Gejala dan definisi gout

Artritis

Diet yang tidak betul, tabiat buruk, berat badan berlebihan menyebabkan penyakit. Salah satu gangguannya ialah gout. Disebabkan oleh ketidakseimbangan badan urat (asid urik). Patologi ditunjukkan oleh gejala ringan. Ramai orang mengabaikan "lonceng" badan yang berbahaya, melaporkan pelanggaran, sehingga penyakit ini cepat menjadi kronik. Oleh itu, perlu diketahui tanda-tanda pertama, gejala gout, untuk mengenali penyakit pada waktunya, untuk memulakan rawatan tepat pada masanya.

Apa itu gout

Banyak penyakit yang didengar, tetapi tidak ada idea yang jelas tentang jenis pelanggaran yang kita bicarakan. Pengetahuan asas akan membantu menjaga kesihatan ribuan orang.

Gout adalah pelanggaran jumlah asid urik di dalam badan. Serangan akut penyakit ini dimanifestasikan oleh pemendapan kristal garam asid pada sendi, yang menyebabkan rasa sakit, radang, dan pembengkakan yang teruk. Mengetahui simptom, rawatan gangguan, yang berlaku setelah berunding dengan doktor, anda dapat mengelakkan serangan yang berulang, peralihan penyakit ke bentuk kronik.

Lebih kerap, penyakit ini menyerang lelaki yang ketagihan alkohol, wanita semasa menopaus. Penyakit ini berlaku dalam dua kes: ketika tubuh menghasilkan banyak asid urik, atau ketika pengeluarannya tidak terganggu, tetapi sistem kencing tidak dapat mengatasi. Dalam kes yang berbeza, kaedah rawatan dipilih secara individu. Kajian dan analisis ditugaskan. Doktor perlu mengenal pasti punca pelanggaran tersebut. Berdasarkan hasil pemeriksaan, satu set langkah terapi dipilih untuk menghilangkan gejala akut penyakit ini..

Tanda-tanda gout pada kaki:

  1. Kemunculan kesakitan pada sendi (tanda bersyarat yang bercakap mengenai penyakit lain).
  2. Pembengkakan sendi yang teruk, biasanya pada kaki.
  3. Kesakitan teruk, kemerahan di kawasan yang terjejas. Lebih kerap berlaku pada waktu malam.
  4. Lapisan kristal putih pada sendi kelihatan melalui kulit.
  5. Pada peringkat kemudian, pertumbuhan gout pecah, mendedahkan kristal garam urat.
  6. Masalah ginjal yang serius berlaku.

Sekiranya terdapat sekurang-kurangnya salah satu tanda, anda harus berjumpa doktor.

Mengapa penyakit ini berlaku pada wanita

Dalam jantina yang berbeza, penyakit ini berlanjutan dengan cara yang berbeza. Berbeza dengan wanita, gejala gout pada lelaki lebih ketara. Dikaitkan dengan perbezaan komposisi hormon antara jantina. Bagi estrogen seks wanita (hormon seks wanita) sangat membantu dalam menghilangkan asid urik. Oleh itu, wanita yang lebih tua terdedah kepada penyakit selepas menopaus, wanita muda praktikal tidak jatuh sakit. Estrogen melindungi mereka dari penyakit..

Selepas bermulanya menopaus, semasa menopaus, latar belakang hormon wanita berubah. Pengeluaran estrogen hormon wanita menurun, penghalang untuk berlakunya penyakit sendi yang berkaitan dengan kadar asid urik, pemendapan garam berkurang.

Terdapat sebab lain gout pada wanita:

  1. Gangguan pada sistem kardiovaskular, terutama tekanan darah tinggi, yang menyebabkan banyak orang menderita.
  2. Pelanggaran perkumuhan bahan berbahaya melalui buah pinggang. Urat dikekalkan di dalam badan.
  3. Mengambil ubat untuk menurunkan tekanan darah.
  4. Penggunaan ubat penahan sakit yang berlebihan.
  5. Kehadiran dalam makanan sebilangan besar makanan berlemak, daging asap. Menyebabkan peningkatan jumlah asid urik dalam badan.
  6. Berat badan berlebihan.

Di kalangan wanita, wanita yang lebih tua berisiko. Untuk mengelakkan penyakit, mereka harus memantau kesihatan mereka dengan teliti. Kaedah rawatannya tinggi, tetapi pencegahan adalah kaedah terbaik untuk melawan penyakit.

Bagaimana gout wanita menampakkan dirinya?

Hormon yang dihasilkan oleh badan wanita sangat membantu dalam memerangi penyakit. Gaya hidup, masalah kesihatan yang berkaitan adalah faktor risiko - berat badan berlebihan, hipertensi.

Tanda-tanda gout pada wanita berbeza dari pada lelaki, mereka mempunyai kekhususan, komplikasi yang menambah gejala umum penyakit ini:

  1. Hormon memainkan peranan penting. Wanita yang terdedah kepada penyakit ini kelihatan berani, menderita hirsutisme, dan bersuara kasar.
  2. Selama tempoh eksaserbasi, penyakit ini jarang muncul dengan gejala yang diekspresikan secara akut, menjadi lebih ringan, kurang terasa.
  3. Pada wanita, sendi pergelangan kaki sering terjejas. Polyarthritis menampakkan dirinya di tangan.
  4. Wanita cenderung mengalami kegagalan buah pinggang. Batu ginjal kurang biasa berbanding lelaki.
  5. Jantina wanita menggabungkan gout dengan gangguan endokrin dan kardiovaskular. Khususnya, bersama dengan kerosakan sendi, kegemukan, hipertensi sering diperhatikan.

Hanya doktor yang memutuskan bagaimana merawat gout.

Pada wanita, penyakit ini berlaku dalam 4 peringkat:

  • Yang pertama adalah malaise ringan, kencing kerap, sakit di sendi.
  • Yang kedua adalah gejala akut penyakit ini. Terdapat kemerahan segera pada sendi, bengkak tumbuh. Keterukan keadaan diperburuk oleh loya, peningkatan suhu badan. Keadaannya tidak bertahan lama, setelah semuanya dinormalisasi, penyakit ini tidak lagi menampakkan diri untuk sementara waktu. Bahagian badan yang lain terus terjejas.
  • Yang ketiga adalah "ketenangan sebelum ribut". Pesakit tidak merasakan gangguan pada badan. Sendi tidak mengganggu, tidak ada sawan. Walau bagaimanapun, urat berkumpul di dalam badan.
  • Keempat adalah tahap sukar. Penyakit ini berlaku dalam bentuk kronik. Penumpukan asid urik terbentuk pada sendi, terutamanya pada kaki. Keadaan ini mengancam dengan gangguan buah pinggang yang serius. Sistem hormon wanita, yang melindungi tubuh dari pengumpulan urat, tidak tahan akibatnya.

Untuk mengelakkan bentuk penyakit lanjut, wanita harus memantau kesihatan mereka, jika perlu, berjumpa doktor.

Mengapa lelaki mendapat gout?

Penyebab permulaan penyakit pada lelaki berbeza dengan penyebab penyakit gout wanita. Dikaitkan dengan tahap hormon. Gaya hidup sering kritikal.

Punca gout pada lelaki:

  1. Kekurangan Pertahanan Semula Jadi Terhadap Penyakit - Estrogen.
  2. Pengambilan alkohol yang berlebihan.
  3. Gangguan pankreas, hati.
  4. Makan makanan daging berlemak.
  5. Hipotermia yang kerap semasa musim sejuk.

Gaya hidup lelaki kondusif untuk perkembangan penyakit sendi yang meluas. Pengetahuan mengenai prasyarat meminimumkan risiko kejadian. Gout pada lelaki lebih kerap berlaku kerana kenyataan bahawa seks yang lebih kuat untuk memantau kesihatan mereka adalah lebih jarang. Penyakit sering berlaku dalam bentuk kronik yang maju.

Gejala penyakit pada lelaki

Artritis gout adalah pendamping penyakit ini. Tanda-tanda gout pada kaki pada lelaki tidak jauh berbeza dengan manifestasi pada wanita. Kursus ini lebih menyakitkan, lebih teruk. Gambar serupa diperhatikan: pembengkakan kawasan yang terjejas, kemerahan pada kulit, kesakitan teruk, batasan aktiviti fizikal, deposit garam yang kelihatan di bawah kulit.

