Gimnastik terapeutik dari Katharina Schroth untuk scoliosis: pemulihan rumah

Siku

Terdapat banyak cara untuk mengatasi skoliosis melalui senaman. Salah satunya adalah kaedah Katharina Schroth. Walaupun ia diketahui pada awal abad yang lalu, hari ini tidak banyak yang tahu mengenainya. Walau bagaimanapun, di Jerman moden, ini adalah kaedah konservatif utama untuk menangani skoliosis. Katerina Schroth sendiri menderita skoliosis, dan mengembangkan kaedahnya sendiri untuk menanganinya, yang berdasarkan pernafasan yang tidak rata. Dan hari ini teknik Katharina Schroth, juga dikenali sebagai terapi makan, terus mendapat momentum populariti..

Apakah intipati teknik ini?

Pemulihan skoliosis mengikut kaedah Katarina Schroth digunakan secara meluas di pusat dan klinik khusus, kerana ia merangkumi latihan pernafasan, kekuatan dan pemulihan. Ini adalah gabungan pendekatan yang optimum yang memberikan hasil yang baik. Gimnastik dinamakan penciptanya, yang menguji keberkesanannya berdasarkan pengalamannya sendiri. Katarina Schroth sendiri menderita kelengkungan tebing, dan mengembangkan kompleks yang membantunya menyingkirkannya.

Rawatan scoliosis menggunakan tekniknya telah digunakan sejak tahun 1921, dan selama ini gimnastik berjaya mendapat pengiktirafan di seluruh dunia. Terapi Schroth membolehkan anda menghentikan perkembangan scoliosis, mengurangkan kadar kelengkungan tulang belakang, postur yang betul, dan menghilangkan nada otot.

Kecacatan skoliosis

1. berbentuk C atau sederhana. Kelengkungan arcuate tulang belakang berlaku di satu bahagian di sebelah kiri atau ke kanan.

2. Berbentuk S. Kelengkungan pada dua bahagian tulang belakang.

3. Berbentuk Z. Sangat sukar untuk dirawat dan dicirikan oleh tiga lengkungan lengkung serba boleh.

Keterukan skoliosis dibahagikan kepada empat jenis kecacatan:

  • 1 darjah - kelengkungan tulang belakang dalam jarak 10 °, secara visual hampir tidak dapat dilihat, tetapi asimetri bahu dan bilah bahu sudah kelihatan;
  • 2 darjah - kelengkungan tulang belakang mencapai 11-25 °, rongga kelihatan sangat jelas, terutamanya apabila dimiringkan, bahu tidak rata;
  • Gred 3 - penyimpangan ketara dari paksi menegak sebanyak 26-50 °, ubah bentuk ruang tulang belakang yang ketara, disertai oleh atrofi otot, kegagalan paru dan jantung mula berkembang;
  • Gred 4 - X-ray menunjukkan kelengkungan tulang belakang lebih dari 50 °, penyakit ini disertai oleh gangguan serius organ dalaman.

Prinsip asas

Scoliosis menyebabkan pernafasan asimetris pada pesakit, udara memasuki satu bahagian dada jauh lebih baik daripada yang lain. Ini membawa kepada kelengkungan yang meningkat dan kemunculan tulang rusuk. Kaedah rawatan skoliosis Schroth melibatkan melakukan senaman pernafasan yang harus mengeluarkan penyok dan meluruskan tulang belakang di bawah tekanan udara.

Maksudnya, setiap pendekatan harus memaksa pesakit untuk bernafas secara sedar pada bahagian dada yang paling kekurangan. Ini menyebabkan perlambatan dalam proses kelengkungan dan pemulihan secara beransur-ansur dari kedudukan normal tulang belakang. Pada mulanya, sebilangan pesakit sukar memahami cara melakukannya dengan betul. Tetapi teknik ini secara beransur-ansur berjaya dikuasai oleh orang dewasa dan kanak-kanak. Ia ditawarkan di pusat pemulihan, kerana memerlukan pengawasan pakar.

Apa itu scoliosis dan apakah penyebab penyakit ini?

Scoliosis adalah penyakit sistem muskuloskeletal di mana kelengkungan lateral tulang belakang berlaku. Penyakit ini adalah kongenital, tetapi paling sering scoliosis adalah patologi yang diperoleh dan penyakit ini didiagnosis pada usia 4 hingga 15 tahun. Penyakit ini boleh berkembang di mana sahaja di tulang belakang, tetapi scoliosis toraks dianggap paling biasa..

Punca skoliosis yang diperoleh adalah otot punggung yang lemah, yang mula-mula mengarah ke belakang, dan kemudian bilah bahu menonjol, yang menunjukkan permulaan patologi. Antara sebab utamanya adalah: pelbagai penyakit serius, postur yang tidak betul, beban berat yang tidak rata, gaya hidup yang tidak menetap, duduk lama di meja atau meja di kalangan pelajar sekolah dengan postur yang salah.

Objektif metodologi

Gimnastik terapeutik hanyalah sebahagian daripada terapi, yang dalam hal skoliosis adalah proses yang kompleks dan panjang. Latihan dijalankan oleh pakar yang berkelayakan tinggi. Pembetulan keadaan dilakukan secara beransur-ansur, agar pesakit dapat disembuhkan sepenuhnya pada tahap ketiga, dia mesti stabil terlebih dahulu ke tahap kedua, dan dari sana ke tahap pertama. Pada 4 peringkat, scoliosis jauh dari kebiasaan untuk diperbetulkan..

Terapi Schroth bertujuan untuk mendapatkan hasil berikut:

Gimnastik pernafasan untuk scoliosis

  • Pembetulan postur, penghapusan kecacatan kosmetik.
  • Meningkatkan harga diri, meluruskan bahu.
  • Normalisasi keadaan psiko-emosi pesakit.
  • Melambatkan atau menghentikan sepenuhnya proses kelengkungan tulang belakang, menyatukan hasil yang diperoleh dari terapi ubat dan teknik fisioterapeutik lain.
  • Normalisasi pernafasan semula jadi.
  • Menstabilkan kedudukan belakang yang betul.
  • Pencegahan pembedahan.

Hasil positif dari teknik ini dicapai setelah beberapa sesi, tertakluk kepada pelaksanaan dan pematuhan yang betul dengan semua kehendak pakar. Latihan individu dikembangkan untuk setiap pesakit, dengan mengambil kira ciri ciri proses patologi.


Menjalankan memerlukan kawalan ketat proses oleh pakar

Petunjuk dan kontraindikasi

Kontraindikasi umum untuk kompleks serupa dengan yang digunakan untuk kesan fisioterapeutik lain:

  • peningkatan suhu dengan latar belakang penyakit radang akut atau penyakit berjangkit;
  • onkologi;
  • pelanggaran akut peredaran serebrum;
  • terencat akal;
  • osteoporosis;
  • penyakit jantung yang teruk.

Untuk sementara waktu menahan diri dari pendidikan jasmani harus menjalani operasi dan kecederaan baru-baru ini, gangguan irama jantung, pemburukan skoliosis. Gimnastik pernafasan menurut Schroth dengan skoliosis ditunjukkan untuk pemulihan pesakit dengan sebarang tahap penyakit..

Petunjuk untuk menggunakan teknik tersebut

Latihan terapi dikembangkan oleh Katharina Schroth untuk memperlambat perkembangan scoliosis, menghilangkan ketidakseimbangan otot dan kecacatan yang dapat dilihat. Oleh itu, ia diresepkan kepada pesakit dengan petunjuk berikut:

  • Apa-apa tahap perkembangan scoliosis.
  • Kehadiran kecacatan kosmetik di bahagian belakang, yang memberikan ketidakselesaan psikologi pesakit.
  • Kontraindikasi untuk pembedahan.
  • Sindrom nyeri, dan gejala scoliosis lain yang tidak menyenangkan.

