Epikondilitis gejala dan rawatan sendi pergelangan tangan

Siku

Kandungan:

Epikondilitis sendi pergelangan tangan adalah proses keradangan degeneratif di tempat otot melekat pada tulang. Ia boleh menjadi dalaman atau luaran - semuanya bergantung pada tempat keradangan.

Penyakit ini berkembang akibat beban berat di tempat-tempat di mana ligamen tisu otot melekat pada tulang. Selepas ini, proses keradangan jangka panjang bermula..

Penyakit ini selalu bersifat sekunder dan berlaku akibat reaksi kerosakan tisu. Leukosit yang terkumpul di tempat keradangan membantu memastikan penyembuhan cepat.

Tetapi dengan air mata tisu yang minimum, keradangan mungkin tidak berlaku. Oleh itu, keadaan ini dianggap merosot - serat kolagen mula menderita. Sebaliknya, fibroblas mula terbentuk, yang tidak dapat menggantikan kolagen baik dalam fungsi atau kekuatan. Akibatnya, tisu penghubung mula tumbuh dalam jumlah besar, menyebabkan kehilangan fungsi anggota badan yang menebal dan hampir lengkap..

Sebab-sebabnya

Penyakit ini berlaku apabila seseorang melakukan pergerakan lenturan dan pemanjangan di pergelangan tangan untuk jangka masa yang lama. Ini membawa kepada kelebihan tendon dan mikrotrauma, maka proses keradangan bergabung. Ia tidak selalu berlaku seperti itu. Sel-sel Tendon yang rosak dan tidak lagi dapat menjalankan fungsinya mati, dan tisu penghubung muncul di tempatnya. Akibatnya, tempat ini menjadi yang paling rentan dan boleh cedera setiap saat..

Faktor yang memprovokasi boleh sangat berbeza. Sebagai contoh, penyakit ini sering berlaku pada mereka yang bermain tenis secara profesional. Dalam kes ini, bukan sahaja pergelangan tangan akan menderita, tetapi juga siku..

Di zon risiko dan dalam profesion yang melibatkan pengulangan berpanjangan dari tindakan yang sama, ketika sendi pergelangan tangan terutama terlibat. Ini termasuk:

  1. Pelukis dan pelepa.
  2. Pemandu traktor dan pembantu rumah susu.
  3. Angkat berat, peninju, ahli gusti.
  4. Pengaturcara.
  5. Penyulam dan jahitan.

Harus diingat bahawa utamanya adalah tangan dominan yang menderita, selalunya kanan. Yang kiri tetap sihat sepenuhnya..

Sebab lain dianggap sebagai perubahan berkaitan dengan usia yang berlaku pada tendon setelah usia 40 tahun. Gejala pertama dalam kes ini mungkin muncul ketika menggulung pemuliharaan, ketika memalu kuku dan bahkan ketika membawa baldi air.

Kadang kala penyakit ini boleh bermula dengan sendirinya, tanpa sebab yang jelas - maka ia akan disebut idiopatik.

Bagaimana ia menampakkan

Sebelum membincangkan bagaimana merawat epikondilitis pada sendi pergelangan tangan, anda harus membincangkan simptomnya. Pada awalnya, pesakit mengadu rasa tidak selesa di kawasan yang terjejas. Mungkin ada rasa sakit dan sensasi terbakar yang boleh merebak di atas dan di bawah pergelangan tangan. Pesakit dengan gejala seperti itu hampir tidak pernah berjumpa doktor..

Pada masa akan datang, jika tidak ada rawatan dan dengan perkembangan patologi, rasa sakit menjadi lebih kuat, ia dapat mencapai siku dan menutupi jari sepenuhnya. Akibatnya, seseorang tidak dapat melakukan pekerjaan hariannya, dan hampir semua pergerakan menyebabkan serangan kesakitan yang teruk..

Kekuatan otot tangan dan jari secara beransur-ansur menurun, dan otot itu sendiri mula mengalami atrofi. Tetapi tidak ada gejala lain yang berlaku dengan keradangan, dan ini adalah kemerahan dan pembengkakan. Semasa mengambil sinar-X, tidak akan ada perubahan pada gambar. Ini disebabkan oleh fakta bahawa kajian seperti itu membolehkan anda menentukan hanya patologi tulang, tetapi tidak berguna dalam penyakit tisu lembut.

Cara menyingkirkan

Rawatan epikondilitis sendi pergelangan tangan dijalankan di rumah. Semua faktor yang memprovokasi harus dikecualikan, terutama pada awal penyakit. Untuk melegakan kesakitan, anda harus menggunakan ubat dalam bentuk tablet, misalnya analgin atau ketorol. Anda juga boleh menggunakan ibuprofen.

Selsema mesti disapu ke tempat sakit. Ini boleh dilakukan selama 3 hingga 4 hari, sehingga gejala ini hilang sepenuhnya. Kemudian pastikan untuk menyelesaikan kursus fisioterapi sepenuhnya.

Doktor anda mungkin menasihatkan anda untuk memakai pembalut elastik atau pembalut khas yang disebut pendakap. Ini mesti dilakukan selama satu minggu. Sekiranya penyakit ini telah memasuki tahap kronik, maka lebih baik memakai pembalut elastik sepanjang hari dan melepaskannya hanya pada waktu malam..

Rawatan perubatan untuk epikondilitis sendi siku

Selama bertahun-tahun anda berjuang dengan JOINT PAINS tanpa kejayaan.?

Ketua Institut: "Anda akan kagum betapa mudahnya menyembuhkan sendi dengan mengambil ubat untuk 147 rubel setiap hari...

Untuk berjaya merawat penyakit ini, ubat-ubatan dari kumpulan bukan steroid anti-radang digunakan: Semua janji dibuat hanya oleh doktor, setelah pemeriksaan dan pengesahan diagnosis.

Gejala penyakit

Seseorang hanya perlu melakukan gerakan tajam dengan tangan, mengambil benda berat - dan penyakit itu akan segera terasa. Epikondilitis sendi siku menampakkan diri semasa aktiviti fizikal pesakit. Semua gejala berpunca dari satu perkara: sakit tajam di kawasan sendi yang terjejas, menembusi seluruh lengan.

PEMBACA KAMI MENYARANKAN!

Untuk rawatan sendi, pembaca kami berjaya menggunakan Artrade. Melihat populariti alat ini, kami memutuskan untuk memberikannya kepada perhatian anda..
Baca lebih lanjut di sini...

Latihan berkala untuk epikondilitis siku akan membantu anda mencapai penyembuhan lengkap.

Siapa yang berisiko

Sebarang penyakit sistem muskuloskeletal dikaitkan dengan perubahan pada tisu artikular, yang tidak dapat dielakkan dengan penuaan seluruh organisma. Tetapi ada jenis aktiviti profesional tertentu yang dapat mempercepat keausan sendi dan ligamen dan menjadi prasyarat untuk perkembangan epikondilitis sendi siku..

Satu lagi ubat yang terbukti, semula jadi dan tidak tergantikan dalam perubatan rakyat untuk rawatan penyakit sendi adalah tanah liat. Aplikasi tanah liat biru dibuat seperti berikut: Sekiranya berlaku epikondilitis, lebih baik menggunakan tanah liat biru, komposisi mineralnya optimum untuk penyakit ini.

  1. Luaran - atau lateral.
  2. Dalaman - medial.

Keradangan mempengaruhi tendon di bahagian luar lengan bawah. Epikondilitis dalaman sering disebut sebagai "siku tenis", kerana orang-orang dari profesion sukan ini sering menderita.

Nasihat: walaupun resipi ubat tradisional nampaknya benar-benar selamat dan tidak bersalah, anda tidak perlu mula sembuh tanpa terlebih dahulu berjumpa doktor. Lebih-lebih lagi jika diagnosis belum dibuat dengan pasti.

Set latihan harus dipilih hanya oleh pakar fisioterapi. Pada masa yang sama, sangat penting untuk mempertimbangkan usia pesakit, gaya hidupnya, seberapa aktif dia pernah terlibat dalam sukan. Tetapi masih perlu dilakukan latihan - ini akan membantu anda cepat kembali ke kehidupan yang penuh dan melupakan penyakitnya.

Fisioterapi dalam rawatan penyakit

Fisioterapi sangat diperlukan untuk sebarang penyakit pada sistem muskuloskeletal. Acara berikut ditugaskan:

Latihan penyembuhan untuk epikondilitis

Selain itu, gimnastik sendi adalah pencegahan kambuh yang baik. Setelah tahap eksaserbasi berlalu, satu set latihan khas selalu dipilih - tanpa ini, penyembuhan lengkap, pemulihan fungsi sendi tidak realistik.

  • Diclofenac;
  • Ibuklak;
  • Ibuprofen.

Program penyembuhan disusun secara individu. Ciri-ciri fisiologi pesakit, lokasi keradangan, tahap kerosakan, dan sejumlah faktor lain memainkan peranan penting dalam memilih bentuk produk. Ubat-ubatan pelbagai bentuk digunakan - salap, pil, suntikan.

  • Orang membina profesion (pelukis, tukang cat, tukang batu);
  • Pekerja pertanian (pembantu rumah susu, pemandu traktor);
  • Pekerja industri ringan (pemotong, jahitan);
  • Atlet (angkat berat, pejuang, triathlet).

Selalunya, penyakit ini didiagnosis pada suri rumah, kekasih, tanpa bantuan orang lain, untuk melakukan pembaikan di rumah dan melakukan pemeliharaan rumah (tong sampah dengan berat memuatkan sendi bahu dan siku, akibatnya keradangannya berkembang).

Sebarang patologi sistem kardiovaskular.

  • Sediakan sendi yang terjejas dengan keadaan tidak bergerak sepenuhnya. Ini dicapai dengan menghilangkan sebarang senaman fizikal dan menggunakan belat atau pembalut fiksasi;
  • Sapukan sejuk, dalam sampel kompres ais untuk menghilangkan rasa sakit dan radang.

Di masa depan, penyakit ini perlu disembuhkan dengan ubat-ubatan dan fisioterapi, anda boleh menggunakan, misalnya, Almag untuk sendi.

Foto menunjukkan ligamen tertentu yang terjejas dalam pelbagai bentuk penyakit..

Biasanya, ubat anti-radang bukan steroid mempunyai kesan yang baik, melegakan kesakitan dan menghentikan proses keradangan. Apa ini? Tetapi jika epikondilitis diabaikan untuk waktu yang lama, jika kesakitan tidak dapat ditanggung, hanya ada satu jalan keluar - sekatan sendi.

Pertama, doktor menentukan lokasi keradangan dengan tepat. Kemudian, anestetik kuat dengan tindakan pantas dan pada masa yang sama kortikosteroid yang melegakan keradangan disuntik terus ke zon ini. Prosedur ini mempunyai sejumlah kontraindikasi, oleh itu ia hanya dilakukan dalam kes yang melampau..

  1. Serbuk tanah liat (terdapat di farmasi) dicairkan dengan air panas hingga campuran krim masam.
  2. Campuran disapu pada pembalut atau kain kasa yang dilipat dalam beberapa lapisan.
  3. Kompres yang diperoleh digunakan pada kawasan yang terkena, ditutup dengan kain atau kertas bersih untuk kompres dan dibungkus dengan hangat.
  4. Tahan kompres selama setengah jam. Basuh sisa-sisa tanah liat dengan air suam, pada akhirnya, untuk meningkatkan kesannya, anda boleh menggunakan salap khas untuk sakit sendi.

Permohonan sedemikian hendaklah dilakukan dua kali sehari, lebih baik pada waktu pagi dan petang. Maka perasaan yang menyakitkan akan berhenti terganggu tidak lama lagi, dan keradangannya akan reda..

Resipi rakyat sebagai kaedah rawatan yang berbeza

Untuk rawatan epikondilitis sendi siku dalam perubatan rakyat, kompres dari rebusan tumbuhan ubat, pelbagai salap dan gosok buatan sendiri, produk dan hadiah alam lain.

Sebilangan besar ortopedis tidak menafikan keberkesanan tanaman ubat dan produk lain. Tetapi mereka cenderung mempercayai bahawa mereka hanya mendekati terapi ubat utama.

Penyembuhan walaupun di rumah dengan ubat-ubatan rakyat mestilah celik dan konsisten - oleh itu, diperlukan nasihat doktor.

Daripada ligamen dan sendi yang lemah secara genetik, apa-apa beban fizikal yang tidak perlu atau tindakan sederhana tetapi monoton yang mempengaruhi sendi bahu-siku boleh menimbulkan penyakit.

Mengatasi penyakit secepat mungkin dan mengelakkannya kembali hanya mungkin di bawah keadaan saling memahami dan bekerjasama antara doktor dan pesakit. Sebarang perubahan pada program rawatan harus dibuat setelah perbincangan bersama. Barulah hasil positif akan dicapai. Pesakit di pihaknya sendiri tidak boleh malas melakukan semua preskripsi.

Bagi atlet, satu latihan berlebihan sering kali mencukupi - misalnya, ketika menekan barbel - untuk mendapatkan epikondilitis siku atau sinovitis pada sendi siku..

Epikondilitis sendi siku terbahagi kepada dua jenis utama:

Epikondilitis sendi siku: cara merawat keradangan (salap, senaman), prasyarat dan tanda-tanda penyakit

Gejala penyakit dan gambaran klinikal selalu ditentukan oleh lokasi keradangan dan sebab-sebab yang memprovokasi. Epikondilitis sendi siku adalah penyakit di mana radang sendi siku berkembang di persimpangan ligamen dengan tulang lengan bawah.

  • Bancuh teh hijau dalam perkadaran biasa, sejuk;
  • Tuangkan teh ke dalam baki kiub ais dan letakkan di dalam peti sejuk;
  • Ketulan ais dikeluarkan, diletakkan di dalam serbet atau alas pemanas dan disapukan ke kawasan yang tidak sihat.

Prosedur boleh diulang beberapa kali sehari sehingga manifestasi penyakit menurun..

Cara merawat penyakit

Rawatan epikondilitis sendi siku sering terhambat oleh fakta bahawa pesakit meminta pertolongan doktor lewat, ketika keradangan telah mempengaruhi ligamen dan tisu otot. Perkara pertama yang perlu dilakukan:

Kumpulan risiko merangkumi:

  1. Dengan kesakitan yang sengit, elektroforesis dilakukan, sebelum menggunakan salap dengan kortikosteroid dan anestetik ke kawasan yang terkena.
  2. Meningkatkan bekalan darah dan dengan itu membantu mengurangkan magnetoterapi perasaan yang menyakitkan, terapi impuls.
  3. Terapi ozon, terapi diadynamic, aplikasi pemanasan parafin memberikan kesan yang sangat baik.

Dalam rawatan penyakit sendi ini, penggunaan lintah memberikan kesan yang cepat dan tahan lama. Sebagai kaedah rawatan lain, sebilangan doktor mengesyorkan hirudoterapi. Tetapi perlu menjalankan fungsinya hanya dengan izin doktor dan di bawah pengawasannya yang serius, kerana lintah mesti diterapkan pada titik-titik tertentu.

Pek ais yang dibuat dari teh hijau biasa dapat membantu menghilangkan rasa sakit dengan cepat. Sangat mudah untuk menyediakannya, tetapi teh mestilah berkualiti tinggi dan tanpa aromatik..

Gejala penyakit dalam bentuk ini adalah sakit panas ketika membongkok dan memanjangkan lengan. Jenis epikondilitis luaran sering mempengaruhi sendi pergelangan tangan. Keradangan dalam bentuk ini dilokalisasi pada ligamen dan otot yang bertanggungjawab untuk pergerakan tersebut.

Faktor luaran, aktiviti motor pasif tidak pernah menyebabkan kesakitan.

Terapi dengan ramuan dan tumbuhan perubatan digunakan sebagai terapi tambahan..

Kontraindikasi terhadap hirudoterapi: pembekuan darah rendah, pelanggaran komposisi dan patologi lain dari sistem peredaran darah.

