Apakah penyakit gout? Bagaimana ia didiagnosis, dirawat dan apa akibatnya

Siku

Sekiranya anda mendekati definisi terlalu pedantik, maka penyakit ini, gout, hanya merujuk kepada sendi pangkal jari kaki (gejala yang paling biasa). Nama lain untuk jenis artritis gout yang sama, bergantung pada tempat kejadiannya, disebut: gonagra, chiragra, rachidagra.

Tetapi pesakit pada masa berkenalan dengan gout sama sekali tidak peduli dengan apa yang disebut. Kerana dia dalam kesakitan yang tidak tertahankan. Kaki yang dicucuk oleh jarum atau seolah-olah ditekan oleh cengkaman yang mustahil untuk bersandar adalah manifestasi gout yang pertama dan kuat. Tetapi penyakit ini bermula lebih awal.

Kesakitan adalah ketara, tetapi bukan satu-satunya masalah. Gout sering berkembang bersamaan dengan penyakit serius seperti hipertensi dan diabetes mellitus, dan ini benar-benar mempengaruhi jangka masa dan kualiti hidup. Oleh itu, kami mencadangkan agar anda membiasakan diri dengan jenis penyakit apa, gejala apa, kaedah rawatan apa yang ada. Dan juga pertimbangkan sama ada anda perlu mengikuti diet dan bagaimana ia membantu mengatasi gout..

Gout, apakah penyakit ini?

Gout bermula lama sebelum gejala pertama muncul. Kerana pelanggaran metabolisme asid urik, kelebihannya dalam bentuk kristal berkumpul selama bertahun-tahun di sendi dan tisu lembut. Kecenderungan genetik, gangguan metabolik, penurunan fungsi ginjal dan berat badan berlebihan adalah penyebab gout yang biasa..

Simptom pertama yang menyerang adalah sakit sendi. Ngomong-ngomong, simptomnya tidak spesifik, iaitu, sakit serupa terjadi pada penyakit sendi lain, yang menimbulkan masalah dalam diagnosis gout. Rasa sakit sangat akut, dan keradangan sendi muncul seketika. Pada serangan pertama gout, sendi kaki terjejas: sendi ibu jari, pergelangan kaki, atau lutut.

Dengan serangan, satu, lebih jarang dua, sendi mula terganggu. Oleh kerana pembengkakan yang dihasilkan, sendi tumbuh dalam ukuran, berubah menjadi merah dan menjadi panas. Sebagai peraturan, serangan gout dapat diselesaikan dalam seminggu, yang mana dua hari pertama adalah yang paling teruk. Kemudian rasa sakit berkurang, kadang-kadang walaupun tanpa bantuan ubat-ubatan anti-radang, dan sekali lagi tempoh tenang penyakit tanpa gejala muncul..

Dengan perkembangan gout yang lebih jauh, kekerapan serangan meningkat hingga 3-4 kali setahun, mereka menjadi lebih lama, dan penyakit ini juga menyerang sejumlah besar sendi. Tahap seterusnya adalah pemendapan garam asid urik (urat) pada tisu lembut, sementara mereka membengkak dan membentuk tophus, termasuk di ginjal, yang mengancam timbulnya urolithiasis.

Diagnosis gout

Selalunya, kerana pelbagai sebab, doktor harus bergantung pada gambaran klinikal gout. Apabila pesakit tidak untuk pertama kalinya terdapat radang akut pada sendi kaki, dalam ujian darah tahap asid urik lebih daripada 480 μmol / l, dan pada masa serangan, kadar pemendapan eritrosit dan protein C-reaktif meningkat.

Dijamin untuk mengesahkan atau menolak diagnosis gout menggunakan kaedah mikroskop polarisasi, mendapatkan kristal asid urik dari cecair sinovial semasa tusukan sendi.

Diagnostik ultrasonografi juga dapat membantu dalam membuat diagnosis. Pada imbasan ultrasound untuk gout, dua kontur sendi kelihatan. Dengan kelayakan pakar ultrasound yang mencukupi, dia akan mendiagnosis gout atau, misalnya, arthrosis.

Rawatan

Rawatan untuk gout boleh dibahagikan secara bersyarat kepada dua proses:

  • Rawatan semasa serangan gout

Ini hanya ubat, yang bertujuan untuk membantu mengatasi serangan sakit. Senarai ubat, kombinasi dan dosnya dipilih oleh doktor secara individu. Biasanya, ubat anti-radang bukan steroid (NSAID) diresepkan bersama dengan colchicine dalam dos yang paling tinggi. Mereka biasanya mengambil ubat-ubatan sehingga keradangannya hilang sepenuhnya.

Ngomong-ngomong, semasa serangan gout pertama, anda masih perlu mencari kekuatan untuk berjumpa doktor. Kerana sebarang cubaan bergerak sensitif terhadap sakit sendi, kerana hampir mustahil untuk memijak kaki. Untuk kes seperti itu, doktor akan menetapkan ubat penghilang rasa sakit yang singkat. Oleh itu, untuk serangan gout berikutnya, pesakit, sebagai peraturan, mengetahui senarai ubatnya, yang semestinya ada di kabinet ubat rumahnya..

  • Rawatan pencegahan penyakit antara krisis

Bahagian rawatan yang lebih penting adalah pencegahan. Dari seberapa ketat pesakit mematuhinya, itu bergantung pada seberapa jarang serangan gout akan berlaku. Kekerapan mereka dapat dikurangkan dari beberapa kali dalam setahun menjadi sekali setiap beberapa tahun. Rawatan pencegahan melibatkan mengikuti diet rendah purin dan mengambil ubat.

Diet untuk gout

Untuk gout, larangan diet utama adalah alkohol. Pertama sekali, bir dan minuman keras. Kerana mereka melambatkan perkumuhan asid urik oleh buah pinggang, yang menyebabkannya terkumpul di dalam darah.

Asid urik terbentuk dari purin yang memasuki tubuh manusia melalui makanan. Sekiranya gout disarankan untuk mengurangkan pengambilan makanan yang tinggi kandungan purin. Dan batasan utama, seperti yang dapat dilihat dari jadual, berkenaan makanan berprotein tinggi..

Apa yang ingin dikecualikan dan apa yang harus dikurangkan dalam diet anda:

Makanan yang harus dielakkanMakanan untuk menghadkanMakanan yang boleh anda makan
alkohol (bir dan minuman keras)kekacang (fosil, kacang polong, kacang)susu dan produk tenusu
sup daging dan ikansorrel, bayambijirin (roti, bijirin, dedak)
makanan laut dan krustaseatomatokentang
hatiterunglobak merah
jeroan (hati, ginjal, paru-paru)lobakkobis
daging panggangkembang koltimun
daging salaiasparaguslabu
perasa panas, rempahcendawanbawang besar
Coklat, kopi, kokoikan, kaviarbit
Daging dan ikan dalam tindaging terbuka, ikansaderi
arakkacang
tembikai, tembikai
beri dan buah-buahan

Ubat gout

Ubat-ubatan yang menurunkan kadar asid urik darah memainkan peranan utama dalam pencegahan gout..

Pada peringkat awal, dos minimum biasanya ditetapkan, dan kemudian secara beransur-ansur meningkat, dengan fokus pada petunjuk asid urik dalam ujian darah, yang seharusnya 300-360 μmol / l.

Semakin ketat diet rendah purin, semakin rendah dos ubat yang diambil. Dan ubat itu sendiri, untuk mencegah perkembangan gout dan mengurangkan kekerapan serangan, mesti diminum secara berterusan selama bertahun-tahun..

Berat badan berlebihan adalah faktor perkembangan gout lebih lanjut

Satu lagi cadangan penting untuk mencegah perkembangan gout adalah untuk menormalkan berat badan. Ringkasnya, kurangkan berat badan jika anda berlebihan berat badan. Kami mengulangi bahawa kelebihan berat badan adalah salah satu penyebab penyakit yang paling biasa. Sebaiknya periksa BMI anda.

Dengan berat badan yang normal, bukan sahaja risiko penyakit gout dikurangkan, tetapi juga, jika penyakit itu didiagnosis, berat badan normal tidak akan memungkinkan perkembangan selanjutnya dan mengurangkan frekuensi serangan dengan ketara.

Untuk menyokong apa yang telah diperkatakan, kami mencadangkan untuk menonton persembahan video doktor terkenal A.L. Myasnikov, yang biasa dengan penyakit gout dari pengalaman peribadi. Laluan gout bermula dari minit pertama. Video ini membincangkan kesukaran diagnostik, ketekunan rawatan, dan pilihan ubat..

Baik. Mari bercakap mengenai rawatan alternatif.

Ubat semula jadi sebagai alternatif ubat anti-radang.

Semasa analisis maklumat mengenai gout, kami menjumpai terjemahan artikel yang disiarkan di laman web organisasi ternama, Perpustakaan Perubatan Amerika Nasional, yang terlibat dalam pekerjaan ilmiah dalam bidang teknologi maklumat bioperubatan, penciptaan pangkalan data dan laman web.

Artikel "Ubat Anti-Radang Semula jadi untuk Menghilangkan Sakit" menunjukkan bahawa NSAID (ubat anti-radang) yang digunakan untuk keradangan akut (dalam kes ini, untuk serangan gout) boleh mempunyai kesan sampingan yang tidak diingini pada sistem kardiovaskular.

Dalam kajian, dalam beberapa kes, semasa mengambil NSAID, tidak ada penurunan kesakitan dan pembengkakan berbanding dengan kumpulan plasebo. Artinya, penemuan beberapa kajian saintifik menunjukkan tidak bergunanya ubat anti-radang..

Selama berabad-abad, orang telah menggunakan ubat anti-radang semula jadi yang berasal dari tumbuhan dan haiwan, kesan sampingannya kurang berbahaya dan jarang berlaku. Ubat-ubatan rakyat yang paling biasa dibincangkan dalam artikel ini..

Cara merawat gout dengan ubat-ubatan rakyat untuk serangannya

Omega3. Kajian menunjukkan bahawa minyak ikan terkenal yang mengandungi asid lemak tak jenuh ganda Omega-3 adalah salah satu agen anti-radang semula jadi yang paling berkesan.

