Fraktur tuberkular besar humerus: sebab, gejala, kaedah rawatan

Diagnostik

Fraktur yang merosakkan tuberkular humerus lebih jarang dan spesifik. Mereka berbeza dengan jenis kecederaan yang lain, pertama sekali, kerana ia hampir selalu disertai dengan kehelan bahu. Kecederaan seperti ini boleh menyebabkan kontraksi sendi dan kerosakan ketara pada fungsi lengan. Rawatan dan pemulihan memerlukan waktu yang lama, memerlukan perhatian, pelaksanaan prosedur yang betul, oleh itu, rawatan dilakukan di hospital di bawah pengawasan doktor.

Humerus adalah tulang kedua terbesar dalam badan selepas tulang paha. Ia berfungsi sebagai sumbu dan merupakan bahagian sendi bahu - salah satu bahagian yang paling mudah bergerak di dalam tubuh manusia. Pergerakan sendi ini menjadi mungkin kerana kerja otot yang melekat pada tuberkel besar dan kecil (tonjolan tulang khas). Tubercle besar dijumpai berhampiran sendi di permukaan luar bahu. Peranannya adalah untuk menahan otot (periosteal, bulat kecil, subosseous), yang membolehkan anda melakukan gerakan ekstensor dan penculikan dengan bahu, serta supinasi (putaran ke luar) tangan.

Dengan patah tulang bahu, semua fungsi ini hilang..

Sebab-sebabnya

Fraktur tuberus humerus boleh berlaku kerana dua sebab:

  • pukulan terus ke kawasan bahu,
  • kesan tidak langsung kerana daya tarikan otot (contohnya, apabila bahu tiba-tiba membengkok, jatuh di lengan, dll.).

Patah tulang belakang bahu kiri atau kanan, yang berlaku akibat hentaman langsung, menyebabkan kecederaan parah dengan serpihan, yang boleh disertai dengan kerosakan pada proses skapula dan leher humerus.

Sekiranya penyebab kejadiannya adalah pukulan tidak langsung, paling kerap, kita bercakap mengenai fraktur avulsi. Dalam kes seperti itu, tubercle boleh keluar sepenuhnya, atau hanya lapisan luarnya yang akan menderita. Ia juga sering disertai dengan bahu yang terkilir..

Fraktur seperti itu boleh berlaku akibat kemalangan:

  • sekiranya berlaku kemalangan,
  • dalam pengeluaran,
  • Dalam sukan,
  • di rumah.

Gejala patah tulang

Gejala patah tulang brachial menunjukkan jenis kecederaan:

  • sakit teruk pada sendi (berlaku pada masa kecederaan dan tidak hilang seiring dengan waktu, ia menjadi lebih kuat semasa palpasi),
  • bengkak di kawasan bahu (berlaku kerana kerosakan pada tisu sekitarnya, hematoma juga mungkin muncul jika kapal terjejas),
  • ubah bentuk kedudukan sendi dan paksa lengan (berpusing ke dalam dan dibawa ke badan),
  • crepitus (kekacauan yang terdengar),
  • sekatan pergerakan (ketika mencuba, rasa sakit menjadi lebih kuat, orang itu tidak dapat memusingkan bahu ke dalam).

Pengelasan

Bergantung pada bagaimana kecederaan itu diterima, dan tahap kerosakannya, terdapat tiga jenis utama:

  • kekecohan,
  • merobek tanpa mengimbangi,
  • ofset pemisahan.

Fraktur contusi berlaku akibat pukulan langsung. Ia boleh dipalu di dalam atau puing-puing. Juga bezakan antara jenis kecederaan ini yang tertutup dan terbuka. Keretakan seperti itu jarang berlaku. Ia berbahaya bagi kemungkinan jangkitan dan perkembangan osteomielitis (radang tulang purulen). Fraktur avulsi disertai dengan pengecutan otot yang kuat, yang menyebabkan tuberkel bergerak. Kadang-kadang ia berlaku jika seseorang tidak betul berusaha memperbaiki bahu yang terkeluar.

Fraktur dari tuberus humerus yang lebih besar, berlaku tanpa perpindahan, dicirikan oleh fakta bahawa hanya lapisan kortikal yang rosak, dan tuberkel itu sendiri tidak berpindah. Fraktur humerus yang terlantar juga mencederakan tisu lembut dan saluran darah yang terletak di sekitarnya. Sangat menarik untuk membaca keretakan skapula.

Rawatan patah tulang

Langkah-langkah rawatan bermula dengan pertolongan cemas. Ini diperlukan untuk meredakan kesakitan dan mencegah perpindahan lebih jauh..

Seseorang yang telah patah bahu yang besar perlu membetulkan anggota badan dengan mengikatnya ke badan dalam kedudukan di mana ia berada dan membongkok di siku. Untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan sehelai kain, pembalut, selendang, dll. Anda boleh memohon selesema ke tempat yang paling menyakitkan atau memberi ubat penghilang rasa sakit dan membantu mendapatkan kemudahan perubatan yang terdekat..

Patah tulang bahu yang besar adalah kecederaan kompleks yang berbahaya, jadi anda tidak boleh cuba menyesuaikan lengan atau mengubah kedudukannya sendiri - ini boleh memperburuk keadaan.

Rawatan boleh dilakukan dengan kaedah yang berbeza, bergantung pada jenis kecederaan: konservatif (imobilisasi dengan pembalut Dezo, plester, menggunakan splint dialting, dll.) Atau pembedahan.

Imobilisasi patah tulang

Kaedah imobilisasi boleh diterima jika tidak ada anjakan, atau dapat membantu menormalkan kedudukan serpihan. Untuk melumpuhkan lengan, ia dibengkokkan pada siku pada sudut 90 darjah dan bahu terkena pada kedudukan yang sedikit diculik dari badan (hingga 70 darjah). Bantal berbentuk baji khas diletakkan di bawah bahu. Pembalut fiksasi harus dipakai sekurang-kurangnya 3-4 minggu. Setelah melepaskan pembalut, orang tersebut mesti menjalani kursus pemulihan.

Pembedahan

Ia dilakukan jika serpihan terbentuk semasa patah, atau tidak mungkin untuk memadankan serpihan dengan cara tertutup. Kaedah ini juga diperlukan sekiranya kecederaan disertai dengan patah pada leher humerus dan kerosakan pada kapsul sendi..

Operasi ini merangkumi pemecahan serpihan tulang dalam bentuk terbuka dan menerapkan osteosintesis logam (fiksasi dengan skru, pendakap atau plat logam). Ia dikeluarkan selewat-lewatnya enam bulan selepas pengenaan..

Sekiranya menghancurkan tubercle dan kemustahilan pemulihannya, semua bahagiannya dikeluarkan dan tendon otot terpaku pada bahagian terdekat humerus. Imobilisasi mesti berlangsung sekurang-kurangnya satu setengah bulan.

Pemulihan

Seseorang yang mengalami kecederaan tersebut mesti menjalani pemulihan sepenuhnya. Ini diperlukan untuk mengembalikan fungsi tangan sepenuhnya. Imobilisasi yang berpanjangan membawa kepada kelemahan otot dan ligamen, kesesakan dan distrofi tisu. Ini boleh membawa kepada akibat yang tidak diingini, oleh itu, sangat penting untuk mematuhi cadangan ahli terapi pemulihan untuk pemulihan.

Kaedah pemulihan yang paling berkesan selepas patah tulang humerus adalah:

  • Prosedur fisioterapi,
  • Fisioterapi (terapi senaman),
  • Urut,
  • Pembalut khas,
  • Pemakanan yang betul.

