Gimnastik terapeutik untuk polyarthritis

Artritis

Rheumatoid arthritis adalah penyakit sifat keradangan sistem muskuloskeletal. Terapi senaman untuk poliartritis adalah kaedah terbaik untuk mengurangkan pemusnahan tisu penghubung, mengurangkan sindrom kesakitan, memulihkan jarak pergerakan anggota badan pada sendi dan mencegah penyerapan tisu badan yang sihat dengan patologi.

Petunjuk untuk digunakan dalam terapi senaman polyarthritis

Semasa fasa akut penyakit ini, anggota badan yang terkena arthritis, perlu memastikan rehat. Polyarthritis dan sukan serasi dan saling berkaitan, tetapi dalam bentuk terapi senaman atau gimnastik. Latihan mungkin dan perlu, tetapi dengan mengambil kira perjalanan penyakit dan ciri-ciri pesakit. Hasil terbaik adalah dengan pendekatan bersepadu terapi senaman dan terapi diet. Anda juga harus melepaskan ketagihan dan mempunyai sikap optimis. Untuk mempercepat penerimaan hasilnya, disarankan untuk menghubungi tenaga pengajar, doktor-pakar pemakanan dan psikologi.

Dengan aktiviti fizikal, metabolisme dipercepat, yang selalu menyebabkan penghapusan produk pembusukan dari tisu. Dan juga oksigen lebih baik diserap. Ini melambatkan penuaan badan dan membawa kepada kesejahteraan pesakit. Semasa terapi senaman, kelonggaran tisu otot dicapai, dan dalam keadaan ini sindrom kesakitan berkurang. Gimnastik terapeutik dan pencegahan dicirikan oleh kelebihan berikut:

  • Dengan menjadikan tahap peredaran darah kembali normal, bengkak hilang, kesan kekejangan dan kebas dapat dicegah.
  • Prestasi dan keteraturan latihan yang betul menyumbang untuk menghilangkan berat badan dan kelonggaran pada sendi.
  • Ligamen menjadi lebih kuat, sementara lapisan otot menjadi elastik: kemungkinan kecederaan berulang dikurangkan.
Kembali ke senarai kandungan

Bilakah urut berguna??

Urut untuk rheumatoid arthritis disarankan apabila rasa sakit mereda. Ia boleh berupa urutan umum atau urutan kawasan individu atau bahagian badan (tangan atau kaki). Semasa mengurut, anda perlu melakukan tindakan berikut: membelai, menguli, menggosok, beralih, memutar dan meregangkan. Ahli terapi urut memerhatikan tempat-tempat dengan nodul reumatoid dan zon hipersensitiviti. Kursus urut berlangsung sekurang-kurangnya 10 sesi.

Kontraindikasi dan langkah berjaga-jaga

Gimnastik dilakukan dengan poliartritis secara berterusan, kecuali untuk tempoh pemburukan penyakit. Larangan melakukan sebarang jenis aktiviti fizikal bergantung pada keperibadian pesakit dan kawasan di badan yang terkena penyakit. Aktiviti gim, bina badan, latihan kekuatan dilarang. Semasa merancang jadual latihan, doktor mesti mengambil kira:

  • ciri-ciri perjalanan penyakit ini;
  • kehadiran sindrom kesakitan;
  • patologi bersamaan;
  • sejarah pesakit.

Fisioterapi juga mempunyai sejumlah kontraindikasi:

Sekiranya anda mengalami masalah jantung, anda tidak boleh melakukan terapi senaman.

  • 3 darjah artritis dengan penampilan cecair pada sendi;
  • organ dalaman yang meradang pada pesakit;
  • jangkitan;
  • peningkatan penyakit bersamaan kronik;
  • masalah otot jantung;
  • demam;
  • penyakit darah;
  • neoplasma malignan.

Terapi senaman disarankan untuk dilakukan setelah penggunaan analgesik dan relaksan otot, yang tidak hanya menghilangkan rasa sakit, tetapi juga menyumbang pada relaksasi otot. Bersenam secara berkala juga dapat mengurangkan perasaan kekakuan yang berterusan..

Satu set latihan

Pesakit dengan polyarthritis disyorkan untuk mandi lumpur dan mengurut tangan, kaki, termasuk menguli jari kaki. Senaman akan membantu menguatkan tulang dan merangsang pertumbuhan otot. Untuk senaman di rumah, disarankan untuk memakai basikal senaman dan bersenam dengan kerap. Terdapat juga sekatan latihan dan syarat untuknya:

  • pemanasan diperlukan;
  • bersenam secara sederhana tanpa latihan berlebihan;
  • perhatikan pernafasan semasa latihan, yang tidak boleh dikelirukan;
  • pergerakan yang lancar;
  • jika terdapat formasi seperti kerucut, maka urut harus dilakukan sebelum latihan.
Ia berguna bagi pesakit untuk mengikuti kelas aerobik air.

Sukan berikut juga disyorkan untuk pesakit:

  • berenang;
  • menunggang basikal;
  • senamrobik air;
  • berjalan;
  • senaman pernafasan;
  • bermain ski dan luncur.

Temujanji dan arahan untuk sukan dirundingkan setelah lulus ujian dan mengenal pasti penyakit bersamaan. Latihan harus dilakukan di bawah pengawasan pelatih yang berpengalaman. Latihan berkumpulan juga hanya dengan kebenaran pengajar. Setelah melegakan simptom penyakit dan mendapat pengalaman di dalam kelas, anda boleh mencuba latihan di rumah. Sekiranya rasa sakit berlaku, berjumpa doktor.

Terapi senaman untuk polyarthritis

Terapi senaman untuk polyarthritis membantu melancarkan peredaran darah di kawasan penyakit ini, menghentikan proses degenerasi tisu tulang rawan, mengurangkan kesakitan dan menguatkan sistem kardiovaskular. Gimnastik terapeutik adalah salah satu prosedur yang kompleks dalam rawatan keradangan sendi. Selepas senaman secara berkala, pergerakan sendi meningkat, imuniti umum diperkuat. Dengan terapi senaman, disarankan untuk menjalani kursus urut, yang akan meningkatkan kesan gimnastik.

Melakukan terapi senaman untuk polyarthritis membolehkan anda memulihkan aktiviti sendi, dan juga mengelakkan komplikasi.

Matlamat terapi senaman dalam rawatan polyarthritis

Polyarritis merujuk kepada beberapa keradangan sendi. Selalunya ia mempengaruhi jari kaki dan kaki sendiri, lengan, tangan, bahu. Pesakit mula merasakan kekejangan pada sendi, menjadi sukar untuk menggerakkannya. Adalah mungkin untuk menghentikan proses degeneratif dengan bantuan rawatan kompleks - mengambil ubat, menggunakan ubat-ubatan tempatan, urut dan gimnastik terapeutik dan pencegahan. Sekiranya semua peraturan fisioterapi dipatuhi, pergerakan kembali ke sendi dan rasa sakit akan hilang. Gimnastik untuk poliartritis meningkatkan kesan ubat-ubatan dan membantu mencapai tujuan berikut:

  • meningkatkan peredaran darah di kawasan yang terjejas;
  • mencegah perkembangan polyarthritis;
  • menguatkan otot;
  • merangsang ligamen dan sendi;
  • menghilangkan kesakitan.
Kembali ke senarai kandungan

Tugas gimnastik

Dengan artritis reumatoid, kekejangan sendi diperhatikan. Sebarang pergerakan memberikan kesakitan yang kuat, jadi pesakit berusaha menggerakkan anggota badan yang cedera sesedikit mungkin, yang memberi kesan negatif kepada kesihatan. Dengan keadaan tidak bergerak yang berpanjangan, tisu tulang rawan berubah - ia digantikan oleh tisu penghubung. Akibatnya, sendi boleh cacat dan berhenti berfungsi. Oleh itu, tugas utama terapi senaman adalah untuk mencegah munculnya perubahan patologi di kawasan periartikular dan untuk memulihkan fungsi motor sendi. Pendidikan jasmani juga membantu menguatkan sistem kardiovaskular, meningkatkan imuniti dan meningkatkan prestasi sistem muskuloskeletal secara keseluruhan..

