Tendon manusia. Kecederaan dan rawatan

Artritis

Tendon (tendo) - pembentukan tisu penghubung, struktur terminal otot yang dililit, yang dengannya mereka melekat pada tulang kerangka. Selubung tisu penghubung tendon tanpa sempadan yang kelihatan masuk ke sarung otot yang serupa. Kepentingan fungsional utama tendon adalah bahawa, dengan memperbaiki tempat pemasangan otot ke tulang, mereka memastikan pemindahan daya otot ke tuas tulang, oleh itu, biomekanik otot sangat bergantung pada bentuk dan ukuran tendon.

Tendon terdiri daripada kumpulan serat kolagen yang selari dan padat, di antaranya adalah barisan fibrosit (tendosit). Kolagen jenis I lebih sering terlibat dalam pembentukan tendon, dan serat kolagen jenis III dan V. juga dijumpai. Bungkusan kolagen dipegang bersama oleh proteoglikan. Selari dengan serat kolagen adalah saluran darah dengan anastomosis melintang.

Bentuk tendon berbeza - dari silinder (lebih kerap pada otot panjang) hingga rata, lamellar (aponeurosis otot lebar). Oleh kerana strukturnya, tendon mempunyai kekuatan tinggi dan pemanjangan rendah. Oleh kerana struktur lingkaran serat kolagen dan jalur bergelombang mereka, tendon dapat meregangkan hingga 5% dari panjangnya dan secara optimum mengagihkan daya yang bertindak ke atasnya.

Tendon dibentuk oleh tisu penghubung berserat padat. Keistimewaannya adalah keutamaan unsur berserat daripada unsur selular. Unsur berserat diwakili terutamanya oleh struktur kolagen dengan organisasi bertingkat yang kompleks: molekul protein kolagen, mikrofibril, fibril, serat, tulang belakang. Sel tisu penghubung (fibroblas dan fibrosit) terletak di antara serat kolagen. Tendon menghubungkan otot ke tulang. Kekuatan hubungan ini dijamin oleh kesinambungan peralihan unsur-unsur berserat tendon ke dasar berserat organ-organ yang menghubungkan tendon.

Struktur lingkaran memberikan tendon (walaupun setelah meluruskan gentian bergelombang) kekuatan tegangan yang sangat tinggi - 500-1000 kg / cm2. Tendon sangat kuat dan tahan lebih banyak tekanan daripada kabel keluli dengan ketebalan yang sama. Tendon calcaneus menahan beban hingga 500 kg, dan tendon otot quadriceps femoris - sekitar 600 kg.

Jenis tendon

  • tendon pendek dan panjang
  • tendon lebar, sempit, bulat, seperti tali dan seperti pita
  • lamellar dalam bentuk peregangan - aponeurosis
  • tendon dalam bentuk jambatan yang membedah otot menjadi beberapa bahagian, lengkungan tendon membentang di antara dua titik tulang
  • tendon yang terletak di tengah-tengah otot berkubah (contohnya, pusat tendon diafragma, helmet tendon otot supracranial)
  • pada otot digastrik terdapat tendon perantaraan, tendon dapat terletak di sepanjang permukaan lateral badan otot, menembusi di dalamnya

Jalur gentian otot selari dengan paksi otot dan tendon panjang, atau gentian otot terletak pada sudut ke paksi longitudinal tendon, yang mengubah arah daya tarikan otot dan transmisi daya yang dikembangkan pada masa yang sama. Pada otot fusiform, tubuhnya di kedua ujungnya, secara beransur-ansur meruncing, masuk ke tendon yang agak sempit, yang memastikan pemindahan kekuatan otot yang tepat ke tulang. Pada otot mono dan bifumenous, serat otot terletak pada sudut ke paksi longitudinal tendon, akibatnya, apa yang disebut diameter fisiologi otot meningkat dan daya tarikannya meningkat.

Tendon tidak hanya berbeza dari segi bentuk, tetapi juga dari segi struktur, bergantung pada jaringan sekitarnya. Beberapa tendon hanya terdiri daripada tisu tendon. Di tempat-tempat tekanan yang sangat tinggi (contohnya, di kawasan selekoh tulang), zon tulang rawan berserat terbentuk dalam ketebalan tendon (contohnya, pada tendon otot bisep brachii di jari-jari radius). Apabila tendon meluncur di atas tisu lain, terutamanya tulang, selubung tendon terbentuk (bursa trisep brachii antara tendon dan olecranon) untuk mengurangkan geseran.

Bekalan darah dan pemeliharaan tendon

Tisu tendon, termasuk komponen tisu penghubungnya, dibekalkan dengan baik dan diinervasi oleh darah. Kapal dan saraf mendekatinya melalui sarung tisu penghubung (endotenonium, peritenonium, paratenonium) dan terletak selari dengan serat tendon. Selain saluran ekstratendinous, terdapat juga saluran intra-tendon dan saraf yang saling anastomosa. Di kawasan persimpangan tulang-tendinous, mereka bersambung dengan saluran dan saraf periosteum dan tulang. Anastomosis juga terbentuk dengan struktur vaskular dan saraf selubung tendon. Di tempat pembentukan tulang rawan berserat dalam tendon, pemakanan tisu dilakukan secara avascularly, iaitu. terima kasih kepada proses osmosis dan penyebaran. Tendon menerima pemeliharaan autonomi dan deria (contohnya, melalui reseptor Golgi).

Pembuluh darah dan limfa, saraf menembusi tendon dari sisi perut otot atau periosteum bersamaan dengan penyambungan tendon ke tulang. Tendon otot-otot ekstremitas distal dibezakan dengan panjang yang panjang dan, melewati sendi, terletak di kanal berserabut osteo. Di tempat-tempat ini, tendon mudah tercedera. Di kanal berserabut osteo, tendon tertutup dalam sarung sinovial, yang memudahkan gelongsor mereka. Di tempat pergerakan dan geseran tendon pada tonjolan tulang, beg sinovial boleh diletakkan, membantu mengurangkan geseran. Dalam beberapa tendon (contohnya, pada otot paha quadriceps) terdapat tulang sesamoid, yang mengubah sudut pelekatan otot dan menghalang tendon bersentuhan dengan permukaan artikular.

Perubahan berkaitan dengan usia dalam tendon

Perubahan berkaitan dengan usia dalam tendon dikaitkan dengan ketidakseimbangan tertentu dalam perkembangan otot dan bahagian otot tendon pada ontogenesis. Pada otot bayi yang baru lahir, tendon kurang berkembang. Sehingga berumur kira-kira 15 tahun, tendon dan perut tikus tumbuh sama intensif. Dari usia 15 hingga 23-25 ​​tahun, bahagian tendon otot tumbuh lebih cepat. Pada usia tua, perubahan yang tidak disengajakan menyebabkan penyusunan ikatan tendon dan penurunan keanjalan tendon..

Dengan bertambahnya usia, keupayaan sel sel tendon menurun. Bilangan sel dan pengeluaran bahan asas dikurangkan, dan jumlah serat elastik dan kolagen juga berkurang. Akibatnya, terdapat penurunan berkaitan usia dan kekuatan tegangan tendon sebanyak 20%. Beban tendon maksimum yang dibenarkan juga dikurangkan. Hanya dengan kerengsaan berterusan (ketegangan dan kelonggaran, semasa latihan) adalah mungkin untuk mengekalkan kekuatan tendon yang selalu diperbaharui.

Kesan latihan pada tendon

Dengan latihan yang betul, kekuatan tendon dapat ditingkatkan. Kerengsaan tisu tendon yang mencukupi menyebabkan peningkatan aktiviti tenosit dan sintesis kolagen dan bahan utama - bilangan fibril dan serat kolagen meningkat dan diameter tendon meningkat.

Beban bukan fisiologi yang terlalu besar, misalnya, dalam sukan profesional dan sukan amatur, boleh menyebabkan penggantian gentian kolagen tebal dengan yang nipis, yang membawa kepada pembentukan tendon yang lebih stabil tetapi kurang elastik. Beban yang berlebihan boleh menyebabkan pengoksidaan tendon separa kerana fakta bahawa sel tendon, seperti osteosit (sel tulang), dapat bertindak balas dengan peningkatan kalsifikasi. Kekuatan tendon semasa pengoksidaan (pengoksidaan) menurun dan risiko pecah meningkat. Dengan imobilisasi atau beban tendon yang tidak mencukupi (contohnya, dengan otot yang tidak aktif), bilangan serat kolagen dan bukan kolagen berkurang.

