Bagaimana arthritis berbeza dengan polyarthritis?

Artritis

Artritis dan poliartritis adalah proses keradangan pada satu atau banyak sendi. Terdapat beberapa jenis penyakit yang disebabkan oleh trauma, jangkitan, aktiviti fizikal yang berlebihan, dan tabiat buruk. Kedua-dua penyakit ini disertai dengan kesakitan teruk pada sendi bergerak, bengkak dan pergerakan terhad. Pada gejala pertama, anda harus segera berjumpa doktor dan mengikut cadangannya dengan tegas.

Perbezaan utama antara arthritis dan polyarthritis adalah sejauh mana kerosakan pada sendi badan..

Apa itu polyarthritis dan artritis?

Kedua-dua penyakit ini mempengaruhi sendi di mana-mana bahagian sistem muskuloskeletal. Dengan artritis, satu sendi yang bergerak menjadi radang, dan dengan poliartritis, beberapa. Inilah keseluruhan perbezaan penting. Selebihnya penyakit serupa - penyebab, gejala, jenis dan rawatannya sama. Bentuk yang paling teruk dan tidak dapat disembuhkan adalah rheumatoid arthritis, ketika patologi menyebar dari sendi kecil ke besar, serta tisu berdekatan. Terdapat beberapa sebab untuk proses keradangan:

  • jangkitan;
  • gangguan autoimun;
  • kegemukan;
  • gangguan hormon;
  • mengangkat berat secara berkala;
  • tabiat buruk;
  • diet yang salah.

Sekiranya anda tidak merawat radang pada sendi atau penyakit yang mendasari yang menyebabkan artritis, ia boleh masuk ke tahap poliartritis.

Bagaimana penyakit serupa?

Gejala pelanggaran

Bergantung pada jenis keradangan sendi, gambaran klinikal dapat dinyatakan dalam peningkatan suhu, ruam kulit, dan penampilan tophi. Rheumatoid arthritis dan polyarthritis teruk dan mempunyai simptom biasa, seperti berikut:

  • sakit sendi yang teruk;
  • bengkak;
  • hiperemia kulit;
  • pergerakan terhad;
  • kekejangan pada anggota badan selepas bangun pada waktu pagi;
  • ubah bentuk sendi;
  • atrofi otot dan tisu mengakibatkan kecacatan.
Kembali ke senarai kandungan

Rawatan kedua-dua patologi

Terapi ditetapkan setelah menentukan penyebab penyakit ini. Artritis etiologi berjangkit dirawat dengan antibiotik. Untuk jenis gouty, doktor mengesyorkan diet yang mengatur tahap asid urik dalam badan. Poliartritis reumatik tidak dapat disembuhkan, tetapi mungkin untuk meringankan keadaan pesakit dengan menggunakan ubat berdasarkan emas, serta salap dan tablet anti-radang - "Diclofenac", "Ibuprofen", "Ketonal", "Piroxicam". Ubat hormon berkesan - "Prednisolone", "Dexamethasone", "Triamcinolone".

Kompleks ini menetapkan fisioterapi - elektroforesis, urut, magnetoterapi, serta terapi lumpur, diet, senaman, meditasi dan yoga. Rawatan alternatif terdiri daripada penggunaan persediaan herba dari luaran dan dalaman dari knotweed, jelatang, sage, chamomile, wheatgrass, licorice, jarum pain.

Bagaimana penyakit berbeza?

Artritis berbeza dengan polyarthritis oleh ciri: ia boleh berlanjutan dalam bentuk migrasi. Maksudnya, setelah timbul pada satu sendi, penyakit ini akhirnya berpindah ke sendi yang lain. Sekiranya penyakit ini tidak dirawat, reumatik berkembang dari jenis migrasi. Artritis berganda dicirikan oleh fakta bahawa ia boleh mempengaruhi beberapa sendi sekaligus atau secara berurutan.

Apakah perbezaan antara artritis dan artritis dan bagaimana menangani penyakit ini

Kandungan

  1. Makna tersembunyi di dalam perkataan
  2. Klasifikasi, ciri
  3. Punca dan gejala penyakit
  4. Rawatan penyakit

Kata-kata arthritis dan polyarthritis ada di bibir setiap orang, tetapi hanya sedikit orang yang tahu apa penyakit ini dan bagaimana mengatasinya. Nampaknya berkaitan dengan penyakit ini terdapat hubungan dengan orang tua, orang lemah, tetapi tidak demikian - penyakit ini juga berlaku di kalangan penduduk muda. Tidak semestinya, tentu saja, ini menjanjikan kecacatan, tetapi anda tidak boleh menutup mata jika masalah itu tiba-tiba timbul. Tetapi bagaimana arthritis berbeza dengan polyarthritis??

Makna tersembunyi dalam perkataan

Sekiranya anda melihat etimologi kata-kata ini, anda dapat melihat bahawa bahagian "artritis" bertepatan, salah satu perkataan hanya mempunyai awalan Yunani "poly-", yang bermaksud "banyak." Maksudnya, poliartritis hanyalah sejenis arthritis, jadi dalam kedua-dua kes ini kita bercakap mengenai penyakit yang sama..

Artritis adalah penyakit sendi. Di sini harus diperhatikan bahawa kata "arthritis" itu sendiri adalah kolektif, ia boleh menjadi penyakit bebas, misalnya, spondylitis, dan juga manifestasi penyakit lain - rematik, misalnya. Dalam kes ini, satu sendi terjejas atau, jika poliartritis, beberapa. Tidak kira sama ada arthritis atau polyarthritis timbul: sanatorium dan rawatan penuh diperlukan dalam apa jua keadaan.

Klasifikasi, ciri

  1. Artritis berjangkit (purulen) adalah arthritis akut yang berlaku apabila patogen jangkitan purulen memasuki sendi. Dalam kes ini, nanah dijumpai di rongga sendi, dan sendi itu sendiri hancur sebahagiannya. Pada pesakit dengan artritis purulen, sejarah perubatan mengandungi keterangan berikut: kulit di kawasan sendi berubah menjadi merah, membengkak, ketika cuba bergerak, pesakit mengalami sakit tajam pada sendi yang rosak. Kontur perubahan sendi, penyakit ini berkembang dengan cepat, sendi secara beransur-ansur runtuh, akibatnya berlaku perpindahan dan subluksasi tulang, demam, menggigil, kelemahan, dll..
  2. Rheumatoid arthritis adalah penyakit kronik, penyebabnya terdapat pada gangguan genetik, persekitaran dan hormon. Dalam kes ini, sistem kekebalan tubuh mula berfungsi melawan dirinya sendiri, limfosit dari darah berkumpul di sendi dan menghasilkan bahan yang menyebabkan keradangan. Rawan mengecut dan menggosok tulang antara satu sama lain.

Rheumatoid arthritis mempengaruhi sendi tangan, pergelangan kaki, serta lutut dan leher. Sebagai peraturan, sendi menjadi meradang secara simetri, dan aktiviti motor menurun. Sejarah perubatan kelihatan seperti ini: keletihan kronik, selera makan menurun, ruam kulit, demam, bengkak pada sendi. Ubat untuk rawatan artritis ini mesti diambil secara kombinasi - contohnya, antibiotik, ubat anti-radang, dan imunosupresan (seperti Methotrexate, Leflunomide, dll.).

  • Artritis gout: Dengan gout, garam asid urik menumpuk di tulang. Pengumpulan tanpa gejala berlaku untuk waktu yang sangat lama, beberapa tahun. Manifestasi penyakit ini tiba-tiba dan cerah - sakit tajam, kemerahan dan pembengkakan sendi yang terjejas, tidak bergerak. Artritis jenis ini adalah paroxysmal..
  • Artritis dengan selesema: sering menjadi kronik akibat akut, di tengah selesema, kerosakan sendi berlaku.
  • Artritis dalam Penyakit Lyme: Penyakit Lyme itu sendiri berpunca dari gigitan kutu. Seterusnya, lehernya dibelenggu, dan setelah beberapa ketika arthritis juga dikesan..
  • Polyarthritis - tidak berjangkit, berkembang dengan alahan biasa, penyakit tisu penghubung (lupus erythematosus, scleroderma), penyakit kulit dan darah, dengan tumor ganas, dengan gout, dll..
  • Artritis alergi adalah arthritis akut yang berkembang bersamaan dengan reaksi alahan. Ia boleh diterbalikkan. Dalam kes ini, pesakit mengalami kesakitan pada satu atau lebih sendi setelah lama tinggal dalam satu posisi (setelah lama duduk, berdiri dalam satu posisi, dll.). Senaman hanya menjadikan kesakitan lebih teruk. Sebaik sahaja alergen berhenti bertindak pada tubuh, maka semua manifestasi artritis juga hilang, misalnya, bengkak, sakit, ruam kulit dan bengkak. Selalunya, wanita dan kanak-kanak terdedah kepada jenis artritis ini. Oleh itu, semasa memilih ubat, jangan lupa mempertimbangkan usia..
  • Purulent arthritis adalah arthritis akut yang berlaku apabila patogen jangkitan purulen memasuki sendi. Ia berbeza dengan arthritis lain kerana nanah terdapat di rongga sendi, dan sendi itu sendiri hancur sebahagiannya. Pada seseorang yang menghidap artritis purulen, sejarah penyakitnya adalah seperti berikut: kulit di kawasan sendi berubah menjadi merah, membengkak, ketika cuba bergerak, pesakit mengalami sakit tajam pada sendi yang rosak. Kontur sendi berubah, penyakit ini berkembang dengan cepat, sendi secara beransur-ansur runtuh, akibatnya terjadi perpindahan dan subluksasi tulang. Demam, menggigil, lemah, dan lain-lain muncul. Dadah untuk melegakan keradangan dan antibiotik diperlukan.
  • Arthritis gonorrheal - berlaku dengan gonorea, kerana penembusan melalui darah ke sendi gonococci (parasit yang menyebabkan gonorea). Ia menampakkan dirinya sebagai arous serous (apabila cecair serous terkumpul di sendi) atau sebagai bernanah.
  • Dystrophic arthritis - perbezaannya adalah bahawa ia berlaku selepas kecederaan, disertai oleh keradangan aseptik (iaitu keradangan berlaku tanpa pengaruh mikroba, kerana lebam, keseleo dan kerosakan lain pada sendi). Sendi runtuh.
  • Psoriatik arthritis - berlaku pada pesakit dengan psoriasis, mirip dengan rheumatoid arthritis, tetapi sendi terjejas secara asimetris, terdapat kulit biru, sakit di tumit dan kerosakan awal pada jari kaki. Tetapi, seperti artritis reumatoid, dalam kes ini, imunosupresan juga diresepkan (Methotrexate, dll.).
  • Punca dan gejala penyakit

    Apa-apa arthritis (polyarthritis) menyertai kesakitan. Tetapi kesakitannya berbeza. Di samping itu, dengan artritis di kawasan sendi yang terjejas, kulit menjadi merah. Sendi itu sendiri menjadi kurang bergerak atau tidak bergerak sepenuhnya, bentuknya berubah. Dalam keadaan tertekan, sendi yang terjejas berkerut.

    Setelah didiagnosis, anda dapat mengenal pasti jenis arthritis dengan tepat. Pertama, diambil anamnesis (sejarah perubatan), hubungan dengan kecederaan, jangkitan dan alergi dinyatakan, ujian darah untuk arthritis diambil (kehadiran asid urik, tanda-tanda keradangan, dll.). Juga dilakukan sinar-X, ultrasound, tomografi yang dikira dan pemeriksaan cecair sinovial (ini adalah cecair dari sendi). Sekiranya arthritis didiagnosis tepat pada masanya, maka komplikasi teruk yang menyebabkan kecacatan dapat dielakkan.

    Rawatan penyakit

    Pertama sekali, ubat-ubatan diresepkan untuk melegakan kesakitan dan keradangan - analgesik dan ubat anti-radang bukan steroid, seperti asid asetilsalisilat, Diclofenac, Brufen, dll. Ubat itu telah diambil selama bertahun-tahun. Dalam rawatan arthritis (polyarthritis), sanatorium juga menempati tempat yang penting..

