Prostesis sendi pinggul, bagaimana memilih yang terbaik

Diagnostik

Arthroplasty pinggul selalunya merupakan satu-satunya kaedah untuk memulihkan aktiviti fizikal. Pemasangan implan menghilangkan sindrom kesakitan yang tidak meninggalkan pesakit dengan penyakit sistem muskuloskeletal.

Jenis prostesis moden direka untuk meniru sepenuhnya sendi asli dan memenuhi kemampuan fungsinya.

Implan yang sesuai boleh dipilih dari sebilangan besar endoprostheses. Kadang-kadang pesakit cuba memilih implan sendiri, jenama kajian, model, varieti. Podiatrist sering mendengar perkara berikut dari pesakit:

  • Baru-baru ini saya membaca bahawa gigi palsu yang paling dipercayai dibuat dari seramik.
  • Gigi palsu simen adalah warisan dan tanpa simen adalah pilihan yang baik.
  • Prostesis terbaik adalah asing, mereka mempunyai ulasan positif.

Mitos pertama untuk menghilangkan adalah bahawa tidak ada endoprosthesis terbaik..

Kedua, terdapat banyak variasi struktur ortopedik untuk menggantikan sendi pinggul: sebahagiannya lebih baik, yang lain lebih rendah dari satu perkara, tetapi lebih unggul dari yang lain. Kami bercakap mengenai syarikat terkenal yang beroperasi di pasaran ortopedik selama beberapa tahun.

Terdapat model yang murah, tetapi ada juga prostesis yang mahal. Ini tidak bermaksud bahawa pilihan yang lebih murah boleh menjadi lebih teruk dan menimbulkan komplikasi. Meluncurkan model implan baru, perusahaan terpaksa menaikkan biaya, karena pengembangan, produksi, dan barang keperluan memerlukan investasi besar. Model-model baru akan mengambil kira kekurangan yang sebelumnya dan tidak lagi dapat mengatasinya. Ada kemungkinan jangka hayatnya lebih lama..

Dalam kes ketiga, perlu memperhitungkan bukan sahaja kualiti prostesis, tetapi juga kerja pakar bedah. Bahkan implan yang mahal tidak menjamin kejayaan operasi dengan kelayakan doktor yang rendah dan kurang pengalaman dalam artroplasti. Oleh itu, perlu memberi tumpuan bukan hanya pada model dan firma, tetapi juga pada pengetahuan tentang siapa yang akan mengendalikan anda. Ingat pentingnya pemulihan. Kursus pemulihan sepenuhnya akan menjamin pemulihan yang berjaya dengan apa-apa varian struktur prostetik.

Model firma asing terkemuka tidak banyak berbeza, jadi sukar untuk mengatakan mana yang lebih baik. Perbandingan lebih cenderung dari segi harga dan kualiti. Firma terkenal Zimmer, De-Puy, Biomet menghasilkan sampel yang setara yang tidak mempunyai perbezaan yang ketara.

Semasa memilih prostesis, jangan melihat syarikat atau kos, tetapi ciri yang lebih penting yang mempengaruhi kehidupan penyesuaian - pasangan geseran.

Jenis endoprostheses, perbezaannya

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Sekiranya kita bercakap mengenai penampilan prostesis, ini adalah tiruan sepenuhnya dari sendi asli seseorang, yang dapat menahan tekanan harian dan mempunyai kemampuan berfungsi yang sama dengan yang sebelumnya dihancurkan.

Ciri dan perbezaan dibezakan dengan jenis endoprosthetics:

  • dangkal. Kepala dan pinggul sendi pinggul diganti;
  • jumlah. Penggantian lengkap tulang dan tulang rawan yang rosak dengan pemotongan leher femoral.

Implan dibezakan dengan kaedah lampiran:

  • Fiksasi tanpa simen perubatan. Digunakan untuk pesakit muda tanpa tanda-tanda osteoporosis. Dengan ketumpatan tulang yang baik, mereka tumbuh menjadi prostesis dan menahannya. Untuk pemasangan tanpa simen, kaki aloi titanium boleh digunakan.
  • Pengancing dengan simen. Teknik ini digunakan pada orang tua atau pada pesakit yang kepadatan tulang tidak memungkinkan menggunakan kaedah tanpa simen..

Baru-baru ini, istilah "implan cecair" sering terdengar. Ia tidak ada kaitan dengan endoprosthetics sepenuhnya, kerana ini bukan prostesis. Pengenalan jenis asid tertentu dicadangkan, yang tujuannya adalah untuk memulihkan tisu penghubung tulang rawan. Mana-mana pakar akan memberitahu anda bahawa ini mustahil. Di bawah pengaruh proses degeneratif-dystrophik, patologi, sendi musnah sepenuhnya dan tidak mempunyai keupayaan untuk tumbuh semula. Satu-satunya jalan keluar adalah pembedahan..

Pertimbangkan sepasang geseran. Tidak ada gunanya memilih jenama tertentu atau memfokuskan pada harga, tetapi masuk akal untuk mempertimbangkan ciri-ciri lain, kerana produk memakai akan memberi kesan negatif pada tisu lembut dan tulang di sekitarnya. Inilah yang perlu dibincangkan dengan penyedia perkhidmatan kesihatan anda.

Terdapat jenis berikut:

  • logam digabungkan dengan logam;
  • logam dan polietilena;
  • seramik ditambah seramik;
  • gabungan seramik dan polietilena.

Setiap jenis mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri. Ini bukan untuk mengatakan bahawa gabungan beberapa komponen akan menjadi buruk, dan yang lain akan menjadi baik. Prostesis, serta pasangan geseran, dipilih secara individu. Apa yang tidak sesuai untuk satu pesakit mungkin disyorkan untuk yang lain.

KepelbagaianSisi positifSisi negatif
Gabungan seramik dan seramik
  • Komponen geseran tidak beracun
  • Rintangan haus yang tinggi
  • Keupayaan untuk memilih diameter kepala yang besar
  • Risiko tinggi pemisahan bahan semasa latihan fizikal
  • Harga yang cukup tinggi
  • Selalunya menyebabkan jeritan
Logam digabungkan dengan logam
  • Hayat perkhidmatan yang pendek
  • Kestabilan bahan, mobiliti tinggi
  • Model baru dikeluarkan setiap tahun, lebih maju (ada banyak pilihan)
  • Harga rendah
  • Ketoksikan tinggi produk geseran
  • Cawan peka terhadap kecondongan, sebaiknya tidak melebihi 50 darjah
Logam dan polietilena
  • Implan belanjawan, kosnya lebih demokratik
  • Jenis geseran yang paling popular
  • Dalam kombinasi dengan harga yang rendah, ia mempunyai kualiti yang baik
  • Kecondongan sudut cawan boleh mencapai 90 darjah
  • Tidak seperti jenis lain, kurang tahan pakai
  • Diameter kepala tidak tersedia lebih daripada 32 mm
  • Terdapat beberapa ketoksikan, walaupun agak sederhana
Seramik dan polietilena
  • Pilihan prostesis terbaik.
  • Sesuai untuk semua orang, tanpa pengecualian, walaupun disyorkan untuk orang tua dengan gaya hidup pasif
  • Hayat perkhidmatan - cukup lama

Pilihan yang popular - gabungan komponen logam dengan logam kerana harga yang rendah, tetapi tidak semua orang disyorkan untuk dipasang - mempunyai sejumlah batasan. Ia lebih kerap ditanamkan pada lelaki yang terbiasa dengan gaya hidup yang lebih aktif. Sangat tidak digalakkan untuk wanita yang merancang kehamilan pada masa akan datang: terdapat risiko tinggi produk toksik memasuki plasenta, yang memberi kesan negatif kepada janin. Di beberapa negara, penggunaan gabungan komponen seperti itu dilarang..

Seramik yang digabungkan dengan polietilena lebih kerap digunakan: sesuai untuk pesakit dari mana-mana kategori, tidak mempunyai batasan umur. Penyemakan semakan mungkin diperlukan setelah 15-20 tahun.

Dari 10 hingga 15% komplikasi selepas arthroplasty dikaitkan dengan pemilihan prostesis yang salah, dan lebih khusus lagi, pasangan geseran. Itulah sebabnya penting untuk mencari ortopedis yang berkelayakan dan tidak memperhatikan jenama implan, tetapi pada kualitinya..

Hayat perkhidmatan tertinggi diperhatikan untuk pasangan geseran "seramik ditambah seramik". Sesuai untuk hampir semua pesakit, satu-satunya kontraindikasi adalah bahawa prostesis seperti itu tidak ditanamkan pada osteoporosis (kepadatan tisu rendah). Syarat utama untuk memanjangkan jangka masa penggunaan, mengurangkan risiko operasi semula adalah pemasangan komponen struktur yang betul.

Sendi pinggul: harga prostesis

Kos endoprosthetics dan implan itu sendiri bergantung kepada pusat perubatan untuk pembedahan ortopedik. Harga rata-rata di Moscow mengikut statistik tahun 2014 adalah 90,000-120,000 rubel. Harga ini tidak termasuk penginapan di hospital dan ujian diagnostik.

Harga struktur ortopedik bergantung kepada pengeluar dan bahan yang digunakan. Syarikat asing menawarkan implan di wilayah 1300-2000 dolar, domestik - beberapa kali lebih murah.

Kualiti endoprosthetics dipengaruhi bukan oleh kos, tetapi oleh kualiti operasi dan pemulihan selanjutnya. Bahkan endoprosthesis yang paling mahal tidak menjamin kesan terapi jika campur tangan dilakukan dengan tidak betul dan tidak ada tempoh pemulihan yang betul..

Di mana untuk membeli prostesis pinggul?

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Anda akan menangani pembelian implan untuk menggantikan sendi pinggul secara langsung dengan doktor anda. Merekalah yang bekerjasama dengan pengeluar dan akan dapat mengatakan berapa kos jenis tertentu.

Anda boleh membeli prostesis sendiri di kedai khusus atau memesannya secara dalam talian. Perkhidmatan ini disediakan dengan syarat anda telah membincangkan semua nuansa terlebih dahulu, mengetahui jenis prostesis yang diperlukan.

Di bandar-bandar di Rusia terdapat syarikat - pengedar rasmi pengeluar asing implan ortopedik. Anda sering dapat mendengar mengenai Legacy MED (bekerjasama dengan syarikat Amerika terkenal Johnson & Johnson). Di sini anda boleh membeli endoprosthes titanium dan seramik. Perunding akan memberitahu anda harga yang tepat.

