Struktur bahu

Siku

Sendi bahu memberikan pelbagai pergerakan anggota atas di satah mana pun. Konturnya dapat dilihat dengan mata kasar pada orang yang kurus dan dapat dirasakan dari depan. Anatomi bahu deskriptif, yang kita semua pelajari dari buku teks anatomi, secara beransur-ansur berkembang selama 20 tahun terakhir menjadi anatomi bahu berfungsi. Penglihatan anatomi bahu "baru" ini adalah hasil pengetahuan yang lebih tepat mengenai struktur ligamen, otot dan tendon bahu, yang diperoleh melalui kemajuan klinikal, pengimejan, pencitraan, sinar-X sendi, arthroscopy dan pembedahan. Ini mengenai anatomi praktikal, yang memungkinkan untuk pemahaman yang lebih baik bukan hanya dari struktur apa yang dibuat, tetapi juga bagaimana mereka mengambil bahagian dalam pelbagai fungsi gerakan dan kestabilan, dan akhirnya, bagaimana mereka akan berubah ketika berkaitan dengan pemakaian fungsinya. susut nilai dan penuaan, patologi atau kecederaan traumatik.

Sendi bahu strukturnya sederhana, berbentuk bulat, paksi pergerakannya menegak, sagital, melintang, iaitu, multi-paksi. Rangkaian gerakan yang pelbagai digabungkan dengan tisu otot yang kuat dan ligamen yang kuat. Sekiranya ia rosak dan fungsi hilang, sekurang-kurangnya sebahagiannya, kehidupan seharian menjadi bermasalah.

Secara ringkas mengenai anatomi bahu

Apabila kita bercakap mengenai bahu, kita tidak terhad kepada ciri-ciri sendi bahu sahaja. Sebenarnya, berbicara mengenai kompleks osteoartikular humeral yang sebenarnya, kita bermaksud bahagian atas humerus, permukaan artikular skapula, proses coracoid yang terletak di depan, paksi skapula - belakang, otot supra dan infraspinatus, proses humor skapula - acromion, tetapi juga klavikula - lengkungan penahan yang nyata yang terletak di antara sternum dan humerus skapula.

Kompleks artikular bahu terdiri daripada tiga sendi:

  • scapular;
  • acromio-brachioclavicular;
  • toraks-klavikular.

Kerosakan pada permukaan tulang rawan salah satu daripada tiga sendi ini mempunyai tanda-tanda klinikal tertentu, sejenis gambar sinar-X dan barisan visual semasa arthroscopy. Apa-apa patologi di mana-mana bahagian kompleks ini boleh mempengaruhi fungsi bahu itu sendiri..

Kapsul artikular

Sendi bilah bahu diselimuti sarung khas, yang menyediakan ruang tertutup dan tertutup dengan tekanan negatif di dalamnya, yang memudahkan pemasangan di antara kedua sendi. Dari dalam, kapsul ditutup dengan selaput sinovial, sel-selnya menghasilkan kelembapan khusus, kaya dengan zat yang diperlukan untuk kehidupan sel-sel tulang rawan.

Pergerakan pasif atau aktif sendi bahu memprovokasi pengeluaran cecair sinovial, yang memudahkan gelongsor dua bahagian yang bersentuhan. Ketidakmampuan sendi bahu berbahaya: pelepasan cecair yang diperlukan tidak dirangsang, tulang rawan tidak lagi mendapat nutrien. Apabila sendi bahu "tersekat", akibat fungsinya adalah sakit, akibat demineralisasi (penyahgaraman) tulang subkronik yang mendasari tulang rawan artikular, dan disebabkan oleh kekakuan progresif pada sendi..

Alat ligamen bahu

Sekiranya kapsul posterior sendi nipis dan dengan ketumpatan tetap, sebaliknya kapsul anterior lebih tebal, khususnya pada tahap zon-zona yang membentuk ligamen humerus sendi.

  1. Ligamen artikular-humeral unggul (UHL).

VSPN terletak di kawasan anterior takik inter-tubercular, di mana tendon kepala bisep panjang (LHD) membongkok ke alur antara tuberous humerus untuk bergerak dari kedudukan menegak ke intra-artikular mendatar, untuk dimasukkan ke bahagian atas rongga glenoid. Arthroscopy kawasan ini memungkinkan untuk mengenal pasti ligamen unggul dengan jelas, yang merupakan blok restoratif sebenar dan mendasari kepala bisep yang panjang, yang memungkinkan untuk membelok di pintu keluar dari alur antara tuberous. Berukuran kecil, kurang dari 1 cm, tetapi dengan struktur yang sangat kuat, VSP dipelajari dengan baik. Ligamen artikular-humeral atas adalah, bersama dengan tendon kepala bisep panjang (DBL), dilindungi oleh ligamen coracohumeral (SIJ). Secara visual, bahagian ini adalah persimpangan sebenar gentian anterior unggul, sambungan berterusan - sindesis adalah mengesankan, alat ligamen begitu kompleks dan difikirkan secara menyeluruh.

Kerosakan degeneratif atau, lebih kerap, trauma pada ESLD, memerlukan perpindahan kepala bisep panjang di alur humerus antara tuberkular. Kekalahan VSLD sering dikaitkan dengan pecahnya tendon unggul ketiga subscapularis.

  1. Ligamen brachial artikular tengah (MCL).

SSPS - nipis, kuat, ia tidak mempunyai peranan mekanikal. Ligamen dibezakan dengan baik oleh arthroscopy.

  1. Ligamen artikular-humeral rendah (LSS).

NSPS mempunyai bentuk saku kapsul inferior-anterior, yang terletak di antara leher anatomi tulang bahu dan bahagian anterior rongga glenoid. Ligamen brachial bawah dapat dilihat dengan jelas berkat arthroscopy.

NSAF adalah elemen terpenting dalam penstabilan pasif kepala humerus anterior. Pecah tendon di pinggir anterior rongga glenoid adalah kecederaan yang paling biasa, akibatnya adalah ketidakstabilan bahu trauma anterior. Pecahnya tendon NSAID juga boleh berlaku di bahagian bahu.

NSPP memberikan kestabilan pasif anterior kepala humeral dan boleh terkoyak setelah anjakan atau subluksasi trauma anterior kepala humeral

Tuberkul artikular

Tidak dapat dipisahkan dari kapsul artikular, tuberkel artikular adalah tulang rawan berserat yang bertepatan dengan permukaan rata artikular dan kepala bulat (bulat) humerus. Merobek tendon tuberkel artikular berlaku lebih kerap di bahagian anterior. Pecahnya tubercle yang lebih besar, yang jaringan berseratnya memanjang ke kepala bisep yang panjang, menentukan apa yang disebut SJ Snyder sebagai kerosakan SLAP (kerosakan pada bahagian atas bibir artikular skapula). Jenis kecederaan ini berlaku dalam kebanyakan kes pada atlet yang terlibat dalam sukan lontaran..

Otot manset bahu

Sarung bahu terdiri daripada empat tendon berasingan yang berasal dari 4 otot terpisah yang berlari ke pinggir atas humerus. Cuff memberikan pelbagai gerakan dan membetulkan kepala humerus.

  1. Otot subkapularis (subscapularis).

Subscapularis adalah otot pemutar dalaman, ia terletak di fossa skapula, bermula dari fasia dan dilekatkan pada kapsul humeral di depan. Sehingga kini, kerosakan pada otot subscapularis lebih baik dikaji; mereka, selalunya, berasal dari trauma. Diagnosis harus dilakukan lebih awal untuk mengelakkan reaksi tendon dan distrofi lemak otot secepat mungkin.

  1. Otot supraspinatus (supraspinatus).

Supraspinatus, juga disebut "starter of the bahu", menempati supraspinatus scapular fossa, bermula dari permukaan fascia suprastinatus, melewati akromion; melekat pada bahagian atas kapsul humerum iuncturam.

Supraspinatus harus selalu bergerak, kerana terlibat dalam semua bidang aktiviti manusia: sukan, pekerjaan. Otot berfungsi menculik bahu. Sekiranya ada rasa sakit ketika mengangkat lengan, dalam istilah perubatan gejala ini disebut "sindrom impingement de humero", istilah yang diberikan oleh pakar bedah Nir.

  1. Otot Infraspinatus (infraspinatus).

Infraspinatus adalah pemutar dalaman bahu. Ototnya besar, menempati keseluruhan infraspinatus fossa skapula.

Memperluas jurang dari supraspinatus ke infraspinatus - kriteria untuk hasil fungsional yang buruk.

