Osteochondrosis bukan ayat!

Meniskus

© LLC "Rumah penerbitan" Eksmo ", 2015

Osteochondrosis bukan ayat!

Kerumitan rawatan osteochondrosis bukan terletak pada kaedah doktor, tetapi pada psikologi pesakit. Kaedahnya boleh berbeza, psikologi adalah satu: "Saya tidak boleh disalahkan atas penyakit saya!"

Sebilangan besar orang dengan pelbagai jenis kesakitan (contohnya, di tulang belakang, sendi, jantung, sakit panggul) percaya bahawa ini adalah penyakit. Mereka, menurut mereka, berada di bawah pengaruh faktor luar pada tubuh mereka yang tidak bergantung pada tingkah laku, kehendak dan gaya hidup mereka. Oleh itu, doktor harus merawatnya. Dan doktor dalam sebilangan besar berfikir dengan cara yang sama. Ini juga diajarkan oleh teori perubatan, yang menggunakan pelbagai ungkapan haram, yang tidak berkaitan dengan kenyataan.

Sebagai contoh, kita didiagnosis dengan pelanggaran akar saraf, walaupun pada kenyataannya telah terbukti bahawa akarnya tidak melanggar osteochondrosis dan saraf tidak sakit, kerana mereka tidak mempunyai reseptor kesakitan.

Kami mengatakan: "pemendapan garam" pada gout, bukannya mengatakan: "atrofi otot kaki";

"Penyakit jantung iskemia" (IHD). Fakta bahawa iskemia adalah benar, tetapi bahawa penyakit ini, dan bukan gaya hidup yang menyebabkan lesi vaskular... ada baiknya membincangkannya secara berasingan;

"Keradangan pelengkap" atau "keradangan kelenjar prostat" kerana sebab tertentu dikaitkan dengan hipotermia, dan bukan dengan genangan pada otot perineum dan pelvis kecil. Terdapat banyak contoh seperti itu.

Anda boleh hidup dengan penyakit yang disebut ini untuk jangka masa yang lama, walaupun, sebagai peraturan, keadaan kesihatannya merosot secara perlahan tetapi pasti.

Penyakit sejati adalah keadaan organisma yang berada dalam krisis bukan dengan kehendaknya sendiri, tetapi secara kebetulan. Contohnya, hepatitis virus, miokarditis berjangkit, keracunan, trauma, barah dan penyakit lain.

Bagi penyakit kronik tulang belakang, sendi dan saluran darah, ini adalah bayaran balik untuk penggunaan badan yang tidak betul atau, seperti yang mereka katakan sekarang, untuk gaya hidup yang tidak betul.

Menurut ajaran I.P. Pavlov, ahli fisiologi Rusia yang terkenal, tubuh manusia adalah mesin, mengatur diri, penyembuhan diri dan bahkan memperbaiki diri.

Mesin ini (badan manusia), seperti yang lain, memerlukan penjagaan dan pencegahan, dalam hal ini, kebersihan. Sekiranya tidak ada penyelenggaraan, pembaikan akan diperlukan cepat atau lambat. Sekiranya masa untuk pembaikan kecil terlewat, modal diperlukan, yang berkaitan dengan tubuh manusia terutama berkaitan dengan kerja dan kesabaran. Dan ini harus dilakukan oleh pakar. Malangnya, kebanyakan kita tidak mahu bekerja dan menyalahkan ubat untuk semuanya. Sekiranya tulang belakang dan sendi tidak disembuhkan dalam 10-12 hari pada usia 60-70, doktor, tentu saja, harus disalahkan.

Di satu pihak, anda faham bahawa psikologi ini tidak dapat diperbetulkan, jadi adakah wajar anda marah kerana salah faham asas mengenai penyebab keadaan anda.

Tetapi, di sisi lain, anda selalu marah kerana kesal pesakit yang tidak sabar. Saya bertanya kepada pesakit itu, yang nampak jauh di dalam jiwanya yang meragukan perlunya rawatan: "Adakah anda mahu hidup?" - "Ya!" - "Untuk diri sendiri atau baik?"

Dia ketawa. Sekarang semuanya jelas baginya.

Tubuh adalah sistem yang besar dengan subsistemnya sendiri - otak, jantung, paru-paru, hati, ginjal, tulang belakang, saluran darah, organ pelvis. Subsistem mempunyai otonomi relatif, dan kerusakan salah satu daripadanya tidak dapat mematikan seluruh sistem dengan segera, kerana organ-organ subsistem lain datang untuk menyelamatkan. Dan kewujudan keseluruhan sistem secara keseluruhan dapat bertahan lama.

Sebagai gambaran, seseorang boleh menyebutkan kes-kes klinikal tersebut ketika pesakit dipimpin serentak oleh beberapa pakar. Ahli kardiologi kadang-kadang mendiagnosis beberapa penyakit: penyakit jantung koronari, kardiosklerosis pasca infark, pelbagai jenis aritmia dan hipertensi.

Ahli gastroenterologi dan proctologist membuat diagnosis mereka: gastroduodenitis, kolitis, ulser duodenum, sembelit, buasir dan fisur di rektum.

Neuropathologists atau arthrologists memberi pesakit yang sama baik osteochondrosis cacat, hernia Schmorl, dan penggantian cakera intervertebral.

Setiap pakar ini menetapkan ubat mereka sendiri. Saya mengira 15 nama ubat yang diresepkan kepada seorang pesakit. Walau bagaimanapun, hasil rawatan tersebut adalah kemerosotan keadaan umum pesakit kerana ketidaksesuaian ubat yang diambil. Oleh itu, semasa merawat pesakit seperti itu, perlu memilih satu organ pembentuk sistem, dengan mengawal mana anda dapat meluruskan seluruh sistem badan..

Organ pembentuk sistem tunggal seperti itu, tentu saja, adalah tisu otot, pada keadaan dan fungsi yang bergantung kepada semua organ yang disebutkan di atas. Tetapi organ ini, yang membentuk 60% dari tubuh manusia, sama sekali tidak diambil kira oleh ubat simptomatik. Doktor dan penyelidik Amerika yang terkenal, Herbert Shelton menulis dalam karyanya "Kebersihan Semula jadi": "Perubatan tersembunyi dengan selamat dalam" kejahilan rasmi "sehingga buta kebenaran sederhana yang dapat difahami oleh mana-mana orang yang munasabah. Kebersihan mesti merosakkan seluruh sistem perubatan dan memberikan sistem penjagaan tubuh dan minda kepada manusia, berdasarkan undang-undang alam. Sangat disesalkan bahawa orang mati kerana melanggar undang-undang dasar, bahkan jika pengetahuan yang sederhana tentang mereka tidak hanya akan mencegah mereka menjadi makanan bagi cacing tanah, tetapi akan menjadikan hidup mereka indah dan bermakna. ".

Dalam buku ini, saya ingin menjawab banyak persoalan mengenai penyakit "kabur" yang telah saya dengar selama bertahun-tahun dari pesakit saya. Biarkan mereka membacanya sekali, dua kali, dan tiga kali. Maklumat yang tidak biasa di dalamnya. Tidak mudah untuk melihatnya dengan segera.

