Yoga untuk artritis

Trauma

Yoga untuk artritis boleh menggantikan terapi terapi senaman. Ia mempunyai kesan yang baik pada seluruh badan, mengurangkan berat badan pesakit dan melegakan gejala kerosakan sendi yang tidak menyenangkan. Orang-orang dari mana-mana usia mula melakukan latihan oriental, tetapi di bawah pengawasan pakar. Jenis yoga yang berbeza mengandungi pelbagai kompleks yang mengembalikan pergerakan ke elemen artikular dan menguatkan badan. Penting untuk mengelakkan sensasi yang menyakitkan dan tidak menyenangkan..

Kelebihan yoga untuk artritis

Sukan bagus untuk menguatkan seluruh badan. Kemungkinan yoga:

  • melegakan kekejangan;
  • melonggarkan otot;
  • mengembalikan keanjalan dan pergerakan sendi;
  • meningkatkan imuniti;
  • menggalakkan penurunan berat badan, yang mengurangkan beban pada sistem muskuloskeletal;
  • membersihkan badan garam, toksin dan mikroorganisma berbahaya;
  • meningkatkan metabolisme dan peredaran darah;
  • mempunyai kesan yang baik pada sistem saraf;
  • mengembalikan nada otot dan melegakan keletihan;
  • menguatkan badan;
  • mengembalikan sendi ke kedudukan anatomi yang betul;
  • mempercepat pertumbuhan semula sel.

Yoga membolehkan anda melegakan gejala yang tidak menyenangkan yang menyebabkan rheumatoid arthritis sendi lutut atau bahagian badan yang lain, mempercepat proses rawatan.

Asanas untuk sendi

Yoga untuk rheumatoid arthritis dapat menggantikan latihan terapi. Dengan bantuannya, panaskan:

  • berus;
  • kaki;
  • tulang belakang.

Sukan adalah suatu keharusan dalam rawatan kompleks artritis. Dengan yoga, anda dapat mencegah ubah bentuk sendi, radang dan sakit. Terdapat banyak asana yang mempunyai kesan yang baik terhadap sistem muskuloskeletal. Anda boleh mula melakukan gimnastik rohani dan fizikal seperti ini pada usia berapa pun, walaupun pada tahap perkembangan penyakit ini.

Memanaskan berus

  • Regangkan selama 2-3 minit. tangan dengan jari yang saling berkait dan tangan terbalik sehingga tapak tangan berada jauh dari anda. Senjata dilanjutkan pada tahap plexus solar.
  • Putaran berus yang perlahan. Jari mengepal penumbuk.
  • Dengan santai, dengan jari yang terentang, pegang tangan satu tangan dengan telapak tangan yang lain di kunci dan perlahan-lahan meregangkan jari. Maka anda harus bertukar tangan.

Sifat yang berguna adalah persembahan pelbagai mudra, di mana jari-jari yang berlainan dijepit dan saling bergantian. Sekurang-kurangnya 30 kali, penumbuk harus diketuk antara satu sama lain, pergerakan harus lembut dan tidak menyakitkan. Anda boleh melipat bantalan jari bersama-sama, menekan ibu jari, dan menepuk telapak tangan..

Senaman untuk kaki dan sendi pinggul

  • Kedudukan berdiri, kaki selebar bahu. Anda harus menaikkan kaki yang dibengkokkan di lutut dan memutar kaki 10 kali, kemudian menukar ke anggota badan yang lain.
  • Kenaikan kaki yang licin dengan kelewatan di bahagian atas. Ulangi sekurang-kurangnya 10 kali.
  • Duduk di lantai, kaki di depan dan dekat dengan lantai. Anda perlu mengangkat jari kaki dari lantai tanpa mengangkat kaki yang lain. Lakukan sekurang-kurangnya 15 kali.
  • Kedudukan duduk di lutut dan jari kaki yang terbentang. Letakkan punggung dengan lembut pada tumit untuk meregangkan pergelangan kaki dengan baik..

Ardha Urdhvasana digunakan untuk menghangatkan kaki dalam yoga. Seseorang berdiri dan meletakkan kaki kirinya dibengkokkan di lutut di belakang punggungnya, menggenggam ibu jarinya dengan tangan kirinya di atas. Lengan kanan dilanjutkan ke atas. Nafas dalam-dalam diambil, menghembuskan nafas dan nafas ditahan. Pada masa yang sama, ketegangan dirasakan di pinggul, perut, tulang belakang dan leher. Kemudian kaki berubah. Asana berkesan - Padahastasana. Dari kedudukan berdiri, pesakit perlahan-lahan melenturkan punggung bawah dan menutup jari-jari kaki dengan tangannya. Kepala diangkat, belakang cekung, lutut lurus. Dalam kedudukan ini, anda harus melakukan beberapa nafas dan perlahan-lahan bangkit dari asana. Sebarang latihan untuk membuka sendi pinggul harus digabungkan dengan asana yang menguatkan korset otot di sekitar kawasan pinggul (Samakonasana, Crownchasana).

Asana berguna lain

Hatha yoga sangat membantu dalam merawat arthritis. Ini berisi sekumpulan pose yang melegakan dan mengurangkan tekanan pada otot dan kerangka. Untuk rawatan artritis sendi bahu, penting untuk melakukan pose segitiga - Trikonasana atau Chandrasana (asana sabit). Mountain Pose - Tadasana menjaga tulang rawan tetap sihat. Kedudukan kerusi - Utkatasana - akan membantu mengembalikan pergerakan pada sendi dan nada otot. Dan untuk bahagian belakang dengan osteochondrosis, radiculitis, berguna untuk melakukan pose pahlawan - Virabhadrasana.

Ciri-ciri kuasa

Amalan ini harus dimulakan semasa perut kosong dan sebaiknya pada waktu pagi. Anda harus mengecualikan produk tenusu, ikan dan makanan yang menimbulkan sembelit. Lebih baik menahan diri dari makan pisang dan minum tidak lebih dari 400 ml kopi atau teh setiap hari. Anda perlu makan sekurang-kurangnya 4 kali sehari, dalam bahagian kecil. Penting untuk mempelbagaikan menu dengan sayur-sayuran dan buah-buahan segar, telur rebus, roti gandum. Dilarang merokok, alkohol dan pastri. Kemanisan yang boleh diterima - halva dalam jumlah kecil.

Batasan

Yoga tidak mempunyai kontraindikasi untuk usia atau penyakit. Ia dibenarkan untuk semua orang. Tetapi anda perlu memantau kebenaran asana, untuk mengelakkan kesakitan dan ketegangan yang teruk. Pesakit dengan artritis pada mulanya harus menjalani rawatan dengan pelatih yang berpengalaman, dan tidak melakukan tahap pertama sendiri di bawah arahan video. Sepanjang tempoh terapi, penting untuk melakukan kompleks secara sistematik dan sekurang-kurangnya 4 kali seminggu. Pergerakan mendadak atau kedudukan yang menyebabkan ketidakselesaan tidak dibenarkan.

Yoga untuk artritis

Oleh pentadbir · Diterbitkan 26.03.2017 · Dikemas kini 30.11.2017

Baru-baru ini, banyak perhatian diberikan kepada praktik gerakan minda dan tubuh yang muncul dalam falsafah dan budaya Timur. Banyak orang menggabungkan yoga, tai chi, gong qi, dan pelbagai bentuk tarian dengan treadmill dan basikal pegun sebagai peningkatan aktiviti fizikal yang selamat dan berkesan. Mengalami artritis tidak boleh menghentikan orang daripada mencuba alternatif ini berkaitan dengan latihan tradisional. Walau bagaimanapun, bagi banyak orang, yoga dapat mengingatkan pada penampilan seperti pretzel yang memerlukan kekuatan dan keseimbangan yang ketara. Sebenarnya, kelas yoga yang bercita-cita tinggi dapat memberikan pergerakan mudah dan lancar yang secara beransur-ansur membina kekuatan, keseimbangan, dan fleksibiliti - semua elemen yang sangat bermanfaat bagi orang yang menderita arthritis. Dalam artikel ini, kita akan mempertimbangkan sama ada yoga baik untuk artritis..

Yoga untuk artritis - apa itu?

Yoga adalah kumpulan teori dan amalan yang berasal dari India kuno. Secara harfiah, kata "yoga" berasal dari karya Sanskrit yang bermaksud "kuk" atau "untuk bersatu." Ini bertujuan untuk menyatukan minda, badan dan semangat, dan memperkuat rasa hubungan antara seseorang dan persekitarannya. Yoga mempunyai akar rohani, dengan tujuan utama utama untuk membantu orang menyedari kebahagiaan, kebebasan atau pencerahan yang sebenarnya. Di samping itu, yoga mempunyai beberapa tujuan sekunder seperti meningkatkan kesihatan fizikal dan meningkatkan kesejahteraan mental dan keseimbangan emosi..

Oleh kerana minat terhadap yoga telah meningkat di negara-negara Barat selama beberapa dekad yang lalu, pose yoga semakin banyak dipraktikkan, dilucutkan dari konteks kerohanian asalnya, semata-mata untuk faedah kesihatan fizikal. Latihan yoga fizikal ini, yang sering disebut yoga hasa, kadang-kadang digabungkan dengan atau merangkumi rujukan aspek yoga yang lain. Kesalahpahaman yang popular adalah bahawa yoga hanya menumpukan pada peningkatan fleksibiliti. Latihan Hatha Yoga juga menekankan penjajaran postur, kekuatan, daya tahan dan keseimbangan, dan merangkumi latihan pernafasan serta teknik seperti relaksasi atau meditasi..

Apa gunanya yoga untuk artritis?

