Gonarthrosis lutut: apa itu, analisis penyakit dan kaedah rawatan

Siku

Gonarthrosis adalah salah satu penyakit degeneratif-dystrophik yang serius pada sendi lutut. Dari segi kekerapan kejadian di antara semua kemungkinan arthrosis pada sistem muskuloskeletal, ia menduduki posisi pertama. Penyakit biasa dicirikan oleh pemusnahan tulang rawan artikular, akibatnya sendi tulang lutut cacat dan kehilangan fungsi pergerakan. Oleh kerana jabatan ini mempunyai bahagian beban yang besar, patogenesis yang timbul dalam strukturnya semakin aktif. Kualiti hidup pesakit menderita dengan ketara, selalunya fokus yang merosakkan membawa kepada kecacatan.

Ini seperti apa penyakit ini pada sinar-x. Anak panah menunjukkan kawasan pemusnahan tisu tulang rawan.

Seperti yang anda ketahui, penyakit apa pun mempunyai sebab tersendiri, yang memberi alasan subur untuk perkembangannya. Dan proses gonarthrosis, sebagai peraturan, juga tidak berkembang secara tiba-tiba, mereka hampir selalu didahului oleh faktor-faktor tertentu. Walau bagaimanapun, kategori ini tidak termasuk jenis patologi yang sangat jarang berlaku - gonarthrosis idiopatik. Apa yang "mencetuskan" provokator faktor itu masih menjadi misteri sains. Artikel kami akan dikhaskan untuk penyebab umum, tanda-tanda simptomatik dan banyak aspek penting lain mengenai gonarthrosis secara umum..

Tanda dan penyebab penyakit

Pernahkah anda perhatikan ada bunyi yang tidak khas dalam bentuk bunyi klik, berderak atau berderak di lutut semasa melakukan pergerakan? Atau mungkin kaki di bahagian ini tiba-tiba setelah berjalan kaki sederhana atau sejurus selepas tidur mula terganggu dengan gejala dan / atau kekakuan yang menyakitkan? Dan selepas beberapa ketika, mereka pergi sendiri: dalam kes pertama - setelah berehat, pada yang kedua - setelah 30-60 minit, ketika anggota badan memanaskan badan? Tetapi kami meminta semua ini untuk alasan, kerana gejala ini dengan tahap kebarangkalian yang tinggi dapat menunjukkan gonarthrosis, paling baik, tahap 1-2.

Gejala masalah yang paling penting dengan sistem muskuloskeletal adalah kesakitan. Sehingga sakit, tidak ada yang bimbang.

Penting! Sekiranya anda tidak memperhatikan masalah pada waktunya, fokus patologi akan mencapai fasa yang tidak dapat dipulihkan (3-4 st.), Dan terapi konservatif tidak lagi diperlukan, anda harus menjalani pembedahan. Selalunya, pembedahan diperlukan sudah pada 2 peringkat, terutamanya dengan patologi genetik reumatoid.

Oleh itu, jika anda memberikan jawapan yang tegas kepada sekurang-kurangnya satu soalan, jangan ragu untuk mengunjungi pakar bedah ortopedik dan segera menjalani semua pemeriksaan yang diperlukan. Selepas diagnosis menyeluruh, anda akan diberikan rawatan yang paling berkesan secara individu yang sesuai dengan diagnosis. Untuk membuat diagnosis, biasanya cukup untuk melakukan sinar-X dan memeriksa kemampuan biomekanik kawasan lutut. Penilaian potensi motor dilakukan dengan melakukan pergerakan anggota badan tertentu dengan bantuan pakar dan pesakit sendiri.

Gejala utama

Mari kembali kepada gejala klinikal. Semakin tua penyakit ini, semakin ketara. Oleh itu, penyakit ini menampakkan diri:

  • kekejangan pada sendi dan bunyi lain (berderit, mengklik, dll.) pada masa pergerakan tertentu (untuk peringkat terakhir, bunyi tidak khas);
  • sindrom menyakitkan dari pelbagai sifat dan warna dari bahagian depan dan / atau belakang lutut ketika bergerak;
  • sakit pada waktu rehat, yang menunjukkan pengabaian masalah perubatan;
  • kelemahan otot, kekakuan bahagian yang berpenyakit, ketidakupayaan untuk menggerakkan sendi dengan betul, batasan jarak pergerakan;
  • parestesi dalam bentuk kebas, kesemutan, dan lain-lain gangguan kepekaan;
  • peningkatan ukuran sendi, yang pada patogenesis teruk dapat dilihat secara visual, lutut yang terkena lebih besar daripada yang sihat;
  • gangguan berkala (penyumbatan) sendi lutut dengan rasa sakit yang serentak, yang dijelaskan oleh kemasukan serpihan tulang rawan nekrotik ke ruang antara permukaan artikular;
  • ketidakstabilan kaki (kehilangan sokongan), dalam hal ini, pesakit sering mengalami kehelan dan subluksasi.

Ciri menarik, selagi tidak ada rasa sakit, kita tidak memperhatikan tangga. Tetapi apabila rasa sakit datang, kita memahami bahawa kita mengatasi sejumlah besar langkah setiap hari..

Tanda-tanda awal gonarthrosis terutamanya termasuk kekejangan pagi dan sakit ringan, yang hilang sejurus selepas orang itu biasanya bersurai. Selain itu, pada peringkat awal, mungkin terdapat kelemahan pada kaki, dengan klik di lutut.

Simptom kesakitan, gangguan pergerakan tidak selalu mengganggu pada permulaan penyakit atau bersifat ringan, yang sering menghalang seseorang daripada memperhatikan masalah pada waktunya dan datang ke hospital. Seperti yang ditunjukkan oleh praktik, selalunya kes ini mesti ditangani dengan tahap keparahan tahap 2 dan lebih tinggi.

Faktor yang memprovokasi patologi

Sekiranya status kesihatan umum seseorang itu baik, dia menjalani gaya hidup yang betul, biasanya persendiannya berfungsi dengan baik dan tidak mengganggu setiap hari dengan atau tanpa sensasi yang menyakitkan, walaupun pada usia tua. Jika tidak, perubahan degeneratif mungkin timbul, yang akan secara agresif memusnahkan komponen artikular penting yang menyediakan fungsi motor, sokongan dan pelunasan anggota bawah, pada usia apa pun.

Ini adalah gambar sebenar permukaan sendi lutut dengan gonarthrosis. Perhatikan kerosakan yang tidak seharusnya, tulang rawan harus halus seperti kaca.

Ini adalah proses merosakkan progresif pada sendi lutut yang biasanya disebut gonarthrosis dalam perubatan. Ia membawa kepada kematian tulang rawan hyaline, yang meliputi semua permukaan tulang artikular, dan apabila ia menjadi lebih nipis dan razvlecheniya terdedah dan ubah bentuk yang terakhir dan, sebagai akibatnya, penurunan kualiti hidup yang melampau.

Pandangan astroskop permukaan kartilaginus yang musnah di rongga sendi..

Patogenesis artritis sering kali sekunder, iaitu apabila ia menjadi akibat patologi tertentu, kecederaan, peningkatan latihan fizikal, dan lain-lain. Perubahan anatomi dan fungsi terutamanya, seperti yang kita ketahui, berkembang dan menjadi lebih rumit kerana pelbagai faktor negatif. Antaranya, yang paling biasa adalah:

  • anomali kongenital pada sendi kaki (memendekkan salah satu kaki, displasia, kecacatan berbentuk O dan bentuk X kaki bawah, dll.);
  • akibat pasca-trauma (komplikasi lebam, patah tulang, kehelan, keseleo, dan lain-lain);
  • hipermobiliti sendi (HMS);
  • artritis reumatoid, lupus eritematosus sistemik, gout dan pseudogout;
  • jangkitan dan keradangan kronik tempatan;
  • kegemukan dan penyakit gangguan metabolisme;
  • penyakit endokrin, terutamanya diabetes mellitus dan hipotiroidisme;
  • gangguan hormon semasa menopaus;
  • aktiviti fizikal yang berlebihan pada anggota bawah;
  • kekurangan aktiviti fizikal, ketidakaktifan fizikal;
  • beban kaki yang berterusan yang berkaitan dengan aktiviti profesional (sukan, angkat berat, dll.);
  • berpanjangan duduk dalam kedudukan yang salah, misalnya, dengan kaki terselip di bawah diri;
  • patologi vaskular bahagian hujung, hipotermia.

