantal segi empat tidak mempunyai bumper atau lekukan untuk membetulkan kepala dalam kedudukan yang betul secara anatomi. Semasa memilih produk, sangat penting untuk menentukan ukuran yang tepat dengan tepat.

Tidak berbaju

Bantal kelihatan seperti segi empat tepat, sedikit bengkok di tengah. Alur lebar terbentuk, di sepanjang tepinya terdapat rabung besar elastik. Produk yang diletakkan secara melintang sesuai untuk tidur di bahagian belakang. Penggeleknya menyokong kepala dan bahu, dan takiknya membetulkan tulang belakang serviks tanpa meremasnya. Tidur yang nyenyak di sisi anda memastikan bantal tegak. Sekarang ia mencegah anjakan kepala, mencegah peredaran yang lemah.

Bujur

Peranti ortopedik borang ini harus dibeli bagi mereka yang suka tidur di sisi mereka. Mereka mempunyai permukaan tulang rusuk yang kompleks yang mengurut leher semasa berehat. Berkat reka bentuk ini, tulang belakang serviks diregangkan. Jarak antara badan vertebra, cakera intervertebral meningkat. Oleh itu, selepas tidur, seseorang tidak mengalami pening, tidak selesa dan sakit di bahagian belakang leher. Bahagiannya yang paling besar adalah di bahagian tengah barang. Di bawah berat kepala, ia berubah menjadi roller elastik elastik yang dengan lembut menyelimuti bahagian belakang kepala dan vertebra serviks.

Dengan kedudukan bahu

Dalam reka bentuk peranti, selain lubang kepala, terdapat lubang untuk bahu. Bantal ortopedik seperti ini disyorkan oleh ahli vertebrologi dan pakar neurologi untuk pesakit tua atau orang yang berlebihan berat badan. Tidur di atasnya menyumbang kepada bekalan darah yang lebih baik bukan sahaja ke tulang belakang serviks, tetapi juga otot-otot tali bahu. Sebaiknya beli produk dengan bahu untuk bahu untuk pesakit dengan patologi sistemik atau degeneratif-dystrophik yang mempengaruhi beberapa sendi sekaligus. Ini menjadi pencegahan kerosakan pada sendi anggota atas dan vertebra toraks..

Bulan Sabit

Peranti ortopedik berbentuk bulan sabit paling baik digunakan bukan untuk tidur, tetapi untuk rehat. Sangat sesuai untuk penderita osteochondrosis atau kecenderungan perkembangannya, yang menghabiskan banyak waktu dengan kepala tertunduk di komputer, meja makmal, membuat kertas kerja. Pada penghujung hari, otot mereka menjadi mati rasa, peredaran darah bertambah buruk. Rehat hanya setengah jam dengan bantal seperti itu, berbaring atau duduk, menormalkan nada otot rangka dan peredaran mikro.

Penggelek

Bantal roller hanya boleh digunakan untuk tidur siang singkat selama satu jam. Ia dirancang untuk mengendurkan otot, menghilangkan gejala neurologi osteochondrosis serviks - sakit kepala, pening, lonjakan tekanan darah. Apabila ia muncul, anda harus berbaring sebentar, meletakkan roller di bawah kepala anda. Ia mengurut belakang leher dengan lembut, meningkatkan jarak antara vertebra, dan mencegah mampatan arteri vertebra. Kesejahteraan pesakit bertambah baik kerana pemulihan bekalan darah ke otak dengan oksigen.

Jalan raya

Bantal kembung dihasilkan terutamanya untuk perjalanan jarak dekat dan jarak jauh. Mereka didasarkan pada setengah lingkaran getah yang berbentuk sabit setelah suntikan udara. Bahagian atas produk adalah penutup yang diperbuat daripada bahan hypoallergenic yang menyerap kelembapan dengan baik. Peranti ortopedik perjalanan digunakan di kapal terbang, kereta api, bas, kereta. Penggunaannya membantu mencegah kambuh osteochondrosis serviks seterusnya kerana kekejangan otot.

Dengan fungsi memori

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Untuk osteochondrosis serviks, produk dengan "kesan ingatan" sangat diminati. Bantal ortopedik mengambil bentuk bahawa orang itu selesa tidur dengan malam sebelumnya. Pangkalannya melentur di kawasan tertentu. Tetapi di tempat lain borang itu disimpan. Terdapat sejenis penyesuaian anatomi pada kontur lengkung tulang belakang serviks.

Bahan utama untuk membuat bantal dengan "kesan ingatan" adalah busa poliuretana. Bermacam-macam kedai peralatan perubatan juga merangkumi produk yang diisi dengan minyak jarak, wap air berbuih. Ini membawa kepada pembentukan banyak gelembung udara di pengisi tebal. Panas badan manusia meningkatkan keplastikan minyak berbuih. Ia membungkus leher ketika berada dalam kedudukan apa pun.