Beberapa ratus kajian ilmiah telah diterbitkan mengenai yoga dalam jurnal perubatan utama. Kajian-kajian ini menunjukkan bahawa yoga adalah cara yang selamat dan berkesan untuk meningkatkan aktiviti fizikal, yang juga mempunyai manfaat psikologi yang penting kerana sifatnya yang bertafakur. Seperti bentuk latihan lain, yoga dapat meningkatkan kekuatan otot, meningkatkan fleksibiliti, memperkuat daya tahan pernafasan, dan membantu meningkatkan keseimbangan. Yoga juga dikaitkan dengan peningkatan tenaga dan kurang sakit badan. Akhirnya, yoga dikaitkan dengan peningkatan tenaga mental dan perasaan positif (seperti kewaspadaan dan semangat), perasaan kurang negatif (kegelisahan berkurang, agresiviti), dan keluhan somatik. Oleh itu, yoga dikaitkan dengan pelbagai manfaat fizikal dan psikologi yang sangat bermanfaat bagi orang yang hidup dengan keadaan perubatan kronik..

Di samping itu, aktiviti fizikal adalah bahagian yang tidak terpisahkan dari rawatan berkesan osteoarthritis (OA) dan rheumatoid arthritis (RA). Bagi penghidap artritis, senaman adalah selamat dan tidak menimbulkan rasa sakit atau memburukkan lagi penyakit. Sebenarnya, senaman sebenarnya boleh memainkan peranan penting dalam kesihatan sendi, kerana orang yang tidak bersenam jauh lebih tidak selesa daripada mereka yang melakukan sukan. Manfaat kesihatan dan psikologi dari latihan diakui secara meluas.

Aktiviti fizikal yang teratur sangat penting bagi penghidap artritis, yang sering menurunkan kekuatan otot, tenaga fizikal, dan daya tahan, sebahagiannya disebabkan oleh kecenderungan artritis dan tidak aktif mereka. Ini boleh menyebabkan spiral ke bawah di mana rasa sakit meningkat, menyebabkan aktiviti menurun, yang menyebabkan lebih banyak kesakitan dan kecacatan. Manfaat psikologi dari latihan, seperti pengurangan tekanan, gejala depresi yang lebih sedikit, kesejahteraan yang lebih baik, dan peningkatan fungsi imun, juga menyumbang kepada kesihatan keseluruhan yang lebih baik..

Adakah terdapat kajian saintifik mengenai yoga pada pesakit dengan arthritis??

Terdapat banyak bukti anekdot mengenai manfaat yoga (hanya mengunjungi mana-mana studio yoga), setakat ini, hanya lebih daripada sedozen kajian saintifik telah dilakukan terhadap individu dengan OA dan RA. Penyelidikan awal menunjukkan hasil yang menjanjikan dengan beberapa peningkatan kesihatan sendi, fungsi fizikal, dan kesejahteraan mental / emosi. Mungkin yang paling penting, yoga untuk artritis mempunyai kesan positif yang penting terhadap kualiti hidup. Orang yang menderita arthritis juga boleh menghadiri kelas yoga lebih daripada bentuk latihan tradisional, dan senaman adalah peramal penting untuk mematuhi. Ini sangat penting kerana rata-rata 50% orang yang tidak aktif akan berhenti bersenam dalam masa 6 bulan..

Oleh itu, yoga boleh menjadi alternatif yang bermakna dan menyeronokkan untuk bentuk latihan tradisional seperti senamrobik atau sukan akuatik. Yoga dapat memainkan peranan penting dalam mengurangkan tekanan dan kekecewaan yang disebabkan oleh kesakitan dan kecacatan, serta meningkatkan perasaan dan kesejahteraan positif. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, rawatan ubat untuk OA dan RA bertambah baik. Walaupun begitu, artritis tidak dapat disembuhkan, malah ubat dan rawatan perubatan terbaik hanya dapat membantu. Terdapat banyak keperluan untuk intervensi tambahan yang dapat dilakukan oleh pesakit untuk mengurangkan kesakitan, kecacatan, dan mengawal kesan keseluruhan artritis. Oleh itu, bukti menunjukkan bahawa, apabila digabungkan dengan program penjagaan kesihatan yang baik, yoga untuk arthritis dapat memberikan manfaat kesihatan fizikal dan psikologi tambahan yang penting bagi pesakit dengan artritis..

Apa yang diharapkan pada permulaan kelas yoga?

Terdapat tiga komponen utama untuk kebanyakan kelas yoga Barat: postur (asanas), teknik pernafasan (pranayama), dan relaksasi. Beberapa kelas juga akan merangkumi elemen tambahan seperti meditasi atau nyanyian.

Jenis postur yang biasanya termasuk dalam kelas yoga dasar atau ringan adalah postur berdiri dan duduk yang sederhana. Pengenalan ini membantu pelajar memperluaskan pengetahuan mereka tentang badan dan hubungannya dengan ruang. Banyak orang mempunyai kebimbangan bahawa mereka akan diminta untuk berusaha berdiri atau berguling-guling ke posisi seperti pretzel. Amalan ini adalah sebahagian daripada yoga, tetapi hanya disyorkan untuk pengamal yang sangat maju, dan tidak akan termasuk dalam kelas pemula. Selain itu, aspek penting ialah yoga untuk artritis tidak kompetitif..

Pelajar bekerja pada tahap kemampuan mereka dengan yakin pada tubuh dan batasannya. Anda tidak boleh melampaui apa yang selesa dan wajar bagi anda, dan seorang pengajar yoga yang baik dapat membantu anda menentukan perkara yang paling sesuai untuk anda dalam setiap pose. Pepatah umum dalam yoga adalah bahawa "tidak ada manfaat dengan peningkatan kesakitan." Sekiranya apa yang anda lakukan dalam yoga membuat anda tidak selesa, selalu ada pilihan lain yang lebih sesuai. Semua pose yoga dapat diubah suai untuk keselamatan dan keselesaan anda agar sesuai dengan keperluan khas yang mungkin anda miliki.

Komponen kelas yoga

Asanas.

Asanas adalah rangkaian postur yang bertujuan untuk mencapai kesihatan dan kesejahteraan. Pose digabungkan dalam urutan yang dapat diramalkan yang mengambil kira kekuatan, kelenturan dan keseimbangan seluruh badan. Sebilangan besar postur boleh diubah dengan mudah untuk menampung tahap pengalaman dan keadaan fizikal pelajar. Sebilangan guru menggunakan alat peraga seperti blok, tali, atau selimut untuk membantu pelajar menyesuaikan diri dengan pose yang sukar. Walaupun asana pada asalnya diciptakan untuk mempersiapkan tubuh untuk duduk dalam meditasi, mereka berkembang sebagai latihan fizikal dan dianggap oleh banyak orang sebagai meditasi bermotif sendiri..

Asanas adalah latihan yoga yang memerlukan bimbingan dan perhatian khusus bagi pengidap arthritis. Sekiranya sesuatu kelihatan terlalu sukar atau tidak selesa, anda dan pengajar dapat membuat pengubahsuaian yang sesuai..

Pranayama.

Bernafas adalah aspek penting dalam banyak kelas yoga. Pergerakan harus dikaitkan dengan pernafasan sepanjang latihan yoga anda. Dalam beberapa pose, ini bermaksud bergerak ke satu arah untuk menghirup dan arah yang berlawanan untuk menghembus nafas. Sebilangan guru juga melatih para pelajar untuk memegang pose untuk beberapa kali nafas. Terlepas dari asana, ada latihan pernafasan lain yang menguatkan atau menenangkan tubuh dan minda, yang hanya harus dilakukan dengan tenaga pengajar yang berkelayakan..

Teknik pernafasan yang diajarkan di kelas yoga pemula umumnya selamat untuk semua orang, termasuk mereka yang menderita asma, asalkan mereka merasa selesa. Sekiranya anda mempunyai keadaan paru-paru, anda boleh berbincang dengan doktor anda mengenai keselamatan teknik pernafasan yang meluas, dan pastikan anda memberitahu instruktor anda mengenai sebarang masalah yang mungkin timbul..

Kelonggaran yang mendalam.

Pada akhir sesi, kebanyakan guru merangkumi beberapa jenis kelonggaran yang berlangsung antara 1 hingga 15 minit. Ini biasanya dilakukan dalam keadaan shavasana atau mati (berbaring di punggung dengan mata tertutup). Tujuan kelonggaran ini adalah untuk menyerap tekanan dan mengurangkan ketegangan sehingga rasa tenang dan ringan dibawa ke latihan setelah sesi selesai. Ini juga berlaku untuk tujuan semula jadi hasa, latihan untuk merehatkan badan supaya pelajar dapat tetap tenang sepenuhnya untuk meditasi yang lebih bermakna. Di beberapa kelas yoga, relaksasi mendalam sering dianggap sebagai ganjaran pada akhir sesi, walaupun bagi orang yang "gelisah" sering kali menjadi yang paling sukar..

Relaksasi yang mendalam baik untuk semua orang dan, sebagai peraturan, tidak memerlukan perubahan. Sekiranya anda hamil, atau jika berbaring di punggung untuk jangka masa yang panjang menyakitkan bagi anda, instruktur yoga anda mungkin mencadangkan posisi berehat alternatif..

Meditasi.

Beberapa aktiviti merangkumi meditasi duduk yang singkat sebelum atau selepas latihan asana. Selama ini, sebilangan tenaga pengajar memberi nasihat tentang cara mendekati meditasi. Inilah masanya untuk menenangkan dan memusatkan minda, membebaskannya dari pemikiran sepele yang tidak perlu. Disiplin minda ini dikatakan dapat mendorong kebangkitan rohani yang lebih besar, tetapi juga hanya dapat menghilangkan kelegaan dari tekanan hari ini. Meditasi boleh ke arah mana pun, seperti bernafas, gambar, idea atau pernyataan, suara, doa peribadi.

Pengubahsuaian pada pose bersila tradisional adalah pilihan bagi mereka yang menghidap radang sendi. Tempat duduk dan alat bantu lain seperti kerusi atau blok boleh digunakan.

Nyanyian.