Keberkesanan komposisi biologi minyak ikan dalam rawatan artritis berbanding dengan ubat-ubatan anti-radang farmaseutikal tradisional telah dibuktikan oleh kajian klinikal positif. Dos yang disyorkan adalah jumlah maksimum 5 g Omega-3 sehari dengan makanan.

Salicin. Ini adalah salah satu ubat herba tertua untuk kesakitan dan keradangan, yang terdapat di kulit pokok keluarga willow (aspen, willow putih). Salisin ditukarkan dari kulit oleh hati menjadi asid salisilik dan dipercayai mempunyai kesan sampingan yang lebih sedikit daripada aspirin. Dia mempunyai beberapa kontraindikasi untuk digunakan, yang terdapat di pautan

Resveratrol adalah bahan yang berasal dari tumbuhan. Polifenol terdapat dalam pelbagai kepekatan dalam pelbagai sumber tumbuhan. Dipercayai bahawa kandungannya yang paling tinggi pada kulit anggur merah dan anggur merah, serta blueberry, mulberi.

Sekumpulan saintis (Elmali et al) melaporkan pada tahun 2007 bahawa suntikan resveratrol intra-artikular melindungi tulang rawan dan mengurangkan tindak balas keradangan dalam mensimulasikan osteoartritis lutut. Berdasarkan penemuan kajian ini, tidak ada ujian klinikal yang dilakukan..

Teh hijau. Berkat sifat antioksidannya, teh hijau telah lama diakui sebagai profilaksis yang sangat baik terhadap penyakit kardiovaskular dan onkologi. Sifat anti-radang dan kondroprotektifnya telah ditunjukkan dalam kajian baru-baru ini. Jumlah yang disyorkan ialah 3-4 cawan sehari.

Pautan ke kajian dan penerangan mengenai ubat-ubatan rakyat lain (kunyit, minyak pati kemenyan, dll.), Serta maklumat mengenai mekanisme penindasan keradangan dengan ubat-ubatan ini boleh didapati dalam artikel yang dinyatakan di atas..

Ringkasan

Oleh itu, mari kita ringkaskan perkara di atas. Gout adalah penyakit sendi kronik yang mempengaruhi kualiti hidup di tempat pertama. Pada mulanya, apabila asid urik berkumpul di sendi dan tisu akibat gangguan, penyakit ini berlanjutan tanpa gejala khas. Selanjutnya, gout menampakkan dirinya sebagai serangan yang menyakitkan yang dapat terjadi hingga beberapa kali dalam setahun. Mengawal penyakit memerlukan rawatan pencegahan yang berterusan, yang terdiri daripada diet dan ubat rendah purin. sihat!

Gout: tanda dan rawatan yang kompleks

Gout adalah salah satu daripada banyak penyakit sendi yang paling kerap menyerang lelaki pertengahan umur..

Serangan biasanya bermula pada waktu malam dengan rasa sakit pada sendi (kadang-kadang di beberapa tempat pada masa yang sama). Beberapa orang menyatakan bahawa ini didahului oleh sensasi gatal yang menyerupai mati rasa. Kesakitan secara beransur-ansur meningkat dan menjadi tidak tertahankan dalam beberapa jam dari awal permulaannya. Kelembutan muncul, dan kulit di atas sendi yang terkena menjadi kemerahan.

Tempoh serangan dapat berkisar dari beberapa hari hingga beberapa minggu, kecuali jika sekatan makanan dikenakan dan rawatan yang mencukupi tidak tersedia.

Apa ini?

Gout (penyakit raja, artritis gout) adalah gangguan metabolisme protein progresif kronik, di mana terdapat peningkatan kandungan asid urik dalam darah (hiperurisemia) dan pemendapannya dalam tisu badan.

9% penduduk menderita gout, kebanyakannya adalah lelaki. Penyakit ini, sebagai peraturan, berkembang pada usia 40-65 tahun. Biasanya, asid urik (produk pemecahan purin) memasuki aliran darah dan diekskresikan oleh buah pinggang. Di bawah pengaruh faktor patologi dalam darah, kandungan asid urik meningkat dan pada masa yang sama perkumuhannya dari badan menjadi perlahan.

Pada separuh daripada pesakit, hiperurisemia telah bertahun-tahun tidak bergejala dan menampakkan diri apabila kristal natrium monourat (tophus) berkumpul di tulang rawan dan sendi. Topus dihancurkan, kristal menembusi ke rongga artikular. Sebagai tindak balas, sistem kekebalan tubuh "menghantar" neutrofil ke lokasi penyakit, yang merangsang keradangan pada tisu sendi dan sekitarnya - serangan gout akut berkembang..

Apa yang menyebabkan gout?

Penyebab perkembangan penyakit ini adalah pemendapan kristal asid urik (urat) di tisu tulang rawan sendi. Pengumpulan mereka menyebabkan keradangan, disertai dengan kesakitan yang teruk. Kristal ini adalah produk akhir pemecahan purin - bahan yang biasanya terdapat di dalam tubuh manusia dan dibekalkan dengan makanan tertentu (daging, ikan teri, ikan haring, asparagus, cendawan).

Dalam jumlah normal, urat dipecah dan dikeluarkan oleh buah pinggang dalam air kencing. Tetapi dengan peningkatan pengeluaran asid urik, kerja ginjal tidak mencukupi untuk pengosongan produk metabolik sepenuhnya, dan sebilangannya tetap berada di dalam badan dalam bentuk kristal tajam padat yang mengelilingi dan merosakkan tisu tulang rawan. Sebagai tindak balas kepada kerengsaan pada sendi, keradangan dan pembengkakan berkembang..

Penyakit ini berkait rapat dengan obesiti, darah tinggi, diabetes dan hiperlipidemia..

Faktor risiko untuk menghidap gout termasuk:

  • Hyperuricemia - tahap asid urik yang tinggi (melebihi 68 mg / l) boleh menyebabkan perkembangan penyakit yang memburuk. Kepekatan asid urik yang optimum ialah 60 mg / l, tanpa mengira usia dan jantina;
  • Keturunan. Setiap pesakit keempat mempunyai saudara yang sakit atau sebelumnya pernah mengalami gejala gout;
  • Umur. Penyakit ini boleh berkembang pada usia berapa pun, tetapi gejala lebih sering berlaku pada orang berusia lebih dari 45 tahun;
  • Lantai. Selalunya lelaki sakit, tetapi pada wanita pascamenopause, kadar kejadian hampir sama seperti pada lelaki;
  • Gabungan kaum. Kerana kecenderungan orang Sepanyol dan Afrika Amerika yang lebih tinggi untuk menjadi berlebihan berat badan dan gemuk, gout lebih biasa di kalangan mereka;
  • Obesiti. Indeks jisim badan melebihi 30 secara signifikan meningkatkan risiko morbiditi. Orang gemuk berisiko empat kali ganda terkena penyakit ini.

Lebih jarang, kemungkinan penyebab yang menimbulkan serangan adalah:

  • Penyalahgunaan alkohol, terutamanya bir;
  • Makan makanan yang tinggi protein dan purin - hati, ginjal, sardin dan ikan bilis
  • Pendarahan perut atau gastrousus (ulser peptik);
  • Penyakit disertai dengan pemusnahan besar atau degenerasi sel (leukemia, limfoma, psoriasis).

Faktor yang memprovokasi serangan boleh menjadi:

  • Mengambil ubat tertentu;
  • Dehidrasi (dehidrasi);
  • Peningkatan suhu badan;
  • Kecederaan sendi;
  • Pembedahan yang baru dipindahkan;
  • Terapi radiasi;
  • Mengubah ubat gout anda.

Walaupun rawatan dengan ubat-ubatan yang menurunkan kadar asam urat dapat mengawal dan mencegah perkembangan penyakit dengan pasti, beralih ke ubat baru dapat menyebabkan pemburukan. Sekiranya setelah mula mengambil ubat tidak ada peningkatan, atau gejala penyakit yang lebih teruk muncul, anda harus segera menghubungi doktor anda untuk menyemak taktik rawatan.

Kecenderungan keluarga diperhatikan, yang mengesahkan faktor genetik pada permulaan penyakit ini.

Apa yang berlaku pada sendi?

Kesakitan pada sendi timbul bukan disebabkan oleh "kecederaan mekanikal" oleh kristal tisu di sekitarnya, tetapi dari penembusan ke sendi dan pengeluaran sejumlah besar "bahan radang" secara langsung di dalamnya. Maksudnya, penyebab kesakitan pada serangan gout bukanlah mekanikal (kristal tajam), tetapi bahan kimia (bahan yang menjengkelkan).

Tertarik oleh "bahan keradangan" (mereka disebut sebagai perantara keradangan), sel-sel imun menembusi ke dalam sendi, yang, di satu pihak, menghasilkan lebih banyak mediator, dan di sisi lain, mula memusnahkan struktur sendi itu sendiri, menyalah anggap mereka sebagai "serangan agen asing." Ini adalah penerangan ringkas mengenai perkembangan reaksi autoimun pada arthritis gout..

Bagaimana serangan bermula?

Sebelum serangan, pesakit biasanya merasa sihat sepenuhnya, tetapi banyak yang melaporkan sensasi kesemutan pada sendi yang terjejas. Banyak yang menyatakan peningkatan keletihan, mudah marah.

  1. Sebagai peraturan, penyakit ini bermula dengan serangan yang disebut. artritis gout. Pada mulanya, proses keradangan hanya mempengaruhi satu sendi..
  2. Biasanya, jari kaki (lebih jarang pergelangan kaki atau lutut) terkena terlebih dahulu.
  3. Serangan paling kerap bermula pada waktu malam atau pagi.
  4. Kesakitan muncul secara tiba-tiba; ia mempunyai watak yang menghancurkan dan sangat kuat.
  5. Sendi yang terkena cepat membengkak, dan dalam unjurannya terdapat hiperemia kulit dan peningkatan suhu tempatan.

