Ubat-ubatan rakyat untuk rawatan kesakitan pada sendi jari

Meniskus

Pada siang hari, sebagai peraturan, banyak tekanan diberikan pada jari. Ramai orang secara berkala mengalami sakit sendi pada akhir hari bekerja, dan ada yang mengadu mati rasa di anggota badan mereka sebelum tidur. Gejala-gejala ini hampir tidak pernah diberi perhatian, mengaitkannya dengan tanda-tanda keletihan biasa. Akibatnya, orang jarang berjumpa dengan pakar tepat pada masanya, sebab itulah penyakit ini memasuki tahap lanjut dan boleh mengakibatkan akibat yang lebih negatif..

Punca kesakitan pada sendi jari

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Kejadian sakit pada sendi jari mempunyai sebab yang berbeza, ada yang boleh dirawat dengan ubat-ubatan rakyat. Ahli reumatologi membezakan 2 kumpulan penyakit sendi, yang berbeza antara satu sama lain dalam sifat sindrom kesakitan:

  • asal degeneratif. Selalunya, sensasi yang tidak selesa muncul pada waktu petang, setelah melakukan senaman fizikal. Mereka boleh berlaku dengan tanda-tanda keradangan tempatan (misalnya, kemerahan) yang ringan. Kesakitan ini disebabkan oleh perubahan yang berkaitan dengan usia pada tulang rawan permukaan artikular;
  • sifat keradangan. Sebagai peraturan, mereka mengganggu pesakit pada waktu pagi, dan setelah sedikit pemanasan jari mereka melewati. Mereka tidak dikaitkan dengan kerosakan, mereka boleh disebabkan oleh penyakit apa pun. Kesakitan disertai dengan bengkak dan gangguan fleksibiliti atau pergerakan jari.

Penyakit utama yang menyumbang kepada permulaan kesakitan pada sendi, dan manifestasi ciri mereka:

  1. Artritis reumatoid. Ia adalah penyakit keradangan kronik yang mempengaruhi tisu penghubung. Selalunya, penyakit ini berkembang pada orang setelah 45 tahun. Penyakit berjangkit (seperti selesema), selsema, hipotermia dan tekanan emosi menyumbang kepada artritis reumatoid. Beberapa doktor mengaitkan faktor genetik dengan alasannya, tetapi tidak ada bukti menyeluruh mengenai hal ini. Penyakit ini menimbulkan bahaya besar, kerana biasanya didiagnosis pada tahap selanjutnya, ketika ubah bentuk sendi terjadi di bawah pengaruh antibodi. Pada artritis, sendi metacarpophalangeal di pangkal jari tengah dan jari telunjuk menjadi radang dan membengkak. Ciri khas penyakit ini ialah keradangan berlaku secara simetris: jika sendi di tangan kiri rosak, maka di sebelah kanan juga. Selepas tidur atau berehat lama, pergerakan sendi menjadi sakit, pada mulanya terdapat kekakuan pada sendi, kebas pada jari dan peningkatan suhu badan.
  2. Osteoartritis. Penyakit kronik di mana ubah bentuk dan batasan pergerakan sendi berlaku. Penyakit ini sering berlaku pada orang tua, tetapi juga boleh berlaku pada orang muda (tanpa gejala yang jelas). Terdapat banyak sebab yang berlainan untuk perkembangan penyakit ini: faktor keturunan, aktiviti fizikal yang berat, gangguan hormon, gangguan metabolik, patah tulang dan kecederaan lain. Pada usia muda, gejala penyakit pada peringkat awal adalah berderak dan menjentikkan jari. Pada peringkat lanjut penyakit ini, pembentukan nodul Heberden pada hujung jari diperhatikan. Selalunya, mereka terbentuk secara simetri dan serentak, sehingga sensasi menyakitkan timbul pada jari yang sama dari kedua tangan. Pada beberapa pesakit, kemerahan pada sendi diperhatikan..
  3. Gout. Penyakit biasa, paling kerap muncul selepas 50 tahun, terutamanya pada lelaki. Ini disebabkan oleh fakta bahawa pelaku gout sering menjadi tabiat buruk (merokok, minum alkohol) bersamaan dengan ketidakpatuhan terhadap diet yang sihat untuk gout. Penyebab utama permulaan penyakit ini adalah gangguan metabolik, akibatnya peningkatan kandungan asid urik dicatat dalam darah. Pada gilirannya, ia boleh dicetuskan oleh pelbagai penyakit, seperti barah atau dari saluran gastrointestinal. Kristal asid urik (urat) disimpan dalam tisu dan sendi, menghalangnya berfungsi secara normal, yang mengembangkan gout. Dengan sakit, rasa sakit timbul di pergelangan tangan dan memancar ke ibu jari, serangan paling teruk bermula sebelum tidur. Sebagai peraturan, terdapat kemerahan pada kulit, kemungkinan pembentukan tumor kecil. Sekiranya tidak ada rawatan yang tepat pada masanya, serangan mulai meningkat, secara beransur-ansur kecacatan sendi berlaku..
  4. Artritis psoriatik. Penyakit ini berlaku dengan pewarnaan kulit yang ketara pada edema merah dan teruk. Menurut statistik, arthritis psoriatik berlaku pada 20% orang yang menderita psoriasis. Dengan penyakit, pemanjangan jari sukar dilakukan, disertai dengan kesakitan yang teruk. Semasa perkembangan penyakit ini, sendi bukan satu, tetapi beberapa jari sekaligus mungkin terjejas. Simetri tidak diperhatikan, misalnya, penyakit ini boleh menyerang 3 jari di tangan kiri dan tidak ada di sebelah kanan.
  5. Poliosteoarthritis. Dari segi kekerapan kejadiannya, polyosteoarthritis adalah peneraju di antara semua penyakit reumatik. Ia bermula dengan pemusnahan tisu tulang rawan, sementara tidak memberi kesan negatif pada sistem badan yang lain. Banyak faktor yang menyumbang kepada perkembangan penyakit ini: usia tua, gangguan metabolik, kecederaan berulang, hipotermia, kegemukan. Sensasi menyakitkan timbul pada waktu pagi, untuk beberapa ketika sendi berada dalam keadaan tidak bergerak.

Diagnostik kesakitan

Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci keadaan di mana perlu berjumpa pakar bedah atau pakar rheumatologi:

  • kesakitan pada sendi jari tidak mereda setelah menggunakan ubat penghilang rasa sakit;
  • penampilan kesakitan pada sendi selepas kecederaan, yang disertai oleh edema dan ubah bentuk kontur sendi;
  • sakit sendi berlaku bersama dengan demam atau ruam kulit;
  • ketidakselesaan yang teruk semasa membengkokkan anggota badan;
  • sensasi sakit biasa selama 7-10 hari.

Rawatan yang ditetapkan bergantung sepenuhnya pada jenis penyakit, oleh itu, doktor mesti membuat diagnosis sebelum memulakan. Untuk membuat diagnosis dengan betul, selain pemeriksaan visual, anda perlu lulus sejumlah ujian tambahan dan melakukan pemeriksaan yang sesuai:

  • analisis umum darah dan air kencing;
  • tomografi dikira (CT);
  • pengimejan resonans magnetik (MRI);
  • scintigraphy permukaan sendi;
  • ujian darah untuk faktor reumatoid;
  • Pemeriksaan sinar-X;
  • biokimia darah.

Kesakitan pada sendi jari: rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

Apabila sendi jari sakit, timbul persoalan - apa yang harus dilakukan? Ubat-ubatan rakyat dalam kes ini dapat memberikan bantuan yang berkesan bersamaan dengan penggunaan ubat-ubatan. Kesan yang kompleks terhadap masalah ini akan membantu mencegah perkembangan penyakit ini. Tidak dianjurkan untuk membatalkan sepenuhnya rawatan tradisional dan beralih ke ubat tradisional, kerana secara berasingan mereka tidak akan mendapat hasil yang diinginkan..

