Apa yang perlu dilakukan sekiranya lutut anda sakit selepas berlari?

Trauma

Latihan larian adalah bahagian penting dari CrossFit. Mereka mengembangkan sistem kardiovaskular, meningkatkan keupayaan vital paru-paru dan pada masa yang sama merangsang daya tahan dengan sempurna. Tetapi tidak setiap atlet boleh mendapat keuntungan daripada berlari. Ramai orang mengalami sakit kaki yang teruk yang hampir mustahil dihentikan semasa berlari. Mengapa lutut sakit semasa dan selepas berlari dan apa yang harus dilakukan mengenainya? Anda akan menerima jawapan terperinci untuk soalan ini dalam artikel kami..

Punca kesakitan

Pertama sekali, perlu diingat bahawa sakit lutut berbeza dari segi sensasi dan fokus keradangan. Disana ada:

  • sakit lutut;
  • kesakitan yang disebabkan oleh keseleo atau kerosakan pada ligamen;
  • penyakit yang berkaitan dengan kerosakan pada tendon;
  • penyakit sistemik.

Dan ini bukan senarai lengkap mengapa lutut sakit ketika berlari..

Pertama, pertimbangkan apa yang berlaku pada lutut anda ketika anda berlari. Dengan memahami proses-proses ini, lebih mudah untuk memahami penyebab sindrom kesakitan. Semasa berlari, lutut terdedah kepada tekanan yang serius. Mereka mengalami beban mampatan yang teruk dan bersifat impulsif. Setiap langkah yang anda ambil semasa berlari adalah "kejutan" yang dihantar dari pergelangan kaki ke lutut dan kemudian ke tulang belakang..

Catatan: sebahagian besarnya disebabkan oleh itu, orang yang berlebihan berat badan sangat tidak digalakkan untuk berjoging untuk menurunkan berat badan. Sebaliknya, lebih baik menggantinya dengan latihan di mana kaki tidak akan dipengaruhi oleh berat badan sepenuhnya..

Sekiranya berat badan anda kecil, maka beban berlebihan ini tidak akan menyebabkan komplikasi serius. Oleh itu, atlet muda jarang mengalami sakit lutut..

Tetapi mengapa betul-betul lutut, kerana sendi pergelangan kaki menerima beban yang paling besar? Ini semua mengenai titik lekatan tulang. Walaupun sendi pergelangan kaki menerima beban menegak sepanjang keseluruhan sendi, titik lekatan tulang di kawasan lutut menimbulkan sudut tekanan yang tidak wajar. Pada asasnya, setiap langkah yang anda lakukan adalah berusaha mematahkan lutut. Sudah tentu, dorongan ini tidak cukup untuk menyebabkan kecederaan yang sangat serius, tetapi pendedahan jangka panjang dalam bentuk dorongan berterusan boleh menyebabkan komplikasi serius..

Di samping itu, sakit lutut boleh disebabkan oleh kecederaan. Contohnya, jatuh. Jangan lupa bahawa sakit lutut itu sendiri mungkin tidak disebabkan oleh larian itu sendiri, tetapi, misalnya, oleh beban berlebihan yang dialami atlet semasa mencangkung, dll..

Bila boleh timbul?

Bilakah sakit lutut kerana berlari? Pertama sekali - semasa latihan berjalan itu sendiri. Kedua, rasa sakit seperti itu boleh berlaku jika ada tempat duduk yang berat, atau bahkan berat badan, semasa latihan WOD anda sebelum menjalankan latihan..

Kadang-kadang lutut sakit bukan ketika berlari, tetapi selepas. Kenapa ini terjadi? Semuanya sangat sederhana. Badan kita berada dalam keadaan tertekan semasa latihan. Sebarang tekanan menyuntik hormon kumpulan adrenalin ke dalam darah kita. Dan adrenalin bukan sahaja perangsang yang kuat, tetapi juga penghilang rasa sakit yang cukup berkesan..

Selain itu, setelah berlari, tubuh memulakan proses pemulihan, yang boleh menyebabkan sindrom kesakitan. Perlu diingat bahawa walaupun anda berhenti berlari, kaki anda masih dapat mengambil bahagian terbesar semasa latihan crossfit atau berjalan. Maksudnya, tidak ada jawaban pasti untuk persoalan mengapa lutut sakit setelah berlari. Tetapi kemungkinan besar, ia adalah beban berlebihan atau kecederaan..

Cara menghentikan kesakitan berjalan

Sekiranya anda mengetahui mengapa lutut anda sakit semasa berlari, anda boleh menghentikan sindrom kesakitan pada waktunya. Tetapi bagaimana jika kesakitan sudah berlaku? Pertama, hilangkan sumber kesakitan utama - senaman berjalan itu sendiri. Kemudian gunakan kasut dan pendakap lutut yang betul. Pendakap lutut dalam kombinasi dengan penghilang rasa sakit akan melegakan sakit lutut dalam jangka pendek. Namun, ingat bahawa peranti sangat membataskan jarak pergerakan: anda tidak mungkin dapat mencapai kelajuan maksimum semasa berjalan..

Penting: jika anda mengalami kesakitan semasa berlari, kami sangat tidak menggalakkan penggunaan ubat penghilang rasa sakit. Pengecualian adalah keadaan ketika sakit lutut menangkap anda tepat semasa pertandingan.

Apa yang perlu dilakukan dengan sindrom kesakitan kronik?

Catatan: bahagian ini hanya untuk tujuan maklumat. Sekiranya anda mengalami kesakitan kronik semasa berlari, kami sangat mengesyorkan agar anda berjumpa dengan doktor anda dan menjalani pemeriksaan diagnostik yang lengkap untuk mengenal pasti punca sebenar sindrom kesakitan..

Sekiranya terdapat kesakitan yang berterusan pada sendi lutut setelah berlari, disarankan untuk menentukan jenis kerosakan terlebih dahulu. Sekiranya ini disebabkan oleh kejatuhan, maka berhenti untuk sementara waktu. Sekiranya ia disebabkan oleh beban berlebihan, penggunaan pendakap lutut dapat membantu..

Selalunya, pendakap lutut membantu bukan sahaja melegakan simptom, tetapi juga memperbaiki kawasan yang rosak dari masa ke masa. Sebagai tambahan, jika kesakitan berterusan berlaku, perlu mengambil mineral, khususnya kalsium. Sekiranya anda menggunakan ubat-ubatan yang mengeringkan ligamen dan cecair sendi anda dengan satu atau lain cara, disarankan agar anda berhenti menggunakannya..

Ubat ini termasuk:

  • diuretik;
  • termogenik;
  • beberapa jenis AAS.

Walau bagaimanapun, adalah perlu untuk menentukan penyebab sakit lutut sebelum beralih ke kaedah radikal. Kadang-kadang sakit lutut menunjukkan kecederaan serius pada tendon dan ligamen. Ini adalah masalah biasa yang sering diabaikan oleh atlet CrossFit profesional semasa musim pertandingan..

Pencegahan

Pencegahan terbaik untuk sakit lutut tidak berjalan Walau bagaimanapun, jika program anda melibatkan beban berterusan, berhati-hati.

Langkah pencegahanBagaimana ia membantu?
Pendakap lututDianjurkan untuk memakainya bukan hanya semasa berlari, tetapi juga semasa latihan dengan beban menegak. Ia mengurangkan geseran pada sendi lutut, memelihara ligamen dan tendon.
Kasut penyerap kasutKasut bantal mengurangkan momentum yang berkaitan dengan senaman berlari. Sebenarnya, solnya menyerap seluruh dorongan kejutan, yang, dengan cara yang lembut, mengalihkan dorongan yang lebih lembut ke seluruh badan. Kasut sedemikian melindungi bukan sahaja lutut, tetapi juga tulang belakang..
Mengambil vitamin dan mineralSelalunya, semasa pengeringan dan mengambil ubat khas, tubuh kekurangan vitamin dan mineral, terutama kalsium, yang mempengaruhi keadaan tulang. Mengambil kompleks vitamin dan mineral menyelesaikan masalah ini.
Mengurangkan intensiti latihan larianberjoging sering digunakan sebagai kaedah menurunkan berat badan. Pada masa yang sama, intensiti dan tempoh latihan larian melebihi norma yang dibenarkan. Sekiranya pengkhususan utama anda tidak mencapai kepantasan dan ketahanan maksimum dalam latihan larian, disarankan untuk mengurangkan intensiti larian anda..
Mengambil ubat khasTerdapat prosedur perubatan dan ubat khas yang meningkatkan kekuatan sendi dan ligamen. Bercakap dengan doktor anda sebelum mengambil ubat ini..
Penghentian latihan larian sementaraAnda tidak boleh menggunakan joging sebagai alat penurunan berat badan. Dalam kebanyakan kes, cukup kardio dengan latihan lain, sama ada pelatih elips atau berbasikal..
Mengurangkan berat badan sendiriSekiranya anda berlebihan berat badan, kembalikan semula nilainya - ini akan mengurangkan beban pada sendi lutut, ligamen dan tendon.