Kontraindikasi untuk menyembuhkan pendidikan jasmani:

  1. Pemburukan penyakit kronik.
  2. Keadaan pesakit selepas strok.
  3. Umur lebih 70 tahun.

-kelas pertama sentiasa dilakukan di bawah pengawasan pelatih, gimnastik yang akan datang boleh dilakukan di rumah.

Sekiranya epikondilitis awal dianggap sebagai penyakit pada orang yang berumur dan lebih tua, maka pada masa ini "usianya" dengan cepat berkembang lebih muda. Gejala sering diperhatikan pada orang muda yang bekerja dalam pekerjaan yang berkaitan dengan prestasi pergerakan monoton kitaran.

berdasarkan bahan dari portal mengenai kesihatan, kaedah rawatan rakyat, ramuan perubatan dan perubatan rakyat Old Doctor lebih banyak

Langgan saluran dan pelajari banyak perkara yang berguna dan lazat!

Lihat semua bahan berguna di laman web ini

Epicondylitis dan rawatannya

Di beberapa tulang rangka manusia, misalnya, humerus atau femur, di dekat sendi terdapat formasi tulang kecil dan apa yang disebut condyles, yang terlibat dalam pembentukan sendi. Condyles, yang merupakan penonjolan tulang untuk melekatkan otot, mempunyai epicondyles (epicondylosis) di permukaannya, yang juga mewakili permukaan tulang. Mereka tidak diperlukan untuk membentuk sendi, tetapi merupakan tempat di mana otot bersebelahan dapat melekat. Keradangan yang berlaku pada epikondil dan tendon dan otot yang berkaitan disebut epikondilitis.

Punca permulaan dan perkembangan penyakit ini

Sendi siku lebih cenderung menderita epikondilitis. Kondil yang disebut, bersama-sama dengan epikondil yang membentuk sendi siku, terletak di hujung humerus. Epicondyle yang terletak di luar siku disebut lateral, dan yang di dalamnya disebut medial. Epicondylitis juga mungkin mempunyai nama yang sesuai..

Eicondilus medial digunakan untuk melekatkan otot yang membolehkan lenturan sendi siku dan pergelangan tangan, jari. Dengan menggunakan otot yang sama, anda boleh memutar tangan atau lengan bawah ke bahagian dalam. Kumpulan otot literal melekat pada epicondyle yang sesuai - yang luar. Mereka berfungsi untuk memanjangkan siku, lengan dan jari, membantu putaran mereka ke luar.

Epikondilitis sendi siku berlaku apabila terdapat kecederaan kekal pada tendon sendi dengan beban yang tidak terlalu kuat dengan pengulangan yang kerap dan berpanjangan. Proses perkembangan penyakit belum difahami sepenuhnya. Hanya diketahui bahawa dengan beban berterusan otot yang panjang, tendon menggosok permukaan epikondil. Dipercayai bahawa ini boleh menyebabkan mikrotrauma dengan pecahnya serat tendon individu. Parut mungkin muncul di kawasan pecah. Pada masa yang sama, perubahan patologi bermula pada periosteum epigastrium dan tendon yang berdekatan. Degenerasi tisu membawa kepada proses keradangan.

Siapa yang mudah dijangkiti penyakit ini

Kumpulan risiko termasuk orang yang terlibat dalam aktiviti yang paling rentan terhadap terjadinya penyebab penyakit ini.

Keradangan luaran (lateral) biasanya merupakan ciri bagi mereka yang kerjanya berkaitan dengan aktiviti fizikal yang sengit (pelukis, plaster, kuli, tukang urut) atau atlet (pemain tenis, pendayung). Keradangan dalaman (medial) mempengaruhi sendi dan otot orang dalam profesion seperti jahitan, pengaturcara, dan lain-lain. Selalunya terdapat pada pemain golf. Proses keradangan epikondil yang dihasilkan mungkin disebabkan oleh kecederaan, misalnya, pemisahan olekranon, atau kerosakan pada ligamen.

Mekanisme kejadian dan perkembangan epikondilitis lutut hampir sama dengan epikondilitis siku. Sebabnya sangat serupa, yang juga berkaitan dengan pekerjaan dan sukan. Epikondilitis ulnar kadang-kadang disebabkan oleh osteochondrosis serviks, lutut sering berlaku kerana osteochondrosis lumbal.

Gejala penyakit

Orang yang tergolong dalam kumpulan umur yang cukup luas 30-60 tahun lebih cenderung mengalami epikondilitis. Lebih kerap anda dapat mencari bentuk penyakit luaran. Penyakit ini sering berlarutan dan kronik dengan peningkatan yang berkala. Gejala paling ketara pada peringkat akut penyakit ini.

Kesakitan berasal dari epikondil, yang sedang menjalani proses keradangan. Kesakitan yang teruk dilokalisasikan semasa membuat pergerakan pada sendi siku atau pergelangan tangan. Sekiranya epilator lateral meradang, putaran dan pemanjangan lengan dan jari dapat menimbulkan rasa sakit. Epicondylitis medial menimbulkan kesakitan yang teruk apabila tangan dilenturkan dan dipusingkan ke dalam. Pada palpasi tempat sakit, rasa sakit meningkat dengan mendadak. Tidak ada kemerahan atau bengkak di kawasan yang terjejas.

Bagi pesakit dengan epikondilitis, tindakan seperti mengangkat secawan teh, berjabat tangan, mengepalkan jari menjadi kepalan sering sangat sukar. Pergerakan seperti yang mencengkam dapat menyebabkan kesakitan yang teruk pada epikondil yang dipengaruhi oleh keradangan. Kesakitan ini sering juga dapat memancar ke otot. Ciri khas penyakit ini adalah berlakunya kesakitan hanya jika pergerakan aktif dilakukan, dan tindakan pasif sama sekali tidak menyakitkan. Epikondilitis kronik mengubah sifat kesakitan, yang boleh menjadi sakit tanpa henti dari masa ke masa. Sekatan pergerakan yang disebabkan oleh kesakitan ini boleh menyebabkan kehilangan otot dan kehilangan deria..

Diagnostik dan rawatan

Diagnosis epikondilitis biasanya dibuat berdasarkan aduan pesakit mengenai kesakitan dan pemeriksaan ciri. Dalam kes yang paling sukar, kaedah penyelidikan perubatan lain digunakan: X-ray, CT sendi siku. Kandungan maklumat kaedah sedemikian dibenarkan hanya pada tahap bentuk kronik, di mana perubahan patologi sudah mulai berkembang dalam epikondil..

Tahap awal penyakit ini memerlukan pengurangan beban pada sendi yang terjejas, yang mana pertama sekali, tidak bergerak dengan bantuan pembalut selendang biasa atau alat dan perkakas ortopedik. Untuk rawatan ubat, ubat anti-radang bukan steroid digunakan sebagai Voltaren, Diclofenac, dll..

Kadang-kadang diperlukan untuk menyuntik terus ke kawasan radang ubat steroid: Diprospan, Betamethasone, dll. Dengan kesakitan yang teruk, suntikan Novocaine atau Lidocaine ditunjukkan untuk membuat sekatan tempatan.

Tambahan yang sangat baik dan sangat diperlukan untuk rawatan epikondilitis adalah terapi senaman. Beban daya semasa latihan dikontraindikasikan, pergerakan harus mempunyai watak yang lemah dan hemat. Ia diperlukan untuk melakukan gerakan putaran ringan, lenturan dan panjangan lengan di siku, mengepalkan jari ke kepalan tangan. Apabila kesakitan teruk berlalu, dan keadaan pesakit bertambah baik, mereka memulakan prosedur fizikal (magnet, elektroforesis, parafin), dan terapi gelombang kejutan berjaya digunakan.

Urut otot digunakan untuk meningkatkan peredaran darah tempatan dan akhirnya melegakan kesakitan. Tidak mungkin mengalahkan epikondilitis kronik sepenuhnya, ia akan mengingatkan dirinya sendiri secara berkala, tetapi pengampunan jangka panjang akan membolehkan anda terus melakukan aktiviti biasa dan menjalani kehidupan yang penuh.

Pastikan anda berjumpa doktor!

Manifestasi dan terapi epikondilitis sendi pergelangan tangan

Kandungan:

Epikondilitis sendi pergelangan tangan adalah proses keradangan degeneratif di tempat otot melekat pada tulang. Ia boleh menjadi dalaman atau luaran - semuanya bergantung pada tempat keradangan.

Penyakit ini berkembang akibat beban berat di tempat-tempat di mana ligamen tisu otot melekat pada tulang. Selepas ini, proses keradangan jangka panjang bermula..

Penyakit ini selalu bersifat sekunder dan berlaku akibat reaksi kerosakan tisu. Leukosit yang terkumpul di tempat keradangan membantu memastikan penyembuhan cepat.

Tetapi dengan air mata tisu yang minimum, keradangan mungkin tidak berlaku. Oleh itu, keadaan ini dianggap merosot - serat kolagen mula menderita. Sebaliknya, fibroblas mula terbentuk, yang tidak dapat menggantikan kolagen baik dalam fungsi atau kekuatan. Akibatnya, tisu penghubung mula tumbuh dalam jumlah besar, menyebabkan kehilangan fungsi anggota badan yang menebal dan hampir lengkap..

Sebab-sebabnya

Penyakit ini berlaku apabila seseorang melakukan pergerakan lenturan dan pemanjangan di pergelangan tangan untuk jangka masa yang lama. Ini membawa kepada kelebihan tendon dan mikrotrauma, maka proses keradangan bergabung. Ia tidak selalu berlaku seperti itu. Sel-sel Tendon yang rosak dan tidak lagi dapat menjalankan fungsinya mati, dan tisu penghubung muncul di tempatnya. Akibatnya, tempat ini menjadi yang paling rentan dan boleh cedera setiap saat..

Faktor yang memprovokasi boleh sangat berbeza. Sebagai contoh, penyakit ini sering berlaku pada mereka yang bermain tenis secara profesional. Dalam kes ini, bukan sahaja pergelangan tangan akan menderita, tetapi juga siku..

Di zon risiko dan dalam profesion yang melibatkan pengulangan berpanjangan dari tindakan yang sama, ketika sendi pergelangan tangan terutama terlibat. Ini termasuk:

  1. Pelukis dan pelepa.
  2. Pemandu traktor dan pembantu rumah susu.
  3. Angkat berat, peninju, ahli gusti.
  4. Pengaturcara.
  5. Penyulam dan jahitan.

Harus diingat bahawa utamanya adalah tangan dominan yang menderita, selalunya kanan. Yang kiri tetap sihat sepenuhnya..

Sebab lain dianggap sebagai perubahan berkaitan dengan usia yang berlaku pada tendon setelah usia 40 tahun. Gejala pertama dalam kes ini mungkin muncul ketika menggulung pemuliharaan, ketika memalu kuku dan bahkan ketika membawa baldi air.

Kadang kala penyakit ini boleh bermula dengan sendirinya, tanpa sebab yang jelas - maka ia akan disebut idiopatik.

Bagaimana ia menampakkan

Sebelum membincangkan bagaimana merawat epikondilitis pada sendi pergelangan tangan, anda harus membincangkan simptomnya. Pada awalnya, pesakit mengadu rasa tidak selesa di kawasan yang terjejas. Mungkin ada rasa sakit dan sensasi terbakar yang boleh merebak di atas dan di bawah pergelangan tangan. Pesakit dengan gejala seperti itu hampir tidak pernah berjumpa doktor..

Pada masa akan datang, jika tidak ada rawatan dan dengan perkembangan patologi, rasa sakit menjadi lebih kuat, ia dapat mencapai siku dan menutupi jari sepenuhnya. Akibatnya, seseorang tidak dapat melakukan pekerjaan hariannya, dan hampir semua pergerakan menyebabkan serangan kesakitan yang teruk..

Kekuatan otot tangan dan jari secara beransur-ansur menurun, dan otot itu sendiri mula mengalami atrofi. Tetapi tidak ada gejala lain yang berlaku dengan keradangan, dan ini adalah kemerahan dan pembengkakan. Semasa mengambil sinar-X, tidak akan ada perubahan pada gambar. Ini disebabkan oleh fakta bahawa kajian seperti itu membolehkan anda menentukan hanya patologi tulang, tetapi tidak berguna dalam penyakit tisu lembut.

Cara menyingkirkan

Rawatan epikondilitis sendi pergelangan tangan dijalankan di rumah. Semua faktor yang memprovokasi harus dikecualikan, terutama pada awal penyakit. Untuk melegakan kesakitan, anda harus menggunakan ubat dalam bentuk tablet, misalnya analgin atau ketorol. Anda juga boleh menggunakan ibuprofen.

Selsema mesti disapu ke tempat sakit. Ini boleh dilakukan selama 3 hingga 4 hari, sehingga gejala ini hilang sepenuhnya. Kemudian pastikan untuk menyelesaikan kursus fisioterapi sepenuhnya.

Doktor anda mungkin menasihatkan anda untuk memakai pembalut elastik atau pembalut khas yang disebut pendakap. Ini mesti dilakukan selama satu minggu. Sekiranya penyakit ini telah memasuki tahap kronik, maka lebih baik memakai pembalut elastik sepanjang hari dan melepaskannya hanya pada waktu malam..

Epikondilitis gejala dan rawatan sendi pergelangan tangan

Epicondylitis - lesi sendi siku dengan pembentukan apa yang disebut "siku tenis" - proses degeneratif progresif di kawasan sendi, di mana otot melekat pada penonjolan pada humerus.

Proses ini membawa kepada keradangan yang teruk pada tisu di sekitarnya dan disfungsi tangan, yang sering menjadi kecederaan pekerjaan bagi atlet yang aktivitinya berkaitan dengan pergerakan tangan yang aktif - tenis, golf, besbol.

Sebab-sebabnya

Penyebab utama epikondilitis adalah tekanan berterusan dan mikrotrauma di kawasan siku yang berkaitan dengan aktiviti profesional atau sukan. Ini biasanya berlaku ketika bermain dengan penglibatan tangan yang aktif, ketika mengangkat dan membawa beban, dengan beban yang tidak mencukupi di kawasan siku.

Pada asasnya, epikondilitis berlaku akibat tindakan monoton untuk pemanjangan lenturan siku, dengan beban serentak pada kawasan lengan di kawasan tangan dan lengan bawah.

Epikondilitis diprovokasi oleh tindakan profesional untuk memutar atau melonggarkan lengan (tukang pembaikan, mekanik kereta, atlet), pukulan ke siku.

Sebahagian besarnya, keadaan ini berkembang pada orang dengan displasia tisu penghubung kongenital dan "kelonggaran" sendi, selalunya epikondilitis digabungkan dengan osteochondrosis pada tulang belakang serviks atau toraks..

Lelaki menderita lebih kerap daripada wanita. Epicondylitis adalah perkara biasa pada atlet, ahli terapi urut, pembawa, pelukis. Ia lebih kerap menggunakan tangan kanan, sementara orang kidal sebaliknya..

Tiga jenis epikondilitis dapat dibezakan bergantung kepada penyetempatan kerosakan dan kesakitan:

Epikondilitis lateral (luaran)

  • Bentuk ini juga disebut "siku tenis", di mana lesi terutama dilokalisasikan di bahagian luar siku.
  • Perasaan menekan berlaku pada tulang yang memasuki kawasan sendi dan keseleo tendon.
  • Pergerakan tangan seperti membawa, mencengkam, atau mengangkat objek dengan tangan terganggu.

Epicondylitis medial (dalaman)

  • Ia juga disebut "siku pegolf", sementara kerusakan dilokalisasikan ke bahagian dalam sendi, di mana tendon meregangkan dan ketidakselesaan di kawasan tulang terjadi.

Keradangan bahagian belakang siku

Dalam keadaan ini, bursitis berkembang, selaput lendir beg terjejas..

Biasanya berlaku ketika jatuh di siku, dengan lanjutan lengan yang berlebihan, ketika melakukan pergerakan secara tiba-tiba.