Doktor memutuskan kesesuaian penggunaan kaedah dalam setiap kes tertentu. Oleh itu, tidak ada dua skoliosis yang sama, cara pembetulan bagi semua pesakit adalah berbeza..

Cara bernafas dengan betul dengan skoliosis

Orang sihat biasa mempunyai pernafasan diafragma yang betul. Penghidap skoliosis bernafas secara tidak simetri, jumlah udara yang paling besar memasuki bahagian cembung arka lengkung, paling sedikit cekung. Di Pusat, gimnastik terapeutik dari Katharina Schroth dibina berdasarkan mengajar kanak-kanak dan orang dewasa juga tidak simetri, tetapi bertentangan dengan pernafasan biasa.

Isipadu maksimum semasa penyedutan masuk ke bahagian cekung, meregangkan otot interkostal yang menyempit dengan bantuan latihan khas dan mengurangkan jurang antara tulang rusuk yang diregangkan pada sisi cembung semasa menghembus nafas, sekali lagi melakukan latihan khas. Ia membantu menghentikan perkembangan yang tidak dapat dielakkan dengan pernafasan yang tidak betul dan mengurangkan kecacatan..

Petua dan peraturan gimnastik umum

Agar kaedah yang disyorkan oleh doktor memberikan hasil, anda mesti kerap mengikuti kelas. Ketekunan yang membolehkan anda mencapai kesan yang sangat baik dan membetulkan walaupun kelengkungan yang serius. Sebagai tambahan, nasihat pakar berikut akan membantu anda untuk tidak kehilangan mood dan melakukan latihan dengan betul:

  • Sebelum anda memulakan latihan menggunakan teknik ini, disarankan agar anda membaca dengan teliti peraturan kedudukan badan dalam proses, ciri dan nuansa khas. Biasanya memberi nasihat mengenai masalah ini sebelum memulakan pelajaran pertama.
  • Dalam kaedah Schroth, tidak ada latihan atau pendekatan kecil yang dapat dihilangkan tanpa kehilangan kualiti latihan..
  • Kursus berlangsung rata-rata sekurang-kurangnya 3 bulan, selepas itu rehat diambil. Tidak semestinya mengharapkan hasil pada minggu pertama, kerana proses rawatannya panjang, namun keberkesanan teknik ini sudah diperhatikan oleh banyak pesakit.
  • Tidak seperti kaedah lain, penampilan kesakitan semasa pelajaran bukanlah alasan untuk menghentikan pelajaran.
  • Kelegaan semasa latihan dapat dicapai dengan meletakkan beg pasir dan penggelek di kawasan yang bermasalah. Semua tindakan harus ditujukan untuk membetulkan kelengkungan.

Dalam proses latihan, adalah penting untuk memerhatikan langkah keselamatan, mendengar dengan teliti kepada pakar, tidak menambah atau menurunkan beban tanpa izinnya. Hasil yang diperoleh secara langsung bergantung pada ketepatan pematuhan terhadap semua peraturan..

Peraturan pelaksanaan

Latihan dilakukan di gim yang berventilasi baik dengan sistem cermin. Latihan di Pusat berlangsung selama 3 bulan, jangka masa satu pelajaran adalah sekitar 2 jam, 3 hari seminggu, jumlah pengulangan mencapai 30 kali.

  1. Untuk meningkatkan kecekapan, keteraturan latihan adalah mustahak, oleh itu, setelah menjalani rawatan dengan tenaga pengajar, mereka menjalani latihan di rumah.
  2. Semasa mengecas, pembetulan pasif mesti dilakukan dengan tepat.
  3. Peregangan batang tubuh maksimum mendorong penyedutan dan pernafasan yang betul.
  4. Nafas panjang melalui bibir yang berkerut disertai dengan suara mendesis.
  5. Penyedutan dilakukan dengan sengaja di bahagian cekung..
  6. Satu pelajaran - 1 liter air.

Apa yang tidak boleh diterima semasa kelas?

Teknik Katharina Schroth tidak melibatkan melakukan jungkir balik atau berlari cepat; aktiviti seperti itu hanya meningkatkan beban negatif pada tulang belakang. Sebagai tambahan, tindakan berikut dilarang semasa bersenam:

  • Gantung pada satu lengan, yang akan meningkatkan jurang antara tulang rusuk, di mana ia sudah besar.
  • Jangan bengkok ke sisi dengan tajam dan dalam, semua tindakan harus berhati-hati mungkin.
  • Meregangkan ligamen pelvis dan memusingkannya meningkatkan risiko kecederaan.
  • Putaran dan putaran tidak termasuk, serta kecenderungan, penarikan, ke senarai yang berbahaya, kajian akhbar juga berlaku.
  • Anda tidak boleh berada dalam satu kedudukan lebih dari 15 minit.
  • Bawa dumbbell berat ke gimnasium.

Semua latihan dan pendekatan harus dilakukan di bawah pengawasan pakar. Mereka berjaya digabungkan dengan memakai korset Chenot. Mengubah susunan atau intensiti pendekatan sendiri boleh membahayakan kesihatan dan harus diingat.

Apa itu terapi senaman

Terapi senaman untuk scoliosis pada kanak-kanak dan orang dewasa dijalankan mengikut arahan utama berikut:

  • Gimnastik untuk scoliosis tulang belakang toraks.
    Urut scoliosis
  • Prosedur air untuk menormalkan tulang belakang sekiranya berlaku scoliosis.
  • Urut (untuk tulang belakang).
  • Mengawal kedudukan tulang belakang lumbar, menjalankan prosedur yang bertujuan untuk memperbaiki keseluruhan postur.
  • Prosedur sukan: latihan pernafasan, latihan fitball, gimnastik Schroth.
  • Latihan fizikal untuk kanak-kanak dari tiga tahun mengikut kaedah Norbekov.

Setelah bersenam dengan scoliosis di gim, anda harus memerhatikan kesejahteraan anda. Kerana, jika untuk satu orang latihan intensiti tinggi dapat diterima, maka untuk yang lain - rawatan scoliosis hanya akan sesuai dengan prosedur gimnastik asas (contohnya, mengikut kaedah Norbekov).

Tahap latihan

Kelas dimulakan dengan urutan persediaan. Untuk melakukan ini, pesakit perlu berbaring dengan perutnya di sofa dan berehat. Prosedur ini bertujuan untuk mempersiapkan tubuh untuk tekanan yang akan datang dan menghafal kumpulan otot yang boleh digunakan dalam proses tersebut.

Langkah seterusnya adalah kerja pesakit dengan kawasan masalah. Untuk melakukan ini, dia perlu memberi tumpuan kepadanya semasa menghirup. Untuk memudahkan tugas, doktor dapat memegang tangannya di tempat yang betul pada masa ini. Dengan menarik nafas dalam-dalam, pelurusan berlaku.

Pesakit dalam proses hanya boleh menggunakan pernafasan diafragma. Hembuskan nafas selama mungkin, kerana anda perlu fokus pada dada. Kerana ketegangan yang kuat, reseptor dipicu, dan pernafasan berubah dihasilkan. Banyak pengulangan membolehkan anda mengingat cara bernafas dengan betul untuk mengembang dada. Ini adalah kesan positif terapi Schroth..


Dalam proses pelaksanaan, pelbagai peranti terlibat

Pembetulan profil sagital

"Punggung rata" adalah salah satu masalah utama dalam rawatan pesakit dengan skoliosis idiopatik. Berdasarkan ini, salah satu tugas utama dalam pemilihan dan pelaksanaan latihan adalah pembuatan profil sagital fisiologi. Semua latihan didasarkan pada satu prinsip asas: membuat atau mengekalkan lordosis lumbal, serta meningkatkan kyphosis toraks, yang akan menyebabkan berhenti perkembangan.