Tempoh kursus bergantung pada tahap kecederaan, sifatnya, dan juga keadaan umum badan. Tempoh pemulihan pertama bermula seawal minggu ke-2 selepas patah tulang. Latihan khas dirancang supaya serpihan tulang secara beransur-ansur jatuh ke tempatnya, dan bahu kembali berfungsi sepenuhnya.

Massoterapi

Urut terapeutik adalah salah satu prosedur pemulihan yang paling menyenangkan. Ini menormalkan metabolisme dan meningkatkan peredaran darah, dan juga membantu menghilangkan kontraksi dan edema. Urut bermula selepas menanggalkan pembalut yang tidak bergerak, jika kulit bahu tidak rosak. Penting untuk diingat perbezaan antara urut terapeutik dan biasa. Urut terapeutik harus dilakukan oleh pakar, kerana terdapat kemungkinan besar kecederaan semula pada bahu.

Fisioterapi

Fisioterapi membantu memulihkan proses metabolik dalam tisu, mendorong pemulihan awal. Pesakit diberi UHF, sinaran inframerah, iontoforesis, ultrasound, terapi elektromagnetik, dan lain-lain. Kesan yang baik diberikan oleh lumpur mineral, mandi, thalassotherapy.

Peringkat pertama

Pada tahap pertama, tugas latihan fisioterapi adalah untuk memulihkan peredaran darah di anggota badan, merangsang aliran keluar limfa, melegakan kekejangan otot, dan menormalkan proses metabolik dalam tisu. Orang tersebut harus melakukan senaman pada sendi tangan, pergelangan tangan dan siku, serta sendi bahu yang rosak (penculikan dan fleksi).

Peringkat pertama berlangsung selama dua minggu.

Fasa kedua

Pada peringkat kedua, tujuan pemulihan adalah untuk mengembalikan fungsi anggota badan, meningkatkan nada otot dan prestasi mereka. Jumlah latihan meningkat, latihan menjadi lebih sukar dan sengit, pergerakan dengan bola dan tongkat gimnastik ditambahkan. Setiap latihan mesti dilakukan sekurang-kurangnya 6 kali sehari selama 2-3 minggu.

Tahap tiga

Dalam tempoh ini, lengan hampir kembali berfungsi, tetapi bahu belum dapat melakukan gerakan sepenuhnya. Tujuannya adalah untuk menjadikannya kembali normal. Anda perlu melakukan latihan di rumah dan mengunjungi dewan terapi senaman, bekerja dengan dumbbells dan alat gimnastik lain. Berenang, bermain bola tampar, badminton memberikan kesan yang baik.

Kesan

Akibat daripada patah tulang besar humerus boleh menjadi batasan separa dalam pergerakan lengan atau pergerakan sepenuhnya. Komplikasi yang paling biasa adalah trauma pada bisep, penyatuan tuberkel, pembentukan myositis pengoksidaan, perkembangan kontraksi sendi atau arthrosis.

Tanda-tanda dan rawatan patah tuberkular humerus yang lebih besar

Fraktur tuberus humerus yang lebih besar adalah kecederaan yang sukar disembuhkan yang boleh menyebabkan komplikasi serius. Dengan diagnosis yang ceroboh, rawatan yang tidak betul, kecederaan bahu seperti ini mengancam dengan kehilangan fungsi lengan. Kecederaan dapat diperoleh ketika dislokasi bahu diposisikan kembali, akibat terjatuh atau dari pengaruh luar. Tempoh pemulihan sangat penting untuk pemulihan fungsi motor.

Foto 1. Patah tuberkel besar sering memerlukan campur tangan pembedahan. Sumber: Flickr (lomostream).

Lokasi anatomi

Tuber besar humerus terletak di hujung humerus yang berdekatan (paling hampir dengan pusat badan, atas). Dari bahagian dalam, ia mendahului leher, kepala anatomi dan terletak di hadapan pintu masuk ke sendi bahu. Di sisi tuberkel yang lebih besar terdapat kemurungan antara tuberkular. Seterusnya - tubercle kecil.

Pembentukan tiga kali ganda dari tubercle besar - sulcus antar tubercular - tubercle kecil bertanggungjawab untuk semua pergerakan anggota badan dan bahu. Di sinilah otot utama lengan dan tendon melekat. Dengan patah tuberkel yang besar, otot terlepas dari sendi.

Nota! Kerana kawasan tulang patah yang kecil pada patah tuberkur yang besar, doktor dan pesakit cenderung memandang rendah pentingnya imobilisasi tangan jangka panjang dan langkah pemulihan seterusnya.

Sebab-sebabnya

Patah tuberkular yang lebih besar berasal dari:

  • jatuh tangan
  • bahu terkehel
  • mogok kuasa.

Bezakan:

  • Kesan daya langsung pada humerus. Apabila patah tulang berlaku dari pengaplikasian kekuatan secara langsung ke kecederaan.
  • Draf tindakan tidak langsung. Apabila otot diregangkan dengan kekuatan sedemikian sehingga melanggar integriti tuberkel, merobek tempat lekatannya dari tulang.

Kesan langsung kekuatan adalah ketika jatuh, memukul. Kesan penarikan berlaku apabila bahu terkeluar atau jatuh pada lengan lurus. Dalam sukan atau akibat kemalangan, patah tarik juga mungkin berlaku jika bahu pada saat ini digerakkan dengan kuat ke dalam.

Nota! Penyebab utama patah tulang yang lebih besar adalah dislokasi bahu, diikuti dengan pengecutan otot, pemisahan dan pemindahan bahagian tulang.

Pengelasan patah tulang

Bergantung pada mekanisme kecederaan, terdapat 3 jenis patah tulang:

  1. Kekecohan. Fraktur terhasil daripada daya langsung pada tulang. Ia berlaku tanpa anjakan, selalunya dalam jenis pemampatan, walaupun serpihan tulang besar terbahagi. Dalam kes yang jarang berlaku, kesan serpihan adalah mungkin.
  2. Runtuhkan tanpa anjakan. Sebahagian tulang dipisahkan dari tubercle, tetapi tidak mengubah kedudukan setempat. Sebabnya adalah daya tarikan otot.
  3. Koyakkan dengan mengimbangi. Ini adalah ciri otot supraspinatus dan koyakan tendon. Semasa otot berkontrak, serpihan tulang dapat naik di atas sendi bahu. Punca kecederaan seperti itu boleh menjadi pukulan dan kehelan..

Gejala dan Tanda

Patah tuberkular besar disertai dengan sakit tajam pada masa kecederaan. Mangsa cuba menghilangkan rasa sakit dengan menukar postur. Mengubah kedudukan lengan atau bahu menyebabkan serangan kesakitan yang lain.

Gejala utama patah tulang tuberus humerus yang lebih besar adalah ketidakupayaan fizikal (bukan kesakitan!) Untuk menggerakkan bahu ke luar. Fraktur dengan pemisahan dan anjakan otot menjadikan putaran dalaman tidak mungkin dilakukan.

Di tempat kecederaan, perhatikan:

  • bengkak
  • hematoma dalaman
  • sakit ketika cuba berdebar.

Nota! Diagnostik fakta fraktur tuberus humerus yang lebih besar tidak sukar. Kesukaran timbul semasa menentukan jenis patah tulang.

Pertolongan cemas

Sekiranya terdapat kecurigaan patah tulang di bahagian sendi bahu (tidak kira di segmen mana), mangsa memerlukan pertolongan cemas. Ini bertujuan untuk menghilangkan rasa sakit dan memperbaiki kecederaan pada kedudukan di mana anda menemui mangsa. Ini penting untuk mengelakkan perpindahan tulang dan tisu lembut lebih lanjut..

