Fakta mengenai rawatan coxarthrosis sendi pinggul dengan pelbagai kaedah: apakah penyakit ini

Artritis

Coxarthrosis adalah penyakit degeneratif-distrofik yang teruk dari unsur-unsur struktur sendi pinggul. Patologi sukar dirawat sekiranya proses pemusnahan pada tisu tulang dan tulang rawan terlalu jauh. Penyakit ini tidak mempunyai rentang usia, ia berkembang pada usia muda dan tua kerana kecederaan, gangguan hormon, penyakit sistemik, jangkitan radang tempatan dan umum.

Coxarthrosis sendi pinggul kiri dan kanan.

Bentuk coxarthrosis yang teruk (3-4 sudu besar.) - ini adalah diagnosis di mana operasi untuk mengganti artikulasi asli dengan implan pasti diperlukan, dan tidak ada kaedah bukan pembedahan atau invasif minimum yang akan menyelamatkan.

Dan ini adalah kepala sendi pinggul kiri yang dikeluarkan semasa pembedahan. Lihat dengan teliti, anda mungkin berfikir bahawa alat itu rosak oleh alat semasa pembedahan? Tetapi tidak, ini adalah keadaan awalnya, kerana operasi itu diperlukan.

Rawatan konservatif

Sekiranya tahap coxarthrosis rendah, ada kemungkinan menjalankan sejenis kompleks terapi senaman di rumah. Anda akan diajar teknik melakukan latihan terapi senaman di institusi perubatan, anda boleh mempelajari algoritma latihan fizikal di forum di mana doktor profesional menasihati orang yang mengalami masalah sendi pinggul. Urut mempunyai kesan yang baik, tidak dikecualikan untuk melakukannya di rumah. Lebih baik menguasai teknik mengurut diri dari pakar yang baik..

Urut bukanlah penawarnya, tentu saja, jika anda mengalami coxarthrosis dan 10 sesi urutan dilakukan, anda akan berasa lebih baik. Tetapi ingat kepala sendi yang terputus, urut dapat menyembuhkan kehancuran seperti itu?

Sekiranya sindrom kesakitan yang teruk dan keradangan tisu lembut di atas sendi, penggunaan ubat dari rangkaian NSAID dalam bentuk tablet, suntikan dan formulasi lembut (diclofinac, movalis, dll.) Akan ditetapkan. Untuk meningkatkan pemakanan dalam struktur tulang rawan, chondroprotectors ditetapkan. Prosedur fisioterapeutik yang mempunyai kesan anti-radang, analgesik, tonik dan myostimulating mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan tisu sendi.

Perlu mengurangkan berat badan untuk melepaskan sendi dari beban berat yang berlebihan. Pesakit perlu menetapkan metabolisme dalam badan..

Berat badan berlebihan adalah asas kepada aduan sendi. Ketahuilah, rangka manusia boleh membawa 60 kilogram daging, atau mungkin 120. Apa yang anda fikir ada perbezaan untuk sendi?

Meringkaskan perkara di atas, mari kita ringkaskan. Terapi tradisional bukan pembedahan merangkumi jenis pencegahan dan rawatan coxarthrosis berikut:

  • gimnastik pemulihan (terapi senaman, gimnastik aqua, dll.);
  • prosedur urut dan fisioterapi (ultrasound, magnetotherapy, terapi laser, UHF, dll.);
  • diet yang dipilih khas;
  • terapi ubat (NSAID, chondroprotectors, ubat vasodilator, vitamin, dan lain-lain);
  • pemulihan sanatorium.

Kortikosteroid diresepkan jika ubat nonsteroid tidak menghasilkan kesan analgesik yang mencukupi.

Campur tangan pembedahan

Oleh itu, dalam ortopedik moden, dengan pemusnahan skala besar dan / atau ketiadaan dinamika positif setelah kaedah rawatan konservatif, artroplasti sendi pinggul digunakan, yang menyiratkan reseksi kepala femoral dan bahagian leher, penyediaan asetabulum dengan pemasangan selanjutnya prostesis seramik atau logam (endoprostheses);

Endoprosthetics adalah kaedah intervensi pembedahan yang paling berkesan, menyambung sepenuhnya fungsi kawasan pinggul dan menghilangkan kecacatan. Boleh digunakan oleh orang dewasa, bahkan orang tua. Endoprosthesis berfungsi dengan cara yang sama seperti sendi "asli" yang sihat dan berfungsi selama 15 tahun atau lebih (sehingga 30 tahun).

Cukup teknik "bergaya" untuk penggantian pinggul dangkal.

Prostetik permukaan, berbeza dengan implan konvensional, berumur pendek kira-kira 7 tahun. Pembaharuan hanya permukaan sendi pada banyak pesakit menjadi penyebab patahnya leher femoral pada masa akan datang, yang memerlukan, bagaimanapun, endoprosthetics klasik.

Rawatan alternatif

Sebagai tambahan kepada ubat tradisional dan terkenal Cina, terlalu banyak ubat baru yang muncul, yang bermaksud untuk memerangi kosxarthrosis dan taktik alternatif. Seperti yang dikatakan oleh para pakar, makna teknologi bukan tradisional baru, yang mana Internet penuh dengan, kadang-kadang ada, tetapi sangat sering ia membuang masa dan wang.

Sekiranya anda mengalami coxarthrosis tahap 2 atau 3, maka ini adalah sendi anda.

Tidak perlu bergantung pada penyembuhan setelah menggunakan ubat "ajaib", mereka tidak boleh mempengaruhi bahagian sendi yang cacat dengan cara apa pun. Pada prinsipnya, seseorang dapat mengharapkan hasil simtomatik, tetapi terutama pada tahap awal perkembangan coxarthrosis. Pada peringkat kemudian, apabila gejala klinikal berterusan dan jelas, yang dijelaskan oleh tahap kemusnahan yang tinggi, manfaatnya hampir tidak ada.

Plasmolifting - PRP-terapi akan menyembuhkan arthrosis?

Intinya terdiri daripada masuk ke dalam rongga rongga pinggul plasma tepu dengan platelet, yang diasingkan dari darah pesakit itu sendiri. Prosedur ini menjanjikan untuk mengaktifkan proses pemulihan di kawasan tumpuan dan pertumbuhan semula tulang rawan hyaline kerana "kemasukan" dalam struktur tulang rawan mekanisme pembaharuan diri.

Pada dua peringkat pertama, ada kemungkinan, tetapi tidak dijamin, bahawa bahagian-bahagian tulang rawan, tanpa ujung saraf dan sistem peredaran darah, bertambah baik ke keadaan normal. Tetapi prosedur ini tidak akan menyembuhkan patogenesis yang diabaikan! Hanya ada sebilangan kecil kemungkinan pengampunannya akan tercapai. Perlu diingat bahawa banyak saintis telah bersetuju bahawa autohemoterapi seperti itu dapat menyebabkan perkembangan tumor barah, kerana ia merangsang pengeluaran sel induk dalam jumlah besar, kesannya pada tubuh yang tidak difahami sepenuhnya.

Di sebelah kiri adalah kepala licin sendi pinggul yang sihat, dan di sebelah kanan adalah coxarthrosis darjah 3. Bayangkan betapa sukarnya memutar dalam asetabulum..

Rawatan mengikut Bubnovsky

Doktor terkenal Sergei Bubnovsky terkenal sebagai pencipta teknik unik milik kinesioterapi. Tugas utamanya adalah untuk mengembalikan daya kerja yang hilang dan melegakan sensasi sakit pada sendi yang sakit. Tanpa ubat dan pembedahan, doktor yang dihormati membantu memperluas jangkauan aktiviti motor dan mengucapkan selamat tinggal kepada kesakitan yang tidak dapat ditanggung. Pemulihan berlaku kerana satu set latihan fizikal yang dikembangkan khas.

Seperti yang diperhatikan oleh doktor, tulang tidak boleh sakit, otot-otot yang sakit, yang, semasa penyakit ini, berhenti berfungsi dengan normal, melemahkan dan atrofi. Adalah mustahil untuk tidak menarik perhatian kepada kenyataan bahawa kelas berjaya melatih, meningkatkan daya tahan dan meningkatkan jarak pergerakan bukan hanya di segmen masalah sistem muskuloskeletal, tetapi juga di bahagian lain dari sistem muskuloskeletal. Lebih-lebih lagi, mereka membantu menguatkan badan secara keseluruhan..