By the way, perubahan fisiologi yang berkaitan dengan usia pada tulang, tulang rawan, otot berlaku pada setiap orang yang mengalami penuaan. Komponen-komponen ini haus dari masa ke masa, menjadi lebih lemah, kurang fleksibel dan elastik. Ini bukan paradoks, tetapi fenomena alam yang disediakan oleh alam semula jadi, yang berasal dari kira-kira tempoh ketika seseorang melintasi garis empat puluh tahun. Biasanya, ia berkembang dengan kadar yang sangat perlahan, sehingga tidak ada yang mengerikan secara global yang berlaku pada sendi. Tetapi ada satu "tapi". Sekiranya pemakaian tisu biologi secara signifikan mendominasi proses metabolisme dan pemakanan selular, yang diperhatikan dengan faktor-faktor di atas, sendi mula merosakkan secara progresif.

Ini cukup untuk memprovokasi penyakit ini walaupun dengan tiba-tiba, tanpa persiapan, untuk mengikuti pendidikan jasmani, yang belum pernah anda lakukan sebelumnya. Selalunya, dalam usaha mendapatkan kesihatan, kontinjen warga tua memutuskan untuk mengubah gaya hidup mereka secara radikal, misalnya, mula berlari pada waktu pagi. Sendi lutut yang tidak disiapkan, yang, lebih-lebih lagi, seperti yang kita perhatikan, mempunyai beberapa penyimpangan kerana usia, mudah cedera, air mata mikro muncul di struktur dan kawasan berdekatan mereka. Trauma seperti itu pada tahap mikro, terutama pada orang yang bersara tahun, memerlukan perkembangan gonarthrosis, belum lagi kecederaan yang lebih serius.

Sendi lutut dan pinggul paling kerap terjejas. Gambar menunjukkan dinamika kehancuran dari kiri ke kanan, dari ketiadaan penyakit sepenuhnya hingga peringkat terakhir.

Penyakit ini boleh berkembang bukan hanya pada generasi yang lebih tua (setelah 40 tahun atau lebih), tetapi juga pada orang muda yang berumur 25-40 tahun. Jangka masa usia dewasa dan tua, tentu saja, memberi lebih banyak peluang untuk patologi yang sukar, kerana unsur-unsur semula jadi sendi tidak lagi sekuat yang sebelumnya. Di samping itu, wanita mempunyai kecenderungan yang lebih besar terhadap fenomena patomorfologi pada sendi, yang terutama dijelaskan oleh ciri-ciri hormon tubuh wanita..

Prinsip rawatan

Pada masa ini ketika permukaan artikular belum mengalami perubahan maut, tetapi hanya degenerasi kecil, rawatan konservatif digunakan. Ia berdasarkan prinsip berikut:

  • kelas terapi fizikal tanpa beban menegak mutlak - doktor akan menetapkan latihan (!) yang betul, yang akan meningkatkan proses metabolik pada sendi dan memungkinkan untuk menghentikan perkembangan patologi;
  • menurunkan berat badan dengan diet - sangat penting untuk mengurangkan berat badan bagi orang yang berlebihan berat badan dan gemuk, kerana berat badan tambahan memberi tekanan pada sendi, menyukarkan kerja normalnya;
  • penghapusan aktiviti fizikal, di mana sambungan tulang berfungsi dalam mod kejutan yang dipertingkatkan (berlari, sukan berpasukan, melompat, dll.);
  • penggunaan ubat anti-radang bukan steroid untuk melegakan kesakitan dan bengkak (Ibuprofen, Diclofenac, Voltaren, Indomethacin, dll.);
  • penggunaan ubat untuk merangsang pengeluaran cecair sinovial dan pengisian semula komponen tulang dan tulang rawan dengan bahan berguna (chondroprotectors, hyaluronic acid);
  • memakai alat ortosis khas, kasut ortopedik;
  • pelantikan prosedur fisioterapeutik (krioterapi, aplikasi dengan ozokerite dan parafin, UHF, ultrasound, fonoforesis, dll.).

Tidak ada statistik yang mengesahkan bahawa orang yang berlebihan berat badan lebih kerap mengalami masalah sendi. Tetapi akal sehat belum dibatalkan, ada perbezaan besar ketika 65 kg jatuh berlutut. atau 110...

Sekiranya penyakit itu dicirikan oleh jalan yang teruk atau pendekatan konservatif tidak memberikan dinamik positif, operasi menjadi perlu. Hari ini, pakar bedah ortopedik melakukan intervensi unik (2-4 darjah), di mana sendi lutut yang berpenyakit atau bahagian yang terpisah daripadanya diganti dengan endoprosthesis, analog buatan bio analog yang sesuai dengan sendi biologi. Kami mencadangkan agar anda membiasakan diri dengan video dan foto kami, yang menunjukkan ciri prosedur dan faedahnya dengan sempurna..

Perhatian! Secara konservatif mustahil untuk pulih dari penyakit ini. Kemusnahan serius tidak dapat diperbaiki dengan suntikan intra-artikular yang popular atau bahkan pemindahan sel stem. Oleh itu, jangan berharap teknik invasif minimal dan non-invasif yang baru digunakan secara ajaib akan membantu memulihkan tulang rawan hyaline yang rosak, yang, disebabkan oleh ciri fisiologi, tidak mampu pertumbuhan semula. Ubat konservatif alternatif dan rasmi hanya dapat memperlambat patogenesis yang tidak menguntungkan, dan walaupun hanya pada fasa awal perkembangannya.

Endoprosthetics adalah satu-satunya kaedah ortopedik yang membolehkan pesakit menyingkirkan kesakitan dan kecacatan neraka yang disebabkan oleh gonarthrosis. Tidak ada alternatif untuknya buat masa ini! Penggantian sendi lutut dengan implan tahan lama dilakukan di bahagian pembedahan ortopedik di klinik khusus. Mari fokus pada: untuk mencapai pemulihan yang paling lengkap selepas prostetik lutut, anda pasti harus menjalani kursus khas program rawatan pemulihan.

Dengan pembedahan implantasi yang dilakukan dengan betul dan pemulihan sempurna (ia berlangsung selama 3-4 bulan), seseorang kembali ke kehidupan yang penuh. Sudah tentu, dia perlu mematuhi peraturan mudah agar sendi lutut baru berfungsi tanpa masalah sekurang-kurangnya 15 tahun. Paling ketara, 15 tahun bukanlah hadnya. Pembentukan lutut endoprosthetik moden, seperti yang ditunjukkan oleh pemerhatian klinikal pesakit yang telah menjalani operasi ini, dalam kebanyakan kes 20-25 tahun terakhir.

Kod dalam ICD

Menurut klasifikasi penyakit antarabangsa (ICD-10), penyakit seperti gonarthrosis diberikan kod dari M17.0 hingga M17.9. Apakah kerangka peraturan ini dan mengapa diperlukan? ICD adalah salah satu dokumen yang paling penting dalam skala global, yang dikembangkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia untuk menangani aspek global dalam bidang perubatan. Dokumen, yang merangkumi 3 jilid, berisi semua diagnosis yang diketahui, masing-masing disenaraikan di bawah kod ICD tertentu.

