Kesakitan pada otot-otot lengan dari bahu ke siku: rawatan, penyebab kesakitan

Meniskus

Rasa sakit di lengan dari bahu hingga siku sering membuat kita terkejut. Nampaknya tidak diprovokasi oleh apa-apa, tetapi begitu tajam dan tidak dijangka, rasa sakit ini tidak dapat diselesaikan dan boleh menjadi sumber kegelisahan untuk waktu yang lama.

Punca sakit lengan dari bahu hingga siku

Penting untuk diketahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Terdapat banyak penyebab kesakitan di lengan kiri atau kanan. Kesemuanya boleh dibahagikan kepada beberapa kumpulan mengikut etiologi penyakit ini:

  • kesakitan yang disebabkan oleh penyakit pada tulang belakang. Ia boleh menjadi osteochondrosis serviks, spondylosis di leher, hernia intervertebral;
  • penyakit sendi - tendinitis, bursitis, capsulitis pelekat, periarthritis;
  • penyakit sistemik yang berkaitan dengan patologi genetik sendi, proses patologi pada tulang (osteoporosis) atau perkembangan sel barah;
  • penyakit neurologi - kelumpuhan, neuropati;
  • lesi organ dalaman, seperti radiculitis, patologi hati, angina pectoris, serangan jantung.
  • trauma.

Trauma

Penyebab yang paling biasa adalah kecederaan bahu dari kejatuhan teruk dan pukulan. Ini paling sering dilihat pada atlet yang mengalami peningkatan beban bahu dengan ketara. Sekiranya lengan kanan atau kiri cedera, humerus mungkin terlantar. Sekiranya tendon pecah, bahu boleh dilumpuhkan sepenuhnya. Pada usia yang lebih tua, kecederaan bahu disebabkan oleh gangguan metabolisme kalsium, kehausan tisu tulang dan otot.

Sila ambil perhatian: sendi bahu kiri paling banyak terkena kecederaan, kerana otot di atasnya lebih lemah (masing-masing, di tangan kiri - kanan).

Rawatan

Untuk kecederaan bahu, walaupun yang ringan, adalah mustahak untuk menjalani rawatan. Beri rehat pada sendi yang cedera, jika perlu, jaga kesihatan dengan ubat. Sikap ceroboh terhadap keadaan sendi bahu boleh menyimpang pada usia yang lebih dewasa, ketika pembaikan tisu lebih lambat daripada pada masa remaja.

Kapsulitis

Bahu "beku" adalah sindrom di mana otot-otot pinggang bahu berhenti menjalankan fungsinya - mereka seolah-olah "membeku". Ini membawa kepada batasan pergerakan sendi bahu yang tajam - pergerakan lengan ke atas dan ke sisi praktikal tidak mungkin, dan juga mustahil untuk mendapatkan tangan di belakang. Sensasi menyakitkan berlaku semasa pergerakan.

Pesakit kencing manis dan orang tua terdedah kepada kapsulitis. Lebih-lebih lagi bagi wanita, kebarangkalian ini jauh lebih tinggi daripada lelaki. Biasanya sakit pada tangan yang tidak dominan dan memancar ke siku.

Dengan capsulitis, ukuran kapsul di sekitar sendi dikurangkan dengan ketara, perubahan perekat berkembang di tisu berdekatan, yang menyebabkan rasa sakit dari bahu hingga siku.

Apa nak buat

Apabila simptom kesakitan pertama muncul di tangan di atas siku ke bahu dan juga had pergerakan yang sedikit, perlu menjalani rawatan. Pada awalnya, terdapat kaedah rawatan yang cukup konservatif berdasarkan penggunaan ubat anti-radang bukan steroid, latihan fisioterapi dan fisioterapi. Sekiranya tidak dirawat, capsulitis boleh menyebabkan hilangnya pergerakan bahu. Pada masa akan datang, penyakit ini hanya dikenakan rawatan pembedahan..

Tendinitis

Penyakit ini dikaitkan dengan proses keradangan pada tendon bisep. Ini berkembang, sebagai peraturan, dengan latar belakang melakukan jenis pergerakan sendi bahu yang sama. Biasanya, mengenai rasa sakit seperti itu mereka mengatakan - "tangan terlalu banyak bekerja." Tendinitis dicirikan oleh rasa sakit yang teruk di kawasan bahu, yang boleh memanjang ke siku, kemerahan kulit dan pembengkakan sendi yang berpenyakit. Kulit di tempat keradangan adalah hiperemik.

Berisiko adalah:

  • wanita semasa menopaus, ketika penyakit sendi dan seluruh sistem muskuloskeletal berkembang dengan latar belakang perubahan hormon dalam tubuh. Bagi lelaki, ini kurang biasa dan menampakkan diri pada usia lebih dari 40 tahun;
  • pembina;
  • atlet profesional.

Sebagai tambahan kepada aktiviti fizikal yang berat, tendonitis menyebabkan pemendapan garam kalsium dalam tendon..

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Apa nak buat

Perkara pertama yang berkaitan dengan tendinitis adalah memberi rehat sepenuhnya pada sendi yang meradang. Untuk melakukan ini, sapukan pembalut, pembalut atau serpihan pada ruang dari siku ke bahu. Keamatan aktiviti fizikal sangat berkurang. Rawatan selanjutnya adalah mengambil ubat anti-radang nonsteroid, jika perlu, doktor boleh menetapkan antibiotik (untuk tendinitis berjangkit). Fisioterapi, dan seterusnya latihan fisioterapi, akan membantu memulihkan fungsi sendi.

Perlu diingat bahawa rawatan tendonitis pada sendi bahu adalah proses yang agak panjang dan boleh berlangsung dari beberapa minggu hingga beberapa bulan.

Periarthritis bahu-skapular

Tanda-tanda khas adalah menembak, sakit di sendi bahu. Sensasi kesakitan akut dikaitkan dengan proses keradangan pada ligamen tendon dan tisu periartikular. Sebagai peraturan, hanya tangan yang dominan yang jatuh sakit. Kesakitan dari siku memancar ke ruang antara bilah bahu, bahkan pergerakan sedikit pun menyebabkan serangan.

Sekiranya periarthritis humeroskapular tidak dirawat, rasa sakit akan menjadi membosankan, pergerakan sendi akan bertambah buruk.

Penyakit ini dicirikan oleh kebas pada jari. Dengan perkembangan penyakit ini, tanda-tanda neurologi juga ditambahkan - kemerosotan refleks asas, kehilangan kepekaan.

Rawatan

Pertama sekali, anda perlu berjumpa doktor. Periarthritis bahu-skapular tidak boleh dirawat sendiri. Penyakit ini dirawat oleh pakar rheumatologi atau pakar neurologi. Dengan periarthritis skapular bahu, rawatan tradisional ditetapkan - kursus ubat anti-radang nonsteroid, fisioterapi, terapi senaman. Perkara utama adalah tidak menangguhkan lawatan ke doktor, maka rawatan akan cukup cepat dan berjaya..

Myositis

Kesakitan, kelemahan otot, atrofi otot adalah semua tanda myositis. Keradangan otot (myositis) boleh disebabkan oleh pelbagai faktor - trauma, hipotermia, jangkitan sebelumnya, toksin memasuki badan dengan makanan, air dan udara, aktiviti profesional yang berkaitan dengan peningkatan tekanan pada otot. Dalam beberapa kes, tekanan juga boleh memprovokasi myositis..

Myositis dicirikan oleh rasa sakit pada otot lengan yang terkena, bermula dari bahagian atas dan memancar ke siku. Nodul dan helai yang padat dirasakan di bawah kulit. Selalunya, myositis disertai oleh demam, dengan menggigil, demam. Kulit di tempat keradangan bertukar menjadi merah dan membengkak.

Cara merawat

Rawatan myositis mungkin berbeza bergantung pada sebab-sebab yang menyebabkannya: jika penampilan myositis diprovokasi oleh beberapa penyakit, maka penyakit yang mendasari pertama kali dirawat.

Terdapat juga kaedah yang diterima umum yang bertujuan untuk mengurangkan gejala kesakitan:

  • haba kering;
  • mengambil ubat penahan sakit;
  • urut (sekiranya tidak terdapat kontraindikasi);
  • prosedur fisioterapi.

Gimnastik perubatan dan pembetulan diet juga membantu mengatasi penyakit ini - makanan harus mengandungi seberapa banyak protein yang mudah dicerna.

Apabila penyebab myositis adalah hipotermia atau ketegangan otot, adalah mustahak untuk memastikan rehat sepenuhnya lengan yang terkena.

Sekiranya lengan sakit dari bahu ke siku, hanya pakar yang dapat mendiagnosis penyakit ini. Oleh itu, anda perlu meminta pertolongan secepat mungkin, tanpa menunggu penyakit itu mulai berkembang atau memasuki tahap di mana anda hanya dapat disembuhkan dengan pembedahan..

Kesakitan bahu: sebab, gejala dan diagnosis

Apabila sakit di sendi bahu sangat teruk sehingga lengan tidak dapat bergerak dengan selesa, rawatan sangat diperlukan. Tetapi siapa yang harus didahulukan?

