Yoga untuk hernia tulang belakang lumbar: cadangan dan kontraindikasi

Siku

Setiap orang yang gemar kaedah penambahbaikan kesihatan yang popular ini bercakap mengenai manfaat yoga dari kesihatan. Terdapat banyak latihan yang memberi kesan positif pada sistem muskuloskeletal. Namun, banyak yang bimbang tentang persoalan bagaimana mereka mempengaruhi tubuh dalam penyakit kronik? Adakah yoga berguna untuk hernia tulang belakang lumbar?

Hernia tulang belakang lumbar

Hernia tulang belakang muncul dengan beban tidak rata pada intervertebral annulus fibrosus, apabila membrannya terkoyak dan sebahagian daripada nukleus pulposus keluar. Patologi ini sering disertai dengan rasa sakit di kawasan yang rosak, dan kadang-kadang perubahan luaran - tonjolan, kelengkungan, keradangan. Antara kemungkinan penyebab penyakit ini, doktor mencatatkan:

  • pelbagai kecederaan;
  • kekurangan zat yang diperlukan untuk tubuh;
  • gaya hidup tidak aktif;
  • diet dan minum yang tidak betul;
  • beban berlebihan;
  • tinggal berpanjangan dalam kedudukan yang tidak selesa;
  • perubahan ketara dalam mod aktiviti.

Dengan patologi tulang belakang ini, yoga dianjurkan, tetapi kelas harus dilakukan hanya dengan lawatan berkala ke doktor. Semua latihan memerlukan pelaksanaan yang betul, jika tidak, pesakit berisiko mengalami kecederaan - meregangkan otot atau ligamen, mencubit saraf.

Sekiranya dipraktikkan dan dilakukan secara teratur di bawah bimbingan seorang pengajar, yoga akan membantu menghilangkan hernia tulang belakang lumbar secara kekal. Walau bagaimanapun, teknik penyembuhan ini akan memberi kelegaan yang besar bagi seseorang yang menderita penyakit ini..

Asana yang disyorkan

Terdapat kompleks yoga tertentu yang paling berkesan dalam merawat pelbagai penyakit. Anda boleh mendapatkan banyak kursus yoga di Internet yang dapat membantu menyembuhkan pelbagai penyakit. Salah satu kursus tersebut, pengarang artikel ini, berpengalaman dan dapat menyembuhkan hernia tulang belakang. Berdasarkan pengetahuan yang diperoleh, komunikasi dengan doktor dan pakar, saya menyediakan cadangan untuk mereka yang menderita hernia tulang belakang lumbar dengan menyusun senarai asana berikut:

  • tadasana;
  • vriksasana;
  • konasana baddha;
  • adho mukha svanasana;
  • utthita trikonasana;
  • urdhva mukha svanasana;
  • savasana;
  • virabhadrasana;
  • urdhvottanasana.

Dengan hernia, asana yang paling lembut disyorkan, sangat penting untuk tidak menimbulkan tekanan yang tidak perlu pada tulang belakang. Video akan membantu pemula untuk menyelesaikannya dengan betul. Walaupun sakit belakang yang sedikit harus menjadi isyarat untuk meninggalkan pose, hanya ini yang harus dilakukan dengan lancar, dan jika anda merasa tidak sihat, latihan harus dihentikan.

Petua dan Perhatian

Latihan harus dimulakan hanya apabila tidak ada penyakit yang memburukkan lagi. Jangan berlatih yoga semasa serangan sakit, dan juga dalam masa 48 jam selepas mereka. Cakera hernia bukan penyakit serius, tetapi mempunyai ciri dan kontraindikasi tersendiri.

Pastikan set latihan yang pertama pendek. Dalam kes ini, anda perlu memantau kesejahteraan anda dengan teliti. Ketidakselesaan yang jelas, dan kesakitan yang lebih teruk, menunjukkan tekanan yang berlebihan, ia harus dielakkan. Ketidakselesaan, terutama di kawasan lumbar, harus segera dilaporkan kepada pengajar. Dia akan memilih latihan yang tepat untuk membantu mengurangkan tekanan pada masalah..

Yoga akan paling berkesan sekiranya:

  1. terlibat pada awal pagi atau lewat petang;
  2. tidak termasuk latihan pada perut penuh;
  3. awasi kesejahteraan anda dengan teliti;
  4. elakkan kerja berlebihan;
  5. berehat sepenuhnya selepas kelas.

Semua kompleks yang dirancang untuk menguatkan tulang belakang melibatkan pergerakan yang lancar dan diukur. Anda tidak boleh melakukannya dengan kadar yang cepat, sehingga anda dapat sepenuhnya menghilangkan kesan penyembuhan dan bahkan membahayakan tubuh. Dengan hernia tulang belakang, anda tidak perlu membuat badan anda keletihan, yoga tidak berlaku untuk kaedah di mana seseorang melakukan senaman hingga batas kemampuannya.

Yoga untuk hernia tulang belakang lumbar - bagaimana melakukannya?

Kelas harus dimulakan hanya setelah berunding dengan doktor anda. Pakar akan menganalisis semua kontraindikasi dan ciri penyakit ini, selepas itu dia akan memilih set latihan yang optimum. Menonton video akan membantu anda menguasai asana yang kompleks dan menggabungkan bahan yang diterima daripada pengajar. Meningkatkan beban dan meningkatkan kesukaran latihan harus dilakukan secara beransur-ansur. Tempoh tinggal di setiap asana dipilih secara individu. Membongkok ke hadapan, melengkung ke belakang tidak diinginkan dalam penyakit ini.

Beberapa latihan memerlukan alat tambahan - selimut, tali pinggang, permaidani, kerusi.

Yoga membantu memulakan mekanisme pertumbuhan semula dan penyembuhan diri dari pelbagai sistem badan. Sangat penting untuk mengubah kehidupan biasa seseorang, kerana dialah yang menyebabkan munculnya patologi tulang belakang. Agar latihan dengan hernia tulang belakang lumbar berkesan, anda harus:

  • awasi diet dengan teliti;
  • perhatikan rehat;
  • berhenti minum alkohol dan kopi;
  • tidak termasuk merokok;
  • sesuaikan corak tidur.

Tabiat buruk, terlalu banyak kerja, kurang tidur, semua ini mempengaruhi kesihatan tulang belakang.

Sangat mustahak untuk mengecualikan makanan diet, penggunaannya mempengaruhi keadaan sendi - makanan masin dan asap, produk separuh siap, minuman beralkohol dan perangsang.

Agar sistem muskuloskeletal pulih dan secara beransur-ansur kembali normal, tubuh mesti menerima protein, vitamin dan unsur surih. Hanya kedudukan badan yang mendatar dengan relaksasi lengkap yang dapat dianggap sebagai rehat lengkap..

Yoga untuk hernia tulang belakang

Banyak teknik kesihatan menumpukan pada tulang belakang. Adalah dipercayai bahawa kesihatan manusia bergantung pada keadaannya. Yoga memandang serius perkara ini. Amalan kerohanian kuno ini kini semakin popular. Banyak orang menggunakan latihannya bukan hanya untuk mencapai keharmonian dan kesempurnaan rohani, tetapi juga untuk pemulihan fizikal. Lebih-lebih lagi, dia benar-benar mampu meningkatkan kesihatannya. Perkara utama adalah melakukannya dengan betul, di bawah bimbingan mentor yang berpengalaman. Hanya dengan itu yoga akan bermanfaat. Selain itu, anda boleh menggunakannya walaupun dengan patologi serius sistem muskuloskeletal. Contohnya, yoga sering digunakan untuk hernia tulang belakang. Terdapat asana tertentu yang dapat melegakan pesakit ini tanpa pembedahan..

Penerangan umum mengenai masalah tersebut

Hernia tulang belakang baru-baru ini menjadi masalah yang semakin biasa. Ini disebabkan oleh gaya hidup yang tidak aktif, aktiviti fizikal yang rendah pada kebanyakan orang, dan diet yang buruk. Bagaimanapun, kesihatan tulang belakang sangat bergantung kepada keadaan korset otot belakang dan kehadiran nutrien tertentu di dalam badan..

Lajur vertebra manusia terdiri daripada vertebra individu yang dihubungkan oleh otot dan ligamen. Di antara mereka terdapat lapisan lembut tulang rawan - cakera intervertebral. Ia terdiri daripada anulus fibrosus elastik dan pulposus nukleus lembut. Cakera elastik, oleh itu memberikan pergerakan tulang belakang, dan juga menyerap semua kejutan dan kejutan.

Tetapi kerana pelbagai sebab, fibrosus anulus boleh mulai runtuh, kerana cakera kehilangan sifat pelindungnya. Nukleus pulposus menonjol melalui retakan, dan bentuk hernia. Ini mungkin disebabkan oleh kekurangan nutrien atau cairan, tekanan yang meningkat, atau kelemahan korset otot. Biasanya, hernia paling kerap didiagnosis pada atlet, orang yang melakukan kerja fizikal yang keras, dan juga pada usia tua. Orang yang menderita osteochondrosis atau kelengkungan tulang belakang, sering mengangkat berat atau menjalani gaya hidup yang tidak aktif, terdedah kepada penyakit ini.

Itulah sebabnya mengapa hernia tulang belakang kini lebih biasa. Bagaimanapun, kebanyakan orang menghabiskan hampir sepanjang hari dalam keadaan duduk. Otot di bahagian belakang melemah, dan tekanan sedikit pun boleh menyebabkan perpindahan cakera. Dan jika, sebagai tambahan, tubuh tidak mempunyai nutrien atau cecair yang mencukupi untuk mengekalkan keanjalan cakera, terdapat risiko pembentukan hernia yang tinggi..

Selalunya, hernia terbentuk di tulang belakang lumbar - ini adalah sekitar 90% kes. Dialah yang terdedah kepada tekanan yang paling besar semasa menjalani gaya hidup yang tidak aktif. Di samping itu, tulang belakang serviks rentan terhadap perkembangan patologi. Hernia di kawasan toraks sangat jarang berlaku, kerana ia adalah yang paling mudah bergerak.

Bahaya patologi ini adalah bahawa pada peringkat awal ia tidak dapat menampakkan diri dalam apa pun. Sensasi dan ketidakselesaan yang menyakitkan muncul ketika tisu tulang dan tulang rawan sudah mula runtuh. Sekiranya pada masa yang sama akar saraf dicubit, terdapat kebas anggota badan, paresthesia, sensasi kesemutan atau sensasi terbakar. Dengan beberapa pergerakan, rasa sakit tajam yang tajam mungkin muncul.

Dalam hal ini, kelas yoga mempunyai kelebihan berbanding beban lain. Bagaimanapun, mereka terutama bertujuan untuk meregangkan dan meregangkan otot, tidak termasuk mengangkat berat dan dilakukan dengan perlahan. Selain itu, ciri yoga adalah bahawa anda pasti perlu memperhatikan diet dan gaya hidup anda, yang juga penting dengan hernia..

Yoga untuk hernia tulang belakang lumbosacral

Cakera herniasi menyebabkan sakit belakang yang teruk dan banyak rasa tidak selesa. Dengan hernia tulang belakang lumbosacral, pakar sering menetapkan terapi yoga. Dengan pertolongannya, mungkin untuk mencapai kelonggaran semua kumpulan otot yang diperlukan, memulihkan aliran darah di kawasan yang rosak dan aliran keluar limfa, menyumbang kepada pemulihan cepat tisu rawan yang rosak. Juga, setelah melakukan asana, terdapat peningkatan dalam kerja semua bahagian ruang tulang belakang dan meningkatkan jarak antara vertebra..

Perkara yang Perlu Dipertimbangkan Semasa Melakukan Yoga

Sebelum memulakan latihan, anda perlu menguasai beberapa peraturan mudah:

  • Mengawal diet anda. Pemakanan yang betul, kaya dengan vitamin dan mineral, akan membantu mengisi kekurangan nutrien dalam badan. Dengan bantuan mereka, proses memulihkan tisu tulang rawan dan aktiviti motor berlaku lebih cepat..
  • Penolakan sepenuhnya terhadap tabiat buruk. Alkohol, ubat-ubatan dan nikotin memberi kesan negatif kepada seluruh badan secara keseluruhan. Proses penjanaan semula cakera intervertebral adalah mustahil dengan penggunaan semua bahan beracun ini.
  • Biasa, tidur penuh. Sekiranya seseorang mempunyai hernia intervertebral, maka perlu diberi perhatian khusus untuk tidur dan tempat untuknya. Untuk tidur lebih lena dan sihat, anda harus memilih tilam yang sesuai dengan bantal.

Yoga untuk hernia tulang belakang adalah alternatif untuk rawatan pembedahan. Tetapi sebelum anda mula melakukannya, anda mesti berunding dengan pakar. Sekiranya asana dipilih dengan tidak betul, maka anda boleh menyebabkan kecederaan, mencubit hernia atau saraf yang ada. Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai kemungkinan yoga untuk scoliosis dalam artikel ini..

Arahan untuk menjalankan kelas

Untuk mengelakkan kecederaan atau masalah lain semasa yoga dengan hernia tulang belakang lumbar, anda perlu mengikuti cadangan pakar. Mereka akan membantu anda mendapatkan kesan terapeutik yang paling tepat. Sebelum memulakan, anda perlu mengeluarkan cermin mata atau kanta lekap anda, jika ada. Bilik mesti hangat, berventilasi dengan baik sebelumnya.

Siapkan tuala dan selimut yang mungkin anda perlukan semasa asana untuk membersihkan peluh, letakkan di bawah kepala anda, atau untuk bermeditasi. Yoga sebaiknya dilakukan pada awal pagi atau larut malam. Walaupun tidak dilarang mengadakan kelas pada waktu yang sesuai. Pakaian hendaklah selesa dan longgar, tidak menyekat pergerakan. Latihan dilakukan di lantai telanjang atau tikar tanpa slip khas dengan kaki telanjang.

Semua asana diharuskan dilakukan dengan sangat perlahan, tanpa pergerakan secara tiba-tiba. Ketepatan juga sangat penting. Ia perlu untuk berpose selagi tubuh dapat bertahan. Sekiranya anda mengalami kesakitan atau ketidakselesaan, anda harus berjumpa dengan guru yoga yang berkelayakan. Nafas sekata, berterusan melalui hidung. Mulut mesti ditutup. Sekiranya anda tidak dapat melakukan asana, dan jawapan pakar tidak membantu anda, cuba baca buku. Mereka mempunyai banyak maklumat untuk pemula..

Setiap latihan dilakukan sekurang-kurangnya 4-5 minit, yang mesti diakhiri dengan relaksasi otot (pose orang mati). Setelah menyelesaikan keseluruhan kompleks, anda perlu mandi air panas untuk berehat lebih lama, tidak lebih awal daripada 20 minit selepas berakhirnya semua latihan.