TETAPI, jika bukan tulang yang sakit, tetapi otot yang mengalami atrofi semasa penyakit, maka timbul persoalan - mengapa mereka mengalami atrofi jika tidak ada yang menyakitkan? Dan mereka mengalami atrofi kerana kesakitannya sangat kuat sehingga seseorang mula lemas dan melepaskan anggota badan. Dan apabila tidak ada beban, kaki "mengering". Itu sahaja penjelasannya. Saya jatuh sakit, lemas, kaki saya mengalami atrofi, dan yang lain jatuh sakit. Sekiranya gimnastik membantu, maka lebih daripada satu juta operasi setahun tidak akan dilakukan di dunia..

Anggaran kesan terapi adalah seperti berikut:

  • pemulihan mobiliti;
  • peningkatan peredaran darah di tisu periartikular;
  • ketepuan nutrien struktur otot, tulang rawan dan tulang;
  • penghapusan sindrom kesakitan.

Tetapi ada juga sisi positif dalam pekerjaan seorang doktor yang dihormati, jika dia menyebutnya sebagai cara untuk bersiap untuk pembedahan dalam bentuk penguatan kekuatan otot kaki.

Rawatan yang popular mengikut kaedah Bubnovsky, berbeza dengan kaedah Evdokimenko, tidak melibatkan penggunaan ubat-ubatan dari farmasi. Menurut pakar pemulihan negara itu, cukup menggunakan kompres sejuk ke kawasan berpenyakit dan melakukan latihan yang disarankan olehnya secara sistematik. Dengan bersenam secara teratur di rumah, kompleks otot akan kembali normal, dan rasa sakit akan hilang sepenuhnya, sementara kualiti hidup akan meningkat dengan ketara.

Rawatan coxarthrosis bilateral sendi pinggul

Coxarthrosis dua hala mempengaruhi kedua-dua sendi pinggul sekaligus, kerosakan biasanya berbeza dengan keparahan. Batasan kesakitan dan fizikal dengannya terdapat di kedua-dua anggota badan kanan dan kiri. Kesakitan sering tertumpu bukan hanya di bahagian yang terkena, tetapi juga memancar ke pangkal paha dan lutut.

Dengan setiap peringkat berikutnya, penyakit ini berkembang, terdapat penipisan tulang rawan, hingga kematiannya sepenuhnya. Oleh itu, seseorang mula mengalami ketidakselesaan yang semakin banyak, walaupun setelah melakukan senaman ringan. Dari tahap kedua, kepincangan dan pengurangan had pergerakan mungkin muncul, dari tahap ke-3. biasanya menjadi bergantung kepada alat bantu bergerak seperti tongkat, walker, kerusi roda.

Coxarthrosis dua sisi sendi pinggul.

  • sesi fisioterapi (elektroforesis, UHF, terapi parafin, magnetoterapi, dan lain-lain);
  • Terapi senaman dan urutan tempatan (hanya selepas temu janji oleh pakar ortopedik dan hanya di bawah pengawasannya);
  • terapi ubat (analgesik, vaskular, anti-radang, ubat-ubatan dari klasifikasi chondroprotectors dan relaksan otot, dll.);
  • campur tangan pembedahan pada dua sendi (jika bentuk patologi sangat penting).

Kami menawarkan tinjauan beberapa taktik yang, menurut pesakit dan penyembuh tradisional, dapat menghilangkan gejala.

Terapi gelatin

Rawatan coxarthrosis dengan gelatin adalah kaedah yang tidak konvensional, yang prinsipnya adalah penggunaan tempatan dan dalaman serbuk gelatin biasa. Produk masakan digunakan untuk penyediaan kompres, salap dan gosok, serta penggantungan untuk pemberian oral. Oleh kerana gelatin adalah protein yang dihidrolisis dan sumber kolagen dan vitamin yang kaya, ia memberi nutrien pada tulang rawan, tulang dan ligamen yang kehilangan kekuatan dan keanjalannya, dan perubahan degeneratif merosot.

Kami ingat gambar-gambar sendi yang hancur pada awal artikel dan menjawab soalan - bolehkah gelatin membantu menyembuhkan kemusnahan seperti itu atau tidak?

Terapi lumpur

Lumpur penyembuhan akan memberi kesan produktif pada tahap awal coxarthrosis, serta setelah operasi pada sendi, terutama setelah endoprosthetics. Ini membolehkan anda menormalkan peredaran darah di kawasan yang lemah, mengurangkan serangan sakit pada tahap minimum, dan, secara umum, mencapai dinamika positif dalam memulihkan potensi motor sendi. Anda boleh mengikuti terapi lumpur hanya di sanatorium, di mana orang yang mengalami gangguan sistem muskuloskeletal diterima. Dianjurkan untuk mengikuti kursus terapi lumpur setiap enam bulan, yang terdiri daripada 15-20 prosedur. Lumpur lumpur sulfida paling kerap diresepkan. Hati-hati, kaedah ini mempunyai banyak kontraindikasi kesihatan.

Terapi laser

Rawatan laser telah membuktikan dirinya sebagai alat tambahan yang berkesan untuk program rawatan dan pemulihan utama. Prosedur ini melibatkan penggunaan laser yang menghasilkan aliran sinaran elektromagnetik - sinar yang terdiri daripada gelombang inframerah dan ultraviolet dengan panjang yang berbeza. Sinar laser menembusi jauh ke dalam tisu lembut, memanaskannya, merangsang proses regenerasi pada otot dan mengaktifkan reaksi biokimia pada sendi itu sendiri. Bengkak berkurang, rasa sakit ditekan, nada otot dan metabolisme garam air pada sendi bertambah baik. Taktik memberikan pada peringkat awal patologi.

Rawatan dengan Vitafon

Vitafon adalah alat vibroacoustic yang mempunyai kesan fisioterapeutik. Ia membentuk gelombang mikro yang bergetar, dengan itu meningkatkan trofisme tisu, peredaran mikro darah, aliran keluar limfa dan vena, metabolisme, dan rangsangan proses pemulihan dan pemulihan dan imuniti tempatan. Vitafon merawat patologi arthritic-arthritic. Sesi boleh dimulakan hanya setelah berunding dengan pakar ortopedik yang merawat. Dilarang menggunakan alat ini sekiranya berlaku peningkatan penyakit dan sekiranya terdapat keradangan aktif pada sendi..

Menurut Dr. Evdokimenko

Sistem terapi Dr P. Evdokimenko, yang merupakan pakar rheumatologi Rusia terkemuka, melibatkan gabungan kaedah perubatan tradisional (diterima secara rasmi) dengan teknik terapi manual dan fizikal. Kompleks terapi senaman terdiri daripada 11 latihan yang mempunyai kesan produktif terhadap pemulihan biomekanik sendi pinggul, yang telah mengalami perubahan degeneratif dan distrofik dalam perjalanan penyakit kompleks yang disebut coxarthrosis (1-2 sudu besar.). Selepas setiap pelajaran, urut ringan (menggosok dan membelai anggota badan) dilakukan dengan menggunakan salap pemanasan. Kursus terapi harus dijalankan di bawah pengawasan ketat dari pakar.

Penyembuhan lengkap

Pada tahap perkembangan perubatan sekarang ini, penyembuhan lengkap tidak mungkin dilakukan. Rawan artikular tidak tahu bagaimana untuk tumbuh semula, dan memandangkan penyakit ini didiagnosis pada peringkat ke-2-3 (kerana yang pertama adalah asimtomatik), maka hampir semua pesakit harus menjalani pembedahan cepat atau lambat. Satu-satunya langkah yang terbukti secara saintifik untuk mengurangkan gejala kesakitan, tetapi anda perlu memahami bahawa pengurangan kesakitan bukanlah penyembuh penyakit - penurunan berat badan, semakin baik.

Cara mengatasi coxarthrosis sendi pinggul - kaedah rawatan yang komprehensif

Hari ini saya menerbitkan kisah seorang lelaki tentang bagaimana dia menyembuhkan coxarthrosis sendi pinggul. Suatu ketika di musim sejuk dia mendapat kaki yang sejuk akibatnya dia mula menunjukkan kesakitan dan kepincangan..

Saya berpendapat bahawa mereka yang berhadapan dengan ini tidak perlu menjelaskan apa itu coxarthrosis pinggul. Dalam masa tiga hari, rasa sakit terasa telah berlalu dan bahkan menjadi lebih mudah, tetapi begitu beban pada kaki diberikan, sensasi rasa sakit kembali menyala dengan semangat yang baru.

Sendi pinggul sakit - kepincangan kembali dan tidak hilang. Akibatnya, lelaki itu sudah bergerak dengan tongkat di rumah. Dengan begitu cepat kemerosotan mula berlaku.

Beberapa hari kemudian, dia mengambil gambar sendi, pakar bedah mengenal pasti coxarthrosis. Dia mengatakan bahawa dia hanya boleh berjalan dengan tongkat agar tidak membebani kakinya.

