Pecah ligamen cruciate anterior: sebab, gejala, dan rawatan

Artritis

Ligamen lutut anterior lutut biasanya terkoyak akibat jatuh atau akibat hentakan langsung. Pada masa kecederaan, mangsa merasakan sakit yang menusuk. Ia sangat kuat sehingga dapat dihilangkan dengan ubat. Rawatan konservatif dilakukan hanya dengan kerosakan serat kecil. Pecah lengkap ligamen cruciate anterior memerlukan pembedahan.

Fisiologi pecah ligamen cruciate anterior lutut

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Salah satu titik lampiran untuk ligamen cruciate anterior adalah bahagian superior posterior permukaan dalaman condyle luaran. Dari penonjolan tulang paha ini, tali tisu penghubung yang kuat diarahkan melalui rongga sendi lutut dan dilekatkan di hujung yang lain ke bahagian anterior fossa intercondylar tibia. Fungsi utama ligamen adalah menahan condyle lateral tibia dan menstabilkan sendi lutut. Ia tidak membenarkan kaki bawah bergerak ke hadapan tanpa perlu, dengan itu memastikan pergerakan orang yang betul.

Apa yang berlaku pada sendi

Ligamen cruciate anterior dikoyakkan oleh kekuatan yang diarahkan pada bahagian belakang sendi lutut. Kerosakan berlaku jika kaki bawah dibengkokkan dan secara serentak dipusingkan ke dalam. Kecederaan terpencil jarang didiagnosis - biasanya triad Turner dikesan. Istilah ini merujuk kepada pecahnya serentak meniskus dalaman, anterior cruciate dan ligamen lateral dalaman.

Kecederaan gabungan sering dijumpai, misalnya, pangkalan interkondilar pecah. Dan kadang-kadang ligamen terputus bersama dengan plat tulang, yang menjadi asas untuk melekatkannya.

Darjah

Dalam proses diagnosis, tahap kerosakan pada ligamen semestinya dikenal pasti. Inilah kriteria utama yang menentukan taktik rawatan..

Gred pecah ligamen cruciate anteriorCiri-ciri
ReganganTerdapat pelanggaran integriti sebilangan kecil serat. Rasa sakit dirasakan hanya pada saat pecah, dan kemudian intensitasnya menurun dengan cepat
Air mataKira-kira 50% serat rosak. Simptomologi diucapkan - mangsa merasa sakit teruk, tetapi boleh bersandar sepenuhnya di kaki
Pemisahan lengkap dari pangkal tulangLebih daripada 50% serat rosak atau tali tisu penghubung terlepas sepenuhnya dari tulang. Kesakitan sangat kuat sehingga seseorang kadang-kadang kehilangan kesedaran, penekanan pada kaki tidak mungkin

Kecederaan sebagai penyebab utama

Ligamen pecah ketika jatuh, melompat, hentakan kuat, lenturan kaki non-fisiologi semasa aktiviti sukan. Berisiko adalah pemain bola sepak, pemain hoki, pemain bola keranjang, pesenam, dan pemain ski. Sekiranya kerosakan berlaku dalam kehidupan seharian atau dalam latihan sukan, maka ia biasanya terpencil. Sekiranya berlaku kemalangan jalan raya atau jatuh dari ketinggian, selain pecah ligamen, trauma perut tumpul, kecederaan otak traumatik, patah anggota badan, tulang pelvis sering didiagnosis.

Mengenal pasti gejala

Pada saat memecahkan sebahagian besar serat, terdengar suara yang tajam, mengingatkan pada keretakan batang kering tebal yang patah. Keamatan sindrom kesakitan secara langsung bergantung kepada keparahan kecederaan. Dengan keseleo, manifestasi klinikal dengan cepat hilang. Dan dengan air mata dan perpisahan yang kuat, setelah kira-kira sehari, edema keradangan terbentuk di kawasan kerosakan. Ia menekan ujung saraf sensitif, yang menyebabkan peningkatan kesakitan.

Pembengkakan boleh merebak ke bahagian bawah kaki, dan kadang-kadang bahkan pergelangan kaki. Selepas penyerapannya semula, hematoma warna biru-ungu terang terbentuk. Secara beransur-ansur, sel-sel darah hancur, sehingga warna kulit menjadi kuning kehijauan.

Akibat dan komplikasi

Selalunya dengan kecederaan yang berkaitan, hemarthrosis dikesan - pengumpulan darah di rongga sendi lutut. Ini boleh mencetuskan keradangan sinovium (sinovitis) dengan kehilangan kekuatan struktur tulang rawan dan tulang. Kes-kes perkembangan proses menular di rongga lutut kerana penembusan mikroorganisma patogen ke dalamnya, lebih sering staphylococci telah diperhatikan.

Kadang-kadang mangsa salah menilai tahap kecederaan dan tidak mendapatkan rawatan perubatan. Hasilnya adalah pelekapan ligamen anterior cruciate yang cacat. Dalam keadaan ini, sendi tidak dapat berfungsi dengan baik. Agar tidak memuatnya, orang itu memindahkan berat badan ke kaki yang lain. Tidak hanya kiprah berubah, tetapi proses merosakkan-degeneratif juga dipicu, yang dapat menyebabkan perkembangan osteoartritis yang cacat.

Bagaimana diagnosis dijalankan?

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Gejala “laci anterior” adalah tanda diagnostik utama pecahnya ligamen anterior cruciate lutut. Ahli traumatologi mengenalinya dengan menggerakkan kaki bawah ke depan dengan hati-hati. Sekiranya ligamen terkoyak, maka bahagian bawah kaki tidak perlu dilanjutkan. Tetapi gejala ini tidak selalu memberi maklumat. Dengan kecederaan lama, tisu lemak terbentuk di kawasan kerosakan. Ini sebahagiannya menstabilkan sendi lutut, menjadikan diagnosis sukar.

Sejumlah kajian instrumental semestinya diberikan kepada mangsa, termasuk untuk mengenal pasti kecederaan bersamaan:

  • radiografi untuk mengecualikan patah tulang intra-artikular;
  • MRI, CT untuk menilai keadaan ligamen, tisu lembut berdekatan, saluran darah, saraf.

Arthroscopy (pengenalan arthroscope dengan kamera ke rongga sendi) digunakan hanya jika perlu.

Rawatan yang mungkin

Semasa melakukan regangan, hanya kaedah rawatan konservatif yang digunakan. Terapi untuk air mata bergantung kepada keparahan kecederaan dan pekerjaan mangsa. Sebagai contoh, atlet atau penari menjalani operasi segera untuk memulihkan ligamen. Pecahnya yang kuat atau pemisahan lengkap dari tulang juga menjadi asas untuk campur tangan pembedahan..

Rawatan ubat

Persediaan farmakologi hanya digunakan untuk menghilangkan rasa sakit, edema, hematoma. Sindrom nyeri akut biasanya dihentikan oleh pemberian ubat anti-radang bukan steroid (NSAID) intramuskular - Ortofen, Movalis. Penyekat ubat dengan anestetik, glukokortikosteroid juga diamalkan. Untuk mengurangkan intensiti kesakitan dengan keparahan ringan atau sederhana, pesakit diberi NSAID dalam bentuk tablet atau salap (Diclofenac, Nimesulide, Ibuprofen).

Anda boleh menghilangkan bengkak dan lebam dengan menggunakan gel dengan troxerutin atau heparin (Troxevasin, Lyoton, Trombless).

Campur tangan operasi

Petunjuk untuk menjahit ligamen atau plasti - laserasi lengkap dan ketidakstabilan lutut selepas terapi konservatif.

Pembinaan semula yang tertangguh (selepas 1-1.5 bulan) dilakukan dengan kelemahan lutut, disfungsi kaki. Dalam kes seperti itu, menjahit ligamen tidak berguna - sebahagian daripada ligamen patellar atau bahan buatan diambil sebagai cantuman.

Pembetulan ortopedik

Untuk mengurangkan beban pada sendi, pesakit ditunjukkan memakai alat ortopedik - pembalut elastik, ortosis kaku atau separa tegar. Lempengan plaster juga boleh digunakan, melumpuhkan lutut dengan pasti. Oleh kerana penyambungan sendi, perpindahan strukturnya tidak termasuk, dan pemulihan kord tisu penghubung jauh lebih cepat.

Fisioterapi dan urut

Setelah penyatuan lengkap ligamen anterior lutut, pesakit disyorkan terapi senaman harian dan gimnastik, urut klasik, akupresur atau vakum. Aktiviti kesejahteraan membantu menguatkan otot, meningkatkan peredaran darah, peredaran mikro.

etnosains

Ubat yang dibuat mengikut resipi ubat tradisional tidak digunakan dalam rawatan pecah ligamen. Penggunaannya dapat memutarbelitkan gambaran klinikal dan bahkan memprovokasi perkembangan proses keradangan. Kesan analgesik ubat rakyat yang lemah sering menyebabkan penyatuan serat yang tidak betul kerana kurangnya campur tangan perubatan.

Langkah pemulihan

Bergantung pada keparahan kecederaan, pemulihan boleh berlangsung hingga 3-4 bulan. Selama tempoh pemulihan, pesakit ditunjukkan memakai pembalut, prosedur fisioterapi (aplikasi dengan parafin dan ozokerit, magnetoterapi, terapi laser), terapi senaman biasa untuk fungsi lutut yang optimum.

Artikel serupa

Cara melupakan sakit sendi?

  • Sakit sendi membataskan pergerakan anda dan kehidupan yang memuaskan...
  • Anda bimbang akan rasa tidak selesa, sakit dan sistematik...
  • Mungkin anda telah mencuba banyak ubat, krim dan salap...
  • Tetapi jika dilihat dari fakta bahawa anda membaca baris ini, mereka tidak banyak membantu anda...

Tetapi ortopedis Valentin Dikul mendakwa bahawa ubat yang betul-betul berkesan untuk sakit sendi ada! Baca lebih lanjut >>>

Pecah ligamen cruciate

Kecederaan lutut adalah salah satu kecederaan yang paling biasa pada bahagian bawah kaki. Ligamen cruciate (CR) bertanggungjawab terhadap kestabilan dan kekuatan sendi lutut. Mereka dibahagikan kepada dua jenis - depan dan belakang. Kedua-duanya bertindak sebagai elemen penyangga sendi dan menghalang tulang kering dari anjakan, hanya yang pertama memegang tulang belakang di depan, dan yang kedua di belakang.