Serangan gout berulang berlaku pada kebanyakan pesakit 6-24 bulan selepas yang pertama, tetapi pada beberapa pesakit jangka masa ini jauh lebih lama (kadang-kadang mencapai 10-20 tahun). Serangan gout akut yang tidak dirawat meningkat dari masa ke masa.

Tanda-tanda pertama

Tanda klinikal utama penyakit ini adalah serangan arthritis gout, yang pada 70% kes berkembang di kawasan sendi jari kaki, pergelangan kaki atau lutut dan dicirikan oleh:

  • penampilan pertumbuhan (tophus) di kawasan sendi;
  • kesakitan yang mendesak, meletup, yang paling kerap muncul pada waktu malam dan pagi, mereda pada siang hari;
  • edema dan hiperemia di kawasan sendi yang terjejas;
  • peningkatan kadar jantung;
  • menggigil;
  • peningkatan berpeluh;
  • peningkatan suhu badan hingga 39 darjah;
  • eksaserbasi berlangsung 2-7 hari.

Tanda-tanda gout kronik:

  • ubah bentuk sendi;
  • kekejangan pada sendi yang terjejas;
  • sakit sendi yang berpanjangan;
  • kesukaran dalam pergerakan;
  • sistitis;
  • penyakit urolithiasis.

Gejala gout pada wanita dan lelaki

Permulaan gout berselang (lihat foto) adalah serangan arthritis pertama. Dalam kes ini, seseorang secara berkala bergantian antara pengampunan dan serangan penyakit akut. Semasa pengampunan, pesakit sama sekali tidak mengeluh mengenai keadaan kesihatannya. Kadang-kadang selepas serangan pertama, bertahun-tahun berlalu sebelum penyakit itu berulang. Walau bagaimanapun, paling kerap serangan ini berulang sekali atau dua kali setahun. Gout semakin kerap dan berulang.

Dalam kebanyakan kes, pada orang yang mengalami gout, gejala pada mulanya muncul dengan lesi pada sendi metatarsophalangeal pertama. Dalam kes ini, monoartritis akut berkembang. Sebab kerosakan pada sendi ini adalah bahawa pada sendi ini degeneratif-dystrophic perubahan pada tulang rawan berlaku di tempat pertama. Oleh itu, urat disimpan di dalamnya lebih awal daripada pada sendi lain. Dalam kes yang lebih jarang berlaku, sendi kaki yang lain terjejas terlebih dahulu, dan lebih jarang sendi tangan. By the way, dari bahasa Yunani perkataan "gout" diterjemahkan sebagai "perangkap untuk kaki".

Sakit sendi dengan gout berkembang dengan mendadak, serangan boleh bermula pada waktu pagi atau malam, lebih jarang pada waktu-waktu lain dalam sehari. Orang itu mengalami sensasi kesakitan yang sangat kuat dan tajam. Kadang-kadang rasa sakit itu tidak dapat ditanggung, dan analgesik tidak membantu menghilangkannya. Perkembangan tanda-tanda keradangan tempatan juga berlaku dengan sangat cepat, yang menampakkan diri sebanyak mungkin setelah beberapa jam. Dalam beberapa kes, suhu badan pesakit juga meningkat - bahkan boleh meningkat hingga empat puluh darjah. Selalunya, pembengkakan dan hiperemia pada kulit pada sendi sangat ketara sehingga boleh menyerupai dahak. Oleh kerana sensasi yang tidak menyenangkan, pergerakan sendi sangat terhad. Selepas beberapa hari (3-7-10 hari), semua gejala penyakit hilang sepenuhnya.

Sekiranya penyakit itu tidak diubati, maka setelah beberapa saat ia boleh memprovokasi kehancuran tulang. Dan dengan penyakit lebih dari empat tahun, lebam muncul di kulit pesakit, yang cukup padat apabila disentuh. Kristal asid urik berkumpul di dalamnya. Benjolan seperti itu muncul di atas sendi yang berpenyakit. Mereka berwarna kekuningan. Kadang-kadang lebam pecah dan serpihan putih keluar dari mereka. Sebilangan orang dengan gout juga mengalami batu karang dari masa ke masa. Dalam kes ini, seseorang bimbang akan serangan tekanan darah tinggi berkala, kolik ginjal. Kadang-kadang, agak jarang, gout juga mempengaruhi otot jantung..

Tahap

Untuk mengelaskan mengikut tahap keparahan, perjalanan gout dibahagikan kepada 4 peringkat..

  • Tahap 1 - hiperurisemia asimtomatik. Pada tahap ini, pesakit tidak melihat gejala penyakit, tetapi tahap asid urik dalam darah melebihi 60 mg / l. Keadaan ini tidak memerlukan rawatan khas, hanya pemantauan kadar asid urik secara berkala dan gaya hidup sihat dengan diet sudah cukup. Dengan rejimen yang teratur, gejala gout bahkan tidak dapat disedari, atau mungkin bertahun-tahun sebelum perkembangan serangan pertama penyakit ini.
  • Tahap 2 - serangan akut. Pada peringkat ini, kristal asid urik yang tersimpan di sendi mengaktifkan proses keradangan, yang menyebabkan munculnya rasa sakit dan pembengkakan yang teruk di kawasan sendi yang terjejas. Rasa sakit hilang dengan sendirinya, walaupun tanpa rawatan, dalam masa 3 hingga 10 hari. Oleh kerana serangan pertama akan disusuli oleh orang lain, disarankan agar anda segera mendapatkan bantuan daripada pakar. Selang antara serangan boleh berlangsung selama beberapa bulan, tetapi kemungkinan serangan kedua meningkat setiap hari, jadi penting untuk memulakan rawatan tepat pada waktunya dan mengawal tahap asid urik.
  • Tahap 3 - kursus subakut. Tahap ini melibatkan tempoh antara serangan. Selama ini, tidak ada gejala penyakit dan sendi berfungsi dengan normal. Walau bagaimanapun, pemendapan kristal asid urik berterusan, dan ini boleh menyebabkan serangan gout berulang, lebih teruk dan menyakitkan pada masa akan datang..
  • Tahap 4 - gout nodular kronik. Dalam kes lanjut, penyakit ini mengambil bentuk kronik, yang hasilnya adalah ubah bentuk dan pemusnahan tisu tulang dan tulang rawan di kawasan yang terjejas. Oleh kerana keradangan yang berterusan terus meningkat dan intensiti, kerosakan buah pinggang dengan perkembangan kegagalan buah pinggang tidak dikecualikan..

Komplikasi

Komplikasi penyakit berikut paling kerap berlaku:

  • arthritis gout (kerosakan sendi etiologi keradangan);
  • pembentukan nod gout;
  • penyakit urolithiasis.

Artritis gout adalah akibat tindak balas imun badan yang menyedari deposit kristal sebagai objek asing. Keradangan berkembang akibat penghijrahan sejumlah besar leukosit ke fokus patologi.

Urolithiasis adalah komplikasi gout yang paling serius. Hasilnya sering kali gagal ginjal, yang seterusnya boleh menyebabkan kematian..

Diagnostik

Sekiranya sendi membuat diri mereka merasa sekurang-kurangnya sekali, temu janji dengan doktor adalah wajib. Dan tidak kira seberapa cepat serangan itu berlalu atau seberapa parah kesakitannya. Jika tidak, anda boleh membawa masalah tersebut kepada orang kurang upaya..

Doktor mana yang merawat gout? Pakar Rheumatologi. Pada temu janji pertama, dia akan melakukan pemeriksaan luaran pada sendi, mendiagnosis keadaan pesakit.

Secara langsung diagnosis dibuat berdasarkan pemeriksaan klinikal dan paraklinikal (makmal dan instrumental). Bagi sebilangan pesakit, diagnosis tidak memerlukan banyak masa, sementara yang lain harus menjalani beberapa siri ujian dan pemeriksaan.

Dalam diagnosis gout, tahap berikut dapat dibezakan:

  • anamnesis (temu ramah pesakit);
  • penilaian gambaran klinikal penyakit ini;
  • penyelidikan instrumental;
  • penyelidikan makmal.

Dalam mendiagnosis gout, kaedah berikut digunakan:

  • ujian darah biokimia (terdapat peningkatan tahap asid urik; kerana kajian kreatinin dalam darah, urgensi kegagalan buah pinggang ditentukan);
  • X-ray (perubahan sebenar pada sendi diperiksa dalam rangka pertimbangan bentuk kronik artritis gouty);
  • pemeriksaan cecair sinovial yang diambil dari sendi yang terjejas kerana ketiadaan flora bakteria dan kehadiran kristal asid urik;
  • Ultrasound (kajian memeriksa buah pinggang untuk kehadiran batu di dalamnya).

Diagnosis gout didasarkan pada adanya dua kriteria berikut:

  • kandungan asid urik dalam darah melebihi 416.4 μmol / l pada lelaki dan di atas 356.9 μmol / l pada wanita;
  • kehadiran tofus;
  • pengesanan kristal asid urik dalam cecair atau tisu sinovial;
  • arthritis sementara akut.

Seperti apa gout pada kaki: gambar terperinci semasa serangan:

Penyakit apa yang boleh disalah anggap sebagai gout?

Apa penyakit lain yang mengikuti senario yang serupa dengan gout? Maklumat ini akan sangat berguna bagi mereka yang terbiasa mendiagnosis diri mereka menggunakan buku rujukan atau maklumat dari Internet..

  • arthritis septik (purulen). Keadaan ini mungkin didahului oleh sebarang jenis kulit atau jangkitan "umum", trauma atau mikrotrauma tisu lembut di sekitar sendi. Hampir selalu, arthritis septik disertai dengan peningkatan suhu badan. Diagnosis diperjelaskan dengan bantuan tusukan artikular yang sama, dan dengan penampilan cecair yang diterima, doktor akan membuat kesimpulan awal mengenai diagnosis.
  • arthropati pirofosfat (dibincangkan di bawah);
  • artritis reaktif. Penyakit ini adalah tindak balas terhadap adanya patogen dalam tubuh, dan dirawat, masing-masing, bersama-sama - oleh pakar rheumatologi dan pakar penyakit berjangkit.
  • rheumatoid arthritis adalah penyakit autoimun kronik yang tidak diketahui, yang mempengaruhi terutamanya wanita, berbeza dengan gout;
  • osteoartritis (sering digabungkan dengan gout);
  • arthritis psoriatik (keradangan sendi yang digabungkan dengan penyakit kulit - psoriasis).

