Hygroma: apa itu? Sebab, gejala, rawatan

Siku

Kemunculan hygroma menimbulkan kecederaan dan tekanan yang berlebihan. Penyakit ini sering tidak simptomatik, tetapi kesakitan semasa pergerakan dan kecacatan kosmetik yang ketara mungkin muncul. Biasanya sista mudah didiagnosis secara klinikal, tetapi dalam beberapa kes diperlukan ultrasound atau MRI. Penyakit ini dapat diubati dengan segera.

Apa itu hygroma?

Hygroma (aka ganglion) adalah pembentukan tumor yang muncul di kawasan sendi. Statistik menegaskan bahawa wanita terutamanya terkena penyakit ini. Walau bagaimanapun, banyak penyelidik percaya bahawa hygroma muncul tanpa mengira jantina pesakit..

Juga kontroversial adalah atribusi hygroma kepada proses tumor. Memandangkan fakta bahawa neoplasma hanya berlaku di sekitar sendi, sementara tidak ganas (tidak ganas), banyak doktor menganggap hygroma sebagai pseudotumor.

Hygroma adalah kapsul seperti sista yang padat yang berisi cecair (bukan apa-apa yang "hygroma" secara harfiah diterjemahkan sebagai "tumor cecair" dari bahasa Yunani) Dinding kapsul dibentuk oleh tisu penghubung yang padat, dan isinya cairan serous, yang mengingatkan pada "lemon jelly". Semasa berdebar-debar, konsistensinya sering terasa kering, tetapi juga sukar, meniru tulang rawan atau tisu tulang.

Pseudotumor serupa muncul di sekitar sendi kecil bahagian atas dan bawah. Ciri penyetempatan ini dikaitkan dengan kemungkinan penyebab kejadiannya. Jadi, hygroma dianggap sebagai beg periartikular yang terlepas, yang biasanya bertujuan untuk mengurangkan pergerakan pada sendi..

Walau bagaimanapun, kajian menunjukkan bahawa sel kapsul hygroma diubah (metaplastik atau dilahirkan semula). Satu bahagian komposisi sel bertanggungjawab untuk menguatkan dinding neoplasma, dan yang kedua untuk pengeluaran kandungan (cecair).

Sel-sel degenerasi seperti itu (dan juga sel-sel barah) dapat tanpa henti memicu munculnya hygroma baru, yang menyebabkan berulang penyakit ini. Atas sebab yang sama, rawatan konservatif (bukan pembedahan) tidak berdaya..

Mengapa muncul?

Punca sebenar hygroma masih belum diketahui. Walau bagaimanapun, antara faktor yang memprovokasi adalah:

  1. Kecenderungan keturunan (kemungkinan neoplasma adalah 3 kali lebih tinggi pada keluarga di mana penyakit ini pernah berlaku sebelumnya);
  2. Ciri-ciri anatomi badan (alat ligamen yang lemah atau susunan tendon dangkal, yang menyebabkan kemunculan hygroma pada wanita yang kerap);
  3. Peningkatan tekanan pada sendi (mengangkat berat, aktiviti sukan, kerja manual yang sukar);
  4. Kecederaan sendi bahagian atas dan bawah (dalam 30% kes, permulaan pseudotumor didahului oleh kerosakan pada tulang dan sendi mereka);
  5. Penyakit keradangan struktur artikular (ligamen dan tempat tidurnya - tendinitis, tendovaginitis; bursae periartikular - bursitis, dll.).

Kemunculan dapat difasilitasi oleh aktiviti profesional tertentu. Jadi, neoplasma sering diperhatikan pada pemain piano, pekerja pejabat, penulis, jahitan, konduktor, pelari dan tukang masak. Ibu-ibu muda yang terpaksa menggegarkan anak dalam pelukan mereka dalam jangka masa yang lama juga terdedah kepada penyakit ini..

Kadang-kadang, kasut yang dipasang dengan betul menjadi penyebab sista pada kaki. Dalam kes ini, faktor etiologi adalah tekanan berterusan dengan kasut di kawasan periartikular..

Varieti hygroma

Secara teori, pseudotumor serupa boleh berlaku di mana-mana bahagian badan di mana tisu penghubung ada. Walau bagaimanapun, lokasi yang paling biasa adalah kawasan periartikular. Jadi, hygroma dijumpai di hujung bebas dari hujung atas dan bawah..

Penyetempatan neoplasma "kegemaran" adalah pergelangan tangan (permukaan dorsal dan palmar), kawasan siku, sendi jari atau ketiak. Kurang biasa, sista muncul di bahagian bawah kaki: kaki, serta di sekitar pergelangan kaki dan sendi lutut.

Salah satu varian penyakit ini dianggap sebagai hygroma kepala. Tumor muncul di bawah kulit keras otak, sebab itulah neoplasma disebut subdural (dari bahasa Latin "bodoh" bermaksud "keras"). Kista serupa didefinisikan dalam bentuk pengumpulan cecair serebrospinal - cecair serebrospinal yang terhad.

Gejala

Hygroma ditunjukkan oleh pembentukan tegang-elastik atau seperti tumor yang menonjol di atas permukaan kulit. Sebagai peraturan, ini adalah kista tunggal, pelbagai kejadiannya jarang diperhatikan.

Ukuran penyakit ini bervariasi dari diameter 3 hingga 6-7 sentimeter. Pada masa yang sama, jumlah tumor sering meningkat dengan beban yang besar dan menurun semasa rehat. Biasanya, neoplasma jelas dipisahkan dari tisu bersebelahan: pangkalnya dikimpal erat ke anggota badan, sementara lapisan kulit dan lemak di sekitarnya tetap bergerak.

Gejala hygroma adalah sedikit: kesakitan ketika berehat jarang berlaku. Kadang-kadang ada rasa sakit ketika merasakan tumor atau ketika bergerak di sendi. Dalam beberapa kes, sista boleh memberi tekanan pada bundle neurovaskular lengan atau kaki, yang menyebabkan sakit tajam yang merebak ke anggota badan; serta gangguan peredaran darah (kulit menjadi pucat dan sejuk).

Kadang kala penyakit ini dilokalisasi di bawah alat ligamen, sebab itulah kejadiannya tidak diketahui lama. Dalam kes seperti itu, satu-satunya manifestasi penyakit ini adalah rasa sakit semasa pergerakan anggota badan, serta kemerahan atau pengelupasan kulit di kawasan yang terkena..

Pergelangan tangan

Tumor di pergelangan tangan boleh dilokalisasikan pada permukaan punggung, palmar, dan lateral. Kesakitan dengan bentuk hygroma ini jarang berlaku, biasanya keluhan utama adalah ketidakselesaan estetik pesakit. Oleh itu, penyakit ini menampakkan diri dalam bentuk tumor yang ketara di bahagian belakang tangan. Dalam kes ini, kista tetap kelihatan (terutamanya semasa pergerakan), walaupun ia terletak di bawah ligamen.

Telapak tangan

Hygroma di telapak tangan sering dikaitkan dengan sarung (katil) tendon fleksor. Ini biasanya adalah tumor kecil dan padat yang sering dikelirukan dengan tulang rawan atau tulang. Tidak ada sindrom kesakitan: rasa tidak selesa atau sedikit rasa sakit mungkin muncul ketika cuba membungkus tangan anda di sekitar objek (kaca, botol atau pegangan tangan dalam pengangkutan awam).

