Cara berenang dengan betul dengan osteochondrosis serviks

Siku

Latihan air disyorkan untuk mencegah pelbagai gangguan dan penyakit tulang belakang, termasuk tulang belakang serviksnya. Meringankan beban dari ruang tulang belakang, digabungkan dengan menguatkan otot, memungkinkan untuk menyembuhkan penyakit atau memperbaiki keadaan pesakit dengan ketara. Berenang dengan osteochondrosis serviks diakui sebagai salah satu kaedah terapi yang paling berkesan.

Kesan positif bersenam di air

Sebilangan besar masalah yang berkaitan dengan tulang belakang berpunca daripada tekanan berterusan. Lajur vertebra bertanggungjawab untuk menjaga badan dalam kedudukan tegak, oleh itu ia sentiasa mengalami tekanan seluruh jisimnya. Tetapi ketika berada di dalam air, berat badan manusia biasanya tidak melebihi tiga kilogram, sehingga beban pada rangka dikeluarkan. Berenang dengan osteochondrosis tulang belakang serviks di kolam mempunyai kesan positif yang jelas:

  • tulang belakang diregangkan - jarak antara cakera meningkat, ujung saraf yang dicubit dilepaskan, vertebra berada dalam kedudukan yang betul;
  • kesan santai - air mempunyai kesan yang sama seperti sesi urut, membantu melegakan otot rangka yang berlebihan, ketegangan berlebihan pada kawasan serviks;
  • korset otot diperkuat - ketiadaan tekanan membolehkan anda melakukan senaman fizikal, otot punggung dan leher dikencangkan, mereka dapat mengekalkan kedudukan tulang belakang yang betul;
  • latihan fisioterapi - di bawah air anda boleh melakukan latihan terapi khas yang melatih otot leher dan punggung; kawasan ini tidak boleh digunakan semasa aktiviti tanah biasa;
  • peningkatan jumlah paru-paru - membantu mengekalkan kedudukan dada yang betul, yang penting untuk postur, melegakan tekanan tambahan dari kawasan serviks;
  • proses metabolik, peredaran darah bertambah baik - nada tinggi badan secara umum membolehkan anda menjalani kehidupan yang lebih aktif dan mudah alih, yang diperlukan untuk pencegahan osteochondrosis.

Berenang secara teratur memberi manfaat kepada tulang belakang dan seluruh badan. Sekiranya anda menggabungkannya dengan terapi ubat dan urut, anda boleh berjaya menyembuhkan osteochondrosis tulang belakang serviks pada peringkat awal.

Perubahan patologi pada osteochondrosis pada peringkat terakhir tidak dapat disembuhkan sepenuhnya. Dalam kes ini, latihan di kolam memainkan peranan terapi sokongan dan pencegahan pemburukan. Berenang terapi secara teratur dapat meringankan keadaan pesakit, mengurangkan risiko pengapit dan keradangan.

Kontraindikasi

Sebilangan besar doktor bersetuju bahawa berenang dengan osteochondrosis serviks adalah mungkin tanpa mengira tahap penyakit ini. Berenang adalah terapi yang lembut. Di bawah air, tulang belakang pesakit dilindungi sepenuhnya - ketiadaan tekanan membolehkan anda melakukan keseluruhan terapi terapi senaman tanpa tekanan pada kawasan serviks yang bermasalah.

Rintangan lajur air juga akan menghalang anda melakukan pergerakan tiba-tiba yang ceroboh. Walaupun begitu, beberapa perkara dapat dibezakan sebagai kontraindikasi:

  • berenang di air sejuk - di air terbuka atau di kolam tanpa kawalan suhu. Hipotermia boleh menimbulkan keradangan pada saraf yang terjepit dan pemburukan osteochondrosis;
  • kaedah berenang aktif dengan gerakan tajam atau memutar (rama-rama, merangkak) - dengan osteochondrosis serviks, gaya dada atau berenang gaya belakang ditunjukkan;
  • keadaan ekseserbasi osteochondrosis, disertai dengan kesakitan yang teruk.

Sebelum memilih latihan di kolam renang, perlu menjalani pemeriksaan perubatan dan berunding dengan doktor anda. Untuk mendapatkan hasil yang baik, perlu memilih teknik berenang yang betul dan membuat program rawatan di bawah bimbingan pakar..

Ketidakupayaan untuk berenang tidak menjadikan terapi kolam tidak dapat diakses oleh pesakit. Latihan dapat dilakukan pada kedalaman dangkal, sangat berguna untuk berbaring di permukaan air menggunakan bantal sokongan khas untuk kepala - otot-otot mengendur dan tulang belakang diregangkan.

Cara berenang dengan betul

Gaya berenang yang terbaik untuk osteochondrosis tulang belakang serviks adalah gaya dada di bahagian belakang, di mana perlu melakukan pergerakan simetri pada lengan dan kaki. Kaedah berenang seperti merangkak di bahagian belakang atau dada tidak sesuai kerana adanya gerakan memutar yang memberi kesan negatif pada tulang belakang yang berpenyakit. Tetapi bagi orang tua yang lemah, merangkak berenang di punggung tanpa lengan dan dengan bantal sokongan di bawah kepala dibenarkan. Semasa kelas di kolam renang, penting untuk mengikuti beberapa peraturan:

  • memanaskan badan sebelum memasuki air - lakukan beberapa putaran dan kecondongan kepala ke arah yang berbeza, serta latihan pada tali pinggang bahu, punggung dan kaki, meregangkan otot-otot leher dengan lembut sehingga rasa kehangatan muncul di bawah kulit;
  • sebelum memulakan senaman, berenang selama 5 minit dengan santai - ini akhirnya akan memanaskan otot-otot badan, menyiapkan jantung dan saluran darah untuk melakukan aktiviti fizikal;
  • periksa suhu air - untuk pemula mestilah melebihi 28-30 darjah, kerana perenang yang sudah mengeras 23-25 ​​darjah dibenarkan;
  • memantau pernafasan berkualiti tinggi walaupun - dengan osteochondrosis serviks, gangguan pernafasan sering diperhatikan, perlu menarik nafas dalam-dalam dan menghembuskan nafas cepat, ini akan meningkatkan pengudaraan paru-paru dan memberi tenaga pada otot;

Jenis berenang dan jangka masa sesi harus ditentukan oleh doktor secara individu untuk setiap pesakit. Adalah mungkin untuk membuat jadual latihan hanya setelah menilai keadaan umum pesakit dan ciri khas penyakit ini. Tidak mustahil untuk melakukannya tanpa cadangan doktor - dengan cara ini anda dapat memperburuk keadaan dan memprovokasi perkembangan tahap baru osteochondrosis.

Satu set latihan

Untuk terapi yang berkesan, perlu melakukan latihan khas yang mensasarkan kumpulan otot tertentu. Untuk memahami cara berenang dengan betul di kolam dengan osteochondrosis serviks, lebih baik mendaftar dalam kumpulan latihan fisioterapi. Latihan dalam kumpulan sedemikian diselia oleh tenaga pengajar pakar yang akan mengikuti latihan dan mengajar teknik pernafasan.

Dengan osteochondrosis serviks, penekanan adalah pada latihan yang membantu memunggah dan meregangkan tulang belakang, kompleks standard adalah urutan tertentu:

  1. Jepit bulatan atau papan gabus di lengan yang terentang ke hadapan, berenang ke sisi yang bertentangan, melakukan pergerakan kaki seperti pada dada atau arnab; jumlah jarak hendaklah 40-50 meter.
  2. Berbaring telentang di atas air, picit papan dengan lutut atau kaki anda, perlahan-lahan berenang ke depan, gerakkan tangan anda seperti di dada, perhatikan bernafas sekata, jarak 40-50 meter.
  3. Berenang dada sepanjang 50 meter di punggung atau perut anda.
  4. Berbaring telentang dengan bantal di bawah kepala anda, berenang perlahan dan santai, menggerakkan kaki anda seperti merangkak.