Pengisi untuk bantal ortopedik

Dengan osteochondrosis serviks 1 keparahan, doktor mengesyorkan membeli bantal dengan pengisi semula jadi. Mereka melalui udara dengan baik, mempunyai kesan mengurut, meningkatkan peredaran darah, dan, akibatnya, pertumbuhan semula tisu tulang rawan yang rosak. Dan dengan osteochondrosis keparahan sederhana atau tinggi, alat tidur dengan bahan sintetik yang dapat menstabilkan cakera dan vertebra dengan pasti diperlukan. Kesan terapi mereka adalah untuk mencegah osteofit memampatkan saluran darah dan akar tulang belakang..

Baru-baru ini, bantal dengan ketinggian dan tahap ketegaran yang boleh disesuaikan sendiri telah mula dijual. Anda boleh membuka ritsleting sisi dan menambah atau mengeluarkan pengisi apa pun.

Pengisi bantal ortopedikCiri dan sifat material
Sekam soba, bulu, buluHypoallergenic, tidak sesuai hanya untuk pesakit dengan intoleransi individu terhadap bahan semula jadi ini. Penyerapan kelembapan yang baik, bernafas, mesra alam
Poliester, getah busa, sinteponTahan pakai, hypoallergenic, bernafas dengan baik, tidak berkerut, murah. Sebilangan besar bahan sintetik tidak sesuai untuk pembersihan basah
LateksIa mengekalkan bentuknya dengan baik kerana teknologi busa termal yang digunakan dalam penyediaannya. Lebih daripada 95% terdiri daripada bahan semula jadi - jus Hevea
Gel penyejukMenyebabkan "kesan memori" peranti ortopedik. Mengagihkan beban secara optimum pada segmen vertebra serviks, mempunyai kesan urut

Cara memilih

Sekiranya pada waktu pagi pesakit bangun sudah letih, patah, dan ketika dia bangun dari tidur dia mulai merasa pening, maka masalahnya tidak dapat diselesaikan hanya dengan minum pil. Gejala seperti itu menunjukkan peredaran darah terganggu semasa tidur, mampatan arteri vertebra. Pakar Vertebrologi selalu mengesyorkan membeli bantal ortopedik dalam keadaan seperti itu. Semasa memilihnya, anda tidak boleh hanya fokus pada kos, ketegaran, bentuk, dan juga pengeluar yang menjamin kualiti perkhidmatan yang tinggi dan jangka hayat yang panjang..

Ketegaran produk

Bantal yang keras dan rendah sesuai untuk orang yang menghabiskan sebahagian besar tidur dengan berbaring. Mereka tidak hanya meningkatkan pergerakan di tulang belakang serviks, tetapi juga melegakan berdengkur dan sakit di punggung bawah. Ahli neurologi juga mengesyorkan untuk mengambil kira tahap kekerasan tilam. Bahaya tidur di tilam lembut agak diimbangi oleh bantal ortopedik tebal tipis.

Sekiranya seseorang lebih suka tidur di perutnya, maka anda perlu membeli produk ortopedik yang tidak terlalu keras dan rendah. Hanya model seperti itu yang dapat melonggarkan otot rangka otot dan tali pinggang bahu, menghilangkan mampatan arteri vertebra. Semasa berehat di sisi anda, lebih baik menggunakan produk dengan tahap ketegaran yang tinggi, yang dapat menstabilkan cakera vertebra dan intervertebral dengan pasti semasa tidur.

Bentuk dan ukuran

Selalunya, dalam rawatan osteochondrosis serviks, bantal segi empat tepat 60-80 cm dan lebar 40-60 cm digunakan.Ketika menentukan ukuran produk secara individu untuk pesakit, doktor mengambil kira jarak antara bahu. Ketinggian optimum peranti untuk tidur adalah 10-14 cm. Untuk rehat siang hari dan peningkatan kesejahteraan yang cepat, "sabit" dan penggelek biasanya digunakan.

Ciri-ciri fizikal pesakit juga diambil kira semasa menentukan lebar, panjang, tinggi produk. Orang gemuk memerlukan bantal yang lebih besar.

Apa yang tidak boleh digunakan

Bantal ortopedik dipilih dengan tidak betul sekiranya seseorang sentiasa ingin meletakkan tangannya di bawah kepalanya. Anda tidak boleh mendapatkan model yang terlalu kaku untuk osteochondrosis serviks pada tahap keparahan 1, yang tidak memerlukan penetapan struktur vertebra yang kuat. Tidur di atas bantal lembut tidak akan memberi kesan terapeutik. Semasa rehat, pemulihan tisu yang rosak harus berlaku, jadi anda perlu memilih bantal kekakuan tertentu, sesuai dengan keparahan osteochondrosis.

Pengilang popular

Lebih baik membeli bantal dari pengeluar terkenal yang sentiasa menawarkan penyelesaian inovatif:

  • Fost;
  • Ascona;
  • Ormatek;
  • Tempur;
  • Percubaan;
  • Konsul;
  • Trelax;
  • Industri Tempat Tidur.

Adalah satu kesalahan besar untuk membeli alat tidur ortopedik yang murah. Ia tidak akan bertahan lama, ia akan kehilangan sifat terapeutiknya pada tahun pertama operasi. Harga produk yang rendah biasanya disebabkan oleh penggunaan bahan berkualiti rendah dalam pembuatannya..