Jari

Tumor pada jari lebih kerap muncul pada phalanges kuku atau pada tahap sendi interphalangeal. Hygroma terbentuk di bahagian belakang dan sisi palmar. Walau bagaimanapun, dalam kes terakhir, neoplasma dicirikan oleh jumlah besar, yang dapat menutup satu atau bahkan dua falang. Higroma palmar jari sering disertai dengan mencubit ujung saraf dengan perkembangan kesakitan yang teruk.

Lutut

Kista lutut khas untuk atlet profesional, orang dengan gaya hidup aktif dan pesakit dengan arthritis atau arthrosis. Selalunya, hygroma terletak di bahagian belakang sendi lutut (di fossa popliteal). Pembengkakan disertai dengan rasa sakit yang jelas dan kesukaran membengkokkan lutut.

Pergelangan kaki dan kaki

Bentuk serupa muncul di permukaan luar pergelangan kaki, juga di bahagian belakang kaki dan di jari kaki. Selalunya, kasut ketat yang memberi tekanan berterusan pada kaki menimbulkan penyakit. Hygroma sering menyakitkan, dan menggosok berulang kali dengan kasut menyebabkan keradangan pada tisu atau struktur sendi di sekitarnya..

Otak

Hygroma di bawah dura mater terbentuk akibat trauma kraniocerebral, setelah penghapusan hematoma intrakranial, atau secara spontan kerana penurunan tekanan yang tajam di tengkorak. Pada kanak-kanak, penyakit ini muncul tanpa sebab atau akibat keradangan meninges - meningitis. Sebagai peraturan, hygroma subdural disertai dengan sakit kepala, pingsan, serta gangguan pendengaran dan pendengaran. Kadang-kadang gangguan mental muncul: gangguan tingkah laku, halusinasi, dll..

Diagnostik

Biasanya, tinjauan komprehensif dengan penentuan faktor-faktor kausal, pemeriksaan dan palpasi neoplasma cukup untuk menetapkan diagnosis awal hygroma. Walau bagaimanapun, untuk mengecualikan patologi bersamaan, diagnosis akhir dan pemeriksaan pra operasi, lakukan:

  • Pemeriksaan ultrabunyi, yang membolehkan anda memvisualisasikan pembentukan sista, untuk menentukan sifat kandungannya, kehadiran kapal yang memberi makan tumor, dan lain-lain. Kaedah ini dianggap sebagai "standard emas" kerana kandungan maklumat, kesederhanaan dan kelajuan pelaksanaan, serta tidak berbahaya dan kos rendah.
  • Pencitraan resonans magnetik, yang memungkinkan untuk mengecualikan tumor malignan, serta untuk menilai struktur dinding hygroma dan kandungannya. Kelemahan kaedah ini adalah kosnya yang tinggi..

Dalam beberapa kes, pesakit mengalami tusukan (tusukan) formasi dengan pagar isinya. Cecair yang dihasilkan diperiksa untuk mengecualikan penyakit radang atau onkologi..

Semasa kajian yang dinyatakan, patologi lain "dihilangkan": tumor dari tisu adiposa (lipoma), kista kelenjar sebum (ateroma) dan kulit, serta neoplasma dari tulang dan tulang rawan.

Bagaimana hygroma dirawat?

Rawatan hygroma berlaku di jabatan pembedahan atau trauma.

Secara konservatif

Sebelum ini, doktor melakukan terapi konservatif: tumor diuli dan dihancurkan. Selalunya, kandungan sista dipam keluar, mengisi rongga yang dihasilkan dengan bahan sclerosing (gluing) khas. Fisioterapi, terapi lumpur dan kompres sering diresepkan. Walau bagaimanapun, kaedah ini tidak berkesan, dan kadar berulang hygroma dengan rawatan tersebut lebih daripada 90%.

Secara pembedahan

Hari ini, satu-satunya cara untuk menolong hygroma adalah pembedahan. Biasanya, pesakit menggunakan rawatan pembedahan dengan kecacatan kosmetik yang ketara, sindrom kesakitan yang teruk, had jumlah pergerakan pasif dan aktif pada sendi, dan peningkatan kista yang cepat.

Pertumbuhan pesat penyakit ini merupakan petunjuk mutlak untuk pembedahan, kerana pemotongan tumor besar dapat menyebabkan sejumlah kesulitan. Oleh itu, ada kemungkinan saraf, saluran darah dan ligamen berpindah, yang menjadikan teknik operasi lebih rumit..


Kemajuan operasi

Pesakit diberi anestesia tempatan (bidang operasi dibius, tetapi pesakit tetap sedar). Tourniquet digunakan pada anggota badan di atas tapak pembedahan (untuk mengurangkan aliran darah, kehilangan darah, serta visualisasi tisu patologi yang lebih baik).

Hygroma diekskresikan dan dikeluarkan bersama dengan kapsul. Penting untuk membuang semua tisu penghubung yang diubah untuk mengelakkan kambuh penyakit ini. Penyemakan akhir (pemeriksaan) luka dilakukan untuk mengecualikan kista kecil. Rongga yang dihasilkan dicuci dan dijahit, diperkuat dengan struktur tempatan (sejenis "sandwic" lapisan dua fasia dibuat, disebut pendua). Dalam kes ini, saliran ditinggalkan di rongga luka - lulus untuk rembesan, yang dikeluarkan setelah dua hari.

Pembalut tekanan digunakan pada luka pasca operasi, selepas itu tangan tidak bergerak - pelempar plaster atau orthosis dipasang.

Campur tangan pembedahan itu sendiri berlangsung sehingga setengah jam, jahitan dikeluarkan setelah seminggu, dan pemulihan sepenuhnya dan pergerakan aktif sudah mungkin pada hari kesepuluh setelah rawatan.


Kaedah alternatif

Antara kaedah alternatif adalah:

  • pemanasan laser dengan pemusnahan hygroma. Perlu diingatkan bahawa sinar laser tidak membahayakan sel yang sihat;
  • penghapusan endoskopi, yang dilakukan dengan peralatan khas. Kelebihan kaedah ini adalah invasif rendah dan sayatan kecil.

Pencegahan hygroma

Untuk mengelakkan munculnya hygroma, perlu:

  1. Perhatikan semua perubahan pada tisu periartikular, terutama percambahan mereka yang tidak dapat dijelaskan;
  2. Elakkan peningkatan tekanan pada sendi (mengangkat berat, aktiviti sukan yang berlebihan, sukar untuk kerja manual);
  3. Mencegah trauma pada sendi bahagian atas dan bawah;
  4. Mendiagnosis dan merawat penyakit radang pada struktur artikular tepat pada masanya (ligamen dan tempat tidurnya - tendinitis, tendovaginitis; bursae periartikular - bursitis, dll.);
  5. Pilih saiz kasut yang tepat, lebih mengutamakan model ortopedik.

Perkara-perkara ini sangat relevan bagi orang yang berisiko mengalami hygroma: wanita; ahli keluarga di mana penyakit ini sebelumnya dihadapi; wakil profesion tertentu (pemain piano, pekerja pejabat, penulis, jahitan, konduktor, pelari dan tukang masak).

Pencegahan sekunder (apabila penyakit itu sudah berkembang) adalah untuk mencegah kecederaan dan pecahnya hygroma, iaitu komplikasinya. Yang terakhir sering menyebabkan keradangan dan kista berulang..

