Punca, gejala, peringkat dan diagnosis rheumatoid arthritis

Diagnostik

Penyakit yang disebut rheumatoid arthritis adalah penyakit yang sangat biasa yang mempengaruhi kira-kira 1.8% penduduk negara ini. Wanita sakit lebih kerap daripada seks yang lebih kuat. Jadi, bagi seorang lelaki yang terkena, terdapat sehingga 4 wanita. Pada masa yang sama, seseorang tidak boleh menganggap bahawa artritis reumatoid adalah penyakit orang tua, ia semakin teruk selama bertahun-tahun, dan ia mula menyerang orang muda yang berumur 35 tahun ke atas. Jalannya penyakit ini progresif, dan akhirnya membawa kepada kecacatan dengan kemampuan bergerak yang terhad.

Video terperinci yang menjelaskan apa itu arthritis rheumatoid, apakah gejala awalnya, apa yang berlaku pada badan dan perkara utama yang perlu anda ketahui mengenai rawatan?

Apa itu Rheumatoid Arthritis?

Rheumatoid arthritis adalah salah satu jenis arthritis kronik, yang berbeza kerana ia mempengaruhi sendi di kedua-dua belah badan, yang merupakan ciri khasnya. Inilah penyakit, yang hampir mustahil untuk diabaikan. Sesungguhnya, selain mempengaruhi sendi, ia akhirnya akan mempengaruhi organ dalaman dan mempengaruhi fungsi mereka..

Terdapat banyak definisi penyakit ini, tetapi semuanya berpunca dari fakta bahawa ia adalah penyakit autoimun yang mempengaruhi sendi periferal kecil, yang dicirikan oleh sifat yang merosakkan erosif.

Berikut adalah beberapa fakta mengenai penyakit ini:

Ini adalah penyakit autoimun yang sangat berbahaya dan menyebabkan keradangan pada sendi, terutamanya pada kaki dan lengan, serta bahagian tubuh manusia yang lain..

Penyakit ini tidak mempunyai batasan dan mempengaruhi orang-orang dari segala usia, bahkan kanak-kanak..

Tidak selalu mungkin untuk membuktikan dengan pasti sebab-sebab yang menyebabkan perkembangan penyakit ini..

Penyakit ini dicirikan oleh penyingkiran yang kerap dan tempoh wabak dan kepupusan.

Selalunya sendi terjejas secara simetri.

Kadar perkembangan penyakit ini mungkin kecil atau cepat, dan tidak ditentukan oleh keparahan gejala.

Rawatan paling berjaya jika dimulakan sebelum penyakit menjadi kronik.

Dalam kes-kes yang sangat jarang berlaku, tetapi masih terdapat pengampunan penyakit ini secara spontan (yang disebut "penyembuhan diri").

Sekiranya kita merujuk kepada klasifikasi penyakit, maka, mengikut tanda-tanda klinikal dan anatomi, jenis arthritis berikut dibezakan:

Penyakit jenis poli-, mono- atau oligoarthritis.

Dengan gejala sistemik.

Artritis dengan lesi tisu penghubung yang meresap, disertai dengan osteoartritis yang cacat, serta rematik.

Bentuk bukan spesifik khas - arthritis remaja (yang mempengaruhi kanak-kanak di bawah umur 16 tahun), sindrom Felty dan Still (dicirikan oleh penambahan penyakit lain).

Menurut tanda imunologi, artritis reumatoid boleh dibahagikan kepada dua pilihan:

Seronegatif, dalam cairan sendi, atau lebih tepat dalam serumnya, tidak ada faktor reumatoid.

Seropositif apabila faktor rheumatoid ada dan dapat dikesan.

Rheumatoid arthritis telah menimpa manusia selama berabad-abad, untuk pertama kalinya jejak yang ditinggalkan oleh penyakit ini dijumpai di tulang kerangka orang India yang wujud 4500 tahun sebelum era kita.

Ciri-ciri penyakit ini merangkumi ciri-ciri berikut:

Ini adalah penyakit kronik yang menghantui seseorang selama bertahun-tahun, memberi kesan negatif terhadap kualiti hidupnya, dan kadang-kadang sama sekali tidak simptomatik. Tetapi, sayangnya, pilihan terakhir sangat jarang berlaku. Dan selalunya arthritis berkembang dan membawa kepada fakta bahawa seseorang menjadi kurang upaya..

Keradangan boleh berlaku pada tisu-tisu sendi yang terletak di sekelilingnya (otot, ligamen dan tendon terjejas), dan di dalam beg sinovial itu sendiri.

Kadang-kadang penyakit ini membawa kepada fakta bahawa tulang rawan, ligamen, dan juga tulang musnah, dan sendi cacat teruk. Kajian menunjukkan bahawa sendi boleh mengalami ubah bentuk walaupun pada peringkat awal penyakit, tanpa mengira keparahan kesakitan dan gejala lain. Ini berlaku untuk penyakit yang progresif.

Penyakit ini boleh menyerang seseorang dari mana-mana kaum, tanpa mengira gaya hidup apa yang dia jalani. Selalunya, artritis reumatoid diperhatikan pada semua ahli keluarga yang mematuhi rutin harian yang aktif, pemakanan yang betul dan lebih suka bersukan. Apa, menurut saintis, membuktikan kehadiran secara genetik menentukan penampilan penyakit ini.

Penyebab artritis reumatoid

Anehnya, tetapi di sebalik usia penyakit ini, sebab-sebab yang menyebabkan perkembangan penyakit ini masih belum dapat dikesan..

Walaupun, tentu saja, saintis moden masih mempunyai beberapa andaian:

Penyakit autoimun. Sebagai salah satu sebab perkembangan dan perkembangan penyakit ini, pelbagai penyakit dianggap "membingungkan" sel-sel imun badan. Daripada melawan bakteria dan virus yang menjangkiti seseorang, sistem kekebalan tubuh mula menyerang tisu yang sihat, dan pada mulanya, sendi terjejas. Limfosit secara aktif menyerang mereka, berusaha memusnahkannya, sebagai sesuatu yang asing bagi tubuh. Apa-apa penyakit boleh menyebabkan serangan seperti itu, tetapi pakar rheumatologi menyatakan bahawa hampir separuh daripada pesakit mengalami ARVI yang berterusan, radang amandel dan selesema. Terdapat versi bahawa zarah virus dapat terkumpul di dalam kapsul sendi, dan sistem kekebalan tubuh, salah mengira mereka sebagai musuh, cuba memerangi mereka.

Rheumatoid arthritis boleh menjadi "kesinambungan" logik arthritis berjangkit atau reaktif, yang terbentuk dengan latar belakang trauma atau hipotermia.

Terdapat juga versi bahawa penyakit boleh berlaku dengan latar belakang kejutan emosi yang kuat. Oleh itu, separuh daripada pesakit yang didiagnosis dengan rheumatoid arthritis menyatakan bahawa penyakit ini timbul setelah mengalami tekanan (kematian orang yang disayangi, perceraian, atau faktor lain). Juga, saintis telah melihat beberapa persamaan pada kebanyakan pesakit. Orang-orang ini sangat emosional dan impulsif. Itulah sebabnya, penyakit ini paling kerap menyerang wanita, dengan perubahan hormon mereka dalam badan. Di samping itu, diperhatikan bahawa pada orang-orang yang artritisnya bermula dengan latar belakang selesema sebelumnya dan kejutan emosi yang dikenakan pada mereka, penyakit ini jauh lebih sukar untuk diberikan terapi dan berkembang lebih cepat.

Beberapa saintis percaya bahawa penyebab arthritis mungkin terletak pada usus, ketika sistem kekebalan tubuh berusaha menghilangkan bakteria oportunistik yang berada di dalamnya. Hasil daripada perjuangan ini, penyakit ini dapat berkembang..

Genetik tidak boleh diabaikan sebagai alasan. Oleh itu, anak-anak yang saudara-mara mereka yang lebih tua menderita atau menderita penyakit ini juga lebih rentan terhadap perkembangan rheumatoid arthritis pada masa akan datang. Lebih-lebih lagi, sebilangan gen terasing.

Faktor persekitaran juga merupakan penyebab bersyarat dari permulaan penyakit ini. Merokok dan memakan tumbuhan yang dirawat dengan bahan kimia seperti silika boleh menyebabkan penyakit pada mulut dan juga artritis.

Sebilangan pakar berpendapat bahawa rheumatoid arthritis disebabkan oleh virus tertentu, yang pada saat diagnosis penyakit sudah tersingkir dari tubuh. Tetapi setakat ini versi ini belum disahkan. Oleh itu, faktor risiko utama dianggap sebagai kecenderungan genetik, penyakit berjangkit, pergolakan emosi yang kuat dan kesan buruk dari persekitaran luaran..

Gejala Rheumatoid Arthritis

Sekiranya penyebab penyakit ini tidak dapat diketahui sepenuhnya, maka simptomnya pasti diketahui:

Penyakit ini mula berkembang pada sendi metacarpophalangeal, juga mempengaruhi pergelangan tangan. Pada peringkat pertama, sendi kecil lengan, kaki, kaki, pergelangan tangan, kaki bawah dan siku terjejas.

Kedua-dua lengan atau kaki terkena sekaligus, yang mencirikan artritis reumatoid sebagai penyakit dengan kejang simetris pada sendi.

Pesakit mula mengalami kesakitan, yang mungkin akan mereda setelah pelaksanaan pergerakan aktif. Ini adalah simptom penting yang membezakan jenis artritis ini daripada reumatik arthritis. Setelah beberapa lama, penyakit ini berkembang, dan pergerakan tidak lagi membantu..

Sindrom nyeri sering menemani orang pada waktu pagi, terutama pada waktu pagi, yang menjadikannya sangat sukar untuk melakukan prosedur biasa (menggosok gigi, membuat sarapan). Pada waktu malam rasa sakit mereda, dan pada waktu pagi semuanya berulang lagi. Tetapi dengan peringkat lanjut penyakit ini, rasa sakit tidak akan pudar walaupun gelap.

Orang itu mengalami kekejangan pagi, badan kelihatan kebas.

Semasa fasa akut penyakit ini, kulit di sekitar sendi mungkin merah dan panas apabila disentuh.