Dislokasi prostesis pinggul

Perkembangan patologi seperti dislokasi sendi pinggul selepas penggantian adalah kes yang jarang berlaku; ia didiagnosis tidak lebih dari 2-4 kali setiap 100 pesakit yang dikendalikan. Gejala tidak berbeza dari dislokasi ke penggantian. Gambaran klinikalnya adalah seperti berikut:

  • perkembangan sindrom kesakitan yang tidak dapat diatasi dengan ubat penahan sakit;
  • perubahan panjang anggota bawah, pemendekannya;
  • pelanggaran amplitud pergerakan, kekakuan, penurunan aktiviti fizikal yang tajam.

Untuk menjelaskan kestabilan struktur, pesakit dimasukkan ke dalam keadaan anestesia, di mana doktor dengan sengaja melakukan subluksasi prostesis, dan kemudian menetapkannya kembali ke kedudukan asalnya. Prosedur ini membolehkan kami mencadangkan sebab-sebab yang menimbulkan komplikasi, dan di masa depan untuk mengurangkan risiko penempatan semula.

Rawatan merangkumi penempatan semula dislokasi dan kemudian memakai prostesis khas, kursus latihan fisioterapi, fisioterapi, urut.

Zimmer: prostesis pinggul

Pengilang peralatan ortopedik yang terkenal, sebuah syarikat yang ditubuhkan di AS lebih dari seratus tahun yang lalu - Zimmer (Zimmer). Sepanjang tempoh keberadaannya, syarikat ini terus berkembang, memperkenalkan teknologi terkini, membuat reka bentuk baru, prostesis. Produknya diangkut ke berbagai negara di dunia, digunakan di pusat perubatan di Israel, Jerman, Rusia, Republik Czech.

Populariti sedemikian dikaitkan dengan kualiti produk: produk ini dibezakan oleh ketahanan dan kemampuan menyesuaikan diri yang tinggi..

Jangkauan syarikatnya luas, adalah mungkin untuk memilih prostesis dalam nisbah harga-kualiti. Bahkan implan yang murah dapat meniru sendi asli sepenuhnya dan mempunyai daya tahan yang baik.

Apa jenis prostesis yang boleh dibeli, berapa lama ia berfungsi? Zimmer mengeluarkan struktur implan berikut:

  • prostesis penggantian lutut. Pemimpin yang tidak dipertikaikan: hampir separuh operasi dilakukan menggunakan prostesis syarikat ini. Hayat perkhidmatan - 15 tahun atau lebih;
  • endoprostheses untuk penggantian sendi bahu. Perkembangan inovatif yang unik - gabungan dengan tahap implantabiliti maksimum, memulihkan fungsi tangan sebanyak 95%;
  • implan untuk prostetik sendi pinggul. Banyak jenis pilihan, ada kemungkinan pemilihan individu, termasuk harganya.

Perbezaan utama antara produk Zimmer adalah penyesuaian prostesis yang tinggi, yang memendekkan tempoh pemulihan.

Menurut statistik, sambungan buatan pengeluar ini dalam 99% kes tetap stabil selama 10-12 tahun selepas pemasangan. Hampir 85% jangka hayat Zimmer hampir 15-18 tahun. Oleh itu, populariti syarikat tersebut adalah wajar..

Pesakit sering mengemukakan soalan berikut: adakah mungkin untuk memasukkan prostesis kita, berapa tahun mereka akan bertahan? Kualiti pengeluar domestik tidak jauh lebih buruk, terdapat banyak syarikat ortopedik yang baik. Terdapat banyak faktor yang perlu dipertimbangkan semasa menjawab soalan lain. Di sini semuanya tidak bergantung pada harga implan, tetapi pada reka bentuk yang dipilih - sepasang geseran, tangan doktor yang mahir dan ahli terapi pemulihan.

Kos sendi pinggul

Jarang, komplikasi berkembang selepas pembedahan penggantian sendi; dalam 10% mereka dikaitkan dengan implan yang tidak betul dipilih. Pesakit didiagnosis mengalami patah tulang leher, perkembangan proses berjangkit, edema, hematoma.

Fakta: tidak ada prostesis khusus - model universal yang sesuai dengan semua orang dan tidak menimbulkan kesan sampingan.

Kesalahan utama banyak pesakit adalah membuat pilihan reka bentuk endoprosthetic berdasarkan ulasan dari Internet dan harganya. Seseorang memilih prostesis buatan asing yang paling mahal dan melakukan operasi dengan pakar bedah dengan sedikit pengalaman. Akibatnya, penyesuaian kurang baik, pemulihannya lama, terdapat banyak komplikasi.

Sekiranya anda memutuskan mengenai endoprosthetics, perhatikan - harga implan, Zimmer atau seramik, tidak ada kaitan dengan kejayaan rawatan. Adalah wajar untuk memilih item ortopedik yang murah tetapi sesuai.

Pakar bedah yang berpengalaman mempunyai pilihan sendiri dalam model dan jenama, jadi perundingan dan pemilihan terlebih dahulu adalah mustahak. Pakar dari kedua-dua institusi swasta dan pusat perubatan awam sering menasihati memilih Zimmer dan DePuy. Walaupun prostesis pengeluar ini tidak mempunyai perbezaan mendasar, penampilannya sama sekali serupa, ini adalah produk berkualiti tinggi dengan kemampuan memilih reka bentuk dengan mengambil kira kemampuan kewangan.

Berapa kos rawatan dengan endoprostheses seperti itu? Harga rata-rata di Moscow adalah 200,000 rubel, dengan mempertimbangkan penginapan di klinik swasta, ujian makmal, hospital dan pemulihan seterusnya di bawah pengawasan doktor khusus.

Terdapat titik penting dalam pembedahan ortopedik: asas untuk pemulihan yang berjaya adalah pemulihan. Tidak satu pun, bahkan yang paling mahal, prostesis menjamin kejayaan operasi tanpa mengikuti peraturan pemulihan.

Terdapat banyak contoh dalam praktiknya ketika pesakit, membeli implan yang paling inovatif dan mahal, pemulihan sepenuhnya diabaikan, percaya bahawa kerana harga yang tinggi itu tidak diperlukan. Akibatnya, pesakit kembali ke doktor setelah beberapa tahun dengan keluhan sakit, bengkak, dan perkembangan kepincangan. Dalam kes ini, tidak ada rawatan konservatif - operasi semakan ditetapkan, diikuti dengan biaya tambahan dan pemulihan jangka panjang.

Selalunya, mengganti sendi asli dengan buatan adalah satu-satunya cara untuk mengembalikan fungsi normal sistem muskuloskeletal. Ambil pendekatan yang bertanggungjawab terhadap pilihan prostesis, diagnosis, klinik, doktor dan pemulihan selanjutnya.

Penggantian pinggul terbaik: bagaimana memilih pinggul yang tahan lama?

Operasi berhadapan dengan masalah memilih implan. Doktor yang menghadiri akan menawarkan pilihan, tetapi lebih baik bagi pesakit untuk memahami pelbagai jenis endoprostheses. Apakah sendi buatan yang terbaik dan berapa harganya?

Untuk lekapan tanpa simen

Jenis implan pinggul

Penggantian sendi pinggul yang dihasilkan berkualiti tinggi. Ini berlaku untuk semua pengeluar yang beroperasi di Eropah atau Amerika Syarikat. Oleh itu, adalah tidak betul untuk membincangkan prostesis mana yang lebih baik atau lebih buruk..

Inti utama perbezaan antara endoprostheses adalah pasangan geseran yang terbentuk kerana bahan dari mana kepala dan asetabulum buatan (atau sisipan) dibuat.

  • Logam-polietilena. Kepala logam tidak tahan keausan, dan polimer kompleks pelapik yang dimasukkan ke dalam asetabulum mengurangkan geseran. Ini adalah pilihan ekonomi, kerana harga di Moscow rendah untuk mereka..
  • Logam ke logam. Kombinasi bahan yang kerap, yang digunakan semakin kurang, disebabkan oleh komplikasi yang kerap disebabkan oleh produk geseran logam.
  • Seramik-seramik. Pilihan yang paling mahal, kerana sukar dibuat secara teknikal. Mempunyai geseran minimum dengan komplikasi yang jarang berlaku selepas pemasangan. Seramik mempunyai harga yang tinggi, kerana harganya sekitar 2 kali lebih tinggi daripada analog.

Varieti pasangan geseran.

Pink - seramik, putih - polietilena.

Bagaimana gigi palsu diperbaiki

Perbezaan reka bentuk tidak hanya bergantung pada pasangan geseran. Pada beberapa pesakit, acetabulum, yang melekat pada kepala femoral, juga terjejas. Dalam kes ini, doktor perlu mengganti kedua-dua bahagian sendi yang rosak. Operasi ini dipanggil arthroplasty total..

Jenis fiksasi implan pada tulang:

  • Prostesis tanpa simen. Prostesis unipolar dan bipolar boleh dimasukkan ke dalam femur pesakit sendiri tanpa penambahan simen penahan. Digunakan pada pesakit muda untuk meningkatkan daya tahan produk.
  • Simen. Penting untuk pesakit tua dan mereka yang menghidap penyakit autoimun. Kerana kerapuhan femurnya sendiri, tiang logam juga diperkuat dengan simen. Ia tidak banyak memberi kesan pada pemulihan, kerana mungkin memasang sepasang geseran.

Sebarang struktur buatan akan berfungsi selama bertahun-tahun jika digunakan dengan betul. Kelemahan utama prostesis seramik adalah kerapuhan dan ciri khas. Sekiranya masalah pertama membuat dirinya dirasakan di 0,5% daripada semua pesakit, maka berdasarkan ulasannya, keretakan pada sendi yang dikendalikan, yang didengar dengan baik oleh orang lain, bimbang banyak.

Inilah rupa kepala seramik yang retak.

Masalah yang sama sekali berbeza adalah khas untuk pasangan geseran logam-logam. Dalam proses pemakaian, cip terkecil terbentuk, yang diserap ke dalam aliran darah dan menyebabkan reaksi tempatan. Edema tisu tempatan berlaku, dan lebih jarang reaksi sistemik terhadap logam. Edema menghadkan pergerakan pesakit secara signifikan, tetapi dapat dirawat secara konservatif. Walau bagaimanapun, kursus terapi yang panjang tidak menyumbang kepada kegembiraan orang yang memasang sendi tiruan yang mahal..

Oksida logam di bawah kepala logam.