Latihan Schroth pada posisi permulaan berdiri, duduk, berbaring, berjalan sambil mengekalkan lengkungan fisiologi tulang belakang, yang dalam proses pengulangan berulang menyebabkan penyatuan refleks postur.

Komponen Latihan Katarina Schroth

Gimnastik merangkumi satu set latihan yang terdiri daripada pelbagai komponen. Yang utama yang membezakan teknik ini adalah:

  • Pembetulan tulang belakang pasif. Pesakit dibantu dalam pengurusan bahagian-bahagian tertentu badan, dada. Usaha otot membolehkan anda mencapai perubahan maksimum pada kedudukan tulang rusuk, serta menormalkan ruang di antara mereka, meningkatkan nada otot.
  • AutoLongation. Ini adalah proses secara beransur-ansur meratakan jurang dan meningkatkan panjang batang tubuh. Perubahan positif dicapai melalui senaman dan kegigihan secara berkala. Komponen sedemikian membolehkan anda meningkatkan kecekapan penyedutan, meningkatkan peregangan otot sisi cekung. Dalam prosesnya, pakar membantu dengan bekerja di kawasan yang bermasalah.
  • Menarik nafas. Pakar menunjukkan kepada pesakit urutan pergerakan apa yang harus diperhatikan di zon yang tenggelam. Dalam kes ini, pesakit cuba menggerakkan dada di belakang tangannya. Tulang rusuk harus bergerak ke belakang dan ke luar, dan ini harus menjadi tumpuan. Sekiranya ini tidak mungkin, maka pergerakan tulang rusuk dikendalikan oleh tangan..
  • Pelarasan aktif. Ketegangan otot maksimum diperhatikan, pernafasan panjang dengan usaha. Dalam kes ini, ketegangan diperhatikan di seluruh otot. Semua latihan yang dipilih harus ditujukan untuk mengurangkan regangan antara tulang rusuk cembung, dengan mengembalikan nada ke serat otot.

Sebelum permulaan pelajaran, pakar mengambil ukuran pertumbuhan, dan mengesahkannya dengan bacaan yang diperoleh setelah selesai. Sebaik-baiknya, pembesaran mestilah dalam jarak 1-2 cm.

Pembetulan batang tubuh yang tidak simetri

Ia dilakukan di satah depan dan mendatar. Matlamat utama adalah untuk mengajar pesakit untuk mencapai pembetulan kedudukan badan secara bebas menggunakan kekuatan otot-otot batang badan. Latihan dipilih secara ketat secara individu, bergantung pada jenis kecacatan scoliotik. Komponen wajib bagi setiap latihan adalah pernafasan berputar asimetrik, setempat, menurut Schroth, yang mendorong pembetulan.

Penstabilan pembetulan yang dicapai dilakukan oleh ketegangan isometrik otot-otot batang pada fasa ekspirasi, yang mempunyai kesan pemanjangan aktif pada otot-otot yang dipendekkan dan mengaktifkan otot-otot "melebar".

Kontraindikasi untuk digunakan

Gimnastik pernafasan bukanlah ubat universal untuk rawatan scoliosis, dan tidak diresepkan kepada pesakit dengan proses patologi yang serius di dalam badan. Kontraindikasi utama untuk menggunakan teknik ini adalah:

  • Keradangan akut, jangkitan dengan demam tinggi dan mabuk.
  • Peredaran koronari dan serebrum yang lemah.
  • Embolisme atau sekatan jantung.
  • Penyakit mental yang teruk.
  • Trombosis.
  • Pendidikan onkologi, termasuk dengan metastasis.
  • Kekurangan kardiovaskular.

Mereka terhad untuk pakar lawatan sementara ketika pesakit cedera, semasa pemburukan patologi kronik, serangan hipotensi atau tekanan darah tinggi atau aritmia jantung. Hanya doktor yang memutuskan kemungkinan melanjutkan pengajian.

Teknik Katharina Schroth banyak digunakan dalam rawatan scoliosis, kerana ia sangat berkesan. Dengan pertolongannya, anda dapat mencegah pembedahan dan memperoleh hasil yang sangat baik dalam membetulkan keadaan. Prinsip asas terapi adalah pernafasan asimetris. Tugas utama kelas adalah membetulkan kedudukan tulang belakang sekali dan untuk semua..

Perkara utama dalam terapi Schroth

Gimnastik Schroth untuk skoliosis tidak sengaja disebut ortopedik tiga dimensi scoliosis. Terima kasih kepada gabungan latihan gimnastik dengan orientasi individu yang ketat dengan perkembangan pernafasan asimetri, stereotaip kedudukan badan yang betul terbentuk pada seseorang. Korset Chenot membantu mencapai pembetulan yang optimum. Penyatuan kaedah pernafasan dan kemahiran gimnastik dalam latihan di rumah membawa sistem latihan ke automatisme.

Hasil terapi bukanlah bahawa orang itu benar-benar menyingkirkan masalah itu, dia lebih suka belajar hidup dengan selesa dengannya:

  • kecacatan penglihatan menurun;
  • pernafasan bertambah baik;
  • badan menjadi lebih mudah alih;
  • tidak ada kemajuan patologi;
  • status psikologi beralih ke arah positif.

Set latihan yang lengkap

Kumpulan latihan, ketika menyingkirkan masalah skoliosis, terdiri daripada pemanasan, bahagian utama dan jenis latihan terakhir.

Perhatian: latihan yang diklasifikasikan sebagai tidak simetri mempunyai kesan yang berkesan terhadap keadaan tulang belakang, tetapi latihan tersebut hanya boleh dipilih oleh doktor.

Di rumah, perlu melakukan latihan yang tidak membebani tulang belakang. Ini akan melindungi pesakit daripada kecederaan semasa melakukan kompleks..

Memanaskan badan


Seorang pesakit yang menderita skoliosis mesti belajar cara bernafas dan berjalan dengan betul sebelum memulakan latihan. Untuk melakukan ini, anda harus berdiri tegak di dinding dan berjalan dari satu bahagian bilik ke bahagian lain, berusaha untuk tidak mengubah kedudukan awal belakang.

Latihan asas

Latihan boleh dilakukan dalam pelbagai posisi, berbaring di punggung, perut, dan juga dalam keadaan duduk dan berdiri. Ulangi pergerakan dalam latihan sekurang-kurangnya 10-15 kali. Pergerakan awal boleh dimulakan dengan 5 set:

  • berjalan selama 2-3 minit pada keempat-empat;
  • dari kedudukan yang sama, perlu meluruskan lengan kiri dan perlahan-lahan menariknya ke hadapan, pada masa yang sama menaikkan kaki kanan, dan tetap berada dalam kedudukan ini selama 5-7 saat, kemudian ubah anggota badan dan lakukan perkara yang sama;
  • berdiri di atas keempat-empat, perlahan-lahan bengkokkan punggung, kepala naik setinggi mungkin, kedudukan ini kekal selama 5-10 saat;
  • melengkung punggung ke atas dengan lengkungan, juga dari posisi keempat-empat, kita mengeluarkan kepala dengan lutut kanan, mengambil kedudukan asal, dan melakukan perkara yang sama dengan lutut kiri;
  • untuk otot akhbar. Tubuh harus berbaring di lantai, dan lengan harus terletak di sepanjang badan, kaki diangkat secara bergilir dan memegang masing-masing di bahagian atas, dan kemudian kedua-duanya memegang kanopi;
  • kita berbaring di belakang dan menarik siku kanan ke lutut kiri, maka hanya siku dan lutut yang lain;
  • kita berbaring di punggung, lengan dilanjutkan di sepanjang badan, kita mengangkat kaki lurus ke atas, kita membongkok ke kanan dan kiri, kemudian kita mengambil posisi permulaan;
  • Selama 10-15 saat kami meregangkan tumit ke bawah, dan menarik lengan dan kepala ke atas, kami melakukan semua ini sambil berbaring di belakang;
  • kita berbaring di belakang dan melakukan pergerakan, seolah-olah kita menunggang basikal, lakukan latihan selama 30-45 saat;
  • berbaring di punggung, anda harus mengangkat kaki ke atas, menjaganya lurus, anda perlu melakukan latihan "gunting", dengan kaki kanan memiringkan ke kiri dan kiri ke kanan, kami melakukannya dengan kedua kaki secara serentak selama 30-45 saat dan ulangi latihan beberapa kali.