Kerosakan Tendon

Selalunya dalam praktik pesakit luar, seseorang harus menghadapi kerosakan mekanikal pada tendon akibat langsung (contohnya, pukulan dengan objek tumpul) atau tindakan tidak langsung (misalnya, pengecutan otot tajam) kekuatan trauma.

Bezakan antara kecederaan tendon tertutup dan terbuka. Dislokasi (jarang) dan pecah berlaku di antara kecederaan tendon tertutup. Sekumpulan khas kecederaan tendon tertutup adalah apa yang disebut pecah spontan, yang biasanya berlaku dengan latar belakang trauma kronik dan perubahan distrofik dalam struktur tendon (misalnya, cystic) atau tindakan faktor toksik berjangkit dan metabolik-toksik (diabetes mellitus, artritis, penyakit berjangkit, dll. ), yang juga menyebabkan perubahan degeneratif dan radang pada tendon (microtrauma, tendovaginitis).

Dislokasi tendon boleh berlaku akibat pecahnya alat yang menahannya (ligamen). Pada masa yang sama, pendarahan, pembengkakan, sakit tempatan diperhatikan, yang meningkat dengan penguncupan otot yang sepadan atau dengan beberapa pergerakan pasif pada sendi. Dalam beberapa kes, tendon yang dipindahkan jelas kelihatan semasa pemeriksaan luaran, terutama dengan ketegangan otot. Dalam kes lain, ia dapat ditentukan dengan palpasi..

Kecederaan berulang (perpindahan) tendon, terutama dengan latar belakang perkembangan ligamen kongenital yang menahannya di kanal yang sesuai, atau dinding kanal itu sendiri (meratakan), boleh menyebabkan pembentukan dislokasi tendon biasa. Rawatan dislokasi tendon termasuk pengurangannya, imobilisasi dengan plaster cast selama 3-4 minggu.

Untuk dislokasi kronik dan kebiasaan, disertai dengan rasa sakit dan disfungsi yang ketara, pembedahan ditunjukkan. Prognosis biasanya baik, tetapi kambuh mungkin terjadi. Dislokasi tendon kebiasaan atau tidak dirawat yang berpanjangan boleh menyebabkan disfungsi progresif dan pecah tendon spontan.

Tendon pecah

Tendon pecah lebih kerap terjadi pada usia tua, pada orang yang profesionnya dikaitkan dengan kegembiraan otot yang berterusan, dan yang lama terlibat dalam sukan.

Tendon pecah tanpa kerosakan pada kulit disebut subkutan. Mereka boleh menjadi separa atau lengkap. Bergantung pada tahap kerosakan, tendon dibezakan dari tempat lampiran (kadang-kadang serpihan tulang terkoyak pada masa yang sama), pecah di sepanjang tendon (kurang biasa) dan pecah tendon di tempat peralihannya ke otot.

Pecah tendon biasanya disertai dengan bunyi retak, kesakitan teruk dan disfungsi otot yang sepadan. Dari pecah subkutan tendon ekstremitas atas, yang paling biasa adalah kecederaan pada tendon rotator pendek bahu, otot bisep brachii, dan bahagian bawah kaki - kerosakan pada tendon otot quadriceps femoris dan tendon calcaneal (Achilles). Di antara pecahnya tendon tangan dan jari, yang terbuka berlaku, tetapi yang tertutup juga boleh berlaku, misalnya, pecahnya tendon ekstensor di tempat penyambungan pada phalanx distal. Pecah tendon sering digabungkan dengan kecederaan yang lebih teruk, seperti dislokasi, patah tulang.

Secara klinikal, pecah tendon dimanifestasikan oleh rasa sakit yang membosankan, diperburuk oleh pengecutan otot, peningkatan pembengkakan pada tisu lembut dan pendarahan di sekitarnya. Dengan pecah tendon spontan, kesakitan mungkin tidak ada, edema dan pendarahan lebih kurang. Disifatkan oleh penurunan nada otot, tendonnya rosak; apabila ditekankan, penonjolan hemisfera dari konsistensi doh terbentuk. Dengan pecahnya tendon sepenuhnya, penarikan tisu diperhatikan (ditentukan dengan lebih baik setelah mengurangkan edema).

Dalam semua kes kerosakan pada tendon, fungsi otot yang sesuai terganggu; dengan pecah yang lengkap, ia akan jatuh sepenuhnya. Oleh itu, dengan pecahnya tendon rotator pendek bahu, penculikan bahu yang aktif atau putarannya tidak mungkin dilakukan, dengan pecahnya tendon otot trisep bahu - perpanjangan lengan bawah, dengan pecahnya tendon otot quadriceps paha - lanjutan kaki bawah.

Dalam beberapa kes, otot sinergis mengambil alih fungsi yang rosak, yang menyukarkan diagnosis; sebagai contoh, sekiranya pecah tendon otot bisep femoris atau semitendinosus, lenturan aktif pada bahagian bawah kaki adalah mungkin, kerana integriti gastrocnemius, penjahit dan otot lain dipelihara; dengan pecahnya tendon tumit, kekuatan fleksi plantar kaki dikurangkan, tetapi mungkin disebabkan oleh lenturan jari, tibial posterior, otot peroneal.

Tidak seperti kecederaan lain yang disertai dengan gangguan fungsi motor, pecah tendon terpencil tidak dicirikan oleh gangguan kepekaan; mampatan perut otot tidak disertai oleh ketegangan tendon, kerana integriti rosak. Untuk menjelaskan diagnosis, pemeriksaan sinar-X dilakukan; apabila serpihan tulang terkoyak, bersama dengan tendon, jelas terlihat pada sinar-X. Termografi dan ultrasonografi digunakan untuk menjelaskan tahap dan tahap kerosakan tendon. Arthroscopy memberikan maklumat berharga untuk tendon pecah yang terletak di dalam sendi..

Kaedah Penyelidikan Kecederaan Tendon

Untuk mengenal pasti patologi tendon, pemeriksaan dilakukan, pergerakan pasif dilakukan, disertai dengan peregangan tendon (dalam penyakit), pergerakan aktif dengan penyertaan otot yang sesuai. Untuk menjelaskan diagnosis, dalam beberapa kes, termografi, ultrasonografi, lebih jarang dilakukan pemeriksaan sinar-X (contohnya, gambar lembut) dan biopsi. Untuk kerosakan tendon intra-artikular, arthroscopy digunakan.

Corak difraksi elektron gentian kolagen tendon calcaneal. Mengimbas mikroskop elektron x 3000 kali

Corak difraksi elektron gentian kolagen tendon calcaneal. Mengimbas mikroskop elektron x 50 kali

Rawatan Pecah Tendon

Rawatan untuk pecah tendon subkutan bergantung pada lokasi dan sifat kecederaan.

Untuk pecah tendon separa, anestesia tempatan biasanya dilakukan di kawasan yang terjejas dan plaster cast atau splint digunakan untuk memberi imobilisasi pada kedudukan di mana hujung tendon yang koyak didekatkan; tempoh imobilisasi adalah sekitar 6 minggu. Kemudian, latihan fisioterapi, urut, fisioterapi ditetapkan. Keupayaan untuk bekerja biasanya dipulihkan selepas 2-3 bulan.

Untuk pecah tendon lengkap, rawatan biasanya segera. Untuk mengembalikan integriti tendon di kemudian hari setelah kecederaan, apabila bekas luka terbentuk di antara hujungnya, operasi juga dilakukan.

Sekiranya terdapat kontraindikasi, rawatan pecah tendon lengkap boleh menjadi konservatif (serupa dengan rawatan pecah tendon separa). Walau bagaimanapun, dalam kes ini, parut terbentuk di tempat pecah, yang meningkatkan panjang tendon, yang menyebabkan kegagalan fungsi otot yang sesuai. Oleh itu, dengan rawatan konservatif pecah sepenuhnya tendon calcaneal, kepincangan sering berlanjutan kerana kelemahan otot yang melakukan fleksi kaki pada plantar; dalam hampir semua kes, masih ada kesukaran untuk berjalan, melompat dan berlari, pesakit tidak boleh berdiri dengan sokongan di kaki depan.

