Artritis dan arthrosis: rawatan, sebab, gejala, pencegahan. Bagaimana arthritis berbeza dengan arthrosis

Meniskus

Hari ini kita akan membincangkan kaedah berkesan merawat arthritis, arthrosis. Adakah terdapat perbezaan antara penyakit ini? Apakah simptom dan penyebabnya? Soalan-soalan ini melanda banyak orang. Setelah membaca artikel ini hingga akhir, anda akan mengetahui doktor mana yang harus dikunjungi, apakah cara untuk menghilangkan kesakitan dan merawat penyakit di rumah..

Sangat penting untuk diperhatikan bahawa banyak yang beralih kepada pakar yang mengalami masalah sendi yang sudah berada dalam keadaan yang sangat terabaikan. Anda tidak boleh berusaha menyembuhkan diri di rumah, dan pada gejala pertama anda perlu pergi ke hospital. Mari mulakan artikel kami dengan bagaimana arthritis berbeza dengan arthrosis. Kami mencadangkan untuk mempertimbangkan penyakit secara berasingan dan membuat kesimpulan.

Artritis

Artritis dan arthrosis, rawatan yang sedang kita pertimbangkan, adalah penyakit yang serupa dari segi gejala. Dalam kedua-dua kes pertama dan kedua, kita melihat patologi sendi, yang disertai oleh sejumlah gejala yang tidak menyenangkan (sakit, pergerakan terhad, dan sebagainya). Tanda-tanda arthritis dan arthrosis sangat serupa, tetapi terdapat perbezaan utama:

  • artritis - keradangan;
  • arthrosis - kemusnahan.

Dalam kedua kes tersebut, kita berurusan dengan akibat penyakit, diagnosis hanya dapat dilakukan oleh doktor yang berpengalaman setelah pemeriksaan lengkap terhadap pesakit (misalnya, artritis reaktif, osteoartritis, dan sebagainya). Pada bahagian ini, kita akan memberi tumpuan kepada arthritis.

Adakah lutut anda sakit, sendi anda cacat dan ukurannya bertambah, berjalan disertai dengan kesakitan yang teruk, dan keretakan muncul di lutut anda? Segera pergi ke hospital, gejala ini mungkin menunjukkan adanya artritis. Istilah perubatan ini, yang diterjemahkan dari bahasa Latin, bermaksud sakit sendi. Artritis difahami sebagai satu set keradangan sendi. Gejala utama penyakit ini adalah sakit, terutamanya dengan senaman fizikal..

Artritis boleh mencirikan lebih dari seratus patologi reumatoid, ia juga mempengaruhi:

  • jari;
  • siku;
  • lutut;
  • sendi pergelangan kaki;
  • sendi pinggul;
  • tulang belakang.

Seperti yang telah disebutkan, artritis mengubah sendi, di samping itu, fungsi beberapa organ mungkin terganggu:

  • hati;
  • hati;
  • buah pinggang.

Terdapat kes apabila artritis adalah ancaman serius bagi kehidupan manusia. Semakin awal anda berjumpa dengan pakar untuk mendapatkan pertolongan, semakin baik prognosis rawatan. Menurut maklumat statistik, beberapa puluh juta orang menderita penyakit ini. Angka itu meningkat dengan ketara setiap tahun. Orang yang telah mencapai usia enam puluh lima tahun paling mudah terkena penyakit radang sendi. Walau bagaimanapun, kerana gaya hidup orang muda jauh dari ideal, orang muda lebih kerap menderita penyakit ini..

Jenis-jenis artritis

Artritis, arthrosis adalah penyakit sendi yang serupa dalam gejala. Namun, seperti yang telah disebutkan, baik artritis maupun arthrosis dianggap sebagai diagnosis, karena ada banyak varietas. Sekarang kita akan mengetengahkan jenis arthritis utama dan mencirikannya sedikit. Bentuk yang paling biasa adalah:

Penyakit ini menyerang sendi kecil. Sebabnya tidak ditentukan dengan tepat, tetapi doktor cenderung ke arah penyakit berjangkit. Asas manifestasi adalah perubahan distrofi dan patologi pada tisu penghubung sendi. Gejala yang paling biasa adalah: kelemahan, penurunan selera makan, pergerakan sendi yang lemah pada waktu pagi, sakit, bengkak, demam kulit.

Jenis ini mempunyai tahap pembesaran dan pengampunan. Sekiranya penyakit itu berkembang, maka ubah bentuk sendi yang tidak dapat dipulihkan, tisu tulang rawan berlaku. Di samping itu, beban pada tendon meningkat, yang menyebabkan peregangan mereka.

Ini adalah hasil dari beberapa jenis jangkitan pada tubuh ketika mikroorganisma menyerang sendi. Gejala termasuk: suhu badan tinggi, sakit otot (berhampiran sendi yang terjejas), sakit kepala, bengkak, dan sebagainya..

Memandangkan penyebabnya adalah jangkitan, maka spesies ini merebak kepada anak-anak. Penting untuk diperhatikan bahawa gejala lebih ketara pada kanak-kanak. Sendi berikut terjejas oleh penyakit: lutut, bahu, sendi pinggul, punggung bawah, iaitu, yang lebih banyak dimuat.

Sekiranya anda mempunyai sedikit kecurigaan jenis ini, anda harus segera berjumpa doktor untuk mengelakkan perubahan struktur dan fungsi sendi yang tidak dapat dipulihkan

Ini adalah keradangan bukan supuratif pada kapsul sendi. Adalah sangat penting untuk diperhatikan bahawa lelaki muda rentan terhadap penyakit ini. Kenapa? Artritis reaktif adalah akibat penyakit saluran gastrousus atau sistem pembiakan, dan lelaki paling sering menderita ulser perut. Penyakit ini dapat berkembang secara beransur-ansur, tetapi ada kasus ketika gejala muncul secara tiba-tiba. Penyakit ini dilokalisasi pada lengan, kaki. Gejala termasuk kelemahan, demam, sakit kepala, radang, sakit kepala, gangguan penglihatan, gangguan pencernaan, dan sebagainya..

Manifestasi pertama berlangsung sekitar dua bulan, diikuti dengan tahap pengampunan. Ciri khas jenis ini adalah kesakitan yang berlaku semasa bersantai. Sekiranya anda tidak bertindak, akibatnya boleh sangat berbeza, seperti katarak mata. Rawatan dijalankan dengan antibiotik selama dua minggu

Artritis jenis ini adalah isyarat mengenai gangguan metabolik dalam tubuh manusia, kandungan garam tinggi, pengumpulan asid urik.

Mempengaruhi artritis gouty pada tangan dan sendi pergelangan kaki. Di zon risiko, orang yang telah mencapai usia empat puluh tahun, ketika aktiviti fizikal menurun, perubahan terjadi di dalam tubuh.

Orang yang menderita diabetes, obesiti, darah tinggi harus berhati-hati. Provokitor adalah makanan alkohol, berlemak dan protein. Gejala termasuk rasa sakit yang teruk, perubahan warna pada kulit, peningkatan suhu badan, suhu kulit, pemendapan garam pada sendi, yang menyebabkan segel.

Sekiranya penyakit itu tidak diubati, maka serangan akan muncul semakin kerap, dan penyakit itu sendiri akan mula menyerang sendi tetangga.

Jenis ini adalah akibat penyakit kulit dan kuku. Sekiranya anda mempercayai statistiknya, maka sepuluh peratus daripada semua kes adalah psoriatic arthritis. Selain itu, tekanan, pengambilan ubat anti-radang, ubat untuk darah tinggi, dan sebagainya boleh menjadi sebabnya. Gejala termasuk sakit, kulit kemerahan, dan psoriasis. Akibat tidak bertindak seperti berikut: kecacatan sendi, kehilangan, pembedahan

Kini perubatan dapat memberikan taraf hidup yang baik bagi orang-orang walaupun pada usia tua. Dan ini walaupun terdapat pelbagai penyakit sistem muskuloskeletal. Adalah perlu untuk berjumpa doktor tepat pada masanya untuk diagnosis dan rawatan..