Latihan akhir

Sebagai kesimpulan, beban harus diberikan kepada beberapa bahagian badan yang terlibat dalam membuat postur yang sekata:

Gimnastik dengan kaedah Katharina Schroth

Perhatian anda akan disajikan dengan video latihan gimnastik mengikut kaedah Katharina Schroth, tetapi pertama-tama anda perlu mengetahui bagaimana latihan pernafasan berfungsi untuk membetulkan skoliosis. Katarina Schroth dilahirkan pada akhir abad ke-19 di Jerman dan menderita scoliosis sendiri. Oleh itu, saya memutuskan untuk menyingkirkan patologi sendiri..

Prinsip latihannya didasarkan pada pernafasan yang tidak rata. Pada abad yang lalu, Katarina bahkan berjaya membuka kliniknya sendiri, di mana dia membantu orang mendapatkan kembali tulang belakang yang seimbang. Kaedahnya telah mendapat pengiktirafan rasmi di Jerman..

Dan semuanya bermula dengan fakta bahawa suatu hari Schroth menemui perbandingan yang tidak dapat dibayangkan mengenai tubuh pesakit dengan skoliosis dengan bola biasa yang memiliki penyok. Yaitu: ketika anda meniup udara ke dalam bola, bola dengan cepat mengembang. Perkara yang sama berlaku dengan badan kita: jika lebih banyak udara dibiarkan masuk ke bahagian tulang belakang yang bengkok, maka ia meluruskan di bawah tekanan.

Prinsip bola untuk skoliosis

Scoliosis dicirikan bukan hanya oleh kedudukan tulang belakang yang tidak simetri, tetapi juga oleh pernafasan yang sama. Akibatnya, apabila seseorang menyedut udara, sebahagian besarnya jatuh ke kawasan dada yang rata, iaitu cembung. Dan cekung (cacat) tetap dalam kedudukan yang sama. Oleh kerana itu, scoliosis terus berlanjutan..

Menurut Katharina Schroth, anda hanya perlu bernafas dengan bahagian cekung sehingga memenuhi udara dan meluruskan. Oleh itu, lengkungan akan diperbaiki dan skoliosis akan merosot. Teknik ini diuji terutamanya oleh Katarina sendiri. Dia berdiri di depan cermin dan memerhatikan proses penjajaran.

Peringkat kelas

Pertama sekali, intipati dan makna latihan dijelaskan kepada pesakit, kemudian dipelajari asas latihan pernafasan..

Setelah pesakit menguasai prinsip latihan, dia boleh melakukan senam Katarina Schroth secara bebas. Untuk melakukan ini, anda perlu melakukan 30 kali setiap senaman setiap hari. Tanpa gagal, pesakit melakukan latihan di hadapan cermin yang terletak di hadapan satu sama lain.

Peraturan pelaksanaan

Di jantung gimnastik Katarina Schroth dalam skoliosis adalah pernafasan asimetris, di mana zon paru yang lemah berkembang, dan otot interkostal diperkuat. Semasa kelas, rasa sakit mungkin berlaku, oleh itu disarankan meletakkan beg pasir di bawah dada dan penggelek di bawah ruang tulang belakang. Perlu diingat bahawa seseorang kehilangan banyak tenaga semasa gimnastik, jadi anda perlu minum cukup cecair. Minum setiap kali badan anda memerlukan.

Adakah terdapat kontraindikasi?

Gimnastik Katharina Schroth dengan scoliosis juga mempunyai kontraindikasi. Sebagai peraturan, ini adalah beberapa penyakit bersamaan.

  1. Jangkitan.
  2. Neoplasma barah.
  3. Keabnormalan dalam peredaran darah jantung dan otak pada tahap akut.
  4. Demensia.
  5. Kegagalan jantung.
  6. Kegagalan pernafasan.
  7. Osteoporosis.
Terdapat juga kontraindikasi sementara, iaitu, latihan tidak dapat dilakukan hanya semasa pemburukan patologi seperti itu:
  1. Takikardia.
  2. Fibrilasi atrium.
  3. Bradikardia.
  4. Memburukkan lagi penyakit kronik.
  5. Komplikasi skoliosis.

Kontraindikasi harus ditangani dengan hati-hati mungkin, kerana ini dapat memperburuk keadaan pesakit. Oleh itu, sebelum kelas, pastikan anda berunding dengan doktor anda. Sekiranya perlu, menjalani pemeriksaan tambahan.

Gimnastik Schroth

Gimnastik Schroth - dan jika betul, maka gimnastik mengikut kaedah Katharina Schroth - latihan pernafasan unik khusus untuk rawatan skoliosis.

Katharina Schroth - Bahasa Jerman, lahir pada akhir abad ke-19, tinggal di Jerman. Semasa remaja, dia menghidap skoliosis idiopatik, yang secara semula jadi sangat membimbangkan gadis itu. Dia melakukan banyak senam biasa, berusaha menguatkan otot punggung dan posturnya, tetapi tidak ada yang membantu..

Pada suatu ketika, Katarina membayangkan dirinya sebagai bola, membayangkan bagaimana udara, mengisi bola, meluruskan permukaannya (jika bola kempis), dan menyangka bahawa itu adalah paru-paru, pengisian mereka dengan udara dalam arah tertentu, yang dapat mempengaruhi tulang belakang dari dalam.

Gadis itu betul. Dia mengembangkan sistem pernafasan keseluruhan, yang, dalam kombinasi dengan latihan tertentu, memberikan hasil yang luar biasa: tulang belakang diluruskan!

Selepas itu, Katarina mewujudkan beberapa hospital, di mana Schroth mengajar gimnastik kepada remaja dan orang dewasa sepanjang abad ke-20..

Gimnastik Schroth kini diiktiraf di seluruh dunia sebagai "standard emas" rawatan skoliosis konservatif. Ini mempengaruhi nada otot, memberikan kesan kosmetik yang luar biasa, dan yang paling penting, mengajar kawalan ke atas badan anda sendiri dan mengembangkan postur yang betul.

Teknik ini mempunyai statistik yang boleh dipercayai, hampir 100 tahun dan disyorkan oleh komuniti perubatan dunia untuk rawatan bukan pembedahan skoliosis SOSORT.

Gimnastik Schroth di Skoliologic.ru

Sekarang di Eropah terdapat dua klinik di mana doktor dari seluruh dunia mengajar gimnastik Schroth. Sepertinya belajar bagaimana bernafas dengan betul tidak begitu sukar. Tetapi doktor yang merawat skoliosis dengan gimnastik Schroth tidak hanya mengajar anda cara bernafas. Tugas utamanya adalah memilih sistem latihan untuk setiap kes tertentu. Dan pilihan latihan bergantung pada jenis skoliosis, dan tahap, dan ciri individu, dan penampilan pesakit..

Doktor terapi latihan yang terlibat dalam gimnastik Schroth di Skoliologic.ru setiap tahun pergi ke Eropah untuk belajar dan meningkatkan kelayakan mereka. Ini disahkan oleh sijil yang dikeluarkan selepas latihan..