    Untuk arthritis berjangkit, diperlukan antibiotik. Dan dalam rawatan rheumatoid arthritis, imunosupresan (contohnya, methotrexate) dan ubat hormon digunakan. Pada mulanya, imunosupresan dikembangkan oleh saintis untuk bidang onkologi, tetapi sekarang ia digunakan secara meluas oleh pakar rheumatologi. Hanya dalam rawatan arthritis, Methotrexate diambil dalam dos yang jauh lebih rendah daripada rawatan tumor (rata-rata, 10 kali). Oleh itu, praktikalnya tidak ada kesan sampingan, tetapi ubat ini membantu 70-80% pesakit, terutama mereka yang menderita rheumatoid arthritis (bahkan cepat berkembang dan teruk). Imunosupresan digunakan seminggu sekali, bersama-sama dengan ubat Methotrexate untuk arthritis, ubat anti-radang bukan steroid tidak diambil. Untuk kemudahan, Methotrexate tersedia dalam pelbagai bentuk - ampul untuk suntikan, dan tablet.

    Di samping itu, terdapat lebih daripada satu salap artritis yang dapat membantu melegakan kesakitan dan kemerahan..

    Untuk rawatan, fisioterapi sangat diperlukan (urut, ultrasound dan semua jenis terapi lain yang ditawarkan oleh sanatorium). Berkat prosedur ini, rasa sakit dan bengkak lega..

    Rawatan seperti ini dilakukan pada musim bunga dan musim luruh - pada musim-musim inilah kebiasaannya berlaku. Ramai pesakit lebih suka sanatorium di rumah, di mana mereka menjalani rawatan sepenuhnya, termasuk tidak hanya mengambil ubat dan prosedur fisioterapi, tetapi juga latihan terapi. Dan jika ini adalah sanatorium yang terletak di kawasan peranginan, maka selain semua yang ada di sana, sebagai peraturan, terdapat mandi lumpur, perairan mineral, dll..

    Rawatan yang betul dan baik di sanatorium sangat bagus, tetapi lebih baik mencegah penyakit itu. Sesungguhnya, sering artritis (polyarthritis) berlaku kerana berat badan berlebihan, kekurangan zat makanan, kecederaan dan patah tulang yang kerap, atau kerja yang memerlukan beban yang kuat. Oleh itu, anda perlu menjalani gaya hidup aktif dari usia muda dan melindungi diri anda dari kecederaan. Ingatlah bagaimana orang yang bahagia berbeza dengan orang yang tidak bahagia: kesihatan dan penat lelah dalam peningkatan diri. Kesihatan kepada anda!

    Polyarthritis: gejala dan rawatan

    Poliartritis akut dicirikan oleh manifestasi yang jelas, dan dengan bantuan yang tepat pada masanya dan tepat, ia berlalu tanpa jejak. Bentuk penyakit kronik dari masa ke masa membawa kepada perkembangan perubahan yang tidak dapat dipulihkan, hasil akhirnya adalah batasan prestasi dan kecacatan pesakit.

    Diagnosis keadaan dilakukan menggunakan makmal dan kaedah tambahan (sinar-X, MRI, CT, pemeriksaan cairan sendi yang berpenyakit).

    Sebelum merawat polyarthritis, etiologi proses patologi harus diperjelaskan. Ini penting untuk pendekatan terapi yang betul, kerana selain kaedah umum, ada pendekatan khusus untuk menghilangkan penyebab kerosakan pada tulang rawan dan tisu tulang..

    Sekiranya kita bercakap tentang bagaimana arthritis berbeza dari polyarthritis, maka harus diperhatikan bahawa dalam kes pertama, penyimpangan hanya dicatat pada satu sendi, dan pada yang kedua - dalam beberapa atau bahkan semua. Jika tidak, proses ini sama..

    Poliartritis reumatoid

    Punca penyakit ini belum difahami sepenuhnya, tetapi para pakar percaya bahawa faktor keturunan memainkan peranan penting dalam perkembangannya. Di bawah pengaruh faktor provokatif (jangkitan, alergi, pembedahan), kerosakan autoimun pada sendi kecil berlaku. Penyakit ini kronik, wanita mengidapnya tiga kali lebih kerap daripada wakil seks yang lebih kuat.

    Tanda-tanda polyarthritis dalam kes ini akan cukup tipikal, menurut mereka, penyakit ini boleh disyaki. Kedua-dua sendi kecil dan besar terjejas, dan keradangan berkembang di dalamnya secara simetris.

    Selalunya, pelanggaran itu dicatat di tangan, yang secara beransur-ansur meningkat, cacat dan selalu sakit.

    Pada peringkat awal, pesakit merasakan kekakuan pada waktu pagi, yang berlalu setelah beberapa saat. Serentak dengan rheumatoid arthritis, kecacatan jantung, neuropati, keratoconjunctivitis boleh berkembang.

    Reaktif

    Keradangan sendi reaktif lebih kerap berlaku pada lelaki muda. Gejala ini disertai oleh sebarang patologi berjangkit akut atau kronik (virus, bakteria dan juga kulat).

    Dalam kes ini, tanda-tanda penyakit yang mendasari muncul. Sendi besar kaki terjejas, simetri gangguan dalam kes ini tidak tipikal.

    Penyebab polyarthritis reaktif sering kali disebabkan oleh penurunan imuniti terhadap latar belakang peningkatan jangkitan genitouriner. Pesakit mengalami demam, mabuk, menggigil, sakit kepala. Selepas itu, rasa sakit bergabung, yang sementara dan hilang dengan klinik patologi utama.

    Pertukaran

    Apabila proses metabolik terganggu, pemendapan dan pengumpulan garam berlaku. Perubahan yang paling ketara berlaku pada gout, ketika asid urik berkumpul dalam bentuk kristal keras dan tajam yang dapat merengsakan tisu dengan kuat dan menyebabkan reaksi keradangan.

    Poliartritis sendi dengan penyakit ini dihidupkan dengan pergantian yang jelas dari peningkatan dan pelemahan proses. Dalam beberapa kes, eksaserbasi seperti itu adalah tunggal, dan kemudian sendi tidak mengalami ubah bentuk..

    Selepas trauma

    Poliartritis jenis ini berlaku dengan latar belakang lebam, kehelan atau patah tulang dan sering diperhatikan pada kanak-kanak hipergerak dan orang yang terlibat dalam sukan. Siku lutut, sendi bahu terjejas, kerana mereka mengalami tekanan yang paling besar semasa pergerakan pantas, giliran dan melompat.

    Poliartritis pasca-trauma disertai dengan kesakitan, yang mempunyai intensiti yang berbeza, terdapat sekatan pergerakan, kekejangan. Dengan trauma berulang, poliartritis kronik berkembang, yang boleh berubah menjadi arthrosis.

    Apakah perbezaan antara penyakit ini? Dengan artritis, proses keradangan menjadi yang pertama, dan arthrosis adalah masalah di mana pemusnahan tulang rawan dan tisu tulang yang berdekatan berlaku..

    Psoriasis dan poliartritis

    Kira-kira 7% orang dengan psoriasis mengalami poliartritis pada latar belakang penyakit ini. Kadang-kadang ia berlaku lebih awal daripada ruam pada kulit..

    Etiologi kerosakan sendi dalam kes ini tidak diketahui. Dicirikan oleh keradangan asimetris dengan edema dan pewarnaan kulit dengan warna ungu kebiruan. Banyak sendi di sebelah kaki sering terjejas.

    Poliartritis berjangkit tertentu

    Ia berlaku di bawah pengaruh jangkitan tertentu. Ia disebabkan oleh mycobacterium tuberculosis, gonococcus, treponema pallidum, disentery bacillus, brucella. Reaksi keradangan dalam kes ini dan sakit sendi berlaku pada puncak proses patologi utama.

    Pada sifilis, gangguan itu berlaku pada tahap tersiernya. Kekalahan diperhatikan pada sendi besar, rasa sakit meningkat semasa tidur pada waktu malam. Tidak ada rasa sakit pada palpation.

    Artritis gonore pada sendi disertai dengan permulaan yang tajam dengan demam tinggi dan kesakitan yang teruk. Pada sendi besar, keradangan bermula, dan dengan suppuration, ankylosis berkembang. Penyakit sendi dicatat dengan disentri dalam tempoh kepupusan proses akut.

    Brucellosis menyebabkan keradangan kronik tulang rawan, dengan demam, bengkak, dan sakit. Pada masa yang sama, terdapat peningkatan dalam hati dan limpa.

    Doktor mana yang menangani rawatan polyarthritis?

    Rawatan polyarthritis sendi memerlukan pendedahan kepada patologi utama utama. Untuk menjelaskan diagnosis, anda harus menghubungi ahli terapi, menjalani ujian. Dan selepas itu, doktor boleh memberikan bantuan sendiri, atau merujuk kepada pakar yang pakar.

    Ini mungkin:

    Cara merawat poliartritis bergantung pada penyebab berlakunya..

    Bagaimana diagnosis dijalankan?

    Selalunya, dengan polyarthritis, gejala tidak spesifik, oleh itu, diagnosis yang tepat diperlukan untuk rawatan yang mencukupi. Anggapan utama mengenai sifat penyakit ini dibuat oleh doktor berdasarkan anamnesis, aduan pesakit dan data yang diperoleh semasa kajian objektif.

    Selepas itu, pesakit ditugaskan beberapa kajian untuk menentukan tahap kerosakan sendi dan jenis gangguan di dalamnya. Penyakit seperti polyarthritis memerlukan sinar-X, ultrasound, MRI, CT. Cecair sinovial diperiksa di makmal untuk mengetahui adanya kristal asid urik.

    Pesakit juga perlu menderma darah untuk kehadiran faktor reumatoid, ada keperluan untuk menilai analisis biokimia.

    Sekiranya perlu, maklumat mengenai penyebab patologi dapat diperoleh tambahan setelah ultrasound rongga perut, kardiogram, ujian khusus untuk jenis jangkitan tertentu.

    Prinsip rawatan

    Bagaimana menyembuhkan poliartritis? Biasanya, pertolongan diberikan secara rawat jalan, tetapi dalam kes yang teruk, pesakit ditunjukkan pemerhatian di hospital.

    Sebelum merawat radang rawan itu sendiri, anda perlu bertindak berdasarkan penyebabnya:

    • proses berjangkit dihentikan oleh antibiotik atau ubat antivirus;
    • gangguan metabolik dipulihkan dengan bantuan kaedah khas yang menghilangkan asid urik;
    • artritis reumatoid yang teruk memerlukan penggunaan terapi imunosupresif.

    Kemudian polyarthritis dirawat dengan agen simptomatik. Kesakitan dan keradangan diatasi oleh NSAID, kadang-kadang peningkatan yang ketara berlaku selepas penggunaan glukokortikoid dalam tablet atau suntikan intra-artikular. Reaksi alahan lega dengan antihistamin.

    Ramalan dan pencegahan

    Prognosis untuk pelbagai jenis polyarthritis mungkin berbeza. Bentuk reaktif dan proses menular biasanya ringan dengan rawatan tepat pada masanya. Dan setelah disembuhkan, sendi biasanya berhenti mengganggu.

    Sukar untuk meramalkan perjalanan rheumatoid arthritis, yang boleh menyebabkan kecacatan, atau lambat untuk waktu yang lama.

    Pencegahan penampilan polyarthritis merangkumi rawatan penyakit yang menyebabkannya tepat pada masanya. Juga penting untuk menjaga gaya hidup aktif, melakukan senaman setiap hari, bermain sukan dan berenang..

    Untuk kesihatan sendi, anda memerlukan diet yang baik, yang terdiri daripada sayur-sayuran dan buah-buahan yang mencukupi, serta makanan yang mengandungi kalsium (susu, keju cottage, produk tenusu). Anda tidak boleh terlalu sejuk, anda perlu melindungi diri anda dari kecederaan, beban pada sendi harus dosis.

    Dengan manifestasi kerosakan sendi, yang sering merupakan tanda patologi yang mendasari, seseorang tidak boleh mengubati diri sendiri. Hanya rayuan tepat pada masanya kepada pakar seawal mungkin yang memungkinkan untuk memberikan ramalan optimis untuk pemulihan..

    Perbezaan antara arthritis dan polyarthritis

    Selalunya polyarthritis dan arthritis dianggap sebagai patologi yang berbeza, walaupun kedua-dua penyakit ini tergolong dalam kumpulan penyakit yang sama. Mereka memberi kesan kepada orang tua dan orang muda dan sering menyebabkan sebahagiannya kehilangan keupayaan bekerja. Perbezaan utama antara penyakit adalah skala lesi. Dengan polyarthritis, beberapa sendi menderita sekaligus, sementara artritis berkembang hanya pada satu sendi artikular..