Lama kelamaan, sendi yang lebih besar terlibat dalam proses patologi. Rheumatoid arthritis tidak meninggalkan lutut dan bahu tanpa pengawasan. Mereka hampir tidak pernah terkena dulu. Dalam kes individu, penyakit ini boleh menyerang sendi tulang belakang dan pinggul..

Kesihatan umum merosot dengan ketara, terdapat peningkatan suhu badan, selera makan memudar, pesakit mengadu kelemahan berterusan. Dengan latar belakang ini, seseorang mula menurunkan berat badan..

Gejala khas adalah adanya nodul subkutan yang terletak di kawasan sakit sendi. Mereka boleh hilang seketika dan kemudian muncul semula. Diameter mereka, sebagai peraturan, tidak melebihi 2 cm, mereka berbentuk bulat, agak padat dan paling kerap bergerak. Kadang-kadang mereka boleh terbentuk di tempat yang tidak dijangka - di bahagian belakang kepala, di lengan bawah, dan kadang-kadang pada organ dalaman (di paru-paru dan miokardium).

Rheumatoid arthritis menyebabkan ubah bentuk sendi, peredaran yang lemah dan atrofi otot yang perlahan. Seseorang menjadi bukan sahaja tidak mampu, tetapi kemudiannya tidak akan dapat mengurus dirinya sendiri, kerana sendi kehilangan mobiliti.

Kadang-kadang gejala tidak spesifik dan melibatkan kelenjar air liur, menyebabkan keradangan di dalamnya. Sebilangan pesakit melaporkan rasa sakit di mata, mati rasa di anggota badan dan rasa tidak selesa di dada, terutama ketika menarik nafas lega.

Gejala seperti asthenia, arthralgia dan peningkatan berpeluh menjadi teman berterusan orang yang sakit.

Orang menjadi bergantung pada cuaca dan mengadu rasa sakit yang meningkat ketika cuaca berubah, tekanan atmosfera dan musim.

Kepekaan anggota badan menurun.

Lama kelamaan, jika artritis reumatoid cukup teruk dan untuk jangka masa yang panjang, gejala berikut diperhatikan pada pesakit:

Otot besar terjejas, terutamanya otot paha dan gluteal, ekstensif dari lengan bawah terjejas.

Kulit menjadi kering dan nipis, bentuk nekrosis di bawah kuku, mengancam menjadi gangren. Plat kuku itu sendiri selalu patah, terbakar dan tidak dapat dipulihkan dengan baik.

Sistem saluran gastrousus, saraf, paru dan visual mungkin terjejas. Terdapat gangguan dalam kerja jantung dan saluran darah.

Ruam dan bisul boleh terbentuk di badan, pendarahan dari rahim dan hidung.

Tanda paling awal rheumatoid arthritis

Tanda awal keadaan ini adalah jari yang kaku pada waktu pagi. Ini adalah keadaan ketika, untuk mengepalkan penumbuk, anda perlu berusaha lebih keras. Keadaan ini berlangsung sekitar 30 minit..

Tahap rheumatoid arthritis

Terdapat beberapa kriteria di mana tahap perkembangan rheumatoid arthritis dapat diklasifikasikan, tetapi yang paling bermaklumat adalah yang berdasarkan indikasi gambar sinar-X..

Mereka biasanya dibahagikan kepada empat kategori:

Pada peringkat awal, tanda pertama penipisan tulang dapat dilihat, ini adalah satu-satunya manifestasi yang dapat dilihat dalam gambar. Tisu lembut di sekitar sendi jari menebal dan menjadi agak tebal. Kadang-kadang terdapat bintik-bintik cahaya yang kelihatan pada tisu tulang - ini terbentuk sista. Apabila ruang sendi sempit, maka kita dapat mengatakan bahawa penyakit ini sedang berkembang dan akan segera beralih ke peringkat seterusnya. Ciri khas tahap perkembangan penyakit ini adalah bahawa ia boleh terjadi pada usia berapa pun dan berlanjutan untuk waktu yang cukup lama, praktis tidak menunjukkan dirinya dengan cara apa pun. Kadang-kadang keadaan seperti itu dijumpai walaupun pada masa kanak-kanak, dan penyakit ini mula-mula muncul setelah bertahun-tahun..

Tahap kedua dicirikan oleh fakta bahawa, selain ketipisan tulang, yang dilokalisasikan terutamanya di sekitar sendi, tulang itu sendiri mula terjejas secara erosif. Pertama sekali, tangan di siku dan pergelangan tangan terjejas. Sekiranya hakisan terletak di sebelah tulang rawan, maka dalam kes ini terdapat batasan pergerakan. Dalam kes ini, tisu tulang rawan itu sendiri mungkin tidak cacat, tetapi otot mula mengalami atrofi, terutamanya yang mengelilingi sendi yang berpenyakit itu sendiri. Bursae bengkak dan sedikit meradang. Semasa eksaserbasi, mereka boleh menjadi panas, dan pesakit, pada tahap kedua perkembangan penyakit ini, mengadu sakit dan sakit. Semakin banyak hakisan pada tulang, semakin dekat tahap ketiga perkembangan penyakit.

Pada tahap ini, bukan sahaja kerosakan pada tulang dan penipisannya yang dapat dilihat, di sini gambar dengan jelas menunjukkan atrofi otot, yang bersifat luas, sendi itu sendiri sudah mengalami ubah bentuk. Sekiranya pemendapan garam bermula pada tahap pertama, maka pada tahap ketiga, kalsifikasi menjadi nyata pada sinar-X. Dalam kes ini, deposit boleh terdiri dari pelbagai ukuran dan bentuk. Strukturnya juga boleh berbeza dari padat hingga agak longgar. Sendi pada tahap ini sudah terhad dalam pergerakan..

Tahap keempat adalah tahap di mana gangguan tulang dapat dilihat. Pemeriksaan sinar-X memperbaiki osteoporosis, hakisan dan kista dapat dilihat, yang mempunyai banyak sifat, retakan dapat tumbuh bersama, atau mempunyai jurang yang sangat sempit. Sendi cacat sepenuhnya, otot dan tisu lembut di sekelilingnya mengalami atrofi. Penyakit ini menyerang seluruh anggota badan, dan pesakit mengadu sakit berterusan yang teruk.

Bergantung pada keadaan seseorang dan kemampuan fungsinya, empat tahap perkembangan penyakit ini juga dibezakan:

Pada peringkat pertama, pesakit dapat melakukan semua aktiviti harian secara bebas, keadaan umum mereka tidak terganggu, gejala sakit tidak ada.

Pada peringkat kedua, orang mengekalkan kemampuan mereka untuk bekerja, tetapi mereka menghadapi aktiviti seharian dengan sukar, sukan menjadi sukar diakses.

Pada peringkat ketiga, pesakit biasanya terhad dalam aktiviti pekerjaan, tetapi mampu mengatasi melayani diri sendiri.

Pada peringkat keempat, seseorang tidak dapat melakukan apa-apa jenis aktiviti sepenuhnya..

Diagnosis artritis reumatoid

Diagnosis rheumatoid arthritis boleh menjadi sukar, kerana kesamaan gejalanya dengan sejumlah penyakit lain. Oleh itu, anda boleh mengelirukan penyakit ini dengan rematik akut, penyakit Lyme, gout, osteoartritis dan penyakit sendi yang lain..

Kembali pada tahun 1997, College of Rheumatology mencadangkan kriteria yang dijadikan asas untuk definisi rheumatoid arthritis.

Sekiranya kebanyakan dari mereka diperhatikan pada pesakit yang datang untuk pemeriksaan, maka doktor berhak membuat diagnosis ini:

Lebih daripada tiga sendi terjejas.

Sendi tangan terjejas.

Pada waktu pagi, seseorang mengalami rasa kekakuan, yang hilang setelah sekurang-kurangnya satu jam. Sensasi seperti itu mengganggu pesakit selama lebih dari 1.5 bulan.

Terdapat nodul tertentu.

X-ray memaparkan perubahan ciri, tidak kira tahap penyakitnya.

Faktor reumatoid - positif.

Sebagai penyelidikan makmal, adalah kebiasaan untuk memberi tumpuan kepada petunjuk berikut:

Dalam ujian darah, penurunan kadar hemoglobin dan eritrosit jelas dilacak, ESR dipercepat, dan jumlah platelet dikurangkan. Gamma globulin dan protein C-reaktif berada di atas normal.

Darah diperiksa untuk mengetahui adanya faktor reumatoid, jika penunjuk ini ada, maka dapat juga dipahami dari situ seberapa aktif proses pengembangan penyakit ini dimulakan.

Doktor semestinya menetapkan pemeriksaan sinar-X, yang merupakan asas untuk menentukan kehadiran penyakit ini.

Kadang-kadang limpa yang membesar dapat diperhatikan.

Doktor boleh mengambil cecair bersama atau biopsi nodul untuk diperiksa di bawah mikroskop..

Diagnosis penyakit yang tepat pada masanya akan memungkinkan untuk menggunakan terapi yang mencukupi, lebih awal ia dimulakan, semakin efektif rejimen rawatan dan semakin rendah risiko komplikasi.

Walau bagaimanapun, mereka boleh menjadi agak serius dan dinyatakan sebagai berikut:

Keadaan kulit seperti vaskulitis ulseratif, dermatitis, dan nodul reumatoid.

Penyakit sistem paru-paru, yang dinyatakan dalam pleurisy dan pembentukan nodul yang sama di dalamnya.

Penyakit alat visual, yang dapat dinyatakan dalam kerengsaan kecil dan pada keradangan serius pada bola mata dengan kehilangan penglihatan berikutnya.

Dalam penyakit sistem peredaran darah, dinyatakan dalam anemia dan trombositopenia.

Dalam patologi aktiviti kardiovaskular, yang boleh mengakibatkan serangan jantung dan strok.

Cara merawat artritis reumatoid?

Sebagai kaedah moden utama untuk merawat rheumatoid arthritis, adalah kebiasaan menggunakan:

Penggunaan ubat anti-radang.

Fisioterapi digabungkan dengan rawatan topikal.

Diet dan ubat tradisional.

