Kehidupan selepas pemulihan arthroplasty pinggul

Meniskus

Pemulihan fungsi motor selepas arthroplasty pinggul adalah proses yang panjang yang memerlukan banyak kesabaran dari pesakit. Tetapi, bagaimanapun, dengan pendekatan yang tepat untuk proses pemulihan, pemulihan sepenuhnya keupayaan fungsi sendi dapat dijamin..

Tempoh tempoh pemulihan secara langsung bergantung kepada penyebab endoprosthetics, dan juga pada keadaan alat ligamen-otot di kawasan sendi pinggul yang terjejas. Sekiranya prostetik dilakukan kerana pemusnahan traumatik, maka otot yang bertindak kuat akan memerlukan tempoh pemulihan yang jauh lebih pendek daripada otot yang dilemahkan oleh perkembangan coarthrosis yang panjang, kadang-kadang bertahun-tahun.

Penyediaan pra operasi

Persiapan pesakit untuk pemulihan yang akan datang bermula beberapa hari sebelum operasi. Tujuan latihan tersebut adalah untuk mengajar seseorang untuk berkelakuan dengan betul dalam tempoh selepas operasi. Pesakit belajar berjalan dengan kruk atau pejalan kaki khas, belajar melakukan beberapa latihan yang diperlukan untuk memulihkan fungsi kaki prostetik. Sebagai tambahan, pesakit terbiasa dengan idea bahawa ini adalah permulaan tahap panjang dalam hidupnya - tahap pemulihan pasca operasi..

Sebelum operasi, pesakit diperiksa bukan hanya oleh pakar bedah ortopedik, tetapi juga oleh pakar dalam kepakaran yang berkaitan, untuk menentukan keadaan pesakit dengan lebih terperinci dan mengembangkan rancangan terbaik untuk operasi dan pemulihan pasca operasi. Pakar anestesia memilih jenis anestesia yang paling sesuai.

Tahap pemulihan yang pertama

Operasi mengambil masa kira-kira dua jam. Sebelum selesai, saliran dipasang ke rongga yang dikendalikan dan luka dijahit. Saliran diperlukan untuk menghilangkan hematoma pasca operasi, biasanya dikeluarkan 3-4 hari selepas pembedahan. Pada hari pertama pesakit berada di unit rawatan rapi, di mana keadaannya dan pemulihan hemostasis dipantau. Pada hari kedua, dengan dinamik positif, pesakit dipindahkan ke wad am.

Pemulihan selepas penggantian pinggul harus dimulakan sebaik sahaja selepas operasi, pada jam-jam pertama setelah pesakit keluar dari anestesia. Latihan pertama terdiri daripada lenturan dan pemanjangan kaki kaki yang dikendalikan, putaran sendi pergelangan kaki, ketegangan dan kelonggaran bahagian depan otot paha dan gluteal. Latihan ini meningkatkan aliran darah dan nada otot..

Hari pertama, pesakit tidak boleh bangun dari tidur. Pada hari kedua, dengan bantuan doktor - pakar dalam latihan fisioterapi (terapi senaman), pesakit dibenarkan bangun dan berdiri di atas kakinya. Biasanya, pesakit diizinkan untuk memijak kaki yang dikendalikan dengan berat keseluruhannya, tetapi dalam beberapa kes, doktor yang hadir boleh menghadkan beban pada sendi baru. Semua pergerakan pesakit dalam tempoh selepas operasi harus perlahan dan lancar..

Anda perlu bangun dari katil kaki yang sihat, secara beransur-ansur menurunkannya dari tempat tidur dan menarik kaki yang dikendalikan ke situ. Dalam kes ini, perlu memastikan bahawa pinggul tidak menyimpang jauh ke sisi, dan kaki kaki yang dikendalikan tidak berpusing ke luar. Anda boleh duduk hanya dengan memerhatikan peraturan “sudut kanan”: selekoh kaki di sendi pinggul tidak boleh melebihi 90 º. Dengan kata lain, lutut bengkok tidak boleh naik di atas endoprosthesis. Anda tidak boleh berjongkok, anda tidak boleh melintasi kaki anda. Sebaiknya gunakan dua bantal di antara kaki anda ketika tidur. Anda tidak boleh membungkuk ke kaki sambil duduk di atas katil, misalnya, cuba mencapai selimut yang terletak di kaki anda. Anda juga tidak boleh membongkok kasut sambil duduk di kerusi. Pada mulanya, lebih baik memakai kasut dengan bantuan luar, atau memakai kasut tanpa tumit. Pematuhan dengan peraturan ini bertujuan untuk mencegah terkelupasnya sendi prostetik..

Penting untuk diingat bahawa sambungan baru masih dalam "float bebas", ia dipasang, tetapi tidak dipasang pada kedudukan fisiologi yang betul. Untuk memperbaikinya, adalah perlu untuk memulihkan otot dan luka yang dipotong semasa operasi dan dijahit semula. Peleburan tisu yang dibedah memerlukan masa 3-4 minggu. Dalam tempoh ini, jangan ketegangan otot pinggul, terutamanya semasa duduk atau berbaring. Untuk melemahkan beban otot, perlu menggerakkan kaki yang dikendalikan sedikit ke sisi.

Pesakit harus bersedia, dan, pertama sekali, secara mental, untuk kesakitan yang harus dia alami pada awalnya selepas operasi. Tetapi, untuk mengatasi kesakitan ini, pesakit mesti belajar berjalan bebas menggunakan tongkat atau berjalan kaki. Juga, pada langkah pertama, pesakit mungkin mengalami pening, tetapi, bagaimanapun, orang tersebut tidak boleh berhenti dan terus berjalan dengan sokongan kakitangan perubatan..

4 hari pertama, pesakit memerlukan rawatan yang paling berhati-hati dan ketat. Ini adalah tempoh di mana komplikasi pasca operasi boleh berlaku. Keradangan berjangkit sangat berbahaya; mereka memberi tindak balas yang buruk terhadap rawatan, kadang-kadang bahkan memerlukan penghapusan endoprosthesis. Oleh itu, semasa operasi dan dalam tempoh rawatan selepas operasi, tindakan aseptik dan antiseptik yang paling ketat diperhatikan. Jahitan biasanya dikeluarkan 10 hari selepas pembedahan. Setelah mengeluarkan jahitan, pesakit dibenarkan mandi tanpa menutup bekas luka, dengan syarat tidak menggosoknya dengan kain lap atau tuala.

Tahap pemulihan kedua

Peringkat kedua bermula 5 hari selepas operasi. Ancaman komplikasi sudah reda dan pesakit mula merasakan kaki yang dikendalikan. Kelemahan otot hilang, dia menginjak kakinya dengan lebih yakin ketika berjalan dengan cengkerik.

Pada hari ke-5-6, anda boleh mula menguasai berjalan menaiki tangga. Semasa mengangkat, perlu melakukan langkah dengan kaki yang sihat, kemudian dengan kaki yang dikendalikan, dan hanya setelah ini menggerakkan tongkat ke atas. Semasa turun, semuanya harus berlaku dalam urutan terbalik - pertama, anda harus menyusun tongkat selangkah lebih rendah, kemudian kaki yang dikendalikan, dan akhirnya, yang sihat..

Beban pada sendi baru dan alat otot harus meningkat secara beransur-ansur. Dengan meningkatkan jumlah pergerakan, kekuatan otot otot paha juga akan meningkat. Penting untuk diingat bahawa sehingga pemulihan lengkap korset ligamen-otot di sekitar endoprosthesis, ia mesti dilindungi daripada terkehel, dengan memerhatikan peraturan sudut tepat.

