Kehilangan jari di tangan - bagaimana ia menampakkan? Rawatan dan pemulihan

Trauma

Dislokasi jari pada tangan adalah anjakan permukaan artikular tulang pada sendi interphalangeal tangan. Perubahan anatomi pada sendi sering disertai dengan pelanggaran integriti beg dan ligamen di kawasan yang rosak. Anda boleh cedera ketika jatuh atau memukul falang distal. Pada masa tindakan mekanikal, rasa sakit yang kuat muncul, diikuti oleh ubah bentuk dan pembengkakan jari. Diagnosis berdasarkan tanda luaran dan radiografi. Rehat, selsema dan terapi ubat ditetapkan sebagai rawatan..

Ciri-ciri trauma

Kerana pergerakan yang tinggi dan kemampuan untuk melakukan tindakan yang kompleks dengan cara yang terkoordinasi, jari-jari terlibat dalam setiap bidang aktiviti manusia.

Tangan merangkumi lima jari, empat daripadanya berada pada garisan yang sama dan satu yang besar, yang bertentangan dengan yang lain. Ini adalah ciri lokasi jari pertama yang menjadi sebab kecederaannya kerap berbanding yang lain.

Setiap jari terdiri daripada phalanges, saling bergerak antara satu sama lain. Sendi kecil memberikan pergerakan yang tinggi serta keupayaan untuk menggenggam dan memegang objek di tangan. Apabila daya ditekankan pada jari, lintasan yang diarahkan terhadap pergerakan yang biasa di sendi, ia menyebabkan trauma pada sendi atau tulang.

Sekiranya tisu tulang tidak rusak, dan kepala tulang tergeletak satu sama lain, pelanggaran seperti itu disebut dislokasi. Dalam kes ini, keupayaan untuk menggerakkan jari yang cedera hilang, kerana setelah kecederaan permukaan artikular tersumbat. Kegagalan satu jari menghilangkan kemungkinan pergerakan penuh dengan seluruh tangan, oleh itu penting untuk melakukan rawatan tepat pada waktunya.

Sebab-sebabnya

Jari terkilir di tangan muncul di bawah pengaruh faktor luaran:

  • jatuh pada lengan yang diluruskan dengan telapak tangan terbuka;
  • pukulan keras ke hujung jari;
  • giliran tangan yang tajam sambil memegang jari dalam satu kedudukan.

Kecederaan boleh berlaku di rumah dan di jalanan, semasa menjalankan tugas kerja atau ketika bermain sukan. Terdapat kes apabila dislokasi didiagnosis setelah berjabat tangan yang terlalu kuat. Faktor tambahan yang boleh memprovokasi perpindahan adalah ligamen lemah, yang sering merujuk kepada ciri genetik seseorang. Juga, kecederaan "lama" boleh menjadi pelakunya, setelah itu pergeseran permukaan artikular dapat menjadi fenomena kebiasaan, di mana pesakit mengatasi secara bebas.

Pengelasan

Pada saat kesan traumatik, bergantung pada arah kekuatan yang merosakkan, tulang-tulang falang dapat bergerak ke arah yang berbeza. Dengan faktor ini, jenis dislokasi berikut dibezakan:

  • sisi;
  • belakang;
  • sawit.

Perpindahan punggung paling kerap didiagnosis apabila jari dipusingkan ke arah yang bertentangan dengan kemungkinan fisiologi pergerakan. Di samping itu, sekiranya tidak ada hubungan antara kepala tulang, yang disertai dengan melangkaui kapsul artikular, mereka bercakap mengenai kehelan sepenuhnya. Sekiranya pergeseran adalah anjakan kecil dan separa, dislokasi tidak lengkap didiagnosis.

Manifestasi simptomatik

Secara luaran, dislokasi jari di tangan boleh disyaki oleh tanda-tanda klinikal yang khas. Keterukan gejala sangat bergantung pada jenis, tahap kekuatan trauma dan kecederaan tambahan yang boleh merumitkan kecederaan.

Tanda-tanda jari kaki yang terkilir:

  1. Kesakitan tajam muncul pada masa kecederaan dan meningkat dengan munculnya edema kerana kesan menjengkelkan pada banyak reseptor kesakitan;
  2. Kerosakan itu disertai oleh edema yang teruk;
  3. Jari cacat, yang dicirikan oleh penyimpangan tidak wajar pada phalanx yang terjejas;
  4. Tidak ada fungsi pergerakan, sendi tersekat sepenuhnya;
  5. Kulit di atas lokasi dislokasi bertukar menjadi merah dan menjadi panas apabila disentuh;
  6. Pecahnya kapilari disertai dengan penampilan hematoma, yang dapat melampaui kawasan jari, menyebar ke tisu bersebelahan.

Sebagai tambahan kepada kerosakan dalaman, dalam kebanyakan kes, epidermis cedera dengan pembentukan calar atau lecet kecil di atasnya. Dalam kes ini, ada kemungkinan jangkitan dengan perkembangan seterusnya artritis berjangkit trauma. Sekiranya pelanggaran integriti penutup berlaku pada saat musim gugur, dan luka tercemar dengan tanah, selain rawatan tradisional, doktor menetapkan pentadbiran toksoid tetanus.

Perbezaan dari patah tulang

Sukar untuk membezakan kehelan jari dari kecederaan dengan pelanggaran integriti tulang tanpa pemeriksaan instrumental. Fakta ini harus diambil kira semasa memberikan pertolongan cemas kepada mangsa. Anda tidak boleh menggerakkan jari anda, dan lebih-lebih lagi cubalah menetapkannya sendiri. Tindakan yang tidak betul boleh menyebabkan kemudaratan tambahan kepada pesakit.

Tanda patah:

  • luka terbuka yang mendedahkan serpihan tulang yang patah;
  • suara kuat semasa kecederaan;
  • kesakitan teruk, yang menimbulkan sifat kronik yang ketara;
  • ubah bentuk muncul di bawah atau di atas sendi;
  • dengan anjakan lateral, sudut ubah bentuk kurang dari 90 darjah.

Hanya pakar perubatan yang dapat mengenal pasti jenis kerosakan dan mendiagnosis dengan tepat..

Pertolongan cemas

Sekiranya kecederaan berlaku, orang yang cedera harus segera berjumpa doktor. Menghubungi pusat trauma harus dilakukan kerana trauma yang rumit dapat disembunyikan di sebalik kesejahteraan luaran. Oleh itu, segera setelah kejadian, mangsa mesti ditunjukkan kepada traumatologist.

Sebagai bahagian rawatan kecemasan untuk jari yang terkilir di tangan, aktiviti berikut dapat dilakukan:

  1. Sekiranya cincin dipakai di jari, ia dilepaskan jika boleh dilakukan tanpa usaha;
  2. Sekiranya terdapat luka, anda boleh mencuci luka dengan larutan antiseptik (3% hidrogen peroksida) dan menutup kawasan yang rosak dengan serbet steril;
  3. Betulkan tangan dengan jari yang cedera dalam keadaan tidak bergerak, sementara diinginkan untuk meletakkannya pada kedudukan berfungsi sehingga tangan berada di atas paras jantung;
  4. Untuk mengelakkan pembengkakan dan lebam teruk, sapukan objek sejuk (beg hipotermik atau kain yang direndam dalam air sejuk) ke jari yang cedera selama 10 minit;
  5. Dengan kesakitan yang teruk, anda boleh mengambil Ketanov, Ketorol.

Dalam kes ini, anda tidak boleh meluruskan jari anda sendiri, menggunakan salap anestetik dengan kesan pemanasan, cuba gunakan pembalut yang ketat.

Tindakan ini dapat memperburuk keadaan pesakit, selain mencederakan jari.

Diagnostik

Jari terkilir didiagnosis berdasarkan gejala luaran. Setelah mengetahui perincian kecederaan, doktor melakukan pemeriksaan visual dan mengarahkannya untuk radiografi. Tujuan utama penyelidikan alat bukan sahaja untuk mengesahkan sifat kecederaan, tetapi juga untuk membezakan dengan patah tulang. Sekiranya keraguan tetap ada setelah penerangan gambar sinar-X, pencitraan resonans magnetik dilakukan.

Rawatan

Setelah mengesahkan diagnosis, doktor membuat rancangan rawatan, titik pertama di mana mengembalikan tulang ke kedudukan yang betul secara anatomi. Untuk ini, dua kaedah digunakan:

  • pengurangan tertutup - indikasi adalah kehelan baru, tidak rumit oleh kerosakan pada tisu penghubung;
  • kaedah terbuka - operasi yang dilakukan untuk kecederaan dua minggu lalu atau kecederaan yang melibatkan tendon, ligamen atau tisu otot.