  1. Otot bulat kecil.

Otot putaran memanjang luaran, yang terletak di pinggir lateral skapula, sesuai dengan otot infraspinatus dan berakhir pada tendon yang terletak di bahagian belakang tubercle humerus. Pecah degeneratif pada tendon otot bulat kecil lebih jarang berlaku daripada air mata supraspinatus dan infraspinatus.

Empat otot manset rotator adalah ligamen penggantungan kepala humerus. Ini menjelaskan, misalnya, rasa sakit yang memancar di sepanjang lengan yang dirasakan oleh pelari, yang menunjukkan keradangan pada manset. Kesakitan akan berterusan, seperti mainan yo-yo yang naik

Tendon Basikal Kepala Panjang

Bisep terdiri daripada gabungan, di bahagian depan bahu - kepala bisep panjang (DLB) dan kepala pendek, yang bergabung menjadi perut biasa.

Panjang tendon kepala bisep dapat dibandingkan dengan tali yang selalu meluncur dan mengangkat bahu dengan setiap pergerakan..

Ruang subakromial

Ini adalah ruang yang terhad, dari luar - oleh permukaan dalam otot deltoid, dari dalam - oleh sendi akromiokavikular, di atas dan di hadapan - oleh bahagian bawah akromion, dan oleh ligamen kranioakromial; lebih rendah - permukaan luar tendon supraspinatus. Sesungguhnya, ruang subakromial ditempati secara keseluruhan oleh tisu sinovial, gelongsor berlaku di antara permukaan tulang bawah akromion dan tendon supraspinatus. Di bursa subakromial (bursa) garam kalsium disimpan dalam tendon dan otot-otot ikat bahu. Bursa subakromial mewujudkan ruang tergelincir bersama dengan bursa subkorakoid yang terletak berhampiran pangkal ligamen coracohumeral

Ketinggian bahu, siku atau batang badan yang berpanjangan, selepas trauma atau pembedahan, mempunyai kesan buruk: beg gelongsor subakromial tidak akan memainkan peranannya dalam pergerakan dan pergerakan.

Pada tahap ruang subakromial anterior, terdapat konflik mekanikal yang berpotensi antara tendon rotator unggul dan fornix coracoacromial. Konflik ini berlaku semasa mengangkat tangan ke sisi, antara 90˚ hingga 120˚.

Sendi scaphoid

Sendi scaphoid adalah palsu, tidak ada tulang rawan di dalamnya. Ia dilambangkan oleh dua satah gelongsor. Pergerakan yang dilakukan boleh dilakukan secara lengkap dan di mana-mana satah.

Otot trapezius dan deltoid

Unsur-unsur otot rotator muskulokutaneus bahu dan ruang subakromial, ditutup dengan lapisan otot dangkal yang terdiri daripada tiga serat, otot deltoid anterior, tengah dan posterior, yang masing-masing dimasukkan, pada tahap klavikula, akromion dan sumbu skapula, untuk berakhir dengan tendon biasa, yang mana adalah tuberositi deltoid berbentuk V di bahagian luar lengan.

Otot trapezius, bersama dengan deltoid, membentuk inklusi aponeurosis sejati pada tahap anterior atas sendi akomiokavikular, yang boleh terkoyak di tempat brachioclavicular.

Kesimpulannya

Semua komponen sendi bahu di atas bertanggungjawab untuk fungsi tertentu. Patologi struktur apa pun menarik rantai reaksi yang menyakitkan..

Pengetahuan mengenai fungsi anatomi bahu sangat penting dan diperlukan bagi orang-orang, terutama mereka yang terlibat secara aktif dalam sukan. Dimaklumkan, mereka dapat memahami mekanisme kecederaan, mendiagnosis kecederaan awal untuk berjumpa doktor tepat pada waktunya.

Bagaimana bahu manusia berfungsi, fungsi dan ciri-cirinya

Anatomi khas sendi bahu memberikan pergerakan yang tinggi pada lengan di semua pesawat, termasuk pergerakan bulat 360 darjah. Tetapi bayaran balik adalah kelemahan dan ketidakstabilan sendi. Pengetahuan mengenai ciri-ciri anatomi dan struktur akan membantu memahami penyebab penyakit yang mempengaruhi sendi bahu.

Tetapi sebelum meneruskan tinjauan terperinci mengenai semua elemen yang membentuk formasi, dua konsep harus dibezakan: bahu dan sendi bahu, yang banyak membingungkan.

Bahu adalah bahagian atas lengan dari ketiak ke siku, dan sendi bahu adalah struktur di mana lengan menghubungkan ke batang tubuh.

Ciri struktur

Sekiranya kita menganggapnya sebagai konglomerat kompleks, sendi bahu dibentuk oleh tulang, tulang rawan, kapsul sendi, bursae sinovial (bursa), otot dan ligamen. Dengan strukturnya, sederhana, terdiri daripada 2 tulang, sendi kompleks berbentuk bulat. Komponen yang membentuknya mempunyai struktur dan fungsi yang berbeza, tetapi mereka dalam interaksi yang ketat, yang dirancang untuk melindungi sendi dari kecederaan dan memastikan pergerakannya.

Komponen Sendi Bahu:

  • skapula
  • tulang brakial
  • bibir artikular
  • kapsul sendi
  • beg sinovial
  • otot, termasuk manset pemutar
  • ligamen

Sendi bahu dibentuk oleh skapula dan humerus, tertutup dalam kapsul artikular.

Kepala humerus yang bulat bersentuhan dengan katil artikular skapula yang agak rata. Dalam kes ini, skapula tetap tidak bergerak dan pergerakan tangan berlaku kerana anjakan kepala relatif ke tempat tidur artikular. Lebih-lebih lagi, diameter kepala adalah 3 kali diameter tempat tidur.
"alt =" ">
Perbezaan antara bentuk dan ukuran ini memberikan pelbagai gerakan, dan kestabilan sendi dicapai kerana korset otot dan alat ligamen. Sendi ini juga diperkuat oleh bibir artikular yang terletak di rongga skapular - tulang rawan, tepi melengkungnya melampaui tempat tidur dan merangkumi kepala humerus, dan manset rotator elastik yang mengelilinginya.

Radas ligamen

Sendi bahu dikelilingi oleh kapsul sendi yang padat (kapsul). Membran berserat kapsul mempunyai ketebalan yang berbeza dan melekat pada skapula dan humerus, membentuk kantung yang luas. Ia dilonggarkan longgar, yang memungkinkan untuk bergerak dan berputar dengan bebas dengan tangan.

Dari bahagian dalam, beg dilapisi dengan selaput sinovial, yang rahsia adalah cecair sinovial, yang menyuburkan tulang rawan artikular dan memastikan bahawa tidak ada geseran semasa gelongsor mereka. Di luar, kapsul sendi diperkuat oleh ligamen dan otot.

Alat ligamen melakukan fungsi penetapan, mencegah anjakan kepala humerus. Ligamen terbentuk oleh tisu yang kuat dan tidak dapat diregangkan dan melekat pada tulang. Keanjalan yang lemah menyebabkan kerosakan dan pecah. Faktor lain dalam perkembangan patologi adalah tahap bekalan darah yang tidak mencukupi, yang menjadi penyebab perkembangan proses degeneratif radas ligamen..

Ligamen bahu:

  1. coracohumeral
  2. bahagian atas
  3. rata-rata
  4. bawah

Anatomi manusia adalah mekanisme yang kompleks, saling berkaitan dan difikirkan sepenuhnya. Oleh kerana sendi bahu dikelilingi oleh alat ligamen yang kompleks, beg sinovial mukosa (bursa), berkomunikasi dengan rongga sendi, disediakan untuk meluncurkan yang terakhir di tisu sekitarnya. Mereka mengandungi cecair sinovial, memastikan fungsi sendi yang lancar dan melindungi kapsul dari peregangan. Bilangan, bentuk dan ukurannya adalah individu bagi setiap orang..

Kerangka otot

Otot sendi bahu dilambangkan oleh struktur besar dan kecil, disebabkan oleh itu putaran bahu bahu terbentuk. Bersama-sama mereka membentuk kerangka yang kuat dan elastik di sekitar sendi.
"alt =" ">
Otot yang mengelilingi sendi bahu:

  • Deltoid. Ia terletak di bahagian atas dan luar sendi, dan melekat pada tiga tulang: humerus, skapula, dan klavikula. Walaupun otot tidak dihubungkan secara langsung ke kapsul sendi, ia boleh melindungi strukturnya dari 3 sisi.
  • Bisep (bisep). Ia melekat pada skapula dan humerus dan menutup sendi dari depan..
  • Triceps (triceps) dan coracoid. Melindungi sendi dari dalam.

Pemutar sendi bahu memberikan pelbagai gerakan dan menstabilkan kepala humerus, menyimpannya di tempat tidur artikular.