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Mari kita perhatikan lebih dekat bagaimana merawat sendi jari di rumah menggunakan ubat-ubatan rakyat. Semua kaedah secara konvensional dibahagikan kepada 4 kumpulan: kompres, mandi, infus dan sapuan. Penggunaan kompres mendorong aliran darah ke tulang rawan, yang mencegah atau melambatkan ubah bentuknya. Resipi popular untuk kompres dengan prestasi tinggi:

  • tuangkan ubi kentang dengan air panas, potong, balut dengan pembalut kain kasa dan biarkan di kawasan yang rosak semalaman. Pesakit harus merasa kehangatan, yang menunjukkan penyediaan kompres yang betul. Pada waktu pagi, rasa sakit tidak boleh berlaku;
  • kisar bawang hingga lembek dan sapukan pada jari. Simpan kompres sekurang-kurangnya 30 minit, disarankan untuk mengulangi prosedur 2-3 kali sehari. Kaedah ini mengurangkan kesakitan sendi dengan ketara;
  • Campurkan produk susu fermentasi tebal (contohnya, susu panggang yang ditapai) dengan oatmeal atau kapur hancur dan biarkan di jari anda semalaman, balutkan dengan kain. Prosedur ini sama sekali tidak berbahaya, sehingga dapat dilakukan setiap hari;
  • Sapukan daun kubis putih yang dilembutkan, biarkan jusnya, ke tempat sakit selama 25-30 minit. Setelah jus diserap, anda boleh menukar ke daun baru dan mengulangi prosedur;
  • Panaskan garam laut dengan cara apa pun (dalam ketuhar gelombang mikro, ketuhar) dan sapukan ke tempat yang sakit. Oleh kerana garam dapat membakar kulit anda, pastikan terlebih dahulu membuat kapas atau membalutnya dengan pembalut kain kasa. Sarung tangan kain boleh digunakan untuk pemasangan tambahan. Simpan kompres sekurang-kurangnya 50 minit, kemudian pelincirkan kulit dengan minyak cemara (3-5 tetes per tangan);
  • rebus oatmeal ke keadaan seperti jeli dan sejukkan hingga kira-kira 50 o C. Rendam perban dengan baik pada kaldu yang dihasilkan dan bungkus tempat penyakit dengannya. Untuk penebat, pasangkan pembalut di atas dan bungkusnya dengan bungkus plastik. Sapukan kompres 1-2 kali sehari selama 60 minit;
  • potong kayu cacing kering dan tuangkan air mendidih (dalam jumlah 1 sudu produk hingga 1 gelas air), kemudian lembapkan bulu kapas dengannya dan sapukan pada jari anda. Simpan selama kira-kira 20-30 minit sekali sehari.

Penyerapan banyak tumbuhan (jelatang, strawberi, calendula) menghalang perkembangan dan perkembangan proses keradangan. Sebaiknya minum segelas kaldu sekurang-kurangnya 1-2 kali sehari. Sindrom nyeri disingkirkan dengan baik dengan kemasukan akar dandelion. Bahan yang terdapat di dalam tumbuhan membantu mempercepat proses pemulihan pada sendi. Untuk menyediakannya, tuangkan air mendidih ke atas akar dandelion dan biarkan hingga 60 minit. Kaldu yang dihasilkan diayak dan dimakan 2 kali sehari selama setengah jam sebelum makan..

Mandi sangat popular dalam penghapusan gejala kesakitan pada sendi jari. Salah satu tanaman ubat digunakan sebagai komponen utama: sage, chamomile, string. Untuk 3-4 sudu tanaman terdapat 1 liter air mendidih. Proses infusi memakan masa 1-2 jam, setelah itu segelas air panas ditambahkan ke suhu suam yang optimum. Tangan di dalam tab mandi disimpan setiap hari selama 30 minit. Untuk kesan yang lebih besar, tambahkan 2-4 tetes minyak pati.

Penyelesaian, tidak lebih buruk daripada kaedah lain, mempunyai kesan yang baik terhadap rawatan dan penghapusan kesakitan. Anda boleh menggunakan perbungaan chestnut atau ungu. Mereka bersikeras pada produk yang mengandungi alkohol (1: 4) selama 1-2 minggu di tempat yang gelap, dan kemudian gosokkan kawasan yang menyakitkan. Selepas 20-30 minit, rasa sakit mereda. Sekiranya anda tidak mempunyai masa untuk menunggu penyediaan infus, anda boleh menggosoknya dengan cuka sari apel yang dicairkan dengan air suam (1: 3). Dianjurkan untuk menjalankan prosedur tidak lebih dari 2-3 kali seminggu..

Apabila sendi jari sakit, rawatan dengan ubat-ubatan rakyat sering memberi kesan positif, membantu menghilangkan rasa sakit dalam jangka waktu yang singkat. Orang yang cenderung mempunyai reaksi alergi harus berhati-hati ketika menggunakan kaedah berdasarkan tumbuhan yang berbeza. Adalah disyorkan untuk berjumpa pakar sebelum memulakan rawatan..

Pencegahan penyakit sendi

Untuk mengelakkan timbulnya penyakit atau mencegah perkembangannya, anda harus memerhatikan pemakanan yang betul, menggunakan bahan-bahan yang bermanfaat untuk sendi dalam diet: daging, produk tenusu, ikan dan buah-buahan. Dalam kes ini, adalah wajar untuk mengecualikan atau meminimumkan penggunaan karbohidrat cepat, makanan berlemak, alkohol dan produk tembakau. Di dalamnya anda boleh mengambil getah birch, minyak zaitun atau merebus cawangan dan beri viburnum, ia adalah sumber vitamin banyak kumpulan dan mempunyai kesan positif pada keadaan badan, termasuk sendi.

Juga, sukan teratur, tetapi sederhana, latihan terapeutik dan prosedur air, khususnya berenang, berguna untuk sendi. Lawatan ke kolam renang seminggu sekali akan membantu mengurangkan risiko semua jenis penyakit sendi.

10 rawatan terbaik untuk artritis jari

Arthritis jari adalah penyakit radang yang cacat dan dilokalisasikan pada sendi kecil tangan. Biasanya ini adalah kawasan interphalangeal dan metacarpophalangeal. Ia didiagnosis lebih kerap pada wanita, tetapi kumpulan risiko termasuk semua orang berusia lebih dari 45 tahun.

Punca penyakit

Sebabnya terbahagi kepada primer dan sekunder. Penyebab utama adalah penyakit yang secara langsung mempengaruhi permukaan artikular:

  1. Rheumatoid arthritis - penyakit sendi degeneratif autoimun.
  2. Lesi traumatik (dislokasi, patah tulang).
  3. Penyakit yang berkaitan dengan gangguan metabolik (gout).

Penyebab sekunder dikaitkan dengan patologi somatik umum, yang pada akhirnya memberikan komplikasi pada sendi:

  1. Reaksi alahan.
  2. Tuberkulosis (kursus atipikal).
  3. Diabetes mellitus I darjah (sering mempengaruhi bahagian bawah kaki).
  4. Psoriasis (dalam bentuk teruk).
  5. Penyakit berjangkit umum (selesema, herpes).

Terdapat beberapa sebab yang berkaitan dengan penyakit ini:

  • usia tua;
  • hipotermia;
  • keturunan;
  • bentuk buruh mekanikal (jahitan, pekerja pejabat).

Artritis ibu jari dikelaskan sebagai kumpulan yang berasingan. Ia dikaitkan dengan keausan pada bahagian tulang rawan sendi, dan dengan keradangan aseptik. Kekalahan ini terutama terdapat pada sendi metacarpophalangeal. Terdapat pelanggaran aktiviti motor yang jelas dan penurunan aktiviti buruh yang ketara.

Patogenesis

Patogenesis adalah pemusnahan permukaan artikular pada sendi kecil dan pelanggaran kemampuan motor normal. Keanehan patogenesis adalah disebabkan oleh sebab-sebab yang menyebabkan penyakit ini. Jadi, sebagai contoh, agen berjangkit (bakteria, virus), masuk ke rongga sendi, mula membelah secara intensif. Pada sendi, cecair terkumpul (sisa produk patogen, leukosit mati), yang membawa kepada ubah bentuk jari. Struktur tulang dan tulang rawan sendiri musnah bukan di bawah tindakan patogen, tetapi disebabkan oleh peningkatan tekanan pada permukaan artikular.

