Gejala, diagnosis dan rawatan periarthritis bahu-skapular

Meniskus

Periarthritis bahu-skapular adalah penyakit yang disertai dengan kerosakan pada tisu lembut di kawasan sendi. Perlu diketahui segera bahawa istilah periarthritis humeroskapular sudah usang dan tidak digunakan dalam praktik antarabangsa, kerana fakta bahawa ia tidak menggambarkan kawasan dan penyebab kerosakan tisu.

Penyebab utama permulaan penyakit ini

Penyebab periarthritis scapular yang paling biasa adalah kecederaan sendi dan gangguan lain yang berkaitan dengan gangguan metabolik pada serat saraf. Pelanggaran semacam ini berlaku disebabkan oleh pembentukan hernia intervertebral di kawasan serviks, osteochondrosis dan penonjolan.

Sekiranya pesakit tidak mengalami kecederaan pada sendi bahu, maka penyebab paling jelas terjadinya periarthritis humeroskapular adalah pelbagai jenis gangguan degeneratif-dystrophik.

Sekiranya periatritis disebabkan oleh hernia intervertebral atau penonjolan, myositis mula berkembang pada otot-otot leher, yang, dengan komplikasi lebih lanjut, boleh menyebabkan kontraktur. Kekejangan pada otot bahu berkembang dengan cepat dan berterusan. Selepas kerosakan pada sendi bahu, dari masa ke masa, kontraktur dapat merebak ke siku dan juga sendi pergelangan tangan.

Gejala penyakit

Gejala utama periarthritis humeroskapular termasuk rasa sakit di kawasan bahu, yang kekal. Penting untuk diperhatikan bahawa kesakitan mengganggu pesakit bukan sahaja semasa memuatkan sendi, tetapi juga semasa rehat. Juga, kesakitan mungkin bertambah buruk pada waktu malam..

Ketika penyakit itu berkembang, rasa sakit menjadi lebih kuat, dan kontraktur ringan dapat berubah menjadi bentuk yang serius, ketika pergerakan di kawasan sendi menjadi hampir mustahil.

Sekiranya periarthritis preskapular berada dalam keadaan terabai, pesakit bahkan tidak boleh mengangkat lengannya ke paras kepala, apalagi merawat dirinya sendiri. Periarthritis dicirikan oleh:

  • amyotrofi;
  • kesakitan yang teruk;
  • pergerakan terhad di kawasan sendi bahu (terutamanya ketika menculik lengan ke sisi dan pergerakan berputar).

Penting! Kelewatan proses rawatan pada masa akan datang boleh menyebabkan fakta bahawa pesakit tidak akan dapat memulihkan sepenuhnya pergerakan putaran normal di kawasan sendi bahu..

Kesakitan bahu boleh digabungkan dengan gejala lain bergantung pada sifat dan penyebab penyakit. Gejala-gejala ini termasuk: pening, tekanan yang kerap, kebas pada jari, dan sakit kepala.

Cara mendiagnosis penyakit

Sekiranya periarthritis humeroscapular tidak disebabkan oleh kecederaan pada sendi bahu, imbasan MRI tulang belakang serviks harus dilakukan dengan segera. Perlu diingat bahawa prosedur MRI dalam kes ini dilakukan pada peranti dengan medan magnet 1.5 dan lebih tinggi. Sekiranya ini tidak mungkin, maka analog yang lebih lemah tidak boleh digunakan, kerana mereka tidak akan memberikan hasil..

Selalunya, sekiranya terdapat rasa sakit pada sendi bahu dan ketiadaan kecederaan, penyebab periarthritis humeroskapular adalah pelbagai hernia intervertebral dan penonjolan yang didiagnosis di tulang belakang serviks. Atas sebab ini, untuk pencegahan periarthritis humeral-scapular yang betul, rawatan osteochondrosis tulang belakang serviks yang kompleks mesti dilampirkan. Sekiranya tidak ada kecederaan, imbasan MRI komprehensif pada tulang belakang serviks dan kawasan sendi bahu dilakukan untuk mengesan penyakit.

Dalam kebanyakan kes, sukar untuk mendiagnosis periarthritis bahu-skapular pada tahap pesakit luar, kerana sinar-X sendi bahu terutama digunakan untuk mengesan penyakit, dan arahan untuk MRI diberikan kepada pesakit agak jarang dan dalam kes-kes lanjut, apabila penyakit ini disertai oleh kontraksi sendi yang teruk.

Rawatan

Sekiranya anda tidak memulakan rawatan yang kompleks tepat pada masanya, maka dari masa ke masa, kapsulitis kronik dapat berkembang, yang selanjutnya akan memprovokasi kalsifikasi pada tisu yang terjejas, yang seterusnya dapat mengurangkan mobiliti di kawasan bahu..

Semasa merawat periarthritis skapula bahu, anda harus bersabar, kerana rawatan penyakit ini boleh memakan masa yang lama. Rawatan periarthritis dilakukan secara konservatif dan dengan bantuan fisioterapi dan pembedahan. Mari kita perhatikan lebih dekat setiap kaedah rawatan.

Kaedah ubat

Oleh kerana simptom utama dalam rawatan periarthritis bahu-skapular adalah sakit di sendi bahu, dalam kebanyakan kes, rawatan dijalankan dengan ubat-ubatan bukan steroid anti-radang dan analgesik seperti voltaren, diclofenac, ibuprofen, dll..

Ubat anti-radang bukan steroid tidak hanya berkesan menghilangkan rasa sakit, tetapi juga berjaya melegakan keradangan pada tisu lembut sendi bahu. Semasa merawat dengan ubat-ubatan bukan steroid, perlu diingat bahawa, walaupun berkesan melawan penyakit ini, mereka mempunyai sejumlah kesan sampingan.

Pertama sekali, orang yang menderita penyakit saluran pencernaan harus menolak penggunaan ubat-ubatan kumpulan bukan steroid, kerana jenis ubat ini sangat merengsakan mukosa gastrik, yang, dengan penggunaan yang berpanjangan, dapat menyebabkan bisul..

Sekiranya ubat bukan steroid tidak berkesan, doktor mengesyorkan menggunakan ubat hormon. Ubat steroid yang paling biasa digunakan adalah: diprospan, frosteron, betamethasone. Kelas ubat ini mempunyai kesan anti-radang yang jauh lebih kuat, tetapi terdapat juga kesan sampingan yang lebih ketara..

Rawatan dengan ubat steroid biasanya dilakukan secara tidak bergerak, atau dalam bentuk suntikan pada sendi bahu. Rawatan tempatan dapat membantu mengelakkan pelbagai jenis kesan sampingan.

Penting! Rawatan steroid hanya boleh dilakukan atas nasihat doktor. Perlu diingat bahawa setiap penyakit adalah individu, dan hanya doktor yang hadir yang dapat memilih kaedah rawatan yang betul.

Di sana, kerana ubat kortikosteroid cukup kuat, suntikan biasanya tidak melebihi 3-4 suntikan, dan dalam beberapa situasi mungkin dilakukan dengan satu, dalam kebanyakan kes, kursus seperti itu cukup untuk mencegah perkembangan penyakit ini..

Sekiranya rawatan dengan ubat-ubatan bukan steroid dan hormon tidak memberikan hasil yang signifikan, sekatan novocaine boleh diresepkan oleh doktor yang hadir untuk melegakan sindrom kesakitan. Inti dari prosedur ini adalah bahawa dos novocaine tertentu disuntik ke kawasan sendi bahu pada frekuensi tertentu. Dalam banyak kes, ubat glukokortikoid (hidrokortison, kenalog) digunakan bersama dengan novocaine.

Selepas sekatan novocaine, rasa sakit di kawasan bahu dikurangkan dengan ketara, dan jarak pergerakan meningkat. Sekiranya perlu, sekatan novocaine dapat dilakukan hingga 3 kali selama sebulan.

Fisioterapi

Fisioterapi adalah salah satu langkah penting dalam rawatan periarthritis skapula bahu. Dalam kebanyakan kes, fisioterapi diresepkan kepada pesakit dari hari pertama rawatan dan sering digunakan bersamaan dengan rawatan ubat. Ini adalah rawatan kompleks, menurut pendapat banyak pakar, yang memberikan kesan yang paling besar. Fisioterapi merangkumi sekumpulan langkah-langkah yang berkesan melawan penyakit ini. Terdapat beberapa kaedah fisioterapi yang menunjukkan kecekapan tinggi dalam rawatan periarthritis humeral-scapular:

  1. Terapi kejutan dan bunyi.
  2. Terapi laser.
  3. Terapi ultrabunyi.
  4. Magnetoterapi.

Setiap kaedah terapi fizikal yang disenaraikan di atas berkesan untuk mengurangkan keradangan dan sakit pada sendi bahu. Kaedah mana yang paling berkesan bergantung pada kerumitan penyakit dan sebab-sebab berlakunya. Kaedah rawatan yang paling berkesan hanya dapat ditentukan oleh doktor yang hadir hanya setelah diagnosis penyakit yang lengkap.

Pembedahan

Rawatan pembedahan hanya dilakukan sekiranya kaedah rawatan konservatif (fisioterapi dan ubat) tidak berkesan. Rawatan pembedahan periarthritis skapula bahu bermaksud penyahmampatan subakromial.

Semasa operasi, acromion (serpihan kecil skapula) dan satu ligamen dikeluarkan. Oleh kerana itu, tisu-tisu yang bersebelahan dengan pergerakan sendi berhenti saling mencederai, yang kemudian membawa kepada fakta bahawa gejala kontraktur hilang sepenuhnya. Pergerakan putaran sendi dipulihkan sepenuhnya atau ketara. Penyahmampatan disarankan sekiranya:

  • sakit pada sendi bahu diperhatikan untuk jangka masa yang panjang (dari 6 bulan), walaupun ubat dan fisioterapi digunakan.
  • pesakit yang kerjanya memerlukan pergerakan aktif di kawasan bahu dan orang-orang yang penyakitnya sangat mempengaruhi taraf hidup mereka;
  • pesakit yang, walaupun menjalani rawatan konservatif intensif, mengalami komplikasi penyakit ini.