Dengan mengambil kira aktiviti fizikal, mengangkat berat, menyertai profesion lelaki, serangan artritis gout menjadikan mustahil untuk melakukan tugas - kaki tidak mempunyai mobiliti penuh, di bawah beban ia mengeluarkan kesakitan yang teruk.

Tanda-tanda gout pada lelaki membolehkan anda menentukan peringkat penyakit:

  • Akut - radang sendi, sakit teruk, bengkak, pergerakan terhad di kawasan yang terjejas.
  • Kronik - penglibatan dalam proses keradangan sendi besar kaki, serat, tendon.

Artritis gout berkembang lebih cepat pada lelaki berbanding wanita. Menangkap sendi bahagian bawah dengan cepat, menyebabkan keradangan pada bahagian atas. Rawatan harus segera. Tanda-tanda pertama gout yang dikesan tepat pada waktunya, rawatan yang sesuai, akan membolehkan seorang lelaki menyelamatkan kakinya dan meneruskan kehidupannya sepenuhnya.

Kaedah rawatan untuk gout

Perubatan menawarkan pelbagai cara untuk menyingkirkan penyakit ini. Pelbagai kaedah memudahkan keadaan pesakit walaupun pada tahap lanjut. Sehingga penyakit ini menjadi teruk, doktor menawarkan terapi konservatif. Rawatan gout dengan kerosakan serius pada sendi, tendon, dengan pembentukan tofus melibatkan campur tangan pembedahan.

Rawatan ditetapkan oleh doktor selepas pemeriksaan. Sifat bergantung pada tahap penyakit yang dikenal pasti.

Pada tahap akut arthritis gout, pesakit disyorkan untuk berehat di tempat tidur. Doktor akan menetapkan jumlah cecair yang perlu anda minum setiap hari. Ubat anti-radang bukan steroid digunakan untuk melegakan kesakitan akut. Colchicine adalah ubat yang sangat baik. Sekiranya tanda-tanda pertama dijumpai, rawatan diresepkan dengan segera, maka ubat-ubatan dengan colchicine mempunyai kesan cepat dan nyata. Diet dengan sekatan daging pedas, berlemak, asap, kekacang ditetapkan.

Tahap kronik melibatkan kaedah terapi yang lebih luas. Dalam tempoh ini, pesakit diberi ubat yang mengurangkan pengeluaran asid urik, meningkatkan perkumuhan dari badan. Perlu mengikuti diet. Pada peringkat kronik, fisioterapi disyorkan - urut, latihan terapi, mandi parafin. Ini akan menunda memburukkan lagi gejala untuk jangka masa panjang..

Rawatan untuk gout mesti tepat pada masanya. Kaedah konservatif berkesan pada peringkat awal. Untuk mengelakkan operasi pembedahan membuang deposit garam, perlu berjumpa doktor tepat pada masanya apabila gejala pertama penyakit muncul. Seterusnya sendi-sendi itu akan menganjalkan badan untuk masa yang lama dan tanpa masalah..

Cara mengenali gout

Gout adalah bentuk radang sendi yang sangat menyakitkan dan biasanya menyerang sendi jari kaki, tetapi juga boleh mempengaruhi sendi pada jari kaki, pergelangan kaki, lutut, jari, pergelangan tangan, dan siku yang lain. Anda mungkin merasakan kesakitan dan ketidakselesaan yang teruk pada satu atau lebih sendi ini untuk jangka masa yang pendek dan sering pada waktu malam. Gout disebabkan oleh kelebihan asid urik (hiperurisemia) dalam darah. Kadang-kadang asid urik mengkristal dan menumpuk di sendi, menyebabkan rasa sakit dan nyeri. Dengan memerhatikan tahap keselesaan dan pergerakan di sendi anda dengan teliti, serta mengenal pasti corak kesakitan anda dan mengenal pasti faktor risiko, anda seharusnya dapat mengenali gejala gout dengan lebih baik dan mendapatkan rawatan yang berkesan. Artikel ini akan melihat bagaimana mengenali gout..

Cara mengenali gejala gout

  1. Sentuh jari kaki anda. Adakah anda merasakan kepekaan dan kesakitan di jari anda? Kesakitan dan ketidakselesaan di ibu jari kaki adalah tanda biasa gout..
  2. Gambaran keseluruhan keselesaan kaki, pergelangan kaki, lutut, jari, pergelangan tangan dan siku. Pertimbangkan jika mana-mana sendi ini merasa tidak selesa atau sakit. Gout boleh menjejaskan sebarang sendi di dalam badan, tetapi paling kerap terdapat pada sendi tersebut. Sekiranya anda mengalami ketidakselesaan pada satu atau lebih sendi ini, doktor anda mungkin menyimpulkan bahawa anda menghidap gout. Cara mengenali gout. Apa yang perlu dilakukan sekiranya lutut anda bengkak?
  3. Pertimbangkan jika anda merasa panas dan sakit pada sendi anda. Sentuh sendi anda dan rasakan jika panas dan menyakitkan. Sekiranya demikian, anda mungkin mengalami simptom yang serupa dengan gout..
  4. Periksa pembengkakan di dalam dan di sekitar sendi. Sekiranya anda melihat kemerahan dan pembengkakan sendi, anda mengalami simptom lain yang biasanya dikaitkan dengan gout..
  5. Cari kulit merah dan berkilat di mana anda berada dalam kesakitan. Sekiranya kulit di sekitar sendi sangat merah dan berkilat, anda mempunyai gejala gout yang lain. Pertimbangkan jika kulit anda kelihatan sangat merah di sekitar sendi anda, yang juga biasa dengan gout..
  6. Cari kulit yang mengelupas atau mengelupas di sekitar sendi. Gejala ini juga sering dikaitkan dengan gout. Periksa apakah kulit mengelupas dari pergelangan kaki atau jari kaki anda. Sekiranya anda mempunyai banyak kulit yang mengelupas, ini boleh menjadi tanda gout..
  7. Tanya diri anda jika anda mempunyai pergerakan terhad pada sendi yang rosak. Ini adalah satu lagi gejala gout yang biasa. Contohnya, cubalah memusingkan ibu jari ke atas dan ke bawah. Sekiranya anda dapat melakukan pergerakan ini tanpa rasa sakit, ini adalah petanda yang baik. Sekiranya anda dapat menggerakkannya ke atas dan ke bawah, itu juga petanda baik; namun, jika anda tidak dapat menggerakkannya dengan bebas dan tanpa rasa sakit, anda mungkin mengalami gout. Punca sakit kaki ketika berjalan.

Mengecam Pola Simptom

  1. Bagaimana mengenali gout? Tentukan sama ada kesakitan anda akan berlaku pada waktu malam. Walaupun rasa sakit akibat serangan gout boleh berlaku pada bila-bila masa sepanjang hari, kebanyakan orang bertambah teruk pada waktu malam..
  2. Tuliskan intensiti gejala anda. Tentukan sama ada sendi anda akan terasa sangat sakit secara tiba-tiba dan berjam-jam pada satu masa. Serangan gout biasanya berkembang dengan cepat dan dalam beberapa jam semasa peringkat awal penyakit. Serangan gout akut akan sangat menyakitkan kira-kira 12-24 jam selepas permulaan..
  3. Tuliskan keseluruhan tempoh serangan anda yang menyakitkan. Biasanya, serangan gout berlangsung tiga hingga sepuluh hari. Sekiranya serangan tidak diproses, ia akan memakan masa lebih lama.
  4. Ketahui sama ada gejala anda bertambah buruk dari masa ke masa. Sekiranya tidak dirawat, gejala gout (misalnya, sakit, bengkak) bertambah buruk dari masa ke masa. Sekiranya anda mengalami gejala ini, anda mesti berjumpa doktor..

Adakah anda berisiko mendapat gout?