    Ciri perbandingan

    Artritis adalah sekumpulan patologi yang berasal dari berjangkit dan dicirikan oleh gangguan distrofi dan degeneratif pada struktur tisu tulang dan tulang rawan. Pada dasarnya, penyakit ini berlaku akibat lesi tubuh yang menular, dan dalam kes yang jarang berlaku, ia adalah penyakit yang berasingan. Ejen penyebab proses keradangan di rongga sendi adalah jangkitan kumpulan streptokokus dan staphylococcal.

    Penyakit ini boleh menyerang lebih daripada lima sendi pada masa yang sama.

    Polyarthritis tergolong dalam kumpulan arthritis dan dianggap sebagai patologi yang cukup umum yang tidak hanya mempengaruhi orang dewasa, tetapi juga kanak-kanak kecil. Beberapa sendi terjejas secara serentak. Penyebaran patologi simetri sering diperhatikan. Ia mempunyai keupayaan untuk memasuki proses patologi sendi dan tisu lembut periartikular yang dekat dengan sendi yang terjejas. Selalunya polyarthritis berjangkit dan bersifat alahan..

    Salah satu bentuk penyakit yang paling biasa adalah arthritis rheumatoid..

    Sebab-sebab perkembangan patologi

    Penyebab utama perkembangan arthritis termasuk: reaksi alergi, trauma pada sendi artikular dan jangkitan organ dalaman. Patogen melalui aliran darah menyebar ke seluruh badan dan terkumpul dalam struktur sendi. Di bawah pengaruh rangsangan, sifat pelindung sistem kekebalan tubuh menurun, yang menjadi penyebab perkembangan bentuk penyakit kronik dan pemusnahan degeneratif-dystrophik yang kuat pada tisu tulang-tulang rawan. Terhadap latar belakang kegagalan tersebut, perubahan autoimun berlaku, di mana tubuh menghasilkan antibodi yang menyerang sel-sel organ dan sistemnya sendiri.

    Berat badan berlebihan memberi tekanan tambahan pada sendi anda.

    Terdapat sebilangan faktor negatif yang mencetuskan perkembangan artritis:

    • kegemukan;
    • gangguan hormon dan gangguan metabolik;
    • penurunan imuniti;
    • anomali kongenital sistem muskuloskeletal;
    • hipotermia;
    • penyakit bersamaan yang berjangkit;
    • kecederaan dengan kerosakan pada kulit;
    • tekanan teruk;
    • avitaminosis;
    • pemakanan yang buruk;
    • tabiat buruk;
    • pengambilan alkohol dan kafein yang berlebihan;
    • keturunan.

    Perkembangan polyarthritis disebabkan oleh:

    • alahan biasa;
    • penyakit tisu penghubung;
    • jangkitan adenovirus.
    Kembali ke senarai kandungan

    Gejala utama

    Gejala kerosakan sendi artritis bergantung pada jenis patologi dan faktor yang memprovokasi. Jenis arthritis atau polyarthritis berikut dibezakan:

    • Rheumatoid. Ia menjadi kronik, berkembang dengan latar belakang gangguan genetik, hormon dan persekitaran. Sebagai peraturan, sendi terjejas secara simetri. Pesakit mengadu keletihan yang cepat, selera makan terganggu, penurunan prestasi, sakit di kawasan yang terjejas dan pembengkakan tisu periartikular. Kenaikan suhu badan sering diperhatikan.
    • Berjangkit. Tidak seperti rheumatoid arthritis, ia berkembang dengan cepat. Penyebab keradangan adalah jangkitan purulen. Gejala berikut diperhatikan: bengkak dan hiperemia kulit, sakit tajam ketika bergerak, kontraktur, demam dan keletihan. Kerosakan sendi dapat dilihat secara visual.
    • Alahan. Ia berlaku dengan latar belakang alahan dan menampakkan diri secara akut. Kesakitan muncul pada satu atau lebih sendi artikular, bengkak dan ruam pada kulit.
    • Distrofi. Berkembang selepas kecederaan. Kemusnahan sendi membawa kesakitan yang teruk, pergerakan yang terganggu dan pembengkakan tisu.
    • Rheumatik. Mempengaruhi sendi artikular yang besar. Ia dicirikan oleh kesakitan yang teruk, pembengkakan sendi yang terjejas, peningkatan suhu badan yang cepat dan pergerakan yang terganggu di kawasan yang meradang.

    Terdapat arthritis yang berkembang dengan latar belakang patologi bersamaan di bawah pengaruh kumpulan mikroorganisma tertentu. Ini termasuk bentuk psoriatik dan gonore, arthritis, yang berlaku selepas selesema dan sakit tekak. Gejala patologi serupa dengan tanda-tanda utama penyakit kumpulan arthritic.

    Bagaimana rawatan dijalankan?

    Pada peringkat awal, langkah-langkah terapi bertujuan untuk menghilangkan penyebab utama yang memprovokasi reaksi keradangan. Untuk tujuan ini, antibiotik, imunosupresan dan agen hormon digunakan. Untuk menghentikan sindrom kesakitan dan mengurangkan manifestasi keradangan, ubat anti-radang bukan steroid dan analgesik digunakan. Untuk mengurangkan kesan berbahaya pada sistem pencernaan, salap dan gel pemanasan tempatan digunakan untuk menghilangkan rasa sakit..

    Semasa rawatan arthritis, perhatian khusus diberikan kepada kompleks vitamin dan mineral. Makanan tambahan kalsium tinggi disyorkan.

    Untuk rawatan patologi, terapi senaman, urut dan fisioterapi digunakan. Senaman meningkatkan peredaran darah dan melegakan kesesakan. Urut membantu menormalkan trofisme dan peredaran mikro tempatan. Rawatan fisioterapi mempunyai kesan anti-radang dan analgesik.

    Apakah perbezaan antara artritis dan artritis?

    Polyarthritis tergolong dalam kumpulan artritis, yang menjadikan patologi sama. Perbezaan antara penyakit terletak pada bilangan sendi artikular yang terlibat dalam proses patologi. Dengan polyarthritis, lebih daripada dua sendi terjejas. Proses degeneratif secara aktif merebak dan, tanpa rawatan yang berkesan, mempengaruhi sendi baru. Artritis dicirikan oleh keradangan hanya pada satu sendi..

    Rheumatoid arthritis dan polyarthritis

    Rheumatoid arthritis mempunyai beberapa bentuk yang mempunyai ciri dan perbezaan rawatan mereka sendiri. Polyarthritis adalah artritis reumatoid yang secara bergantian mempengaruhi sendi, atau beberapa sendi sekaligus, tanpa menjejaskan organ dalaman yang lain. Sebagai peraturan, penyakit ini berlaku pada orang yang lebih tua, tetapi pengecualian mungkin berlaku. Sebab perkembangannya mungkin berbeza, tetapi ia berlaku dengan cara yang sama, dan akibatnya juga serupa: sepanjang tempoh penyakit ini, rasa sakit yang teruk dirasakan di kawasan yang terjejas, sekatan pergerakan yang tajam, dan ubah bentuk yang tidak dapat dipulihkan pada semua sendi yang terjejas.

    Diagnosis polyarthritis

    Sebelum menetapkan rawatan untuk sebarang penyakit, wajib menjalani pemeriksaan perubatan sepenuhnya untuk menentukan diagnosis dengan tepat. Polyarthritis tidak terkecuali. Pertama sekali, doktor memeriksa pesakit, membuat anamnesis, untuk mengetahui semua penyakit sebelumnya, kerana penyakit inilah yang boleh menyebabkan perkembangan patologi. Selanjutnya, ujian darah dari jari dan urat, analisis air kencing, ujian makmal, diagnostik perkakasan, sinar-X, ultrasound ditetapkan.

    Poliartritis seropositif

    Penyakit tisu penghubung sendi adalah akut dan kronik. Salah satu bentuk artritis reumatoid kronik adalah poliartritis seropositif. Dengan bantuan kajian klinikal, mungkin untuk membuktikan bahawa poliartritis seropositif adalah penyakit autoimun. Tubuh menghasilkan antibodi yang mempunyai kesan merosakkan pada tulang rawan. Tisu tulang mula tumbuh di tempat tulang rawan. Sebab reaksi ini tidak diketahui..

    Perkembangan artritis seropositif reumatoid berkembang dari beberapa bulan hingga beberapa tahun, dan tidak membuat dirinya terasa pada peringkat awal. Namun, jika penyakit ini tidak dapat dikesan tepat pada waktunya dan rawatan tidak dimulakan, penyakit ini dapat menyebabkan kecacatan, hingga hilangnya fungsi sepenuhnya..

    Rawatan rheumatoid arthritis dan polyarthritis adalah pendekatan bersepadu. Kursus terapi merangkumi ubat yang sama dengan bentuk penyakit yang lain, dan bertujuan untuk melegakan proses keradangan, menghilangkan rasa sakit, mencapai kesan maksimum dalam rawatan, dan mencapai pengampunan. Untuk ini, pengambilan ubat, pemakanan khas, latihan fizikal.

    Poliartritis seronegatif

    Jenis lain dari artritis reumatoid adalah polyarthritis seronegatif. Perbezaannya dari jenis lain adalah bahawa semasa ujian darah makmal, tidak ada antibodi yang dihasilkan pada membran sendi semasa perkembangan rheumatoid arthritis.

    Perbezaan antara rheumatoid arthritis dan polyarthritis

    Ramai pesakit tertanya-tanya bagaimana rheumatoid arthritis berbeza dengan polyarthritis? Perbezaan antara bentuk penyakit ini adalah bahawa rheumatoid arthritis boleh mempengaruhi satu sendi, kemudian yang lain, dan seterusnya sehingga semua sendi terjejas. Selain itu, jika tidak ada rawatan yang mencukupi, ia boleh mempengaruhi organ-organ penting seseorang. Pada masa itu, polyarthritis mempengaruhi beberapa sendi sekaligus, tetapi tidak mempengaruhi organ manusia lain.

    Perbezaan antara polyarthritis dan rheumatoid arthritis

    Apa yang diketahui mengenai penyakit ini

    Selama bertahun-tahun berusaha untuk menyembuhkan BERSAMA?

    Ketua Institut Rawatan Sendi: “Anda akan kagum betapa mudahnya menyembuhkan sendi dengan mengambil ubat untuk 147 rubel setiap hari..

    Tidak mustahil untuk menyebutkan penyebab sebenar perkembangan rheumatoid arthritis, walaupun penyakit ini telah lama diketahui, jejaknya dijumpai walaupun pada tulang dinosaurus. Doktor mengemukakan dua pilihan untuk prasyarat:

    Untuk rawatan sendi, pembaca kami telah berjaya menggunakan Sustalaif. Melihat populariti alat ini, kami memutuskan untuk memberikannya kepada perhatian anda..
    Baca lebih lanjut di sini...

    • dari sudut pandang kecenderungan genetik, alasannya adalah fungsi sistem imun yang tidak mencukupi, yang menyerang membran sendi (sinovial);
    • sudut pandangan lain mengenai penyebab penyakit ini dikaitkan dengan aktiviti patogen mikroba yang menyumbang kepada pemusnahan tisu-tisu sendi (streptokokus).

    Permulaan proses keradangan menyebabkan penebalan membran sinovial, diikuti dengan pemusnahan tisu tulang rawan dan tulang. Setelah tendon dan ligamen melemah, mereka meregang, menyebabkan sendi bergerak, menandakan kecacatan.

    Doktor percaya bahawa penyebab kemusnahan tisu sinovial mereka sendiri adalah masalah dengan sistem ketahanan badan. Faktor risiko utama boleh menjadi reaksi alergi atau tekanan, serta trauma.

    Punca penyakit

    Penyakit ini boleh berkembang akibat jangkitan berulang (selesema, radang amandel, dll.). Beberapa faktor secara bersamaan mencetuskan perkembangan penyakit ini..

    Kemungkinan penyebab rheumatoid arthritis:

    • kecenderungan keturunan - risiko penyakit meningkat empat kali lipat di hadapan saudara terdekat dengan arthritis rheumatoid yang didiagnosis;
    • jangkitan;
    • gangguan hormon;
    • hipotermia yang kerap;
    • kekurangan vitamin D;
    • faktor persekitaran yang negatif.
    Penyakit ini boleh berkembang kerana banyak sebab.

    Tidak ada penyebab arthritis yang jelas, keadaan ini serupa dengan penyakit autoimun yang lain..