Ia dibentuk oleh 4 otot:

  1. subskapularis
  2. infraspinal
  3. supraspinatus
  4. pusingan kecil

Rotator cuff terletak di antara kepala bahu dan acromine, proses skapula. Sekiranya ruang di antara mereka menyempit kerana pelbagai sebab, manset dicubit, menyebabkan pelanggaran kepala dan akromion, dan disertai dengan rasa sakit yang teruk.

Para doktor memanggil keadaan ini "sindrom impingement". Dengan sindrom impingement, kecederaan pada rotator cuff berlaku, menyebabkan kerosakan dan pecah.

Bekalan darah

Bekalan darah ke struktur dilakukan dengan menggunakan rangkaian arteri bercabang di mana nutrien dan oksigen memasuki tisu sendi. Vena bertanggungjawab untuk penyingkiran produk metabolik. Sebagai tambahan kepada aliran darah utama, terdapat dua lingkaran vaskular tambahan: scapular dan acromio-deltoid. Risiko pecahnya arteri besar yang melintas di dekat arteri sangat meningkatkan risiko kecederaan.

Unsur bekalan darah

  • suprascapular
  • depan
  • belakang
  • bahagian dada
  • subskapularis
  • kelucuan
  • axillary

Pemeliharaan

Sebarang kerosakan atau proses patologi dalam tubuh manusia disertai oleh sindrom kesakitan. Kesakitan boleh memberi isyarat masalah atau melakukan fungsi penjaga.

Dalam kes sendi, sakit secara paksa "mematikan" sendi yang berpenyakit, menghalang pergerakannya untuk membolehkan struktur yang cedera atau meradang pulih.

  • axillary
  • suprascapular
  • dada
  • sinar
  • subskapular
  • axillary

Pembangunan

Semasa bayi dilahirkan, sendi bahu tidak terbentuk sepenuhnya, tulangnya terputus. Setelah bayi dilahirkan, pembentukan dan perkembangan struktur bahu berterusan, yang memakan masa sekitar tiga tahun. Pada tahun pertama kehidupan, plat rawan tumbuh, rongga glenoid terbentuk, kapsul menguncup dan menebal, ligamen di sekitarnya menguat dan tumbuh. Akibatnya, sendi dikuatkan dan diperbaiki, dan risiko kecederaan dikurangkan..

Dalam dua tahun akan datang, segmen artikulasi meningkat dan mengambil bentuk akhir. Humerus adalah yang paling rentan terhadap metamorfosis, kerana bahkan sebelum melahirkan, kepala mempunyai bentuk bulat dan hampir sepenuhnya terbentuk.

Ketidakstabilan sendi bahu

Tulang sendi bahu membentuk sendi yang fleksibel, kestabilannya disediakan oleh otot dan ligamen.

Struktur ini memungkinkan pergerakan yang besar, tetapi pada masa yang sama menjadikan sendi terdedah kepada kehelan, keseleo dan pecah ligamen..

Juga, sering orang menghadapi diagnosis seperti ketidakstabilan sendi, yang dibuat dalam keadaan ketika, ketika lengan bergerak, kepala humerus melampaui tempat tidur artikular. Dalam kes-kes ini, kita tidak membicarakan kecederaan, akibatnya adalah kehelan, tetapi mengenai ketidakfungsian kepala untuk tetap berada di posisi yang diinginkan..

Terdapat beberapa jenis kehelan, bergantung pada anjakan kepala:

  1. depan
  2. belakang
  3. lebih rendah

Struktur sendi bahu manusia sedemikian rupa sehingga di belakangnya ditutup oleh skapula, dari sisi dan dari atas oleh otot deltoid. Bahagian depan dan bahagian dalam tetap tidak terlindungi dengan baik, yang menyebabkan dominasi dislokasi anterior.

Fungsi bahu

Mobiliti sendi yang tinggi membolehkan semua pergerakan tersedia dalam 3 pesawat. Tangan manusia dapat mencapai titik mana-mana badan, membawa beban berat dan melakukan kerja-kerja halus yang memerlukan ketepatan tinggi.

  • pengalihan
  • membawa
  • putaran
  • pekeliling
  • kelenturan
  • sambungan

Adalah mungkin untuk menyelesaikan semua pergerakan di atas sepenuhnya hanya dengan kerja serentak dan terkoordinasi dengan baik dari semua elemen tali pinggang bahu, terutama klavikula dan sendi akomiokavikular. Dengan penyertaan satu sendi bahu, lengan hanya dapat dinaikkan ke paras bahu.

Pengetahuan mengenai anatomi, ciri struktur dan fungsi sendi bahu akan membantu memahami mekanisme berlakunya kecederaan, proses keradangan dan patologi degeneratif. Kesihatan semua sendi di tubuh manusia secara langsung bergantung pada gaya hidup.

Kelebihan berat badan dan kekurangan aktiviti fizikal membahayakan mereka dan merupakan faktor risiko perkembangan proses degeneratif. Sikap berhati-hati dan penuh perhatian terhadap badan anda akan membolehkan semua elemen penyusunnya berfungsi untuk waktu yang lama dan sempurna.

Struktur sendi bahu manusia

Sendi bahu (dalam bahasa Latin articulatio humeri - "articulatio humeri") adalah sendi terbesar dan paling penting yang menghubungkan anggota atas ke batang. Pada haiwan, sendi ini berperanan sama dengan sendi pinggul. Ini kerana tujuannya - pada mamalia, cakar hanya digunakan sebagai sokongan. Oleh itu, sendi bahu mereka lebih tahan lama, tetapi tidak aktif kerana lokasi otot, ligamen dan skapula yang berbeza.

Pada manusia, kerana postur tegak (hanya pada kaki), sendi bahu mula digunakan untuk melakukan pergerakan yang tepat. Ciri-ciri seperti kekuatan dan pergerakan tidak dapat menghalang perkembangan manusia. Oleh itu, beberapa bahagiannya - misalnya, ligamen tambahan - semasa evolusi menurun atau hilang sepenuhnya. Sebagai balasan, orang itu menerima gerakan yang besar dalam dirinya, yang digabungkan dengan kekuatan otot yang mencukupi di sekitar tali pinggang bahu.

Anatomi sendi

Sendi bahu terletak di bahagian paling atas lengan. Pada orang kurus, anda sudah dapat melihat ke luarnya (melalui kulit). Dari belakang dan sisi, ia cukup ditutupi oleh skapula dan otot deltoid. Dan dari bahagian depan, ia dapat dirasakan dengan mudah di lipatan antara bahu dan otot pektal..

Sendi dibentuk oleh kepala humerus dan rongga artikular yang sesuai (atau fossa) skapula. Ciri anatomi adalah perbezaan tajam dalam ukuran formasi ini - kepalanya hampir tiga kali lebih besar daripada rongga skapular. Ini membolehkan anda membetulkan kehadiran bibir artikular - plat rawan yang mengulangi sepenuhnya bentuk rongga. Tepi-tepinya sedikit melengkung ke luar dan cukup menutupi kepala humerus..

  1. Secara strukturnya sederhana - ia terbentuk hanya oleh dua tulang (scapula dan humerus). Mereka terletak di dalam satu kapsul dan tidak mempunyai cakera rawan dan septa tambahan.
  2. Dari segi bentuk, ia tergolong dalam jenis sendi sfera. Di sini pemisahan berlaku dari segi geometri. Kepala humerus menyerupai setengah bola, dan rongga skapula sesuai dengannya, membentuk setengah lingkaran yang lebih besar.
  3. Dengan bilangan paksi anatomi, ia bersifat multiaxial. Ini bermaksud bahawa seseorang dapat melakukan pergerakan pada sendi ke arah mana pun (ke atas, ke depan, ke belakang). Ini adalah sendi terbesar di mana pergerakan bulat penuh dapat dibuat..

Pembangunan

Semasa anak dalam kandungan, kedua-dua tulang yang membentuk sendi bahu terputus antara satu sama lain. Pembangunan selanjutnya berlaku seperti berikut:

  • Bayi dilahirkan dengan kepala bahu yang hampir terbentuk, bulat dan rongga glenoid yang belum matang. Bentuknya dalam tempoh ini menyerupai bujur rata, dan bibir kartilaginus terbelakang - pendek dan nipis.
  • Sehingga setahun, proses pengukuhan artikulasi berlaku - kapsul artikular menjadi lebih pendek dan padat. Kerana pemendekan, ia mula tumbuh bersama dengan ligamen coracohumeral, yang terletak di atas sendi. Ini secara dramatik mengurangkan pergerakan dalam dirinya, tetapi pada masa yang sama melindunginya dari kecederaan semasa mengajar anak itu bergerak..
  • Sehingga usia tiga tahun, bahagian komponennya bukan sahaja meningkat secara signifikan, tetapi juga membentuk bentuk orang dewasa. Oleh kerana peregangan kapsul sendi dan ligamen dengan tulang yang tumbuh, julat pergerakan mencapai tahap maksimum.