Lelaki itu sendiri memutuskan untuk menjaga kesihatannya. Saya membaca banyak nasihat daripada orang yang berpengetahuan, saya menyedari bahawa hanya gaya hidup sihat yang akan membantunya mendapatkan semula prestasi sendi yang hilang. Hasilnya, dia mengembangkan kaedah rawatan yang komprehensif.

Kelaparan

Dia lapar selama 22 hari di atas air. Saya minum sehingga 3 liter cecair sehari. Kemudian setiap bulan saya berpuasa selama seminggu menggunakan kaedah yang sama. Seminggu sekali pada hari Sabtu, saya berpuasa setiap hari dengan air.

Makanan

Lelaki itu hanya makan makanan vegetarian. Tiada daging. Saya juga tidak makan garam. Saya tidak makan roti putih dan gula, dan juga mengecualikan lemak haiwan dari diet saya. Protein yang diperoleh dari makanan nabati seperti kacang walnut, kacang polong, kacang, lentil, dan kuman gandum.

Dia juga minum air mineral alkali dari Essentuki 17. Saya cuba makan lebih banyak sayur-sayuran - saderi, dill, pasli. Saya juga memeras jus dari ramuan ini. Di samping itu, dia minum infus buah-buahan kering - ceri, aprikot kering, epal, kismis hitam, pinggul mawar dan biji hawthorn. Saya membancuh beri ini dengan termos.

Mandi air panas

Setiap hari saya mandi air panas selama 20 minit. Suhu air dijaga sekitar 40 darjah.

Rawatan bulu

Lelaki itu memakai seluar wol yang direndam dalam infusi penyembuhan khas. Saya mengambil satu sudu ramuan herba kering dan jelatang. Tuangkan campuran dengan satu gelas air mendidih. Dia berkeras dalam termos selama satu jam, disaring dan menuangkan satu sudu garam ke dalam infus.

Dianjurkan untuk mengambil laut. Kemudian, semalaman, dia merendam seluar dalam wol dalam infusi ini, kemudian mengeringkannya dan memakainya. Dia memakai seluar dalam biasa daripada yang bulu. Saya berjalan seperti itu selama seminggu, kemudian saya membasuh seluar dalam dan merendamnya lagi dalam infusi. Lelaki itu memakai seluar dalam selama dua musim sejuk.

Enemas

Juga, pembersihan usus dilakukan dengan menggunakan enema. Per liter air, satu sudu garam dan 100 ml jus bit mentah.

Infusi chestnut

Lelaki itu juga mengusap sendi dengan warna chestnut di vodka. Saya sudah menulis cara membuat warna seperti di alamat ini - http://lechenie-sustavov.com/lechenie-sustavov-kashtanami/. Pergi dan baca siapa yang tidak tahu.

Teh herba

Lelaki itu juga minum kedai sapu dan teh halia. Minum juga dua sudu minyak biji rami setiap hari..

Hasil

Akibatnya, enam bulan kemudian, dibaca setelah musim sejuk pertama, musim bunga berikutnya terdapat peningkatan kesejahteraan yang ketara. Lelaki itu sudah melakukan tanpa tongkat, dan kemudian mula berjalan dengan intensif sejauh 5 kilometer setiap hari.

Didorong oleh hasilnya, lelaki itu terus mematuhi rancangan rawatan dan pencegahan yang disebutkan di atas. Rasa sakitnya pulih sepenuhnya dan dia lupa tentang penyakitnya.

Ubat yang ditetapkan oleh doktor mengenai coxarthrosis

Ubat anti-radang bukan steroid Pirovsikam, Diclofenac, Indomethocin, Ketoprofen. Bukan hormon, mengurangkan kesakitan.
Glucosamine dan Chondroitin sulfate (chondroprotector) - memulihkan tisu tulang rawan, kumpulan ubat yang paling berguna untuk coxarthrosis.

Mydocalm, Sirdalud (relaksan otot) - menghilangkan kekejangan otot dan memperbaiki peredaran darah di kawasan sendi, mengurangkan kesakitan.

Krim penyembuhan dan salap tidak dapat menyembuhkan coxarthrosis, tetapi ia dapat mengurangkan keadaan dengan ketara. Ini adalah Gevkamen, Menovazin, Finalgon, Espol, Nikoflex, yang mempunyai kesan pemanasan dan analgesik..

Doktor jarang menggunakan suntikan intra-artikular untuk coxarthrosis kerana rongga artikular kecil di sendi pinggul. Dengan coxarthrosis, ruang sendi semakin berkurang, terdapat risiko merosakkan batang saraf. Suntikan periartikular melalui paha.

Bagaimana seorang wanita menyembuhkan coxarthrosis

Doktor mendiagnosis wanita itu dengan coxarthrosis peringkat ketiga. Wanita itu terpaksa berbohong selama dua tahun tanpa satu gerakan. Selama bertahun-tahun, dia banyak membaca, termasuk literatur mengenai perubatan tradisional..

Berikut adalah kompleks tiga ubat rakyat yang membantunya dalam rawatan coxarthrosis.

Ambil 3 biji lemon, 250 gram akar saderi, 120 gram bawang putih. Putar segalanya melalui penggiling daging dan masukkan ke dalam balang tiga liter. Kemudian isi dengan air mendidih, tutup balang dengan penutup dan balut selimut semalaman. Anda perlu mengambil komposisi pada waktu pagi dengan perut kosong, 70 gram setiap hari, 30 minit sebelum makan selama tiga bulan. Satu boleh cukup untuk satu bulan.

Tuangkan 1 kilogram kuku sapi dari lutut depan dengan dua liter air sejuk dan masak selama 3-4 jam, seperti daging jeli. Anda perlu mengambil 200 gram setiap hari 30 minit sebelum makan. Simpan dalam peti sejuk.

Ambil 200 g akar rumput putih, putar melalui penggiling daging, tuangkan 300-400 g dengan lemak babi. Didihkan selama 5-7 minit dengan api kecil, biarkan sejuk dan gosok semalaman sehingga sakit sendi.

Sekiranya tendon dan otot anda menarik, wanita itu menyarankan untuk membuat minyak celandine. Ambil 8 sudu daun hancur dan batang celandine, tuangkan 1 liter minyak zaitun dan bersikeras di tempat yang hangat selama dua minggu. Terikan dan gosokkan ke tempat yang sakit. Kemudian bungkus dengan sesuatu yang hangat.

Rawatan coxarthrosis dengan artichoke Yerusalem

Sebelum mandi, sapukan selama dua jam sebiji akar lobak dengan madu, larkspur dengan madu, selangkah dengan lemak segar dan madu (2: 4: 2).

Selepas 2 jam, mandi dengan infus artichoke Yerusalem, cabang pinus dengan penambahan 1 kg garam laut, 1 sudu pencuci mulut dari permen karet dan 2 sudu madu. Anda perlu menjalani 10-12 kali mandi. Berbaring di dalam tab mandi selama 30 minit. Selepas mandi, sapukan jaring lemak babi dalaman kukus ke tempat sakit, sebelum dilumasi dengan madu dan yodium. Kemudian anda perlu melindungi dan biarkan semalaman..

Setelah mengeluarkan kompres, gosokkan tempat sakit dengan minyak cemara bersama minyak pokok teh, dan kemudian panaskan dengan selendang bulu. Seiring dengan ini, anda perlu minum suplemen kalsium untuk menguatkan tulang.

Diet - pemakanan untuk coxarthrosis

Oleh kerana penyakit ini berdasarkan gangguan metabolik, diet untuk coxarthrosis sendi pinggul harus ditujukan untuk mengecualikan faktor-faktor yang menyebabkan patologi ini. Sebagai hasil kajian, produk telah dikenal pasti mengandungi sebatian yang mempunyai kesan buruk terhadap keadaan tisu tulang rawan..

produk separuh siap daging dan ikan untuk simpanan lama;

daging dan ikan, tumbuh pada hormon, dengan pengawet;

lebih daripada 1 sudu kecil. garam sehari;

makanan dengan kandungan garam dan pengawet yang tinggi: sosej, makanan dalam tin, kerepek, kacang, sayur masin dan ikan, kaviar, sos, beberapa keju;

makanan tinggi lemak: keju kotej, krim, krim masam, ikan merah, mayonis, coklat.

minum air bersih 2-3 liter sehari;

semua bijirin, pasta, roti, kentang yang diproses secara semula jadi;

telur (tidak lebih dari 2 sehari)

produk tenusu rendah lemak;

daging buatan sendiri atau daging yang dibeli di kedai yang dimasak dengan betul dalam jumlah yang mencukupi;

Video: Vitaly Gitt - latihan untuk coxarthrosis sendi

Kawan-kawan, kesimpulannya saya menawarkan video dengan metodologi kiropraktor Vitaly Gitt. Pakar ini mengamalkan rawatan bukan pembedahan penyakit piagam pinggul, iaitu coxarthrosis. Makna kaedah dalam latihan dengan gerakan kecil - gerakan mikro.

