Polyarritis

Trauma

Polyarthritis adalah penyakit di mana keradangan beberapa sendi berlaku sekaligus atau ia berlaku secara berurutan. Penyebab utama polyarthritis adalah keradangan pada tisu sendi, yang mengandungi banyak saluran darah dan ujung saraf. Dengan penyakit ini, terdapat masalah dengan membran sinovial yang mengelilingi sendi..

Polyarthritis biasanya merupakan akibat penyakit lain yang sukar didiagnosis. Terdapat banyak kemungkinan diagnosis untuk gejala poliartritis. Poliartritis akut boleh disebabkan oleh rubella, gondok, parpovirus B19, dan beberapa enterovirus. Polyarthritis adalah salah satu tanda yang menyertai bermulanya hepatitis B akut atau penyakit Lyme.

Sebab-sebab poliartritis

Bergantung pada penyebab polyarthritis, ia boleh diklasifikasikan sebagai berikut.

Kerosakan kronik pada beberapa sendi. Rheumatoid arthritis mempengaruhi tisu penghubung dan merupakan penyakit sistemik yang teruk, selepas itu penyakit ini mempengaruhi organ lain, sebab itulah sangat penting untuk merawat poliartritis pada peringkat awal.

Sebab-sebab perkembangan penyakit ini boleh menjadi tuberkulosis, brucellosis, gonorrhea. Sekiranya kita menggunakan rawatan penyakit yang tepat pada masanya dan mencukupi, akibatnya adalah poliartritis berjangkit, maka ia akan cepat berlalu.

Poliartritis kristal (pertukaran polyarthritis)

Disebabkan oleh gangguan metabolik dalam badan. Sebab utamanya adalah pengumpulan garam yang ketara pada sendi. Kristal garam menjengkelkan sendi, mengakibatkan keradangan.

Penyakit ini berkembang setelah lesi kulit psoriatik berlaku. Ia muncul selepas enam hingga lapan bulan. Pada asasnya, penyakit ini mempengaruhi sendi di kaki. Selalunya berlaku pada orang di bawah usia empat puluh.

Penyebabnya adalah jangkitan yang masuk ke dalam badan. Fokus penyakit ini adalah pada sistem genitouriner atau di paru-paru. Hasil daripada poliartritis reaktif, konjungtivitis, polinuritis, kolitis dapat berkembang..

Penyakit yang agak berbahaya yang boleh menyebabkan keadaan tidak bergerak. Sebagai peraturan, penyakit ini disebabkan oleh kecederaan atau hipotermia. Tekanan berlebihan pada sendi kaki juga boleh menyebabkan penyakit..

Keradangan sendi phalangeal dan pergelangan tangan di tangan adalah salah satu penyakit yang paling biasa di dunia. Statistik tidak rasmi mendakwa bahawa penyakit ini berlaku pada setiap penghuni planet ketujuh dan setiap pertiga berusia lebih dari 50 tahun. Terdapat ratusan penyebab keradangan sendi, tetapi hasilnya adalah satu - peningkatan kesakitan dan kehilangan fungsi tangan secara progresif. Sekiranya poliartritis jari tangan, sangat mustahak untuk memulakan rawatan tepat pada masanya. Ini akan mengelakkan perkara yang paling teruk - ubah bentuk sendi yang tidak dapat dipulihkan..

Kesakitan yang teruk pada sendi tangan boleh disebabkan oleh kecederaan pada tulang belakang, di mana rasa sakit di lengan hanyalah cerminan kesakitan di bahagian belakang atau leher. Ini sering diperhatikan dengan rasa sakit pada gigi, ketika pesakit merasa gigi yang sakit sakit, dan tidak rosak..

Gejala poliartritis

Tanda-tanda utama penyakit ini secara langsung bergantung pada jenis polyarthritis yang berlaku, dan juga sebab-sebab berlakunya. Sekiranya terdapat jangkitan di dalam badan, poliartritis berjangkit menampakkan dirinya. Dalam kes ini, gejala poliartritis berikut adalah ciri: bengkak dan kemerahan kulit pada sendi, batasan pergerakan.

Pada masa yang sama, artritis reumatoid muncul pada mulanya dengan gejala yang sangat ringan. Tanda-tanda utama tahap awal poliartritis jenis ini adalah kepekaan sendi yang tinggi terhadap perubahan cuaca. Pada mulanya, rasa sakit agak ringan, dan bengkak pada sendi hampir tidak dapat dilihat. Dalam beberapa kes, demam diperhatikan, bagaimanapun, lebih sering penurunan selera makan dan berat badan ditunjukkan sebagai gejala poliartritis. Tetapi dalam beberapa kes, dengan artritis reumatoid, kenaikan suhu boleh menjadi sangat kuat, di samping itu, penyakit organ-organ dalaman berlaku.

Gejala poliartritis tangan

Seseorang mula mengalami kesakitan yang teruk, sendi membengkak, terdapat kemerahan pada kulit di tempat kerosakan sendi, dan suhu badan meningkat. Sekiranya gejala ini ada, rawatan segera diperlukan..

Gejala poliartritis bahu

Sebilangan besar garam terkumpul di sendi itu sendiri, yang menyebabkan kerengsaan berterusan kapsul sendi. Kerengsaan ini menyebabkan sendi secara beransur-ansur meradang. Penyakit inilah yang paling kerap berlaku di kawasan sendi bahu..

Pada kanak-kanak, polyarthritis menampakkan diri setelah mereka mencapai usia dua tahun. Gejala-gejala poliartritis dalam kes ini ditunjukkan seperti berikut: sensasi menyakitkan pada sendi dan sekatan pergerakan mereka yang ketara. Penyakit ini secara simetri mempengaruhi sendi, sementara terdapat peningkatan kelenjar getah bening.

Gejala artritis reumatoid

Rheumatoid arthritis adalah penyakit progresif. Gejala pertama rheumatoid arthritis mungkin kecil - sakit sendi ringan, sedikit bengkak, bengkak pada sendi, kekejangan pada sendi pagi, kemerahan kulit, demam, kelemahan, berpeluh.

Ketika penyakit ini berkembang, gejala rheumatoid arthritis menjadi semakin ketara - sendi mengalami cacat, pergerakannya semakin terhad, atrofi tisu otot di sekitarnya.

Gejala khas rheumatoid arthritis tangan - kecacatan progresif sendi dalam bentuk "sirip walrus" atau "leher angsa".

Rheumatoid polyarthritis kaki menyebabkan ubah bentuk dan penyimpangan ke arah jari kaki, perkembangan kaki rata.

Diagnosis polyarthritis

Untuk membuat diagnosis yang tepat untuk pesakit, pertama sekali, perlu membuat sejarah terperinci dan melakukan pemeriksaan perubatan yang sangat teliti. Sekiranya pesakit mengadu bahawa sendi menjadi kurang bergerak pada waktu pagi, dan keadaan ini berlaku selama setengah jam atau lebih, maka doktor menganggap adanya proses keradangan. Sekiranya terdapat riwayat psoriasis peribadi atau keluarga, dapat diasumsikan bahawa pesakit mempunyai psoriatik arthritis. Sekiranya pesakit mengalami keradangan usus, proses keradangan iris, atau manifestasi cirit-birit radang yang sebelumnya diperhatikan, maka semua penyakit ini dapat menyebabkan poliartritis.