Rawatan pecah tendon spontan boleh menjadi konservatif atau operasi. Pemilihan kaedah bergantung pada tahap aktiviti fizikal pesakit, lokasi kerosakan dan keparahan disfungsi. Oleh itu, pelepasan dari tapak lampiran tendon distal dari bisep brachii secara signifikan mengganggu fungsi lengan, oleh itu, dalam kebanyakan kes, pembedahan ditunjukkan, dan pelepasan tendon proksimal kepala panjang otot yang sama sedikit mengganggu fungsi dan hanya memberikan kecacatan kosmetik, yang secara praktiknya hanya sedikit mempengaruhi fungsi tangan dalam kehidupan seharian... Pecah baru tendon pada rotator pendek bahu dirawat dengan segera, dan sekiranya yang lama, selalunya walaupun selepas operasi, fungsinya terganggu.

Dynamometry memberikan maklumat berharga untuk menilai tahap pemulihan fungsi..

Apa itu tendon? Definisi dan gambar

Setiap orang perlu tahu apa itu tendon. Bagaimanapun, ia adalah bahagian integral dari tubuh, pembentukan di mana otot-otot yang dilekatkan dilekatkan pada tulang kerangka. Dari gambar di bawah anda dapat memahami bagaimana semuanya kelihatan. Secara sederhana, tendon adalah pemanjangan semula jadi otot. Dan sekarang perlu diperkatakan tentangnya dengan lebih terperinci.

Struktur

Pembentukan ini terdiri daripada sekumpulan serat kolagen yang padat - protein fibrillar yang menjadi asas tisu penghubung. Ia memberikan keanjalan dan kekuatan. By the way, dermis, tulang rawan dan tulang juga terdiri daripada serat kolagen..

Secara amnya, protein fibrillar telah dijumpai pada semua haiwan multisel. Hanya tidak terdapat pada jamur, protozoa, juga virus, bakteria dan tumbuhan. Dan pada mamalia, termasuk manusia, kolagen adalah protein yang paling banyak, menyumbang 25-35%.

Tetapi patut kembali ke topik apa itu tendon. Di dalamnya, di antara kumpulan serat kolagen, barisan fibrosit masih terletak. Ini adalah sel tisu penghubung yang tidak dapat dibahagi. Mereka terlibat secara langsung dalam sintesis struktur berserabut. Mereka mempunyai sebilangan besar proses dan aktiviti fagositik yang tinggi..

Ciri lain dari struktur tendon adalah penguasaan unsur sel berserat. Oleh kerana struktur ini, sendi mempunyai kekuatan tinggi dan pemanjangan yang rendah..

Saraf, serta saluran limfa dan darah, menembusi tendon dari periosteum atau perut otot di mana ia melekat pada tulang.

Kekhususan formasi

Bercakap tentang apa itu tendon, harus diperhatikan bahawa mereka kurang berkembang pada otot bayi yang baru lahir. Pertumbuhan mereka meningkat sehingga 15 tahun. Bersama dengan tendon, perut otot juga berkembang. Dari usia 15 hingga 25 tahun, formasi penghubung ini mula tumbuh dengan lebih cepat dan lebih intensif. Kemudian proses berhenti. Dan apabila seseorang memasuki usia tua, terdapat penyusunan ikatan tendon. Keanjalan mereka juga menurun.

Penting untuk diperhatikan bahawa bentuk formasi ini berbeza. Mereka lebar, sempit, bulat, panjang, pendek, seperti tali, seperti pita.

Jangan mengelirukan tendon otot-otot ekstremitas distal - yang jauh dari satah median badan atau dari organ utama sistem. Mereka dibezakan dengan panjangnya yang cukup besar. Tendon ini berjalan di dekat sendi dan menuju ke saluran osteo-berserat. Ngomong-ngomong, di tempat-tempat ini, mereka mudah tercedera..

Tendon bergerak kerana dipegang oleh sarung sinovial, yang terletak di mana mereka bersilang satu sama lain atau berdekatan dengan struktur lain. Apakah mereka? Sarung sinovial adalah sarung yang mengelilingi tendon dan membolehkannya bergerak dengan cara ini. Mereka kelihatan seperti silinder berdinding dua. Mereka dijumpai pada tendon tangan dan kaki. Satu dinding disambungkan ke tisu sekitarnya. Yang lain mempunyai tendon. Dan di antara mereka rongga tertutup terbentuk, diisi dengan sejumlah kecil cecair sinovial - jisim elastik tebal.

Tulang sesamoid

Kita juga perlu membicarakannya, kerana kita bercakap mengenai apa itu tendon, kerana terletak pada ketebalannya.

Tulang sesamoid tidak dijumpai di mana-mana. Hanya di tempat-tempat di mana tendon dilemparkan ke atas sendi. Ini adalah kaki, sendi lutut, pergelangan tangan. Tulang melindungi tendon, meningkatkan kekuatan bahu.

Penting juga untuk diperhatikan bahawa mereka mengikat rapat pada kapsul sendi. Dan salah satu permukaannya ditutup dengan rawan hyaline - padat, elastik, vitreous. Ia terdiri daripada bahan homogen yang tepu dengan proteoglikan - protein berat molekul tinggi yang kompleks. Meliputi bukan sahaja kapsul sendi, tetapi juga tulang rawan trakea, bronkus, laring, hidung dan kelenjar pineal tulang panjang.

Penyakit yang berkaitan dengan "komponen" tendon ini adalah perkara biasa. Sesamoiditis kaki, misalnya, yang merupakan penyakit profesional bagi penari, menampakkan dirinya sebagai keradangan di bawah kepala metatarsal pertama pada jari kaki.

Tulang sesamoid bifurcated juga tidak biasa. Terdapat kedua-dua kes kongenital dan pasca trauma.

Sekiranya sendi tidak mencukupi dengan darah, nekrosis tisu mungkin berlaku. Arthrosis juga mungkin. Perkara ini biasa terjadi pada orang dengan lengkungan kaki yang membujur, yang lebih tinggi daripada biasa. Ini adalah penyakit yang serius, kerana akibatnya ditunjukkan dalam pemusnahan tulang rawan sepenuhnya..

Kekuatan dan ketahanan

Jadi, apa yang menghubungkan otot dan tendon adalah jelas. Perbezaannya juga jelas. Tetapi satu lagi ciri harus diberi perhatian. Tendon jauh lebih tipis daripada otot, tetapi kekuatannya sangat besar. Mereka dapat menahan tekanan yang luar biasa. Mereka juga sukar untuk meregangkan. Tendon otot quadriceps femoris, misalnya, dapat menampung 600 kilogram. Dan tumit - hingga 500 kg.

Dan juga tidak ada otot di jari kita. Namun begitu, mereka sangat mudah alih. Bagaimana ini dapat dijelaskan? Fakta bahawa otot-otot yang menggerakkannya berada di tengah-tengah lengan bawah dan di telapak tangan. Tendon di jari dikaitkan dengannya. Melalui hubungan ini, otot mengawalnya, seperti boneka sebagai boneka.

Mengenai bekalan darah dan pemeliharaan

Ini adalah topik lain yang patut diberi perhatian. Tendon sendi dibekalkan dengan darah dan diinervasi - dibekalkan saraf. Telah disebutkan di atas mengenai kapal yang menghampirinya dari luar. Tetapi ada juga yang ada di dalamnya. Ini adalah saluran dan saraf, saling anastomosis (dihubungkan oleh anastomosis).

Perlu juga disebutkan bahawa tendon mempunyai tulang rawan berserat yang menyediakan pemakanan tisu avaskular, yang berlaku disebabkan oleh penyebaran dan osmosis (penyamaan kepekatan sepanjang isipadu).

Inovasi, dengan cara ini, sebatian ini tidak hanya menerima vegetatif, tetapi juga sensitif. Khususnya, melalui organ Golgi. Ini adalah pembentukan reseptor yang terletak di mana ligamen dengan tendon berlaku pada otot. Organ ini mempunyai ambang kebangkitan yang cukup tinggi. Oleh kerana ciri ini, otot boleh menguncup tanpa gangguan..

Proses itu sendiri cukup menarik dari dalam. Kontrak otot - tendon diregangkan. Hasilnya, ujung saraf neuron sensitif saraf tunjang teruja. Kemudian neuron motor juga diaktifkan. Ini mengelakkan peregangan otot yang berlebihan.