Kecederaan ligamen cruciate disebabkan oleh pemisahan dari tempat lekatan ke tibia. Ia boleh menjadi robekan dengan serpihan tulang atau pecah keseluruhan atau sebahagian ligamen cruciate..

Punca kecederaan ligamen cruciate

Lebih kerap daripada biasa, pecahnya ligamen cruciate pada sendi lutut berlaku pada atlet dan orang yang kerjanya berkaitan dengan tekanan yang kuat. Tetapi bukan hanya atlet dan gaya hidup aktif yang boleh mengalami kecederaan lutut..

Sebab-sebab kecederaan sendi lutut ligamen boleh berbeza. Antara yang paling biasa, perlu diperhatikan:

  • pergerakan lutut yang tidak terkawal, timbul semasa melompat dari ketinggian, berhenti secara tiba-tiba setelah berlari pantas;
  • kejatuhan yang tidak berjaya;
  • giliran kaki secara tiba-tiba, di mana kaki tetap terpaku ke permukaan mendatar, kaki bawah secara tidak wajar bertukar ke dalam dan paha membelok ke luar;
  • apabila pukulan dilakukan pada dorsum lutut, pecahnya ligamen cruciate anterior berlaku dan sebaliknya, apabila dipukul dari sisi depan, serat belakang terkoyak;
  • kecederaan di bahagian bawah kaki ketika terlibat dalam kemalangan jalan raya;
  • perkembangan proses keradangan dan penyakit degeneratif kerana kesan mekanikal pada lutut.

Faktor-faktor yang cenderung merosakkan serat ligamen termasuk struktur patologi kerangka, anatomi struktur otot, tahap hormon dan ciri-ciri individu lain..

Di antara semua kes klinikal, pecahnya ligamen cruciate lutut lebih kerap berlaku pada wanita. Ini disebabkan oleh ciri-ciri yang menjadi ciri badan wanita. Secara lebih terperinci, faktor-faktor yang meningkatkan kecenderungan wanita untuk mencederakan ligamen cruciate ditunjukkan dalam jadual.

Faktor provokatifCiri-ciri:
Latar belakang hormonTahap keanjalan alat ligamen secara langsung bergantung pada jumlah estrogen dan progesteron dalam badan. Pada wanita, tahap mereka jauh lebih tinggi dan, dengan itu, tisu ligamen lebih lemah.
Otot pahaKestabilan fiksasi lutut bergantung pada kekuatan dan daya tahan otot paha. Oleh kerana pada wanita otot ini jauh lebih lemah jika dibandingkan dengan lelaki, maka, pecahnya ligamen anterior cruciate pada sendi lutut lebih kerap terjadi pada wanita.
Lebar pelvisUkuran sudut antara paha dan kaki bawah bergantung pada penunjuk ini. Semakin besar, semakin tinggi risiko kecederaan ligamen lutut.
Kedudukan antara konduktorPada wanita, sendi ini lebih sempit, yang secara signifikan meningkatkan risiko kerosakan pada ligamen.
Pengecutan otot pahaPada wanita, otot femoral berkontraksi lebih cepat. Ini meningkatkan tekanan pada sendi lutut depan dan meningkatkan kecenderungan terkoyak.

Berkaitan dengan ciri khas tubuh wanita, pecahnya ligamen cruciate lutut didiagnosis pada mereka lebih kerap daripada pada lelaki..

Cara menentukan jurang CS

Pecah ligamen cruciate secara signifikan membebankan sendi sendi lutut yang lain dan menyukarkan fungsi mereka sepenuhnya. Sekiranya kita menganalisis data statistik, kita dapat melihat bahawa sekitar 75% dari semua kecederaan pada sendi lutut disertai dengan pelanggaran meniskus dalaman secara serentak. Lebih-lebih lagi, dalam 60% kes yang direkodkan, kedua-dua pecah ligamen cruciate dan kecederaan meniskus berlaku secara serentak.

Bagaimana mengenali patologi dan bagaimana membezakan sendi lutut yang rosak dari lebam biasa? Walaupun tanda-tanda pecahnya ligamen cruciate pada sendi lutut cukup jelas, ia tidak muncul dalam setiap kes pada jam pertama selepas kecederaan. Pada sesetengah orang, gejala meningkat selama beberapa hari, selepas itu ia muncul dengan lebih jelas dan kuat..

Sama ada pecah ligamen cruciate posterior atau pecah ligamen cruciate anterior berlaku, gejala-gejala umum kecederaan jenis ini muncul seperti berikut:

  • bermulanya kesakitan yang teruk sebaik sahaja kecederaan yang berlaku, intensitasnya meningkat dengan mendadak ketika mangsa cuba berdiri di atas kaki yang cedera atau melakukan manipulasi motor;
  • kemunculan edema di tempat kecederaan dan di kawasan kaki bawah, yang berkaitan dengan pergerakan lutut dengan ketara;
  • pendengaran bunyi yang menyerupai retakan pada masa kecederaan dan kenaikan suhu badan yang hampir seketika adalah tanda langsung pecahnya ligamen cruciate pada sendi lutut;
  • perkembangan hemarthrosis kerana pendarahan di rongga artikular;
  • ketidakupayaan anggota badan yang cedera untuk melakukan fungsi sokongan kerana sindrom kesakitan yang teruk.

Dalam beberapa kes, selain prestasi kaki yang terganggu, terdapat juga kedudukan tulang yang tidak wajar atau pergerakan sendi yang berlebihan..

Memerhatikan salah satu daripada tanda-tanda ini adalah alasan untuk membuat rayuan segera kepada traumatologist untuk mengesahkan atau mengecualikan kerosakan pada ligamen cruciate..

Penjagaan kecemasan untuk kecederaan CS

Tempoh dan keberkesanan pemulihan sendi lutut sangat bergantung pada bagaimana pertolongan cemas akan diberikan kepada mangsa. Sejurus selepas kecederaan, tindakan berikut mesti dilakukan:

  • melepaskan sepenuhnya sendi yang sakit. Untuk ini, mangsa mesti diletakkan atau duduk, memberikan sokongan yang kuat untuk bahagian belakang;
  • bergerak lutut dengan belat atau pembalut yang ketat;
  • sapukan kompres sejuk ke tempat kecederaan;
  • berikan anggota badan yang cedera pada kedudukan yang sedikit tinggi;
  • untuk mengelakkan kejutan yang menyakitkan, berikan ubat kepada mangsa dengan kesan anestetik.

Jangan berharap bahawa rasa sakit akan hilang dengan sendirinya dan ligamen yang koyak akan sembuh sendiri dengan cara semula jadi. Adalah mustahak untuk memanggil pasukan ambulans atau, jika boleh, membawa mangsa ke hospital atau klinik sendiri. Ini akan membolehkan anda mendiagnosis jenis kecederaan dengan tepat dan mencegah akibat negatif..

Mendiagnosis kecederaan ligamen

Pengesahan pecah ligamen dan meniskus secara tepat dapat dilakukan hanya berdasarkan hasil pemeriksaan menyeluruh terhadap mangsa. Langkah-langkah diagnostik dibahagikan kepada dua peringkat utama: pemeriksaan visual pesakit dan kaedah instrumental.

Pemeriksaan oleh traumatologist

Perkara pertama yang diberi perhatian oleh doktor trauma adalah keadaan di mana kecederaan itu berlaku. Setelah menentukan mekanisme dan penyebab kerosakan pada sendi lutut, pakar membuat palpasi pada sendi yang terjejas.

Sekiranya keadaan sendi lutut disertai oleh ketidakstabilan, maka doktor boleh melakukan ujian tambahan untuk membuat diagnosis. Biasanya, dalam situasi seperti itu, kaedah "laci" atau ujian Lachman digunakan. Untuk melakukan ini, anggota badan yang cedera mesti dibengkokkan di lutut. Sekiranya dalam kes ini, kaki bawah dipindahkan ke hadapan secara bebas, maka ini menunjukkan kerosakan pada ligamen anterior cruciate. Perpindahan tulang belakang mengesahkan kecederaan CS posterior..

Penting! Dengan kelewatan dalam mencari pertolongan perubatan, lemak dan tisu penghubung subkutan tumbuh, dan dalam hal ini, hasil ujiannya tidak jelas. Oleh itu, perlu menghubungi bilik kecemasan secepat mungkin, sementara pembengkakan belum terbentuk pada tisu lembut..

Diagnostik instrumental

Dalam proses pemeriksaan visual, tidak selalu mungkin untuk menentukan dengan ketepatan maksimum jenis dan keparahan kerosakan pada alat ligamen. Oleh itu, untuk mengenal pasti patologi, mereka menggunakan pemeriksaan instrumental:

  • radiografi. Pecahnya ligamen cruciate itu sendiri tidak ditunjukkan pada sinar-X, tetapi hasil sinar-X diperlukan untuk memeriksa anggota badan untuk patah tulang, arthrosis dan keadaan patologi lain;
  • MRI atau tomografi yang dikira. Ia tidak hanya dapat melihat secara terperinci ligamen yang koyak, tetapi juga untuk menentukan sifat dan keparahan kecederaan. Dengan kaedah tomografi, adalah mungkin untuk mengenal pasti semua kerosakan intra-artikular dengan tepat, misalnya, untuk melihat kerosakan pada tulang rawan atau pecahnya ligamen cruciate secara serentak dan pecahnya meniskus;
  • Arthroscopy. Prosedur ini dijalankan untuk tujuan diagnostik dan terapi. Membolehkan anda memeriksa rongga artikular lutut secara menyeluruh dan menentukan rawatan yang optimum.

Dalam beberapa kes, langkah-langkah diagnostik lain mungkin diberikan kepada mangsa. Pemeriksaan tambahan terutama diperlukan dalam situasi ketika beberapa hari telah berlalu sejak kecederaan dan, kerana pembengkakan teruk, kesulitan timbul dengan diagnosis akhir.

Klasifikasi kecederaan ligamen lutut cruciate

Masalah utama kerosakan pada sendi ligamen adalah ketidakseimbangan kestabilan dan biomekanik bukan sahaja pada lutut, tetapi seluruh anggota badan. Dalam keadaan ini, beban terkoordinasi penuh menjadi mustahil..