Seorang pesakit dengan rheumatoid arthritis mempunyai proses keradangan pada sendi tangan, dan juga pada sendi metatarsophalangeal kaki. Keradangan ini berlaku dalam tempoh enam minggu atau lebih. Sebagai peraturan, penyakit serupa berlaku paling kerap pada wanita di bawah usia lima puluh tahun. Dan pada orang tua, penyakit ini menampakkan diri pada kedua-dua jantina. Pada peringkat awal penyakit, gejala dapat muncul secara sporadis, tetapi setelah beberapa waktu mereka membuat diri mereka merasa terus-menerus, sehingga kualiti hidup pesakit menjadi jauh lebih rendah.

Sebagai diagnosis polyarthritis, ujian faktor reumatoid juga digunakan. Tetapi para pakar mencatat bahawa pada kira-kira tiga puluh persen pesakit dengan rheumatoid arthritis, ujian menunjukkan hasil yang negatif. Sekiranya badan mempunyai antibodi anti-nuklear, maka ini mungkin merupakan tanda artritis reumatoid seropositif, yang merupakan bentuk penyakit yang lebih teruk..

Ujian darah, ujian yang menunjukkan kadar pemendapan eritrosit, ujian yang menentukan aktiviti aminotransferase aspartat juga digunakan sebagai diagnosis penyakit. Juga, semasa proses diagnosis, tahap kreatinin ditentukan dan urinalisis dilakukan. Kaedah paling murah dan paling mudah adalah ujian kadar pemendapan eritrosit, yang menunjukkan tahap aktiviti penyakit pada pesakit. Tetapi kajian ini tidak dianggap diagnostik. Pada masa yang sama, petunjuk ujian dilebihi tidak pada semua pesakit dengan rheumatoid arthritis..

Sekiranya simptom poliartritis berterusan selama satu tahun atau lebih, sinar-X tangan dan kaki harus diambil. Diagnosis polyarthritis tepat pada masanya sangat penting. Hanya dengan terapi pembedahan dan pembedahan yang betul, pesakit akan dapat mencegah kerosakan sendi dan gangguan serius yang lain..

Komplikasi polyarthritis

Dengan artritis reumatoid, sejumlah komplikasi mungkin berlaku. Jadi, proses keradangan pada sendi dari masa ke masa dapat memprovokasi penampilan kerosakan pada mata, kulit, paru-paru, saluran darah, jantung, dan organ lain. Selain itu, ubat-ubatan yang diresepkan untuk rawatan poliartritis boleh memberi beberapa kesan sampingan..

Memandangkan ketidakselesaan harian yang disebabkan oleh gejala poliartritis, banyak pesakit mengalami kemurungan. Menurut pemerhatian, kira-kira setiap pesakit kelima dengan artritis reumatoid pada kulit muncul nodul reumatoid. Ini adalah anjing laut di bawah kulit yang sering terbentuk di lengan bawah, siku, tumit, dan jari kaki. Kadang-kadang mereka muncul secara tiba-tiba, kadang-kadang mereka muncul secara beransur-ansur.

Nodul reumatoid juga boleh muncul di jantung dan paru-paru. Sebagai komplikasi penyakit, ruam mungkin muncul, serta masalah lain pada kulit. Ini boleh menjadi akibat penyakit dan kesan sampingan dari ubat yang diambil. Polyarthritis boleh menyebabkan penyakit mata. Oleh itu, pesakit kadang-kadang mengalami keradangan episclera, skleritis. Dan jika penyakit pertama agak mudah, penyakit yang kedua malah boleh menyebabkan kehilangan penglihatan. Dalam sindrom Sjogren, yang juga berlaku sebagai komplikasi polyarthritis, mata kering dan jengkel muncul. Sekiranya anda tidak memulakan rawatan tepat pada masanya, maka bekas luka mungkin muncul pada konjunktiva. Oleh itu, pesakit dengan rheumatoid arthritis harus memeriksa penglihatan mereka secara berkala..

Dengan perkembangan polyarthritis, pengumpulan cecair antara perikardium dan jantung juga dapat berlaku. Ini jarang berlaku, semasa berlakunya pemburukan atau kekambuhan penyakit. Oleh kerana mengambil ubat-ubatan tertentu, keadaan otot jantung mungkin bertambah buruk. Pesakit dengan rheumatoid arthritis mempunyai risiko penyakit kardiovaskular yang tinggi, termasuk infark miokard.

Komplikasi yang jarang berlaku dan sangat teruk adalah vaskulitis yang melibatkan saluran darah kecil. Dalam kebanyakan kes, pesakit mengalami penurunan jumlah sel darah merah, akibatnya anemia terjadi dengan semua gejala yang menyertainya. Jarang, dengan poliartritis, sindrom Felty dimanifestasikan - peningkatan ukuran limpa. Sebaliknya, sindrom ini meningkatkan risiko tumor kelenjar getah bening. Dengan pembentukan nodul reumatoid di paru-paru, mereka, sebagai peraturan, tidak mempengaruhi keadaan pesakit. Walau bagaimanapun, kadang-kadang mereka mencetuskan keruntuhan paru-paru, jangkitan, pengumpulan cecair antara membran di paru-paru. Orang dengan rheumatoid arthritis jauh lebih mudah dijangkiti. Rawatan penyakit yang betul dan pemantauan berterusan oleh doktor yang hadir akan membantu mengelakkan masalah seperti itu pada masa akan datang..

Rawatan polyarthritis

Kaedah untuk rawatan jenis polyarthritis tertentu mesti ditetapkan oleh pakar yang berpengalaman. Petunjuk ini sangat penting bagi pesakit yang telah didiagnosis menderita rheumatoid arthritis, ketika tujuan utama rawatan adalah untuk mengurangkan jangka masa akut penyakit ini. Dalam rawatan artritis reumatoid, glukokortikoid adalah wajib, yang dalam beberapa kes disuntik terus ke sendi. Juga, terapi diresepkan dengan ubat-ubatan yang mempunyai sifat analgesik..

Kompleks rawatan untuk polyarthritis harus diresepkan oleh pakar rheumatologi. Sebagai peraturan, dengan peningkatan penyakit ini, poliartritis dirawat di rumah sakit. Dengan artritis reumatoid, urut dan senaman dari kompleks latihan fisioterapi khas berjaya digunakan. Penggunaan fisioterapi juga memberikan kesan yang nyata. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa mustahil untuk memanaskan sendi yang sakit..

Sekiranya tidak ada peningkatan, maka operasi diresepkan untuk membuang tisu pada sendi yang terkena penyakit. Pada masa ini, operasi seperti ini dilakukan secara arthroscopically.

Cara mengurangkan kesakitan

Salah satu cara termudah untuk menghilangkan rasa sakit yang disebabkan oleh poliartritis adalah dengan kompres panas dan sejuk, yang mesti kerap digunakan pada sendi yang rosak. Di samping itu, mandian air panas dengan garam membantu dengan baik. Sekiranya arthritis telah menyebabkan kerosakan pada sebilangan kecil sendi di tangan, ubat penghilang rasa sakit boleh digunakan untuk mengawal kesakitan, seperti salap anti-radang nonsteroid, atau acetaminophen (Tylenol), yang disyorkan untuk gejala akut artritis di tangan, sehingga empat gram sehari..