    Apakah perbezaan antara artritis reumatik dan reumatoid?

    Seperti namanya, penyebab artritis reumatoid adalah rematik, yang terjadi setelah selesema yang teruk atau sakit tekak. Penyakit ini berkembang dengan mendadak, suhu meningkat, sementara sendi mengalami simetri, mereka menjadi sakit ketika disentuh. Sensasi menyakitkan biasanya "tidak stabil". Penyakit ini biasanya menyerang sendi kecil lengan dan kaki, tetapi bahaya utama penyakit ini adalah kerana sekiranya tidak ada rawatan yang diperlukan, kerosakan pada injap jantung mungkin terjadi, yang menyebabkan perkembangan kecacatannya. Tetapi rawatan bentuk penyakit ini terkenal - antibiotik dan beberapa ubat anti-radang bukan steroid digunakan, yang memberikan kesan yang ketara dalam beberapa hari rawatan.

    Dengan artritis reumatoid, semuanya lebih sukar, kerana penyebab perkembangannya masih belum diketahui. Penyakit ini juga berkembang dengan cara yang berbeza - dalam kes ini, perkembangan penyakit ini agak lambat dan bertahap. Kesakitannya agak sederhana, sementara ia dilokalisasikan pada sendi yang lain - pergelangan tangan, metatarsophalangeal, metacarpophalangeal dan interphalangeal. Kekakuan dan pembengkakan sendi ini juga diperhatikan. Secara beransur-ansur, prosesnya merebak ke sendi yang lebih besar - pinggul, bahu, lutut dan siku, setelah beberapa ketika, ciri khas penyakit ini mula muncul - ubah bentuk sendi, yang tidak diperhatikan dalam bentuk penyakit reumatik. Selain itu, kerosakan sendi juga menyebabkan atrofi otot. Seperti yang anda lihat, hasil dari artritis reumatoid boleh menjadi jauh lebih sukar daripada pada bentuk reumatoid, kerana terdapat sejumlah masalah dengan diagnosis dan pemilihan rawatan yang sesuai.

    Ciri perbandingan

    Artritis adalah sekumpulan patologi yang berasal dari berjangkit dan dicirikan oleh gangguan distrofi dan degeneratif pada struktur tisu tulang dan tulang rawan. Pada dasarnya, penyakit ini berlaku akibat lesi tubuh yang menular, dan dalam kes yang jarang berlaku, ia adalah penyakit yang berasingan. Ejen penyebab proses keradangan di rongga sendi adalah jangkitan kumpulan streptokokus dan staphylococcal.

    Penyakit ini boleh menyerang lebih daripada lima sendi pada masa yang sama.

    Polyarthritis tergolong dalam kumpulan arthritis dan dianggap sebagai patologi yang cukup umum yang tidak hanya mempengaruhi orang dewasa, tetapi juga kanak-kanak kecil. Beberapa sendi terjejas secara serentak. Penyebaran patologi simetri sering diperhatikan. Ia mempunyai keupayaan untuk memasuki proses patologi sendi dan tisu lembut periartikular yang dekat dengan sendi yang terjejas. Selalunya polyarthritis berjangkit dan bersifat alahan..

    Salah satu bentuk penyakit yang paling biasa adalah arthritis rheumatoid..

    Kembali ke senarai kandungan

    Sebab-sebab perkembangan patologi

    Penyebab utama perkembangan arthritis termasuk: reaksi alergi, trauma pada sendi artikular dan jangkitan organ dalaman. Patogen melalui aliran darah menyebar ke seluruh badan dan terkumpul dalam struktur sendi. Di bawah pengaruh rangsangan, sifat pelindung sistem kekebalan tubuh menurun, yang menjadi penyebab perkembangan bentuk penyakit kronik dan pemusnahan degeneratif-dystrophik yang kuat pada tisu tulang-tulang rawan. Terhadap latar belakang kegagalan tersebut, perubahan autoimun berlaku, di mana tubuh menghasilkan antibodi yang menyerang sel-sel organ dan sistemnya sendiri.

    Berat badan berlebihan memberi tekanan tambahan pada sendi anda.

    Terdapat sebilangan faktor negatif yang mencetuskan perkembangan artritis:

    • kegemukan;
    • gangguan hormon dan gangguan metabolik;
    • penurunan imuniti;
    • anomali kongenital sistem muskuloskeletal;
    • hipotermia;
    • penyakit bersamaan yang berjangkit;
    • kecederaan dengan kerosakan pada kulit;
    • tekanan teruk;
    • avitaminosis;
    • pemakanan yang buruk;
    • tabiat buruk;
    • pengambilan alkohol dan kafein yang berlebihan;
    • keturunan.

    Perkembangan polyarthritis disebabkan oleh:

    • alahan biasa;
    • penyakit tisu penghubung;
    • jangkitan adenovirus.

    Kembali ke senarai kandungan

    Gejala utama

    Gejala kerosakan sendi artritis bergantung pada jenis patologi dan faktor yang memprovokasi. Jenis arthritis atau polyarthritis berikut dibezakan:

    • Rheumatoid. Ia menjadi kronik, berkembang dengan latar belakang gangguan genetik, hormon dan persekitaran. Sebagai peraturan, sendi terjejas secara simetri. Pesakit mengadu keletihan yang cepat, selera makan terganggu, penurunan prestasi, sakit di kawasan yang terjejas dan pembengkakan tisu periartikular. Kenaikan suhu badan sering diperhatikan.
    • Berjangkit. Tidak seperti rheumatoid arthritis, ia berkembang dengan cepat. Penyebab keradangan adalah jangkitan purulen. Gejala berikut diperhatikan: bengkak dan hiperemia kulit, sakit tajam ketika bergerak, kontraktur, demam dan keletihan. Kerosakan sendi dapat dilihat secara visual.
    • Alahan. Ia berlaku dengan latar belakang alahan dan menampakkan diri secara akut. Kesakitan muncul pada satu atau lebih sendi artikular, bengkak dan ruam pada kulit.
    • Distrofi. Berkembang selepas kecederaan. Kemusnahan sendi membawa kesakitan yang teruk, pergerakan yang terganggu dan pembengkakan tisu.
    • Rheumatik. Mempengaruhi sendi artikular yang besar. Ia dicirikan oleh kesakitan yang teruk, pembengkakan sendi yang terjejas, peningkatan suhu badan yang cepat dan pergerakan yang terganggu di kawasan yang meradang.

    Terdapat arthritis yang berkembang dengan latar belakang patologi bersamaan di bawah pengaruh kumpulan mikroorganisma tertentu. Ini termasuk bentuk psoriatik dan gonore, arthritis, yang berlaku selepas selesema dan sakit tekak. Gejala patologi serupa dengan tanda-tanda utama penyakit kumpulan arthritic.

    Kembali ke senarai kandungan

    Ciri-ciri rheumatoid arthritis dan perbezaannya dari rheumatoid

    Polyarthritis rheumatica (arthritis), yang merupakan sebahagian daripada sindrom rematik atau penyakit Sokolsky-Buyo, kini ditakrifkan sebagai penyakit alergi berjangkit dengan etiologi berjangkit yang tidak diketahui.

    Penyebab poliartritis reumatik (arthritis), pada tahap yang lebih besar, terdapat pada tubuh pesakit yang mempunyai penyakit berjangkit kronik - sinusitis, otitis media, tonsilitis, jangkitan odontogenik, kolesistitis. Selalunya gejala rheumatoid arthritis muncul setelah seseorang sakit dengan sebarang penyakit selsema, sekiranya kekurangan zat makanan, hipotermia teruk dan keletihan fizikal.

    Faktor neurogenik juga sangat penting dalam permulaan penyakit - simetri kerosakan sendi, "ketidakstabilan" simptom, peraturan autonomi terjejas, yang ditunjukkan dalam amyotrofi, berpeluh, asimetri vaskular, dan lain-lain. Faktor ini mesti diambil kira semasa membuat diagnosis secara individu, dalam setiap kes tertentu penyakit ini.

    Apakah perbezaan antara artritis dan artritis

    Apakah perbezaan antara artritis dan artritis

    Selama bertahun-tahun berusaha untuk menyembuhkan BERSAMA?

    Ketua Institut Rawatan Sendi: “Anda akan kagum betapa mudahnya menyembuhkan sendi dengan mengambil ubat untuk 147 rubel setiap hari...

    Artritis dan poliartritis adalah proses keradangan pada satu atau banyak sendi. Terdapat beberapa jenis penyakit, prasyaratnya adalah trauma, jangkitan, beban fizikal yang tidak perlu, tabiat buruk.

    Kedua-dua penyakit ini disertai dengan sakit kuat pada sendi bergerak, bengkak dan pergerakan terhad. Pada gejala pertama, anda harus segera berjumpa doktor dan mengikut nasihatnya dengan tegas.

    PEMBACA KAMI MENYARANKAN!

    Untuk rawatan sendi, pembaca kami telah berjaya menggunakan Sustalaif. Melihat populariti alat ini, kami memutuskan untuk memberikannya kepada perhatian anda..
    Baca lebih lanjut di sini...

    Sifat arthritis rheumatoid dan perbezaannya dari rheumatoid

    Poliartritis reumatik (artritis), adalah sebahagian daripada sindrom reumatik atau penyakit Sokolsky-Buyo, dalam masa nyata ia ditakrifkan sebagai penyakit alergi berjangkit dengan etiologi berjangkit yang tidak diketahui.

    Prasyarat untuk poliartritis reumatik (arthritis), pada tahap yang lebih besar, terdiri daripada adanya fokus berjangkit yang diperoleh di dalam tubuh pesakit - sinusitis, otitis media, tonsilitis, jangkitan odontogenik, kolesistitis.

    Selalunya, gejala rheumatoid arthritis muncul setelah seseorang sakit dengan apa-apa jenis selsema, sekiranya berlaku pelanggaran (Kesalahan, tindakan atau kelewatan yang bertentangan dengan kehendak norma undang-undang dan dilakukan oleh orang yang sensitif; "Pelanggaran", salah satu kisah pertama oleh Sergey Lukyanenko) pemakanan, hipotermia kuat dan kerja berlebihan fizikal.

    Faktor neurogenik juga sangat penting dalam penampilan penyakit ini - simetri kerosakan sendi, "turun naik" gejala, pelanggaran peraturan autonomi, yang ditunjukkan dalam amyotrofi, berpeluh, asimetri vaskular, dan lain-lain. Faktor ini mesti diambil kira semasa membuat diagnosis secara peribadi, dalam setiap varian penyakit tertentu.

    Maklumat awam mengenai arthritis

    Artritis dalam perubatan moden adalah gambaran kolektif yang menunjukkan segala jenis penyakit sendi. Pada masa yang sama, penyakit itu sendiri boleh menjadi penyakit utama atau manifestasi akut dari penyakit lain. Sebarang kerosakan pada sendi boleh dipanggil arthritis dengan selamat. Soalan lain ialah anda memerlukan diagnosis yang paling tepat untuk mengetahui sama ada ini adalah penyakit utama atau, sebagai contoh, manifestasi rheumatoid arthritis.

    Pada abad ke-21, artritis adalah salah satu penyakit yang paling meluas (ini adalah keadaan tubuh, yang dinyatakan dalam gangguan fungsi normalnya, jangka hayat dan kemampuannya untuk mengekalkan homeostasisnya) pada populasi warga tua. Statistiknya tidak dapat dielakkan - setiap tahun jumlah mereka yang jatuh sakit semakin meningkat. Tambahan lagi, penyakit ini semakin muda. Doktor membunyikan penggera. Salah satu sebab utama peningkatan kejadian adalah gaya hidup yang tidak menetap di kebanyakan bandar moden..

    Menurut statistik, majoriti mereka yang jatuh sakit berada di negara maju di Eropah. Di Afrika dan Asia, penyakit ini jarang berlaku. Malah penyelidik terkemuka tidak dapat menjelaskan fenomena ini..

    Diyakini bahawa di negara-negara yang tidak terlalu maju, orang-orang mempertahankan aktiviti fizikal yang sangat besar. Oleh itu - kurang berisiko mengalami masalah pada sendi.

    Sebaliknya, penyebab perkembangan penyakit yang boleh dipercayai masih belum dapat disahkan oleh sesiapa, oleh itu ini adalah salah satu tekaan utama, tetapi bukan fakta saintifik.

    Sifat perbandingan

    Artritis adalah sekumpulan patologi yang berasal dari berjangkit dan dicirikan oleh gangguan distrofik dan degeneratif dalam struktur tisu tulang dan tulang rawan.