Aktiviti fizikal yang selamat

Terapi senaman hanya dibenarkan apabila fasa akut poliartritis telah berlalu. Tekanan tambahan pada sendi semasa pembengkakan meningkat akan menyebabkan rasa tidak selesa yang lebih besar dan boleh membahayakan tubuh pesakit. Anda tidak boleh mengikuti pendidikan jasmani dengan adanya faktor-faktor seperti:

Dalam terapi senaman dengan polyarthritis, beban meningkat secara beransur-ansur, tetapi jika tidak ada rasa sakit.

  • penyakit sistem kardiovaskular;
  • tempoh berjangkit akut;
  • pemburukan penyakit kronik;
  • kehadiran kegagalan pernafasan;
  • poliartritis gred 3.

Beban semasa terapi senaman mesti ditingkatkan secara beransur-ansur dan berkala, dan kelas gimnastik itu sendiri mesti dilakukan setiap hari. Pergerakan mesti dilakukan dengan perlahan dan lancar, tanpa pergerakan secara tiba-tiba. Keamatan latihan dan bilangan pengulangan harus dikira oleh doktor, dengan mengambil kira ciri-ciri sejarah pesakit dan usianya. Setelah melakukan latihan, pesakit harus merasakan lonjakan tenaga dan bertenaga. Jika tidak, manipulasi dilakukan dengan tidak betul..

Selepas latihan pertama, pesakit dengan polyarthritis mungkin mengadu bahawa sakit pada sendi telah meningkat - ini bermakna terapi senaman telah mula berfungsi. Selepas penyesuaian badan dengan beban, rasa sakit akan hilang sepenuhnya.

Satu set latihan

Tugas fizikal apa yang harus dilakukan oleh pesakit dengan polyarthritis ditentukan oleh doktor. Dia juga menunjukkan cara melakukannya dengan betul. Ayunan berkesan dan boleh dilakukan secara sederhana. Anda boleh menambah beban dengan bola, kelab atau tongkat khas. Rawatan yang bertujuan untuk meregangkan otot dan kaki dianggap produktif. Kelas terapi senaman adalah:

  • individu;
  • kumpulan;
  • di rumah.
Kembali ke senarai kandungan

Dengan kursus ringan

Pada peringkat awal poliartritis, gimnastik memerlukan masa sehingga 30 minit. Pesakit membahagikan masa ini menjadi latihan untuk sendi yang sakit dan sihat. Sendi yang tidak terjejas juga memerlukan langkah pencegahan sekiranya penyakit itu sudah menetap di dalam badan. Sebaiknya lakukan kompleks semasa berdiri, tetapi anda juga boleh semasa duduk. 5-10 minit pertama sesi - memanaskan sendi yang sihat. Selepas latihan selama 10 minit, manipulasi dilakukan dengan sendi yang sihat dan terjejas. Sekiranya keadaan mengizinkan, pesakit harus menggunakan alat gimnastik atau meregangkan di dinding. Maka anda harus meluangkan masa 300 saat untuk berjalan bersama dengan latihan pernafasan dan satu lagi latihan untuk sendi yang terjejas tidak lebih dari 10 minit.

Dalam bentuk yang teruk

Sekiranya tidak melakukan terapi senaman ketika berdiri atau duduk, ia boleh dilakukan dalam keadaan terlentang. Kaedah ini dipanggil rawatan postur. Mereka dirawat dengan polyarthritis jari kaki atau kaki semasa tempoh akut. Syarat utama untuk melakukan gimnastik adalah adanya tilam keras ortopedik dan kepala katil yang kukuh di mana pesakit boleh bersandar dengan kakinya. Setiap 60 minit, pesakit mesti mengubah kedudukan badan, duduk sendiri dan mengembangkan tangannya dengan bantuan bola kecil.

Urut untuk artritis

Sebelum memulakan kelas, disyorkan untuk mengurut anggota badan. Kawasan periartikular mesti dibelai, digosok, diuli. Di kawasan peradangan, hanya dibenarkan mengusap kulit dengan lembut untuk memberikan kesan anestetik. Pergerakan apa yang sesuai untuk poliartritis sendi ini atau sendi itu, doktor akan menunjukkan dan memberitahu. Anda tidak boleh mengubati diri sendiri kerana boleh membahayakan tubuh..

Gimnastik terapeutik untuk polyarthritis

Kandungan

  1. Mengapa Bersenam?
  2. Peraturan latihan untuk polyarthritis
  3. Beban tambahan untuk polyarthritis
  4. Latihan yang disyorkan untuk artritis
  5. Satu set latihan untuk artritis

Rawatan poliartritis adalah pelbagai langkah, termasuk ubat-ubatan, fisioterapi perkakasan, urut. Tetapi penyelidikan moden membuktikan bahawa pemulihan sepenuhnya sendi yang terjejas adalah mustahil jika gimnastik tidak termasuk dalam rawatan..

Sekiranya tidak ada pergerakan, sendi secara beransur-ansur kehilangan keupayaannya untuk melaksanakan fungsi utamanya. Dengan keadaan rehat yang berpanjangan, perubahan tidak dapat dipulihkan berlaku pada tulang rawan artikular, di mana tisu tulang rawan secara beransur-ansur digantikan oleh tisu penghubung. Untuk mengelakkan akibat negatif tersebut, terapi senaman kini banyak digunakan - latihan fisioterapi. Prestasi biasa dari satu set latihan khas oleh pesakit menyumbang kepada penguatan keseluruhan badan, merangsang sendi yang terjejas, dan juga meningkatkan fungsi keseluruhan sistem muskuloskeletal manusia.

Mengapa Bersenam?

Melakukan senaman gimnastik khas mempunyai tujuan dan objektif berikut:

  1. Pencegahan disfungsi lebih lanjut pada sendi yang terjejas dan perkembangan pergerakan semula jadi mereka.
  2. Menguatkan dan meningkatkan kecekapan keseluruhan sistem otot, meningkatkan peredaran darah umum, merangsang otot sendi hipertrofi atau atrofi.
  3. Merangsang alat ligamen yang dipengaruhi oleh proses patologi.
  4. Pengurangan sensasi yang menyakitkan dan tidak selesa kerana penyesuaian sendi yang terjejas dengan beban.

Di samping itu, gimnastik menguatkan sistem kardiovaskular, yang penting dalam rawatan pesakit tua. Latihan berkala mengaktifkan proses metabolik dalam badan, meningkatkan nada umum seseorang. Semua faktor ini sangat penting dalam rawatan polyarthritis..

Sebelum memulakan latihan bebas dari set latihan ini, anda mesti berjumpa doktor. Hanya dia yang dapat menilai keadaan sistem kardiovaskular anda dan badan secara keseluruhan, fungsi sendi yang terjejas oleh polyarthritis, tahap di mana proses keradangan berada. Berdasarkan petunjuk ini, beban yang anda perlukan dikira.

Ingat bahawa gimnastik tidak boleh diamalkan semasa penyakit memburukkan lagi. Sekiranya anda demam atau mengalami sakit sendi yang teruk, adalah lebih bijak untuk menolak senaman. Terapi senaman harus meningkatkan pemulihan anda, dan tidak memburukkan lagi kesejahteraan anda.

Peraturan latihan untuk polyarthritis

Gimnastik hanya dilakukan dalam tempoh ketika penyakit ini tidak akut. Pakar mengesyorkan melakukan semua latihan semasa duduk atau berbaring. Tetapi jika keadaan kesihatan anda membolehkan anda melakukan terapi senaman ketika berdiri, maka latihan seperti itu dapat memberi banyak manfaat..

Dengan polyarthritis, skema umum berikut untuk melakukan latihan terapi biasanya diikuti:

  1. Mulakan dengan senaman untuk sendi yang sihat. Ia dilakukan semasa duduk atau berbaring. Tempoh satu set latihan - hingga 5 minit.
  2. Ini diikuti dengan latihan yang kompleks untuk sendi yang terjejas dan sihat. Kadang-kadang kerang (tongkat, bola) digunakan untuk ini. Bahagian sesi ini harus menjadi yang paling sengit. Tempoh satu set latihan - sehingga 10 minit.
  3. Berjalan. Sekiranya keadaan kesihatan pesakit mengizinkan, maka unsur-unsur rumit dapat diterapkan. Sebagai contoh, jika seseorang bersenam di simulator, maka bebannya dapat ditingkatkan. Berjalan mesti digabungkan dengan latihan pernafasan. Tempoh satu set latihan - hingga 5 minit.
  4. Anda perlu melengkapkan senam dengan satu set latihan yang dilakukan dalam keadaan duduk. Tempoh satu set latihan - hingga 5 minit.