Jumlah masa latihan tanpa pemanasan tidak lebih dari 40 minit. Selepas setiap peringkat, anda perlu berehat sebentar; jika anda mengalami keletihan dan sakit otot, anda harus berhenti berlatih. Pada akhir pelajaran, disarankan untuk berbaring di atas tilam yang keras atau permukaan lain selama kira-kira setengah jam.

Untuk osteochondrosis serviks, tidak semua jenis latihan yang dirancang untuk tulang belakang sesuai. Anda juga tidak boleh berenang di perut anda untuk waktu yang lama - kerana bahagian bawah kepala, otot-otot leher menjadi tegang, dan stagnasi pada pembuluh darah terbentuk. Sekiranya ragu-ragu mengenai faedah bersenam, lebih baik berjumpa doktor atau pengajar kumpulan..

Semua yang anda perlu ketahui mengenai berenang dengan osteochondrosis

Faktor yang memprovokasi utama perkembangan penyakit ini adalah kekurangan aktiviti fizikal yang mencukupi, yang menyebabkan kompleks gangguan degeneratif pada tisu tulang rawan.

Tanpa kesan terapi yang diperlukan, perkembangan penyakit yang berterusan menyebabkan kecacatan dan bahkan kecacatan awal. Menghubungi doktor khusus akan mencegah gangguan distrofi seterusnya dan memperbaiki keadaan pesakit dengan osteochondrosis.

Untuk rawatan osteochondrosis serviks, mereka menggunakan kesan yang kompleks, yang merangkumi terapi ubat, terapi senaman fisiologi dan wajib. Berenang dengan osteochondrosis serviks menempati tempat yang istimewa dalam latihan terapeutik, yang memberi kesan terapeutik kepada pesakit..

Adakah mungkin berenang dan melakukan senamrobik air dengan osteochondrosis serviks

Pakar Vertebrologi dan pakar ortopedik tidak hanya membenarkan berenang dengan osteochondrosis, tetapi juga sangat mengesyorkan terapi senaman.

Banyak kajian menunjukkan bahawa berada di dalam air mempunyai kesan terapeutik yang ketara daripada bersenam di gimnasium. Air membenarkan lebih banyak kebebasan melakukan pergerakan, memudahkan aktiviti fizikal dan tidak membenarkan pergerakan secara tiba-tiba.

Berenang terapi untuk osteochondrosis bukan sahaja mungkin, tetapi juga diperlukan. Bersenam secara berkala membolehkan pesakit mencapai perkara berikut:

  • Bersantai korset otot, menghilangkan kekejangan, mengurangkan keparahan kesakitan. Pada masa yang sama, air menguatkan dan menegangkan otot, dengan itu, mencegah proses degeneratif lebih lanjut di vertebra.
  • Mempercepat proses metabolik, meningkatkan aliran darah tempatan dan umum. Normalisasi peredaran darah mempunyai kesan positif pada tisu tulang rawan, meningkatkan pemakanan dan mendorong pemulihan.
  • Regangkan tulang belakang dengan cara yang paling lembut. Dengan osteochondrosis, cakera secara beransur-ansur memperoleh bentuk yang rata, oleh itu rasa sakit, kekejangan dan ketidakselesaan. Latihan di air "meregangkan" tulang belakang, melepaskan serat saraf yang terjepit, pesakit segera merasa lega.

Di samping itu, prosedur air mempunyai kesan yang baik terhadap sistem kardiovaskular, meningkatkan kesejahteraan dan mood..


Cara berenang dengan betul, dan yang paling penting, berenang dengan berkesan dengan osteochondrosis serviks, toraks dan lumbal, akan dijelaskan kemudian dalam artikel.

Cara berenang dengan osteochondrosis serviks

Pakar mengesyorkan berenang dengan osteochondrosis tulang belakang serviks hanya di tempat khusus - kolam renang.

Pesakit perlu mengetahui peraturan berikut untuk berlatih di kolam renang:

  • Pada awal kelas, iaitu 5-6 minit pertama harus dihabiskan di dalam air dengan suhu 28-30 darjah, secara beransur-ansur bergerak ke kadar yang lebih rendah - 22-23.
    Sebelum melakukan rawatan air, anda harus memanaskan otot dengan mengurut atau melakukan senaman sederhana.
  • Bergantung pada penyetempatan proses distrofi, gaya dipilih (cara berenang dengan betul). Jadi, sekiranya berlaku kerosakan pada tulang belakang serviks, disarankan untuk berenang di punggung, yang akan meminimumkan beban dari tulang belakang ini. Juga, gaya "merangkak di belakang" meningkatkan peredaran darah di tulang belakang serviks, sementara tidak memprovokasi kekejangan.
  • Jangan melakukan pergerakan tiba-tiba di dalam air, ayunkan lengan dan kaki anda - kemas dan halus.
  • Sekiranya berenang sangat dianjurkan, tetapi pesakit tidak boleh berenang atau pesakit tua, pinggan khas digunakan.
  • Sebelum memulakan kelas - berjumpa dengan pakar terapi senaman, yang akan membuat latihan secara individu. Hanya berenang tidak selalu berkesan, mesti ada beban tertentu, dan pada masa yang sama, dibentuk dengan betul.

Aktiviti air harus dijalankan di bawah pengawasan instruktur terapi senaman. Pakar akan memantau kebenaran beban, memberitahu anda bagaimana berenang di punggung anda, apa yang anda boleh dan tidak boleh.

Bagaimana disyorkan untuk berenang dengan betul dengan osteochondrosis tulang belakang lumbal dan toraks

Gimnastik berenang dan air disyorkan bukan sahaja untuk osteochondropathy di kawasan serviks. Osteochondrosis tulang belakang toraks dan lumbal juga merupakan petunjuk untuk terapi senaman air.

Untuk kesan positif, setiap pergerakan tangan harus dilakukan dengan lancar, perlahan.
Untuk berenang dengan osteochondrosis tulang belakang lumbal dan toraks semudah mungkin, disarankan untuk mematuhi teknik berikut:

  • Meremas bantal kembung di tangan anda, berenang 20-100 meter dengan kaki anda, kemudian berehat.
  • Picit bantal kembung di antara kaki anda, berenang 20-100 meter, kemudian berehat.
  • Berenang dada 15-15 meter tanpa menahan nafas terlebih dahulu, kemudian berehat selama beberapa minit.

Penting bagi pesakit yang disyorkan untuk berenang dengan osteochondrosis toraks atau osteochondrosis serviks untuk memahami bahawa hanya percikan di kolam tidak akan membawa kesan yang diinginkan. Anda perlu memahami cara berenang dengan betul, berapa lama dan di mana.

Adakah kolam berguna untuk menjalankan osteochondrosis

Prosedur air adalah pilihan terbaik untuk beban ringan, tetapi pada masa yang sama berkesan, memberikan hasil yang baik. Berenang di kolam renang secara serentak dengan relaksasi fizikal menenangkan korset otot dan menguatkannya. Hampir semua otot terlibat dalam kerja - ini adalah kelebihan utama latihan air.

