Latihan dan latihan terapeutik untuk artritis sendi

Siku

Artritis adalah keradangan pada sendi. Dalam kebanyakan kes, penyakit ini kronik. Dianjurkan untuk melakukan latihan terapeutik dalam tempoh pengampunan. Biasanya latihan terapi senaman dilakukan dalam keadaan ringan: dalam keadaan berbaring di lantai, duduk, dan lain-lain. Sangat baik bagi penyakit sendi untuk melakukan senaman di dalam air, semasa mengunjungi kolam.

Kelebihan gimnastik pemulihan untuk arthritis:

Melegakan kesakitan jangka panjang;

Pemulihan tisu tulang dan tulang rawan;

Menguatkan otot. Apabila mereka melemahkan, proses ubah bentuk sendi dipercepat dengan ketara.

Artritis boleh mempengaruhi sendi yang berbeza, jadi ada satu set latihan yang berasingan untuk masing-masing..

Latihan untuk artritis lutut

Posisi permulaan - berbaring di belakang anda

Regangkan lengan dan kaki anda, meregangkan tulang belakang; menarik nafas, semasa menghembuskan nafas, tarik kaus kaki ke arah anda, dan tumit ke hadapan, menguncup kaki. Anda boleh melakukan senaman secara bergantian dengan setiap kaki, berlama-lama pada titik paling ekstrim selama 10 saat. Kesimpulannya, lakukan putaran bulat dengan kaki.

Bengkokkan lutut secara bergantian, sampai dengan tumit ke punggung dan geser kaki anda di sepanjang lantai.

Secara bergantian perlahan-lahan bergerak ke sisi, pertama, kemudian kaki yang lain.

Angkat kaki secara bergantian kira-kira 20 cm di atas lantai.

Bengkokkan kaki anda, letakkan kaki anda di lantai. 1 - luruskan kaki kanan dan letakkan di lantai; 2 - perlahan-lahan menaikkannya hingga sekitar 45 ° C; 3 - turunkan kaki ke lantai; 4 - bengkok ke kedudukan permulaan. Ulangi dengan kaki kiri.

Angkat kaki lurus kanan anda dan, semasa menghirup, tarik jari kaki ke hadapan, dan semasa menghembus nafas, tarik tumit. Ulangi dengan kaki kiri.

Bengkokkan kaki di sendi lutut dan tarik ke dada, tahan pada kedudukan ini selama 3-5 saat. Ulangi dengan kaki yang lain..

Angkat kaki yang bengkok, tarik lutut ke perut, kemudian luruskan, pegang dengan tangan anda, bengkokkan lagi dan kemudian letakkan di atas lantai.

Bengkokkan kaki anda, kaki berada di atas lantai. Sebarkan lutut ke sisi, cuba mendekatkannya ke lantai sedekat mungkin, sambil kaki ditekan satu sama lain.

"Sebuah basikal". Secara bergantian bengkokkan dan lepaskan kaki yang diangkat di lutut, simulasi berbasikal. Anda boleh melakukan latihan ini secara berasingan dengan setiap kaki, kaki kedua pada masa ini terletak bebas di lantai.

Kedudukan permulaan - duduk di atas kerusi

Berayun ke belakang dengan kaki kanan, kemudian ke kiri.

Angkat satu kaki selari dengan lantai dan tahan selama 4-5 saat. Ulangi dengan kaki yang lain.

Kedudukan permulaan - berbaring di perut anda.

Bengkokkan satu kaki pada sudut yang betul dan buat putaran bulat dengan kaki bawah ke satu arah dan yang lain. Ulangi dengan kaki yang lain.

Bengkokkan satu kaki dan tarik perlahan tumit ke punggung, membantu diri anda dengan tangan anda.

Latihan harus dilakukan dengan lembut, dengan kecepatan yang perlahan, dengan penekanan pada peregangan dan peningkatan pergerakan lutut. Bilangan pengulangan optimum untuk setiap latihan adalah 15-20. Meningkatkan beban secara beransur-ansur.

Dengan artritis lutut, sebarang pergerakan tiba-tiba dan pantas dikontraindikasikan: berlari, melompat (termasuk tali lompat), aerobik.

Hanya 1 senaman sederhana yang menyembuhkan lutut - Dr. Evdokimenko:

4 latihan untuk sakit di pinggul - Dr. Evdokimenko:

Latihan untuk artritis sendi bahu

Posisi permulaan - berbaring di belakang anda

Tangan di sepanjang batang badan. Angkat lengan lurus ke atas dan ke bawah.

Bengkokkan lengan anda dan letakkan tangan anda di bahu anda. Setelah menghembuskan nafas, rentangkan tangan anda ke sisi, letakkan siku di lantai, sambil menghirup, bawa bersama, bersambung di hadapan anda.

Letakkan tangan di bahu, lakukan putaran bulat dengan siku, pertama ke satu arah, kemudian ke arah yang lain, pernafasan bebas.

Buku latihan". Sebarkan lengan lurus ke sisi. Setelah memusingkan badan ke kiri, semasa anda menghembuskan nafas, letakkan tangan kanan di sebelah kiri anda. Semasa penyedutan, kembalikan ke I.P. Ulangi kanan dengan tangan kiri.

Kedudukan permulaan - duduk di atas kerusi

Angkat sebelah tangan dan buat pergerakan bulat dengannya. Ulangi dengan tangan yang lain.

Turunkan lengan anda di sepanjang badan. Angkat dan turunkan bahu anda pada kadar yang sederhana.

Tangan diturunkan di sepanjang badan. 1 - angkat bahu ke atas; 2 - bawa mereka kembali; 3 - turunkan ke bawah, 4 - kembali ke kedudukan permulaan. Ulangi ke arah lain: atas-depan-bawah-belakang.

Letakkan tangan di bahu, tekan siku ke badan. Secara bergantian tolak siku ke depan di depan anda, naikkan ke ketinggian semaksimum mungkin.

Kedudukan permulaan - berdiri.

Letakkan tangan kiri di bahu kanan, dan tangan kanan di sebelah kiri (peluk di bahu). Naikkan siku anda setinggi mungkin dan tahan pada kedudukan ini selama 8 kiraan.

Letakkan tangan kiri anda di bahu kanan anda, ambil siku kiri anda dengan tangan kanan anda dan, dengan lembut menekan, tarik tangan kiri anda ke arah anda. Ulangi dengan tangan kanan.

Letakkan tangan anda di belakang punggung anda, bengkokkan pada siku dan cuba ambil siku kiri anda dengan tangan kanan anda, dan siku kanan anda dengan kiri anda. Ulangi, ubah kedudukan tangan (jika yang betul berada di atas, sekarang ia akan berada di bahagian bawah).

Letakkan tangan anda di belakang punggung anda dan gabungkan tangan dengan kunci. Cuba luruskan tangan anda dan gabungkan siku anda.

Ulangi setiap latihan 5-8 kali.

8 Latihan Teratas untuk Rawatan Bahu - Dr. Evdokimenko:

Latihan untuk artritis jari

Ulangi setiap latihan sekurang-kurangnya 10 kali.

Mengepalkan tangan secara berirama ke tangan dan melepaskan, secara beransur-ansur meningkatkan langkah.

Sebarkan jari anda sejauh mungkin, kemudian bawa bersama.

Gunakan hujung ibu jari anda untuk menyentuh hujung jari lain secara bergantian.

Gosokkan kedua telapak tangan anda.

Letakkan telapak tangan anda di atas meja dan perlahan-lahan angkat dan turunkan setiap jari secara bergantian.

Telapak tangan di atas meja, angkat satu jari dan lakukan pergerakan bulat ke arah yang berbeza. Ulangi untuk setiap jari.

Letakkan lengan bawah anda tegak, siku di atas meja, jari diluruskan. Bengkokkan dan lepaskan jari sebanyak mungkin, buat gerakan dengan berus dari sisi ke sisi.

Kedudukan permulaan adalah sama. Secara bergantian bengkokkan dan lepaskan setiap jari, tekan sedikit siku di atas meja.

Pegang bola tenis di tangan anda dan tekan perlahan dan lepaskannya.

Sebaiknya mengurangkan tekanan pada hujung jari, jika ada, dan memantau kedudukan tangan yang betul semasa tidur..

Di samping itu, anda boleh mengetahui tentang kemungkinan latihan terapi untuk artritis dari video berikut:

5 kesilapan dalam rawatan sendi - Dr. Evdokimenko:

Dalam artikel ini, hanya dana yang dinyatakan, keberkesanannya telah disahkan oleh kajian antarabangsa. Menurut kajian saintifik, ekstrak jahe, yang diambil dari mulut untuk artritis, dapat dibandingkan dengan keberkesanannya dengan ibuprofen dan betamethasone. Dan menggunakan akar halia parut.

Seseorang yang menderita radang sendi tahu betul betapa berbahayanya penyakit ini dan seberapa kuat penyakit ini boleh merosakkan sendi. Patologi disertai oleh kesakitan yang sengit. Kawasan yang terjejas membengkak banyak, pergerakan pada sendi membawa ketidakselesaan. Sesiapa sahaja boleh menghidap artritis, tanpa mengira jantina atau usia..

Artritis adalah penyakit radang pada sendi. Dengan artritis, anda akan merasa sakit sendi, terutamanya ketika berjalan. Kadang-kadang kulit di atas sendi yang sakit mula kemerahan dan demam muncul. Sekiranya satu sendi meradang, maka penyakit ini disebut monoartritis, dan jika beberapa sendi terlibat dalam proses tersebut, maka poliartritis.

Artritis lutut adalah keradangan pada kawasan intra dan periartikular pada satu atau kedua lutut. Nama lain untuk patologi adalah pemacu atau gonarthrosis (dari gony Yunani - "lutut"). Statistik kejadian arthritis sendi lutut adalah seperti berikut: kira-kira separuh (35 hingga 52%) orang.

Artritis tangan adalah proses keradangan yang dilokalisasi pada sendi yang sepadan. Artritis tangan dan jari adalah keadaan biasa. Menurut data terbaru, penyakit ini menyerang setiap ketujuh penghuni planet ini. Dalam kebanyakan kes, wanita terjejas.

Artritis menampakkan diri dengan latar belakang pelbagai kecederaan atau ketidakstabilan proses metabolik (contohnya, gout). Artritis boleh menjadi sebahagian daripada penyakit lain (contohnya, penyakit radang sistemik, masalah dengan tisu penghubung atau vaskulitis, dan banyak lagi).

Ciri terapi senaman yang betul untuk artritis

Kepada siapa pendidikan jasmani ditunjukkan dan dikontraindikasikan?

Terapi fizikal untuk rheumatoid arthritis tidak selalu menjadi pilihan yang tepat bagi pesakit. Doktor sering mengesyorkan agar pesakit terlibat dalam sukan rekreasi. Sekiranya beban seperti itu tidak digalakkan untuk anda, perlu melakukan sekurang-kurangnya latihan pernafasan. Dalam situasi apa lebih baik menahan diri dari melakukan latihan fisioterapi:

  • sekiranya penyakit ini bertambah teruk. Katakan anda mengalami kesakitan yang teruk. Itulah sebabnya anda tidak boleh membebankan diri dengan latihan;
  • artritis menjadi sistematik, dan bersama dengan masalah artikular, pesakit mengalami kerosakan pada beberapa organ dalaman;
  • selain artritis, pesakit menderita patologi kronik yang serius (contohnya, pelbagai jangkitan atau penyakit jantung).

Terapi senaman untuk rheumatoid arthritis akan membantu anda meningkatkan mobiliti sendi dan mempercepat proses penyembuhan.

Kaedah dan peringkat pelajaran

Fisioterapi untuk rheumatoid arthritis adalah suatu keharusan. Walau bagaimanapun, satu set latihan fizikal harus dilakukan mengikut kaedah tertentu. Sebagai permulaan, ingatlah bahawa pendidikan jasmani dilakukan seperti berikut:

  • secara individu. Tidak setiap pesakit memerlukan aktiviti fizikal peribadi. Dianjurkan untuk mengambil pendekatan serius dalam rawatan jika anda telah lama menderita penyakit tersebut. Perlu mendaftar untuk pendidikan jasmani individu dan pesakit yang perlu pulih setelah menjalani rawatan jangka panjang;
  • pelajaran berkumpulan. Untuk hasil penuh, pesakit dikumpulkan dalam kelas kecil. Ini mengambil kira tahap kemajuan penyakit ini;
  • metodologi pengajaran. Pesakit menghadiri konsultasi perubatan, di mana dia diajar terapi senaman untuk artritis.

Gimnastik untuk rheumatoid arthritis akan mengurangkan keadaan anda dengan ketara jika anda melakukan latihan dengan berhati-hati, tanpa semangat yang berlebihan. Pada akhir latihan, pesakit harus merasakan lonjakan kekuatan dan melegakan kekejangan sendi. Walau bagaimanapun, jangan lupa bahawa anda hanya dapat mencapai hasil yang diinginkan jika anda bekerja dengan kerap..