Pastikan untuk melakukan gantian latihan untuk sakit sendi dan sihat. Cuba lakukan pergerakan yang dirancang untuk sendi yang terjejas dengan tangan yang sihat, peralatan sukan atau orang lain. Ini akan "melegakan" sendi, melegakan kesakitan, dan keberkesanan latihan akan lebih tinggi. Latihan yang dirancang untuk aktiviti fizikal harus digabungkan dengan latihan yang "mengembangkan" sendi.

Beban tambahan untuk polyarthritis

Gimnastik harian dilengkapi dengan berjalan kaki biasa dan beberapa sukan yang tidak memerlukan usaha fizikal yang berlebihan: "bandar", golf, berjalan kaki Nordik (dengan tongkat).

Setelah menyelesaikan satu set latihan, sifat sakit sendi mungkin berubah. Sebilangan pesakit mengadu peningkatan sensasi yang menyakitkan, beberapa pesakit tidak melihat perubahan ketara dalam keadaan mereka. Tetapi kebanyakan orang memperhatikan bahawa selepas gimnastik, rasa sakit semakin lemah dan lemah, dan dengan senaman yang kerap, ia hilang sepenuhnya. Biasanya keadaan ini diperhatikan pada pesakit yang pada waktu pagi merasakan kekejangan anggota badan, perasaan tegang dan kekakuan pada sendi..

Sebagai peraturan, setelah terapi senaman, manifestasi gejala tersebut berkurang, dan pergerakan sendi meningkat. Pakar percaya bahawa untuk melegakan fenomena yang tidak menyenangkan, pertama sekali, perlu meningkatkan bekalan darah ke sendi yang berpenyakit. Oleh itu, gimnastik mesti digabungkan dengan urutan. Tetapi ia hanya perlu dilakukan oleh pakar yang mengetahui spesifik poliartritis. Jika tidak, terdapat risiko memburukkan keadaan pesakit. Atas sebab yang sama, anda tidak boleh menggunakan alat urut elektrik sendiri..

Latihan yang disyorkan untuk artritis

Dengan polyarthritis, semua latihan harus ditujukan untuk memulihkan mobiliti sendi. Oleh itu, latihan ayunan dianggap sangat berkesan, yang dapat dilakukan dengan atau tanpa cengkerang. Sekiranya pergerakan menjadi lebih sukar dengan tongkat sukan, bola atau kelab, maka jumlah pergerakan pada sendi meningkat..
Latihan regangan dianggap paling berkesan kedua. Untuk melaksanakannya, dinding atau cincin gimnastik biasanya digunakan. Secara semula jadi, intensiti beban dan kesukaran latihan harus dikira berdasarkan keadaan pesakit. Sekiranya anda melakukannya sendiri, maka dengarkan dengan teliti perasaan anda sendiri. Semasa melakukan kompleks, anda tidak boleh mengalami kesakitan yang tajam, dan selepas gimnastik, anda hanya perlu merasa sedikit keletihan.

Semua pergerakan mesti dilakukan dengan perlahan dan lancar, tanpa putaran tajam dan penyimpangan sendi. Urut sendiri boleh digunakan untuk meningkatkan peredaran darah di organ yang terjejas. Tetapi anda perlu melakukannya dengan berhati-hati, dengan lembut menggosok sakit sendi dengan telapak tangan anda..

Satu set latihan untuk artritis

Semua pergerakan harus dilakukan hanya dalam jarak amplitud yang tersedia untuk anda. Jumlah pengulangan yang ditetapkan untuk setiap latihan adalah hingga 10 kali. Tetapi jika anda merasa letih, lebih baik anda melengkapkan gimnastik atau melakukan senaman yang tidak terlalu melelahkan bagi anda..

Kumpulan di bawah adalah corak latihan yang hampir. Bagi setiap pesakit, doktor mesti memilih gimnastik individu berdasarkan penyetempatan sendi yang terjejas.

  1. Kumpulkan semua jari, sentuh dengan bantalan (kumpulkan jari-jari anda ke secubit), kemudian buka telapak tangan anda, memperbaiki kedudukan ini selama beberapa saat.
  2. Sebagai gantinya, sambungkan bola ibu jari dengan yang lain, bengkokkan jari ke dalam "cincin", kemudian pisahkan, membuka telapak tangan. Latihan ini dilakukan secara serentak dengan kedua tangan..
  3. Jepit jari ke penumbuk dengan ibu jari ke belakang. Lakukan gerakan bulat pada sendi ibu jari. Ulangi pergerakan mengikut arah jam dan lawan jam.
  4. Bengkokkan jari anda di tengah dan kuku falang sehingga menyerupai cakar dan perlahan-lahan meluruskan. Sekiranya anda sukar untuk menyelesaikan latihan ini, maka bantu diri anda dengan tangan bebas.
  5. Turunkan lengan anda di sepanjang badan, bengkokkan sendi pergelangan tangan sehingga tapak tangan anda mendatar ke tanah. Turunkan telapak tangan anda perlahan-lahan di sepanjang badan anda, kemudian bengkokkan lagi.
  6. Putar sendi pergelangan tangan, pertama mengikut arah jam dan kemudian berlawanan arah jam.
  7. Pegang jari anda bersama-sama di depan dada anda dan perlahan-lahan angkat tangan anda di atas kepala anda, putar kedua telapak tangan anda ke luar, seolah-olah meregangkan. Kembalikan tangan anda ke kedudukan semula dan ulangi latihan..
  8. Letakkan hujung jari anda di bahu anda. Siku harus mendatar ke tanah. Putar sendi bahu, pertama mengikut arah jam dan kemudian berlawanan arah jam.
  9. Duduk di atas kerusi, luruskan kaki anda, menyentuh hujung jari anda ke lantai sejauh mungkin dari anda, kemudian perlahan-lahan tarik kaki anda ke arah kerusi, bengkokkan lutut anda. Dalam kes ini, hujung jari anda mesti meluncur di lantai..
  10. Satukan kaki anda, tekan lutut bersama-sama. Angkat kaki anda ke ketinggian yang boleh anda capai, kemudian perlahan-lahan turunkannya. Sekiranya anda sukar untuk menyelesaikan latihan ini, maka bantu diri anda dengan tangan anda..

Latihan lain yang boleh anda lakukan seperti ditunjukkan dalam gambar. 1.

Gimnastik setiap hari dengan senaman yang dipilih secara individu akan membantu anda mengelakkan proses keradangan pada sendi.

Latihan untuk polyarthritis semua sendi

Latihan terapeutik untuk rheumatoid arthritis

Latihan untuk rawatan rheumatoid arthritis yang berkesan.

Rheumatoid arthritis adalah penyakit yang merosakkan sendi, tulang rawan artikular dan tisu penghubung.

Lebih kerap, dengan rheumatoid arthritis, beberapa sendi secara serentak menjadi radang pada masa yang sama, dan berjalan dengan agak menyakitkan dan dengan rasa sakit yang tidak tertahankan.

Sendi yang berpenyakit meningkat dalam ukuran, membengkak dan menjadi tidak aktif, dan dalam keadaan terabaikan ia menjadi tidak bergerak, kemerahan di kawasan sendi juga diperhatikan dan suhu badan meningkat.

Dengan bentuk artritis reumatoid yang maju, ia penuh dengan kehilangan mobiliti sistem muskuloskeletal, dan sebagai akibatnya, kecacatan.

Sekiranya penyakit ini tidak ditangani dengan serius dan rawatan tidak diambil, ia akan menyebabkan penyimpangan sendi yang tidak dapat dipulihkan..

Latihan terapeutik untuk rheumatoid arthritis sangat berkesan dan penting dalam pencegahan dan rawatan fungsi fleksi dan ekstensor. Juga kompleks yang berkesan dalam rawatan dan pencegahan adalah diet khas untuk artritis sendi..

Latihan untuk artritis harus dilakukan dengan lancar dan tepat. Penyakit ini menyebabkan imobilisasi lutut, pergelangan kaki, atau sendi interphalangeal, menjadikan seseorang kurang upaya. Terapi senaman, yang bertujuan untuk menguatkan ligamen, otot dan arteri di kawasan yang terjejas, membantu mencegah terjadinya keadaan seperti itu..