Menurut penulis, anda boleh melakukan senaman kaki yang anda suka dan mengulanginya dengan berhati-hati, tanpa rasa sakit, dengan gerakan mikro. Keseluruhan intinya tepat dalam pengulangan dengan amplitud minimum, idealnya, sentiasa. Tonton video di mana pengarang menerangkan semuanya secara terperinci.

Dr. Evdokimenko - Arthrosis kita menyingkirkan sakit sendi

Cara mengatasi coxarthrosis sendi pinggul - kaedah rawatan yang kompleks: 36 komen

Saya mengalahkan coxarthrosis tanpa pembedahan 4 sudu besar.
Pada masa saya melakukan seni mempertahankan diri, nampaknya saya telah merosakkan tulang rawan pinggul (1999), saya minum diclofenac selama lima tahun berturut-turut, dan pada musim panas lalu saya sudah mengambil 3-5 tablet sehari. Saya memeriksa sendi - inilah diagnosis literal DEGREES BILATERAL COXARTHROSIS. NEKROSIS ASEPTIK KEPALA KEDUA KEDUA.
Seperti yang anda bayangkan - menurut perubatan moden - sendi pinggul saya tidak dapat dirawat dan dipulihkan.
Saya mencari di seluruh Internet - tidak ada harapan. Sesuatu boleh dilakukan dengan 1 dan 2 darjah, dan 3 dan 4 sudu besar. - hanya implantasi dan kecacatan. Dalam kes saya, perubatan moden telah sepenuhnya menandakan mati pucuknya. Ia adalah jalan buntu. Menjumpai sesuatu yang positif dari Gitt V.D., tetapi masih belum begitu.
Tetapi saya katakan pada diri sendiri - tidak ada kecacatan, tidak ada implan. Saya mula mencari jalan saya. Tetapi yang utama adalah kesedaran saya bahawa tubuh tidak dapat disembuhkan dengan merawat secara terpisah ginjal, jantung, sendi, dll..
Secara beransur-ansur, dengan kaedah ujian, menyingkirkan semua perkara yang tidak perlu, saya berusaha untuk diri saya sendiri dengan sebilangan kesan pada seluruh badan. Menjelang akhir musim sejuk, saya sudah tahu bahawa saya telah menang.
Pada awal musim bunga, saya membentuk kompleks kesan pada badan (dalam bentuk yang ada sekarang), dengan bantuan yang mana saya membuat badan saya berfungsi.
Sepanjang musim panas saya telah mengumpulkan lebih dari 130 kg. beri dan herba. Ini saya maksudkan bahawa saya sedang pulih - cengkaman hilang, semua pergerakan pada sendi lembut, saya duduk, membongkok, dll Saya telah memulihkan sendi dan membina tulang rawan (sudah menjadi fakta) dan, ingatlah anda, dalam masa sesingkat mungkin - kurang dari satu tahun berlalu sejak saya mula mengusahakan diri sendiri (dari pertengahan Oktober), sementara saya tidak minum apa-apa ubat (hanya chondroprotectors) dan tidak tidak menggunakan peralatan dan tidak ada peralatan.
Tetapi ini berlaku hanya kerana saya menganggap tubuh itu secara keseluruhan. Ya, saya mengalami eksaserbasi yang kuat - badan mengeluarkan penyakit dari dirinya sendiri.
Pada masa ini, saya telah memulihkan tulang belakang saya, ditumbuhi otot, uban, kerutan hilang, seluruh badan saya kembali segar, semua fungsi dipulihkan. Seluruh badan sedang dipulihkan, termasuk tulang rawan.
Kita mempunyai satu organisma, organ boleh dihitung di jari, dan dari mana datangnya ribuan penyakit yang berbeza. Apa-apa penyakit, penyakit apa pun adalah ketidakseimbangan keseluruhan organisma. Dan kerana kita mempunyai satu badan, maka prinsip pengaruh pada tubuh adalah sama - kompleks.
Ya, tulang rawan tumbuh dengan perlahan, tetapi saya masih tinggal sedikit. Sekiranya saya segera mempunyai teknik seperti itu, dan kejelasan - apa yang berlaku di badan, maka saya sudah boleh berjalan tanpa tongkat. Sekarang dengan tongkat, tidak lemas, hanya tulang rawan yang masih muda, dan tidak cukup tebal. Saya sering hanya berjalan di rumah. Saya tidak tahu - berapa banyak yang Tuhan berikan kepada saya, tetapi ini adalah jalan saya, saya ditakdirkan hingga akhir hayat saya untuk terlibat dalam kompleks ini, untuk melakukan dengan sukacita yang paling besar.

Saya menelefon anda, dan tidak ada satu soalan yang anda JELAS tidak dapat menjawab saya. Orang-orang itu adalah penjahat yang sama yang ingin mendapat wang tunai seperti orang lain. Saya bercakap dengannya. Hubungi dia dan dia akan menawarkan untuk datang, dan mengapa tidak menolong orang yang menderita. Lagipun, anda boleh melalui Internet dan melalui telefon. Dia akan memberitahu anda tentang peluh mikro dan meridian. Saya bertanya kepadanya mengenai peralihan dari satu peringkat ke tahap yang lain, Oleg memberitahu saya bahawa peralihan itu adalah tiga bulan, setengah tahun telah berlalu. Tetapi tidak ada yang dapat mengetahui kecuali Tuhan, tidak seorang pun Seseorang mempunyai lima orang dan yang lain berumur 15 tahun. Oleg takut kepada Tuhan, selepas itu anda tidak akan merasa tenang. Evdokimenko dan Gitt bercakap tentang kaedah, tetapi anda telah menyelubungi segala perkara secara misteri. Di sini dan tinggal bersamanya, ini akan membuat anda berasa lebih hangat di pinggir bandar Bagaimanapun, orang mempunyai otak, melihat penderitaan anda dan mempercayai sesuatu, ingin menguangkan. Anda telah memulihkan tulang rawan anda, anda menipu, mengembalikan kesedaran anda. Lebih baik sekurang-kurangnya seseorang akan membantu. Jika tidak, di hujung telefon yang lain, semasa perbualan, meter sudah menyala sendiri, walaupun Saya akan memberikan bukti. Mereka bukan Bubnovsky, atau Evdokimen namun Gitt tidak dapat menyediakan.

Seekor arnab yang lain

Helo, saya bercakap mengenai penyakit anda. Bagaimana saya boleh menghubungi anda?

Oleg, anda menulis semuanya hebat, tetapi apa sebenarnya yang anda lakukan?

Alexey, terima kasih atas isyarat! Saya memadamkan kenalan "angka" ini. Memang, iman pada diri kita dan kekuatan tubuh kita memberi kita peluang pemulihan yang nyata, tetapi menggunakan orang untuk tujuan mementingkan diri sendiri, menipu wang dan tidak memberi cadangan yang jelas - penipuan dan kesalahan jenayah!

Omong kosong mutlak, tidak ada statistik dan spesifik mengenai rawatan dalam tinjauan Oleg. Tekniknya belum diumumkan, persoalannya mengapa. Dan semua ini kerana angin sepoi-sepoi.

Saya tertanya-tanya jika ini benar, maka mengapa tidak memberitahu mengenai sistem anda? Apabila saya dapat mengalahkan coxarthrosis, saya akan memberitahu semua orang yang memerlukannya!

Kisah Oleg entah bagaimana tidak membangkitkan keyakinan. Nampaknya saya juga adalah penipu biasa, penyembuh kesedihan.

Dan jika ada butiran rasional dalam catatan Vladimir, maka Oleg ini mempunyai ribut salji yang berterusan.

Penipu yang terlalu kuat... Jenis lain membiakkan sendi yang sembuh di China. Menulis ulasan pujian di semua forum, setelah dihubungi, menuntut wang untuk mendapatkan maklumat.

Lebih-lebih lagi, dia menerbitkan kisah ini di lebih dari satu laman web. Perkataan demi perkataan.

Yang terbaik adalah teknik Dr. Evdokimenko. Sangat bijaksana, berasas dan sangat membantu. Baca bukunya “Evdokimenko. Arthrosis. Menghilangkan sakit sendi ”. Saya menjumpai dan memuat turunnya di internet. Sebelum itu, saya membaca Gitta, tetapi saya tidak bersetuju dengannya mengenai semua perkara, misalnya, mengenai jarak gerakan yang kecil - agar sendi tidak membesar, saya percaya bahawa jarak gerakan semasa latihan harus sebesar mungkin, sebelum rasa sakit muncul, tetapi pergerakan harus perlahan dan halus, sama seperti yang dijelaskan oleh Dr. Evdokimenko. Pergerakan mikro juga berguna kerana mereka boleh dilakukan hampir di mana sahaja dan mereka meningkatkan peredaran cecair sinovial dan, dengan itu, pemakanan sendi. Tetapi untuk mengekalkan fungsi sendi sepenuhnya, nampaknya ini tidak mencukupi. Kami memerlukan latihan seperti yang disarankan oleh Dr. Evdokimenko.