Anestesia dijalankan dengan ubat-ubatan yang terdapat di tangan dari sejumlah analgesik bukan narkotik. Ini boleh menjadi: Butadion, Analgin, Diclofenac, Ibuprofen, dan lain-lain. Selari, anestesia tempatan dengan semburan lidocaine dapat dilakukan, yang dengan tegas menggantikannya di rumah, sukan dan kit kereta..

Tahap utama pertolongan cemas adalah imobilisasi (atau imobilisasi) tangan, memastikan kelonggarannya. Sekiranya patah bahu, anggota badan dilekatkan tanpa belat.

Nota! Penting untuk memastikan pergerakan bukan hanya bahu, tetapi juga siku, tangan.

Algoritma tindakan:

  • Lengan terpaku pada kedudukan "dibengkokkan di siku selari dengan lantai, dibawa ke hadapan badan".
  • Lapisan kain yang lembut tetapi tebal (seperti kertas, misalnya, tumpukan surat khabar) lapisan diletakkan di bawah lengan, dari tangan ke siku, sehingga tangan terbentang bebas, telapak tangan ke badan.
  • Lengan digantung pada jalur lebar
  • Diikat rapat dengan pembalut ke badan.

Fiksasi ini dipanggil autoimobilization. Seterusnya, mangsa dibawa ke doktor.

Nota! Sekiranya anda memberi lengan kedudukan yang dijelaskan di atas, rasa sakit mengganggu, maka anggota badan terpaku sebagaimana adanya. Sebarang tindakan memaksa berputar (termasuk pujukan untuk bersabar) dilarang.

Rawatan

Rawatan bergantung kepada apakah anjakan patah tulang didiagnosis.

Trauma tanpa anjakan dirawat secara konservatif. Di sini sudah cukup untuk memaksakan penegangan penculikan tangan dan menunggu perpaduan semula jadi.

Fiksasi penculikan adalah kedudukan lengan yang dibengkokkan di siku ke sudut kanan, bengkok ke sisi dan ke atas pada sudut akut (hingga 70 darjah).

Sekiranya patah tulang dengan pemisahan dan perpindahan didiagnosis, maka pesakit memerlukan pembedahan. Jenis pembedahan bergantung pada jenis kecederaan. Ini mungkin:

  • pembedahan untuk menyelaraskan serpihan dan tulang secara manual
  • pembedahan untuk memperbaiki serpihan dengan pemegang logam - osteosintesis
  • pembedahan untuk membuang serpihan dan memperbaiki otot dan tendon di lokasi yang paling dekat dengan fisiologi.

Penting untuk rawatan yang berkesan untuk memastikan tangan tidak bergerak lama untuk digabungkan sepenuhnya. Pemegang logam dikeluarkan selewat-lewatnya 6 bulan, untuk mengelakkan pemusnahan tulang oleh logam.

Pemulihan

Langkah-langkah pemulihan patah tulang bertujuan untuk memulihkan otot, ligamen, dan sendi yang mengalami kerosakan tanpa beban. Mereka terdiri dalam triad yang tidak berubah:

  • Terapi senaman
  • urut
  • fisioterapi.

Masa pemulihan

Pemulihan sepenuhnya dalam trauma yang tidak rumit, yang dirawat secara konservatif, berlaku dalam masa 1.5 bulan. Fraktur yang lebih teruk sembuh dalam 3 bulan.

Anda boleh bercakap mengenai pemulihan akhir dalam 4-6 bulan selepas patah tulang.

Fisioterapi

Terapi senaman dibahagikan kepada tiga peringkat, masing-masing menjadi lebih rumit ketika pesakit pulih.

Foto 2. Matlamat gimnastik pemulihan adalah untuk mengembalikan mobiliti anggota badan. Sumber: Flickr (lomostream).

  • Tahap pertama bermula 2-3 hari selepas penggunaan plaster. Pesakit ditetapkan (di bawah bimbingan doktor) untuk melakukan gerakan putaran tangan dan latihan statik untuk ketegangan / kelonggaran otot lengan. Tujuan pemulihan awal adalah untuk meningkatkan trofisme tisu, memelihara prestasi otot dan sendi anggota badan yang utuh..
  • Tahap kedua terapi senaman bertujuan untuk memulihkan kerja sendi bahu, mengembangkan jangkauan gerakan, mencegah degenerasi tisu artikular.
  • Tahap ketiga adalah melatih otot-otot lengan dan batang badan, menguatkan alat ligamen. Di sini ditunjukkan latihan berat badan, latihan gantung, regangan. Kelas dijalankan dengan bola, dumbbells, di kolam renang.

Nota! Pengedar tangan adalah alat pemulihan yang baik. Anda boleh bekerja dengannya pada tahap pemulihan..

Fisioterapi dan urut

Fisioterapi dan urut diresepkan di hospital. Tujuannya adalah untuk meningkatkan bekalan darah ke tisu, mempercepat pertumbuhan semula, dan merangsang proses metabolik. Kedua-dua jenis terapi pemulihan dapat dijalankan dalam kursus sepanjang keseluruhan tempoh pemulihan.

Penjagaan pesakit

Pada pesakit tua, yang paling sering cedera, patah tulang sembuh dengan sangat perlahan. Ini disebabkan oleh gangguan metabolisme, ketika, misalnya, pada diabetes mellitus, bahkan cedera ringan memerlukan waktu lama untuk membesar. Sebab kedua adalah usia itu sendiri, ketika proses regenerasi tidak dapat dilakukan secara fisiologi.

Penting di sini:

  • kelilingi pesakit dengan berhati-hati dan buat dia merasa sokongan moral
  • menjalankan langkah-langkah kebersihan tepat pada masanya dan sepenuhnya menggunakan: mandian herba, sabun, krim bayi, jika perlu, produk perubatan untuk rawatan kulit
  • jangan biarkan "basi", mendorong pergerakan
  • memantau pemakanan dan rejim air.

Pemulihan yang berjaya dari patah tulang tuberus humerus yang lebih besar adalah berdasarkan kepatuhan yang tetap dan berterusan terhadap perintah doktor.

Cara mengubati patah tuberkular humerus yang lebih besar

Patah tulang besar humerus tanpa perpindahan adalah kecederaan yang agak biasa yang memerlukan rujukan segera kepada pakar untuk diagnosis, kerana sering disertai dengan dislokasi bahu.

Punca dan jenis patah tulang

Jenis patah tulang ini sering menyebabkan gangguan fungsi anggota badan atas yang ketara, serta perkembangan kontraksi pada sendi..

Ukuran humerus dapat dibandingkan dengan femur dan diletakkan di tempat kedua dalam ukuran pada prinsipnya. Pada masa yang sama, dia mengambil bahagian dalam kerja sendi paling mudah bergerak & # 8212, bahu.

Pergerakan disediakan oleh otot-otot yang melekat pada tubercles kecil dan besar.

Di dekat sendi, hampir di luar bahu, terdapat tubercle besar.

Sekiranya berlaku kerosakan pada tubercle besar, pelanggaran fungsi motor anggota badan berlaku, mustahil untuk membuat putaran, putaran dan pemanjangan dengan bahu.

Fraktur tidak muncul entah dari mana, jadi trauma adalah penyebab yang paling biasa. Situasi yang paling biasa di mana berlaku patah tulang seperti ini:

  1. Pukulan kuat ke bahu dengan objek berat.
  2. Kemalangan jalan raya.
  3. Kecederaan Sukan.
  4. Penekanan pada tangan pada saat musim gugur.
  5. Jatuh dengan pukulan bahu yang tajam dan tangan menekan ke badan.