Gejala epikondilitis

Bentuk lateral

Gejala epikondilitis luaran yang paling awal dan utama adalah rasa sakit - ini adalah kesakitan tempatan di kawasan bahagian luar siku.

Kesakitan dapat memancar ke bahu dan sepanjang tepi luar lengan, boleh memancar ke lengan bawah. Kesakitan juga berlaku ketika bergerak, ia dapat menampakkan diri ketika merasakan zon siku di sepanjang bahagian luarnya, dan juga ketika memusingkan lengan ke dalam dengan membengkokkannya di siku, sementara tangan tidak sakit. Pergerakan pasif di siku juga tidak menyakitkan, rasa sakit hanya berlaku dengan daya tahan aktif, dengan ketegangan otot.

Kesakitan dapat meningkat dengan mengepalkan penumbuk dan membengkokkan pergelangan tangan, secara beransur-ansur rasa sakit semakin meningkat, menampakkan diri dengan pergerakan kecil atau ketika memegang berat kecil di tangan.

Secara luaran, tangan tidak berubah, jarak gerakan di dalamnya tidak terhad, ketika melakukan pemeriksaan, doktor dapat menentukan titik kesakitan maksimum, yang terletak baik di kawasan lampiran tendon dan di kawasan lampiran otot.

Kadang-kadang edema tisu di kawasan kecederaan memampatkan cabang saraf radial, yang ditunjukkan oleh paresis otot yang memanjangkan jari dan tangan.

Biasanya epikondilitis luaran berlangsung secara kronik, dengan berlakunya rehat dan rehat untuk otot dan tendon yang rosak, rasa sakit hilang, tetapi dengan latihan atau latihan semula yang ketara, ia akan muncul kembali. Peningkatan beban menimbulkan serangan kesakitan yang teruk.

Bentuk medial

Epikondilitis dalaman biasanya berlaku pada mereka yang terdedah kepada senaman fizikal yang ringan, tetapi berpanjangan dan berulang (pemandu kereta api, jahitan, pemain, pemain golf). Bentuk ini tidak biasa pada wanita..

Kesakitan dengan epikondilitis medial berlaku di bahagian dalam siku, dengan tekanan pada epikondilus dalaman. Kesakitan bertambah apabila lengan dibengkokkan dan dipusing ke dalam, dan diberikan ke kawasan bahu dalam ke ketiak dan sepanjang lengan bawah ke ibu jari. Bentuk ini juga kronik.

Diagnostik

Asas diagnosis adalah manifestasi klinikal, serta pemeriksaan dan penjelasan menyeluruh mengenai pekerjaan pesakit.

Pada masa akan datang, sinar-X sendi digunakan dalam beberapa unjuran, dan jika perlu, dikira tomografi. Perubahan sendi hanya dapat dikesan dalam jangka masa panjang yang kronik.

Ujian darah dan biokimia tidak berubah dalam epikondilitis.

Epikondilitis berterusan mesti dibezakan daripada patah tulang epikondil, reumatik dan kerosakan lain pada sendi siku, fraktur intra-artikular humerus.

Kaedah rawatan untuk epikondilitis

Rawatan tersebut dijalankan oleh traumatologist-orthopedist. Rawatan terutamanya konservatif, terutama dilakukan:

  • penggunaan ubat anti-radang luaran berdasarkan ibuprofen atau diclofenac,
  • untuk kesakitan, penggunaan campuran hormon kortikosteroid dengan anestetik ditunjukkan,
  • dalam kes yang maju dan sukar, terapi gelombang kejutan ekstrasorporeal digunakan,
  • hirudoterapi (penggunaan lintah perubatan),
  • akupunktur, akupunktur,
  • kelonggaran pasca isometrik zon otot tegang,
  • tincture akar sorrel kuda, larutan minyak daun salam di kawasan yang terjejas,
  • berehat di kawasan sendi dengan pembalut yang tidak bergerak (pembalut dalam bentuk angka lapan dengan penggunaan pelindung siku).

Beban di lengan harus diberikan secara beransur-ansur, pertama menggunakan kaedah latihan fisioterapi dan gerakan kecil.

Unjuran rawatan

Dengan diagnosis tepat pada masanya, penyembuhan lengkap epikondilitis dapat dicapai dalam beberapa minggu, rata-rata, kelegaan berlaku dalam 3-5 hari, tetapi pemulihan berlangsung sekitar sebulan.

Proses ini cenderung berulang, oleh itu perlu dilakukan profilaksis dengan beban dos pada lengan, mengelakkan pergerakan stereotaip.

Kod ICD-10: M77.0 (Epicondylitis medial), M77.1 (Epicondylitis lateral)

Epicondylitis lateral dan medial dari sendi siku atau epindikolitis bahu adalah patologi yang mempunyai sifat keradangan.

Penyakit ini mempengaruhi sendi siku di mana otot melekat pada tulang lengan bawah. Humerus di kawasan siku mempunyai pembentukan tulang khas (epicondyles atau epicondylosis). Mereka mewakili tempat di mana tendon fleksor dan ekstensor melekat, serta ligamen artikular pergelangan tangan dan jari..

Sebab-sebab perkembangan patologi

Epikondilitis bahu adalah penyakit sekunder dan oleh itu tidak berkembang secara tiba-tiba, tetapi secara beransur-ansur. Penyebab sebenar permulaan patologi tidak diketahui, pakar hanya menonjolkan kumpulan risiko utama.
"alt =" ">
Ini adalah pekerja binaan yang aktivitinya berkaitan dengan kerja monoton dengan tangan mereka (pelukis, pelepa), atlet (angkat berat, peninju, angkat berat).

Walau bagaimanapun, dengan sendirinya, aktiviti ini tidak membawa kepada perkembangan epikondilitis. Penyakit ini berlaku akibat lenturan monoton berterusan dan pemanjangan sendi siku ketika melakukan beban pada lengan.

Humerus mempunyai dua epikondilus, medial (dalaman) dan lateral (luaran). Oleh itu, terdapat epikondilitis lateral dan medial.

Tendon otot melekat pada epicondyle medial, yang bertanggungjawab untuk putaran ke dalam (pronasi) tangan dan lengan bawah, lenturan jari dan tangan di sendi pergelangan tangan. Otot ekstensor melekat pada sisi, yang membolehkan anda memutar tangan dan lengan bawah ke luar.

Proses perkembangan dan penyebab epikondilitis brakial tidak difahami sepenuhnya. Sebilangan pakar percaya bahawa penyebabnya adalah kerosakan pada tendon akibat geserannya terhadap tulang. Yang lain percaya bahawa penyakit ini didahului oleh proses keradangan pada periosteum epicondylus..

Terdapat juga teori bahawa epikondilitis sendi bahu dan siku berkembang kerana osteochondrosis. Teori ini disahkan oleh fakta bahawa dalam rawatan osteochondrosis, rasa sakit di siku menurun..

Selalunya, epikondilitis lateral tangan dominan berkembang. Dalam kes ini, rasa sakit terasa berlaku ketika cuba melakukan pergerakan fizikal yang aktif, membongkok atau membengkokkan siku dan tangan. Pergerakan pasif tidak menyebabkan ketidakselesaan. Rasa sakit berlaku ketika memalukan otot ekstensor dan memancar ke bahagian luar bahu.

Epicondylitis medial tidak didiagnosis sekerap dan merupakan akibat daripada pergerakan fleksi berulang berulang. Rasa sakitnya tajam, memancar ke permukaan dalam lengan bawah. Berlaku dengan putaran lengan bawah dan dengan gerakan lenturan.

Gejala

Epikondilitis bahu adalah akut, subakut, dan kronik. Pada mulanya, rasa sakit disertai dengan ketegangan otot yang tajam, kemudian ia menjadi berterusan dan pada masa yang sama otot-otot lengan cepat letih.

Pada tahap subakut dengan epikondilitis sendi bahu, intensiti kesakitan berkurang, ketika rehat mereka berlalu. Kursus kronik dicirikan oleh penggantian kambuh dan pengampunan, yang berlangsung dari 3 bulan hingga enam bulan.

Tanda yang paling jelas adalah sensasi menyakitkan dari watak merengek di pergelangan tangan dan sendi siku, kesukaran dalam pergerakan aktif. Gejala kesakitan menjadi lebih teruk dengan pergerakan yang paling biasa, seperti berjabat tangan, membuat penumbuk, atau memanjangkan lengan.
"alt =" ">
Pada peringkat awal, rasa sakit hilang ketika rehat. Dan kemudian mereka menjadi kekal.

Jenis epikondilitis

Bahagian sisi

Keradangan berkembang di tapak lampiran tulang ke epikondil lateral. Epikondilitis lateral sendi siku disebut "luaran", atau "siku pemain tenis", kerana merupakan ciri pemain yang terlibat dalam sukan ini.

Tetapi ini sama sekali tidak bermaksud bahawa hanya pemain tenis yang mempunyai penyakit. Faktor perkembangan penyakit ini adalah ketegangan otot-otot sendi siku yang berlebihan di tempat lampiran mereka pada epikondyle tulang bahu.

Penyakit ini sering berlaku pada pemain tenis, tetapi orang biasa juga dapat menampakkan diri ketika melakukan kerja berat yang monoton, misalnya ketika memotong kayu..

Dalaman

Epikondilitis dalaman disebut "siku pemain golf" atau "medial". Penyakit ini berlaku akibat kecederaan, pergerakan yang tidak berjaya dengan pemanjangan lengan yang tajam dan penggunaan sejumlah alat tangan.

Diagnostik

Sebelum merawat epikondilitis sendi siku, doktor bertanya kepada pesakit mengenai aduan, memeriksa simptom, memeriksa sendi yang berpenyakit. Kadang-kadang sinar-X diambil untuk mengesampingkan kecederaan lama. Sebilangan ujian dijalankan.

Ujian cawan kopi

Pesakit diminta untuk mengangkat secawan cecair dari meja. Semasa dia berusaha melakukan ini, gejala yang menyakitkan itu meningkat beberapa kali. Ini menunjukkan epikondilitis lateral..

Ujian Thomson

Orang yang sakit diminta mengepalkan tangan, telapak tangan ke bawah, hingga ke kepalan tangan. Kemudian cepat buka dengan telapak tangan anda ke atas.

Ujian Welt

Anda perlu menaikkan lengan bawah ke paras dagu, mula membongkok dan melepaskan kedua lengan sekaligus.
Dalam ujian Welt dan Thomson, tindakan yang dilakukan oleh tangan yang sihat dan sakit berbeza dari segi kelajuan. Di samping itu, terdapat gejala kesakitan yang teruk pada anggota badan yang berpenyakit..

Terapi

Ia perlu untuk merawat epikondilitis lateral dan medial dalam kombinasi.

Semuanya bergantung pada tahap perkembangan penyakit, penyebabnya, perubahan pada tendon dan otot di kawasan tangan dan siku, tahap gangguan sendi.

Rawatan membantu melegakan simptom kesakitan, melegakan otot, dan menghilangkan keradangan. Sapukan terapi ubat, rawatan dengan ubat-ubatan rakyat. Untuk memunggah otot, gunakan:

Mod dan pembalut lembut

Rawatan melibatkan peninggalan sementara dari aktiviti profesional yang menyebabkan perkembangan epikondilitis. Juga, untuk melumpuhkan sendi, pembalut khas digunakan..

Ia membolehkan anda melumpuhkan anggota badan yang sakit, melegakan kesakitan yang teruk. Atlet profesional memakai pembalut secara berkala untuk mengelakkan kelebihan sendi.

Brace adalah alat khas yang dipasang pada bahagian atas lengan bawah. Ia mencegah otot-otot yang sakit berkontrak dan dengan itu melegakan tekanan. Pembalut ortopedik dipakai hanya semasa terjaga, ia dikeluarkan semasa tidur.

Prinsip penggunaannya adalah sederhana. Pembalut dengan betul membetulkan sendi siku, mencegah pergerakan yang berlebihan. Pilihannya mesti didekati secara menyeluruh, lebih baik pembalut dipilih oleh ortopedis, dengan mengambil kira ciri-ciri anatomi sendi.

Gimnastik

Ia membantu mengembalikan fungsi motor sendi siku. Gimnastik melibatkan melakukan pergerakan sederhana yang merangsang otot untuk bekerja. Latihan untuk meregangkan tendon dengan penculikan maksimum.

Pelatih tangan digunakan untuk membantu anda melakukan latihan 3D. Kelas mula berprestasi dengan simulator ketegaran maksimum. Latihan dipilih supaya otot tidak terlatih..

Menghilangkan rasa sakit

Untuk melegakan kesakitan, tablet diresepkan: analgin, ketanov, renalgin. Rawatan tempatan juga dilakukan, suntikan glukokortikoid digunakan, seperti Diprospan, Betamethasone.

Ubat anti-radang diresepkan dalam bentuk tablet atau salap, yang merangkumi Indomethacin, Diclofenac, Ibuprofen. Sapukan kompres dengan Dimexidum.

Untuk anestesia, peningkatan trofisme tisu tempatan, penyumbatan dilakukan pada titik lampiran tangan dan jari dengan lidokain atau novokain dalam kombinasi dengan hidrokortison.

4 sekatan dengan selang dua hari akan mencukupi. Suntikan vitamin B ditetapkan.

Fisioterapi

Fisioterapi dijalankan:

  • magnetoterapi;
  • fonoforesis;
  • krioterapi;
  • terapi lumpur;
  • terapi parafin;
  • Arus Bernard;
  • elektroforesis dengan ubat anti-radang (dengan asetilkolin, kalium iodida, novokain);
  • terapi gelombang kejutan.

"alt =" ">
Prosedur ini meningkatkan proses metabolik pada tisu tendon dan otot, memulihkan peredaran darah dalam tisu otot, dan menghilangkan rasa sakit dan radang..

Kawasan yang menyakitkan disejukkan. Penumpuk sejuk atau pengairan kloroetil digunakan. Anda boleh menggunakan ketulan ais yang dibalut tuala. Prosedur ini dilakukan sekali sehari..

Urut dilakukan setiap hari selama 15 minit. Menguli titik di mana pelekap otot berada. Kursus ini adalah 12 hari. Urut tidak boleh menyebabkan ketidakselesaan kepada pesakit.

Sekiranya semua prosedur di atas tidak membawa dinamika positif dan hasil yang diharapkan, penyakit itu berkembang, maka rawatan pembedahan digunakan.

Kesan operasi

Ia merangkumi teknik berikut:

  1. tendoperiostomi;
  2. pemotongan tendon ekstensor pendek tangan;
  3. arthroscopy;
  4. memanjangkan tendon ekstensor pendek tangan.

Pencegahan

Agar epikondilitis sendi bahu dan siku tidak menjadi kronik, beberapa peraturan harus dipatuhi:

  • sebelum melakukan aktiviti fizikal, anda harus memanaskan otot;
  • mengedarkan aktiviti fizikal dengan betul tanpa melatih otot;
  • sebelum latihan fizikal yang berat, sendi siku diperbaiki dengan memakai pembalut;
  • semasa melakukan pergerakan monoton monoton, anda mesti selalu berehat.

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

Salap Comfrey

Untuk memasak, anda perlu mengambil daun dan akar tanaman (1: 1). Panaskan minyak sayuran dan madu, satukan dalam bekas yang dalam. Isi padu campuran ini harus sama dengan isi bahan tanaman yang diambil.

Comfrey secara beransur-ansur ditambahkan ke dalam semangkuk madu dan mentega, kacau selalu. Akibatnya, anda harus mendapatkan campuran homogen dalam bentuk salap. Ia diresapi dengan tisu dan melilit sendi yang terjejas. Lindungi dengan pembalut elastik dan lindungi dengan selendang bulu. Kompres disimpan di sendi selama sehari, kemudian diganti dengan yang baru.

Untuk memulihkan ligamen yang rosak, rawatan dengan ubat-ubatan rakyat seperti campuran comfrey dan lemak dalaman akan membantu. Segelas bacon dicampurkan dengan setengah gelas akar comfrey. Buat kompres ke sendi yang terjejas selama 2 jam sehingga rasa sakit hilang sepenuhnya.