Malah sakit ringan di lengan membawa ketidakselesaan dan kegelisahan. Dan jika tangan depan menyakitkan, ada lebih banyak masalah. Apabila sakit di sendi bahu sangat teruk sehingga lengan tidak dapat bergerak dengan selesa, rawatan sangat diperlukan. Tetapi kepada siapa anda harus pergi dan apa yang harus anda periksa terlebih dahulu? Mari uruskan semuanya dengan teratur.

Mengapa bahu mungkin sakit?

Faktor utama yang menimbulkan ketidakselesaan bahu adalah:

  • Kecederaan sendi yang tidak dirawat. Tendon atau tulang rawan yang rosak terus mengalami tekanan, yang menyebabkan kerosakan tisu yang lebih besar;
  • Beban berat yang panjang di satu sisi. Kerana ketegangan yang berterusan, keradangan pada tendon dapat bermula;
  • Postur yang lemah. Tulang belakang dibengkokkan, tulang belakang dan sendi bahu boleh cacat, dalam kes lanjut, keradangan pada serat saraf bermula;
  • Gaya hidup yang tidak menetap. Mengurangkan peredaran darah di sekitar sendi, yang boleh menyebabkan pemusnahan tulang rawan yang memasukinya.

Kerana mereka, ketidakselesaan dapat muncul walaupun pada orang yang sihat. Walau bagaimanapun, kesakitan boleh disebabkan bukan sahaja oleh kerosakan mekanikal, tetapi juga oleh jangkitan, keradangan dan pembengkakan. Kesakitan pada sendi bahu sering menunjukkan keadaan berikut:

Osteochondrosis tulang belakang serviksKerana tulang belakang yang berubah secara patologi, saraf terjepit dan mengganggu kerja mereka
ArtritisKeradangan itu sendiri menyakitkan dan, dalam keadaan sendi, juga membatasi pergerakan.
ArthrosisKerana pemusnahan tulang rawan, struktur sendi terganggu, yang menyebabkan keradangan dan kesakitan semasa pergerakan
TendinitisKeadaan di mana tendon dan struktur tisu lembut lain yang mengelilingi sendi bahu menjadi radang
KapsulitisKawasan kapsul sendi yang selalu meradang terkena tendon dan tulang.
Neuritis saraf brachialKeradangan pada saraf menyebabkan kesakitan yang teruk dan mengganggu kepekaan tangan
BursitisKeradangan di sekitar sendi menyebabkan rasa tidak selesa ketika bergerak. Beg sinovial paling kerap terjejas. Ia memenuhi fungsi penting: melindungi otot dan tulang rawan artikular daripada kerosakan akibat beban atau beban yang tidak betul. Kerengsaan bursae yang berpanjangan menyebabkan keradangan.
KetumbuhanNeoplasma menghadkan mobiliti, keradangan merebak ke kawasan jiran dan memerlukan diagnosis awal
Patologi keturunanBanyak penyakit kongenital (contohnya, proses autoimun atau hipermobiliti sendi) menyebabkan pemusnahan tulang rawan, keradangan sendi dan, akibatnya, sakit akut
Penyakit berjangkitMikroorganisma berbahaya melalui darah memasuki sendi, di mana mereka memprovokasi keradangan dan supurasi, terutama jika berlaku kecederaan

Gejala kemungkinan penyakit

Kecederaan - lebam, patah tulang - adalah yang paling mudah dikenal pasti. Selain didahului oleh kecederaan (misalnya, jatuh), mereka mengalami kesakitan yang cukup: tajam, diperburuk oleh pergerakan. Sekiranya patah tulang, lengan sepenuhnya kehilangan keupayaan untuk bergerak.

Dengan osteochondrosis, rasa sakit pada mulanya terasa sakit dan lemah, tetapi jika tidak dirawat, ia akan bertambah. Ia boleh merebak ke seluruh lengan, menyebabkan rasa mati rasa dan kesemutan di jari..

Artritis adalah keradangan pada sendi. Ia sering berlaku di kedua bahu pada masa yang sama, tetapi boleh juga berkembang di satu sisi. Kawasan yang berpenyakit membengkak, menjadi tidak aktif. Rasa sakitnya tajam, hampir tidak dapat ditanggung.

Osteoartritis biasanya berlaku pada orang tua. Tulang rawan hancur, yang menyebabkan gangguan struktur keseluruhan sendi, keradangan cecair sinovial dan kelemahan ligamen. Sakit bahu meningkat dengan mengangkat berat atau pergerakan aktif. Juga, pesakit merasa tidak selesa dengan tekanan pada tulang selangka atau skapula.

Tendinitis, keradangan tendon, berlaku apabila anggota badan terlalu banyak digunakan. Contohnya, dengan sukan biasa. Kesakitan boleh terasa sakit dan tajam. Gejala utama adalah tiba-tiba setiap serangan. Mobiliti tangan juga menurun.

Keradangan kapsul sendi - capsulitis - adalah penyakit yang sangat jarang berlaku. Dengan itu, rasa sakit yang teruk dirasakan tidak hanya di bahu, tetapi juga di leher dan punggung atas. Sensasi sangat teruk sehingga tangan tidak dapat diangkat atau dibawa kembali.

Dengan adanya neuritis saraf brachial, pesakit mengalami sakit akut, tiba-tiba yang melewati seluruh bahu. Ia boleh dikelirukan dengan arthritis atau tendinitis, tetapi sendi itu benar-benar sihat: masalahnya tepat pada saraf yang meradang.

Kesakitan berterusan yang tidak hilang selama beberapa minggu adalah tanda bursitis. Keradangan bursa periartikular ini adalah proses berbahaya yang boleh menjadi kronik tanpa rawatan..

Dengan jangkitan, sakit menyerupai artritis: sendi mula meradang dan hancur. Dan jangan lupa bahawa sakit dari organ dalaman dapat diberikan ke bahu: dengan penyakit jantung iskemia, pankreatitis, radang paru-paru.

Diagnostik. Siapa yang boleh membantu melegakan sakit bahu?

Ini bergantung terutamanya pada penyebab penyakit. Sekiranya anda mempunyai bahu yang lebam atau terkehel, berjumpa dengan pakar traumatologi. Neuritis dan osteochondrosis didiagnosis dan dirawat oleh pakar neurologi. Masalah sendi dan tendon - artritis, tendonitis, arthrosis - dirawat oleh pakar bedah dan reumatologi.

Sekiranya anda bimbang bukan hanya dengan sakit bahu, tetapi juga keadaan yang semakin teruk, lawati:

  • ahli terapi - dia akan menentukan lingkaran pakar yang harus dihubungi terlebih dahulu. Ini akan membolehkan anda membuat diagnosis dengan lebih cepat;
  • ahli onkologi - penyebab kesakitan mungkin merupakan neoplasma malignan;
  • pakar kardiologi - sekiranya berlaku penyakit jantung;
  • ahli gastroenterologi - sekiranya sakit dari saluran gastrousus masuk ke bahu.

Kemungkinan besar, anda perlu melalui beberapa doktor untuk membuat diagnosis dengan tepat. Lebih-lebih lagi, bergantung kepada penyakit ini, anda mungkin diresepkan:

  • X-ray sendi atau keseluruhan lengan,
  • MRI sendi bahu,
  • X-ray atau MRI tulang belakang,
  • Ultrasound sendi,
  • ujian darah umum, ECG, dll. (ditentukan oleh ahli terapi).

Sekiranya semuanya betul dengan sendi, dan bahu sakit kerana patologi, maka, bergantung kepada sebabnya, anda akan diarahkan ke:

  • ECG,
  • gastroskopi,
  • fluorografi,
  • ujian darah untuk jangkitan genital.

Mengapa penyebab kesakitan patut diperjuangkan?

Walaupun kelihatannya sekarang bahawa rasa sakitnya tidak kuat dan tidak membuat anda merasa lebih teruk, ingatlah bahawa ketiadaan rawatan selalu membawa kepada akibat buruk. Dan kerana dalam kes ini, rasa sakit boleh mempunyai banyak alasan yang berbeza, mustahil untuk meramalkan apa yang sebenarnya menanti anda dalam beberapa tahun..

Contohnya, lebam akan hilang dengan sendirinya, tanpa bantuan dari luar. Tetapi kecederaan yang lebih teruk tidak dapat disembuhkan tanpa pakar. Semua proses patologi pada sendi akan menyebabkan kehilangan pergerakan sepenuhnya dan akhirnya dapat merebak ke seluruh badan. Penyakit jantung dan paru-paru mempunyai komplikasi teruk yang dapat memendekkan jangka hayat. Dan onkologi masih berjaya dirawat dan hanya pada peringkat awal. Ingat bahawa berjumpa doktor tepat pada masanya dapat menyelamatkan anda dari akibatnya..

Dan jangan lupa tentang pencegahan sederhana, yang selalu kita bicarakan: gaya hidup aktif, postur yang betul, tidak ada hipotermia, tempat tidur yang selesa. Peraturan mudah ini akan menyelamatkan anda bukan sahaja dari sakit sendi, tetapi juga dari banyak penyakit tidak menyenangkan yang lain..

Sakit di sendi bahu dan siku

Tubuh manusia adalah mekanisme yang sangat kompleks, di mana di setiap bahagian tubuh tisu yang berlainan digabungkan, dengan hati-hati saling terkait dengan pembuluh dan saraf kaliber yang berlainan pada masa yang sama. Terdapat lebih banyak saraf di beberapa kawasan, di kawasan lain mungkin sama sekali tidak ada.

