Yoga untuk skoliosis: asana untuk pelbagai jenis kelengkungan tulang belakang. Pendapat doktor terapi latihan

Trauma

Penyakit tulang belakang terdapat pada setiap orang kedua di bumi. Salah satu patologi yang paling biasa adalah kelengkungan ruang tulang belakang - scoliosis. Kelengkungan yang tidak normal boleh mempengaruhi tulang belakang serviks, toraks, dan lumbar.

Untuk rawatan scoliosis saya menggunakan fisioterapi, terapi senaman. Dalam kes klinikal lanjut, pesakit menjalani operasi. Salah satu jenis amalan budaya fizikal yang disyorkan untuk scoliosis adalah yoga. Kekhususan latihan bergantung pada bahagian belakang mana yang terdapat kelengkungan patologi.

Scoliosis dan penyebabnya

Kelengkungan ruang tulang belakang didiagnosis pada orang dewasa dan kanak-kanak. Pesakit kecil menderita lebih kerap, kerana pada masa kecil kerangka aktif tumbuh dan rentan terhadap pengaruh luar.

Inti skoliosis adalah kelengkungan ruang tulang belakang berbanding dengan paksi semula jadi. Dengan penyakit ini, punggung beralih ke sisi, itulah sebabnya ia mula menyerupai huruf Inggeris S.

Scoliosis boleh muncul akibat gaya hidup yang tidak aktif, kerangka otot belakang yang lemah (berhenti memperbaiki tulang belakang dengan pasti), kekurangan kalsium dalam badan, postur yang tidak betul, kecederaan belakang, ubah bentuk tulang anggota badan dan pelvis, beberapa penyakit kongenital.

Fenomena ini agak berbahaya, kerana boleh mengganggu aktiviti organ supra dan subphrenic, menyebabkan penonjolan dan hernia. Juga, semasa kelengkungan tulang belakang, sciatica dapat berkembang..

Scoliosis dan yoga

Yoga membantu mengatasi pelbagai penyakit berabad-abad yang lalu. Ia mempunyai kesan yang baik pada sistem pernafasan, kardiovaskular, saraf dan muskuloskeletal. Ini adalah variasi latihan fisioterapi yang berkesan dan digunakan untuk merawat scoliosis tahap 1, 2, 3 dan untuk mencegah penyakit ini..

Semasa kelas yoga, anda dapat menguatkan kerangka otot belakang dengan ketara, melegakan kesakitan dan kekejangan otot, menghilangkan kekakuan dalam pergerakan, dan menormalkan kerja organ viseral. Kelas yoga mempunyai kesan yang sangat ketara pada tulang belakang remaja dan kanak-kanak. Memandangkan mereka lebih fleksibel kerana usia mereka, akan lebih mudah bagi mereka untuk melakukan asana. Latihan boleh menjadi lebih sukar bagi orang dewasa..

Terdapat banyak jenis yoga. Teknik yoga Hatha paling sering digunakan untuk merawat scoliosis. Asanas memuatkan seluruh badan secara merata, dan seorang pemula juga dapat melaksanakannya. Relaksasi memainkan peranan yang sangat penting dalam yoga. Secara amnya, yoga bukanlah senaman biasa di gimnasium. Semasa sesi sukan, anda perlu memantau pernafasan, kelonggaran badan dan fikiran.

Kontraindikasi untuk bersenam

Gimnastik terapeutik adalah kaedah utama terapi konservatif untuk scoliosis. Dengan pertolongannya, mungkin untuk mengurangkan atau meluruskan tulang belakang sepenuhnya dengan kelengkungan sedikit. Yoga adalah salah satu teknik yang paling berkesan untuk mengatasi sakit belakang dan kekejangan, yang telah berulang kali disahkan oleh kajian saintifik dan ulasan pesakit..

Harus diingat bahawa hasilnya bergantung terutamanya pada tahap scoliosis. Sekiranya kelengkungan sedikit (1-2 darjah scoliosis), ada kemungkinan untuk memperbaiki sepenuhnya kecacatan. Dengan skoliosis 3 darjah, terapi yoga juga akan membawa manfaat yang besar, melegakan kesakitan dan melambatkan perkembangan patologi.


Anda boleh belajar secara berkumpulan dan mengikut program individu

Sekiranya kecacatan teruk, apabila sudut penyimpangan tulang belakang dari paksinya 40 ° atau lebih, hanya pembedahan yang akan membantu.

Melakukan senaman statik, yang merupakan asana, mempunyai kesan kompleks pada tubuh:

  • otot berehat;
  • fungsi pernafasan dilatih, kerana badannya tepu sepenuhnya dengan oksigen;
  • peredaran darah bertambah baik;
  • tulang belakang diregangkan panjang, kerana vertebra secara beransur-ansur kembali ke tempat mereka;
  • julat pergerakan meningkat;
  • alat tendon ligamen memperoleh fleksibiliti dan keanjalan, yang menyumbang kepada pemeliharaan simetri;
  • sistem saraf dikuatkan, seseorang menjadi lebih tahan terhadap tekanan psikologi.

Rujukan: latihan telah menunjukkan bahawa dengan latihan yoga yang sistematik selama dua bulan, sudut kelengkungan menurun sebanyak sepertiga atau lebih.

Adakah mungkin melakukan yoga untuk scoliosis? Pakar akan sentiasa memberikan jawapan positif untuk soalan ini. Yoga dengan skoliosis darjah 2 sangat diperlukan untuk fungsi normal tulang belakang dan ada kemungkinan tinggi untuk mencapai pemulihan sepenuhnya. Dianjurkan juga untuk mengadakan kelas sekiranya terdapat penyakit tahap ketiga, kerana setelah tamat kursus, terdapat keadaan yang cukup melegakan.

Tetapi sebelum memulakan latihan, anda harus berjumpa doktor, kerana terapi yoga juga mempunyai kontraindikasi: sakit menembak akut di bahagian belakang, penyakit dalam bentuk akut, penyakit berjangkit dan radang, tumor ganas, trauma kraniocerebral baru-baru ini, hipertensi, patologi sistem kardiovaskular dan pernafasan, gangguan mental.

Penting! Dengan scoliosis 4 darjah, dilarang sama sekali melakukan asana. Sekiranya anda melanggar peraturan ini, anda akan mudah cedera atau akibat yang tidak diingini..

Proses rawatannya panjang, tetapi mesti ditahan tanpa meninggalkan separuh. Ganjarannya adalah pemulihan pesakit.

  • Yoga bukan sahaja memperbaiki keadaan fizikal, tetapi juga menyeimbangkan tenaga dalaman dan luaran. Keharmonian antara badan dan jiwa sangat penting untuk kehidupan yang selesa.
  • Kelas yoga membantu menguatkan korset otot dan menghilangkan kelengkungan, melegakan kekejangan yang menyebabkan ketegangan, kesakitan dan kekakuan. Yoga membantu menghilangkan pengapit, meningkatkan aliran darah. Vertebra diselaraskan dengan betul dan tulang belakang diselaraskan.
  • Postur bertambah baik dengan latihan yoga biasa. Secara beransur-ansur, ia menjadi kebiasaan dan seseorang dalam kehidupan seharian mengekalkan kedudukan badan yang betul.
  • Berkat ini, aliran darah bertambah baik, mencubit dan pengapit hilang. Kerja organ dalaman bertambah baik.

Siapa yang tidak boleh menggunakan latihan yoga?

Walaupun kelas yoga dianggap sangat berguna untuk scoliosis, masih terdapat beberapa kontraindikasi untuk latihan. Anda tidak boleh berlatih yoga jika:

  • Kelengkungan telah mencapai tahap keparahan 4 darjah (dalam kes seperti ini hanya pembedahan yang membantu, terdapat risiko merosakkan tulang belakang dan beberapa organ);
  • Rasa sakitnya sangat teruk (struktur saraf mungkin terjejas, jadi lebih baik tidak melakukan latihan kerana kekuatan);
  • Tahap aktif scoliosis sedang berjalan;
  • Kerangka pesakit dipengaruhi oleh beberapa penyakit berjangkit;
  • Terdapat tumor malignan di ruang tulang belakang;
  • Pesakit didiagnosis mengalami gangguan darah atau disfungsi jantung yang teruk;
  • Pesakit mengalami kecederaan otak traumatik.

Dalam beberapa kes klinikal dengan patologi sistem saraf dan gangguan mental, yoga juga dikontraindikasikan. Sebelum mula melakukan senaman yoga, setiap pesakit (jika dia sudah menghidap skoliosis) harus berjumpa dengan doktornya..

Dianjurkan untuk melakukan senaman di bawah pengawasan pelatih di gimnasium..