Gejala artritis

Sekarang mari kita senaraikan secara ringkas gejala arthritis:

  • kemerahan kulit di kawasan sendi yang meradang;
  • kelemahan;
  • pengurangan berat;
  • hilang selera makan;
  • peningkatan suhu badan;
  • peningkatan suhu kulit di kawasan yang terjejas;
  • sakit;
  • menggigil;
  • mudah marah;
  • sakit;
  • bengkak;
  • ubah bentuk;
  • sekatan pergerakan dan sebagainya.

Bagaimana dengan rawatan artritis dan arthrosis? Doktor apa yang merawat penyakit ini? Sekiranya anda mengalami kesakitan pada sendi, anda harus berjumpa dengan ahli terapi. Dia akan melakukan tinjauan pendek dan menulis rujukan kepada pakar yang tepat. Bergantung pada jenis penyakit, anda mungkin memerlukan khidmat pakar bedah, ortopedis, reumatologi, traumatologist, arthrologist, dan sebagainya. Harap maklum bahawa agak sukar untuk mencari pakar terakhir, kerana biasanya, mereka membuat janji di klinik berbayar.

Penyebab artritis

Dalam artikel ini, kami mempertimbangkan penyakit arthritis dan arthrosis: sebab, pencegahan dan rawatan. Sekarang mari kita perhatikan sedikit penyebab arthritis..

Penyakit ini telah dikaji selama bertahun-tahun, tetapi doktor tidak dapat memberikan jawapan yang tepat untuk persoalan ini. Walau bagaimanapun, mereka masih mengenal pasti beberapa faktor yang menyebabkan perkembangan artritis. Ini termasuk:

  • alahan;
  • gangguan metabolik;
  • kegagalan sistem saraf dan sebagainya.

Sebabnya mempunyai sebilangan ciri:

  • patogen memasuki badan melalui trauma pada kulit atau mulut; tentu saja, penghalang pelindung dihidupkan, dengan kegagalan sedikit pun jangkitan menyerang zon yang lemah;
  • selalunya penyakit ini diperhatikan pada atlet yang membebani badan mereka (angkat berat paling banyak menderita); perkara yang sama berlaku untuk ahli terapi urut yang terlalu banyak bekerja semasa bekerja;
  • berat badan berlebihan adalah sebab kematian sendi, sehingga berat badan yang besar mengancam artritis dan sebagainya.

Rawatan artritis komprehensif

Untuk artritis, arthrosis, penghilang rasa sakit adalah mustahak. Mereka diresepkan oleh ahli terapi pada lawatan pertama ke institusi perubatan dengan masalah ini. Kami akan bercakap sedikit kemudian mengenai arthrosis, kami akan mempertimbangkan rawatan arthritis dalam bab ini..

Perkara pertama yang dituju oleh terapi adalah menghilangkan penyebab penyakit, jika artritis bersifat berjangkit, alergi atau gout. Yang kedua adalah terapi patogen, yang melakukan sejumlah fungsi:

  • normalisasi metabolisme;
  • pembetulan kereaktifan imunologi;
  • penghapusan keradangan (ini dapat dicapai dengan tiga cara - ubat, fisioterapi, rawatan spa);
  • pemulihan sendi dengan urutan, akupunktur dan sebagainya.

Berdasarkan semua yang telah dikatakan, kita dapat menyimpulkan bahawa artritis adalah penyakit yang memerlukan pendekatan bersepadu. Hanya doktor yang berpengalaman yang boleh menetapkan rawatan, kerana ia adalah individu untuk setiap orang.

Ubat tradisional dalam rawatan artritis

Rawatan artritis dan arthrosis dengan ubat-ubatan rakyat adalah perkara biasa, kerana orang-orang, kerana beberapa sebab, tidak mahu mengunjungi institusi perubatan. Sudah tentu, mungkin untuk menambah resipi "nenek" ke terapi utama yang ditetapkan oleh doktor. Tetapi tidak berbaloi untuk mengubati sendiri dan menunggu artritis hilang dari losyen.

Rawatan di rumah untuk artritis termasuk gelatin, cuka sari apel, baking soda, ais, dan hidrogen peroksida. Sekarang sebentar mengenai ubat yang paling biasa.

Gelatin gel: 2 sudu kecil butiran gelatin, 100 ml air suam, 100 ml jus. Tuangkan gelatin semalaman dengan air, dan pada waktu pagi tuangkan jus, gaul rata dan minum. Tempoh kursus - 30 hari.

Kaedah berikut tidak sesuai untuk orang yang mengalami masalah perut. 1 sudu kecil cuka sari apel, segelas air. Campurkan semua dan minum sebelum makan (anda tidak boleh makan selama setengah jam). Anda boleh menggunakan produk ini sehingga lima kali sehari..

Untuk kaedah seterusnya, anda memerlukan seperempat sendok teh baking soda dan segelas air suam. Kacau bahan dan minum seperempat jam sebelum makan. Sekiranya anda berusia di bawah 40 tahun, maka dua dos sehari sudah mencukupi, jika tidak, gunakan produk tiga kali sehari. Selepas 3 hari, tingkatkan kandungan soda penaik menjadi satu sudu besar.

Arthrosis

Jadi, bagaimana arthritis berbeza dengan arthrosis? Sekarang anda dapat mengetahui jawapan untuk soalan ini. Kami sekarang mencadangkan untuk membincangkan arthrosis. Penyakit ini tercermin dalam pemusnahan tisu tulang rawan pada sendi. Sekiranya anda mempercayai statistiknya, maka lapan puluh peratus populasi planet kita menderita penyakit ini. Dengan perkembangan penyakit yang berpanjangan, perubahan dan penstrukturan semula berlaku pada sendi, dan akibatnya, proses keradangan muncul. Akibat dari proses ini adalah degenerasi tisu yang terletak berdekatan dengan sendi..

Perbezaan antara arthritis dan arthrosis adalah seperti berikut:

  • arthrosis adalah lesi pada sendi;
  • artritis adalah penyakit keradangan seluruh organisma secara keseluruhan (secara umum, organ lain juga menderita - hati, ginjal, jantung, dan sebagainya).

Varieti arthrosis

Jenis arthrosis yang paling biasa:

Jenis ini mempengaruhi sendi pinggul, sementara lelaki dan wanita setelah berumur empat puluh tahun menderita penyakit ini. Sangat penting untuk diperhatikan bahawa penyakit ini dapat berkembang pada satu atau dua pinggul sekaligus.

Jenis ini hanya dipengaruhi oleh sendi lutut orang tua. Gonarthrosis terkenal dengan gejala kesakitan yang kuat, yang agak sukar untuk dihilangkan.

Ini adalah arthrosis kaki. Menurut statistik, tujuh puluh peratus kes arthrosis berlaku pada spesies ini. Osteoartritis kaki menampakkan dirinya sebagai gangguan tergelincir antara tulang rawan dan tulang, yang mengakibatkan kecacatan

Penyakit ini adalah subspesies arthrosis pergelangan kaki. Ia dibezakan menjadi kumpulan yang terpisah, kerana hanya mempengaruhi sendi kecil jari kaki. Arthrosis interphalangeal adalah akibat daripada kurangnya penembusan cecair nutrien ke sendi jari kaki

Gejala arthrosis

Tanda-tanda pertama artritis dan arthrosis termasuk ketidakselesaan semasa pergerakan, sakit pada sendi, keterbatasan pergerakan kawasan yang terjejas. Di bahagian ini, anda akan belajar mengenai gejala arthrosis yang paling biasa. Ini kami boleh merangkumi:

  • kesakitan yang semakin teruk dengan tenaga;
  • edema;
  • keperitan;
  • ketidakselesaan;
  • kekakuan selepas tidur atau rehat;
  • sakit malam;
  • sakit "untuk cuaca";
  • had pergerakan;
  • kepincangan;
  • ubah bentuk sendi;
  • meningkat.