Tahap dan jenis penyakit

Bergantung pada lokasi lesi, jenis artritis berikut dibezakan:

  • proksimal;
  • tengah;
  • distal;
  • jumlah.

Klasifikasi penyakit bergantung kepada penyebab yang menjadi asas penyakit:

  1. Selepas trauma. Ia berlaku sebagai komplikasi patah tulang, terkehel. Selalunya pada atlet profesional.
  2. Berjangkit. Hematogen, limfogen atau penembusan patogen ke dalam sendi.
  3. Reaktif. Pesakit mempunyai sejarah jangkitan sebelumnya dari sistem usus atau genitouriner (2-4 minggu sebelum kerosakan sendi). Artritis bertindak sebagai komplikasi penyakit yang mendasari.
  4. Gangguan dalam proses metabolik - gout. Pemendapan garam asid urik di rongga sendi kecil dan, sebagai akibatnya, keradangannya.

Gambar klinikal

Artritis jari, tidak seperti jenis lain, mempunyai gejala yang ketara sejak hari-hari pertama. Bentuk kronik dan subakut dengan patologi ini kurang biasa daripada akut. Gejala klinikal:

  1. Permulaan penyakit yang tiba-tiba. Suhu badan tinggi meningkat (lebih daripada 38 darjah), kelemahan umum, sakit kepala.
  2. Kesakitan tempatan di kawasan yang terjejas. Kadang-kadang beberapa permukaan artikular terlibat dalam lesi sekaligus.
  3. Hiperemia tempatan, edema, kemerahan sendi yang ketara.
  4. Kemerosotan pergerakan jari (penurunan pergerakan aktif dan pasif).
  5. Kecacatan anggota badan. Berlaku dalam bentuk penyakit kronik.
Penyakit ini mempunyai gejala yang ketara

Manifestasi klinikal arthritis carpometacarpal ibu jari adalah pelik. Manifestasi tempatan muncul pada hari ke-4-ke-5. Hingga tahap ini, gejala utama artritis jari adalah kesakitan dan pergerakan terhad. Hiperemia dan edema dilokalisasikan di pergelangan tangan dan rasa sakit memancar ke lengan bawah. Daya mencengkam tangan dikurangkan dengan tajam, begitu juga kemampuan untuk melakukan aktiviti biasa..

Rawatan tradisional

Pakar berikut terlibat dalam rawatan penyakit ini:

  • pakar rheumatologi;
  • pakar neurologi;
  • pakar traumatologi;
  • di bandar kecil dan kampung seorang pengamal am atau pengamal am.

Bergantung pada bentuk, tahap dan manifestasi klinikal, rawatan dijalankan:

  • FAP;
  • tahap pesakit luar dan praklinikal;
  • hospital daerah pusat;
  • pusat republik.

Sekiranya arthritis disebabkan oleh penyakit bersamaan, maka anda harus menghubungi pakar yang sesuai dan menjalani rawatan untuk patologi yang mendasari. Ia bukan sahaja pakar rheumatologi, tetapi juga pakar penyakit berjangkit, pakar imunologi.

  • pemulihan aktiviti motor;
  • penghapusan keradangan;
  • menghilangkan rasa sakit dan kembali ke kualiti hidup yang normal;
  • pemulihan kawasan anggota badan yang cacat.

Ubat

Rawatan ubat adalah komponen utama dan wajib dalam preskripsi doktor. Doktor secara individu memilih perjalanan rawatan. Sekiranya tidak ada peningkatan klinikal yang dapat dilihat, ubat diganti pada hari ke-5.

Punca, gejala dan rawatan artritis jari

Artritis tangan adalah proses keradangan yang dilokalisasi pada sendi yang sepadan. Artritis tangan dan jari adalah keadaan biasa. Menurut data terbaru, penyakit ini menyerang setiap ketujuh penghuni planet ini. Dalam kebanyakan kes, wanita terjejas, hampir lima kali lebih kerap daripada lelaki. Doktor menjelaskan ini dengan fakta bahawa wanita, kerana keunikan aktiviti profesional dan sehari-hari mereka, lebih sering terlibat dalam kerja manual kecil. Sendi metacarpophalangeal dan interphalangeal biasanya menderita artritis..

Penyakit ini berlanjutan dengan perubahan keradangan dan, sebagai peraturan, adalah sekunder, iaitu akibat penyakit yang ada. Contohnya, artritis tangan berlaku pada gangguan reumatik, berjangkit dan metabolik. Penyakit ini penting secara sosial, kerana sering menyebabkan seseorang kehilangan kemampuan untuk bekerja dan layan diri, menjadi kurang upaya.

Gejala artritis jari dan tangan

Gejala penyakit mungkin berbeza bergantung pada penyebabnya..

Tetapi pada masa yang sama, terdapat tanda-tanda umum yang merupakan ciri artritis tangan etiologi apa pun:

Kesakitan yang dialami seseorang ketika melakukan sebarang tindakan dengan tangannya. Pada peringkat awal penyakit, mungkin ringan, tetapi ketika patogenesis berkembang, sensasi yang tidak menyenangkan menjadi lebih kuat. Pada mulanya, rasa sakit itu hanya muncul pada waktu pagi, setelah seseorang tidak bergerak lama, dan setelah 30 minit, rasa sakit itu hilang. Selalunya, pesakit memanggil kesakitan yang berlaku pada sendi jari sakit, yang jelas menunjukkan sifatnya. Kadang-kadang ia boleh disertai dengan sensasi terbakar dan kesemutan;

Tindak balas sendi terhadap perubahan cuaca, dan juga perubahan tekanan atmosfera;

Kekakuan tangan, ketidakupayaan untuk menggerakkan jari, gejala ini menampakkan diri dengan jelas pada waktu pagi, sebaik sahaja bangun. Perasaannya serupa dengan memakai sarung tangan yang sempit. Selalunya, untuk melakukan tindakan layan diri secara asas, seseorang mesti mengembangkan tangan dan jari terlebih dahulu;

Kulit pada buku jari dan sekitar sendi yang terkena menjadi merah, panas apabila disentuh, dan meregangkan;

Bengkak dan bengkak berkembang di sekitar sendi. Ini menjadikan tangan kelihatan seperti bantal, jari menebal;

Suhu badan meningkat secara tempatan - di tempat di mana sendi berpenyakit berada. Tetapi kadang-kadang, misalnya, pada arthritis berjangkit atau reumatoid, suhu badan umum boleh meningkat, dan demam sering diperhatikan;

Sendi artritis sendi terjejas secara simetri;

Semasa pergerakan dengan jari, bunyi getaran sendi khas dapat didengar - krepitus. Tidak boleh dikelirukan dengan klik biasa, yang merupakan norma;

Nodul subkutan mungkin muncul;

Kadang-kadang terdapat penurunan berat badan yang berkaitan dengan proses keradangan yang berlaku di dalam badan, serta keletihan dan kelemahan. Lebih kerap, gejala serupa diperhatikan dengan artritis reumatoid. Tangan menjadi berbentuk gelendong.

Punca artritis tangan

Sebab-sebab berikut dapat dibezakan sebagai faktor utama yang menyebabkan artritis sendi tangan:

Umur. Semakin tua seseorang, semakin banyak sendi yang putus, sifat kerosakannya adalah mekanikal. Di samping itu, seiring bertambahnya usia, metabolisme sedikit melambat, nutrien dalam isipadu yang betul tidak dibekalkan ke tulang rawan (kerana gangguan peredaran darah). Pada wanita, artritis tangan berlaku kerana fakta bahawa perubahan hormon berlaku di badan mereka semasa menopaus, yang memberi kesan negatif terhadap keadaan tisu artikular dan tulang;

Trauma sebelumnya adalah salah satu penyebab arthritis tangan yang paling biasa. Ia boleh menjadi lebam, patah tulang, retak. Sudah tentu, mereka sembuh dari masa ke masa, tetapi sendi tetap rosak, yang selama bertahun-tahun mengingatkan diri mereka dengan arthritis;

Keadaan kerja mempengaruhi kejadian artritis tangan. Oleh itu, patologi ini dianggap sebagai penyakit pekerjaan jahitan, tukang emas, pemain tenis dan semua orang lain yang aktivitinya berkaitan dengan fakta bahawa jari dan tangan sentiasa tegang;

Kecenderungan keturunan. Para saintis telah mendapati bahawa jika saudara-mara darah menderita arthritis, maka keturunan mereka juga mungkin terkena penyakit ini;

Kekebalan yang menurun dapat menimbulkan keradangan pada sendi kecil;

Penyakit berjangkit yang sebelumnya dipindahkan. Selalunya, kerosakan pada sendi tangan berlaku selepas seseorang mengalami sakit tekak, agen penyebabnya adalah streptococcus atau staphylococcus. Terutama, komplikasi seperti ini berlaku dengan latar belakang terapi penyakit yang tidak betul. Tetapi penyebab perkembangan keradangan boleh menjadi ARVI biasa, serta hipotermia;

Penyakit seperti psoriasis, rematik, jangkitan kelamin, lupus eritematosus, diabetes mellitus, gout, tuberkulosis semuanya boleh menyebabkan artritis tangan dan jari;

Tekanan tidak boleh diabaikan sebagai faktor yang mempengaruhi permulaan penyakit..