Pertama, di bilik-bilik khas terdapat cermin di mana seseorang dapat melihat kebenaran asana dengan segera. Kedua, pelatih, selari dengan latihan, akan memantau kebenaran latihan. Teknik yoga sangat penting. Sekiranya anda melakukan sesuatu yang salah, anda boleh memberi tekanan pada bahagian belakang anda, yang akan memberi kesan negatif kepadanya..

Perkara penting

Yoga untuk scoliosis kelas 2 akan lebih bermanfaat apabila digabungkan dengan teknik pernafasan. Pernafasan yang betul semasa terapi yoga dijelaskan secara terperinci di bahagian khas - pranayama.

Latihan dalam pernafasan perut perlahan dan dalam dilakukan pada latihan pertama, yang dilakukan oleh instruktur yoga. Berkat teknik pernafasan, bukan hanya kesan fizikal yang diberikan. Dalam sumber-sumber klasik, pernafasan disebut "jambatan dari jasmani ke rohani" dan cara untuk melampaui batas persepsi kebiasaan.

Dengan menumpukan pada menghirup dan menghembus nafas, seseorang lebih jelas mengetahui realiti dan kehadirannya di badannya sendiri. Dengan kata lain, dia memasuki keadaan meditasi yang istimewa. Keupayaan untuk bermeditasi membantu bukan sahaja untuk menjaga dan menjaga kesihatan, tetapi juga melegakan blok dan pengapit lama di belakang, yang mengekang badan dan menghalang pergerakan tenaga.

Latihan yoga untuk scoliosis

Semasa memulakan kelas, setiap orang harus memahami bahawa selepas latihan pertama, tulang belakang tidak akan masuk ke tempatnya dan otot tidak akan menguat seolah-olah mereka dilatih setiap hari. Memperbaiki kelengkungan tulang belakang dengan yoga adalah proses panjang yang memerlukan kesabaran.

Latihan dipilih bergantung pada penyetempatan kelengkungan patologi. Seterusnya, kami akan mempertimbangkan asana yang sesuai untuk skoliosis kawasan serviks, toraks dan lumbar dan teknik pelaksanaannya..

Asanas untuk leher

Asana pertama adalah Marjariasana. Hebat sebagai latihan pertama, kerana melegakan tekanan dan tekanan pada tulang belakang. Anda perlu menggunakan empat tapak tangan, telapak tangan di bawah bahu dan lutut di bawah pelvis. Tarik nafas - bengkokkan punggung ke tanah, kepala dan tulang ekor ke atas. Tarik nafas - bulatkan punggung dan turunkan leher anda. Lakukan sehingga 10 repetisi. Peralihan dari satu kedudukan ke kedudukan yang lain mestilah lancar.

Asana kedua adalah Vyagrasana. Dapatkan keempat-empat. Panjangkan kaki anda selari dengan lantai, kemudian bengkokkan. Pada masa yang sama, wajah memandang ke depan, jari-jari terletak pada arah yang sama dengan kepala. Kepala membongkok, kaki bengkok membentang ke arahnya. Paha ditekan ke perut, belakang membulat, jari kaki tidak tergantung ke lantai. Selepas itu, kaki bengkok dibawa ke kedudukan yang selari dengan lantai. Untuk setiap kaki, 5-10 pengulangan dilakukan. Antara menukar kaki, anda perlu mengembalikan pernafasan pada kedudukan asal..

Asana ketiga adalah Shalabsana. Berbaring di perut anda dan meregangkan tangan anda ke arah badan, mereka tidak boleh menyentuh lantai. Tarik nafas - angkat kepala dan kaki anda setinggi mungkin. Tekanan utama adalah pada perut, punggung dan kaki. Kekal dalam kedudukan ini selama mungkin. Menghembuskan nafas - kembali ke kedudukan permulaan.

Latihan untuk dada

Lebih banyak senaman digunakan untuk membetulkan skoliosis toraks. Yang pertama adalah bar sisi. Mula-mula anda perlu masuk ke papan biasa - pose untuk push-up. Berat badan kemudian dipindahkan ke lengan kiri dan bahagian kiri sebelah kiri kaki. Satu kaki harus berada di sebelah kaki yang lain. Selepas itu, tangan bebas dihulurkan ke atas. Semasa persembahan asana, anda perlu memantau pernafasan anda, semestinya ia sekata. Anda mesti menahan bar untuk sekurang-kurangnya 3 kitaran pernafasan.

Seterusnya, anda boleh mempersembahkan Adho Mukha Virsana. Sediakan permaidani atau selimut dan duduk di posisi "kaki di bawah anda", lutut harus terpisah selebar bahu. Pegang jari kaki dengan tangan anda. Tarik nafas - condongkan perlahan ke hadapan tanpa mengangkat pelvis dan kaki dari permukaan lantai. Selesaikan pose, bernafas sekata dan tahan dalam beberapa pusingan pernafasan. Anda boleh keluar dari asana dengan melepaskan jari kaki dan meluruskan kaki dengan memimpin mereka ke sisi.

Selepas itu datanglah Utthita Trikonasana. Berdiri tegak, rentangkan lengan anda ke seluruh badan dan tekan ke pinggul. Kaki ditutup, bilah bahu dibawa bersama, dada terbuka. Tarik nafas - lompat dan rentangkan kaki anda dengan lebar, kaki selari antara satu sama lain (asana ini juga disebut gunung pose). Selepas itu, satu kaki terbentang sejajar dengan permaidani sukan atau selimut, yang kedua sedikit dipusingkan ke dalam. Selepas itu, anda perlu memulihkan pernafasan. Seterusnya, lengan disebarkan ke sisi selari dengan lantai. Menghembuskan nafas - badan membongkok ke sisi, tangan bersandar di pergelangan kaki. Muka dan tangan kedua mesti menghadap ke atas.

Asana lumbar

Bahagian bawah punggung dan dada harus dikerjakan secara asimetris, iaitu latihan dilakukan ke dua arah. Sebagai gimnastik sokongan, anda boleh melakukan pusingan, selekoh ke depan, selekoh pasif dan aktif. Pasif dilakukan pada roller yang diletakkan di sepanjang punggung hingga ke pinggang. Anda harus berbaring di atas roller sehingga punggung berada di lantai, dan rabung terletak di roller, membentuk pesongan di bahagian yang diinginkan. Anda boleh kekal dalam kedudukan ini sehingga beberapa minit, jangan lupa melakukan senaman pernafasan secara selari.

Asana terbaik untuk punggung bawah untuk skoliosis:

  • Janu Shirsana (kecondongan kepala ke setiap lutut secara bergiliran);
  • Bharadvajasana (pose 1 dan 2);
  • Baddha Konasana;
  • Dvi Pada Rajakapotasana;
  • Supta Padangushthasana;
  • Balasana;
  • Uttanasana;
  • Shavasana.

Adakah mungkin melakukan yoga dengan skoliosis 1, 2 dan 3 darjah?

Scoliosis adalah salah satu penyakit yang paling biasa, yang selama dua dekad terakhir telah diperhatikan di lebih daripada separuh populasi. Menerima nama di kalangan doktor "barah ortopedik", penyakit ini boleh berlaku kerana pelbagai sebab, tetapi dalam keadaan apa pun, ia akan menyekat pergerakan seseorang. Dan, jika sebelum ini hanya dijumpai pada kanak-kanak, kini terdapat lebih banyak orang dewasa yang menderita kelengkungan skoliotik tulang belakang. Lebih-lebih lagi, di kalangan wanita, anomali didiagnosis lebih kerap daripada di kalangan wakil separuh manusia yang kuat. Kaedah merawat patologi bervariasi, tetapi yoga adalah yang paling popular. Terapi dengan senam pemulihan kuno menunjukkan hasil yang sangat baik. Baca lebih lanjut mengenai apa yang berguna dan bagaimana yoga membantu dengan scoliosis, baca terus.

Bagi pesakit yang didiagnosis dengan skoliosis, keberkesanan rawatan sangat penting ketika memilih kaedah rawatan. Oleh itu, persoalan sama ada yoga dapat benar-benar membantu scoliosis tetap relevan bagi banyak orang..

Kebaikan dan kebaikan amalan India kuno

Bagi mereka yang ingin mengetahui sama ada mungkin untuk berlatih yoga dengan skoliosis, dan apakah teknik India kuno ini dapat membantu dengan kelengkungan yang besar, ada berita baik. Latihan yoga khas dapat benar-benar membasmi masalah pada peringkat awal dan menghentikan perkembangannya pada peringkat kemudian. Walaupun ubat menafikan keberkesanan latihan terapi seperti itu, ada bukti yang cukup dipercayai bahawa ia membantu banyak pengamal untuk mendapatkan kembali mobiliti..

