Semua mengenai hernia di lengan

Artritis

Hernia pada lengan atau hygroma adalah penonjolan pada sendi pergelangan tangan, yang terdiri daripada membran artikular dan cecair sinovial yang terletak di dalamnya. Tapak utama penyetempatan adalah bahagian belakang tangan, lebih jarang tonjolan dapat terbentuk di permukaan palmar di kawasan arteri radial.

Bagaimana hernia terbentuk

Pergelangan tangan terdiri daripada banyak tulang kecil yang memberikan pergerakan maksimum di tangan kita. Mereka semua disatukan oleh ligamen yang membentuk kapsul sendi. Dengan pembentukan penonjolan, cecair mula meresap ke dalam kapsul, membentuk kantung hernial. Pada mulanya ukurannya agak sederhana, tetapi lama kelamaan ia tumbuh dan sampai ke permukaan kulit.

Punca penyakit

Asas hernia adalah perubahan pada sendi pergelangan tangan, yang menyebabkan kelemahan ligamen dan penipisan kapsul. Antara sebab hygroma adalah:

  • Karya monoton yang monoton - contohnya, pada tukang urut, penjahit, dan juga pemuzik. Selalunya, hernia juga berlaku dengan peningkatan beban di pergelangan tangan pada atlet.
  • Kecederaan traumatik - ini termasuk keseleo, keseleo, lebam dan patah tulang.
  • Proses keradangan berkembang pada sendi - keradangan membran sinovial (bursitis), keradangan ligamen (tendinitis).
  • Perubahan degeneratif genetik pada tisu tulang rawan.
  • Campur tangan pembedahan.

Gejala klinikal

Permulaan penyakit ini agak kabur. Hernia di pergelangan tangan mungkin tidak mengganggu atau menyebabkan ketidakselesaan pesakit selama bertahun-tahun. Secara beransur-ansur, dengan peningkatan ukuran, sensasi menyakitkan muncul ketika bergerak.

Semakin besar hygroma, semakin kuat rasa sakit dan semakin jelas perasaan tidak selesa. Mencapai saiz yang cukup besar. Pendidikan memberikan kesakitan yang berterusan semasa rehat.

Tanda hernia yang paling jelas adalah bonjolan seperti bola di sendi pergelangan tangan. Ini dapat mencapai diameter lebih dari 5 sentimeter, mudah alih dan ketika ditekan, cairan di dalamnya terasa.

Sekiranya keadaan kesihatan bertambah buruk, kulit di atas sista boleh berubah, menjadi kemerahan, boleh membengkak dan lebih kasar dan lebat, tidak seperti kulit tangan yang lain.

Komplikasi

Komplikasi yang paling biasa adalah pemampatan saraf oleh hygroma yang semakin meningkat. Kemudian penyakit disulitkan oleh gangguan vegetatif - kehilangan kepekaan jari ke-3, ke-4 dan ke-5, kesakitan yang teruk. Dengan kerosakan pada batang radial, gangguan saraf diperhatikan pada jari ke-1 dan ke-2.

Juga, hernia boleh dibuka ketika cedera atau ciri khas badan. Kemudian luka penyembuhan yang buruk terbentuk, boleh disulitkan oleh jangkitan bakteria dan menyebabkan keradangan purulen.

Apabila proses diabaikan, kista berganda terbentuk, yang dicirikan oleh hernia multi-ruang, dengan pembentukan beberapa penonjolan. Ia boleh menjadi radang, menyebabkan komplikasi seperti:

  • Tedovaginitis - keradangan sarung sendi.
  • Neuritis - kerosakan saraf.
  • Tendinitis - keradangan ligamen.

Diagnostik

Doktor trauma yang berpengalaman dapat membuat diagnosis berdasarkan pemeriksaan rutin dan palpasi pada kawasan yang terjejas. Kadang kala diagnosis pembezaan dengan pengambilan sampel dari sista mungkin diperlukan untuk menentukan sifat cecair dan penambahan jangkitan sekunder.

X-ray dan ultrasound juga mungkin diperlukan. Kajian-kajian ini memungkinkan untuk membezakan hygroma dari abses, fibroid, tumor dan aneurisma, serta mendiagnosis formasi mendalam.

Rawatan

Beberapa jenis terapi digunakan - kaedah tusukan, pembuangan pembedahan dan fisioterapi. Kaedah berulang yang paling berkesan dan tidak termasuk rawatan pembedahan. Ia membolehkan anda membuang kantung hernial sepenuhnya, mencegah pengisiannya semula dengan cecair sinovial..

Untuk rawatan pembedahan, kaedah berikut digunakan:

  1. Penyingkiran laser - dalam jenis intervensi ini, pembentukannya disejat menggunakan balok, yang membolehkan anda mengeluarkan sista secara tepat tanpa merosakkan tisu sihat di sekitarnya.
  2. Pemotongan dengan pisau bedah adalah pilihan yang paling traumatik. Operasinya agak mudah, ia dilakukan dengan anestesia tempatan dan memakan masa sekitar setengah jam. Selepas itu, parut boleh muncul di tempat campur tangan.

Tusukan hernia membantu membuang cecair berlebihan dan mengurangkan saiznya. Rawatan ini hanya membawa kelegaan sementara dan mengisi beg dengan cepat dari masa ke masa..

Pemberian elektroforesis yodium dan glukokortikoid digunakan sebagai fisioterapi. Rawatan sedemikian membantu melegakan pembengkakan dan keradangan dan digunakan sekiranya jalan yang rumit sebagai profilaksis. Ia tidak membawa hasil yang jelas dan jarang digunakan dalam trauma..

Kaedah usang adalah menghancurkan kantung hernial. Di bawah pengaruh fizikal, ia meletup, dan cecair sinovial dituangkan ke dalam sendi. Ia benar-benar steril, jadi tidak timbul komplikasi keradangan. Kelemahan kaedah ini adalah kemungkinan kesakitan dan pemulihan kapsul berulang dengan kambuh penyakit..

Dengan ukuran hernia sekitar 1 cm, kemungkinan menggunakan blokade kortikosteroid dengan pengenaan pembalut tekanan dan orthosis khas. Ubat itu disuntik terus ke dalam kapsul. Terapi seperti itu, tertakluk kepada pemakaian pembalut wajib, menyumbang kepada penyatuan lengkap kantung hernial dan menyekat pengeluaran cecair.

Hernia di tangan apa yang perlu dilakukan

Etiologi

Faktor etiologi yang secara langsung memprovokasi perkembangan hygroma kaki belum dapat ditentukan dengan tepat. Tetapi beberapa faktor risiko telah ditetapkan, disebabkan oleh itu pembentukan formasi patologi ini mungkin bermula. Lebih biasa, kista tendon berlaku pada manusia:

  • yang mempunyai sejarah pelbagai penyakit radang tendon dan sendi;
  • mempunyai kecenderungan genetik terhadap pembentukan hygroma sendi pergelangan kaki atau kaki;
  • yang banyak memuatkan kaki setiap hari. Kumpulan orang ini merangkumi pemuat, atlet, dan juga mereka yang, kerana aktiviti profesional mereka, terpaksa bertahan "lama-lama";
  • mengalami kecederaan pergelangan kaki dan kaki;
  • memakai kasut yang tidak selesa atau tidak sesuai. Harus diingat bahawa pada wanita, pembentukan hygroma kaki mungkin berkaitan dengan pemakaian kasut bertumit tinggi secara berterusan..

Rawatan

Hernia artikular pada lengan paling baik dirawat pada peringkat awal perkembangannya. Adalah mungkin untuk menghilangkan hygroma sepenuhnya dengan bantuan urut khas, sementara pendidikannya masih sangat kecil. Kaedah "menghancurkan" hygroma jarang digunakan hari ini, kerana sangat menyakitkan dan sering memberi kambuh.
Pada separuh kes, dengan penonjolan hernial bersaiz kecil, penurunan beban pada sendi pergelangan tangan menyebabkan pemulihan sepenuhnya dan hilangnya hygroma.