Lambang organisasi kesihatan dunia.

Kodnya terdiri daripada satu huruf (kelas penyakit) dan tiga digit (2 digit pertama adalah penyakit tertentu dari kelas yang ditentukan, dan setelah titik itu ada satu lagi digit yang menunjukkan jenis dan ciri khas penyakitnya). Pengelasan yang teratur ini, yang merangkumi lebih dari 12 ribu penyakit, digunakan oleh pakar perubatan dari semua negara, yang memungkinkan mereka untuk fokus pada standard yang seragam ketika membuat diagnosis, untuk menggunakan piawaian yang diperkenalkan secara rasmi untuk penyediaan rawatan perubatan kepada pesakit, untuk menjaga statistik perubatan mengenai kesakitan, dll..

Secara umum, kami mengetahui kodnya, tetapi bagi sebilangannya masih belum jelas mengapa nombor 10 muncul setelah singkatan ICD. Mari kita jelaskan bahawa nilai ini bermaksud penyemakan penyakit ke-10, iaitu penggunaan versi kesepuluh dokumen (1990) dengan hari pelancaran pertamanya (1983).

Dan sekarang kita akan menguraikan kod ICD yang berkaitan secara langsung dengan penyakit kita:

  • huruf Latin "M" menunjukkan penyakit sistem muskuloskeletal dan tisu penghubung;
  • nombor "17" - gonarthrosis, atau arthrosis sendi lutut;
  • angka berikut "17" ditunjukkan dari julat angka 0-9, itu bermaksud jenis patologi sekunder atau primer, penyetempatan dua hala atau sepihak, asal pasca trauma atau tidak.

Biasanya, pesakit mempunyai jenis penyakit sekunder (lebih kerap pasca trauma) dengan lesi satu sisi (fokusnya tertumpu pada satu lutut). Untuk diagnosis sedemikian, kodnya adalah M17.3. Sebagai contoh, untuk gonarthrosis pasca trauma dengan penyetempatan dua hala (2 lutut), penyakit ini direkodkan sebagai M17.2. Arthrosis sendi lutut primer ialah M17.0 dan M17.1. Katakan saja tidak perlu mempelajari kod ICD, kecuali jika doktor "mengenkripsi" diagnosis dengan cara ini dalam rekod perubatan, dan anda benar-benar ingin sampai ke dasar kebenaran dan mengetahui tafsiran sebutan misteri itu.

Pengkelasan perubatan penyakit terutamanya dibuat untuk pekerja perubatan dan kesihatan untuk tujuan diagnostik dan terapeutik, menyimpan rekod statistik dan menggunakan kod dalam dokumentasi rasmi (dalam sijil kecacatan, sijil istimewa, dll.).

Tahap kekalahan dua hala

Seperti yang telah kita ketahui, penyerapan semula patologi pada tisu sendi lutut dapat terjadi secara eksklusif pada satu anggota bawah, dan secara bersamaan di kedua kaki. Kerosakan serentak pada artikulasi kanan dan kiri biasanya disebut arthrosis ubah bentuk dua hala. Tidak sukar untuk difahami bahawa apabila kedua-dua sendi terjejas oleh penyakit ini, patologi lebih sukar dan lebih sukar ditoleransi, sementara mengancam akan kehilangan fungsi penunjang lokomotor dua anggota badan sekaligus

Kedua-dua sendi lutut hancur hampir simetris.

Patogenesis serupa kadangkala tergolong dalam bentuk gonarthrosis idiopatik, atau primer. Dengan kata lain, penyakit ini muncul tanpa sebab yang jelas, yang tidak sering terjadi. Selalunya mempunyai asal usul pasca trauma. Ini menunjukkan bahawa proses degeneratif-distrofik disebabkan oleh cedera lutut yang pernah dialami, yang pada suatu masa disembuhkan dengan tidak betul, tidak sepenuhnya atau sama sekali tidak dirawat. Tidak kurang kerap, patologi kongenital sistem muskuloskeletal (kelengkungan komponen rangka, kecacatan genetik unsur muskul-ligamen, inferioriti sendi kongenital, dan lain-lain) menyumbang kepadanya. Penyakit tertentu, terutamanya rheumatoid arthritis dan diabetes mellitus, adalah akibat lain dari gangguan ini..

Selamat mengetahui! Arthrosis lutut memerlukan diagnosis pembezaan yang kompeten. Untuk menetapkan langkah-langkah terapeutik yang akan membantu meningkatkan kualiti hidup, perlu membuat diagnosis dan menentukan punca patologi dengan tepat. Dan ini semata-mata terletak pada kecekapan ortopedis-traumatologist. Adalah mustahil untuk mengetahui secara bebas apakah masalahnya sebenarnya terletak pada gonarthrosis. Di samping itu, terdapat banyak gangguan pergerakan, seperti penyakit Parkinson, yang boleh disalah anggap sebagai arthrosis. Oleh itu, anda boleh tersilap dan mencetuskan penyakit otak neurodegeneratif yang paling berbahaya. Oleh itu, jika anda belum melakukannya, lakukan diagnosis berkualiti tinggi, dan jangan sekali-kali memberi rawatan sendiri tanpa kebenaran.!

Tahap gonarthrosis sendi lutut, dari ketiadaan lengkap hingga kehancuran lengkap.

Seperti osteoartritis sebelah kiri atau kanan, penyakit dua hala berlanjutan dalam beberapa peringkat, sementara gambaran klinikal jauh dari yang sama di bahagian kanan dan kiri. Ringkasnya, salah satu sendi mengalami pengubahsuaian yang tidak dapat dipulihkan lebih banyak daripada yang lain. Pertimbangkan apa yang berlaku pada sendi besar dan kompleks pada setiap peringkat, dan bagaimana ia mempengaruhi seseorang. Perhatikan bahawa ciri yang ditunjukkan di bawah ini bersifat universal, oleh itu, ini juga berlaku untuk jenis kiri dan kanan, dan bukan hanya untuk arthrosis dua hala. Artikel itu akan mengetengahkan klasifikasi peringkat Eropah mengikut Kelgren.

Peringkat awal (1 sudu besar.)

Sindrom nyeri tidak begitu ketara atau tidak ada. Mungkin terdapat tanda-tanda ringan pergerakan yang terganggu, kebanyakannya pada waktu pagi dan selepas aktiviti fizikal yang berpanjangan. Di pinggir permukaan artikular, sinar-X menunjukkan osteofit kecil (pertumbuhan tulang), di bahagian pinggiran tulang artikular - sista tidak signifikan dan osteosklerosis ringan. Jurang antara permukaan artikular mempunyai sedikit penyempitan atau tidak berubah. Pada tahap ini, kaedah konservatif menjanjikan prognosis yang baik untuk mencegah perkembangan penyakit ini..

Darjah kedua

Pada peringkat kedua, tanda-tanda radiografi di atas menjadi lebih jelas, iaitu: tulang belakang marginal kasar dan formasi sista dapat dilihat dengan baik, osteosklerosis dinyatakan dengan tajam, radiografi dengan jelas menunjukkan bahawa jurang antara unit tulang dikurangkan dengan ketara, dan kesesuaian sendi terdistorsi. Sensasi menyakitkan pada fasa ke-2 tidak lagi dapat dikelirukan dengan keletihan sederhana, ia lebih kerap berlaku dan lebih sengit. Seseorang memperhatikan kecenderungan untuk mereka muncul: rasa sakit dikaitkan, khususnya, dengan berjalan, mendaki dan menuruni tangga, dengan berdiri lama yang dipaksa. Fungsi lenturan paling terjejas, orang mula lemas. Untuk membantu pesakit, pakar yang sudah pada tahap ini sering menggunakan kaedah campur tangan pembedahan, kerana taktik bukan pembedahan kadang-kadang enggan "bekerja", dan penyakit itu berlanjutan.