Tanah liat biru

Ia digunakan setelah radang akut dikeluarkan. Mereka mengambil tanah liat dan air panas dalam bahagian yang sama, mencampurkan dan menyebarkan pada kain lap yang dilipat dua.

Sapukan pada sendi yang terjejas dan selamat. Penebat, biarkan selama setengah jam. Anda boleh melakukan tiga kompres ini sehari. Tanah liat memanaskan sendi yang sakit dan mengendurkan otot yang tegang.

Rawatan teh hijau tidur

Ia perlu setelah minum teh, kumpulkan apa yang tersisa di dalam teko dan beku. Kemudian lap sendi yang sakit dengan ais yang dihasilkan dalam gerakan bulat.

Kaedah ini merawat epikondilitis luaran dengan baik. Perlu sekitar satu minit untuk mengelap sendi yang terkena dengan ais rumput, tetapi anda boleh mengulangi prosedur beberapa kali sehari.

Salap dan kompres di atas mudah dibuat di rumah, tetapi perlu diingat bahawa rawatan dengan ubat-ubatan rakyat mungkin tidak selamat, jadi anda harus berjumpa doktor.

Terdapat persamaan yang pasti antara epicondylitis brachial (ulnar) dan lutut. Epikondilitis sendi lutut disebut "lutut pelompat atau pelari" dan berkembang dengan cara yang serupa.

Maksudnya, kerosakan pada kapsul sendi, ligamen, dan juga osteochondrosis lumbal menyebabkannya. Rawatan kedua-dua penyakit ini juga serupa..

Epicondylitis adalah penyakit degeneratif kronik, sehingga tidak dapat disembuhkan sepenuhnya.

Walau bagaimanapun, jika anda menggunakan semua kaedah rawatan di atas, rawat sendi siku, pakai pembalut, lakukan gimnastik, gunakan ubat-ubatan rakyat, anda boleh mencapai kemerosotan yang stabil, lupakan perasaan tidak selesa, tanpa mengubah kehidupan biasa dan aktiviti profesional anda..

Kandungan:

Epikondilitis sendi pergelangan tangan adalah proses keradangan degeneratif di tempat otot melekat pada tulang. Ia boleh menjadi dalaman atau luaran - semuanya bergantung pada tempat keradangan.

Penyakit ini berkembang akibat beban berat di tempat-tempat di mana ligamen tisu otot melekat pada tulang. Selepas ini, proses keradangan jangka panjang bermula..

Penyakit ini selalu bersifat sekunder dan berlaku akibat reaksi kerosakan tisu. Leukosit yang terkumpul di tempat keradangan membantu memastikan penyembuhan cepat.

Tetapi dengan air mata tisu yang minimum, keradangan mungkin tidak berlaku. Oleh itu, keadaan ini dianggap merosot - serat kolagen mula menderita. Sebaliknya, fibroblas mula terbentuk, yang tidak dapat menggantikan kolagen baik dalam fungsi atau kekuatan. Akibatnya, tisu penghubung mula tumbuh dalam jumlah besar, menyebabkan kehilangan fungsi anggota badan yang menebal dan hampir lengkap..

Sebab-sebabnya

Penyakit ini berlaku apabila seseorang melakukan pergerakan lenturan dan pemanjangan di pergelangan tangan untuk jangka masa yang lama. Ini membawa kepada kelebihan tendon dan mikrotrauma, maka proses keradangan bergabung. Ia tidak selalu berlaku seperti itu. Sel-sel Tendon yang rosak dan tidak lagi dapat menjalankan fungsinya mati, dan tisu penghubung muncul di tempatnya. Akibatnya, tempat ini menjadi yang paling rentan dan boleh cedera setiap saat..

Faktor yang memprovokasi boleh sangat berbeza. Sebagai contoh, penyakit ini sering berlaku pada mereka yang bermain tenis secara profesional. Dalam kes ini, bukan sahaja pergelangan tangan akan menderita, tetapi juga siku..

Di zon risiko dan dalam profesion yang melibatkan pengulangan berpanjangan dari tindakan yang sama, ketika sendi pergelangan tangan terutama terlibat. Ini termasuk:

  1. Pelukis dan pelepa.
  2. Pemandu traktor dan pembantu rumah susu.
  3. Angkat berat, peninju, ahli gusti.
  4. Pengaturcara.
  5. Penyulam dan jahitan.

Harus diingat bahawa utamanya adalah tangan dominan yang menderita, selalunya kanan. Yang kiri tetap sihat sepenuhnya..

Sebab lain dianggap sebagai perubahan berkaitan dengan usia yang berlaku pada tendon setelah usia 40 tahun. Gejala pertama dalam kes ini mungkin muncul ketika menggulung pemuliharaan, ketika memalu kuku dan bahkan ketika membawa baldi air.

Kadang kala penyakit ini boleh bermula dengan sendirinya, tanpa sebab yang jelas - maka ia akan disebut idiopatik.

Bagaimana ia menampakkan

Sebelum membincangkan bagaimana merawat epikondilitis pada sendi pergelangan tangan, anda harus membincangkan simptomnya. Pada awalnya, pesakit mengadu rasa tidak selesa di kawasan yang terjejas. Mungkin ada rasa sakit dan sensasi terbakar yang boleh merebak di atas dan di bawah pergelangan tangan. Pesakit dengan gejala seperti itu hampir tidak pernah berjumpa doktor..

Pada masa akan datang, jika tidak ada rawatan dan dengan perkembangan patologi, rasa sakit menjadi lebih kuat, ia dapat mencapai siku dan menutupi jari sepenuhnya. Akibatnya, seseorang tidak dapat melakukan pekerjaan hariannya, dan hampir semua pergerakan menyebabkan serangan kesakitan yang teruk..

Kekuatan otot tangan dan jari secara beransur-ansur menurun, dan otot itu sendiri mula mengalami atrofi. Tetapi tidak ada gejala lain yang berlaku dengan keradangan, dan ini adalah kemerahan dan pembengkakan. Semasa mengambil sinar-X, tidak akan ada perubahan pada gambar. Ini disebabkan oleh fakta bahawa kajian seperti itu membolehkan anda menentukan hanya patologi tulang, tetapi tidak berguna dalam penyakit tisu lembut.

Cara menyingkirkan

Rawatan epikondilitis sendi pergelangan tangan dijalankan di rumah. Semua faktor yang memprovokasi harus dikecualikan, terutama pada awal penyakit. Untuk melegakan kesakitan, anda harus menggunakan ubat dalam bentuk tablet, misalnya analgin atau ketorol. Anda juga boleh menggunakan ibuprofen.

Selsema mesti disapu ke tempat sakit. Ini boleh dilakukan selama 3 hingga 4 hari, sehingga gejala ini hilang sepenuhnya. Kemudian pastikan untuk menyelesaikan kursus fisioterapi sepenuhnya.

Doktor anda mungkin menasihatkan anda untuk memakai pembalut elastik atau pembalut khas yang disebut pendakap. Ini mesti dilakukan selama satu minggu. Sekiranya penyakit ini telah memasuki tahap kronik, maka lebih baik memakai pembalut elastik sepanjang hari dan melepaskannya hanya pada waktu malam..

Ngomong-ngomong, anda mungkin juga berminat dengan kandungan PERCUMA berikut:

  • Buku Percuma: "7 Latihan Pagi Paling Berbahaya yang Harus Anda Elakkan" | "6 peraturan untuk peregangan yang berkesan dan selamat"
  • Pembentukan semula sendi lutut dan pinggul sekiranya berlaku arthrosis - rakaman video percuma webinar yang dilakukan oleh doktor terapi senaman dan perubatan sukan - Alexander Bonin
  • Pelajaran percuma mengenai rawatan sakit belakang dari doktor terapi senaman berlesen. Doktor ini telah mengembangkan sistem yang unik untuk pemulihan semua bahagian tulang belakang dan telah membantu lebih dari 2000 pelanggan dengan pelbagai masalah belakang dan leher.!
  • Tertanya-tanya bagaimana merawat saraf sciatic yang terjepit? Kemudian tonton video dengan teliti di pautan ini.
  • 10 Nutrien Penting untuk Tulang Belakang yang Sihat - Dalam laporan ini, anda akan mengetahui bagaimana diet seharian agar anda dan tulang belakang anda sentiasa berada dalam badan dan minda yang sihat. Maklumat yang sangat berguna!
  • Adakah anda menghidap osteochondrosis? Kemudian kami mengesyorkan agar anda mempelajari kaedah yang berkesan untuk merawat osteochondrosis lumbal, serviks dan toraks tanpa ubat..

Epikondilitis gejala dan rawatan sendi pergelangan tangan

Sebab-sebabnya

Penyakit ini berlaku apabila seseorang melakukan pergerakan lenturan dan pemanjangan di pergelangan tangan untuk jangka masa yang lama. Ini membawa kepada kelebihan tendon dan mikrotrauma, maka proses keradangan bergabung. Ia tidak selalu berlaku seperti itu. Sel-sel Tendon yang rosak dan tidak lagi dapat menjalankan fungsinya mati, dan tisu penghubung muncul di tempatnya. Akibatnya, tempat ini menjadi yang paling rentan dan boleh cedera setiap saat..

Faktor yang memprovokasi boleh sangat berbeza. Sebagai contoh, penyakit ini sering berlaku pada mereka yang bermain tenis secara profesional. Dalam kes ini, bukan sahaja pergelangan tangan akan menderita, tetapi juga siku..

Di zon risiko dan dalam profesion yang melibatkan pengulangan berpanjangan dari tindakan yang sama, ketika sendi pergelangan tangan terutama terlibat. Ini termasuk:

  1. Pelukis dan pelepa.
  2. Pemandu traktor dan pembantu rumah susu.
  3. Angkat berat, peninju, ahli gusti.
  4. Pengaturcara.
  5. Penyulam dan jahitan.

Harus diingat bahawa utamanya adalah tangan dominan yang menderita, selalunya kanan. Yang kiri tetap sihat sepenuhnya..

Sebab lain dianggap sebagai perubahan berkaitan dengan usia yang berlaku pada tendon setelah usia 40 tahun. Gejala pertama dalam kes ini mungkin muncul ketika menggulung pemuliharaan, ketika memalu kuku dan bahkan ketika membawa baldi air.

Kadang kala penyakit ini boleh bermula dengan sendirinya, tanpa sebab yang jelas - maka ia akan disebut idiopatik.

Penyebab epikondilitis

Epicondylitis adalah proses degeneratif-distrofik di kawasan penyambungan tendon otot-otot lengan bawah ke epikondyle humerus, serta penyambungan keradangan reaktif tisu-tisu yang mengelilingi tendon ini. Mempunyai kod ICD. Faktor perkembangan adalah beban kronik otot lengan bawah yang berterusan. Penyakit ini serupa dengan arthrosis sendi kaki, pinggul. Manifestasi bermula pada usia 40-60. Biasanya tangan yang "berfungsi" mula sakit.

Epikondilitis lateral dimanifestasikan oleh rasa sakit yang dilokalisasi di sepanjang permukaan luar sendi siku. Ia berlaku ketika tidak membengkokkan, memutar tangan dari dalam ke luar. Kekuatan otot semakin lemah pada bahagian yang terjejas. Tangan tidak mempunyai daya tahan untuk mencengkam. Kesakitan berlaku ketika cuba mengangkat cawan penuh dari meja ("ujian cawan kopi"). Kesakitan ditentukan pada palpasi epikondil lateral.

Dengan epikondilitis medial (dalaman), rasa sakit ditakrifkan pada sisi permukaan dalaman sendi siku. Kelemahan kekuatan otot semasa mencengkam ditentukan. Pronasi pada sudut tepat dalam kombinasi dengan lenturan lengan bawah disertai dengan peningkatan kesakitan. Palpasi epikondilus medial menyakitkan, terdapat segel di bahagian bawahnya. "Ujian pemerahan" positif - kesakitan semasa pergerakan meniru memerah susu.

Kecederaan pada alat tendon otot-otot lengan bawah adalah penyebab utama perkembangan keradangan dan penggantian sekunder tisu normal dengan serat tisu penghubung. Beberapa kumpulan faktor menentukan ini..

Faktor pekerjaan memainkan peranan utama jika kerja dikaitkan dengan beban berterusan yang berterusan dengan pemanjangan siku yang aktif dan putaran tapak tangan ke luar.

Risiko epikondilitis tinggi berlaku apabila:

  • bermain tenis (sebab itulah nama lain untuk penyakit ini adalah "siku tenis");
  • memerah susu ternakan;
  • memandu kenderaan besar;
  • meletakkan batu atau balak;
  • menjalankan kerja melepa dan melukis;
  • melakukan operasi urut atau pembedahan mikro;
  • bermain piano dan instrumen rentetan;
  • linen menyeterika;
  • memotong rambut, dll..

2. Anatomi

Dalam kumpulan ini, patologi keturunan dari alat ligamen, yang disebut "sindrom hipermobiliti sendi". Penyakit ini menyebabkan pemanjangan ligamen, jadi semua pergerakan pada sendi siku menjadi berlebihan, yang menyebabkan pemakaian unsur-unsur artikular yang cepat, kecederaan ligamen dan tendon.

Tanda-tanda sindrom hipermobiliti sendi

3. Patologi

4. Traumatik

Epicondylitis traumatik boleh menyebabkan ketegangan yang kuat dan kuat pada otot-otot lengan bawah ketika mengangkat berat, jatuh pada lengan yang terentang dengan telapak tangan ke atas.

Manifestasi epikondilitis lateral sangat berbeza bergantung pada tahap proses patologi dan perjalanan individu penyakit ini..

Pada tempoh awal, sindrom kesakitan hanya berlaku semasa melakukan kerja fizikal, tidak sengit dan praktikal tidak menyekat pesakit. Mengurangkan jumlah beban membawa peningkatan pesat dan ketara.

Sekiranya proses memasuki fasa kursus kronik, maka tempoh tanpa rasa sakit menggantikan fasa pemburukan kesakitan, kelemahan otot meningkat, yang mengganggu jumlah aktiviti fizikal yang biasa.

Sakit di kawasan bahagian luar sendi siku yang bersifat akut dan sengit terhadap latar belakang ketegangan pada otot-otot lengan bawah

Sindrom nyeri di kawasan yang sama menjadi kusam, sakit.

Terganggu oleh manifestasi yang sama seperti pada tahap patologi subakut

Dalam keadaan kelonggaran tangan, tidak ada rasa sakit

Rasa sakit semakin teruk dengan pergerakan tangan, tetapi hanya hilang setelah berehat beberapa jam

Tempoh peningkatan gejala diikuti oleh peningkatan sementara dalam keadaan, tetapi sederhana, sekejap-sekejap.

Pelbagai gerakan di lengan bawah dan sendi

Kadang-kadang kelemahan berlaku di tangan semasa bekerja

Kelemahan otot bertambah dari masa ke masa

Kelemahan lengan semasa pergerakan berterusan walaupun setelah berehat lama

Epikondilitis lateral sendi siku dibezakan dengan peningkatan maksimum kesakitan jika tangan dilanjutkan dan ditarik keluar dari siku.

Sekiranya terdapat penyakit pada sendi siku, perhatian selalu diberikan kepada profesi pesakit. Dalam jumlah pesakit yang ada, penyakit ini bersifat sepihak. Ia mempengaruhi tangan utama.

Bergantung pada kesakitan, keradangan dapat diandaikan: otot, tendon, tendon-periosteal.

Antara sebabnya ialah pergerakan anggota badan yang canggung, mengangkat benda berat yang tajam.

Faktor-faktor pembangunan yang memprovokasi termasuk:

  • pekerjaan utama;
  • trauma;
  • kelebihan sendi;
  • gangguan aliran darah di kawasan siku.

Pada orang muda dan kanak-kanak, epikondilitis sendi siku boleh berkembang kerana displasia tisu penghubung atau kelonggaran kongenital.