Pasangan geseran logam-polietilena dan seramik-polietilena kurang menjengkelkan. Tetapi mereka juga dicirikan oleh edema tempatan, tetapi dengan perjalanan yang lebih ringan. Walau bagaimanapun, aktiviti fizikal yang tinggi sama sekali tidak dapat diterima, kerana mereka secara mendadak meningkatkan keausan struktur..

Bagaimana seramik dapat memusnahkan bahan-bahan di sekitarnya. Haus dan lusuh total.

Sendi pinggul: harga prostesis

Farmasi tidak menjual implan tiruan untuk endoprosthetics. Beberapa syarikat di bandar-bandar besar mengusahakannya. Harga bergantung kepada beberapa faktor:

  • markup peniaga;
  • jenama;
  • ciri reka bentuk;
  • membeli terus dari wakil yang diberi kuasa atau melalui perantara di hospital;
  • mutu kerja dan model prostesis khusus.

Endoprostheses hampir semua firma dibentangkan di Moscow. Implan termurah ditawarkan oleh "UOC" Taiwan, namun, ulasan doktor mengenai pengeluar ini agak berhati-hati. Inti dari harga rendah jelas - syarikat China dan Taiwan hanyalah model pengklonan syarikat Eropah..

Prostesis titanium dari pengeluar terkenal di Moscow berharga 99-120 ribu rubel. Reka bentuk Asia lebih murah 2 kali ganda. Sekiranya pasangan geseran adalah seramik-seramik, maka harganya berubah-ubah dalam lingkungan 200 ribu rubel. Purata bil pembinaan logam-polietilena klasik tidak melebihi separuh daripada produk seramik. Semasa membeli di hospital, promosi tambahan mungkin dilakukan, ditutup dengan perkhidmatan perubatan tambahan.

Beli prostesis sendi pinggul di Moscow

Sebelum membeli implan buatan sendiri, anda mesti membincangkan rekaannya dengan pakar. Penting untuk mempertimbangkan gaya hidup pesakit. Dengan sukan yang aktif pada usia muda, anda harus memilih reka bentuk khas yang tahan lama. Harga di Moscow:

  • Zimmer. Syarikat antarabangsa ini, berjaya beroperasi selama bertahun-tahun, menawarkan nilai wang. Prostesis titanium satu tiang berharga dari 75 ribu rubel. Bipolar untuk jumlah artroplasti kira-kira 1.5 kali lebih mahal. Seramik berharga 200,000 rubel.
  • Johnson-Johnson. Walaupun populariti jenama itu, bahagian produknya di pasaran Moscow rendah. Syarikat ini menawarkan prostesis di bawah jenama DePuy. Pemeriksaan purata untuk produk sederhana melebihi 150 ribu rubel.
  • Biomet. Walaupun kualiti endoprostheses yang tinggi, mereka jarang dibeli. Implan lebih mahal daripada Zimmer, pembelian implan bipolar akan menelan belanja 140-150 ribu rubel, seramik - kira-kira 2 kali lebih mahal.
  • Penyerang. Syarikat antarabangsa yang mapan. Mempunyai pelbagai jenis produk. Harga tinggi setanding dengan harga Johnson-Johnson. Produk Stryker hanya 8-12% lebih murah.
  • Smith & Anak saudara. Seorang tetamu yang jarang berlaku di pasar Rusia. Walau bagaimanapun, gigi palsu tahan lama dan tahan pakai. Harganya setanding dengan Biomet.
  • Syarikat dan pengeluar China dari Taiwan. Mereka menghasilkan klon dari semua jenama Amerika dan Eropah yang terkenal. Harganya biasanya 1.5-2 kali lebih murah. Tetapi kerana peratusan kecil pemasangan di Moscow, sukar untuk menilai kualitinya.

Berapa banyak kos implan sendi pinggul di ibu negara Persekutuan Rusia bergantung pada banyak sebab, terutama dari pengeluarnya. Walau bagaimanapun, endoprosthesis seramik selalu 50-70% lebih mahal..

Zimmer - prostesis pinggul

Bolehkah prostesis ini dipasang? Jawapannya adalah ya, kerana produk tersebut menjalani kawalan bertingkat dalam pengeluaran dan kemudian dipasang kepada pesakit. Pesakit yang mengalami penggantian sendi pinggulnya melaporkan kualiti hidup tertinggi setelah beberapa bulan menjalani pemulihan. Ulasan menunjukkan bahawa jangka hayat prostesis Zimmer melebihi 15 tahun. Tidak mungkin menemubual banyak pesakit, kerana kerana usia tua mereka mati kerana sebab semula jadi. Dengan autopsi patologi, keausan struktur yang rendah diperhatikan walaupun setelah bertahun-tahun beroperasi..

Kelebihan utama endoprostheses Zimmer dapat diringkaskan seperti berikut:

  • harga;
  • barisan besar;
  • kemudahan pemasangan;
  • kebolehpercayaan struktur;
  • hayat perkhidmatan yang panjang;
  • kadar komplikasi rendah;
  • rangkaian pengedaran yang luas.

Berapa lama prostesis berfungsi untuk pesakit? Dengan penggunaan yang betul, pesakit akan dapat bergerak sepenuhnya sepanjang hayatnya. Lebih daripada 75% orang mengakhiri hidup mereka dengan implan primer.

Untuk reka bentuk zimmer, jangka hayat ditetapkan dalam arahan penggunaan produk. Berapa tahun jaminan pengeluar? Minimum 8 tahun pergerakan penuh. Prostesis tidak menambah berat badan pesakit, kerana seberapa besar berat produk ditentukan secara ketat dalam kontrak dengan pembeli. Berat, bergantung pada reka bentuk, tidak melebihi 500 gram. Pesakit selalu berminat dengan soalan, adakah mungkin untuk berlari atau bermain sukan yang aktif? Tetapi dalam kes ini, jawapannya bergantung pada jenama struktur yang dipasang. Dengan prostesis seramik, sukan aktif dibenarkan, termasuk berlari.

Kos prostesis pinggul

Prostesis Zimmer adalah yang paling popular, dan rangkaian ini mempunyai semua jenis implan ortopedik yang diperlukan. Apakah implan terbaik dari syarikat? Ia bergantung pada bagaimana pesakit akan menggunakannya. Untuk kehidupan harian yang normal dengan kadar yang rendah, semua pilihan reka bentuk sesuai. Harga di Moscow.

  • Implan bipolar klasik. Dilengkapi dengan pasangan geseran logam-polietilena. Ketahanan - sehingga sepanjang hayat dengan penggunaan sederhana. Jumlah yang diminta pengeluar untuk produk biasanya tidak melebihi 120 ribu rubel.
  • Prostesis titanium unipolar. Pilihan paling murah. Hanya kepala femur yang diganti, dan acetabulum tetap menjadi miliknya. Tidak mungkin memilih pasangan geseran, ia selalu mengandungi komponen logam. Tanda harga bermula - dari 75 ribu rubel.
  • Seramik. Jenis pembinaan yang paling mahal. Mempunyai kecerunan geseran dan keausan minimum. Harganya bermula dari 200 ribu rubel.

Seramik hitam, yang lebih mahal dan lebih tahan lama daripada warna merah jambu atau kuning biasa.

Sebagai kesimpulan, persoalan berapa banyak reka bentuk dari kos Zimmer bergantung secara langsung pada model. Harga di Moscow bermula dari 75 ribu rubel.

Mempraktikkan pakar neurologi, 14 tahun pengalaman.

Suami saya mempunyai sendi pinggul yang diganti dan sekarang sendi pada kaki yang lain sakit dan dia perlu menjalani pembedahan. Anda boleh meletakkan gabungan dari syarikat lain dengan kuota, yang bermaksud lebih murah?

Komen disiarkan pada 10/10/2019 jam 7:50 malam

Perkara ini mesti ditanya di klinik tertentu di mana operasi akan dilakukan.

Komen ditinggalkan 14/10/2019 jam 11:59 pagi

02/28/2008 Saya menerima endoprosthesis pinggul DePuy setakat ini semuanya baik-baik saja. Sekarang saya mengalami sakit sendi pinggul. Apa yang boleh dikaitkan dengan ini, saya bimbang tarikh tamat endoprosthesis telah tamat atau ada yang rosak di sana.

Komen disiarkan pada 22/08/2019 jam 10:57 pagi

Nina Petrovna, lebih baik anda berjumpa doktor, melakukan sinar-X dan menentukan dengan tepat masalahnya.

Komen disiarkan pada 22/08/2019 jam 3:37 petang

Kelayakan anda berada di bawah kedudukan tertinggi. Saya, tidak seperti anda, tidak membeli diploma saya... dan saya tahu bagaimana MRI berfungsi. Dengan bahan bukan magnet dan medan 1 T, tomografi dapat dilakukan dengan cukup baik. Anda tidak tahu perkara asas. Anda tidak tahu bahawa gelombang bunyi menyebar dalam plastik dengan cara yang sama sekali berbeza daripada logam. Dan sebagainya. Anda tidak dapat menjawab soalan asas kepada orang, kerana tujuan anda adalah memperbodohkan wang, bukan menolong. Saya meja seperti "Tanduk dan kuku" kerana meniup wang, saya kadang-kadang menyebarkan. Apa yang berlaku kepada anda. Kentut mengebom. Saya akan menjadikan anda pengulas yang sesuai di saluran YouTube saya, tunggu;)