Hygroma adalah neoplasma jinak yang jarang membawa kepada gejala yang teruk. Walau bagaimanapun, peningkatan kista dan trauma yang mungkin berlaku memerlukan pemotongan tepat pada masanya dan lengkap.

Hygroma - apakah penyakit ini dan adakah ia berbahaya?

Hygroma - apakah penyakit ini dan adakah ia berbahaya, sebabnya?

Apa itu hygroma?

Kadang kala pesakit mengadu bengkak secara tiba-tiba di tapak sendi. Pendidikan yang datang dari mana-mana menyebabkan kegelisahan yang tidak selalu dibenarkan. Selalunya ia boleh menjadi hygroma, dan tidak ada alasan untuk dikhawatirkan. Mari kita memikirkan sebab, diagnosis dan rawatan penyakit sendi.

Hygroma, penyebab berlakunya

Hygroma, yang merupakan rongga dengan cecair (atau sista), biasanya disebut sebagai neoplasma jinak.

Kerana fakta bahawa degenerasi sel ciri tumor tidak dapat dikesan dalam hygroma, ia tidak boleh disebut seperti itu. Sesuai dengan pengkelasan penyakit antarabangsa, ia diklasifikasikan sebagai "luka tisu lembut yang lain".

Intipati penyakit ini adalah seperti berikut: semua sendi dikelilingi oleh beg artikular, yang berperanan melindungi mereka dari kerosakan, dan cairan sinovial memberi nutrisi pada tisu tulang rawan. Tisu penghubung selubung tendon, yang disebut sarungnya, juga mempunyai struktur yang serupa..

Untuk satu atau lain sebab, seseorang mungkin mengalami penonjolan di permukaan beg atau vagina ini, yang dipenuhi dengan cecair sinovial. Mereka lebih jauh dipisahkan dari rongga vagina. Kawasan yang dipisahkan ini menjadi kapsul sista, yang disebut jisim sista. Apabila proses keradangan berlaku, cairan serous mula berkumpul di dalamnya, dan protein dan lendir sering muncul dalam komposisinya.

Oleh itu, pembentukan hygroma berlaku..

- kecenderungan kepada mereka pada tahap genetik;

- beban jangka panjang pada sendi semasa pergerakan jenis yang sama (untuk atlet, profesion kerja seperti jahitan, pelukis, pelepa);

- keradangan (arthritis, bursitis, dll.);

Hygroma adalah komplikasi yang berlaku akibat kesan pelbagai proses patologi dalam sistem lokomotor. Selalunya, penyebab pembentukan hygroma tidak dapat diketahui.

Gejala hygroma

Hygroma adalah satu-ruang atau multi-ruang, mengikut jumlah formasi yang dibuat. Mereka boleh mempunyai struktur yang berbeza. Kadang-kadang rongga mempunyai bentuk tertutup, kadang-kadang dengan bantuan anastomosis ia disambungkan ke rongga bursa atau sarung tendon. Hygroma adalah jenis injap, di mana aliran bendalir hanya berlaku apabila jenis beban tertentu diletakkan pada sendi.

Dalam penampilan, formasi sista menyerupai benjolan bulat, ukurannya boleh berkisar antara 0,5 hingga 3 sentimeter. Ia biasanya bergerak, tidak mempunyai kaitan dengan kulit. Dalam beberapa kes, ukuran diameter kerucut boleh sampai 5 sentimeter. Kadar pertumbuhan hygroma adalah individu. Kadang-kadang ia tumbuh dengan cepat, dan kadang-kadang ia tetap berterusan selama berbulan-bulan atau bahkan bertahun-tahun. Kulit paling sering mempunyai warna dan penampilan yang normal, tetapi kadang-kadang keratinisasi dan sedikit pengelupasannya diperhatikan.

Di mana hygroma muncul

- pada sendi lutut;

- pada sendi pergelangan kaki (di permukaan lateral anterior);

- pada tangan dan jari;

- di bahagian belakang kaki.

Lebih jarang anda dapat melihat hygroma pada sendi siku dan di kawasan sendi kostum di dada.

Simptomatologi hygroma sama ada sangat lemah atau sama sekali tidak ada. Aduan pesakit mungkin hanya berkaitan dengan kesakitan kecil. Pembentukan sista membawa kesakitan hanya apabila pertumbuhannya yang cepat mulai memerah tisu dan ujung saraf di sekitarnya.

Sekiranya kita membicarakan bahaya pendidikan semacam ini, secara prinsipnya, ia tidak akan ada. Tidak secara semula jadi tumor, ia tidak akan berkembang menjadi pembentukan malignan. Kadang kala, akibat tindakan mekanikal, hygroma boleh pecah, menuangkan kandungannya ke dalam tisu di sekitarnya. Tetapi tidak ada bahaya dalam hal ini, kerana cecair hygroma benar-benar steril. Berbahaya adalah munculnya cacat pada kulit hygroma ketika pecah, kerana ia akan menjadi pintu masuk untuk jangkitan komplikasi bernanah berbahaya.

Hygroma lutut

Di bawah hygroma sendi lutut, adalah kebiasaan untuk memahami pembentukan rongga khas tisu penghubung dengan kandungan eksudatif. Penting untuk mengetahui bukan sahaja hygroma, tetapi juga bagaimana ia menampakkan diri. Patologi ini boleh menjadi akut dan kronik. Pada mulanya, ia benar-benar tanpa gejala. Hanya ketika patologi berkembang, pesakit mula merasakan sakit di lutut, terutama semasa pergerakan. Prognosis penyakit ini cukup baik, penyembuhan lengkap berlaku dalam hampir setiap kes..

Sebab utama perkembangan hygroma lutut adalah penipisan dan penonjolan lebih lanjut pada dinding beg sinovial.

Sebaliknya, faktor berikut mempengaruhi penipisan dinding beg:

  1. Penyakit sendi, disertai dengan jangkitan pada rongga sendi.
  2. Peningkatan tekanan pada sendi lutut, misalnya, mengangkat berat secara sistematik, keperluan untuk banyak berjalan, sukan profesional.
  3. Sebarang kecederaan pada lutut.
  4. Faktor keturunan.
  5. Penyakit yang berkaitan dengan gangguan metabolik. Diabetes mellitus adalah contoh utama..

Hygroma tidak berkaitan dengan usia pesakit, malah dapat dilihat pada kanak-kanak. Dalam kes ini, perkembangannya biasanya dikaitkan dengan sistem muskuloskeletal yang tidak lengkap, peningkatan kebolehtelapan vaskular..

hygroma lutut

Kumpulan risiko merangkumi:

wanita (kemungkinan mengalami hygroma adalah 3 kali lebih tinggi daripada lelaki);

orang yang, kerana sifat aktiviti kerja mereka, melakukan pergerakan monoton.

Walaupun ukurannya yang mengagumkan dan menakutkan (hingga 6 cm), hygroma tidak menimbulkan kesulitan dan, yang paling penting, ia tidak dapat merosot menjadi neoplasma malignan. Ia dapat dilihat dengan jelas di lutut. Apabila keradangan bermula, pesakit mengadu sakit di kawasan ini (diperparah oleh fleksi), keterbatasan pergerakan sendi, sakit di pergelangan kaki.