Bergantung pada keparahan gejala penyakit, serta sifatnya dan tahap perkembangannya, pelbagai kaedah rawatan digunakan. Mereka banyak, dari rehat biasa dan pemakanan berkhasiat yang bersifat penasihat hingga ubat kuat. Tetapi, sebagai peraturan, terapi pada tahap awal lembut, jika ini tidak membantu, mereka beralih ke kaedah rawatan yang lebih radikal.

Ini berdasarkan prinsip memberi rehat pada sendi yang terjejas, kerana beban tambahan menyebabkan peningkatan keradangan. Kadang-kadang untuk waktu yang singkat, pesakit diberi rehat tempat tidur dengan imobilisasi beberapa sendi. Untuk melakukan ini, pakar rheumatologi menggunakan serpihan pada kawasan yang terjejas.

Sebagai ubat moden, doktor menetapkan beberapa kumpulan ubat apabila terdapat tanda-tanda untuk ini:

Ibuprofen dan aspirin digunakan sebagai ubat anti-radang bukan steroid. Mereka dapat melegakan bengkak dan pembengkakan pada tisu, dan juga dapat mengurangkan gejala kesakitan dengan ketara. Aspirin adalah rawatan yang agak ketinggalan zaman untuk rheumatoid arthritis dan mempunyai banyak kesan sampingan, jadi dalam beberapa tahun kebelakangan ini, doktor berusaha untuk menggantikan ubat-ubatan moden seperti ibuprofen. Ia tidak menjengkelkan perut sehingga tahap ini, tetapi tidak boleh disebut sama sekali tidak berbahaya.

Sekiranya NSAID tidak membawa kelegaan dan tidak memberi kesan yang diinginkan semasa pengambilan 3 bulan secara berkala, maka doktor melengkapkan rejimen rawatan dengan ubat-ubatan jangka panjang. Ini termasuk sebatian sulfasalazine, penisilin, plankenil dan emas. Selalunya mereka mempunyai kesan yang ketara pada perjalanan penyakit ini, tetapi kelemahan yang ketara adalah kesan sampingan akibat pengambilan ubat ini boleh menjadi sangat serius. Mereka mempunyai kesan negatif pada ginjal, hati, menyebabkan gatal dan cirit-birit, dan boleh menyebabkan ubah bentuk tulang. Sekiranya kesan sampingan seperti itu mula muncul, maka ubat itu akan segera dibatalkan. Tetapi dalam beberapa kes adalah mungkin untuk menahan perkembangan rheumatoid arthritis untuk waktu yang cukup lama, sementara ubat-ubatan tersebut digunakan dalam dos yang rendah dan tidak memberikan komplikasi serius pada organ dan sistem lain..

Untuk rawatan rheumatoid arthritis, prednisone juga digunakan, yang termasuk dalam kelas kortikosteroid. Mereka berkesan, tetapi kelemahan mereka adalah bahawa setelah beberapa saat, ubat-ubatan tersebut tidak lagi mempengaruhi perjalanan penyakit ini. Oleh kerana penyakit ini bersifat kronik, kortikosteroid hanya digunakan untuk melegakan sendi yang berpenyakit jangka pendek..

Dadah seperti azathioprine, methotrexate, dan cyclophosphamide tergolong dalam kelas imunosupresan dan berkesan dalam kes yang teruk. Mereka sangat berkesan, tetapi kelemahan ketara adalah kesan sampingan yang teruk, termasuk kerosakan pada organ dalaman (paru-paru dan hati), disfungsi hematopoiesis, peningkatan risiko pendarahan dan bahkan onkologi.

Terapi ubat memberikan kesan terapeutik terbaik apabila digabungkan dengan latihan terapeutik, fisioterapi dan pendedahan kepada suhu tinggi dan rendah (cryotherapy). Kadang kala pembedahan mungkin diperlukan. Prosedur air sangat berkesan apabila, ketika bersenam di kolam, sendi bergerak secara aktif, tetapi pada masa yang sama tidak mengalami tekanan.

Bagi rawatan pembedahan, ubat moden mempunyai kemampuan sepenuhnya untuk mengganti sendi yang sakit dengan yang serupa, tetapi buatan. Mereka digunakan untuk mengembalikan mobiliti pada sendi lutut atau pinggul. Kadang-kadang operasi ini bertujuan untuk menyatu sendi, terutamanya sering digunakan ketika kaki terkena rheumatoid arthritis. Dengan cara ini, anda dapat mencapai pengurangan serangan kesakitan yang ketara ketika berjalan..

Juga, bagi mereka yang telah mengatasi penyakit ini, perubatan moden menawarkan pelbagai alat bantu, seperti kasut khas atau alat untuk merebut objek. Semua ini meningkatkan kualiti hidup mereka dan mengurangkan gejala kesakitan..

Diet memainkan peranan penting dalam rawatan penyakit ini, kerana dalam keadaan seperti itu, tubuh memerlukan lebih banyak pengambilan nutrien daripada sebelumnya. Dari segi sekatan, perlu mengurangkan pengambilan garam, makanan protein dan lemak yang berasal dari haiwan. Pada masa berlakunya penyakit ini, penting untuk meninggalkan penggunaan gula dan alkohol sepenuhnya..

Penting untuk makan keju kotej dan minum minuman susu yang ditapai. Buah-buahan dan sayur-sayuran segar, serta sayur-sayuran, tidak boleh menjadi pengecualian di atas meja. Hidangan bijirin dan ikan akan berguna. Ahli reumatologi mendakwa bahawa mengikuti diet yang ketat memberi sumbangan besar kepada pemulihan.

Video: Hidup ini hebat! Rheumatoid arthritis yang mengikat tangan:

Tidak ada langkah pencegahan khusus, namun, doktor memberikan beberapa cadangan, berikutan itu anda sedikit sebanyak dapat mengurangkan risiko penyakit ini:

Penghapusan fokus keradangan di dalam badan, yang menyebabkan penurunan imuniti, yaitu: rawatan angina, radang amandel, sinusitis dan gigi gusi tepat pada masanya.

Mencegah hipotermia badan.

Elakkan berada dalam keadaan tertekan dalam jangka masa yang lama.

Hentikan tabiat buruk, khususnya merokok.

Perhatikan kemungkinan adanya faktor keturunan dan, jika ada, maka perhatikanlah kesihatannya.

Rawatan jangkitan virus di bawah pengawasan doktor.

Penggunaan kompleks vitamin dalam tempoh yang sangat berbahaya.

Seorang doktor harus segera berjumpa sekiranya terdapat gejala seperti radang dan sakit sendi dua hala. Dengan ubah bentuk tulang, serta pengesanan nodul subkutan kecil. Ambulans harus segera dihubungi sekiranya demam menyertai gejala ini, sensasi menyakitkan muncul di sternum, pernafasan menjadi sukar, dan aktiviti jantung terganggu.

Perlu diingat bahawa jika artritis reumatoid tidak dicirikan oleh jalan yang cepat dan agresif, maka sangat mungkin untuk mengatasi penyakit ini, memindahkannya ke bentuk kronik dan terus menjalani kehidupan yang penuh, yang akhirnya tidak akan menyebabkan kecacatan.

Mengapa tajuk itu merangkumi perkataan "basic"? Terutama, bukan kerana ini adalah kaedah utama rawatan, tetapi kerana ubat-ubatan dari kumpulan ini mempengaruhi intipati rheumatoid arthritis, iaitu, "asasnya". Mereka tidak memberikan kelegaan setelah beberapa hari..

Tetapi keburukan penyakit ini terletak pada kenyataan bahawa kerosakan total organ dalaman tertentu dapat diperhatikan. Kita bercakap mengenai paru-paru, jantung, mata, darah, dan kulit juga boleh terjejas. Tetapi selalunya penyakit ini mempengaruhi sendi di kawasan lengan..

Seseorang yang menderita radang sendi tahu betul betapa berbahayanya penyakit ini dan seberapa kuat penyakit ini boleh merosakkan sendi. Patologi disertai oleh kesakitan yang sengit. Kawasan yang terjejas membengkak banyak, pergerakan pada sendi membawa ketidakselesaan. Sesiapa sahaja boleh menghidap artritis, tanpa mengira jantina atau usia..

Rheumatoid arthritis adalah penyakit autoimun yang jarang dan serius, yang asalnya menimbulkan banyak persoalan. Intipati RA (rheumatoid arthritis) adalah lesi sistemik tisu penghubung manusia pada tahap membran sel. Pertama sekali, penyakit ini ditunjukkan oleh masalah dengan kerja sendi kecil..

Sistem kekebalan tubuh yang lemah memerlukan sejumlah vitamin yang mencukupi untuk menormalkan keadaannya. Masa diet dan diet yang normal harus diisi dengan makanan yang mengandung niacides, asid askorbik, dan bioflavonoid. Vitamin C menstabilkan tahap hormon, menguatkan dinding saluran darah, meningkatkan aktiviti antihyaluronidase.

Rheumatoid arthritis: gejala, rawatan, diagnosis, peringkat

Rheumatoid arthritis adalah patologi sistemik tisu penghubung dengan patogenesis autoimun dan etiologi yang tidak jelas, terutamanya mempengaruhi sendi kecil dalam bentuk poliartritis yang merosakkan erosif. Dalam gambaran klinikal penyakit ini, terdapat tanda-tanda artikular dan ekstra-artikular. Rheumatoid arthritis dicirikan oleh penglibatan simetri sendi dalam proses patologi, yang membawa kepada ubah bentuk yang ketara. Penyakit ini dimanifestasikan oleh serositis, pembentukan nodul subkutan, limfadenopati, vaskulitis.

Untuk mendiagnosis artritis reumatoid, kajian instrumental dan biokimia dijalankan. X-ray paling bermaklumat, hasilnya membolehkan anda menilai tahap kerosakan pada struktur tisu penghubung dan tulang. Rawatan konservatif terdiri daripada pengambilan ubat dari pelbagai kumpulan klinikal dan farmakologi. Dengan perkembangan patologi, pemulihan pembedahan sendi diperlukan.

Punca dan patogenesis

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Satu ubat yang berkesan dan berpatutan untuk ARTHRITIS ada." Baca lebih lanjut.