    Pada dasarnya, penyakit ini berlaku akibat lesi tubuh yang menular, dan dalam kes yang jarang berlaku, ia adalah penyakit yang berasingan..

    Ejen penyebab proses keradangan di rongga sendi adalah jangkitan pada kumpulan streptokokus dan staphylococcal.

    Penyakit ini boleh menyerang lebih daripada 5 sendi sekaligus.

    Polyarthritis (keradangan serentak atau berurutan pada beberapa sendi) tergolong dalam kumpulan artritis dan dianggap sebagai patologi yang agak biasa (" (dari bahasa Yunani), yang tidak hanya mempengaruhi orang dewasa, tetapi juga kanak-kanak kecil. Sepasang sendi terkena sekaligus.

    Penyebaran patologi simetri sering diperhatikan. Ia mempunyai kemampuan untuk memasuki sendi proses patologi dan tisu lembut periartikular yang dekat dengan artikulasi yang terjejas (kain tekstil dibuat pada alat tenun dengan menenun sistem benang yang saling tegak lurus).

    Selalunya, poliartritis mempunyai sifat alahan berjangkit..

    Salah satu bentuk penyakit yang paling biasa adalah arthritis rheumatoid..

    Kembali ke senarai kandungan

    Prasyarat untuk perkembangan patologi

    Penyebab utama perkembangan arthritis termasuk: reaksi alergi, trauma pada sendi artikular, dan jangkitan organ dalaman. Organisme kecil patogen dengan kaedah aliran darah merebak ke seluruh badan dan terkumpul dalam struktur sendi.

    Di bawah pengaruh rangsangan, parameter perlindungan sistem kekebalan tubuh menurun, yang menjadi prasyarat untuk perkembangan bentuk penyakit yang diperoleh dan pemusnahan degeneratif-dystrophik yang kuat pada tisu tulang dan tulang rawan.

    Dengan latar belakang kegagalan tersebut, perubahan autoimun berlaku, di mana tubuh menghasilkan antibodi yang menyerang sel-sel organ dan sistemnya sendiri.

    Berat badan berlebihan memberi tekanan pada sendi.

    Terdapat sebilangan sebab buruk yang mendorong perkembangan artritis:

    • kegemukan;
    • gangguan hormon dan gangguan metabolik;
    • penurunan imuniti;
    • anomali kongenital sistem muskuloskeletal;
    • hipotermia;
    • penyakit bersamaan yang berjangkit;
    • kecederaan dengan kerosakan pada kulit;
    • tekanan yang kuat;
    • avitaminosis;
    • pemakanan yang buruk;
    • tabiat buruk;
    • pengambilan alkohol dan kafein yang berlebihan;
    • keturunan.

    Perkembangan polyarthritis disebabkan oleh:

    • alahan berterusan;
    • penyakit tisu penghubung;
    • jangkitan adenovirus.

    Kembali ke senarai kandungan

    Gejala utama

    Tisu parasit menjadi radang dan membengkak.

    Gejala kerosakan sendi artritis bergantung pada jenis patologi dan faktor yang memprovokasi. Jenis arthritis atau polyarthritis berikut dibezakan:

    • Rheumatoid. Mendapat disposisi yang diperoleh, berkembang dengan latar belakang gangguan genetik, hormon dan persekitaran. Sebagai peraturan, sendi terjejas secara simetri. Mengeluh keletihan awal yang tidak sihat, gangguan selera makan, penurunan prestasi, sakit di kawasan yang terjejas dan pembengkakan tisu periartikular. Kenaikan suhu badan sering diperhatikan.
    • Berjangkit. Tidak seperti rheumatoid arthritis, ia berkembang dengan cepat. Prasyarat untuk keradangan adalah jangkitan purulen. Gejala berikut diperhatikan: bengkak dan hiperemia kulit, sakit tajam semasa pergerakan, kontraktur, peningkatan suhu dan kelesuan. Deformasi sendi kelihatan secara visual.
    • Alahan. Ia berlaku dengan latar belakang alahan dan menampakkan diri secara akut. Terdapat sakit pada satu atau sepasang sendi artikular, bengkak dan ruam pada kulit.
    • Distrofi. Berkembang selepas kecederaan ditangguhkan. Kemusnahan sendi membawa kesakitan yang teruk, pergerakan yang terganggu dan pembengkakan tisu.
    • Rheumatik. Mempengaruhi sendi artikular yang besar. Ia dicirikan oleh kesakitan yang teruk, pembengkakan sendi yang terjejas, peningkatan suhu badan yang cepat dan pergerakan yang terganggu di kawasan yang meradang.

    Terdapat arthritis yang berkembang dengan latar belakang patologi bersamaan di bawah pengaruh kumpulan tertentu dari organisma terkecil. Ini termasuk bentuk psoriatik dan gonore, arthritis, yang berlaku selepas selesema dan tonsilitis yang dipindahkan. Gejala patologi serupa dengan tanda-tanda utama penyakit kumpulan arthritic.

    Kembali ke senarai kandungan

    Sifat arthrosis dan arthritis

    Arthrosis (osteoartritis, DOA) adalah penyakit sendi di mana proses degeneratif-distrofik berlaku di tisu.

    Pada mulanya, tulang rawan artikular menjadi lebih nipis, kemudian penstrukturan semula tisu tulang bermula, osteofit tumbuh, sendi cacat.

    Perkembangan osteoartritis ubah bentuk sendi tangan dan jari bermula dengan fakta bahawa dalam tisu tulang rawan proses pemusnahan berlaku atas tindakan pemulihan.

    Prasyarat untuk pemusnahan tulang rawan artikular mungkin adalah pemakaian mekanikal kerana terlalu banyak beban, perubahan berkaitan usia, kekurangan pemakanan, kekurangan kolagen kongenital atau struktur sendi yang tidak normal, tetapi bukan proses keradangan. Dari masa ke masa, arthrosis sekunder berkembang sebagai komplikasi artritis yang berpanjangan, maju atau sendiri rumit oleh keradangan (sinovitis).

    Artritis (sebutan penyakit bersama (lesi) sendi etiologi radang) - penyakit radang.

    Dalam kebanyakan kes, ia mula berkembang sebagai sinovitis eksudatif, iaitu keradangan membran artikular dengan pembentukan efusi radang - eksudat.

    Semua lapisan kapsul sendi membengkak dan membesar, tisu lembut periartikular terlibat dalam proses tersebut. Komposisi air sinovial berubah, membran sinovial mula merosot, dan tisu penghubung tumbuh di permukaan dalamnya.

    Mungkin terdapat penurunan kepadatan tulang subkondral (osteoporosis), tetapi tulang rawan artikular tidak terjejas.

    Hanya apabila penyakit itu muncul dalam bentuk yang diperoleh (dapat bererti: Bentuk objek adalah kedudukan relatif batas (kontur) objek, objek, serta kedudukan relatif titik garis), adakah tulang rawan artikular menjadi cacat dan nekrotik, dan tisu tulang rawan digantikan oleh granulasi.

    Sejak zaman Hippocrates, sebarang patologi artikular disebut artritis, dan pada abad ke-19 Muller membezakan penyakit radang daripada arthrosis (penyakit degeneratif). Tetapi pada masa ini, dalam beberapa sumber, anda dapat menyebut tentang arthrosis sebagai salah satu bentuk artritis..

    Bagaimana arthritis reumatik berbeza dengan rheumatoid?

    Seperti namanya, prasyarat untuk pengembangan (ini adalah jenis pergerakan dan perubahan sifat dan masyarakat yang berkaitan dengan peralihan dari satu kualiti, keadaan ke yang lain, dari yang lama ke yang baru) rheumatoid arthritis adalah rematik, yang terjadi setelah selesema yang teruk atau sakit tekak. Penyakit ini berkembang secara akut, suhu meningkat, sementara sendi mengalami simetri, mereka menjadi sakit apabila disentuh. Perasaan menyakitkan secara tradisional adalah "terbang" sifat. Penyakit ini secara tradisional mempengaruhi sendi kecil lengan dan kaki, tetapi bahaya utama penyakit ini adalah sekiranya tidak ada penyembuhan yang diperlukan, kerosakan pada injap jantung juga mungkin terjadi, yang menyebabkan perkembangan kecacatannya. Tetapi penyembuhan bentuk penyakit ini dapat difahami dengan sempurna - ubat-ubatan dan beberapa produk anti-radang bukan steroid digunakan, yang memberikan kesan yang ketara dalam beberapa hari penyembuhan.

    Dengan artritis reumatoid, semakin sukar, kerana penyebab perkembangannya masih belum diketahui. Penyakit ini juga berkembang dengan cara yang berbeza - dalam varian ini, perkembangan penyakit ini agak lambat dan bertahap. Kesakitan agak sederhana, sementara mereka dilokalisasi pada sendi yang lain - pergelangan tangan, metatarsophalangeal, metacarpophalangeal dan interphalangeal.

    Terdapat juga kekejangan dan pembengkakan pada sendi ini..

    Prosesnya merebak secara merata ke sendi terbesar - pinggul, bahu, lutut dan siku, setelah beberapa saat, ciri penyakit ini mula muncul (ini adalah keadaan badan, dinyatakan sebagai pelanggaran aktiviti vital normal, jangka hayat dan kemampuannya untuk mengekalkan homeostasisnya) - ubah bentuk sendi, yang tidak diperhatikan dalam bentuk penyakit reumatik. Selain itu, kerosakan sendi juga menyebabkan atrofi otot tertentu. Semasa anda membuat, akhir artritis reumatik mungkin jauh lebih sukar daripada dalam bentuk reumatoid, kerana terdapat sejumlah masalah dengan diagnosis dan pemilihan rawatan yang sesuai.

    Apakah perbezaan antara polyarthritis dan arthritis: gejala, rawatan

    Kata-kata arthritis dan polyarthritis ada di bibir setiap orang, tetapi hanya sedikit orang yang tahu apa penyakit ini dan bagaimana mengatasinya..

    Nampaknya berkaitan dengan penyakit ini terdapat hubungan dengan orang tua, orang lemah, tetapi tidak demikian - penyakit ini juga berlaku di kalangan penduduk muda..

    Tidak semestinya, tentu saja, ini menjanjikan kecacatan, tetapi anda tidak boleh menutup mata jika masalah itu tiba-tiba timbul. Tetapi bagaimana arthritis berbeza dengan polyarthritis??

    Makna tersembunyi dalam perkataan

    Sekiranya anda melihat etimologi kata-kata ini, anda dapat melihat bahawa bahagian "artritis" bertepatan, salah satu perkataan hanya mempunyai awalan Yunani "poly-", yang bermaksud "banyak." Maksudnya, poliartritis hanyalah sejenis arthritis, jadi dalam kedua-dua kes ini kita bercakap mengenai penyakit yang sama..

    Artritis adalah penyakit sendi.

    Harus diingat di sini bahawa kata "arthritis" itu sendiri bersifat kolektif, ia boleh menjadi penyakit bebas, misalnya, spondylitis, dan juga manifestasi penyakit lain - rematik, misalnya.

    Dalam kes ini, satu sendi terjejas atau, jika poliartritis, beberapa. Tidak kira sama ada arthritis atau polyarthritis timbul: sanatorium dan rawatan penuh diperlukan dalam apa jua keadaan.

    Klasifikasi, ciri

    1. Artritis berjangkit (purulen) adalah arthritis akut yang berlaku apabila patogen jangkitan purulen memasuki sendi. Dalam kes ini, nanah dijumpai di rongga sendi, dan sendi itu sendiri hancur sebahagiannya.

    Pada pesakit dengan arthritis purulen, sejarah perubatan mengandungi keterangan berikut: kulit di kawasan sendi berubah menjadi merah, membengkak, ketika cuba bergerak, pesakit mengalami sakit tajam pada sendi yang rosak.

    Kontur perubahan sendi, penyakit berkembang pesat, sendi secara beransur-ansur runtuh, akibatnya terjadi perpindahan dan subluksasi tulang, demam, menggigil, lemah, dan lain-lain. Rheumatoid arthritis adalah penyakit kronik, penyebabnya terdapat pada gangguan genetik, persekitaran dan hormon.

    Dalam kes ini, sistem kekebalan tubuh mula berfungsi melawan dirinya sendiri, limfosit dari darah berkumpul di sendi dan menghasilkan bahan yang menyebabkan keradangan. Rawan mengecut dan menggosok tulang antara satu sama lain.