Osteochondrosis - kedudukan ketiga

Sakit belakang adalah kejadian yang biasa berlaku dalam kehidupan kita masing-masing. Beratus-ratus kajian perubatan dan paramedik telah dikhaskan untuk masalah ini, tetapi doktor dan saintis masih belum dapat mencapai pandangan umum mengenai asal usul kesakitan ini. Mereka dikaitkan dengan pelanggaran dan keradangan saraf atau akar tulang belakang, hipotermia atau draf, pergerakan canggung atau latihan fizikal yang berat, penyakit virus atau berjangkit, dan sebagainya. Walau bagaimanapun, hanya berdasarkan diagnosis, doktor harus menetapkan rawatan yang sesuai. Di situlah anjing itu dikebumikan! Apa yang harus diberikan sekiranya terdapat banyak alasan, dan semuanya bersyarat? Oleh itu, nampaknya tidak ada sudut pandang tunggal mengenai mana-mana ubat atau kaedah rawatan. Berikut adalah diagnosis yang paling biasa yang dibuat oleh doktor untuk sakit belakang: spondyloarthrosis, spondylosis, hyperostosis fixing, vertebra berbentuk baji, lengkungan tulang belakang, vertebra peralihan, hemangioma vertebra, variasi lebar saluran tulang belakang, sakralisasi tulang rawan, sedikit asimetri separuh busur. Diagnosis ini biasanya berdasarkan penemuan ahli radiologi..

Yang lain mengaitkan penampilan sakit belakang dengan sistem tisu penghubung yang cukup besar yang berkaitan langsung dengan tulang belakang. Kesakitan berlaku tepat pada tisu paravertebral lembut, yang merangkumi otot, tendon, ligamen, fasia. Kenapa lembut? Oleh kerana tisu ini terdiri daripada air, dan mustahil untuk mengetahui keadaannya dari sinar-X. Dalam kes seperti itu, diagnosis yang dibuat oleh doktor ketika menjelaskan sakit belakang seperti ini: reumatisme tisu lembut, reumatik otot, myalgia reumatik, myositis, fasciitis, myofascitis, fibrositis, sindrom fibropatik, miopatosis, fibromyofasciitis, tendinosis, myotendinosis, tendinitis...

Tetapi bahagian ini dikhaskan untuk osteochondrosis.

Apakah kedudukan doktor yang dimaksudkan oleh istilah perubatan ini??

Dan yang pertama, dan yang kedua, dan yang ketiga. Dan apakah kedudukan ketiga ini?

Osteochondrosis bukan ayat!

Pengarang:Sergei Mikhailovich Bubnovsky
Genre:Kesihatan
Tahun:2010
ISBN:978-5-699-41597-7

Bubnovsky Sergey Mikhailovich dalam bukunya cuba mendekati penyelesaian masalah osteochondrosis dari sisi yang tidak dijangka dan menganggapnya jauh lebih dalam dan lebih luas daripada yang dilihat dalam perubatan tradisional. Kesimpulannya, berdasarkan praktik bertahun-tahun, tidak dijangka, jika tidak mengejutkan..

Adakah sakit belakang yang kadang-kadang tidak kelihatan begitu tidak bersalah dan apa yang harus dicari ketika mereka muncul? Adakah pembedahan tulang belakang diperlukan untuk osteochondrosis? Apakah pernafasan yang betul? Untuk dirawat sendiri, menukar pil menjadi pil? Atau pulihkan kesihatan anda dengan menyerah pada mereka? Anda akan mendapat jawapan untuk semua soalan dalam buku ini..

TIDAK - korset, pil, suntikan... dan kaedah lain yang serupa untuk "MENGHANCURKAN" otot. YA - KESIHATAN, KERJA, KESABARAN dan KEBERSIHAN!

Buku ini ditulis dalam bahasa yang mudah dan mudah diakses, akan membantu menjaga atau memulihkan kesihatan dan akan menarik minat pelbagai pembaca.

Kerumitan rawatan osteochondrosis bukan terletak pada kaedah doktor, tetapi pada psikologi pesakit. Kaedahnya boleh berbeza, psikologi adalah satu: "Saya tidak boleh disalahkan atas penyakit saya!"

Sebilangan besar orang dengan pelbagai jenis kesakitan (contohnya, di tulang belakang, sendi, jantung, sakit panggul) percaya bahawa ini adalah penyakit. Mereka, menurut mereka, berada di bawah pengaruh faktor luar pada tubuh mereka yang tidak bergantung pada tingkah laku, kehendak dan gaya hidup mereka. Oleh itu, doktor harus merawatnya. Dan doktor dalam sebilangan besar berfikir dengan cara yang sama. Ini juga diajarkan oleh teori perubatan, yang menggunakan pelbagai ungkapan haram, yang tidak berkaitan dengan kenyataan.

Osteochondrosis bukan ayat! muat turun fb2, epub, pdf, txt secara percuma

Buku ilustrasi baru oleh doktor terkenal-kinesitherapist, profesor S.M. Bubnovsky adalah pembantu yang boleh dipercayai bagi mereka yang sudah biasa dengan kaedah uniknya untuk menyembuhkan tubuh manusia secara keseluruhan melalui rawatan dan peningkatan sistem muskuloskeletal, tetapi untuk satu sebab atau yang lain tidak dapat dilakukan lawati pusat kinesitherapy khusus dengan simulator pengarang. Latihan yang disarankan dapat dilakukan dengan bantuan sederhana di rumah, bercuti atau dalam perjalanan perniagaan yang panjang, mengikuti cogan kata penulis: "Tidak sehari tanpa bersenam!" Mereka dikumpulkan dalam beberapa bahagian yang merangkumi semua kumpulan utama sendi, ligamen dan otot, sehingga setiap pembaca dapat dengan mudah memilih yang akan membantunya, dan maklumat terperinci mengenai petunjuk dan kontraindikasi akan membantu pelatih mencapai kecekapan latihan maksimum dan mengelakkan kecederaan. Buku ini bertujuan untuk menjadi "doktor saku" bagi semua orang yang ingin kembali dan menjaga kesihatan selama bertahun-tahun yang akan datang. Tutorial DVD untuk buku ini "Pelajaran untuk Pemula" dengan cadangan terperinci dari Dr. Bubnovsky akan membantu anda memahami teknik latihan! Ingat bahawa pergerakan yang betul sembuh, pergerakan yang salah melumpuhkan. Reka bentuk penerbit disimpan dalam format pdf A4. DVD disertakan dengan edisi cetak sahaja.

Semakin banyak orang yang mengalami masalah belakang menjadi kecewa dengan rawatan konvensional seperti pembedahan dan ubat-ubatan. Doktor terkenal Sergei Mikhailovich Bubnovsky dalam bukunya menawarkan pendekatan baru yang asasnya untuk menyelesaikan masalah hernia tulang belakang tanpa pembedahan.

Apa itu sakit belakang? Bagaimana dengan ketakutan yang timbul pada seseorang ketika didiagnosis dengan hernia tulang belakang? Jalan mana yang harus diambil untuk mengatasi masalah ini? Adakah saya memerlukan korset untuk sakit belakang? Apakah pergerakan yang betul? Bagaimana mengatasi ketakutan anda terhadap pergerakan? Bagaimana merawat hernia tulang belakang tanpa ubat? Soalan-soalan ini dan lain-lain dijawab oleh Dr. Bubnovsky, yang berpengalaman lebih dari tiga puluh tahun dalam menangani kes-kes penyakit yang paling teruk dan dapat mengatasinya tanpa pembedahan, dengan menggunakan latihan yang betul..

Buku ini akan membantu kedua-dua orang muda untuk meningkatkan kesihatan dan orang tua dengan penyakit bersamaan yang teruk. Menarik, tidak biasa, ikhlas!

Penderitaan seseorang yang kehilangan kemampuan membengkokkan kaki di lutut tanpa rasa sakit sangatlah besar. Percubaan oleh pakar bedah untuk mengganti ligamen dan sendi itu sendiri, membuang menisci hanya membawa hasil sementara.

Berkat pemulihan mengikut kaedah pengarang Dr. Bubnovsky, pesakit selepas kecederaan lutut dan operasi yang kompleks memenangi pingat emas di Sukan Olimpik, Kejuaraan Eropah dan Dunia, dan orang yang jauh dari sukan, walaupun setelah berusia 70 tahun, melupakan kruk dan berhenti lemas!