Selalunya, penyakit ini didiagnosis pada wanita yang mengalami menopaus semula jadi. Tetapi rheumatoid arthritis remaja juga dikesan pada kanak-kanak yang berumur berbeza. Kajian dari aspek etiologi memungkinkan untuk menjalin hubungan antara perkembangan patologi dan kecenderungan genetik terhadap gangguan sistem imun apabila terdedah kepada faktor negatif tertentu. Kemungkinan keradangan struktur artikular meningkat dengan ketara sekiranya terdapat kecacatan dalam ketahanan imun. Antigen histocompatibility bertanggungjawab untuk mengubah tindak balas imun terhadap pengenalan agen berjangkit ke dalam badan. Selalunya, dorongan untuk pengembangan patologi autoimun adalah penembusan:

  • Virus Epstein-Barr;
  • virus limfotropik;
  • virus herpes;
  • agen penyebab mycoplasmosis, campak.

Selepas pengenalan agen berjangkit, pembentukan kompleks imun yang beredar yang mengandungi imunoglobulin G, M bermula. Dengan darah, mereka memasuki beg sinovial dan bersentuhan dengan membrannya, memprovokasi pemusnahan sel tulang rawan sendi siku, lutut, dan bahu. Enzim lisosom dilepaskan dari neutrofil, yang menyebabkan perkembangan sinovitis, proses keradangan yang disertai oleh pengumpulan cecair (efusi) di rongga sendi. Kerosakan tulang rawan berlaku kerana pembentukan tisu granulasi pada membran sinovial. Ketika rheumatoid arthritis berkembang, kompleks imun menembusi organ dalaman, yang menjelaskan penurunan secara beransur-ansur dalam aktiviti fungsinya. Sekiranya kekurangan sistem enzim diwarisi, maka risiko proses reumatik cukup tinggi. Gangguan metabolisme tirosin, triptofan dan asid amino lain sangat berbahaya..

Pada peringkat patologi seterusnya, granuloma reumatoid spesifik terbentuk, yang memprovokasi banyak erosi artikular. Tisu tulang terdedah, dan kemudian ankylosis, osteoporosis, bursitis, tendinitis mula menampakkan diri secara klinikal. Kekalahan organ parenkim membawa kepada kemunculan bentuk artritis reumatoid artikular-visceral.

Perkembangan penyakit ini ditentukan oleh kehadiran arthritis berjangkit atau reaktif, gangguan endokrin dan metabolik, patologi artikular distrofi keradangan dan degeneratif, kehamilan, tekanan yang kerap, kemurungan, bekerja dengan sebatian kimia toksik:

Tahap penurunan fungsi sokongan pada pesakit dengan rheumatoid arthritisTanda ciri
Fasa ISekatan pergerakan minimum, kecergasan profesional terjaga sepenuhnya
FN tahap IIJulat pergerakan pada sendi menurun dengan mendadak, kontraksi berterusan berkembang, yang menyebabkan pembatasan kemungkinan rawatan diri. Dalam kebanyakan kes, kehilangan prestasi berlaku
FN tahap IIIAkibat peleburan ruang sendi, kekakuan atau kekebalan total sendi diperhatikan. Pesakit tidak dapat melayani dirinya sendiri dalam kehidupan seharian, ada keperluan untuk penjagaan yang berterusan

Gambar klinikal

Tiga bentuk kursus adalah ciri rheumatoid arthritis. Patologi secara praktikal mungkin tidak berkembang, atau penglibatan sendi dan organ dalaman dalam proses patologi berlaku pada kadar yang perlahan. Yang paling berbahaya adalah bentuk yang cepat berkembang, di mana kecacatan seseorang dipercepat dengan ketara. Rheumatologists juga mengklasifikasikan rheumatoid arthritis bergantung pada tahap aktiviti perubahan klinikal dan morfologi. Dengan aktiviti yang minimum, penyakit ini biasanya menampakkan diri hanya dengan gejala artikular. Gejala intra-artikular juga merupakan ciri tahap sederhana hingga tinggi..

Tanda artikular

Manifestasi klinikal utama rheumatoid arthritis adalah sindrom artikular. Luka sendi yang paling kerap didiagnosis. Pesakit mengadu sakit berkala pada otot-otot sendi, keletihan, kekakuan pagi, yang biasanya hilang dalam satu jam. Gangguan psikopatologi secara beransur-ansur berkembang, yang menampakkan diri dalam keletihan, kelemahan, dan mengantuk yang cepat. Berpeluh meningkat, suhu badan meningkat ke nilai subfebril (dalam lingkungan 37.1-38.0 ° C). Biasanya rheumatoid arthritis debut apabila musim berubah, setelah memasuki tempoh fisiologi tertentu (menopaus, akil baligh, selepas bersalin). Faktor yang memprovokasi adalah trauma, hipotermia, pernafasan, gastrointestinal, jangkitan urogenital.

Sekiranya patologi muncul secara akut atau tidak, maka gambaran klinikal dilengkapi dengan keadaan demam, yang dinyatakan oleh myalgia dan arthralgia. Dengan perkembangan artritis reumatoid yang perlahan, intensiti gejala hampir tidak berubah, begitu juga dengan aktiviti fungsional sendi, yang secara beransur-ansur terlibat dalam proses patologi:

  • pertama, sendi tangan terjejas, serta kaki, pergelangan tangan (biasanya sendi pergelangan tangan);
  • maka proses keradangan mempengaruhi bahu, sendi siku, pergelangan kaki;
  • pada peringkat terakhir, pemusnahan tisu diperhatikan di pinggul, sendi lutut.

Malah ARTHRITIS "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Lebih jarang berlaku, kerosakan pada sendi temporomandibular dikesan. Eksudat patologi terkumpul di dalam sendi, mereka membengkak, dan sakit ketika berdebar. Pergerakan terhad, kulit menjadi merah, menjadi panas apabila disentuh kerana terlalu banyak saluran darah. Kekalahan proses keradangan sarung tendon memprovokasi perkembangan sindrom terowong sebagai hasil pemampatan saraf median. Dalam kes ini, kepekaan, pergerakan jari menurun, dan rasa sakit yang dihasilkan memancar hingga ke lengan bawah. Patologi boleh berlaku sebagai penyakit Steele, disertai dengan osteoartritis, sindrom Felty, poliartritis.

Manifestasi ekstra-artikular

Tanda-tanda sistemik lebih jelas dalam bentuk seropositif (kehadiran faktor reumatoid dalam darah) bentuk patologi. Otot rangka selalu terlibat dalam proses keradangan - otot interosseous, ekstensor lengan bawah, rektus femoral dan otot gluteal. Atrofi teruk diperhatikan, kekuatan otot dan penurunan nada. Kulit menjadi kering, epidermis menjadi lebih nipis, pendarahan pada tisu lembut dan tisu subkutan menjadi lebih kerap. Gangren dari falang distal berpunca dari pembentukan fokus nekrotik kecil di kawasan subungual.

Manifestasi penyakit luar artikular tertentu adalah pembentukan nodul tisu penghubung subkutan yang berukuran 5-20 mm. Mereka padat, bulat, mudah alih, berganda atau tunggal, tanpa rasa sakit pada palpasi. Susunan nodul adalah simetri atau tidak simetri pada lengan bawah dan di kawasan oksipital. Formasi sering dijumpai di miokardium, paru-paru, injap jantung. Pembentukan nodul menunjukkan serangan reumatik, dan resorpsi mereka menunjukkan pencapaian remisi yang stabil. Lesi organ dalaman yang sangat teruk adalah ciri rheumatoid arthritis:

  • limfadenopati (kelenjar getah bening yang bengkak);
  • patologi gastrousus - enteritis, kolitis, amiloidosis mukosa rektum;
  • neuropati, polyneuritis, fibrosis meresap, pneumonitis, alveolitis, bronkiolitis;
  • glomerulonefritis, amiloidosis.

Penglibatan saluran darah utama menyebabkan perkembangan miokarditis, aortitis granulomatosa, perikarditis, endokarditis, arteritis saluran koronari. Pada artritis reumatoid, vaskulitis tidak jarang berlaku, begitu juga dengan visceropathy. Secara klinikal mereka dimanifestasikan oleh ruam polimorfik, ulserasi, epistaksis, pendarahan rahim, sindrom trombotik.

Diagnostik

Kehadiran proses keradangan di dalam badan dapat ditentukan walaupun dengan hasil ujian darah umum. Dengan artritis reumatoid, ia meningkatkan jumlah leukosit (lebih dari 9 * 109 / l) yang dihasilkan oleh sistem kekebalan tubuh dengan latar belakang sedikit penurunan eritrosit. Kadar pemendapan eritrosit meningkat - 15 mm / s. Tetapi yang paling bermaklumat adalah ujian darah biokimia:

  • kehadiran faktor rheumatoid dan kandungan kuantitatifnya;
  • kepekatan protein C-reaktif;
  • ACCP - analisis untuk kehadiran antibodi peptida sitrline siklik dalam serum darah.

Dengan bantuan tusukan, cecair sendi diambil untuk mengkaji komposisinya. Pada tahap awal perkembangan patologi, ultrasound bersifat informatif, yang memungkinkan untuk mengenal pasti bahkan perubahan yang merosakkan kecil pada struktur tisu penghubung. Pemeriksaan sinar-X adalah wajib. Gambar yang diperoleh jelas menunjukkan tanda-tanda osteoporosis (penurunan jisim tulang), hakisan, peleburan ruang sendi. Radiografi membantu membezakan rheumatoid arthritis dari gout, osteoartritis, arthrosis, dan radang sendi yang berjangkit. Dalam diagnostik, densitometry, scintigraphy, arthroscopy, biopsi formasi subkutan boleh digunakan..