Sejak zaman kuno, yoga telah digunakan oleh orang-orang bukan hanya untuk meningkatkan kesihatan rohani, tetapi juga untuk meningkatkan kesihatan fizikal. Bermula beberapa ribuan tahun yang lalu, amalan ini telah menjadi sangat popular hari ini. Yoga dianggap sangat diminati semasa rawatan pelbagai patologi, di antaranya skoliosis masih jauh dari yang terakhir..

Sistem India kuno untuk meningkatkan jiwa dan raga menganggap tubuh manusia sebagai cengkerang dengan pusat tenaga dan banyak saluran. Oleh itu, pelaksanaan latihan sedemikian membolehkan anda memberi kesan yang kompleks pada tubuh, menghilangkan gangguan dan memulihkan keseimbangan. Dengan prestasi asana yang betul, bukan sahaja keadaan mental seseorang bertambah baik, tetapi juga sistem tubuh yang lain yang bertanggungjawab untuk kehidupannya sepenuhnya.

Dengan kesan menguntungkan yang kuat, yoga menyumbang kepada rawatan kelengkungan tulang belakang. Ini berlaku kerana beban yang lancar dan berintensiti rendah yang menghilangkan ubah bentuk. Asana statik, disyorkan untuk scoliosis, membantu pesakit dalam beberapa aspek sekaligus:

  • melonggarkan tisu otot, pada masa yang sama mengembalikannya ke nada yang sihat, akibatnya sakit belakang secara beransur-ansur akan hilang;
  • melatih sistem pernafasan, menyediakan ketepuan oksigen penuh badan;
  • meningkatkan peredaran darah dan meningkatkan fungsi sistem saraf;
  • kembalikan simetri ke tulang belakang dengan meningkatkan keanjalan korset otot;
  • tarik vertebra, membantu mereka kembali ke tempat mereka;
  • meningkatkan keupayaan motor manusia;
  • mengoptimumkan operasi semua sistem dalaman;
  • mempunyai kesan positif terhadap mood;
  • kembali tidur penuh.

Senarai syarat-syarat yang amalannya tidak digalakkan

Walau bagaimanapun, scoliosis adalah penyakit progresif individu yang berkembang secara berbeza untuk setiap pesakit. Oleh itu, sebelum berlatih yoga untuk tujuan terapi, anda mesti menjalani pemeriksaan menyeluruh dan berunding dengan doktor anda..

Seperti jenis aktiviti fizikal, yoga mungkin tidak selalu bermanfaat. Maksudnya, ada kelainan dan patologi di mana lebih baik tidak melakukan yoga, agar tidak menyebabkan kerosakan pada tubuh anda..

Kontraindikasi untuk yoga dengan penyakit scoliotik adalah keadaan berikut:

  • 4 darjah penyakit;
  • gejala sakit teruk di bahagian belakang;
  • gangguan kesihatan mental;
  • kecederaan otak trauma;
  • penyakit berjangkit, radang, kardiovaskular;
  • penyakit darah.

Sebagai tambahan kepada nuansa fisiologi, pengajaran itu sendiri tidak mengesyorkan beberapa asana bagi mereka yang menghidap skoliosis. Banyak postur mesti dilakukan secara dinamik dan berirama, yang bertentangan dengan terapi scoliosis. Mereka harus dikeluarkan dari program pemulihan yoga.

Terlepas dari asana ini, lebih baik jangan berlatih memutar dan membelok ke belakang. Pelaksanaannya dapat memprovokasi perpindahan sumbu tulang belakang yang lebih kuat (terutama bagi orang dengan penyakit kelas 3).

Juga tidak disarankan untuk melakukan postur anti-graviti dan tidak wajar bagi orang-orang dengan penyakit scoliotik, di mana tulang belakang harus bertarung dengan beban mampatan yang kuat..

Bagi mereka yang mempunyai skoliosis primer atau kelas 2, beban yang diukur dalam bentuk asana untuk meregangkan dan meregangkan otot adalah sesuai. Latihan yoga mesti dilakukan dengan berhati-hati oleh mereka yang mengalami kesakitan semasa bersenam. Sekiranya mereka tidak hilang, lebih baik membatalkan latihan yoga atau memilih asana yang lebih lembut untuk kes klinikal anda. Apa jenis latihan yang sesuai untuk rawatan tulang belakang yang cacat akibat skoliosis, kami mencadangkan agar anda membiasakan diri dengan lebih mendalam.

Tugas utama latihan yoga adalah untuk mengembalikan nada otot korset yang menyokong tulang belakang. Oleh itu, asana yang akan dimasukkan ke dalam program latihan harus ditujukan untuk menguatkan dan merehatkan tisu secara serentak..

Satu set latihan untuk orang yang menderita skoliosis

  1. Asana yang paling mudah tetapi sangat berguna adalah berbaring di atas lantai dan meletakkan kaki anda dibengkokkan di lutut di sofa atau kerusi. Mengekalkan kedudukan ini membolehkan otot sakral berehat. Sekiranya gejala kesakitan dan ketidakselesaan tidak berlaku, asana boleh menjadi rumit dari masa ke masa. Untuk melakukan ini, cukup untuk mengangkat satu kaki dan membawanya ke sisi. Berlama-lama dalam kedudukan ini, anda boleh mengembalikan kaki anda ke tempatnya dan mengulanginya sama dengan kaki yang lain..
  2. Asana peregangan pepenjuru berguna pada peringkat awal penyakit. Berbaring di lantai atau di atas tikar yoga khas di punggung, anda perlu meregangkan seluruh anggota badan secara bergilir. Latihan yang sama harus diulang semasa berbaring di perut..
  3. Gomukhasana atau pose lembu - berdiri di atas empat, berbaring di atas lantai dengan telapak tangan terbuka. Dalam kedudukan ini, anda harus membengkokkan dengan lancar di kawasan lumbar, sambil mengangkat wajah ke atas dengan perlahan. Selepas itu, anda juga perlahan-lahan perlu melengkung punggung ke arah busur, cuba menarik pelvis dan bahu ke dalam. Latihan ini membantu merangsang aliran darah di dalam badan dan menguatkan otot bukan sahaja di bahagian belakang, tetapi juga di kaki..
  4. Latihan seterusnya, jambatan, akan membantu menjadikan serat otot belakang lebih kuat. Berbaring di punggung, anda perlu sedikit menaikkan badan anda di atas lantai, memegangnya hanya dengan lengan dan kaki.
  5. Vrikshasana (pose pokok) - sesuai untuk orang yang menderita tulang belakang yang cacat. Sebagai permulaan, anda boleh mencuba versi asas latihan, berdiri dengan punggung rata dan lengan lurus, sedikit disisihkan dari pinggul. Latihan dilakukan sepenuhnya sambil berdiri di sebelah kaki, sementara kaki kedua meletakkan kaki di paha dalam yang pertama, dan lengan diangkat.
  6. Chakravakasana adalah pose yang relevan untuk sakit belakang apa pun. Setelah mengambil posisi melutut dan membuka telapak tangan, anda perlu mengangkat kaki dan lengan kiri secara bersamaan, membentuk satu garis dengan mereka. Selepas kelewatan 10 saat, anda boleh kembali ke posisi awal dan mengulanginya dengan tangan dan kaki kanan..
  7. Shavasana adalah asana kesihatan dan kesejahteraan terakhir yang membolehkan otot berehat selepas latihan dan menenangkan sistem saraf. Duduk di punggung dengan lengan dan kaki yang terpisah, anda boleh berbaring sehingga anda benar-benar santai..

Kompleks lain yang akan membantu menghilangkan ubah bentuk tulang belakang, serta menghentikan perkembangan keadaan ini pada peringkat kemudian, dicadangkan dalam video.

Semasa melakukan yoga untuk scoliosis, jangan lupa praktikkan teknik pernafasan. Melengkapkan rutin senaman teras, bernafas dengan betul akan membantu meningkatkan prestasi senaman anda dan memanfaatkan sepenuhnya latihan anda..

Cara merawat scoliosis dengan senaman yoga?

Hari ini, hampir setiap orang moden mempunyai masalah belakang, sebab itulah yoga untuk skoliosis semakin popular. Bagaimanapun, dia, seperti latihan fisioterapi, membantu membetulkan pelbagai lekukan dan kecacatan tulang belakang, serta melawan sakit di bahagian belakang..

Adalah mustahak untuk memberikan bantuan yang diperlukan dalam masa dengan memilih latihan dan asana yang betul. Sebagai lanjutan dari siri artikel mengenai yoga untuk kesihatan, kami akan memberitahu anda lebih banyak mengenai perkara ini..

Ciri dan bentuk penyakit

Scoliosis adalah patologi yang paling biasa dari sistem muskuloskeletal hari ini, dinyatakan dalam ubah bentuk ruang tulang belakang, akibatnya kelengkungan postur berlaku. Dalam kes ini, pesakit mempunyai putaran vertebra - setiap vertebra mengubah kedudukannya berbanding dengan ruang tulang belakang, turun dan berpusing ke sisi. Dengan kata lain, scoliosis adalah kelengkungan belakang (lateral) belakang..

