Gonarthrosis lutut: apa itu, analisis penyakit dan kaedah rawatan

Meniskus

Gonarthrosis adalah salah satu penyakit degeneratif-dystrophik yang serius pada sendi lutut. Dari segi kekerapan kejadian di antara semua kemungkinan arthrosis pada sistem muskuloskeletal, ia menduduki posisi pertama. Penyakit biasa dicirikan oleh pemusnahan tulang rawan artikular, akibatnya sendi tulang lutut cacat dan kehilangan fungsi pergerakan. Oleh kerana jabatan ini mempunyai bahagian beban yang besar, patogenesis yang timbul dalam strukturnya semakin aktif. Kualiti hidup pesakit menderita dengan ketara, selalunya fokus yang merosakkan membawa kepada kecacatan.

Ini seperti apa penyakit ini pada sinar-x. Anak panah menunjukkan kawasan pemusnahan tisu tulang rawan.

Seperti yang anda ketahui, penyakit apa pun mempunyai sebab tersendiri, yang memberi alasan subur untuk perkembangannya. Dan proses gonarthrosis, sebagai peraturan, juga tidak berkembang secara tiba-tiba, mereka hampir selalu didahului oleh faktor-faktor tertentu. Walau bagaimanapun, kategori ini tidak termasuk jenis patologi yang sangat jarang berlaku - gonarthrosis idiopatik. Apa yang "mencetuskan" provokator faktor itu masih menjadi misteri sains. Artikel kami akan dikhaskan untuk penyebab umum, tanda-tanda simptomatik dan banyak aspek penting lain mengenai gonarthrosis secara umum..

Tanda dan penyebab penyakit

Pernahkah anda perhatikan ada bunyi yang tidak khas dalam bentuk bunyi klik, berderak atau berderak di lutut semasa melakukan pergerakan? Atau mungkin kaki di bahagian ini tiba-tiba setelah berjalan kaki sederhana atau sejurus selepas tidur mula terganggu dengan gejala dan / atau kekakuan yang menyakitkan? Dan selepas beberapa ketika, mereka pergi sendiri: dalam kes pertama - setelah berehat, pada yang kedua - setelah 30-60 minit, ketika anggota badan memanaskan badan? Tetapi kami meminta semua ini untuk alasan, kerana gejala ini dengan tahap kebarangkalian yang tinggi dapat menunjukkan gonarthrosis, paling baik, tahap 1-2.

Gejala masalah yang paling penting dengan sistem muskuloskeletal adalah kesakitan. Sehingga sakit, tidak ada yang bimbang.

Penting! Sekiranya anda tidak memperhatikan masalah pada waktunya, fokus patologi akan mencapai fasa yang tidak dapat dipulihkan (3-4 st.), Dan terapi konservatif tidak lagi diperlukan, anda harus menjalani pembedahan. Selalunya, pembedahan diperlukan sudah pada 2 peringkat, terutamanya dengan patologi genetik reumatoid.

Oleh itu, jika anda memberikan jawapan yang tegas kepada sekurang-kurangnya satu soalan, jangan ragu untuk mengunjungi pakar bedah ortopedik dan segera menjalani semua pemeriksaan yang diperlukan. Selepas diagnosis menyeluruh, anda akan diberikan rawatan yang paling berkesan secara individu yang sesuai dengan diagnosis. Untuk membuat diagnosis, biasanya cukup untuk melakukan sinar-X dan memeriksa kemampuan biomekanik kawasan lutut. Penilaian potensi motor dilakukan dengan melakukan pergerakan anggota badan tertentu dengan bantuan pakar dan pesakit sendiri.

Gejala utama

Mari kembali kepada gejala klinikal. Semakin tua penyakit ini, semakin ketara. Oleh itu, penyakit ini menampakkan diri:

  • kekejangan pada sendi dan bunyi lain (berderit, mengklik, dll.) pada masa pergerakan tertentu (untuk peringkat terakhir, bunyi tidak khas);
  • sindrom menyakitkan dari pelbagai sifat dan warna dari bahagian depan dan / atau belakang lutut ketika bergerak;
  • sakit pada waktu rehat, yang menunjukkan pengabaian masalah perubatan;
  • kelemahan otot, kekakuan bahagian yang berpenyakit, ketidakupayaan untuk menggerakkan sendi dengan betul, batasan jarak pergerakan;
  • parestesi dalam bentuk kebas, kesemutan, dan lain-lain gangguan kepekaan;
  • peningkatan ukuran sendi, yang pada patogenesis teruk dapat dilihat secara visual, lutut yang terkena lebih besar daripada yang sihat;
  • gangguan berkala (penyumbatan) sendi lutut dengan rasa sakit yang serentak, yang dijelaskan oleh kemasukan serpihan tulang rawan nekrotik ke ruang antara permukaan artikular;
  • ketidakstabilan kaki (kehilangan sokongan), dalam hal ini, pesakit sering mengalami kehelan dan subluksasi.

Ciri menarik, selagi tidak ada rasa sakit, kita tidak memperhatikan tangga. Tetapi apabila rasa sakit datang, kita memahami bahawa kita mengatasi sejumlah besar langkah setiap hari..

Tanda-tanda awal gonarthrosis terutamanya termasuk kekejangan pagi dan sakit ringan, yang hilang sejurus selepas orang itu biasanya bersurai. Selain itu, pada peringkat awal, mungkin terdapat kelemahan pada kaki, dengan klik di lutut.

Simptom kesakitan, gangguan pergerakan tidak selalu mengganggu pada permulaan penyakit atau bersifat ringan, yang sering menghalang seseorang daripada memperhatikan masalah pada waktunya dan datang ke hospital. Seperti yang ditunjukkan oleh praktik, selalunya kes ini mesti ditangani dengan tahap keparahan tahap 2 dan lebih tinggi.

Faktor yang memprovokasi patologi

Sekiranya status kesihatan umum seseorang itu baik, dia menjalani gaya hidup yang betul, biasanya persendiannya berfungsi dengan baik dan tidak mengganggu setiap hari dengan atau tanpa sensasi yang menyakitkan, walaupun pada usia tua. Jika tidak, perubahan degeneratif mungkin timbul, yang akan secara agresif memusnahkan komponen artikular penting yang menyediakan fungsi motor, sokongan dan pelunasan anggota bawah, pada usia apa pun.

Ini adalah gambar sebenar permukaan sendi lutut dengan gonarthrosis. Perhatikan kerosakan yang tidak seharusnya, tulang rawan harus halus seperti kaca.

Ini adalah proses merosakkan progresif pada sendi lutut yang biasanya disebut gonarthrosis dalam perubatan. Ia membawa kepada kematian tulang rawan hyaline, yang meliputi semua permukaan tulang artikular, dan apabila ia menjadi lebih nipis dan razvlecheniya terdedah dan ubah bentuk yang terakhir dan, sebagai akibatnya, penurunan kualiti hidup yang melampau.

Pandangan astroskop permukaan kartilaginus yang musnah di rongga sendi..

Patogenesis artritis sering kali sekunder, iaitu apabila ia menjadi akibat patologi tertentu, kecederaan, peningkatan latihan fizikal, dan lain-lain. Perubahan anatomi dan fungsi terutamanya, seperti yang kita ketahui, berkembang dan menjadi lebih rumit kerana pelbagai faktor negatif. Antaranya, yang paling biasa adalah:

  • anomali kongenital pada sendi kaki (memendekkan salah satu kaki, displasia, kecacatan berbentuk O dan bentuk X kaki bawah, dll.);
  • akibat pasca-trauma (komplikasi lebam, patah tulang, kehelan, keseleo, dan lain-lain);
  • hipermobiliti sendi (HMS);
  • artritis reumatoid, lupus eritematosus sistemik, gout dan pseudogout;
  • jangkitan dan keradangan kronik tempatan;
  • kegemukan dan penyakit gangguan metabolisme;
  • penyakit endokrin, terutamanya diabetes mellitus dan hipotiroidisme;
  • gangguan hormon semasa menopaus;
  • aktiviti fizikal yang berlebihan pada anggota bawah;
  • kekurangan aktiviti fizikal, ketidakaktifan fizikal;
  • beban kaki yang berterusan yang berkaitan dengan aktiviti profesional (sukan, angkat berat, dll.);
  • berpanjangan duduk dalam kedudukan yang salah, misalnya, dengan kaki terselip di bawah diri;
  • patologi vaskular bahagian hujung, hipotermia.