    Rheumatoid arthritis mempengaruhi sendi tangan, pergelangan kaki, serta lutut dan leher..

    Sebagai peraturan, sendi menjadi meradang secara simetri, dan aktiviti motor menurun. Sejarah perubatan kelihatan seperti ini: keletihan kronik, selera makan menurun, ruam kulit, demam, bengkak pada sendi. Ubat untuk rawatan artritis ini mesti diambil secara kombinasi - contohnya, antibiotik, ubat anti-radang, dan imunosupresan (seperti Methotrexate, Leflunomide, dll.).

  • Artritis gout: Dengan gout, garam asid urik menumpuk di tulang. Pengumpulan tanpa gejala berlaku untuk waktu yang sangat lama, beberapa tahun. Manifestasi penyakit ini tiba-tiba dan cerah - sakit tajam, kemerahan dan pembengkakan sendi yang terjejas, tidak bergerak. Artritis jenis ini adalah paroxysmal..
  • Artritis dengan selesema: sering menjadi kronik akibat akut, di tengah selesema, kerosakan sendi berlaku.
  • Artritis dalam Penyakit Lyme: Penyakit Lyme itu sendiri berpunca dari gigitan kutu. Seterusnya, lehernya dibelenggu, dan setelah beberapa ketika arthritis juga dikesan..
  • Polyarthritis - tidak berjangkit, berkembang dengan alahan biasa, penyakit tisu penghubung (lupus erythematosus, scleroderma), penyakit kulit dan darah, dengan tumor ganas, dengan gout, dll..
  • Artritis alergi adalah arthritis akut yang berkembang bersamaan dengan reaksi alahan. Ia boleh diterbalikkan. Dalam kes ini, pesakit mengalami kesakitan pada satu atau lebih sendi setelah lama tinggal dalam satu posisi (setelah lama duduk, berdiri dalam satu posisi, dll.). Senaman hanya menjadikan kesakitan lebih teruk. Sebaik sahaja alergen berhenti bertindak pada tubuh, maka semua manifestasi artritis juga hilang, misalnya, bengkak, sakit, ruam kulit dan bengkak. Selalunya, wanita dan kanak-kanak terdedah kepada jenis artritis ini. Oleh itu, semasa memilih ubat, jangan lupa mempertimbangkan usia..
  • Purulent arthritis adalah arthritis akut yang berlaku apabila patogen jangkitan purulen memasuki sendi. Ia berbeza dengan arthritis lain kerana nanah terdapat di rongga sendi, dan sendi itu sendiri hancur sebahagiannya. Pada seseorang yang menghidap artritis purulen, sejarah penyakitnya adalah seperti berikut: kulit di kawasan sendi berubah menjadi merah, membengkak, ketika cuba bergerak, pesakit mengalami sakit tajam pada sendi yang rosak. Kontur sendi berubah, penyakit ini berkembang dengan cepat, sendi secara beransur-ansur runtuh, akibatnya terjadi perpindahan dan subluksasi tulang. Demam, menggigil, lemah, dan lain-lain muncul. Dadah untuk melegakan keradangan dan antibiotik diperlukan.
  • Arthritis gonorrheal - berlaku dengan gonorea, kerana penembusan melalui darah ke sendi gonococci (parasit yang menyebabkan gonorea). Ia menampakkan dirinya sebagai arous serous (apabila cecair serous terkumpul di sendi) atau sebagai bernanah.
  • Dystrophic arthritis - perbezaannya adalah bahawa ia berlaku selepas kecederaan, disertai oleh keradangan aseptik (iaitu keradangan berlaku tanpa pengaruh mikroba, kerana lebam, keseleo dan kerosakan lain pada sendi). Sendi runtuh.
  • Psoriatik arthritis - berlaku pada pesakit dengan psoriasis, mirip dengan rheumatoid arthritis, tetapi sendi terjejas secara asimetris, terdapat kulit biru, sakit di tumit dan kerosakan awal pada jari kaki. Tetapi, seperti artritis reumatoid, dalam kes ini, imunosupresan juga diresepkan (Methotrexate, dll.).
  • Punca dan gejala penyakit

    Apa-apa arthritis (polyarthritis) menyertai kesakitan. Tetapi kesakitannya berbeza. Di samping itu, dengan artritis di kawasan sendi yang terjejas, kulit menjadi merah. Sendi itu sendiri menjadi kurang bergerak atau tidak bergerak sepenuhnya, bentuknya berubah. Dalam keadaan tertekan, sendi yang terjejas berkerut.

    Setelah didiagnosis, anda dapat mengenal pasti jenis arthritis dengan tepat. Pertama, anamnesis (sejarah perubatan) dikumpulkan, hubungan dengan kecederaan, jangkitan dan alahan dikenal pasti, ujian darah untuk arthritis diambil (kehadiran asid urik, tanda-tanda keradangan, dll.).

    ). Juga dilakukan sinar-X, ultrasound, tomografi yang dikira dan pemeriksaan cecair sinovial (ini adalah cecair dari sendi). Sekiranya arthritis didiagnosis tepat pada masanya, maka komplikasi teruk yang menyebabkan kecacatan dapat dielakkan.

    Rawatan penyakit

    Pertama sekali, ubat-ubatan diresepkan untuk melegakan kesakitan dan keradangan - analgesik dan ubat anti-radang bukan steroid, seperti asid asetilsalisilat, Diclofenac, Brufen, dll. Ubat itu telah diambil selama bertahun-tahun. Dalam rawatan arthritis (polyarthritis), sanatorium juga menempati tempat yang penting..

    Untuk arthritis berjangkit, diperlukan antibiotik. Dan dalam rawatan artritis reumatoid, ubat imunosupresan (contohnya, methotrexate) dan ubat hormon digunakan.

    Pada mulanya, imunosupresan dikembangkan oleh saintis untuk bidang onkologi, tetapi sekarang ia digunakan secara meluas oleh pakar rheumatologi. Hanya dalam rawatan arthritis, Methotrexate diambil dalam dos yang jauh lebih rendah daripada rawatan tumor (rata-rata 10 kali).

    Oleh itu, praktikalnya tidak ada kesan sampingan, tetapi ubat ini membantu 70-80% pesakit, terutama mereka yang menderita rheumatoid arthritis (bahkan cepat berkembang dan teruk).

    Imunosupresan digunakan seminggu sekali, bersama-sama dengan ubat Methotrexate untuk arthritis, ubat anti-radang bukan steroid tidak diambil. Untuk kemudahan, Methotrexate tersedia dalam pelbagai bentuk - ampul untuk suntikan, dan tablet.

    Di samping itu, terdapat lebih daripada satu salap artritis yang dapat membantu melegakan kesakitan dan kemerahan..

    Untuk rawatan, fisioterapi sangat diperlukan (urut, ultrasound dan semua jenis terapi lain yang ditawarkan oleh sanatorium). Berkat prosedur ini, rasa sakit dan bengkak lega..

    Rawatan seperti ini dilakukan pada musim bunga dan musim luruh - pada musim-musim inilah kebiasaannya berlaku pemburukan.

    Ramai pesakit lebih suka sanatorium ke rumah, di mana mereka menjalani rawatan sepenuhnya, termasuk bukan sahaja prosedur ubat dan fisioterapi, tetapi juga latihan terapi..

    Dan jika ini adalah sanatorium yang terletak di kawasan peranginan, maka selain semua yang ada di sana, sebagai peraturan, terdapat mandi lumpur, perairan mineral, dll..

    Rawatan yang betul dan baik di sanatorium sangat bagus, tetapi lebih baik mencegah penyakit itu.

    Sesungguhnya, sering artritis (polyarthritis) berlaku kerana berat badan berlebihan, kekurangan zat makanan, kecederaan dan patah tulang yang kerap atau kerja yang memerlukan beban yang kuat.

    Oleh itu, anda perlu menjalani gaya hidup aktif dari usia muda dan melindungi diri anda dari kecederaan. Ingatlah bagaimana orang yang bahagia berbeza dengan orang yang tidak bahagia: kesihatan dan penat lelah dalam peningkatan diri. Kesihatan kepada anda!

    Pastikan anda berjumpa doktor sebelum merawat penyakit. Ini akan membantu untuk mengambil kira toleransi individu, mengesahkan diagnosis, memastikan rawatan yang betul dan mengecualikan interaksi ubat negatif. Sekiranya anda menggunakan preskripsi tanpa berunding dengan doktor, maka itu adalah risiko anda sendiri. Semua maklumat di laman web disajikan untuk tujuan maklumat sahaja dan bukan bantuan perubatan. Semua tanggungjawab untuk permohonan itu terletak pada anda..

    Poliartritis artritis reumatoid, apa bezanya, taktik rawatan

    Penyakit yang berkaitan dengan keradangan kronik pada sendi-sendi ekstremiti tergolong dalam kumpulan besar artritis.

    Sekiranya diagnosis menunjukkan rheumatoid arthritis (polyarthritis), penyakit jenis ini dikaitkan dengan perkembangan proses patologi yang secara serentak mempengaruhi cangkang beberapa sendi artikular.

    Penyakit yang disertai dengan kesakitan yang teruk berubah bentuk dan merosakkan struktur tulang dan tulang rawan.

    Apa yang diketahui mengenai penyakit ini

    Tidak mustahil untuk menyebutkan penyebab sebenar perkembangan rheumatoid arthritis, walaupun penyakit ini telah lama diketahui, jejaknya dijumpai walaupun pada tulang dinosaurus. Doktor mengemukakan dua pilihan untuk prasyarat:

    • dari sudut pandang kecenderungan genetik, alasannya adalah fungsi sistem imun yang tidak mencukupi, yang menyerang membran sendi (sinovial);
    • sudut pandangan lain mengenai penyebab penyakit ini dikaitkan dengan aktiviti patogen mikroba yang menyumbang kepada pemusnahan tisu-tisu sendi (streptokokus).

    Permulaan proses keradangan menyebabkan penebalan membran sinovial, diikuti dengan pemusnahan tisu tulang rawan dan tulang. Setelah tendon dan ligamen melemah, mereka meregang, menyebabkan sendi bergerak, menandakan kecacatan.

    Doktor percaya bahawa penyebab kemusnahan tisu sinovial mereka sendiri adalah masalah dengan sistem ketahanan badan. Faktor risiko utama boleh menjadi reaksi alergi atau tekanan, serta trauma.

    Ciri-ciri klasifikasi polyarthritis

    Permulaan artritis boleh menjadi subakut dengan gejala yang tidak jelas. Sekiranya terdapat permulaan keradangan yang akut, sendi pergelangan tangan, serta sendi jari, paling kerap terjejas. Fasa akut penyakit ini biasanya didiagnosis dengan keterukan aktif tanda-tanda tertentu yang berbeza bergantung pada jenis rheumatoid arthritis.

    Keradangan pada apa-apa jenis artritis timbul akibat kerosakan autoimun yang memicu tubuh untuk menghasilkan autoantibodi. Tindakan protein jenis ini diarahkan terhadap membran sinovialnya sendiri, yang menentukan tahap keparahan penyakit, yang merosakkan sendi dan membawa kepada kecacatan.

    Jenis penyakit seronegatif

    Jenis penyakit ini didiagnosis paling kerap pada peringkat awal perkembangan artritis, ketika faktor reumatoid masih tidak ada dalam darah. Oleh itu, terapi polyarthritis seronegatif tepat pada masanya memberi harapan untuk prognosis positif, tetapi dicirikan oleh gejala yang tidak menyenangkan:

    • sakit berpanjangan (sakit) dengan pembengkakan sendi artikular;
    • disfungsi sendi yang terjejas;
    • pelbagai jenis kecacatan mekanisme artikular;
    • anemia, menggigil, dan penurunan berat badan;
    • atrofi otot, kelenjar getah bening yang bengkak;
    • peningkatan berpeluh pada demam kelas rendah.

    Ciri khas polyarthritis seronegatif tanpa adanya simpul rheumatoid tradisional, serta kerosakan sendi simetri, yang khas untuk semua jenis artritis.

    Selalunya, proses reumatoid jenis ini merebak di sepanjang sendi artikular lutut dan siku yang besar, zon pinggul. Dalam amalan perubatan, rekod perubatan dicatatkan ketika gejala poliartritis remaja didiagnosis pada kanak-kanak di bawah umur 15 tahun. Kanak-kanak perempuan mudah terkena arthritis jenis ini dengan kerosakan pada tulang belakang serviks dan sendi rahang..