Telah disebutkan di atas bahawa terdapat dua sendi lutut, anterior dan posterior, dan yang pertama kemungkinan besar akan mengalami kerosakan. Bagaimana kecederaan alat ligamen diklasifikasikan dan apakah pecah sebahagian ligamen anterior cruciate? Untuk memahami perkara ini, adalah perlu untuk mengkaji gejala yang berkaitan dengan tahap kerumitan kerosakan..

Kecederaan teruk termasuk pecah total ligamen cruciate anterior dengan pemusnahan serentak tisu penghubung lateral dan luaran, dan kerosakan pada kapsul artikular.

Mengikut keparahan dan bilangan serat yang musnah, kecederaan sendi terbahagi kepada beberapa jenis..

Pecah mikroba

Kecederaan tersebut diklasifikasikan sebagai ringan. Pada dasarnya, ini adalah keseleo atau kerosakan kecil pada alat ligamen, apabila air mata hanya terjadi di kawasan kecil ligamen.

Gejala ringan dan ditunjukkan oleh rasa sakit yang ringan, pembengkakan ringan mungkin terjadi. Kestabilan lutut dijaga, hanya sedikit batasan pergerakan yang dapat dilakukan.

Sekiranya mangsa didiagnosis mengalami pecah ringan ligamen cruciate lutut, rawatan tanpa pembedahan dijalankan secara konservatif. Penyembuhan berlaku dengan cepat, tidak ada risiko kesihatan dan risiko komplikasi prestasi lutut.

Air mata separa

Dalam kes ini, kecederaan diklasifikasikan sebagai sederhana. Jumlah serat koyak adalah hingga separuh berkaitan dengan keseluruhan sendi. Trauma separa juga disebut pecah subtotal atau separa ligamen cruciate..

Di tempat kecederaan, terdapat kemerahan dan pembengkakan yang ketara. Mangsa mengalami kesakitan yang tajam, yang langsung meningkat ketika cuba melakukan pergerakan dengan kaki yang cedera. Sehubungan dengan itu, aktiviti fizikal sebahagiannya terhad..

Membina semula sendi memerlukan pendekatan yang serius dan komprehensif. Sering kali, doktor menasihatkan untuk memperbaiki pecah sebahagian ligamen anterior cruciate melalui pembedahan. Pendekatan ini mempercepat tempoh penyembuhan lutut dan mengurangkan risiko kecederaan semula..

Rehat penuh

Apabila seseorang mengalami pecah sepenuhnya ligamen cruciat anterior sendi lutut, dia tidak boleh dalam situasi seperti itu tidak hanya bergerak, tetapi bahkan melangkah atau bersandar pada anggota badan yang cedera. Kerosakan ini teruk, semua gentian sendi ligamen terkena air mata.

Mobiliti kaki hilang sepenuhnya, edema dan lebam berlaku. Seseorang mengalami kesakitan yang teruk, selalunya terdapat kejutan yang menyakitkan.

Pemulihan sendi lutut sekiranya pecah serat lengkap hanya dapat dilakukan melalui campur tangan pembedahan.

Ciri-ciri rawatan sendi lutut lutut yang koyak

Bagaimana membaiki sendi lutut selepas kecederaan dan bagaimana merawat pecah ligamen cruciate? Semasa memilih kaedah terapi dan intensiti mereka, perlu dipandu terutamanya oleh keparahan kecederaan itu sendiri dan preskripsi. Dalam perubatan, dua kaedah terapi utama digunakan - rawatan dan pembedahan konservatif untuk memulihkan tendon..

Terapi konservatif

Rawatan pecahnya ligamen cruciate pada sendi lutut dengan teknik konservatif agak panjang dan terdiri daripada beberapa peringkat.

Inti dari tahap pertama rawatan konservatif adalah untuk mengurangkan edema dan melegakan kesakitan:

  • kompres sejuk digunakan pada lutut yang cedera, ais sangat membantu dalam hal ini;
  • jika pecahnya sebahagian dari ligamen anterior cruciate yang menyebabkan pendarahan dalaman, maka tusukan lutut dilakukan untuk menyedut darah yang terkumpul di rongga artikular;
  • serpihan khas atau plaster cast digunakan pada kaki untuk melumpuhkan anggota badan. Tempoh sekatan aktiviti fizikal adalah rata-rata hingga 5 minggu;
  • mangsa diberi ubat anti-radang nonsteroid;
  • bergantung kepada keparahan pecahnya, pesakit mungkin diberi rehat tempat tidur, dan jika boleh, berjalan di atas tongkat.

Tahap rawatan konservatif seterusnya melibatkan penyingkiran pemain atau serpihan dan mengambil langkah-langkah untuk memulihkan tisu otot dan fungsi lutut sepenuhnya. Untuk menghilangkan bengkak awal, pesakit diberi prosedur fisioterapi, urutan punggung dan, khususnya, sendi yang rosak.

Setelah simptom akut berlalu dan penahan dikeluarkan dari kaki, mangsa ditunjukkan untuk melakukan latihan terapi khas. Set latihan dan intensiti beban dipilih oleh doktor yang hadir atau ahli terapi pemulihan. Pada masa yang sama, adalah perlu untuk mempertimbangkan betapa sukarnya pecahnya ligamen cruciate anterior, latihan dipilih secara individu untuk setiap pesakit.

Setelah kira-kira satu setengah bulan, dengan rawatan yang betul dan aktiviti fizikal yang dibenarkan, hasil terapi positif pertama dapat dinilai. Apabila tidak ada peningkatan dalam tempoh ini, satu-satunya cara untuk memulihkan sendi yang berpenyakit hanyalah rawatan pembedahan..

Pembedahan ligamen lutut

Untuk kecederaan parah, pecahnya ligamen sendi lutut diatasi dengan pembedahan. Hari ini kaedah yang paling berkesan untuk terapi jenis ini adalah plastik arthroscopic. Ini adalah operasi di mana kamera kecil khas digunakan, yang membolehkan anda melihat rongga dalaman lutut hingga terperinci terkecil.

Untuk mengelakkan komplikasi, operasi tidak dilakukan sebaik sahaja kecederaan, tetapi hanya setelah sekitar 5-6 minggu. Sebelum merawat pecah ligamen cruciate dengan teknik pembedahan, pemeriksaan menyeluruh dilakukan.

Operasi mendesak dilakukan dalam kes berikut:

  • dengan pecahnya serat yang teruk dan berganda, serentak dengan kejadian patah tulang, terutamanya dengan perpindahan serpihan individu mereka;
  • sekiranya berlaku kecederaan pada atlet profesional, apabila perlu untuk meneruskan aktiviti fizikal dan fungsi lutut secepat mungkin.

Bagi atlet, jahitan serat yang koyak biasa tidak akan memberikan hasil yang diinginkan, hanya pemindahan ligamen dari tisu badan sendiri yang relevan di sini. Ligamen patela, tendon otot paha atau bahan penderma - allograft boleh digunakan sebagai cantuman.

Membandingkan pelbagai teknik pembedahan yang digunakan untuk memperbaiki pecahnya ligamen cruciate pada sendi lutut, rawatan dengan arthroscopy dianggap paling berkesan dan lembut.

Kelebihan pembedahan plastik arthroscopic adalah seperti berikut:

  • penggunaan kamera membolehkan anda melihat kerosakan dan kesalahan terkecil pada sendi. Ini memastikan bahawa semua tindakan semasa operasi dilakukan dengan ketepatan maksimum, yang juga meningkatkan peluang rawatan pembedahan yang berjaya dan mempercepat proses pemulihan;
  • Sebelum merawat pecah ligamen anterior cruciate dengan arthroscopy, persiapan jangka panjang pesakit tidak diperlukan, tidak perlu menggunakan pelekat plaster atau fiksator ortopedik lain;
  • kerana dimensi mikroskopik ruang, kesan luaran minimum diberikan pada tisu dalaman, dan setelah penyembuhan, bekas luka kecil yang hampir tidak dapat dilihat tetap ada;
  • masa tinggal pesakit dalam keadaan pegun dikurangkan menjadi 2-3 hari;
  • selepas arthroscopic plasty, pemulihan bermula lebih awal;
  • Anda boleh berjalan tanpa kruk selepas operasi dalam 1-1,5 bulan, dan setelah 2-3 minggu, pemilik kereta dapat memandu dan memandu kenderaan dengan selamat sendiri.

Tanda-tanda pecahnya ligamen cruciate anterior lutut selepas arthroscopy hilang serta merta, dan kesan minimum pada rongga artikular dalaman membolehkan anda meneruskan prestasi kaki dan kembali ke gaya hidup biasa anda dalam masa sesingkat mungkin.

Pemulihan

Terlepas dari bagaimana ruptur ligamen anterior cruciate dirawat, secara konservatif atau operasi, pengembalian fungsi anggota badan bawah secara langsung bergantung pada pemulihan yang betul..

Tugas utama langkah-langkah pemulihan adalah untuk menghilangkan rasa sakit sepenuhnya, mengembalikan sendi lutut ke jarak gerakan sebelum kecederaan, meregenerasi tisu otot dan menormalkan kiprah. Untuk mencapai hasil tersebut, anda perlu mengatur masa pemulihan dengan betul dan menjalankan semua aktiviti secara menyeluruh..

Penggunaan ortosis

Memandangkan betapa berbahayanya dan sukarnya pecahnya ligamen lutut lutut, gejala trauma dapat mengingatkan diri mereka untuk masa yang lama dengan rancangan rawatan dan pemulihan yang salah..

Sejurus selepas proses pembinaan semula serat yang koyak, penggunaan ortosis sangat dianjurkan. Dengan alat ortopedik ini, anda berdua dapat mengekalkan kestabilan dan meningkatkan jarak pergerakan sendi lutut yang cedera.

Tanpa mengira jenis kecederaan - pecahnya sebahagian atau sebahagian dari ligamen cruciate pada sendi lutut, rawatan dengan orthosis secara signifikan meningkatkan daya tahan lutut terhadap semua jenis daya medial dan lateral dan mencegah kecederaan berulang pada hari-hari pertama pemulihan.

Aktiviti fisioterapi

Untuk kecederaan lutut anterior dan pecahnya ligamen cruciate posterior lutut, rawatan dari segi pertumbuhan semula tisu yang rosak akan lebih berkesan jika digabungkan dengan fisioterapi..