By the way, perubahan fisiologi yang berkaitan dengan usia pada tulang, tulang rawan, otot berlaku pada setiap orang yang mengalami penuaan. Komponen-komponen ini haus dari masa ke masa, menjadi lebih lemah, kurang fleksibel dan elastik. Ini bukan paradoks, tetapi fenomena alam yang disediakan oleh alam semula jadi, yang berasal dari kira-kira tempoh ketika seseorang melintasi garis empat puluh tahun. Biasanya, ia berkembang dengan kadar yang sangat perlahan, sehingga tidak ada yang mengerikan secara global yang berlaku pada sendi. Tetapi ada satu "tapi". Sekiranya pemakaian tisu biologi secara signifikan mendominasi proses metabolisme dan pemakanan selular, yang diperhatikan dengan faktor-faktor di atas, sendi mula merosakkan secara progresif.

Ini cukup untuk memprovokasi penyakit ini walaupun dengan tiba-tiba, tanpa persiapan, untuk mengikuti pendidikan jasmani, yang belum pernah anda lakukan sebelumnya. Selalunya, dalam usaha mendapatkan kesihatan, kontinjen warga tua memutuskan untuk mengubah gaya hidup mereka secara radikal, misalnya, mula berlari pada waktu pagi. Sendi lutut yang tidak disiapkan, yang, lebih-lebih lagi, seperti yang kita perhatikan, mempunyai beberapa penyimpangan kerana usia, mudah cedera, air mata mikro muncul di struktur dan kawasan berdekatan mereka. Trauma seperti itu pada tahap mikro, terutama pada orang yang bersara tahun, memerlukan perkembangan gonarthrosis, belum lagi kecederaan yang lebih serius.

Sendi lutut dan pinggul paling kerap terjejas. Gambar menunjukkan dinamika kehancuran dari kiri ke kanan, dari ketiadaan penyakit sepenuhnya hingga peringkat terakhir.

Penyakit ini boleh berkembang bukan hanya pada generasi yang lebih tua (setelah 40 tahun atau lebih), tetapi juga pada orang muda yang berumur 25-40 tahun. Jangka masa usia dewasa dan tua, tentu saja, memberi lebih banyak peluang untuk patologi yang sukar, kerana unsur-unsur semula jadi sendi tidak lagi sekuat yang sebelumnya. Di samping itu, wanita mempunyai kecenderungan yang lebih besar terhadap fenomena patomorfologi pada sendi, yang terutama dijelaskan oleh ciri-ciri hormon tubuh wanita..

Prinsip rawatan

Pada masa ini ketika permukaan artikular belum mengalami perubahan maut, tetapi hanya degenerasi kecil, rawatan konservatif digunakan. Ia berdasarkan prinsip berikut:

  • kelas terapi fizikal tanpa beban menegak mutlak - doktor akan menetapkan latihan (!) yang betul, yang akan meningkatkan proses metabolik pada sendi dan memungkinkan untuk menghentikan perkembangan patologi;
  • menurunkan berat badan dengan diet - sangat penting untuk mengurangkan berat badan bagi orang yang berlebihan berat badan dan gemuk, kerana berat badan tambahan memberi tekanan pada sendi, menyukarkan kerja normalnya;
  • penghapusan aktiviti fizikal, di mana sambungan tulang berfungsi dalam mod kejutan yang dipertingkatkan (berlari, sukan berpasukan, melompat, dll.);
  • penggunaan ubat anti-radang bukan steroid untuk melegakan kesakitan dan bengkak (Ibuprofen, Diclofenac, Voltaren, Indomethacin, dll.);
  • penggunaan ubat untuk merangsang pengeluaran cecair sinovial dan pengisian semula komponen tulang dan tulang rawan dengan bahan berguna (chondroprotectors, hyaluronic acid);
  • memakai alat ortosis khas, kasut ortopedik;
  • pelantikan prosedur fisioterapeutik (krioterapi, aplikasi dengan ozokerite dan parafin, UHF, ultrasound, fonoforesis, dll.).

Tidak ada statistik yang mengesahkan bahawa orang yang berlebihan berat badan lebih kerap mengalami masalah sendi. Tetapi akal sehat belum dibatalkan, ada perbezaan besar ketika 65 kg jatuh berlutut. atau 110...

Sekiranya penyakit itu dicirikan oleh jalan yang teruk atau pendekatan konservatif tidak memberikan dinamik positif, operasi menjadi perlu. Hari ini, pakar bedah ortopedik melakukan intervensi unik (2-4 darjah), di mana sendi lutut yang berpenyakit atau bahagian yang terpisah daripadanya diganti dengan endoprosthesis, analog buatan bio analog yang sesuai dengan sendi biologi. Kami mencadangkan agar anda membiasakan diri dengan video dan foto kami, yang menunjukkan ciri prosedur dan faedahnya dengan sempurna..

Perhatian! Secara konservatif mustahil untuk pulih dari penyakit ini. Kemusnahan serius tidak dapat diperbaiki dengan suntikan intra-artikular yang popular atau bahkan pemindahan sel stem. Oleh itu, jangan berharap teknik invasif minimal dan non-invasif yang baru digunakan secara ajaib akan membantu memulihkan tulang rawan hyaline yang rosak, yang, disebabkan oleh ciri fisiologi, tidak mampu pertumbuhan semula. Ubat konservatif alternatif dan rasmi hanya dapat memperlambat patogenesis yang tidak menguntungkan, dan walaupun hanya pada fasa awal perkembangannya.

Endoprosthetics adalah satu-satunya kaedah ortopedik yang membolehkan pesakit menyingkirkan kesakitan dan kecacatan neraka yang disebabkan oleh gonarthrosis. Tidak ada alternatif untuknya buat masa ini! Penggantian sendi lutut dengan implan tahan lama dilakukan di bahagian pembedahan ortopedik di klinik khusus. Mari fokus pada: untuk mencapai pemulihan yang paling lengkap selepas prostetik lutut, anda pasti harus menjalani kursus khas program rawatan pemulihan.

Dengan pembedahan implantasi yang dilakukan dengan betul dan pemulihan sempurna (ia berlangsung selama 3-4 bulan), seseorang kembali ke kehidupan yang penuh. Sudah tentu, dia perlu mematuhi peraturan mudah agar sendi lutut baru berfungsi tanpa masalah sekurang-kurangnya 15 tahun. Paling ketara, 15 tahun bukanlah hadnya. Pembentukan lutut endoprosthetik moden, seperti yang ditunjukkan oleh pemerhatian klinikal pesakit yang telah menjalani operasi ini, dalam kebanyakan kes 20-25 tahun terakhir.

Kod dalam ICD

Menurut klasifikasi penyakit antarabangsa (ICD-10), penyakit seperti gonarthrosis diberikan kod dari M17.0 hingga M17.9. Apakah kerangka peraturan ini dan mengapa diperlukan? ICD adalah salah satu dokumen yang paling penting dalam skala global, yang dikembangkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia untuk menangani aspek global dalam bidang perubatan. Dokumen, yang merangkumi 3 jilid, berisi semua diagnosis yang diketahui, masing-masing disenaraikan di bawah kod ICD tertentu.

Lambang organisasi kesihatan dunia.

Kodnya terdiri daripada satu huruf (kelas penyakit) dan tiga digit (2 digit pertama adalah penyakit tertentu dari kelas yang ditentukan, dan setelah titik itu ada satu lagi digit yang menunjukkan jenis dan ciri khas penyakitnya). Pengelasan yang teratur ini, yang merangkumi lebih dari 12 ribu penyakit, digunakan oleh pakar perubatan dari semua negara, yang memungkinkan mereka untuk fokus pada standard yang seragam ketika membuat diagnosis, untuk menggunakan piawaian yang diperkenalkan secara rasmi untuk penyediaan rawatan perubatan kepada pesakit, untuk menjaga statistik perubatan mengenai kesakitan, dll..

Secara umum, kami mengetahui kodnya, tetapi bagi sebilangannya masih belum jelas mengapa nombor 10 muncul setelah singkatan ICD. Mari kita jelaskan bahawa nilai ini bermaksud penyemakan penyakit ke-10, iaitu penggunaan versi kesepuluh dokumen (1990) dengan hari pelancaran pertamanya (1983).

Dan sekarang kita akan menguraikan kod ICD yang berkaitan secara langsung dengan penyakit kita:

  • huruf Latin "M" menunjukkan penyakit sistem muskuloskeletal dan tisu penghubung;
  • nombor "17" - gonarthrosis, atau arthrosis sendi lutut;
  • angka berikut "17" ditunjukkan dari julat angka 0-9, itu bermaksud jenis patologi sekunder atau primer, penyetempatan dua hala atau sepihak, asal pasca trauma atau tidak.