Tahap ketiga

Kesakitan menjadi berterusan dan hampir berterusan, kepincangan berlangsung, otot mengalami atrofi serius. Pesakit tidak lagi dapat melakukan tanpa menggunakan alat sokongan. Tahap keparahan ketiga memprovokasi kelengkungan kaki, lebih kerap kecacatan varus, ketika anggota badan memperoleh bentuk O, seperti yang mereka katakan dengan cara sederhana, "kaki dengan roda". Pada masa yang sama, fisura antar-artikular disempit secara kritikal, hampir tidak ada zon tulang rawan "hidup", osteofit berukuran besar. Permukaan tulang yang artikular bersentuhan antara satu sama lain, setiap pergerakan disertai oleh geseran yang kuat. Selalunya tisu dan pembentukan patologi tulang yang tidak berdaya tahan dan jatuh ke rongga artikulasi, yang menyebabkan kesakitan yang teruk dan penyumbatan artikular. Pada fasa ini, pembedahan penggantian lutut tidak dapat dielakkan. Jika tidak - kecacatan seumur hidup dengan penderitaan fizikal yang luar biasa.

Tahap empat

Ini adalah titik akhir, yang dicirikan oleh kehilangan akhir sendi - kematian sepenuhnya dari semua struktur fungsinya. Artinya, tulang rawan hyalin sudah usang, tidak ada ruang sendi, epifisis tulang sangat cacat. Tahap ini dapat dicirikan dalam dua perkataan - sakit hati, yang bahkan ubat penahan sakit yang kuat tidak dapat dipadamkan. Berkenaan dengan potensi motor anggota badan yang bermasalah, kita dapat mengatakan hal berikut: terdapat kontraksi pemanjangan lenturan berterusan, kehilangan sokongan, koordinasi dan kemampuan bergerak yang maksimum. Pesakit kebanyakannya hanya berada di kerusi roda, paling baik dia bergerak dengan bantuan pejalan kaki atau tongkat.

Tahap ke-4 gonarthrosis adalah yang terakhir di sebelah kanan. Kecacatan pada sendi dan paksi tibia.

Saya ingin menyatakan bahawa patologi yang diabaikan juga memberi kesan negatif terhadap sistem vertebra dan kerangka muskuloskeletal secara keseluruhan. Oleh itu, tidak menghairankan apabila pesakit mengadu bahawa, selain sakit di kaki yang tidak tertahankan, dia mengalami sakit di punggung bawah atau bahagian tulang belakang yang lain. Pada tahap akhir proses degeneratif, kerana sindrom nyeri yang diucapkan "tidak melepaskan" siang atau malam, arthroplasty bilateral keseluruhan ditunjukkan dengan segera.

Diagnosis dibuat berdasarkan penilaian terhadap aduan pesakit, data peribadinya (aktiviti profesional, penyakit bersamaan dan masa lalu, tahap aktiviti fizikal harian, dll.), Serta maklumat yang diterima oleh doktor ortopedik semasa pemeriksaan, setelah diagnostik instrumental dan makmal.

Akibat tidak merawat penyakit

Akibat penyakit ini boleh menjadi yang paling teruk. Dan kita bercakap di sini bukan hanya mengenai pelanggaran standard (patah tulang dan ubah bentuk lutut) yang berlaku pada setiap peringkat. Dengan mereka, kami rasa, semuanya jelas: jika anda tidak memulakan terapi yang kompeten tepat pada masanya, hasil yang mengecewakan telah ditentukan - kecacatan pesakit, yang dapat terjadi dengan cukup cepat. Tetapi kami ingin mengatakan beberapa perkataan mengenai potensi bahaya penyakit ini untuk segmen sistem muskuloskeletal lain, khususnya untuk tulang belakang dan sendi lain..

Seperti yang kami katakan di atas, masalah dengan masalah sendi adalah jika kerja satu jabatan terganggu, maka kawasan lain, terutama tulang belakang, segera terlibat dalam proses yang merosakkan..

Gonarthrosis, dalam 75% kes, ia mempengaruhi bahagian tengah (dalaman) lutut, adalah penyerang sebenar tulang belakang anda, salah satu segmen yang paling penting dan ketara di dalam badan. Penyakit ini menimbulkan beban tambahan pada elemen vertebra, kerana tidak membenarkan pergerakan normal tanpa postur adaptif. Oleh itu, dengan borang yang dikendalikan, masalah serius berikut mungkin menyertainya:

  • radiculitis;
  • kelengkungan paksi vertebra;
  • stenosis saluran intervertebral;
  • hernia intervertebral;
  • osteochondrosis;
  • ketidakstabilan vertebra.

Lebih-lebih lagi, penyakit yang disenaraikan di masa depan boleh menimbulkan akibat negatif mereka sendiri. Dan kemungkinan bersama dengan prostetik sendi lutut, anda juga akan diberi (sebelum atau selepas operasi utama) campur tangan pembedahan tertentu, tetapi pada tulang belakang. Kami pasti bahawa semua orang memahami intipati masalah tersebut. By the way, perkara yang sama berlaku untuk sendi lain, lebih kerap anggota badan. Mereka, kerana kecacatan lutut, bertindak sebagai pemampas fungsinya, mengambil beban yang terlalu tinggi, yang penuh dengan kehausan sementara mereka, dan sebagai akibatnya, arthrosis yang sama dalam waktu terdekat.

Nasib baik, sinovitis berjaya dirawat, tidak seperti gonarthrosis.

Adalah mustahil untuk tidak memberitahu secara selari bahawa kadang-kadang sinovitis muncul dengan latar belakang gonarthrosis - proses keradangan yang telah melanda membran sinovial sendi lutut. Akibat sinovitis, sejumlah besar cecair artikular (sinovia) terkumpul di rongga artikular, yang stagnan dan secara literal menekan pada sendi, mengembang dari semua sisi, kerana zon lutut membengkak dengan ketara, hiperemia tempatan dan hipertermia kulit mungkin muncul, meningkat suhu badan am. Selain itu, lebihan cecair dapat mengalir ke kawasan popliteal, mengakibatkan hernia popliteal (Baker cyst).

Oleh itu, patologi utama dan komplikasinya dalam bentuk penyakit ini di kompleks akhirnya akan memburukkan lagi gambaran klinikal yang belum memuaskan. Kami hanya memberikan beberapa contoh akibat dari senarai besar. Kami tidak akan menakutkan anda dengan komplikasi yang lain, anda sendiri mesti memahami betapa seriusnya masalah anda dan mengatasinya dengan penuh tanggungjawab. Lagipun, kecergasan fizikal anda dipertaruhkan, yang merupakan perkara paling berharga dalam hidup..

Pelajari sebanyak mungkin maklumat dan lawati pakar yang cekap sahaja.

Ingat, memulihkan biomekanik kaki bukanlah proses yang mudah, selalunya memerlukan pembedahan berteknologi tinggi dan kemudian pemulihan 3-4 bulan. Oleh itu, hubungi pakar profesional tepat pada masanya untuk mendapatkan bantuan perubatan, hanya mereka yang dapat mendiagnosis sebarang bentuk patologi yang mendasari dan komplikasi yang berkaitan, dan kemudian mengembangkan algoritma yang paling berkesan untuk langkah-langkah terapi.

Gonarthrosis dan tentera

Ramai pesakit lelaki muda bertanya kepada diri mereka sendiri: adakah mereka dimasukkan ke dalam tentera dengan patologi yang begitu kompleks? Untuk menjadi jelas, kami mencadangkan membaca maklumat yang kami sediakan khas untuk anda. Jadi, pertama sekali, tahap ketenteraan anda akan dinilai:

  • keparahan gejala klinikal penyakit ini;
  • tahap ubah bentuk;
  • kehadiran patologi bersamaan (patologi sistemik, anomali kongenital sistem muskuloskeletal, kaki rata, kyphosis dan scoliosis tulang belakang, dll.).