Patologi itu sendiri boleh bersifat kongenital dan diperolehi (perkembangan skoliosis mungkin disebabkan oleh gaya hidup yang tidak betul, kurang pergerakan dan penyakit masa lalu, misalnya, riket, lumpuh otak, lesi otot, sendi dan tulang).

Scoliosis terdiri daripada 3 jenis mengikut bentuk kelengkungan

Berbentuk C - satu busur melengkung.

Berbentuk S - dua busur cacat.

Berbentuk Z - apabila kelengkungan berlaku dalam 3 atau lebih busur.

Dalam kes ini, kecacatan boleh mempunyai arah ke sisi kanan atau kiri berbanding paksi - membezakan antara skoliosis sebelah kanan dan kiri.

Di tempat penyetempatan, penyakit ini adalah:

Ramai orang meragui adakah melakukan yoga dengan skoliosis dan bagaimana tidak merosakkan tulang belakang. Rawatan dipilih secara ketat secara individu untuk setiap pesakit, berdasarkan ciri-ciri tubuh, serta tahap perkembangan penyakit.

Manfaat dan kontraindikasi yoga

Pembinaan latihan dan pengembangan satu set latihan harus bersifat individu bagi setiap orang.

Matlamat utama adalah untuk mencegah keadaan pesakit yang semakin teruk, oleh itu penting untuk mengecualikan pergerakan dan kedudukan badan yang membawa kepada perkembangan penyakit ini..

Latihan yoga untuk scoliosis mestilah:

tanpa latihan yang panjang dan intensif - penting untuk memasuki latihan dengan lancar untuk menyiapkan punggung yang rapuh;

tanpa pesongan kuasa - terdapat risiko kelebihan otot;

tanpa berpusing - vertebra akan berpusing relatif terhadap ruang tulang belakang dengan latar belakang pelanggaran yang sudah ada, yang hanya akan memperburuk keadaan;

asana terbalik tidak boleh ada - beban yang terlalu berat pada tulang belakang.

Semasa berlatih yoga, penting untuk memperhatikan kerja badan anda, memantau pernafasan anda, dan berlatih relaksasi mendalam pada akhir setiap sesi..

Mengapa yoga berguna untuk scoliosis:

menguatkan korset otot;

mengurangkan atau menghilangkan sepenuhnya kesakitan di bahagian belakang;

membantu mengembalikan simetri lokasi vertebra;

membantu meningkatkan keanjalan ligamen dan sendi;

mengembalikan fungsi normal organ dalaman (jantung, saluran gastrousus, paru-paru, dan lain-lain);

membantu mengatasi insomnia;

memulihkan sistem saraf.

Statistik menunjukkan bahawa latihan yoga berkesan untuk penyakit sistem muskuloskeletal pada banyak pesakit. Kelas yoga setiap hari selama beberapa minit sehari selama 2-3 bulan membantu membetulkan kelengkungan pada 32% subjek.

Asanas untuk skoliosis

Bergantung pada jenis skoliosis

Untuk serviks - asana untuk menghilangkan penjepit di leher dan bahu:

Di samping itu, pergerakan kepala berpusing dan condong akan berkesan, dengan menggunakan bola untuk melancarkan lancar dari satu sisi ke sisi yang lain..

Apabila toraks - mengurangkan pesongan pada tulang belakang toraks akan difasilitasi oleh:

bar sisi dalam statik;

Adho Mukha Virasana;

Dengan lumbar - untuk mengurangkan kecacatan vertebra di kawasan lumbar akan membantu melakukan kompleks putaran cahaya, selekoh dari posisi berdiri dan backbend kecil, dengan syarat bahawa penggelek khas digunakan:

Tidak kira tahap perkembangan skoliosis

Asana yang fleksibel - ia membolehkan anda menguatkan korset otot dan meregangkan tulang belakang dengan lembut. Asanas untuk kaki sangat berguna:

Supta Baddha Konasana.

Meregangkan otot di bahu akan membantu:

variasi Eka Bhuja Swastikasana dan Padmasana;

Garudasana bertujuan untuk anggota badan atas (lengan);

Pernafasan Yoga - Variasi Pranayama:

Bersantai sepenuhnya di Shavasana, di mana setiap latihan harus berakhir;

Untuk menghilangkan rasa sakit, Balasana disyorkan..

Latihan yang dipilih dengan baik akan memberi kesan positif bukan hanya pada keadaan tulang belakang dan punggung, tetapi juga pada seluruh badan secara keseluruhan. Kes setiap pesakit adalah unik, jadi terapi yoga harus memperbaiki tahap perkembangan patologi tertentu. Sekiranya anda mengikuti semua cadangan untuk pelaksanaan teknik yang betul, anda dapat mencapai penempatan vertebra di tempatnya, normalisasi kerja organ dalaman dan penghapusan kekejangan sakit di bahagian belakang..

Video

Video diambil dari sumber terbuka dari YouTube di saluran Yoga Wellness

Asana yoga terbaik untuk postur untuk skoliosis

Selamat hari, para tetamu laman web yang dikasihi! Salah satu masalah orang moden yang tidak menyenangkan adalah sakit belakang. Sebilangan besar penduduk dunia menderita mereka, dan mereka membawa kepada penyakit tulang belakang yang serius, misalnya, scoliosis. Penyakit utama dikaitkan dengan gaya hidup yang tidak aktif, yang mempunyai kesan mental dan fizikal yang tidak menyenangkan pada tubuh..

Sekiranya anda mengatasi masalah ini tepat pada masanya, anda dapat mengelakkan akibat negatif. Pada awalnya, penyakit ini mudah diubati.

Dan salah satu teknik yang paling berkesan adalah yoga untuk scoliosis. Mari dapatkan maklumat yang lebih menarik mengenai rawatan ini..

Mengapa scoliosis berkembang?

Scoliosis juga merupakan ubah bentuk tulang belakang berkaitan dengan paksinya. Selalunya, penyakit itu muncul pada remaja ketika tulang tumbuh secara aktif.

Penyakit ini menyerang bahagian bawah punggung dan dada. Pada masa akan datang, masalah ini menyebabkan perkembangan osteochondrosis, hernia intervertebral dan radiculitis. Dan juga menyebabkan ubah bentuk dada.
Sebelum kita mengetahui sama ada kemungkinan melakukan yoga dengan skoliosis, mari kita cari tahu penyebab penyakit ini.

Perlu diperhatikan faktor berikut:

  1. Postur yang tidak betul.
  2. Kerja tidak aktif dan kurang aktiviti.
  3. Kekurangan kalsium.
  4. Otot belakang yang kurang berkembang.
  5. Semua jenis kecederaan tulang belakang.
  6. Patologi yang muncul sejak lahir.

Untuk melindungi diri daripada penyakit ini, yoga diperlukan untuk postur tubuh..

Yoga untuk scoliosis

Oleh itu, mari kita ketahui apa kelebihan dan kelebihan amalan India kuno. Yoga membolehkan anda mencapai keadaan harmoni antara badan dan jiwa, serta menyembuhkan beberapa penyakit.

Sekiranya anda melakukan senaman secara teratur, anda dapat meningkatkan fungsi jantung, menstabilkan gula darah dan menghilangkan penyakit saraf. Yoga sangat disarankan untuk kelengkungan tulang belakang.

Pada peringkat perkembangan skoliosis, yoga dapat dipraktikkan

Yoga boleh bermanfaat untuk skoliosis kelas 1 dan 2. Teknik ini membolehkan anda membetulkan keadaan pada peringkat ke-3. Asana yang berkesan membantu mencapai kerja kumpulan otot yang betul, serta membetulkan simetri tulang belakang, dan melambatkan aktiviti penyakit.
Latihan khas menguatkan otot, melegakan kekejangan dan melegakan simptom kesakitan.
Terdapat 4 peringkat:

  1. Pada tahap pertama, sedikit ubah bentuk diperhatikan. Sudut kelengkungan adalah 5-10 darjah.
  2. Pada peringkat kedua, penyimpangan 11-25 darjah didiagnosis.
  3. Tahap ketiga dicirikan oleh kelengkungan 26-50 darjah.
  4. Yang paling sukar adalah tahap keempat, ketika perubahan mempengaruhi seluruh tubuh. Sudut ubah bentuk boleh mencapai lebih dari 50 darjah.

Scoliosis boleh mengambil pelbagai bentuk. Berbentuk C ditunjukkan oleh kelengkungan satu busur, berbentuk S berbeda dalam dua busur, dan berbentuk Z memiliki beberapa busur.

