Pulih di rumah setelah terkehel bahu

Meniskus

Menurut statistik, trauma paling sering dirawat dengan terkehelnya sendi bahu. Penyakit ini boleh dicetuskan oleh pelbagai keadaan. Seseorang mungkin jatuh tidak berjaya atau hanya memusingkan tangan dengan tidak betul. Memang ada beban yang kuat pada sendi bahu, tetapi pada masa yang sama jaringannya sangat kecil.

Orang-orang dari segala usia rentan terhadap penyakit ini, namun pada dasarnya, pesakit usia persaraan meminta bantuan perubatan, kerana dengan usia, otot tisu menjadi lemah. Sebagai peraturan, dislokasi dirawat dengan ubat. Pemulihan selepas dislokasi bahu di rumah juga diperlukan, yang akan mempercepat proses kembali ke irama kehidupan yang biasa..

Rawatan

Sekiranya anda mengalami kecederaan bahu, segera dapatkan rawatan perubatan. Kelewatan boleh menyebabkan kehilangan aktiviti fizikal pada sendi. Rawatan secara langsung bergantung pada jenis kecederaan; dengan bentuk ringan, doktor boleh menetapkan pengurangan dislokasi, dan dengan tahap yang sukar, operasi pembedahan. Tetapi, walaupun terdapat pelbagai jenis rawatan, semua pesakit mesti menjalani pemulihan. Sebagai peraturan, ini terdiri daripada tiga peringkat utama:

  • pengurangan sendi yang rosak;
  • membetulkan anggota badan dalam keadaan tidak bergerak;
  • pemulihan.

Kecederaan ini serius, tetapi dengan rawatan dan pematuhan yang betul terhadap semua kehendak doktor, mungkin untuk memulihkan mobiliti sendi dengan cepat. Setiap peringkat proses pemulihan memerlukan masa yang berbeza. Tempoh pemulihan dan rawatan bergantung pada tahap kecederaan.

Malangnya, terdapat kes-kes apabila seseorang mengalami kambuh dalam jangka masa yang singkat setelah proses pemulihan. Ini mungkin disebabkan oleh fakta bahawa otot-otot tisu sangat lemah. Kemudian doktor boleh menghantar pesakit untuk operasi yang membolehkan anda menguatkan tisu otot dan mengembalikan prestasi organ. Selalunya, pakar bedah menggunakan kaedah ortoskopi, yang tidak menyebabkan kerosakan teruk pada pesakit, tetapi pada masa yang sama cukup berkesan.

Jenis-jenis kecederaan

Apabila cedera, kepala sendi bahu dapat dipindahkan ke sisi yang benar-benar sewenang-wenangnya dari rongga organ. Bergantung pada perpindahannya, jenis penyakit utama dibezakan:

  • dalam kebanyakan kes, pesakit hadir dengan dislokasi anterior. Kecederaan seperti itu dapat diperoleh dengan jatuh pada anggota badan lurus, yang sedikit ditarik ke sisi;
  • juga pesakit boleh mendapat kehelan yang lebih rendah. Selalunya, kecederaan seperti itu adalah akibat kecederaan semasa melakukan latihan pada bar mendatar. Kecederaan ini boleh berlaku pada anak kecil, ketika ibu bapa semasa permainan tidak mengangkat anak dengan tangan dengan betul;
  • dalam kes yang sangat jarang berlaku, kehelan posterior berlaku. Kecederaan ini berlaku apabila pukulan langsung ke anggota badan.

Gejala

Sebelum memulakan rawatan, perlu memahami apakah pesakit benar-benar mengalami kehelan, oleh itu, untuk diagnosis yang tepat, doktor mesti menjalankan:

  • menyoal pesakit - dalam keadaan apa kecederaan itu diterima, kesakitan apa yang dia rasakan;
  • menetapkan sinar-X atau MRI untuk memastikan bahawa diagnosisnya betul. Dan juga perlu untuk memahami apa bentuk kehelan;
  • menetapkan rawatan yang komprehensif.

Dislokasi sendi bahu disertai dengan beberapa gejala ciri yang memungkinkan untuk membezakannya dari kecederaan lain:

  • bentuk pembengkakan ciri pada sendi bahu, yang disertai dengan rasa sakit yang teruk;
  • aktiviti fizikal anggota badan berkurang;
  • organ kehilangan kelancarannya, penonjolan kecil muncul;
  • tisu di kawasan ini kehilangan kepekaannya.

Pada gejala pertama, anda mesti menghubungi institusi perubatan. Anda tidak boleh mengubati diri sendiri - ini boleh menyebabkan organ ini berhenti berfungsi sepenuhnya.

Langkah pemulihan

Matlamat utama pemulihan adalah pemulihan sepenuhnya pergerakan sendi. Sebagai peraturan, dalam setiap kes, semuanya cukup individu. Walau bagaimanapun, terdapat langkah-langkah asas dalam proses pemulihan yang biasa berlaku untuk semua bentuk kecederaan bahu:

  • fiksasi sendi bahu diperlukan agar tisu dapat mengembalikan fungsi biasa. Tidak lebih dari 21 hari dalam masa. Walau bagaimanapun, dalam kes yang teruk, pesakit mungkin diberi plaster cast - maka proses pemulihan memerlukan lebih lama dan memakan masa sekitar 3 bulan;
  • untuk mengembalikan sepenuhnya keupayaan kerja tisu yang rosak, perlu menjalani prosedur fisioterapi, serta melakukan kompleks gimnastik perubatan;
  • hanya enam bulan kemudian pemulihan penuh datang.

Penting untuk diperhatikan bahawa bagi orang yang berusia lebih dari 50 tahun, fiksasi anggota badan dilakukan dalam masa yang singkat. Ini disebabkan oleh fakta bahawa seiring bertambahnya usia, tubuh dan tisu cenderung kehilangan mobiliti sebelumnya, oleh itu, apabila organ berada dalam satu posisi untuk waktu yang lama, atrofi otot tisu mungkin berlaku. Oleh itu, pada usia tua, anda harus berhati-hati dengan kesihatan anda, dan juga berusaha untuk tidak mencederakan sendi bahu..

Dalam 17 peratus kes, inilah hasilnya. Biasanya, dislokasi bahu kebiasaan dikesan pada orang yang berumur bekerja. Lelaki dari 20 hingga 40 tahun menderita 4 kali lebih kerap daripada wanita.

Kekurangan imobilisasi adalah sebab utama kebiasaan terkehel bahu. Juga, aktiviti fizikal pramatang tidak boleh dibenarkan. Dalam kes ini, tisu sendi tidak mempunyai masa untuk menyesuaikan diri dengan perubahan dalam mod aktiviti. Akibatnya, tulang di beberapa tempat tidak tumbuh bersama, ketidakseimbangan otot diperhatikan.

Setelah pesakit dikeluarkan pembalut, doktor menetapkan pemeriksaan menyeluruh. Ini perlu untuk mengetahui pada tahap apa penyembuhan kecederaan. Selalunya, pesakit perlu menjalani X-ray atau MRI. Namun, jika setelah diagnosis ternyata pesakit tidak dibantu oleh fiksasi anggota badan, maka pembedahan perlu dilakukan..

Kompleks gimnastik kesihatan

Mungkin elemen terpenting dalam proses pemulihan adalah aktiviti fizikal. Kompleks kelas bertujuan untuk pemulihan organ yang cedera dengan cepat dan berkesan selepas pembedahan. Latihan kesihatan akan menolong tisu otot, memperbaiki peredaran darah, dan menstabilkan keadaan sendi bahu.

Keesokan harinya setelah pengurangan sendi bahu, pesakit perlu memulakan prosedur peningkatan kesihatan. Oleh kerana sendi yang terkilir benar-benar tidak bergerak, darah perlu mengalir ke dalamnya. Oleh itu, disarankan untuk melakukan sesi rawatan pasif:

  • dengan tangan anggota badan yang cedera, anda perlu melakukan pergerakan bulat ke arah yang berbeza;
  • lakukan pemampatan dengan anggota badan yang sama, namun, pada peringkat pertama, anda tidak boleh menggunakan objek pemberat - ini boleh menyebabkan kecederaan;
  • cuba menegangkan otot, sementara sendi itu sendiri mesti tidak bergerak.

Selepas 20 hari, anda boleh melakukan latihan yang sukar. Tisu dan ligamen pada tahap ini secara beransur-ansur menjadi lebih kuat. Dalam kes ini, pelajaran sudah dilaksanakan tanpa pembalut fiksasi..

Semua pergerakan dilakukan dengan tangan yang cedera:

  • pelajaran mesti dimulakan dengan pemanasan, untuk menegangkan otot dan mempersiapkan mereka untuk beban yang lebih sukar;
  • dalam latihan pertama, adalah perlu untuk memiringkan sendi bahu ke hadapan, ini membawa kepada lenturan ligamen;
  • pada latihan kedua, adalah perlu untuk menggerakkan sendi ke belakang, ini diperlukan untuk memanjangkan ligamen.

Semasa melakukan kompleks, anda mesti mematuhi langkah yang sederhana. Anda tidak perlu terburu-buru kerana anda boleh merosakkan organ secara tidak sengaja. Pelajaran ini harus berlangsung tidak lebih dari setengah jam, bagaimanapun, keseluruhan latihan harus dilakukan sekitar 5 kali sehari. Dengan prestasi yang sistematik, kesan latihan akan datang lebih awal, dan sendi yang rosak dengan cepat akan mengembalikan keupayaan kerja..