Getaran suara boleh menjadi sangat kuat, memecahkan kaca atau bahkan menyebabkan longsoran longsor. Sifat penyembuhan yang berkaitan dengan penciptaan pelbagai bunyi juga baru-baru ini dikaji. Selain penyembuhan, nyanyian secara historis melayani tujuan menyatukan masyarakat atau memupuk rasa kerohanian individu. Tidak semua kelas yoga melibatkan nyanyian, tetapi beberapa gaya nyanyian yang lebih tradisional dianggap sebagai aspek penting dalam latihan Hatha. Sebilangan besar nyanyian di kelas yoga merangkumi kata-kata untuk kedamaian (Shanti) atau kata-kata yang tidak mempunyai terjemahan tetapi dikatakan mencerminkan getaran sejagat semula jadi (Om). Sekiranya anda tidak mahu menyertai nyanyian, anda boleh mendengarnya. Penting untuk diperhatikan bahawa, tidak seperti nyanyian, tidak ada penilaian kualiti dalam nyanyian. Ini adalah suara, bukan lagu, yang diciptakan, walaupun sering indah dan menyentuh hati..

Tidak diperlukan pengubahsuaian untuk penghidap artritis.

Bolehkah saya melakukan yoga di rumah?

Walaupun anda berfikir untuk melakukan yoga di rumah, sangat penting untuk berjumpa dengan doktor anda terlebih dahulu. Penting bagi pesakit arthritis untuk berbincang dengan pakar rheumatologi atau pakar penyakit jantung mereka mengenai masalah tertentu yang mungkin mereka alami. Penting juga untuk berbincang dengan doktor anda untuk melihat apakah ada kebimbangan lain (seperti tekanan darah, masalah paru-paru, keadaan jantung, atau kehamilan).

Secara amnya disarankan agar yoga bagi pesakit arthritis mempunyai pengalaman pertama dengan pengajar secara langsung. Apabila anda menjadi lebih yakin dan berpengalaman, anda dapat melengkapkan sesi dengan latihan di rumah. Terdapat juga banyak buku dan video yoga untuk latihan di rumah..

Rheumatoid Arthritis dan Yoga

Rheumatoid arthritis (RA) adalah penyakit autoimun etiologi yang tidak diketahui, yang dicirikan oleh perkembangan arthritis kronik dan kerosakan pada organ dalaman. RA adalah salah satu penyakit keradangan kronik yang paling biasa dan menyerang semua peringkat umur, tetapi permulaan penyakit ini memuncak dalam 40-55 tahun. Wanita sakit lebih kerap (nisbah 3: 1).

Etiologi RA tetap tidak diketahui. Nampaknya, beberapa jangkitan (virus Epstein-Barr) dan kecenderungan genetik mempunyai nilai tertentu (sebagai faktor pencetus).

Patogenesis RA pada dasarnya adalah tindak balas imunopatologi, akibatnya keradangan dicetuskan pada membran sinovial sendi, yang membawa kepada hiperplasia (pertumbuhan berlebihan) tisu sinovial, yang selanjutnya merosakkan tulang rawan artikular dan tulang yang mendasari. Ini menyebabkan disfungsi sendi dan kehilangan mobiliti normal (ankylosis). Sebagai tambahan, proses ini melibatkan tisu tulang yang berdekatan dengan sendi: osteoporosis dan perubahan sista berkembang di zon tulang ini..

Di masa depan, proses imun patologi yang progresif membawa kepada penglibatan banyak organ dan sistem tubuh.

Manifestasi utama RA adalah kerosakan sendi. RA dicirikan oleh penglibatan kumpulan periferal kecil: metacarpophalangeal, sendi pergelangan tangan, sendi interphalangeal kaki (walaupun sendi lain mungkin juga terlibat). Lesi berbilang dan simetri adalah tipikal..

Manifestasi ekstra artikular termasuk: nodul kulit reumatoid, lesi paru-paru (pleurisy, fibrosis interstitial dengan kegagalan pernafasan), jantung (perikarditis), mata (keratitis, sindrom mata kering).

Oleh kerana diagnosis RA adalah rumit dan memerlukan beberapa kriteria untuk dipertimbangkan, faktor diagnostik utama adalah rujukan pesakit tepat pada masanya kepada pakar rheumatologi. Untuk ini, pengamal am disarankan untuk menerapkan kriteria tertentu untuk merujuk pesakit ke pakar rheumatologi:

  • bengkak sekurang-kurangnya satu sendi periferal yang ditentukan semasa pemeriksaan;
  • simptom positif pengecutan tangan dan / atau kaki;
  • kekakuan pagi yang berlangsung selama 30 minit atau lebih [1].

Pada masa akan datang, diagnosis dan rawatan dilakukan oleh pakar rheumatologi.

Rheumatoid Arthritis dan Yoga

Terdapat sejumlah data saintifik yang menyokong kesan positif tertentu dari latihan dan aktiviti fizikal pada RA, penyakit sendi dan sindrom kesakitan kronik, termasuk dalam kes-kes di mana yoga digunakan sebagai sistem latihan. Seperti banyak kes yang serupa, masalahnya adalah bahawa laporan tersebut sering kali tidak memperincikan program yoga yang digunakan; paling baik, gaya yoga ditunjukkan atau diperhatikan bahawa "senarai asana ditentukan secara individu untuk setiap peserta" - seperti dalam kajian di bawah ini.

RCT yang melibatkan 75 pesakit dengan RA atau OA sendi lutut dan menjalani gaya hidup yang tidak menentu menilai kesan program yoga hasa selama 8 minggu (dua kelas 60 minit dan satu kerja rumah bebas setiap minggu, senarai asana ditentukan secara individu untuk setiap peserta). Peningkatan yang ketara telah dijumpai setelah tamatnya program (edisi pertama, 2015

Adakah mungkin melakukan yoga untuk artritis: petunjuk, sekatan, asana yang disyorkan

Penyakit radang pada sendi secara beransur-ansur menyebabkan pergerakan terhad dan melemahkan sistem muskuloskeletal. Anda boleh mengelakkannya dengan melakukan senam pemulihan atau yoga. Kajian menunjukkan bahawa yoga untuk artritis dapat membantu mengurangkan kekejangan dan kesakitan, dan beberapa pesakit mendakwa bahawa senaman yang berpanjangan bahkan dapat membantu mereka menyingkirkan penyakit ini sepenuhnya..

Kelebihan yoga untuk artritis

Yoga menyediakan aktiviti fizikal yang diperlukan tanpa usaha yang berlebihan

Yoga untuk artritis boleh dianggap sebagai gimnastik pemulihan: mereka memberi sendi yang sakit beban yang diperlukan untuk menjaga mobiliti dan merangsang proses regeneratif dalam tubuh, yang menyumbang kepada pemulihan tisu tulang rawan. Yoga untuk artritis mempunyai sejumlah kesan baik yang membolehkan tubuh berjaya melawan penyakit ini:

  • otot dan sendi dikuatkan;
  • memulakan proses pemulihan;
  • meningkatkan peredaran darah;
  • meningkatkan fleksibiliti;
  • mengurangkan sindrom kesakitan;
  • membantu melegakan edema;
  • merangsang proses metabolik;
  • membantu menghilangkan berat badan berlebihan;
  • menegangkan otot;
  • memberi kekuatan.

Kajian mengenai kesan yoga pada badan dengan artritis menunjukkan bahawa orang yang kerap melakukan latihan ini telah meningkatkan keadaan fizikal dan psiko-emosi mereka. Pada orang dengan arthrosis, setelah yoga, terdapat penurunan faktor reumatoid. Beberapa pesakit dengan rheumatoid arthritis, setelah lama melakukan yoga, yakin bahawa mereka telah menyembuhkan penyakit mereka sepenuhnya: latihan menghilangkan kekejangan otot, menghilangkan rasa sakit dan mengembalikan pergerakan normal ke sendi..

Salah satu kelebihan yoga adalah kemampuan melakukan senaman regangan dan relaksasi ketika duduk atau berbaring, yang menjadikannya lebih selesa bagi pesakit yang mengalami ketidakselesaan yang teruk. Ini menjadi salah satu insentif untuk bersenam secara teratur: orang yang menderita artritis sering berhenti dari gimnastik tradisional, walaupun ini dapat memperburuk keadaan mereka..

Peraturan dan cadangan umum

Lakukan yoga sekurang-kurangnya 4 kali seminggu

Yoga untuk artritis semestinya merupakan kompleks latihan ringan: anda tidak dapat menarik otot dengan kuat dan cuba melakukan pose yang sukar - ini akan lebih berbahaya daripada kebaikan. Amalan haruslah teratur, anda harus berlatih sekurang-kurangnya 4 kali seminggu. Dengan latihan yang sistematik, hasil positif pertama muncul selepas 6-8 minggu..

Kesakitan sendi kecil boleh berlaku semasa bersenam - sedikit ketidakselesaan berlaku semasa melakukan senam pemulihan tradisional, dan ia hanya perlu diatasi. Jangan terus bersenam jika rasa sakit menjadi sengit, atau jika ia semakin kuat setelah tamat latihan dan tidak reda selama beberapa jam. Sebaiknya berlatih di bawah pengawasan jurulatih profesional: dia akan mengawal kebenaran latihan dan membantu mengelakkan kecederaan.

Yoga sebaiknya dilakukan pada waktu pagi sebelum sarapan, dalam keadaan sunyi. Latihan harus dimulakan tidak lebih awal dari 2 jam selepas makan terakhir. Sebelum memulakan latihan, anda perlu melakukan beberapa latihan pemanasan ringan untuk menyiapkan otot dan sendi untuk bekerja..

Anda perlu melakukannya tanpa alas kaki di atas karpet khas yang tidak licin dengan pakaian longgar yang diperbuat daripada kain semula jadi. Sebelum memulakan kelas, anda harus mengudarakan bilik. Semasa latihan, penting untuk memantau pernafasan anda: semestinya cukup dan sekata. Anda tidak dapat menahan nafas, bernafas dangkal, dan tidak menghirup dan menghembuskan nafas secara intensif. Kedua-dua latihan pemanasan dan latihan asas harus dilakukan dengan perlahan dan lancar: pergerakan secara tiba-tiba, tekanan pada sendi yang sakit dan cubaan membengkokkan dan melepaskan diri dari kekerasan dilarang sama sekali.