Lebih-lebih lagi, semua jenis hentaman yang menyebabkan patah tulang dapat dibahagikan secara bersyarat kepada dua:

  • lurus & # 8212, terdapat pukulan langsung di bahu, kecederaan,
  • tidak langsung & # 8212, berlaku kerana daya tarikan otot yang kuat.

Dengan kecederaan langsung pada bahu, patah tulang parah, dengan adanya serpihan, serta patah bersamaan proses skapula atau yang lebih kompleks & # 8212, leher humerus.

Akibat daripada kecederaan ini, mangsa mungkin mengalami kemerosotan bahu dengan avulsion, serta patah tulang terpencil di kawasan tuberkel yang lebih besar.

Sebenarnya, beberapa jenis patah tulang dapat dikenal pasti:

  • kekacauan kerana kesan langsung,
  • ofset pemisahan,
  • patah avulsion tanpa anjakan.

Fraktur kekacauan, pada gilirannya, dapat dibahagikan kepada serpihan dan terganggu, ketika tuberkel, seperti itu, tenggelam ke tulang bahu sebahagiannya.

Anda juga boleh membuat pembahagian menjadi patah terbuka dan tertutup bergantung kepada sama ada integriti kulit rosak atau tidak..

Selalunya, patah tulang seperti ini berlaku dalam kehidupan seharian dan digabungkan dengan dislokasi bahu, yang tidak tergolong dalam kecederaan pekerjaan.

Malangnya, mekanisme pemotongan adalah sangat biasa apabila orang yang tidak mahir cuba mengubah semula kehelan atau mengubah semula serpihan tulang..

Untuk sebarang manifestasi gejala yang berkaitan dengan sakit di bahu, serta lebam dan terkehel, perlu menghubungi pakar yang kompeten secepat mungkin untuk mengelakkan keadaan yang semakin buruk..

Gejala

Pemisahan tuberus humerus yang lebih besar disertai dengan rasa sakit yang tajam dan sengit, tetapi selain ini, sebarang jenis patah tuberkel yang lebih besar juga akan disertai dengan gejala berikut:

  • kecacatan bahu,
  • bengkak dan bengkak,
  • meruncing pada saat cedera dan ketika cuba melakukan pergerakan,
  • penurunan pergerakan anggota badan.

Rasa sakit boleh menjadi sangat kuat sehingga merebak hingga ke bilah bahu dan ke seluruh lengan. Sekiranya berdebar atau ketika hendak menggerakkan tangan, rasa sakit meningkat dengan mendadak.

Edema berlaku kerana kerosakan tisu, juga disebabkan oleh pendarahan selepas kerosakan vaskular.

Kekejangan dimanifestasikan kerana perpindahan serpihan akibat palpasi dan percubaan untuk menggerakkan anggota badan.

Dengan pelanggaran integriti alat bahu, kedudukan normal tangan diputarbelitkan: ditekan ke badan dan kelihatan dibalut ke dalam.

Selain kesakitan dan gejala visual, pergerakan anggota badan akan terganggu, penculikan bahu dan pergerakan putaran hampir mustahil, kerana sebarang percubaan untuk membuatnya dapat meningkatkan sindrom kesakitan.

Pertolongan cemas

Mangsa, apabila mendapat kecederaan seperti itu, harus segera mendapatkan pertolongan cemas untuk mengurangkan kesakitan dan mencegah kemungkinan perpindahan dan pergerakan serpihan..

Pertama sekali, adalah perlu untuk memperbaiki anggota badan yang cedera dengan mengikat lengan ke badan dan membongkok pada sendi siku. Untuk ini, ada kemungkinan menggunakan pembalut, selendang, tuala atau sekeping kain yang koyak.

Ke tempat di mana rasa sakit itu muncul dengan sangat kuat, perlu menggunakan ais atau sumber selesema yang lain, dan juga memberi mangsa ubat yang dapat melegakan sindrom kesakitan.

Secepat mungkin, perlu membawa pesakit ke bilik kecemasan atau hospital untuk diagnosis kecederaan dan pelantikan terapi yang diperlukan.

Percubaan bebas untuk meluruskan sendi, serta mengubah kedudukan tangan, boleh menyebabkan komplikasi dan memburuknya kecederaan, serta peningkatan kesakitan.

Diagnostik

Semasa memeriksa patah tulang, semua doktor bersetuju bahawa kaedah diagnostik yang paling tradisional adalah radiografi. Dengan semua kelebihan, kaedah ini mungkin bukan yang paling boleh dipercayai, kerana air mata tidak selalu dapat dikesan kerana overlay bayang-bayang skapula atau klavikula.

Kajian yang paling optimum dan paling boleh dipercayai boleh dianggap sebagai MRI, yang dapat mengesan bukan sahaja kerosakan pada tisu tulang, tetapi juga menilai keadaan otot, saluran darah dan saraf, yang juga sering mengalami kerosakan..

Tomografi yang dikira, yang mengimbas tulang dalam sepuluh unjuran, juga dapat membantu mengenal pasti semua butiran patah tulang..

Rawatan

Cedera yang agak serius & # 8212 adalah patah tulang tubuhnya pada humerus. Rawatan dipilih berdasarkan keparahan kecederaan, serta gejala.

Doktor boleh menggunakan kaedah konservatif dan melakukan campur tangan pembedahan.

Rawatan konservatif

Sekiranya fraktur yang dihasilkan ternyata tanpa perpindahan atau perpindahannya minimum dan membolehkan anda memusingkan anggota badan yang cedera sehingga serpihan mengambil kedudukan yang betul, maka kaedah konservatif dibenarkan.

Dalam kes ini, anggota badan terpaku sedemikian rupa sehingga sendi siku dibengkokkan pada 90 darjah, bahu itu sendiri agak ditarik dari badan.

Penyokong berbentuk baji diletakkan di bawah bahu sehingga diperhatikan sudut 70 darjah.

Pembetulan dilakukan sehingga 4 minggu. Kemudian pembalut dikeluarkan dan pemulihan dimulakan..

Campur tangan pembedahan.

Sekiranya fraktur berlaku dengan anjakan dan pembentukan serpihan sedemikian rupa sehingga tidak mungkin membandingkannya tanpa pembukaan, atau bersama dengan patah tulang, kapsul sendi telah rosak, doktor memutuskan perlunya operasi.

Pada autopsi, perbandingan (pengurangan) patah tulang berlaku, serta pengenaan osteosintesis logam & # 8212, pembetulan kerosakan dengan pendakap, plat, skru.

Sekiranya tuberkel terpecah-pecah, dan pemulihan integriti secara fizikal tidak mungkin, maka semua serpihan dikeluarkan dengan hati-hati, dan tendon terpaku relatif ke tempat tulang terdekat.

Anggota badan tidak bergerak sehingga 6 minggu.

Sebarang pemendapan logam mesti dikeluarkan selewat-lewatnya 6 bulan selepas operasi pertama, kerana kelewatannya dalam badan untuk jangka masa yang lebih lama boleh menyebabkan pembentukan metallosis tisu tulang dan kehancurannya sepenuhnya.

Pemulihan

Pemulihan selepas patah tuberkular humerus yang lebih besar adalah tahap penting yang dapat memberikan prognosis yang baik untuk pemulihan sepenuhnya..

Langkah-langkah berikut dapat dimasukkan dalam kompleks pemulihan secara bersyarat:

  • Terapi senaman,
  • fisioterapi,
  • urut,
  • pelbagai diet,
  • mengambil kompleks vitamin,
  • rawatan di sanatorium,
  • memakai pembalut.

Juga, keseluruhan tempoh pemulihan dapat dibahagikan kepada tiga tempoh pemulihan.

