Betulkan tindakan dengan jari yang diketuk

Trauma

Jari yang tersingkir adalah kecederaan tisu tertutup, dengan pergeseran falang jari yang saling berkaitan dan pelanggaran artikulasi artikular. Selalunya disertai dengan pecahnya ligamen, pecahnya beg artikular, patah tulang.

Selalunya mengetuk ibu jari, telunjuk, jari manis di tangan; jari kelingking dan besar. Petinju dan atlet seni mempertahankan diri yang lain sering mengetuk apa yang disebut "kuali" (sendi metacarpophalangeal) pada jari kelingking dan jari manis tangan.

Punca jari terketar

Jari yang terkeluar adalah hasil tekanan mekanikal. Kecederaan seperti ini biasanya berlaku dalam beberapa keadaan:

  • jatuh dengan penekanan pada berus;
  • teruk terkena bola dalam permainan berpasukan;
  • mogok dalam sukan kontak;
  • pergerakan canggung pada peralatan sukan
  • mengangkat dengan meluncurkan beban pukal berat seterusnya.

Kecederaan seperti itu boleh disebut profesional untuk pemain bola tampar dan bola keranjang, atlet yang terlibat dalam seni mempertahankan diri. Kumpulan risiko juga merangkumi hampir semua pekerja manual: pemuat, pembina, pemasangan, mekanik kereta. Risiko mengetuk jari meningkat dengan ketara bagi mereka yang suka mengetuk jari dengan menekan atau menariknya. Kecenderungan juga disebabkan oleh penyakit sendi dan kecederaan sebelumnya..

Gejala dan tanda jari yang diketuk

Untuk memahami bahawa jari tersingkir, anda perlu mengetahui beberapa tanda ciri kecederaan ini:

  • pertama sekali, ia adalah kesakitan yang teruk. Ia menampakkan diri semasa pergerakan, lenturan, palpasi, dan juga dalam keadaan rehat. Mungkin ada rasa sakit yang berdenyut;
  • Sekiranya dislokasi sendi berlaku semasa kecederaan diterima, ubah bentuk jari dapat dilihat dengan jelas. Ia mungkin dipusingkan ke sisi, tampak lebih panjang atau lebih pendek dari biasanya. Penonjolan tulang diperhatikan di kawasan sendi.
  • Kesukaran atau kekurangan mobiliti sepenuhnya, jari tidak bengkok dengan baik atau tidak bengkok sama sekali;
  • kehilangan kepekaan, mati rasa, kulit pucat;
  • beberapa waktu selepas kecederaan, bengkak, edema mungkin muncul;
  • selalunya trauma disertai dengan hematoma. Warna kulit boleh berubah menjadi merah atau kebiruan.

Walaupun terdapat tanda-tanda yang jelas, hanya seorang doktor yang dapat menentukan diagnosis yang tepat dan taktik rawatan selanjutnya.!

Patah tulang, tulang retak, dan pecah tendon mempunyai simptom yang serupa. Pemeriksaan sinar-X sering diperlukan untuk menjelaskan diagnosis.

Pertolongan cemas untuk trauma

Dengan jari yang dirobohkan, pertolongan cemas harus terhad kepada langkah-langkah pra-perubatan yang paling mendesak.

Jangan sekali-kali anda cuba meletakkan jari anda sendiri..

Tindakan sedemikian dapat memburukkan trauma dengan ketara, sehingga mustahil untuk mengembalikan sepenuhnya keupayaan kerja. Moto utama pertolongan cemas: "Jangan membahayakan!".

Oleh itu, jika terdapat tanda-tanda yang menunjukkan bahawa jari itu diketuk, manipulasi berikut mesti dilakukan:

  • dengan cepat tetapi berhati-hati mengeluarkan cincin dan perhiasan lain dari jari anda. Apabila bengkak dan edema muncul, akan lebih sukar atau mustahil untuk menghilangkannya, yang akan merumitkan rawatan;
  • selepas itu, selsema hendaklah disapu ke tempat kecederaan selama 15-20 minit. Ini boleh menjadi ais, makanan sejuk beku, dalam keadaan melampau, tuala direndam dalam air sejuk. Lengan harus disimpan dalam kedudukan tinggi untuk mengurangkan bengkak;
  • Tahap seterusnya adalah penetapan phalanx yang cedera. Pensil, pembaris, dahan pokok boleh berfungsi sebagai tayar. Anda boleh mengikat jari anda ke jari bersebelahan yang sihat. Pembalut atau kain yang digunakan sebagai pembalut tidak boleh menekan jari. Pelekapan yang sangat ringan.
  • Kita boleh mengambil ubat sakit.

Setelah memberi pertolongan cemas, pastikan anda berjumpa doktor secepat mungkin untuk rawatan selanjutnya. Semakin awal anda pergi ke traumatologist, semakin cepat dan yang paling penting, rawatan akan lebih berkesan.

Rawatan jari yang tersingkir

Taktik rawatan dan tempohnya bergantung pada kerumitan kecederaan.

Untuk kecederaan yang tidak serius, jika tidak ada kehelan, patah tulang atau pecah ligamen, pembalut yang ketat dan sebilangan prosedur yang dapat dilakukan secara bebas di rumah sudah cukup..

Dalam 2-3 hari pertama selepas kecederaan, ais digunakan. Tidak lebih dari 15-20 minit beberapa kali sehari. Ia membantu melegakan bengkak, sakit;

Dari hari ke-3, anda boleh mula membuat kompres hangat menggunakan salap yang dapat diserap. Contohnya, Fastum-gel, Dolobene, Troxevasin, Diclofenac-gel, Indovazin. Pada tahap ini, penggunaan ubat-ubatan rakyat dibenarkan. Biasanya ini adalah infus chamomile, tansy, celandine, calendula. Kompres ditukar 2-3 kali sehari.

Latihan jari paling asas

Setelah edema reda, anda boleh mula melakukan urutan ringan, gimnastik pemulihan. Ini akan membantu mengembalikan semua fungsi jari dengan lebih pantas..

Sekiranya terdapat rasa sakit, mungkin untuk mengambil ubat penghilang rasa sakit - analgin, ketan, pentalgin, dll..

Pengurangan jari yang diketepikan

Sekiranya berlaku kecederaan serius, jika berlaku kehelan, rawatan diteruskan dengan cara yang berbeza. Keutamaan pertama adalah meletakkan semula jari yang terkena..

Pengurangan dilakukan di bawah anestesia tempatan, dan dalam kes khas di bawah anestesia umum. Falanx yang cedera dilanjutkan di sepanjang paksi longitudinal jari. Sebagai peraturan, dalam kes ini, sendi itu sendiri dipasang dengan klik khas. Sekiranya ini tidak berlaku, maka perlu menekannya ke arah yang betul. Untuk mengelakkan mencubit tendon, phalanx kuku sedikit bengkok. Panjangkan jari menggunakan pegangan atau gelung dari pembalut.

Sekiranya pengurangan tertutup gagal, maka pembedahan ditetapkan untuk melakukan pengurangan terbuka.

Sebab yang paling biasa untuk kemustahilan pengurangan tertutup adalah lawatan lewat ke doktor.

Selepas sendi diposisikan semula, plaster cast atau orthosis yang boleh ditanggalkan digunakan selama 3-4 minggu. Ini diperlukan untuk memperbaiki jari, yang mempercepat pemulihan. Juga, pelakon membantu mengelakkan kesakitan semasa pergerakan canggung, sentuhan tidak sengaja pada jari yang cedera..

Setelah menanggalkan pembalut untuk mempercepat pemulihan, rawatan urut dan latihan yang bertujuan untuk mengembangkan fungsi jari yang dirobek juga diresepkan. Sebagai tambahan kepada latihan khas yang ditetapkan oleh doktor, disarankan untuk melakukan latihan untuk pengembangan kemahiran motor halus tangan: kumpulkan teka-teki, set konstruktor, lakukan jahitan, dan ketik pada papan kekunci. Ini membantu mengembalikan sepenuhnya kemampuan kerja, dan juga untuk mengelakkan sejumlah komplikasi, seperti "kebiasaan terkehel".

Jari yang diketam sembuh dari 15-20 hingga 30-40 hari, bergantung kepada keparahan kecederaan, kecederaan yang disertakan, kebenaran pertolongan cemas, ketepatan masa berjumpa doktor.

Kecederaan jari adalah kecederaan yang sangat biasa, baik dalam kehidupan seharian dan juga sukan. Mustahil untuk menghindarinya sepenuhnya, tetapi mungkin untuk mengurangkan risikonya. Berhati-hati ketika melakukan pelbagai kerja trauma, jangan terganggu, jika boleh, gunakan sarung tangan. Semasa bermain sukan, gunakan pembalut elastik, gunakan peralatan sukan mengikut arahan. Sekiranya kecederaan masih diterima, sangat penting untuk memberi pertolongan cemas dengan betul dan berjumpa doktor secepat mungkin..

Bagaimana jika saya mengetuk jari? Cara memberitahu jari yang tersingkir dari jari yang terkeluar atau patah?

Apa yang perlu dilakukan jika jari anda terkena tangan anda: nasihat praktikal

Halo pembaca yang terkasih dari laman tinju kami boxingblog.ru! Mari kita bincangkan apa yang harus dilakukan sekiranya jari anda terketar di tangan anda. Hanya dari awal kita akan mempertimbangkan senarai aktiviti pencegahan dengan latihan asas untuk menguatkan jari.

Latihan pengukuhan

Malangnya, trauma adalah bahagian penting dalam kehidupan kita. Mereka boleh berlaku dalam kehidupan seharian, atau semasa melakukan pelbagai sukan. Sebagai peraturan, ini berlaku kerana kelalaian, atau disebabkan oleh beban berat pada tulang rawan dan tisu artikular yang rapuh. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, kuatkan anggota badan secara berkala. Untuk ini, kita memerlukan cengkerang dan latihan berikut:

  • Tolak ke atas.
  • Pengembang.
  • Tali.
  • Bar mendatar.

Dengan melakukan senaman ini secara teratur, tangan anda akan menjadi kuat, dan tidak mudah untuk menjatuhkannya..

Tolak ke atas

Kaedah paling mudah untuk menguatkan anggota badan adalah di gim atau di rumah. Beri penekanan pada tangan anda, sentuh lantai hanya dengan alas phalanx yang melampau, lakukan 3-4 pendekatan sehari, selama 2 bulan, anda akan merasakan bagaimana ligamen dan tendon anda akan menjadi lebih kuat.

Pengembang

Juga, peralatan sukan yang cukup sederhana untuk menguatkan tangan. Ia boleh dibawa ke dalam poket pakaian anda dan ditekan pada siang hari. Pengembang boleh digunakan semasa menonton TV atau melakukan tugas rumah tangga, dengan satu tangan.

Tali

Kami diajar memanjat tali pusat di sekolah. Tetapi, setelah memasuki usia dewasa, banyak yang lupa apa itu alat yang berguna. Memanjatnya, semua otot berfungsi sepenuhnya. Sekiranya lengan anda cukup kuat, naik tanpa menggunakan kaki anda. Dengan ini, anda akan memaksimumkan pengepaman dan pengukuhan; otot, ligamen dan tendon.

Bar mendatar

Terdapat bar palang di gim dan taman permainan. Anda boleh melakukannya dari pull-up sederhana hingga elemen latihan yang paling kompleks. Itu semua bergantung pada kemahiran dan kecergasan anda. Bagi pemula, cukup untuk melakukan 3-4 set pull-up.