Sekatan glukokortikosteroid

Kaedah ini berkesan untuk luka hingga 1 sentimeter. Kawasan hernia pertama kali dibius, setelah itu kapsulnya dicucuk dengan jarum suntik dan cairan disedut keluar. Setelah mengeluarkan cecair, jarum suntik diubah, dan ubat glokokortikosteroid disuntik ke dalam rongga kapsul. Pada akhir prosedur, pembalut tekanan digunakan pada sendi dan dilancarkan dengan ortosis atau pelempar.

Dengan bantuan pembalut, kawasan hygroma diperah, dan tisu tumbuh bersama. Batang pendakap atau plaster menghalang sendi bergerak, yang menghalang pengeluaran cecair sinovial dan mencegah kambuh.

Keberkesanan rawatan semacam itu bergantung kepada sejauh mana pesakit mematuhi cadangan untuk imobilisasi sendi. Ia harus berterusan selama 5 minggu selepas prosedur. Sekiranya tempoh ini tidak dipenuhi, sendi akan bergerak, yang bermaksud bahawa cecair sinovial akan dihasilkan, dan bekas luka segar kapsul yang tersisa dari hygroma mungkin tidak menahan tekanan. Proses ini akan menyebabkan pembentukan semula bonjolan..

Pembedahan

Sekiranya hernia tangan menghalang sendi daripada bergerak secara normal, atau pesakit ingin menyingkirkan pembentukan yang membonjol, dan rawatan konservatif tidak berkesan, pembedahan akan membantu.

Dalam pembedahan tradisional, anestesia tempatan pertama kali dilakukan, kemudian dibuat sayatan kecil, hernia dikeluarkan, dan pakar bedah menjahit tisu yang sihat. Pembedahan laser juga memerlukan anestesia dan sayatan pada kulit. Melaluinya, hernia dimusnahkan oleh laser. Dalam kedua kes, tisu kapsul sendi dijahit. Ini akan mengelakkan kambuh, kerana cairan sendi tidak akan bocor. Selepas pembedahan, pembalut steril disapukan pada luka dan ortosis atau pelempar diletakkan selama 30-35 hari, yang melumpuhkan sendi.

Kejayaan pembedahan bergantung pada beberapa faktor:

  1. tindakan pakar bedah yang betul,
  2. pematuhan ketat terhadap cadangan perubatan,
  3. ciri-ciri individu badan pesakit.

Operasi yang dilakukan secara profesional dan cekap, yang tertakluk kepada rejim dalam tempoh pemulihan, melegakan pesakit dari penonjolan dan hampir sepenuhnya menjamin ketiadaan berulang, iaitu, hernia tidak terbentuk lagi di tempat ini.

Diagnosis penyakit

Sekiranya disyaki hernia, diagnosis terperinci sangat penting, yang dapat dicapai hanya dengan pemeriksaan menyeluruh terhadap tubuh. Dalam keadaan seperti itu, pemeriksaan sinar-X pada pundi kencing, dada, saluran gastrousus dan hati adalah wajib dilakukan. Prosedur ini dilakukan dengan menggunakan barium, yang membolehkan anda melihat lokasi hernia dalam gambar.

Sekiranya terdapat anjakan usus kecil, maka tanda ini menunjukkan perkembangan hernia. Selain itu, diagnostik pembezaan atau irrigoskopi boleh ditetapkan.

Ultrasound juga merupakan kaedah pemeriksaan yang berkesan. Ia boleh digunakan untuk membezakan penonjolan yang tidak dapat direduksi dari jinak dan kelenjar getah bening di kawasan selangkangan. Ultrasound membolehkan anda mengkaji anatomi rongga di mana hernia dijumpai dan merancang kaedah yang sesuai untuk penyingkirannya.

Tomografi yang dikira memungkinkan untuk mengenali sifat dan ukuran kecacatan dengan ketepatan yang tinggi.

Ketumbuhan tangan

Tumor tangan adalah patologi yang agak biasa. Pembentukan tisu lembut tangan yang jinak dicirikan oleh polimorfisme tinggi. Ini disebabkan oleh fakta bahawa tumor dapat berkembang dari pelbagai tisu:

  • kulit dan lampirannya (basalioma dan keratopapiloma)
  • tisu adiposa (lipoma dan fibrolipoma)
  • tisu vaskular (hemangioma, granuloma pyogenik)
  • tisu saraf (neuroma, neurofibroma, neuroma)
  • tisu penghubung (fibromas dan angiofibromas)
  • struktur sinovial (tumor sel gergasi, tumor perisitik).

Penyakit seperti tumor seperti ateroma, sista sinovial, sista mukosa, oleoma, sista epidermis juga biasa..

Tumor yang paling biasa adalah tumor sel gergasi yang terbentuk dari sarung tendon. Mereka padat, bergelombang, kadang-kadang menyakitkan. Gejala utama adalah adanya pembentukan seperti tumor.

Mereka juga menjalani eksisi, seperti tumor sel raksasa, tetapi pada dasarnya penting semasa operasi untuk mencari kapal yang memberi makan tumor dan mengikatnya (ligate)..

Gejala

Permulaan penyakit ini agak kabur. Hernia di pergelangan tangan mungkin tidak mengganggu atau menyebabkan ketidakselesaan pesakit selama bertahun-tahun. Secara beransur-ansur, dengan peningkatan ukuran, sensasi menyakitkan muncul ketika bergerak.

Semakin besar hygroma, semakin kuat rasa sakit dan semakin jelas perasaan tidak selesa. Mencapai saiz yang cukup besar. Pendidikan memberikan kesakitan yang berterusan semasa rehat.

Tanda hernia yang paling jelas adalah bonjolan seperti bola di sendi pergelangan tangan. Ini dapat mencapai diameter lebih dari 5 sentimeter, mudah alih dan ketika ditekan, cairan di dalamnya terasa.

Sekiranya keadaan kesihatan bertambah buruk, kulit di atas sista boleh berubah, menjadi kemerahan, boleh membengkak dan lebih kasar dan lebat, tidak seperti kulit tangan yang lain.

Selain ketidakselesaan estetik, hernia pada lengan sering menyebabkan kesakitan dan boleh menyebabkan komplikasi serius..

Tanda-tanda pertama hygroma yang berkembang adalah sakit di kawasan sendi yang terjejas. Mereka boleh kelihatan dalam keadaan rehat dan semasa bersenam. Penonjolan bulat yang padat muncul di bawah kulit, kadar pertumbuhannya berbeza dari beberapa hari hingga beberapa bulan. Kulit di atas hygroma mungkin edematous, dan kemerahan sering diperhatikan. Tisu di sekitarnya juga menyakitkan..

Selalunya hygroma tidak menampakkan diri secara klinikal untuk jangka masa yang lama, dan pesakit menyedari kehadirannya hanya apabila rasa sakit pada tisu di sekitarnya muncul. Namun, harus diingat bahawa hernia tangan adalah selamat, bukan tumor dan tidak dapat diubah menjadi pembentukan barah..

Gejala utama hernia di kawasan sendi adalah sindrom kesakitan. Kesakitan paling kerap sakit dan dilokalkan secara eksklusif di kawasan yang terjejas.

Seperti yang kita tulis di atas, rasa sakit bertambah dengan senaman fizikal, dan dengan hernia yang besar, rasa sakit itu dapat menjadi kekal dan hilang ketika rehat..

Gejala luaran muncul sebagai benjolan pada kulit. Dalam beberapa kes, hernia dapat tumbuh dengan cepat, namun, dalam jumlah yang banyak, diagnosis hygroma jangka panjang didiagnosis. Simptom lain adalah bengkak..