Buku ini mengandungi latihan yang dikembangkan khas oleh pengarang, membincangkan mitos dan kesalahpahaman yang berkaitan dengan rawatan lutut, menerangkan secara terperinci mengenai rawatan artritis dan arthrosis sendi lutut, pemulihan selepas kecederaan dan operasi..

Buku yang ditunggu-tunggu oleh pengarang paling terkenal dalam hal gaya hidup sihat - Profesor Bubnovsky - didedikasikan untuk peningkatan jantung dan saluran darah. Penulis menawarkan pendekatan revolusioner, bebas ubat untuk rawatan penyakit vaskular seperti hipertensi, diabetes mellitus, aterosklerosis, sakit kepala dan pening, aritmia dan penyakit jantung koronari..

Sergei Mikhailovich untuk pertama kalinya mengungkapkan rahsia kesan penyembuhan unsur semula jadi - udara, air, bumi, api, eter - dan mencadangkan kunci untuk memulihkan kod kesihatannya. Dengan melakukan senaman dan mengikut cadangan Dr Bubnovsky, anda akan menyingkirkan ketagihan dadah, meningkatkan kualiti hidup anda dan, tentu saja, memanjangkannya..

Buku ini penuh dengan keyakinan dan kepercayaan kepada manusia. Kisah pemulihan pesakit yang tercermin di dalamnya kadang-kadang menakjubkan dalam hasilnya. Buku ini akan membantu anda cepat keluar dari penyakit ini tanpa kehilangan dan mengekalkan keinginan untuk menjalani kehidupan yang panjang dan aktif..

Sendi pinggul adalah sendi yang paling kuat dalam tubuh manusia dan mengalami tekanan yang besar, oleh itu, tidak menghairankan bahawa masalah sendi ini mendapat tempat ke-2 setelah sakit belakang.

Sebaik sahaja rasa sakit muncul di sendi, setiap langkah berubah menjadi penyeksaan, setiap gerakan menjadi sakit yang menyakitkan. Gait terganggu, punggung, lutut sakit, sukar untuk bangun dan berbaring - semua ini adalah coxarthrosis - penyakit sendi pinggul yang berlaku pada orang pertengahan dan orang tua dan pada orang muda selepas kecederaan.

Pembaca dijemput untuk membiasakan diri dengan bahan unik penulis, yang menjalani pembedahan endoprosthetics dan mengkaji masalah ini selama lebih dari 30 tahun. Dr. Bubnovsky menawarkan pengalaman berjaya keluar dari penyakit serius ini sebagai contoh buku harian peribadinya.

Buku ini akan menarik perhatian bukan sahaja kepada sebilangan besar pembaca yang mengalami masalah sendi pinggul, tetapi juga kepada pakar.

Sebelum berkongsi cadangannya, Sergei Mikhailovich Bubnovsky terselamat dalam 5 operasi bersama yang tidak akan diperlukan sekiranya terdapat sistem rawatan yang dijelaskan dalam buku ini.

Selama 27 tahun dia hidup dalam memerangi kesakitan menjadikannya seorang Doktor tanpa kompromi tetapi boleh dipercayai. Dia dinyatakan sebagai harapan terakhir, dan dia membenarkan harapan ini jika pesakit memenuhi tiga postulatnya: "Sabar - bekerja - kepatuhan".

Mengelakkan pertikaian perubatan mengenai kebolehpercayaan kaedah rawatan tertentu, Sergei Mikhailovich mengatakan: "Lihatlah hasil rawatan, dan anda akan memahami segalanya.".

Pil, suntikan, korset dan apa-apa sekatan selepas terapi bukan mengenai dirinya.

Koleksi ini mengungkap rahsia kehidupan sendi manusia, tetapi untuk membongkarnya. anda harus pergi dari ketakutan dan kemalasan untuk hidup dalam gerakan.

Cogan kata Dr. Bubnovsky ialah pergerakan yang betul sembuh, yang salah melumpuhkan.

Dalam buku barunya, Dr. Bubnovsky menawarkan pembaca sistem latihan yang unik untuk rawatan penyakit vaskular dan masalah jantung dan otak yang berkaitan (hipertensi, tromboflebitis, aritmia, sakit jantung, aterosklerosis, serangan jantung, dll.). Bagaimana penampilan penyakit vaskular berkaitan dengan kepupusan sistem otot? Osteochondrosis dan penyakit jantung iskemia - apa yang sama? Latihan apa yang menormalkan tekanan darah?

Sergei Mikhailovich menjawab soalan-soalan ini dalam bentuk yang mudah diakses, berdasarkan praktik perubatannya selama bertahun-tahun. Buku ini memberikan garis panduan yang akan membantu anda menyelesaikan kesilapan dan salah tanggapan utama dalam perjalanan ke pemulihan. Penerbitan ini ditujukan kepada semua orang yang berminat dengan kesihatan mereka dan ingin menyingkirkan ketagihan dadah dan mengekalkan kemungkinan umur panjang aktif.

Apa yang boleh menjadi lebih teruk daripada sakit kepala? Mustahil untuk melepaskan diri darinya. Terdapat banyak sebab untuk sakit kepala, tetapi hanya sedikit orang yang tahu bahawa mereka sering dikaitkan dengan kelemahan otot-otot ikat bahu..

Dalam buku barunya, Dr. Bubnovsky menguraikan kod sakit kepala dan menunjukkan jalan keluar dari lingkaran setan ini, tanpa penghilang rasa sakit. Bolehkah anda mengatasi kesakitan sendiri? Apa itu kemurungan otot? Bagaimana mengatasi sakit kepala yang teruk? Apa yang boleh menyebabkan sklerosis saluran otak??

Penulis akan memberitahu anda bagaimana melakukan latihan dengan betul untuk menghilangkan sakit kepala, serta rasa sakit di bahu dan leher, bagaimana menguatkan jiwa anda. Di akhir buku terdapat "Kamus Kehidupan Besar", yang, dengan humor perubatan asli, menggambarkan keadaan keruntuhan kesihatan orang yang mengabaikan jalan menuju kesihatan yang disarankan oleh pengarang.

Buku ini semestinya menarik bagi semua orang, tanpa pengecualian, dan terutama sekali bagi mereka yang tidak mahu dimasukkan dalam kamus ini sebagai contoh..

Berapa banyak dan sedikit yang kita tahu mengenai apa yang mengelilingi kita. Di sini, ambil buckthorn laut biasa. Apa itu? Tumbuhan yang tumbuh di kebun, dan bahkan tidak semua orang. Adakah anda tahu siapa yang tidak memilikinya? Mereka yang belum membaca buku kami "All About the Common Sea Buckthorn" dan tidak mengetahui apa-apa tentang fakta bahawa tumbuhan ini bukan sahaja gudang vitamin yang diperlukan untuk tubuh kita, tetapi juga sumber belia abadi yang sangat berharga dan produk yang sangat baik dari mana anda boleh untuk memasak hidangan yang tidak hanya gigi manis, orang biasa, seperti yang mereka katakan, tidak dapat ditarik dari meja oleh telinga mereka.

Strawberi adalah "ratu" pondok musim panas kami. Jem dan pengawet dibuat daripadanya, kompot dan krim, jus dan jeli dibuat. Semua orang tahu strawberi sebagai makanan lazat, tetapi tidak semua orang memikirkan hakikat bahawa strawberi juga boleh menjadi ubat..

Setelah membaca buku "Semua tentang strawberi biasa", anda akan dapati di dalamnya bukan sahaja resipi masakan asli, tetapi juga belajar bagaimana anda dapat "mengalahkan" kekurangan vitamin, selsema, menghilangkan berat badan berlebihan, menguatkan kuku, "melicinkan" keriput dengan bantuan strawberi. Dan lelaki akan dapat membuat minuman keras dan koktail strawberi. Kami yakin buku ini tidak akan berlebihan di perpustakaan anda.