Satu serat saraf dapat membawa maklumat dari berdekatan, tetapi, bagaimanapun, tisu yang berlainan (contohnya, dari kapsul sendi dan otot yang menggerakkannya). Di samping itu, terdapat saraf yang cukup panjang. Mereka merangkumi serat yang berasal dari organ rendah dan berlebihan. Oleh itu, mereka membawa maklumat mengenai sensasi (inilah yang dilakukan oleh serat saraf sensori) dari organ-organ yang terletak jauh antara satu sama lain dan tidak saling berhubung..

Mengapa penyimpangan lirik ini? Ini berkaitan langsung dengan soalan anda - apa yang boleh menyebabkan sakit pada sendi bahu. Gejala ini paling kerap mengiringi penyakit struktur sendi itu sendiri dan otot yang bertanggungjawab untuk pergerakan di dalamnya. Tetapi penyebab kesakitan juga boleh terletak pada patologi organ dalaman. Serat saraf yang besar membawa maklumat mengenai kepekaan pada tali pinggang bahu, dan, pada masa yang sama, pundi hempedu (maka ia akan sakit di sebelah kanan), jantung (sakit dilokalisasi di sebelah kiri), diafragma (ia boleh menyakitkan di kedua-dua sisi).

Mari kita pertimbangkan secara teratur, tetapi kami tidak mengesyorkan anda membuat diagnosis sendiri.

Anatomi

Di bawah ini kita akan kembali kepada perincian anatomi individu. Sekarang kami akan memberitahu anda secara ringkas.

Sendi bahu adalah yang paling mudah bergerak. Ia memberikan pergerakan ke arah mana pun. Jadi, tangan boleh ditarik dari badan ke sisi dan ke atas, dibawa ke sana, diangkat ke atas, diletakkan di belakang kepala atau di belakang belakang, diputar (ini adalah nama pergerakan di sekitar sumbu sendiri) ketika membongkok di siku.

Mobiliti tinggi ditentukan oleh bentuk sendi, yang disebut sfera. Di sini humerus berakhir dengan "bola" yang hampir lengkap, dan ia bersentuhan dengan "platform" yang hampir rata di sisi skapula (disebut rongga glenoid). Sekiranya kawasan artikular ini tidak dikelilingi oleh semua tisu oleh tisu tulang rawan, kepala bahu akan "terbang" dari sendi dengan setiap pergerakan. Tetapi "bibir" artikular ini, serta ligamen tulang yang saling berkait, memegang bahu di tempat.

Kapsul artikular adalah pembentukan tisu yang serupa strukturnya dengan alat ligamen. Struktur ini membungkus setiap sendi, membolehkannya beredar di dalam ruang terkurung ini. Keistimewaan kapsul sendi ini adalah lebar, ia membentuk ruang untuk banyak pergerakan yang dilakukan pada sendi..

Oleh kerana sendi melakukan banyak pergerakan, ia mesti dikelilingi oleh sebilangan besar otot, yang seratnya akan menuju ke arah yang berbeza dan melekatkan dengan ujungnya ke sisi yang berlainan dari humerus, dan ke dada, dan skapula, dan tulang selangka. Yang terakhir, walaupun tidak dianggap sebagai bahagian sendi bahu, secara langsung terlibat dalam aktivitinya, menjadi sokongan tambahan untuk humerus berputar ke semua arah.

Otot melekat pada humerus, dan menyimpang dari itu ke arah yang berbeza. Mereka membentuk manset pemutar:

  • otot deltoid bertanggungjawab untuk penculikan bahu;
  • subscapularis - untuk putaran bahu ke dalam;
  • supraspinatus - untuk mengangkat dan menculik ke sisi;
  • bulat kecil dan infraspinatus - putar bahu ke luar.

Terdapat otot lain, seperti bisep, yang tendonnya berjalan di dalam sendi. Yang mana dari mereka yang meradang dapat dinilai secara tidak langsung oleh pergerakan mana yang terganggu atau menyebabkan rasa sakit (misalnya, rasa sakit yang muncul ketika anda mengangkat tangan menunjukkan keradangan otot supraspinatus).

Semua struktur ini - otot, ligamen, tulang rawan artikular dan kapsul - diserap oleh saraf deria yang membawa sensasi kesakitan ke otak, jika keradangan berkembang di mana-mana tisu, ia meregang atau pecah.

Di sini serat motor melintas dari tulang belakang - di sepanjang mereka arahan menuju ke otot untuk menggerakkan anggota badan dalam satu arah atau yang lain. Sekiranya mereka terjepit di antara tulang atau struktur lain, rasa sakit juga berlaku.

Harap maklum bahawa pekerja kesihatan memanggil bahagian atas lengan "bahu" - dari bahu ke sendi siku. Kawasan dari leher hingga sendi bahu disebut dalam perubatan "bahu girdle" dan bersama-sama dengan struktur di sekitar skapula dan klavikula membentuk tali pinggang bahu.

Mengapa sendi bahu sakit?

Penyebab kesakitan pada sendi bahu secara konvensional dibahagikan kepada 2 kumpulan:

  1. Patologi yang berkaitan dengan sendi itu sendiri dan ligamen, tendon atau otot sekitarnya. Ini termasuk keradangan kapsul yang memutar bahu cuff otot, kapsul sendi, tulang rawan pada tulang artikulasi, otot, tendon, atau keseluruhan sendi, beberapa penyakit bukan radang dengan struktur yang sama.
  2. Patologi dengan penyetempatan luar artikular. Kumpulan ini merangkumi osteochondrosis tulang belakang serviks, keradangan serat saraf sensitif (neuritis) atau keseluruhan saraf besar, yang merupakan bahagian dari plexus brachial (plexitis), penyakit dada, penyakit jantung atau saluran pencernaan, yang mana keradangan atau tumor "memberi" ke kawasan ini bahu.

Mari kita perhatikan setiap penyebab kesakitan secara terperinci, bermula dengan kumpulan patologi pertama.

Tendinitis (keradangan tendon otot)

Oleh kerana, seperti yang kita katakan, sendi bahu dikelilingi oleh banyak otot, yang melekat di sini dengan tendonnya, oleh itu, tendonitis boleh mempunyai lokalisasi yang berbeza. Gejala penyakit akan bergantung kepada ini..

Ciri-ciri umum dari sebarang tendinitis adalah:

  • berlaku paling kerap pada mereka yang melakukan pergerakan stereotaip dengan bahu (atlet, pemuat);
  • kesakitan mungkin tajam, kusam, atau sakit;
  • paling kerap, sakit di bahagian bahu tajam, berlaku tanpa sebab yang jelas;
  • lebih menyakitkan pada waktu malam;
  • pergerakan tangan menurun (iaitu, sukar untuk menarik, membengkokkan, mengangkatnya).

Tendinitis supraspinatus

Ini adalah otot yang duduk di bahagian atas skapula dan mengambil jalan pendek ke bahagian luar kepala bahu. Tendonnya sering meradang dengan trauma atau jika terdapat keradangan kronik bursa yang terletak di bawah proses akomial skapula.

Di sini, kesakitan di bahu meningkat atau berkurang - dalam tempoh. Kesakitan maksimum diperhatikan jika anda menggerakkan lengan ke sisi 60-120 darjah. Ia juga akan merugikan jika anda menekan atau menepuk bahu.

Komplikasi tendonitis yang tidak dirawat adalah pecahnya tendon yang tidak lengkap..

Tendonitis tendon bisep

Otot ini, yang lebih sering disebut bisep (perkataan "bisep" diterjemahkan dari bahasa Latin - "otot bisep"), melakukan lenturan pada sendi bahu dan siku, memungkinkan untuk memutar tangan dengan telapak tangan ke atas.

Gejala tendonitis ini adalah:

  • sakit berulang di bahagian depan bahu, selalunya mereka memancar ke bawah lengan;
  • tidak ada kesakitan ketika berehat;
  • menyakitkan untuk membengkokkan lengan di bahu dan siku;
  • tekanan yang menyakitkan pada lengan bawah (kawasan dari sendi siku ke tangan);
  • anda boleh menemui titik di kawasan kepala humerus, palpasi yang menyebabkan kesakitan teruk.

Tendonitis ini boleh menjadi rumit oleh pecah atau subluksasi tendon sepenuhnya. Keadaan terakhir adalah tergelincirnya tendon dari alur pada permukaan tulang di mana ia harus berbaring.

Tendinitis subspinatus

Ini adalah penyakit atlet dan pekerja fizikal yang keras. Ia tidak mempunyai gejala yang ketara. Hanya sakit ketika memutar seluruh anggota badan, jika anda menekan pada sendi bahu. Kesakitan seperti itu dilokalkan bukan hanya di bahu, tetapi juga merebak di bahagian belakang tangan ke siku, dan kadang-kadang bahkan di bawah - ke jari.

Komplikasi keadaan yang tidak dirawat ini adalah pecahnya tendon.

Keradangan manset rotator

Di sini, rasa sakit pada sendi bahu dijumpai semasa mengangkat lengan ke atas (ketika anda perlu mencapai sesuatu atau ketika meregangkan).

Ini berlaku pada hari kedua setelah orang itu bekerja secara intensif dengan tangannya, terutamanya jika dia tidak perlu melakukan kerja seperti itu sebelumnya (contohnya, membersihkan siling). Rasa sakitnya tajam, teruk, hilang ketika menurunkan lengan. Sendiri tidak mengganggu.