Setiap hari anda perlu melakukan pelbagai latihan terapi senaman, lakukan hantaran kecil 100-150 meter beberapa kali sehari. Dalam tempoh ini, anda tidak boleh terlalu banyak memburu barang dan membebani kaki yang dikendalikan, walaupun pesakit mempunyai kesan pemulihan yang menipu. Otot dan fasia yang tidak sekata boleh cedera, menyebabkan rasa sakit yang teruk, dan kemungkinan terkehelnya implan..

Malangnya, realiti Rusia sedemikian rupa sehingga pesakit berada di hospital selepas pembedahan hanya selama 10-12 hari. Pemulihan jangka panjang di bawah pengawasan pakar ortopedik adalah mustahil di negara kita kerana alasan organisasi. Oleh itu, setelah mengeluarkan jahitan dan sekiranya tidak ada komplikasi, pesakit keluar dari hospital. Sejak saat itu, adalah tanggungjawabnya untuk memenuhi syarat-syarat program pemulihan. Dan jika seseorang dalam tempoh ini menunjukkan kemalasan atau watak lemah, maka proses pemulihannya mungkin berlanjutan selama-lamanya.

Tahap pemulihan ketiga

Dalam 4-5 minggu selepas endoprosthetics, otot sudah dikuatkan sehingga mereka dapat menahan beban yang lebih kuat. Sudah tiba masanya untuk beralih dari tongkat tongkat ke tongkat. Untuk melakukan ini, adalah perlu untuk mengembalikan kerja terkoordinasi semua otot paha, dan bukan hanya otot yang secara langsung mengelilingi endoprosthesis. Sehingga sekarang, pesakit diarahkan untuk melakukan semua pergerakan dengan lancar dan perlahan, tetapi sekarang dia harus belajar bagaimana mengimbangkan dan bertindak balas terhadap kejutan dan pergerakan yang tiba-tiba.

Pada peringkat ini, latihan dengan tali elastik, yang mesti ditarik ke belakang dengan kaki yang dikendalikan, sangat berguna, begitu juga latihan pada simulator khas. Latihan dengan basikal pegun dengan pedal pendek atau panjang dibenarkan, dengan syarat peraturan sudut tepat dipatuhi. Mula-mula anda perlu belajar mengayuh ke belakang, dan hanya kemudian ke depan.

Latihan keseimbangan terdiri daripada menjaga keseimbangan sambil berdiri pada kaki yang sihat dan yang dikendalikan. Sebagai permulaan, anda boleh memegang pegangan tangan atau dinding, menukar kaki. Kemudian anda boleh menambah ayunan kaki dengan tali elastik yang melekat padanya. Latihan sedemikian akan membantu pesakit untuk menguatkan keseluruhan otot paha di kompleks..

Untuk latihan keseimbangan, langkah juga sangat sesuai - platform mengangkat kecil untuk melakukan senamrobik langkah. Pada langkah rendah, pesakit dapat mengambil langkah naik dan turun, memaksa otot untuk bekerja. Latihan ini melatih keseimbangan dengan sangat baik..

Kompleks terapi senaman juga merangkumi treadmill. Untuk menguatkan kemampuan untuk menyeimbangkannya, anda tidak perlu bergerak ke arah pergerakan, tetapi sebaliknya, ke arah pergerakan. Dalam kes ini, kaki harus bergulir dari kaki ke tumit, dan kaki harus diluruskan sepenuhnya pada saat kaki sepenuhnya bersandar di permukaan trek.

Dan syarat wajib untuk pemulihan sendi pinggul adalah berjalan. Pada awal peringkat ini, waktu berjalan tidak lebih dari 10 minit. Secara beransur-ansur, jangka masa berjalan harus ditingkatkan, menjadikan waktu mereka 30-40 minit, menjadikannya 2-3 kali sehari. Ketika keseimbangan meningkat, tongkat harus ditinggalkan secara beransur-ansur untuk berjalan tanpa sokongan. Setelah pulih sepenuhnya, pesakit akan menjaga kebiasaan berjalan selama 30-40 minit, 3-4 kali seminggu. Ini akan membolehkannya menjaga alat otot ligamen dalam keadaan baik, menyumbang kepada penguatan keseluruhan badan..

Anda boleh melakukan ujian berikut untuk menilai kualiti pemulihan untuk sementara waktu: pada isyarat untuk bangun dari kerusi dan berjalan 3 meter bolak-balik. Sekiranya petunjuk berikut dicapai, maka intensiti beban dapat ditingkatkan:

  • pesakit berumur 40-49 tahun - 6.2 saat;
  • pesakit berumur 50-59 tahun - 6,4 saat;
  • pesakit berumur 60-69 tahun - 7.2 saat;
  • pesakit berumur 70-79 tahun - 8.5 saat.

Anda juga boleh menggunakan Forward Bend Test untuk menilai pemulihan. Intipati kaedah ini adalah bahawa hujung pita pengukur terpasang secara mendatar di dinding pada paras bahu pesakit. Pesakit berdiri di sebelah dinding dan bersandar ke hadapan sambil berdiri pegun. Untuk melangkah ke peringkat seterusnya, petunjuk berikut mesti dicapai:

  • lelaki di bawah 70 tahun - 38 cm;
  • lelaki selepas 70 tahun - 33 cm;
  • wanita di bawah 50 tahun - 40 cm;
  • wanita berumur 50-59 tahun - 38 cm;
  • wanita berumur 60-69 tahun - 37 cm;
  • wanita selepas 70 tahun - 34 cm.

Tahap pemulihan keempat

Tahap ini bermula sekitar 9-10 minggu selepas pembedahan. Pada masa ini, pesakit sudah mula menguatkan otot dan rasa keseimbangan, dia belajar berjalan tanpa tongkat. Tetapi ini bukan akhir pemulihan, dan sama sekali tidak mungkin untuk menghentikan apa yang telah dicapai. Proses memulihkan fungsi motor sendi pinggul yang dikendalikan mesti selesai. Sekiranya kita berhenti pada tahap ini, maka rasa sakit di kawasan endoprosthesis mungkin akan berterusan. Tetapi banyak pesakit dalam tempoh ini malas untuk melanjutkan latihan dan bersedia untuk menanggung kesakitan ringan, kerana jauh lebih lemah daripada kesakitan yang mereka alami sebelum operasi, serta sakit pasca operasi.

Terus menggunakan basikal pegun dan treadmill ke arah hadapan dan belakang. Adalah perlu untuk melatih otot-otot penculik paha, meregangkan jalur elastik dengan lutut, serta otot-otot penambah, menekan bantal di antara kaki. Untuk menguatkan otot-otot gluteal, mereka mesti diperah dan tidak dilekatkan. Anda perlu menguasai berjalan ke belakang, termasuk menaiki tangga, untuk melatih keseimbangan, menggunakan langkah yang lebih tinggi. Mengimbangi dengan dua kaki tanpa sokongan di dalam bas atau trem juga menguatkan rasa keseimbangan dengan baik. Adalah perlu untuk berusaha meningkatkan standard ujian kecondongan ke depan dan lulus pada satu masa.

Sekiranya pesakit serius untuk menjalani pemulihan keempat, maka dia dapat memastikan bahawa endoprosthesis yang menggantikan sendi pinggulnya tidak akan membiarkannya dalam keadaan kritikal apabila diperlukan reaksi otot cepat: sebagai contoh, jika dia tergelincir di atas ais, tersandung, atau masuk ke dalam Kemalangan jalan raya. Mengekalkan nada otot adalah perlu walaupun bagi orang yang benar-benar sihat, dan bagi orang yang telah menjalani pembedahan penggantian pinggul, ini sangat penting..