Artikel serupa

Cara melupakan sakit sendi?

  • Sakit sendi membataskan pergerakan anda dan kehidupan yang memuaskan...
  • Anda bimbang akan rasa tidak selesa, sakit dan sistematik...
  • Mungkin anda telah mencuba banyak ubat, krim dan salap...
  • Tetapi jika dilihat dari fakta bahawa anda membaca baris ini, mereka tidak banyak membantu anda...

Tetapi ortopedis Valentin Dikul mendakwa bahawa ubat yang betul-betul berkesan untuk sakit sendi ada! Baca lebih lanjut >>>

Cara memilih bantal untuk osteochondrosis

Gaya hidup moden membawa bukan hanya peningkatan keselesaan, tetapi juga peningkatan penyakit. Salah satu penyakit tulang belakang yang paling kerap berlaku sekarang ialah osteochondrosis, yang mempengaruhi tulang belakang serviks dan mengancam kesihatan tubuh secara keseluruhan. Bantal anatomi boleh menjadi penyelamat sebenar dari segi ini..

Apa yang sepatutnya menjadi produk?

Semasa tidur, otot-otot berehat sepenuhnya dan tidak menyokong tulang belakang seperti yang mereka lakukan pada waktu siang. Oleh kerana itu, orang yang menderita osteochondrosis mungkin mengalami kesakitan dan ketidakselesaan pada waktu malam, dan pada waktu pagi tidak ada perasaan rehat. Selain itu, vertebra yang tidak disokong oleh korset otot dapat bergerak, mencubit arteri yang mengalir di leher dan memberi makan otak..

Itulah sebabnya, dengan osteochondrosis serviks, perlu mendekati masalah mengatur tempat tidur dengan berhati-hati, dengan mematuhi prinsip berikut:

  • sokongan untuk lekuk semula jadi tulang belakang;
  • sokongan yang selesa untuk tulang belakang;
  • ketegaran dan ketahanan.

Anda harus memilih bukan bantal biasa, tetapi bantal khas dengan kesan anatomi yang ketara.

Pengisian bantal anatomi

Semasa memutuskan bantal anatomi mana yang akan dipilih untuk osteochondrosis serviks, anda perlu mengkaji apa yang ada di dalam model dan berjumpa doktor. Terdapat banyak pengisi yang tersedia. Sekiranya, katakanlah, penilaian bantal paling digemari oleh pembeli, tentunya akan merangkumi produk dengan getah semula jadi dan buatan, memoriform, poliester, gel penyejuk, mata air.

Getah asli

Pengisi ini berasal dari semula jadi, mempunyai kesan bakteria, tidak menarik habuk, dan berventilasi dengan baik. Berkat keanjalannya yang tinggi, lateks semula jadi menyokong kepala dan leher tidur dalam kedudukan yang betul secara anatomi. Ini memastikan peredaran darah yang betul di saluran serviks dan kepala..

Lateks buatan

Sekiranya di antara model anatomi terbaik, tempat utama diduduki oleh produk dengan getah asli, maka bantal dengan rakan sintetiknya mempunyai peluang untuk mendahului penilaian yang murah. Lateks buatan selamat untuk kesihatan dan murah, tetapi agak lebih rendah daripada getah semula jadi dari segi keanjalan dan ketahanan.

Memoriform (busa memori)

Buih "pintar" dibezakan oleh struktur selular, kerana ia mengikuti kontur badan yang terbaring seakurat mungkin. Ciri utama pengisi adalah bahawa ia tidak memberikan tekanan ke belakang. Berkat ini, sakit leher melegakan, dan peredaran darah penuh di saluran serviks terjamin.

Poliester

Bantal poliester mengambil tempat pertama dalam kedudukan harga yang berpatutan. Tetapi ini tidak menolak parameter poliester anatomi yang tinggi. Bahan itu berisi bola lembut yang meluncur di bawah berat kepala, sehingga bantal mengambil bentuknya. Manfaat pengisi: pengekalan haba, keanjalan, hypoallergenic.

Gel penyejuk

Pengisi gel mampu "mengingat" bentuknya, mengatur pertukaran haba dan mengurangkan tekanan pada badan. Bantal gel menjaga leher dan kepala dalam keadaan fisiologi sepanjang malam. Kesan ingatan membantu mengurangkan ketegangan pada otot leher. Peredaran darah dinormalisasi, yang mempengaruhi kesejahteraan.

Blok musim bunga

Mata air mini bebas digunakan untuk mengembang bantal, yang bertindak balas dengan tepat dan fleksibel pada setiap gerakan. Untuk mewujudkan iklim mikro yang optimum, selain mata air, produk ini biasanya merangkumi lapisan busa dan serat poliester. Model sedemikian universal, mempunyai kesan anatomi yang jelas dan sesuai untuk semua orang, tetapi ia berfungsi secara individu, mewujudkan keadaan tidur yang terbaik untuk semua orang..

Cara memilih bantal yang betul?