Setelah melakukan penyahmampatan subakromial, pesakit diberi gimnastik terapeutik pemulihan khas, yang membantu meningkatkan radius pergerakan pada sendi bahu..

Walaupun periarthritis humeroskapular agak sukar untuk didiagnosis, penyakit ini dilayan dengan baik oleh rawatan konservatif dengan penggunaan fisioterapi dan ubat-ubatan..

Penting untuk diambil kira bahawa hanya pakar yang dapat membuat diagnosis yang betul dan menetapkan kaedah rawatan yang paling sesuai untuk anda. Anda tidak boleh mengubati diri sendiri, kerana semakin lama anda berusaha menyembuhkan diri sendiri, semakin sukar bagi doktor untuk melakukan ini di masa hadapan..

Di bawah dalam video, mari kita lihat apa yang disediakan oleh periarthritis humeroskapular dan bagaimana ia menampakkan dirinya:

Periarthritis bahu-skapular

Periarthritis bahu-skapular adalah keadaan patologi di mana proses keradangan mempengaruhi tisu periartikular bahu.

  • kapsul sendi;
  • ligamen artikular;
  • otot di sekitar sendi;
  • tendon di sekitar sendi.

Selalunya, gejala periarthritis skapula bahu muncul pada orang tua, dan rawatan akan menjadi lebih berjaya pada awalnya..

  • Rundingan awal - 2 700
  • Perundingan berulang - 1 800
Buat temujanji

Etiologi periarthritis humeral

Perlu diingat bahawa penyakit ini agak biasa dan lelaki dan wanita terdedah kepada penyakit ini. Faktor-faktor yang mendorong penampilannya agak berbeza:

  • kecederaan sendi (pukulan kuat, jatuh di bahu atau lengan terentang);
  • aktiviti fizikal yang kuat dan / atau berpanjangan;
  • penyakit tulang belakang, postur badan yang lemah;
  • beberapa prosedur pembedahan (seperti pembuangan payudara).

Manifestasi klinikal periarthritis humeroskapular

Gejala periarthritis sangat pelbagai dan bergantung pada bentuk penyakit ini berlanjutan..

Bentuk awal dicirikan oleh manifestasi klinikal berikut:

  • sakit ringan di bahu, yang dirasakan ketika melakukan pergerakan tertentu;
  • pergerakan terhad pada sendi, yang ditunjukkan oleh kemustahilan meletakkan tangan jauh di belakang, meregangkannya;
  • sensasi menyakitkan yang terang ketika cuba memutar dengan lengan lurus di sekeliling paksi dengan daya tahan.

Sekiranya anda tidak memulakan rawatan periarthritis pada awal penyakit, ia akan berubah menjadi bentuk akut, yang dicirikan oleh gejala berikut:

  • sakit yang tiba-tiba tumbuh di bahu, memancar ke bahagian atas anggota badan dan leher;
  • peningkatan kesakitan pada waktu malam;
  • ketidakupayaan untuk memutar anggota badan atas di sekitar paksi;
  • kehadiran sedikit pembengkakan di bahagian depan bahu;
  • kemerosotan keadaan umum badan (demam, insomnia).

Sekiranya anda tidak memulakan rawatan pada peringkat ini, penyakit ini menjadi kronik, yang ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • kesakitan sederhana yang kerap berlaku di bahu;
  • penampilan kesakitan akut dengan pergerakan yang tidak berjaya;
  • sakit bahu pada waktu malam sehingga menyebabkan insomnia.

Klasifikasi periarthritis humeroskapular

Dalam perubatan, periarthritis skapula bahu tidak mempunyai nosologi bebas, kerana terdapat banyak sebab untuk gangguan sendi bahu. Menurut kajian semula klasifikasi penyakit 10, penyakit berikut boleh menyebabkan luka pada sendi bahu:

  • Kapsulitis pelekat.
  • Tendinitis bisep brachii.
  • Sindrom subakromial.
  • Tendonitis kalsium.
  • Sindrom mampatan dan bursitis bahu.

Secara keseluruhan, terdapat 3 bentuk patologi: sederhana, akut, kronik. Dalam kes yang jarang berlaku, terdapat periarthritis humeral-scapular dua hala.

Diagnostik periarthritis humeroskapular

Sebelum menetapkan kursus rawatan untuk periarthritis skapula bahu, pakar klinik multidisiplin CELT melakukan kajian diagnostik komprehensif yang membantu bukan sahaja untuk mendiagnosis dengan betul, tetapi juga untuk mengenal pasti bentuk penyakit ini. Untuk ini, perkara berikut dilakukan:

  • pemeriksaan oleh traumatologist;
  • pengumpulan anamnesis;
  • MRI;
  • radiografi.

Doktor kami

Rawatan periarthritis humeroscapular

Periarthritis bahu-skapular bertindak balas dengan baik terhadap rawatan. Kaedah moden yang digunakan oleh doktor klinik CELT membolehkan pesakit kita menyingkirkan sepenuhnya segala bentuk penyakit ini. Sudah tentu, seperti yang telah disebutkan, disarankan untuk memulai perawatan sedini mungkin. Perkara pertama yang diarahkan oleh pakar kami adalah menghilangkan penyebab patologi:

  • jika terdapat anjakan sendi intervertebral, prosedur terapi manual yang sesuai ditetapkan;
  • sekiranya terdapat gangguan peredaran darah di bahu, pakar kami akan menetapkan pengambilan ubat yang memperbaikinya;
  • mengehadkan aktiviti fizikal

Rawatan langsung periarthritis humeroskapular adalah seperti berikut:

  • mengambil ubat anti-radang bukan steroid;
  • penggunaan ubat-ubatan tempatan (salap, gel, kompres);
  • terapi laser, magnetoterapi;
  • suntikan periartikular;
  • terapi senaman.

Selalunya, istilah "humiar periarthritis" menyembunyikan pecah separa atau lengkap tendon pemutar bahu. Dalam kes ini, untuk menyelesaikan masalah, campur tangan pembedahan diperlukan - pembedahan plastik arthroscopic tendon rotator cuff of the bahu.

Ramalan

Rawatan konservatif pada peringkat awal membolehkan anda menormalkan pergerakan sendi bahu dan mengelakkan komplikasi. Peralihan patologi ke tahap yang teruk jika tidak ada rawatan menyebabkan kecacatan - seseorang tidak dapat melakukan tugas profesional dan sehari-hari kerana kehilangan mobiliti. Intervensi pembedahan diperlukan untuk memulihkan sebahagian pergerakan.

Pencegahan

Peraturan utama adalah untuk mengelakkan tekanan yang berlebihan pada sendi bahu untuk mengelakkan kecederaan. Selain itu, penyakit tulang belakang dapat memprovokasi perkembangan patologi, oleh itu, pada gejala pertama, anda perlu menjalani diagnosis yang komprehensif. Sebelum melakukan senaman fizikal, anda perlu menguli otot dan ligamen dengan teliti, dan juga mengelakkan peningkatan beban dan keseleo kuat pada tali pinggang bahu.

Doktor klinik CELT secara individu akan memilih rawatan untuk periarthritis skapula bahu dan akan membantu anda kembali ke gaya hidup biasa!

Perkhidmatan ortopedik dan traumatologi di CELT

Pentadbiran CELT JSC sentiasa mengemas kini senarai harga yang dipaparkan di laman web klinik. Namun, untuk mengelakkan kemungkinan salah faham, kami meminta anda menjelaskan kos perkhidmatan melalui telefon: +7 (495) 788 33 88

Diagnosis dan rawatan periarthritis humeral-scapular

Sendi bahu adalah sendi bola. Skapula memiliki takik (roset), dan kepala humerus berbentuk bola. Tisu penghubung yang padat di sekitar engsel ini menahan sendi di tempatnya dan dipanggil kapsul sendi. Dan apabila terjadi keradangan pada kapsul sendi, maka setelah proses proses keradangan selesai, parut tisu kapsul dan pelanggaran sifat elastiknya berlaku. Proses ini membawa kepada pembentukan keadaan yang disebut periarthritis dari skapula bahu dan biasanya menyebabkan kehilangan pergerakan yang ketara..

Periarthritis bahu-skapular paling kerap berlaku pada orang berusia lebih dari 40 tahun dan cenderung lebih biasa pada wanita daripada lelaki.

Penyebab periarthritis

Walaupun penyebab sebenarnya tidak diketahui, dipercayai bahawa penyakit ini adalah akibat kecederaan pada sendi bahu atau tisu di sekitarnya. Dalam kes-kes ini, penyakit ini kemungkinan besar berkembang kerana kurangnya rawatan yang tepat. Selalunya, keadaan ini berlaku kerana rehat yang tidak mencukupi dengan usaha yang berlebihan atau mematuhi prinsip "kesakitan mesti diatasi". Peningkatan kemungkinan penyakit ini juga berlaku dengan imobilisasi yang berpanjangan (selepas kecederaan atau pembedahan). Faktor utama yang cenderung kepada perkembangan periarthritis adalah seperti berikut:

  • sejarah trauma baru-baru ini
  • sejarah pembedahan bahu
  • rawatan yang tidak mencukupi selepas kecederaan bahu atau pembedahan (terutamanya imobilisasi terlalu lama)
  • diabetes
  • penyakit autoimun
  • berumur lebih dari 40 tahun
  • postur yang tidak baik

Gejala

Gejala yang berkaitan dengan periarthritis humerus biasanya berkembang secara beransur-ansur dari masa ke masa (selalunya selepas trauma, pembedahan, dan / atau imobilisasi baru-baru ini). Pesakit biasanya mengalami kesakitan yang membosankan yang boleh menjadi semakin teruk dengan pergerakan dan aktiviti tertentu. Rasa sakit biasanya terletak jauh di bahu, tetapi kadang-kadang terasa di bahu, punggung atas, dan leher. Pesakit juga mungkin mengalami kekejangan di bahu, leher, punggung.