Kami merawat arthritis dengan kedudukan yang betul

Latihan untuk rheumatoid arthritis bukanlah satu-satunya cara untuk menghilangkan rasa tidak selesa yang disebabkan oleh perkembangan rheumatoid arthritis. Lagipun, kebetulan kemampuan seseorang untuk terlibat dalam pendidikan jasmani agak terhad. Dalam kes ini, disarankan untuk memasukkan beban dalam jumlah kecil dalam kehidupan seharian. Pendekatan ini dipanggil "rawatan kedudukan". Apa sebenarnya maksudnya? Teknik ini menunjukkan bahawa pesakit memenuhi beberapa syarat asas:

  • disyorkan untuk tidur secara eksklusif di tilam keras;
  • untuk merehatkan tangan, anda perlu menggunakan bola atau bola biasa;
  • semasa rehat adalah perlu untuk menukar kedudukan lebih kerap;
  • Dianjurkan untuk mengikat tangga tali ke tepi kaki tempat tidur. Dengan menggunakannya, anda boleh bangun dari tidur sendiri.

Latihan untuk artritis pinggul tidak selalu diperlukan untuk pesakit. Dalam beberapa kes, rawatan posisi boleh menjadi alternatif yang baik..

Latihan untuk sendi pergelangan tangan

Apa jenis latihan lengan yang disyorkan untuk pesakit yang menderita arthritis? Lakukan pendidikan jasmani yang diperlukan secara berkala, dan hasilnya akan dapat dilihat dengan segera. Ingatlah bahawa pada akhir prosedur, anda perlu melakukan urut sendiri..

Di antara latihan yang paling berkesan untuk tangan, kompleks berikut patut diserlahkan: pertama, hulurkan tangan di hadapan anda, turunkan telapak tangan ke bawah, kemudian putar. Lakukan pergerakan putaran dengan sikat anda, kemudian rentangkan tangan anda, gerakkannya pada saat sikat benar-benar santai.

Latihan untuk tali pinggang bahu

Latihan untuk artritis reumatoid berguna dan wajib jika anda tidak mempunyai tahap penyakit yang paling serius. Gimnastik untuk tali pinggang bahu untuk artritis merangkumi latihan berikut:

  • pergerakan bulat bahu ke belakang dianggap berguna;
  • tekan lengan anda ke batang badan anda dan bengkokkan pada siku sehingga telapak tangan anda sampai ke bahu anda. Dalam kedudukan ini, lakukan kenaikan dan selekoh siku;
  • berbaring di belakang anda. Gerakkan tangan anda ke depan secara bergantian.

Terapi senaman untuk rheumatoid arthritis adalah kaedah yang baik untuk mempercepat pemulihan anda.

Latihan untuk kaki

Sekiranya anda sudah mengetahui cara melakukan kompleks rheumatoid untuk tangan dengan artritis, anda masih harus mengetahuinya dengan gimnastik untuk kaki. Di antara latihan yang paling berkesan, pesakit lebih gemar putaran pergelangan kaki, putaran sendi pinggul, serta latihan yang memindahkan beban terus ke titik kelima..

Latihan pergelangan kaki

Latihan fizikal untuk sendi juga dilakukan untuk artritis di pergelangan kaki. Menariknya, sendi pergelangan kaki tidak sering mengalami ubah bentuk, tetapi jika ini sudah berlaku, pesakit mungkin merasakan sekatan pergerakan yang ketara dalam waktu sesingkat mungkin. Kompleks latihan fisioterapi mengandaikan dalam hal ini kelenturan dan pemanjangan kaki dan jari, berdiri di atas hujung kaki. Percubaan untuk mengangkat pelbagai objek dari lantai sambil melenturkan pergelangan kaki juga dianggap berkesan..

Latihan air

Latihan fisioterapi untuk sendi dilakukan di dalam air. Lebih-lebih lagi, senam jenis inilah yang dapat meningkatkan hasil rawatan anda dengan ketara. Semasa berenang di kolam renang, anda tidak akan merasakan tekanan khas pada sendi anda. Itulah sebabnya walaupun anda mempunyai tahap penyakit yang serius, anda tidak boleh curiga berenang di kolam renang - ini adalah pilihan yang sesuai untuk anda. Manfaat penting lain untuk bekerja pada sendi di kolam adalah kesan air suam. Berkat kesannya, kesakitan pada manusia segera dikurangkan..

Ujian pergerakan berfungsi

Rawatan sendi untuk artritis reumatoid adalah proses yang sukar dilakukan. Dan untuk mencapai hasil yang diinginkan dari masa ke masa, anda perlu memahami dengan jelas betapa seriusnya diagnosis khusus anda. Oleh itu, jangan tergesa-gesa untuk memulakan latihan fisioterapi.

Pertama sekali, pakar mesti menilai tahap kerosakan pada sendi anda. Untuk melakukan ini, pesakit melakukan pergerakan, dan doktor memberikan skor. Anda boleh melakukan senaman gimnastik setelah mendiagnosis masalah sendi anda. Jaga kesihatan anda, artritis reumatoid dapat diatasi jika anda bertindak dengan cara yang kompleks. Itulah sebabnya anda tidak boleh melakukan tanpa gimnastik..

Video "Terapi senaman untuk osteochondrosis, arthrosis dan arthritis"

Dari video ini, anda akan belajar bagaimana melakukan senaman untuk osteochondrosis, arthrosis dan arthritis.

Terapi senaman yang betul untuk artritis reumatoid

Rheumatoid arthritis dicirikan oleh ubah bentuk sendi, keterbatasan pergerakan mereka, dan perkembangan kontraktur (tidak bergerak). Untuk mengurangkan gejala, terapi senaman, urut, berenang dan fisioterapi digunakan dalam rawatan. Fisioterapi untuk rheumatoid arthritis bertujuan untuk menguatkan ligamen dan otot, meningkatkan jarak pergerakan pada sendi dan memperlambat reaksi patologi.

Petunjuk dan kontraindikasi untuk pendidikan jasmani

Terapi senaman ditunjukkan untuk hampir semua pesakit. Dengan sekatan yang ketara, adalah mungkin untuk melakukan senaman pernafasan atau rawatan postur (untuk lebih jelasnya, lihat kemudian dalam artikel).

Kontraindikasi utama untuk pelantikan pendidikan jasmani:

  • pemburukan artritis reumatoid, disertai dengan kesakitan dan keradangan yang teruk;
  • manifestasi sistemik penyakit dengan kerosakan serius pada organ dalaman (saluran darah, ginjal, jantung, paru-paru);
  • beberapa patologi kronik bersamaan (jangkitan, kegagalan kardiovaskular dan pernafasan).

Kaedah asas dan peringkat kelas

Semua pendekatan terapi senaman untuk artritis reumatoid boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan:

Pelajaran individu sesuai untuk pesakit dengan tahap penyakit yang paling teruk, dan juga untuk pemulihan selepas pembedahan.

Pelajaran berkumpulan adalah pendekatan yang paling berpatutan dan rasional. Pesakit dikumpulkan ke dalam kumpulan mengikut tahap pembatasan mobiliti.

Pada perundingan tersebut, pesakit diajarkan kaedah dan latihan yang dapat dilakukannya di rumah.

Keadaan utama untuk terapi senaman dalam rawatan rheumatoid arthritis adalah senaman berkala dan peningkatan beban secara sistematik. Jangan bersenam dengan kuat: setelah melakukan aktiviti fizikal yang betul, pesakit harus diperhatikan akan peningkatan kekuatan dan penurunan kekakuan.

Semasa rawatan pesakit dalam, tiga tempoh pemulihan dapat dibezakan:

Persiapan, ketika doktor mengajar pesakit teknik relaksasi dan pernafasan. Tempoh latihan ini adalah sekitar 10 minit, tempoh latihan adalah 1-2 hari.

Dalam tempoh utama, satu set latihan asas dilakukan. Kelas diadakan setiap hari selama dua minggu, masing-masing berlangsung sekitar setengah jam.

Tahap akhir dilakukan sebelum keluar: doktor mengajar pesakit melakukan latihan yang boleh dilakukannya di rumah.

Rawatan kedudukan

Kaedah mengobati rheumatoid arthritis dengan "posisi" juga disebut sebagai terapi senaman dan digunakan untuk luka yang teruk, ketika pesakit praktis tidak dapat bergerak dan terutama di tempat tidur. Ia juga harus dilakukan dalam tempoh berlakunya peningkatan penyakit..

Apa intinya? Tilam di mana pesakit berbaring mestilah rata dan tegas, disarankan menggunakan tilam ortopedik khas. Kaki mesti mempunyai sokongan, untuk ini anda boleh menggunakan kepala katil atau dudukan yang bergerak. Sekurang-kurangnya sekali dalam satu jam, anda perlu mengubah kedudukan badan, jika perlu dengan bantuan orang lain.

Sekiranya kontraktur mula terbentuk, serpihan khas digunakan (jalur pembalut padat yang diresapi dengan plaster). Sekiranya sukar untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan penggelek, berat dan peranti lain. Sebagai contoh, jika sendi pinggul terjejas, tilam dua tingkat dibuat yang membolehkan kaki dilanjutkan dalam keadaan santai..

Latihan berus

Pada artritis reumatoid, sendi jari paling kerap terjejas. Biasanya, sikat menggunakan ciri khas sirip, yang menyebabkan pembatasan fungsi dan kecacatannya.

Untuk mengurangkan kadar regangan, adalah wajar:

  • jangan gerakkan jari ke arah jari kelingking;
  • mengurangkan tekanan pada pembalut jari;
  • pada waktu rehat, pastikan kedudukan tangan yang betul;
  • tulis hanya dengan pen tebal berbentuk kerucut;
  • melakukan aktiviti rumah tangga dengan betul: berusaha memastikan bahawa paksi pergerakan pada sendi tidak menyimpang ke sisi;
  • gunakan orthoses pada waktu malam - alat yang menghadkan pergerakan.

Inilah salah satu kompleks latihan terapi senaman untuk kerosakan tangan:

Posisi permulaan: tangan di hadapan anda, bersebelahan. Putar tapak tangan ke atas dan ke bawah secara bergantian.

Letakkan berus di atas meja dan angkat dan turunkannya terlebih dahulu, dan kemudian hanya jari anda.

Hulurkan tangan anda, dikepal ke tangan, ke hadapan. Putar berus mengikut arah jam dan lawan jam.

Letakkan siku anda di atas meja, tekan kedua telapak tangan anda, rentangkan dan bawa siku anda tanpa mengangkatnya dari permukaan.

Gerakkan ke atas dan ke bawah, kiri dan kanan dan gerakan bulat secara bergantian dengan setiap jari.

Menyentuh setiap jari ke ibu jari, seolah-olah menggenggam sesuatu yang bulat.

Picit dan lepaskan bola lembut di tangan anda, gulungkannya ke permukaan.

Putar tangan di sendi pergelangan tangan, sambil cuba mengendurkan tapak tangan.

Jari tongkat dari bawah ke atas.

Gosokkan kedua telapak tangan anda.

Setiap latihan harus dilakukan 5-7 kali, bergantung pada keadaan pesakit. Tidak boleh ada rasa sakit semasa bersenam.

Klik pada gambar untuk membesarkan

Latihan untuk luka pada tali pinggang bahu

Angkat dan turunkan bahu anda, buat gerakan melingkar ke belakang dan ke belakang.

Letakkan telapak tangan anda di bahu anda, bergantian bawa siku anda ke hadapan.

Genggam siku dengan telapak tangan, angkat dan turunkan.

Berbaring telentang, bengkok, angkat dan turunkan lengan yang diluruskan.

Letakkan tangan anda di tali pinggang anda dan gulung secara bergantian di belakang kepala anda.

Sangat penting untuk mengekalkan irama pernafasan yang betul semasa bersenam..

Latihan di atas disebut dinamik, yang berkaitan dengan pergerakan badan di angkasa. Mereka terutama bertujuan untuk memulihkan mobiliti dan mencegah kontraktur..

Terdapat jenis beban lain di mana kerja otot tidak disertai dengan pergerakan anggota badan, kerana ia tetap: isometrik. Pemuatan isometrik membantu menguatkan serat otot, walaupun dengan had pergerakan yang teruk. Contoh latihan seperti ini: berbaring di punggung, tekan dengan tangan yang diluruskan di permukaan.

Latihan untuk kaki

Berbaring telentang, bengkokkan kaki anda pada sendi lutut tanpa mengangkat tapak kaki dari permukaan (langkah gelongsor).

Kaki dibengkokkan di lutut untuk merebak dan dibawa kembali.

Mahi dengan kaki yang diluruskan berbaring dan berdiri, berpegang pada sokongan.

Pergerakan pekeliling pada sendi pinggul dengan kaki dibengkokkan di lutut.

Membiakkan kaki lurus ke sisi sambil berbaring.

Pergerakan bulat dengan kaki lurus.

Latihan isometrik dilakukan dengan bantuan pembantu yang menentang dan menghalang anggota badan bergerak.