    Untuk anda: Avitaminosis pada kanak-kanak dan orang dewasa

    Patologi seropositif

    Doktor mengaitkan perkembangan rheumatoid arthritis dengan pengaruh agen virus atau bakteria.

    Sekiranya bentuk seronegatif penyakit ini kadang-kadang didiagnosis pada masa remaja, maka bentuk patologi seropositif lebih kerap dijumpai setelah 40 tahun.

    Hasil proses keradangan adalah pengisian beg sinovial dengan bahan eksudatif. Dalam kes ini, ujian darah menunjukkan adanya agen reumatoid dengan gejala berikut:

    • demam pagi dan malam pada suhu badan normal;
    • sakit sendi dengan kebas anggota badan, sakit di kawasan jantung;
    • tanda-tanda kekakuan pada sutra pergerakan anggota badan;
    • pembengkakan tisu sendi dengan kenaikan suhu secara tiba-tiba;
    • rasa gementar berterusan ke seluruh badan, jari biru.

    Perbezaan utama antara arthritis seropositif adalah dalam simetri nod reumatoid yang terbentuk. Ini adalah bentuk patologi yang paling berbahaya bagi pesakit, mengancam pemusnahan sendi, tisu sekitarnya..

    Pada peringkat akhir penyakit ini, pencerobohan imun tidak hanya meluas ke tisu sendi yang meradang, tetapi juga merosakkan sistem vaskular dan peredaran darah. Keadaan dengan varian seropositif reumatoid rumit oleh perkembangan keradangan organ dalaman dengan peralihan arthritis ke tahap poliartritis.

    Tahap perkembangan penyakit

    • Tahap awal rheumatoid arthritis disertai oleh sedikit gejala, tetapi sendi kecil sudah dipengaruhi oleh perubahan, dan tisu mula menebal. Pesakit biasanya tidak mementingkan pembengkakan yang tidak ketara tanpa rasa sakit. Perubahan pada organ dalaman belum diperhatikan, tetapi terdapat kekejangan anggota badan setelah berehat lama.
    • Pada peringkat kedua perkembangan, penyakit ini ditandakan dengan penipisan tulang dengan pembentukan erosi, tisu tulang rawan mengalami ubah bentuk. Ini jelas kelihatan pada sinar-X. Pembengkakan sendi lengan dan kaki yang baik disertai dengan tanda-tanda atrofi otot, sindrom kesakitan yang teruk.
    • Dengan peningkatan poliartritis, keradangan dengan pemadatan membran sinovial mempengaruhi membran sendi, memusnahkan strukturnya. Pada peringkat ini, tangan yang bengkak tidak bergerak, menyimpang ke sisi. Kerana kaki rata (anggota badan bawah), berjalan lebih sukar dengan peningkatan ancaman terkehad.
    • Kemasukan rheumatoid arthritis ke peringkat terakhir dicirikan oleh kehilangan tisu tulang rawan sepenuhnya, hilangnya rembesan sinovial. Mobiliti sendi yang cacat menyebabkan perpaduan struktur tulang dengan kehilangan mobiliti sepenuhnya.

    Apakah perbezaan antara artritis reumatoid

    Gejala dan peringkat perkembangan rheumatoid arthritis serupa dengan arthritis dengan nama yang sama. Walau bagaimanapun, semasa perkembangan polyarthritis, terdapat sindrom kesakitan yang bergerak, dan pembentukan perubahan patologi tidak terikat pada tahap tertentu..

    Polyarthritis berlaku dengan gejala kesakitan yang jelas, disertai dengan atrofi otot dan pemendapan garam. Kesukaran untuk membuat diagnosis yang tepat menunjukkan tidak dapat menerima rawatan diri.

    Taktik rawatan

    Setelah membuat diagnosis yang komprehensif dengan kaedah ujian makmal dan perkakasan, doktor membuat rejimen rawatan individu untuk masalah sendi. Standard terapi diluluskan oleh standard Kementerian Kesihatan dan merangkumi pelantikan jenis ubat berikut:

    • imunosupresan yang mengurangkan tahap aktiviti abnormal sistem imun;
    • penyediaan yang sangat berkesan dengan garam emas;
    • ubat anti-malaria, yang diperlukan untuk mengurangkan keradangan;
    • sulfonamida yang menekan aktiviti flora bakteria.

    Untuk melegakan kecerahan gejala rheumatoid arthritis, rawatan poliartritis ditambah dengan penyambungan NSAID, serta antibiotik yang disasarkan pada jenis bakteria tertentu. Dengan proses penyakit yang rumit, diperlukan bantuan kortikosteroid, persediaan kalsium, untuk menghilangkan kekurangan bahan mineral.

    Untuk anda: Cara merawat simptom alergi mata pada orang dewasa dan kanak-kanak

    Perbezaan antara polyarthritis dan rheumatoid arthritis

    Selama bertahun-tahun berusaha untuk menyembuhkan BERSAMA?

    Ketua Institut Rawatan Sendi: “Anda akan kagum betapa mudahnya menyembuhkan sendi dengan mengambil ubat untuk 147 rubel setiap hari...

    Tidak mustahil untuk menyebutkan penyebab sebenar perkembangan rheumatoid arthritis, walaupun penyakit ini telah lama diketahui, jejaknya dijumpai walaupun pada tulang dinosaurus. Doktor mengemukakan dua pilihan untuk prasyarat:

    PEMBACA KAMI MENYARANKAN!

    Untuk rawatan sendi, pembaca kami telah berjaya menggunakan Sustalaif. Melihat populariti alat ini, kami memutuskan untuk memberikannya kepada perhatian anda..
    Baca lebih lanjut di sini...

    • dari sudut pandang kecenderungan genetik, alasannya adalah fungsi sistem imun yang tidak mencukupi, yang menyerang membran sendi (sinovial);
    • sudut pandangan lain mengenai penyebab penyakit ini dikaitkan dengan aktiviti patogen mikroba yang menyumbang kepada pemusnahan tisu-tisu sendi (streptokokus).

    Permulaan proses keradangan menyebabkan penebalan membran sinovial, diikuti dengan pemusnahan tisu tulang rawan dan tulang. Setelah tendon dan ligamen melemah, mereka meregang, menyebabkan sendi bergerak, menandakan kecacatan.

    Doktor percaya bahawa penyebab kemusnahan tisu sinovial mereka sendiri adalah masalah dengan sistem ketahanan badan. Faktor risiko utama boleh menjadi reaksi alergi atau tekanan, serta trauma.

    Punca penyakit

    Penyakit ini boleh berkembang akibat jangkitan berulang (selesema, radang amandel, dll.). Beberapa faktor secara bersamaan mencetuskan perkembangan penyakit ini..

    Kemungkinan penyebab rheumatoid arthritis:

    • kecenderungan keturunan - risiko penyakit meningkat empat kali lipat di hadapan saudara terdekat dengan arthritis rheumatoid yang didiagnosis;
    • jangkitan;
    • gangguan hormon;
    • hipotermia yang kerap;
    • kekurangan vitamin D;
    • faktor persekitaran yang negatif.

    Penyakit ini boleh berkembang kerana banyak sebab.

    Tidak ada penyebab arthritis yang jelas, keadaan ini serupa dengan penyakit autoimun yang lain..

    Apakah perbezaan antara artritis reumatik dan reumatoid?

    Seperti namanya, penyebab artritis reumatoid adalah rematik, yang terjadi setelah selesema yang teruk atau sakit tekak. Penyakit ini berkembang dengan mendadak, suhu meningkat, sementara sendi mengalami simetri, mereka menjadi sakit ketika disentuh. Sensasi kesakitan biasanya "meruap".

    Penyakit ini biasanya menyerang sendi-sendi kecil lengan dan kaki, tetapi bahaya utama penyakit ini adalah kerana jika tidak ada rawatan yang diperlukan, lesi injap jantung mungkin terjadi, yang menyebabkan perkembangan kecacatannya..

    Tetapi rawatan bentuk penyakit ini terkenal - antibiotik dan beberapa ubat anti-radang bukan steroid digunakan, yang memberikan kesan yang ketara dalam beberapa hari rawatan.

    Dengan artritis reumatoid, semuanya lebih sukar, kerana penyebab perkembangannya masih belum diketahui. Penyakit ini juga berkembang secara berbeza - dalam kes ini, perkembangan penyakit ini agak lambat dan beransur-ansur.

    Kesakitannya agak sederhana, sementara ia dilokalisasikan pada sendi yang lain - pergelangan tangan, metatarsophalangeal, metacarpophalangeal dan interphalangeal. Terdapat juga kekejangan dan pembengkakan pada sendi ini..

    Secara beransur-ansur, prosesnya merebak ke sendi yang lebih besar - pinggul, bahu, lutut dan siku, setelah beberapa ketika, ciri khas penyakit ini mula muncul - ubah bentuk sendi, yang tidak diperhatikan dalam bentuk penyakit reumatik.

    Selain itu, kerosakan sendi juga menyebabkan atrofi otot. Seperti yang anda lihat, hasil dari artritis reumatoid boleh menjadi jauh lebih sukar daripada pada bentuk reumatoid, kerana terdapat sejumlah masalah dengan diagnosis dan pemilihan rawatan yang sesuai.

    Ciri perbandingan

    Artritis adalah sekumpulan patologi yang berasal dari berjangkit dan dicirikan oleh gangguan distrofik dan degeneratif dalam struktur tisu tulang dan tulang rawan.

    Pada dasarnya, penyakit ini berlaku akibat lesi tubuh yang berjangkit, dan dalam kes yang jarang berlaku, ia adalah penyakit yang berasingan..

    Ejen penyebab proses keradangan di rongga sendi adalah jangkitan kumpulan streptokokus dan staphylococcal.

    Penyakit ini boleh menyerang lebih daripada lima sendi pada masa yang sama.

    Polyarthritis tergolong dalam kumpulan arthritis dan dianggap sebagai patologi yang cukup biasa yang mempengaruhi bukan sahaja orang dewasa, tetapi juga kanak-kanak kecil.

    Beberapa sendi terjejas secara serentak. Penyebaran patologi simetri sering diperhatikan. Ia mempunyai sifat menarik sendi dan tisu lembut periartikular dekat dengan sendi yang terjejas ke dalam proses patologi.

    Selalunya polyarthritis berjangkit dan bersifat alahan..

    Salah satu bentuk penyakit yang paling biasa adalah arthritis rheumatoid..

    Sebab-sebab perkembangan patologi

    Penyebab utama perkembangan arthritis termasuk: reaksi alergi, trauma pada sendi artikular dan jangkitan organ dalaman. Patogen melalui aliran darah menyebar ke seluruh badan dan terkumpul dalam struktur sendi.

    Di bawah pengaruh perengsa, sifat pelindung sistem kekebalan tubuh menurun, yang menyebabkan perkembangan bentuk penyakit kronik dan pemusnahan degeneratif-dystrophik yang teruk pada tisu tulang rawan..

    Terhadap latar belakang kegagalan tersebut, perubahan autoimun berlaku, di mana tubuh menghasilkan antibodi yang menyerang sel-sel organ dan sistemnya sendiri.

    Berat badan berlebihan memberi tekanan tambahan pada sendi anda.

    Terdapat sebilangan faktor negatif yang mencetuskan perkembangan artritis:

    • kegemukan;
    • gangguan hormon dan gangguan metabolik;
    • penurunan imuniti;
    • anomali kongenital sistem muskuloskeletal;
    • hipotermia;
    • penyakit bersamaan yang berjangkit;
    • kecederaan dengan kerosakan pada kulit;
    • tekanan teruk;
    • avitaminosis;
    • pemakanan yang buruk;
    • tabiat buruk;
    • pengambilan alkohol dan kafein yang berlebihan;
    • keturunan.

    Perkembangan polyarthritis disebabkan oleh:

    • alahan biasa;
    • penyakit tisu penghubung;
    • jangkitan adenovirus.

    Gejala utama

    Tisu parasit menjadi radang dan membengkak.