Biasanya, pesakit mempunyai jenis penyakit sekunder (lebih kerap pasca trauma) dengan lesi satu sisi (fokusnya tertumpu pada satu lutut). Untuk diagnosis sedemikian, kodnya adalah M17.3. Sebagai contoh, untuk gonarthrosis pasca trauma dengan penyetempatan dua hala (2 lutut), penyakit ini direkodkan sebagai M17.2. Arthrosis sendi lutut primer ialah M17.0 dan M17.1. Katakan saja tidak perlu mempelajari kod ICD, kecuali jika doktor "mengenkripsi" diagnosis dengan cara ini dalam rekod perubatan, dan anda benar-benar ingin sampai ke dasar kebenaran dan mengetahui tafsiran sebutan misteri itu.

Pengkelasan perubatan penyakit terutamanya dibuat untuk pekerja perubatan dan kesihatan untuk tujuan diagnostik dan terapeutik, menyimpan rekod statistik dan menggunakan kod dalam dokumentasi rasmi (dalam sijil kecacatan, sijil istimewa, dll.).

Tahap kekalahan dua hala

Seperti yang telah kita ketahui, penyerapan semula patologi pada tisu sendi lutut dapat terjadi secara eksklusif pada satu anggota bawah, dan secara bersamaan di kedua kaki. Kerosakan serentak pada artikulasi kanan dan kiri biasanya disebut arthrosis ubah bentuk dua hala. Tidak sukar untuk difahami bahawa apabila kedua-dua sendi terjejas oleh penyakit ini, patologi lebih sukar dan lebih sukar ditoleransi, sementara mengancam akan kehilangan fungsi penunjang lokomotor dua anggota badan sekaligus

Kedua-dua sendi lutut hancur hampir simetris.

Patogenesis serupa kadangkala tergolong dalam bentuk gonarthrosis idiopatik, atau primer. Dengan kata lain, penyakit ini muncul tanpa sebab yang jelas, yang tidak sering terjadi. Selalunya mempunyai asal usul pasca trauma. Ini menunjukkan bahawa proses degeneratif-distrofik disebabkan oleh cedera lutut yang pernah dialami, yang pada suatu masa disembuhkan dengan tidak betul, tidak sepenuhnya atau sama sekali tidak dirawat. Tidak kurang kerap, patologi kongenital sistem muskuloskeletal (kelengkungan komponen rangka, kecacatan genetik unsur muskul-ligamen, inferioriti sendi kongenital, dan lain-lain) menyumbang kepadanya. Penyakit tertentu, terutamanya rheumatoid arthritis dan diabetes mellitus, adalah akibat lain dari gangguan ini..

Selamat mengetahui! Arthrosis lutut memerlukan diagnosis pembezaan yang kompeten. Untuk menetapkan langkah-langkah terapeutik yang akan membantu meningkatkan kualiti hidup, perlu membuat diagnosis dan menentukan punca patologi dengan tepat. Dan ini semata-mata terletak pada kecekapan ortopedis-traumatologist. Adalah mustahil untuk mengetahui secara bebas apakah masalahnya sebenarnya terletak pada gonarthrosis. Di samping itu, terdapat banyak gangguan pergerakan, seperti penyakit Parkinson, yang boleh disalah anggap sebagai arthrosis. Oleh itu, anda boleh tersilap dan mencetuskan penyakit otak neurodegeneratif yang paling berbahaya. Oleh itu, jika anda belum melakukannya, lakukan diagnosis berkualiti tinggi, dan jangan sekali-kali memberi rawatan sendiri tanpa kebenaran.!

Tahap gonarthrosis sendi lutut, dari ketiadaan lengkap hingga kehancuran lengkap.

Seperti osteoartritis sebelah kiri atau kanan, penyakit dua hala berlanjutan dalam beberapa peringkat, sementara gambaran klinikal jauh dari yang sama di bahagian kanan dan kiri. Ringkasnya, salah satu sendi mengalami pengubahsuaian yang tidak dapat dipulihkan lebih banyak daripada yang lain. Pertimbangkan apa yang berlaku pada sendi besar dan kompleks pada setiap peringkat, dan bagaimana ia mempengaruhi seseorang. Perhatikan bahawa ciri yang ditunjukkan di bawah ini bersifat universal, oleh itu, ini juga berlaku untuk jenis kiri dan kanan, dan bukan hanya untuk arthrosis dua hala. Artikel itu akan mengetengahkan klasifikasi peringkat Eropah mengikut Kelgren.

Peringkat awal (1 sudu besar.)

Sindrom nyeri tidak begitu ketara atau tidak ada. Mungkin terdapat tanda-tanda ringan pergerakan yang terganggu, kebanyakannya pada waktu pagi dan selepas aktiviti fizikal yang berpanjangan. Di pinggir permukaan artikular, sinar-X menunjukkan osteofit kecil (pertumbuhan tulang), di bahagian pinggiran tulang artikular - sista tidak signifikan dan osteosklerosis ringan. Jurang antara permukaan artikular mempunyai sedikit penyempitan atau tidak berubah. Pada tahap ini, kaedah konservatif menjanjikan prognosis yang baik untuk mencegah perkembangan penyakit ini..

Darjah kedua

Pada peringkat kedua, tanda-tanda radiografi di atas menjadi lebih jelas, iaitu: tulang belakang marginal kasar dan formasi sista dapat dilihat dengan baik, osteosklerosis dinyatakan dengan tajam, radiografi dengan jelas menunjukkan bahawa jurang antara unit tulang dikurangkan dengan ketara, dan kesesuaian sendi terdistorsi. Sensasi menyakitkan pada fasa ke-2 tidak lagi dapat dikelirukan dengan keletihan sederhana, ia lebih kerap berlaku dan lebih sengit. Seseorang memperhatikan kecenderungan untuk mereka muncul: rasa sakit dikaitkan, khususnya, dengan berjalan, mendaki dan menuruni tangga, dengan berdiri lama yang dipaksa. Fungsi lenturan paling terjejas, orang mula lemas. Untuk membantu pesakit, pakar yang sudah pada tahap ini sering menggunakan kaedah campur tangan pembedahan, kerana taktik bukan pembedahan kadang-kadang enggan "bekerja", dan penyakit itu berlanjutan.

Tahap ketiga

Kesakitan menjadi berterusan dan hampir berterusan, kepincangan berlangsung, otot mengalami atrofi serius. Pesakit tidak lagi dapat melakukan tanpa menggunakan alat sokongan. Tahap keparahan ketiga memprovokasi kelengkungan kaki, lebih kerap kecacatan varus, ketika anggota badan memperoleh bentuk O, seperti yang mereka katakan dengan cara sederhana, "kaki dengan roda". Pada masa yang sama, fisura antar-artikular disempit secara kritikal, hampir tidak ada zon tulang rawan "hidup", osteofit berukuran besar. Permukaan tulang yang artikular bersentuhan antara satu sama lain, setiap pergerakan disertai oleh geseran yang kuat. Selalunya tisu dan pembentukan patologi tulang yang tidak berdaya tahan dan jatuh ke rongga artikulasi, yang menyebabkan kesakitan yang teruk dan penyumbatan artikular. Pada fasa ini, pembedahan penggantian lutut tidak dapat dielakkan. Jika tidak - kecacatan seumur hidup dengan penderitaan fizikal yang luar biasa.

Tahap empat

Ini adalah titik akhir, yang dicirikan oleh kehilangan akhir sendi - kematian sepenuhnya dari semua struktur fungsinya. Artinya, tulang rawan hyalin sudah usang, tidak ada ruang sendi, epifisis tulang sangat cacat. Tahap ini dapat dicirikan dalam dua perkataan - sakit hati, yang bahkan ubat penahan sakit yang kuat tidak dapat dipadamkan. Berkenaan dengan potensi motor anggota badan yang bermasalah, kita dapat mengatakan hal berikut: terdapat kontraksi pemanjangan lenturan berterusan, kehilangan sokongan, koordinasi dan kemampuan bergerak yang maksimum. Pesakit kebanyakannya hanya berada di kerusi roda, paling baik dia bergerak dengan bantuan pejalan kaki atau tongkat.

Tahap ke-4 gonarthrosis adalah yang terakhir di sebelah kanan. Kecacatan pada sendi dan paksi tibia.