Selepas 30 hari, pesakit biasanya dikeluarkan dari pembalut, jika tidak ada komplikasi, dan proses pemulihan berjalan sesuai dengan rawatannya. Semasa melakukan latihan gimnastik, sangat menyakitkan untuk berhati-hati dan tidak melakukan pergerakan secara tiba-tiba sehingga tidak membahayakan tangan. Selalunya, doktor menetapkan latihan berikut:

  • adalah perlu untuk melakukan tindakan aktif dengan sendi bahu ke belakang dan kemudian ke hadapan;
  • untuk meningkatkan aliran darah, anda perlu bekerja dengan jari, jadi sangat mustahak untuk melakukan latihan untuk lenturan dan pemanjangan anggota bawah;
  • juga perlu untuk memasukkan dalam pelajaran latihan untuk menaikkan dan menurunkan lengan - ini akan mengembangkan sendi bahu;
  • pesakit harus melakukan latihan untuk memutar anggota badan;
  • disarankan untuk meregangkan lengan ke sisi, dan juga di belakang punggung.

Aktiviti fizikal dapat ditingkatkan secara beransur-ansur, tetapi latihan tidak boleh menyebabkan rasa tidak selesa atau sakit. Sekiranya ini berlaku, maka perlulah mengecualikan latihan ini sehingga proses pemulihan selesai. Semua kelas mesti dijalankan setiap hari, maka hasilnya akan dapat dilihat. Dan seseorang akan dapat memulihkan fungsi motor yang hilang dengan cepat. Walau bagaimanapun, sangat mustahak untuk diingat bahawa mustahil untuk meregangkan sendi bahu, semua latihan mesti dilakukan secara sederhana.

Fisioterapi

Pakar sangat mengesyorkan menjalani prosedur fisioterapi untuk dislokasi. Oleh kerana ia membolehkan anda memulihkan fungsi motor, serta menguatkan tisu otot, yang mengalami kerosakan semasa kecederaan. Prosedur ini sama sekali tidak berbahaya, dan tidak boleh membahayakan pesakit. Fisioterapi adalah prosedur berkesan yang mempunyai kesan berikut:

  • bertujuan untuk menghilangkan bengkak di tempat kecederaan;
  • mengurangkan kesakitan dengan ketara;
  • mampu melarutkan pembekuan darah yang telah terbentuk dalam tisu;
  • meningkatkan peredaran darah;
  • oksigen dibekalkan ke organ dan tisu sepenuhnya;
  • proses penyembuhan berlangsung lebih cepat.

Prosedur parafin juga memberi kesan positif. Fisioterapi biasanya diberikan beberapa hari selepas kecederaan..

Penggunaan ubat

Pada hari-hari pertama setelah kecederaan itu diterima, orang tersebut mengalami kesakitan yang teruk di tempat terkehel. Untuk melegakan sensasi yang tidak menyenangkan ini, para pakar mengesyorkan salap menghilangkan rasa sakit..

Mereka membantu melegakan kekejangan otot yang disebabkan oleh kehelan. Juga, ubat akan membantu menghilangkan bengkak. Walau bagaimanapun, sebelum menggunakan ubat tertentu, anda mesti berjumpa doktor..

Kemungkinan komplikasi

Dislokasi sendi bahu mempunyai beberapa akibat bagi pesakit:

  • selepas pengurangan, seseorang dapat merasakan kesakitan untuk masa yang lama;
  • perkembangan osteoartritis - penyakit ini adalah keradangan, yang diprovokasi oleh kerosakan pada tulang rawan;
  • penyakit ini adalah periartritis skapular;
  • kecederaan pada ujung saraf, yang seterusnya menyebabkan kebas otot.

Kegiatan fizikal menguatkan struktur otot, meningkatkan peredaran dan nada, yang dapat membantu mencegah dislokasi bahu. Walau bagaimanapun, pesakit perlu melakukan latihan terapi setiap hari dan melakukan semua pergerakan dengan betul. Sekiranya anda meluangkan sedikit masa untuk latihan dan tidak melakukannya secara sistematik, maka tidak akan ada peningkatan. Semasa melakukan satu set latihan, perlu dipertimbangkan fakta bahawa beban tidak boleh kuat, kerana anda dapat memprovokasi kehelan yang lain. Oleh itu, semasa berlatih, langkah sederhana mesti digunakan..

Sekiranya kehelan diulang cukup kerap, maka campur tangan pembedahan perlu dilakukan. Pakar bedah menggunakan kaedah Bankart paling kerap. Teknik ini tidak menyakitkan dan tidak menyebabkan kerosakan pada kulit. Operasi dilakukan secara endoskopi. Namun, selepas itu, pesakit akan menjalani pemulihan yang lama..

Kesimpulannya

Dislokasi sendi bahu adalah keadaan perubatan yang serius. Oleh itu, anda tidak boleh meninggalkan penyakit ini tanpa perhatian yang sewajarnya. Pakar tidak mengesyorkan rawatan diri, kerana ini boleh mengakibatkan akibat negatif..

Pada gejala pertama penyakit, perlu mendapatkan bantuan yang berkelayakan, kerana hanya seorang doktor yang dapat menentukan tahap kecederaan, membuat diagnosis yang komprehensif. Berdasarkan hasil pemeriksaan, dia akan memberikan rawatan yang betul, dan kemudian dia akan memberikan cadangan mengenai langkah-langkah pemulihan. Sekiranya pesakit mematuhi semua preskripsi dengan ketat, maka risiko terkehelnya berulang akan berkurang..

Kehelan sendi bahu

Dislokasi bahu adalah pelanggaran kedudukan relatif permukaan artikular tulang bahu dan skapula. Kecederaan seperti itu sering disertai dengan kerosakan pada bursa dan ligamen berdekatan. Yang paling biasa adalah dislokasi tidak langsung kerana jatuh pada lengan yang diluruskan atau dibengkokkan di siku, ketika pergerakan anggota badan melebihi norma fisiologi: kapsul terkoyak oleh epiphisis humerus dan jatuh dari rongga glenoid.

Dalam kebanyakan kes, dislokasi sendi bahu boleh dibalikkan, tetapi jangka masa pemulihan mungkin berbeza bergantung pada keparahan dan jangka masa kecederaan..

Rujukan anatomi

Sendi bahu dibentuk oleh kepala humerus dan rongga artikular skapula, dibingkai oleh tisu tulang rawan - bibir artikular. Terima kasih kepada yang terakhir, kawasan kemurungan meningkat, kejutan dan gegaran semasa pergerakan tulang bahu dilembutkan. Sendi ditutup dalam kapsul sinovial, yang diperkuat oleh ligamen coracohumeral. Oleh kerana sendi bahu tidak mempunyai ligamen tersendiri dan hanya disokong oleh otot-otot lengan, ia sangat mudah bergerak, tetapi terdedah kepada kerapuhan.

Risiko terkehel tinggi disebabkan oleh kawasan hubungan yang agak kecil antara permukaan artikulasi dan kapsul sinovial yang agak besar tetapi nipis. Di samping itu, ketika jatuh, seseorang paling sering berusaha melembutkan pukulan dengan bersandar pada tangannya, akibatnya sendi bahu cedera..

Sekiranya pesakit mempunyai bahu kiri atau kanan yang terkilir, kemungkinan kecederaan semula meningkat. Ini biasanya disebabkan oleh pecahnya bursa atau pengurangan yang salah. Tempoh pemulihan setelah pengurangan juga sangat penting, kerana pelanggaran rejim atau pelaksanaan latihan yang salah dapat menyebabkan di masa depan munculnya kehelan kebiasaan.

Harus diingat bahawa dislokasi, terutama primer, adalah kecederaan serius dan memerlukan penempatan semula yang kompeten, diikuti dengan pemulihan. Untuk memulihkan struktur anatomi dan fungsi sendi sepenuhnya, latihan fisioterapi dan terapi ditetapkan.

Sebab-sebabnya

Penyebab langsung terkehelnya sendi bahu adalah tekanan mekanikal akibat pukulan langsung, kejatuhan, pergerakan berlebihan atau pengecutan otot. Pada orang tua, dislokasi adalah mungkin dengan latar belakang patologi artikular, yang disertai dengan pemusnahan unsur-unsur osteochondral..

Risiko terkehel lengan meningkat dengan ketara dengan kecacatan kongenital pada struktur sendi - misalnya, hipermobiliti atau ukuran kecil rongga skapular, serta kelengkungan tulang tiub (campomelia).

Penyebab ketiga kehelan adalah kedudukan yang tidak betul..

Penting untuk diketahui bahawa sekiranya terdapat penyakit pada sendi dan tisu penghubung, walaupun sedikit pengaruh luaran cukup untuk menyebabkan perpindahan tulang. Dalam kes yang jarang berlaku, dislokasi berlaku akibat pengecutan otot secara tidak sengaja jika seseorang menderita epilepsi atau patologi lain dari sistem saraf pusat. Kekejangan otot juga boleh berlaku semasa keracunan dengan bahan beracun dan di bawah pengaruh rangsangan elektrik.