Kesesuaian untuk menjadi perekrut ditentukan oleh lembaga perubatan perubatan tentera secara individu berdasarkan sinar-X sendi, sejarah perubatan peribadi dan petunjuk ujian makmal. Adalah mustahil untuk mengatakan dengan tegas sama ada anda akan dibebaskan dari perkhidmatan atau tidak tanpa melihat keputusan ujian anda. Walau bagaimanapun, anda boleh menggunakan maklumat dari dokumen peraturan, di mana diagnosis dan kriteria dimasukkan, di mana pengecualian atau penangguhan dari perkhidmatan tentera dibenarkan. Arthrosis lutut diatur oleh Art. 65, yang menyenaraikan kemungkinan pilihan yang memungkinkan pengecualian dari tentera:

  • Tahap 2, di mana terdapat osteofit lebih besar dari 1 mm, ruang sendi disempit 2 atau lebih kali dari nilai normal, terdapat gangguan kongruen sendi dan osteosklerosis subkondral. Pemuda itu, kemungkinan besar, tidak akan melayani, walaupun dalam dokumen yang sesuai dia ditandai "baik".
  • 3-4 darjah membolehkan anda bergantung sepenuhnya kepada pengecualian dari perkhidmatan ketenteraan. Diagnosis ini disertai dengan kesakitan yang teruk, sementara pertumbuhan seperti duri besar, kecacatan osteochondral yang ketara, ketiadaan ruang sendi yang lengkap atau hampir lengkap dapat dilihat dengan jelas pada sinar-X. Sebenarnya, orang itu cacat, sukar untuk mengatakan walaupun di mana anda boleh bekerja dengan ayat seperti itu, apalagi tentera. Oleh itu, kategori "D" diberikan dengan nota "tidak sesuai".

Mengenai tahap 1 penyakit ini, kami perhatikan bahawa tidak memberikan alasan untuk dibebaskan dari tentera, perekrut hanya diberi hak istimewa untuk melembutkan syarat-syarat perkhidmatan.

Apakah perbezaan antara gonarthrosis dan arthrosis?

Dengan penafsiran istilah perubatan ini, mungkin memulakan artikel ini. Tetapi jika anda membacanya dengan teliti, anda mungkin menduga bahawa tidak ada perbezaan mendasar dalam konsep kedua nama ini, kecuali dalam sebutan dan ejaan. Gonarthrosis juga tidak berbeza dengan osteoartritis sendi lutut. Inti, ciri-ciri manifestasi awal dan tempoh perkembangan, pencegahan dan langkah-langkah terapi semua patologi ini adalah setara. Kesemuanya menunjukkan arah patogenesis degeneratif-dystrophik yang sama, namun hanya dengan satu perbezaan: diagnosis "gonarthrosis" tidak dapat digunakan berkaitan dengan sendi tulang yang lain. Mengapa?

Gonarthrosis, yang bermaksud degenerasi dan distrofi tulang rawan artikular sendi lutut (diterjemahkan dari bahasa Yunani. Knee + arthrosis), memberikan maklumat mengenai penyetempatan spesifik arthrosis ubah bentuk (osteoarthritis), iaitu di lutut. Tetapi, sebagai contoh, istilah "coxarthrosis", yang juga sering anda temui ketika membaca sumber Internet perubatan, juga bermaksud ubah bentuk arthrosis, tetapi sudah ada pada sendi pinggul (pinggul + arthrosis). Arthrosis dan osteoartritis adalah konsep umum yang serentak sesuai untuk semua sendi..

Apa itu gonarthritis dan bagaimana merawatnya?

Gonarthritis adalah penyakit radang pada sendi lutut. Patologi ini disertai dengan sakit, edema dan disfungsi sendi, dan dalam kes yang teruk, menyebabkan ubah bentuknya..

Dengan perkembangan artritis, penipisan tulang rawan yang menutupi unsur tulang sendi berlaku, mengakibatkan kesakitan semasa pergerakan. Penyakit ini boleh diperburuk oleh pemusnahan tisu penghubung yang merosakkan, pengoksidaannya, pertumbuhan patologi yang menyebabkan kesakitan semasa pergerakan.

Penyakit ini juga disebut artritis, gonitis atau gonarthrosis lutut..

Mari kita perhatikan secara terperinci - gonarthritis apa itu, sebab, gejala dan kaedah merawat penyakit ini.

Etiologi

Gonarthritis berlaku dengan latar belakang kerosakan pada tisu penghubung sendi lutut, yang menyebabkan keradangannya. Terdapat beberapa mekanisme untuk perkembangan patologi, bergantung pada sebab-sebab yang menyumbang kepada penampilannya.

Sebab utama perkembangan gonarthritis:

  • Jangkitan - kemasukan mikroba dengan luka lutut yang mendalam atau pengangkutannya dengan darah di hadapan fokus keradangan kronik;
  • Kegagalan dalam sistem kekebalan tubuh - dengan reumatik, artritis reumatoid, psoriasis, atau di bawah pengaruh mikroba tertentu, berlaku ketidakseimbangan, sistem imun menyerang sendi sendiri, termasuk lutut;
  • Gout - dengan penyakit ini, asid urik disimpan di sendi, yang memprovokasi gonarthritis;
  • Ketumbuhan pada sendi lutut.

Para saintis mengenal pasti faktor risiko gonarthritis - menurut teori umum, mereka menyumbang kepada perkembangan penyakit pada individu yang cenderung:

  • Kecederaan sendi yang ditangguhkan;
  • Berat badan berlebihan - menyumbang kepada tekanan berlebihan di lutut;
  • Keturunan - rematik, artritis reumatoid atau gout pada saudara-mara;
  • Pelanggaran peredaran darah - urat varikos, kerapuhan kapilari, dan lain-lain;
  • Kerosakan sistem imun;
  • Keadaan kerja yang kondusif untuk tekanan lutut.

Pengelasan

Gonarthritis sendi lutut di ICD 10 ditentukan oleh kod "M05-M14" dan tergolong dalam kumpulan polyarthropathies. Semasa membuat diagnosis, penyakit yang mendasari dinyatakan, yang memprovokasi pemacu dan kod yang sesuai ditetapkan. Oleh kerana pelbagai sebab perkembangan, doktor belum membuat klasifikasi tunggal, kami akan menganalisis jenis dan bentuk patologi utama yang diperlukan untuk memahami intipati penyakit ini..

Pengelasan mekanisme pembangunan

Menurut kriteria ini, gonarthritis primer dibezakan - apabila patologi berkembang pada sendi sebagai penyakit bebas dan sekunder - keradangan berlaku sebagai komplikasi penyakit lain.

Utama dibahagikan kepada bentuk berikut:

  • Rheumatoid - berkembang sebagai komplikasi reumatik;
  • Pasca trauma - akibat trauma;
  • Septik - apabila patogen disuntik dengan darah;
  • Idiopatik - etologi yang tidak jelas.

Gonarthritis sekunder boleh menjadi:

  • Reaktif - berkembang selepas jangkitan sebelumnya;
  • Muncul dengan latar belakang gangguan imuniti;
  • Trophic arthrosis-arthritis - berkembang dengan latar belakang gangguan peredaran darah, apabila terdapat kawasan kematian tisu penghubung sendi, kemusnahan dan pemusnahannya.

Faktor utama yang menyumbang kepada pemusnahan sendi adalah pelanggaran pemakanannya, akibatnya tisu menjadi lebih rapuh, dan kekebalan tempatan tidak dapat memberikan ketahanan yang mencukupi.