Saya ingin menyatakan bahawa patologi yang diabaikan juga memberi kesan negatif terhadap sistem vertebra dan kerangka muskuloskeletal secara keseluruhan. Oleh itu, tidak menghairankan apabila pesakit mengadu bahawa, selain sakit di kaki yang tidak tertahankan, dia mengalami sakit di punggung bawah atau bahagian tulang belakang yang lain. Pada tahap akhir proses degeneratif, kerana sindrom nyeri yang diucapkan "tidak melepaskan" siang atau malam, arthroplasty bilateral keseluruhan ditunjukkan dengan segera.

Diagnosis dibuat berdasarkan penilaian terhadap aduan pesakit, data peribadinya (aktiviti profesional, penyakit bersamaan dan masa lalu, tahap aktiviti fizikal harian, dll.), Serta maklumat yang diterima oleh doktor ortopedik semasa pemeriksaan, setelah diagnostik instrumental dan makmal.

Akibat tidak merawat penyakit

Akibat penyakit ini boleh menjadi yang paling teruk. Dan kita bercakap di sini bukan hanya mengenai pelanggaran standard (patah tulang dan ubah bentuk lutut) yang berlaku pada setiap peringkat. Dengan mereka, kami rasa, semuanya jelas: jika anda tidak memulakan terapi yang kompeten tepat pada masanya, hasil yang mengecewakan telah ditentukan - kecacatan pesakit, yang dapat terjadi dengan cukup cepat. Tetapi kami ingin mengatakan beberapa perkataan mengenai potensi bahaya penyakit ini untuk segmen sistem muskuloskeletal lain, khususnya untuk tulang belakang dan sendi lain..

Seperti yang kami katakan di atas, masalah dengan masalah sendi adalah jika kerja satu jabatan terganggu, maka kawasan lain, terutama tulang belakang, segera terlibat dalam proses yang merosakkan..

Gonarthrosis, dalam 75% kes, ia mempengaruhi bahagian tengah (dalaman) lutut, adalah penyerang sebenar tulang belakang anda, salah satu segmen yang paling penting dan ketara di dalam badan. Penyakit ini menimbulkan beban tambahan pada elemen vertebra, kerana tidak membenarkan pergerakan normal tanpa postur adaptif. Oleh itu, dengan borang yang dikendalikan, masalah serius berikut mungkin menyertainya:

  • radiculitis;
  • kelengkungan paksi vertebra;
  • stenosis saluran intervertebral;
  • hernia intervertebral;
  • osteochondrosis;
  • ketidakstabilan vertebra.

Lebih-lebih lagi, penyakit yang disenaraikan di masa depan boleh menimbulkan akibat negatif mereka sendiri. Dan kemungkinan bersama dengan prostetik sendi lutut, anda juga akan diberi (sebelum atau selepas operasi utama) campur tangan pembedahan tertentu, tetapi pada tulang belakang. Kami pasti bahawa semua orang memahami intipati masalah tersebut. By the way, perkara yang sama berlaku untuk sendi lain, lebih kerap anggota badan. Mereka, kerana kecacatan lutut, bertindak sebagai pemampas fungsinya, mengambil beban yang terlalu tinggi, yang penuh dengan kehausan sementara mereka, dan sebagai akibatnya, arthrosis yang sama dalam waktu terdekat.

Nasib baik, sinovitis berjaya dirawat, tidak seperti gonarthrosis.

Adalah mustahil untuk tidak memberitahu secara selari bahawa kadang-kadang sinovitis muncul dengan latar belakang gonarthrosis - proses keradangan yang telah melanda membran sinovial sendi lutut. Akibat sinovitis, sejumlah besar cecair artikular (sinovia) terkumpul di rongga artikular, yang stagnan dan secara literal menekan pada sendi, mengembang dari semua sisi, kerana zon lutut membengkak dengan ketara, hiperemia tempatan dan hipertermia kulit mungkin muncul, meningkat suhu badan am. Selain itu, lebihan cecair dapat mengalir ke kawasan popliteal, mengakibatkan hernia popliteal (Baker cyst).

Oleh itu, patologi utama dan komplikasinya dalam bentuk penyakit ini di kompleks akhirnya akan memburukkan lagi gambaran klinikal yang belum memuaskan. Kami hanya memberikan beberapa contoh akibat dari senarai besar. Kami tidak akan menakutkan anda dengan komplikasi yang lain, anda sendiri mesti memahami betapa seriusnya masalah anda dan mengatasinya dengan penuh tanggungjawab. Lagipun, kecergasan fizikal anda dipertaruhkan, yang merupakan perkara paling berharga dalam hidup..

Pelajari sebanyak mungkin maklumat dan lawati pakar yang cekap sahaja.

Ingat, memulihkan biomekanik kaki bukanlah proses yang mudah, selalunya memerlukan pembedahan berteknologi tinggi dan kemudian pemulihan 3-4 bulan. Oleh itu, hubungi pakar profesional tepat pada masanya untuk mendapatkan bantuan perubatan, hanya mereka yang dapat mendiagnosis sebarang bentuk patologi yang mendasari dan komplikasi yang berkaitan, dan kemudian mengembangkan algoritma yang paling berkesan untuk langkah-langkah terapi.

Gonarthrosis dan tentera

Ramai pesakit lelaki muda bertanya kepada diri mereka sendiri: adakah mereka dimasukkan ke dalam tentera dengan patologi yang begitu kompleks? Untuk menjadi jelas, kami mencadangkan membaca maklumat yang kami sediakan khas untuk anda. Jadi, pertama sekali, tahap ketenteraan anda akan dinilai:

  • keparahan gejala klinikal penyakit ini;
  • tahap ubah bentuk;
  • kehadiran patologi bersamaan (patologi sistemik, anomali kongenital sistem muskuloskeletal, kaki rata, kyphosis dan scoliosis tulang belakang, dll.).

Kesesuaian untuk menjadi perekrut ditentukan oleh lembaga perubatan perubatan tentera secara individu berdasarkan sinar-X sendi, sejarah perubatan peribadi dan petunjuk ujian makmal. Adalah mustahil untuk mengatakan dengan tegas sama ada anda akan dibebaskan dari perkhidmatan atau tidak tanpa melihat keputusan ujian anda. Walau bagaimanapun, anda boleh menggunakan maklumat dari dokumen peraturan, di mana diagnosis dan kriteria dimasukkan, di mana pengecualian atau penangguhan dari perkhidmatan tentera dibenarkan. Arthrosis lutut diatur oleh Art. 65, yang menyenaraikan kemungkinan pilihan yang memungkinkan pengecualian dari tentera:

  • Tahap 2, di mana terdapat osteofit lebih besar dari 1 mm, ruang sendi disempit 2 atau lebih kali dari nilai normal, terdapat gangguan kongruen sendi dan osteosklerosis subkondral. Pemuda itu, kemungkinan besar, tidak akan melayani, walaupun dalam dokumen yang sesuai dia ditandai "baik".
  • 3-4 darjah membolehkan anda bergantung sepenuhnya kepada pengecualian dari perkhidmatan ketenteraan. Diagnosis ini disertai dengan kesakitan yang teruk, sementara pertumbuhan seperti duri besar, kecacatan osteochondral yang ketara, ketiadaan ruang sendi yang lengkap atau hampir lengkap dapat dilihat dengan jelas pada sinar-X. Sebenarnya, orang itu cacat, sukar untuk mengatakan walaupun di mana anda boleh bekerja dengan ayat seperti itu, apalagi tentera. Oleh itu, kategori "D" diberikan dengan nota "tidak sesuai".

Mengenai tahap 1 penyakit ini, kami perhatikan bahawa tidak memberikan alasan untuk dibebaskan dari tentera, perekrut hanya diberi hak istimewa untuk melembutkan syarat-syarat perkhidmatan.

Apakah perbezaan antara gonarthrosis dan arthrosis?

Dengan penafsiran istilah perubatan ini, mungkin memulakan artikel ini. Tetapi jika anda membacanya dengan teliti, anda mungkin menduga bahawa tidak ada perbezaan mendasar dalam konsep kedua nama ini, kecuali dalam sebutan dan ejaan. Gonarthrosis juga tidak berbeza dengan osteoartritis sendi lutut. Inti, ciri-ciri manifestasi awal dan tempoh perkembangan, pencegahan dan langkah-langkah terapi semua patologi ini adalah setara. Kesemuanya menunjukkan arah patogenesis degeneratif-dystrophik yang sama, namun hanya dengan satu perbezaan: diagnosis "gonarthrosis" tidak dapat digunakan berkaitan dengan sendi tulang yang lain. Mengapa?