  1. Ketahui sama ada anda berisiko tinggi. Secara amnya, lelaki mempunyai risiko gout lebih tinggi daripada wanita, dan tahap risiko meningkat seiring bertambahnya usia. Oleh itu, lelaki tua pasti berisiko tinggi mengalami gout. Risiko gout meningkat dengan ketara bagi wanita yang sudah mengalami menopaus. Lelaki berisiko tinggi terkena gout antara usia 30 hingga 50 tahun.
  2. Bagaimana mengenali gout? Lihat sama ada anda mempunyai sejarah keluarga gout. Ketahui sama ada bapa, ibu, datuk nenek, atau datuk nenek anda mempunyai gout. Anda boleh bertanya kepada ibu bapa atau ahli keluarga anda yang lain sekiranya mereka mengetahui sejarah gout keluarga. Sekiranya anda mempunyai riwayat keluarga gout, anda berisiko tinggi mendapatnya.
  3. Ketahui sama ada anda berlebihan berat badan. Sekiranya anda berlebihan berat badan, badan anda menghasilkan lebih banyak asid urik dan buah pinggang anda mengambil masa lebih lama untuk menyingkirkannya. Faktor-faktor ini menjadikan anda lebih mudah terkena gout. Deposit kalsium pada sendi.

Gunakan kalkulator indeks jisim badan dalam talian. Indeks ini adalah ukuran lemak badan berdasarkan tinggi dan berat badan. Masukkan tinggi dan berat badan anda ke dalam kalkulator BMI dalam talian dan kemudian klik kira. Anda kemudian dapat membandingkan BMI anda dengan indeks sihat yang diramalkan untuk usia dan jantina anda..

Tanya doktor anda untuk menentukan sama ada anda berlebihan berat badan. Doktor anda mempunyai sebilangan besar ukuran dan alat yang boleh mereka gunakan untuk menentukan berat badan anda sekarang dan sihat..

  1. Nilai diet anda. Tulis semua yang anda makan selama satu minggu untuk menentukan penggunaan daging, makanan laut, gula dan alkohol. Sebaik sahaja anda mengesan penggunaan makanan ini selama satu minggu, anda harus menganalisis corak penggunaan anda (contohnya, seberapa kerap anda minum minuman ringan bergula dan pada waktu apa). Sekiranya anda kerap mengonsumsi banyak daging, gula, dan alkohol, anda menghadapi risiko gout lebih besar. Diet untuk gout.
  • Hasil penyelidikan menunjukkan bahawa jika lelaki makan makanan tinggi gula dari minuman ringan (jus), mereka cenderung mendapat gout. Minum minuman ringan setiap hari akan meningkatkan risiko anda.
  • Makanan yang tinggi daging dan makanan laut (makanan yang mengandung purin tinggi) adalah faktor risiko penyakit gout.
  • Pengambilan alkohol adalah pencetus serangan gout. Minum mungkin akan mencetuskan serangan dalam 24 jam dan risiko anda akan meningkat berbanding dengan jumlah yang anda minum.
  • Sekiranya anda tidak pasti mengenai diet anda, anda boleh berjumpa dengan pakar diet atau doktor. Mereka dapat membantu anda dengan membawa rekod makanan anda. Mereka mempunyai idea tentang berapa banyak gula, daging dan alkohol yang harus anda minum ketika ini..
  1. Nilaikan ubat-ubatan yang boleh meningkatkan risiko anda. Ubat-ubatan yang digunakan untuk merawat hipertensi, serta ubat-ubatan yang menekan sistem imun, seperti ubat-ubatan yang diresepkan untuk orang-orang untuk merawat radang sendi, psoriasis, atau pemindahan organ, kadang-kadang dapat meningkatkan risiko gout.

    Fikirkan tentang sejarah pembedahan dan trauma anda baru-baru ini. Sekiranya baru-baru ini anda mengalami pembedahan atau kecederaan, anda juga mungkin lebih berisiko mendapat gout. Sekiranya anda menjalani pembedahan, anda berisiko meningkat. Menjalani kemoterapi juga boleh mencetuskan gout. Bagaimana alkohol mempengaruhi sendi.

    Apa itu gout, mengapa ia berbahaya dan bagaimana merawatnya

    Di antara banyak penyakit sistem muskuloskeletal, tempat khas diduduki oleh arthritis gout atau gout. Penyakit ini, yang mempunyai penyakit kronik, membataskan keupayaan bekerja seseorang dan mempengaruhi kualiti hidup.

    Proses keradangan berlaku akibat pengumpulan kristal natrium monourat atau apa yang disebut asid urik (asid urik) dalam cecair sinovial dan tisu badan yang lain.

    Berkaitan dengan hiperurisemia (peningkatan kadar MK hingga 408 mmol per liter), serta pembubaran MK yang terhad.

    Tanda-tanda dan rawatan gout

    Penyakit ini bukan salah satu manifestasi yang sering dan meluas, tetapi telah lama diketahui perubatan. Dan ini dibuktikan dengan fakta-fakta seperti itu bahawa penyakit ini dijelaskan dalam risalahnya oleh Hippocrates dan dipercayai bahawa hanya orang-orang dari kelas atasan dan bangsawan yang boleh jatuh sakit dengannya, tidak lain dari "penyakit kerajaan".

    Terdapat banyak fakta yang mengesahkan bahawa Darwin dan Newton, Leonardo da Vinci dan Macedonia Alexander menderita penyakit ini. Sudah tentu, banyak orang biasa juga sakit, tetapi tidak ada yang memperhatikan mereka. Tetapi hari ini, penyakit ini tidak asing lagi bagi banyak orang.

    Penyebab perkembangan penyakit yang paling biasa termasuk:

    • mengambil diuretik thiazide, siklosporin, aspirin dosis rendah (1 g / hari);
    • ketahanan insulin, sindrom metabolik, kegemukan, tekanan darah tinggi yang berterusan, kegagalan jantung kronik, pemindahan organ;
    • pengambilan makanan berlebihan dalam kandungan purin (daging, makanan laut), alkohol (bir), minuman ringan bersoda, dan fruktosa.

    Tanda-tanda arthritis gout

    Biasanya, perkembangan penyakit ini terbahagi kepada dua fasa. Yang pertama adalah panjang dan tidak dapat dilihat, sehingga usia 25 tahun terdapat pemendapan garam secara beransur-ansur, yang tidak menampakkan dirinya dengan gejala luaran. Dan fasa kedua menjelma dengan sangat cepat.

    • permulaan tiba-tiba dengan kesakitan yang meningkat dengan cepat;
    • perkembangan serangan, pada waktu malam atau awal pagi;
    • intensiti kesakitan;
    • sakit teruk pada satu sendi, lebih kerap pada phalanx jari kaki, tetapi mungkin ada sendi lain, misalnya, lutut atau siku atau pada jari;
      tempat sendi yang meradang, sebagai peraturan, diucapkan dengan hiperemia kulit, bengkak, disfungsi tajam pada sendi yang terjejas;
    • manifestasi tanda-tanda keradangan umum (demam, kelemahan, menggigil);
    • kehadiran faktor yang memprovokasi;
    • tempoh serangan tidak lebih dari 7-9 hari;
    • keberkesanan kesan ubat anti-radang bukan steroid dan kolkisin pada hari pertama;
    • pemulihan sepenuhnya dan tiada gejala antara serangan adalah ciri;
    • penampilan tanda lebih kerap pada lelaki yang mempunyai berat badan berlebihan, pada pencinta alkohol dan produk daging.

    Ciri ciri lain dari penyakit ini adalah tophus yang terbentuk di bawah kulit. Orang dengan penyakit ini lebih cenderung menderita diabetes mellitus dan aterosklerosis. Semua gejala ini menunjukkan penyakit kronik dan pelanggaran proses metabolik dalam badan..

    Apa itu Tofus

    Topus (nodul), atau endapan tisu yang serupa dengan tumor, dikesan sama ada melalui pemeriksaan atau kaedah penyelidikan instrumental. Pembentukan simpul adalah tanda ciri penyakit ini, menampakkan diri di semua tisu dan bahkan organ.

    Mereka dilokalisasikan pada tulang rawan artikular dan tulang, ginjal dan kulit subkondral juga mungkin berisiko.

    Pertumbuhan subkutan dan intradermal di bawah kulit jari dan jari kaki, pada sendi lutut dan siku, cangkang telinga tulang rawan, juga boleh berkembang secara intraosseously. Pada kulit, anda dapat melihat ulserasi yang ketara, dipenuhi dengan jisim pasta putih..