Hasil

Jadi, kasut pelindung dan pembalut mampatan adalah:

  • pencegahan sakit lutut;
  • rawatan penyebab gejala kesakitan;
  • cara kecemasan untuk melegakan kesakitan.

Sentiasa gunakan alas lutut dan kasut larian khas, jadi anda pasti akan memastikan diri anda daripada impuls kejutan yang berlaku semasa berlari.

Tidak mustahil untuk menjawab dengan tegas persoalan mengapa lutut sakit akibat berlari. Sekiranya sakit jangka pendek, ini semua berkaitan dengan kasut atau beban berlebihan. Sekiranya kronik, anda mungkin mengalami masalah yang lebih serius. Ingat: jika anda baru mula menderita sakit lutut semasa berlari, lebih mudah untuk menghapuskan penyebabnya, dan tidak memulakan patologi sehingga terlambat.

Punca sakit lutut selepas berlari dan cara menghilangkannya

Sensasi menyakitkan di lutut semasa dan selepas berlari agak biasa, dan terutama sering dihadapi oleh mereka yang tidak pernah terlibat dalam sukan sebelumnya. Jadi mengapa lutut sakit ketika berlari, dan apa yang harus dilakukan dalam keadaan ini? Masalahnya adalah bahawa sendi lutut mempunyai struktur yang agak kompleks, apalagi, ia sering mengalami beban serius, yang meningkat semasa berlari. Di samping itu, kesakitan di kawasan ini boleh berlaku bukan sahaja disebabkan oleh perubahan patologi pada sendi, tetapi juga setelah kecederaan pada alat ligamen. Sebagai akibat dari beban, keradangan, yang tidak disangka oleh orang itu, boleh bertambah buruk.

Lutut sakit selepas berlari: sebab

Ramai orang tertanya-tanya mengapa lutut mereka sakit akibat berlari, walaupun dalam keadaan tenang tidak ada masalah dengan mereka. Ketidakselesaan berjalan disebabkan kerosakan pada meniskus, tulang rawan bulat di lutut. Ia melekat pada tisu tulang rawan penghubung melalui radas ligamen. Berjongkok atau berpusing sesekali boleh menyebabkan ligamen pecah dan mengakibatkan kesakitan yang teruk. Lama kelamaan, lutut membengkak dan ini boleh mengganggu berjalan.

Juga, sakit lutut semasa berlari boleh menjadi akibat patela yang terkeluar. Ini adalah kecederaan yang agak biasa di kalangan pelari dan, untungnya, tidak mempunyai akibat yang sangat buruk. Tetapi jika dislokasi lutut berlaku secara sistematik, maka ligamen peregangan artikulasi, dan lutut kehilangan kestabilan, dari ini kecederaan dapat berulang berulang. Dalam kes ini, sakit lutut selepas berlari akan dapat difahami..

Sebab lain mengapa lutut sakit ketika berlari adalah koyakan atau keseleo pada tisu ligamen. Kerosakan sifat ini selalunya disebabkan oleh aktiviti fizikal atau kecederaan yang aktif. Pada masa yang sama, seseorang mungkin merasa sakit akut, lutut cenderung membengkak, pergerakan mungkin terhad, dan ketika sendi disentuh, rasa tidak selesa yang teruk.

Kesakitan selepas aktiviti fizikal boleh menjadi akibat daripada proses patologi seperti itu:

  • artritis;
  • arthrosis;
  • tendinitis;
  • reumatik;
  • sinovitis;
  • bursitis;
  • periarthritis dan penyakit lain yang bersifat rematik.

Manifestasi kesakitan dapat dipicu oleh gangguan vaskular sistem darah yang memberi makan lutut. Tetapi ketidakselesaan dalam kes ini akan berubah-ubah, tanpa penyetempatan tertentu, dan mereka akan hilang sendiri, tanpa analgesik.

Selalunya fenomena ini menampakkan diri pada masa remaja. Saluran darah tumbuh lebih perlahan dalam tempoh ini daripada tulang. Kesakitan di saluran mungkin terjadi jika terdapat plak kolesterol di arteri yang memberi makan lutut. Mereka cenderung mengurangkan lumen kapal dan mengganggu aliran darah normal ke tisu..

Ciri-ciri teknik berlari dan sakit lutut

Selalunya, jawapan kepada persoalan mengapa lutut anda sakit selepas berlari harus dicari bagaimana dan di mana anda berlari. Ini adalah faktor berikut:

  • Ketika berjalan di permukaan yang bergelombang, melintasi dan tidak rata lainnya, bebannya diagihkan secara tidak rata, akibatnya mikrotraum mungkin terjadi yang boleh menyebabkan rasa sakit di lutut dan sejumlah keradangan kronik.
  • Teknik larian yang tidak betul. Ketidakselesaan pada sendi lutut boleh menjadi akibat berlari dengan kaki terbalik dan teknik yang tidak baik. Pada masa yang sama, lutut kurang diserap, beban menegak meningkat, akibatnya tisu sentiasa diperah.
  • Sekiranya kaki diposisikan dengan tidak betul, misalnya, dengan kaki rata, lutut terasa sakit ketika berlari. Kaki yang rata tidak membenarkan kaki naik, oleh itu beban di lutut meningkat dengan ketara.
  • Kasut yang salah. Sekiranya kasut berjalan terlalu longgar atau ketat atau tidak memberikan sokongan yang mencukupi, artikulasi tidak akan berfungsi dengan baik, menyebabkan kerosakan dan sakit lutut..
  • Kekurangan pemanasan. Sekiranya anda mula berlari tanpa persiapan, otot akan berfungsi tidak rata, dan ini akan mengganggu pergerakan sendi yang normal, meningkatkan risiko kecederaan dengan ketara.

Lutut sakit semasa berlari: apa yang perlu dilakukan?

Sekiranya terdapat sakit akut di lutut, maka anda perlu memberi rehat sendi. Adalah disyorkan untuk memperbaikinya dengan menggunakan pembalut atau pembalut elastik. Kompres sejuk juga akan membantu mengurangkan rasa sakit sedikit. Namun, semasa membuat kompres ais, bungkus pad pemanas atau beg dalam beberapa jenis bahan untuk mengelakkan radang dingin pada kulit. Simpan ais tidak lebih dari 15 minit, kemudian berehat sejam dan ulangi prosedur sekali lagi. Juga penting untuk meletakkan lutut pada kedudukan yang selesa di atas paras badan. Sekiranya semua prosedur ini tidak membantu, masuk akal untuk mengambil ubat anestetik..

Di samping itu, walaupun gejala hilang, pastikan anda berjumpa dengan pakar, kerana ketidakselesaan di lutut boleh menjadi gejala penyakit serius..

Seorang pakar, semasa berunding, akan menentukan kemungkinan faktor berlakunya kesakitan, akan memberi cadangan mengenai pembetulan rejim latihan.

Dalam beberapa kes, doktor menetapkan chondroprotectors - ubat yang merangkumi kondroitin dan glukosamin. Bahan ini membantu ligamen dan sendi pulih.

Doktor anda juga boleh mengesyorkan agar anda selalu menggunakan pembalut atau pembalut elastik, potongan khas untuk sendi lutut agar tidak rehat. Kompres dan krim hangat dengan kesan pemanasan mempercepat proses metabolik di kawasan yang rosak..