Gimnastik meningkatkan pertahanan badan, membantunya melawan penyakit. Walaupun fakta bahawa ia termasuk kaedah rawatan bukan ubat, terdapat kontraindikasi. Anda tidak dapat melakukan latihan semasa eksaserbasi, disertai dengan penampilan sindrom kesakitan yang teruk. Perhatian khusus harus diberikan kepada keadaan organ dalaman. Sekiranya terdapat penyakit bersamaan, terapi senaman tidak digalakkan.

Semua latihan yang ditetapkan untuk polyarthritis dibahagikan kepada 3 kumpulan. Pelajaran individu disyorkan untuk luka reumatik yang teruk, dan juga dalam tempoh selepas operasi. Kelas berkumpulan sangat popular kerana ketersediaannya. Adalah lebih menguntungkan bagi institusi perubatan untuk menggabungkan pesakit ke dalam kumpulan.

Rawatan sedemikian membantu memudahkan penyesuaian seseorang dengan kehidupan dalam persekitaran baru, menghalangnya daripada jatuh ke dalam kemurungan. Latihan untuk artritis lutut harus dilakukan secara berkala. Beban mesti ditingkatkan secara berperingkat, peningkatan yang ketara dalam aktiviti fizikal tidak dapat diterima. Sekiranya terapi fizikal menyumbang kepada peningkatan kesakitan, kaedah rawatan ini mesti ditinggalkan buat sementara waktu.

Dengan rawatan pesakit dalam, latihan ditunjukkan untuk mengembalikan fungsi organ dalaman. Kelas bermula dengan latihan pernafasan, tahap ini tidak boleh dilewatkan. Latihan relaksasi dan pernafasan dilakukan selama 10 minit. Asas rawatan bukan ubat adalah kompleks terapi terapi asas, yang dipilih sesuai dengan ciri-ciri individu organisma..

Latihan terapeutik harus dilengkapi dengan urutan. Rawatan sedemikian ditetapkan untuk pesakit yang tidak mempunyai kemampuan untuk bergerak. Pematuhan dengan rehat di tempat tidur bukanlah kontraindikasi untuk kelas. Aktiviti fizikal yang tinggi semasa eksaserbasi tidak dapat diterima; larangan ini tidak berlaku untuk rawatan dengan alat ortopedik. Dengan menggunakan tilam khas dan kehadiran kepala katil yang bergerak membolehkan pesakit menukar kedudukan tubuhnya secara berkala.

Petunjuk dan kontraindikasi untuk pendidikan jasmani

Satu set latihan senaman untuk rheumatoid arthritis tidak diresepkan hanya semasa eksaserbasi, dengan hipertensi, adanya proses keradangan di dalam badan dan jika mustahil untuk mengawal prestasi pesakit.

Juga, aktiviti fizikal dikontraindikasikan dalam perkembangan penyakit tahap ketiga atau keempat dengan keradangan yang ketara..

Latihan latihan terapeutik untuk rheumatoid arthritis mesti dilakukan secara berkala selama 20 minit. Tingkatkan aktiviti fizikal hanya dengan kebenaran doktor yang menghadiri.

Nota! Semasa latihan, tidak berlaku peningkatan sindrom kesakitan, semua kelas harus diadakan pada kadar yang sederhana dan tanpa ketegangan. Selepas satu set latihan untuk artritis reumatoid, sakit reumatik secara beransur-ansur akan hilang.

Terapi senaman ditunjukkan untuk hampir semua pesakit. Dengan sekatan yang ketara, adalah mungkin untuk melakukan senaman pernafasan atau rawatan postur (untuk lebih jelasnya, lihat kemudian dalam artikel).

Kontraindikasi utama untuk pelantikan pendidikan jasmani:

  • pemburukan artritis reumatoid, disertai dengan kesakitan dan keradangan yang teruk;
  • manifestasi sistemik penyakit dengan kerosakan serius pada organ dalaman (saluran darah, ginjal, jantung, paru-paru);
  • beberapa patologi kronik bersamaan (jangkitan, kegagalan kardiovaskular dan pernafasan).

Kandungan

Rawatan poliartritis adalah pelbagai langkah, termasuk ubat-ubatan, fisioterapi perkakasan, urut. Tetapi penyelidikan moden membuktikan bahawa pemulihan sepenuhnya sendi yang terjejas adalah mustahil jika gimnastik tidak termasuk dalam rawatan..

Sekiranya tidak ada pergerakan, sendi secara beransur-ansur kehilangan keupayaannya untuk melaksanakan fungsi utamanya. Dengan keadaan rehat yang berpanjangan, perubahan tidak dapat dipulihkan berlaku pada tulang rawan artikular, di mana tisu tulang rawan secara beransur-ansur digantikan oleh tisu penghubung. Untuk mengelakkan akibat negatif tersebut, terapi senaman kini banyak digunakan - latihan fisioterapi.

Kemungkinan penyebab dan gejala utama rheumatoid arthritis

PA Popov sejak sekian lama mengkhususkan diri dalam pemulihan fungsi tubuh manusia setelah mengalami kecederaan. Dia memberi perhatian khusus kepada tisu penghubung - ligamen dan tendon yang mengelilingi sendi dan serat otot. Teori dan praktik Dr. Popov didasarkan pada fakta bahawa akibat trauma, unsur-unsur kompleks artikular atau pecahan anggota badan yang patah mengambil kedudukan yang tidak betul, dan tisu penghubung "mengingat" kedudukan ini dan terus mempertahankannya setelah lesi sembuh.

Dr. Popov mula menggunakan kemampuan ligamen ini untuk "mengingat" kedudukan yang diinginkan dan mengekalkannya untuk tujuannya sendiri, melatih tisu penghubung dan membantunya mengambil posisi yang betul. Untuk ini dia menggunakan kaedah "pergerakan kecil". Inti kaedah ini terletak pada "melonggarkan" ligamen secara beransur-ansur dalam satu kedudukan.

Untuk ini, pesakit ditawarkan kompleks khas, selama pelaksanaannya dia melakukan berhati-hati, dengan amplitud kecil, pergerakan dan pada masa yang sama memerhatikan sensasinya dengan teliti. Semasa kelas, seseorang harus memilih latihan yang menyenangkan baginya untuk dilakukan, dan memfokuskan usahanya kepada mereka..

Anda boleh memulakan kelas hanya pada tahap pengampunan sepenuhnya atau setelah penyakit itu disembuhkan. Untuk mencapai hasil positif yang berkekalan, anda mesti kerap bersenam. Perubahan pertama menjadi lebih baik jangan segera muncul. Dalam kebanyakan kes, pesakit dengan periartritis skapular bahu perlu ditangani mengikut kaedah P.A.Popov secara berterusan, sepanjang hayat mereka.

Pelajaran individu sesuai untuk pesakit dengan tahap penyakit yang paling teruk, dan juga untuk pemulihan selepas pembedahan.

Pelajaran berkumpulan adalah pendekatan yang paling berpatutan dan rasional. Pesakit dikumpulkan ke dalam kumpulan mengikut tahap pembatasan mobiliti.

Pada perundingan tersebut, pesakit diajarkan kaedah dan latihan yang dapat dilakukannya di rumah.

Keadaan utama untuk terapi senaman dalam rawatan rheumatoid arthritis adalah senaman berkala dan peningkatan beban secara sistematik. Jangan bersenam dengan kuat: setelah melakukan aktiviti fizikal yang betul, pesakit harus diperhatikan akan peningkatan kekuatan dan penurunan kekakuan.

Persiapan, ketika doktor mengajar pesakit teknik relaksasi dan pernafasan. Tempoh latihan ini adalah sekitar 10 minit, tempoh latihan adalah 1-2 hari.

Dalam tempoh utama, satu set latihan asas dilakukan. Kelas diadakan setiap hari selama dua minggu, masing-masing berlangsung sekitar setengah jam.

Tahap akhir dilakukan sebelum keluar: doktor mengajar pesakit melakukan latihan yang boleh dilakukannya di rumah.

Terapi senaman reumatoid merangkumi satu set latihan:

  • rawatan kedudukan;
  • latihan untuk tangan;
  • gimnastik dengan kerosakan pada sendi bahu;
  • senaman untuk kaki;
  • latihan buku lali.

Mari pertimbangkan setiap kompleks dengan lebih terperinci.