Jenis dan klasifikasi

Oleh itu, dislokasi boleh menjadi trauma dan tidak trauma. Kategori yang terpisah ditunjukkan oleh dislokasi bahu kongenital pada anak, yang sangat jarang berlaku dan berlaku semasa melahirkan anak. Bahagian kecederaan tersebut adalah sekitar 20% daripada jumlah terkehel.

Dislokasi trauma tidak rumit dan rumit. Dislokasi yang tidak rumit atau terpencil tidak menyebabkan kerosakan pada struktur berdekatan dan dihilangkan dengan pengurangan sederhana. Kumpulan kedua termasuk dislokasi, yang disertai dengan peregangan dan pecahnya alat ligamen-tendon, kerosakan pada saraf dan saluran darah, serta gangguan integriti tulang (patah tulang).

Komplikasi juga merangkumi patologi berulang, dislokasi kronik dan kebiasaan.

Untuk temujanji rawatan, sangat penting berapa usia dislokasi:

  • segar. Kecederaan itu diterima tidak lebih dari tiga hari yang lalu;
  • basi. Kecederaan itu diterima tidak lebih dari tiga minggu yang lalu;
  • tua. Peraturan had lebih daripada tiga minggu.

Terdapat juga klasifikasi mengikut jenis anjakan tulang, kerana humerus dapat bergerak maju, mundur, atau ke bawah berkaitan dengan skapula. Oleh itu, terdapat tiga jenis kehelan:

  • kehelan anterior. Kepala humerus dipindahkan ke depan, mendekati proses coracoid skapula, oleh itu jenis dislokasi ini juga disebut subcoracoid. Sekiranya tulang bahu lebih tergeser ke arah klavikula, maka kita boleh bercakap mengenai kehelan subclavian. Dislokasi anterior berlaku paling kerap, dalam hampir 90% kes;
  • kehelan posterior. Humerus bergeser ke belakang dan ke atas, iaitu, ia beralih hampir menyerong. Dalam kes ini, epifisis tulang terkoyak dari ligamen dan tendon yang menahannya. Kecederaan ini biasanya berlaku ketika jatuh pada anggota badan yang diluruskan. Dengan dislokasi posterior, bahu membongkok dan berpusing sedikit ke luar;
  • kehelan bawah. Kepala humerus bergerak ke bawah, di bawah rongga glenoid. Sendi cedera jika lengan dinaikkan ketika anggota badan berada di atas paras mendatar. Oleh itu, tangan tetap hampir berada di kedudukan atas yang melampau, dan seseorang tidak dapat menurunkannya. Dislokasi bawah sering disertai dengan kerosakan pada ujung saraf dan saluran darah yang terletak di ketiak.

Kadang-kadang terdapat dislokasi gabungan - selalunya ini adalah jenis anterior-bawah dan posterior-bawah. Sekiranya permukaan artikular sebahagiannya bersentuhan antara satu sama lain, subluksasi sendi bahu didiagnosis..

Harus diingat bahawa ketika jatuh dengan penekanan pada lengan yang terentang, kemungkinan dislokasi posterior lengan bawah juga memungkinkan, di mana pinggir bawah humerus dipindahkan ke depan. Kerosakan seperti itu sering digabungkan dengan patah bahu di kawasan kondilus - penonjolan tulang yang berfungsi sebagai tempat penyambungan tendon otot..

Perlu diingat bahawa dislokasi bahu yang utama hampir selalu disertai dengan kerosakan pada elemen struktur sendi - kapsul, otot, ligamen, tendon atau bibir tulang rawan. Itulah sebabnya, walaupun setelah meletakkan semula, ketidakstabilan berlaku pada sendi, dan menjadi rentan terhadap kecederaan berulang..

Dengan dislokasi terbuka, tulang dengan cepat menyimpang ke sisi benar-benar merobek saraf, saluran darah dan tisu lembut. Dalam kes ini, integriti tisu dapat dipulihkan hanya dengan bantuan operasi pembedahan..

Dislokasi bahu yang kronik adalah ciri kekalahan unsur-unsur artikular terhadap latar belakang patologi berjangkit atau proses tumor.

Gejala

Gejala dislokasi bahu termasuk sindrom kesakitan dengan intensiti yang berbeza-beza, bengkak, kecacatan luaran, dan batasan pergerakan pada sendi. Apabila saraf ditekan, rasa sakit boleh menjadi menusuk, mungkin mati rasa atau gangguan deria di bahu, lengan bawah atau tangan. Kadang-kadang lebam dan lebam muncul.

Rasa sakitnya sangat kuat jika dislokasi berlaku buat pertama kalinya. Kecederaan berulang mungkin menyakitkan atau tidak menyakitkan sama sekali. Punca kesakitan pada semua jenis dislokasi adalah peregangan dan pecahnya kapsul sinovial, di mana sebilangan besar reseptor saraf sensitif berada, serta kerosakan pada otot dan ligamen di sekitar sendi.

Pergerakan pada sendi tidak mungkin dilakukan dan hanya boleh dilakukan dengan bantuan (pergerakan pasif). Dicirikan oleh "gejala ketahanan springy", ketika semasa gerakan pasif rintangan dirasakan disebabkan oleh kontraksi otot reaktif.

Pembengkakan boleh berlaku di kawasan setempat, terbatas pada kawasan bahu, atau merebak ke seluruh anggota badan. Dengan edema yang teruk, mampatan saraf dan saluran darah adalah mungkin, kerana gejala seperti kesemutan dan mati rasa tangan, sianosis kulit, dalam beberapa kes, fungsi motor terganggu berlaku. Dalam hal ini, perlu terlebih dahulu menghilangkan edema, dan hanya kemudian menggunakan pembalut tekanan.

Anda dapat menentukan bentuk kehelan dengan manifestasi visual. Dengan dislokasi anterior, bahu ditarik ke belakang, kontur bahu menjadi bersudut, kepala humerus teraba di bawah proses corakoid dan klavikula.

Pada dislokasi posterior, bahu dibawa ke depan, proses coracoid yang menonjol dari skapula dapat dilihat di depan. Humerus yang terlantar diraba di belakang acromion (titik tertinggi bahu).

Dengan kehelan yang lebih rendah, lengan diangkat di atas kepala, kepala humerus berada di ketiak.

Dislokasi bahu boleh menjadi rumit oleh pecahnya kapsul dan bibir rawan yang bersempadan dengan rongga skapular, patah tulang, kerosakan pada saraf axillary dan radial. Pada orang tua dengan sejarah aterosklerosis, kerosakan pada arteri axillary adalah mungkin, yang menyebabkan kelambatan atau hilangnya nadi di kawasan arteri radial.

Pertolongan cemas

Kedua-dua dislokasi dan subluksasi sendi bahu memerlukan rawatan perubatan segera. Sekiranya tidak ada tanda-tanda komplikasi, dan keadaan ini membolehkan anda pergi ke bilik kecemasan sendiri, ia dibenarkan dilakukan tanpa menghubungi pasukan perubatan. Dalam kes lain, anda perlu menghubungi ambulans, sementara menunggu untuk menghentikan sebarang aktiviti fizikal.

Lebih baik memperbaiki anggota badan yang cedera dengan pembalut selendang, yang mana tisunya sesuai, lebih baik bentuk segitiga. Selendang juga mudah dibuat dari segi empat tepat atau persegi dengan melipat kain secara menyerong. Pada bahagian yang luas, anda perlu meletakkan lengan bawah, membengkokkan lengan ke siku, dan mengikat hujung selendang di leher anda. Selain itu, tuala roller atau tuala wanita diletakkan di antara lengan dan badan untuk mengecualikan pergerakan yang tidak disengajakan.

Sangat tidak diinginkan untuk bergantung pada anggota badan atau membuat usaha untuk mengurangkan diri, kerana ini boleh menyebabkan peningkatan perpindahan, pecahnya ligamen dan kerosakan pada tisu sekitarnya.

Anda boleh minum pil penghilang rasa sakit sebelum ambulans tiba, terutamanya jika menunggu lama. Mana-mana agen anti-radang atau analgesik yang ada di dalam kabinet ubat rumah akan dilakukan - Paracetamol, Ibuprofen, Diclofenac, Nise, dll. Kompres ais atau sejuk akan membantu mengurangkan rasa sakit dan bengkak.

Rawatan

Bahu yang terkeluar dapat dirawat secara konservatif dan pembedahan. Terdapat lebih daripada 50 teknik yang membolehkan anda menyesuaikan sendi: pilihan kaedah tertentu dibuat setelah doktor mengetahui jenis dan sifat kerosakannya. Terlepas dari kaedah yang dipilih, pesakit memerlukan sokongan ubat, oleh itu, suntikan dengan ubat anestetik sangat diperlukan. Sebagai peraturan, Promedol dan Novocaine digunakan untuk suntikan..

Di bawah pengaruh ubat-ubatan, otot berehat, yang sangat memudahkan prosedur pengurangan dan meniadakan risiko kerosakan pada tendon, ligamen dan otot secara tidak sengaja. Sekiranya perlu, mereka melakukan operasi, di mana tisu yang terkena dikeluarkan, dan rongga skapular dibandingkan dengan kepala humerus.

Selepas pengurangan atau pembedahan, tempoh pemulihan berlaku, di mana sendi akhirnya sembuh. Terapi pemulihan merangkumi fisioterapi, urut, dan latihan tertentu.