Mencegah sakit lutut selepas berlari

Untuk mengelakkan kesakitan di bawah lutut selepas dan semasa berlari, ikuti panduan berikut:

  • Dianjurkan untuk berjalan di permukaan rata sehingga beban pada sendi lutut sama. Lapisan getah sangat sesuai. Batu lorong dan aspal terlalu keras dan boleh meningkatkan tekanan pada tulang belakang dan kaki.
  • Ingat teknik larian yang betul: kaki harus diletakkan lurus, kemudian lakukan gulungan halus dari tumit ke kaki.
  • Gunakan kasut lari yang betul. Pilih kasut yang bersaiz sesuai, dengan tumit yang kaku dan kaki yang lentur, tidak ketat atau terlalu longgar. Renda mereka tidak terlalu ketat.
  • Ingatlah untuk memanaskan badan dan meregangkan badan sebelum bersenam.
  • Pantau masa dan intensiti berjalan anda. Anda tidak perlu memberikan beban maksimum kepada diri anda dengan segera. Mulakan kecil dan bina sedikit demi sedikit. Beban yang berlebihan dapat memprovokasi ketegangan tisu otot, dan berjalan terlalu lama akan memberikan beban yang berat pada sendi, yang mana ia dapat bertindak balas dengan rasa sakit.
  • Penting untuk bernafas dengan betul semasa bersenam. Nafas mesti lancar, dengan jumlah penyedutan dan pernafasan yang sama. Buat penekanan utama pada pernafasan yang lancar - ia memberikan pengudaraan dalaman yang baik.

Berlari berguna dan berkesan untuk bentuk badan dan kesihatan, tetapi sangat penting untuk menjaga kewarasan dan memberi diri anda beban yang sederhana, meningkatkannya secara beransur-ansur. Sekiranya anda merasa tidak selesa di lutut, pastikan untuk memikirkan apa sebabnya, dan hubungi pakar untuk mengelakkan akibat yang tidak menyenangkan secepat mungkin..

Lutut sakit selepas berlari: mengembara ke doktor atau menyelesaikan masalah sendiri?

Situasi ketika lutut sakit setelah berlari sudah biasa oleh banyak atlet, terutama mereka yang lebih suka jarak jauh. Dalam dunia perubatan sukan bahkan ada nama kolektif untuk masalah ini - "lutut pelari." Apa yang ada di sebalik diagnosis ini, apabila seorang atlet mula bimbang dan bagaimana mencegah kesakitan - artikel ini adalah mengenai perkara ini.!

Punca sakit lutut

Sebelum mengetahui apa yang harus dilakukan, mari cari tahu mengapa lutut boleh sakit setelah berlari. Penyebabnya tidak selalu trauma atau penyakit serius, tetapi gejala tidak boleh diabaikan.

Mari kita ingat apa itu lutut. Ini adalah salah satu sendi yang paling sukar di dalam tubuh manusia, yang membawa beban yang luar biasa. Sendi menghubungkan paha dan kaki bawah dan bertanggungjawab untuk pergerakan umum anggota bawah. Reka bentuknya unik - ia dapat menahan berat badan manusia dengan lembut, dan tidak hanya dalam keadaan rehat, tetapi juga di bawah beban. Semasa larian, yang terakhir meningkat dengan pesat.

Mari kita ketahui 3 kumpulan sebab mengapa lutut sakit selepas berlari atau berlatih:

  • Proses patologi pada sendi;
  • Kerosakan pada alat ligamen;
  • Proses keradangan di patella.

Penyebab sakit lutut selepas berlari adalah disebabkan oleh senaman yang berlebihan. Atlet mengabaikan kesakitan, terus berlatih, sehingga memperburuk keadaan. Pilihan lain adalah ketidakpatuhan teknik lari, kasut yang tidak selesa, tanah yang tidak rata.

Kami mencadangkan untuk mendedahkan kumpulan ini dan menyenaraikan semua situasi yang mungkin disebabkan atlet mengalami sakit lutut.

  1. Kecederaan meniskus. Ini adalah tulang rawan nipis yang bertanggungjawab untuk melindung dan menstabilkan sendi. Sekiranya lutut anda sakit dari dalam setelah berlari, anda boleh meregangkan, atau lebih teruk lagi, merobek meniskus. Dalam kes ini, pada mulanya, sakit akut dirasakan, kemudian kaki membengkak, menjadi sukar untuk memijaknya.
  2. Kehilangan patela. Sebab biasa bahawa banyak pelari tahu secara langsung. Ngomong-ngomong, sakit inilah yang cenderung mereka abaikan, kerana intensiti yang rendah. Disalahkan kerana keletihan atau berlebihan. Gejala dengan cepat berlalu, sebagai peraturan, dengan latihan seterusnya, dan atlet, seolah-olah tidak ada yang berlaku, terus berlatih. Hasil daripada dislokasi sistematik, ligamen meregang dan lutut menjadi kurang stabil. Risiko kecederaan serius meningkat dengan ketara.
  3. Apabila lutut luar sakit setelah berlari, ada kemungkinan kerosakan pada ligamen lateral atau cagaran.
  4. Pemula sering mencari jawapan untuk soalan - mengapa kaki mereka sakit di bawah lutut di hadapan selepas berlari? Penyetempatan ini mungkin disebabkan oleh keradangan periosteum (periosteum). Periosteum adalah filem paling nipis yang menyelimuti tulang. Hasil daripada teknik berjalan yang tidak betul, filem ini melepaskan diri dari pangkal dan menjadi radang. Lelaki mengalami sakit lutut.
  5. Apabila pelbagai ligamen pada sendi diregangkan atau terkoyak, rasa sakit dapat dilokalisasikan di tempat yang berbeza. Kaki seseorang sakit setelah berlari di atas lutut di depan, yang lain - di dalam, dan yang lain - dari dalam. Tanda-tanda kecederaan yang biasa adalah pembengkakan teruk, rasa sakit dengan tenaga dan sentuhan, keterbatasan pergerakan..
  6. Masalahnya tidak selalu terletak pada alat ligamen. Kadang-kadang lutut sakit kerana penyakit reumatik patologi: arthritis, arthrosis, periarthritis, rematik, bursitis, sinovitis, tendinitis. Penyakit sendi lutut hanya boleh dirawat di bawah pengawasan perubatan.
  7. Sekiranya anda merasakan bahawa tulang di bawah lutut sakit setelah berlari, ia mungkin disebabkan oleh bekalan darah yang tidak mencukupi ke bahagian lutut. Dengan gangguan vaskular seperti itu, rasa sakit biasanya lemah, dari lokasi yang tidak diketahui. Terasa seperti tisu lembut sakit, tetapi pada masa yang sama, tulang terasa sakit. Selalunya, remaja yang memasuki fasa pertumbuhan aktif mengadu mengenai gejala seperti itu. Kapal tidak mempunyai masa untuk tumbuh dengan kadar yang sama dengan kerangka memanjang.

Sebagai tambahan kepada kecederaan dan penyakit, lutut boleh sakit kerana ketidaksediaan umum atlet dan organisasi joging yang buruk:

  • Tanah tidak selamat - tidak rata, bergelombang, atau sebaliknya, aspal atau konkrit. Tanah yang sesuai untuk larian yang selamat - permukaan khas di trek joging atau jalan semula jadi tanpa halangan;
  • Teknik larian yang tidak betul - penempatan kaki atau kedudukan badan yang salah. Akibatnya, beban pada sendi meningkat dan lutut sakit;
  • Kaki rata - berlari dengan ciri genetik struktur kaki ini membebani lutut;
  • Kasut buruk - ketat, tidak membetulkan kaki, berat, tidak saiz, dan lain-lain;
  • Mengabaikan pemanasan.

Apa yang perlu dilakukan dan bila berjumpa doktor?

Sekarang kita akan menganalisis apa yang harus dilakukan jika lutut sakit setelah berlari. Seperti yang anda fahami, mengabaikan gejala itu pasti membawa kepada akibat yang lebih serius, dan oleh itu, anda harus segera bertindak balas.