Gonarthrosis, yang bermaksud degenerasi dan distrofi tulang rawan artikular sendi lutut (diterjemahkan dari bahasa Yunani. Knee + arthrosis), memberikan maklumat mengenai penyetempatan spesifik arthrosis ubah bentuk (osteoarthritis), iaitu di lutut. Tetapi, sebagai contoh, istilah "coxarthrosis", yang juga sering anda temui ketika membaca sumber Internet perubatan, juga bermaksud ubah bentuk arthrosis, tetapi sudah ada pada sendi pinggul (pinggul + arthrosis). Arthrosis dan osteoartritis adalah konsep umum yang serentak sesuai untuk semua sendi..

Gonarthrosis lutut: darjah, jenis, kaedah rawatan

Apa itu gonarthrosis?

Gonarthrosis adalah penyakit degeneratif-distrofik pada sendi lutut. Nama kedua penyakit ini ialah osteoartritis lutut. Penyakit ini tidak radang dan sering menyebabkan kecacatan.

Menurut statistik, dia ditugaskan sebagai salah satu tempat utama di antara semua jenis arthrosis. Dalam jumlah, ini lebih daripada 20%. Dari semua penyakit yang mempengaruhi sendi lutut, kekerapan manifestasi gonarthrosis adalah 53%.

Gonarthrosis telah diketahui oleh doktor selama lebih dari 100 tahun, dalam kehidupan seharian disebut "pemendapan garam". Dan sememangnya, dengan arthrosis, berlaku kalsifikasi (pemendapan kalsifikasi). Walau bagaimanapun, kalsifikasi sedemikian terhad dan tidak mempunyai kepentingan klinikal yang bebas. Proses patologi berlaku dengan latar belakang gangguan peredaran darah pada saluran tulang kecil, setelah itu perubahan yang merosakkan bermula pada penutup tulang rawan sendi.

Pada peringkat awal gonarthrosis, pemusnahan tisu tulang rawan berlaku pada tahap molekul, diikuti oleh degenerasi tulang rawan hyaline: di tempat-tempat ia menjadi keruh, menjadi lebih tipis, stratifikasi dan retak ke arah yang berbeza. Patogenesis berakhir dengan hilangnya tulang rawan sepenuhnya dan pendedahan tulang yang mendasari. Pada gilirannya, tulang bertindak balas terhadap kematian tulang rawan dengan pemadatan, iaitu. pertumbuhan tulang yang berlebihan di sepanjang pinggiran, akibatnya lonjakan terbentuk, kaki cacat dan bengkok. Atas sebab ini, penyakit ini mempunyai nama tambahan "ubah bentuk arthrosis sendi lutut".

Patogenesis gonarthrosis dapat dijelaskan secara ringkas seperti berikut:

Proses metabolik pada tisu tulang rawan dijalankan kerana tekanan osmotik. Apabila diperah, minyak dilepaskan dan diserap ketika dibongkar. Dengan cara ini, semasa bergerak, tulang rawan sentiasa disuburkan. Dengan pemulihan yang tidak lengkap, ditentukan oleh peningkatan tekanan mekanikal, proses metabolik terganggu. Di tempat tekanan paling besar, tulang rawan mula menipis;

Terdapat pelanggaran struktur serat kolagen, yang menyebabkan kehilangan sifat penyerap kejutan, chondromalacia (pelembutan tulang rawan patellar) dan pelanggaran fungsi metabolik chondrocytes. Rawan kehilangan kestabilan dan keanjalannya;

Terdapat pelanggaran kesesuaian pada sendi. Proses ini diperburuk oleh peningkatan sintesis zat tulang dalam bentuk osteofit (pertumbuhan tulang). Sinovium teriritasi dan keradangan bermula di dalamnya. Ini membawa kepada had pergerakan mobiliti sendi;

Arthrosis yang paling biasa pada bahagian dalam sendi lutut antara permukaan femur dan patela. Penyakit ini lebih mudah diserang orang dewasa dan tua, begitu juga dengan atlet profesional.

Penyebab gonarthrosis

Penyebab utama arthrosis sendi lutut termasuk:

Gangguan proses metabolik;

Perubahan patologi dalam peredaran darah dan peningkatan kerapuhan kapilari;

Berat badan yang berlebihan, yang menyebabkan peningkatan beban paksi pada sendi;

Kecederaan pada sendi lutut (pecah ligamen, menisci, patah tulang, retak);

Penyakit keradangan yang ditangguhkan (rematik, artritis);

Tekanan berlebihan pada sendi yang terdedah kepada atlet. Selalunya, pemain tenis, pemain bola sepak, atlet, gimnastik menderita gonarthrosis;

Gangguan hormon dan endokrin;

Kecederaan lama yang belum dirawat dengan baik atau belum selesai;

Anomali kongenital dalam struktur tisu artikular;

Gejala gonarthrosis

Bahaya gonarthrosis, seperti kebanyakan arthrosis, terletak pada akibat yang teruk dari diagnosis tepat pada waktunya. Pada tahap 1, penyakit ini hampir tidak menampakkan diri dengan cara apa pun, kecuali kesakitan yang menarik, yang disifatkan oleh pesakit sebagai keletihan.

Gejala gonarthrosis yang biasa adalah perasaan kekakuan pada sendi, "penyempitan" di bawah lutut dan sakit lutut setelah lama berjalan. Ramai pesakit dengan gonarthrosis (arthrosis sendi lutut) mengadu kesukaran berjalan, terutama pada waktu pagi, setelah tidur atau setelah lama duduk. Seseorang perlu "bersurai" agar menjadi lebih mudah. Dengan perkembangan gonarthrosis, rasa sakit di lutut, terutama di bahagian dalamnya, menjadi lebih berterusan dan berterusan. Selalunya, pesakit dengan gonarthrosis merasakan kekejangan ketika menggerakkan sendi lutut. Selanjutnya, sekatan pada lenturan dan pemanjangan kaki berkembang. Semasa penyakit itu berkembang, kepincangan berlaku. Dalam kes yang lebih maju, seseorang tidak dapat berjalan tanpa bantuan orang asing atau tanpa kruk. Selalunya dalam keadaan terlentang, rasa sakit mereda, tetapi kebetulan pada waktu malam seseorang menderita kesakitan.

Semasa memeriksa lutut pada peringkat awal gonarthrosis, perubahan luaran biasanya tidak dapat dikesan. Dengan berlakunya penyakit ini, ubah bentuk sendi lutut sangat ketara: kontur tulang yang membentuk sendi kasar, kontraktur (lenturan atau pemanjangan yang tidak lengkap), kelengkungan kaki bawah dijumpai. Dengan meletakkan telapak tangan anda di bahagian depan lutut, dengan gerakan lenturan atau perpanjangan, anda dapat merasakan keretakan pada sendi lutut dengan intensiti dan tempoh yang berbeza-beza. Sensasi serupa dapat diperoleh dengan menggerakkan patela ke arah luar (simptom patella-condylar positif).

Semasa berdebar-debar lutut pesakit dengan gonarthrosis, terdapat kawasan yang menyakitkan, biasanya di bahagian dalam sendi, pada tahap kelengkungan paha, tibia dan ruang sendi. Selalunya, efusi terkumpul di rongga sendi lutut, iaitu sinovitis melekat. Keadaan yang serupa ditentukan oleh kelancaran kontur sendi lutut kerana pembengkakan tisu di atas dan di sisi patela, serta perasaan turun naik ketika merasakan penonjolan dengan kedua tangan.

Dalam proses perkembangan gonarthrosis, gejala kelihatan lebih cerah, menjadi lebih jelas. Diagnosis tepat pada masanya memainkan peranan penting dalam memerangi penyakit ini.

Tahap perkembangan gonarthrosis

1 darjah gonarthrosis

Dengan 1 darjah gonarthrosis, terdapat keletihan anggota badan yang cepat dan sedikit ketidakselesaan. Krepitus sederhana dapat diperhatikan semasa pergerakan. Kadang-kadang terdapat batasan pergerakan yang halus pada sendi.

Tulang lutut tidak mengalami perubahan ketara pada peringkat ini. Pada sinar-X, anda dapat melihat sedikit penyempitan ruang sendi.