Rawatan poliartritis bahu

Cara terbaik ialah mengembangkan sendi melalui sakit dengan latihan - untuk naik ke dinding, merentangkan tangan anda dan merangkak ke atas dengan jari 2 dan 3, memusingkannya seolah-olah anda berjalan ke atas dinding dari kedudukan yang berbeza menghadap dinding ke dinding ke belakang dan dinding merangkak ke tahap maksimum apabila sukar untuk mengangkat lengan anda lebih banyak kerana kesakitan, mereka menurunkan tangan, berehat dan kembali merangkak ke tahap ini dan cuba naik beberapa mm di atas paras, ditambah dengan mengambil 1 tab Nice 2 kali selama 5-10 hari atau salap Aertal atau topikal dengan lada diclofenak, seperti espol atau yang lain.

Rawatan polyarthritis jari

Rawatan polyarthritis tangan adalah, pertama sekali, pemeliharaan mobiliti sendi. Adalah sangat penting, berusaha menjaga pergerakan sendi, untuk melakukan pergerakan yang paling mudah dengan tangan anda - tentu saja, jika ketiadaan sakit atau mati rasa pada sendi membolehkan anda melakukan senaman yang sesuai.

Sekiranya penyakit itu dimulakan, maka semua usaha akan ditujukan untuk mengurangkan manifestasi gejala. Anda kemungkinan besar akan diberi ubat kortikosteroid dan hormon sebagai pil, salap, dan dalam beberapa kes, suntikan. Sebaik sahaja rawatan menghilangkan simptom, anda boleh melangkah ke tahap kedua, apabila penyebab poliartritis tangan dirawat. Dengan penyakit, poliartritis tangan - rawatan melibatkan memodulasi tindak balas imun, termasuk mengambil sitostatik (ubat antineoplastik), imunosupresan (ubat untuk penekanan imuniti buatan), dan dalam beberapa kes terapi dengan antibodi monoklin (salah satu kaedah rawatan terbaru). Sekiranya penyakit ini mengakibatkan kerosakan pada sendi jari dan tangan yang tidak dapat dipulihkan, doktor boleh memutuskan untuk mengganti sendi sepenuhnya (endoprosthetics). Sudah tentu, ini adalah kaedah rawatan kardinal, jadi lebih baik tidak membawanya ke tahap ini. Rawatan yang paling berkesan adalah pencegahan. Sekiranya anda tidak mahu menghadapi poliartritis di tangan anda, jaga agar sentiasa panas. Panas meningkatkan peredaran darah, yang bermanfaat untuk sendi dan keadaannya. Sekiranya anda berhadapan dengan sindrom kesakitan, ini bermakna proses keradangan sudah bermula pada sendi. Jangan memanaskannya - ini tidak akan mengurangkan kesakitan, dan keradangan hanya akan bertambah buruk. Lebih baik menggunakan kompres sejuk pada sendi yang terkena - tuala basah atau makanan sejuk beku. Mandi yang terbuat dari parafin yang dilembutkan banyak membantu - ia bukan sahaja meningkatkan peredaran darah, tetapi juga membolehkan otot-otot lengan berehat, yang bermaksud mengurangkan kesakitan. Prosedur air secara amnya dan berenang khususnya akan menjaga perkembangan polyarthritis di tangan, mengurangkan manifestasi sindrom kesakitan, dan meningkatkan kesejahteraan keseluruhan.

Latihan berikut boleh dilakukan untuk membantu melegakan simptom poliartritis di tangan dan memastikan tangan dan jari sentiasa bergerak:

  • Pegang tangan anda ke penumbuk, dan kemudian secara perlahan-lahan mengembangkan telapak tangan anda, memanjangkan jari anda sejauh mungkin. Kemudian perlahan-lahan mengepalkan tangan anda ke penumbuk, menjaga jari anda sedekat mungkin..
  • Lakukan gerakan bulat dengan ibu jari anda, cuba lurus, tanpa membengkokkan falang.
  • Gerakkan ibu jari anda sejauh mungkin dari telapak tangan anda, dan kemudian sentuh pad ibu jari anda ke alas jari anda yang lain.

Adalah perlu untuk mengulangi latihan setiap hari, beberapa kali, melakukan tiga hingga sepuluh pendekatan. Sekiranya latihan yang paling sederhana menyebabkan kesakitan yang berterusan selama beberapa jam setelah selesai latihan, lebih baik menolak pergerakan seperti itu. Selalunya, senaman difasilitasi oleh air suam, di mana jari menjadi lebih mudah bergerak..

Rawatan artritis reumatoid

Sekiranya pesakit dengan rheumatoid arthritis dijangkiti, adalah mustahak untuk menjalankan terapi antibiotik. Permulaan rawatan, sekiranya tidak terdapat manifestasi ekstra-artikular penyakit ini, terdiri daripada pemilihan ubat-ubatan anti-radang bukan steroid.

Secara tempatan, di kawasan sendi yang paling terjejas, kortikosteroid disuntik. Telah diperhatikan bahawa berkaitan dengan sifat kekebalan penyakit, kursus plasmapheresis dapat ditunjukkan kepada pesakit. Terapi asas jangka panjang ditetapkan, yang boleh berlangsung selama bertahun-tahun.

Kompleks latihan fisioterapi khas untuk pesakit dengan rheumatoid arthritis bertujuan untuk memelihara jisim otot dan mengekalkan pergerakan maksimum pada sendi. Anda harus menjalani rawatan spa, prosedur fisioterapi secara berkala.

Ubat asas

Ubat-ubatan ini memainkan, seperti sebelumnya, peranan utama dalam terapi, tetapi dengan perkembangan perubatan, pendekatan untuk pengangkatan mereka telah berubah. Daripada pemberian ubat secara beransur-ansur, rawatan agresif dilakukan tanpa penangguhan, dari saat diagnosis. Oleh itu, adalah mungkin untuk mengubah perjalanan arthritis rheumatoid dan memastikan pengampunan..

Ubat utama adalah: methotrexate, leflunomide, sulfasalazine, sediaan emas, D-penicillamine, ubat aminoquinoline. Ubat simpanan termasuk siklofosfamid, azatioprin, siklosporin A (Sandimmun). Kumpulan ubat baru: remicade; enbrel (etanercept); thymodepressin; leflunomide (Arava) dan lain-lain.

Sekiranya dalam masa 1.5-3 bulan ubat-ubatan asas tidak memberi kesan yang tepat, ubat-ubatan tersebut harus diganti atau digunakan bersama dengan glukokortikosteroid dalam dos yang rendah. Ini akan mengurangkan aktiviti artritis reumatoid sebelum bermulanya ubat asas. Istilah untuk pemilihan terapi asas yang berkesan adalah enam bulan dari permulaan penyakit.

Pencegahan polyarthritis

Untuk pencegahan penyakit sendi, pertama sekali penting untuk mematuhi peraturan asas gaya hidup sihat. Gimnastik harian, joging dan aktiviti fizikal yang lain akan menguatkan otot dan sendi. Pengerasan umum badan juga penting..

Semua penyakit berjangkit harus ditangani dengan segera. Penting untuk mengambil kira bahawa berat badan berlebihan, pemakanan yang buruk, kehadiran beban yang besar pada sendi, serta kecederaan yang kerap dapat menyumbang kepada kemunculan penyakit ini..

Polyarthritis: Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

Saya sampaikan kepada anda kisah seorang lelaki tua, bagaimana dia menyembuhkan artritis reumatoid dengan rawatan rakyat.