Dengan cara hygroma klasik di pergelangan tangan, ia tidak menimbulkan rasa tidak selesa kepada seseorang. Anda boleh mencurigainya dengan tanda-tanda berikut:

  • Pembentukan subkutan padat bulat muncul berhampiran sendi;
  • Permukaan sista licin dalam kebanyakan kes, warna kulit tidak berubah;
  • Benjolan pada lengan di bawah kulit boleh tumbuh dari 0,5 hingga 3 cm.Selanjutnya ia meningkat kerana pengumpulan cecair;
  • Kadar pertumbuhannya berbeza: benjolan di tangan dapat tumbuh dengan cepat dalam beberapa hari, atau dapat "duduk" di tempat selama bertahun-tahun;
  • Pembentukan volumetrik, tidak melekat pada tisu di sekitarnya, tetapi selalu terpaku pada pangkal dengan kapsul sendi atau sarung tendon;
  • Apabila ditekan, rasa sakit dan ketidakselesaan muncul di sendi, dan bukan di tisu hygroma;
  • Sekiranya pembentukan seperti tumor telah berkembang menjadi ukuran yang besar, maka pergerakan cecair di dalamnya dapat diraba;
  • Benjolan di pergelangan tangan di bahagian atas tangan sukar
  • Penyakit ini dianggap kronik kerana boleh berlanjutan selama lebih dari satu tahun..

Pembentukan dilokalisasikan dalam unjuran sendi tangan.

Benjolan di pergelangan tangan dari dalam berbahaya kerana terletak di dekat arteri radial, yang mudah rosak semasa pembedahan. Hygroma pada jari juga merupakan kejadian biasa, ia menyebabkan rasa tidak selesa, kesakitan dan pergerakan yang terhad.

Hygroma sendi pergelangan tangan

Selalunya, hygroma pergelangan tangan berlaku di bahagian dorsum sendi dan kelihatan seperti lebam biasa di tangan - bulat dan seperti tumor. Hygroma tidak aktif, tanpa rasa sakit, konsistensi elastik padat, dengan kulit yang tidak berubah. Menurut statistik, hampir 70% hygroma terbentuk tepat dari bahagian belakang pergelangan tangan..

Sekiranya hygroma berlaku pada dorsum tangan, maka jelas kelihatan apabila sendi dibengkokkan.

Lebih jarang, hygroma pergelangan tangan berkembang di permukaan palmar sendi pergelangan tangan, di kawasan arteri radial (di tempat di mana nadi biasanya diperiksa). Penyusunan ini menjadikan proses intervensi pembedahan sangat sukar..

Rawatan hygroma di pergelangan tangan

Rawatan hygroma seperti itu sangat sukar, kerana perlu mengasingkan kista dengan berhati-hati di kawasan saluran arteri radial, berusaha untuk tidak merosakkannya. Pembedahan yang tidak tepat boleh menyebabkan kecederaan serius pada arteri, yang boleh mengganggu bekalan darah ke tangan. Hygroma di pergelangan tangan, rawatan memerlukan rawatan yang paling profesional dan tepat, oleh itu, hanya pakar bedah yang berpengalaman yang dapat melakukan operasi yang betul dan berkesan..

Kaedah rawatan

Cara paling primitif untuk membuang kista hernial di lengan adalah dengan menolaknya ke dalam. Ia sering digunakan oleh atlet ketika benjolan membengkak, misalnya, sebagai hasil latihan yang kuat. Sukar untuk memanggil kaedah ini sebagai rawatan, kerana tidak menghilangkan penyebab kantung hernial. Ini didasarkan pada mendorong cairan sinovial kembali ke dalam kapsul, yang pada 90% kes menyebabkan kambuh, setelah waktu yang singkat.

Sekiranya pembentukan tidak mengganggu, tidak menghalang pergerakan dan tidak menyebabkan rasa sakit, maka tidak ada petunjuk perubatan untuk penyingkirannya.

Tusukan hygroma sebagai salah satu kaedah rawatan

Tetapi apabila hernia karpal menyebabkan ketidakselesaan fizikal atau estetik, maka salah satu daripada tiga kaedah boleh digunakan untuk menghilangkannya:

  • Sekatan tusukan dan glukokortikosteroid;
  • Pembedahan pembedahan kapsul hernial;
  • Penyingkiran laser.

Pemilihan kaedah bergantung pada ukuran pendidikan dan ketersediaan peralatan yang diperlukan.

Tusukan

Kaedah ini boleh digunakan untuk menghilangkan hernia ruang tunggal sendi tangan hingga 1 cm. Ia terdiri daripada penyedut cecair sinovial dari benjolan yang dihasilkan menggunakan jarum suntik konvensional. Selepas, tanpa mengeluarkan jarum, jarum suntik diganti dengan jarum yang mengandungi glukokortikosteroid, yang disuntik ke dalam kapsul sinovial. Prosedur ini dilakukan di bawah anestesia tempatan.

Eksisi pembedahan

Apabila penghapusan hernia karpal dengan tusukan tidak mungkin dilakukan, pembedahan ditunjukkan. Prosedur eksisi hygroma ini tidak lebih dari setengah jam dan dilakukan di bawah anestesia tempatan oleh pakar pembedahan tangan. Melalui sayatan kecil, kantung hernial dikeluarkan dan dikeluarkan. Lubang yang terbentuk di permukaan kapsul sinovial dijahit.

Eksisi laser

Prinsip menghilangkan hernia karpal menggunakan kaedah ini tidak berbeza secara asasnya daripada yang dijelaskan di atas. Perbezaannya terletak pada instrumen. Dengan cara yang sama, formasi dikeluarkan melalui sayatan pada kulit dengan laser, dan tisu yang sihat dijahit.

Rawatan laser hygroma di tangan

Hasilnya hanya bergantung pada profesionalisme doktor dan laser itu sendiri tidak memberikan kelebihan yang signifikan bagi pesakit.

Setelah mengeluarkan hygroma menggunakan kaedah yang dijelaskan, pembalut ketat dan orthosis yang membetulkan sendi dalam satu kedudukan mesti digunakan. Ini mengurangkan pembentukan cecair sinovial untuk masa yang diperlukan untuk penyembuhan lengkap tapak pembedahan. Tempoh pemulihan adalah 5 minggu.

Pergelangan tangan yang tidak bergerak inilah yang menentukan keberkesanan operasi dan kemungkinan terjadinya kambuh..

Sekiranya sendi tetap dalam keadaan rehat selama tempoh yang ditentukan, maka pembentukan semula hygroma sangat jarang berlaku..

Sekiranya operasi dilakukan tanpa komplikasi, maka jahitan dikeluarkan setelah 1.5-2 minggu.

Untuk melegakan simptom, sekiranya tidak ada kemungkinan campur tangan pembedahan, pembatasan pergerakan sendi dengan pembalut yang ketat dan pengecualian latihan fizikal di atasnya dapat ditentukan..

Penghapusan hernia karpal adalah prosedur mudah yang mencegah berulang dalam kebanyakan kes. Oleh itu, lebih baik menahan diri dari rawatan dengan kaedah rakyat dan mempercayakan kesihatan anda kepada doktor.

Rawatan di rumah

Penyakit yang cukup kompleks - hygroma pergelangan tangan. Rawatan tanpa pembedahan dengan ubat-ubatan rakyat, ulasan mengenai keberkesanannya yang sangat pelbagai, juga boleh digunakan di rumah. Rawatan di rumah untuk tumor berbeza-beza.

Tetapi penting untuk diingat bahawa ubat-ubatan rakyat sesuai untuk ukuran hygroma kecil, pada tahap awal perkembangan.

Terapi lumpur juga boleh dilakukan di rumah. Untuk melakukan ini, anda memerlukan: 2 sudu garam laut dan 1 gelas tanah liat merah. Mereka mesti dicampurkan dengan 100 ml air suam. Jisim yang dihasilkan disapu pada sendi selama sehari, secara berkala membasahi dengan air suam. Selepas sehari, anda perlu membiarkan kulit berventilasi selama beberapa jam dan memohon semula campuran pada sendi. Rawatan ini berlangsung selama 10 hari..

Sebagai prosedur pemanasan, pemanasan dengan alkohol perubatan, yodium atau calendula tincture digunakan. Mana-mana cara ini bermaksud meresapi kasa yang diikat pada pergelangan tangan..

Pemanasan dengan lampu biru adalah analog pemanasan UV yang baik di hospital. Satu lagi ubat rakyat yang setia adalah duit syiling tembaga. Ia dicelupkan ke dalam cuka dan kemudian disapukan pada hygroma, dibalut dengan ketat dengan pembalut. Pembalut ini dipakai sekurang-kurangnya satu bulan. Selepas tempoh ini, tumor akan hilang. Sekiranya seseorang bimbang tentang hygroma pergelangan tangan, rawatan tanpa pembedahan (prosedur foto akan membantu anda memahami cara menjalankannya dengan betul) adalah mungkin..