Perhatikan bahawa gejala yang disenaraikan di atas muncul dalam urutan ini semasa penyakit itu berkembang. Pada peringkat awal, praktikalnya tidak ada tanda-tanda luaran (pembengkakan ringan, rasa sakit sederhana pada palpasi mungkin), namun, dengan perkembangan penyakit ini, kelengkungan, peningkatan, kesakitan teruk, dan sebagainya mungkin muncul.

Penyebab arthrosis

  • primer (idiopatik);
  • sekunder.

Jenis pertama berkembang tanpa sebab yang jelas, dan yang kedua adalah hasil patologi pada sendi. Penyebab arthrosis sekunder mungkin termasuk:

  • kecederaan;
  • displasia;
  • gangguan metabolik;
  • penyakit autoimun;
  • keradangan;
  • penyakit sistem endokrin;
  • peningkatan pergerakan sendi;
  • hemofilia.

Kumpulan risiko merangkumi orang-orang berikut:

  • orang tua;
  • orang yang mempunyai berat badan berlebihan;
  • orang yang berlebihan sendi (atlet, orang tua yang lemas, menggunakan tongkat, dan sebagainya);
  • orang yang telah menjalani pembedahan sendi;
  • orang yang berada di bawah pengaruh bahan toksik dan sebagainya.

Rawatan arthrosis

Semasa merawat arthritis dan arthrosis, tablet harus diambil mengikut skema yang ditetapkan oleh doktor yang merawat. Selain rawatan ubat, penekanannya adalah pada urut, akupunktur, terapi senaman dan sebagainya. Yaitu, dalam satu dan dalam kes kedua, pendekatan bersepadu untuk rawatan diperlukan..

Rawatan artritis, arthrosis hanya boleh diresepkan oleh pakar yang berpengalaman, kerana setiap pesakit memerlukan pendekatan khusus. Semasa merawat arthrosis, doktor cuba mencegah kecacatan dan mengembalikan fungsi pada sendi. Terapi merangkumi aktiviti tempatan dan umum. Selain terapi senaman, berenang, berbasikal, mandi khas dan banyak prosedur lain, ubat diperlukan:

  • mengambil NSAID (ubat anti-radang bukan steroid);
  • pelantikan ubat penenang, penenang otot;
  • suntikan intramuskular;
  • suppositori rektum.

Sinovitis reaktif melibatkan tusukan dan pemberian glukokortikosteroid. Pengenalan GCS tidak boleh melebihi empat kali setahun.

Ubat tradisional dalam rawatan arthrosis

Salap untuk artritis dan arthrosis sangat biasa dalam perubatan rakyat, yang boleh disediakan sendiri di rumah. Berikut adalah contoh beberapa di antaranya:

  • daun salam yang dihancurkan, jarum juniper yang dihancurkan, mentega dicampurkan dalam bahagian 6: 1: 12 dan disapu ke sendi (analgesik, kesan menenangkan pada sendi);
  • bunga semanggi manis (2 sudu besar.) atau St. John's wort dan 50 gram jeli petroleum, campurkan dan sapukan ke kawasan yang rosak.

Mengenai diet untuk artritis dan arthrosis, cadangannya adalah seperti berikut:

  • mengehadkan penggunaan lemak haiwan;
  • peningkatan jumlah buah-buahan dan sayur-sayuran dalam diet.

Musuh yang sangat berbahaya bagi sendi adalah berat badan berlebihan, yang menekan, dan sendi cepat hilang.

Oleh itu, kesimpulannya adalah seperti berikut: artritis dan arthrosis adalah penyakit sendi (yang pertama disebabkan oleh proses keradangan, dan yang kedua disebabkan oleh kecederaan dan penyakit lain), gejala dan rawatannya serupa, tetapi hanya pakar yang berpengalaman yang harus menetapkan yang terakhir, berdasarkan ciri-ciri individu organisma. Semua ubat tradisional harus dibincangkan dengan doktor anda..

Artritis dan arthrosis - apakah perbezaan dan cara menyelamatkan sendi dari mereka?

Artritis dan arthrosis - bagi mereka yang mengalami musibah untuk berkenalan dengan penyakit ini, perbezaan di antara mereka adalah jelas. Sekiranya anda adalah salah satu daripada mereka yang bertuah yang ditimpa musibah ini, maka tidak ada salahnya untuk mengetahui lebih banyak mengenai mereka. Pencegahan patologi sendi adalah relevan pada usia apa pun.

Artritis dan arthrosis - apakah perbezaan di antara mereka?

Artritis dan arthrosis, seperti yang anda duga, adalah penyakit sistem muskuloskeletal. Kedua-duanya mempengaruhi sendi, tetapi berkembang dalam senario yang berbeza.

Artritis dicirikan oleh adanya proses keradangan di kawasan artikular. Ini mempengaruhi terutamanya sinovium, di mana tulang rawan tertutup. Pada masa yang sama, jumlah cecair sinovial meningkat, yang bertindak sebagai pelincir pada sendi. Ini jelas ditunjukkan pada pembengkakan di sekitar fokus keradangan..

Artritis dianggap oleh banyak orang sebagai penyakit yang berkaitan dengan usia, tetapi sebenarnya ia boleh berkembang pada usia berapa pun. Perkara lain adalah bahawa pada orang muda patologi ini sering berlaku kerana kecederaan atau penyakit berjangkit yang tidak dirawat. Tidak sukar untuk menghilangkan penyakit seperti ini semasa pembedahan. Lebih berbahaya adalah arthritis yang disebabkan oleh proses patologi dalam badan itu sendiri, kerana lebih cenderung berkembang menjadi arthrosis.

Dengan arthrosis, keradangan tidak diperhatikan, tetapi ini tidak memudahkan pesakit, kerana sendi sudah mulai runtuh. Apabila lapisan tulang rawan berkurang, intensiti gejala kesakitan meningkat, dan pada masa yang sama, pergerakan anggota badan yang terjejas menurun. Penyakit ini sukar untuk diubati, sangat sukar untuk membantu pesakit dalam kes-kes lanjut. Tisu tulang rawan, yang telah diperbaharui dengan sangat perlahan, tidak mempunyai masa untuk pulih. Akibatnya, jurang antara tulang dikurangkan dengan berbahaya, meramalkan malapetaka yang akan berlaku..

Dua masalah dengan satu punca. Apa yang menyebabkan arthritis dan arthrosis?

Artritis dan arthrosis berkait rapat, yang terakhir adalah akibat logik dari yang pertama. Keradangan di kawasan artikular tidak lebih daripada reaksi terhadap rangsangan tertentu. Proses ini boleh diprovokasi oleh mikroorganisma patogen, toksin atau garam mineral yang menembusi ke rongga sendi. Sekiranya badan tidak berdaya untuk menghilangkan pesalah, dia mula melakukan kegiatan subversifnya, perlahan-lahan membunuh tulang rawan yang sihat.

Perlu diperhatikan bahawa akar masalah ini sering sama - pelanggaran proses metabolik. Khususnya, artritis dan arthrosis adalah penanda patologi sistem kerangka yang mengerikan seperti osteoporosis. Apabila metabolisme kalsium terganggu, zarah mineral ini menembusi ke kawasan sendi, mencetuskan proses yang merosakkan. Osteoporosis sendiri, tidak seperti penyakit di atas, bersifat asimtomatik, sebab itulah ia biasanya dikesan hanya selepas patah tulang.

Penyakit yang disenaraikan sekarang adalah antara yang tidak dapat disembuhkan. Namun, dengan diagnosis tepat pada masanya dan terapi yang tepat, proses yang merosakkan ini dapat diperlahankan dengan ketara. Bagi sendi, untuk menambah kekuatannya, berguna untuk menambah hidangan utama dengan pengambilan makanan tambahan semula jadi berdasarkan akar dandelion, yang mempercepat pertumbuhan tisu tulang rawan. Dan untuk memastikan pemakanan organ sistem muskuloskeletal yang mencukupi, pengambilan ubat perangsang darah yang mengandungi dihydroquercetin pelindung kapilari semula jadi akan membantu..