Ini hanya dapat dilakukan oleh pintu pusing yang berpengalaman..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya buku jari di jari tersingkir

Mari lihat kes ketika buku jari di jari tersingkir dan apa yang perlu dilakukan dalam kes ini. Terdapat beberapa langkah pertolongan cemas yang perlu diambil.

  1. Melancarkan jari anda.
  2. Sapukan ais.
  3. Angin dan kunci dalam satu kedudukan.
  4. Pergi ke pos pertolongan cemas terdekat, di mana anda akan diperiksa, diminta untuk mengambil gambar untuk memastikan tidak ada patah tulang, dan rawatan akan diberikan.

Mengetuk ibu jari anda dan apa yang perlu dilakukan? Dia paling kerap menderita. Kecederaan ini dicirikan oleh kesakitan yang teruk, sendi terhad dalam pergerakan atau menjadi tidak bergerak, disertai dengan edema. Apabila anda cuba memindahkannya, rasa sakit yang tajam akan bermula. Langkah pertama untuk membantu:

  1. Balut tempat sakit dengan pembalut antiseptik.
  2. Betulkan kawasan yang cedera dengan tangan yang sama.
  3. Balut tempat yang sakit dengan potongan bulu kapas yang besar sehingga kedudukannya tidak berubah dengan sentakan dan pergerakan yang tiba-tiba.
  4. Sapukan botol air panas dengan ais.
  5. Segera berjumpa doktor, dia akan membetulkannya dan menetapkan rawatan selanjutnya.
Penglihatan bukan untuk pengsan hati.

Mereka mengetuk jari manis di tangan, apa yang harus saya lakukan? Perlu difahami sama ada anda benar-benar tersingkir atau ada kecederaan lain. Untuk memenuhi syarat, pertimbangkan gejala dislokasi:

  • Ia disertai dengan kesakitan yang berbeza-beza. (Tajam, berdenyut-denyut, sakit.)
  • Mobiliti menjadi sukar atau mustahil.
  • Edema boleh muncul dengan segera atau selepas waktu yang singkat.
  • Kecacatan sendi.

Perbaiki sakit phalanx antara jari kelingking dan jari tengah, angkat ais dan sapukan ke tempat sakit, dapatkan bantuan dari bahagian pembedahan tangan terdekat.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya jari tengah tersingkir di tangan. Lindungi antara telunjuk dan jari manis anda dengan pembalut antiseptik, keluarkan ais, jika tidak, ladu beku atau daging juga akan berfungsi. Setelah berjumpa doktor, dia akan meletakkan jari yang cedera di tempatnya dan mengesyorkan rawatan lanjut..

Mari fikirkan apa yang harus dilakukan sekiranya jari kelingking terkeluar di tangan.

  • Hentikan semua aktiviti dengan segera.
  • Sapukan ais untuk melegakan kesakitan dan bantu melegakan beberapa bengkak.
  • Pastikan lengan anda diangkat.
  • Cuba perbaiki dengan menggunakan serpihan, pembalut atau langkah.
  • Berunding dengan doktor anda untuk mendapatkan nasihat, dia akan meminta anda mengambil gambar, (sekiranya patah tulang) pasangkan jari anda dan beri rawatan selanjutnya.
Satu jari melihat ke arah lain - ini adalah tanda untuk berjumpa doktor.

Merumuskan kesimpulan

Apabila jari anda membengkak di tangan anda dan anda tidak pasti sama ada terkilir atau tidak, segera letakkan ais di atasnya untuk melegakan bengkak dan pergi ke hospital untuk berjumpa dengan pakar traumatologi. Anda akan diperiksa, jika perlu, mereka akan menghantar anda untuk mengambil sinar-X, memberikan bantuan yang berkelayakan dan rawatan selanjutnya. Anda tidak harus meletakkan phalanges sendiri, anda boleh memperburuk keadaan yang sudah tidak menyenangkan.

Kawan-kawan, kami telah mempertimbangkan pelbagai situasi dengan jari yang terkilir, marah anggota badan anda, jangan cedera jika ini berlaku, saya harap artikel saya dapat membantu anda agar tidak keliru dan mengambil tindakan yang tepat untuk pertolongan cemas.

Apa yang perlu dilakukan jika jari anda terkena tangan anda: nasihat praktikal

Penting untuk diketahui

Jari yang terkeluar tidak boleh diubati sendiri. Ini penuh dengan akibat yang serius, hingga dan termasuk peleburan yang tidak betul dan kemungkinan pembedahan berikutnya. Kecederaan seperti itu sering disertai dengan pecah ligamen, kehelan kompleks, atau patah tulang yang menyakitkan. Dalam keadaan seperti itu, pesakit mesti diberikan semua pertolongan cemas yang diperlukan, dan kemudian segera dihantar ke kemudahan perubatan terdekat..

Cara merawat

Apabila mangsa telah menjalani manipulasi yang diperlukan oleh doktor, pakar tersebut menggunakan serpihan. Ini sering diperlukan apabila ibu jari terkilir..

Dalam beberapa kes yang lebih ringan, pembalut hanya digunakan dan bukannya serpihan.

Sekiranya dislokasi tidak lagi mengancam kesihatan manusia, maka serpihan dapat dikeluarkan. Anda perlu memilih satu set latihan - pemulihan akan berlaku lebih cepat.

Anda perlu menarik jari anda sehingga ia mengeklik. Jari dihentak ke tempatnya. Sekiranya tendon rosak atau patah tulang berlaku, maka pembedahan perlu dilakukan.

Tanpa meminta pertolongan tepat pada waktunya, dan tanpa memulakan rawatan, anda boleh memperburuk keadaan anda sehingga jari tidak dapat pulih sepenuhnya. Maka akan sukar untuk bekerja dengan tangan yang rosak. Sebagai contoh, jika tujuh hari berlalu, dan rawatan belum dimulakan, maka sendi palsu terbentuk..

Doktor boleh menetapkan terapi anti-radang, di mana salap digunakan - gel Dolobene, gel Fastum atau Diclofenac. Sekiranya mereka terus menerus digunakan, maka bengkak akan hilang, rasa sakit akan berkurang dengan ketara.

Latihan boleh dilakukan sebagai pemulihan. Mereka diresepkan beberapa kali sehari, selama beberapa jam. Ini mesti dilakukan sehingga sensasi menyakitkan hilang..

Lengan itu sendiri mesti sedikit diangkat semasa kecederaan. Ini mengurangkan pembengkakan, kerana tekanan pada saluran darah menurun.

Untuk kesakitan yang teruk, anda perlu mengambil ubat penghilang rasa sakit.

Punca kecederaan

Tangan sering cedera. Sebab utama adalah seperti berikut:

  • kecederaan rumah tangga - sering berlaku kerana kecuaian biasa, jika seseorang mengetuk jari, tidak berjaya memegang pegangan pintu, sekiranya terjatuh di tangan atau aktiviti rumah lain yang aktif;
  • sukan - adalah wajar untuk menyebut sukan apa pun di sini, semuanya sangat aktif, sering mengakibatkan pertembungan, kemungkinan terkehel dan lebam;
  • akibat kecederaan yang lalu - orang yang sudah terkena jari mesti menjaga diri mereka dengan dua kali ganda, kecederaan seperti itu akan meningkatkan risiko pengulangan keadaan pada masa akan datang;
  • tabiat buruk menjentikkan jari - cepat atau lambat membawa kepada perpindahan.

Jari yang terkilir selalu menjadi kesulitan serius yang menyulitkan aktiviti harian biasa dan mengurangkan taraf hidup selesa yang biasa..

Apa itu jari yang terkehel?

Tangan adalah salah satu bahagian sistem muskuloskeletal yang paling rentan dari segi kecederaan. Masing-masing dari lima jari adalah tiga sendi, atau dua, jika kita bercakap mengenai ibu jari, dan setiap sendi terkena risiko terkehel sekiranya tidak terlalu kuat, tetapi hanya kesan mekanikal yang tidak berjaya.

Sebagai peraturan, dislokasi jari terdiri daripada fakta bahawa jari atau satu atau dua falangnya berpindah relatif satu sama lain, sehingga mengganggu artikulasi permukaan artikular. Sendi kehilangan fungsinya, kerosakan disertai dengan rasa sakit yang agak akut, yang juga disebabkan oleh kepekatan ujung saraf yang tinggi pada jari.

Dislokasi sendi jari boleh disertai dengan tendon yang mencubit atau pecahnya, serta pecahnya beg artikular, yang dapat merumitkan keadaan dengan ketara.

Gejala utama

Indeks, ibu jari dan jari manis dalam keadaan serupa sering menderita. Mereka mengambil bahagian yang sangat aktif dalam kehidupan manusia dan menerima beban kerja yang paling serius. Sekiranya mangsa mengadu bahawa dia telah mengetuk jari, gejala subluksasi atau kehelan harus ditentukan oleh petunjuk berikut:

  • Kesakitan - boleh bervariasi dengan tahap intensiti, muncul ketika cuba bergerak, ketika disentuh atau dalam keadaan istirahat sepenuhnya. Keamatan kesakitan juga boleh berbeza-beza, sering kali denyutan mereka dinyatakan dengan cukup tajam.
  • Mobiliti - selepas minit pertama, apabila keadaan kejutan digantikan oleh rasa sakit, ia menjadi sukar. Bahkan pergerakan kecil menimbulkan sejumlah sensasi yang tidak menyenangkan yang menghalangnya..
  • Edema - selalunya pembengkakan muncul dengan segera, dengan kecederaan yang berlainan tahap kerumitan, ia dapat berkembang secara beransur-ansur, akhirnya menangkap bukan sahaja jari yang terketar di tangan, tetapi juga seluruh tapak tangan.
  • Deformasi adalah tanda jelas kehelan, yang menunjukkan betapa seriusnya keadaan, kedudukan yang tidak wajar menyebabkan kesakitan akut dan memerlukan penggunaan analgesik serta merujuk kepada pakar trauma dengan segera..

Selain itu, mungkin terdapat penurunan kepekaan sementara kerana kecederaan tisu lembut yang teruk. Kulit di kawasan ini menjadi pucat kerana bekalan darah tidak mencukupi, hujung jari menjadi kebas.

Diagnostik

Sekiranya tangan cedera, cukup berunding dengan pakar traumatologi dengan diagnosis minimum. Jari yang tersingkir dengan kecacatan pada sendi jelas kelihatan di radiografi. Dianjurkan untuk melakukannya apabila keretakan atau dislokasi disyaki. Bagaimana untuk mengetahui sama ada tulang anda rosak

? Melengkung, mengklik, dan berderak ketika melenturkan adalah tanda-tanda gangguan intra-artikular atau tulang. Selepas sinar-X, keraguan mengenai sifat kecederaan itu hilang.

Diagnostik tambahan jari yang terkeluar diperlukan sekiranya berlaku kerosakan pada tisu lembut. Dalam kes ini, MRI akan membantu. Tomografi membolehkan anda menentukan keadaan ligamen interphalangeal dan penyakit bersamaan dari artikular. Berdasarkan diagnosis yang diterima, doktor membuat preskripsi dan memilih terapi ubat.