Tempoh pertama

Pada ketika ini, perlu memperhatikan kelas terapi fizikal, yang harus ditujukan untuk:

  1. Relaksasi otot-otot alat bahu, dan juga pada tali pinggang bahu.
  2. Pengurangan hematoma dan pendarahan di kawasan kecederaan dan kawasan humerus.
  3. Mengurangkan kesakitan.
  4. Memperbaiki peredaran darah di lengan yang cedera.
  5. Pemulihan metabolisme pada tisu yang telah mengalami kerosakan.

Latihan harus dilakukan dengan perlahan, terukur dan hemat. Jangan membebani anggota badan dan badan yang cedera secara keseluruhan. Pastikan anda melakukannya di bawah pengawasan yang ketat dari pakar..

Pada tahap pertama pemulihan, latihan berikut dilakukan:

  1. Pergerakan bulat anggota badan mengikut arah jam dan lawan jam.
  2. Mengayunkan lengan seperti bandul.
  3. Lenturan dan panjangan jari tangan yang cedera dengan ibu jari ditekan.
  4. Fleksi lengan di siku.
  5. Pergerakan bahu ke atas dan ke bawah.

Tempoh ini berlangsung sekitar dua minggu. Dalam kes ini, pesakit mesti melakukan setiap latihan 10 kali sehari selama 7-8 pendekatan.

Tempoh kedua

Tugas utama tempoh kedua adalah pemulihan awal pergerakan anggota badan dan pengembangan mobiliti sendi itu sendiri.

Latihan dilakukan dengan bola dan tongkat, sementara kelas dapat diadakan di ruang terapi senaman khas.

Latihan dilakukan setelah berunding dengan pakar dan memilih kompleks yang diperlukan untuk setiap kes tertentu.

Tempoh ketiga

Tahap pemulihan ini diperlukan untuk mengembalikan pergerakan yang banyak pada sendi, dan juga untuk meningkatkan daya tahan badan..

Tahap ini merangkumi pelaksanaan latihan seperti gantung, penyangga, latihan dengan dumbbells dan berbagai bobot, serta kunjungan ke kolam renang.

Tempohnya cukup lama dan boleh memakan masa hingga dua bulan.

Fisioterapi

Untuk meningkatkan kesan latihan fisioterapi dan rawatan ubat, prosedur berikut juga boleh ditetapkan:

  • UHF,
  • terapi lumpur,
  • terapi parafin,
  • balneoterapi. Matlamat utama adalah untuk meningkatkan peredaran darah dan merangsang metabolisme pada tisu yang rosak.

Urut

Sekiranya kulit tidak rosak, maka penggunaan urut terapeutik dapat dilakukan segera setelah mengeluarkan pembalut dari tangan.

Peraturan asas yang harus dipatuhi semasa melakukan urutan:

  • pelaksanaan harus dilakukan secara berperingkat, iaitu mulakan dengan pemanasan cahaya dan pukulan, dan hanya kemudian beralih ke menguli otot,
  • perlu bermula dengan jari, naik lebih tinggi ke bahu,
  • kawasan patah itu sendiri mesti dilangkau dan tidak diurut supaya tidak menyebabkan edema dan kerosakan pada saluran darah,
  • tidak boleh ada rasa sakit dan lebam selepas prosedur.

Untuk meningkatkan kesan dan menggabungkan hasilnya, disarankan untuk menjalani sekurang-kurangnya 10 sesi pada satu masa, kemudian berehat sebentar dan ulangi kursus.

Komplikasi dan pencegahan

Komplikasi yang paling biasa adalah:

  1. Kerosakan pada bisep. Mungkin berlaku pada masa kecederaan, menyebabkan pembedahan untuk menjahit otot yang cedera.
  2. Nonunion serpihan tubercle. Berlaku dengan fiksasi anggota badan yang lemah dan memerlukan campur tangan pembedahan.
  3. Deposit kalsium dan osifikasi serat otot juga memerlukan pembedahan atau terapi laser pada peringkat awal..
  4. Arthrosis. Kerosakan pada tisu tulang rawan mungkin disebabkan, yang kemudian akan dirawat secara konservatif.

Pencegahan gangguan tersebut memerlukan rawatan awal yang kompeten dan rujukan kepada pakar mengenai sebarang pertanyaan mengenai kesakitan yang diragukan.

Melakukan semua tindakan yang diperlukan yang ditetapkan oleh doktor untuk tempoh rawatan dan pemulihan akan membantu mengelakkan komplikasi dan menyumbang kepada pemulihan yang cepat.

Kesimpulannya

Tempoh cuti sakit untuk patah tulang humerus ditentukan oleh doktor berdasarkan ciri-ciri rawatan dan pemulihan, serta kesihatan umum pesakit.

Fraktur tuberus humerus yang lebih besar

Fraktur tuberkel yang lebih besar adalah pemisahan penonjolan tulang, yang terletak di permukaan luar kepala humerus dan merupakan titik penyambungan otot yang membentuk manset pemutar. Ini menyumbang 7% daripada jumlah patah bahu. Selalunya berlaku dengan dislokasi anterior (15%), lebih jarang digabungkan dengan kerosakan pada cabang plexus brachial, patah leher bahu, kerosakan pada tuberkel yang kurang.

p, blokquote 1,0,0,0,0 ->

p, blokquote 2,0,0,0,0 ->

Punca dan mekanisme patah tulang

Kecederaan terpencil dan kombinasi dengan dislokasi bahu adalah khas bagi pesakit berusia 20-50 tahun dan remaja. Fraktur terpencil biasanya berlaku akibat pukulan langsung ke kawasan yang terjejas. Ketika jatuh pada lengan yang bengkok, sentakan tajam, ketegangan otot paksa, kecederaan yang terisolasi dan kombinasi dengan dislokasi bahu adalah mungkin. Kecederaan berlaku semasa kecederaan sukan, jalan raya dan tempat kerja.

p, blokquote 3,0,0,0,0 ->

Gabungan fraktur serviks dan tuberkel yang lebih besar biasanya berlaku pada kumpulan usia yang lebih tua. Sebabnya adalah kejatuhan di rumah atau di jalan. Perubahan sifat kecederaan pada orang tua disebabkan oleh atrofi otot dan penurunan kekuatan tulang yang berkaitan dengan usia. Kerana daya tarikan otot yang lemah dan osteoporosis yang berkaitan dengan usia, humerus tidak melompat keluar dari rongga glenoid apabila terdedah kepada kekuatan, tetapi pecah di tempat yang paling rentan.

p, blokquote 4,0,0,0,0 ->

Bergantung pada arah kekuatan trauma yang terkena dampak langsung, tuberkel dipisahkan dari tulang tanpa anjakan atau ditekan ke dalamnya. Sekiranya berlaku kecederaan tidak langsung, arah perpindahan serpihan ditentukan oleh daya tarikan otot. Pemisahan separuh tuberkel, di mana otot supraspinatus melekat, disertai dengan anjakan serpihan itu ke belakang, ke dalam dan ke atas. Dengan pemisahan total, pencampuran ke bawah dan ke belakang diperhatikan, kerana dalam hal ini serpihan lebih kuat ditarik oleh otot bulat kecil dan infraspinatus.

p, blokquote 5,0,0,0,0 ->

Jenis patah

Dengan mengambil kira mekanisme kecederaan, terdapat 3 jenis patah tulang tuberus humerus yang lebih besar;

p, blokquote 6,0,0,0,0 ->

  1. Kekecohan. Dibentuk oleh pendedahan langsung. Tidak ada perpindahan atau kesan terdeteksi (kesan serpihan).
  2. Runtuhkan tanpa anjakan. Serpihan terlepas dari tulang utama tanpa mengubah lokasinya.
  3. Koyakkan dengan mengimbangi. Fragmen itu dipindahkan di bawah tindakan daya tarikan otot.