Untuk mendapatkan kesan maksimum, anda perlu mengetahui cara memilih bantal untuk osteochondrosis. Terdapat kriteria asas:

  • borang. Untuk tidur malam yang selesa, model segiempat tepat. Versi berbentuk bulan sabit hanya sesuai untuk kes rehat jangka pendek sambil berbaring di punggung;
  • tahap ketegaran. Petunjuk yang sesuai bergantung pada bagaimana anda tidur. Mereka yang suka tidur di perutnya harus menggunakan model yang lebih lembut. Mereka yang lebih suka tidur di punggung memerlukan bantal keras sederhana. Peningkatan ketegaran produk akan berguna bagi mereka yang tidur di sisi mereka;
  • saiz. Perkara utama yang perlu dinilai dengan betul ialah ketinggian produk. Bantal anatomi mana yang paling tinggi juga bergantung pada postur yang disukai. Bagi mereka yang suka tidur di punggung, parameter optimum adalah 9 cm, untuk tidur di perut - kurang dari 9 cm. Untuk kedudukan di sisi, nilai yang diperlukan dikira dengan mengambil kira jarak dari pangkal leher ke ujung bahu.

Kebaikan dan keburukan model anatomi

Adakah anda memerlukan bantal anatomi? Sekiranya anda sering merasa sakit pada waktu pagi, membuang dan berpusing pada waktu malam, berdengkur, tidur nyenyak atau menderita osteochondrosis, jawapannya jelas - anda memerlukannya. Manfaat bantal anatomi ketara: ia diperlukan untuk memastikan tidur yang nyenyak dan sihat, membantu menghilangkan dengkuran, menormalkan aliran darah dan peredaran limfa, dan membuat sokongan fisiologi untuk leher dan punggung. Dan ini adalah pencegahan penyakit yang berkaitan dengan tulang belakang..

Mengenai kekurangannya, yang utama adalah ketegaran, yang mana anda perlu membiasakannya. Secara amnya, bahaya dari model anatomi hanya mungkin berlaku sekiranya produk tersebut dipilih dengan tidak betul.

Kedudukan tidur yang betul

Terdapat mitos bahawa dengan osteochondrosis lebih baik tidur di perut, kerana organ dalaman tidak memberikan tekanan pada ruang tulang belakang. Tetapi sekiranya terdapat masalah pada tulang belakang serviks, kedudukan seperti ini sangat tidak diingini: kepala dipusingkan ke satu sisi, yang menyebabkan ketegangan pada tulang belakang yang berterusan dan boleh menyebabkan terjejasnya kapal yang membekalkan otak..

Agar punggung dan leher dengan kecenderungan kepada osteochondrosis atau penyakit yang ada untuk mengambil kedudukan yang betul secara fisiologi, anda perlu mengetahui cara tidur dengan betul. Pakar mengesyorkan tidur dengan posisi berikut:

  • di bahagian belakang dengan kaki bengkok - jika kaki diluruskan, otot punggung bawah tetap tegang;
  • di sebelah anda, meletakkan bahu anda di atas tilam;
  • pada kedudukan janin - di sisi dengan kaki yang bengkok, sementara tulang belakang berehat sebisa mungkin.

Apa yang perlu dipertimbangkan semasa memilih bantal untuk osteochondrosis serviks

Bantal untuk osteochondrosis serviks akan meningkatkan kualiti tidur dan memastikan kedudukan leher yang betul. Namun, seseorang tidak boleh menyangka bahawa dia dapat menyingkirkan patologi. Sebilangan doktor secara umumnya percaya bahawa produk ortopedik berbahaya untuk memburukkan lagi osteochondrosis serviks..

Kandungan:

Sekiranya pelanggaran berlaku dan pesakit mengalami ketidakselesaan atau kesakitan, lebih baik memilih sokongan kepala klasik yang betul. Sebaik sahaja keadaan kembali normal dan osteochondrosis memasuki tahap kemerosotan yang stabil, ada kemungkinan untuk membeli produk ortopedik. Apa jenis bantal untuk dipilih, dan apa yang sepatutnya, doktor yang merawat akan memberitahu.

Mengapa anda perlu tidur pada kedudukan yang betul?

Lajur vertebra mempunyai 4 selekoh fisiologi di satah sagital (menegak):

  • 2 lordosis (serviks dan lumbar - selekoh anterior);
  • 2 kyphosis (toraks dan sacral - selekoh posterior).

Semasa tidur, tulang belakang harus menjaga semua lekukannya sama seperti ketika berada dalam posisi tegak, yang akan memastikan kelonggaran semua otot dan rehat yang betul. Ini memerlukan bukan sahaja bantal yang tepat, tetapi, sebaiknya, tilam ortopedik. Dan, jika anda boleh menunggu dengan yang terakhir, menghadkan diri ke permukaan elastik yang rata, maka untuk leher anda perlu memberikan keselesaan maksimum. Di sini, di kawasan yang sangat kecil, tertumpu:

  • saluran besar membawa darah arteri ke otak dan darah vena;
  • saluran limfa yang membekalkan otak dengan cecair serebrospinal dan aliran keluar cecair serebrospinal;
  • saraf dan serat otot.