Pertolongan cemas

Bagaimana jika saya mengetuk jari? Pertama sekali, adalah mustahak untuk tidak mencederakan diri sendiri atau mangsa. Percubaan untuk mengembalikan sendi ke kedudukan semula boleh berakhir dengan kegagalan. Ketidakselesaan seperti itu boleh menyebabkan patah tulang terbuka yang serius atau pecah ligamen yang menyakitkan. Urutan pertolongan cemas yang betul dalam situasi seperti ini adalah seperti berikut:

  1. Tanggalkan cincin, jika ada, dari jari yang terkena dan semua yang berdekatan dengannya.
  2. Segera sapukan ais, jika tidak ada di dekatnya, beg plastik biasa berisi air, makanan dari peti sejuk beku atau tuala yang dibasahi dengan betul di bawah paip akan dilakukan..
  3. Tangan harus dipegang secara menegak ke atas, jika sukar bagi mangsa untuk melakukan ini sendiri, anda boleh membuat pembalut pemasangan dari bahan yang tersedia (selendang, tali pinggang).
  4. Analgesik dapat membantu mengurangkan kesakitan, dan serpihan dapat membantu menghilangkan pergerakan jari. Pembalut digunakan dengan lemah, menghilangkan tekanan yang mungkin berlaku di kawasan ini.
  5. Selepas semua tindakan di atas, mangsa harus dibawa ke institusi perubatan, di mana pakar akan melakukan pemeriksaan kualiti dan memberi rawatan selanjutnya.

Penjagaan susulan

Untuk mengetahui seberapa serius pesakit mengetuk jari, doktor pasti akan menghantarnya untuk melakukan x-ray. Bergantung pada tahap kerosakan yang dikesan, kursus terapi tertentu ditetapkan. Rawatan boleh dilakukan di dalam keadaan pegun dan di rumah, lebih kerap tidak memerlukan banyak masa dan membawa kepada pemulihan sendi yang cepat.

  1. Beberapa hari pertama terus berlaku sejuk, sehingga edema sepenuhnya hilang.
  2. Seterusnya, salap dengan kesan penyerapan dan anti-radang ditunjukkan, jika terdapat rasa sakit, pengambilan analgesik sementara juga ditetapkan.

Doktor pasti akan mengesyorkan, jika boleh, hadkan pergerakan di kawasan ini, gunakan pembalut yang ketat dan kurangkan beban ke tahap minimum..

Aktiviti penyembuhan

Taktik merawat jari yang terkena atau cedera secara langsung bergantung kepada tahap kerosakan dan keadaan mangsa. Dengan tahap perpindahan yang mudah, doktor mungkin menetapkan terapi konservatif. Dalam kes-kes yang lebih serius, misalnya, jika ibu jari cedera, keseleo, patah tulang dan dislokasi, pengawasan pakar bedah dan traumatologi diperlukan di hospital.

Pendapat akhir pakar dibuat berdasarkan analisis sinar-X. Langkah-langkah terapi dipilih dengan teliti berdasarkan ciri-ciri individu mangsa dan keparahan gejala. Kursus rawatan dikembangkan secara individu, serta satu set ubat untuk ini.

Terapi boleh merangkumi:

Ubat-ubatan

Setelah mendiagnosis keparahan kerosakan, doktor boleh menetapkan ejen luaran yang mempunyai kesan anti-radang (Diclofenac, Ortofen, Voltaren, dll.). Dengan gejala kesakitan yang ketara, disyorkan untuk mengambil ubat penahan sakit dalam bentuk tablet (Ketorol, Analgin, dll.).

Untuk meningkatkan pertahanan badan, disyorkan untuk mengambil imunomodulator (Likopid, Immunal, dll.) Dan vitamin, terutamanya kumpulan B, dan sekiranya edema teruk, diuretik diresepkan (Furosemide, Veroshpiron, dll.).

Resipi rakyat

Untuk kerosakan ringan, resipi ubat tradisional dapat digunakan untuk membantu mengurangkan bengkak, melegakan kesakitan dan melegakan keradangan. Resipi berikut paling berkesan:

  • bunga calendula, tansy, string dan celandine dicampur dalam bahagian yang sama (1 sdt setiap satu) dan diseduh dengan 0.5 liter air mendidih. Penyelesaian yang disediakan dimasukkan selama 20 minit, kemudian disaring dan digunakan sebagai kompres, yang berubah ketika ia kering (2-3 kali pada siang hari);
  • 3 ulas bawang putih dan 1 bawang kecil dicincang, selepas itu 2 sudu besar ditambahkan ke jisim ini. l. epal sider cuka. Campuran yang disediakan disimpan selama 4-5 hari, selepas itu disapu ke sendi sekurang-kurangnya 2 kali pada siang hari;
  • 1 sudu teh garam garam dilarutkan dalam cup cawan cuka 9%, selepas itu serbet kain kasa dibasahi dalam larutan yang disediakan dan disapukan ke kawasan yang cedera selama 30 minit. Terima kasih kepada alat ini, anda dapat menghilangkan edema dan hematoma dengan cepat;
  • 50 gr. kerucut hop dihancurkan dicampur dengan lemak dalaman cair pada kepekatan 1: 4. Salap selesai disapukan pada jari dan mempunyai kesan antiseptik dan anti-radang.


Bawang putih, apabila digabungkan dengan cuka dan bawang, adalah anti-radang yang berkesan

Walaupun keberkesanan resipi rakyat, sebelum menggunakannya, anda perlu berjumpa doktor. Jari yang rosak mesti diletakkan pada kedudukan yang betul secepat mungkin. Pesakit tidak akan dapat melakukan ini sendiri, oleh itu diperlukan bantuan traumatologi yang sangat profesional.

Sebelum memulakan rawatan, doktor melakukan pemeriksaan sinar-X untuk menjelaskan diagnosis. Dalam kes yang sangat teruk, apabila ligamen rosak, diperlukan campur tangan pembedahan.

Selepas pengurangan, serpihan wayar khas digunakan pada phalanx digital, yang memastikan pemasangannya boleh dipercayai. Dalam kedudukan ini, anggota badan yang cedera disimpan selama 14-20 hari untuk memahami seberapa baik pemulihan..

Fisioterapi

Setelah simptom kesakitan dihentikan dan bengkak dikurangkan, kemungkinan menggunakan kaedah fisioterapeutik, misalnya, elektroforesis, magnetoterapi, mandi hidrogen sulfida, dll..

Untuk mengembalikan mobiliti tangan, disarankan untuk melakukan prosedur urut dan kompleks latihan terapi khas, yang intensitasnya harus diatur oleh doktor. Tidak termasuk peningkatan tekanan pada sendi. Memerlukan sekurang-kurangnya 2–3 minggu untuk mengembalikan sepenuhnya fungsi kawasan yang rosak, tetapi dalam kes yang lebih serius jangka masa dapat ditingkatkan.

Perlu diingat bahawa kecederaan tangan tidak dapat dicegah sepenuhnya. Namun, anda boleh mengurangkan risiko kerosakan tersebut, misalnya, dengan menggunakan pita. Sekiranya jari seseorang sudah tersingkir, berhati-hati harus dilakukan semasa mengatur aktiviti fizikal.

Keberkesanan pemulihan bergantung kepada bagaimana bantuan yang betul dan tepat pada masanya akan diberikan kepada mangsa. Keadaan utama adalah pencegahan komplikasi yang lebih serius. Prognosis untuk pemulihan sepenuhnya adalah baik dalam kebanyakan kes..

Apa yang perlu dilakukan jika anda mengetuk jari di tangan anda? Nasihat praktikal

Selalunya mengetuk ibu jari, telunjuk, jari manis di tangan; jari kelingking dan besar. Petinju dan atlet seni mempertahankan diri yang lain sering mengetuk apa yang disebut "kuali" (sendi metacarpophalangeal) pada jari kelingking dan jari manis tangan.

Pengarang artikel / Pakar laman web Shulepin Ivan Vladimirovich, traumatologist-orthopedist, kategori kelayakan tertinggi

Jumlah pengalaman kerja lebih dari 25 tahun. Pada tahun 1994, dia lulus dari Institut Pemulihan Perubatan dan Sosial Moscow, pada tahun 1997 dia menamatkan kediamannya di Traumatologi dan Ortopedik di Institut Penyelidikan Ilmiah Pusat Traumatologi dan Ortopedik yang diberi nama V.I. N.N. Prifova.

Sebab-sebabnya


Pendaratan yang tidak berjaya di pergelangan tangan boleh menimbulkan trauma pada falang. Atlet cenderung menerima kecederaan seperti ini. Anda boleh menggunakan jari bola keranjang dan bola tampar. Orang yang terlibat dalam sukan bola mencederakan falang pada jari dan mengalami patah tulang setempat.

Terdapat sebab lain mengapa anda boleh mengetuk jari anda:

  • latihan pergaduhan dan pertarungan;
  • penyakit sistem muskuloskeletal;
  • mengangkat berat yang tidak betul;
  • kesalahan semasa melakukan elemen pada peralatan sukan;
  • kemalangan industri.

Jari yang diketam biasanya disertai dengan kehelan di pelbagai segmen. Keretakan tulang, ligamen dan tendon yang jarang berlaku.

Perbezaan dari patah tulang

Sekiranya seseorang mengalami patah tulang, maka ia dicirikan oleh pelanggaran integriti tulang. Sekiranya jari kelingking terkeluar, maka alat ligamen sendi meregangkan secara dramatik dan kapsul sendi pecah.

Terdapat pelanggaran hubungan antara permukaan sendi. Sebarang pergerakan lengan yang cedera disekat..

Mobiliti tulang yang sebelumnya tidak utuh dapat dilihat. Sekiranya seseorang melukai lengannya, maka tempat serpihan yang bergerak dapat dirasakan dengan tangan.

Tempat di mana patah tulang berlaku bengkak. Hematoma mungkin muncul di atasnya, yang, jika dirawat dengan tidak betul, merebak ke lengan. Sekiranya anda mengetuk tangan walaupun sedikit, maka ada rasa sakit yang teruk. Sekiranya ini adalah kehelan, maka bentuk bahagian yang cedera tetap sama..

Baca juga: Cara merawat pergelangan kaki yang terkilir

Sejauh mana anggota badan yang cedera akan dipendekkan secara langsung bergantung kepada keparahan kehelan.

Sesungguhnya, semasa patah tulang, panjang, bentuk lengan biasanya berubah.

Ini menunjukkan bahawa serpihan merebak di sepanjang sendi. Ini tidak berlaku dengan kehelan..

Semasa dislokasi, tidak seperti patah tulang, rasa sakit segera berlaku. Ia tajam dan kuat. Dengan patah tulang, rasa sakit berlaku sedikit kemudian.

Gejala


Keadaan pesakit yang mengalami kecederaan tangan ringan tidak menjadi perhatian. Dislokasi pada mulanya dapat dikelirukan dengan lebam biasa. Sekiranya gejala meningkat pada siang hari selepas kecederaan, anda harus menghubungi traumatologist yang mendiagnosis dan merawat kecederaan.

Sekiranya jari diketuk, seseorang mengalami kesakitan akut, ia akan bertambah kuat dengan palpasi dan pergerakan. Kemerahan tisu lebam juga berlaku. Kawasan kerosakan membengkak dan berdenyut. Hematoma merebak di tempat kecederaan.

Tanda-tanda menunjukkan sifat kecederaan. Sekiranya sendi dan tulang jari rosak, organ yang cedera kelihatan cacat, sakit dan tidak dapat membengkok. Sebarang kerosakan disertai dengan kesan yang menyakitkan: dari lebam hingga patah tulang. Tetapi pemanjangan phalanx menunjukkan anjakan pada sendi. Unsur-unsur yang menonjol menunjukkan keretakan struktur tulang. Gejala tambahan jari yang tersingkir termasuk kehilangan sensasi, sianosis, pergerakan terhad, atau pergerakan yang tidak normal.