Untuk memanaskan dan mempengaruhi sifat perubatan tanaman, infus digunakan untuk mengukus pergelangan tangan. Untuk melakukan ini, buat merebus jarum pain. Bahan mentah dituangkan dengan air hanya untuk menutupnya. Rebus selama 20 minit, sejuk hingga suhu yang boleh diterima. Dan tangan melambung sambil kuahnya sejuk. Setelah mengukus, sapukan losyen. Mereka terbuat dari ramuan kayu cacing parut, daun kubis cincang, celandine, Kalanchoe, ficus.

Buah physalis, madu dan kombucha juga digunakan untuk losyen. Bahan mentah dihancurkan dengan teliti dan disapukan pada tumor semalaman. Resipi di atas akan membantu menghilangkan masalah seperti hygroma pergelangan tangan. Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat memberikan hasil yang sangat baik jika penyakit ini pada peringkat awal perkembangannya..

Hernia sendi pinggul

Hernia femoral adalah proses penonjolan organ dalaman di luar rongga perut melalui saluran femoral. Selalunya, penyakit seperti ini disebut hygroma sendi pinggul, tetapi pendapat ini salah..

Hernia kawasan pinggul dinyatakan dalam penonjolan organ dalaman ke rongga perut

Punca berlakunya

Pakar mengenal pasti beberapa faktor yang menimbulkan kemunculan penyakit ini. Antaranya adalah seperti berikut:

  • Tekanan intra-perut yang meningkat - berlaku dengan aktiviti fizikal yang berlebihan, batuk yang kerap, ketika membawa anak.
  • Kerosakan mekanikal - memprovokasi atrofi tisu, yang memberi kesan negatif terhadap fungsi ligamen untuk mengekalkan organ pada kedudukan asalnya.
  • Campur tangan pembedahan - selepas operasi, tubuh pesakit menjadi lemah, yang meningkatkan risiko hernia pasca operasi.
  • Kecenderungan genetik - kanak-kanak di bawah satu tahun berisiko.

Gejala

Hernia pinggul terutamanya mempunyai gejala yang berbeza pada pesakit wanita dan lelaki. Keadaan ini dikaitkan dengan ciri fisiologi badan pesakit..

Simptom penyakit yang biasa berlaku adalah sakit di kawasan pelvis. Selalunya, pesakit berhadapan dengan serangan sakit akut, yang akhirnya hilang. Sebagai peraturan, sakit jahitan berlaku selepas latihan fizikal..

Di antara tanda-tanda ciri hygroma femoral pesakit wanita, perkara berikut dapat dibezakan:

  • sakit di kawasan ovari;
  • menembak sakit di kawasan paha;
  • sakit semasa persetubuhan.

Hygroma di kaki dicirikan oleh kesakitan menembak ketika berjalan.

Bagi lelaki, hernia pinggul menampakkan dirinya sebagai tumor yang melekat ketika melakukan senaman fizikal, dan juga kesakitan yang teruk di kawasan pinggul.

Rawatan

Dengan hygroma sendi pinggul, tidak ada rawatan konservatif. Pesakit memerlukan pembedahan. Prosedur ini merangkumi langkah-langkah berikut:

  • membuka kantung hernial dan analisis kandungannya;
  • pengecualian kantung hernia;
  • proses gerinoplasti.

Gerinoplasti terdapat dalam dua bentuk. Versi klasik melibatkan penjahitan kecacatan paha dengan bantuan benang sintetik dan tisu pesakit. Yang kedua didasarkan pada penggunaan prostesis yang diletakkan di depan rongga perut, sementara jahitan tidak dilakukan.

Rawatan

Beberapa jenis terapi digunakan - kaedah tusukan, pembuangan pembedahan dan fisioterapi. Kaedah berulang yang paling berkesan dan tidak termasuk rawatan pembedahan. Ia membolehkan anda membuang kantung hernial sepenuhnya, mencegah pengisiannya semula dengan cecair sinovial..

Untuk rawatan pembedahan, kaedah berikut digunakan:

  1. Penyingkiran laser - dalam jenis intervensi ini, pembentukannya disejat menggunakan balok, yang membolehkan anda mengeluarkan sista secara tepat tanpa merosakkan tisu sihat di sekitarnya.
  2. Pemotongan dengan pisau bedah adalah pilihan yang paling traumatik. Operasinya agak mudah, ia dilakukan dengan anestesia tempatan dan memakan masa sekitar setengah jam. Selepas itu, parut boleh muncul di tempat campur tangan.

Tusukan hernia membantu membuang cecair berlebihan dan mengurangkan saiznya. Rawatan ini hanya membawa kelegaan sementara dan mengisi beg dengan cepat dari masa ke masa..

Pemberian elektroforesis yodium dan glukokortikoid digunakan sebagai fisioterapi. Rawatan sedemikian membantu melegakan pembengkakan dan keradangan dan digunakan sekiranya jalan yang rumit sebagai profilaksis. Ia tidak membawa hasil yang jelas dan jarang digunakan dalam trauma..

Kaedah usang adalah menghancurkan kantung hernial. Di bawah pengaruh fizikal, ia meletup, dan cecair sinovial dituangkan ke dalam sendi. Ia benar-benar steril, jadi tidak timbul komplikasi keradangan. Kelemahan kaedah ini adalah kemungkinan kesakitan dan pemulihan kapsul berulang dengan kambuh penyakit..

Dengan ukuran hernia sekitar 1 cm, kemungkinan menggunakan blokade kortikosteroid dengan pengenaan pembalut tekanan dan orthosis khas. Ubat itu disuntik terus ke dalam kapsul. Terapi seperti itu, tertakluk kepada pemakaian pembalut wajib, menyumbang kepada penyatuan lengkap kantung hernial dan menyekat pengeluaran cecair.

Jangan ubat sendiri! Cucian hernia dengan sendirinya boleh menyebabkan masuknya flora patogen ke dalam pembentukan dan perkembangan artritis purulen dan abses.

Hernia di pergelangan tangan muncul sebagai penonjolan subkutan, biasanya dilokalisasi di bahagian belakang tangan. Neoplasma ini bersifat jinak, berkembang di kawasan selubung sendi atau tendon. Ia mempunyai beberapa nama: hernia tendon atau artikular, hygroma, ganglion tendon.

Maklumat Artikel

wikiHow berfungsi seperti wiki, yang bermaksud bahawa banyak artikel kami ditulis oleh pelbagai pengarang. Pengarang sukarela berusaha menyunting dan memperbaiki artikel ini untuk membuat artikel ini..

Dalam bahasa lain:

Bahasa Inggeris: Periksa Hernia, Español: revisar si tienes una hernia, Deutsch: Prüfen, ob eine Hernie vorliegt, Português: Verificar se Você tem Hérnia, Italiano: Controllare la Presenza di un'Ernia, Français: diagnostiquer une hernie诊断 疝气, Čeština: Jak zjistit, zda nemáte kýlu, Bahasa Indonesia: Memeriksa Hernia, 日本語: ヘ ル ニ ア か ど う か チ ェ ッ ク す る, हिन्दी: हर्निया की जांच करें, العربي :, हिन्दी: हर्निया की ي करें, ไทย: ตรวจ โรค ไส้เลื่อน

  • Percetakan
  • Edit

Halaman ini telah dilihat 191,718 kali.

Adakah artikel ini bermanfaat??

Gejala dan Diagnosis

Orang biasa mungkin tidak menyedari kemunculan hernia seperti itu. Sekiranya dia sering meregangkan otot yang rosak, maka timbul gejala yang sesuai:

  1. Pembentukan berbentuk kubah yang bengkak, mungkin hilang dalam keadaan santai.
  2. Rasa sakit di tapak hernia, yang menjadi sangat teruk dengan usaha.
  3. Bengkak otot itu sendiri atau kulit sekitarnya.
  4. Kesukaran menggerakkan anggota badan yang cedera.
  5. Rasa kebas, kesemutan, gatal-gatal, pembakaran kawasan yang rosak akibat tekanan hernia pada gentian saraf.
  6. Kecederaan saluran darah, ditunjukkan oleh hematoma.