Sekiranya pada masa yang sama pemeriksaan sinar-X pada sendi bahu dilakukan, ahli radiologi akan mengatakan bahawa dia tidak melihat patologi. Diagnosis akan dibuat hanya oleh traumatologist atau doktor perubatan sukan.

Keradangan kapsul sendi (bursitis) dan keradangan kapsul sendi bersama dengan tendon yang berdekatan (tendobursitis)

Di sini, sakit pada sendi bahu adalah akut, timbul tanpa sebab yang jelas, membataskan prestasi pergerakan tangan apa pun, tidak membenarkan orang luar (misalnya, doktor) melakukan pergerakan pasif dengan tangan yang sakit.

Capsulitis (keradangan kapsul sendi)

Keadaan ini jarang berlaku, jadi anda perlu memikirkannya sehingga terakhir, tidak termasuk penyakit yang lebih serius, seperti arthritis, pecah ligamen sendi atau rasa sakit pada penyakit organ-organ rongga.

Lebih kerap wanita berusia 40-50 tahun menderita kapsulitis pada sendi bahu, yang terpaksa berbaring lama tanpa menggerakkan lengan mereka sepenuhnya.

Keradangan berkembang secara beransur-ansur, tanpa disedari oleh manusia. Pada suatu ketika, dia memperhatikan bahawa menjadi terlalu sukar (seperti perasaan "mati rasa") untuk melakukan pergerakan tangan yang biasa, yang memerlukannya diangkat atau diletakkan di belakang punggung. Oleh itu, menjadi menyakitkan, misalnya, bermain alat muzik atau beroperasi dengan pengikat coli. Gejala ini disebut "bahu beku".

Artritis - keradangan struktur dalaman sendi

Penyakit ini berkembang kerana:

  • hubungan sendi dengan tisu yang dijangkiti;
  • luka menembusi dengan objek yang dijangkiti atau pembedahan dengan instrumen yang tidak steril;
  • kemasukan bakteria ke dalam sendi dengan aliran darah;
  • rematik yang disebabkan oleh bakteria streptokokus (biasanya timbul selepas angina atau glomerulonefritis);
  • pendarahan pada penyakit sistem pembekuan darah, apabila darah yang telah memasuki rongga sendi kemudian mengasap;
  • kecederaan sendi dengan perkembangan keradangan dan supurasi seterusnya;
  • penyakit metabolik (contohnya, gout), apabila sendi dijengkelkan oleh garam asid urik yang memasukinya;
  • alahan terhadap bahan yang telah memasuki tubuh (selalunya reaksi seperti itu berlaku sebagai tindak balas terhadap pengenalan ke urat atau otot penyediaan protein: serum, antitoksin, vaksin);
  • kerosakan autoimun, apabila tubuh menganggap protein bersama asing dan mula menghasilkan antibodi terhadapnya (ini berlaku dengan rheumatoid arthritis).

Sekiranya arthritis tidak disebabkan oleh kecederaan, ia mungkin bersifat dua hala..

Gejala artritis tidak mungkin diabaikan. Ia:

  • sakit teruk pada sendi bahu;
  • ia tidak berhenti pada waktu rehat, tetapi bertambah dengan pergerakan, terutama ketika berusaha meletakkan tangan di belakang kepala, mengangkatnya atau membawanya ke sisi;
  • kesakitan meningkat dengan palpasi (palpation oleh doktor) atau sentuhan ringan pada sendi;
  • mustahil untuk mengangkat lengan di atas garis konvensional yang dilukis secara melintang melalui paksi sendi bahu (iaitu, di atas tali pinggang bahu);
  • sendi cacat kerana edema;
  • sendi mungkin terasa panas apabila disentuh;
  • suhu badan meningkat.

Arthrosis - kerosakan bukan keradangan pada tisu sendi

Patologi ini dikaitkan dengan perkembangan perubahan tulang rawan artikular yang melapisi kepala humerus atau permukaan artikular skapular. Ia berkembang paling kerap disebabkan oleh arthritis yang sering dipindahkan, juga pada orang tua - kerana pelanggaran bekalan darah normal ke struktur sendi.

Gejala arthrosis adalah seperti berikut:

  • sakit tajam di bahu, yang berlaku dengan pergerakan tangan, tetapi hilang ketika rehat;
  • kesakitan maksimum - semasa mengangkat berat dengan tangan ini;
  • sakit ketika menyentuh tulang selangka dan bahagian bawah skapula;
  • pergerakan yang lemah pada sendi secara beransur-ansur berkembang: tidak lagi menyakitkan, tetapi mustahil untuk mengangkat lengan, melemparkan tangan ke belakang punggung anda;
  • terdapat kekejangan atau bunyi ketika bergerak di bahu jalan.

Kecederaan bahu

Kesakitan yang muncul di bahu setelah pukulan ke kawasan ini, jatuh di sisi, mengangkat berat, pergerakan tangan yang tiba-tiba atau tidak wajar, menunjukkan bahawa orang itu telah mencederakan sendi bahu itu sendiri, sama ada ligamen atau tendon di sekitarnya.

Sekiranya hanya terdapat rasa sakit di bahu, fungsi motornya tidak terganggu, kita bercakap mengenai lebam pada tisu periartikular. Sekiranya, setelah cedera, ada rasa sakit di bahu hingga siku, sakit atau mustahil untuk menggerakkan tangan sama sekali kerana kesakitan, mungkin ada pecah tendon dan kerosakan otot - hanya traumatologist yang dapat membezakan keadaan ini.

Deformasi sendi selepas kecederaan dengan ketidakupayaan untuk menggerakkan tangan biasanya menunjukkan kehelan. Sekiranya pergerakan aktif tidak mungkin dilakukan, hanya boleh dilakukan secara pasif (dengan bantuan tangan lain atau ketika orang luar melakukannya) untuk melakukan pergerakan dengan anggota badan ini, sementara keretakan atau beberapa pergerakan dapat dirasakan di bawah kulit, jika bahagian sendi itu sendiri atau di bawahnya bengkak, sebelum sakit apabila disentuh, kemungkinan besar berlaku patah tulang.

Pemendapan garam kalsium dalam tisu tendon atau ligamen

Keadaan ini - kalsifikasi tisu lembut sendi - boleh berkembang pada seseorang yang berusia lebih dari 30 tahun dengan latar belakang kemerosotan proses metabolik. Lebih awal dari usia ini, kalsifikasi terjadi pada seseorang yang menderita penyakit kelenjar paratiroid, di mana metabolisme kalsium terganggu.

Gejala patologi ini adalah seperti berikut:

  • sakit bahu yang berterusan;
  • tidak hilang semasa rehat;
  • lebih teruk ketika menaikkan lengan atau membawanya ke sisi;
  • keamatannya meningkat dari masa ke masa.

Penyakit tulang belakang

Patologi di kawasan 4-7 vertebra tulang belakang serviks, sama ada:

  1. osteochondrosis tidak rumit;
  2. cakera intervertebral herniated;
  3. anjakan satu vertebra berbanding yang lain (spondylolisthesis);
  4. keradangan badan vertebra (spondylitis);
  5. subluksasi atau dislokasi patah tulang belakang

akan menjelma sebagai sakit pada sendi bahu.

Dislokasi dan dislokasi fraktur muncul selepas kecederaan. Spondylitis paling sering muncul dengan latar belakang tuberkulosis, yang manifestasi adalah batuk kering, malaise, berpeluh, suhu sedikit.

Penyakit tulang belakang yang paling biasa yang menyebabkan sakit bahu adalah osteochondrosis. Ini adalah keadaan apabila pembentukan tulang rawan yang terletak di antara vertebra (cakera intervertebral) di sepanjang pinggiran menjadi lebih nipis, dan bahagian seperti jeli pusatnya dipindahkan ke kanal tulang belakang. Apabila inti atau vertebra "telanjang" yang tersisa memerah akar saraf tunjang serviks keempat, kelima atau keenam, dan rasa sakit di bahu berlaku.

Untuk penyakit tulang belakang, berikut adalah ciri:

  • sakit berlaku di bahu dan lengan: mereka merebak dari sendi bahu ke siku, dan kadang-kadang ke tangan;
  • diperburuk dengan memusingkan dan memiringkan kepala;
  • bersama dengan rasa sakit, kepekaan tangan terganggu: ia membeku atau, sebaliknya, mengalami demam;
  • bulu meradang sering berlari di lengan yang sakit, kebas atau kesemutan diperhatikan.

Osteochondrosis sering disulitkan oleh periarthritis, apabila tendon otot menggerakkan bahu, serta kapsul dan alat ligamen sendi ini, menjadi radang. Periarthritis juga boleh berlaku dengan kecederaan bahu atau keradangan reaktif akibat proses menular kronik di dalam badan (radang amandel, radang ginjal atau bronkus)

Inilah sakit bahu:

  • muncul secara tiba-tiba, tanpa sebab yang jelas;
  • tumbuh secara beransur-ansur;
  • berlaku pada waktu malam;
  • diperburuk dengan mengangkat tangan, serta berusaha membawanya ke belakang, meletakkannya di belakang kepala atau membawanya ke sisi;
  • pada sebelah petang, pada waktu rehat, rasa sakit mereda;
  • sakit setempat di bahu dan leher
  • selepas beberapa bulan, walaupun tanpa rawatan, sindrom kesakitan hilang, tetapi sendi kehilangan pergerakannya: mustahil untuk mengangkat lengan di atas garis mendatar atau membawanya ke belakang.