Proses penyembuhan

Rawatan dislokasi melibatkan prosedur pengurangan yang dilakukan oleh traumatologist. Hanya dia yang tahu apa yang harus dilakukan sekiranya terkehel dan bagaimana membetulkannya dengan betul.

Pengurangan tertutup dianggap manipulasi yang agak menyakitkan, oleh itu, anestesia intravena atau anestesia tempatan, yang mendorong kelonggaran otot, tidak dikecualikan. Seterusnya, lengan mengambil posisi tinggi untuk meningkatkan aliran darah dan mengelakkan pembengkakan. Doktor membetulkan kehelan menggunakan tarikan perlahan dan lembut di hujung jari. Klik ciri akan menunjukkan hasil yang positif. Pada akhir manipulasi ini, pembalut harus digunakan, yang tidak dapat dikeluarkan selama dua puluh hari berikutnya. Pesakit juga diberi ubat penghilang rasa sakit dan ubat anti-radang..

Sekiranya semua arahan diikuti dengan betul, jari yang ditarik kembali berfungsi normal dalam masa empat minggu.

Pengurangan terbuka dilakukan jika pecah diperhatikan semasa dislokasi atau tujuh hari telah berlalu sejak penerimaannya. Pesakit mesti dimasukkan ke hospital dan operasi pembedahan ditetapkan, di mana kapsul terkendali dibedah, tendon dialihkan oleh lif dan pakar bedah melakukan pengurangan. Jahitan boleh dikeluarkan setelah sepuluh hari.

Sekiranya anda tidak meletakkan jari tepat pada waktunya, sendi palsu mungkin terbentuk. Untuk menghilangkan kecacatan tersebut, perlu untuk memulihkan bukan sahaja alat artikular, tetapi juga alat ligamen. Setelah melakukan manipulasi yang diperlukan, tugas doktor yang merawat adalah dengan menggunakan plaster..

Pertolongan cemas


Bagaimana jika seseorang mengetuk jari kelingking atau jari lain di tangan mereka? Dengan kecederaan tangan, anda boleh memberikan pertolongan cemas kepada diri sendiri. Di rumah, anggota badan disejukkan dengan air paip atau makanan sejuk beku dari peti sejuk beku. Kompres sejuk akan membantu mencegah pembengkakan dan mengurangkan keradangan. Sebelum melakukan manipulasi, perlu mengeluarkan perhiasan yang mengganggu aliran darah dari tangan..

Sekiranya jari diketuk, imobilisasi diperlukan. Pembalut dikenakan jika dislokasi atau patah tulang disyaki, dan juga untuk mencegah pembengkakan anggota badan setelah lebam. Anda boleh memperbaiki organ yang cedera dengan pensil atau bolpoin. Sekiranya tidak ada alat dan cara seperti itu, ia dibenarkan untuk membalut jari antara satu sama lain - sihat dengan yang rosak. Dalam kes ini, pembalut menahan struktur yang cacat pada kedudukan yang diinginkan dan mencegah perpindahan.

Tindakan keutamaan

Berikut adalah beberapa petua penting:

  1. Elakkan melakukan perkara yang salah, termasuk berusaha meluruskan sendi anda sendiri. Bagaimanapun, pergerakan kecil yang tidak betul membawa kepada fakta bahawa tulang tumbuh bersama, atau meregang, atau keadaan umum bertambah buruk.
  2. Seboleh-bolehnya, cincin dikeluarkan. Ia mesti dipasang dengan selamat dan bebas dari pergerakan yang tidak perlu. Ini akan membantu mengelakkan kecederaan lain. Jadi keadaan tidak akan bertambah buruk lagi. Pembalut digunakan sebagai penahan. Tetapi jangan mengikatnya terlalu ketat.
  3. Penting untuk menyejukkan kawasan yang rosak sedikit dengan sesuatu yang sejuk..
  4. Ubat sakit mesti diambil mengikut keperluan.
  5. Secepat mungkin, pesakit dibawa ke hospital untuk diperiksa oleh traumatologist. Kadang-kadang ada keperluan untuk memanggil ambulans.
  6. Semasa temu janji dengan doktor, kerosakan diperiksa. Anda dapat menentukan dengan tepat apa jenis penyakit ini: kehelan, keseleo atau patah tulang. Sekiranya kehelan ditentukan, maka doktor boleh membetulkannya secara manual. Dilarang melakukannya sendiri..

Diagnostik


Sekiranya tangan cedera, cukup berunding dengan pakar traumatologi dengan diagnosis minimum. Jari yang tersingkir dengan kecacatan pada sendi jelas kelihatan di radiografi. Dianjurkan untuk melakukannya apabila keretakan atau dislokasi disyaki. Bagaimana anda tahu jika tulang anda rosak? Melengkung, mengklik, dan berderak ketika melenturkan adalah tanda-tanda gangguan intra-artikular atau tulang. Selepas sinar-X, keraguan mengenai sifat kecederaan itu hilang.

Diagnostik tambahan jari yang terkeluar diperlukan sekiranya berlaku kerosakan pada tisu lembut. Dalam kes ini, MRI akan membantu. Tomografi membolehkan anda menentukan keadaan ligamen interphalangeal dan penyakit bersamaan dari artikular. Berdasarkan diagnosis yang diterima, doktor membuat preskripsi dan memilih terapi ubat.

Jari terseliuh

Sekiranya kehelan disulitkan oleh kerosakan pada ligamen atau kapsul sendi, pembedahan mungkin diperlukan.

Seperti yang disebutkan di atas, jika terjadi dislokasi disertai patah tulang, pembedahan perlu dilakukan. Semasa operasi, patah dipasang dengan jarum atau skru atau plat mini.

Untuk menghilangkan dislokasi kronik, alat gangguan mungkin diperlukan.

Tendon pemanjanganKe senarai artikelPatah tulang metacarpal

Rawatan


Doktor bertanggungjawab sepenuhnya untuk menyesuaikan jari yang terkeluar. Anda boleh mendapatkan bantuan pakar traumatologi atau pakar bedah. Dia tahu bagaimana membetulkan jari yang tersingkir di tangannya, tanpa mengira lokasi kecederaannya. Adalah perlu untuk membetulkan anggota badan hanya sekiranya terkehel. Sekiranya kita bercakap mengenai patah tulang atau pecah tisu lembut, kaedah rawatan lain digunakan..

Imobilisasi diperlukan selepas pengurangan. Jari kelingking sering terpaku bersama dengan yang tidak bernama. Untuk melumpuhkan jari telunjuk, anda perlu memasukkan serpihan. Orthoses membantu dalam beberapa kes.

Pada hari-hari pertama selepas kemalangan, tangan terasa sakit dan membengkak. Diclofenac membantu melegakan pembengkakan phalanx dan sindrom kesakitan. Sekiranya anggota badan membengkak dan tidak sembuh dengan baik, gunakan salap arnica dan comfrey. Sekiranya berlaku kerosakan pada kapsul sendi, penggunaan chondoprotectors adalah disyorkan. Adalah mungkin untuk menyembuhkan organ yang cedera dengan penggunaan sediaan dexopanthenol dan heparin. Mereka menguatkan dinding kapilari dan menyekat keradangan. Berapa lama sakit dan bengkak bergantung pada kadar pertumbuhan semula. Semakin tua orang itu, semakin sukar pemulihan..

Cara merawat?

Sendi yang tersingkir diperbaiki oleh pekerja kesihatan profesional yang akan memberikan terapi lanjutan. Langkah-langkah rawatan bergantung pada beberapa faktor:

  • kerumitan kecederaan,
  • ketepatan dan ketepatan masa penyediaan pertolongan cemas, yang mengurangkan kemungkinan komplikasi,
  • kepantasan menghubungi institusi perubatan untuk mendapatkan pertolongan.

Pengurangan sendi bergerak yang diketuk dilakukan tanpa ubat bius atau di bawah anestesia tempatan. Doktor membetulkan anggota badan pesakit dalam keadaan yang selesa, menarik jari dan menetapkannya. Selepas pemerintahan, kawasan yang terjejas diperbaiki dengan pembalut atau orthosis khas, yang memastikan pergerakan sendi tidak bergerak. Langkah ini membolehkan anda mencegah komplikasi dan menghilangkan manifestasi kesakitan tambahan semasa perpindahan. Dan juga agen penetapan digunakan untuk mempercepat penstabilan sendi yang rosak..

Pemulihan


Proses penyembuhan jari yang dirobek tidak memerlukan banyak masa, tetapi setelah melepaskan pembalut fiksasi, tangan yang cedera harus dimuat secara beransur-ansur. Terapi senaman, urut, fisioterapi perkakasan akan membantu memulihkan organ yang rosak. Latihan tangan dilakukan dengan peningkatan beban. Pertama, putaran dilakukan dengan tangan, percubaan dilakukan untuk mengepalkan tangan menjadi penumbuk tanpa usaha yang berlebihan. Kemudian tahap beban meningkat. Ia berguna untuk menyentuh benda-benda kecil, menekan bola tenis atau gelang getah.

Berkenaan dengan fisioterapi, prosedur berikut akan bermanfaat:

  • aplikasi dengan parafin atau ozokerite - kesan pemanasan akan memberi peredaran darah yang intensif, memperbaiki pemakanan tisu yang rosak dan mencegah proses keradangan;
  • elektroforesis dengan asid nikotinat - melebarkan saluran darah, mengaktifkan peredaran darah, memperbaiki pembaikan;
  • penyinaran inframerah - dicirikan oleh kesan biostimulasi, melegakan keradangan, mempercepat pertumbuhan semula.

Kaedah terapi trauma

Sekiranya anda mengetuk jari anda, sapukan sejuk segera ke kawasan yang terjejas untuk melegakan bengkak dan sakit. Cara merawat kecederaan, doktor harus memberitahu setelah menerima keputusan sinar-X. Rawatan untuk jari yang tersingkir:

  • Untuk tiga hari pertama, anda perlu meletakkan ais yang dibalut dengan kain ke jari anda. Selsema berlangsung tidak lebih dari 15 minit, tetapi prosedur harus diulang dengan kerap.
  • Untuk melegakan keradangan dan menyembuhkan sendi dengan cepat, disarankan untuk membuat kompres dengan salap khas yang mempunyai kesan penyerapan semula. Contohnya, doktor mungkin menasihati anda untuk menggunakan Troxevasin atau Indovazin.
  • Untuk melindungi jari dari kerosakan tambahan, ia dapat diikat dengan pembalut, pembalut yang ketat.
  • Sekiranya berlaku kecederaan parah dan kemungkinan akibat yang tidak menyenangkan, disarankan untuk memasang jari dengan pelekat. Sekiranya jari cedera teruk, doktor terpaksa melakukan operasi.

Kaedah mana yang harus digunakan dalam kes tertentu hanya ditentukan oleh doktor secara individu.

Terapi ubat

Dengan jari yang dirobek, salap (Troxevasin), pembalut, ramuan dan persediaan herba (celandine, calendula berturut-turut dan chamomile), serta penghilang rasa sakit (Citramon atau Ketanov) sering digunakan.