Sekiranya kita bercakap mengenai pencegahan patologi osteoartikular, maka akan berguna untuk mengingatkan anda tentang keperluan menjaga tubuh dalam keadaan baik dan mengawal berat badan. Pound tambahan bukan hanya beban tambahan pada sistem muskuloskeletal, tetapi juga penyekat yang terkenal di jalan metabolisme yang betul.

Artritis dan arthrosis - apa perbezaannya?

Terdapat banyak patologi sendi; mereka berbeza dari segi asal, mekanisme perkembangan, gejala dan kaedah rawatan. Selalunya, antara lain, arthritis dan arthrosis didiagnosis. Penyakit serupa, tetapi mempunyai beberapa perbezaan penting. Diagnosis pembezaan diperlukan untuk pemilihan terapi yang betul dan pencegahan komplikasi teruk yang tepat pada masanya. Untuk mengelakkan salah faham dan kekeliruan, anda harus mengetahui bagaimana arthritis berbeza dengan arthrosis, dan apakah kedua-dua penyakit itu..

Apa itu artritis dan arthrosis, apa perbezaannya

Artritis, arthrosis adalah dua penyakit berbeza yang mempengaruhi sendi. Walaupun terdapat istilah yang sesuai, ini bukan diagnosis yang sama dan, lebih-lebih lagi, bukan sinonim. Mereka mempunyai ciri-ciri yang sama dan berbeza, jadi mereka tidak boleh keliru..

Arthrosis adalah patologi artikular degeneratif-distrofik, yang dicirikan oleh:

  • kerosakan pada tisu tulang rawan dengan penglibatan ligamen, otot, sinovium, tulang secara beransur-ansur dalam proses yang merosakkan;
  • sifat tidak keradangan;
  • bentuk kursus kronik;
  • berkembang secara tempatan, tanpa menjejaskan badan secara keseluruhan.

Arthrosis berlaku terutamanya pada masa dewasa, setelah 45 tahun, pada wanita dengan latar belakang penuaan badan, pemakaian sistem muskuloskeletal. Kadang-kadang muncul pada usia yang lebih muda kerana senaman fizikal yang ketara, kecederaan parah, dan keadaan kerja yang tidak baik. Menurut pengkelasan antarabangsa ICD-10, kod M15-M19 diberikan.

Perbezaan asas antara konsep "arthritis" dan "arthrosis" dapat dilihat dari nama-nama penyakit

Arthritis adalah istilah kolektif yang merangkumi sebarang penyakit sendi:

  • adalah radang;
  • berlaku lebih kerap dalam bentuk akut, berubah menjadi kronik;
  • mempengaruhi tisu tulang dan rongga sendi;
  • timbul sebagai lesi sistemik, dengan penglibatan beberapa sendi artikular dan organ sasaran dalam proses patologi.

Artritis menyerang orang dewasa di bawah 40 tahun, begitu juga dengan kanak-kanak. Penyakit ini dapat dipulihkan, ia dapat disembuhkan dengan berjaya dengan rawatan perubatan yang tepat pada masanya. Menurut pengkelasan ICD-10, ia mempunyai kod M00-14.

Patologi artritis dan artritis sering saling berkaitan. Artritis yang tidak dirawat dengan usia membawa kepada perubahan degeneratif pada tulang rawan. Pada gilirannya, arthrosis dalam tempoh eksaserbasi disertai dengan keradangan tisu. Penyakit sendi disebut arthrosis-arthritis.

Jenis penyakit

Artritis dalam klasifikasi perubatan rasmi dibahagikan kepada jenis mengikut beberapa kriteria. Bergantung pada bentuknya, mereka membezakan akut (keradangan teruk yang dapat disembuhkan sepenuhnya) dan kronik (patologi yang tidak dapat disembuhkan dengan eksaserbasi). Mengikut tahap kerosakan sendi, terdapat monoartritis (dalam satu sendi), oligoarthritis (dalam 2-3 sendi), poliartritis (keradangan berganda).

Kedua-dua penyakit ini berpunca daripada tindakan banyak faktor.

Yang paling popular adalah pengelaskan arthritis mengikut asal:

  • rheumatoid - penyebabnya terletak pada gangguan genetik yang bersifat autoimun;
  • berjangkit (septik) - perkembangan mikroflora patogenik secara langsung di rongga artikular;
  • reaktif - komplikasi sekunder jangkitan pernafasan, genitouriner, usus;
  • traumatik (pasca-trauma) - terbentuk kerana kerosakan mekanikal pada tulang, tendon, otot, ligamen;
  • metabolik (gouty) - pelanggaran proses metabolik dalam badan;
  • reumatik - berkembang selepas jangkitan bakteria di dalam badan.

Arthrosis dicirikan oleh bentuk kronik yang eksklusif dengan kerosakan pada satu sendi artikular. Mempengaruhi sendi yang terutama bergerak di tubuh manusia - kaki (lutut, pergelangan kaki, kaki), lengan (bahu, siku), serta kawasan rahang dan vertebra.

Bergantung pada penyetempatan, ia dibahagikan kepada:

  • lutut (gonarthrosis);
  • pinggul (coxarthrosis);
  • buku lali;
  • brachial;
  • siku;
  • tangan;
  • ibu jari kaki;
  • tulang belakang (spondyloarthrosis);
  • serviks (uncovertebral);
  • temporomandibular (TMJ).

Terapi sangat bergantung pada jenis patologi artikular, terutamanya untuk artritis.

Penting untuk memahami bukan sahaja tanda-tanda arthrosis dan arthritis yang serupa dan khas, tetapi juga sebab, jenis, ciri perjalanan patologi artikular

Perbezaan penyebab arthritis dan arthrosis

Artritis dan arthrosis berlaku dengan latar belakang banyak faktor buruk. Penyokong umum kedua-dua penyakit ini adalah:

  • kecenderungan genetik;
  • trauma (lebam, dislokasi, subluksasi, keseleo, patah tulang);
  • anomali kongenital dalam pengembangan sistem muskuloskeletal;
  • gangguan metabolik dan hormon;
  • penyakit kronik yang teruk (rematik, batuk kering, diabetes mellitus, masalah tiroid);
  • gaya hidup yang salah (aktiviti rendah, pemakanan yang buruk, berat badan berlebihan, tabiat buruk);
  • tekanan fizikal dan emosi yang ketara.

Penyimpangan ini mempunyai kesan negatif pada tubuh secara keseluruhan, yang secara signifikan meningkatkan risiko penyakit sendi. Tetapi ada sebab yang lebih jelas dan jelas bagi setiap penyakit secara berasingan..

Yang sangat penting dalam perkembangan artritis adalah:

  • jangkitan virus, kulat, bakteria (influenza, salmonellosis, hepatitis, tonsilitis, jangkitan usus, borrelosis, sifilis);
  • patologi autoimun (psoriasis, sklerosis berganda, lupus eritematosus);
  • gangguan metabolik (gout);
  • penyakit tisu tulang (osteoporosis, osteomielitis, osteochondrosis, osteoartritis);
  • reaksi alahan;
  • imuniti rendah;
  • pembedahan sendi.

Dorongan untuk permulaan patologi boleh menjadi hipotermia dangkal, keadaan kebersihan dan kehidupan yang buruk, pemakanan yang tidak seimbang.

Patologi artikular mempunyai lebih banyak perbezaan daripada tanda serupa

Apakah perbezaan antara arthrosis dan arthritis? Perubahan degeneratif pada tulang rawan pada arthrosis, sebagai tambahan kepada sebab umum yang disenaraikan, berlaku kerana:

  • gangguan fungsi berkaitan sistem muskuloskeletal yang berkaitan dengan usia;
  • proses keradangan yang tidak dirawat pada sendi (arthritis, sinovitis);
  • peredaran darah yang lemah (aterosklerosis, urat varikos);
  • aktiviti profesional (atlet).