Neuritis saraf brachial

Di sini, sendi bahu sakit, berada dalam keadaan sempurna dengan tisu di sekitarnya. Patologi dicirikan oleh penampilan "lumbago" di bahu, selepas itu sakit akut tetap ada. Ia menjadi lebih teruk apabila anda menggerakkan tangan anda.

Plexitis bahu

Dengan patologi ini, satu, dua atau tiga batang saraf besar terjejas, melewati tepat di bawah klavikula. Mereka membawa perintah ke leher, lengan dan mengumpulkan maklumat mengenai sensasi dari sana..

Patologi berkembang selepas:

  • kecederaan: patah klavikula, keseleo atau terkehel sendi bahu;
  • trauma kelahiran - pada bayi yang baru lahir;
  • berpanjangan dalam keadaan terpaksa: dengan pembedahan yang kompleks dan berpanjangan pada organ dada atau perut, dengan keunikan aktiviti profesional, memerlukan kedudukan panjang dengan tangan yang diculik atau diangkat;
  • getaran;
  • memakai tongkat;
  • penyakit berjangkit secara umum (penyakit yang disebabkan oleh virus kumpulan herpes sangat mungkin berlaku: mononukleosis, herpes zoster, herpes simplex, cacar air);
  • hipotermia kawasan bahu;
  • akibat pelanggaran proses metabolik dalam badan: dengan diabetes mellitus, gout).

Penyakit ini memerlukan rawatan segera dan dicirikan oleh gejala berikut:

  • kesakitan teruk memancar ke bahu, tetapi dilokalisasi di kawasan di atas atau di bawah tulang selangka;
  • meningkat dengan tekanan pada kawasan di bawah klavikula;
  • menjadi lebih kuat semasa menggerakkan tangan;
  • dicirikan sebagai menembak, pecah, membosankan, atau sakit;
  • Mungkin terasa seperti sakit bahu dan leher
  • tangan kehilangan kepekaan di bahagian dalam (di mana jari kelingking);
  • tangan bertukar menjadi pucat, malah boleh memperoleh warna kebiruan;
  • berus boleh membengkak;
  • "Benjolan angsa" yang "berlari" di sepanjang bahagian dalam tangan, tetapi lebih banyak di bahagian bawahnya;
  • tangan tidak terasa panas / sejuk, sakit.

Sebab lain

Gejala, yang lebih sering digambarkan sebagai sakit pada otot bahu, lebih jarang sebagai sakit pada sendi bahu atau bahu, boleh berlaku bukan hanya dengan bursitis, keradangan tendon, periarthritis skapula bahu, arthrosis, osteochondrosis. Terdapat juga penyakit dan keadaan lain:

  1. sindrom penyempitan (sindrom impingement);
  2. plexopathy serviks;
  3. sindrom myofascial;
  4. myelopati.

Tidak ada gejala subjektif ciri penyakit ini. Diagnosis dibuat oleh doktor - terutamanya oleh pakar neurologi, tetapi perundingan dengan pakar rheumatologi atau traumatologi mungkin diperlukan.

Kesakitan yang tercermin

Kesakitan boleh diberikan ke bahu sekiranya terdapat penyakit organ dalaman:

  1. Angina pectoris adalah keadaan di mana jantung menderita akibat kekurangan oksigen kepadanya. Di sini rasa sakit akan dilokalisasi di belakang sternum dan pada masa yang sama - di sendi bahu kiri. Ia berlaku dengan latar belakang aktiviti fizikal apa pun, sama ada berjalan melawan angin, mengangkat beban atau menaiki tangga, ia tidak harus bergerak dengan tangan kiri. Kesakitan hilang ketika rehat. Semoga disertai dengan perasaan terganggu dalam kerja jantung. Ketahui lebih lanjut mengenai gejala, diagnosis dan rawatan angina pectoris.
  2. Infark miokard memanifestasikan dirinya dengan cara yang serupa dengan angina pectoris. Tetapi di sini gejala utama - walaupun kawasan kematian otot jantung kecil - adalah pelanggaran keadaan umum. Ini adalah pelanggaran irama jantung, peluh melekit, gemetar, ketakutan, mungkin kehilangan kesedaran. Kesakitan sangat teruk, memerlukan rawatan perubatan kecemasan. Lebih lanjut mengenai infark miokard.
  3. Kesakitan di bahu dan bilah bahu adalah ciri keradangan pankreas. Dalam kes ini, rasa sakitnya teruk, memancar ke bahagian atas perut, disertai dengan loya, najis longgar, dan demam..
  4. Sekiranya sindrom kesakitan mempengaruhi bahu kanan dan skapula, ini mungkin bermaksud perkembangan kolesistitis - akut atau pemburukan kronik. Dalam kes ini, loya, rasa pahit di mulut, peningkatan suhu biasanya diperhatikan..
  5. Pneumonia lobus atas juga boleh disertai dengan sakit bahu dari paru-paru yang terkena. Dalam kes ini, terdapat kelemahan, kekurangan udara, batuk - kering atau basah. Suhu sering meningkat.
  6. Polimyalgia reumatik. Sekiranya rasa sakit di bahu muncul setelah seseorang mengalami sakit tekak atau demam merah, terutama jika sebelum itu terdapat peningkatan dan sakit sendi lutut, kemungkinan besar, dia mengalami komplikasi - rematik. Dan sakit di bahu adalah salah satu manifestasi penyakit ini..
  7. Tumor tisu rongga dada. Contohnya, barah pada puncak paru-paru, yang akan menyebabkan sakit di bahu dan di antara bilah bahu.

Sakit bahu dengan penyetempatan

Pertimbangkan ciri-ciri kesakitan yang boleh timbul di mana-mana sendi bahu:

Bila sakitApa itu
Semasa menaikkan lengan ke hadapan atau membawanya ke sisiTendinitis supraspinatus
Apabila tangan berpusing di sekitar paksinya ke arah ibu jari, jika siku ditekan ke badanTendinitis subspinatus
Apabila tangan berpusing di bahu di sekitar paksinya ke arah jari kelingking, ketika siku ditekan ke badanOtot yang meradang terletak di subscapularis
  • Bahagian depan tangan terasa sakit apabila lengan bawah dipusingkan ke arah jari kelingking
  • Sakit untuk membuka pintu dengan kunci
  • Kesakitan bahu bertambah buruk ketika mengangkat berat
  • Semasa membengkokkan lengan di siku, bahu sakit
  • Sakit "pierces" dari siku ke bahu
Keradangan tendon bisep
Sendi sakit dengan pergerakan apa pun. Kesakitan bertambah dengan pergerakan kepala atau leherKapsul sendi yang meradang
Ia hanya menyakitkan semasa mengangkat berat, bahkan yang kecilTendon Deltoid meradang
Sakit apabila anda menggerakkan tangan ke belakangSupraspinatus tendonitis atau keseleo
Bahu sakit jika lengan diangkat secara menegakArtritis atau arthrosis sendi kecil antara proses skapula dan klavikula, ketika otot-otot di sekitarnya menjadi radang
Bahu terasa sakit ketika cuba menyisir, menggayakan rambut anda, meletakkan tangan anda di belakang kepala, atau memutarnya ke arah paksi ke arah ibu jariTendon infraspinatus atau otot bulat kecil diregangkan
Sakit yang menyakitkan, muncul hanya ketika meletakkan tangan di belakang punggung, ketika cuba mendapatkan barang dari poket belakang. Sakit untuk berbaring di sebelah jari kelingkingTendon subscapularis terjejas (meregang atau meradang)
Sakit bahu dan leher
  • artritis
  • osteochondrosis
  • myalgia
  • plexitis bahu
  • arthrosis
  • artritis
Sakit di bahu dan lengan
  • Hernia intervertebral
  • tendinitis
  • bursitis
  • periarthritis humeral
Sakit dari siku ke bahu
  • Periarthritis bahu-skapular
  • osteochondrosis
  • bursitis
  • keradangan tisu tulang rawan sendi siku (epikondilitis atau "siku tenis", "siku pemain golf")
  • artritis reumatoid
  • terkehel siku
  • artritis atau arthrosis sendi bahu
  • artritis gouty pada sendi bahu
Sakit bahu dan belakangIni menunjukkan kekejangan otot kerana berpanjangan dalam keadaan tidak selesa, jenis kerja otot yang sama, hipotermia, sindrom mampatan.
Sakit di bahu dan tulang selangka
  • Fraktur klavikula
  • pelanggaran dan keradangan akar saraf tunjang
  • neuralgia plexus brachial
  • neuralgia interkostal
  • periarthritis humeral

Sekiranya bahu kanan anda sakit

Kesakitan bahu kanan adalah khas untuk:

  1. bursitis;
  2. tendinitis bisep;
  3. kecederaan sendi;
  4. myositis salah satu otot bahu;
  5. kalsifikasi tisu periartikular;
  6. periarthritis humeral;
  7. radang paru-paru sebelah kanan;
  8. pemburukan penyakit batu empedu.