Latihan pergelangan kaki

Pada artritis reumatoid, pergelangan kaki tidak sering terjejas, tetapi ubah bentuknya dengan cepat menyebabkan pergerakan dan kecacatan terhad. Untuk pencegahan kontraktur, disarankan untuk melakukan kompleks berikut:

Duduk, bengkok dan lenturkan kaki dan jari kaki.

Gulung dari tumit ke kaki dan belakang.

Berdiri di hujung jari di bahagian sokongan.

Cuba memilih objek dari lantai dengan jari kaki.

Gulung tongkat atau bola dengan kaki anda.

Berjalan melintasi tongkat, memijaknya dengan bahagian tengah tapak kaki.

Lakukan pergerakan bulat dengan kaki anda.

Semasa melakukan latihan gimnastik perubatan apa pun, disarankan untuk melakukan latihan isometrik dan dinamik yang bergantian, bernafas dengan betul, dan pada akhir pelajaran, lakukan sesi relaksasi otot.

Untuk meningkatkan beban, anda secara beransur-ansur dapat meningkatkan jarak pergerakan pada sendi yang terjejas dan jumlah pengulangan..

Bersenam di dalam air

Dari semua sukan, berenang sangat sesuai untuk rawatan artritis reumatoid, kerana tidak ada tekanan pada sendi di dalam air kerana berat badan. Dengan berat 60 kg, direndam sepenuhnya di dalam air, seseorang merasa hanya 7 kg. Oleh itu, latihan di kolam boleh dilakukan walaupun oleh pesakit yang secara praktikal tidak bergerak..

Keamatan beban ditentukan oleh tahap rendaman, yang membolehkan anda mengembalikan aktiviti fizikal secara beransur-ansur. Ketumpatan air yang lebih tinggi memerlukan lebih banyak usaha untuk mengatasi daya tahan.

Suhu di kolam juga memberi kesan positif: apabila terkena panas, sindrom kesakitan berkurang dengan ketara.

Kontraindikasi terhadap aktiviti air:

  • kerosakan terbuka pada kulit;
  • alahan klorin;
  • penyakit mata (konjungtivitis);
  • lesi telinga, tekak, hidung;
  • penyakit kelamin;
  • beberapa patologi kronik organ dan sistem lain.

Kompleks berikut dapat dilakukan di kolam renang:

Berjalan dengan kaki lurus dan bengkok. Sebaiknya hulurkan tangan ke sisi agar tidak kehilangan keseimbangan, jika perlu, anda boleh melekat pada sokongan. Paras air diatur bergantung pada beban yang diperlukan.

Ayunkan kaki ke belakang dan ke belakang, ke sisi, pergerakan bulat.

Squats dengan kaki terpisah (penting untuk menjaga punggung lurus).

Setelah terjun ke dalam air hingga ke leher, rentangkan lengan lurus ke sisi dan lakukan gerakan bulat di sendi bahu, siku dan pergelangan tangan.

Berenang sendiri boleh bebas atau ringan (menggunakan sirip, papan busa khas atau benda kembung). Bergantung pada tujuan yang dicapai, anda dapat meningkatkan beban pada kaki atau lengan..

Ujian pergerakan berfungsi

Sebelum permulaan tempoh pemulihan, doktor terapi senaman menilai tahap kerosakan sistem motor pesakit. Pelbagai ujian boleh digunakan untuk ini, tetapi yang paling popular adalah ujian motor berfungsi, yang hanya berlangsung selama 5-6 minit. Doktor meminta pesakit untuk melakukan pelbagai tindakan, yang masing-masing diberikan sejumlah titik. Hasil ujian membolehkan anda menilai objektif penurunan fungsi:

  • Tiada had fungsi.
  • Pemeliharaan keupayaan profesional untuk bekerja.
  • Keupayaan untuk bekerja hilang sepenuhnya.
  • Tidak dapat melayani dirinya sendiri.

Berdasarkan hasil yang diperoleh, pesakit dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan kompleks terapi latihan yang optimum dipilih.

Sekiranya anda menghidap rheumatoid arthritis, jangan menyerah pada diri sendiri. Mula melakukan latihan khas. Latihan terapi fizikal setiap hari akan menguatkan otot, meningkatkan kesejahteraan dan meningkatkan pergerakan. Sebelum memulakan gimnastik, anda harus berjumpa doktor.

Latihan fisioterapi untuk artritis

Pada artritis reumatoid, sendi cacat, ini menyebabkan kekakuan dan pergerakan terhad, dalam bentuk lanjutan, patologi membawa kepada keadaan tidak bergerak. Kursus rawatan bertujuan untuk meningkatkan kesejahteraan dan memulihkan kemampuan motorik, sejauh mungkin dalam kes individu. Skim ini merangkumi urutan, rawatan air, fisioterapi dan terapi senaman. Latihan khas untuk tangan untuk artritis reumatoid membantu menguatkan ligamen tangan, meningkatkan nada otot, meningkatkan jarak gerakan dan melambatkan proses patologi.

Petunjuk dan kontraindikasi untuk pendidikan jasmani

Terapi senaman untuk artritis ditetapkan kepada semua orang yang sakit dengan pengecualian yang jarang berlaku. Sekiranya seseorang terlalu lemah untuk melakukan latihan fizikal, gunakan kompleks latihan mikro dan latihan pernafasan.

Gimnastik untuk rheumatoid arthritis tidak ditetapkan hanya jika terdapat kontraindikasi:

  • kambuh penyakit ini, ia dibuktikan dengan kesakitan teruk dan proses reaksi keradangan akut;
  • tanda-tanda lesi sistemik yang berkaitan dengan pelanggaran keadaan organ: paru-paru, CVS, buah pinggang;
  • kehadiran penyakit bersamaan dengan penyakit kronik: lesi berjangkit, kehadiran kekurangan pernafasan atau kardiovaskular (CHF).

Sebelum menjalankan gimnastik untuk artritis, penting untuk berunding dengan pakar, dia akan memilih kumpulan pergerakan terbaik dan menilai keberkesanannya.

Rheumatoid arthritis dicirikan oleh ubah bentuk sendi, keterbatasan pergerakan mereka dan perkembangan kontraksi

Latihan untuk artritis reumatoid

Kapal di bahagian tubuh yang berlainan mempunyai ciri struktur; teknik senaman khas dipilih untuknya. Tugas utama terapi senaman untuk rheumatoid arthritis di rumah adalah mengembangkan sakit sendi. Penyakit ini dicirikan oleh penampilan sakit yang disebut, mereka bermula setelah berehat lama dan berlanjutan sehingga seseorang mengalami sendi. Selalunya, untuk tugas yang ada, gabungan beberapa kompleks digunakan, yang dilakukan sepanjang hari..

Terapi senaman untuk rheumatoid arthritis merangkumi latihan yang kompleks untuk semua sendi, tetapi pakar rheumatologi mengesyorkan melakukan pemanasan umum pada waktu pagi, ini membolehkan anda mengembangkan sendi di seluruh badan: pergelangan kaki, pinggul, lutut, sendi siku, dll..

Satu set latihan fizikal untuk semua sendi:

  1. Berbaring dengan kaki lurus, mereka memusingkan kepala ke sisi, tanpa meninggalkan permukaan. Dianjurkan untuk melakukan 5 pengulangan ke setiap arah.
  2. Semasa anda menyedut, angkat tangan dan letakkan di "kunci" di belakang kepala anda. Semasa menghembus nafas, anggota badan atas diturunkan ke kedudukan permulaan.
  3. Tangan dengan jari mengetatkan secara beransur-ansur, setelah 5 saat mereka melonggarkan cengkaman dan mengendurkan tangan. Lakukan 5 set.
  4. Lutut meregangkan pertama ke kanan, kemudian ke kiri. Dalam proses pergerakan, pelvis dan kaki mengekalkan kedudukannya, mereka tidak dibawa dari tempat tidur. Lakukan 5 repetisi.
  5. Lakukan angkat ganti kiri, kemudian kaki kanan. Anggota badan hendaklah lurus. Bilangan pengulangan - 5 kali.
  6. Lengan dibengkokkan pada siku dan diregangkan dengan sikat ke bahu. Dengan lengan bengkok, pergerakan putaran dilakukan. Tukar arah beberapa kali semasa pelaksanaan.
  7. Semasa menghirup, lengan dinaikkan, dan semasa menghembus nafas, mereka diturunkan..
Fisioterapi untuk rheumatoid arthritis bertujuan untuk menguatkan ligamen dan otot, meningkatkan jarak pergerakan pada sendi

Berapa lama masa yang diperlukan untuk menyelesaikan latihan bergantung pada kemampuan seseorang. Sekiranya latihan itu mudah, anda perlu menambah bilangan pengulangan. Dianjurkan untuk melakukan komplek setelah tidur malam atau siang, serta berehat lama. Adalah disyorkan untuk mengulanginya 2-3 kali sehari..

Prinsip latihan fisioterapi

Peraturan utama terapi senaman untuk artritis pergelangan kaki adalah untuk memastikan pergerakan sendi tidak bergerak. Pakar menasihatkan untuk mengurangkan tekanan pada sendi kaki dan punggung.

Penting untuk melakukan semua kompleks dalam proses pengampunan. Semasa eksaserbasi, lebih baik mencari kaedah rawatan lain - ini adalah ubat dan fisioterapi individu. Rheumatoid arthritis kaki, osteoporosis, psoriatic dan arthritis gout tidak boleh dirawat sendiri. Dalam keadaan seperti itu, terapi senaman boleh membahayakan jika prosedur dilakukan dengan tidak betul.

Rheumatologi memperlakukan pesakit sebagai kes individu; pergerakan dipilih untuknya berdasarkan gambaran klinikal dan adanya kontraindikasi. Tempoh latihan, intensiti latihan bergantung pada keadaan sendi artikular dan tahap perkembangan patologi degeneratif-dystrophik.

Petua untuk melegakan rheumatoid arthritis jari:

  • mengurangkan beban pada hujung phalanges dan mengecualikan pergerakannya ke jari kelingking;
  • jika seseorang sedang berehat dan tidak menggunakan tangannya untuk tindakan apa pun, adalah mustahak untuk mewujudkan keadaan agar berada dalam kedudukan yang betul. Kedudukan dipilih secara individu, bergantung pada tahap dan bentuk penyakit;
  • jika anda perlu mencatat, lebih baik memilih aksesori penulisan yang sesuai, jika tidak, terdapat risiko pemburukan atau kesakitan yang teruk. Doktor mengesyorkan menggunakan pemegang yang tebal dan tirus untuk mengekalkan penempatan jari yang sihat. Kadang-kadang pakar bahkan mengesyorkan menulis dengan pena tersebut untuk tujuan pencegahan;
Pada perundingan tersebut, pesakit diajarkan kaedah dan latihan yang dapat dilakukannya di rumah
  • menggunakan ortosis adalah mustahak bagi pesakit yang didiagnosis dengan rheumatoid arthritis. Mereka digunakan pada waktu malam untuk mengurangkan pergerakan bahagian badan yang cacat dan mengelakkan kedudukan anggota badan yang tidak betul;
  • biasanya kompleks digunakan 3 kali sehari;
  • pengudaraan awal di rumah akan membantu meningkatkan hasil prosedur;
  • gimnastik untuk artritis tangan selalu merangkumi latihan untuk mengurangkan kadar kesan negatif pada sendi. Senaman sering digunakan - tangan dilipat di atas meja dan dipusingkan secara bergantian di sepanjang paksi, pertama ke atas dan kemudian ke bawah. Fasa kedua pelajaran - mengepalkan telapak tangan ke penumbuk, dan memutarnya. Selalunya disarankan untuk melakukan latihan dengan bola, memutarnya di telapak tangan, mengalihkannya dari tangan ke tangan dan memerahnya;
  • senaman yang berkesan untuk artritis sering dilakukan dengan alat, salah satunya adalah tongkat. Pesakit menyentuh mana-mana objek panjang dengan jarinya, ini memberi kekuatan pada sendi;
  • syarat utama untuk melakukan senaman fizikal yang betul adalah ketiadaan kesakitan. Sekiranya rasa sakit muncul, anda harus pergi ke kompleks gimnastik yang lebih ringan. Peningkatan beban berlaku secara beransur-ansur, lebih baik melakukan ini di bawah pengawasan di pejabat doktor. Selepas bersenam, anda pasti merasa sedikit keletihan, tidak lebih;
  • keseluruhan proses melakukan terapi senaman dikendalikan oleh nadi. Biasanya, perbezaan antara keadaan tenang dan selepas bersenam tidak boleh lebih dari 20 denyut / minit, dan pemulihan memerlukan masa 15 minit;
  • jika terdapat kecederaan pada satu kaki, pinggul, tangan, lutut atau jari, latihan penyembuhan harus dilakukan pada kedua-dua anggota badan dan semua jari atau jari kaki. Bentuk artritis reaktif mempunyai ciri negatif - untuk mempengaruhi sendi lain, berkembang menjadi polyarthritis.