Biasanya patologi artikular adalah hasil daripada beberapa faktor buruk dalaman dan luaran sekaligus..

Perbezaan antara arthritis dan arthrosis dalam gejala

Gejala kedua penyakit ini agak serupa pada manifestasi umum. Untuk luka-luka radang dan bukan radang pada sendi, adalah ciri:

  • kesakitan yang berbeza-beza;
  • perasaan kekejangan dan kekakuan;
  • renyah dan berderak semasa berjalan;
  • ketidakselesaan selepas rehat yang berpanjangan;
  • reaksi menyakitkan terhadap perubahan cuaca, aktiviti fizikal;
  • ubah bentuk luaran kawasan yang terjejas.

Pada masa yang sama, sifat dan masa permulaan sensasi yang tidak menyenangkan, keparahan dan intensiti proses patologi berbeza dengan ketara..

Artritis berkembang dengan latar belakang proses keradangan pada sendi, arthrosis adalah akibat dari proses degeneratif, perubahan distrofi pada tisu tulang rawan

Dengan tanda-tanda ini, anda dapat memahami jenis penyakit yang anda miliki - artritis, arthrosis, apa perbezaan antara mereka:

  • sindrom kesakitan pada artritis timbul secara tiba-tiba dengan latar belakang kesihatan relatif, dengan arthrosis, ia tumbuh secara beransur-ansur apabila perubahan distrofik dalam perkembangan tisu tulang rawan - dari beberapa bulan hingga beberapa tahun;
  • rasa sakit pada arthritis membimbangkan terutamanya pada waktu malam dan pagi, berkurang selepas perkembangan sendi, rasa sakit pada arthrosis, sebaliknya, reda pada waktu rehat dan meningkat dengan ketara dengan pergerakan (pada peringkat terakhir ia selalu ada);
  • artritis selalu disertai dengan proses keradangan dengan pembengkakan, kemerahan, hiperemia, peningkatan suhu tempatan, untuk arthrosis kursus seperti itu hanya ciri semasa tempoh eksaserbasi;
  • artritis bersifat sistemik, yang melibatkan sendi kiri dan kanan kaki atau lengan dalam proses pada masa yang sama, serta mempengaruhi jantung, paru-paru, kulit, saluran darah, dan sistem saraf. Lesi artritis biasanya tidak melampaui satu sendi patologi;
  • pada peringkat awal, penampilannya berbeza - dengan artritis, keradangan tisu dapat dilihat dengan jelas, tempat itu membengkak dan menjadi panas, dengan arthrosis tidak ada perubahan visual, dan hanya pada kes kedua-dua penyakit lanjut, ubah bentuk sendi ditunjukkan;
  • kesihatan umum dengan artritis bertambah buruk - suhu meningkat, kelemahan, rasa tidak enak badan, selera makan hilang, berat badan menurun (dalam bentuk kronik, gejala ini mungkin tidak ada). Pesakit dengan arthrosis tidak terganggu dengan gejala seperti itu, fokusnya hanya pada sendi yang sakit dan kurang berfungsi.

Pada peringkat penyakit yang berlainan, gambaran klinikal mungkin berbeza dengan ketara. Adalah mungkin untuk membuat diagnosis yang tepat hanya setelah pemeriksaan lengkap.

Lebih mudah mengenali permulaan penyakit dengan jenis perubahan patologi berjangkit

Diagnosis pembezaan arthrosis dan arthritis

Pada tanda-tanda pertama penyakit sendi, perlu membuat janji temu dengan doktor. Ahli arthrologi menangani patologi seperti itu, yang tahu dengan tepat bagaimana mengenali arthritis dan arthrosis dan apa perbezaannya. Sekiranya tidak ada pakar seperti itu di klinik, anda boleh berjumpa dengan pakar ortopedik, traumatologi, osteopat, reumatologi, pakar bedah. Sekiranya terdapat artritis, bergantung kepada etiologi penyakit, mungkin diperlukan rundingan tambahan dengan pakar penyakit berjangkit, imunologi, ahli neuropatologi, ahli endokrinologi, pakar kardiologi..

Adalah sukar untuk membuat diagnosis yang tepat berdasarkan pemeriksaan dalaman dan diagnosis primer..

Sebilangan kajian instrumental diperlukan:

  • radiografi untuk menentukan keadaan sendi, pengiktirafan kecederaan, neoplasma;
  • CT dan MRI untuk pemeriksaan terperinci bukan sahaja rongga artikular, tetapi juga tisu lembut;
  • Ultrasound - dilakukan sekiranya terdapat kontraindikasi terhadap sinar-X dan tomografi.

Semua kaedah ini cukup bermaklumat, boleh digunakan untuk kedua-dua patologi..

Sekiranya anda mengesyaki arthritis, anda tidak boleh melakukan ujian makmal untuk mengenal pasti punca penyakit dan menentukan keadaan umum badan:

  • ujian darah untuk tahap leukosit, ESR, penanda spesifik;
  • analisis air kencing untuk kehadiran garam asid urik;
  • ujian reumatik untuk mengesan faktor reumatoid;
  • ujian imunologi untuk menilai keadaan pertahanan imun badan;
  • Diagnostik PCR untuk agen berjangkit;
  • arthroscopy untuk pengumpulan cecair sinovial untuk analisis.

Kompleks teknik dipilih secara individu berdasarkan gambaran klinikal dan pemeriksaan awal oleh pakar. Pemeriksaan yang lengkap tidak memerlukan banyak masa, tetapi sangat penting untuk membuat diagnosis pembezaan dan menetapkan rawatan yang sesuai.

Kaedah utama dalam diagnosis arthritis dan arthrosis adalah sinar-X

Perbezaan dan ciri dalam rawatan setiap penyakit

Kedua-dua penyakit ini memerlukan terapi khas, tanpa itu artritis menjadi kronik, dan arthrosis menghalang keupayaan bekerja.

Prinsip umum rawatan adalah serupa, tetapi objektifnya berbeza:

  • dengan artritis, tujuan utama adalah untuk melegakan keradangan, menghilangkan gejala yang menyakitkan, dan mencegah komplikasi pada organ lain;
  • dengan arthrosis, kerana ketidakupayaan untuk menyembuhkan penyakit sepenuhnya, penekanan terapi utama adalah untuk menghilangkan rasa sakit dan menghentikan proses distrofi pada tulang rawan.

Kompleks langkah-langkah terapi semestinya merangkumi ubat-ubatan dalam bentuk tablet, salap, krim, larutan, serbuk, suntikan. Sebagai kaedah tambahan, resipi rakyat, fisioterapi, dan latihan terapi digunakan. Dalam kes lanjut, campur tangan pembedahan sangat diperlukan..

Terapi dipilih dengan teliti mengikut petunjuk individu. Tidak ada penawar universal untuk artritis dan arthrosis, rawatan diri dilarang.

Artritis dan arthrosis - apakah perbezaan antara rawatan ubat

Persediaan farmasi adalah bahagian penting dalam rawatan kedua-dua penyakit. Anda tidak boleh melakukan penyakit radang sendi kerana adanya proses keradangan yang kuat. Terapi menggunakan:

  1. Ubat nonsteroid anti-radang dalam bentuk tablet, serbuk, salap - Ibuprofen, Diclofenac, Indomethacin, Nimesulide. Ubat-ubatan kumpulan ini hanya menghentikan keradangan dan gejala yang tidak menyenangkan..
  2. Imunosupresan - Imuran, Cyclosporin, Neoral. Menindas kekebalan mereka sendiri sekiranya berlaku penyakit autoimun.