Pilihan klasifikasi lain

Bergantung pada manifestasi klinikal, keparahan gejala dan perkembangan penyakit, terdapat dua pilihan untuk klasifikasi gonarthritis:

  • Akut - apabila patologi berkembang dengan cepat dan cepat (sehingga 3 bulan), ia dicirikan oleh gejala yang teruk. Hasilnya adalah pemulihan atau peralihan ke bentuk seterusnya;
  • Gonarthritis kronik - berlangsung lebih dari 3 bulan, dicirikan oleh keparahan manifestasi klinikal yang sederhana, serta intensifikasi gejala yang bergantian dan ketiadaan lengkapnya.

Bergantung pada keparahan lesi sendi lutut, terdapat empat peringkat patologi..

Gambar klinikal

Gejala dan rawatan gonarthritis berkait rapat. Yang paling berbahaya adalah bahawa pada awalnya penyakit itu lemah dengan sendirinya, ia didahului oleh apa yang disebut dengan masa pendahulu. Sekiranya gonarthritis dikenali pada tahap ini, rawatan yang ditetapkan akan mencegah komplikasi serius..

Tempoh harbingers

Senarai tanda-tanda gonarthritis pertama:

  • Rasa berat di kaki;
  • Kemunculan menekan atau menarik kesakitan di lutut;
  • Kesakitan semasa aktiviti fizikal yang sakit;
  • Ketidakupayaan untuk berjalan setelah berehat lama atau ketiadaan pergerakan yang lama - pesakit perlu "mengembangkan" lutut;
  • Kemunculan ciri khas di lutut ketika berjalan;
  • Semasa diperiksa, doktor dapat mengesan tanda-tanda kelengkungan pertama, serta kawasan sakit tertentu.

Gejala gonarthritis biasa

Semasa kemuncak penyakit ini, gejala tertentu muncul, yang sering memaksa pesakit untuk mendapatkan bantuan perubatan profesional. Tanda-tanda ciri artritis adalah:

  • Sakit dengan sifat yang berbeza. Di kawasan sendi lutut, terdapat keparahan yang berbeza bergantung pada penyebab gonarthritis - sakit, menekan, berdenyut di alam, timbul apabila kapsul lutut diperah;
  • Bengkak adalah tanda keradangan kedua. Ia timbul sebagai reaksi pelindung tubuh terhadap kerosakan - kerana pembengkakan, sekatan pergerakan timbul. Dalam tempoh ini, imuniti mendorong penyembuhan tisu pada tahap sel;
  • Mobiliti patella - berkembang kerana edema, di mana patella "terapung";
  • Kemerahan lutut - berlaku kerana pengembangan saluran darah semasa keradangan;
  • Dalam bentuk lanjutan - kecacatan sendi lutut, dan juga ankylosis - kekurangan mobiliti sepenuhnya kerana osifikasi ligamen di lutut.

Bengkak mungkin tidak selalu menyakitkan. Pada peringkat awal penyakit, mereka mungkin hadir tanpa gejala yang disertakan..

Keterukan gonarthritis bergantung pada tahap penyakit

Gambaran klinikal menunjukkan dirinya berbeza bergantung pada perkembangan patologi.

Tahap perkembangan penyakit dan aduan khas:

  • Saya - sedikit kekejangan pada sendi pada waktu pagi, yang cepat melegakan dengan berjalan kaki. Kesakitannya lemah, menarik, dalam jangka masa yang pendek;
  • II - kesakitan yang teruk, berlaku ketika berjalan dan berlalu ketika rehat. Edema yang teruk, kemerahan, kecacatan awal sendi;
  • III - kesakitan teruk, tidak berkaitan dengan aktiviti fizikal dan tidak hilang ketika rehat. Edema dan kecacatan diucapkan dan tidak membenarkan seseorang bergerak secara bebas. Suhu tempatan di kawasan sendi lutut meningkat.

Gambaran gambaran klinikal dalam beberapa bentuk gonarthritis

Bergantung pada penyebab patologi, keparahan beberapa gejala mungkin berbeza.

Rheumatoid gonarthritis - berlaku selepas jangkitan streptokokus, kedua-dua lutut terlibat dalam patologi pada masa yang sama. Permulaan akut, dengan edema yang teruk, kesakitan, peningkatan suhu tempatan dan pergerakan terhad.

Alergi gonarthritis - berkembang dengan latar belakang alahan, mempengaruhi banyak sendi di dalam badan.

Pemacu reaktif - berlaku 1-3 minggu selepas jangkitan sebelumnya, digabungkan dengan luka mata berjangkit. Mungkin disertai dengan demam, kelemahan, dan hilang selera makan.

Gonarthritis berjangkit - berkembang dengan latar belakang keracunan umum badan. Ia berlanjutan dengan demam, menggigil, sakit otot, kelemahan. Manifestasi klinikal diucapkan - sakit teruk, bengkak, kemerahan dan kurang pergerakan pada sendi lutut.

Prognosis dan komplikasi

Gonarthritis lutut adalah penyakit serius yang memerlukan rawatan. Dengan terapi yang dimulakan tepat pada masanya, terutama pada tahap 1 dan 2, prognosis bagi pesakit sangat baik. Dalam keadaan yang diabaikan, komplikasi serius mungkin timbul - kekurangan mobiliti (ankylosis) dan perkembangan kecacatan. Dalam kes terakhir, pesakit diancam kecacatan, satu-satunya jalan keluar adalah melakukan operasi.

Rawatan

Terapi mana-mana peringkat gonarthritis bermula dengan imobilisasi lengkap anggota badan yang terkena dengan alat ortopedik khas, dan kepatuhan pada rehat tidur. Kemudian eksudat dipam keluar, yang menyebabkan penurunan bengkak. Sekiranya syarat ini dipenuhi, kesan terapi akan positif..

Penyembuhan lengkap untuk gonarthritis adalah mungkin jika doktor mengetahui punca patologi.

Rawatan penyakit pada peringkat awal

Sekiranya penganiayaan sendi lutut dikesan pada tahap 1, rawatan dikurangkan untuk mematuhi diet, rejimen harian, fisioterapi dan latihan pengukuhan. Pada kebanyakan pesakit, kaedah ini memberi kesan positif..

Rawatan artritis lutut gred 2 memerlukan pendekatan yang lebih serius. Campur tangan terapeutik utama termasuk:

  • Untuk melegakan kesakitan dan keradangan - mengambil ubat anti-radang bukan steroid (Diclofenac, Indomethacin). Sekiranya tidak berkesan, suntikan intra-artikular kortikosteroid (Hydrocortisone, Kenalog) ditetapkan. Semasa rawatan, penting untuk diingat bahawa ubat ini tidak menyembuhkan gonarthritis, tetapi hanya menghilangkan gejala.
  • Untuk memulihkan tisu tulang rawan - chondroprotectors diresepkan (Artra, Teraflex, Dona, Diacerein).
  • Dalam tempoh remisi, prosedur fisioterapi ditunjukkan untuk menguatkan sendi lutut (ultrasound, magnetotherapy, terapi laser). Untuk meningkatkan perkembangan sendi, urut dan latihan latihan fisioterapi digunakan.

Rawatan gonarthritis dalam 3 peringkat

Pada peringkat lanjut penyakit ini, campur tangan pembedahan ditunjukkan - penyingkiran unsur-unsur sendi lutut yang hancur dengan arthroscope. Dengan perkembangan kecacatan teruk dan kekurangan mobiliti, pemasangan prostesis buatan disyorkan. Selepas pembedahan, dalam tempoh pemulihan, terapi fisioterapi, urut dan terapi ditunjukkan..

Rawatan lain

Kaedah moden berikut digunakan untuk melegakan kesakitan dan keradangan:

  • Pendedahan laser intra-artikular - penembusan ke dalam rongga sendi menggunakan laser helium-neon;
  • Terapi oksigen - pengenalan oksigen ke kawasan lutut;
  • Orthokine - suntikan ke dalam sendi serum darah pesakit;
  • Aplikasi Sel Stem.

etnosains

Resipi penyembuh tradisional hanya disarankan sebagai tambahan untuk rawatan utama, bertujuan untuk meringankan penderitaan pesakit dan penguatan tubuh secara umum.