Rawatan kedudukan

Kaedah terapi ini juga merujuk kepada latihan fisioterapi, ia digunakan untuk lesi, ketika pesakit praktikal tidak bergerak dan kebanyakan waktu berada di tempat tidur. Juga, latihan ini ditetapkan semasa berlakunya peningkatan patologi..

Untuk pelaksanaannya, tilam digunakan di mana pesakit berbaring, adalah wajar ortopedik. Sokongan diletakkan di kaki pesakit. Untuk tujuan ini, gunakan pendirian atau belakang kerusi. Setiap jam adalah perlu untuk mengubah kedudukan tubuh pesakit.

Dengan penyakit ini, tangan sering terjejas. Proses sedemikian menyebabkan fungsi anggota badan terjejas dan ubah bentuknya. Terdapat cadangan tertentu yang membantu menghentikan perkembangan penyakit ini:

  1. Pergerakan harus dilakukan ke arah yang bertentangan dari jari kelingking.
  2. Pada waktu malam, anda perlu memakai potongan pada berus.
  3. Perlu untuk mengurangkan beban pada falang jari sebanyak mungkin..
  4. Tulis hanya dengan pen dengan badan tebal.

Pertimbangkan pergerakan asas untuk tangan dalam patologi ini:

  1. Letakkan kedua telapak tangan anda dan gerakkan tangan anda ke sisi..
  2. Letakkan tangan anda di permukaan rata, secara bergantian angkat ke siku.
  3. Lakukan pergerakan berpusing dengan berus.
  4. Letakkan tangan anda di hadapan anda dan gilirannya ke atas dan kemudian ke bawah.
  5. Pegang tangan anda ke penumbuk, letakkan siku di atas meja. Sebarkan siku ke sisi tanpa mengangkatnya dari permukaan.

Nota! Latihan ini harus dilakukan sekitar sepuluh kali setiap tiga jam. Semua pergerakan harus dilakukan dengan lancar, tanpa ketegangan, dan tidak akan menimbulkan rasa sakit.

Mengapa Bersenam?

Melakukan senaman gimnastik khas mempunyai tujuan dan objektif berikut:

  1. Pencegahan disfungsi lebih lanjut pada sendi yang terjejas dan perkembangan pergerakan semula jadi mereka.
  2. Menguatkan dan meningkatkan kecekapan keseluruhan sistem otot, meningkatkan peredaran darah umum, merangsang otot sendi hipertrofi atau atrofi.
  3. Merangsang alat ligamen yang dipengaruhi oleh proses patologi.
  4. Pengurangan sensasi yang menyakitkan dan tidak selesa kerana penyesuaian sendi yang terjejas dengan beban.

Di samping itu, gimnastik menguatkan sistem kardiovaskular, yang penting dalam rawatan pesakit tua. Latihan berkala mengaktifkan proses metabolik dalam badan, meningkatkan nada umum seseorang. Semua faktor ini sangat penting dalam rawatan polyarthritis..

Sebelum memulakan latihan bebas dari set latihan ini, anda mesti berjumpa doktor. Hanya dia yang dapat menilai keadaan sistem kardiovaskular anda dan badan secara keseluruhan, fungsi sendi yang terjejas oleh polyarthritis, tahap di mana proses keradangan berada. Berdasarkan petunjuk ini, beban yang anda perlukan dikira.

Ingat bahawa gimnastik tidak boleh diamalkan semasa penyakit memburukkan lagi. Sekiranya anda demam atau mengalami sakit sendi yang teruk, adalah lebih bijak untuk menolak senaman. Terapi senaman harus meningkatkan pemulihan anda, dan tidak memburukkan lagi kesejahteraan anda.

Poliartritis sendi - jenis dan simptomnya

Gejala rheumatoid arthritis dicirikan oleh kesakitan yang sederhana pada sendi lengan dan kaki.

Terdapat jenis penyakit yang mempunyai simptom tersendiri:

  1. Gejala rheumatoid arthritis dicirikan oleh kesakitan sederhana pada sendi lengan dan kaki, pembengkakan ringan dan hiperemia tempatan dan hipertermia. Gejala penyakit ini berbahaya kerana jika anda tidak memulakan terapi untuk rheumatoid arthritis tepat pada waktunya, komplikasi jantung, ginjal dan saluran darah mungkin timbul. Ciri rheumatoid arthritis ialah membran sinovial dan saluran darah tumbuh dari masa ke masa.
  2. Gejala artritis berjangkit termasuk pergerakan tangan atau kaki yang lemah, dan pembengkakan kulit. Biasanya ia adalah komplikasi setelah menghidap tuberkulosis, gonorea atau brucellosis. Gejala kronik - kehilangan mobiliti sendi sepenuhnya.
  3. Bentuk kristal mempunyai gejala berikut: secara beransur-ansur meningkatkan rasa sakit pada sendi tangan dan jari kaki kerana pengumpulan kristal garam. Berlaku kerana gangguan metabolik.
  4. Bentuk psoriatik muncul sebagai akibat daripada perkembangan psoriasis; orang muda sering menderita bentuk ini. Dia disertai oleh gejala seperti: pergerakan jari, jari kaki dan kesakitan yang buruk, yang meningkat setelah berehat lama (tidur, berbaring di sofa).
  5. Bentuk reaktif berlaku selepas jangkitan klamidia. Gejala bersamaan pada lelaki adalah keradangan uretra, dan pada wanita, faraj.

Terdapat 3 kaedah utama untuk mempengaruhi penyakit ini:

  • Etiologi. Mula-mula anda perlu menyembuhkan apa yang mencetuskan poliartritis kaki atau lengan. Ini mungkin jangkitan, rematik, atau gout. Sekiranya penyakit-penyakit pendahulu mula dirawat dengan teliti, maka mungkin berjaya menghilangkan poliartritis..
  • Patogenetik. Kaedah ini bertujuan untuk menghilangkan keadaan patologi dengan memperkuat imuniti, meningkatkan metabolisme atau melegakan keradangan. Dalam kes ini, pemakanan disesuaikan, vitamin diminum, urut khas dan gimnastik ditetapkan..
  • Simptomatik. Kaedah ini bertujuan untuk menghilangkan manifestasi penyakit ini. Untuk kesakitan pada sendi lengan atau kaki, salap dengan analgesik atau pereda sakit mulut digunakan. Anda juga boleh minum ubat demam atau menggunakan salap untuk mengurangkan bengkak dan radang..

Allopurinol tergolong dalam kumpulan antibiotik yang kuat dan digunakan untuk merawat jangkitan

Sendi siku terdiri daripada tiga tulang: yang pertama adalah ulna, yang kedua adalah jari-jari, dan yang ketiga adalah humerus. Tulang siku saling berkaitan dan melakukan banyak fungsi penting. Sendi siku merangkumi tiga sendi: brachioradial, brachio-ulnar dan radioulnar. Sendi mengandungi cecair sinovial, alat ligamen terletak di sekelilingnya.

Artritis adalah penyakit keradangan yang boleh mempengaruhi pelbagai sendi, termasuk ulnar. Pada artritis, keradangan tulang rawan dan kapsul diperhatikan, tetapi dalam kes ini sendi tidak mengalami perubahan distrofi. Sekiranya anda mempunyai tanda-tanda arthritis, anda mesti berjumpa pakar bedah.

Artritis lebih mudah daripada arthrosis. Yang kedua, sama, dicirikan oleh perubahan degeneratif-distrofik kronik.

Sebab-sebabnya

Terdapat beberapa sebab, dan semuanya bervariasi:

  • Kadang kala penyakit ini berlaku kerana gangguan metabolisme..
  • Pada sesetengah orang, ia muncul akibat penyakit gout, diabetes.
  • Sekiranya tubuh mengalami jangkitan saluran pernafasan atau jangkitan yang mempengaruhi sistem pencernaan dan genitouriner, artritis reaktif dapat berkembang.
  • Penyakit ini juga berlaku kerana dislokasi, patah tulang, pecah ligamen.
  • Juga penting untuk mengetahui bahawa arthritis berlaku dengan latar belakang tumor malignan..

Gejala

Kesakitan di siku yang terkena adalah kunci. Sifat kesakitan bergantung pada apa yang menyebabkan penyakit ini. Rasa sakitnya agak tajam: ketidakselesaan akan menghalang pergerakan. Sekiranya seseorang menderita artritis gout, sakit membosankan membimbangkannya.