    Topus disebut tidak stabil ketika ada risiko tinggi jangkitan, pertumbuhan pesat, dan kecenderungan untuk menguras. Yang stabil tidak memiliki sifat ini. Kadar pembentukannya berbeza: baik setelah 2 bulan dan setelah 25 tahun dari permulaan penyakit. Ia bergantung pada tahap penghabluran.

    Kristal asid urik disimpan di mana-mana organ, otot dan tisu.

    Diagnosis awal

    Menurut statistik, pemeriksaan sinar-X, pesakit telah menjalani jangka masa penyakit ini dari 5 hingga 10 tahun. Selepas jangka masa inilah perubahan radiologi diagnostik yang sesuai dapat dilihat..

    Diagnosis awal PA harus didasarkan pada kehadiran manifestasi klinikal dengan pengesahan makmal. Kaedah penyelidikan makmal membantu mengenal pasti kehadiran proses keradangan, menilai tahap dan dinamika aktivitinya, keberkesanan rawatan, diagnosis pembezaan radang dan penyakit lain pada sendi dan mengenal pasti pelanggaran metabolisme protein, dll.

    Segala penyakit yang bermula dengan radang pada sendi kaki mesti diperiksa dari tahap MC darah..

    Tiga jenis patologi dalam metabolisme purin

    Mekanisme perkembangan hiperurisemia cukup kompleks dan masih belum dapat ditentukan. Dari sudut pandang klinikal, terdapat tiga jenis patologi dalam metabolisme purin yang berkaitan dengan tahap asid urik (MK):

    1. Jenis pertama disebabkan oleh peningkatan sintesis MK dalam badan (jenis metabolik).
    2. Jenis kedua berlaku kerana penurunan perkumuhan MC oleh buah pinggang (buah pinggang).
    3. Jenis ketiga dicirikan oleh pengeluaran berlebihan MC dan kelewatan perkumuhan oleh buah pinggang (jenis campuran).

    Adalah penting bahawa hiperurisemia asimtomatik selalu dianggap sebagai kemungkinan timbulnya risiko, gout yang nyata secara klinikal dan manifestasi patologi metabolisme purin. Tanda-tandanya adalah tahap MK dalam darah:

    • pada lelaki berusia di bawah 65 tahun, lebih daripada 420 μmol seliter, dan berumur lebih dari 65 tahun, lebih daripada 500,
    • pada wanita melebihi 340 μmol seliter.

    Tonton video: rawatan, gejala dan diet.

    Darah untuk penyelidikan diambil dari urat jugular, 12-14 jam selepas makan terakhir.

    Hiperurisemia berlaku sepuluh kali lebih kerap daripada gout yang secara klinikal, dan peningkatan MC dalam darah yang berterusan dicatat pada 7% orang (sehingga 5% lelaki tanpa tanda-tanda gout). Beberapa penulis mengenal pasti bentuk gout khas yang berlaku tanpa hiperurisemia..

    Petunjuk ini tidak dianggap sebagai tanda penyakit, kerana hiperurisemia juga ditelusuri pada gangguan lain (penyakit darah, barah, penyakit ginjal), senaman fizikal yang sangat tinggi dan ketika memakan makanan berlemak.

    Hingga 80% asid urik dihasilkan di dalam badan, dan hanya sekitar 20% berasal dari makanan. Setiap hari, 50-70% daripada jumlah MC ditukar. Kira-kira 2/3 dari jumlah asid diekskresikan dalam air kencing, 1/3 memasuki usus, di mana ia akhirnya dipecah menjadi allantoin dan karbon dioksida.

    Terdapat irama diurnal pengeluaran asid urik - jumlah tertinggi diperhatikan dari 6 hingga 10:00 irama diurnal, dan data urikemia meningkat sebanyak 25-30 μmol seliter, dan paling sedikit - pada waktu malam.

    Fluktuasi ini disebabkan oleh peningkatan kerosakan nukleotida pada waktu pagi, dengan peningkatan pengeluaran asid urik dan urat di tubulus buah pinggang. Asid urik diekskresikan sepenuhnya oleh buah pinggang, dan hanya sebilangan kecil yang dikeluarkan dalam peluh, dahak, jus usus dan hempedu.

    Pada orang yang sihat, sintesis dan penggunaan MC berada dalam keseimbangan, dan untuk alasan ini tahapnya dalam tubuh dijaga dengan optimum. Peningkatan sementara urikemia mencetuskan mekanisme yang dapat meningkatkan ekskresi MK oleh buah pinggang atau usus.

    Sebab-sebab peningkatan pembentukan asid urik:

    • penyalahgunaan alkohol, produk dengan purin dan fruktosa;
    • penyakit hematologi;
    • psoriasis;

    Sekiranya diagnosis gout tepat pada masanya ditangguhkan, maka doktor mungkin melihat pelbagai tahap keparahan, tanda-tanda radiologi dan klinikal kerosakan sendi.

    Dalam 5 tahun pertama penyakit ini, diagnosis hanya dilakukan pada 24,9% pesakit, namun, 10,2% pesakit menerima terapi asas yang tidak teratur kerana pelbagai sebab, dan terutama disebabkan oleh ketidaktahuan. Menurut anggaran, terapi etiopatogenetik pada pesakit dengan gout hanya memerlukan 4.8% dari keseluruhan tempoh penyakit, sementara terapi harus seumur hidup.

    Akibatnya, terdapat peningkatan MC, yang melebihi nilai normal hanya pada pasien dengan gout tanpa tofus sebanyak 2 - 4 kali, dan pada tofus gout yang teruk - hingga 30 kali. Itulah sebabnya mengapa gout wajar tergolong dalam "penyakit simpanan".

    Ini membawa kepada peningkatan jumlah pesakit dengan manifestasi gout yang teruk, dalam bentuk pemusnahan osteoartikular yang teruk dan nefropati dengan tanda-tanda kegagalan buah pinggang kronik. Ini mungkin menjelaskan fakta bahawa penyebab kematian hingga 40% pesakit dengan gout adalah uremia, yang berkembang akibat nefropati..

    Itulah sebabnya tugas utama doktor adalah diagnosis awal PA untuk menunda komplikasi, memelihara dan meningkatkan kualiti hidup pesakit..

    Ubat untuk gout

    • kelegaan awal kesakitan dan keradangan akut,
    • mengambil langkah-langkah untuk menghalang pembentukan asid urik dalam badan
    • dan mematuhi diet yang ditetapkan, untuk mengelakkan berlakunya berulang dan serangan kesakitan.

    Apa ubat yang hendak digunakan

    Pertama, doktor menetapkan ubat-ubatan anti-radang seperti colchicine, yang menekan lagi keradangan pada sendi. Rawatan dengan ubat ini adalah jangka panjang.

    Ubat bukan steroid, tindakannya juga produktif, tetapi berumur pendek. Lebih kerap, ubat hanya menekan gejala penyakit, tetapi tidak dapat mempengaruhi jumlah pemburukan berikutnya. Ubat bukan steroid diresepkan untuk jangka pendek rawatan, sehingga 2 minggu. Ini termasuk indomethacin dan diclofenac, ibuprofen dan meloxicam..

    Glukokortikoid adalah ubat yang sangat kuat, ubat hormon dengan kesan kuat, yang jarang diresepkan untuk penyakit ini, kerana kesan sampingannya yang berbahaya. Hanya dalam kes yang teruk.

    Salap yang melegakan keradangan. Mereka adalah tambahan untuk rawatan utama, yang melegakan gejala dan keradangan secara tempatan. Tidak semestinya mengharapkan penyembuhan lengkap dengan salap dan gel. Tetapi mereka masih meringankan keadaan pesakit, sekurang-kurangnya sebentar. Ubat-ubatan tersebut termasuk: salap dolobene dan indomethacin, gel nemid dan remisid.

    Di samping itu, kerana penyakit ini adalah penyakit metabolik, doktor menetapkan ubat untuk mengawal penyakit itu sendiri. Ubat diperlukan di sini:

    • menghalang sintesis asid urik,
    • mempromosikan perkumuhan asid itu sendiri dan produknya yang merosot melalui buah pinggang,
    • ubat yang membantu melarutkan asid urik di dalam badan.