Komen ditinggalkan 07/05/2019 pada 12:57 tengah hari

Sayang Vityok, ini serupa dan kuat untuk anda, tetapi di sebalik kemarahan anda, kami akan menerbitkan komen anda yang sangat kompeten.
Untuk soalan Pavel "beritahu saya bagaimana anda dapat mengetahui (mungkin ada pangkalan data) jenis implan pinggul apa yang dipasang", anda menjawab berikut "Ini asas, lakukan sinar-X dan anda dapat melihat dengan sempurna pasangan geseran apa yang ada. Perunding jelas tidak dalam subjek. " Tetapi anda nampaknya tidak berada di luar topik, Vityok sayang. Mengapa anda memutuskan bahawa Paul bertanya tentang pasangan geseran? Dia bertanya mengenai "jenis implan". Dan untuk menjadikannya lebih jelas bagi anda, 99% pesakit di bawah "jenis implan" bermaksud apa-apa dan bukan hanya beberapa geseran. Tetapi anda tidak dapat mengetahuinya, kerana anda tidak ditanyakan soalan ini 30 kali sehari dan bagi anda "jenis implan" adalah bahan eksklusif pasangan geseran, tetapi ini jauh dari semua ciri, Vityok sayang.
Kesimpulan anda sebagai doktor dengan diploma yang tidak dibeli sangat berbahaya bagi pesakit biasa. Adalah terpuji untuk mengetahui bagaimana MRI berfungsi, tetapi ini bukan masalah sama sekali, tetapi sama ada pengeluar implan membenarkan prosedur dengan produknya atau tidak. Ia mudah, sama ada anda boleh atau tidak. Dan ini, pada gilirannya, hanya boleh dipasang berdasarkan perakuan / pengecam dari implan yang dipasang. Dan bukan atas dasar bahawa anda mempunyai diploma sebenar dan anda tahu bagaimana gelombang bunyi diedarkan dalam plastik dan logam.
Anda menulis kepada kami dalam sembang dalam talian bahawa paduan implan dapat ditentukan oleh magnet neodymium. Adakah anda faham bahawa ini adalah risiko bagi kehidupan untuk membuat keputusan penting seperti itu berdasarkan reaksi magnet? Mengapa pengeluar implan tidak menulis dalam dokumentasi "menggunakan magnet dan berdasarkan ini membuat keputusan mengenai kemungkinan MRI"?
Juga, Vityok yang terhormat, kami segera memberitahu anda bahawa terdapat kisah seperti tanggungjawab sumber maklumat. Di sini seseorang bertanya, dan kami pasti akan menjawabnya seperti yang anda fikir anda perlu menjawab - "lakukan sinar-X dan jika anda mempunyai bahan bukan magnet, lakukan MRI." Seseorang akan pergi dan berbaring di unit MRI, dan kemudian ternyata bahan itu bermagnet, unit itu bukan 1 T, tetapi 1.5 atau 3, dll. dan lain-lain. Apa yang harus dilakukan dalam kes ini, untuk menarik minat anda dan saluran YouTube anda dengan juruukur yang sesuai? Kami sering dipanggil oleh pusat perubatan yang melakukan MRI untuk mengetahui apakah mungkin dilakukan MRI dengan implan tertentu, tetapi bahkan panggilan ini diteruskan kepada pengilang implan. Kamu tahu kenapa? Dan kerana, walaupun kita diberitahu semua spesifikasi implan dan kita tahu pasti bahawa MRI dapat dilakukan dengannya, kita tidak ada hak untuk memberikan kesimpulan seperti itu. Ternyata pemohon telah keliru atau tidak dapat membaca dengan tepat beberapa surat, nombor, nama dan data lain yang mungkin ditulis tangan atau ditaip bertahun-tahun yang lalu, yang akibatnya mungkin FATAL untuk pesakit, tetapi akan terlambat untuk mengetahui siapa itu bertanya dan siapa yang menjawab apa.

Komen ditinggalkan 09/05/2019 jam 9:25 pagi

Oh, mereka memutuskan untuk menerbitkan, bukan keseluruhan surat-menyurat, tetapi hanya komen terakhir yang terkoyak! Kerja doktor juga kemampuan untuk mengambil risiko, termasuk. Bahan magnet dalam bidang 1 T sama sekali tidak menjadi masalah, tidak akan ada kesan negatif. Terdapat sains seperti itu - fizik disebut, dan jadi, postulatnya lebih tinggi daripada arahan pengeluar.
Anda menulis banyak surat, tetapi hanya tertumpu pada masalah bahan magnet di VHN / Bagaimana dengan ultrasound dan imbasan CT yang saya tulis sebelumnya? Anda tidak mempunyai hujah menentang mereka, jadi anda hanya membuang pilihan ini..

Komen ditinggalkan 24/06/2019 jam 9:51 pagi

Selamat siang, beritahu saya bagaimana anda dapat mengetahui (mungkin ada pangkalan data) jenis implan pinggul yang dipasang

Komen disiarkan pada 28/04/2019 jam 10:01 malam

Sekiranya tidak ada alat pengenal implan di tangan, kemungkinan besar tidak ada cara untuk mengetahui.

Komen disiarkan pada 29/04/2019 jam 9:21 pagi

Secara asasnya, anda melakukan sinar-X dan anda dapat melihat dengan sempurna pasangan geseran yang ada di sana. Perunding jelas tidak dalam subjek

Komen ditinggalkan 07/05/2019 pada 12:39 tengah hari

Helo. Beritahu saya kombinasi kualiti-harga terbaik untuk seorang gadis berusia 28 tahun yang menjalani gaya hidup aktif

Komen disiarkan pada 04/17/2019 jam 5:09 petang

Adakah anda memasang endoprosthes seramik dari kilang NEVZ Ceramics?

Komen ditinggalkan 06/03/2019 pada 2:05 pagi

Komen ditinggalkan 06/03/2019 pada 8:42 pagi

Pada bulan Ogos 2018, saya menjalani operasi penggantian pinggul di Crimea. Jahitan operasi sembuh selama sebulan. Sepanjang masa, cecair kuning mengalir di satu tempat, kemudian di tempat lain. Sentiasa diseksa oleh kesakitan di pangkal paha. Saya terlibat dalam pengisian. Pada bulan Disember saya berasa lebih teruk. Semasa berdiri, otot-otot paha terasa kencang dan sakit untuk mengambil langkah. Kesakitan di pangkal paha bertambah kuat, dan ketika kaki dipusing ke samping, rasa sakit memancar ke punggung. Kelihatan doktor, kata simen yang tersebar di cawan prostesis, anda perlu menukar cawan. Beritahu saya, menukar cawan tidak dapat dielakkan, atau ada kaedah rawatan lain. Dan jika operasi kedua tidak dapat dielakkan, maka pasangan mana yang lebih baik diletakkan agar perkara yang sama tidak terjadi lagi. Lebih-lebih lagi, doktor tidak menjamin bahawa semuanya akan baik-baik saja selepas penggantian. terima kasih.

Komen ditinggalkan 02/03/2019 jam 5:36 petang

Pertama sekali, anda perlu memahami bahawa menjawab soalan anda, kami tidak mengetahui gambaran objektifnya. Tidak diketahui secara pasti sama ada ia berkaitan dengan cawan dan simen. Tetapi jika kita menganggap bahawa semuanya betul-betul seperti ini, maka tidak ada langkah lain selain pembedahan dalam kes ini. Pada masa yang sama, persoalan besar untuk kelayakan pakar bedah, kerana seharusnya tidak ada akibat seperti itu. Dan juga, semua yang berlaku kepada anda tidak ada kaitan dengan geseran sepasang, iaitu, ia akan menyelamatkan anda dari masalah tersebut. Oleh itu, anda perlu memilih bukan sepasang geseran, tetapi pakar bedah. Dengan setia.

Komen ditinggalkan 03/03/2019 jam 10:13 pagi

Keretakan pada leher femoral. Umur 94 tahun Menurut pemeriksaan awal, risikonya adalah 4. Adakah anda menasihati rawatan pembedahan?

Komen disiarkan pada 27/11/2018 jam 8:57 malam

Malangnya, kami tidak akan memberi nasihat lebih baik daripada doktor yang melihat pesakit secara peribadi. Lebih-lebih lagi, keputusan itu dibuat berdasarkan satu set petunjuk atau, dengan kata lain, risiko dan faedah rawatan..

Komen ditinggalkan 28/11/2018 jam 11:32 pagi

Helo. Semasa kecil, saya mengalami kongenital pada sendi pinggul. Saya sekarang berumur 36 tahun. kini didiagnosis dengan coxarthrosis darjah 2. kesakitan tidak mengganggu pada waktu malam. kepincangan muncul sedikit, menjalani rawatan suntikan, bilik fizikal, ia menjadi lebih mudah. sila beritahu saya bagaimana untuk masuk dalam senarai menunggu operasi. jika saya bukan pemastautin?

Komen ditinggalkan 14/11/2018 jam 7:17 malam

Helo, kami melayan di luar negara.

Komen disiarkan pada 15/11/2018 jam 9:53 pagi

Helo. Anda melakukan operasi?

Komen ditinggalkan 06/01/2019 pada 7:57 pagi

Hello. Tolong beritahu saya. Fraktur pinggul. Adakah pembedahan osteoporosis mungkin untuk membuat sendi buatan??

Komen ditinggalkan 26/10/2018 jam 11:28 pagi

Secara amnya mungkin, tetapi anda perlu melihat keadaan tisu tulang.

Komen ditinggalkan 26/10/2018 pada 12:08 tengah hari

Selamat petang. 13 tahun yang lalu saya menjalani pembedahan untuk endoprosthetics bilateral kedua-dua sendi pinggul. Saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada pencipta reka bentuk ini. Saya melakukan terjun payung dan menjalani kehidupan yang memuaskan.

Komen ditinggalkan 18/10/2018 pada 7:01 pagi

Saya juga mempunyai prostetik. Beritahu saya jenis prostesis yang anda ada. Dari apa dan syarikat apa.

Komen ditinggalkan 04/10/2019 jam 6:18 pagi

Helo, nama saya Roman, saya dari Moscow...
Saya berumur 52 tahun, saya mempunyai diagnosis coxarthrosis pasca trauma 2-3 darjah...
Dalam sebulan, saya akan menjalani pembedahan di hospital ke-67 untuk keseluruhan endoprosthetics tanpa sendi simen pinggul kiri..
Sudah tentu, saya ingin meletakkan prostesis yang paling dipercayai dan tahan lama...
Apa jenis prostesis yang akan anda cadangkan, dan adakah cara untuk mendapatkan bantuan dari negeri atau syarikat insurans untuk membeli produk seperti itu...
terima kasih!

Komen ditinggalkan pada 18/08/2018 jam 9:36 pagi

Selamat petang, Roman! Semua pengeluar gigi palsu mempunyai +/- ciri yang sama. Sekiranya anda tidak melihat secara terperinci, maka lebih baik memperhatikan pasangan geseran yang akan dipasang. Perkara utama bukan untuk menetapkan implan dengan komponen logam pada pasangan geseran, tetapi memasang, misalnya, pasangan kermaik-polietilena. Malangnya, kami tidak akan memberitahu anda bagaimana untuk mendapatkan bantuan dari negeri ini..

Komen ditinggalkan 18/08/2018 pada 12:09 tengah hari

Tolong beritahu saya berapa harganya dan adakah mungkin untuk membeli oxinium pada endoprosthesis sendi pinggul XLPE (seramik hitam) di Moscow, pengeluar yang kelihatan Zimmer, negara asal dan jangka hayat prostesis
terima kasih

Komen dihantar pada 31/7/2018 jam 9:29 pagi

Malangnya, kami tidak tahu di mana untuk membeli prostesis. Kami hanya dapat menunjukkan bahawa seramik hitam tidak akan memberi anda kelebihan sebenar dari segi hayat perkhidmatan..