Gejala lain termasuk:

  • Pembengkakan tisu. Kemerahan dan pembengkakan disebabkan oleh pengumpulan cecair di kapsul sendi.
  • Kerengsaan kulit di kawasan sendi yang terjejas.
  • Kenaikan suhu pada kulit yang terkena.
  • Dalam beberapa kes, demam, sakit kepala, muntah berlaku.
  • Kelemahan umum
  • Sakit ketika menggerakkan lengan.
  • Sekiranya arthritis disebabkan oleh tuberkulosis, orang itu akan mengalami hemoptisis.
  • Sekiranya penyakit muncul pada latar belakang sepsis, fokus purulen terbentuk pada bahagian kulit yang berlainan.

Diagnostik

Untuk diagnosis, diperlukan anamnesis, selain itu, diperlukan beberapa langkah diagnostik khas. Diagnosis dibuat dengan mengambil kira gambaran klinikal, doktor menganalisis gejala yang mengganggu pesakit:

  1. Untuk menentukan tahap keradangan, anda perlu memeriksa darah dan melakukan beberapa ujian..
  2. X-ray sendi siku adalah wajib.
  3. Tusukan sinovium dapat dilakukan untuk tujuan rawatan dan diagnosis. Doktor harus menilai keadaan cecair..
  4. Sebagai tambahan kepada radiografi, tomografi yang dikira dan pencitraan resonans magnetik mungkin diperlukan.

Rawatan

Untuk memulihkan sendi siku, terapi ubat, pelbagai prosedur fisioterapeutik digunakan. Urut, senaman terapi dan beberapa ubat membantu dalam rawatan artritis..

Rheumatoid arthritis (tidak boleh dikelirukan dengan rematik) adalah penyakit dari kumpulan yang disebut kolagenosis. Punca dan patogenesis penyakit ini tidak difahami sepenuhnya. Telah terbukti bahawa tubuh bertindak balas terhadap pengenalan jangkitan dengan reaksi sesat dari sistem kekebalan tubuh. Akibatnya, sistem kekebalan tubuh merosakkan tisu penghubungnya sendiri bukan sahaja pada sendi, tetapi juga di jantung, saluran darah, dan organ dalaman..

Rawatan artritis reumatoid harus tepat pada masanya dan menyeluruh. Bagaimanapun, penyakit ini sukar, dan jika tidak ada langkah-langkah yang tepat menyebabkan kecacatan pesakit. Taktik terapeutik tidak hanya bertujuan menormalkan kerja sendi, tetapi juga menghilangkan manifestasi ekstra artikular. Gejala rheumatoid arthritis, selain sakit dan pembengkakan sendi, boleh merangkumi kekurangan injap jantung, peningkatan pendarahan saluran darah, kerosakan pada perut, usus, hati, ginjal.

Dalam hal ini, taktik terapi untuk terapi ini meliputi:

  • Rawatan ubat
  • Fisioterapi
  • Urutan dan rawatan fizikal
  • Rezim, pemakanan yang baik
  • Pembedahan
  • Ubat-ubatan rakyat.

Gimnastik hanya dilakukan dalam tempoh ketika penyakit ini tidak akut. Pakar mengesyorkan melakukan semua latihan semasa duduk atau berbaring. Tetapi jika keadaan kesihatan anda membolehkan anda melakukan terapi senaman ketika berdiri, maka latihan seperti itu dapat memberi banyak manfaat..

Dengan polyarthritis, skema umum berikut untuk melakukan latihan terapi biasanya diikuti:

  1. Mulakan dengan senaman untuk sendi yang sihat. Ia dilakukan semasa duduk atau berbaring. Tempoh satu set latihan - hingga 5 minit.
  2. Ini diikuti dengan latihan yang kompleks untuk sendi yang terjejas dan sihat. Kadang-kadang kerang (tongkat, bola) digunakan untuk ini. Bahagian sesi ini harus menjadi yang paling sengit. Tempoh satu set latihan - sehingga 10 minit.
  3. Berjalan. Sekiranya keadaan kesihatan pesakit mengizinkan, maka unsur-unsur rumit dapat diterapkan. Sebagai contoh, jika seseorang bersenam di simulator, maka bebannya dapat ditingkatkan. Berjalan mesti digabungkan dengan latihan pernafasan. Tempoh satu set latihan - hingga 5 minit.
  4. Anda perlu melengkapkan senam dengan satu set latihan yang dilakukan dalam keadaan duduk. Tempoh satu set latihan - hingga 5 minit.

Pastikan untuk melakukan gantian latihan untuk sakit sendi dan sihat. Cuba lakukan pergerakan yang dirancang untuk sendi yang terjejas dengan tangan yang sihat, peralatan sukan atau orang lain. Ini akan "melegakan" sendi, melegakan kesakitan, dan keberkesanan latihan akan lebih tinggi. Latihan yang dirancang untuk aktiviti fizikal harus digabungkan dengan latihan yang "mengembangkan" sendi.

Gimnastik harian dilengkapi dengan berjalan kaki biasa dan beberapa sukan yang tidak memerlukan usaha fizikal yang berlebihan: "bandar", golf, berjalan kaki Nordik (dengan tongkat).

Setelah menyelesaikan satu set latihan, sifat sakit sendi mungkin berubah. Sebilangan pesakit mengadu peningkatan sensasi yang menyakitkan, beberapa pesakit tidak melihat perubahan ketara dalam keadaan mereka. Tetapi kebanyakan orang memperhatikan bahawa selepas gimnastik, rasa sakit semakin lemah dan lemah, dan dengan senaman yang kerap, ia hilang sepenuhnya. Biasanya keadaan ini diperhatikan pada pesakit yang pada waktu pagi merasakan kekejangan anggota badan, perasaan tegang dan kekakuan pada sendi..

Sebagai peraturan, setelah terapi senaman, manifestasi gejala tersebut berkurang, dan pergerakan sendi meningkat. Pakar percaya bahawa untuk melegakan fenomena yang tidak menyenangkan, pertama sekali, perlu meningkatkan bekalan darah ke sendi yang berpenyakit. Oleh itu, gimnastik mesti digabungkan dengan urutan. Tetapi ia hanya perlu dilakukan oleh pakar yang mengetahui spesifik poliartritis. Jika tidak, terdapat risiko memburukkan keadaan pesakit. Atas sebab yang sama, anda tidak boleh menggunakan alat urut elektrik sendiri..

Dengan polyarthritis, semua latihan harus ditujukan untuk memulihkan mobiliti sendi. Oleh itu, latihan ayunan dianggap sangat berkesan, yang dapat dilakukan dengan atau tanpa cengkerang. Sekiranya pergerakan menjadi lebih sukar dengan tongkat sukan, bola atau kelab, maka jumlah pergerakan pada sendi meningkat..

Latihan regangan dianggap paling berkesan kedua. Untuk melaksanakannya, dinding atau cincin gimnastik biasanya digunakan. Secara semula jadi, intensiti beban dan kesukaran latihan harus dikira berdasarkan keadaan pesakit. Sekiranya anda melakukannya sendiri, maka dengarkan dengan teliti perasaan anda sendiri. Semasa melakukan kompleks, anda tidak boleh mengalami kesakitan yang tajam, dan selepas gimnastik, anda hanya perlu merasa sedikit keletihan.

  • Semua ubat telah dicuba dan tidak ada yang membantu.?
  • Anda mengalami kesakitan yang berterusan?
  • Dan sekarang anda sudah bersedia untuk memanfaatkan sebarang peluang yang akan memberi anda kesihatan yang lama ditunggu-tunggu.!

Latihan berus

Pada artritis reumatoid, sendi jari paling kerap terjejas. Biasanya, sikat menggunakan ciri khas sirip, yang menyebabkan pembatasan fungsi dan kecacatannya.

  • jangan gerakkan jari ke arah jari kelingking;
  • mengurangkan tekanan pada pembalut jari;
  • pada waktu rehat, pastikan kedudukan tangan yang betul;
  • tulis hanya dengan pen tebal berbentuk kerucut;
  • melakukan aktiviti rumah tangga dengan betul: berusaha memastikan bahawa paksi pergerakan pada sendi tidak menyimpang ke sisi;
  • gunakan orthoses pada waktu malam - alat yang menghadkan pergerakan.