Semasa memilih kaedah penutupan tulang yang tertutup, doktor melakukan pergerakan lancar di sepanjang arah fisiologi jari, menggenggam phalanx distal (hujung jari). Apabila bunyi klik didengar, jari diselaraskan, selepas itu pesakit akan mula berasa lega. Dalam kebanyakan kes, prosedur dilakukan di bawah anestesia tempatan. Selepas prosedur, penetapan sendi panjang dalam kedudukan yang betul diperlukan. Untuk ini, plaster cast atau orthosis kaku digunakan jika dislokasi telah mempengaruhi phalanx tengah atau distal.

Pembedahan dilakukan di bawah anestesia umum. Untuk membetulkan kehelan yang rumit atau kecederaan "lama", sayatan dibuat dan tulang dipasang di tempat menggunakan alat pembedahan. Pada akhir operasi, jahitan digunakan menggunakan benang pembedahan (Vicryl), yang larut dengan sendirinya. Jari yang dikendalikan dipasang dengan pembalut plaster atau polimer tegar untuk tempoh sekurang-kurangnya satu bulan.

Untuk terapi simptomatik, ubat-ubatan ditetapkan:

  • NSAID, sebagai agen analgesik dan anti-radang - Ketoprofen, Diclofenac;
  • Vitamin B untuk meningkatkan pemeliharaan kawasan terjejas - Milgamma, Kombilipen;
  • regenerasi tisu untuk meningkatkan pemakanan pada tahap sel - Actovegin.

Pemulihan

Setelah melepaskan pembalut pemasangan, rawatan pemulihan dilakukan. Tempoh pemulihan selepas jari terkilir di tangan merangkumi:

  1. Rawatan fisioterapi menggunakan magnetoterapi, elektroforesis, terapi laser dan pendedahan kepada gelombang ultrasonik. Sesi dijalankan dalam kursus, yang meningkatkan kesan terapi dan mempercepat pemulihan.
  2. Terapi urut dijalankan dengan teliti oleh pakar yang berpengalaman. Teknik pelaksanaan lembut secara beransur-ansur meningkatkan pergerakan sendi yang terjejas.
  3. Latihan fisioterapi diselia oleh doktor. Kompleks ini dipilih secara individu, pergerakan dilakukan menggunakan alat pengembang perubatan atau bola pijat berdiameter kecil. Latihan yang kerap mendorong pengembalian fungsi motor.

Komplikasi

Kekurangan terapi yang betul atau percubaan rawatan diri boleh menyebabkan komplikasi. Salah satu yang paling biasa adalah kelengkungan jari kaki. Di samping itu, kontraktur atau ankylosis mungkin berlaku, membatasi pergerakan. Jari terkilir boleh menyebabkan kesakitan berterusan dan perkembangan arthrosis pada masa akan datang..

Permukaan artikular yang hilang boleh merosakkan saraf atau saluran darah. Mampatan yang berpanjangan membawa kepada nekrosis, akibatnya adalah mati rasa jari kerana gangguan persarafan. Kerosakan pada saluran darah menyebabkan pemutihan jari, hipotermia tempatan.

Kelaparan oksigen yang berpanjangan berakhir dengan kekurangan zat makanan yang teruk pada tisu, pelanggaran pertukaran gas, yang penuh dengan akibat yang serius dengan penyingkiran phalanx atau seluruh jari berikutnya.

Pencegahan

Mustahil untuk memastikan keselamatan sepenuhnya dan melindungi diri anda dari kecederaan. Mengurangkan risiko kecederaan mungkin berlaku jika anda mengikuti peraturan keselamatan di tempat kerja dan di rumah. Kehelan jari tidak akan berlaku sekiranya terjatuh. Untuk melakukan ini, anda perlu memakai kasut yang selesa dan berhati-hati di jalan raya. Semasa latihan sukan, gunakan alat pelindung, dan jika terjadi kecederaan, pastikan untuk menghubungi pusat trauma untuk mendapatkan diagnosis dan rawatan yang berkelayakan.

Jari terkeluar di tangan

Kandungan:

  1. Punca kehelan
  2. Gejala
  3. Pelbagai jenis kehelan
  4. Pertolongan cemas
  5. Diagnosis trauma
  6. Terapi
  7. Ubat untuk kehelan
  8. Apa yang perlu dilakukan dengan kehelan
  9. Mengapa penting untuk merawat dislokasi dengan segera
  10. Komplikasi dan akibatnya
  11. Pemulihan selepas dislokasi
  12. Gimnastik terapeutik selepas kehelan
  13. Adakah ubat-ubatan rakyat perlu
  14. Langkah pencegahan
  15. Video yang menarik

Dislokasi jari adalah pergeseran pada permukaan artikular tulang, yang diperhatikan kerana penguncupan tisu otot yang tajam. Dengan kecederaan seperti itu, pecahnya ligamen dan kapsul diperhatikan. Ini diperhatikan kerana kecederaan langsung dan tidak langsung. Tetapi selalunya terdapat kehelan ibu jari. Doktor membezakan antara kehelan yang lengkap dan tidak lengkap. Dislokasi lengkap dicirikan oleh anjakan sendi phalanx pertama. Dengan dislokasi yang tidak lengkap, perpindahan tidak signifikan. Dengan kecederaan seperti itu, sangat penting untuk segera berjumpa pakar untuk mengelakkan komplikasi dan memulakan rawatan jari yang terkilir tepat pada waktunya.

Punca kehelan

Sebab utama terkehelnya ibu jari adalah kesan kekuatan, yang pada intensitasnya jauh lebih kuat daripada kemampuan ligamen untuk meregangkan. Biasanya, masalah ini menampakkan dirinya sebagai akibat lenturan dan pemanjangan jari yang sangat cepat. Juga, kecederaan boleh muncul ketika jatuh di lengan lurus, ketika memukul sesuatu yang keras.

Dislokasi sendi jari diperhatikan ketika buku jari keluar. Kumpulan risiko termasuk peminat sukan yang lebih suka sukan lasak. Kumpulan risiko bukan profesional merangkumi pergaduhan dan kejatuhan. Bagi peminat tinju, masalah ini boleh berlaku walaupun dengan alat pelindung. Bersenam di rumah dengan ketara meningkatkan risiko ibu jari terkilir.

Selain tinju, faktor yang memprovokasi adalah:

  • jatuh ke berus;
  • penyakit sistem muskuloskeletal seperti osteoporosis, osteomielitis;
  • menekan phalanx dengan objek berat;
  • menekan jari dengan pintu;
  • kerapuhan tisu tulang yang berlebihan.

Kumpulan risiko juga merangkumi pesakit tua, dan juga pesakit dengan beberapa kecederaan tangan dalam sejarah penyakit ini. Sebaik sahaja gejala jari terkilir muncul di tangan, perlu segera berjumpa pakar traumatologi. Hanya pakar yang dapat menentukan keparahan kerosakan pada phalanx. Hanya doktor yang tahu cara menyesuaikan jari di tangan. Kecederaan yang nampaknya tidak ketara dapat menimbulkan sejumlah komplikasi.

Gejala

Gejala jari yang terkilir selalu diucapkan. Seseorang mempunyai manifestasi luaran dan sensasi yang sangat tidak menyenangkan yang membawa ketidakselesaan. Kesakitannya teruk, yang sering menjadi punca kejutan traumatik. Tanda-tanda jari yang terkilir akan bergantung pada jenis kecederaan.

Manifestasi berikut menyertai buku jari yang tersingkir:

  • pembengkakan tisu dan pembengkakan;
  • penampilan hematoma, sianosis, pendarahan;
  • kebas, rasa lebam angsa;
  • kesakitan berdenyut dengan intensiti yang berbeza-beza;
  • kesukaran bergerak;
  • pemeliharaan separa keupayaan kerja;
  • ubah bentuk ketara;
  • had pergerakan.

Setelah cedera, seseorang tidak dapat menggerakkan jari, jadi pergerakan apa pun menimbulkan rasa sakit yang teruk dan peningkatan bengkak. Kawasan yang cedera menjadi kemerahan. Dalam keadaan ini, dermis di sekitarnya menjadi pucat. Ini disebabkan oleh peredaran darah yang terganggu. Dermis panas apabila disentuh dan bertukar menjadi ungu dengan cepat. Dislokasi atau keseleo jari mesti diawasi oleh pakar.

Pelbagai jenis kehelan

Dislokasi ibu jari di tangan dapat dilihat ke arah telapak tangan, ke arah yang berlawanan. Dalam kes ini, pelbagai kombinasi pecahnya ligamen sokongan dapat diperhatikan. Dalam kebanyakan kes, terdapat kelengkungan yang jelas, terdapat bengkak dan sakit.