Kolam ini sememangnya berguna untuk osteochondrosis, kerana ia membolehkan anda mencapai tujuan berikut:

  • Meluruskan tulang belakang, merehatkannya, meregangkannya, melegakan ketegangan yang berlebihan.
  • Meningkatkan peredaran umum, sehingga menghalang perkembangan penyakit.
  • Meningkatkan metabolisme, termasuk pemakanan tulang rawan.

Fakta bahawa aerobik air berguna dalam diagnosis osteochondrosis ditunjukkan oleh fakta yang ingin tahu. Pada awal latihan, pengukuran pertumbuhan pesakit dengan pelbagai bentuk osteochondrosis telah dilakukan. Pada akhir sebilangan latihan, pengukuran diulang. Akibatnya, 90% pesakit menunjukkan peningkatan ketinggian 0,5-1 cm.

Latihan dilakukan di kolam renang

Kolam untuk osteochondrosis dan latihan yang dipilih dengan betul oleh doktor adalah asas keberkesanan rawatan bagi pesakit muda dan orang tua..

Terdapat sebilangan besar latihan yang paling selamat dan paling disyorkan untuk pesakit dari segala usia:

  • Regangan tulang belakang. Tidak semua orang boleh menggantung di bar di luar kolam, tetapi di air, latihannya mudah. Untuk melakukan ini, anda perlu pergi ke sisi, ambil dan gantung selama 2-3 minit dalam keadaan santai.
  • Berdiri di dalam air, anda harus mengayunkan kaki dan lengan anda, serta membongkok ke depan, ke sisi.
  • Anda memerlukan bantal kembung untuk latihan ini. Produk digesek secara bergantian di antara lengan atau kaki dan melayang selama 2-5 minit. Sekiranya anda berasa letih, anda perlu berehat.
  • Latihan seterusnya sangat bagus untuk merehatkan tulang belakang, tetapi anda memerlukan pembantu untuk melakukannya. Pesakit berbaring di punggungnya, dan pembantu sedikit mengangkat kakinya di atas permukaan air, dalam kedudukan ini anda harus tinggal selama beberapa minit.
  • Pesakit yang didiagnosis mengalami gangguan distrofi pada tisu tulang rawan ditugaskan untuk melakukan gimnastik air di bahagian belakang.
  • Latihan mesti dilakukan secara teratur, tanpa malas, ini adalah satu-satunya cara untuk mencapai kesan terapeutik dan mempengaruhi perkembangan penyakit selanjutnya.

Anda juga perlu merumitkan beban secara beransur-ansur, memperkenalkan elemen baru, memperpanjang masa tinggal di dalam air.

Peraturan latihan air

Seperti aktiviti fizikal, tinggal di kolam mesti disertai dengan pematuhan peraturan tertentu.

Peraturan latihan dan latihan penting untuk latihan air:

  • Tempat yang betul. Anda perlu melakukan latihan di kolam di mana suhu air sentiasa dipantau. Mereka tidak boleh diganti dengan perairan terbuka seperti tasik atau sungai, di mana suhunya terus berubah dan terdapat risiko tinggi untuk meningkatkan gejala patologi. Pilihan yang paling ideal adalah kolam renang luaran yang dipanaskan, sebagai peraturan, suhu air di sini adalah 26-30 darjah, yang paling selesa.
  • Kekerapan latihan. Harus dijangkakan bahawa prosedur air harus diberikan sekurang-kurangnya 3 hari seminggu. Pada masa yang sama, masa tinggal di dalam air adalah sekitar 35-40 minit dan sekurang-kurangnya setengah jam diikuti dengan rehat di sofa.
  • Pemanasan awal. Ini adalah peraturan utama sebelum aktiviti air. Selama 5-10 minit, anda perlu memanaskan badan dengan melakukan senaman sederhana. Semasa tinggal di dalam air, semestinya tidak ada rasa sejuk.
  • Nafas. Jangan lupa tentang pernafasan yang betul, di sini ia memainkan peranan penting. Semasa berenang, anda perlu menarik nafas dalam-dalam dan menghembuskan nafas dengan perlahan..
  • Hapuskan penggunaan rompi. Walaupun pesakit tidak dapat berenang, penggunaan rompi kembung harus dikecualikan. Produk ini tidak akan bermanfaat dan akan mengganggu senaman sepenuhnya. Bulatan atau bantal sesuai sebagai pengganti.

Kontraindikasi

Walaupun dengan mengambil kira kegunaan berenang untuk osteochondrosis dan sifat terapeutiknya, jangan lupa, walaupun dengan rawatan yang lembut, terdapat kontraindikasi.

Di bawah ini kami menerangkan pilihan ketika aerobik air sangat tidak digalakkan dan boleh menyebabkan komplikasi:

  • Penyakit ini berada pada tahap akut, disertai oleh sindrom kesakitan yang teruk, kekejangan, keterbatasan pergerakan. Dalam kes ini, anda memerlukan kesan ubat awal, menghilangkan gejala, dan hanya selepas, prosedur air.
  • Sekiranya tanda-tanda penyakit pernafasan, berjangkit atau virus.
  • Seperti pilihan pertama, rawatan konservatif dilakukan dan setelah pemulihan sepenuhnya, lawatan ke terapi senaman dibenarkan.
  • Kegagalan jantung dan pernafasan akut adalah kontraindikasi terhadap jenis rawatan ini..
  • Sekiranya pesakit terdedah kepada serangan sawan atau serangan epilepsi, aerobik aqua tidak digalakkan.

Dengan pendekatan yang tepat untuk melakukan prosedur air dan mengikuti saranan, mungkin untuk mengurangkan manifestasi penyakit ini setelah 2-4 sesi. Walau bagaimanapun, jangan lupa tentang terapi utama - ubat. Hanya kesan yang rumit pada masalah ini yang memungkinkan untuk menangguhkan proses patologi dan tidak memperburuk perjalanan penyakit ini.

Semua yang anda perlu ketahui mengenai berenang dengan osteochondrosis

Osteochondrosis dicirikan oleh perubahan ketara dalam struktur tisu tulang rawan sendi. Ia boleh berkembang di anggota badan, zon lain, nod, tetapi selalunya ia mempengaruhi tulang belakang. Cakera intervertebral mengalami beban yang luar biasa ketika berjalan, tisu tulang rawan menjadi lebih padat. Ia tidak lagi melakukan fungsi penyerap kejutan, sebab itulah osteochondrosis berkembang. Sekiranya penyakit ini tidak dirawat, lama kelamaan ia akan berubah menjadi penonjolan cakera intervertebral, dan kemudian menjadi hernia. Keadaan seperti itu memerlukan rawatan kompleks yang mendesak. Selalunya, satu-satunya cara untuk menghilangkan manifestasi penyakit kompleks adalah pembedahan. untuk mengelakkan akibat seperti itu, perlu difikirkan pemulihan sekarang, memulihkan integriti cakera intervertebral. Perubahan distrofik pada tisu tulang rawan pada osteochondrosis pada mana-mana bahagian tulang belakang dapat dibalikkan. Berenang berfungsi dengan baik semasa terapi aktif..

Adakah mungkin berenang dan melakukan senamrobik air dengan osteochondrosis serviks

Pakar Vertebrologi dan pakar ortopedik tidak hanya membenarkan berenang dengan osteochondrosis, tetapi juga sangat mengesyorkan terapi senaman.

Banyak kajian menunjukkan bahawa berada di dalam air mempunyai kesan terapeutik yang ketara daripada bersenam di gimnasium. Air membenarkan lebih banyak kebebasan melakukan pergerakan, memudahkan aktiviti fizikal dan tidak membenarkan pergerakan secara tiba-tiba.