Posisi permulaan: tangan di hadapan anda, bersebelahan. Putar tapak tangan ke atas dan ke bawah secara bergantian.

Letakkan berus di atas meja dan angkat dan turunkannya terlebih dahulu, dan kemudian hanya jari anda.

Hulurkan tangan anda, dikepal ke tangan, ke hadapan. Putar berus mengikut arah jam dan lawan jam.

Letakkan siku anda di atas meja, tekan kedua telapak tangan anda, rentangkan dan bawa siku anda tanpa mengangkatnya dari permukaan.

Gerakkan ke atas dan ke bawah, kiri dan kanan dan gerakan bulat secara bergantian dengan setiap jari.

Menyentuh setiap jari ke ibu jari, seolah-olah menggenggam sesuatu yang bulat.

Picit dan lepaskan bola lembut di tangan anda, gulungkannya ke permukaan.

Putar tangan di sendi pergelangan tangan, sambil cuba mengendurkan tapak tangan.

Jari tongkat dari bawah ke atas.

Gosokkan kedua telapak tangan anda.

Setiap latihan harus dilakukan 5-7 kali, bergantung pada keadaan pesakit. Tidak boleh ada rasa sakit semasa bersenam.

Klik pada gambar untuk membesarkan

Latihan untuk luka pada tali pinggang bahu

Angkat dan turunkan bahu anda, buat gerakan melingkar ke belakang dan ke belakang.

Letakkan telapak tangan anda di bahu anda, bergantian bawa siku anda ke hadapan.

Genggam siku dengan telapak tangan, angkat dan turunkan.

Berbaring telentang, bengkok, angkat dan turunkan lengan yang diluruskan.

Letakkan tangan anda di tali pinggang anda dan gulung secara bergantian di belakang kepala anda.

Sangat penting untuk mengekalkan irama pernafasan yang betul semasa bersenam..

Latihan di atas disebut dinamik, yang berkaitan dengan pergerakan badan di angkasa. Mereka terutama bertujuan untuk memulihkan mobiliti dan mencegah kontraktur..

Terdapat jenis beban lain di mana kerja otot tidak disertai dengan pergerakan anggota badan, kerana ia tetap: isometrik. Pemuatan isometrik membantu menguatkan serat otot, walaupun dengan had pergerakan yang teruk. Contoh latihan seperti ini: berbaring di punggung, tekan dengan tangan yang diluruskan di permukaan.

Latihan untuk kaki

Berbaring telentang, bengkokkan kaki anda pada sendi lutut tanpa mengangkat tapak kaki dari permukaan (langkah gelongsor).

Kaki dibengkokkan di lutut untuk merebak dan dibawa kembali.

Mahi dengan kaki yang diluruskan berbaring dan berdiri, berpegang pada sokongan.

Pergerakan pekeliling pada sendi pinggul dengan kaki dibengkokkan di lutut.

Membiakkan kaki lurus ke sisi sambil berbaring.

Pergerakan bulat dengan kaki lurus.

Latihan isometrik dilakukan dengan bantuan pembantu yang menentang dan menghalang anggota badan bergerak.

Satu set latihan untuk artritis

Memanaskan ligamen

  1. Kami duduk dengan selesa di tepi kerusi, meluruskan tulang belakang, meletakkan tangan di lutut. Kami mula perlahan-lahan merobek bahagian depan kaki dari lantai, melakukan pergerakan berjalan. Kami bergerak dengan lancar, sambil membelai kaki dengan tangan dari pinggul hingga lutut dan sedikit lebih rendah dalam bulatan - dengan itu kami secara beransur-ansur menggunakan tali pinggang bahu. Perhatikan irama pernafasan.
  2. Melakukan kemiringan seperti pendulum ringan dari sisi ke sisi, kami menggambarkan bayangan bayangan dengan tali pinggang bahu, sementara bahu bergantian ditarik ke arah diri kita sendiri. Setelah menerangkan beberapa lingkaran dalam satu arah, kita melakukan pergerakan ke arah lain - dari diri kita sendiri. Otot-otot pinggang dan bahu dilekatkan secara maksimum.
  3. Kami menggenggam satu tangan dengan tangan yang lain dan meregangkan tangan ke atas, meluruskan tulang belakang dan lengan. Sekiranya sensasi menyakitkan tidak memungkinkan melakukan tindakan ini, maka kita mengarahkan tangan kita ke lantai, dan juga meluruskannya, meregangkan tali bahu. Pada masa yang sama, punggung membulat dan menyimpang sedikit ke belakang, tulang belakang toraks dan lumbar dibengkokkan ke belakang. Kami kembali ke posisi awal dan mengulangi latihan beberapa kali.
  4. Kami melakukan latihan 3, tetapi pada masa yang sama kami sudah mendekatkan satu sama lain. Semasa bersandar ke hadapan, kita mahu menarik nafas, mundur - menghembuskan nafas.
  5. Ulangi latihan 1 - berjalan sambil duduk.
  6. Kami melakukan pergerakan seperti bandul ke belakang dan ke belakang, sementara lengan dilonggarkan, bergerak ke arah yang sama seperti belakang, maju, menyeberang sedikit. Bahagian belakang tidak tegang, kita bergerak dengan bebas. Semasa bergerak ke belakang, sambungkan bilah bahu dengan teliti antara satu sama lain. Maju - menyedut, mundur - menghembus nafas.
  7. Kami perlahan-lahan mengangkat tangan satu demi satu, tangan melihat ke bawah, seluruh badan mengambil bahagian dalam pergerakan, bahagian belakang nampaknya meraih tangan yang bergerak. Tambahkan giliran kepala dan leher ke arah lengan yang naik.
  8. Kami meletakkan ibu jari pada tahap tengah klavikula dan melakukan pergerakan bulat dengan siku di hadapan kita. Kemudian kita membuat pergerakan yang sama ke arah yang bertentangan. Meningkatkan amplitud secara beransur-ansur, memerhatikan sensasi badan.
  9. Kami membuka kaki di tumit, mengarahkan jari kaki dan lutut satu sama lain, dan pada masa yang sama perlahan-lahan membongkok ke hadapan. Pada masa yang sama, tangan meluncur di sepanjang permukaan paha dan kaki bawah, otot punggung sedikit diregangkan. Kami memusingkan kaki ke arah lain, mengarahkan kaus kaki dari satu sama lain - bangun, sambungkan bilah bahu, luruskan dada, buka pelvis. Pergerakan berhati-hati, lancar. Semasa naik, tarik nafas, sambil turun ke bawah, hembuskan.
  10. Latihan 1 - Berjalan Duduk.
  11. Kami meletakkan ibu jari pada tahap tengah klavikula, lengan dibengkokkan pada siku. Kami mengarahkan siku secara bergantian ke depan dan ke atas, ke belakang dan ke bawah. Peralihan antara pergerakan berlaku melalui punggung bawah, otot punggung dan tali pinggang bahu aktif bekerja. Angkat tangan ke atas, putar kepala ke arah yang bertentangan dan sedikit meregangkan otot interscapular.
  12. Setelah mengendurkan tangan, dalam bulatan besar kami mengarahkan tangan ke bawah di hadapan kami sehingga telapak tangan melihat ke arah luar ke arah yang berbeza, maka kami membuat gerakan yang berlawanan. Apabila tapak tangan berada di bawah, kita meregangkan sendi lengan dan bahu, sedikit melonjak; sementara tulang belakang dipasang pada kedudukan menegak sama rata.
  13. Kami mengangkat tangan dengan tangan yang santai, sedikit menekuk pergelangan tangan, bergantian ke atas, ke bawah ke bawah. Kami menggunakan otot punggung dan seluruh badan. Selanjutnya, ketika mengangkat lengan ke atas, kami membengkokkannya pada sendi siku, menegangkan otot bisep bahu. Tambahkan kenaikan lengan yang bengkok pada sendi siku ke atas, mengarahkan siku ke atas.