Sebaiknya, disarankan untuk mengecualikan daripada produk tenusu diet, ikan, alkohol, gula-gula dan makanan yang boleh menyebabkan sembelit. Hadkan penggunaan pisang, teh dan kopi. Anda perlu makan dalam bahagian - sekurang-kurangnya 4 kali sehari. Menu pasti merangkumi sayur-sayuran dan buah-buahan segar, telur rebus, roti dedak. Pemakanan yang betul, digabungkan dengan senaman, akan mempercepat proses metabolik, yang akan memberi kesan yang baik kepada seluruh tubuh dan membantunya melawan penyakit.

Asana yang paling berkesan

Anjaneyasana atau Rising Moon Pose

Untuk semua bentuk artritis, termasuk rheumatoid arthritis dan rheumatoid arthritis, keutamaan harus diberikan kepada senaman santai dan sederhana yang membantu meregangkan otot dengan lembut dan memberi pergerakan pada sendi tanpa merosakkannya. Postur berikut paling berkesan untuk penyakit sendi:

  1. Anjaneyasana atau pose bulan terbit. Berguna untuk artritis sendi pinggul dan bahu dengan meregangkannya dengan lembut. Anda perlu mengangkat tangan di atas kepala, menyambungkan telapak tangan anda, perlahan-lahan turunkan satu lutut ke lantai dan bengkokkannya, perlahan-lahan menekan badan ke bawah. Anda mesti kekal dalam kedudukan ini selama 30-60 saat.
  2. Virasana atau pahlawan berpose. Ia berkesan untuk artritis sendi lutut dan pergelangan kaki, serta untuk periarthritis humeroskapular. Naikkan otot dan regangkan dengan lembut. Anda perlu berlutut dengan kaki terpisah dan turunkan punggung ke lantai di antara tumit anda, letakkan tangan di lutut, telapak tangan ke atas. Punggung hendaklah lurus, bahu diletakkan ke belakang. Anda boleh kekal dalam kedudukan ini sehingga timbulnya kesakitan..
  3. Bharadvajasana atau kakitangan berpose. Menggalakkan pemulihan sendi selepas kecederaan dan keradangan. Anda perlu duduk dengan punggung di lantai, meluruskan kaki. Selepas itu, lutut dibengkokkan dengan lembut ke sebelah kanan, kaki bersandar pada paha. Pada masa yang sama, badan harus dipusing sekitar 45 darjah ke arah yang bertentangan, sementara tangan kanan harus berbaring di pinggul kiri berhampiran lutut. Tangan kiri harus ditarik ke belakang dan cuba menarik siku tangan kanan dengan jari anda, sambil memusingkan kepala ke kanan dan melihat ke bahu kanan. Anda harus kekal dalam kedudukan ini selama 10 hingga 40 saat. Selepas ini, latihan harus diulang untuk bahagian yang bertentangan..
  4. Dhanurasana atau pose busur. Membantu meregangkan dan menguatkan otot bahu, pergelangan kaki dan lutut. Anda perlu berbaring di perut, membengkokkan kaki, mengarahkan kaki ke punggung dan membalut tangan di sekelilingnya, kemudian perlahan-lahan tarik ke arah diri sendiri, melengkung punggung. Pegang kedudukan ini selama kira-kira 20 saat..
  5. Setubandhasana atau bangunan jambatan berpose. Melegakan sendi kaki dan bahu. Untuk melakukan, anda perlu berbaring di punggung, lengan dilanjutkan di sepanjang badan, kaki harus berbaring lurus. Lutut dibengkokkan, penyokong dipindahkan ke kaki dan lengan lurus sepenuhnya, perlu perlahan-lahan menaikkan badan bawah, bermula dengan tulang ekor. Selepas itu, anda perlu meletakkan tangan anda di bawah punggung dan meregangkan badan sejauh mungkin. Pose dipegang selama 20 hingga 60 saat, selepas itu bahagian belakang diturunkan dengan lembut dan lembut ke lantai.

Terdapat banyak postur yang lebih berkesan yang dapat membantu menghilangkan rasa sakit dan memulihkan mobiliti untuk artritis. Anda boleh menjemput mereka bersama doktor atau jurulatih peribadi anda yang berpengalaman bekerja dengan orang yang mengalami radang sendi.

Berapa lama masa yang diperlukan untuk berlatih

Senaman harus membawa tenaga yang kuat

Seperti gimnastik pemulihan tradisional, untuk artritis, anda harus memulakan dengan latihan sepuluh minit pendek, melakukan 2 asana sederhana sehari. Beban minimum tidak akan menyebabkan ketidakselesaan yang teruk pada sendi yang sakit, kerana banyak pemula kehilangan keinginan untuk bersenam. Setiap hari, anda dapat secara konsisten mempelajari pose baru, secara beransur-ansur meningkatkan waktu latihan dan jumlah asana..

Setelah menguasai sepenuhnya semua postur yang ada, anda dapat mengatur beban anda sendiri, dengan fokus pada keadaan kesihatan dan reaksi sakit sendi terhadap beban. Latihan mesti membawa lonjakan tenaga, perasaan relaks dan penurunan kekakuan: jika selepas itu tubuh terasa letih, dan rasa sakit pada sendi meningkat, beban harus dikurangkan. Satu sesi yoga boleh memakan masa sekitar 30-60 minit.

Langkah berjaga-berjaga

Sebelum memulakan kelas, anda perlu berjumpa doktor.

Kelas yoga untuk rheumatoid arthritis dan bentuk keradangan sendi yang lain ditunjukkan pada peringkat awal penyakit atau semasa pengampunan, ketika pesakit mengalami sindrom kesakitan sederhana atau ringan, kekejangan pada sendi, bengkak dan kemerahan, kekejangan pada anggota badan yang terkena. Sebelum memulakan kelas, anda perlu berunding dengan doktor anda untuk memastikan bahawa latihan terapi akan berguna dalam kes klinikal tertentu, dan juga untuk menjelaskan latihan mana yang dapat dilakukan dan mana yang boleh membahayakan..

Yoga untuk artritis dikontraindikasikan dengan adanya gangguan berikut:

  • tekanan darah tinggi;
  • hernia intervertebral;
  • pemburukan artritis reaktif, berjangkit atau purulen;
  • takikardia;
  • aritmia;
  • patologi jantung yang teruk;
  • keadaan demam;
  • hernia inguinal;
  • sakit mental;
  • pemburukan patologi saluran gastrousus;
  • sejarah trauma baru-baru ini.

Juga, yoga tidak boleh diamalkan pada trimester kedua kehamilan..

Dianjurkan untuk memulakan kelas bukan dengan sendiri, tetapi di bawah pengawasan pelatih yang berpengalaman, yang harus mengetahui arthritis pesakit.

Yoga untuk artritis

Tarikh penerbitan: 04.03.2019

Tarikh semakan artikel: 05/07/2020

Artritis adalah sekumpulan penyakit sendi yang meradang. Patologi boleh mempengaruhi sebarang sendi: lutut, siku, pinggul, sendi jari kecil. Proses keradangan disertai dengan rasa sakit dan pergerakan yang terhad, pesakit selalu mengalami sensasi yang tidak menyenangkan dan tidak dapat terlibat sepenuhnya dalam aktiviti biasa.

Untuk melegakan simptom artritis dan melambatkan proses patologi, doktor mengesyorkan melakukan yoga sebagai sebahagian daripada terapi yang kompleks. Selanjutnya kami akan memberitahu anda apa penggunaan yoga untuk artritis dan bila kelas dikontraindikasikan. Berikut adalah beberapa contoh asana yang bermanfaat untuk sendi yang terjejas..

Kandungan artikel

  • Kelebihan yoga untuk artritis sendi
  • Kontraindikasi untuk yoga
  • Contoh, peraturan pelajaran, penyediaan
  • Kompleks untuk tangan dan kaki
  • Mengapa penting untuk melakukan yoga dengan tenaga pengajar
  • Sumber

Lebih banyak mengenai topik

  • Troitskaya Tatiana Evgenievna
  • Smirnov Egor Nikolaevich
  • Teleev Marat Sultanbekovich

Kelebihan yoga untuk artritis sendi

Latihan yoga yang dipilih dengan betul merangsang pemulihan semula jadi tisu tulang rawan, mempunyai kesan positif pada tubuh. Kesan yang dibawa oleh kelas bergantung pada tahap penyakit:

  • Pada peringkat 1, yoga membantu menguatkan sendi, memulakan proses semula jadi pembaikan tisu tulang rawan, meningkatkan kekuatan otot dan mengaktifkan peredaran darah. Sekiranya pesakit mengambil ubat untuk artritis, kerana aktiviti fizikal yang sederhana, bahan aktifnya akan cepat memasuki fokus keradangan dan bertindak dengan lebih berkesan.
  • Pada tahap 2, yoga diperlukan untuk meregangkan sendi secara berkala, untuk mengelakkan ketidakaktifan fizikal. Pesakit memperhatikan bahawa selepas bersenam, kesakitan mereka berkurang dan edema mereda. Dengan latihan berterusan, anda dapat menurunkan berat badan dan menghilangkan tekanan berlebihan pada sendi yang rosak..

Pada peringkat akhir latihan, lebih baik dikecualikan, kerana setiap aktiviti fizikal membawa kesakitan pada pesakit.

Kontraindikasi untuk yoga

Yoga adalah salah satu aktiviti fizikal yang paling selamat bagi penghidap artritis. Walau bagaimanapun, terdapat kontraindikasi untuk bersenam. Anda tidak boleh melakukan yoga apabila:

  • artritis maju, apabila rasa sakit semakin meningkat selepas aktiviti fizikal sedikit;
  • arthritis bernanah, berjangkit atau reaktif pada peringkat akut;
  • tekanan darah tinggi;
  • kecederaan baru-baru ini;
  • hernia inguinal dan intervertebral;
  • penyakit jantung yang teruk, misalnya, iskemia, miokarditis;
  • kegagalan irama jantung yang teruk - takikardia, aritmia;
  • penyakit mental dan gangguan;
  • sebarang jangkitan yang disertai oleh demam.