Beberapa perkataan mengenai seks

Hubungan intim adalah bahagian yang tidak terpisahkan dari kehidupan orang moden pada usia berapa pun, dan oleh itu pada pesakit yang telah menjalani arthroplasty pinggul, keperluan untuk seks dipulihkan semasa tempoh pemulihan. Sekatan di kawasan ini dikeluarkan mulai 6 minggu selepas operasi. Tetapi pada masa yang sama, beberapa sekatan terhadap kedudukan rakan kongsi berkuatkuasa. Batasan ini disebabkan oleh fakta bahawa pesakit yang telah menjalani endoprosthetics mempunyai peluang yang terhad untuk dilatasi atau putaran pinggul, dan otot rapuh pada sendi pinggul tidak boleh mengalami tekanan yang teruk, yang tidak dapat dielakkan semasa hubungan seks..

Perkara ini berlaku terutamanya bagi wanita yang dikendalikan. Semasa memilih pose, anda perlu memilih yang tidak akan menyebabkan ketegangan tambahan pada otot pinggul. Posisi terbaik bagi seorang wanita adalah berbaring di sebelahnya yang tidak beroperasi. "Kedudukan dakwah" - berbaring di punggung - juga dapat diterima, dengan syarat pinggul pesakit tidak terlalu jauh dan tidak ada tekanan yang berlebihan pada endoprosthesis.

Bagi lelaki yang dikendalikan, kedudukan yang paling sesuai adalah kedudukan penunggang, ketika dia berbaring di punggung, dan pasangannya berada di atas. Ia juga dibenarkan untuk berpose ketika lelaki berbaring di sebelahnya yang tidak beroperasi dan wanita itu berbaring di belakangnya dengan kakinya dilemparkan ke atasnya. Pose berdiri akan memerlukan seorang lelaki untuk menegangkan otot pinggul yang ketara, jadi tidak digalakkan.

Walau bagaimanapun, untuk kedua-dua jantina selepas operasi yang berkenaan, postur yang berkaitan dengan berbaring di bahagian yang dikendalikan, atau memerlukan pelebaran atau putaran pinggul yang berlebihan, atau ketegangan otot pinggul yang berlebihan tidak digalakkan. Dari minggu ke-12 selepas operasi, kehidupan seks mulai beransur-ansur kembali ke jalan normal..

Di sini perasaan hormat dan kebajikan rakan-rakan dalam hubungan antara satu sama lain menjadi penting. Dalam kesungguhan, seseorang tidak boleh melupakan peraturan sudut yang betul: jangan bengkokkan sendi yang dikendalikan lebih dari 90 °. Walaupun selepas pemulihan selesai, postur yang berkaitan dengan kedudukan akrobatik harus dielakkan..

Jadi ada penggantian sendi pinggul. Di sebalik perkara yang paling dahsyat, seperti yang terlihat pada saat itu, pesakit berada di hadapan proses yang sukar yang disebut pemulihan. Kehidupan selepas penggantian pinggul bergantung sepenuhnya kepada pendekatan pemulihan anda yang mantap..

Peraturan tempoh pemulihan

Apabila arthroplasty pinggul total berlaku, pemulihan akan lebih berjaya sekiranya peraturan tertentu dipatuhi dengan ketat:

  • Untuk mengelakkan terkehel, anda tidak boleh membengkokkan kaki di kawasan sendi pinggul lebih dari 90 darjah. Dilarang menyilangkan kaki, saling melempar, berjongkok ke bawah. Ini dapat dilakukan apabila sensasi menyakitkan hilang dan pemulihan sepenuhnya berlaku;
  • Meletakkan bantal di antara kaki anda akan menyelamatkan anda dari tindakan serupa dalam mimpi;
  • Sekiranya anda ingin duduk di atas kerusi, anda mesti memilihnya supaya lutut tidak melebihi paras pusar, dan sendi pinggul itu sendiri berada pada sudut yang betul berbanding dengan permukaan kerusi;
  • Semasa anda duduk atau berbaring di punggung, kaki anda harus sedikit terpisah dari sisi;
  • Jangan bersandar di bawah pusar, melakukan sebarang tindakan, duduk atau berbaring, jangan lupa tentang sudut yang betul.

Oleh itu, selepas pembedahan, kesakitan mesti dihilangkan, ubat-ubatan yang berasal dari bukan narkotik dapat digunakan. Penyediaan yang mengandungi bahan narkotik diresepkan dalam kes yang luar biasa. Untuk pencegahan kekurangan kardiopulmonari, ubat untuk jantung diambil, dan penyedutan disyorkan. Penyedutan membantu oksigen memasuki badan dalam dos yang mencukupi.

Potensi komplikasi dan langkah-langkah untuk memerangi mereka

Ini perlu untuk mengelakkan komplikasi, terutama trombosis, yang sering terjadi pada orang tua setelah prosedur seperti itu. Pada urat di kaki, sebilangan besar gumpalan darah terbentuk - ini boleh menjadi sangat bahaya jika anda tidak memberi perhatian dan tidak mengambil tindakan. Terdapat bahaya besar pemisahan dan kemasukan mereka ke arteri pulmonari, penyumbatan mungkin berlaku.

Untuk mengelakkan trombosis, sebagai komplikasi, semasa tempoh pemulihan selepas operasi pada sendi pinggul, perlu mengembalikan kedua kaki dengan pembalut elastik. Ubat disuntik secara intramuskular, yang meningkatkan pembekuan darah.

Sebagai komplikasi, atonia usus boleh berlaku, suntikan diresepkan untuk melegakan pemburukan. Seterusnya, anda perlu mengikuti ubat antibakteria.

Kemudian, agar pemulihan anda dari penggantian pinggul menjadi yang terbaik untuk anda, anda memerlukan seseorang untuk menjaga dan menyokong anda pada mulanya. Ini disebabkan oleh kemungkinan pening dan kelemahan dalam beberapa hari pertama. Pada langkah pertama yang akan anda lakukan, disarankan untuk memiliki jaring keselamatan.

Tahap pemulihan

Pemulihan selepas arthroplasty pinggul berlaku dalam beberapa peringkat.

Peringkat pertama

Hari pertama selepas operasi tergolong dalam peringkat awal, bermula dari saat ini pemulihan selepas penggantian sendi pinggul bermula. Doktor, akan mengembangkan secara khusus, hanya untuk kes anda, satu set latihan selepas artroplasty pinggul. Ia perlu untuk mengembalikan semua fungsi sendi dan otot yang berdekatan. Kehidupan seharian anda selepas artroplasti pinggul akan bergantung padanya..

Berikut adalah beberapa latihan yang mungkin:

    Latihan pam kaki;

Dengan kaki anggota badan yang dikendalikan, pergerakan dibuat, kemudian turun. Adalah perlu untuk mengembalikan kepekaan kaki. Latihan sederhana ini harus dilakukan sepanjang tempoh pemulihan. Mengulangi berkali-kali sepanjang hari akan mempercepat kepekaan anggota badan.

Pergerakan putaran pergelangan kaki ke kanan dan kiri;

Lakukan 5 putaran pada setiap arah secara berasingan.

Ingat, anda hanya perlu memutar sendi, lutut tidak boleh terlibat.

Luruskan kaki anda dan ketatkan bahagian depan paha anda. Tahan ketegangan selama beberapa saat, kemudian kendurkan kaki anda. Pada mulanya, kaki tidak akan meluruskan sepenuhnya, rasa sakit kecil mungkin muncul. Tidak perlu putus asa, terus melakukan gerakan ini, tidak lebih dari 10 kali, meregangkan otot-otot paha setiap anggota badan.

  • Berdiri, bengkokkan lutut, angkat tumit, cuba tekan sekuat mungkin ke punggung, kaki seli. Lutut tidak boleh dihayun ke arah kaki yang lain. Bengkokkan sendi pinggul hanya pada sudut tepat. Lakukan senaman sekurang-kurangnya 10 kali;
  • Mampatan yang tidak dapat melepaskan pantat;

    Kedua-dua punggung mesti tegang, cuba mengekalkannya dalam keadaan ini selama beberapa saat, kemudian berehat. Latihan untuk melakukan tidak lebih dari 10 relaksan-relaksasi.