Kesakitan yang berkaitan dengan keadaan ini dapat diperburuk oleh pergerakan di bahu atau dengan aktiviti yang memberi tekanan pada bahu. Ini adalah aktiviti seperti: mengangkat tangan ke atas, mengangkat beban, menarik atau mendorong pergerakan, mencari kedudukan yang terletak di sebelah yang terkena, meletakkan tangan anda di belakang punggung. Pesakit dengan periarthritis skapula bahu sering mengalami kesakitan pada waktu malam atau ketika bangun pada waktu pagi. Semasa penyakit itu berkembang dan bergerak dari tahap menyakitkan ke fasa bahu beku, rasa sakit dapat berkurang dengan ketara.

Sebagai tambahan kepada kesakitan, pesakit biasanya mengalami kekakuan yang ketara dan penurunan pergerakan bahu yang ketara. Sebagai peraturan, dengan periarthritis, semua pergerakan di bahu adalah terhad, tetapi pengurangan jumlah yang paling ketara semasa berputar dan mengangkat lengan. Ini boleh nyata sebagai kesukaran mengangkat lengan atau meletakkan lengan di belakang punggung anda. Ketika keadaan ini berkembang dari fasa "beku" ke fasa "pencairan", julat gerakan secara beransur-ansur meningkat, diikuti dengan penurunan kekakuan sendi. Pesakit juga mungkin mengalami atrofi otot di lengan yang terjejas, kerana penurunan dalam gerakan menyebabkan sebilangan otot tidak berfungsi dengan kekuatan penuh dan ini menyebabkan atrofi otot. Walaupun periarthritis biasanya hanya mempengaruhi satu sisi, sebilangan pesakit mungkin mempunyai penglibatan dua hala..

Perkembangan periarthritis skapula bahu boleh dibahagikan kepada tiga fasa, masing-masing boleh berlangsung selama beberapa bulan:

  • Sakit - Pada fasa pertama periarthritis ini, bahu menjadi sakit dan kebanyakan pergerakan menyebabkan kesakitan. Kekakuan juga boleh muncul di bahu..
  • "Pembekuan" adalah tahap kedua penyakit ini, yang dicirikan oleh kehilangan pergerakan yang teruk di bahu, bertepatan dengan parut kapsul sendi bahu. Pesakit biasanya mengalami kesukaran untuk mengangkat tangan atau meletakkan tangan di belakang punggung. Kesakitan dapat dikurangkan dengan ketara semasa fasa ini.
  • "Pencairan" - Pada fasa terakhir ini, bahu secara spontan mula "melonggarkan" dan pergerakan di bahu secara beransur-ansur dipulihkan.

Diagnostik

Sebagai peraturan, pemeriksaan doktor dan prestasi ujian fungsional pesakit kadang-kadang cukup untuk membuat diagnosis periarthritis. Kaedah penyelidikan tambahan seperti ultrasound atau MRI memungkinkan untuk memvisualisasikan tisu penghubung kapsul sendi yang diubah dan mengesahkan diagnosis awal doktor. Di samping itu, ujian makmal adalah wajar untuk mengecualikan kemungkinan penyakit lain. Kaedah diagnostik yang paling bermaklumat adalah MRI, yang memungkinkan untuk memvisualisasikan dengan jelas bukan sahaja kapsul sendi, tetapi juga perubahan morfologi pada semua tisu sendi..

Rawatan

Matlamat merawat periarthritis adalah untuk mengurangkan kesakitan dan mengekalkan mobiliti di bahu. Walau bagaimanapun, pemulihan sepenuhnya fungsi bahu mungkin memerlukan masa dan gejala dapat berlanjutan selama beberapa tahun..

Rawatan konservatif

Rawatan perubatan. Dadah yang paling banyak digunakan kumpulan NSAID, seperti ibuprofen, voltaren, movalis, dll. Untuk kesakitan yang teruk, adalah mungkin untuk menggunakan analgesik preskripsi (contohnya, mengandungi codeine).
Suntikan steroid intra-artikular dapat dengan cepat melegakan keradangan dan mengurangkan kesakitan pada periarthritis. Tetapi suntikan steroid yang kerap tidak digalakkan kerana boleh merosakkan tisu bahu.

Neurostimulasi elektrik transkutan dapat mengurangkan gejala kesakitan dengan ketara.

Fisioterapi. Terdapat banyak rawatan fisioterapi yang dapat meningkatkan peredaran darah di kapsul sendi yang rosak, mengurangkan keradangan dan mengurangkan rasa sakit..

Terapi senaman. Program senaman yang disesuaikan dengan teliti dapat mencegah dan melegakan kekakuan bahu.

Manipulasi bahu di bawah anestesia memungkinkan peningkatan pergerakan.

Rawatan pembedahan dan periartritis

Ini ditunjukkan dalam kes di mana rawatan konservatif tidak berkesan. Pembedahan dilakukan dengan menggunakan teknik arthroscopic, di mana pemotongan (penyingkiran) tisu parut dan lekatan atau osteofit dilakukan. Memandangkan sifat teknik invasif yang minimum, pesakit selepas pembedahan arthroscopic dikeluarkan pada hari yang sama..

Ramalan dan pencegahan

Dalam kebanyakan kes, periarthritis bahu akan sembuh dalam beberapa bulan. Dalam kes yang teruk, gejala mungkin berterusan selama 18 bulan atau lebih lama. Biasanya, tahap periarthritis yang menyakitkan pada skapula bahu berlangsung 2-6 bulan. Fasa beku kira-kira 4-12 bulan, sementara fasa pencairan akan memakan masa 4-18 bulan lagi.
Dalam beberapa kes, pesakit mungkin mengalami sekatan pergerakan tertentu setelah menyelesaikan ketiga-tiga tahap. Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes, prognosis untuk periarthritis adalah baik. Pencegahan penyakit ini adalah lawatan tepat pada waktunya ke doktor apabila sakit bahu berlaku (terutamanya selepas kecederaan) dan aktiviti fizikal yang sistematik, yang meminimumkan risiko keadaan seperti itu dan membantu mengekalkan mobiliti dan kelenturan pada sendi bahu..

Periarthritis bahu-skapular

Periarthritis bahu-skapular adalah istilah perubatan yang menyatukan seluruh kumpulan pelbagai patologi sistem muskuloskeletal dan sistem saraf periferal.

Sebaliknya, ia adalah sindrom "masalah di kawasan sendi bahu", yang berlaku di bawah pengaruh pelbagai sebab, dengan syarat bahawa sendi itu sendiri tetap sihat. Periarthritis bahu-skapular menampakkan dirinya sebagai rasa sakit di bahagian sendi bahu dan batasan pergerakan di dalamnya. Apabila gejala kecil diabaikan oleh pesakit untuk beberapa waktu, periarthritis skapula bahu memasuki tahap kronik, yang penuh dengan komplikasi dalam bentuk ketidakstabilan sendi bahu.

Rawatan merangkumi terutamanya ubat-ubatan, serta latihan khas dalam latihan fisioterapi atau, gimnastik.

Apa ini?

Periarthritis (periarthrosis) adalah penyakit tisu lembut yang mengelilingi sendi bahu (otot, ligamen, tendon, bursae), yang dicirikan oleh perubahan degeneratifnya diikuti oleh keradangan reaktif. Penyakit radang-degeneratif pada tisu lembut pelbagai lokalisasi dalam reumatologi dan traumatologi menyumbang seperempat dari semua lesi ekstra-artikular sistem muskuloskeletal.

Antaranya, periarthritis skapular berlaku paling kerap; periarthritis pergelangan tangan, siku, pinggul, lutut, pergelangan kaki, sendi, sendi kaki agak kurang biasa. Kira-kira 10% penduduk hingga satu tahap atau yang lain mengalami manifestasi periarthritis. Lebih kerap penyakit ini didiagnosis di kalangan wanita berusia lebih dari 55 tahun.

Sebab pembangunan

Walaupun penyebab sebenarnya tidak diketahui, dipercayai bahawa penyakit ini adalah akibat kecederaan pada sendi bahu atau tisu di sekitarnya. Dalam kes-kes ini, penyakit ini kemungkinan besar berkembang kerana kurangnya rawatan yang tepat. Selalunya, keadaan ini berlaku kerana rehat yang tidak mencukupi dengan usaha yang berlebihan atau mematuhi prinsip "kesakitan mesti diatasi". Kemungkinan peningkatan penyakit ini juga dengan imobilisasi yang berpanjangan (selepas kecederaan atau pembedahan).

Faktor utama yang cenderung kepada perkembangan periarthritis adalah seperti berikut:

  • sejarah trauma baru-baru ini;
  • sejarah pembedahan bahu;
  • rawatan yang tidak mencukupi selepas kecederaan bahu atau pembedahan (terutamanya imobilisasi terlalu lama);
  • diabetes;
  • penyakit autoimun;
  • berumur lebih dari 40 tahun;
  • postur yang tidak baik.

Gejala

Gejala penyakit dikaitkan dengan kerosakan pada tendon bahu, serta kapsul sendi. Penyakit ini bersifat radang, oleh itu, gejala penyakit ini akan mempunyai ciri khas. Perbezaan lain dari penyakit lain adalah kurangnya penglibatan tisu sendi yang dalam dalam prosesnya. Periarthritis ini berbeza dengan arthrosis atau lesi artritis..