Di antara prosedur tersebut, pesakit boleh diberikan perkara berikut:

  • memanaskan kawasan masalah dengan ozokerite atau parafin;
  • pendedahan kepada ultrasound;
  • magnetoterapi;
  • elektroforesis;
  • terapi laser;
  • urut terapi khas.

Langkah-langkah fisioterapeutik diarahkan pada penyambungan semula fungsi motor, peleburan tisu sendi yang cepat, normalisasi bekalan darah ke sendi bergerak, percepatan metabolisme dan peningkatan pengeluaran cairan intra-artikular.

Sekiranya anda memilih kaedah fisioterapi yang betul, dengan mengambil kira pecahnya ligamen cruciate lutut, pemulihan sendi akan lebih cepat dan berkesan. Ini akan membolehkan anda cepat kembali ke aktiviti kehidupan biasa, serta menguatkan ligamen dan mencegah kemungkinan kecederaan berulang..

Fisioterapi

Tahap penting dalam tempoh pemulihan dari segi pemulihan yang berkesan adalah kompleks terapi senaman. Sekiranya kita bercakap mengenai kecederaan seperti pecahnya ligamen anterior cruciate, maka latihan harus ditujukan untuk menguatkan alat ligamen dan secara beransur-ansur meningkatkan jangkauan gerakan pada sendi lutut.

Untuk cepat memulihkan aktiviti motor lutut dan kaki secara keseluruhan, anda harus mula melakukan latihan untuk melatih quadriceps femoris secepat mungkin.

Semasa memilih program bagaimana merawat pecah ligamen cruciate anterior melalui gimnastik pemulihan, sangat penting untuk memasukkan latihan proprioception dan keseimbangan. Ini akan mempercepat proses pembaikan serat ligamen dan pembinaan otot..

Beberapa latihan yang paling mudah dan berkesan termasuk yang berikut:

  • lanjutan dan lenturan lutut berselang seli;
  • setinggan;
  • duduk di atas kerusi, menarik kaki ke arah anda dan ke arah yang bertentangan;
  • latihan treadmill dan basikal pegun;
  • mengangkat beban dengan kaki yang terentang, beratnya tidak boleh melebihi 1-2 kg;
  • melakukan pesongan lutut menggunakan roller gimnastik khas, dengan meletakkannya di bawah pergelangan kaki;
  • dari kedudukan terlentang, lakukan pergerakan gelongsor dengan kaki anda di sepanjang dinding.

Ini adalah latihan yang paling biasa yang berguna untuk ligamen lutut yang koyak. Terdapat juga kompleks khas yang disasarkan sempit, bergantung pada apakah COP depan atau belakang akan dipulihkan..

Semasa melakukan terapi senaman, sangat mustahak untuk mengingat beban daya yang dibenarkan. Keamatan aktiviti fizikal harus ditingkatkan secara beransur-ansur, latihan harus dilakukan dengan lancar dan perlahan. Tambahan yang sangat baik untuk latihan fisioterapi adalah prosedur air: berenang dan hydromassage. Mereka mendorong perkembangan tendon dan otot yang stabil.

Apakah prognosis pecahnya ligamen

Apa pun kecederaannya - keseleo sederhana atau pecahnya ligamen cruciate anterior, tanda-tanda di antaranya ditunjukkan oleh rasa sakit.

Dengan kecederaan ringan, rasa sakit akan hilang dari masa ke masa, tetapi ini tidak bermakna bahawa sendi yang cedera pulih. Sekiranya anda mengabaikan rawatan, maka terdapat risiko yang sangat tinggi untuk menghidap arthrosis pada mangsa pecah ligamen, yang seterusnya menyebabkan kelumpuhan dan bahkan ketidakmampuan anggota badan yang lengkap..

Apabila anda segera mendapatkan bantuan perubatan dan mengikuti semua cadangan dan preskripsi, prognosis kecederaan akan menjadi baik..

Kecederaan ACL - rawatan dan pemulihan pecah ligamen anterior cruciate. Sebab-sebabnya. Gejala Kumpulan berisiko.

Struktur dan fungsi ligamen cruciate anterior.

Ligamen cruciate anterior mempunyai fungsi penstabil, mencegah lutut membengkok dan meluruskan terlalu banyak ke hadapan. Keanehan struktur ACL pada mulanya menghilangkan trauma yang tinggi - panjang ligamen jauh lebih besar dan lebarnya kurang daripada ligamen posterior.

Anatomi ACL dan keunikan lokasinya cenderung kepada kerosakan yang lebih kerap, berbanding dengan ligamen cruciate posterior

Selain itu, fungsi bantalan utama juga menjadi faktor predisposisi. Dan jika, dalam keadaan membongkok, pergerakan dibatasi oleh paha, maka untuk meluruskan kaki ke depan sedikit lagi, tidak ada halangan.

Kecederaan ACL adalah kecederaan yang agak biasa - terutama berlaku pada orang yang bermain sukan. Masalah dengan alat ligamen sering dialami oleh pemain salji, pemain ski, pemain bola sepak, dan lain-lain. Perlu diingatkan bahawa kecederaan tidak selalu terhad kepada hanya kerosakan sebahagian - kadang-kadang terdapat pecah atau bahkan pemisahan ligamen dari permukaan artikular.

Punca kerosakan pada ligamen cruciate anterior. Kumpulan berisiko.

Sukan sememangnya merupakan salah satu sebab yang sering berlaku untuk perpisahan. Ski bola sepak dan alpine menduduki kedudukan utama di antara jenis yang paling berbahaya, namun, di kawasan lain aktiviti sukan, kadang-kadang ada rehat di ACL.

Pemain ski harus berhati-hati untuk mencegah pecahnya ACL.

Kadang-kadang patah kerana putaran paha pada saat kaki bawah terpaku. Dan jika ini digabungkan dengan pukulan ke sisi kaki, maka kecederaannya dijamin. Pada masa yang sama, anda dapat mendengar ciri-ciri keretakan, keretakan.

Semakin meningkat, wanita beralih kepada traumatologist dengan masalah yang serupa. bilangan sukan di mana mereka mengambil bahagian aktif terus meningkat. Adalah menarik bahawa seks yang adil mencederakan ligamen dengan lebih mudah. Contohnya, jika lutut wanita dibengkokkan, maka otot yang terletak di bahagian belakang kaki tidak bertindak balas sekuat pada lelaki, dan kurang "memastikan" sistem ligamen. Ini disebabkan oleh hormon estrogen, yang menjadikan ligamen tidak sekuat pada separuh lelaki manusia..

Mekanik kecederaan ligamen cruciate

Terdapat 4 mekanisme untuk kerosakan pada ligamen cruciate anterior:

  • Percubaan tajam untuk meluruskan kaki ketika lutut dibengkokkan (boleh berlaku ketika mengangkat objek berat secara tiba-tiba);
  • Ketegangan ligamen yang tajam dengan lenturan serentak dan jatuh ke hadapan (sering berlaku apabila seseorang jatuh dari ketinggian kecil, misalnya, dalam keadaan mabuk alkohol);
  • Pukulan serius pada tempurung lutut - kadang-kadang berlaku dalam kemalangan jalan raya, atau di tempat kerja;
  • Sambungan kuat dengan brek keras semasa berlari.

Bergantung pada tahap kerosakan, terdapat koyakan, pecah dan pecahnya ligamen anterior cruciate.

Gejala ACL yang pecah.

Ciri-ciri utama merangkumi yang berikut:

  • Ketidakstabilan sendi, perasaan perpindahan;
  • Mobiliti lutut yang berlebihan atau, sebaliknya, kekurangan sepenuhnya;
  • Sindrom nyeri yang teruk;
  • Kemunculan edema;
  • Peningkatan gejala dalam pergerakan.

Sekiranya pecah berlaku, maka darah dapat masuk ke dalam sendi - maka kejadian hemarthrosis dan kesakitan yang sangat teruk adalah nyata. Dalam beberapa keadaan, sensasi yang menyakitkan sangat teruk sehingga mustahil untuk melakukan palpasi yang diperlukan untuk diagnosis yang berkesan. Dalam keadaan seperti itu, sebelum melakukan pemeriksaan, doktor melegakan sindrom kesakitan..

Diagnosis kerosakan ACL.

Pertama sekali, doktor boleh menetapkan ujian klasik yang akan membantu mengenal pasti tahap dan sifat kerosakan pada ligamen:

Ujian Lachman.

Ujian Lachmen dilakukan seperti berikut: pesakit berada di sofa di punggungnya, sementara lutut mesti sedikit bengkok (tidak sepenuhnya). Doktor menarik paha dengan satu tangan, dan mengarahkan yang lain di bawah lutut dan menariknya ke arah dirinya sendiri. Sekiranya kita bercakap mengenai pelanggaran ACL, maka di bawah cawan dia akan merasakan benjolan kecil - ini akan melancarkan tibia.

Sekiranya ligamen anterior cruciate rosak semasa ujian Lachmen, doktor meraba tibia di bawah lutut.

Palpasi penutup lutut.

Ujian kedua mengandaikan bahawa pesakit akan berbaring dengan kaki lurus. Doktor menekan pada sendi dengan ibu jarinya, cuba melepaskannya sedikit - sekiranya tidak ada kerosakan, cawan akan bergerak dengan lancar, dan jika ada, ia akan mula "jatuh" dan kemudian kembali ke tempatnya. Ini disebabkan oleh peningkatan tekanan pada rongga artikular kerana masuknya darah ke dalamnya..

Ujian laci.

Laci adalah ujian lain yang dilakukan semasa berbaring. Kaki yang cedera dibengkokkan pada masa yang sama. Doktor harus duduk di kaki kaki yang sakit dan menarik tulang kering ke arahnya. Sekiranya dia berjaya, maka ada kecederaan. Sekiranya tidak, maka ligamen menghalang dan tidak koyak..

Kaedah lain untuk mendiagnosis kecederaan ligamen cruciate.