Perbezaan proses yang berlaku pada sendi menentukan perbezaan rawatan

  • Hormon kortikosteroid - Prednisolone, Hydrocortisone, Triamcinolone. Keluarkan sindrom kesakitan yang teruk menggunakan bentuk tablet atau suntikan intra-artikular.
  • Antibiotik - Amoxiclav, Doxycycline, Azithromycin. Mereka mempunyai kesan antibakteria sekiranya terdapat proses menular di badan dan sendi.
  • NSAID dan kortikosteroid berkesan semasa pemburukan arthrosis, apabila keradangan dan kesakitan teruk menyertai proses patologi. Di samping itu, penyakit ini melibatkan penggunaan:

    1. Chondroprotectors untuk memulihkan tisu tulang rawan dan menghentikan pemusnahan sendi. Secara jangka panjang, serbuk digunakan untuk pemberian oral, suntikan intramuskular dan intraartikular - Chondroitin, Artro Stop, Traumeel S, Artradol.
    2. Penghilang sakit mulut - Analgin, Aspirin, Tylenol.
    3. Ubat vasodilator untuk meningkatkan aliran darah - Teonikol, Trental.
    4. Relaksan otot untuk hipertonik dan kekejangan otot - Mydocalm, Sirdalud, Baclofen.
    5. Kompleks vitamin untuk meningkatkan proses metabolik dan mencegah komplikasi sistemik - Milgamma, Kalcemin, Centrum.

    Ubat Chondroprotective dan vitamin juga ditunjukkan untuk beberapa bentuk artritis, terutama dalam bentuk kronik.

    Terapi yang betul dipilih mengikut hasil pemeriksaan, dengan mengambil kira usia dan kesejahteraan pesakit..

    Salap untuk arthritis dan arthrosis

    Terapi simptomatik sama diperlukan untuk artritis dan arthrosis sendi. Pelbagai krim, salap, gel berfungsi secara tempatan, menghilangkan keradangan, sakit, bengkak, dan ketidakselesaan. Walau bagaimanapun, mereka tidak memberi kesan sistemik pada badan..

    Dalam kedua kes tersebut, ubat penghilang rasa sakit digunakan.

    Mereka dapat mengurangkan keadaan:

    • salap anti-radang berdasarkan natrium diclofenac (Diclofenac, Ortofen, Diklak, Diclosan, Voltaren, Olfen);
    • ubat anti-radang bukan steroid lain (Ketorol, Nise, Ketogel, Fastum, Butadion, Ibuprofen, Naproxen);
    • ubat penahan sakit dan pemanasan (Finalgon, Espol, Gevkamen, Nikoflex);
    • ubat-ubatan tempatan yang meningkatkan aliran darah dan keanjalan alat musculo-ligamen, berdasarkan racun ular dan lebah (Apizartron, Viprosal, Ungapiven);
    • salap dengan lemak hiu, yang mengaktifkan proses metabolik dan regenerasi pada sendi (Lemak hiu, tulang rawan hiu);
    • menggosok dengan sifat analgesik dan anti-radang (Dimexide, Bischofite, hempedu perubatan).

    Ubat tempatan jarang menyebabkan kesan sampingan, tetapi jangan lupa tentang kemungkinan reaksi kulit alergi.

    etnosains

    Kaedah tradisional adalah pembantu yang baik dalam rawatan arthritis dan arthrosis. Resipi buatan sendiri berdasarkan bahan semula jadi mempunyai kesan simptomatik, digunakan sebagai ubat tambahan.

    Pesakit berjaya menggunakan kaedah tradisional

    Dengan keradangan sendi pada artritis, anda boleh melakukan:

    • memampatkan untuk malam dari daun burdock, kubis putih, lidah buaya, pra-cuci dan sedikit berkerut untuk melepaskan jus;
    • mandian jarum pain yang hangat, mengukus sendi dalam kuah penyembuh;
    • menggosok kawasan yang terkena dari kuning telur, sesudu cuka sari apel dan sesudu terpentin;
    • rebusan herba sage, St. John's wort dan bearberry, menyeduh 2 sudu besar koleksi dalam setengah liter air mendidih, mengambil 0.5 cawan sebelum makan.

    Untuk meringankan keadaan dengan arthrosis akan membantu:

    • kompres dari akar halia, parut dan disapu pada sendi sakit untuk merangsang peredaran darah dan kesan pemanasan;
    • gosok semalaman dari 50 g madu dan 1 sudu kecil. menyembuhkan mumia;
    • plaster lada atau kompres sawi sebagai rawatan haba;
    • dulang berdasarkan rebusan daun pudina atau larutan garam soda.

    Semua resipi boleh digunakan untuk kedua-dua penyakit ini, tetapi hanya setelah berunding dengan doktor anda. Rawatan di rumah dapat membantu, menghilangkan rasa tidak selesa, dan membahayakan, menyebabkan reaksi alergi dan pemburukan.

    Latihan untuk artritis dan arthrosis

    Matlamat gimnastik pemulihan adalah untuk mengembalikan mobiliti sendi dan mencegah perubahan ubah bentuk..

    Tugas ini sama pentingnya untuk semua patologi artikular:

    • untuk kawasan pinggul - jongkok pada sudut tepat, mengayunkan kaki ke hadapan dan ke belakang, melakukan latihan "Basikal" dan "Gunting" dalam posisi berbaring;
    • untuk lutut - untuk duduk di tumit dari kedudukan berlutut dan bangkit, bersenam "Basikal" - sambil berdiri, lakukan gerakan melingkar lutut dengan kaki tertutup, perlahan-lahan bergerak dengan "angsa angsa";
    Prosedur fisioterapi, latihan khas berguna
    • untuk pergelangan kaki - urut setiap jari secara berasingan, putar kaki mengikut arah jam dan lawan jam, tarik stoking dari anda dan ke arah anda;
    • untuk tangan dan jari - untuk membuat pergerakan bulat dengan berus ke arah yang berbeza, mengepalkan dan melepaskan penumbuk, memutar objek bulat di tangan anda;
    • untuk tali pinggang bahu - putar bahu anda ke belakang dan ke belakang, angkat lengan dan bahu anda secara bergantian.

    Semua latihan dapat dilakukan hanya dalam tempoh pengampunan penyakit dengan izin doktor.

    Teknik terapi tambahan

    Rawatan sendi tidak hanya terhad kepada kaedah ubat-ubatan dan kaedah rakyat. Menurut Dr. Evdokimenko, penting untuk menjalankan terapi komprehensif, terutama pada tahap pemulihan setelah tempoh akut dan pemulihan mobiliti sendi.

    Pakar mengesyorkan:

    • urut untuk mengurangkan kesakitan dan mengembangkan sendi yang terkena (titik, madu, teknik manual);
    • prosedur fisioterapi untuk meningkatkan metabolisme sel, mempercepat pertumbuhan semula tisu, mencegah komplikasi (magnetoterapi, ultrasound, elektroforesis, terapi parafin);
    • ubat alternatif (hirudoterapi, akupunktur, kinesitherapy);
    • pemakanan (diet) yang betul dengan keutamaan buah-buahan dan sayur-sayuran, mengelakkan makanan dan alkohol yang berbahaya;
    • rawatan spa dengan pelbagai perkhidmatan terapi.

    Dalam kes lanjut, dan ini sering berlaku dengan arthrosis, anda harus menggunakan kaedah pembedahan radikal. Synovectomy, arthroplasty, endoprosthetics, arthrodesis akan membantu memulihkan sendi untuk berfungsi. Lebih baik tidak membiarkan perjalanan penyakit ke keadaan seperti ini, mengikuti semua preskripsi perubatan.

    Kesimpulannya

    Kami menawarkan maklumat ringkas mengenai penyakit arthrosis dan arthritis, apakah perbezaannya mengikut semua kriteria penting:

    Artritis dan arthrosis

    Semasa menyebut penyakit seperti arthritis, arthrosis, masalah pada sendi pasti terlintas di fikiran. Sesungguhnya, kedua-dua patologi ini secara langsung berkaitan dengan sistem muskuloskeletal, kerana proses patologi dilokalisasi pada sendi artikular. Kedua-dua arthritis dan arthrosis mempunyai simptom yang serupa. Ramai pesakit mengelirukan penyakit ini, menganggapnya sebagai patologi yang sama, namun mereka mempunyai perbezaan mendasar..