Selalunya, pesakit dapat melihat hubungan antara permulaan gejala dan beban yang dipindahkan. Gejala penyakit boleh berlaku 407 hari selepas tekanan atau kecederaan yang teruk.

Anda boleh mengenali penyakit ini dengan manifestasi berikut:

  • sakit teruk di lengan;
  • penyinaran kesakitan di leher dan tali pinggang bahu;
  • peningkatan intensiti kesakitan pada waktu malam dan gangguan tidur;
  • kesakitan semasa cuba memutar tangan;
  • sedikit pembengkakan tisu lembut pada unjuran sendi:
  • kemerahan pada kulit, menjadi panas apabila disentuh;
  • dalam beberapa kes, terdapat sedikit keadaan subfebril - peningkatan suhu badan hingga 37-37.5 darjah.

Penting untuk memperhatikan penurunan pergerakan. Ia diperhatikan hanya ketika bergerak dalam bulatan. Menggerakkan bahagian sendi ke belakang dan ke belakang tidak menyebabkan kesakitan.

Gejala penyakit bergantung pada tahap proses, tahap penglibatan struktur sendi dalam proses tersebut. Periarthritis humeral-scapular akut disertai dengan tanda-tanda keradangan yang ketara, rasa sakitnya sangat kuat. Bentuk patologi kronik berlaku sekiranya tiada rawatan. Tanda-tanda penyakit menjadi kurang jelas, tetapi keadaan itu sendiri boleh menyebabkan komplikasi yang tidak dapat dipulihkan dan pengembangan proses patologi.

Diagnostik

Yang pertama yang boleh mengatakan sama ada terdapat penyakit atau tidak, pada peringkat apa dan bagaimana merawat periarthritis skapula bahu adalah pakar rheumatologi dan arthrologi. Dengan pemeriksaan peribadi pesakit, mereka akan dapat menilai penyakit berdasarkan sifat kesakitan dan pergerakan yang menyekat.

Doktor yang kompeten dapat mendiagnosis periarthritis tanpa gambar dan ujian, tetapi ada situasi yang tidak jelas di mana hanya ujian tambahan yang dapat membantu memahami penyakit ini.

Dengan periarthritis humeroscapular, kajian berikut dilakukan:

  • pengimejan resonans magnetik (MRI) atau komputasi tomografi (CT) - mendedahkan penyakit dan sifatnya kursus ini dengan kualiti yang lebih baik dan lebih terperinci daripada analisis dan peranti lain. Hari ini, ini adalah kaedah diagnostik keutamaan, yang membantu dengan cepat mengenal pasti dan mula merawat periarthritis humeroskular;
  • X-ray sendi bahu - mikrokristal kalsium di bahu dapat dilihat dengan jelas pada sinar-X. Mereka berkumpul di mana sendi dan skapula dipegang bersama, mengganggu pergerakan lengan yang normal. Oleh kerana pada peringkat ini, putaran sudah sukar, jauh dari yang pertama dan bukan yang paling mudah untuk dirawat;
  • ujian darah - dalam darah pesakit di mana penyakit ini berubah menjadi bentuk akut, tahap ESR (kadar pemendapan eritrosit) dan protein C-reaktif meningkat.

Cara merawat periarthritis humeroskapular

Semasa tempoh eksaserbasi, pesakit mesti diberi ubat untuk periarthritis bahu-skapular di rumah.

Menurut tinjauan orang, dengan patologi seperti itu, penggunaan ubat anti-radang dan analgesik dari kumpulan NSAID paling sering ditunjukkan: Ketorol, Nimesil, Dicloberl, Ibuprofen, dan lain-lain. Ubat-ubatan ini bukan sahaja menghilangkan serangan sakit, tetapi juga melegakan keradangan dari otot yang terjejas. Pada peringkat awal penyakit, apabila rasa sakitnya ringan, penggunaan agen luaran dengan agen anti-radang bukan steroid mungkin mencukupi. Salap akan membantu menghilangkan rasa sakit dan keradangan. Dalam kes yang lebih teruk, doktor menetapkan pil dan suntikan, sekatan untuk periarthritis bahu.

Juga, untuk rawatan di rumah, penenang otot diresepkan, misalnya, Mydocalm. Kumpulan ubat ini membolehkan anda merehatkan otot, melegakan kekejangan daripadanya dengan mengurangkan nada otot. Selain itu, anda mungkin perlu mengambil chondroprotectors, misalnya, Structum. Ubat ini bertujuan untuk meningkatkan aktiviti fisiologi sendi, untuk mengurangkan cecair intra-artikular, untuk menghilangkan pembengkakan. Oleh itu, bukan sahaja analgesik, tetapi juga kesan terapi dicapai..

Sekiranya terdapat jangkitan pada sendi, maka perlu mengambil antibiotik dan ubat anti-radang hormon. Doktor memilih ubat-ubatan tersebut secara individu untuk setiap pesakit selepas pemeriksaan. Juga, dalam terapi kompleks, vitamin diresepkan untuk menguatkan imuniti umum..

Dalam tempoh kesakitan akut, pesakit dinasihatkan untuk tidak memuatkan sendi yang berpenyakit; untuk ini, pemakaian pendakap dan ortosis untuk sendi bahu mungkin ditetapkan. Braces membantu menyekat pergerakan di bahu, sehingga mencegah kemusnahan selanjutnya.

Fisioterapi

Fisioterapi adalah arah yang terpisah dalam rawatan periarthritis..

Pengaruh berikut adalah mungkin:

  1. Elektrostimulasi otot tali pinggang bahu. Prosedur ini membolehkan anda menormalkan nada otot.
  2. Rawatan laser. Untuk menghilangkan rasa sakit, anda mesti menjalani sekurang-kurangnya 10 sesi, jangka masa masing-masing adalah 5 minit.
  3. Fonoforesis meningkatkan pemakanan tisu, mendorong pemulihan awal mereka.
  4. Terapi gelombang kejut dengan cepat menyembuhkan kawasan tendon yang rosak, membantu melarutkan kalsifikasi.
  5. Kaedah lain untuk merawat periarthritis: akupunktur, terapi magnet, hidroterapi, hirudoterapi, terapi batu, mandi sulfida dan mandi radon.
  6. Terapi manual ditunjukkan apabila periarthritis dipicu oleh perpindahan vertebra.

Satu set latihan

Gimnastik terapeutik adalah salah satu syarat untuk pemulihan yang cepat. Adalah baik jika anda dapat melakukan latihan di dalam air. Terapi berenang dan hidrokinesis adalah sebahagian daripada semua kompleks yang disyorkan untuk periarthritis skapula bahu. Bersenam di kolam renang membolehkan anda bukan sahaja menormalkan nada otot dan menghilangkan ketegangan berlebihan dari mereka, tetapi juga untuk meningkatkan jarak gerakan pada sendi yang rosak.

Matlamat utama kompleks gimnastik:

  • Normalisasi aliran darah.
  • Oksigenasi tisu.
  • Penghapusan genangan.
  • Menguatkan otot.
  • Normalisasi proses metabolik.

Anda tidak boleh mula melakukan kompleks gimnastik semasa peringkat akut penyakit ini, dengan kesakitan yang teruk pada sendi.

Beberapa latihan berkesan untuk mempercepat pemulihan anda:

  • Kaki harus dibentangkan selebar bahu, lengan diangkat di atas kepala. Anda harus mencapai dengan hujung jari ke arah siling, tetapi jangan angkat kaki dari lantai. Pertama, kedua-dua lengan dilanjutkan, dan kemudian setiap anggota badan bergilir.
  • Tangan harus dibentangkan dan dibiarkan pada paras bahu. Seterusnya, anda harus melakukan giliran dengan badan dan kepala, tetapi pada masa yang sama tangan anda berada pada kedudukan semula.
  • Angkat tangan anda di atas kepala anda dan ambil siku anda. Anda perlu perlahan-lahan menggerakkan tangan ke belakang, tanpa melakukan pergerakan secara tiba-tiba.

Lakukan senaman gimnastik sederhana 3 kali sehari. Ini adalah pencegahan penyakit berulang yang terbaik..

Ubat-ubatan rakyat

Dalam terapi kompleks periarthritis, penggunaan resipi ubat tradisional dibenarkan. Tetapi rawatan periarthritis di rumah dengan bantuan ubat-ubatan rakyat hanya boleh dimulakan setelah berunding dengan doktor. Harus diingat bahawa resipi rakyat bukan ubat mujarab, mereka hanya mengurangkan rasa sakit, tetapi mereka tidak akan melegakan penyebab penyakit ini.

Dengan periarthritis bahu-skapular, resipi rakyat berikut berkesan:

  • kompres dengan kubis dan madu pada waktu malam akan membantu menghilangkan rasa sakit dan melegakan keradangan;
  • losyen dengan ramuan herba, misalnya, calendula, chamomile, sage mempunyai kesan anti-radang yang sangat baik;
  • untuk menguatkan sendi, disarankan menggunakan kompres garam;
  • untuk menguatkan sistem imun, disarankan untuk minum rebusan chamomile atau rose pinggul dan bukannya teh hitam dan kopi.

Rawatan alternatif untuk periarthritis melibatkan bukan sahaja penggunaan resipi ubat tradisional, tetapi juga pemeliharaan pemakanan yang betul. Sekiranya bahu menyakitkan, maka anda harus melepaskan pedas, asin, asap dan alkohol. Makanan harus sihat dan enak, disarankan untuk makan lebih banyak sayur-sayuran segar, buah-buahan, buah beri. Lebih baik jangan makan daging berlemak merah selama tempoh rawatan, menggantinya dengan ikan atau ayam tanpa lemak..