Buku ini mengandungi maklumat berharga dan nasihat berguna mengenai penjagaan kulit tangan dan kuku yang betul. Ia memberikan maklumat teori dan resipi umum untuk menyembuhkan kulit tangan dan kuku, penyediaannya tidak akan menghabiskan banyak masa anda, sementara penggunaannya akan memberikan banyak keseronokan..

Buku ini ditujukan untuk pelbagai pembaca.

Semua orang tahu betul bahawa kesihatan dan umur panjang manusia banyak bergantung pada diet seimbang. Namun, tidak setiap dari kita tahu bagaimana merancang diet kita sedemikian rupa sehingga makanan hanya membawa manfaat kepada tubuh. Oleh kerana pemakanan yang tidak betul, sejumlah penyakit timbul yang dapat dihindari dengan mematuhi norma-norma tertentu..

Terdapat banyak diet berbeza di luar sana, tetapi bagaimana anda memilih makanan yang sesuai untuk anda, terutamanya jika anda sudah mempunyai keadaan perubatan yang serius? Thalasso menawarkan makanan diet yang merangkumi makanan laut. Keduanya berkhasiat dan bermanfaat, dan mempunyai kesan penyembuhan yang sangat baik, oleh itu ia berguna untuk pelbagai penyakit: gastrointestinal, kardiovaskular, saraf, serta untuk gangguan sistem endokrin, kekurangan vitamin, obesiti. Peranan makanan laut dalam makanan bayi tidak ternilai.

Dengan memakan makanan laut, rumput laut, ketam, udang, krill, cumi-cumi, kerang, dan lain-lain, anda akan menyediakan tubuh anda dengan semua nutrien yang diperlukannya, tanpa risiko menambah berat badan. Lagipun, makanan laut dapat dicerna dengan sempurna dan, apalagi, sangat lazat. Oleh itu, dengan memasukkan makanan laut dalam makanan, anda menggabungkan perniagaan dengan senang hati dan dapat meningkatkan kesihatan anda tanpa menggunakan ubat kimia. Manjakan diri anda dengan makanan laut - dan anda akan yakin dengan kekuatan penyembuhannya, anda akan merasa bertenaga, ceria, aktif, menghilangkan berat badan berlebihan. Sentiasa sihat dan cantik!

Osteochondrosis bukan ayat!

Bubnovsky Sergey Mikhailovich dalam bukunya cuba mendekati penyelesaian masalah osteochondrosis dari sisi yang tidak dijangka dan menganggapnya jauh lebih dalam dan lebih luas daripada yang dilihat dalam perubatan tradisional. Kesimpulannya, berdasarkan praktik bertahun-tahun, tidak dijangka, jika tidak mengejutkan..

Adakah sakit belakang yang kadang-kadang tidak kelihatan begitu tidak bersalah dan apa yang harus dicari ketika mereka muncul? Adakah pembedahan tulang belakang diperlukan untuk osteochondrosis? Apakah pernafasan yang betul? Untuk dirawat sendiri, menukar pil menjadi pil? Atau pulihkan kesihatan anda dengan menyerah pada mereka? Anda akan mendapat jawapan untuk semua soalan dalam buku ini..

TIDAK - korset, pil, suntikan... dan kaedah lain yang serupa untuk "MENGHANCURKAN" otot. YA - KESIHATAN, KERJA, KESABARAN dan KEBERSIHAN!

Buku ini ditulis dalam bahasa yang mudah dan mudah diakses, akan membantu menjaga atau memulihkan kesihatan dan akan menarik minat pelbagai pembaca.

Bukannya kata pengantar

Kerumitan rawatan osteochondrosis bukan terletak pada kaedah doktor, tetapi pada psikologi pesakit. Kaedahnya boleh berbeza, psikologi adalah satu: "Saya tidak boleh disalahkan atas penyakit saya!"

Sebilangan besar orang dengan pelbagai jenis kesakitan (contohnya, di tulang belakang, sendi, jantung, sakit panggul) percaya bahawa ini adalah penyakit. Mereka, menurut mereka, berada di bawah pengaruh faktor luar pada tubuh mereka yang tidak bergantung pada tingkah laku, kehendak dan gaya hidup mereka. Oleh itu, doktor harus merawatnya. Dan doktor dalam sebilangan besar berfikir dengan cara yang sama. Ini juga diajarkan oleh teori perubatan, yang menggunakan pelbagai ungkapan haram, yang tidak berkaitan dengan kenyataan.

Sebagai contoh, kita didiagnosis dengan pelanggaran akar saraf, walaupun pada kenyataannya telah terbukti bahawa akarnya tidak melanggar osteochondrosis dan saraf tidak sakit, kerana mereka tidak mempunyai reseptor kesakitan.

Kami mengatakan: "pemendapan garam" pada gout, bukannya mengatakan: "atrofi otot kaki";

"Penyakit jantung iskemia" (IHD). Fakta bahawa iskemia adalah benar, tetapi bahawa penyakit ini, dan bukan gaya hidup yang menyebabkan lesi vaskular... ada baiknya membincangkannya secara berasingan;

Bahagian I

Osteochondrosis - kedudukan ketiga

Sakit belakang adalah kejadian yang biasa berlaku dalam kehidupan kita masing-masing. Beratus-ratus kajian perubatan dan paramedik telah dikhaskan untuk masalah ini, tetapi doktor dan saintis masih belum dapat mencapai pandangan umum mengenai asal usul kesakitan ini. Mereka dikaitkan dengan pelanggaran dan keradangan saraf atau akar tulang belakang, hipotermia atau draf, pergerakan canggung atau latihan fizikal yang berat, penyakit virus atau berjangkit, dan sebagainya. Walau bagaimanapun, hanya berdasarkan diagnosis, doktor harus menetapkan rawatan yang sesuai. Di situlah anjing itu dikebumikan! Apa yang harus diberikan sekiranya terdapat banyak alasan, dan semuanya bersyarat? Oleh itu, nampaknya tidak ada sudut pandang tunggal mengenai mana-mana ubat atau kaedah rawatan. Berikut adalah diagnosis yang paling biasa yang dibuat oleh doktor untuk sakit belakang: spondyloarthrosis, spondylosis, hyperostosis fixing, vertebra berbentuk baji, lengkungan tulang belakang, vertebra peralihan, hemangioma vertebra, variasi lebar saluran tulang belakang, sakralisasi tulang rawan, sedikit asimetri separuh busur. Diagnosis ini biasanya berdasarkan penemuan ahli radiologi..

Yang lain mengaitkan penampilan sakit belakang dengan sistem tisu penghubung yang cukup besar yang berkaitan langsung dengan tulang belakang. Kesakitan berlaku tepat pada tisu paravertebral lembut, yang merangkumi otot, tendon, ligamen, fasia. Kenapa lembut? Oleh kerana tisu ini terdiri daripada air, dan mustahil untuk mengetahui keadaannya dari sinar-X. Dalam kes seperti itu, diagnosis yang dibuat oleh doktor ketika menjelaskan sakit belakang seperti ini: reumatisme tisu lembut, reumatik otot, myalgia reumatik, myositis, fasciitis, myofascitis, fibrositis, sindrom fibropatik, miopatosis, fibromyofasciitis, tendinosis, myotendinosis, tendinitis...

Tetapi buku ini adalah mengenai osteochondrosis..

Apakah kedudukan doktor yang dimaksudkan oleh istilah perubatan ini??

Dan yang pertama, dan yang kedua, dan yang ketiga. Dan apakah kedudukan ketiga ini?

Ilusi kesihatan

Kebanyakan orang mempunyai khayalan mengenai kesihatan mereka..