Tanda-tanda berikut menunjukkan kerosakan pada sendi bahu kanan, bukan tisu otot:

  • kesakitan berterusan;
  • sakit pada waktu rehat, meningkat dengan pergerakan;
  • kesakitan yang tumpah;
  • tanpa pengecualian, semua pergerakan terhad;
  • pembesaran sendi kelihatan.

Bahu kiri terasa sakit

Ini adalah penyetempatan simptom yang lebih berbahaya: sakit di bahu kiri boleh disertai dengan infark miokard. Mungkin juga bahawa selain gejala ini, serangan jantung tidak mempunyai gejala lain, hanya rasa takut yang tiba-tiba dan "membuang keringat" yang tajam.

Kesakitan di bahu di sebelah kiri juga dapat menunjukkan patologi jantung yang lain - angina pectoris. Kemudian gejala ini menyertai aktiviti fizikal, berjalan melawan angin (terutama sejuk) menaiki tangga. Biasanya rasa sakit hilang ketika rehat dan lega dengan mengambil nitrogliserin.

Kesakitan di bahu kiri berlaku apabila:

  • periarthritis bahu;
  • kalsifikasi tendon;
  • sindrom impingement;
  • pelanggaran akar saraf tunjang
  • kecederaan bahu;
  • ketumbuhan bahu.

Diagnostik bergantung pada intensiti kesakitan

Pertimbangkan penyakit apa yang boleh menyebabkan ini atau ciri subjektif sakit bahu.

Kesakitan yang kuat

Ini adalah bagaimana kesakitan digambarkan apabila:

  1. Meregangkan tendon bahu. Kemudian orang itu ingat bahawa sehari sebelum dia mengalami berat badan atau boleh tidur dalam keadaan tidak selesa.
  2. Bahu terkeluar. Dalam kes ini, anda juga dapat mengingat episod ketika seseorang menarik tangan atau harus menarik ke objek yang bergerak..
  3. Humerus yang patah juga akan disertai dengan sakit bahu yang teruk. Tetapi di sini juga, pada awal penyakit ini, kecederaan dicatat..
  4. Artritis. Dalam kes itu, sendi bertukar menjadi merah, cacat, sangat menyakitkan jika menyentuhnya.
  5. Bursitis. Kesakitan berlaku secara tiba-tiba, tidak membenarkan orang itu menggerakkan tangan, atau doktor yang menjalankan pemeriksaan.
  6. Tendinitis. Patologi ditunjukkan oleh rasa sakit ketika melakukan pelbagai pergerakan, yang bergantung pada tendon mana yang meradang. Gejala tendinitis utama dijelaskan di atas.
  7. Hernia intervertebral. Dalam kes ini, kesakitan tidak hanya di bahu, tetapi juga di leher dan muka. Tangannya sejuk, bulu merinding mengalir di atasnya, tidak terasa sejuk, hangat.
  8. Penyakit paru-paru, hati atau limpa. Mereka dijelaskan di atas.

Sakit tajam

Sekiranya rasa sakit pada otot bahu dapat digambarkan sebagai teruk, ini mungkin menunjukkan perkembangan penyakit neurologi seperti plexopathy bahu idiopatik. Punca patologi ini tidak diketahui. Dipercayai bahawa ia diwarisi, tetapi lebih sering penampilannya diprovokasi oleh vaksinasi. Penyakit ini dicirikan oleh fakta bahawa, di satu sisi, cabang pendek yang memanjang dari plexus brachial menjadi radang. Biasanya berkembang pada usia 20-40.

Di sini rasa sakit berlaku di satu bahu, tiba-tiba, mempunyai watak yang tajam. Bahu tidak hanya sakit, tetapi juga tali bahu. Ini berterusan selama beberapa hari, kemudian berlalu. Kelemahan otot muncul: menjadi sukar untuk mengangkat tangan anda, meletakkannya di belakang punggung, memutar kunci di pintu dan menyisir rambut anda.

Juga, sakit yang tajam di bahu akan disertai oleh penyakit lain:

  • artritis sendi bahu;
  • kapsulitis;
  • pleurisy;
  • kolelitiasis;
  • hernia intervertebral.

Sakit yang tajam

Sindrom ini disertai oleh:

  1. kecederaan sendi;
  2. tendinitis, tendobursitis;
  3. artritis atau arthrosis;
  4. tendon bahu pecah;
  5. hernia intervertebral, dilokalisasi di kawasan serviks atau toraks;
  6. angina pectoris;
  7. patologi hati;
  8. infarksi miokardium.

Kesakitan yang mengganggu

Ini adalah bagaimana kesakitan digambarkan dalam kes periarthritis skapula bahu. Ia berlaku tanpa sebab yang jelas pada waktu malam. Ia dilokalisasi tidak hanya di bahu, tetapi juga di leher, dan bertambah kuat ketika diletakkan di belakang punggung, mengangkat lengan. Pada sebelah petang, rasa sakit mereda. Sekiranya tidak dirawat, sendi menjadi kaku.

Kesakitan berterusan

Sekiranya bahu anda sakit selalu, mungkin:

  1. tendinitis;
  2. keseleo atau pecah ligamen, patah tulang - jika kesakitan ini didahului oleh kecederaan;
  3. arthrosis: rasa sakit menyertai pergerakan apa pun, disertai dengan kekejangan;
  4. periarthritis humeroskapular. Kesakitan berlaku pada waktu malam, secara beransur-ansur meningkat, meningkat dengan rasa sakit;
  5. penyakit organ dalaman: hepatitis, kolesistitis, radang paru-paru, infark miokard.

Sakit tumpul

  • tendinitis. Dalam kes ini, rasa sakit meningkat dengan pergerakan;
  • periarthritis humeroskapular. Kesakitan juga dikaitkan dengan pergerakan;
  • penyakit organ perut;
  • pelanggaran hernia intervertebral di kawasan serviks bawah atau bahagian atas toraks;
  • infarksi miokardium.

Kesakitan yang membakar

Sindrom ciri-ciri tersebut wujud dalam penyakit tulang belakang. Di sini, rasa sakit bertambah dengan pergerakan tangan yang aktif, tetapi jika anggota badannya tetap, sakit akan hilang.

Selain kesakitan, kepekaan tangan terganggu; Kekuatan otot-otot anggota atas menurun. Dia boleh menjadi sejuk.

Kesakitan menembak

Kesakitan seperti itu adalah ciri keradangan akar saraf tulang belakang, yang boleh berlaku dengan osteochondrosis, spondylosis dan kecederaan tulang belakang..

Sakit dengan kebas di lengan

Gejala ini disertai oleh:

  • periarthritis humerus;
  • hernia intervertebral;
  • tumor dada;
  • bursitis;
  • kehelan bahu.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anda mengalami sakit bahu

Untuk rawatan kesakitan pada sendi bahu tangan dengan betul, perlu menentukan penyebabnya. Pertama sekali, mereka bermula dengan berunding dengan ahli terapi, yang pemeriksaannya bertujuan untuk mengecualikan patologi yang mengancam nyawa, seperti infark miokard, kolesistitis akut, pneumonia, pankreatitis akut, angina pectoris. Sekiranya doktor mengesahkan kecurigaan penyakit dalaman, dia merujuk kepada pakar yang sesuai (pakar bedah, ahli gastroenterologi, pakar kardiologi), atau menulis rujukan untuk dimasukkan ke hospital di hospital multidisiplin..

Sekiranya patologi yang mengancam nyawa dikecualikan, seseorang disyorkan untuk berjumpa dengan pakar traumatologi ortopedik. Pakar ini akan memeriksa pergerakan di sepanjang setiap paksi anggota badan, merasakan sendi. Dia boleh menetapkan jenis penyelidikan berikut:

  • X-ray sendi: ia akan menunjukkan patologi tulang: patah tulang, dislokasi, dislokasi patah tulang;
  • X-ray tulang belakang serviks dan toraks;
  • Ultrasound sendi, yang akan mengesan keradangan otot, pecah atau keseleo ligamen dan tendon, kehadiran cecair radang pada sendi;
  • Imbasan CT sendi atau tulang belakang - jika sinar-x tidak memberikan maklumat yang menyeluruh.

Sekiranya pakar ortopedik mengecualikan patologi sistem muskuloskeletal, dia merujuk kepada pakar neurologi. Pakar ini memeriksa kepekaan, refleks, dan jika dia memikirkan tentang patologi sifat neurologi, maka untuk menjelaskan diagnosis dia memfokuskan pada data kajian seperti itu:

  • CT tulang belakang serviks dan toraks atas;
  • elektromiografi;
  • Ultrasound Doppler saluran besar kepala, leher, anggota badan atas.

Rawatan untuk sakit bahu bergantung pada diagnosis. Sebelum tiba atau berjumpa doktor, anda hanya boleh mengambil ubat sakit:

  1. dalam bentuk salap atau gel: "Diclofenac" ("Voltaren"), "Ibufen", "DIP";
  2. hanya pada kawasan sendi bahu dan tisu sekitarnya;
  3. hanya jika hubungan kesakitan dengan pergerakan.

Segera sebelum berjumpa pakar, anda tidak dapat menahan sakit anda sendiri: dengan cara ini doktor tidak dapat menentukan penyebabnya atau mengarahkannya ke kaedah diagnostik yang diperlukan terlebih dahulu.