Komen disiarkan pada 07/31/2018 jam 9:53 pagi

Tolong beritahu saya berapa kos kepala sendi pinggul dan bahan apa (logam, seramik)?
terima kasih

Brosur Pesakit Penggantian Pinggul

Brosur ini dikhaskan untuk orang yang menjalani pembedahan penggantian pinggul. Anda telah didiagnosis dengan lesi pinggul. Anda telah lama menjalani rawatan konservatif, menggunakan semua ubat yang mungkin untuk menghilangkan rasa sakit. Anda berharap dapat kembali ke kehidupan normal anda.

Sebenarnya, tidak ada keajaiban. Ada saat-saat ketika hidup menjadi tidak tertahankan dan anda tidak boleh hidup tanpa kesakitan, berjalan tanpa rasa sakit, pergerakan pada sendi adalah terhad. Anda tidak lagi dapat melakukan aktiviti seharian, anda merasakan batasan anda sendiri dalam kehidupan seharian. Ini biasanya disertai dengan kesakitan yang teruk dan pergerakan terhad pada sendi pinggul. Berdasarkan simptom-simptom ini, dan juga data pemeriksaan perubatan, doktor mengesyorkan agar anda menjalani implantasi sendi buatan. Tujuan brosur kami adalah untuk membiasakan anda dengan kemungkinan, ciri dan faedah pembedahan penggantian pinggul. Kami akan berusaha untuk membantu anda membuat persediaan untuk operasi dan mengelakkan kegelisahan yang tidak perlu semasa anda tinggal di hospital.

Sudah tentu, maklumat ini tidak akan menggantikan perundingan dengan doktor anda, pakar bedah ortopedik, ahli terapi pemulihan dan kakitangan perubatan lain. Sekiranya anda mempunyai pertanyaan atau ketidakpastian mengenai sesuatu, anda harus membincangkannya dengan pakar. Ingat! Hasil rawatan akan bergantung pada pelaksanaan yang ketat dari semua cadangan doktor yang hadir dan mood anda untuk sembuh.
Untuk lebih memahami kemungkinan operasi, mari cuba bayangkan anatomi sendi pinggul.

Jadi, sendi pinggul adalah sendi bola-dan-soket. Ia dikelilingi oleh otot dan ligamen dan memungkinkan pergerakan pinggul dan seluruh anggota bawah di semua bidang. Pada sendi yang sihat, tulang rawan licin menutupi kepala femur dan bahagian tulang sendi pelvis. Dengan bantuan otot-otot di sekitarnya, anda bukan sahaja dapat menopang berat badan ketika bersandar pada kaki, tetapi juga boleh bergerak. Dalam kes ini, kepala mudah meluncur ke dalam asetabulum. Pada sendi yang berpenyakit, tulang rawan yang terkena menipis, mengalami cacat dan tidak lagi melakukan fungsi sejenis "pad". Permukaan artikular yang diubah oleh penyakit itu saling bergosok semasa bergerak, berhenti meluncur dan memperoleh permukaan seperti kertas pasir. Kepala femoral yang diubah berputar dengan kesukaran yang besar pada asetabulum, dan rasa sakit berlaku. Tidak lama kemudian, cuba menghilangkan rasa sakit, seseorang mula mengehadkan pergerakan pada sendi. Ini seterusnya menyebabkan pemendekan otot, ligamen dan kontraksi yang lebih besar. Tekanan yang diberikan oleh otot di kepala femoral meningkat; dalam jangka masa yang panjang, tulang yang lemah "dihancurkan", bentuknya berubah, dan diratakan. Akibatnya, kaki menjadi lebih pendek. Pertumbuhan tulang (disebut osifikasi atau osteofit) terbentuk di sekitar sendi. Sendi yang diubah tidak dapat menjalankan fungsinya sepenuhnya.

Berapakah arthroplasty pinggul total

Hanya operasi untuk sepenuhnya menggantikan sendi atau arthroplasty pinggul yang berpenyakit secara radikal boleh mengganggu keseluruhan proses menyakitkan ini..

Pada prinsipnya, arthroplasty total adalah penggantian sendi yang rosak dengan endoprosthesis buatan. Total arthroplasty adalah salah satu pencapaian utama abad ini. Beberapa dekad yang lalu, reka bentuk yang sederhana dari sendi pinggul memberi inspirasi kepada doktor dan juruteknik perubatan untuk membuat replika buatan. Seiring berjalannya waktu, penyelidikan dan penambahbaikan teknik pembedahan dan bahan-bahan yang digunakan telah menghasilkan kemajuan yang luar biasa dalam bidang arthroplasty pinggul total. Reka bentuk endoprostheses sesuai dengan anatomi manusia. Endoprosthesis terdiri daripada dua bahagian utama: cawan dan batang. Kepala berbentuk bola terletak di batang dan dimasukkan ke dalam cawan endoprosthesis. Bahan yang digunakan untuk sambungan buatan adalah aloi logam khas, polietilena dan seramik tugas berat, yang dibangunkan khusus untuk endoprosthetics. Mereka memberikan keserasian tisu yang sangat baik, pergerakan yang tidak menyakitkan, kekuatan maksimum dan ketahanan endoprosthesis. Biasanya, permukaan endoprosthesis yang bersentuhan antara satu sama lain termasuk kepala seramik atau logam yang dipasang di dalam cawan polietilena. Mereka juga boleh menjadi logam atau seramik sepenuhnya..

Terdapat tiga jenis fiksasi endoprosthesis:

Endoprosthesis dengan fiksasi tanpa simen, di mana kedua cawan dan batang endoprosthesis terpaku pada tulang tanpa menggunakan simen tulang. Fiksasi jangka panjang dicapai dengan pencerobohan tisu tulang di sekitarnya ke permukaan endoprosthesis.

Endoprosthesis yang dikekalkan simen, di mana cawan dan batangnya berlabuh dengan simen tulang khas.

Endoprosthesis hibrid (gabungan), di mana cawan tanpa simen dan batangnya disemen (iaitu tetap di tulang dengan semen tulang khas.) Terdapat pelbagai model untuk semua jenis endoprostheses, dihasilkan dalam julat ukuran yang diperlukan. Pemilihan jenis endoprosthesis yang diperlukan ditentukan oleh ciri fisiologi, petunjuk perubatan, serta usia, berat badan dan tahap aktiviti fizikal pesakit. Pilihan yang betul banyak menyumbang kepada kejayaan operasi. Traumatologi ortopedik akan menjalankan perancangan pra operasi, yang akan menentukan ukuran, model endoprosthesis yang diperlukan dan lokasi bahagiannya. Namun, semasa operasi, dia seharusnya dapat memasang endoprosthesis dengan ukuran yang berbeza, membuat perubahan pada rancangan asalnya. (Ia bergantung pada ciri-ciri individu pesakit, struktur dan ketumpatan zat tulang, keadaan dan tugas spesifik operasi yang sedang dilakukan.)

Sebelum pembedahan

Keputusan yang memihak kepada operasi adalah terutamanya pada pesakit. Dalam banyak kes, rasa sakit yang teruk dan penggunaan sejumlah besar analgesik (ubat sakit) menjadikan kehidupan seseorang begitu sukar ditanggung sehingga pembedahan menjadi penting. Masa operasi mesti dibincangkan dengan mengambil kira semua faktor dan ciri yang diperlukan. Adalah perlu untuk mempersiapkan implan endoprosthesis dengan betul. Sebelum operasi, anda boleh menyumbang kepada perjalanan yang baik dalam tempoh selepas operasi, iaitu:

  • Berhenti merokok.
  • Menormalkan berat badan anda sendiri. Sekiranya anda mengalami kegemukan, doktor anda mungkin akan menangguhkan pembedahan untuk memberi anda masa untuk menurunkan berat badan (indeks jisim badan lebih besar daripada 35 adalah kontraindikasi relatif untuk artroplasti kerana risiko tinggi komplikasi pasca operasi).
  • Penyusunan semula rongga mulut dan fokus jangkitan kronik yang mungkin diperlukan. Persiapan awal seperti itu akan mengurangkan risiko jangkitan luka yang menyertai campur tangan pembedahan..
  • Sekiranya anda mempunyai penyakit kronik, pastikan anda menjalani semua pemeriksaan tambahan yang diperlukan agar anda mempunyai masa untuk membetulkan rawatannya.
  • Selalu ada sejumlah kehilangan darah semasa pembedahan penggantian pinggul. Ini mungkin memerlukan transfusi. Untuk mengelakkan konflik atau jangkitan imunologi, disarankan untuk menyiapkan darah anda sendiri untuk transfusi semasa pembedahan. Anda harus membincangkan kemungkinan ini dengan doktor anda, dan dia akan memberi nasihat yang diperlukan..


Tujuan operasi adalah memasang endoprosthesis dengan cara yang terbaik, untuk mendapatkan kebebasan dari kesakitan dan memulihkan keupayaan bekerja. Namun, kebebasan dari kesakitan dan pergerakan tanpa sekatan mungkin tidak selalu terjamin. Dalam beberapa kes, perbezaan panjang anggota badan dapat dikompensasi sebahagian dengan memilih ukuran endoprosthesis yang optimum. Tetapi kadang-kadang ini tidak mungkin berlaku, misalnya, keadaan umum pesakit sangat sukar. Perbezaan panjang anggota badan dapat diperbetulkan kemudian, misalnya dengan menggunakan kasut ortopedik khas atau memanjangkan ruas paha.

Pada masa ini, kualiti sendi tiruan dan teknik pembedahan telah mencapai tahap yang sangat tinggi dan telah mengurangkan risiko pelbagai komplikasi pasca operasi. Tetapi, walaupun demikian, selalu ada kemungkinan komplikasi yang berkaitan dengan keradangan tisu di sekitar sendi atau dengan kelonggaran awal unsur endoprosthesis. Pematuhan yang tegas terhadap cadangan doktor akan mengurangkan risiko komplikasi.

Hari operasi
Operasi boleh dilakukan di bawah anestesia umum, gabungan atau serantau (penghilang rasa sakit). Anestesia kawasan anggota bawah mempengaruhi keadaan umum pada tahap yang lebih rendah dan oleh itu lebih disukai. Selain ubat bius, anda akan diberi ubat penenang (penenang). Semasa operasi, anda tidak akan mengalami kesakitan.