Tahap artritis tangan

Terdapat beberapa peringkat dalam perkembangan artritis jari dan tangan, yang masing-masing mempunyai simptom tersendiri:

Tahap pertama dicirikan oleh ketiadaan tanda-tanda penyakit yang jelas. Walau bagaimanapun, mengetahui apa yang harus dicari, anda sudah boleh mengesyaki arthritis secara bebas dan berjumpa doktor. Apabila penyakit mula menyerang tangan, seseorang tidak dapat melakukan tindakan sederhana pada waktu pagi - hidupkan air atau gas. Pada masa yang sama, kekakuan hilang dengan cepat, jadi pesakit sering tidak mendapatkan bantuan perubatan;

Tahap kedua dicirikan oleh pembentukan hakisan tulang, gejala penyakit menjadi lebih cerah. Sendi jari mula sakit, renyuk dan membengkak, seseorang mengalami kesukaran bukan sahaja pada waktu pagi, tetapi juga pada waktu siang. Oleh kerana menjadi sukar untuk melakukan tindakan profesional, orang pada peringkat ini sering pergi ke doktor;

Tahap ketiga ditentukan oleh kecacatan sendi. Tangan selalu terjejas secara simetri, rasa sakit di jari menjadi sangat teruk. Yang paling penting, ia menyusahkan seseorang pada waktu pagi, kulit menjadi merah, suhu tempatan meningkat, pergerakannya terkawal. Tanda-tanda ini mungkin tidak akan hilang sehingga pesakit mengambil ubat bius;

Tahap empat. Tulang rawan artikular tumbuh bersama, mustahil untuk menggerakkan jari, bahkan kemahiran mengurus diri yang paling sederhana hilang. Seseorang menjadi tidak berdaya dan diberi tahap kecacatan.

Jenis-jenis artritis di jari dan tangan

Sekiranya anda merujuk kepada klasifikasi, maka anda boleh mengira hingga 10 jenis penyakit ini..

Selalunya, tangan dipengaruhi oleh jenis artritis berikut:

Artritis berjangkit adalah akibat jangkitan pada sendi, yang dapat disebarkan melalui darah atau melalui jalan langsung;

Tukar arthritis, yang juga boleh disebut "gouty". Sebabnya ialah pengumpulan garam asid urik di sekitar sendi. Ia berjalan paling kerap secara sistematik;

Artritis reumatoid. Dalam kebanyakan kes, ia bermula tepat dengan sendi kecil, yang merangkumi sendi jari. Selepas itu, penyakit ini menyerang sendi yang lebih besar;

Artritis pasca trauma adalah akibat kerosakan pada tisu tulang dan tulang rawan artikular. Proses keradangan sering ditangguhkan;

Bergantung pada lokasi keradangan, artritis tangan boleh menjadi proksimal, tengah, atau distal;

Anda boleh mendapatkan nama "rhizarthritis" - definisi arthritis yang hanya mempengaruhi ibu jari;

Artritis sekunder, yang berlaku sebagai tindak balas badan terhadap gangguan imun, reaksi alergi, atau penyakit fizikal.

Prognosis penyakit

Semakin cepat penyakit ini dikesan, dan semakin ketat pesakit mematuhi semua cadangan perubatan, semakin baik prognosis untuk pemulihan. Walaupun dalam keadaan tidak dapat disembuhkan sepenuhnya, orang itu mengalami kemerosotan yang stabil, di mana dia dapat hidup dan bekerja sepenuhnya. Mobiliti sendi akan dijaga untuk jangka masa yang panjang. Seseorang mungkin tidak mendapat kecacatan sehingga akhir hayatnya dan akan melayani diri sendiri, serta bekerja di mana-mana pekerjaan sehingga bersara. Oleh itu, prognosis secara langsung bergantung kepada pesakit itu sendiri, atau lebih tepatnya bagaimana dia akan mengikuti cadangan perubatan..

Rawatan artritis tangan

Sebelum memulakan rawatan, perlu mengingat peraturan berikut, yang akan menjadikan skema terapi apa pun yang lebih berkesan, memungkinkan untuk melupakan penyakit ini untuk jangka masa yang lama:

Lupakan mengenai rawatan diri. Semua, walaupun kaedah yang terbukti paling terbukti untuk merawat sendi tangan yang berpenyakit, mesti dipersetujui sebelum ini dengan doktor;

Tekanan pada sendi jari yang sakit semestinya minimum. Sekiranya ini tidak dapat dilakukan kerana aktiviti profesional, maka perlu pergi cuti sakit, sekurang-kurangnya selama berlakunya peningkatan penyakit. Tanggungjawab untuk mendirikan rumah tangga harus diserahkan untuk menutup orang sebanyak mungkin;

Lakukan senaman harian yang pasti disarankan oleh doktor anda. Mereka perlu dilakukan dengan cekap, tanpa usaha dan hanya dalam tempoh pengampunan;

Semua janji temu doktor yang hadir mesti dipenuhi tanpa soal;

Dilarang mengangkat benda berat, serta melakukan pergerakan secara tiba-tiba dengan tangan anda;

Rehat pada waktu malam hendaklah lengkap dan sekurang-kurangnya 8 jam;

Sekiranya perlu, anda perlu membeli alat khas yang menjadikan hidup lebih mudah bagi penghidap arthritis;

Anda mesti mematuhi diet yang dipilih dengan ketat, jangan berehat semasa cuti;

Minum jumlah air yang disyorkan oleh doktor anda setiap hari.

Ubat untuk artritis tangan

Oleh kerana paling kerap, artritis tangan berlaku secara sistematik, dan banyak sendi terlibat dalam proses patologi, bermula dengan yang kecil dan berakhir dengan yang besar, tidak mungkin dilakukan tanpa ubat. Sekiranya terapi dijalankan mengikut preskripsi doktor, maka kesan sampingan dapat dikurangkan. Lebih-lebih lagi, kaedah moden untuk rawatan artritis sedang dikembangkan dengan mengambil kira kemajuan terkini dalam bidang perubatan..

Rawatan perubatan artritis tangan dilakukan dengan menggunakan ubat berikut:

Apabila penyakit ini berada dalam fasa akut, NSAID diperlukan. Ubat-ubatan dalam kumpulan ini termasuk diclofenac, ibuprofen, ketonal, ibuklin. Mereka akan melegakan beberapa keradangan dan pembengkakan, serta mengurangkan rasa sakit, yang akan memberi kesan yang baik terhadap kesejahteraan pesakit;

Dadah yang mempromosikan vasodilatasi. Pengambilannya diperlukan agar sendi mendapat nutrien dari darah dalam jumlah yang betul. Mustahil untuk menyediakan proses ini dengan kapal-kapal yang tersekat. Trental, teonikol, actovegin ditetapkan sebagai agen tersebut. Mereka datang dalam bentuk suntikan, yang diberikan secara intramuskular atau intravena, mengikut budi bicara doktor. Satu kursus terdiri daripada 10 suntikan;

Sekiranya arthritis bersifat bakteria, maka terapi itu tidak mungkin dilakukan tanpa penggunaan antibiotik sistemik. Ia boleh menjadi penisilin, dan juga makrolida;

Untuk mengoptimumkan pemakanan sendi, kompleks vitamin diresepkan, kadang-kadang ia ditambah dengan persediaan kalsium;

Sekiranya penyakit ini tidak bertindak balas terhadap terapi di atas, maka ubat kortikosteroid atau antimalarial mungkin diresepkan. Tetapi doktor cuba mengelakkan ubat-ubatan ini, kerana kesannya tidak lama, dan terdapat banyak kesan sampingan;

Untuk kegunaan luaran, pelbagai salap yang mengandungi NSAID diresepkan. Ia boleh menjadi fastum gel, voltaren dan lain-lain. Kelebihan rawatan topikal adalah bahawa ia (tidak seperti tablet) menjengkelkan saluran gastrousus.