Dislokasi ke belakang

Kecederaan pada bahagian belakang diperhatikan kerana terlalu banyak jari kaki. Kadang-kadang kecederaan disertai oleh pergeseran struktur palmar ke sendi. Sekiranya berlaku kerosakan pada plat palmar, serpihan kecil tulang kadang-kadang dicatat pada sinar-X, terpisah dari phalanx tengah.

Dislokasi jari kelingking di tangan disesuaikan ke bahagian belakang, meregangkan sendi di sepanjang paksi dan menggunakan kekuatan dari sisi palmar. Sekiranya terdapat kecurigaan kerosakan pada plat palmar, atau jika pengurangan tertutup tidak mungkin, maka kad pos kemungkinan besar diperlukan.

Dislokasi lateral

Kecederaan lateral boleh berlaku apabila daya penculikan atau penambahan dikenakan pada jari yang dilanjutkan pada sendi. Dengan jenis kecederaan ini, rasa sakit dan ketidakstabilan yang teruk muncul. Sendi diposisikan semula dan kemudian dijauhkan pada sudut 35 darjah.

Dislokasi ke sisi palmar

Kecederaan Palmar biasanya jarang berlaku dan berlaku apabila daya dikenakan pada sendi jari yang diputar dari dalam. Selalunya, terdapat pecahnya bahagian tengah tendon ekstensor, memprovokasi kelengkungan seperti tunas.

Dislokasi ke sisi palmar disesuaikan menggunakan daya tarikan paksi dan menggunakan daya dari belakang, dan kemudian dijauhi selama 7-14 hari. Akibatnya, pesakit harus diperiksa untuk menentukan sama ada pembedahan perlu dilakukan untuk memperbaiki bahagian tengah tendon ekstensor yang koyak.

Pertolongan cemas

Ramai orang tertanya-tanya apa yang harus dilakukan dengan jari yang terkilir. Sangat penting bagi pesakit untuk memberi pertolongan cemas agar tidak menimbulkan komplikasi dan kemerosotan keadaan. Sekiranya berlaku kecederaan pada tangan dan jari, beberapa langkah harus dilakukan, dan segera berjumpa pakar traumatologi. Sangat penting untuk melumpuhkan anggota badan dan kebas.

Sebaik sahaja anda mengenali gejala jari kaki yang terkilir, lakukan perkara berikut:

  1. Berikan rehat sepenuhnya ke tangan. Ini tidak akan memburukkan lagi keadaan dan mencegah keradangan..
  2. Sapukan kompres sejuk pada jari yang cedera untuk melegakan bengkak dan sakit.
  3. Letakkan gulungan bulu kapas di antara jari yang terjejas dan sihat.
  4. Putar jari anda, tetapi cuba jangan mencubitnya dengan erat.
  5. Pastikan menggunakan analgesik. Ia mungkin Ketanov, Analgin, Nurofen.
  6. Pastikan anda menghubungi bilik kecemasan terdekat.

Setibanya di institusi perubatan, adalah mustahak untuk memberitahu kepada doktor semua keadaan kecederaan, gejala ibu jari yang terkilir, semua sensasi. Doktor akan membuat diagnosis dan dapat membuat diagnosis yang tepat. Hanya dengan itu rawatan yang tepat untuk terkehel jari boleh ditentukan..

Diagnosis trauma

Sebagai peraturan, diagnosis jari telunjuk yang terkilir atau jari tangan yang lain sangat mudah. Diagnosis tidak sukar. Diagnostik dijalankan oleh pakar bedah ortopedik atau traumatologi. Kadang kala pakar boleh membuat diagnosis berdasarkan keluhan dan tanda-tanda luaran seseorang.
Sebagai langkah diagnostik, radiografi ditetapkan, yang sepenuhnya membolehkan anda menilai tahap keparahan dan jenis kecederaan. Dalam beberapa kes, MRI atau CT juga boleh diresepkan.

Terapi

Hanya pakar yang berpengalaman yang tahu apa yang harus dilakukan sekiranya jari terkeluar, dan bagaimana menangani masalah dengan cepat. Pengurangan sendi terkehel adalah prosedur yang agak menyakitkan, oleh itu traumatologist menjalankan prosedur ini hanya di bawah anestesia. Bergantung pada jenis kecederaan, doktor merawat jari yang terkena dengan kaedah yang berbeza..

Sekiranya kecederaan tidak rumit, maka doktor boleh membetulkan kehelan jari dengan menarik perlahan hujung jari sehingga terkunci. Pada masa ini, sendi kembali ke kedudukan asalnya. Untuk menghilangkan bengkak dan sakit selepas prosedur ini, pesakit diberi salap analgesik seperti Diclofenac, Dolobene dan lain-lain..

Sekiranya, semasa prosedur, ligamen jari pesakit terkoyak atau hanya diregangkan, maka pakar mengarahkan orang itu menjalani pembedahan. Juga, intervensi ditunjukkan jika lebih dari 7 hari telah berlalu setelah pergeseran, dan tidak ada penyelesaian yang kompeten untuk masalah tersebut. Selepas campur tangan, pakar bedah menggunakan plaster cast selama 2-4 minggu. Fiksasi sedemikian menjamin penyatuan semua ligamen dan otot yang betul..

Sekiranya seseorang tidak berunding dengan doktor tepat pada masanya dan tidak membetulkan kehelan jari tengah, maka sendi jari palsu berlaku. Dalam kes ini, intervensi juga ditunjukkan dan pakar memberikan bentuk sebelumnya tidak hanya pada tulang jari, tetapi juga pada alat artikular yang menghubungkan. Juga, pakar menetapkan satu set prosedur fisioterapeutik. Maksudnya, dengan lawatan segera ke doktor, rawatan terkehelnya jari tengah berlalu secepat mungkin dan tanpa komplikasi..

Pengurangan tertutup

Setelah ibu jari terkilir, jari harus dilaraskan. Orang itu mesti pergi ke hospital di mana doktor melakukan pengurangan tertutup yang berkesan dari sendi yang terlantar. Di samping itu, orang tersebut menjalani terapi pesakit luar. Sekiranya mungkin, manipulasi dilakukan sehingga pembengkakan teruk muncul..

Dengan pengurangan dislokasi jari telunjuk yang tertutup, pakar terlebih dahulu membius anggota badan yang cacat dengan anestesia tempatan. Campur tangan dilakukan di bawah anestesia konduksi. Selepas itu, doktor meregangkan sendi yang rosak sepanjang panjangnya. Dengan manipulasi ini, profesional menggunakan cengkaman pembedahan, gelung kasa dan bukan jarum rajutan tebal. Ia melewati phalanx distal jari kaki.

Selari dengan ini, doktor menekan phalanx yang berpenyakit ke arah yang bertentangan dengan pergeseran. Hasilnya, sendi berjaya kembali ke kedudukan asalnya..

Pengurangan terbuka

Sekiranya doktor gagal membetulkan kehelan phalanx tangan secara pesakit luar, maka dia akan menghantar orang itu untuk menjalani pembedahan. Hanya seorang profesional yang tahu bagaimana membetulkan jari yang terkeluar. Sekiranya wujud ketidakstabilan, pakar melakukan fiksasi transartikular pada sendi tangan manusia. Doktor melumpuhkan anggota badan dengan pembalut, yang terdiri daripada pelekat.

Sekiranya terdapat beberapa kehelan, pakar akan menggunakan plaster cast pada anggota badan yang terkena. Selepas itu, prestasi UHF ditunjukkan tanpa gagal. Gipsum dikeluarkan selepas 2-3 minggu, dan mobiliti mutlak dicatat selepas 3-4 minggu. Prognosis untuk pengurangan terbuka jari kaki yang terkena biasanya baik. Selalunya, selepas terapi, semua pergerakan tangan disambung sepenuhnya..

Ubat untuk kehelan

Setiap pesakit tertanya-tanya apa yang harus dilakukan sekiranya jari terkilir di tangannya. Langkah pertama adalah melawat pakar yang akan membuat diagnosis. Hanya selepas ini terapi yang kompeten akan ditetapkan. Doktor menetapkan pelbagai krim dan salap yang mempromosikan pemulihan sendi yang cepat, menghilangkan rasa sakit, proses keradangan akut.

Memandangkan apa yang harus dilakukan jika terkilir jari di tangan tidak rumit, anda harus memperhatikan ubat berikut:

    Traumeel S. Ini adalah ubat yang popular yang termasuk dalam rawatan dislokasi yang kompleks. Ubat ini dicirikan oleh kesan anti-radang, dekongestan, analgesik, imunostimulasi dan penyembuhan luka. Ubat ini meningkatkan peredaran darah tempatan, sehingga merangsang penyembuhan yang cepat. Bengkak berkurang selepas permohonan.