Berenang terapi untuk osteochondrosis bukan sahaja mungkin, tetapi juga diperlukan. Bersenam secara berkala membolehkan pesakit mencapai perkara berikut:

  • Bersantai korset otot, menghilangkan kekejangan, mengurangkan keparahan kesakitan. Pada masa yang sama, air menguatkan dan menegangkan otot, dengan itu, mencegah proses degeneratif lebih lanjut di vertebra.
  • Mempercepat proses metabolik, meningkatkan aliran darah tempatan dan umum. Normalisasi peredaran darah mempunyai kesan positif pada tisu tulang rawan, meningkatkan pemakanan dan mendorong pemulihan.
  • Regangkan tulang belakang dengan cara yang paling lembut. Dengan osteochondrosis, cakera secara beransur-ansur memperoleh bentuk yang rata, oleh itu rasa sakit, kekejangan dan ketidakselesaan. Latihan di air "meregangkan" tulang belakang, melepaskan serat saraf yang terjepit, pesakit segera merasa lega.

Di samping itu, prosedur air mempunyai kesan yang baik terhadap sistem kardiovaskular, meningkatkan kesejahteraan dan mood..

Cara berenang dengan betul, dan yang paling penting, berenang dengan berkesan dengan osteochondrosis serviks, toraks dan lumbal, akan dijelaskan kemudian dalam artikel.

Manfaat berenang yang tidak dapat dinafikan

Aktiviti kolam biasa membantu:

  • normalisasi fungsi sistem kardiovaskular
  • menguatkan bahagian belakang dan leher
  • kelonggaran umum badan
  • merangsang sistem peredaran darah
  • meningkatkan imuniti
  • normalisasi metabolisme
  • penyelarasan tulang belakang, normalisasi pergerakan tulang belakang, pengembangan ruang antara vertebra, yang dapat mengurangkan rasa sakit dan melepaskan saraf yang terjepit

Cara berenang dengan osteochondrosis serviks

Pakar mengesyorkan berenang dengan osteochondrosis tulang belakang serviks hanya di tempat khusus - kolam renang.

Pesakit perlu mengetahui peraturan berikut untuk berlatih di kolam renang:

  • Pada awal kelas, iaitu 5-6 minit pertama harus dihabiskan di dalam air dengan suhu 28-30 darjah, secara beransur-ansur bergerak ke tingkat yang lebih rendah - 22-23. Sebelum melakukan rawatan air, anda harus memanaskan otot dengan mengurut atau melakukan senaman sederhana.
  • Bergantung pada penyetempatan proses distrofi, gaya dipilih (cara berenang dengan betul). Jadi, sekiranya berlaku kerosakan pada tulang belakang serviks, disarankan untuk berenang di punggung, yang akan meminimumkan beban dari tulang belakang ini. Juga, gaya "merangkak di belakang" meningkatkan peredaran darah di tulang belakang serviks, sementara tidak memprovokasi kekejangan.
  • Jangan melakukan pergerakan tiba-tiba di dalam air, ayunkan lengan dan kaki anda - kemas dan halus.
  • Sekiranya berenang sangat dianjurkan, tetapi pesakit tidak boleh berenang atau pesakit tua, pinggan khas digunakan.
  • Sebelum memulakan kelas - berjumpa dengan pakar terapi senaman, yang akan membuat latihan secara individu. Hanya berenang tidak selalu berkesan, mesti ada beban tertentu, dan pada masa yang sama, dibentuk dengan betul.

Aktiviti air harus dijalankan di bawah pengawasan instruktur terapi senaman. Pakar akan memantau kebenaran beban, memberitahu anda bagaimana berenang di punggung anda, apa yang anda boleh dan tidak boleh.

Gimnastik renang

Latihan standard yang sesuai untuk mana-mana pesakit jika terapi renang telah ditetapkan:

  • Anda perlu menyelam ke dalam air hingga ke dada, kemudian mula berjalan di tempat, kemudian bergerak ke depan;
  • Tekan lutut ke dada anda, pertama dengan kanan, kemudian dengan kiri, sambil meluaskan tangan ke sisi;
  • Raih sisi kolam, kemudian mulailah menggerakkan kaki anda, seolah-olah anda sedang berenang dengan dada, sambil berbaring di dada;
  • Letakkan tangan anda di tali pinggang anda dan kemudian sambil berdiri di dalam air, mulailah membongkok ke hadapan, sementara siku anda perlu ditarik ke belakang;
  • Latihan penonjolan ke depan abdomen dilakukan oleh pesakit dengan osteochondrosis lumbal;
  • Jongkok di dalam air yang memegang tepi kolam.

Bagaimana disyorkan untuk berenang dengan betul dengan osteochondrosis tulang belakang lumbal dan toraks

Gimnastik berenang dan air disyorkan bukan sahaja untuk osteochondropathy di kawasan serviks. Osteochondrosis tulang belakang toraks dan lumbal juga merupakan petunjuk untuk terapi senaman air.

Untuk kesan positif, setiap pergerakan tangan harus dilakukan dengan lancar, perlahan. Untuk berenang dengan osteochondrosis tulang belakang lumbal dan toraks semudah mungkin, disarankan untuk mematuhi teknik berikut:

  • Meremas bantal kembung di tangan anda, berenang 20-100 meter dengan kaki anda, kemudian berehat.
  • Picit bantal kembung di antara kaki anda, berenang 20-100 meter, kemudian berehat.
  • Berenang dada 15-15 meter tanpa menahan nafas terlebih dahulu, kemudian berehat selama beberapa minit.

Penting bagi pesakit yang disyorkan untuk berenang dengan osteochondrosis toraks atau osteochondrosis serviks untuk memahami bahawa hanya percikan di kolam tidak akan membawa kesan yang diinginkan. Anda perlu memahami cara berenang dengan betul, berapa lama dan di mana.

Pendekatan yang betul untuk menguasai teknik berenang

Peraturan rawatan pertama adalah kesedaran bahawa hanya berkubang di dalam air tidak berfungsi. Berenang dengan osteochondrosis serviks, serta lumbal dan toraks, dilakukan di tempat yang ditentukan khas dengan keadaan yang sesuai.

Untuk setiap jenis penyakit, pilihan senamannya sendiri dipilih. Kerana perlu untuk menormalkan nada jenis otot tertentu, mengembalikan peredaran darah di bahagian yang rosak.

Jadi mereka yang menderita osteochondrosis toraks perlu berenang di punggung mereka. Untuk serviks atau lumbar, gaya penyetempatan payudara atau belakang juga sesuai. Untuk meningkatkan kecekapan berenang, anda memerlukan gelongsor panjang di dalam air, dalam selang waktu antara jamur.

Terdapat sebilangan teknik berenang untuk osteochondrosis tulang belakang serviks:

  • Berbaring telentang dan mulailah mendayung ke depan, kemudian dengan satu tangan, kemudian dengan tangan yang lain;
  • Pasangkan kusyen udara dengan kaki dan baring ke hadapan dengan tangan anda seberapa banyak yang anda boleh;
  • Berehatlah, bersantai dan biarkan air membuat anda berada di permukaan;
  • Berenang dengan pukulan payudara, sekurang-kurangnya 20-30 meter tanpa menahan nafas.

Adakah kolam berguna untuk menjalankan osteochondrosis

Prosedur air adalah pilihan terbaik untuk beban ringan, tetapi pada masa yang sama berkesan, memberikan hasil yang baik. Berenang di kolam renang secara serentak dengan relaksasi fizikal menenangkan korset otot dan menguatkannya. Hampir semua otot terlibat dalam kerja - ini adalah kelebihan utama latihan air.