Bagaimana untuk memahami perkara ini? Sebagai peraturan, pesakit yang membuat temu janji dengan sakit belakang menganggap dirinya cukup sihat, dan kesakitannya adalah kemalangan, nasib buruk. Dia menjelaskan mereka dengan fakta bahawa dia mengangkat sesuatu yang berat, membongkok, membalikkan tajam, dan sebagainya. Seperti, jika saya tidak membuat langkah yang tidak berjaya ini, tidak akan terjadi apa-apa. Tetapi dia biasa melakukan gerakan ini dan lain-lain, dan semuanya baik-baik saja...

Atas sebab-sebab tertentu mereka tidak memikirkannya... Mereka akan berjaga-jaga.

Mereka bertanya: “Putar, suntik, lakukan sesuatu, doktor, supaya semuanya akan berjalan lancar. Ini bukan salah saya, saya hanya berubah dengan teruk. ".

"Sudah lama anda menaikkan bar mendatar," saya bertanya kepada pesakit? Adakah anda melakukan push-up pada palang yang tidak rata? Berapakah berat badan anda pada usia 16 tahun? Dan sekarang?"

Anatomi Osteochondrosis

Tulang belakang adalah paksi badan, ia adalah kerangka rumah. Rumah itu memiliki pondasi, rumah itu memiliki atap, tetapi Anda tidak dapat tinggal di rumah jika tidak ada tingkap, air mengalir dan panas

. Mengapa, dalam semua sumber perubatan, tulang belakang dianggap tanpa mempedulikan keadaan otot, ligamen, saraf, saluran, kerana aktiviti vitalnya dijalankan?

Sebenarnya, tulang belakang bukan hanya tulang belakang dan cakera. Ini adalah otot, ligamen, saluran, dan saraf. Sistem saraf pusat, yang melalui tulang belakang (saraf tunjang), mengawal tulang belakang melalui otot. Sebilangan besar daripada mereka. Ahli anatomi mengira sekitar 700 sahaja yang tidak berpasangan (dan ini tidak mengira otot muka). Mengapa jumlah itu, jika walaupun dengan kerja fizikal yang sukar seseorang menggunakan kira-kira 40% daripada jumlah mereka? Semuanya sangat mudah! Melaluinya, badan terkawal - tulang, sendi dan pelbagai organ. Ya, dan organ juga. Jantung, hati, limpa, ginjal... Pada satu masa, yogi menunjukkan asana yang mengatur chakra, dan melalui mereka - organ. Kini yoga kembali popular. Satu-satunya perkara yang tidak difahami oleh mereka yang mula melakukan yoga setelah berusia 40 tahun adalah bahawa di India, yoga yoga dipelajari sejak kecil hingga berumur sekitar 26 tahun. Kemudian yogi mula berlatih duduk, iaitu meditasi. Seorang tuan terkenal di India, yang pada masa itu berusia 75 tahun, memberitahu saya tentang perkara ini, dan saya membantunya menyingkirkannya

, dijemput khas ke India untuk ini.

Bagaimana tulang belakang dapat dipulihkan jika anatomi dan fisiologinya tidak diambil kira? Pil? Mengetatkan korset? Blok yang Membunuh Saraf Periferal? Mungkin lebih senang berbaring di keranda! Juga jenis korset... Mengapa menyeksa diri seperti itu? Bagaimanapun, semua kaedah kuratif (biasa) ini membunuh otot tanpa menggunakannya. Dan bersamaan dengan ketidakaktifan atrofi otot ini, hubungan antara pinggiran badan dan sistem saraf pusat terputus. Sekiranya pil menggantikan kawalan tubuh, yang bermaksud menggantikan kesadaran, maka, sebagai akibatnya, Roh juga hancur..

Bukan? Saya boleh menyenaraikan kaedah utama "pemusnahan" otot:

Osteochondrosis dan sukan

Saya sering berunding dengan atlet profesional: “Doktor, mengapa saya menghidap osteochondrosis? Saya masuk untuk bersukan, dan otot saya baik... "-" Jangan mengelirukan eksploitasi badan anda, yang dalam sukan kadang-kadang tidak sepadan dengan kemampuan badan, dengan pencegahan yang tepat setelah eksploitasi berlebihan seperti itu. ".

Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, sesi latihan selalu ditujukan hanya untuk mencapai hasil sukan yang diinginkan, dan doktor pasukan hanya memberikan pertolongan cemas atau menghantar atlet untuk mendapatkan rawatan ke dispensari sekiranya sakit atau cedera. Jurulatih, membuat program, tidak berunding dengan doktor, tidak mengambil kira kemampuan badan wadnya. Sekiranya dia menang, bagus, jika dia tidak menang, kita akan mencari pengganti. Tetapi doktor kadang-kadang tidak dapat menolong pesakit, kerana dia sendiri tidak mengetahui hukum pengaruh sistem otot terhadap kesihatan manusia. Doktor biasanya mengkaji formulasi ubat untuk rawatan keadaan akut dan kronik. Mungkin juga tukang urut lebih berpengetahuan dalam perkara ini. Oleh itu, tidak menghairankan bahawa banyak atlet dengan kecergasan fizikal yang sangat baik sering mengalami sakit belakang yang akut.

Ini, dengan cara, berlaku untuk penggemar lari maraton, dan untuk pelancong, dan bagi mereka yang berlatih yoga, kecergasan, yaitu, untuk semua orang yang berusaha menjaga diri mereka sendiri, tetapi tidak mengetahui undang-undang penggunaan badan yang betul. Malah pengajar kecergasan di akademi sukan tidak mengajarkannya. Osteochondrosis bukanlah penyakit seperti kekurangan literasi dalam masalah gaya hidup sihat.

Itulah sebabnya kinesitherapy sangat penting sekarang - sains rawatan dengan pergerakan, prinsip utamanya adalah: "Pergerakan yang betul sembuh, yang salah melumpuhkan." Sekiranya dalam sejarah kes yang telah dijelaskan, kita menganggap kegagalan otot, maka bagi atlet, sebaliknya, jumlah otot yang berlebihan, tersumbat, berlebihan dan kurang dikawal dalam keadaan seperti ini, adalah ciri. Mereka mempengaruhi kemampuan seorang atlet untuk melakukan pergerakan yang telah dilatihnya sepanjang hidupnya, dan sekarang merasa sakit ketika berusaha melakukannya. Ini boleh dipanggil "osteochondrosis sukan", atau peraturan "4 x 4".

Peraturan "4 x 4"

Saya memperkenalkan peraturan ini ke dalam praktik saya setelah saya cukup bernasib baik untuk bekerjasama dengan pasukan Kamaz-Master dalam perhimpunan di luar jalan raya, khususnya pada perhimpunan Paris-Dakar. Adakah anda pernah memandu kereta sukan di luar jalan raya? Di dalam kereta ini, semuanya diperkuat: lengkungan keselamatan, penggantungan, penyerap kejutan, badan - hanya supaya ia tidak hancur di laluan ini. Mereka dipanggil SUV "4 x 4". Dan crossover konvensional hanya dilengkapi untuk memandu di jalan aspal. Mereka dipanggil "SUV". Pengoperasian mesin sedemikian tidak memerlukan penguat badan, seperti pada SUV..

Oleh itu, semua atlet adalah kenderaan luar jalan "4 x 4".

Sistem muskuloskeletal mereka (ODA) mengalami tekanan yang sangat tinggi dan oleh itu memerlukan usaha yang sama untuk pulih.

Sekiranya crossover memerlukan pemeriksaan pencegahan (MOT) setelah setiap 15 ribu km, maka SUV - setelah setiap peringkat perhimpunan di luar jalan raya. Rasakan perbezaannya?

Atlet yakin bahawa jika mereka mempunyai otot yang berkembang dengan baik dan dapat menahan beban yang besar, mereka tidak boleh mempunyai penyakit yang berkaitan dengan kekurangan otot, seperti osteochondrosis. Tetapi atlet lupa bahawa mereka adalah "kenderaan di luar jalan", dan mereka perlu melakukan profilaksis ketika menggunakan badan mereka setelah setiap latihan, dan tidak 2-3 kali seminggu, sebagai orang yang jauh dari sukan.