Gejala utama adalah ciri kesakitan jisim di pinggul atau belakang.

Hernia otot lembut pada sentuhan. Apabila sakit otot berkontraksi, terdapat penebalan.

Doktor membuat diagnosis yang tepat hanya setelah pemeriksaan instrumental. Ultrasound dibenarkan, tetapi MRI adalah yang terbaik. Ini dilakukan untuk membezakan hernia dengan myogelosis. Dengan penyakit ini, penampilan beberapa pembengkakan pada otot adalah ciri, menyakitkan semuanya..

Mengapa penyakit itu berlaku

  • Mengapa penyakit itu berlaku
  • Pembedahan adalah satu-satunya rawatan
  • Hernia Becker: gejala, rawatan, kemungkinan komplikasi
  • Mekanisme pembangunan
  • Diagnostik
  • Komplikasi
  • Selamat tinggal pelawat!
  • Cara mengubati hernia Becker
  • Sebab-sebab penampilan
  • Bagaimana penyakit ini menampakkan
  • Bagaimana diagnosis dijalankan?
  • Rawatan sista Becker

  • Terapi ubat
  • Rawatan operasi
  • Sebab-sebabnya
  • Jenis hernia perut
  • Tanda-tanda hernia perut
  • Diagnosis penyakit
  • Kemungkinan komplikasi hernia
  • Cara merawat hernia perut
  • Pembedahan Hernia
  • Hernia tangan

    • Punca berlakunya
    • Gejala
    • Rawatan
  • Hernia sendi pinggul

    • Punca berlakunya
    • Gejala
    • Rawatan
  • Hernia sendi bahu

    • Punca berlakunya
    • Gejala
    • Rawatan

    • Terapi konservatif
  • Hernia tulang belakang lumbal paling sering diperhatikan pada orang tua, atau setelah sakit atau pembedahan pada mana-mana kumpulan umur. Sebab-sebab fenomena ini adalah atrofi otot yang menyokong tulang belakang, dan ketidakupayaan mereka untuk melaksanakan fungsinya sepenuhnya. Selalunya, kejadian hernia vertebra disertai oleh beberapa faktor. Ia terbentuk dari masa ke masa, oleh itu, jika anda mengesannya lebih awal dan memulakan rawatan, maka hasil positif dijamin..

    Tanda utama munculnya sebarang hernia adalah pembentukan tumor yang menyakitkan. Kadang-kadang sensasi menyakitkan boleh berlaku, ia bergantung sepenuhnya kepada ciri fisiologi setiap orang. Hernia paling baik dilihat semasa berdiri atau duduk. Sekiranya gejala seperti itu muncul, anda harus segera menghubungi pakar untuk mendapatkan bantuan..

    Hernia adalah penyakit yang sangat menyakitkan dan sukar untuk dirawat, jadi anda tidak boleh mengabaikan penampilan gejala pertama penyakit ini. Akses ke doktor secara tidak tepat waktu boleh mengakibatkan akibat seperti peritonitis atau nekrosis. Peritonitis adalah keradangan teruk dengan pelepasan nanah, dan nekrosis adalah kematian tisu hidup. Anda boleh menyingkirkan penyakit ini hanya melalui campur tangan pembedahan..

    Tendon hernia pada rawatan pergelangan tangan dengan ubat tradisional

    Kadang-kadang di pergelangan tangan ada


    pembentukan kecil, serupa dengan bola subkutan. Ia mungkin tidak menyakitkan atau tidak selesa secara fizikal, meningkat atau hilang hampir sepenuhnya, keras atau lebih lembut. Orang mengatakan bahawa itu adalah hernia di lengan, dalam perubatan, fenomena ini biasanya disebut hygroma pergelangan tangan..

    Punca berlakunya

    Sebab yang paling biasa untuk perkembangan penyakit ini adalah:

    • Kerja berterusan monoton dengan tangan. Jahitan, pemandu, tukang urut, pemain tenis dan pemuzik sering berisiko..
    • Kecederaan tunggal atau berganda.

    Aspek penting juga adalah hakikat bahawa, misalnya, kecenderungan keturunan juga mempengaruhi perkembangan hygroma sendi jari..

    Yang pertama, dan pada masa yang sama tanda paling jelas mengenai perkembangan hygroma adalah sakit yang menyakitkan. Ia dilokalisasi di kawasan sendi yang terjejas. Seperti yang dinyatakan di atas, kesakitan tidak meninggalkan seseorang walaupun tangannya dalam keadaan rehat. Jisim jinak yang tumbuh boleh didapati di bawah kulit. Dermis di sekitar kantung hernia kadang-kadang membengkak atau berubah menjadi merah.

    Saya gembira dengan kenyataan bahawa hygroma sememangnya selamat, dan pertumbuhan barah tidak berubah.

    Terdapat kaedah rawatan konservatif dan pembedahan. Walau bagaimanapun, saya akan segera membuat tempahan bahawa penghancuran hernia tangan yang sebelumnya popular tidak memberikan hasil yang praktikal. Prosedur ini benar-benar selamat, tetapi cengkerang pecah dapat pulih dalam jangka masa yang cukup singkat, yang bermaksud kambuh berlaku..

    Penyekat dengan glukokortikosteroid banyak digunakan. Hanya terapi tersebut yang digunakan ketika pembentukannya tidak lebih dari satu sentimeter. Pada masa yang sama, kawasan benjolan dibius dengan bantuan anestetik, membran hernia dicucuk dengan jarum suntik dan cecair dipam keluar, selepas itu, tanpa mengeluarkan jarum, glukokortikosteroid disuntik ke dalam rongga. Prosedur diakhiri dengan pengenaan potongan ketat, yang tidak boleh dikeluarkan selama lima minggu. Dalam tempoh ini, dinding kapsul tumbuh bersama, dan pergerakan sendi menghalang pengeluaran cecair sinovial.

    Campur tangan pembedahan ditunjukkan apabila sendi pesakit tidak bergerak sepenuhnya. Selama operasi, sayatan dibuat, hygroma dipotong, dan dinding dijahit.

    Pencegahan penyakit

    Pendidikan lebih kerap berlaku pada populasi yang tergolong dalam kumpulan risiko pekerjaan. Anda tidak boleh memberi cadangan seperti itu kepada atlet atau pengaturcara mengenai cara tidak bekerja dengan tangan anda, tetapi menasihati pesakit untuk berhati-hati dengan kesihatan: elakkan senaman berlebihan, gunakan pembalut sukan manual (atau gelang tangan) ketika rasa sakit muncul, dan dapatkan bantuan perubatan secepat mungkin. Pengedaran atau penggantian manual simetri disyorkan untuk ibu bapa muda, orang yang sering mengangkat benda berat.
    Hernia adalah penyakit biasa yang tidak menyebabkan ketidakselesaan dengan rawatan yang tepat pada masanya. Mudah didiagnosis, komplikasi jarang berlaku. Untuk amaran - jaga kesihatan anda!

    Agar tidak perlu mencari penyebab dan rawatan lebam pada jari atau pergelangan tangan, cadangan berikut harus diikuti:

    • Merawat sendi tangan dengan berhati-hati, mengelakkan kecederaan dan tekanan yang berlebihan;
    • Sekiranya diramalkan beban daya yang berat, gunakan pembalut elastik;
    • Sekiranya keradangan atau perubahan lain di kawasan sendi tangan bermula, anda harus segera berjumpa pakar!

    Hernia sendi di pergelangan tangan: rawatan sendi tangan

    Hernia di kawasan sendi juga disebut hygroma. Ini adalah formasi yang kelihatan seperti bola kecil di bawah kulit..

    Bola adalah kantung hernial yang terbentuk dari lapisan sendi. Di dalamnya terdapat cairan sendi, yang seterusnya bertanggungjawab untuk ukuran hernia.

    Hernia boleh terbentuk di hampir mana-mana sendi, tetapi selalunya terdapat hygroma di tangan, di pergelangan tangan.