Terapi Tradisional

Dengan jari yang dirobohkan, diperlukan nasihat doktor. Kadang kala pakar, bersama dengan kaedah tradisional untuk merawat trauma, menetapkan rawatan alternatif. Dari kaedah rakyat, kaedah berikut digunakan:

  • Campurkan bunga calendula dengan tansy, celandine dan berturut-turut dalam bahagian yang sama. Biarkan hingga 30 minit. Setelah membasahi pembalut dalam infusi yang dihasilkan, bungkus di sekitar jari yang cedera. Tukar kompres herba semasa pembalut mengering.
  • Campurkan sabun cucian hancur dengan serbuk kapur barus, amonia, minyak lampu dan turpentin putih. Salap siap mesti disapu pada jari yang terkena.
  • Untuk melegakan bengkak, anda boleh menggunakan kayu cacing yang dihancurkan pada sendi yang terkena.
  • Masukkan setengah sudu garam ke setengah gelas cuka meja. Dalam larutan yang dihasilkan, lembapkan pembalut dan sapukan pada phalanx yang terkena. Kompres akan mencegah kemunculan tumor, hematoma, dan juga dapat menghilangkan rasa sakit dengan baik.
  • Untuk menghilangkan rasa sakit dan bengkak, salap digunakan dari lemak dalaman (200 gram) dan kerucut hop (50 gram). Alat ini menghalang penampilan lebam.
  • Potong bawang putih (tiga kepala). Masukkan cuka sari apel (2 sudu kecil). Biarkan selama tujuh hari. Produk siap digosok ke kawasan jari yang terkena apabila rosak.

Perlu diingat bahawa selalunya trauma disertai dengan retakan, anjakan atau patah tulang. Oleh itu, rawatan diri tidak dapat dijalankan. Pastikan anda melawat ahli traumatologi.

Komplikasi dan akibatnya

Jari yang dirobohkan yang tidak dirawat boleh kehilangan fungsi. Lebam jari dengan trauma pada struktur tulang dan pecahnya tendon penuh dengan akibat yang serius. Kecederaan tangan tidak boleh diabaikan, walaupun ringan. Keradangan sendi yang kronik dapat mengurangkan prestasi dan kualiti hidup tangan.

Pembaca laman web 1MedHelp yang dihormati, jika anda mempunyai pertanyaan mengenai topik ini, kami dengan senang hati akan menjawabnya. Tinggalkan maklum balas, komen, kongsi kisah bagaimana anda mengalami trauma yang serupa dan berjaya mengatasi akibatnya! Pengalaman hidup anda boleh bermanfaat bagi pembaca lain.

Anatomi struktur

Pakar menggunakan angka Rom:

  • Saya - besar;
  • II - indeks;
  • III - sederhana;
  • IV - tidak bernama;
  • V - pinky.

Setiap jari mempunyai permukaan dorsal, palmar dan dua sisi.

Semua jari tangan, kecuali untuk I, terdiri daripada tiga falang:

  • proksimal (utama) - terletak lebih dekat dengan tangan;
  • distal (kuku) - terletak di hujung jari;
  • tengah - terletak di antara proksimal dan jarak jauh.
  • Jari saya terdiri daripada dua falang.

Falang dihubungkan antara satu sama lain oleh sendi, dan ke tangan mereka melekat pada kepala tulang metacarpal, membentuk sendi metacarpophalangeal.

Anestesia

Agar tidak terluka, sekurang-kurangnya dengan segera, anda boleh melakukan ini:

  1. Suntik novocaine ke jari sasaran, tunggu sehingga ia berfungsi.
  2. Balut tangan anda dengan tuala basah pada waktu malam, pada waktu pagi ia akan menjadi sedikit sensitif.
  3. Sapukan sejuk, beku selama 20-30 minit. Selama ini, jari akan mati rasa.

Tanpa rasa sakit, hanya boleh membuat patah tulang, sebaik sahaja kesan kaedah anestesia yang digunakan berhenti - sensasinya akan menjadi lebih ringan, tidak menyenangkan.

Data teori

Mungkin, akan berguna bagi banyak orang untuk mengetahui bagaimana anda boleh merosakkan jari anda atau jari orang lain, sehingga patah, dan tidak banyak menyakitkan. Walaupun sukar untuk mencapai kesakitan yang minimum.

Tulang di jari sangat tipis, jadi patah tulang tidak menjadi masalah seperti itu, tetapi lebih baik melakukan semuanya dengan tulen pada tulang, agar tidak terkena sendi. Ini dapat dilakukan dengan memukul kira-kira di tengah phalanx dengan benda tajam, yang sepanjang jalan akan membedah kulit dan tulang. Dalam kes ini, anda perlu menewaskan sehingga kerosakan dapat dilakukan dari pukulan pertama, iaitu, tepat dan tepat. Jika tidak, anda boleh mendapat patah serpihan, yang lebih sukar untuk dirawat. Tetapi anda juga tidak perlu memukul dengan teruk. Lagipun, anda boleh memotong jari anda sepenuhnya, tetapi kami tidak memerlukannya dengan cara apa pun.

Sekiranya anda perlu mencederakan jari kaki, maka keadaan akan menjadi sedikit lebih rumit, kerana tulangnya benar-benar kecil, yang bermaksud akan ada peningkatan risiko menangkap sesuatu yang tidak diperlukan. Memukul terlalu keras boleh menghancurkan tulang sepenuhnya. Dan agar semuanya dapat tumbuh bersama sebagaimana mestinya, anda harus menggunakan pemeran, dan secara keseluruhan, dan ini sangat menyusahkan. Anda boleh melupakan kehidupan penuh selama 4-8 minggu akan datang. Walaupun jika anda ingin mengasingkan diri dengan cara ini, teruskan.

Sekiranya anda mengetuk jari di tangan anda: apa yang harus dilakukan dan bagaimana merawatnya

Etiologi sendi jari yang tersingkir

Sebab utama jari yang tersingkir di tangan adalah kesan mekanikal yang trauma. Gagal mendarat di pergelangan tangan, memukul objek keras, mengangkat dan menggelongsor beban besar adalah faktor yang paling umum yang mendorong perkembangan pelanggaran. Selalunya, sendi ibu jari timbul adalah akibat perkembangan penyakit sistem muskuloskeletal di dalam badan, yang merosakkan dan merosot secara semula jadi:

  • artritis;
  • arthrosis;
  • osteochondrosis;
  • osteoporosis.

Apa simptomnya?

Sekiranya terdapat perpindahan, jari dapat mengubah kedudukannya dan penampilannya menjadi tidak wajar.
Sekiranya sendi seseorang keluar, tanda-tanda pelanggaran tidak dapat diabaikan. Simptom utamanya adalah sakit tajam yang semakin teruk ketika anda cuba menggerakkan jari anda. Sekiranya kerosakan berlaku dengan perpindahan, ia kelihatan tidak wajar, sementara boleh menjadi lebih lama atau lebih pendek, semuanya bergantung pada tahap pelanggaran. Selepas beberapa jam, bengkak terbentuk di tempat kecederaan, di mana darah dan cecair berkumpul di kawasan yang terjejas. Mobiliti Phalanx terhad, fungsi fleksi dan ekstensor hilang.

Prinsip asas pertolongan cemas

Agar tidak membahayakan dan tidak memprovokasi perkembangan komplikasi, dilarang secara bebas mengatur, meregangkan dan meletakkan jari yang cedera. Pergerakan yang tidak betul boleh menyebabkan keretakan, peregangan otot dan ligamen.

Sekiranya seseorang mengalami kecederaan serius di tangannya dan terkena sendi, pertolongan cemas adalah dengan mematuhi langkah-langkah berikut:

Langkah wajib pertolongan cemas untuk kecederaan seperti itu perlu dilakukan..

  • Sekiranya sindrom kesakitan teruk, disyorkan untuk mengambil ubat penghilang rasa sakit bukan narkotik.
  • Sekiranya terdapat cincin atau perhiasan lain di jari anda, ia mesti dikeluarkan dengan segera. Selepas kecederaan, sendi artikular membengkak dan bertambah besar, dan cincin penahan akan memperburuk keadaan, kerana akan memberi tekanan pada kawasan yang rosak.
  • Untuk mengelakkan pembentukan bengkak, letakkan objek sejuk atau kompres dengan ais di kawasan yang terkena, kain biasa yang dibasahi dengan air sejuk akan dilakukan..
  • Untuk mengelakkan tangan membengkak terlalu banyak, ada baiknya meletakkannya pada kedudukan yang tinggi.
  • Sekiranya perlu, serpihan digunakan pada phalanx. Untuk melakukannya, anda boleh menggunakan pensil, pen atau ranting lurus biasa.
  • Setelah memberikan pertolongan cemas, mangsa mesti dibawa ke bahagian trauma.

Apa yang perlu dilakukan jika anda mengetuk jari di tangan anda | Cara merawat jari yang patah

Seperti yang disebutkan di atas, jika terjadi dislokasi disertai patah tulang, pembedahan perlu dilakukan. Semasa berusaha menghasilkan semula pergerakan pada sendi, rasa sakit meningkat secara mendadak.

Pertolongan cemas untuk terkehel jari terbuka adalah dengan menggunakan pembalut antiseptik. Sekiranya kehelan ditutup, bungkus lapisan bulu kapas yang tebal di sekitar tangan dan jangan mengikat jari anda dengan erat ke tangan.

Ini mesti dilakukan agar kedudukan jari yang diketuk tidak berubah ketika bergerak dan mendorong..

Anda boleh menggunakan pad pemanas dengan air sejuk atau ais ke tempat yang sakit. Anda boleh menggunakan tuala yang direndam dalam air sejuk.

Prosedur diagnostik

Sebelum mula merawat kecederaan, penting untuk membuat diagnosis yang tepat dan menentukan sejauh mana kecederaan tersebut. Oleh itu, mangsa terlebih dahulu diperiksa oleh traumatologist. Sekiranya kecurigaan itu disahkan, pesakit akan diberi rujukan untuk pemeriksaan sinar-x. Dislokasi, retakan dan patah digambarkan pada gambar. Untuk mengetahui sama ada terdapat kerosakan pada tisu lembut dan tulang rawan, seseorang akan disyorkan menjalani imbasan MRI. Setelah menerima hasil dan mengesahkan diagnosis, doktor menentukan rejimen terapi ubat. Sekiranya patah tulang teruk, dengan kerosakan pada integriti ligamen, tulang rawan dan tisu tulang, pembedahan akan ditetapkan.

Cara merawat gangguan tersebut?

Ubat dan terapi tambahan

Setelah menetapkan ibu jari, ia diperbaiki dengan orthosis.
Rejimen rawatan untuk sendi jari yang tersingkir akan bergantung kepada keparahan kecederaan dan kecukupan pertolongan cemas yang diberikan. Setelah memeriksa hasilnya dan mengesahkan patah tulang, sendi ibu jari di tangan diselaraskan di bawah anestesia tempatan. Selepas ini, phalanx diperbaiki dengan plaster cast atau orthosis, kerana kawasan yang rosak akan tidak bergerak sepenuhnya. Ini akan membantu mempercepat pemulihan, kerana kawasan yang rosak akan sembuh lebih cepat..

Untuk mempercepat pemulihan, skema terapi berikut juga ditetapkan:

  • ubat anti-radang dan melegakan kesakitan;
  • salap, gel dan krim dekongestan;
  • fisioterapi;
  • rawatan urut;
  • satu set latihan yang akan membantu memperbaiki kawasan yang terjejas dan mengembangkan artikulasi.

Jari yang tersingkir adalah kecederaan tisu tertutup, dengan pergeseran falang jari yang saling berkaitan dan pelanggaran artikulasi artikular. Selalunya disertai dengan pecahnya ligamen, pecahnya beg artikular, patah tulang.