2 darjah gonarthrosis

Tahap kedua dicirikan oleh permulaan kesakitan, terutama setelah berdiri atau berjalan untuk waktu yang lama. Kekurangan ciri menjadi lebih ketara. Terdapat masalah dengan lenturan dan lenturan penuh anggota badan. Kesakitan permulaan yang disebut berlaku.

Atrofi femoris quadriceps mungkin berlaku. Sudut lenturan penuh dan panjangan anggota badan pada sendi lutut sangat terhad. Gambar sinar-X jelas menunjukkan penyempitan ruang sendi yang ketara dan pertumbuhan osteofit. Tepi tulang "diratakan".

3 darjah gonarthrosis

Pada 3 peringkat, sifat kesakitan berubah - ia semakin kuat dan dapat menampakkan diri ketika berehat. Di kawasan sendi, bengkak dan peningkatan suhu tempatan sering berlaku. Oleh kerana kemungkinan adanya sendi "tikus artikular" (serpihan osteofit yang terlepas), gejala penyumbatan sendi mungkin berlaku. Mereka dimanifestasikan oleh rasa sakit akut yang disertai dengan perasaan bersuara..

Dalam kes ini, pesakit mungkin sepenuhnya kehilangan kemungkinan pergerakan bebas. Terdapat ubah bentuk sendi lutut dengan perubahan pada paksi anggota badan, yang dapat dilihat dengan jelas pada gambar sinar-X. Ketidakstabilan sendi mungkin berlaku.

Jenis gonarthrosis

Gonarthrosis dibahagikan kepada jenis mengikut etiologi:

Gonarthrosis primer berlaku dengan latar belakang perbandingan kesihatan. Pada dasarnya, orang tua sakit, lebih kerap wanita daripada lelaki. Berisiko adalah orang yang mempunyai berat badan berlebihan, iaitu gemuk, mereka yang paling kerap mendapat arthrosis sendi lutut;

Gonarthrosis sekunder berkembang selepas kecederaan lutut sebelumnya atau merupakan komplikasi penyakit berjangkit. Dengan rawatan kecederaan atau keradangan pada sendi lutut yang tepat pada masanya, perkembangan arthrosis dapat dielakkan.

Dengan penyetempatan, gonarthrosis dibahagikan kepada jenis berikut:

Gonarthrosis sebelah kanan - mempengaruhi sendi lutut kanan. Arthrosis jenis ini lebih melekat pada atlet dan orang yang aktiviti profesionalnya dikaitkan dengan beban statik dan dinamik yang berlebihan di kaki kanan;

Gonarthrosis sisi kiri - mempengaruhi sendi lutut kiri. Penyakit ini khas untuk atlet dan orang pertengahan umur dengan berat badan berlebihan;

Gonarthrosis dua hala - merosakkan sendi kedua-dua kaki. Jenis penyakit ini adalah yang paling parah, kerana secara signifikan meningkatkan risiko kecacatan. Paling rentan terhadap orang tua, kerana sifat gonarthrosis bilateral dalam kebanyakan kes adalah idiopatik (berkaitan dengan usia).

Dengan sifat permulaan dan perjalanan penyakit ini, semua jenis arthrosis hampir tidak berbeza antara satu sama lain. Gonarthrosis dua hala dalam bentuk lanjutan dapat lebih jelas, kerana kedua-dua sendi yang sakit secara serentak mengalami beban paksi.

Diagnosis gonarthrosis

Terdapat banyak kaedah diagnostik, tetapi keberkesanannya hanya dapat dicapai dengan pendekatan bersepadu..

Pemeriksaan ortopedik

Pemeriksaan ortopedik adalah ukuran diagnostik pertama dan sangat penting. Ini termasuk:

Pengukuran tulang linier;

Pengukuran sudut (penentuan mobiliti pada sendi yang terjejas pada pelbagai sudut).

Penyelidikan klinikal

Analisis untuk gonarthrosis merangkumi:

Kajian jumlah darah dan kadar pemendapan eritrosit (ESR);

Penentuan tahap fibrinogen, urea dan parameter biokimia darah dan air kencing yang lain.

Pemeriksaan sinar-X

Kaedah utama untuk mendiagnosis gonarthrosis adalah kajian pada sendi yang berpenyakit dengan menggunakan sinar-X. Pada peringkat awal perkembangan penyakit ini, pemeriksaan sinar-X mungkin tidak menunjukkan apa-apa, dan jika berlaku, hanya perubahan kecil. Pada peringkat kemudian, penyempitan ruang sendi, sklerosis tulang rawan, kerosakan tulang, serta pemendapan garam dijumpai.

Ultrasonografi

Pemeriksaan ultrabunyi pada sendi lutut yang terkena arthrosis memberikan hasil terbaik, tetapi tidak dapat menggantikan radiografi sepenuhnya. Oleh itu, semua orang yang menderita penyakit degeneratif-distrofik pada sendi pasti mesti mengambil sinar-X.

MRI - Pengimejan Resonans Magnetik

Ini adalah kaedah diagnostik paling maju yang membolehkan anda mengkaji semua bahagian lapisan sendi demi lapisan dan menentukan perubahan paling awal pada tisu tulang rawan. Kelemahan kaedah ini adalah kos pemeriksaan setiap segmen yang agak tinggi. Dan kelebihan yang tidak diragukan berada dalam ketepatan yang tinggi: sering kali gonarthrosis jauh dari satu-satunya penyakit sistem muskuloskeletal pada pesakit tertentu.

Cara merawat gonarthrosis?

Kaedah merawat gonarthrosis berbeza sedikit daripada kaedah merawat arthrosis sendi lain.

Langkah 1 - hilangkan keradangan

Untuk ini, yang berikut digunakan secara tradisional:

NSAID adalah ubat anti-radang bukan steroid yang diberikan secara intramuskular atau intravena. Ubat-ubatan dalam bentuk suntikan memberi kesan menghilangkan rasa sakit yang lebih lama dan kuat. Ini termasuk ubat-ubatan seperti diclofenac, olfen, diclac, ibuprofen, indomethacin, ketoprofen;

Penggunaan lisan jangka panjang ubat-ubatan ini boleh memberi kesan negatif pada perut, hati, ginjal dan keseluruhan saluran gastrousus, terutama jika terdapat penyakit kronik.

NSAIDs COX-2 adalah yang paling berkesan dan lembut berbanding dengan NSAIDs COX-1. Mereka boleh digunakan untuk waktu yang lama, selama beberapa bulan. Ini adalah meloxicam, celecoxib dan nimesulide;

Ubat hormon. Kumpulan ubat ini digunakan untuk suntikan intra-artikular dengan adanya sinovitis sendi lutut (keradangan membran sinovial). Matlamat terapi adalah untuk melegakan sindrom keradangan dan kesakitan secepat mungkin. Kelemahan penggunaan adalah kesan merosakkan pada tisu tulang rawan, sebilangan besar kontraindikasi dan kesan sampingan. Hormon sintetik yang paling biasa digunakan untuk gonarthrosis: hidrokortison, kenalog, diprospan;

Ubat antienzim. Mereka meneutralkan sintesis enzim tertentu dan mencegah degenerasi sendi lebih lanjut. Ubat yang paling terkenal dalam kumpulan ini ialah: kontrikal, ovomin, gordox. Dengan gonarthrosis, mereka diberikan secara intraartikular.

Langkah 2. Memberi kesan anabolik dan anti-katabolik

Untuk ini, ubat-ubatan digunakan yang menggantikan bahan-bahan yang diperlukan untuk sintesis tulang rawan, memberikan kesan perlindungan khusus pada tisu tulang rawan. Mereka juga dipanggil chondroprotectors. Sediaan sedemikian mengandungi bahan yang membentuk matriks tulang rawan. Ubat-ubatan ini adalah semula jadi, diterima dengan baik oleh badan dan secara aktif merangsang sintesis kolagen.

Ubat yang wajar digunakan untuk arthrosis sendi lutut termasuk Structum, DONA, Alflutop, Rumalon, Mucosat. Semuanya adalah ubat bertindak lambat yang mesti diambil dalam jangka masa yang panjang. Beberapa tersedia sebagai penyelesaian suntikan. Bentuk aplikasi ini adalah yang paling berkesan.

Langkah 3. Kami membasahi, memanaskan, menggosok

Untuk ini, anda boleh menggunakan pelbagai jenis gel, salap dan krim. Sebahagian besarnya, pemanasan dan anti-radang. Tujuan penggunaannya adalah untuk mengaktifkan peredaran darah tempatan dan melegakan keradangan. Ubat yang paling terkenal dalam kumpulan ini: apizartron, finalgon, dolobene, feloran, fastum gel, nikoflex.