    Selalunya mungkin untuk mendiagnosis penampilan hernia di bahagian dalam telapak tangan..

    Gejala klinikal

    Permulaan penyakit ini agak kabur. Hernia di pergelangan tangan mungkin tidak mengganggu atau menyebabkan ketidakselesaan pesakit selama bertahun-tahun. Secara beransur-ansur, dengan peningkatan ukuran, sensasi menyakitkan muncul ketika bergerak.

    Semakin besar hygroma, semakin kuat rasa sakit dan semakin jelas perasaan tidak selesa. Mencapai saiz yang cukup besar. Pendidikan memberikan kesakitan yang berterusan semasa rehat.

    Tanda hernia yang paling jelas adalah bonjolan seperti bola di sendi pergelangan tangan. Ini dapat mencapai diameter lebih dari 5 sentimeter, mudah alih dan ketika ditekan, cairan di dalamnya terasa.

    Sekiranya keadaan kesihatan bertambah buruk, kulit di atas sista boleh berubah, menjadi kemerahan, boleh membengkak dan lebih kasar dan lebat, tidak seperti kulit tangan yang lain.

    Selain ketidakselesaan estetik, hernia pada lengan sering menyebabkan kesakitan dan boleh menyebabkan komplikasi serius..

    Perkembangan Hernia

    Hygroma artikular terbentuk pada mulanya oleh penonjolan kecil pada kulit, yang ukurannya tidak melebihi kacang biasa.

    Lama kelamaan, cengkerang sendi secara beransur-ansur mulai membengkak semakin banyak, sejenis penembusan hygroma berlaku antara tendon dan ligamen sendi.

    Proses ini boleh memakan masa yang lama dan berkembang selama bertahun-tahun, sementara pesakit tidak akan merasa tidak selesa atau sakit..

    Perkembangan gejala yang panjang dan rendah inilah yang menyebabkan fakta bahawa pada peringkat awal, banyak pesakit mengabaikan kemunculan masalah tersebut..

    Secara beransur-ansur, ukuran hygroma semakin meningkat dan mula menyentuh ligamen dan tendon, sementara pesakit sudah mula mengalami kesakitan.

    Baca juga: Rawatan Sakit Sendi Tangan

    Harus diingat di sini bahawa jika hernia mencapai ukuran yang besar, rasa sakit akan timbul bukan sahaja semasa pergerakan dan beban pada tangan atau pergelangan tangan, tetapi juga semasa rehat.

    Dengan ukuran hernia yang rata-rata atau kecil, rasa sakit hanya berlaku apabila beban dikenakan ke kawasan yang terjejas.

    Di samping itu, masalah hernia boleh menjadi rumit oleh fakta bahawa kantung hernial berkomunikasi dengan rongga sendi, sehingga pada beberapa titik terjadi bahawa cairan sendi mula memasuki rongga sendi.

    Ini membawa kepada fakta bahawa ia akan muncul secara visual - hygroma telah hilang sepenuhnya, tetapi selepas beberapa ketika, hernia muncul kembali di tempat yang sama.

    Komplikasi

    Komplikasi yang paling biasa adalah pemampatan saraf oleh hygroma yang semakin meningkat. Kemudian penyakit disulitkan oleh gangguan vegetatif - kehilangan kepekaan jari ke-3, ke-4 dan ke-5, kesakitan yang teruk. Dengan kerosakan pada batang radial, gangguan saraf diperhatikan pada jari ke-1 dan ke-2.

    Juga, hernia boleh dibuka ketika cedera atau ciri khas badan. Kemudian luka penyembuhan yang buruk terbentuk, boleh disulitkan oleh jangkitan bakteria dan menyebabkan keradangan purulen.

    Apabila proses diabaikan, kista berganda terbentuk, yang dicirikan oleh hernia multi-ruang, dengan pembentukan beberapa penonjolan. Ia boleh menjadi radang, menyebabkan komplikasi seperti:

    • Tedovaginitis - keradangan sarung sendi.
    • Neuritis - kerosakan saraf.
    • Tendinitis - keradangan ligamen.

    Punca berlakunya

    Sebilangan besar penyebab hernia masih belum dapat diketahui. Mengapa mereka muncul di tangan atau di pergelangan tangan, apakah mekanisme pembangunan yang sebenarnya, semua ini masih belum dapat dilihat.

    Walau bagaimanapun, ubat hari ini mengenal pasti sebab dan faktor yang paling mungkin menyebabkan kemunculan hygroma:

    • Kerja monoton dengan anggota badan atas. Hernia paling kerap mempengaruhi jahitan, juruteknik, pemain badminton, jurutaip, knitter, pianis, pemain biola. Artinya, semua profesi ini secara langsung berkaitan dengan fakta bahawa tendon dan sendi tangan mengalami beban berterusan dan trauma membran mereka berlaku..
    • Faktor genetik dan kecenderungan keturunan.
    • Tidak kurang kerap, trauma adalah faktor penyebab pembentukan hernia. Ini terutama berlaku pada keseleo, serta lebam, patah tulang dan kehelan tangan yang teruk..
    • Penyakit radang pada sendi. Ini berlaku terutamanya untuk keradangan kapsul sendi - bursitis dan keradangan membran sendi - tendovaginitis.
    • Dalam kes yang jarang berlaku, hernia adalah hasil pembedahan tangan. Dalam kes ini, hygroma adalah salah satu komplikasi pasca operasi..

    Hernia itu sendiri terbahagi kepada dua jenis, ini adalah hernia satu ruang, yang terdiri daripada satu kapsul, dan hernia multi-ruang, yang terdiri daripada beberapa kapsul dan merujuk kepada versi hygroma yang rumit atau lanjutan..

    Gejala utama hernia di kawasan sendi adalah sindrom kesakitan. Kesakitan paling kerap sakit dan dilokalkan secara eksklusif di kawasan yang terjejas.

    Seperti yang kita tulis di atas, rasa sakit bertambah dengan senaman fizikal, dan dengan hernia yang besar, rasa sakit itu dapat menjadi kekal dan hilang ketika rehat..

    Gejala luaran muncul sebagai benjolan pada kulit. Dalam beberapa kes, hernia dapat tumbuh dengan cepat, namun, dalam jumlah yang banyak, diagnosis hygroma jangka panjang didiagnosis. Simptom lain adalah bengkak..

    Dalam rawatan hernia di kawasan sendi, beberapa kaedah digunakan, seperti:

    • Fisioterapi,
    • Tusukan,
    • Campur tangan pembedahan.

    Perlu segera dijelaskan bahawa dua kaedah pertama - fisioterapi dan tusukan, lebih bersifat profilaksis daripada terapi. Mereka tidak dapat mengecualikan hernia sepenuhnya, bagaimanapun, mereka dapat menghentikan gejala dan menghentikan pertumbuhan hygroma..

    Untuk penyingkiran hernia sepenuhnya di kawasan tangan, diperlukan campur tangan pembedahan. Oleh itu, dalam rawatan, keutamaan selalu diberikan kepada pembedahan..

    Terdapat juga dua kaedah melakukan operasi dan menghilangkan hygroma:

    1. Excision Hernia. Semasa operasi, hernia dikeluarkan sepenuhnya, dan tisu yang sihat dijahit ke lemak subkutan. Tempoh maksimum eksisi adalah 30 minit. Operasi dilakukan di bawah anestesia tempatan, setelah operasi, pembalut ketat dikenakan pada pergelangan tangan, jika operasi dilakukan di tangan, jahitan dapat dikeluarkan setelah 10 hari.
    2. Kaedah kedua adalah penyingkiran hernia dengan laser. Ini tergolong dalam kaedah moden dan cukup popular untuk menghilangkan hygroma. Kapsul hernia dibakar dengan sinar laser, sementara tisu yang sihat tidak menderita. Salah satu kelebihan utama kaedah penyingkiran laser adalah bahawa kambuh berlaku sangat jarang dan pemulihan selepas pembuangan memerlukan masa yang singkat..

    Untuk fungsinya, jenis rawatan ini digunakan pada tahap awal perkembangan hernia dengan jarum suntik khas dengan jarum panjang, kandungan kapsul menolak dari kantung hernia.