Gimnastik mempengaruhi bukan sahaja tulang belakang, tetapi, tentu saja, keupayaan paru-paru. Salah satu petunjuk kesan latihan mengikut kaedah Katharina Schroth adalah jumlah pernafasan. Ini sangat penting kerana scoliosis mempengaruhi semua organ dalaman kanak-kanak, tetapi terutamanya paru-paru.

Rawatan skoliosis moden berdasarkan dua kaedah utama: korset jenis Chenot yang digabungkan dengan gimnastik oleh Katharina Schroth.

Itulah sebabnya profesional gimnastik terbaik Schroth bekerja di pusat Skoliologic.ru. Mereka tidak hanya memiliki semua pengetahuan, kemahiran dan kebolehan yang diperlukan, tetapi juga pengalaman luas yang membantu mencapai hasil tertinggi dalam rawatan skoliosis.!

Gimnastik terapeutik dari Katharina Schroth untuk scoliosis: pemulihan rumah

Terdapat banyak cara untuk mengatasi skoliosis melalui senaman. Salah satunya adalah kaedah Katharina Schroth. Walaupun ia diketahui pada awal abad yang lalu, hari ini tidak banyak yang tahu mengenainya. Walau bagaimanapun, di Jerman moden, ini adalah kaedah konservatif utama untuk menangani skoliosis. Katerina Schroth sendiri menderita skoliosis, dan mengembangkan kaedahnya sendiri untuk menanganinya, yang berdasarkan pernafasan yang tidak rata. Dan hari ini teknik Katharina Schroth, juga dikenali sebagai terapi makan, terus mendapat momentum populariti..

Gimnastik Katarina Schroth

Katharina Schroth dilahirkan di Jerman pada tahun 1984 dan dilatih sebagai ahli fisioterapi. Dia sendiri menderita skoliosis, dan mengamati tulang rusuk di punggungnya dan kemurungan di dadanya yang bertentangan dengannya. Pada suatu ketika, wanita itu membandingkan dirinya dengan bola dengan kemurungan yang tertekan, yang sebenarnya dia ingin selaraskan dengan menghirup udara ke dalam penyok. Oleh itu, dia mengemukakan idea untuk bernafas asimetrik, yang dapat membantu mengatasi skoliosis..

Dengan menggunakan cermin yang bertentangan antara satu sama lain, Katarina mula bereksperimen dengan latihan, cuba menyedut lebih banyak udara di sebelah kirinya. Dan dia menyedari bahawa nafas seperti itu membantu menyelaraskan bonggol di sebelah kanan dan menghilangkan kemurungan di dada. Oleh itu, dia membuat penemuan, yang pada tahun 1921 mengizinkannya membuka klinik, di mana dia mulai mengobati penyakit itu sesuai dengan metodenya sendiri, dan bukan hanya sesama warganya, tetapi juga pasien dari seluruh dunia..

Akibatnya, Katarina Schroth mengembangkan keseluruhan sistem latihan isometrik yang didasarkan pada pernafasan asimetri terkawal, dan di mana mungkin untuk membetulkan kelengkungan selekoh patologi lajur tulang belakang dalam tiga bidang: mendatar, frontal dan sagital..

Berkat pengalaman bertahun-tahun dalam bekerja dengan pesakit, penulis dapat mengasah teknik dengan sempurna. Dia membuat klasifikasi penulis mengenai skoliosis dan sejumlah latihan berkesan, yang di kompleks itu disebut "Pembetulan tiga dimensi skoliosis". Gimnastik itu sendiri dikenali sebagai ortopedik pernafasan mengikut kaedah Katharina Schroth..

Prinsip pemulihan skoliosis menurut kaedah Katarina Schroth didasarkan pada fakta bahawa disebabkan oleh ubah bentuk dada, seseorang pada mulanya bernafas dengan tidak betul, dan ternyata bahawa penyedutan, di mana kelengkungan kelengkungannya cembung, lebih dalam daripada pada sisi cekung. Tugas ortopedis dalam kes ini adalah untuk melakukan penilaian isometrik mengenai kecacatan dan mengembangkan latihan yang berkesan untuk pembetulan.

Gimnastik mengikut kaedah Katarina Schroth: tahap dan peraturan

Pertama, pesakit dijelaskan makna latihan dan intinya, kemudian dipelajari asas latihan pernafasan. Tahap awal sesuai dengan teknik ini adalah seperti berikut:

  • Pertama, kedudukan badan yang betul semasa melakukan latihan dikaji dengan teliti dan topiknya tetap betul..
  • Peregangan korset otot dilakukan melalui pernafasan. Ia membantu meningkatkan jarak antara tulang rusuk dan dada.
  • Proses latihan sedang dikembangkan bertujuan untuk memperbaiki kedalaman dan kekerapan penyedutan dan pernafasan pada tahap individu.
  • Latihan itu sendiri dijalankan, yang menguatkan nada otot interkostal.

Apabila pesakit telah menguasai prinsip latihan untuk rawatan scoliosis oleh Katharina Schroth, dia dapat melaksanakannya secara bebas. Setiap senaman dilakukan 30 kali sehari. Pastikan anda melakukan latihan di hadapan cermin yang saling berhadapan..

Gimnastik didasarkan pada pernafasan asimetris, yang mengembangkan zon paru yang lemah dan menguatkan otot interkostal. Kelas boleh menimbulkan rasa sakit, oleh itu para pakar menasihatkan meletakkan beg dan penggelek yang berisi pasir di bawah ruang tulang belakang di bawah dada.

Kursus rawatan berlangsung selama tiga bulan, dan setelah itu pesakit perlu menjalani prosedur pemulihan 2-3 kali setahun. Cukup untuk kanak-kanak menjalani kursus pemulihan setahun sekali. Anda juga perlu mempertimbangkan cadangan berikut:

  • Bersenam secara berkala - maka mereka akan berkesan.
  • Menghembuskan nafas melalui bibir yang dikerutkan separuh..
  • Minum sekurang-kurangnya satu liter air bersih semasa sesi.
  • Ingat kedudukan badan yang betul, dan bukan sahaja semasa latihan, tetapi juga pada prinsipnya - jika tidak, anda tidak akan mencapai hasil yang diinginkan.
  • Regangkan batang badan anda sebanyak mungkin. Ini akan membantu anda bernafas dengan betul dan mempermudah bernafas masuk dan keluar..

Gimnastik terapeutik dari Katharina Schroth untuk scoliosis: kontraindikasi

Harap maklum bahawa terdapat kontraindikasi terhadap latihan pernafasan. Mereka tergolong dalam dua kumpulan. Yang pertama adalah kontraindikasi umum, seperti berikut:

  • Jangkitan dan keradangan akut disertai oleh hipertermia;
  • Pemburukan skoliosis dan patologi tulang belakang lain;
  • Gangguan peredaran otak atau koronari;
  • Embolisme;
  • Trombosis;
  • Kehadiran kegagalan kardiovaskular akut;
  • Penyakit onkologi, metastasis;
  • Sekatan jantung;
  • Gangguan mental yang serius.

Terdapat juga kontraindikasi sementara:

  • Pelbagai kecederaan dan komplikasi;
  • Pemburukan penyakit kronik;
  • Hipotensi atau hipertensi;
  • Aritmia jantung, bradikardia, takikardia.

Perlu dinyatakan faktor risiko yang meningkatkan kemungkinan kerosakan pada sendi dan tulang:

  • osteoporosis yang berkaitan dengan usia;
  • patah tulang yang belum sembuh dengan baik;
  • lumpuh spastik, disertai dengan kehilangan sensasi.