Pengurangan

Sebelum meletakkan semula, anestesia umum atau tempatan dilakukan. Anestesia konduksi yang paling biasa digunakan menurut Meshkov adalah suntikan larutan Novocaine 1% ke kawasan subclavian. Pengurangan bahu boleh dilakukan dengan menggunakan tuas atau kaedah menolak (mendorong humerus ke rongga artikular), serta kaedah fisiologi meregangkan otot. Teknik gabungan sering digunakan.

Selalunya, kaedah yang mudah dan berkesan digunakan, yang merangkumi pengurangan menurut Kokher dan Janelidze.

Kaedah Kocher. Ini didasarkan pada prinsip "leverage": pesakit duduk di atas kerusi, tuala angka-lapan dililitkan di bahu dan penolakan dilakukan. Doktor berdiri di belakang pesakit dan menarik siku pesakit dengan tangannya. Dengan tangan kedua, doktor memegang sendi tangan, membengkokkan anggota badan di siku pada sudut yang betul.

Seterusnya, lengan diregangkan sepanjang paksi sambil secara bersamaan membawanya ke badan. Tanpa menghentikan pergerakan ini, bahu dipusing ke depan, dan sendi siku menghampiri garis tengah badan. Peringkat terakhir - memusingkan bahu ke dalam, meletakkan tangan tangan yang cedera pada tali pinggang bahu yang sihat.

Pengurangan menurut Kocher adalah salah satu yang paling trauma, oleh itu ia hanya boleh digunakan pada orang muda yang kuat secara fizikal yang telah mengalami dislokasi anterior. Kaedah ini tidak digunakan pada orang tua kerana risiko tinggi patah tulang dan komplikasi lain.

Kaedah Janelidze. Cara paling lembut untuk meletakkan semula dislokasi, kerana ia berdasarkan pada relaksasi otot dan selalunya tidak memerlukan penyertaan doktor. Pesakit berbaring di sofa sehingga bahu yang cedera tergantung di tepi. Gulungan tuala yang digulung diletakkan di bawah skapula untuk hubungan badan yang paling hampir dengan sofa. Untuk menopang kepala, meja atau kerusi tambahan dipindahkan ke sofa.

Selepas suntikan Novocaine, 10-15 minit harus berlalu - selama ini, otot bahu benar-benar mengendur, dan di bawah berat badannya sendiri, humerus mula bergerak ke arah rongga skapular. Selalunya tulang menempati kedudukan anatomi yang betul secara spontan, jika tidak, doktor juga terlibat.

Dia berdiri di hadapan pesakit dan membengkokkan lengan yang tergantung dari sofa di siku pada sudut yang betul. Kemudian dia menekan lengan bawah berhampiran sendi siku dengan satu tangan, dan dengan yang lain mencengkam pergelangan tangan dan menarik humerus ke belakang, dan kemudian ke depan. Pada masa penempatan semula, satu klik akan didengar.

Latihan bahu pasca terkehel untuk menguatkan dan mengembangkan otot lengan

Sebagai salah satu langkah utama pemulihan, latihan selepas dislokasi bahu akhirnya dapat mengembalikan fungsi sendi yang rosak. Kecederaan bahu lebih sukar dirawat daripada yang lain. Sebabnya adalah pelanggaran oleh pesakit rejim anggota badan yang berpenyakit yang lain, tanpa itu sukar dilakukan dalam kehidupan seharian. Dan juga mengabaikan kepentingan terapi fizikal. Semua ini boleh menyebabkan fakta bahawa sendi mula bergerak secara kekal..

Untuk mengelakkan ini, dalam artikel kami, kami akan melihat semua tahap pemulihan dari kehelan bahu, dengan perhatian khusus untuk latihan fizikal..

Adakah kehelan bahu memerlukan pembedahan?

Sendi bahu adalah salah satu yang paling mudah bergerak di tubuh manusia. Dialah yang memberikan pelbagai fungsi kepada tangan. Tetapi peningkatan mobiliti mengorbankan kestabilan sendi yang berkurang. Ia dijelaskan oleh kawasan hubungan kecil antara kepala tulang dan rongga glenoid, di mana bahu melekat pada skapula. Akibatnya, pergerakan jatuh atau ceroboh dapat menyebabkan perpindahan sendi dari rongga, iaitu, kehelan. Sebagai tambahan kepada kecederaan, penyebab kehelannya adalah:

  1. Pergerakan tangan berulang dengan ayunan maksimum. Terdapat di beberapa sukan (tenis, berenang) dan dalam profesi manual.
  2. Sukan amatur dengan tidak mengetahui teknik yang betul. Yang paling berbahaya adalah semua jenis barbell atau dumbbell di belakang kepala, serta latihan pada bar mendatar dan bar tidak rata.
  3. Hipermobiliti sendi mineral. Ia diperhatikan pada orang dengan peningkatan fleksibiliti secara semula jadi. Sekiranya anda boleh duduk di atas benang tanpa latihan atau menekuk jari lebih dari 90 darjah, anda boleh bercakap dengan yakin mengenai kecenderungan untuk terkena sendi.
  4. Displasia rongga glenoid skapula (kedalaman kurang dari biasa).

Dislokasi itu sendiri juga boleh berbeza bergantung pada arah anjakan kepala sendi. Mereka boleh jadi:

  • depan (98% kes, terutamanya dengan kecederaan);
  • punggung (1-2%, lebih kerap apabila jatuh pada lengan lurus);
  • lebih rendah (mereka sangat jarang berlaku, anda dapat mengenalinya dengan ketidakmampuan menurunkan tangan anda ke bawah).

Penting untuk dapat membezakan antara gejala bahu yang terkeluar. Ini termasuk:

  1. Sakit.
  2. Ubah bentuk kawasan sendi bahu. Ia menjadi lebih bulat, dan jika seseorang itu kurus, anda juga dapat merasakan kepala tulang yang menonjol.
  3. Pelanggaran kepekaan tangan dan lengan bawah, ditunjukkan dalam keadaan mati rasa. Dipicu oleh bengkak atau saraf yang terjepit.

Sekiranya anda mendapati gejala kehelan dalam diri anda, anda tidak perlu mencuba meletakkan bahu anda sendiri. Anda boleh dengan mudah mengelirukan patah tulang dengan kehelan, atau membuat mutiara ini menggunakan teknik reposisi yang salah, dan juga merosakkan saraf atau saluran darah. Pertolongan cemas terdiri daripada menggantung anggota badan yang cedera pada pembalut dan secepat mungkin merujuk kepada pakar.

Petunjuk untuk pembedahan

Keperluan untuk pembedahan bergantung pada seberapa cepat anda berjumpa doktor. Sekiranya anda pergi ke bilik kecemasan dengan segera, dalam kebanyakan kes, anda boleh melakukan penempatan semula dislokasi tanpa pembedahan. Tetapi selepas sehari, meletakkan sendi sudah menjadi masalah kerana pengecutan otot. Dalam kes ini, usaha dilakukan untuk meluruskan bahu di bawah anestesia dengan penggunaan ubat penenang. Tetapi, sebagai peraturan, anda masih harus beralih ke operasi, membuka sendi dan menetapkannya secara terbuka.

Operasi boleh ditentukan bergantung pada ciri-ciri kecederaan. Prasyarat untuk campur tangan pembedahan adalah:

  1. Tulang patah.
  2. Ligamen atau pecah tendon.
  3. Kerosakan pada kapsul sendi.
  4. Mengoyakkan bibir artikular (tulang rawan yang memberikan hubungan yang lebih baik antara permukaan artikular).

Dislokasi bahu yang biasa juga merupakan petunjuk untuk operasi. Ini adalah nama anjakan sendi yang berulang beberapa kali selepas kehelan pertama. Sekiranya ini berlaku kali kedua, maka pasti akan ada yang ketiga, keempat, dll. Dan setiap kali tisu akan semakin rosak. Latihan untuk memulihkan fungsi sendi akan membantu mengelakkan terkehelnya bahu lengan setelah pengurangan, tetapi jika ini tidak dirawat terlebih dahulu dan kekambuhan berlaku, maka hanya pembedahan yang akan membetulkan keadaan.

Anda tidak perlu takut dengan pembedahan sendi bahu moden, kerana pembedahan dilakukan secara arthroscopically tanpa sayatan tradisional. Beberapa tusukan dibuat di bahu. Kamera video diperkenalkan melalui salah satu daripadanya, dan melalui instrumen lain yang memungkinkan untuk memulihkan tisu yang rosak.

Kedua-dua operasi dan pengurangan yang biasa memerlukan pengaktifan sendi yang lebih lanjut, dan hanya selepas beberapa minggu anda boleh memulakan urut, latihan terapi dan jenis pemulihan.

Pemulihan selepas pengurangan

Tahap pertama pemulihan setelah dislokasi bahu harus selalu bergerak, iaitu, pengenaan pembalut yang tidak bergerak pada sendi. Sebelumnya, plaster cast digunakan untuk tujuan ini, tetapi mereka membawa rasa tidak selesa kepada pesakit sehingga dalam praktik moden mereka semakin digantikan oleh sling cast yang lebih selesa. Terdapat juga jenis imobilisasi penculikan, ketika lengan yang bengkok di siku tidak ditekan ke badan, tetapi terletak tegak lurus ke arahnya. Kaedah memakai pembalut ini kurang selesa, tetapi mengurangkan kemungkinan dislokasi semula dari 40% hingga 25%.