Kelas pertama untuk penyakit arthritik dilakukan pada sesi dengan doktor; dia boleh melarang pergerakan individu dan menyesuaikan beban bergantung pada bagaimana fizikalnya orang itu. Gimnastik Bubnovsky sangat popular. Pada masa akan datang, teknik ini akan tersedia untuk kegunaan rumah. Doktor membenarkan anda melakukan hingga 5-8 pendekatan setiap hari.

Jangan bersenam dengan bersungguh-sungguh: setelah melakukan aktiviti fizikal yang betul, pesakit harus diberi perhatian kerana lonjakan kekuatan

Melalui latihan fizikal, adalah mungkin untuk memulihkan peredaran darah, mengurangkan keparahan reaksi keradangan, dan memperbaiki saliran limfa. Semua ini membawa kepada penghapusan kemerahan dan pembengkakan anggota badan. Beban besar mampu merosakkan tisu sendi, tetapi ketika arthritis dan arthrosis berkembang, otot atrofi. Gimnastik membantu meningkatkan nada dan keanjalan otot.

Kontraindikasi

Anda tidak boleh mengikuti pendidikan jasmani dengan:

  • kehadiran keradangan 3 darjah dengan kesakitan yang teruk;
  • patologi teruk organ dalaman: pleurisy, radang paru-paru, nefritis, vaskulitis, dan lain-lain;
  • demam tinggi atau demam;
  • berulang penyakit kronik;
  • luka berjangkit;
  • CVS (kekurangan kardiovaskular).

Latihan dikontraindikasikan pada pesakit:

  • dengan risiko jatuh;
  • dengan pergerakan tiba-tiba yang boleh merosakkan sendi;
  • kategori kuasa, iaitu dumbbell dalam latihan harus dikecualikan;
  • dengan memutar berlebihan;
  • lenturan batang di bawah pengaruh beban.

Berkaitan dengan arthritis rheumatoid remaja (mempengaruhi kanak-kanak), terdapat kontraindikasi tambahan. Mereka menunjukkan bahawa anak itu tidak boleh melakukan latihan yang kompleks..

Rheumatoid arthritis gred III, dengan pembentukan eksudat (cecair) pada sendi

Jenis senaman

Ia akan mengambil keseluruhan persembahan untuk menerangkan kaedah utama terapi senaman untuk pelbagai bahagian badan dari pergelangan kaki hingga rahang..

Hanya latihan terbaik dan berkesan untuk:

  • buku lali;
  • tali pinggang bahu;
  • jari;
  • kaki.

Latihan pergelangan kaki

Pergelangan kaki jarang dipengaruhi oleh artritis reumatik, tetapi keadaannya berbahaya kerana risiko imobilisasi dan kecacatan yang tinggi. Kadang-kadang ia berkembang hanya dalam beberapa bulan, seseorang kehilangan keupayaan motor sepenuhnya.

Sebagai pencegahan dan pengurangan gejala, disarankan:

  1. Dalam keadaan duduk, lenturan dan pelurusan kaki, jari kaki.
  2. Bergolek dari tumit ke jari kaki, dilakukan pada sokongan tangan.
  3. Naik jari kaki, penting untuk mendapat sokongan berdekatan.
  4. Mengangkat pelbagai perkara dari lantai dengan jari kaki. Bahagian luar mesti tetap bersentuhan dengan lantai.
  5. Gulung tongkat dengan kaki, boleh diganti dengan bola.
  6. Berjalan menggunakan tongkat. Dalam proses berjalan, pijak tongkat dengan bahagian tengah kaki.
  7. Pergerakan kaki dalam bulatan.

Semasa semua latihan relaksasi, penting untuk mengganti pergerakan dinamik dengan gerakan isometrik. Untuk mempermudah pelaksanaan sesi, perlu belajar cara bernafas dengan betul: semasa menghembus nafas - usaha, semasa menyedut - relaksasi, turunkan. Lebih baik menyelesaikan kompleks dengan sesi relaksasi otot, anda boleh menggunakan yoga.

Pendidikan jasmani khas adalah salah satu kaedah paling pasti untuk melambatkan pemusnahan tisu penghubung, mengurangkan kesakitan, mengembalikan pergerakan anggota badan pada sendi

Gimnastik untuk artritis reumatoid sendi tangan dan bahu

Terapi fizikal untuk rheumatoid arthritis sering merangkumi latihan yang kompleks. Pergerakan terapi yang serupa ditunjukkan dalam gimnastik sendi bahu..

Terapi senaman untuk sendi bahu mengandungi 11 latihan asas:

  1. Mereka duduk di atas kerusi dan meletakkan telapak tangan di sisi, dan meletakkan siku ke sisi. Angkat perlahan sendi bahu hingga ke tahap di mana tidak ada rasa sakit. Pada saat pergerakan dengan bahu, kepala ditarik ke dalam dirinya sendiri. Perlahan-lahan mengambil kedudukan permulaan. Bilangan pengulangan - 3-4 kali.
  2. Dengan punggung tertutup rapat ke kerusi dan bahu di pinggang, mereka bergerak ke hadapan. Kesan terbaik hadir dengan terjun maksimum dengan bahu ke hadapan. Ulangi tindakan 3-4 kali.
  3. Dalam posisi yang sama pada kecepatan yang perlahan, lakukan putaran bulat dengan bahu. Penting untuk mengambil tindakan dengan perlahan. Pada mulanya, putaran dilakukan ke hadapan selama 1 minit, kemudian ke belakang - 1 minit.
  4. Dalam posisi duduk di atas kerusi, lengan lurus sedikit diangkat ke sisi, telapak tangan harus dipusing ke luar. Dengan perlahan membongkok dada ke belakang, idealnya, bilah bahu saling bersentuhan. Dada dibengkokkan ke hadapan. Kemudian mereka berehat dan kembali ke kedudukan asal. Lakukan 3-4 pendekatan.
  5. Tanpa mengubah kedudukan, tangan yang terkena dibawa ke belakang. Dari belakang, ia diambil dengan tangan yang sihat dan ditarik ke punggung dari sisi yang bertentangan. Amplitudo dipilih menjadi maksimum, hingga rasa sakit muncul. Lengan yang sakit ditangguhkan selama 7-10 saat, kemudian tegang selama 10-15 saat. Dia santai dan kembali dipimpin oleh 2-3 sentimeter sehingga rasa sakit dapat dikesan. Ketatkan dan rehatkan lengan lagi. Pengulangan - 4 hingga 5 kali.

Aktiviti fizikal mempercepat metabolisme, yang bermaksud bahawa produk pembusukan dikeluarkan dari tisu dengan lebih cepat

  • Dalam keadaan berdiri, anda perlu meletakkan kedua tangan di belakang tali pinggang, membentuk "kunci". Tanpa membuka tangan, mereka ditarik ke sisi selama 10-15 saat. Pergerakannya menyerupai kunci. Semua pergerakan harus dilakukan dengan lancar, tidak boleh disertai dengan rasa sakit. Ulangi 3-4 kali.
  • Berdiri dengan lengan sejajar dan "kunci" di belakang, perlahan-lahan tarik anggota badan ke arah kanan. Tangan dipegang pada posisi puncak selama 10-15 saat, kemudian dilonggarkan dan diturunkan tanpa memisahkan "kunci". Tangan utama sihat, dan anggota badan yang terkena dibiarkan pasif. Setelah berhenti selama 3-5 saat, buat pergerakan ke arah yang bertentangan. Lebih baik dilakukan 3 kali pada setiap arah.
  • Dalam kedudukan yang sama, "kunci" perlahan-lahan ditarik ke belakang, mengangkat lengan ke atas, sejauh mungkin. Pegang pada kedudukan yang melampau selama 15-20 saat, kemudian berehat. Mereka melakukan 7-8 pengulangan, setiap kali mengangkat tangan lebih tinggi dan lebih tinggi.
  • Berbaring, lengan dengan sendi bahu yang terkena diletakkan di hujung sofa. Dia diluruskan dan menuju ke sisi dengan telapak tangannya di atas. Lengan ditegang selama 5 saat, rehat diberikan dan diturunkan menjadi perasaan tegang. Tangan dibiarkan dalam keadaan ini selama 10-15 saat. Tarik nafas, angkat 2-3 cm dan tapis lagi selama 10 saat. Semasa menghembus nafas, anggota badan dilonggarkan dan diturunkan di bawah pengaruh graviti. Berulang 4-5 kali.
  • Tanpa mengubah kedudukan, lengan yang cedera dibengkokkan di bahu dengan siku hingga 90 °. Lengan tergantung bebas di lengan bawah. Apabila tapak tangan dinaikkan beberapa sentimeter, penumbuk diperah sekuat mungkin selama 15 saat, kemudian dilonggarkan dan digantung dalam keadaan tenang. Rehat berlangsung hingga 20 saat, kemudian pendekatan lain diambil - 3-4 kali.
  • Dengan penekanan pada permukaan, anggota badan yang cedera digantung dan dibiarkan menggantung bebas selama setengah minit. Setelah merehatkan otot, pergerakan bandul dibuat dengan putaran ke arah yang sewenang-wenangnya. Amplitudanya meningkat dengan setiap tindakan. Ulangi tindakan selama 3-5 minit.
  • Untuk kejelasan pergerakan, gambar disediakan.

    Kerana normalisasi peredaran darah, edema dihilangkan, perasaan mati rasa dan kekakuan hilang

    Penting untuk bertanya kepada doktor anda berapa banyak untuk melakukan gimnastik untuk artritis sendi bahu atau kawasan lain yang rosak. Anda tidak boleh berlebihan, kerana beban yang berlebihan hanya akan mempercepat ubah bentuk.

    Terapi senaman untuk rheumatoid arthritis tangan

    Untuk memperbaiki keadaan tangan dengan artritis reumatoid, lakukan:

    1. Gerakan bulat bergantian dengan semua jari.
    2. Tangan diremas di jari, tangan dipusingkan ke satu, kemudian arah yang lain.
    3. Berus dipusingkan dengan tapak tangan ke atas, kemudian ke bawah dan sebaliknya.
    4. Gosokkan kedua telapak tangan mereka.
    5. Jari menyentuh tongkat.
    6. Picit pengembang atau bola.

    Kesan terbaik berlaku dengan penggunaan teknik secara berkala dan 5-7 pengulangan setiap set.

    Latihan untuk kaki

    Banyak latihan yang dilakukan pada kaki, yang lebih berkesan dan terkenal adalah:

    1. Lakukan putaran bulatan dengan kaki lurus.
    2. Basikal senaman". Berbaring di lantai, kaki dinaikkan hingga 45 ° dan secara bergantian membengkokkan lutut, meniru berbasikal.
    3. Kaki yang berbaring bengkok dan menghala ke sisi.
    4. Luncurkan tumit anda ke lantai. Kaki dibengkokkan, menjaga kaki bersentuhan dengan lantai.

    Kolam renang untuk artritis reumatoid

    Prosedur air ditunjukkan untuk kebanyakan pesakit. Pengisian dalam air meningkatkan metabolisme, tekanan hidrostatik merangsang saliran limfa dan peredaran darah. Sebilangan besar pesakit mengalami pemulihan secara beransur-ansur dalam aktiviti motor.

    Latihan air terbaik:

    • setinggan. Punggung diluruskan lurus, kaki lebar;
    • putaran kaki di sekitar paksi, kemudian ayunkan;
    • pergerakan putaran tangan dan lengan;
    • berjalan di bahagian bawah.

    Yoga dan artritis reumatoid

    Ubat tradisional bukan tradisional tetap popular dan berkesan. Sejak zaman kuno, yoga telah membantu menyembuhkan sendi, ligamen yang rosak dan menghilangkan berat badan yang berlebihan.

    Untuk rawatan reumatitis, postur (asana) lebih berkesan:

    • Setu bandhasana;
    • Siddhasana;
    • Virasana;
    • Vrikshasana;
    • "Santulanasana".

    Yoga sangat berguna untuk artritis, menurut kajian, hanya dalam latihan biasa selama 1,5-2 bulan, pesakit mengalami peningkatan dalam keadaannya: rasa sakit menjadi kurang jelas, dan mobiliti bertambah baik pada sendi.

    Rawatan rheumatoid arthritis harus komprehensif dan meliputi: diet, terapi senaman, fisioterapi, ubat-ubatan, perubahan gaya hidup. Dengan kepatuhan yang tetap dan tepat terhadap cadangan pakar, pesakit berjaya memperlambat perkembangan keadaan patologi dan mengurangkan keparahan gejala.

    Latihan terapeutik untuk arthrosis, artritis

    Arthrosis dan artritis sangat serupa; penyakit ini berlaku dengan kerosakan sendi. Perbezaan perubahan struktur artikular.