Langkah 4. Meningkatkan peredaran darah

Ubat vasodilator digunakan untuk mengurangkan nada otot intravaskular. Ubat semacam itu dapat meningkatkan aliran darah dalaman dan memperbaiki trofisme tisu yang terletak di sekitar sendi. Untuk gonarthrosis, Cavinton, Trental dan Actovegin disyorkan. Untuk menguatkan dinding vaskular, upsavit atau askorutin digunakan.

Langkah 5. Keluarkan nada yang berlebihan

Antispasmodik seperti mydocalm, sirdalud, tizalud dan drotaverin (no-shpa) membolehkan anda menghilangkan ketegangan otot yang berlebihan pada segmen yang rosak. Ia sering berlaku sebagai reaksi kompensasi badan..

Langkah 6. Memperkenalkan prostesis cecair sinovial

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kaedah yang paling progresif untuk mengobati gonarthrosis adalah memasukkan ubat-ubatan berasaskan asid hyaluronik dalam protokol terapi. Ia adalah komponen semula jadi rawan artikular dan cecair sinovial. Oleh itu, kemasukannya ke sendi lutut tidak menyebabkan keradangan, penolakan dan reaksi negatif yang lain..

Pada masa yang sama, penggunaan ubat seperti otrovisk, synocorm atau hyalual dapat melembutkan pergerakan dan melegakan kesakitan yang disebabkan oleh geseran permukaan artikular. Untuk gonarthrosis, ubat yang paling disyorkan dalam kumpulan ini adalah Fermatron.

Urutan rawatan ditentukan oleh doktor sesuai dengan protokol semasa. Pada masa yang sama, terapi anti-radang, kursus chondroprotectors dan fisioterapi boleh diresepkan secara serentak. Persediaan asid hyaluronik dibenarkan disuntik ke dalam sendi hanya apabila keradangannya dikeluarkan sepenuhnya. Jika tidak, bukannya kesan terapeutik, sebaliknya, anda boleh memperburuk perjalanan penyakit ini..

Kaedah pengarang dan inovatif untuk merawat gonarthrosis

Kaedah pengarang untuk merawat arthrosis sendi lutut merangkumi:

Mereka mempunyai prinsip tindakan yang berbeza, tetapi tanpa pengecualian, semuanya telah membuktikan diri mereka sebagai cara yang berkesan untuk menjaga sendi lutut yang terkena gonarthrosis. Malangnya, kita tidak membincangkan pemulihan sepenuhnya..

Terapi oksigen adalah kaedah mengisi rongga sendi dengan oksigen perubatan. Membolehkan anda menghilangkan bengkak dan mengurangkan kesakitan. Boleh digunakan sebagai alternatif terapi hormon.

Terapi sel stem. Inti kaedahnya adalah dengan memindahkan sel induk pesakit ke sendi. Kaedah ini dikembangkan di Jerman dan membolehkan anda menangguhkan rawatan konservatif selama bertahun-tahun. Digunakan hanya di pusat perubatan utama di Jerman.

Kaedah terapi laser intra-artikular. Prosedur ini dilakukan dengan menggunakan laser helium-neon intensiti rendah, yang menembusi sendi melalui pandu gelombang yang dimasukkan ke dalam jarum. Membolehkan anda mengurangkan kesakitan dan meningkatkan jarak pergerakan pada sendi. Kaedah ini dikembangkan di Rusia, dikaji secara klinikal, tetapi kerana harganya yang tinggi, ia tidak banyak digunakan.

Ortokine adalah teknik biologi untuk rawatan gonarthrosis, yang telah dipraktikkan di Eropah sejak tahun 2003. Orthokine adalah serum autologous yang diperoleh dengan memilih protein tertentu dari darah pesakit itu sendiri. Protein ini mempunyai kesan anti-radang. Selepas pengambilan sampel darah dan pengeluaran serum, ubat tersebut diberikan kepada seseorang secara intra-artikular di bawah kawalan ultrasound atau tomografi yang dikira.

Memperlahankan proses pemusnahan tisu tulang rawan;

Mengurangkan sindrom kesakitan;

Meningkatkan mobiliti lutut.

1-2 suntikan sudah cukup untuk rawatan. Kira-kira 70% pesakit berhenti mengalami kesakitan selepas suntikan pertama.

Rawatan operasi

Pada tahap gonarthrosis yang berbeza, terapi konservatif mungkin tidak memberikan dinamik positif. Dalam kes seperti itu, mereka mula mempertimbangkan perlunya pembedahan..

Terdapat beberapa jenis operasi untuk gonarthrosis:

Arthrodesis. Dengan teknik ini, tisu tulang rawan yang cacat dikeluarkan bersama dengan sendi. Kaedah ini tidak membenarkan mengekalkan mobiliti fisiologi anggota badan. Mereka jarang menggunakannya;

Penurunan arthroscopic. Teknik ini terdiri daripada membebaskan sendi dari tisu tulang rawan yang cacat menggunakan arthroscope. Ia digunakan pada peringkat awal penyakit. Kesakitan dihilangkan melalui arthroscopy. Operasinya mudah. Kesan prosedur itu sementara, 2-3 tahun;

Osteotomi periartikular. Ini adalah jenis pembedahan yang sukar dan jarang berlaku. Ini terdiri dalam pemfailan awal dan mengikat tulang sendi pada sudut yang berbeza. Ini dilakukan untuk mengagihkan semula beban. Pemulihan cukup lama, kesannya dari 3 hingga 5 tahun. Ia jarang digunakan pada peringkat awal dan tengah gonarthrosis.

Endoprosthetics

Pada masa kini, arthroplasty adalah jenis campur tangan pembedahan yang paling biasa dan berkesan untuk gonarthrosis. Teknik ini membolehkan anda mengekalkan pergerakan anggota badan, yang memberi peluang kepada pesakit untuk menjalani kehidupan yang penuh. Endoprosthetics adalah operasi yang kompleks. Ia hanya berlangsung sekitar satu jam, tetapi setelah itu anda perlu menjalani pemulihan dan pembangunan bersama. Ini adalah salah satu ciri utama arthroplasty lutut. Kesannya berlangsung hingga 20 tahun, bergantung pada pengubahsuaian bahan. Selepas itu, sendi perlu diubah lagi, kerana prostesis melonggarkan di bawah tindakan beban paksi dan mekanikal.

Kita tidak boleh melupakan kemungkinan komplikasi, seperti:

Nekrosis kulit pada bahagian;

Paresis saraf peroneal;

Trombosis urat saphenous;

Masalah seperti ini sangat jarang berlaku dan menyumbang sekitar 1% daripada jumlah operasi. Oleh itu, perlu diingat bahawa kesan arthroplasty kadang-kadang merupakan satu-satunya cara untuk meningkatkan kualiti hidup pesakit dengan arthrosis sendi lutut..

Pendidikan jasmani untuk gonarthrosis - perubatan dan bukan sahaja

Tujuan latihan untuk gonarthrosis adalah beberapa faktor:

Mengekalkan dan meningkatkan mobiliti sendi;

Pembentukan mekanisme pampasan dengan memperkuat alat muskul-ligamen;

Menguatkan peredaran darah dan memperbaiki trofisme tisu bersebelahan dan sendi itu sendiri;

Mengekalkan nada otot fisiologi.

Latihan dan teknik pelaksanaannya dipilih bergantung pada pergerakan aktif yang tersisa.

Kegiatan berikut boleh dikelaskan sebagai dilarang untuk gonarthrosis:

Pergerakan ganas yang disertai dengan rasa sakit;

Tendangan tajam dan amplitud tinggi;

Latihan dengan beban paksi penuh pada sendi yang terjejas.

Satu set latihan untuk gonarthrosis

Semasa berdiri, cuba berehat sepenuhnya, turunkan tangan ke bawah. Lakukan pergerakan gegaran dengan seluruh badan anda. Pastikan lutut anda digoncang dengan amplitud kecil.

Pegang pada sokongan, bengkokkan lutut, arahkan tumit ke punggung, kemudian, luruskan kaki ke hadapan, letakkan di tumit di hadapan anda. Lakukannya 15-20 kali. Kemudian lakukan pada kaki yang lain.

Semasa berdiri, letakkan telapak tangan anda di lutut. Lakukan pergerakan pekeliling kecil dengan sendi lutut dalam satu arah dan yang lain. Selaraskan amplitud mengikut sensasi anda. Lakukan sekurang-kurangnya 20 kali.