Apabila anda tidak dapat melakukan yoga

Set latihan untuk pemula juga mempunyai beberapa kontraindikasi:

  1. Sakit yang kuat di bahagian belakang.
  2. Penyakit berjangkit sistem muskuloskeletal.
  3. Penyakit semasa tempoh memburukkan lagi.
  4. Kehadiran tumor.
  5. Kecederaan kepala.
  6. Penyakit jantung dan darah.
  7. Gangguan mental.

Latihan harus dilakukan dengan sangat berhati-hati untuk scoliosis kelas 3. Dan di kelas 3, latihan seperti itu dikontraindikasikan..

5 pose untuk memperbaiki postur

Yoga untuk pembetulan postur bertujuan untuk meningkatkan mobiliti sendi. Penting untuk melakukan regangan dengan baik semasa melakukan senaman. Menghilangkan penjepit otot membantu melegakan sakit belakang dan leher.

Postur yoga yang tidak jelas termasuk pergerakan berikut:

  1. Pose gunung (Tadasana) adalah posisi permulaan untuk pergerakan lain. Anda perlu berdiri tegak dan meletakkan kaki di sebelahnya. Leher dan tulang belakang harus dipanjangkan, perut ditarik ke dalam, dan lengan diletakkan di sepanjang batang badan. Anda perlu kekal dalam kedudukan ini selama satu minit..
  2. Separuh pose kapal (Ardha Navasana) dilakukan sambil duduk di lantai. Kaki perlu dibengkokkan di lutut. Pinggang hendaklah rata di atas lantai dan toraks diangkat. Kaki harus dipanjangkan pada sudut 30 darjah, dan lengan harus dijangkau ke kaki..
  3. Asana kakitangan (Dandasana) adalah pergerakan asas. Anda perlu duduk di punggung dan luruskan punggung anda pada sudut 90 darjah. Jauhkan stoking anda dan lengan anda di sisi anda.
  4. Untuk mengendurkan otot, pose anak (Balasana) digunakan. Anda perlu duduk di atas tumit dan menyambungkan jari kaki yang besar. Semasa menghembus nafas, selekoh ke depan dilakukan. Dalam kes ini, anda perlu mencapai lantai dengan dahi anda. Tangan diletakkan di sepanjang tulang belakang.
  5. Corpse Pose (Shavasana) - Sesuai untuk bersantai. Tidak ada yang rumit mengenainya. Anda perlu berbaring telentang, meregangkan lengan dan kaki, dan juga menutup mata.

Asanas untuk menguatkan otot punggung dan abs

Dengan skoliosis berbentuk C, latihan berikut digunakan:

  1. Pernafasan yoga penuh.
  2. Flexion Back and Extension Cat Pose.
  3. Asana sebelumnya dilakukan, tetapi dengan regangan kaki yang bergantian.
  4. Bajak berpose. Dilancarkan pada perut. Anda perlu mengambil kaki dari tangan, bengkokkan punggung dan lakukan beberapa gerakan bergoyang.
  5. Dalam kedudukan terlentang, lutut ditarik secara bergantian ke dada.
  6. Untuk menguatkan leher, anda perlu duduk di atas kerusi. Kemudian letakkan tangan anda di dahi anda dan condongkan kepala anda, mengatasi daya tahan.
  7. Dalam posisi di atas kerusi, lengan diangkat ke atas, dan badan ditarik ke belakang.
  8. Pose kobra dilakukan pada perut. Anda perlu berdiri di atas tangan dan membongkok ke belakang. Pada titik kenaikan yang melampau, anda harus berlama-lama selama beberapa saat..

Bagaimana dan bila hendak berlatih

Untuk memperbaiki keadaan, disyorkan untuk melakukan gimnastik setiap hari dan bahkan dua kali sehari. Dianjurkan untuk melakukan senaman pada waktu pagi dan petang selama 15-25 minit.

Untuk senaman yang berkesan, disyorkan untuk bangun sekitar jam 5-30 pagi. Tetapi pada masa ini, otot tidak aktif..

Oleh itu, di beberapa sekolah untuk pemula, disarankan untuk memilih senaman pada waktu petang atau petang. Selepas beberapa senaman, otot akan menjadi kurang tegang, dan anda boleh mula berlatih pada waktu pagi. Yoga klasik biasanya diamalkan enam kali seminggu. Wanita tidak digalakkan berlatih pada hari-hari pertama haid..

Sebelum memulakan kompleks, anda harus memanaskan otot dengan baik. Ini boleh menjadi pergerakan mudah untuk membantu mengelakkan keseleo dan kecederaan yang tidak menyenangkan..

Semasa latihan, anda perlu memastikan bahawa semua bahagian terletak secara simetri berkaitan dengan tulang belakang. Semua pergerakan mesti dilakukan dengan perlahan dan lancar..

Sekiranya sakit belakang dan gejala mencurigakan lain muncul semasa pergerakan, gimnastik harus diselesaikan dan berjumpa pakar untuk mendapatkan nasihat.

Dengan scoliosis, penting untuk mengawal badan anda dan mengembangkan mobiliti sendi. Posisi badan untuk postur yang betul harus diperbetulkan dengan menggunakan cara yang ada, misalnya, menggunakan lapisan khas di bawah pelvis.

Walaupun berlatih selama 15-20 minit sehari, setelah beberapa saat anda dapat melihat peningkatan yang nyata.

Itu sahaja untuk hari ini, kawan-kawan yang dikasihi! Sekarang anda boleh membuat rancangan pelajaran dan memulakan latihan. Jumpa lagi!

Video satu set latihan yang baik untuk skoliosis

Yoga untuk skoliosis 1, 2, 3 darjah

Artikel pakar perubatan

  • Petunjuk
  • Kontraindikasi
  • Jangka masa
  • Kekerapan
  • Penerangan Latihan
  • Perubahan dalam badan
  • Komplikasi

Scoliosis adalah salah satu patologi tulang belakang yang paling biasa. Ini bukan hanya kecacatan pada postur: kelengkungan ruang tulang belakang menyebabkan gangguan aktiviti organ dalaman. Rawatan bukan pembedahan untuk skoliosis sering tertumpu pada penjajaran semula tulang belakang, biasanya dengan meregangkan atau meregangkan otot atau ligamen. [1]

Beberapa doktor menggunakan rawatan untuk scoliosis seperti tumit, terapi senaman, terapi manual, rangsangan elektrik, akupunktur, Pilates, dan yoga. [2]

Kajian yang menilai keberkesanan terapi restoratif dan konservatif lain adalah kontroversi dan oleh itu harus dianggap tidak meyakinkan. [3], [4] Beberapa kajian kecil optimis mengenai pendekatan seperti yoga. [5], [6]

Yoga untuk scoliosis diperlakukan secara berbeza, kerana ini bukan hanya pendidikan jasmani, tetapi keseluruhan pengajaran yang mengubah pandangan dunia orang. Bolehkah latihan yoga meluruskan paksi tulang belakang atau adakah latihan lain lebih baik??

Scoliosis adalah keadaan di mana terdapat kelengkungan lateral ruang tulang belakang. Asimetri kanan ke kiri ini sering disertai oleh komponen putaran dan / atau kyphotic. [7]

Scoliosis mempengaruhi 2% hingga 3% populasi, atau dianggarkan 6 hingga 9 juta orang di Amerika Syarikat. Kemajuan perubatan dan pencegahan dalam tuberkulosis dan poliomyelitis telah mengubah statistik sehingga sekarang lebih daripada 80% kes idiopatik. [8] Pada masa ini, kebanyakan skoliosis berkembang semasa bayi atau awal kanak-kanak. Walaupun biasanya dijumpai antara usia 10 dan 15 tahun, ia biasanya bermula lebih awal dan pada masa permulaannya sama pada lelaki dan wanita. [9] Skoliosis degeneratif pada orang dewasa berlaku akibat kombinasi usia dan kemerosotan tulang belakang, biasanya dengan permulaan selepas usia 40 tahun. Ini mungkin disebabkan oleh osteoporosis. [sepuluh]

Adakah mungkin melakukan yoga dengan skoliosis?

Untuk mencari penyembuhan, pesakit berminat sama ada mungkin melakukan yoga untuk scoliosis? Sekiranya gimnastik adalah sebahagian daripada terapi yang kompleks, maka sistem latihan mana yang lebih berkesan: yoga eksotik untuk skoliosis atau sesuatu yang lebih tradisional?

  • Ajaran itu dilahirkan di India kuno, dan variasi moden tidak berbeza pada hakikatnya. Kelas bertujuan untuk peningkatan moral dan peningkatan jasmani.