  • Dolobene. Ini adalah produk gabungan untuk kegunaan luaran. Komponen utama adalah dimetil sulfoksida. Ia dicirikan oleh kesan anti-edema, anti-radang dan analgesik tempatan. Heparin dicirikan oleh tindakan anti-radang, dan juga membantu memulihkan tisu penghubung. Dexpanthenol dalam komposisi mempercepat proses penyembuhan. Apabila digunakan, gatal, kerengsaan, kemerahan mungkin muncul. Ubat ini dikontraindikasikan pada kanak-kanak di bawah 5 tahun, wanita hamil, ibu menyusu.
  • Arnigel. Ubat itu dibuat berdasarkan arnica. Ia diresepkan untuk mengurangkan lebam. Ubat ini dikontraindikasikan sekiranya terdapat lecet pada kulit, untuk kanak-kanak di bawah satu tahun.
  • Gel finays. Ubat ini mengandungi kompleks minyak pati dan bahan semula jadi: minyak kayu putih dengan sifat analgesik dan anti-radang. Setelah menggunakan komposisi, gel pertama mempunyai kesan penyejukan, dan kemudian secara beransur-ansur memanas. Ubat ini melawan ketegangan, kesakitan, keletihan, kekejangan otot. Juga, ubat ini membantu mengurangkan keradangan dan pembengkakan pada sendi yang berlaku dengan dislokasi. Salap ini dikontraindikasikan untuk wanita hamil, ibu menyusu dan kanak-kanak di bawah 12 tahun.
  • Badiaga (serbuk untuk penggantungan). Ini adalah penyediaan yang menjengkelkan secara tempatan yang diperoleh daripada span badyaga air tawar. Tindakan itu berdasarkan kerengsaan mekanikal pada dermis kerana kandungan jarum silikon. Badyaga meningkatkan aliran darah ke sel, memperbaharui pemakanan dan pernafasan mereka.
  • Kelegaan yang mendalam. Gel berkesan yang dicirikan oleh kesan analgesik, antiphlogistik. Sangat cepat menembusi lesi.
  • Finalgel. Bahan aktifnya ialah sodium heparin. Ia dicirikan oleh kesan anestetik tempatan antiphlogistic, antiexudative. Menggalakkan pertumbuhan semula tisu penghubung yang rosak.
  • Mataren Plus. Krim yang berkesan dengan ekstrak meloxicam dan capsicum sebagai bahan aktif. Ia dicirikan oleh kesan analgesik, antiphlogistik, dekongestan.
  • Dr. Theiss. Salap spektrum luas, bahan aktifnya adalah comfrey. Disifatkan oleh tindakan analgesik tempatan.
  • Juga, doktor sering menetapkan salap dengan hormon steroid, kerana mereka dapat menekan proses keradangan akut. Juga, agen tersebut mengurangkan kebolehtelapan dinding kapal. Ini sudah menghalang pembentukan dan perkembangan edema. Salap dengan racun ular dan lebah dalam komposisi sangat baik untuk rawatan.

    Salap dengan kesan penyejukan akan membantu memperbaiki keadaan pesakit dengan cepat. Ini termasuk yang mengandungi mentol. Ia menyejukkan dan melawan kesakitan. Selepas kecederaan, anda tidak boleh menggunakan salap, tetapi penyembur penyejuk.

    Ubat yang paling berkesan adalah salap dengan bahan anti-radang bukan steroid. Mereka menembus langsung ke fokus, dan mula melawan keradangan, sakit, bengkak. Dengan bantuan cara seperti itu, mungkin untuk memulihkan pergerakan sendi dengan cepat. Sebelum menggunakan sebarang produk, anda harus berjumpa doktor. Ini akan mengelakkan akibat yang tidak diingini..

    Apa yang perlu dilakukan dengan kehelan

    Ramai orang tertanya-tanya apa yang harus dilakukan sekiranya jari terkilir. Tetapi juga penting untuk mengetahui apa yang harus dilakukan adalah dilarang sama sekali agar tidak menimbulkan komplikasi. Mengesyaki kehelan, dilarang sama sekali melakukan perkara berikut:

    1. Jangan harap semuanya akan berjalan dengan spontan. Dislokasi adalah saudara terdekat patah tulang. Walaupun tisu tulang masih utuh, saluran darah dan saraf mungkin menderita jika ia hilang. Mungkin semua ini akan sembuh, tetapi setelah setahun kecederaan itu akan mengingatkan dirinya dengan kesakitan. Batasan mobiliti juga mungkin berlaku..
    2. Jangan cuba membetulkan kehelan anda sendiri. Ramai, mengetahui seperti apa jari terkilir, cuba meluruskannya secara spontan di rumah. Tetapi melakukan ini dilarang sama sekali. Pertama sekali, seseorang mungkin tidak mengalami kehelan, malah patah tulang. Gejala jari telunjuk yang terkilir sangat serupa dengan patah tulang. Untuk membezakan satu kecederaan dari yang lain hanya mungkin dilakukan melalui radiografi. Cuba memperbaiki tulang yang patah sendiri hanya boleh memperburuk keadaan..
    3. Jangan melambatkan. Trauma selalu disertai dengan pembengkakan, dan juga sering aliran darah dalaman. Semakin banyak masa berlalu selepas kecederaan, semakin banyak cecair terkumpul di dekat sendi dan semakin sukar untuk membetulkan sendi yang berpenyakit pada masa akan datang. Anda tidak perlu ragu-ragu setelah mengalami kecederaan, tetapi anda harus menghubungi bilik kecemasan secepat mungkin.

    Mengapa penting untuk merawat dislokasi dengan segera

    Tidak banyak orang yang tahu apa yang harus dilakukan sekiranya berlaku kehelan ibu jari dan mengapa penting untuk segera memulakan rawatan. Sekiranya sendi tidak dimasukkan tepat pada masanya, maka sendi akan cacat. Akibatnya, kemampuan fungsi anggota badan akan berubah dan orang tersebut tidak akan dapat melakukan jumlah tindakan yang biasa dilakukannya.

    Kecederaan lama, yang diterima lebih dari 2-4 minggu yang lalu, tidak lagi menjalani rawatan klasik konvensional. Kepala sendi bergerak dan mencubit tisu lembut. Itulah sebabnya mungkin untuk membetulkan kehelan ibu jari di tangan hanya kerana operasi..

    Sekiranya terkena jari pada tangan kanak-kanak muncul kerana pukulan atau kejatuhan, tisu lembut sangat kerap terjejas. Tanpa terapi yang tepat, kemungkinan jangkitan pada luka sangat meningkat. Dengan kaedah terapi yang dipilih dengan baik, seseorang cepat sembuh..

    Lama kelamaan, rasa sakit hilang, bengkak berkurang, dan mod aktiviti fizikal secara beransur-ansur berkembang. Pemulihan kemampuan yang hilang berterusan selama sebulan. Dalam tempoh ini, doktor menetapkan analgesik. Mereka mengatasi bukan sahaja kesakitan, tetapi juga menghilangkan semua tanda proses keradangan akut, dan juga pembengkakan.

    Komplikasi dan akibatnya

    Sekiranya terdapat kehelan jari telunjuk, maka jari itu cacat, rasa sakit dan pembengkakan teruk. Sekiranya anda tidak memulakan terapi yang kompeten, risiko komplikasi meningkat dengan ketara. Kecederaan terbuka sangat berbahaya apabila jangkitan, termasuk batang tetanus yang mengancam nyawa, dapat memasuki luka..

    Anda mungkin menghadapi komplikasi berikut:

    • kehilangan fungsi pengekalan;
    • sakit biasa, sakit sendi;
    • keradangan sendi dan arthrosis;
    • kekejangan sendi;
    • kelemahan tendon;
    • membentuk semula jari.

    Dengan rawatan yang betul pada jari terkilir di tangan, prognosisnya positif. Pemulihan jari yang terkeluar berlaku dalam sebulan. Sekiranya sensasi yang tidak menyenangkan muncul, maka perlu dikunjungi pakar.

    Pemulihan selepas dislokasi

    Setiap mangsa ingin tahu apa yang harus dilakukan sekiranya jari terkilir di tangan. Adalah sangat penting untuk memberi perhatian kepada pemulihan. Langkah-langkah dalam tempoh pemulihan bertujuan mencegah perubahan ubah bentuk pada falang dan tangan. Untuk ini, latihan khas, penjagaan khas, fisioterapi, dan juga beberapa kaedah ubat alternatif ditunjukkan. Tetapi sangat penting untuk mendengar semua nasihat pakar..