Yang paling popular adalah mandi berdasarkan cabang cemara, serta penggunaan kompres berdasarkan: biji rami, kefir dan kapur, lobak dan lobak hitam.

Gonarthritis berkembang sebagai penyakit bebas, dan juga boleh menjadi komplikasi patologi utama dalam badan. Sekiranya tidak ada terapi, penyakit ini dapat berkembang dan menyebabkan kecacatan. Untuk rawatan, penahan sakit dan penguatan sendi lutut, penggunaan ubat-ubatan, fisioterapi, terapi senaman dan urut digunakan. Dalam kes yang teruk, pembedahan ditunjukkan.

Apa itu gonarthrosis sendi lutut - rawatan, gejala, penyebab penyakit

Ramai orang mengemukakan soalan: apa itu - gonarthrosis? Gonarthrosis lutut adalah penyakit serius yang dicirikan oleh distrofi dan proses degeneratif pada sendi. Selalunya patologi tidak bersifat radang, namun, menggosok tulang antara satu sama lain dapat memprovokasi proses keradangan. Sekiranya gejala kerosakan sendi lutut tidak dapat dikesan tepat pada waktunya dan rawatan tidak dimulakan, orang itu mungkin menjadi kurang upaya. Gonarthrosis lutut adalah keadaan yang sangat biasa.

Ciri dan perkembangan penyakit

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk ARTHROSIS." Baca lebih lanjut.

Gonarthrosis dicirikan oleh pemusnahan tisu tulang rawan. Pada peringkat pertama perkembangan, perubahan berlaku pada tahap molekul, sehingga gejala tetap tidak dapat dilihat. Semasa diperiksa, tulang rawan kelihatan keruh, mula menipis dan retak. Gonarthrosis membawa kepada fakta bahawa tulang rawan hancur sepenuhnya. Dalam kes ini, tulang yang mendasari terdedah.

Kerana kerengsaan berterusan permukaannya, tubuh menghidupkan reaksi pelindung dan mula membina lapisan tisu tulang tambahan, yang berubah menjadi duri (osteofit). Itulah sebabnya tahap perkembangan terakhir dicirikan oleh kecacatan sendi yang kuat..

Sekiranya gejala tidak diperhatikan tepat pada waktunya, seseorang menjadi cacat, tidak dapat bergerak secara normal..

Gonarthrosis lutut tidak berkembang semalaman. Prosesnya berlaku secara beransur-ansur. Urutan perubahan patologi berikut dapat dibezakan:

  1. Pada mulanya, proses metabolik di lutut berlaku di bawah pengaruh tekanan osmotik. Maksudnya, ketika lutut dibengkokkan, pelincir dilepaskan, dan ketika dilambung, ia diserap. Sekiranya ada sebab yang menyumbang kepada gangguan proses ini, maka tulang rawan mula merosakkannya, menjadi semakin kurus.
  2. Selanjutnya, proses merosakkan berlaku pada serat kolagen, yang bertanggungjawab untuk sifat menyerap kejutan pada sendi. Dalam kes ini, kestabilan lutut dan keanjalan tisu tulang rawan hilang.
  3. Oleh kerana membran sinovial sendi sentiasa mengalami tekanan yang tidak normal, ia mula menjadi jengkel, dan proses keradangan muncul. Ini seterusnya menyebabkan pergerakan lutut terhad..

Gonarthrosis bahagian dalam lutut dianggap lebih biasa. Masalahnya lebih kerap muncul pada atlet, orang tua.

Sebab dan klasifikasi penyakit ini

Gonarthrosis lutut adalah penyakit yang kompleks dan berpotensi berbahaya yang dapat disembuhkan sepenuhnya tanpa pembedahan hanya dengan tahap patologi pertama dan kedua. Gangguan lutut seperti itu mempunyai jenis perkembangan yang cacat, dan boleh dipicu oleh faktor-faktor berikut:

  • kecederaan atau patah tulang;
  • kerosakan mekanikal pada tisu menisci dan tulang rawan;
  • pecah ligamen atau tisu otot pada sendi;
  • terlalu banyak latihan fizikal di lutut;
  • mengangkat objek yang terlalu berat;
  • berat badan berlebihan;
  • struktur sendi lutut yang tidak normal.

Sebab lain untuk perkembangan gonarthrosis:

  1. Urat varikos.
  2. Keradangan sendi lutut, yang disebabkan oleh patologi berjangkit.
  3. Kelemahan keturunan alat ligamen dan otot lutut.
  4. Gangguan persarafan normal sendi lutut.
  5. Penyakit sistem endokrin.

Pengelasan patologi

Dengan mekanisme pembangunan:

  1. Gonarthrosis primer. Ia berkembang tanpa adanya keradangan awal pada sendi lutut. Maksudnya, lutut sihat sepenuhnya. Sebabnya adalah gangguan metabolik, kecenderungan keturunan, penggunaan ubat hormon yang berpanjangan. Gonarthrosis primer sering dijumpai pada orang tua.
  2. Menengah. Ia sudah berkembang kerana kecederaan pada sendi lutut, campur tangan pembedahan. Dalam kebanyakan kes, lesi tidak sepihak. Penyakit ini berkembang pada hampir semua usia..

Dengan sifat kekalahan:

  1. Sebelah kanan. Ini adalah tipikal bagi atlet dan orang yang melakukan kerja fizikal yang sukar..
  2. Sebelah kiri. Ia paling sering dilihat pada orang yang berlebihan berat badan..
  3. Dua belah. Penyakit ini dicirikan oleh kerosakan pada lutut kedua kaki. Gonarthrosis dua sisi lutut adalah penyakit paling teruk yang boleh menghalang pergerakan. Yang paling rentan terhadap patologi ini adalah orang tua..

Gejala gonarthrosis

Sejak awal perkembangan patologi, tanda-tanda mungkin tidak muncul. Walau bagaimanapun, proses merosakkan dipergiatkan. Gejala gonarthrosis bergantung pada tahap perkembangannya:

  1. Gonarthrosis gred 1 dicirikan oleh peningkatan keletihan anggota badan. Tulang pada tahap ini tidak mengalami perubahan yang signifikan, namun batasan pergerakan halus masih ada. Tahap ini juga dicirikan oleh penyempitan ruang sendi, yang hanya dapat dilihat pada sinar-x..
  2. Gonarthrosis gred 2 disertai dengan rasa sakit setelah memuatkan sendi: semasa berjalan, pesakit mendengar sakit di lutut. Dia tidak boleh membengkokkan atau memanjangkan sendi sepenuhnya. Kesakitan dapat diperhatikan sebelum memulakan pergerakan (memulakan). Gambar menunjukkan pelepasan tepi tulang..
  3. Gonarthrosis kelas 3 dicirikan oleh kesakitan teruk yang dirasakan walaupun orang itu sedang berehat. Bengkak dan demam boleh berlaku di kawasan yang terjejas. Sendi menjadi tidak stabil, boleh bergelombang tajam.

Penting! Beberapa tanda mungkin menjadi pilihan, seperti bengkak.