Pendedahan terhadap aktiviti fizikal

Pada orang yang terlibat dalam sukan, tendon mempunyai kekuatan yang lebih besar. Peningkatannya dipengaruhi secara positif oleh kerengsaan tisu yang mencukupi dan sederhana. Mereka meningkatkan aktiviti tenosit - sel memanjang yang serupa dengan fibroblas. Sitoplasma mereka membentang di antara serat kolagen. Tenocytes yang bertanggungjawab untuk proses sintesis dan pembaharuan mereka..

Ke depan, perlu diperhatikan bahawa sel-sel ini digunakan dalam perubatan untuk penyembuhan tendon. Terutama dengan kecederaan sukan. Tenosit khusus digunakan - janin. Mereka adalah "pendahulu" yang biasa. Ciri mereka terletak pada pembiakan yang lebih aktif dan percepatan aktiviti metabolik sel-sel matang yang lain. Akibatnya, pertumbuhan semula tisu meningkat.

Apa yang berlaku semasa latihan? Kegiatan tenosit meningkat, akibatnya, lebih banyak serat kolagen muncul di sendi. Dan ini tercermin dalam peningkatan diameter tendon.

Beban yang sangat sukar biasanya membawa kepada fakta bahawa serat kolagen tebal digantikan dengan yang nipis. Hasilnya adalah tendon yang lebih stabil. Betul, ia berbeza dengan keanjalan yang kurang. Dan disebabkan oleh beban yang terlalu tinggi, pengoksidaan tendon separa boleh berlaku. Kenapa ini terjadi? Kerana sel tendon bertindak balas terhadap peningkatan tekanan dengan kalsifikasi. Kalsifikasi, pemendapan garam berlaku. Seperti yang anda ketahui, sel tisu tulang, osteosit.

Oleh itu, dengan pengoksidaan, kekuatan tendon menurun. Risiko pecah meningkat. Dan dengan beban yang tidak mencukupi (misalnya, dengan otot yang tidak aktif), ada kemungkinan penurunan bilangan gentian elastik dan kolagen.

Kerosakan

Mereka perlu dibincangkan secara berasingan. Kecederaan Tendon adalah pelanggaran integriti sendi ini yang berlaku akibat kecederaan terbuka atau tertutup. Dimanifestasikan sebagai disfungsi.

Dengan kecederaan tertutup, tendon Achilles otot quadriceps femur dan biceps brachialis, serta bahagian distal ekstensor dan ligamen patellar, biasanya menderita.

Apabila terbuka, tangan dan jari rosak. Selalunya, dalam kes seperti itu, hujung tendon yang koyak atau dipotong kelihatan..

Mana-mana kes memerlukan campur tangan traumatologi pembedahan. Diagnosis dibuat berdasarkan gejala klinikal. Keanehan kecederaan tersebut adalah bahawa tidak ada gabungan yang bebas. Lagipun, otot menguncup. Diastasis terbentuk di antara serpihan yang dipisahkan. Tidak akan ada penawar - fungsi otot akan hilang. Ini akan menyebabkan gangguan pergerakan, dan semuanya akan berakhir dengan sekatan atau hilang upaya sepenuhnya..

Perlu juga diperhatikan bahawa kerosakan boleh berlaku tunggal dan berganda. Mereka sering digabungkan dengan kecederaan lain di kawasan anatomi yang sama. Ini boleh menjadi keretakan atau kerosakan tisu lembut. Lebih jarang, faktor yang bersamaan adalah kecederaan otak traumatik, kerosakan tertutup pada rongga perut dan dada.

Kecederaan tangan dan jari

Tendon pecah di lengan biasanya berlaku akibat patah terbuka atau luka dalam. Ini sering berlaku akibat kecederaan pekerjaan. Sebagai contoh, mangsa-mangsa ini adalah pekerja pertukangan dan tukang kunci. Tetapi dalam kehidupan seharian, banyak yang mengalami kecederaan seperti itu - semua disebabkan oleh fakta bahawa mesin kerja kayu padat menjadi lebih popular dan lebih banyak orang memutuskan untuk membelinya untuk hobi mereka..

Kurang biasa, kerosakan atau pecah tendon berlaku kerana luka pisau. Ini hanya boleh berlaku dalam dua kes - dalam kehidupan seharian, ketika memotong atau mengupas makanan, dan dalam kejadian jenayah. Ngomong-ngomong, kerosakan seperti itu mempunyai keanehan. Dan ini adalah permukaan rata dari sayatan tendon. Dalam kes-kes yang disenaraikan di atas, luka-luka lebam terbentuk, sering disertai dengan kecacatan pada tisu lembut. Permukaan patah mempunyai pinggiran pinggiran dan pemisahan serat yang kadang kala ketara.

Kes kerosakan pada fleksor dan ekstensor sering berlaku. Tetapi yang terakhir kurang biasa, kerana terletak di permukaan palmar. Dan dia bekerja.

Kerosakan adalah jumlah (lengkap) dan sebahagian (separa). Akibat yang paling sukar adalah kehilangan keupayaan untuk menangkap objek. Ini adalah hasil daripada pecahnya tendon fleksor..

Rawatan penuh hanya boleh dilakukan di kawasan hospital. Pertama, traumatologist melakukan pembedahan awal, dan kemudian menjahit. Apa itu bergantung pada kes itu. Terdapat banyak kaedah menggunakan jahitan tendon. Sifat dan jangka masa kerosakan menentukan yang mana yang akan dipilih oleh doktor. Benang nipis digunakan - logam, nilon atau nilon.

Semasa operasi itu sendiri, semua kekuatan diarahkan ke pemulihan tempat tidur tendon. Jika tidak, parut kasar akan terbentuk. Ini akan mengelakkan tendon tergelincir seperti sebelumnya..

Peringkat terakhir adalah imobilisasi anggota badan jangka pendek (penggunaan plaster cast) dan preskripsi antibiotik dengan ubat penghilang rasa sakit. Tempoh pemulihan merangkumi perjalanan latihan fisioterapi dan fisioterapi.

Kecederaan tendon Achilles

Buka biasanya berlaku akibat kemalangan industri. Kecederaan oleh serutan logam, misalnya, atau pemotongan kaca.

Tetapi kecederaan tertutup adalah akibat ketegangan otot betis yang berlebihan. Atau, yang tidak lebih baik, pukulan ke bahagian bawah kaki. Biasanya, pecah tendon berlaku tepat di atas tapak penyisipan atau langsung di dalamnya. Dalam kes ini, serpihan proksimal dialihkan ke pusat..

Kecederaan tertutup lebih serius. Mereka adalah hasil perubahan degeneratif sebelumnya. Atlet selalunya menjadi mangsa mereka. Pada mulanya, mereka merasa sakit di kawasan air mata. Kemudian mereka melihat kelemahan kaki dan, seperti itu, pelanggaran sokongan pada kaki depan. Dalam kes yang teruk, mustahil untuk membengkokkan. Ini tidak boleh dikelirukan dengan perkara lain, kerana kaki merosot. Ya, dan secara visual di permukaan belakang, pembengkakan menjadi ketara dan kemurungan dapat dilihat. Pemeriksaan pesakit sedemikian sangat sukar, kerana palpasi kerosakan (perasaan) sangat menyakitkan. MRI kadang-kadang digunakan.

Sekiranya pesakit meminta pertolongan dengan cepat, maka hujung tendon tidak mempunyai masa untuk berpisah. Dan rawatan tendon akan konservatif - pemeran akan digunakan selama 6 minggu. Tetapi dalam kes lain, anda tidak boleh melakukan pembedahan..

Campur tangan pembedahan adalah kompleks. Hujung dihubungkan menggunakan jahitan berbentuk gelung khas. Sekiranya kes itu diabaikan, maka mereka terpaksa menjalani pembedahan cantuman. Kemudian sarung tendon dipulihkan, luka dijahit secara berlapis, dan akhirnya dikeringkan. Kemudian plaster disapu selama 2-3 minggu. Tempoh pemulihan diteruskan dengan penggunaan analgesik dan ubat penahan sakit, serta perjalanan fisioterapi, mandi kaki dan urutan.

Regangan

Dan ia juga berlaku. Ketegangan tendon adalah kecederaan di mana sebilangan gentian pada ikatan peregangan simpang dan yang lain terkoyak. Pada masa yang sama, sebilangan besar dari mereka tetap utuh.

Serat pada umumnya sangat kuat. Tetapi mereka dirancang hanya untuk arah pergerakan tertentu. Sekiranya yang lain, tidak normal, dipilih, serat tidak akan menahan beban. Peregangan tendon di bawah lutut, misalnya, sering disebabkan oleh pemberian lebih banyak tork padanya. Tetapi ligamen direka hanya untuk pergerakan lenturan. Tidak berpusing dengan teruk.