Perubahan terkecil berkenaan dengan kepala humerus - bentuknya sedikit berubah pada masa remaja. Perubahan hanya berkaitan dengan ukurannya, yang meningkat hingga baligh. Selepas itu, proses pengoksidaan biasanya berakhir.

Fungsi

Ciri-ciri seperti struktur sfera tulang yang menghubungkan dan ketiadaan halangan dari sudut pandangan anatomi, membolehkan anda membuat pergerakan yang ketara di bahu. Tetapi gerakan keseluruhan dapat dilaksanakan kerana kerja serentak semua sendi anggota atas. Sendi bahu itu sendiri melakukan pergerakan sehingga tahap mendatar (garis bahu).

  1. Semasa menaikkan dan menurunkan lengan, lenturan dan pemanjangan dilakukan. Dalam kes ini, bahu hanya berfungsi hingga ke paras leher. Seterusnya, sendi klavikula dan skapula dihubungkan, berkat mengangkat sepenuhnya lengan di atas kepala dan meletakkannya kembali, di belakang punggung.
  2. Apabila kita melakukan pergerakan yang serupa dengan kerja sayap burung, sendi bahu melakukan penculikan dan penambahan. Tetapi di sini ia hanya berfungsi sehingga paras bahu. Menaikkan lengan di atas kepala (selepas penculikan) dilakukan semasa bekerja dengan bilah bahu dan tulang belakang.
  3. Sekiranya kita tidak tahu jawapan untuk soalan itu, maka kita secara refleks mengangkat bahu, mengangkatnya. Pergerakan ini juga kompleks - sendi bahu, sendi klavikula dan skapula terlibat dalam pelaksanaannya..
  4. Akhirnya, pergerakan di sekitar semua paksi adalah mungkin - putaran. Secara berasingan, sendi bahu dapat berputar seperti dalam latihan dari pengisian - ketika kita menguli bahu, menariknya. Lingkaran penuh di dalamnya boleh dilakukan dengan penyertaan sendi tangan, skapula dan klavikular.

Kebebasan bergerak di bahu ini sangat penting - ia membolehkan anda menggerakkan anggota atas dengan cepat dan tepat ke objek yang diinginkan. Tetapi ciri ini juga memainkan peranan negatif - kecederaan pada sendi ini adalah yang paling biasa.

Anatomi tisu periartikular

Formasi utama yang mengelilingi sendi bahu merangkumi bibir rawan, kapsul sendi dan ligamen. Semuanya mempunyai struktur dan asal yang berbeza, dan juga melakukan fungsi yang berlawanan. Tetapi matlamat mereka mencapai satu perkara - untuk mewujudkan mobiliti yang mencukupi pada sendi, sekaligus mengurangkan risiko kecederaan..

Bibir tulang rawan memperdalam rongga glenoid sambil secara serentak menjadikannya sesuai dengan kepala humerus. Ini dicapai kerana keanjalan tulang rawan, yang mudah menyesuaikan diri dengan sebarang ketidaksamaan pada tulang. Mengelilingi kepala bahu hampir separuh jalan, ia tidak hanya meningkatkan jarak pergerakan, tetapi juga melembutkan sebarang kesan. Tetapi dengan kejutan yang kuat, kekuatannya tidak mencukupi - kehelan berlaku.

Kapsul artikular

Lapisan sendi adalah tisu nipis tetapi kuat. Asalnya terletak di sekitar rongga skapula, di mana ia melekat di bahagian tulang. Kemudian mengelilingi kepala bahu sepenuhnya dan terpaku di sepanjang pinggirnya - di leher anatomi. Ia terpaku pada tulang pada tahap yang berbeza - di permukaan dalaman bahu, titik ini jauh lebih rendah. Di tempat ini, ia dilekatkan di sepanjang leher pembedahan, membentuk poket axillary.

Permukaan kapsul sendi mempunyai ketebalan yang berbeza. Yang paling kuat adalah permukaan atas dan luar cangkang, yang mengandungi tali berserat - ligamen:

  • Ligamen coracohumeral adalah yang paling padat dan tahan lama. Ia bermula dari proses coracoid dan, merebak di atas bahu, terpaku di luar. Ia memegang sendi dari luar, melindunginya dari pemanjangan yang berlebihan. Berkat formasi ini, pergerakan di bahu dilakukan dengan penyertaan skapula.
  • Di sisi lain, sendi bahu diperkuat oleh ligamen brachial atas, tengah dan bawah. Mereka sedikit berkembang, tetapi masih mewakili penebalan kapsul..

Kawasan di antara lubang hidung tetap nipis dan lemah. Titik paling lemah dari segi anatomi adalah bahagian anterior cangkang - antara ligamen tengah dan bawah.

Beg bersama

Sendi bahu mempunyai sejumlah besar beg sinovial di tisu sekitarnya. Pembentukan ini terdiri daripada tisu kapsul dan mengandungi cecair intra-artikular. Mereka direka untuk membuat gelongsor normal tendon yang terletak di sekitar sendi.

Oleh itu, tujuan mereka adalah untuk membuat pergerakan halus pada sendi dan melindungi cengkerang dari peregangan. Bilangan dan strukturnya adalah individu untuk setiap orang:

  1. Subscapularis bursa adalah yang paling berterusan dan biasa. Ia dianggap sebagai bagian dari rongga artikular dalam bentuk poket atau volvulus. Ia terletak di permukaan belakang sendi, mengelilingi tendon otot skapular.
  2. Kantung terletak di sebelah subscapularis, tetapi sedikit lebih tinggi. Mereka biasanya berkomunikasi antara satu sama lain..
  3. Beg antara tubercular - mengandungi tendon bisep bahu. Ia terletak di alur di kepala humerus, menutup ligamen dari atas. Lokasinya di sana adalah perlu untuk membatasi dari ligamen otot skapular yang melintas berdekatan.
  4. Subdeltoid bursa adalah yang terbesar, terletak di luar sendi antara kapsul dan serat otot deltoid. Ia boleh mempunyai struktur yang berbeza - dalam bentuk satu formasi kecil atau besar. Ia mengelilingi ligamen otot skapular, menghampiri bahagian belakang sarung..

Anatomi otot

Kapsul sendi dan ligamennya sendiri sangat penting hanya dalam mewujudkan pergerakan normal. Peranan utama dalam memperkuat artikulasi dimainkan oleh otot-otot yang mengelilingi anggota badan atas. Lebih-lebih lagi, pada masa yang sama tisu otot itu sendiri dan tendon mereka membentuk "lembut" dan pada masa yang sama rangka yang kuat untuk bahu.

Otot bertindak pada sendi oleh dua mekanisme secara serentak. Pertama, sebilangan dari mereka tidak melekat pada cangkang sendi, tetapi membolehkan anda memegang skapula dan bahu dengan kuat di antara mereka (deltoid, bisep, otot coracoid). Kedua, otot-otot yang lain mempunyai titik fiksasi tendon mereka ke cengkerang sendi, selain itu menguatkannya dari belakang dan dari atas.

Struktur otot merangkumi:

  • Otot deltoid terletak di permukaan luar bahu. Ia dipercayakan dengan peranan utama melindungi sendi - ia menutupnya di tiga sisi. Ia melekat pada beberapa tulang pada masa yang sama - bahu, skapula dan tulang selangka.
  • Otot bisep (atau bisep) terletak di bahagian depan bahu. Dia melakukan dua peranan sekaligus untuk menguatkan bahu. Salah satu kepalanya terpaku pada skapula, dan yang lain terletak di dalam cangkang.
  • Otot korakoid - secara luaran pada orang yang tidak terlatih hampir tidak kelihatan, ia terletak di permukaan bahu. Melindungi dinding depan dan bawah sendi.
  • Tendon otot skapular menutup kapsul dari sisi depan, belakang, atas dan luar. Mereka dengan kuat menjalarnya, melekat dari luar kepala humerus.

Adalah mudah untuk melihat bahawa bahu terutamanya diperkuat di bahagian atas dan belakang oleh ligamen dan tendon otot. Dan pada bahagian dalam dan bawah mereka hampir tidak hadir, yang menyebabkan terkehel bahu ke arah ini.