Cara merawat gout

Pesakit dengan gout, baru didiagnosis atau dalam tempoh pemburukan penyakit, dikenakan rawatan pesakit dalam di jabatan reumatologi khusus hospital daerah atau bandar.

Pesakit dengan gout selama tempoh pengampunan penyakit ini, tertakluk kepada pelantikan terapi yang mencukupi, dapat berada di bawah pengawasan seorang reumatologi, seorang ahli nefrologi di tempat kediaman di poliklinik daerah. Tempoh jangka masa rawatan dalam keadaan pesakit dalam (jabatan reumatologi khusus) adalah 7-14 hari, bergantung pada pemilihan terapi berkesan yang mencukupi, peningkatan tanda-tanda klinikal dan makmal penyakit.

Sehingga kini, farmakologi moden belum dapat menyediakan satu ubat yang pada masa yang sama universal dan benar-benar dapat menyelesaikan masalah merawat gout..

Rawatan untuk gout, termasuk di rumah, termasuk:

  • secepat mungkin dan bantuan berhati-hati dari serangan akut;
  • pencegahan berulang arthritis gout akut;
  • pencegahan atau regresi komplikasi penyakit yang disebabkan oleh pemendapan kristal monosodium urat pada sendi, ginjal dan tisu lain;
  • pencegahan atau kemunduran gejala yang berkaitan seperti obesiti, hipertrigliseridemia atau hipertensi;
  • pencegahan pembentukan batu ginjal asid urik.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya berlaku serangan akut?

Apabila kita bercakap mengenai rawatan gout di rumah, pertama-tama kita bermaksud tingkah laku semasa serangan gout akut..

  1. Rehat tempat tidur, rehat mutlak, kedudukan anggota badan yang tinggi.
  2. Pada sendi yang sakit - aplikasi dengan salap Dimexide atau Vishnevsky.
  3. Diet separuh lapar - kaldu sayur, jeli, bubur cair.
  4. Minuman beralkali yang berlimpah: air mineral, jus lemon, kaldu oat - perkara utama adalah sebanyak mungkin.
  5. Mungkin, doktor memberi amaran bahawa cara yang dimaksudkan untuk pencegahan tidak membantu melegakan kerengsaan. Sekiranya anda selalu mengambilnya seperti yang diarahkan, teruskan. Sekiranya tidak, sekarang bukan masa untuk memulakan. Untuk mengurangkan kesakitan, cari ubat anti-radang bukan steroid di dalam kabinet ubat kediaman anda: diclofenac, indomethacin, movalis, nimesulide (senarai tersebut berterusan), tetapi bukan aspirin.
  6. Di samping itu, doktor boleh mengesyorkan pengambilan kolkisin semasa eksaserbasi. Sekiranya demikian, kami mengingatkan anda bahawa ia mesti diminum secara berkurang: 1 mg (1 tablet) 3 kali - pada hari pertama, pada hari kedua dan ketiga - 1 mg setiap pagi dan petang, dan dari hari keempat - 1 tablet pada waktu malam.

Sekiranya semua cadangan dipatuhi, serangan akut akan berakhir lebih awal lebih awal (dalam tiga hari) daripada lewat (setelah dua minggu).

Walaupun nampaknya anda mengetahui segala-galanya mengenai gout, lawatan ke doktor masih tidak dapat dielakkan: kawalan tahap asid urik, sisa darah dan ujian air kencing tidak akan memakan banyak masa, tetapi ini akan membolehkan anda mengesan masalah dalam masa dan membetulkannya.

Rawatan ubat

Pada masa ini, jenis ubat berikut digunakan untuk menurunkan kadar asid urik dalam darah:

  • Analog Hypoxanthine. Ubat-ubatan ini mempunyai kesan penghambatan terhadap xanthine oxidase, enzim yang mengubah hypoxanthine menjadi xanthine (selepas itu xanthine ditukar menjadi asid urik). Oleh itu, adalah mungkin untuk mengurangkan kepekatan asid urik dalam darah, mencegah perkembangan proses keradangan pada gout. Pada masa yang sama, perlu diperhatikan bahawa persiapan berdasarkan analog hipoksanthine dikontraindikasikan pada orang yang menderita penyakit ginjal yang teruk..
  • Perencat xanthine oksidase terpilih. Tidak seperti analog hypoxanthine, ubat-ubatan ini secara selektif menghalang tindakan enzim xanthine oxidase. Mereka diekskresikan oleh hati, bukan oleh ginjal, sehingga dapat digunakan oleh pesakit dengan patologi buah pinggang.
  • Ubat yang menghalang penyerapan asid urik dalam tubulus ginjal. Rawatan dengan ubat semacam itu hanya disarankan pada tahap pengampunan penyakit, kerana ubat tersebut tidak menekan sintesis asam urat, tetapi mempercepat ekskresinya.

Untuk menghilangkan proses keradangan dan sindrom kesakitan dengan gout, jenis ubat berikut digunakan:

  • Persediaan berasaskan kolkisin. Colchicine adalah alkaloid yang diasingkan dari tumbuhan beracun. Bahan ini menghalang pembentukan kristal, dan juga menghalang aktiviti bahan yang membawa kepada proses keradangan. Ubat-ubatan berdasarkan kolchicine adalah rawatan kecemasan untuk serangan gout. Colchicine harus diambil dalam 12 jam pertama selepas serangan gout yang lain. Colchicine hanya boleh diambil dengan izin doktor, kerana ia mempunyai kesan sampingan pada kerja saluran gastrointestinal..
  • Ubat anti-radang bukan steroid (NSAID). Mekanisme tindakan ubat-ubatan anti-radang bukan steroid adalah untuk menghalang enzim cyclooxygenase, yang bertanggungjawab untuk sintesis mediator utama proses keradangan. Ubat anti-radang bukan steroid yang popular termasuk diclofenac, ibuprofen, aspirin, dan lain-lain.
  • Glukokortikoid. Ini adalah analog sintetik hormon steroid yang dihasilkan di kelenjar adrenal. Dengan reaksi keradangan yang ketara, glukokortikoid dapat dengan cepat membantu seseorang dengan menghilangkan reaksi keradangan. Sebagai peraturan, untuk pemburukan gout, kortikosteroid diresepkan dalam kursus pendek, kerana ubat-ubatan tersebut mempunyai pelbagai kesan sampingan. Ubat ini tidak boleh dibatalkan secara tiba-tiba, kerana kekurangan adrenal dapat diprovokasi dengan cara ini. Sebagai peraturan, ubat itu ditarik secara beransur-ansur, 5 mg setiap 1-2 hari. Rejimen pengambilan dan pengambilan ubat yang diperlukan ditetapkan oleh doktor bergantung kepada keparahan proses keradangan dan berat badan pesakit.

Diet untuk gout

Sekiranya terdapat pengesahan diagnosis, selain mengambil ubat-ubatan, kepatuhan diet tidak penting. Semasa menyusun menu contoh, dua faktor utama harus diambil kira:

  1. Makan makanan yang tidak membentuk asid urik dalam badan.
  2. Bekalkan tubuh dengan nutrien yang diperlukan (protein, lemak, karbohidrat), kerana orang dengan gout perlu mengikuti diet secara berterusan.

Menu harus merangkumi susu dan telur, serta ikan rendah lemak. Di antara serangan, anda boleh makan daging putih (ayam belanda, ayam). Semua produk mesti dihidangkan direbus. Makanan goreng boleh mencetuskan serangan.

Apabila daging dimasak, purin yang terkandung dalam produk ini dibebaskan ke dalam air, dan ketika digoreng, ia akan berada di dalamnya. Ciri memasak ini memerlukan kontraindikasi bagi penghidap gout untuk makan ikan dan daging kalengan..

  1. Sosej tidak boleh dimasukkan dalam diet. Selain mempunyai sejumlah besar purin, mengandung banyak garam dan rempah..
  2. Sup dengan kaldu daging dikontraindikasikan. Mereka hanya boleh dibuat dari sayur-sayuran di dalam air atau susu.
  3. Bubur (oatmeal, soba, beras) dan pasta dibenarkan. Anda boleh makan roti, keju kotej dan keju rendah lemak.
  4. Kekacang dikontraindikasikan (kedelai, lentil, kacang buncis, kacang), serta beberapa ramuan herba yang digunakan sebagai bumbu (saderi, lobak, bayam).
  5. Adalah disyorkan untuk memasak hidangan dari sayur-sayuran - kentang, wortel, zucchini, kubis putih, terung.

Gula-gula yang dimakan tidak boleh mengandungi coklat: marshmallow, marmalade, jam. Lebih baik menyerah kek dan roti. Ini boleh menyebabkan kemerosotan keadaan darah, dan menimbulkan kegemukan, yang tidak diingini. Diet harus mengandungi buah-buahan: plum, epal, pir, jeruk, aprikot.

Ubat-ubatan rakyat

Sejak gout dikenali sejak zaman purba, manusia berjaya mengumpulkan pengalaman yang kaya dalam memerangi penyakit ini. Banyak ubat-ubatan rakyat berdasarkan tumbuh-tumbuhan perubatan dapat memerangi penumpukan asid urik dalam darah atau melegakan sakit sendi semasa eksaserbasi. Doktor yang hadir harus diberitahu mengenai penggunaan ubat-ubatan rakyat tertentu. Faktanya ialah sebilangan daripadanya dapat mengurangkan keberkesanan ubat yang ditetapkan. Perlu difahami bahawa ubat tradisional tidak dapat menyembuhkan penyakit gout sepenuhnya, oleh itu penggunaannya dalam rawatan bersifat sekunder dan tambahan.