    Gejala kerosakan sendi artritis bergantung pada jenis patologi dan faktor yang memprovokasi. Jenis arthritis atau polyarthritis berikut dibezakan:

    • Rheumatoid. Ia menjadi kronik, berkembang dengan latar belakang gangguan genetik, hormon dan persekitaran. Sebagai peraturan, sendi terjejas secara simetri. Pesakit mengadu keletihan yang cepat, selera makan terganggu, penurunan prestasi, sakit di kawasan yang terjejas dan pembengkakan tisu periartikular. Kenaikan suhu badan sering diperhatikan.
    • Berjangkit. Tidak seperti rheumatoid arthritis, ia berkembang dengan cepat. Penyebab keradangan adalah jangkitan purulen. Gejala berikut diperhatikan: bengkak dan hiperemia kulit, sakit tajam ketika bergerak, kontraktur, demam dan keletihan. Kerosakan sendi dapat dilihat secara visual.
    • Alahan. Ia berlaku dengan latar belakang alahan dan menampakkan diri secara akut. Kesakitan muncul pada satu atau lebih sendi artikular, bengkak dan ruam pada kulit.
    • Distrofi. Berkembang selepas kecederaan. Kemusnahan sendi membawa kesakitan yang teruk, pergerakan yang terganggu dan pembengkakan tisu.
    • Rheumatik. Mempengaruhi sendi artikular yang besar. Ia dicirikan oleh kesakitan yang teruk, pembengkakan sendi yang terjejas, peningkatan suhu badan yang cepat dan pergerakan yang terganggu di kawasan yang meradang.

    Terdapat arthritis yang berkembang dengan latar belakang patologi bersamaan di bawah pengaruh kumpulan mikroorganisma tertentu. Ini termasuk bentuk psoriatik dan gonore, arthritis, yang berlaku selepas selesema dan sakit tekak. Gejala patologi serupa dengan tanda-tanda utama penyakit kumpulan arthritic.

    Ciri-ciri rheumatoid arthritis dan perbezaannya dari rheumatoid

    Polyarthritis rheumatica (arthritis), yang merupakan sebahagian daripada sindrom rematik atau penyakit Sokolsky-Buyo, kini ditakrifkan sebagai penyakit alergi berjangkit dengan etiologi berjangkit yang tidak diketahui.

    Penyebab poliartritis reumatik (arthritis), pada tahap yang lebih besar, terdapat pada tubuh pesakit yang mempunyai penyakit berjangkit kronik - sinusitis, otitis media, tonsilitis, jangkitan odontogenik, kolesistitis. Selalunya gejala rheumatoid arthritis muncul setelah seseorang sakit dengan sebarang penyakit selsema, sekiranya kekurangan zat makanan, hipotermia teruk dan keletihan fizikal.

    Faktor neurogenik juga sangat penting dalam permulaan penyakit - simetri kerosakan sendi, "ketidakstabilan" simptom, peraturan autonomi terjejas, yang ditunjukkan dalam amyotrofi, berpeluh, asimetri vaskular, dan lain-lain. Faktor ini mesti diambil kira semasa membuat diagnosis secara individu, dalam setiap kes tertentu penyakit ini.

    Poliartritis sendi: gejala, sebab, rawatan bentuk akut dan kronik, perbezaan antara arthritis dan poliartritis

    Poliartritis akut dicirikan oleh manifestasi yang jelas, dan dengan bantuan yang tepat pada masanya dan tepat, ia berlalu tanpa jejak. Bentuk penyakit kronik dari masa ke masa membawa kepada perkembangan perubahan yang tidak dapat dipulihkan, hasil akhirnya adalah batasan prestasi dan kecacatan pesakit.

    Diagnosis keadaan dilakukan menggunakan makmal dan kaedah tambahan (sinar-X, MRI, CT, pemeriksaan cairan sendi yang berpenyakit).

    Sebelum merawat polyarthritis, etiologi proses patologi harus diperjelaskan. Ini penting untuk pendekatan terapi yang betul, kerana selain kaedah umum, ada pendekatan khusus untuk menghilangkan penyebab kerosakan pada tulang rawan dan tisu tulang..

    Sekiranya kita bercakap tentang bagaimana arthritis berbeza dari polyarthritis, maka harus diperhatikan bahawa dalam kes pertama, penyimpangan hanya dicatat pada satu sendi, dan pada yang kedua - dalam beberapa atau bahkan semua. Jika tidak, proses ini sama..

    Poliartritis reumatoid

    Punca penyakit ini belum difahami sepenuhnya, tetapi para pakar percaya bahawa faktor keturunan memainkan peranan penting dalam perkembangannya. Di bawah pengaruh faktor provokatif (jangkitan, alergi, pembedahan), kerosakan autoimun pada sendi kecil berlaku. Penyakit ini kronik, wanita mengidapnya tiga kali lebih kerap daripada wakil seks yang lebih kuat.

    Tanda-tanda polyarthritis dalam kes ini akan cukup tipikal, menurut mereka, penyakit ini boleh disyaki. Kedua-dua sendi kecil dan besar terjejas, dan keradangan berkembang di dalamnya secara simetris.

    Selalunya, pelanggaran itu dicatat di tangan, yang secara beransur-ansur meningkat, cacat dan selalu sakit.

    Pada peringkat awal, pesakit merasakan kekakuan pada waktu pagi, yang berlalu setelah beberapa saat. Serentak dengan rheumatoid arthritis, kecacatan jantung, neuropati, keratoconjunctivitis boleh berkembang.

    Reaktif

    Keradangan sendi reaktif lebih kerap berlaku pada lelaki muda. Gejala ini disertai oleh sebarang patologi berjangkit akut atau kronik (virus, bakteria dan juga kulat).

    Dalam kes ini, tanda-tanda penyakit yang mendasari muncul. Sendi besar kaki terjejas, simetri gangguan dalam kes ini tidak tipikal.

    Penyebab polyarthritis reaktif sering kali disebabkan oleh penurunan imuniti terhadap latar belakang peningkatan jangkitan genitouriner. Pesakit mengalami demam, mabuk, menggigil, sakit kepala. Selepas itu, rasa sakit bergabung, yang sementara dan hilang dengan klinik patologi utama.

    Pertukaran

    Apabila proses metabolik terganggu, pemendapan dan pengumpulan garam berlaku. Perubahan yang paling ketara berlaku pada gout, ketika asid urik berkumpul dalam bentuk kristal keras dan tajam yang dapat merengsakan tisu dengan kuat dan menyebabkan reaksi keradangan.

    Poliartritis sendi dengan penyakit ini dihidupkan dengan pergantian yang jelas dari peningkatan dan pelemahan proses. Dalam beberapa kes, eksaserbasi seperti itu adalah tunggal, dan kemudian sendi tidak mengalami ubah bentuk..

    Selepas trauma

    Poliartritis jenis ini berlaku dengan latar belakang lebam, kehelan atau patah tulang dan sering diperhatikan pada kanak-kanak hipergerak dan orang yang terlibat dalam sukan. Siku lutut, sendi bahu terjejas, kerana mereka mengalami tekanan yang paling besar semasa pergerakan pantas, giliran dan melompat.

    Poliartritis pasca-trauma disertai dengan kesakitan, yang mempunyai intensiti yang berbeza, terdapat sekatan pergerakan, kekejangan. Dengan trauma berulang, poliartritis kronik berkembang, yang boleh berubah menjadi arthrosis.

    Apakah perbezaan antara penyakit ini? Dengan artritis, proses keradangan menjadi yang pertama, dan arthrosis adalah masalah di mana pemusnahan tulang rawan dan tisu tulang yang berdekatan berlaku..

    Psoriasis dan poliartritis

    Kira-kira 7% orang dengan psoriasis mengalami poliartritis pada latar belakang penyakit ini. Kadang-kadang ia berlaku lebih awal daripada ruam pada kulit..

    Etiologi kerosakan sendi dalam kes ini tidak diketahui. Dicirikan oleh keradangan asimetris dengan edema dan pewarnaan kulit dengan warna ungu kebiruan. Banyak sendi di sebelah kaki sering terjejas.

    Poliartritis berjangkit tertentu

    Ia berlaku di bawah pengaruh jangkitan tertentu. Ia disebabkan oleh mycobacterium tuberculosis, gonococcus, treponema pallidum, disentery bacillus, brucella. Reaksi keradangan dalam kes ini dan sakit sendi berlaku pada puncak proses patologi utama.

    Pada sifilis, gangguan itu berlaku pada tahap tersiernya. Kekalahan diperhatikan pada sendi besar, rasa sakit meningkat semasa tidur pada waktu malam. Tidak ada rasa sakit pada palpation.

    Artritis gonore pada sendi disertai dengan permulaan yang tajam dengan demam tinggi dan kesakitan yang teruk. Pada sendi besar, keradangan bermula, dan dengan suppuration, ankylosis berkembang. Penyakit sendi dicatat dengan disentri dalam tempoh kepupusan proses akut.

    Brucellosis menyebabkan keradangan kronik tulang rawan, dengan demam, bengkak, dan sakit. Pada masa yang sama, terdapat peningkatan dalam hati dan limpa.

    Doktor mana yang menangani rawatan polyarthritis?

    Rawatan polyarthritis sendi memerlukan pendedahan kepada patologi utama utama. Untuk menjelaskan diagnosis, anda harus menghubungi ahli terapi, menjalani ujian. Dan selepas itu, doktor boleh memberikan bantuan sendiri, atau merujuk kepada pakar yang pakar.

    Ini mungkin:

    Cara merawat poliartritis bergantung pada penyebab berlakunya..

    Bagaimana diagnosis dijalankan?

    Selalunya, dengan polyarthritis, gejala tidak spesifik, oleh itu, diagnosis yang tepat diperlukan untuk rawatan yang mencukupi. Anggapan utama mengenai sifat penyakit ini dibuat oleh doktor berdasarkan anamnesis, aduan pesakit dan data yang diperoleh semasa kajian objektif.

    Selepas itu, pesakit ditugaskan beberapa kajian untuk menentukan tahap kerosakan sendi dan jenis gangguan di dalamnya. Penyakit seperti polyarthritis memerlukan sinar-X, ultrasound, MRI, CT. Cecair sinovial diperiksa di makmal untuk mengetahui adanya kristal asid urik.

    Pesakit juga perlu menderma darah untuk kehadiran faktor reumatoid, ada keperluan untuk menilai analisis biokimia.

    Sekiranya perlu, maklumat mengenai penyebab patologi dapat diperoleh tambahan setelah ultrasound rongga perut, kardiogram, ujian khusus untuk jenis jangkitan tertentu.

    Prinsip rawatan

    Bagaimana menyembuhkan poliartritis? Biasanya, pertolongan diberikan secara rawat jalan, tetapi dalam kes yang teruk, pesakit ditunjukkan pemerhatian di hospital.

    Sebelum merawat radang rawan itu sendiri, anda perlu bertindak berdasarkan penyebabnya:

    • proses berjangkit dihentikan oleh antibiotik atau ubat antivirus;
    • gangguan metabolik dipulihkan dengan bantuan kaedah khas yang menghilangkan asid urik;
    • artritis reumatoid yang teruk memerlukan penggunaan terapi imunosupresif.

    Kemudian polyarthritis dirawat dengan agen simptomatik. Kesakitan dan keradangan diatasi oleh NSAID, kadang-kadang peningkatan yang ketara berlaku selepas penggunaan glukokortikoid dalam tablet atau suntikan intra-artikular. Reaksi alahan lega dengan antihistamin.

    Ramalan dan pencegahan

    Prognosis untuk pelbagai jenis polyarthritis mungkin berbeza. Bentuk reaktif dan proses menular biasanya ringan dengan rawatan tepat pada masanya. Dan setelah disembuhkan, sendi biasanya berhenti mengganggu.

    Sukar untuk meramalkan perjalanan rheumatoid arthritis, yang boleh menyebabkan kecacatan, atau lambat untuk waktu yang lama.

    Pencegahan penampilan polyarthritis merangkumi rawatan penyakit yang menyebabkannya tepat pada masanya. Juga penting untuk menjaga gaya hidup aktif, melakukan senaman setiap hari, bermain sukan dan berenang..

    Untuk kesihatan sendi, anda memerlukan diet yang baik, yang terdiri daripada sayur-sayuran dan buah-buahan yang mencukupi, serta makanan yang mengandungi kalsium (susu, keju cottage, produk tenusu). Anda tidak boleh terlalu sejuk, anda perlu melindungi diri anda dari kecederaan, beban pada sendi harus dosis.

    Dengan manifestasi kerosakan sendi, yang sering merupakan tanda patologi yang mendasari, seseorang tidak boleh mengubati diri sendiri. Hanya rayuan tepat pada masanya kepada pakar seawal mungkin yang memungkinkan untuk memberikan ramalan optimis untuk pemulihan..