Prosedur fisioterapi

Keperluan untuk menjalani prosedur fisioterapi ditentukan oleh fakta bahawa rawatan artritis tangan harus dilakukan di kompleks. Fisioterapi membuka banyak kemungkinan, membantu meningkatkan proses metabolik dan menghentikan kesan merosakkan penyakit pada sendi.

Rawatan dengan ultrasound, elektroforesis, urut, kuarza dan akupunktur berjaya diterapkan. Oleh kerana sendi tangan berada berdekatan dengan permukaan kulit, kesan pada mereka dengan bantuan mana-mana prosedur ini akan paling berkesan..

Elektroforesis dilakukan dengan menggunakan alat khas. Sendi terkena arus dengan frekuensi yang berbeza. Ia meningkatkan peredaran darah, melegakan kesakitan dan mendorong pertumbuhan semula tulang rawan. Dengan bantuan elektroforesis, pelbagai ubat dihantar ke sendi, misalnya, Dimexide, analgin, novocaine, dll..

Elektroforesis tidak dapat dilakukan sekiranya:

Terdapat implan bawaan yang jatuh di bawah kawasan yang terjejas;

Terdapat penyakit kulit.

Ultrasound tidak kurang popular dalam rawatan sendi tangan. Ia membantu melegakan kekejangan, mengembalikan pergerakan ke jari, dan mengurangkan kesakitan. Walau bagaimanapun, kaedah rawatan ini dapat digunakan hanya ketika tahap akut penyakit telah berlalu, kerana pendedahan kepada ultrasound mempengaruhi tahap kebolehtelapan vaskular. Walaupun kaedah ini sangat berkesan, ia juga mempunyai sejumlah kontraindikasi, seperti menopaus, penyakit jantung koronari, dystonia vegetatif, darah tinggi dan penyakit lain..

Oleh itu, terapi ultrasound dan elektroforesis dianggap paling berkesan untuk artritis jari dan tangan. Ini adalah dua kaedah terapi adjuvan yang paling kerap digunakan untuk artritis tangan dalam perubatan domestik moden. Walaupun di negara lain mereka mematuhi kaedah lain. Jadi, di China, akupunktur digunakan untuk merawat artritis tangan. Walau bagaimanapun, hanya terapi kompleks yang dapat melegakan kesakitan dan keradangan pada sendi..

Rawatan bergantung pada peringkat penyakit

Dalam tempoh akut, ubat-ubatan anti-radang diresepkan, serta ubat penghilang rasa sakit. Apa-apa bentuk boleh: suntikan, salap, tablet. Dipilih secara individu untuk setiap pesakit.

Apabila tempoh remisi datang, edema mereda, rasa sakit mereda, dan sendi itu sendiri tidak meradang, maka perlu secara aktif terlibat dalam pemulihan sendi dan pada masa yang sama menghilangkan penyebab arthritis. Sekiranya keradangan bermula dengan latar belakang gout, maka metabolisme purin dalam tubuh harus dinormalisasi, yang akan menurunkan kadar asam urat. Untuk melakukan ini, anda mesti mengikuti diet. Dengan artritis reumatoid, perlu menormalkan fungsi sistem kekebalan tubuh secara keseluruhan. Pada tahap pengampunan ditetapkan kursus fisioterapi..

Sekiranya pesakit meminta pertolongan terlambat, ketika phalanges jari menyatu, maka endoprosthetics perlu dilakukan.

Endoprosthetics sendi jari

Prosedur ini berkesan dalam merawat kebanyakan penyakit sendi. Tetapi ia ditetapkan apabila kaedah terapi lain tidak memberikan kesan yang diinginkan. Sebelum mengganti walaupun jari kelingking dengan prostesis, pesakit diperiksa sepenuhnya. Setiap sendi buatan direka secara berasingan, dengan mengambil kira ciri fisiologi seseorang.

Tugas endoprosthetics adalah untuk mengembalikan fungsi tangan. Selepas operasi, orang itu akan dapat melakukan tindakan layan diri. Walau bagaimanapun, prosedur ini mempunyai kelemahan yang ketara - kos tinggi dan tempoh pemulihan yang panjang..

Bagaimana endoprosthetics jari berfungsi:

Sayatan dibuat di bahagian punggung tangan, kemudian kapsul artikular dibuka;

Kepala tulang dikeluarkan dengan cara yang sama seperti phalanges jari, tetapi biasanya tidak sepenuhnya, tetapi sebahagian. Keputusan dibuat oleh doktor;

Gigi palsu dipasang di saluran yang melebar.

Selepas operasi yang berjaya dan pemulihan, seseorang akan dapat memulihkan aktiviti motor tangan dan meningkatkan kualiti hidup dengan ketara. Juga, dia tidak lagi akan diseksa oleh kesakitan yang berterusan yang menyebabkan artritis tangan pada peringkat terakhir.

Walau bagaimanapun, terdapat sejumlah kontraindikasi untuk melakukan pembedahan endoprosthetics:

Osteomielitis akut atau kronik;

Sebarang jangkitan kulit sehingga sembuh sepenuhnya;

Patologi sistem kardiovaskular (bermaksud bentuk teruk di mana seseorang tidak boleh bertolak ansur dengan anestesia);

Fokus jangkitan hingga penyembuhan - sinusitis, karies, tonsilitis, otitis media.

Sekiranya sebelumnya masalah penggantian sendi asli dengan buatan tidak dapat diselesaikan kerana fakta bahawa prostesis sering ditolak oleh badan, kini pakar bedah ortopedik dalam banyak kes melakukan operasi dengan jayanya. Sendi itu sendiri diperbuat daripada bahan khas yang mempunyai kekuatan yang lebih tinggi dan pada masa yang sama berakar dalam tubuh manusia dengan sempurna.

Diet untuk artritis tangan

Terdapat makanan tertentu yang dapat membantu melegakan simptom artritis. Ini termasuk:

Ikan air masin tinggi lemak. Ini boleh menjadi wakil keluarga salmon, tuna, sardin;

Buah-buahan dan sayur-sayuran segar yang kaya dengan vitamin C. Ini adalah betik, kiwi, pic dan oren.;

Jangan lupa tentang epal, yang mengandungi unsur-unsur yang membantu melegakan keradangan pada sendi dan memulihkan tisu tulang rawan;

Kacang dan biji. Badam harus disukai. Tetapi penting bahawa kacang tidak masin, kerana garam dalam jumlah besar dilarang bagi penghidap arthritis;

Makanan seperti halia dan kunyit bukan sahaja dapat mengurangkan keradangan, tetapi juga membantu mengurangkan kesakitan.

Bawang putih sangat bagus untuk melawan keradangan. Tetapi jangan terlalu terbawa-bawa, kerana merengsakan perut. Sebaiknya makan beberapa ulas bawang putih dengan makanan utama anda;

Bijirin seperti millet, soba, oatmeal dan beras.

Kadang-kadang doktor berkeras menukar pesakit dengan artritis tangan ke diet vegetarian sepenuhnya. Pada masa yang sama, pemprosesan haba sayur-sayuran dan buah-buahan harus diminimumkan. Anda tidak perlu mengecualikan produk haiwan secara kekal dari diet anda; anda perlu melakukan ini hanya selama seminggu, sehingga fasa akut penyakit ini berlalu. Selama ini, bahan yang mempunyai kesan merosakkan pada tisu tulang rawan dan tulang akan mempunyai masa untuk dihapuskan dari tubuh ke tahap tertentu..