Sekarang saya akan menerangkan dengan lebih terperinci bagaimana saya menghilangkan polyarthritis. Saya membeli lobak hitam di bazar dan mengeluarkan gruel, meletakkan gruel ini di tempat yang sakit, membuat pembalut kain dan menutupnya dengan filem di atasnya. Saya membuat kompres seperti itu pada waktu malam. Peningkatan itu berlaku setelah tiga rawatan. Rawatan yang berjaya diperbaiki dengan bantuan alat mini "Vitafon". Peranti padat ini membolehkan rawatan di rumah. Ia dikembangkan oleh saintis perubatan Leningrad dan jurutera yang berkelayakan, dihasilkan di St Petersburg, dijual dan diminati. Arahan peranti menunjukkan kemungkinan menggunakannya untuk melawan banyak penyakit. Sekarang saya menanam lobak hitam di kebun saya untuk selalu memilikinya.

Sebaik sahaja saya jatuh sakit semasa saya tinggal di kampung. Tidak ada lobak. Saya menggunakan lobak. Pada suatu malam, terdapat pemulihan sepenuhnya. Tetapi ada luka bakar - gelembung besar, iaitu, anda tidak dapat menyimpan lobak untuk waktu yang lama. 4-5 jam sudah cukup. Selebihnya seperti lobak.

Kesan rawatan di atas tahan lama. Selepas rawatan terakhir, 3 tahun telah berlalu, tidak ada masalah. Saya pergi memancing musim sejuk, bekerja di dacha, membuat kenaikan jarak sejauh beberapa kilometer melalui hutan musim sejuk untuk mendapatkan mata air. Keyakinan penuh bahawa dia menyingkirkan tongkat selamanya. Saya berumur 71 tahun.

Poliartritis sendi - gejala dan rawatan, penerangan lengkap mengenai penyakit ini

Polyarritis adalah patologi keradangan yang mempengaruhi beberapa sendi secara serentak atau berurutan di dalam tubuh manusia. Sebab perkembangannya adalah gangguan metabolik, gangguan fungsi sistem kekebalan tubuh, urogenital, usus, dan jangkitan pernafasan. Secara klinikal, poliartritis dimanifestasikan oleh sakit sendi, peningkatan suhu tempatan, edema, hiperemia.

Untuk mendiagnosis patologi, sejumlah kajian instrumental dilakukan - scintigraphy, x-ray, MRI, CT. Hasil kajian mikrobiologi dan sitologi cecair sinovial mesti diambil kira. Dalam terapi, ubat-ubatan tempatan dan sistemik digunakan, pasien ditunjukkan fisioterapi, urut, terapi senaman, yoga, berenang.

Ciri khas penyakit ini

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Satu ubat yang berkesan dan berpatutan untuk ARTHRITIS ada." Baca lebih lanjut.

Perkembangan penyakit ini dapat dipicu oleh jangkitan, gangguan endokrin, pelbagai bentuk artritis pada kanak-kanak dan orang dewasa. Polyarthritis mempengaruhi hampir semua elemen struktur sendi. Proses keradangan melibatkan kapsul, membran sinovial, alat tendon ligamen, dan tisu periartikular yang berdekatan. Sekiranya tidak ada campur tangan perubatan, perpaduan lengkap ruang sendi dan perkembangan ankylosis adalah mungkin. Polyarthritis boleh menjadi patologi bebas atau akibat penyakit lain pada sendi atau organ dalaman. Keterukan gejala dan prognosis untuk pemulihan bergantung kepada faktor-faktor yang memprovokasi perkembangannya. Kegiatan fungsi beberapa sendi dapat dikurangkan kerana dua sebab:

  • sakit, untuk menghilangkan mana seseorang sengaja menyekat pergerakan;
  • perubahan patologi dalam tisu tulang lembut, tulang rawan.

Sindrom nyeri mempunyai watak bergelombang. Keamatannya meningkat dengan senaman fizikal, peningkatan aktiviti fizikal, pada waktu malam dan pagi. Dengan diagnosis tepat pada masanya bentuk poliartritis akut dan terapi segera, prognosis untuk pemulihan sepenuhnya adalah baik. Penyakit kronik juga dapat disembuhkan dengan pelbagai tahap, tetapi meninggalkan akibat yang tidak dapat dipulihkan. Selalunya, pesakit didiagnosis dengan rheumatoid, berjangkit, polyarthritis reaktif.

Lebih jarang, patologi gout didiagnosis, diprovokasi oleh pemendapan garam asid urik yang dikristal pada sendi, tisu periartikular. Dalam gambaran klinikal poliartritis psoriatik, tanda-tanda kerosakan pada sendi dan kulit digabungkan. Sebab-sebab perkembangan kedua-dua bentuk arthritis ini belum dapat diketahui..

Artritis reumatoid

Ini adalah patologi sistemik bebas yang mempengaruhi struktur artikular tisu penghubung. Rheumatoid arthritis masih merupakan penyakit yang tidak dapat disembuhkan sepenuhnya yang menyebabkan kecacatan pada 70% pesakit. Ia didiagnosis lebih kerap pada wanita usia subur daripada pada lelaki. Sebab-sebab perkembangan polyarthritis belum diketahui, tetapi peranan penting dalam patogenesis kehadiran gen khas telah dinyatakan. Di bawah pengaruh faktor-faktor tertentu (berulang penyakit kronik, jangkitan, hipotermia teruk, tekanan), aktiviti fungsional sistem kekebalan tubuh menurun. Dia mula menghasilkan antibodi yang memusnahkan sel-sel tubuh sendiri.

Dalam gambaran klinikal artritis reumatoid, terdapat tanda-tanda artikular dan ekstra-artikular. Bentuk artikular-viseral, yang dianggap paling parah, dicirikan oleh kerosakan sendi secara bersamaan dengan organ-organ sistem kardiovaskular, pernafasan, dan saraf. Dan dengan sindrom Felty, perubahan patologi diperhatikan di limpa. Tetapi semua bentuk artritis reumatoid mempunyai banyak manifestasi klinikal yang biasa:

  • simetri lesi keradangan pada sendi;
  • kekejangan pagi pada sendi, biasanya pada peringkat awal patologi;
  • arthralgia bergelombang;
  • perasaan mati rasa, kekakuan;
  • atrofi otot;
  • penurunan kebolehan;
  • ubah bentuk sendi, peningkatan saiznya.

Keadaan umum kesihatan manusia secara beransur-ansur merosot. Pada siang hari, suhu boleh meningkat beberapa kali, kedinginan, demam, peluh sejuk, dan keletihan berlaku. Dengan perkembangan polyarthritis, kerosakan organ dalaman olehnya, keparahan gejala meningkat. Perjalanan penyakit ini sering kali dirumitkan oleh vaskulitis, aterosklerosis, perikarditis, penyakit jantung, pleurisy, keratopati ulseratif, keratoconjunctivitis. Sekiranya patologi telah mempengaruhi sistem saraf, maka gambaran klinikal diisi semula dengan myelitis serviks, pelbagai mononeuritis, neuropati sensori-motorik.

Poliartritis reaktif

Salah satu sebab perkembangan polyarthritis reaktif adalah jangkitan dengan bakteria, kulat atau virus patogen. Tetapi bukan aktiviti penting mikroorganisma patogen yang membawa kepada proses keradangan pada sendi, tetapi tindak balas sistem imun yang tidak mencukupi. Struktur protein agen berjangkit dan sel unsur artikular tisu penghubung agak serupa. Oleh itu, imunoglobulin yang dihasilkan oleh sistem imun mula menyerang kapsul sinovial dan membrannya, unsur-unsur radas ligamen-tendon. Contohnya, demam reumatik berlaku setelah seseorang dijangkiti streptokokus beta-hemolitik. Pecahan tisu menimbulkan keradangan, seterusnya merosakkan sendi. Untuk bentuk polyarthritis reaktif, gejala berikut adalah ciri:

  • hipertermia, menggigil, malaise umum;
  • hiperemia kulit kerana fokus keradangan;
  • bengkak sendi, sakit, diperparah oleh pergerakan dan palpasi.