    Ambil posisi berbohong;

    Meregangkan kaki ke hadapan, cuba bawa ke sisi sejauh mungkin, kemudian ambil posisi permulaan. Tidak mustahil untuk menyelesaikan latihan ini, bersabarlah, lama-kelamaan anda akan berjaya. Disarankan tidak lebih dari 10 selekoh.

    Ayunan kaki perlahan;

    Berdiri di atas kaki anda, dengan satu tangan memegang sokongan tetap, perlahan-lahan angkat kaki anda beberapa sentimeter dari lantai. Lutut hendaklah lurus. Juga, latihan ini tidak akan berfungsi dengan segera. Lakukan sekurang-kurangnya 10 ayunan perlahan.

    Sekiranya tidak ada komplikasi, maka hari pertama menandakan permulaan pemulihan selepas pembedahan penggantian pinggul. Anda akan dibenarkan duduk, sambil bersandar di tangan anda. Setiap hari, anda hanya perlu duduk di atas katil, menurunkan kaki ke lantai.

    Duduk dengan betul di tempat tidur seperti berikut: ambil posisi duduk di tempat tidur, kaki harus diturunkan ke lantai dari sisi kaki yang sihat. Turunkan dengan perlahan, tanpa pergerakan secara tiba-tiba, pertama kaki yang sihat, tarik anggota badan yang dikendalikan kepadanya. Penting untuk diingat bahawa penyebaran kaki mestilah kecil..

    Setelah menguasai ketepatan berdiri, kami terus berjalan dengan betul.

    Fasa kedua

    Tahap seterusnya dalam pemulihan selepas penggantian pinggul adalah belajar bergerak. Ini juga merupakan sejenis latihan selepas arthroplasty pinggul, itu tidak boleh diabaikan.

    Duduk di tepi katil, pastikan lantai tidak tergelincir dan tidak ada karpet atau kain buruk di bawah kaki anda. Letakkan kaki anda di atas lantai. Letakkan kruk di sisi, bersandar pada mereka, mula bangun.

    Untuk makluman anda, kruk adalah pembantu yang paling biasa selepas operasi seperti ini, tetapi mungkin ada peranti lain..

    Perlu bergerak dengan betul seperti berikut: kaki yang dikendalikan dibawa ke sisi, badan dijaga lurus, tongkat penyangga. Pastikan kaki tidak membelok ke luar. Bersandar pada tongkat, kaki yang sihat harus menjadi yang terdepan, pada mulanya mustahil untuk bangun di kaki yang dikendalikan dan menyentuh lantai.

    Selepas beberapa hari, secara beransur-ansur meningkatkan beban pada kaki dengan endoprosthesis, perlu memijaknya dengan kekuatan berat kaki anda. Anda perlu berjalan sebanyak yang dibenarkan oleh kesihatan dan sendi yang dikendalikan. Dalam tempoh ini, apabila aktiviti fizikal cukup besar, edema kaki mungkin muncul selepas artroplasti pinggul. Dengan rasa tidak selesa tersebut, anda perlu menghubungi doktor anda untuk mengetahui kebenaran pembengkakan tersebut. Ada kemungkinan edema boleh terbentuk dari penyakit bersamaan..

    Apabila penggantian pinggul telah berlaku, tempoh selepas operasi hanya akan bergantung kepada anda. Setiap hari anda perlu bekerja, selangkah demi selangkah.

    Tahap tiga

    Setelah belajar berjalan dengan kruk, bangun dan duduk, tahap ketiga dari tempoh pemulihan bermula selepas penggantian sendi pinggul.

    Doktor yang hadir akan menetapkan latihan terapi untuk anda. Set latihan ini selepas arthroplasty pinggul dirancang secara individu untuk setiap pesakit. Gimnastik terapeutik dirancang untuk pemulihan mutlak selepas pembedahan penggantian pinggul. Tujuan gimnastik tersebut adalah untuk meningkatkan peredaran darah di sendi yang dikendalikan, mencegah genangan darah, dan melegakan bengkak. Dengan bantuan gimnastik pemulihan, kekuatan otot dan fungsi motor sendi dipulihkan.

    Setelah menyelesaikan keseluruhan proses pemulihan, anda akan melihat keberkesanannya dengan segera. Kehidupan seharian selepas penggantian pinggul akan pulih sepenuhnya. Ini akan memakan masa kira-kira dua bulan. Pada masa akan datang, anda hanya perlu melakukan senaman terapi secara berterusan, ini akan memberi kesan yang baik pada sendi pinggul.

    Pada peringkat akhir, disarankan menjalani pemulihan setelah artroplasti pinggul di sanatorium. Sanatorium pemulihan khas akan membantu anda menggabungkan hasil yang telah dicapai.

    Kesimpulannya, kami mengingatkan anda, jangan mengabaikan nasihat doktor, mereka mempunyai pengalaman luas dalam rawatan sendi pinggul.

    1. Sedikit teori
    2. Pemulihan rumah
    3. Peringkat awal
    4. Peringkat akhir
    5. Pemulihan berfungsi
    6. Peraturan Asas
    7. Cara membendung perubahan negatif pada sendi

    Bagi seseorang yang telah menjalani arthroplasty pinggul, pemulihan rumah boleh bermanfaat. Perkara utama adalah lebih kerap mendengar nasihat doktor dan mengambil sikap bertanggungjawab terhadap pelaksanaan semua preskripsi. Adalah perlu untuk memulihkan kesihatan dari jam pertama selepas operasi. Sebaik sahaja anda bangun dari anestesia, anda boleh melakukan latihan sederhana.

    Pesakit diberi pelbagai langkah, yang terdiri daripada latihan fisioterapi dan kaedah fisioterapi.

    Semasa berada di klinik, dia melakukannya di bawah pengawasan pakar, dan selepas keluar dari rumah. Pilihan latihan dan prosedur pemulihan didasarkan pada ciri usia pesakit, keadaannya, jenis prostesis dan jenis lampiran. Kadang-kadang komorbiditi mungkin ada.

    Kiri - penggantian sendi total, kanan - dangkal. Yang kedua mungkin lebih disukai oleh banyak orang, kerana lebih banyak tisu tulang dipelihara, tetapi ini adalah salah tanggapan yang biasa. Jumlah penggantian adalah 99% lebih berkesan.

    Latihan yang sangat selamat dan bermanfaat terhadap stasis darah adalah pergerakan kaki. Ia boleh dilakukan setiap jam 20-30 kali..

    Endoprosthesis yang baru dipasang mesti dipasang dengan baik, dan ini dapat dipastikan oleh otot yang berdekatan dengan tulang. Kekuatan hubungan elemen implan dengan tulang pinggul bergantung pada kekuatan tisu otot. Oleh itu, walaupun selepas pembedahan penggantian sendi yang berjaya, pemulihan berkualiti tinggi diperlukan. Tanpa itu, pemulihan tidak akan dapat dicapai. Sebelum melakukan apa-apa tindakan dan pergerakan sendi, berjumpa doktor agar tidak ada akibat yang menyedihkan.

    Sendi pinggul buatan tidak bertolak ansur dengan pergerakan secara tiba-tiba. Anda tidak boleh menyilangkan kaki antara satu sama lain dan memutarnya. Ini amat berbahaya pada hari-hari pertama dan bulan-bulan setelah campur tangan pakar bedah..

    Apabila kaki disilangkan, risiko terkena prostesis sendi pinggul meningkat. Lama kelamaan, apabila anda menguatkan kaki, keperluan ini akan menjadi sia-sia..

    Seorang pesakit dengan endoprosthesis yang baru dipasang memerlukan penjagaan, sokongan dan pertolongan khas dari orang tersayang. Fungsi motornya mesti dipulihkan dalam masa yang singkat. Anda perlu melakukan latihan terapi beberapa kali setiap hari dan mematuhi peraturan yang ditetapkan oleh doktor untuk mengelakkan komplikasi..