Dengan berhati-hati, wanita harus berlatih yoga dalam tempoh kehamilan. Dan ia harus dilakukan di bawah pengawasan orang yang terlatih khas. Adakah boleh melakukan yoga selepas makan? Sebaiknya ambil 3-4 jam dari makanan terakhir. Dibolehkan memulakan pelajaran 1.5 jam selepas makanan ringan.

Dalam keadaan apa yoga akan bermanfaat dan dalam bahaya apa

Anda boleh berlatih yoga untuk banyak penyakit. Ini termasuk arthritis dan arthrosis, kelengkungan patologi tulang belakang (lordosis, kyphosis, scoliosis), penyakit sistem saraf autonomi. Juga digunakan terapi yoga untuk hernia tulang belakang serviks, toraks atau lumbal, patologi sistem genitouriner, endokrin dan pernafasan.

Kesan terapi yang baik dicapai sekiranya berlaku gangguan tidur, mimpi buruk, sindrom keletihan kronik, dan penyakit saraf. Nampaknya tidak ada sekatan dalam melakukan yoga, dan fakta ini dibuktikan oleh pendapat dan pengalaman banyak orang. Walau bagaimanapun, terdapat juga kontraindikasi. Sebab-sebab tidak dibenarkan melakukan rawatan senaman tertentu termasuk:

  • operasi yang dipindahkan baru-baru ini;
  • trauma kraniocerebral (terbuka dan tertutup);
  • gangguan mental yang serius;
  • penyakit jantung akut (contohnya, infark miokard);
  • kerosakan pada sistem muskuloskeletal oleh agen berjangkit;
  • tumor barah.

Selain itu, ada sebab lain kerana ada baiknya meninggalkan sekumpulan kelas buat sementara waktu:

  • peningkatan suhu badan;
  • sakit menembak tajam di tulang belakang lumbal, toraks atau serviks;
  • keletihan fizikal yang teruk;
  • tekanan emosi;
  • berada di tempat mandi atau sauna pada malam dan sejurus selepas yoga.

Asana mana yang paling sesuai untuk pembaikan hernia

Melakukan yoga sangat bermanfaat untuk menjaga tulang belakang seseorang. Umur biologi diletakkan berdasarkan kelenturannya. Perlu sedikit masa untuk menumpukan perhatian ke kelas dan anda dapat merasakan lonjakan kekuatan, peningkatan mood dan perasaan gembira. Latihan utama untuk hernia intervertebral adalah seperti berikut.

Vrikshasana (pose pokok)

Bagus untuk sakit belakang dengan meregangkan tulang belakang. Di samping itu, otot-otot bahagian bawah kaki berkembang, teknik pernafasan dan pengudaraan paru-paru bertambah baik..

  • kedudukan - berdiri, badan dilonggarkan;
  • kaki kanan membongkok di lutut, berpusing ke kanan dan kaki terletak di kaki yang lain hingga ketinggian maksimum, sementara jari kakinya diarahkan ke bawah. Untuk pendedahan penuh tulang pinggul, kaki ditarik ke sisi sejauh mungkin;
  • kaki kiri berdiri lurus di lantai, menjadi penyokong. Jari-jari kaki tidak ditarik, lutut ditarik ke atas;
  • perhatian tertumpu, perlu menjaga keseimbangan;
  • pada nafas dalam, lengan dilanjutkan di atas kepala melalui sisi dan bersentuhan dengan telapak tangan. Kemudian secara beransur-ansur mereka turun ke paras dada;
  • pandangan diarahkan lurus, badan tegang, seperti tali, tanpa rasa tegang, pernafasan terasa sekata dan dalam;
  • diperlukan selagi selesa berada di kedudukan ini;
  • semasa menghembuskan nafas, lengan dan kaki jatuh, berhenti sebentar dan pada saat menghirup asana diulang dengan kaki yang lain.

Uttanasana

Membantu meregangkan rabung sepenuhnya, terutamanya tulang belakang lumbal dan toraks, dan juga mengencangkan bahagian belakang paha. Untuk melakukan latihan dengan betul, anda harus bangun dahulu di Tadasana. Kemudian:

  • dengan lancar semasa menghembuskan nafas menurunkan badan dan lengan ke hadapan sejauh mungkin;
  • tangan perlu merebut betis, dan kemudian meletakkan telapak tangan anda di lantai di sisi kaki dan di belakang tumit;
  • ruang antara pubis dan dada harus meningkat, anda tidak perlu memerah diri;
  • kaki ketika dibengkokkan hendaklah selurus mungkin;
  • memerlukan banyak masa untuk tetap berada di posisi ini di mana keselesaan dirasakan.

Adalah sangat mustahak agar badan menjadi santai tanpa ketegangan. Pada mulanya sangat sukar untuk melaksanakan asana dengan betul..

Mengubati hernia lumbal dengan yoga

Seorang lelaki semuda tulang belakangnya.

Bernard McFadden, yang benar disebut "bapa" pendidikan jasmani, sering mengatakan bahawa setiap orang semuda tulang belakangnya. Dan memang begitu. Tulang belakang adalah teras seseorang, teras kesihatannya. Tidak hairanlah dalam yoga, salah satu daripada 3 saluran bioenergetik penting, sushumna nadi melewati tepat di sepanjang tulang belakang.

Hari ini, hanya sedikit orang yang mempunyai postur yang sangat baik dan tulang belakang yang sihat, dan ini tidak menghairankan: faedah peradaban dan cara hidup moden menjadikan kita tidak bergerak. Kami semakin menggunakan pengangkutan, daripada berjalan ketika perlu ke suatu tempat, duduk di depan komputer selama 8 jam sehari, dan tidak melakukan gimnastik Semua ini membawa kepada fakta bahawa otot-otot tulang belakang secara beransur-ansur atrofi. Beban yang sedikit akan penuh dengan kecederaan. Oleh itu, banyak orang moden menghadapi masalah seperti hernia tulang belakang..

Hernia tulang belakang lumbar yang paling biasa adalah patologi tulang belakang yang meluas. Namun, dia juga menjadi yang paling responsif terhadap latihan yoga. Teknik yoga dapat memperbaiki keadaan seseorang dengan penyakit ini, tetapi hanya dengan satu syarat, jika latihan itu dibina dengan betul. Walaupun semua asana yoga dirancang untuk menguatkan badan, tidak semua asana sama-sama berguna untuk hernia tulang belakang. Berikut adalah beberapa cadangan mengenai perkara yang harus dikecualikan dari latihan anda dan asana mana yang tidak boleh dilaksanakan, walaupun anda benar-benar mahu dan anda melakukannya dengan sempurna:

  1. Selekoh ke hadapan ke kaki lurus. Dengan hernia tulang belakang lumbar, kami mengecualikan dari latihan kami pashchimotanasana, padangusthasana, jana-sirshasana dan asana serupa. Latihan di mana kaki dijaga lurus memberikan beban yang kuat pada cakera intervertebral, sehingga menyumbang kepada peningkatan hernia.
  2. Pesongan yang mendalam. Kami membuang dari pesongan latihan di mana lengan digunakan untuk pengukuhan. Asana ini termasuk: bhujangasana, kapotasana, dhanurasana, chakrasana.
  3. Putaran. Tidak digalakkan melakukan asana di mana terdapat unsur-unsur memutar semasa duduk dan berdiri. Oleh itu, kami menggantikan kelainan semasa berdiri dan duduk dengan berpusing berbohong.
  4. Melompat. Bahagian kaki. Jatuhan dan hentakan kaki ke depan, tidak diragukan lagi, sangat mengagumkan dan merupakan bahagian penting dari latihan ke arah seperti Ashtanga Vinyasa, misalnya. Tetapi dengan hernia, kami, sayangnya, membuang unsur-unsur tersebut..

Dan kemudian apa yang boleh dan harus dilakukan agar tidak hanya membahayakan tulang belakang anda, tetapi juga memberi manfaat dan memperbaiki keadaannya.

  1. Untuk hernia tulang belakang sakral, pelbagai teknik daya tarikan sangat berguna. Ini termasuk seperti asana: shashankasana, adho mukha virasana, adho mukha svanasana menggunakan tali pinggang (tali pinggang terletak di seberang pelvis pada tahap lipatan pangkal paha dan dilekatkan pada dinding atau kait Sweden, jika ada), utkatasana (juga lebih baik untuk melakukannya dengan tali pinggang, untuk mencapai daya tarikan yang lebih baik).
  2. Jangan lupa tentang akhbar. Sekiranya hernia tulang belakang sakral, perlu diperhatikan otot perut, kerana mereka yang memberikan fiksasi tulang belakang lumbar, dan ardha navasna paling sesuai untuk menguatkannya
  3. Marjariasana. Salah satu asana terapi yoga. Terdapat beberapa variasi dalam melakukan marjariasana: ini adalah versi standard (selekoh selekoh dan putaran tulang belakang di posisi telapak-lutut), dan pilihan dengan mengangkat kaki secara bergantian dan kemudian membawanya ke dahi dengan lutut bengkok, anda juga boleh melakukan marjariasana dalam posisi siku lutut. Sebaiknya ganti berbagai pilihan untuk melakukan marjariasana dengan shashankasana.
  4. Betulkan postur anda. Postur yang betul sangat penting untuk terapi hernia yang berjaya. Oleh itu, asana yang terdapat di kompleks harus mengambil kira keunikan postur anda dan membetulkannya..
  5. Belajar untuk berehat. Untuk terapi hernia tulang belakang yang berjaya, perlu diperhatikan bukan hanya pada kerja otot, tetapi juga kelonggarannya, oleh itu, setiap kali kita menyelesaikan latihan dengan shavasana yang mendalam dan berkualiti tinggi. Anda boleh meningkatkan kesan terapi yoga shavasana dengan menggunakan aromaterapi, muzik yang menyenangkan, dll. Pastikan menggunakan pelbagai elemen tambahan semasa membuat shavasana: alat peraga, selimut, guling, bergantung pada ciri-ciri postur anda.

Yoga untuk hernia tulang belakang

Keberkesanan yoga telah lama terbukti. Pelaksanaannya mempunyai ciri tersendiri. Latihan tidak hanya tersedia bagi mereka yang telah lama mengetahui teknik pelaksanaannya, tetapi juga untuk pemula. Seperti aktiviti fizikal, ia mempunyai kontraindikasi tersendiri..

Ciri-ciri penggunaan asana membolehkan anda menggunakan teknik ini dalam apa jua keadaan, termasuk di rumah. Oleh itu, bagi mereka yang mempunyai masa yang terhad, tetapi ingin menjaga kesihatan dan senaman mereka, yoga akan menjadi jalan yang tepat.

Ia boleh dilakukan untuk beberapa penyakit tulang belakang, sementara untuk yang lain, beberapa tekniknya akan dilarang..

Yoga sebagai pencegahan dan rawatan hernia tulang belakang

Penonjolan dan masalah lain di tulang belakang agak biasa. Mereka sering kelihatan tidak simptomatik. Pada peringkat awal, patologi secara praktikal tidak mengganggu seseorang. Tetapi secara beransur-ansur rasa sakit dan beberapa gejala lain mula muncul..

Hernia yoga boleh dilakukan, tetapi ingat untuk berhati-hati agar tidak sakit belakang anda. Banyak asana ditujukan bukan hanya untuk meningkatkan kesihatan, tetapi juga merawat banyak penyakit..

Yoga untuk tulang belakang harus dilakukan dengan pendekatan yang kompeten, terutama bagi mereka yang mengalami hernia. Pergerakannya diselaraskan, perlahan dan lancar. Hernia yoga boleh dilakukan untuk bahagian belakang, dan juga untuk fokus umum..

Hernia tulang belakang berlaku akibat kecederaan atau perpindahan inti cakera. Penonjolan ini menyumbang kepada mampatan ujung saraf, akibatnya seseorang merasa tidak selesa bukan hanya di bahagian belakang, tetapi sering di anggota badan..

Adalah mustahak untuk mula melakukan asana pada tahap awal permulaan patologi, kerana tahap penyakit yang teruk mungkin memerlukan rawatan serius, dan kadang-kadang campur tangan pembedahan, setelah itu banyak latihan fizikal akan dilarang untuk waktu yang lama.

Penyakit tulang belakang sangat biasa berlaku pada wanita hamil. Oleh itu, sangat penting bagi mereka untuk mula berlatih seawal mungkin, mungkin pada peringkat awal kehamilan dengan izin doktor yang hadir.

Ciri-ciri melakukan asana untuk hernia tulang belakang

Yoga untuk hernia tulang belakang dibenarkan, tetapi mempunyai ciri tersendiri. Dengan hernia, disyorkan untuk melakukan asana yang paling asas dan tidak sukar. Terdapat latihan khas yang dirancang hanya untuk orang yang mempunyai penyakit pada tulang belakang..

Melakukan asana untuk hernia tulang belakang memerlukan pengawasan seorang pengamal untuk memastikan bahawa ia dilakukan dengan betul. Ramai orang menyedari peningkatan keadaan badan mereka dalam sebulan setelah menggunakan sebilangan asana. Peraturan penting adalah keteraturan kelas. Hanya dengan kerja berterusan mungkin kesan penyembuhan yang ketara. Asana yang tersedia untuk patologi seperti itu:

Asana asas digunakan untuk pengukuhan badan secara umum. Dan ada asana khas yang ditujukan khusus pada bahagian belakang dan tulang belakang..

Adalah sangat penting untuk tidak menimbulkan tekanan buatan yang tidak perlu pada tulang belakang. Semasa melakukan asana, anda perlu memantau keadaan anda dan mengawal pergerakan anda.

Langkah berjaga-jaga dan kontraindikasi

Hernia yoga harus dilakukan dengan lembut mungkin. Anda tidak boleh melakukan pergerakan dan asana secara tiba-tiba, yang bermaksud peralihan cepat dari kedudukan ke kedudukan. Sekiranya seseorang merasa sakit belakang yang teruk, adalah lebih baik untuk tidak melakukan senaman..

Sekiranya semasa latihan tiba-tiba ada rasa sakit yang kuat atau sakit, maka perlu menghentikan latihan atau mengurangkan intensitasnya. Semasa persembahan asana, anda harus mematuhi peralihan yang lancar dari posisi ke posisi, dan juga memastikan bahagian belakang cukup rata.

Pada waktu pagi orang yang mengalami masalah tulang belakang merasakan ketidakselesaan maksimum, jadi disarankan untuk berlatih pada waktu ini. Yoga menunjukkan pergerakan yang lancar dan diukur, yang membolehkan punggung berada dalam keadaan baik dalam waktu yang cukup singkat..

Dilarang berlatih dengan perut penuh, tetapi juga tidak digalakkan melakukan asana ketika perut kosong. Anda perlu mematuhi selang waktu selepas makan sekitar 2 - 3 jam. Semasa pelajaran, awasi kesejahteraan anda. Sekiranya ketegangan timbul di bahagian belakang, lebih baik berhenti bersenam..

Kompleks tulang belakang harus dilakukan dalam keadaan santai. Di samping itu, anda harus mengelakkan bersenam semasa sakit, pada suhu tinggi, sakit kepala dan sakit sendi..