Kaedah rawatan asas

Rheumatoid arthritis belum dapat disembuhkan, oleh itu, semua usaha doktor bertujuan untuk menghilangkan gejala, mencegah penyebaran proses keradangan ke sendi dan organ dalaman yang sihat. Diet untuk rheumatoid arthritis tidak mempunyai nilai terapi, tetapi kepatuhan terhadapnya dapat menurunkan berat badan pada pesakit gemuk. Untuk mengurangkan beban pada sendi, disarankan untuk memakai alat ortopedik - ortosis, korset, pembalut. Rawatan ubat dilakukan dengan cara berikut:

  • ubat anti-radang bukan steroid - Diclofenac, Nimesulide, Ketoprofen, Voltaren, Ketorolac, Celecoxib, Arcoxia, Indomethacin, Meloxicam, Ibuprofen;
  • ubat asas - Sulfasalazine, Methotrexate, ubat aminoquinoline, Leflunomide, Azathioprine, Cyclophosphamide, Cyclosporin, Remicade, Timodipressin;
  • glukokortikosteroid - Triamcinolone, Prednisolone, Dexamethasone, Methylprednisolone, Kenalog, Hydrocortisone, Diprospan, Flosteron;
  • persediaan biologi - Halofuginone, Humira, Actemra, Rituximab, Orencia, Infliximab, Remicade, Flammegis, Etanercept, Enbrel, Adalimumab;
  • kompleks multivitamin - Supradin, Selmevit, Centrum, Vitrum, Multitab.

Dalam rawatan rheumatoid arthritis, prosedur fisioterapeutik digunakan, klasik, akupresur, urut vakum, hirudoterapi, perairan mineral, terapi senaman.

Artikel berkaitan: Khasiat dan resipi berguna untuk membuat tincture chestnut - untuk rawatan radang sendi dan bukan sahaja.

Rheumatoid arthritis adalah patologi autoimun yang teruk, jadi penggunaan ubat yang dibuat mengikut resipi rakyat bukan sahaja tidak praktikal, tetapi juga berbahaya. Semasa seseorang mengambil infus dan rebusan ramuan herba, proses keradangan cepat merebak di tubuhnya. Hanya campur tangan perubatan yang tepat pada masanya akan membantu mencapai kemerosotan yang stabil dan mengelakkan artroplasti.

Artritis reumatoid

Maklumat am

Rheumatoid arthritis adalah penyakit kronik yang bersifat autoimun. Sifatnya terdiri daripada keradangan sistemik tisu penghubung, di mana sendi terutamanya dipengaruhi oleh jenis poliartritis progresif yang merosakkan erosif. Etiologi penyakit ini tidak jelas. Di kalangan penduduk, penyakit ini diperhatikan pada kira-kira 0,5 - 1% orang.

Tahap rheumatoid arthritis

Perkembangan rheumatoid arthritis berlaku secara beransur-ansur. Pada peringkat pertama penyakit ini, beg sinovial seseorang membengkak, yang memprovokasi penampilan tumor, sakit dan pemanasan di sekitar sendi. Pada peringkat kedua perkembangan rheumatoid arthritis, proses pembelahan sel yang sangat cepat bermula, yang akhirnya menyebabkan penebalan sinovium. Pada peringkat ketiga penyakit ini, sel yang meradang melepaskan enzim yang merosakkan tulang rawan dan tulang. Akibatnya, sendi yang terkena penyakit cacat, orang itu mengalami kesakitan yang teruk dan kehilangan fungsi motor..

Ia juga menjadi kebiasaan untuk membezakan beberapa jenis kursus klinikal rheumatoid arthritis:

Dalam versi klasik, penyakit ini berkembang dengan perlahan, sementara sendi kecil dan besar terjejas.

Dengan mono- atau oligoarthritis, terutamanya sendi besar terjejas, selalunya lutut.

Sekiranya pesakit menghidap rheumatoid arthritis dengan sindrom pseudoseptik, maka ada demam, penurunan berat badan, menggigil, hiperhidrosis, anemia, dan lain-lain. Tanda-tanda arthritis bukanlah yang utama..

Selain itu, terdapat jenis rheumatoid arthritis lain: sindrom Felty, sindrom Still, sindrom alergoseptik, vaskulitis reumatoid; dan lain-lain.

Penyebab artritis reumatoid

Sehingga hari ini, tidak ada maklumat mengenai punca sebenar penyakit ini. Walau bagaimanapun, dalam kajian makmal pesakit dengan arthritis rheumatoid, peningkatan jumlah leukosit dalam darah diperhatikan, serta kadar pemendapan eritrosit, yang menunjukkan sifat berjangkit penyakit ini. Terdapat teori bahawa penyakit ini berkembang sebagai akibat dari pelanggaran sistem kekebalan tubuh pada orang dengan kecenderungan keturunan untuk ini. Akibatnya, seseorang mengembangkan apa yang disebut kompleks imun, yang disimpan di dalam tisu badan. Inilah yang menyebabkan kerosakan sendi. Namun, dalam rawatan rheumatoid arthritis dengan antibiotik, tidak ada kesan, oleh itu, banyak pakar menganggap teori di atas tidak betul..

Penyakit ini dalam kebanyakan kes penuh dengan kecacatan bagi seseorang, yang menampakkan diri pada awal. Ada juga risiko kematian, yang terjadi akibat komplikasi sifat menular, dan juga kegagalan buah pinggang.

Gejala pertama rheumatoid arthritis muncul terutamanya selepas aktiviti fizikal yang kuat, tekanan emosi, dan kerja berlebihan. Juga, perkembangan penyakit ini mungkin berlaku semasa perubahan hormon dan tindakan pada tubuh manusia dari beberapa faktor buruk.

Terdapat tiga faktor yang disebut rheumatologi yang cenderung kepada rheumatoid arthritis..

Pertama sekali, kita bercakap mengenai kecenderungan genetik: dalam kes ini, kita bermaksud kecenderungan reaksi autoimun.

Faktor seterusnya adalah berjangkit. Oleh itu, paramyxovirus, hepatovirus, herpesvirus, dan juga retrovirus dapat memprovokasi perkembangan rheumatoid arthritis..

Faktor penting lain ialah pelancar. Ini adalah beberapa keadaan (hipotermia, mabuk badan, mengambil ubat-ubatan tertentu, keadaan tertekan, dan lain-lain) yang boleh menjadi titik permulaan bermulanya penyakit.

Gejala Rheumatoid Arthritis

Pada mulanya, penyakit ini berkembang dengan perlahan, gejala arthritis rheumatoid meningkat secara beransur-ansur. Proses ini dapat berlangsung selama beberapa bulan atau bahkan bertahun-tahun, sementara perkembangan akut penyakit ini jarang terjadi..

Dalam kebanyakan kes (kira-kira dua pertiga), penyakit ini menampakkan dirinya sebagai polyarthritis, dalam kes lain pesakit mempunyai mono- atau oligoarthritis.

Sebagai peraturan, perkembangan penyakit ini bermula dengan proses keradangan pada sendi metacarpophalangeal indeks dan jari tengah. Oleh itu, sendi ini membengkak dengan ketara. Secara selari, keradangan dan pembengkakan sendi pergelangan tangan sering diperhatikan.

Sebagai peraturan, dalam kebanyakan kes, kerosakan sendi pada artritis reumatoid berlaku secara simetris. Oleh itu, dengan kekalahan sendi di satu pihak, selalunya ia terkena pada anggota badan yang lain..

Dalam kes ini, sindrom artikular dicirikan oleh kekejangan pada waktu pagi, berlangsung lebih dari satu jam. Gejala serupa juga berlaku pada separuh kedua malam. Seseorang menderita gejala yang disebut "sarung tangan ketat", "korset", dia diatasi oleh kesakitan spontan pada sendi, yang selalu muncul. Pada pesakit dengan rheumatoid arthritis, sindrom artikular monoton dan berpanjangan. Kesakitan sangat mirip dengan sakit gigi..

Kadang-kadang pesakit juga mengalami manifestasi klinikal prodromal. Ia boleh menjadi kesakitan sementara, rasa sakit yang berkaitan dengan gangguan autonomi, keadaan cuaca.

Gejala rheumatoid arthritis secara selari juga ditunjukkan oleh kekalahan sendi kecil kaki, yang juga berlaku secara simetris. Kekalahan sendi besar - lutut, bahu, pergelangan kaki, siku - berlaku pada masa kemudian perkembangan penyakit ini. Mungkin memerlukan minggu atau bahkan bulan untuk manifestasi seperti itu. Walau bagaimanapun, dalam beberapa jenis rheumatoid arthritis, sendi besar yang mula-mula terjejas, dan keradangan pada sendi kecil berlaku kemudian. Kursus penyakit ini khas untuk orang tua..

Selalunya orang dengan rheumatoid arthritis mengembangkan nodul reumatoid di bawah kulit yang sangat lebat. Mereka kira-kira seukuran kacang dan kelihatan sedikit di bawah selekoh siku. Nodul seperti itu boleh menjadi tunggal atau ia berlaku dalam jumlah yang banyak..

Sebagai tambahan kepada gejala rheumatoid arthritis yang dijelaskan di atas, orang sering mengalami kelemahan yang berterusan, kurang tidur dan selera makan, kadang-kadang mereka secara berkala menderita menggigil dan sedikit kenaikan suhu badan. Selalunya, pesakit dengan penyakit ini dapat menurunkan berat badan dalam masa yang singkat..

Dalam proses perkembangan aktif penyakit ini, ketika rheumatoid arthritis memasuki tahap yang diperluas, seseorang mengalami ubah bentuk jari yang berterusan. Yang paling sering diperhatikan adalah apa yang disebut penyimpangan ulnar, di mana tangan dan jari terpaku pada kedudukan yang salah, menyimpang ke luar. Menjadi sukar bagi seseorang untuk membengkokkan dan melepaskan tangan di pergelangan tangan. Secara selari, terdapat pelanggaran bekalan darah, akibatnya terdapat pucat kulit yang jelas pada tangan dan pergelangan tangan. Atrofi otot lengan berlaku secara beransur-ansur.

Penyakit ini terus berkembang, dan proses patologi merebak ke sendi lain. Dalam kes ini, proses keradangan pada sendi bahu, siku dan pergelangan kaki biasanya agak ringan. Walau bagaimanapun, dalam kes ini, sendi menjadi kaku, dan pesakit terpaksa mengehadkan pergerakan pada sendi..