Anda boleh menetapkan atau mengesahkan diagnosis menggunakan ultrasound atau MRI. Rawatan ditetapkan bergantung kepada keparahan penyakit. Ini boleh menjadi terapi ubat, pembedahan, atau terapi fizikal..

Hygroma pergelangan kaki

Ini adalah tumor jinak yang terbentuk pada tendon dan sendi pergelangan kaki itu sendiri. Tidak ada sebab yang tepat untuk pembentukan hygroma di kawasan ini..

Biasanya, faktor-faktor berikut dibezakan yang menyumbang kepada perkembangannya:

Kecederaan pada sendi atau tendon di kawasan ini, termasuk microtrauma yang sistematik dan tidak kelihatan.

Proses keradangan pada sendi dan tendon.

Hygroma pergelangan kaki tidak akan kekal tidak kelihatan, kerana ia tergolong dalam neoplasma yang berkembang pesat. Ia boleh mencapai ukuran telur ayam. Selalunya, tumor dicirikan oleh pertumbuhan yang sangat intensif - hingga beberapa hari. Walaupun pembentukannya begitu pesat, ia tidak menimbulkan ancaman langsung kepada tubuh manusia, ia tidak merosot menjadi pembentukan malignan. Pada masa yang sama, ia penuh dengan bahaya lain: setelah mencapai ukuran tertentu, hygroma memerah saluran darah, saraf dan tendon yang berdekatan.

Biasanya, seseorang mula mengalami kesakitan, pergerakan terhad, kebas kaki. Dalam kes sedemikian, campur tangan pembedahan ditetapkan. Kadang kala perkembangan hygroma tidak simptomatik, maka rawatan ubat digunakan dan pertumbuhannya hanya diperhatikan.

Hygroma dapat dikenali dengan konturnya yang jelas, struktur lembut dan elastik, pergerakan bebas kulit ke atas tumor, sedikit kemerahan dan pengelupasan kulit di kawasan ini.

Hygroma pergelangan tangan

Pergelangan tangan boleh terjejas oleh keadaan ini. Semuanya bermula dengan pembentukan simpul kecil (kira-kira 5 mm), pergerakan yang sama sekali tidak menyakitkan dan tidak menyekat. Biasanya penyakit ini menyerang sendi yang mengalami tekanan yang paling besar..

Pertumbuhan dalam bentuk kapsul muncul pada sendi, terdapat kandungan berserat di dalamnya. Kapsul ini boleh mempunyai satu atau beberapa ruang. Pilihan pertama adalah yang paling biasa. Kehadiran beberapa bilik di hygroma menunjukkan bahawa penyakit ini dalam bentuk lanjut, atau komplikasi sudah bermula.

Selalunya, hygroma pergelangan tangan berkembang dari usia 25 tahun, ia kelihatan lebih jarang pada kanak-kanak. Penyakit ini menyerang orang yang terpaksa bekerja dengan tangan mereka, dan pekerjaan ini tidak semestinya dikaitkan dengan mengangkat beban.

Penyakit ini berkembang mengikut algoritma tertentu. Pertama, lebam tanpa rasa sakit muncul di pergelangan tangan, sensasi menyakitkan bergabung sedikit kemudian. Apabila benjolan memanjang ke sendi, kulit di permukaan menjadi membengkak.,

mula mengupas. Pada tahap yang sama, seseorang mencatat penurunan kepekaan di tangan dan juga pelanggaran nadi. Kulit di kawasan ini lebih panas apabila disentuh berbanding di tempat lain.

Hygroma pergelangan tangan mempunyai sebab yang sama dengan hygroma pada sendi lain. Sebaik sahaja ada gejala yang membimbangkan, anda perlu berjumpa doktor.

Penting untuk mengetahui apa yang membahayakan hygroma. Sekiranya kapsul pecah, kandungannya akan masuk ke tisu sekitarnya, yang penuh dengan jangkitan dan nekrosis tisu. Rawatan merangkumi ubat-ubatan atau pembedahan..

Hygroma kawasan siku

Hygroma sendi siku boleh mencapai 5-150 mm. Sekiranya pada ukuran kecil itu tidak dapat diperhatikan, maka ketika ia berkembang, menjadi jelas. Ia mungkin satu tumor dengan batas yang jelas, atau mungkin terdapat beberapa kon yang saling bersambung. Dalam kes terakhir, kontur umum dapat menggunakan garis besar yang sama sekali berbeza..

Keistimewaan hygroma adalah kelenturannya sepenuhnya, sementara kulit bergerak dengan tenang dan bahkan tanpa rasa sakit di permukaannya. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa ketika hygroma tumbuh, ia tumbuh ke tendon, tisu dan otot sekitarnya..

Ramai pesakit berminat dengan apa yang membahayakan hygroma. Ini tidak ada kaitan dengan onkologi, tidak ada transformasi menjadi tumor malignan. Tetapi ketika tumor tumbuh, hygroma masih memberikan ketidakselesaan kepada orang tersebut. Ini terutamanya disebabkan oleh kehilangan sebahagian pergerakan mobiliti dan kesakitan progresif..

Sekiranya anda menunggu keradangan, rasa sakit menjadi sengit, ada kebas tangan, ketidakupayaan untuk membengkokkan lengan di siku. Sekiranya tidak ada rawatan yang diperlukan, bursitis sering bergabung - ini adalah keadaan apabila keradangan juga mempengaruhi cecair di dalam sendi.

Rawatan lebih awal dimulakan, semakin baik. Pada mulanya, sangat mungkin dilakukan dengan mengambil ubat. Dalam bentuk yang lebih diabaikan, operasi sederhana digunakan tidak lebih dari setengah jam. Sejurus selepas itu, seseorang boleh pulang ke rumah..

Hygroma, diagnosis dan rawatan

Apa-apa tumor adalah kebimbangan. Ini juga berlaku untuk hygroma. Walaupun tidak membahayakan tubuh, ia perlu membezakannya dengan neoplasma lain. Oleh itu, diagnosis komprehensif harus dilakukan, yang merangkumi sinar-X, ultrasound, CT, kedua-dua hygroma itu sendiri dan tisu-tisu yang berdekatan.

Diagnosis paling tepat diberikan oleh histologi kandungan cecair formasi. Untuk melakukan ini, mereka mengambil tusukan, dan ubat hormon diprosan disuntik ke dalam. Sekiranya terdapat jangkitan, antibiotik digunakan.

Kadang kala hygroma boleh larut dengan sendirinya..

Untuk mempercepat proses, anda harus memohon:

- salap yang mengandungi diclofenac, voltaren, indomethacin;

- prosedur fisioterapi seperti ozokerite, elektroforesis, magnet, dan lain-lain;

- kompres dan losyen dari infus dan rebusan herba, yang disyorkan oleh ubat tradisional.

Hygroma boleh dihancurkan dengan memerah kuat. Kecekapan rendah kaedah ini, seperti semua yang dijelaskan di atas, terletak pada hakikat bahawa ia mengekalkan integriti kapsul. Ia sekali lagi dapat diisi dengan cecair serous, semuanya kembali normal. Pemampatan mekanikal juga berbahaya dengan pemecahan kapsul apabila pecah, akibatnya hygroma kecil dapat terbentuk.