Contoh, peraturan pelajaran, penyediaan

Untuk yoga dengan artritis membawa kesan positif, penting untuk mengikuti peraturan berikut:

  • Terlibat secara sistematik. Hanya kelas biasa yang membawa hasil, lebih baik sekurang-kurangnya 4 kali seminggu. Adalah penting untuk berlatih di bawah bimbingan profesional yang memilih latihan yang sesuai, dan tidak berhenti setelah sedikit ketidakselesaan berlaku. Kesakitan yang meningkat adalah reaksi pertama badan yang normal terhadap aktiviti fizikal yang tidak biasa, di masa depan, sensasi yang tidak menyenangkan akan berlalu, dan sakit sendi akan berkurang.
  • Pilih asana sederhana sahaja. Untuk artritis, hanya postur dan latihan yang paling sederhana sahaja yang dibenarkan. Anda tidak boleh memilih asana yang kompleks dan meregangkan otot dengan kuat - anda boleh mencetuskan kesakitan dan komplikasi yang teruk pada sendi.
  • Makan dengan betul. Untuk kesan maksimum, anda harus menggabungkan yoga biasa dengan pemakanan yang betul dan secara amnya menjalani gaya hidup sihat..
  • Penting untuk mempersiapkan setiap pelajaran terlebih dahulu. Dianjurkan untuk melakukan yoga pada waktu pagi, jangan makan satu setengah hingga dua jam sebelum bermulanya kelas, mulakan latihan dengan suasana hati yang baik.

Semasa latihan, patuhi peraturan berikut:

  • pastikan melakukan pemanasan untuk memanaskan otot anda;
  • sentiasa mengawasi pernafasan anda supaya ia sekata dan berirama, jangan menahan nafas;
  • jangan tarik nafas dan menghembuskan nafas secara tiba-tiba sekiranya jurulatih tidak menyuruh anda melakukan perkara itu;
  • latih kaki tanpa alas kaki, tanpa kasut dan kaus kaki, di atas tikar tanpa slip khas.

Kompleks untuk tangan dan kaki

Untuk melegakan tekanan pada sendi lutut dan siku yang terjejas, melegakan kesakitan dan memulakan proses pertumbuhan semula dalam badan, lakukan asana berikut:

Pose Bulan Meningkat

Senaman berkesan untuk artritis pada sendi bahu dan pinggul. Beri penekanan pada satu kaki, bengkokkan lutut pada sudut 90 darjah, bawa kaki yang lain ke belakang. Angkat tangan anda perlahan-lahan, tanpa membengkokkannya, lipat telapak tangan anda ke atas kepala. Pada masa yang sama, turunkan kaki belakang anda sehingga lutut menyentuh lantai.

Pose Rising Moon mempunyai beberapa pilihan tambahan:

  • turunkan kaki belakang anda, bengkokkan pada lutut
  • luruskan kaki lurus semasa anda menyentuh lantai dengan lutut dan pasangkan tapak tangan anda ke atas kepala anda, perlahan-lahan bengkok ke belakang.

Pahlawan berpose

Asana sesuai untuk pesakit yang mengalami keradangan pada sendi lutut dan periarthritis pada skapula bahu. Berlutut, rentangkan kaki anda seperti ini dan pegang sehingga tumit anda mendongak. Turunkan punggung anda ke lantai, duduk di antara tumit anda. Jaga tangan anda di lutut, telapak tangan setiap saat. Jaga punggung anda lurus, cuba angkat bahu dan luruskan dada ke hadapan.

Sekiranya keadaan fizikal mengizinkan dan pelatih mengesyorkan, anda boleh merumitkan asana:

  • angkat tangan ke atas, angkat telapak tangan ke atas kepala, bersandar ke belakang sehingga tangan anda menyentuh lantai;
  • dari asana klasik, berbaring di punggung anda, sentuh lantai dengan bilah bahu anda dan lengkungkan punggung bawah anda.

Kakitangan Pose

Asana yang berkesan untuk rheumatoid arthritis, membantu memulihkan sendi selepas kecederaan dan keradangan. Duduk dengan punggung anda di lantai dengan kaki anda dilanjutkan di hadapan anda. Bengkokkan lutut ke kanan, putar sehingga kaki anda bersandar pada paha kanan anda. Pusingkan badan ke kiri, tinggalkan tangan kanan anda di paha kiri berhampiran lutut. Angkat tangan kiri ke belakang dan ambil tangan kanan di atas siku. Pusingkan kepala ke kanan dan lihat bahu kanan anda.

Busur berpose

Asana yang berguna untuk luka radang pada bahu, pergelangan kaki, sendi lutut. Berbaring di perut anda. Bengkokkan kaki anda sehingga kaki anda menghala ke punggung anda. Pegang kaki dengan tangan anda, tarik perlahan kaki ke arah anda, sambil membongkokkan seluruh badan. Pegang posisi sehingga 20 saat, sambil berusaha untuk tidak menahan nafas.

Mengapa penting untuk melakukan yoga dengan tenaga pengajar

Agar kelas yoga membawa faedah maksimum dan tidak membahayakan sistem muskuloskeletal, penting untuk berlatih di bawah pengawasan seorang pengajar. Jurulatih akan mengkaji sejarah perubatan dan memilih latihan yang berkesan untuk sendi yang terjejas. Akan memastikan bahawa anda melakukan asana dengan betul. Sekiranya selepas melakukan senaman, kesakitan anda meningkat dengan ketara, betulkan atau ganti dengan yang lain.

Sumber

  1. Jurnal "Pedagogikal-psikologi dan masalah perubatan-biologi budaya fizikal dan sukan", artikel oleh L.E. Pasmurova, A.G. Pasmurova "Pengaruh latihan peningkatan kesihatan dan terapi hasa yoga pada pemulihan mobiliti sendi"
  2. Jurnal "Buletin Sains Sukan", artikel oleh V.D. Kryazheva "Budaya fizikal baru dan teknologi peningkatan kesihatan dari Sekolah Kesihatan untuk Warga Emas"

Ulasan pesakit

Ketepatan diagnostik dan kualiti perkhidmatan adalah keutamaan utama kerja kami. Kami menghargai setiap maklum balas pesakit yang meninggalkan kami..

Panina Valentina Viktorovna

Pelakon, Artis terhormat RSFSR

Saya mendapat maklumat mengenai anda di Internet - saya perlu segera melakukan MRI.

Dan selepas persembahan, saya bersama anda. Saya sangat menyukai kakitangan anda. Terima kasih atas perhatian, kebaikan dan ketepatan anda..

Semoga semuanya menjadi baik di dalam jiwa anda seperti yang saya miliki sekarang, di sebalik semua masalah.

Jadilah. Untuk kegembiraan kami! Yang Terhormat, V.V Panina.

Pemuzik rock Rusia, pelakon filem, penyampai TV dan artis.

Ts. M. R. T. "Petrogradskiy" terima kasih!

Terima kasih banyak untuk perkhidmatan profesional yang baik di klinik anda. Bagus, selesa! Orang hebat, keadaan hebat.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada kakitangan kerana sikap prihatin dan ramah. Ada baiknya sekurang-kurangnya anda mempunyai klinik seperti itu.

Segala-galanya adalah perkhidmatan yang sangat kompeten, sangat ramah. Saya akan mengesyorkan klinik ini kepada rakan-rakan saya. Kejayaan.

Pentadbir yang sangat membantu. Sopan, berbudaya, baik.

Saya mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada pentadbir Kristina dan Rinat Chubarov atas sikap prihatin dan ramah mereka semasa tinjauan, saya berharap ada lebih banyak kakitangan seperti itu, yang jarang berlaku hari ini.

Saya mengucapkan terima kasih yang mendalam kepada Ekaterina Korneva atas kesabaran, profesionalisme, kebaikan dan sikapnya yang hebat terhadap pesakit..

Terima kasih banyak atas perundingan dan pemeriksaan. Sangat sopan, mudah diakses dan dijelaskan secara terperinci mengenai kursus dan hasilnya.

Yoga untuk sendi dengan artritis: bagaimana memilih beban yang betul

Kaedah untuk diagnosis rheumatoid arthritis

Adakah anda telah berusaha untuk menyembuhkan JOINTS selama bertahun-tahun? Ketua Institut Rawatan Sendi: "Anda akan kagum betapa mudahnya menyembuhkan sendi anda setiap hari...

Rheumatoid arthritis adalah penyakit kronik dan agak teruk yang menyerang sendi. Oleh kerana penyakit ini dapat menampakkan diri dengan pelbagai gejala, sukar bagi pakar untuk membuat diagnosis yang tepat dan secepat mungkin.

  • Apa yang dapat dilihat dalam gambar
  • Apa yang ditunjukkan oleh ujian darah
  • Bagaimana lagi diagnostik boleh dijalankan?
  • Apa yang ditunjukkan oleh keputusan ujian darah vena?
  • Beberapa ciri diagnostik
  • Video-video yang berkaitan

Diagnosis rheumatoid arthritis boleh dilakukan dengan cara berikut:

  • X-ray kedua-dua tangan dan kaki
  • Berdasarkan hasil sampel darah yang diambil dari jari
  • Juga, diagnosis dapat ditentukan setelah analisis untuk ujian reumatik.

Apa yang dapat dilihat dalam gambar

Sekiranya terdapat penyakit dan berlalunya sinar-X, tanda-tanda tertentu dapat dilihat pada gambar yang dihasilkan. Ini termasuk pembentukan ruang sendi pada sendi pergelangan tangan. Lebih-lebih lagi, tanda erosif pada jari dan jari kaki adalah ciri. Tahap penyakit yang diabaikan ditandai dengan "ankylosis", yang menunjukkan penyatuan tulang sendi di antara mereka.

Apa yang ditunjukkan oleh ujian darah

Diagnosis awal rheumatoid arthritis dapat mengurangkan kesakitan, serta kemungkinan kesan negatif pada organ dan tisu lain. Dalam analisis darah, yang diambil dari jari pesakit, terdapat peningkatan ESR sebanyak 40 mm / jam. Keadaan ini menunjukkan bahawa proses keradangan berlaku di dalam badan.

Penting untuk diingat bahawa peningkatan tahap penunjuk ini dapat disebabkan oleh reaksi keradangan dari segala bentuk.

Bagaimana lagi diagnostik boleh dijalankan?