Saya juga menyokong metodologi Dr. Evdokimenko! Teknik yang paling berguna dan berkesan. Gitt terpaku pada pergerakan mikro.

Vladimir, saya sangat setuju dengan anda mengenai mikromosi Gitt, setahun yang lalu saya bertemu dengan seorang pesakit dengan coxarthrosis di forum. Setelah manifestasi klinikal penyakit ini, dia "duduk" hanya pada mikromosi, akibatnya, sendi "ossified" muncul sekatan pergerakan yang berterusan. Sekarang dia mengambil hondoprotectors dan melakukan gimnastik dua kali sehari. Pergerakan mikro hanya baik sebagai makanan tambahan, walaupun Gitt sendiri memberi amaran dalam satu posting di forum bahawa dia tidak menyetujui menggabungkan terapi senaman dan pergerakan mikro. Pendekatan untuk rawatan coxarthrosis harus serba boleh, terapi senaman dan hondoprotectors sahaja tidak mencukupi, ada juga HP semula jadi. ini adalah ekor kuda, dandelion, yang meningkatkan bilangan chondrocytes dalam cecair sinovial, pengambilan vasodilator dan vitamin B, yang merupakan "koktail oksigen", bekerja dan menguatkan punggung diperlukan, tulang belakang menurut ubat Cina adalah pokok tenaga. Pada sesetengah pesakit, coxarthrosis bermula dengan rasa sakit pada punggung, lemah atau kekejangan di sakrum memberi kesan buruk kepada gluteal otot, dan juga pada sendi pinggul itu sendiri, aliran darah bertambah buruk, akibatnya aliran nutrien ke dalam cecair sinovial adalah terhad. Urut diri, di bahagian depan otot paha dan otot penculik, biasanya dilupakan oleh banyak orang, tetapi ini adalah senam pasif yang membantu melonggarkan dan meningkatkan peredaran darah.

Ramai orang "menjauh" dari operasi itu, tentu sukar untuk memanggil mereka yang telah dikenali, tetapi mereka menghilangkan lemas, sakit, pelvis miring, tentu saja, tidak dapat pergi ke mana-mana, tetapi mereka dapat memperbaiki keadaan dan terutamanya pada tahap pertama, peluangnya meningkat dengan ketara. Perkara yang paling penting adalah mengecualikan rawatan mono, beberapa pil dan suntikan adalah jalan menuju kecacatan. Latihan menurut Evdokimenko mereka tidak dapat disangkal baik, tetapi mereka hanya memberi pengepaman dan peningkatan pelinciran, sebagai meningkatkan dan menguatkan jisim otot dan penguatan otot periartikular, mereka lemah, latihan statik yang sama dapat dilakukan dengan berat, untuk melambatkan latihan dinamik. anda boleh menambah berat badan dan mengepam kaki anda, bersenam. selamat kerana beban paksi dikecualikan. Pemakanan: Cuba kecualikan hidangan daging untuk mengurangkan asid urik. Jus segar: saderi, wortel, rebusan daun salam membantu membersihkan badan, serta sendi dari simpanan garam (terdapat kontraindikasi)! Menurut doktor Evdokimenko ganarthrosis (bukan trauma) adalah akibat kekurangan zat makanan, coxarthrosis adalah akibat keadaan depresi, oleh itu perlu untuk mengecualikan kemurungan, kemurungan. Di sini beberapa anggota forum meletakkannya dengan betul: Berhentilah merengek. Berkabung dan air mata tidak akan menjadi lebih baik, lebih baik mengarahkan tenaga dan emosi anda ke perjuangan, dan tidak memikirkan operasi yang akan datang. Kami masih tidak tahu bahawa kecacatan atau rehat kekal akan datang sebelumnya. Seorang pesakit telah berjalan dengan darjah dua sisi selama 30 tahun dan tidak ada apa-apa, berjalan, bekerja di kebun, jururawat cucu. Pembedahan endoprosthesis bukanlah ubat mujarab dan merupakan rawatan ini adalah kaedah ekstrem yang lebih baik untuk dielakkan. Doktor-ortopedis mempunyai ungkapan "Saya tidak boleh lagi" mengenai perkara ini, dan kemudian kita mesti bersetuju Banyak orang keliru ketika mereka mengatakan bahawa dia disembuhkan, sayangnya, itu tidak dapat disembuhkan, ini sudah menjadi gambaran kehidupan, iaitu gimnastik seumur hidup, tetapi ketika berhadapan dengan pilihan, Anda dapat menghabiskan 35-40 minit. Saya menulis mengenai troll Oleg 61, jangan percaya penjahat seperti itu, di Internet dia bukan satu-satunya, banyak menjalankan maklumat mengenai kaedah dan kaedah mereka, dan akibatnya, apabila anda mengklik pautan itu, rnklama muncul. Sesungguhnya, pemasar rangkaian telah kehilangan akal.
Salam, Alexey, Astrakhan.
02.22.2017 tahun.

Saya membaca ulasan anda. Saya akan mendapat janji temu Gitt, setelah dia menyuarakan rawatan mikro, saya berbaring selama 45 minit di sofa, yang berjalan di bawah saya seperti orang gila. Dan fikir, perbandingan apa? Saya menghidap nekrosis aseptik satu TB S-4st. Dan ke-2 lagi. Terdapat beberapa nasihat berlumpur. Saya tidak mahu operasi
Vadim 03/02/2018 56 tahun Tel. 9036775050

Malangnya, saya juga didiagnosis dengan coxarthrosis No. 3 Saya adalah pemain bola sepak berusia 57 tahun dan saya telah bermain tetapi ini bukan mengenai CARA merawat? Sabelnik Saya akan memberikan contoh gaya hidup sihat 2007 Seorang wanita darjah 4 berjaya membina tulang rawan dan meninggalkan tongkat yang saya rasa hanya yang kuat yang boleh menang. Oleh itu, saya berharap mendapat kejayaan dalam bidang perubatan

Adakah mungkin untuk menghubungi wanita ini.
terima kasih

Oleg Rafilovich tidak mungkin mempunyai tujuan untuk menipu.
Dia boleh mempunyai; tujuannya adalah untuk memberi dorongan untuk berjalan...
Dalam semua keterangan lain yang disembuhkan tidak ada nama, kenalan, ada penyebutan satu orang..
Mereka yang sudah pulih selalu terbuka untuk meminta pertolongan? Mungkin ada peluang untuk berangkat untuk dihubungi?
Terima kasih untuk laman web ini

Pernahkah anda melihat seseorang yang, didiagnosis dengan coxarthrosis, sembuh tanpa pembedahan? Saya mempunyai masalah yang sama, saya ingin mendengar orang sebenar yang mengalahkan penyakit ini

Emil, selamat petang! Saya menghidap coxarthrosis 2 sudu besar. Ahli ortopedis mengatakan bahawa mereka tidak akan menunggu untuk bersiap sedia untuk operasi tersebut. Apakah yang saya lakukan:
1. Terapi senaman setiap hari mengikut kaedah Evdokimenko, berjalan kaki.
2. Melihat makanan tambahan Amerika, pengeluar CVSHealth (mereka juga mempunyai syarikat Solgar yang menghasilkan makanan tambahan yang sama), yang terdiri daripada: glukosamin, kondroitin, methylsulfonylmethane, asid hyaluronik, lebih baik juga vitamin C. Lihat di Internet. Terdapat ubat dengan hanya satu komposisi, tetapi mesti ada kompleksnya. Anda tidak boleh malas dan minum untuk waktu yang sangat lama, kemudian berehat dan minum lagi, dan dengan sabar belajar selama bertahun-tahun jika anda ingin menolong diri sendiri. Makanan tambahan ini benar-benar membantu saya, saya sangat gembira, tetapi saya terpaksa minum lagi dalam 5-6 bulan, tetapi saya berlarutan dan mula sakit lagi. Saya minum terapi senaman lagi, buat masa ini, tetapi perlu melakukan fisioterapi, urut secara selari, tetapi berhati-hatilah dengan ini, kerana tukang urut yang tidak cekap dapat membuatnya lebih buruk lagi. Adapun saya menang, saya tidak boleh katakan, tetapi saya akan bertarung, pada usia saya operasi tidak lagi dapat dilakukan.
Sekiranya semuanya berjalan lancar untuk anda, kongsi dengan saya kemudian...
Semoga berjaya, kesihatan, sabar, akan!