Dari semua yang telah dikatakan, satu-satunya kesimpulan yang betul berikut: untuk rawatan hygroma yang berkesan, intervensi pembedahan harus digunakan, dengan menggunakan operasi penghapusan keseluruhan kapsul dengan kaedah sekam. Semakin lama, ini bukan sayatan mekanikal tetapi sinar laser yang digunakan untuk menghilangkan formasi. Operasi ini dilakukan di bawah anestesia tempatan, dan luka terbentuk setelah prosedur digunakan dengan pembalut steril dengan persiapan aseptik.

Ia berguna, bersama dengan pembalut ini, untuk melumpuhkan sendi yang terkena gyrgoma, menggunakan pelekat atau orthosis dalam bentuk pembalut, korset, kasut khas.

Imobilisasi sendi yang rosak hendaklah dari 3 hingga 4 minggu. Sepanjang masa, adalah perlu untuk meneruskan rawatan dengan agen anti-radang dan antibakteria, dengan penyembuhan luka yang lengkap, prosedur fisioterapi ditunjukkan.

Apabila operasi diperlukan untuk hygroma?

Operasi untuk membuang hygroma secara pembedahan ditunjukkan dalam kes berikut:

  1. Pertumbuhan tumor yang cepat (lebih daripada 10-15 mm), ketidakselesaan yang teruk daripadanya, penampilan tidak estetik.
  2. Sakit dengan intensiti yang berbeza-beza, walaupun dalam keadaan rehat.
  3. Penurunan aktiviti motor sendi, ketidakupayaan membengkokkan anggota badan atas atau bawah, prestasi menurun.
  4. Peningkatan kemungkinan pecahnya kapsul dan penyebaran kandungannya ke tisu dan tendon sekitarnya.
  5. Menyambung pelbagai kapsul.

Campur tangan pembedahan hanya dapat dilakukan setelah pemeriksaan lengkap pesakit. Untuk ini, dia diberi kajian standard:

analisis air kencing, darah (untuk HIV, biokimia, untuk PMS, hepatitis);

Kontraindikasi untuk operasi adalah pemburukan penyakit berjangkit, penyakit darah, demam, pemburukan patologi teruk dan kehamilan.

Operasi dilakukan dengan tiga cara:

1. Campur tangan radikal melibatkan eksisi neoplasma bersama dengan membran. Selepas operasi sedemikian, kekambuhan dikecualikan, benjolan hilang serta-merta dan tidak muncul lagi. Dilakukan di bawah anestesia tempatan.

2. Penyingkiran laser adalah alternatif moden untuk pilihan pertama. Campur tangan tidak hanya berkesan, tetapi juga tidak menyakitkan, tidak meninggalkan parut, tidak mempengaruhi tisu di sekitarnya.

3. Tusukan mengepam isi kapsul dengan jarum suntik dan kemudian menyuntikkan ubat ke dalam rongga, yang diperlukan untuk penyerapan semula hygroma dari dalam. Selepas campur tangan sedemikian, terdapat kekambuhan..

Komplikasi dengan hygroma

Salah satu komplikasi hygroma yang paling mungkin dan berbahaya adalah pembukaannya secara spontan. Akibatnya, semua kandungan memasuki tisu sekitarnya. Kapsul itu sendiri dipulihkan dari masa ke masa dan diisi semula. Oleh itu, hygroma berbilang ruang boleh terbentuk - ini adalah beberapa neoplasma yang saling berkaitan.

Di tempat di mana kandungan kapsul memasuki tisu, reaksi keradangan muncul. Sekiranya keadaan ini diabaikan, supurasi tisu, jangkitan dan bahkan nekrosis tisu di sekitarnya mungkin berlaku..

Walaupun kapsul tetap utuh, hygroma menimbulkan bahaya. Ia terdiri daripada kesan mampatan pada saluran darah, saraf, tendon di sekitarnya. Sekiranya anda tidak mengambil langkah-langkah untuk menyembuhkan penyakit ini untuk jangka masa yang lama, peredaran darah di anggota badan terganggu, ketidakstabilan sendi yang terjejas berlanjutan, dan mati rasa diperhatikan. Semua akibat ini menjejaskan kualiti hidup pesakit dengan ketara..

Pencegahan hygroma

Langkah-langkah pencegahan yang bertujuan untuk mencegah hygroma bergantung secara langsung kepada penyebab kejadiannya.

Dengan faktor keturunan, tidak ada yang dapat dilakukan. Tetapi dalam kes lain, disarankan untuk mematuhi petua berikut:

1. tepat pada masanya untuk merawat penyakit yang boleh menyebabkan pembentukan hygroma. Perkara yang sama berlaku untuk penyakit kronik (dalam kes ini, perlu menghentikan pemburukan).

2. Gantian beban pada sendi, walaupun perlu melakukan kerja monoton yang melibatkan satu sendi.

3. Susun dengan betul aktiviti kerja anda atau intensiti tekanan untuk mengecualikan kemungkinan kecederaan.

4. Pakai kasut yang selesa dan sesuai sahaja. Sekiranya terdapat keperluan untuk memakai prostesis, anda perlu lebih berhati-hati dalam memilih dan memakainya..

Dari usia tertentu, anda perlu mula mengambil chondroprotectors, kompleks vitamin khas untuk tujuan pencegahan. Doktor juga menetapkan kalsium. Dianjurkan untuk makan makanan yang kaya dengan protein, mengawal berat badan anda sendiri dan menjalani pemeriksaan perubatan pencegahan secara berkala.

Hygroma

Maklumat am

Hygroma - apakah penyakit ini? Hygroma (sinonim untuk tendon ganglion) adalah neoplasma cystic tisu lembut dari sistem muskuloskeletal, yang berasal dari membran unsur sinovial sarung tendon (tendon hygroma) atau kapsul sendi. Hygroma tidak menjadi malignan.

Dimensi hygroma bervariasi dalam jarak 0,5-5 cm, lebih jarang - hingga 7-10 cm. Rongga sista diisi dengan cairan sinovial kental dengan campuran protein fibrin / lendir, ia boleh mempunyai satu / beberapa ruang dan diasingkan dari sendi, atau mempunyai pesanan kepadanya. Penting untuk difahami bahawa hygroma adalah kista khusus organ yang selalu terbentuk di sekitar sendi dan tidak berlaku pada tisu / organ mana pun. Ketika hygroma berkembang, kandungannya "menebal", kerana kandungan fibrin, protein dan lendir meningkat dengan jumlah cecair yang sama. Oleh itu, hygroma kecil mengandungi jisim seperti jeli yang lebih tebal, dan yang lebih besar mengandungi kandungan cair dengan campuran benang fibrin, darah, kristal kolesterol.

Kod hygroma mengikut ICD-10: M71.3. Hygroma adalah jenis tumor yang agak biasa yang berlaku pada hampir 24.0% kes pembentukan patologi membran sinovial. Penyetempatan hygroma yang luas, berulang berulang, berlakunya gejala tertentu, yang ditunjukkan oleh rasa sakit, gangguan trofik, disfungsi dan parasthesias, serta pembentukan kecacatan kosmetik, menjadikan masalah ini sangat mendesak. Pada masa yang sama, kekerapan berlakunya hygroma penyetempatan yang berbeza berbeza dengan ketara. Oleh itu, sista di tangan (hygroma dorsum sendi pergelangan tangan) membentuk sekitar 48% daripada semua tarikan untuk pembentukan seperti tumor. Hygroma pada jari, permukaan palmar pada sendi pergelangan tangan, pada kaki, sendi lutut / pergelangan kaki kurang biasa. Mereka muncul pada wanita dan lelaki usia bekerja (20-50 tahun), tetapi lebih kerap pada wanita. Pada kanak-kanak di bawah umur 10 tahun, hygroma jarang berlaku. Hygroma adalah pendamping penyakit reumatik yang kerap..