Di samping itu, untuk semua kekuatan struktur, terdapat konsep beban akhir. Akibat melampaui itu adalah kerosakan pada elemen. Namun, semua orang mempunyai kain yang menua seiring bertambahnya usia, kerana serat kehilangan kekuatannya..

Keradangan

Ini adalah masalah serius yang boleh mengganggu cara hidup yang biasa. Keradangan tendon menampakkan diri dalam penyakit seperti:

  • Enthesitis. Simptomnya adalah sensasi menyakitkan yang berterusan di kawasan tumit, yang semakin meningkat setelah melakukan pelbagai aktiviti. Selalunya berlaku pada wanita selepas empat puluh. Faktor yang memprovokasi termasuk berat badan berlebihan, lengkungan tinggi dan kaki rata, memakai kasut yang tidak selesa, dll..
  • Tendinitis. Dari segi gejala, penyakit ini serupa dengan yang sebelumnya. Terdapat juga pembengkakan, peningkatan suhu kulit di tempat kecederaan, kemerahan dan gatal ketika bergerak. Sebabnya termasuk peningkatan aktiviti motorik, mikrotrauma, kehadiran penyakit muskuloskeletal, postur tubuh yang buruk.
  • Tendovaginitis. Ini adalah keradangan pada faraj sinovial. Simptomnya adalah kesakitan semasa pergerakan. Mereka berkembang, sebagai peraturan, disebabkan oleh jangkitan, penyakit reumatik, pergerakan jenis yang sama.
  • Tenosynovitis. Ia menampakkan diri dalam keradangan membran tisu penghubung yang mengelilingi tendon. Sebabnya termasuk luka dan kecederaan, penyakit reumatik dan imuniti yang lemah, usia tua, tekanan yang berlebihan. Tendon di kaki lebih kerap terkena. Gejala adalah bengkak, sakit, kemerahan, tidak dapat bergerak.

Sekiranya terdapat sedikit keradangan tendon, dapatkan bantuan perubatan segera. Penyakit itu sendiri adalah akibat dari satu atau lain masalah kesihatan, tetapi juga boleh menyebabkan masalah. Bagaimanapun, serat hancur, dan jika rawatan tendon tidak dimulakan tepat pada waktunya, maka kehilangan mobiliti tidak akan menjadi kebarangkalian, tetapi kenyataan.

Pencegahan

Sekiranya pecah tendon berlaku atau seseorang telah mengalami penyakit radang, maka pencegahan tidak akan menyakitkan.

Pertama sekali, anda perlu menyemak semula keseluruhan almari pakaian anda - mula memakai kasut yang selesa dan pakaian yang longgar. Dianjurkan untuk mengurangkan beban pada sendi yang rosak, untuk membuat latihan lebih hemat. Pergerakan harus tidak tajam, lancar. Sekurang-kurangnya kali pertama. Sangat penting untuk menggunakan pembalut elastik, yang juga mencegah penampilan edema..

Memanaskan gel dan salap juga merupakan langkah pencegahan yang baik. Tetapi jika sesuatu mengganggu anda, anda perlu berjumpa pakar. Dia akan menetapkan rawatan, dengan mengambil kira ciri-ciri individu badan dan sifat penyakitnya.

Maksud perkataan "tendon"

HIDUP, -I, rujuk Pembentukan tisu penghubung yang padat dan elastik di mana otot rangka melekat pada tulang. Tendon kaki.

Sumber (versi bercetak): Kamus bahasa Rusia: Dalam 4 jilid / RAS, Institut linguistik. penyelidikan; Ed. A.P. Evgenieva. - Edisi ke-4, Dihapus. - M.: Rus. lang.; Poligraf, 1999; (versi elektronik): Perpustakaan elektronik asas

  • Tendon - pembentukan tisu penghubung, struktur terminal otot-otot yang dililit, dengan mana ia melekat pada tulang kerangka.

Tendon terdiri daripada ikatan serat kolagen yang selari dan padat, di antaranya adalah barisan fibrosit (tendosit). Kolagen jenis I lebih sering terlibat dalam pembentukan tendon, dan serat kolagen jenis III dan V. juga dijumpai. Bungkusan kolagen dipegang bersama oleh proteoglikan. Selari dengan perjalanan serat kolagen, terdapat saluran darah dengan anastomosis melintang. Oleh kerana strukturnya, tendon mempunyai kekuatan tinggi dan pemanjangan rendah.

Bentuk tendon berbeza - dari silinder (lebih kerap pada otot panjang) hingga rata, lamellar (aponeurosis otot lebar).

DRY'LIE, I, rujuk Ligamen tisu penghubung yang padat dan elastik dalam bentuk pita atau pinggan, dengan otot yang dipotong dilekatkan pada tulang. ◊

Sumber: "Kamus Penjelasan Bahasa Rusia" yang diedit oleh D. N. Ushakov (1935-1940); (versi elektronik): Perpustakaan elektronik asas

tendon

1.anat. pembentukan tisu penghubung, struktur terminal otot-otot yang dililit, di mana ia melekat pada tulang kerangka ◆ Kolagen, protein yang paling banyak terdapat pada mamalia, membentuk asas tendon, tulang, kulit dan tulang rawan. Vladimir Gorbachev, "Konsep Sains Alam Moden", 2003 (petikan dari RNC) ◆ Hippocrates tidak membezakan saraf dari tendon dan urat dari arteri. Rudolf Samusev, Yuri Selin, "Anatomi Manusia", 2003 (petikan dari RNC) ◆ Pada hari pertama, membungkuk untuk meraup air di tepi sungai, dia melucutkan kakinya dan meregangkan tendon. SV Obruchev, "Ke tanah yang belum dipetakan. Perjalanan ke Utara 1917-1930 ", 1954 (petikan dari RNC)

Frasaologi dan gabungan stabil

  • tendon achilles
  • tendon achilles
  • tendon calcaneal
  • tendon otot mata
  • tendon flexor dalam

Menjadikan Peta Kata lebih baik bersama

Helo! Nama saya Lampobot, saya adalah program komputer yang membantu membuat Peta Perkataan. Saya boleh mengira dengan baik, tetapi setakat ini saya tidak memahami dengan baik bagaimana dunia anda berfungsi. Tolong saya mengetahuinya!

Terima kasih! Saya menjadi lebih baik dalam memahami dunia emosi.

Soalan: menghantar sesuatu yang neutral, positif atau negatif?

Apa itu tendon

1. Ensiklopedia Perubatan Kecil. - M.: Ensiklopedia perubatan. 1991-96 2. Pertolongan cemas. - M.: Ensiklopedia Rusia yang hebat. 1994 3. Kamus Ensiklopedik Istilah Perubatan. - M.: Ensiklopedia Soviet. - 1982-1984.

  • Tendon
  • Lengkungan Tendon

Lihat apa "Tendon" dalam kamus lain:

TENDON - (tendo Latin) penyambungan tisu penghubung otot. Sekiranya otot membulat, S. mempunyai bentuk helai seperti tali pusat, sementara otot rata mempunyai bentuk seperti plat. S. tersambung dengan kuat ke tulang dan memindahkan kekuatan pengecutan otot kepada mereka, memberikan pergerakan...... Buku panduan pembiakan kuda

Tendon -... Wikipedia

Otot dan tendon tangan, betul. Bahagian belakang adalah otot pendek yang memanjangkan ibu jari tangan; otot panjang, ibu jari penculik; penahan tendon otot extensor; tendon otot ekstensor radial pendek pergelangan tangan; tendon otot ekstensor radial panjang...... Atlas anatomi manusia

sarung tendon - (tendinis vagina) terowong tisu padat di mana tendon melewati sendi. Ini mungkin biasa untuk beberapa tendon atau dibahagi dengan septa berserat menjadi beberapa sarung bebas untuk setiap tendon....... Glosari istilah dan konsep mengenai anatomi manusia

alur tendon otot peroneal panjang - (sulcus tendinis musculi fibularis longi, PNA, JNA; sulcus musculi peronei longi, BNA; syn. alur otot peroneal panjang) mendalam pada permukaan plantar tulang kuboid di hadapan tuberositasnya; tempat petikan dengan nama yang sama...... Kamus Perubatan Besar

selubung tendon sinovial - (tendinis sinovialis vagina, PNA; mukosa faraj, BNA; faraj mukosa sinonim) faraj yang terbentuk oleh membran sinovial tertutup, satu kepingan melapisi permukaan tendon, dan satu lagi dinding faraj berseratnya; senaraikan...... Kamus Perubatan Komprehensif