Apa yang dilarang dengan scoliosis

Katharina Schroth juga memberikan sejumlah cadangan mengenai apa yang dikontraindikasikan dalam skoliosis:

  • Anda tidak boleh berlari dengan cepat, lakukan jungkir balik, kerana aktiviti tersebut menimbulkan perubahan tajam pada beban di tulang belakang.
  • Dilarang menggantung di satu tangan - ini secara signifikan meningkatkan jurang antara tulang rusuk dari sisi di mana ia sudah meningkat.
  • Berhati-hati dengan selekoh sisi.
  • Jangan meregangkan ligamen pelvis dan mengepamnya. Kerana kekurangan tisu otot di sana, risiko kecederaan meningkat.
  • Menghilangkan putaran dan putaran, juga senarai latihan berbahaya termasuk melakukan penekanan, selekoh, penarikan.
  • Cuba jangan lebih dari 15 minit dalam satu kedudukan..
  • Semasa duduk, bersandar di bahagian belakang kerusi atau kerusi, berhati-hati agar tidak membengkokkan kaki anda pada sudut yang betul.
  • Jangan membawa sesuatu yang berat di satu tangan.

Teknik Katharina Schroth hari ini

Kaedah yang dikembangkan oleh Katharina Schroth terus dikembangkan dan dilengkapi oleh anak perempuannya, Christa Lenart-Schroth. Hari ini klinik terkenal di seluruh dunia, dan teknik ini diamalkan secara aktif. Pada tahun 2009, sebuah klinik untuk pembetulan skoliosis tiga dimensi menggunakan kaedah Schroth telah dibuat di Rusia..

Perlu diingat bahawa rawatan scoliosis adalah proses yang panjang dan sukar, dan untuk mencapai hasilnya mengikut kaedah Katharina Schroth, cadangan berikut mesti diambil kira:

  • Pembetulan harus konsisten: dari tahap ketiga patologi ke tahap kedua, kemudian yang pertama, kemudian untuk menyelesaikan pemulihan..
  • Pada peringkat keempat, patologi sukar dan tidak selalu dapat disembuhkan..
  • Senaman dapat digabungkan dengan memakai korset Chenot.
  • Ahli fisioterapi yang berkelayakan diperlukan untuk terapi ini..
  • Satu jalan pemulihan tidak mencukupi, oleh itu mereka berulang kali berkala

Sekiranya anda mengikuti semua cadangan dan pendekatan profesional, gimnastik Katarina Schroth dengan skoliosis dapat membantu mencapai hasil yang sangat baik. Kami menjemput anda untuk menonton video yang menunjukkan pelaksanaannya.

13 latihan yoga untuk membetulkan skoliosis

Lakukan asana ini secara berkala dan ia akan membantu membetulkan kelengkungan tulang belakang dan mengembalikan postur yang cantik..

Scoliosis adalah kelengkungan lateral tulang belakang. Untuk membetulkan pelanggaran ini, anda perlu membuat korset otot yang kuat yang akan menyokong tulang belakang pada kedudukan yang betul, dan pada masa yang sama meregangkan otot yang diketatkan, mengembangkan pergerakan sendi pinggul. Senaman akan membantu anda melakukan ini. Kami akan menunjukkan kepada anda cara melakukan asana yang disyorkan oleh Yayasan Scoliosis Nasional AS. Mereka sesuai walaupun untuk pemula.

Perhatian: jika anda mengalami skoliosis tahap ketiga atau keempat, sakit belakang dan leher, lebih baik berjumpa doktor, bekerjasama dengan pelatih dalam terapi senaman atau yoga.

Peregangan berpose

1. Meregangkan punggung dan bahu dengan sudut yang betul

  • Berdiri di atas dinding, rentangkan tangan ke hadapan pada paras bahu dan letakkan telapak tangan anda di dinding.
  • Ambil beberapa langkah ke belakang dan meregangkan punggung. Jauhkan kaki anda selebar pinggul.
  • Secara beransur-ansur, ketika bahu dan belakang paha meregang, bergerak lebih jauh dan lebih jauh. Sebaik-baiknya, tangan anda di dinding mestilah berada di paras pinggul dan badan anda berada pada sudut yang betul..

2. Meregangkan punggung dan bahu

  • Pegang sink, meja, atau permukaan lain yang berada di tempat dan paras pinggul dengan kuat.
  • Mundur sambil memegang sinki. Pastikan kaki dan punggung lurus, rasakan peregangan otot belakang.
  • Dari kedudukan ini, duduk dan bengkok ke kaki anda, cuba menjaga punggung anda lurus. Tulang rusuk berada di pinggul.
  • Bergerak ke depan beberapa sentimeter, masuk ke dalam jongkok yang dalam, dan kemudian kembali ke posisi awal.

3. Meregangkan punggung pada pose kucing dan lembu

  • Berpusing-pusing, bahu di atas pergelangan tangan, pinggul di atas lutut.
  • Lengkungkan punggung anda di kawasan toraks, betulkan selama beberapa saat.
  • Bengkokkan ke belakang dan kunci kedudukan semula sebentar.
  • Bengkok perlahan dan berhati-hati.

Anda boleh mencuba pose ini dalam segmen. Ini akan berfungsi lebih baik pada bahagian belakang yang keras..

Mulailah melengkung punggung anda dari punggung bawah secara beransur-ansur, tulang belakang dengan vertebra, sampai ke kawasan dan leher toraks. Apabila seluruh punggung melengkung, mulailah menekuk ke belakang: pertama, kawasan toraks secara beransur-ansur membengkok, hanya kemudian - lumbar.

4. Meregangkan bahu dan punggung dalam pose peregangan

  • Berpusing-pusing, bahu di atas pergelangan tangan, pinggul di atas lutut.
  • Lakukan beberapa langkah dengan tangan ke depan, turunkan perut anda, seolah-olah anda ingin menyentuh pinggul, meluruskan lengan anda.
  • Sentuh lantai dengan dahi anda, rilekskan leher anda. Pelvis digulung dengan lembut agar punggung lurus.
  • Untuk meregangkan punggung dengan baik, tarik lengan ke hadapan ke lantai dan pinggul ke belakang. Sekiranya anda menghidap skoliosis yang betul, gerakkan lengan ke kanan..

5. Menunggang regangan fleksor pinggul

  • Turun ke hadapan dengan kaki kanan anda, dengan kaki kiri di belakang di lutut..
  • Turunkan jari anda ke lantai di kedua-dua belah kaki kanan anda.
  • Pastikan punggung lurus, turunkan bahu, luruskan dada, pandang ke hadapan dan ke atas.
  • Cuba rasakan ketegangan di pangkal paha dan paha di belakang kaki yang berdiri..
  • Pegang pose selama 30 saat, ganti kaki dan ulangi.

6. Meregangkan otot piriformis pada postur merpati

  • Duduk di atas lantai, letakkan kaki kanan anda ke depan dan bengkokkan di lutut, bawa kaki kiri anda ke belakang dan cuba luruskan.
  • Kedua pinggul menghadap ke depan, belakang lurus, tanpa kendur di punggung bawah.
  • Kekalkan badan dengan lengan lurus, atau bengkokkan siku dan turunkan pada lengan bawah.
  • Duduk dalam pose ini selama 30 saat, kemudian ganti kaki dan ulangi.

7. Meregangkan tali pinggang

  • Berbaring di lantai, ambil pita atau pengedar biasa.
  • Angkat satu kaki, letakkan pita di kaki dan, goyang perlahan, cuba tarik kaki lebih dekat dengan anda, sambil tidak membengkokkan lutut.
  • Regangkan otot selama 30 saat dan kemudian ubah kaki dan ulangi.

8. Memusingkan tulang belakang

  • Berbaring telentang dengan tangan ke sisi.
  • Gerakkan pelvis anda sedikit ke kanan, bengkokkan kaki kanan anda di lutut dan gerakkan lutut ke kiri, cuba mencapainya ke lantai di sebelah paha kiri.
  • Pusingkan kepala ke kanan dan berehat.
  • Pegang pose selama 30 saat dan kemudian tukar kaki dan ulangi.