Apabila sendi lutut rosak, kadang-kadang banyak cecair patologi terkumpul di rongga, yang mula meregangkan kapsul sendi. Kadang-kadang, dalam bentuk penyakit yang teruk, kerana cecair berlebihan, kista pecah, dan cairan memasuki tisu kaki bawah. Akibatnya, edema kaki bawah berkembang, orang itu menderita sakit yang sangat tajam. Lama kelamaan, manifestasi ini hilang, tetapi dengan perkembangan keradangan pada sendi lutut, ia dapat berulang.

Kadang-kadang keradangan juga merebak ke sendi vertebra. Keradangan tulang belakang serviks yang paling biasa, yang penuh dengan rasa sakit di bahagian belakang kepala dan leher. Dalam kes ini, adalah kesalahan besar untuk merawat pesakit dengan urutan, pemanasan, terapi manual - ini hanya memperburuk keadaan, kerana proses keradangan hanya bertambah.

Rheumatoid arthritis berlaku dalam gelombang. Kemerosotan keadaan seseorang bergantian dengan peningkatan. Sekiranya rawatan yang tepat untuk rheumatoid arthritis tidak diambil, maka penderitaan seseorang dapat berlanjutan sepanjang hayatnya..

Diagnosis artritis reumatoid

Adalah mungkin untuk membuat diagnosis rheumatoid arthritis dengan melakukan ujian darah biokimia, pemeriksaan sinar-X pada sendi, serta mengkaji gambaran klinikal penyakit ini..

Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes, disebabkan oleh kekhususan gejala awal rheumatoid arthritis, diagnosis dibuat lama setelah bermulanya penyakit. Doktor, dalam proses menyoal, memeriksa dan mengkaji anamnesis, menentukan adanya gejala umum, kekakuan pagi, nodul reumatoid.

Terdapat juga sejumlah kriteria diagnostik untuk rheumatoid arthritis yang digunakan dalam proses diagnostik. Sekiranya pesakit mempunyai empat atau lebih kriteria dari tujuh yang dinyatakan, maka kita dapat menganggap perkembangan rheumatoid arthritis. Ini adalah kriteria berikut:
- kehadiran kekejangan dan kekakuan sendi pada waktu pagi, yang berterusan selama lebih dari satu jam;
- kehadiran arthritis, di mana sekurang-kurangnya tiga kumpulan sendi terjejas;
- artritis, di mana sendi metacarpophalangeal, pergelangan tangan atau interphalangeal proksimal terjejas;
- kehadiran kerosakan pada sendi satu kumpulan di kedua-dua belah pihak;
- kehadiran nodul reumatoid;
- kehadiran faktor reumatoid dalam serum;
- hasil sinar-x khas.

Dalam proses pemeriksaan sinar-X, kehadiran hakisan tulang ditentukan, serta keparahan pemusnahan tulang rawan.

Rawatan untuk artritis reumatoid

Mengubati artritis reumatoid memerlukan pendekatan yang tepat untuk keseluruhan proses. Sekiranya terdapat jangkitan di dalam badan, pesakit diberi ubat antibakteria. Sekiranya manifestasi ekstra-artikular tidak dinyatakan, untuk rawatan (sindrom artikular, perlu memilih ubat anti-radang bukan steroid. Juga, ubat kortikosteroid disuntik ke sendi di mana peradangan teruk diperhatikan. Juga, pesakit sering diberi kursus plasmapheresis.

Semasa merawat artritis reumatoid, penting untuk memberi perhatian khusus kepada pencegahan osteoporosis. Sebagai langkah pencegahan seperti itu, perlu menambah makanan dengan makanan yang kaya dengan kalsium dan protein haiwan. Pada masa yang sama, hidangan dengan kandungan garam meja yang tinggi harus dikecualikan daripada diet..

Selain itu, terapi kompleks penyakit ini juga merangkumi latihan fisioterapi, yang mendorong pergerakan sendi..

Rawatan rheumatoid arthritis juga dilakukan melalui penggunaan prosedur fisioterapi, serta perawatan spa. Walau bagaimanapun, kaedah ini hanya berkesan untuk artritis reumatoid ringan..

Rheumatoid arthritis disembuhkan pada sekitar 20% kes. Pendekatan terapi yang betul dan bahkan rawatan artritis reumatoid dengan kaedah alternatif memungkinkan untuk mengurangkan keadaan umum pesakit dengan ketara.

Dalam kes ini, perlu diperhatikan bahawa rawatan artritis reumatoid dengan ubat-ubatan rakyat memerlukan persetujuan terlebih dahulu dari doktor yang menghadiri. Di samping itu, pesakit harus mengikuti proses yang panjang: rawatan penyakit ini kadang-kadang berterusan selama beberapa tahun, dan terapi sokongan secara umum dapat berlanjutan sepanjang masa.

Apa itu Rheumatoid Arthritis, Gejala dan Rawatan

Apa itu Rheumatoid Arthritis?

Rheumatoid arthritis (RA) adalah penyakit autoimun kronik yang menyebabkan sistem kekebalan tubuh "menjadi gila" dan menyerang tisu sendiri, termasuk tisu penghubung halus yang merangkumi kebanyakan sendi.

RA boleh mempengaruhi hampir semua sendi di badan, tetapi pada mulanya mempengaruhi sendi pergelangan tangan, jari, tumit, dan / atau lutut. Selain radang, kekakuan, dan sakit sendi yang mengerikan, rheumatoid arthritis boleh menyebabkan demam dan keletihan dan berpotensi menyebabkan kecacatan sendi jangka panjang.

Doktor percaya bahawa diagnosis dan rawatan awal sangat penting untuk mengehadkan kemungkinan kerosakan tisu dan mengekalkan fungsi sendi, tetapi proses diagnostik boleh mencabar.

Tidak ada satu pun ujian makmal yang dapat mendiagnosis RA sepenuhnya, dan permulaan penyakit ini dapat berubah dengan ketara: beberapa orang mungkin mengalami penggantian, kekakuan pada pergelangan tangan dan sendi jari selama berbulan-bulan, sementara yang lain mengalami hantu keletihan, demam, dan teruk radang lutut boleh muncul dalam seminggu atau semalaman.

Bagaimana rheumatoid arthritis berkembang dari masa ke masa?

Sama ada gejala muncul secara beransur-ansur selama beberapa bulan atau cepat selama beberapa minggu, penyakit ini mengikuti perkembangan yang sama:

  • Sinovium menjadi radang. Rheumatoid arthritis pada mulanya dicirikan oleh keradangan lapisan dalam bursa (sinovium). Sinovium meluas ke seluruh badan dan merangkum (melindungi) sendi dan tendon. Dengan keradangannya, seseorang merasakan sakit, kekakuan dan bengkak pada sendi. Keadaan ini dipanggil sinovitis..
  • Pannus sedang terbentuk. Keradangan menyebabkan sel-sel di tisu sinovial membahagi dan membiak, yang menyebabkan sinovium menebal dan menyebabkan lebih banyak pembengkakan dan kesakitan. Apabila pembelahan sel berterusan, pertumbuhan sel berkembang di ruang sendi. Tisu baru (tisu granulasi) ini disebut pannus atau rheumatoid pannus..
  • Kerosakan pada tulang rawan dan tisu sendi yang lain. Pannus membebaskan enzim yang merosakkan tulang rawan dan tisu tulang yang mendasari. Dari masa ke masa, kerosakan akan menyebabkan kerosakan sendi, menyebabkan kesakitan yang lebih jauh dan, dalam beberapa kes, menyebabkan kecacatan.

Tidak semua sinovium dalam badan akan mengalami perubahan pada masa yang sama. Rheumatoid arthritis biasanya mempengaruhi sendi tertentu.

Yang menghidap penyakit ini?

Dianggarkan antara 0.5% dan 1.9% populasi dunia berusia 18 tahun ke atas menderita rheumatoid arthritis.

Walaupun penyebab sebenar rheumatoid arthritis tidak diketahui, para pakar percaya gabungan faktor genetik, persekitaran, dan hormon harus dipersalahkan..

Penyakit ini 2-3 kali lebih jarang berlaku pada wanita, dan usia permulaan gejala pertama biasanya berbeza antara 40-60 tahun.

Gejala

Orang dengan rheumatoid arthritis dapat menunjukkan gejala fizikal dan emosi.

Gejala fizikal rheumatoid arthritis

RA sering mempengaruhi sendi jari dan pergelangan tangan, walaupun gejala utama mungkin melibatkan sendi kaki, lutut, pergelangan kaki, atau sendi lain.

Lama kelamaan, penyakit ini boleh menyerang lebih banyak sendi, selalunya sendi leher dan tulang belakang serviks, bahu, siku, pergelangan kaki, rahang, dan juga sendi antara tulang yang sangat kecil di telinga dalam boleh terjejas.

Selain kesakitan dan kekakuan dalam pergerakan yang berkaitan dengan pembengkakan dan keradangan pada sendi yang terjejas, gejala rheumatoid arthritis yang biasa termasuk:

  • Sakit sendi dengan ciri khas:
    • bengkak;
    • kemerahan;
    • panas (terasa seolah-olah tangan atau jari terbakar);
    • kawasan yang terjejas mengalami kesukaran membongkok atau tidak lentur (contohnya, lutut, tangan);
    • sakit boleh simetris (contohnya, pergelangan tangan kanan dan kiri sakit).
  • Sindrom terowong karpal (sindrom terowong karpal) disebabkan oleh keradangan RA di pergelangan tangan (jarang berlaku).
  • Tenosynovitis adalah keradangan pada lapisan tipis tendon di tangan. Satu kajian mendapati tenosynovitis menjadi tanda serius rheumatoid arthritis.
  • Kekakuan pagi yang berterusan berlangsung 1-2 jam atau lebih. Kekakuan juga boleh muncul selepas aktiviti ringan hingga sederhana..
  • Keletihan yang berlebihan dan seluruh badan tidak berkaitan dengan senaman atau tidur.
  • Demam rendah (demam rendah), yang selalu ada, baik atau hampir selalu.
  • Rasa sakit umum atau gejala seperti selesema.
  • Penurunan berat badan secara tiba-tiba dan kehilangan selera makan.
  • Keseluruhan fungsi sendi berkurang, yang menjadikannya sukar untuk melakukan tugas paling mudah (misalnya, membuka tin atau menghidupkan kunci pencucuhan di dalam kereta); sakit boleh berlaku pada saat menggenggam dan memegang benda-benda berat, dan juga boleh berlaku ketika rehat.
  • Sensasi mengisar. Berlaku apabila tisu lembut rosak apabila tulang-tulang sendi menggosok antara satu sama lain.
  • Nodul reumatoid yang terbentuk di bawah kulit. Nodul ini adalah benjolan keras, seukuran kacang hingga ukuran kenari, dan paling sering terjadi pada atau dekat siku, jari.