Selain diet dan ubat-ubatan, ada ubat-ubatan rakyat berikut untuk menghilangkan gout:

  • Akar saderi. 1 sudu besar akar saderi wangi dituangkan dengan 400 ml air mendidih. Campuran disuntik selama 2 jam. Perlu minum infus 3 - 4 kali sehari setengah jam sebelum makan untuk memerangi hiperurisemia (untuk mengurangkan tahap asid urik dalam darah).
  • Infusi Hypericum. 2 sudu wort St. John dicurahkan dengan 1 liter air mendidih dan bersikeras selama 2 - 3 jam. Infusi yang disaring melalui kain tipis atau saringan diminum pada kadar 50 - 70 ml 3 kali sehari. Untuk gout kronik, rawatan mungkin memerlukan beberapa bulan. St John's wort mengurangkan hiperurisemia dan beberapa kesakitan.
  • Aplikasi lobak. Rebus lobak ke konsistensi lembut, uli menjadi gruel dan tambahkan 1-2 sudu minyak bunga matahari jika perlu. Sapukan campuran yang dihasilkan ke kawasan yang terjejas. Sekiranya terdapat ulserasi kulit di kawasan tophus, aplikasi dilarang..
  • Tunas poplar. Pucuk poplar bubuk dicampurkan dengan jeli petroleum atau asas berminyak sayur-sayuran lain dalam nisbah 1 hingga 4. Salap yang dihasilkan disapu pada sendi yang terkena 1 - 2 kali sehari selama tempoh eksaserbasi untuk menghilangkan rasa sakit.
  • Mullein biasa. Bunga mullein kering dituangkan dengan vodka atau alkohol perubatan (50 g daun per 0.5 liter cecair). Campuran disuntik selama 5 - 7 jam di tempat yang dilindungi dari sinar matahari, dan kemudian digunakan untuk menggosok ke kulit pada sendi yang terkena. Ia juga mengurangkan kesakitan semasa serangan akut..
  • Chicory. 2 sudu teh chicory tuangkan 200 ml air mendidih dan biarkan selama 4 - 5 jam. Infusi diminum dalam setengah gelas 2 - 3 kali sehari sebelum makan. Chicory juga berkesan dalam memerangi hiperurisemia.
  • Mandi chamomile. Mandi chamomile digunakan untuk gout tangan atau kaki. Untuk penyediaannya, anda memerlukan 100 g chamomile kering, 5 liter air rebus hangat dan 10 - 15 g garam. Mandi diambil selama 10 - 15 minit, sehingga air sejuk hingga suhu bilik. Lebih jauh mencari anggota badan di dalam air adalah berisiko, kerana terdapat ancaman hipotermia dan pemburukan gout. Oleh itu, anggota badan dikeringkan dengan lembut dengan tuala terry dan sentiasa hangat. Mandi chamomile secara berkala mengurangkan edema keradangan dan meningkatkan pengampunan awal.

Data terkini mengenai rawatan gout

Menurut data terbaru, kegemukan, yang disebabkan oleh pengambilan makanan berlemak yang berlebihan dari haiwan, sangat cenderung kepada gout. Berisiko adalah pencinta sosej, sosej, bacon dan hamburger. Ini adalah kelebihan protein yang memerlukan lebihan asid urik, dan berat badan berlebihan menimbulkan peningkatan beban pada sendi dan, dengan itu, mempercepat pengembangan proses keradangan.

Para saintis Amerika juga telah menjalin hubungan langsung antara kekurangan kalsium dan asid askorbik dan perkembangan gout. Dengan bertambahnya usia, zat-zat penting ini untuk tubuh mulai kekurangan bahkan bagi orang-orang yang menjalani gaya hidup sihat dan tidak mengadu kelebihan berat badan. Oleh itu, setelah empat puluh tahun, perlu diperiksa setiap tahun dan mengambil multivitamin yang diresepkan oleh doktor..

Baru-baru ini, ubat baru dikembangkan yang menekan sintesis asid urik - Benzobromarone. Kini ujian klinikal aktif ubat ini sedang dijalankan, dan di beberapa negara Barat telah dibenarkan dan digunakan. Tetapi sebelum perkara baru muncul di pasaran farmaseutikal domestik, kemungkinan masih memerlukan masa yang lama..

Ia juga diketahui mengenai pengembangan eksperimen ubat anti-radang bukan hormon baru yang bertindak secara langsung pada protein interleukin, yang memprovokasi radang gusi pada sendi dan tisu. Tetapi masa yang tepat untuk penampilan ubat-ubatan ini di pasaran bebas sukar disebutkan..

Pencegahan pemburukan

Selalunya, gout muncul di tempat di mana sendi cedera. Oleh itu, perlakukanlah tempat-tempat tersebut dengan berhati-hati. Anda tidak boleh memakai kasut yang ketat dan tidak selesa, kerana boleh merosakkan jari kaki yang teruk, yang "mencintai" gout. Terutama untuk mencegah timbulnya serangan gout, diet dan pemakanan seimbang digunakan.

Gaya hidup harus direvisi sepenuhnya, untuk menjadikannya sihat. Anda harus mempertimbangkan semula citarasa anda. Diet No. 6 disyorkan, yang membantu mengurangkan asid urik dan urat dalam badan. Produk yang mengandungi asas purin - sumber utama urat - terhad sepenuhnya, jika tidak dikecualikan sepenuhnya. Tetapi kekurangan purin, dan oleh itu susu, keju, telur, sayur-sayuran, buah-buahan dan bijirin yang dibenarkan tidak akan membuat anda lapar. Diet pesakit harus mengandungi biji-bijian, telur, sayur-sayuran, buah-buahan, produk tenusu dengan tahap rendah lemak.

Dalam makanan, anda harus menghadkan pengambilan daging, ikan, kaviar, cendawan, kekacang. Di samping itu, anda perlu mengehadkan penggunaan: daging asap, perap, ikan bilis, kembang kol, asparagus, sorrel, coklat. Diet seperti ini akan menyebabkan normalisasi berat badan dan mengurangkan tekanan pada sendi semasa pemburukan gout meningkat..

Alkohol dan merokok menghalang perkumuhan asid urik dari badan. Akibatnya, kristalnya lebih banyak tersimpan di sendi. Untuk pencegahan, anda harus menghilangkan alkohol sepenuhnya, terutamanya bir, dan juga berhenti merokok. Minum teh, kopi, koko tidak digalakkan. Sebagai tambahan kepada diet, perlu melakukan puasa sekurang-kurangnya sekali seminggu dengan penggunaan produk mono.

Sendi kecil terjejas terutamanya. Oleh itu, perlu diberi perhatian khusus terhadap perkembangan mobiliti mereka. Perhatian harus difokuskan pada kawasan di mana serangan sakit berlaku. Perlu melakukan senam untuk sendi setiap hari. Pada mulanya, ini akan menjadi pelik kerana endapan menyukarkan pergerakan sendi. Dianjurkan untuk berada di luar rumah dan berjalan-jalan lebih kerap.

Pemenang

Kira-kira 30 tahun yang lalu, serangan pertama Padagra berlaku. Dan hanya 7 tahun yang lalu dia mendiagnosis dirinya dengan gout. Doktor merawat lebam dan keseleo. Perkara utama di sini adalah untuk memahami bagaimana asid urik terbentuk dan bagaimana ia dikeluarkan. Sumber utama asid urin adalah protein yang kaya dengan purin. 12% makanan, selebihnya dimetabolisme. Perkara paling buruk mengenai makanan adalah daging sapi dan ikan merah. Seiring usia anda, badan anda akan menjadi lebih sensitif terhadap makanan dengan purin yang lebih rendah. Perkara terburuk yang meningkatkan metabolisme adalah alkohol dan fizikal. memuatkan. Orang dengan jisim otot yang meningkat terutamanya dipengaruhi oleh metabolisme. Apa yang boleh memadamkan asid,
Sudah tentu, alkali. Oleh itu, makan makanan yang mempunyai halaman alkali. Dan akibatnya dirawat dengan anti-radang dan analgesik.

Gout

Sebab-sebabnya

Kejadian penyakit ini berkait rapat dengan jumlah asid urik, yang terjadi sebagai hasil pemprosesan dalam tubuh makanan tertentu yang kaya dengan purin.

Kebiasaannya, asid urik dikeluarkan oleh buah pinggang dalam air kencing. Walau bagaimanapun, pada pesakit dengan gout, asid urik terlalu banyak dihasilkan, atau dikeluarkan oleh buah pinggang dengan buruk, akibatnya tubuh mengumpul lebihan dari itu. Apabila terdapat terlalu banyak asid urik di dalam badan, ia mula menumpuk di sendi sebagai kristal kecil, yang menyebabkan keradangan dan kesakitan. Perlu diingat bahawa tidak ada hubungan yang jelas antara tahap asam urat dalam darah dan perkembangan gout - dalam beberapa kes, serangan gout berkembang pada orang yang kadar asam uratnya berada dalam rentang normal..

Peningkatan tahap asam urat dalam tubuh mungkin berkaitan dengan gangguan fungsi ginjal, serta dengan pengambilan ubat-ubatan tertentu.

Gejala gout

Kesakitan, bengkak, dan kemerahan sendi yang teruk (biasanya satu atau dua) berlaku. Keadaan akut ini (sering disebut serangan gout) boleh berlangsung selama berhari-hari atau berminggu-minggu (jika tiada rawatan diberikan). Serangan gout sering berlaku pada waktu malam, sendi menjadi panas ketika disentuh dan sangat sensitif terhadap sentuhan yang ringan.

Sendi jari kaki sering terjejas, tetapi sendi lain (pergelangan kaki, lutut, jari, dan tangan) mungkin terlibat. Dalam beberapa kes, tendon sendi meradang pada masa yang sama.

Komplikasi

Sekiranya serangan gout kerap berlaku dan dalam jangka masa yang lama, maka ini boleh menyebabkan kerosakan serius pada sendi dan mengehadkan pergerakan mereka. Dalam beberapa kes, nodul putih (tophus) muncul di bawah kulit sendi atau di sekitar auricle, yang merupakan pengumpulan kristal asid urik.