Kolam ini sememangnya berguna untuk osteochondrosis, kerana ia membolehkan anda mencapai tujuan berikut:

  • Meluruskan tulang belakang, merehatkannya, meregangkannya, melegakan ketegangan yang berlebihan.
  • Meningkatkan peredaran umum, sehingga menghalang perkembangan penyakit.
  • Meningkatkan metabolisme, termasuk pemakanan tulang rawan.

Fakta bahawa aerobik air berguna dalam diagnosis osteochondrosis ditunjukkan oleh fakta yang ingin tahu. Pada awal latihan, pengukuran pertumbuhan pesakit dengan pelbagai bentuk osteochondrosis telah dilakukan. Pada akhir sebilangan latihan, pengukuran diulang. Akibatnya, 90% pesakit menunjukkan peningkatan ketinggian 0,5-1 cm.

Kontraindikasi

Semua kompleks ini biasanya sangat berguna, tetapi ada juga kontraindikasi:

  • Tempoh akut proses patologi. Sekiranya pesakit selalu diseksa oleh kesakitan, hampir mustahil untuk bergerak, dan mana-mana kompleks terapi senaman dianggap dilarang. Tunggu tempoh pengampunan;
  • Pesakit demam. Tunda terapi senaman sehingga pemulihan;
  • Terdapat masalah dalam kerja sistem pernafasan kardiovaskular;
  • Masalah dermatologi adalah kontraindikasi mutlak;
  • Mempunyai kecenderungan untuk sawan atau mengalami sawan epilepsi.
Sila nilai artikel

Latihan dilakukan di kolam renang

Kolam untuk osteochondrosis dan latihan yang dipilih dengan betul oleh doktor adalah asas keberkesanan rawatan bagi pesakit muda dan orang tua..

Terdapat sebilangan besar latihan yang paling selamat dan paling disyorkan untuk pesakit dari segala usia:

  • Regangan tulang belakang. Tidak semua orang boleh menggantung di bar di luar kolam, tetapi di air, latihannya mudah. Untuk melakukan ini, anda perlu pergi ke sisi, ambil dan gantung selama 2-3 minit dalam keadaan santai.
  • Berdiri di dalam air, anda harus mengayunkan kaki dan lengan anda, serta membongkok ke depan, ke sisi.
  • Anda memerlukan bantal kembung untuk latihan ini. Produk digesek secara bergantian di antara lengan atau kaki dan melayang selama 2-5 minit. Sekiranya anda berasa letih, anda perlu berehat.
  • Latihan seterusnya sangat bagus untuk merehatkan tulang belakang, tetapi anda memerlukan pembantu untuk melakukannya. Pesakit berbaring di punggungnya, dan pembantu sedikit mengangkat kakinya di atas permukaan air, dalam kedudukan ini anda harus tinggal selama beberapa minit.
  • Pesakit yang didiagnosis mengalami gangguan distrofi pada tisu tulang rawan ditugaskan untuk melakukan gimnastik air di bahagian belakang.
  • Latihan mesti dilakukan secara teratur, tanpa malas, ini adalah satu-satunya cara untuk mencapai kesan terapeutik dan mempengaruhi perkembangan penyakit selanjutnya.

Anda juga perlu merumitkan beban secara beransur-ansur, memperkenalkan elemen baru, memperpanjang masa tinggal di dalam air.

Gaya berenang

Tidak perlu bereksperimen dengan gaya. Lebih baik berenang di punggung dengan kepala anda bersandar di permukaan air. Ini mendorong kelonggaran maksimum otot leher dan mengurangkan tekanan. Gaya dada tidak digalakkan, kerana boleh mencetuskan keadaan yang lebih buruk dengan mencubit saluran darah dan saraf berikutnya.

Di kolam dalaman buatan, lebih mudah melakukan latihan peregangan otot. Akan betul jika prosedur air bergantian dengan tindakan seperti mengayunkan lengan dan kaki, pergerakan bahu yang melingkar, menggantung pada palang dengan rendaman badan.

Penyakit ini menyediakan kompleks gimnastik yang dapat dilakukan dalam keadaan terlentang. Contohnya, berbaring telentang, letakkan tangan di belakang kepala, letakkan kaki di sebelah. Dalam kedudukan ini, luangkan masa beberapa minit. Ini membantu meregangkan tulang belakang dan membolehkan vertebra jatuh ke tempatnya, mengurangkan kesakitan..

Senamrobik Aqua telah menjadi bentuk senaman yang popular dan menyeronokkan. Tetapi di sini juga perlu diingat tahap beban pada vertebra, untuk tidak membiarkan pergerakan bergetar secara tiba-tiba.

Meningkatkan intensiti latihan dan memperluas kompleks harus dilakukan secara beransur-ansur. Lebih baik jika ini berlaku di bawah pengawasan pakar yang berpengalaman..

Peraturan latihan air

Seperti aktiviti fizikal, tinggal di kolam mesti disertai dengan pematuhan peraturan tertentu.

Peraturan latihan dan latihan penting untuk latihan air:

  • Tempat yang betul. Anda perlu melakukan latihan di kolam di mana suhu air sentiasa dipantau. Mereka tidak boleh diganti dengan perairan terbuka seperti tasik atau sungai, di mana suhunya terus berubah dan terdapat risiko tinggi untuk meningkatkan gejala patologi. Pilihan yang paling ideal adalah kolam renang luaran yang dipanaskan, sebagai peraturan, suhu air di sini adalah 26-30 darjah, yang paling selesa.
  • Kekerapan latihan. Harus dijangkakan bahawa prosedur air harus diberikan sekurang-kurangnya 3 hari seminggu. Pada masa yang sama, masa tinggal di dalam air adalah sekitar 35-40 minit dan sekurang-kurangnya setengah jam diikuti dengan rehat di sofa.
  • Pemanasan awal. Ini adalah peraturan utama sebelum aktiviti air. Selama 5-10 minit, anda perlu memanaskan badan dengan melakukan senaman sederhana. Semasa tinggal di dalam air, semestinya tidak ada rasa sejuk.
  • Nafas. Jangan lupa tentang pernafasan yang betul, di sini ia memainkan peranan penting. Semasa berenang, anda perlu menarik nafas dalam-dalam dan menghembuskan nafas dengan perlahan..
  • Hapuskan penggunaan rompi. Walaupun pesakit tidak dapat berenang, penggunaan rompi kembung harus dikecualikan. Produk ini tidak akan bermanfaat dan akan mengganggu senaman sepenuhnya. Bulatan atau bantal sesuai sebagai pengganti.

Berenang dengan osteochondrosis serviks: apa yang perlu anda ketahui

Osteochondrosis serviks adalah penyakit tulang belakang serviks yang berkaitan dengan pelanggaran integriti tisu cakera intervertebral. Sebelum ini, osteochondrosis dianggap sebagai penyakit pada orang tua, tetapi dalam tempoh pengkomputeran, semakin banyak orang beralih ke gaya hidup yang tidak aktif. Akibat gaya hidup yang tidak menetap, penyakit ini mulai dijumpai pada orang muda..

Penting untuk diingat bahawa penyakit ini dapat diubati dengan mudah sejak awal. Semasa merawat sendi intervertebral, doktor moden menasihatkan berenang sebagai jenis pencegahan yang paling produktif dan berkesan. Di samping itu, berenang mempunyai kesan positif pada seluruh badan dan meningkatkan nada keseluruhan..