Gejala rheumatoid arthritis adalah individu dan mempengaruhi setiap orang dengan cara yang berbeza: sesetengah orang mengalami ketidakselesaan berterusan, sementara yang lain mengalami jangka masa tanda-tanda kecil yang berpanjangan oleh wabak yang menyakitkan..

Gejala emosi artritis reumatoid

Sebagai tambahan kepada gejala fizikal, pesakit dengan rheumatoid arthritis juga mungkin mengalami masalah yang berkaitan seperti:

  • kemurungan atau kegelisahan;
  • masalah tidur;
  • perasaan tidak berdaya;
  • kurang keyakinan diri.

Gabungan tanda-tanda fizikal dan emosi penyakit RA dapat meresap ke dalam kehidupan kerja, kehidupan sosial dan keluarga seseorang.

Nasib baik, diagnosis awal dan intervensi rawatan yang sesuai seperti ubat dan terapi senaman (terapi senaman) dan / atau perubahan gaya hidup dapat membantu menyokong kehidupan yang aktif dan produktif bagi kebanyakan orang..

Sebab dan faktor risiko RA

Para saintis tidak memahami mengapa orang sering menderita rheumatoid arthritis, tetapi bertahun-tahun penyelidikan menunjukkan bahawa orang paling mudah terkena penyakit ini:

  • genetik cenderung kepada RA;
  • terdedah kepada faktor persekitaran yang berbahaya (contohnya, merokok);
  • orang yang mengalami ketidakseimbangan hormon yang ketara;
  • ketidakseimbangan mikroflora usus yang berlaku secara semula jadi sejak lahir atau disebabkan oleh jangkitan usus.

Ramai saintis dan doktor percaya bahawa RA kemungkinan besar berkembang pada kebanyakan kes pada orang yang cenderung genetik terhadap penyakit ini, terdedah kepada faktor persekitaran tertentu, mengalami perubahan tahap hormon dan / atau terdedah kepada ketidakseimbangan mikroflora usus..

Kecenderungan genetik

Gen tertentu (antigen) yang berkaitan dengan rheumatoid arthritis, HLA-DR4, dijumpai pada 60% hingga 70% orang dengan penyakit ini. Tetapi secara umum, ia hanya terdapat pada 20% populasi dunia.

Walaupun kehadiran penanda genetik khusus ini meningkatkan kemungkinan terkena rheumatoid arthritis, itu jauh dari tanda yang tepat. Sebenarnya, kebanyakan doktor tidak menguji gen ini semasa mendiagnosis artritis reumatoid..

Faktor persekitaran dan gaya hidup

Tabiat harian nampaknya memberi kesan kepada risiko rheumatoid arthritis. Penyelidikan yang paling terkenal di bidang ini memberi tumpuan kepada merokok, diet dan berat badan manusia..

Merokok dan terdedah kepada nikotin. Salah satu penyebab rheumatoid arthritis yang paling ketara adalah pendedahan kepada nikotin, khususnya merokok.

Walaupun kesan langsung rokok tidak terbukti sepenuhnya, merokok jangka panjang dipercayai berperanan dalam meningkatkan kepekatan faktor reumatoid, protein (antibodi IgM). Kehadiran faktor reumatoid (IgM antibodi) dalam darah adalah tanda bahawa sistem kekebalan tubuh mungkin tidak berfungsi.

Pemakanan / Diet. Tidak jelas bagaimana diet mempengaruhi risiko seseorang menghidap rheumatoid arthritis. Kajian klinikal besar yang dilakukan dengan 121 ribu wanita selama beberapa dekad menunjukkan bahawa:

  • Minum soda bergula secara berkala meningkatkan risiko anda terkena RA.
  • Diet Mediterranean yang mendorong pengambilan sayur-sayuran, buah-buahan, kacang-kacangan, dan biji-bijian tidak mempengaruhi risiko wanita untuk menghidap radang sendi.
  • Minum kopi dan teh (berkafein dan tanpa kafein) tidak berkaitan dengan perkembangan penyakit ini.
  • Pengambilan alkohol yang sederhana tidak mempengaruhi perkembangan penyakit pada wanita, malah boleh mengurangkan risiko penyakit ini..

Berat badan. Orang yang mempunyai berat badan berlebihan atau gemuk cenderung menghidap rheumatoid arthritis.

Satu kajian di Amerika mendapati bahawa kelebihan berat badan meningkatkan risiko terkena RA pada wanita, tetapi sebenarnya menurunkan risiko mengembangkannya pada lelaki. Lebih banyak penyelidikan diperlukan di kawasan ini setakat ini.

Walaupun merokok, diet, dan berat badan berlebihan mempengaruhi keseluruhan risiko terkena RA, tidak ada kaitan khusus dengan penyakit ini - kebanyakan orang yang berlebihan berat badan dan yang merokok tidak menderita rheumatoid arthritis.

Ketidakseimbangan hormon

Fakta bahawa wanita lebih cenderung menderita rheumatoid arthritis menunjukkan bahawa hormon adalah faktor utama perkembangan penyakit ini. Idea ini disokong oleh fakta bahawa simptom RA mereda semasa kehamilan dan timbul semula setelah bayi dilahirkan..

Terdapat juga bukti bahawa wanita dengan tempoh yang tidak teratur atau menopaus awal berisiko meningkat mendapat RA.

Selain turun naik semula jadi hormon, ubat hormon dan kawalan kelahiran juga menyumbang kepada perkembangan penyakit ini. Kontraseptif oral yang mengandungi dos hormon seks wanita (progestin dan estrogen) meningkatkan kemungkinan wanita mengalami rheumatoid arthritis.

Jangkitan dan mikrobioma

Beberapa saintis sedang mengkaji hubungan antara jangkitan bakteria dan virus dan perkembangan rheumatoid arthritis. Kajian klinikal menunjukkan bahawa terdapat hubungan antara RA dan jangkitan dan virus tertentu seperti gingivitis, virus Epstein-Barr (EBV), dan hepatitis C kronik.

Di samping itu, beberapa saintis telah menyatakan bahawa mikrobioma manusia dapat mempengaruhi perkembangan RA..

Mikrobioma manusia adalah kumpulan mikroorganisma, virus, bakteria dan kulat yang hidup di mulut, usus, saluran pernafasan dan bahagian lain badan.

Sekurang-kurangnya dalam tubuh setiap orang, terdapat lebih daripada 1000 mikroorganisma yang berbeza. Mikroorganisma mempengaruhi banyak proses dalam tubuh manusia, termasuk metabolisme dan sistem imun.

Walaupun para pakar telah mengenal pasti kemungkinan hubungan antara jangkitan, mikrobioma, dan RA, tidak ada bukti yang menunjukkan penyebab yang jelas. Penyelidikan di kawasan ini sedang dijalankan.

Diagnostik

Sebilangan besar kerosakan sendi boleh berlaku dalam dua tahun pertama penyakit reumatoid aktif, jadi diagnosis dan rawatan awal dapat mempengaruhi prognosis pesakit dengan ketara..

Walau bagaimanapun, mendiagnosis artritis reumatoid boleh menjadi sangat sukar kerana:

  • Tidak ada pemeriksaan fizikal yang seragam atau ujian makmal untuk mendiagnosis RA.
  • Gejala RA sering meniru penyakit lain seperti lupus, sklerosis sistemik (scleroderma), psoriatic arthritis, dan polymyalgia rheumatica. Selain itu, rheumatoid arthritis boleh berlaku akibat jangkitan virus, khususnya jangkitan parvovirus, yang menyukarkan diagnosis.

Oleh kerana kesukaran untuk mendiagnosis penyakit ini, para pakar mengesyorkan penilaian diagnostik kepada pakar rheumatologi atau doktor yang berpengalaman luas dalam menangani penyakit reumatik..

Untuk membantu doktor membuat diagnosis awal, American College of Rheumatology dan European League Against Rheumatism (EULAR), pada tahun 2010, bekerjasama berdampingan untuk membuat kriteria untuk klasifikasi rheumatoid arthritis.

Tidak seperti kriteria sebelumnya yang ditetapkan pada tahun 1987, garis panduan 2010 tidak memerlukan kehadiran nodul reumatoid, sendi simetri atau erosi artikular yang dapat dilihat pada radiografi atau pemeriksaan perubatan pengimejan lain (MRI, ultrasound, dll.), Yang mana biasanya tidak dapat dilihat pada peringkat awal rheumatoid arthritis. Kriteria 2010 dijelaskan di bawah.

Skor keseluruhan 6 atau lebih menunjukkan arthritis rheumatoid.

Sendi yang rosak
0 mata1 sendi besar
2 mata1 hingga 3 sendi kecil (tidak termasuk sendi besar)
3 mata4 hingga 10 sendi kecil (tidak termasuk sendi besar)
5 mataLebih daripada 10 sendi, termasuk sekurang-kurangnya satu sendi kecil
Tempoh gejala
0 mataOrang tersebut mengalami simptom pertama dalam masa kurang dari 6 minggu
1 mataOrang itu mempunyai simptom selama 6 minggu atau lebih
Serologi
0 mataHasil Negatif: Analisis negatif untuk kedua-dua antibodi protein antitritrline (disebut ACCP, biasanya menggunakan ujian anti-CCP) dan faktor reumatoid (RF)
2 mataHasil Positif Rendah: Ujian menunjukkan tahap ADC atau RF yang sedikit meningkat
3 mataHasil Positif Tinggi: Analisis menunjukkan peningkatan tahap ADC atau RF
Reagen fasa akut (protein fasa akut keradangan)
0 mataProtein C-reaktif normal (CRP) dan kadar pemendapan eritrosit normal (ESR)
1 mataCRP yang tidak normal atau ESR yang tidak normal

Reagen fasa serologi dan akut diukur menggunakan sampel darah. Mata boleh ditambah dari masa ke masa atau secara retrospektif.