Antara elemen utama diagnostik, yang berikut juga dapat dibezakan:

  • Pemeriksaan pesakit oleh pakar, pengumpulan anamnesis, kajian sejarah perubatan. Salah satu tanda kerosakan yang paling "bercakap" adalah edema - ia muncul dengan sangat cepat selepas kejadian itu, biasanya setelah beberapa jam. Ia boleh digunakan untuk menentukan seberapa tinggi keparahan kecederaan.
  • Tusukan sendi lutut adalah kaedah diagnostik yang agak biasa - jika dalam proses penugasannya doktor menerima sekitar seratus mililiter darah, maka kemungkinan besar terdapat pelanggaran.
  • X-ray adalah bahagian penting dalam pemeriksaan - sinar-X inilah yang membantu mengecualikan patah tulang. Di samping itu, walaupun tidak memaparkan tisu lembut, terdapat juga bukti tidak langsung bahawa ligamen terkoyak - doktor yang berkelayakan akan memahami perkara ini ketika melihat gambar..
  • MRI. Pencitraan resonans magnetik juga merupakan kaedah yang sangat berkesan. Semasa pelaksanaannya, gelombang elektromagnetik digunakan, yang memungkinkan visualisasi bukan hanya padat, tetapi juga bahan lembut. Ini membolehkan mengesan jenis kecederaan..

Pencitraan resonans magnetik membolehkan anda melihat semua kerosakan pada sendi, termasuk ligamen cruciate, dalam unjuran 3D.

Rawatan kerosakan ACL

Pakar memilih jenis rawatan berdasarkan keparahan kerosakan.

Rawatan konservatif kecederaan ligamen anterior cruciate.

Dalam beberapa kes, rawatan konservatif sudah mencukupi. Ia digunakan jika tidak semua bundle ligamen rosak. Dalam kes ini, gambaran klinikal kelihatan optimis, dan operasi dapat diabaikan. Sebagai peraturan, doktor menetapkan untuk mengehadkan beban, memperbaiki anggota badan. Di samping itu, prosedur fisioterapi khusus ditetapkan, yang bertujuan untuk membuat atlet kembali sihat, mengembalikan nada otot..

Arthroplasty.

Arthroplasty juga boleh diresepkan. Prosedur ini ditunjukkan jika terdapat penyebaran ligamen lengkap dan jika perlu menggunakan implan ligamen atau unsur lain dari sendi. Prosesnya berkesan dan selamat, dan juga memungkinkan untuk mengelakkan pembedahan invasif.

Arthroscopy

Arthroscopy ACL sejauh ini adalah kaedah paling berkesan untuk mendiagnosis dan, pada masa yang sama, merawat kecederaan dan pecah ligamen cruciate. Di bawah pengawasan video, doktor memeriksa secara terperinci dan menjahit ligamen tanpa sayatan dan intervensi standard dalam badan.

Arthroscopy juga merupakan operasi invasif minimum yang memungkinkan untuk diagnosis dan rawatan serentak. Ia dilakukan dengan menggunakan anestesia tempatan dan tidak memerlukan banyak masa pemulihan selepas operasi klasik. Prosedurnya sendiri adalah seperti berikut - doktor membuat dua lubang mini di mana dia memasukkan kamera pada tiub nipis (arthroscope) dan instrumen untuk pembedahan. Gambar dari kamera ditampilkan dalam resolusi tinggi di layar tepat selama prosesnya, yang memungkinkan anda memeriksa PCL secara terperinci dan memulihkan fungsi yang diperlukan.

Pemulihan ligamen pasca operasi.

Pemulihan selepas arthroscopy tidak memerlukan banyak masa - kadang-kadang seseorang boleh dibawa pulang pada hari prosedur. Untuk kembali ke aktiviti fizikal dengan lebih cepat, pesakit mesti mematuhi arahan doktor dengan tegas - sebagai peraturan, pakar menetapkan latihan terapi, urut, kelas pada simulator khusus, magnetoterapi dan prosedur lain.

Kursus pemulihan disusun secara individu dan mungkin merangkumi pelbagai kaedah fisioterapi.

Fisioterapi, termasuk terapi gelombang kejut, adalah kaedah yang berkesan dalam rawatan konservatif dan pemulihan pasca operasi pemulihan pecah ligamen anterior.

Pencegahan kerosakan ACL.

Untuk mengelakkan pecahnya ACL, anda perlu sentiasa menguatkan otot kaki dan melakukan regangan - terutamanya jika anda seorang atlet profesional.

Kinesotape membantu mencegah peregangan otot dan ligamen yang berlebihan, dan juga menyerap pergerakan dan hentakan secara tiba-tiba. Itulah sebabnya pita kinesio digunakan secara aktif dalam sukan profesional..

Di samping itu, anda boleh mengambil langkah-langkah berikut:

  • Jangan gunakan kasut dengan ikatan dalam sukan bersentuhan;
  • Elakkan pergerakan bulat secara tiba-tiba di kaki.

Sekiranya kecederaan telah berlaku, maka pada masa akan datang adalah perlu:

  • Kuatkan lutut, lakukan terapi senaman walaupun setelah selesai menjalani pemulihan;
  • Pilih latihan sedemikian rupa untuk mengurangkan beban pada ACL yang rosak;
  • Sekiranya bola sepak dan bola keranjang bukan sukan utama anda, cubalah mengelakkan diri daripada menyertai sukan sebegini;
  • Gunakan pita kinesio, pembalut elastik, dan serpihan dalam aktiviti yang melibatkan risiko kambuh yang tinggi.

Anda mungkin berminat dengan:

Kawasan arthroscopy. Instrumen pembedahan yang digunakan dalam intervensi arthroscopic. Sejarah. Kebaikan.

Pecah sebahagian ligamen cruciate anterior lutut: adakah pembedahan perlu dilakukan??

Ligamen lutut anterior lutut biasanya terkoyak akibat jatuh atau akibat hentakan langsung. Pada masa kecederaan, mangsa merasakan sakit yang menusuk. Ia sangat kuat sehingga dapat dihilangkan dengan ubat. Rawatan konservatif dilakukan hanya dengan kerosakan serat kecil. Pecah lengkap ligamen cruciate anterior memerlukan pembedahan.

Tujuan gentian salib

Ligamen cruciate adalah posterior dan anterior. Serat posterior lebih kerap cedera. Jurangnya mungkin lengkap atau tidak lengkap.

Adalah sukar untuk mendiagnosis kerosakan. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa kecederaan baru mungkin disertai dengan lebam dan bengkak, yang menjadikannya sukar untuk menentukan keparahan kecederaan..

Air mata ligamen cruciate anterior didiagnosis lebih kerap jika dibandingkan dengan trauma pada menisci.

Serat cruciform (kedua-dua jenis) berfungsi sebagai pelekapan tulang paha dan kaki bawah yang selamat, melakukan tugas berikut:

  1. mencegah pergerakan kaki bawah secara anterior;
  2. tidak termasuk pergerakan punggung bawah kaki.

Berdasarkan tugas-tugas alat ligamen, kita dapat membincangkan sebab-sebab yang menyebabkan pecahnya sebahagian ligamen lutut.

Manifestasi klinikal

Sekiranya berlaku kecederaan, pesakit mengadu sakit. Hampir mustahil untuk memijak kaki, membengkokkannya ke lutut sekiranya cedera, disertai dengan pecahnya ligamen cruciate lutut. Selepas kecederaan, anda perlu menghentikan pergerakan lebih lanjut, hubungi doktor ("ambulans"). Anda hanya boleh bergerak dengan kruk atau orang lain. Rehat digabungkan dengan sejuk ke kawasan kecederaan. Semasa diperiksa, traumatologist akan melihat simptom ciri:

  1. Simptom laci. Ia diperhatikan dalam kebanyakan kes patologi. Kaki bawah bergerak ke hadapan lebih daripada biasa (lutut dibengkokkan) - ACL rosak. Sekiranya anjakan shin diarahkan ke belakang, PCS cedera. Air mata yang lama dapat memberikan gambaran kabur mengenai "laci".
  2. Gejala "undi" - mobiliti tempurung lutut.
  3. "Kelonggaran" sendi. Ketidakstabilan lutut dan kaki secara keseluruhan adalah gejala utama yang menunjukkan pecahnya ACL.

Manifestasi pecahnya ligamen cruciate lutut serupa dengan gejala kecederaan, kehelan lutut, keseleo, kecederaan meniskus, dan patah tulang. Prosedur diagnostik dan pemeriksaan oleh pakar yang berkelayakan akan membantu menentukan diagnosis.

Menyebabkan kerosakan

Sebab-sebab yang menyebabkan kecederaan pada alat ligamen pada sendi lutut, termasuk terkoyak lengkap atau tidak lengkap, sudah cukup. Yang utama adalah seperti berikut:

  • pendaratan yang tidak berjaya ketika melompat, walaupun dari ketinggian rendah;
  • perubahan mendadak dalam intensiti pergerakan semasa berlari;
  • melompat dari permukaan tinggi;
  • ketika tersandung;
  • kemalangan jalan raya;
  • perubahan arah secara tiba-tiba semasa melakukan aktiviti fizikal;
  • pukulan arah ke lutut;
  • keradangan sendi yang bersifat degeneratif.

Keadaan yang disenaraikan boleh menyebabkan kecederaan seperti pecah mikro, atau pecahnya alat ligamen..

Kontraindikasi untuk pembedahan plastik


Kadang kala doktor menganggap pembedahan pada ligamen di dalam sendi lutut tidak sesuai. Kesimpulan seperti itu dibuat dalam kes yang sama apabila campur tangan pembedahan seperti itu dikontraindikasikan. Kumpulan kontraindikasi klasik adalah seperti berikut:

  1. penyakit akut,
  2. kehadiran proses keradangan yang aktif,
  3. jangkitan sejuk dan bernanah,
  4. masalah yang didiagnosis dengan hematopoiesis,
  5. penyakit imuniti, diabetes mellitus,
  6. penyakit onkologi, tumor malignan,
  7. serangan jantung, strok, atau krisis hipertensi baru-baru ini,
  8. masalah autoimun,
  9. proses patologi yang serius pada tisu sendi, otot, ligamen,
  10. usia lanjut mangsa.

Gejala air mata separa

Tujuan ligamen cruciate anterior adalah untuk memastikan kaki bawah berada pada kedudukan yang stabil. Tanda pecah sebahagian dari ligamen cruciate anterior termasuk:

  • sindrom kesakitan akut terkuat yang berlaku semasa kecederaan. Dengan sebarang aktiviti fizikal, rasa sakit timbul dengan semangat yang baru;
  • kemungkinan demam pada anggota badan yang terjejas;
  • pembengkakan kawasan lutut;
  • anda mendengar bunyi berderak semasa kecederaan;
  • pendarahan berlaku di rongga sendi;
  • kaki bawah menjadi mudah alih;
  • kulit kawasan lutut berubah warna dan menjadi kemerahan;
  • kehadiran lebam dan pendarahan kapal kecil di permukaan lutut.