Lelaki, lihat naturopath - Vitaly Ostrovsky dan Boris Uvayber. Ia menarik, walaupun mengenai segalanya. Saya mempunyai 2 sudu besar. coxarthrosis adalah dua hala. Saya rasa saya mengalami tekanan dan kehidupan yang tidak stabil. Walaupun siapa tahu. Saya belajar di internet. Suntikan intra-artikular berjalan, semuanya baik-baik saja, tetapi seminggu kemudian dia pergi lagi. Saya berfikir untuk melawan. Dan semoga berjaya kepada anda :-)

Selamat hari sayang! Saya percaya bahawa penyakit ini berpunca dari pengasidan badan, kekurangan vitamin yang diperlukan untuk tulang dan tulang rawan, kekurangan cahaya matahari (kerana vitamin D dihasilkan di bawah sinar matahari) Tubuh yang lemah dan lemah dengan hipotermia MULA MENYIMPAN tepat di mana kekurangan unsur surih, vitamin (yang kita kumpulkan pada musim panas dan musim luruh dan kemudian dihabiskan pada musim sejuk dan musim bunga). Tulang dan tulang rawan saling berkaitan dan mereka mungkin sakit bersama. Dari pengasidan, tubuh mula memakan sisa unsur yang diperlukan dan membawanya ke mana-mana, termasuk dari tulang dan tulang rawan. Saya mengalami kesakitan yang teruk di SPRING, ketika kekurangan vitamin bermula) Tahun lalu, musim panas di Omsk hujan, tidak mungkin untuk berjemur dan mengumpulkan vitamin D. Oleh itu, saya mencari pengganti. Mereka menulis bahawa vitamin D dapat diperoleh dari makanan. Saya mula makan lebih banyak ikan, telur mentah, minyak ikan juga disarankan. Cari di internet untuk senarai lengkap makanan yang kaya dengan vitamin D. Saya rasa tulang rawan menipis pada tulang yang berpenyakit. Oleh itu, saya cuba menyuburkan tulang (sendi) dan tulang rawan.Sejak zaman dahulu, rawatan LIKE LIKE telah diamalkan. Oleh itu, kita sering membeli brawn, memasak pelbagai daging jeli dari KACA babi, daging lembu, ayam. Saya menasihati semua orang) LEMON akan membantu melawan pengasidan badan (basuh, potong dan makan sebiji lemon sehari tanpa gula. Atau lebih baik lagi, minum satu gelas jus lemon sehari.) Lemon tentu masam, tetapi ternyata alkali badan, memperkuatnya dengan vitamin C, dll. Sekiranya anda makan makanan rebus dan goreng sahaja, anda mesti selalu makan lemon. Vegetarian mengalkali badan dengan makanan hidup - mereka tidak perlu makan lemon setiap hari. Anda juga boleh mendapatkan maklumat mengenai pengasidan di YouTube. Ubat murah sederhana, makanan SODA, berkesan untuk melawan pengasidan. Saya dan suami sedang mandi Soda. Tambahkan 200 gram ke dalam mandian air dengan suhu sekitar 50 darjah. baking soda, 200 garam laut dan untuk nada, jika dikehendaki - 5 tetes minyak pati - kami menambah minyak CEDAR. Minyak boleh menjadi pilihan anda. Untuk berbaring selama satu jam, tambahkan air supaya tidak sejuk, tetapi suhu yang selesa. Jangan menutup kawasan jantung dengan air - doktor tidak mengesyorkan. Tuangkan mandi hingga ke dada. Di vaneya saya melakukan urutan kaki ringan untuk merangsang peredaran darah dan membersihkan darah dan limfa dengan lebih baik. Anda boleh mandi untuk tujuan kosmetik selama 30 minit) Untuk mengalkali badan, Pro dinasihatkan untuk berbaring di dalam mandi selama satu setengah jam) Sudah tentu, anda harus SELALU menambahkan makanan hidup ke dalam makanan anda - sayur-sayuran segar, buah-buahan, ramuan, pelbagai biji, kacang. kalsium untuk tulang, saya memakannya 50-100g sekali gus) Saya sangat menasihati anda untuk makan kernel walnut - ia mengandungi banyak yodium untuk kelenjar tiroid. Iodin membantu membersihkan mikroba, bakteria, sebarang jangkitan) Benih Dill - kita makan dua ratus sudu - dari cacing yang berbeza. Helminths dihantar walaupun dengan habuk! Perlu diingat bahawa FRESH JUICES, COCKTLES yang terbuat dari produk langsung akan membersihkan usus anda dengan mudah tanpa enema, diserap serta-merta dan menjadikan anda lebih bertenaga, lebih kuat, lebih sihat. Kami membeli jus sejak dulu dan mengamalkan rawatan dengan jus dan koktel sayur. Terima kasih kepada mereka, suami saya menambah berat badan 12 kilogram setelah bekerja keras. Saya berpendapat bahawa semasa membina tulang rawan pada sendi, diperlukan rejim yang lembut dan tidak aktif. Penyakit ini tidak boleh dimulakan! Sayang sekali bahawa poliklinik tidak memeriksa kandungan kalsium dan vitamin D dalam badan yang sakit! Kerana ini sangat penting dan ini adalah kesalahan utama doktor) Di Siberia, iklimnya sejuk, ada sedikit sinar matahari, jadi saya menghadapi masalah) Saya harus pergi ke laut, saya perlu berjemur untuk kekuatan tulang dan sendi. Ini adalah pengalaman saya selama bertahun-tahun, pendapat saya mengenai masalah ini.

Natalya, sekarang di klinik mereka menderma darah untuk apa sahaja. Saya menderma kalsium, fosfor, vit D, zat besi

Cara merawat coxarthrosis

Masyarakat moden semakin berhadapan dengan penyakit sendi. Salah satu patologi sistem muskuloskeletal yang paling biasa adalah coxarthrosis. Deformasi sendi pinggul boleh berlaku kerana kecederaan, perubahan berkaitan dengan usia, anomali kongenital, jangkitan. Kemungkinan menghidap penyakit meningkat dengan obesiti dan diabetes mellitus. Sekiranya patologi tidak dirawat tepat pada waktunya, ia boleh menyebabkan kecacatan.

Osteoarthritis sendi pinggul pada mulanya mungkin mengalami hapus. Pesakit sering tidak memperhatikan sedikit ketidakselesaan pada sendi yang rosak. Kemudian, terdapat kekakuan pergerakan, kekejangan, sakit, kekejangan otot, kepincangan.

Rawatan coxarthrosis paling baik dilakukan pada peringkat awal, apabila struktur sendi dan aktiviti fungsinya mengalami gangguan minimum. Pada tahap ini, komplikasi dan pembedahan berbahaya masih dapat dielakkan. Pesakit dengan coxarthrosis diberi pelbagai langkah terapi: ubat-ubatan, urut, diet, terapi senaman, fisioterapi. Dalam artikel ini, kita akan bercakap dengan lebih terperinci mengenai cara terbaik untuk merawat penyakit ini. Pertama, mari kita ketahui apakah mungkin untuk menghilangkan coxarthrosis tanpa pembedahan.

Ubat-ubatan

Ubat-ubatan diresepkan untuk aktiviti motor yang terganggu, sindrom kesakitan teruk, serta pembengkakan dan kemerahan pada sendi yang terjejas. Pada peringkat awal perkembangan patologi, terapi ubat masih dapat membuahkan hasil..

Ubat ini diresepkan dalam bentuk tablet, suntikan, salap. Ubat yang paling dicari termasuk:

  • Anti-radang bukan steroid. Dilantik untuk memburukkan lagi penyakit. Ubat-ubatan kumpulan ini berkesan menghilangkan rasa sakit dan keradangan. Walau bagaimanapun, perlu dipertimbangkan bahawa dengan penggunaan dana ini secara berpanjangan, pemusnahan sendi yang dipercepat dapat terjadi..
  • Chondroprotectors. Dengan coxarthrosis, penghasilan enzim diaktifkan yang memusnahkan sel-sel tisu tulang rawan. Komponen aktif chondroprotectors menekan aktiviti mereka, dengan itu melindungi sendi dari kemusnahan. Nama "chondroprotectors" bermaksud "pelindung tulang rawan". Ubat-ubatan kumpulan ini menyuburkan dan memulihkan struktur organ yang berpenyakit. Tidak seperti agen yang disebutkan di atas, chondroprotectors bukan sahaja melegakan gejala klinikal yang tidak menyenangkan, tetapi juga meningkatkan aktiviti fungsional sendi. Hasil yang ketara diperoleh dengan sediaan berdasarkan glukosamin dan kondroitin. Rawatan dengan chondroprotectors agak lama.
  • Vasodilator. Dana ini melegakan kekejangan saluran darah, meningkatkan peredaran darah, dan juga menyumbang kepada ketepuan tulang rawan yang rosak..
  • Relaksan otot. Tujuan utama mereka adalah untuk merehatkan otot otot. Relaksan otot melegakan kesakitan dan juga meningkatkan pemakanan sendi yang cedera.