    Kandungan artikel

    1. Artritis
    2. Arthrosis
    3. Faktor risiko untuk arthritis dan arthrosis
    4. Jenis rawatan untuk artritis dan arthrosis
    5. Mengenai latihan terapi untuk artritis dan arthrosis
    6. Tugas am gimnastik pemulihan dalam rawatan sendi
    7. Prinsip am gimnastik untuk sendi
    8. Kompleks latihan terapi untuk poliartritis
    9. Kompleks gimnastik anggaran untuk pesakit dengan artritis sendi tangan
    10. Kompleks latihan terapi untuk osteoartritis
    11. Kompleks lima minit untuk osteoartritis sendi pinggul
    12. Kompleks-lima minit untuk osteoartritis sendi lutut

    Artritis

    Sensasi menyakitkan timbul dari keradangan tisu sendi, sementara kerja membran sinovial terganggu, di mana saluran limfa dan saluran darah berada, serta ujung saraf. Akibatnya, pemakanan sendi terganggu dan penghasilan sinovium (pelinciran sendi) merosot - justru inilah yang menyuburkan tulang rawan..

    Penyebab artritis

    • Penyakit autoimun - badan mengambil selnya sendiri untuk orang yang tidak dikenali dan mula membunuhnya (rheumatoid arthritis). Sebabnya tidak jelas.
    • Penyakit berjangkit pelbagai asal usul.
    • Penyakit metabolik - gout.
    • Penyakit tidak berjangkit - lupus eritematosus sistemik, psoriasis, dll..

    Gejala artritis:

    • sendi bengkak, sakit ketika disentuh, terdapat sekatan pergerakan;
    • sakit dan sakit yang tajam semasa pergerakan dan juga ketika rehat;
      pada waktu pagi, kekakuan pergerakan adalah ciri kerana edema di kawasan sendi pada waktu malam, mereka lulus dalam masa 40 minit - 1 jam.

    Tanda-tanda biasa yang menjadi ciri keradangan sendi:

    • peningkatan suhu badan, dengan atau tanpa menggigil;
    • berpeluh;
    • kelemahan umum;
    • sakit kepala;
    • pengurangan berat.

    Arthrosis

    Sekiranya arthritis berterusan untuk masa yang lama, maka arthrosis berkembang. Ini disebabkan oleh fakta bahawa struktur sendi, terutamanya tisu tulang rawan, menderita sejak sekian lama akibat kekurangan nutrien dari pelincir sendi..

    Dalam penyakit ini, terdapat pemusnahan struktur seperti tulang rawan yang menutupi permukaan tulang. Dan jika prosesnya dimulakan, maka tisu tulang musnah. Terdapat beban pada tulang rawan yang tidak dapat ditanggungnya dan pemusnahan struktur di dalamnya berlaku lebih cepat daripada proses pemulihan.

    Reaksi pelindung tubuh berfungsi: sel-sel yang rosak digantikan oleh tisu penghubung (tisu parut) - ia tidak mampu menyerap kejutan, keanjalan dan kekencangan. Oleh itu, tisu tulang rawan melembutkan, gelongsor permukaan artikular satu sama lain menjadi sukar, dan sebarang pergerakan pada sendi menimbulkan rasa sakit. Proses ini tidak dapat dihentikan, dapat diperlambat atau dimasukkan ke dalam pengampunan..

    Umur yang kerap dihidapi arthrosis adalah selepas 40 tahun. Sekiranya sendi lutut terjejas, ini disebut gonarthrosis, jika sendi pinggul - coxarthrosis - lesi yang paling kerap. Pelanggaran sedemikian adalah penyebab kecacatan dan kecacatan. Kurang biasa adalah osteoartritis sendi kecil (jari dan jari kaki), sendi temporomandibular, serta sendi tengah - bahu, siku, dll..

    Sendi lutut

    Gonarthrosis - perubahan degeneratif pada tulang rawan pada sendi lutut. Dengan gonarthrosis, proses peralihan dari satu darjah ke tahap yang lain berlaku dalam masa yang singkat, kerana atrofi otot-otot yang mengelilingi sendi lutut berlaku dengan cepat. Dan orang itu mula melepaskan sendi ini, berhenti memuatkan kaki yang sakit. Dan sebaliknya, anda perlu "mengepam" otot agar sendi menguat.

    Sendi pinggul
    Coxarthrosis - perubahan degeneratif pada tulang rawan pada sendi pinggul. Dengan coxarthrosis, proses peralihan dari satu peringkat ke tahap yang lain memerlukan masa yang lebih lama.

    Gejala arthrosis

    • rasa sakit yang berlaku pada waktu pagi pada permulaan aktiviti fizikal (memulakan kesakitan), dengan pergerakan lebih jauh, ia hilang. Pada waktu rehat, kesakitan tidak mengganggu.
    • kesakitan jangka pendek boleh berlaku setelah berehat dari aktiviti fizikal pada waktu siang. Mereka lulus dalam 15-20 minit dari awal pergerakan.
    • ada rasa sakit yang membosankan pada waktu malam, sebagai peraturan, mereka bermula pada separuh pertama malam dan tahan lama.

    Sekiranya arthrosis telah wujud untuk waktu yang lama, maka mungkin ada batasan pergerakan pada sendi (kontraksi), maka ubah bentuk sendi terjadi, dan penyakit ini disebut deformasi arthrosis.

    Penyebab utama arthrosis:

    • Patologi kongenital permukaan artikular (displasia) - sendi lebih mudah bergerak, dan beban di atasnya bertambah, di mana pemakaian berlaku lebih cepat.
    • Trauma adalah penyebab biasa.
    • Artritis jangka panjang - struktur sendi, terutamanya tisu tulang rawan, menderita sejak sekian lama kerana kekurangan nutrien dari pelincir sendi.
    • Latihan di luar ukuran. Ini juga berlaku untuk sukan profesional dan pergerakan monoton pada sendi di tempat kerja. Maksudnya, pertama sekali, tulang rawan yang menerima muatan maksimum untuk jangka masa panjang akan terjejas..
    • Gangguan hormon. Pada wanita, ini berlaku semasa menopaus..

    Masalah utama dalam artritis dan arthrosis adalah sama - keseimbangan antara penyingkiran sel yang rosak dari tubuh dan pembentukan yang baru terganggu..

    Faktor risiko untuk arthritis dan arthrosis

    1. Gaya hidup yang lembap dengan mobiliti yang rendah.
    2. Usia tua - keupayaan badan habis, tisu bertambah tua.
    3. Berat badan melebihi normal - beban pada sendi pinggul dan lutut meningkat, aliran darah ke sendi dan pemakanan tulang rawan terganggu.
    4. Penyakit tulang belakang - kerana saraf tunjang terletak di ruang tulang belakang, impuls saraf melaluinya ke otot. Pengaliran impuls terganggu dan gangguan dalam kerja otot berlaku, mereka mula melembutkan pukulan dengan lemah ketika berjalan, menuruni tangga, berlari dan melompat.
    5. Penyakit berjangkit dan tidak berjangkit - ini terutamanya merupakan pencetus.

    Jenis rawatan untuk artritis dan arthrosis
    1. Terapi ubat (ubat)
    2. Kaedah Fisioterapi (terapi laser; cryotherapy (rawatan sejuk); pemanasan; terapi magnet; elektromostostulasi; fonoforesis (ultrasound); terapi vibroakustik (terapi vibroakustik))
    3. Latihan fisioterapi.
    4. Kaedah rawatan operasi - prostetik (penggantian sendi dengan buatan).

    Mengenai latihan terapi untuk artritis dan arthrosis

    Perhatian khusus pada artritis dan arthrosis harus diberikan kepada gimnastik terapeutik. Terapi senaman dan terapi postur adalah kaedah yang berkesan untuk mencegah dan merawat penyakit sendi. Digunakan untuk memelihara fungsi rawatan diri dan lebih berkesan mengembalikan fungsi sendi pada masa akut.

    Dengan menggunakan kompleks latihan gimnastik, anda dapat mencapai pengampunan penyakit yang stabil, mengurangkan rasa sakit dan bengkak, mengurangkan ketegangan otot patologi sendi pinggul pada bahagian bawah kaki secara amnya, menguatkan alat muskul-ligamen, dan, akibatnya, fungsi sendi. Ini adalah pencegahan kontraktur. Latihan sistematik dalam gimnastik pemulihan membantu menghilangkan rasa sakit, meningkatkan nada psikofizik umum badan, mengurangkan berat badan berlebihan.

    Berikut adalah beberapa kompleks gimnastik untuk sendi yang berbeza. Kompleksnya hampir, terdapat banyak pilihan latihan. Tetapi ini terbukti dalam bekerja dengan orang selama bertahun-tahun. Ia mengandungi latihan yang paling mudah difahami dan sederhana yang dapat dilakukan dengan mudah di rumah..

    Tidak perlu menyelesaikan semua latihan yang terdapat di kompleks, anda perlu memilih beberapa latihan untuk diri anda sendiri.

    Dengan penyakit sendi, selain terapi senaman, anda juga boleh:

    • bermain ski, hanya dalam keadaan perlahan;
    • berenang (lebih baik merangkak);
    • menunggang basikal di jalan yang rata dengan tenang.

    Tugas am gimnastik pemulihan dalam rawatan sendi

    1. Menormalkan nada sistem saraf pusat (sistem saraf pusat).
    2. Memperbaiki keadaan sistem kardiovaskular dan pernafasan.
    3. Menguatkan peredaran darah dan limfa.
    4. Meningkatkan aliran keluar vena di bahagian bawah kaki dan tulang belakang.
    5. Memperbaiki keadaan umum.
    6. Kembangkan stereotaip berjalan yang betul tanpa menggunakan atau dengan bantuan kaedah sokongan tambahan.
    7. Mengekalkan atau meningkatkan jarak pergerakan pada sendi pinggul.
    8. Menguatkan otot-otot anggota badan bawah, punggung dan perut.

    Prinsip am gimnastik untuk sendi

    1. Pendidikan jasmani berlaku di bilik dengan pengudaraan yang baik.
    2. Tidak mungkin melakukan kelas melalui kesakitan yang teruk dan jika terdapat edema yang teruk.
    3. Sekiranya prosesnya kronik, maka anda boleh mengatasi kesakitan yang biasa.
    4. Pakaian di kelas selesa.
    5. Pergerakan lancar, amplitud pada sendi kecil, dan jumlah pengulangan, dari masa ke masa, dapat meningkat sehingga keletihan.
    6. Sekiranya kesakitan itu teruk, tidak dapat ditoleransi, anda harus menghentikan pelajaran.
    7. Dianjurkan untuk mengukur tekanan darah dan nadi sebelum dan selepas bersenam. Sekiranya anda merasa tidak sihat, pelajaran akan dibatalkan.
    8. Meningkatkan beban dan jumlah pengulangan secara beransur-ansur: ini mencegah keletihan dan mengurangkan risiko kecederaan..
    9. Untuk mendapatkan kesan terapi senaman yang berkekalan, lakukan secara teratur.
    10. Perlu berjumpa doktor mengenai satu set latihan.

    Kompleks latihan terapi untuk poliartritis

    Ini adalah kompleks biasa untuk semua sendi.
    Sekiranya sukar melakukan latihan ketika duduk, maka anda boleh pergi ke posisi terlentang..

    1. I.P. - duduk di atas kerusi, belakang lurus, lengan di sepanjang badan. Kaki di lantai, tumit bersama, lutut juga.
      1) Pada masa yang sama, pasangkan tangan anda ke penumbuk dan pasangkan kaus kaki.
      2) Sebarkan berus, turunkan kaki ke lantai. Ulangi 8-10 kali.
    2. I.P. - sama. Tarik kedua bahu ke telinga untuk hitungan 1.
      Bersantai pada kiraan 2. Ulangi 4-6 kali. Nafas adalah sewenang-wenangnya.
      Anda boleh memulakan latihan ini dengan melakukan mengangkat bahu secara bergantian.
    3. I.P. - sama. Dengan kedua bahu, kami melakukan pergerakan melingkar ke belakang dan ke belakang, cuba menghubungkan bilah bahu bersama-sama. Pernafasan percuma. Ulangi 8-10 kali ke setiap arah.
      Latihan ini boleh dimulakan dengan memutar bahu ke belakang secara bergantian 5-8 kali..
    4. I.P. - kami meletakkan tangan di tali pinggang. Kami menarik nafas dalam I.P., dan pada Exhale, kami mengambil tangan kanan ke arah yang sama. Juga di sebelah kiri. Ulangi 2 kali pada setiap arah.
    5. I.P. - tangan digantung di sepanjang badan. Berjalan sambil duduk, secara beransur-ansur meningkatkan langkah, beralih ke cahaya berjalan dan kembali berjalan perlahan. Pernafasan percuma.
    6. I.P. - sama. Sebarkan kedua-dua lengan ke sisi untuk menghembus nafas, pegang bahu anda, bulatkan punggung anda untuk menghembuskan nafas. Ulangi 2-3 kali.
    7. I.P. - lengan dibengkokkan pada sendi siku, kaki selebar bahu. Tiruan tinju: luruskan tangan kanan ke kiri, lepaskan tangan. Kemudian kembali ke I.P. Kami melakukan perkara yang sama di sisi lain. Nafas adalah sewenang-wenangnya.
    8. I.P. - tangan di "kunci", telapak tangan bersama-sama, bahu bahu selebar.
      1) Bengkokkan siku anda dan letakkan "kunci" di bahu kanan anda,
      2) Luruskan lengan anda dari bahu kanan ke lutut kiri,
      3) Bengkokkan lengan anda, "kunci" ke bahu kiri,
      4) Luruskan ke lutut kanan.
      Ternyata pepenjuru. Ulangi 4-6 kali pada setiap sisi. Nafas adalah sewenang-wenangnya.
    9. I.P. - duduk, kaki bersama, tangan di tempat duduk kerusi. Luruskan kaki kanan anda di sendi lutut selari dengan lantai, tarik jari kaki ke arah anda. Juga dengan kaki kiri. Ulangi 4-6 kali pada setiap sisi. Nafas adalah sewenang-wenangnya.
    10. I.P. - sama, duduk di tepi kerusi. Bengkokkan kaki kanan anda pada sendi lutut dan letakkan di jari kaki di bawah kerusi. Bengkokkan kaki kiri anda pada sendi lutut dan letakkan di tumit di hadapan anda. Serentak menukar kedudukan kaki. Bilangan pengulangan 4-6 kali.
    11. I.P. - berus untuk ketuhar. Semasa menghirup, ratakan siku ke sisi, hembuskan nafas, sambungkan siku di hadapan anda dan turunkan ke lutut. Ulangi 4-6 kali.
    12. I.P. - duduk di atas kerusi, tangan di tali pinggang (jika sukar, kemudian pegang pangkal kerusi dengan tangan anda). Kami menjalankan "basikal" dengan kaki kanan ke depan dan ke belakang, menggeser tumit di lantai 5-8 kali. Kemudian sama dengan kaki kiri. Pernafasan percuma.
    13. I.P. - sama, kaki bersama. Bergolek dari kaki ke tumit serentak dengan dua kaki. Ulangi 8-10 kali. Pernafasan percuma.
    14. I.P. - sama. Secara bergantian kami menyebarkan kaus kaki dan tumit ke sisi, untuk seluruh lebar kaki kami. Mengembalikannya ke I.P..
    15. Ulangi senaman 1.
    16. Ulangi senaman 6.