Sekiranya terdapat hubungan antara rasa sakit dan pergerakan tangan tertentu, perlu juga melumpuhkan (melumpuhkan) anggota badan yang terkena, membengkokkannya ke siku dan menghala ke badan. Sekiranya anda berjumpa doktor ortopedik atau pakar neurologi, anda boleh mengambil ubat penghilang rasa sakit dalam bentuk tablet: "Analgin", "Ibuprofen", "Diclofenac".

Sekiranya sakit sendi berlaku selepas kecederaan atau latihan, peraturan imobilisasi dan pengambilan ubat penahan sakit di atas juga berlaku di sini. Pertolongan cemas dilengkapi dengan penyambungan pada sendi yang sakit:

  • pada hari pertama - ais: selama 15-20 minit setiap 3 jam;
  • dari hari kedua - panas kering (pemanasan dengan lampu biru atau pad pemanasan) - 3 kali sehari, masing-masing 20 minit.

Secara mandiri - sebelum berunding dengan ahli terapi - mengambil ubat-ubatan rakyat, anda tidak boleh melakukan urutan bahu atau terapi senaman. Semua ini dilantik oleh pakar.

Menurut statistik perubatan, setiap penghuni kedua planet ini menderita patologi sistem muskuloskeletal. Jumlah ini hampir 80% daripada populasi. Tokoh yang menakutkan. Salah satu masalah tersebut ialah penyakit sendi siku dan bahu, di mana terdapat sakit di lengan dari bahu ke siku. Untuk bersenjata sepenuhnya, anda perlu memperoleh pengetahuan tentang musibah tersebut..

Mengapa sakit lengan berlaku??

Kedua-dua sendi siku dan bahu secara harfiah dibungkus dengan ujung saraf. Dalam penyakit struktur muskuloskeletal, keradangannya berlaku. Tisu yang terlalu banyak dalam jumlah, serta cairan antar sel, memampatkan (memerah) ujung saraf ini, menyebabkan maklum balas: isyarat mengenai kerosakan fungsi dalam badan dihantar ke pusat otak khas di sepanjang arka refleks, otak bertindak balas dengan peningkatan aktiviti elektrik dan menghantar isyarat maklum balas ke hujungnya, yang bertindak balas sakit.

Lengan sakit dari bahu ke siku: penyebab

Kesakitan selalu membincangkan masalah dengan badan. Ketidakselesaan yang terdapat dalam unjuran humerus mungkin menunjukkan pelbagai penyakit.

Trauma

Salah satu penyebab kesakitan yang paling biasa. Kita boleh bercakap mengenai kedua-dua keadaan yang tidak berbahaya (seperti, misalnya, selepas lebam), dan mengenai kecederaan serius: patah tulang, terkehel. Kesakitan dalam kes ini mungkin berada di luar humerus (tulang ini terletak secara anatomi dari bahu ke siku). Kecederaan boleh dilokalisasi pada sendi bahu atau siku. Dalam beberapa kes, sindrom kesakitan tidak berlaku dengan segera, tetapi berminggu-minggu atau bahkan berbulan-bulan setelah kecederaan, ketika pesakit sendiri lupa akan kecederaan tersebut. Hanya seorang doktor yang dapat menamatkan persoalan mengenai asal usul masalah tersebut setelah menjalani pemeriksaan menyeluruh.

Kapsulitis

Ini adalah penyakit yang kompleks dan sukar ditangani yang sering menyebabkan kecacatan. Hasil daripada proses patologi, keradangan kapsul dan membran sinovial pada sendi berlaku. Struktur muskuloskeletal hancur dari masa ke masa, yang menyebabkan imobilisasi anggota badan sepenuhnya. Biasanya, capsulitis mempengaruhi sendi bahu. Sebagai hasil dari jangka panjang penyakit ini, kalsifikasi (pemendapan garam kalsium) rongga intra-artikular sangat mungkin, yang seterusnya merumitkan proses yang sudah sukar.

Tendenitis

Ia adalah keradangan pada tendon. Terutama sering mempengaruhi sendi siku dan bahu. Selalunya otot bersebelahan terlibat dalam proses patologi. Dalam semua kes, tanpa rawatan, tendinitis cenderung menjadi kronik dengan kursus yang perlahan dan pemburukan yang kerap..

Periarthritis bahu-skapular

Ia dijumpai di mana-mana sahaja. Tidak seperti arthritis, yang mempengaruhi struktur tulang rawan sendi, periarthritis melibatkan tisu sekitarnya dalam proses patologi: tendon, membran artikular, otot, ligamen, dll. (Ini ditunjukkan oleh nama penyakit: awalan "peri" bermaksud "tentang", "dekat"). Selain itu, berbeza dengan arthritis, periarthritis mempunyai kaedah dan prognosis yang lebih baik, kerana tidak ada ubah bentuk tulang rawan. Rawatan awal adalah penting.

Myositis

Keradangan otot. Ia tidak mendatangkan bahaya kesihatan pada masa awal. Sepanjang perjalanan, proses ini dapat diselaraskan dengan pengkalsifikasi serat otot dan penurunan mobiliti dan fungsi anggota badan yang terkena. Kesakitan dari bahu ke siku diperhatikan dengan keradangan bisep dan otot sekitarnya, termasuk rasa tidak selesa yang dapat memancarkan (mengeluarkan) dari otot trapezius.

Patologi tulang belakang

Dalam beberapa kes, kesakitan yang dilokalisasikan ke humerus boleh disebabkan oleh penyakit yang tidak berkaitan dengan anggota badan. Ini termasuk: osteochondrosis tulang belakang serviks dan toraks, hernia intervertebral, dilokalisasi di kawasan yang sama. Sebabnya terletak pada mencubit akar saraf, yang terletak di vertebra.

Penyakit lain

  • Artritis sendi bahu dan / atau siku. Ini adalah sekumpulan penyakit yang serupa dalam manifestasi, berbeza dalam penyebab kejadiannya. Inti dari proses patologi adalah keradangan struktur tulang rawan dengan pemusnahannya yang perlahan dan stabil. Ini termasuk arthritis traumatik, artritis reumatoid, gout, arthritis psoriatik.
  • Arthrosis sendi. Tidak seperti arthritis, selalunya mempunyai sebab fisiologi dan berkembang akibat penyakit atau keadaan lain. Ini terdiri daripada pemusnahan struktur artikular yang perlahan tanpa keradangan seperti itu.
  • Penyakit vaskular.
  • Pemendapan garam di rongga sendi (dengan chondrocalcinosis, gout).
  • Keradangan saraf brachial (neuralgia).

Dalam kes yang sangat jarang berlaku, tumor tulang mungkin terjadi (osteosarkoma, dll.).

Penting! Terdapat banyak penyebab kesakitan bermula dari bahu hingga siku. Hanya doktor yang dapat memahami pelbagai jenis. Adalah mustahak untuk memulakan rawatan tepat pada masanya, maka prognosis akan semudah mungkin.

Faktor dan kumpulan risiko untuk sakit dari bahu hingga siku

Beberapa kategori orang lebih mudah mengalami masalah sendi. Antaranya:

  • Orang yang bekerja secara manual. Ini adalah pemuat, pekerja tambahan dan teknikal, atlet profesional. Sistem muskuloskeletal orang-orang seperti itu luntur berkali-kali lebih cepat kerana beban yang tidak tertanggung.
  • Orang berumur lebih dari 45 tahun. Dengan bertambahnya usia, perubahan semula jadi dalam struktur muskuloskeletal bermula..
  • Wanita (tergolong dalam jantina wanita). Pada wanita, penyakit yang dijelaskan berlaku 20% lebih kerap.
  • Penyelamat trauma baru-baru ini.
  • Pesakit dengan sumber keradangan kronik di dalam badan.

Juga berisiko adalah orang yang menjalani gaya hidup yang tidak aktif..

Gejala penyakit

Setiap penyakit yang dijelaskan mempunyai kompleks simptom tersendiri, yang membantu doktor dan pesakit sendiri mengesyaki penyakit ini atau itu..

Trauma

Kecederaan dicirikan oleh kesakitan yang sengit (secara semula jadi - kusam, sakit, berdenyut). Juga, hematoma subkutan sering terbentuk, pelanggaran integriti anatomi tulang adalah mungkin (yang dapat dilihat walaupun dengan mata kasar dalam patah tulang, dislokasi), komunikasi mereka dengan persekitaran (dengan patah terbuka). Lebih sukar untuk mendiagnosis lebam, kerana mereka mungkin tidak mempunyai manifestasi luaran..

Kapsulitis

Capsulitis dicirikan oleh:

  • Sakit bahu. Ketidakselesaan boleh memancar ke humerus, siku, belakang. Pada peringkat awal pembangunan, semuanya terhad. Kesakitan di bahu meningkat dengan proses selanjutnya. Pada peringkat terakhir, sendi sangat usang sehingga hampir tidak ada sindrom kesakitan.
  • Rasa kekakuan di bahu.
  • Ketika prosesnya berkembang, ada penurunan mobiliti anggota badan: ia mencapai titik yang sama sekali seseorang tidak dapat menggerakkan tangannya.

Prosesnya berkembang selama beberapa bulan atau beberapa tahun.