Kaedah pencegahan dan rawatan osteochondrosis serviks ini memberikan hasil yang baik. Ini disebabkan oleh fakta bahawa semasa berenang, otot-otot seseorang berehat, mengurangkan beban pada cakera intervertebral.

Latihan terapi kolam membolehkan anda:

  • menguatkan otot serviks dan belakang;
  • membesarkan ruang intervertebral;
  • melepaskan saraf yang mencubit;
  • kembalikan kedudukan yang betul dari vertebra yang dipindahkan.

Dengan lawatan berkala ke kolam renang, proses metabolik dalam tubuh bertambah baik, peredaran darah dipercepat, dan aktiviti sistem pernafasan meningkat dengan ketara.

Cara berenang dengan osteochondrosis serviks

Untuk mendapatkan hasil maksimal dari berenang untuk osteochondrosis serviks, terdapat beberapa peraturan mudah tetapi penting untuk diikuti. Pelbagai latihan di dalam air akan memberikan hasil yang positif sekiranya anda melakukan teknik pernafasan yang betul. Semasa bersenam, anda perlu menghirup perlahan dan dalam, dan menghembuskan nafas, jika boleh, dengan cepat. Ini akan membantu meningkatkan pengudaraan dan meningkatkan ayunan dada..

Sekiranya kita bercakap secara khusus mengenai osteochondrosis tulang belakang serviks, gaya yang paling berguna adalah berenang di bahagian belakang. Dalam kedudukan ini, seseorang dapat merehatkan kawasan leher sebanyak mungkin..

Sebelum memulakan prosedur untuk berenang terapi, adalah mustahak untuk memanaskan otot. Untuk melakukan ini, anda boleh melakukan sesi urut diri pendek dan meregangkan leher anda dengan tindakan membelai, menggosok. Pemanasan ringan juga disyorkan, di mana kecondongan dan putaran kepala dilakukan. Selepas manipulasi ini, pesakit boleh memasuki air.

Semasa melakukan gimnastik air, 30-40 minit pertama harus dikhaskan untuk berenang sahaja. Pada masa yang tinggal, anda perlu melakukan latihan relaksasi otot. Selesaikan senaman dengan berenang.

Dengan osteochondrosis serviks, walaupun hipotermia minimum dilarang sama sekali, oleh itu, berenang hanya boleh dilakukan di kolam renang dalaman dengan suhu yang tetap. Suhu air tidak boleh lebih rendah dari +23 darjah, dan dalam versi yang optimum harus sesuai dengan +28 darjah.

Adalah sangat mustahak untuk tidak melatih otot-otot kawasan serviks ketika bersenam di dalam air. Pergerakan yang terlalu bersemangat dan tiba-tiba tidak dapat diterima di sini. Dianjurkan untuk selalu memakai topi dan klip hidung, kerana air yang tidak disengajakan dapat membuat seseorang melakukan pergerakan yang tidak perlu dan tiba-tiba.

Juga, dengan osteochondrosis serviks, gaya penyusuan payudara dilarang. Dengan gaya ini, terdapat beban yang kuat pada lengan, bahu dan otot dada, yang sangat tidak diingini..

Selalunya, pakar mengesyorkan melakukan renang belakang ketika otot serviks benar-benar santai. Untuk kemudahan, dibenarkan menggunakan bantal kembung. Mereka akan membantu anda melakukan pelbagai latihan, terutama ketika berenang tanpa menggunakan kaki anda..

Latihan asas untuk rawatan dan pencegahan osteochondrosis serviks:

  • menaikkan dan menurunkan bahu;
  • jongkok dengan tangan dilanjutkan ke hadapan;
  • tangan merebak ke sisi, dalam kedudukan menegak dan mendatar;
  • kepala bertukar;
  • gaya belakang yang santai dan santai.

Di antara latihan, perlu berehat dan berehat badan selama 5 hingga 7 minit. Kolam renang mesti dikunjungi 2 - 3 kali seminggu dan dipraktikkan selama kira-kira 50 minit. Program senaman yang sesuai mesti ditentukan oleh doktor yang hadir. Di samping itu, pasti ada pengajar yang berpengalaman di kolam renang yang akan memeriksa ketepatan tindakan yang dilakukan..

Kelebihan berenang adalah bahawa ketika bersenam di air, beban berlebihan dan akibat yang tidak diingini tidak mungkin dilakukan. Eksperimen telah menunjukkan bahawa berat badan orang sederhana ketika berada di dalam badan air hanya 3 kilogram. Pengurangan berat badan manusia yang ketara dalam air mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan tulang belakang..

Dalam kes apa kolam dikontraindikasikan untuk osteochondrosis serviks

Berenang dengan osteochondrosis serviks mempunyai sejumlah batasan yang tidak dapat diabaikan. Ini termasuk:

  • pemburukan osteochondrosis dengan manifestasi sindrom kesakitan;
  • kecenderungan untuk kejang (epilepsi);
  • sekiranya berlaku gangguan sistem muskuloskeletal;
  • kegagalan jantung;
  • gangguan sistem pernafasan;
  • selsema.

Ketidakupayaan seseorang untuk berenang tidak boleh disebut sebagai kontraindikasi. Dengan bantuan lingkaran atau bantal air, pesakit dapat berenang dengan tenang di kolam renang, walaupun dia sama sekali tidak tahu bagaimana terus berada di atas air.

Seberapa cepat berenang membantu dengan osteochondrosis serviks

Sekiranya anda mengikuti semua peraturan dan mengambil kira nuansa kaedah berenang terapi, anda dapat dengan cepat membuat kemajuan yang baik dalam rawatan osteochondrosis serviks. Manifestasi utama penyakit ini dapat berkurang setelah dua atau tiga sesi di kolam renang. Adalah mungkin untuk menangguhkan perkembangan kelainan pada tulang belakang hanya dengan menggunakan terapi yang kompleks. Anda tidak boleh mengabaikan ubat yang ditetapkan oleh doktor.

Berenang, antara lain:

  • menguatkan sendi;
  • mengeraskan badan;
  • meningkatkan prestasi manusia;
  • meningkatkan mood;
  • mengembangkan semua kumpulan otot;
  • membantu menghilangkan pound tambahan.

Berenang mempunyai banyak faedah. Latihan sistematik akan membantu seseorang dalam rawatan dan pencegahan penyakit, dalam menguatkan imuniti dan meningkatkan keadaan emosi umum.

Berenang dengan osteochondrosis serviks

Osteochondrosis adalah penyakit biasa. Orang muda, wakil-wakil usia matang menderita. Penyakit ini dianggap sebagai manifestasi usia tua. Dengan perkembangan teknologi, pengenalan mereka ke dalam bidang kegiatan, manusia beralih ke gaya hidup yang tidak aktif, akibatnya, penyakit ini mulai menampakkan diri pada generasi muda. Berenang semakin popular sebagai rawatan untuk osteochondrosis serviks.

Pelaksanaan kompleks terapi fizikal mengambil tempat utama dalam rawatan osteochondrosis. Populariti dikaitkan dengan peningkatan keberkesanan rawatan. Latihan tersedia untuk setiap pesakit dengan keradangan di kawasan tulang belakang.

Berenang sering dijumpai dalam terapi senaman. Berenang berkesan dalam merawat tulang belakang. Hasil rawatan lebih tinggi daripada rawatan dengan gimnastik. Doktor mengesyorkan untuk merawat osteochondrosis dengan berenang.