Anda dapat mengetahui tahap kerosakan selepas kajian diagnostik yang komprehensif.

Mengenal pasti gejala

Pada saat memecahkan sebahagian besar serat, terdengar suara yang tajam, mengingatkan pada keretakan batang kering tebal yang patah. Keamatan sindrom kesakitan secara langsung bergantung kepada keparahan kecederaan. Dengan keseleo, manifestasi klinikal dengan cepat hilang. Dan dengan air mata dan perpisahan yang kuat, setelah kira-kira sehari, edema keradangan terbentuk di kawasan kerosakan. Ia menekan ujung saraf sensitif, yang menyebabkan peningkatan kesakitan.

Pembengkakan boleh merebak ke bahagian bawah kaki, dan kadang-kadang bahkan pergelangan kaki. Selepas penyerapannya semula, hematoma warna biru-ungu terang terbentuk. Secara beransur-ansur, sel-sel darah hancur, sehingga warna kulit menjadi kuning kehijauan.

Diagnostik

Semasa mendiagnosis kerosakan, kajian berikut digunakan:

  1. pemeriksaan visual anggota badan yang terkena. Dengan air mata, banyak lecet dan noda darah kelihatan. Semasa perasaan itu menyakitkan;
  2. ujian (menurut Lachman dan Jerk) dilakukan, mengesahkan pecahnya serat cruciate anterior;
  3. Pemeriksaan sinar-X memungkinkan untuk mengecualikan adanya kecederaan tambahan (patah tulang dan kerosakan pada jenis alat ligamen lain);
  4. MRI menunjukkan keadaan ligamen dan keparahan kecederaan.

Arthroscopy dianggap sebagai teknik diagnostik yang popular, yang memungkinkan bukan hanya untuk membuat diagnosis yang betul, tetapi juga melakukan langkah-langkah terapi secara serentak.

Kecederaan sebagai penyebab utama

Ligamen pecah ketika jatuh, melompat, hentakan kuat, lenturan kaki non-fisiologi semasa aktiviti sukan. Berisiko adalah pemain bola sepak, pemain hoki, pemain bola keranjang, pesenam, dan pemain ski. Sekiranya kerosakan berlaku dalam kehidupan seharian atau dalam latihan sukan, maka ia biasanya terpencil. Sekiranya berlaku kemalangan jalan raya atau jatuh dari ketinggian, selain pecah ligamen, trauma perut tumpul, kecederaan otak traumatik, patah anggota badan, tulang pelvis sering didiagnosis.

Langkah pertama untuk ligamen pecah

Setelah menerima pecah subtotal ligamen cruciate anterior, sebelum temu janji perubatan, anda mesti melakukan langkah penjagaan primer berikut:

  1. melepaskan anggota badan yang cedera sepenuhnya dari beban;
  2. jika boleh, baringkan mangsa, dan jika perlu, gunakan tongkat;
  3. cuba perbaiki sendi yang cedera dengan orthosis;
  4. buat kompres sejuk di kawasan lutut;
  5. untuk mengurangkan rasa sakit dan bengkak, anda boleh minum ubat anestetik bukan steroid.

Hasil dan masa pemulihan semasa rawatan lanjut bergantung pada bagaimana pertolongan cemas diberikan..

Kemungkinan akibatnya

Kurangnya rawatan profesional dan kegagalan untuk mematuhi langkah-langkah pemulihan sekiranya berlaku kerosakan pada ligamen dalaman pasti menyebabkan perkembangan akibatnya. Mereka berkembang dalam bentuk arthrosis - pertumbuhan tisu kasar, pembentukan lekatan pada rongga sendi, pemusnahan tulang rawan, pembentukan pertumbuhan tulang, penyempitan ruang sendi.

Semua ini membawa kepada kemerosotan fungsi secara progresif, hingga kehilangan sepenuhnya, memerlukan penggantian sendi. Mangsa tidak dapat memberikan penilaian objektif mengenai kecederaan lutut, oleh itu, lawatan tepat waktu ke doktor adalah jaminan pemulihan dan pencegahan komplikasi..

Teknik penyembuhan

Kerosakan total pada ligamen cruciate anterior biasanya diatasi dengan menggunakan teknik tradisional. Pembedahan ditunjukkan sekiranya ketidakstabilan sendi lutut jangka panjang, dan ketika teknik konservatif tidak memberikan hasil yang positif.

Teknik konservatif merangkumi aktiviti berikut:

  1. ubat-ubatan dengan kesan anestetik dan anti-radang digunakan;
  2. kompres sejuk dilakukan di kawasan lutut;
  3. lutut harus dipasang dengan pembalut elastik untuk membuat tekanan yang diperlukan pada kawasan yang terjejas, dan pada masa yang sama mencegah pembengkakan;
  4. semasa rehat, anggota badan harus berada dalam kedudukan tinggi untuk memastikan aliran darah;
  5. prosedur fisioterapi (mandi parafin, elektroforesis, UHF);
  6. senaman fizikal yang direka khas yang menguatkan tisu otot dan membantu pemulihan fungsi sendi yang paling cepat;
  7. sesi urut yang melegakan kesakitan dan bengkak lutut yang terkena.

Dengan rawatan tepat pada masanya untuk mendapatkan bantuan perubatan, teknik konservatif memberikan ramalan positif untuk pemulihan sepenuhnya..

Pemulihan fungsi sendi

Selepas pembedahan plastik salib, terdapat program pemulihan yang diterima umum - untuk memulihkan fungsi sendi lutut. Ia dilakukan secara berperingkat, memerhatikan 5 tempoh: 3 yang pertama adalah awal dan 2 yang terakhir.

  • Tahap paling awal, berlangsung sehingga 1 bulan selepas pembedahan. Tentukan ubat penahan sakit, dekongestan, persediaan vitamin, dari 3 hari - fisioterapi, terapi senaman dengan beban minimum, urut otot paha untuk mengelakkan atrofi. Sendi diperbaiki dengan orthosis atau belat, berjalan hanya dibenarkan dengan kruk.
  • Tempoh tempoh ini adalah 5-6 minggu. Terapi konservatif diteruskan, penekanan diberikan pada urut, fisioterapi, terapi senaman meningkat, dan prosedur air ditetapkan. Berjalan dengan dos dibenarkan.
  • Peringkat ketiga berlangsung 5-6 minggu. Mereka menjalankan kursus rawatan dan urutan fisioterapeutik, meningkatkan aktiviti fizikal. Biarkan berjalan panjang, bersenam di treadmill, ergometer basikal.
  • Tahap keempat atau pra-latihan menyediakan pemulihan fungsi sendi lutut sepenuhnya, pemulihan nada otot dan kekuatan. Pesakit harus berjalan bebas, termasuk di kaki dan tumit, berlari, menunggang basikal.
  • Tahap akhir - hingga 1 bulan, teruskan terapi senaman, urut, capai pemulihan fungsi sepenuhnya, sehingga beban penuh yang dikembalikan pada sendi tidak menyebabkan rasa sakit, bengkak, ketidakselesaan.

Tempoh keseluruhan rawatan pemulihan adalah rata-rata 6 bulan.

Pembedahan

Campur tangan pembedahan ditunjukkan untuk kecederaan teruk pada alat ligamen, atau apabila beberapa serat terkoyak sekaligus. Operasi juga dilakukan sekiranya rawatan tradisional tidak memberikan hasil yang diharapkan..

Operasi untuk memulihkan fungsi ligamen cruciate anterior dilakukan menggunakan teknik arthroscopy, dan dilakukan seperti berikut:

  1. akhir, penjelasan diagnostik dilakukan;
  2. implan dipilih. Untuk menggantikan serat yang cedera, tisu pesakit (otot nipis dari kaki bawah, atau tisu otot dari hemitendon), atau implan buatan (endoprosthesis) boleh digunakan;
  3. dengan arthroscopy, lubang dibuat di rongga artikular, di tempat lampiran ligamen yang terjejas;
  4. implan dipasang dengan skru khas.

Selepas operasi yang berjaya, adalah penting untuk mengikuti janji doktor semasa tempoh pemulihan. Langkah-langkah pemulihan merangkumi penetapan sendi yang dikendalikan dengan memakai orthosis (produk ortopedik khas untuk menstabilkan anggota badan), satu set latihan gimnastik yang dikembangkan khas, berenang.
Semasa penggabungan, tempoh pemulihan, latihan dengan basikal pegun ditunjukkan, dan prosedur fisioterapi.

Ia akan mengambil masa sekitar enam bulan untuk memulihkan sepenuhnya aktiviti motor anggota badan yang cedera. Selepas tempoh ini, tekanan yang meningkat dapat digunakan pada sendi yang dipulihkan. Sekiranya perlu, anda boleh memulakan aktiviti sukan.

Semakin cepat anda mendapatkan preskripsi perubatan, untuk sebarang kerosakan pada bahagian artikular anggota badan, semakin besar kemungkinan diagnosis yang betul dan pemulihan yang berjaya. Apabila kerosakan berkembang menjadi bentuk kronik, menjadi lebih sukar untuk mengenal pasti gejala, yang bermaksud bahawa rawatan akan ditangguhkan..

Penting juga untuk melakukan semua janji medis mengenai tidak hanya tindakan pertama setelah cedera, tetapi juga masa pemulihan..

Langkah pemulihan

Bergantung pada keparahan kecederaan, pemulihan boleh berlangsung hingga 3-4 bulan. Selama tempoh pemulihan, pesakit ditunjukkan memakai pembalut, prosedur fisioterapi (aplikasi dengan parafin dan ozokerit, magnetoterapi, terapi laser), terapi senaman biasa untuk fungsi lutut yang optimum.

Pecahnya ligamen cruciate posterior

Pecah sebahagian ligamen cruciate posterior lutut boleh berlaku akibat kecederaan yang sangat teruk. Menurut susunan anatomi, serat posterior yang bertanggungjawab untuk anjakan kaki bawah terletak tepat di belakang ligamen anterior cruciate. Struktur gentian posterior kuat, terdiri daripada kolagen, dan jarang rosak. Oleh itu, semasa proses diagnosis, masalah sering timbul..