    Tepat masa, dan yang paling penting, pemulihan berkualiti tinggi dan lengkap adalah fasa utama selepas artroplasti pinggul. Dalam praktik ortopedik, terdapat banyak kes ketika pesakit dengan sengaja menolak pemulihan menyeluruh, dengan mendakwa bahawa operasi yang berjaya dilakukan dan tubuh dapat memulihkan dirinya sendiri. Kami sangat menyesal, pemulihan masih dianggap sebagai perkhidmatan yang diinginkan, dan jarang sekali doktor berjaya menyampaikan kepada pesakit bahawa pemulihan bukanlah penambahan, tetapi bahagian integral dari prostetik, dan juga pemulihan yang lengkap..

    Untuk memahami pentingnya pemulihan, perlu mengkaji dengan lebih terperinci jenis dan penyebab endoprosthetics. Pada prinsipnya, campur tangan pembedahan dibahagikan kepada dua kumpulan: prostetik kerana trauma dan disebabkan oleh penyakit yang berpanjangan.

    Mereka yang mengalami patah tulang pinggul bernasib baik kerana mereka tidak lemas sebelum operasi, dan oleh itu pemulihan akan lebih cepat.

    Dalam kes pertama, ini bermaksud dislokasi leher pinggul, patah tulang, misalnya, akibat terjatuh, yang akan disertai dengan kesakitan dan pembengkakan yang teruk. Sebagai peraturan, dalam kes ini, prostetik tidak ditangguhkan dan setelah beberapa hari setelah kecederaan, pesakit dibawa ke hospital jabatan ortopedik. Di sini, tujuan rawatan adalah untuk mengembalikan fungsi sendi, menghilangkan pemendekan anggota badan akibat dari anjakan tulang. Sekiranya kita bercakap mengenai pemulihan selanjutnya, maka dalam hal ini akan lebih mudah, kerana tisu otot yang cedera tidak mempunyai masa untuk atrofi.

    Sekiranya anda tidak melihat hubungan di sini, maka cubalah berbaring dalam darah sekurang-kurangnya beberapa minggu tanpa mengubah kedudukan anda. Pada akhir tempoh ini, langkah pertama akan menjadi sangat bermasalah, nada otot dengan latar belakang kekurangan aktiviti fizikal akan berkurang, akan terasa seperti otot-otot telah mengalami atrofi.

    Otot manusia, termasuk struktur tulang, adalah elemen dinamik sistem muskuloskeletal, di mana proses pemusnahan sentiasa bergantian dengan pemulihan. Apabila tidak ada aktiviti fizikal, bahkan dalam satu sendi, proses-proses ini diubah dengan cara tertentu - kehancuran mulai berlaku setelah pertumbuhan semula. Itulah sebabnya pergerakan berterusan, pemulihan, terapi senaman diperlukan selepas endoprosthetics..

    Prinsipnya sangat mudah - semakin lama anda lemas sebelum operasi, semakin lama anda akan lemas.

    Dalam kes kedua, yang merupakan salah satu yang paling sukar, proses patologi dapat berlangsung selama bertahun-tahun, menghancurkan sendi dan atrofi tisu otot berdekatan. Sebagai peraturan, fenomena ini difasilitasi oleh pelbagai proses degeneratif-distrofik - arthrosis, coxarthrosis. Seseorang boleh hidup dengan penyakit seperti itu selama bertahun-tahun tanpa menyedari berapa banyak penyakit yang mempengaruhi sendi dan otot. Bukan perkara biasa bahawa hanya selepas beberapa tahun dan lebih banyak lagi mengenai campur tangan pembedahan dan penggantian sendi pinggul. Oleh kerana tempoh penyakit dan kurangnya rawatan, serta usaha berterusan pesakit untuk tidak membebani kaki, menyebabkan penurunan nada otot yang ketara. Dalam kes ini, penolakan dari pemulihan boleh menyebabkan sejumlah komplikasi serius. Pada asasnya, otot tidak dapat menahan sendi yang baru, jadi dislokasi berikutnya atau timbulnya keradangan, kepincangan menjadi kesan sampingan dari menolak untuk pulih sepenuhnya.

    Penting bagi pesakit untuk memahami bahawa arthroplasty tidak menyelesaikan semua masalah pada sendi, kejayaan operasi tidak hanya bergantung pada kelayakan pakar bedah, tetapi juga pemulihan selanjutnya, di mana ia akan berlaku, bagaimana, seberapa kuat usaha pesakit untuk pulih.

    Sekiranya anda enggan melakukan pemulihan yang kompleks, otot, tendon, yang sebelumnya cedera semasa operasi dan proses patologi, kehilangan nada mereka dan secara semula jadi tidak memperoleh yang baru. Selain itu, apabila tidak ada aktiviti fizikal, jaringan parut dapat terbentuk di tempat-tempat insisi pembedahan, pengembangan edema, risiko perlunya intervensi semakan meningkat sebanyak mungkin..

    Pendapat bahawa prostesis dan rawatan yang mahal di luar negara akan membolehkan sendi itu dipulihkan sepenuhnya tanpa pesakit perlu melakukan apa-apa adalah salah dan salah. Bahkan doktor yang paling berpengalaman dan endoprosthesis, yang dikembangkan menggunakan teknologi terkini, tidak akan memungkinkan untuk mengembalikan sepenuhnya fungsi sendi, mengembalikannya ke aktiviti motor tanpa pemulihan yang komprehensif dan tepat..

    Hari ini, orang yang mengalami coxarthrosis, osteonecrosis, patah tulang mempunyai setiap peluang untuk memulihkan fungsi dan aktiviti sendi. Ia memerlukan sedikit kesabaran dan ketekunan.

    Kerusi dengan sandaran belakang adalah pembantu yang ideal semasa pemulihan. Anda boleh menahannya untuk mendapatkan titik tambahan.

    Pemulihan selepas arthroplasty pinggul di rumah berlaku dalam dua peringkat, masing-masing mempunyai tujuan, objektif, dan tahap beban pada anggota bawah. Proses ini bersifat individu, dengan peraturan dan ciri tersendiri..

    Pastikan anda mempunyai tempat duduk tandas di rumah anda. Dengan mengambil kira syarat untuk mengekalkan sudut dalam TBS tidak lebih dari 90 darjah dalam sebulan, ini akan menjadi sangat penting.

    Kali pertama selepas operasi, kesihatan pesakit dipantau oleh doktor. Pengukuran suhu badan secara berkala, perubahan pakaian, pemantauan kerja organ pernafasan dan peredaran darah dilakukan. Kompres penyejuk membantu melegakan bengkak. Sekiranya diperlukan, anda mungkin memerlukan pemindahan darah atau ubat khas untuk mengurangkan darah beku. Untuk mengelakkan komplikasi, antibiotik diresepkan. Dalam tempoh ini, pesakit mesti belajar bagaimana melakukan latihan dalam keadaan terlentang, duduk di tempat tidur secara bebas, berdiri, bergerak dengan tongkat.

    Contoh yang baik bagaimana pesakit, ketika masih berada di klinik, dapat berjalan dengan mudah di permukaan yang rata dengan bantuan kruk.

    Latihan ini dapat dilakukan hampir tanpa berhenti. Cuba betulkan kaki anda di titik teratas selama 2 saat.

    Kita mesti berusaha memastikan sakit kaki pada kedudukan yang betul, mematuhi diet ringan, memantau kerja jantung dan saluran darah. Pada waktu awal, anda hanya boleh tidur di punggung. Untuk mengelakkan kaki bergerak, roller diletakkan di antara mereka. Anda perlu menghidupkan bahagian yang sihat dengan berhati-hati, membengkokkan lutut dan memegang roller dengan mereka.