Latihan tulang belakang mesti dilakukan di bawah pengawasan ketat seorang pengamal. Sekiranya seseorang menggunakan asana sendiri di rumah, anda mesti terlebih dahulu mempelajari kebenaran teknik ini.

Yoga dan pencegahan penyakit belakang

Kelas membantu bukan sahaja dengan penyakit yang ada, tetapi juga pencegahan penyakit yang sangat baik. Jadi, sebagai contoh, dengan masalah tulang belakang, banyak asana memperbaiki keadaan seseorang dengan ketara. Dan pada orang yang tidak mengalami masalah belakang, mereka adalah pencegahan penampilan mereka yang sangat baik..

Bersenam secara teratur membantu menghilangkan rasa sakit dengan senaman fizikal yang berlebihan, termasuk punggung. Orang yang sering mengalami keletihan setelah seharian bekerja, dan juga mengalami beberapa kecacatan seperti skoliosis, osteochondrosis dan lain-lain, harus kerap melakukan sekurang-kurangnya beberapa asana agar penyakit ini tidak berkembang menjadi patologi yang lebih teruk.

Kompleks latihan merangsang peredaran darah di kawasan belakang yang ketat. Pada siang hari, tidak semua otot pada tubuh manusia dihubungkan untuk bekerja. Terdapat juga mereka yang secara praktikal tidak mengambil bahagian di dalamnya. Sehubungan dengan itu, penjepit sering muncul di tempat-tempat ini, terutama jika seseorang tidak melakukan aktiviti fizikal. Latihan ini akan menjadi pencegahan penampilan penyakit yang sangat baik di kawasan ini..

Seberapa berkesan yoga untuk hernia tulang belakang

Perkembangan patologi ruang tulang belakang boleh menyebabkan sejumlah komplikasi. Kerana keistimewaan gaya hidup, banyak orang mendapat penyakit tulang belakang: osteochondrosis dan penyimpangan lain. Mereka boleh dirawat dengan ubat-ubatan dan senaman biasa..

Melakukan yoga dengan hernia tulang belakang dibenarkan, tetapi anda harus berhati-hati. Kelas yoga meningkatkan kesejahteraan seseorang dengan ketara. Ramai orang memperhatikan penghapusan kesakitan pada hernia tulang belakang dan penghapusan kekakuan pergerakan. Perlu diingat bahawa kelas boleh dilakukan hanya dengan izin doktor yang hadir, kerana bentuk penyakit yang teruk memerlukan pengawasan pakar.

Sekiranya terdapat gejala yang tidak menyenangkan semasa melakukan asana, adalah perlu untuk menghentikan latihan dan menangguhkannya sebentar. Agar kesan yoga dapat dimaksimumkan, anda harus makan dengan betul untuk memberi nutrien yang diperlukan kepada organ dalaman..

Dengan senaman yang teratur, mungkin untuk menyingkirkan masalah dalam beberapa bulan. Walau bagaimanapun, dengan penyakit keparahan sederhana, terapi semacam itu mungkin memerlukan sedikit masa, tetapi secara umum, rawatan tidak memerlukan lebih dari satu tahun. Selepas itu adalah mungkin untuk terus berlatih untuk mengekalkan kesannya.

Yoga untuk hernia pelbagai tempat

Sangat penting untuk menjaga keseimbangan ketika melakukan asana. Sebagai tambahan, asana terbalik tidak digalakkan, begitu juga dengan asana yang melibatkan peralihan yang terlalu mendadak dan peregangan dan lenturan yang berlebihan..

Masalahnya boleh muncul di mana-mana bahagian tulang belakang. Bergantung pada jabatan di mana ia berada, terdapat batasan tertentu dalam pelaksanaan beberapa asana. Jadi, sebagai contoh, sekiranya terdapat masalah di sektor lumbar, seseorang harus menahan diri dari asana yang memerlukan peregangan tulang belakang yang berlebihan. Pada serviks - anda tidak dapat melakukan pergerakan kepala secara tiba-tiba.

Yoga untuk hernia tulang belakang serviks

Untuk menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan, asana berikut sangat sesuai:

  • savasana;
  • vriksasana;
  • varikhardasana;

Asana ini bertujuan untuk menghilangkan ketegangan di leher. Yoga untuk hernia tulang belakang harus dilakukan dengan sangat berhati-hati. Sekiranya hernia terletak di tulang belakang serviks, maka perhatian harus diberikan kepada kedudukan kepala semasa latihan.

Untuk rawatan hernia di tulang belakang serviks, kaedah rawatan tambahan lain sering digunakan, seperti fisioterapi, terapi ubat. Mereka boleh digunakan dalam kombinasi dengan terapi yoga.

Yoga untuk tulang belakang toraks

Patologi ini sering muncul di kawasan toraks. Di tempat ini, penampilannya disebabkan gaya hidup tertentu, kehadiran scoliosis dan beban yang tidak mencukupi. Untuk penyakit tulang belakang toraks, asana berikut boleh dilakukan:

  • tadasana;
  • balasana;
  • utthita parsvakonasana.

Mereka bertujuan untuk menguatkan otot, serta melegakan kesakitan di bahagian ini. Mereka setimbang mungkin sehingga pelaksanaannya dapat diakses oleh orang yang mengalami masalah di kawasan toraks..

Yoga untuk hernia tulang belakang lumbosacral

Hernia yang paling teruk biasanya terdapat pada tulang belakang lumbar. Oleh kerana rawatan mereka rumit oleh lokasi mereka yang tidak biasa, maka yoga harus dirawat dengan berhati-hati untuk masalah ini. Asana berikut tersedia untuk pelaksanaan:

  • supta padangusthasana;
  • ardha svanasana;
  • adho mukha savasana.

Asana ini bertujuan untuk merehatkan punggung bawah. Semasa melaksanakannya, perlu memastikan bahagian belakang sekata mungkin dan tidak ada ketegangan yang berlebihan di bahagian tulang belakang yang lain..

Yoga untuk cakera herniated

Hernia intervertebral adalah fenomena yang agak biasa di kalangan orang dewasa dan di kalangan orang muda. Baru-baru ini, kes patologi ini menjadi lebih kerap. Ini mungkin disebabkan gaya hidup dan kerja tidak aktif. Patologi boleh muncul di mana-mana bahagian tulang belakang.

Asanas sangat bagus untuk mengatasi masalah ini:

Untuk melakukan satu set latihan untuk penyakit ini, anda boleh melakukan asana asas dan sekunder, menggabungkan dan menggabungkannya satu sama lain.

Yoga untuk penonjolan tulang belakang lumbar

Pada mulanya, penonjolan terbentuk, setelah itu masalah yang lebih serius mungkin muncul, jika rawatan tidak dimulakan tepat pada waktunya. Walau bagaimanapun, seseorang boleh mengalami penonjolan selama bertahun-tahun. Terapi yoga bertujuan untuk menghilangkan ketegangan dan merehatkan zon ini, serta melepaskan ujung saraf yang terjepit sebagai akibat dari masalah tersebut..

Dengan hernia vertebra di bahagian ini, asana berikut dibenarkan:

Kedudukan ini membolehkan anda merehatkan tulang belakang lumbar dan melegakan ujung saraf yang terjepit. Anda perlu melakukan asana dalam keadaan santai, tanpa meregangkan otot bahagian belakang.

Apabila anda tidak dapat melakukan yoga

Latihan ini dapat digunakan bukan hanya untuk rawatan, tetapi juga untuk pencegahan banyak patologi, termasuk tulang belakang. Dengan adanya patologi yang ada, anda tidak dapat melakukan yoga semasa kesakitan teruk. Di samping itu, anda harus menahan diri dari sebarang aktiviti fizikal semasa sakit, pada suhu tinggi..

Yoga untuk penonjolan dan hernia harus sangat lembut, pergerakan diselaraskan dan lancar. Pergerakan tiba-tiba dikecualikan serta peralihan tiba-tiba..

Asanas sesuai untuk rawatan hernia di punggung bawah

Untuk menyembuhkan patologi kawasan lumbar, asana yang paling biasa adalah urdhvahastasana dan baddha konasana. Performa mereka sama sekali berbeza, namun mereka mempunyai fokus yang sama - melegakan kesakitan dan ketegangan di kawasan lumbar.

Kumpulan latihan harus dipilih secara individu, kerana seringkali hernia mempunyai sejumlah penyakit bersamaan, di mana beberapa asana akan dilarang. Oleh itu, sebelum memulakan asana, terutamanya untuk pemula, perlu berjumpa pakar untuk mengelakkan berlakunya komplikasi..

Adakah mungkin melakukan yoga dengan hernia tulang belakang dan yang mana satu?

Yoga sangat bermanfaat untuk kesihatan secara umum, dan khususnya sistem muskuloskeletal. Termasuk ia berguna untuk hernia intervertebral dan penonjolan.

Dengan bantuan yoga, mungkin untuk merawat (dan mencegah) hernia intervertebral di semua bahagian tulang belakang: lumbal (termasuk sacral), toraks dan serviks. Sebilangan asana bersifat pemulihan, dan digunakan selepas pembedahan untuk menghilangkan hernia vertebra..

1 Adakah mungkin melakukan yoga dengan hernia?

Adakah mungkin melakukan yoga dengan hernia di punggung bawah? Sebilangan besar latihan yoga dilarang kerana keadaan ini, tetapi beberapa latihan masih ada. Terdapat sebilangan kecil daripadanya, tetapi ia bukan sahaja selamat untuk hernia tulang belakang, tetapi juga berguna (membantu mengurangkan gejala).

Terdapat juga asana yang dibenarkan untuk hernia leher dan tulang belakang toraks. Sekiranya kita bercakap mengenai semacam kompleks yoga lengkap, yang boleh diterima untuk hernia punggung bawah, maka ini adalah kompleks Iyengar.

Dengan hernia vertebra, kebanyakan asana yoga dilarang.

Tidak ada latihan yang dapat dilakukan tanpa terlebih dahulu berunding dengan doktor (sekurang-kurangnya ahli terapi, tetapi lebih baik dengan pakar neurologi atau vertebrologi). Termasuk mengabaikan pendapat jurulatih yoga: hanya doktor yang mempunyai pengkhususan yang sesuai (dalam penyakit sistem muskuloskeletal) yang dapat berkompeten dalam hal ini.
ke menu ↑

1.1 Dalam kes apa mustahil?

Terdapat kontraindikasi relatif dan mutlak untuk yoga untuk hernia tulang belakang dan penonjolan:

  1. Kehadiran komplikasi hernia dalam bentuk pemampatan (memerah, mencubit) saraf tunjang atau arteri vertebra.
  2. Kehadiran anomali kongenital atau kecacatan ruang tulang belakang (termasuk anomali serviks Kimmerle).
  3. Kehadiran arthrosis atau artritis sebarang etiologi (penyebab), termasuk penyebab autoimun.
  4. Kehadiran tahap terakhir hernia vertebra - urutan (hernia tersekat).
  5. Kehadiran neoplasma jinak di ruang tulang belakang, atau kehadiran neoplasma malignan di mana-mana organ.
  6. Kehadiran yang disyaki, tetapi tidak dibuktikan dengan teknik pencitraan pemeriksaan hernia intervertebral.

1.2 Apakah kesan senaman berkala?

Melakukan asana selamat yang dimaksudkan untuk rawatan cakera herniasi boleh memberi kesan positif kepada keadaan pesakit. Latihan yang sistematik akan membawa kepada beberapa kesan positif:

  • penghapusan kekejangan pampasan korset otot belakang;
  • meningkatkan mobiliti semua bahagian ruang tulang belakang, menghilangkan imobilisasi separa;
  • pengurangan ketara atau penghapusan sindrom kesakitan yang lengkap;
  • peningkatan peredaran darah umum di semua tisu badan, termasuk bahagian belakang - yang bermaksud bahawa hernia akan berkembang lebih perlahan (peningkatan aliran darah - peningkatan mekanisme pertahanan);
  • menguatkan korset otot belakang dan, sebagai akibatnya, mengurangkan beban pada ruang tulang belakang (bagaimanapun, otot tulang belakang memunggah tulang belakang).

1.3 Berapa dan berapa kerap perlu dilakukan?

Kelas harus sistematik, berterusan. Tidak perlu bersenam setiap hari, malah boleh memudaratkan. Kelas mesti diadakan setiap dua hari, dan di antara mereka anda boleh melakukan senam biasa atau terapi senaman.

Sebaiknya lakukan yoga di luar rumah

Tempoh satu pelajaran idealnya ialah 45 minit (sehari), sekurang-kurangnya 30 minit sehari. Tidak perlu melakukan lebih dari satu jam: ini akan menyebabkan kesesakan berlebihan pada keseluruhan sistem muskuloskeletal.

Dipercayai bahawa hanya dalam seminggu, yoga memerlukan 160-180 minit. Berdasarkan angka ini, anda boleh menyusun jadual kelas secara bebas.
ke menu ↑

2 Asana apa yang boleh dilakukan dengan hernia tulang belakang?

Terdapat 5 asana yoga asas (latihan, postur) yang digunakan untuk hernia tulang belakang. Mereka dibezakan oleh kecekapan tinggi, keselamatan dalam pelaksanaan dan ketersediaannya. Perkara terakhir bermaksud bahawa latihan sangat mudah dilakukan sehingga dapat diakses oleh orang tanpa latihan fizikal..

  1. Urdhvottanasana. Luruskan punggung anda, kunci tangan anda di belakang kepala. Selepas itu, dengan memutar tangan, kedudukan berubah - bahagian belakang tapak tangan mesti diangkat ke atas, dan kemudian bahagian depan. Semasa melakukan asana, perut harus masuk, dan semua otot harus tegang..
  2. Anjing yang menghadap ke bawah. Berdiri tegak, kemudian angkat jari kaki dan bengkokkan sehingga jari anda menyentuh lantai. Kemudian pindahkan berat badan ke tumit sambil menarik kaus kaki anda. Asana mesti dilengkapkan dengan cengkaman kepala berbentuk silang dengan tangan.
  3. Urdhva mukha svanasana. Posisi permulaan adalah berdiri di lengan lurus dalam posisi berbaring, dengan satu-satunya perbezaan bahawa kaki dan lengan harus selebar bahu. Bengkokkan dengan lembut untuk menampakkan sendi bahu dan dada.
  4. Shavasana. Berbaring di lantai, lengan di lipit, kaki sedikit terpisah. Rehatkan semua otot sebanyak mungkin, dari otot lengan hingga otot muka, bernafas secara merata dan dalam. Tujuan latihan adalah untuk menghilangkan kekejangan otot belakang..
  5. Rama-rama. Berbaring dengan tangan dan kaki anda yang terentang. Pada masa penyedutan, anda perlu mengangkat kaki lurus, dan di pintu keluar, perlahan-lahan menyebarkannya ke sisi.