Refleks dari tendon calcaneal (Achilles) - Syn.: Refleks dari tendon Achilles. Pukulan tukul ke tendon tumit menyebabkan fleksi kaki pada plantar. Adalah lebih baik untuk memeriksa refleks pada pesakit yang berlutut di atas kerusi dengan kaki yang tergantung. Sekiranya pesakit berbaring telentang, maka ketika memeriksa...... Ensiklopedik Kamus Psikologi dan Pedagogi

sulcus tendon dari flexor panjang jari kaki besar - (sulcus tendinis musculi flexoris hallucis longi, PNA, JNA; sulcus musculi flexoris hallucis longi, BNA; syn.the sulcus of the flexor of the big toe) 1) kemurungan pada proses posterior talus, di mana tendon dengan nama yang sama berlalu ;...... Kamus Perubatan Komprehensif

tendent mesentery - lihat Tendinous mesentery... Big Medical Dictionary

sarung tendon berserat - (fibrosa tendinis vagina, PNA, BNA) vagina yang menutupi tendon di kawasan sendi, terbentuk oleh serat tisu penghubung yang padat... Kamus Perubatan Komprehensif

tendon gergasi - (gigantoma tendinis) lihat sarung dan sendi tendon sel gergasi Tumor... Kamus Perubatan Besar

TENDER

Tendon [tendo (PNA, JNA, BNA)] - bahagian tisu penghubung otot, dengan cara memotong yang mereka pasangkan ke tulang dan memberikan perpindahan kekuatan otot.

Anatomi

Ukuran dan bentuk Tendon berbeza-beza bergantung pada cara serat otot melekat pada Tendon dan otot ke tulang. Bezakan antara Tendon pendek dan panjang, Tendon lebar, sempit, bulat, seperti tali dan seperti pita, serta lamela - aponeuroses (lihat). Terdapat Tendon dalam bentuk jumpers (intersectio tendinea), to-rye membedah otot menjadi beberapa bahagian, tendon lengkung (arcus tendineus), terbentang di antara dua titik tulang. S. yang terletak di tengah-tengah otot berbentuk kubah mewakili bentuk khas (contohnya, centrum tendineum diafragma, galea aponeurotica dari otot kranial). Terdapat juga S. perantaraan, menghubungkan bahagian otot yang terpisah (contohnya, tendon otot digastrik).

Tendon boleh merebak di sepanjang permukaan otot dari satu atau dua sisi, menembusi ke dalam otot, sementara serat otot dapat berjalan selari dengan paksi C panjang atau membentuk sudut dengan paksi ini. Otot berbentuk gelendong, secara beransur-ansur menyempit di kedua hujungnya, masuk ke dalam C. Pada otot mono dan bicupleous, serat otot melekat pada permukaan lateral C., yang secara signifikan meningkatkan daya tarikan otot (lihat Otot).

S. otot segmen distal anggota badan dibezakan dengan panjang yang panjang dan, melewati sendi, biasanya terletak di saluran berserat tulang. Untuk memudahkan gelongsor di tulang dan saluran berserabut S. tertutup sarung sinovial (lihat). Di tempat-tempat pergerakan dan geseran S. yang paling besar mengenai penonjolan tulang, terdapat beg sinovial (lihat) menyumbang kepada penurunan geseran.

Di beberapa S. (misalnya, otot quadriceps femoris) terdapat tulang sesamoid (lihat). Mereka mengubah sudut pelekatan otot dan meningkatkan daya tarikan otot..

Dalam tempoh selepas bersalin, perkembangan S. dicirikan oleh peningkatan intensif komponen tendon otot. Pada otot S. bayi yang baru lahir kurang berkembang; hanya pada usia 12-14 hubungan otot-tendon khas otot orang dewasa. Menurut AI Vunch (1949), pada kanak-kanak di bawah umur 15 tahun, peningkatan panjang otot otot dan S. pada anggota atas berlaku dengan intensiti yang sama; dari usia 15 hingga 23-25 ​​tahun, bahagian tendon otot tumbuh lebih cepat. Pada usia tua, perubahan tidak disengajakan dalam struktur sel dan berserat S. berlaku, yang berkaitan dengan homogenisasi dan penyahtinjaan bundel tendon, serta dengan penurunan jumlah serat elastik dalam endothendinium..

Radas saraf S. diwakili oleh pelbagai reseptor. Di sempadan otot dan bahagian tendon otot terdapat spindle saraf-tendon yang sensitif terhadap ketegangan (Gamb. 1). Bersamaan dengan ini, badan lamela, serupa dengan badan Fater - Pacinia Golgi - Mazzoni, dan ujung saraf bebas dijelaskan dalam S. yang terakhir, nampaknya, memancarkan impuls kesakitan dengan regangan C yang berlebihan.

Arteri menembusi S. dari sisi otot atau periosteum. Di dalam S., saluran darah meluas di sepanjang peritendinium dan endothendinium, membentuk rangkaian yang agak seragam (Gambar 2). Vena mengikuti perjalanan arteri dan mengalir ke urat otot atau periosteum.

Pautan awal dari katil limfatik adalah rangkaian kapilari limfa yang terletak jauh di C. Limfa, kapilari dan saluran berlalu bersama dengan kapilari darah dan saluran antara ikatan serat tendon di endothendinium. Aliran keluar limfa dilakukan ke limfa, saluran otot atau periosteum yang lebih besar.

Histologi

Semua Tendon terdiri daripada tisu penghubung yang padat (lihat), kaya dengan serat kolagen (lihat Kolagen). Yang terakhir terletak pada balok selari, antara rantai to-ry terdapat fibrosit yang disebut sel tendon. Sebilangan serat kolagen yang lebih nipis terletak pada sudut ke paksi membujur C. Sel-sel Tendon mampu membelah mitosis. Lapisan tisu penghubung berserat longgar yang memisahkan kumpulan serat kolagen dengan susunan yang berbeza disebut endothendinium, dan tisu penghubung yang menutupi C. disebut peritendinium. Struktur dan ketebalan ikatan tendon ditentukan oleh daya tegangan longitudinal S., dan struktur endothendinium ditentukan oleh kekuatan tegasan radial.

Hubungan S. dengan serat otot dilakukan dengan menggunakan serat kolagen. Mengelilingi hujung serat otot, mereka membentuk serangkaian lapisan lingkaran atau lingkaran dan tumbuh dengan kuat bersama dengan sarcolemma. Pada akhir serat otot, sarcolemma membentuk pertumbuhan seperti jari yang mendalam, di antaranya terdapat serat kolagen C. Selain itu, terdapat peralihan langsung serat kolagen endomisium ke dalam bundel tendon. Sebatian

S. dengan tulang berlaku oleh pertumbuhan serat kolagennya ke dalam periosteum atau perichondrium, atau terus ke tulang atau tulang rawan.

Anatomi patologi

Proses patologi dalam Tendon secara konvensional dibahagikan kepada distrofik, radang, reparatif dan seperti tumor (lihat. Fibromatosis).

Proses distrofi merangkumi distrofi mukosa, pinggirnya ditunjukkan oleh pembentukan ganglion (lihat) - Pembentukan sista S. (lebih kerap jari-jari tangan) yang mengandungi bahan seperti lendir. Dinding sista terdiri daripada tisu penghubung yang padat atau longgar tanpa tanda-tanda keradangan (Gamb. 3). Lapisan dalaman kista mempunyai pertumbuhan, lapisan sel sering tidak ada.

Kalsifikasi (lihat) dinyatakan dalam bentuk pengendapan garam kalsium pada sarung tendon dan beg mukus akibat bursitis kronik atau gangguan metabolisme kalsium secara umum. Kalsifikasi tisu lembut yang universal, fokus dan seperti tumor dicirikan oleh pembentukan nod pada tendon, serta pada kulit, tisu subkutan dan otot. Di sekitar deposit garam kalsium, nekrosis dapat dilihat, penyusupan inflamasi dan tisu granulasi dengan apa yang disebut. sel-sel badan asing, kadang-kadang terjadi suppuration.