Operasi

Terdapat juga rawatan pembedahan untuk periarthritis skapula bahu. Ia jarang digunakan (ini adalah kes dengan rawatan konservatif jangka panjang yang tidak berkesan, berulang berulang, tahap "bahu beku"). Operasi ini disebut penyahmampatan subakromial. Intinya terletak pada penyingkiran sekeping kecil skapula (acromion) dan ligamen yang berdekatan (coracoacromial).

Selepas rawatan pembedahan, diperlukan terapi terapi dan terapi fizikal, yang membawa kepada pemulihan gerakan yang pelbagai. Hingga 95% intervensi pembedahan untuk periarthritis dari scapholes positif dengan pemilihan pesakit yang berwajaran untuk rawatan ini.

Prognosis rawatan

Tahap awal periarthritis humeroskapular biasanya bertindak balas dengan baik terhadap terapi konservatif standard; pergerakan sendi bahu dipulihkan sepenuhnya.

Kursus jangka panjang periarthritis kronik boleh menyebabkan kecacatan seseorang yang berterusan, kehilangan kemahiran dalam aktiviti seharian dan profesional. Dengan perkembangan sindrom "bahu tersekat", mungkin untuk memulihkan sebahagian pergerakan mobil di bahu hanya melalui pembedahan.

Periarthritis bahu-skapular

Periarthritis bahu-skapular - perubahan radang-degeneratif pada tisu lembut periartikular yang terlibat dalam fungsi sendi bahu. Periarthritis bahu-skapular menampakkan dirinya sebagai rasa sakit, diperparah oleh pergerakan, ketegangan otot periartikular, pembengkakan dan pemadatan tisu di kawasan bahu. Dalam diagnosis periarthritis, peranan penting tergolong dalam pemeriksaan ultrasound dan sinar-X, termografi, MRI, ujian makmal. Dalam rawatan periarthritis, kaedah imobilisasi, terapi ubat (NSAID, kortikosteroid), penyekat novocaine, fisioterapi, urut, gimnastik digunakan..

  • Penyebab periarthritis scapular humeral
  • Klasifikasi periarthritis humeroskapular
  • Gejala periarthritis skapular
  • Diagnostik periarthritis humeroskapular
  • Rawatan periarthritis humeroscapular
    • Ramalan dan pencegahan periarthritis humeroskapular
  • Harga rawatan

Maklumat am

Periarthritis (periarthrosis) adalah penyakit tisu lembut yang mengelilingi sendi bahu (otot, ligamen, tendon, bursae), yang dicirikan oleh perubahan degeneratifnya diikuti oleh keradangan reaktif. Penyakit radang-degeneratif tisu lembut dari pelbagai lokalisasi dalam reumatologi dan traumatologi menyumbang seperempat dari semua lesi ekstra-artikular sistem muskuloskeletal. Antaranya, periarthritis skapular berlaku paling kerap; periarthritis pergelangan tangan, siku, pinggul, lutut, pergelangan kaki, sendi, sendi kaki agak kurang biasa. Kira-kira 10% penduduk hingga satu tahap atau yang lain mengalami manifestasi periarthritis. Lebih kerap penyakit ini didiagnosis di kalangan wanita berusia lebih dari 55 tahun.

Penyebab periarthritis scapular humeral

Semasa mempertimbangkan etiologi dan patogenesis penyakit tisu lembut periartikular anggota badan atas (periarthritis, epikondilitis, styloiditis), dua sudut pandang utama mendominasi. Yang pertama menjelaskan periarthritis skapular oleh perubahan neurodystrophic pada serat tendon yang berkembang akibat osteochondrosis tulang belakang serviks, spondylosis serviks, atau anjakan sendi intervertebral. Ini menyebabkan terjebaknya saraf plexus brachial, vasospasme refleks, peredaran darah terganggu pada sendi bahu, distrofi dan keradangan reaktif pada serat tendon bahu.

Teori kedua menghubungkan asal periarthritis dengan kecederaan mekanikal tisu lembut yang berlaku semasa latihan fizikal ekstrem siklik atau satu kali (pergerakan stereotaip pada sendi bahu, kesan pada bahu, jatuh pada lengan yang terentang, kehelan, dll.). Makro- dan mikrotrauma, disertai dengan air mata serat tendon, pendarahan atau pecahnya alat pemutar, menyebabkan edema tisu periartikular dan gangguan peredaran darah di anggota badan.

Selain itu, penyakit (infark miokard, angina pectoris, tuberkulosis paru, diabetes mellitus, TBI, penyakit Parkinson), serta beberapa operasi (mastektomi) yang mengganggu peredaran mikro pada sendi bahu, dapat menyebabkan perkembangan periarthritis bahu-skapular. Penyejukan yang berpanjangan, displasia tisu penghubung kongenital, artropati bertindak sebagai faktor penyumbang..

Pada tisu dengan vaskularisasi yang tidak mencukupi, fokus nekrosis terbentuk, yang kemudiannya mengalami parut dan kalsifikasi, serta keradangan aseptik. Perubahan ini disahkan oleh pemeriksaan patomorfologi bahan yang diperoleh dari pesakit dengan periarthritis humeral-scapular.

Klasifikasi periarthritis humeroskapular

Kerana pelbagai sebab yang menyebabkan disfungsi sendi bahu, periarthritis tidak menonjol sebagai nosologi bebas. Menurut ICD-10, adalah kebiasaan memasukkan lesi periartikular pada bahagian sendi bahu: tendonitis otot bisep brachii, tendinitis kalsifik, capsulitis pelekat, sindrom subakromial (sindrom impingement), pemampatan pemutar bahu, bursitis sendi bahu, dll..

Walaupun begitu, dalam praktik klinikal, istilah "periarthritis dari skapula bahu" digunakan secara meluas. Dalam kes ini, bentuk periarthritis berikut dari penyetempatan ini dibezakan:

  • sederhana ("bahu menyakitkan")
  • akut
  • kronik ("bahu beku", "bahu tersumbat", periarthritis ankylosing)

Dalam kebanyakan kes, patologi adalah satu sisi; jarang berlaku periarthritis humerus bilateral.

Gejala periarthritis skapular

Sebagai peraturan, dengan trauma genesis periarthritis, dari saat kecederaan hingga munculnya gejala pertama, diperlukan dari 3 hingga 10 hari. Oleh itu, pesakit tidak selalu dapat menunjukkan secara tepat faktor-faktor yang memprovokasi penyakit ini..

Bentuk periarthritis humeroskapular yang sederhana berlaku dengan paling mudah dan senang. Keluhan utama dikaitkan dengan sakit ringan di kawasan bahu, yang berlaku hanya dengan senaman atau pergerakan tertentu. Kesakitan yang teruk menyertai pergerakan putaran, cubaan untuk mengatasi daya tahan. Batasan pergerakan anggota badan atas dinyatakan dalam kemustahilan mengangkat lengan ke atas, meletakkannya di belakang belakang, dan lain-lain. Periarthritis bahu-skapular sederhana bertindak balas dengan baik terhadap terapi; kadangkala boleh hilang secara spontan dalam 3-4 minggu.

Sekiranya tahap bahu yang menyakitkan disertai dengan beban tambahan atau trauma pada anggota badan, maka dengan tahap kebarangkalian yang tinggi, periarthritis humeroskapular akut boleh berkembang. Bentuk ini menampakkan dirinya sebagai sakit yang tiba-tiba tumbuh di bahu yang memancar ke lengan dan leher. Biasanya, kesakitan meningkat pada waktu malam. Terutama menyakitkan adalah cubaan menggerakkan tangan ke sisi, penculikan dan putaran pada sendi bahu. Untuk melegakan kesakitan, pesakit terpaksa membengkokkan lengan di siku dan menekannya ke dada. Di kawasan permukaan depan bahu, sedikit pembengkakan ditentukan. Dalam bentuk periarthritis akut, keadaan kesihatan umum biasanya menderita: keadaan subfebril berkembang, insomnia berlaku, dan kecekapan menurun. Tempoh tempoh akut adalah beberapa minggu, kemudian pada separuh daripada kes penyakit ini berlangsung secara kronik.

Dalam bentuk periarthritis humeroskapular kronik, pesakit terutamanya bimbang tentang kesakitan sederhana di bahu, ketidakselesaan semasa pergerakan, dan sensasi sakit di bahu pada waktu malam. Secara berkala, dengan pergerakan tangan yang tajam atau putaran, kesakitan menembak mungkin berlaku. Periarthritis skapular bahu kronik boleh bertahan hingga beberapa tahun dan menyebabkan perkembangan periarthritis ankylosing - sindrom bahu beku. Pada tahap ini, tisu periartikular menjadi padat apabila disentuh, dan bahu menjadi tidak bergerak. Dalam kes ini, sebarang cubaan pesakit untuk mengangkat tangan ke atas atau membawanya ke belakang disertai dengan rasa sakit yang tajam dan tidak tertahankan. Pergerakan pada sendi bahu sangat terhad; Adalah mustahil untuk mengangkat lengan ke hadapan dan ke atas, ke sisi, putaran di sekitar paksi, dan lain-lain. Sindrom "bahu tersumbat" berkembang pada 30% pesakit dan merupakan tahap periarthritis akhir skapula bahu.

Diagnostik periarthritis humeroskapular

Dengan aduan kesakitan pada tali pinggang bahu dan sekatan pergerakan yang berkaitan, pesakit boleh pergi ke ahli terapi tempatan, pakar bedah, pakar neurologi, reumatologi, traumatologist, ortopedis. Pada temu janji awal, anamnesis dikumpulkan, pemeriksaan luaran, penilaian aktiviti motor sendi bahu (kemungkinan melakukan pergerakan aktif dan pasif), palpasi tisu periartikular.