Vertebra di leher adalah yang terkecil dan paling rapuh, dan cakera intervertebralnya nipis. Dengan kedudukan tulang belakang serviks yang salah semasa tidur (dan bukan sahaja), banyak masalah timbul:

  • kekurangan zat makanan otak kerana pengekalan arteri;
  • penyumbatan aliran darah vena, yang menyumbang kepada berlakunya genangan;
  • pelanggaran akar saraf oleh tepi vertebra atau bahagian yang menonjol pada cakera intervertebral, yang menyebabkan sindrom kesakitan yang teruk;
  • pelanggaran peredaran cairan serebrospinal akibat pemampatan katil limfa, yang menyebabkan peningkatan tekanan intrakranial.

"Gambar" dilengkapkan oleh perubahan distrofi pada badan cakera intervertebral - mereka tidak mendapat nutrien yang mencukupi akibat kemerosotan peredaran darah, kehilangan air, penurunan saiz, ubah bentuk, pembentukan penonjolan, dan seterusnya hernia intervertebralis.

Penting. Untuk mengelakkan gejala ini, anda memerlukan bantal yang betul untuk tidur. Ia akan memberikan lordosis fisiologi dan kelonggaran otot dan ligamen yang selesa pada waktu rehat. Dilarang sama sekali untuk orang dewasa tidur tanpa bantal..

Osteochondrosis serviks dan pergantungan penampilannya pada posisi tidur

Sekiranya cakera intervertebral di tulang belakang serviks mengalami perubahan degeneratif, lebih baik tidur sebagai "embrio":

  • berbaring di sisinya;
  • menarik lutut;
  • sedikit menurunkan kepala ke hadapan dan sedikit membulat ke belakang.

Pose adalah optimum pada prinsipnya. Ia memastikan aliran darah normal dan kelonggaran lengkap semua otot belakang.

Postur lain yang disyorkan untuk osteochondrosis serviks terletak di sebelahnya. Bahu semestinya bersandar di tilam, dan bukan di atas bantal.

Penting. Apabila sokongan kepala dan permukaan berbaring dipilih dengan betul, tulang belakang mengekalkan lekuk fisiologinya dan benar-benar berehat semasa tidur.

Apa yang harus menjadi kepala katil?

Semasa tidur, kepala tidak boleh berguling dan jatuh di mana sahaja, yang bermaksud bahawa bantal tinggi, dan hampir rata, hanya boleh membahayakan:

  • jika anda tidur di kepala katil yang tinggi, di tempat selekoh tulang belakang ke depan, arteri dijepit;
  • jika anda tidur di kepala katil yang rendah, kepala akan jatuh ke belakang, akibatnya otot mengencang, dan berdengkur mungkin berlaku.

Bantal yang ideal cukup padat, kenyal, bersaiz kecil, bentuk segi empat tepat. Produk ortopedik memenuhi semua keperluan yang disenaraikan. Firma seperti Ascona, Ormatek, Rollmatratze, Consul, Vegas dan lain-lain mengkhususkan diri dalam pembuatan model pelbagai bentuk. Dalam pelbagai jenisnya, anda boleh menemui bantal dengan pelbagai jenis pengisi..

Peraturan untuk memilih bantal ortopedik

Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah berjumpa doktor. Dia akan memberitahu anda jenis sokongan kepala yang anda perlukan dan mengesyorkan pengeluarnya. Ini adalah pilihan yang paling tepat. Anda tentu saja boleh memilih bantal ortopedik sendiri, tetapi anda harus mengambil kira beberapa nuansa. Dan bukan fakta bahawa model itu benar-benar menjadi model yang akan memberikan kelonggaran tulang belakang sepenuhnya semasa tidur..

Semasa memilih bantal ortopedik, selalu perhatikan:

  • bentuk;
  • saiz;
  • ketegaran;
  • pengisi.

Borang

Terdapat produk sejagat - berbentuk segi empat tepat, sisi panjangnya dibuat seperti penggelek, dan tingginya berbeza. Yang tinggi adalah untuk tidur di sebelah, yang lebih rendah adalah untuk berehat di belakang.

Bantal sabit menjaga kepala dalam satu kedudukan. Ia hanya sesuai untuk tidur di punggung anda. Terdapat juga rol serviks - pilihan khusus, tetapi bagi seseorang itu boleh menjadi keselamatan.

Dimensi

Standard untuk produk ortopedik: panjang 40 - 80 cm, lebar 30 - 50 cm Tinggi - parameter individu. Pengilang menghasilkan bantal dengan ketebalan 6 - 16 cm. Petunjuk rata-rata adalah 10 - 14 cm. Semakin lebar bahu tidur, semakin tebal bantalnya.

Kekakuan

Ini adalah parameter penting. Pilih kekakuan kepala katil bergantung pada kedudukan tidur kegemaran anda: di sebelah - keras, di belakang - sederhana keras, di perut - lembut.

Pada nota. Walaupun tulang belakang anda sihat, anda tidak boleh tidur menghadap ke bawah. Dalam kedudukan ini, saluran darah di tulang belakang serviks dimampatkan, peredaran serebrum terganggu, yang dapat dengan mudah memprovokasi strok.