  1. Untuk sakit akut dan tiba-tiba tepat semasa atau sejurus selepas berlari, sendi harus bergerak. Betulkan dengan pembalut elastik dan pastikan rehat;
  2. Bagaimana jika sakit lutut selepas berlari begitu teruk sehingga tidak dapat ditoleransi? Sapukan kompres sejuk selama seperempat jam.
  3. Ramai yang berusaha mencari maklumat mengenai cara mengotorkan tempat yang sakit. Kami mengesyorkan gel penghilang rasa sakit anti-radang berikut - Voltaren, Analgos, Diclofenac, Dolobene dan analognya. Jangan lupa bahawa ubat ini hanya melegakan gejala tempatan, tanpa menghilangkan penyebabnya..
  4. Duduk atau berbaring dengan kaki lebih tinggi daripada batang badan anda;
  5. Walaupun kaki tidak lagi sakit selepas manipulasi ini, ada baiknya membuat temu janji dengan pakar bedah ortopedik.

Sekarang mari kita pertimbangkan apa yang harus dilakukan jika lutut sakit selepas setiap larian, secara sistematik, iaitu, terdapat risiko mengembangkan patologi kronik:

  1. Sudah tentu, perkara pertama yang perlu dilakukan adalah berjumpa doktor. Dia akan memutuskan keberkesanan menetapkan ubat chondroprotective yang memulihkan ligamen dan sendi;
  2. Adalah wajar untuk menghentikan latihan untuk sementara waktu, dan dalam kehidupan biasa, pakai pembalut elastik;
  3. Kompres hangat atau salap pemanasan boleh digunakan seperti yang diarahkan oleh doktor;
  4. Berjoging boleh dilanjutkan hanya dengan izin doktor yang merawat.

Pencegahan

Kami tahu apa yang harus dilakukan dengan sakit lutut setelah berlari, serta penyebab gejala ini. Sekarang kita akan menyenaraikan langkah pencegahan secara ringkas:

  • Pilih tanah semula jadi yang rata untuk larian anda. Tanah yang terlalu keras, atau sebaliknya, sangat lembut, meningkatkan risiko kecederaan.
  • Kekalkan kedudukan kaki yang betul - gulung dari tumit ke kaki, kaki lurus, jangan masuk atau keluar.
  • Melabur dalam kasut lari yang berkualiti. Harap maklum bahawa setiap musim mempunyai kasut sendiri. Contohnya, ada kasut khas untuk musim sejuk;
  • Tetapkan beban yang mencukupi untuk diri sendiri, jangan naikkannya secara tiba-tiba;
  • Jangan sekali-kali menghilangkan pemanasan dan penyejukan.

Seperti yang anda lihat, peraturannya sama sekali tidak rumit, tetapi secara signifikan mengurangkan risiko mengembangkan patologi kompleks. Sudah tentu, anda boleh cedera dengan mengikuti cadangan ini - kadang-kadang, sayangnya, satu gerakan yang canggung sudah cukup. Kerikil di bawah kaki.

Ingat, rawatan dalam keadaan di mana lutut sakit setelah berlari hanya diresepkan oleh doktor. Jangan mempercayai kesihatan anda kepada Internet dan penasihat yang jahil. Sekiranya anda ingin berlari menjadi kebiasaan kegemaran dan seumur hidup anda, jangan mengabaikan isyarat tubuh anda. Sekiranya ia menyakitkan, maka anda perlu mengetahui sebabnya! sihat.

Bagaimana beban berjalan mempengaruhi sendi

Semasa berlari, sendi mengalami tekanan yang meningkat. Namun, tidak semua orang menghadapi masalah setelah berlari. Ada yang mengadu sakit sendi, yang lain tidak menyedari perbezaannya. Mari kita fikirkan apakah bahaya berlari dan adakah ia wujud sama sekali.

Berjoging berbahaya untuk sendi

Selalu ada bahaya pada sendi semasa melakukan aktiviti fizikal yang aktif. Semasa larian, beban meningkat. Apabila seseorang memberi penekanan pada satu kaki, dia memindahkan berat badannya ke sana. Sendi lutut menerima bahagian kejutan dari beban ini - yang paling aktif terancam..

Di satu pihak, proses serupa berlaku semasa berjalan. Berat badan lebih tinggi daripada satu kaki, kemudian dengan yang lain, tetapi berat badan yang lebih cepat merosakkan sendi. Ini disebabkan oleh fakta bahawa jisim badan dikalikan dengan kekuatan pecutan. Dan semakin cepat kita berjalan, kesan negatif akan semakin ketara, ketika beban meningkat.

Juga perlu untuk mempertimbangkan fakta bahawa joging boleh berbeza - joging, sukan, langkah lebar, dengan elemen kompleks, klasik. Semasa membuat sokongan pada satu kaki, seseorang meletakkan beban pada sendi yang berlainan dan sistem muskuloskeletal. Semakin lama, semakin banyak sokongan, semakin banyak masa yang diperlukan untuk melakukan aksi. Ini mewujudkan keadaan untuk meningkatkan beban.

Larian paling selamat adalah perlahan, dengan langkah kecil. Dalam kes ini, sendi mengalami kemusnahan yang kurang kuat, risiko proses keradangan dikurangkan..

Berlari tidak hanya membahayakan lutut, tetapi juga sendi pinggul. Sendi lain mengalami tekanan yang lebih sedikit, walaupun dalam keadaan apa pun ia akan meningkat, kerana tekanannya selalu tinggi semasa berlari.

Semakin besar berat badan seseorang, semakin kuat beban pada sistem muskuloskeletal. Seseorang seberat 60 kg, dengan mengambil kira daya pecutan, akan "memakai" sendi lebih perlahan daripada orang yang beratnya 120 kg. Oleh itu, bagi orang yang mempunyai berat badan lebih daripada purata, ada pilihan alternatif untuk hobi aktif. Ia boleh berjalan cepat atau berlari perlahan dengan lutut dan pergelangan kaki yang diperkuat..

Lari dan sendi lutut

Seperti yang telah dinyatakan, sendi lutut dikenakan beban yang paling aktif semasa berlari. Walau bagaimanapun, keamatannya boleh berbeza-beza. Pertimbangkan faktor-faktor yang mempengaruhi tahap kecederaan lutut semasa berlari:

Kelajuan perjalanan. Jisim badan didarabkan dengan daya pecutan. Oleh itu, semakin cepat anda berjalan, semakin aktif beban. Kelajuan rendah dan sederhana kurang memudaratkan sendi lutut. Sebagai peraturan, joging dianggap kecepatan pergerakan 8 km / jam, tetapi teknik pelaksanaan juga memainkan peranan penting, kerana Anda dapat berjalan dengan cepat dengan kecepatan yang sama.

Kasut yang dipasang dengan tidak betul. Untuk berlari, anda perlu memilih kasut berlari khas yang memberikan penyerapan kejutan, cengkaman kaki berkualiti tinggi dengan permukaan tanah atau lantai. Tugas kasut adalah mengetatkan kaki pada kedudukan tertentu.

Ciri-ciri struktur sendi. Sebilangan orang mempunyai sendi yang lebih kuat daripada yang lain. Seseorang telah menjalani sepanjang hidupnya dan secara praktiknya tidak mengalami masalah dengan lutut, sementara seseorang selalu mengalami kesakitan. Para saintis dan doktor tidak dapat mengatakan dengan pasti apa sebenarnya faktor asas yang mempengaruhi struktur dan ketahanan tisu sendi terhadap tekanan. Menurut pelbagai versi, ini adalah kualiti air, udara, pemakanan, ciri gaya hidup, pergerakan.

Teknik pelaksanaan. Banyak bergantung pada kedudukan kaki. Anda tidak boleh "memukul" kaki anda di lantai sambil berlari, anda perlu menggerakkan kaki anda dengan lancar, menggulung kaki anda dari tumit ke kaki. Ramai yang tidak menyangka bahawa mereka meningkatkan beban pada sendi hanya kerana mereka melompat ke seluruh kaki sekaligus, dan tidak bermula dari tumit dengan lancar dan sedikit demi sedikit.