Faedah berenang

Air mempunyai kesan penyembuhan pada tulang belakang kerana penurunan berat badan berganda. Berat badan seseorang ketika berada di dalam air ialah 3 kg. Hasilnya membolehkan seseorang melakukan latihan fizikal, menghilangkan beban berlebihan, akibat buruk.

Semasa berenang dalam diri seseorang, semua kumpulan otot terlibat, kelas di gim di bawah bimbingan doktor bertujuan untuk mengembangkan otot-otot kawasan yang meradang. Terapi senaman sukar digabungkan sehingga mereka mengaktifkan beberapa kumpulan otot.

Rawatan berenang berlaku:

  • Menguatkan korset otot punggung dan serviks.
  • Merangsang jantung, saluran darah, pernafasan.
  • Meregangkan tulang belakang, vertebra kembali ke tempat mereka sepenuhnya, sebahagian.
  • Peningkatan mood, keadaan.
  • Pengembangan ruang intervertebral, yang melepaskan saraf terjepit.

Kontraindikasi

Dengan osteochondrosis, disyorkan untuk berenang. Berenang tidak selalu memberi kelegaan kepada pesakit, tetapi mempunyai kontraindikasi. Ketidakupayaan untuk berenang tidak dianggap sebagai kontraindikasi, maka pesakit diberi bantal berenang yang selesa untuk berlatih di dalam air.

Orang berenang tidak boleh mengabaikan bantal, dengan pertolongannya adalah baik untuk melakukan latihan: berenang bergantian dengan bantuan tangan, tanpa penyertaan kaki, sebaliknya.

  1. Selsema;
  2. Penyakit kulit;
  3. Kekurangan sistem pernafasan, jantung;
  4. Epilepsi;
  5. Kursus penyakit dalam fasa akut;
  6. Pelanggaran aktiviti motor;
  7. Fungsi otak terganggu.

Peraturan berenang

Agar berenang dengan osteochondrosis serviks memberikan hasil yang positif, disarankan untuk mengikuti peraturan. Gaya berenang akan memberi kesan positif pada tulang belakang, yang utama adalah menjaga pernafasan yang betul. Dengan osteochondrosis serviks, disarankan untuk memperhatikan berenang di bahagian belakang. Gaya itu membolehkan orang itu merehatkan korset otot di kawasan serviks.

Sangat berguna untuk mengekalkan pernafasan yang betul. Penting bahawa penyedutan dilakukan dengan perlahan, terukur, dalam, pernafasan cepat, tajam. Kadar ini akan meningkatkan pengudaraan. Prosesnya akan meningkatkan jangkauan pergerakan dada. Sendi kostum terlibat.

Metodologi

Pesakit disarankan untuk memanaskan otot sebelum merendam di dalam air. Dengan osteochondrosis serviks, perlu meregangkan korset otot kawasan serviks. Gosok, tindakan membelai, pemanasan dengan bantuan memiringkan, memusingkan kepala digunakan. Dianjurkan untuk memasuki air setelah bersenam.

Osteochondrosis serviks tidak membenarkan hipotermia badan, oleh itu berenang di kawasan terbuka, takungan terbuka, adalah kontraindikasi. Osteochondrosis serviks dan berenang saling berkaitan, dengan bantuan yang terakhir, yang pertama dihilangkan. Agar rawatannya berkesan, berenang dilakukan di kolam renang dalaman, suhu air adalah 27 ° -30 ° C. Faktor itu penting untuk osteochondrosis serviks. Prosedur berenang adalah 50 minit, disyorkan untuk mengunjungi kolam renang setiap hari, tiga kali seminggu.

Bentuk berenang

Berenang dengan osteochondrosis serviks termasuk dalam terapi senaman, banyak pesakit dengan diagnosis seperti itu tidak dapat melakukan latihan lain, penampilannya menyakitkan. Berenang dianjurkan untuk osteochondrosis tulang belakang lumbar, semasa bersenam, alat tulang tulang belakang meregangkan, tulang belakang diregangkan. Pelajaran ini memberi kesan positif pada kawasan serviks.

Berenang untuk osteochondrosis serviks dilakukan di bahagian belakang, apabila otot leher tidak terlibat. Kaedah tambahan yang digunakan - tilam udara, bantal. Latihan yang ditunjukkan dilakukan dengan bantal, berbaring di punggung.

Tidak boleh berenang dengan osteochondrosis serviks dalam gaya dada, memerlukan ketegangan korset otot serviks, kerana kepala harus disokong di atas air. Tidak perlu melakukan pergerakan berenang dengan semangat - ia akan menyebabkan pesongan punggung terbalik, menyebabkan saraf mencubit.

Manfaat berenang - air mencegah seseorang melakukan pergerakan secara tiba-tiba, melancarkan tindakan, membiarkan otot dijaga dalam keadaan baik, dan mencegah tubuh dari terlalu banyak berlatih. Bersama dengan tindakan halus, mereka harus dilakukan dengan kuat agar otot mendapat kekuatan, beban.

Berenang dan bersenam

Semasa prosedur berenang di kolam renang, pasien disarankan untuk melakukan latihan khusus. Latihan tidak sukar, berat badan dikurangkan minimum. Dengan osteochondrosis serviks, bersama dengan kaki berayun, dibenarkan melakukan latihan yang memuat bahu, lengan: mengangkat bahu, menurunkan, menyebarkan lengan ke sisi dalam kedudukan mendatar, menegak, jongkok.

Pesakit disyorkan senam yang bertujuan untuk menghilangkan ketegangan dari otot leher - memusingkan kepala, membongkok ke belakang, ke hadapan. Adalah penting bahawa doktor yang menghadiri merumuskan set latihan. Semasa prosedur, seorang pengajar mesti hadir di kolam renang, yang mengawal kebenaran latihan, meminta perkara yang tidak dapat difahami.

Mengapa berenang berguna untuk osteochondrosis serviks dan latihan apa yang paling berkesan di dalam air?

Osteochondrosis adalah penyakit biasa di seluruh dunia, setiap 2 orang menghidapnya. Patologi ini berlaku dalam kebanyakan kes pada orang setelah 30 tahun, dan pekerjaan, ekologi dan banyak faktor lain yang perlu disalahkan. Bagaimana untuk memahami bahawa penyakit ini juga tidak menghindarkan anda?

Gejala SHOH

Gejala utama adalah sakit kepala yang meluas di kawasan vertebra serviks, keretakannya, kelemahan dan keletihan yang berterusan, kebas anggota badan, kadang-kadang sakit kepala menyebabkan pengsan. Dengan penyakit seperti itu dan pengenalannya, mereka dirujuk kepada pakar neurologi. Sebagai peraturan, doktor menetapkan urutan tulang belakang serviks, toraks atau seluruh punggung, serta kolam. Inilah yang anda tidak katakan, tetapi berenang lebih berkesan untuk osteochondrosis.

Adakah atau tidak menggunakan kolam renang untuk menghilangkan rasa sakit?

Sudah tentu anda boleh, dan yang paling penting adalah perlu dan perlu! Menurut para pakar, ini adalah cara terbaik untuk menghilangkan rasa sakit, kerana tulang belakang di dalam air berada dalam keadaan semula jadi, dan tidak dalam keadaan tertekan, ia meregangkan dan melegakan kesakitan.

Petunjuk

Petunjuk merangkumi kesakitan yang dikenal pasti.

Kontraindikasi

Dan apa yang boleh menjadi kontraindikasi untuk mengunjungi kolam dengan osteochondrosis serviks:

  • kesakitan bertambah teruk, semakin teruk;
  • reaksi alahan (contohnya, air kolam berklorin).