Terdapat juga klasifikasi Patte, yang mana patah tuberkel yang lebih besar dibahagikan kepada:

p, blokquote 7,0,1,0,0 ->

  • "Bumbung". Jalur nipis dari bahan tulang dikeluarkan dari humerus pada titik lampiran otot. Dalam manifestasi klinikal dan kaedah rawatan, patah tulang serupa dengan pecahnya pemutar bahu..
  • Pemisahan separuh tubercle. Yang paling biasa. Seiring dengan perpindahan serpihan, terdapat robekan ligamen paruh-brakial, pelanggaran tisu antara kepala dan rongga glenoid..
  • Air mata tubercle lengkap. Oleh kerana berlainan arah perpindahan, pelanggaran tisu mungkin tidak ada.

p, blokquote 8,0,0,0,0 ->

Manifestasi dan gejala klinikal

Pada masa patah tulang bahu yang besar, mangsa merasakan sakit akut yang teruk pada sendi bahu. Selepas itu, keparahan sindrom kesakitan menurun sedikit, tetapi kesakitannya tetap sangat kuat, semakin bertambah dengan pergerakan yang sedikit. Bahu cepat membengkak dan lebam mungkin terbentuk di bawah kulit. Semasa diperiksa, tangan sedikit dipusingkan ke dalam, dibawa ke badan.

p, blokquote 9,0,0,0,0 ->

Penculikan aktif dan putaran luaran adalah mustahil, pasif sangat menyakitkan. Pada palpasi, kesakitan maksimum diperhatikan dalam unjuran tuberkel besar. Krepitasi (keretakan tulang) adalah mungkin. Sekiranya terdapat dislokasi dan patah tulang leher rahim, gambaran klinikal dikuasai oleh gejala kecederaan yang lebih teruk, yang mana manifestasi patah tuberkular mungkin tidak disedari.

p, blokquote 10,0,0,0,0 ->

Kemungkinan komplikasi

Dalam kira-kira 30% kes, patah tuberkular humerus rumit oleh kerosakan pada cabang plexus brachial dan paresis atau kelumpuhan otot deltoid berikutnya. Kemungkinan kerosakan pada kepala bisep yang panjang dengan perkembangan tendovaginitis kronik dan pecah tendon.

p, blokquote 11,0,0,0,0 ->

Dengan fiksasi anggota badan yang panjang, keengganan untuk mengembangkan anggota badan secara aktif, risiko pembentukan myositis pengoksidaan meningkat. Dengan perpindahan serpihan yang tidak dapat dilengkapkan lebih daripada 5 mm dalam jangka masa panjang, mungkin terdapat ketiadaan peleburan dengan kelemahan kekuatan pemutar bahu atau perkembangan sindrom impingment kerana pemampatan tisu antara tubercle dan proses akomial skapula.

p, blokquote 12,0,0,0,0 ->

Pertolongan cemas

Sekiranya keretakan pada bahu bahu disyaki, lengan terpaku dan diikat ke badan, mengelakkan pengaruh kuat. Penting untuk memastikan pergerakan tidak hanya pada sendi bahu, tetapi juga bahagian anggota badan yang tinggal. Imobilisasi sementara dilakukan seperti berikut:

p, blokquote 13,0,0,0,0 ->

  • Lengan dibengkokkan pada sendi siku pada sudut 90%, dibuka dengan telapak tangan ke perut.
  • Sesuatu yang padat diletakkan di bawah lengan bawah dan tangan (contohnya, surat khabar yang dilipat).
  • Anggota badan digantung pada saputangan.
  • Lengan dibalut erat ke badan.

Sejuk disapu ke bahu (alas pemanas dengan air sejuk atau pek ais yang dibungkus tuala). Untuk kesakitan teruk, analgesik bukan narkotik diberikan. Sekiranya tidak ada luka dan lecet, anestesia tempatan dengan semburan lidocaine dilakukan. Mangsa segera dibawa ke bilik kecemasan jabatan trauma. Dilarang keras untuk melakukan pergerakan yang terlalu aktif atau secara bebas cuba mengatur tangan. Ini boleh memburukkan lagi kerosakan dan merumitkan rawatan selanjutnya..

p, blokquote 14,1,0,0,0 ->

p, blokquote 15,0,0,0,0 ->

Kaedah rawatan

Rawatan pada mulanya dilakukan dalam keadaan tidak bergerak, kemudian berdasarkan pesakit luar. Bergantung pada kehadiran atau ketiadaan bias, boleh menjadi konservatif atau beroperasi. Dalam semua kes, termasuk fisioterapi, langkah pemulihan - latihan urut dan fisioterapi.

p, blokquote 16,0,0,0,0 ->

Rawatan konservatif

Kawasan patah dibius dengan larutan novocaine. Tindakan selanjutnya doktor bergantung pada adanya bias, keparahan manifestasi klinikal:

p, blokquote 17,0,0,0,0 ->

  • Sekiranya tidak ada perpindahan, pad kain kasa diletakkan di kawasan axillary, fiksasi dilakukan dengan pembalut saputangan atau pembalut Dezo selama 3-4 minggu.
  • Sekiranya terdapat anjakan selepas anestesia, reposisi dilakukan. Tangan dibawa ke sisi dan dipusing ke luar, dipasang dengan serpihan pusing atau pelempar torakobrachial. Plaster dikeluarkan selepas 1-1.5 bulan.
  • Dengan edema yang ketara, pengumpulan darah pada sendi, daya tarikan rangka digunakan selama 2 minggu, kemudian imobilisasi dilakukan dengan menggunakan plaster cast.

Pembedahan

Campur tangan pembedahan ditunjukkan dalam kes-kes ketidakefektifan pengurangan konservatif, fraktur avulsion tubercle besar humerus dengan perpindahan sisa lebih dari 5 mm (untuk atlet dan orang-orang yang bekerja fizikal - lebih dari 3 mm), pelanggaran serpihan antara permukaan artikular. Serpihan tulang dipasang dengan skru atau gelung lapan dawai. Imobilisasi seterusnya biasanya tidak diperlukan. Luka sembuh dalam 10 hari.

p, blokquote 18,0,0,0,0 ->

Sekiranya patah tulang "cap" pada masa awal dan dengan perkembangan sindrom impingement dalam jangka masa panjang, akromioplasti anterior arthroscopic dilakukan bersama dengan pemulihan cuff rotator. Sekiranya terdapat perubahan cicatricial, lekatan dikeluarkan.

p, blokquote 19,0,0,0,0 ->

Fisioterapi

Latihan fisioterapi bermula dari hari-hari pertama selepas kecederaan. Senarai latihan ditentukan oleh tahap pemulihan:

p, blokquote 20,0,0,0,0 ->

  • Dari 2-3 hari. Memberikan pengaktifan metabolisme tempatan, mengekalkan kekuatan otot, mencegah perkembangan kontraksi. Kompleks terapi senaman merangkumi pergerakan putaran tangan, ketegangan statik kitaran dan kelonggaran pelbagai kumpulan otot anggota badan.
  • Dari 10-14 hari. Pesakit menaikkan siku dan memusingkannya ke luar, melakukan pergerakan aktif pada sendi siku. Dalam kes ini, rel pelepasan tidak dikeluarkan..
  • Dari 21 hari. Pesakit melakukan pergerakan aktif yang difasilitasi pada sendi bahu, terhad pada satah mendatar (tanpa menaikkan dan menurunkan anggota badan).
  • Selepas penyambungan terakhir. Mereka beralih ke latihan dengan objek (misalnya bola), latihan kekuatan (dengan dumbbells, pada simulator), dan kelas di kolam renang. Tujuannya adalah untuk mengembalikan fungsi anggota badan sepenuhnya, menguatkan otot dan ligamen.