2.1 Ciri-ciri kelas untuk hernia serviks

Tulang belakang serviks paling tahan terhadap kerosakan mekanikal. Semasa melakukan senaman fizikal, ia mesti dilindungi sebisa mungkin..

Yoga asana berkesan untuk hernia belakang

Termasuk yoga. Oleh itu, sebarang asana yang melibatkan otot serviks atau kawasan serviks pada amnya harus dilakukan selembut mungkin. Tetapi selain keselamatan, ada alasan lain untuk prestasi asana yang perlahan: apabila latihan dilakukan dengan cepat, anda mengurangkan keberkesanan latihan menjadi hampir sifar. Beban maksimum pada otot (dan mereka mesti dilatih di kawasan serviks terlebih dahulu) dicapai dengan pergerakan perlahan.

Tanpa beban berat, otot tidak akan "pecah", dan tanpa rehat mikro, mereka tidak akan diperkuat.
ke menu ↑

2.2 Ciri-ciri kelas untuk hernia lumbal dan lumbosacral

Tulang belakang lumbosacral jauh lebih tahan terhadap kerosakan mekanikal daripada serviks. Jabatan ini mempunyai beban yang besar (dari seluruh badan): praktikalnya adalah sokongan seluruh tulang belakang.

Asana punggung bawah juga harus dilakukan dengan perlahan. Penting untuk tidak melakukan asana yang melibatkan beban putaran atau paksi pada tulang belakang. Pertama sekali, anda harus mengecualikan latihan di mana terdapat putaran pada paksinya..

Selekoh tajam (ke depan dan ke sisi) juga dilarang. Mereka perlu dilakukan dengan perlahan atau tidak dilakukan sama sekali (untuk beberapa bentuk hernia).
ke menu ↑

2.3 Yoga untuk hernia intervertebral punggung bawah (video)

2.4 Asana apa yang tidak dapat dilakukan dengan hernia tulang belakang?

Terdapat lebih dari seratus latihan yoga yang dikontraindikasikan pada hernia tulang belakang. Kumpulan asana berikut dilarang:

  1. Sebarang asana yang menyiratkan beban putaran atau paksi (memutar, memusingkan badan di sekitar paksinya).
  2. Sebarang asana yang menunjukkan prestasi latihan yang tajam.
  3. Mana-mana asana yang memerlukan latihan fizikal yang serius (contohnya, berdiri di atas kepala, latihan dengan satu tangan).
  4. Sebarang asana yang menyebabkan kesakitan atau ketidakselesaan. Termasuk yang disyorkan untuk hernia belakang (mereka mungkin tidak sesuai untuk sebilangan pesakit).

3 Yoga Iyengar: penerangan mengenai kompleks

Iyengar Yoga adalah subkelompok (varieti) Hatha Yoga. Ia diciptakan oleh yogi Iyengar Bellur. Idea asas Iyengar adalah bahawa kriteria utama kesihatan adalah keharmonian.

Oleh itu, semua latihan dari yoga Iyengar memerlukan kedudukan badan yang betul semasa kelas sehingga semua bahagian badan berkembang secara serentak (harmoni). Asanas dari Iyengar menunjukkan prestasi statik pelbagai latihan menggunakan sokongan.

Walaupun Iyengar Yoga pada awalnya diciptakan untuk pengayaan dan pengembangan spiritual, ia juga dapat digunakan untuk tujuan pengobatan. Ia bagus untuk hernia tulang belakang kerana ia hanya merangkumi asana yang selamat..

Anda boleh berlatih Iyengar sendiri, tetapi disyorkan untuk mencari mentor (yogi) yang akan mengembangkan kursus pengajian individu. Selepas itu, senarai asana disarankan untuk dipersetujui dengan doktor, dan hanya selepas itu anda boleh memulakan latihan.

Kelas yoga untuk hernia tulang belakang serviks

Yoga untuk hernia tulang belakang adalah kaedah yang sangat berkesan untuk merawat punggung, namun, seperti terapi apa pun, ia mempunyai beberapa kontraindikasi dan peraturan. Hernia tulang belakang adalah lesi yang teruk dan sangat serius pada ruang tulang belakang, yang disebabkan oleh kelemahan tisu dan otot dan perpindahan cakera intervertebral. Hari ini di dunia sebilangan besar orang mempunyai masalah dengan tulang belakang, dan banyak dari mereka dibantu dengan sangat baik dengan melakukan latihan yoga..

Yoga untuk hernia tulang belakang sakral

Di dunia moden, yoga dianggap bukan hanya kaedah latihan fisioterapi yang baik untuk sistem muskuloskeletal. Yoga adalah gabungan indah antara kerja fizikal dan rohani yang serentak, harmoni, kerja badan dan minda. Yoga diperlukan untuk melepaskan ketegangan agar dapat memaksimumkan kelonggaran dan pemulihan. Latihan yoga adalah perangsang yang hebat. Di samping itu, banyak pakar yakin bahawa kelas yoga adalah kaedah lain yang berjaya untuk rawatan dan pencegahan penyakit pada tulang belakang, khususnya di kawasan lumbosacral..
https://youtu.be/0l_-Vit2GxI

Peraturan Yoga Umum untuk Rawatan Hernia Tunjang

Pose untuk rawatan hernia tulang belakang dipilih dengan berhati-hati. Pesakit ini harus mengelakkan latihan berikut:

Dengan penyakit seperti itu, lebih baik tidak melakukan putaran asana..

  • memusingkan;
  • pesongan kuat;
  • pergerakan ceroboh cepat.

Yoga harus dilakukan sedemikian rupa sehingga senaman hanya membawa kelonggaran dan keselesaan. Rawatan dan pencegahan penyakit vertebra melalui terapi yoga bertujuan untuk meregangkan otot dan vertebra dengan lembut. Sekiranya ada postur yang membawa ketidakselesaan, anda harus berhenti bersenam. Pada mulanya, anda boleh mengikuti kelas dengan tenaga pengajar yang akan membantu anda memilih kedudukan badan yang betul atau mengembangkan program individu.

Tulang belakang lumbosacral

Selalunya, hernia intervertebral, serta penonjolan, muncul tepat di tulang belakang lumbosacral. Corak ini dikaitkan dengan beban yang kerap dan berlebihan pada bahagian tulang belakang ini. Beban biasa di kawasan lumbosacral menyumbang kepada penonjolan cakera, membentuk penonjolan. Semakin kuat dan kuatnya beban, semakin besar ukuran penonjolan. Dalam keadaan ini, cincin berserat cakera intervertebral tidak tahan dan pecah. Ini adalah bagaimana hernia intervertebral muncul. Sebagai tambahan kepada aktiviti fizikal yang berlebihan di punggung bawah, pelbagai jenis kecederaan dan gangguan menyumbang kepada penampilan hernia intervertebral..

Apa itu hernia intervertebral?

Hernia tulang belakang adalah pembentukan yang disebabkan oleh beban tidak sekata pada intervertebral annulus fibrosus. Penyakit ini disertai dengan penampilan kesakitan dan keradangan. Dalam beberapa kes, perubahan luaran diperhatikan, seperti kelengkungan dan tonjolan.

Kecederaan, beban yang berlebihan, gaya hidup yang tidak aktif, kekurangan nutrisi dalam badan, minum dan pemakanan yang tidak betul, perubahan tajam dalam mod aktiviti, tinggal lama dalam kedudukan yang tidak selesa dapat memprovokasi perkembangan hernia intervertebral..

Selalunya, hernia tulang belakang berkembang di kawasan lumbar. Bagi kawasan toraks dan serviks, mereka lebih kerap menderita..

Yoga untuk hernia tulang belakang lumbosacral

Sekiranya terdapat masalah ini, bolehkah yoga menolong hernia tulang belakang lumbosacral? Tidak mungkin untuk menjawab soalan ini secara afirmatif seratus peratus. Tidak mungkin membuang hernia di kawasan lumbosacral dengan bantuan yoga. Hernia intervertebral adalah proses pemusnahan patologi. Sekiranya terdapat tumor cakera intervertebral, maka dalam keadaan ini kita hanya bercakap mengenai pembedahan..

Satu-satunya faedah yoga adalah bahawa ia dapat mencegah hernia daripada jatuh. Kelas yoga tidak buruk pada masa sebelum operasi, dan tentu saja, semasa tempoh pemulihan. Oleh itu, tidak ada salahnya mengecualikan terapi yoga dari rawatan yang kompleks, terutamanya jika doktor yang hadir mengesyorkan kelas seperti itu.

Jangan lupa bahawa hasil positif dari latihan yoga adalah mungkin dengan prestasi yang betul dan tepat dari semua latihan (asanas). Jika tidak, hasil yang sebaliknya dapat dilihat, bukannya memberi manfaat - membahayakan kesihatan pesakit..

Doktor yang hadir sangat menasihatkan untuk berlatih yoga di hadapan tuan. Tuan akan sentiasa memberikan cadangan yang diperlukan dan mengajar anda cara melaksanakan semua asana dengan betul.

Apa asana yang boleh disyorkan

Dalam setiap kes, asana dipilih secara individu. Bagaimanapun, banyak bergantung pada perjalanan penyakit ini, pada usia pesakit dan keadaan badannya yang umum. Semua latihan dilakukan dengan tenang, perlahan, lembut, harus lembut, agar tidak memburukkan lagi kesejahteraan pesakit. Latihan teladan untuk hernia di kawasan lumbosacral boleh:

  • Asana, pose yang disebut Tadasana (melegakan kesakitan).
  • Pose Vrikshasana akan membantu mengurangkan gejala yang ada..
  • Untuk mengelakkan berlakunya hernia yang berlanjutan, mereka menggunakan kedudukan badan - Baddha Konasana.
  • Dengan hernia dari kawasan lumbosacral, perlu untuk mengurangkan tekanan pada nodul saraf yang terletak di rantau ini, dan dengan itu melegakan kesakitan. Untuk ini, asana dicadangkan - Urdhva Mukha Svanasana.
  • Virabhadrasana. Postur yang berkesan untuk mengelakkan mencubit. Memang, selalunya dengan hernia intervertebral, saraf terjepit, yang membawa kepada pelbagai gangguan dan kesakitan yang teruk..

Sebagai tambahan kepada asana di atas, postur seperti Utthita Trikonasana, Savasana, Urdhvottanasana dan lain-lain diamalkan mengikut budi bicara tuan..

Petua Sarjana

Seperti latihan terapeutik di mana anda mesti mengikuti peraturan asas, yoga mempunyai nasihat dan cadangan tersendiri, sama sekali untuk semua orang dan semua orang yang melakukan yoga, terutamanya bagi mereka yang mempunyai hernia di kawasan lumbosacral.

Oleh itu, prinsip yoga untuk pesakit dengan diagnosis - hernia intervertebral tulang belakang lumbosacral:

  • Kelas yoga semasa pemburukan penyakit tidak termasuk.
  • Latihan pengukuhan dilakukan setelah rasa sakit dan gejala lain hilang sepenuhnya. Sehingga saat itu, tujuan utama kelas adalah meregangkan tulang belakang..
  • Kemerosotan kesejahteraan pesakit adalah alasan untuk berhenti bersenam.
  • Beban meningkat secara beransur-ansur.
  • Pada permulaan kelas, semua latihan adalah sederhana, tidak sukar, tidak memerlukan banyak kekuatan dan tenaga, semuanya harus selembut dan seimbang mungkin.
  • Nafas semasa asana tenang, normal, tidak sekejap-sekejap..
  • Kita tidak boleh melupakan relaksasi, salah satu prinsip utama yoga. Oleh itu, semua kelas diakhiri dengan latihan ini, yang membantu untuk tetap dalam keadaan tenang dan menyenangkan..

Kepada siapa kelas yoga dikontraindikasikan

Sudah tentu, kelas yoga mempunyai sejumlah kontraindikasi. Oleh itu, bagi semua orang yang ingin mengikuti latihan ini, anda perlu tahu siapa yang tidak boleh mengikuti kelas. Adalah perlu untuk mengulangi bahawa dengan hernia, atau penyakit lain yang ada pada tulang belakang dan organ dalaman, mustahil untuk membuat keputusan secara bebas mengenai yoga. Lagipun, yoga bukan sahaja dapat membantu, tetapi juga boleh menyebabkan bahaya besar dalam situasi tertentu. Anda mesti mendapatkan janji temu doktor untuk kelas, jika tidak ada kontraindikasi untuk itu..

  1. Tempoh akut penyakit ini.
  2. Kesakitan teruk berterusan.
  3. Peningkatan suhu badan.
  4. Kekakuan pergerakan.
  5. Keadaan kesihatan yang buruk.
  6. Sakit mental.
  7. Penyakit akut organ dalaman.
  8. Hipertensi.
  9. Neoplasma malignan.
  10. Artritis.
  11. Jangkitan otak atau saraf tunjang.
  12. Penyakit darah yang teruk.
  13. Perpindahan vertebra tangga.

Senarai kontraindikasi mungkin lebih banyak. Oleh itu, sebelum memutuskan kelas yoga, adalah mustahak untuk mendapatkan kebenaran daripada pakar..

Sekiranya pesakit didiagnosis dengan hernia di kawasan lumbosacral, maka anda tidak boleh menggunakan yoga sebagai satu-satunya kaedah untuk menangani patologi. Bagaimanapun, penyakit ini sangat serius, memerlukan campur tangan pembedahan. Di sini yoga dengan sendirinya tidak berdaya, dan jika, di samping itu, mereka makan dengan tidak pantas untuk melakukan latihan, keadaan hanya akan diperburuk oleh kerosakan ketara pada tulang belakang..

Hernia tulang belakang serviks. Vyayama

Hernia tulang belakang serviks. Vyayama

Semua elemen kompleks dilaksanakan dengan mematuhi syarat berikut:

- latihan dilakukan dalam mod selesa; semasa bergerak, tidak ada rasa sakit, rasa tidak selesa di leher, tali pinggang bahu, lengan; tidak boleh ada pening dan pengalaman subjektif lain yang berwarna negatif;

- semua pergerakan dilakukan bermula dari julat minimum, dengan peningkatan amplitud secara beransur-ansur, pada kadar yang lancar, tanpa tersentak dan pergerakan tiba-tiba. Tidak ada pergerakan yang dilakukan dengan amplitud maksimum, rentang gerakan berada dalam lingkungan 60-90% maksimum.

Amaran. Semasa melakukan kompleks vyayam ini pada tulang belakang serviks, reaksi autonomi boleh berlaku: pengujaan zon reseptor aktif parasimpatik arteri karotid, serta pelbagai struktur tulang belakang serviks, boleh menyebabkan penurunan tekanan darah dan denyut jantung, yang boleh menyebabkan pening dan pingsan. Reaksi ini jarang berlaku, tetapi ahli terapi yoga mesti bersedia untuknya; lebih kerap ini berlaku pada orang yang melakukan teknik ini untuk pertama kalinya, orang vata mempunyai kecenderungan tertentu terhadap reaksi seperti itu (walaupun ini bukan peraturan mutlak). Sekiranya pening atau pingsan berlaku, pesakit harus dibaringkan dengan lembut di punggung dan kakinya diangkat. Sebagai peraturan, dengan latihan yang dipilih secara teratur dan betul, sistem autonomi menyesuaikan diri, dan kecenderungan reaksi hipotonik berlalu.