Lakukan senaman pada selimut yang dilipat. Permukaan tidak boleh terlalu keras. Berlutut dan goncang seperti dalam latihan 1.

Dari posisi, seperti latihan sebelumnya, berjalan berlutut, mengambil beberapa langkah ke arah yang berbeza..

Berdiri dengan sokongan di atas lutut (tapak tangan dan lutut harus menyentuh lantai). Turunkan dada anda ke lantai dengan tangan terentang, kemudian gerakkan pinggul dan punggung ke tumit anda, melakukan duduk di tumit anda, menjaga dada anda di atas lantai. Bangkit semula dan ulangi latihan beberapa kali.

Berbaring di sebelah kiri anda, angkat kaki kanan ke atas, bengkok di lutut, luruskan dan panjangkan tumit ke arah dinding sebanyak mungkin. Lakukan 12 kali dan tukar kaki.

Duduk dengan kaki bengkok di hadapan anda. Regangkan lutut kaki kanan ke kiri, kemudian luruskan, luruskan lutut, bengkok dan kembali ke kedudukan permulaannya. Selepas 12 repetisi, ubah kaki anda.

Dari posisi permulaan yang sama, luruskan kaki anda secara bergantian, tanpa mengangkat tumit dari lantai, kemudian bengkokkan lagi secara serentak, juga tanpa mengangkatnya dari lantai. Ulangi 12-14 kali.

Berbaring telentang, tarik kaki bengkok ke dada, pegang jari kaki dengan tangan anda dan, dengan gerakan ke depan yang lancar, cuba luruskan kaki anda sebanyak mungkin. Lakukan senaman tanpa menyentak.

Juga berbaring di punggung anda, ikat penyerap hentakan getah ke pergelangan kaki, dan pasangkan hujung yang lain ke bateri. Bengkokkan dan lenturkan kaki anda dengan lancar, tarik lutut ke dada.

Dapatkan keempat-empat. Ikat satu hujung penyerap kejutan getah ke pergelangan kaki, pasangkan ujungnya ke bateri. Bengkok perlahan dan lenturkan kaki anda sekurang-kurangnya 10-15 kali. Penyerap kejutan tidak boleh terlalu kaku.

Fisioterapi untuk gonarthrosis

Semua jenis fisioterapi boleh diresepkan pada fasa remisi atau peningkatan penyakit yang ringan, tetapi tidak pada fasa paling akut dengan keradangan.

Yang paling berkesan adalah:

Elektroforesis dengan ubat seperti bischofite atau caripain. Penembusan ubat yang lebih dalam dalam kes seperti itu diberikan dengan bantuan Dimexide;

Mandi radon dan hidrogen sulfida;

Untuk mengekalkan dan memanjangkan fasa remisi, anda mesti menjalani kursus fisioterapi 2-4 kali setahun, bergantung pada tahap penyakit.

Elektroforesis dengan caripain membolehkan anda menghilangkan nada yang berlebihan, mendorong penyerapan kontraksi dan lekatan. Sekurang-kurangnya 20 prosedur harus dilakukan, kerana ubat tersebut bersifat kumulatif. Ia bertindak hanya apabila kepekatan maksimum diperoleh di dalam badan. Sebanyak 10 prosedur tidak akan membenarkan wang yang dibelanjakan.

Kursus terapi lumpur untuk gonarthrosis mesti diselesaikan 2 kali setahun, masing-masing 10-15 prosedur. Anda boleh melakukannya di rumah menggunakan lumpur yang dibeli di farmasi. Sebelum digunakan, ia mesti dipanaskan hingga 38-40 ° C.

Urut dan terapi manual untuk gonarthrosis

Jenis kesan ini pada sendi lutut bertujuan untuk meregangkan, memanaskan dan meningkatkan peredaran darah di kawasan sendi. Urutan dilakukan di kawasan lutut, di sepanjang aliran getah bening dari pinggiran ke pusat, tetapi tanpa mempengaruhi fossa popliteal. Terapi manual dilakukan selepas urut oleh pakar yang berpengalaman. Tugas utamanya adalah meregangkan dan menstabilkan sendi..

Anda boleh melakukan senaman berikut dengan sendiri: berdiri dengan sisi yang sihat ke bahagian sokongan, bawa kaki dengan sendi yang sakit ke depan, kemudian ke belakang, kemudian dengan gerakan yang tajam "lemparkan" ke sisi.

Pencegahan gonarthrosis ubah bentuk

Gonarthrosis tergolong dalam kumpulan penyakit yang lebih baik dan lebih mudah dicegah daripada rawatan yang mahal dan jangka panjang.

Berikut ini boleh disyorkan sebagai langkah pencegahan:

Untuk menari dan bersukan, cuba berhati-hati dengan kecederaan serius (pecahnya ligamen, patah tulang, lebam patela yang teruk);

Kekalkan aktiviti fizikal secara berkala, kerana pergerakan adalah asas mekanikal untuk pemakanan tulang rawan;

Buat diet dengan mengambil kira keperluan tisu tulang dan tulang rawan dalam nutrien;

Pantau berat badan anda;

Sekiranya anda cedera atau tidak selesa di kawasan sendi lutut, segera dapatkan bantuan perubatan yang berkelayakan;

Dari usia 35 tahun, menjalani rawatan pencegahan dengan chondroprotectors;

Minum banyak air setiap hari.

Petua Berguna

Mulakan rawatan gonarthrosis dengan diagnosis yang tepat. Lebih baik mendapatkan nasihat daripada beberapa pakar terkemuka.

Jangan ubat sendiri. Semua ubat, dos dan tempoh penggunaannya harus ditetapkan dan dipantau oleh doktor..

Mulakan setiap hari dengan gimnastik.

Sekiranya anda ingin bersenam, berjumpa dengan doktor mengenai jenis senaman yang disyorkan untuk anda. Malah beberapa asana yoga boleh membawa maut kepada gonarthrosis..

Hilangkan makanan masin, pedas, berlemak dari diet anda. Pilih makanan buatan sendiri yang sihat. Produk asid laktik harus mempunyai kandungan lemak sederhana, jika tidak, kalsium akan kurang diserap. Masukkan daging jeli rendah lemak (dimasak dengan daging kalkun), agar-agar semula jadi. Jangan lupa tentang keperluan makan ikan laut dan makanan laut.

Sekiranya tidak ada kelegaan dengan penggunaan ubat antiradang selama seminggu, berjumpa dengan doktor anda untuk mengkaji semula protokol rawatan.

Sekiranya anda dalam pengampunan, dan penyakit ini tidak mengganggu anda, jangan melebihi beban yang dibenarkan. Tidak ada kesakitan tidak bermaksud anda sembuh sepenuhnya..

Cubalah untuk tidak membengkak sendi anda secara berlebihan. Walaupun gonarthrosis bukan penyakit radang, sendi dapat bertindak balas terhadap hipotermia dengan kambuh baru.

Perkara utama adalah ingat! Malah doktor yang terbaik tidak dapat menolong anda jika anda tidak mahu berusaha dan menolong diri sendiri. Sekiranya anda memerlukan pembedahan, jangan menolak dan jangan menangguhkan tarikhnya. Walau bagaimanapun, sangat penting bahawa pada masa operasi anda berada dalam keadaan fizikal yang baik, maka pemulihan selepas operasi akan lebih mudah. Dan hanya bergantung pada anda.

Pendidikan: Universiti Perubatan dan Pergigian Negeri Moscow (1996). Pada tahun 2003 dia mendapat diploma dari Pusat Perubatan Pendidikan dan Ilmiah Jabatan Pentadbiran Presiden Persekutuan Rusia.
Pengarang Kami

Sebelum memulakan latihan untuk mengembangkan dan memulihkan sendi lutut dengan gonarthrosis, anda harus berjumpa pakar. Dalam beberapa kes, gimnastik pemulihan memerlukan pendekatan khas. Latihan tidak dapat dilakukan melalui.

Dengan gonarthrosis, ubat-ubatan rakyat berikut akan membantu anda. Ambil satu setengah kilogram daun dan batang artichoke Yerusalem, pra-menggilingnya, tuangkan lapan hingga sepuluh liter air mendidih ke dalam mangkuk enamel, tekankan komposisi sehingga suhu air dapat ditoleransi untuk kulit, tetapi sehingga tidak terlalu sejuk. Dan kemudian masuk.