Apa yang perlu dilakukan untuk mengurangkan kerosakan pada sendi lutut semasa berlari:

Pilih kasut yang sesuai. Kasut larian boleh didapati di kedai sukan. Mereka dihasilkan oleh jenama yang mengeluarkan barang sukan. Pemasangan pergelangan kaki yang selamat adalah penting, begitu juga sejauh mana memikirkan tahap kekakuan tapak, sol, kenaikan platform.
Gunakan pendakap, ortosis, korset ortopedik, dan produk lain yang berkaitan untuk membantu mengikat sendi pada kedudukan yang betul. Ini berpotensi mengurangkan tekanan, mengurangkan kemungkinan keradangan setelah berlari, dan memudahkan pergerakan..
Perhatikan bagaimana anda meletakkan kaki anda. Beban tidak hanya jatuh pada tumit. Masuk ke permukaan dengan lancar, segera gerakkan kaki anda, angkat dengan lembut. Jangan lutut. Ikuti teknik - ia akan membantu melindungi daripada proses keradangan.
Makan dengan betul, minum air yang disucikan dengan kandungan komponen bermanfaat yang tinggi. Elakkan air dari penyejuk - biasanya, ia masuk dalam botol plastik yang sama, yang secara beransur-ansur mula mengeluarkan racun ke dalam cecair. Menurut banyak doktor, ini adalah salah satu sebab pemusnahan tisu sendi dan tulang yang terlalu awal..

Kesan berlari pada sendi

Pemusnahan tisu. Salah satu masalah biasa ialah arthrosis, di mana tulang rawan menjadi lebih kurus.
Proses keradangan. Kami tidak selalu membicarakan arthritis, kerana ia mempunyai asal usul yang lebih dalam, tetapi juga setelah berlari, keradangan dapat terjadi kerana peningkatan kesan pada tisu..

Cara menyelesaikan masalah sakit lutut jika ia disebabkan oleh berlari:

  • gunakan salap yang mempunyai kesan anti-radang;
  • minum lebih banyak air bersih;
  • mengurangkan beban pada kaki anda selama beberapa hari;
  • menghirup udara yang lebih segar;
  • memakai kasut pemasangan;
  • Pakai pendakap lutut dan buku lali
  • menguatkan otot;
  • juga membantu untuk pulih dari kecederaan.

Berlari dan sendi pinggul

Sendi pinggul juga mengalami tekanan yang meningkat ketika berlari. Namun, pukulan utama jatuh tepat pada bahagian lutut. Peraturan yang berlaku untuk berlari juga berlaku untuk pinggul. Sukar untuk membetulkan pelvis dengan pembalut. Dianjurkan untuk menjaga punggung lurus, jangan bengkok ke satu sisi, belakang atau ke depan.

Tisu otot yang lemah, tidak disiapkan untuk peningkatan beban, tidak tahan dan memindahkannya ke sendi, sehingga menimbulkan keradangan dan pemusnahan aktif. Untuk mengelakkan ini, disarankan untuk memantau postur tubuh, menguatkan otot punggung, kumpulan gluteal - ini akan membantu mengurangkan kerosakan pada kawasan pinggul semasa berlari..

Mengapa sendi sakit selepas berlari atau semasa berlari

Sendi adalah ruang yang berisi cecair antara tulang, dikumpulkan dalam kapsul dan ligamen. Lapisan mengandungi cecair sinovial. Dialah yang bertanggungjawab untuk susut nilai..

Apabila seseorang berjalan, cecair sinovial dimakan lebih cepat. Kekurangannya menimbulkan geseran aktif, yang menjadi penyebab keradangan dan kehancuran. Semakin kuat bebannya, semakin tinggi risiko penyakit sendi. Sinovium cedera, meradang, kerana sendi mula sakit, fungsi mereka berkurang, memakai semakin cepat.

Jaga diri anda dan jalankan dengan betul!

Mengapa lutut sakit setelah berlari

Sakit lutut selepas berlari bukanlah perkara biasa, tetapi masalah yang sangat mendesak bagi sebilangan besar orang yang gemar berjoging. Wartawan kami Anna Inkova menghubungi Vladimir Demchenko, seorang doktor osteopati, doktor sukan CSKA PHC, untuk mengetahui bukan sahaja mengapa lutut sakit setelah berlari, tetapi juga apa yang harus dilakukan untuk mengelakkannya..

Lutut Pelari, Lutut Jumper, dan Lutut Pelumba

Lutut pelari adalah istilah kolektif yang menyembunyikan pelbagai penyakit. Ini bukan diagnosis perubatan. Selalunya, lutut pelari merujuk kepada sindrom patellofemoral. Juga disebut "lutut pelari" adalah sindrom IT Band atau sindrom saluran iliotibial.

Pada orang yang berlari, terdapat beberapa keadaan lain yang sangat biasa: "lutut jumper", atau tendonitis ligamen patellar sendiri, dan "lutut penunggang basikal," atau tendinitis kaki angsa. Dengan penyakit ini, pelari paling kerap dirawat kerana sakit pada sendi lutut..

Gejala

Dalam sindrom patellofemoral, kesakitan berlaku di dalam dan di bawah patela. Bukan di bawah, tetapi di dalamnya - "dari bawah dari dalam". Kadang-kadang terdapat sedikit di sepanjang tepi luar atau dalam patela. Rasa sakit - agak teruk - bermula semasa berlari, biasanya tepat pada awal latihan.

Sekiranya kita bercakap mengenai masalah ligamen patela sendiri, atau mengenai "lutut jumper", ini juga sakit pada bahagian anterior sendi lutut, tetapi tidak di cawan itu sendiri, tetapi tepat di bawahnya, di bawah. Terdapat apa yang disebut ligamen patellar sendiri, praktikalnya merupakan perpanjangan tendon quadriceps. Dan dia akan sakit di bawah lutut, sakit akan berlaku semasa latihan dan keesokan harinya. Mereka menjadi agak kuat ketika memecut, berlari ke bawah dan keesokan harinya ketika berjalan menuruni tangga.

Ciri khas kesakitan pada sindrom saluran iliotibial adalah di bahagian tengah sendi lutut di luar. Kesakitan (bahkan di lutut itu sendiri) timbul akibat geseran saluran iliotibial yang disebut terhadap condyle lateral femur. Kesakitan akan berada di sisi. Sensasi kesakitan yang sangat khas yang muncul menjelang akhir latihan. Kesakitan bertambah dengan pecutan. Adalah mustahak bahawa keesokan harinya terasa sakit apabila menuruni tangga..

50 latihan perkembangan untuk bersenam di rumah
Muat turun kompleks secara percuma

Langgan "Marathon Runner" di Telegram. Pengumuman artikel dan pilihan berguna setiap minggu.

Gejala yang serupa dengan keradangan pada kaki gagak ("lutut pengendara basikal"): sakit yang amat ketara pada hari berikutnya; memperoleh menjelang akhir latihan. Kadang-kadang rasa sakit berlaku pada permulaan larian, setelah memanaskan badannya berkurang - tetapi menjelang akhir latihan, ia masih kembali. Keesokan harinya juga akan menyakitkan untuk berjalan. Tetapi penyetempatan kesakitan dari dalam. Iaitu, tempat sakit di "lutut pengendara basikal" adalah permukaan dalaman sendi lutut. Dan itu berlaku pada tahap sendi lutut, dan sedikit di bawahnya di sepanjang permukaan dalam, kerana penyambungan kaki gagak memanjang sekitar 5 sentimeter di bawah tahap lenturan pada sendi lutut.

Punca sakit lutut selepas berlari

Kecederaan yang berlaku dalam kebanyakan kes adalah kecederaan "berlebihan". Tisu normal, tidak diubah secara anatomi, bertindak balas dengan proses keradangan terhadap beban yang tidak dapat ditanggungnya. Selalunya, rasa sakit akan timbul akibat tendon dan ligamen, dan selalu berlaku sama.

Sensasi kesakitan dari "berlebihan" pada mulanya akan muncul hanya pada jarak jauh atau dengan pecutan, keesokan harinya semuanya akan berlalu. Sekiranya keadaan bertambah buruk, rasa sakit akan muncul pada peringkat lebih awal dan akan ditangguhkan setelah latihan selama 2-3 jam.

Dan tempoh seterusnya - kesakitan muncul pada awal latihan dan berlangsung selama 3-5 hari. Tahap yang paling melampau - apabila rasa sakit tidak hilang sama sekali, boleh berlangsung hingga satu setengah hingga dua minggu, walaupun anda berhenti bersenam sepenuhnya. Sifat kesakitan adalah proses keradangan ligamen, mikrotrauma.

Kesalahan apa yang menyebabkan sakit lutut?