Ciri diagnostik

Malah ARTHROSIS "maju" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Sebelum memulakan rawatan untuk gonarthrosis, anda mesti menjalani pemeriksaan menyeluruh. Ini merangkumi tindakan berikut:

  • Pemeriksaan visual ortopedis dan palpasi kawasan yang terjejas. Pesakit harus menerangkan simptomnya secara terperinci. Pakar melakukan pengukuran tulang, menentukan tahap pergerakan dan sudut lenturan sendi.
  • Kajian klinikal darah dan air kencing. Analisis ini memungkinkan untuk memperoleh parameter pemendapan eritrosit, tahap fibrinogen. Parameter penting lain adalah tahap urea dalam air kencing, kerana ia juga boleh memberi kesan negatif pada tisu tulang rawan..
  • X-ray sendi. Di sini anda dapat melihat tahap penyempitan ruang sendi, kerosakan tulang rawan dan tulang, kehadiran pengumpulan deposit garam, osteofit.
  • Ultrasound lutut.
  • MRI. Kajian ini memungkinkan bukan hanya untuk menentukan perubahan mikroskopik paling banyak pada sendi lutut, tetapi juga untuk mengetahui kemungkinan penyebab perkembangan penyakit ini. Walau bagaimanapun, kajian ini tidak selamat dan mahal..
  • CT. Tomografi yang dikira memungkinkan untuk menggambarkan lutut.
  • Arthroscopy. Teknik ini untuk memeriksa bahagian dalam lutut juga sangat bermaklumat. Ia dilakukan melalui tusukan kecil pada sendi.

Gonarthrosis lutut: rawatan

Sebelum merawat gonarthrosis, perlu bukan hanya untuk mengetahui gejala manifestasi penyakit ini, tetapi juga kemungkinan penyebab perkembangannya. Penghapusan mereka akan membolehkan menetapkan rawatan yang berkesan..

Ubat

Pada peringkat pertama, sudah cukup untuk menggunakan terapi ubat. Maksudnya, pesakit harus mengambil ubat berikut:

  1. Ubat analgesik dan anti-radang bukan steroid - Nimesil, Voltaren. Gonarthrosis yang cacat mungkin disertai dengan kekejangan otot. Anda boleh membuangnya dengan bantuan ubat Tizalud, Drotaverin.
  2. Chondroprotectors - Artron, Chondroitin, Teraflex. Mereka membantu bukan sahaja untuk memulihkan tisu tulang rawan yang belum rosak, tetapi juga untuk memulihkan tisu yang musnah. Harap maklum bahawa pengambilan ubat seperti ini akan memakan masa yang lama. Dos ubat ditentukan oleh doktor..
  3. Ubat vasodilator yang memungkinkan untuk mengurangkan nada otot - Trental, Ascorutin. Ini meningkatkan peredaran darah dan metabolisme pada sendi lutut..
  4. Ubat antienzim - Gordox, Kontrikal. Ubat-ubatan ini meneutralkan tindakan beberapa enzim yang menyumbang kepada perkembangan proses degeneratif pada sendi lutut..
  5. Suntikan intra-artikular (Hidrokortison, dll.). Mereka jarang dapat digunakan, tetapi mereka dapat dengan cepat menghilangkan keradangan dan kesakitan yang teruk..
  6. Penyediaan berdasarkan asid hyaluronik. Mereka disuntik ke sendi. Walau bagaimanapun, prosedur ini diterapkan hanya setelah manifestasi akut penyakit ini dihilangkan..
  7. Pemanasan memampatkan dengan Dimexide untuk sendi lutut. Mereka memungkinkan untuk meningkatkan peredaran darah pada sendi lutut yang terjejas.

Anda tidak boleh menggunakan ubat ini sendiri. Jika tidak, pesakit boleh memburukkan keadaannya..

Rawatan fisioterapi

Rawatan gonarthrosis sendi lutut dengan bantuan prosedur fisioterapi dapat memberikan kesan yang terbaik. Untuk ini, prosedur berikut digunakan:

  1. Elektroforesis dan fonoforesis dengan novocaine.
  2. Arus diadynamic.
  3. UHF.
  4. Magnetoterapi.
  5. Terapi laser.
  6. Aplikasi parafin dan ozokerite.
  7. Terapi lumpur.

Penyakit lutut melibatkan pengurangan tekanan mekanikal pada kawasan yang terjejas. Untuk ini, orthoses, bantalan lutut atau tongkat, sol ortopedik digunakan.

Terapi fizikal sangat bermanfaat untuk sendi lutut. Latihan untuk gonarthrosis sendi lutut harus menyumbang kepada perkembangan mobiliti sendi yang normal. Jenis dan intensiti mereka harus ditentukan oleh doktor. Sebaiknya lakukan komplek dalam keadaan terlentang. Kali pertama anda perlu melakukan latihan tidak lebih dari 10 minit. Selanjutnya, setiap hari anda perlu menambah masa sebanyak 2 minit. Squats dan perpanjangan lenturan sendi dikecualikan dari kompleks, serta latihan yang memprovokasi sindrom kesakitan.

Campur tangan pembedahan

Sekiranya terapi tradisional tidak memberi kesan positif atau penyakit itu sudah bermula, maka anda tidak boleh melakukan pembedahan tanpa pembedahan. Terdapat beberapa jenis intervensi:

  • arthrodesis. Dalam kes ini, bukan sahaja tisu yang cacat dikeluarkan, tetapi juga sendi. Itulah sebabnya pergerakan anggota badan secara praktikal tidak dapat dipelihara. Kerana akibat yang serius bagi seseorang, operasi seperti ini sangat jarang berlaku;
  • arthroscopy. Campur tangan sedemikian memungkinkan untuk menyingkirkan tisu tulang rawan yang terkena, sementara sendi tetap utuh. Seluruh proses dilakukan melalui tusukan kecil di mana alat khas dimasukkan - arthroscope dan instrumen lain. Kerana trauma operasi yang rendah, pesakit dapat pulih sepenuhnya dalam masa yang cukup singkat. Walaupun intervensi pembedahan seperti itu tidak sukar, kesannya akan berlangsung hanya beberapa tahun;
  • osteomi periartikular. Operasi ini dianggap sangat sukar, oleh itu, dilakukan dalam kes-kes yang jarang berlaku. Ini menyediakan pemfailan tulang di beberapa tempat dan sambungannya berikutnya pada sudut yang diperlukan. Ini memungkinkan untuk mengagihkan semula beban. Kesan selepas pembedahan berlangsung tidak lebih dari 5 tahun. Walau bagaimanapun, ia hanya berkesan pada peringkat awal pembangunan. Di samping itu, campur tangan ini memerlukan tempoh pemulihan yang panjang;
  • endoprosthetics. Operasi ini dilakukan sekiranya sendi atau elemennya memerlukan penggantian lengkap. Prostesis diperbuat daripada aloi logam - titanium. Walaupun operasi ini memerlukan tempoh pemulihan yang lama, kesannya sangat tahan lama - sehingga 20 tahun.

Operasi ini bukanlah ubat mujarab, terutamanya kerana disertai oleh beberapa komplikasi: nekrosis tisu kulit, paresis saraf peroneal, trombosis vaskular. Risiko penolakan bahan asing tidak dapat dikesampingkan..

Pencegahan penyakit

Gonarthrosis adalah penyakit kompleks yang dapat dicegah. Untuk melakukan ini, anda perlu mengikuti beberapa cadangan doktor:

  1. Berenang atau sukan lain diperlukan. Pada masa yang sama, tegas beban.
  2. Cuba mengelakkan kecederaan.
  3. Kawal berat badan anda.
  4. Ikuti diet di mana penggunaan makanan berlemak dan pedas, daging asap, minuman beralkohol dan produk lain yang tidak begitu sihat akan terhad.
  5. Sekiranya anda cedera, anda harus segera berjumpa doktor dan menjalani rawatan sepenuhnya.
  6. Selepas 35 tahun, anda harus menjalani terapi pencegahan secara berkala dengan chondroprotectors.
  7. Cuba minum air secukupnya setiap hari.
  8. Jangan sekali-kali mengubati diri sendiri.
  9. Jangan terlalu menyumbat sendi.

Sekiranya anda mempunyai masalah dengan sendi, anda perlu berjumpa pakar dengan segera. sihat!