    Gimnastik dengan bola untuk poliartritis

    Untuk latihan ini, anda memerlukan bola dengan diameter 20-22 cm.

    Bola di tangan.

    1. I.P. - duduk di atas kerusi, kaki bersama-sama di atas lantai.
      a) Baling bola gimnastik ke paras mata. Ulangi 8-10 kali.
      b) Baling bola ke atas kepala. Ulangi 8-10 kali.
      c) Kami melemparkan bola sambil mengangkat tangan lurus ke sisi. Ulangi 6-8 kali.
    2. Kami mengalihkan bola dari tangan kanan lurus ke tangan kiri lurus semasa menghembus nafas. Kembali ke I.P. - menyedut. Cara yang sama ke arah lain. Ulangi 24 kali pada setiap arah.
    3. Kami memukul bola di lantai dengan tangan kanan kami 8-10 kali berturut-turut, kemudian juga dengan tangan kiri kami.
      Boleh diisi secara bergantian dengan tangan kanan dan kiri 10 kali - 3 siri.
    4. Naikkan bola dengan kedua tangan ke atas - Tarik napas, di Exhale, lemparkan ke lantai dan tangkap. Ulangi 4-6 kali.
    5. Bola terletak di telapak tangan kanan, siku kanan ke sisi, tutup bola dengan tangan kiri belakang. Kami menggulung bola berulang-ulang kali (4-6) - 4 seri.
    6. I.P. - lengan lurus di atas meja menahan bola. Ketegangan isometrik: pada hitungan 10, mengangkat tangan lurus ke atas, menekan bola. Pegang pada kedudukan akhir dan santai ke bawah. Ulangi 3-4 kali.

    Kami meletakkan bola di lantai di depan kami, menanggalkan kasut kami

    1. I.P. - duduk, tangan di tali pinggang atau memegang pangkal kerusi. Kami menggulung bola ke lantai dengan kaki kanan ke belakang dan ke belakang, dari hujung jari kaki ke tumit (dengan seluruh lengkungan kaki), dengan ringan menekannya. Ulangi 6-8-10 kali. Kaki kiri yang sama.
    2. I.P. - bola dalam kedudukan yang sama. Kami menggulung bola dengan kaki kanan dalam bulatan mengikut arah jam dan berlawanan arah jam. Ulangi 6-10 kali. Kaki kiri yang sama.
    3. I.P - sama. Gulung bola di lantai dengan jarak dua kaki dari anda - Tarik nafas, dan ke arah diri sendiri - Hembuskan nafas. Ulangi 4-6 kali.
    4. I.P. - bola antara lutut. Picit dan lepaskan bola. Ulangi 8-12 kali.

    Gimnastik dengan tongkat (rolling pin, dll.) Untuk polyarthritis

    Tetap di tangan (mana-mana alat yang ringan, misalnya, pel, pemegang sekop, dll.)

    1. I.P. - duduk di atas kerusi, kaki di atas lantai, melekat di lutut. Kami menggulung tongkat dari hujung jari ke sendi pergelangan tangan (dengan seluruh telapak tangan) ke belakang dan ke belakang, dengan tekanan ringan pada tongkat. Ulangi 10 kali.
    2. I.P. - sama. Kami memegang tongkat di hujungnya. Kami menerangkan bulatan ke belakang dan ke belakang, membongkokkan lengan di sendi siku. Ulangi 5-10 kali pada setiap arah.
    3. I.P. - sama. Pegang di tangan, cengkaman dari bawah, selebar bahu. Kami membengkokkan kedua-dua lengan pada sendi siku, menarik tongkat ke dagu. Kemudian kami melepaskan tangan kami di lutut. Ulangi 5 kali dalam 2 siri.
    4. I. P - yang sama, cengkaman tongkat dari atas, lebar bahu tangan terpisah.
      1) Tangan lurus dinaikkan ke atas.
      2) Mereka dibengkokkan pada sendi siku dan diturunkan di atas kepala di bahu (jika tidak berfungsi untuk kepala, kemudian turunkan di bawah dagu).
      3) Luruskan lengan anda ke siling.
      4) Menjatuhkan lengan lurus di lutut anda.
      Ulangi 4-6 kali.
    5. I.P. - pegangan batang yang sama dari atas hingga hujungnya. Menaikkan lengan lurus ke atas Inhale. Kami kembali ke I.P. semasa menghembuskan nafas. Ulangi 4-5 kali.
    6. I.P. - tongkat di belakang belakang pada tahap punggung bawah. Kami menggosok belakang dengan tongkat dari tepi bawah bilah bahu ke punggung bawah. Ulangi naik dan turun beberapa kali.
      Anda boleh melakukan latihan ini semasa duduk dan berdiri..
      Kami tidak melakukan senaman jika tidak boleh meletakkan tongkat di belakang punggung.
    7. I.P. - melekat di belakang secara menyerong dari kanan ke kiri. Gosokkan punggung dari kanan ke kiri. Ulangi 4-6 kali. Kemudian dengan cara yang sama dari kiri ke kanan.
      Boleh dilakukan secara duduk dan berdiri.
      Kami tidak melakukan senaman jika tidak boleh meletakkan tongkat di belakang punggung.
    8. I.P. - duduk, satu hujungnya dijepit oleh kaki, hujung batang yang lain dipegang dengan tangan kita di paras dada kita. Pergerakan pekeliling mengikut arah jam dan lawan jam 5 kali. Tangan yang lebih lemah adalah yang pertama di atas tongkat, dan tangan yang lebih kuat di tangan yang lebih lemah.
    9. I.P. - sama. Tarik hujung atas tongkat ke arah anda pada Inhale, siku ke sisi selari dengan lantai. Semasa menghembus nafas, tarik tongkat ke depan (jauh dari anda), luruskan lengan anda pada sendi siku sebanyak mungkin, condongkan badan dari punggung bawah dan panjangkan ke depan untuk tongkat.
      Kami meletakkan tongkat di lantai di hadapan kami, menanggalkan kasut kami.
    10. I.P. - duduk di atas kerusi, tangan di tali pinggang atau memegang pangkal kerusi. Kami menggulung tongkat bolak-balik dengan seluruh kaki, dari kaki hingga tumit, dengan tekanan ringan di atasnya.
      Sekiranya sukar untuk menggulung dengan kedua kaki pada masa yang sama, maka seseorang boleh.
    11. I.P. - sama. Mereka meletakkan stoking di tongkat dan tumit di lantai. Kami melepasi kedua kaki dengan langkah sisi, pertama ke satu arah ke hujung tongkat, kemudian di sebelah yang lain. Kaus kaki "berjalan" di tongkat, menggenggamnya, dan tumit di lantai. Angkat kaki sepenuhnya dari lantai. Kami cuba berjalan sejauh mungkin dengan kaki kami. Latihan ini boleh dilakukan sambil berdiri, tangan di tali pinggang..
    12. I.P. - sama. Sekarang mereka meletakkan tumit di tongkat dan kaus kaki di lantai. Kami melepasi kedua kaki dengan langkah sisi, pertama ke satu arah ke hujung tongkat, kemudian di sebelah yang lain. Tumit "berjalan" di tongkat, dan kaus kaki di lantai. Angkat kaki sepenuhnya dari lantai. Kami cuba berjalan sejauh mungkin dengan kaki kami. Latihan ini boleh dilakukan sambil berdiri, tangan di tali pinggang..
    13. IP - kita melakukan sambil berdiri, di atas tongkat kita meletakkan bahagian tengah lengkungan kaki, kaki "dengan tulang ikan hering". Kami maju ke hujung tongkat, berpusing dan pergi dengan cara yang sama ke arah yang bertentangan.

    Berdiri di tembok Sweden.

    1. I.P. - menghadap ke dinding, pegang tangan kita di paras dada, belakang lurus, kepala lurus. Kami menaikkan jari kaki - Tarik nafas, kami menurunkan diri ke lengkungan kaki sepenuhnya - Menghembuskan nafas. Ulangi 4-6 kali.
    2. I.P. - sama. Tarik kaki kanan anda ke belakang, meletakkan kaki anda di lantai. Kami memegang jawatan untuk 4 akaun. Jadi di seberang sana. Ulangi 4-6 kali dengan setiap kaki.
    3. I.P. - sama. Kaki bahu selebar, lengan lebih lebar daripada bahu selebar. Dengan bahu kanan kita meregangkan ke tangan kiri, kemudian kembali ke I.P. Jadi di seberang sana. Ulangi 4-6 kali pada setiap sisi.
    4. I.P. - sama. Tumit dan lutut bersama. Kami membengkokkan kaki pada sendi lutut ke sudut 45 darjah. Pertahankan kedudukan ini dengan tumit anda ditekan ke lantai selama 4 tuduhan. Ulangi 3-4 kali.
    5. I.P. - sama. Secara bergantian spring pada kaki kanan dan kiri, tanpa mengangkat kaki dari lantai. Ulangi 10 kali.
    6. I.P. - sama. Kami membawa kaki kanan kembali ke kaki, tangan kanan kembali dengan telapak tangan ke atas ke Inhale, kembali ke I.P. - Menghembuskan nafas. Jadi di seberang sana. Ulangi 4 kali pada setiap arah.
    7. I.P. - berdiri dengan sebelah kiri anda ke dinding, tangan kiri anda pada palang. Angkat lengan kanan dan kaki kanan ke sisi pada sudut 45 darjah. Ulangi 6-8 kali.
    8. I.P. - sama, tangan kanan di tali pinggang. Dengan kaki kanan, kami menggambarkan bulatan di lantai mengikut arah jam dan lawan jam. Ulangi 4-6 pusingan.
    9. I.P. - sama, kaki selebar bahu. Kami mengambil tangan kanan ke sisi ke Inhale, meraih tangan kiri - Hembuskan. Ulangi 3-4 kali.
    10. I.P. - berdiri dengan sebelah kanan anda ke dinding. Ulangi senaman 20.
    11. Ulangi senaman lapan.
    12. Ulangi senaman sembilan.
    13. I.P. - duduk di atas kerusi. Dengan menggosok telapak tangan, ruang interdigital, satu sendi pergelangan tangan dan yang lain, kita memintas tangan dari diri kita sendiri dan diri kita sendiri.