Kami menulis mengenai kontraindikasi umum untuk pesakit dengan SHH di sini.

Peraturan umum

Pertimbangkan peraturan untuk menjalankan kelas.

Berapa banyak untuk berenang dan bagaimana?

Dianjurkan untuk mengunjungi kolam renang tidak lebih dari 2 kali seminggu. Dengan osteochondrosis, hipotermia dan aktiviti fizikal yang berlebihan tidak dapat diterima, jadi berehat lebih banyak dan berenang dalam beberapa larian, dan anda juga perlu meregangkan leher dengan berkesan ketika mandi di udara sendiri.

Nuansa dan langkah berjaga-jaga

Langkah berjaga-jaga asas: lakukan semuanya dengan perlahan, tanpa usaha, nikmati sendiri prosesnya.

Bagaimana tidak membahayakan badan?

Pergerakan secara tiba-tiba, serta peningkatan aktiviti fizikal, boleh membahayakan tubuh, lebih banyak berehat!

Bukankah berbahaya untuk berlatih dengan hernia tulang belakang?

Tetapi bagaimana jika, selain osteochondrosis, anda pernah mengunjungi penyakit seperti hernia? Kita boleh mengatakan dengan yakin bahawa hernia adalah salah satu manifestasi osteochondrosis, rasa sakit bertambah. Sekiranya dengan osteochondrosis rasa sakit dapat membosankan, maka dengan hernia sensasi rasa sakit menjadi berterusan.

Teknik

Cara berenang dengan betul dengan SHOX?

Dengan osteochondrosis serviks, sebab utama adalah ketidakupayaan untuk mengayunkan lengan sepenuhnya, oleh itu terdapat dua jenis renang:

  • berenang di punggung;
  • berenang dada.

Gaya mana yang hendak dipilih?

Sesuai untuk tulang belakang serviks, seperti yang disebutkan di atas, seperti yang orang katakan "seperti katak", iaitu sakit dada.

Latihan

Latihan berikut disyorkan di kolam renang.

Dengan bulatan

Dengan osteochondrosis serviks, tidak digalakkan menggunakan bulatan, jadi berenang lebih baik di punggung anda, di mana kaki anda akan terlibat secara maksimum.

Senaman percuma

Latihan percuma boleh merangkumi senamrobik air di bawah pengawasan pelatih..

Latihan Relaksasi Tulang Belakang

  1. Menggantung peregangan (peregangan adalah tali yang membahagi kolam menjadi lorong). Pusingkan badan ke peregangan, condongkan kepala dan bahu ke belakang sehingga menyentuh air. Raih peregangan dengan tangan anda. Latihan ini membantu melenturkan dan meregangkan tulang belakang..
  2. Bersenam untuk merehatkan otot belakang. Anda boleh menggunakan papan renang untuk latihan ini. Berbaring dengan punggung di atas air, pegang satu tangan dengan tangan anda, dan letakkan kaki anda di sebelah yang lain.
  3. Pilihan lain. Bahagian atas badan - kepala, lengan dan bahu - terletak di permukaan air, sementara pelvis menyentuh sisi, dan kaki dan kaki berada di permukaannya. Tutup mata anda dan bernafas dengan tenang.

Untuk mengerjakan sendi

  1. Berjalan di dalam air. Mulakan dengan langkah sederhana di dalam air, kemudian angkat lutut secara beransur-ansur ke dalam air.
  2. Setinggan. Mulailah berjongkok di dalam air dengan mudah beberapa kali, kemudian tingkatkan latihan ini hingga 20-25 kali.
  3. Menaikkan kaki, berayun, pergerakan bulat, seolah-olah menggariskan bulatan. Semua mesti dilakukan dengan berhati-hati, mengelakkan pergerakan tiba-tiba..
  4. Ketegangan dan kelonggaran jari. Kencangkan dan kendurkan jari anda menggunakan sokongan seperti dinding kolam.

Untuk nada otot

  1. Tenggelam ke dalam air hingga ke dada, gabungkan tangan anda dengan "kunci" pada paras pinggang, sambil memusingkan kedua telapak tangan anda ke atas. Mulailah membengkokkan dan melepaskan lengan anda, kemudian angkat dan turunkannya, pegang di dekat batang tubuh anda. Ulangi 20-30 kali.
  2. Turunkan dada ke dalam air, angkat tangan ke depan, telapak tangan antara satu sama lain. Sambungkan bilah bahu, angkat lengan lurus ke belakang, tarik nafas, kemudian sambungkan tangan anda di hadapan anda - hembuskan nafas. Lakukan 10-20 kali. Dengan melakukan latihan ini, otot dada dan punggung dikembangkan..
  3. Tenggelam ke pinggang anda di dalam air, letakkan tangan anda ke sisi, letakkan telapak tangan anda di permukaan air. Angkat kaki anda lurus ke depan, ke sisi, dan kemudian ke belakang. Angkat kaki ke sisi, tarik nafas, angkat ke hadapan - hembuskan. Gunakan setiap kaki 10-20 kali. Senaman mengembangkan otot paha dan perut.
  4. Turunkan pinggang ke air, letakkan kaki anda selebar bahu. Tarik nafas dalam-dalam, condongkan batang tubuh anda ke depan sebanyak mungkin, dan hembuskan. Ulangi latihan ini 10-15 kali. Ia mengembangkan otot perut dan belakang.
  5. Air yang mengalir adalah senaman yang berkesan untuk mengembangkan otot kaki..

Untuk meningkatkan lawatan paru-paru

Tenggelam ke pinggang anda di dalam air, jaga tangan anda di tali pinggang. Tarik nafas dalam-dalam dengan mulut anda, jongkok ke bawah sehingga kepala anda benar-benar tenggelam di dalam air, kemudian hembuskan dengan kuat melalui mulut anda dan sebahagiannya melalui hidung anda. 10-20 nafas ke dalam air akan mencukupi. Latihan ini mengembalikan pernafasan dengan baik setelah berenang dan meningkatkan perjalanan dada..

Untuk kesihatan psiko-emosi

  1. "Gelembung": tarik nafas dalam-dalam melalui mulut anda, pergi ke bawah air dan hembuskan melalui hidung anda, ulangi 5-10 kali.
  2. "Terapung": tarik nafas dalam-dalam, tahan nafas dan berbaring di atas air dalam posisi berikut: tekan lutut ke dada anda, pegang lutut dengan tangan anda, kepala anda miring sebanyak mungkin ke lutut anda. Letakkan kepala anda di bawah air.
  3. "Asterisk": Tarik nafas dalam-dalam dan tahan nafas, kemudian ambil kedudukan mendatar di atas air. Turunkan kepala anda ke dalam air dengan wajah anda jika berada di dada anda, atau bahagian belakang kepala anda jika di punggung anda, dan cuba untuk tidak bernafas. Peregangkan kaki dan lengan anda ke sisi, apa yang dipanggil bintang laut.

Adakah sesuai untuk berlatih untuk pencegahan?

Dengan tepat, ia mempromosikan emansipasi dan mood psiko-emosi pada gelombang yang dipanggil.

Cadangan doktor

Berdasarkan yang disebutkan di atas, para ahli cenderung percaya bahawa berenang di kolam dengan osteochondrosis serviks berguna dan sangat diperlukan untuk melegakan kesakitan dan merehatkan badan secara keseluruhan..

Kesan air pada badan

Sudah tentu, air adalah sifat penyembuhan bagi tubuh manusia dan membantu menguatkan tisu tulang dan otot.