Kesalahan pertama berjalan dengan kasut yang salah. Cukup biasa: pelari pergi bercuti, ke dacha atau di tempat lain dan berlari dengan apa yang dia miliki - di selipar atau sesuatu yang lain sama sekali tidak sesuai.

Titik kedua adalah rancangan beban yang tidak betul dipilih. Orang, misalnya, membuat persiapan untuk pertandingan mengikut rancangan latihan, tetapi mematahkannya dengan beberapa perlumbaan yang tidak dijadualkan..

Contohnya, kita sedang bersiap untuk maraton, ada jumlah mingguan tertentu; ia dilakukan dan, misalnya, dari atas, seseorang mengambil bahagian dalam "Running Hearts". Nampaknya, mengapa tidak berjalan sejauh 10 km? Tetapi ternyata orang memenuhi sepenuhnya jumlah rancangan latihan mereka dan melemparkan jarak 10-15-20 km dari atas dengan perlumbaan tambahan, yang pada akhirnya menjadi tidak perlu. Ternyata "berlebihan".

Kesalahan seterusnya adalah pemulihan yang tidak mencukupi. Ini benar terutamanya bagi amatur. Profesional memanaskan badan dengan baik, borak, peregangan, pergi urut. Orang bukan profesional suka berlari dan tidak menyukai aktiviti pemulihan: regangan, menggulung roller busa, urut, berenang pemulihan. Oleh itu, otot tetap tersumbat lebih lama, dan dalam keadaan ini mereka lebih mudah mengalami kecederaan..

"Zon risiko"

Yang pertama adalah orang dengan berat badan tinggi, lebih dari 90 kilogram.

Yang kedua adalah orang yang tidak mempunyai sukan masa lalu, mula berlari terlalu tiba-tiba (atau ada masa lalu sukan, tetapi beberapa tahun berlalu antara aktiviti fizikal terakhir dan kembali ke sukan). Anggap saja bahawa semua pegawai pejabat yang tiba-tiba memutuskan untuk menjalankan maraton berisiko. Gambaran yang lebih cerah tentang seseorang yang, misalnya, pergi ke gim, berlari ke sana sebagai pemanasan, tetapi pada satu ketika memutuskan untuk membuat beban utama.

Berisiko adalah orang yang mempunyai masalah ortopedik - dengan kaki rata melintang, membujur. Juga berisiko adalah pelari yang mempunyai masalah dengan sistem muskuloskeletal, termasuk orang yang mengalami patah tulang atau pembedahan lutut.

Saya tidak menyedari bahawa orang dari jantina tertentu mengalami kecederaan lutut. Menurut pengamatan saya, jika seorang lelaki membuat janji temu, itu bermakna dia sudah mempunyai kes yang diabaikan. Lelaki lebih cenderung kepada rawatan diri, bersabar, berlari. Wanita lebih peka terhadap kesihatan mereka. Dan seorang wanita dengan trauma yang tidak terlalu jelas akan datang lebih cepat daripada seorang lelaki. Oleh itu, secara amnya, wanita kelihatan lebih terdedah kepada penyakit sendi lutut..

Sekiranya kesakitan ditangkap semasa latihan atau pertandingan

Sekiranya rasa sakit ditangkap dalam pertandingan, maka perkara yang paling munasabah adalah meninggalkan perlumbaan..

Perkara yang lebih baik adalah apa yang harus dilakukan jika lutut anda sakit sebelum pertandingan atau anda baru tahu anda menghadapi masalah lutut. Pertama, disarankan untuk berjumpa dengan doktor anda untuk memastikan ini bukan perkara yang menyeramkan. Sekiranya rasa sakit itu ringan, maka dibenarkan untuk minum sebilangan pil NSAID - dan jalankan, misalnya, di ibuprofen.

Ini agak dibenarkan: namun, pertama sekali doktor mesti mengecualikan kemungkinan patologi serius. Kemungkinan besar, maka anda harus pulih lebih lama, berehat lebih lama, entah bagaimana sembuh lebih lama, tetapi jika ini adalah pertandingan yang telah anda persiapkan selama setahun, maka minum pil boleh diterima. Tetapi jika ini adalah sejenis patologi serius, jika rasa sakit cukup kuat, maka disarankan untuk meninggalkan perlumbaan.

Saya sangat sering melihat orang yang bertahan hingga ke garisan penamat, lemas, dan kemudian menerima rawatan selama enam bulan, setahun. Oleh itu, jika anda meraih jarak jauh, maka anda tidak seharusnya meneruskan perlumbaan.

Apa yang boleh dilakukan sejurus selepas pertandingan? Untuk mengurangkan kesan kecederaan semasa berjalan, saya selalu mengesyorkan pembekuan zon sakit. Ais, dibalut dengan kain nipis, sapukan tiga kali selama lima minit.

Sekiranya saya mengalami sakit lutut

Rasa sakit itu berbeza: ada kesakitan yang baik, ada sakit yang buruk. Kesakitan yang baik adalah sakit otot dan biasa bagi banyak orang. Kesakitan otot yang berkaitan dengan asid laktik "lari", dari latihan hingga latihan keadaan anda bertambah baik - dalam kes ini, rasa sakit dapat ditoleransi.

Terdapat juga keperitan adaptif yang timbul pada orang yang baru mula menjalankan atau menguasai jilid baru. Bagaimana mengenali kesakitan seperti ini? Ia tidak boleh berada di tempat tertentu. Kesakitan itu mesti "diburukkan" ke seluruh lutut - dan selalu di kedua-dua belah pihak. Sebaiknya berlangsung tidak lebih dari 2 hari selepas latihan. Lebih baik - dalam sehari. Kesakitan seperti itu boleh dan harus ditoleransi - ini hanyalah penyesuaian sendi.

Tetapi jika rasa sakit itu sepihak, ada rasa sakit yang jelas, maka tidak dapat ditoleransi. Kebarangkalian patologi adalah tinggi. Kemungkinan besar, anda tidak akan dapat melintasi, tetapi mudah untuk memburukkan keadaan. Dan anda mesti dirawat untuk masa yang lama.

Apakah rawatannya

90% penawarnya adalah untuk mengenal pasti masalahnya. Sekiranya lutut anda sakit selepas berlari, anda tidak hanya perlu mencari ligamen yang meradang - penting untuk memahami mengapa ia meradang. Berapa kerap? Doktor melihat keradangan - dan semua terapi bertujuan untuk menghilangkannya. Kami mengalami kesakitan dan keradangan. Inilah pil untuk sakit, inilah pil untuk keradangan.

Tetapi perkara paling penting yang saya cuba lakukan adalah memahami mengapa keadaan ini berlaku. Dan rawatan akan dilakukan secara individu. Bagi sesetengah orang, sudah cukup untuk membetulkan jadual latihan, untuk yang lain - untuk membetulkan teknik. Sebilangan orang akan disarankan untuk memilih kasut yang tepat, yang lain untuk membuat sol. Dan untuk seseorang, latihan akan dipilih yang menguatkan otot, kelemahan yang memberikan beban pada ligamen yang meradang.

Atau mungkin masalahnya ialah sebahagian otot pesakit dipendekkan, tidak diregangkan - maka latihan regangan akan dipilih, untuk merehatkan otot tertentu. Secara amnya, anda perlu menganalisis apa yang berlaku, memahami mengapa ini berlaku dan bekerja lebih jauh dengan penyebabnya. Tetapi rawatan zon yang paling menyakitkan adalah di tempat terakhir. Mengobati rawatan kawasan yang menyakitkan, penghapusan proses keradangan yang biasa menyebabkan penyembuhan kesakitan ketika kembali berjalan.

Batasan untuk sakit lutut selepas berlari

Sekiranya keadaan benar-benar buruk, maka saya cuba menghadkan aktiviti larian atau aktiviti fizikal secara umum untuk sementara waktu..

Sekiranya keadaan berjalan lancar, dan orang itu mengalami kecederaan semasa berjalan, maka saya memintanya untuk beralih ke aktiviti kitaran yang tidak berkaitan dengan pemuatan kejutan untuk beberapa waktu: berbasikal, berenang, elipsoid. Sering kali lutut terasa sakit ketika berlari, tetapi pada masa yang sama sama sekali tidak sakit ketika melakukan sukan lain. Perubahan aktiviti fizikal seperti ini akan membolehkan anda tidak kehilangan hati, menjaga "tukul" yang baik.