    Rawatannya rumit, resep ubat hanya dilakukan berdasarkan analisis dan ciri individu pesakit, ia boleh digunakan dalam kombinasi yang berbeza. Dan cara yang menyumbang kepada pembebasan tubuh yang sakit dari asid urik mesti diminum untuk waktu yang sangat lama, kadang-kadang sepanjang hidup.

    Rawatan fisioterapi

    Untuk akhirnya menekan proses keradangan pada sendi, setelah sembuh dengan ubat-ubatan, fisioterapi digunakan dan fisioterapi diresepkan:

    • menyembuhkan lumpur dan UHF,
    • aplikasi elektroforesis dan parafin,
    • magnetoterapi dan fonoforesis dengan ubat.

    Sanatorium untuk rawatan. Di negara kita, perhatian diberikan kepada penyakit ini dan sanatorium untuk rawatan dan resort khusus telah dibuat. Kegiatan utamanya bertujuan untuk menekan perkembangan penyakit dan pencegahannya.

    Minum perairan rendah mineral, lumpur terapeutik dan perairan mineral untuk balneotherapy, mandi hidroterapi. Semua prosedur bertujuan meningkatkan peredaran darah, mengurangkan sakit sendi dan mengurangkan nada otot. Di samping itu, di sanatorium, diet yang betul diatur untuk pesakit..

    Pemakanan untuk gout

    Pemakanan untuk artritis gout mesti dikawal. Ini melibatkan penghapusan makanan tertentu dari diet atau pengurangan makanan yang mengandungi sebatian purin. Tidak digalakkan menggunakan produk daging dalam makanan, dan dalam bentuk apa pun, terutama daging babi dan sapi.

    Apa yang harus dikecualikan dari diet. Sosej dan daging asap, kacang, produk daging berlemak dan daging sapi dilarang sama sekali. Cendawan dan daging juga dilarang, seperti rempah, perasa panas. Ia dibenarkan menggunakan daun salam dan cuka.

    Tidak disarankan untuk mengambil coklat, kopi dan koko dan juga teh yang kuat. Keju masin dan sup kaya, juga tidak diingini.

    Dengan sekatan dan berhati-hati, anda boleh makan: mentega dan susu rendah lemak dan hanya sebagai tambahan pada hidangan utama (misalnya bubur). Ikan dan ayam jarang dibenarkan. Secara sederhana, anda boleh memasukkan kembang kol, ramuan kebun, lobak dan lobak muda.

    Apa yang anda boleh makan dengan penyakit ini

    Terdapat banyak larangan dan larangan dan persoalannya timbul secara tidak sengaja, jadi apa yang dapat dimakan oleh orang yang sakit dengan deposit garam asam urat?.

    • Sup dengan haiwan laut dan bijirin, ikan rendah lemak,
    • daging arnab, produk tenusu rendah lemak, keju tanpa garam,
    • roti hitam, dill hijau dan salad,
    • minyak sayuran.

    Dari buah-buahan anda boleh mendapatkan buah sitrus, epal, tetapi berhati-hati dengan plum. Buah kering dibenarkan, tetapi kismis harus dikecualikan. Madu, kacang dan biji sangat sihat.

    Jam ditunjukkan dari pencuci mulut, marmalade dan marshmallow dibenarkan.

    Dari minuman, keutamaan harus diberikan kepada teh hijau, teh dengan lemon, decoctions herba, minuman buah-buahan dan buah beri dibenarkan. Jus timun dan air mineral (khas untuk penyakit ini) berguna.

    Hari puasa berguna

    Membongkar hari membawa manfaat kesihatan untuk semua penyakit. Anda boleh memilih sayur atau buah kegemaran anda dan memakannya sepanjang hari, contohnya kentang atau epal hijau.

    Sekiranya badan tidak menerima satu jenis sayur atau buah, anda juga boleh menambah dan membuat salad. Hari puasa juga boleh diatur untuk produk tenusu (kefir atau keju kotej rendah lemak). Pilihan yang baik adalah diet nasi dan epal. Apabila hanya 75 g beras direbus dalam air selama sehari, yang dimakan dalam bahagian kecil pada siang hari. Di antara mereka, anda boleh minum kompot manis, teh, makan epal, yang seharusnya dalam jumlah terhad. Untuk sehari - sehingga 1.5 kg.

    Makanan seperti ini melegakan organ dan sistem yang terlibat dalam proses metabolik dengan baik. Tetapi hari-hari lapar sepenuhnya dengan penyakit ini dilarang, dalam tempoh puasa, jumlah asid urik dalam darah meningkat tajam, yang menyebabkan serangan lain.

    Sekiranya proses metabolik asid urik dalam badan terganggu, pakar menyarankan diet seimbang, yang disebut diet No. 6. Makanan ini bertujuan untuk mengurangkan jumlah urat dalam aliran darah dan meningkatkan kealkalian air kencing..

    Artikel blog menggunakan gambar dari sumber terbuka di Internet. Sekiranya anda, tiba-tiba, melihat foto pengarang anda, maklumkan kepada editor blog mengenainya melalui borang Maklum Balas. Foto akan dikeluarkan, atau pautan ke sumber anda akan ditempatkan. Terima kasih kerana memahami!

    Cara mengenali gout

    Gout adalah penyakit sistemik yang menyerang seluruh tubuh, di mana kristal garam asid urik - natrium monourat disimpan dalam pelbagai tisu. Pada masa yang sama (dengan adanya faktor yang memprovokasi) pada pesakit dengan peningkatan kandungan asid urik dalam serum darah, radang pada sendi berkembang..

    Siapa yang paling kerap mendapat gout??

    Potret klasik penghidap gout dipercayai seorang lelaki pertengahan umur yang besar, cukup kaya untuk kerap mengambil wain merah dan daging muda. Saya masih ingat raja dan dukh Inggeris, rakan senegara kita - Maharaja Peter I dan Anna Ioannovna. Tetapi penyelidikan adalah bukti yang kuat bahawa kejadian gout tidak hanya ditentukan oleh diet dan kesejahteraan. Dianggarkan sekurang-kurangnya 3% populasi dewasa di planet ini menderita penyakit ini. Apa yang benar adalah benar: lelaki mendapat gout pada masa yang lebih kerap: untuk setiap wanita yang mendapat rawatan untuk gout, terdapat 7 lelaki dengan penyakit ini. Penyakit ini bermula pada lelaki lebih awal: pada usia 40 tahun, sementara kejadian puncak gout di kalangan wanita adalah pada usia lebih dari 60 tahun. Dipercayai bahawa ini disebabkan oleh tahap semula jadi hormon yang mendorong penghapusan asid urik dari tubuh, dan melindungi tubuh wanita dari berbagai masalah..

    Penyebab utama gout

    Telah lama terbukti bahawa penyebab utama gout adalah hiperurisemia - peningkatan kadar asid urik serum. Ini berlaku sekiranya:

    • pesakit berlebihan berat badan. Seperti yang anda ketahui, penyebab kegemukan (yang menyebabkan peningkatan tahap asid urik) adalah perubahan komposisi produk makanan dan budaya makanan, dengan "dominasi" karbohidrat sederhana, minuman bergula, dominasi gaya hidup yang tidak aktif;
    • diagnosis bersamaan - hipertensi;
    • pesakit menderita penyakit yang disertai dengan hiperurisemia (contohnya, psoriasis);
    • pesakit sering mengambil alkohol;
    • terdapat kecenderungan genetik untuk peningkatan pengeluaran asid urik atau penurunan kadar perkumuhannya (keadaan seperti itu jarang berlaku dan biasanya muncul pada usia muda - hingga 30 tahun);
    • pesakit "menyalahgunakan" produk yang mengandungi sebilangan besar sebatian dan prekursor garam asid urik. Secara tradisional, mereka termasuk, selain daging "merah" (daging lembu, sapi, domba, arnab), juga jeroan (hati, ginjal, jantung, lidah) dan kaldu dari mereka. Dari hasil ikan, ikan tuna, ikan bilis, ikan trout, cumi-cumi, kerang dan ikan haring masuk ke "zon risiko", dari daging unggas - ayam belanda dan angsa. Semua jenis daging asap, sosej, sosej, ham, telur, terutama yang digoreng, berbahaya dari segi perkembangan gout. Semua kekacang, biji-bijian, cendawan, kembang kol, bayam, asparagus, kopi, coklat, dan bahkan, menurut sejumlah penulis, ais krim dan pastri sama sekali tidak berbahaya. Doktor lama memanggil gout - "penyakit raja", "penyakit kelimpahan";
    • berkaitan dengan penyakit bersamaan, ubat-ubatan diresepkan yang mempunyai kesan sampingan dari peningkatan kepekatan asid urik. Menentukan sama ada ubat meningkatkan kadar asid urik agak mudah: lihat saja arahan penggunaan ubat tersebut. Selalunya, hiperurisemia disebabkan oleh ubat antikanker, diuretik (diuretik), dan beta-blocker (sekumpulan ubat yang digunakan untuk merawat hipertensi). Sekiranya pesakit mendapat rawatan dari ahli onkologi, maka ubat yang bertujuan menurunkan asid urik biasanya diresepkan secara "secara automatik", dan perkembangan gout pada kumpulan pesakit ini dapat dielakkan. Dengan ubat lain, keadaannya jauh lebih rumit. Salah satu diuretik yang paling "popular" di kalangan ahli terapi domestik adalah furosemide. Ubat ini bertindak dengan cepat dan kuat, menghasilkan kesan diuretik, dan oleh itu penggunaannya untuk waktu yang lama tidak digalakkan. Walaupun begitu, tidak jarang pesakit mengambil furosemide selama beberapa bulan atau bahkan bertahun-tahun seperti yang diarahkan oleh ahli terapi atau, lebih sering, atas permintaan mereka sendiri. Dengan latar belakang "rawatan" sedemikian, gout berkembang dengan tanda-tanda ciri dan komplikasi yang mungkin serius.

    Sedikit lebih lanjut mengenai asid urik

    Sekiranya kepekatan bahan ini dalam darah melebihi had yang dibenarkan (lebih daripada 320 μmol / l), reaksi kimia kompleks dipicu, dan kristal mula terbentuk dari asid, mereka juga disebut "pasir" oleh orang-orang. Kristal inilah, yang tersimpan di sendi, unsur kulit dan organ lain, yang menyebabkan gout - "penyakit raja".

    Apa yang berlaku pada sendi?

    Kesakitan pada sendi timbul bukan disebabkan oleh "kecederaan mekanikal" oleh kristal tisu di sekitarnya, tetapi dari penembusan ke sendi dan pengeluaran sejumlah besar "bahan radang" secara langsung di dalamnya. Maksudnya, penyebab kesakitan pada serangan gout bukanlah mekanikal (kristal tajam), tetapi bahan kimia (bahan yang menjengkelkan). Tertarik oleh "bahan keradangan" (mereka disebut sebagai perantara keradangan), sel-sel imun menembusi ke dalam sendi, yang, di satu pihak, menghasilkan lebih banyak mediator, dan di sisi lain, mula memusnahkan struktur sendi itu sendiri, menyalah anggap mereka sebagai "serangan agen asing." Ini adalah penerangan ringkas mengenai perkembangan reaksi autoimun pada arthritis gout..

    Pengelasan gout

    Pada masa ini, adalah kebiasaan untuk membezakan antara arthritis gout akut, tempoh interictal dan gout kronik..

    1. Artritis gout akut

    Ini adalah klinik utama, iaitu, dapat dilihat oleh mata, manifestasi gout. Adalah dipercayai bahawa arthritis gout akut, atau serangan gout, adalah salah satu keadaan yang paling menyakitkan dalam reumatologi. Gejala serangan gout sangat jelas sehingga pada satu ketika mereka menjadi inspirasi para seniman untuk mencipta karya yang telah bertahan selama berabad-abad. Rasa sakit semasa serangan gout terjadi pada waktu malam atau pada awal pagi, dan begitu kuat sehingga pesakit tidak hanya tidak dapat menggerakkan kakinya, tetapi juga sentuhan ringan dari helaian menyebabkan penderitaan yang tidak dapat ditoleransi. Tanpa rawatan, artritis gout akut berlangsung tidak lebih dari 10 hari, tetapi dalam hampir 100% kes, pesakit masih mendapatkan bantuan perubatan. Selalunya, pesakit berjumpa dengan pakar bedah dengan keluhan kesakitan seperti menggerudi, pecah, terbakar di kaki pertama (besar), dan ubat penahan sakit "rakyat" klasik seperti analgin tidak membantu pesakit. Mencuba mandi kaki yang hangat hanya menambah penderitaan.

    Untuk mencari ubat bius yang berkesan, pesakit dan pakar bedah sering kali melakukan banyak kesalahan, bermula dengan preskripsi kombinasi analgesik yang tidak dapat difikirkan dalam dos yang besar, berakhir dengan penggunaan antibiotik dan agen (kulit) tempatan (gel, salap) - tidak berkesan, tetapi mahal. Gout benar dalam amalan seharian tidak begitu biasa, tetapi banyak doktor mempunyai idea bahawa penyakit ini dirawat dengan allopurinol (kita akan membincangkannya sedikit kemudian). Tetapi hakikat bahawa mustahil untuk menetapkan allopurinol dalam tempoh akut penyakit ini biasanya dilupakan. Lebih-lebih lagi, allopurinol dapat memperburuk serangan gout, dan jika pesakit sudah mengambil ubat ini pada saat pemburukan, ubat itu harus dibatalkan secepat mungkin untuk keseluruhan tempoh "menyakitkan"..

    Kesalahan lain yang biasa dilakukan dalam rawatan serangan gout akut adalah keengganan pesakit untuk makan. Seperti yang anda ketahui, paling sering "serangan gouty" diprovokasi tepat oleh kesalahan dalam diet. Untuk mencari kelegaan, pesakit siap beralih ke "roti dan air", atau bahkan kelaparan sama sekali, hanya untuk menghilangkan rasa sakit. Ini pada dasarnya salah, dan boleh memberi kesan negatif terhadap keadaan umum pesakit dan kerja buah pinggang dan jantung..

    Ingin menyelamatkan pesakit dari penderitaan secepat mungkin, doktor sering menetapkan fisioterapi (UHF, magnetoterapi, prosedur termal), tanpa mempertimbangkan penggunaan yang hampir lengkap, dan kadang-kadang bahkan membahayakan, taktik seperti itu semasa serangan.

    2. Tempoh interictal penyakit ini

    Gout menyerang badan secara beransur-ansur. Adalah salah untuk mempercayai bahawa masalah ini hanya terhad pada sendi. Kristal urat - jarum terkecil - disimpan di banyak organ, terutamanya di buah pinggang, membentuk batu, mengganggu kerja organ penting ini. Pesakit mungkin terganggu oleh kolik ginjal, yang ditunjukkan oleh rasa sakit di punggung bawah, sisi atau perut, muntah, sakit dan kekejangan ketika membuang air kecil. Kadang-kadang keparahan kesakitan sangat memerlukan rawatan di hospital, atau pembedahan untuk membuang batu. Dengan rawatan dan pengumpulan asid urik dan garamnya yang tidak mencukupi, penyakit ini berkembang sehingga jantung terjejas, dengan perkembangan kegagalan jantung.

    3. tofus gout kronik

    Topus adalah formasi lembut, lebam, "benjolan" yang diisi dengan kristal urat. Selalunya, tophus terletak di permukaan belakang (luar) jari, auricle, siku, lutut. Tetapi tophus boleh disembunyikan, iaitu, terletak di dalam badan: misalnya di kawasan sendi. Kristal "depot" seperti itu tidak dapat dilihat tanpa kaedah pemeriksaan tambahan - sinar-X dan ultrasound.

    Diagnosis gout

    Diagnosis gout berdasarkan tiga tonggak: pemeriksaan pesakit dan perbincangan dengannya, kaedah penyelidikan makmal dan instrumental.