Apa yang kau boleh buat

Seorang doktor harus berunding untuk mendapatkan diagnosis yang tepat. Semakin cepat anda berjumpa doktor, rawatan lebih awal akan dimulakan. Dengan terapi yang betul, pemburukan gout hilang dalam 1-2 hari. Sekiranya anda benar-benar mengalami gout, maka, selain mengikuti semua arahan doktor, anda harus mengikuti diet anda dengan ketat..

Anda tidak boleh makan (terutama semasa eksaserbasi) semua makanan yang kaya dengan purin: produk sampingan daging (jantung, ginjal, hati, otak, dan lain-lain), ikan berlemak (terutamanya semasa eksaserbasi), ikan masin dan goreng, makanan dalam tin (daging dan ikan), keju pedas dan masin, daging merah dan produk daripadanya, lemak babi, sup daging, ayam, ikan, sup cendawan; produk daging salai, kekacang (lentil, kacang polong, kacang, kacang, soya).

Anda tidak boleh mengonsumsi minuman beralkohol yang meningkatkan kandungan asid urik dan merosakkan perkumuhan oleh buah pinggang (bir, minuman cognac, anggur berkilau dan pencuci mulut).

Dianjurkan untuk minum air secukupnya, teh hijau.

Sekiranya berlaku serangan gout, perlu berehat secukupnya untuk sendi yang terjejas dan cuba mencederakan sendi sesedikit mungkin dengan pakaian atau kasut.

Perhatikan berat badan anda. Walau bagaimanapun, sebarang program penurunan berat badan harus diawasi oleh doktor. penurunan berat badan secara tiba-tiba boleh menyebabkan kemerosotan gout.

Pastikan anda memberitahu doktor mengenai sebarang ubat yang anda ambil..

Apa yang boleh dilakukan oleh doktor

Doktor harus membuat diagnosis dengan melakukan pelbagai ujian tambahan (termasuk ujian darah dan menentukan tahap asid urik). Gout jangka panjang mungkin memerlukan sinar-X pada sendi.

Doktor akan menetapkan terapi ubat selama tempoh eksaserbasi, akan memberi cadangan mengenai diet dan rejimen aktiviti fizikal dan aktiviti fizikal.

Berdasarkan hasil kajian tambahan, doktor akan memilih rawatan yang bertujuan untuk menurunkan kadar asid urik dalam darah. Perlu diingat bahawa ubat-ubatan yang diberikan semasa suar tidak dimaksudkan untuk diminum dalam jangka panjang dan umumnya tidak mempengaruhi kadar asid urik.

Pencegahan gout

Sekiranya anda mempunyai sejarah keluarga gout, anda berisiko. Dalam kes ini, disarankan untuk memantau kadar asam urat dalam darah secara berkala, dan juga berusaha mematuhi gaya hidup yang sihat..

Gout sering berlaku pada orang yang mempunyai berat badan berlebihan dan mempunyai tekanan darah tinggi. Makan makanan sihat yang membatasi daging dan makanan kaya purin lain sangat penting untuk mencegah penyakit gout.

Mengapa gout

Gout adalah penyakit sistemik yang menyerang seluruh tubuh, di mana kristal garam asid urik - natrium monourat disimpan dalam pelbagai tisu. Pada masa yang sama (dengan adanya faktor yang memprovokasi) pada pesakit dengan peningkatan kandungan asid urik dalam serum darah, radang pada sendi berkembang..

Siapa yang paling kerap mendapat gout??

Potret klasik penghidap gout dipercayai seorang lelaki pertengahan umur yang besar, cukup kaya untuk kerap mengambil wain merah dan daging muda. Saya masih ingat raja dan dukh Inggeris, rakan senegara kita - Maharaja Peter I dan Anna Ioannovna. Tetapi penyelidikan adalah bukti yang kuat bahawa kejadian gout tidak hanya ditentukan oleh diet dan kesejahteraan. Dianggarkan sekurang-kurangnya 3% populasi dewasa di planet ini menderita penyakit ini. Apa yang benar adalah benar: lelaki mendapat gout pada masa yang lebih kerap: untuk setiap wanita yang mendapat rawatan untuk gout, terdapat 7 lelaki dengan penyakit ini. Penyakit ini bermula pada lelaki lebih awal: pada usia 40 tahun, sementara kejadian puncak gout di kalangan wanita adalah pada usia lebih dari 60 tahun. Dipercayai bahawa ini disebabkan oleh tahap semula jadi hormon yang mendorong penghapusan asid urik dari tubuh, dan melindungi tubuh wanita dari berbagai masalah..

Penyebab utama gout

Telah lama terbukti bahawa penyebab utama gout adalah hiperurisemia - peningkatan kadar asid urik serum. Ini berlaku sekiranya:

  • pesakit berlebihan berat badan. Seperti yang anda ketahui, penyebab kegemukan (yang menyebabkan peningkatan tahap asid urik) adalah perubahan komposisi produk makanan dan budaya makanan, dengan "dominasi" karbohidrat sederhana, minuman bergula, dominasi gaya hidup yang tidak aktif;
  • diagnosis bersamaan - hipertensi;
  • pesakit menderita penyakit yang disertai dengan hiperurisemia (contohnya, psoriasis);
  • pesakit sering mengambil alkohol;
  • terdapat kecenderungan genetik untuk peningkatan pengeluaran asid urik atau penurunan kadar perkumuhannya (keadaan seperti itu jarang berlaku dan biasanya muncul pada usia muda - hingga 30 tahun);
  • pesakit "menyalahgunakan" produk yang mengandungi sebilangan besar sebatian dan prekursor garam asid urik. Secara tradisional, mereka termasuk, selain daging "merah" (daging lembu, sapi, domba, arnab), juga jeroan (hati, ginjal, jantung, lidah) dan kaldu dari mereka. Dari hasil ikan, ikan tuna, ikan bilis, ikan trout, cumi-cumi, kerang dan ikan haring masuk ke "zon risiko", dari daging unggas - ayam belanda dan angsa. Semua jenis daging asap, sosej, sosej, ham, telur, terutama yang digoreng, berbahaya dari segi perkembangan gout. Semua kekacang, biji-bijian, cendawan, kembang kol, bayam, asparagus, kopi, coklat, dan bahkan, menurut sejumlah penulis, ais krim dan pastri sama sekali tidak berbahaya. Doktor lama memanggil gout - "penyakit raja", "penyakit kelimpahan";
  • berkaitan dengan penyakit bersamaan, ubat-ubatan diresepkan yang mempunyai kesan sampingan dari peningkatan kepekatan asid urik. Menentukan sama ada ubat meningkatkan kadar asid urik agak mudah: lihat saja arahan penggunaan ubat tersebut. Selalunya, hiperurisemia disebabkan oleh ubat antikanker, diuretik (diuretik), dan beta-blocker (sekumpulan ubat yang digunakan untuk merawat hipertensi). Sekiranya pesakit mendapat rawatan dari ahli onkologi, maka ubat yang bertujuan menurunkan asid urik biasanya diresepkan secara "secara automatik", dan perkembangan gout pada kumpulan pesakit ini dapat dielakkan. Dengan ubat lain, keadaannya jauh lebih rumit. Salah satu diuretik yang paling "popular" di kalangan ahli terapi domestik adalah furosemide. Ubat ini bertindak dengan cepat dan kuat, menghasilkan kesan diuretik, dan oleh itu penggunaannya untuk waktu yang lama tidak digalakkan. Walaupun begitu, tidak jarang pesakit mengambil furosemide selama beberapa bulan atau bahkan bertahun-tahun seperti yang diarahkan oleh ahli terapi atau, lebih sering, atas permintaan mereka sendiri. Dengan latar belakang "rawatan" sedemikian, gout berkembang dengan tanda-tanda ciri dan komplikasi yang mungkin serius.

Sedikit lebih lanjut mengenai asid urik

Sekiranya kepekatan bahan ini dalam darah melebihi had yang dibenarkan (lebih daripada 320 μmol / l), reaksi kimia kompleks dipicu, dan kristal mula terbentuk dari asid, mereka juga disebut "pasir" oleh orang-orang. Kristal inilah, yang tersimpan di sendi, unsur kulit dan organ lain, yang menyebabkan gout - "penyakit raja".

Apa yang berlaku pada sendi?

Kesakitan pada sendi timbul bukan disebabkan oleh "kecederaan mekanikal" oleh kristal tisu di sekitarnya, tetapi dari penembusan ke sendi dan pengeluaran sejumlah besar "bahan radang" secara langsung di dalamnya. Maksudnya, penyebab kesakitan pada serangan gout bukanlah mekanikal (kristal tajam), tetapi bahan kimia (bahan yang menjengkelkan). Tertarik oleh "bahan keradangan" (mereka disebut sebagai perantara keradangan), sel-sel imun menembusi ke dalam sendi, yang, di satu pihak, menghasilkan lebih banyak mediator, dan di sisi lain, mula memusnahkan struktur sendi itu sendiri, menyalah anggap mereka sebagai "serangan agen asing." Ini adalah penerangan ringkas mengenai perkembangan reaksi autoimun pada arthritis gout..

Pengelasan gout

Pada masa ini, adalah kebiasaan untuk membezakan antara arthritis gout akut, tempoh interictal dan gout kronik..

1. Artritis gout akut

Ini adalah klinik utama, iaitu, dapat dilihat oleh mata, manifestasi gout. Adalah dipercayai bahawa arthritis gout akut, atau serangan gout, adalah salah satu keadaan yang paling menyakitkan dalam reumatologi. Gejala serangan gout sangat jelas sehingga pada satu ketika mereka menjadi inspirasi para seniman untuk mencipta karya yang telah bertahan selama berabad-abad. Rasa sakit semasa serangan gout terjadi pada waktu malam atau pada awal pagi, dan begitu kuat sehingga pesakit tidak hanya tidak dapat menggerakkan kakinya, tetapi juga sentuhan ringan dari helaian menyebabkan penderitaan yang tidak dapat ditoleransi. Tanpa rawatan, artritis gout akut berlangsung tidak lebih dari 10 hari, tetapi dalam hampir 100% kes, pesakit masih mendapatkan bantuan perubatan. Selalunya, pesakit berjumpa dengan pakar bedah dengan keluhan kesakitan seperti menggerudi, pecah, terbakar di kaki pertama (besar), dan ubat penahan sakit "rakyat" klasik seperti analgin tidak membantu pesakit. Mencuba mandi kaki yang hangat hanya menambah penderitaan.