Bekalan darah

Sebagai tambahan kepada sumber utama aliran darah - arteri axillary, terdapat dua anastomosis vaskular (bulatan) di sekitar sendi bahu. Lingkaran arteri scapular dan acromio-deltoid diperlukan untuk bekalan darah tambahan ke anggota atas. Ini mungkin diperlukan sekiranya arteri axillary rosak atau tersekat oleh plak aterosklerotik..

Inti mereka terletak pada pembentukan rangkaian vaskular padat dalam ketebalan otot deltoid dan subscapularis. Kapal yang memberi makan formasi ini berangkat sedikit lebih awal daripada arteri axillary. Oleh itu, jika aliran darah terganggu melaluinya, maka pleksus ini akan membolehkan bekalan darah terus ke arteri bahu.

Oleh kerana saluran plexus ini berukuran kecil, mereka akan dapat memberikan aliran darah normal hanya dengan kerosakan secara beransur-ansur pada arteri axillary. Oleh itu, mereka akan berfungsi dengan berkesan hanya dengan aterosklerosis kapal ini..

Penyakit sendi bahu

Penyakit yang paling biasa dari sebatian ini adalah trauma. Daripada jumlah tersebut, yang paling biasa adalah kehelan dan kerosakan pada alat penguat. Ini disebabkan oleh keanehan permukaan artikular dan adanya bintik-bintik "lemah" di kapsul dan ligamen. Proses patologi mempunyai mekanisme perkembangan berikut:

  • Dislokasi biasanya berdasarkan kerosakan tidak langsung. Ia berlaku ketika jatuh ke lengan yang terentang atau bengkok. Dalam kes ini, kepala humerus dipindahkan ke atas dan ke depan di bawah tulang selangka - ini adalah jenis kehelan anterior. Tanda utama adalah kedudukan anggota atas yang diculik dan dibengkokkan, yang dipegang oleh pesakit dengan tangannya yang sihat. Secara luaran, bahu "tenggelam" ke dalam.
  • Sekiranya berlaku kerosakan pada ligamen, kecederaan boleh berlaku (langsung) atau tidak langsung. Hanya sekiranya berlaku kerosakan tidak langsung, kekuatan kejatuhan tidak cukup untuk membentuk kehelan. Tanda-tanda utama adalah sakit dan batasan pergerakan pada sendi bahu. Kecederaan tendon skapular adalah perkara biasa.

Rawatan untuk semua kecederaan "segar" selalu konservatif, operasi hanya dilakukan untuk kecederaan kronik dan kehelan kebiasaan. Mereka menggunakan kaedah imobilisasi perubatan dan fisioterapi (elektroforesis, UHF, urut).

Perkara yang sangat penting adalah janji awal latihan fisioterapi. Ia membolehkan anda mempercepat proses pemulihan dan meningkatkan nada otot pada bahagian atas anggota badan.

Bagaimana bahu manusia berfungsi, fungsi dan ciri-cirinya

Pada haiwan, sendi bahu kurang bergerak dan lebih kuat diperkuat oleh ligamen dan otot, fungsi utamanya dalam kes ini adalah menyokong. Pada manusia, sehubungan dengan postur tegak dalam proses evolusi, sendi bahu agak mengubah strukturnya, kerana sekarang fungsi utamanya tidak menjadi penyokong, tetapi penyediaan pergerakan tinggi anggota badan atas. Oleh kerana itu, sendi menjadi kurang kuat, yang merupakan tempatnya yang rentan, tetapi pada masa yang sama, "pengorbanan" sedemikian.

Pertimbangkan ciri struktur sendi ini dan penyakitnya yang paling kerap.

Tulang

Struktur sendi bahu (articulatio humeri) agak kompleks. Artikulasi itu sendiri terdiri daripada humerus dan skapula. Tulang berakhir dengan kepala bulat, yang terletak di rongga skapular. Sambungan seperti itu disebut bola.
Persimpangan humerus dan skapula tertutup dalam kapsul artikular. Permukaan kepala dan rongga skapular dilapisi dengan tisu tulang rawan, yang memastikan gelongsor tidak terganggu. Di dalam kapsul sendi terdapat cecair sinovial, yang menyuburkan tisu tulang rawan dan menghalangnya daripada terhapus.

Harus diingat bahawa kepala humerus hampir 3 kali lebih besar daripada rongga skapular. Ini memberikan pergerakan yang sangat baik ke semua arah. Skapula tetap tidak bergerak, dan semua pergerakan dilakukan oleh tulang anggota atas. Sebagai tambahan kepada dua tulang utama, klavikula, yang mengambil bahagian dalam dua sendi: akromioklavikular dan sternoklavikular.

Gejala dan peringkat

Secara keseluruhan, terdapat 4 peringkat perkembangan penyakit ini. Ketika capsulitis berlangsung, pergerakan anggota badan bertambah buruk, dan penculikan sepenuhnya menjadi mustahil. Pesakit menderita kesakitan yang teruk, semasa pergerakan, "lumbago" mungkin.

Gejala membantu menentukan pada tahap apa penyakit ini, namun, untuk diagnosis yang lebih tepat, kajian khusus diperlukan.

  1. Peringkat pertama adalah mudah. Rasa sakitnya ringan dan hanya berlaku setelah beban yang berpanjangan di bahu. Kadang kala anda melihat sedikit kekakuan pada sendi..
  2. Tahap kedua, akut. Suhu badan meningkat ke tahap subfebril, keradangan menimbulkan pembengkakan dan kesakitan berterusan. Menjadi lebih sukar untuk mengangkat lengan, yang mempengaruhi prestasi pesakit.
  3. Tahap tiga, kronik. Rasa sakit secara beransur-ansur mereda, tetapi ketika menggerakkan tangan, lumbago muncul. Sendi usang, pergerakan tangan sangat terhad. Manusia menderita insomnia dan kegelisahan.
  4. Tahap keempat, rumit. Kerosakan teruk pada kapsul sendi bahu menyebabkan kecacatan. Kesakitan yang kuat hanya mengganggu pergerakan bahu, yang hampir sepenuhnya disebabkan oleh pembentukan lekatan pada membran yang rosak. Terdapat risiko menghidap ankylosis.

Anatomi sendi

Sendi bahu terletak di bahagian paling atas lengan. Pada orang kurus, anda sudah dapat melihat ke luarnya (melalui kulit). Dari belakang dan sisi, ia cukup ditutupi oleh skapula dan otot deltoid. Dan dari bahagian depan, ia dapat dirasakan dengan mudah di lipatan antara bahu dan otot pektal..

Sendi dibentuk oleh kepala humerus dan rongga artikular yang sesuai (atau fossa) skapula. Ciri anatomi adalah perbezaan tajam dalam ukuran formasi ini - kepalanya hampir tiga kali lebih besar daripada rongga skapular. Ini membolehkan anda membetulkan kehadiran bibir artikular - plat rawan yang mengulangi sepenuhnya bentuk rongga. Tepi-tepinya sedikit melengkung ke luar dan cukup menutupi kepala humerus..

  1. Secara strukturnya sederhana - ia terbentuk hanya oleh dua tulang (scapula dan humerus). Mereka terletak di dalam satu kapsul dan tidak mempunyai cakera rawan dan septa tambahan.
  2. Dari segi bentuk, ia tergolong dalam jenis sendi sfera. Di sini pemisahan berlaku dari segi geometri. Kepala humerus menyerupai setengah bola, dan rongga skapula sesuai dengannya, membentuk setengah lingkaran yang lebih besar.
  3. Dengan bilangan paksi anatomi, ia bersifat multiaxial. Ini bermaksud bahawa seseorang dapat melakukan pergerakan pada sendi ke arah mana pun (ke atas, ke depan, ke belakang). Ini adalah sendi terbesar di mana pergerakan bulat penuh dapat dibuat..

Pembangunan

Semasa anak dalam kandungan, kedua-dua tulang yang membentuk sendi bahu terputus antara satu sama lain. Pembangunan selanjutnya berlaku seperti berikut:

  • Bayi dilahirkan dengan kepala bahu yang hampir terbentuk, bulat dan rongga glenoid yang belum matang. Bentuknya dalam tempoh ini menyerupai bujur rata, dan bibir kartilaginus terbelakang - pendek dan nipis.
  • Sehingga setahun, proses pengukuhan artikulasi berlaku - kapsul artikular menjadi lebih pendek dan padat. Kerana pemendekan, ia mula tumbuh bersama dengan ligamen coracohumeral, yang terletak di atas sendi. Ini secara dramatik mengurangkan pergerakan dalam dirinya, tetapi pada masa yang sama melindunginya dari kecederaan semasa mengajar anak itu bergerak..
  • Sehingga usia tiga tahun, bahagian komponennya bukan sahaja meningkat secara signifikan, tetapi juga membentuk bentuk orang dewasa. Oleh kerana peregangan kapsul sendi dan ligamen dengan tulang yang tumbuh, julat pergerakan mencapai tahap maksimum.