Punca kecederaan

Untuk mendapatkan kerosakan pada ligamen cruciate posterior, diperlukan kesan mekanikal yang sangat kuat.

Kecederaan jenis ini paling kerap berlaku pada atlet profesional (hentaman yang terarah ke kawasan shin), sama ada disebabkan oleh kemalangan jalan raya (hentaman tulang belakang pada bumper kereta, atau ketika kawasan lutut memukul papan pemuka semasa perlanggaran dengan kereta lain). Namun, dalam kereta moden, kerana beg udara, kerosakan seperti itu jarang terjadi..

Anda boleh melindungi diri daripada kerosakan seperti itu dengan bantuan langkah pencegahan yang menguatkan tisu artikular otot lutut..

Tanda-tanda kecederaan pada ligamen cruciate posterior

Tanda-tanda yang menunjukkan kecederaan ligamen posterior termasuk:

  • sensasi yang menyakitkan;
  • bengkak;
  • pendarahan rongga;
  • ketidakstabilan anggota badan yang terjejas.

Gejala serupa dengan pecah sebahagian ligamen cruciate anterior. Perbezaannya dinyatakan dalam keadaan terkejut, ketika sendi terus berfungsi, dan rasa sakit tidak dirasakan untuk beberapa waktu..

Dengan kelewatan untuk mendapatkan bantuan perubatan, apabila sindrom kesakitan agak reda, sukar untuk membuat diagnosis yang tepat sehingga ketidakstabilan lutut yang cedera menjadi lebih jelas.

Diagnostik

Pada pemeriksaan visual, pecahnya ligamen posterior ditunjukkan oleh banyak lebam pada fossa popliteal dan permukaan kaki bawah. Adalah mustahak, ketika melakukan diagnostik, untuk tidak mengelirukan pecahnya ligamen posterior dengan kerosakan pada meniskus dan jenis alat ligamen lain..

Ujian diagnostik "lutut laci" dilakukan untuk menilai pergerakan kaki bawah ke belakang. Ujian dilakukan setelah rasa sakit dan bengkak anggota badan yang terkena lega.

Ujian lain (menurut Godfrey), untuk menentukan jurang, dilakukan seperti berikut:

  • apabila lutut dibengkokkan, dianggarkan berapa bahagian bawah kaki tenggelam;
  • sekiranya berlaku kecederaan, satu langkah muncul di antara patella dan tibia.

Untuk mengenal pasti diagnosis akhir, diagnostik perkakasan digunakan (X-ray, MRI).

Aktiviti penyembuhan

Rawatan pecah serat cruciate posterior dilakukan dengan kaedah berikut:

  1. konservatif, termasuk ubat penahan sakit dan ubat anti-radang, memakai ortosis (produk ortopedik pelindung), latihan gimnastik khas. Dengan air mata yang tidak lengkap, biasanya hasil yang baik;
  2. pembedahan untuk sebahagian air mata posterior melibatkan penghapusan ketidakstabilan sendi. Campur tangan pembedahan ditunjukkan apabila pecah digabungkan dengan patah tulang, atau ketika beberapa elemen pecah.

Semasa operasi, badan implan dipasang. Selepas manipulasi pembedahan, perlu mengikuti peraturan tempoh pemulihan untuk pemulihan anggota badan yang berjaya.

Plastik radas ligamen

Kaedah pembedahan adalah kaedah utama dalam rawatan pecah ligamen dalaman. Langkah-langkah konservatif hanya berkesan dengan kecederaan separa dan segar pada orang muda, tertakluk kepada tindakan rawatan dan pemulihan yang mencukupi.

Operasi untuk memulihkan alat ligamen lutut terdiri daripada pembinaan semula atau plasent ligamen yang rosak.

Menjahit serat tidak masuk akal, oleh itu, ligamen yang rosak diganti dengan autoimplant - dari tisu pesakit, atau prostesis ligamen sintetik dengan ukuran yang diperlukan.

Autoimplant disediakan seperti berikut: dipotong dari tendon yang padat di sepanjang serat, paling sering di kawasan paha atau patela pesakit, sehelai sehelai panjang yang diperlukan hingga 7-9 cm, biasanya dibuat dua kali ganda untuk kekuatan yang lebih besar. Ligamen yang rosak dikeluarkan, dan yang baru dipasang di tempatnya ke tulang paha dan kaki bawah. Autoimplantasi dari tisu pesakit sendiri berakar dengan baik.

Implan ligamen buatan dibuat dari gentian sintetik berpintal khas, yang beberapa kali lebih kuat daripada gentian tendon yang kuat.

Pada sesetengah pesakit, mereka tidak berakar dengan baik kerana ciri-ciri individu organisma. Oleh itu, pemilihan prostesis alat ligamen selalu dilakukan secara individu..

Operasi boleh dilakukan dengan 2 cara: arthrotomi tradisional dengan pembukaan sendi dan arthroscope arthroscopic invasif minimum melalui alat optik dan instrumen khas yang dimasukkan melaluinya. Arthroscopy - pembedahan trauma minimum hari ini menjadi "standard emas" dalam operasi sendi. Inti dan peringkat utama operasi seperti ini disajikan dalam video:

Pertolongan cemas

Masalah utama kecederaan lutut adalah menenangkan mangsa dan mengelakkan rasa panik. Maka anda perlu mengambil langkah-langkah khusus.

  1. Pastikan rehat anggota badan yang cedera. Melancarkan pergerakan dengan serpihan atau pembalut yang ketat, dan memastikan kedudukan kaki yang tinggi untuk mengalirkan darah.
  2. Untuk mengurangkan bengkak dan melegakan kesakitan, anda perlu menggunakan kompres sejuk, tetapi tidak lebih dari lima belas minit.
  3. Untuk menghilangkan rasa sakit, ubat digunakan sesuai dengan dos yang ditunjukkan..
  4. Aturkan penghantaran mangsa ke hospital.

Di mana tempat terbaik untuk merawat trauma

Bahkan dua dekad yang lalu, terapi pecahnya alat ligamen, walaupun dilakukan di dalam negara, tidak selalu memungkinkan untuk memulihkan fungsi sistem sepenuhnya. Oleh kerana itu, banyak atlet berbakat menghentikan kerjaya profesional mereka lebih awal dari jadual..

Dalam bentuk patah salib yang teruk, disertai dengan banyak komplikasi, pesakit dirujuk untuk menjalani terapi di pusat perubatan khusus di Eropah.

Hari ini, keadaan yang serupa hanya berlaku untuk wilayah terpencil di Rusia. Di bandar-bandar besar dengan populasi satu juta, belum lagi Moscow dan St Petersburg, terdapat sebilangan klinik moden yang berjaya merawat patologi ringan dan sederhana di atas..

Petunjuk untuk campur tangan pembedahan

Arthroscopic plasty lutut ACL sejurus selepas kejadian tidak dilakukan untuk mengelakkan komplikasi. Sebagai peraturan, sesi operasi tidak ditetapkan sehingga fokus dan edema keradangan dihilangkan. Sepanjang tempoh ini, rawatan perubatan konservatif yang kompeten dan imobilisasi anggota badan diatur.

Apa masalah yang telah dikenal pasti yang perlu menjalani pembedahan plastik ACL lutut setelah beberapa waktu? Terdapat faktor-faktor tertentu yang merupakan alasan yang jelas untuk melakukan pembedahan plastik menggunakan arthroscopy, ini adalah:

  • pecah melintang ligamen sepanjang keseluruhan garis lebar;
  • pemisahan gentian mutlak dari tempat lekatan pada tulang;
  • kecederaan separa dengan tahap ketidakstabilan lutut yang ketara;
  • pembedahan plastik ACL yang tidak berjaya pada sendi lutut yang tidak berjaya, yang tidak menyumbang kepada penstabilan kerana pemindahan yang tidak betul;
  • tekanan dan air mata yang berulang secara kronik;
  • rawatan konservatif yang tidak berkesan.

Penting! Mari kita ingatkan sekali lagi bahawa prosedur rekonstruktif tidak dilakukan sebaik sahaja kecederaan, tetapi ini tidak bermaksud bahawa mangsa tidak memerlukan bantuan traumatologist. Agar tidak memburukkan lagi masalah, anda perlu segera diperiksa, dapatkan cadangan yang berkelayakan dari pakar dan segera mulai melaksanakannya! Sebagai pengecualian, pembedahan segera boleh dilakukan sama ada untuk kecederaan bersamaan (pecah ACL dalam kombinasi dengan kecederaan pada tulang, menisci, dan ligamen lain), atau agar atlet cepat kembali ke sukan profesional.

Kemungkinan komplikasi

Sebarang operasi, walaupun sedikit invasif, dikaitkan dengan risiko akibat negatif tertentu bagi pesakit. Doktor mengenal pasti kemungkinan komplikasi berikut selepas PCL:

  • kontraksi sendi lutut, ditunjukkan oleh batasan jarak pergerakan di lutut atau ketiadaan lengkapnya. Penyebab utama keadaan ini adalah fiksasi tulang yang tidak betul yang membentuk sendi, satu sama lain;
  • perkembangan perubahan degeneratif pada lutut, yang membawa kepada pembentukan arthrosis yang cacat. Sebab yang mungkin: disfungsi otot femoris quadriceps ketika menerima autograft dari tendonnya dan fiksasi sampel yang dipindahkan di dalam sendi tidak mencukupi. Rawatan komplikasi dilakukan berdasarkan campur tangan pembedahan berulang yang bertujuan untuk menghilangkan masalah yang dikenal pasti;
  • kemerahan pada kulit, pengenalpastian pelepasan bernanah dari jahitan pasca operasi menunjukkan perkembangan jangkitan bakteria, yang memerlukan pelantikan antibiotik spektrum luas dan pembedahan pembuangan abses;
  • reaksi alahan dengan tahap keparahan yang berbeza-beza.

Sekiranya anda mengenal pasti sebarang komplikasi operasi, anda harus segera mendapatkan bantuan perubatan. Ahli traumatologi akan melakukan pemeriksaan yang diperlukan dan memilih taktik rawatan.