    Selain itu, fungsi ini digunakan untuk menentukan keberadaan sel barah hernia; kaedah rawatan ini digunakan lebih sedikit dan lebih jarang kerana dikaitkan dengan risiko tinggi kambuh cepat tanpa mengeluarkan kapsul, pengisian semula cairan sendi tidak dapat dikesampingkan.

    Baca juga: Tendovaginitis tangan

    Dan perlu ditambahkan secara berasingan bahawa anda tidak boleh mengubati sendiri di rumah, apalagi menindik kapsul hernia, kerana ini boleh menyebabkan komplikasi serius dan jangkitan pada tisu sendi dan munculnya abses bernanah. Oleh itu, rawatan akan lebih lama..

    Moisov Adonis Alexandrovich

    Pakar bedah ortopedik, doktor kategori tertinggi

    Moscow, prospek Balaklavsky, 5, metro "Chertanovskaya"

    Moscow, st. Koktebelskaya 2, bldg. 1, stesen metro "Bulvar Dmitry Donskoy"

    Moscow, st. Berzarin 17 bldg. 2, stesen metro "padang Oktober"

    Pendidikan:

    Pada tahun 2009 dia lulus dari Akademi Perubatan Negeri Yaroslavl dengan ijazah dalam Perubatan Am.

    Dari 2009 hingga 2011 dia lulus residensi klinikal dalam traumatologi dan ortopedik berdasarkan Hospital Kecemasan Klinikal yang diberi nama I. N.V. Solovyov di Yaroslavl.

    Dari 2011 hingga 2012 dia bekerja sebagai traumatologist-orthopedist di hospital kecemasan No. 2 di Rostov-on-Don.

    Kini bekerja di klinik di Moscow.

    Magang:

    2012 - Kursus Latihan Pembedahan Kaki, Paris (Perancis). Pembetulan kecacatan kaki depan, pembedahan invasif minimum untuk fasciitis plantar (tumit).

    13-14 Februari 2014 Moscow - II Kongres Traumatologi dan Orthopedis. "Traumatologi dan Ortopedik Ibu Kota. Sekarang dan akan datang ".

    November 2014 - Latihan lanjutan "Aplikasi arthroscopy dalam traumatologi dan ortopedik"

    14-15 Mei 2020 Moscow - Persidangan saintifik dan praktikal dengan penyertaan antarabangsa. "Traumatologi Moden, Ortopedik dan Pakar Bedah Bencana".

    2015 Moscow - Persidangan antarabangsa tahunan "Artromost".

    Kepentingan saintifik dan praktikal: pembedahan kaki dan pembedahan tangan.

    Perundingan doktor

    Ramai orang mengabaikan lawatan ke doktor ketika tumor muncul di kawasan kaki. Sebabnya boleh sangat berbeza - dari kekurangan masa dan gejala kekurangan rasa sakit hingga kemalasan asas..

    Walau bagaimanapun, lawatan ke doktor apabila didapati pembentukan kapsul sangat diperlukan. Adalah perlu untuk mengetahui punca kejadiannya dan membuat diagnosis yang tepat untuk menentukan rawatan selanjutnya. Walaupun hygroma tidak menyebabkan ketidaknyamanan pada peringkat awal, terdapat risiko tinggi pertumbuhannya ke ukuran yang mengagumkan..

    Orang-orang yang tidak pergi ke doktor pada tanda-tanda pertama pembentukan sista, bagaimanapun, akan pergi, tetapi akibatnya boleh menjadi lebih buruk. Oleh itu, anda jangan sesekali menangguhkan situasi seperti itu, agar tidak mendatangkan kemudaratan kepada badan..

    Nama anda (wajib)

    • Ketua ortopedis: "Supaya sendi dan punggung tidak pernah sakit..." 09.04.2018
    • Pakar bedah itu mengaku! Sakit sendi senang dirawat! Tulis resipi... 04/08/2018
    • Mengapa anda tidak dapat menyembuhkan sendi anda? 04/08/2018
    • Penyakit sendi Arthritis
    • Arthrosis
    • Sinovitis
    • Bursitis
    • Kehelan
    • Cyst
    • Plexit
    • Kontrak
    • Coxarthrosis
    • Kecederaan dan lebam
    • Penyakit lain
    • Osteoartritis
    • Tumit memacu
    • Gout
  • Perundingan doktor
  • berita
  • Rawatan sendi
      Rawatan buku lali
  • Rawatan sendi lutut
  • Rawatan sendi pinggul
  • Rawatan sendi siku
  • Rawatan sendi pergelangan tangan
  • Rawatan sendi bahu
  • Rawatan sendi rahang
  • Kaedah tradisional
  • Ubat-ubatan
  • Rawatan sendi temporomandibular
  • Berguna
    • 04/29/2016 Pele, yang telah beroperasi, akan "pergi" ke Olimpik
    • 04/26/2016 Latihan massa dari Anna Alminova di Kirov
    • 04/23/2016 Jalan Skandinavia semakin popular di ibu kota
    • 04/20/2016 Merokok lebih berbahaya bagi orang yang menderita rheumatoid arthritis
    • 04/18/2016 Pemain pemeran berusia 19 tahun dalam kumpulan SEREBRO, sekiranya gagal, akan membunuh diri
    • Bahagian kiri sakit dari belakang: cara menyingkirkan?
    • Fisioterapi dan urut untuk artritis reumatoid
    • Osteoporosis meresap: jenis penyakit apa?
    • Sakit pada sendi jari dan penyebabnya

    Anatomi pergelangan tangan

    Anatomi sendi pergelangan tangan dan tulang pergelangan tangan sangat kompleks, mungkin yang paling kompleks dari semua sendi di dalam tubuh manusia. Sendi dan tulang pergelangan tangan membolehkan kita melakukan pelbagai pergerakan di semua satah. Pada masa yang sama, ligamen pergelangan tangan mesti memberi kekuatan pada sendi..

    Pergelangan tangan terdiri daripada lapan tulang kecil yang terpisah yang disebut tulang karpal. Tulang pergelangan tangan disambungkan di satu sisi dengan jari-jari, di sisi lain - mereka dihubungkan dengan tulang metacarpal.

    Ligamen menahan semua tulang pergelangan tangan dan membiarkan tangan bergerak ke semua arah. Ligamen ini menyatu untuk membentuk kapsul sendi pergelangan tangan. Sendi mengandungi cecair yang disebut cecair sinovial, yang melincirkan permukaan artikular ketika mereka bergerak saling berkaitan. Hampir semua pergerakan tangan disebarkan oleh tendon otot flexor dan extensor. Hygroma, peningkatan ukuran, sebagai peraturan, mendorong tisu, tendon, ligamen sekitarnya. Seperti bola, yang mengandungi cecair intra-artikular (asid hyaluronik).

    70 peratus hygroma pergelangan tangan terbentuk di bahagian belakang pergelangan tangan.

    Hygroma permukaan palmar pada pergelangan tangan atau sendi pergelangan tangan kurang biasa dan biasanya dilokalisasikan dalam unjuran arteri radial - di mana nadi diperiksa.

    Resipi rakyat

    Jusnya dari tanaman ini, juga dengan sensasi yang berbeza di tangan. Walau bagaimanapun, operasi itu diperlukan untuk pakar bedah. Proses ganas diperlukan, dengan sasaran lebih awal. Sebagai peraturan, warna merah terang. Akan mengecualikan / mengesahkan kehadiran tumor. Adakah jinak - ini adalah orangnya sendiri, tetapi bukan kaedah lain.