Bengkak pada sendi

Pada orang yang mengalami rheumatoid arthritis, adalah biasa bagi beberapa sendi mengalami gejala sinovitis aktif yang berlangsung selama 6 minggu atau lebih.

Synovitis adalah keradangan sinovium artikular dan gejalanya mungkin termasuk bengkak, kemerahan, demam, sakit, dan kekakuan, terutama setelah berehat lama.

Ujian darah

Tidak ada satu ujian makmal yang dapat mendiagnosis arthritis rheumatoid secara pasti. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa ujian darah untuk mengesan perubahan dalam badan yang akan menunjukkan artritis reumatoid..

Ujian darah yang biasa digunakan mengesan kehadiran faktor rheumatoid (RF), antibodi terhadap peptida sitrilinasi siklik (disebut ACCP atau anti-CCP), dan penanda keradangan seperti kadar pemendapan eritrosit (ESR) dan protein C-reaktif (CRP).

Ujian ini juga digunakan untuk mendiagnosis keadaan keradangan lain - sebagai contoh, kajian CRP dapat membantu mendiagnosis penyakit jantung.

Kaedah penyelidikan pengimejan

Seorang doktor boleh merujuk pesakit ke kaedah diagnostik pengimejan jika penilaian klinikal dan ujian makmal pesakit tidak memberikan maklumat yang mencukupi untuk mendiagnosis atau mengesampingkan rheumatoid arthritis. Pengimejan akan membolehkan doktor melihat sama ada terdapat kerosakan pada sendi.

  • Ultrasonografi. Teknologi pengimejan ultrasonik ini digunakan untuk mengesan keradangan sinovium nipis yang merangkumi beberapa sendi dan tendon. Keradangan ini, yang disebut sinovitis, adalah gejala pertama rheumatoid arthritis. Ultrasound juga dapat mengesan tenosynovitis di jari, yang juga dianggap sebagai tanda awal RA..
  • Radiografi. Pada peringkat awal rheumatoid arthritis pada seseorang, hanya pembengkakan tisu lembut yang dapat muncul, yang tidak dikesan pada sinar-x, oleh itu, dengan diagnosis awal, sinar-x jarang digunakan. X-ray biasanya digunakan ketika penyakit itu berlanjutan. X-ray dapat membantu mengesan kerosakan tulang (hakisan) yang disebabkan oleh rheumatoid arthritis yang berpanjangan / berpanjangan. Ia juga dapat mengesan penyempitan ruang sendi yang disebabkan oleh degradasi tulang rawan dan penumpukan tulang ke sendi..
  • Pengimejan resonans magnetik (MRI). Seperti ultrasound, MRI dapat mengesan keradangan dan perubahan lain pada tisu lembut sendi sebelum berlaku hakisan tulang. Di samping itu, MRI dapat menunjukkan berapa banyak tulang yang rosak. Kelemahan MRI adalah bahawa ia lebih memakan masa dan lebih mahal daripada ultrasound dan sinar-X. Sebagai peraturan, MRI jarang digunakan dan disarankan hanya dalam keadaan di mana radiografi dan ultrasound tidak bermanfaat.

Pemeriksaan fizikal dan sejarah pesakit

Temujanji kemungkinan besar akan dimulakan dengan doktor memerhatikan sejarah perubatan, meminta pesakit untuk menerangkan simptomnya dengan mengemukakan soalan:

  • Sendi mana yang sakit?
  • Bagaimana anda menggambarkan kesakitan (mis., Membosankan, menembak, atau memotong, sakit berterusan atau sekejap)?
  • Terdapat kekakuan pagi?
  • Pernahkah anda melihat peningkatan keletihan atau perubahan berat badan?
  • Anda mengalami simptom selain sakit sendi?
  • Bilakah tanda-tanda pertama bermula?
  • Bagaimana gejala telah berubah dari masa ke masa?
  • Apa yang membuat pesakit berasa lebih baik atau lebih teruk? (contohnya, melakukan kerja manual).

Sejarah pesakit:

  • Masalah perubatan pesakit yang lain;
  • Penyakit dan kaedah rawatan sebelumnya;
  • Mengambil ubat semasa;
  • Sejarah keluarga (sejarah penyakit keluarga).

Semasa pemeriksaan fizikal, doktor menilai keadaan umum pesakit dan kemudian beralih terus ke sendi, mencari tanda-tanda keradangan sendi.

Rawatan untuk artritis reumatoid

Rawatan biasanya merangkumi kombinasi ubat, senaman, diet, dan perubahan gaya hidup. Matlamat terapi adalah:

  • Mengawal gejala seperti sakit dan keletihan
  • Mencegah kerosakan pada sendi dan tisu lain;
  • Meningkatkan kesihatan dan kesejahteraan pesakit secara keseluruhan.

Hampir semua pesakit dengan rheumatoid arthritis sembuh, tetapi pesakit yang mendapat rawatan tepat pada waktunya dalam dua tahun pertama setelah permulaan gejala pertama cenderung sembuh lebih cepat. Langkah tepat waktu yang diambil untuk mengurangkan risiko kerosakan dan kecacatan sendi yang serius.

Rawatan RA dengan ubat-ubatan

Orang dengan rheumatoid arthritis biasanya mengambil sekurang-kurangnya satu ubat. Ubat yang digunakan untuk merawat artritis reumatoid termasuk dalam lima kategori utama:

  • NSAID seperti Naproxen (atau Aleve dan Naprosin boleh dicuba dari yang sama), Meloxicam, dan Celecoxibum;
  • Kortikosteroid seperti Prednisonum
  • Ubat antirheumatik yang mengubahsuai penyakit (DMARDs atau ubat antirheumatik asas) seperti Methotrexate (Methotrexatum);
  • Biologi yang menekan aktiviti sistem imun, seperti Adalimumab (Humira), Etanercept, atau Infliximab
  • Janus kinase (JAK) adalah kategori ubat terbaru yang mesti diluluskan untuk rawatan RA. Pada tahun 2016, Pentadbiran Makanan dan Dadah meluluskan perencat JAK (tofacitinib sitrat).

Rawatan untuk artritis reumatoid bermula, biasanya dengan methotrexate atau ubat antirheumatik yang mengubah penyakit (DMARDs).

Hasil pertama dari ubat dapat dilihat setelah beberapa minggu atau bulan, sementara kortikosteroid juga dapat diresepkan sementara untuk menghilangkan gejala.

Sekiranya gejala berlanjutan dalam jangka masa yang munasabah, doktor anda mungkin menetapkan methotrexate atau DMARD lain bersama dengan ubat lain.

Selama beberapa bulan atau tahun, ubat tersebut mungkin menjadi kurang berkesan atau menyebabkan kesan sampingan dan doktor akan memberi ubat baru.

Penting untuk mengikuti cadangan rawatan ubat! Sebilangan orang cenderung untuk menghentikan ubat mereka kerana takut akan kesan sampingan dan akibat yang berkaitan. Orang lain mungkin lupa minum ubat pada waktu yang dijadualkan. Sekiranya ubat tidak diambil mengikut arahan doktor, terapi akan kurang berkesan.

Bersenam dan mengekalkan berat badan yang sihat

Latihan sederhana, seperti berjalan kaki, berenang, yoga, dan tai chi, sering disarankan untuk mengobati rheumatoid arthritis. Bersenam secara teratur dapat membantu menguatkan sendi yang lemah dan melegakan kesakitan. Latihan yang kerap akan membantu meningkatkan:

  • kekuatan otot;
  • keseluruhan fungsi dan kelenturan sendi;
  • kualiti tidur;
  • berat badan yang sihat;
  • kesihatan kardiovaskular.

Menjaga berat badan dan kesihatan kardiovaskular pada tahap yang mencukupi sangat penting bagi pesakit RA kerana mereka berisiko tinggi terkena penyakit jantung.

Di samping itu, pesakit RA yang berlebihan berat badan atau gemuk mempunyai lebih banyak masalah..

Makanan sihat (diet)

Ramai pakar percaya bahawa ada kaitan antara keradangan dan pemakanan. Bagi orang yang menderita RA, mereka mengesyorkan diet anti-radang yang tinggi asam lemak omega-3, sayur-sayuran segar dan buah-buahan..

Pembedahan untuk RA

Sebilangan besar orang dengan rheumatoid arthritis tidak menjalani pembedahan, tetapi seperti osteoartritis, pesakit RA mungkin memilih untuk menjalani pembedahan untuk mengurangkan sakit sendi dan meningkatkan kualiti kehidupan seharian..

Operasi yang paling biasa adalah endoprosthetics, arthrodesis dan synovectomy..

Endoprosthetics

Pesakit boleh menjalani endoprosthetics (pembedahan untuk mengganti komponen sendi dengan implan) sendi bahu, pinggul, atau lutut, serta sendi kecil jari dan jari kaki.

Arthrodesis

Dalam prosedur ini, sendi yang rosak dikeluarkan dan tulang yang berdekatan disatukan. Prosedur ini dengan ketara menyekat pergerakan, tetapi meningkatkan kestabilan dan mengurangkan kesakitan pada sendi yang terjejas.

Arthrodesis paling sering digunakan untuk merawat artritis di pergelangan kaki, pergelangan tangan, dan jari.

Arthrodesis kadang-kadang memerlukan penggunaan cantuman tulang yang diperoleh dari pelvis pesakit sendiri. Ia juga digunakan untuk menghilangkan rasa sakit pada sendi tulang belakang, hanya dalam kes ini, prosedur ini disebut spinal fusion..

Synovectomy

Semasa prosedur ini, pakar bedah membuang sinovium yang meradang di sekitar sendi. Dengan membuang tisu yang rosak, ia bertujuan untuk mengurangkan atau menghilangkan semua gejala pada pesakit. Namun, tidak semua tisu dapat dikeluarkan, jadi keradangan, pembengkakan dan rasa sakit dapat kembali..