    Fisioterapi untuk pemulihan jari selepas dislokasi merangkumi:

    • elektroforesis;
    • terapi laser;
    • ultrasound;
    • penyinaran ultraviolet;
    • rangsangan elektrik;
    • Terapi UHF dan kaedah lain.

    Tugas prosedur fisioterapeutik adalah untuk mengembalikan mobiliti semula jadi, memperkaya tisu yang terkena dengan oksigen, meningkatkan proses metabolik, dan menghilangkan rasa sakit.

    1. Radiasi ultra ungu. Prosedur ini mensensensifkan kawasan yang terkena dan melawan kesakitan. Juga, radiasi mendorong pengeluaran vitamin D3 di dalam badan, yang sangat penting untuk penyerapan kalsium. Penting untuk sistem muskuloskeletal. UFO menyokong proses metabolik pada sendi jari.
    2. Elektroforesis. Prosedurnya adalah memasukkan ubat ke dalam ketebalan tisu otot dengan terkena arus elektrik. Berkat prosedur, aliran darah di sendi jari dipercepat, proses keradangan akut, sakit dan bengkak dihilangkan. Elektroforesis memudahkan perjalanan kejang dan kekejangan. Biasanya prosedur mempunyai kesan terapeutik yang berpanjangan..
    3. Terapi laser. Rawatan jenis ini bertujuan menghilangkan keradangan, sakit, dan memperbaiki pemulihan keseleo ibu jari di tangan..
    4. UHF. Prosedur ini melibatkan pendedahan pada sendi dengan gelombang frekuensi tinggi. Kaedah ini membantu mengatasi kesakitan yang teruk, proses keradangan akut dan pembengkakan. Tetapi kaedah ini dikontraindikasikan sekiranya berlaku hipertensi..
    5. Ultrasound. Kaedah ini meningkatkan penyerapan salap hormon dan agen luaran lain. Kaedah ini dilarang untuk angina pectoris.
    6. Akupunktur. Kaedah ini berdasarkan tindak balas terhadap rangsangan. Jarum dimasukkan ke titik bioaktif pada jari. Terima kasih kepada manipulasi, anda dapat mengatasi sindrom kesakitan, dan juga memperbaiki nada otot.
    7. Fonoforesis. Ini serupa dengan elektroforesis, tetapi ubat diberikan dengan terdedah kepada gelombang bunyi. Meningkatkan kesan ubat-ubatan dan merangsang pemulihan sendi.
    8. Balneoterapi. Mandi penyembuhan dan prosedur air menormalkan peredaran darah, proses metabolik, trofisme tisu. Kaedah ini juga merangsang pertumbuhan semula, mengurangkan kesakitan dan melawan keradangan..
    9. Terapi lumpur. Pelbagai mandian, aplikasi dan pembalut mempunyai kesan mekanikal dan haba. Lumpur menyuburkan tisu dengan bahan dan mineral bioaktif yang bermanfaat. Kesan penyembuhan mereka bertujuan menghilangkan proses keradangan akut dan kesakitan.

    Sangat penting untuk mengikuti semua arahan pakar agar tidak memburukkan lagi keadaan dan tidak menimbulkan komplikasi.

    Gimnastik terapeutik selepas kehelan

    Ramai orang tertanya-tanya apa yang harus dilakukan jika melucutkan ibu jari di tangan mereka. Doktor menasihatkan untuk memulakan gimnastik pemulihan, yang akan membantu memulihkan mobiliti sendi. Satu set aktiviti berguna mesti dilakukan tiga kali sehari. Setiap latihan diulang 10 kali.

    Terapi senaman merangkumi perkara berikut:

    1. Gosokkan tangan untuk mula berasa panas.
    2. Lipat jari yang diluruskan ke bilah bahu dan buat pergerakan putaran di tangan.
    3. Letakkan anggota badan atas di atas meja atau permukaan mendatar yang lain, telapak tangan ke bawah. Kembangkan tangan tanpa mengangkatnya dari meja, angkat telapak tangan ke atas dan kembali ke kedudukan sebelumnya.
    4. Letakkan tangan lagi pada permukaan mendatar, lakukan pergerakan putaran dengan berus, tanpa mengangkatnya dari meja.

    Sebagai tambahan kepada latihan asas, sangat penting untuk melakukan aktiviti yang mendorong perkembangan motor halus. Ia:

    • melipat konstruktor atau teka-teki;
    • menaip pada papan kekunci PC;
    • kumpulkan mancis atau biji-bijian yang tersebar di permukaan rata;
    • menjahit, mengait, applique;
    • bermain instrumen papan kekunci;
    • melatih lengan dengan pengembang.

    Juga, dengan subluksasi ibu jari yang rumit, perlu menambahkan sebilangan latihan terapi:

    1. Pegang tangan anda ke penumbuk dan cuba menyalakan lampu yang tidak kelihatan.
    2. Picit tangan dengan penumbuk sehingga ibu jari berada di dalamnya. Pusingkan tapak tangan ke atas.
    3. Rehatkan anggota badan sepenuhnya dan cuba sampai ke hujung ibu jari dengan setiap jari.
    4. Letakkan tangan anda di permukaan mendatar yang rata, tapak tangan ke bawah. Kumpulkan jari anda sedemikian rupa seolah-olah anda perlu mengunyah sesuatu. Kemudian kembalikan jari ke kedudukan sebelumnya.

    Kursus terapi senaman ditunjukkan untuk:

    • meningkatkan aliran darah di kawasan yang berpenyakit;
    • penyambungan semula aktiviti otot;
    • penyesuaian terhadap pergerakan sendi;
    • peningkatan keadaan umum;
    • mengembangkan fleksibiliti ligamen.

    Setiap pesakit lebih kerap memilih satu set latihan individu..

    Adakah ubat-ubatan rakyat perlu

    Memandangkan apa yang harus dilakukan di rumah dengan jari yang terkilir, perlu diperhatikan resipi nenek. Resipi berkesan berikut perlu dipertimbangkan:

    1. Ambil akar bryony, potong halus dan tuangkan dalam satu liter air. Rebus kuahnya selama seperempat jam. Tidak perlu menunggu sehingga produk benar-benar sejuk. Dalam komposisi yang hangat, lembapkan pembalut dan sapukan ke kawasan yang terkena.
    2. Ambil akar perestroika, potong dan campurkan dengan minyak. Hasilnya adalah penyembuh yang luar biasa. Dia perlu melincirkan kawasan yang terjejas beberapa kali sehari..
    3. Ambil akar elecampane, tuangkan segelas air mendidih dan biarkan selama 40 minit. Dalam komposisi yang dihasilkan, lembapkan sehelai pembalut dan sapukan ke kawasan yang terkena. Aplikasi ini merangsang proses memperbaiki tisu yang rosak..
    4. Cincang bawang yang telah dipanggang dan campurkan dengan gula. Sapukan bahan bakar seperti itu ke kawasan yang terkena dan balikkan dengan pembalut. Sebaiknya gunakan aplikasi sebelum tidur..
    5. Agrimoni biasa. Ambil 3 sudu besar agaric biasa kering dan tuangkan 2 cawan air mendidih ke atas. Masukkan api kecil selama sepertiga jam dan tapis. Hasilnya, tambahkan air ke isipadu asal. Gunakan produk yang dihasilkan sebagai aplikasi untuk dislokasi, meregangkan jari kelingking di tangan atau jari lain.
    6. Langkahnya berwarna putih. Ambil sesudu kecil akar kering serbuk tanaman dan campurkan dengan setengah gelas minyak sayuran. Setelah menetapkan, rawat kawasan yang terkena dengan ubat yang diterima.
    7. Cuff itu biasa. Mengetahui bagaimana kehelan jari pada tangan, anda mesti segera menggunakan manset biasa untuk rawatan. Ambil 100 g daun tumbuhan dan tuangkan 0.5 l air mendidih. Biarkan komposisi meresap selama 4 jam, kemudian tapis dan buat kompres dari infus. Sapukan aplikasi selama setengah jam ke kawasan yang terjejas. Ubat semacam itu dicirikan oleh kesan hemostatik dan membunuh kuman..
    8. Lavender. Masukkan 1 bahagian ramuan lavender dan bunga ke 5 bahagian minyak bunga matahari. Ubat ini harus disuntik selama beberapa bulan. Gunakan minyak lavender yang dihasilkan sebagai analgesik.
    9. Poplar berwarna hitam. Ambil setengah gelas buah pinggang kering dan tuangkan segelas air mendidih. Biarkan komposisi untuk meresap selama setengah jam. Sapukan jisim yang dihasilkan dalam bentuk aplikasi setiap hari ke kawasan yang rosak.
    10. Bunga jagung berpintal. 3 sudu teh bunga jagung yang dipintal tuangkan 0.5 liter air mendidih, biarkan untuk meresap selama satu jam, dan kemudian tapis. Minum kaldu yang dihasilkan setengah gelas tiga kali sehari. Resipi ini adalah ubat yang berkesan untuk terkehel..
    11. Barberry. Tuangkan segelas susu ke dalam periuk, tuangkan setengah sudu dahan cincang, kulit kayu dan akar barberry. Rebus produk selama setengah jam dan kemudian tapis. Ambil 1 sudu kecil tiga kali sehari.
    12. Susu panas. Penyembuh tradisional untuk dislokasi menasihatkan penggunaan susu panas. Ambil kain cheeseclol, gulung menjadi empat dan rendam dalam susu panas. Sapukan kain kasa ke kawasan yang terjejas, dan sapukan kertas kompres dan bulu kapas di atasnya. Tukar aplikasi semasa kain kasa sejuk.