Fungsi

Ciri-ciri seperti struktur sfera tulang yang menghubungkan dan ketiadaan halangan dari sudut pandangan anatomi, membolehkan anda membuat pergerakan yang ketara di bahu. Tetapi gerakan keseluruhan dapat dilaksanakan kerana kerja serentak semua sendi anggota atas. Sendi bahu itu sendiri melakukan pergerakan sehingga tahap mendatar (garis bahu).

  1. Semasa menaikkan dan menurunkan lengan, lenturan dan pemanjangan dilakukan. Dalam kes ini, bahu hanya berfungsi hingga ke paras leher. Seterusnya, sendi klavikula dan skapula dihubungkan, berkat mengangkat sepenuhnya lengan di atas kepala dan meletakkannya kembali, di belakang punggung.
  2. Apabila kita melakukan pergerakan yang serupa dengan kerja sayap burung, sendi bahu melakukan penculikan dan penambahan. Tetapi di sini ia hanya berfungsi sehingga paras bahu. Menaikkan lengan di atas kepala (selepas penculikan) dilakukan semasa bekerja dengan bilah bahu dan tulang belakang.
  3. Sekiranya kita tidak tahu jawapan untuk soalan itu, maka kita secara refleks mengangkat bahu, mengangkatnya. Pergerakan ini juga kompleks - sendi bahu, sendi klavikula dan skapula terlibat dalam pelaksanaannya..
  4. Akhirnya, pergerakan di sekitar semua paksi adalah mungkin - putaran. Secara berasingan, sendi bahu dapat berputar seperti dalam latihan dari pengisian - ketika kita menguli bahu, menariknya. Lingkaran penuh di dalamnya boleh dilakukan dengan penyertaan sendi tangan, skapula dan klavikular.

Formasi utama yang mengelilingi sendi bahu merangkumi bibir rawan, kapsul sendi dan ligamen. Semuanya mempunyai struktur dan asal yang berbeza, dan juga melakukan fungsi yang berlawanan. Tetapi matlamat mereka mencapai satu perkara - untuk mewujudkan mobiliti yang mencukupi pada sendi, sekaligus mengurangkan risiko kecederaan..

Bibir tulang rawan memperdalam rongga glenoid sambil secara serentak menjadikannya sesuai dengan kepala humerus. Ini dicapai kerana keanjalan tulang rawan, yang mudah menyesuaikan diri dengan sebarang ketidaksamaan pada tulang. Mengelilingi kepala bahu hampir separuh jalan, ia tidak hanya meningkatkan jarak pergerakan, tetapi juga melembutkan sebarang kesan. Tetapi dengan kejutan yang kuat, kekuatannya tidak mencukupi - kehelan berlaku.

Kapsul artikular

Lapisan sendi adalah tisu nipis tetapi kuat. Asalnya terletak di sekitar rongga skapula, di mana ia melekat di bahagian tulang. Kemudian mengelilingi kepala bahu sepenuhnya dan terpaku di sepanjang pinggirnya - di leher anatomi. Ia terpaku pada tulang pada tahap yang berbeza - di permukaan dalaman bahu, titik ini jauh lebih rendah. Di tempat ini, ia dilekatkan di sepanjang leher pembedahan, membentuk poket axillary.

Permukaan kapsul sendi mempunyai ketebalan yang berbeza. Yang paling kuat adalah permukaan atas dan luar cangkang, yang mengandungi tali berserat - ligamen:

  • Ligamen coracohumeral adalah yang paling padat dan tahan lama. Ia bermula dari proses coracoid dan, merebak di atas bahu, terpaku di luar. Ia memegang sendi dari luar, melindunginya dari pemanjangan yang berlebihan. Berkat formasi ini, pergerakan di bahu dilakukan dengan penyertaan skapula.
  • Di sisi lain, sendi bahu diperkuat oleh ligamen brachial atas, tengah dan bawah. Mereka sedikit berkembang, tetapi masih mewakili penebalan kapsul..

Beg bersama

Sendi bahu mempunyai sejumlah besar beg sinovial di tisu sekitarnya. Pembentukan ini terdiri daripada tisu kapsul dan mengandungi cecair intra-artikular. Mereka direka untuk membuat gelongsor normal tendon yang terletak di sekitar sendi.

Oleh itu, tujuan mereka adalah untuk membuat pergerakan halus pada sendi dan melindungi cengkerang dari peregangan. Bilangan dan strukturnya adalah individu untuk setiap orang:

  1. Subscapularis bursa adalah yang paling berterusan dan biasa. Ia dianggap sebagai bagian dari rongga artikular dalam bentuk poket atau volvulus. Ia terletak di permukaan belakang sendi, mengelilingi tendon otot skapular.
  2. Kantung terletak di sebelah subscapularis, tetapi sedikit lebih tinggi. Mereka biasanya berkomunikasi antara satu sama lain..
  3. Beg antara tubercular - mengandungi tendon bisep bahu. Ia terletak di alur di kepala humerus, menutup ligamen dari atas. Lokasinya di sana adalah perlu untuk membatasi dari ligamen otot skapular yang melintas berdekatan.
  4. Subdeltoid bursa adalah yang terbesar, terletak di luar sendi antara kapsul dan serat otot deltoid. Ia boleh mempunyai struktur yang berbeza - dalam bentuk satu formasi kecil atau besar. Ia mengelilingi ligamen otot skapular, menghampiri bahagian belakang sarung..

Anatomi otot

Kapsul sendi dan ligamennya sendiri sangat penting hanya dalam mewujudkan pergerakan normal. Peranan utama dalam memperkuat artikulasi dimainkan oleh otot-otot yang mengelilingi anggota badan atas. Lebih-lebih lagi, pada masa yang sama tisu otot itu sendiri dan tendon mereka membentuk "lembut" dan pada masa yang sama rangka yang kuat untuk bahu.

Otot bertindak pada sendi oleh dua mekanisme secara serentak. Pertama, sebilangan dari mereka tidak melekat pada cangkang sendi, tetapi membolehkan anda memegang skapula dan bahu dengan kuat di antara mereka (deltoid, bisep, otot coracoid). Kedua, otot-otot yang lain mempunyai titik fiksasi tendon mereka ke cengkerang sendi, selain itu menguatkannya dari belakang dan dari atas.

Struktur otot merangkumi:

  • Otot deltoid terletak di permukaan luar bahu. Ia dipercayakan dengan peranan utama melindungi sendi - ia menutupnya di tiga sisi. Ia melekat pada beberapa tulang pada masa yang sama - bahu, skapula dan tulang selangka.
  • Otot bisep (atau bisep) terletak di bahagian depan bahu. Dia melakukan dua peranan sekaligus untuk menguatkan bahu. Salah satu kepalanya terpaku pada skapula, dan yang lain terletak di dalam cangkang.
  • Otot korakoid - secara luaran pada orang yang tidak terlatih hampir tidak kelihatan, ia terletak di permukaan bahu. Melindungi dinding depan dan bawah sendi.
  • Tendon otot skapular menutup kapsul dari sisi depan, belakang, atas dan luar. Mereka dengan kuat menjalarnya, melekat dari luar kepala humerus.

Dua tulang terlibat dalam pembentukan sendi bahu: humerus dan skapula. Permukaan artikular diwakili oleh kepala bahu dan rongga artikular skapula dan ditutup dengan tisu tulang rawan hyaline. Bentuk permukaan artikular kedua-dua tulang tidak sesuai satu sama lain, iaitu, tidak ada kesesuaian yang lengkap.

Nasib baik, alam menjaga orang itu dan memastikan kesesuaian sendi bahu kerana pembentukan tulang rawan tambahan - bibir glenoid, yang terletak di sekitar lilitan rongga glenoid skapula dan, sebagaimana adanya, "menutup kepala humerus dalam mangkuk," memberikan kestabilan dan mobiliti dalam artikulasi.


MRI membolehkan anda memeriksa secara terperinci struktur sendi bahu dan mengenal pasti kemungkinan pelanggaran

Cara rawatan di rumah

Sebilangan besar ubat yang digunakan dalam perubatan tradisional berfungsi dengan baik dengan masalah yang berkaitan dengan kesakitan dan penurunan pergerakan bahu. Tetapi untuk mencapai kesan maksimum, perlu dilakukan di bawah pengawasan doktor yang berpengalaman dan digabungkan dengan terapi ubat..

Apa-apa ubat rakyat yang digunakan untuk merawat arthrosis hanya dapat membantu dalam kombinasi dengan ubat-ubatan yang ditetapkan oleh doktor, prosedur fisioterapi dan gimnastik khas.