Walau bagaimanapun, terdapat makanan dari penggunaan yang penting untuk menjauhi setiap saat: baik semasa eksaserbasi dan semasa pengampunan..

Ini termasuk:

Lada panas, tomato, terung dan labu. Sayuran ini boleh mencetuskan serangan sakit. Terutama jika artritis tangan disebabkan oleh gout;

Semua makanan mengandungi lemak tepu. Ini termasuk daging dan makanan berlemak, jeroan, roti bakar pada marjerin;

Coklat, koko, roti halia, biskut, susu pekat;

Sorrel, rhubarb, bayam dan bawang hijau.

Bagi mereka yang menderita arthritis jari, peraturan diet tertentu telah dibuat.

Sekiranya anda mengikutinya, maka diet akan berkesan dan pasti memberi kesan positif:

Makanan harian harus dibahagikan kepada 3 makanan utama dan 3 makanan ringan. Oleh itu, mungkin untuk mengatur kadar gula dalam darah, dan yang penting, tahap asid purik, kerana depositnya terbentuk pada sendi tangan;

Anda tidak boleh mengambil sejumlah besar makanan dalam satu masa, dan juga kelaparan;

Berat badan mesti dikawal. Sekiranya anda mempunyai berat badan berlebihan, maka anda perlu menurunkannya. Tetapi proses ini mesti dilakukan di bawah pengawasan perubatan;

Anda perlu minum jumlah air yang mencukupi, yang dapat dikira oleh doktor, berdasarkan berapa berat badan seseorang;

Anda boleh minum bukan sahaja air mineral biasa, tetapi juga alkali, jika tidak ada kontraindikasi untuk ini..

Latihan untuk artritis tangan

Terdapat latihan khas yang dirancang untuk mengembangkan sakit jari dan tangan. Tetapi mereka mesti dilakukan selama tempoh pengampunan dan sedemikian rupa sehingga tidak membahayakan kesihatan..

Beberapa senaman yang berkesan untuk mengembalikan fungsi sendi tangan:

Latihan 1. "Penumbuk". Pemanasan, yang merangkumi mengepalkan tangan dengan erat ke penumbuk. Dalam kes ini, ibu jari harus berada di atas empat yang lain. Anda harus menekannya di jari anda dan tetap berada dalam kedudukan ini sekurang-kurangnya setengah minit. Selepas itu, penumbuk tidak dilekatkan, dan jari-jari disebar seluas mungkin ke sisi. Perlu melakukan senaman dengan kedua tangan secara serentak. Anda perlu mengulang hingga 4 kali. Batasan penting untuk melakukan senaman adalah berlakunya sensasi yang menyakitkan. Sekiranya rasa tidak selesa muncul, latihan mesti dihentikan sepenuhnya atau intensiti mampatan mesti dikurangkan;

Latihan 2. "Rosario". Sebagai gantinya, anda perlu menyentuh pad setiap jari yang tinggal dengan ibu jari anda. Anda harus memulakan dengan jari telunjuk, berhenti di jari kelingking dan kembali ke belakang. Berlari sekurang-kurangnya 5 kali;

Latihan 3. "Kipas". Tapak tangan mesti ditekan dengan kuat ke permukaan rata, tetapi pada masa yang sama tanpa sokongan di atasnya. Cuba tegangkan tangan anda dan rentangkan jari selebar mungkin. Ulangi 5 kali, cuba lakukan seolah-olah tali elastik yang ketat diletakkan di jari, rintangannya mesti diatasi;

Latihan 4. "Piano". Lengan tetap berada pada kedudukan yang sama seperti latihan sebelumnya. Dalam kes ini, perlu bergantian mencuba mengangkat jari ke atas, sambil meninggalkan jari di atas meja. Jangan bengkokkannya pada sendi. Ulangi 3 kali untuk setiap berus;

Latihan 5. "Pendulum". Untuk melakukan ini, tangan juga mesti ditinggalkan di atas meja, jari-jarinya diangkat secara bergantian ke atas, tetapi pada masa yang sama mereka perlu digerakkan ke arah yang berbeza - dua kali, dan kemudian jumlah yang sama dalam satu bulatan;

Latihan 6. "Cakar". Untuk melakukan ini, anda perlu membiarkan tangan anda dalam kedudukan yang sama, membengkokkan dan melepaskan jari anda, menariknya ke telapak tangan. Tetapi anda perlu melakukannya bukan satu persatu, tetapi dengan kelima-lima jari sekaligus;

Latihan 7. "Pensil". Anda perlu mengambil pensil, meletakkannya di permukaan rata dan menggulungnya dari hujung jari ke pangkal telapak tangan anda. Latihan yang sama harus dilakukan dengan pensil digantung dalam posisi tegak. Lebih baik jika ia mempunyai tepi yang bergaris daripada permukaan yang halus;

Latihan 8. "Bola". Letakkan bola di permukaan rata dan gulungnya ke belakang dan ke belakang dengan jari anda. Anda boleh mempelbagaikan latihan dengan memutar bola dalam bulatan. Lebih baik jika ia adalah bola pijat khas dengan paku tulang rusuk kecil. Oleh itu, dapat dilakukan kesan urutan dan meningkatkan bekalan darah ke tangan..

Pencegahan artritis tangan

Tidak ada seorang pun yang dapat melindungi diri mereka dari penyakit seperti arthritis, namun, ada langkah pencegahan yang bertujuan untuk mengurangkan risiko penyakit.

Untuk melakukan ini, anda perlu mematuhi cadangan berikut:

Setiap penyakit berjangkit mesti diubati hingga akhir, tanpa ubat sendiri dan dalam masa yang sama meminta bantuan doktor;

Ambil kompleks vitamin dan mineral yang dirancang untuk menyediakan nutrien pada sendi dengan sepenuhnya;

Menguatkan badan melalui prosedur pengerasan, mematuhi gaya hidup sihat;

Cuba elakkan turun naik berat badan secara tiba-tiba, kawal berat badan dan hilangkan pound tambahan tepat pada masanya;

Hapuskan atau hadkan pengambilan minuman beralkohol secara mendadak, buang tabiat buruk seperti merokok;

Dalam artikel ini, hanya dana yang dinyatakan, keberkesanannya telah disahkan oleh kajian antarabangsa. Menurut kajian saintifik, ekstrak jahe, yang diambil dari mulut untuk artritis, dapat dibandingkan dengan keberkesanannya dengan ibuprofen dan betamethasone. Dan menggunakan akar halia parut.

Seseorang yang menderita radang sendi tahu betul betapa berbahayanya penyakit ini dan seberapa kuat penyakit ini boleh merosakkan sendi. Patologi disertai oleh kesakitan yang sengit. Kawasan yang terjejas membengkak banyak, pergerakan pada sendi membawa ketidakselesaan. Sesiapa sahaja boleh menghidap artritis, tanpa mengira jantina atau usia..

Artritis adalah penyakit radang pada sendi. Dengan artritis, anda akan merasa sakit sendi, terutamanya ketika berjalan. Kadang-kadang kulit di atas sendi yang sakit mula kemerahan dan demam muncul. Sekiranya satu sendi meradang, maka penyakit ini disebut monoartritis, dan jika beberapa sendi terlibat dalam proses tersebut, maka poliartritis.

Artritis lutut adalah keradangan pada kawasan intra dan periartikular pada satu atau kedua lutut. Nama lain untuk patologi adalah pemacu atau gonarthrosis (dari gony Yunani - "lutut"). Statistik kejadian arthritis sendi lutut adalah seperti berikut: kira-kira separuh (35 hingga 52%) orang.

Artritis menampakkan diri dengan latar belakang pelbagai kecederaan atau ketidakstabilan proses metabolik (contohnya, gout). Artritis boleh menjadi sebahagian daripada penyakit lain (contohnya, penyakit radang sistemik, masalah dengan tisu penghubung atau vaskulitis, dan banyak lagi).