Sebagai peraturan, hygroma adalah neoplasma tunggal, namun, dalam beberapa kes, beberapa hygroma berlaku secara serentak / atau hampir bersamaan. Kes kehilangan hygroma secara spontan sangat jarang terjadi, yang, nampaknya, dikaitkan dengan penurunan pengeluaran cecair intra-artikular kerana keterbatasan beban pada sendi.

Patogenesis

Tidak ada teori bersatu mengenai patogenesis ganglia. Yang paling mendasari hari ini dan disahkan oleh kajian mikroskopik elektron adalah teori perkembangan metaplastik ganglion. Kecederaan tisu penghubung (langsung / tidak langsung) sendi / tendon menyebabkan penyusunan semula metaplastik unsur sel tisu dengan pembentukan struktur kista intrakapsular kecil, permukaan dalamannya dilapisi dengan sel mesenkim aktif aktif yang sangat berbeza yang menghasilkan substrat amorf (mukin). Jenis sel yang kedua adalah sel yang membentuk secara morfologi, yang terletak di lapisan dalam dinding ganglion dengan tanda-tanda kemerosotan ciri, yang biasa terjadi pada semua sel tisu tulang rawan dan tisu penghubung..

Oleh itu, peranan utama dalam patogenesis neoplasma ini tergolong dalam pemusnahan radikal bebas (pemusnahan) tisu penghubung, yang disebabkan oleh aktiviti enzimatik sistem pertahanan antioksidan yang tidak mencukupi dalam pembentukan tisu penghubung dan, pada tahap tertentu, ketidakcukupan struktur morfologi formasi sinovial.

Pengelasan

Hygroma dibahagikan mengikut beberapa kriteria. Dengan penyetempatan, hygroma tangan (belakang tangan, jari), pergelangan tangan (sisi palmar pergelangan tangan / belakang pergelangan tangan), siku, muka, ketiak, sendi lutut (Baker cyst), sendi pergelangan kaki, tapak kaki dibezakan..

Berdasarkan struktur, mereka dibezakan: ruang tunggal (wujud dalam bentuk satu rongga), dua ruang (terdiri daripada dua rongga) dan hygroma berbilang ruang.

Mengikut tahap pengasingan, terdapat:

  • Hygroma terpencil (rongga hygroma diasingkan dari kapsul sendi).
  • Hygroma dengan injap. Tumor dan sendi disambungkan satu sama lain melalui "injap". Struktur ini membolehkan cecair baru memasuki tumor (semasa latihan fizikal), yang menyumbang kepada pertumbuhan neoplasma.
  • Hygroma dengan fistula. Ia berbeza dengan adanya saluran antara tumor dan sendi, di mana aliran satu arah cecair dari neoplasma ke dalam beg bersama dilakukan (seperti dalam gambar).

Jenis hygroma mengikut tahap pengasingan

Sebab-sebabnya

Sebab-sebab yang boleh menyebabkan hygroma tidak dapat dijelaskan. Walau bagaimanapun, faktor risiko utama diserlahkan, yang sangat cenderung memprovokasi pembentukan hygroma. Ini termasuk:

  • Kecenderungan keturunan (hygroma sering muncul pada saudara-mara).
  • Beban tinggi berterusan pada tendon / sendi (melakukan kerja monoton - dobi, jurutaip, pemain piano, tukang masak, jahitan, atlet - pemain tenis, atlet, pemain bola sepak).
  • Kerosakan kerap pada sendi / tendon.
  • Penyakit kronik tisu sarung tendon otot / kapsul sendi genesis keradangan (bursitis, tendonitis, tendovaginitis).
  • Pembedahan sendi.
  • Memakai kasut yang tidak selesa.
  • Gangguan metabolik (gangguan metabolik / endokrin).

Gejala

Secara klinikal, hygroma didefinisikan sebagai pembentukan tidak menetap, bentuk bulat dan konsistensi elastik, tidak dikimpal ke tisu sekitarnya, kebanyakannya tidak menyakitkan pada palpasi. Kulit di atas hygroma menipis dan berwarna gelap. Dengan keradangan kista, kulit menjadi edematous dan menjadi warna merah. Terlepas dari penyetempatan, spektrum manifestasi klinikal adalah jenis yang sama, kecuali beberapa kekhususan kerana penyetempatan kista.

Tanda utama yang menentukan keparahan gejala klinikal adalah ukuran hygroma: semakin besar kista, semakin jelas gejala dan semakin banyak keluhan. Higroma kecil, sebagai peraturan, tidak menunjukkan gejala klinikal dan tidak menimbulkan kesulitan tertentu. Aduan dalam kes seperti ini terutama untuk penampilan yang tidak estetik, terutamanya jika sista terletak di bahagian tubuh yang kelihatan.

Semasa hygroma tumbuh, gejala muncul, disebabkan oleh mampatan tisu, saraf dan saluran darah yang bersebelahan dengannya, yang paling sering ditunjukkan oleh kesakitan berterusan yang menarik, yang semakin meningkat dengan kerja keras sendi di kawasan di mana hygroma berada. Maksudnya, jika itu adalah sista sendi lutut, rasa sakit semakin bertambah ketika berjalan / berlari / berdiri lama; dengan hygroma sendi pergelangan tangan - rasa sakit semakin meningkat dengan pergerakan melingkar pada sendi (ketika mengaduk gula dalam teh / krim dalam mangkuk), mengangkat objek berat.

Dengan ukuran besar neoplasma dan mampatan kuat pada saluran dan saraf yang berdekatan, terdapat pelanggaran kepekaan dan penurunan julat pergerakan di bahagian badan yang lebih jauh dari sendi yang terkena. Sebagai contoh, dengan hygroma yang besar di pergelangan tangan, sensitiviti / pergerakan seluruh tangan terganggu, yang dapat menampakkan dirinya sebagai hiperestesia (peningkatan kepekaan kulit) dan bahkan sentuhan ringan menyakitkan dan tidak menyenangkan atau paresthesia (perasaan mati rasa pada kulit / merayap). Hygroma yang besar, selain gangguan deria, dapat menyebabkan sakit saraf yang berterusan disebabkan oleh tekanan pada serat saraf dan stasis vena, yang disebabkan oleh kemerosotan peredaran mikro darah di kawasan yang berlainan badan yang terletak lebih jauh dari sendi yang terjejas. Pertimbangkan ciri manifestasi klinikal hygroma, bergantung pada penyetempatannya.

Hygroma di tangan

Hygroma siku

Hygroma sendi siku - terletak di kawasan sendi siku pada permukaan lateral lengan bawah / bahu. Ukuran neoplasma berbeza dari 1 hingga 5 cm, ia boleh mempunyai konsistensi lembut atau keras. Lebih kerap pendidikan tunggal. Kulit di kawasan hygroma tidak boleh diubah, atau, jika besar, ia boleh menjadi kasar, memperoleh warna ungu dan mengelupas. Dimanifestasikan secara klinikal oleh pergerakan terhad pada sendi siku, ketidakselesaan ketika membongkok / memanjangkan lengan, sakit berterusan. Keradangan / pembengkakan hygroma adalah mungkin. Menyebabkan ketidakselesaan estetik.