Bergantung pada keparahan kecederaan, imobilisasi harus berlangsung 1 hingga 4 minggu. Dalam tempoh ini, pesakit menjalani ubat antiradang. Sebagai kaedah tambahan untuk merawat dislokasi, fisioterapi ditetapkan. Ia digunakan untuk melegakan edema, menghilangkan rasa sakit dan melarutkan efusi pleura (pengumpulan cecair dalam tisu).

Setelah melepaskan pembalut, tahap pemulihan fungsi sendi bermula. Di sini, urut akan bermanfaat, dengan bantuan penjepit otot yang dapat dikeluarkan. Dan juga kelanjutan kursus fisioterapi, tetapi dengan tujuan untuk menormalkan peredaran darah dan mempercepat proses pemulihan dalam tisu. Tetapi elemen utama pada tahap pemulihan ini adalah latihan fisioterapi (terapi senaman). Ini termasuk latihan untuk pengembangan bahu, yang bertujuan untuk memulihkan mobiliti sendi, dan otot-otot hantu atrofi dari imobilisasi menjadi nada.

Pemulihan selepas pembedahan merangkumi semua peringkat yang sama seperti pengurangan sendi tertutup. Ia hanya berbeza dengan jangka masa imobilisasi yang lebih lama..

Bagaimana terapi senaman akan membantu?

Gimnastik terapeutik digunakan pada tahap pemulihan yang paling penting - pemulihan fungsi sendi. Tetapi beberapa latihan mesti dimulakan dalam tempoh rehat. Sejurus selepas dislokasi bahu, terapi senaman adalah untuk mengembangkan otot-otot tangan dan lengan bawah. Ini akan membolehkan mereka tidak mengalami atrofi semasa tempoh fiksasi sendi bahu..

Pada hari-hari pertama setelah melepaskan pembalut pemasangan, pesakit mengalami ketegangan refleks pelindung pada otot. Ini timbul dari ketakutan bawah sedar bahawa sendi akan jatuh lagi. Oleh itu, dalam tempoh ini, ia dibenarkan melakukan pergerakan hanya dengan menggunakan selendang kain. Gimnastik terdiri daripada menaikkan dan menurunkan lengan bawah, membawa dan memanjangkan bilah bahu, gerakan melingkar sendi bahu dan latihan sederhana lain. Pada masa yang sama, ayunan dan pergerakan tiba-tiba lain tidak termasuk. Tempoh pasca-imobilisasi awal biasanya berlangsung 10-20 hari.

Kemudian datang tempoh selepas imobilisasi lewat, yang boleh bertahan hingga 1.5 bulan. Di sini, penekanan adalah untuk menguatkan otot, serta meningkatkan jarak gerakan melalui regangan. Latihan regangan dengan dislokasi bahu mesti dilakukan dengan sangat berhati-hati agar otot meregang, tetapi kapsul sendi yang masih rapuh tidak rosak. Menjelang akhir tempoh, disarankan untuk melakukan senaman dengan berat tambahan atau pengembang elastik.

Tempoh pemulihan dari tarikh kecederaan adalah lebih kurang 3 bulan. Walau bagaimanapun, bagi atlet dan orang yang pekerjaannya berkaitan dengan beban di tangan, pemulihan dapat diperpanjang hingga enam bulan, kerana lebih banyak fungsi dapat dipulihkan..

Satu set latihan selepas dislokasi bahu

Set latihan mana yang perlu dilakukan setelah dislokasi bahu dalam setiap kes harus ditentukan oleh doktor. Kami akan memberikan contoh gimnastik pemulihan untuk setiap tempoh pemulihan hanya untuk maklumat. Sebelum mula mengikuti saranan, pastikan anda mengkoordinasikannya dengan pakar..

Latihan semasa imobilisasi

Dalam tempoh imobilisasi anggota badan yang cedera menggunakan terapi senaman, anda dapat mengekalkan pergerakan tangan dan lengan bawah. Untuk melakukan ini, anda mesti melakukan latihan berikut:

  1. Pergerakan aktif pada sendi jari dan pergelangan tangan. Berus boleh diperah dan tidak dilekatkan, digerakkan dalam bulatan, hanya menggoyangkan jari anda.
  2. Menimbulkan ketegangan pada otot-otot lengan bawah dengan mengepalkan tangan ke penumbuk.

Jenis pergerakan pertama boleh dimulakan dari hari pertama setelah sendi diposisikan semula. Masa pelaksanaannya tidak terhad. Latihan untuk ketegangan lebih sukar, dan ada baiknya memulakannya lebih awal 2-3 hari selepas kecederaan. Pada mulanya, anda boleh meregangkan tangan anda tidak lebih dari 1 saat, secara beransur-ansur menjadikan masa ini 5-7 saat.

Terapi senaman pada masa pasca-imobilisasi awal

Pada peringkat ini, untuk mengembalikan pergerakan sendi yang dilepaskan dari pembalut, latihan paling selamat digunakan, tidak termasuk pergerakan tangan secara tiba-tiba. Ini termasuk:

  1. Menaikkan bahu dan membuat pergerakan bulat ringan dalam amplitud terhad.
  2. Pengurangan dan pencairan bilah bahu.
  3. Lenturan lengan bawah.
  4. Latihan tahan diri. Ia dilakukan dari posisi duduk dengan lengan yang sakit dibengkokkan pada siku yang terletak di paha. Anda perlu mencuba mengangkatnya, menekannya sendiri, mendorongnya ke depan atau ke belakang, setiap kali memegangnya dengan tangan yang baik. Sebenarnya, hanya ketegangan otot yang berlaku, dan anggota badan itu sendiri tidak bergerak.

Kelas mesti dijalankan 3-4 kali sehari selama 15-20 minit.

Latihan pada tahap pemulihan yang terakhir

Tahap pemulihan yang terakhir harus dimulakan dengan pergerakan pelbagai arah anggota badan yang cedera:

  • mengangkat lengan lurus di hadapan anda, ke atas dan ke sisi;
  • meletakkan tangan anda di belakang punggung;
  • ayunan bulat, dll..

Latihan bahu yang intensif selepas dislokasi dilakukan 2-3 kali sehari. Bermula dari 15 minit, jangka masa pelajaran mesti ditingkatkan secara beransur-ansur, menjadikannya 30 minit.

Setelah latihan berat badan menjadi mudah, berat badan dapat ditambahkan. Sebagai permulaan, lakukan dumbbell 0.5 kg. Mereka boleh digunakan dalam latihan seperti:

  1. Dalam posisi berdiri, kami mengangkat tangan dengan dumbbell di sisi hingga paras bahu, kemudian membengkokkannya pada siku pada sudut 90 darjah dan, kerana pergerakan pada sendi siku, kita mula mengangkat dan menurunkan dumbbell ke atas dan ke bawah.
  2. Berbaring di sisi kita, kita meletakkan lengan yang sakit di lantai dalam kedudukan yang bengkok pada sudut 90 darjah. Angkat dumbbell ke sisi badan dan belakang.

Latihan ini bertujuan untuk menguatkan otot-otot bahu yang kecil, yang bertanggungjawab untuk menstabilkan sendi. Mereka mesti dilakukan dalam 3 set 30-50 pengulangan..

Pemulihan bahu juga boleh dilakukan di gimnasium. Ini tidak memerlukan latihan khas. Anda boleh melakukan senaman bahu yang biasa, tetapi dengan berat minimum.

Anda akan mengetahui lebih lanjut mengenai terapi senaman selepas dislokasi bahu dan kecederaan lain dari video:

Jenis-jenis utama fisioterapi

Untuk memulihkan bahu yang terkeluar, digunakan pelbagai prosedur fisioterapi. Untuk melegakan kesakitan, gunakan:

  • Penyinaran UV;
  • terapi amplipulse (pendedahan berirama ke arus bolak).

Keradangan diatasi dengan:

  • pendedahan frekuensi tinggi ke medan magnet;
  • Rawatan UHF dan gelombang mikro.

Untuk meningkatkan bekalan darah ke sendi yang berpenyakit, gunakan:

  • elektroforesis;
  • Sinaran IR;
  • terapi parafin (penggunaan aplikasi parafin hangat).

Untuk mempercepat pertumbuhan semula tisu yang rosak, lantik:

  • terapi laser;
  • magnetoterapi.

Penggunaan fisioterapi dikontraindikasikan sekiranya berlaku pendarahan dalaman yang teruk. Dalam kes ini, rawatan boleh dimulakan hanya setelah mengeluarkan cecair dari rongga artikular..

Menggunakan urut untuk memulihkan otot

Urut biasanya digunakan bersamaan dengan latihan untuk menguatkan otot lengan yang lemah setelah terkehel bahu. Tetapi anda boleh mendapatkan pertolongannya lebih awal - 3-4 hari selepas sendi itu ditempatkan semula. Dalam tempoh ini, urut akan membantu menghilangkan edema dan mempercepat proses penyerapan semula hematoma. Prosedur ini merangkumi pukulan ringan, tekanan tepat dan gosok. Ia harus dilakukan secara eksklusif oleh pakar. Urut sendiri, terutama pada peringkat awal pemulihan, lebih cenderung menyebabkan kecederaan tambahan daripada memberi kesan penyembuhan.