Tanda-tanda ekstra artikular termasuk kemerahan mata, lakrimasi, pembakaran, kencing kerap, keradangan mukosa mulut, disertai dengan pelanggaran lapisan permukaan dan pembentukan erosi.

Poliartritis reaktif didiagnosis selepas salmonellosis, shigellosis, sistitis, prostatitis, pielonefritis. Dengan penurunan imuniti yang tajam, radang paru-paru, sinusitis, tonsilitis akut, bronkiolitis, faringitis menjadi penyebab patologi. Peningkatan aktiviti fizikal, kehadiran di badan fokus berjangkit kronik, kecederaan yang rumit oleh pelanggaran integriti kulit yang menentukan perkembangannya..

Poliartritis berjangkit

Malah ARTHRITIS "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Ini adalah salah satu daripada beberapa bentuk polyarthritis dengan kursus jinak. Dengan diagnosis tepat pada masanya dan terapi yang mencukupi, prognosis untuk pemulihan penuh adalah baik. Sebab perkembangan polyarthritis berjangkit adalah jangkitan dengan sifilis, gonore, penembusan agen penyebab disentri, brucellosis, dan tuberkulosis ke dalam badan. Proses keradangan pada sendi berkembang pada peringkat akut penyakit yang mendasari. Polyarthritis dicirikan oleh kekalahan beberapa sendi (oligoarthritis). Keterukan gejala dan kekhususan tanda bergantung pada jenis agen berjangkit:

  • dengan sifilis, sendi besar terlibat dalam proses patologi: pinggul, pergelangan kaki, lutut, bahu, siku. Polyarthritis segera muncul dalam kesakitan akut - sengit, bertambah buruk pada waktu malam, ubah bentuk cepat sendi dengan gummas (nod tanpa rasa sakit yang terletak di tisu subkutan);
  • polyarthritis gonorrhea berlaku kira-kira sebulan selepas jangkitan. Ia dicirikan oleh serangan tiba-tiba dengan hipertermia dan rasa sakit yang tajam dan menusuk. Dengan perkembangan proses purulen, terdapat kemungkinan besar ankylosis (imobilisasi) akibat peleburan ruang sendi;
  • disentri polyarthritis berlaku pada tahap pemulihan, yang mempengaruhi beberapa sendi. Secara klinikal, patologi ditunjukkan oleh kesakitan, keadaan subfebril.

Yang paling sukar adalah polyarthritis brucellosis, yang cepat mengambil bentuk kronik. Pada temujanji doktor, pesakit mengadu sakit berterusan, sakit mendesak, keterbatasan pergerakan, pembengkakan teruk. Semasa kambuh, sendi membengkak, kelenjar getah bening meningkat, suhu badan meningkat berulang kali pada siang hari, hepatosplenomegali diperhatikan (peningkatan ukuran hati dan limpa).

Kaedah rawatan asas

Bentuk patologi ringan tidak memberi kesan kepada kemampuan seseorang bekerja, dan dengan artritis progresif berulang, ia terhad. Dengan perkembangan peristiwa yang tidak menguntungkan, kecacatan berlaku. Hasil daripada polietiologi penyakit ini, diperlukan diagnosis klinikal yang tepat, data yang memungkinkan terapi serentak dan penyakit yang mendasari. Oleh itu, doktor pengkhususan sempit dapat mengambil bahagian dalam rawatan poliartritis - pakar penyakit berjangkit, ahli endokrinologi, pakar venereologi.

Persediaan farmakologi

Semasa menentukan taktik terapi, pakar rheumatologi berdasarkan jenis patologi yang didiagnosis. Deposit garam pada sendi dilarutkan dan dikeluarkan dari badan dengan bantuan ubat-ubatan yang mempercepat metabolisme asid urik. Dalam rawatan reumatoid dan polyarthritis reaktif, asas, agen biologi digunakan untuk membetulkan tindak balas imun. Penyakit berjangkit memerlukan terapi antibiotik, penggunaan ubat antivirus atau antimikotik. Pilihan dana bergantung pada hasil kajian biokimia yang menentukan jenis patogen berjangkit dan kepekaan mereka terhadap antibiotik. Biasanya, rejimen rawatan termasuk tetrasiklin, sefalosporin, makrolida, penisilin terlindung, ubat antimikroba dari kumpulan sulfonamida. Setelah menjalani antibiotik, keadaan pesakit bertambah baik.

Gejala biasa untuk semua jenis poliartritis - sakit - dihilangkan dengan ubat anti-radang bukan steroid (NSAID). Apabila diambil secara lisan untuk waktu yang lama, mereka digabungkan dengan inhibitor pam proton, yang mengurangkan pengeluaran asid gastrik..

Ubat anti-radang bukan steroid yang digunakan dalam rawatan polyarthritisNama ubat farmakologi
Salap, gel, krim, balsemNurofen, Ketoprofen, Artrozilen, Fastum, Finalgel
Tablet, kapsul, pilIndomethacin, Nise, Nimesulide, Nurofen, Ketorol, Ibuprofen
Penyelesaian suntikanOrtofen, Voltaren, Movalis, Diclofenac, Ketorolac

Sekiranya keparahan sindrom kesakitan menurun sedikit walaupun dengan pentadbiran NSAID parenteral, maka rejimen rawatan dilengkapi dengan agen hormon:

  • Prednisolone;
  • Dexamethasone;
  • Flosteron;
  • Diprospan;
  • Triamcinolone.

Seorang pakar rheumatologi boleh menetapkan glukokortikosteroid dalam bentuk tablet, tetapi penggunaan intra-artikular lebih kerap dilakukan. Setelah sekatan ubat, rasa sakit dan pembengkakan cepat hilang, proses keradangan dihentikan.

Dalam rawatan polyarthritis, chondroprotectors (Teraflex, Artra, Structum) digunakan, yang merangsang pertumbuhan semula struktur sendi, relaksan otot (Midocalm, Sirdalud, Baklosan) untuk mengurangkan nada otot, vitamin dan mineral (Centrum, Vitrum, Selmevit) untuk menguatkan imuniti.

Terapi bukan ubat

Untuk sebarang jenis polyarthritis, pesakit diberikan beberapa sesi prosedur fisioterapi. Ini adalah magnetoterapi, terapi laser, terapi UHF, elektroforesis dengan analgesik dan chondroprotectors. Fisioterapi meningkatkan peredaran darah pada sendi yang terkena keradangan, mempercepat proses metabolik. Pada tahap pemulihan, sesi hirudoterapi dipraktikkan, di mana 2-5 lintah perubatan diletakkan di kawasan sendi yang berpenyakit.

Pesakit disarankan untuk mengikuti diet terapi untuk artritis, tidak termasuk penggunaan alkohol, makanan berlemak dan goreng. Juga perlu untuk mengubah rejim minum. Sekiranya tidak ada kontraindikasi, jumlah cecair harian harus dibawa ke 2-2.5 liter..

Sekiranya rasa sakit kerap berlaku, tetapi ringan, maka memakai ortosis semi-kaku atau pembalut elastik akan membantu mencegahnya. Dan setelah melegakan proses keradangan, terapi fizikal bermula di bawah pengawasan doktor terapi fizikal. Pematuhan dengan semua cadangan pakar rheumatologi akan menghilangkan gejala yang menyakitkan, mempercepat pencapaian penurunan yang stabil.