Ketika seseorang pulih, cadangan saya yang paling kerap adalah membuang pecutan dan berlari dari gunung pada tahap awal pemulihan dalam latihan berlari. Ia bernilai mula berjalan pada kira-kira 30% daripada jumlah biasa. Secara umum, saya cuba mengembalikan seseorang ke proses latihan secepat mungkin, cuba mengehadkan aktiviti fizikalnya sesedikit mungkin.

Pembalut untuk sakit lutut

Dalam beberapa kes, pembalut sangat membantu. Tetapi, pertama, dia harus dipilih oleh doktor sukan. Kedua, pembalut hanya boleh menjadi alat bantu pemulihan, dan bukan unsur kekal..

Sekiranya anda menggunakannya dalam mod berterusan, otot mula lemah dengan cepat, ketagihan timbul dan, sayangnya, orang mula berlari hanya dengan pembalut. Oleh itu, pembalut hanya dipakai semasa pemulihan sedang dijalankan dan hanya jika diperlukan. Katakan, jika anda mengambil 100% orang yang datang kepada saya dengan sendi lutut, maka saya akan mengesyorkan pembalut dalam 2-3% kes.

Adakah mungkin untuk menyembuhkan "lutut pelari" sekali dan untuk semua?

Ya sudah tentu. Sekiranya anda mengetahui punca kesakitan, kenal pasti "faktor pencetus", maka, secara semula jadi, penyembuhannya akan selesai.

Apa yang berlaku sekiranya lutut pelari tidak dirawat?

Sekiranya kita mengambil sindrom patellofemoral, maka tulang rawan dapat sepenuhnya melecet di sana, ia boleh dibawa ke penggantian sendi lutut, penggantian tulang rawan dengan logam. Sekiranya kesakitan disebabkan oleh sindrom saluran iliotibial, maka di sana, kemungkinan besar, ia akan sampai ke titik (jika kita mengambil kes yang melampau, dan kesakitan orang itu berterusan selama enam bulan) bahawa orang itu tidak mungkin terus berlari.

Otot apa yang perlu dilatih untuk mengelakkan sakit lutut semasa berlari?

Kumpulan otot yang paling penting di sini adalah gluteus maximus, gluteus medius, dan quadriceps. Otot-otot ini perlu dipam. Terdapat juga otot yang perlu diregangkan - ini juga otot quadriceps dan otot betis. Otot betis pendek sangat penting untuk sakit lutut.

Di antara langkah pencegahan lain - pemasangan, pemanasan, berguna untuk menggunakan roller busa. Penting untuk tidak membebani, mengikuti rancangan jurulatih, pada dasarnya, bekerja dengan jurulatih. Anda perlu mendengar badan anda. Sekiranya anda merasakan bahawa kain tidak tahan, maka anda perlu berhenti tepat pada waktunya. Berlari dengan kasut yang baik dan sesuai dan ganti dengan kerap.

Mengetuk sakit lutut

Perekaman Kinesio adalah perkara yang baik, tetapi penting bagi doktor untuk memilih permohonannya. Kemudian, apabila anda belajar, anda boleh menggunakan sendiri. Pita digunakan untuk profilaksis dan rawatan. Saya sering mengesyorkan menggunakan sebagai bantuan dalam rawatan.

Kesalahan rawatan diri

Kesalahan terbesar hanya mengambil anti-radang. Banyak orang minum, contohnya, nimesil - dan mereka terus minum. Ini membawa kepada akibat yang sangat tidak menyenangkan. Kesalahan lain adalah kembali latihan terlalu awal. Orang merasa kesakitannya semakin berkurang - dan segera melakukan semua latihan dengan sepenuhnya dan menghadapi masalah besar.

Dan jika ini bukan lutut pelari, maka apa

Kesakitan lutut boleh dikaitkan dengan kerosakan pada meniskus, masalah ligamen cruciate, ligamen medial, apa sahaja.

Baru-baru ini, mereka sering mengalami kecederaan berbaris - ini adalah patah tulang tibia intraossous. Terdapat 6 pesakit musim ini. Pada orang yang berat, tidak berjalan dengan betul, berlaku keretakan intraosseous dari tibial dataran tinggi (ini dekat dengan sendi lutut). Cedera seperti itu "selimut" untuk masa yang sangat lama.

Mengapa lutut sakit selepas berlari, rawatan dan pencegahan

Orang yang sering bersukan sering menghadapi masalah tertentu, iaitu mereka mengalami sakit lutut setelah berlari. Seseorang mengalami keadaan ini kerana pelbagai sebab (kerana beban tinggi yang dihadapi oleh sendi lutut, serta proses keradangan pada tisu tulang).

Peminat sukan ini sering mengalami ketidakselesaan yang tidak menyenangkan semasa latihan. Apa yang harus dilakukan sekiranya lutut sakit setelah berlari - kami akan menganalisis dalam penerbitan ini.

Sebab-sebabnya

Permulaan kesakitan berkembang dengan latar belakang faktor berikut:

  • Kecederaan traumatik pada meniskus (tulang rawan bulat) yang terletak di sendi lutut. Bahagian sendi ini dipegang dengan segmen bersebelahan dengan menggunakan ligamen. Dengan putaran tajam anggota bawah atau jongkok yang tidak berjaya, beberapa bahagian serat ligamen dapat melepaskan diri - ini menimbulkan rasa sakit yang tajam. Selepas beberapa ketika, kawasan sendi lutut membengkak. Orang itu tidak boleh berjalan di kaki yang cedera.
  • Kehilangan patella (patella). Jenis kecederaan ini paling kerap dialami oleh pelari. Kerosakan tersebut tidak menimbulkan bahaya. Walau bagaimanapun, masalah yang sering diulang menimbulkan peregangan ligamen artikular. Perubahan sedemikian menyebabkan kehilangan kestabilan anggota bawah, kerosakan muncul berulang kali. Dalam kes ini, ketidakselesaan yang menyakitkan setelah berlari menjadi keadaan "normal". Fenomena ini disebut "lutut pelari", iaitu, pemusnahan tisu patela, yang dinyatakan oleh serangan sakit yang membosankan di kawasan ini, serta penurunan mobiliti sendi.
  • Pecah ligamen artikular atau keseleo, pecahnya adalah akibat kerosakan yang kerap atau tekanan yang meningkat. Atlet mengalami sindrom kesakitan yang lebih ketara. Pelari mengalami bengkak di lutut, sakit pada sentuhan, dan pergerakan yang terhad.
  • Penyakit yang menimbulkan sakit lutut setelah berlari kerana tekanan yang meningkat. Ini adalah arthrosis, arthritis, bursitis, rematik, sinovitis, periarthritis..
  • Gangguan darah dan pembuluh darah yang memenuhi kawasan lutut. Manifestasi dinyatakan secara tidak konsisten, tanpa penyetempatan yang jelas. Gejala hilang tanpa ubat. Manifestasi paling sering menjadi ciri remaja, semasa pertumbuhan saluran darah yang aktif, kerana kelajuannya lebih rendah daripada pertumbuhan jisim tulang. Ada kemungkinan penyakit vaskular terjadi dengan plak kolesterol di arteri, yang memprovokasi penyempitan saluran pembuluh darah dan menyekat bekalan darah normal ke tisu.

Sakit lutut selepas berlari juga memprovokasi:

  1. Berlari di permukaan yang bergelombang dan tidak rata. Beban pada bahagian artikular kaki semasa pergerakan di kawasan yang tidak rata membawa kepada pengedaran beban yang tidak rata, yang menyebabkan kecederaan dan reaksi keradangan kronik.
  2. Ketidaktahuan teknik lari. Lutut sakit ketika berlari, jika atlet, semasa bergerak, fokus pada tumit, memusingkan kaki, meletakkan badan dengan tidak betul semasa latihan. Pelanggaran sedemikian menyebabkan fakta bahawa lutut tidak mempunyai penyerapan kejutan yang mencukupi, beban menegak meningkat, yang menyebabkan pemampatan struktur dan tisu artikular.
  3. Kaki rata juga disebut sebagai provokator kesakitan setelah berlari. Lengkungan kaki yang rata tidak memberikan pelindung kaki, meningkatkan beban di lutut.
  4. Kasut buruk. Sekiranya seseorang menggunakan kaki yang bebas dan tidak membetulkan atau, sebaliknya, kasut yang ketat, maka sendi mula berfungsi dengan tidak betul, yang sering menjadi penyebab mikrotrauma dan sakit sendi..
  5. Kekurangan pemanasan yang diperlukan sebelum kelas. Otot mesti disiapkan untuk berlari agar tidak menimbulkan beban yang tidak rata pada sendi..