Meregangkan tendon

  1. Kami menekan jari ke dalam kunci, meletakkan tangan di depan kami dan meneruskan gerakan seperti gelombang dengan tangan kami - dari siku sebelah tangan hingga ke siku yang lain, pertama dalam satu arah, kemudian ke arah yang bertentangan. Kemudian kami melakukan pergerakan melingkar dengan tangan yang terkumpul di kunci, menghubungkan tali pinggang bahu dengan mereka.
  2. Kami meletakkan satu tangan di bahu yang bertentangan, memegang sikunya dengan tangan yang lain. Kami membongkok ke depan dan, naik ke atas, sedikit menarik siku ke arah kami. Pergerakan ke bawah adalah penyedutan, pergerakan ke atas adalah pernafasan. Tukar tangan, ulangi.
  3. Kami melebarkan kaki dengan lebar, meletakkan tangan di lutut. Secara bergantian, kami meregangkan bahu ke lutut yang bertentangan, membongkok ke hadapan, bergerak mengikut rentak bandul.
  4. Mengembalikan kaki ke kedudukan semula, kami melakukan pergerakan bulat dengan bahu ke atas, ke depan, kemudian ke belakang.
  5. Kami meletakkan kaki selebar mungkin, meletakkan tangan di lutut, membongkok ke hadapan. Tanpa menggerakkan punggung, kami mengarahkan bahu secara bergantian ke lutut yang bertentangan. Hanya tali pinggang bahu yang harus dilibatkan. Kami mengangkat badan ke atas, menggerakkan bahu lagi.

Gimnastik sedemikian menyumbang kepada pencegahan komplikasi dan perkembangan kontraksi sendi bahu yang sudah terbentuk.

Kumpulan di bawah adalah corak latihan yang hampir. Bagi setiap pesakit, doktor mesti memilih gimnastik individu berdasarkan penyetempatan sendi yang terjejas.

  1. Kumpulkan semua jari, sentuh dengan bantalan (kumpulkan jari-jari anda ke secubit), kemudian buka telapak tangan anda, memperbaiki kedudukan ini selama beberapa saat.
  2. Sebagai gantinya, sambungkan bola ibu jari dengan yang lain, bengkokkan jari ke dalam "cincin", kemudian pisahkan, membuka telapak tangan. Latihan ini dilakukan secara serentak dengan kedua tangan..
  3. Jepit jari ke penumbuk dengan ibu jari ke belakang. Lakukan gerakan bulat pada sendi ibu jari. Ulangi pergerakan mengikut arah jam dan lawan jam.
  4. Bengkokkan jari anda di tengah dan kuku falang sehingga menyerupai cakar dan perlahan-lahan meluruskan. Sekiranya anda sukar untuk menyelesaikan latihan ini, maka bantu diri anda dengan tangan bebas.
  5. Turunkan lengan anda di sepanjang badan, bengkokkan sendi pergelangan tangan sehingga tapak tangan anda mendatar ke tanah. Turunkan telapak tangan anda perlahan-lahan di sepanjang badan anda, kemudian bengkokkan lagi.
  6. Putar sendi pergelangan tangan, pertama mengikut arah jam dan kemudian berlawanan arah jam.
  7. Pegang jari anda bersama-sama di depan dada anda dan perlahan-lahan angkat tangan anda di atas kepala anda, putar kedua telapak tangan anda ke luar, seolah-olah meregangkan. Kembalikan tangan anda ke kedudukan semula dan ulangi latihan..
  8. Letakkan hujung jari anda di bahu anda. Siku harus mendatar ke tanah. Putar sendi bahu, pertama mengikut arah jam dan kemudian berlawanan arah jam.
  9. Duduk di atas kerusi, luruskan kaki anda, menyentuh hujung jari anda ke lantai sejauh mungkin dari anda, kemudian perlahan-lahan tarik kaki anda ke arah kerusi, bengkokkan lutut anda. Dalam kes ini, hujung jari anda mesti meluncur di lantai..
  10. Satukan kaki anda, tekan lutut bersama-sama. Angkat kaki anda ke ketinggian yang boleh anda capai, kemudian perlahan-lahan turunkannya. Sekiranya anda sukar untuk menyelesaikan latihan ini, maka bantu diri anda dengan tangan anda..

Gimnastik setiap hari dengan senaman yang dipilih secara individu akan membantu anda mengelakkan proses keradangan pada sendi.

Poliartritis sendi - jenis dan simptomnya

Duduk, bengkok dan lenturkan kaki dan jari kaki.

Gulung dari tumit ke kaki dan belakang.

Berdiri di hujung jari di bahagian sokongan.

Cuba memilih objek dari lantai dengan jari kaki.

Gulung tongkat atau bola dengan kaki anda.

Berjalan melintasi tongkat, memijaknya dengan bahagian tengah tapak kaki.

Lakukan pergerakan bulat dengan kaki anda.

Semasa melakukan latihan gimnastik perubatan apa pun, disarankan untuk melakukan latihan isometrik dan dinamik yang bergantian, bernafas dengan betul, dan pada akhir pelajaran, lakukan sesi relaksasi otot.

Untuk meningkatkan beban, anda secara beransur-ansur dapat meningkatkan jarak pergerakan pada sendi yang terjejas dan jumlah pengulangan..

Latihan apa yang berguna di dalam air

Dari semua sukan, berenang sangat sesuai untuk rawatan artritis reumatoid, kerana tidak ada tekanan pada sendi di dalam air kerana berat badan. Dengan berat 60 kg, direndam sepenuhnya di dalam air, seseorang merasa hanya 7 kg. Oleh itu, latihan di kolam boleh dilakukan walaupun oleh pesakit yang secara praktikal tidak bergerak..

Keamatan beban ditentukan oleh tahap rendaman, yang membolehkan anda mengembalikan aktiviti fizikal secara beransur-ansur. Ketumpatan air yang lebih tinggi memerlukan lebih banyak usaha untuk mengatasi daya tahan.

Suhu di kolam juga memberi kesan positif: apabila terkena panas, sindrom kesakitan berkurang dengan ketara.

Kontraindikasi terhadap aktiviti air:

  • kerosakan terbuka pada kulit;
  • alahan klorin;
  • penyakit mata (konjungtivitis);
  • lesi telinga, tekak, hidung;
  • penyakit kelamin;
  • beberapa patologi kronik organ dan sistem lain.

Berjalan dengan kaki lurus dan bengkok. Sebaiknya hulurkan tangan ke sisi agar tidak kehilangan keseimbangan, jika perlu, anda boleh melekat pada sokongan. Paras air diatur bergantung pada beban yang diperlukan.

Ayunkan kaki ke belakang dan ke belakang, ke sisi, pergerakan bulat.

Squats dengan kaki terpisah (penting untuk menjaga punggung lurus).

Setelah terjun ke dalam air hingga ke leher, rentangkan lengan lurus ke sisi dan lakukan gerakan bulat di sendi bahu, siku dan pergelangan tangan.

Berenang sendiri boleh bebas atau ringan (menggunakan sirip, papan busa khas atau benda kembung). Bergantung pada tujuan yang dicapai, anda dapat meningkatkan beban pada kaki atau lengan..

Kesan maksimum pendidikan jasmani dapat dicapai dengan bersenam di air. Walau bagaimanapun, latihan seperti ini dikontraindikasikan dalam reaksi alergi, luka terbuka, penyakit kronik dan kelamin..

Pakar mengesyorkan melakukan tindakan berikut untuk tujuan ini:

  1. Berjalan di tempat dengan kaki lurus dan bengkok.
  2. Pergerakan bahu berpusing.
  3. Setinggan.
  4. Berenang dengan sirip dan bulatan.
  5. Penggantian anggota badan secara bergantian.
  6. Pusing.

Terapi senaman membantu bukan sahaja dalam rawatan penyakit, tetapi juga menunjukkan peningkatan tubuh secara umum.

Terapi senaman untuk rheumatoid arthritis adalah terapi berkesan yang berkesan melegakan kesakitan dan memulihkan mobiliti sendi. Walau bagaimanapun, ia harus dilakukan dengan betul, dengan tegas mengikuti cadangan pakar..

Ujian pergerakan berfungsi

  • Tiada had fungsi.
  • Pemeliharaan keupayaan profesional untuk bekerja.
  • Keupayaan untuk bekerja hilang sepenuhnya.
  • Tidak dapat melayani dirinya sendiri.

Berdasarkan hasil yang diperoleh, pesakit dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan kompleks terapi latihan yang optimum dipilih.

Sekiranya anda menghidap rheumatoid arthritis, jangan menyerah pada diri sendiri. Mula melakukan latihan khas. Latihan terapi fizikal setiap hari akan menguatkan otot, meningkatkan kesejahteraan dan meningkatkan pergerakan. Sebelum memulakan gimnastik, anda harus berjumpa doktor.