Sehari sebelum operasi, doktor akan menziarahi anda untuk membincangkan anestesia dan perjalanannya. Dia kemudian akan memilih ubat yang boleh anda tahan dengan kaedah pembedahan dan kaedah yang paling tepat. Semasa operasi, sendi yang terkena akan dikeluarkan dan diganti dengan yang buatan. Implantasi memerlukan sayatan pada kulit sepanjang 15 cm. Oleh itu, pakar bedah akan dapat mendekati sendi pinggul, mengeluarkan kepala femoral yang terkena dan asetabulum yang rosak dan menggantinya dengan cawan buatan dan batang dengan kepala berbentuk bola. Setelah cawan dan kaki dipasang, sendi buatan diperiksa untuk bergerak, dan kemudian luka pembedahan dijahit. Saluran yang dimasukkan ke dalam luka mencegah pengumpulan darah yang mengalir. Selepas operasi, pembalut tekanan (pembalut) digunakan dan sinar-X kawalan pertama diambil.

Keseluruhan operasi biasanya memakan masa 1,0-1,5 jam.

Prosedur implantasi sendi buatan adalah operasi biasa. Atas sebab ini, maklumat berikut mengenai kemungkinan komplikasi tidak boleh menjadi perhatian dan hanya boleh dianggap sebagai maklumat umum bagi pesakit. Kemungkinan komplikasi yang dijelaskan di bawah berkaitan langsung dengan prosedur implantasi sendi buatan. Risiko umum yang wujud semasa operasi tidak dinyatakan di sini.

Hematoma (lebam)
Mereka boleh muncul selepas pembedahan dan biasanya hilang selepas beberapa hari. Saliran yang disebutkan sebelumnya dipasang untuk mencegah pendarahan besar, iaitu. untuk pemindahan darah.

Trombosis
Trombosis (pembentukan gumpalan darah) dapat terjadi akibat peningkatan pembekuan darah (pembekuan darah dapat menghalangi aliran darah di pembuluh darah di ujung kaki), yang dapat menyebabkan embolisme paru (ketika gumpalan darah mencapai paru-paru). Untuk mengurangkan risiko trombosis, ubat khas diresepkan, dalam bentuk tablet atau suntikan, sebelum dan selepas operasi, serta stoking elastik atau pembalut ketat kaki dan kaki dan latihan fisioterapi.

Jangkitan
Jangkitan di tempat luka adalah komplikasi yang jarang berlaku dan biasanya dirawat dengan baik dengan antibiotik. Walau bagaimanapun, jangkitan mendalam boleh menyebabkan kehilangan endoprosthesis dan perlunya operasi semula. Atas sebab ini, perhatian khusus diberikan kepada kemandulan dan perlindungan terhadap bakteria. Sebagai tambahan kepada ini, antibiotik diresepkan sebelum dan selepas pembedahan..

Dislokasi (perpindahan), dislokasi
Ia jarang berlaku (terutamanya pada masa awal operasi, sehingga tisu lembut sembuh) dan biasanya hanya berlaku dalam kes aktiviti fizikal yang melampau atau jatuh. Sebagai peraturan, dalam kes ini, doktor melakukan pengurangan endoprosthesis yang dipindahkan di bawah anestesia. Doktor mesti memberitahu anda dengan tepat mengenai jarak pergerakan yang dibenarkan pada waktu yang berlainan semasa pemulihan.

Alahan
Dalam kes yang sangat jarang berlaku, reaksi tisu boleh timbul apabila bersentuhan dengan sendi buatan. Tindak balas ini boleh disebabkan oleh alergi kromium - nikel. Dengan menggunakan aloi moden yang ada sekarang, risiko alahan dapat diminimumkan.

Selepas operasi
Apabila anda bangun, perlu melakukan beberapa latihan yang dapat mengurangkan pembengkakan anggota badan dan mencegah pembentukan gumpalan darah di saluran. Anda perlu melaksanakannya semasa berbaring di atas katil..


1. Latihan pernafasan. Angkat tangan ke atas, tarik nafas dalam-dalam. Turunkan tangan anda dari sisi ke bawah, tarik nafas yang mendalam dan bertenaga. Latihan ini mesti diulang 5-6 kali sehari.

2. Pam kaki. Semasa anda berada di tempat tidur (atau kemudian ketika anda sedang duduk di kerusi) perlahan-lahan gerakkan kaki ke atas dan ke bawah. Lakukan senaman ini beberapa kali setiap 5 atau 10 minit..


Hari-hari pertama selepas operasi adalah yang paling penting. Tubuh anda dilemahkan oleh operasi, anda belum pulih sepenuhnya dari anestesia, tetapi sudah pada jam pertama setelah bangun tidur, cuba ingat lebih kerap mengenai kaki yang dikendalikan, untuk mengawasi kedudukannya. Sebagai peraturan, segera setelah operasi, kaki yang dikendalikan diletakkan di posisi diculik. Bantal diletakkan di antara kaki pesakit untuk membolehkan pencairan sederhana. Hari pertama anda akan berbaring di atas katil. Sekiranya diperlukan manipulasi perubatan atau pemeriksaan, anda akan dibawa ke gurney. Selama 6-8 minggu selepas operasi, anda perlu memakai kaus kaki mampatan (membalut kaki anda dengan pembalut elastik atau memakai stoking mampatan). Anda juga perlu ingat bahawa:

  1. Tidur pada hari-hari pertama selepas operasi hanya diperlukan di bahagian belakang, lebih baik menggunakan bantal atau roller di antara kaki
  2. Anda hanya boleh menghidupkan bahagian yang dikendalikan, tetapi tidak lebih awal dari 7 hari selepas operasi
  3. Semasa berpusing di tempat tidur, letakkan bantal di antara kaki anda

Untuk mengurangkan risiko terkehelnya endoprosthesis, mustahil untuk membengkokkan kaki yang dikendalikan di sendi pinggul lebih dari 90 darjah, memutar kaki pada sendi yang dikendalikan, memutarnya masuk dan keluar. Maksudnya, anda DILARANG:

  • Duduk di kerusi rendah, kerusi berlengan, atau katil
  • Mencangkung ke bawah
  • Bersandar di bawah paras pinggang, angkat objek dari lantai
  • Tarik penutup dari kaki anda di atas katil
  • Pakai pakaian (stoking, stoking, kasut), bersandar pada kaki anda
  • Tidur di sisi sihat tanpa bantal di antara kaki anda
  • Duduk bersila, bersila
  • Pusing ke sisi dengan badan tanpa memusingkan kaki secara serentak

Gunakan petua untuk menjadikan kehidupan seharian anda lebih mudah:

  • Semasa duduk di tempat tidur atau pergi ke tandas selepas pembedahan, anda perlu berhati-hati untuk mengelakkan lenturan berlebihan pada sendi yang dikendalikan. Apabila anda duduk di atas kerusi, ia mesti tinggi. Kerusi biasa harus dilapisi untuk meningkatkan ketinggiannya. Tempat duduk yang rendah dan lembut (kerusi berlengan) harus dielakkan.
  • Pada beberapa pesakit dengan proses yang lebih maju, kesulitan tertentu berterusan ketika memakai stoking. Kami mengesyorkan agar anda menggunakan alat sederhana dalam bentuk tongkat dengan jepitan kain di hujungnya, atau klip khas yang dijual di perusahaan prostetik dan ortopedik..
  • Pakai kasut dengan tanduk yang panjang, cuba beli kasut tanpa tali
  • Letakkan selimut di sebelah anda atau gunakan tandu selimut.
  • Mandi di atas tikar yang tidak tergelincir menggunakan kain lap yang panjang dan pancuran mandian yang fleksibel.
  • Dedikasikan sebahagian besar masa lapang anda untuk terapi fizikal.

Matlamat pertama terapi senaman adalah untuk meningkatkan peredaran darah di kaki yang dikendalikan. Sangat penting untuk mencegah stasis darah, mengurangkan pembengkakan, dan mempercepat penyembuhan luka pasca operasi. Tugas penting latihan fisioterapi seterusnya adalah mengembalikan kekuatan otot anggota badan yang dikendalikan dan mengembalikan pergerakan normal pada sendi, sokongan seluruh kaki. Ingat bahawa terdapat geseran minimum pada sendi yang dikendalikan. Ini adalah sendi engsel dengan meluncur sempurna, jadi semua masalah dengan mengehadkan jarak gerakan pada sendi diselesaikan bukan dengan mengembangkannya secara pasif dengan mengayun, tetapi dengan melatih otot-otot yang mengelilingi sendi secara aktif..

Pada hari-hari pertama selepas operasi, latihan fisioterapi dijalankan semasa berbaring di tempat tidur. Semua latihan harus dilakukan dengan lancar, perlahan, mengelakkan pergerakan tiba-tiba dan ketegangan otot yang berlebihan. Semasa bersenam, pernafasan yang betul adalah penting - penyedutan biasanya bertepatan dengan ketegangan otot, pernafasan - dengan kelonggaran mereka.

Latihan pertama adalah untuk otot betis. Anda telah menggunakan latihan ini pada hari pembedahan. Bengkokkan kaki anda dengan sedikit ketegangan ke arah diri sendiri dan jauh dari diri anda. Latihan harus dilakukan dengan kedua kaki selama beberapa minit hingga 4-5 kali selama satu jam..
Putaran pergelangan kaki: Putar kaki kaki yang dikendalikan terlebih dahulu mengikut arah jam, kemudian ke arah yang bertentangan. Putaran dilakukan hanya oleh sendi pergelangan kaki, bukan lutut! Ulangi latihan 5 kali ke setiap arah.

Latihan untuk otot quadriceps femoris: Kencangkan otot di bahagian depan paha, cuba luruskan lutut, tekan bahagian belakang kaki ke atas katil. Tahan tegang selama 5-10 saat.

Ulangi latihan ini 10 kali untuk setiap kaki (bukan hanya yang dikendalikan)

Tumit Sokongan Lutut: Gerakkan tumit ke arah punggung anda, bengkokkan lutut dan sentuh tumit anda ke permukaan katil. Jangan biarkan lutut anda berpusing ke arah kaki yang lain atau bengkokkan pinggul anda lebih dari 90 darjah. Ulangi latihan ini 10 kali..

Sekiranya pada mulanya sukar bagi anda untuk melakukan latihan yang dinyatakan di atas pada hari pertama selepas operasi, maka anda boleh menangguhkannya. Sekiranya kesulitan timbul kemudian, anda boleh menggunakan pita atau kepingan bergulung untuk menegang kaki anda..