    Semasa berbaring di sebelah anda atau berguling-guling di belakang anda, pastikan anda menggunakan roller di antara kaki anda. Ini perlu supaya otot yang lemah yang belum dapat membetulkan sendi mendapat pertolongan tambahan dalam bentuk membetulkan anggota badan..

    Kesakitan dan bengkak selepas pembedahan akan menjadi perhatian kekal. Ubat penahan sakit, mengepam cecair dari sendi menggunakan tiub saliran, rawatan sejuk akan membantu mengatasi kesukaran bagi pesakit yang belum sembuh.

    Operasi ini agak trauma dan tidak menyakitkan. Tetapi ini adalah satu-satunya cara untuk menjadi orang yang sihat..

    Kesakitan selepas penempatan implan adalah perkara biasa. Tempoh penggunaan ubat bius dan dos ubat disesuaikan oleh doktor. Semasa berada dalam kedudukan terlentang, anda perlu menggerakkan anggota badan yang dikendalikan sedikit ke sisi dari semasa ke semasa. Dilarang membungkuk sendiri untuk mengambil selimut jika berada di bahagian bawah katil.

    Pembalut dilakukan dalam dua hingga tiga hari, setelah dua minggu jahitan dikeluarkan. Apabila seseorang bangun setelah anestesia, dia merasa dahaga dan lapar. Tetapi makan dan minum hanya dibenarkan selepas enam jam. Keesokan harinya anda boleh makan dengan lebih teliti..

    Sendi bukan seluruh badan, jadi kurang dengan pemakanan yang tidak sihat.

    Pemulihan selepas arthroplasty pinggul di rumah melibatkan diet. Diet ini boleh merangkumi kaldu sedikit masin dengan potongan kecil daging, oatmeal, kentang tumbuk, produk tenusu, teh tanpa gula, jeli berasaskan buah.

    Selepas operasi, pembekuan darah meningkat, ini adalah ciri pelindung badan sehingga luka sembuh lebih cepat. Dengan kekurangan vena, pesakit berisiko pembentukan trombus. Untuk pencegahan, kaki dibalut dengan pembalut elastik. Anda perlu melakukan latihan khas dan minum ubat.

    Stoking anti-trombotik sebagai langkah memerangi komplikasi.

    Basikal pegun adalah latihan terbaik di darat bagi orang yang pernah menjalani pembedahan penggantian sendi. Sangat mengesyorkan!

    Sekiranya sendi disemen, mungkin untuk memuatkan kaki pada peringkat awal. Kaedah tanpa simen memerlukan langkah yang lebih lembut. Beban 50 peratus hanya mungkin dilakukan setelah tiga minggu, dan beban penuh setelah dua bulan. Kesakitan akut adalah isyarat untuk menghentikan latihan.

    Organ tiruan mempunyai pergerakan yang baik, tetapi tidak dapat bergerak tanpa terikat pada otot. Untuk ini, prosedur yang menguatkan korset otot diperlukan. Bersenam di simulator tidak sesuai untuk menguatkan otot, kerana ia tidak memaksa anda melakukan usaha anda sendiri. Pemulihan berkualiti tinggi hanya mungkin jika dilakukan secara berkala

    kelas terapi fizikal.

    Garis implan sendi lutut salah satu pemimpin dalam pengeluaran menggunakan pasangan geseran (dari kiri ke kanan): logam-polietilena, seramik-polietilena, seramik-seramik.

    Tempohnya lebih lama, berlangsung selama enam bulan, dan kadang-kadang selama beberapa tahun. Anda perlu cuba berjalan lebih banyak, anda boleh bergantung pada tongkat. Bahagian belakang dan kepala hendaklah lurus. Berjalan selama 30 minit, kelajuan dan jarak yang berbeza dibenarkan. Anda boleh menaiki tangga hanya dengan satu penerbangan, setelah 2 bulan tugasnya dapat menjadi rumit.

    Pemulihan lewat selepas arthroplasty pinggul di rumah bermaksud rehat yang baik. Lebih selesa berbaring di punggung atau di sisi anda, meletakkan roller atau bantal di antara lutut anda. Tilam ortopedik keras diperlukan untuk tidur normal. Berpakaian digalakkan semasa duduk di atas kerusi dengan bantuan orang yang dikasihi. Anda tidak boleh memakai kasut anda dan memakai kaus kaki sendiri. Perlu melakukan senaman gimnastik, termasuk bersandar pada kaki yang sakit. Anda boleh menggunakan basikal senaman, yang membantu menguatkan semua otot sendi sekaligus..

    Pemulihan selesai setelah tiga bulan, tetapi tidak mungkin mengembalikan sambungan ke fungsinya selama ini. Kaki masih sakit, anda mesti berjalan dengan tongkat. Seseorang sudah dapat kembali bekerja, memandu keretanya. Tetapi dengan aktiviti sukan anda mesti menunggu sekurang-kurangnya setahun.

    Latihan lutut dan pinggul sama 90% semasa program pemulihan.

    Tidak kira seberapa berjaya arthroplasty pinggul, pemulihan di rumah selalu diperlukan. Bukan hanya terapi fizikal yang diperlukan, tetapi juga urutan, kinesitherapy. Sekiranya boleh, ada baiknya membeli tiket sekali dalam setahun dan berehat di sanatorium atau pusat perubatan khusus.

    Pemulihan selepas artroplasti pinggul di rumah akan lebih berkesan jika anda mengikuti beberapa peraturan.

    Tingkatkan aktiviti fizikal secara beransur-ansur, jangan buat pergerakan secara tiba-tiba, jangan duduk di kerusi rendah, jangan mengambil objek dari lantai tanpa bantuan dan alat improvisasi; jangan makan banyak tepung dan makanan berlemak, tidur di punggung atau sisi anda dengan roller di antara lutut anda, minum lebih banyak air, anda boleh memulakan kehidupan seks anda 2 bulan selepas endoprosthetics. Pemulihan sepenuhnya akan berlaku selepas setahun.

    Sekiranya anda terus kelihatan seperti orang dalam gambar selepas operasi, maka ia tidak akan menolong anda lama, anda pasti.

    Anda harus sedikit sebanyak mengubah gaya hidup dan tabiat anda. Kaki mesti dirawat dengan lebih berhati-hati, kerana kecederaan di tempat pemasangan implan boleh mengakibatkan akibat yang serius. Unsur asing mempunyai masa untuk berakar dan menjadi "asli" bagi tubuh dalam masa tiga bulan. Kemudian, anda boleh melakukan aktiviti fizikal yang sengit: bermain ski, berenang di kolam renang, berjalan kaki, bersenam di pusat kecergasan. Semua ini akan membantu membina kekuatan otot tanpa menimbulkan risiko merosakkan sendi baru..

    Cara membendung perubahan negatif pada sendi

    Pertama, jika anda merasa sakit di kawasan pinggul atau masalah sendi lain, anda harus segera berjumpa doktor. Sekiranya panjang satu kaki telah berubah berbanding kaki yang lain, kepincangan muncul, berjalan kaki telah berubah, pemeriksaan sinar-X diperlukan. Dalam gambar, pakar yang baik pasti akan melihat peringkat awal perkembangan osteoporosis atau penyakit lain.

    Sendi kanan tidak lagi dapat disimpan; operasi mesti dilakukan. Tetapi yang kiri masih dapat diselamatkan menggunakan satu set langkah.

    Pada mulanya, penyakit ini dapat diatasi dengan kaedah konservatif dengan menetapkan ubat untuk meningkatkan peredaran darah, chondroprotectors, fisioterapi, ubat-ubatan yang membantu mencegah pemusnahan tisu tulang rawan. Sekiranya terdapat perubahan yang tidak dapat dipulihkan pada tulang rawan, maka pembedahan diperlukan.