    Pemeriksaan

    Gambaran klasik serangan gout menyakitkan apabila disentuh, kadang-kadang merah hingga biru, panas, kaki besar (pertama) bengkak. Pesakit mungkin melihat peningkatan suhu badan, menggigil. Dalam hampir separuh kes, serangan gout pertama menjadi yang terakhir, tetapi dalam 50% kes yang tersisa, perjalanan penyakit ini menjadi kronik. Dengan proses jangka panjang dan serangan berulang, masalah muncul dari sendi lain: jari kaki kedua kaki, pergelangan kaki, lutut, dan sendi tangan. Polyarthritis (keradangan pada banyak sendi) berkembang.

    Sungguh menarik bahawa dalam beberapa tahun kebelakangan ini terdapat semakin banyak penyimpangan dari gambar klasik ini, yang begitu banyak dijelaskan dalam kesusasteraan. Gout semakin kerap berlaku pada awalnya sejumlah besar sendi yang terkena. Selain itu, selama 20 tahun terakhir, pada banyak pesakit, gout dari hari-hari pertama mengambil watak yang berlarutan, pemburukan penyakit berulang berulang, dan rasa sakitnya masih kuat, tanpa mengira jumlah serangan yang dialami.

    Penyelidikan makmal

    Ujian darah klinikal umum (terutamanya peningkatan kadar pemendapan eritrosit (ESR) dikesan - tanda keradangan, dan peningkatan tahap leukosit) dan biokimia (peningkatan asid urik dikesan, dan tanda-tanda penyakit bersamaan - diabetes mellitus, penyakit hati, kegagalan buah pinggang dan lain-lain)... Perlu diingat bahawa kepekatan asid urik dalam serum darah, yang ditentukan oleh analisis biokimia, pada saat serangan mungkin normal!

    Kajian cecair artikular (sinovial). Prosedur ini boleh menjadi sangat tidak menyenangkan, tetapi justru sebagai akibat tusukan artikular (tusukan) doktor akan dapat memperoleh dengan ketepatan yang cukup jawaban untuk pertanyaan: "Apa yang sebenarnya terjadi?" Tusukan artikular sangat memudahkan keadaan pesakit, kerana, pertama, lebihan cecair dikeluarkan dari sendi, menyebabkan tekanan dari dalam dan mengandungi sejumlah besar "bahan radang". Kedua, jika tidak ada kontraindikasi, ubat disuntik ke rongga artikular, yang dengan cepat menghilangkan tanda-tanda keradangan. Cecair yang dihasilkan dikumpulkan dalam tabung uji dan dihantar ke makmal untuk analisis dan mikroskopi. Sekiranya terdapat kristal natrium monourat dengan saiz dan bentuk ciri, diagnosis dapat dipertimbangkan "di dalam saku".

    Analisis kandungan tofus. Sekiranya terdapat formasi lembut (serupa dengan gelembung atau ketuat) yang tersedia untuk pemeriksaan dan mengambil bahan, pakar rheumatologi biasanya berusaha mendapatkan kandungannya untuk dianalisis. Jika dilihat dengan mata kasar, apa yang dikeluarkan dari tofus samar-samar menyerupai keju kotej, dan mikroskopi menunjukkan kristal yang sama seperti cairan sinovial.

    Penyelidikan instrumental

    Radiografi. Pakar radiologi dapat menjawab soalan berikut: Adakah kita menghadapi gout? Sekiranya demikian, sejauh mana penyakit ini berlaku? Adakah patologi sendi yang lain, dengan latar belakang gout merebak?

    Pemeriksaan ultrabunyi pada sendi. Sekiranya gout, ini lebih kurang maklumat daripada sinar-X. Teknik baru sedang dikembangkan untuk membantu menentukan kehadiran deposit kristal asid urik pada sendi. Sementara itu, doktor ultrasound hanya dapat menentukan sama ada arthritis benar-benar berlaku, berapa banyak cecair pada sendi, dan sama ada kita boleh mengambilnya untuk dianalisis, sama ada terdapat kecederaan traumatik pada tisu lembut sendi yang boleh "menyamar" sebagai serangan artritis.

    Penyakit apa yang boleh disalah anggap sebagai gout?

    Apa penyakit lain yang mengikuti senario yang serupa dengan gout? Maklumat ini akan sangat berguna bagi mereka yang terbiasa mendiagnosis diri mereka menggunakan buku rujukan atau maklumat dari Internet..

    • arthritis septik (purulen). Keadaan ini mungkin didahului oleh sebarang jenis kulit atau jangkitan "umum", trauma atau mikrotrauma tisu lembut di sekitar sendi. Hampir selalu, arthritis septik disertai dengan peningkatan suhu badan. Diagnosis diperjelaskan dengan bantuan tusukan artikular yang sama, dan dengan penampilan cecair yang diterima, doktor akan membuat kesimpulan awal mengenai diagnosis.
    • arthropati pirofosfat (dibincangkan di bawah);
    • artritis reaktif. Penyakit ini adalah tindak balas terhadap adanya patogen dalam tubuh, dan dirawat, masing-masing, bersama-sama - oleh pakar rheumatologi dan pakar penyakit berjangkit.
    • rheumatoid arthritis adalah penyakit autoimun kronik yang tidak diketahui, yang mempengaruhi terutamanya wanita, berbeza dengan gout;
    • osteoartritis (sering digabungkan dengan gout);
    • arthritis psoriatik (keradangan sendi yang digabungkan dengan penyakit kulit - psoriasis).

    Mengubati gout

    Sudah menjadi kebiasaan untuk membezakan antara rawatan bukan ubat (bukan ubat) dan rawatan ubat.

    Rawatan bukan ubat termasuk terapi diet, penggunaan alat bantu ortopedik dan kelegaan sendi, dan penyesuaian gaya hidup. Tidak setiap pesakit, yang terbiasa tidak membatasi dirinya baik dalam makanan, atau dalam waktu bersantai pasif, atau dalam perjalanan dengan pengangkutan peribadi, siap untuk mengubah kebiasaan atas nama kesihatannya sendiri. Walau bagaimanapun, sangat penting untuk menyesuaikan pesakit untuk mengikuti saranan, yang, sebenarnya, adalah separuh pertempuran..

    Terapi ubat

    Rawatan gout mempunyai dua arah utama: mengurangkan kesakitan semasa serangan gout dan mengurangkan risiko atau mencegah serangan baru dengan mengurangkan pemendapan garam - urat. Untuk mencapai tujuan ini, digunakan agen anti-radang dan antihipurikemia (iaitu, untuk meningkatkan kepekatan asid urik dalam darah)..

    - Ubat anti-radang bukan steroid

    Kelebihan yang tidak diragukan dari kumpulan ubat ini adalah bahawa mereka mula bertindak dengan cepat, dan tepat di mana ia diperlukan - pada sendi yang meradang. Sangat penting untuk diingat bahawa meningkatkan dos tidak semestinya memberi kesan yang lebih besar. Kesan anti-radang akan tetap sama, tetapi bahaya dari "taktik" seperti itu akan jauh lebih besar, kerana dengan peningkatan dos, kemungkinan dan keterukan kesan sampingan meningkat. Yang paling berkesan dan selamat dalam kumpulan ini, menurut kajian antarabangsa, adalah etoricoxib, aka arcoxia.

    Satu lagi kelebihan ubat anti-radang bukan steroid adalah keupayaan untuk menembusi sistem saraf pusat. Untuk apa itu? Kenyataannya adalah bahawa jika seseorang mengalami kesakitan di bahagian tubuh yang jauh, maka isyarat mengenai ini segera menuju ke otak dan dapat meningkatkan sensasi rasa sakit yang subjektif, dan, oleh itu, melipatgandakan penderitaan pesakit. Selanjutnya, "kaskade" reaksi terhadap kesakitan berlaku: peningkatan degupan jantung, vasokonstriksi, pelepasan hormon tekanan, peningkatan tekanan darah... Penggunaan ubat bukan steroid membantu mengurangkan atau mencegah kesan ini.

    - Colchicine

    Ubat ini jarang digunakan hari ini, walaupun keberkesanannya dalam gout tidak dapat dinafikan. Pada kebanyakan pesakit, ia menyebabkan gangguan najis dan mual, rasa logam di mulut. Namun demikian, jika ada sebab tertentu, mustahil untuk mengambil ubat anti-radang bukan steroid. Adalah penting bahawa kerosakan teruk pada ginjal, jantung, hati dan membran mukus saluran gastrointestinal adalah kontraindikasi yang ketat terhadap pelantikan colchicine.