Diet

Untuk memperbaiki keadaan, perlu melakukan penyusunan semula diet dan diet dengan serius. Sebaiknya kurangkan penggunaan hidangan daging, gula-gula (kek, gula-gula), acar dan makanan dalam tin. Perlu minum kopi, yang memberi kesan negatif kepada tisu tulang.

Diet harus didominasi oleh buah-buahan dan sayur-sayuran segar, pasta gandum dan roti, bijirin. Kita tidak boleh lupa bahawa selalu ada produk tenusu rendah lemak di atas meja. Manfaat akan membawa kacang almond dan biji wijen, kaya dengan kalsium, serta minyak sayuran, yang mengandungi vitamin E.

Membersihkan badan

Pakar perubatan tradisional mengesyorkan agar untuk arthrosis dan masalah lain pada sendi bahu, dari semasa ke semasa untuk membersihkan darah, dengan menggunakan jus farmasi segar atau dibeli dari:

  • jelatang;
  • ekor kuda padang;
  • daun birch;
  • juniper.

Urut sendiri

Untuk menghilangkan rasa sakit di bahu dengan cepat, anda perlu mengurutnya setiap hari dalam pergerakan bulat yang lancar. Adalah wajar untuk menjalankan prosedur 2 kali sehari selama 8-10 minit. Untuk kesan yang baik, disarankan menggunakan salap dan gel pemanasan atau anti-radang (gel Diclofenac, salap yang mengandungi racun lebah atau ular).

Selepas sesi, anda tidak boleh menyejukkan badan dan memuatkan tangan anda. Sangat berguna bagi patologi ini untuk menguasai teknik akupresur dan menerapkannya dalam kursus, bergantian dengan urutan diri yang biasa.

Kaedah lain

Untuk menghilangkan rasa sakit dan radang di bahu, ubat-ubatan rakyat yang terdapat di rumah digunakan..

Memampatkan

Mereka disediakan dari oatmeal dan digunakan untuk kesakitan yang teruk, berlaku selama 30-40 minit dua kali sehari. Bagi mereka, anda perlu merebus tepung gandum dalam 400 ml air selama 10 minit dan biarkan sejuk sedikit. Selepas itu, rendam kain katun yang dilipat dalam beberapa lapisan dengan cecair hangat dan sapukan pada sendi yang sakit. Tutup bahagian atas dengan kertas kompres atau sekeping polietilena, balut tangan anda dengan baik.

Kompres daun kubis segar digunakan pada sendi sepanjang malam, dengan betul. Daun boleh dioleskan dengan madu, tetapi hanya dengan syarat pesakit tidak alergi terhadapnya.

Menggosok

Untuk menyediakan ubat yang berkesan yang membantu menghilangkan rasa sakit pada sendi, bahan mentah segar atau kering mesti disuntik dengan vodka selama 2-3 minggu di tempat yang gelap. Pakar perhatikan bahawa warna yang paling berkesan dari bunga elecampane dan dandelion. Mereka perlu menggosok sendi yang sakit dengan pergerakan bulat ringan setiap hari pada waktu malam. Kursus menggosok berlangsung sehingga 5-7 minggu.

Mandi penyembuhan

Anda boleh menghilangkan rasa sakit - gejala utama arthrosis - dengan bantuan mandi yang disediakan berdasarkan rebusan tanaman ubat. Amat berkesan adalah pudina, burdock, jarum pain, habuk jerami dan mustard..

Mandi hendaklah diambil sehingga otot dan sendi dipanaskan dengan baik. Selepas itu, anda mesti mengeringkan diri dengan tuala lembut dan menggosok sendi bahu dengan salap pemanasan. Kemudian tidur, ditutup dengan selimut hangat. Sebaiknya lakukan prosedur ini pada waktu petang sebelum tidur..

Sebaiknya jangan mandi air panas jika terdapat masalah dengan jantung dan saluran darah..

Kesimpulannya

Untuk mencapai hasil yang positif, rawatan sendi bahu mesti dijalankan secara menyeluruh. Sebagai tambahan kepada kaedah perubatan tradisional, ubat yang ditetapkan oleh doktor, anda perlu memantau rutin harian anda dan tidak terlalu banyak bekerja. Maka usaha yang dilakukan akan dimahkotai dengan kejayaan..

Radas ligamen

Struktur sendi bahu manusia melibatkan lebih daripada sekadar komponen tulang. Ligamen dan tendon terletak di sekitar setiap sendi. Mereka diperlukan untuk menyekat pergerakan, sehingga mencegah terkehel dan kecederaan lain..

Oleh kerana bahu "engsel" mempunyai banyak darjah kebebasan (iaitu, ia boleh berputar dalam beberapa arah), terdapat juga banyak ligamen yang mengelilingi sendi ini. Terdapat 6 ligamen besar di persimpangan bahu, dan ada juga tendon. Tendon-ligamen konglomerat mengekalkan hubungan dalam keadaan yang betul, melindungi dari kecederaan.

Bila berjumpa doktor

Lengan bawah terdapat pada seseorang di tempat di mana banyak beban jatuh pada otot dan tendon, yang memberikan kebebasan dan pelbagai pergerakan ke lengan. Segala kesakitan di bahagian badan ini menimbulkan rasa tidak selesa kepada seseorang..

Sekiranya anda tidak merawat sakit sendi, maka ini akan menyebabkan rasa sakit meningkat, oleh kerana itu, lebih awal rawatan bermula, semakin besar kesannya. Sekiranya terdapat masalah di kawasan lengan bawah, anda harus berjumpa pakar bedah atau pakar ortopedik. Sekiranya sinar-X mengesahkan fakta patah tulang, maka pakar bedah akan memberikan bantuan tepat pada masanya.

Bekalan darah

Sebagai tambahan kepada sumber utama aliran darah - arteri axillary, terdapat dua anastomosis vaskular (bulatan) di sekitar sendi bahu. Lingkaran arteri scapular dan acromio-deltoid diperlukan untuk bekalan darah tambahan ke anggota atas. Ini mungkin diperlukan sekiranya arteri axillary rosak atau tersekat oleh plak aterosklerotik..

Inti mereka terletak pada pembentukan rangkaian vaskular padat dalam ketebalan otot deltoid dan subscapularis. Kapal yang memberi makan formasi ini berangkat sedikit lebih awal daripada arteri axillary. Oleh itu, jika aliran darah terganggu melaluinya, maka pleksus ini akan membolehkan bekalan darah terus ke arteri bahu.

Otot

Beberapa otot besar dan banyak yang kecil melekat pada sendi bahu. Rangka otot merangkumi beberapa otot punggung, anggota badan atas dan leher. Otot berikut terletak di sekitar sendi:

  • Deltoid adalah salah satu yang terbesar. Ia terletak di bahagian atas dan luar sendi, sehingga melindunginya sepenuhnya dari tiga sisi. Otot ini melekat pada tiga tulang: humerus, klavikular, dan skapular. Tidak mengambil bahagian secara langsung dalam pergerakan.
  • Bisep (otot bisep). Melekat pada tulang bahu dan skapula. Titik lekatan ada di ketiak. Melindungi sendi dari depan.
  • Triceps (otot trisep). Melindungi kapsul sendi dari dalam dan sedikit ke belakang. Mempunyai tiga cabang, yang terletak di anggota atas.

Selain tiga otot yang melindungi sendi, ada otot yang membentuk rotator cuff. Ini adalah 4 otot yang memberikan pelbagai gerakan untuk anggota badan atas ke arah mana pun.

Ini termasuk: subscapularis, infraspinatus, supraspinatus, bulat kecil. Sekiranya anda menyelidiki struktur sendi bahu dengan terperinci, ternyata ia terdiri daripada banyak elemen bergerak. Bagaimana mereka boleh bergerak sesama sendiri tanpa mengganggu satu sama lain? Bursae yang terletak di antara komponen bahu membantu dengan ini..

Pendekatan untuk merawat sakit bahu

Rawatan untuk sakit sendi terdiri daripada beberapa komponen:

  • terapi etiotropik, yang bertujuan untuk menghilangkan penyebab kesakitan;
  • rawatan patogenetik yang mengganggu mekanisme perkembangan gejala patologi;
  • langkah-langkah simptomatik yang menghilangkan tanda-tanda utama penyakit ini (sakit, bengkak, dll.);
  • terapi restoratif, yang digunakan untuk memulihkan semua fungsi bahu yang terganggu dan amplitud pergerakannya, serta untuk mencegah kes berulang penyakit.