    Kompleks gimnastik anggaran untuk pesakit dengan artritis sendi tangan

    1. I.P. - duduk di meja, belakang lurus, dagu selari dengan lantai.
      Gosokkan tapak tangan, bahagian belakang telapak tangan, ruang interdigital, sendi pergelangan tangan.
      Pencegahan dengan telapak tangan dari diri saya dan diri saya (seolah-olah mencuci tangan).
      Urut sendi metacarpophalangeal dan interphalangeal pada setiap tangan.
    2. I.P. - duduk di meja, belakang lurus, dagu selari dengan lantai, lengan bawah dan tangan di atas meja selari antara satu sama lain.
      Pusingkan tangan dengan tapak tangan ke atas - tarik ibu jari ke bawah ke meja, kembali ke I.P.
      Ulangi 8-10 kali.
    3. I.P. - sama. Menaikkan jari ke atas, jangan merobek telapak tangan, ibu jari diculik. Ulangi 6-8 kali.
    4. I.P. - sama. Angkat telapak tangan, tarik ke arah diri sendiri, tahan selama 4 hitungan. Turunkan telapak tangan anda, rilekskan tangan anda.
      Sendi pergelangan tangan tidak lepas. Ulangi 4-6 kali.
    5. I.P. - sama. Angkat tangan, bengkokkan tangan di pergelangan tangan (sambil mengepalkan jari ke penumbuk). Tahan selama 5 saat. Turunkan tangan, luruskan jari dan berehat. Ulangi 4-6 kali.
    6. I.P. - sama. Turunkan (di bawah meja) dan angkat (di atas meja) jari pertama di tepi meja. Ulangi 8-10 kali.
    7. I.P. - sama. Angkat dan turunkan setiap jari secara bergilir. 8-10 kali dengan setiap jari.
    8. I.P. - sama, menyikat lebar bahu. Penambahan dan penculikan pada sendi pergelangan tangan. Ulangi 8-10 kali.
    9. I.P. - sama. "Kipas" - untuk membawa dan menyebarkan semua jari, meluncur di atas meja. Ulangi 8-10 kali.
    10. I.P. - sama. Angkat ibu jari ke sisi, bergantian bawa selebihnya ke b / jari, lakukan perlahan-lahan. Apabila semua jari dibawa masuk, tahan kedudukan ini selama 4 saat. Ulangi 8-10 kali.
    11. I.P. - tangan di atas meja, selebar telapak tangan, selari antara satu sama lain. Bengkokkan jari anda ke penumbuk yang tidak lengkap dengan ketegangan (bengkokkan "cakar harimau"), luruskan dan rileks. Ulangi 8-10 kali.
    12. I.P. - sama. Picit jari anda dan rentangkan, meluncur melintasi meja, lebar ke sisi. Ulangi 8-10 kali.
    13. I.P. - penekanan pada pad ibu jari dan jari telunjuk. Rentangkan jari anda ke sisi sambil menekan di atas meja. Seterusnya, penekanan adalah pada pad ibu jari dan jari tengah, ibu jari dan cincin, ibu jari dan jari kelingking. Lakukan dahulu dengan kanan, kemudian dengan tangan kiri.
    14. IP - bahagian belakang tapak tangan di atas meja (tapak tangan "melihat" ke atas). Dengan ibu jari anda, capai garis bawah jari kelingking. Tahan selama 5 saat. Kembali ke I.P., ibu jari akan mengayun jauh ke sisi.
    15. I.P. - sama. Kumpulkan berus ke penumbuk, bengkokkan setiap jari secara bergiliran. Panjangkan jari anda dengan cara yang sama. Ulangi 8-10 kali.
    16. I.P. - tangan di tulang rusuk, jari lurus, ibu jari ke atas.
      Tarik ibu jari ke bawah, cuba sentuh meja, kembali ke I.P. ulangi 8-10 kali.
    17. I.P. - sama. Gerakan bulat dengan ibu jari ke dalam dan ke luar. Jangan condongkan berus ke sisi. 10 bulatan di setiap arah.
    18. I.P. - sama. "Rings" - Sentuh pad setiap jari ke pad ibu jari dan kembali ke I.P.
    19. I.P. - sama. "Klik" - untuk menjentikkan setiap jari (termasuk ibu jari), meraih piring kuku. Anda boleh bergantian dengan setiap jari atau beberapa kali dengan satu jari.
    20. I.P. - sama. "Tutup dan buka pintu gerbang" - bengkokkan dan lepaskan jari di sendi metacarpophalangeal dengan ketegangan, sehingga jari dan tangan gemetar.
    21. I.P. - tapak tangan di atas meja. Menukar kedudukan tangan: di telapak tangan - di tepi - di bahagian belakang telapak tangan; di telapak tangan - di pinggir - kumpulkan menjadi penumbuk. Ulangi 10-12 kali.
    22. I.P. - tangan bersandar di siku, tangan digenggam ke penumbuk. Picit dan lepaskan jari dengan mudah dan tanpa ketegangan; dan dengan ketegangan, perlahan-lahan sehingga tangan menggeletar. Ulangi 10-12 kali.
    23. I.P. - sama. Pergerakan pekeliling pada sendi pergelangan tangan ke dalam dan ke luar. 10 bulatan dalam setiap arah, 2 siri.
    24. I.P. - sama, tangan di "kunci" - pangkal tapak tangan ditekan. Pergerakan pada sendi pergelangan tangan: dari diri dan ke arah diri sendiri, kiri dan kanan, pergerakan bulat mengikut arah jam dan lawan jam, "rajah lapan". Jangan merobek tapak tangan antara satu sama lain.
    25. I.P. - sama. Dari kedudukan permulaan, luruskan jari anda dan gerakkan satu dari diri anda dan belakang. Ulangi 10-12 kali.
    26. I.P. - sama, jari lurus bersama, telapak tangan bersama. Dengan kuat menekan jari satu tangan ke jari tangan yang lain, rentangkan ("fanned out") dan bawa bersama. Ulangi 10-12 kali.
    27. IP - penekanan pada siku, tangan di "kunci". Geser siku anda di atas meja, turunkan "kunci" ke bawah sebanyak mungkin, jangan merobek telapak tangan anda. Kembali ke I.P., siku bersama. Ulangi 6-8 kali.
      atau
      Sebarkan siku ke sisi dan spring pada kedudukan akhir selama 4 kiraan. Kembali ke I.P.
      Ulangi 6-8 kali.
    28. I.P. - tangan bersandar di siku, telapak tangan menghadap anda. Bengkokkan dan luruskan jari pada sendi metacarpophalangeal. Ulangi 10-12 kali.
    29. I.P. - sama. Sebarkan jari anda "seperti kipas" dan bawa bersama. Ulangi 10-12 kali.
    30. I.P. - sama. "Cakar harimau" - bengkokkan jari di semua sendi interphalangeal, tahan dengan tegangan selama 4 kiraan, rilekskan tangan. Ulangi 4-6 kali.

    Latihan Bola Jarum.

    1. I.P. - tapak tangan kanan di atas bola, kiri sepanjang badan atau di atas meja.
      Gulung bola dengan permukaan palmar, belakang tangan, tepi tapak tangan.
      Gulung bola dalam bulatan mengikut arah jam dan lawan jam.
      Gulung bola ke kiri dan kanan.
      Tangan kiri yang sama.
    2. I.P. - tangan lurus kanan pada bola. Tekan bola dan tahan selama 4-6-8 saat. Lengan tegang, sendi siku tidak bengkok. Juga dengan kiri, kemudian dengan kedua tangan.
    3. I.P. - sama. Tekan bola, kemudian segera berehat. Lakukan senaman dengan kadar yang pantas. Jangan angkat bahu. Begitu juga dengan tangan kiri, kemudian dengan dua.
    4. I.P. - tangan kanan pada bola, gantung tangan.
      - Pergerakan bulat di sendi pergelangan tangan mengikut arah jam dan lawan jam. Ulangi 10 kali pada setiap arah.
      - Bengkokkan tangan (angkat ke arah anda), berlama-lama di posisi terakhir dan rilekskannya (lepaskan tangan). Ulangi 6-8 kali. Sama juga dengan tangan kiri.
    5. I.P. - tapak tangan kanan di atas meja, gulung bola dengan tangan kiri di belakang dan di jari (masing-masing secara individu atau semua pada masa yang sama) tapak tangan kanan. Juga di tangan kiri.
    6. I.P. - tangan kanan di atas meja, tapak tangan ke atas, bola di tangan.
      Pergerakan di sendi pergelangan tangan: lenturan dan panjangan semasa memegang bola. Juga dengan tangan kiri. Ulangi 10 kali.
    7. I.P. - ambil bola dengan jari tangan lurus. Melengkapkan lengan bawah (ke arah diri sendiri), bengkokkan lengan pada sendi siku, sampai ke bahu dengan bola. Kembali ke I.P., menembusi (dari diri anda) lengan bawah dan tangan. Ulangi 10 kali dengan setiap tangan..
    8. I.P. - letakkan bola di telapak tangan kiri, tutup dengan punggung kanan, sebarkan siku ke sisi, jangan angkat bahu. Kurangkan bilah bahu. Gulungkan bola di sepanjang permukaan palar dan belakang tangan dari diri anda dan ke arah anda.
    9. I.P. - sama. Pegang bola dengan jari kedua tangan dan sentuh, putar bola ke belakang dan ke belakang. Pegang bola dengan telapak tangan anda sahaja, putar bola dari arah anda dan ke arah anda.

    Latihan dengan pensil, pena, pena, dll..

    1. I.P. - pensil di bawah tapak tangan kanan di atas meja. Gulungkan tapak tangan anda dari hujung jari ke sendi pergelangan tangan. Gulung dengan bahagian belakang, dengan tepi tapak tangan. Tangan kiri yang sama.
    2. I.P. - lulus pensil di antara jari anda melalui satu jari. Ibu jari tidak terlibat.
      Di atas pensil: telunjuk, jari manis, di bawah pensil: jari tengah dan jari kelingking. Menekan dengan jari ekstrim pada pensil, angkat dan turunkan hujungnya, menimbulkan tekanan pada kawasan jari yang berlainan.
      Tukar jari di tempat: di atas pensil - jari tengah dan kelingking, di bawah pensil - indeks dan cincin.
      Tukar tangan.
    3. I.P. - pegang pensil dengan ibu jari dan jari telunjuk tangan kanan anda - gulung ke atas alas jari-jari ini. Tukar - besar dan sederhana, besar dan tidak bernama, jari besar dan kecil. Lebih jauh dalam urutan terbalik.
      Sama juga dengan tangan yang lain.
    4. I.P. - pegang pensel di antara tapak tangan dan gulung permukaan palmar tangan dari hujung jari ke sendi pergelangan tangan.
    5. I.P. - tapak tangan kanan di atas meja. Gulungkan pensil di bahagian belakang tangan kanan. Pertukaran tangan. Juga di permukaan belakang kiri.
    6. I.P. - sama.
      - Gulung pensil dengan setiap jari secara bergantian.
      - Gulung hanya dengan hujung jari anda (bergantian atau semuanya pada masa yang sama).
      - Gulung hanya dengan pangkal tapak tangan
    7. I.P. - tangan bekerja yang bersandar di siku, memegang pensil. Lukis bulatan, persegi, segitiga di udara.
      Pergerakan dibuat hanya pada sendi pergelangan tangan, amplitudnya maksimum.
    8. I.P. - bertepuk tangan dengan kuat, hingga sakit sedikit. Kemudian bertepuk tangan, hampir tidak menyentuh, perlahan. Seterusnya, satukan tangan anda dan picit jari anda ke dalam cubitan ("angkat benang") dan rentangkan secara mendatar, menegak, menyerong. Luruskan lengan, buka tangan di hujung titik, jari ke sisi.

    Kompleks latihan terapi untuk osteoartritis

    Berbaring di belakang anda.