    Pelbagai aplikasi, ramuan herba membantu dalam merawat pelbagai jenis kecederaan. Itulah sebabnya setiap orang harus tahu bagaimana merawat jari yang terkilir dengan cara sedemikian..

    Rawatan jari tengah yang terkilir di rumah semestinya merangkumi:

    1. Anda perlu menyediakan adunan keras dan memasangnya ke kawasan yang terjejas. Aplikasi ini akan membantu menghilangkan proses keradangan akut dan tumor..
    2. Kisar bunga jagung dan tuangkan air mendidih ke atasnya. Biarkan kuahnya mendidih selama setengah jam, kemudian tapis dan sejukkan. Kaldu digunakan secara dalaman. Minum tiga kali sehari.

    Baru-baru ini, ubat-ubatan rakyat untuk rawatan terkehelnya jari tengah menjadi sangat popular. Tetapi setiap orang harus memahami bahawa dana tersebut harus dimasukkan ke dalam perawatan yang kompleks, kerana secara individu mereka tidak efektif atau hanya memberikan hasil sementara. Dengan bantuan ramuan herba adalah mungkin:

    • mengurangkan kesakitan;
    • mengatasi kesan keradangan akut;
    • melegakan mangsa dalam keadaan terkejut.

    Tetapi sebaik sahaja seseorang mempunyai semua tanda subluksasi jari, maka segera perlu menghubungi doktor. Ini secara signifikan akan mengurangkan masa penderitaan manusia, serta mempercepat pemulihan sendi dan kembali ke kehidupan normal. Setelah mengeluarkan plaster cast, pelbagai salap herba digunakan untuk membantu mengembalikan pergerakan jari.

    Langkah pencegahan

    Agar tidak tertanya-tanya bagaimana mengetahui apakah anda mempunyai jari yang terkeluar, dan bagaimana menyelesaikan masalah ini, sangat penting untuk mematuhi langkah pencegahan. Peraturan utama untuk pencegahan terkehel jari pada tangan kanak-kanak atau orang dewasa adalah:

    • pematuhan dengan peraturan keselamatan;
    • pemakanan yang betul;
    • penolakan ketagihan;
    • pemanasan wajib sebelum latihan.

    Adalah sangat penting untuk berjumpa doktor sebaik sahaja mengalami kecederaan. Ini akan mengurangkan risiko perkembangan kambuh, komplikasi, dan juga membantu menjalankan terapi yang kompeten..

    Jari yang terkilir adalah kecederaan yang menyakitkan yang menyebabkan ketidakselesaan. Sekiranya masalah itu tidak ditangani tepat pada waktunya, sejumlah komplikasi dapat diprovokasi. Mengetahui cara menentukan jari yang terkilir di tangan anda, anda perlu segera berjumpa doktor. Hanya pakar yang berpengalaman yang dapat membuat diagnosis yang tepat, jika perlu, menjalankan prosedur diagnostik tambahan dan menetapkan rejimen terapi yang kompeten.

    Apa yang perlu dilakukan sekiranya jari anda terkilir. Cadangan untuk pengurangan, juga untuk diagnosis dan pertolongan cemas untuk sendi yang tersingkir

    Jari terseliuh adalah kecederaan biasa. Jari boleh cedera di tempat kerja dan di rumah. Terdapat banyak ujung saraf di tangan, sebab itulah kecederaan jari dikaitkan dengan sindrom kesakitan yang teruk. Ibu jari lebih cenderung menderita kecederaan ini kerana lokasinya yang anatomi..

    • 1. Jenis-jenis kehelan
    • 2. Gejala
    • 3. Pertolongan cemas untuk terkehel jari di tangan
    • 4. Rawatan kehelan
    • 5. Tempoh pemulihan

    Jari di tangan mempunyai tiga sendi artikular, satu metacarpophalangeal dan dua interphalangeal. Dislokasi jari adalah anjakan permukaan tulang artikular pada satu atau lebih sendi. Dislokasi jari sering digabungkan dengan pecahnya ligamen dan kapsul sendi, kerosakan pada kulit, yang, tanpa pertolongan tepat pada masanya, dapat menyebabkan komplikasi serius dalam bentuk jangkitan.

    Bergantung pada tahap anjakan, dislokasi terbahagi kepada dua jenis: lengkap (di mana permukaan artikular tidak saling bersentuhan) dan tidak lengkap (subluksasi).

    Dislokasi juga dikelaskan mengikut arah anjakan tulang: dorsal, palmar, dan lateral.

    • Dislokasi phalanx utama (berkaitan dengan tulang metacarpal);
    • Dislokasi phalanx tengah;
    • Dislokasi phalanx kuku.

    Kecacatan luaran jari berlaku bukan sahaja dengan patah tulang, tetapi juga dengan kehelan. Dan untuk diagnosis yang tepat, pertama sekali, sinar-x diambil.

    Gejala utama kehelan termasuk:

    • Kesakitan yang semakin meningkat;
    • Kemerahan kulit;
    • Peningkatan suhu tisu lembut tempatan;
    • Bengkak di kawasan sendi;
    • Perubahan bentuk jari;
    • Pucat kulit lebih tinggi daripada kehelan;
    • Kekurangan pergerakan pada sendi.

    Kehilangan jari pertama Palmar dicirikan oleh anjakan jari ke arah telapak tangan. Palpasi dapat meraba kepala tulang metacarpal. Sekiranya dislokasi punggung, penurunan panjang ibu jari dapat dilihat. Dari belakang, anda boleh meraba permukaan artikular phalanx utama, dan di palmar - kepala tulang metacarpal. Ada kemungkinan bahawa tendon otot flexor panjang dijepit di antara permukaan yang dipindahkan, yang sangat merumitkan kedudukan.

    Dislokasi phalanges utama jari yang tersisa, sebagai peraturan, berlaku pada arah punggung. Semasa cuba bergerak, ada rasa sakit yang tajam dan tahan lasak.

    Dislokasi pada falang tengah dan kuku jari-jari II-V paling kerap dorsal dan lateral. Perlu diperhatikan pergerakan yang tidak betul di sendi. Mungkin rumit dengan merobek tendon ekstensor (kadang-kadang dengan bahagian kecil tulang).

    Sekiranya anda mengesyaki jari yang terkilir atau patah, maka anda harus menghantar mangsa ke bilik kecemasan terdekat secepat mungkin. Di sana dia akan menjalani pemeriksaan awal, mengambil sinar-X dan memberikan bantuan perubatan yang diperlukan. Dianjurkan untuk melumpuhkan tangan yang cedera sebelum dibawa. Sekiranya kapsul sendi dan tendon pecah, pembedahan mungkin diperlukan.

    Sebagai permulaan, anda harus berehat sepenuhnya dan melumpuhkan lengan yang cedera. Untuk mengurangkan bengkak dan sakit, beg berisi ais atau air sejuk disapu ke kawasan yang cedera. Untuk mengelakkan radang dingin, beg ais mesti dikeluarkan pada selang waktu 10-15 minit.

    Barang kemas dan pakaian mesti dikeluarkan dari tangan yang cedera untuk mengelakkan gangguan peredaran darah di tengah peningkatan edema. Anggota badan harus dijaga sedikit tinggi untuk meningkatkan saliran limfa dan peredaran darah. Sekiranya anda tidak alah, anda boleh mengambil ubat analgesik atau ubat anti-radang nonsteroid.

    Sekiranya tidak ada intoleransi individu terhadap ubat penahan sakit, ubat berikut boleh digunakan:

    • Analgin;
    • Pentalgin;
    • Tempalgin;
    • Dexalgin atau Kaver;
    • Nimesil;
    • Nimid;
    • Ketorol;
    • Ketoprofen;
    • Parasetamol;
    • Ibuprofen;
    • Nurofen.