Selalunya mengetuk ibu jari, telunjuk, jari manis di tangan; jari kelingking dan besar. Petinju dan atlet seni mempertahankan diri yang lain sering mengetuk apa yang disebut "kuali" (sendi metacarpophalangeal) pada jari kelingking dan jari manis tangan.

Shulepin Ivan Vladimirovich, traumatologist-orthopedist, kategori kelayakan tertinggi

Jumlah pengalaman kerja lebih dari 25 tahun. Pada tahun 1994, dia lulus dari Institut Pemulihan Perubatan dan Sosial Moscow, pada tahun 1997 dia menamatkan kediamannya di Traumatologi dan Ortopedik di Institut Penyelidikan Ilmiah Pusat Traumatologi dan Ortopedik yang diberi nama V.I. N.N. Prifova.

Jari yang terkeluar adalah hasil tekanan mekanikal. Kecederaan seperti ini biasanya berlaku dalam beberapa keadaan:

  • jatuh dengan penekanan pada berus;
  • teruk terkena bola dalam permainan berpasukan;
  • mogok dalam sukan kontak;
  • pergerakan canggung pada peralatan sukan
  • mengangkat dengan meluncurkan beban pukal berat seterusnya.

Kecederaan seperti itu boleh disebut profesional untuk pemain bola tampar dan bola keranjang, atlet yang terlibat dalam seni mempertahankan diri. Kumpulan risiko juga merangkumi hampir semua pekerja manual: pemuat, pembina, pemasangan, mekanik kereta. Risiko mengetuk jari meningkat dengan ketara bagi mereka yang suka mengetuk jari dengan menekan atau menariknya. Kecenderungan juga disebabkan oleh penyakit sendi dan kecederaan sebelumnya..

Gejala jari yang tersingkir, menyebabkan kecederaan

Tangan adalah yang paling kerap terkena pelbagai kecederaan. Kecederaan pada jari, termasuk terkehel, menimbulkan kesulitan besar dalam kehidupan seharian, dengan ketara mengurangkan kualitinya.

Anda boleh mengetuk jari ketika bermain sukan, terutamanya permainan bola dan sukan kenalan. Kecederaan seperti itu juga boleh berlaku dalam keadaan domestik: dengan kejatuhan yang tidak berjaya dengan penekanan pada tangan, ketika mengangkat beban besar dan kemudian menggesernya, serta dalam permainan bola sederhana.

Jari terkilir sangat terdedah kepada orang yang mempunyai kebiasaan mengklik sendi mereka, meregangkan atau menekan jari mereka. Kecederaan jari sebelumnya juga meningkatkan risiko terkehel.

Kecederaan yang paling biasa adalah ibu jari, telunjuk, dan jari manis. Ini berlaku apabila beban yang dibenarkan dilebihi. Gejala berikut akan membantu menentukan kehelan atau subluksasi phalanx jari:

  • Sakit tajam yang teruk. Sensasi menyakitkan boleh berlaku ketika bergerak, menyentuh, atau dalam keadaan rehat. Juga, di tempat kecederaan, rasa sakit berdenyut dengan intensiti yang berbeza-beza mungkin berlaku..
  • Mobiliti terhad. Kekakuan dan kesakitan yang teruk ketika bergerak.
  • Bengkak atau bengkak. Muncul segera atau selepas beberapa waktu di tempat kecederaan. Boleh merebak ke tapak tangan atau belakang tangan.
  • Perubahan warna kulit. Falanx yang rosak dapat memperoleh warna merah atau kebiruan. Juga, di tempat kerosakan, hematoma mungkin terbentuk.
  • Sensitiviti menurun. Mati rasa berlaku pada jari yang cedera atau seluruh tangan. Falanx yang cedera berubah menjadi pucat.
  • Ubah bentuk jari. Dengan kehelan yang teruk, bentuk sendi berubah, jari berada dalam kedudukan yang tidak wajar. Pergerakan pasif disertai dengan kesakitan yang teruk, pergerakan aktif tidak mungkin.

Sekiranya jari diketuk, adalah mustahak untuk mendapatkan bantuan perubatan. Rawatan kecederaan yang tepat pada masanya dan tepat akan mengelakkan komplikasi..

Gejala dan tanda jari yang diketuk

Untuk memahami bahawa jari tersingkir, anda perlu mengetahui beberapa tanda ciri kecederaan ini:

  • pertama sekali, ia adalah kesakitan yang teruk. Ia menampakkan diri semasa pergerakan, lenturan, palpasi, dan juga dalam keadaan rehat. Mungkin ada rasa sakit yang berdenyut;
  • Sekiranya dislokasi sendi berlaku semasa kecederaan diterima, ubah bentuk jari dapat dilihat dengan jelas. Ia mungkin dipusingkan ke sisi, tampak lebih panjang atau lebih pendek dari biasanya. Penonjolan tulang diperhatikan di kawasan sendi.
  • Kesukaran atau kekurangan mobiliti sepenuhnya, jari tidak bengkok dengan baik atau tidak bengkok sama sekali;
  • kehilangan kepekaan, mati rasa, kulit pucat;
  • beberapa waktu selepas kecederaan, bengkak, edema mungkin muncul;
  • selalunya trauma disertai dengan hematoma. Warna kulit boleh berubah menjadi merah atau kebiruan.

Walaupun terdapat tanda-tanda yang jelas, hanya seorang doktor yang dapat menentukan diagnosis yang tepat dan taktik rawatan selanjutnya.!

Patah tulang, tulang retak, dan pecah tendon mempunyai simptom yang serupa. Pemeriksaan sinar-X sering diperlukan untuk menjelaskan diagnosis.

Gejala

Anda dapat memahami bahawa jari tersingkir melalui sejumlah tanda ciri:

  • Sakit yang sangat tajam
    , yang menjelma dalam hampir semua pergerakan. Juga, apabila anda menekan kawasan kerosakan, ia menjadi lebih serius, sering menampakkan diri walaupun dalam keadaan rehat. Dalam kes-kes tertentu, rasa sakit itu berdenyut, agak sukar untuk menanggungnya.
  • Kerosakan jari tertentu kelihatan secara visual
    . Sebenarnya, ia kelihatan lebih panjang atau lebih pendek daripada yang lain, ada kalanya ia berpusing ke kiri atau kanan, penonjolan tulang yang serius terbentuk di kawasan sendi.
  • Mobiliti sangat sukar atau tidak hadir sepenuhnya
    . Fleksi dilakukan dengan ketegangan yang ketara, sementara rasa sakit yang serius segera terbentuk, dalam kes tertentu, fleksi sama sekali tidak mungkin dilakukan.
  • Kehilangan kepekaan terbentuk
    , mati rasa sering dimanifestasikan, boleh bersifat sementara atau kekal, kulit mempunyai warna pucat.
  • Selepas kecederaan, pembengkakan teruk berlaku selama beberapa jam, dalam beberapa kes sedikit pembengkakan.
  • Hematoma terbentuk
    , pada masa yang sama, warna kulit di tempat kecederaan mungkin mempunyai warna merah atau bahkan kebiruan.

Tanda-tandanya cukup jelas, bagaimanapun, hanya doktor yang berpengalaman dan berpengetahuan yang dapat menentukan masalahnya dengan tepat dan memilih kaedah rawatan yang optimum, sementara kajian tertentu pasti akan dilakukan untuk menunjukkan gambaran kerosakannya sepenuhnya. Perhatikan bahawa kecederaan tulang tertentu, pecah tendon, dan patah tulang mempunyai gejala yang hampir sama..

Pertolongan cemas untuk trauma

Dengan jari yang dirobohkan, pertolongan cemas harus terhad kepada langkah-langkah pra-perubatan yang paling mendesak.

Jangan sekali-kali anda cuba meletakkan jari anda sendiri..

Tindakan sedemikian dapat memburukkan trauma dengan ketara, sehingga mustahil untuk mengembalikan sepenuhnya keupayaan kerja. Moto utama pertolongan cemas: "Jangan membahayakan!".

Oleh itu, jika terdapat tanda-tanda yang menunjukkan bahawa jari itu diketuk, manipulasi berikut mesti dilakukan:

  • dengan cepat tetapi berhati-hati mengeluarkan cincin dan perhiasan lain dari jari anda. Apabila bengkak dan edema muncul, akan lebih sukar atau mustahil untuk menghilangkannya, yang akan merumitkan rawatan;
  • selepas itu, selsema hendaklah disapu ke tempat kecederaan selama 15-20 minit. Ini boleh menjadi ais, makanan sejuk beku, dalam keadaan melampau, tuala direndam dalam air sejuk. Lengan harus disimpan dalam kedudukan tinggi untuk mengurangkan bengkak;
  • Tahap seterusnya adalah penetapan phalanx yang cedera. Pensil, pembaris, dahan pokok boleh berfungsi sebagai tayar. Anda boleh mengikat jari anda ke jari bersebelahan yang sihat. Pembalut atau kain yang digunakan sebagai pembalut tidak boleh menekan jari. Pelekapan yang sangat ringan.
  • Kita boleh mengambil ubat sakit.

Setelah memberi pertolongan cemas, pastikan anda berjumpa doktor secepat mungkin untuk rawatan selanjutnya. Semakin awal anda pergi ke traumatologist, semakin cepat dan yang paling penting, rawatan akan lebih berkesan.

Rawatan jari yang tersingkir

Taktik rawatan dan tempohnya bergantung pada kerumitan kecederaan.

Untuk kecederaan yang tidak serius, jika tidak ada kehelan, patah tulang atau pecah ligamen, pembalut yang ketat dan sebilangan prosedur yang dapat dilakukan secara bebas di rumah sudah cukup..

Dalam 2-3 hari pertama selepas kecederaan, ais digunakan. Tidak lebih dari 15-20 minit beberapa kali sehari. Ia membantu melegakan bengkak, sakit;

Dari hari ke-3, anda boleh mula membuat kompres hangat menggunakan salap yang dapat diserap. Contohnya, Fastum-gel, Dolobene, Troxevasin, Diclofenac-gel, Indovazin. Pada tahap ini, penggunaan ubat-ubatan rakyat dibenarkan. Biasanya ini adalah infus chamomile, tansy, celandine, calendula. Kompres ditukar 2-3 kali sehari.

Latihan jari paling asas

Setelah edema reda, anda boleh mula melakukan urutan ringan, gimnastik pemulihan. Ini akan membantu mengembalikan semua fungsi jari dengan lebih pantas..

Sekiranya terdapat rasa sakit, mungkin untuk mengambil ubat penghilang rasa sakit - analgin, ketan, pentalgin, dll..

Pengurangan jari yang diketepikan

Sekiranya berlaku kecederaan serius, jika berlaku kehelan, rawatan diteruskan dengan cara yang berbeza. Keutamaan pertama adalah meletakkan semula jari yang terkena..

Pengurangan dilakukan di bawah anestesia tempatan, dan dalam kes khas di bawah anestesia umum. Falanx yang cedera dilanjutkan di sepanjang paksi longitudinal jari. Sebagai peraturan, dalam kes ini, sendi itu sendiri dipasang dengan klik khas. Sekiranya ini tidak berlaku, maka perlu menekannya ke arah yang betul. Untuk mengelakkan mencubit tendon, phalanx kuku sedikit bengkok. Panjangkan jari menggunakan pegangan atau gelung dari pembalut.

Sekiranya pengurangan tertutup gagal, maka pembedahan ditetapkan untuk melakukan pengurangan terbuka.