Sergei Mikhailovich Bubnovsky: "Osteochondrosis bukan ayat!" Latihan, ulasan

Buku oleh Sergei Mikhailovich "Osteochondrosis bukan ayat!" disediakan untuk pembaca umum dan sangat popular di kalangan mereka. Bubnovsky adalah seorang doktor yang secara bebas kembali ke kehidupan normal setelah kemalangan kereta yang serius. Asas rawatan dan buku berikutnya adalah kaedah kinesitherapy, sama ada dan kerana ia juga disebut rawatan dengan bantuan pergerakan. Di seluruh Rusia dan di luar sempadannya, banyak pusat telah dibuka dengan nama Bubnovsky, yang menawarkan untuk menjalani rawatan mengikut kaedah dengan nama yang sama..

Walaupun terdapat percanggahan, di antara doktor dan pesakit mengenai teknik ini, mereka yang ingin membetulkan penyakitnya tidak menjadi kurang. Walaupun banyak orang berpuas hati dengan teknik Bubnovsky dan memberikan respons yang bersyukur di laman web klinik, ada yang tidak berpuas hati dengan rawatan ini. Tetapi, walaupun terdapat tinjauan negatif mengenai kaedah ini, tidak dapat dikatakan bahawa kaedah ini menjadi tidak berkesan kerana profesionalisme pengembangnya sendiri. Mungkin pesakit itu sendiri tidak mematuhi semua preskripsi yang disyorkan, atau kelayakan doktor pesakit utama tidak memenuhi semua syarat.

Pertama sekali, untuk penerapan teknik ini untuk rawatan osteochondrosis, perlu membaca buku Dr. Sergei Bubnovsky. Sekiranya teknik yang dicadangkan sesuai dengan anda dalam semua aspek, anda boleh menggunakannya, tetapi hanya setelah berunding dengan doktor anda..

Pada awal buku, penulis menjelaskan kepada semua pembaca bahawa seseorang harus memikul semua tanggungjawab untuk osteochondrosis dengan segala akibat yang mungkin muncul pada masa akan datang. Idea utama buku ini adalah bahawa ubat, tahap, keturunan dan semua faktor lain sama sekali tidak mempengaruhi perjalanan penyakit ini, semuanya hanya bergantung pada orang itu sendiri.

Apa yang ditawarkan oleh penulis memberikan topik untuk refleksi mengenai kesihatan dan gaya hidup mereka sendiri. Mengenai bagaimana cara hidup dan aktif cara hidup serta sikap pembaca terhadap kesihatannya sendiri. Dalam bukunya, Bubnovsky menawarkan satu set latihan dengan foto-foto pelaksanaannya..

IA PENTING UNTUK TAHU! Ubat yang sangat berkesan untuk JOINTS dan SPINE PAIN, yang disyorkan oleh pakar ortopedik dan reumatologi terkemuka di Rusia! Baca lebih lanjut…

SM Bubnovsky mengatakan: “Osteochondrosis tulang belakang bukanlah penyakit. Ini adalah hukuman untuk sikap jelek terhadap tubuh anda - Kuil Roh Kudus! "

Maklumat umum mengenai pengarang

Bubnovsky adalah doktor sains perubatan yang sangat dihormati, yang telah menulis lebih dari 50 artikel ilmiah dan merupakan pengasas kinesitherapy moden..

Menurut sistem yang dikembangkan oleh profesor, dipercayai bahawa hampir semua penyakit sistem muskuloskeletal dapat disembuhkan. Pada masa yang sama, kaedah ini berdasarkan rawatan bukan tradisional yang bertujuan untuk mengoptimumkan kekuatan dalaman orang itu sendiri. "Tubuh manusia berfungsi sebagai mekanisme tunggal. Dan jika ada kegagalan dalam dirinya, maka dia dapat menolong dirinya sendiri, "- ini berulang kali dinyatakan dalam karya-karyanya oleh pengarang Bubnovsky. "Osteochondrosis bukan ayat!" - salah satu penerbitan pertama di mana profesor bercakap mengenai realiti baru penyakit sistem muskuloskeletal. Apa yang menjadi asas kaedah ini? Kami akan membincangkan perkara ini dengan lebih lanjut.

Otot bekerjasama

Persoalannya timbul, adakah osteochondrosis adalah penyakit tulang belakang atau penyakit umum badan? Seseorang yang tidak berfungsi pada badan dan ototnya secara khusus boleh berakhir dengan atrofi otot dan lemah. Semasa atrofi, otot mula berkontraksi dan, dengan demikian, semua ujung saraf, dan aliran darah mencubit, memburukkan keadaan umum badan, secara umum. Oleh kerana itu, seseorang yang kelihatan sihat sepenuhnya di luar dapat merasakan kesakitan yang teruk dan, yang paling penting, tulang belakang akan menderita, kerana ia adalah asas seluruh tubuh. Untuk menjaga tubuh dalam keadaan kuat dan menjaga otot dalam keadaan baik, perlu melakukan latihan kekuatan asas. Senaman mungkin paling mudah, tetapi dapat menjaga kesihatan tubuh..

Biografi Profesor Bubnovsky

Dr. Bubnovsky dilahirkan pada tahun 1955. Sejak kecil, dia gemar bersukan. Namun, akibat tragedi peribadi, dia mengalami kemalangan kereta dan tidak bergerak lama. Kemudian dia dapat memulihkan sebahagian fungsi sistem muskuloskeletal. Tetapi semasa berkhidmat dalam tentera, kemalangan berlaku dengan seorang pemuda, yang secara tidak sengaja menjadikannya tidak sah. Pada masa yang sama, prognosis doktor mengecewakan, kerana para doktor sebulat suara berpendapat bahawa Sergei Mikhailovich tidak akan berjalan. Tetapi wira itu sendiri tidak mahu berdamai dengan nasib yang tidak dapat diingini. Dia memutuskan untuk mengkaji dengan lebih terperinci masalah yang ada pada tulang belakang, jadi dia memasuki institut perubatan dan kemudian berjaya lulus darinya..

Semasa menjalani latihan perubatannya, Bubnovsky (buku-buku yang ditulis olehnya berdasarkan kes-kes kehidupan sebenar) mencari pilihan untuk kemungkinan pemulihan dirinya. Hasilnya, dia berjaya mengembangkan dan berjaya menguji metodologinya. Yang mengejutkan, keputusan pertama tidak lama lagi. Ngomong-ngomong, memasuki institusi perubatan, Bubnovsky sedang mengalami krisis. Namun, 27 tahun setelah menggunakan tekniknya di korset ototnya sendiri, dia meninggalkan semua alat bantu berjalan..

Dia berjaya membantu bukan sahaja dirinya sendiri, tetapi kemudian menyelamatkan banyak mangsa herba tulang belakang dan tulang belakang yang teruk dari kecacatan. Pada masa ini, Bubnovsky adalah pemilik banyak paten untuk sistem diagnostik, rawatan dan pemulihan pelbagai pengarang..