    1. I.P. - berbaring di punggung dengan hujung kepala yang tinggi, lengan di sepanjang badan, kaki bersama-sama. Tarik tangan kanan lurus ke atas - Tarik nafas, kembali ke I.P., sama dengan tangan kiri. Ulangi 2-4 kali dengan setiap tangan.
    2. I.P. - sama. Bersamaan mengepalkan tangan ke penumbuk dan dorsiflexion kaki (kaki ke arah diri mereka sendiri). Ulangi 10-12 kali.
    3. I.P. - lengan dibengkokkan di siku, telapak tangan ke bahu, kaki bersama-sama. Pergerakan pekeliling pada sendi bahu ke depan dan ke belakang (dengan siku kita menggambarkan bulatan, meluncur di atas tikar). Ulangi 6-10 kali ke setiap arah.
    4. I.P. - tangan bersandar di siku, bengkok pada sendi siku, tangan di penumbuk, kaki bersama-sama. Tiruan tinju: luruskan tangan kanan di hadapan anda secara menyerong ke sebelah kiri, buka penumbuk anda. Kembali ke kedudukan permulaan. Sama juga dengan tangan yang lain. Jangan lepaskan bahu anda dari tikar. Ulangi 10-12 kali.
    5. I.P. - sama. Bengkokkan ke tulang belakang toraks, sambungkan bilah bahu - Tarik nafas, kembali ke I.P. - Menghembuskan nafas.
    6. I.P. - sama. Lihat latihan 5 - tahan di titik teratas untuk mengira 4.
    7. I.P. - tangan yang sama di tali pinggang. Dorsiflexion-lanjutan kaki yang lain. Ulangi 1-12 kali.
    8. I.P. - sama. Pergerakan pekeliling pada sendi r / kaki mengikut arah jam dan lawan jam. Ulangi 10 kali pada setiap arah.
    9. I.P. - tangan yang sama di bawah kepala. Pusingkan kepala ke kanan dengan penyimpangan serentak kaki ke kiri, kembali ke kedudukan permulaan.
      Pusingkan kepala ke kiri dengan penyelewengan serentak kaki ke kanan, kembali ke I.P. ulangi 6-8 kali pada setiap arah.
    10. I.P. - lengan di sepanjang badan, kaki selebar bahu (anda boleh sedikit lebih lebar). Putaran kaki luar (kaki ke sisi) dan putaran dalaman kaki (ke dalam, ke arah satu sama lain). Ulangi 10-12 kali.
    11. I.P. - lengan lurus tersebar, kaki bersatu.
      Kami menghirup, menghembuskan nafas - pergerakan di tulang belakang toraks: pusingkan badan, telapak tangan kanan menyentuh kiri. I.P. - lengan ke sisi - Tarik nafas, pusing ke arah lain, tapak tangan kiri mencapai ke kanan untuk menghembuskan nafas.
      Pelvis tidak keluar ketika bergerak. Ulangi 4-6 kali.
    12. I.P. - tangan di tali pinggang, kaki lurus bersama. Satu demi satu kami mengangkat kaki lurus ke atas, menarik kaki ke arah diri kita sendiri. Ulangi 6-10 kali dengan setiap kaki.
    13. I.P. - sama. Secara bergantian ketepikan kaki lurus. Berhentilah pada diri sendiri, kaki tegang kuat. Kami meluncurkan tumit di atas permaidani. Sekiranya senang, anda boleh menaikkan kaki sedikit dan membawanya ke gantung. Ulangi 6-10 kali.
    14. I.P. - sama. Pergerakan pekeliling pada sendi pinggul kanan (kaki lurus) mengikut arah jam dan lawan jam. Juga dengan kaki kiri. Ulangi 5 kali pada setiap arah.
    15. I.P. - lengan di bawah kepala, kaki dibengkokkan, berdiri di atas kaki. Meniru berjalan: bergantian tarik lutut ke perut, pernafasan bebas. Dengan berhati-hati dengan endoprosthetics - sudut lenturan pada sendi lutut dan pinggul tidak melebihi 90 darjah.
      Ulangi 10-12 kali.
    16. I.P. - sama. Meniru berbasikal: dengan kaki yang baik bolak-balik, kemudian yang sakit. Kami meluncurkan tumit di atas tikar, amplitudnya maksimum. Ulangi 5 pusingan ke setiap arah.
    17. I.P. - sama. Menaikkan pelvis ke atas - Tarik nafas, kembali ke I.P. - Hembuskan nafas.
    18. I.P. - lengan di bawah kepala atau sepanjang badan lurus, kaki dibengkokkan, berdiri di atas bahu selebar bahu (anda boleh meletakkan kaki anda lebih lebar - di tepi tikar). Di I.P. Tarik nafas, dan semasa Menghembus nafas - turunkan lutut kanan ke dalam - turun ke tumit kiri. Peregangan, bahu dan bilah bahu tidak terkoyak. Kembali ke asal. Juga dengan kaki yang lain. Ulangi 4-8 kali dengan setiap kaki. JANGAN selepas endoprosthetics.
    19. I.P. - lengannya sama, kaki dibengkokkan dan berdiri di atas kaki, kaki dan lutut bersama-sama. Naikkan pelvis ke atas dan tahan dalam kedudukan ini selama 4 kiraan. Ulangi 2-4 kali. Pastikan dada, lutut, perut berada pada garis seperti ini; lutut bersama, punggung dikepalkan.
    20. I.P. - tangan di tali pinggang atau di bawah kepala, kaki dengan cara yang sama. Di I.P. kita melakukan Inhale, pada Exhale kita menurunkan kedua lutut ke sisi kanan, pada masa yang sama kepala ke sisi kiri. Kembali ke I.P. - Tarik nafas, kemudian lutut ke kiri, dan menuju ke kanan.
    21. I.P. - lengan di sepanjang badan, kaki lurus. Angkat lengan ke atas - Tarik nafas, tarik lutut kanan ke perut anda, peluk tangan anda, berhenti pada diri sendiri - Hembuskan nafas. Kembali ke asal. Juga dengan kaki yang lain. Kepala dan bahu keluar dari tikar. Ulangi kira-kira 4-6 kali dengan setiap kaki..
      Dengan endoprostheses, kita melihat sudut tidak lebih dari 90 darjah.
    22. I.P. - lengan di sepanjang badan, tangan dikepal ke kepalan tangan, kaki lurus bersama, stoking pada diri mereka sendiri. Angkat tangan ke atas - Tarik nafas, kembali ke titik permulaan - Hembuskan nafas. Ulangi 4 kali.
    23. Ulangi senaman. 1.

    Sekiranya anda tidak mempunyai masa untuk melakukan pelbagai latihan, terdapat kompleks mini. Mereka mempunyai latihan khusus dalam kedudukan badan yang berbeza. Anda boleh memilih salah satu posisi batang tubuh setiap hari dan melakukan 2 hingga 6 latihan.

    Kompleks lima minit untuk osteoartritis sendi pinggul

    Latihan khas untuk coxarthrosis dan coxopathy

    Bagi orang yang mengalami endoprosthetics, terdapat sekatan:

    • lenturan pada sendi pinggul dan lutut tidak lebih daripada 90 darjah.,
    • anda tidak boleh membuat putaran kaki yang kuat masuk dan keluar,
    • anda tidak boleh menyilangkan kaki anda,
    • anda tidak boleh berjongkok,
    • kaki yang dikendalikan tidak boleh dilemparkan ke arah yang sihat.

    Berbaring di belakang anda.

    1. I.P. - berbaring di punggung, kaki lurus bersama. Secara bergantian bawa kaki lurus ke sisi. Pergerakan perlahan, dengan ketegangan otot. Kedua-dua kaki boleh diculik pada masa yang sama. Ulangi 4-6 kali.
    2. I.P. - sama. Pergerakan pekeliling dengan kaki kanan lurus dalam satu arah dan yang lain. Juga ditinggalkan. Ulangi 4-6 pusingan ke setiap arah.
    3. I.P. - kaki lurus selebar bahu. Putaran paha dalaman dan luaran (tarik stoking ke arah satu sama lain, kemudian lepaskan). Ulangi beberapa kali.
    4. I.P. - kaki lurus bersama. Bengkokkan kaki anda di sendi lutut, meluncur di atas tikar dan letakkan di kaki anda dan kembali ke I.P. Ulangi 8-10 kali.
    5. I.P. - kaki dibengkokkan di lutut dan berdiri di atas kaki. Letakkan tumit kaki yang cedera di lutut kaki yang sihat, tarik dan bawa peha. Ulangi 4-6 kali dengan setiap kaki.
    6. I.P. - sama. Lakukan selama 10-15 saat. Gerakkan kaki anda seperti menunggang basikal. Langkahnya perlahan. Arah pergerakan - ke hadapan dan ke belakang.

    Berbaring di sisi sihat.

    1. I.P. - lengan sokongan dibengkokkan pada siku di bawah kepala, kaki sokongan dibengkokkan pada sendi lutut. Menaikkan kaki yang lurus dan menahannya pada titik akhir selama 5-7 saat. Anda boleh melakukan latihan ini tanpa menahan. Ulangi 3-7 kali.

    Berbaring di perut saya.

    1. I.P - rehat kepala di dahi, telapak tangan di bawah kepala. Angkat batang tubuh anda, sebarkan lengan anda ke sisi. Tahan pada titik akhir selama 4 kiraan. Kembali ke I.P.
    2. I.P. - sama. Secara bergantian angkat kaki lurus ke atas, sambil memperbaiki pelvis. Dan kami memasukkannya ke dalam I.P. Ulangi 4-6 kali.
    3. I.P. - sama. Meniru merangkak pada perut: membengkokkan kaki, tarik lutut kanan ke perut, dan siku kanan untuk mengejar lutut kanan, tekan dagu ke dada. Selanjutnya, kembalinya kaki dan lengan ke I.P. Cara yang sama ke arah lain. Ulangi 4-6 kali.

    Berdiri pada keempat-empat (jika tidak ada rasa sakit pada sendi lutut dan pergelangan tangan).

    1. I.P. - postur lutut-telapak tangan, telapak tangan harus berada di bawah sendi bahu, dan lutut di bawah sendi pinggul. Kami melepaskan kaki satu demi satu, menarik kaki ke arah diri kita sendiri. Kembali ke I.P. Ulangi 4-6 kali dengan setiap kaki.
    2. I.P. - sama. Penculikan alternatif kaki yang bengkok ke sisi. Ulangi 4-6 kali.

    Berdiri pada kaki yang sihat.

    1. Pergerakan ayunan dengan kaki lurus ke belakang dan ke sisi. Kami melakukan persembahan dengan perlahan, tanpa menghayunkan badan.
    2. Pergerakan bulat dengan kaki lurus di kedua arah. Ulangi 6-8 kali.

    Berdiri di kedua kaki.

    1. Semi-squat, kembali ke IP. JANGAN duduk rendah.
    2. Bangun jari kaki. Kembali ke I.P. ulangi 10 kali.

    Kompleks-lima minit untuk osteoartritis sendi lutut

    Berbaring di belakang anda.

    1. I.P. - lengan di sepanjang badan, kaki lurus bersama. Secara bergantian bengkokkan dan lepaskan kaki di sendi lutut, meluncur di atas tikar. Ulangi 10 kali dengan setiap kaki..
    2. I.P. - tangan di tali pinggang atau di sepanjang badan. Bengkokkan kaki di sendi lutut, angkat kaki sedikit di atas lantai. Terus dalam kedudukan ini hingga 5. Turunkan kaki anda, berehat. Sama juga dengan kaki yang lain.
      Pilihan yang lebih sukar: angkat kaki lurus secara bergantian di atas lantai, tahan.
    3. I.P. - lengan di sepanjang badan, kaki lurus bersama. Tarik kaki ke arah anda, rongga popliteal membentang ke lantai, otot punggung mengetatkan; kaki tegang seperti tali. Kami terus mengalami ketegangan ini sehingga 5. Rehat. Ulangi 5-8 kali.
    4. I.P. - sama, roller di bawah sepertiga bahagian bawah paha, tepat di atas sendi lutut. Kami memanjangkan kaki pada sendi lutut dan menekan dengan pinggul pada roller (bola). Kami mengekalkan ketegangan hingga 5, berehat. Ulangi 4-8 kali dengan setiap kaki.
    5. I.P. - angkat kaki anda dan tahan selama 3-4 saat selari dengan lantai. Pada masa yang sama, kaki berada pada dirinya sendiri, tempurung lutut ditarik. Juga dengan kaki yang lain. Semasa melakukan senaman ini, anda perlu merasakan ketegangan pada otot-otot paha dan kaki bawah..
    6. I.P. - sama. Kaki diri anda, tarik lutut, lengan di sepanjang badan atau di bawah kepala. Sebagai gantinya, kami membawa kaki tegang tegak ke sisi. Ulangi 4-10 kali dengan setiap kaki.
    7. I.P. - tangan di sepanjang badan, kaki yang sihat dibengkokkan dan berdiri di atas kaki. "Putar pedal basikal" dengan kaki yang cedera ke depan dan ke belakang, ulangi 4-10 kali ke setiap arah.
      Kaki yang sihat boleh ditambah.
    8. I.P. - kaki lurus bersama. Bengkokkan kaki kanan anda di lutut, bungkus tangan anda di paha anda dan tarik ke perut anda. Tarik kaki ke arah diri sendiri, rasakan ketegangan pada otot. Kami memegang kedudukan selama 5-8 saat. Kemudian kami meletakkan kaki kami di kaki dan melepaskannya. Juga dengan kaki yang lain. Ulangi 4-10 kali dengan setiap kaki.

    Berbaring di sisinya.

    1. I.P. - lengan sokongan dibengkokkan pada siku di bawah kepala, kaki sokongan dibengkokkan pada sendi lutut. Kaki bebas dibengkokkan pada sendi lutut, dibawa ke perut, kemudian ditarik ke belakang sejauh mungkin. Kami melakukannya dengan perlahan. Ulangi 4-10 kali.
    2. I.P. - juga. Kami membengkokkan kaki bebas di sendi lutut, dan meletakkan lutut di lantai. Kaki penyangga dilanjutkan dan sedikit diangkat dari lantai.

    Berbaring di perut saya.

    1. I.P. - terbaring di perutnya. Lengan dibengkokkan pada siku, telapak tangan di bawah dagu atau dahi. Angkat kaki yang diluruskan dan bengkokkan pada sendi lutut, luruskan dan turunkan lurus. Ulangi dengan kaki yang lain. 4-6 kali dengan setiap kaki.

    Duduk di atas kerusi.

    1. I.P. - duduk di kerusi tinggi atau di atas meja, memegang sokongan dengan tangan kita. Kami mengayunkan kaki dengan amplitud sederhana. Ulangi sekerap mungkin.
    2. I.P. - duduk di atas kerusi, kaki di atas lantai. Kami cuba membongkok ke hadapan dan menyentuh lantai dengan hujung jari kami. Kemudian luruskan. Ulangi hingga 15 kali.


    Pakar pendidikan jasmani adaptif Ekaterina Shishulina