Latihan yoga adalah proses pemulihan semula jadi dan memberikan dinamika yang diinginkan dengan mengaktifkan sumber badan. Pilihan yang paling biasa adalah yoga hasa. Hakikatnya terletak pada kemampuan merehatkan badan dan mencapai ketenangan fikiran. Terima kasih kepada program yang dirancang dengan baik, ruang tulang belakang diluruskan, dan perkembangan patologi berhenti.

  • Kesan terbaik terapi yoga diperhatikan dengan kelengkungan darjah 1 dan 2.

Pada peringkat ke-3, terdapat juga peningkatan selepas kelas; adalah penting bagi pesakit dengan diagnosis ini untuk mengatasi rasa takut kesakitan yang tidak dapat dielakkan yang menyertai keadaan seperti itu. Latihan juga ditunjukkan untuk kecederaan yang membawa kepada kelengkungan paksi tulang belakang. Dengan program pemulihan yang dipilih dengan baik, hasil positif dicapai: latihan khas menguatkan otot-otot tulang belakang, melegakan kekejangan, meletakkan vertebra di tempat (dalam arti harfiah kata-kata ini), dan mengembalikan kelenturan pada ligamen.

Yoga membantu pesakit scoliosis menstabilkan otot yang lemah; meningkatkan jarak pernafasan; memperbaiki postur semasa berdiri, duduk dan berbaring; Menguatkan dan memanjangkan tulang belakang dengan kedudukan khas yang digunakan sebagai daya tarikan. [sebelas]

Sistem di mana usaha fizikal dan mental diperlukan untuk melakukan kelenturan dalam tubuh disebut hada yoga. Dia mengajar bahawa setiap asana mempengaruhi organ individu. Tanpa menyelidiki kehalusan ajaran, yang tidak dapat dijelaskan dalam teks pendek, marilah kita memikirkan isu yoga hada dalam skoliosis.

Kelas yoga mempunyai kesan penyembuhan - kata orang yang mengamalkan yoga sejak sekian lama. Pesakit bukan sahaja menjadi lebih sihat, tetapi juga menjadi lebih ramah, lebih bersih secara moral - dengan kata lain, lebih bahagia.

  • Bagaimanapun, ajaran kuno bertujuan untuk mencari keharmonian, kesempurnaan, ketenangan dalam jiwa. Bukankah ini perasaan kebahagiaan?

Pilihan yoga untuk skoliosis ini dipilih kerana keselamatan dan ketersediaannya. Selain meluruskan ruang tulang belakang, kelebihan teknik ini ditunjukkan dalam yang berikut:

  • meningkatkan kesejahteraan;
  • mendisiplinkan badan dan emosi;
  • menahan tekanan;
  • menjadikan seseorang lebih kuat dalam semua aspek.

Apolog untuk doktrin itu mengatakan bahawa teknik ini meningkatkan kemampuan intelektual individu, mempromosikan pengetahuan dan pembelajaran cepat. Seseorang dibebaskan dari blok - dan itu banyak mengatakan. Masalah dan penyebabnya dihilangkan, masa dijumpai untuk merealisasikan impian lama, merealisasikan hobi dan bakat terpendam, peluang dan keinginan untuk melihat diri dari luar.

  • Dengan mengembangkan badan dan fikiran, seseorang "membiarkan dirinya" bebas, sihat dan bahagia.

Ini sangat sesuai. Bagaimana sebenarnya ia keluar bergantung, pertama sekali, pada orang yang mengalami masalah tulang belakang. Dan fokus pada hasil sangat penting dalam praktiknya..

Petunjuk

Yoga adalah keseluruhan sistem, hampir agama, menggabungkan aspirasi fizikal dan rohani. Yoga adalah salah satu cara pertapaan agama dan spiritual yang berkaitan dengan agama Hindu. Agar yoga dengan skoliosis menjadi berkesan, pesakit harus menerima pengajarannya secara menyeluruh, tidak hanya pada bahagian yang berkaitan dengan tubuh. Ini memerlukan usaha, disiplin, pemenuhan sejumlah syarat yang tidak selalu sesuai dengan gaya hidup seseorang sebelumnya..

Di luar India, yoga biasanya dikenal sebagai hasa yoga asana (postur) atau terutama bentuk latihan. Baru-baru ini, populariti yoga telah sampai ke Amerika Syarikat kerana telah dikatakan berkesan dalam merawat skoliosis. Akibatnya, Yoga telah menjadi kaedah rawatan yang popular dalam latihan ortopedik swasta. [12]

Pada tahun 2012, Cochrane Review menyatakan bahawa mereka tidak dapat menilai yoga kerana tidak ada kajian rawak atau kajian prospektif terkawal atau yang setaraf dengannya. [13], [14]

Yoga mempunyai banyak pilihan. Yoga hada moden dipanggil latihan untuk meningkatkan kawalan badan anda sendiri. Ini adalah langkah pertama menuju kesempurnaan, diikuti oleh langkah-langkah yang lebih halus..

  • Pakar mengaitkan banyak gaya baru dengan fakta bahawa sekolah yoga pada masa ini memakai rel komersial, dan nama gaya yang keras atau misterius dirancang untuk memikat pelanggan, yang cukup sihat secara fizikal.

Selain skoliosis dan masalah tulang belakang yang serupa, petunjuk perubatan untuk yoga adalah seperti berikut:

  • arthritis, arthrosis;
  • dystonia vegetatif-vaskular, asthenia;
  • sindrom keletihan kronik dan kebimbangan;
  • insomnia, tekanan dalaman;
  • akibat tekanan yang berpanjangan.

Kontraindikasi

Sebilangan besar kejadian buruk yang berkaitan dengan yoga mempengaruhi sistem muskuloskeletal, saraf atau visual. [lima belas]

Seperti latihan fizikal atau mental yang lain, yoga bukan tanpa risiko. Namun, memandangkan sebilangan besar pengamal di seluruh dunia, [16] hanya sedikit komplikasi serius yang dilaporkan pada individu yang sihat. Oleh itu, tidak perlu menganjurkan amalan yoga untuk orang yang sihat. Walau bagaimanapun, yoga tidak boleh dipraktikkan sebagai pertandingan dan bahawa guru dan pelajar yoga tidak boleh memaksa diri mereka (atau pelajarnya) untuk mendorong diri mereka melebihi had mereka. Pemula harus menghindari postur yang sukar seperti kedudukan kepala atau teratai, serta teknik pernafasan yang maju seperti kapalabati. Amalan seperti muntah sukarela mesti dielakkan sepenuhnya. Yoga tidak boleh dipraktikkan semasa berada di bawah pengaruh zat psikoaktif.

Terdapat kontraindikasi sementara dan kekal. Tidak mungkin memasukkan yoga dalam rawatan kompleks untuk scoliosis darjah 4 dan dengan proses yang memburukkan lagi. Kontraindikasi lain:

  • sakit belakang yang teruk;
  • jangkitan;
  • masalah kardiovaskular, darah tinggi;
  • neurosis, trauma kraniocerebral;
  • gangguan mental;
  • tumor malignan;
  • batu empedu.

Kontraindikasi sementara terdapat dalam tempoh selepas operasi, dalam keadaan teruk, keletihan yang teruk, suhu tinggi, ketika pesakit secara fizikal tidak dapat menahan beban, aktif dan melakukan asana.

Walau bagaimanapun, sebilangan pakar yakin bahawa tidak ada petunjuk atau kontraindikasi mutlak. Semuanya relatif dan bergantung pada kebetulan faktor dalam setiap kes..

Jangka masa

Hasil pantas dari kelas yoga untuk scoliosis adalah dari kategori harapan baik. Teknik yang tidak konvensional memerlukan ketekunan, usaha, tumpuan perhatian di dalam kelas. Disiplin yang jelas adalah suatu keharusan untuk kejayaan yoga.

Tempoh latihan yang diperlukan untuk mendapatkan hasilnya ditentukan oleh doktor. Tempoh setiap asana ditentukan pada mulanya: bergantung pada kerumitan keadaan, setiap posisi badan dipegang selama 10-20 saat, diulang 2-3 kali berturut-turut.

  • Pada mulanya, latihan dikendalikan oleh pelatih, kemudian menjadi mungkin untuk bekerja secara bebas, di rumah.

Hasil yang diharapkan akan dilaporkan setelah 2 bulan menjalani latihan. Menurut statistik yang ada, secara purata, kelengkungan menurun sebanyak 30-40% selama ini. Ia bergantung pada ketabahan dan masa yang dihabiskan di tikar latihan. Ketika berlatih selama 10-15 minit pada kebanyakan orang, terdapat penjajaran 30%. Mereka yang bersenam selama satu jam atau lebih setiap hari mencapai peningkatan 40 peratus dalam masa yang sama.