Kesalahan biasa semasa bersenam

Latihan memerlukan pengetahuan tentang peraturan tertentu yang akan membantu memulihkan otot besar dan kecil dengan berkesan:

  • pada mulanya, anda tidak boleh melakukan semua latihan sekaligus, anda perlu mengawasi kesejahteraan anda selepas setiap latihan, kerana pada hari kedua sukar bergerak tanpa rasa sakit, kadang-kadang suhu meningkat sedikit;
  • jika pada masa lalu seseorang terlibat dalam sukan dan latihan intensif, hari ini dia tergolong dalam kategori pesakit dan semuanya mesti dimulakan lagi;
  • setelah pesakit memutuskan untuk memulihkan badan menggunakan kaedah kinesitherapy, dia tidak perlu berunding dengan doktor yang sebelumnya menjalankan rawatan standard;
  • keadaan otot yang menyakitkan adalah penyesuaian, dan anda tidak boleh menganggapnya sebagai kemerosotan keadaan, otot telah lupa bagaimana bertindak balas walaupun pada beban kecil;
  • untuk mengurangkan rasa sakit atau bahkan kekejangan, disarankan untuk menggosok badan dengan tuala dengan air sejuk, jika anda berasa sihat, anda boleh mandi atau mandi sejuk, panas tidak digunakan;
  • anda tidak boleh secara tiba-tiba membatalkan kaedah biasa untuk menurunkan tekanan, pada hari pendidikan jasmani dos mereka dikurangkan dan nadi dikawal;
  • anda tidak perlu melakukan latihan bersama syarikat dengan rakan, walaupun mereka adalah orang yang berpikiran sama, waktu latihan dirancang hanya untuk pesakit;
  • hari yang baik boleh diganti dengan hari yang buruk dari segi kesejahteraan, tetapi anda tidak boleh berhenti bersenam, dalam kes yang melampau, mengurangkan bilangan pengulangan;
  • tidak digalakkan untuk mengeluh tentang kesihatan anda, lebih baik memuji diri sendiri atas hasil yang dicapai.
  • semasa kelas, badan tidak boleh merasa haus, anda harus minum sedikit air di antara latihan, secara harfiah oleh tekak.

Sebagai kesimpulan, harus diingat bahawa hidup tidak dapat diukur dengan selang waktu antara minum pil atau suntikan, ada cara untuk menjaga kesihatan anda sendiri dan cuba memperbaiki semua masalah, ini adalah kinesitherapy, yang dikembangkan oleh doktor Bubnovsky S.M..

Baca lebih lanjut mengenai penerbitan Bubnovsky "Osteochondrosis bukan ayat!"

Bubnovsky menerangkan kaedahnya sendiri untuk menyingkirkan penyakit ini ("Osteochondrosis bukan kalimat!" - penerbitan itu memberitahu pembaca mengenai kaedah rawatan baru) secara terperinci dalam bukunya sendiri. Di dalamnya, dia memperkenalkan kita untuk kinesitherapy, yang mana pesakit wajib ikut serta dalam proses pemulihannya..

Dalam proses rawatan, mengikut syarat kaedah penulis, pesakit menggunakan pengaruh simulator kekuatan multifungsi, tempatan dan sempit, dan juga mengusahakan pengembangan diri.

Dalam bukunya, Dr. Bubnovsky ("Osteochondrosis bukan kalimat!" Adalah salah satu penerbitan paling terkenal pengarang) menjawab soalan berikut:

  • adakah perlu memberi perhatian kepada sakit belakang;
  • apakah tanda-tanda osteochondrosis;
  • sama ada terdapat keperluan untuk mengambil pil atau melakukan pembedahan tulang belakang untuk osteochondrosis;
  • adakah mungkin untuk memulihkan kesihatan tanpa suntikan dan korset;
  • bagaimana menyembuhkan dengan latihan khas, dll..

Apakah buku lain yang ditulis oleh Bubnovsky? "Osteochondrosis bukan ayat!" - menjadi salah satu penerbitan pertama penulis, yang mendapat populariti hebat di kalangan pesakit dengan gangguan sistem muskuloskeletal. Buku kedua paling popular adalah buku lain yang dinamakan oleh pengarang - "Spinal hernia - bukan ayat!" Apa yang dia ada?

Terdapat 700 otot dalam badan - mengapa begitu banyak?

Tulang belakang adalah kerangka tubuh manusia. Ia dapat dibandingkan dengan asas rumah, di mana semua kewujudan lebih jauh bergantung. Sekiranya tidak ada "landasan" yang baik maka rumah itu akan rapuh dan tidak lama lagi akan runtuh. Walaupun pada hakikatnya tidak ada sumber perubatan tulang belakang tidak berkaitan dengan ekstremitas atau kapal, dan tidak dianggap secara keseluruhan, ia mempunyai banyak kesamaan.

Tulang belakang terdiri daripada otot, cakera, saluran darah, ujung saraf dan ligamen. Semua ini dikendalikan oleh sistem saraf pusat, yang berjalan melalui tulang belakang..

Anatomi manusia mempunyai lebih dari 700 otot di badan, dan ini hanyalah otot yang tidak berpasangan (selain daripada otot muka). Persoalannya timbul, mengapa seseorang memerlukan kuantiti sedemikian, jika walaupun dengan latihan fizikal tidak lebih dari 40% dari jumlah yang digunakan? Ia cukup sederhana. Terima kasih kepada otot-otot yang ada di dalam badan, seluruh badan dan organ dalaman terkawal.

Dari sudut pandangan penulis, jika anda tidak mengambil kira anatomi manusia, maka pemulihan tulang belakang dalam penyakit bergantung pada pesakit itu sendiri. Sebagai permulaan, perlu melakukan penyelidikan mengenai osteochondrosis, dan ini tidak hanya berlaku untuk prosedur sinar-X dan tomografi. Pemeriksaan lengkap semua kumpulan otot, termasuk sendi, diperlukan. Berkat kajian sedemikian, adalah mungkin untuk mengenal pasti gejala yang, pada pandangan pertama, sama sekali tidak berkaitan dengan penyakit seperti osteochondrosis dan penyakit belakang pada umumnya. Tetapi pada akhirnya, mereka secara tidak langsung dapat mempengaruhi keadaan tulang belakang..

Penerbitan bercetak lain dari Bubnovsky

Sebagai tambahan kepada dua buku terlarisnya, Bubnovsky menulis sejumlah karya lain. Antaranya adalah seperti berikut:

  • 50 Latihan Penting untuk Kesihatan;
  • "Kebenaran mengenai sendi pinggul. Hidup tanpa kesakitan ”;
  • "Kapal yang sihat atau mengapa seseorang memerlukan otot?";
  • "Lutut saya sakit. Apa nak buat?";
  • "Peningkatan tulang belakang dan sendi. Kaedah Dr Bubnovsky, pengalaman pembaca "Vestnik" HLS ";
  • "Kehidupan selepas kecederaan atau kod kesihatan" dan lain-lain.

Semua penerbitan ini ditulis oleh Bubnovsky. Buku-bukunya berdasarkan pengalaman dan pengetahuannya sendiri yang diperoleh semasa menjalani latihan perubatan..

Bersenam setelah tidur di atas katil

Amalan merawat penyakit menunjukkan bahawa kerja tulang belakang tidak hanya bergantung pada otot dalam yang membekalkan nutrisi ke sistem osteochondral, tetapi juga pada tahap kemerosotan sendi besar. Antaranya, anggota badan bawah sangat penting, yang berfungsi dalam mod yang dipertingkatkan..

Adalah masuk akal untuk menetapkan sol ortopedik kepada pesakit yang kakinya kurang berkembang atau cacat semasa kecederaan, tetapi orang yang sihat dengan otot yang lemah, tidak memakai pelindung tidak digalakkan, kerana ini ada latihan fisioterapi khas. Oleh itu, dalam rawatan osteochondrosis, latihan kaki sangat penting, kerana melemahnya menyebabkan kesakitan di bahagian bawah punggung dan kepala..

Di tempat tidur, selepas tidur, anda harus melakukan gerakan regangan dengan kaki, yang membolehkan semua otot meregang. Pada masa yang sama, anda perlu bernafas dengan kuat, sehingga anda dapat mendengarnya walaupun di bilik sebelah. Otot perut ditarik ke dalam semasa menghembus nafas, dan semasa penyedutan, perut bawah menonjol ke luar. Setelah bangun pada waktu pagi, di pergelangan kaki sendi terdapat genangan darah yang paling besar..