Bergantung pada keadaan klinikal, kompleks vyayam yang digariskan di bawah dapat diberikan sama ada secara penuh dalam jangka waktu yang pendek (kadang-kadang sekaligus dalam satu pelajaran) - sebagai peraturan, ini relevan bagi orang yang tidak mempunyai patologi tulang belakang serviks yang penting yang memerlukan latihan untuk tujuan pencegahan. Sekiranya terdapat perubahan patologi pada tulang belakang serviks (herniasi cakera), pesakit baru-baru ini mengalami eksaserbasi, atau terdapat sindrom kesakitan kronik dengan kecenderungan eksaserbasi, kompleks dikuasai secara berperingkat. Latihan bermula dengan elemen paling sederhana (1, 2 dan 3 titik kompleks), kemudian senarai latihan berkembang secara beransur-ansur, dengan pengenalan elemen baru rata-rata seminggu sekali.

Satu set vyayam dinamik untuk tulang belakang serviks dilakukan dalam keadaan berdiri atau duduk.

1. I. h - berdiri atau duduk, kepala lurus, mahkota dihala ke atas. Bahu dan lengan dilonggarkan. Bermula dengan amplitud minimum, kita sedikit memiringkan kepala ke hadapan, kemudian juga dengan amplitud minimum kita menggerakkannya ke belakang. Terus secara beransur-ansur meningkatkan julat gerakan. Kami tidak mencapai amplitud maksimum (ingat bahawa dengan hernia dan penonjolan tulang belakang serviks, kemiringan kepala ke depan dan kemiringan kepala dalam dikontraindikasikan). Kami mencapai jarak gerakan 60-90% maksimum. Sekiranya rasa sakit atau ketidakselesaan muncul, kurangkan jaraknya. Pergerakan lancar, dengan kadar sederhana. Pernafasan percuma. Bilangan pengulangan - 10-20 dalam setiap arah (Gamb. 60, 61).

2. I. hlm Lama. Kami melakukan miring kepala ke kanan dan kiri (iaitu, kami membengkokkan telinga kanan ke bahu kanan, kemudian dengan telinga kiri ke bahu kiri). Tengkuk, bahu dan belakang disimpan dalam satah yang sama, kepala tidak condong ke belakang dan ke belakang dan tidak berpusing. Otot lateral leher dikontrak dan diregangkan secara bergantian. Pernafasan percuma. Pergerakan lancar, dengan kadar yang selesa. Bilangan pengulangan - 10-20 dalam setiap arah (Gamb. 62, 63).

3. I. hlm Lama. Meregangkan bahagian atas kepala ke atas, menjaga kedudukan kepala dan leher ini, putar dagu ke kiri, dan kemudian ke bahu kanan. Oleh itu, dua pergerakan dilakukan secara serentak: meregangkan mahkota ke atas dan memutar tulang belakang serviks di sekitar paksi menegak. Pernafasan percuma. Bilangan pengulangan - 10-20 dalam setiap arah (Gamb. 64, 65).

4. I. hlm Lama. Dagu terletak pada satah mendatar khayalan. Semasa latihan, kami tidak mengangkat dagu dari pesawat ini dan tidak menurunkannya di bawahnya. Bermula dengan amplitud minimum, lukis bulatan kecil (diameter kira-kira 3 cm) pada satah mendatar dengan dagu; terus bergerak, kami secara beransur-ansur meningkatkan diameter bulatan (Gamb. 66-69). Kami melakukan 10–20 pergerakan ke setiap arah. Perhatian! Dengan adanya spondylolisthesis (anjakan vertebra yang saling berkaitan), elemen ini dikecualikan daripada latihan.

Yoga terapeutik untuk hernia tulang belakang lumbosacral

Yoga untuk hernia tulang belakang lumbosacral sangat sesuai untuk merawat peringkat awal penyakit ini. Penggunaan terapi yoga membawa kepada penguatan otot punggung, yang memungkinkan untuk dilakukan tanpa pembedahan. Sebaiknya gunakan kaedah ini selari dengan terapi ubat, urutan dan senaman kolam. Perhatian khusus harus diberikan kepada keselamatan, kerana latihan yang tidak betul dapat menyebabkan komplikasi.

Yoga untuk hernia tulang belakang lumbosacral sangat sesuai untuk merawat peringkat awal penyakit ini.

Sebab-sebab hernia

Beban yang tidak rata dan serius menyebabkan gangguan pada struktur rabung. Ini membawa kepada sensasi yang menyakitkan. Dalam kes ini, keradangan di kawasan yang terjejas dapat terjadi, yang dapat dilihat secara visual pada banyak pesakit..

Hari ini, doktor mengenal pasti beberapa sebab yang boleh menyebabkan berlakunya penyakit seperti itu. Ini termasuk:

  • Kecederaan yang merosakkan tulang belakang. Hasil: Kawasan lumbar boleh mengalami tekanan yang teruk.
  • Peraturan minum yang salah. Tidak minum air yang mencukupi boleh melemahkan tisu penghubung.
  • Pemakanan yang tidak betul. Pertama sekali, ini berlaku untuk orang yang mematuhi diet vegetarian. Dengan pengambilan asid amino yang sedikit, tulang belakang tidak menerima unsur yang diperlukan. Bahan seperti itu masuk ke dalam badan hanya dengan bantuan makanan yang berasal dari haiwan..
  • Perubahan mod aktiviti. Sekiranya anda secara drastik mengubah gaya hidup yang tidak aktif menjadi tindakan aktif dan sebaliknya, maka tubuh berada dalam tekanan yang serius. Ini akan menyebabkan berlakunya hernia vertebra..
  • Beban berat. Latihan fizikal yang berat boleh menyebabkan pembentukan hernia. Dalam kes ini, pakar tidak mengesyorkan melakukan pergerakan serius dengan berat badan yang berat. Pilihan terbaik ialah beban dengan berat tidak lebih dari 2 kg.
  • Kedudukan tulang belakang yang salah. Tulang belakang tidak boleh berada dalam keadaan tidak selesa untuk jangka masa panjang. Keadaan ini boleh menyebabkan pelanggaran struktur rabung..

Prinsip latihan

Anda harus memulakan dengan latihan maklumat. Yoga adalah alat yang ampuh untuk menyembuhkan badan, tetapi anda perlu belajar bagaimana menggunakannya dengan betul. Sebelum memulakan rawatan, perlu berunding dengan doktor dan mendapatkan kebenaran darinya untuk belajar.

Hanya pengajar yang bertauliah yang dapat membuat satu set latihan dengan betul. Kelas juga harus dimulakan di bawah pengawasan pakar dalam kumpulan khas atau secara individu. Dia akan menunjukkan kepada anda cara melakukan asana dengan betul dan selamat. Pada masa akan datang, latihan yang paling sederhana dapat dilakukan secara bebas.

Dianjurkan untuk berlatih di studio yoga, dan pada musim panas - di luar rumah. Waktu terbaik untuk latihan yoga dianggap pagi (ketika matahari terbit) dan petang (ketika matahari terbenam). Kod pakaian - bebas, tidak menyekat pergerakan. Masa latihan yang disyorkan adalah sekitar 1.5 jam. Kelas mesti dilakukan secara berkala, ideal setiap hari.

Sebaiknya mulakan latihan dengan pranayama - kompleks latihan pernafasan. Semasa kelas, anda harus fokus pada sensasi dalaman dan pernafasan. Semua pergerakan dilakukan dengan lancar, tanpa tersentak. Satu pose secara beransur-ansur mengalir ke yang lain. Sekiranya sakit akut berlaku, anda harus segera meninggalkan asana dan berhenti berlatih. Ia boleh diganti dengan latihan pernafasan.

Dianjurkan untuk memulakan latihan dengan pranayama - kompleks latihan pernafasan.

Pemula melakukan latihan asas sederhana, dan kemudian beban secara beransur-ansur meningkat. Pemilihan asana adalah berdasarkan analisis keadaan dan kecergasan fizikal seseorang. Dengan hernia tulang belakang sakral, anda harus berhati-hati dengan berpusing, pusing terbalik yang sukar. Amalan semestinya berakhir dengan savasana.

Beberapa sekatan dan nasihat profesional

Yoga penonjolan tidak boleh melibatkan senaman yang berat. Untuk mengikuti peraturan ini, perlu memilih waktu yang tepat untuk tetap berada di posisi tertentu. Ini ditentukan secara individu untuk setiap pesakit, dengan mengambil kira kemampuan fizikalnya. Sekiranya, dalam proses melakukan latihan atau postur, pesakit merasa sakit atau tidak selesa, maka perlu segera memberitahu pakar mengenai hal ini. Dalam kes ini, perlu dilakukan latihan penggantian yang seragam. Walau apa pun, beban harus beransur-ansur. Jika tidak, ia boleh menyebabkan komplikasi keadaan..

Semasa melakukan yoga, semua pergerakan mesti dilakukan dengan lancar dan perlahan. Hari ini, pakar dari pelbagai pusat pemulihan menggunakan pelbagai postur dan teknik untuk meningkatkan kesihatan pesakit..

Yoga Iyengar

Jenis terapi yoga ini sangat sesuai untuk pemula, orang yang kurang sihat fizikal dan pesara. Latihan dilakukan di sini dengan bantuan alat tambahan: kerusi, penggelek, selimut, pita elastik, bata kayu, dll. Ini mengurangkan tekanan pada kawasan masalah, yang membolehkan kanak-kanak bersenam.

Berlatih pada tahap remisi dengan hernia intervertebral melibatkan pilihan asana yang berkaitan dengan kerja kaki dan kesannya pada kawasan sakrum. Mereka meningkatkan peredaran darah dan mencetuskan proses anabolik. Ciri utama latihan adalah keperluan meregangkan tulang belakang..

Untuk pelaksanaan separa pasif, pilih pilihan Eka Pada Supta Pavanamuktasana atau Supta Padangushthasana. Pose berdiri dilakukan dengan jalur elastik. Selalunya ini adalah Adho Mukha Svanasana dan Uttita Trikonasana. Latihan ini dilengkapi dengan selekoh dan selekoh yang teliti. Semua selekoh dari posisi duduk dilakukan menghadap ke atas dengan amplitud kecil..

Yoga Iyengar sesuai untuk pemula, orang yang kurang sihat fizikal dan pesara. Latihan dilakukan dengan kerusi, guling, selimut, tali elastik, bata kayu, dll..

Pada peringkat akut penyakit ini, tidak ada persoalan untuk melakukan latihan. Pertama sekali, anda perlu melegakan kesakitan. Untuk ini, versi Shavasana yang berbeza digunakan: dengan kerusi (versi tradisional dan diperpanjang), di perut menggunakan bantal dan berat. Terdapat cara dalam gaya teknik urut Thailand apabila pakar menggunakan berat badannya sendiri.

Terapi yoga untuk tulang belakang

Teknik yoga didasarkan pada menjaga satu atau yang lain asana selama mungkin. Latihan harian membawa kepada penurunan tekanan intradiskal pada elemen tulang belakang yang sihat dan rosak. Dengan meningkatkan keanjalan ligamen dan otot, pergerakan artikulasi intervertebral setiap bahagian meningkat dan korset otot diperkuat.

Gimnastik untuk tulang belakang serviks

Untuk penyakit di bahagian tulang belakang ini, disyorkan untuk melakukan latihan berikut:

Kepala mesti ditentang oleh tangan yang diletakkan di dahi.

  • Kami berbaring di sebelah kanan, memanjangkan tangan kanan, meletakkan kepala di atasnya. Dengan tangan kiri kami berehat di lantai di hadapan badan. Kami perlahan-lahan mengangkat kepala dan menahan asana sehingga 5 saat. Kami mengulangi asana di seberang.
  • Latihan dilakukan dalam keadaan duduk. Kami meletakkan tangan di dahi. Bengkokkan kepala ke hadapan, tahan dengan tangan anda.
  • Kami melakukan latihan dengan analogi dengan yang sebelumnya, tetapi sudah menolak kawasan temporal dan memiringkan kepala ke satu sisi.

Yoga untuk hernia tulang belakang serviks melibatkan beberapa pemanasan sebelum memulakan senaman. Contohnya, anda boleh membuat lilitan lembut dan selekoh leher sebentar..

Asanas untuk kawasan toraks

Untuk luka di bahagian belakang ini, kami melakukan latihan berikut:

Kawasan toraks akan dibantu dengan meregangkan tulang belakang bersama-sama dengan lengan dari posisi duduk dengan punggung di tumit.

  • Kami duduk berlutut, menurunkan punggung ke tumit. Kami menghembus nafas dan membongkokkan badan ke hadapan. Bersandar dahi anda ke lantai dan tarik tangan anda ke hadapan. Kami memegang pose selama beberapa minit.
  • Kami duduk di atas kerusi dan mengangkat tangan ke atas. Kami meregangkan ke belakang sehingga bahagian belakang diletakkan sepenuhnya di bahagian belakang kerusi.
  • Kami duduk di lantai, menghulurkan tangan. Kami membetulkannya di belakang dan menyambungkan bilah bahu.

Kembali ke senarai kandungan

Yoga Lumbar

Latihan berikut untuk punggung bawah akan membantu menghilangkan nada otot dan memulihkan postur badan yang betul:

  • Adhomukha-svanasana. Kami berehat di atas lantai dengan kaki dan jari. Kami berdiri di atas jari kaki, berusaha untuk tidak merobek tangan kami. Kami memindahkan berat badan ke tumit dan merobek kaus kaki dari lantai. Kami menyelesaikan pose dengan menggenggam kepala melintang. Penting untuk memastikan punggung sentiasa bengkok sepanjang masa..
  • "Rama-rama". Untuk menyelesaikannya, kami berbaring dan menyebarkan lengan dan kaki ke sisi. Semasa menghirup kita mengangkat kaki, semasa menghembus nafas, kita menyebarkannya.
  • Kami mengambil posisi berbohong, yang disebut "Shavasana". Ini digunakan sebagai tahap latihan terakhir, kerana ditujukan untuk bersantai dan tidak ada kaitan dengan tekanan. Kami berbaring di lantai. Kami bernafas dengan tenang, perlahan-lahan menyebarkan lengan dan kaki ke sisi.

Kembali ke senarai kandungan

Asanas

Mari lihat kedudukan yang paling biasa untuk menguatkan tulang belakang sakral..

Ardha Svanasana

Kami duduk di atas tikar, kaki terlebih dahulu. Jalinkan jari anda dan tekan dari belakang ke belakang kepala. Semasa anda menghembuskan nafas, kami bersandar dan mengoyakkan kaki dari lantai. Mereka harus lurus dengan jari kaki ke depan. Otot tekan dan punggung bawah tegang mungkin. Sudut antara kaki dan lantai kira-kira 35º. Kami berlama-lama berpose selama 20-30 saat.