Bagi persediaan dalam bentuk salap, krim dan losyen, ia biasanya tidak berkesan. Penggunaannya disarankan sebagai sebahagian daripada terapi kompleks. Ubat ini merangsang aliran darah dan melegakan kekejangan otot..

Bentuk tablet ubat mempunyai kesan terapeutik yang lebih stabil. Walau bagaimanapun, cara seperti itu tidak sesuai dalam semua kes. Mereka mempunyai senarai kontraindikasi dan kesan sampingan yang mengagumkan. Ubat-ubatan mempunyai kesan negatif pada organ saluran pencernaan.

Dalam kes yang jarang berlaku, suntikan diberikan pada sendi yang boleh bergerak. Ubat itu tidak selalu memasuki fokus patologi. Ini disebabkan oleh fakta bahawa ruang sendi di tempat ini agak sempit.

Secara berasingan, ia harus dikatakan mengenai asid hyaluronik. Ini adalah salah satu bahan asas yang terlibat dalam struktur dan fungsi sendi. Biokimia kompleks ini bertanggungjawab untuk kelikatan cecair periartikular, membantu mengekalkan mobiliti sendi walaupun ia runtuh, dan juga merangsang pengeluaran kolagen.

Rawatan arthrosis sendi pinggul dengan asid hyaluronik melibatkan penggunaan sediaan yang mengandungi analog hyaluron. Mereka boleh didapati dalam bentuk salap, tablet, suntikan.

Peranti Almag

Peranti Almag direka untuk kegunaan rumah. Ia mendapat ulasan positif dari pesakit dan doktor. Almag mempunyai kesan positif terhadap proses biokimia dan biofisik dalam badan, memulihkan proses metabolik pada tahap sel, dan menormalkan peredaran darah. Peranti ini meningkatkan penyerapan komponen aktif ubat dengan meningkatkan kebolehtelapan dinding vaskular.

Pada nota! Coxarthrosis "bertindak balas" dengan baik terhadap kesan medan magnet.

Almag bekerja dari kedai. Petunjuk peranti mesti digunakan pada kawasan gluteal dan paha. Sekiranya berlaku kerosakan sepihak, alat ini digunakan pada sendi dua kali sehari selama lima belas minit. Sekiranya dua pinggul "menderita" sekaligus, radas diletakkan pada setiap kaki hanya sekali sehari.

Almag menghasilkan medan elektromagnetik. Ia mempunyai kesan kompleks pada tisu sendi yang rosak. Peranti menekan impuls saraf, dengan itu melegakan kesakitan yang teruk, mengurangkan bengkak, dan menghilangkan produk yang mereput.

Almag menghilangkan gejala coxarthrosis seperti kejang, mati rasa, kekejangan otot. Setelah tamat kursus rawatan, aktiviti motor sendi pinggul pulih, klik, gatal dan sakit hilang. Peranti ini menunjukkan petunjuk prestasi tinggi pada peringkat awal penyakit ini.

Pakar memberi amaran bahawa gejala klinikal mungkin bertambah buruk selepas beberapa sesi. Ini adalah varian norma. Jangan hentikan kesan terapeutik. Cukup sekadar mengurangkan intensiti hentaman pada sendi pinggul.

Beberapa pesakit mencatat peningkatan tekanan darah setelah menggunakan alat ini. Sehubungan dengan itu, adalah penting untuk mengikuti arahan penggunaan dengan tegas dan tidak melebihi tempoh sesi..

Pada akhirnya, kami perhatikan kontraindikasi penggunaan Almag:

  • keradangan akut;
  • serangan jantung atau strok baru-baru ini;
  • kecenderungan untuk menurunkan tekanan darah;
  • penyakit darah.

Satu set latihan terapeutik yang dipilih dengan betul dapat mengurangkan rasa sakit, meningkatkan peredaran darah dan merehatkan otot-otot penambah. Terapi senaman dijalankan pada waktu pagi dan petang.

Sebelum meneruskan pelaksanaan kompleks perubatan, penting untuk membiasakan diri dengan cadangan asas:

  • Latihan dinamik dilarang, kerana mereka akan memuatkan sendi yang sakit.
  • Berhenti bersenam sekiranya sakit akut berlaku.
  • Untuk merangsang aliran darah dan memanaskan otot, urut bahagian paha sebelum dan selepas bersenam..
  • Terapi senaman dapat ditambah dengan latihan di air, misalnya berenang dan aerobik air.
  • Anda harus berlatih pada waktu yang sama setiap hari..
  • Untuk kelas, lebih baik memperuntukkan bilik yang berasingan sehingga tidak ada yang mengganggu.
  • Pakaian ringan yang tidak menyekat pergerakan sesuai untuk latihan.
  • Latihan dilakukan dengan laju, tanpa pergerakan secara tiba-tiba.

Bolehkah coxarthrosis disembuhkan dengan terapi senaman? Mari kita fikirkan.

Menurut Bubnovsky

Profesor Bubnovsky pernah menjadi mangsa kemalangan. Dia sendiri menanggung akibat teruk akibat kecederaan itu. Setelah pulih sepenuhnya, doktor membuat terapi gimnastik, yang membantu pesakit yang ditolak oleh pakar lain..

Bubnovsky tidak mengehadkan latihannya. Dia merancang peralatan senaman untuk membantu memulihkan aktiviti fizikal. Doktor telah mengembangkan kompleks khas untuk wanita semasa kehamilan, atlet, dan juga pelbagai kategori umur pesakit.

Prinsip utama tekniknya adalah penstabilan trofisme (pemakanan) tisu tulang rawan dengan menormalkan kerja otot periartikular dan meningkatkan peredaran darah. Latihannya dapat digunakan walaupun selepas penggantian sendi.

Dr. Bubnovsky adalah pakar dalam kinesitherapy (terapi pergerakan dan senaman). Banyak penyakit sendi disebabkan oleh penurunan jarak pergerakan. Kinesitherapy mempengaruhi proses patologi dalaman dalam sistem muskuloskeletal. Doktor juga memberi perhatian kepada pentingnya pemakanan diet dan penurunan berat badan dalam memerangi coxarthrosis. Dia mengesyorkan memperkenalkan makanan diet anda yang membantu menguatkan dan memulihkan tisu tulang dan tulang rawan: daging jeli, jeli, makanan laut, keju, dll..

Pada peringkat awal penyakit ini, latihan terapeutik dapat menghentikan perkembangan perubahan degeneratif pada sendi. Dalam kes lanjut, gimnastik menurut Bubnovsky akan membantu mengurangkan manifestasi penyakit yang menyakitkan.

Dalam beberapa kes, senaman mungkin dikontraindikasikan. Sekatan tersebut boleh bersifat sementara atau kekal. Mari sorot yang utama:

  • ubah bentuk sendi pinggul yang teruk, memerlukan campur tangan pembedahan;
  • gangguan kardiovaskular dekompensasi;
  • kekurangan paru-paru;
  • penyakit pernafasan akut;
  • keradangan akut pada sendi.

Semasa terapi senaman, penting bukan sahaja mematuhi teknik yang betul, tetapi juga tidak melupakan pernafasan. Dengarkan badan anda. Sekiranya anda merasa tidak selesa atau lebih banyak kesakitan, anda harus berhenti bersenam. Anda harus memberitahu pakar mengenai perasaan anda..

Pelajaran pertama harus dilakukan dengan tekanan yang minimum. Keamatan pergerakan harus ditingkatkan secara beransur-ansur di bawah pengawasan pakar. Anda tidak boleh menyeksa badan anda dan melakukan latihan dengan paksa.

Kekejangan kecil semasa bersenam adalah perkara biasa. Urut ringan akan membantu menghilangkan rasa tidak selesa. Latihan boleh dilakukan dengan muzik yang menyenangkan. Untuk mencapai kesan maksimum, latihan harus dilakukan dalam kerangka pemikiran yang tepat dan dengan keyakinan akan hasil yang baik..

Anda tidak boleh memulakan rawatan tanpa pemeriksaan. Pesakit mesti diberi diagnosis yang tepat. Setelah menentukan keadaan tisu otot, skema latihan individu dikembangkan..