Artikel serupa

Cara melupakan sakit sendi dan artritis?

  • Sakit sendi membataskan pergerakan anda dan kehidupan yang memuaskan...
  • Anda bimbang akan rasa tidak selesa, sakit dan sistematik...
  • Mungkin anda telah mencuba banyak ubat, krim dan salap...
  • Tetapi jika dilihat dari fakta bahawa anda membaca baris ini, mereka tidak banyak membantu anda...

Tetapi ortopedis Valentin Dikul mendakwa bahawa ubat yang benar-benar berkesan untuk ARTHRITIS ada! Baca lebih lanjut >>>

Rawatan poliartritis sendi

Polyarthritis adalah salah satu penyakit sendi yang paling biasa. Ciri khas penyakit ini adalah perkembangan proses keradangan pada beberapa sendi sekaligus. Seorang pesakit yang didiagnosis menghidap poliartritis harus menjalani rawatan sepanjang hayatnya. Apakah bahaya penyakit ini, dan bagaimana mengatakan penyakit ini "berhenti"?

maklumat am

Sekiranya arthritis dicirikan oleh keradangan sendi tunggal, maka polyarthritis dicirikan oleh keradangan beberapa sendi. Inilah penipuan penyakit ini. Penyakit ini sukar. Berdasarkan penyebab yang menimbulkan keradangan, gambaran klinikalnya berbeza.

Bagaimana polyarthritis berkembang? Sendi dikelilingi oleh tisu dan membran, yang dilengkapi dengan sebilangan besar akar dan saluran saraf. Kerana struktur ini, mereka dengan cepat bertindak balas terhadap sebarang kesan..

Penyakit ini berkembang dan merebak ke bahagian sendi yang lain (tulang rawan, ligamen, kapsul, tendon). Proses keradangan mempunyai kesan merosakkan pada tulang rawan dan kapsul artikular. Pada peringkat terakhir, sendi cacat.

Polyarthritis mempengaruhi banyak sendi

Sebab dan jenis

Dalam praktik perubatan, terdapat banyak faktor yang memprovokasi perkembangan polyarthritis. Yang utama adalah:

  • kecenderungan genetik;
  • jangkitan (rubela, hepatitis, penyakit Lyme, dll.);
  • psoriasis;
  • trauma;
  • penyakit autoimun;
  • alahan.

Dalam amalan perubatan, jenis patologi berikut dibezakan:

  • berjangkit;
  • reumatoid;
  • pertukaran (kristal);
  • alahan;
  • psoriatik.

Berjangkit

Persekitaran berjangkit adalah faktor yang paling biasa dalam perkembangan polyarthritis. Dalam praktik perubatan, terdapat jenis poliartritis berjangkit dan tidak spesifik. Dalam kes pertama, sendi pinggul dan ruang tulang belakang terjejas. Jenis yang tidak spesifik mempengaruhi sendi siku dan lutut.

Kekurangan rawatan membawa kepada perkembangan penyakit dan ubah bentuk sendi, penampilan kekakuan dan pembengkakan. Sebarang pergerakan menjadi menyakitkan. Penyakit yang tidak dirawat dari semasa ke semasa menjadikan dirinya terasa. Setiap serangan memperburuk keadaan dan semakin banyak mengganggu fungsi sendi sehingga menyebabkan kehilangan mobiliti sepenuhnya.

Konsep artritis menyatukan banyak penyakit radang pada sendi di mana membran sendi (sinovitis) mengalami kerosakan sendi

Rheumatoid

Proses patologi pada rheumatoid arthritis berkembang akibat reaksi imun. Kekebalan, kerana penyusunan semula tertentu, mula menyerang tulang rawan artikular, yang membawa kepada akibat yang tidak dapat dipulihkan. Selalunya bentuk ini diperhatikan pada individu yang mempunyai kecenderungan genetik. Kecederaan, tekanan, mikroorganisma patogen, alergen, hipotermia boleh memprovokasi perkembangan keradangan..

Pada peringkat awal, kekakuan pagi dan sedikit bengkak diperhatikan. Apabila penyakit itu semakin meningkat, kelemahan dan demam tinggi akan bertambah. Kekurangan rawatan membawa kepada akibat yang tidak dapat dipulihkan yang tidak dapat dihilangkan dengan ubat..

Pertukaran

Perubahan patologi diperhatikan sebagai akibat dari proses metabolik yang terganggu. Pertukaran polyarthritis dalam perubatan juga disebut serangan gouty. Kegagalan dalam proses metabolik membawa kepada pengumpulan pelbagai garam di sendi. Dengan perkembangan proses patologi, kecacatan dan imobilisasi lengkap sendi berlaku..

Komplikasi polyarthritis metabolik termasuk: albuminuria (kerosakan buah pinggang), anemia dan leukopenia, radang paru-paru, miokarditis atau endokarditis.

Alahan

Poliartritis alergi adalah penyakit sendi dengan kebolehbalikan perubahan patologi. Keradangan berkembang dengan latar belakang reaksi alergi. Alergen adalah habuk, rambut haiwan, serbuk sari tumbuhan, makanan, ubat-ubatan. Gejala muncul secara tiba-tiba. Jenis alahan dicirikan oleh ruam, kemerahan, urtikaria, angioedema, sakit, efusi pada rongga artikular.

Dimanifestasikan oleh sakit tajam, bengkak dan ubah bentuk sendi

Psoriatik

Bentuk poliartritis yang paling teruk. Diagnosis "psoriatik polyarthritis" dibuat tanpa mengira usia dan jantina pesakit. Poliartritis psoriatik tidak hanya mempengaruhi sendi, tetapi juga kulit. Pertumbuhan dari kawasan kulit keratinized muncul di badan.

Penyakit ini berlarutan, sehingga gejalanya tidak muncul dengan segera, yang menyukarkannya untuk didiagnosis pada tahap awal. Rawatan jangka panjang jenis psoriatik.

Gejala penyakit

Sukar untuk mengabaikan poliartritis, kerana gejalanya diucapkan. Kadang-kadang penyakit ini mempunyai permulaan yang pendam, tetapi pada peringkat kemudian gejala muncul dengan kekuatan penuh.

Penyakit ini dikenali dengan ciri-ciri berikut:

  • satu klik atau kekejangan pada sendi;
  • sakit pada otot;
  • kekakuan dalam pergerakan;
  • kemerahan kulit di kawasan yang terjejas;
  • penurunan tempatan dalam jisim otot.

Lebih mudah untuk mendiagnosis bentuk poliartritis akut, kerana ia mempunyai permulaan yang ketara. Poliartritis kronik untuk waktu yang lama tidak membuat dirinya terasa, dan hanya diagnostik yang akan mengesahkan proses yang tidak dapat dipulihkan dalam badan.

Gambaran klinikal poliartritis spesifik berjangkit

Bentuk ini didiagnosis dengan penyakit bersamaan seperti gonorea, disentri, batuk kering. Fokus keradangan dilokalisasi di kawasan sendi tunggal atau tertumpu pada beberapa sendi.

Poliartritis berjangkit muncul selepas penyakit sebelumnya

Dalam bentuk polyarthritis brucellosis, sendi besar sering terjejas. Penyakit ini menampakkan diri dalam bentuk kesakitan akut, bengkak dan pergerakan terhad. Demam, limpa yang membesar dan kelenjar getah bening juga ditambahkan pada gejala. Jenis gonorrheal dicirikan oleh demam tinggi, kelemahan, dan penurunan berat badan. Bentuk sifilik dikenali oleh sindrom kesakitan pada waktu malam, ubah bentuk sendi, bengkak.