Penyakit apa yang dapat dihilangkan dengan menggunakan teknik Bubnovsky?

Buku "Osteochondrosis bukan ayat!" menerangkan sejumlah kes apabila pesakit yang menggunakan kaedah Bubnovsky berjaya menyingkirkan jenis penyakit berikut:

  • osteochondrosis biasa dan rumit oleh satu atau beberapa cakera herniasi;
  • artritis reumatoid;
  • periarthritis humeral;
  • nekrosis aseptik;
  • ubah bentuk coxarthrosis;
  • pelbagai bentuk postur terjejas pada kanak-kanak;
  • ankylosing spondylitis dan lain-lain.

Sebagai tambahan, seperti yang dicatat oleh Sergei Mikhailovich Bubnovsky, penggunaan kaedahnya memungkinkan mencapai hasil positif dalam rawatan ketagihan dadah, asma bronkial, diabetes mellitus kelas II, kemurungan, prostatitis dan penyakit lain..

Penyebab osteochondrosis

Keadaan hidup ditentukan oleh irama moden, sehingga banyak yang terpaksa menghabiskan banyak waktu di skrin komputer. Hiburan seperti itu melibatkan berada dalam posisi yang sama, yang menyebabkan stagnasi peredaran darah dan aliran getah bening, serta ketidakstabilan otot. Kekejangan berlaku di kawasan tulang belakang leher, yang mengganggu integriti dan keanjalan cakera vertebra dan meningkatkan tekanan pada mereka.

Apakah rawatan osteochondrosis serviksothoracic menurut Bubnovsky?

Apakah keunikan kaedah Bubnovsky?

Prinsip utama "Pusat Dr. Bubnovsky" moden adalah terapi semula jadi. Menurut pengarang teknik ini, setiap orang mempunyai potensi tersendiri untuk merawat penyakit. Dan berkat teknik pengarang Profesor Sergei Mikhailovich, kemampuan tubuh kita ini dapat dinyatakan dan diarahkan ke arah yang betul..

Pada masa yang sama, pengarang buku "Osteochondrosis bukan ayat!", "Hernia tulang belakang bukanlah ayat!" dan penerbitan lain percaya bahawa simpanan dalaman tenaga manusia membantu mengusir penyakit tanpa pembedahan dan penggunaan bahan kimia. Di samping itu, semasa rawatan mengikut kaedah Bubnovsky, perhatian besar diberikan kepada tisu otot pesakit. Bagaimanapun, dialah yang menyokong sendi dan tulang..

Kinesitherapy adalah rawatan pergerakan yang menjadikan otot anda fleksibel dan kuat. Kesannya dicapai oleh pesakit yang melakukan senaman dengan elemen latihan pernafasan, yoga dan Pilates. Selain itu, pesakit juga boleh menggunakan simulator khas yang dikembangkan oleh Bubnovsky untuk menguatkan korset muskuloskeletal..

Kesihatan yang nyata

Ramai pesakit yang datang berjumpa doktor menganggap diri mereka agak sihat, dan kesakitan yang timbul hanyalah gangguan yang akan berlalu setelah mengambil pil ajaib:

  • penjelasannya adalah bahawa dia tiba-tiba membuat langkah yang salah, dan jika tidak untuk ini, maka tidak ada yang berlaku;
  • sebilangan penceramah di meja perayaan menaikkan segelas alkohol dan minuman untuk kesihatan mereka, bukannya membetulkannya setiap hari di gim;
  • kebanyakan program televisyen mengiklankan penawar keajaiban untuk osteochondrosis, sementara selalunya program tersebut difilemkan di klinik, tidak ada seorang pun pesakit di hospital yang membicarakan kesihatan, dia bercakap tentang penyakit, orang yang sihat tidak meninggalkan hospital, mereka yang telah keluar dan yang selamat dilepaskan;
  • hampir semua penguasa percaya bahawa kesihatan penduduk negara bergantung pada kemungkinan perubatan, tetapi tidak pada asuhan generasi atletik yang sihat, yang mereka dengan bersemangat menyiarkan dari tempat duduk, lupa bahawa di mana-mana institusi pendidikan, kursus mengenai cara yang betul dan sihat harus dibaca. kehidupan.

Setelah membaca kebenaran dari buku Bubnovsky, banyak yang akan bertanya, "Apa kaitan osteochondrosis dengannya?" Doktor menjawab semua soalan terlebih dahulu dengan pernyataan bahawa osteochondrosis adalah cara hidup setiap orang yang memilih jalan untuk dirinya sendiri - untuk dirawat hingga ke tahap kegilaan atau secara bebas terlibat dalam pemulihan tubuhnya, meninggalkan semua ubat dan pil.

Bubnovsky ("Osteochondrosis bukan ayat!"): Latihan

Salah satu latihan termudah yang disarankan oleh Dr. Bubnovsky untuk dilakukan sebaik sahaja tidur disebut "Repulsion". Ia dilakukan dari kedudukan rawan. Untuk melakukan ini, anda perlu meregangkan badan ke ketinggian penuh, meletakkan tangan anda di sisi, dan membentangkan kaki lurus selebar bahu. Seterusnya, anda perlu meregangkan jari kaki ke hadapan, dan kemudian bengkokkan dengan kuat, sambil menarik tumit secara serentak (ke depan dan ke belakang). Latihan ini harus dilakukan dengan setiap kaki 15-20 kali..

Latihan sendi kedua dipanggil Wiper. Untuk melaksanakannya, dari posisi awal (berbaring di belakang) adalah perlu untuk menggerakkan kaki anda ke satu arah atau yang lain, meniru tindakan pengelap di dalam kereta.

Latihan ketiga disebut "Putaran" dan melibatkan menggerakkan kaki secara bergantian. Semua latihan ini dijelaskan dalam karya-karyanya oleh Bubnovsky. "Osteochondrosis bukan ayat!" - karya serupa, di mana terdapat maklumat mengenai gimnastik berguna untuk sendi dan tulang belakang.

Sedikit mengenai penyakit ini

Gaya hidup kebanyakan orang moden boleh disebut tidak aktif. Semasa bekerja di komputer, kita berada dalam satu posisi untuk waktu yang lama, yang menyebabkan ketidakstabilan otot, genangan peredaran darah dan aliran getah bening. Kekejangan berterusan dari kekejangan serviks menimbulkan peningkatan beban pada cakera intervertebral dan pelanggaran integriti dan keanjalannya.

Perubahan keadaan tulang belakang serviks mencetuskan saraf dan saluran darah yang mencubit, akibatnya seseorang selalu mengalami sakit kepala. Dalam keadaan osteochondrosis yang lebih maju, tanpa terapi, vasospasme berterusan mungkin terjadi, yang menyebabkan komplikasi otak yang serius.

Diagnosis yang betul dan tepat pada masanya membantu memperoleh hasil yang sangat baik dengan menggabungkan rawatan ubat dan gimnastik Bubnovsky. Kompleks ini harus dipilih oleh doktor secara individu, tetapi ada satu set latihan yang dapat dilakukan oleh semua pesakit.

Matlamat utama latihan untuk osteochondrosis serviks menurut Bubnovsky adalah untuk menguatkan otot leher dan mengembalikan fungsi normal alat ligamen. Bersenam secara teratur dan betul dapat membantu mencapai hasil rawatan berikut:

  • Menghilangkan spam otot leher;
  • Mengurangkan beban pada tulang belakang;
  • Pemulihan peredaran darah dan trofisme normal dalam tisu;
  • Penurunan atau penstabilan perubahan distrofik pada tisu tulang dan tulang rawan;
  • Meningkatkan tahap proses metabolik pada tisu yang meradang dan menormalkan keadaannya.
  • Mengurangkan tahap kesakitan, peningkatan kualiti hidup dengan jelas.