Sebagai tambahan kepada penampilan lateral dan medial, penyakit ini akut dan kronik. Yang terakhir lebih popular. Selepas akhir bentuk akut, masalahnya sering tidak hilang sepenuhnya.

Secara beransur-ansur, rasa sakit mereda, menjadi sakit. Otot kehilangan kekuatannya.

Sekiranya tidak ada tindakan yang diambil, maka distrofi menjadi sangat teruk sehingga pesakit kehilangan kemampuan untuk menulis atau memegang objek dengan tangannya..

Terdapat dua jenis lagi:

  • Traumatik. Muncul semasa anda melakukan banyak operasi monoton dengan tangan anda.
  • Selepas trauma. Biasanya dikaitkan dengan kehelan sendi dan keseleo yang diperoleh sebelumnya. Kadang-kadang ini adalah akibat dari pendekatan pesakit yang tidak bertanggungjawab selama masa pemulihan, ketika terjadi peralihan terlalu cepat ke beban berat.
Tahap akut (2-4 minggu)Tahap subakut (1-3 bulan)Tahap kronik (lebih dari 3 bulan)
LuarDalaman
Kawasan kerosakanExtensor radial pendekOtot panjang rata itu sendiri, terletak di sisi semua lentur.
Sifat kesakitanBerfokus di bahagian luar siku dengan pemanjangan jari yang aktifMemberi kesan ketika menekuk jari semasa berjabat tangan.
Apabila rasa sakit munculKerja keras yang panjangApabila beban itu monoton
Siapa yang lebih cenderung mengalami simptom??Seks yang lebih kuatDi kalangan wanita.

Gejala epikondilitis bergantung pada bentuk dan tahapnya. Dalam tempoh subakut, rasa sakit hanya berlaku dengan beban di tangan. Kesakitan yang lebih tinggi mungkin muncul dalam sebulan. Terdapat perasaan "tangan lemah".

Pada peringkat akut, rasa tidak selesa secara praktikal tidak hilang. Mereka mula merebak ke seluruh lengan bawah. Apabila anda mencuba mengumpul jari anda, rasa tidak selesa teruk berlaku. Menjadi mustahil untuk memegang objek dengan berat ringan.

Dalam bentuk kronik, rasa sakit berlaku pada waktu malam, ketika cuaca berubah. Rasa sakit itu membosankan, jarang berlalu. Perubahan degeneratif yang serius bermula pada otot.

Gejala lain mungkin muncul, termasuk kemerahan pada kulit, demam, vasospasme. Kadang-kadang pesakit menyedari bahawa terdapat rasa mati rasa pada anggota badan yang terkena, sensasi kesemutan.

Sebelum memutuskan cara merawat epikondilitis, doktor melakukan langkah diagnostik. Pertama, pemeriksaan dijalankan, anamnesis diperiksa. Pakar ortopedis akan mengetahui masa penyakit itu bermula, bagaimana gejala meningkat. Terima kasih kepada maklumat ini, doktor menentukan kehadiran satu atau lebih patologi.

Ujian Thomson sedang dijalankan. Lengan yang sakit diletakkan secara menegak pada permukaan yang rata sehingga siku bertindak sebagai penyangga. Penumbuk ditarik ke arah yang bertentangan. Pesakit mesti mengembalikannya ke kedudukan awal, mengatasi ketahanan doktor. Akibatnya, rasa sakit dilokalisasikan ke kawasan sendi siku..

Dalam perkembangan penyakit ini, perubahan degeneratif pada sendi mendahului proses keradangan..

Faktor-faktor yang memprovokasi dalam kes ini adalah:

Sifat pekerjaan utama;

Microtrauma biasa atau trauma langsung ke sendi siku;

Beban sendi kronik;

Gangguan peredaran darah tempatan;

Kehadiran osteochondrosis tulang belakang serviks atau toraks, periarthritis humeroskular, osteoporosis.

Epicondylitis sering didiagnosis pada orang yang aktiviti utamanya dikaitkan dengan pergerakan tangan yang berulang: pronasi (memutar lengan bawah ke dalam dan telapak tangan ke bawah) dan supinasi (memutar ke luar, telapak tangan ke atas).

Kumpulan risiko merangkumi:

pekerja pertanian (pemandu traktor, pembantu rumah susu);

pembina (tukang batu, plaster, pelukis);

atlet (petinju, angkat berat);

doktor (pakar bedah, tukang urut);

pemuzik (pemain piano, pemain biola);

pekerja perkhidmatan (pendandan rambut, seterika, jurutaip), dll..

Dengan sendirinya, aktiviti profesional ini tidak menyebabkan epikondilitis. Penyakit ini berlaku dengan terlalu banyak otot-otot lengan bawah, apabila mikrotrauma sistematik tisu periartikular berlaku dengan latar belakangnya. Akibatnya, proses keradangan mulai berkembang, bekas luka kecil muncul, yang selanjutnya mengurangkan daya tahan tendon terhadap tekanan dan ketegangan otot yang tinggi dan menyebabkan peningkatan jumlah mikrotraum.

Dalam beberapa kes, epikondilitis berlaku kerana:

Menerima kecederaan langsung;

Kelemahan kongenital radas ligamen di kawasan sendi siku;

Ketegangan otot yang kuat sekali.

Seperti yang disebutkan di atas, terdapat hubungan antara epikondilitis dan penyakit seperti:

Osteochondrosis tulang belakang serviks atau toraks;

Displasia tisu penghubung;

Peranan gangguan peredaran darah tempatan dan fenomena degeneratif dalam permulaan penyakit ini dibuktikan oleh sifat lesi bilateral yang sering didiagnosis dan perkembangan penyakit yang perlahan dan beransur-ansur..

Sebab pembangunan; apa yang berlaku dengan penyakit ini

Di hujung bawah humerus, terdapat epikondil - tempat di mana tendon otot melekat, dan yang tidak langsung memasuki sendi. Dengan overtrain berterusan atau microtraumatization kawasan ini, keradangan berlaku di dalamnya - epikondilitis.

Epicondylitis biasanya disebut sebagai proses keradangan. Walau bagaimanapun, sejumlah kajian menunjukkan bahawa perubahan degeneratif (merosakkan) lebih kerap berlaku pada artikulasi dan tendon: sebagai contoh, kolagen hancur, serat tendon dilonggarkan. Oleh itu, lebih tepat untuk menyebut epikondilitis sebagai peringkat awal penyakit, di mana peradangan pada periosteum dan tendon di kawasan epikondilus diperhatikan. Proses selanjutnya banyak penulis menyebut epikondilosis.

Pergerakan yang kerap berulang seperti penambahan dan penculikan lengan bawah semasa melenturkan dan memanjangkan siku adalah penyebab penyakit yang paling biasa. Tindakan ini khas untuk tukang batu, tukang besi, pemuzik, atlet ("siku tenis"). Oleh itu, epikondilitis sendi siku diklasifikasikan sebagai penyakit pekerjaan..

Juga, perkembangan epikondilitis ulnar difasilitasi oleh:

Apa itu epikondilitis?

Epicondylitis (siku tenis, siku tenis) adalah penyakit yang disebabkan oleh kerosakan otot degeneratif di tempat-tempat lampiran mereka ke tulang. Epikondilitis adalah penyakit kronik yang, jika tidak diubati dengan betul, dapat berkembang menjadi penyakit yang semakin menyakitkan.

Di kawasan sendi siku, terdapat tonjolan pada humerus yang disebut epicondyle atau epicondylus. Mereka tidak mengambil bahagian dalam kerja sendi, tetapi berfungsi untuk melekatkan otot dan tendon. Dalam keadaan tertentu, keradangan tendon di kawasan epicondyle berkembang. Penyakit ini disebut "epikondilitis sendi siku", walaupun sendi itu sendiri biasanya tidak terjejas oleh keradangan.

Proses patologi melibatkan otot dan tendon di tempat ia melekat pada tulang. Penyakit ini agak biasa, terutamanya orang yang berumur 35 tahun mengidapnya. Tetapi banyak pesakit tidak pergi ke doktor, kerana keradangannya ringan dan biasanya hilang dengan cepat. Menurut statistik, lelaki dan wanita rentan terhadap keradangan tersebut. Lebih-lebih lagi, epikondilitis siku kanan yang paling biasa, kerana terdapat lebih banyak tangan kanan daripada tangan kiri, dan penyakit ini berkembang akibat peningkatan beban.

Sebenarnya, epikondilitis ulnar adalah mikrotrauma. Terdapat sedikit pecah tendon di kawasan siku, yang kemudian menjadi radang. Selalunya ini berlaku kerana pergerakan tangan yang tidak berjaya atau tiba-tiba, dan juga kerana beban berterusan pada kumpulan otot ini. Pesakit mungkin tidak menyedari kecederaan itu sendiri, kadang-kadang tidak ada rasa sakit pada ketika ini. Tetapi lama-kelamaan, bengkak bertambah, tempat ini menjadi radang. Ini adalah bagaimana epikondilitis berkembang.

Tetapi tidak semua doktor mengakui bahawa penyakit ini muncul akibat kecederaan otot dan tendon. Ramai yang percaya bahawa keradangan tersebut mungkin disebabkan oleh osteochondrosis. Walau bagaimanapun, penyakit ini tidak pernah berkembang dengan sendirinya, keradangan selalu sekunder, jadi untuk rawatan yang berkesan adalah penting untuk memahami apa yang menyebabkannya. Setelah penghapusan faktor yang memprovokasi, penyakit ini berlalu dengan lebih cepat.

Apakah penyakitnya?

Untuk memahami apa itu epikondilitis, anda perlu memahami bagaimana siku berfungsi. Terdapat unjuran khas pada humerus - epicondyle. Di tempat-tempat ini, otot melekat pada tulang dengan tendon. Struktur sendi siku ini memungkinkan untuk melakukan pergerakan, membengkokkan dan membengkokkan lengan. Tendon adalah struktur elastik yang dapat meregangkan dan kemudian kembali ke kedudukan asalnya.

Terdapat 2 epikondil yang terletak di humerus:

  1. Bahagian sisi Tendon extensor melekat padanya..
  2. Medial. Flexor tendon melekat padanya.

Selepas tekanan fizikal yang kuat, tendon tidak selalu mempunyai masa untuk mengambil bentuk sebelumnya ketika meregang. Ini biasanya berlaku apabila seseorang melakukan pergerakan yang kerap dan monoton dengan tangannya. Serat yang menghubungkan otot ke tulang belum sempat kembali ke kedudukan normalnya, dan orang itu kembali melakukan pergerakan dan dengan itu menimbulkan beban tambahan.

Jadi dari masa ke masa, peregangan tendon berlaku, dan peredaran darah di serat ini biasanya lemah, sehingga pemulihan dapat memakan waktu yang lama. Selepas regangan berlebihan seperti itu, mikrokrok muncul, dan kemudian terdapat radang epikondil itu sendiri - epikondilitis. Pada masa akan datang, penyakit ini membawa kepada perubahan degeneratif dan distrofi pada tendon dan otot..

Dengan diagnosis tepat pada masanya, penyakit ini dapat disembuhkan dengan mudah dengan kaedah konservatif. Tetapi pesakit tidak selalu berjumpa doktor tepat pada masanya, kerana pada peringkat pertama gejala patologi kurang dinyatakan. Kadang kala penyakit ini diabaikan sehingga anda terpaksa menjalani pembedahan.

Epikondilitis siku biasanya berkembang pada orang berusia antara 40 dan 60 tahun. Di tangan kanan, tangan kanan biasanya terpengaruh, dan di tangan kanan, masing-masing, di sebelah kiri.

Cara merawat epikondilitis: rawatan berkesan

Epicondylitis adalah lesi keradangan pada epikondyle humerus (tempat di mana tendon otot di lengan bawah melekat pada humerus). Bergantung pada lesi epicondyle lateral atau medial, epicondylitis lateral dan medial dibezakan, masing-masing..

Punca perkembangan keradangan selalunya adalah tekanan berlebihan kumpulan otot ini dengan mikrotrauma berterusan mereka. Ini paling kerap dijumpai pada atlet profesional dan pada orang yang melakukan kerja fizikal yang keras atau aktiviti yang berkaitan dengan pergerakan aktif anggota badan atas..

Epikondilitis lateral juga disebut "siku tenis", dan epikondilitis medial - "siku pemain golf" kerana penyebaran penyakit yang meluas di kalangan atlet sukan ini.

Epikondilitis sisi kanan yang paling biasa. Patologi ditunjukkan oleh rasa sakit di siku lengan yang terkena, ketidakupayaan untuk melakukan pergerakan aktif dan pasif sepenuhnya.

Sekiranya ini berlaku, anda pasti perlu memikirkan bagaimana merawat epikondilitis untuk menghilangkan gejala secepat mungkin dan memulakan aktiviti biasa anda, yang sangat penting bagi atlet profesional.

Regimen semasa rawatan

Epikondilitis dapat disembuhkan hanya dengan menerapkan pendekatan bersepadu. Rawatan dipilih secara berasingan bergantung pada profesi pesakit, jangka masa penyakit, keparahan sindrom kesakitan, kehadiran perubahan patologi struktur pada tendon epikondil dan otot.

Objektif utama rawatan epikondilitis:

  • menghilangkan rasa sakit di kawasan siku;
  • pemulihan pergerakan di lengan yang sakit sepenuhnya;
  • normalisasi peredaran darah dan proses metabolik untuk pemulihan struktur yang rosak dengan cepat;
  • pencegahan perubahan patologi sekunder di kawasan penyakit ini (atrofi otot, hipertrofi tendon dan epikondilus humerus).

Adalah perlu untuk memulakan rawatan epikondilitis dalam setiap kes, tanpa pengecualian, dengan pembentukan rehat fungsional dan rejim pelindung untuk sakit lengan.

Untuk melakukan ini, anda perlu menghadkan jarak gerakan yang menyebabkan kesakitan, menolak aktiviti profesional semasa rawatan.

Sekiranya langkah-langkah ini tidak membolehkan anda menghilangkan rasa sakit sepenuhnya, yang sering berlaku, maka perlu dilakukan terapi imobilisasi (imobilisasi) tangan yang terkena.

Untuk menyekat pergerakan siku yang terkena epikondilitis, digunakan beberapa alat ortopedik (dari yang paling sederhana hingga yang paling moden):

  • pembalut elastik yang ketat;
  • pembalut sapu tangan;
  • kadang-kadang ortosis khas digunakan, yang dengan pasti meletakkan tangan pada kedudukan fisiologi rata-rata;
  • Pembalut untuk epikondilitis juga berkesan, yang boleh dibuat dari pembalut elastik atau menggunakan alat khas siap pakai (seperti itu sering dapat dilihat pada atlet semasa latihan - pencegahan kecederaan).

Sebagai peraturan, anda memerlukan 7-10 hari imobilisasi, selepas itu anda perlu memulakan aktiviti fizikal dan latihan terapi khas secara beransur-ansur.

Rawatan ubat

Tujuan rawatan ubat adalah untuk menghilangkan rasa sakit dan keradangan. 3 kumpulan ubat digunakan - ubat anti-radang bukan steroid, ubat hormon glukokortikoid dan anestetik tempatan.

Dasar rawatan adalah penggunaan NSAID (diclofenac, aceclofenac, ibuprofen, naproxen, kepotrofen, meloxicam, celecoxib, dll.). Ubat ini baik untuk menghilangkan keradangan, yang merupakan asas epikondilitis, sehingga melegakan kesakitan pesakit. Terdapat banyak bentuk dos yang melengkapkan rawatan (suntikan, salap, gel, tampalan, tablet dan kapsul).

Orthosis moden untuk imobilisasi kawasan sendi siku dalam epikondilitis

Sekiranya NSAID tidak berjaya menghilangkan rasa sakit, maka mereka beralih ke tahap terapi seterusnya - pengenalan hormon glukokortikoid ke kawasan yang terkena, kadang-kadang bersama dengan anestetik tempatan (penyumbatan sendi siku).