Untuk menjelaskan sebab-sebab disfungsi anggota badan atas, sinar-X sendi bahu dan tulang belakang serviks, ultrasound, MRI sendi bahu dilakukan. Biasanya, perubahan sinar-X sudah ditentukan dalam bentuk kronik periarthritis humeral-scapular. Sebagai peraturan, mereka dicirikan oleh deposit periartikular mikrokristal kalsium (bursitis kalkulus); dengan periarthritis ankylosing - tanda-tanda osteoporosis kepala humerus. Periarthritis humeroscapular akut dicirikan oleh perubahan darah - peningkatan ESR dan CRP.

Kaedah diagnostik invasif (arthrography, arthroscopy) dibenarkan semasa memutuskan rawatan pembedahan. Semasa menjalankan diagnostik pembezaan, artritis sendi bahu, arthrosis, trombosis arteri subclavian, sindrom Pancost pada kanser paru-paru harus dikecualikan.

Rawatan periarthritis humeroscapular

Matlamat utama rawatan untuk periarthritis skapula bahu adalah untuk menghilangkan rasa sakit, mencegah atau menghilangkan kontraksi otot. Pada peringkat akut, diperlukan rejim motor lembut, memunggah anggota badan atas dengan pembalut penyokong lembut atau pelempar plaster. Untuk melegakan kesakitan akut dan keradangan tempatan, ubat anti-radang bukan steroid digunakan, penyumbatan novocaine di kawasan bahu, aplikasi Dimexidum, dan pemberian kortikosteroid periartikular. Selain itu, ubat penenang otot, angioprotectors, metabolic dan chondroprotective diresepkan.

Terapi fizikal, fisioterapi (elektroforesis, terapi mikro, magnetoterapi, ultrasound, terapi laser, cryotherapy), urut, mandi sulfida dan radon adalah komponen penting dalam rawatan periarthritis bahu-skapular akut dan kronik. Terapi gelombang kejutan, hirudoterapi, akupunktur, terapi batu, relaksasi pasca-isometrik telah terbukti keberkesanannya. Sekiranya penyebab periarthritis humeroskapular adalah perpindahan sendi intervertebral, terapi manual disyorkan untuk memulihkan hubungan artikular yang normal. Rawatan pembedahan bentuk maju periarthritis humeral-scapular terdiri dalam melakukan penyahmampatan subakromial arthroscopic.

Ramalan dan pencegahan periarthritis humeroskapular

Tahap awal periarthritis humeroskapular biasanya bertindak balas dengan baik terhadap terapi konservatif standard; pergerakan sendi bahu dipulihkan sepenuhnya. Kursus jangka panjang periarthritis kronik boleh menyebabkan kecacatan seseorang yang berterusan, kehilangan kemahiran dalam aktiviti seharian dan profesional. Dengan perkembangan sindrom "bahu tersekat", mungkin untuk memulihkan sebahagian pergerakan mobil di bahu hanya melalui pembedahan. Langkah-langkah untuk pencegahan periarthritis bahu-skapular dikurangkan kepada pencegahan mikro dan makrotraumas di kawasan bahu, rawatan penyakit tulang belakang tepat pada masanya. Hipotermia, beban berlebihan dan stereotaip pada tali pinggang bahu harus dikecualikan.

Periarthritis bahu-skapular

Periarthritis skapula bahu adalah proses keradangan yang disertai dengan perubahan degeneratif pada tisu periartikular yang terlibat dalam fungsi bahu. Mengalami periarthritis ligamen skapula bahu, otot, tendon, bursae.

Jenis patologi scapular dalam sistem umum periarthritis berlaku lebih kerap daripada yang lain. Ia menyumbang sehingga 80% daripada jumlah radang reumatik pada bahu. Kira-kira 10% populasi dunia akan mengalami simptom penyakit ini dalam satu atau lain cara. Penyebaran penyakit yang begitu luas ini disebabkan oleh fakta bahawa tendon otot yang mengelilingi sendi bahu mengalami ketegangan hampir sepanjang masa. Akibatnya, proses degeneratif berkembang sangat awal di sana. Selalunya, periarthritis bahu didiagnosis pada wanita yang telah melintasi usia 55 tahun, walaupun gejalanya mungkin mulai mengganggu walaupun pada usia yang lebih awal..

Pesakit paling sering mengadu periarthritis sebelah kanan, kerana beban pada anggota badan kanan biasanya lebih tinggi. Walau bagaimanapun, perkembangan periarthritis humeroskapular sisi kiri dan dua hala tidak dikecualikan..

Penyebab periarthritis scapular humeral

Para saintis mempertimbangkan dua sebab utama yang boleh menyebabkan perkembangan periarthritis scapular humeral:

Perubahan neurodistrofik yang berlaku pada tendon, yang nyata terhadap latar belakang penyakit sistem muskuloskeletal di tulang belakang serviks (osteochondrosis, spondylosis, perpindahan vertebra). Dalam kes ini, akar saraf dicubit, saluran pada tahap refleks ditekan, bekalan darah normal ke sendi bahu mula menderita. Akibatnya, perkembangan keradangan dan manifestasi proses distrofik pada tendon tali pinggang bahu.

Kecederaan pada struktur lembut tali pinggang bahu. Seseorang boleh cedera ketika melakukan tindakan stereotaip kitaran yang memuatkan sendi bahu, atau ketika berlaku kecemasan (jatuh pada lengan yang memanjang ke depan, menerima pukulan kuat pada bahu, kehelan sendi, dll.) Pada masa yang sama, tendon terkoyak, integriti manset bahu terganggu, tisu yang bertanggungjawab untuk pergerakan bahu membengkak, kegagalan berlaku dalam sistem bekalan darah normal dan keradangan berkembang.

Kadang kala sebab-sebab perkembangan periarthritis humeroskapular tidak dapat dijelaskan.

Tidak mustahil untuk menyebutkan faktor risiko yang meningkatkan kemungkinan manifestasi periarthritis di kawasan bahu-skapular:

Umur seseorang melebihi 40 tahun.

Hipotermia, baik tempatan dan keseluruhan organisma secara keseluruhan.

Hiburan panjang dalam keadaan lembap.

Kehadiran penyakit sistem muskuloskeletal pada seseorang: arthrosis, sciatica, arthritis.

Spondylosis serviks dengan sindrom radikular digabungkan dengan periarthritis dalam 80% kes.

Kehadiran malformasi kongenital di kawasan bahu.

Gangguan neuropsikiatrik, termasuk yang berkaitan dengan kecederaan otak traumatik. Tumor otak dan kinsonisme juga berbahaya..

Penyakit jantung koronari. Pada masa yang sama, periarthritis mampu menampakkan diri pada puncak serangan angina dan semasa kepupusannya..

Infark miokard yang ditangguhkan. Periarthritis berlaku secara purata pada 10-15% pesakit.

Hemiplegia (kelumpuhan sepihak tangan yang lengkap), yang berlaku selepas strok, atau dengan latar belakang luka lain pada saraf tunjang dan otak.

Pembedahan yang mengganggu bekalan darah ke sendi bahu, seperti mastektomi.

Apa yang berlaku dengan periarthritis humeroskapular?

Untuk memahami dengan tepat proses apa yang berlaku pada tendon semasa perkembangan periarthritis humeroskapular, perlu memahami struktur sendi, dan juga mempertimbangkan patogenesis penyakit ini.

Sistem yang bertanggungjawab untuk pergerakan tangan agak kompleks. Selain sendi bahu "benar", sendi bahu "kedua" tidak kurang pentingnya. Ia diwakili oleh pembentukan muskuloskeletal dan kapsul-tendon. Lapisan atasnya dibentuk oleh otot acromion dan deltoid, dan lapisan bawah dibentuk oleh tendon yang bertanggungjawab untuk putaran bahu. Tendon saling berkaitan dengan kapsul otot yang menutupi kepala sendi dan humerus yang sebenarnya. Bersama-sama, sendi ini membentuk cuff yang bertanggungjawab untuk putaran bahu. Pusat sendi bahu "kedua" diwakili oleh serous bursae dan tisu penghubung yang longgar. Ini membolehkan otot meluncur secara bebas antara satu sama lain..

Dengan perkembangan penyakit ini, kolagen fibril, yang terletak di dalam tendon, pecah, yang membawa kepada pembentukan fokus nekrosis pada mereka. Selanjutnya, fokus nekrosis dibuka ke rongga serous bursae, yang mewakili lapisan tengah sendi bahu "kedua". Sekiranya penyakit ini teruk, maka kemungkinan pecahnya tendon sepenuhnya..

Secara selari, proses keradangan reaktif berkembang dan mendapat kekuatan. Tendon menebal, penyimpangan muncul di atasnya, ada kemungkinan ia akan sepenuhnya keluar dari alur antar tuberkular.

Komplikasi penyakit

Terhadap latar belakang proses keradangan semasa, kalsifikasi mula terbentuk di tendon. Sebilangan dari mereka dapat larut dengan sendirinya, sementara yang lain meresap ke dalam beg serous dan menimbulkan fokus nekrosis tambahan pada rongga mereka. Dengan proses kronik, dinding beg boleh bergabung, yang menyebabkan keterbatasan pergerakan yang ketara pada sendi bahu.

Bukan hanya sendi bahu "kedua", yang diwakili oleh otot, menderita, tetapi juga sendi "benar". Di tempat di mana ia bersempadan dengan tendon yang meradang, penyusutan kapsulnya mungkin berlaku. Proses ini dipanggil capsulitis berserat. Akibatnya, pergerakan bahu yang normal lebih teruk lagi..

Bahaya lain yang mengancam orang dengan periarthritis humeroskular adalah pemadatan tisu tulang tuberkel besar kepala bahu dengan penyingkiran kapur daripadanya dan pembentukan osteofitosis di zon ini.