Selalunya cukup untuk mengenal pasti rheumatoid arthritis, diagnosis pembezaan adalah satu-satunya cara. Pendekatan ini untuk menentukan dan menetapkan diagnosis yang tepat adalah berdasarkan pengecualian pelbagai jenis penyakit, gejala yang tidak berlaku pada pesakit..

Diagnosis rheumatoid arthritis adalah mustahak terutamanya kerana terdapat persamaan dengan banyak penyakit sendi.

Apa yang ditunjukkan oleh keputusan ujian darah vena?

Diagnostik makmal memungkinkan untuk menentukan peningkatan jumlah yang disebut "penanda keradangan", termasuk fibrinogen, protein C-reaktif, seromucoid dan lain-lain. Peningkatan indikator ini dapat disebabkan oleh jangkitan lain, pada gilirannya, ini juga dapat menyempitkan pelbagai kemungkinan penyakit..

Kriteria diagnostik untuk rheumatoid arthritis merangkumi pengesanan faktor reumatoid. Ia juga boleh didapati dalam darah orang yang sihat, dan indikatornya tidak boleh melebihi lebih dari 5-7%. Oleh itu, hanya berdasarkan data ini, tidak ada kesimpulan yang jelas..

Beberapa ciri diagnostik

Untuk mendiagnosis dengan betul, diperlukan bukan hanya untuk mempertimbangkan hasil ujian yang dilakukan, tetapi juga memperhatikan sendi itu sendiri dan keadaannya. Oleh itu, sebagai contoh, diagnosis rheumatoid arthritis dapat diumumkan sekiranya kecacatan tangan, khas untuk jenis penyakit ini, diperhatikan.

Lebih-lebih lagi, perlu memperhatikan ketiadaan perubahan warna kawasan kulit yang terletak tepat di atas sendi yang meradang. Pesakit saya menggunakan ubat yang terbukti dapat menghilangkan rasa sakit dalam 2 minggu tanpa banyak usaha

Rawatan artritis reumatoid dengan ubat generasi baru

Rheumatoid arthritis (RA) adalah patologi sistemik di mana, sebagai peraturan, sendi kecil periferal terjejas. Berdasarkan fakta bahawa penyakit ini berlanjutan dengan pemusnahan tisu sendi dan dicirikan oleh kursus yang progresif, rawatan rheumatoid arthritis dilakukan di kompleks, iaitu dengan menggunakan kaedah terapi yang paling moden dan ubat generasi baru.

Objektif utama dalam rawatan RA

Rheumatoid arthritis terutamanya mempengaruhi sendi kecil. Gejala utama penyakit dinyatakan dalam ubah bentuk kawasan yang terjejas, keterbatasan pergerakan, dan kejadian kesakitan. Sebilangan besar pesakit kehilangan keupayaan untuk menjalani kehidupan dan pekerjaan yang normal. Hampir 75% daripadanya, doktor meletakkan kecacatan pada tahun keenam selepas gejala pertama penyakit ini..
Bahkan rawatan yang berjaya tidak memberikan jaminan sepenuhnya bahawa jangka hayat pesakit tidak akan berkurang, kerana penyakit ini kronik dan cenderung berulang. Rata-rata, orang dengan RA hidup 5 tahun kurang daripada orang yang sihat.

Berapa lama rawatan penyakit akan berlaku dalam satu kes atau yang lain adalah mustahil untuk dinyatakan dengan segera. Satu perkara dapat diperhatikan dengan pasti bahawa gangguan dalam rawatan dan ketidakpatuhan terhadap cadangan doktor yang hadir akan menunda pemulihan yang diinginkan sebanyak mungkin. Tugas utama yang ditetapkan oleh doktor ketika merawat penyakit adalah:

  • untuk menyelamatkan pesakit dari sindrom kesakitan, bengkak, malaise umum;
  • mengembalikan mobiliti ke sendi yang terjejas;
  • mencegah ubah bentuk dan kemusnahan sendi yang lebih jauh;
  • untuk meningkatkan jangka masa dan kualiti hidup;
  • memanjangkan tempoh pengampunan.

Untuk mencapai tujuan ini dalam rawatan rheumatoid arthritis, agen generasi baru diresepkan, serta ubat-ubatan standard yang diuji masa..

Rawatan ubat moden

Ubat generasi baru yang paling biasa diresepkan untuk rawatan arthritis rheumatoid adalah imunomodulator dan agen biologi..

Tugas utama imunomodulator adalah untuk mengurangkan intensiti dan seterusnya menghentikan perkembangan proses keradangan, yang dicapai dengan menekan jumlah leukosit, mengurangkan aktiviti vital aktif mereka. Salah satu ubat ini boleh dipanggil Methotrexate, yang digunakan dalam rawatan penyakit ini pada orang dewasa dan kanak-kanak..

Sekiranya sebelumnya Methotrexate digabungkan dengan Prednisolone, maka hari ini interaksi ubat-ubatan tersebut tidak dipraktikkan, menetapkan ubat lain - Leflunomide, yang juga mempunyai kesan imunosupresif dan menetapkan sekali sahaja. Dalam beberapa kes, Methotrexate dan Metipred diambil secara gabungan. Dadah, walaupun dalam bentuk bundle, boleh diterima oleh badan dengan baik.

Ejen biologi diperlukan dalam perkembangan RA yang teruk, iaitu apabila lebih daripada 5 sendi terlibat dalam proses patologi, dan jika rawatan perubatan standard sangat tidak berkesan. Perbezaan utama antara ubat biologi dan ubat asas adalah tindakan pantas.

Persiapan biologi generasi baru membawa kelegaan yang ketara kepada keadaan umum pesakit kira-kira seminggu selepas permulaan penggunaannya. Dalam beberapa kes, penurunan yang ketara dalam keparahan gejala arthritis dapat dicapai dalam 2-3 hari..

Dari segi keberkesanannya, agen tersebut dapat dibandingkan dengan ubat yang digunakan dalam rawatan intensif. Sebagai peraturan, agen biologi diresepkan bersama dengan yang asas, yang meningkatkan kesan terapeutik. Dalam kes ini, adalah mungkin untuk memperlambat perkembangan proses keradangan, yang tidak dapat dicapai dengan bantuan terapi asas..

Ejen biologi yang paling biasa digunakan dalam rawatan rheumatoid arthritis adalah:

  1. Remicade. Mengambil ubat ini membantu menghilangkan proses keradangan dan erosif pada sendi, memperlahankan pengurangan ruang sendi. Pada masa terapi dengan agen biologi dan dalam masa 6 bulan setelah akhir penggunaannya, wanita disyorkan untuk menggunakan alat kontraseptif yang boleh dipercayai. Ini perlu kerana fakta bahawa ubat tersebut mempunyai kesan patologi terhadap imuniti janin, menyebabkan akibat yang tidak dapat dipulihkan..
  2. Kinneret. Ubat ini diresepkan untuk penyakit yang teruk.
  3. Enbrel. Ubat ini membantu menekan proses keradangan dan mencapai pengampunan penyakit yang stabil, baik pada peringkat pertama dan terakhir..
  4. Humira. Digunakan untuk merawat artritis sederhana hingga teruk, digabungkan dengan ubat anti-radang asas.

Menurut banyak kajian, hampir satu pertiga pesakit mencapai kemerosotan yang stabil selepas rawatan dengan agen biologi..

Terapi standard

Sejurus selepas diagnosis dibuat, doktor menetapkan rawatan ubat standard untuk rheumatoid arthritis, yang terdiri daripada pengambilan ubat anti-radang bukan steroid, glukokortikoid, chondroprotectors dan ubat-ubatan asas. Mengambil ubat yang kompleks memungkinkan:

  • mengurangkan, atau bahkan menghilangkan gejala patologi;
  • mencegah pemusnahan tisu sendi;
  • mencapai pengampunan berterusan dan jangka panjang;,
  • meningkatkan jangka hayat dan petunjuk kualitinya.

Oleh kerana rawatan RA harus rumit, bersama dengan pengambilan ubat, perlu mematuhi diet yang betul, serta melakukan prosedur fisioterapi..

Kaedah fisioterapi mana yang paling berkesan dalam kes ini atau tidak, doktor menentukan berdasarkan maklumat berikut:

  • jenis dan jenis perjalanan penyakit ini;
  • keparahannya;
  • kontraindikasi sedia ada;
  • umur seseorang.

Anda mungkin perlu menggunakan elektroforesis, fonoforesis, magnetoterapi, terapi manual, sinaran ultraviolet, balneoterapi.

Bahagian penting dalam rawatan fisioterapeutik adalah kompleks fisioterapi. Dalam kes yang paling teruk, pembedahan dilakukan.

Ubat anti-radang bukan steroid

NSAID diresepkan untuk menghilangkan rasa sakit dan mengurangkan keradangan pada sendi yang terjejas. Perlu segera diperhatikan bahawa analgesik, sebagai peraturan, tidak aktif dalam perkembangan patologi pada peringkat terakhir. Keberkesanan ubat yang paling besar dalam kumpulan ini diperhatikan pada peringkat awal perjalanan penyakit ini. Peningkatan yang ketara berlaku seawal 2-3 hari rawatan. Untuk mencapai kesan yang berkekalan, terapi dengan ubat bukan steroid mesti dilakukan secara sistematik, iaitu dilakukan setiap hari.

Pertama sekali, doktor menetapkan ubat dengan kesan kurang toksik, yang mempunyai penyerapan yang lebih baik dan perkumuhan yang cepat dari badan. Contohnya ialah: Diclofenac, Ibuprofen, Ketoprofen, dll..

Sekiranya arthritis rheumatoid berlaku pada tahap rata-rata atau teruk, perlu mengambil ubat yang lebih kuat, misalnya, seperti Piroxicam, Indomethacin, dan lain-lain. Selain berkesan, ubat semacam itu memberi kesan negatif kepada saluran gastrointestinal, sistem kencing, dan jantung. Pembuangan dari badan memerlukan lebih lama. Daripada gejala sampingan, perlu diperhatikan perkara berikut: pendarahan perut atau usus, gangguan kencing, degupan jantung, dll..