Berikut adalah panduan video ringkas untuk memilih bantal sesuai dengan ukuran bahu anda:

Pengisi

Bantal klasik diisi dengan bahagian bawah, bulu, holofiber, poliester pelapik. Dua jenis pengisi pertama - semula jadi dan dulu antara yang sangat berharga. Walau bagaimanapun, mereka sering menjadi tungau debu, najisnya menyebabkan alahan. Selain itu, bulu dan bawah menyerap kelembapan dengan sempurna dan praktikalnya tidak menguap. Cukup cepat, produk seperti itu mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan, dan ia mesti diganti dengan yang baru..

Bantal ortopedik lakukan sendiri

Produk yang diisi dengan holofiber dan poliester pelapik boleh dicuci, sehingga tahan lebih lama. Dari jumlah tersebut, jika tidak ada wang, anda boleh membuat bantal ortopedik sendiri:

  1. Jahit sarung bantal dengan ukuran 40 * 70 cm.
  2. Usus 2 bantal poliester dan masukkan napert yang dijahit rapat dengan bahan (padding padding).
  3. Pakai bantal dan berbaring di bantal - periksa ketebalannya.
  4. Sekiranya selesa berbaring, kepala tidak condong ke belakang dan tidak jatuh ke dada, menjahit sarung bantal dan memakai sarung bantal. Bantal seperti itu adalah pilihan sementara, tidak boleh disebut pengganti penuh untuk ortopedik sama ada dalam bentuk atau pengisian..

Pada nota. Sekiranya dikehendaki, anda boleh membuat roller leher dari poliester pelapik. Bahan ini melantun dengan lembut, yang memberikan keselesaan ketika bersantai. Produk sedemikian tidak boleh dianggap sebagai ortopedik, tetapi pastinya lebih selesa untuk tidur di atasnya..

Daripada mengisi bantal ortopedik

Pengilang menghasilkan produk anatomi, baik dengan pengisi semula jadi dan buatan:

  • dengan sekam soba;
  • dengan susu getah;
  • dengan busa poliuretana dan lain-lain.

Sekam soba - menyediakan pengudaraan yang sangat baik, menyerap kelembapan dengan baik dan kemudian menguapnya. Ia membungkus kepala, mengambil bentuk yang diinginkan. Kerumitan sekam dianggap sebagai kelemahan, walaupun ada yang menyukainya.

Lateks adalah busa getah yang tahan lama dan pada masa yang sama, dilengkapi dengan lubang untuk pengudaraan. Seperti sekam soba, ia termasuk dalam pengisi semula jadi. Lateks mahal. Lebih kerap anda dapat mencari pengisi gabungan (85% semula jadi dan 15% diperoleh secara buatan). Bantal lateks sintetik jauh lebih rendah dari segi kualiti.

Buih poliuretana (PPU) adalah pengisi buatan. Sekiranya anda menambah bahan tambahan tertentu, anda boleh mendapatkan busa elastik dengan kesan ingatan. Buih poliuretana berketumpatan sederhana digunakan.

Sekiranya anda berbaring di atas bantal ortopedik busa poliuretana, dia akan mengingati kontur kepala. Produk sedemikian kurang elastik daripada produk lateks, tidak terlalu banyak - lebih mudah untuk digunakan selepas model klasik.

Pada nota. Pengisi mana yang lebih baik, setiap orang memutuskan untuk dirinya sendiri. Anda boleh membeli beberapa model untuk setiap ahli keluarga, dan memilih model mana yang paling selesa untuk tidur.

Adakah bantal ortopedik dapat membantu mengatasi osteochondrosis serviks? Kemungkinan besar tidak daripada ya. Sekiranya seseorang mengalami kesakitan akut, sokongan yang kuat dan lentur di bawah kepala lebih cenderung membawa ketidakselesaan tambahan daripada melegakan keadaan. Dianjurkan untuk membeli produk ortopedik untuk orang yang mempunyai tulang belakang yang sihat, agar tidak menghadapi masalah seperti osteochondrosis serviks di masa depan, atau kepada pesakit yang penyakitnya telah memasuki tahap remisi stabil.

Mengapa doktor mengesyorkan tidur di atas bantal ortopedik untuk osteochondrosis serviks?

Osteochondrosis serviks adalah penyakit biasa yang memperburuk kualiti hidup. Penyakit ini telah "meremajakan" secara mendadak dan semakin menyerang orang muda yang berumur aktif, pelajar dan pelajar sekolah. Ini disebabkan oleh ketidakaktifan fizikal, gaya hidup yang tidak aktif. Sekiranya anda melakukan kerja tidak aktif, anda berisiko.

Kedudukan badan orang yang betul tidur sangat penting bagi pesakit dengan osteochondrosis serviks. Doktor menasihatkan menggunakan bantal ortopedik untuk osteochondrosis serviks untuk melegakan dan mencegah gejala kesakitan. Bantal ortopedik yang betul membantu merehatkan otot, menyokong dan menstabilkan vertebra serviks semasa tidur. Bagaimana memilih bantal untuk osteochondrosis leher, tanpa tersesat di antara banyak barang, kami akan memberitahu anda dalam artikel.