Latihan untuk menguatkan otot

9. Menaikkan lengan dan kaki

  • Berbaring di perut anda, hulurkan tangan ke hadapan.
  • Angkat lengan kanan dan kaki kiri anda pada masa yang sama.
  • Bernafas secara merata, jaga kedudukan selama lima kitaran pernafasan.
  • Ulangi latihan dengan mengangkat tangan kiri dan kaki kanan anda.

Terdapat variasi lain dalam latihan ini:

  • Berbaring di perut anda, hulurkan tangan ke hadapan.
  • Letakkan telapak tangan anda di dais kira-kira 20 sentimeter atau, jika anda mempunyai pergerakan bahu yang mencukupi, di atas kerusi.
  • Dengan menekan tapak tangan anda, angkat badan dari lantai sehingga tapak tangan anda berada di paras bahu.
  • Tahan pose selama lima nafas dan turunkan diri.
  • Ulangi beberapa kali.

10. Menguatkan otot rektus abdominis

  • Berbaring di punggung dengan tangan dilanjutkan di kepala.
  • Angkat kaki lurus hingga 90 darjah, tahan kedudukan ini selama lima saat.
  • Turunkan kaki anda hingga 60 darjah dan tahan kedudukan ini selama lima saat.
  • Turunkan kaki anda hingga 30 darjah dan berlama-lama lagi selama lima saat atau selama.
  • Pastikan punggung bawah tidak turun dari lantai. Sekiranya anda tidak dapat menahannya, turunkan kaki dengan perlahan mungkin tanpa berlengah..

11. Separuh kapal berpose

Pose ini juga membantu menguatkan otot rektus abdominis..

  • Berbaring di belakang anda.
  • Angkat punggung dan kaki atas dari lantai. Punggung bawah ditekan ke lantai.
  • Regangkan lengan lurus anda di sepanjang badan agar selari dengan lantai.
  • Jari kaki berada pada tahap mata.
  • Tahan pose selama 30 saat.

12. Bar sisi

Satu kajian baru, Serial Case Reporting Yoga for Idiopathic and Degenerative Scoliosis, telah mengesahkan keberkesanan papan lateral dalam merawat scoliosis pada remaja dan orang dewasa. Dr. Fishman dan rakan sekerja menguji keberkesanan papan sisi pada 25 peserta - orang berusia antara 14 dan 85 tahun dengan skoliosis idiopatik (yang asalnya belum dikenal pasti). Penyelidik terlebih dahulu memeriksa postur setiap peserta dengan sinar-X, kemudian menjelaskan cara melakukan papan sisi dan meminta mereka memegang postur selama 10-20 saat setiap hari..

Oleh kerana skoliosis adalah kedudukan yang tidak simetri, Dr. Fishman memutuskan untuk merawatnya secara tidak simetri dengan meminta pesakit hanya melakukan posisi di sisi yang lebih lemah..

Rata-rata, pesakit melakukan papan sisi 1.5 minit sehari, enam hari seminggu, selama enam bulan. Di antara 19 pesakit yang melakukan pose tiga kali seminggu, tulang belakang bertambah baik sebanyak 40.9%. Pada remaja, kelengkungan diperbaiki dengan purata 49.6%, pada orang dewasa - sebanyak 38.4%.

Inilah cara melakukan papan sisi:

  • Berdiri tegak, bahu di atas pergelangan tangan, badan dalam garis lurus.
  • Angkat satu tangan dari lantai, buka badan anda sehingga dada menghadap ke sisi, dan panjangkan tangan anda di atas anda.
  • Sekiranya anda mempunyai kelengkungan tulang belakang ke sebelah kanan, lakukan papan dengan sokongan di lengan kanan.
  • Tahan pose selama 10-30 saat. Cuba berdiri di bar sedikit lebih lama setiap hari..

13. Relaksasi dalam keadaan mayat

Latihan ini membantu anda berehat setelah bersenam sebentar..

  • Berbaring telentang dengan gulung tuala yang dilipat di bawah lutut dan sesuatu di bawah kepala sehingga leher anda berada dalam kedudukan yang neutral.
  • Tutup mata anda dan berehat sepenuhnya.
  • Tarik nafas dalam-dalam dan tenang, cubalah merasakan ketegangan meninggalkan badan.
  • Berehat selama lima minit.
  • Kemudian berdiri dengan lembut dan lembut..

Lakukan latihan ini tiga hingga empat kali seminggu dan anda akan meningkatkan kelenturan dan postur badan..

Terapi senaman: satu set latihan untuk scoliosis

Tarikh penerbitan: 05.03.2019

Tarikh semakan artikel: 05/07/2020

Untuk rawatan dan pencegahan scoliosis, terapi fizikal banyak digunakan. Aktiviti fizikal yang dilakukan secara berkala meningkatkan kecergasan fizikal secara keseluruhan, baik untuk tulang belakang: ia menguatkan korset otot, meningkatkan kekuatan dan jarak pergerakan, mengurangkan beban pada rangka paksi, dan membentuk postur yang betul. Latihan fisioterapi untuk scoliosis mempunyai ciri tersendiri yang berkaitan dengan spesifik perjalanan penyakit ini, tugas terapi, ciri-ciri anatomi dan fisiologi badan..

Dalam artikel itu, kita akan membincangkan tentang kegunaan terapi senaman untuk rawatan dan pencegahan skoliosis, di mana ia boleh memudaratkan kesihatan, memperburuk perjalanan penyakit, mengapa perlu melakukan latihan terapeutik dengan pakar, pertimbangkan kemungkinan set latihan.

Kandungan artikel

  • Manfaat terapi senaman untuk scoliosis
  • Kontraindikasi untuk gimnastik pemulihan
  • Satu set latihan untuk scoliosis tulang belakang
  • Gimnastik pernafasan untuk scoliosis
  • Kepentingan kelas gimnastik perubatan dengan pakar
  • Sumber

Lebih banyak mengenai topik

  • Troitskaya Tatiana Evgenievna
  • Smirnov Egor Nikolaevich
  • Teleev Marat Sultanbekovich

Manfaat terapi senaman untuk scoliosis

Latihan biasa di gimnastik perubatan untuk scoliosis mempunyai kesan penyembuhan dan pemulihan pada badan, mereka menyelesaikan beberapa masalah sekaligus:

  • pemulihan kecergasan fizikal umum;
  • peningkatan mobiliti sendi, kelenturan ligamen, kekuatan otot;
  • rangsangan metabolisme tisu dan peredaran darah;
  • peningkatan amplitud dan bilangan pergerakan di segmen yang terjejas;
  • mengurangkan keparahan kesakitan;
  • pembentukan dan pengembangan kerangka otot;
  • pengekalan tulang belakang yang betul;
  • daya tarikan tulang belakang, kembalinya vertebra ke kedudukan fisiologi.

Selain itu, terapi senaman secara berkala meningkatkan fungsi jantung, paru-paru, organ panggul, menghalang perkembangan kecacatan lebih lanjut, dan mencegah perkembangan komplikasi..

Kontraindikasi untuk gimnastik pemulihan

Aktiviti fizikal dan terapi senaman dikontraindikasikan jika pesakit mempunyai penyakit dan keadaan patologi, seperti:

  • aneurisma jantung;
  • kegagalan jantung 3 darjah;
  • neoplasma malignan;
  • penyakit hipertensi dalam bentuk yang teruk;
  • komplikasi tromboemboli vena;
  • proses keradangan akut;
  • keadaan demam;
  • kecenderungan pendarahan;
  • pelanggaran irama dan pengaliran jantung.