    Apa itu artritis dan arthrosis dan bagaimana ia berbeza

    Artritis dan arthrosis adalah diagnosis biasa pada pesakit tua. Untuk memahami perbezaan antara kedua-dua patologi ini, pertimbangkan apa itu artritis dan arthrosis dan apakah perbezaan di antara mereka..

    Penyakit sendi kronik di mana terdapat ubah bentuk secara beransur-ansur disebut arthrosis. Nama yang lebih betul adalah osteoartritis, kerana proses patologi tidak hanya melibatkan tisu tulang rawan, tetapi akhirnya juga tisu tulang.

    Penyebab langsung penyakit ini adalah kerosakan pada permukaan sendi, akibatnya mereka luntur dan berhenti menjalankan fungsinya. Manifestasi khas arthrosis adalah kesakitan yang teruk ketika bergerak di anggota badan, sebagai akibat dari proses patologi yang semakin teruk, pergerakan sendi sangat terhad. Pada peringkat lanjut, sendi boleh menjadi tidak bergerak.

    Biasanya arthrosis berlaku pada orang berusia lebih dari empat puluh lima tahun, tetapi dalam kes yang jarang berlaku, ia boleh menyerang sendi dan orang muda. Penyakit ini berkembang terutamanya pada wanita, dan juga orang yang mengalami patologi anggota badan kongenital menderita penyakit itu. Berat badan berlebihan, pembedahan sendi, kecederaan, misalnya, sendi pinggul atau lutut, menyebabkan arthrosis. Faktor endogen seperti pemakanan yang buruk atau gangguan peredaran darah pada sendi juga boleh memprovokasi penyakit ini..

    Kurangnya rawatan yang betul menyebabkan kehilangan mobiliti pada sendi dan ketidakstabilan sepenuhnya. Artritis lebih mudah dibezakan, kerana keradangan menimbulkan kemerahan kulit di tempat lesi, bengkak. Perhatikan bahawa arthritis bukan patologi terpencil. Ia adalah penyakit sistemik yang tidak hanya mempengaruhi sistem muskuloskeletal. Artritis biasanya mempengaruhi hati, ginjal, dan jantung. Ini adalah perbezaan utama antara arthritis dan arthrosis tempatan..

    Tanda-tanda

    Gejala artritis dan arthrosis sangat serupa antara satu sama lain, tetapi mereka juga mempunyai perbezaan yang ketara. Kesakitan adalah gejala penting yang muncul di kedua arthrosis dan arthritis. Sifat kesakitan berbeza: dengan arthrosis, pesakit mengalami sensasi negatif pada waktu melakukan aktiviti fizikal, dan juga dengan peningkatan beban pada sendi yang rosak.

    Pada mulanya, sakitnya mungkin ringan. Oleh kerana itu, pesakit tidak selalu mementingkan gejala seperti itu dan tidak memperhatikan tanda-tanda patologi pertama. Pada waktu rehat, rasa sakit mereda. Hanya pada peringkat kedua dan ketiga kesakitan selalu ada. Namun, jika anggota badan berjaya diposisikan, rasa sakit akan reda. Dengan artritis, rasa sakit tidak reda, dan puncak perkembangannya yang tertinggi dicapai pada waktu malam, lebih dekat dengan pagi.

    Kecacatan artikular adalah gejala utama patologi artikular

    Crunching adalah ciri khas arthrosis dan arthritis kronik.

    Kekejangan berlaku kerana penurunan keanjalan tisu tulang rawan dan peningkatan geseran antara permukaan artikular. Pada peringkat awal, keretakan jari dapat diperhatikan, dan kemudian sendi yang lebih besar terjejas. Keistimewaan ciri sendi sendi adalah bunyi kasar dan kering yang dibuat oleh sendi.

    Batasan pergerakan pada sendi dan kekakuan dalam pergerakan adalah gejala khas arthrosis dan arthritis, tetapi untuk masalah arthrosis pada sendi berbeza secara tempatan, iaitu sendi tertentu terjejas, dan dengan artritis - patologi sistemik - ketidakselesaan diperhatikan bukan sahaja pada sendi, tetapi di seluruh badan.

    Kecacatan artikular diperhatikan dalam kedua-dua patologi, tetapi mereka mempunyai ciri khas. Dengan arthrosis, perubahan hanya mempengaruhi sendi itu sendiri, dan proses keradangan pada artritis memprovokasi perubahan pada kulit - anda dapat melihat pembengkakan, kemerahan, dan hipertermia. Di samping itu, arthritis disertai oleh patologi somatik umum: suhu badan meningkat, keadaan demam khas masuk, peningkatan berpeluh, kelemahan dan mengantuk muncul. Konjungtivitis mungkin bermula, penyakit kronik adalah rumit. Dengan arthrosis, tidak ada gejala seperti itu, tetapi jika arthrosis arthritis telah berkembang, maka keradangan juga akan bergabung dalam arthrosis.

    Tanda-tanda arthritis dan arthrosis harus dibezakan dengan teliti oleh doktor, oleh itu, jika gejala negatif muncul, diperlukan perundingan pakar..

    Diagnostik

    Diagnosis arthritis atau arthrosis yang betul adalah penting untuk memulakan rawatan penyakit ini. Ia dapat dijalankan dengan menggunakan pelbagai kaedah penyelidikan. Tidak semua pesakit tahu doktor mana yang menangani patologi sendi, oleh itu, pada peringkat awal, anda boleh menghubungi pakar rheumatologi atau ahli terapi, dan kemudian anda memerlukan konsultasi dengan pakar bedah ortopedik.

    Pesakit mesti menjalani ujian darah yang akan menunjukkan perubahan umum dalam badan. Sekiranya keputusan ujian darah tidak menunjukkan keabnormalan, maka doktor cenderung ke arah arthrosis sebagai diagnosis awal..

    Sekiranya sinar-X tidak begitu bermaklumat, doktor menawarkan untuk menjalani MRI, di mana anda boleh memeriksa bidang yang diminati oleh doktor dalam beberapa unjuran

    Dengan peningkatan kadar pemendapan eritrosit dalam plasma darah, artritis reumatoid disyaki, kerana terdapat petunjuk yang jelas mengenai proses keradangan. Biasanya, penunjuk meningkat melebihi 25 mm / j. Sakit sendi yang memburuk pada waktu malam akan menjadi tanda pengesahan tambahan. Demi keadilan, kami perhatikan bahawa peningkatan ESR juga mungkin terjadi dengan arthrosis, jika keradangan telah menyertainya.

    Argumen tambahan yang menyokong rheumatoid arthritis akan peningkatan bilangan leukosit. Mereka juga mengambil darah dari urat untuk ujian reumatologi - kemunculan jenama khas - protein C-reaktif, yang bercakap mengenai keradangan. Namun, anda tidak boleh bergantung hanya pada ujian darah, kerana mustahil untuk menentukan salah satu penyakit dari analisis ini. Adalah perlu untuk melakukan penyelidikan tambahan, dengan selalu mempertimbangkan kehadiran faktor keradangan dalam darah..

    Sebagai kajian tambahan, doktor menetapkan kepada pesakit:

    • X-ray kawasan masalah;
    • pengimejan resonans magnetik;
    • tomografi dikira;
    • pengimbasan radioisotop.

    Doktor mengambil kira ujian, anamnesis yang dikumpulkan dengan teliti dan hasil ujian darah, selepas itu penyakit tertentu didiagnosis.

    Rawatan

    Agar rawatan artritis dan arthrosis berjaya, perlu memilih strategi rawatan yang tepat. Perhatikan bahawa penyakit ini tidak selalu dapat disembuhkan sepenuhnya, dan dalam beberapa kes, pengampunan jangka panjang dianggap kejayaan besar..