Glukokortikoid

Ubat glukokortikoid lebih berkesan daripada ubat anti-radang bukan steroid. Atas sebab inilah mereka ditetapkan pada tahap lanjutan perkembangan patologi. Selalunya, ubat-ubatan kumpulan ini digunakan serentak dengan ubat-ubatan asas..

Terima kasih kepada ubat hormon, anda dapat melegakan proses keradangan dan melambatkan pemusnahan tisu tulang. Walaupun keberkesanannya, kemunculan gejala sampingan adalah mungkin:

  • diabetes mellitus steroid;
  • osteoporosis;
  • Sindrom ubat Cushing;
  • disfungsi saluran gastrousus;
  • pendarahan di perut.

Ubat yang sering diresepkan dari kumpulan glukokortikoid adalah: Prednisolone, Betamethasone, Dexamethasone, dll..

Dana asas

Ubat semacam itu dibahagikan kepada agen baris 1 dan 2. Jenis ubat pertama diresepkan paling kerap, kerana ia boleh diterima dengan lebih baik dan lebih berkesan. Terima kasih kepada ubat asas baris pertama, anda dapat dengan cepat menekan proses erosif pada sendi.

Ubat barisan ke-2 diperlukan untuk merawat rheumatoid arthritis sekiranya ubat lini pertama tidak berkesan atau kurang bertoleransi.

Dana asas merangkumi yang berikut:

  1. Garam emas: Auranofin, Crinazole, dll. Selain sangat berkesan dalam artritis reumatoid, ubat ini menyebabkan gejala sampingan: keradangan pada mukosa mulut, ruam alergi, gangguan fungsi sistem hematopoietik dan buah pinggang.
  2. Ubat antimalaria: Plakwegil, Delagil, dan lain-lain. Oleh kerana tindakan ubat yang lambat, perlu mengambil ubat dalam jangka masa yang panjang, yang ditentukan oleh doktor yang merawat. Dilantik sekiranya dana asas lain tidak berkesan.
  3. Sulfasalazine. Mempunyai kesan antimikroba, tetapi kurang berkesan daripada ubat-ubatan asas yang disebutkan di atas. Dalam kes yang jarang berlaku, gejala sampingan berlaku: reaksi alergi pada kulit, pelanggaran najis.
  4. Penisilinamin. Mempunyai ketoksikan yang tinggi dan dalam banyak kes menyebabkan komplikasi.

Terdapat banyak ubat, yang tindakannya bertujuan untuk mengubati RA, tetapi ubat-ubatan generasi baru yang paling berkesan, dengan bantuannya adalah mungkin untuk memperlahankan dan menghentikan perkembangan penyakit ini. RA perlu dirawat secara menyeluruh, kerana ini adalah satu-satunya cara untuk mencapai pemulihan yang cepat.

Pendekatan Timur terhadap penyakit

Ajaran yoga, bertentangan dengan pendapat perubatan rasmi moden, mengklasifikasikan rheumatoid arthritis sebagai penyakit yang dapat disembuhkan.
Menurut yoga, tubuh dicirikan oleh keseimbangan dinamik semua tenaga dan aktiviti dalam badan. Penyakit berlaku apabila keseimbangan ini terganggu.

Berdasarkan teori timur, penyebab rheumatoid arthritis adalah pengumpulan toksin yang berlebihan kerana ketidakseimbangan total yang dihasilkan dalam badan. Toksin berkumpul di sendi, menyekat saluran - laluan pengangkutan tenaga penting - prana. Setelah merebak ke semua tisu, toksin mengganggu aliran darah yang diperlukan dan peredaran limfa yang normal, mencemarkan ruang antar sel, merosakkan pemakanan semua organ tubuh. Semua ini membawa kepada gejala ciri arthritis rheumatoid..

Ia sukar untuk dibayangkan, tetapi adalah fakta saintifik bahawa para pertapa kuno dan pelatih, guru yoga yang sudah lima ribu tahun yang lalu memiliki akses kepada pengetahuan mengenai antigen-antibodi-kompleks. Mereka menerangkan proses pengumpulan toksin sebagai akibat reaksi autoimun, dan kesan berbahaya mereka pada tubuh. Perlu ditekankan bahawa doktrin ini dengan tepat mengklasifikasikan semua gejala artritis tempatan dan sistemik..

Diet

Yoga untuk rheumatoid arthritis mengesyorkan pesakit untuk diet yang mengurangkan jumlah toksin dan racun. Anda perlu mengeluarkan dari makanan anda semua produk susu yang diperam, termasuk kefir, yogurt, yogurt, susu panggang. Perlu dielakkan daripada memakan susu mentah mentah. Tabu yang berasingan adalah ikan dan makanan yang boleh menimbulkan sembelit.

Kesan terapeutik dari diet timbul daripada membatasi masuknya alergen yang berpotensi ke dalam badan, kerana kebanyakan gejala arthritis berlalu dalam bentuk reaksi alergi.

Disyorkan 4 kali makan sehari.

BUTIRAN: Artikel mengenai Pemulihan selepas Endoprosthetics

Cara melakukan yoga untuk artritis

Anda boleh menganggap yoga sebagai kecergasan, tetapi penyelidikan menunjukkan keberkesanannya dalam menghilangkan gejala artritis. Kajian membandingkan pesakit dengan artritis pada sendi tangan yang mencuba teknik yoga selama enam minggu dengan pesakit yang tidak melakukan yoga. Kumpulan yoga mengalami kelegaan yang ketara dari kekejangan sendi, penurunan kesakitan semasa melakukan aktiviti, dan peningkatan gerakan jari..

Latihan yoga penting bagi orang-orang dengan sebarang bentuk artritis, tetapi aktiviti intensif, termasuk yoga astanga, yoga bikram, dan yoga kekuatan, yang menggabungkan yoga dengan jenis latihan lain, harus dihindari.

Sekiranya anda menghidap artritis, ikuti garis panduan ini:

Pilih beban yang lebih ringan

Anda harus mengelakkan amalan kuat yang boleh memburukkan sendi yang sudah rosak.

Senaman kelenturan dan regangan yang lebih baik lebih disukai daripada kelas di mana postur diadakan untuk jangka masa yang lebih lama. Postur statik boleh menyakitkan bagi penghidap artritis.

Sekiranya ini adalah masalah untuk anda, bergeraklah dengan berhati-hati dan keluar dari posisi, walaupun kumpulan yang lain memegangnya. Sebaiknya pengajar mengetahui terlebih dahulu bahawa anda menghidap arthritis dan mungkin perlu diberi amaran.

Sebagai contoh, bukannya memegang pose pejuang statik (terjun dengan satu kaki dibengkokkan dan yang lain lurus), bengkokkan dengan perlahan dan luruskan lutut depan anda dengan cara yang mudah dan berirama.

Sebaiknya pengajar mengetahui terlebih dahulu bahawa anda menghidap arthritis dan mungkin perlu diberi amaran. Sebagai contoh, bukannya memegang pose pejuang statik (terjun dengan satu kaki dibengkokkan dan yang lain lurus), bengkokkan dengan perlahan dan luruskan lutut depan anda dengan cara yang mudah dan berirama..

Pilih masa yang sesuai untuk berlatih

Dalam beberapa jenis artritis (seperti rheumatoid arthritis), sendi cenderung kaku pada waktu pagi. Menunggu sehingga larut malam akan membolehkan otot dan sendi anda berehat. Hanya anda yang dapat mengetahui bila anda berasa seronok di kelas. Perhatikan badan anda dan lakukan yoga pada masa-masa yang kelihatan paling sesuai. Rujuk doktor anda mengenai pemburukan

Rujuk doktor anda mengenai pemburukan

Walaupun sendi anda sakit, anda masih boleh melakukan yoga, tetapi untuk jangka masa yang lebih pendek atau pada intensiti yang lebih rendah daripada biasa. Ini akan membantu memastikan sendi anda sentiasa bergerak. Bagi orang yang menderita rheumatoid arthritis, melakukan yoga walaupun memburukkan adalah memberi kekuatan dan melegakan, tetapi bagi bentuk artritis lain adalah sebaliknya..

Bila dan bagaimana mengendalikan kelas?

Sesiapa sahaja dan orang yang sihat boleh melakukan yoga, tidak ada petunjuk khas. Tetapi dalam kes artritis, sangat disarankan untuk mula bersenam jika:

  • sakit pada sendi (kecil atau sederhana);
  • penurunan pergerakan anggota badan;
  • semasa bergerak, keretakan terasa di sendi;
  • sendi membengkak dan bertukar menjadi merah.

Juga yoga diresepkan untuk memulihkan keadaan psikologi pesakit. Sesungguhnya, dalam tempoh penyakit, seseorang mengalami kemurungan: dia merasa tidak berdaya, menderita kesakitan.

Dalam video ini, para pakar menjawab secara terperinci pertanyaan "Adakah mungkin melakukan yoga dengan rheumatoid arthritis?" Berikan contoh teknik yang dibenarkan.

Mula-mula anda perlu membiasakan diri dengan peraturan asas yoga untuk artritis:

  • Bersikap sistematik dan teratur. Melakukan yoga untuk artritis adalah perlu sekurang-kurangnya 4 kali seminggu. Hanya dengan mod ini anda dapat melihat hasil positif pada masa akan datang..
  • Sentiasa mengadakan kelas di bawah bimbingan jurulatih. Sekiranya tidak boleh mengikuti kursus yoga, lakukanlah di rumah dengan instruktur video.
  • Jangan mencuba pose yang sukar atau meregangkan otot anda terlalu banyak. Dengan artritis, anda hanya boleh melakukan yoga ringan.
  • Sepanjang tempoh latihan, penting untuk tidak hanya mengikuti peraturan untuk melakukan latihan. Penting dalam tempoh ini untuk makan dengan betul dan menjalani gaya hidup sihat..
  • Jangan berhenti melakukan latihan yoga jika anda mengalami kesakitan kecil di kawasan artritis. Ini adalah reaksi yang boleh diterima dalam sesi latihan pertama..