Satu set latihan untuk scoliosis tulang belakang

Kompleks latihan fisioterapi dirancang untuk scoliosis dengan tahap kelengkungan tulang belakang yang pelbagai, kecacatan dada. Kelas dijalankan dengan pemilihan latihan individu. Mereka boleh merangkumi latihan aktif, yang dilakukan secara langsung oleh pesakit sendiri, dan pasif - dilakukan oleh tangan orang lain atau dengan bantuan alat khas, mekanisme (mekanoterapi). Latihan aktif ringan, dilakukan dengan bantuan pelbagai alat, seperti meja khas, tali, percuma, dengan usaha dinamik dan statistik.

Latihan terapeutik di dalam air (terapi hidrokinesis) sangat baik untuk skoliosis. Oleh kerana kesan mekanikal dan termal persekitaran air, lebih mudah untuk melakukan latihan. Sebagai tambahan kepada kesan pengukuhan umum pada sistem muskuloskeletal, air membersihkan kulit, memperbaiki keadaan dan fungsi organ dalaman, dan merangsang proses fisiologi.

Latihan pemanasan dan regangan yang mungkin dijelaskan di bawah..

Memanaskan badan

  1. Tekan tubi. Lakukan penekanan pada lutut di bar, lengan selebar bahu, belakang walaupun dua set 10-20 repetisi.
  2. Setinggan. Kedudukan permulaan - berdiri, lengan meregang ke seluruh badan, kaki selebar bahu. Jongkok perlahan, membawa tangan ke hadapan, belakang anda lurus, kepala anda lurus. Lakukan senaman 5-10 kali.
  3. "Musim bunga". Menguatkan tulang belakang toraks atas. Kedudukan permulaan adalah berdiri. Tarik mahkota kepala ke siling, tekan dagu ke leher, berehat. Kemudian, menegangkan otot punggung, tarik dagu ke atas. Ulangi 5-7 kali.
  4. Latihan untuk meregangkan semua bahagian tulang belakang. Angkat tangan anda melalui sisi, arahkan telapak tangan anda ke siling, dagu ke atas, tinggalkan posisi ini selama beberapa saat.
  5. Bersenam untuk melancarkan tali pinggang bahu, otot lengan dan leher. Dalam posisi berdiri, angkat tangan anda di atas mahkota pada paras telinga, bawa telapak tangan anda bersama-sama, tegangkan otot leher dan bahu sebanyak mungkin, putar kepala ke kiri ke had, tahan selama beberapa saat, pusing ke kanan. Ulangi 5 kali.

Regangan

  1. Kedudukan permulaan adalah berdiri. Angkat satu tangan melalui sisi ke telinga, condongkan kepala ke arah tangan yang diangkat, dan tarik. Lakukan 10 kali dengan setiap tangan.
  2. Kedudukan - berdiri, tangan di belakang kepala, letakkan dagu di dada, turunkan tangan ke bawah dan berehat. Ulangi 5 kali.
  3. Kedudukan permulaan - berbaring di punggung, tangan di sepanjang lantai, angkat kaki anda 10-15 cm dari lantai. Semasa anda menghembuskan nafas, angkat kaki kiri lurus ke atas, sambil menghirup, turunkan ke bawah. Ulangi perkara yang sama dengan kaki kanan. Lakukan 6 set, tiga untuk setiap kaki.
  4. Dalam posisi berdiri, rentangkan lengan anda ke seluruh badan, kencangkan otot-otot punggung toraks, dan bawa bilah bahu sejauh mungkin tanpa rasa sakit, tahan selama 10-20 saat. Rehatkan otot dan ulangi latihan 5 kali lagi.
  5. Berdiri dengan empat bahu, lengan dan kaki selebar bahu, bengkokkan punggung, kemudian bengkok ke atas. Lakukan 5 kali.

Untuk latihan dengan orang yang mempunyai kelengkungan di satah lateral, anda boleh mengesyorkan latihan pada simulator: penyebaran dumbbell, penekan bangku, penarik dumbbell dengan satu tangan, pullover (latihan untuk dada dengan bar dan dumbbell berbaring).

Petikan dari pakar MDRT

Gimnastik pernafasan untuk scoliosis

Pada orang dengan kelengkungan tulang belakang, dada paling sering cacat: ia tenggelam, rata, pergerakannya terhad. Penting untuk dimasukkan dalam latihan untuk membetulkan latihan postur yang akan mengembangkan latihan pernafasan dada. Gimnastik pernafasan dengan skoliosis mempunyai kesan positif pada seluruh badan:

  • membetulkan kecacatan dada dan tulang belakang;
  • memperbaiki keadaan neuropsik seseorang;
  • menormalkan bekalan limfa dan peredaran darah;
  • menormalkan fungsi pernafasan;
  • meningkatkan mobiliti dada dan diafragma;
  • meningkatkan daya hidup;
  • merangsang metabolisme;
  • memperbaiki keadaan dan fungsi sistem saraf, kardiovaskular, endokrin;
  • mencegah kesesakan di paru-paru.

Latihan pernafasan anti-scoliotik khusus dilakukan mengikut kaedah Katharina Schroth. Ia ditetapkan untuk sebarang tahap kecacatan tulang belakang. Prinsip latihan berdasarkan pernafasan asimetri. Untuk membetulkan kelengkungan tulang belakang, untuk mengembalikan kedudukan fisiologi vertebra, untuk mencegah kemajuan kecacatan, perlu bernafas secara sedar hanya dengan separuh cekung dada.

Matlamat utama latihan pernafasan Schroth adalah untuk mengajar pesakit secara bebas mengambil kedudukan badan yang betul dan mengekalkannya sepanjang hari. Latihan mempengaruhi tulang belakang di bahagian yang berubah secara patologi di mana-mana satah - mendatar, menegak, frontal, dan pada masa yang sama mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan umum dan fungsi organ dalaman jiran.

Dengan bantuan kaedah tambahan - bola, dinding Sweden, roller, doktor menetapkan kedudukan tertentu badan pesakit. Melakukan latihan dengan menghirup usaha peregangan, otot interkostal yang diregangkan dikencangkan, ruang interkostal yang diperluas dikurangkan, kerana arka dan kecacatan diperbetulkan. Latihan dilakukan dalam keadaan berdiri, duduk, berbaring.

Keberkesanan latihan bergantung pada penyebab dan perkembangan penyakit, serta usaha dan usaha dari pihak pesakit. Untuk mendapatkan hasil yang positif, penting:

  • perhatikan kedudukan badan yang betul: belakang lurus, bahu diluruskan, leher bebas;
  • pernafasan panjang, melalui bibir separuh mampat;
  • latihan yang bertujuan untuk mengurangkan ruang interkostal yang terbentang di sisi cembung dilakukan semasa menghembus nafas;
  • semasa kelas, minum satu liter air atau lebih;
  • ulangi latihan sekurang-kurangnya 25-30 kali sehari di hadapan cermin.

Kepentingan kelas gimnastik perubatan dengan pakar

Set latihan dan dos harus disyorkan oleh pakar ortopedik atau pakar perubatan pemulihan untuk setiap pesakit secara berasingan. Semasa menyusun program latihan, perlu mempertimbangkan sebab dan ciri perkembangan skoliosis, jenis, tempat dan tahap kelengkungan, usia pesakit, kehadiran penyakit bersamaan, tahap kecergasan fizikal, tindak balas badan terhadap rawatan.

Pada masa awal, kelas harus diawasi oleh pakar; pada masa akan datang, latihan bebas dibenarkan. Pelajaran individu atau kumpulan adalah mungkin. Doktor memantau kebenaran latihan dan teknik pernafasan, menilai usaha yang dilakukan oleh pesakit. Teknik senaman yang tidak betul, beban yang tidak mencukupi dapat memperburuk perjalanan penyakit, memprovokasi rasa sakit, meningkatkan sudut kelengkungan, membuat beban tambahan pada tulang belakang, yang sangat tidak menguntungkan.