Kekerapan

Ubat rasmi tidak menyedari kemungkinan terapi yoga. Perubatan Timur, sebaliknya, menganggapnya berguna dalam tiga peringkat pertama scoliosis. Amalan mengesahkan ini: pakar dan pesakit membincangkan hasil positif gimnastik dengan penggunaan peregangan dan relaksasi..

  • Masalah pada tahap awal dapat disembuhkan sepenuhnya, dan masalah yang lebih maju dapat stabil, mencegah kemajuan dan kemungkinan komplikasi.

Melakukan yoga untuk scoliosis melibatkan ketekalan dan keteraturan. Semakin sukar dilakukan, semakin cepat hasilnya dicapai, iaitu simetri tulang belakang. Penerbitan memberikan statistik berikut: melakukan latihan selama satu jam dengan kekerapan harian, selama 2 bulan, peningkatan (iaitu, meluruskan kelengkungan tulang belakang) sebenarnya dicapai sebanyak 40%.

  • Walau bagaimanapun, kita tidak boleh lupa bahawa skoliosis berkembang bukan mengikut corak khas, tetapi secara individu. Bukan sahaja paksi tulang belakang dipindahkan: dada, otot anggota badan atas, seluruh badan cacat.

Semuanya sangat individu sehingga mustahil untuk mengambil kira semua ciri. Oleh itu, senaman yang terlalu kuat dan dinamik harus dielakkan agar tidak memburukkan lagi keadaan. Bagi asana statik, ia berguna untuk pelaksanaan yang kerap - kerana mereka berehat dan memulihkan otot, melatih pernafasan, merangsang bekalan darah dan pemakanan di zon ini.

Secara beransur-ansur, vertebra ditarik ke tempatnya, simetri dipulihkan, fungsi organ dalaman kembali normal. Seseorang menjadi lebih tenang, lebih ceria, tidur dengan normal, dan kebiasaan sihat memantau postur dan pernafasan biasanya kekal selamanya.

Penerangan Latihan

Anda harus memulakan yoga dengan skoliosis setelah berunding dengan doktor dan membuat satu set latihan individu. Tugas utama latihan ini adalah untuk mencegah kemerosotan dan perkembangan proses patologi.

  • Di pihak pesakit, pendekatan sedar terhadap kerja badan, pernafasan, relaksasi pada peringkat akhir latihan adalah penting. Latihan sistematik diperlukan.

Terlepas dari jenis skoliosis, teknik ini tidak boleh membebani tulang belakang. Anda harus bermula dengan mudah untuk memasak bahagian belakang anda yang rapuh. Tambahkan asana seterusnya sedikit demi sedikit. Jangan gunakan pesongan kekuatan, putaran, asana terbalik, latihan yang panjang dan meletihkan.

Adalah perlu untuk memastikan bahawa struktur anatomi badan adalah simetri berkenaan dengan tulang belakang. Dada dikerahkan, perut dan punggung ditarik masuk. Nafas di perut. Setiap asana dilakukan semasa penyedutan dan pernafasan..

Ketidakselesaan sementara tidak boleh menjadi halangan. Ini adalah perkara biasa, dan juga fakta bahawa semasa latihan anda mendengar bunyi mengklik: tulang belakang jatuh ke tempatnya, meluruskan ruang tulang belakang. Selepas akhir asana, anda perlu menariknya.

Satu kajian menggunakan sedikit pengubahsuaian pose bar sisi Iyengar klasik, di mana pesakit diarahkan untuk mengangkat tulang rusuk mereka, yang bukan merupakan sebahagian daripada teknik Iyengar klasik. [17] Selekoh yang sukar atau "S" diperbaiki dengan menambahkan postur penguat kontralateral kedua, yang terdiri dari memegang kaki bebas dengan tangan bebas dan menonjol bahagian tulang belakang ini, biasanya tulang belakang servikotoraks, ke atas. [18]

Yoga untuk scoliosis 1 darjah

Scoliosis boleh menjadi kongenital dan diperolehi. Bergantung pada kelengkungan, 4 tahap dibezakan, dan mengikut penyetempatan - toraks, serviks, lumbar. Berarah - kanan dan kiri.

  • Ini terutamanya masalah murid sekolah, yang kerangka tumbuh dengan cepat. Tetapi orang dewasa juga menghadapi patologi seperti itu..

Kegiatan rendah, otot yang kurang berkembang, kecederaan, tabiat tidak sihat, pemakanan yang buruk dengan kekurangan kalsium - mana-mana sebab ini, dan lebih kerap kompleks ini boleh menyebabkan kelengkungan satu darjah atau yang lain.

Tahap kelengkungan pertama dianggap sebagai varian norma, kecacatan kosmetik. Kelengkungan ini hingga 10 darjah, secara visual hampir tidak dapat dilihat. Pandangan yang dekat menunjukkan hanya sedikit asimetri bilah bahu dan bahu.

  • Yoga untuk scoliosis pada tahap ini ditunjukkan, tetapi tidak perlu, kerana kecacatan itu tidak menyebabkan gangguan fungsi organ dalaman.

Yoga untuk scoliosis 1 darjah dibenarkan sebagai latihan terapeutik, dan juga untuk pencegahan kambuh. Amalan yoga dapat meningkatkan bukan sahaja tulang belakang, tetapi juga tubuh secara keseluruhan. Perkara lain: terapi yoga mempunyai kesan psikologi yang diinginkan. Untuk tujuan ini, senang belajar dalam kumpulan umum, dua hingga tiga kali seminggu. Walau bagaimanapun, mod ini tidak akan membetulkan ubah bentuk semasa..

Agar kelas tidak membahayakan tulang belakang scoliotik selama 1 sudu besar., Anda harus menahan diri dari beban dinamik dan kuasa. Fakta bahawa latihan ini dipilih dengan tidak betul dibuktikan dengan rasa sakit, termasuk di luar tulang belakang, degupan jantung yang dipercepat, tempoh yang menyakitkan pada wanita.

Yoga untuk skoliosis kelas 2

Sekiranya yoga disyorkan untuk anda untuk rawatan scoliosis, mulailah dengan teori: sekurang-kurangnya membiasakan diri dengan falsafah kuno yang terletak di kompleks latihan fizikal. Dan biarkan cadangan yang diberikan akan membantu anda mencapai matlamat anda - untuk disembuhkan oleh yoga untuk skoliosis 2 darjah (atau 3 darjah).

Keberkesanan yoga dijamin hanya jika peraturan untuk melakukan asana dipatuhi. Mereka harus diperkenalkan kepada pesakit oleh pelatih yang berkelayakan, setelah kesimpulan doktor. Pelatih juga menawarkan satu set latihan yang sesuai untuk kes anda..

  • Sekiranya anda yakin dengan tanggungjawab dan ketabahan anda sendiri, setelah mengikuti kelas dengan seorang guru, anda boleh meneruskan latihan di rumah. Petua pelatih, maklumat yang ada, tutorial video untuk membantu anda!

Yoga dicirikan oleh keberkesanan selektif: orang dengan diagnosis yang sama memerlukan kompleks terapi yang berbeza. Di dalam kelas, dengarkan badan anda: dengan tindak balasnya akan jelas latihan mana yang berguna dan mana yang lebih baik untuk ditolak.

  • Perkara utama dalam banyak amalan timur adalah bernafas dengan penuh perhatian..

Dari itu tubuh menerima tenaga dan kekuatan untuk mengatasi penyakit yang menjengkelkan. Penumpuan perhatian pada nafas membawa elemen meditasi ke dalam tindakan fizikal, menyeimbangkan aliran tenaga dan mengarahkannya jika perlu. Kebiasaan bernafas dengan betul selepas latihan biasa menjadi tetap, yang, menurut teori yoga, menyokong fungsi semua organ sepenuhnya.

Yoga untuk scoliosis kelas 3

Untuk mencapai hasilnya, yoga dengan skoliosis darjah 3 mesti diamalkan secara berterusan dan sistematik. Bilangan dan gabungan asana bergantung pada keperluan dan kemampuan individu pesakit. Secara umum, kompleks yoga untuk scoliosis terdiri daripada tidak lebih daripada 7 latihan. Setiap pose mempunyai nama tertentu yang melekat dalam latihan yoga:

  • gomukhasana (lembu);
  • vriksasana (pokok);
  • virabhadrasana (pejuang);
  • chakrasana (roda);
  • shashankasana (kelinci);
  • janu sirsasana (kepala ke lutut);
  • uttanasana (pose yang diregangkan);
  • shavasana (mayat).

Nama terakhir bukan jenaka humor hitam; pose yoga inilah yang disarankan untuk mengakhiri kelas - santai, puas dan damai.

Anda harus berkenalan dengan pose semasa komunikasi peribadi dengan mentor, serta gambar dan video. Dan sangat mustahak untuk mengecualikan momen-momen yang penuh dengan bahaya: prestasi asana yang tidak betul, risiko yang tidak dapat dibenarkan, ketidaksediaan untuk latihan secara umum.