Cara melegakan ketidakselesaan yang tidak menyenangkan

Sekiranya terdapat sindrom kesakitan akut, disyorkan untuk melakukan tindakan berikut:

  • Lepaskan sendi dari beban. Betulkan dengan selamat dengan pembalut atau pembalut elastik;
  • Sapukan kompres sejuk ke kawasan yang terjejas. Ini akan menghilangkan rasa sakit. Untuk tujuan ini, gunakan beg atau pad pemanasan dengan air sejuk, ais. Balut produk dengan kain dan simpan di kawasan lutut selama 15 minit dengan rehat sejam. Sekiranya perlu, ia dibenarkan untuk menjalankan prosedur sekali lagi;
  • Letakkan anggota bawah di atas paras batang badan, memberikan kedudukan yang selesa;
  • Gunakan ubat penghilang rasa sakit NSAID;
  • Rujuk doktor anda.

Sekiranya terdapat manifestasi kronik sindrom kesakitan, perlu melakukan perkara berikut:

  1. Tentukan punca kemunculan gejala seperti itu dan sesuaikan latihan;
  2. Sekiranya perlu, ambil chondroprotectors - ubat yang mengandungi chondrotoin dan glukosamin, yang membantu memulihkan serat ligamen dan tisu sendi;
  3. Semasa latihan, gunakan pembalut khas, pembalut elastik untuk melumpuhkan sendi;
  4. Gunakan salap pemanasan dan kompres hangat untuk mempercepat proses metabolik di kawasan yang meradang;
  5. Sapukan pemanasan menyeluruh sebelum berjoging;
  6. Semasa fasa eksaserbasi, berhenti latihan, walaupun anda tidak boleh berhenti secara tiba-tiba, kerana ini dapat menimbulkan kerosakan tambahan (anda harus terlebih dahulu melangkah, kemudian berhenti sepenuhnya).

Dadah

Cara mengoleskan sendi selepas berlari sekiranya lutut sakit menarik minat ramai pelari. Melegakan kesakitan dengan ubat-ubatan hanya boleh dilakukan berdasarkan pemeriksaan menyeluruh. Semasa menjalankan aktiviti peningkatan kesihatan, doktor menetapkan anti-radang dan penghilang rasa sakit.

Salap mengatasi ketidakselesaan seperti itu dengan sempurna:

  1. Flexen;
  2. Ortofen;
  3. Chondroxide.

Flexen

NPS ini disebut sebagai ubat luaran. Di bahagian tengah salap terdapat zat aktif - ketoprofen, yang membantu menyekat kesakitan, mengurangkan bengkak, dan menghilangkan reaksi keradangan.

Ubat ini juga dihasilkan dalam bentuk:

  • Gel;
  • Kapsul;
  • Lilin.

Kontraindikasi untuk digunakan adalah:

  • Kehamilan dan penyusuan susu ibu;
  • Penyakit teruk organ dalaman;
  • Alergi terhadap komponen ubat;
  • Umur di bawah 12 tahun.

Ortofen

Ubat itu tergolong dalam ubat antipiretik dan anti-radang. Komponen aktifnya adalah diclofenac sodium, yang mampu menembusi jauh ke dalam tisu dan menyekat reaksi keradangan, menghilangkan rasa sakit setelah berlari, melegakan bengkak pada sendi.

Sekiranya terdapat gejala seperti itu, anda perlu menggosok sendi yang sakit dengan ubat tiga kali sehari. Kursus terapi minimum adalah sekitar 10 hari.

Tidak digalakkan menggunakan ubat untuk pesakit yang mempunyai:

  1. Intoleransi individu;
  2. Patologi jantung, ginjal dan hati yang teruk;
  3. Luka terbuka;
  4. Kerosakan kulit.

Komposisi ubat Ortofen memungkinkan untuk menggunakannya untuk waktu yang lama tanpa akibat negatif.

Chondroxide

Ubat dengan kesan anti-radang dan pertumbuhan semula. Ubat ini mengandungi kondroitin sulfat. Ubat ini membantu menghilangkan rasa sakit, keradangan dan pembengkakan dengan cepat. Juga, ubat ini menyediakan pemulihan tisu penghubung tulang rawan. Terdapat dalam bentuk gel. Ubat ini dibungkus dalam tiub aluminium dengan saiz yang berbeza.

Anda perlu menggunakan salap seperti berikut: sapukan pada kulit di atas sendi lutut dan di bahagian belakang kaki 3 kali sehari. Teruskan rawatan selama 20 hari.

Kontraindikasi untuk menggunakan:

  • Hipersensitiviti;
  • Kerosakan kulit di kawasan lutut;
  • Kehamilan dan penyusuan susu ibu;
  • Zaman kanak-kanak.

Banyak tindak balas positif menunjukkan keberkesanan ubat ini. Aksinya lembut dan tahan lama. Kesakitan reda dalam setengah jam selepas penggunaan pertama. Mobiliti sendi dipulihkan secara beransur-ansur.

Ubat-ubatan rakyat

Sekiranya lutut anda sakit dari berlari, dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan, ensiklopedia resipi rakyat akan membantu. Anda boleh menghilangkan sakit sendi dengan menggunakan salap buatan sendiri.

  1. Mustard meja - 1 sudu besar l.;
  2. Madu lebah cair - 2 sudu besar. l.;
  3. Soda - 1 sudu besar. l.;
  4. Garam meja - 1 sudu besar. l.

Campurkan mustard dan madu hingga sebati. Sebelum menggunakan produk, disyorkan untuk memanaskan sendi lutut. Untuk tujuan ini, gunakan tuala yang dicelupkan ke dalam air panas. Gunakan untuk menggosok kawasan masalah dengan baik sehingga merah terang muncul. Kemudian keringkan lutut.

Sapukan sedikit salap buatan sendiri ke kawasan yang dirawat. Aktiviti-aktiviti ini akan membantu menyelesaikan gejala dengan cepat. Jalankan rawatan sehingga ketidakselesaan yang tidak menyenangkan hilang sepenuhnya. Selepas tindakan penyembuhan, perlu untuk mengurangkan beban pada sendi yang berpenyakit.

Ia akan membantu mengurangkan resipi sindrom kesakitan berdasarkan komponen berikut:

  1. Jarum juniper kering - 20 g;
  2. Daun bay dan mentega - 120 g setiap satu.

Kisar komponen kering ke keadaan berdebu menggunakan pengisar. Melembutkan mentega, gabungkan dengan serbuk. Sekiranya lutut anda sakit selepas berlari, gunakan ubat itu tiga kali sehari. Jalankan terapi sehingga rasa tidak selesa tersekat sepenuhnya..

Latihan yang menguatkan lutut

Untuk mengelakkan sakit lutut semasa atau selepas berlari, latihan khas mesti dilakukan:

  1. Mencangkung. Mulakan dengan setengah jongkok, secara beransur-ansur menambahkan tekanan pada sendi lutut. Tentukan jumlah latihan mengikut keadaan fizikal anda sendiri. Meningkatkan kedalaman jongkok.
  2. Mengejutkan. Anda perlu duduk di sofa atau kerusi supaya kaki anda tidak sampai ke lantai. Goyangkan perlahan-lahan kaki anda ke arah yang berbeza.
  3. Latih tubi simulasi pergerakan dalam keadaan berbaring atau duduk.

Kesimpulannya

Ramai peminat sukan tidak tahu mengapa lutut sakit setelah berlari, bagaimana mengatasinya. Untuk mengelakkan perkembangan keadaan seperti itu, adalah penting untuk membiasakan diri dengan cadangan pakar terlebih dahulu.

Dengan menjaga kesihatan fizikal anda pada tahap yang tepat, dengan menggunakan langkah pencegahan, anda dapat menikmati sukan apa pun tanpa takut komplikasi.