    Sendi bahagian bawah kaki sering diganti kerana peningkatan kehausan. Sendi tangan cenderung untuk menjalani endoprosthesis.

    Penurunan berat badan yang aktif akan membantu menyelamatkan sendi daripada kehancuran. Pemakanan yang betul pada usia berapa pun adalah kunci kesihatan. Pound tambahan menimbulkan banyak masalah pada sendi. Adalah perlu untuk meninggalkan tabiat buruk. Merokok tidak membenarkan pembentukan tulang untuk menerima cukup oksigen, dan alkohol menghilangkan kemampuan mereka untuk makan secara normal. Jangan angkat berat, jangan bebankan kaki anda. Perhatikan diri sendiri dan kesihatan tidak akan meninggalkan anda.

    Baca ulasan pesakit yang telah menjalani rawatan di luar negara. Untuk mendapatkan maklumat mengenai kemungkinan menangani kes anda, tinggalkan kami permintaan rawatan menggunakan pautan ini.

    Pastikan anda berjumpa doktor sebelum merawat penyakit. Ini akan membantu untuk mengambil kira toleransi individu, mengesahkan diagnosis, memastikan rawatan yang betul dan mengecualikan interaksi ubat negatif. Sekiranya anda menggunakan preskripsi tanpa berunding dengan doktor, maka itu adalah risiko anda sendiri. Semua maklumat di laman web disajikan untuk tujuan maklumat sahaja dan bukan bantuan perubatan. Semua tanggungjawab untuk permohonan itu terletak pada anda..

    Cara hidup dengan penggantian pinggul: nasihat praktikal

    Dengan coxarthrosis yang teruk, apabila tulang cacat dan osteofit besar muncul, campur tangan pembedahan disyorkan untuk pesakit. Tanpa arthroplasty, menurut pakar rheumatologi ortopedik, seseorang akan menghadapi kecacatan dan tidak bergerak sepenuhnya. Dalam beberapa kes, rawatan arthrosis atau osteoartritis yang lain, walaupun tahap ketiga, adalah mungkin, tetapi masih banyak yang memutuskan operasi, tidak memahami sepenuhnya apa yang menanti mereka selepas itu.

    Arthroplasty membuat seseorang mempertimbangkan semula gaya hidup mereka dengan serius

    Apakah risiko operasi tersebut?

    Pemasangan prostesis memerlukan penyingkiran ligamen yang menstabilkan sendi. Oleh itu, selepas operasi, hanya otot yang akan bertanggungjawab untuk mengekalkannya pada kedudukan yang betul. Sekiranya mereka tidak berfungsi dengan baik, misalnya, kerana kurang berkembang dan kurang latihan, selain itu, pesakit membiarkan dirinya bergerak secara tiba-tiba berbahaya, ini sering menyebabkan kehelan sendi.

    Malah pergerakan sederhana seperti itu berbahaya selepas endoprosthetics:

    • Lenturan kaki yang normal, seperti ketika duduk atau menaikkan lutut
    • peluasan - semasa hayunan semasa memukul bola;
    • melintasi kaki ke dalam, atau penambahan;
    • mengambil kaki ke sisi;
    • putaran ke dalam atau ke luar (meratakan dan menyebarkan kaki dengan kaki lurus).

    5 petua topikal bagi mereka yang telah menjalani prostetik untuk coxarthrosis

    • Elakkan aktiviti fizikal yang berat, sehingga berjalan kaki lebih lama - lebih dari setengah jam.
    • Jangan mengangkat sesuatu yang berat.
    • Gunakan beg galas anda untuk membawa barang dari tempat ke tempat.
    • Jangan mengendalikan beban dengan berat lebih daripada 3 kg. Lebih baik memakainya di hadapan anda, memegangnya di dada.
    • Jangan berdiri terlalu lama. Sentiasa mempunyai kerusi lipat lipat dengan anda.

    Adalah tidak diingini untuk berjalan dan berdiri selepas endoprosthetics

    8 pantang larang untuk mereka yang mempunyai penggantian pinggul

    • Kerusi berlengan. Pada mereka, kedudukan badan ternyata tidak baik untuk sendi, bebannya jauh dari semula jadi dan komplikasi mungkin terjadi.
    • Permukaan licin. Kemungkinan kecederaan pada mereka meningkat dengan ketara.
    • Jongkok dalam. Sekiranya tidak terdapat penstabilan ligamen, otot mungkin tidak dapat mengatasi kenaikan beban.
    • Duduk di atas kerusi secara menyerong. Hanya kedudukan semula jadi yang dibenarkan - menyerong beban di badan diedarkan secara tidak rata, yang sangat berbahaya.
    • Duduk bersila. Ujian lain untuk endoprosthesis.
    • Pusing badan yang tajam. Penuh dengan kecederaan mekanikal.
    • Mengangkat berat. Sekarang anda mesti melupakannya untuk selamanya.
    • Bersandar pada kaki yang sakit. Selepas endoprosthetics, anda harus memastikan bahawa berat badan sama rata. Berdiri dengan kaki yang cedera sangat berbahaya.

    Kerusi tinggi dengan sandaran tangan adalah satu-satunya pilihan untuk berehat selepas penanaman endoprosthesis

    Bagaimana untuk melalui peringkat pemulihan selepas artroplasti di rumah? Nasihat dari orang yang telah hidup dengan endoprostheses selama lebih dari sepuluh tahun:

    Cara menyesuaikan diri dengan kehidupan seharian

    Katakan anda dengan mudah mengatasi tempoh selepas operasi dan memasuki kehidupan harian anda yang normal. Kesukaran akan ditunggu di setiap langkah, jadi anda perlu belajar mengatasinya pada awalnya.

    • Bangun dari katil.

    Ketinggian tempat tidur mestilah sekurang-kurangnya 50 cm, dan idealnya di tingkat kerusi. Anda perlu bangun dengan berhati-hati. Duduk, berehat di kedua-dua lengan, bengkokkan kaki anda dengan perlahan dan lintasi kaki anda. Putar pelvis dan kaki anda ke tepi katil pada masa yang sama. Berdiri dengan kedua-dua belah tangan sahaja.

    Naik ke atas, mulailah bergerak dengan kaki yang baik. Pegang pada pagar dan bergerak dengan langkah sisi. Turunkan kaki, bermula dengan sakit kaki, juga dengan langkah tambahan. Sebaik-baiknya, sokongan tambahan pada tongkat diperlukan..

    Semasa membersihkan, memasak, berkebun, gunakan alat mekanisasi rumah dan postur yang selamat. Elakkan permaidani yang licin, kawasan yang kurang terang, dan tangga yang tidak stabil. Semasa masuk ke dalam kereta, pertama-tama ambil posisi duduk yang stabil, dan kemudian letakkan kedua kaki di ruang penumpang..

    Selepas rawatan coxarthrosis oleh endoprosthetics, aktiviti fizikal yang optimum adalah bermain ski. Adakah anda lebih suka berbasikal? Dapatkan model dengan "lady frame". Dan jangan lupa tentang pengerasan oleh cahaya matahari, udara dan air - pencegahan komplikasi terbaik.

    Tidur disarankan pada sisi yang sihat, dengan bantal di antara kaki untuk menstabilkan kedudukan badan.

    Pertimbangkan semula sikap anda terhadap haiwan peliharaan: yang paling sering menjadi penyebab kecederaan

    Seperti yang anda lihat, penggantian sendi mengenakan sejumlah batasan serius. Sekiranya anda mengabaikannya, komplikasi akan berlaku dengan cepat. Pada gilirannya, pemulihan selepas suntikan intra-artikular "Noltrex", juga ditunjukkan pada arthrosis kelas 3, jauh lebih cepat dan lebih menyakitkan kerana pemulihan kelikatan cecair sinovial yang lembut.