Gambaran klinikal poliartritis bukan spesifik berjangkit

Poliartritis berjangkit yang tidak spesifik pada setiap pesakit berjalan dengan caranya sendiri. Tidak ada gambaran klinikal umum. Selalunya, penyakit berkembang dengan latar belakang tonsilitis, selesema, hipotermia, tonsilitis kronik. Suhu tinggi, sakit tajam, kemerahan kulit, bengkak di kawasan sendi yang terjejas adalah gejala yang membimbangkan. Sekiranya mereka muncul, segera dapatkan rawatan perubatan..

Penyakit ini progresif, sehingga proses patologi secara beransur-ansur mengambil alih sendi baru. Pada poliartritis kronik, simptomnya mereda pada fasa tidak aktif. Kadang kala penyakit itu berlanjutan tanpa pengampunan..

Menurut statistik perubatan, kira-kira 50% pesakit dengan poliartritis bukan spesifik berjangkit menghadapi disfungsi jantung dan saluran darah. Dalam kes lanjut, kemungkinan perubahan pada buah pinggang, amiloidosis, nefritis, kelainan pada hati.

Gejala arthritis kristal

Penyakit jenis ini berkembang kerana metabolisme yang tidak betul. Akibatnya, pelbagai kristal garam mula terkumpul di sendi, yang menjengkelkan tisu dan menyebabkan perkembangan keradangan. Sifat perjalanan penyakit ini berbeza. Sebilangan pesakit mungkin mengalami penyakit sekali, sementara yang lain berulang kali, yang akhirnya menyebabkan ubah bentuk sendi.

Poliartritis yang dapat ditukar dicirikan oleh pemendapan pelbagai garam di tulang rawan artikular, yang menjadikannya kasar dengan ulserasi dan retakan

Gejala arthritis psoriatik

Gejala arthritis psoriatik muncul selepas manifestasi psoriasis visceral dan kulit. Polyarthritis diakui oleh kekakuan pergerakan, jari yang dipendekkan, perubahan bentuk sendi, sakit semasa pergerakan, kehelan. Selalunya, penyakit ini menyerang sendi kecil, lebih jarang sendi lutut dan siku terjejas.

Dengan perkembangan penyakit ini, pembengkakan, kemerahan, dan pergerakan terhad semasa fleksi dan pemanjangan diperhatikan. 75% pesakit juga menunjukkan tanda-tanda kerosakan pada piring kuku..

Gejala polyarthritis pasca trauma

Bentuk poliartritis ini berlaku dengan kerosakan mekanikal pada tisu tulang rawan, ligamen, menisci atau tendon. Gejala dikuasai oleh klik pada sendi, sakit, sakit tulang, bengkak di kawasan kerosakan dan kekakuan sendi. Dalam kes lanjut, suhu badan pesakit meningkat dan demam bermula.

Gejala polyarthritis reaktif

Dorongan dalam pengembangan polyarthritis reaktif adalah penyakit berjangkit yang dipindahkan. Tanda-tanda pertama penyakit muncul sebulan selepas jangkitan utama (selsema, klamidia, cirit-birit). Gejala polyarthritis jenis ini dianggap: suhu badan tinggi, keletihan cepat, kelenjar getah bening yang membesar, selera makan yang buruk. Sekiranya anda tidak memulakan rawatan tepat pada masanya, mungkin sakit otot dan sendi. Kerosakan jantung (miokarditis) dianggap salah satu tanda yang paling berbahaya..

Diagnostik

Diagnosis penyakit ini berdasarkan petunjuk berikut:

Sekiranya simptom poliartritis berterusan selama satu tahun atau lebih, sinar-X tangan dan kaki harus diambil

  1. Mengambil anamnesis. Doktor akan bertanya kepada pesakit jika dia mempunyai penyakit kronik, kecenderungan keturunan terhadap penyakit sendi.
  2. Pemeriksaan pesakit. Semasa pemeriksaan, doktor menentukan jenis kecacatan tertentu..
  3. Penyelidikan makmal. Ujian darah akan menunjukkan kandungan leukosit, protein C-reaktif dan faktor reumatik yang tinggi.
  4. X-ray. Prosedur paling mudah dan berpatutan yang membolehkan anda menentukan tahap dan aktiviti penyakit ini.
  5. Ultrasound. Manipulasi dilakukan untuk mengenal pasti komplikasi.

Komplikasi

"Rawatan dan komplikasi poliartritis artritis" - itulah yang menarik minat pesakit untuk menghadapi diagnosis berbahaya ini. Sekiranya anda tidak memulakan rawatan tepat pada masanya, maka proses patologi mempengaruhi otot, dan komplikasi serius dalam kes ini tidak dapat dielakkan. Tisu otot mula rosak.

Fungsi mereka terganggu. Kemungkinan komplikasi polyarthritis juga termasuk:

  • atrofi otot, kehilangan keupayaan mengurus diri;
  • ubah bentuk anggota badan;
  • kehilangan sensasi, mati rasa dan kesemutan;
  • berpeluh berlebihan;
  • pelanggaran proses metabolik;
  • kecenderungan patah tulang.

Dengan artritis reumatoid, perkara berikut adalah mungkin:

  1. Gangguan kulit (vaskulitis saluran darah, ruam, nodul reumatoid).
  2. Kerosakan mata (skleritis, sindrom Sergen, keradangan pada lapisan mata yang nipis).
  3. Penyakit kardiovaskular (infark miokard, strok).
  4. Penyakit darah (anemia, sindrom Felty).
  5. Penyakit berjangkit.
  6. Penyakit pernafasan (pleurisy).
Polyarritis boleh disertai dengan komplikasi sekunder - manifestasi ekstra artikular, yang kadang-kadang muncul dalam gambaran keseluruhan penyakit ini

Rawatan yang berkesan

Bagaimana menyembuhkan poliartritis? Tidak ada rejimen rawatan tunggal. Terapi dipilih bergantung pada etiologi penyakit dan ciri-ciri individu organisma. Cara merawat polyarthritis pada sendi?

Melambatkan perkembangan proses patologi dan menghentikan gejala yang tidak menyenangkan akan membantu:

  • ubat (tablet, gel, salap, suntikan);
  • fisioterapi (aplikasi parafin, UHF, urut, akupunktur, ozokeritoterapi);
  • Terapi senaman;
  • ubat rakyat.

Ubat

Terapi tradisional melibatkan pengambilan ubat. Kaedah ini dianggap berkesan pada peringkat awal perkembangan penyakit. Ubat dapat mengurangkan keradangan, memulihkan fungsi sendi yang terjejas dan meringankan keadaan umum pesakit. Cara merawat polyarthritis?

Ubat-ubatan, bergantung pada prinsip tindakan, dibahagikan kepada empat kumpulan:

  1. Analgesik.
  2. Ubat anti-radang bukan steroid (NSAID).
  3. Ubat antirheumatik yang mengubahsuai penyakit (DMARDs).
  4. Kortikosteroid.

Analgesik atau penghilang rasa sakit dapat membantu menghilangkan rasa sakit. Terdapat beberapa jenis:

  • ubat-ubatan berasaskan asetaminofen (tersedia tanpa preskripsi doktor): Tylenol;
  • ubat opioid (preskripsi): Oxycodone, Morphine, Vicodon;
  • digabungkan: "Tramadol", "Oxycontrin".
Pengambilan ubat-ubatan terutamanya bertujuan untuk menghilangkan rasa sakit dan keradangan.