Pengecutan Punggung: Picit otot-otot punggung dan tahan tegang selama 5 saat. Ulangi latihan sekurang-kurangnya 10 kali.

Latihan Penculikan: Panjangkan kaki yang dikendalikan sejauh mungkin ke sisi dan belakang. Ulangi latihan ini 10 kali. Sekiranya pada mulanya sukar bagi anda untuk melakukan latihan ini pada hari pertama selepas operasi, maka anda boleh menangguhkannya. Selalunya latihan ini gagal pada hari-hari pertama selepas operasi..

Luruskan Kaki Angkat: Kencangkan otot paha anda sehingga lutut kaki di atas katil dilambung sepenuhnya. Kemudian angkat kaki anda beberapa sentimeter dari permukaan katil. Ulangi latihan ini 10 kali untuk setiap kaki. Sekiranya pada mulanya sukar bagi anda untuk melakukan latihan ini pada hari pertama selepas operasi, maka anda boleh menangguhkannya. Seperti yang sebelumnya, selalunya latihan ini tidak berfungsi pada hari-hari pertama selepas operasi..

Lanjutkan semua latihan ini kemudian, pada hari kedua, ketiga, dan seterusnya beberapa hari selepas pembedahan penggantian pinggul.

Langkah pertama
Pada hari-hari pertama selepas pembedahan, anda mesti belajar bangun dari tempat tidur, berdiri, duduk dan berjalan supaya anda dapat melakukannya dengan selamat. Kami berharap petua mudah kami dapat membantu anda dalam hal ini..
Anda mesti ingat bahawa sebelum anda duduk atau bangun, anda mesti membalut kaki anda dengan pembalut elastik atau memakai stoking elastik khas untuk mengelakkan trombosis urat pada bahagian bawah kaki.

Bagaimana hendak bangun dari katil
Sebagai peraturan, mereka dibenarkan bangun pada hari ketiga setelah operasi. Buat pertama kalinya, pengajar terapi fizikal atau doktor yang hadir akan membantu anda untuk kembali berdiri. Pada masa ini, anda masih merasa lemah, jadi pada hari-hari pertama seseorang pasti menolong anda, menyokong anda. Anda mungkin merasa sedikit pening, tetapi cuba bergantung pada diri anda sebanyak mungkin. Ingat, semakin cepat anda bangun, semakin cepat anda akan mula berjalan sendiri. Kakitangan perubatan hanya dapat menolong anda, tetapi tidak lebih. Kemajuan sepenuhnya bergantung kepada anda.

Jadi, bangun dari katil harus menuju ke kaki yang dikendalikan. Duduk di tepi katil, jaga kaki yang dikendalikan lurus dan di hadapan. Periksa lantai untuk licin sebelum bangun. Letakkan kedua kaki di atas lantai. Anda juga boleh berdiri di sebelah kaki yang sihat, dengan syarat anda tidak membengkokkan pinggul yang dikendalikan lebih dari 90 darjah dan tidak membawanya ke garis tengah badan. Dengan menggunakan tongkat dan kaki anda yang tidak dikendalikan, cuba berdiri.

Sekiranya anda ingin tidur, semua tindakan dilakukan mengikut urutan terbalik: pertama anda perlu meletakkan kaki sihat di atas katil, kemudian dikendalikan.

Cara menggunakan kruk dengan betul

Perlu berdiri dan meletakkan tongkat ke depan selangkah dan ke arah jari kaki. Dengan siku anda sedikit bengkok, jaga pinggul anda selurus mungkin. Pegang pegangan tongkat dengan kuat semasa berjalan. Semasa berjalan, sentuh lantai dengan kaki yang dikendalikan. Kemudian tingkatkan beban pada kaki anda dengan mencuba memaksanya dengan kekuatan yang sama dengan berat kaki anda atau 20% dari berat badan anda. Anda dapat menentukan beban menggunakan berat biasa, di mana anda perlu berdiri dengan kaki yang dikendalikan dengan beban yang diperlukan. Ingat perasaan dan cubalah memijak kaki anda dengan beban ini semasa berjalan.

Perhatian: Berat utama harus disokong oleh telapak tangan, bukan ketiak!

Sekiranya anda dibenarkan menggunakan hanya satu tongkat, maka tongkat itu mesti berada di sisi kaki yang sihat.

Cara duduk dan bangun dengan betul

Untuk duduk, pergi ke kerusi dengan punggung anda berpusing sehingga anda merasakan kelebihannya. Gerakkan kedua-dua tongkat ke arah kaki yang baik. Duduk di atas kerusi dengan sandaran tangan dan kaki yang dikendalikan dipanjangkan.

Bengkokkan kaki anda dengan sedikit sudut dan duduk tegak. Luncur ke hadapan untuk keluar dari kerusi. Pegang lengan kerusi dengan tangan anda untuk berdiri di atas kaki yang sihat, sedikit meregangkan kaki yang masih dikendalikan. Kemudian ambil tongkat dengan kedua tangan untuk berdiri di kaki yang dikendalikan.

1-4 hari selepas pembedahan

  1. Belajarlah untuk bangun dari tidur dan tidur sendiri.
  2. Belajar berjalan sendiri dengan kruk atau pejalan kaki.
  3. Belajar duduk dan duduk di kerusi sendiri.
  4. Belajar menggunakan tandas sendiri.
  5. Belajar melakukan senaman.
  1. Ikuti peraturan untuk mencegah kehelan endoprosthesis: amati peraturan sudut yang betul, tidur dengan bantal di antara lutut.
  2. Jangan berbaring di sebelah anda yang dikendalikan. Sekiranya anda ingin berbaring di sebelah anda, barulah berbaring hanya di sisi sihat anda, dan pastikan meletakkan bantal atau roller di antara lutut anda.
  3. Apabila anda berbaring di punggung, jangan sesekali meletakkan bantal atau roller di bawah lutut - selalunya anda mahu melakukannya dan sedikit lenturan di lutut mengurangkan kesakitan, tetapi jika anda terus melengkung lutut sepanjang masa, maka sangat sukar untuk memulihkan pemanjangan pada sendi pinggul, sukar untuk mula berjalan.
  1. Latihan otot paha anterior (angkat kaki lurus)
  2. Bersenam otot paha yang lain (meremas bantal di antara kaki)
  3. Senaman glute (pelekat glute)
  4. Bekerja dengan otot kaki bawah (pergerakan kaki)
  5. Semasa berdiri - luruskan sepenuhnya kaki anda.
  6. Tempoh dan kekerapan berjalan dengan kruk meningkat secara beransur-ansur. Menjelang 4-5 hari selepas operasi, berjalan kaki 100-150 meter 4-5 kali sehari dianggap hasil yang baik.
  7. Anda perlu berusaha untuk beban simetri di kaki kiri dan kanan (jika doktor membenarkan beban seperti itu pada kaki)
  8. Cobalah untuk tidak pincang - menjaga langkah lebih pendek dan lebih perlahan, tetapi langkah-langkahnya tidak akan pincang..
  9. Menjelang 4-5 hari, beralih dari berjalan "mengejar" ke normal (iaitu ketika berjalan, letakkan kaki yang dikendalikan lebih jauh dari kaki yang tidak dikendalikan)

CARA MENINGKAT DAN MENGUNDI TINGKAT

Amaran: jangan mengambil langkah pertama menaiki tangga sendiri!

Dalam 4-5 hari selepas operasi, anda perlu belajar menaiki tangga. Memanjat tangga memerlukan pergerakan sendi dan kekuatan otot, jadi harus dielakkan seboleh mungkin sehingga pemulihan sepenuhnya. Tetapi bagi kebanyakan kita ini tidak mustahil, kerana walaupun di lif di banyak rumah, anda perlu menaiki tangga. Sekiranya anda perlu menggunakan tangga, anda mungkin memerlukan pertolongan orang lain. Sentiasa gunakan tangan yang bertentangan dengan sendi yang dikendalikan di pegangan tangan ketika menaiki tangga dan selangkah satu demi satu.

Mendaki tangga:

1. Tingkatkan kaki anda dengan baik..

2. Kemudian gerakkan kaki yang dikendalikan selangkah lebih tinggi..

3. Akhirnya, alihkan tongkat tongkat dan / atau tongkat anda ke langkah yang sama..

Menuruni tangga, semuanya dalam urutan terbalik:

1. Letakkan tongkat dan / atau tongkat anda pada langkah di bawah.

2. Turun dengan kaki yang dikendalikan..

3. Akhirnya, gerakkan kaki yang baik ke bawah..

Ingat peraturan asasnya: KAKI SIHAT SELALU DI ATAS SIKIT!

Apabila anda belajar bangun dan berdiri dengan stabil, anda dapat mengembangkan kompleks latihan fisioterapi. Semasa melakukan latihan ini sambil berdiri, pegang sokongan yang selamat (kepala katil, meja, dinding, atau kerusi yang kukuh). Ulangi setiap latihan 10 kali selama setiap sesi 3 kali sehari.

Angkat Lutut Berdiri: Angkat lutut kaki yang dikendalikan. Jangan menaikkan lutut di atas pinggang anda. Pegang kaki anda selama dua saat, untuk hitungan tiga, turunkan.

Pinggul pinggul semasa berdiri: Tarik perlahan kaki yang dikendalikan ke belakang. Cuba punggung lurus. Pegang kaki anda selama 2 atau 3 saat, kemudian bawa kembali ke lantai.

Penculikan berdiri: Pastikan pinggul, lutut, dan kaki anda lurus ke hadapan. Pastikan badan anda lurus. Pastikan lutut menunjuk ke hadapan setiap saat, gerakkan kaki anda ke sisi. Kemudian perlahan-lahan turunkan kaki anda sehingga kaki berdiri kembali di lantai.