Untuk mencari ubat bius yang berkesan, pesakit dan pakar bedah sering kali melakukan banyak kesalahan, bermula dengan preskripsi kombinasi analgesik yang tidak dapat difikirkan dalam dos yang besar, berakhir dengan penggunaan antibiotik dan agen (kulit) tempatan (gel, salap) - tidak berkesan, tetapi mahal. Gout benar dalam amalan seharian tidak begitu biasa, tetapi banyak doktor mempunyai idea bahawa penyakit ini dirawat dengan allopurinol (kita akan membincangkannya sedikit kemudian). Tetapi hakikat bahawa mustahil untuk menetapkan allopurinol dalam tempoh akut penyakit ini biasanya dilupakan. Lebih-lebih lagi, allopurinol dapat memperburuk serangan gout, dan jika pesakit sudah mengambil ubat ini pada saat pemburukan, ubat itu harus dibatalkan secepat mungkin untuk keseluruhan tempoh "menyakitkan"..

Kesalahan lain yang biasa dilakukan dalam rawatan serangan gout akut adalah keengganan pesakit untuk makan. Seperti yang anda ketahui, paling sering "serangan gouty" diprovokasi tepat oleh kesalahan dalam diet. Untuk mencari kelegaan, pesakit siap beralih ke "roti dan air", atau bahkan kelaparan sama sekali, hanya untuk menghilangkan rasa sakit. Ini pada dasarnya salah, dan boleh memberi kesan negatif terhadap keadaan umum pesakit dan kerja buah pinggang dan jantung..

Ingin menyelamatkan pesakit dari penderitaan secepat mungkin, doktor sering menetapkan fisioterapi (UHF, magnetoterapi, prosedur termal), tanpa mempertimbangkan penggunaan yang hampir lengkap, dan kadang-kadang bahkan membahayakan, taktik seperti itu semasa serangan.

2. Tempoh interictal penyakit ini

Gout menyerang badan secara beransur-ansur. Adalah salah untuk mempercayai bahawa masalah ini hanya terhad pada sendi. Kristal urat - jarum terkecil - disimpan di banyak organ, terutamanya di buah pinggang, membentuk batu, mengganggu kerja organ penting ini. Pesakit mungkin terganggu oleh kolik ginjal, yang ditunjukkan oleh rasa sakit di punggung bawah, sisi atau perut, muntah, sakit dan kekejangan ketika membuang air kecil. Kadang-kadang keparahan kesakitan sangat memerlukan rawatan di hospital, atau pembedahan untuk membuang batu. Dengan rawatan dan pengumpulan asid urik dan garamnya yang tidak mencukupi, penyakit ini berkembang sehingga jantung terjejas, dengan perkembangan kegagalan jantung.

3. tofus gout kronik

Topus adalah formasi lembut, lebam, "benjolan" yang diisi dengan kristal urat. Selalunya, tophus terletak di permukaan belakang (luar) jari, auricle, siku, lutut. Tetapi tophus boleh disembunyikan, iaitu, terletak di dalam badan: misalnya di kawasan sendi. Kristal "depot" seperti itu tidak dapat dilihat tanpa kaedah pemeriksaan tambahan - sinar-X dan ultrasound.

Diagnosis gout

Diagnosis gout berdasarkan tiga tonggak: pemeriksaan pesakit dan perbincangan dengannya, kaedah penyelidikan makmal dan instrumental.

Pemeriksaan

Gambaran klasik serangan gout menyakitkan apabila disentuh, kadang-kadang merah hingga biru, panas, kaki besar (pertama) bengkak. Pesakit mungkin melihat peningkatan suhu badan, menggigil. Dalam hampir separuh kes, serangan gout pertama menjadi yang terakhir, tetapi dalam 50% kes yang tersisa, perjalanan penyakit ini menjadi kronik. Dengan proses jangka panjang dan serangan berulang, masalah muncul dari sendi lain: jari kaki kedua kaki, pergelangan kaki, lutut, dan sendi tangan. Polyarthritis (keradangan pada banyak sendi) berkembang.

Sungguh menarik bahawa dalam beberapa tahun kebelakangan ini terdapat semakin banyak penyimpangan dari gambar klasik ini, yang begitu banyak dijelaskan dalam kesusasteraan. Gout semakin kerap berlaku pada awalnya sejumlah besar sendi yang terkena. Selain itu, selama 20 tahun terakhir, pada banyak pesakit, gout dari hari-hari pertama mengambil watak yang berlarutan, pemburukan penyakit berulang berulang, dan rasa sakitnya masih kuat, tanpa mengira jumlah serangan yang dialami.

Penyelidikan makmal

Ujian darah klinikal umum (terutamanya peningkatan kadar pemendapan eritrosit (ESR) dikesan - tanda keradangan, dan peningkatan tahap leukosit) dan biokimia (peningkatan asid urik dikesan, dan tanda-tanda penyakit bersamaan - diabetes mellitus, penyakit hati, kegagalan buah pinggang dan lain-lain)... Perlu diingat bahawa kepekatan asid urik dalam serum darah, yang ditentukan oleh analisis biokimia, pada saat serangan mungkin normal!

Kajian cecair artikular (sinovial). Prosedur ini boleh menjadi sangat tidak menyenangkan, tetapi justru sebagai akibat tusukan artikular (tusukan) doktor akan dapat memperoleh dengan ketepatan yang cukup jawaban untuk pertanyaan: "Apa yang sebenarnya terjadi?" Tusukan artikular sangat memudahkan keadaan pesakit, kerana, pertama, lebihan cecair dikeluarkan dari sendi, menyebabkan tekanan dari dalam dan mengandungi sejumlah besar "bahan radang". Kedua, jika tidak ada kontraindikasi, ubat disuntik ke rongga artikular, yang dengan cepat menghilangkan tanda-tanda keradangan. Cecair yang dihasilkan dikumpulkan dalam tabung uji dan dihantar ke makmal untuk analisis dan mikroskopi. Sekiranya terdapat kristal natrium monourat dengan saiz dan bentuk ciri, diagnosis dapat dipertimbangkan "di dalam saku".

Analisis kandungan tofus. Sekiranya terdapat formasi lembut (serupa dengan gelembung atau ketuat) yang tersedia untuk pemeriksaan dan mengambil bahan, pakar rheumatologi biasanya berusaha mendapatkan kandungannya untuk dianalisis. Jika dilihat dengan mata kasar, apa yang dikeluarkan dari tofus samar-samar menyerupai keju kotej, dan mikroskopi menunjukkan kristal yang sama seperti cairan sinovial.

Penyelidikan instrumental

Radiografi. Pakar radiologi dapat menjawab soalan berikut: Adakah kita menghadapi gout? Sekiranya demikian, sejauh mana penyakit ini berlaku? Adakah patologi sendi yang lain, dengan latar belakang gout merebak?

Pemeriksaan ultrabunyi pada sendi. Sekiranya gout, ini lebih kurang maklumat daripada sinar-X. Teknik baru sedang dikembangkan untuk membantu menentukan kehadiran deposit kristal asid urik pada sendi. Sementara itu, doktor ultrasound hanya dapat menentukan sama ada arthritis benar-benar berlaku, berapa banyak cecair pada sendi, dan sama ada kita boleh mengambilnya untuk dianalisis, sama ada terdapat kecederaan traumatik pada tisu lembut sendi yang boleh "menyamar" sebagai serangan artritis.

Penyakit apa yang boleh disalah anggap sebagai gout?

Apa penyakit lain yang mengikuti senario yang serupa dengan gout? Maklumat ini akan sangat berguna bagi mereka yang terbiasa mendiagnosis diri mereka menggunakan buku rujukan atau maklumat dari Internet..

  • arthritis septik (purulen). Keadaan ini mungkin didahului oleh sebarang jenis kulit atau jangkitan "umum", trauma atau mikrotrauma tisu lembut di sekitar sendi. Hampir selalu, arthritis septik disertai dengan peningkatan suhu badan. Diagnosis diperjelaskan dengan bantuan tusukan artikular yang sama, dan dengan penampilan cecair yang diterima, doktor akan membuat kesimpulan awal mengenai diagnosis.
  • arthropati pirofosfat (dibincangkan di bawah);
  • artritis reaktif. Penyakit ini adalah tindak balas terhadap adanya patogen dalam tubuh, dan dirawat, masing-masing, bersama-sama - oleh pakar rheumatologi dan pakar penyakit berjangkit.
  • rheumatoid arthritis adalah penyakit autoimun kronik yang tidak diketahui, yang mempengaruhi terutamanya wanita, berbeza dengan gout;
  • osteoartritis (sering digabungkan dengan gout);
  • arthritis psoriatik (keradangan sendi yang digabungkan dengan penyakit kulit - psoriasis).

Mengubati gout

Sudah menjadi kebiasaan untuk membezakan antara rawatan bukan ubat (bukan ubat) dan rawatan ubat.

Rawatan bukan ubat termasuk terapi diet, penggunaan alat bantu ortopedik dan kelegaan sendi, dan penyesuaian gaya hidup. Tidak setiap pesakit, yang terbiasa tidak membatasi dirinya baik dalam makanan, atau dalam waktu bersantai pasif, atau dalam perjalanan dengan pengangkutan peribadi, siap untuk mengubah kebiasaan atas nama kesihatannya sendiri. Walau bagaimanapun, sangat penting untuk menyesuaikan pesakit untuk mengikuti saranan, yang, sebenarnya, adalah separuh pertempuran..

Terapi ubat

Rawatan gout mempunyai dua arah utama: mengurangkan kesakitan semasa serangan gout dan mengurangkan risiko atau mencegah serangan baru dengan mengurangkan pemendapan garam - urat. Untuk mencapai tujuan ini, digunakan agen anti-radang dan antihipurikemia (iaitu, untuk meningkatkan kepekatan asid urik dalam darah)..