Supta Padangusthasana

Kedudukan permulaan - berbaring di punggung dengan kaki dibengkokkan di lutut, kaki ditekan ke lantai. Tarik lutut kiri ke dada. Kami mengambil pita di kedua tangan dan meletakkannya di kaki. Tarik kaki kiri ke atas. Secara beransur-ansur mengetuk pita dengan tangan kami, kami menggerakkannya sedekat mungkin ke kaki. Pastikan lengan anda lurus ke atas dan bahu anda rata di atas lantai..

Kami cuba menekan kaki kanan ke lantai, kaki berada pada sudut yang betul. Ketegangan maksimum harus dirasakan di bahagian belakang paha kiri. Nafas tetap sekata dan tenang. Sudut antara paha dan lantai harus cenderung 90º, tetapi tidak lebih. Kami melakukan 15-20 kitaran tarik nafas, kemudian ulangi latihan di sisi lain.

Asana termudah untuk leher

Mustahil untuk menyelesaikan masalah tulang belakang dengan yoga. Walau bagaimanapun, beberapa latihan boleh bermanfaat bagi pesakit dengan meningkatkan mobiliti tulang belakang serviks, melegakan kekejangan otot dan mengurangkan kesakitan. Tiga asana patut diketengahkan:

  1. Shavasana adalah suasana santai dan renungan. Latihan berbaring dilakukan. Tugas pesakit adalah berehat sepenuhnya, menarik nafas dalam-dalam dan tenang. Kaki perlu dibentangkan, tangan juga dan memusingkan tapak tangan ke atas.
  2. Vrikshasana adalah pose yang melemaskan otot leher yang ketat dan meregangkan seluruh tulang belakang. Latihan dilakukan sambil berdiri dengan kaki bersama-sama. Anda akan memerlukan tali pinggang. Mereka perlu mengikat tangan, tetapi tidak dengan erat, tetapi jarak antara kedua telapak tangan sama dengan lebar bahu. Angkat satu kaki dan letakkan kaki anda di paha anda, dengan lutut anda menghadap ke luar. Tangan yang diikat juga perlu diangkat. Sekarang meregangkan seluruh badan anda selama beberapa saat. Perlahan-lahan kembali ke kedudukan permulaan dan ulangi pada kaki yang lain..
  3. Varikhardasana lebih sukar untuk dilakukan sendiri. Kedudukan permulaan berdiri dengan kaki terpisah. Putar ke kanan atau kiri dengan seluruh badan, termasuk kaki. Bengkokkan sebelah lutut anda pada sudut 90 °. Angkat tangan ke atas, gabungkan telapak tangan anda dan naik ke langit. Kembali ke kedudukan permulaan dan ulangi di sisi lain.

Setiap latihan berguna bukan sahaja untuk sakit tulang belakang, tetapi juga untuk kesihatan.

Adakah ia membantu

Malangnya, mustahil untuk mengatakan bahawa yoga dengan hernia tulang belakang sakral membantu 100%. Pertama, tumor cakera intervertebral tidak dapat dirawat dengan cara lain selain pembedahan, kerana ia adalah sejenis tumor dan penemuan tisu biasa di tempat yang luar biasa. Akibatnya, ia memerlukan penyingkiran.

Yoga dapat mencegah prolaps hernia, membantu dalam pra operasi dan selepas tempoh pemulihan.

Penting untuk memahami bahawa yoga hanya dapat membantu jika semua asana dilakukan dengan betul. Jika tidak, doktrin ini akan lebih membahayakan tubuh daripada kebaikan. Berlatih asana secara eksklusif di bawah pengawasan seorang tuan, dan kemudian anda bukan sahaja akan menghadapi masalah hernia tulang belakang, tetapi kesihatan umum anda juga akan bertambah baik..

Sebenarnya, yoga dalam erti kata Eropah adalah satu set latihan, bukan falsafah. Kompleks ini membolehkan anda mengubah keadaan badan dengan cepat dan cekap tanpa dikenali. Yang seterusnya membantu melawan banyak penyakit. Yoga digunakan untuk merawat hernia tulang belakang, bergantung pada gaya dan lokasi prolaps. Sebagai contoh, jika ini bukan tulang belakang, maka doktrin perubatan dan sukan Veda ini cukup mampu menyelesaikan hernia inguinal tanpa pembedahan, hanya dengan memaksa tisu yang jatuh..

Dalam kes tulang belakang, terutamanya kawasan sakral, semuanya jauh lebih rumit. Bagaimanapun, apa-apa saraf yang terjepit, atau perubahan kedudukan vertebra sangat berbahaya bagi tubuh. Dan kerosakan yang disebabkan oleh postur yang tidak standard dan kekurangan fleksibiliti bahkan boleh mengakibatkan lumpuh sepenuhnya..

Terapi yoga untuk hernia intervertebral (2). Kontraindikasi

Strategi terapi yoga biasanya dibina dalam dua arah: pertama, unsur-unsur berpotensi berbahaya yang dapat memperburuk perjalanan penyakit tidak termasuk dalam latihan (dengan cakera herniated, misalnya, beban aksial yang berlebihan dapat meningkatkan tekanan pada cakera intervertebral), dan kedua, dalam praktik elemen yang sengaja memberi kesan positif terhadap penyakit harus diperkenalkan (contohnya, teknik tarikan untuk cakera herniated).

Di samping itu, amalan ini mesti dapat diakses dan mudah ditiru sehingga pesakit dapat menggunakannya. Sekiranya syarat ini dipenuhi, latihan yoga boleh dipanggil terapi.

Yogoterapi hernia intervertebral (MPH) harus memenuhi syarat di atas. Pertimbangkan arahan dan prinsip utama di mana program latihan harus dibina dalam kes ini.

Teknik yang dikontraindikasikan untuk cakera intervertebral herniated:

Selekoh ke hadapan ke kaki lurus.

Berkenaan dengan hernia tulang belakang lumbar, ini adalah pashchimottanasana, uttanasana, janu sirshasana, dan juga asana yang serupa dengan mereka, di mana kaki lurus (atau kedua kaki) dibawa ke badan: urdhva mukha pashchimottanasana, versi mendalam padangustasana, dll. Berkenaan dengan hernia tulang belakang serviks, kontraindikasi ini berlaku pada kemiringan kepala ke depan, jalandhara bandha, dan juga asana di mana ia dilakukan (sarvangasana, khalasana, dll.).

Apabila tulang belakang dibengkokkan (pergerakan yang berlaku ketika membongkok), ruang intervertebral berkurang, tekanan di bahagian anterior cakera meningkat; nukleus pulposus bergeser ke belakang dan menekan pada gentian posterior anulus (A.I. Kapanji, 2009). Sekiranya kerosakan pada annulus fibrosus dan prolaps nukleus pulposus sudah berlaku, lenturan ke hadapan dapat meningkat atau memprovokasi penonjolan hernial. Selekoh ke depan menimbulkan permulaan penyakit pada 12-13% daripada semua kes (Ya.Yu. Popelyansky, 2003). Ini kurang biasa daripada mengangkat berat (64%), tetapi masih cukup kerap untuk menganggap postur ini tidak baik untuk menjalani osteochondrosis.

Semasa melakukan kecondongan ke kaki lurus, sebahagian pergerakan ini berlaku kerana putaran pelvis pada paksi sendi pinggul; secara amnya diterima bahawa dalam hal ini punggung bawah tetap lurus, kedudukan vertebra yang saling berkaitan tidak berubah - oleh itu, kemiringan punggung bawah adalah selamat. Walau bagaimanapun, pergerakan sendi pinggul (termasuk dalam pesawat ini) berbeza bagi orang yang berbeza; pada masa tertentu kelantangan pergerakan ini habis dan kemiringan lebih lanjut berlaku kerana lenturan tulang belakang lumbar - dengan semua akibat (yang dijelaskan di atas) yang berikutnya. Pada orang dengan ligamen dan otot belakang paha yang kaku, putaran pelvis juga dapat dibatasi oleh ketegangan struktur ini. Saat di mana pergerakan pelvis berhenti dan lenturan tulang belakang bermula sangat sukar untuk menangkap dengan tepat - kita secara harfiah bercakap mengenai milimeter, yang mengukur nisbah badan vertebra, lokasi nukleus pulposus dan fibrosus anulus, dan pada saat tertentu, membongkok ke depan, dilakukan, sepertinya, kerana putaran pelvis, boleh menyebabkan perpindahan posterior nukleus pulposus.

Sebagai tambahan kepada sebab-sebab biomekanik di atas, memiringkan ke kaki lurus dengan hernia lumbal boleh memberi kesan negatif kerana kesan pada saraf sciatic dan struktur yang dihidapinya. Tanpa mengetahui perincian anatomi, kita hanya memperhatikan bahawa saraf sciatic adalah saraf terbesar di dalam tubuh manusia, ia adalah kesinambungan dari plexus sacral saraf, meninggalkan rongga pelvis ke bahagian belakang paha dan kemudian mengikuti ke bawah, membelah fossa popliteal menjadi kecil dan tibial cawangan. Semasa saraf sciatic, cabang motor dan deria berangkat dari itu ke otot paha, kaki bawah dan kaki.

Asanas untuk rawatan tulang belakang

  • Tadasana. Membolehkan anda mengurangkan tekanan pada urat saraf utama kawasan sakral, yang mengurangkan kesakitan dan membolehkan anda mengembalikan pergerakan untuk sementara waktu.
  • Vrikshasana. Mengubah kedudukan vertebra, membolehkan anda menggantikan hernia ke tempat yang kurang bergerak, mengurangkan gejala
  • kondek baddha. Menguatkan korset otot, melindungi hernia dari kehilangan lebih lanjut
  • adho mukha svanasana. Membolehkan menghilangkan hernia dalam 10% kes.
  • utthita trikonasana. Mengurangkan tekanan pada urat saraf.
  • urdhva mukha svanasana. Membolehkan anda mengurangkan tekanan pada urat saraf utama kawasan sakral, yang mengurangkan kesakitan dan membolehkan anda mengembalikan pergerakan untuk sementara waktu.
  • Shavasana - digunakan untuk mengalihkan kedudukan kawasan masalah
  • Virabhadrasana. Meningkatkan mobiliti vertebra, mengelakkan saraf terjepit.
  • Urdhvottanasana. Pencegahan kelengkungan vertebra yang disebabkan oleh hernia.

Perhatikan dalam hal ini, disarankan untuk menggunakan pilihan yang lebih lembut untuk melakukan latihan ini, kerana anda perlu mengurangkan beban pada tulang belakang, dan melemahkan saraf tulang belakang lumbar.

Cara menjadikan kelas anda lebih berkesan?

Dengan hernia tulang belakang, kelas yoga dapat menjadi keselamatan yang nyata, tetapi kesan penyembuhannya dapat dibatalkan oleh gaya hidup yang salah. Perubahan gaya hidup sihat sangat mustahak agar senaman teratur menjadi berkesan..

  1. Berhenti merokok dan penyalahgunaan alkohol. Bahan berbahaya yang terdapat dalam asap tembakau dan minuman beralkohol menyekat penyerapan mineral dan vitamin penting oleh tubuh. Ini merosakkan pemakanan tisu cakera intervertebral, memperlambat pertumbuhan semula mereka dan mengganggu proses pemulihan yang dipicu oleh yoga biasa.
  2. Sekiranya terdapat berat badan berlebihan, perlu mengambil langkah-langkah untuk menormalkannya, kerana ini menimbulkan peningkatan beban pada tulang belakang. Makanan berkalori tinggi dengan nilai pemakanan rendah harus dikecualikan dari diet, dengan mengutamakan ikan, daging, susu fermentasi, hidangan sayur. Gaya hidup harus aktif. Sekiranya dia tidak aktif, maka latihan yoga setiap hari tidak akan banyak. Kerja kardio biasa diperlukan - sekurang-kurangnya berjalan kaki setiap hari dengan cepat 5-10 km.
  3. Adalah perlu untuk melepaskan beban berat pada tulang belakang. Mengangkat berat, berada dalam posisi bengkok untuk waktu yang lama mencederakan cakera intervertebral, dan tidak ada yoga yang dapat mengimbangi kerosakan ini. Untuk menyembuhkan hernia tulang belakang, selain yoga, anda memerlukan rejimen yang lembut dan rehat yang baik.

Petua untuk pemula

Yoga dan senaman untuk hernia tulang belakang lumbosacral tidak selalu bermanfaat. Jadi, sakrum adalah simpul saraf terbesar, dan oleh itu pengaruh yoga dapat mengubah keadaan pesakit.

Walau bagaimanapun, harus difahami bahawa cakera herniated adalah patologi serius yang memerlukan campur tangan pembedahan. Jangan gunakan yoga sebagai kawalan hernia. Oleh itu, anda hanya akan memperburuk keadaan, dan jika anda tidak tahu caranya, anda boleh merosakkan tulang belakang itu sendiri..

Lebih baik menggunakan yoga selama tempoh pemulihan untuk mengembalikan nada otot pada korset semula jadi, serta untuk pencegahan dan pencegahan kambuh..

Penting untuk difahami bahawa dengan hernia intervertebral dari kawasan sacral, lokasi vertebra juga diganti, jika hernia tidak dirawat untuk waktu yang lama, vertebra akan tetap berada dalam keadaan terlantar, dan terapi senaman atau doktrin perubatan dan sukan Veda ini tidak dapat membetulkannya. Yoga untuk hernia tulang belakang bukanlah ubat mujarab, walaupun ia membantu memulakan proses regeneratif. Ingatlah akal sehat anda, dan jangan sekali-kali menggunakan yoga untuk merawat penyakit kritikal. Lagipun, ini bukan ubat, tetapi satu set latihan untuk memperbaiki badan.

Sekiranya anda masih memutuskan untuk menyingkirkan akibat dari masalah tulang belakang dengan bantuan yoga, cari tuan yang baik yang tidak hanya mengetahui bagaimana asana ini atau yang dilakukan dengan betul, tetapi juga akan membantu.

Perubatan moden menganggap yoga sebagai ubat kuratif, tetapi tidak termasuk tindakan ajaib dan penyembuhannya dalam rawatan patologi yang memerlukan campur tangan pembedahan dengan pisau bedah. Selalunya, jika anda melakukan yoga untuk merawat tulang belakang sakral, maka anda hanya akan memperburuk keadaan, sehingga memperburuk kedudukan anda di meja operasi, yang mengancam dengan masalah dan kesan sampingan tambahan semasa tempoh pemulihan dan kehidupan kemudian.

Kesihatan dan yoga

Dalam catatan ini, kita akan membincangkan bagaimana yoga dengan cakera herniated dapat membantu anda menghilangkan rasa sakit dan ketidakselesaan..