SELEPAS PERBEZAAN

  • Pematuhan anda dengan arahan doktor sangat penting untuk pemulihan yang cepat:
  • Sekiranya anda menggunakan alat pejalan kaki atau kruk ketika berjalan, tanyakan kepada doktor anda berapa berat badan yang boleh anda gunakan pada kaki yang dikendalikan. Jangan lupa bahawa, kemungkinan besar, anda akan cepat letih berbanding sebelumnya. Anda harus membiarkan masa rehat 30-60 minit sepanjang hari.
  • Lebih senang dan selamat duduk dan bangun dari kerusi, meletakkan sebahagian besar berat di tangan anda. Tidak boleh duduk di kerusi atau tempat tidur yang rendah dan lembut. Bantal atau bantal tidur boleh digunakan untuk duduk di ketinggian yang mencukupi.
  • Ketinggian tempat duduk tandas yang mencukupi akan membantu mengurangkan tekanan pada sendi pinggul dan lutut ketika berdiri dan duduk di tandas.
  • Rak sekrup pada paras dada di bilik mandi menghindari keperluan memiringkan untuk mengambil peralatan mandian semasa mandi.
  • Tempat duduk (bangku) di bilik mandi membolehkan anda mandi dengan selamat dan selesa dalam keadaan duduk.
  • Gunakan kain lap yang panjang untuk mencuci kaki bawah. Untuk wanita mencukur kakinya, gunakan pemanjangan pisau cukur khas.
  • Jangan menyapu, mengepam atau mengosongkan lantai. Pel pelengan panjang boleh digunakan untuk mencuci barang yang tinggi atau rendah.
  • Memandu dengan kereta tidak dilarang, tetapi arahan mesti dipatuhi ketika masuk dan keluar dari kenderaan. Anda boleh meletakkan bantal di tempat duduk untuk meningkatkan ketinggian tempat duduk. Semasa dalam perjalanan, cubalah menggerakkan tempat duduk ke belakang sebanyak mungkin, dengan mengambil kedudukan separuh condong.
  • Doktor anda kemungkinan besar akan menetapkan pil sakit untuk anda. Pastikan anda mengikuti preskripsi doktor untuk mengambil ubat ini..
  • Pembengkakan sedikit tisu di sekitar luka pasca operasi bukanlah penyimpangan. Oleh itu, pakaian yang selesa dan longgar harus dipakai untuk mengelakkan tekanan pada luka. Tanyakan kepada doktor anda atau profesional penjagaan kesihatan yang berkelayakan mengenai cara menangani luka.


Menjelang 4-5 minggu selepas operasi, otot dan ligamen tumbuh bersama dengan cukup erat, dan inilah masanya ketika tiba masanya untuk meningkatkan beban pada otot, mengembalikan kekuatannya, kemampuan untuk mengimbangkan, yang mustahil tanpa kerja-kerja terkoordinasi semua otot yang mengelilingi sendi pinggul.

Semua ini diperlukan untuk bergerak dari tongkat ke tongkat dan kemudian mula berjalan sepenuhnya secara bebas. Adalah mustahil untuk melepaskan kruk lebih awal, ketika otot belum dapat menahan sendi sepenuhnya dan lebih-lebih lagi bertindak balas terhadap kemungkinan situasi tidak standard (misalnya, putaran tajam).

Latihan dengan jalur elastik (dengan daya tahan). Latihan ini harus dilakukan 10 kali pada waktu pagi, petang dan petang. Pasang salah satu hujung jalur elastik di sekitar pergelangan kaki kaki yang dikendalikan, dan hujung yang lain ke pintu yang terkunci, perabot berat atau dinding bar. Untuk menjaga keseimbangan, pegang kerusi atau kepala katil.

Resistive Hip Flexion: Berdiri dengan punggung ke dinding atau objek berat yang dilekatkan jalur elastik, dengan kaki yang dikendalikan sedikit ke sisi. Angkat kaki ke hadapan, lurus lutut. Kemudian perlahan-lahan kembalikan kaki ke kedudukan semula..

Sambungan Pinggul Tahan: Berdiri menghadap dinding atau objek berat yang dilekatkan jalur elastik, dengan kaki yang dikendalikan sedikit ke sisi. Panjangkan kaki anda di sendi pinggul, lurus lutut. Kemudian perlahan-lahan kembalikan kaki ke kedudukan semula..

Menahan penculikan kaki dalam keadaan berdiri: Berdiri dengan sisi baik anda ke arah pintu atau objek berat yang dilekatkan tiub getah, dan gerakkan kaki yang anda kendalikan ke sisi. Perlahan-lahan kembalikan kaki anda ke kedudukan semula.

Berjalan: Gunakan tongkat sehingga anda yakin dengan keseimbangan anda. Pertama, berjalan selama 5-10 minit 3-4 kali sehari. Apabila kekuatan dan daya tahan anda meningkat, anda akan dapat berjalan selama 20-30 minit 2-3 kali sehari. Setelah anda pulih sepenuhnya, teruskan berjalan kaki selama 20-30 minit 3-4 kali seminggu untuk mengekalkan kekuatan otot yang dicapai. Gunakan tongkat hanya di sebelah kaki yang sihat.

NASIHAT UNTUK MASA DEPAN

  • Kira-kira 6-8 minggu selepas pembedahan anda, doktor anda mungkin membenarkan anda memandu dan memberitahu anda tentang tabiat memandu. Sekiranya kereta anda tidak dilengkapi transmisi automatik, berbincanglah dengan doktor anda mengenai sekatan memandu yang dihasilkan. Sebelum memasuki jalan raya, anda harus memastikan bahawa membrek kereta tidak menyebabkan anda tidak selesa.
  • Sembelit adalah perkara biasa pada pesakit selepas pembedahan. Ia disebabkan oleh mobiliti rendah dan ubat sakit. Bercakap dengan doktor anda mengenai diet anda. Sekiranya doktor tidak keberatan, maka menu tersebut mesti merangkumi buah-buahan dan sayur-sayuran segar, dan juga minum lapan gelas cecair penuh setiap hari..
  • Perhatikan berat badan anda - setiap kilogram tambahan akan mempercepat kehausan sendi anda. Ingat bahawa tidak ada diet khas untuk pesakit dengan penggantian pinggul. Makanan anda harus kaya dengan vitamin, semua protein penting, garam mineral. Tidak ada kumpulan makanan yang mempunyai keutamaan daripada yang lain, dan hanya bersama-sama mereka dapat menyediakan makanan sihat yang lengkap kepada tubuh..
  • Sendi buatan anda adalah struktur kompleks yang terbuat dari logam, plastik, seramik, jadi jika anda akan melakukan perjalanan dengan kapal terbang, berhati-hatilah mendapatkan sijil operasi yang dilakukan, kerana ini boleh berguna semasa melalui kawalan lapangan terbang. Dalam perjalanan jauh, bawa pasport endoprosthesis anda.
  • Ingat bahawa sendi anda mengandungi logam, jadi pemanasan dalam tidak diingini, melakukan terapi UHF pada kawasan sendi yang dikendalikan menggunakan teknik melintang.
  • Biasanya, dengan pemulihan fungsi anggota badan yang lengkap, pesakit mempunyai keinginan untuk terus bermain sukan kegemaran mereka. Tetapi, dengan mengambil kira keunikan biomekanik sendi buatan, disarankan untuk mengelakkan jenis aktiviti sukan yang berkaitan dengan mengangkat atau membawa beban, pukulan tajam ke anggota badan yang dikendalikan. Oleh itu, kami tidak mengesyorkan menunggang kuda, berlari, melompat, angkat berat, dll. Berjalan kaki (normal dan Skandinavia), berenang, berbasikal dan ski santai.
  • Elakkan selsema, jangkitan kronik, hipotermia - sendi buatan anda boleh menjadi "titik lemah" yang mengalami keradangan.

Pemulihan pada peringkat pesakit luar-poliklinik
Setiap pesakit memerlukan program individu, dengan mengambil kira patologi bersamaan. Matlamat pemulihan adalah untuk membentuk gaya berjalan yang betul dan menghilangkan ketidakseimbangan otot.

Dalam tempoh ini, boleh disyorkan:

  • Fisioterapi:
  1. Terapi magnetik sendi pinggul dan kawasan anggota bawah
  2. Elektroforesis kalsium di kawasan sendi pinggul
  3. Rangsangan elektrik otot gluteal, quadriceps paha (DDT, SMT, Miorhythm, IFT)
  4. Fonoforesis heparin pada kawasan hematoma (jika ada)
  5. Hidroterapi, berenang (setelah penyembuhan luka pasca operasi sepenuhnya)
  6. Terapi panas (selepas 6 minggu)
  • Urut anggota badan yang dikendalikan (dibenarkan dari 12-14 hari selepas penyingkiran jahitan pasca operasi).
  • Fisioterapi
  1. Teruskan latihan yang anda lakukan sebelumnya.
  2. Gimnastik khas berbaring di sebelah (tidak dikendalikan), di perut, berdiri dengan sokongan.
  3. Berbasikal
  4. Berjalan dengan dos


Kehidupan "bebas masalah" sendi baru anda banyak bergantung pada kekuatan lekapan pada tulang. Dan, pada gilirannya, ditentukan oleh kualiti tisu tulang yang mengelilingi sendi. Malangnya, pada banyak pesakit yang menjalani artroplasti, kualiti tisu tulang meninggalkan banyak yang diharapkan kerana osteoporosis yang ada. Osteoporosis difahami sebagai kehilangan kekuatan mekanikal tulang. Dalam banyak cara, perkembangan osteoporosis bergantung pada usia, jantina pesakit, diet dan gaya hidup. Wanita selepas 50 tahun sangat terdedah kepada penyakit ini. Tetapi tanpa mengira jantina dan usia, disarankan untuk menghindari apa yang disebut faktor risiko osteoporosis. Ini termasuk gaya hidup yang tidak aktif, penggunaan hormon steroid, merokok, dan penyalahgunaan alkohol. Untuk mengelakkan perkembangan osteoporosis, kami mengesyorkan agar pesakit menyerah minuman berkarbonat seperti Pepsi-Cola, kehilangan barang, dll., Pastikan untuk memasukkan makanan diet mereka yang kaya dengan kalsium, seperti produk tenusu, ikan, sayur-sayuran. Sekiranya anda mengalami gejala osteoporosis, perlu segera berbincang dengan doktor mengenai kaedah rawatannya yang optimum..

Ingat bahawa sendi buatan anda tidak akan kekal selamanya. Purata jangka hayat endoprosthesis normal adalah 15-20 tahun, dalam kes terbaik mencapai 25 tahun. Sudah tentu, seseorang tidak harus selalu memikirkan tentang perkara yang tidak dapat dielakkan dari operasi kedua (terutamanya kerana kebanyakan pesakit berjaya mengelakkannya). Sendi baru anda "menyukai" sikap penuh perhatian dan kemas. Sangat penting untuk anda mengingati perkara ini, sentiasa dalam keadaan fizikal dan kaki anda sepanjang masa. Memandangkan beberapa peringatan yang kami bicarakan di atas, anda dapat pulih sepenuhnya dan kembali ke kehidupan aktif yang normal, ke pekerjaan atau hobi kegemaran anda..