Hygroma pergelangan tangan

Hygroma sendi pergelangan tangan

Terbentuk di kawasan sendi pergelangan tangan, di bahagian luar dan dalam pergelangan tangan.

Dengan ukuran hygroma yang kecil (hingga 3 cm), jika ia adalah ruang tunggal dan tidak meremas saluran darah dan tidak terletak di kawasan pleksus gentian saraf, gejala-gejala dalam kebanyakan kes melancarkan, dan rasa sakitnya sederhana. Neoplasma konsistensi lembut dengan sempadan yang jelas. Ketika penyakit ini baru mulai berkembang, hygroma kecil dan jelas muncul di bawah kulit, yang secara beransur-ansur tumbuh. Sekiranya anda menekannya, rasa sakit yang kuat akan berlaku. Sekiranya anda tidak menghubunginya, kesakitan mungkin sederhana atau tidak ada sama sekali..

Pada saiz yang besar - kesakitan berterusan di tangan yang memudar, memancar ke pelbagai zon tangan. Rasa sakit meningkat selepas aktiviti fizikal yang kuat dan tekanan pada sendi dan hilang dalam tempoh rehat. Kulit di atas hygroma boleh berubah: menebal, memerah, mengelupas. Sekiranya neoplasma memampatkan ujung saraf, gangguan sensitiviti kulit pada tangan mungkin berlaku. Semasa memerah saluran darah - rasa mati rasa dan "berjalan merayap".

Hygroma tangan

Hygroma pada jari

Neoplasma pada tangan boleh berlaku pada mana-mana sendi tangan, baik di palmar dan di belakang, namun, varian yang paling umum adalah hygroma pada jari, yang boleh menjadi satu pada satu jari atau berganda. Lebih jarang, hygroma berlaku pada beberapa jari tangan sekaligus - lihat foto hygroma pada jari.

Apabila hygroma dilokalisasikan di permukaan palmar, gejalanya lebih ketara kerana pengawetan bahagian tubuh yang tinggi.

Hygroma permukaan palmar tangan

Oleh itu, kejadian tumor dari sisi telapak tangan dalam kebanyakan kes disertai dengan pemampatan serat saraf dan adanya sindrom kesakitan yang lebih jelas di kawasan ini, yang dapat memancar di sepanjang serat saraf. Kesakitan itu menindas. Tumornya mempunyai konsistensi yang agak lembut atau keras dan tahap pergerakan yang berbeza-beza. Selalunya gangguan fungsi jari yang berdekatan dengan tumor.

Kista pada jari disertai dengan gejala yang serupa. Jari boleh mati rasa, kehilangan kepekaan. Dengan peningkatan tumor, fungsi jari menderita, kulit berubah warnanya. Kerana fungsi tangan yang tinggi dan trauma tumor yang kerap, keradangan dapat berkembang di tisu yang berdekatan. Oleh itu, ini adalah kecacatan kosmetik yang dapat dilihat..

Hygroma pada kaki

Hygroma pada kaki mempunyai banyak penyetempatan dan secara praktikal boleh terbentuk berhampiran bursa serous pada mana-mana sendi kaki.

Hygroma lutut (Baker cyst)

Kista Baker (sinonim dengan hernia popliteal) lebih kerap merupakan akibat daripada reumatisme (artritis reumatoid), arthrosis yang cacat, atau komplikasi hematoma intra-artikular / sinovitis kronik pada sendi lutut. Selalunya, neoplasma tumbuh ke kawasan popliteal dan mencapai 8-10 cm. Kista kecil tidak menampakkan diri dengan cara apa pun, hanya dengan aktiviti fizikal mungkin ada rasa sakit kecil. Oleh kerana lokasi sista yang mendalam dan persekitaran serentak otot dan ligamennya, pergerakan tumor kecil jarang ditentukan.

Semasa tangan sendi lutut tumbuh, tanda-tanda ciri muncul - tumor yang boleh bergerak, yang dinyatakan dengan tepi yang jelas, dapat diraba di bawah lutut, menyakitkan pada palpasi, aduan kesakitan berterusan pada sendi, yang kemudian merebak ke otot kaki bawah, kadang-kadang boleh memancar ke paha. Kista Baker yang besar sering mencegah lenturan lutut penuh, dan ketika memaksa lenturan, gejala pemampatan arteri tibial / saraf peroneal / popliteal muncul. Pesakit merasakan kelemahan pada otot betis. Semasa berjalan dan beban lain, kekakuan muncul pada sendi, lebih jarang - bengkak dan mati rasa anggota badan.

Menjadi masalah untuk membengkokkan lutut, melakukan pergerakan dasar (naik / turun tangga, duduk / berdiri). Mampatan saluran darah menyumbang kepada kemunculan kesesakan di urat dan perkembangan trombosis, trombophlebitis, ulser trofik. Dengan peningkatan kista, terdapat risiko terkena artritis.

Hygroma kaki

Ia boleh muncul di dekat mana-mana sendi kaki, tetapi lebih biasa di sekitar pergelangan kaki dan di bahagian luar tulang phalangeal. Kurang biasa pada bahagian kaki dan plantar kaki.

Foto hygroma kaki

Neoplasma pada kaki mengganggu berjalan dan memakai kasut, dan oleh itu kista mengalami tekanan dan sering menekan ujung saraf di kawasan pembentukannya, yang disertai dengan rasa sakit, kemerahan dan pengelupasan kulit yang berterusan di atas sista. Di samping itu, hygroma yang terletak di kawasan kaki terdedah kepada kecederaan yang kerap dengan pelepasan kandungan cecair. Pada masa yang sama, terdapat risiko jangkitan yang tinggi dengan perkembangan proses keradangan (kemerahan pada kulit, bengkak, sakit tarik muncul).

Penyetempatan hygroma yang lebih jarang berlaku adalah wajah. Hygroma muka terbentuk terutamanya pada sendi temporomandibular.

Simptomologi hygroma wajah sama, namun, dengan ukurannya yang besar, rasa sakit muncul ketika mengunyah makanan. Selain itu, lokasi hygroma pada wajah selalu tidak selesa secara psikologi..

Hygroma subdural

Penyetempatan ini agak jarang berlaku. Hygroma subdural adalah pengumpulan cecair serous / cecair serebrospinal di ruang subdural, menyebabkan mampatan medula.

Hygroma subdural otak

Mereka boleh berkembang secara berasingan atau dalam kombinasi dengan hematoma intrakranial, kontus serebrum, pendarahan ke ruang subarachnoid, patah tulang tengkorak, yang, dengan demikian, menentukan polimorfisme gejala klinikal mereka. Kecederaan arachnoid (unilateral / bilateral) lebih kerap berlaku di kawasan alur Sylvian. Isipadu hygroma subdural bervariasi dalam lingkungan 40-200 ml. Kandungan hygroma subdural diwakili oleh CSF tanpa warna / berdarah. Kompleks gejala ditentukan terutamanya oleh ukuran hygroma, manifestasi utamanya adalah:

  • Kehilangan kesedaran primer yang pendek, setelah pergi (setelah beberapa jam / hari) - sakit kepala paroxysmal dengan sembelit meningeal (fotofobia, penyinaran kesakitan ke kawasan serviks-oksipital / bola mata). Sakit kepala secara berkala disertai dengan muntah.
  • Gangguan aktiviti mental dengan jenis sindrom frontal-callous (disorientasi di tempat / masa, euforia, penurunan kritikan, gangguan pertuturan, kemahiran motorik halus) ditambah dengan penampilan pergolakan psikomotor.
  • Komponen kejang sering terdapat (mulai dari kejang klonik hingga kejang umum).
  • Perkembangan secara beransur-ansur gangguan sekunder seperti gelombang yang semakin mendalam.
    Higroma subdural kronik yang berkembang pada masa kanak-kanak, berbeza dengan bentuk hygroma akut / subakut, bentuk kapsul yang besar, dan kliniknya ditentukan oleh tahap pemampatan otak.