Artritis jari

Arthritis jari adalah salah satu bentuk arthritis periferal yang paling biasa, di mana sendi metacarpophalangeal dan interphalangeal meradang. Pertama, membran sinovial sendi menjadi radang, kemudian proses patologi merebak ke beg artikular, tulang rawan, tendon, ligamen, otot dan tulang.

Sebab dan faktor risiko

Proses keradangan primer biasanya berkembang dengan latar belakang jangkitan, patologi reumatik atau metabolik, lebih jarang berdasarkan trauma atau pembedahan. Dalam kes rheumatoid arthritis, kecenderungan keturunan memainkan peranan penting.

Artritis sekunder sendi kecil, sebagai peraturan, adalah komplikasi keadaan alergi, atopik dan autoimun, jangkitan biasa atau keadaan perubatan yang mendasari seperti gout, diabetes mellitus atau psoriasis. Dalam patogenesis artritis reaktif, peranan utama dimainkan oleh sejarah tuberkulosis, disentri, hepatitis, granulomatosis, influenza, campak, gondok, demam merah, tonsilitis dan tonsilitis kronik, borreliosis, sindrom Reiter dan penyakit kelamin. Pada kanak-kanak, vaksinasi boleh memainkan peranan sebagai faktor yang memprovokasi.

Kemungkinan proses keradangan pada sendi jari meningkat dengan mikrotrauma struktur artikular yang kerap semasa persalinan manual. Penyakit ini sering dijumpai pada tukang jahit, jahitan, pembuat kasut, pembuat jam dan perhiasan.

Pemburukan artritis kronik jari boleh dipicu oleh hipotermia, kelembapan atau perubahan cuaca, getaran, keadaan tertekan dan perubahan status hormon badan. Oleh kerana turun naik hormon lebih kerap berlaku pada wanita, kejadian arthritis jari di antara mereka adalah 3-5 kali lebih tinggi daripada pada lelaki. Hipertensi arteri, usia tua, diet yang buruk, tabiat buruk dan penyakit sistem perkumuhan juga meningkatkan kemungkinan arthritis.

Bentuk

Artritis jari dicirikan oleh pelbagai manifestasi yang mempengaruhi pilihan strategi dan ubat terapi. Bergantung pada sifat penyakit ini, bentuk artritis akut dan kronik dibezakan, dan semasa mengenal pasti faktor etiologi utama, artritis primer jari dibezakan sebagai bentuk nosologi bebas dan artritis sekunder jari sebagai kompleks gejala di klinik penyakit berjangkit, reumatik dan metabolik bersamaan. Harus diingat bahawa artritis sekunder pada jari jauh lebih biasa daripada penyakit bebas..

Berdasarkan bilangan sendi yang terjejas, poliartritis dan oligoarthritis jari dibezakan: dalam kes pertama, empat atau lebih sendi kecil terlibat dalam proses keradangan, pada yang kedua - dari dua hingga empat. Monoarthritis sangat jarang berlaku; di antaranya, yang paling biasa adalah rhizarthritis - keradangan pada sendi metacarpal-karpal pertama.

Artritis jari adalah salah satu bentuk arthritis periferal yang paling biasa, di mana proses keradangan menangkap sendi metacarpophalangeal dan interphalangeal.

Tahap

Arthritis jari adalah penyakit yang cepat berkembang. Bergantung pada tahap kerosakan sendi, empat peringkat proses patologi dibezakan..

  1. Sekiranya tidak ada gejala klinikal, sinar-X tangan menunjukkan tanda-tanda awal keradangan. Secara berkala terdapat sedikit kekakuan pergerakan.
  2. Semasa proses keradangan berkembang, eksudat terkumpul di kapsul sendi, menghancurkan struktur artikular. Bengkak, bengkak dan kemerahan muncul di kawasan sendi yang terjejas; suhu tempatan dapat meningkat, pergerakan jari sukar dan disertai dengan kesakitan yang teruk dan krepitus yang teruk. Oleh kerana bekalan darah terganggu, kulit tangan menjadi kering, sejuk dan nipis.
  3. Kemusnahan sendi secara progresif menyebabkan kecacatan jari yang teruk dan kesakitan teruk yang berterusan di tangan; kerana pergerakan tangan yang terhad, atrofi otot dan kontraksi tendon diperhatikan.
  4. Ankylosis kepala artikular tulang menampakkan diri dalam ubah bentuk sendi yang tidak dapat dipulihkan dan melumpuhkan jari sepenuhnya, akibatnya pesakit kehilangan kemampuan untuk melakukan aktiviti sehari-hari asas.

Gejala artritis jari

Gambaran klinikal artritis jari sangat berubah-ubah dan bergantung pada bentuk etiologi dan tahap penyakit ini. Tahap awal rheumatoid arthritis dicirikan oleh kekejangan sendi pada waktu pagi dan selepas rehat yang berpanjangan. Pada masa yang sama, terdapat ciri khas sarung tangan yang ketat yang mengehadkan pergerakan tangan. Dalam beberapa kes, pesakit mungkin tidak mempunyai keluhan sama sekali, dan satu-satunya manifestasi penyakit ini adalah tanda radiologi awal radang sendi jari:

  • penebalan dan pengerasan tisu lembut;
  • sedikit penyempitan celah antara artikular individu;
  • osteoporosis periartikular;
  • pencerahan sista tunggal dalam tisu tulang;
  • kekasaran dan hakisan pada kepala tulang artikular.

Tanda-tanda khas keradangan pada sendi jari, sebagai peraturan, diperhatikan pada tahap II penyakit ini, bermula dengan munculnya bengkak yang menyakitkan, eritema dan krepitus pada sendi yang terjejas, dan penyempitan berulang dari retakan antar-artikular, pencerahan seperti sista pada tisu tulang dan kecacatan marginal epifisis tulang ditambahkan pada tanda radiologi. Dislokasi, subluksasi dan ankylosis sendi dikesan terutamanya pada peringkat akhir penyakit..

Penyetempatan proses keradangan dan sifat kecacatan sendi juga mempunyai nilai diagnostik yang besar. Pada artritis reumatoid, tanda-tanda keradangan pertama melibatkan sendi metacarpophalangeal kedua dan ketiga dan sendi interphalangeal proksimal ketiga. Kemudian, proses patologi merebak ke sendi interphalangeal distal, dan kemudian ke struktur osteoartikular pergelangan tangan, serta proses styloid ulna. Kerosakan sendi biasanya simetris. Pada peringkat akhir penyakit ini, kecacatan ciri tangan diperhatikan: kelengkungan jari seperti "boutonniere" atau "leher angsa", cacat tangan fusiform dan ulnar yang disebabkan oleh kehelan separa sendi metacarpophalangeal.

Komplikasi arthritis jari yang paling berbahaya termasuk osteomielitis, osteolisis, dan nekrosis tulang, sering diikuti oleh sepsis umum..

Sekiranya arthritis reaktif dan psoriatik, sendi terjejas secara tidak simetri. Bentuk psoriatik dicirikan oleh penebalan sendi dan jari berbentuk sosej. Kekakuan pergerakan pagi, sebagai peraturan, tidak diperhatikan; fungsi lenturan terutamanya terhad.

Pada artritis reaktif, keradangan pada sendi jari berlaku dengan latar belakang demam, menggigil, sakit kepala, konjungtivitis dan gejala keradangan berjangkit saluran kencing.

Dengan arthritis gouty, sendi metacarpophalangeal ibu jari terjejas terutamanya, di mana nodul tophus subkutan elastik yang diisi dengan kristal urat terbentuk.

Ciri-ciri perjalanan arthritis jari pada kanak-kanak

Pada masa kanak-kanak, arthritis berjangkit dan reaktif lebih kerap didiagnosis, paling sering berkembang dengan latar belakang jangkitan streptokokus. Gambaran klinikal artritis jari pada kanak-kanak lebih jelas daripada pada orang dewasa: sakit teruk dan kecacatan sendi yang teruk disertai oleh demam teruk dan mabuk badan secara umum.

Rheumatoid arthritis pada kanak-kanak dicirikan oleh perjalanan berterusan dan tindak balas yang buruk terhadap terapi. Keradangan pada sendi jari biasanya timbul dengan latar belakang kerosakan pada sendi besar dan organ dalaman. Sekiranya tidak mungkin untuk mengesan faktor etiologi keradangan sendi jari pada anak, diagnosis arthritis idiopatik remaja dibuat..