Sebab yang paling biasa untuk kemustahilan pengurangan tertutup adalah lawatan lewat ke doktor.

Selepas sendi diposisikan semula, plaster cast atau orthosis yang boleh ditanggalkan digunakan selama 3-4 minggu. Ini diperlukan untuk memperbaiki jari, yang mempercepat pemulihan. Juga, pelakon membantu mengelakkan kesakitan semasa pergerakan canggung, sentuhan tidak sengaja pada jari yang cedera..

Setelah menanggalkan pembalut untuk mempercepat pemulihan, rawatan urut dan latihan yang bertujuan untuk mengembangkan fungsi jari yang dirobek juga diresepkan. Sebagai tambahan kepada latihan khas yang ditetapkan oleh doktor, disarankan untuk melakukan latihan untuk pengembangan kemahiran motor halus tangan: kumpulkan teka-teki, set konstruktor, lakukan jahitan, dan ketik pada papan kekunci. Ini membantu mengembalikan sepenuhnya kemampuan kerja, dan juga untuk mengelakkan sejumlah komplikasi, seperti "kebiasaan terkehel".

Jari yang diketam sembuh dari 15-20 hingga 30-40 hari, bergantung kepada keparahan kecederaan, kecederaan yang disertakan, kebenaran pertolongan cemas, ketepatan masa berjumpa doktor.

Kecederaan jari adalah kecederaan yang sangat biasa, baik dalam kehidupan seharian dan juga sukan. Mustahil untuk menghindarinya sepenuhnya, tetapi mungkin untuk mengurangkan risikonya. Berhati-hati ketika melakukan pelbagai kerja trauma, jangan terganggu, jika boleh, gunakan sarung tangan. Semasa bermain sukan, gunakan pembalut elastik, gunakan peralatan sukan mengikut arahan. Sekiranya kecederaan masih diterima, sangat penting untuk memberi pertolongan cemas dengan betul dan berjumpa doktor secepat mungkin..

Bagaimana jika saya mengetuk jari? Cara memberitahu jari yang tersingkir dari jari yang terkeluar atau patah?

Masalah ini paling kerap berlaku di kalangan mereka yang terlibat dalam sukan berpasukan: bola keranjang, bola tampar, seni mempertahankan diri. Kadang-kadang jari boleh "terbang keluar" semasa kerja-kerja pembinaan atau hanya di persekitaran rumah tangga.

Dalam artikel ini, kita akan melihat cara untuk merawat jari yang tersingkir. Mari buat tempahan dengan segera bahawa perjalanan ke traumatologist dan sinar-X dalam kes ini adalah tindakan yang tidak perlu. Hanya doktor yang dapat membuat diagnosis yang tepat dan meletakkan jari di tempatnya.

Rawatan

Doktor bertanggungjawab sepenuhnya untuk menyesuaikan jari yang terkeluar. Anda boleh mendapatkan bantuan pakar traumatologi atau pakar bedah. Dia tahu bagaimana membetulkan jari yang tersingkir di tangannya, tanpa mengira lokasi kecederaannya. Adalah perlu untuk membetulkan anggota badan sekiranya berlaku. Sekiranya kita bercakap mengenai patah tulang atau pecah tisu lembut, kaedah rawatan lain digunakan..

Imobilisasi diperlukan selepas pengurangan. Jari kelingking sering terpaku bersama dengan yang tidak bernama. Untuk melumpuhkan jari telunjuk, anda perlu memasukkan serpihan. Orthoses membantu dalam beberapa kes.

Pada hari-hari pertama selepas kemalangan, tangan terasa sakit dan membengkak. Diclofenac membantu melegakan pembengkakan phalanx dan sindrom kesakitan. Sekiranya anggota badan membengkak dan tidak sembuh dengan baik, gunakan salap arnica dan comfrey. Sekiranya berlaku kerosakan pada kapsul sendi, penggunaan chondoprotectors adalah disyorkan. Adalah mungkin untuk menyembuhkan organ yang cedera dengan penggunaan sediaan dexopanthenol dan heparin. Mereka menguatkan dinding kapilari dan menyekat keradangan. Berapa lama sakit dan bengkak bergantung pada kadar pertumbuhan semula. Semakin tua orang itu, semakin sukar pemulihan..

Sekiranya ubat yang digunakan dari farmasi memberikan hasil yang tidak signifikan, terapi akan disesuaikan. Cara merawat jari yang tersingkir di rumah, beritahu resipi ubat tradisional untuk lebam:

  • campurkan resin cemara, lemak babi dan birch dalam bahagian yang sama, masukkan ke tempat yang hangat selama 12-18 jam. Sebelum menggunakan salap, disyorkan untuk memanaskannya hingga suhu badan;
  • tuangkan bawang kupas dengan setengah gelas minyak sayuran dan didihkan, kemudian angkat api minimum, rebus bawang dan peras melalui kain cheesecoth ke dalam minyak. Masukkan 1 sudu besar. l. sabun dobi parut, campurkan, simpan di dalam peti sejuk;
  • larutkan tanah liat penyembuhan di dalam air, tambah 1 sudu besar. l. cuka dan cengkih bawang putih cincang. Campuran diletakkan di bawah serbet, diikat dengan pembalut, disimpan hingga kering sepenuhnya.

Rawatan operasi

Sekiranya kaedah tertutup tidak dapat dikurangkan, doktor memutuskan rawatan pembedahan. Operasi juga diperlukan sekiranya ligamen dan tendon terkoyak. Jari yang terketar disetel, tisu lembut dijahit secara berlapis, plester digunakan hingga 4 minggu. Untuk meningkatkan proses pemulihan, disarankan untuk mengunjungi bilik fisioterapi.

Apa nak buat

1. Mula-mula anda perlu memastikan bahawa jari benar-benar terkeluar. Tanda-tanda utama jari yang tersingkir adalah:

  • bengkak
  • pembentukan hematoma subkutan
  • kehadiran kesakitan ketika melenturkan sendi

Namun, diagnosis akhir hanya dapat dibuat dengan hasil pemeriksaan sinar-X..

2. Pada saat-saat pertama selepas terkena jari, disarankan untuk meletakkan ais ke atasnya. Untuk tujuan yang sama, beg sayur atau beri beku akan berjaya. Paling teruk, anda boleh meletakkan jari yang sakit di bawah aliran air sejuk..

3. Dua hari pertama selepas kecederaan, ais digunakan selama 15-20 minit beberapa kali sehari. Seterusnya, anda perlu membeli salap yang dapat diserap di farmasi untuk meletakkan kompres ke lokasi dislokasi.

4. Untuk penyembuhan awal, jari yang diketam dipasang dengan jari yang berdekatan dengan pembalut. Tindakan ini relevan dengan jari yang tersingkir di tangan. Secara semula jadi, manipulasi seperti itu tidak dapat dilakukan dengan jari yang tersingkir..

5. Sekiranya kita beralih kepada kaedah perubatan tradisional (?), Maka dia menasihati kaedah berikut untuk merawat jari yang tersingkir. Anda perlu mengambil satu sendok teh tansy, string, calendula dan celandine.

Semua bahan dibancuh dalam setengah liter air mendidih dan dimasukkan selama setengah jam. Kemudian kain kanvas direndam dalam kuahnya dan disapukan pada jari yang terkeluar. Semasa proses pengeringan, pembalut dibasahi lagi.

6. Seperti yang disebutkan di atas, hanya seorang doktor yang dapat mendiagnosis jari yang patah. Tendon pecah, patah tulang, patah tulang, mempunyai simptom yang serupa. Di rumah, sangat mudah untuk mengelirukan kehelan dengan penyakit lain..

Ada kemungkinan pesakit memerlukan langkah rawatan yang lebih berkesan: immobilization plaster atau bahkan pembedahan. Sekiranya anda mengesyaki kecederaan tersebut, anda hanya perlu mengambil langkah bebas jangka pendek, setelah itu, secepat mungkin, pergi ke doktor.

Kesalahan diagnosis dan ubat-ubatan sendiri dapat menyekat prestasi jari secara kekal..

Jari terkilir biasanya tidak asing bagi orang yang melakukan kerja fizikal atau pelbagai sukan, tetapi kecederaan seperti itu juga dapat terjadi dalam keadaan domestik. Pertimbangkan apa yang mungkin menjadi sebabnya, bagaimana memahami bahawa ia adalah kehelan, dan apa yang harus dilakukan mengenainya.

Pelbagai kecederaan adalah penyebab utama terkehelnya jari..

Contohnya, memukul bola dengan tidak betul, pergerakan yang tidak berjaya dalam sukan, percubaan di gim atau persekitaran rumah untuk mengangkat beban yang tidak sesuai untuk anda. Yang paling trauma adalah sukan kontak, di mana terdapat cukup alasan untuk mencederakan jari.

Kejatuhan yang tidak berjaya dengan penekanan pada lengan adalah sebab lain untuk terkehel. Jangan lupa tentang kecederaan lalu dan pelbagai penyakit sendi. Merengkok dan menjentikkan jari anda juga dianggap kebiasaan buruk..

Bagaimana anda dapat memahami bahawa jari tersingkir di tangan, dan apa artinya menjatuhkan jari?

Pertolongan cemas

Tindakan yang harus diambil sejurus selepas kecederaan:

  1. Sekiranya terdapat cincin di tangan dengan jari yang terketar atau di atasnya sendiri, perlu mengeluarkan perhiasan secepat mungkin. Elakkan menekan jari yang cedera sekiranya berlaku edema.
  2. Sapukan ais ke kawasan yang cedera. Ini akan membantu mengurangkan bengkak..
  3. Menjaga tangan atau lengan dalam kedudukan tinggi juga akan mengurangkan bengkak.
  4. Pita jari yang cedera ke jari yang sihat berdekatan untuk diperbaiki.
  5. Ambil ubat penahan sakit untuk kesakitan yang teruk.
  6. Hubungi kemudahan perubatan untuk mendapatkan bantuan.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya jari anda tersingkir?

Sejurus selepas kecederaan, ais harus digunakan atau krioterapi (ejen khas) harus dilakukan. Adalah disyorkan untuk melakukan perkara berikut:

sapukan sejuk selama 2-3 hari pertama selepas kecederaan. Agar tidak membahayakan, sejuk mesti dijaga tidak lebih dari 15 minit;

salap dengan kesan penyerapan akan membantu. Contohnya, Indovazin atau Troxevasin. Ia bertujuan untuk kompres;

untuk merawat jari di tangan, anda boleh menggunakan pelekapan jari yang cedera dengan pembalut atau pembalut lain;

untuk lebam teruk, imobolisasi plaster atau pembedahan mungkin ditetapkan.

Dana apa yang akan diperlukan untuk menyembuhkan jari yang tersingkir di tangan

Dana tersebut berdasarkan:

ais atau bahan sejuk (contohnya, sebungkus buah dari peti sejuk);

salap yang boleh diserap (Troxevasin);

jika jari diketuk, mengumpul ramuan berguna: calendula, tansy, string, celandine;

Kaedah diagnostik

Seperti disebutkan, gejala dislokasi sangat mirip dengan patah tulang, dan pembengkakan dapat mengganggu diagnosis yang tepat. Oleh itu, hanya profesional perubatan yang berkelayakan yang dapat mendiagnosis kecederaan dengan betul dan menetapkan rawatan yang sesuai..

Untuk memastikan ia bukan patah tulang, doktor anda mungkin memerintahkan sinar-x. Namun, lebih kerap daripada itu, tinjauan dan pemeriksaan pesakit yang sederhana cukup untuknya..