Proses keradangan sering berlaku bukan pada S. itu sendiri, tetapi pada faraj dan peritenonia. Tendovaginitis serous akut dan crepitating (lihat) dikaitkan dengan pelbagai mikrotraum (lebih kerap pada atlet dan pekerja), apabila air mata dan pendarahan kecil berlaku di faraj S. dengan edema seratnya, pengeluaran cecair serosa dengan campuran kecil leukosit dan eritrosit (lihat Microtrauma, tendon).

Patologi S. boleh disebabkan oleh trauma (microtrauma) dan sejumlah penyakit. Malformasi biasanya tidak mempunyai makna yang bebas, kerana hanya unsur anomali sistem muskuloskeletal.

Kecederaan tendon boleh ditutup (subkutan) dan terbuka.

Kecederaan S. tertutup (subkutan) berlaku dalam bentuk kehelan (jarang) dan pecah. Dislokasi S. boleh berlaku apabila ligamen yang menahannya pecah akibat kecederaan. Pada masa yang sama, pendarahan, pembengkakan, kesakitan setempat, disfungsi S. diperhatikan. Dislokasi S. otot peroneal panjang mungkin berlaku dengan perkembangan alur rata dangkal, di mana S. terletak. Terdapat dislokasi S. dari ekstensor jari tangan apabila plat tendon rosak akibat penyebaran jari yang tajam. Rawatan dislokasi S. terdiri daripada pengurangan dan imobilisasi dengan serpihan plaster selama 3-4 minggu. Untuk dislokasi kronik, campur tangan pembedahan ditunjukkan. Prognosis umumnya baik. Walau bagaimanapun, kambuh mungkin berlaku.

Pecahan S. tertutup berlaku akibat kecederaan langsung atau dengan pengecutan otot yang tajam. Biasanya, tendon terputus dari tempat melekat pada tulang, kadang-kadang bersama dengan serpihan tulang, atau pecah di tempat peralihan ke otot, lebih jarang - sepanjang masa. Pada pecahnya S., keretakan terdengar, rasa sakit akut muncul, fungsi otot yang sesuai terganggu. Lebih kerap daripada yang lain, terdapat pecahnya S. otot bisep bahu, otot paha quadriceps paha, flexor dan ekstensor jari tangan. Pecahnya calcaneal (Achilles) S. berlaku dengan penguncupan otot gastrocnemius yang tajam atau dengan pukulan langsung ke dalamnya (lihat. Tendon Achilles). Pecah subkutan S. boleh disebabkan oleh kerapuhan mikrotraum di kalangan atlet (atlet, gimnastik, pemain ski) atau pekerja profesion tertentu (penggiling, pemotong); selain itu, ia berlaku pada patah tulang, inf. penyakit (batuk kering, demam kepialu, sifilis). Jurang S. mungkin berlaku pada usia berapa pun, tetapi lebih kerap pada orang tua, apabila keanjalan tisu menurun. Dengan gistol. kajian mengenai pecahnya S. bersama dengan akibat trauma akut (pendarahan, edema, penyusupan leukosit, pemusnahan bundel tendon), sebagai peraturan, perubahan distrofi dan nekrobiotik pada serat tendon, granulasi cicatricial dan pertumbuhan tisu adiposa yang menunjukkan adanya mikrotrauma sebelumnya. Hipertrofi lapisan dalam arteri tendon dan penyempitan lumennya juga dinyatakan..

Untuk kemunculan pecah spontan S. tanpa beban fungsional yang jelas, sebagai tambahan kepada mikrotraum sebelumnya, faktor toksik metabolik dan toksik berjangkit (diabetes, obesiti, arthritis, penyakit. Dll.), Yang membawa kepada perubahan distrofik dan keradangan pada C, boleh menjadi penting..

Rawatan boleh dilakukan secara konservatif atau operasi, bergantung pada lokasi dan usia kecederaan. Sebagai contoh, rawatan pecah S. otot bisep bahu, otot paha quadriceps paha, calcaneal (Achilles) S., tendon lentur jari dan ekstensor panjang ibu jari tangan, sebagai peraturan, beroperasi. Dalam kes terakhir, operasi menggerakkan S. ekstensor jari kedua ke jari pertama membuktikan dirinya. Pada pecahnya S. ekstensor jari tangan yang lain, luka biasanya berlaku pada tahap phalanx distal, hasil yang baik diperoleh dengan melumpuhkan jari pada kedudukan penulisan selama 5-6 minggu. pelempar plaster, serpihan khas (Gamb. 4) atau penetapan phalanx distal pada kedudukan hiperextensi dengan wayar Kirschner menurut Pratt (Gamb. 5). Pada masa akan datang, fisioterapi ditunjukkan..

Prognosis umumnya baik. Idea bahawa kecederaan S. selalu sembuh dengan parut kerana ketidakupayaan sel-sel tendon yang sangat berbeza untuk berkembang biak disangkal oleh karya G.N. Voronin (1954), H.R. Amosova (1958), N.F. Braitsev (1958), Pritchard ( J. Pritchard, 1971) dan lain-lain, to-rye menunjukkan bahawa bukan sahaja sel endo dan peritenonium berkembang biak, tetapi juga sel tendon. Menurut data histoautoradiografi V.I. Gusikhina (1970, 1972), sekurang-kurangnya 50% yang terakhir terlibat dalam regenerasi, yang menunjukkan kemampuan untuk memperbanyak sel tendon pada tahap pembezaan yang berlainan. Di antara hujung S. yang rosak, regenerasi terbentuk, pada awalnya mempunyai ciri tisu granulasi, dan setelah 1V2 - 2 bulan. oleh bentuk dan susunan sel dan serat, serta oleh histokimia. ciri-ciri yang sedikit berbeza dengan S. utuh. Kelengkapan regenerasi S. selepas pembedahan bergantung pada ukuran kecacatan, jenis dan kualiti jahitan tendon, sifat bahan jahitan. Tahap ketegangan jahitan sangat penting. Dengan ketegangan yang meningkat, pertumbuhan granulasi meningkat dan lekatan terbentuk. Dalam keadaan yang baik (pemeliharaan peritenonia, trauma kecil ke hujung jahitan, pendarahan ringan), regenerasi S. adalah anatomi dan fungsional yang paling sempurna. Sekiranya berlaku kerosakan pada peritenonium dan tisu sekitarnya, serta pendarahan, terdapat pembentukan granulasi yang intensif, pembentukan lekatan. Tisu parut terbentuk dengan susunan sel dan serat secara rawak. Walaupun terdapat beberapa penstrukturan semula, parut tetap tidak sempurna secara anatomi, yang menyebabkan peregangan S. dan kegagalan fungsinya.

Kecederaan terbuka Tendon berlaku apabila terluka oleh benda tajam (kaca, pisau, dll) atau, lebih jarang, apabila anggota badan memasuki bahagian mesin yang bergerak. Secara amnya, kecederaan S. otot-otot anggota badan atas diperhatikan pada tahap tangan di lengan bawah, dan lebih kerap lenturan jari. Kecederaan S. terpencil bertemu, tetapi lebih kerap ia digabungkan dengan kecederaan saraf dan saluran darah, terutamanya apabila kecederaan itu dilokalisasikan di permukaan depan lengan bawah. Sekiranya anggota badan memasuki mekanisme bergerak, ia akan menyebabkan luka yang terkoyak dengan terkoyak atau melonggarkan tendon. Dalam kes ini, hujung S. berbeza dengan ketara kerana pengecutan otot. Selalunya, kerosakan kecil pada kulit dengan tepi pisau disertai dengan pembedahan C. lengkap. Oleh itu, sebarang kerosakan memerlukan kajian yang teliti mengenai fungsi C.

Diagnosis kecederaan terbuka S. otot fleksor jari tangan tidak sukar. Pecahnya mengganggu keseimbangan antara fleksor dan ekstensor dan jari yang sesuai menyimpang dari fiziol khas. peruntukan. Diagnosis dapat diperjelas dengan menentukan kemungkinan lenturan aktif atau pemanjangan jari. Kerosakan S. pada flexor dalam jari diakui ketika phalanx tengah diperbaiki, sementara fleksi aktif dari phalanx distal tidak mungkin. Sekiranya berlaku kerosakan pada fleksor jari yang dangkal dan dalam dengan phalanx proksimal tetap, fleksi aktif pada falang tengah dan distal tidak hadir. Kedekatan anatomi dekat otot dan saraf S. flexor menjadikannya perlu untuk mengkaji kepekaan zon yang sesuai untuk mendiagnosis kerosakan pada saraf satu atau lain..