Sebagai tambahan kepada fakta bahawa fokus nekrosis dapat menetap dan parut, mengganggu pergerakan anggota badan, mereka juga boleh mengalami radang aseptik.

Sindrom bahu yang disekat dengan imobilisasi sepenuhnya adalah komplikasi penyakit yang paling teruk.

Gejala periarthritis skapular

Terdapat tiga bentuk periarthritis skapula bahu, masing-masing dicirikan oleh sekumpulan gejala tertentu.

Satu bentuk penyakit yang sederhana, yang disebut oleh pengarang asing sebagai "bahu yang menyakitkan".

Bentuk akut penyakit ini.

Bentuk penyakit kronik, yang disebut "bahu beku", "periarthritis ankylosing", "bahu tersumbat".

Sekiranya penyakit ini berkembang dengan latar belakang trauma, maka dari saat ia diterima hingga gejala pertama muncul, ia boleh berlangsung dari 3 hari hingga seminggu. Selalunya faktor ini adalah alasan bahawa pesakit tidak selalu dapat menunjukkan penyebab yang menyebabkan pembentukan periarthritis..

Gejala bentuk periarthritis sederhana, yang cukup mudah dan mempunyai prognosis yang paling baik:

Aduan mengenai kesakitan ringan yang timbul di kawasan bahu.

Kesakitan muncul hanya pada saat seseorang melakukan pergerakan tertentu (dia dapat menetapkannya secara bebas).

Tidak ada kesakitan ketika berehat.

Kesakitan bertambah pada saat pesakit cuba berpusing dengan penyertaan sendi bahu, atau cuba mengatasi daya tahan.

Sekatan pergerakan tidak dinyatakan dengan baik: sukar bagi pesakit untuk mengangkat tangan ke atas, dan juga membawanya ke belakang. Sekiranya ini berjaya, pesakit tidak dapat menyentuh tulang belakang dengan jari-jarinya. Pergerakan lain tidak menyebabkan kesakitan.

Kesakitan semasa rehat malam adalah mungkin, terutama bagi orang yang terbiasa tidur di punggung.

Semasa palpasi, doktor mengenal pasti titik yang menyakitkan yang terletak di permukaan antero-luar bahu, jika otot supraspinatus dan infraspinatus terlibat dalam proses patologi. Alur bicipital bertindak balas dengan rasa sakit jika kepala bisep menjadi radang.

Keadaan umum pesakit tidak terganggu, jumlah darah tetap dalam had normal.

Selalunya, bentuk periarthritis humeroskapular sederhana melegakan diri selepas sebulan.

Dengan penyakit yang tidak diingini, dengan peningkatan beban di kawasan yang berpenyakit atau dengan kecederaan berulang, periarthritis sederhana dapat berubah menjadi bentuk akut. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, periarthritis akut berkembang sebagai penyakit bebas dan tidak didahului oleh bentuk penyakit yang sederhana..

Untuk periarthritis akut, gejala berikut adalah ciri:

Rasa sakit timbul secara tiba-tiba dan cenderung meningkat. Ia disebabkan oleh penghijrahan kalsifikasi dari tendon pendek ke bursae. Kesakitan meresap dan paling kerap berlaku selepas senaman fizikal yang teruk.

Kesakitan dilokalisasi bukan hanya di kawasan bahu, tetapi juga merebak ke leher dan lengan.

Semasa rehat malam, sensasi menyakitkan semakin meningkat.

Memutar sendi dan menarik lengan ke belakang menyebabkan kesakitan yang teruk pada pesakit. Oleh itu, pergerakannya terhad..

Lega berlaku apabila seseorang memegang tangannya di sebelah dadanya, sambil membengkokkannya di siku.

Permukaan depan bahu mempunyai sedikit bengkak.

Kesejahteraan umum pesakit terganggu: suhu badan meningkat ke tahap subfebril, insomnia meningkat, dan prestasi merosot.

Gambar darah menunjukkan peningkatan ESR, dan semasa sinar-X, kalsifikasi paling sering dijumpai.

Periarthritis akut berlangsung sekitar sebulan atau kurang. Kemudian rasa sakit berkurang, jarak gerakan dipulihkan. Dalam beberapa kes, kalsifikasi dapat diselesaikan sendiri..

Sekiranya periarthritis akut belum dirawat secara kualitatif, maka dalam 50% kes, ia akan berubah menjadi bentuk penyakit kronik.

Gejala penyakit adalah seperti berikut:

Kesakitan tidak terlalu sengit, dilokalisasi di bahu.

Semasa pergerakan sendi bahu, rasa sakit cenderung meningkat, yang menyebabkan beberapa ketidakselesaan.

Semasa rehat malam, mungkin terdapat sensasi sakit di tali pinggang bahu.

Lumbago yang menyakitkan kadang-kadang berlaku ketika cuba memutar lengan, ketika melakukan pergerakan tiba-tiba.

Sekiranya periarthritis kronik diabaikan, maka boleh menimbulkan periarthritis ankylosing. Proses ini tidak berlaku dengan serta-merta, tetapi selama beberapa tahun..

Gejalanya adalah seperti berikut:

Tisu yang mengelilingi sendi menjadi sangat padat apabila disentuh.

Bahu akan tidak bergerak sepenuhnya.

Semasa cuba mengangkat tangan atau meletakkannya di belakang, seseorang mengalami kesakitan yang tajam, yang hampir tidak dapat ditanggung.

Ini adalah peringkat akhir perkembangan penyakit ini, yang berlaku pada sekitar 30% dari semua pesakit..

Sindrom algodystrophic

Sindrom algodystrophic adalah bentuk khas periarthritis skapula bahu. Sindrom ini pertama kali dijelaskan oleh Steinbrocker pada tahun 1947. Juga, sindrom algodystrophic disebut "bahu-tangan".

Ia dicirikan oleh gejala berikut:

Kemunculan kesakitan yang tajam.

Kehadiran edema sejuk, padat dan meresap.

Sianosis tangan dan jari.

Penipisan kulit.

Menguatkan kerapuhan plat kuku.

Atrofi tisu otot dan tisu lemak subkutan.

Pembentukan kontraksi jari.

Batasan pergerakan bahu dan tangan yang teruk.

Risiko menghidap sindrom algodystrophic:

Dalam 20% kes, penyakit ini berkembang setelah serangan jantung. Penyakit ini menampakkan diri kira-kira 1-6 minggu setelah berlakunya bencana kardiovaskular dan dicirikan bukan sahaja oleh rasa sakit pada anggota badan, tetapi juga oleh rasa sejuknya, berpeluh yang meningkat, sianosis kulit.

Dalam 20% kes, sindrom berlaku dengan latar belakang spondylosis serviks yang ada.

Dalam 23% kes, penyebab perkembangannya masih belum jelas.

Dalam 10% kes, sindrom algodystrophic berkembang selepas kecederaan. Selalunya lelaki terpengaruh. Dalam kes ini, rasa sakit berlaku secara spontan, membuat dirinya terasa ketika melenturkan dan memanjangkan bahu.

Terhadap latar belakang penyakit lain, bentuk periarthritis ini berkembang pada 6% kes..

Perjalanan penyakit ini berlarutan, ia boleh berlangsung selama beberapa tahun. Walaupun tidak jarang berlaku, setelah 1-2 tahun menjalani rawatan, pesakit menyingkirkan gangguan vasomotor dan dia berjaya memulihkan sebahagian pergerakan anggota badan. Walaupun tidak mungkin menyingkirkan kontraksi jari dan perubahan trofik 100%.

Diagnostik periarthritis humeroskapular

Sekiranya anda mengalami sakit bahu dan pergerakan yang terhad, anda harus berjumpa doktor. Seorang ahli terapi menangani diagnosis periarthritis humeral. Ada kemungkinan bahawa selepas pemeriksaan, doktor akan mengarahkan pesakit ke pakar yang lebih sempit: pakar bedah, pakar neurologi, reumatologi atau ortopedis.

Sebagai tambahan kepada pemeriksaan luaran pesakit dan pengumpulan anamnesis, doktor pasti akan menilai aktiviti motor sendi bahu, meraba kawasan keradangan.

Untuk menjelaskan diagnosis dan mengetahui sebab-sebab perkembangan periarthritis, dilakukan sinar-X tulang belakang sendi dan serviks yang terjejas, juga dilakukan pemeriksaan ultrasound dan MRI..

Bagi ujian makmal, doktor menghantar pesakit untuk menderma darah. Sekiranya pesakit mengalami periarthritis pada tahap akut, peningkatan ESR dan CRP akan diperhatikan. Dalam bentuk penyakit lain, gambaran darah tidak berubah..

Sekiranya ada keperluan untuk campur tangan pembedahan, maka sebelum melaksanakannya, pesakit dapat diarahkan ke prosedur diagnostik invasif: ke arthrography atau arthroscopy.

Perlu diingat bahawa periarthritis di kawasan skapular bahu dapat dikelirukan dengan penyakit lain yang memberikan gejala yang serupa. Oleh itu, adalah mustahak untuk melakukan diagnosis pembezaan dengan arthritis, arthrosis, sindrom Pancost terhadap latar belakang barah paru-paru, trombosis arteri subklavia..

Rawatan periarthritis humeroscapular

Rawatan periarthritis skapula bahu harus jangka panjang dan berterusan. Pertama sekali, perlu mengeluarkan beban dari tendon yang berpenyakit, yang meminimumkan risiko kecederaan selanjutnya. Untuk tujuan ini, pembalut sokongan atau serpihan plaster digunakan..

Keradangan dan kesakitan dikawal dengan ubat-ubatan berikut:

Dari kumpulan NSAID: Ketorol, Nimesil, Dikloberl, dll. Ubat-ubatan ini bukan sahaja menghilangkan serangan sakit, tetapi juga melegakan keradangan dari otot yang terkena.