Dalam kes yang jarang berlaku, jenis kecederaan yang teruk berlaku - kehelan patah tulang. Ia perlu didiagnosis lebih awal. Kecederaan seperti ini memerlukan rawatan pembedahan..

Rawatan dislokasi

Apa yang perlu dilakukan sekiranya ibu jari atau kelingking anda tersingkir di tangan anda? Kerumitan dan tempoh rawatan bergantung kepada beberapa faktor:

  • keparahan kecederaan;
  • kebenaran pertolongan cemas;
  • kepantasan menghubungi institusi perubatan.

Satu-satunya cara untuk menyembuhkan kehelan adalah meluruskan sendi. Sekiranya perlu, digunakan anestesia tempatan dari kawasan yang cedera, memandangkan pengurangan adalah prosedur yang agak menyakitkan.

Bagaimana membetulkan sendi? Tangan mangsa dilekapkan pada posisi yang selesa, selepas itu doktor meletakkan jari dengan gerakan menarik. Jari runcing diletakkan dalam struktur khas atau hanya dipasang dengan cor plaster, yang memastikan pergerakannya tidak bergerak. Kedudukan jari ini membantu mengelakkan kesakitan yang tidak perlu dari sentuhan atau anjakan yang tidak disengajakan, serta mempercepat penyembuhan sendi..

Selepas prosedur mengurangkan dislokasi dan memperbaiki jari, beberapa cadangan mesti diikuti untuk mempercepat penyembuhan kecederaan:

  • gunakan pelbagai salap anti-radang, gel untuk melegakan bengkak dan melegakan kesakitan (contohnya, "Troxevasin", ", "Lyoton");
  • lakukan urutan terapi;
  • lulus kursus;
  • apabila kesakitan hilang, lakukan yang khas untuk pemulihan.

Ubat-ubatan rakyat

Pertimbangkan bagaimana merawat kuali yang tersingkir dengan ubat tradisional:

  1. Penyerapan calendula, tali, tansy dan celandine. Campurkan ramuan dalam bahagian yang sama, tuangkan air mendidih dan biarkan selama 30 minit. Apabila larutan telah sejuk, rendam pembalut di dalamnya dan bungkus dalam bentuk kompres. Tukarnya kerana kain kering beberapa kali sehari..
  2. Penyelesaian sabun dobi. Kisar sabun, masukkan ammonia dan kapur barus. Kemudian masukkan turpentin putih dan minyak lampu. Sapukan salap yang dihasilkan pada jari yang terkeluar beberapa kali sehari. Boleh disapu semalaman.
  3. Campuran cuka bawang putih dan sari apel. Potong bawang putih (tiga kepala) dan campurkan dengan cuka sari apel (dua sudu besar). Berkeras selama seminggu, kemudian gosokkan ke jari yang cedera.
  4. Garam dan cuka untuk edema. Masukkan satu sendok teh garam ke setengah gelas cuka 9%, lembapkan pelapisan dalam larutan dan sapukan ke kawasan yang cedera selama 30 minit.
  5. Hops dan lemak untuk kesakitan. Sediakan salap menggunakan blubber (200 g) dan bubuk hop bubuk (50 g). Juga, salap melegakan lebam..
  6. Sapukan kayu cacing cincang ke kawasan yang rosak untuk melegakan bengkak.

! Sering kali, kecederaan seperti itu dapat menyembunyikan keretakan atau patah tulang. Anda perlu pergi ke kemudahan perubatan.

Ramai pesakit tidak memahami mengapa perlu merawat jari yang terkeluar di traumatologist sejurus selepas kecederaan. Jawapannya mudah: jika anda tidak membetulkan sambungan pada waktunya, ia akan cacat. Akibatnya, kemampuan fungsi jari akan terganggu dan anda tidak akan dapat menghasilkan jarak gerakan yang biasa..

Kehelan lama yang berlaku lebih dari 2-4 minggu yang lalu tidak dikenakan rawatan klasik. Kepala sendi dipindahkan relatif terhadap rongga glenoid dan memerah tisu lembut. Oleh itu, sendi seperti itu dapat diselaraskan hanya dengan campur tangan pembedahan..

Sekiranya kehelan jari berlaku dengan latar belakang jatuh atau pukulan, maka tisu lembut sering rosak. Tanpa rawatan yang berkelayakan, risiko jangkitan luka meningkat secara mendadak. Dengan langkah terapi yang dipilih dengan betul, pesakit cepat sembuh: rasa sakit hilang, edema berkurang, dan mod aktiviti fizikal secara beransur-ansur mengembang.

Pemulihan fungsi tangan yang hilang berterusan selama beberapa bulan. Pada masa ini, pakar menetapkan ubat penghilang rasa sakit tempatan yang menekan kesakitan, melegakan tanda-tanda keradangan dan pembengkakan dari tisu yang rosak.

Kaedah perubatan tradisional

Mari terus mempertimbangkan apa yang harus dilakukan sekiranya saya mengetuk jari di tangan saya. Saat ini, terdapat banyak resipi popular yang memungkinkan untuk menghilangkan rasa sakit ketika jari lebam, serta menghilangkan pembengkakan dan keradangan pada tisu lembut. Untuk memudahkan proses pemulihan, anda harus memperhatikan kaedah berikut:

  1. Siapkan infusi tansy, celandine, string dan calendula. Campurkan bunga tumbuh-tumbuhan dalam bahagian yang sama, tuangkan air rebus dan tunggu sehingga cecair sejuk. Gunakan penyelesaian yang dihasilkan untuk menerapkan kompres pada jari yang lebam. Kaedah perubatan tradisional ini membolehkan anda dengan cepat menghilangkan bengkak dan membantu mengembalikan mobiliti phalanx yang rosak..
  2. Kisar beberapa kepala bawang putih. Campurkannya dengan cuka sari apel. Sapukan larutan yang dihasilkan pada jari yang terkeluar beberapa kali sehari. Tidak lama lagi, hematoma akan sembuh di kawasan yang rosak, selepas itu rasa sakit akan hilang sepenuhnya.
  3. Kisar kira-kira 50 gram kerucut hop ke dalam serbuk. Campurkan dengan lemak untuk membuat salap. Produk yang dihasilkan akan membolehkan anda mengatasi lebam, akan mempunyai kesan antiseptik dan analgesik pada tisu..

Lagi Artikel: Elbow Gout

Orang yang menjalani gaya hidup aktif sering mengalami fenomena seperti jari yang tersingkir. Pada dasarnya, atlet menghadapi kehelan. Fenomena ini dijelaskan oleh pergerakan tangan yang hebat. Tanda-tanda khas jari yang tersingkir adalah: sakit tajam yang tajam, ketidakupayaan untuk menggerakkan sendi atau sensasi yang menyakitkan, serta perubahan bentuk sendi, bengkak. Sebarang percubaan untuk menggerakkan sendi menyebabkan rasa sakit yang lebih tidak menyenangkan.

Terdapat banyak resipi ubat tradisional yang dengannya anda bukan sahaja dapat mengurangkan rasa sakit dan melegakan radang dan bengkak, tetapi juga menyembuhkan jari yang tersingkir sepenuhnya. Ubat-ubatan herba akan membantu mengatasi penyakit ini, dengan menggunakan cara dan ramuan improvisasi yang dimiliki atau boleh dibeli oleh setiap suri rumah di farmasi terdekat.

1. Calendula, celandine, string dan tansy. Cukup mudah untuk menyiapkan infus bunga ini: ambil bunga setiap ramuan ini dalam bahagian yang sama, tuangkan air mendidih dan tekan selama 15-30 minit. Kemudian sejukkan, lembapkan pembalut dalam larutan ini dan buat losyen dalam bentuk kompres. Tukar kompres ketika kain mengering 2-3 kali sehari.

2. Sabun cucian. Ia mesti dihancurkan dan kapur barus serta amonia ditambahkan. Kemudian kacau dan masukkan lebih banyak turpentin putih dan minyak lampu. Sapukan campuran yang dihasilkan ke jari yang diketuk beberapa kali sehari. Boleh dibiarkan semalaman.

3. Cuka bawang putih dan sari apel. Parut 3 kepala bawang putih pada parutan dan tambahkan 2 sudu besar cuka sari apel, kemudian biarkan campuran ini menyeduh selama seminggu. Gosokkan produk yang dihasilkan ke jari yang terkeluar.

4. Garam dan cuka. Larutkan 1 sudu teh garam batu dalam setengah gelas cuka (9%). Lembapkan kain kasa atau pembalut dalam larutan dan sapukan ke jari anda selama setengah jam. Berkat penyelesaian ini, bengkak dan hematoma akan turun..

5. Hops. Kerucut hop, digiling menjadi serbuk (50 g), dicampurkan dengan lemak dalaman dalam nisbah 1: 4. Salap yang dihasilkan digunakan sebagai anestetik dan antiseptik. Dia akan membantu mengatasi lebam.

Jari yang dirobohkan boleh menjadi rumit oleh pelbagai akibat, seperti perpindahan, retakan, atau patah tulang. Oleh itu, jika kaedah di atas tidak memberikan hasil yang diinginkan, anda perlu mendapatkan bantuan doktor dan tidak meneruskan rawatan diri. Doktor yang berwibawa akan mengambil sinar-X dan kemudian membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan yang tepat.

Kecederaan tangan agak biasa disebabkan oleh banyak beban dan pergerakan sendi. Keadaan ketika orang mengetuk jari di tangan mereka adalah khas untuk atlet profesional, tetapi dalam semua keadaan, lawatan wajib ke doktor diperlukan. Hanya pakar yang berkelayakan yang dapat menentukan punca sebenar kecederaan, dan, jika perlu, sesuaikan jari yang rosak.

Terdapat banyak resipi ubat tradisional, yang dengannya anda bukan sahaja dapat mengurangkan rasa sakit dan melegakan radang dan bengkak, tetapi juga menyembuhkan jari yang tersingkir sepenuhnya..

Ubat-ubatan herba akan membantu mengatasi penyakit ini, dengan menggunakan cara dan ramuan improvisasi yang dimiliki atau boleh dibeli oleh setiap suri rumah di farmasi terdekat.

Cukup mudah untuk menyiapkan infus bunga ini: ambil bunga setiap ramuan ini dalam bahagian yang sama, tuangkan air mendidih dan bersikeras selama 15-30 minit.

Kemudian sejukkan, lembapkan pembalut dalam larutan ini dan buat losyen dalam bentuk kompres. Tukar kompres ketika kain mengering 2-3 kali sehari.

3. Cuka bawang putih dan sari apel. Parut 3 kepala bawang putih pada parutan dan tambahkan 2 sudu besar cuka sari apel, kemudian biarkan campuran ini menyeduh selama seminggu. Gosokkan produk yang dihasilkan ke jari yang terkeluar.

4. Garam dan cuka. Larutkan 1 sudu teh garam batu dalam setengah gelas cuka (9%). Lembapkan kain kasa atau pembalut dalam larutan dan sapukan ke jari anda selama setengah jam. Berkat penyelesaian ini, bengkak dan hematoma akan turun..

5. Hops. Kerucut hop, digiling menjadi serbuk (50 g), dicampurkan dengan lemak dalaman dalam nisbah 1: 4. Salap yang dihasilkan digunakan sebagai anestetik dan antiseptik. Dia akan membantu mengatasi lebam.

Doktor yang berwibawa akan mengambil sinar-X dan kemudian membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan yang tepat.