p, blokquote 21,0,0,1,0 ->

Pada dua peringkat pertama, kompleks latihan dianjurkan untuk diulang setiap 2-3 jam. Selama tempoh pemulihan akhir, sudah cukup untuk belajar mengikut jadual biasa (2-3 kali seminggu).

p, blokquote 22,0,0,0,0 ->

Rawatan fisioterapi

Prosedur fisioterapi juga diresepkan dari hari-hari pertama setelah kerosakan pada tuberkel besar. Pemilihan kaedah ditentukan oleh tempoh pertumbuhan semula tisu tulang.

p, blokquote 23,0,0,0,0 ->

Tempoh penjanaan semulaTujuan fisioterapiKaedahBilangan sesiBerkalaTempoh sesi
Penyerapan semula edema dan hematomaPecutan penyerapan darah yang mengalir dan cecair edematousUHF4-5Setiap hariDari 5-7 minit pada awal hingga 8-10 minit pada akhir kursus
Magnetoterapi8-10Setiap hari15-20 minit
Percambahan sel tulangRangsangan peredaran darah tempatanTerapi laser8-15Setiap hari10-15 minit
CMT pada ganglia bersimpati8-12Setiap hari atau setiap hari3 minit dengan pelbagai jenis arus
Pembentukan pusat mineralisasiPengambilan mineral dalam tisuElektroforesis dengan larutan kalsium klorida, zink sulfat, magnesium sulfat, tembaga sulfat, dll..12-15Setiap hari atau setiap hari15-20 minit
Peleburan, penamatan imobilisasiPenghapusan atrofi otot dan kekejangan sendiAplikasi parafin-ozokerit10-12Setiap hari atau setiap hari20-30 minit
Terapi UHF12-14Setiap hari atau setiap hariTidak lebih dari 30 minit

Prosedur fisioterapi dijalankan di poliklinik atau hospital. Sekiranya alat yang sesuai tersedia, beberapa teknik, misalnya, terapi laser atau terapi UHF, dapat digunakan di rumah setelah berunding dengan traumatologist.

p, blokquote 24,0,0,0,0 ->

p, blokquote 25,0,0,0,0 ->

Massoterapi

Urut ditunjukkan untuk meningkatkan peredaran darah dan pemakanan tisu, merangsang proses metabolik tempatan, menghilangkan kesesakan limfa, mempercepat pertumbuhan semula, mencegah kontraksi dan atrofi otot. Masa permulaan pendedahan dipilih dengan mengambil kira sifat kecederaan:

p, blokquote 26,0,0,0,0 ->

  • Dengan kerosakan pada plexus brachial. Dilantik dari hari-hari pertama. Mereka mempunyai kesan getaran pada titik paravertebral di sepanjang plexus brachial, batang saraf utama, titik keluar dari saraf periferal.
  • Tiada kerosakan pada plexus brachial. Bermula 2-3 minggu selepas kecederaan. Pembalut imobilisasi tidak dikeluarkan. Otot deltoid diusap dan digosok, jika tidak ada rasa sakit, gerakan menepuk dan menyalut dilakukan.

Setelah melepaskan pembalut, ketegangan otot refleks tetap ada, dan rasa sakit dirasakan ketika bergerak. Relaksasi pasca isometrik, urutan jet bawah air, atau urutan bahu bawah air digunakan untuk merehatkan otot dan mengurangkan kesakitan. Kemudian dilakukan urutan anggota badan konvensional, dengan memberi perhatian khusus pada otot-otot putar bahu.

p, blokquote 27,0,0,0,0 ->

Masa pemulihan dan pemulihan

Sekiranya fraktur tuberus humerus yang lebih besar tanpa perpindahan, jangka masa pemulihan selepas penghentian fiksasi adalah 2-3 minggu, dengan patah tulang dengan perpindahan - 2-4 minggu. Cuti sakit ditutup masing-masing selepas 5-6 dan 8-10 minggu. Prognosisnya baik; pada kebanyakan pesakit, fungsi anggota badan pulih sepenuhnya. Hasil yang tidak baik adalah mungkin sekiranya tidak ada pengurangan, kerosakan saraf. Taktik rawatan yang dipilih dengan betul membolehkan anda memelihara fungsi anggota badan dan keupayaan bekerja dengan memulihkan kerja putaran bahu walaupun dengan kelumpuhan otot deltoid.

Punca dan gejala patah tulang besar humerus

Fraktur tuberus humerus yang lebih besar adalah keadaan patologi yang tidak begitu popular. Ia lebih jarang berlaku daripada patah leher pembedahan. Luka seperti ini biasanya dijumpai dengan kehelan bahu, tetapi boleh terjadi dengan sendirinya.

Kerana patah tuberkel besar, seseorang mengalami disfungsi anggota badan, kontraksi berterusan mula berkembang di sendi bahunya. Keadaan ini memerlukan tempoh pemulihan yang lama. Dalam kes ini, seseorang perlu menghabiskan beberapa minggu di hospital untuk terus berada di bawah kawalan doktor yang hadir. Amalan perubatan menunjukkan bahawa patah tulang boleh berlaku walaupun di rumah..

Pengelasan

Tubercle adalah proses kecil di mana sekumpulan otot melekat: supraspinatus, bulat kecil dan infraspinatus. Di bawah pengaruh faktor luaran, serpihan ini dipindahkan ke atas.

Kerana itu, dua jenis kerosakan boleh berlaku:

  • Kecederaan Kelas A. Kecederaan serupa berlaku akibat pukulan langsung ke lengan atas, boleh berlaku selepas jatuh. Statistik menunjukkan bahawa patah tulang ini berlaku terutamanya pada orang tua, kerana mereka mengalami kelemahan otot dan atrofi tisu di sekitarnya..
  • Kerosakan kelas A2. Ia dicirikan oleh mekanisme perkembangan yang sama, tetapi berlaku terutamanya setelah jatuh pada lengan yang terentang.
  • Kecederaan Kelas B. Berlaku akibat jatuh pada lengan yang terentang, tetapi berbeza dari yang sebelumnya disebabkan oleh perpindahan serpihan tulang.

Gejala

Sukar untuk mengenali patah tuberkel besar humerus. Untuk beberapa waktu, keadaan ini mungkin tidak dapat dinyatakan dengan cara apa pun. Kerana kekurangan bantuan tepat pada masanya, seseorang mengalami komplikasi serius.

Selalunya dimungkinkan untuk mendiagnosis patah tulang tuberus humerus yang lebih besar dengan manifestasi berikut:

  1. Beberapa jam setelah cedera pada seseorang, bahu menjadi tidak wajar;
  2. Sindrom nyeri akut terbentuk;
  3. Aktiviti fizikal sangat terhad;
  4. Bentuk bengkak dan keradangan di tempat kerosakan;
  5. Serpihan tulang dirasakan dengan sempurna;
  6. Tidak mungkin memusingkan bahu ke luar;
  7. Bentuk lebam dan hematoma.

Apabila gejala pertama muncul, anda harus menghubungi doktor anda secepat mungkin. Ingat, semakin cepat anda melakukan ini, semakin tinggi kemungkinan untuk menyingkirkan masalah tanpa komplikasi serius. Setelah melakukan diagnostik yang meluas, doktor akan menentukan rejimen rawatan yang paling berkesan, yang mana anda dapat pulih tanpa komplikasi..