Hernia intervertebral pada masa ini telah menjadi penyakit yang biasa.

Ia mewakili penonjolan cincin berserat yang terletak di badan vertebra, melampaui batas norma anatomi, kadang-kadang dengan pecah dan pergerakan lengkap nukleus pulposus dari pusat sepanjang vektor penonjolan dengan pembebasan kandungannya ke dalam saluran tulang belakang.

Ia tidak timbul pada satu masa, tetapi merupakan hasil semula jadi proses merosakkan yang berlaku di tulang belakang. Faktor penentu selalunya mengangkat objek berat yang tidak betul dengan punggung bulat. Cakera hernia adalah akibat perubahan degeneratif pada tisu cakera intervertebral.

Faktor berikut boleh menjadi penyebab perkembangan hernia intervertebral:

1. Rezim minum yang tidak mencukupi.

Kerana kekurangan air bersih dalam tubuh, salah satu yang pertama menderita adalah tisu penghubung yang membentuk cakera intervertebral. Sekiranya terdapat kekurangan air, cakera secara harfiah mulai "mengering" dan berhenti sepenuhnya memenuhi fungsi penyerap kejutan untuk tulang belakang. Beban paksi mula diedarkan pada badan vertebra itu sendiri, yang mempercepat pembentukan hernia.

2. Pembahagian beban yang salah sekiranya kedudukan tulang belakang tidak betul.

Kerana kenyataan bahawa seseorang, mengabaikan kedudukan fisiologi tulang belakang, mula membungkuk atau membengkokkan punggung ketika mengangkat berat, sumber kekuatan vertebra yang ada dikurangkan dengan ketara.

3. Kekurangan aktiviti fizikal yang mencukupi.

Oleh kerana gaya hidup yang tidak menetap dan penahanan sistem muskuloskeletal, tidak ada pemakanan tisu yang mencukupi yang membentuk cakera intervertebral. Tulang belakang sentiasa berada dalam keadaan fisiologi yang tidak normal, menyebabkan rasa tidak selesa yang semakin meningkat dari masa ke masa.

4. Diet yang tidak seimbang.

Struktur tisu tulang belakang sentiasa diperbaharui kerana nutrien memasuki tubuh dengan makanan. Yang paling penting untuk kesihatan tulang adalah fosforus, kalsium, kalium dan magnesium. Dengan kekurangannya, tisu tulang memperoleh struktur berpori, dan cakera intervertebral berhenti berfungsi dengan fungsinya..

Cakera hernia didiagnosis menggunakan sinar-X, MRI dan CT.

Gejala cakera herniated secara langsung bergantung pada lokasinya.

"Titik lemah" yang paling biasa adalah tulang belakang lumbar, lebih jarang serviks dan toraks.

Tulang belakang lumbar:

- kebas kaki - sakit setempat di kaki atau kaki bawah - mati rasa di kawasan pangkal paha - sakit berpanjangan (dari 3 bulan atau lebih) di kawasan lumbar - sakit di kaki, yang paling kerap merebak di sepanjang sisi dan belakang, lebih jarang - di sepanjang permukaan depan pinggul

Rawatan cakera herniasi didasarkan pada operasi (penghapusan kecacatan dengan operasi pembedahan), atau pada pendekatan konservatif (teknik motor, manual dan fisioterapi).

Yoga dengan hernia intervertebral (video)

Yoga untuk cakera herniasi dapat sangat membantu dalam penyembuhan penyakit ini, jika berdasarkan pada asas asas yoga - ahimsa dan disokong oleh perubahan dalam diet.

Semasa melakukan senaman yoga (asanas), orang dengan cakera herniated harus dipandu oleh prinsip berikut:

1. Sekiranya semasa latihan tidak ada rasa sakit di kawasan masalah, maka ia sesuai dengan anda dan anda boleh menggunakannya. Sekiranya rasa sakit sedikit berlaku, maka latihan ini juga dapat dilakukan, tetapi dengan perhatian dan berhati-hati. Sekiranya, semasa melakukan asana, anda merasakan kesakitan yang tajam, maka anda tidak seharusnya melakukannya pada masa ini..

2. Elakkan pukulan, kejutan tajam di bahagian belakang, melompat

3. Elakkan latihan memutar tulang belakang pada mulanya

4. Dianjurkan untuk melakukan satu set latihan beberapa kali sepanjang hari (sekurang-kurangnya tiga kali)

5. Tidak perlu melakukan usaha agresif yang tajam ke kawasan yang bermasalah - lakukan setiap latihan dengan lancar dan sedar

6. Mulakan melakukan asana dengan beban minimum, secara bertahap meningkatkannya dari masa ke masa.

7. Jangan menetapkan diri anda untuk menyembuhkan tulang belakang dalam satu hari - pengulangan yang kerap dan berterusan akan membawa kesan penyembuhan yang diingini dari masa ke masa..

Berhati-hatilah semasa melakukan asana ini jika anda menghadapi masalah dengan tulang belakang lumbar. Jangan menimbulkan tekanan dan tekanan yang berlebihan di kawasan ini.

Berusaha terlebih dahulu untuk menarik tulang belakang dari pelvis, dan hanya kemudian membuat sedikit pesongan.

Sekiranya semasa melakukan asana ini ada rasa sakit atau ketidakselesaan yang teruk, hilangkan dari latihan anda.

Kesan terapi terbaik dicapai dengan memasukkan simulator Drevmass dalam latihan harian, diikuti dengan pelaksanaan kompleks yang dicadangkan.

Pengarang: Petr Vladimirovich Nikolaev

Kiropraktor, traumatologi ortopedik, ahli terapi ozon. Kaedah rawatan: osteopati, kelonggaran pasca-isometrik, suntikan intra-artikular, teknik manual lembut, urutan tisu dalam, teknik menghilangkan rasa sakit, kranioterapi, akupunktur, pentadbiran ubat intra-artikular.

Latihan apa yang diperlukan untuk postur badan yang lemah?

Apakah latihan fitball untuk bahagian belakang?

Bagaimana latihan dilakukan untuk hernia tulang belakang toraks?

Latihan untuk penonjolan tulang belakang serviks

Keberkesanan dan ciri yoga dengan hernia

Hernia, seperti banyak penyakit tulang belakang, berkembang dengan latar belakang gaya hidup yang tidak aktif, yang memprovokasi kemerosotan korset otot. Ini membawa kepada pengagihan beban yang tidak rata di tulang belakang. Yoga membantu menguatkan kawasan dan otot ini, memperbaiki keadaan ligamen, tulang belakang dan juga tulang.

Yoga adalah aktiviti fizikal yang pelbagai dan kompleks, di mana terdapat asana yang dilarang dilakukan dengan hernia intervertebral. Anda boleh memilih latihan yang berkesan bersama dengan pakar - doktor dan jurulatih yoga. Tetapi anda boleh dan bahkan perlu berlatih sukan ini..

Tidak seperti terapi senaman biasa, yoga membawa kepada pengubahsuaian gaya hidup. Seseorang mula berhubungan dengan makanan dan tabiat secara berbeza. Yoga mempunyai kesan positif pada seluruh badan, bukan hanya kumpulan otot tertentu.

Cadangan sebelum memulakan kelas

Untuk menghargai faedah penuh yoga, anda perlu mempersiapkan badan untuk aktiviti fizikal tambahan. Ini boleh dilakukan seperti berikut:

  • Perubahan diet, mengelakkan makanan tidak sihat memihak kepada makanan sihat yang kaya dengan vitamin dan mineral. Pengisian simpanan mereka di dalam badan akan memulakan proses memulihkan tisu tulang belakang yang rosak dan aktiviti fizikal.
  • Penolakan dari tabiat buruk: merokok, alkohol, mengambil dadah. Kesannya pada tubuh mungkin melebihi manfaat yoga dan rawatan..
  • Rehat malam yang baik. Pilih tilam yang tegas dengan bantal yang sesuai untuk menghilangkan tekanan di punggung dan bantu otot anda berehat sepenuhnya.

Cadangan pakar

Latihan yoga banyak digunakan untuk merawat penonjolan sakral. Keistimewaan "disiplin" ini adalah bahawa ia membolehkan anda menyingkirkan sepenuhnya patologi tulang belakang serviks dan lumbal dan dengan itu tidak menyebabkan bahaya pada tubuh. Untuk mencapai kesan maksimum, anda perlu membaca cadangan pakar. Ini akan membolehkan anda melakukan kelas dengan selamat dan mengambil pelbagai postur..

Oleh itu, profesional mengesyorkan:

  • Tidak melakukan senaman yang memperburuk kesakitan dan ketidakselesaan.
  • Semasa latihan, anda tidak perlu melakukan pergerakan secara tiba-tiba. Ini benar terutamanya untuk keluar dari pose..
  • Pada pelajaran pertama, anda hanya perlu melakukan pergerakan ringan dan sederhana secara fizikal. Jadi, tidak perlu bermula dengan memutar.
  • Latihan boleh dilakukan beberapa kali sehari, yang akan meningkatkan keberkesanan rawatan penyakit ini.

Yoga adalah rawatan yang sangat berkesan untuk hernia lumbal. Tetapi, untuk mencapai hasil yang diinginkan, anda perlu melakukannya setiap hari dan banyak usaha dan masa..

Senarai kontraindikasi

Pakar mengesyorkan agar tidak melakukan yoga dalam kes berikut:

  • peningkatan suhu badan;
  • sakit belakang yang tajam, diperburuk oleh sebarang percubaan untuk bergerak;
  • berasa letih secara fizikal dan terlalu banyak bekerja;
  • keadaan emosi yang tidak stabil;
  • terlalu panas badan setelah mandi atau sauna.

Masa haid pada wanita boleh menjadi kontraindikasi relatif. Pada hari-hari ini, penting untuk berhenti memutar dan melengkung punggung, serta postur yang dilakukan dalam keadaan berdiri. Anda juga harus menangguhkan kelas buat sementara waktu bagi mereka yang baru menjalani pembedahan, mempunyai sejarah penyakit jantung atau penyakit mental, trauma otak. Sesi yoga dikontraindikasikan dalam perkembangan tumor ganas dan proses berjangkit.

Petunjuk, petua dan nasihat

Hernia yoga ditunjukkan dalam tempoh pemulihan sebagai salah satu kaedah rawatan tambahan. Ia boleh menggantikan terapi senaman tradisional atau menambahnya. Selalunya, pesakit menolak jenis tekanan lain, sepenuhnya beralih ke yoga.

Semasa melakukan latihan, anda mesti mematuhi semua cadangan doktor. Dengan penyakit belakang, terdapat banyak di antaranya:

  • anda tidak boleh berlatih dengan cermin mata, perhiasan dan kanta lekap;
  • tidak boleh ada habuk di dalam bilik, disarankan untuk mengudarakannya sebelum yoga;
  • untuk membersihkan peluh, anda perlu menyediakan tuala, dan untuk meditasi - selimut yang selesa untuk duduk;
  • anda perlu melakukannya sebaik sahaja bangun atau beberapa saat sebelum tidur;
  • pakaian hendaklah longgar, tidak ada tali pinggang dan bahagian atas;
  • semua asana dilakukan dengan perlahan dan selesa, dipegang selagi badan membenarkan.

Adalah wajar setiap latihan pada peringkat awal mengambil masa sekurang-kurangnya 1 minit, secara bertahap meningkatkan waktu. Kompleks ini selalu dilengkapi dengan pose orang mati, yang mendorong kelonggaran.

Adalah sangat penting untuk mengambil kira keadaan umum badan dan mematuhi sekatan berikut:

  • mandi selepas yoga boleh diambil tidak lebih awal dari 20 minit;
  • anda harus makan 1.5 jam selepas itu, tidak digalakkan mengamalkannya selepas makan;
  • anda tidak boleh melakukan yoga jika kali terakhir sakit belakang adalah 1-2 hari yang lalu;
  • asana yang tahap sukar harus dikecualikan.

Pesakit tidak boleh berlatih sehingga dia benar-benar letih. Penting juga untuk memperhatikan diet: makanan ringan, seimbang, tanpa banyak kopi, teh dan alkohol yang kuat, serta makanan berlemak..

Semasa berlatih yoga, penting bukan sahaja untuk makan dengan betul, tetapi juga untuk berehat sepenuhnya: kerja dan rehat gantian, tidur sekurang-kurangnya 8 jam untuk membolehkan tubuh pulih sepenuhnya.

Syarat untuk kelas yoga

Mematuhi beberapa peraturan mudah akan membantu mengelakkan kecederaan, ketidakselesaan dan kemerosotan keadaan badan semasa melakukan yoga:

  • tanggalkan cermin mata atau kanta lekap;
  • ventilasi bilik supaya suhu di dalamnya selesa untuk badan;
  • lebih baik memilih pakaian untuk kelas dengan mengambil kira kebebasan bergerak supaya perkara tidak menghimpit badan;
  • disyorkan untuk menolak kasut, sesi diadakan di atas permaidani lembut atau lantai yang hangat.

Lebih baik bagi pemula untuk merancang latihan yoga untuk hernia tulang belakang lumbar pada awal pagi atau larut malam, ketika tubuh sudah siap untuk melakukan aktiviti fizikal tambahan. Anda harus menolak makan supaya perut tidak menimbulkan rasa tidak selesa. Makanan ringan dibenarkan satu setengah jam sebelum kelas.

Lebih baik memulakan sesi dengan pemanasan, memanaskan otot sebelum memuat. Semua pergerakan harus dilakukan dengan perlahan. Untuk mengawal ketepatannya, lebih baik bekerja di depan cermin, memerhatikan tindakan anda dengan teliti. Nafas mesti hidung, walaupun, tanpa gangguan, mulut ditutup. Untuk setiap latihan, lebih baik memperuntukkan 4-5 minit dan mengakhiri mereka dengan apa yang disebut pose orang mati, di mana otot-ototnya santai secara maksimum. Adalah wajar untuk tetap berada di setiap latihan selama yang membolehkan kesejahteraan dan tahap kecergasan fizikal anda. 20 minit selepas akhir sesi, mandi air panas ditunjukkan untuk menghilangkan ketegangan dan kesakitan pada tisu otot.

Pakar yang telah berlatih yoga selama bertahun-tahun menasihati pemula:

  • jangan cuba menjalani semua asana dalam satu sesi, agar tidak membebani badan;
  • mulakan kelas dengan beban minimum, secara beransur-ansur membiasakan diri dengan kerja intensif;
  • mengelakkan lompatan dan pukulan yang memberi kesan negatif kepada keadaan sakit belakang.

Penyelesaian terbaik adalah meminta pertolongan dari jurulatih yang berpengalaman. Dia akan memilih kelas yang sesuai dengan mengambil kira hernia yang sedang berkembang, menunjukkan pergerakan yang betul dan memantau kesejahteraan pelajar.