Urutan akan berguna bukan sahaja untuk dislokasi, tetapi juga untuk subluksasi bahu, apabila sedikit anjakan sendi diperhatikan. Dengan kecederaan seperti itu, pemulihan berkali-kali lebih cepat, dan urut terapeutik dapat mengurangkan tempoh ini sepenuhnya..

Makanan tambahan sukan untuk pemulihan yang lebih pantas

Pemulihan dari kecederaan dapat dipercepat dengan mengambil makanan tambahan sukan. Dalam kes sedemikian, chondroprotectors harus digunakan - ubat-ubatan yang menjana semula tisu tulang rawan sendi. Yang paling berkesan adalah:

  1. Chondroitin. Membaiki tulang rawan dan meningkatkan jumlah cecair sinovial dan kolagen, sehingga meningkatkan mobiliti sendi.
  2. Glukosamin. Sebagai tambahan kepada pertumbuhan semula tisu tulang rawan yang aktif, ia mendorong peningkatan pengeluaran asid hyaluronik, yang meningkatkan gelongsor sendi.
  3. Methylsulfonylmethane. Aditif berasaskan sulfur. Mengembalikan integriti tisu penghubung, mempunyai kesan analgesik ringan.
  4. Alflutop. Diperbuat daripada organisma laut kecil. Menjana semula tulang rawan, menormalkan metabolisme, melegakan kesakitan dan keradangan.

Doktor sering menetapkan ubat Amerika kepada pesakit, seperti Teraflex atau Artra. Tetapi mereka berdasarkan kondroitin dan glukosamin yang sama, jadi tidak ada gunanya membayar lebih.

Mengambil chondroprotectors bukan sahaja mempercepat pemulihan, tetapi juga mengurangkan kemungkinan kecederaan semula. Sebagai tambahan kepada mereka, sangat penting untuk mengambil kompleks vitamin dan mineral, kerana pembinaan tisu baru memerlukan peningkatan nutrien.

Bagi mereka yang baru memutuskan sama ada mereka memerlukan pemakanan sukan, kami merakam video di bawah:

Cara menguatkan sendi bahu anda setelah terkehel

Sendi bahu adalah struktur unik dalam strukturnya, yang membolehkan tangan manusia bergerak dalam pelbagai bidang dan melakukan pergerakan yang kompleks. Ini disebabkan oleh pergerakannya yang luar biasa sehingga dia sering dapat terkehel dan cedera. Melampaui lokasi normalnya, seseorang kehilangan kemampuan untuk bergerak normal, rasa sakit bergabung.

Atlet baseball dan renang berisiko mengalami kecederaan ini. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa ini tidak boleh berlaku untuk orang biasa..

Dengan pengurangan tepat pada masanya dan imobilisasi yang mencukupi, prognosis selepas dislokasi adalah baik. Selepas itu, perlu dilakukan pemulihan, yang memungkinkan untuk memulihkan pergerakan dalam jumlah yang sama..

Keperluan untuk pemulihan

Pemulihan adalah langkah seterusnya setelah rawatan utama, dan imobilisasi sebelumnya, yang boleh memakan masa sekitar sebulan. Pada orang tua, ini adalah tahap yang lebih penting lagi, kerana pada orang tua, tempoh imobilisasi dapat mencapai satu setengah bulan.

Semasa proses pemulihan, otot-otot sendi bahu dikembangkan dan dikuatkan, terutama yang bertanggungjawab untuk putaran dalaman dan luaran. Untuk melakukan ini, anda perlu melakukan latihan khas di bawah pengawasan doktor atau tenaga pengajar yang berpengalaman dan hanya setelah berunding.

Pelan pemulihan

Pilihan senaman

Sebelum melakukan aktiviti pemulihan, mereka mesti dirancang. Seseorang akan sesuai dengan satu kompleks, sementara yang lain sama sekali berbeza. Kompleks aktiviti merangkumi:

fisioterapi; Terapi senaman; urut; alat ortopedik; kaedah rakyat dan bukan tradisional.

Prosedur fisioterapi

Teknik ini tidak melibatkan penggunaan ubat-ubatan, jadi boleh selamat untuk hampir semua orang, terutama dengan kecenderungan alergi..

Oleh kerana kesan positif faktor fizikal, dalam senarai arus mana yang dapat dibezakan, tindakan medan magnet, laser, sinaran ultraviolet atau inframerah, ultrasound, kesan maksimum pada kawasan sendi bahu tercapai.

Teknik telah membuktikan diri mereka positif dalam isu pencegahan dan pemulihan, tidak hanya setelah terkehel bahu, tetapi juga dengan jenis kecederaan lain. Fisioterapi membantu mengaktifkan proses biokimia, menguatkan imuniti, menggerakkan pertahanan semula jadi badan. Ini secara signifikan mempercepat pemulihan dan pemulihan dari kecederaan..

Terdapat banyak langkah dalam prosedur fisioterapi, tetapi yang terbaik adalah penggunaan:

inductothermy; UHF; magnetoterapi; ultrasound; fonoforesis; terapi laser; elektrostimulasi; terapi gelombang kejutan; urut.

Fisioterapi

Gimnastik terapeutik (terapi senaman) membantu mengembalikan fungsi yang hilang. Semasa sesi, latihan sederhana dilakukan yang tidak membawa rasa sakit, tetapi membantu menguatkan otot. Penting untuk menguatkan deltoid, trapezius, otot dan bisep, mencapai kestabilan akan menjadi kunci untuk mencegah dislokasi semula sendi.

Untuk mencapai kesan maksimum, perlu memulakan latihan dengan latihan sederhana, menyukarkannya secara beransur-ansur dan meningkatkan frekuensi pengulangan. Perkara pertama yang perlu dicapai adalah mencapai peningkatan nada otot, dan kemudian terus membangun, melakukan latihan dengan beban, dan meningkatkan amplitud. Terapi senaman hanya dilakukan sesuai dengan resep dan setelah berunding dengan pakar atau ahli terapi pemulihan. Latihan kekuatan tanpa latihan khas atau jika dilakukan dengan tidak betul boleh menyebabkan kecederaan berulang.

Pilihan senaman selepas terkehel

Terapi senaman menempuh tiga peringkat utama:

Pengaktifan otot semasa imobilisasi dilakukan selama tiga minggu pertama. Pemulihan sendi yang rosak dilakukan selama tiga bulan pertama. Pemulihan sepenuhnya boleh memakan masa sehingga 6 bulan.

Tahap-tahap ini sangat bersyarat dan boleh berbeza-beza bergantung kepada keparahan kecederaan, ciri-ciri individu, kecergasan fizikal seseorang..

Latihan pengenalan harus dilakukan pada tahap imobilisasi, tahap ini bertujuan untuk mempersiapkan otot-otot untuk kerja normal selanjutnya dan melakukan pergerakan yang lebih kompleks. Latihan seperti ini menyumbang kepada normalisasi proses metabolik dalam tubuh, kerja sistem pernafasan yang stabil, jantung dan saluran darah..

Seseorang mesti sentiasa melakukan pergerakan dengan tangan dan jari tangan di mana pelekat atau lekapan plaster berada. Ketegangan kumpulan otot tangan, lengan bawah dan bahu penting..

Adalah perlu untuk membezakan antara ketegangan dan pergerakan. Semasa ketegangan, hanya terdapat pengecutan otot, dan ketika bergerak, kedudukan anggota badan di ruang berubah, yang menyumbang kepada kecederaan berulang.

Selepas imobilisasi, semua latihan ditujukan untuk memulihkan pergerakan di sendi dan otot. Kerana komplikasi mereka, latihan membantu mengurangkan ketegangan, menghilangkan kontraksi dan daya tahan.

Oleh itu, dalam tempoh ini berguna:

Lenturan dan pemanjangan jari, sendi siku. Menaikkan lengan yang cedera, menyokongnya dengan lengan yang sihat. Penculikan ke sisi kedua-dua tangan dan kedua-dua tangan. Pergerakan putaran. Penculikan tangan di belakang. Tangan dihayun.

Lakukan senam bukan hanya dengan tangan yang cedera, tetapi juga dengan yang sihat. Ini menyumbang kepada koordinasi dan penyegerakan pergerakan yang normal. Sekiranya tangan diletakkan di atas sapu tangan atas cadangan doktor, ia dilepaskan sebelum gimnastik dimulakan.

Selepas latihan selama 4 minggu, disarankan untuk melakukan senaman dengan beban. Dianjurkan untuk menggunakan dumbbell, bola, tongkat gimnastik, pengembang dan barang-barang lain yang dapat mempromosikan latihan dan pengembangan otot.

Galeri foto: pilihan latihan untuk pemulihan setelah terkeluar sendi bahu

Pemulihan selepas pembedahan

Selepas operasi, perlu melumpuhkan seluruh lengan, termasuk tangan. Apabila plaster dikeluarkan, pemulihan bermula, yang terdiri daripada melakukan satu set latihan khas untuk meningkatkan jarak gerakan.

Terapi senaman selepas dislokasi

Kesan yang paling besar dapat dicapai dengan melakukan tindakan pemulihan di air.

Selepas operasi, beban intensiti rendah dapat dilakukan hanya setelah tiga bulan. Anda boleh melakukan kerja fizikal yang sukar hanya selepas enam bulan.