Pertimbangkan satu set latihan menurut Bubnovsky dalam keadaan terlentang:

  • Bengkokkan lutut dan tarik secara bergantian ke arah dada anda. Pegang kedudukan ini selama lima saat. Anda perlu meletakkan kaki di lantai dengan lancar. Lakukan 10 repetisi dengan setiap anggota badan.
  • Panjangkan kaki lurus anda dan pegang pada jarak 20 cm dari lantai. Selepas beberapa saat, perlahan-lahan turunkan anggota badan ke lantai.
  • Rentangkan lutut selebar mungkin..
  • Bengkokkan lutut dan turunkan lengan di sepanjang batang tubuh anda, telapak tangan ke bawah. Tolak kaki anda dari lantai dan luruskan kaki anda, menarik kaus kaki ke arah anda. Kemudian kembali ke kedudukan permulaan.
  • Bengkokkan lutut dan ratakan. Bengkokkan anggota badan yang bengkok ke dalam. Dalam kes ini, anda tidak perlu meluruskan kaki. Cuba sentuh lantai dengan lutut. Pada masa yang sama, pelvis mesti tidak bergerak..
  • Bengkokkan kaki anda dan bawa bersama. Angkat dan turunkan anggota badan anda selari. Ingatlah untuk bernafas dengan betul. Semasa menghirup, kaki naik, semasa menghembus nafas, mereka jatuh.
  • Bengkokkan kedua-dua anggota badan ke lutut. Angkat kepala dan cuba sampai ke anggota badan anda.

Menurut Gitt

Gitt Vitaly Demyanovich adalah kiropraktor yang merupakan pengarang teknik mikro. Yang ditawarkan oleh pakar mudah dijalankan dan tidak memerlukan pembelian peralatan khas. Pada masa yang sama, beban pada sendi pinggul adalah minimum, yang bermaksud bahawa ia tidak memerlukan perkembangan komplikasi berbahaya.

Doktor yakin bahawa tisu sendi dan tulang sentiasa tumbuh dan mengalami perubahan. Dengan pengaruh metodologi perubahan seperti ini berlaku ke arah yang betul. Latihan gitt merangsang pengeluaran cecair intra-artikular, sementara sendi itu sendiri tidak dimuat. Mekanisme pemulihan tulang rawan bermula.

Rawatan Gitt berdasarkan "tiga tiang":

  • Pergerakan mikro. Pergerakan yang diukur dilakukan dengan amplitud kecil.
  • Urut perkusi. Mengetuk jari lembut meningkatkan nada otot, mempercepat peredaran darah dan memulihkan kesihatan sendi.
  • Makanan rendah protein. Menurut pemerhatian Gitta, protein memprovokasi pengaktifan proses autoimun di dalam badan. Batasannya memungkinkan untuk mengurangkan proses keradangan dan menangguhkan proses reumatik.

Dalam tempoh pemburukan penyakit kronik, anda tidak boleh memulakan kursus rawatan. Terdapat kemungkinan memprovokasi serangan hipertensi arteri. Penyakit jantung juga menghadkan aktiviti fizikal. Selepas strok dan serangan jantung, ia harus disimpan sekurang-kurangnya beberapa bulan.

Kelas mesti bebas kesakitan. Sekiranya anda mengalami ketidakselesaan, berjumpa doktor dengan segera..

Mari kita lihat beberapa latihan pinggul yang berkesan:

  • Berbaring di perut anda. Tangan hendaklah diluruskan dan diletakkan di bawah kepala. Badan mesti berada dalam keadaan santai. Letakkan kaki anda di atas bukit. Lakukan gulungan ayunan pelvis.
  • Masuk ke posisi duduk. Letakkan lutut selebar bahu. Dengan amplitud kecil, bawa lutut masuk dan keluar dengan lancar.
  • Berbaring di punggung dan merebahkan kaki anda sedikit. Putar anggota badan anda ke luar dan ke dalam.
  • Bersandar pada kaki yang sihat, dan ayunkan anggota badan yang sakit. Bagi pesakit yang tidur di tempat tidur, latihan ini dapat dimodenkan sedikit. Letakkan gelung pada ketinggian 25 cm dari tempat tidur dan letakkan kaki yang terkena di dalamnya. Buat goyangan kecil dengan anggota badan.

Ciri teknik Gitt adalah kenyataan bahawa ia dapat menyembuhkan patologi sistem muskuloskeletal dalam waktu yang singkat, tanpa mengira usia pesakit. Gabungan senaman yang betul dengan terapi ubat dapat meletakkan pesakit di kakinya hanya dalam beberapa bulan.

Menurut Evminov

Prophylactic Evminov kelihatan seperti papan dengan pegangan. Ini adalah struktur yang cukup kuat, tetapi pada masa yang sama fleksibel. Latihan di atasnya memerlukan pematuhan dengan langkah keselamatan.

Semua latihan profilaksis dilakukan dengan ketat dalam keadaan berbaring. Papan harus bersentuhan dengan tulang belakang. Tidak perlu melakukan senaman yang menyentak atau tiba-tiba. Sudut kecondongan papan perlu diubah dari masa ke masa.

Kelas di dispensari Evminov dijalankan dalam tiga peringkat:

  1. Pemulihan. Membantu melegakan kegatalan dan kekejangan otot. Akibatnya, serat otot punggung disiapkan untuk pengedaran beban yang betul pada cakera intervertebral..
  2. Pengukuhan. Pada tahap ini, fokusnya adalah pada aktiviti yang bertujuan untuk mengembangkan otot dan ligamen yang memegang ruang tulang belakang.
  3. Menyokong. Tugas utama tahap ini adalah pemeliharaan jangka panjang aktiviti fungsional tulang belakang dan ketahanannya terhadap tekanan harian..

Terapi diet

Diet akan membantu menormalkan berat badan dan dengan itu mengurangkan beban pada sistem muskuloskeletal. Anda mesti mengikuti peraturan minum anda. Cecair secara aktif beredar di dalam badan, termasuk sendi.

Tugas utama terapi diet untuk coxarthrosis adalah meningkatkan pengeluaran kolagen. Untuk tujuan ini, penting untuk mematuhi cadangan berikut:

  • hadkan pengambilan garam meja kepada satu sudu sehari;
  • memperkayakan diet dengan makanan yang merangkumi gelatin: daging jeli, jeli, jeli;
  • makan makanan kecil, tetapi lebih kerap;
  • makanan terbaik dikukus, direbus atau direbus.

Dianjurkan untuk makan daging dan ikan makanan, buah-buahan segar, sayur-sayuran, herba, bijirin (kecuali semolina). Makanan laut, produk tenusu, madu akan berguna.

Dilarang merokok, makanan goreng, makanan segera, produk roti. Minuman berkarbonat dan alkohol harus dikecualikan dari diet..

Operasi

Kaedah moden dan paling berkesan untuk merawat coxarthrosis adalah arthroplasty sendi. Prosedur ini dijalankan di rumah sakit dan melibatkan pemulihan yang lama. Semasa operasi, permukaan persimpangan tulang yang rosak dikeluarkan dan kemudian diganti dengan prostesis yang tahan lama.

Pada nota! Berkat operasi, coxarthrosis sendi pinggul darjah 3 dapat disembuhkan.

Coxarthrosis dirawat dengan kaedah pembedahan lain:

  • Tusukan. Cecair sinovial dipam keluar dari rongga artikular. Kesakitan dan pembengkakan dikurangkan selepas prosedur. Tusukan tidak akan menyembuhkan coxarthrosis, tetapi akan membantu mengurangkan manifestasi.
  • Arthroscopy. Sendi yang rosak dibersihkan dari kawasan tisu tulang rawan yang diubah, setelah itu dirawat dengan larutan antiseptik. Prosedur ini dilakukan melalui tusukan kecil.
  • Osteotomi. Biasanya diresepkan sekiranya terdapat sekatan dalam pelaksanaan arthroplasty. Doktor tidak memberi jaminan. Selepas beberapa tahun, sakit pada sendi mungkin kembali. Semasa osteotomi, pakar bedah memecahkan tulang pinggul dan menyelaraskan sendi pada sudut yang berbeza. Ia membantu mengurangkan tekanan pada sendi.

Pemikiran utama

Coxarthrosis adalah penyakit berbahaya sistem muskuloskeletal, yang merupakan penyebab umum kehilangan prestasi. Penyakit ini harus dirawat pada peringkat awal perkembangan patologi. Dalam kes ini, anda dapat mengelakkan komplikasi dan pembedahan yang serius. Rejimen rawatan dipilih secara individu untuk setiap pesakit, berdasarkan keparahan coxarthrosis, patologi bersamaan dan keadaan umum. Pada peringkat awal, latihan terapeutik, pemakanan yang betul, ubat-ubatan, dan urut memberikan hasil yang baik. Memulakan penyakit adalah berbahaya. Dalam kes ini, rawatan akan lama dan sukar..