Apabila anda memerlukan bantal ortopedik

Pemulihan sendi manusia dan cakera intervertebral berlaku pada waktu malam semasa tidur. Postur yang tidak selesa dalam mimpi menyebabkan mencubit saraf, vasokonstriksi dan kebuluran oksigen otak. Bangun tidur, seseorang mengalami ketidakselesaan, kekejangan dan kebas pada leher, keretakan tulang belakang, sakit kepala. Tanda ketidakselesaan berterusan menunjukkan bahawa bantal tidak selesa untuk tidur, dan lebih baik memilih produk dengan kesan ortopedik..

Tujuan bantal untuk osteochondrosis serviks adalah untuk melambatkan proses degeneratif yang merosakkan tisu tulang rawan, untuk melegakan sendi dan ligamen orang yang sedang berehat sebanyak mungkin. Petunjuk untuk menggunakan bantal ortopedik sangat luas:

  • Osteochondrosis serviks;
  • Ketidakstabilan leher;
  • Sakit kepala, pening;
  • Gangguan peredaran otak;
  • Myositis otot serviks;
  • Gangguan tidur;
  • Keadaan selepas kecederaan;
  • Berdengkur.

Oleh itu, bantal ortopedik ditunjukkan bukan hanya untuk mereka yang mengalami osteochondrosis leher, tetapi juga untuk banyak masalah lain di leher dan kepala..

Kelebihan bantal ortopedik:

  • Mengekalkan postur anatomi tulang belakang semasa tidur;
  • Bentuk stabil (kesan ingatan);
  • Pelbagai bentuk dan saiz;
  • Hypoallergenic;
  • Kemudahan, fleksibiliti - boleh digunakan untuk memunggah bahagian tulang belakang yang lain, sebagai alas kaki.

Kekurangan bantal ortopedik berbanding dengan bantal tradisional:

  • Harga tinggi;
  • Tidak mungkin mencuci;
  • Tempoh penggunaan terhad;
  • Keperluan untuk membiasakan diri dengan bentuk baru, perubahan sensasi - kekakuan yang tidak biasa, kedudukan rehat yang berbeza.

Apa itu bantal ortopedik

Banyak pengeluar berusaha membuat peralatan tidur yang selesa. Di kedai khusus anda akan ditawarkan pelbagai jenis produk. Jenis bantal ortopedik dibezakan mengikut bentuk, bahan pembuatan, tahap kekakuan.

Bentuk bantal ortopedik

Seluruh jenis bantal ortopedik terdiri daripada tiga bentuk utama:

  1. Bantal-roller adalah beg silinder yang diisi dengan pengisian. Direka untuk melegakan otot dan sendi bahagian individu badan (kaki, punggung bawah, sendi lutut). Tidak digalakkan tidur, kerana jarang memberikan posisi leher yang selesa.
  2. Bantal sabit digunakan secara eksklusif untuk relaksasi punggung. Selalunya dibuat dari bahan lembut. Bantal seperti itu mudah dibawa dalam perjalanan, kadang-kadang digunakan ketika memandu atau bekerja di komputer..
  3. Bantal segi empat tepat adalah jenis produk yang paling biasa. Sebagai peraturan, bantal ortopedik mempunyai relung untuk kepala di tengah dan melekap di sepanjang tepinya. Bantal segi empat tepat dibuat dari pelbagai bahan.

Pengisi bantal ortopedik

Pengilang menawarkan bantal ortopedik untuk osteochondrosis serviks, yang diperbuat daripada pelbagai bahan: lateks, busa poliuretana dan polistirena, gel dan sekam soba. Semuanya mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing..

Bantal lateks

Bantal busa lateks popular dan meluas. Lateks adalah bahan semula jadi dengan kesan antibakteria. Tungau habuk dan bakteria berbahaya tidak akan tinggal di bantal seperti itu. Struktur bantal yang berpori membolehkan kulit bernafas. Bantal getah ortopedik mengekalkan bentuknya dengan baik, jangka hayat produk mencapai 15 tahun. Kekurangan: tidak sesuai untuk orang yang mempunyai alahan lateks, harga tinggi.

Buih poliuretana

Pengisi busa poliuretana menyerupai lateks. Permukaan bantal sedemikian bentuk apa pun kerana sifat elastiknya, kemudian dengan mudah mengembalikan penampilan asalnya - apa yang disebut "kesan ingatan". Bantal yang diperbuat daripada busa poliuretana sangat bersih dan tahan lama, mengekalkan penampilan "baru" mereka untuk masa yang lama. Kekurangan - sedikit bau pada awal operasi.

Polisterin

Isi dalam bentuk bola kecil mengisi penutup bantal. Untuk mendapatkan kedudukan kepala yang betul semasa tidur, bola diedarkan di dalam penutup. Polistirena juga tahan lama dan kebersihan. Memberi sokongan leher yang baik. Minus: apabila anda mengubah kedudukan badan dalam mimpi, anda perlu "menghancurkan" pengisi semula.