Penyakit sendi bahu

Baca juga: Apa yang perlu dilakukan sekiranya sendi bahu anda berderak

  • Degeneratif, yang berkembang dengan latar belakang kelebihan komponen sendi dan pemusnahannya secara beransur-ansur, misalnya, arthrosis.
  • Keradangan, yang disebabkan oleh agen berjangkit, serangan autoimun atau reaksi alergi.
  • Traumatik, yang berlaku sebagai akibat daripada terdedah kepada kekuatan traumatik, misalnya, dislokasi, subluksasi, keseleo dan pecah ligamen, kapsul, patah tulang intra-artikular.
  • Kongenital, yang timbul dengan latar belakang perkembangan kongenital komponen individu sendi (displasia).

Pertimbangkan penyakit yang paling sering dijumpai dalam praktik.

Penyakit ini, yang merupakan sebahagian daripada kumpulan lesi degeneratif-distrofik sistem muskuloskeletal dan disertai dengan pemusnahan rawan hyaline yang perlahan tetapi tetap, gejala dan akibat yang sesuai.

Penyakit ini boleh mempunyai banyak sebab. Selalunya, terdapat hubungan antara kecederaan bahu sebelumnya, kehadiran penyakit metabolik dan endokrin, dan kecenderungan genetik terhadap arthrosis..


Kesakitan bahu - gejala utama semua arthrosis

Sebagai peraturan, arthrosis bahu adalah salah satu manifestasi proses patologi umum, yang digabungkan dengan kerosakan pada lutut, pinggul, sendi pergelangan kaki, sendi kecil kaki dan tangan. Lebih jarang, arthrosis bahu berlaku dalam bentuk terpencil dan biasanya disebabkan oleh trauma (pasca-trauma).

Gejala yang membolehkan seseorang mengesyaki arthrosis:

  • sakit bahu, terutamanya selepas bersenam;
  • batasan rentang pergerakan pada sendi pada mulanya kerana sakit, kemudian disebabkan oleh perkembangan ankylosis;
  • kekejangan ketika bergerak;
  • ubah bentuk kawasan bahu.

Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai arthrosis bahu dalam artikel ini..

Prognosis penyakit ini sepenuhnya individu dan bergantung kepada penyebab patologi, pada usia pesakit, kehadiran patologi bersamaan, dan program rawatan. Berkat ubat-ubatan moden dan perkembangan pembedahan rekonstruktif, dalam kebanyakan kes adalah mungkin untuk mengekalkan keupayaan kerja sendi, tetapi kadang-kadang ankylosis lengkap berkembang dan anggota badan kehilangan fungsinya.

Ini bukan penyakit yang berasingan, tetapi seluruh kumpulan lesi tisu periartikular bahu, yang dicirikan oleh gejala yang sangat serupa. Tanda-tanda utama periarthritis atau periarthrosis (nama ini juga sering dijumpai) adalah sakit bahu kronik dan batasan rangkaian pergerakan normal. Patologi boleh berlaku kerana kerosakan pada kapsul artikulasi, bursa sinovial, tendon dan otot bahu.


Penyebab periarthritis yang paling biasa adalah kerosakan pada tendon otot-otot ikat bahu.

Senarai bentuk nosologi individu yang termasuk dalam kumpulan periarthrosis humeroskapular (mereka menyumbang 80% daripada semua kes sakit di bahu):

  • tendinitis manset rotator pada sendi bahu;
  • bursitis subakromial;
  • calcifying tendo-bursitis;
  • tendonitis kepala panjang bisep bahu;
  • kapsulitis sclerosing;
  • cervicobrachialgia.

Anda boleh membaca dengan lebih terperinci mengenai periarthritis humeroskapular dan penyakit yang disertakan dalam artikel ini..

Artritis bahu

Ini adalah luka pada sendi bahu yang bersifat radang. Penyebab utama artritis adalah rematik, gangguan metabolik pada gout, jangkitan (artritis reaktif dan purulen), artritis reumatoid, kerosakan pada sendi bahu pada penyakit autoimun sistemik, dalam reaksi alergi, kecederaan traumatik.


X-ray akan membantu mengetahui punca sebenar kesakitan pada sendi bahu

Antara gejala arthritis, yang paling biasa adalah sakit, disfungsi artikulasi, kemerahan dan pembengkakan kawasan bahu, gejala umum penyakit adalah mungkin - demam, malaise umum, ruam, dan lain-lain (bergantung kepada penyebab keradangan).

Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai artritis bahu dan jenis penyakit dalam artikel ini..

Kesimpulannya, harus dikatakan bahawa sendi bahu adalah sendi unik dalam tubuh manusia yang membolehkan anda melakukan pergerakan tangan yang paling kompleks dan menarik. Tetapi kerana ciri-ciri anatomi dan fisiologinya, sendi ini mengalami peningkatan risiko kecederaan dan pelbagai penyakit, oleh itu, setiap orang harus memperhatikan kesihatan dan mendengarkan perasaan mereka di bahu untuk mengenal pasti dan menyembuhkan kemungkinan penyakit tepat pada waktunya.

Penyakit yang paling biasa dari sebatian ini adalah trauma. Daripada jumlah tersebut, yang paling biasa adalah kehelan dan kerosakan pada alat penguat. Ini disebabkan oleh keanehan permukaan artikular dan adanya bintik-bintik "lemah" di kapsul dan ligamen. Proses patologi mempunyai mekanisme perkembangan berikut:

  • Dislokasi biasanya berdasarkan kerosakan tidak langsung. Ia berlaku ketika jatuh ke lengan yang terentang atau bengkok. Dalam kes ini, kepala humerus dipindahkan ke atas dan ke depan di bawah tulang selangka - ini adalah jenis kehelan anterior. Tanda utama adalah kedudukan anggota atas yang diculik dan dibengkokkan, yang dipegang oleh pesakit dengan tangannya yang sihat. Secara luaran, bahu "tenggelam" ke dalam.
  • Sekiranya berlaku kerosakan pada ligamen, kecederaan boleh berlaku (langsung) atau tidak langsung. Hanya sekiranya berlaku kerosakan tidak langsung, kekuatan kejatuhan tidak cukup untuk membentuk kehelan. Tanda-tanda utama adalah sakit dan batasan pergerakan pada sendi bahu. Kecederaan tendon skapular adalah perkara biasa.

Rawatan untuk semua kecederaan "segar" selalu konservatif, operasi hanya dilakukan untuk kecederaan kronik dan kehelan kebiasaan. Mereka menggunakan kaedah imobilisasi perubatan dan fisioterapi (elektroforesis, UHF, urut).

Cara memahami sebab-sebab ketidakselesaan bahu?

Tentukan di mana sakitnya dilokalisasi, sama ada tertumpu pada sendi bahu atau merebak ke sisi leher, siku, dada. Apa kesakitan yang anda rasakan - tajam, tajam, menembak, membosankan? Adakah yang lain menyakitkan di bahu anda? Adakah suhu tinggi? Maklumat ini akan membantu anda membayangkan secara kasar apa yang dihadapi tubuh anda, tetapi anda harus berjumpa doktor untuk mendapatkan diagnosis yang tepat..

Pakar akan memeriksa anda, mendengar keluhan anda, menghantar anda ujian darah, MRI dan pemeriksaan lain untuk mengenal pasti punca ketidakselesaan itu, dan hanya selepas itu dia akan memberi rawatan. Lebih baik menahan diri dari diagnosis diri.

Berfungsi

Struktur anatomi sendi bahu memungkinkan banyak fungsi. Terdapat 3 paksi gerakan sendi: menegak, sagital dan frontal. Pergerakan di sekitar paksi frontal adalah lenturan dan pemanjangan sendi. Pergerakan ke luar dan ke dalam dilakukan di sepanjang paksi menegak. Dan di sepanjang sumbu sagital, penculikan dan penambahan sendi berlaku. Kerana tahap kebebasan yang banyak, sendi bahu menjadi rapuh dan sangat mudah rosak jika dimuat dengan tidak betul.

Fungsi lengan bawah

Lengan bawah mempunyai otot "biasa" tersendiri:

  • jari flexor dan extensor;
  • mengawal pergerakan berus itu sendiri;
  • otot sokongan yang memberikan pergerakan jejari;
  • otot-pronator, bertanggungjawab untuk memberikan pergerakan ke dalam.

Secara umum, seperti yang telah anda lihat dari pengalaman anda sendiri, lengan bawah adalah bahagian penting dari anggota badan "depan" kita.

Ia membolehkan tangan bergerak dengan bebas dan menjalankan fungsi "mencengkam".

Terima kasih kepada otot-otot lengan bawah, seseorang boleh menggerakkan jari mereka. Dan ini, anda lihat, adalah alat yang unik dan tidak dapat diganti untuk homo sapiens.