Diagnostik

Gambaran klinikal yang jelas mengenai proses keradangan pada sendi jari memungkinkan untuk mendiagnosis arthritis dengan tahap keyakinan yang tinggi, namun, untuk menjelaskan bentuk etiologi dan tahap penyakit ini, perlu menjalani beberapa prosedur diagnostik tambahan.

Dalam proses pengumpulan anamnesis, doktor memberi perhatian kepada hubungan antara manifestasi arthritis dengan penyakit berjangkit sebelumnya, patologi metabolik dan somatik, serta dengan pengaruh faktor yang merosakkan. Semasa pemeriksaan fizikal, ukuran, bentuk dan suhu sendi, warna kulit, sifat sensasi yang menyakitkan, ujian fungsional, kehadiran manifestasi ekstra artikular, dan lain-lain, menjadi sumber maklumat diagnostik yang berharga. Kadang-kadang, perundingan dengan pakar lain - traumatologi ortopedik, ahli dermatologi dan ahli imunologi alergi - diperlukan. Pengenalpastian perubahan ciri pada sendi jari memerlukan penggunaan teknik instrumental - radiografi, MRI dan CT tangan, ultrasound sendi kecil.

Diagnostik makmal memainkan peranan penting dalam menentukan punca tindak balas keradangan. Ujian darah umum dengan pasti menunjukkan tanda-tanda proses keradangan. Semasa ujian darah biokimia, tahap asid urik dan sialik ditentukan, yang memungkinkan untuk mengesahkan atau mengecualikan diagnosis arthritis gout. Kadar faktor reumatoid yang tinggi dan protein C-reaktif, fibrinogen, seromucoid, cryoglobulin, dll menunjukkan patologi reumatoid. Dalam beberapa kes, kajian makmal mengenai cairan sinovial ditunjukkan.

Artritis jari adalah perkara biasa pada tukang jahit, jahitan, pembuat kasut, pembuat jam dan perhiasan.

Rawatan Arthritis Jari

Strategi perubatan untuk artritis jari didasarkan pada gabungan pendekatan patogenetik dan simptomatik. Semasa fasa akut penyakit ini, tujuan utamanya adalah untuk menghilangkan keradangan dan kesakitan. Pada peringkat awal, kursus analgesik, relaksan otot, ubat anti-radang nonsteroid biasanya mencukupi, dan dalam beberapa kes mungkin dilakukan dengan penggunaan salap luaran yang mengandungi penyekat siklooksigenase-1 (COX-1), ubat penahan sakit dan vasodilator. Untuk artritis berjangkit dan reaktif, antibiotik termasuk dalam rejimen rawatan; sekiranya terdapat komponen alergi - antihistamin, dan sekiranya terdapat artritis reumatoid - imunosupresan dan imunomodulator.

Dalam bentuk artritis yang lebih teruk, mungkin perlu mengeluarkan exudate dari rongga artikular, diikuti dengan pemberian kortikosteroid dengan larutan 1% lidokain atau novokain. Kelegaan cepat dibawa oleh pembetulan hemokoreksi yang dilakukan dengan kaedah ekstrasorporeal - cryoapheresis, leukocytapheresis atau penyaringan plasma darah.

Setelah mencapai pengampunan, strategi terapi menumpukan pada normalisasi trofisme dan metabolisme tempatan di kawasan sendi yang terjejas, rangsangan proses regenerasi dalam struktur artikular dan pemulihan fungsi tangan. Kombinasi terapi fisioterapi dan senaman yang dipilih secara individu mempercepat pemulihan pesakit, membantu kembali ke gaya hidup aktif secepat mungkin.

Dalam rawatan artritis jari, prosedur fisioterapi berikut memberikan kesan yang baik:

  • elektroforesis dan fonoforesis;
  • UHF;
  • magnetoterapi;
  • rawatan dengan arus modulasi sinusoidal;
  • terapi diadynamic;
  • aplikasi Dimexidum dan bischofite;
  • balneotherapy;
  • urut terapeutik tangan;
  • mandian parafin dan lumpur untuk tangan.

Dengan kecacatan sendi yang berterusan, rawatan konservatif tidak berkesan. Untuk mengelakkan kecacatan pesakit, disyorkan artroplasti atau endoprosthetics.

Diet untuk artritis jari membantu memanjangkan pengampunan. Semasa eksaserbasi, perlu menahan diri dari makanan protein - produk daging dan kekacang, serta makanan masin, goreng, berlemak dan pedas, coklat, muffin, teh yang kuat, kopi, koko dan minuman beralkohol. Setelah menghentikan proses keradangan, sekatan makanan menjadi kurang - cukup untuk mengelakkan alkohol dan membatasi pengambilan daging, daging asap dan makanan berat yang kaya dengan lemak tepu dan karbohidrat segera.

Dengan artritis gout, daging merah, daging jeroan dan salai juga sangat dikontraindikasikan. Diet vegetarian tenusu lebih disukai, kecuali sayur-sayuran dan buah-buahan yang mengandungi solanin. Terung, tomato, labu, bawang hijau, sorrel, rhubarb dan lada panas harus dimakan sesedikit mungkin..

Artritis jari dicirikan oleh pelbagai manifestasi yang mempengaruhi pilihan strategi dan ubat terapi.

Diet pesakit semestinya mengandungi makanan dengan kandungan asid lemak tak jenuh tinggi, protein dan vitamin C yang mudah dicerna:

  • ikan laut berlemak (tuna, sardin, salmon);
  • soba, oatmeal, nasi dan bubur millet;
  • ayam tanpa lemak;
  • produk tenusu;
  • epal segar, aprikot dan pic;
  • buah sitrus, kiwi dan betik;
  • kacang dan biji;
  • bawang putih;
  • kunyit;
  • akar halia.

Kemungkinan komplikasi dan akibatnya

Pada artritis berjangkit akut pada jari, sekiranya tidak ada rawatan yang mencukupi, risiko mengembangkan komplikasi purulen-septik yang mengancam nyawa pesakit meningkat. Penyakit yang berlarutan mengancam akan mengakibatkan ubah bentuk sendi jari yang tidak dapat dipulihkan, yang menyebabkan kecacatan pesakit. Komplikasi arthritis jari yang paling berbahaya termasuk osteomielitis, osteolisis, dan nekrosis tulang, sering diikuti oleh sepsis umum..

Kesan sampingan yang teruk dari penggunaan ubat anti-radang bukan steroid jangka panjang juga telah dilaporkan. Pada beberapa pesakit yang menerima perencat COX-1 dalam bentuk suntikan dan oral untuk jangka masa yang panjang, kes gastroduodenitis, enterocolitis dan penyakit ulser peptik diperhatikan kerana kerengsaan biasa pada selaput lendir saluran gastrointestinal; nefropati yang kurang biasa.

Ramalan

Hasil artritis jari bergantung pada sifat manifestasi utama dan bentuk etiologi, tindak balas terhadap terapi, usia pesakit pada masa permulaan penyakit, serta pada kehadiran dan keparahan patologi bersamaan. Diagnosis awal dan rawatan tepat pada masanya meningkatkan kemungkinan pemulihan.

Pencegahan

Untuk mencegah artritis jari, perlu memantau keadaan kesihatan secara umum dan berjumpa doktor tepat pada masanya jika terdapat tanda-tanda jangkitan, gangguan metabolik dan patologi lain. Sangat penting untuk mencegah pembentukan jangkitan kronik, berhenti minum alkohol dan mengawal pemakanan. Kesederhanaan dalam makanan dengan jumlah vitamin dan mineral yang mencukupi dalam diet mengurangkan kemungkinan arthritis dan gout, khususnya, tidak menyalahgunakan makanan berat dan makanan berlemak. Gaya hidup, senaman dan pengerasan yang aktif dapat memperbaiki keadaan sendi, namun kecederaan dan hipotermia tangan harus dielakkan. Dengan kerja manual yang kerap, disarankan untuk berhenti setiap 2-3 jam dan melakukan senaman jari.