    Bahkan luka terbuka yang tidak ketara harus dicuci dengan teliti, dirawat dengan antiseptik. Luka-luka ini harus dilaporkan kepada doktor, kerana dalam beberapa keadaan inilah alasan untuk pemberian toksoid tetanus.

    Agar tidak menimbulkan komplikasi yang lebih besar, perlu melumpuhkan jari yang cedera secara bebas, dengan berhati-hati, dan membalutnya ke jari sebelah. Pembalut tidak boleh terlalu ketat, sehingga tidak mengganggu peredaran mikro di kawasan yang cedera. Jangan bergerak jika terdapat kecacatan teruk atau bengkak dengan cepat.

    Jangan, dalam keadaan apa pun, cuba meletakkan jari anda yang sakit. Anda boleh pecah kapsul sendi, mengakibatkan kejutan yang menyakitkan.

    Untuk pengangkutan ke hospital, tidak perlu menghubungi ambulans, anda boleh ke sana sendiri. Doktor mengetahui keadaan kecederaan, mendengar aduan dan memeriksa bahagian tangan yang cedera. Untuk gambaran yang lebih tepat mengenai kecederaan pesakit, mereka dihantar ke sinar-X. Sekiranya disyaki tendon yang dicubit, gunakan ujian seperti MRI.

    Dislokasi yang tidak rumit dirawat dengan penjajaran artikular konvensional. Sekiranya terdapat kerosakan pada tulang atau tisu lembut, mereka menggunakan operasi pembedahan.

    Untuk pengurangan tertutup, kedua-dua anestesia tempatan dan umum digunakan. Semasa menggunakan anestesia tempatan, relaksan otot digunakan untuk mengurangkan nada otot. Lengan dilekatkan sebentar atau diberi kedudukan tinggi untuk melegakan bengkak. Selalunya, untuk penyesuaian, cukup untuk mengambil jari ke sisi dan menariknya pada hujungnya ke arah paksi. Dengan kembalinya sendi ke kedudukan anatomi, bunyi klik akan dibunyikan.

    Sekiranya terkehel jari pertama dengan mencubit tendon, maka dipusingkan ke siku dengan fleksi serentak kuku phalanx.

    Selepas pengurangan, jari tidak bergerak menggunakan serpihan selama kira-kira 3 minggu. Sekiranya tidak timbul komplikasi, maka pemulihan sepenuhnya dicapai dalam 4-5 minggu.

    Pengurangan terbuka adalah campur tangan pembedahan yang dilakukan dalam kes dislokasi punggung ibu jari dengan jebakan tendon dan ketidakupayaan untuk membetulkan sendi menggunakan kaedah tertutup. Operasi dilakukan di bawah anestesia tempatan dan umum. Kapsul terkawal dibedah menggunakan akses sinar dorsal, kemudian tendon dikembalikan ke kedudukan asalnya menggunakan instrumen khas. Selepas itu, luka operasi dijahit dan dikeringkan. Jahitan dikeluarkan selepas 10 hari dan pembalut harus dipakai untuk memastikan pergerakan selama 3 minggu.

    Juga, operasi dilakukan dalam kes terkehel lama, ketika kecederaan berusia lebih dari satu minggu, dan pengurangan spontan belum terjadi. Dislokasi sedemikian boleh menjadi rumit dengan munculnya pseudarthrosis, untuk menghilangkan yang perlu dilakukan untuk melakukan pembedahan plastik pada ligamen dan permukaan artikular. Selepas operasi, splint kaku digunakan sehingga 1 bulan.

    Setelah melepaskan pembalut dari anggota badan yang cedera, satu set latihan untuk tangan dan latihan menggunakan pengembang getah dianjurkan untuk meningkatkan pemulihan fungsi motor..

    Mereka juga menggunakan urut saliran limfa, pemanasan pasif dan fisioterapi (UHF, elektroforesis). Untuk mengurangkan kesakitan dan melegakan bengkak, pelbagai salap digunakan (Diclofenac, Fastum-gel, Volteren-emulgel, dll.).

    Dari ubat-ubatan rakyat, mandi dengan decoctions dan infus daun walnut dan jarum digunakan. Daun segar dari pisang putih atau kubis putih digunakan pada kawasan yang bengkak.

    Bagaimana perlakuan terkehel jari?

    Dislokasi jari pada tangan adalah perpindahan berterusan permukaan sendi salah satu jari tangan berbanding dengan tulang yang berdekatan. Pergerakan jari menjadi mustahil kerana permukaan tulang tidak sepadan. Kecederaan yang serupa boleh berlaku kepada sesiapa sahaja semasa bersukan atau dalam keadaan domestik. Tahap kerosakan tersebut bukan termasuk dalam kategori yang mengancam nyawa, tetapi kerana hampir semua aktiviti harian dilakukan dengan menggunakan jari, kecederaan ini akan menyebabkan ketidakselesaan yang ketara.

    Di samping itu, tangan mempunyai banyak ujung saraf, kerosakan yang menyebabkan kesakitan. Adakah mungkin untuk menyembuhkan kerosakan tersebut secara bebas dan berapa lama prestasi jari akan dipulihkan??

    Pengelasan

    Mengingat bahagian phalanx jari yang rosak, adalah kebiasaan untuk membahagikan luka tersebut menjadi terkehel pada phalanx utama, tengah dan kuku. Dislokasi jari juga dikelaskan dengan mengambil kira arah phalanx yang dipindahkan:

    • Punggung adalah yang paling kerap;
    • Lateral;
    • Ladonnoe.

    Memandangkan tahap kerosakan, ibu jari yang terkilir di tangan boleh menjadi:

    • Tidak lengkap - anjakan separa permukaan artikular (subluxation);
    • Penuh - permukaan sendi terlepas sepenuhnya.

    Ibu jari terkeluar

    Ketika memeriksa dislokasi palmar, palpasi kepala tulang metacarpal tersedia, kerana phalanx dipindahkan ke arah telapak tangan.

    Pada palpasi bahagian belakang tangan, anda dapat menemui sendi phalanx utama, dan di bahagian depan, kepala tulang metacarpal. Kadang-kadang, dislokasi ibu jari menyebabkan anjakan tendon flexor panjang dan penjepitannya di ruang antara artikular. Dalam situasi seperti itu, pengurangan dikaitkan dengan komplikasi..

    Kehilangan phalanx utama

    Berlatarbelakangkan kecederaan ini sebahagian besar dislokasi bahagian belakang tangan berlaku. Gejala ditunjukkan oleh kecacatan jari, sakit tiba-tiba dan pembengkakan kulit. Pergerakan dengan jari yang cedera tidak mungkin dilakukan, dan percubaan membengkok mengakibatkan ketahanan spring Palpasi oleh doktor membawa kepada pengenalpastian kepala tulang metacarpal di telapak tangan, dan dari bahagian belakang anda dapat dengan mudah merasakan kepala phalanx jari.

    Dislokasi phalanx tengah dan kuku

    Apabila phalanges ini cedera, dislokasi punggung, kadang-kadang lateral, sering didiagnosis. Dengan lesi seperti itu, jari tidak bergerak sepenuhnya. Dalam situasi yang jarang berlaku, dislokasi memprovokasi pelepasan tendon ekstensor, kadang-kadang bersama dengan bahagian tulang.

    Sebab-sebabnya

    Dislokasi sendi jari disebabkan oleh kecederaan dan kecederaan yang berlaku dengan latar belakang prasyarat berikut:

    1. Kejatuhan.
    2. Pukulan kuat atau penguncupan otot secara tiba-tiba, terutamanya dengan tindakan mekanisme ekstensor. Kekejangan otot yang tajam boleh mencetuskan kejang epilepsi. Penyakit ini sering menyebabkan patah tulang, terkehel, pecah otot dan tendon. Kekejangan otot yang serupa dapat dilihat pada wanita dengan toksikosis (gestosis). Eklampsia gestosis membawa kepada kejang yang hampir sama dengan epilepsi. Serangan seperti itu tidak berulang setelah melahirkan..
    3. Kehilangan sendi jari boleh disebabkan oleh sukan atau ciri khas pekerjaan profesional. Pelawat utama traumatologi adalah petinju, pekerja lombong.

    Gejala

    Atlet profesional sangat terdedah kepada kecederaan seperti ini. Oleh kerana struktur khas telapak tangan, dislokasi ibu jari sering dijumpai dalam jenis aktiviti ini. Walau bagaimanapun, kehelan jari kelingking di tangan juga berlaku dan disertai dengan gejala yang serupa. Hasil kecederaan adalah pemindahan jari di kawasan tulang metacarpal ke depan atau belakang tangan. Otot dan ligamen yang memperbaiki phalanx tidak dapat menahan kekuatan hentaman.