Seterusnya, pertimbangkan persiapan yang betul untuk kelas yoga:

  • Kelas bermula 1.5-2 jam selepas makan terakhir.
  • Sebelum kelas, anda memerlukan sedikit pemanasan..
  • Awasi pernafasan anda secara berterusan: semestinya berirama, berirama. Jangan menahan nafas atau menarik nafas dalam dan luar.
  • Anda boleh memulakan yoga hanya dalam suasana hati yang baik, dan yang paling penting, anda perlu yakin dengan kebolehan anda.
  • Waktu terbaik untuk berlatih adalah pada waktu pagi. Biasakan untuk menumpukan 1-2 jam untuk kelas pada waktu awal.
  • Memerlukan tikar yoga anti slip yang berkesan agar berkesan.
  • Latihan dilakukan tanpa alas kaki: tidak ada kasut dan tidak ada stoking.
  • Kelas mesti dilakukan dengan senyap sepenuhnya.

Hanya jika semua peraturan dan cadangan di atas dipatuhi, kelas yoga untuk artritis dapat membawa peningkatan yang signifikan dalam rawatan penyakit ini.

Pada minggu pertama kelas, seorang pemula dapat belajar 2 asana sehari. Pada mulanya, kelas boleh menjadi sepuluh minit. Dengan artritis, beban seperti itu mudah ditoleransi dan tidak menimbulkan rasa tidak selesa kepada pesakit..

Setelah menguasai semua pose yang disarankan, pesakit secara bebas dapat membebankan dirinya sendiri, menumpukan 1 pelajaran selama 30-60 minit. Pada saat yang sama, dia dapat mengubah asana dalam jumlah yang ada dalam kekuasaannya. Perkara utama adalah tidak membebani sendi..

Penyembuhan artritis dengan yoga berlaku pada waktu senaman yang panjang dan berkala. Rata-rata, pesakit memerlukan masa 6-9 bulan untuk menghilangkan gejala yang mendasari. Perlu 15-20 bulan untuk sembuh sepenuhnya. Tetapi jika dilihat dari tinjauan, ubat pun tidak dapat mencapai hasil yang positif..

Untuk latihan yoga, anda mesti mengambil sekurang-kurangnya setengah jam setiap hari. Bagi pemula, anda boleh melakukan senaman dengan membahagikan masa latihan anda menjadi selang 10 minit. Rejim senaman ini mudah ditoleransi oleh badan. Setelah berehat lama, anda harus menambah masa, jumlah asana dan intensiti beban secara beransur-ansur, mendengar isyarat badan.

Sekiranya semasa bersenam terdapat kesakitan yang teruk, lebih sengit daripada biasa, anda harus berehat sebentar dari latihan dan meninjau beban yang telah ditetapkan dengan teliti.

BUTIRAN: Diet untuk Rheumatoid Arthritis Sendi Jari

Sebelum anda mula berlatih yoga untuk rheumatoid arthritis, disarankan berjumpa doktor. Anda harus memberitahu pengajar yoga mengenai penyakit anda agar dia memilih program latihan individu dan menanggung bebannya.

Kumpulkan berus menjadi penumbuk, lakukan mengetuk dengan penumbuk pada penumbuk, kemudian ketuk dengan penumbuk secara bergantian dari satu sisi dan yang lain. Setiap pilihan harus dilakukan sekurang-kurangnya 30 kali..

Sebarkan jari anda dengan lebar dan lipatkannya seperti ular. Dalam kedudukan ini, anda perlu menggerakkan tangan satu sama lain dengan sedikit usaha..

Satukan empat jari setiap tangan, pasangkan ibu jari ke sisi, tangan, seperti dalam latihan sebelumnya, tepuk tangan satu sama lain.

Lipat satu tangan ke penumbuk, buka tangan yang lain, dengan bahagian belakang ke bawah. Dengan sedikit usaha, lakukan pukulan dengan kepalan tangan dengan tangan terbuka. Setelah selesai, tukar tangan dan ulangi latihan.

Buat jalinan dari tangan anda dan putar dengan jari anda. Dalam kedudukan ini, letakkan tangan anda pada tahap plexus solar pada jarak 10-15 cm dari badan. Ini adalah sikap bertafakur..

Berdiri tegak, sambungkan tumit dan kaki anda. Lutut dan pinggul tegang, perut diikat, tulang belakang ditarik ke atas, leher tetap lurus. Bengkokkan kaki anda di lutut dan ambil kaus kaki dengan tangan anda. Angkat tangan yang bertentangan ke atas dan letakkan tapak tangan ke hadapan. Dalam kedudukan ini, tarik nafas dan berlama-lama. Cuba angkat kaki anda setinggi mungkin. Pandangan harus diarahkan lurus di hadapan anda, lutut harus terletak betul-betul di tengah.

Lakukan senaman yang sama dengan lengan dan kaki yang bertentangan..

Latihan dilakukan secara berjongkok. Kaki saling menyentuh dengan semua titik. Turunkan pinggul ke pergelangan kaki. Regangkan lengan ke hadapan, dengan punggung ke atas. Dalam posisi ini, angkat tangan ke belakang, rentangkan kaki anda dan, mengikat tumit anda, meregangkan ke hadapan. Pertahankan kedudukan tanpa menahan nafas.

Condongkan batang badan ke hadapan, letakkan tangan anda di belakang punggung dan kunci ke dalam kunci. Tulang belakang harus selari dengan lantai. Kekal dalam kedudukan ini. Luruskan lengan, badan dan kembali ke posisi awal.

Menjadi lurus: kaki bersama. Pastikan lutut tegang dan otot paha anda rapat. Perut ditarik masuk, dada mendongak, leher lurus. Berat badan diagihkan secara merata di antara kaki.

Letakkan kaki anda dari jarak jauh, sedikit kurang dari lebar bahu. Periksa baki.

Semasa menghembuskan nafas, bengkok ke kaki dan pegang jari kaki besar dengan erat, telapak tangan kelihatan ke dalam. Angkat kepala, bengkokkan punggung sejauh mungkin. Lutut harus dikunci. Semasa anda menghembuskan nafas, turun lebih rendah dan cuba sampai ke lutut dengan dahi anda. Ambil kedudukan permulaan.

Berikut adalah beberapa asana yang dirancang untuk mencegah dan merawat radang sendi. Setelah mengalami pengalaman pahit dari arthritis traumatik, saya ingin mengucapkan semoga kepada semua orang yang telah memulakan dan baru memutuskan untuk memulakan kelas yoga dan kesungguhan yang lebih tinggi lagi untuk menghadapi jalan sukar untuk memerangi arthritis. Yoga Arthritis untuk Tangan dan Kaki Akan Menyembuhkan Semua Orang.

Pastikan anda berjumpa doktor sebelum merawat penyakit. Ini akan membantu untuk mengambil kira toleransi individu, mengesahkan diagnosis, memastikan rawatan yang betul dan mengecualikan interaksi ubat negatif. Sekiranya anda menggunakan preskripsi tanpa berunding dengan doktor, maka itu adalah risiko anda sendiri. Semua maklumat di laman web disajikan untuk tujuan maklumat sahaja dan bukan bantuan perubatan. Semua tanggungjawab untuk permohonan itu terletak pada anda..

Sebelum memulakan sesi latihan yang bertujuan untuk merawat arthritis sendi lutut, perlu memahami dengan jelas kaedah-kaedahnya. Yoga untuk jenis penyakit ini bertujuan untuk kajian menyeluruh dan tepat mengenai kawasan yang terjejas. Kesan terapeutik dicapai melalui pengulangan pergerakan berulang yang memanaskan dan menguli sendi.

Agar terapi yoga seefektif mungkin, beberapa cadangan berikut mesti diperhatikan semasa rawatan:

  1. Anda tidak boleh berlatih dalam tempoh kesakitan akut. Terapi yoga hanya boleh dilakukan semasa pengampunan. Sekiranya pelanggaran peraturan ini, gambaran klinikal dapat diperburuk..
  2. Ketekalan dan ketekalan sangat penting untuk mencapai dinamik positif. Lakukan yoga untuk artritis sendi lutut sekurang-kurangnya 3-4 kali seminggu. Tidak digalakkan melangkau latihan, kerana ini akan meniadakan hasil yang telah dicapai sebelumnya.
  3. Pada tahap awal, tidak disarankan untuk memasukkan dalam rencana pelajaran asana berdiri dan sisi, serta postur duduk dengan lutut terpisah. Sebaiknya mulakan dengan asana santai yang lebih ringan.
  4. Pada musim sejuk, disarankan untuk memakai bantalan bertebat di lutut. Dalam keadaan tidak boleh hipotermia sendi dibenarkan. Sekiranya pelanggaran peraturan ini, sindrom nyeri dapat meningkat, dan pelbagai komplikasi akan mulai berkembang.
  5. Semasa terapi yoga, penting untuk menyesuaikan rancangan pemakanan pesakit. Protein haiwan, unsur surih dan makanan yang mencukupi dengan sejumlah besar kolagen mesti dimasukkan ke dalam makanan. Sekiranya pesakit adalah vegetarian, pemakanan harus ditambah dengan kompleks vitamin yang mengandungi komponen yang disenaraikan.
  6. Kesakitan kecil selepas bersenam adalah perkara biasa. Sebagai peraturan, pesakit tidak akan lagi merasa sakit selepas 3-4 sesi. Walau bagaimanapun, jika rasa sakit semakin meningkat, perlu segera menyesuaikan beban dan menghubungi institusi perubatan..

Mengikuti peraturan yang dikemukakan biasanya tidak memerlukan banyak masa dan usaha. Walau bagaimanapun, pematuhan dengan mereka membantu mencapai dinamika positif dengan lebih cepat..

Terapi yoga untuk artritis lutut didasarkan pada melakukan postur tertentu - asanas. Setiap daripada mereka mempunyai tujuan khas dan kesan terapeutik. Pada asasnya, latihan terapeutik didasarkan pada asana meditasi dan berdiri. Kedudukan duduk membantu melonggarkan tali pinggang anggota bawah, menyesuaikan diri dengan senaman, dan juga pulih setelah selesai. Asana berdiri membantu menggerakkan sendi dan menguatkan korset otot..

Yang paling berkesan adalah pose seperti itu..