Langkah berjaga-jaga dan kontraindikasi

Namun yoga dilarang apabila hernia tulang belakang bertambah buruk. Dia tidak dibenarkan berlatih sekiranya berlaku serangan yang menyakitkan, dan juga selama dua hari setelahnya. Dalam keadaan apa pun, pendekatan pertama dilakukan tidak lama lagi, dengan berhati-hati memantau keadaan kesihatan.

Tekanan yang berlebihan dapat ditunjukkan oleh rasa sakit yang serius dan bahkan ketidakselesaan yang jelas. Sekiranya timbul gejala yang tidak menyenangkan, mereka mesti dibincangkan dengan pengajar. Tuan akan dapat memilih kompleks yang lebih sesuai.

Selain kesakitan, anda perlu memperhatikan sensasi:

  • kelemahan,
  • pening,
  • sensasi kesemutan semasa bersenam,
  • penurunan mobiliti.

Latihan untuk hernia tulang belakang lumbar

Latihan yoga yang kerap untuk hernia tulang belakang lumbar melegakan nada dan kesakitan otot, mengembalikan pergerakan ke belakang dan menyumbang kepada pembentukan postur badan yang betul. Latihan yang disarankan memuatkan punggung dalam mod yang lembut, menghilangkan kemerosotan kesejahteraan dan berlakunya kesan sampingan yang berkaitan dengan kecacatan ruang tulang belakang.

Yoga Iyengar

Satu set latihan yang berguna dan selamat sepenuhnya yang dirancang khusus untuk pesakit dengan pelbagai penyakit tulang belakang. Sesi boleh dijalankan untuk orang dewasa dan kanak-kanak dari 6 tahun. Latihan dilakukan dengan menggunakan kerusi, selimut, tali pinggang, dan roller. Tahap aktiviti fizikal agak rendah, yang membantu mengendurkan otot di punggung bawah. Contoh yang baik ialah Adho mukha shavasana, yang memerlukan empat selimut. Tiga daripadanya dilipat ke bawah dan terletak di lantai dalam bentuk tangga dengan langkan kecil. Selimut keempat digulung hingga separuh. Pesakit berbaring menghadap slaid dengan tulang pelvis di atas tangga dan perut pada gulungan selimut keempat. Lengan dibengkokkan dan diletakkan di bawah kepala. Anda perlu berada dalam kedudukan ini selama kira-kira lima minit, cuba berehat sepenuhnya..

Vrikshasana (pose pokok)

Senaman dianjurkan untuk sakit belakang yang teruk. Penggunaannya yang kerap membantu menguatkan otot-otot kaki, meningkatkan kualiti pernafasan dan pengudaraan yang berkesan. Dalam keadaan berdiri, badan betul-betul santai. Kaki kanan dibengkokkan di lutut, kakinya terletak di kaki kiri pada ketinggian maksimum yang ada dan ditarik ke sebelah. Lengan dihulurkan ke atas kepala. Pada nafas dalam, tangan yang tertutup di telapak tangan diturunkan ke paras dada. Anda harus berada dalam kedudukan ini sehingga rasa tidak selesa muncul. Latihan dilakukan dengan cara yang sama dengan kaki yang lain..

Uttanasana

Senaman membantu meregangkan tulang belakang, mengaktifkan pemakanan otot paha. Posisi permulaan - Tadasana berpose: dalam keadaan berdiri, badan diluruskan, tumit dan jari kaki besar menyentuh erat. Semasa anda menghembuskan nafas, badan jatuh ke depan, tangan merebut betis, dan tapak tangan diletakkan di sisi belakang tumit. Kaki harus lurus mungkin. Adalah perlu untuk tetap berada dalam posisi ini selama beberapa minit sementara badan dapat tetap santai..

Sekiranya semasa sesi terdapat rasa sakit, pening atau kemerosotan kesihatan, anda mesti segera menghentikan latihan. Lebih baik bagi wanita hamil dan pesakit dengan sensasi kesakitan yang teruk untuk bekerja di bawah pengawasan pelatih yang berpengalaman.

Konsep yoga secara umum

Aspek utama terapi yoga berdasarkan dua konsep asas:

  1. Menghirup asana.
  2. Latihan untuk sendi dan otot berdasarkan Vyayama.

Bernafas sangat penting untuk yoga. Ia harus dalam dan tenang. Adalah sangat penting untuk berehat dan menyerah sepenuhnya pada kekuatan bawah sedar:

  1. Puraka (penyedutan) bermula dengan diafragma. Kemudian dilanjutkan dengan zon bawah dada dengan peralihan ke bahagian tengahnya. Penyedutan berakhir di bahagian atas dada.
  2. Rechaka (pernafasan) dilakukan secara pasif, dalam urutan yang sama dengan penyedutan.

Pernafasan yang diukur, perlahan dan tenang ini, dengan penekanan pada mengisi paru-paru atas, mengikat otot di leher untuk membantu meningkatkan aliran darah. Ia juga mengaktifkan bahagian otak, yang menyumbang kepada kelonggaran otot umum, penurunan tekanan darah tinggi dan penurunan kadar nadi. Khususnya, otot sternoklavikular melonggarkan, yang mengurangkan proses pemampatan pada tulang belakang serviks..

Asana adalah kedudukan badan yang statik. Mengambil kedudukan ini atau itu, anda perlu menghabiskan sedikit usaha. Oleh itu, yoga dapat menarik minat semua orang: sakit dan sihat. Tidak perlu menyeksa diri anda dengan latihan. Anda boleh pergi ke pose yang ideal untuk masa yang lama. Perkara utama adalah keharmonian lengkap antara badan dan fikiran.

Vyayama adalah salah satu cabang yoga. Di sini latihan, yang disebut vikasaka dalam bahasa Sanskrit, dirancang untuk melakukan senaman dan memanaskan bahagian tubuh tertentu. Makna lain dari vyayama dalam terjemahan dari bahasa Sanskrit ialah putaran, pemanasan. Nama ini paling sesuai untuk latihan untuk zon leher dan kolar..

Vyayama yogis memainkan peranan yang sangat penting dalam memperkuat otot serviks dan menormalkan peredaran darah. Memandangkan semua otot leher terpasang pada skapula, vertebra toraks, tulang rusuk dan tulang selangka, latihan yoga yang direka khas dengan pendekatan falsafah dan pengalaman kuno akan memberi kesan positif pada tulang belakang serviks..

Teknik Asana.

Yoga adalah gabungan amalan rohani dengan latihan fizikal tertentu yang memberi kesan yang baik terhadap aktiviti tubuh. Sebagai latihan perubatan, hanya perlu mempertimbangkan latihan fizikal, memilih dari mereka latihan yang bertujuan untuk memulihkan kerja tulang belakang dan menguatkan korset otot belakang.

Doktor memperhatikan beberapa peraturan yang membolehkan anda berlatih yoga walaupun terdapat manifestasi hernia:

  • latihan, atau asana, boleh dilakukan hanya jika tidak ada rasa sakit;
  • latihan harus dimulakan dengan asana yang paling sederhana, secara beransur-ansur meningkatkan tahap kerumitan;
  • anda perlu melakukan yoga setiap hari, ini adalah cara hidup yang bertujuan untuk meningkatkan kualitinya, jadi anda tidak boleh berhenti berlatih secara tiba-tiba;
  • adalah mustahak untuk mengelakkan tindakan yang dinamik dengan tulang belakang - anda tidak perlu melompat atau jatuh di punggung, anda harus mengelakkan situasi trauma;
  • bernafas adalah bahagian penting dalam melakukan asana - ia bukan sahaja memenuhi tubuh dengan oksigen, tetapi juga menguatkan sistem saraf;
  • yoga tidak bertujuan untuk menyembuhkan tulang belakang. Ini adalah gaya hidup yang mencegah perkembangan penyakit serius pada masa akan datang;
  • memulakan kelas dengan latihan tenang statik, perlu menyelesaikannya dengan tenang. Lebih senang menggunakan pose shavasana untuk ini, yang merupakan semacam "pintu masuk" ke kompleks yogik dan "keluar" dari sana.

Apa yang tidak boleh dilakukan:

  • Anda tidak boleh mengadakan kelas sekiranya berlaku peningkatan penyakit;
  • Kesakitan tidak dapat ditoleransi semasa yoga;
  • Lompatan dan lompatan dalam yoga tidak termasuk;
  • Adalah mustahil untuk meningkatkan masa kelas secara bebas;
  • Anda tidak boleh membiarkannya dan tidak mendengar perasaan anda; semasa bersenam;
  • Anda tidak boleh mengadakan kelas pada waktu pagi dan malam;
  • Jangan berlatih yoga jika anda mempunyai perasaan menggigil atau demam;
  • Jangan bersenam selepas makan;
  • Dilarang melakukan yoga tanpa rehat.

p, blokquote 10,0,0,0,0 ->

Sekiranya senaman yoga menyebabkan ketidakselesaan, pastikan anda memberitahu pelatih. Dia akan dapat mengagihkan beban dengan betul dan membuat senaman yang anda perlukan..

p, blokquote 11,0,0,0,0 ->

Keseluruhan set latihan harus terdiri daripada pergerakan yang lancar dan diukur. Lebih baik jangan menggunakan putaran cepat dan tajam, kecenderungan yoga, kerana dapat menimbulkan peningkatan penyakit dan memperburuk keadaan tulang belakang dan bahagiannya. Dengan hernia, anda tidak boleh mengejek badan anda, yoga bukanlah cara rawatan di mana anda perlu melangkah diri dan memberikan hasil yang maksimum.

p, blokquote 12,0,0,1,0 ->

p, blokquote 13,0,0,0,0 ->

Agar kelas yoga, dengan penyakit tulang belakang lumbar, tidak sia-sia, anda perlu mengikuti beberapa cadangan.

  1. Pantau secara berterusan bahawa makanan itu betul dan seimbang. Makanan asap, asin, pedas harus dikecualikan.
  2. Protein yang mencukupi mesti ada dalam makanan.
  3. Jangan lupa untuk berehat. Rehat yang betul untuk hernia tulang belakang adalah kedudukan mendatar badan.
  4. Singkirkan tabiat buruk.
  5. Perlu menggunakan unsur vitamin, mikro dan makro.
  6. Biarkan diri anda tidur penuh, sekurang-kurangnya lapan jam.
  7. Pantau pernafasan anda semasa bersenam.

p, blokquote 14,0,0,0,0 ->

Yoga sesuai untuk orang yang berlainan jantina dan usia

Tertakluk kepada peraturan cerdik, tubuh orang yang sakit mula memerangi penyakit ini secara intensif, oleh itu, dengan hernia tulang belakang lumbar, yoga dapat menjadi kaedah perjuangan yang paling berkesan.

Penting untuk diingat perkara berikut, tidak mungkin menyingkirkan hernia intervertebral dalam satu sesi yoga! Hanya aktiviti seharian dan mengatasi kesukaran yang dapat mengembalikan kegembiraan dan kesedaran bahawa tidak ada lagi rasa sakit. Tidak kira betapa sukarnya melaksanakan tugas yang ditetapkan oleh doktor dan jurulatih, perlu dilakukan untuk diri sendiri, demi kesihatan anda. Dan penggunaan latihan, rawatan dan pemakanan yang betul akan memberikan hasil yang luar biasa dan hari yang akan berlalu tanpa rasa sakit akan menjadi yang paling bahagia dan tidak dapat dilupakan. Lagipun, yoga memberi kekuatan, memberi keyakinan dan mengajar kesabaran. Setelah latihan selesai, rasa kedamaian dan ketenangan akan muncul. Seseorang akan dapat merasakan ringan di seluruh badan untuk masa yang lama. Yoga menyumbang kepada ini.

Cara melakukannya: asana popular

  • Pose "Urdhvottanasana" dilakukan dengan punggung lurus sambil berdiri. Setelah menutup lengan yang terangkat di belakang kepala seperti kunci, mereka mengubah kedudukan tapak tangan dengan bantuan putaran bulat. Tapak tangan dipusingkan ke atas, pertama bahagian belakang, kemudian bahagian depan dengan perut ditarik dan otot tegang. Mereka memantau irama pernafasan sehingga dapat disesuaikan pada waktunya
  • Asana "Adho Mukha Svanasana" memerlukan kemiringan badan dengan pelekapan kaki dan jari di permukaan lantai. Dudukan di kaki kaki dengan pemindahan berat badan ke mereka diganti dengan penekanan pada tumit. Punggung dibengkokkan sepanjang masa, tetapi tanpa melepaskan lengan dari lantai. Mereka menyelesaikan tindakan dengan menyilangkan tangan dari belakang di belakang kepala
  • Kedudukannya dapat disamakan dengan handstand yang terbaring, tetapi kaki tidak tersebar lebih lebar daripada bahu. Untuk membuka dada, bahu ditarik ke belakang, menekan lengan atas ke badan, mengiringi proses dengan bernafas sekata. Lengkap tanpa mencapai ambang keletihan
  • Sikap Baddha Konasana memerlukan pelaksanaan di bawah pengawasan seorang pengajar. Duduk di lantai, lutut dibentangkan dengan bahu diluruskan dan kaki bergabung, menggenggam kaki bergerak ke pangkal paha dengan tangan mereka. Dengan menarik bahagian atas kepala, tekan tumit sebanyak mungkin ke perineum, melakukan selekoh ke sisi dengan pemindahan berat ke paha
  • Sikap Shavasana mendorong kelonggaran otot tanpa latihan fizikal. Asana dilakukan dengan berbaring, mencapai kelonggaran korset otot, bernafas dengan tenang, bahkan degupan jantung dengan lengan dan kaki yang terentang. Tindakan yang dilakukan dengan betul, dengan pernafasan berirama dan perlahan, menyebabkan relaksasi mendalam..

Langkah berjaga-berjaga

Hernia di kawasan lumbal dan leher bukanlah alasan untuk menolak melakukan tugas gimnastik yang sederhana, tetapi sangat sukar. Gimnastik direka untuk mengembalikan pergerakan ke tulang belakang, dan untuk menegangkan otot. Ia harus dilakukan dengan mengambil kira cadangan penting:

  • Lebih baik menolak teknik yang menyebabkan rasa tidak selesa dan sakit, serta dari posisi tegang.
  • Pada peringkat awal kelas yoga, pergerakan yang bertujuan untuk memutar adalah kontraindikasi
  • Jalan keluar dari setiap asana dengan hernia serviks atau lumbal harus lancar, pergerakan tiba-tiba tidak dapat diterima
  • Dianjurkan untuk berlatih tiga kali sehari mengikut program yang dikembangkan secara individu yang mengambil kira kawasan yang terkena, tahap penyakit
  • Terapi yoga menetapkan larangan kelas dengan peningkatan penyakit, setelah mengambil ubat penghilang rasa sakit
  • Mereka bermula dengan latihan sederhana dengan peningkatan beban secara beransur-ansur, jika asana gagal, ia dapat diganti dengan yang lain
  • Untuk mencegah penyakit itu kembali, para pakar tidak mengesyorkan menghentikan latihan ini, walaupun terdapat kelegaan.