Dari ubat yang ada dalam kumpulan ini, betamethasone dipropionate (Diprospan), hydrocortisone dan prednisolone paling sesuai.

Penggunaan triamcinolone tidak diingini, kerana ubat ini sering menyebabkan depigmentasi, parut di tempat suntikan.

GCS disuntik terus ke tapak lesi (epikondil lateral atau medial), dalam beberapa kes suntikan tambahan dibuat ke titik palpasi yang menyakitkan di sepanjang tendon yang terkena.

Selalunya, anestetik tempatan (lidocaine, novocaine) disuntik bersama hormon kortikosteroid dalam picagari yang sama. Gabungan ini membantu menghilangkan kesakitan dengan berkesan..

Suntikan semacam itu dilakukan hanya 1 kali pada awal rawatan, jika sakit berterusan, maka suntikan dapat diulang setelah 7-10 hari, tetapi tidak lebih dari 2 suntikan setiap kursus, jika tidak terjadi atrofi dan nekrosis aseptik epikondil.

Prosedur fisioterapi

Rawatan fisioterapi adalah bahagian yang tidak terpisahkan dari rawatan epikondilitis, baik pada masa akut maupun pada tahap pemulihan.

Baru-baru ini, terapi gelombang kejutan sangat popular kerana keberkesanannya. Ini adalah kesan pada kawasan yang rosak dengan gelombang ultrasonik frekuensi tinggi. Ini mengaktifkan proses reparatif di tempat kecederaan dan menyumbang kepada pemulihan yang cepat..

Teknik berikut juga banyak digunakan:

  • magnetoterapi;
  • terapi laser;
  • elektroforesis dengan hidrokortison dan anestetik;
  • terapi diadynamic;
  • aplikasi dengan ozokerite dan parafin;
  • krioterapi tempatan.

Fisioterapi dan urut

Gimnastik terapeutik dan urut adalah langkah wajib pada tahap pemulihan atau pemulihan selepas pembedahan..

Latihan untuk epikondilitis harus dimulakan sebaik sahaja kesakitan berhenti. Sebagai permulaan, terapi senaman dilakukan, tertumpu pada meregangkan otot yang berpenyakit. Untuk melakukan ini, perlahan-lahan bengkokkan pergelangan tangan anggota badan yang terkena dengan sikat tangan anda yang sihat, tahan pada kedudukan ini selama 5-10 saat, perlahan-lahan mengayunkannya, kemudian kembali ke posisi awal. Anda perlu mengulangi tiga pendekatan 10-15 kali.

Selepas latihan regangan tidak menyebabkan rasa sakit atau tidak selesa, mulakan latihan untuk menguatkan otot.

Urut untuk epikondilitis meningkatkan proses peredaran mikro pada tisu yang rosak dan mempercepat proses penyembuhan.

Resipi rakyat

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat cukup popular, kerana resipi buatan sendiri membolehkan anda melawan kesakitan dengan lebih berkesan.

Ubat-ubatan rakyat yang paling popular untuk rawatan epikondilitis adalah minyak daun salam, yang disapu ke kawasan yang terjejas atau digunakan sebagai kompres..

Kompres yang terbuat dari tincture sorrel kuda juga banyak digunakan. Untuk melakukan ini, anda perlu mengambil satu paun akar tanaman ubat ini dan tuangkan dengan setengah liter alkohol 40%, biarkan selama 10 hari, kemudian sapukan dalam bentuk kompres untuk rawatan tempatan.

Untuk kompres pemanasan, anda perlu mengambil 200 gram tanah liat biru, tuangkan segelas air mendidih di atasnya dan campurkan dengan teliti. Kemudian buat kompres dengan tanah liat dan kain kasa yang hangat, yang disapu di tempat sakit selama 1 jam tiga kali sehari, balutkan dengan kain hangat.

Pembedahan

Rawatan pembedahan epikondilitis dimulakan sekiranya tidak berkesan semua teknik konservatif selama 6-10 bulan. Operasi ini terdiri dari pembedahan bahagian tapak keradangan kronik epikondil, diikuti dengan pembedahan plastik. Campur tangan dilakukan sama ada dengan kaedah tradisional dengan pemotongan tisu yang luas, atau dengan kaedah arthroscopic moden invasif moden.

Perlu ditegaskan bahawa rawatan pembedahan mempunyai banyak akibat dan tidak mustahil untuk memulihkan sepenuhnya fungsi tangan. Oleh itu, pada tanda-tanda pertama epikondilitis, dapatkan bantuan perubatan - jangan tunggu kesakitan memaksa anda melakukannya.

Diagnostik

Setiap penyakit, disertai dengan sakit sendi, mempunyai ciri makmal atau tanda instrumental yang memungkinkan diagnosis yang tepat. Dalam kebanyakan kes, tanda-tanda klinikal sahaja tidak mencukupi. Pemeriksaan dilakukan sesuai dengan standard dan panduan klinikal yang diterima. Satu set kaedah tambahan untuk sakit pada sendi pergelangan tangan mungkin termasuk:

  • Ujian darah klinikal, biokimia, imunologi.
  • Analisis klinikal air kencing.
  • X-ray.
  • Tusukan sendi diagnostik.
  • Pengimejan resonans magnetik.
  • Ultrasound sendi.
  • Tomografi yang dikira.
  • Arthroscopy.

Selalunya perlu menggunakan beberapa kaedah untuk menentukan punca timbulnya gejala. Hanya perlu mempercayai data yang disahkan, kerana diagnosis yang tepat hampir separuh daripada rawatan.

Pertama sekali, anda perlu merawat penyakit yang menyebabkan sakit di tangan. Terapi simptomatik sahaja tidak mungkin dilakukan. Oleh itu, pendekatan bersepadu untuk masalah itu penting - kesan menyeluruh terhadap proses patologi, dengan mengambil kira tahap dan ciri-ciri tubuh pesakit. Dengan menggabungkan kaedah rawatan tradisional yang terkenal, untuk kesakitan pada sendi pergelangan tangan, anda boleh menggunakan:

  • Imobilisasi dengan pembalut atau pelekat.
  • Rawatan ubat.
  • Fisioterapi.
  • Terapi urut dan senaman.
  • Rawatan operasi.

Setiap kaedah mempunyai ciri-ciri tertentu untuk pelbagai penyakit, dan oleh itu memerlukan pembezaan patologi yang jelas.

Rawatan ubat

Terdapat banyak ubat yang boleh digunakan untuk penyakit sendi pergelangan tangan. Sebilangan besar daripadanya adalah ubat khusus yang hanya berlaku untuk patologi tertentu. Oleh itu, mereka hanya boleh diresepkan oleh doktor setelah pemeriksaan menyeluruh pesakit. Sebagai terapi umum, ubat berikut boleh diresepkan:

  • Penghilang rasa sakit.
  • Anti radang.
  • Dekongestan.
  • Vitamin.

Dalam penyakit de Quervain, penyumbatan tempatan dengan hormon (Diprospan, Kenolog) mempunyai kesan yang baik. Arthrosis memerlukan pelantikan chondroprotectors (chondroitin sulfate). Sekiranya pesakit didiagnosis menderita rematik atau radang sendi berjangkit, antibiotik diperlukan.

Penyakit tisu penghubung sistemik memerlukan penggunaan sitostatik dan glukokortikoid. Ubat tersebut digunakan sesuai dengan cadangan perubatan. Ubat diri tidak boleh diterima.

Fisioterapi

Fisioterapi akan menjadi tambahan yang baik untuk rawatan ubat untuk kecederaan sendi, sindrom terowong, penyakit de Quervain dan osteoartritis. Pada masa yang sama, kami boleh mengesyorkan mengikuti kursus:

  • Elektroforesis.
  • Terapi UHF.
  • Magnetoterapi.
  • Terapi parafin dan lumpur.
  • Terapi laser.

Fisioterapi dikontraindikasikan pada artritis reumatoid dan lupus eritematosus sistemik, kerana dapat memperburuk proses. Hanya ahli fisioterapi yang boleh memilih prosedur yang optimum untuk setiap pesakit.

Terapi urut dan senaman

Latihan dan urutan terapeutik adalah komponen pemulihan yang sangat diperlukan selepas kecederaan, rawatan osteoartritis dan sindrom terowong. Sekiranya anggota badan tidak bergerak, maka aktiviti fizikal awal sangat penting..

Pertama, latihan dilakukan untuk bahagian lengan yang utuh, dan setelah melepaskan pembalut, untuk sendi yang cedera..

Adalah mungkin untuk mengesyorkan senam untuk artritis, tetapi hanya dalam tempoh pengampunan. Terapi urut dan senaman membolehkan anda mengembalikan fungsi sendi, mengelakkan perkembangan kontraktur dan memperbaiki keadaan umum pesakit..

Campur tangan pembedahan ditunjukkan dalam kes kecederaan teruk (patah tulang, pecah ligamen, kecederaan intra-artikular). Sebagai peraturan, teknik invasif mini digunakan, yang memungkinkan operasi dilakukan dengan menggunakan arthroscope, dan dalam hal patah tulang, akses terbuka.

Jahitan ligamen, tendon yang rosak, penyingkiran tisu yang diubah secara patologi dilakukan.

Pada patah tulang yang teruk, mungkin diperlukan osteosintesis dengan skru logam, dengan bantuan pecahan tulang yang diperbaiki.

Sekiranya sendi pergelangan tangan sakit, ini tidak boleh diabaikan - anda mesti berjumpa doktor tepat pada masanya. Ini akan memungkinkan untuk mengenal pasti penyakit pada peringkat awal dan memberikan rawatan yang mencukupi..

Punca dan faktor yang memprovokasi

Penyebab umum epikondilitis bahu adalah adanya faktor trauma secara berterusan. Kumpulan risiko termasuk ahli terapi urut, pembina, plaster, pelukis. Dengan sifat perkhidmatan mereka, mereka melakukan pergerakan tangan yang monoton dengan pelbagai amplitud pada siang hari. Apabila otot-otot lengan bawah berlebihan, integriti serat tendon terganggu. Mikrotrauma yang dihasilkan tidak signifikan, tidak dapat mengurangkan aktiviti fungsi sendi. Tetapi prasyarat diciptakan untuk kerosakan pada tisu berdekatan. Semakin banyak serat secara beransur-ansur cedera, yang menyebabkan perkembangan keradangan pada sendi bahu.

Di kalangan atlet, patologi didiagnosis pada tenis dan pemain golf yang merosakkan tisu otot dan tendon akibat latihan yang sengit. Epikondilitis juga boleh berkembang kerana trauma pada struktur artikular ketika mengangkat dan / atau membawa benda berat. Ia dijumpai di loader, angkat besi, pelempar tukul, dan bola meriam. Penyakit ini lebih kerap menyerang lelaki berbanding wanita, biasanya dijumpai setelah 35-40 tahun. Pengecualian adalah atlet profesional yang didiagnosis dengan epikondilitis tanpa mengira usia atau jantina..

Epikondilitis traumatik

Yang paling biasa adalah epikondilitis trauma, yang dilokalisasi pada titik-titik lampiran otot dan tendon ke pangkal tulang. Ia boleh berkembang walaupun tiada kerosakan tisu yang ketara akibat pendedahan kepada faktor-faktor yang memprovokasi berikut:

  • ubah bentuk arthrosis sendi siku atau bahu;
  • keadaan patologi saraf yang menghidupkan siku atau bahu;
  • osteochondrosis tulang belakang serviks.

Penuaan badan manusia secara beransur-ansur juga merupakan faktor penyumbang. Sekiranya jenis kerja yang sama selalu dilakukan dengan beban yang sama, kemungkinan kecederaan masih meningkat. Dengan bertambahnya usia, kadar proses regenerasi menurun, sehingga otot dan serat tendon yang rosak pulih dengan lebih perlahan..

Epicondylitis pasca trauma

Bentuk epikondilitis ini jarang dijumpai pada pesakit. Penyebab perkembangan patologi adalah trauma sebelumnya: patah tulang intra-artikular, dislokasi, kekacauan, robekan ligamen, otot, tendon, atau pemisahannya sepenuhnya dari pangkal tulang. Kerosakan pada sendi mana-mana keparahan jarang tidak menimbulkan komplikasi, walaupun dengan rawatan yang mencukupi. Beberapa struktur artikular (seperti tulang rawan) mungkin tidak sepenuhnya membaiki diri. Akibatnya, aktiviti fungsi bahu atau siku menurun, yang tidak dapat mempengaruhi kerja radas ligamen-tendon. Risiko mengembangkan patologi degeneratif radang meningkat dalam kes berikut:

  • kelemahan kongenital ligamen dan tendon, bersamaan hipermobiliti sendi, penghasilan kolagen khas yang boleh diperluas;
  • ketidakpatuhan terhadap cadangan perubatan dalam tempoh pemulihan.

Selalunya, setelah mengeluarkan orthosis atau plaster cast, seseorang segera mula mengembangkan sendi secara intensif, tisu-tisu yang belum pulih sepenuhnya. Akibatnya, ligamen dan tendon dikenakan beban yang jauh melebihi kekuatan tegangan seratnya. Epicondylitis pasca trauma berkembang - komplikasi teruk kehelan atau patah tulang.

Latihan untuk penyakit

Terjemahan literal istilah epicondylitis terdengar seperti "keradangan epikondil", ia tidak menggambarkan inti pati perubahan yang berlaku. Sebenarnya, keradangan tendon berkembang terutamanya, dan tisu tulang di tempat lampirannya (epicondyle tepat) terlibat sekunder.

Epicondylitis berkembang akibat pergerakan berulang yang meregangkan otot di lengan bawah. Beban yang berlebihan menyebabkan kerosakan mikro pada serat tendon di tempat peralihannya ke tisu lain. Ini boleh menjadi persimpangan otot dan tisu penghubung. Tetapi lebih kerap kawasan penyambungan tendon ke tulang menderita..

Serat tendon koyak tidak dipulihkan sepenuhnya. Di tapak microtraumas, tisu penghubung kasar terbentuk, yang sebenarnya parut. Ini berlaku kerana kerja sel khas (fibroblas). Tendon sedemikian kehilangan keanjalan dan menebal. Risiko pecah semula meningkat. Di tempat keradangan kronik, proses kalsifikasi dapat bermula - pemendapan garam kalsium.

Di tempat keradangan, penstrukturan semula tisu tulang berlaku, ketumpatannya berubah kerana pelanggaran lokasi balok tulang. Periosteum menjadi meradang, menebal, proses ini disebut periostitis.

Penyakit ini berkembang secara beransur-ansur, sejarah trauma, sebagai peraturan, tidak ada. Pada mulanya, pesakit melihat rasa tidak selesa atau sakit yang tidak stabil di kawasan siku. Selepas itu, sindrom kesakitan berkembang, kesakitan menjadi berterusan, memancar ke lengan bawah, mengganggu pelaksanaan tugas rumah tangga atau profesional.

Kekuatan otot ekstensor jari dan tangan menurun. Semasa pemeriksaan, kawasan siku tidak berubah, edema dan hiperemia tidak hadir. Pergerakan sepenuhnya. Palpasi didefinisikan oleh kelembutan di sepanjang permukaan luar siku dengan maksimum pada titik yang terletak sedikit ke luar dan anterior ke epikondyle luaran.

Sekiranya gejala pertama penyakit dijumpai, anda harus menghubungi pakar traumatologi atau pakar bedah - ini adalah pakar yang merawat epikondilitis.

Epikondilitis lateral adalah perubahan degeneratif-radang di tempat pemasangan tendon otot-otot bahagian dalam dan luar lengan bawah ke humerus. Selalunya, epikondilus luaran (epikondilitis luaran) menderita, lebih jarang tendon tangan lentur rosak (epikondilitis dalaman).