Pemulihan

Langkah pemulihan disyorkan seperti berikut:

  1. Sebarang aktiviti fizikal pada kaki dikontraindikasikan selama tujuh hari selepas operasi..
  2. Pesakit mesti menggunakan "walker", kruk.
  3. Untuk mengurangkan risiko edema berulang, disarankan untuk menjaga kaki dalam kedudukan tinggi selama beberapa hari pertama setelah pembedahan..
  4. Bagi pesakit tua, versi sintetik ringan boleh digunakan sebagai ganti plaster berat.
  5. 2 minggu selepas penyingkiran jahitan, plaster ditukar menjadi plaster cast dengan kemampuan untuk bergerak.

Ketahui lebih lanjut mengenai tendonitis lutut di sini.

Mobiliti pesakit harus digabungkan dengan prosedur berikut:

  • fisioterapi;
  • urut;
  • gimnastik.

Aktiviti di kolam juga akan memberi kesan positif. Latihan fizikal tidak sukar:

  • separuh setinggan;
  • berjalan;
  • latihan kaki dalam statik dan dinamik.

Aktiviti tidak boleh disertai dengan rasa sakit, ketidakselesaan, bengkak dan demam. Memulihkan amplitud pergerakan kaki menjadi normal adalah salah satu tujuan dalam tempoh pemulihan..

Fakta! Langkah pemulihan dianggap berjaya sekiranya aktiviti fungsional kaki yang cedera sekurang-kurangnya 90% dari fungsi kaki yang sihat..

Cadangan umum

Prosedur untuk rawatan perubahan degeneratif pada lutut adalah kejadian kompleks jangka panjang, yang kadang-kadang berlangsung dari 2 bulan hingga enam bulan.

Sekiranya anda mengesyaki patologi, anda mesti menghubungi traumatologist, ortopedis atau pakar bedah khusus.

Menjalani pemeriksaan komprehensif dan menerima diagnosis akhir, berdasarkan kaedah rawatan rejim individu.

Dalam sebilangan besar kes, anda dapat dipilih dari masalah dengan cara yang konservatif, juga memerhatikan sejumlah cadangan yang diperlukan, dengan hati-hati mematuhi semua preskripsi doktor untuk terapi fisioterapi dan senaman..

Walau bagaimanapun, sekiranya berlaku patologi teruk dan pecahnya ligamen, satu-satunya mekanisme yang berkesan untuk menangani komplikasi berpotensi dalam jangka pendek adalah campur tangan pembedahan dan pemulihan struktur yang sesuai menggunakan implan..

Apakah sebab pelanggaran tersebut

Proses degeneratif pada tisu tulang rawan diprovokasi oleh kecederaan yang kerap, beban berlebihan, peredaran periferal yang terganggu dan pengambilan nutrien yang tidak mencukupi. Selalunya keadaan patologi dikaitkan dengan proses keradangan dan pemusnahan kronik pada sendi itu sendiri..

Faktor etiologi penyakit ini terutamanya gonarthrosis, atau ubah bentuk arthrosis lutut. Ia berlaku paling kerap pada orang berusia lebih dari 50-60 tahun. Terhadap penyakit ini, perubahan degeneratif dan merosakkan dicatat pada semua tisu sendi..

Akibat gangguan bekalan darah dan pemakanan, serta trauma berterusan oleh tisu sendi lutut yang hancur, kerosakan pada meniskus berlaku. Pada peringkat akhir gonarthrosis, hampir setiap pesakit mempunyai penyimpangan seperti itu..

Kecederaan, lebam, pukulan yang kerap boleh menimbulkan kemusnahan. Meniskus runtuh akibat putaran kaki bawah yang tajam sambil mengekalkan paha yang tidak bergerak. Apabila penyebabnya adalah trauma, mencubit tulang paha oleh condyles berlaku di meniskus dalaman.

Penyebabnya juga mungkin artritis reumatoid atau gout, jangkitan spesifik (tuberkulosis, brucellosis). Penyakit yang memprovokasi adalah patologi sistemik dengan lesi vaskular, penyakit tisu penghubung, penurunan aktiviti pengeluaran hormon tiroid.

Apabila kekalahan menisci adalah akibat penyakit kronik, maka dalam kes ini penyimpangan disebut meniskopati..

Campur tangan pembedahan dan jenisnya

Jenis pembedahan utama adalah arthroscopy, dilakukan melalui tusukan kecil pada kulit dan tisu lembut di kawasan sendi. Operasi dilakukan di bawah anestesia tulang belakang, yang memberikan anestesia lengkap sambil mengekalkan kesedaran seseorang.

Kelebihan penting dari intervensi seperti itu: pemulihan cepat dan ketiadaan kecacatan kosmetik.

Semasa ACL plasti, kamera video padat dimasukkan ke dalam rongga sendi lutut untuk memberikan kawalan visual operasi dan beberapa instrumen yang mana pakar bedah melakukan semua manipulasi yang diperlukan.

Bergantung pada jenis bahan yang digunakan, semua jenis plastik dapat dibahagikan kepada transplantasi autologous, allotransplantation dan berdasarkan penggunaan struktur logam..

Menjalankan autotransplantasi

Bahan cantuman ligamen cruciate - tapak tendon yang berasal dari otot paha. Adalah mungkin untuk menggunakan tendon yang terpaku pada patela.

Penting untuk diperhatikan bahawa prosedur seperti itu tidak menyebabkan pelanggaran struktur penderma, kerana kawasan kecil tendon otot diperlukan untuk pembaikan ACL. Operasi dilakukan dengan pemotongan struktur ligamen yang rosak dengan penggantiannya dengan autograft.

Beberapa lubang dibor dibuat untuk memperbaiki kawasan tendon pada tulang paha dan tibia. Di dalamnya cantuman terpasang, yang memastikan penetapan sampel yang ketat dan melakukan semua fungsi biologi ACL..

Hari ini adalah "standard emas" untuk pembedahan ligamen cruciate anterior, digunakan di semua pusat rawatan utama.

Peluang Allograft

Penderma adalah mana-mana orang yang mungkin atau mungkin bukan saudara dari pesakit. Di samping itu, kaedah menggunakan tendon cadaveric meluas..

Batasan utama kaedah ini adalah kemungkinan mengembangkan penolakan imun, kerana bahan yang digunakan adalah asing bagi tubuh pasien. Untuk membetulkan komplikasi seperti itu, penggunaan ubat imunosupresif sementara mungkin, bagaimanapun, intervensi pembedahan jenis ini sangat jarang digunakan..

Allotransplantation ditunjukkan dalam kes-kes di mana mendapatkan tendon pesakit sendiri tidak mungkin dengan sebab apa pun, misalnya, berkaitan dengan kecederaan gabungan pada bahagian bawah kaki.

Pemakaian Legamis

Legamis adalah cantuman yang direka khas, dibuat berdasarkan sarung keluli dan benang polietilena, yang membentuk cangkang "lembut". Lengan disikat dengan hati-hati ke tibia, dan benang dipasang ke tulang paha, yang memastikan fiksasi mereka saling berkaitan sambil mengekalkan jarak pergerakan fisiologi.

Keistimewaan operasi adalah pemeliharaan ligamen yang rosak, yang secara beransur-ansur dipulihkan dan mula menjalankan fungsinya secara bebas. Penggunaan Legamis memungkinkan pertumbuhan semula ACL secara normal dan digunakan secara meluas di klinik moden di Amerika Syarikat dan negara-negara Eropah..

Penting! Jangan sekali-kali anda cuba merawat kerosakan ACL di rumah. Pelanggaran integriti ligamen boleh menyebabkan perkembangan arthrosis dan arthritis, hingga kecacatan seseorang.

Sebab dan mengapa ia berbahaya

Patologi seperti itu tidak jarang berlaku dan khas untuk atlet. Sebab-sebab pecahnya ligamen merangkumi perkara berikut:

  1. Sepakan lutut.
  2. Akibat kemalangan.
  3. Pukulan pada sendi lutut dari belakang pada kaki bawah yang bengkok.
  4. Jatuh ke tanah dari ketinggian.
  5. Pergerakan yang sangat pantas dan tersentak.
  6. Keradangan ligamen.
  7. Patologi degeneratif pada tisu penghubung.
  8. Flip flop.

Di samping itu, terdapat sejumlah masalah lain yang membawa kepada kerosakan:

  • Gangguan proses hormon di dalam badan.
  • Kerja otot paha yang tidak konsisten.
  • Melemahkan pinggul.
  • Perkembangan hamstring yang buruk.
  • Ciri-ciri struktur pelvis pada wanita.
  • Sudut sambungan kaki dan paha bawah yang tidak betul.
  • Aktiviti sukan di mana terdapat pergerakan tiba-tiba, putaran tajam, berhenti tiba-tiba.
  • Latihan fizikal dilakukan dengan tidak betul.

Semua sebab di atas boleh menyebabkan peregangan atau pecahnya ACL. Oleh itu, jika boleh, anda harus mengelakkan faktor-faktor ini atau memantau kesihatan anda dengan teliti..

ACL lutut yang pecah sangat berbahaya bagi kesihatan manusia dan penuh dengan akibat negatif. Keseleo sedikit pun boleh mengakibatkan kelemahan ligamen dan fiksasi sendi yang lemah. Tidak terlalu sukar untuk menghilangkan akibat keseleo, dan ini tidak memerlukan campur tangan pembedahan.

Sekiranya kecederaan ligamen tidak dirawat atau ketika operasi dilakukan tanpa kelayakan, anda boleh mendapatkan komplikasi berikut:

  1. Pergerakan dengan artikulasi terhad.
  2. Arthrosis patellofemoral.
  3. Pelepasan implan dan kehilangannya dari saluran tulang.

Pencegahan


Pada gejala patologi pertama, anda harus berjumpa doktor

Agar tidak menjadi pesakit dengan diagnosis perubahan degeneratif pada meniskus sendi lutut, anda harus merawat badan anda dengan berhati-hati:

  • melakukan sukan hanya dengan kasut yang stabil;
  • pada beban berat, pasangkan lutut dengan pembalut elastik;
  • meningkatkan jumlah dan tahap beban secara beransur-ansur, yang membolehkan otot dan sendi memanaskan badan;
  • pantau berat badan dan makan dengan betul.

Sekiranya anda mengalami sakit lutut, anda harus segera menghubungi pakar untuk mendapatkan terapi yang sesuai..