Tendenitis

Tendenitis disertai dengan sejumlah manifestasi ciri:

  • Sakit bahu pada pergerakan dan pemeriksaan fizikal (palpasi).
  • Kemerahan kawasan yang terjejas, bengkaknya.
  • Crepitation (crunching) dengan pergerakan anggota badan
  • Bengkak di kawasan yang terjejas.

Tidak seperti kebanyakan penyakit, tendinitis tidak disertai dengan penurunan fungsi.

Gejala yang sama disertai dengan periarthritis skapula bahu, dengan satu-satunya perbezaan bahawa fenomena keracunan badan adalah mungkin (peningkatan suhu badan, kelemahan, sakit kepala), serta penurunan aktiviti motor anggota badan.

Patologi tulang belakang

Sebagai peraturan, mereka disertai oleh gejala dari ruang tulang belakang itu sendiri: rasa sakit, mati rasa tangan, sensasi kesemutan. Kesakitan dari tulang belakang memancar ke tangan, tetapi, sebagai peraturan, aktiviti fungsional anggota badan dipelihara jika akar saraf dan saraf tunjang tidak terlibat dalam proses.

Myositis

Selain kesakitan dengan myositis, gejala tidak diperhatikan. Pengecualian adalah proses akut di mana suhu badan meningkat..

Penyakit lain

Artritis dicirikan oleh:

  • Sindrom nyeri, semakin teruk pada waktu petang-pagi.
  • Rasa kekakuan pada sendi yang rosak.
  • Kemerahan dan pembengkakan sendi.

Biasanya, arthrosis dicirikan oleh kursus "bisu", jika kita tidak membincangkan proses akut. Kesakitannya kekal, kecacatan khas bermula lebih awal.

Untuk mengakhiri persoalan mengapa tangan sakit dari bahu hingga siku, tindakan diagnostik diperlukan.

Diagnostik

Kemungkinan penyebab sindrom kesakitan sangat banyak sehingga pesakit disyorkan untuk berunding dengan beberapa pakar sekaligus:

  • Pakar Bedah. Anda harus memulakannya.
  • Pakar Traumatologi. Ia harus dimaklumkan sekiranya terdapat kecurigaan kecederaan..
  • Pakar Ortopedik. Ini adalah doktor yang menangani masalah sistem muskuloskeletal.
  • Pakar Saraf. Dengan pemampatan akar saraf.
  • Pakar Rheumatologi. Sekiranya terdapat proses reumatoid pada sendi.

Diagnostik bermula pada rundingan awal. Doktor melakukan pertanyaan lisan terhadap pesakit dan merekodkan semua aduan. Ini dipanggil mengambil sejarah. Selepas ini tiba giliran penyelidikan fizikal. Doktor memeriksa kawasan masalah, menilai tindak balas tisu terhadap palpasi.

Juga di penerimaan tetamu, doktor menjalankan ujian fungsional, memberi petunjuk kepada pesakit mengenai apa yang harus dilakukan (mengangkat tangan, dll.).

Akibatnya, doktor dapat membuat gambaran kasar dan membuat diagnosis awal. Kajian instrumental dan makmal ditunjukkan untuk penjelasan..

Antara kajian instrumental, yang paling bermaklumat adalah:

  • X-ray sendi. Membolehkan anda menilai sifat dan tahap kerosakan pada tulang rawan dan struktur tulang. Kelemahan kaedah ini adalah kekurangan gambar terperinci, dan juga kemustahilan menilai keadaan tisu lembut.
  • Ultrasound sendi. Ini memungkinkan untuk memeriksa keadaan dalaman rongga artikular, termasuk deposit garam, dll..
  • Diagnostik MRI. Kaedah yang ideal dan paling bermaklumat, memberikan gambaran terperinci mengenai struktur tulang dan tisu lembut.
  • Arthroscopy. Prosedur yang minimum invasif tetapi bermaklumat. Terima kasih kepadanya, ahli endoskopi mendapat peluang untuk melihat struktur artikular dengan matanya sendiri..
  • Sekiranya terdapat tumor humerus, biopsi ditunjukkan.

Kaedah makmal bertujuan untuk mengenal pasti proses keradangan dan keamatannya. Ini termasuk ujian darah umum dan ujian air kencing umum (untuk menilai kepekatan garam urat dalam badan).

Gambaran klinikal biasanya bersifat: leukositosis, peningkatan ESR, eritrosit, monosit, dll..

Terdapat cukup data penyelidikan di kompleks ini untuk membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan yang berkesan.

Rawatan tradisional

Rawatan bertujuan menghilangkan sumber masalah serta melegakan gejala. Biasanya, rawatan konservatif cukup, tetapi dalam beberapa keadaan, campur tangan pembedahan sangat diperlukan. Terdapat petunjuk yang jelas untuk rawatan pembedahan, seperti:

  • Pelanggaran integriti anatomi tulang atau sendi.
  • Artritis atau arthrosis "maju" dengan kecacatan teruk.
  • Kehadiran hernia intervertebral yang memampatkan akar saraf atau saraf tunjang.
  • Kehadiran tumor humerus.

Dalam semua kes lain, terapi ubat, fisioterapi, rawatan ortopedik dan terapi senaman mencukupi..

Terapi ubat melibatkan pengambilan ubat dari beberapa kumpulan:

  • Anti-radang bukan steroid (Ksefokam, Ketorolac, Nise, Diclofenac). Ubat ini digunakan secara lisan dan topikal sebagai salap. Mekanisme tindakan mereka bertujuan menghilangkan keradangan pada sendi yang terkena..
  • Glukokortikosteroid jika rawatan NSAID tidak berfungsi.
  • Analgesik (Tempalgin, Analgin, Novigan). Membolehkan anda menghilangkan rasa sakit.
  • Chondroprotectors (Structum, Chondroxide, dll.). Mereka menghalang perkembangan proses degeneratif lebih lanjut dalam struktur artikular, memulakan proses pemulihan. Diambil dalam bentuk tablet. Dalam kes yang teruk, disuntik terus ke sendi.
  • Suntikan Asid Hyaluronik. Membantu memperbaiki sendi yang terjejas.
  • Dalam kes tumor, kemoterapi dan terapi radiasi ditunjukkan..

Rawatan ortopedik baik untuk patah tulang anggota badan. Termasuk pemakaian serpihan dan pelekat plaster fiksasi keras. Sekiranya kita bercakap mengenai osteochondrosis serviks, memakai Shint splint ditunjukkan.

Fisioterapi, serta kumpulan latihan terapi latihan, dipilih oleh pakar, dan hanya apabila proses patologi memasuki fasa remisi.

Kaedah rawatan tradisional

Sebagai tambahan kepada perubatan tradisional, terdapat kaedah rawatan tradisional. Mereka perlu dirawat dengan berhati-hati: reaksi alergi adalah mungkin.

Penting! Rawatan alternatif tidak akan pernah menggantikan terapi tradisional. Ia boleh membantu, tetapi tidak lebih..

Terdapat sebilangan besar resipi berkesan untuk menghilangkan rasa sakit dari bahu hingga siku.

  • Mandi minyak pati. Anda memerlukan minyak oren dan minyak pati pasli. Tuangkan 3 cawan air suam ke dalam lembangan. Jumlah ini memerlukan 7-10 tetes setiap minyak. Tidak digalakkan lagi kerana luka bakar kimia mungkin berlaku. Celupkan tangan yang terkena ke dalam tab mandi, tahan selama 10-15 minit. Tempoh rawatan - 7 hari, 2-3 mandi sehari.
  • Untuk resipi seterusnya, anda memerlukan daun cincang (atau bunga) ungu dan viburnum. Cairkan satu sudu teh bahan mentah campuran dengan setengah gelas air mendidih. Sapukan infusi yang dihasilkan ke kawasan yang rosak dan perbaiki dengan pembalut selama 3-5 jam, atau lebih baik semalaman. Membantu Melawan Kesakitan dan Keradangan.
  • Campurkan 3 gelas vodka dengan satu sudu teh madu. Rendam pembalut dengan campuran yang dihasilkan, pasangkan kompres di tangan selama beberapa jam.

Dana ini sama sekali tidak akan menghilangkan punca penyakit ini. Ia hanya dapat ditangani dengan perubatan tradisional, tetapi akan membantu mempercepat prosesnya..

Pencegahan kesakitan

Tidak ada langkah pencegahan khusus. Tetapi tidak semuanya buruk, cukup untuk mematuhi akal sehat dan beberapa cadangan:

  • Anda tidak boleh berlebihan. Sejuk adalah musuh sendi dan tulang.
  • Beban puncak pada sistem muskuloskeletal harus dielakkan apabila mungkin. Sekiranya sifat pekerjaan dikaitkan dengan beban berat, anda tidak perlu mengangkatnya secara tersentak. Sebaiknya angkat sedikit demi sedikit.
  • Anda perlu mengekalkan tahap aktiviti fizikal yang optimum. Aktiviti fizikal yang ringan dan pantas tidak membahayakan sesiapa pun.
  • Selepas 40 tahun, disarankan untuk menjalani pemeriksaan pencegahan dua kali setahun.

Sakit lengan dari bahu hingga siku boleh disebabkan oleh pelbagai penyakit. Masing-masing dari mereka menimbulkan bahaya kesihatan, dan sering menyebabkan kecacatan. Oleh itu, pada kecurigaan pertama masalah, disarankan untuk segera berjumpa doktor. Jangan menggoda nasib.