Bergantung pada operasi, imobilisasi dengan pelekat atau pembalut fiksasi akan diperlukan. Tempoh pemakaian bergantung pada seminggu hingga sebulan, dan juga jenis operasi yang dilakukan. Seseorang boleh melakukan terapi senaman sendiri, tetapi hanya setelah instruktor yang berpengalaman menunjukkan dan mengajar kebenaran gimnastik. Tempoh pemulihan selepas pembedahan boleh berlangsung dari dua hingga empat bulan.

Nota

Anda perlu berjumpa doktor untuk temu janji sekiranya berlaku ketidakselesaan, seperti semasa imobilisasi atau semasa fasa pemulihan. Memerlukan perhatian khusus:

Kebas tangan dua hala secara unilateral. Bengkak anggota badan atas, terutama yang cedera. Sakit bahu yang semakin teruk. Meningkatkan edema secara berterusan. Kekakuan tisu di kawasan sendi bahu.

Sekiranya terdapat ketidakselesaan, dilarang keras untuk bertahan. Adalah mustahak untuk berjumpa dengan pakar, dan mengetahui punca masalahnya, dan kemudian menghapuskannya.

Sekiranya anda mengikuti semua cadangan doktor, pemulihan boleh berlangsung sehingga 6 bulan. Dalam tempoh ini, sebagai peraturan, fungsi sendi bahu dipulihkan sepenuhnya, otot dikuatkan, pergerakan menjadi terkoordinasi, dan seseorang dapat kembali ke kehidupan penuh dan pekerjaan seharian..

Dislokasi sendi bahu memerlukan usaha yang besar bukan sahaja dari mangsa, tetapi juga dari doktor. Adalah perlu untuk melakukan pemulihan dengan betul dan mencukupi, dan mangsa untuk mendengar cadangan pakar dan mengikutinya dengan tegas. Pada tahap ini, penting untuk tidak berlebihan dan melakukan semuanya secara konsisten dan metodis, jika tidak, terdapat risiko komplikasi. Set latihan boleh sangat berbeza dan dipilih dalam setiap kes secara individu, bergantung pada perlembagaan seseorang, keparahan kecederaan. Ciri fizikalnya dan, tentu saja, usia.

Dislokasi bahu adalah patologi di mana hubungan permukaan artikular tulang bahu dan skapula hilang.

Keadaan ini mungkin disertai dengan pecahnya ligamen dan kapsul sendi di kawasan yang terjejas..

Sekiranya gejala gangguan muncul, perlu menghubungi pakar yang akan menyesuaikan sendi. Selepas itu, anda boleh merawat kehabisan sendi bahu di rumah..

Pengelasan

Bergantung pada ciri-ciri kecederaan, kepala humerus dapat bergerak ke arah yang berbeza dari rongga glenoid. Untuk ciri ini, jenis kehelan berikut dibezakan:

Depan - berlaku dalam 80% kes dan merupakan akibat dari jatuh pada lengan lurus, yang santai. Dengan anjakan kepala yang kuat, patah tulang skapula atau pemisahan tuberkel besar tulang bahu mungkin berlaku. Bahagian bawah membentuk sekitar 18% patologi dan merupakan akibat kecederaan pada bar mendatar. Juga, masalah boleh timbul pada anak ketika orang dewasa mengangkat tangannya. Dalam kes ini, kepala tulang dipindahkan ke ketiak. Ia dapat dirasakan semasa palpasi. Belakang - tambah nilai tidak lebih dari 2% dan timbul akibat kesan langsung. Dalam kes ini, kepala humerus dipindahkan ke arah skapula. Selalunya, keadaan ini disertai oleh patah tulang pembedahan tulang bahu.

Gejala

Sebelum bagaimana merawat dislokasi sendi bahu, perlu menganalisis gambaran klinikal patologi ini. Manifestasi utama penyakit ini termasuk yang berikut:

Kecacatan sendi bahu yang berkaitan dengan penyingkiran kepala tulang bahu di luar rongga glenoid. Sekatan aktiviti fizikal. Dalam kes ini, tangan boleh naik, tetapi pergerakan yang diarahkan tidak termasuk sepenuhnya. Kesakitan akut di kawasan yang terjejas dengan dislokasi primer dan ketidakselesaan kecil sekiranya berlaku kehelan kebiasaan. Terutama sering berlaku pada palpasi atau percubaan untuk membuat pergerakan. Kepekaan anggota badan terjejas. Kadang-kadang rasa mati rasa atau kesemutan mungkin berlaku. Gejala ini disebabkan oleh kerosakan saraf..

Pertolongan cemas

Pertolongan cemas untuk terkehel sendi bahu terdiri daripada penurunan aktiviti motor di kawasan yang terjejas, penghapusan faktor traumatik dan meminta pertolongan tepat pada masanya dari doktor.

Sekiranya anda mengesyaki kehinaan, anda perlu mengambil langkah berikut:

Pastikan rehat sendi - sepenuhnya meninggalkan aktiviti fizikal. Untuk ini, pembalut khas digunakan untuk terkehel sendi bahu. Menyapu ais atau selesema lain akan membantu mengurangkan keradangan dan pembengkakan tisu. Panggil doktor.

Sangat tidak digalakkan untuk memperbaiki sendiri kehelan tersebut. Sangat sukar untuk melakukan ini tanpa pertolongan yang mencukupi..

Di samping itu, langkah ini dapat memprovokasi kerosakan pada otot, saluran darah dan saraf yang terdapat di kawasan ini..

Rawatan am

Apa yang perlu dilakukan dengan bahu yang terkeluar? Biasanya, rawatan untuk keadaan ini melibatkan melakukan perkara berikut:

Anestesia tempatan - membantu melegakan kesakitan. Untuk ini, doktor memperkenalkan Lidocaine atau Novocaine. Tahap ini tidak dapat diabaikan secara kategoris, kerana pengurangan disertai dengan kesakitan yang teruk. Anda tidak boleh meluruskan sendi anda sendiri atau dengan bantuan orang tersayang. Ini boleh menyebabkan kehancuran dan bahkan patah tulang. Pengurangan tangan. Ini adalah tahap yang sukar dan menyakitkan. Terdapat beberapa kaedah pengurangan. Doktor harus memilih kaedah tertentu, jika tidak, terdapat risiko akibat yang tidak menyenangkan. Campur tangan pembedahan. Kaedah ini digunakan jika sendi tidak dapat diselaraskan menggunakan kaedah biasa. Dalam keadaan seperti itu, ia dipasang dengan jahitan dan jarum mengait. Prosedur ini dilakukan di bawah anestesia umum. Imobilisasi sendi. Ini akan membantu menghilangkan risiko kambuh dan memastikan penyembuhan cepat. Serpihan disapu ke kawasan yang terjejas. Anda mesti memakai alat ini selama 1-2 bulan - semuanya bergantung kepada keparahan kecederaan. Pemulihan. Dilarang mengabaikan tahap ini, kerana ia membolehkan anda menguatkan dan memulihkan sendi, serta mencegah kerosakannya semula. Untuk ini, gimnastik, urut dan prosedur perubatan lain digunakan..

Penjagaan mesti diambil setelah pemulihan sepenuhnya. Untuk melakukan ini, anda harus meninggalkan beban di lengan yang cedera dan cuba mengecualikan situasi di mana anda boleh cedera..

Pemulihan

Pemulihan selepas dislokasi sendi bahu termasuk terapi senaman. Tempoh pemulihan dibahagikan kepada beberapa peringkat:

peningkatan beransur-ansur dalam jumlah aktiviti motor otot bahu - 3-4 minggu; normalisasi prestasi normal sendi bahu - 2-3 bulan; pemulihan fungsi bahu sepenuhnya - sehingga enam bulan.

Untuk melumpuhkan kawasan dislokasi, pembalut dan orthosis digunakan pada kawasan yang terjejas. Plaster cast hanya digunakan dalam kes yang paling sukar.

Dalam situasi sederhana, pembalut bertulang dalam bentuk saputangan sudah mencukupi. Peranti ini diperbuat daripada bahan lembut dan elastik, yang membolehkan anda tidur dan mandi dengannya.

Untuk mengelakkan terkehel semasa aktiviti sukan, disarankan untuk menggunakan penyangga bahu yang lembut. Ia memberikan lekapan bahu yang lemah dan praktikalnya tidak mengurangkan jumlah aktiviti motor.

Pada masa yang sama, produk mengurut tisu otot dengan lembut dan mempunyai kesan pemanasan. Dengan pembalut seperti itu, anda boleh melakukan pelbagai latihan setelah sendi bahu terkehel..

Dalam kes yang sukar, pendakap bahu yang kaku mesti dipakai. Ia dengan pasti memperbaiki tulang dan bahu. Peranti ini terbuat dari bingkai logam dan dilengkapi dengan rangkaian pengatur gerakan.

Bagaimana cara mengembangkan lengan selepas kehelan, doktor akan memberitahu. Senaman sederhana biasanya disarankan agar tidak menimbulkan rasa sakit, tetapi memberikan peningkatan struktur tisu otot.

Sangat penting untuk menguatkan otot bisep, trapezius dan deltoid. Ini akan mengelakkan pelucutan semula..