Dalam epikondilitis lateral, keradangan selalu sekunder dan berlaku sebagai reaksi pelindung terhadap kerosakan tisu, di mana leukosit dipusatkan pada fokus tertentu dan mendorong penyembuhan. Walau bagaimanapun, tisu mungkin tidak meradang, dan dalam hal ini, air mata mikro akan menyebabkan degenerasi ligamen, di mana susunan serat kolagen terganggu..

Sel Tendon digantikan oleh fibroblas - struktur yang tidak lagi menghasilkan jenis kolagen yang kuat, tanpa susunan serat yang teratur. Pertumbuhan tisu penghubung yang cacat dan penebalan tendon.

Penyakit ini disebut "epicondylitis" kerana perkataan Latin epicondylus diterjemahkan sebagai epicondyle, dan akhir -itis menunjukkan proses keradangan. Definisi "lateral" merujuk kepada kawasan di "tulang" luar siku yang disebut istilah "lateral epicondyle".

Prognosis epikondilitis sendi siku biasanya baik, kerana penyakit ini tidak menyebabkan kematian atau kerosakan pada tubuh. Dengan rawatan perubatan yang tepat pada masanya, campur tangan pembedahan dapat dielakkan dengan memulihkan tisu otot yang rosak dengan cepat.

Tetapi jika penyakit itu diabaikan, maka, kemungkinan besar, anda harus melakukan operasi dan sekatan untuk menghilangkan rasa sakit. Dalam kes ini, prognosis pemulihan bergantung pada sifat proses keradangan dan tahap kerosakan pada tisu anggota badan..

Epikondilitis sendi siku sesuai dengan terapi, oleh itu, bahkan bentuk patologi kronik dapat dipindahkan ke tahap pengampunan jangka panjang. Tetapi jangan lupa tentang pemeliharaan langkah-langkah pencegahan untuk melindungi sendi dari kerosakan dan mencegah keradangan, yang akan menyebabkan tidak hanya ketidakselesaan, tetapi juga ketidakselesaan yang ketara ketika bekerja atau bermain sukan yang berkaitan dengan beban biasa pada sendi siku..

Epicondylitis lateral siku, biasanya dikenali sebagai siku tenis.

Tetapi penyakit ini sering dijumpai pada orang yang tidak ada kaitan dengan tenis. Semasa bermain tenis, pukulan raket terutama dilakukan dengan gerakan lengan bawah dan ekstensor. Pada masa yang sama, otot dan tendon ekstensor tangan, yang melekat pada epicondyle lateral humerus, tegang, yang membawa kepada epikondilitis.

Tetapi banyak aktiviti lain juga boleh menyebabkan epikondilitis lateral (siku tenis).

Panduan ini akan membantu anda memahami:

  • Apakah struktur siku yang terlibat dalam proses tersebut
  • Penyebab epikondilitis
  • Kaedah rawatan

Epicondylitis lateral (epicondylitis, diterjemahkan dari epicondylus Latin - epicondyle mengakhiri itis menunjukkan proses keradangan). Kesakitan yang ditentukan pada "tulang" luar siku - epikondil lateral. Otot ekstensor pergelangan tangan dan jari terletak di lengan bawah dan melekat pada epikondil lateral melalui bahagian tendon.

Gejala utama siku tenis adalah sakit pada epikondilus luar humerus. Kesakitan dapat memancar ke bawah lengan bawah dan biasanya lebih teruk apabila pesakit memanjangkan pergelangan tangan dan jari atau memegang sesuatu yang berat di tangan. Kadang-kadang rasa sakit dapat muncul pada waktu malam, pesakit tidak cukup tidur, ini mempengaruhi kesejahteraannya dalam kehidupan seharian..

Edema epikondil lateral, sedikit peningkatan suhu tempatan (tanda keradangan).

Matlamat rawatan konservatif untuk epikondilitis lateral adalah untuk membantu penyembuhan tendon.

  • NSAID (Dadah Anti-Radang Bukan Steroid):

NSAID diresepkan untuk menghilangkan rasa sakit dan keradangan sehingga pesakit dapat melakukan aktiviti harian mereka. Oleh kerana kesan anti-radang, sel-sel darah berhenti melakukan tindakan agresifnya (memusnahkan tisu tendon). Yang memutuskan rangkaian reaksi keradangan yang sedang berjalan. Ini mengurangkan bengkak dan kesakitan..

  • Imobilisasi: Orthosis siku atau pita

Ini membantu mengehadkan pergerakan pada sendi siku, membiarkan struktur yang meradang sembuh tanpa trauma tambahan pada bahagian tendon otot ekstensor tangan dan jari..

Terapi gelombang kejutan ekstrakorporeal menggunakan alat yang menghasilkan gelombang kejutan yang menembusi kulit ke keradangan (kawasan yang menyakitkan) epikondil. Oleh kerana itu, tisu yang meradang sembuh dan tumbuh semula dengan lebih cepat. Jumlah prosedur yang diperlukan untuk menyembuhkan adalah individu untuk setiap pesakit.

Sekiranya terapi ini tidak berkesan, ubat steroid ditetapkan.

  • Ubat anti-radang hormon.

Ubat hormon sangat berkesan untuk mengurangkan keradangan pada fokus, tetapi anda tidak boleh memulakan rawatan dengannya. Namun, ini adalah pengenalan hormon ke dalam badan. Sekiranya suntikan berulang berulang, kekuatan tendon (serat kolagen) menurun, sehingga pecah di bawah beban normal..

Kadang kala rawatan konservatif gagal melegakan kesakitan atau membantu pesakit mendapatkan semula gerakan yang lengkap untuk epikondelitis siku lateral (siku tenis). Dalam kes sedemikian, pembedahan disyorkan..

Operasi ini melegakan ketegangan pada bahagian tendon otot ekstensor tangan. Semasa operasi, sayatan dibuat di kawasan epikondil lateral, pakar bedah dengan hati-hati mencapai tempat pemasangan ekstensor.

Kemudian tendon dipotong di tempat penyisipan. Tisu dan kalsifikasi yang meradang dihilangkan. Tendon terputus dijahit ke fasia otot berdekatan. Kemudian kulit dijahit.

Sebab-sebabnya

Penyakit ini berlaku apabila seseorang melakukan pergerakan lenturan dan pemanjangan di pergelangan tangan untuk jangka masa yang lama. Ini membawa kepada kelebihan tendon dan mikrotrauma, maka proses keradangan bergabung. Ia tidak selalu berlaku seperti itu. Sel-sel Tendon yang rosak dan tidak lagi dapat menjalankan fungsinya mati, dan tisu penghubung muncul di tempatnya. Akibatnya, tempat ini menjadi yang paling rentan dan boleh cedera setiap saat..

Faktor yang memprovokasi boleh sangat berbeza. Sebagai contoh, penyakit ini sering berlaku pada mereka yang bermain tenis secara profesional. Dalam kes ini, bukan sahaja pergelangan tangan akan menderita, tetapi juga siku..

Di zon risiko dan dalam profesion yang melibatkan pengulangan berpanjangan dari tindakan yang sama, ketika sendi pergelangan tangan terutama terlibat. Ini termasuk:

  1. Pelukis dan pelepa.
  2. Pemandu traktor dan pembantu rumah susu.
  3. Angkat berat, peninju, ahli gusti.
  4. Pengaturcara.
  5. Penyulam dan jahitan.

Harus diingat bahawa utamanya adalah tangan dominan yang menderita, selalunya kanan. Yang kiri tetap sihat sepenuhnya..

Sebab lain dianggap sebagai perubahan berkaitan dengan usia yang berlaku pada tendon setelah usia 40 tahun. Gejala pertama dalam kes ini mungkin muncul ketika menggulung pemuliharaan, ketika memalu kuku dan bahkan ketika membawa baldi air.

Kadang kala penyakit ini boleh bermula dengan sendirinya, tanpa sebab yang jelas - maka ia akan disebut idiopatik.

Ciri-ciri penyakit ini


Epikondilitis lateral adalah perubahan degeneratif-radang di tempat pemasangan tendon otot-otot bahagian dalam dan luar lengan bawah ke humerus. Selalunya, epikondilus luaran (epikondilitis luaran) menderita, lebih jarang tendon tangan flexor rosak (epikondilitis dalaman). Penyakit ini berkembang sebagai hasil dari beban sistematik dari titik-titik lampiran ligamen yang ditunjukkan ke tulang (entesis) dengan perkembangan seterusnya proses keradangan.

Dalam epikondilitis lateral, keradangan selalu sekunder dan berlaku sebagai reaksi pelindung terhadap kerosakan tisu, di mana leukosit dipusatkan pada fokus tertentu dan mendorong penyembuhan. Walau bagaimanapun, tisu mungkin tidak meradang, dan dalam hal ini, air mata mikro akan menyebabkan degenerasi ligamen, di mana susunan serat kolagen terganggu..

Sel Tendon digantikan oleh fibroblas - struktur yang tidak lagi menghasilkan jenis kolagen yang kuat, tanpa susunan serat yang teratur. Pertumbuhan tisu penghubung yang cacat dan penebalan tendon.

Penyakit ini disebut "epicondylitis" kerana perkataan Latin epicondylus diterjemahkan sebagai epicondyle, dan akhir -itis menunjukkan proses keradangan. Definisi "lateral" merujuk kepada kawasan di "tulang" luar siku yang disebut istilah "lateral epicondyle".

Epikondilitis sendi siku: penyebab penyakit

Provokasi penyakit ini mungkin berlaku kerana keadaan berikut:

  1. Sukan. Beban sukan, senaman yang panjang, pergerakan yang monoton semestinya membawa kepada pembentukan retakan pada tendon dan bahagian bahu supracondylar. Kerosakan sedemikian membawa kepada kemerosotan. Perubahan dan luka yang sering terjadi pada sendi siku terdapat pada atlet yang terlibat dalam sukan berikut:
  • tenis - epikondilitis luaran berlaku. Penyakit ini bahkan mempunyai istilah khas - "siku tenis";
  • bermain golf - jenis penyakit dalaman berkembang, dan ada juga istilah "siku pemain golf";
  • angkat berat, angkat kettlebell, latihan barbell.
  1. Kecederaan dan trauma pada siku. Mereka menyumbang kepada kemunculan penyakit ini dalam 25% kes traumatik..
  2. Penyakit pekerjaan. Kerana ketegangan otot lengan bawah dan bahu yang berterusan, keradangan sendi siku berkembang pada pemuzik, pemandu, juruteknik, pelukis, tukang urut, pekerja, tukang jahit, pembantu rumah susu, pembangun.
  3. Penyakit ini juga boleh berpunca dari beban sehari-hari setiap hari, jika anda membawa berat (beg), melekat kertas dinding di siling, pohon gergaji, cat, dan sebagainya. Sekiranya pesakit mempunyai penyakit kongenital, seperti displasia, maka ia menjadi sumber kemunculan lesi yang tidak dapat dipulihkan pada tisu penghubung di siku. Ini adalah hasil patologi kongenital, kerana fakta bahawa tendon dan tisu penghubung sudah mempunyai kecenderungan untuk perubahan degeneratif..

Punca berlakunya

Epicondylitis siku adalah penyakit keradangan degeneratif di mana otot-otot sendi siku kanan atau kiri meradang. Patologi mempengaruhi tisu lembut yang melekat pada tendon lengan bawah dan di tempat di mana epikondyle humerus menonjol. Dengan perkembangan komplikasi keradangan, ia merebak ke tisu tulang, periosteum, radas tendon, yang melekat pada epikondil, dan vagina. Keradangan tidak hanya mempengaruhi kondilus luaran atau dalaman, degenerasi tisu proses styloid radius terjadi, akibatnya styloiditis mula berkembang.

Penyakit ini mempengaruhi tisu penghubung sendi.

Penyebab epikondilitis ulnar boleh:

  • aktiviti fizikal di mana siku lebih terlibat;
  • kecederaan kronik pada sendi;
  • pelanggaran bekalan darah ke anggota badan;
  • osteochondrosis, osteoporosis, spondylosis dan spondylitis tulang belakang;
  • arthrosis dan arthritis;
  • kelemahan kongenital radas tendon-ligamen.

Epikondilitis dua sisi sendi siku sering didiagnosis. Semasa penyakit itu berkembang, seseorang mula bimbang akan kesakitan, intensitasnya meningkat..

Kembali ke senarai kandungan

Pencegahan kesakitan pada sendi siku

Menurut statistik, lelaki mengalami sakit siku sekurang-kurangnya sekerap wanita..

Selalunya mereka adalah orang pertengahan umur dari 35 hingga 54 tahun..

Tidak semua orang mengaitkan permulaan gejala dengan senaman yang tidak biasa atau berlebihan. Ia berlaku bahawa epikondilitis bermula dengan sendirinya tanpa sebab yang jelas. Sebenarnya, kita tidak benar-benar tahu mengapa patologi ini muncul..

Sebagai tambahan kepada lateral (aka luaran), terdapat juga epikondilitis medial (aka dalaman) pada sendi siku. Ia berlaku pada 10-20% (menurut penulis yang berbeza) kes semua epikondilitis. Satu-satunya perbezaan adalah bahawa rasa sakit muncul bukan dari luar, tetapi dari bahagian dalam sendi siku, kerana ekstensor terlibat dalam proses ini, dan fleksor pergelangan tangan.

Epicondylitis medial sendi siku juga disebut "siku pemain golf", tetapi pemain golf di garis lintang kita lebih jarang dibandingkan pemain tenis.

Penyetempatan tapak keradangan bergantung pada otot mana yang mengalami beban fizikal. Terdapat 2 bentuk patologi:

  1. Epikondilitis luaran (lateral). Jenis penyakit ini mempengaruhi tendon yang berfungsi ketika memanjang. Tempat penyambungan serat pada epikondil lateral menjadi radang. Jika tidak, penyakit ini disebut "siku tenis". Penyebabnya adalah beban yang berat dan berpanjangan pada tangan. Lesi luaran berlaku paling kerap. Penyakit ini menimpa orang-orang yang, ketika bekerja atau bermain sukan, harus melakukan gerakan ekstensor..
  2. Epikondilitis dalaman (medial). Jenis lesi ini diperhatikan lebih jarang, penyakit ini berlaku dengan beban monoton pada lengan bawah. Bentuk epikondilitis ini disebut siku pegolf. Perubahan patologi melibatkan tendon dan otot yang bertindak sebagai flexor. Epicondyle medial menjadi radang. Sekiranya epikondilitis luaran biasanya berlaku pada orang yang bekerja keras, maka bentuk dalaman, sebagai peraturan, mempengaruhi orang yang terlibat dalam pekerjaan ringan, tetapi monoton.

Klasifikasi penyakit antarabangsa mengelaskan epikondilitis sendi siku sebagai penyakit sistem muskuloskeletal dan tisu penghubung. Selanjutnya, ICD-10 mengklasifikasikan patologi ini sebagai enthesopathy (lesi degeneratif-radang). Ini adalah kod M77.MKB-10 secara berbeza mengekod 2 bentuk patologi ini:

  • epikondilitis lateral - M77.0;
  • epikondilitis medial - M77.1.

Tekanan tangan adalah penyebab utama penyakit. Kadang-kadang satu gerakan canggung cukup untuk perkembangan patologi..

Terdapat epikondilitis pasca trauma pada sendi siku, apa itu? Proses keradangan pada epikondyle berlaku selepas dislokasi, peregangan. Sejurus selepas kecederaan, seseorang merasakan sakit yang tajam, yang kemudian hilang.

Sebab lain untuk perkembangan patologi dalam epicondyle boleh menjadi:

  • keradangan tendon;
  • osteochondrosis.

Dalam kes ini, penyakit ini adalah sekunder..

Epicondylitis kadang-kadang dilokalisasikan ke bahu dan lutut. Punca kerosakan pada sendi ini serupa.

Pesakit sering bertanya doktor mana yang merawat epikondilitis. Sekiranya anda mempunyai tanda-tanda penyakit ini, berjumpa dengan pakar ortopedik, reumatologi atau pakar bedah.