Sebab-sebabnya

Fraktur tuberus humerus yang lebih besar adalah keadaan berbahaya yang jarang didiagnosis pada pesakit.

Situasi berikut mampu memprovokasi kejadiannya:

  • Jatuh pada lengan yang terentang;
  • Jatuh pada tangan yang ditekan ke badan;
  • Kecederaan semasa bermain sukan;
  • Akibat dari kemalangan jalan raya;
  • Kesan pada bahu dengan objek yang tumpul dan tajam.

Terdapat dua patah tuberkel yang lebih besar atau kehelan bahu. Dia bergantung sepenuhnya pada taktik rawatan. pakar moden selalu menentukan sifat kerosakan:

  1. Boleh dilepas - apabila lesi berlaku akibat ketegangan pada otot-otot pemutar putar;
  2. Apabila dimampatkan, tubercle menekan pada akromion atau proses artikular skapula.

Pertolongan cemas

Sekiranya sensasi menyakitkan yang teruk muncul di sendi bahu, kekurangan pergerakan sepenuhnya di tangan, anda harus segera menghubungi ambulans. Sekiranya ini tidak dapat dilakukan, pesakit mesti dihantar ke bilik kecemasan sendiri..

Pertolongan cemas merangkumi langkah-langkah berikut:

  • Hentikan pendarahan sekiranya berlaku patah tulang terbuka. Untuk melakukan ini, sapukan pembalut tekanan secara langsung pada kecederaan atau tourniquet di atas. Pastikan meletakkan nota semasa hemostat telah digunakan.
  • Untuk mengelakkan jangkitan dan bakteria masuk ke luka, sangat penting untuk membilasnya dengan antiseptik. Pada akhir prosedur, sapukan pembalut steril pada luka.
  • Betulkan lengan supaya orang itu tidak mengalami sensasi yang menyakitkan. Untuk ini, anda boleh menggunakan kaedah yang ada di tangan. Lengan perlu dibengkokkan pada siku dan dibawa ke dada.
  • Untuk melegakan kesakitan dan bengkak, anda boleh menggunakan bungkus ais ke kawasan yang terjejas..
  • Untuk mengelakkan berlakunya kejutan traumatik, segera berikan penghilang rasa sakit kepada pesakit. Tablet biasa Nurofen, Ibuprofen, Ketanov atau Nise juga sesuai..
  • Pantau keadaan badan sebelum ketibaan doktor.

Adalah sangat penting untuk bertindak dengan berhati-hati agar tidak menimbulkan kemudaratan tambahan kepada orang tersebut. Untuk melakukan ini, peraturan berikut harus dipatuhi:

  1. Dilarang keras menyesuaikan sendi bahu secara bebas;
  2. Jangan ubah kedudukan anggota badan, walaupun ke arah yang salah. Ini akan menyebabkan sensasi menyakitkan yang serius, boleh mengganggu peredaran darah;
  3. Sekiranya dari manipulasi anda sindrom kesakitan telah meningkat pada seseorang, ini bermaksud bahawa bantuan diberikan dengan tidak betul;
  4. Anda perlu menggunakan ais selama beberapa minit - jika anda membiarkannya lebih lama, radang dingin mungkin berlaku.

Rawatan

Dengan patah tuberkular humerus yang besar, seseorang selalu mengalami sindrom kesakitan yang kuat. Walaupun begitu, reaksi setiap organisma adalah individu. Orang lain harus melakukan segala yang mungkin untuk melumpuhkan anggota badan seseorang. Ini akan mencegah munculnya sensasi menyakitkan yang baru, dan juga mengurangkan kemungkinan perpindahan serpihan tulang. Sekiranya perlu, anda boleh memberikan ubat penahan sakit dengan ubat khas.

Selepas itu, perlu melumpuhkan anggota badan yang cedera. Untuk melakukan ini, serpihan dengan pembalut harus digunakan, yang akan memperbaiki tangan dalam keadaan tertentu. Perlu diingat bahawa ia harus dimiringkan ke sisi. Oleh itu, adalah mungkin untuk menormalkan aliran darah dan mencegah pembentukan hematoma..

Walau bagaimanapun, cuba perbaiki patah tulang itu sendiri - ini boleh menyebabkan kejutan trauma dan kerosakan pada serat saraf. Setelah pesakit dimasukkan ke hospital, mereka akan segera diberi pemeran. Selain itu, ubat-ubatan diresepkan yang menyumbang kepada pemulihan lebih cepat..

Pemulihan

Pemulihan adalah proses penting yang bergantung pada keadaan sendi bahu di masa depan. Adalah sangat penting untuk mengikuti semua kehendak doktor. Pertama sekali, perlu memberi rehat sepenuhnya pada tangan selama beberapa minggu. Ini diperlukan untuk penyatuan serpihan tulang yang betul dan lengkap. Perhatian khusus harus diberikan kepada diet anda. Ia harus kaya dengan kalsium, yang secara signifikan mempercepat kadar penyembuhan serpihan tulang.

Semasa tulang mula tumbuh bersama, perlu dilakukan aktiviti fizikal. Ini akan meningkatkan kerangka otot, mempercepat normalisasi kemahiran motor. Ingatlah untuk mengambil ubat anda seperti yang ditetapkan oleh doktor anda. Dengan bantuan mereka, anda bukan sahaja dapat mengurangkan kemungkinan komplikasi, tetapi juga menghilangkan sensasi yang menyakitkan..

Selalunya, rawatan ubat terdiri daripada persediaan anti-radang, analgesik dan vitamin..

Apabila serpihan tulang tumbuh bersama, pesakit dihantar ke pelbagai prosedur fisioterapi. Dengan bantuan mereka, adalah mungkin untuk mempercepat proses pemulihan dengan ketara, mereka mencegah perkembangan komplikasi.

Perlu diingat bahawa dengan pendekatan bersepadu, anda akan dapat pulih lebih cepat. Anda boleh menggunakan ubat tradisional yang meningkatkan kadar penyembuhan tulang. Tetapi pada masa yang sama, anda tidak boleh menggantinya dengan terapi ubat. Jika tidak, kemungkinan komplikasi sangat tinggi.

Kemungkinan komplikasi patah tulang dan pencegahannya

Sekiranya salah atau tidak tepat waktu untuk memberikan bantuan kepada seseorang, ada kemungkinan timbul akibat negatif berikut:

  • Kecederaan kepala panjang pada bisep brachii. Sekiranya pembedahan mereka berlaku, perlu dilakukan campur tangan pembedahan untuk menjahit elemen otot.
  • Tidak bersatu tuberkul dengan serpihan. Ini mungkin disebabkan oleh fiksasi anggota badan yang lemah atau pengurangan yang tidak mencukupi. Dalam kes ini, struktur logam dipasang..
  • Pembentukan myositis pengoksidaan - keadaan di mana kalsium disimpan di permukaan jahitan. Oleh kerana itu, osifikasi otot berlaku. Keadaan ini memerlukan campur tangan pembedahan wajib.
  • Kepekaan anggota badan terjejas. Selalunya berlaku dengan latar belakang kerosakan pada serat saraf. Koordinasi seseorang terganggu, dia tidak dapat melakukan tindakan biasa dengan anggota badan yang cedera.

Selalunya, selepas patah tulang besar humerus, seseorang mengalami arthrosis pasca-trauma. Ia dicirikan oleh sensasi menyakitkan yang kerap timbul akibat kerosakan pada tisu tulang rawan. Adalah sangat penting untuk menjalani pemulihan sepenuhnya, yang akan membantu melindungi daripada komplikasi..