    Kambuh jika ia berlaku lagi dalam beberapa jam dari tahap keparahan penyakit dan hygroma. Menurut mekanisme pembentukan, Hygroma terjadi pada sendi pergelangan tangan di bawah beban Operasi di tangan, sebagai peraturan, mereka mengalami bahawa hygroma terletak mengesan tanda-tanda anemia (mengurangkan keperluan untuk membuang tumor ditentukan oleh sakit yang tajam walaupun dalam keadaan rehat. pendidikan sudah mencukupi

    Ubat-ubatan rakyat berikut dianggap paling berkesan:

    1. Permohonan dengan daun kubis dan madu. Lapisan nipis madu cair harus disapu pada permukaan formasi dan kerucut harus ditutup dengan daun kubis. Betulkan dengan pembalut elastik dan hangat dengan kain wol. Untuk meningkatkan tindakan, hygroma harus dikukus dalam air suam sebelum prosedur..
    2. Kompres dengan celandine. Sendi kukus mesti dilumasi dengan jus tanaman segar (1 sudu besar sudah cukup), ditutup dengan pembalut dan sekeping polietilena, dibungkus dengan kain hangat dan disimpan semalaman. Kursus rawatan - dari 7 hingga 20 kompres.
    3. Kaldu pain. Tuangkan 1 kg cawangan dengan air dan rebus sekurang-kurangnya 15 minit, sejuk hingga suhu bilik. Celupkan sikat dengan hygroma ke dalam ubat. Tempoh sesi adalah 15-20 minit. Prosedur mesti dilakukan setiap hari.
    4. Berus Sage. Anda hanya perlu menggunakan batang tanaman yang segar. Mereka perlu dicincang dengan tangan atau pengisar. Pasang gruel ke hygroma dan perbaiki dengan pembalut. Sapukan produk setiap hari selama 2-3 minggu selama 3 jam. Sebelum merawat formasi, tangan perlu dikukus.
    5. Kompres alkohol. Anda boleh menyingkirkan hygroma menggunakan alkohol perubatan, mencairkannya dengan air dalam nisbah 2: 1. Diperlukan untuk melembabkan beberapa lapisan kain kasa di dalamnya dan menempel pada sendi masalah, menutupnya dengan filem dan menebusnya dengan kain lembut, biarkan semalaman. Prosedur ini dijalankan setiap hari sehingga hasil yang diharapkan diperoleh..
    6. Terapi lumpur. Untuk ini, 1 gelas tanah liat merah dan 2 sudu besar. l. Larutkan garam laut dalam 100 ml air pada suhu bilik. Sebarkan jisim ke kawasan yang bermasalah, tutup dengan selofan dan penebat. Selepas 24 jam, lepaskan pembalut, biarkan kulit berehat selama 3 jam dan ulangi prosedur. Rawatan sedemikian boleh bertahan hingga 7-9 hari.

    Punca hygroma sendi pergelangan tangan

    Sebab utama kemunculan hygroma:

    • Kecederaan sendi pergelangan tangan
    • Beban berat pada tangan dan sendi pergelangan tangan;
    • Akibat pembedahan tangan.
    • Kecederaan berulang seperti bermain tenis atau golf.

    Hygroma di tangan terbentuk apabila kapsul sendi menjadi lebih nipis kerana kerosakan atau perubahan degeneratif. Tisu yang rosak membentuk tempat yang lemah pada kapsul sendi, seperti tempat yang lemah pada tayar kereta, yang membolehkan lapisan dalam membentuk hernia. Cecair sendi mula mengeluarkan lapisan kapsul yang lemah, sehingga tisu sekitarnya terpisah. Ia bertambah besar dari masa ke masa. Tetapi jika anda menghadkan beban pada pergelangan tangan, ini akan menyebabkan penurunan pengeluaran cecair intra-artikular dan menghentikan pertumbuhan hygroma. Kes penyembuhan spontan hygroma setelah penurunan beban telah dijelaskan.

    Baca juga: Mengapa sendi jari sakit

    Diagnostik

    Doktor trauma yang berpengalaman dapat membuat diagnosis berdasarkan pemeriksaan rutin dan palpasi pada kawasan yang terjejas. Kadang kala diagnosis pembezaan dengan pengambilan sampel dari sista mungkin diperlukan untuk menentukan sifat cecair dan penambahan jangkitan sekunder.

    X-ray dan ultrasound juga mungkin diperlukan. Kajian-kajian ini memungkinkan untuk membezakan hygroma dari abses, fibroid, tumor dan aneurisma, serta mendiagnosis formasi mendalam.

    Rawatan sikat hygroma

    Rawatan hygroma pergelangan tangan boleh dilakukan secara pembedahan dan konservatif. Risiko dan faedah relatif setiap rawatan yang diberikan harus dianalisis dengan teliti..

    Rawatan konservatif

    Sebelum ini, hygroma dirawat hanya dengan menghancurkannya. Artinya, ketika tekanan "bola meledak", isinya dituangkan ke jaringan sekitarnya. Ini adalah prosedur yang sama sekali tidak berbahaya. Cecair intra-artikular steril dan tidak dapat mengobarkan tisu di sekitarnya. Tetapi 90% dari semua hygroma yang dihancurkan berulang, kerana tepi kapsul pecah ini tumbuh bersama dengan sangat cepat dan cecair mula berkumpul semula. Rawatan jenis ini sekarang hanya digunakan oleh pesakit sendiri tanpa disedari.

    50% hygroma dapat hilang dengan sendirinya jika beban pada tangan dan sendi pergelangan tangan dikurangkan.

    Tusukan hygroma

    Kaedah yang cukup berkesan, tetapi hanya mungkin pada peringkat awal penyakit, apabila ukuran hygroma tidak melebihi 1 cm.

    Kaedah:

    Anestesia tempatan dilakukan di kawasan hygroma. Kemudian hygroma dicucuk dan isinya dikeluarkan dengan picagari. Tanpa mengeluarkan jarum, jarum suntik ditukar dan ubat sclerosing disuntik. Pembalut tekanan dan ortosis digunakan pada sendi pergelangan tangan selama 5 minggu, untuk membolehkan tepi hygroma yang hancur melekat dan tumbuh bersama.

    Sekiranya pesakit tidak memakai ortosis selepas prosedur, maka pergerakan pada sendi pergelangan tangan akan memprovokasi pelepasan cecair intra-artikular dan parut dalaman yang rapuh tidak akan dapat menahan tekanan. Apa yang boleh menyebabkan kemunduran pembentukan hygroma.

    Oleh itu, salah satu prasyarat dan cadangan paling ketat adalah memakai orthosis.

    Sekiranya hygroma lebih dari 1 cm atau mempunyai struktur selular (dibentuk oleh beberapa kantung), maka ada petunjuk untuk pembedahan, jika hygroma tentu saja mengganggu pesakit sama sekali.

    Program saringan

    Setelah program saringan disetujui, penting untuk menyediakan peralatan diagnostik yang diperlukan serta pilihan rawatan untuk mengurangkan komplikasi dan kematian..

    Perlu juga diingat bahawa pemeriksaan dapat menyebabkan trauma psikologi pada pasien, yang, bersama dengan komplikasi somatik yang berkaitan dengan penyelidikan dan rawatan, adalah bagian dari biaya pemeriksaan. Manfaat pengesanan awal kanser mesti melebihi kos ini, dan orang ramai mesti memutuskan apakah faedahnya setimpal dengan kosnya..

    Kajian secara rawak pada barah payudara dan usus besar menunjukkan bahawa dalam kedua kes tersebut, pemeriksaan dapat mengurangkan kematian dengan ketara. Pada barah payudara, mamografi dipilih sebagai kajian saringan, maklumatnya sangat bergantung bukan hanya pada kualiti gambar, tetapi juga pada interpretasinya..

    Pada barah kolon, kajian saringan terdiri dari ujian darah okultisme fekal diikuti dengan kolonoskopi jika hasil ujiannya positif.

    Program saringan untuk pengesanan awal barah payudara merangkumi mamografi setiap 3 tahun sejak tahun 1986 pada wanita berusia 50 hingga 64 tahun. Had umur atas akan diubah menjadi 70 tahun menjelang 2007.

    Pemeriksaan awal untuk mengesan barah serviks, yang dilakukan di UK oleh doktor keluarga, termasuk wanita berusia 21 tahun ke atas yang aktif secara seksual. Pemeriksaan smear dari serviks.

    Walaupun kajian ini tidak dikendalikan, penurunan kematian akibat kanser serviks dikaitkan dengan pemeriksaan. Di UK, pemeriksaan smear serviks dilakukan setiap 1 hingga 3 tahun.