    Untuk melegakan eksaserbasi dan mencegah berulang penyakit, adalah mustahak untuk menjalankan rawatan dengan ubat anti-radang bukan steroid. Ubat mempunyai kesan yang sangat kuat pada tubuh dengan artritis, dan juga mempengaruhi dinamika positif dalam arthrosis.

    Ciri penggunaan ubat anti-radang bukan steroid adalah seperti berikut:

    • tidak disyorkan untuk minum ubat untuk jangka masa yang panjang, walaupun tidak menyebabkan kesan negatif semasa proses pengambilan;
    • pesakit dengan patologi saluran gastrousus, gangguan fungsi hati, ginjal dan jantung dilarang mengambil NSAID;
    • tidak wajar meningkatkan dos ubat tanpa kebenaran doktor, kerana dengan kepekaan individu, reaksi negatif dapat diperhatikan;
    • semasa mengambil ubat, anda mesti minum segelas air besar;
    • semasa mengambil NSAID, dilarang menggabungkan beberapa ubat, dan juga mengambil minuman beralkohol;
    • dilarang mengambil NSAID semasa mengandung.

    Semasa menghubungi doktor, pesakit selepas pemeriksaan akan diberikan rawatan yang berkesan dengan ubat anti-radang bukan steroid yang paling selamat. Pada dasarnya, semua ubat dalam kumpulan ini secara kasar dapat dibahagikan kepada inhibitor cyclooxygenase 1 dan 2. COX-2 inhibitor dianggap lebih setia kepada tubuh..

    Inhibitor generasi pertama merangkumi aspirin, diklofenak, ibuprofen, indometasin, ketoprofen. Inhibitor generasi kedua adalah Meloxicam, Nimesulide, Celecoxib, Etoricoxib. Bahan aktif ini termasuk dalam banyak persediaan. Ini adalah salap, plaster, gel dan tablet..

    Ubat untuk melegakan kekejangan otot - relaksan otot - akan berguna dalam rawatan. Ini biasanya berlaku pada pesakit arthrosis atau arthritis. Dengan rasa sakit yang teruk pada sendi, otot mengalami ketegangan yang teruk, dan dengan rasa tidak selesa yang berpanjangan, mereka mengalami kekurangan zat makanan dan oksigen, jadi sangat penting untuk menghilangkan rasa tidak selesa yang menyertai penyakit pada waktunya. Ubat ini termasuk Midocalm, Sirdalud, Baclofen.

    Semasa menjalani terapi, keadaan yang sangat diperlukan adalah normalisasi proses metabolik. Ini menjadi mungkin setelah keradangan reda dan kekejangan otot melegakan. Ubat metabolik untuk pesakit dengan arthritis dan arthrosis adalah ATP, Riboxin, Phosphaden, vitamin B, steroid anabolik.

    Untuk penghapusan garam dengan arthrosis, ubat khas diresepkan, dan juga kaedah untuk mencapai keseimbangan asid-basa yang optimum. Ini adalah Artofan, Urozin, Ossocalcinol.

    Untuk menyembuhkan artritis dan arthrosis, atau untuk mencapai dinamik positif yang berkekalan, sangat penting untuk mengambil semua ubat yang disyorkan oleh doktor anda. Lebih-lebih lagi, ini mesti dilakukan mengikut skema yang ditetapkan oleh doktor, kerana cara metabolik yang paling berkesan terhadap latar belakang proses keradangan aktif tidak akan berguna.

    Pelbagai bentuk NSAID berjaya melegakan kesakitan dan mengurangkan keradangan

    Rawatan alternatif

    Penyakit seperti arthritis dan arthrosis dapat diatasi bukan hanya dengan ubat tradisional, tetapi juga dengan ubat-ubatan rakyat. Urut dengan persediaan berdasarkan bahan semula jadi akan berguna. Ini adalah Apizartron dengan racun lebah, Viprosal dengan racun ular. Minyak pati juga termasuk dalam penyediaan ini. Semasa mengurut, anda boleh menambah minyak kayu putih dan minyak halia, halia, minyak marjoram, rosemary atau juniper.

    Untuk arthritis dan arthrosis, mandi air suam memberikan kesan santai yang baik. Mereka akan membantu melegakan kesakitan dan keletihan otot, dan membantu merehatkan badan secara keseluruhan. Komposisi terbaik adalah satu tetes minyak halia dan jumlah benzoic styrax yang sama, atau dua tetes minyak marjoram dan lada hitam dalam satu sudu minyak zaitun. Tambahkan 15-20 tetes ke dalam tab mandi. Resipi membantu dengan baik jika pesakit mengalami arthrosis kaki. Mandi dengan minyak boleh dilakukan setiap malam pada waktu malam.

    Poplar hitam juga mempunyai kesan yang sangat baik. Tidak semua pesakit tahu bagaimana merawat arthritis dan arthrosis dengan poplar hitam, tetapi sangat mudah untuk melakukannya. Dari pokok yang sihat, perlu mengumpulkan habuk, daun muda dan pucuk - kira-kira setengah baldi, selepas itu semuanya dituangkan dengan air mendidih ke tepi bekas dan disimpan semalaman. Pada waktu pagi, cecair itu dituangkan dengan teliti ke dalam tab mandi, meninggalkan kek, dan direndam di dalamnya selama setengah jam. Selepas mandi, disarankan untuk memanaskan badan dan berbaring di tempat tidur selama satu jam.

    Ubat-ubatan rakyat dapat membantu dengan sempurna walaupun pesakit diserang artritis artritis - kombinasi teruk dari kecacatan tulang bersama dengan proses keradangan pada sendi artikular. Untuk rawatan, anda perlu mengambil segelas jarum cemara dan mengisinya dengan dua liter air. Anda perlu memasak produk selama lima belas minit, selepas itu kuahnya dituangkan ke dalam tab mandi dan diambil sehingga air sejuk sepenuhnya.

    Daun Senna akan membantu dengan artritis dan arthrosis. Sekiranya pesakit kerap merawat penyakit ini dengan ubat ini, maka keradangannya cepat berlalu. Senna digunakan seperti berikut: dua gelas komponen kering dituangkan dengan satu liter air mendidih dan ditutup selama empat puluh minit. Kemudian cairan itu dituangkan ke dalam bak mandi, garam laut ditambahkan di sana dan diambil sehingga air berada pada suhu optimum. Selepas mandi, tempat kerosakan dengan arthrosis atau arthritis dirawat dengan minyak cemara dan dibalut dengan selendang.

    Pencegahan

    Sebagai langkah pencegahan, doktor memberi nasihat berikut kepada pesakit:

    • merawat sepenuhnya semua patologi berjangkit, jangan mengganggu perjalanan terapi dengan ubat antibakteria, agar tidak meninggalkan fokus keradangan di dalam badan;
    • mematuhi diet seimbang;
    • memakai kasut yang selesa yang tidak menyekat kaki anda;
    • menghilangkan berat badan berlebihan, yang menimbulkan tekanan tambahan pada anggota badan;
    • jangan terlalu sejuk kaki, berhati-hatilah dalam cuaca lembap dan musim sejuk;
    • melindungi diri anda dari kecederaan, dan semasa sukan aktif gunakan pembalut khas, penyokong, pembalut elastik;
    • lakukan gimnastik setiap hari, berjalan-jalan di udara segar untuk mengaktifkan peredaran darah di dalam badan, dan apabila gejala pertama artritis atau arthrosis dikesan, lakukan senam khas sendi - latihan untuk tangan, pergelangan kaki, lutut.

    Artritis dan arthrosis adalah luka yang teruk pada permukaan artikular. Sekiranya rawatan yang tidak betul atau tidak tepat waktu, mereka boleh menyebabkan kecacatan, jadi doktor sangat mengesyorkan agar anda berjumpa doktor pada gejala penyakit pertama..