    Beberapa suntikan membolehkan anda menjalani kehidupan penuh selama 9-18 bulan, tanpa memikirkan bagaimana untuk bangun dari tempat tidur, kaki mana yang harus mula menaiki tangga dan dengan siapa harus diberikan haiwan kesayangan anda. Tanyakan kepada pakar bedah ortopedik anda untuk pilihan ini sebelum bersetuju dengan pembedahan besar..

    Apa yang dilarang selepas arthroplasty pinggul: pergerakan, postur, aktiviti

    Arthroplasty pinggul adalah operasi ortopedik yang kompleks diikuti dengan pemulihan jangka panjang. Agar pemulihan berjaya, dalam tempoh selepas operasi pesakit perlu memantau dirinya dengan teliti untuk membatasi dirinya dalam beberapa perkara. Hanya dengan cara ini dia dapat mengelakkan komplikasi berbahaya seperti penyembuhan luka pasca operasi, dislokasi endoprosthesis, patah periprosthetic, dll..

    Apa yang tidak ada kaitan dengan jahitan

    Sebelum jahitan dikeluarkan dari luka pasca operasi, ia tidak boleh dibasahi dan dicuci dengan air yang mengalir. Oleh itu, dalam 10-14 hari pertama selepas pembedahan, tidak digalakkan mandi dan mandi untuk waktu yang lama. Dan anda harus mencuci supaya air tidak masuk ke pembalut. Sekiranya basah, ia mesti diubah dengan segera. Ingatlah bahawa pembalut basah boleh menjadi sumber jangkitan dan menyebabkan luka kembung..

    Anda boleh mula mandi di bilik mandi hanya dua hingga tiga hari setelah membuang jahitan. Dan mandi - selepas beberapa minggu lagi. Sebelum meneruskan prosedur air, anda harus berjumpa dengan doktor anda jika ini dapat dilakukan.

    Perhatikan bahawa bekas luka selepas operasi tidak boleh digosok dengan kain lap sehingga sembuh sepenuhnya. Bagaimanapun, kulit di sini sangat nipis dan sensitif, dan tidak diinginkan untuk mencederakannya.

    Kedudukan tidur terlarang

    8-10 hari pertama selepas pembedahan, dibenarkan tidur secara eksklusif di bahagian belakang.

    Pada masa ini, dilarang sama sekali:

    • satukan kaki anda atau bersilang;
    • berbaring di bahagian perut dan bahagian operasi;
    • bengkokkan kaki pada sendi pinggul lebih daripada 90 darjah;
    • memusingkan kaki (ke dalam atau ke luar) lebih daripada 30 darjah.

    Untuk mengelakkan keterlaluan maklumat dan pergelangan kaki, dalam tempoh selepas operasi, anda perlu tidur dengan roller khas. Ia mesti diletakkan di antara lutut anda. Penggelek akan menahan anggota bawah pada kedudukan yang diingini, yang akan mengelakkan anjakan komponen endoprosthesis.

    Menghidupkan perut dan bahagian yang dikendalikan biasanya dibenarkan 3-4 minggu selepas operasi. Pada masa yang sama, pesakit dibenarkan tidur dalam posisi ini. Walau bagaimanapun, dia mesti menyimpan roller di antara kakinya..

    Langkah berjaga-jaga Duduk dan Berjalan

    Duduk di atas katil atau kerusi, anda mesti ingat perkara utama: kaki yang sakit tidak boleh bengkok pada sendi pinggul lebih dari 90 darjah. Jika tidak, terdapat risiko tinggi terkehelnya endoprosthesis..

    Oleh itu, selama 8-12 minggu selepas endoprosthetics, pakar mengesyorkan duduk di bangku jenis bar tinggi. Sekiranya tidak ada perabot seperti itu di rumah, maka anda boleh menggunakan najis biasa. Namun, sebelum itu, mereka harus diletakkan di atas bantal yang keras dan keras. Adalah mustahak bahawa semasa duduk, pelvis sekurang-kurangnya 10 sentimeter di atas paras lutut.

    Pada masa yang sama, pesakit dilarang duduk di:

    • sofa lembut;
    • kerusi rendah;
    • kerusi berlengan;
    • Tilam "Tenggelam".

    Bagi tandas, ketinggian khas mesti dipasang di tempat duduknya. Anda boleh duduk di situ hanya selepas itu.

    Muncung tandas.

    Pergerakan yang dilarang

    Dalam tempoh selepas operasi, dilarang sama sekali berlari, melompat, bergerak secara tiba-tiba, tersandung, tergelincir dan melakukan pergerakan yang dapat memicu pinggul yang terkilir.

    • melutut;
    • melintasi kaki anda;
    • baling satu kaki ke atas yang lain;
    • "Bersantai" di sofa atau kerusi berlengan;
    • naik ke kerusi atau perabot lain;
    • jongkok atau jongkok;
    • membongkok (gunakan forceps atau alat lain untuk meletakkan atau memilih sesuatu dari lantai).

    Selepas endoprosthetics, anda tidak boleh tersandung atau jatuh. Oleh itu, anda perlu berjalan dengan perlahan dan berhati-hati (4-12 minggu pertama - dengan kruk). Terutama penjagaan yang sangat baik diperlukan di bilik mandi dan di luar rumah pada musim sejuk, di mana tergelincir adalah yang paling mudah..

    Langkah berjaga-jaga semasa mandi dan berenang

    Untuk mengelakkan tergelincir di bilik mandi, letakkan tikar getah di lantai. Mereka juga harus menghantar bahagian bawah mandi. Dan agar orang yang dikendalikan dapat dengan mudah naik ke dalamnya, langkah khas perlu dipasang berdekatan. Anda boleh mendapatkannya, serta pegangan tangan, kerusi dan peralatan bilik mandi lain, di kedai khusus atau kedai dalam talian..

    Mandi sering menjadi masalah.

    Kembali ke aktiviti biasa anda

    Sepanjang tempoh pemulihan, pesakit secara beransur-ansur kembali ke cara hidupnya yang biasa. Setelah satu setengah hingga dua bulan, dia dibenarkan untuk meneruskan kehidupan seks, dan setelah dua hingga tiga bulan - untuk terlibat dalam beberapa sukan. Khususnya berjalan, berenang di kolam renang, berbasikal, bermain ski santai, menari, dll..

    1. Sehingga jahitan dikeluarkan, luka pasca operasi tidak dapat dicuci dengan air yang mengalir. Pada masa yang sama, anda perlu memastikan bahawa pembalut tetap bersih dan tidak basah semasa mencuci..
    2. Tidur selepas operasi diperlukan di punggung anda, tanpa menyatukan kaki atau melintang. Anda boleh menghidupkan perut dan bahagian yang dikendalikan tidak lebih awal dari 3-4 minggu. Dalam kes ini, roller khas harus diletakkan di antara kaki..
    3. Selepas artroplasti, anda perlu duduk di kerusi tinggi. Pelvis mestilah sekurang-kurangnya 10 cm di atas paras lutut. Duduk di sofa lembut dan kerusi rendah dilarang sama sekali.
    4. Dalam tempoh selepas operasi, anda tidak boleh berjongkok, berlutut, menyilangkan kaki, menyilangkan kaki, membongkok. Ia juga dilarang melakukan pergerakan tiba-tiba, tersandung dan jatuh.
    5. Dengan prosedur air, anda harus berhati-hati, kerana sangat mudah tergelincir dan jatuh di dalam tab mandi, mandi dan kolam. Oleh itu, bilik mandi dan tandas mesti dilengkapi dengan cara yang khas agar pesakit dapat menggunakannya dengan bebas..
    6. Beberapa ketika selepas endoprosthetics, orang yang dikendalikan akan dapat kembali ke beberapa sukan, seksualiti dan aktiviti lain..