Ubat sakit mempengaruhi fungsi sistem saraf pusat, oleh itu, memandu kenderaan dan melakukan kerja yang memerlukan kepekatan tinggi dikontraindikasikan semasa rawatan.

Dalam rawatan artritis atau polyarthritis sendi, NSAID ("Voltaren", "Advil", "Celebrex", "Motrin", "Klinoril") mesti digunakan. Ubat-ubatan kumpulan ini dengan cepat menghilangkan rasa sakit dan mengurangkan fokus keradangan. NSAID dikontraindikasikan pada orang dengan bisul, hepatik, buah pinggang, dan kegagalan jantung. Dos dan kursus terapi ditetapkan oleh doktor yang hadir, kerana banyak ubat mempunyai sejumlah kesan sampingan.

BMARP melambatkan perkembangan penyakit dan mencegah kerosakan sendi. Kumpulan ini merangkumi: "Arava", "Imuran", "Plaquenil". Kelebihan utama ubat-ubatan ini adalah bahawa mereka tidak ketagihan dan tidak menyebabkan komplikasi serius. Kelemahannya adalah tindakan perlahan mereka..

Kortikosteroid (Prednisolone, Metipred, Celeston) mempunyai kesan anti-radang.

Keadaan utama dalam rawatan poliartritis adalah maklumat yang betul mengenai keadaan badan, rejimen terapi yang dirancang dengan baik dan dos ubat yang betul.

Peraturan diet dan pemakanan

Pemakanan yang betul untuk polyarthritis adalah elemen penting dalam terapi kompleks. Sekiranya pesakit mematuhi diet terapi, maka kejayaan terapi mencapai tahap maksimum.

Cadangan perubatan adalah seperti berikut:

  • makan dengan kerap dan dalam bahagian kecil;
  • dengan berat badan berlebihan, catuan harian tidak boleh melebihi 1900 kkal, dalam kes lain - 2500 kkal;
Diet untuk poliartritis termasuk dalam kompleks langkah-langkah terapi wajib dan bertujuan menghentikan proses keradangan dan sindrom kesakitan
  • makanan harus seimbang dan diperkaya;
  • makan terakhir pada pukul 18.00;
  • gantikan karbohidrat sederhana dengan yang kompleks;
  • tidak termasuk lemak haiwan.

Senarai makanan yang dibenarkan termasuk:

  • bijirin (soba, beras, gandum, barli);
  • daging ayam;
  • sayur-sayuran;
  • buah;
  • produk susu;
  • hijau;
  • kacang;
  • seekor ikan.

Minuman dibenarkan jeli, minuman buah, jus, teh hijau, kaldu rosehip.

Produk berikut dilarang:

  • kuah;
  • acar;
  • pengasam;
  • makanan dalam tin;
  • daging salai;
  • produk tepung;
  • alkohol.

Selama tempoh eksaserbasi, disarankan untuk mematuhi peraturan yang lebih ketat. Garam dan gula dikecualikan sepenuhnya dari menu. Hidangan dikukus. Hari puasa dilakukan seminggu sekali. Ia dibenarkan memakan epal, keju kotej dan kefir. Makanan harian tidak boleh melebihi 1800 kcal. Tidak ada sekatan yang teruk dalam tempoh pengampunan.

Kaldu berdasarkan daging, ikan, cendawan, daging berlemak dan ikan, makanan ringan pedas, lemak sapi, lemak babi, daging asap, pastri, ais krim, teh / kopi yang kuat tidak termasuk dalam diet

Ubat-ubatan rakyat dan resipi

Bagaimana rawatan polyarthritis? Terdapat pelbagai jenis resipi rakyat untuk merawat penyakit di rumah..

Hentikan proses patologi dan mengurangkan keadaan pesakit akan membantu:

  • balut perubatan;
  • mandi;
  • persediaan herba;
  • memampatkan.

Tidak sukar untuk menghilangkan bengkak dengan bantuan ibu dan ibu tiri. Basuh daun ramuan di bawah air yang mengalir dan sabun. Keringkan dan sapukan pada sendi yang terkena. Lindungi mereka dengan pembalut. Sapukan daun dengan bahagian halus ke kulit. Edema juga akan membantu menghilangkan daun burdock, kubis segar, birch. Sapukannya dengan corak yang serupa pada waktu malam..

Sendi pinggul dan bahu sukar disembuhkan dengan balutan, tetapi mandi penyembuhan berfungsi dengan baik. Mereka menunjukkan diri mereka dengan luar biasa:

  1. Salin. Gunakan makanan, garam laut, kalium atau magnesium. Mandi selama 15-20 minit.
  2. Turpentin. Lebih baik mandi seperti itu setiap hari selama 5-7 minit.
  3. Birch. Daun birch dengan cepat melegakan sakit kaki dan melegakan bengkak. Mandi selama 10-15 minit.
Ubat-ubatan rakyat untuk rawatan poliartritis

Bagaimana merawat polyarthritis semua sendi dengan decoctions? Untuk meningkatkan rawatan ubat, disarankan untuk mengambil decoctions dari persediaan herba:

  1. Ekor kuda, buah juniper, biji pasli dan kulit kayu buckthorn dicampurkan dalam bahagian yang sama. Tuangkan 2 sudu besar. l. mengumpulkan 1 gelas air mendidih.
  2. Campurkan bearberry, wheatgrass, burdock, St. John's wort dalam bahagian yang sama. Tuangkan 1 sudu besar. l. campuran 200 ml air. Rebus kuahnya selama 10 minit.

Minum teh siap pakai pada siang hari dengan meneguk kecil.

Kompres dianggap berkesan dalam rawatan polyarthritis:

  1. Larutkan madu dalam alkohol dalam nisbah 1: 3. Letakkan bekas di atas dapur dan rebus campuran selama 10 minit. Rendam pembalut atau kain kasa dalam cecair suam dan sapukan ke tempat yang sakit.
  2. Potong biji rami dalam kuali. Kemudian tuangkan ke dalam beg anyaman dan sapukan pada sendi yang terjejas. Sebagai ganti biji rami, garam laut atau soba juga digunakan. Lebih baik simpan kompres sehingga sejuk sepenuhnya.

Walaupun kesederhanaan membuat resipi rakyat, sebelum menggunakannya, berjumpa dengan doktor anda untuk alahan dan kemungkinan reaksi sampingan.

Langkah pencegahan

Untuk mengelakkan berlakunya poliartritis, disarankan untuk mengikuti langkah pencegahan:

  1. Menguatkan nada otot (berenang).
  2. Menjalankan senaman pagi.
  3. Berjalan di luar rumah lebih kerap.
  4. Elakkan tekanan dan tekanan berlebihan.
  5. Menguatkan pertahanan badan (pengerasan).
  6. Kerja mental alternatif dengan fizikal.
  7. Rawat penyakit berjangkit dan radang tepat pada masanya.
  8. Ikut diet.
  9. Hilangkan alkohol dan merokok.

Kesimpulannya

Untuk menyembuhkan poliartritis sepenuhnya, diperlukan pendekatan terapi yang bersepadu. Satu rawatan tidak akan berjaya. Menggabungkan gaya hidup sihat dengan mengambil ubat-ubatan dan ubat-ubatan rakyat, mengunjungi prosedur fisioterapeutik, latihan terapi, anda boleh bergantung pada hasil positif.