Sekam soba

Sekam mengisi penutup bantal ortopedik sama seperti bola. Apabila digunakan, ia tidak mempunyai kesan rumah hijau seperti jenis pengisi sebelumnya. Jumlah pengisi dalam kes itu dapat disesuaikan. Kekurangan pengisi: Ia tidak boleh dicuci. Di samping itu, tidak semua orang menyukai rasa soba dan gemerincing sekam..

Gel penyejuk

Pengisi inovatif yang semakin popular. Bantal gel ortopedik mempunyai kesan menyegarkan dan mengurut. Beban dalam produk diagihkan secara sama rata.

Anda boleh menjumpai bantal dengan pengisi lain - contohnya, serat holofiber atau buluh. Untuk mengelakkan pemalsuan, perhatikan kehadiran sijil pendaftaran: ia mengesahkan tujuan perubatan produk.

Kekerasan

Bantal ortopedik mempunyai kekerasan tinggi, kekerasan sederhana dan lembut. Sebilangan besar bantal ortopedik untuk osteochondrosis serviks direka untuk kekerasan sederhana. Ini mencukupi untuk mencegah penyakit pada orang dewasa. Dalam beberapa kes, doktor mengesyorkan bantal keras. Bantal ortopedik lembut terutamanya digunakan untuk kanak-kanak berumur 1 tahun - bayi yang baru lahir tidak memerlukan bantal.

Cara memilih bantal ortopedik yang betul untuk tidur

Untuk memilih bantal yang tepat untuk osteochondrosis serviks, anda perlu mempertimbangkan perkara berikut:

  1. Kedudukan utama di mana anda tidur. Sekiranya anda tidur di punggung, bantal setinggi kira-kira 9 cm. Tidak semua model bantal membolehkan anda tidur di perut - alas lembut dan ketebalan rendah lebih disukai. Apabila diletakkan di sisinya, ketinggian roller harus sesuai dengan panjang bahu dari pangkal leher hingga bulat ditambah 1-2 cm (dengan mengambil kira pesongan tilam). Bagi pesakit dengan osteochondrosis serviks, kedudukan badan di sisi dan belakang lebih disukai.
  2. Ketegasan tilam. Kedudukan kepala semasa tidur bergantung pada parameter ini. Sekiranya tilam lembut, bantal ditekan lebih banyak dan ketinggian bolster tidak akan mencukupi. Keadaan sebaliknya juga tidak diingini, apabila, dengan tilam keras dan roller tinggi, seseorang bangun dengan mati rasa di leher dan bahu. Keinginan untuk mengubah kedudukan badan, untuk berpusing dari satu sisi ke sisi yang lain juga membicarakan ukuran bantal ortopedik yang salah. Tilam yang terlalu lembut atau keras tidak memungkinkan untuk mengambil kedudukan anatomi badan - apabila leher meneruskan garis lurus tulang belakang. Untuk patologi tulang belakang, disyorkan untuk membeli tilam ortopedik.

Petua memilih bantal

Jangan ragu untuk meminta jurujual menguji bantal dengan meletakkannya di bawah kepala anda selama beberapa minit. Bantal harus memberikan kelonggaran otot-otot tulang belakang serviks sepenuhnya.

Perhatikan "benda-benda kecil": penutup yang boleh ditanggalkan yang boleh dicuci, bau yang kuat yang menyebabkan ketidakselesaan (tanda produk berkualiti rendah).

Semakin lama tempoh jaminan produk, semakin tinggi kualiti produk. Pilih produk dari pengeluar yang telah membuktikan diri mereka di pasaran Rusia.

Jenama bantal ortopedik biasa di pasaran Rusia:

  1. Ormatek. Memperkenalkan garis bantal ormafoam yang diperbuat daripada bahan mesra alam moden.
  2. Percubaan. Pelbagai model untuk kanak-kanak dan orang dewasa. Pengilang menggunakan pengisi semula jadi termasuk buluh dan susu getah.
  3. Ascona. Syarikat ini menggunakan pengembangan makmalnya sendiri di bawah kepimpinan Ahli Akademik V. Dikul.
  4. Sissel - bantal ortopedik syarikat Sweden, bentuk dan reka bentuk yang dipikirkan dengan baik.
  5. Rollmatratze - kusyen lateks berstruktur khas.
  6. Luomma adalah usaha sama Rusia-Sweden. Pengisi - terutamanya poliuretana dengan "kesan memori".
  7. Bantal ortopedik Khoroshev. Pengilang mengiklankan pengisi sensitif panas, selain ortopedik, mendakwa kesan antibakteria, anti-alergi, anti-ruam produknya.
  8. Trelax - rangkaian produk ortopedik yang pelbagai dan berpatutan.

kesimpulan

Bantal ortopedik adalah alat yang berkesan dalam rawatan kompleks osteochondrosis. Agar ia berguna, anda perlu mendekati pilihan barang dengan penuh tanggungjawab, memusatkan perhatian pada keperluan anda sendiri dan mendengar cadangan doktor.

Perlu diingat bahawa bantal ortopedik boleh menyebabkan ketidakselesaan pada mulanya, sementara otot leher terbiasa dengan bahan baru. Sekiranya anda tidak terbiasa dalam seminggu, bantal itu mungkin tidak sesuai dengan anda dan anda perlu menggunakan produk lain..