Diagnosis kerosakan pada otot otot ekstensor jari tangan juga mudah. Untuk setiap tahap kerosakan, selain pelanggaran fungsi perpanjangan, kedudukan jari yang sesuai adalah ciri (Gbr. 6). Sekiranya berlaku kerosakan pada ekstensor jari di lengan bawah atau tangan, phalanx proksimal sedikit bengkok, jari berada dalam posisi bengkok. Apabila permukaan punggung phalanx proksimal cedera, peluasan tendon-aponeurotik dengan bundel lateralnya rosak, dan fleksi falang tengah dan distal diperhatikan. Kerosakan S. ekstensor pada tahap falang tengah dan distal menyebabkan fleksi pada falang distal. Kecederaan S. pada sendi interphalangeal proksimal dengan pemeliharaan bundel lateral membawa kepada pembentukan kontraktur dua jari (Gamb. 7), iaitu, pada lenturan phalanx tengah dan pemanjangan yang jauh. Sekiranya berlaku kecederaan pada permukaan punggung-radial lengan bawah atau kawasan pergelangan tangan, kedua-dua ekstensor jari pertama tangan dan S. otot panjang yang menculik ibu jari tangan boleh rosak. Jari menganggap kedudukan penambahan dan lenturan, tidak ada peluasan dan penculikan aktif. Luka pada tahap phalanges menyebabkan kerosakan pada S. dari ekstensor jari yang panjang, phalanx distal membengkokkan, pemanjangannya tidak mungkin.

Integriti S. kedua-dua flexor dan extensor yang rosak dipulihkan dengan menggunakan jahitan tendon (lihat). Kontraindikasi untuk ini sekiranya berlaku kecederaan terbuka adalah adanya luka yang terkoyak, patah tulang dan kerosakan pada sendi..

Dengan kecederaan lama S., hl. arr. lentur jari tangan, plastiknya ditunjukkan. Yang terakhir memperuntukkan penggantian kecacatan S. dengan transplantasi bebas dari autotendon fleksor dangkal jari atau otot palmar panjang, serta dari tendon allo ekstensor jari kaki. Hujung distal tendon dijahit ke phalanx distal dengan jahitan Bannell yang dapat ditanggalkan (lihat jahitan Tendon). Hujung proksimal cantuman dijahit ke hujung tengah S. fleksor dalam jari pada tahap lengan bawah atau pada tahap otot seperti cacing. Keadaan utama untuk S. plasty adalah fleksi pasif bebas pada sendi jari sebelum pembedahan.

Auto dan alloplasty S. selalu disertai dengan penyerapan semula cangkok. Selepas itu, ia bercambah dengan tisu granulasi dan secara beransur-ansur digantikan oleh tisu, pinggirnya berbeza dari tisu S. hanya dengan peningkatan jumlah sel dan beberapa ciri histokimia dan ultrastruktur. Kadar dan kelengkapan regenerasi melambat dengan penggunaan cantuman segar, serta dengan peningkatan panjang yang terakhir. Bahan sintetik kurang sesuai untuk plastik, kerana kehilangan keanjalan, tumbuh di tisu penghubung dan membentuk lekatan.

Prognosis untuk kecederaan S. terbuka sering menguntungkan dan bergantung kepada jenis kerosakan, serta penyediaan rawatan khusus tepat pada masanya.

Pencegahan kecederaan tendon adalah sebahagian daripada pencegahan kecederaan, terutamanya industri dan domestik (lihat Kecederaan).

Ciri-ciri kecederaan tendon tempur, rawatan berperingkat - lihat Luka, kecederaan; Berus, Kaki, Sendi.

Penyakit. Keradangan akut sarung Tendon selalunya merupakan hasil microtrauma - suntikan, calar, luka kecil di jari tangan (lihat Panaritium). Mereka kerap diperhatikan dan memerlukan rawatan pembedahan (lihat Tendovaginitis).

Perubahan cicatricial di sekitar S. berkembang akibat kerosakannya (setelah 1.5-2 bulan), keradangan purulen, pelanggaran teknik jahitan utama S., imobilisasi berpanjangan pada sendi yang sesuai. Kontraksi yang timbul dalam kes ini (lihat) sering memerlukan campur tangan pembedahan.

Dalam kes pengembangan kontraksi tenogenous fleksi jari dan tangan, yang berkaitan dengan kerosakan atau patol S. oleh proses pada lengan bawah, pemanjangan S. fleksor menurut Bayer ditunjukkan (pemotongan S. berbentuk Z sepanjang panjang dengan pengenaan jahitan seterusnya pada hujung yang dipindahkan) atau menurut Epstein dan Rozov (persimpangan S. fleksor jari yang dalam jarak dekat, dan dangkal - secara jarak jauh dan menjahitnya di antara sisi ke sisi). Dengan kontraktur akibat pembentukan lekatan cicatricial pada permukaan palmar tangan dan jari, tenolisis (lihat) atau tenotomi (lihat) ditunjukkan.

Selalunya terdapat perubahan distrofi pada ligamen anular aponeurotik (bahagian annular fibrosa faraj, T.), menyebabkan penyempitan lumen mereka. Pada masa yang sama, flexor S. dengan sukar melepasi ligamen dan menebal lagi dengan perkembangan sindrom jari klik (lihat).

Tumor yang berasal langsung dari S. tidak diperhatikan. Terdapat tumor jinak (ganglia, kista) yang berasal dari sarung tendon. Mereka biasanya terletak di permukaan telapak jari. Rawatan mereka segera. Ramalannya baik.

Bibliografi: Penjanaan semula Amosova H. R. Tendon dalam pelbagai keadaan eksperimen, Arkh. anat., gistol. dan embrio., t. 35, no. 6, hlm. 90, 1958, bibliogr.; Vinogradova TP Tumor sendi, tendon, fascia, aponeuroses, M., 1976. bibliogr.; Gusikhina VI Mengenai unsur tendon kambial, Arkh. anat., gistol. dan embrio., t. 59, no. 7, hlm. 77, 1970, bibliogr.; Dubrov Ya G. Tendon kecederaan tangan dan rawatannya, Ortop. dan trauma., no. 12, hlm. 3, 1962; Pembedahan tangan Kosh R., trans. dengan bahasa Hungary., dengan. 147, Budapest, 1966; Rawatan kecederaan dan penyakit tangan, ed. T.P. Rozovskaya, hlm. 83, L., 1981; Panduan multivolume untuk anatomi patologi, ed. A.I.Strutkov, jilid 6, hlm. 423, M., 1962; Nelzina 3. F. Pembedahan kecemasan kecederaan terbuka tangan dan jari, hlm. 122, M., 1980; Omelyanenko NP, Khoroshkov Yu. A. dan Zherebtsov LD Ciri-ciri organisasi spasial serat kolagen tendon Achilles manusia, Arkh. anat., gistol. dan embrio., t. 81, no. 8, hlm. 77, 1981; Sorokin A. P. Undang-undang umum struktur alat sokongan seseorang, M., 1973; Usoltseva E.V. dan Mashkara K.I. Pembedahan penyakit dan kecederaan tangan, h. 166, 190, L., 1978; Fuks BB dan Fuks BI Sketsa morfologi dan histokimia tisu penghubung, L., 1968; Kharitonov R.D. Rawatan pecah subkutan pada hujung distal tendon ekstensor jari tangan, Ortop. dan trauma., no. 7, hlm. 32, 1965; Pembedahan tangan Bunnell S. Bunnell, h. 393, Philadelphia-Toronto, 1970; Crosby E. B. a. Linscheid R. L. Pecah tendon flexor profundus jari manis sekunder kepada patah kuno cangkuk hamate, J. Bone Jt Surg., V. 56-A, hlm. 1076, 1974; Flynn J. E. Pembedahan tangan, h. 184, Baltimore, 1966; Mackenzie D. H. Diagnosis pembezaan, gangguan fibroblastik, Oxford-Edinburgh, 1970; Mfiseneder H., Fink D. u. Subkutan Grab-herr H. Der Riss der langen Daumenstrecksehne, Arch. Orthop., Bd 81, S. 267, 1975; Petersen H. u. Meyer W. Strecksehnenrupturen des Daumens nach Radiusfrakturen, Akta. Chir., Bd 9, S. 209 1974.


L. H. Bryantseva; V.I. Kozlov (an., Hist.), A.B Shetkher (pat.an.).