Latihan pengenalan dilakukan pada tahap imobilisasi. Berkat ini, otot dapat disiapkan untuk kerja seterusnya dan melakukan pergerakan yang lebih kompleks. Mereka memungkinkan untuk menormalkan metabolisme, menstabilkan fungsi jantung, saluran darah dan sistem pernafasan.

Seseorang perlu melakukan pergerakan sepanjang masa dengan tangan dan jari tangan di mana alat pemasangan berada. Dalam kes ini, sangat penting untuk meregangkan otot tangan, bahu dan lengan bawah..

Selepas imobilisasi, gimnastik harus ditujukan untuk memulihkan mobiliti otot dan sendi. Dengan meningkatkan kesukaran, latihan dapat membantu menghilangkan ketegangan, menangani kontraksi dan mengembangkan daya tahan..

Pada peringkat ini, berguna untuk melakukan pergerakan berikut:

membengkokkan dan membengkokkan jari, siku; angkat lengan yang cedera dan sokong dengan anggota badan yang sihat; angkat satu atau kedua tangan ke sisi; melakukan pergerakan putaran; angkat tangan ke belakang; ayunkan tangan anda.

Sangat penting untuk melakukan gimnastik bukan hanya dengan lengan yang sakit, tetapi juga dengan yang sihat. Berkat ini, dapat mengembalikan koordinasi pergerakan normal..

Sekiranya doktor mengesyorkan memakai pembalut dalam bentuk tudung, tangan mesti dilepaskan sebelum memulakan kelas.

Kaedah tradisional

Resipi buatan sendiri digunakan untuk menghilangkan rasa sakit. Mereka juga membantu mengembalikan pergerakan sendi yang terjejas dan mengatasi bengkak..

Adalah sangat penting untuk menggunakan ubat-ubatan rakyat secara sistematik. Jika tidak, hasil yang diinginkan tidak akan tercapai..

Beberapa ubat rumah yang paling berkesan termasuk:

Ambil akar bryony, keringkan dan potong. Tuang setengah sudu kecil dengan 500 ml air dan letakkan di atas dapur. Masak selama seperempat jam, kemudian sejukkan dan tapis kuahnya. Tambahkan satu sudu besar produk ini ke setengah gelas minyak bunga matahari. Komposisi ini sangat sesuai untuk menggosok kawasan yang terjejas. Tansy harus digunakan untuk mengembalikan pergerakan bahu. Untuk ini, disyorkan untuk mengambil 3 sudu bunga tumbuhan ini. Dianjurkan untuk mencampurkannya dengan air mendidih dan biarkan selama 1 jam. Kemudian komposisi harus ditapis dan digunakan pada kompres basah. Bunga jagung mempunyai kesan analgesik yang baik. Untuk membuat komposisi yang berguna, anda perlu mengambil 3 sudu kecil bunga, campurkan dengan 500 ml air mendidih dan biarkan selama 1 jam. Terikan dan sejukkan kuahnya. Ia boleh diminum dalam setengah gelas 3 kali sehari. Ini mesti dilakukan sebelum makan. Salap dianggap sebagai ubat yang baik, yang sering digunakan semasa fasa pemulihan. Untuk penyediaannya, anda harus mengambil 100 g propolis dan minyak sayuran. Campurkan bahan dan panaskan dalam mandian wap. Matikan setelah membubarkan propolis. Gunakan agen yang disejukkan untuk merawat kawasan yang terjejas. Dibolehkan menyimpan komposisi ini tidak lebih dari 90 hari. Komposisi berdasarkan akar dan kulit barberry akan membantu mengatasi kehelan bahu yang biasa. Bahan-bahan ini harus dicincang dan dicampur dengan teliti. Ambil 1 komposisi kecil, campurkan dengan segelas susu dan didihkan. Ambil 1 sudu kecil tiga kali sehari. Komposisi mempunyai kesan pengukuhan yang ketara. Warna alkohol mempunyai kesan yang sangat baik. Mereka boleh mengandungi pelbagai jenis bahan. Jadi, anda boleh menyiapkan warna gunung arnica. Untuk melakukan ini, disyorkan untuk mengambil 20 g bunga tumbuhan dan menambah 200 ml alkohol. Biarkan untuk meresap selama seminggu, kemudian tapis. Ambil setengah sudu kecil dua kali sehari. Ubat yang baik adalah komposisi berdasarkan gula dan bawang. Sayuran ini mesti digunakan segar atau dibakar. Untuk membuat komposisi ubat, anda memerlukan 1 bawang dan 10 sudu kecil gula. Campurkan bahan dan gunakannya sebagai losyen. Dianjurkan untuk menukar pakaian setiap 5-6 jam. Akar Elecampane mempunyai kesan yang sangat baik. Bahan mentah harus dihancurkan, tambahkan segelas air mendidih dan biarkan hingga meresap selama setengah jam. Gunakan kuah yang dihasilkan untuk kompres dan losyen. Ubat yang baik adalah warna daun ficus. Untuk membuatnya, anda perlu mengisar 1 daun tanaman dan tuangkan 250 ml vodka. Biarkan untuk meresap selama beberapa minggu. Ini mesti dilakukan di tempat yang gelap dan sejuk. Masukkan 1 sudu besar madu dan kuning telur dalam komposisi yang telah diregangkan. Komposisi yang dihasilkan disapu ke kawasan yang terjejas sebelum tidur. Kemudian disyorkan untuk membungkus bahu yang terkena dengan selendang yang hangat. Kursus terapi harus diteruskan selama 2 minggu, dan kemudian berehat sebentar. Sekiranya perlu, rawatan boleh diulang.

Ciri-ciri kuasa

Sekiranya sendi bahu terkelupas, diet yang lengkap dan seimbang membantu mempercepat pemulihan. Ia harus bertujuan untuk menguatkan tisu tulang, ligamen dan sendi..

Menu harus mengandungi jumlah protein, lemak dan karbohidrat yang mencukupi. Anda juga harus mengambil vitamin dan mineral..

Protein diperlukan untuk membina tisu baru. Amat berguna untuk memakan produk tenusu, yang memastikan pemulihan tulang rawan yang menyelimuti tulang sendi..

Protein susu sangat mudah dicerna. Di samping itu, makanan ini mengandungi banyak kalsium, yang diperlukan untuk menguatkan tisu tulang..

Menu harus merangkumi daging tanpa lemak dan ikan. Ia juga sangat berguna untuk memakan soba, kacang dan lentil. Penggunaan produk ini dalam bentuk rebus, bakar atau rebus akan membantu meningkatkan penyerapan protein..

Ia juga berguna untuk makan jeli dan daging jeli. Makanan ini termasuk kolagen, yang memberikan tulang rawan dan kekuatan tulang yang sangat baik.

Agar tubuh mendapat tenaga yang mencukupi, diperlukan karbohidrat. Penting untuk makan makanan yang mengandungi karbohidrat kompleks. Ini termasuk sayur-sayuran, buah-buahan dan biji-bijian..

Diet juga harus mengandungi lemak yang diperlukan untuk proses metabolik yang normal. Keutamaan harus diberikan kepada lemak mentega dan sayur-sayuran.

Lemak tahan api, yang terdapat dalam daging, mengganggu aliran darah dan menyebabkan munculnya plak kolesterol di dinding saluran darah.

Semasa menyusun menu, anda mesti mengikuti peraturan berikut:

Produk harus meningkatkan proses metabolik. Sebaiknya makan daging dan ikan yang dimasak. Anda tidak boleh makan sup berdasarkan kaldu daging yang kuat, kerana terdapat banyak asas purin di dalamnya. Bahan-bahan ini memberi kesan buruk kepada keadaan sendi. Untuk normalisasi metabolisme garam air, hidangan dari labu, zucchini berguna. Anda juga perlu makan sayur-sayuran, tembikai, aprikot kering dan prun. Makanan mentah harus dimakan 3 kali lebih banyak daripada hidangan yang telah dirawat dengan panas. Untuk menormalkan fungsi usus, anda perlu makan serat. Ini terdapat dalam bijirin, sayur-sayuran, buah-buahan, dan roti kasar. Daripada teh biasa, anda perlu minum kompot buah kering, rebusan rosehip. Ia juga sangat bermanfaat untuk mengambil teh herba.

Komplikasi

Sekiranya terapi tidak dimulakan tepat pada waktunya, ada risiko komplikasi berbahaya..

Ini termasuk yang berikut:

ketidakstabilan sendi; kerosakan pada saraf periferal; penurunan aktiviti motor sendi; kehelan berulang walaupun selepas kecederaan ringan; proses degeneratif di bahu.

Dislokasi sendi bahu adalah kecederaan serius yang memerlukan rawatan perubatan segera. Pakar akan menyesuaikan sendi yang terjejas dan memberi cadangan pemulihan.

Di rumah, anda perlu melakukan latihan terapeutik dan menggunakan ubat-ubatan rakyat yang berkesan.

Bahan-bahan ini akan menarik bagi anda:

Artikel serupa:

Bagaimana merawat arthrosis sendi bahu? Arthrosis sendi bahu termasuk dalam klasifikasi penyakit antarabangsa mengikut kod... Apa yang harus dilakukan apabila ligamen sendi bahu diregangkan? Meregangkan ligamen sendi bahu dianggap sebagai salah satu rumah tangga yang paling biasa... Rawatan epikondilitis sendi siku di rumah Sendi siku mempunyai banyak tekanan setiap hari. Patutlah...