    Gejala jari terkilir di tangan adalah seperti berikut:

    • Kesakitan yang tidak dapat ditanggung secara tiba-tiba di bahagian artikulasi phalanges, diperburuk oleh palpation;
    • Perubahan bentuk jari yang jelas;
    • Sensasi kesemutan di hujung jari dan kehilangan fungsi deria di tangan;
    • Kemunculan kemerahan pada kulit, pemutihan phalanx yang terjejas;
    • Peningkatan pembengkakan sendi dan ligamen;
    • Kesukaran memanjangkan dan melenturkan, kehilangan keupayaan untuk menggerakkan jari;
    • Pecahnya kulit, ligamen, otot.

    Pertolongan cemas

    Sekiranya trauma menunjukkan tanda-tanda jari terkilir di tangan, anda harus segera berjumpa doktor untuk pemeriksaan, diagnosis dan rawatan. Untuk pertolongan cemas, anda harus mematuhi perkara berikut:

    1. Bebaskan tangan anda dari belenggu dan keluarkan semua perhiasan.
    2. Pastikan berus dinaikkan.
    3. Penghilang rasa sakit minum: Analgin, Paracetamol, Nimesil, Ibuprofen.
    4. Jangan membalut jari yang cedera dengan erat dengan jari yang sihat untuk mengelakkan kerosakan yang teruk. Dengan kelengkungan jari yang teruk, pembalut seperti itu tidak diperlukan.
    5. Sapukan kompres sejuk. Untuk mengelakkan radang dingin, rehat 2 minit selepas setiap 15-20 minit prosedur. Dilarang keras menggunakan haba ke kawasan yang terjejas.!
    6. Anda tidak disyorkan untuk membetulkan kehelan jari anda sendiri, kerana tindakan ini akan membawa kepada akibat yang negatif.
    7. Jangan menangguhkan perjalanan ke doktor, dan dalam keadaan sukar, anda boleh menghubungi ambulans.

    Diagnostik

    Dalam sebilangan besar kes, dislokasi jari didiagnosis oleh traumatologist melalui pemeriksaan luaran yang menyeluruh. Sekiranya disyaki subluksasi, doktor boleh merujuk anda kepada kaedah diagnostik tambahan. Pemeriksaan sinar-X adalah kaedah utama diagnosis akhir, kerana dengan bantuan gambar yang diperoleh, mangsa dapat menentukan diagnosis yang paling dapat dipercayai.

    Rawatan

    Taktik merawat jari yang terkilir di tangan dirancang berdasarkan sinar-X yang diambil. Selalunya, pengurangan dislokasi tertutup dengan membandingkan permukaan artikular phalanx cukup untuk mengatasi kecederaan yang dihasilkan. Campur tangan pembedahan digunakan apabila pengurangan manual tidak mungkin dilakukan, apabila integriti ligamen atau tulang berubah.

    Pengurangan dislokasi tertutup

    Dengan dislokasi phalanx tangan yang tertutup, pengurangan sendi berlaku tanpa penggunaan anestesia tempatan atau anestesia umum, yang diperlukan untuk merehatkan otot. Sekiranya perlu, kaedah menghilangkan rasa sakit bagi setiap pesakit dipilih secara individu.

    Perbandingan bahagian artikular adalah seperti berikut: jari diambil oleh phalanx kuku, ditarik ke sisi dan meregangkan ke arah paksi jari sehingga klik khas muncul. Sekiranya terkehel ibu jari dengan mencubit tendon, reposisi berlaku kerana putaran jari serentak ke arah siku dan lenturan phalanx kuku. Setelah melakukan manipulasi ini, menyebabkan percepatan peredaran darah dan penurunan edema, lengan dibiarkan dalam posisi tinggi.

    Tahap rawatan seterusnya adalah penerapan fixing splint selama 3 minggu, terapi fungsional dan sesi UHF. Untuk gejala yang menyakitkan, ubat penahan sakit diresepkan kepada pesakit, contohnya: Diclofenac, Analgin, Paracetamol. Dalam kompleks, salap anti-radang bukan steroid (Fastum-gel, Diklak-gel, Diclofenac, Ketonal) boleh diresepkan, yang melegakan kesakitan, bengkak dan keradangan.

    Tempoh pemulihan pesakit selepas dislokasi tertutup biasanya 4-5 minggu. Rawatan dijalankan secara rawat jalan.

    Pengurangan terbuka

    Sekiranya, misalnya, pengurangan dislokasi punggung jari telunjuk tidak mungkin disebabkan oleh mencubit tendon, pesakit dimasukkan ke hospital untuk pengurangan terbuka dengan pembedahan. Operasi dilakukan di bawah anestesia tempatan atau tempatan.

    Semasa operasi, pakar bedah membuat sayatan sinar punggung, membedah kapsul yang dicubit. Dengan menggunakan lif, pakar melakukan kawalan, menggerakkan tendon ke arah yang diperlukan. Selanjutnya, setiap lapisan tisu dijahit bersama-sama secara terpisah, dan saliran diletakkan di atas luka. Pesakit mesti memakai serpihan selama 3 minggu. Jahitan dikeluarkan 10 hari selepas pembedahan.

    Dengan dislokasi II-V dengan kerosakan pada tendon ekstensor, prosedur pengurangan mungkin memerlukan campur tangan pembedahan. Semasa operasi, pakar bedah membetulkan tendon pada tulang dengan jahitan transosseous, secara serentak melakukan pengurangan atau menghilangkan akibat patah tulang. Sayatan yang dihasilkan dijahit, dan jari dipasang tanpa bergerak selama 3 minggu dengan belat.

    Sekiranya lebih dari seminggu berlalu setelah kecederaan, dan pesakit tidak meminta pertolongan dari pakar, operasi pembedahan sangat diperlukan. Dalam keadaan seperti itu, pembentukan sendi palsu mungkin bermula, yang hanya dapat dikeluarkan dengan memulihkan alat ligamen dan artikular. Terapi pasca operasi memerlukan plaster cast selama 2-4 minggu.

    Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

    Apa yang harus dilakukan sekiranya jari terkilir, jika selepas kecederaan tidak mungkin berjumpa doktor dalam masa terdekat? Dengan bantuan pelbagai tincture, decoctions, compresses and lotion, air mata, kehelan kecil dan keseleo jari dapat disembuhkan. Kaedah rawatan dengan ubat-ubatan rakyat, yang merangkumi produk konvensional, menunjukkan hasil yang baik dalam rawatan kecederaan tersebut.

    Sebaiknya fokus pada resipi berikut:

    1. Anda boleh meletakkan tepung tepung dan cuka ke kawasan yang terkena. Untuk menghilangkan bengkak dan sakit yang lebih berkesan, kompres yang dilapisi dibalut dengan kain.
    2. Rebus serbuk dari akar bryony selama 15 minit dan gunakan infusi yang disediakan sebagai losyen.
    3. Campuran serbuk akar perestroot dan minyak sayuran sedang disediakan. Komposisi gruel melegakan kesakitan dan digunakan pada kawasan yang terkena beberapa kali sehari.
    4. Bunga bunga jagung yang dicincang dituangkan ke dalam air rebus dan dimasukkan selama setengah jam. Infusi yang disejukkan ditapis. Kaldu mesti diminum 3 kali sehari..
    5. Resipi berasaskan bawang mempunyai kesan yang baik dalam tempoh pemulihan. Bawang dibakar dan digiling dengan gula. Losyen yang dihasilkan disapu pada bahagian jari yang terkena 2 kali sehari.
    6. Kawasan jari yang terkena dibalut dengan kertas yang dimampatkan, dan kain kasa yang dibasahi dengan susu yang dipanaskan diletakkan di atas. Seterusnya, losyen ditutup dengan kain wol dan diketepikan semalaman. Resipi ini membantu melegakan bengkak dan kesakitan.

    Jari terkilir pada anak

    Kejadian kecederaan seperti itu pada kanak-kanak disebabkan oleh peningkatan aktiviti fizikal, jari nipis dan ligamen yang lemah. Kesakitan yang kuat menyebabkan panik pada anak dan ibu bapa. Matlamat utama adalah menenangkan diri, menenangkan anak dan memperbaiki tangan dengan bantuan kaedah yang ada.

    Seterusnya, sapukan kompres sejuk untuk mencegah perkembangan bengkak dan menjaga penghantaran mangsa dengan segera ke bilik kecemasan.

    Mengenai kepanikan, akan lebih mudah bagi seorang kanak-kanak untuk menenangkan dan mengatasi kesakitan jika dia tidak memerhatikan bagaimana orang dewasa risau dan panik. Berpura-pura bahawa tidak ada yang mengerikan berlaku dan meyakinkan anak bahawa doktor boleh menyelesaikan semuanya.