Penghilang rasa sakit seperti Baralgin atau Analgin.

Relaksan otot, misalnya, Mydocalm. Kumpulan ubat ini membolehkan anda merehatkan otot, melegakan kekejangan daripadanya dengan mengurangkan nada otot.

Chondroprotectors, contohnya Structum. Ubat ini bertujuan untuk meningkatkan aktiviti fisiologi sendi, untuk mengurangkan cecair intra-artikular, untuk menghilangkan pembengkakan. Oleh itu, bukan sahaja analgesik, tetapi juga kesan terapi dicapai..

Sekiranya kesakitan tidak dapat dihilangkan dengan ubat-ubatan di atas, maka sekatan saraf subskapular dapat dilakukan. Suntikan diperkenalkan ke ruang subakromial. Untuk tujuan ini, ubat Diprospan digunakan. Suntikan diberikan 2 kali sepanjang keseluruhan rawatan, selang antara prosedur harus 20 hari, tetapi tidak kurang. Kombinasi ubat seperti Flosteron, Metipred dan Diprospan juga mungkin..

Sebelum bersetuju melakukan sekatan, anda harus membiasakan diri dengan kesan sampingan yang boleh mereka berikan: atrofi kulit di tempat suntikan, keradangan sendi bahu, proses degeneratif di kawasan periartikular, atrofi tendon, dll..

Jenis penyekat kesakitan lain pada periarthritis bahu adalah pengenalan Novocaine. Kesan suntikan seperti itu dapat dilihat dengan segera Selalunya, sekatan novocaine digabungkan dengan glukokortikoid. Ini membolehkan anda mengurangkan keradangan, menghilangkan rasa sakit, melegakan bengkak. Namun, harus difahami bahawa ubat-ubatan hormon menekan sistem kekebalan tubuh pesakit, sehingga dapat digunakan di bawah pengawasan perubatan yang ketat..

Fisioterapi dalam rawatan periarthritis bahu-skapular

Fisioterapi adalah arah yang terpisah dalam rawatan periarthritis..

Pengaruh berikut adalah mungkin:

Elektrostimulasi otot tali pinggang bahu. Prosedur ini membolehkan anda menormalkan nada otot.

Rawatan laser. Untuk menghilangkan rasa sakit, anda mesti menjalani sekurang-kurangnya 10 sesi, jangka masa masing-masing adalah 5 minit.

Fonoforesis meningkatkan pemakanan tisu, mendorong pemulihan awal mereka.

Terapi gelombang kejut dengan cepat menyembuhkan kawasan tendon yang rosak, membantu melarutkan kalsifikasi.

Kaedah lain untuk merawat periarthritis: akupunktur, terapi magnet, hidroterapi, hirudoterapi, terapi batu, mandi sulfida dan mandi radon.

Terapi manual ditunjukkan apabila periarthritis dipicu oleh perpindahan vertebra.

Pembedahan

Sekiranya pembetulan ubat tidak memungkinkan mencapai kesan yang diinginkan selama 6-8 bulan, pesakit ditunjukkan operasi.

Sebaiknya dalam situasi berikut:

Sebilangan kerosakan integriti tendon, yang menyebabkan gangguan fungsi otot.

Air mata cuff yang meluas.

Kecederaan manset yang berlebihan.

Keradangan saraf radial atau subskapular.

Walau bagaimanapun, operasi tidak selalu dapat dijalankan..

Halangan untuk campur tangan pembedahan adalah:

Membentuk kontrak berterusan.

Keradangan purulen, tanpa mengira lokasinya.

Kehadiran kontraindikasi terhadap pengenalan anestesia.

Keengganan pesakit sendiri untuk menjalankan operasi.

Rawatan pembedahan bentuk periarthritis bahu maju dikurangkan kepada penyahmampatan subakromial arthroscopic. Intinya terletak pada kenyataan bahawa pesakit dikeluarkan akromion (proses kecil pada skapula), dan juga satu ligamen pada sendi. Ini memungkinkan untuk memastikan bahawa tisu tidak saling mencederai, yang bermaksud bahawa keradangan dihilangkan. Secara selari, doktor membuang kontrak yang terbentuk. Sekiranya operasi berjaya, maka keseluruhan gerakan pesakit pulih sepenuhnya..

Adalah mungkin untuk melakukan intervensi pembedahan baik dengan kaedah terbuka dan dengan penggunaan peralatan endoskopi. Tempoh selepas operasi memerlukan memakai orthosis, yang membolehkan pesakit pulih lebih cepat.

Tidak perlu mematuhi makanan diet khas semasa rawatan. Hanya penting untuk memastikan bahawa diet seimbang dan memungkinkannya untuk memenuhi semua keperluan tubuh, yang menghabiskan tenaga tambahan untuk memperbaiki tendon yang rosak.

Semasa peringkat akut penyakit ini, urut dikategorikan secara kontraindikasi. Dia diresepkan pada peringkat pemulihan. Walau bagaimanapun, prosedur ini harus dilakukan secara eksklusif oleh pakar dengan pendidikan perubatan, dengan melewati kawasan otot yang meradang..

Fisioterapi

Gimnastik terapeutik adalah salah satu syarat untuk pemulihan yang cepat. Adalah baik jika anda dapat melakukan latihan di dalam air. Terapi berenang dan hidrokinesis adalah sebahagian daripada semua kompleks yang disyorkan untuk periarthritis skapula bahu. Bersenam di kolam renang membolehkan anda bukan sahaja menormalkan nada otot dan menghilangkan ketegangan berlebihan dari mereka, tetapi juga untuk meningkatkan jarak gerakan pada sendi yang rosak.

Matlamat utama kompleks gimnastik:

Oksigenasi tisu.

Penghapusan genangan.

Normalisasi proses metabolik.

Anda tidak boleh mula melakukan kompleks gimnastik semasa peringkat akut penyakit ini, dengan kesakitan yang teruk pada sendi.

Beberapa latihan berkesan untuk mempercepat pemulihan anda:

Kaki harus dibentangkan selebar bahu, lengan diangkat di atas kepala. Anda harus mencapai dengan hujung jari ke arah siling, tetapi jangan angkat kaki dari lantai. Pertama, kedua-dua lengan dilanjutkan, dan kemudian setiap anggota badan bergilir.

Tangan harus dibentangkan dan dibiarkan pada paras bahu. Seterusnya, anda harus melakukan giliran dengan badan dan kepala, tetapi pada masa yang sama tangan anda berada pada kedudukan semula.

Angkat tangan anda di atas kepala anda dan ambil siku anda. Anda perlu perlahan-lahan menggerakkan tangan ke belakang, tanpa melakukan pergerakan secara tiba-tiba.

Lakukan senaman gimnastik sederhana 3 kali sehari. Ini adalah pencegahan penyakit berulang yang terbaik..

Pencegahan periarthritis humeroskapular

Langkah-langkah yang bertujuan untuk mencegah periarthritis skapula bahu:

Ia perlu untuk mengelakkan makro dan mikrotrauma pada tali pinggang bahu.

Penting untuk tidak membiarkan beban berlebihan dan monoton pada sendi bahu.

Semua penyakit pada tulang belakang mesti dirawat tepat pada masanya.

Hipotermia harus dielakkan.

Untuk mengelakkan penyakit ini berulang, anda perlu melakukan latihan fizikal yang bertujuan untuk menggerakkan otot bahu.

Anda harus sentiasa mengawasi postur badan anda, tanpa mengira jenis aktiviti yang dilakukan seseorang..

Jawapan untuk soalan popular

Adakah kecacatan ditunjukkan pada periarthritis skapula bahu? Sekiranya pesakit mengalami gangguan berterusan dalam fungsi sendi bahu, dan operasi tidak memungkinkan untuk memulihkan jarak gerakan, maka pesakit dihantar ke komisen untuk kecacatan.

Adakah mungkin untuk mengunjungi rumah mandian untuk periarthritis? Anda boleh mengunjungi tempat mandi hanya pada tahap pemulihan, apabila serangan akut penyakit ini telah dihilangkan.

Adakah mungkin untuk memanaskan kawasan otot yang sakit? Pemanasan hanya boleh dilakukan apabila tidak ada keradangan akut. Dalam kes lain, prosedur termal dapat meningkatkan peredaran darah di kawasan yang rosak dan mengurangkan rasa sakit..

Doktor apa yang merawat periarthritis bahu? Seorang pakar rheumatologi terlibat dalam rawatan periarthritis, tetapi untuk diagnosis awal, perlu menghubungi ahli terapi tempatan.

Di kawasan tisu periartikular, sambungan berikut terletak: kapsul sendi, tendon, otot, ligamen. Apabila keseluruhan tisu periartikular seseorang meradang, dia didiagnosis menderita periartritis. Oleh itu, istilah periarthritis bermaksud kerosakan serentak pada tisu periartikular..

Latihan untuk periarthritis adalah kompleks gimnastik yang bertujuan menghilangkan gejala penyakit yang tidak menyenangkan dan mempercepat proses penyembuhan. Oleh kerana dengan periarthritis semua tisu periartikular menjadi radang, perlu memberi mereka nutrien dan oksigen secara berkala dan tanpa gangguan.

Periarthritis lutut adalah keradangan tisu periartikular di kawasan condyle dalaman femur. Di tempat inilah tendon otot quadriceps femoris ("goosefoot") melekat. Periarthritis berkembang dengan latar belakang proses keradangan kronik yang mempengaruhi sendi lutut, atau mungkin akibatnya.

Rawatan rakyat yang paling radikal untuk rematik adalah homeopati menggunakan aconite beracun, yang dianggap sebagai ubat yang paling berkesan. Racun semula jadi, meresap ke dalam badan, menyebabkan tindak balas imun, dengan mana anda dapat mengalahkan sebarang penyakit, termasuk rematik.