    - Glukokortikoid

    Menetapkan kumpulan ubat ini adalah keputusan yang agak sukar dan bertanggungjawab. Ubat hormon steroid atau steroid (prednisolone, metipred) diresepkan apabila ubat anti-radang bukan steroid tidak membantu, dan colchicine sama ada tidak berkesan atau tidak tersedia. Semasa merawat dengan steroid, pemantauan yang teliti terhadap keadaan pesakit diperlukan bahawa doktor sering berfikir sepuluh kali mengenai cara menetapkan ini, tetapi tidak terlalu peduli untuk tubuh. Antara kesan sampingan (mereka juga disebut tidak diingini) kesan terapi tersebut disebut peningkatan tekanan darah, peningkatan glukosa darah, kecenderungan pendarahan, risiko kerosakan pada saluran mata kecil, bisul saluran gastrointestinal... dan ini bukan senarai lengkap. Ingat bahawa gout lebih kerap mempengaruhi pesakit gemuk yang pada awalnya berisiko untuk banyak keadaan yang disenaraikan di atas, kalikan ini dengan kesan sampingan steroid dan dapatkan yang agak menyedihkan, dari segi prognosis, gambar.

    - Menurunkan kadar asid urik

    Allopurinol yang terkenal digunakan untuk tujuan ini. Kadang-kadang pesakit, setelah "mendiagnosis" diri mereka dengan bantuan jiran atau Internet, mula mengambil ubat ini sendiri. Harus diingat bahawa dosnya dipilih secara individu, dos kecil sering tidak berkesan, sementara pesakit tidak akan memberikan dos yang besar untuk dirinya sendiri... Itulah sebabnya rawatan dengan allopurinol harus dilakukan di bawah pengawasan perubatan. Oleh itu, allopurinol diresepkan:

    • dengan serangan yang kerap (sekurang-kurangnya 1 kali dalam 3 bulan);
    • dengan peningkatan tahap asid urik dan kerosakan bersama pada sendi;
    • dengan keabnormalan serius dalam kerja buah pinggang;
    • sekiranya batu ginjal dijumpai;
    • dengan pemendapan kristal asid urik dalam tisu lembut;
    • semasa dirawat dengan ubat antikanker.

    Diet untuk gout

    Makanan yang menyumbang kepada gout telah disebutkan. Apa yang boleh dilakukan oleh pesakit untuk makan dan minum dengan serangan gout atau peningkatan kandungan asid urik dalam tempoh interaksi??

    Dari kursus pertama, anda boleh mengesyorkan sup vegetarian, seperti borscht atau sayur atau kentang. Dagingnya, seperti yang telah disebutkan, sangat terhad - ia adalah ayam atau itik. Jenis ikan "ramping" (ikan kod, pollock) dibenarkan, tidak lebih dari 3 kali seminggu, dengan sederhana (maksimum 200 g setiap hidangan). Susu utuh tidak digalakkan; keutamaan harus diberikan kepada produk asid laktik (kefir, keju kotej, susu panggang, keju muda). Sebagai lauk, sila pilih bijirin atau pasta apa pun, roti tidak terhad (dengan alasan, ingat bahaya berat badan berlebihan!).

    Sayuran dan buah-buahan, kecuali raspberi, bayam dan kembang kol, semuanya dibenarkan, lebih baik direbus atau mentah, digoreng tidak dialu-alukan. Ia dibenarkan memakan kacang dan buah-buahan kering; dari gula-gula, anda boleh memanjakan diri dengan madu, molase, marshmallow, kacang-kacangan. Adalah baik untuk menambahkan minyak zaitun secukupnya pada makanan.

    Dari minuman, teh hijau lemah, jus, minuman buah, kompot dibenarkan. Sebaik-baiknya, diet seperti ini harus diikuti bukan hanya semasa serangan gout, tetapi juga sepanjang penyakit, sementara terdapat peningkatan kadar asam urat dalam darah..

    Gaya hidup pesakit Gout

    Setelah sindrom kesakitan dihilangkan, doktor mesti memastikan tahap asid urik tetap selamat bagi pesakit, dan dos allopurinol dipilih dengan betul. Untuk tujuan ini, penentuan tahap asid urik secara berkala dilakukan dengan menggunakan ujian darah biokimia. Pada permulaan rawatan, ini harus dilakukan setiap 2-4 minggu, kemudian setiap 6 bulan. Sekiranya dos ubat yang optimum dipilih, pesakit menjalani diet, kembali melakukan senaman fizikal, tidak menghadapi serangan gout, tidak perlu minum ubat penahan sakit dan ubat anti-radang, dos allopurinol dapat dikurangkan secara perlahan di bawah pengawasan doktor. Amalan menunjukkan bahawa jarang sekali membatalkannya. Malangnya, dalam sebilangan besar kes, pesakit yang telah membatalkan allopurinol terpaksa kembali kepadanya setelah serangan gout berulang..

    Ramalan

    Hampir semua pesakit dengan gout hidup hingga usia tua, menderita lebih banyak penyakit bersamaan daripada sakit sendi. Tetapi diketahui juga bahawa hampir separuh mengalami nefrolithiasis (batu ginjal), dan kegagalan buah pinggang.

    Arthropati pirofosfat

    Seperti yang telah disebutkan, gout tergolong dalam kumpulan penyakit yang disebabkan oleh gangguan metabolik garam kalsium dalam badan. Kumpulan ini juga merangkumi penyakit yang berkaitan dengan simpanan garam kalsium pirofosfat, atau arthropati pirofosfat. Kedua-dua penyakit ini sangat serupa sehingga dianggap sebagai satu bahagian besar - arthropathies kristal.

    Penyakit ini kerap berlaku pada wanita dan lelaki yang berumur lanjut, dan di kalangan pesakit berusia lebih dari 85 tahun, menurut penyelidikan, separuh daripadanya mempunyai patologi ini. Penyakit ini berlanjutan dengan penyamaran osteoartritis, gout atau rheumatoid arthritis.

    Biasanya, perkembangan arthropathy pirofosfat disertai atau didahului oleh penyakit kronik (contohnya, diabetes, penyakit tiroid) atau pesakit pernah mengalami kecederaan sendi.

    Apabila pesakit tua mengadu sakit lebih kerap pada sendi besar (paling kerap di lutut), doktor terlebih dahulu akan memberi sinar-X. Sekiranya sinar-X menunjukkan "garis berganda" ruang bersama - fenomena yang disebut chondrocalcinosis. Di samping itu, bukti diagnosis arthropathy pirofosfat adalah pengesanan kristal khas ketika memeriksa cecair sendi di bawah mikroskop. Sekiranya sendi meradang, maka cairan ini, seperti dalam kes gout, diperoleh akibat tusukan (tusukan) sendi dengan jarum suntik. Selanjutnya, hanya untuk makmal. Sekiranya cecair artikular tidak dapat diperolehi untuk analisis, ini dapat menyukarkan diagnosis..

    Untuk merawat atau tidak untuk merawat?

    Arthropati pirofosfat yang ditemui secara tidak sengaja (contohnya, pada sinar-x) tidak dirawat jika tidak ada gejala keradangan sendi. Sekiranya terdapat arthritis (iaitu, bengkak, kemerahan, perubahan suhu kulit pada sendi), dan semua sebab lain untuk penampilan tanda-tanda ini dikecualikan, lebihan cecair dari sendi dikeluarkan dengan jarum suntik, maka sediaan steroid disuntikkan ke dalam sendi dan aplikasi sejuk (pembalut) digunakan. Selanjutnya, rawatan dengan ubat anti-radang bukan steroid ditetapkan. Sangat jarang memberi hormon steroid atau kolkisin jangka pendek. Dan tentu saja, peranan utamanya dimainkan oleh rawatan penyakit bersamaan yang menyebabkan deposit kristal pada sendi. Kaedah bukan ubat juga penting, seperti latihan fisioterapi, fisioterapi, lebih kerap dengan penggunaan selsema (jika tidak ada kontraindikasi), memakai orthosis dan lain-lain..