  • Kelas tidak dapat diterima sekiranya berlaku pemburukan, dalam keadaan lemah, jika disertai dengan ketidakselesaan yang berlebihan.

Memusing tidak boleh dimasukkan ke dalam kompleks ketika ruang tulang belakang mengambil kedudukan dan bentuk yang tidak wajar. Sebaliknya, berusaha untuk kedudukan yang wujud di tulang belakang memaksimumkan momen penyelarasan.

Yoga untuk scoliosis dada

Gimnastik adalah komponen penting dalam program rawatan scoliosis. Dalam bentuk ringan, ia bertujuan untuk menstabilkan, dalam bentuk yang teruk, pada pencegahan kambuh. Yoga untuk scoliosis menyumbang kepada ini - dengan pemilihan asana yang betul yang menguatkan korset otot, punggung dan kesihatan secara umum. Keraguan mengenai keberkesanan yoga dalam scoliosis toraks timbul di kalangan mereka yang tidak bersedia untuk bekerja dengan kerap, berterusan dan dengan semua tanggungjawab untuk kesihatan mereka..

Menurut statistik, kebanyakan kelengkungan dilokalisasikan tepat di kawasan toraks, dengan pergeseran ke kanan. Sekiranya di sebelah kiri, maka terdapat kemungkinan besar bahawa scoliosis adalah akibat beberapa penyakit lain.

  • Asana yoga disediakan untuk semua peringkat umur. Syarat utamanya adalah untuk tidak berniaga tanpa berjumpa doktor dan pada mulanya terlibat di bawah pengawasan jurulatih.

Adalah penting bahawa mereka adalah pakar yang berkelayakan, masing-masing dalam bidangnya. Pakar yoga yang kompeten pasti akan menekankan bahawa asana harus dilakukan dengan lancar, dengan tumpuan, menggabungkan pergerakan dengan irama pernafasan dan tanpa mengalihkan perhatian dari pekerjaan. Dari semasa ke semasa, tubuh memerlukan rehat, yang semestinya berkat latihan pernafasan: menghirup dan menghembuskan nafas dengan perut, mengembalikannya ke kedudukan semula.

Program penghapusan skoliosis toraks merangkumi asana yang fleksibel dan santai. Belalang, segitiga memanjang, lereng pahlawan, bar sisi - ini adalah nama kiasan yang digunakan oleh sistem gimnastik dari orang-orang bijak India kuno, mendapat semakin banyak peminat di kalangan sezaman kita. Nama-nama itu menarik, tetapi mereka juga mendorong pesakit scoliosis untuk bersenam dengan betul..

Yoga untuk skoliosis berbentuk C

Terdapat banyak cara untuk mengklasifikasikan skoliosis. Mereka berdasarkan pengukuran kelengkungan dalam darjah, penyetempatan pada tulang belakang, arah tonjolan. Terdapat banyak sebab untuk scoliosis, tetapi dalam kebanyakan kes tidak jelas..

  • Scoliosis dengan satu lengkungan kelengkungan disebut berbentuk C, dengan dua - berbentuk S. Dengan bentuk C, ada kelengkungan di satu jabatan, dalam satu arah atau yang lain. Kecacatan yang lebih kompleks jarang berlaku.

Pendekatan terapi standard, bergantung pada sudut kelengkungan, termasuk memakai korset, pembedahan, dan terapi fizikal. Walau bagaimanapun, banyak doktor menganggap patologi tidak dapat disembuhkan: seolah-olah scoliosis selamanya.

  • Yoga untuk skoliosis berbentuk C membantah pernyataan ini. Mengapa?

Langkah pertama adalah mempercayai bahawa yoga untuk skoliosis dapat membantu - jika anda benar-benar menginginkannya, bersiaplah untuk tetap gigih dan kerap melakukan latihan yang disarankan oleh pakar yang berpengalaman. Terapi yoga menguatkan otot, kerana seseorang mengambil dan mengekalkan kedudukan badan yang tegak. Dengan memfokuskan pada pemulihan tulang belakang, kejayaan dapat dicapai bukan hanya pada tahap ringan, tetapi juga pada kes-kes yang lebih parah.

  • Tidak seperti terapi senaman konvensional, yoga mengembalikan fungsi semua sendi yang optimum. Yaitu, disfungsi sendi, menurut data baru, adalah penyebab timbulnya dan perkembangan perubahan scoliotik..

Kerumitan teknik yoga membantu mengatasi ambang kesakitan ciri aktiviti fizikal dengan tulang belakang yang melengkung. Bekerja dengan badan, tenaga dan pernafasan, serta sensasi - pendekatan bersepadu seperti ini membolehkan anda mengerjakan keseluruhan sistem muskuloskeletal sedalam mungkin.

Perubahan dalam badan

Adalah satu kesalahan besar untuk mengharapkan keputusan yang hebat selepas pelajaran pertama. Anda dapat merumuskan hasil pertama setelah serangkaian sesi, dan petunjuk statistik diminta setelah dua bulan.

Untuk memahami mengapa pose yoga ini dapat membantu scoliosis, penting untuk memahami fizik yang terlibat dalam membuat lengkung scoliotik. Analisis ringkas untuk berdiri tegak melibatkan pergerakan simetri ke bawah otot-otot otot punggung, perut, intercostal dan paraspinal. Oleh itu, scoliosis dapat dijelaskan oleh asimetri pada kekuatan yang diberikan oleh otot-otot ini pada tulang belakang. Tulang belakang akan lentur ke arah sisi yang lebih kuat, dan dengan itu otot-otot di sisi cembung mungkin lebih lemah daripada rakan-rakannya yang lebih kecil di sisi cekung. [19] Penyelidikan menunjukkan bahawa postur papan sisi berguna untuk menguatkan bahagian lumbar kuadrangular sisi cembung, iliopsoa, perut, otot serong, interkostal, dan paraspinal, yang seterusnya dapat meluruskan tulang belakang..

Dengan senaman yang betul, perubahan positif yang berlaku di dalam tubuh adalah seperti berikut:

  • kesakitan melegakan;
  • otot dikuatkan;
  • lokasi vertebra, sistem saraf dan aktiviti organ dalaman dipulihkan;
  • bekalan darah dinormalisasi;
  • orang itu tenang, insomnia berhenti.

Sebilangan perubahan tidak begitu menyenangkan. Akibat yoga, scoliosis dapat menyebabkan rasa sakit yang disebabkan oleh peregangan otot. Ini bukan penyebab kebimbangan, tetapi tindak balas otot semula jadi terhadap tekanan yang hilang dengan sendirinya. Untuk mengelakkan aktiviti ini, lebih baik memulakannya di bawah pengawasan pakar, dan kemudian lakukan sendiri.

Hasil terbaik dilihat pada remaja. Prognosis pada pesakit dewasa juga lebih baik, tetapi agak sukar untuk mencapai kesannya..

Komplikasi

Kemungkinan berlakunya komplikasi adalah dengan latihan atau kesalahan yang tidak betul dalam pelaksanaannya. Di dalam kelas, kesabaran itu penting, tetapi dalam tahap keselesaan. Beban berlebihan menyebabkan kesakitan terlalu banyak, dan ini tidak seharusnya berlaku. Sekiranya sesuatu tidak berjaya, maka hubungi jurulatih yang membantu dalam pemilihan asana yoga terapeutik untuk skoliosis. [20]

  • Penting untuk merehatkan otot, jika tidak, daripada meregangkan, ia hanya boleh pecah. Ini adalah komplikasi yang menyakitkan dan berbahaya..

Menarik dalam pengertian ini, maklumat dari pakar Britain yang telah memperkenalkan istilah "penyakit yoga" ke dalam kehidupan seharian. Mereka mencatatkan komplikasi berikut, yang menyebabkan hobi praktik eksotik tanpa berfikir dan sembrono:

  • sakit lutut yang tidak dapat ditanggung;
  • strok;
  • terseliuh;
  • gangguan retina.

Mungkin, ini adalah perkara-perkara ekstrem yang dihadapi oleh orang-orang yang tidak bersedia untuk melakukan yoga sama ada secara moral atau emosi. Dengan pendekatan yang betul, semua ini dapat dielakkan..

Kelas yoga telah banyak membantu menghilangkan masalah pada tulang belakang, sendi, akibat tekanan. Teknik ini memberi kesan yang baik pada seluruh badan. Seperti latihan terapeutik lain, yoga untuk skoliosis berguna bagi kebanyakan sezaman kita, yang secara besar-besaran menderita masalah serupa. Kunci kejayaan adalah pendekatan individu kepada pesakit oleh pakar dan tumpuan serius setiap pesakit untuk menghilangkan masalah.