Analisis dan diagnostik

Diagnosis hygroma dalam kebanyakan kes tidak menyebabkan kesukaran dan berdasarkan terutamanya pada data dari pemeriksaan fizikal dan aduan pesakit. Sekiranya perlu (untuk diagnosis pembezaan), kajian instrumental dapat diberikan:

  • Radiografi biasa (jika disyaki pembentukan tulang).
  • Pemeriksaan ultrabunyi (untuk menentukan struktur kista - batas, homogenitas, intensiti bekalan darah).
  • Pengimejan resonans magnetik.
  • Tusukan diagnostik (pemeriksaan sitologi / biokimia cecair).

Rawatan hygroma

Rawatan hygroma, tanpa menghiraukan penyetempatannya (kecuali hygroma subdural) dilakukan dengan cara yang serupa dan termasuk terapi konservatif dan / atau pembedahan. Oleh itu, tidak masuk akal untuk membincangkan bagaimana menghilangkan hygroma pada pergelangan tangan, sendi siku atau lutut, kaki, dan juga, untuk mempertimbangkan rawatan hygroma tangan atau rawatan hygroma kaki secara berasingan.

Rawatan konservatif

Segera harus diperhatikan bahawa rawatan hygroma yang konservatif hanya mungkin dilakukan dengan neoplasma yang bersaiz kecil, iaitu sejumlah kecil cecair yang terkumpul, ketiadaan / keradangan yang tidak dapat diekspresikan dan penyetempatannya di tempat-tempat di mana mereka tidak sering mengalami kecederaan dan ketiadaan gangguan fungsi pada sendi.

Pertama sekali, pesakit disarankan untuk mengurangkan tekanan pada sendi yang berdekatan dengan tumor. Dengan sista Baker, rawatan hygroma pergelangan tangan tanpa pembedahan, disarankan untuk memperbaiki sendi / anggota badan dengan pembalut. Untuk meningkatkan aliran darah, kaki harus dinaikkan sekerap mungkin. Dengan sindrom kesakitan yang teruk, ubat anti-radang diresepkan, menyiram dengan kesan anestetik. Untuk tujuan ini, NSAID dan analgesik diresepkan (Naproxen, Etodolac, Ibuprofen, Indomethacin, Diclofenac, Celecoxib, Paracetamol). Krim dan salap berdasarkannya banyak digunakan, serta ubat bertindak tempatan yang meningkatkan peredaran darah dan aliran keluar cecair sinovial - Ketoprofen, Troxevasin, Meloxicam dan lain-lain.

Sekiranya fungsi sendi menderita, chondroprotectors (Chondroitin, Alflutop, Structum, Don) diresepkan untuk menormalkan keadaan komponen tulang rawan sendi. Dalam kes pecah tangan dan perkembangan keradangan atau pembengkakannya ketika gejala keracunan umum muncul, antibiotik diresepkan (Amoxicillin, Ampicillin, Ciprofloxacin, Ceftriaxone). Untuk meningkatkan imuniti, kompleks multivitamin-mineral boleh diresepkan.

Sekiranya tiada kesan rawatan konservatif dan perkembangan kista, dalam beberapa kes, tusukan neoplasma (suntikan) dan aspirasi kandungan cecair dilakukan, diikuti dengan pengenalan ubat anti-radang hormon..

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

Di banyak sumber Internet, rawatan dengan hygrom dari pelbagai lokalisasi (pergelangan tangan, sendi lutut, kaki) dengan ubat-ubatan rakyat dipromosikan secara meluas. Keinginan untuk melakukan tanpa pembedahan adalah wajar, tetapi harus difahami bahawa ubat-ubatan rakyat secara praktikal tidak menyelesaikan masalah, kecuali penurunan sementara dalam manifestasi hygroma, seperti yang dibuktikan oleh tinjauan mengenai rawatan hygroma dengan ubat-ubatan rakyat. Sebagai peraturan, pesakit menulis bahawa hygroma dari pelbagai penyetempatan (pergelangan tangan, sendi siku, pada kaki, dll.) Apabila menggunakan ubat-ubatan rakyat menurun dalam ukuran atau intensiti sindrom kesakitan menjadi kurang jelas, tetapi kes-kes regresi lengkapnya tidak disebut.

Sudah tentu, sebarang peluang untuk mengurangkan manifestasi hygroma tidak boleh diabaikan. Untuk tujuan ini, anda boleh menggunakan beberapa kaedah ubat tradisional, khususnya, menggunakan kompres pada hygroma atau sakit sendi (daun kubis segar pada waktu malam, kompres minyak sayuran atau daun burdock tanah, daun celandine / elderberry dan raspberry). Produk pemeliharaan lebah (sekiranya tidak ada alergi terhadapnya), misai emas dan sebagainya boleh digunakan. Walau bagaimanapun, secara umum, ubat tradisional sebagai kaedah bebas tidak berkesan dan harus dianggap sebagai salah satu kaedah rawatan tambahan, bersama dengan ubat-ubatan dan fisioterapi.

Dalam beberapa kes, jika tidak ada kesan rawatan konservatif dan dengan perkembangan kista, mereka menggunakan tusukan neoplasma (suntikan) dan aspirasi kandungan cecair seterusnya, diikuti dengan pengenalan ubat anti-radang hormon. Walau bagaimanapun, manipulasi tersebut mempunyai hasil sementara dan setelah penyambungan semula beban pada sendi, hygroma terbentuk semula..

Secara amnya, keberkesanan kaedah rawatan konservatif rendah, dan setelah selesai menjalani rawatan, kambuh hygroma dicatat pada 80-90% kes. Oleh itu, kaedah rawatan yang paling berkesan pada masa ini adalah pembedahan membuang hygroma. Pada masa yang sama, kambuh bervariasi dalam 5-15%. Juga, sukar dilakukan tanpa pembedahan apabila hygroma dilokalisasi pada tangan dan kaki kerana sering mengalami kecederaan dan berisiko tinggi mengalami komplikasi (pecah, suppuration). Petunjuk untuk penghapusan hygrom adalah:

  • Kekurangan / kecekapan rendah rawatan konservatif.
  • Sindrom kesakitan yang teruk.
  • Disfungsi sendi.
  • Mampatan struktur vaskular / saraf.
  • Kista yang berkembang pesat (kecacatan saiz / kosmetik besar).
  • Komplikasi (suppuration, pecah kista secara tiba-tiba, atau risiko pecah spontan tinggi).
  • Keradangan neoplasma yang berkaitan dengan tendovaginitis purulen / bursitis.