- Ubat anti-radang bukan steroid

Kelebihan yang tidak diragukan dari kumpulan ubat ini adalah bahawa mereka mula bertindak dengan cepat, dan tepat di mana ia diperlukan - pada sendi yang meradang. Sangat penting untuk diingat bahawa meningkatkan dos tidak semestinya memberi kesan yang lebih besar. Kesan anti-radang akan tetap sama, tetapi bahaya dari "taktik" seperti itu akan jauh lebih besar, kerana dengan peningkatan dos, kemungkinan dan keterukan kesan sampingan meningkat. Yang paling berkesan dan selamat dalam kumpulan ini, menurut kajian antarabangsa, adalah etoricoxib, aka arcoxia.

Satu lagi kelebihan ubat anti-radang bukan steroid adalah keupayaan untuk menembusi sistem saraf pusat. Untuk apa itu? Kenyataannya adalah bahawa jika seseorang mengalami kesakitan di bahagian tubuh yang jauh, maka isyarat mengenai ini segera menuju ke otak dan dapat meningkatkan sensasi rasa sakit yang subjektif, dan, oleh itu, melipatgandakan penderitaan pesakit. Selanjutnya, "kaskade" reaksi terhadap kesakitan berlaku: peningkatan degupan jantung, vasokonstriksi, pelepasan hormon tekanan, peningkatan tekanan darah... Penggunaan ubat bukan steroid membantu mengurangkan atau mencegah kesan ini.

- Colchicine

Ubat ini jarang digunakan hari ini, walaupun keberkesanannya dalam gout tidak dapat dinafikan. Pada kebanyakan pesakit, ia menyebabkan gangguan najis dan mual, rasa logam di mulut. Namun demikian, jika ada sebab tertentu, mustahil untuk mengambil ubat anti-radang bukan steroid. Adalah penting bahawa kerosakan teruk pada ginjal, jantung, hati dan membran mukus saluran gastrointestinal adalah kontraindikasi yang ketat terhadap pelantikan colchicine.

- Glukokortikoid

Menetapkan kumpulan ubat ini adalah keputusan yang agak sukar dan bertanggungjawab. Ubat hormon steroid atau steroid (prednisolone, metipred) diresepkan apabila ubat anti-radang bukan steroid tidak membantu, dan colchicine sama ada tidak berkesan atau tidak tersedia. Semasa merawat dengan steroid, pemantauan yang teliti terhadap keadaan pesakit diperlukan bahawa doktor sering berfikir sepuluh kali mengenai cara menetapkan ini, tetapi tidak terlalu peduli untuk tubuh. Antara kesan sampingan (mereka juga disebut tidak diingini) kesan terapi tersebut disebut peningkatan tekanan darah, peningkatan glukosa darah, kecenderungan pendarahan, risiko kerosakan pada saluran mata kecil, bisul saluran gastrointestinal... dan ini bukan senarai lengkap. Ingat bahawa gout lebih kerap mempengaruhi pesakit gemuk yang pada awalnya berisiko untuk banyak keadaan yang disenaraikan di atas, kalikan ini dengan kesan sampingan steroid dan dapatkan yang agak menyedihkan, dari segi prognosis, gambar.

- Menurunkan kadar asid urik

Allopurinol yang terkenal digunakan untuk tujuan ini. Kadang-kadang pesakit, setelah "mendiagnosis" diri mereka dengan bantuan jiran atau Internet, mula mengambil ubat ini sendiri. Harus diingat bahawa dosnya dipilih secara individu, dos kecil sering tidak berkesan, sementara pesakit tidak akan memberikan dos yang besar untuk dirinya sendiri... Itulah sebabnya rawatan dengan allopurinol harus dilakukan di bawah pengawasan perubatan. Oleh itu, allopurinol diresepkan:

  • dengan serangan yang kerap (sekurang-kurangnya 1 kali dalam 3 bulan);
  • dengan peningkatan tahap asid urik dan kerosakan bersama pada sendi;
  • dengan keabnormalan serius dalam kerja buah pinggang;
  • sekiranya batu ginjal dijumpai;
  • dengan pemendapan kristal asid urik dalam tisu lembut;
  • semasa dirawat dengan ubat antikanker.

Diet untuk gout

Makanan yang menyumbang kepada gout telah disebutkan. Apa yang boleh dilakukan oleh pesakit untuk makan dan minum dengan serangan gout atau peningkatan kandungan asid urik dalam tempoh interaksi??

Dari kursus pertama, anda boleh mengesyorkan sup vegetarian, seperti borscht atau sayur atau kentang. Dagingnya, seperti yang telah disebutkan, sangat terhad - ia adalah ayam atau itik. Jenis ikan "ramping" (ikan kod, pollock) dibenarkan, tidak lebih dari 3 kali seminggu, dengan sederhana (maksimum 200 g setiap hidangan). Susu utuh tidak digalakkan; keutamaan harus diberikan kepada produk asid laktik (kefir, keju kotej, susu panggang, keju muda). Sebagai lauk, sila pilih bijirin atau pasta apa pun, roti tidak terhad (dengan alasan, ingat bahaya berat badan berlebihan!).

Sayuran dan buah-buahan, kecuali raspberi, bayam dan kembang kol, semuanya dibenarkan, lebih baik direbus atau mentah, digoreng tidak dialu-alukan. Ia dibenarkan memakan kacang dan buah-buahan kering; dari gula-gula, anda boleh memanjakan diri dengan madu, molase, marshmallow, kacang-kacangan. Adalah baik untuk menambahkan minyak zaitun secukupnya pada makanan.

Dari minuman, teh hijau lemah, jus, minuman buah, kompot dibenarkan. Sebaik-baiknya, diet seperti ini harus diikuti bukan hanya semasa serangan gout, tetapi juga sepanjang penyakit, sementara terdapat peningkatan kadar asam urat dalam darah..

Gaya hidup pesakit Gout

Setelah sindrom kesakitan dihilangkan, doktor mesti memastikan tahap asid urik tetap selamat bagi pesakit, dan dos allopurinol dipilih dengan betul. Untuk tujuan ini, penentuan tahap asid urik secara berkala dilakukan dengan menggunakan ujian darah biokimia. Pada permulaan rawatan, ini harus dilakukan setiap 2-4 minggu, kemudian setiap 6 bulan. Sekiranya dos ubat yang optimum dipilih, pesakit menjalani diet, kembali melakukan senaman fizikal, tidak menghadapi serangan gout, tidak perlu minum ubat penahan sakit dan ubat anti-radang, dos allopurinol dapat dikurangkan secara perlahan di bawah pengawasan doktor. Amalan menunjukkan bahawa jarang sekali membatalkannya. Malangnya, dalam sebilangan besar kes, pesakit yang telah membatalkan allopurinol terpaksa kembali kepadanya setelah serangan gout berulang..

Ramalan

Hampir semua pesakit dengan gout hidup hingga usia tua, menderita lebih banyak penyakit bersamaan daripada sakit sendi. Tetapi diketahui juga bahawa hampir separuh mengalami nefrolithiasis (batu ginjal), dan kegagalan buah pinggang.

Arthropati pirofosfat

Seperti yang telah disebutkan, gout tergolong dalam kumpulan penyakit yang disebabkan oleh gangguan metabolik garam kalsium dalam badan. Kumpulan ini juga merangkumi penyakit yang berkaitan dengan simpanan garam kalsium pirofosfat, atau arthropati pirofosfat. Kedua-dua penyakit ini sangat serupa sehingga dianggap sebagai satu bahagian besar - arthropathies kristal.

Penyakit ini kerap berlaku pada wanita dan lelaki yang berumur lanjut, dan di kalangan pesakit berusia lebih dari 85 tahun, menurut penyelidikan, separuh daripadanya mempunyai patologi ini. Penyakit ini berlanjutan dengan penyamaran osteoartritis, gout atau rheumatoid arthritis.

Biasanya, perkembangan arthropathy pirofosfat disertai atau didahului oleh penyakit kronik (contohnya, diabetes, penyakit tiroid) atau pesakit pernah mengalami kecederaan sendi.

Apabila pesakit tua mengadu sakit lebih kerap pada sendi besar (paling kerap di lutut), doktor terlebih dahulu akan memberi sinar-X. Sekiranya sinar-X menunjukkan "garis berganda" ruang bersama - fenomena yang disebut chondrocalcinosis. Di samping itu, bukti diagnosis arthropathy pirofosfat adalah pengesanan kristal khas ketika memeriksa cecair sendi di bawah mikroskop. Sekiranya sendi meradang, maka cairan ini, seperti dalam kes gout, diperoleh akibat tusukan (tusukan) sendi dengan jarum suntik. Selanjutnya, hanya untuk makmal. Sekiranya cecair artikular tidak dapat diperolehi untuk analisis, ini dapat menyukarkan diagnosis..

Untuk merawat atau tidak untuk merawat?

Arthropati pirofosfat yang ditemui secara tidak sengaja (contohnya, pada sinar-x) tidak dirawat jika tidak ada gejala keradangan sendi. Sekiranya terdapat arthritis (iaitu, bengkak, kemerahan, perubahan suhu kulit pada sendi), dan semua sebab lain untuk penampilan tanda-tanda ini dikecualikan, lebihan cecair dari sendi dikeluarkan dengan jarum suntik, maka sediaan steroid disuntikkan ke dalam sendi dan aplikasi sejuk (pembalut) digunakan. Selanjutnya, rawatan dengan ubat anti-radang bukan steroid ditetapkan. Sangat jarang memberi hormon steroid atau kolkisin jangka pendek. Dan tentu saja, peranan utamanya dimainkan oleh rawatan penyakit bersamaan yang menyebabkan deposit kristal pada sendi. Kaedah bukan ubat juga penting, seperti latihan fisioterapi, fisioterapi, lebih kerap dengan penggunaan selsema (jika tidak ada kontraindikasi), memakai orthosis dan lain-lain..