Epicondylitis - bagaimana merawat penyakit ini? Sekiranya anda mengalami kesakitan di lengan bawah, anda harus berjumpa doktor secepat mungkin. Sebelum merawat patologi, anda perlu memastikan ketenangan anggota badan yang cedera, mengelakkan senaman fizikal. Dalam beberapa kes, serpihan dikenakan ke tempat sakit dan sapu tangan diikat. Imobilisasi berlangsung dari 7 hingga 10 hari. Dalam bentuk penyakit kronik, anggota badan dibalut dengan pembalut elastik.

Peranti ortopedik lain juga digunakan untuk imobilisasi. Orthoses dalam bentuk gelang digunakan pada kawasan lengan bawah. Mereka dipakai pada waktu malam. Pengetukan sendi siku dilakukan menggunakan pita fiksasi khas yang tidak menyekat pergerakan, tetapi membantu mengurangkan kesakitan.

Selanjutnya, kumpulan ubat berikut ditetapkan:

  1. Tablet anti-radang bukan steroid: Ibuprofen, Indomethacin, Nise, Ortofen. Mereka membantu mengurangkan kesakitan dan keradangan.
  2. Analgesik: Nimesulide, Analgin, Renalgan, Ketanov. Ubat-ubatan ini diresepkan untuk sindrom kesakitan ringan..

Pada tahap epakondilitis subakut dan akut pada sendi siku, rawatan salap membantu mengurangkan sensasi yang teruk. Yang ditunjukkan adalah gel berdasarkan ubat anti-radang bukan steroid. Ubat tempatan berikut digunakan:

  • Nise;
  • Finalgel;
  • Ketonal;
  • Indomethacin.

Dalam kes ringan, rawatan dengan salap untuk epikondilitis sendi siku sepenuhnya menghilangkan keradangan dan manifestasi yang tidak menyenangkan lainnya. Pada peringkat subakut penyakit ini, kadang-kadang tidak perlu untuk menetapkan ubat bentuk tablet tambahan.

Dalam kes lanjut, jika penggunaan pil dan krim anti-radang tidak berfungsi, mereka memerlukan sekatan. Rawatan sedemikian dilakukan oleh kumpulan ubat berikut:

  1. Ejen hormon glukokortikoid: Diprospan, Prednisolone, Hydrocortisone. Gunakan borang suntikan untuk suntikan ke kawasan sendi. Ini mempunyai kesan anti-radang yang kuat. Terapi serupa digunakan untuk kesakitan berterusan yang tidak hilang dalam beberapa minggu. Rawatan hormon boleh menyebabkan sedikit peningkatan gejala selepas suntikan.
  2. Anestetik tempatan: Ultracaine, Lidocaine. Suntikan diberikan ke kawasan yang paling sakit.

Suntikan hormon biasanya diberikan sekali, dan jika perlu, pemberian ubat diulang. Glukokortikoid tidak digunakan lebih dari 2 kali semasa terapi. Mereka berkesan menghilangkan rasa sakit, tetapi dengan penggunaan yang berpanjangan dapat memperburuk keadaan tendon dan ligamen. Blok dilakukan dengan berhati-hati, kerana terdapat risiko kerosakan saraf.

Latihan terapeutik sangat penting dalam rawatan epikondilitis sendi siku. Ia membantu mengembalikan pergerakan dan membina otot yang lemah. Terapi senaman dilakukan hanya setelah rasa sakit dan semua manifestasi akut telah reda. Latihan berikut sangat berguna:

  1. "Gunting". Pesakit mengulurkan tangannya di hadapannya dan melakukan pergerakan menyeberang. Dalam kes ini, pertama tangan kanan harus berada di atas kiri, dan kemudian kiri harus di atas kanan.
  2. Putaran lengan bawah pertama ke satu arah dan kemudian ke arah yang lain.
  3. Sambungkan tangan ke kunci, kemudian lepaskan dan bengkokkan lengan bawah.
  4. Dengan tangan yang sihat, perlahan-lahan bengkokkan pergelangan tangan yang sakit.
  5. Bengkokkan lengan di lengan bawah dan lakukan gerakan pemanjangan lenturan dengan tangan anda.

Terapi senaman harus diresepkan oleh doktor. Hanya pakar yang dapat menilai bila tahap akut penyakit ini dihentikan sepenuhnya. Jika tidak, set latihan akan menimbulkan beban tambahan pada tendon sendi siku dengan epikondilitis, dan ini akan memperburuk keadaan.

Pendidikan jasmani dengan epikondilitis mempunyai batasan.

Dalam kes sedemikian, anda perlu berjumpa doktor. Aktiviti fizikal harus ditingkatkan secara beransur-ansur. Kelas kali pertama dapat dijalankan selama 2-3 minit, kemudian tempohnya dapat ditingkatkan.

Adalah mungkin untuk mengenal pasti dan mendiagnosis epikondilitis hanya melalui pemeriksaan perubatan. Doktor dapat dengan mudah mengenal pasti tempat yang menjadi perhatian, sama ada permukaan luar atau dalam siku, kerana kesakitan dilokalisasi di satu kawasan dan tidak melibatkan bahagian badan yang berdekatan. Ujian tambahan berdasarkan ketahanan terhadap pergerakan aktif dilakukan untuk mengesahkan diagnosis..

Ultrasound sendi siku

Kerosakan pada epikondilitis sangat dangkal, jadi penggunaan ultrasound atau MRI akan membuang masa dan tidak akan menunjukkan tanda-tanda yang signifikan. Tidak perlu melakukan ujian makmal. Satu-satunya masa yang berlaku adalah trauma yang sama untuk mengelakkan kerosakan pada tisu tulang. Dan ujian klinikal membantu mengecualikan penyakit radang..

Sekiranya penyakit telah memperoleh status penyakit kronik, maka sinar-X digunakan. Ia akan memperlihatkan perubahan ciri: lapisan kortikal telah memperoleh struktur yang longgar, di persimpangan tendon dengan tulang, tisu tulang mengalami penyusunan semula sista, pembentukan tempat "penyambung" (entesis) dalam bentuk "tunjang".

Proses lenturan atau pemanjangan, tidak seperti arthritis, tidak menyebabkan banyak kesakitan. Tetapi jika epikondilitis disahkan, maka rasa sakit yang tajam akan menjadi pengesahan mengenai perkara ini. Dalam kes ini, doktor yang hadir akan menetapkan senarai prosedur yang diperlukan untuk menyingkirkan penyakit ini..

Rawatan epikondilitis hanya ditetapkan oleh doktor. Kaedah dipilih berdasarkan pengabaian penyakit. Sekiranya kesakitan tidak begitu mengganggu, maka cadangannya adalah untuk membatasi pergerakan yang dilakukan oleh siku..

Seluruh proses rawatan, tanpa mengira penyakit ini, harus ditujukan untuk memerhatikan tugas-tugas utama:

  • Adalah perlu untuk menghilangkan sensasi yang menyakitkan di tempat kecederaan;
  • Kembalikan peredaran darah ke kawasan yang rosak;
  • Sepenuhnya "menghidupkan semula" fungsi motor sendi;
  • Mencegah atrofi otot.

Perubatan tradisional banyak digunakan untuk merawat semua jenis penyakit. Ia praktikal tidak berbahaya, sangat berkesan, sehingga popularitinya dibenarkan sepenuhnya. Ubat rakyat boleh digunakan sebagai kaedah rawatan tambahan, tetapi sebelum itu, anda perlu berjumpa doktor. Untuk rawatan penyakit sendi siku, khususnya epikondilitis, terdapat ubat tradisional yang diwakili oleh salap. Berikut adalah resipi yang melegakan atau melemahkan gejala penyakit.

Epicondylitis rawatan sendi siku dengan ubat-ubatan rakyat:

  1. Salap berasaskan Comfrey. Comfrey melakukan tugas yang sangat baik untuk menghilangkan keradangan. Untuk menyediakan salap berdasarkannya, anda perlu mengambil sesudu madu, satu sendok makan minyak sayuran biasa, satu sudu akar parut dan satu sudu daun comfrey yang dihancurkan. Semua komponen dicampurkan sehingga buburan homogen terbentuk. Salap yang dihasilkan disapu di bahagian luar siku dan dibungkus dalam beg plastik, diikat dengan plaster. Selendang atau selendang hangat diikat di atas kompres dan dipakai sepanjang hari. Jenis kompres ini disediakan dan digunakan setiap hari, sehingga rasa sakit hilang..
  1. Terdapat versi lain dari salap berasaskan comfrey. Resepinya adalah seperti berikut: daun segar dan akar comfrey diambil dalam perkadaran yang sama, digiling ke konsistensi homogen. Bahagian minyak zaitun dan lilin lebah cair yang sama ditambahkan pada gruel yang dihasilkan. Setelah dicampur dengan teliti, siapkan selama 2 jam Salap selesai disapu pada siku yang sakit dan dibalut dengan pembalut. Sapukan salap ini selama 1 bulan, pagi dan petang.
  2. Kompres bawang putih. Untuk menyiapkannya, ambil bawang putih parut, perah jusnya. Tempat yang menjadi perhatian dilumurkan dengan krim lemak untuk mengelakkan kemungkinan kulit terbakar. Seterusnya, pembalut kain yang direndam dalam jus bawang putih digunakan, polietilena dililit di atasnya dan, akhirnya, kompres dipasang dengan pembalut elastik. Masa maksimum yang dibenarkan untuk memakai pembalut kompres adalah 2 jam. Cukup untuk mengulangi kaedah rawatan ini sekali sehari, sehingga pemulihan akhir..
  3. Epicondylitis siku dirawat dengan salap tanah liat biru. Ini memerlukan tanah liat yang dicampurkan dengan air rebus dalam bahagian yang sama. Salap yang dihasilkan disejukkan ke suhu yang dapat ditoleransi, dan kemudian tempat penyakit ini dioleskan dan ditutup dengan pembalut kain. Balut dengan selendang atau sapu tangan dan pakai sehingga tanah liat telah sejuk sepenuhnya. Salap digunakan pada minggu, pada waktu pagi dan malam.
  4. Memampatkan dari susu dan propolis. Untuk melakukan ini, ambil 100 ml susu, dengan suhu 60 °. Satu sudu teh propolis lebah dilarutkan dalam susu ini. Seterusnya, tuala diresapi dengan campuran ini dan disapu ke tempat yang sakit. Kompres ditutup dengan polietilena, dipasang dengan plaster. Diikat dari atas dengan selendang atau selendang hangat. Simpan kompres selama beberapa jam, 2 kali sehari sehingga kesan penyembuhan dicapai.
  • Buku lali
  • Carpal
  • Lutut
  • Loktevoy
  • Brachial
  • Pinggul
  • Tulang belakang
  • Kesakitan yang membakar yang terjadi pada sendi siku mungkin merupakan tanda manifestasi penyakit yang tidak menyenangkan seperti gout. Penyakit ini membicarakan pelbagai gangguan badan, khususnya dalam proses metabolik purin. Akibatnya, seseorang mempunyai pengumpulan asid urik yang kuat dalam darah, dan deposit garam disimpan di sendi.
  • Dalam kes seperti itu, jika seseorang merosakkan sendi dengan cara apa pun, dia mengalami kesakitan yang teruk dan terbakar, yang sangat menyakitkan. Telah diperhatikan bahawa rasa sakit boleh bermula dengan rasa tidak selesa di jari dan memancar ke lengan bawah. Apabila penyakit ini berkembang, penyakit ini mudah berkembang menjadi proses patologi lain - poliartritis
  • Bagaimana penyakit ini menampakkan diri, kecuali kesakitan terbakar yang tidak menyenangkan? Pertama, kebanyakan sensasi yang tidak menyenangkan muncul tepat pada waktu malam, kedua, anda dapat melihat kemerahan yang ketara di tempat di mana rasa sakit itu muncul, dan ketiga, suhu orang itu meningkat di tempat di mana gout wujud. Kawasan badan menjadi terasa panas dan menyakitkan
sakit siku, penyebab sakit siku, cara merawat sakit siku?
  • Oleh kerana rasa sakit pada sendi siku mempunyai sebab yang sama sekali berbeza, doktor yang berbeza akan dapat merawatnya. Walau bagaimanapun, untuk pemeriksaan awal, perlu menghubungi doktor - ahli terapi sejagat. Hanya dia yang dapat mendiagnosis sepenuhnya keadaan utama anda dan merujuk anda kepada pakar yang diperlukan
  • Kesakitan yang berbeza memerlukan rawatan yang berbeza dan oleh itu tidak ada salahnya menggunakan doktor. Sekiranya penyebab kesakitan anda adalah gangguan pada tulang belakang serviks atau punggung, hanya pakar bedah saraf atau pakar saraf yang dapat membantu anda. Dia akan dapat menghilangkan penyakit radang di badan anda dan membersihkan kesejahteraan anda
  • Walau bagaimanapun, jika penyakit ini bersifat radang, maka hanya doktor yang mempunyai kepakaran dalam reumatologi yang dapat mendiagnosisnya. Sekiranya sendi siku anda meningkat secara visual, terdapat pembengkakan di atasnya dan anda mengalami kesakitan, maka anda perlu menghubungi pakar traumatologi
  • Pemakanan rasional (makanan dengan kandungan vitamin dan mineral yang tinggi);
  • Mengurangkan tekanan pada sendi;
  • Aktiviti sukan biasa;
  • Mencegah kecederaan;
  • Gaya hidup aktif;
  • Rawatan penyakit bersamaan;
  • Lawatan berkala ke mandian dan sauna;
  • Rawatan penyakit berjangkit dan proses keradangan tepat pada masanya.

Punca patologi

Pelbagai sukan dan aktiviti harian boleh menyebabkan penyakit, termasuk:

  • Tenis.
  • Pagar.
  • Golf.
  • Mendayung.
  • Menaip pada papan kekunci.
  • Mengecat.
  • Pandai besi.

Faktor risiko lain untuk epikondilitis termasuk yang berikut:

Rawatan epikondilitis sendi siku tanpa menghilangkan penyebab perkembangannya dan faktor risiko tidak akan berjaya.

Penyebab epikondilitis lateral

Kecederaan pada alat tendon otot-otot lengan bawah adalah penyebab utama perkembangan keradangan dan penggantian sekunder tisu normal dengan serat tisu penghubung. Beberapa kumpulan faktor menentukan ini..

1. Faktor profesional

Faktor pekerjaan memainkan peranan utama jika kerja dikaitkan dengan beban berterusan yang berterusan dengan pemanjangan siku yang aktif dan putaran tapak tangan ke luar.

Risiko epikondilitis tinggi berlaku apabila:

  • bermain tenis (sebab itulah nama lain untuk penyakit ini adalah "siku tenis");
  • memerah susu ternakan;
  • memandu kenderaan besar;
  • meletakkan batu atau balak;
  • menjalankan kerja melepa dan melukis;
  • melakukan operasi urut atau pembedahan mikro;
  • bermain piano dan instrumen rentetan;
  • linen menyeterika;
  • memotong rambut, dll..

2. Anatomi

Dalam kumpulan ini, patologi keturunan dari alat ligamen, yang disebut "sindrom hipermobiliti sendi". Penyakit ini menyebabkan pemanjangan ligamen, jadi semua pergerakan pada sendi siku menjadi berlebihan, yang menyebabkan pemakaian unsur-unsur artikular yang cepat, kecederaan ligamen dan tendon.

Tanda-tanda sindrom hipermobiliti sendi

3. Patologi

Sekumpulan sebab yang berkaitan dengan penyakit sistem muskuloskeletal, menyebabkan gangguan peredaran darah atau kehilangan kekuatan unsur-unsur artikular. Penyakit seperti itu termasuk:

4. Traumatik

Kumpulan ini merangkumi kecederaan langsung pada permukaan luar tangan di kawasan sepertiga bahagian bawah humerus, yang muncul selepas:

Epicondylitis traumatik boleh menyebabkan ketegangan yang kuat dan kuat pada otot-otot lengan bawah ketika mengangkat berat, jatuh pada lengan yang terentang dengan telapak tangan ke atas.